Lijkt me inderdaad niet slecht om de Belgen ook al te laten reserveren op voorhand. Dan kunnen jullie ook al beter inspelen op de verwachte vraag en moeten wij Belgen ook niet extra wachten. Ik vermoed ook dat de vraag vanuit Be toch behoorlijk gaat zijn.
Ik snap wel dat HW dat nog niet doet. Ze geven in hun post al aan dat ze nog het e.a. moeten verkrijgen. Stel ze krijgen dat niet? Dan heb je als bedrijf wel een hele voorraad batterijen besteld waar ongetwijfeld voor HW ook voorwaarden aan zitten bij bv annulering. Of inkoopvoordelen die vervallen.sandernn schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:13:
Lijkt me inderdaad niet slecht om de Belgen ook al te laten reserveren op voorhand. Dan kunnen jullie ook al beter inspelen op de verwachte vraag en moeten wij Belgen ook niet extra wachten. Ik vermoed ook dat de vraag vanuit Be toch behoorlijk gaat zijn.
Ik kan niet inschatten hoeveel batterijen ze nu produceren in welk tijdsbestek en hoe groot de vraag is om eventueel in Nederland alsnog kwijt te kunnen. Het gaat om flinke investeringen en dan wegen risico's mee. Al hoop ik dat hij natuurlijk ook voor België snel beschikbaar komt.
Als ik de post van @HomeWizard_NL goed interpreteer zijn ze niet bang om de batterijen niet kwijt te kunnen, maar proberen ze vooral om ze 'eerlijk' te verdelen.
Ze zouden best Belgen kunnen toelaten op de wachtlijst, en Nederlanders 'voorlaten' zo lang ze in België nog niet mogen leveren, maar zo lang er onzekerheid is over de toelating in België, krijg je onvoorspelbare levertijden voor de Nederlanders. Want afhankelijk van hoeveel Belgen een bestelling plaatsen, en wanneer de toelating in België rond is, krijgen Nederlanders die 'achter de Belgen in de rij' staan hun batterij tóch al vrij snel, of pas veel later.
Nu is het overzichtelijk: alles batterijen die in pijplijn zitten kunnen worden toegewezen aan mensen op de wachtlijst.
Ze zouden best Belgen kunnen toelaten op de wachtlijst, en Nederlanders 'voorlaten' zo lang ze in België nog niet mogen leveren, maar zo lang er onzekerheid is over de toelating in België, krijg je onvoorspelbare levertijden voor de Nederlanders. Want afhankelijk van hoeveel Belgen een bestelling plaatsen, en wanneer de toelating in België rond is, krijgen Nederlanders die 'achter de Belgen in de rij' staan hun batterij tóch al vrij snel, of pas veel later.
Nu is het overzichtelijk: alles batterijen die in pijplijn zitten kunnen worden toegewezen aan mensen op de wachtlijst.
Ik wil ook al van dag 1 een thuisbatterij bestellen als Belg, het is toch zuur dat ik moet blijven wachten en wachten ipv nu al te kunnen reserveren.
Vervelend dat je nog niet kan bestellen maar dat kan je niet echt HW verwijten.Kakola schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:21:
Ik wil ook al van dag 1 een thuisbatterij bestellen als Belg, het is toch zuur dat ik moet blijven wachten en wachten ipv nu al te kunnen reserveren.
Ik denk dat je de oorzaak moet zoeken bij de Belgische overheid. In eerste instantie was dit type batterij helemaal verboden en nu men daar van teruggekomen is neemt, als ik de post van HW goed begrijp, het verkrijgen van de benodigde certificaten veel tijd in beslag.
Het is volkomen logisch dat HW niet het bedrijfsrisico neemt om een bestel en produktie proces te starten zolang er geen 100% goedkeuring is. Dus nog even volhouden.
Idd, klopt volledig. Zolang ze niet gehomologeerd zijn voor de Belgische markt, kunnen ze niks verkopen. Dus een pre-order starten en niet zeker zijn over de toekomst, kan alleen maar gefrustreerde klanten opleveren.hanev001 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:35:
[...]
Vervelend dat je nog niet kan bestellen maar dat kan je niet echt HW verwijten.
Ik denk dat je de oorzaak moet zoeken bij de Belgische overheid. In eerste instantie was dit type batterij helemaal verboden en nu men daar van teruggekomen is neemt, als ik de post van HW goed begrijp, het verkrijgen van de benodigde certificaten veel tijd in beslag.
Het is volkomen logisch dat HW niet het bedrijfsrisico neemt om een bestel en produktie proces te starten zolang er geen 100% goedkeuring is. Dus nog even volhouden.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
Nou ja.... als je van een gokje houdt: heb je geen (goede) Nederlands vrienden/kennisen/familie? Dan zou je kunnen overwegen of hun er niet alvast 1 voor je reseveren. Dat wordt dan nog wel een dingetje als je ooit iets met dat ding hebt, krijgt of support nodig hebt. Weet namelijk niet of de serie nummers geregistreerd worden bij een bepaalde klant naam?Kakola schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:21:
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Denk het niet. Wat nou als hij niet bevalt? Dan moet je hem kunnen verkopen.Doggieman schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:07:
[...]
Nou ja.... als je van een gokje houdt: heb je geen (goede) Nederlands vrienden/kennisen/familie? Dan zou je kunnen overwegen of hun er niet alvast 1 voor je reseveren. Dat wordt dan nog wel een dingetje als je ooit iets met dat ding hebt, krijgt of support nodig hebt. Weet namelijk niet of de serie nummers geregistreerd worden bij een bepaalde klant naam?
Denk dat dat wel los loopt. Als deze persoon wel van een gokje houd en het risico al durft te lopen dan denk ik niet dat dit een groot bezwaar zal zijn voor die persoon.
Verkopen kan je hem natuurlijk altijd wel. Er is altijd wel iemand die hem wil hebben. Vooral als er wachtlijsten zijn.
Verkopen kan je hem natuurlijk altijd wel. Er is altijd wel iemand die hem wil hebben. Vooral als er wachtlijsten zijn.
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Dat is exact waar ik over nadenk. In het begin (maart batch) twee accu's besteld, ondertussen meer gaan oriënteren en besloten dat andere systemen wellicht beter passen en dat ik mogelijk nog af wil wachten.Doggieman schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:05:
Denk dat dat wel los loopt. Als deze persoon wel van een gokje houd en het risico al durft te lopen dan denk ik niet dat dit een groot bezwaar zal zijn voor die persoon.
Aanbetaling krijg ik waarschijnlijk niet terug, dan kan ik ze natuurlijk terugbrengen of er iemand anders blij mee maken door ze te verkopen
14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu
Welk ander systeem denk je aan?Peutpeut schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:11:
[...]
Dat is exact waar ik over nadenk. In het begin (maart batch) twee accu's besteld, ondertussen meer gaan oriënteren en besloten dat andere systemen wellicht beter passen en dat ik mogelijk nog af wil wachten.
Aanbetaling krijg ik waarschijnlijk niet terug, dan kan ik ze natuurlijk terugbrengen of er iemand anders blij mee maken door ze te verkopen
Wellicht kan Homewizard een aparte BE wachtlijst instellen, voor de apart voor BE te produceren thuisaccu's. En zodra dat produceren kan beginnen, de productie weer netjes over BE en NL te verdelen. Dus niet ineens alle Belgen vooraan te alten aansluiten voor de Nederlanders, maar meer om en om. En als de NL vraag afneemt kunnen er meer Belgen eentje geleverd krijgen.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
We kunnen ook België inlijven als 13e provincie, dan kunnen jullie gewoon op de wachtlijst! En als jullie niet meewerken krijg je importtarieven!
