Daarom is het een vreemd verhaal wat ik òf opgehelderd zou willen zien door Homewizard, òf de bewering ontkracht willen zien.
vermogen is energie per tijdseenheid
vermogen van 800W levert in een uur 800Wh aan energie.
vermogen van 800W levert in een kwartier 200Wh aan energie.
vermogen van 800W levert in een uur 800Wh aan energie.
vermogen van 800W levert in een kwartier 200Wh aan energie.
Helemaal mee eens, deze strekking was ook mijn reactie op dit verhaal. Toch wil ik er het fijne van weten. Ik ga Homewizard nu zelf benaderen.ArthurMorgan schreef op zondag 22 december 2024 @ 16:26:
[...]
Deze zin is gewoon onzin.
Die "dus" slaat helemaal nergens op. Die zin klopt alleen als er ipv 800w en 200w -> 800Wh en 200Wh zou staan. Dan is het een logisch iets, nu niet.
Hier de grafiek van 2 batterijen die zijn aangesloten op 1 groep waardoor ze met 1600 watt laden en 800 ontladenJan Workum schreef op zondag 22 december 2024 @ 16:28:
[...]
Daarom is het een vreemd verhaal wat ik òf opgehelderd zou willen zien door Homewizard, òf de bewering ontkracht willen zien.
:strip_exif()/f/image/ewlqSpvu2EoE9fmeWDxut3af.jpg?f=fotoalbum_large)
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
dus toch een leek....Jan Workum schreef op zondag 22 december 2024 @ 16:23:
[...]
Iemand (geen leek op het gebied van energie) die de accu heeft besteld en navraag heeft gedaan bij Homewizard. Ik zal het stukje tekst quoten, het zit op een afgeschermd discussieforum. Let wel, dit laden of ontladen is geen "piekvermogen " maar een vermogen per uur. Dit heb ik nagevraagd bij Homewizard voor mijn eigen berekening. Bij 800w heb je het dus over 200w per kwartier.
hoeft helemaal niet ontkracht te worden, de specs van de accu zijn duidelijk.
Hmm, volgens mij zijn er nog geen batterijen uitgeleverd toch?gielz schreef op zondag 22 december 2024 @ 16:31:
[...]
Hier de grafiek van 2 batterijen die zijn aangesloten op 1 groep waardoor ze met 1600 watt laden en 800 ontladen
[Afbeelding]
Ik hoop met je meeHE1 schreef op zondag 22 december 2024 @ 16:31:
[...]
dus toch een leek....
hoeft helemaal niet ontkracht te worden, de specs van de accu zijn duidelijk.
De bot van Homewizard geeft dit verwachte antwoord. Ik kaats het weer even terug naar degene die de verwarring heeft gesticht (ben slechts de boodschapper)
De Plug-in Battery kan 800 watt opnemen (laden) en afgeven (ontladen). Dit is niet per kwartier, maar continu. Met één batterij kun je tot 800 watt laden en ontladen.
Als je meerdere batterijen hebt en deze op een eigen groep zijn aangesloten, kan het vermogen toenemen:
2 batterijen: 1600 watt laden en ontladen
3 batterijen: 2400 watt laden en ontladen
4 batterijen: 3200 watt laden en ontladen
Let op: zonder eigen groep blijft het maximale ontlaadvermogen 800 watt, ongeacht het aantal batterijen.
De Plug-in Battery kan 800 watt opnemen (laden) en afgeven (ontladen). Dit is niet per kwartier, maar continu. Met één batterij kun je tot 800 watt laden en ontladen.
Als je meerdere batterijen hebt en deze op een eigen groep zijn aangesloten, kan het vermogen toenemen:
Let op: zonder eigen groep blijft het maximale ontlaadvermogen 800 watt, ongeacht het aantal batterijen.
Klopt deze screenshot is van het webinar. Maar hopelijk over 4-5 weken wel en dan kan iedereen eindelijk de echte ervaringen delen.Jan Workum schreef op zondag 22 december 2024 @ 16:34:
[...]
Hmm, volgens mij zijn er nog geen batterijen uitgeleverd toch?
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Na een kwartier heb je er dus 200 Whr aan energie uitgehaald.Jan Workum schreef op zondag 22 december 2024 @ 16:23:
[...]
Bij 800w heb je het dus over 200w per kwartier.[/i]
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
😁 Ja, zo klopt het weer 👍winwiz schreef op zondag 22 december 2024 @ 16:53:
[...]
Na een kwartier heb je er dus 200 Whr aan energie uitgehaald.
Ik begrijp echt niet wat je probeert te bereiken en waarom je hier energie in steekt. Een uur bestaat uit 4 kwartieren, dus als je een uur met 800 Watt laadt, dan heb je in een kwartier 200 Wh geladen. Helemaal conform specs, en door.Jan Workum schreef op zondag 22 december 2024 @ 16:39:
De bot van Homewizard geeft dit verwachte antwoord. Ik kaats het weer even terug naar degene die de verwarring heeft gesticht (ben slechts de boodschapper)
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
De batterij van HW heeft een opslagvermogen van 2,7kWh, of 2700Wh, en de omvormer kan maximaal 800W leveren. Dat wil zeggen dat je deze batterij bij een constant maximaal vermogen kan ontladen (of opladen) in 2700Wh / 800W. Als we dan gaan vereenvoudigen : 2700Wh / 800W = 3,375h = 3 uur 22 minuten.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Als ik het maar begrijp. Ik ben gewoon in verwarring gebracht en post het hier voor opheldering. Is gelukt toch? Bedankt iedereen, sommigen mogen in vervolg wel wat vriendelijker reageren. Het is hier een forum en geen schietbaan 😉Taro schreef op zondag 22 december 2024 @ 17:35:
[...]
Ik begrijp echt niet wat je probeert te bereiken en waarom je hier energie in steekt. Een uur bestaat uit 4 kwartieren, dus als je een uur met 800 Watt laadt, dan heb je in een kwartier 200 Wh geladen. Helemaal conform specs, en door.
Geen wazig verhaal. De HW omvormer heeft een nominaal vermogen van 800 W. Dit is een verschil met bv. de Evapower, welke een nominaal vermogen heeft van 2000 W en 'geknepen' wordt zonder vrijgave. Dit zal ertoe leiden dat deze grote omvormer minder efficiënt werkt bij een lage belasting, ga ik vanuit. De keuze van HW lijkt beter te passen bij de inzet voor NOM.Jan Workum schreef op zondag 22 december 2024 @ 15:58:
[...]
Ik heb gelezen dat de batterij 200Watt per kwartier kan opnemen/leveren, dus dat er geen sprake is van 800Watt vermogen. Wazig verhaal vind ik het. Is hier iemand van HomeWizard die dit kan ophelderen?
zal aan mij liggen, maar dit vind ik dan dus weer een wazig verhaal op een wazig verhaal....Chupachups schreef op zondag 22 december 2024 @ 22:43:
[...]
