Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kettwiesel
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 12-09 20:16
Taro schreef op maandag 30 december 2024 @ 23:47:
[...]

HomeWizard geeft op de eigen website aan dat de HW Battery een Round Trip Efficiency van 70-90% heeft, oftewel 10 tot 30% verlies. 20% is vrij gemiddeld voor een (thuis)accu.
De RTE zal me worst wezen. Wordt toch geladen met PV-stroom en die is "gratis". Ook bij het ontladen zijn er verliezen, maar ik krijg dus alleen maar wat minder "gratis stroom" terug uit de accu. Maar het blijft nog steeds "gratis". Dat ligt natuurlijk anders als je met dynamische tarieven goedkoop gaat laden en op de dure momenten gaat gebruiken. Maar ook daar geldt; als de verschillen in prijs tussen goedkope en dure uren maar groot genoeg is (meer dan de RTE + accu slijtage) kan het best wel rendabel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:49
Kettwiesel schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:56:
[...]

De RTE zal me worst wezen. Wordt toch geladen met PV-stroom en die is "gratis". Ook bij het ontladen zijn er verliezen, maar ik krijg dus alleen maar wat minder "gratis stroom" terug uit de accu. Maar het blijft nog steeds "gratis". Dat ligt natuurlijk anders als je met dynamische tarieven goedkoop gaat laden en op de dure momenten gaat gebruiken. Maar ook daar geldt; als de verschillen in prijs tussen goedkope en dure uren maar groot genoeg is (meer dan de RTE + accu slijtage) kan het best wel rendabel zijn.
?!? Het is maar net hoe je het bekijkt. Je stop wel 'gratis?!?' stroom in de accu, maar de stroom die daar vevolgens weer uit komt is toch echt niet gratis gezien de investering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
Kettwiesel schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:56:
[...]

Helemaal mee eens, met de huidige prijzen van PV panelen, kun je beter een paar panelen erbij leggen, en alleen laden met PV. overschot.
Dan word het rekenen veel gemakkelijker. (zeker als het salderen eraf is.). Elke kWh die uit je accu komt hoef je niet te kopen, en scheelt je € 0,25 op je energie rekening.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kettwiesel
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 12-09 20:16
GM15 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:13:
[...]

?!? Het is maar net hoe je het bekijkt. Je stop wel 'gratis?!?' stroom in de accu, maar de stroom die daar vevolgens weer uit komt is toch echt niet gratis gezien de investering.
Natuurlijk weet ik dat. Daarom staat GRATIS tussen " ". En de investering is toch al gedaan en ben ik inmiddels "vergeten". Doet in elk geval niet meer zo zeer. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik reageerde op je bericht omdat je zei: "Toch wel schokkende ....", en nu zeg je dat het je een worst kan wezen, dat begrijp ik niet helemaal.
Wordt toch geladen met PV-stroom en die is "gratis". Ook bij het ontladen zijn er verliezen, maar ik krijg dus alleen maar wat minder "gratis stroom" terug uit de accu. Maar het blijft nog steeds "gratis". Dat ligt natuurlijk anders als je met dynamische tarieven goedkoop gaat laden en op de dure momenten gaat gebruiken. Maar ook daar geldt; als de verschillen in prijs tussen goedkope en dure uren maar groot genoeg is (meer dan de RTE + accu slijtage) kan het best wel rendabel zijn.
Die is misschien gratis omdat je je panelen al hebt afbetaald, of omdat je het zelf opwekt (beide zijn hier ook het geval), maar op de markt had je er anders nog wel iets voor teruggekregen en iedere kWh die je verliest kan je niet zelf verbruiken en zal je dus betaald van het net af moeten nemen. Daarmee is gratis voor je gevoel gratis, maar feitelijk gezien is dat niet juist, ook het verliezen van "gratis" opwek kost je geld.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:13
Ik ga dit ding gebruiken op een kracht cee stekker op eigen aardlekautomaat.
In deze kast doe ik nog een hoofdschakelaar met 3 b10 automaten.
Ik heb hem al binnen en is degelijk uitgevoerd draka 2.5mm bekabeling en Mennekes wcd,s.
Ik denk dat ik het op een trespa plaat maak zodat het verplaatsbaar is. (Soort van bouwstroomkast 'je')
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugCDZa7TB2gg9a1gjut1yUmRQXs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PID1hDyjkbtwVvqKx4Irzfkd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9HuPdp80IWoH1JPb8GZ2-xuku5U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mwY9LzU2gK22ccBe05wpoJIb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door peterbier op 31-12-2024 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
peterbier schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 18:22:
Ik heb hem al binnen en is degelijk uitgevoerd draka 2.5mm bekabeling en Mennekes wcd,s.
Ik denk dat ik het op een trespa plaat maak zodat het verplaatsbaar is. (Soort van bouwstroomkast 'je')
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er degelijk uit.
Verplaatsbaar? hoeveel kracht stopcontacten heb je dan in huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15-09 18:10
peterbier schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 18:22:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Poh ik zoek hier een compactere vorm van, met bijv slechts 3 wcd's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Peterhardenberg schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 18:34:
[...]

Ziet er degelijk uit.
Verplaatsbaar? hoeveel kracht stopcontacten heb je dan in huis?
Paardenstal, garage, technische ruimte zwembad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
DaanTriple7 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 18:38:
[...]

Poh ik zoek hier een compactere vorm van, met bijv slechts 3 wcd's
Even Googlen op cee verdeler.
Wel ff opletten dat als je de wcd,s over de fasen wil verdelen het wel zo aangesloten is.
Ik heb ze namelijk gezien dat de 5p cee stekker alleen maar L1 uitgehaald wordt.
Wat je totaal niet verwacht van een verdeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
crossposten/linkdroppen is niet de bedoeling, 1x is genoeg

[ Voor 83% gewijzigd door Proton_ op 01-01-2025 12:23 ]

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KikkerMario
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:06
Ik vind de berekening van je link erg optimistisch: "We gaan uit van een batterij met een efficiëntie van 100% (dit klopt niet en is dus een overschatting). De round trip efficiency (RTE) wordt dus niet in rekening gebracht."

HomeWizard noemt zelf 70 tot 90% en andere thuisbatterijen lijken niet beter. Zeker als je een goede terugleververgoeding krijgt (en al helemaal als je nog saldeert zonder terugleverboete) is die rte voor de berekening wel relevant.

Daarnaast kan je niet opgeven wat het maximale vermogen van de omvormer is en kan je de batterijcapaciteit alleen in hele kWh opgeven (2,7 past dus niet).

Ik heb een soortgelijke simulatie voor mezelf in een spreadsheetprogramma gedraaid (met 80% rte en max 200 Wh per kwartier) en kom in mijn situatie uit op 620 kWh minder import en 774 kWh minder teruglevering op jaarbasis. Dat is dan nog steeds optimistisch, want ik ga uit van een perfect instantaan schakelende batterij en een vlak verbruik elk kwartier.

Maar goed, als indicatie lijkt die link me prima, zolang je maar 2 kWh als accucapaciteit invult en bij "je injecteert ... minder" nog even 25% optelt (1 / 0,8 = 1,25). Als ik dat doe krijg ik namelijk 581 kWh en 726 kWh, wat me best redelijk lijkt passen bij mijn eigen berekening.