Kunnen we het weer over de techniek hebben? Dit wachtrijgeneuzel wordt een beetje sneu.
Kunnen we het weer over de techniek hebben? Dit wachtrijgeneuzel wordt een beetje sneu.
Ik volg al langere tijd alle topics over plugin batterijen die er zijn op Tweakers.
De Duravolt heb ik links laten liggen, geen spijt van gezien de ervaringen. Heb een aanbetaling gedaan voor de EvaPower, wel spijt van want er is helemaal geen communicatie, één keer een mail gehad nav een vraag maar daarna niet meer.
Gezien de actie van Zendure is dat ook aan kanshebber, heeft alles wat ik wil: backup stroom, ondersteuning voor dynamische tarieven en het is schaalbaar. Vooral die laatste twee zijn gezien de toekomstbestendigheid die ik wil wel een pre. Alleen mist er nog een P1 mogelijkheid en ondersteuning voor Home Assistant.
Over de Zendure zijn op Tweakers de meeste ervaringen te vinden, met dank aan een actieve TS
Tegelijkertijd denk ik ook na over een bijvoorbeeld een Sessy, want in dit huis gaan we voorlopig niet weg. Aan de andere kant heeft het nu misschien nog geen zin om te investeren omdat de ontwikkelingen zo ontzettend hard gaan, keuzes! Uiteraard ben ik altijd breed geïnteresseerd in techniek en zeker als het om duurzaamheid gaat dus het is ook gewoon leuk
Ik had deels van dit antwoord al wel verwacht. Volg zelf ook de bekende topics. Zendure is idd flexibeler. Idd de p1 en HA zouden hele mooie aanvullingen zijn. Al is Zendure als ik het goed gezien heb wel iets duurder per kWh dan HW.Peutpeut schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:15:
[...]
Ik volg al langere tijd alle topics over plugin batterijen die er zijn op Tweakers.
De Duravolt heb ik links laten liggen, geen spijt van gezien de ervaringen. Heb een aanbetaling gedaan voor de EvaPower, wel spijt van want er is helemaal geen communicatie, één keer een mail gehad nav een vraag maar daarna niet meer.
Gezien de actie van Zendure is dat ook aan kanshebber, heeft alles wat ik wil: backup stroom, ondersteuning voor dynamische tarieven en het is schaalbaar. Vooral die laatste twee zijn gezien de toekomstbestendigheid die ik wil wel een pre. Alleen mist er nog een P1 mogelijkheid en ondersteuning voor Home Assistant.
Over de Zendure zijn op Tweakers de meeste ervaringen te vinden, met dank aan een actieve TS
Tegelijkertijd denk ik ook na over een bijvoorbeeld een Sessy, want in dit huis gaan we voorlopig niet weg. Aan de andere kant heeft het nu misschien nog geen zin om te investeren omdat de ontwikkelingen zo ontzettend hard gaan, keuzes! Uiteraard ben ik altijd breed geïnteresseerd in techniek en zeker als het om duurzaamheid gaat dus het is ook gewoon leuk
Duravolt idem hier. Geen interesse meer in. Eva..... geen goed gevoel bij. De virusscanner sloeg steeds aan op die website. Die ook de prullenbak in gedaan.
@Devke , een Hyper met 2 AB2000S komt nu op 475 per kWh en de HW komt op 518 per kWh.
En dan hebben we het nog niet eens over de uitgebreidere mogelijkheden
Hyper met 2 batterijen is 4.8 kWh toch? Dan is het zelfs goedkoper. Moet wel zo'n shelly bij.Peutpeut schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:31:
@Devke , een Hyper met 2 AB2000S komt nu op 475 per kWh en de HW komt op 518 per kWh.
Hyper met 2x AB2000(S) is 3,8 (had gerekend met 4), dus komt op 500 per kWh.
Laten we het hier verder bij HomeWizard houden
Is het ook niet een beetje appels met peren vergelijken. De Homewizard word verkocht als aansluiten en gaan (laten wij het hopen). De 2 andere batterijen die nu in omloop zijn moet je bij de Marstek de CT direct in de kliko gooien en een shelly pakken of wachten op de P1 die in week 2 er zou zijn. Bij de Zendure zit je voor nu vast aan een shelly.
Eigenlijk zijn er tot nu toe dus 0 plug-and-play batterijen met direct werkende NOM. Dus aanpakken bij de deur, uitpakken, stekker er in, toevoegen in de app en koffie gaan drinken. Althans ik ken er geen 1 in het wild.
Eigenlijk zijn er tot nu toe dus 0 plug-and-play batterijen met direct werkende NOM. Dus aanpakken bij de deur, uitpakken, stekker er in, toevoegen in de app en koffie gaan drinken. Althans ik ken er geen 1 in het wild.
6320wp | Zendure 2400 AC | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Dat klopt. Ieder apparaat heeft zo zijn voor- en nadelen met dito doelgroep. Wat wel goed is, is dat er volop aanbod is en komt wat maakt dat de consument de keuze heeft.
De functies verschillen momenteel inderdaad. Ook de aanpak, waar de ene partij vroeg aankondigt kan de andere snel leveren. De ene partij is een dozenschuiver en de andere biedt uitgebreide ondersteuning en luister naar input waar een derde zich tot nu toe voornamelijk op marketing richt. Hoe men zichzelf in de markt zet, bepaalt het uiteindelijke marktaandeel (wat de komende jaren alleen maar gaat groeien).
Leuke ontwikkelingen toch
De functies verschillen momenteel inderdaad. Ook de aanpak, waar de ene partij vroeg aankondigt kan de andere snel leveren. De ene partij is een dozenschuiver en de andere biedt uitgebreide ondersteuning en luister naar input waar een derde zich tot nu toe voornamelijk op marketing richt. Hoe men zichzelf in de markt zet, bepaalt het uiteindelijke marktaandeel (wat de komende jaren alleen maar gaat groeien).
Leuke ontwikkelingen toch
Anker en ecoflow hebben wel van die producten maar omdat dat ook powerstations zijn is dat zeker niet goedkoper. En die worden eerst voor de us ontworpen en later komt er een eu variant.gielz schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:14:
Is het ook niet een beetje appels met peren vergelijken. De Homewizard word verkocht als aansluiten en gaan (laten wij het hopen). De 2 andere batterijen die nu in omloop zijn moet je bij de Marstek de CT direct in de kliko gooien en een shelly pakken of wachten op de P1 die in week 2 er zou zijn. Bij de Zendure zit je voor nu vast aan een shelly.
HW is echt voor Nederland ontworpen.
Als het goed is krijg ik deze maand er dus 2 binnen.
Is er een formule die uitrekent hoeveel WP ik nodig heb icm aantal maanden dat je de meter op nul krijgt.
2 x 2.7 = 5,4 Kwh
Ons verbruik = 3900 kWh in 2024.
De Solar Edge heeft 3917 kWh opgeleverd in 2024. (16 panelen eerst half jaar, 21 panelen vanaf eind augustus, allen 320WP en ze liggen op het westen.
Is er een formule die uitrekent hoeveel WP ik nodig heb icm aantal maanden dat je de meter op nul krijgt.
