Mijn bestelling is ook deze week doorgezet. Ik neem nu aan dat de indicatieve leverdatum in week 50 door de leasemaatschappij is vastgesteld in verband met looptijd huidige contract. Enig idee wat de verschillen zijn in MY26 ten opzicht van MY25?JanHenk schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:45:
Mijn bestelling is woensdag doorgezet, kreeg gisteren leverdatum 17-10 (indicatief uiteraard). Volgens de verkoper is dat zeker weten modeljaar 2026.
Ben benieuwd naar de officiële geüpdatete prijslijst n.a.v. dit nieuws (die kan ik nog niet vinden), want de configurator lijkt ook wat “overhoop” gegooid.
Gaat dan wel hard dan op dit moment, mijne is dinsdag besteld en staat nu op 1-10.JanHenk schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:45:
Mijn bestelling is woensdag doorgezet, kreeg gisteren leverdatum 17-10 (indicatief uiteraard). Volgens de verkoper is dat zeker weten modeljaar 2026.
Ben benieuwd naar de officiële geüpdatete prijslijst n.a.v. dit nieuws (die kan ik nog niet vinden), want de configurator lijkt ook wat “overhoop” gegooid.
GTX aanbieding is leuk maar die draaicirkel
Ik vond net een nieuwe prijslijst met als belangrijkste wijziging de toevoeging van de GTX LE en het niet langer mogelijk zijn van het Exterieurpakket Plus op de andere uitvoeringen. Ik ga even navraag doen bij de dealer want ik heb dat pakket wel meebesteld.JanHenk schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:45:
Ligt aan je rechtervoet, maar ik verwacht dat dat inderdaad wel gaat lukken (100km/u op de snelweg, niet sportief rijden dan ga je 400 km wel redden (ook met winterbanden, regen en wind)).Knul schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:55:
[...]
Nice! Ik ga zaterdag voor de laatste keer proefrijden en, als vrouwlief het ook bevalt, tekenen. Zit nu wel serieus te twijfelen over de Pro S i.p.v. de reguliere Pro. Die is in mijn configuratie op de website 'maar' 16 euro per maand meer.. Rij minimaal 1x per maand 400km op een dag, met de Pro S weet ik 100% zeker dat ik dat ook in de winter wel ga op één acculading. Dat scheelt weer een keer snelladen met alle bijbehorende kosten, dus ik vermoed zelfs dat het er wel uit kan.
Of reken ik mezelf nou rijkQua mrb maakt het niet uit heb ik al gezien.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ja, dat viel me zojuist ook op. Ze willen kennelijk meer mensen over de streep trekken richting de GTX...cvanmansom schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:25:
[...]
Ik vond net een nieuwe prijslijst met als belangrijkste wijziging de toevoeging van de GTX LE en het niet langer mogelijk zijn van het Exterieurpakket Plus op de andere uitvoeringen. Ik ga even navraag doen bij de dealer want ik heb dat pakket wel meebesteld.
Kwam nu rond €61k uit voor de Pro S, €66k GTX (incl trekhaak, King's Red stil glas). Dus €5k meer voor exterieur+ pakket, AWD, 1800 kg aanhangergewicht. En de enige optie als je DCC wil, wat eigenlijk toch wel wordt geprezen als fijne extra.
Ext pakket lijkt standaard geworden te zijn op de Pro LE in ieder geval.cvanmansom schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:25:
[...]
Ik vond net een nieuwe prijslijst met als belangrijkste wijziging de toevoeging van de GTX LE en het niet langer mogelijk zijn van het Exterieurpakket Plus op de andere uitvoeringen. Ik ga even navraag doen bij de dealer want ik heb dat pakket wel meebesteld.
Leasemij wisten dit begin van de week al denk ik want mijn calculatie viel ineens veel lager uit...
Edit, het is idd het standaard ext pakket en niet de plus versie er van...
[ Voor 6% gewijzigd door Spekkie99 op 18-07-2025 11:43 ]
Het 'gewone' exterieurpakket was al inclusief, het gaat hier om het pakket met het smart glass roof en de DCC. In mijn bestelbevestiging van vandaag staat het nog wel gewoon aangegeven, dus we wachten het af.Spekkie99 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:54:
[...]
Ext pakket lijkt standaard geworden te zijn op de Pro LE in ieder geval.
Leasemij wisten dit begin van de week al denk ik want mijn calculatie viel ineens veel lager uit...
Wat volgens de dealer gewijzigd is op de Pro LE en Pro S LE:
Een betere, dubbeltonige claxon en dynamische naafkappen op de standaardvelgen. Moest even opzoeken wat dynamische naafkappen zijn, maar blijkbaar blijft het logo dan altijd netjes in positie.
Over het exterieurpakket schreef de dealer (A-Point) me het volgende:
Het exterieur pakket is even uit de configurator gehaald inderdaad, is vanaf maandag weer bestelbaar en de prijs blijft gelijk. Dus komt in orde
[ Voor 36% gewijzigd door cvanmansom op 18-07-2025 11:49 . Reden: Nieuwe informatie ]
Oeh, bofferts! Die naafkapjes kon je al kopen tegen €350 oid. Als de prijs nu gaat zakken, wil ik ze misschien wel hebben. Aardig extraatjecvanmansom schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:00:
[...]
Het 'gewone' exterieurpakket was al inclusief, het gaat hier om het pakket met het smart glass roof en de DCC. In mijn bestelbevestiging van vandaag staat het nog wel gewoon aangegeven, dus we wachten het af.
Wat volgens de dealer gewijzigd is op de Pro LE en Pro S LE:
Een betere, dubbeltonige claxon en dynamische naafkappen op de standaardvelgen. Moest even opzoeken wat dynamische naafkappen zijn, maar blijkbaar blijft het logo dan altijd netjes in positie.
Over het exterieurpakket schreef de dealer (A-Point) me het volgende:
Het exterieur pakket is even uit de configurator gehaald inderdaad, is vanaf maandag weer bestelbaar en de prijs blijft gelijk. Dus komt in orde
Die claxon zou ik zeker willen hebben. De huidige tüüt is beschamend.
“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison
Absolute noobvraag hier. Heb sinds eind mei een ID.7 pro LE tourer in bestelling staan bij de leasemaatschappij (via vd Udenhout).
Kleur stonewashed blue, met trekhaak, exterieur- & interieurpakket plus.
Levering medio november 2025 ivm aflopen huidige leasecontract.
Is er een gerede kans dat ik een modeljaar ‘26 zou krijgen en zou dat dan effect kunnen hebben op de fiscale waarde van de auto? Zou me qua bijtelling slecht uitkomen, ervan uitgaande dat de prijs niet omlaag is gegaan.
Is er een gerede kans dat ik een modeljaar ‘26 zou krijgen en zou dat dan effect kunnen hebben op de fiscale waarde van de auto? Zou me qua bijtelling slecht uitkomen, ervan uitgaande dat de prijs niet omlaag is gegaan.
Ja ik verwacht dat je dan een MY26 krijgt. En inderdaad dat doet wat met de cataloguswaarde. In de praktijk zul je een verhoging zien van maximaal €1500 bij VAG (dat zijn de verhogingen in prijs waar men in offertes meestal rekening mee houdt).Homer-Simpson schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:59:
Absolute noobvraag hier. Heb sinds eind mei een ID.7 pro LE tourer in bestelling staan bij de leasemaatschappij (via vd Udenhout).
naafkapjes zijn 150 incl de btwresusaapje schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:53:
[...]
Oeh, bofferts! Die naafkapjes kon je al kopen tegen €350 oid. Als de prijs nu gaat zakken, wil ik ze misschien wel hebben. Aardig extraatje![]()
Die claxon zou ik zeker willen hebben. De huidige tüüt is beschamend.
Voor dat geld kon ik ze niet laten liggen
De verschillen die ik uit de prijslijst kan halen tussen MY25 en MY26 zijn:
+ Tweetonige claxon
+ Klimatisering 3-zones
- Verwarmde ruitensproeiers
Mis ik iets? Zou MY26 misschien ook wel de upgrade naar v6 software krijgen en MY25 niet?
edit: Thanks cvanmansom. Verwarmde ruitensproeiers toegevoegd als optie die weggevallen is
+ Tweetonige claxon
+ Klimatisering 3-zones
- Verwarmde ruitensproeiers
Mis ik iets? Zou MY26 misschien ook wel de upgrade naar v6 software krijgen en MY25 niet?
Waarom zou de prijs wijzigen? Als ik nu in de configurator kijk configureer je al een MY26 model, en de prijs is gewoon hetzelfde?Ja ik verwacht dat je dan een MY26 krijgt. En inderdaad dat doet wat met de cataloguswaarde. In de praktijk zul je een verhoging zien van maximaal €1500 bij VAG (dat zijn de verhogingen in prijs waar men in offertes meestal rekening mee houdt).
edit: Thanks cvanmansom. Verwarmde ruitensproeiers toegevoegd als optie die weggevallen is
[ Voor 55% gewijzigd door bonyuri op 18-07-2025 13:33 ]
What Do You Call An Alligator In A Vest?