De conclusie voor mezelf is dat ik een HomeWizard-batterij in z'n 15 jaar levensduurschatting ongeveer precies terugverdien, maar dat is totaal afhankelijk van koffiedikkijken wat betreft de energietarieven na het afschaffen van de salderingsregeling en hoe realistisch die levensduur is. Het kan ontzettend gaan meevallen of tegenvallen. Maar ja, ik verbruik al 60% van m'n opwek zelf (dankzij slimme autolader, warmtepomp, en niet zo'n groot dak), dus er is in mijn geval ook weinig te winnen. Ik kan me voorstellen dat de 6 jaar terugverdientijd die HomeWizard noemt bij anderen wel haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb zelf ook de berekening gedaan met mijn eigen excelfile en de data van kwartierverbruiken van 1 jaar en ik kom vrij aardig in de buurt. Je gaat er dan inderdaad van uit dat het verbruik en injecties van de kwartiers vlak is maar ik denk dat niemand nauwkeurigere data ter beschikking heeft. En de RTE kan je simuleren op de website door de capaciteit te met de schuifregelaar te veranderen. ALs je bv eerst de berekening doet met een 10kWh batterij kan je nadien bv 7kWh ingeven en het verschil berekenen. Zo simuleer je denk ik een RTE van 70%. Maakt uiteindelijk niet zo'n groot verschil. Hangt uiteraard af van hoeveel je verbruik is, hoeveel je injecteert en wat je verbruiksprofiel is. Ik haal zonder batterij 3600kWh van het net, injecteer 4200kWh en produceer 7400 kWh zonne-energie.. Wij koken electrisch, we verwarmen het sanitaire water electrisch met een klassieke electrische boiler en we hebben een klassieke droogkast. Met een Duravoltbatterij van 5kWh zou ik een payback time hebben van 4.5 jaar, bij 10kWh 7.7jaar en ben ik ervan uitgegaan dat de electriciteit ieder jaar 5% duurder wordt .Probleem is dat in de zomermaanden je weinig van het net haalt en veel injectie hebt waardoor de batterij vaak vol is aan het einde van de dag en je er alleen uit haalt tussen +/- 20u en +/- 8u ( het lage stand by verbruik ) en maakt een 5kWh batterij of een 10kWh batterij weinig verschil. Ik heb 4000Wpiek op het oosten liggen en 5000Wpiek op het westen. Tijdens de wintermaanden( november t.e.m. februari heb ik vrijwel geen injectie en dus krijg ik zowel de 5kWh batterij als de 10kWh batterij heel zelden tot niet vol.
Ik overweeg wel heel sterk om een 5kWh aan te schaffen , heb op dit moment met de reacties die ik lees meer vertrouwen en HW dan in Duravolt maar goed de verbruikerservaring is nog niet zo groot met Duravolt.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• arjen888
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-09 22:10
Ja! Het is Januari! Kom maar door HomeWizard! :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
arjen888 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:36:
Ja! Het is Januari! Kom maar door HomeWizard! :P
Precies. Dan graag ook wat zon 😜

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Devke schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:49:
[...]

en export :D

(heb de afgelopen 2 maand 7 kWh ge-exporteerd in totaal. En dan meestal ook onder die parameters die HW hier gaf om onnodig schakelen te voorkomen. Afgelopen maand was het hoogste op 1 dag 79 Wh :D )

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen888
Devke schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:49:
[...]

Ben benieuwd of HW daar ook wat aan kan doen 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ArthurMorgan schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:55:
[...]

en export :D

(heb de afgelopen 2 maand 7 kWh ge-exporteerd in totaal. En dan meestal ook onder die parameters die HW hier gaf om onnodig schakelen te voorkomen. Afgelopen maand was het hoogste op 1 dag 79 Wh :D )
Netjessss.

Dit zou met batterij mijn maand December geweest zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I7wWLlK9kmlw0_kIi_NoTp6D6GY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UKEfYLNucNsXAsW7x8C518os.jpg?f=fotoalbum_large

Zonder batterij.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/epLNUh8K9w4GMdyrhw0cG4u4IcU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qwbCBufKh5uPV1TRAjanvFoL.jpg?f=fotoalbum_large

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
arjen888 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:00:
[...]

Ben benieuwd of HW daar ook wat aan kan doen 😜
Heb ik erbij besteld 😂😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vale Ouwe
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15-09 17:07
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8tHVyrxSBuS0D3nCBCc0DZR3fT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wVpjAGE8R9HzMHq75mDnMqpQ.jpg?f=fotoalbum_large

Hier helpt een thuis accu natuurlijk helemaal niets.
€ 1,-- opslag in de hele maand.

Maar er komen weer betere tijden.
(toch nog een tientje minder op de energie rekening :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:18
Vale Ouwe schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:15:
[Afbeelding]

Niet te hard roepen hoor! Voor je het weet verhogen ze toch de belasting en/of de netwerk kosten weer. Want het kan natuurlijk niet zo zijn dat jij als particulier geld overhoud 😉

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sonero
  • Laatst online: 08:29
Doggieman schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 23:25:
[...]

Niet te hard roepen hoor! Voor je het weet verhogen ze toch de belasting en/of de netwerk kosten weer. Want het kan natuurlijk niet zo zijn dat jij als particulier geld overhoud 😉
Er is op het gebied van thuisbatterijen nog weinig gereguleerd.

Het staat je blijkbaar vrij om vanalles aan te sluiten zolang de omvormer-output maar onder de 800 W blijft. Dat daarbij in een straal van 50 meter alle radioverkeer plat gaat is blijkbaar geen probleem. Een Declaration of Conformity weten nog maar weinig leveranciers op te hoesten.

Het zou me niet verbazen als er bijvoorbeeld nog een register komt waarin alleen goedgekeurde apparaten opgenomen worden. En dat zijn dan ook de enigen die verkocht mogen worden. Dat zal de prijs opdrijven.

Of bijvoorbeeld aanvullende technische eisen. Zoals maximaal 1600 W opnemen en maximaal 800 W terugleveren, waarvan maximaal 600 W het net op. Als argument zal netstabiliteit gebruikt worden “om te voorkomen dat het laagspanningsnet gaat oscilleren”, noem maar wat. Je thuisbatterij is natuurlijk keurig geregistreerd op Energieleveren.nl dus als je (huidige) batterij buiten deze specificaties valt kan je voor een kleine toeslag een stabiliteitsgoedkeuring kopen.

En dan natuurlijk de TBT, de nog te introduceren thuisbatterij-toeslag “vanwege de milieu-effecten”. Of een andere nog te verzinnen toeslag waardoor zowel de consument als de solar-branche weer in een hollen-stilstand-hollen situatie terecht komen. Die toeslag kan uiteraard ook een vrijstelling zijn die na de volgende verkiezingen weer afgeschaft wordt.

Niemand zit (denk ik) te wachten op nog meer spelregels maar je mag er de komende 2 jaar vanuit gaan dat niet allle nieuwe regels in het voordeel van de consument zullen uitvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sonero schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 06:32:
[...]

Er is op het gebied van thuisbatterijen nog weinig gereguleerd.