Geen wazig verhaal. De HW omvormer heeft een nominaal vermogen van 800 W. Dit is een verschil met bv. de Evapower, welke een nominaal vermogen heeft van 2000 W en 'geknepen' wordt zonder vrijgave. Dit zal ertoe leiden dat deze grote omvormer minder efficiënt werkt bij een lage belasting, ga ik vanuit. De keuze van HW lijkt beter te passen bij de inzet voor NOM.
Het is zo wazig verhaal dat ik moet wachten op mijn November 2024 Batterij.😜HE1 schreef op zondag 22 december 2024 @ 22:51:
[...]
zal aan mij liggen, maar dit vind ik dan dus weer een wazig verhaal op een wazig verhaal....
Kan zo geen beter topic vinden: Als ik in de maandweergave van de HW Energy Socket kijk dan zie ik:
December: -12,21 Euro
November: -5,17 Euro
Oktober: 0,09 Euro
Eerdere maanden geen registraties, was ook een nieuw product.
Handmatig opgeteld totaal: -17,29 Euro
Klik ik echter op: "Jaar", dan zie ik: +9,23 Euro
Wijkt dit bij anderen ook af? Mogelijk door tussentijdse wisseling vaste vs dynamische tarieven?
Zal anders wel even een bugmelding bij HomeWizard doen.
Klik ik echter op: "Jaar", dan zie ik: +9,23 Euro
Wijkt dit bij anderen ook af? Mogelijk door tussentijdse wisseling vaste vs dynamische tarieven?
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Goeie. Ik heb mijn jaar periode van HW staan op april-april. Als ik de maanden april - december per maand optel dan kom ik op een totaal van € 66,62 euro. Ga ik naar jaargrafiek dan kom ik op € 0,86Taro schreef op zondag 22 december 2024 @ 23:58:
Kan zo geen beter topic vinden: Als ik in de maandweergave van de HW Energy Socket kijk dan zie ik:
Klik ik echter op: "Jaar", dan zie ik: +9,23 Euro![]()
Ik heb hem ook op dynamisch gezet om te kijken of dynamisch hier voordeliger is dan variabel. Ik heb hem vanaf begin van mijn jaarperiode (april -april) al op dynamisch staan.
:strip_exif()/f/image/WCD59sYKIcNWFzCDRkFSn3vD.jpg?f=fotoalbum_large)
Kijk ik een jaar daarvoor dan zou ik ruim 2 euro per kWh hebben betaald. Daar stond het gewoon op variabel. In een recente update mis gegaan? Ik moet eerlijk zijn dat ik nooit naar deze bedragen keek. Kom altijd rond netto 0 verbruik uit.
:strip_exif()/f/image/fpo71F5tgy6j2ieOEzmnTr9w.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door Devke op 23-12-2024 03:19 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Heb die aangepast naar oktober, maar als ik dan naar het hele jaar kijk (nu in de 3e maand) staat die op +19,50 Euro terwijl de individuele maandbedragen opgeteld negatief zijn. Ik zal HW wel even een mailtje sturen, want dit lijkt een bug.Devke schreef op maandag 23 december 2024 @ 03:13:
[...]
Goeie. Ik heb mijn jaar periode van HW staan op april-april.
Ik heb de p1 meter vanaf oktober, bij mij klopt het jaartotaal wel met de afzonderlijke maandtotalen.Taro schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:02:
[...]
Heb die aangepast naar oktober, maar als ik dan naar het hele jaar kijk (nu in de 3e maand) staat die op +19,50 Euro terwijl de individuele maandbedragen opgeteld negatief zijn. Ik zal HW wel even een mailtje sturen, want dit lijkt een bug.
Apart, heb het hier ook maar eens nagerekend maar bij mij klopt het wel… ben wel heel benieuwd wat er bij jou dan misloopt 🤷♂️Taro schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:02:
[...]
Heb die aangepast naar oktober, maar als ik dan naar het hele jaar kijk (nu in de 3e maand) staat die op +19,50 Euro terwijl de individuele maandbedragen opgeteld negatief zijn. Ik zal HW wel even een mailtje sturen, want dit lijkt een bug.
Ben benieuwd. @HomeWizard_NL leest hier mee. Wellicht kunnen we hier ook een reactie verwachten.Taro schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:02:
[...]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
@easywoods @realdaffy hebben jullie dynamische tarieven of een vast bedrag opgenomen in de app?
@Taro heeft dynamische tarieven. Ik heb hem ook op dynamisch staan als test. Als jullie een fixed tarief hebben dan zou het daarin kunnen zitten.
@Taro heeft dynamische tarieven. Ik heb hem ook op dynamisch staan als test. Als jullie een fixed tarief hebben dan zou het daarin kunnen zitten.
@Taro , ik denk haast dat HW de winst die je thuisaccu heeft gegenereerd softwarematig ontkent 😜🤣easywoods schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:49:
[...]
Apart, heb het hier ook maar eens nagerekend maar bij mij klopt het wel… ben wel heel benieuwd wat er bij jou dan misloopt 🤷♂️
Ik heb ook dynamische tarieven 🤷♂️Devke schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:07:
@easywoods @realdaffy hebben jullie dynamische tarieven of een vast bedrag opgenomen in de app?
@Devke Bij mij staat hij nu nog op vaste tarieven, 29 november nieuwe tarieven er in gezet . Op 31 december gaat dat over naar dynamische tarieven, die heb ik er ook alvast in gezet.
@HomeWizard_NL Bij de dynamische tarieven mis ik nog de optie om de vaste maandelijkse leveringskosten in te vullen, gaan jullie deze mogelijkheid nog implementeren?
@HomeWizard_NL Bij de dynamische tarieven mis ik nog de optie om de vaste maandelijkse leveringskosten in te vullen, gaan jullie deze mogelijkheid nog implementeren?
Ik zit ook te kijken naar een HW batterij, er zijn twee dingen me niet helemaal duidelijk;
Er wordt overal genoemd "op een aparte groep", maar dat laat nog veel onduidelijk.
1. De eis voor een "installateur" voor meer dan 800w productie.
Ik heb ook even op de installateur pagina gekeken, en daar staat ook niet echt duidelijke informatie op voor de installatie eisen voor meer dan 800w teruglevering.Er wordt overal genoemd "op een aparte groep", maar dat laat nog veel onduidelijk.
- Ik heb een droger groep vrij waar verder helemaal niets op zit, kan ik daar gewoon twee batterijen in pluggen?
- Moeten deze zonder stekker worden aangesloten?
