Ga ik meelezen. Als dit echt zon groot verschil in kosten geeft en de terugverdientijd van een alternatief wel binnen 7 jaar ligt met huidige tarieven (en dus beduidend lager dan 35cent per kwh) dan is dat natuurlijk interessanter.Taro schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:40:
[...]
Ik betaal per 2 kWh 671 Euro, daarom zeg ik regelmatig: Kijk ook eens bij de buren.
Zie Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic, daarin staat alles beschreven.
Voor de laagste prijs per kWh je zorg je voor veel accu en weinig omvormer.
De AB2000S uit Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic vind je voor €660 ex btw.
In de openingspost van Eenvoudige thuisaccu samenstellen vind je de Powerqueen 25.6V 100 Ah accu die minder dan €500 voor 2.5 kWh is.
De bodemprijzen vind je in Zelf een powerwall bouwen waar met losse cellen voor €73/kWh een thuisaccu in elkaar geschoefd wordt. Afhankelijk van hoeveel bochten je af wil snijden met beveiliging, montage, inverter/charger en BMS is de genoemde prijs van 12 kWh voor €2200 dus haalbaar.
Duidelijk een hele andere doelgroep dan waar HomeWizard op mikt
Zouden we dit nu kunnen laten rusten?
De AB2000S uit Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic vind je voor €660 ex btw.
In de openingspost van Eenvoudige thuisaccu samenstellen vind je de Powerqueen 25.6V 100 Ah accu die minder dan €500 voor 2.5 kWh is.
De bodemprijzen vind je in Zelf een powerwall bouwen waar met losse cellen voor €73/kWh een thuisaccu in elkaar geschoefd wordt. Afhankelijk van hoeveel bochten je af wil snijden met beveiliging, montage, inverter/charger en BMS is de genoemde prijs van 12 kWh voor €2200 dus haalbaar.
Duidelijk een hele andere doelgroep dan waar HomeWizard op mikt
Zouden we dit nu kunnen laten rusten?
[ Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 16-12-2024 16:19 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
ik lees daar van begin af aan mee, maar ik zie de beweringen nog niet kloppen, ook veel producten die nog niet verkrijgbaar zijn of geen ervaringen mee zijn.Henkoes schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:31:
[...]
Ga ik meelezen. Als dit echt zon groot verschil in kosten geeft en de terugverdientijd van een alternatief wel binnen 7 jaar ligt met huidige tarieven (en dus beduidend lager dan 35cent per kwh) dan is dat natuurlijk interessanter.
Afwachten dus. nog 4 weken dan weten we hopelijk meer, en kunnen er echte ervaringen gedeelt worden.
hoe meer ervaringen met meer producten hoe beter iedereen zijn keus kan maken.
Vandaag zullen de ervaringen misschien al aangevuld worden met Eva-power, die zouden uitgeleverd zijn / worden ?
Begrijpelijk. Maar wat de consument ook ziet zijn grafieken als deze:HomeWizard_NL schreef op donderdag 12 december 2024 @ 22:23:
[...]
Als ik het goed begrijp heb je in het voorbeeld als instap een 1 kwh batterij, met 2 uitbreidingen (3kWh) kom je uit op €1500+? Waarvan dit ook nog is een tijdelijke kortingsprijs is (normaal €1700).
De prijs van de plug in battery zal voorlopig niet veranderen. De vraag is al hoger dan het aanbod. Grondstoffen blijven kostbaar. Vind je een ander product dat beter bij je past, laat ons je dan vooral niet tegen houden
:strip_exif()/f/image/eYtRLcYQe5nwhwJLjnBggUbg.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik weet niet of deze grafiek je argument wel zo goed ondersteunt? Heb je hem al eens goed bekeken?Sonero schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:56:
[...]
Begrijpelijk. Maar wat de consument ook ziet zijn grafieken als deze:
[Afbeelding]
Dat is een component van een batterij. Zet daar eens een grafiek van de loonkosten naast die nodig zijn om een plug en play systeem te bouwen.Sonero schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:56:
[...]
Begrijpelijk. Maar wat de consument ook ziet zijn grafieken als deze:
[Afbeelding]
Dit is wat me ergert aan mensen die roepen dat een zelf gebouwd systeem zo veel goedkoper is. Ze houden geen rekening met de tijd die ze er in moeten steken waarmee ze eigenlijk zeggen dat ze voor niets werken. Fijn als hobby maar niet als basis voor een markt vergelijking.
Je bedoeld de x-as. Ja, ik zie ook wel dat HW de mededeling in juni ‘24 deed en dat deze grafiek niet voorbij die datum gaat.Sjamo schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:07:
[...]
Ik weet niet of deze grafiek je argument wel zo goed ondersteunt? Heb je hem al eens goed bekeken?
Iets recenter dan: https://www.reuters.com/m...r-says-report-2024-10-30/
Ook dat zegt niets over specifiek het prijsbeeld van wat Homewizard nu gebruikt. Niet over de meest recente ontwikkelingen. En verder is de prijs van het batterij-gedeelte zoals hierboven is genoemd maar een onderdeel.Sonero schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:19:
[...]
Je bedoeld de x-as. Ja, ik zie ook wel dat HW de mededeling in juni ‘24 deed en dat deze grafiek niet voorbij die datum gaat.
Iets recenter dan: https://www.reuters.com/m...r-says-report-2024-10-30/
Eerlijk gezegd vind ik het gebedel in dit topic beschamend en Tweakers onwaardig. Als ik een rode broodrooster wil en die zie ik voor 30 euro bij de Coolblue, maar ik zie een groene voor 25 euro bij de mediamarkt, is het dan normaal dat ik net zo lang ga lopen zeuren bij de Coolblue tot ze ook van de rode de prijs verlagen?
Het klinkt langzamerhand als kleuters die in de supermarkt op de grond liggen te brullen tot hun moeder het zo genant vindt dat ze wel die speciale dure toetjes in de kar gooit.
Mijn mening.
En daar gaan we weer...........
All. Besluit. Kopen of Wachten of Ander Merk. Meer smaken zijn er niet!
All. Besluit. Kopen of Wachten of Ander Merk. Meer smaken zijn er niet!
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Vanavond in Radar aandacht voor de thuisbatterij. Wellicht interessant.
https://radar.avrotros.nl...-de-restitutiepolis-61177
https://radar.avrotros.nl...-de-restitutiepolis-61177
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Wellicht ook interessant. In de batterij wereld worden volgens de ACM de voordelen veelste rooskleurig weergegeven van een thuisbatterij. O.a. de verwachte stroomprijzen.
https://www.ad.nl/economi...kooptelefoontje~a761a2ea/
Past dat niet beter in het topic is een thuisbatterij interessant voor mij?Devke schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:04:
Wellicht ook interessant. In de batterij wereld worden volgens de ACM de voordelen veelste rooskleurig weergegeven van een thuisbatterij. O.a. de verwachte stroomprijzen.
Ook. Maar ook HW zegt iets over TVT en stroomprijzen waar al een paar x over gevallen is in het topic. Wat mij betreft een ter info stukje. Hoeft geen discussie te zijn / worden.Sjamo schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:06:
[...]
Past dat niet beter in het topic is een thuisbatterij interessant voor mij?
Er worden in je bericht een aantal zaken die los van elkaar staan onterecht aan elkaar verbonden. Ik heb een "laten we zeggen" bedrag genoemd voor oplossing A en ik heb zelf niet gekozen voor oplossing A, maar voor oplossing B met een andere prijsstelling. En als ik verwijs naar een accu's met een stekker topic ga je daar uiteraard geen Victron prijsstelling in vinden, dan heb je toch ook al door dat het 2 verschillende zaken zijn. Ik word nu gedwongen hier offtopic te gaan, dat doe ik niet. Als men interesse heeft in andere oplossingen kan men in andere topics kijken.a2aan schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:12:
[...]
OK. Dus hier, in dit topic, poneer je een vrij boude stelling (15kWh inclusief omvormer voor €2500), en verwijst naar een ander topic voor een toelichting. Prima, maar dan verwacht ik wel in dat andere topic die toelichting (makkelijk) te vinden, alleen met een aantal zoektermen zoals "Victron" en "2500" en "15kWh" (met en zonder spatie) vind ik die niet.
En wederom in dit topic schrijf je "Ik betaal per 2 kWh 671 Euro", wat dus twee keer zo veel is als wat je eerder voorschreef, en ook om dat toegelicht te krijgen verwijs je naar een ander topic.
In dat andere topic lees ik dat je twee omvormers en 2x2kWh accu's gratis hebt gekregen van de fabrikant. Is dat waar je op doelde?! En met wat creatieve afronding is jouw €2533 voor 12kWh wel dicht genoeg bij 2250-2500 voor 15kWh, misschien.
Maar het kan natuurlijk dat ik ergens overheen lees, dus een link naar een post met daarin de componenten om voor €2500 zelf iets van 15kWh met Victron te bouwen zou hier zeer gewaardeerd worden, vast niet alleen door mij!
