All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1
Je hebt dus ook geen koelkast en vriezer in huis?yingli405 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:18:
[...]
Jij mss niet, maar bij de ontwikkeling van een product houd je daar rekening mee!
Jazeker! een hele goede en die draaien niet continue!Devke schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:19:
[...]
Je hebt dus ook geen koelkast en vriezer in huis?
All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1
Dit zal gespreid zijn. Een gedeelte van de eerste batch zal als eerste een betaallink krijgen. Als je dan snel bent krijg je hem wel het snelst, een dag later zal het volgende gedeelte uit de batch een betaallink krijgen. Enz. Voornamelijk om ook de druk op onze logistiek en support te verdelen.Devke schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:17:
[...]
@HomeWizard_NL is het de bedoeling dat de hele November batch in 1 x de betaallink krijgt en ook gelijke uitlevering of hebben jullie zoveel batterijen verkocht in die batch dat dit ook meer gespreid gaat? De 1 krijgt hem bv op maandag de laaste op vrijdag. Als ik te ongeduldig ben (wat ook wel te rechtvaardigen is vanaf medio vorig jaar 😜) dan wacht ik rustig de mail af.
Er is wel wat voor te zeggen natuurlijk.Devke schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:19:
[...]
Je hebt dus ook geen koelkast en vriezer in huis?
Bij sessy zijn er ook wel wat verhalen over het geluid te vinden en de al dan niet ergenis daar aan.
Zo heb ik voor pv alleen omvormers met passieve koeling, maar dat is dan ook omdat die wat geluid betreft niet op de meest handige plek hangen.
Voor wat betreft bekabeling en ruimte kwam dat wel het beste uit.
Had ik de HW accu door gezet dan had die prima ergens kunnen staan waar je geen "last" van een ventilator hebt.
Ik had andere redenen om voor de marstek te kiezen maar er zitten momenteel wel wat frustraties aan die keuze vast
Als de hw accu net als de rest van hun gadgets presteerd dan zit het wel goed denk ik.
Service is ook top, heb al eens een defecte kwh meter gehad en die werd na een paar verschillende dingen proberen snel vervangen door een nieuwe.
Ik ben wat dat betreft zeer tevreden over Homewizard.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ik sluit me aan bij je. Homewizard levert goed spul en wat je zegt de service is er prima. Heb zelf ook al eens een kapotte energy socket gehad en die werd zonder gezeur gewoon vervangen.Ronald.42 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:29:
[...]
Er is wel wat voor te zeggen natuurlijk.
Bij sessy zijn er ook wel wat verhalen over het geluid te vinden en de al dan niet ergenis daar aan.
Zo heb ik voor pv alleen omvormers met passieve koeling, maar dat is dan ook omdat die wat geluid betreft niet op de meest handige plek hangen.
Voor wat betreft bekabeling en ruimte kwam dat wel het beste uit.
Had ik de HW accu door gezet dan had die prima ergens kunnen staan waar je geen "last" van een ventilator hebt.
Ik had andere redenen om voor de marstek te kiezen maar er zitten momenteel wel wat frustraties aan die keuze vast![]()
Als de hw accu net als de rest van hun gadgets presteerd dan zit het wel goed denk ik.
Service is ook top, heb al eens een defecte kwh meter gehad en die werd na een paar verschillende dingen proberen snel vervangen door een nieuwe.
Ik ben wat dat betreft zeer tevreden over Homewizard.
Ik heb er ook vertrouwen in dat ze een prima product neer gaan zetten. Als je kijkt naar de eenvoud van hun productenlijn en het aansluiten dan zal de batterij naar verwachting ook binnen no time draaien.
Hij komt hier op zolder te staan. Daar staat ook al een vriezer. Als ik op zolder bezig ben dan hoor ik de vriezer al niet eens. Slapen doen we daar niet. Ik verwacht dus 0 geluid. Omvormer hier van de panelen is zonder ventilator. We hadden er voor jaren terug 1 met. Die hoorde je wel 1 verdieping lager. Die maakte meer dan 40 dB geluid. Dan lag het er ook nog aan op welk vermogen de omvormer moest draaien.
De batterij moet zijn laadmoment hebben overdag als de zon schijnt. In de avond / nacht is het verbruik hier max 200 Watt. Dat is op 25% van zn kunnen. Als ik de vriezer al niet hoor dan ga ik deze ook niet horen. Dr zitten meterssssss tussen voordat hij in de leef/slaapomgeving komt. Zal de ervaringen gaan delen straks.
Deze vraag is in dit topic al een paar keer gevraagt.
Wat gebeurt er met het stof wat zich via de ventilator voor en in de koelribben verzameld.?
Ik ben benieuwd of er een kap op zit zodat dit eens in de bijvoorbeeld 2 jaar gecontroleerd kan worden en schoon te blazen indien nodig.
En niet komen met dat waait er wel door.
Het stof plakt ook op de ventilator.
In ieder geval mijn jaren ervaring met geforceerde koeling.
Dan heb ik het voornamelijk over voedingen.
[ Voor 23% gewijzigd door peterbier op 14-01-2025 20:02 ]
We verwachten dat dit in normale omstandigheden niet nodig gaat zijn voor de reguliere werking. Maar je kan de bovenkap eraf halen en de ventilatoren uitzuigen zonder dat je makkelijk in aanraking komt met spanning.peterbier schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:53:
@HomeWizard_NL
Deze vraag is in dit topic al een paar keer gevraagt.
Wat gebeurt er met het stof wat zich via de ventilator voor en in de koelribben verzameld.?
Ik ben benieuwd of er een kap op zit zodat dit eens in de bijvoorbeeld 2 jaar gecontroleerd kan worden en schoon te blazen indien nodig.
En niet komen met dat waait er wel door.
Het stof plakt ook op de ventilator.
In ieder geval mijn jaren ervaring met geforceerde koeling.
Dan heb ik het voornamelijk over voedingen.
Bedankt voor je antwoord en deze is duidelijk.HomeWizard_NL schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:14:
[...]
We verwachten dat dit in normale omstandigheden niet nodig gaat zijn voor de reguliere werking. Maar je kan de bovenkap eraf halen en de ventilatoren uitzuigen zonder dat je makkelijk in aanraking komt met spanning.