2 x 2.7 = 5,4 Kwh
De Solar Edge heeft 3917 kWh opgeleverd in 2024. (16 panelen eerst half jaar, 21 panelen vanaf eind augustus, allen 320WP en ze liggen op het westen.
Dit is moeilijk te berekenen hiervoor moet je gedetailleerdere info hebben van je eigen verbruik en opwek (wanneer, hoeveel etc) tevens moet je met het laden en ontladen van je accus nog rekening houden met verliezen. Maar daarover staat genoeg info als je even terug leest.mrenkema schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:36:
Als het goed is krijg ik deze maand er dus 2 binnen.
2 x 2.7 = 5,4 Kwh
Een leuk artikel om met de thuisbatterij juist te laden bij overvol net. Als de zonnepanelen net stroom beginnen op te wekken dan is er nog niet zoveel aan de hand maar begint een batterij wel te laden. Op het moment dat er pieken op het net komen is de batterij vaak al vol vlgs het artikel. Laad uitstel icm slimme zon voorspelsoftware. Wellicht interessant ook voor jullie @HomeWizard_NL. Ter info.
https://www.telegraaf.nl/...e-dempen-de-overbelasting
https://www.telegraaf.nl/...e-dempen-de-overbelasting
Zo erg is het niet om even een doorvraag te doen. 2 posts die net even iets afwijken. Als het er nu pagina's over gaat prima. Waar hebben we het over...😉Peutpeut schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:06:
Hyper met 2x AB2000(S) is 3,8 (had gerekend met 4), dus komt op 500 per kWh.
Het zou mooi zijn als de HW accu meer instelbaar zou zijn, bijvoorbeeld dat de dynamische prijs gebruikt kan worden om de accu te laden tijdens landelijk hoge productie (=lage prijs) en ontladen tijdens hoge prijzen (max voordeel).
Vraag: ik heb 1 accu in preorder staan, maar gezien mijn consumptie zou ik er wel 2 kunnen gebruiken op termijn. Nu zegt HW dat je pas max ontladen kunt gebruiken bij aansluiting op een eigen groep. Maar zou dat ook kunnen bij aansluiten op een wcd en dan verdeeld over de drie fasen? Dat zou de accu makkelijk zelf kunnen testen door even een ontlaadpiekje te generen en dan via de P1 meter te zien op welke fase dat terecht komt. En 1 accu per fase is ook zekerheid dat het gaat om verschillende groepen, dus veilig.
Vraag: ik heb 1 accu in preorder staan, maar gezien mijn consumptie zou ik er wel 2 kunnen gebruiken op termijn. Nu zegt HW dat je pas max ontladen kunt gebruiken bij aansluiting op een eigen groep. Maar zou dat ook kunnen bij aansluiten op een wcd en dan verdeeld over de drie fasen? Dat zou de accu makkelijk zelf kunnen testen door even een ontlaadpiekje te generen en dan via de P1 meter te zien op welke fase dat terecht komt. En 1 accu per fase is ook zekerheid dat het gaat om verschillende groepen, dus veilig.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Eén (eenfasige) wcd aan drie fasen aansluiten geeft even vuurwerk en daarna niets meer.elsinga schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:39:
....Maar zou dat ook kunnen bij aansluiten op een wcd en dan verdeeld over de drie fasen? Dat zou de accu makkelijk zelf kunnen testen door even een ontlaadpiekje te generen en dan via de P1 meter te zien op welke fase dat terecht komt.
Met een WCD pér fase (en een batterij per WCD) gaat het goed, en ik heb deze optie een hele tijd geleden ook al geopperd, maar HW lijkt er toch niet zo happig op om dit te ondersteunen. Behalve op-/ontlaadpatroontjes kan je zien of de sinussen van verschillende batterijen synchroon lopen of niet (dan zitten ze op verschillende fasen).Prisma16 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:56:
Eén (eenfasige) wcd aan drie fasen aansluiten geeft even vuurwerk en daarna niets meer.
Het lijkt alsof HW (bewust) heel conservatief is qua communicatie over de 'voorwaarde' om te mogen ontgrendelen, maar lijkt het erop dat het wel redelijk laagdrempelig is om dit als gebruiker alsnog zelf te doen, als je 'verklaart' dat je aan de voorwaarden voldoet.
Ik zou het wel een mooie feature vinden als de batterijen automatisch ontgrendelen als ze detecteren dat ze op verschillende fasen zitten, ik heb alleen geen idee of dat juridisch gezien ook mag, én er zijn zoveel andere features die misschien nog wel waardevoller zijn om eerst te realiseren (zoals 'slim' aansturen).
Same, ik ga me ook ééntje bestellen voor BEbth27 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:41:
[...]
Ik zou het toch al graag vanaf april/mei willen gebruiken; Ik denk wel dat er in België redelijk wat interesse gaat zijn met de digitale teller en oplopende netkosten.
Zou dat niet iets te maken hebben met de productaanspakelijkheid / garantie denk je?a2aan schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:23:
[...]
[...]
Het lijkt alsof HW (bewust) heel conservatief is qua communicatie over de 'voorwaarde' om te mogen ontgrendelen, maar lijkt het erop dat het wel redelijk laagdrempelig is om dit als gebruiker alsnog zelf te doen, als je 'verklaart' dat je aan de voorwaarden voldoet.
[...]
Lees alleen maar eens wat er verzonnen wordt aan foefjes en trucjes in dit topic alleen al.
Nog los van de problematiek die dit geeft als zoiets rook gaat produceren
Je weet toch de standaard reactie van een klant?
Spoiler:

Het volgende is mijn nog niet duidelijk , als je op fase A de Plug-In Battery laad, kan deze worden ontladen door stroom verbruik op fase B/C?
opstelling van de Plug-In Battery zou ik als volgt willen aanleggen.
meterkast 3 fasen
op 1 fase A zit de zonnepanelen en warmtepomp hierbij wil ik de Plug-In Battery bij plaatsen
de 2 andere fasen B/C worden gebruikt voor overige stroomafnemers.
Vraag, wordt als de warmtepomp uitstaat en de bijv vaatwasser op fase B aanstaat levert de Plug-In Battery
dan stroom terug over fase A na het net
meterkast 3 fasen
op 1 fase A zit de zonnepanelen en warmtepomp hierbij wil ik de Plug-In Battery bij plaatsen
Vraag, wordt als de warmtepomp uitstaat en de bijv vaatwasser op fase B aanstaat levert de Plug-In Battery
Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.
@HeHoe je meter saldeert intern altijd over de fases. Dus als je op fase 1 1000W terug levert en op fase 2 1000W gebruikt dan kom je gewoon op 0 uit.
LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23
Je elektriciteitsmeter heeft 1 telwerk, dus alle fases worden met elkaar vereffend. Dus als je op fase A 800w verbruikt en op fase B 800w teruglevert zal het telwerk op NUL uitkomen. De meter doet de saldering over de fases.HeHoe schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:58:
Het volgende is mijn nog niet duidelijk , als je op fase A de Plug-In Battery laad, kan deze worden ontladen door stroom verbruik op fase B/C?
meterkast 3 fasen
Dus bij NOM zal de batt kijken hoeveel stroom over de 3 fases wordt gevraagd en over de fase waarop de batt is aangesloten terugleveren tot de gevraagde NUL op meter.
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V115 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Vraagje, zou het mogelijk zijn om de Batterij achter een Slimme stekker te plaatsen? Dit zodat je bij een X opwekking pas gaat laden....