Dealer bevestigde mij dat de prijs van MY26 hetzelfde is gebleven. Overigens is er ook iets van de standaardlijst af en dat zijn de verwarmde ruitenspoeiers.bonyuri schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:19:
De twee verschillen die ik uit de prijslijst kan halen tussen MY25 en MY26 zijn:
- Tweetonige claxon
- Klimatisering 3-zones
[...]
Waarom zou de prijs wijzigen? Als ik nu in de configurator kijk configureer je al een MY26 model, en de prijs is gewoon hetzelfde?
Net ook gebeld, vanaf week 36 productie zal het MY26 zijn. Verwachte levering voor mij week 39/40.
Ik heb net mijn Tourer Pro LE bevestigd.
In de offerte werd nog gesproken over 77kWh, in het contract over 82kWh. Als ik op de website kijk is het nog altijd 77kWh, dus ik gok dat dit de bruto vs netto capaciteit is. Wel bijzonder dat ze 82kWh vermelden in 't contract nu.
Ik heb net mijn Tourer Pro LE bevestigd.
In de offerte werd nog gesproken over 77kWh, in het contract over 82kWh. Als ik op de website kijk is het nog altijd 77kWh, dus ik gok dat dit de bruto vs netto capaciteit is. Wel bijzonder dat ze 82kWh vermelden in 't contract nu.
ID 7 (tijdelijk ?) NIET meer te bestellen met panoramadak ?.

Vanaf maandag weer te configureren. Blijkbaar een foutje in de prijslijst en de configurator. Zie mijn eerdere posts over mijn contact met A-Point.Hebikdat schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 17:44:
ID 7 (tijdelijk ?) NIET meer te bestellen met panoramadak ?.
Klopt, idem voor het ext plus pakket.cvanmansom schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 17:54:
[...]
Vanaf maandag weer te configureren. Blijkbaar een foutje in de prijslijst en de configurator. Zie mijn eerdere posts over mijn contact met A-Point.
Vanaf dinsdag zou de config weer ok moeten zijn.
Dank U, dan kan ik maandag weer naar de dealer in Hengelo. De verkoopmedewerker is lang bezig geweest met een configuratie en kon het panoramadak niet vinden...cvanmansom schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 17:54:
[...]
Vanaf maandag weer te configureren. Blijkbaar een foutje in de prijslijst en de configurator. Zie mijn eerdere posts over mijn contact met A-Point.
edit: dinsdag ofzo
Zondag vertrokken, vandaag 2500km verder aangekomen.
Wat een heerlijke reisauto is dit!
Ik reed alleen en ben nog super fris, ook al stonden er vandaag 700km op de planning.
Geen problemen meegemaakt, wel wat aardigheden opgemerkt:
- mijn raam gaat ook soms open ipv dicht
- die touch-klik knoppen op het stuur vind ik maar meh… als ik de ACC wil aanpassen, verg ik blijkbaar soms vanaf de afstandsknop en dan zit ik die aan te passen met klikken op de + of -. Irritant want ik heb dat niet onmiddellijk door en je moet dan even wachten eer die knoppen weer de ACC bedienen
- openen en sluiten via de app lukt, alleen moet ik elke keer weer mijn code invoeren, ook al selecteer ik elke keer weer dat ik Face ID wil gebruiken..
- ik heb steeds in eco stand en max 110 gereden, lijkt me wel interessant naar verbruik toe, alleen mis ik de optie om in die eco stand de max snelheid te verlagen van 130 naar 110. Nu was het elke keer manueel in te stellen. Niet onoverkomelijk
- de snelheidsherkenning zit er heel vaak op, maar soms op onverwachte momenten er kloef naast. Van 110 naar 30 op de autostrade is toch nog even wennen
Over die afstand (Gent-dijon-Genève-Grenoble-Montpellier-Perpignan-alicante) haal ik een gemiddelde van 14.5kWh/100km. Met dus max 110 (de laatste stukken van de dag heb ik wel eens gezeurd tot 130). Zoals gezegd alleen in de auto, maar wel met bagage voor 4.
Vrouw en kinderen mogen morgen een frisse ontvangst verwachten aan de luchthaven
En ik zeg het steeds als ik een nieuwe wagen heb: amai dit is de beste waar ik al mee gereden heb, maar nu is het wel echt een grote sprong voorwaarts ivm men vorige, de bmw 3 touring uit 2021.
Ik reed alleen en ben nog super fris, ook al stonden er vandaag 700km op de planning.
- die touch-klik knoppen op het stuur vind ik maar meh… als ik de ACC wil aanpassen, verg ik blijkbaar soms vanaf de afstandsknop en dan zit ik die aan te passen met klikken op de + of -. Irritant want ik heb dat niet onmiddellijk door en je moet dan even wachten eer die knoppen weer de ACC bedienen
- openen en sluiten via de app lukt, alleen moet ik elke keer weer mijn code invoeren, ook al selecteer ik elke keer weer dat ik Face ID wil gebruiken..

- ik heb steeds in eco stand en max 110 gereden, lijkt me wel interessant naar verbruik toe, alleen mis ik de optie om in die eco stand de max snelheid te verlagen van 130 naar 110. Nu was het elke keer manueel in te stellen. Niet onoverkomelijk
- de snelheidsherkenning zit er heel vaak op, maar soms op onverwachte momenten er kloef naast. Van 110 naar 30 op de autostrade is toch nog even wennen
Over die afstand (Gent-dijon-Genève-Grenoble-Montpellier-Perpignan-alicante) haal ik een gemiddelde van 14.5kWh/100km. Met dus max 110 (de laatste stukken van de dag heb ik wel eens gezeurd tot 130). Zoals gezegd alleen in de auto, maar wel met bagage voor 4.
Vrouw en kinderen mogen morgen een frisse ontvangst verwachten aan de luchthaven
En ik zeg het steeds als ik een nieuwe wagen heb: amai dit is de beste waar ik al mee gereden heb, maar nu is het wel echt een grote sprong voorwaarts ivm men vorige, de bmw 3 touring uit 2021.
Ik mag hopen dat je in Genève moest zijn en dat niet de navi je zo als snelste route naar Alicante heeft gestuurd?! 🙈stanny schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 19:47:
Over die afstand (Gent-dijon-Genève-Grenoble-Montpellier-Perpignan-alicante) haal ik een gemiddelde van 14.5kWh/100km.
Zo, aangekomen bij de overnachting t.g.v. Lyon!
Ging goed!
In B en F steeds 111 gereden op de GPS van ABRP, dat is 114 volgens de auto.
Dat was steeds ca. 20kWh/100km, het totaal komt dan op:
1052 km gereden
11u59 over gedaan
Verbruik 19,6 kWh/100km
Incl vouwwagen, best tevreden mee!
Had Mitsumark iig gelijk over de testrit. 👍🏼
Ging goed!
In B en F steeds 111 gereden op de GPS van ABRP, dat is 114 volgens de auto.
Dat was steeds ca. 20kWh/100km, het totaal komt dan op:
1052 km gereden
11u59 over gedaan
Verbruik 19,6 kWh/100km
Incl vouwwagen, best tevreden mee!
Had Mitsumark iig gelijk over de testrit. 👍🏼
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Yep. 1800kg geremd trekgewicht voor de GTX LE, staat in de technische gegevens van de prijslijst!True schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:25:
[...]
Als dat waar is, is dat nieuw en zeer interessant imho.
Verder is die prijslijst aardig op de kop gegooid.
Dus volgens jou is de prijslijst van 17 juli alweer oude informatie en komt er volgende week weer een nieuwe?Spekkie99 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 18:03:
[...]
Klopt, idem voor het ext plus pakket.
Vanaf dinsdag zou de config weer ok moeten zijn.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Neen, bewust door Genève gereden want ik wou dan in die oksel van frankrijk op een soecifieke plek geraken en dat leek de kortste route.Wolksvagen schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 20:09:
[...]
Ik mag hopen dat je in Genève moest zijn en dat niet de navi je zo als snelste route naar Alicante heeft gestuurd?! 🙈
Dan toch in kms, niet in tijd. Denk dat ik een uur en half gedaan heb over het stukje Saint-Genis-Pouilly - Thônex

Had ik dat eerder geweten, was ik wel rond zwitserland gereden, kon ik allicht gewoon doorrijden
Klinkt goed! Om de hoeveel kilometer ben je gaan laden?stanny schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 19:47:
- openen en sluiten via de app lukt, alleen moet ik elke keer weer mijn code invoeren, ook al selecteer ik elke keer weer dat ik Face ID wil gebruiken..![]()
- de snelheidsherkenning zit er heel vaak op, maar soms op onverwachte momenten er kloef naast. Van 110 naar 30 op de autostrade is toch nog even wennen![]()
Vrouw en kinderen mogen morgen een frisse ontvangst verwachten aan de luchthaven![]()
1 keer op de grens met Luxemburg, in België kan dat gratis via de werkgever.Heftug schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:08:
[...]