Mooi dat dit toegankelijk is.
Ik hoop dan ook snel dat mijn November Batterij snel leverbaar komt.
Mijn paneeltjes drukken nu al af en toe terug door de slimme meter.
Laat de ☀️ en 🔋maar komen.😀
https://www.home-assistant.io/integrations/homewizard/
Voor nu zie ik hem er nog niet tussen staan.
EDIT:
Ik zie net dat de dev er druk mee bezig is: https://github.com/home-assistant/core/pull/135418
[ Voor 25% gewijzigd door Pilovali op 14-01-2025 21:57 ]
JaPilovali schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:55:
Komt de thuisaccu ook in de HA intergration van HW?
https://www.home-assistant.io/integrations/homewizard/
Voor nu zie ik hem er nog niet tussen staan.
EDIT:
Ik zie net dat de dev er druk mee bezig is: https://github.com/home-assistant/core/pull/135418
Geen waarde oordeel, maar heb je vandaag echt 15 m3 gas verbruikt? Klopt dat wel? Kan natuurlijk zijn dat je een grote slecht geïsoleerde woning op de vlakte hebt natuurlijk, maar dan nog. Lijkt me zo veel.
Heb zelf geen gas, dus ook geen idee van verbruik en prijzen meer. Vandaar m'n vraag.
Leuke naam trouwens voor een keukenboiler 😁
[ Voor 14% gewijzigd door Doggieman op 14-01-2025 23:34 ]
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Kan je nagaan, ik had 5.2kWh nodig voor de warmtepomp (lucht/lucht) en 1.5m3 gas. Isolatiewaarde is gelijk aan 1980. Gewoon een normaal hoekhuisDoggieman schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 23:29:
@peterbier
Geen waarde oordeel, maar heb je vandaag echt 15 m3 gas verbruikt? Klopt dat wel? Kan natuurlijk zijn dat je een grote slecht geïsoleerde woning op de vlakte hebt natuurlijk, maar dan nog. Lijkt me zo veel.
Heb zelf geen gas, dus ook geen idee van verbruik en prijzen meer. Vandaar m'n vraag.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
De reden dat de max dB enkel in de specificaties staat (en niet bij de faq), is omdat dit niet onder normale omstandigheden gebeurd maar enkel bij oververhitting. Bijvoorbeeld door blokkeren van de ventilatie, of dicht bij een verwarmingsbron. Niet bij normaal gebruik. In kamertemperatuur komt de batterij niet hoger dan nominaal 32dB. Daarom staat deze ook zo vermeld in de faq.
[ Voor 16% gewijzigd door HomeWizard_NL op 15-01-2025 07:05 ]
Gaan de 2024-betalers ook naar voren op de lijst?HomeWizard_NL schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:26:
[...]
Dit zal gespreid zijn. Een gedeelte van de eerste batch zal als eerste een betaallink krijgen. Als je dan snel bent krijg je hem wel het snelst, een dag later zal het volgende gedeelte uit de batch een betaallink krijgen. Enz. Voornamelijk om ook de druk op onze logistiek en support te verdelen.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Ik verwacht van niet. Het gaat om basis van reservering.ArthurMorgan schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:20:
[...]
Gaan de 2024-betalers ook naar voren op de lijst?
Wanneer heb je gereserveerd? Ik heb om di 25-6-2024 10:16 een bevestiging gekregen van mijn reservering.
1 om 10:09 en nog 1 extra om 11:10
Daar tussen zitten 277 orders (als de ordernummers gewoon oplopen)
Ik ben benieuwd!
@HomeWizard_NL Uiteraard is dit in eigenbelang, maar zouden deze 2 orders samengevoegd worden tot 1 levering? scheelt weer transport
Niet dat het mij uitmaakt, tot medio Februari weinig teruglevering door de l/l verwarming.
@HomeWizard_NL de batterij werkt met api v2 al mijn overige meters met v1. Hoe gaat dit dan werken in HA? Draait dit gewoon naast elkaar?
6320wp | Zendure 2400 AC | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Als ik naar mijn verschillende HW-orders kijk, dan lijken de nummers inderdaad op te lopen (eerste twee cijfers zijn het jaar, daarna een getal dat ook over de jaargrens oploopt), maar dat geldt dan dus wel voor álle orders, en niet alleen de batterijen.(RSH) schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:55:
Ik heb er 2 besteld:
Huis is goed geïsoleerd maar heel groot.Doggieman schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 23:29:
@peterbier
Eigenlijk 2 grote huizen en helemaal onderkelderd.
Hangen 3 cv ketels een 51Kw en 42Kw die van het zwembad wat ook in de kelder aanwezig is is uit.
Ik heb het hele zwembad uit gezet.
Anders was het gasverbruik nog 5x hoger geweest.
Kuiken Boiler moet keuken Boiler zijn.
En ik vindt de naam door mijn spelfout wel leuk.
Kan wel eens een hele strakke mooie ingebruik name worden 😜.
:strip_exif()/f/image/EjkVwgkN0zIZG2IWMoBirp03.jpg?f=fotoalbum_large)
Changelog ergens beschikbaar?
[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 15-01-2025 16:53 ]
Duidelijk verhaal. En bedankt dat je het toe wilde lichten. Ja....dat verklaart dan zo'n gasverbruik wel! 👍peterbier schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:39:
[...]
Huis is goed geïsoleerd maar heel groot.
Eigenlijk 2 grote huizen en helemaal onderkelderd.
Hangen 3 cv ketels een 51Kw en 42Kw die van het zwembad wat ook in de kelder aanwezig is is uit.
Ik heb het hele zwembad uit gezet.
Anders was het gasverbruik nog 5x hoger geweest.
Kuiken Boiler moet keuken Boiler zijn.
En ik vindt de naam door mijn spelfout wel leuk.
Toch wel blij dat ik zelf geen gas meer heb dan. En tevens iets kleiner woon 😁. Moet er niet aandenken dat ik alleen al aan gas op zo'n dag een euro of 18 kwijt zou zijn.
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Samenvoegen met de bestelling van 11u?(RSH) schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:55:
Ik heb er 2 besteld:
Ik ben benieuwd!