Bing
Nee, want de slimme stekker is een schakelaar. De batterij van de spanning af halen betekent ook dat die de verbinding met de P1 meter verliest.bing69 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:07:
Vraagje, zou het mogelijk zijn om de Batterij achter een Slimme stekker te plaatsen? Dit zodat je bij een X opwekking pas gaat laden....
Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!
Daar is overheen te komen, de P1 meter geeft wel aan hoeveel er opgewekt wordt en je kunt hem op de piekuren aanzetten. En ook weer in de avonduren als je stroom nodig hebt.SpeedingWilly schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:09:
[...]
Nee, want de slimme stekker is een schakelaar. De batterij van de spanning af halen betekent ook dat die de verbinding met de P1 meter verliest.
Bing
De batterij gaat pas laden bij zonne energie overschot. Ik zie de noodzaak niet om daarvoor ook nog een slimme stekker te gebruiken.
Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!
Vreemde gedachtekronkel, dit soort gedrag wordt toch gestuurd door het BMS i.c.m. functionaliteit in de software (app) om dit in meer of mindere mate te sturen? Dit is nu juist de use-case voor deze NOM batterij. Dan ga je toch niet zelf stekkers eruit en erin stoppen (wat feitelijk gebeurt met een smartplug)bing69 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:10:
[...]
Daar is overheen te komen, de P1 meter geeft wel aan hoeveel er opgewekt wordt en je kunt hem op de piekuren aanzetten. En ook weer in de avonduren als je stroom nodig hebt.
Bovendien neemt (volgens mij) het BMS de sturing direct weer over op het moment dat je de stekker er weer in stopt.
[ Voor 8% gewijzigd door GM15 op 09-01-2025 11:25 ]
Dat idee is al een paar keer voorbij gekomen in dit topic en HW heeft daarop gereageerd dat het slecht is voor de accu. Als alternatief kun je ‘m wel tijdelijk van je wifi netwerk af knikkeren zodat ‘ie rustig af wacht totdat de wifi hersteld is en weer verder gaat 🤫bing69 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:07:
Stond vandaag een stuk in de krant om de batterij pas te laden op de piektijden om de netcongestie tegen te gaan. Dat was de gedachte erachterGM15 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:18:
[...]
Vreemde gedachtekronkel, dit soort gedrag wordt toch gestuurd door het BMS i.c.m. functionaliteit in de software (app) om dit in meer of mindere mate te sturen? Dit is nu juist de use-case voor deze NOM batterij. Dan ga je toch niet zelf stekkers eruit en erin stoppen (wat feitelijk gebeurt met een smartplug)
Bovendien neemt (volgens mij) het BMS de sturing direct weer over op het moment dat je de stekker er weer in stopt.
Bing
Ah ok, duidelijk. Toch denk ik dat dit soort sturing door de software zal moeten gebeuren. De featureset in de app of aansturing zal ongetwijfeld alleen maar groeien naar mate er meer van dit soort specifieke cases zijn. Maar we gaan het allemaal snel zien, levering voor diegene die hem hebben besteld komt steeds dichterbij.bing69 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:43:
[...]
Stond vandaag een stuk in de krant om de batterij pas te laden op de piektijden om de netcongestie tegen te gaan. Dat was de gedachte erachter
Stel je hebt een Batterij van HW, wanneer laad je de batterij op en wanneer gebruik je stroom van de batterij? Gaat het op basis van algoritmes of op vaste tijdstippen (dus bijv tot zonsondergang opladen en daarna gebruik je stroom van de batterij)? Op de site staat dat het wordt geoptimaliseerd om stroom op te slaan en op een later moment beschikbaar te stellen maar over de exacte werking vind ik nog weinig info.
Het klinkt ook niet logisch om de batterij op een zonnige zomerdag al vol te hebben geladen voordat de piek nog moet komen. Voor de piek is en nog vraag dus die opwek kun je inderdaad beter terug leveren en vervolgens de teruglevering later op de dag zoveel mogelijk beperken door juist dan de accu op te laden. Bij een dynamisch contract is dat zelfs financieel interessanter en dat hebben ze niet voor niets gedaan.bing69 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:43:
[...]
Stond vandaag een stuk in de krant om de batterij pas te laden op de piektijden om de netcongestie tegen te gaan. Dat was de gedachte erachter
Bij HW zien ze dat ook en hebben al laten weten dat het iets is waar naar wordt gekeken in de toekomst.
Ik vind de opties die hierin getoond worden wel erg mooi *knip* linkdrop+offtopic
[ Voor 53% gewijzigd door Proton_ op 09-01-2025 14:48 ]
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Ja, fysiek ben je dan inderdaad over één fase aan het terugleveren aan het net, ook al betaal je daar niet voor, omdat de meter de drie fases aggregeert (zoals anderen ook al hebben aangegeven).HeHoe schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:58:
Deze accu is bedoeld om door zonnepanelen opgewekte stroom op te slaan. en later te gebruiken.magnifor schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:52:
Stel je hebt een Batterij van HW, wanneer laad je de batterij op en wanneer gebruik je stroom van de batterij? Gaat het op basis van algoritmes of op vaste tijdstippen (dus bijv tot zonsondergang opladen en daarna gebruik je stroom van de batterij)? Op de site staat dat het wordt geoptimaliseerd om stroom op te slaan en op een later moment beschikbaar te stellen maar over de exacte werking vind ik nog weinig info.
De software kijkt of er stroom over is van de opwek PV panelen, word terug geleverd aan het stroomnet dan gaat de accu laden, als er meer stroom word verbruikt dan er word opgewekt dan gaat de accu stroom leveren. Het is niet de bedoeling om stroom uit het net in de accu te laden. Deze regeling word NOM (nul op de meter) genoemd.
Als je íétsje verder naar beneden scrollt op https://www.homewizard.com/nl/plug-in-battery/ lees je:magnifor schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:52:
Of te wel: als je zonnepanelen meer opwekken dan dat je aan elektriciteit verbruikt, dan laadt 'ie op, en anders dan ontlaadt 'ie. Binnen bepaalde grenzen (max 800W, vol=vol en leeg=leeg).De Plug-In Battery werkt draadloos samen met de P1 Meter om de zonnestroom op te slaan die je anders zou terugleveren. Wanneer je energie nodig hebt, wordt de stroom uit de batterij gebruikt in plaats van dure netstroom. Zo heb je dag en nacht zonne-energie.
Hij is dan de enigste waar de CT klem wel goed werkt.winwiz schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:01:
Ik vind de opties die hierin getoond worden wel erg mooi [knip]
[ Voor 21% gewijzigd door Proton_ op 09-01-2025 14:49 ]
6320wp | Zendure 2400 AC | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Kan je ook instellen dat je bijvoorbeeld alleen in de avonduren stroom wilt gebruiken van de batterij?a2aan schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:08:
[...]
Als je íétsje verder naar beneden scrollt op https://www.homewizard.com/nl/plug-in-battery/ lees je:
[...]
Of te wel: als je zonnepanelen meer opwekken dan dat je aan elektriciteit verbruikt, dan laadt 'ie op, en anders dan ontlaadt 'ie. Binnen bepaalde grenzen (max 800W, vol=vol en leeg=leeg).
Even 200 pagina's teruglezen???Justin2000 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 06:51:
[...]