- Of moet er iemand met een NEN1010 diploma een verzoek naar HW sturen zodat er op afstand iets vrij geschakeld kan worden? Dat is mooi maar zegt nog steeds niet iets over de manier van aansluiten,
2. Zijn er nog eisen aan de P1 meter?
Ik ben een gelukkige [/s] eigenaar van een DSMR 4 meter, dus ik loop altijd ongeveer 10 seconden achter de feiten aan. Hoe regelt de batterij dit? Gaat deze niet enorm pendelen bij teruglevering <800watt (of wat maar het cumulatieve vermogen is)? Of ben ik dan met 2 accu's gewoon bij het inschakelen van de waterkoker 10 seconden lang 1600watt van het net an het trekken, om vervolgens 10 seconden lang 800w terug te leveren waneer het water gekookt is?[ Voor 3% gewijzigd door kid1988 op 23-12-2024 12:35 ]
kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)
Je kunt de stekker er gewoon aanlaten en dan zullen ze standaard met 800 watt ontladen en 1600 watt laden. Als op die droger groep ook daadwerkelijk een condens droger zit kom je als snel aan de 3680 watt van de groep met 2 locked batterijen dan zou ik hem toch ergens anders plaatsen.kid1988 schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:34:
Ik zit ook te kijken naar een HW batterij, er zijn twee dingen me niet helemaal duidelijk;1. De eis voor een "installateur" voor meer dan 800w productie.
Ik heb ook even op de installateur pagina gekeken, en daar staat ook niet echt duidelijke informatie op voor de installatie eisen voor meer dan 800w teruglevering.
Er wordt overal genoemd "op een aparte groep", maar dat laat nog veel onduidelijk.
- Ik heb een droger groep vrij waar verder helemaal niets op zit, kan ik daar gewoon twee batterijen in pluggen?
- Moeten deze zonder stekker worden aangesloten?
- Of moet er iemand met een NEN1010 diploma een verzoek naar HW sturen zodat er op afstand iets vrij geschakeld kan worden? Dat is mooi maar zegt nog steeds niet iets over de manier van aansluiten,
2. Zijn er nog eisen aan de P1 meter?
Ik ben een gelukkige [/s] eigenaar van een DSMR 4 meter, dus ik loop altijd ongeveer 10 seconden achter de feiten aan. Hoe regelt de batterij dit? Gaat deze niet enorm pendelen bij teruglevering <800watt (of wat maar het cumulatieve vermogen is)? Of ben ik dan met 2 accu's gewoon bij het inschakelen van de waterkoker 10 seconden lang 1600watt van het net an het trekken, om vervolgens 10 seconden lang 800w terug te leveren waneer het water gekookt is?
Zelf heb ik hier een droger groep met een warmptepomp droger die max 500 watt trekt. Daar zou ik het nog wel aandurven om er 2 of zelf 3 op aan te sluiten. In deze zelfde ruimte heb ik de luxe dat er een aantal stopcontacten zitten die op een eigen groep zitten waar ik dus een aantal plug-in batterij(en) op ga aansluiten.
Dat vrij schakelen naar 1600/1600 watt zal gewoon in de app komen (althans zeggen ze). Denk dat je dezelfde melding krijgt wanneer je hem nu nieuw gaat aanmelden. Dan krijg je de vraag of er stekker zonnepanelen / accu op deze groep zitten.
/f/image/cd4orr4lKEZr5ANdwTyK8a4u.png?f=fotoalbum_large)
Met 'droger groep' bedoel je een groep die vroeger werd gebruikt voor de droger en nu niet meer? Dan ja, je kunt hier prima twee HW batterijen op aansluiten. Als je ze wilt ontgrendelen is het raadzaam geen andere apparaten op deze groep aan te sluiten.kid1988 schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:34:
Ik heb een droger groep vrij waar verder helemaal niets op zit, kan ik daar gewoon twee batterijen in pluggen?
Dat hoeft niet aldus HW, als je wilt voldoen aan de NEN1010 moeten de stekkers er wel af.Moeten deze zonder stekker worden aangesloten?
Mag je zelf doen, mits je de voorwaarden in de app accepteert.Of moet er iemand met een NEN1010 diploma een verzoek naar HW sturen zodat er op afstand iets vrij geschakeld kan worden? Dat is mooi maar zegt nog steeds niet iets over de manier van aansluiten,
Denk dat we die vraag beter aan @HomeWizard_NL kunnen stellen.Zijn er nog eisen aan de P1 meter?
Als je DSMR4 meter werkt via GPRS (staat er op) dan moet deze in de toekomst vervangen worden omdat deze communicatie wordt uitgeschakeld.kid1988 schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:34:2. Zijn er nog eisen aan de P1 meter?
Ik ben een gelukkige [/s] eigenaar van een DSMR 4 meter, dus ik loop altijd ongeveer 10 seconden achter de feiten aan. Hoe regelt de batterij dit? Gaat deze niet enorm pendelen bij teruglevering <800watt (of wat maar het cumulatieve vermogen is)? Of ben ik dan met 2 accu's gewoon bij het inschakelen van de waterkoker 10 seconden lang 1600watt van het net an het trekken, om vervolgens 10 seconden lang 800w terug te leveren waneer het water gekookt is?
Je kan aan je netwerkbeheerder vragen of ze deze nu al willen vervangen door een nieuwe meter.
Heb ik recent gedaan (Stedin) en dat is kostenloos door hun uitgevoerd.
Wel heb ik daarbij extra vermeld dat ik dat graag wilde wegens de aanschaf van een thuisbatterij.
Ik las dat als je 2x HW batterij op 2 verschillende groepen aansluit de max lading/ontlading 1600w is. Maar moet je dat dan zelf instellen of hoe weten die batterijen dat ze op een verschillende groep zitten?
Niet, dat is je eigen verantwoording.HE1 schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:58:
Ik las dat als je 2x HW batterij op 2 verschillende groepen aansluit de max lading/ontlading 1600w is. Maar moet je dat dan zelf instellen of hoe weten die batterijen dat ze op een verschillende groep zitten?
Het wordt zwaar afgeraden om meer batterijen op dezelfde groep die ook voor andere (hoog verbruik) apparaten wordt gebruikt te zetten en dan te ontgrendelen. Maar het kan wel. Als je ze op verschillende groepen zet is het een stuk veiliger al. Op een eigen groep zonder andere apparatuur is het veiligst.
Maar het ontgrendelen is gewoon een optie, hoe je de batterijen plaatst is je eigen verantwoordelijkheid.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Ontladen is altijd 800W zolang de batterij(en) niet ontgrendeld is/zijn. Opladen schaalt wel mee per batterij, 2 (vergrendelde) batterijen laden met maximaal 1600W en ontladen met maximaal 800W (zie 'groeit me je mee'). Je zult zelf de batterijen moeten ontgrendelen (via de app?), het is wel raadzaam ze dan op een eigen groep te zetten.HE1 schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:58:
Wij zitten bij Liander en kregen in november een brief om een afspraak te maken de oude GPRS meter in februari te laten vervangen. (die hebben we precies 10 jaar)kid1988 schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:34:2. Zijn er nog eisen aan de P1 meter?
Dit kwam dus goed uit ivm aanschaf HW thuisbatterij.
Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)
Hij werkt inderdaad via GPRS, heb nog geen bericht gehad van Enexis. Wanneer moet dit spul vervangen worden? Ergens op het internet vind ik dat KPN netwerk stopt op 1 december 2025, dat is al relatief gauw, dus nog werk aan de winkel voor de netbeheerder!hanev001 schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:31:
[...]