Zoals eerder tegen je gezegd: Ipv er erg direct in te gaan kan je ook vragen stellen en dan ben ik altijd bereid er inhoudelijk op in te gaan. Op deze manier ben ik niet van plan hier verder tijd in te steken.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
OK, dan start ik met een vraag: waarom zeg je het er niet meteen expliciet bij dat wat jij zelf hebt, iets anders Is dan waar je op doelde met de 15kWh voor €2500, toen iemand die twee zaken in een post/vraag combineerde?Taro schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:03:
Zoals eerder tegen je gezegd: Ipv er erg direct in te gaan kan je ook vragen stellen en dan ben ik altijd bereid er inhoudelijk op in te gaan. Op deze manier ben ik niet van plan hier verder tijd in te steken.
Nu werd ik op het verkeerde been gezet, en dacht ik dat we voor een toelichting op de €2500 voor 15kWh o.b.v. Victron bij het plugin topic moesten zijn, maar blijkbaar is dat niet zo. De vraag waar we die info dan wel kunnen vinden hoef ik denk ik niet te stellen, omdat het off-topic is.
Voorstel: de betreffende post van jou wordt ook gemodereerd.
En jammer, dat ergens "erg direct op in gaan" niet 'mag'. Ik denk dat we dan nóg meer posts nodig hebben om tot dezelfde inzichten te komen.
En jouw bereidheid om vragen over die ene specifieke uitspraak te beantwoorden bleek toch al niet heel erg uit je reacties op vragen (!) van anderen, dus dat ik nu ook/nog steeds geen antwoord krijg reken ik mezelf maar niet al te zwaar aan.
Neemt niet weg dat de meeste andere bijdragen van jou in dit topic, in ieder geval door mij, wél zeer gewaardeerd worden!
Omdat ik regelmatig het gevoel heb dat mensen hier al denken dat ik teveel offtopic ga omdat ik relatief vaak over andere oplossingen spreek. Ik heb daarnaast ook een voorbeeldfunctie, niet altijd even makkelijk, maar misschien ben ik daar onbewust teveel mee bezig.a2aan schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:21:
[...]
OK, dan start ik met een vraag: waarom zeg je het er niet meteen expliciet bij dat wat jij zelf hebt, iets anders Is dan waar je op doelde met de 15kWh voor €2500, toen iemand die twee zaken in een post/vraag combineerde?
Hierbij:Nu werd ik op het verkeerde been gezet, en dacht ik dat we voor een toelichting op de €2500 voor 15kWh o.b.v. Victron bij het plugin topic moesten zijn, maar blijkbaar is dat niet zo. De vraag waar we die info dan wel kunnen vinden hoef ik denk ik niet te stellen, omdat het off-topic is.
Victron MPII 3k -> https://www.nkon.nl/multiplus-pmp482305010-48v-35a-5176.html - 545 Euro (Kan ook nog goedkoper als je voor de 800 ipv 3000 gaat)
Yixiang 15kWh box -> https://szsyixiang.com/yi...y-box-case-15kwh-48v-box/ - 529 Euro
16 cellen -> https://www.nkon.nl/eve-l...c-280ah-280a-lifepo4.html -> 1183 Euro.
Totaal: 2257 Euro incl BTW. Daar komen uiteraard nog kabels en arbeid bij, maar zoals ik al zei: Als je het zelf installeert. Zit niet heel ver naast de 2250-2500 Euro toch?
Als ik het daar bij het verkeerde eind heb wil ik die stelling wel aanpassen. Mag jij aangeven na bovenstaande berekening, ok?Voorstel: de betreffende post van jou wordt ook gemodereerd.
Dat mag wel, maar zoals eerder gezegd: Stel mij vragen, dan beantwoord ik ze graag. Maar je eerdere bericht voelde eerder als aanval/stemmingmakerij en met 9 duimpjes erbij heb ik daar geen lekker gevoel over, ik ben een gevoelsmens. Ik vind het leuk om mee te denken, kennis op te doen en te delen en dan vind ik het fijn als we constructief kunnen blijven. Je ging er voor mijn gevoel relatief pittig in, dat mag wat mij betreft wel iets minder.En jammer, dat ergens "erg direct op in gaan" niet 'mag'. Ik denk dat we dan nóg meer posts nodig hebben om tot dezelfde inzichten te komen.
Zie mijn uitleg hierover over niet offtopic willen gaan. Misschien hou ik daar teveel rekening mee.En jouw bereidheid om vragen over die ene specifieke uitspraak te beantwoorden bleek toch al niet heel erg uit je reacties op vragen (!) van anderen, dus dat ik nu ook/nog steeds geen antwoord krijg reken ik mezelf maar niet al te zwaar aan.
Fijn om te horenNeemt niet weg dat de meeste andere bijdragen van jou in dit topic, in ieder geval door mij, wél zeer gewaardeerd worden!
En voor de volledigheid: Ik heb zelf een Zendure oplossing, maar ik heb ook contact gehad met Anker, Deye, Eve, HomeWizard en Marstek voor een ander platform waarop ik actief ben om producten te reviewen. En soms krijg ik iets toegestuurd om te reviewen en dan mag ik dat houden. In het stekker topic heb ik daarover meer informatie gegeven aangezien ik transparant wil zijn.
Afijn, hopelijk kunnen we met een schone lei beginnen, we zitten hier allemaal met hetzelfde doel: Kennis opdoen en delen en als mijn bijdrages gewaardeerd worden zal ik dat zeker blijven doen. En ga ik offtopic: Geef dat dan vooral aan of rapporteer mijn berichten
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Dat was ook de conclusie bij Radar. Als je dus alleen financiële motieven hebt was de conclusie om geen batterij aan te schaffen.Devke schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:04:
Ik heb de uitzending even gemist. Lang leve terugkijken. Ben benieuwd of ze nog iets mbt onbalans roepen. Dat zou vlgs de nodige partijen een korte TVT hebben. Uhhhhhhh.BGFG schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:26:
[...]
Dat was ook de conclusie bij Radar. Als je dus alleen financiële motieven hebt was de conclusie om geen batterij aan te schaffen.
Helaas blijkt ook het duurzaamheid motief dun. De materiaal impact speelt hierin een grote rol. Ik ben benieuwd of HW inzicht kan geven in deze impact voor haar relatief kleine batterij, die bovendien zuiver is bedoeld voor het verhogen van het direct eigen gebruik van zonne energie.BGFG schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:26:
[...]
Dat was ook de conclusie bij Radar. Als je dus alleen financiële motieven hebt was de conclusie om geen batterij aan te schaffen.
Wordt uitgebreid op ingegaan. Tvt is volgens hun 12-15 jaar, en dat zou ook de technische levensduur zijn.Devke schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:01:
[...]
Ik heb de uitzending even gemist. Lang leve terugkijken. Ben benieuwd of ze nog iets mbt onbalans roepen. Dat zou vlgs de nodige partijen een korte TVT hebben. Uhhhhhhh.
Klopt ook.Chupachups schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:15:
[...]
Helaas blijkt ook het duurzaamheid motief dun. De materiaal impact speelt hierin een grote rol
@HomeWizard_NL
Ik heb gezocht in dit topic, en bij de comments op youtube onder de webinar, maar ik kan dit niet vinden (wel de vraag, niet het antwoord), vandaar de vraag.
Op dit moment hebben wij thuis een kleine thuisbatterij in gebruik. In deze periode, zonder noemenswaardige opbrengst van de zonnepanelen, verhoogt de batterij soms onze afname van stroom ipv dat het verlaagd wordt. Dat doordat naast licht stand-by verbruik, er door lichte vertraging soms bijvoorbeeld nog geladen wordt terwijl de productie van de panelen al is weggevallen. Dat soort dingen.
Om die reden willen wij de batterij korte tijd uitschakelen, maar dat is natuurlijk lastig omdat we dat niet leeg willen doen, en de batterij is nu doorlopend leeg (6%).
In de app behorend bij onze thuisbatterij zit de optie om indien gewenst een dagelijks tijdframe aan te geven waarop de batterij geforceerd laadt (vanaf het net, tot 100%), en waarbinnen dus ook niet ontladen wordt. Nogmaals, binnen de app. Geen externe toegang tot de app of externe software nodig. Ik vind dat ideaal en een oplossing voor een probleem waarvan ik eerder niet wist dat het bestond.
Komt er in jullie app ook zo’n functie? Ik lees veel over dat jullie bezig zijn met het geven van externe toegang tot de batterij etc, maar dat bedoel ik dus niet.
Ik bedoel hiermee niet een functie om te kunnen handelen etc. puur het binnen de app kunnen aangeven van een tijdsframe waarbinnen geforceerd geladen wordt, en niet ontladen. Ik kan me voorstellen dat dit ook een oplossing zou kunnen zijn voor wat anderen gevraagd hebben, bijvoorbeeld tijdelijk het ontladen kunnen uitschakelen tijdens het laden van een EV.
Ik heb gezocht in dit topic, en bij de comments op youtube onder de webinar, maar ik kan dit niet vinden (wel de vraag, niet het antwoord), vandaar de vraag.
Op dit moment hebben wij thuis een kleine thuisbatterij in gebruik. In deze periode, zonder noemenswaardige opbrengst van de zonnepanelen, verhoogt de batterij soms onze afname van stroom ipv dat het verlaagd wordt. Dat doordat naast licht stand-by verbruik, er door lichte vertraging soms bijvoorbeeld nog geladen wordt terwijl de productie van de panelen al is weggevallen. Dat soort dingen.