Klinkt goed! Om de hoeveel kilometer ben je gaan laden?
Vervolgens: Dijon, Thoiry, Grenoble, Aix-en-Provence, Aire de Gigean (net voorbij Montpellier) en Perpignan. Allen in Frankrijk bij Electra vanwege de lopende actie aan 29c/kWh.
Niet echt gekeken naar leegrijden en ook elke keer tot 100% geladen, er was toch geen kat en de laadmomenten vielen allemaal samen met ontbijt of lunch, dus ook geen tijdverlies met te laten volladen.
In Spanje dan geladen bij Tesla in Tarragona en de laatste die ik tegenkwam in Valencia.
Nu lokaal bij Iberdrola.
Kan dus niet zeggen om de hoeveel km ik geladen heb, gewoon wanneer het me uitkwam. Ik heb ook hele stukken kronkeldewonkel gereden, dus ff snel de routes tussen de laadplekken checken is ook niet juist
Ik ga de gegevens wel nog eens bundelen in een reisverslagje en in dat andere topic rond reizen met de EV posten.
Maar dat is voor in augustus als ik er eens aan denk nadat we weer thuis zijn
[ Voor 5% gewijzigd door stanny op 18-07-2025 21:30 ]
De prijslijst weet ik niets van maar in de online configurator kan je nu geen exterieur plus pakket kiezen bijv en dat is dinsdag weer mogelijk. Blijkbaar ook voor de dealers want daarom wordt mijne pas dinsdag besteld vanuit de dealer.JanHenk schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 20:38:
[...]
Yep. 1800kg geremd trekgewicht voor de GTX LE, staat in de technische gegevens van de prijslijst!
Verder is die prijslijst aardig op de kop gegooid.
[...]
Dus volgens jou is de prijslijst van 17 juli alweer oude informatie en komt er volgende week weer een nieuwe?
@Spekkie99 Oké, maar zo staat het ook in de prijslijst nu, de configurator is overeenkomstig de prijslijst dus.
https://www.volkswagen.nl...n/id7-tourer/prijzen.html
Zou wel gek zijn dat ze over een week weer een nieuwe uitbrengen. Lijkt mij eerder een bewuste keuze. We gaan het meemaken
https://www.volkswagen.nl...n/id7-tourer/prijzen.html
Zou wel gek zijn dat ze over een week weer een nieuwe uitbrengen. Lijkt mij eerder een bewuste keuze. We gaan het meemaken
Ik zou (net zoals 99,9% van de rijders met enige vorm van dynamische CC aanpassing in hedendaagse auto's) het aanpassen gebaseerd op bordherkenning en/of navigatie-informatie uitschakelen. Dit werkt niet feilloos en wanneer het niet werkt kan dit zeer vervelend zijn.stanny schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 19:47:
- openen en sluiten via de app lukt, alleen moet ik elke keer weer mijn code invoeren, ook al selecteer ik elke keer weer dat ik Face ID wil gebruiken..![]()
- de snelheidsherkenning zit er heel vaak op, maar soms op onverwachte momenten er kloef naast. Van 110 naar 30 op de autostrade is toch nog even wennen![]()
Vrouw en kinderen mogen morgen een frisse ontvangst verwachten aan de luchthaven![]()
Vergeet voor de ACC-aanpasknoppen niet dat je ook kunt swipen met +10 en -10 dit werkt ook erg goed.
Ik vind die automatische aanpassing nog vaak handig. Zeker nu op reis waar ik de baan niet ken. En de Fransen en Spanjaarden nogal fan zijn van wisselende snelheden…True schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 23:19:
[...]
Ik zou (net zoals 99,9% van de rijders met enige vorm van dynamische CC aanpassing in hedendaagse auto's) het aanpassen gebaseerd op bordherkenning en/of navigatie-informatie uitschakelen. Dit werkt niet feilloos en wanneer het niet werkt kan dit zeer vervelend zijn.
Vergeet voor de ACC-aanpasknoppen niet dat je ook kunt swipen met +10 en -10 dit werkt ook erg goed.
Die swipe wist ik niet, dacht dat het met “diep” doorduwen was die +/-10.
Maar de meeste fouten die ik maak is als ik per 1 wil wijzigen, het is vaak aangenamer eentje bij of weg tikken om voor met het verkeer mee te gaan en daar ga ik dus de mist in…
Persoonlijk gevoel: geen fan van toch op het stuur, te veel focus nodig ivm fysieke knoppen die ik in mijn vorige wagens met 100% zekerheid en zonder nadenken steeds juist kon bedienen.
Maar ik hou het voorlopig wel nog op een gebrek aan gewenning, pas 2 weken met de ID.7 op weg
Ik heb sinds een aantal weken dagelijks steeds 2 meldingen tijdens het rijden:
- storing: dynamische bochtenverlichting
- storing: dempers
Alleen al gisteravond kwam deze set meldingen al 5 x. Na een tiental minuten verdwijnen deze 2 meldingen weer van het scherm (en worden de meldingen weer OTA doorgestuurd naar de werkplaats).
Gisteren heeft de ID7 GTX de hele dag bij de werkplaats gestaan maar die kunnen (natuurlijk) niets vinden.
Komt iemand dit bekend voor of heeft er ook last van?
Alleen al gisteravond kwam deze set meldingen al 5 x. Na een tiental minuten verdwijnen deze 2 meldingen weer van het scherm (en worden de meldingen weer OTA doorgestuurd naar de werkplaats).
Gisteren heeft de ID7 GTX de hele dag bij de werkplaats gestaan maar die kunnen (natuurlijk) niets vinden.
[ Voor 10% gewijzigd door RGS op 19-07-2025 08:13 ]
Ik heb 1 keer 3 meldingen tegelijk gehad; sos knop, acc en nog iets. Bleef staan en die dingen werkten niet tot ik me langs de kant gezet heb en 2min later terug vertrok. Alles werkte weer en is niet meer voorgevallen sindsdien. Word ik niet zo gelukkig van, fouten die vanzelf weer verdwijnen… na de reis eens langs de garage passerenRGS schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 08:11:
Ik heb sinds een aantal weken dagelijks steeds 2 meldingen tijdens het rijden:
Hou er rekening mee dat de auto een computer op wielen is. Als tijdens gebruik of start er een signaal niet gezien wordt geeft hij melding. Door opnieuw te startren verdwijnen dit soort problemen vaak vanzelf.stanny schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 08:59:
[...]
Word ik niet zo gelukkig van, fouten die vanzelf weer verdwijnen… na de reis eens langs de garage passeren
Laatst ook een netwerk probleem gehad op mijn laptop. Had geen netwerk verbinding wat ik ook probeerde. Door een herstart werkte alles als vanouds.
Ik maak me hier geen zorgen over dat foutmeldingen vanzelf na een herstart verdwijnen, want het is een computer op wielen. Maak me pas zorgen als het herhaaldelijk voorkomt.
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Je zegt het zelf al. In het begin was ik het helemaal met je eens, komende van een Octavia uit '21 waarbij de stuurknoppen gewoon werkten was het een achteruitgang. Inmiddels is het vergelijkbaar goed en goed te vinden - wel zijn de knoppen rechts en de geluidknoppen nog niet geheel op de tast. Maar doordat ze capitatief zijn kun je met die swipe acties meer functies onder dezelfde knop kwijt, dat is wel handig.stanny schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 07:12:
[...]
Ik vind die automatische aanpassing nog vaak handig. Zeker nu op reis waar ik de baan niet ken. En de Fransen en Spanjaarden nogal fan zijn van wisselende snelheden…
Maar de meeste fouten die ik maak is als ik per 1 wil wijzigen, het is vaak aangenamer eentje bij of weg tikken om voor met het verkeer mee te gaan en daar ga ik dus de mist in…
Persoonlijk gevoel: geen fan van toch op het stuur, te veel focus nodig ivm fysieke knoppen die ik in mijn vorige wagens met 100% zekerheid en zonder nadenken steeds juist kon bedienen.
Maar ik hou het voorlopig wel nog op een gebrek aan gewenning, pas 2 weken met de ID.7 op weg
Ergo, gebruik het een maandje of twee en denk er dan nog eens over na
Lol, probeer eens in NL iemand in te halen terwijl je op CC rijdt. Al le maal geven ze gas bij.stanny schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 07:12:
[...]