Dit is moeilijk te berekenen hiervoor moet je gedetailleerdere info hebben van je eigen verbruik en opwek (wanneer, hoeveel etc) tevens moet je met het laden en ontladen van je accus nog rekening houden met verliezen. Maar daarover staat genoeg info als je even terug leest.
Er zijn dus hier geen 'vuistregels' bekend.
Voor zover bekend (voorlopig) niet, maar HW is zich bewust van de wensen die hier zijn geuit om het op-/ontlaafgedrag te kunnen beïnvloeden, al dan niet via een API.magnifor schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:07:
Kan je ook instellen dat je bijvoorbeeld alleen in de avonduren stroom wilt gebruiken van de batterij?
En aangezien hun andere producten wel 'taken' kennen, zou het mij niet verbazen als de batterijen die op termijn ook gaan ondersteunen.
Voor de tweakers onder ons zou een open lokale API natuurlijk prettig zijn. Dan kan je met HA bv van alles erom heen bouwen. Wanneer wil je laden of ontladen, bij welke vermogens wil je laden ontladen (maximale efficiency benutten), dynamisch aansturing in de zomer etc. Zal in begin nog niet kunnen maar ik verwacht dat HW hierin gaat mee bewegen. Zolang het veilig kan.a2aan schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:50:
[...]
Voor zover bekend (voorlopig) niet, maar HW is zich bewust van de wensen die hier zijn geuit om het op-/ontlaafgedrag te kunnen beïnvloeden, al dan niet via een API.
En aangezien hun andere producten wel 'taken' kennen, zou het mij niet verbazen als de batterijen die op termijn ook gaan ondersteunen.
Exact dit, en met de duravolts en marsteks kijk ik dit nog even aan (modbus implementatie )ik wil eigenlijk het accu systeem vrijgave kunnen geven om te ontladen (los van NOM) voorbeeld: ik kom thuis en zet auto aan lader om even 25kw te laden (lease) dan wil niet mijn accu systeem leeg trekken, deze wil ik over houden wanneer auto gestopt is met laden. Zulke zaken wil je de bms van het accu systeem laten afhandelen. Interessante tijden voor ons tweakers.
Wat betreft die API, de documentatie is op 7-1-2025 bijgewerkt. Er staat nu ook wat in voor de batterij, is nog wel allemaal beta.Devke schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:27:
[...]
Voor de tweakers onder ons zou een open lokale API natuurlijk prettig zijn. Dan kan je met HA bv van alles erom heen bouwen. Wanneer wil je laden of ontladen, bij welke vermogens wil je laden ontladen (maximale efficiency benutten), dynamisch aansturing in de zomer etc. Zal in begin nog niet kunnen maar ik verwacht dat HW hierin gaat mee bewegen. Zolang het veilig kan.
Waarom niet? Je gebruikt de opgeslagen stroom misschien ook al tussen de ochtendzon waarmee de accu volgeladen wordt en de piek later overdag. Je batterij kan vaker dan 1x per dag op- en ontladen worden, dat is het hele idee van een kleine batterij.easywoods schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:58:
[...]
Het klinkt ook niet logisch om de batterij op een zonnige zomerdag al vol te hebben geladen voordat de piek nog moet komen. Voor de piek is en nog vraag dus die opwek kun je inderdaad beter terug leveren en vervolgens de teruglevering later op de dag zoveel mogelijk beperken door juist dan de accu op te laden. Bij een dynamisch contract is dat zelfs financieel interessanter en dat hebben ze niet voor niets gedaan.
Bij HW zien ze dat ook en hebben al laten weten dat het iets is waar naar wordt gekeken in de toekomst.
's Ochtends opgeladen, in loop van ochtend wasmachine en vaatwasser aan, bij piek weer volladen en 's avonds lekker opmaken met de airfryer en 's nachts standbyverbruik.
Heb je een linkje? Van de batterij zie ik alleen "not planned" op de API pagina. Iets anders kan ik niet vinden.hanev001 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:02:
[...]
Wat betreft die API, de documentatie is op 7-1-2025 bijgewerkt. Er staat nu ook wat in voor de batterij, is nog wel allemaal beta.
https://github.com/homewizard/api-documentation/pull/143Devke schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:14:
[...]
Heb je een linkje? Van de batterij zie ik alleen "not planned" op de API pagina. Iets anders kan ik niet vinden.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| ## Plug-in Battery (HWE-BAT) ### Parameters | Data | Type | Description | | ------------------- | ------ | ---------------------------------------- | | energy_import_kwh | Number | The energy usage meter reading in kWh. | | energy_export_kwh | Number | The energy feed-in meter reading in kWh. | | power_w | Number | The total active usage in watt. | | voltage_l1_v | Number | The active voltage in volt. | | current_a | Number | The active current in ampere. | | frequency_hz | Number | Line frequency in hertz. | | state_of_charge_pct | Number | The current state of charge in percent. | | cycles | Number | Number of battery cycles. | |
Goed begin!
Er is al een link geplaatst maar ik gebruik een andereDevke schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:14:
[...]
Heb je een linkje? Van de batterij zie ik alleen "not planned" op de API pagina. Iets anders kan ik niet vinden.
https://api-documentation.homewizard.com/
Kijk bij: API v2
[ Voor 3% gewijzigd door hanev001 op 09-01-2025 15:28 ]
En @hanev001 thnx. Mooi om te zien. De batterij gaat op v2 werken? Lees ik dat goed? Wat zou dat moeten betekenen met een v1 P1 meter API omdat v2 als Beta wordt aangegeven.gielz schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:19:
[...]
https://github.com/homewizard/api-documentation/pull/143
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ## Plug-in Battery (HWE-BAT) ### Parameters | Data | Type | Description | | ------------------- | ------ | ---------------------------------------- | | energy_import_kwh | Number | The energy usage meter reading in kWh. | | energy_export_kwh | Number | The energy feed-in meter reading in kWh. | | power_w | Number | The total active usage in watt. | | voltage_l1_v | Number | The active voltage in volt. | | current_a | Number | The active current in ampere. | | frequency_hz | Number | Line frequency in hertz. | | state_of_charge_pct | Number | The current state of charge in percent. | | cycles | Number | Number of battery cycles. |
Goed begin!
Dat is al er van uit gaand dat we in België en Nederland dezelfde batterij te hebben.elsinga schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:54:
Wellicht kan Homewizard een aparte BE wachtlijst instellen, voor de apart voor BE te produceren thuisaccu's. En zodra dat produceren kan beginnen, de productie weer netjes over BE en NL te verdelen. Dus niet ineens alle Belgen vooraan te alten aansluiten voor de Nederlanders, maar meer om en om. En als de NL vraag afneemt kunnen er meer Belgen eentje geleverd krijgen.
Ik hoop dat ik een slechte bron gelezen heb, maar daar stond vermeld dat een stopcontact omvormer maximaal 600W mag kunnen leveren. Helaas kan ik het op de Synergrid website niet terug vinden wat de exacte regels nu zijn.
Ik weet wel dat Synergrid voor de gewone PV omvormers geen softlimiet toelaat, dus als het echt 600W vermogen is en ze hanteren dezelfde regels als voor de andere omvormers, dan gaat HW niet dezelfde batterijen met een soft limit kunnen uitbrengen. En dan gaan we niet in april een batterij hebben voor de Belgen maar pas veel later.