Om die reden willen wij de batterij korte tijd uitschakelen, maar dat is natuurlijk lastig omdat we dat niet leeg willen doen, en de batterij is nu doorlopend leeg (6%).
In de app behorend bij onze thuisbatterij zit de optie om indien gewenst een dagelijks tijdframe aan te geven waarop de batterij geforceerd laadt (vanaf het net, tot 100%), en waarbinnen dus ook niet ontladen wordt. Nogmaals, binnen de app. Geen externe toegang tot de app of externe software nodig. Ik vind dat ideaal en een oplossing voor een probleem waarvan ik eerder niet wist dat het bestond.
Komt er in jullie app ook zo’n functie? Ik lees veel over dat jullie bezig zijn met het geven van externe toegang tot de batterij etc, maar dat bedoel ik dus niet.
Ik bedoel hiermee niet een functie om te kunnen handelen etc. puur het binnen de app kunnen aangeven van een tijdsframe waarbinnen geforceerd geladen wordt, en niet ontladen. Ik kan me voorstellen dat dit ook een oplossing zou kunnen zijn voor wat anderen gevraagd hebben, bijvoorbeeld tijdelijk het ontladen kunnen uitschakelen tijdens het laden van een EV.
Ik ga niet terugzoeken waar het antwoord staat maar ik weet 100% zeker dat @HomeWizard_NL heeft aangegeven dat er een “verhuis/opslag” functie komt die hem geforceerd vult zodat hij daarna van de stroom kan. Of het tot 100 of 80% is weet ik niet meer.Sjamo schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 05:43:
@HomeWizard_NL
Het is een verwachting lees ik nu terugHomeWizard_NL schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:40:
[...]
De verwachting is dat er bij launch een transport/opslag functie is om hem naar 80% te laden, en hij daarna uitgaat. Zou natuurlijk een beetje gek zijn als daar limitaties op zitten zoals je hierboven beschrijft
@Sjamo een hele goede vraag. Ook totaal niet bij stil gestaan. Wat is je huidige verbruik nu van de batterij? Ik zou het zo ook zonde vinden als je in de donkere dagen eigenlijk weer stroom staat weg te gooien die je in de zomer maanden nu net bespaard op teruglevering. Er zit al omzettingsverlies op en dit bijkomende verlies evt voor de wintermaanden.
[ Voor 55% gewijzigd door Devke op 17-12-2024 08:43 ]
Daar doelden ze vlgs mij op alleen opvangen met eigen opwek. Maar duidelijk was wel dat de uitspraken vlgs onderzoekers over de toekomstige stroomprijzen eigenlijk niet opgaan. Onbalans etc een te mooi plaatje wordt voorgehouden en dat er gewaarschuwd wordt voor cowboys. Die beste mevrouw die een batterij had laten installeren van 16k..... slim zou zijn en dus niet was en maar 7k max waard was. Hoezo lelijk bij de neus genomen.BGFG schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:53:
[...]
Wordt uitgebreid op ingegaan. Tvt is volgens hun 12-15 jaar, en dat zou ook de technische levensduur zijn.
Ik denk dat het huidige verbruik (afgelopen tijd, hij staat sinds gisteren uit), niet van belang is in dit topic, omdat ik denk dat het door een aantal kenmerkende verschillen met de Homewizard batterij niet representatief is voor de Homewizard batterij. En dus eigenlijk niet van belang. Als we nu de Homewizard batterij zouden hebben kan het goed zijn dat die dit probleem niet of nauwelijks laat zien. Maar ik weet nu wel dat ik dit een belangrijke optie vind.Devke schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 08:40:
@Sjamo een hele goede vraag. Ook totaal niet bij stil gestaan. Wat is je huidige verbruik nu van de batterij? Ik zou het zo ook zonde vinden als je in de donkere dagen eigenlijk weer stroom staat weg te gooien die je in de zomer maanden nu net bespaard op teruglevering. Er zit al omzettingsverlies op en dit bijkomende verlies evt voor de wintermaanden.
Wij hebben overigens omdat de batterij al een poos niet meer vol kwam, onze batterij eerst nog een keer goed tot 100% laten laden, en dat ook een poos laten doorlopen. Ik heb begrepen dat dat goed zou zijn voor lfp-batterijen om de cellen goed gebalanceerd te houden (?), dus daarom eerst naar 100% en de dag er na uitgezet op 65%.
Het was erg fijn dat we die functie daarvoor konden gebruiken.
Yixiang 15kWh box -> https://szsyixiang.com/yi...y-box-case-15kwh-48v-box/ - 529 Euro is in Dollars. en dan moet het nog verzonden worden van China, import, BTW e.d.Taro schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:25:
[...]
Hierbij:
Victron MPII 3k -> https://www.nkon.nl/multiplus-pmp482305010-48v-35a-5176.html - 545 Euro (Kan ook nog goedkoper als je voor de 800 ipv 3000 gaat)
Yixiang 15kWh box -> https://szsyixiang.com/yi...y-box-case-15kwh-48v-box/ - 529 Euro
16 cellen -> https://www.nkon.nl/eve-l...c-280ah-280a-lifepo4.html -> 1183 Euro.
Totaal: 2257 Euro incl BTW. Daar komen uiteraard nog kabels en arbeid bij, maar zoals ik al zei: Als je het zelf installeert. Zit niet heel ver naast de 2250-2500 Euro toch?
Daarom kosten dit soort boxen bijvoorbeeld bij Amazon (nl) 972 euro, en die zien er dan wel iets steviger en professioneler uit dan die USSR versies uit de jaren 60 van Yixiang
Ik snap dat zelfbouw goedkoper is, maar wees dan wel realistisch.
Overigens denk ik persoonlijk dat je dit soort zelfbouw niet kan vergelijken met bijv. Homewizard. Ik denk dat je HW moet vergelijken met andere merken en producten met dezelfde kenmerken (stekker, max 800W)
Bij een aantal "vergelijkbare" producten zie ik ook misleidende beweringen terug komen zoals laden of ontladen met 1200Watt, 2600 Watt enzovoort, maar dat gaat over het "offgrid" gebruik van de eventuele directe stopcontact aansluiting op de batterij, niet over het laden / ontladen via de normale stekker aansluiting.
Wat dat betreft is Homewizard wel transparant en duidelijk over hun keuzes en specificaties. Dat vind ik bij de duitse concurrenten niet zo transparant.
Wat ik vooral een voordeel vind van HW is dat er een kleine omvormer in zit, die efficiënter zal werken bij lage vermogens. Een andere partij die dit doet is Enphase, maar dan met meerdere micro-omvormers, voor extra flexibiliteit. Alleen zitten zij nog een prijscategorie hoger, en hebben zij niet echt een vergelijkbaar product (ze hebben 'vaste installatie batterijen' al op de Nederlandse markt, en een power station in pre-order fase in de VS).(RSH) schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:21:
Ik denk dat je HW moet vergelijken met andere merken en producten met dezelfde kenmerken (stekker, max 800W)
Bij een aantal "vergelijkbare" producten zie ik ook misleidende beweringen terug komen zoals laden of ontladen met 1200Watt, 2600 Watt enzovoort, maar dat gaat over het "offgrid" gebruik van de eventuele directe stopcontact aansluiting op de batterij, niet over het laden / ontladen via de normale stekker aansluiting.
Wat dat betreft is Homewizard wel transparant en duidelijk over hun keuzes en specificaties. Dat vind ik bij de duitse concurrenten niet zo transparant.
Ook ik denk aan een batterijsysteem. Graag een kleine omvormer omdat deze veel efficienter draaien en eentje met slechts 2-6 W standbye verbruik. En minimaal 97 rendement heeft.
Heel weinig blijft dan over.....
RCT, fronius en kostal hebben dergelijke omvormers, waarbij RCT de beste is. Voor de batterij met de beste (lees:laagste) standby vebruik moet ik de Varta pulse neo 6 hebben.
De homewizard is prima. Alleen zijn de hierboven genoemde specificaties mij niet helder. En er zou een mogelijkheid moeten bestaan om batterijen te koppelen en het systeem te laten draaien op 1 omvormer van een enkele batterij. Dat is efficienter dan 2 batterijen en 2 omvormers.En laden op basis van dynamische tarieven is ook een dingetje.
Wij zijn volledig electric en zouden ideaal 15KW batterij nodig hebben, meer kan ook maar heeft financieel weinig zin. Een systeem van 8-10 zou het ook mooi kunnen doen. Echter zou 4 x homewizard wat aan de hoge kant zijn tov andere systemen die op basis van bovenstaande met een enkele omvormer en dus zuiniger draaien.
Maar eerlijk is eerlijk, homewizard wordt hier thuis zeker overwogen.
Heel weinig blijft dan over.....
RCT, fronius en kostal hebben dergelijke omvormers, waarbij RCT de beste is. Voor de batterij met de beste (lees:laagste) standby vebruik moet ik de Varta pulse neo 6 hebben.
De homewizard is prima. Alleen zijn de hierboven genoemde specificaties mij niet helder. En er zou een mogelijkheid moeten bestaan om batterijen te koppelen en het systeem te laten draaien op 1 omvormer van een enkele batterij. Dat is efficienter dan 2 batterijen en 2 omvormers.En laden op basis van dynamische tarieven is ook een dingetje.