@HomeWizard_NL Uiteraard is dit in eigenbelang, maar zouden deze 1 orders samengevoegd worden tot 1 levering? scheelt weer transport
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Ik heb geen idee wat je daarmee bedoeld
@HomeWizard_NL Bij de setup van de batterij word gevraagd of er meer apparaten zijn die stroom terugleveren, waaronder thuisbatterijen (van een ander merk), wat betekend dit indien ik later een extra thuisbatterij van een ander merk in gebruik zou nemen? moet ik dan de setup opnieuw doen?
m.a.w. wat doet deze keuze / instelling? of is dit wat concurenten bedoelen met "compatible met de homewizard P1 meter" ?
ja api v1 en api v2 werkt gewoon naast elkaar in Home Assistant.a2aan schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:14:
[...]
Als ik naar mijn verschillende HW-orders kijk, dan lijken de nummers inderdaad op te lopen (eerste twee cijfers zijn het jaar, daarna een getal dat ook over de jaargrens oploopt), maar dat geldt dan dus wel voor álle orders, en niet alleen de batterijen.
Huidig niet, als het makkelijk en eerlijk te regelen is dan mogelijk wel mogelijk tegen de tijd van jouw levering.(RSH) schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:55:
Ik heb er 2 besteld:
Ik ben benieuwd!
@HomeWizard_NL Uiteraard is dit in eigenbelang, maar zouden deze 2 orders samengevoegd worden tot 1 levering? scheelt weer transport
Het is belangrijk dat er niet meerdere apparaten op dezelfde groep tegelijk terugleveren zonder dat deze met elkaar kunnen communiceren voor veiligheid. Onze batterijen snappen dit van elkaar, maar zodra je merken gaat mixen werkt dit niet op dezelfde groep.(RSH) schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:18:
[...]
Ik heb geen idee wat je daarmee bedoeld![]()
@HomeWizard_NL Bij de setup van de batterij word gevraagd of er meer apparaten zijn die stroom terugleveren, waaronder thuisbatterijen (van een ander merk), wat betekend dit indien ik later een extra thuisbatterij van een ander merk in gebruik zou nemen? moet ik dan de setup opnieuw doen?
m.a.w. wat doet deze keuze / instelling? of is dit wat concurenten bedoelen met "compatible met de homewizard P1 meter" ?
En als je 2 merken systemen door elkaar gebruikt die proberen 0 op de meter te doen en niet communiceren heb je een grote kans op ongewenst gedrag, ze kunnen namelijk tegen elkaar in gaan sturen als ze tegelijkertijd aan staan.
Ruim 2 maanden later dan gepland... pfffDevke schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:53:
Kijk en dit is nu wat @HomeWizard_NL aan reputatie heeft. De batterij is nog niet uit en er zijn in de app al flinke verbeteringen uitgevoerd!
Kan wel eens een hele strakke mooie ingebruik name worden 😜.
[Afbeelding]
Changelog ergens beschikbaar?
In de winter als er toch niets te laden is, zou er niet te zwaar aan tillen.yingli405 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 17:54:
Ruim 2 maanden later dan gepland... pfff
Over een paar weken weten we of het goed werkt, dan is die vertraging zo vergeten. Belangrijker is dat ze vanaf maart-april goed verkrijgbaar zijn.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
'k Wil hiermee zeggen dat HW plenty time heeft om de bugs op te lossen.hoevenpe schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:08:
[...]
In de winter als er toch niets te laden is, zou er niet te zwaar aan tillen.
Over een paar weken weten we of het goed werkt, dan is die vertraging zo vergeten. Belangrijker is dat ze vanaf maart-april goed verkrijgbaar zijn.
We voelen je frustratie. Software- en productontwikkeling kunnen complexe en langdurige trajecten zijn, dat moet je niet onderschatten. Helemaal als het een nieuw product is voor een bedrijf, is het je 25e variant van een accu dan gaat dat makkelijker dan de eerste. Je hebt heel veel afhankelijkheden van nieuwe onderdelen, wet- en regelgeving, keuringen, andere producenten, extra supplychains, proof of concepts, demoversies, tests in het veld, maar ook een leertraject voor de ontwikkelaars, medewerkers, etc. Daar gaat gewoon veel tijd overheen.yingli405 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:13:
[...]
'k Wil hiermee zeggen dat HW plenty time heeft om de bugs op te lossen.
En ga er maar vanuit dat de early adopters er ook nog bugs uit gaan vissen, zo werkt het leven.
Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Aanrader!Prisma16 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:11:
[...]
Ik ken in Noordwijk alleen maar goede Chinezen!![]()
[Afbeelding]
De batterij werkt niet met zonnetaken of timers. De huidige modus is zo effectief mogelijk laden en ontladen om de hoofdaansluiting bij de nul te krijgen.Devke schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 17:28:
Kan het niet vinden maar is de batterij straks ook aan te sturen met de bekende zonnetaak in de app? Bv boven 800 watt terugleveren is starten met laden. @HomeWizard_NL
Dat is heel jammer.HomeWizard_NL schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:01:
[...]
De batterij werkt niet met zonnetaken of timers. De huisige modus is zo effectief mogelijk laden en ontladen om de hoofdaansluiting bij de nul te krijgen.
Ik wou met een taak de batterij gaan gebruiken om de hoge net spanning (253v) te dempen.
Zodat mijn micros niet af schakelen.
Dan zal ik dit kunnen via wifi de batterij op een tijd op de wifi zetten via mijn controller.
Maar ik had liever een taak gezien wat ik in zal in kunnen stellen.
Buitengebied = hoge netspanning hier helaas.
Duidelijk. Ik hoop dat er later ook wat meer "te spelen" valt met het vermogen. Laden/ontladen op meest efficiente punt om de verliezen zo ver mogelijk terug te dringen. Het is even zoeken wat efficiënter is denk ik. Zolang mogelijk NOM of de efficienste momenten voor de omvormer te kiezen. Gek gedacht?HomeWizard_NL schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:01:
[...]
De batterij werkt niet met zonnetaken of timers. De huisige modus is zo effectief mogelijk laden en ontladen om de hoofdaansluiting bij de nul te krijgen.
We verwachten in 2025 nog een functie die hierbij gaat helpen.peterbier schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:18:
[...]