Het staat je blijkbaar vrij om vanalles aan te sluiten zolang de omvormer-output maar onder de 800 W blijft. Dat daarbij in een straal van 50 meter alle radioverkeer plat gaat is blijkbaar geen probleem. Een Declaration of Conformity weten nog maar weinig leveranciers op te hoesten.

Het zou me niet verbazen als er bijvoorbeeld nog een register komt waarin alleen goedgekeurde apparaten opgenomen worden. En dat zijn dan ook de enigen die verkocht mogen worden. Dat zal de prijs opdrijven.

Of bijvoorbeeld aanvullende technische eisen. Zoals maximaal 1600 W opnemen en maximaal 800 W terugleveren, waarvan maximaal 600 W het net op. Als argument zal netstabiliteit gebruikt worden “om te voorkomen dat het laagspanningsnet gaat oscilleren”, noem maar wat. Je thuisbatterij is natuurlijk keurig geregistreerd op Energieleveren.nl dus als je (huidige) batterij buiten deze specificaties valt kan je voor een kleine toeslag een stabiliteitsgoedkeuring kopen.

En dan natuurlijk de TBT, de nog te introduceren thuisbatterij-toeslag “vanwege de milieu-effecten”. Of een andere nog te verzinnen toeslag waardoor zowel de consument als de solar-branche weer in een hollen-stilstand-hollen situatie terecht komen. Die toeslag kan uiteraard ook een vrijstelling zijn die na de volgende verkiezingen weer afgeschaft wordt.

Niemand zit (denk ik) te wachten op nog meer spelregels maar je mag er de komende 2 jaar vanuit gaan dat niet allle nieuwe regels in het voordeel van de consument zullen uitvallen.
In België komt in april een lijst uit van goedgekeurde plug in batterijen, benieuwd of Duravolt of HW erin zullen staan. En wat de nieuwe spelregels betreft. Ik ben ervan overtuigd dat er in België op niet al te lange termijn een injectievergoeding komt die je moet betalen per kWh dat je injecteert omdat je het net daarmee belast.Nog geen 2 jaar geleden is het capaciteitstarief ingevoerd wat me 220€ extra kost per jaar voor een afname van 3500kWh omdat we het net belasten met piekafnames. Vanaf dit jaar weer 120€ omdat ze moeten investeren in het te zwakke net. Ik zie in NL ook hele grote investeringen in het netwerk. Daar zullen jullie toch ook extra voor moeten gaan betalen denk ik.
Één ding is me wel al duidelijk geworden. Met het installeren van een plug in batterij ga je niet rijk worden🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjen888
Devke schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:03:
[...]

Heb ik erbij besteld 😂😜
Deze bestelling is wel op tijd! 🤣

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saturnariesbee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-09 20:55
Vale Ouwe schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:15:
[Afbeelding]

Vandaag had ik toch 3,2 kWh in de accu kunnen stoppen. Bijna de helft van heel december. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTxTlR8ZkPy9Pno8zMfljSixo5M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DPnldCv40QMCe1j6TyDXTEzm.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.Baarda
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15-09 18:10

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

ik had 2,8 kWh over vandaag...had precies gepast....

Niet gehinderd door enige kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vale Ouwe
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6175wHNPJAhZLZQllSdXsZeRYaI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xWlAhJ75WL1CrkMri7W8FzTt.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is gewoon niet ons seizoen.
De panelen liggen niet op het dak maar in de tuin.
En dan helpt het niet als er flinke beuken en eiken staan op het zuiden en westen.
De zon staat nu te laag en de dagen (daglicht) zijn kort.

Komt wel weer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturnariesbee
Zit het netsnoer vast aan de accu of zit er een c13 / c14 stekker oid aan?

Ik moet nog een gat in een kast boven en het liefst zo klein mogelijk natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09 09:26

joeri1

Cloud Engineer

saturnariesbee schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:12:

Ik moet nog een gat in een kast boven en het liefst zo klein mogelijk natuurlijk.
Vast aan de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:58

Je kan natuurlijk even naar de bouwmarkt en een kabel en een male en female stekker kopen. Dank hoef je alleen een gat te boren zo dik als de kabel. Let wel dat wat je koopt ook het vermogen aan moet kunnen. Ook is het niet de bedoeling om in je kast een stekkerdoos te maken ;) .

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
December is ook niet echt geweldig te noemen. ik haalde nog niet de helft van het gemiddeld aantal zonuren.

https://www.knmi.nl/neder...rzichten/archief/maand/sq

Vorig jaar december viel het ook zwaar tegen met ook maar 50% van het gemiddelde.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Mijn december opbrengst 😂
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/inttC9JA1_J7UJt_BEQYGZ1xUpI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y3qh2aPAkqFX14AupEMsU2b5.jpg?f=fotoalbum_large

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Dan doe ik het in december nog lang niet slecht met 46kWh van de panelen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-09 16:43
asing schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:29:
Dan doe ik het in december nog lang niet slecht met 46kWh van de panelen. :D
Gefeliciteerd, hier maarliefst een opbrengst van 24,6kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hou er rekening mee dat er maatregelen zijn om te veel schakelen tussen laden en ontladen te voorkomen. Dus in de praktijk nog minder dan dit waarschijnlijk.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15-09 20:18

Stopcontact maken in je kast. Hoeft het gat helemaal niet groot te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je wil de batterij in een kast zetten? Heb je aan de warmte afgifte en koeling gedacht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09 10:01
Catdogsf schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:32:
[...]

Gefeliciteerd, hier maarliefst een opbrengst van 24,6kWh.
Het kan altijd lager. :-) Ik had maar liefst 16,8kWh.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 10:46
Wellicht al voorbij gekomen.
Wordt de HW accu net als hun andere producten via WIFI aangesloten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Athome schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:15:
Wellicht al voorbij gekomen.
Wordt de HW accu net als hun andere producten via WIFI aangesloten?
In het zoekveld van dit forum al eens "wifi" ingevuld?
Of de startpost gelezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saturnariesbee
alwind schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:47:
[...]

Stopcontact maken in je kast. Hoeft het gat helemaal niet groot te zijn.
Keuken kast ernaast zit een stopcontact, enige op die groep. Was van plan er een keer een heet waterkraan te plaatsen.
Gat is al gemaakt, netjes en niet zichtbaar als je het niet weet,
hanev001 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:02:
[...]

Je wil de batterij in een kast zetten? Heb je aan de warmte afgifte en koeling gedacht?
Ja ik hou gewoon de minimale afstanden van HW aan en de (hoek) kast heeft ventilatie gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 10:46
Peterhardenberg schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:23:
[...]

In het zoekveld van dit forum al eens "wifi" ingevuld?
Of de startpost gelezen?
Je kan ook gewoon antwoord geven op de vraag. Is vriendelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Laatst online: 15:16

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Athome schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 18:03:
[...]

Hetzelfde als de andere producten. :+
Instellen via de app.
Er zit in de app al de mogelijkheid van de batterij (bij meters + apparaat toevoegen)

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• pizzapieter
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14-09 19:36
Athome schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 18:03:
[...]