Wij zijn volledig electric en zouden ideaal 15KW batterij nodig hebben, meer kan ook maar heeft financieel weinig zin. Een systeem van 8-10 zou het ook mooi kunnen doen. Echter zou 4 x homewizard wat aan de hoge kant zijn tov andere systemen die op basis van bovenstaande met een enkele omvormer en dus zuiniger draaien.
Maar eerlijk is eerlijk, homewizard wordt hier thuis zeker overwogen.
@Sjamo dit is wat ik in het topic vindt. Dit is wel als hij uit staat zo te lezen.HomeWizard_NL schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:59:
[...]
Het beste laat je de batterij gewoon altijd aangesloten, dan monitoren alle systemen namelijk ook continu alle componenten, het standby verbruik is maar 1W als hij uit staat. Als je de batterij uit het stopcontact haalt werken er enkel een aantal kritische beveiligingen bijv. val-, hitte en waterlekkage detectie.
Kans op redelijke terugverdientijd is nu wel aanmerkelijk toegenomen.
https://www.eerstekamer.n...tel/36611_wet_beeindiging
https://www.eerstekamer.n...tel/36611_wet_beeindiging
[ Voor 3% gewijzigd door rvee op 17-12-2024 15:51 ]
Is het uit- en inschakelen van het (ont)laden niet eenvoudig te regelen met een HW Energy Socket of is dat een te simpele gedachte?Sjamo schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 05:43:
@HomeWizard_NL Ik kan me voorstellen dat dit ook een oplossing zou kunnen zijn voor wat anderen gevraagd hebben, bijvoorbeeld tijdelijk het ontladen kunnen uitschakelen tijdens het laden van een EV.
Dat wordt door HW afgeraden. Zie bijvoorbeeld deze post:eovermeer schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:59:
Is het uit- en inschakelen van het (ont)laden niet eenvoudig te regelen met een HW Energy Socket of is dat een te simpele gedachte?
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:35:
Dit is onder andere een reden om niet met een socket uit te schakelen. Ook heeft de batterij aan grid normen te voldoen, als een batterij opstart kan het tot wel 10+ minuten duren voordat deze zijn maximale in en output op het net mag zetten. Ook zullen interne relais meer schakelingen maken door het stroomloos maken, warmte oplopen omdat er geen actieve koeling direct meer is etc. Zoals eerder aangegeven, we raden dus niet aan om deze met een socket te schakelen ookal lijkt dit een ''makkelijke'' oplossing.
Waar het meer om gaat is dat ik de batterij wil uitschakelen, en dat ik dat wil doen terwijl hij voldoende geladen is omdat dat beter is voor de batterij. En dat laden is erg lastig zonder zon.eovermeer schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:59:
[...]
Is het uit- en inschakelen van het (ont)laden niet eenvoudig te regelen met een HW Energy Socket of is dat een te simpele gedachte?
En op onze huidige batterij kunnen we dus in de app gewoon aangeven bijvoorbeeld, tussen 11 en 5 uur alleen laden. In dit geval betekent dat dat niet alleen geladen wordt vanaf de panelen, maar bij gebrek aan opwek wordt geladen van het net. En dus niet ontladen.
Dat hebben we dus gedaan. Een dag van het net laten laden tot 100%. Leeg laten lopen en de dag erna vanaf het net laten laden tot 65% ongeveer, en toen hebben we hem uitgezet.
Ik heb dus aangegeven dat ik hoop dat die functie ook in de app van Homewizard komt. Niet alleen laden tot 70% om dan uit te zetten, maar gewoon vanaf het net laten laden in een bepaalde periode. Dus ook soms tot 100% wat goed is voor de batterij.
Ik heb de vraag eerder gesteld zien worden (onder de webinar op youtube), maar daar werd het een beetje aan de kant geveegd. Daar verwees men naar de op handen zijnde api etc. Dat was duidelijk geen antwoord op de vraag, en is het ook niet op de mijne. Vandaar dat ik de vraag hier stelde aan @HomeWizard_NL . Het was nog maar vanochtend, maar er is nog geen antwoord.
DANK, die had ik gemist en daarmee laat ik die gedachte dan ook maar losa2aan schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:07:
[...]Dat wordt door HW afgeraden. Zie bijvoorbeeld deze post:
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:35:
Dit is onder andere een reden om niet met een socket uit te schakelen. Ook heeft de batterij aan grid normen te voldoen, als een batterij opstart kan het tot wel 10+ minuten duren voordat deze zijn maximale in en output op het net mag zetten. Ook zullen interne relais meer schakelingen maken door het stroomloos maken, warmte oplopen omdat er geen actieve koeling direct meer is etc. Zoals eerder aangegeven, we raden dus niet aan om deze met een socket te schakelen ook al lijkt dit een ''makkelijke'' oplossing.
[...]
[ Voor 52% gewijzigd door eovermeer op 17-12-2024 16:17 ]
Minister lijkt te werken aan een verbod op handelen op de onbalansmarkt (voor gesubsidieerde batterijen of in het algemeen, dat is niet helder). Dat maakt een het product van HW ideaal, de rest heeft tzt waarschijnlijk overbodige functionaliteit.rvee schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:51:
Kans op redelijke terugverdientijd is nu wel aanmerkelijk toegenomen.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ik lees actieve koeling, is al bekend wat het sluipverbruik van de HW batterij is?HomeWizard_NL schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:35:
Dit is onder andere een reden om niet met een socket uit te schakelen. Ook heeft de batterij aan grid normen te voldoen, als een batterij opstart kan het tot wel 10+ minuten duren voordat deze zijn maximale in en output op het net mag zetten. Ook zullen interne relais meer schakelingen maken door het stroomloos maken, warmte oplopen omdat er geen actieve koeling direct meer is etc. Zoals eerder aangegeven, we raden dus niet aan om deze met een socket te schakelen ookal lijkt dit een ''makkelijke'' oplossing.
Constant (24/7) 1 watt verbruik is ongeveer 9kWh per jaar. Stel 10-15 watt standby dan ben je een groot deel van ingeschatte besparing van 500-600 kWh extra directverbruik per jaar alweer kwijt.
Volgens mij heeft HW al eerder aangeven dat het standby gebruik op 1 of 2 watt ligt.hoevenpe schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:42:
[...]
Ik lees actieve koeling, is al bekend wat het sluipverbruik van de HW batterij is?
Constant (24/7) 1 watt verbruik is ongeveer 9kWh per jaar. Stel 10-15 watt standby dan ben je een groot deel van ingeschatte besparing van 500-600 kWh extra directverbruik per jaar alweer kwijt.
Zodra ze actief worden heb je te maken met het laad/ontlaad verlies dat hier al vele malen besproken is.
Uit is 1 Watt. Zie paar posts terug. Of je kijkt op de website 😅hanev001 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:04:
[...]
Volgens mij heeft HW al eerder aangeven dat het standby gebruik op 1 of 2 watt ligt.
Zodra ze actief worden heb je te maken met het laad/ontlaad verlies dat hier al vele malen besproken is.
:strip_exif()/f/image/jW7oTarm1oOuzslaioIMthAL.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door Devke op 17-12-2024 17:10 ]
Je rekent wel een beetje vreemd.hoevenpe schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:42:
[...]
Ik lees actieve koeling, is al bekend wat het sluipverbruik van de HW batterij is?
Die 9 kWh(8.766 kWh), bij 1W continue per jaar, klopt wel.
Maar als je daar 10W van maakt wordt het ca 90 kWh en geen 500 kWh.
Net als 15W over een jaar geen 600 kWh is, maar 132 kWh.
Bedoelde dat als 20% van je bespaarde kWh op gaat aan standby gebruik de TVT fors toeneemt en die is van de thuisbatterij al niet florissant.Vale Ouwe schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:55:
Net als 15W over een jaar geen 600 kWh is, maar 132 kWh.
Maar dat is dus niet zo 
Met 9 kWh sluipverbruik en 80% RTE wordt het sommetje ongeveer dat je in plaats van 600 kWh * €0.03 TLV terugkrijgen je 471kWh*€0.23 inkoop uitspaart.
Met 9 kWh sluipverbruik en 80% RTE wordt het sommetje ongeveer dat je in plaats van 600 kWh * €0.03 TLV terugkrijgen je 471kWh*€0.23 inkoop uitspaart.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dat is dus negen tientjes per jaar (108,33 - 18), een TVT van bijna 15 jaar. Ik zie in dat scenario de businesscase niet.Proton_ schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 18:41:
Kan je beter affakkelen in de zomer met je airco...
zit zelf te denken aan een boilerhoevenpe schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 18:46:
[...]
Dat is dus negen tientjes per jaar (108,33 - 18), een TVT van bijna 15 jaar. Ik zie in dat scenario de businesscase niet.
Kan je beter affakkelen in de zomer met je airco...
Intex zwembadverwarming in de tuin met een HW stekker, taak 'aan' als meer dan 500w teruggeleverd wordt.cv75 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 18:52:
zit zelf te denken aan een boilervoorverwarmen warmwater via cv ketel in de zomer
In mijn bericht stond "voor laten we zeggen", daarna type ik veel uitleg en dan wordt er ingezoomed op dergelijke delen... De volgende keer zal ik wel elke cent, BTW, alle verzendkosten, etc. erbij halen voor een algemeen en snel voorbeeld, dan kan ik dit voorkomen...(RSH) schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:21:
[...]