Als je DSMR4 meter werkt via GPRS (staat er op) dan moet deze in de toekomst vervangen worden omdat deze communicatie wordt uitgeschakeld.
Je kan aan je netwerkbeheerder vragen of ze deze nu al willen vervangen door een nieuwe meter.
Wel heb ik daarbij extra vermeld dat ik dat graag wilde wegens de aanschaf van een thuisbatterij.
Goed om te weten, want hiervan was ik niet op de hoogte, en ergerde me al aardig aan de traagheid van het systeem.
kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)
Ik ben hier eigenlijk ook wel benieuwd naar.kid1988 schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:34:2. Zijn er nog eisen aan de P1 meter?
Ik dacht namelijk gelukkig te zijn met een DSMR 5 meter, maar kom van een koude kermis thuis.
Als ik een trace maak van het /telegram endpoint op de HW P1 meter, krijg ik inderdaad netjes iedere seconde een nieuw telegram (want timestamp en CRC wijzigt), maar de waardes wijzigen slechts iedere 10 seconden (of een veelvoud daarvan).
Komt dit vaker voor, of is mijn meter stuk?
Betreft een Landys + Gyr E350 SMR 5.0. Wel GPRS, dus misschien contact opnemen met Stedin...
You do not fear them? - The Wraith? Naah. Now *clowns*, that's another story.
Gprs wordt in 2029 uitgezet.
Ik heb om deze rede een slimme meter wissel gedaan bij Enexis.
Kosten 200 euro.
Wat in mijn ogen niet duur is.
Voorrijkosten arbeid en slimmemeter + gasmeter vervangen.
Kosten 200 euro.
Daar kan ik jaloers op zijn met Enexis hier, heb de eerste generatie "slimme" meter uit 2012 en ze gebeld, mag gewoon €207 aftikken voor een nieuwe(re) meter.hanev001 schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:31:
[...]
Als je DSMR4 meter werkt via GPRS (staat er op) dan moet deze in de toekomst vervangen worden omdat deze communicatie wordt uitgeschakeld.
Die zijn vooruitdenkend !pms1 schreef op maandag 23 december 2024 @ 15:41:
[...]
Wij zitten bij Liander en kregen in november een brief om een afspraak te maken de oude GPRS meter in februari te laten vervangen. (die hebben we precies 10 jaar)
Dit kwam dus goed uit ivm aanschaf HW thuisbatterij.
Als ik me goed herinner zit er een rode simkaart in die van Enexis, dus dat zal Vodafone zijn. Die stopen eind 2026 zeggen ze hier: https://community.vodafon...-bij-Vodafone/ba-p/204895kid1988 schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:43:
[...]
Hij werkt inderdaad via GPRS, heb nog geen bericht gehad van Enexis. Wanneer moet dit spul vervangen worden? Ergens op het internet vind ik dat KPN netwerk stopt op 1 december 2025, dat is al relatief gauw, dus nog werk aan de winkel voor de netbeheerder!
Goed om te weten, want hiervan was ik niet op de hoogte, en ergerde me al aardig aan de traagheid van het systeem.
Als je helemaal geen andere meters hebt en beter inzicht wil hebben is €200 te doen, ik heb overal meters op en wil dus eigenlijk alleen frequenter P1 data hebben en zou graag inzicht in fase gebruik willen hebben. Als ik goed concludeer zou ik dus in de komende 2 jaar een nieuwe meter moeten krijgen. Tegelijk heb ik niet de indruk dat Enexis zich er erg druk om maakt.peterbier schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:14:
Gprs wordt in 2029 uitgezet.
Kosten 200 euro.
Stedin heeft de meter hier laatst gratis vervangen na mijn belletje (dank voor de tip hier ergens in het topic). De oude GPRS unit was nog maar 10-12 jaar oud denk ik.
Monteur zei dat ze nu met 180 man die dingen aan het vervangen waren...
Monteur zei dat ze nu met 180 man die dingen aan het vervangen waren...
@Pixelmagic
Het is echt 2029 dat het gprs signaal stopt.
Dat is voor bedrijven die dat signaal gebruiken. (De slimme meter dus)
Voor het particulier gebruik gaat dit signaal eerder uit.
Ik heb zelf contact gehad met Enexis en zeggen dat een meter zwap er niet in zit voorlopig.
Daarom maar de bestelling zelf gedaan en 200 euro betaald.
Dit is wat ik kan uitlezen.
En de interval is 1 seconden i.p.v. 10.
Ik heb zelf contact gehad met Enexis en zeggen dat een meter zwap er niet in zit voorlopig.
:strip_exif()/f/image/QKjywgecTLRae2vRwGI8m1s7.jpg?f=fotoalbum_large)
Het lijkt er op dat je een ander antwoord krijgt afhankelijk van wie je het vraagt. De social media verwijst standaard naar de betaal optie, net als de servicedesk. Op zich logisch als je het vanuit kosten bekijkt, alles wat je een klant laat betalen hoef je niet zelf te doen.peterbier schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:02:
@Pixelmagic
[Afbeelding]
Tegelijk hoor je berichten dat er voor 2025 een project gepland staat om te starten met vervangen maar dat wil men stil houden. Daarnaast moeten de netbeheerders gigantisch investeren, dus zal men keuze moeten maken voor afschrijvingen zoals het niet-zo-slimme besluit om in 2012 meters met gprs te plaatsen.
Voor mij is het op dit moment een luxe probleem, met wat ik nu nodig heb voldoet een oude meter nog. Als in maart-april de eerste batterij er komt en salderen kan nog maak ik me ook niet zo druk als er wat meer teruggaat dan strikt nodig. Tegen de tijd dat salderen stopt hoop ik dat Enexis een nieuwe meter heeft geplaatst of in ieder geval is begonnen met vervangen. Zo niet dan maar eens bekijken of die €200 economisch te verrekenen is
P.s. mooi plaatje met de gegevens, dank je !
Ik heb een E360 en krijg netjes elke seconde nieuwe dataMarkieman schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:53:
[...]
Ik ben hier eigenlijk ook wel benieuwd naar.
Ik dacht namelijk gelukkig te zijn met een DSMR 5 meter, maar kom van een koude kermis thuis.
Als ik een trace maak van het /telegram endpoint op de HW P1 meter, krijg ik inderdaad netjes iedere seconde een nieuw telegram (want timestamp en CRC wijzigt), maar de waardes wijzigen slechts iedere 10 seconden (of een veelvoud daarvan).
Komt dit vaker voor, of is mijn meter stuk?
Betreft een Landys + Gyr E350 SMR 5.0. Wel GPRS, dus misschien contact opnemen met Stedin...
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Al eens gekeken met je oven+waterkoker+vaatwasser+wasmachine aan?Markieman schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:53:
[...]
Ik ben hier eigenlijk ook wel benieuwd naar.
maar de waardes wijzigen slechts iedere 10 seconden (of een veelvoud daarvan).
Bij Enexis hebben ze het druk met vervangen van de meters:
Ik heb ook nog een oude slimmer meter, ook aan het nadenken om te switchen..Op dit moment is het erg druk. Hierdoor kan het tot 13 weken duren voordat we de slimme meter plaatsen.