Of je leest eerst, is vriendelijker voor alle mensen die je post niet hoeven lezen over een onderwerp dat easy-peasy zelf te vinden is als je íéts gelezen of gekeken had over deze batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzapieter
Ja ik hou gewoon de minimale afstanden van HW aan en de (hoek) kast heeft ventilatie gaten.
Ik ben geen batterij en/of ventilatie specialist en heb natuurlijk geen idee hoe groot jouw kast is en hoe goed die ventileert, maar ergens heb ik het gevoel dat dit snel te warm kan worden. Een TV kast, een trapkast, een kledingkast, kast van een huis...?

Het meeste verlies van de 12-30% wordt omgezet in warmte en als de warmte niet echt goed weg kan, kan het snel boven de 30 graden worden.

Als je de minimale afstanden aanhoudt voor/achter/boven/onder, maar de warmte kan niet weg uit de ruimte waar hij in staat, dan komt het alsnog niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:36
Er zijn regels m.b.t. wat en waar iets in een meterkast geplaatst mag worden. De thuisbatterij hoort daar in ieder geval niet thuis, zie NEN 2768.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

MichielFRL schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 09:54:
Er zijn regels m.b.t. wat en waar iets in een meterkast geplaatst mag worden. De thuisbatterij hoort daar in ieder geval niet thuis, zie NEN 2768.
al zo vaak gezegd, nen zijn geen regels, maar voorschriften, en ze gelden niet voor normale mensen die geen electricien zijn en dus ook geen toegang hebben tot inzage van die voorschriften.

HEt is wel zo dat het vaak handige verstandige adviezen zijn.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
kmf schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:55:
[...]

al zo vaak gezegd, nen zijn geen regels, maar voorschriften, en ze gelden niet voor normale mensen die geen electricien zijn en dus ook geen toegang hebben tot inzage van die voorschriften.

HEt is wel zo dat het vaak handige verstandige adviezen zijn.
En als blijkt dat er aan de elektrische installatie is geklooid door de normale mensen.
Als je keet af brand en de verzekeraar komt daar achter via brandweer onderzoek ik denk dat je een probleem hebt.
Nen is een norm waar aan gehouden dient te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
peterbier schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:28:
[...]

En als blijkt dat er aan de elektrische installatie is geklooid door de normale mensen.
Als je keet af brand en de verzekeraar komt daar achter via brandweer onderzoek ik denk dat je een probleem hebt.
Nen is een norm waar aan gehouden dient te worden.
Alleen als de norm ook toegankelijk is. Dat is bij deze niet het geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 15:56
Ok 2025... ben benieuwd wanneer we het restant mogen betalen en er geleverd gaat worden.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
winwiz schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:43:
Ok 2025... ben benieuwd wanneer we het restant mogen betalen en er geleverd gaat worden.
Ik ga uit einde van de maand. Begin februari. Verwacht ook geen uitstel meer daar concurrenten ook leveren nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
KikkerMario schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:42:
[...]

Ik vind de berekening van je link erg optimistisch: "We gaan uit van een batterij met een efficiëntie van 100% (dit klopt niet en is dus een overschatting). De round trip efficiency (RTE) wordt dus niet in rekening gebracht."

HomeWizard noemt zelf 70 tot 90% en andere thuisbatterijen lijken niet beter. Zeker als je een goede terugleververgoeding krijgt (en al helemaal als je nog saldeert zonder terugleverboete) is die rte voor de berekening wel relevant.

Daarnaast kan je niet opgeven wat het maximale vermogen van de omvormer is en kan je de batterijcapaciteit alleen in hele kWh opgeven (2,7 past dus niet).

Ik heb een soortgelijke simulatie voor mezelf in een spreadsheetprogramma gedraaid (met 80% rte en max 200 Wh per kwartier) en kom in mijn situatie uit op 620 kWh minder import en 774 kWh minder teruglevering op jaarbasis. Dat is dan nog steeds optimistisch, want ik ga uit van een perfect instantaan schakelende batterij en een vlak verbruik elk kwartier.

Maar goed, als indicatie lijkt die link me prima, zolang je maar 2 kWh als accucapaciteit invult en bij "je injecteert ... minder" nog even 25% optelt (1 / 0,8 = 1,25). Als ik dat doe krijg ik namelijk 581 kWh en 726 kWh, wat me best redelijk lijkt passen bij mijn eigen berekening.

De conclusie voor mezelf is dat ik een HomeWizard-batterij in z'n 15 jaar levensduurschatting ongeveer precies terugverdien, maar dat is totaal afhankelijk van koffiedikkijken wat betreft de energietarieven na het afschaffen van de salderingsregeling en hoe realistisch die levensduur is. Het kan ontzettend gaan meevallen of tegenvallen. Maar ja, ik verbruik al 60% van m'n opwek zelf (dankzij slimme autolader, warmtepomp, en niet zo'n groot dak), dus er is in mijn geval ook weinig te winnen. Ik kan me voorstellen dat de 6 jaar terugverdientijd die HomeWizard noemt bij anderen wel haalbaar is.
Je kan in de url van de thuisbatterij site de capaciteit zelf nog aanpassen. Stel dat je hem op 3 kWh gezet hebt, dan kan je in de url balk de "3" zelf aanpassen naar bijvoorbeeld "2.7". Of een ander getal. Het klopt idd wel dat je verliezen helaas niet kunt meenemen en simuleren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:57
winwiz schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:43:
Laatste wat ik heb vernomen toen ik contact met ze had (paar dagen geleden);
"Momenteel ligt de verwachting nog rond eind januari, begin februari. We hopen binnenkort een mail te kunnen sturen met meer informatie hierover"

Dit is voor de batch van november.

[ Voor 6% gewijzigd door gielz op 04-01-2025 15:30 ]

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Knurt schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:15:
[...]

Je kan in de url van de thuisbatterij site de capaciteit zelf nog aanpassen. Stel dat je hem op 3 kWh gezet hebt, dan kan je in de url balk de "3" zelf aanpassen naar bijvoorbeeld "2.7". Of een ander getal. Het klopt idd wel dat je verliezen helaas niet kunt meenemen en simuleren.
Maar als je met 2.7kWh simuleert en je installeert 3kWh simuleer je toch 10% verlies zou ik denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
PNARI schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:32:
[...]

Maar als je met 2.7kWh simuleert en je installeert 3kWh simuleer je toch 10% verlies zou ik denken.
Ja, eens. Maar ik noemde het eigenlijk vooral om aan te geven dat je dus feitelijk met elke gesimuleerde kWh instelling kan spelen die je wil in die thuisbatterij-simulatie. Je kan bv. meerdere batterijen bij elkaar optellen of allerlei verschillende verliezen "inbouwen" in de simulatie naar eigen inzicht door dus simpelweg te spelen met die url-balk. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzapieter
Toch niet helemaal waar. Je simuleert dan dat ie 2.7 kan opnemen en ook afgeven.

Maar in werkelijk neemt ie 2.7 en geeft 70-88% terug. Da's niet hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haycoonline
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 15:01
Devke schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 19:19:
[...]

Dank voor je reactie. Eens met je dat het e.a. afhangt van bijvoorbeeld je contract, terugleverboetes etc. Eerlijk gezegd zie ik in de HW batterij op dit moment voor mij (met 1 in de pre order) maar 2 voordelen.