Ik vind die automatische aanpassing nog vaak handig. Zeker nu op reis waar ik de baan niet ken. En de Fransen en Spanjaarden nogal fan zijn van wisselende snelheden…
“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison
Link er hier gerust ook naartoe dan.stanny schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:26:
[...]
1 keer op de grens met Luxemburg, in België kan dat gratis via de werkgever.
Vervolgens: Dijon, Thoiry, Grenoble, Aix-en-Provence, Aire de Gigean (net voorbij Montpellier) en Perpignan. Allen in Frankrijk bij Electra vanwege de lopende actie aan 29c/kWh.
Niet echt gekeken naar leegrijden en ook elke keer tot 100% geladen, er was toch geen kat en de laadmomenten vielen allemaal samen met ontbijt of lunch, dus ook geen tijdverlies met te laten volladen.
In Spanje dan geladen bij Tesla in Tarragona en de laatste die ik tegenkwam in Valencia.
Nu lokaal bij Iberdrola.
Kan dus niet zeggen om de hoeveel km ik geladen heb, gewoon wanneer het me uitkwam. Ik heb ook hele stukken kronkeldewonkel gereden, dus ff snel de routes tussen de laadplekken checken is ook niet juist
Ik ga de gegevens wel nog eens bundelen in een reisverslagje en in dat andere topic rond reizen met de EV posten.
Maar dat is voor in augustus als ik er eens aan denk nadat we weer thuis zijn
Ik ben wel geïnteresseerd met mijn ID7 op komst en vermoedelijk rijden wij dan in de herfstvakantie vanuit het Gentse naar ongeveer een 2 uurtjes onder Alicante.
Wij zijn (voor de laatste keer op diesel) gisteren om 18u30 vertrokken en deze middag iets voor 12 aangekomen.
Als ik het goed lees, ben jij daar een week voor onderweg geweest? Ik ga er vanuit dat je ook leuke activiteiten gepland had onderweg dan
Heb vooral op voorhand leuke routes uitgestippeld. Een voorbeeldje was de route napoleon die wel tof was om doen.GTAm schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 14:52:
[...]
Link er hier gerust ook naartoe dan.
Ik ben wel geïnteresseerd met mijn ID7 op komst en vermoedelijk rijden wij dan in de herfstvakantie vanuit het Gentse naar ongeveer een 2 uurtjes onder Alicante.
Wij zijn (voor de laatste keer op diesel) gisteren om 18u30 vertrokken en deze middag iets voor 12 aangekomen.
Als ik het goed lees, ben jij daar een week voor onderweg geweest? Ik ga er vanuit dat je ook leuke activiteiten gepland had onderweg dan
Echte activiteiten heb ik niet gedaan, tenzij een terrasje hier en daar ook meetelt
Ik denk de belangrijkste bevinding is: Frankrijk is volledig mee met elektrisch rijden, in Spanje is het meer gedoe. Tesla en ionity zitten met grote zwarte vlekken in hun dekking. Daar moet je dan bij eerder lokale spelers terecht die dan weer allemaal een eigen app hebben en al eens de hoofdprijs/kWh durven vragen. Of de app werkt de ene keer wel en de andere keer niet. Spanje bevalt me op dit moment minder met de elektrische wagen. Het gaat hoor, maar gewoon nog stroef
Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen van ID.7 bezitters op vakantie in het buitenland. Om de hoeveel wordt er geladen, en hoeveel km houdt je als buffer? Ik ben benieuwd.
Heb het vandaag uitgezet, te vaak op een 100 stuk ineens in de ankers naar 30! Dat is niet alleen een probleem met de navigatie database maar ook met de software, nergens ga je van 100 naar 30.stanny schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 07:12:
[...]
1 wijzigen vind ik nog steeds lastig, de eerste lukt, 100, 101, maar dan meestal 110. Naar 105 klikken vind ik super lastig. Wat is de truc?
Kan je ook in de settings aanpassen dat de achter lichten ook mee aan gaan met de dag rij verlichting?
Als ik zoek in het topic op (Scandinavische) DRL krijg ik geen meldingen van iemand die het überhaupt is gelukt.Spekkie99 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:08:
Kan je ook in de settings aanpassen dat de achter lichten ook mee aan gaan met de dag rij verlichting?
Standaard gaat achter niet mee aan. Behalve dus in Scandinavië. Met OBDeleven kun je het proberen, maar ik zie in de app nu niet heel veel “one click apps” . Long coding kun je dan nog wel proberen, als je weet hoe en wat. Schijnbaar zijn VAG auto’s na 2024 ook extra beveiligd tegen dit soort wijzigingen.
Iemand die het wel is gelukt met OBDeleven?
Nee, is onmogelijk gemaakt door UNECE regelgeving
Ik denk dat je in het 'lange reizen met de EV' topic meer inspiratie op kunt doen.GTAm schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 14:52:
[...]
Link er hier gerust ook naartoe dan.
In het algemeen ben ik met de EV veel relaxter onderweg dan ooit met de fossiele auto's. De route die je noemt zou volgens Maps iets van 19 uur zijn (17h22 Gent-Alicante + 2 uurtjes verder) dus je hebt aardig doorgejakkerd.
Met de EV zal je toch flink wat stops hebben van 20-30 minuten om de 2,5 à 3 uur. Maar als je heel snel gaat rijden (150+) zal je ook weer vaker moeten laden.
Ook goed om rekening te houden met drukke dagen en mogelijke wachttijden om te laden. Ik zorg zelf dat ik op vrijdag al ver voorbij Parijs ben als ik op een zwarte zaterdag ergens in het zuiden moet zijn. Tot nu toe altijd goed gegaan.
Ik reis tegenwoordig liever niet meer dan 10 uur op een dag. Maar goed, ik rijd alles. Naar zoiets als Spanje plan ik zeker een overnachting bij een hotel met laadpunt. Liefst bij een leuk stadje of bezienswaardigheid. Dan is het meteen al vakantie. En met die regelmatige pauzes, geen motorgeluid en rijhulpsystemen kom ik redelijk uitgerust aan.
Bedankt heren, wel jammer. Dan maar alles aan straks (moet nog besteld worden).Flieger schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 21:48:
Nee, is onmogelijk gemaakt door UNECE regelgeving
Vandaag met de vouwwagen van de Zwitserse alpen (Sion) naar de Franse alpen (Bourg-St-Maurice) gereden. 213 kilometer met dus een hoop bergen, en dat werkt toch lekker. Je gaat natuurlijk minder snel, maar ik kwam uit op een verbruik van 19,5kWh/100km. Ik wilde het stuk sowieso rijden zonder te moeten laden (omdat het de hele dag regende) dus had van tevoren voor de zekerheid tot 94% geladen voor vertrek. Maar ik kwam aan met 40%
Ik ben toch malle pietje niet!
[quote]JanHenk schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 20:38:
[...]
Yep. 1800kg geremd trekgewicht voor de GTX LE, staat in de technische gegevens van de prijslijst!
Ben benieuwd of mijn GTX business van mei ook die 1800kg mag trekken, maar even de dealer gemaild. Zou het gek vinden als dat niet zou kunnen eerlijk gezegd.
[...]
Ben benieuwd of mijn GTX business van mei ook die 1800kg mag trekken, maar even de dealer gemaild. Zou het gek vinden als dat niet zou kunnen eerlijk gezegd.
Hij staat al op kenteken? Ben bang van niet.Rick2506 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 08:16:
[...]
Die beperking op trekgewicht zijn volgens mij niet per se technisch van aard, maar vooral gestuurd door WLTP-verbruik en dus actieradius… Wil je als fabrikant meer trekgewicht op kenteken, dan gaat dat dus ten koste van de te adverteren actieradius. En wat denk je dat het publiek het belangrijkste vindt.. De actieradius van de GTX Business is volgens mij 584km, die van de GTX LE is 574km. Marginaal verschil, maar goed.
spoiler:
Steevast de eerste vraag die ik (nog steeds, na vier jaar) krijg is “hoever kom je ermee?” 

@stanny welke laadkaart(en) gebruik je eigenlijk? We gaan september/oktober een roadtrip doen met de id.7 met een weekje in Zwitserland Jungfrau regio, weekje noord Italie aan de meren en een weekje Franse provence. Ik heb enkel pas van werkgever voor Belgie en een eigen chargemap pasje. Ben aan het twijfelen tussen abbo voor 2 maand van VW(wecharge) of Ionity. Ik zie weinig verschil tussen de twee, maar zie de bomen door de laadpassen en apps niet.
In Frankrijk heb ik enkel gebruik gemaakt van Electra (2 maand gratis Electra+ actie), dat is via de app.Valkske schreef op zondag 20 juli 2025 @ 09:51:
@stanny welke laadkaart(en) gebruik je eigenlijk? We gaan september/oktober een roadtrip doen met de id.7 met een weekje in Zwitserland Jungfrau regio, weekje noord Italie aan de meren en een weekje Franse provence. Ik heb enkel pas van werkgever voor Belgie en een eigen chargemap pasje. Ben aan het twijfelen tussen abbo voor 2 maand van VW(wecharge) of Ionity. Ik zie weinig verschil tussen de twee, maar zie de bomen door de laadpassen en apps niet.