- NAC Breda -
Volgens mij kan men gewoon wachten totdat Liander/Enexis/Stedin, uit eigen belang, de nieuwe meter komt installeren.Ritchie schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 13:59:
Bij Enexis hebben ze het druk met vervangen van de meters:
[...]
Ik heb ook nog een oude slimmer meter, ook aan het nadenken om te switchen..
Ze kunnen anders de meterstanden niet meer uitlezen als GPRS verdwijnt.
Het is hun probleem, niet ons probleem.
Ik heb nu DSMR 4.2 en wacht gerust af.
Gaat niet zozeer over "mee te denken" wiens probleem het uiteindelijk is, maar meer dat het efficiënter is als de meter sneller kan reageren op wisselingen van vraag en aanbod.rtunru schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:11:
[...]
Volgens mij kan men gewoon wachten totdat Liander/Enexis/Stedin, uit eigen belang, de nieuwe meter komt installeren.
Ze kunnen anders de meterstanden niet meer uitlezen als GPRS verdwijnt.
Het is hun probleem, niet ons probleem.
Ik heb nu DSMR 4.2 en wacht gerust af.
Hoe sneller de p1 vraag krijgt van leveren, zorgt voor een stabielere NOM.
Helaas moet ik waarschijnlijk zelf ook wachten op liander. De website meldt dat je op een brief moet wachten. Liever gisteren dan vandaag
Ik handel niet, dus voor mij is het irrelevant.mikemm schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:23:
[...]
Gaat niet zozeer over "mee te denken" wiens probleem het uiteindelijk is, maar meer dat het efficiënter is als de meter sneller kan reageren op wisselingen van vraag en aanbod.
Helaas moet ik waarschijnlijk zelf ook wachten op liander. De website meldt dat je op een brief moet wachten. Liever gisteren dan vandaag
Voor NOM is het voor mij niet belangrijk of het laden of ontladen 10 seconden later begint.
Ik heb nu een Sessy en dit is mijn ervaring.
[ Voor 10% gewijzigd door rtunru op 24-12-2024 15:28 ]
Zolang we niet weten hoe vaak de HW software een bericht naar de omvormer van de accu stuurt heeft het geen zin om naar de slimmemeter te kijken.mikemm schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:23:
[...]
Gaat niet zozeer over "mee te denken" wiens probleem het uiteindelijk is, maar meer dat het efficiënter is als de meter sneller kan reageren op wisselingen van vraag en aanbod.
Als je de mogelijkheid hebt zou je er ook voor kunnen kiezen om je aansluiting te upgraden naar 3x25A, als je dat nog niet hebt. Hierbij zal dan ook een nieuwe meter gemonteerd moeten worden en dat zal dan direct de nieuwste zijn. Zo kan je een deel van de kosten verminderen als je toch van plan was in de toekomst de aansluiting op te waarderen naar 3 fasen.
Goede vraag, ik heb de trace net 2,5 uur laten draaien. Vaatwasser en oven stonden aan en de Quooker werd ook gebruikt. Geen interval gezien kleiner dan 10 seconden, en ook erboven blijft een veelvoud. Ben nog steeds wel benieuwd of dit meer gezien wordt bij SMR 5 meters.GM15 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 00:01:
[...]
Al eens gekeken met je oven+waterkoker+vaatwasser+wasmachine aan?
Valide punt; ben benieuwd of @HomeWizard_NL het gedrag hieromtrent kan toelichten?Peterhardenberg schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:26:
[...]
Zolang we niet weten hoe vaak de HW software een bericht naar de omvormer van de accu stuurt heeft het geen zin om naar de slimmemeter te kijken.
Prima idee voor velen, maar voor mij persoonlijk niet echt nuttig. Zit op 1 fase en ga ook niet meer nodig hebben. Stadswarmte en geen EV (en ook geen eigen parkeerplek), dus driefase voegt niets toe (ook niet voor koken).TheRealFreek schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 17:16:
Als je de mogelijkheid hebt zou je er ook voor kunnen kiezen om je aansluiting te upgraden naar 3x25A, als je dat nog niet hebt. Hierbij zal dan ook een nieuwe meter gemonteerd moeten worden en dat zal dan direct de nieuwste zijn. Zo kan je een deel van de kosten verminderen als je toch van plan was in de toekomst de aansluiting op te waarderen naar 3 fasen.
You do not fear them? - The Wraith? Naah. Now *clowns*, that's another story.
Discussie over slimme meters: netbeheerders moeten zorgen dat het werkt en dat ze de gegevens kunnen uitlezen. Of dat per 1 of 10 of 100 seconden gaat is voor hen niet relevant. Als iemand hem sneller vervangen wil hebben dan nodig is, dan moet je betalen.
Iedere wissel die niet noodzakelijk is gaat ten koste van een meterplaatsing of wisseling elders. Kapotte meters hebben voorrang op 'ik wil een snellere meter'
Dat GPRS eruit gaat is al even bekend en de vervanging van 1.500.000 (stroom en gas) meters (in Liander gebied) neemt even wat tijd in beslag. CDMA moet op d'n duur ook vervangen gaan worden.
Iedere wissel die niet noodzakelijk is gaat ten koste van een meterplaatsing of wisseling elders. Kapotte meters hebben voorrang op 'ik wil een snellere meter'
Dat GPRS eruit gaat is al even bekend en de vervanging van 1.500.000 (stroom en gas) meters (in Liander gebied) neemt even wat tijd in beslag. CDMA moet op d'n duur ook vervangen gaan worden.
https://www.computable.nl...uentieband-slimme-meters/pizzapieter schreef op woensdag 25 december 2024 @ 09:53:
Discussie over slimme meters: netbeheerders moeten zorgen dat het werkt en dat ze de gegevens kunnen uitlezen. Of dat per 1 of 10 of 100 seconden gaat is voor hen niet relevant. Als iemand hem sneller vervangen wil hebben dan nodig is, dan moet je betalen.
Stedin en Liander houden de frequenties voor de slimme.meters tot 2050?
Laten we oppassen niet teveel offtopic te raken. De verleiding is al snel om dan verder te gaan over bijvoorbeeld de Slimme meters.
Fijne dagen all. 🎄
Fijne dagen all. 🎄
[ Voor 15% gewijzigd door Devke op 25-12-2024 10:57 ]
Om de discussie terug naar HW te halen: ze hebben gezegd dat er tzt ondersteuning aan zou komen om hun kWh-meter te gebruiken als bron ipv een P1-meter. Ideaal natuurlijk als je huidige meter niet slim is of traag. En misschien ook wel een mooie oplossing voor bv mensen met een EV: gewoon de kWh-meter niet de hele groepenkast laten meten, maar ná de afsplitsing van je laadpaal aansluiten, dan wordt automagisch het laden van je EV genegeerd.