1. Ervaring opdoen met de thuisbatterij.
2. Verhogen van het verbruik van de eigen opwek.

Voor jouw beeld, ik heb wel een terugleverboete van een krappe 10 ct / kWh.

Ik laat al een tijd een simulatie lopen idd met bat_sim. Ik gebruik een RTE van 80%. De HW batterij heeft ook een nadeel. Hij kost me geld om hem in te zetten voor meer eigen opwek verbruik. De hobbyfactor mag geld kosten. Daarom laat ik hem ook doorlopen. Mits er de komende maanden andere leuke kansen voordoen.

Zie onderstaande plaatje. Samenvatting van de simulatie in getallen. De boete is te laag en saldering zit er nog op. Zelfs met deze boete ga ik financieel al niet uitkomen. Boete betalen is goedkoper. Nogmaals de hobby mag iets kosten.

Wat je terecht noemt is de afschrijving. Daar zit ook de grootste kostenpost. Ruim 23 ct per cyclus. Idd hier ook 6000 cycli geteld. Wat we vergeten is dat bij bijvoorbeeld 4000 cycli de capaciteit denk ik echt geen 100% meer is. Vaak is het 70% na 6000 cycli beschikbaar nog.

Die cycli prijs zet ik dus wel in om te bepalen hoeveel druk deze zet op de hele kostenpost. Een Sessy zit nog veel hoger. Maar een Duravolt bijvoorbeeld lager.

Wat het ook lastig maakt binnen de garantie van HW is dat als hij stuk gaat binnen ik dacht 3 jaar je een vervanger kunt kopen met bij betaling van ruim 300 euro. Ik hoef niet te zeggen wat dat doet met de kosten 😜

Leuk voor de hobby. Het ding kost gewoon geld. Zelfs met boete. Met zn huidige mogelijkheden is dat denk ik niet te omzeilen. Of de RTE moet op te krikken zijn.

[Afbeelding]
Beste Devke,

Mag ik vragen hoe jij het financiele overzicht hebt gemaakt?
Zou je anders je Yaml code kunnen delen, je hebt het namelijk zo heel mooi inzichterlijk gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
pizzapieter schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:54:
Toch niet helemaal waar. Je simuleert dan dat ie 2.7 kan opnemen en ook afgeven.

Maar in werkelijk neemt ie 2.7 en geeft 70-88% terug. Da's niet hetzelfde
Eigenlijk moet je dit als volgt simuleren: Er gaat 2.7 kWh +5% tot +15% vanuit het stopcontact naar de accu (+-3 kWh) en er gaat daarna 2.7 kWh -5% tot -15% (+-2.5 kWh) naar het stopcontact terug.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzapieter
Dit laatste snap ik niet.

Gaat er in een batterij van 2.7kWh 5% tot 15% extra ?

Of bedoel je dat er bij zowel laden als ontladen verliezen zijn?

Dus dat je om de batterij te vullen geen 2,7kWh maar 3kWh nodig hebt.

En als ie dan vol zit met 2,7kWh je er effectief maar 2,5kWh van kunt gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
haycoonline schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:18:
[...]

Beste Devke,

Zou je anders je Yaml code kunnen delen, je hebt het namelijk zo heel mooi inzichterlijk gemaakt.
Ik kan de code voor je delen. Mag dat morgen? Ben nu niet in de gelegenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Laatst online: 15-09 15:56
Omzetten van wisselspanning (stopcontact) naar gelijkspanning (accu) geeft altijd verlies en omgekeerd ook. Bij een heel goed, lees duur, ontworpen voeding zit je met een rendement van rond de 92%.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:44
pizzapieter schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:03:

En als ie dan vol zit met 2,7kWh je er effectief maar 2,5kWh van kunt gebruiken?
Zowel tijdens het opladen als tijdens het ontladen heb je te maken met verliezen, ja.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pizzapieter schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:03:

Nee, tussen het stopcontact en het daadwerkelijk opslaan van de stroom in de accu gaat ook al een percentage verloren (warmte). Daarna gebeurt bij het ontladen wederom hetzelfde. Van grofweg 3 kWh hou je dus maar 2.4-2.5kWh over (Voorbeeld, we moeten op de praktijk wachten). Dit heet Round Trip Efficiency en is bij de HomeWizard Battery 70-90%, je verliest dus 10-30% van alle energie die uit je zonnepanelen/stopcontact komt, vandaar de 2 stappen van ieder 5-15% om op 10-30% uit te komen.
Klopt!
Klopt..
Klopt!

[ Voor 12% gewijzigd door Taro op 05-01-2025 00:18 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!
haycoonline schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:18:
[...]

Beste Devke,

Hierbij de yaml. Deze moet je toevoegen aan de configuration.yaml
Er worden dan nieuwe sensoren aangemaakt nadat je HA opnieuw hebt opgestart. Die kun je dan gaan weergeven zoals ik eerder heb gedaan.

Mijn Terugleverboete TLB is 0,105 ct / kWh. Als deze voor jouw anders is daar een andere waarde invullen.
De gemiste terugleververgoeding is vooor mij 16,5 ct / kWh. Ook die kan anders voor jouw zijn. Dit is de TLV die valt binnen salderen. Als je netto meer terugleverd dan wordt het een ander verhaal.
De cycli kosten van de batterij staan op 23.5 ct. Ik ben hier uitgegaan van 1395 euro aanschaf en 6000 cycli.
Er wordt geen rekening gehouden met veranderende energieprijzen. De RTE is 80%. De batterij zal het daar o.a. beter moeten gaan doen om geen verliespost te zijn/worden als je er alleen financieel naar kijkt. In mijn geval dan.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
template:
  - sensor:
    - name: Omzettingsverlies
      unique_id: doorreken_var
      unit_of_measurement: "kWh"
      device_class: energy
      state: >-
        {% set TARGET = states('sensor.battery_sim_hw_battery_energy_in')|float %}
        {% set SOURCE = states('sensor.battery_sim_hw_battery_energy_out')|float %}
        {{ (TARGET - SOURCE) | round(2) }}
      availability: >-
        {% set TARGET = states('sensor.battery_sim_hw_battery_energy_in') %}
        {% set SOURCE = states('sensor.battery_sim_hw_battery_energy_out') %}
        {{ TARGET |is_number and SOURCE }}

# Bereken de bespaarde terugleverboete door de batterij plaatsing
  - sensor:
      name: BespaardeTLB
      unique_id: bespaarde_tlb
      unit_of_measurement: "€" 
      device_class: monetary
        {% set geladen_kWh_Bat = states('sensor.battery_sim_hw_battery_energy_in')|float %}
        {% set TLB = 0.1015 %}
        {{ (geladen_kWh_Bat * TLB) | round(2) }}
        {{ states('sensor.battery_sim_hw_battery_energy_in')|is_number }}

# Bereken welke inkomsten mis gelopen zijn door het omzetten van energie door een batterij
  - sensor:
      name: Gemiste TLV
      unique_id: gemiste_tlv
        {% set omzettingsverlies_kWh = states('sensor.omzettingsverlies')|float %}
        {% set TLV = 0.165 %}
        {{ (omzettingsverlies_kWh * TLV) | round(2) }}
        {{ states('sensor.omzettingsverlies')|is_number }}