Yixiang 15kWh box -> https://szsyixiang.com/yi...y-box-case-15kwh-48v-box/ - 529 Euro is in Dollars. en dan moet het nog verzonden worden van China, import, BTW e.d.
Daarom kosten dit soort boxen bijvoorbeeld bij Amazon (nl) 972 euro, en die zien er dan wel iets steviger en professioneler uit dan die USSR versies uit de jaren 60 van Yixiang![]()
Ik snap dat zelfbouw goedkoper is, maar wees dan wel realistisch.
Uiteraard kan je zelfbouw niet vergelijken, de voorbeelden werden dan ook om een andere reden gegeven.Overigens denk ik persoonlijk dat je dit soort zelfbouw niet kan vergelijken met bijv. Homewizard. Ik denk dat je HW moet vergelijken met andere merken en producten met dezelfde kenmerken (stekker, max 800W)
De "Duitse" Zendure Hyper 2000 die ik heb kan daadwerkelijk met 1200 Watt laden en ontladen, on-grid. Het mag echter in Nederland niet, maar dat is een eigen keuze.
Ik zit hier ook naar te kijken. Een batterij is voor niet om geld te verdienen, maar voor het milieu.
Met mijn boerenfluitjesrekenen kom ik op de scenario’s dat ik in de zomer veel energie opwek maar een deel van het gebruik wil opslaan om s’nachts af te dekken, daarnaast de winter waar ik de weinige opgewekte stroom zelf wil houden en niet op het net wil zetten, de tussenliggende seizoenen zijn dan een beetje van beide.
Op papier lijkt een batterij van 20 kWh leuker, maar wat in de zomer nodig is of in de winter max opgewekt kan worden is een stuk minder. Dan is een batterij van 3 kWh misschien een begin, maar met twee stuks ben ik waarschijnlijk al klaar. Ik moet waarschijnlijk gewoon twee losse groepen vinden en dan ben ik klaar.
Met mijn boerenfluitjesrekenen kom ik op de scenario’s dat ik in de zomer veel energie opwek maar een deel van het gebruik wil opslaan om s’nachts af te dekken, daarnaast de winter waar ik de weinige opgewekte stroom zelf wil houden en niet op het net wil zetten, de tussenliggende seizoenen zijn dan een beetje van beide.
Op papier lijkt een batterij van 20 kWh leuker, maar wat in de zomer nodig is of in de winter max opgewekt kan worden is een stuk minder. Dan is een batterij van 3 kWh misschien een begin, maar met twee stuks ben ik waarschijnlijk al klaar. Ik moet waarschijnlijk gewoon twee losse groepen vinden en dan ben ik klaar.
Dat Zendure Hyper 2000 spul lijkt mij wel mooier dan de HomeWizard batterij.Taro schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:39:
[...]
In mijn bericht stond "voor laten we zeggen", daarna type ik veel uitleg en dan wordt er ingezoomed op dergelijke delen... De volgende keer zal ik wel elke cent, BTW, alle verzendkosten, etc. erbij halen voor een algemeen en snel voorbeeld, dan kan ik dit voorkomen...
[...]
Uiteraard kan je zelfbouw niet vergelijken, de voorbeelden werden dan ook om een andere reden gegeven.
De "Duitse" Zendure Hyper 2000 die ik heb kan daadwerkelijk met 1200 Watt laden en ontladen, on-grid. Het mag echter in Nederland niet, maar dat is een eigen keuze.
Deze kan in de stal staan in mijn geval die niet vorstvrij is.
Ik wil daarnaast wel de 2 HomeWizard batterijen gaan proberen. (Eigenlijk de koop al geaccepteerd) Bij aanbetaling.
Maar de toekomst zal er waarschijnlijk heel anders uit gaan zien en vooral 2027.
Veel meer dan 5 kWh heb je in de praktijk weinig aan: in de zomer krijg je meer niet op voordat de zon opkomt, in de winter heb ik amper overschot om mee te laden.Delerium schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:15:
De HW batterij zit in deze sweetspot, en dan nog is de terugverdientijd een probleem.
Je moet er wel rekening mee houden dat 2 verschillende systemen elkaar dwars kunnen gaan zitten en dat de Hyper 2000 of een Shelly (Pro) 3EM óf Tibber Pulse P1-meter (ondersteuning volgt in 2025) nodig heeft om te weten hoeveel teruglevering er plaatsvindt om puur zonnestroom op te kunnen laden.peterbier schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:50:
[...]
Dat Zendure Hyper 2000 spul lijkt mij wel mooier dan de HomeWizard batterij.
Deze kan in de stal staan in mijn geval die niet vorstvrij is.
Ik wil daarnaast wel de 2 HomeWizard batterijen gaan proberen. (Eigenlijk de koop al geaccepteerd) Bij aanbetaling.
De Hyper 2000 kan daarnaast wel tegen stof, regen en heeft ingebouwde verwarming bij vorst.
Inderdaad, dan is zoveel mogelijk eigen opslag en dus goedkope uitbreiding nog belangrijker.Maar de toekomst zal er waarschijnlijk heel anders uit gaan zien en vooral 2027.
Als je bijv. een airco of warmtepomp hebt gaat het wel vlot, of met 2 kinderen zoals hier die "iets teveel" gamen op ieder hun eigen computer met snelle processor en recente videokaart. Dit zal heel erg verschillen per huishouden. Voor een gemiddeld gezin zal 5 kWh vaak toereikend zijn, maar sommigen hebben aan bijv. 10-15 kWh nog niet voldoende. Als ik hier met één van de WP's koel of verwarm knal ik er 1,5-2,5 kWh/uur doorheen en dan gaat het rap met kleine accu's, nog even los van dat 800 Watt teruglevering dan weinig zoden aan de dijk zet.hoevenpe schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:53:
[...]
Veel meer dan 5 kWh heb je in de praktijk weinig aan: in de zomer krijg je meer niet op voordat de zon opkomt, in de winter heb ik amper overschot om mee te laden.
De HW batterij zit in deze sweetspot, en dan nog is de terugverdientijd een probleem.
Ja ik weet het.Taro schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:56:
[...]
Je moet er wel rekening mee houden dat 2 verschillende systemen elkaar dwars kunnen gaan zitten en dat de Hyper 2000 of een Shelly (Pro) 3EM óf Tibber Pulse P1-meter (ondersteuning volgt in 2025) nodig heeft om te weten hoeveel teruglevering er plaatsvindt om puur zonnestroom op te kunnen laden.
De Hyper 2000 kan daarnaast wel tegen stof, regen en heeft ingebouwde verwarming bij vorst.
[...]
Inderdaad, dan is zoveel mogelijk eigen opslag en dus goedkope uitbreiding nog belangrijker.
Het wordt eerst HomeWizard batterijen later maar weer zien.
Naast knx gebruik ik ook HomeWizard en Shelly. (De rest ben ik aan het uitfaseren)
Veel HomeWizard plugs ongeveer 30.
Nu ben ik met Shelly plugs bezig werkt ook top. (Om de overige merken te vervangen)
Integratie doe ik in HomeAssistant.
Dat Shelly spul gebruik ik bijvoorbeeld ook om de aanvoer en retour temperatuur van de 2 cv ketels te monitoren.
Werkt mooi.
@HomeWizard_NL en andere die meelezen, moet je de batterij registreren bij https://www.energieleveren.nl/?
1 HW accu hoeft niet te worden aangemeld omdat deze niet meer dan 0,8kW levert aan het net.joeri1 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:57:
@HomeWizard_NL en andere die meelezen, moet je de batterij registreren bij https://www.energieleveren.nl/?
meerder accu's die samen meer dan 0,8 kW kunnen leveren aan het net dienen wel te worden aangemeld.
Dit is het bericht van HW zelf hierover.HomeWizard_NL schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 19:16:
[...]
Zover nu bekend, hoef je deze als je er een koopt niet aan te melden. Bij twee of meer die op een eigen groep zitten en ontgrendeld zijn gaan we er voor nu vanuit van wel.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Ik ben totaal niet op de hoogte van de regelgeving dus vergeef me als dit een domme vraag is: de thuisaccu's leveren normaal gesproken toch nooit aan het net? De prik die daaruit komt, blijft 100% binnenshuis omdat daar de vraag is. Met betrekking tot zonnepanelen snap ik de eis, maar voor thuisaccu's voelt het een beetje aan als registreren om het registreren.Peterhardenberg schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:05:
[...]
1 HW accu hoeft niet te worden aangemeld omdat deze niet meer dan 0,8kW levert aan het net.
meerder accu's die samen meer dan 0,8 kW kunnen leveren aan het net dienen wel te worden aangemeld.
Nomen nescio
Je installatie is aan het net gekoppeld. Als er een 3 fase aansluiting is word er met de HW accu op 1 fase geleverd dit gaat (meestal) direct het net op terwijl er via de andere fase’s stroom van het net word gehaald.Bra-Jo schreef op woensdag 18 december 2024 @ 15:24:
[...]