Dat zou mooi zijn, ik heb op de PV, warmtepomp en auto een Homewizard kwh meter. Dat is voor mij meerwaarde als de accu hier rekening mee kan houden.phYzar schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:07:
Om de discussie terug naar HW te halen: ze hebben gezegd dat er tzt ondersteuning aan zou komen om hun kWh-meter te gebruiken als bron ipv een P1-meter. Ideaal natuurlijk als je huidige meter niet slim is of traag. En misschien ook wel een mooie oplossing voor bv mensen met een EV: gewoon de kWh-meter niet de hele groepenkast laten meten, maar ná de afsplitsing van je laadpaal aansluiten, dan wordt automagisch het laden van je EV genegeerd.
Moet toch eenvoudig zijn om de kWh meter van de EV intern te verrekenen? HomeWizard heeft alle getallen, alleen ontladen als P1 hoofdaansluiting min EV kWh groter dan nul is.phYzar schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:07:
En misschien ook wel een mooie oplossing voor bv mensen met een EV: gewoon de kWh-meter niet de hele groepenkast laten meten, maar ná de afsplitsing van je laadpaal aansluiten, dan wordt automagisch het laden van je EV genegeerd.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Dan moet je wel een HomeWizard meter hebben voor je laadpaal natuurlijk. Dat heb ik niet, mijn laadpaal heeft zelf al een MID meter..hoevenpe schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:52:
[...]
Moet toch eenvoudig zijn om de kWh meter van de EV intern te verrekenen? HomeWizard heeft alle getallen, alleen ontladen als P1 hoofdaansluiting min EV kWh groter dan nul is.
Maar volgens mij zijn ze bezig dit breder aan te pakken, daarom ook de ontwikkeling van de nieuwe API.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
https://www.alliander.com...mheden-aan-slimme-meters/Whiskey48 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 10:51:
[...]
https://www.computable.nl...uentieband-slimme-meters/
Stedin en Liander houden de frequenties voor de slimme.meters tot 2050?
Zoals @Devke al aangaf, laten we svp on-topic blijven, en geen links meer sturen omtrent de slimme meter wisseling.....
Fijne dagen gewenst 🎄
[ Voor 14% gewijzigd door blueman85 op 26-12-2024 04:19 ]
Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest
Jullie ook. Op naar een mooi 2025 met hopelijk snel onze gadgets 😜💪
Ik wacht met spanning op de levering van maart...
Niet gehinderd door enige kennis.
En hopen dat de levering stroom in Januari op gang komt.
Wij denken na over de aanschaf
Wie heeft de accu van home wizzard? En ben je tevreden??
HomeWizard_NL in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic"Jendo schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 00:33:
Wat vind je zelf en waar twijfel je eventueel over?Jendo schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 00:33:
Ik kijk afentoe nog even mee in dit topic en zie nu veel discussie over het vervangen van meters met langzame data-intervals.
Maar is het dan ook gezegd dat die langere interval een probleem oplevert? Nee toch? Voor zover ik weet heeft @HomeWizard_NL al beschreven dat er allerlei algoritmes in de batterij zitten om ongewenst schakelgedrag te voorkomen, bijvoorbeeld steeds wisselen tussen laden en ontladen. Kan de post niet meer terugvinden hier.
Ja, je loopt achter bij korte piekbelastingen, maar dat hou je altijd. Je continue verbruikers (en dat is het merendeel) kan hij gewoon goed voorzien van stroom lijkt me. Ook piekbelastingen zoals een e-boiler, koelkast, maken toch runs van meerdere minuten.
Maar is het dan ook gezegd dat die langere interval een probleem oplevert? Nee toch? Voor zover ik weet heeft @HomeWizard_NL al beschreven dat er allerlei algoritmes in de batterij zitten om ongewenst schakelgedrag te voorkomen, bijvoorbeeld steeds wisselen tussen laden en ontladen. Kan de post niet meer terugvinden hier.
Ja, je loopt achter bij korte piekbelastingen, maar dat hou je altijd. Je continue verbruikers (en dat is het merendeel) kan hij gewoon goed voorzien van stroom lijkt me. Ook piekbelastingen zoals een e-boiler, koelkast, maken toch runs van meerdere minuten.
Ik zou haast denken dat het wel meevalt. In mijn huis heb ik met alle verbruikers een continu verbruik van 85 watt. Die minimale 85 watt word eerst door de zonnepanelen geleverd of, als de opbrengst te weinig zou zijn, zal dit uit de accu moeten komen. Ik neem aan dat dit "omschakelen" niet minuten duurt toch?Aardedraadje schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:00:
Ik kijk afentoe nog even mee in dit topic en zie nu veel discussie over het vervangen van meters met langzame data-intervals.
Ik verwacht seconden werk. Je zal denk ik wel wat pendel gedrag hebben als je tussen teruglevering en netafname zit. Zeker in het begin van de dag. Daarnaast hoeveel pieken heb je op een dag? Hier beperkt. Geen boiler.F.Baarda schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:55:
[...]
Ik zou haast denken dat het wel meevalt. In mijn huis heb ik met alle verbruikers een continu verbruik van 85 watt. Die minimale 85 watt word eerst door de zonnepanelen geleverd of, als de opbrengst te weinig zou zijn, zal dit uit de accu moeten komen. Ik neem aan dat dit "omschakelen" niet minuten duurt toch?
Buiten de grootverbruikers zoals de wasmachine en vaatwasser die wij bij voorkeur op het midden van de dag laten draaien (dus zoveel mogelijk op de zonnepanelen) blijft de rest van de verbuikers die een piek veroorzaken zoals de cooker, vriezer, koelkast onder de 500 watt. Laat ik het anders zeggen, 's nacht als het huis "in rust" is heb je soms een piek van max 500 watt in het verbruik. Dit komt van een thermostatisch geregeld apparaat. Met een nachtverbruik van ca 2kw kan ik een groot gedeelte van het jaar met een accu mijn nachtverbruik afdekken. Mits de accu vol de nacht in gaat natuurlijk.
Andersom is het natuurlijk zo dat elke kw die je kan opslaan en op een ander moment weer verbruiken een "gratis" kw die niet op je energiefactuur staat.
Andersom is het natuurlijk zo dat elke kw die je kan opslaan en op een ander moment weer verbruiken een "gratis" kw die niet op je energiefactuur staat.
Het vullen zal in de maanden maart tot en met september niet zo'n groot probleem zijn. Hier is avond en nachtverbruik een 2.2 kWh totaal. Ik verwacht daar een mooie afdichting dus. Heb jezelf ook de batterij besteld?F.Baarda schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:13:
Buiten de grootverbruikers zoals de wasmachine en vaatwasser die wij bij voorkeur op het midden van de dag laten draaien (dus zoveel mogelijk op de zonnepanelen) blijft de rest van de verbuikers die een piek veroorzaken zoals de cooker, vriezer, koelkast onder de 500 watt. Laat ik het anders zeggen, 's nacht als het huis "in rust" is heb je soms een piek van max 500 watt in het verbruik. Dit komt van een thermostatisch geregeld apparaat. Met een nachtverbruik van ca 2kw kan ik een groot gedeelte van het jaar met een accu mijn nachtverbruik afdekken. Mits de accu vol de nacht in gaat natuurlijk.
ja, ook met deze intentie. Ik hoop dat hij in maart komt. Dan gaan we gelijk de mooie tijd in om te kijken wat hij doet.