Dat is heel jammer.
Ik wou met een taak de batterij gaan gebruiken om de hoge net spanning (253v) te dempen.
Dan zal ik dit kunnen via wifi de batterij op een tijd op de wifi zetten via mijn controller.
Nee, ik hoop ook dat dit in de (nabije) toekomst mogelijk wordt. Onder bepaalde, vooraf te bedenken, voorwaarden, is het gunstig(er) om het laden of ontladen te 'pauzeren'. Als er op een zomerochtend nog 25% SoC is, dan heeft het weinig waarde om de eerste zonnestralen in de batterij te stoppen. Kan je beter wachten tot het overschot >200W (of zelfs >400W) is, lijkt me, omdat je dan minder verlies hebt. Die batterij komt op zulke dagen toch wel vol.Devke schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:21:
Duidelijk. Ik hoop dat er later ook wat meer "te spelen" valt met het vermogen. Laden/ontladen op meest efficiente punt om de verliezen zo ver mogelijk terug te dringen. Het is even zoeken wat efficiënter is denk ik. Zolang mogelijk NOM of de efficienste momenten voor de omvormer te kiezen. Gek gedacht?
En in de vroege lente lente/late herfst wil je liever niet meteen als de zon wegzakt beginnen met ontladen, maar wachten tot het tekort >200W is, want de batterij raakt 's nachts toch wel leeg.
Aan de andere kant: in het grote geheel is dit misschien toch een beetje geneuzel in de marge...
Edit: oh, en als, bij wijze van spreken, de verliezen bij 600W het kleinst zijn, dan kan het lonen om bijvoorbeeld het opladen daartoe te begrenzen, op dagen dat je zeker weet dat er >6 uur volle zo'n gaat zijn. Maar daar heb je dan wel weer een weersverwachting voor nodig. Ik vermoed echter dat de verliezen tussen 400W en 800W elkaar niet al te veel ontlopen. Vooral <150W zal dat gaan spelen, maar iin de zomer is dat nou eenmaal het (enige) netto verbruik, en in alle andere gevallen zal er nooit écht langdurig <150W door de batterij heen lopen.
[ Voor 19% gewijzigd door a2aan op 15-01-2025 20:40 ]
Ik had hier ook last van vanmiddag!Vale Ouwe schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:50:
Ik krijg wat vreemde registraties.
Iemand een idee waar er iets mis ging?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het is niet dat we hier een linear oplopende verbruiker hebben.
P1 meter lijkt gestopt op 15.00h.
Onder de 150 watt ga ik wel redden in de nacht. Varieert van 90-150 watt.a2aan schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:33:
[...]
Nee, ik hoop ook dat dit in de (nabije) toekomst mogelijk wordt. Onder bepaalde, vooraf te bedenken, voorwaarden, is het gunstig(er) om het laden of ontladen te 'pauzeren'. Als er op een zomerochtend nog 25% SoC is, dan heeft het weinig waarde om de eerste zonnestralen in de batterij te stoppen. Kan je beter wachten tot het overschot >200W (of zelfs >400W) is, lijkt me, omdat je dan minder verlies hebt. Die batterij komt op zulke dagen toch wel vol.
En in de vroege lente lente/late herfst wil je liever niet meteen als de zon wegzakt beginnen met ontladen, maar wachten tot het tekort >200W is, want de batterij raakt 's nachts toch wel leeg.
Aan de andere kant: in het grote geheel is dit misschien toch een beetje geneuzel in de marge...
Edit: oh, en als, bij wijze van spreken, de verliezen bij 600W het kleinst zijn, dan kan het lonen om bijvoorbeeld het opladen daartoe te begrenzen, op dagen dat je zeker weet dat er >6 uur volle zo'n gaat zijn. Maar daar heb je dan wel weer een weersverwachting voor nodig. Ik vermoed echter dat de verliezen tussen 400W en 800W elkaar niet al te veel ontlopen. Vooral <150W zal dat gaan spelen, maar iin de zomer is dat nou eenmaal het (enige) netto verbruik, en in alle andere gevallen zal er nooit écht langdurig <150W door de batterij heen lopen.
Ik ook. Op hoofdpagina staat t goed, maar als ik de tabel aanklik, wordt ie crazy
:strip_exif()/f/image/C5xTNvpitTeKdCflPoH8KncR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DKISjK8xjX4LMUgFFvQAblCB.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 72% gewijzigd door pizzapieter op 15-01-2025 21:34 ]
Hier heb ik hetzelfde, gaat dus iets bij HW op de servers iets niet helemaal goed 😊pizzapieter schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:30:
[...]
Ik ook. Op hoofdpagina staat t goed, maar als ik de tabel aanklik, wordt ie crazy
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb een keer een test gedaan door de Tesla (11kW) aan te slingeren en te zien wat dat doet met de netspanning.peterbier schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:18:
[...]
Dat is heel jammer.
Ja nee niets dus hé? De vermogens die op het net worden gezet waardoor het naar 253V gaat zijn zo bizar dat je dat niet met een HW accu kan recht breien.
/f/image/MaqS7uzyBTgZ6tSUecrJdQkH.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/eM6VaIMsZuaYWphBYJzf7oBD.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/5Dik0X4EfH181sgbOx1DWXJe.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Wh6OtN9lJ7Ff8E4hrodcAKGj.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 46% gewijzigd door asing op 15-01-2025 23:26 ]
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Natuurlijk kun je met al deze maatregelen een paar kWh verlies besparen in een jaar, Wil je echt verbeteringen maken leg er dan 1 paneel bij op het dat dan maak je al die verliezen meer dan goed en houd je nog over ook.a2aan schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:33:
[...]
Verlies bij ontladen vind ik belangrijker.
Ik zie verlies gewoon als verlies, en zou beide even belangrijk vinden.alwind schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 23:37:
Het verlies bij het laden is toch niet interessant. Zeker als salderen er af is.
Kun je mijn uitleggen waarom jij dat anders ziet?
met een deh batterij zit ik nu op 3% ontlaadverlies. Zal hw vergelijkbaar of beter doen. Bulk vd roundtrip verliezen zit dus op laden. Ontladen optimaliseren heeft dus weinig zin.alwind schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 23:37:
Het verlies bij het laden is toch niet interessant. Zeker als salderen er af is.