# Bereken de afschrijvingskosten op basis van het aantal cycli uitgevoerd
  - sensor:
      name: Afschrijvings Kosten
      unique_id: afschrijvings_kosten
        {% set aantal_cycli_verbruikt = states('sensor.battery_sim_hw_battery_cycles')|float %}
        {% set cycli_kosten = 0.235 %}
        {{ (aantal_cycli_verbruikt * cycli_kosten) | round(2) }}
        {{ states('sensor.battery_sim_hw_battery_cycles')|is_number }}

# Werkelijke verdiensten of kosten van de batterij exclusief Afschrijving
  - sensor:
      name: Kosten Of Opbrengsten Exclusief Afschrijving
      unique_id: kosten_opbrengsten_excl_afschrijving
        {% set BESPARINGTLB = states('sensor.bespaardetlb')|float %}
        {% set GEMISTETLV = states('sensor.gemiste_tlv')|float %}
        {{ (BESPARINGTLB - GEMISTETLV) | round(2) }}
        {% set BESPARINGTLB = states('sensor.bespaardetlb') %}
        {% set GEMISTETLV = states('sensor.gemiste_tlv') %}
        {{ BESPARINGTLB |is_number and GEMISTETLV|is_number}}

# Werkelijke verdiensten of kosten van de batterij 
  - sensor:
      name: Kosten Of Opbrengsten
      unique_id: kosten_opbrengsten
        {% set BESPARINGTLB = states('sensor.bespaardetlb')|float %}
        {% set GEMISTETLV = states('sensor.gemiste_tlv')|float %}
        {% set AFSCHRIJVING = states('sensor.afschrijvings_kosten')|float %}
        {{ (BESPARINGTLB - GEMISTETLV - AFSCHRIJVING) | round(2) }}
        {% set BESPARINGTLB = states('sensor.bespaardetlb') %}
        {% set GEMISTETLV = states('sensor.gemiste_tlv') %}
        {% set AFSCHRIJVING = states('sensor.afschrijvings_kosten') %}
        {{ BESPARINGTLB |is_number and GEMISTETLV|is_number and AFSCHRIJVING|is_number }}

Onderstaande overzichtje kun je dan bouwen met de gemaakte sensoren/entiteiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wlx2C0jhvfVzBP9zrlmX6j1wWA8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2tNadUbnTlimEPxabn0JvxEz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Devke op 05-01-2025 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:57
@HomeWizard_NL

Ik kan dit nergens zo snel terug vinden. Maar zodra een persoon 2 van deze batterijen aansluit en ze unlocked op 1600/1600. Hoe zal hij dan de batterijen gaan laden en ontladen?

Wanneer de vraag 200 watt is zal hij dan uit 2 batterijen iedere 100 watt gaan trekken? Of hebben jullie hier slimme software voor ontwikkeld om de RTE zo goed mogelijk te krijgen?

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gielz schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:19:
@HomeWizard_NL

Ik kan dit nergens zo snel terug vinden. Maar zodra een persoon 2 van deze batterijen aansluit en ze unlocked op 1600/1600. Hoe zal hij dan de batterijen gaan laden en ontladen?

Wanneer de vraag 200 watt is zal hij dan uit 2 batterijen iedere 100 watt gaan trekken? Of hebben jullie hier slimme software voor ontwikkeld om de RTE zo goed mogelijk te krijgen?
HW heeft als eens in dit forum vermeld dat ze dit op een slimme manier doen maar hoe dat exact gaat werken is niet echt uitgelegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Laatst online: 15:16

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

hanev001 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:51:
[...]

HW heeft als eens in dit forum vermeld dat ze dit op een slimme manier doen maar hoe dat exact gaat werken is niet echt uitgelegd.
Was toen niet vermeld, dat eerst de ene batterij gebruikt werd en dan pas de tweede batterij ?

edit
Homewizard:

We maximaliseren voor de hoogste efficientie.
Voorbeeld
Bij 600w is dat een batterij. Bij 900 watt is dat 2 batterijen op 450W. Afhankelijk van wat op dat moment het meest efficient is. Hoe vol of leeg de cellen zijn en de temperatuur speelt ook mee.

[ Voor 27% gewijzigd door PeteSplit op 06-01-2025 10:15 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
PeteSplit schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:09:
[...]

Was toen niet vermeld, dat eerst de ene batterij gebruikt werd en dan pas de tweede batterij ?
Ja om te zorgen dat beide accu’s evenveel gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
alwind schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:12:
[...]

Ja om te zorgen dat beide accu’s evenveel gebruikt worden.
Dat en omdat de efficiency beter is zodra de load hoger is. Dus 1 maal 800W gaat met minder verlies dan 2 maal 400W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PeteSplit schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:09:
[...]

edit
Homewizard:

We maximaliseren voor de hoogste efficientie.
Voorbeeld
Bij 600w is dat een batterij. Bij 900 watt is dat 2 batterijen op 450W. Afhankelijk van wat op dat moment het meest efficient is. Hoe vol of leeg de cellen zijn en de temperatuur speelt ook mee.
Juist dit is wat ik bedoelde. Wat er echter ontbreekt is hoe dit gestuurd wordt.

Als je meerdere batterijen hebt hoe wordt dat dan bepaald. Zijn alle batterijen constant met elkaar aan het praten om te bepalen wie wat doet of dien je 1 batterij als Master aan te wijzen die dan het werkt over de rest verdeeld naar behoefte.

De eerste optie is in mijn ogen gedoemd te falen omdat er maar een klein hikje in de communicatie nodig is om dit te ontregelen en ze elkaar eerder dwars gaan zitten dan efficient samenwerken.
Voor optie 2 moet de gebruiker gericht actie ondernemen en dan moet je wel weten wat en hoe je dat doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:51
Sjamo schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 05:43:
@HomeWizard_NL

Ik heb gezocht in dit topic, en bij de comments op youtube onder de webinar, maar ik kan dit niet vinden (wel de vraag, niet het antwoord), vandaar de vraag.

Op dit moment hebben wij thuis een kleine thuisbatterij in gebruik. In deze periode, zonder noemenswaardige opbrengst van de zonnepanelen, verhoogt de batterij soms onze afname van stroom ipv dat het verlaagd wordt. Dat doordat naast licht stand-by verbruik, er door lichte vertraging soms bijvoorbeeld nog geladen wordt terwijl de productie van de panelen al is weggevallen. Dat soort dingen.
Om die reden willen wij de batterij korte tijd uitschakelen, maar dat is natuurlijk lastig omdat we dat niet leeg willen doen, en de batterij is nu doorlopend leeg (6%).

In de app behorend bij onze thuisbatterij zit de optie om indien gewenst een dagelijks tijdframe aan te geven waarop de batterij geforceerd laadt (vanaf het net, tot 100%), en waarbinnen dus ook niet ontladen wordt. Nogmaals, binnen de app. Geen externe toegang tot de app of externe software nodig. Ik vind dat ideaal en een oplossing voor een probleem waarvan ik eerder niet wist dat het bestond.

Komt er in jullie app ook zo’n functie? Ik lees veel over dat jullie bezig zijn met het geven van externe toegang tot de batterij etc, maar dat bedoel ik dus niet.