Maar ik hoop dat ik verkeerd ben en dat we gewoon van 800W vermogen kunnen genieten in België en dezelfde batterij gaan hebben als onze Noorderburen. En ik snap helemaal dat HW geen pre-orders toelaat voordat die homologatie in orde is. Want anders schieten ze in eigen voet met gefrusteerde klanten uit België.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
Als ik op een zonnige dag in de loop van de dag de wasmachine en de vaatwasser aanzet lever ik nog steeds terug hoor…. Die kun je trouwens beter aanzetten tijdens de piek, direct verbruik heeft namelijk geen verliespizzapieter schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:03:
[...]
Waarom niet? Je gebruikt de opgeslagen stroom misschien ook al tussen de ochtendzon waarmee de accu volgeladen wordt en de piek later overdag. Je batterij kan vaker dan 1x per dag op- en ontladen worden, dat is het hele idee van een kleine batterij.
's Ochtends opgeladen, in loop van ochtend wasmachine en vaatwasser aan, bij piek weer volladen en 's avonds lekker opmaken met de airfryer en 's nachts standbyverbruik.
Ik denk dat je het beste het hele document doorleest. De P1-meter heeft ook al API v2 instructies in beta en men lijkt meer van plan te zijn voor de andere HW productenDevke schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:37:
[...]
En @hanev001 thnx. Mooi om te zien. De batterij gaat op v2 werken? Lees ik dat goed? Wat zou dat moeten betekenen met een v1 P1 meter API omdat v2 als Beta wordt aangegeven.
Als ik het goed heb begrepen wordt API v1 op termijn uitgefaseerd.
Dat dacht ik ook ergens gelezen te hebben. We gaan het mee maken. Kan me nu niet snel genoeg gaan 😜hanev001 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:45:
[...]
Ik denk dat je het beste het hele document doorleest. De P1-meter heeft ook al API v2 instructies in beta en men lijkt meer van plan te zijn voor de andere HW producten
Als ik het goed heb begrepen wordt API v1 op termijn uitgefaseerd.
Dat verschilt natuurlijk voor iedereen. Mijn PV-installatie piekt (zeer zelden) net iets boven de 3kW, dus als ik de vaatwasser en wasmachine (beide 2kW) niet goed om de beurt laat draaien (de vaatwasser heeft tussenpozen van tientallen minuten tussen de periodes van 2kW, waar het opwarmen van de wasmachine precies tussen past), dan zou de HW-batterij met 800W prima kunnen bijdragen.easywoods schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:41:
Als ik op een zonnige dag in de loop van de dag de wasmachine en de vaatwasser aanzet lever ik nog steeds terug hoor…. Die kun je trouwens beter aanzetten tijdens de piek, direct verbruik heeft namelijk geen verlies
Ik voorzie dat er steeds meer (Artificiële) Intelligentie gaat komen die zowel opwek als verbruik gaan voorspellen, en ervoor zorgen dat de batterij op de juiste momenten wordt opgeladen en ontladen, zodat je het maximaal aantal cycli per dag, maar ook de maximale efficiëntie (dus niet 'onnodig' <200W), én proberen zo veel mogelijk bij te dragen aan het ontlasten van het net.
[ Voor 3% gewijzigd door a2aan op 09-01-2025 16:03 ]
Eens, voor het net is het dus het beste om tijdens de piek je vaatwasser, wasmachine aan te zetten en je accu op te laden, je overschot in de ochtend terug te leveren en je verbruik in de avond en nacht te beperken door je accu. Bij een dynamisch contract is dat nog financieel gunstig.a2aan schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:02:
[...]
Dat verschilt natuurlijk voor iedereen. Mijn PV-installatie piekt (zeer zelden) net iets boven de 3kW, dus als ik de vaatwasser en wasmachine (beide 2kW) niet goed om de beurt laat draaien (de vaatwasser heeft tussenpozen van tientallen minuten tussen de periodes van 2kW, waar het opwarmen van de wasmachine precies tussen past), dan zou de HW-batterij met 800W prima kunnen bijdragen.
Ik voorzie dat er steeds meer (Artificiële) Intelligentie gaat komen die zowel opwek als verbruik gaan voorspellen, en ervoor zorgen dat de batterij op de juiste momenten wordt opgeladen en ontladen, zodat je het maximaal aantal cycli per dag, maar ook de maximale efficiëntie (dus niet 'onnodig' <200W), én proberen zo veel mogelijk bij te dragen aan het ontlasten van het net.
Met dynamische tarieven is er een vrij zuivere relatie tussen wat financieel gunstig is, en wat goed is voor het net. Alleen hebben de meeste mensen geen dynamisch contract (de populatie op Tweakers is waarschijnlijk niet echt representatief), en HW heeft nog geen ondersteuning voor optimalisatie o.b.v. dynamische tarieven (maar zegt het wel te overwegen voor de toekomst).easywoods schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:20:
Eens, voor het net is het dus het beste om tijdens de piek je vaatwasser, wasmachine aan te zetten en je accu op te laden, je overschot in de ochtend terug te leveren en je verbruik in de avond en nacht te beperken door je accu. Bij een dynamisch contract is dat nog financieel gunstig.
Met een vast/variabel contract met terugleverkosten (!) wi je volgens mij, in volgorde van prioriteit:
- Zoveel mogelijk van je PV-opwek direct verbruiken (want dat is altijd het goedkoopst/efficiëntst)
- Het PV-overschot dat je nog overhoudt wil je zo veel mogelijk in je batterij stoppen, voor later gebruik
- Het opladen/ontladen van je batterij met een zo optimaal mogelijk vermogen (maximale efficiëntie)
- Bijdragen aan het ontlasten van het net
Ik hoop dat er op termijn (Artificiële) Intelligentie komt om altijd de beste keuze te maken voor op- en ontladen.
Ah ja, je stelt bijdrage aan ontlasting van het net op de laatste plaats en we hadden het nou net over wat goed is voor de ontlasting van het net. 😉a2aan schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:05:
[...]
Met dynamische tarieven is er een vrij zuivere relatie tussen wat financieel gunstig is, en wat goed is voor het net. Alleen hebben de meeste mensen geen dynamisch contract (de populatie op Tweakers is waarschijnlijk niet echt representatief), en HW heeft nog geen ondersteuning voor optimalisatie o.b.v. dynamische tarieven (maar zegt het wel te overwegen voor de toekomst).
Met een vast/variabel contract met terugleverkosten (!) wi je volgens mij, in volgorde van prioriteit:Op een mooie zomerdag 's ochtends om 7:30 al beginnen om je batterij, die nog niet eens leeg is, bij te laden is dus niet zinvol (druist in tegen 3 en 4). Maar als je batterij wél leeg is, en er wisselend bewolkt weer voorspeld is, dan is het misschien weer wél een goed idee, om ervoor te zorgen dat er in ieder geval genoeg energie in de batterij zit om op de bewolkte momenten te kunnen ontladen.
- Zoveel mogelijk van je PV-opwek direct verbruiken (want dat is altijd het goedkoopst/efficiëntst)
- Het PV-overschot dat je nog overhoudt wil je zo veel mogelijk in je batterij stoppen, voor later gebruik
- Het opladen/ontladen van je batterij met een zo optimaal mogelijk vermogen (maximale efficiëntie)
- Bijdragen aan het ontlasten van het net
Ik hoop dat er op termijn (Artificiële) Intelligentie komt om altijd de beste keuze te maken voor op- en ontladen.
Die staat bij mij wat hoger en daarom heb ik wel een dynamisch contact.