In Spanje is het tot nu toe tesla en iberdrola, hoop ik zo te houden.
Als backup heb ik nog een Chargemap en Shell recharge kaart mee, maar als het blijft zoals het nu is, zal ik die niet nodig hebben
Ik zeg dan altijd 540 km als ik 100 op de snelweg rijdt. Dan krijg ik meestal zo'n wazige blik en geef ik aan dat ik totaal geen behoefte heb om zonder enige pauze van Twente naar Parijs te rijden in één rit - wat iedereen dan ook weer lijkt te begrijpen.JanHenk schreef op zondag 20 juli 2025 @ 08:32:
[...]
Hij staat al op kenteken? Ben bang van niet.
Die beperking op trekgewicht zijn volgens mij niet per se technisch van aard, maar vooral gestuurd door WLTP-verbruik en dus actieradius… Wil je als fabrikant meer trekgewicht op kenteken, dan gaat dat dus ten koste van de te adverteren actieradius. En wat denk je dat het publiek het belangrijkste vindt.. De actieradius van de GTX Business is volgens mij 584km, die van de GTX LE is 574km. Marginaal verschil, maar goed.
spoiler:Steevast de eerste vraag die ik (nog steeds, na vier jaar) krijg is “hoever kom je ermee?”
Uiteindelijk komen we er wel (zeker als alleen nog EVs geproduceerd worden
Dag twee (gisteren) hier ook gepost:
Puppetmaster in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"
Nu wat sneller gereden waar het wel kon (CC op 120), ter compensatie van de vele files…
Al met al toch nog <20 kWh/100km gebleven.
Erg fijne reiswagen!
Nu wat sneller gereden waar het wel kon (CC op 120), ter compensatie van de vele files…
Erg fijne reiswagen!
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Als dat zo is, komt het dan ook voor de non-GTX?JanHenk schreef op zondag 20 juli 2025 @ 08:32:
[...]
Hij staat al op kenteken? Ben bang van niet.
Die beperking op trekgewicht zijn volgens mij niet per se technisch van aard,
Zou m’n buurman erg fijn vinden!
De ID-Buzz kon ook al 1800, dat zal wel de limiet zijn vh MEB platform?
En als het niet van technische aard is, kunnen ze dan ook teruggekeurd worden op 1800kg?
@Puppetmaster Volgens mij is het echt heel moeilijk zo niet onmogelijk om trekgewicht achteraf aan te laten passen. RDW vereist een verklaring van de fabrikant en die ga je in principe niet krijgen…
Het Exterieur Pakket Plus ( panoramadak etc.) zit weer in de configurator van de ID 7 - pro…
Hoort die Knaus bij jou?DaMenaz schreef op zondag 20 juli 2025 @ 15:40:
Dat er nog steeds hele discussies gevoerd worden over range, laden, etc, etc. Dat is tegenwoordig toch geen ding meer? Groeten uit Oostenrijk btw. 👊🏼
[Afbeelding]
Zo ja, wat is je verbruik?
Haha, unieke manier van laadparkeren!DaMenaz schreef op zondag 20 juli 2025 @ 15:40:
Dat er nog steeds hele discussies gevoerd worden over range, laden, etc, etc. Dat is tegenwoordig toch geen ding meer? Groeten uit Oostenrijk btw. 👊🏼
[Afbeelding]
En ja, ik leg dat nu al zes jaar uit en ik verwacht dat nog zes jaar te moeten doen. Niet dat ik daar vaak moeite insteek. Conservatieven willen blijven hangen waar ze 20jaar waren en geven dat zonder iets te zeggen op wanneer 'iedereen' het doet. Argumenten helpen niet
Kun je de volgende rit, in naam der wetenschap, eens een fotootje trekken van het zicht in je buitenspiegels?Puppetmaster schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:20:
Dag twee (gisteren) hier ook gepost:
Erg fijne reiswagen!
Ik zie hem niet in de buitenspiegels. 
Was met de tesla ook altijd een dingetje. Zo nu en dan met de camera kijken of het nog goed ging.
Nu heb ik er een dakkoffer op gemonteerd dus nu zie ik wel een stukje in de binnenspiegel! 👍🏼
Was met de tesla ook altijd een dingetje. Zo nu en dan met de camera kijken of het nog goed ging.
Nu heb ik er een dakkoffer op gemonteerd dus nu zie ik wel een stukje in de binnenspiegel! 👍🏼
:strip_exif()/f/image/txWfnuPKuwWRqbHyB384BeDE.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 42% gewijzigd door Puppetmaster op 20-07-2025 20:01 ]
Ja onze Kyte is wel behoorlijk lomper. Maar goed das op de camping wel fijnPuppetmaster schreef op zondag 20 juli 2025 @ 18:01:
Ik zie hem niet in de buitenspiegels.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/zS0axrcisi0NDzUMAufahPGL.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet (meer)? Op de huidige prijslijst staat in ieder geval 1200kg bij de GTX vermeld.JanHenk schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 20:38:
[...]
[...]
https://www.volkswagen.nl...ID7%20-%20Tourer_2025.pdf
Of is er een nieuwe prijslijst op komst?
1 cm = 10 mm = 10000 µm
Het antwoord: Nieuwsbericht is foutief, het trekgewicht van 1800kg geldt niet voor de ID.7 GTX maar voor de ID.4 GTX:pietermx schreef op maandag 21 juli 2025 @ 06:40:
[...]
Niet (meer)? Op de huidige prijslijst staat in ieder geval 1200kg bij de GTX vermeld.
https://www.volkswagen.nl...ID7%20-%20Tourer_2025.pdf
Of is er een nieuwe prijslijst op komst?
https://www.volkswagen.nl...ijsten/ID4_prijslijst.pdf
1 cm = 10 mm = 10000 µm
@pietermx Je hebt de goede voor de ID.4. Voor de ID.7 is dit de prijslijst per 17 juli, van alle Limited editions:
https://www.volkswagen.nl...ijsten/ID7_prijslijst.pdf
Zie pag.18
Ik verwacht hier overigens weer een update op. Gezien de Pro LE icm exterieur pakket plus naar verluidt wel kan (in tegenstelling tot wat hier in de prijslijst staat), zie discussie hierboven.
Zie pag.18
Ik verwacht hier overigens weer een update op. Gezien de Pro LE icm exterieur pakket plus naar verluidt wel kan (in tegenstelling tot wat hier in de prijslijst staat), zie discussie hierboven.
[ Voor 29% gewijzigd door JanHenk op 21-07-2025 06:56 ]
Ahhh, ze zijn wel van het complexe bij VW als het om prijslijsten, opties en specificaties gaat 😂. In de configurator zie ik nu idd ook 1800kg staan.JanHenk schreef op maandag 21 juli 2025 @ 06:54:
@pietermx Je hebt de goede voor de ID.4. Voor de ID.7 is dit de prijslijst per 17 juli, van alle Limited editions:
Zie pag.18
Een ID.7 tourer pro s limited komt dus, met alle opties, op 65.240 en de GTX tourer limited op 67.700. Klein verschil, lever je wel 92km actieradius voor in… en de draaicirkel is 1,4m groter.
Twijfel twijfel…
1 cm = 10 mm = 10000 µm
Mijn leasecontract loopt binnenkort af en nu kan ik een nieuwe bestellen, maar ik kan ook mn ID4 uit 2021 kopen. Ik ben de eerste berijder van de auto en heb er werkelijk nog nooit problemen mee gehad.
Mn leasebedrag wordt dan een mobiliteitsbudget die helaas bruto wordt uitgekeerd.
Ik zou de auto dan kopen als ie 4,5 jaar oud is (met naar verwachting nog geen ton op de teller) dus ik kan de auto tot 8 jaar of 160.000 km gebruiken en dan nog garantie op de accu hebben.
Waar kan ik een overzicht krijgen/berekenen van de kosten van de ID4 ? Denk aan wegenbelasting, reservering voor onderhoud, banden en afschrijving. Electrakosten kan ik direct inzien bij mijn leasemij.
Thanks !
Mn leasebedrag wordt dan een mobiliteitsbudget die helaas bruto wordt uitgekeerd.
Ik zou de auto dan kopen als ie 4,5 jaar oud is (met naar verwachting nog geen ton op de teller) dus ik kan de auto tot 8 jaar of 160.000 km gebruiken en dan nog garantie op de accu hebben.
Waar kan ik een overzicht krijgen/berekenen van de kosten van de ID4 ? Denk aan wegenbelasting, reservering voor onderhoud, banden en afschrijving. Electrakosten kan ik direct inzien bij mijn leasemij.