Dat het bij jou geen invloed heeft betekend niet dat het bij een ander zo is.asing schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 23:22:
[...]
Ik heb een keer een test gedaan door de Tesla (11kW) aan te slingeren en te zien wat dat doet met de netspanning.
Ja nee niets dus hé? De vermogens die op het net worden gezet waardoor het naar 253V gaat zijn zo bizar dat je dat niet met een HW accu kan recht breien.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik meet alles met een fluke en als ik een zwaar gebruiker aan zet bijvoorbeeld inductie of 2 ovens meet ik echt een lagere netspanning.
Het grootste probleem over de hoge netspanning is ook aangepast door Enexis.
De straat trafo is hier 10 volt per fase naar beneden gezet.
Dat de netspanning hier hoog is is het nadeel van buitenaf wonen.
Overens heb ik 5g6 kabel naar de micros.
En dat niet om het vermogen maar spanning verlies zo minimaal mogelijk te hebben.
Ps ik heb geen Tesla maar een Audi q7 e-tron.
Bijladen via wcd eigenlijk niet gedaan lekker op diesel rijden.
De remkracht wat in de accu komt gebruik ik voor in het dorp op ev rijden en natuurlijk ook voor interieur verwarming/koeling.
Ik zou dan ook nooit een Tesla willen rijden maar dat heeft een andere rede. (Musk Trump)
En daarom is juist de thuisbatterij de oplossing bij een hoge PV opwek.Simpel360 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 01:34:
@asing @peterbier jullie beide hebben gelijk.
Voordat de buren PV in de straat hadden kon ik de netspanning in huis wat drukken met wat belasting (<1000 Watt), gemeten via de P1 op de meter. De kabellengte tot de trafo is een andere bepalende factor.
Je creëert door het terug drukken door de slimme meter hoge netspanning de thuisbatterij is de oplossing voor dit probleem.
Dan is een HomeWizard batterij misschien niet voldoende maar 2 stuks is al 1600watt.
Dan is HomeWizard kleinschalig maar met grotere systemen gaat het echt zo. (Zonneparken gekoppeld aan batterijen opslag bijvoorbeeld)
Ik denk dat het wat verder rijkt. Efficiency is de 1e stap. Dus laden / ontladen tegen zo min mogelijk verlies. Ik kan me voorstellen dat dit niet ligt bij 100 Watt laden. Zal dichter bij de 800 Watt liggen (aanname). Er is een 2e bijkomstig voordeel. Het net. De zonnepanelen beginnen op een later moment van de dag leuk terug te duwen. Dat was o.a. het probleem van ons net toch? Teveel stroom op die momenten. Als we dan laden pakken we 2 dingen aan dus. Efficient en net helpend. Het zou een 1e gedachte kunnen zijn. Ik snap dat een dag waar de zon dan zorgt voor 4 uur minimale opwek van 800 Watt dan nodig is. 2 vliegen in 1 klap mijn inziens.Peterhardenberg schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 23:26:
[...]
Natuurlijk kun je met al deze maatregelen een paar kWh verlies besparen in een jaar, Wil je echt verbeteringen maken leg er dan 1 paneel bij op het dat dan maak je al die verliezen meer dan goed en houd je nog over ook.
Voor mij inmiddels niet meer.peterbier schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 01:48:
[...]
En daarom is juist de thuisbatterij de oplossing bij een hoge PV opwek.
Je creëert door het terug drukken door de slimme meter hoge netspanning de thuisbatterij is de oplossing voor dit probleem.
Dan is een HomeWizard batterij misschien niet voldoende maar 2 stuks is al 1600watt.
Dan is HomeWizard kleinschalig maar met grotere systemen gaat het echt zo. (Zonneparken gekoppeld aan batterijen opslag bijvoorbeeld)
(Of de buren moeten dan ook allemaal een thuisbatterij nemen en op de spanningpiek gaan laden.)
Doordat nu de buren ook bijna allemaal PV hebben ben ik niet meer in staat om de netspanning te drukken met enige betekenis, zelfs niet met 2 of 3 kW verbruik op die fase.
Valt zelfs weg in de ruis van de netspanning.
(Mijn meters doen iedere seconde op de P1 de waardes geven.)
Je kan wel mooi zien dat de meeste in de straat/buurt een 1 fase omvormer hebben en hoe de verdeling over de fases is.
Spoiler: kan veel beter
Ik heb aan de pv kant stroom over waar ik een terugbetaalboete over betaal. Die kant kost dus geld. Door dit in de HW te stoppen hoef ik het niet te verkopen. Ik vind het daarom niet zo erg als er een die kant wat verlies is.RemmyB83 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 23:47:
[...]
Ik zie verlies gewoon als verlies, en zou beide even belangrijk vinden.
Kun je mijn uitleggen waarom jij dat anders ziet?
Wat er uit de HW komt scheelt mij stroom inkoop. Hoe meer ik uit de HW haal hoe minder ik hoef in te kopen.
Je maakt een denk fout. Hoe meer je er volledig in krijgt, hoe meer je er uit kan halen…alwind schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:47:
[...]
Ik heb aan de pv kant stroom over waar ik een terugbetaalboete over betaal. Die kant kost dus geld. Door dit in de HW te stoppen hoef ik het niet te verkopen. Ik vind het daarom niet zo erg als er een die kant wat verlies is.
Wat er uit de HW komt scheelt mij stroom inkoop. Hoe meer ik uit de HW haal hoe minder ik hoef in te kopen.
Ik herken het probleem. “Nieuwbouw wijk” ongeveer 10 jaar oud, ik was de eerste met panelen en ging fluitend ieder jaar zonder problemen. Nu laatste 2 jaar zit bijna ieder dak vol en knalt mijn omvormer er uit. Zelfs zo erg dat deze (gelukkig) binnen 10 jaar de geest gaf (nieuwe gekregen van leverancier netjes!). Maar de 1 fase waarop ik zit is duidelijk de “drukste”. Rondvraag bij buren geen problemen, ik heb gewoon net pech.Simpel360 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:28:
[...]