En dan moet de voorspelling van het weer wel héél transparant zijn en voorspelbaar en zeker.
I.c.m. een batterij die 's ochtends mss wel leeg is na standby 's nachts en paar bakken koffie 's ochtends, laat ik hem graag mn batterij weer opladen. Anders lever ik díe stroom terug, terwijl ik hem mss in de loop vd ochtend alsnog moet kopen (net belasting).
Als de zon zoveel schijnt zal mijn airco ook wel draaien en zal de wasmachine ook wel een keer aangaan
De vaatwasser gaat aan volgens de slimme Siemens/HW programma's.
Maar goes, ieders situatie is anders en ik wil vooral maximaal niet terugleveren en zelf verbruiken en door deze batterij draag ik mijn steentje bij.
I.c.m. een batterij die 's ochtends mss wel leeg is na standby 's nachts en paar bakken koffie 's ochtends, laat ik hem graag mn batterij weer opladen. Anders lever ik díe stroom terug, terwijl ik hem mss in de loop vd ochtend alsnog moet kopen (net belasting).
Als de zon zoveel schijnt zal mijn airco ook wel draaien en zal de wasmachine ook wel een keer aangaan
De vaatwasser gaat aan volgens de slimme Siemens/HW programma's.
Maar goes, ieders situatie is anders en ik wil vooral maximaal niet terugleveren en zelf verbruiken en door deze batterij draag ik mijn steentje bij.
Het is onmogelijk om het weer 100% correct te voorspellen, dus het zal altijd een keer 'mis' gaan, maar als het goed is levert het alsnog 'winst' op als je consequent de voorspelling gebruikt bij het nemen van beslissingen.
Zelf kijk ik ook naar het weerbericht als ik de vaatwasser op de timer zet.
Zelf kijk ik ook naar het weerbericht als ik de vaatwasser op de timer zet.
Ik wil die beslissingen niet zelf hoeven nemen. Maar goed, ieder zn ritueeltjes.
Wat ik zeg is dat deze kleine batterij niet optimaal efficiënt gaat zijn als hij alleen gaat laden als de zon het hardste schijnt en daarvoor wil ik hem dus ook niet africhten
Wat ik zeg is dat deze kleine batterij niet optimaal efficiënt gaat zijn als hij alleen gaat laden als de zon het hardste schijnt en daarvoor wil ik hem dus ook niet africhten
En daarom zou het mooi zijn dit op zijn efficiënste vermogen te doen. Zo raak je minder omzettingsverlies kwijt m.a.w. gooien we minder stroom weg. Duurzaamheid.pizzapieter schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 23:35:
Ik wil die beslissingen niet zelf hoeven nemen. Maar goed, ieder zn ritueeltjes.
Jaaaaaaaaaa. 🎊🎊🎊🥳🥳🥳🥳
De mail, de mail waar we op zitten te wachten...........
De betaallink om te zorgen dat de batterij in bezit komt 🎊🎊🥳🤣🥳🥳
Is nog niet binnen hoor 😜. Sorry kon het niet laten. 😉😜
Je zou ook nog voor een Marstek of Zendure kunnen gaan. Helaas beide nog geen P1 aansturing. Maar ik verwacht toch wel deze week of volgende week meer informatie. En dan hopelijk snel de eerste echte ervaringen.Devke schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:49:
Jaaaaaaaaaa. 🎊🎊🎊🥳🥳🥳🥳
F5F5F5F5F5F5F5F5F5F5F5F5F5F5F5F5F5F5F5F5F5F5Devke schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:49:
Jaaaaaaaaaa. 🎊🎊🎊🥳🥳🥳🥳
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V115 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Marstek geen interesse in. Zendure dan eerder. Meer opties wel iets duurder totaal. Ik vertrouw erop dat HW ook komt met de gewenste opties 😜 offfff Zendure moet echt komen met een offer you can't refuse.gielz schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:04:
[...]
Je zou ook nog voor een Marstek of Zendure kunnen gaan. Helaas beide nog geen P1 aansturing. Maar ik verwacht toch wel deze week of volgende week meer informatie. En dan hopelijk snel de eerste echte ervaringen.
[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 13-01-2025 19:41 ]
Prijzen van zendure in NL zijn al behoorlijk gedaald. Je kunt nu een hyper 2000 in combinatie met een AB2000S (2 kWh) kopen voor 1200 euro en dan heb je heel veel mogelijkheden (zoals PV aansluiten, NOM, laden mer 1200 watt ac enz). En als je het met DHL Packstation regelt aan grens Duitsland ben je hier voor onder de 1000 euro klaar.Devke schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:41:
[...]
Marstek geen interesse in. Zendure dan eerder. Meer opties wel iets duurder totaal. Ik vertrouw erop dat HW ook komt met de gewenste opties 😜 offfff Zendure moet echt komen met een offer you can't refuse.
energienerds, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB
inclusief of ex BTW? Ik woon een half uurtje van de grens en ben aan het kijken geweest hoe de zaken geregeld zijn bij de OBI/Hornbach/Bauhaus en dergelijke. Je moet duidelijk aan kunnen tonen dat je recht hebt op de BTW/ MwSTt vrijstelling. Anders mag je mooi toch de MwSt aftikken.mrme12345 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:35:
[...]
Prijzen van zendure in NL zijn al behoorlijk gedaald. Je kunt nu een hyper 2000 in combinatie met een AB2000S (2 kWh) kopen voor 1200 euro en dan heb je heel veel mogelijkheden (zoals PV aansluiten, NOM, laden mer 1200 watt ac enz). En als je het met DHL Packstation regelt aan grens Duitsland ben je hier voor onder de 1000 euro klaar.
En dan nog zie ik ze nergens voor 'onder de 1000 euro'
De losse accu's zie ik rond 575 euro.
De omvormer/BMS zelf zit rond de 650-675 euro.
allemaal ex BTW, en natuurlijk het zelf afhalen, maar dat laatste is de lol zeg maar. genoeg gedaan met allerlei releases die in Duitsland ruimer te verkrijgen waren zoals de Iphone e.d.
ergens rond de 1200 euro, maar dat is ex btw.
[ Voor 14% gewijzigd door (RSH) op 14-01-2025 08:51 ]
Even zoeken op idealo.de en/of ebay.de en dan zie je aantal aanbieders onder de 1000 euro en dan combineren met DHL packstation (zie forum groep op tweakers). Ook op mydealz.de komen regelmatig aanbiedingen voor zendure voor. Maar wel off topic. Dus laten we het hierbij houden en verder gaan over homewizard.(RSH) schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:48:
[...]
En dan nog zie ik ze nergens voor 'onder de 1000 euro'
[ Voor 9% gewijzigd door mrme12345 op 14-01-2025 09:21 ]
energienerds, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB
Ik betaal zelf liever iets meer voor goede Nederlandse support en garantie dan een buitenlands product met -in mijn ervaring- erg slechte support (heel lang moeten wachten voor een reactie op mail, support tel. nummers die niet werken etc).
Ik wacht op smart op het mailtje van HW dat ik de thuisaccu kan betalen en kan laten leveren. Wel ben ik benieuwd wat de levertijd is na betalen.
Ik wacht op smart op het mailtje van HW dat ik de thuisaccu kan betalen en kan laten leveren. Wel ben ik benieuwd wat de levertijd is na betalen.