Thanks !
Ik weet niet of dit, het ID7 topic, de plek is om deze vragen over een ID4 te stellen. Daarvoor kun je wellicht beter in het algemenere ID 3/4/5/Buzz topic terechtLastSamurai schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:52:
Mijn leasecontract loopt binnenkort af en nu kan ik een nieuwe bestellen, maar ik kan ook mn ID4 uit 2021 kopen. Ik ben de eerste berijder van de auto en heb er werkelijk nog nooit problemen mee gehad.
Thanks !
Voor mezelf heb ik even de voor- en nadelen van de GTX LE ten opzichte van een vol uitgevoerde Pro S LE (nu in bestelling) gemaakt.pietermx schreef op maandag 21 juli 2025 @ 07:07:
[...]
Ahhh, ze zijn wel van het complexe bij VW als het om prijslijsten, opties en specificaties gaat 😂. In de configurator zie ik nu idd ook 1800kg staan.
Een ID.7 tourer pro s limited komt dus, met alle opties, op 65.240 en de GTX tourer limited op 67.700. Klein verschil, lever je wel 92km actieradius voor in… en de draaicirkel is 1,4m groter.
Twijfel twijfel…
Voordeel van de GTX: meer vermogen, awd, trekgewicht, mooiere bumper en wat badges.
Nadelen van de GTX: interieur (smaak) minder mooi met dat rode, grotere draaicirkel, hoger verbruik (minder range), prijs.
Voor mij persoonlijk wegen de voordelen niet op tegen de nadelen.
Wat daarnaast meespeelt is dat de Private Lease actie op de Pro S LE blijkbaar (volgens de configurator) niet geldt voor de GTX. Hoewel de cat. prijs slechts ~ 2K verschil maakt, is de leaseprijs ruim 400 euro (!) per maand hoger.
Ik laat het lekker zo
Vraag me ook af wat je in de praktijk merkt van dat extra vermogen. Verschil is maar zo’n 50 pk, maar de auto is zwaarder en je moet aan een Excel-sheet aan voorwaarden voldoen. Mooiste is nog dat je alleen 30 seconden 340 pk hebt als de accu meer dan 88% vol is en ze adviseren niet meer dan 80% te laden. 🤪JanHenk schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:34:
[...]
Voor mezelf heb ik even de voor- en nadelen van de GTX LE ten opzichte van een vol uitgevoerde Pro S LE (nu in bestelling) gemaakt.
Voordeel van de GTX: meer vermogen, awd, trekgewicht, mooiere bumper en wat badges.
Nadelen van de GTX: interieur (smaak) minder mooi met dat rode, grotere draaicirkel, hoger verbruik (minder range), prijs.
Wat daarnaast meespeelt is dat de Private Lease actie op de Pro S LE blijkbaar (volgens de configurator) niet geldt voor de GTX. Hoewel de cat. prijs slechts ~ 2K verschil maakt, is de leaseprijs ruim 400 euro (!) per maand hoger.
Ik laat het lekker zo
:strip_exif()/f/image/PpYA2mFtodwUc3tIR1d23DGy.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door DaMenaz op 21-07-2025 12:26 ]
Catch my drift?
Betekent gereduceerde vermogen ook gereduceerde koppel?DaMenaz schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:19:
[...]
Vraag me ook af wat je in de praktijk merkt van dat extra vermogen. Verschil is maar zo’n 50 pk, maar de auto is zwaarder en je moet aan een Excel-sheet aan voorwaarden voldoen. Mooiste is nog dat je alleen 30 seconden 340 pk hebt als de accu meer dan 88% vol is en ze adviseren niet meer dan 80% te laden. 🤪
[Afbeelding]
Kan mij voorstellen dat je niet het volledige aantal kW krijgt maar nog wel het volledige beschikbare koppel.
ID4.1M Honey Yellow
Oeps. Verkeerde forum. Sorry.pim89 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:14:
[...]
Ik weet niet of dit, het ID7 topic, de plek is om deze vragen over een ID4 te stellen. Daarvoor kun je wellicht beter in het algemenere ID 3/4/5/Buzz topic terecht
Keertje een dragrace doen?DaMenaz schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:19:
[...]
Vraag me ook af wat je in de praktijk merkt van dat extra vermogen. Verschil is maar zo’n 50 pk, maar de auto is zwaarder en je moet aan een Excel-sheet aan voorwaarden voldoen. Mooiste is nog dat je alleen 30 seconden 340 pk hebt als de accu meer dan 88% vol is en ze adviseren niet meer dan 80% te laden. 🤪
[Afbeelding]
Doen we er eentje van 40 seconden.
Catch my drift?
Denk dat ik tot dezelfde conclusie kom. Nu nog de dealer tot een wat scherpere prijs / inruil bewegen, anders is me het sowieso te gek.JanHenk schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:34:
[...]
Voor mezelf heb ik even de voor- en nadelen van de GTX LE ten opzichte van een vol uitgevoerde Pro S LE (nu in bestelling) gemaakt.
Ik laat het lekker zo
Oh, ik heb trouwens (nog) geen eens E achter B, vorig jaar een dagles/examen gedaan maar gezakt (voor het eerst in m’n leven bij welk CBR examen dan ook) 😂
1 cm = 10 mm = 10000 µm
Blijf het een miskleun vinden van VW, dat maximum trekgewicht. Niet dat ík het (nu) nodig heb, maar toch. De ID.buzz en nu de GTX bewijzen dat het MEB platform het gewoon kan.
Gemiste kans, zeker vergeleken met de A6 etron (2100kg) en bijv. de Passat.
Gemiste kans, zeker vergeleken met de A6 etron (2100kg) en bijv. de Passat.
🤣 na die 30 seconden pak je hem
[ Voor 8% gewijzigd door Wolksvagen op 21-07-2025 18:15 ]
Vanmiddag mijn handtekening gezet onder een ID.7 Tourer pro LE in Stonewashed blue met een trekhaak, interieurpakket en warmtepomp. #aftellenmaar
If you don’t agree or understand why it makes sense for people what they say, do or think, it is not because they are behaving really strangely, bizarrely, or erroneously, it is because your perspective is different
voor de volledigheid ook nog de gegevens van de terugrit: meer file, lagere temperatuur (+- 20 graden, bijna 10 graden frisser dan de heenrit), en rugwind:bdbfz schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 17:20:
Enkele vakantieritten gedaan met de ID.7 (77kWh, 47k km gereden op 1.5 jaar). Samen gereden met een caravantrekker, dwz met max 100 km/u onderweg. Verbruik is m.i. echt laag op deze manier:
rit 1: 228 km, 82 km/u en 13.8 kWh/100km
rit 2: 87 km, 58 km/u en 15.9 kWh/100km
rit 3: 220 km, 58 km/u en 14 kWh/100km (incl periferique Parijs)
rit 4: 212 km, 88 km/u en 14.2 kWh/100km
rit 5: 215 km, 56 km/u en 13.6 kWh/100km (zonder snelweg)
rijbereik bij dit verbruik: 500 a 550km
rit 1: 288 km, 61 km/u en 13.4 kWh/100km
rit 2: 256 km, 66 km/u en 12.9 kWh/100km
Mooi hoor! Ook al een afleverindicatie gekregen?BakkerM schreef op maandag 21 juli 2025 @ 20:30:
Vanmiddag mijn handtekening gezet onder een ID.7 Tourer pro LE in Stonewashed blue met een trekhaak, interieurpakket en warmtepomp. #aftellenmaar
@True en eventuele anderen, welke Home Assistant integratie gebruiken jullie en hoe is de ervaring, qua stabiliteit?
Mijne is vandaag besteld door de dealer en indicatie laatste week oktober.JanHenk schreef op maandag 21 juli 2025 @ 23:01:
[...]
Mooi hoor! Ook al een afleverindicatie gekregen?
Ik heb deze: https://github.com/mitch-dc/volkswagen_we_connect_id#readme werkt eigenlijk prima. Maar heb geen automations ingesteld of geprobeerd. Puur om wat details te kunnen monitoren achteraf met laden omdat ik het leuk vind bijv. zie een recente post van mij hier: True in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"JanHenk schreef op maandag 21 juli 2025 @ 23:03:
@True en eventuele anderen, welke Home Assistant integratie gebruiken jullie en hoe is de ervaring, qua stabiliteit?