Je kan wel mooi zien dat de meeste in de straat/buurt een 1 fase omvormer hebben en hoe de verdeling over de fases is.
Spoiler: kan veel beter
Ook hier de gedachte (gehad) dat hw batterij wellicht de spanning kan beinvloeden maar dat zal tegenvallen was het antwoord. Er zijn meerdere batterijen nodig (in de wijk) om dat serieus te laten zakken.
[ Voor 12% gewijzigd door Tebbie op 16-01-2025 09:01 ]
Maar als de batterij vol is, kan er niet meer bij, dus zo lang er genoeg zon is om de batterij helemaal te vullen, zou je kunnen stellen dat wat extra verlies niet/weinig uitmaakt. Maar de kans is groot dat je op dezelfe dagen je batterij óók niet helemaal leeg krijgt, dus dan leidt extra verlies aan de uitgaande kant alsnog niet tot extra import.internet4me schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:50:
Je maakt een denk fout. Hoe meer je er volledig in krijgt, hoe meer je er uit kan halen…
Het is niet zo simpel om hier simpele 'stelregels' voor op te stellen die onder alle (of zelfs de meeste) omstandigheden waar zijn, want er zijn nogal wat variabelen, want niet iedere dag is hetzelfde, en ook niet ieder moment van de dag is hetzelfde.
Wat nog meer meespeelt is of je op jaarbasis meer teruglevert dan verbruikt, of niet. Want de salderingsregeling zorgt ervoor dat je zelfs met terugleverkosten (netto) nog best wel wat overhoudt aan teruglevering die je mag salderen. Maar een kWh die je niet mag salderen, brengt (met de huidige contracten) vrijwel niks op, dus dan snap ik dat je die 'gratis' beschouwt. De verliezen in de batterij (beide kanten op) zijn een stuk 'goedkoper' voor mensen die op jaarbasis netto terugleveren, dan voor mensen die netto verbruiken.
Als de salderingsregeling ooit verdwijnt dan wordt het speelveld gelijker, maar dan is het weer de vraag wat je (netto) overhoudt aan iedere teruggeleverde kWh. Mét salderen leveren saldeerbare kWh's zo'n 15ct op als je ze teruglevert (tarief minus terugleverkosten) en niet saldeerbare kWh's bijna niks (terugleververgoeding minus terugleverkosten). De energiemaatschappijen hebben laten doorschemeren dat de terugleverkosten wellicht nooit volledig zullen verdwijnen, maar mijn verwachting is dat marktwerking voor een 'gezonde' spread zal zorgen tussen (netto) leverkosten, en (netto) terugleververgoeding. Bijvoorbeeld 25ct versus 10-15ct, en dat het niet zo zal zijn dat je (met een vast/variabel contract) wel altijd 25ct moet betalen voor wat je afneemt, en ook altijd maar 5ct (of minder) terugkrijgt voor wat je teruglevert.
Rondvraag hier in de straat leverde het alleenTebbie schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:51:
[...]
Ik herken het probleem. “Nieuwbouw wijk” ongeveer 10 jaar oud, ik was de eerste met panelen en ging fluitend ieder jaar zonder problemen. Nu laatste 2 jaar zit bijna ieder dak vol en knalt mijn omvormer er uit. Zelfs zo erg dat deze (gelukkig) binnen 10 jaar de geest gaf (nieuwe gekregen van leverancier netjes!). Maar de 1 fase waarop ik zit is duidelijk de “drukste”. Rondvraag bij buren geen problemen, ik heb gewoon net pech.
Ook hier de gedachte (gehad) dat hw batterij wellicht de spanning kan beinvloeden maar dat zal tegenvallen was het antwoord. Er zijn meerdere batterijen nodig (in de wijk) om dat serieus te laten zakken.
Aanpassen bij hun kost geld en dat is dan (voor mij) een drempel te ver. Dan maar het uitschakelen accepteren.
Oh en om OT te zijn: allemaal aan de HW
Hoe 'slim' zijn omvormers (en wat is er eventueel nog met software mogelijk)?Tebbie schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:51:
Ik herken het probleem. “Nieuwbouw wijk” ongeveer 10 jaar oud, ik was de eerste met panelen en ging fluitend ieder jaar zonder problemen. Nu laatste 2 jaar zit bijna ieder dak vol en knalt mijn omvormer er uit. Zelfs zo erg dat deze (gelukkig) binnen 10 jaar de geest gaf (nieuwe gekregen van leverancier netjes!). Maar de 1 fase waarop ik zit is duidelijk de “drukste”. Rondvraag bij buren geen problemen, ik heb gewoon net pech.
Je omvormer moet een hogere spanning leveren dan dat er je huis binnenkomt om energie te kunnen terugleveren naar het net, en je omvormer mag niet meer dan 253V leveren. Als het goed is komt er nooit meer dan 253V je huis binnen (tenzij je buren valsspelen), dus als je omvormer 253V levert, dan voedt die in ieder geval het verbruik binnen je huis. Als je de batterij laat opladen, dan verhoog je het verbruik in je huis, en kan je omvormer dus ook meer energie uit je zonnepanelen halen.
In theorie leuk, maar zou dit in de praktijk ook zo kunnen werken? Ik weet dat Enphase in staat is om zero-export te draaien (en in theorie zelfs volledig off-grid). Om fysiek in eiland-modus te gaan is extra hardware nodig, maar zouden Enphase, en andere omvormers, niet in staat moeten zijn om zero-export te draaien als de fasespanning de 253V bereikt, waardoor een thuisbatterij alsnog helpt om je eigen verbruik te verhogen?
Kan, maar geen garantie of wonderen.a2aan schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:41:
[...]
Hoe 'slim' zijn omvormers (en wat is er eventueel nog met software mogelijk)?
Je omvormer moet een hogere spanning leveren dan dat er je huis binnenkomt om energie te kunnen terugleveren naar het net, en je omvormer mag niet meer dan 253V leveren. Als het goed is komt er nooit meer dan 253V je huis binnen (tenzij je buren valsspelen), dus als je omvormer 253V levert, dan voedt die in ieder geval het verbruik binnen je huis. Als je de batterij laat opladen, dan verhoog je het verbruik in je huis, en kan je omvormer dus ook meer energie uit je zonnepanelen halen.