Ik ben totaal niet op de hoogte van de regelgeving dus vergeef me als dit een domme vraag is: de thuisaccu's leveren normaal gesproken toch nooit aan het net? De prik die daaruit komt, blijft 100% binnenshuis omdat daar de vraag is. Met betrekking tot zonnepanelen snap ik de eis, maar voor thuisaccu's voelt het een beetje aan als registreren om het registreren.
Alle fase’s worden door de slimme meter verrekend om op 0 uit gekomen ( sommeren van de fase’s)
Maar ook bij 1 fase aansluiting kan er op schakel momenten stroom aan het net worden geleverd.
'de thuisaccu' levert normaal wel terug aan het net, volgens mij is deze van de HW juist 1 van de uitzonderingen die dit niet doet?Bra-Jo schreef op woensdag 18 december 2024 @ 15:24:
[...]
Ik ben totaal niet op de hoogte van de regelgeving dus vergeef me als dit een domme vraag is: de thuisaccu's leveren normaal gesproken toch nooit aan het net? De prik die daaruit komt, blijft 100% binnenshuis omdat daar de vraag is. Met betrekking tot zonnepanelen snap ik de eis, maar voor thuisaccu's voelt het een beetje aan als registreren om het registreren.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Peterhardenberg schreef op woensdag 18 december 2024 @ 15:38:
[...]
Je installatie is aan het net gekoppeld. Als er een 3 fase aansluiting is word er met de HW accu op 1 fase geleverd dit gaat (meestal) direct het net op terwijl er via de andere fase’s stroom van het net word gehaald.
Alle fase’s worden door de slimme meter verrekend om op 0 uit gekomen ( sommeren van de fase’s)
Maar ook bij 1 fase aansluiting kan er op schakel momenten stroom aan het net worden geleverd.
offtopic:
Tnx voor je uitleg. Dat betekent dus eigenlijk ook per saldo dat écht NOM (alle stroom die je opwekt echt direct 100% gebruiken) feitelijk een utopie is met drie-fasen? Op fase 1 wek je 500W op met je zonnepanelen, maar je oven verbruikt 500W op fase 2. Netto 0 verbruik en NOM, maar in realiteit tegelijkertijd 500W het net op, en 500W van het net af. Klein eureka-momentje hier.
/noob
Tnx voor je uitleg. Dat betekent dus eigenlijk ook per saldo dat écht NOM (alle stroom die je opwekt echt direct 100% gebruiken) feitelijk een utopie is met drie-fasen? Op fase 1 wek je 500W op met je zonnepanelen, maar je oven verbruikt 500W op fase 2. Netto 0 verbruik en NOM, maar in realiteit tegelijkertijd 500W het net op, en 500W van het net af. Klein eureka-momentje hier.
/noob
Nomen nescio
Waar baseer je dat op? Een apparaat mag niet meer dan 800 watt vermogen hebben maar er is volgens mij geen regelgeving die zegt dat je niet meerdere apparaten mag hebben.Peterhardenberg schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:05:
[...]
1 HW accu hoeft niet te worden aangemeld omdat deze niet meer dan 0,8kW levert aan het net.
Er is ook nog een ander argument. De HW batterij is een NOM systeem en levert niet naar het net (afgezien van kleine beetjes tijdens schakelen) Je hebt het vermogen dat wel naar het net gaat al aangemeld voor de produktie eenheid zijnde je panelen. Aanmelden zou dus een dubbel telling opleveren.
De HW-batterij kan dat inderdaad niet.Bra-Jo schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:01:
offtopic:
Tnx voor je uitleg. Dat betekent dus eigenlijk ook per saldo dat écht NOM (alle stroom die je opwekt echt direct 100% gebruiken) feitelijk een utopie is met drie-fasen? Op fase 1 wek je 500W op met je zonnepanelen, maar je oven verbruikt 500W op fase 2. Netto 0 verbruik en NOM, maar in realiteit tegelijkertijd 500W het net op, en 500W van het net af. Klein eureka-momentje hier.![]()
/noob
Maar in theorie is het echter wel goed mogelijk om een accusysteem op drie fasen aan te sluiten, met op iedere fase (minimaal) een omvormer, waarbij je de 500W zonnestroom van de ene fase omvormt naar DC, om dezelfde 500W met een andere omvormer weer als AC te voeden op de andere fase. Maar dan heb je dus geen plug&play meer!
Het schijnt dat Enphase werkt aan een driefasevariant van hun 5P thuisacco (al weet ik niet of die écht op deze manier NOM kan draaien), maar als je dit soort installaties bouwt wil je de zonnepanelen misschien liever via een hybride omvormer op je accusysteem aansluiten, wat dan weer lijkt te kunnen met het systeem van Haier (al kan die volgens mij ook met AC invoeding overweg).
Ik baseer dit op 1 jaar ervaring met een NOM systeem ( 3 x Sessy) en Meetingen via Youlesshanev001 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:02:
[...]
Waar baseer je dat op? Een apparaat mag niet meer dan 800 watt vermogen hebben maar er is volgens mij geen regelgeving die zegt dat je niet meerdere apparaten mag hebben.
Er is ook nog een ander argument. De HW batterij is een NOM systeem en levert niet naar het net (afgezien van kleine beetjes tijdens schakelen) Je hebt het vermogen dat wel naar het net gaat al aangemeld voor de produktie eenheid zijnde je panelen. Aanmelden zou dus een dubbel telling opleveren.
Dat had ik dus een keer met de zonnepanelen installateur.. Ik maar zeuren hoe ik dan de zonnepanelen stroom op fase drie in huis kon houden om te gebruiken ook op de andere twee. Hij zat me maar aan te kijken "wat is je probleem" uit verrekening-oogpunt, en ik maar denken vanuit een technische wensdroomBra-Jo schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:01:
[...]
offtopic:
Tnx voor je uitleg. Dat betekent dus eigenlijk ook per saldo dat écht NOM (alle stroom die je opwekt echt direct 100% gebruiken) feitelijk een utopie is met drie-fasen? Op fase 1 wek je 500W op met je zonnepanelen, maar je oven verbruikt 500W op fase 2. Netto 0 verbruik en NOM, maar in realiteit tegelijkertijd 500W het net op, en 500W van het net af. Klein eureka-momentje hier.![]()
/noob
Maar drie fasen zonnepanelen en op elke fase batterijen ga ik dus echt niet doen. Dan is het maar financieel NOM ipv technisch NOM.
Ik snap je niet helemaal, "vanuit verreken oogpunt"CopyCatz schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:13:
[...]
Dat had ik dus een keer met de zonnepanelen installateur.. Ik maar zeuren hoe ik dan de zonnepanelen stroom op fase drie in huis kon houden om te gebruiken ook op de andere twee. Hij zat me maar aan te kijken "wat is je probleem" uit verrekening-oogpunt, en ik maar denken vanuit een technische wensdroom![]()
Maar drie fasen zonnepanelen en op elke fase batterijen ga ik dus echt niet doen. Dan is het maar financieel NOM ipv technisch NOM.
Je slimme meter sommeert toch alle fase's voor je factuur maakt het toch niets uit op welke fase je verbruikt of terug levert.
op fase 1 verbruik 150 watt
Op fase 2 verbruik 200 watt
Op fase 3 terug levering 350 watt
In bovenstaande situatie geeft je meter een verbruik 0 watt
Met één thuisbatterij, die via drie omvormers aan alle fases hangt, ben je er al. Dan kunnen je zonnepanelen prima op een enkele fase.CopyCatz schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:13:
Financieel natuurlijk overkill, maar als je ooit off-grid wil met al je fases, dan is dat wel de manier.
Volgens mij werkt het zo:YakuzA schreef op woensdag 18 december 2024 @ 15:48:
[...]
'de thuisaccu' levert normaal wel terug aan het net, volgens mij is deze van de HW juist 1 van de uitzonderingen die dit niet doet?
Op iedere fase wordt stroom eerst lokaal gebruikt (hetzij van PV als van batterij).
Mocht er rest overblijven dan wordt het richting het net verwerkt.
De slimme meter trekt dit dan af van verbruik van de andere fasen.
Ik vroeg naar regelgeving. Wat heeft jouw eigen systeen daarmee te maken.Peterhardenberg schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:54:
[...]
Ik baseer dit op 1 jaar ervaring met een NOM systeem ( 3 x Sessy) en Meetingen via Youless
Ik was eigenlijk wel nieuwsgierig hoe de Homewizard Plug-In Battery nu in elkaar zit.
Daar is alleen niet zoveel over te vinden dus dacht ik ga het eens aan ChatGPT vragen.
Wellicht interessant voor andere maar op basis van de gegevens die we wil weten kwamen we op het vermoeden dat de hij bestaat uit 8x een prismatic van 105ah. Bijvoorbeeld deze:
https://www.nkon.nl/eve-l...105a-lifepo4-a-grade.html
Daar is alleen niet zoveel over te vinden dus dacht ik ga het eens aan ChatGPT vragen.
Wellicht interessant voor andere maar op basis van de gegevens die we wil weten kwamen we op het vermoeden dat de hij bestaat uit 8x een prismatic van 105ah. Bijvoorbeeld deze:
3500 cycli 80%. HomeWizard geeft 6000 cycli 70%+ dus ik gok dat het deze batterij niet is.ivs001 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:07:
Ik was eigenlijk wel nieuwsgierig hoe de Homewizard Plug-In Battery nu in elkaar zit.