Gisteren met de GTX Tourer hier op vakantie in Zwitserland de berg afgereden. Heb echter de fout gemaakt om dag voordien op te laden tot 100% (stond zo nog ingesteld voor de heenrit uit België). Ik rij sowieso altijd in B. Met 98% gestart en wagen zat na een tijd afdalen aan zijn 100% en ik voelde de “motorrem” wegvallen. Batterij zat natuurlijk vol. Ik zet hem vervolgens in D en gebruik het rempedaal dan maar. Raadt de auto mij aan om een afdaling in de B stand te doen. Ik zet hem dan toch even terug in B, uiteraard zonder effect. Tijdje later valt de airco uit en begint de klimatisatie warme lucht te blazen. Enkel door de klimatisatie volledig af te zetten konden we een sauna vermijden. Nu vraag ik me af of dit toevallig was of het een met het andere te maken heeft. Eens beneden in het dal en na wat verbruik, werkte de B stand terug en zo ook de airco. Voor plaatselijke uitstappen hier laad ik alleszins boven nooit meer volledig vol, want ik stop tegen dat ik beneden ben een 5% terug in de batterij.
P.S. De ID.7 GTX Tourer rijdt erg comfortabel en is prima reisauto. Ik moet nog wennen aan het tempo, maar dat is op zich geen slechte zaak. Nu moet VW de elektronica nog op punt zetten, vind ik. Teveel computer glitches…
P.S. De ID.7 GTX Tourer rijdt erg comfortabel en is prima reisauto. Ik moet nog wennen aan het tempo, maar dat is op zich geen slechte zaak. Nu moet VW de elektronica nog op punt zetten, vind ik. Teveel computer glitches…
Dat opwarmen van het interieur is de manier om toch je motorrem deels te blijven gebruiken. Het is niet comfortabel maar beter dan met gloeiende remmen de berg afstorten. (Dit is iets gedramatiseerd natuurlijk)
In een ver verleden reden we met de mobilhome de berg op met de verwarming vol open (en de raampjes) om oververhitting van de motor te vermijden.
In een ver verleden reden we met de mobilhome de berg op met de verwarming vol open (en de raampjes) om oververhitting van de motor te vermijden.
JanHenk schreef op maandag 21 juli 2025 @ 23:03:
Voor mijn huidige ID.3 gebruik ik dezelfde integratie. De integratie zelf is vrij stabiel, alleen is VW op de achtergrond af en toe wat aan het unteren met allerlei "I accept all terms and agreements" vinkjes, waardoor je soms (in de afgelopen 3 jaar dat ik mn ID.3 rij 2x gebeurd) op een of andere wazige volkswagensite moet inloggen om het vinkje weer goed te zetten. Beste tot nu toe: Inloggen, land veranderen, uitloggen, inloggen, land veranderen, weer vinkje zetten. Maargoed, los daarvan: Ik vind het echt een ideale integratie. Mijn meest gebruikte automatisering: Klimatiseren! Zigbee schakelaar ophangen op een plek waar je vaak langs loopt (bij mij in de hal), automatisering erachter dat de auto klimatiseert en 5 min later in een afgekoelde of opgewarmde auto instappen (yes, ik weet dat je dit ook via de app kan doen of kan instellen in de auto, maar mijn/onze vertrektijden zijn vrij vaak net te random waardoor ik niet 1 tijd heb waarop ik altijd weg ga + de integratie werkt imho stabieler dan de VW app zelfTrue schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 00:08:
[...]
Ik heb deze: https://github.com/mitch-dc/volkswagen_we_connect_id#readme werkt eigenlijk prima. Maar heb geen automations ingesteld of geprobeerd. Puur om wat details te kunnen monitoren achteraf met laden omdat ik het leuk vind bijv. zie een recente post van mij hier: True in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"
Ben zeker ook van plan mn 7 hierin te hangen en de automatiseringen om te zetten, nu nog wachten tot de levering in oktober
Hallo allemaal. Wij rijden twee Volvo's. 1 ervan is een EC40 Ultra Twin. Die rijden we op basis van een flexibel abonnement. Nu heb ik van de lokale VW dealer een private lease aanbod gekregen voor een Volkswagen Id.7 Tourer BEV 86 kWh 210 kW Pro S Limited Edition. Het aanbod is per maand ruim € 200 voordeliger dan de Volvo! Een heel scherp aanbod want een vergelijkbare non-tourer is € 500 duurder!
Waarom niet direct doen?
- erg groot
- lager dan de EC40
- geen one pedal drive (mijn vrouw wil niet meer zonder)
Iemand anders de overstap gemaakt van Volvo naar Volkswagen en wat zijn jullie ervaringen?
PS.: ik heb van 2014 tot 2018 een Passat CC 3.6V6 gereden. Daar heb ik wel goede herinneringen aan.
Waarom niet direct doen?
- erg groot
- lager dan de EC40
Iemand anders de overstap gemaakt van Volvo naar Volkswagen en wat zijn jullie ervaringen?
PS.: ik heb van 2014 tot 2018 een Passat CC 3.6V6 gereden. Daar heb ik wel goede herinneringen aan.
Wij hebben onze V60 Plug-in-Hybrid die we 10 jaar geleden kochten vorige maand ingeruild en de ID.7 (niet-Tourer) besteld. Meerdere auto's proefgereden (Mercedes EQB, BMW iX1 waar we met koppijn uitstapten vanwege de stugge vering en een Hyundai Ioniq 5). Het toeval wilde dat Youtube mij een filmpje van een ID.7 voorschotelde (algoritmes zijn alles behalve toeval) en wij besloten daarom de ID.7 te gaan bekijken.S80Executive schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:48:
Eenmaal in de showroom was het een verademing, zit vele malen beter dan de V60, dashboard heerlijke clean look, sfeerverlichting, HUD, teveel om op te noemen en dan het rijden natuurlijk: we waren meteen verkocht.
Hoewel Volvo bekend staat om z'n goede stoelen, vinden wij die van de ID.7 vele malen beter.
If it ain't broken, play with it till it breaks.
Op 28 mei is mijn nieuwe lease in bestelling gezet. Het gaat om een ID7 LE Pro S. Zonder extra opties, in de kleur Grenadill black.
De initiële leverdatum was op eind september geschat. Tot mijn verbazing gisteren te horen gekregen dat de auto vorige week al binnen is gekomen bij de dealer, en ik hem aankomende vrijdag mag ophalen. Dat zou een doorlooptijd van 59 dagen betekenen van order tot levering.
De initiële leverdatum was op eind september geschat. Tot mijn verbazing gisteren te horen gekregen dat de auto vorige week al binnen is gekomen bij de dealer, en ik hem aankomende vrijdag mag ophalen. Dat zou een doorlooptijd van 59 dagen betekenen van order tot levering.
Geen Volvo ervaring, maar ik kan wel wat delen over de ID.7, hij is groot, maar de draaicirkel is relatief klein én de parkeerhulpsystemen werken uitstekend - ik ervaar dit niet als nadelig eigenlijk (in de praktijk in ieder geval niet). De hoge zit is een voorkeur, maar de ID.7 is niet zo laag als je bij een sedan/station 'vroeger' zou verwachten - het scheel wel iets maar het is geen crossover-SUV of SUV natuurlijk. Heb je de ID.7 al gereden? Zo niet probeer de 'B'-stand die remt echt heel erg af - het is geen OPD, maar het komt erg in de buurt.S80Executive schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:48:
Hallo allemaal. Wij rijden twee Volvo's. 1 ervan is een EC40 Ultra Twin. Die rijden we op basis van een flexibel abonnement. Nu heb ik van de lokale VW dealer een private lease aanbod gekregen voor een Volkswagen Id.7 Tourer BEV 86 kWh 210 kW Pro S Limited Edition. Het aanbod is per maand ruim € 200 voordeliger dan de Volvo! Een heel scherp aanbod want een vergelijkbare non-tourer is € 500 duurder!
Waarom niet direct doen?
- erg groot
- lager dan de EC40
Inderdaad dat inloggen/uitloggen heb ik ook een keer gehad (eind vorig jaar meen ik).Badeen schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 07:25:
[...]
[...]
Voor mijn huidige ID.3 gebruik ik dezelfde integratie. De integratie zelf is vrij stabiel, alleen is VW op de achtergrond af en toe wat aan het unteren met allerlei "I accept all terms and agreements" vinkjes, waardoor je soms (in de afgelopen 3 jaar dat ik mn ID.3 rij 2x gebeurd) op een of andere wazige volkswagensite moet inloggen om het vinkje weer goed te zetten. Beste tot nu toe: Inloggen, land veranderen, uitloggen, inloggen, land veranderen, weer vinkje zetten. Maargoed, los daarvan: Ik vind het echt een ideale integratie. Mijn meest gebruikte automatisering: Klimatiseren! Zigbee schakelaar ophangen op een plek waar je vaak langs loopt (bij mij in de hal), automatisering erachter dat de auto klimatiseert en 5 min later in een afgekoelde of opgewarmde auto instappen (yes, ik weet dat je dit ook via de app kan doen of kan instellen in de auto, maar mijn/onze vertrektijden zijn vrij vaak net te random waardoor ik niet 1 tijd heb waarop ik altijd weg ga + de integratie werkt imho stabieler dan de VW app zelf).