Omschakelen zal vast niet zo lang duren, wat van belang is de reactie snelheid in vermogens veranderingen, en dan vooral bij het laden. als er vol PV opbrengst is en de accu laad op vol vermogen, wolkje voor de zon dan kan de opbrengst zomaar halveren, als er dan het laad vermogen niet snel word aan gepast dan word er op geladen uit het net, en dat willen we natuurlijk niet op een zonnige dag.F.Baarda schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:55:
[...]
Ik zou haast denken dat het wel meevalt. In mijn huis heb ik met alle verbruikers een continu verbruik van 85 watt. Die minimale 85 watt word eerst door de zonnepanelen geleverd of, als de opbrengst te weinig zou zijn, zal dit uit de accu moeten komen. Ik neem aan dat dit "omschakelen" niet minuten duurt toch?
@HomeWizard_NL Is er al meer bekend welke gegevens jullie gaan delen via de lokale api om uit te lezen en bijvoorbeeld te gebruiken in home assistant?
@gielz dit is de laatste info.HomeWizard_NL schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 17:19:
[...]
Daar lijkt inderdaad iets mis te gaan, we laten het voor nu even zo staan tot we meer duidelijkheid kunnen geven. We hopen hier binnenkort een sluitend antwoord op te kunnen geven.
[...]
Op zijn minst in eerste instantie basis informatie zoals: hoe hard laden, hoe hard ontladen, huidige soc in %. wat status elementen etc. Specifieke wensen mag je natuurlijk altijd aandragen.
Voor sturing kijken we naar volledige controle. dus niet alleen laden of ontladen, maar ook met hoeveel Watt etc.
Mogelijk een domme vraag maar ik vind hierover niets terug in de specs en bijna 200 pagina's doorzoeken is zelfs voor mij te veel.
Stel je panelen leveren op een bewolkte dag dag slechts 500 watt terug en dit gedurende bv 6 uren. Gaat deze batterij dan opladen met 500w gedurende 6 uur of laadt deze altijd op met de 800w dus 500w van de panelen + 300w van het net?
Stel je panelen leveren op een bewolkte dag dag slechts 500 watt terug en dit gedurende bv 6 uren. Gaat deze batterij dan opladen met 500w gedurende 6 uur of laadt deze altijd op met de 800w dus 500w van de panelen + 300w van het net?
In jouw voorbeeld zal hij dus 6 uur opladen met 500 Watt. Deze batterij kan niet laden van het net. Of dat een feature wordt???ringerbart schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:43:
Mogelijk een domme vraag maar ik vind hierover niets terug in de specs en bijna 200 pagina's doorzoeken is zelfs voor mij te veel.
Hij laadt dus alleen met overschot van zonneopwek met een max van 800 Watt.
[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 28-12-2024 13:45 ]
De accu software probeert je slimmemeter op 0 te houden dus als de panelen 500 watt opwekken en het huis verbruikt 150 watt dan gaat er 350 w naar de accu, er word in principe niet uit het net geladen.ringerbart schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:43:
Als de PV opwek niet voldoende is voor het huis verbruik, dan zal de accu gaan leveren.
Heef iemand een enig idee of de omvormer van de thuisaccu kan storen op HF?
Ik ben namelijk zendamateur en er zijn genoeg zonnepaneel micro-omvormers wat voor een gigantische ruisvloer kan zorgen.
Ik ben namelijk zendamateur en er zijn genoeg zonnepaneel micro-omvormers wat voor een gigantische ruisvloer kan zorgen.
Dat moeten we afwachten. Ik verwacht het niet maar mocht het het zo zijn dan meld ik dat wel. Krijg de accu binnenkort hopelijk en gaan we testen. Ook zendamateur.Pilovali schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 23:54:
Heef iemand een enig idee of de omvormer van de thuisaccu kan storen op HF?
3900 Wp zuid (168º), elevatie 45º PVoutput
Ben benieuwd. Ik zit in de november batch, dus wellicht krijgen we hem tegelijk.Hammetje3FR schreef op zondag 29 december 2024 @ 01:23:
[...]
Dat moeten we afwachten. Ik verwacht het niet maar mocht het het zo zijn dan meld ik dat wel. Krijg de accu binnenkort hopelijk en gaan we testen. Ook zendamateur.
Er is goed spul op de markt, maar als HW goedkope omvormers gebruikt, kan er storing zijn.
Ik volg dit onderwerp - en ook het Hama/Marstek/Duravolt forum - al enige tijd zonder commentaar. Voorlopig ben ik blij dat ik 1 HW-accu in maart geleverd krijg. Is misschien wat duurder dan andere stekker-accus en heeft wat minder mogelijkheden, maar ik verwacht dat het in 1 keer probleemloos werkt (in tegenstelling tot het drama dat ik op het andere forum tegenkom)
En op welke drama doel je dan specifiek? (sorry... lees niet mee op de fora die je noemt)
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Ik zie vooral bij de andere produkten allerlei problemen met het correct meten via de klemmen, nog niet beschikbare p1 meters, onverklaarbaar laden/ontladen en toch wel schokkende verliespercentages (1 kwh op 5kwh capaciteit..). Ik zit zelf voornamelijk mee te lezen en wacht op beter weer en beschikbaarheid van de verschillende alternatieven. Vooral door de slechte metingen voor wat betreft teruglevering wordt voor mij brede p1 meter ondersteuning en een aanstuurbare api erg belangrijk.Doggieman schreef op maandag 30 december 2024 @ 22:18:
En op welke drama doel je dan specifiek? (sorry... lees niet mee op de fora die je noemt)
[ Voor 4% gewijzigd door CopyCatz op 30-12-2024 22:23 ]
Die laadverliezen van 20% kun je bij HW ook gewoon verwachten. Denk dat mensen hier meestal pas achterkomen na de aanschaf, en dan dus teleurgesteld zijn. Dat is natuurlijk begrijpelijk maar eerder hun eigen schuld, omdat ze niet genoeg onderzoek hebben gedaan naar een thuisaccu.CopyCatz schreef op maandag 30 december 2024 @ 22:22:
[...]
Ik zie vooral bij de andere produkten allerlei problemen met het correct meten via de klemmen, nog niet beschikbare p1 meters, onverklaarbaar laden/ontladen en toch wel schokkende verliespercentages (1 kwh op 5kwh capaciteit..). Ik zit zelf voornamelijk mee te lezen en wacht op beter weer en beschikbaarheid van de verschillende alternatieven. Vooral door de slechte metingen voor wat betreft teruglevering wordt voor mij brede p1 meter ondersteuning en een aanstuurbare api erg belangrijk.
Duidelijk. Maar welke (soort van) garantie heb je bij HW dan wel naar jou idee?CopyCatz schreef op maandag 30 december 2024 @ 22:22:
[...]