Dat klopt maar was een voorbeeld ging meer over het type en de afmetingen en capaciteit.Devke schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:19:
[...]
3500 cycli 80%. HomeWizard geeft 6000 cycli 70%+ dus ik gok dat het deze batterij niet is.
Van dit type zijn ook wel varianten te vinden met 6000 cycles.
Ik heb zelf een accu-systeem gemaakt met ongeveer de zelfde capaciteit als de HW-thuis-batterij.
16 stuks van deze cellen; https://www.nkon.nl/recha...tic-50ah-50a-lifepo4.html
7000 cycli. Die komt dicht in de buurt van HW.
(ook 3 HW-sets besteld voor levering maart)
16 stuks van deze cellen; https://www.nkon.nl/recha...tic-50ah-50a-lifepo4.html
7000 cycli. Die komt dicht in de buurt van HW.
(ook 3 HW-sets besteld voor levering maart)
[ Voor 5% gewijzigd door Vale Ouwe op 18-12-2024 21:35 ]
7000 cycles op 0.5C, de HW Battery komt met 2.7 kWh en 800 Watt op ongeveer ~0.3C, grote kans dat daardoor nog iets meer cycles met die cel gehaald kunnen worden. Daarnaast kan ik mij voorstellen dat producenten bewust onder dergelijke aantallen gaan zitten ivm garantiekwesties, liever wat extra marge dan teveel items vervangen.
Batterijen van EV's laten zien dat degradatie wel meevalt, maak me dan ook minder zorgen over het aantal gegarandeerde cycles. Zelfs als je na 5000 cycles 'maar' 80% over hebt doet de batterij waarschijnlijk nog steeds wat hij moet doen.Taro schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:14:
7000 cycles op 0.5C, de HW Battery komt met 2.7 kWh en 800 Watt op ongeveer ~0.3C, grote kans dat daardoor nog iets meer cycles met die cel gehaald kunnen worden.
Groter risico is imo de algemene garantie: wat als de HW batterij na 5 jaar het opeens niet meer doet, kan je makkelijk laten repareren of is dat niet kosteneffectief? Wat als over 5 jaar HW er onverhoopt mee stopt en de stekker uit de server gaat, wat kan er zonder app?
Volgens mij gaat een omvormer ook eerder stuk als een batterij. De ideale oplossing zou dus wat mij betreft een losse omvormer zijn en losse batterij dozen. Waarbij je dus kan uitbreiden en bij een defecte omvormer die makkelijk kan vervangen.hoevenpe schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:38:
[...]
Batterijen van EV's laten zien dat degradatie wel meevalt, maak me dan ook minder zorgen over het aantal gegarandeerde cycles. Zelfs als je na 5000 cycles 'maar' 80% over hebt doet de batterij waarschijnlijk nog steeds wat hij moet doen.
Groter risico is imo de algemene garantie: wat als de HW batterij na 5 jaar het opeens niet meer doet, kan je makkelijk laten repareren of is dat niet kosteneffectief? Wat als over 5 jaar HW er onverhoopt mee stopt en de stekker uit de server gaat, wat kan er zonder app?
Over 5 jaar ga je dit ding niet meer repareren denk ik. Dan zijn we echt al een stuk verder. Mijn powerstation van 2 jaar geleden is al oud qua functies vergeleken wat er nu uit komt voor 50% van de prijs.hoevenpe schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:38:
[...]
Batterijen van EV's laten zien dat degradatie wel meevalt, maak me dan ook minder zorgen over het aantal gegarandeerde cycles. Zelfs als je na 5000 cycles 'maar' 80% over hebt doet de batterij waarschijnlijk nog steeds wat hij moet doen.
Als hij na 5 jaar het niet meer doet kun je swappen toch tegen betaling? Al blijf ik dit een vervelende vorm van garantie vinden. Risico ligt vind ik teveel op het bordje van de klant maar goed dat hebben we hier al vaker besproken.hoevenpe schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:38:
[...]
Als ze stoppen...... p1 meter en batterij werken toch via de lokale Wifi?
Ergens zul je toch een bepaalde mate van vertrouwen moeten hebben in 'de toekomst'. Als HW doorgroeit, en over vier jaar blijkt dat er in de eerste batches een brak component zat, dan kunnen ze de huidige garantievoorwaarden waarschijnlijk wel honoreren, zonder direct failliet te gaan. Als jij over vier jaar de eerste/enige stukke batterij hebt, zou het zomaar kunnen dat ze je uit coulance een gratis nieuw (beter!) exemplaar verstrekken.Devke schreef op donderdag 19 december 2024 @ 08:17:
Als hij na 5 jaar het niet meer doet kun je swappen toch tegen betaling? Al blijf ik dit een vervelende vorm van garantie vinden. Risico ligt vind ik teveel op het bordje van de klant maar goed dat hebben we hier al vaker besproken.
Als ze stoppen...... p1 meter en batterij werken toch via de lokale Wifi?
Maar als de algehele kwaliteit tegen blijkt te vallen, en HW wordt 'ingehaald' door de concurrentie, dan kúnnen ze hun garantie misschien niet eens waarmaken, zonder failliet te gaan, als zou blijken dat álle batterijen binnen vijf jaar vervangen moeten worden.
Ik vind hun garantievoorwaarden wat onorthodox, en een beetje vergelijkbaar met het eigen risico in de zorg (in plaats van dat iedereen een beetje meebetaalt, laat je de mensen die het nodig hebben iets meer betalen, maar wel met een maximum). Ik hoop/vertrouw erop dat HW de verwachtingen overtreft (net als dat ik mijn eigen risico maximaal verhoog). Maar ik heb er persoonlijk bij HW meer vertrouwen in dat ik over vijf jaar nog een werkende batterij heb (al dan niet voor €329 vervangen voor een nieuwer/beter exemplaar), dan bij bijvoorbeeld DuraVolt. Misschien is dat onterecht, maar alleen de tijd zal het leren...
En over de werking zonder internet/cloud: dat is een kwestie van testen, straks, door de P1-dongle wel toegang tot de WiFi te geven, maar niet tot internet, en kijken of/hoe lang de batterij dan nog goed werkt. Al kan je als complotthoerist natuurlijk ook doemdenken dat ze deze 'feature' met een toekomstige softwareupdate verwijderen, en dat de overnamepartij (van het toekomstig failliete HW) vervolgens alle oude klanten 'gijzelt', door de batterij pas weer te laten werken na het afsluiten van een extra abonnement.
Volgens mij heb je in de diverse processen voldoende keuzea2aan schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:09:
[...]
Ergens zul je toch een bepaalde mate van vertrouwen moeten hebben in 'de toekomst'.
[..]
Al kan je als complotthoerist natuurlijk ook doemdenken dat ze deze 'feature' met een toekomstige softwareupdate verwijderen, en dat de overnamepartij (van het toekomstig failliete HW) vervolgens alle oude klanten 'gijzelt', door de batterij pas weer te laten werken na het afsluiten van een extra abonnement.
Dan je eventuele verlies pakken is er 1 van

En dit is niet alleen van toepassing op HW.
Zojuist een mail van Homewizard;
'Over jouw levering
We streven ernaar de reserveringen van maart te bezorgen vanaf medio februari tot begin april. Ongeveer 5 tot 10 werkdagen voor de levering van jouw thuisbatterij ontvang je een e-mail met een betaallink voor het resterende bedrag.'
De planning lijkt te gaan kloppen:)
'Over jouw levering
We streven ernaar de reserveringen van maart te bezorgen vanaf medio februari tot begin april. Ongeveer 5 tot 10 werkdagen voor de levering van jouw thuisbatterij ontvang je een e-mail met een betaallink voor het resterende bedrag.'
[ Voor 9% gewijzigd door henkNL op 19-12-2024 10:28 ]
EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)
Ik heb hem ook gehad alleen dan voor de November lichting. Ook geen afwijkingen. Meer kans op zon weer tegen die tijd. Mooi moment.henkNL schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:21:
Zojuist een mail van Homewizard;
'Over jouw levering
We gaan het zien. Ga dr verder ook niet op in om het topic niet te vervuilen met dezelfde discussies.a2aan schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:09:
[...]
Ergens zul je toch een bepaalde mate van vertrouwen moeten hebben in 'de toekomst'. Als HW doorgroeit, en over vier jaar blijkt dat er in de eerste batches een brak component zat, dan kunnen ze de huidige garantievoorwaarden waarschijnlijk wel honoreren, zonder direct failliet te gaan. Als jij over vier jaar de eerste/enige stukke batterij hebt, zou het zomaar kunnen dat ze je uit coulance een gratis nieuw (beter!) exemplaar verstrekken.
Maar als de algehele kwaliteit tegen blijkt te vallen, en HW wordt 'ingehaald' door de concurrentie, dan kúnnen ze hun garantie misschien niet eens waarmaken, zonder failliet te gaan, als zou blijken dat álle batterijen binnen vijf jaar vervangen moeten worden.