In theorie leuk, maar zou dit in de praktijk ook zo kunnen werken? Ik weet dat Enphase in staat is om zero-export te draaien (en in theorie zelfs volledig off-grid). Om fysiek in eiland-modus te gaan is extra hardware nodig, maar zouden Enphase, en andere omvormers, niet in staat moeten zijn om zero-export te draaien als de fasespanning de 253V bereikt, waardoor een thuisbatterij alsnog helpt om je eigen verbruik te verhogen?
Kan per straat/wijk verschillen.
Ben zelf aan het experimenteren geweest met mijn SE icm HA door het max vermogen terug te zetten (ik doe ruim 8kWp 3fase O/W op een zomerdag) én de kritieke fase te belasten (airco en ESS).
Zo gauw de buren met hun zuidpanelen vol aan gingen was het nog steeds drama en afschakelen.
En om het financieel te bekijken: het terug gaan in PV opwekvermogen koste meer als het afschakelen, in mijn situatie natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Simpel360 op 16-01-2025 10:08 ]
Ik denk dat dit een denkfoutje is die meer mensen maken. Je kunt niet EN boete besparen EN minder inkoop hebben. Je verbruikt per jaar vanuit je eigen woning een X aantal kWh. Bij een vergelijkbaar verbruik en opwek ieder jaar gemakshalve even ga je nu ongeveer 20% van de opgeslagen energie verliezen. Stel je kunt er 500 kWh per jaar besparen dan zal je er 100 weggooien door omzettingsverlies. Ga nu eens terug naar je jaarlijks verbruik. Wil je op hetzelfde verbruik uitkomen zal je die 100 moeten inkopen. Vandaar niet EN EN (hoofdletters is niet bedoeld om te schreeuwen, wil de klemtoon op iets leggen) 😜alwind schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:47:
[...]
Ik heb aan de pv kant stroom over waar ik een terugbetaalboete over betaal. Die kant kost dus geld. Door dit in de HW te stoppen hoef ik het niet te verkopen. Ik vind het daarom niet zo erg als er een die kant wat verlies is.
Duidelijk, maar wat gebeurd er als ik Ja of Nee selecteer bij de setup ? Ik heb 2 HW batterijen besteld, ik verwacht nog wel een 3e of 4e te kunnen gebruiken, maar ik weet niet of dat ook HW batterijen worden tegen die tijd.HomeWizard_NL schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:59:
Het is belangrijk dat er niet meerdere apparaten op dezelfde groep tegelijk terugleveren zonder dat deze met elkaar kunnen communiceren voor veiligheid. Onze batterijen snappen dit van elkaar, maar zodra je merken gaat mixen werkt dit niet op dezelfde groep.
En als je 2 merken systemen door elkaar gebruikt die proberen 0 op de meter te doen en niet communiceren heb je een grote kans op ongewenst gedrag, ze kunnen namelijk tegen elkaar in gaan sturen als ze tegelijkertijd aan staan.
overigens begijp ik dat van die groep niet helemaal 100%, ik mag aannemen dat de batterijen ook met elkaar communiceren indien ze op verschillende groepen of fases zitten. Ik zie niet hoe de batterij kan zien of er nog een batterij op de groep zit.
Dat ze kunnen zien of ze op dezelfde fase zitten vind ik wel aannemelijk, misschien via de fase spanning?
En wat zijn dan de verschillende (laad en ontlaad) strategieen, voor wel of geen 2 batterijen op 1 (dedicated) groep? Ik vind dat wel interessant i.v.m. het bepalen van de plaats(en) van de batterij(en) , op welke groep en fase ik ze ga zetten i.v.m. het verdeling van de belasting op de verschillende fases in mijn geval.
Er wordt aangegeven dat hij in het buitengebied woont. Kleine aanname (Yeah I knowSimpel360 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 01:34:
@asing @peterbier jullie beide hebben gelijk.
Voordat de buren PV in de straat hadden kon ik de netspanning in huis wat drukken met wat belasting (<1000 Watt), gemeten via de P1 op de meter. De kabellengte tot de trafo is een andere bepalende factor.
En als het ze lukt hebben boeren soms ook nog een eigen windmolen.
Dus nee, dat vermogen vermogen werk je niet even weg met een HW batterij.
Hoe ziet deze stelling eruit als je ( veel ) meer terug levert dan je verbruikt uit het net?Devke schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:08:
[...]
Ik denk dat dit een denkfoutje is die meer mensen maken. Je kunt niet EN boete besparen EN minder inkoop hebben. Je verbruikt per jaar vanuit je eigen woning een X aantal kWh. Bij een vergelijkbaar verbruik en opwek ieder jaar gemakshalve even ga je nu ongeveer 20% van de opgeslagen energie verliezen. Stel je kunt er 500 kWh per jaar besparen dan zal je er 100 weggooien door omzettingsverlies. Ga nu eens terug naar je jaarlijks verbruik. Wil je op hetzelfde verbruik uitkomen zal je die 100 moeten inkopen. Vandaar niet EN EN (hoofdletters is niet bedoeld om te schreeuwen, wil de klemtoon op iets leggen) 😜
Als je een netto terugleveraar bent zal je een TLV vergoeding krijgen. Al zal je je daar niet rijk mee kunnen rekenen. Echter het levert nog "iets" op. Tot einde saldering verwacht ik. Dan zal je meer moeten opvangen. Maar ook verbruiken anders komen de batterij(en) niet leeg. Of het wordt knijpen van je panelen tot het verbuik van je woning op dat moment als de batterijen vol zijn. Mijn mening. Jouwe kan uiteraard anders zijn.Peterhardenberg schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:36:
[...]
Hoe ziet deze stelling eruit als je ( veel ) meer terug levert dan je verbruikt uit het net?
Precies dat, bij iedereen is het net weer iets anders inderdaad qua netspanning.peterbier schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 00:52:
[...]
Dat het bij jou geen invloed heeft betekend niet dat het bij een ander zo is.
Ik meet alles met een fluke en als ik een zwaar gebruiker aan zet bijvoorbeeld inductie of 2 ovens meet ik echt een lagere netspanning.
Het grootste probleem over de hoge netspanning is ook aangepast door Enexis.