Ik bedoel hiermee niet een functie om te kunnen handelen etc. puur het binnen de app kunnen aangeven van een tijdsframe waarbinnen geforceerd geladen wordt, en niet ontladen. Ik kan me voorstellen dat dit ook een oplossing zou kunnen zijn voor wat anderen gevraagd hebben, bijvoorbeeld tijdelijk het ontladen kunnen uitschakelen tijdens het laden van een EV.
Ik heb nog geen reactie gezien van @HomeWizard_NL hier op. Daarom wilde ik het nog eens onder de aandacht brengen in de hoop hier toch een antwoord op te kunnen zien.
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 09-09 20:33
hanev001 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:31:
Als je meerdere batterijen hebt hoe wordt dat dan bepaald. Zijn alle batterijen constant met elkaar aan het praten om te bepalen wie wat doet of dien je 1 batterij als Master aan te wijzen die dan het werkt over de rest verdeeld naar behoefte.
Alhoewel ik ook nieuwsgierig ben, hoeven wij als eindgebruikers toch niet te weten hoe dit precies werkt? De uitleg dat het 'geoptimaliseerd' wordt voor efficientie, rekening houdend met o.a. SoC en temperatuur, is voor mij voldoende.

En er moet sowieso continu communicatie tussen de batterijen en de P1-dongle zijn, om te sturen op op- en ontlaadvermogen. Dus hikjes in communicatie kunnen (in potentie) altijd zorgen voor 'fout' gedrag van de batterijen.

Of eentje master is (bijvoorbeeld degene met het laagste serienummer, of de eerste die 'online' is gekomen; daar hoeft geen gebruiker iets voor te kiezen), of dat de P1-dongle alles aanstuurt, of dat ze e.o.a. gedistribueerd algoritme gebruiken, vind ik wel leuk om te weten, maar lijkt me niet echt belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
a2aan schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:03:
[...]

Alhoewel ik ook nieuwsgierig ben, hoeven wij als eindgebruikers toch niet te weten hoe dit precies werkt? De uitleg dat het 'geoptimaliseerd' wordt voor efficientie, rekening houdend met o.a. SoC en temperatuur, is voor mij voldoende.

En er moet sowieso continu communicatie tussen de batterijen en de P1-dongle zijn, om te sturen op op- en ontlaadvermogen. Dus hikjes in communicatie kunnen (in potentie) altijd zorgen voor 'fout' gedrag van de batterijen.

Of eentje master is (bijvoorbeeld degene met het laagste serienummer, of de eerste die 'online' is gekomen; daar hoeft geen gebruiker iets voor te kiezen), of dat de P1-dongle alles aanstuurt, of dat ze e.o.a. gedistribueerd algoritme gebruiken, vind ik wel leuk om te weten, maar lijkt me niet echt belangrijk.
De gemiddelde tweaker vind het best interessant denk ik. Ik ben ook wel benieuwd hoe ze dit doen. Bij Sessy hebben ze nu ook andere keuze's gemaakt. Daar laten ze 1 Sessy opschalen ipv 2 half.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
a2aan schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:03:
[...]

Ik ga een Sessy combineren met HW.
Vanaf April, laat ik mijn Sessy laden op b.v. 800 W en HW in NOM modus laadt dan wat van mijn PV overblijft.
Bij het ontladen, zet ik Sessy op idle en kan HW mijn avondverbruik d.m.v. NOM doen. Eventueel zet ik Sessy op ontladen om HW te helpen met NOM.

Sessy en HW zitten op veschillende fases.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rtunru schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:12:
[...]

Ik ga een Sessy combineren met HW.
Vanaf April, laat ik mijn Sessy laden op b.v. 800 W en HW in NOM modus laadt dan wat van mijn PV overblijft.
Bij het ontladen, zet ik Sessy op idle en kan HW mijn avondverbruik d.m.v. NOM doen. Eventueel zet ik Sessy op ontladen om HW te helpen met NOM.
Ga je dit besturen vanuit HA? Ik denk dat ze elkaar anders wel eens kunnen gaan bijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Nu online
Devke schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:17:
[...]

Ga je dit besturen vanuit HA? Ik denk dat ze elkaar anders wel eens kunnen gaan bijten.
Dat is wel uiteindelijk de bedoeling, maar om te beginnen gewoon met de hand.

[ Voor 30% gewijzigd door rtunru op 06-01-2025 16:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
hanev001 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:31:
[...]

Juist dit is wat ik bedoelde. Wat er echter ontbreekt is hoe dit gestuurd wordt.

De eerste optie is in mijn ogen gedoemd te falen omdat er maar een klein hikje in de communicatie nodig is om dit te ontregelen en ze elkaar eerder dwars gaan zitten dan efficient samenwerken.
Voor optie 2 moet de gebruiker gericht actie ondernemen en dan moet je wel weten wat en hoe je dat doet.
De P1 Meter is de controller, en stuurt alle batterijen aan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vale Ouwe
HomeWizard_NL schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:13:
[...]

Dat verrast me.
Ik had me bedacht dat de P1 meter enkel de meetresultaten van de slimme meter zou delen en niet zelf zou sturen.
Wat er dan met die data gaat gebeuren is aan het apparaat wat die data aangeleverd krijgt.

De reeds eerder geïnstalleerde P1 meters zijn nooit eerder bekend geweest met de nieuwe batterijen, dus hoe gaan ze daarvan weten?

De P1 meter is natuurlijk de spil in het web (van meten/delen), maar bestuurt toch zelf niets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzapieter
Via de app van HomeWizard koppel je de batterijen aan de app en dus ook aan de P1 meter aan de batterijen, die op hetzelfde wifi netwerk zitten.

Ze kennen elkaar dan en de P1 meter stuurt o.b.v. vraag/aanbod de batterijen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzapieter
Het gaat overigens wel om de HomeWizard P1 meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Grappig, dat was ook mijn eerste gedachte, maar die werd hier op het topic volgens mij wat weggewuifd. Voor verschillende patronen valt wel wat te zeggen.

Ik weet niet hoeveel rekenkracht en geheugen de eerste generatie P1-dongles hebben, maar daar zit toch een grens aan, waardoor het me 'makkelijker' lijkt om nieuwe functionaliteit onder te brengen in de nieuwste hardware. Dat is nu een batterij, maar in de toekomst misschien ook een laadpaal, of iets dat nu nog niet is uitgevonden.

Maar ik neem aan dat als de communicatie (helemaal) wegvalt, dat de batterijen wel vanzelf stoppen, als ze ergens mee bezig waren? Dus iets van een heatbeat, i.c.m. ook een klein beetje autonomie in de batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09 09:26

joeri1

Cloud Engineer

Vale Ouwe schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:54:
[...]
De reeds eerder geïnstalleerde P1 meters zijn nooit eerder bekend geweest met de nieuwe batterijen, dus hoe gaan ze daarvan weten?

De P1 meter is natuurlijk de spil in het web (van meten/delen), maar bestuurt toch zelf niets?
Software update? Waarom zou de P1 meter dit niet kunnen? Lijkt mij hét geschikte apparaat om alles aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij was de vraag hoe 2 batterijen gaan reageren bij een 800 Watt vraag vanuit het huisnet?

1. Beide leveren 400 Watt om in de behoefte van de woning te kunnen voorzien of
2. 1 batterij is actief met een teruglevering van 800 Watt.
3. Andere verdeling ivm efficiency?