Ik zie vooral bij de andere produkten allerlei problemen met het correct meten via de klemmen, nog niet beschikbare p1 meters, onverklaarbaar laden/ontladen en toch wel schokkende verliespercentages (1 kwh op 5kwh capaciteit..). Ik zit zelf voornamelijk mee te lezen en wacht op beter weer en beschikbaarheid van de verschillende alternatieven. Vooral door de slechte metingen voor wat betreft teruglevering wordt voor mij brede p1 meter ondersteuning en een aanstuurbare api erg belangrijk.
Begrijp me niet verkeerd....leuk apparaat, maar erg beperkt (nog) in mogelijkheden. Zeker gezien het bedrag dat ze vragen. Voor de doelgroep die ze voor ogen hebben oké denk ik, maar ik zie het tot 2027 nog wel even aan. Gezien mijn contract zonder tlk en nog gewoon salderen tot die tijd. Dus gewoon ook nog geen noodzaak hier gelukkig. Eerlijk gezegd "jeukt" het af en toe wel, maar ik denk dat er nog betere opties en kandidaten gaan komen.
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
HomeWizard geeft op de eigen website aan dat de HW Battery een Round Trip Efficiency van 70-90% heeft, oftewel 10 tot 30% verlies. 20% is vrij gemiddeld voor een (thuis)accu.CopyCatz schreef op maandag 30 december 2024 @ 22:22:
[...]
Ik zie vooral bij de andere produkten allerlei problemen met het correct meten via de klemmen, nog niet beschikbare p1 meters, onverklaarbaar laden/ontladen en toch wel schokkende verliespercentages (1 kwh op 5kwh capaciteit..).
En dat verlies zal minder zijn als de zonnepanelen direct op de batterij kunnen wat diverse merken ook aanbieden.Taro schreef op maandag 30 december 2024 @ 23:47:
[...]
HomeWizard geeft op de eigen website aan dat de HW Battery een Round Trip Efficiency van 70-90% heeft, oftewel 10 tot 30% verlies. 20% is vrij gemiddeld voor een (thuis)accu.
Maar dat is niet van toepassing voor de HomeWizard batterij.
Ik denk zo dat er nog veel gaat veranderen in de thuisbatterij wereld.
Klopt, dat is iets efficiënter. Veel "balkonsets" hebben ook 1 of meerdere zonnepaneelaansluitingen, maar die kunnen dan ook buiten staan. De HW Battery is echter niet IP65 en moet binnen geplaatst worden. Dan zou ook direct de luchtventilatie een probleem vormen, daarmee moet ook het hele design op de schop.peterbier schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 00:15:
[...]
En dat verlies zal minder zijn als de zonnepanelen direct op de batterij kunnen wat diverse merken ook aanbieden.
Vind het persoonlijk wel fijn om de accu's hier gewoon buiten onder een overkapping te hebben staan met direct daarop een aantal zonnepanelen aangesloten.
Kun je eens hier een foto posten van jou installatie.Taro schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 00:21:
[...]
Klopt, dat is iets efficiënter. Veel "balkonsets" hebben ook 1 of meerdere zonnepaneelaansluitingen, maar die kunnen dan ook buiten staan. De HW Battery is echter niet IP65 en moet binnen geplaatst worden. Dan zou ook direct de luchtventilatie een probleem vormen, daarmee moet ook het hele design op de schop.
Vind het persoonlijk wel fijn om de accu's hier gewoon buiten onder een overkapping te hebben staan met direct daarop een aantal zonnepanelen aangesloten.
Mijn 2 stuks HomeWizard batterijen is ook een tijdelijke oplossing.
Ik zoek een product die niet vorstvrij hoeft te staan.
Misschien brengt HomeWizard deze ook op de markt dat zien we in 2027 wel weer.
Waarom ga je voor een tijdelijk oplossing en niet direct voor een passende?peterbier schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 02:01:
[...]
Kun je eens hier een foto posten van jou installatie.
Mijn 2 stuks HomeWizard batterijen is ook een tijdelijke oplossing.
Misschien brengt HomeWizard deze ook op de markt dat zien we in 2027 wel weer.
Wat is dan het verschil in rendement tussen een DC-DC converter (voor PV laden) en een AC-DC (voor lichtnet laden)?peterbier schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 00:15:
[...]
En dat verlies zal minder zijn als de zonnepanelen direct op de batterij kunnen wat diverse merken ook aanbieden.
Daarvan is dan wel het nadeel dat er nog meer verlies is omdat de accu zich moet verwarmen zoals bij de HomeVolt…peterbier schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 02:01:
[...]
Je hoeft het minder vaak om te zetten en hebt daardoor minder verlies omdat je gewoon minder stappen nodig hebt.Simpel360 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:20:
[...]
Wat is dan het verschil in rendement tussen een DC-DC converter (voor PV laden) en een AC-DC (voor lichtnet laden)?
Je haalt er een omvormer tussen uit.
En de PV panelen sluit je rechtstreeks aan op het accu gedeelte?alwind schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:22:
[...]
Je hoeft het minder vaak om te zetten en hebt daardoor minder verlies omdat je gewoon minder stappen nodig hebt.
Je haalt er een omvormer tussen uit.
Gaat die accu(s) niet fijn vinden.
Die wil voor het laden toch echt wat gestabilseerds zien en dat doet een DC-DC converter.
Dat je iets niet zichtbaar extern hebt wil niet zeggen dat het niet intern zit.
De gehele keten idd.

[ Voor 3% gewijzigd door Simpel360 op 31-12-2024 10:41 ]
CopyCatz heeft eea al duidelijk omschreven. Kopers van deze accu's moeten vaak nog veel zelf uitvinden/regelen met alternatieve apparatuur/software voordat de accu naar behoren werkt. Documentatie lijkt niet altijd op orde te zijn. Gerichte vragen worden niet altijd naar behoren beantwoord. Specifieke, elementaire vakkennis (praten over een CT-scan ipv een CT-klem) lijkt ruim onvoldoende bij de wederverkopers/dozenschuivers.Doggieman schreef op maandag 30 december 2024 @ 22:18:
Die batterij is inderdaad nu nog niet echt plug-in. Ze hadden denk ik beter kunnen wachten met uitleveren tot de P1 meter beschikbaar was (hopelijk werkt het dan wel). Als de leverancier zelf de batterij eerst eens had getest dan was dit direct opgevallen dat het niet optimaal werkt.Kettwiesel schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:42:
[...]
CopyCatz heeft eea al duidelijk omschreven. Kopers van deze accu's moeten vaak nog veel zelf uitvinden/regelen met alternatieve apparatuur/software voordat de accu naar behoren werkt. Documentatie lijkt niet altijd op orde te zijn. Gerichte vragen worden niet altijd naar behoren beantwoord. Specifieke, elementaire vakkennis (praten over een CT-scan ipv een CT-klem) lijkt ruim onvoldoende bij de wederverkopers/dozenschuivers.
Laten wij hopen dat de release van homewizard beter zal zijn....
Dit topic is gesloten.