Ik vind hun garantievoorwaarden wat onorthodox, en een beetje vergelijkbaar met het eigen risico in de zorg (in plaats van dat iedereen een beetje meebetaalt, laat je de mensen die het nodig hebben iets meer betalen, maar wel met een maximum). Ik hoop/vertrouw erop dat HW de verwachtingen overtreft (net als dat ik mijn eigen risico maximaal verhoog). Maar ik heb er persoonlijk bij HW meer vertrouwen in dat ik over vijf jaar nog een werkende batterij heb (al dan niet voor €329 vervangen voor een nieuwer/beter exemplaar), dan bij bijvoorbeeld DuraVolt. Misschien is dat onterecht, maar alleen de tijd zal het leren...
En over de werking zonder internet/cloud: dat is een kwestie van testen, straks, door de P1-dongle wel toegang tot de WiFi te geven, maar niet tot internet, en kijken of/hoe lang de batterij dan nog goed werkt. Al kan je als complotthoerist natuurlijk ook doemdenken dat ze deze 'feature' met een toekomstige softwareupdate verwijderen, en dat de overnamepartij (van het toekomstig failliete HW) vervolgens alle oude klanten 'gijzelt', door de batterij pas weer te laten werken na het afsluiten van een extra abonnement.
Duravolt. Tja. Ik denk goed dat er concurrentie komt. De eerste zijn uitgeleverd. Benieuwd hoe die ervaringen gaan worden. Ik denk dat je inzake je punt vertrouwen wel gelijk hebt. HW bestaat al langer en heeft wel reputatie hoog te houden. Lang geleden had ik voor de app zoals HW hem nu heeft het merk Qurrent ertussen hangen. Niet zo uitgebreid als HW. Deze trokken zo ineens de stekker eruit. Resultaat? Kon bij het vuil.
De maart-batch verwachten ze nu te "bezorgen vanaf medio februari tot begin april" (dus zelfs nog iets eerder dan maart); november was uitgesteld tot "januari en februari", en is dat ook wat er nu in jouw mail staat? En dan nog iets over begin/medio/eind januari/februari?Devke schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:41:
Ik heb hem ook gehad alleen dan voor de November lichting. Ook geen afwijkingen. Meer kans op zon weer tegen die tijd. Mooi moment.
Volgens mij voor Nul Op de Meter heb je geen Internet nodig.
De benodigde software zal toch in de firmware van de batterij zitten?
Evenzo zal de API van de P1 dongle in de dongle zelf zitten?
Deze 2 componenten werken ook met elkaar als er geen Internet is. Wel heb je WIFI nodig.
De benodigde software zal toch in de firmware van de batterij zitten?
Evenzo zal de API van de P1 dongle in de dongle zelf zitten?
Deze 2 componenten werken ook met elkaar als er geen Internet is. Wel heb je WIFI nodig.
[ Voor 5% gewijzigd door rtunru op 19-12-2024 11:51 ]
Antwoord moet ik je schuldig blijven. Ik dacht eind januari / begin februari. Ik heb per ongeluk de mail verwijderd 🙈🙈. Wat me bij gebleven is dat de uitlevering van de November batch en Maart Batch best dicht op elkaar zaten. Het gat van 4 maanden komt niet terug bij uitlevering.a2aan schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:55:
[...]
De maart-batch verwachten ze nu te "bezorgen vanaf medio februari tot begin april" (dus zelfs nog iets eerder dan maart); november was uitgesteld tot "januari en februari", en is dat ook wat er nu in jouw mail staat? En dan nog iets over begin/medio/eind januari/februari?
Ik ben van de maart-lichting. En begreep uit eerdere teksten van HW dat als die maart-deadline niet gehaald zou worden, ik kosteloos van mijn bestelling kon afzien.
Nu vindt er in de HW-mail van vandaag een herdefinitie van het begrip maart-levering plaats. De maart-levering dient nu gelezen te worden als ‘van februari tot april’.
Dus dien ik te begrijpen dat, als er niets in februari en maart wordt uitgeleverd en de eerste ‘maart’-leveringen starten in april, ik, en waarschijnlijk anderen, niet kosteloos van de bestelling kunnen afzien?
Nu vindt er in de HW-mail van vandaag een herdefinitie van het begrip maart-levering plaats. De maart-levering dient nu gelezen te worden als ‘van februari tot april’.
Dus dien ik te begrijpen dat, als er niets in februari en maart wordt uitgeleverd en de eerste ‘maart’-leveringen starten in april, ik, en waarschijnlijk anderen, niet kosteloos van de bestelling kunnen afzien?
Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, 2 EV’s
Komt toch goed dan? Februari tot april is dus t/m 31 maart.shthpnz schreef op donderdag 19 december 2024 @ 20:51:
Ik ben van de maart-lichting. En begreep uit eerdere teksten van HW dat als die maart-deadline niet gehaald zou worden, ik kosteloos van mijn bestelling kon afzien.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Lijkt mij ook. HW communiceert mi. netjes op tijd.gielz schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:31:
[...]
Komt toch goed dan? Februari tot april is dus t/m 31 maart.
Andere vraag: er wordt gesteld dat de HW een micro omvormer heeft, maar hoe verhoudt zich dat tot de vrijgave om met een groter vermogen te ontladen als de batterij op een eigen groep zit? M.a.w. wat is nu het nominaal vermogen van de omvormer in de unit? Dit maakt uit ivm de efficiëntie bij lagere vermogens, lijkt mij.
@ Chupachups . Iedere batterij omvormer kan max . 800W leveren. Als je meerdere batterijen op een eigen groep hebt kun je ze vrijgeven zodat iedere batterij max. 800 W levert. Dus toaal 1600 W bij 2 batterijen .
Anders leveren ze gezamenlijk 800 W.
Homewizard stuurt ze aan op maximale efficiëntie zo heb ik begrepen.,
Ik heb gelezen dat de batterij 200Watt per kwartier kan opnemen/leveren, dus dat er geen sprake is van 800Watt vermogen. Wazig verhaal vind ik het. Is hier iemand van HomeWizard die dit kan ophelderen?Josh77 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:15:
@ Chupachups . Iedere batterij omvormer kan max . 800W leveren. Als je meerdere batterijen op een eigen groep hebt kun je ze vrijgeven zodat iedere batterij max. 800 W levert. Dus toaal 1600 W bij 2 batterijen .
Waar heb je dat gelezen?Jan Workum schreef op zondag 22 december 2024 @ 15:58:
[...]
Ik heb gelezen dat de batterij 200Watt per kwartier kan opnemen/leveren, dus dat er geen sprake is van 800Watt vermogen. Wazig verhaal vind ik het. Is hier iemand van HomeWizard die dit kan ophelderen?
Haal je W en Wh niet door elkaar?Jan Workum schreef op zondag 22 december 2024 @ 15:58:
[...]
Ik heb gelezen dat de batterij 200Watt per kwartier kan opnemen/leveren, dus dat er geen sprake is van 800Watt vermogen. Wazig verhaal vind ik het. Is hier iemand van HomeWizard die dit kan ophelderen?
800 W laden is in een kwartier 200 Wh (0,2kWh)
@Jan Workum Het vermogen van de omvormer is 800 Watt. In een uur op vol vermogen doet ie dus 800 wattuur. Een kwartier op vol vermogen is dan inderdaad 200 wattuur.
Een wattuur is overigens echt wat anders dan watt.
Wat is er wazig aan dit verhaal?
Misschien eens nadenken over eenheden…
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Nee, het verhaal komt van Homewizard. Ik ken gelukkig het verschil tussen vermogen en energie 😉JanHenk schreef op zondag 22 december 2024 @ 16:08:
@Jan Workum Het vermogen van de omvormer is 800 Watt. In een uur op vol vermogen doet ie dus 800 wattuur. Een kwartier op vol vermogen is dan inderdaad 200 wattuur.
Het verhaal komt weg bij Homewizard, daarom zou ik graag opheldering zien want dit zou misleiding zijn. 800Watt is 800Watt, een uur lang is dat 800WhPeterhardenberg schreef op zondag 22 december 2024 @ 16:07:
[...]
Haal je W en Wh niet door elkaar?
800 W laden is in een kwartier 200 Wh (0,2kWh)
Het is gewoon 800 watt per batterij. Een batterij met een vermogen van 200 watt zou denk ik niemand kopen.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Iemand (geen leek op het gebied van energie) die de accu heeft besteld en navraag heeft gedaan bij Homewizard. Ik zal het stukje tekst quoten, het zit op een afgeschermd discussieforum. Let wel, dit laden of ontladen is geen "piekvermogen " maar een vermogen per uur. Dit heb ik nagevraagd bij Homewizard voor mijn eigen berekening. Bij 800w heb je het dus over 200w per kwartier.
Het zou ook voor mij een showstopper zijn daarom post ik het hier.gielz schreef op zondag 22 december 2024 @ 16:22:
Het is gewoon 800 watt per batterij. Een batterij met een vermogen van 200 watt zou denk ik niemand kopen.
Deze zin is gewoon onzin.Jan Workum schreef op zondag 22 december 2024 @ 16:23:
[...]
Bij 800w heb je het dus over 200w per kwartier.[/i]
Die "dus" slaat helemaal nergens op. Die zin klopt alleen als er ipv 800w en 200w -> 800Wh en 200Wh zou staan. Dan is het een logisch iets, nu niet.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Dit topic is gesloten.