[ Voor 13% gewijzigd door Devke op 06-01-2025 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Laatst online: 16:07
[...]

Maar ik heb inmiddels uit een ander topic geleerd dat het qua efficiency niet handig is om ze parallel te ontladen bij laag verbruik in de nacht, dus dan wil ik dat ze serieel leeg lopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Iemand al een concrete leverdatum gehoord?
Zou nu toch bijna zover moeten zijn.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hoevenpe schreef op maandag 6 januari 2025 @ 23:28:
Iemand al een concrete leverdatum gehoord?
Zou nu toch bijna zover moeten zijn.
Sorry. Niks nog. Ben van de November batch. HW heeft het over eind januari in de laatste mail en een week voor de tijd een betaallink. Er is dus nog ruimte. Maar eens met je hoor...... de spanning stijgt 😜. Ga dr vanuit dat als de mail komt het hier zeker gemeldt gaat worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
CopyCatz schreef op maandag 6 januari 2025 @ 23:20:
Maar ik heb inmiddels uit een ander topic geleerd dat het qua efficiency niet handig is om ze parallel te ontladen bij laag verbruik in de nacht, dus dan wil ik dat ze serieel leeg lopen..
HW heeft hier aangegeven dat ze dit optimaliseren. Als voorbeeld werd voor 450W slechts één batterij (tegelijk) aangesroken, en bij 1200W 2x600 (en dus niet 1x800+1x400). En de intelligentie daarvoor, die ook rekening houdt met de SoC en temperatuur van de individuele batterijen, zit, blijkbaar, in de P1-dongle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh77
  • Registratie: Mei 2024
  • Nu online
Als de P1-dongle dat moet regelen zit er dan nog veschil in de oudere met mcro usb en nieuwere dongles met usb-C.
En zo ja kun je die dan makkelijk switchen zonder je gegevens van afgelopen jaren kwijt te raken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:15
Josh77 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:15:
Als de P1-dongle dat moet regelen zit er dan nog veschil in de oudere met mcro usb en nieuwere dongles met usb-C.
En zo ja kun je die dan makkelijk switchen zonder je gegevens van afgelopen jaren kwijt te raken?
Lijkt me wel want je data wordt in de HW cloud opgeslagen (1 jaar gratis). Uiteraard ben je wel je 'meterstanden' in de P1 dongle kwijt aangezien je opnieuw op 0 begint met een nieuwe dongle.

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Nee, kwa functionaliteit zijn alle P1 Meters gelijk. Of je een usb-c uitvoering hebt of een micro usb uitvoering. Er zijn varianten met verschillende processoren, maar die kunnen functioneel hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzapieter
Uiteraard ben je wel je 'meterstanden' in de P1 dongle kwijt aangezien je opnieuw op 0 begint met een nieuwe dongle.
Staat die info niet gewoon in je 'account' i.p.v. 'in de dongle'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 14:17
pizzapieter schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:29:
[...]

Staat die info niet gewoon in je 'account' i.p.v. 'in de dongle'?
Klopt, de data zal niet verdwijnen als je ooit je dongle zou moeten vervangen omdat ,ie bijvoorbeeld defect raakt maar je data van je oude koppelen aan je nieuwe is een ander verhaal… In een dergelijke situatie zou je dus geen naadloos overzicht meer tussen oude en nieuwe data hebben.

Heb daar in een ver verleden wel eens vragen over gesteld bij de HW helpdesk maar die zagen toen de noodzaak niet om dat mogelijk te maken.

Volgens mij staat het wel op de planning of heel misschien is het zelfs al mogelijk inmiddels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Nu online
Die USB aansluiting is alleen voor de voeding van de dongle. Communicatie met de API van de dongle gaat via WiFi of ethernet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
De meterstanden haalt de P1 meter direct uit de slimme meter.
Hier is de slimme meter pas vervangen en begint die telling weer op 0.
Wat betreft HomeWizard app (account) de teller loopt daar gewoon door.
Mijn verwachting is bij een P1 dongel defect en plaatsen van een nieuwe in hetzelfde account deze ook door zal lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
peterbier schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:11:
De meterstanden haalt de P1 meter direct uit de slimme meter.
Hier is de slimme meter pas vervangen en begint die telling weer op 0.
Wat betreft HomeWizard app (account) de teller loopt daar gewoon door.
Mijn verwachting is bij een P1 dongel defect en plaatsen van een nieuwe in hetzelfde account deze ook door zal lopen.
Ik ben een tijd geleden overgeschakeld van een Domoticz master-slave oplossing (met de P1 op de slave) naar een HW dongle. Ik kon in Domoticz de snesor vervangen waardoor ik alle jaren aan historie kon bewaren. Home Assistant zal hetzelfde kunnen.

Dus ik verwacht dat de HA en Domoticz eigenaren geen probleem zullen hebben met het vervangen van de dongle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:02:
Nee, kwa functionaliteit zijn alle P1 Meters gelijk. Of je een usb-c uitvoering hebt of een micro usb uitvoering. Er zijn varianten met verschillende processoren, maar die kunnen functioneel hetzelfde.
Al meer bekend over de eerste batch?
Alles nog op schema?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
hoevenpe schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:51:
[...]

Al meer bekend over de eerste batch?
Alles nog op schema?
Alles loopt op schema :) eind januari~begin februari uitlevering van de eerste batch. We beginnen ook rond eind februari al met uitlevering van de 'maart' batch.

[ Voor 13% gewijzigd door HomeWizard_NL op 07-01-2025 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bth27
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-09 20:41
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:00:
[...]

Alles loopt op schema :) eind januari~begin februari uitlevering van de eerste batch. We beginnen ook rond eind februari al met uitlevering van de 'maart' batch.
Is er na goedkeuring in België een voorraad of is er dan ook een wachtlijst?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
bth27 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:29:
[...]

Is er na goedkeuring in België een voorraad of is er dan ook een wachtlijst?
Voorlopig gaan we niet uit van levering uit voorraad zonder reservering. We verwachten ook dat als dit gebeurd ze ook weer heel snel uit voorraad zijn. Huidig kun je nog niet reserveren in belgie omdat de C10/11 certificering in handen moet zijn voordat we kunnen uitleveren. We proberen wel zo goed mogelijk in te schatten wat de vraag gaat zijn na de eerste uitleveringen. Maar dit is natuurlijk nooit zeker te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bth27
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-09 20:41
HomeWizard_NL schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:18:
[...]

Voorlopig gaan we niet uit van levering uit voorraad zonder reservering. We verwachten ook dat als dit gebeurd ze ook weer heel snel uit voorraad zijn. Huidig kun je nog niet reserveren in belgie omdat de C10/11 certificering in handen moet zijn voordat we kunnen uitleveren. We proberen wel zo goed mogelijk in te schatten wat de vraag gaat zijn na de eerste uitleveringen. Maar dit is natuurlijk nooit zeker te weten.
Ik zou het toch al graag vanaf april/mei willen gebruiken; Ik denk wel dat er in België redelijk wat interesse gaat zijn met de digitale teller en oplopende netkosten.
Pagina: 1 ... 50 ... 65 Laatste

Dit topic is gesloten.