Ben zeker ook van plan mn 7 hierin te hangen en de automatiseringen om te zetten, nu nog wachten tot de levering in oktober.
Maar de grootste belemmering zit 'm in het feit dat die API een max calls heeft per dag. Waardoor je of niet alle data in je HA hebt óf niet een update/informatie krijgt in je app. Dit merk ik heel soms wel (maar is niet storend voor mijn gebruik).
Dit is dus overigens bij elke toepassing van integratie gezien de max API calls.
Geinig, ik ga mijn V60 D6 Plug-in (zeer waarschijnlijk) ook inruilen op een ID.7 tourerCrusader schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:01:
[...]
Wij hebben onze V60 Plug-in-Hybrid die we 10 jaar geleden kochten vorige maand ingeruild en de ID.7 (niet-Tourer) besteld. Meerdere auto's proefgereden (Mercedes EQB, BMW iX1 waar we met koppijn uitstapten vanwege de stugge vering en een Hyundai Ioniq 5). Het toeval wilde dat Youtube mij een filmpje van een ID.7 voorschotelde (algoritmes zijn alles behalve toeval) en wij besloten daarom de ID.7 te gaan bekijken.
Eenmaal in de showroom was het een verademing, zit vele malen beter dan de V60, dashboard heerlijke clean look, sfeerverlichting, HUD, teveel om op te noemen en dan het rijden natuurlijk: we waren meteen verkocht.
Hoewel Volvo bekend staat om z'n goede stoelen, vinden wij die van de ID.7 vele malen beter.
Grootste voordeel tov de Volvo: de kleinere draaicirkel. De V60 is ongeveer 20cm korter, maar is een ramp om in te parkeren. De ID.7 parkeer je veel makkelijker.
Grootste nadeel: de touch knoppen op het stuur. De drukknoppen van de Volvo werkten veel beter.
Ik rij momenteel een XC40. Na twee proefritten kan ik niet anders concluderen dat de ID7 Tourer heel veel meer auto is. Wat betreft comfort en afwerking. De auto ligt veel fijner op de weg. Begin me bij de XC40 een beetje te ergeren aan het rijden in bochten (overhellen) en de piepjes/kraakjes in het dashboard + middenconsole.S80Executive schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:48:
Waarom niet direct doen?
- erg groot
- lager dan de EC40
Voor mijn gevoel lever ik alleen in op OPD, maar daar had ik geen last van tijdens de proefritten. Volgens mij went dat heel snel.
Inmiddels een paar weken geleden de bestelling geplaatst. Auto komt in oktober naar Nederland en wordt in December geleverd.
NFI, maar je mag gerust de nuance toevoegen dat je de auto nog niet rijdt (of pas heel kort gezien je posts hier). Blegh dat staat gewoon in je eerste zin, mea culpa.Knul schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:13:
[...]
Geinig, ik ga mijn V60 D6 Plug-in (zeer waarschijnlijk) ook inruilen op een ID.7 tourerVind de stoelen uit de ID.7 niet significant beter. Door de hoge bodem kostte me het iets meer moeite om een prettige zitpositie te vinden dan in de Volvo.
Grootste voordeel tov de Volvo: de kleinere draaicirkel. De V60 is ongeveer 20cm korter, maar is een ramp om in te parkeren. De ID.7 parkeer je veel makkelijker.
Grootste nadeel: de touch knoppen op het stuur. De drukknoppen van de Volvo werkten veel beter.
De knoppen zijn inderdaad minder prettig dan in sommige andere auto's, maar je raakt er aan gewend en dan is het acceptabel, maar niet storend. Een voordeel wat (om een of andere reden??) diverse auto's van de afgelopen jaren niet hebben is dat de ACC per km/u in te stellen is en bij te stellen is.
Uit mijn hoofd meen ik dat een Audi Q4 dat niet kon

@True Bij de derde proefrit ging het al een stuk beter idd
Maar blijf erbij dat fysieke knoppen gewoon fijner werken.
Heel bijzonder dat ACC niet per km/h in te stellen is bij sommige auto's, dat kan mijn V60 uit 2013 al. Wel jammer dat ik straks niet meer kan wisselen tussen ACC en normale CC, maar dat is te overzien. Gebruikte ik in de praktijk toch al minder vaak dan verwacht.
Heel bijzonder dat ACC niet per km/h in te stellen is bij sommige auto's, dat kan mijn V60 uit 2013 al. Wel jammer dat ik straks niet meer kan wisselen tussen ACC en normale CC, maar dat is te overzien. Gebruikte ik in de praktijk toch al minder vaak dan verwacht.
Hehe 3e proefritKnul schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:23:
@True Bij de derde proefrit ging het al een stuk beter iddMaar blijf erbij dat fysieke knoppen gewoon fijner werken.
Je kunt wisselen tussen TA/IQ.Drive - ACC - limiter. In de eerste twee kun je altijd een beetje gas bij geven om te voorkomen dat in de spits je veilige 2 seconden afstand door elke jandoedel wordt vol geritst.
Buiten de spits ga ik net iets eerder weer naar links voordat de ACC de snelheid verlaagd.
Ik was er na 5 minuten al uit. Rijdt beter dan de Enyaq en voelde verder als thuiskomen. Stoelen goedgekeurd door de vriendin, interieur idem. Nou tekenen maar
Hij is er hoor! Ontzettend blij mee, en nog geen rariteiten kunnen ontdekken.Lejavh schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:26:
Ik meld me ook aan in dit topic! Gisteren vanuit Zeeland rondje Groningen gedaan en akkoord gegeven op de privé aanschaf van een ID.7 Tourer GTX. Jonggebruikt als demo, dus een flinke kop eraf.
Kom af van een privé Kia Proceed GT uit 2021. Deze heb ik in maart helaas kort gereden, dus flink gezocht naar een degelijke vervangende auto. Intussen (tevens in maart) verhuisd naar een woning met 22 panelen, dus eigenlijk was een EV wel een no-brainer.
Afijn, laat maar komen die auto!
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/4YqOMrupgK5gJASsLrSRgCNx.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik gebruik deze: https://github.com/robino...ssistant-volkswagencarnetJanHenk schreef op maandag 21 juli 2025 @ 23:03:
Werkt prima, maar hangt natuurlijk af van de VW cloud API en die is niet altijd even snel, maar prima bruikbaar. Ik heb 2 gebruikers in de wagen, mezelf en mijn vrouw. Als mijn vrouw laatst met de wagen heeft gereden, komt de locatie natuurlijk niet door omdat VW dit zo heeft geimplementeerd (je ziet het dan ook neit in je VW app).
Ik heb een peblar charger en die heeft een local interface. Laden starten/stoppen en slim regelen doe ik dus via de peblar integratie.
/f/image/JrdkjsWeERnrOE8IhQqFVVwa.png?f=fotoalbum_large)
Bizar mooie kaart heb je er bij, heb je die zelf bij elkaar gefixt of is dit een in te stellen kaart?tjaf schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:15:
[...]
Ik gebruik deze: https://github.com/robino...ssistant-volkswagencarnet
Werkt prima, maar hangt natuurlijk af van de VW cloud API en die is niet altijd even snel, maar prima bruikbaar. Ik heb 2 gebruikers in de wagen, mezelf en mijn vrouw. Als mijn vrouw laatst met de wagen heeft gereden, komt de locatie natuurlijk niet door omdat VW dit zo heeft geimplementeerd (je ziet het dan ook neit in je VW app).
Ik heb een peblar charger en die heeft een local interface. Laden starten/stoppen en slim regelen doe ik dus via de peblar integratie.
[Afbeelding]
Dit is zelf (afin, code geplukt van de HA forums) in elkaar gestoken. Combinatie van picture-elements en vertical stack cards. Ik weet niet of het gewaardeerd wordt om hier ellenlange yaml code te plakken, maar PM me gerust als je de yaml code wilt ter inspiratie.Gerkro schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 14:19:
[...]
Bizar mooie kaart heb je er bij, heb je die zelf bij elkaar gefixt of is dit een in te stellen kaart?
p.s. Ik ben zeker dat gui experts dit een afschuwelijke overload aan informatie zullen vinden (en er staat ook info gewoon nodeloos dubbel), maar deze kaart gaat al 4 jaar mee van toen ik nog een superb had en over de jaren heen wat ge-evolueerd. Ik zou beter eens wat opkuisen
@tjaf Jij gebruikt een andere integratie dan 'de meesten' denk ik, ik ga ze beide t.z.t. wel even proberen. 
@Gerkro Je kunt een soortgelijk resultaat op relatief eenvoudige manier bereiken met de Ultra Vehicle Card
@Gerkro Je kunt een soortgelijk resultaat op relatief eenvoudige manier bereiken met de Ultra Vehicle Card
Let op:
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:
Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:
Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1