Dit is af te leiden uit de update die je als het goed is van HomeWizard hebt ontvangen:Pilovali schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:41:
Ongeveer 5 tot 10 werkdagen voor de levering van jouw thuisbatterij ontvang je een e-mail met een betaallink voor het resterende bedrag.
Dan was me dat eventjes ontschoten. Ik dacht dat het andersom wasTeleluvr schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:52:
[...]
Dit is af te leiden uit de update die je als het goed is van HomeWizard hebt ontvangen:
[...]
Ik las ergens eind jan begin feb. Ben reuze benieuwd.
Ben benieuwd, heb in november al betaald. Er begint zo af en toe ook weer een klein beetje export plaats te vinden. Dus hij komt dan mooi op tijd.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Mag ik weten waarom de marstek geen optie is voor u?Devke schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:41:
[...]
Marstek geen interesse in. Zendure dan eerder. Meer opties wel iets duurder totaal. Ik vertrouw erop dat HW ook komt met de gewenste opties 😜 offfff Zendure moet echt komen met een offer you can't refuse.
De 5Kw kost niet zo heel veel meer dan de batterij van homewizard.
Binnenkort zou de marstek ook moeten werken via de P1 meter van HW.
Ik heb nog even de tijd om te beslissen want in BE mogen dergelijke batterijen maar vanaf half april.
Ik wil hem kunnen aansturen met HA. Geen geklooi met CT klemmen. Daarnaast ik heb al veel spullen van HW. Reputatie speelt ook mee. Heb meer vertrouwen in HW.toxictooms schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:18:
[...]
Mag ik weten waarom de marstek geen optie is voor u?
De 5Kw kost niet zo heel veel meer dan de batterij van homewizard.
Binnenkort zou de marstek ook moeten werken via de P1 meter van HW.
Ik heb nog even de tijd om te beslissen want in BE mogen dergelijke batterijen maar vanaf half april.
ok, bedankt voor de info.Devke schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:34:
[...]
Ik wil hem kunnen aansturen met HA. Geen geklooi met CT klemmen. Daarnaast ik heb al veel spullen van HW. Reputatie speelt ook mee. Heb meer vertrouwen in HW.
Binnenkort zou het ok moeten lukken via de P1 meter in plaats van met CT klemmen.
Ik twijfel nog...
Is gewoon Chinees, net als Marstek en veels te duur en herrie. Je betaalt extra voor naam HWDevke schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:34:
[...]
Ik wil hem kunnen aansturen met HA. Geen geklooi met CT klemmen. Daarnaast ik heb al veel spullen van HW. Reputatie speelt ook mee. Heb meer vertrouwen in HW.
All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1
Ik zal het mededelen aan onze medewerkers die hier al jaren aan werken dat ze chinezen zijnyingli405 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:43:
[...]
Is gewoon Chinees, net als Marstek en veels te duur en herrie. Je betaalt extra voor naam HW
Je hebt er al 1 in huis ter review? Herrie? Waar basseer je dit op? Alle gegevens zijn bij mij bekend. Kun je dit onderbouwen?yingli405 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:43:
[...]
Is gewoon Chinees, net als Marstek en veels te duur en herrie. Je betaalt extra voor naam HW
[ Voor 16% gewijzigd door Devke op 14-01-2025 18:52 ]
De HW batterij kun je ook (nog) niet aansturen met HA hoor. Wel het e.a. uitlezen. Is pas gedeeld hier.toxictooms schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:37:
[...]
ok, bedankt voor de info.
Binnenkort zou het ok moeten lukken via de P1 meter in plaats van met CT klemmen.
Ik twijfel nog...
Komaan HW waarin verschilt jullie batterij met bv die van Marstek?HomeWizard_NL schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:45:
[...]
Ik zal het mededelen aan onze medewerkers die hier al jaren aan werken dat ze chinezen zijn
Devke in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kW plug en play thuisaccu"Devke schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:49:
[...]
Je hebt er al 1 in huis ter review? Herrie? Waar basseer je dit op? Alle gegevens zijn bij mij bekend. Kun je dit onderbouwen?
All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1
Devke in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kW plug en play thuisaccu" wees transparant en zet deze ook in Q&AHomeWizard_NL schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:45:
[...]
Ik zal het mededelen aan onze medewerkers die hier al jaren aan werken dat ze chinezen zijn
[ Voor 6% gewijzigd door yingli405 op 14-01-2025 19:02 ]
Nou, ik heb voor mijn boiler CT klemmen. Het principe werkt echt meer dan prima, maar je moet wel "de meterkast in" en een meter plaatsen. Behalve de CT klem (1 per fase) moet je ook een DIN module hebben die de spanning over die fase meet want anders weet je niet hoeveel Watt er door de leiding gaat. De ringkern meet alleen de stroom.toxictooms schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:37:
[...]
ok, bedankt voor de info.
Ik twijfel nog...
Dus je hebt als eerste een monteur nodig, tenzij je zelf bekend bent met meterkasten. Daarnaast moet je maar net ruimte op je rail hebben voor die DIN module en plek in de kast voor die klemmen. En die zijn in kleine maten (10mm, 13mm) maar ook units van 25mm. Zeker met 3 fases wordt dat een probleem.
Dus wat betreft dit soort oplossingen is de HW dongle te prefereren boven CT klemmen.
Dit is de mijne :
/f/image/aCvr5VIybwq3UvG0t81o2JOn.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door asing op 14-01-2025 19:04 ]
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Gevoelige oortjes? Die van mij komt op zolder. 40 dB ga ik niet horen hoor. Sessy maakt meer geluid en worden met bosjes tegelijk verkocht.yingli405 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:00:
[...]
Devke in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kW plug en play thuisaccu" wees transparant en zet deze ook in Q&A
[ Voor 8% gewijzigd door Devke op 14-01-2025 19:09 ]
Ik ken in Noordwijk alleen maar goede Chinezen!HomeWizard_NL schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:45:
[...]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JGbicGjm2TOOANOa4N88MB6q.jpg?f=user_large)
Onze batterij is ontworpen en ontwikkeld in Nederland, zowel op hardware- als softwaregebied. We werken hier inmiddels al vier jaar aan. Hoewel de assemblage niet in Nederland plaatsvindt, beschouwen wij onze batterij als een Nederlands product. Het ontwerp, hardware, software en alle updates worden hier ontwikkeld, inclusief de cloud-infrastructuur en de app.toxictooms schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:56:
[...]
Komaan HW waarin verschilt jullie batterij met bv die van Marstek?
Zoals bij vrijwel alle elektronica zijn veel componenten afkomstig uit China, maar de vraag wat precies een “Chinees product” is, blijft subjectief. Wij zien onze batterij als een Nederlands product omdat de huidige en toekomstige ontwikkeling in nederland plaats vindt.
We hebben eigen hardware, embedded, app, web, cloud, devops en product teams die alles ontwikkelen. Oh! En we hebben nog vacatures voor leuke enthousiaste mensen
[ Voor 49% gewijzigd door HomeWizard_NL op 14-01-2025 19:33 ]
@HomeWizard_NL is het de bedoeling dat de hele November batch in 1 x de betaallink krijgt en ook gelijke uitlevering of hebben jullie zoveel batterijen verkocht in die batch dat dit ook meer gespreid gaat? De 1 krijgt hem bv op maandag de laaste op vrijdag. Als ik te ongeduldig ben (wat ook wel te rechtvaardigen is vanaf medio vorig jaar 😜) dan wacht ik rustig de mail af.
Dit topic is gesloten.