De straat trafo is hier 10 volt per fase naar beneden gezet.
Dat de netspanning hier hoog is is het nadeel van buitenaf wonen.
Overens heb ik 5g6 kabel naar de micros.
En dat niet om het vermogen maar spanning verlies zo minimaal mogelijk te hebben.
Ps ik heb geen Tesla maar een Audi q7 e-tron.
Bijladen via wcd eigenlijk niet gedaan lekker op diesel rijden.
De remkracht wat in de accu komt gebruik ik voor in het dorp op ev rijden en natuurlijk ook voor interieur verwarming/koeling.
Ik zou dan ook nooit een Tesla willen rijden maar dat heeft een andere rede. (Musk Trump)
Ik woon zelf in een middelgrote stad en dan ook nog in een gemiddelde woonwijk: 4 op de 10 huizen hebben zonnepanelen en ik schat ongeveer 15-20% hebben een EV voor de deur staan. Maar die staan natuurlijk niet altijd tegelijkertijd te laden in de wijk.
Maar wat ik wel meerdere malen heb gemeten op piekmomenten op zonnige dagen is dat bij gebruik van elektrische apparaten de spanning inderdaad iets daalt. Bijvoorbeeld als de keuken 3000 W aan vermogen trekt (oven en kookplaatje aan bv), dat spanning (gemeten op zolder op andere groep) circa 2-3 V lager is. Zodra keukenapparatuur weer uit is, gaat ie gelijk weer diezelfde 2-3 V omhoog.
Het lijkt hier lokaal dus vooralsnog wel iets uit te maken. Maar er zitten uiteraard veel variabelen aan waardoor het voor een ieder en op verschillende momenten zal verschillen.
Ik denk wel dat voor de "gemiddelde" mens het iets zal uitmaken als er tzt in veel huizen thuisaccu's zullen staan. Maar dan moeten die ook wel de nodige zonnestroom kunnen wegzetten op de juiste momenten.
Een enkele HW Plug-In Battery "doet" maar 800 W, terwijl de gemiddelde piek van de panelen bij mij en mijn buren globaal tussen 2500-4000 W zit. Maar toch doet die 800 W wel iets. Vanuit netcongestie bezien wil je die piek zo veel en zo lang mogelijk dempen.
Maar, na 3,5 uur laden zit de accu vol en moet de echte PV-piek misschien nog beginnen die dag.
Daarom dat ook ik denk dat een optie tot instellen van laadmoment van de HW thuisaccu best een mooie toevoeging zou kunnen zijn om de netspanning op het juiste moment iets te kunnen dempen.
Dat je bijvoorbeeld een optie hebt om accu NOM te laten draaien tot een bepaalde SOC is bereikt, zodat je in ieder geval alvast wat in je accu verzameld hebt, en dat je dan een keuze hebt om hem even te laten rusten tot de daadwerkelijke piekperiode van die dag.
Zou wat mij betreft zelfs met een dagelijks pop-up berichtje van de HW app kunnen, ofzo. "Wilt u de HW battery standaard laten draaien of pauzeren/alleen ontladen tot xx:xx uur?"
Allermooist zou natuurlijk zijn als dat i.c.m. met een lokale weersverwachting/PV-prognose gecombineerd zou worden. Dat de app je zelfs een advies kan geven voor die dag. Misschien zelfs gecombineerd met je historische gebruiksdata en/of of ligging van je panelen etc.
Doorgaans zijn de PV-piekmomenten ook de beste momenten om te laden voor mensen met een dynamisch contract, dus zou je daar wellicht meerdere typen gebruikers mee van dienst kunnen zijn.
Ik noem maar wat ideetjes... :-)
StecaGrid hier en die doet dat niet (helaas). Je kan volgens mij met landcode "klooien" om het gedrag rond de 253volt maar dat zit verstopt achter een pincode. Als control freak lastig te accepteren dat de omvormer er uitklapt vandaar de eerdere gedachte dat bijvoorbeeld een HW plugin battery soelaas zal bieden.a2aan schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:41:
[...]
Ik denk inderdaad dat ik er maar moet toegeven dat deze er uit klapt voor nu. Gedachte is nog om via Stedin mijn huis aansluiting over te laten tillen naar en andere fase in de wijk of een investering moet overwegen het huis naar een 3 fase om te zetten.
Maar goed, ik zal nog even wachten met aanschaf en lezen wat de komende weken de ervaringen zijn.
De dynamiek op het spanningsnet zou wel veranderen straks als de saldering wegvalt en mensen door financiele druk/beperkingen hun eigen opbrengsten direct zullen gaan gebruiken.
Ach ja, de tijd zal het leren.
Was het maar zo ver dat de omvormer vandaag een keertje wegens overspanning uit ging. dan wekte we meer stroom op dan we vandaag doen. zonder uitval

Het enige wat belangrijk is, is dat je niet verschillende merken apparaten die terugleveren middels een stekker op dezelfde groep zet. Ook zul je moeten controleren bij meerdere apparaten van hetzelfde merk of dit wel kan (bij ons wel want de apparaten communiceren met elkaar).(RSH) schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:16:
[...]
Duidelijk, maar wat gebeurd er als ik Ja of Nee selecteer bij de setup ? Ik heb 2 HW batterijen besteld, ik verwacht nog wel een 3e of 4e te kunnen gebruiken, maar ik weet niet of dat ook HW batterijen worden tegen die tijd.
overigens begijp ik dat van die groep niet helemaal 100%, ik mag aannemen dat de batterijen ook met elkaar communiceren indien ze op verschillende groepen of fases zitten. Ik zie niet hoe de batterij kan zien of er nog een batterij op de groep zit.
Dat ze kunnen zien of ze op dezelfde fase zitten vind ik wel aannemelijk, misschien via de fase spanning?
En wat zijn dan de verschillende (laad en ontlaad) strategieen, voor wel of geen 2 batterijen op 1 (dedicated) groep? Ik vind dat wel interessant i.v.m. het bepalen van de plaats(en) van de batterij(en) , op welke groep en fase ik ze ga zetten i.v.m. het verdeling van de belasting op de verschillende fases in mijn geval.
Als je andere apparaten hebt die terugleveren op een stekker wordt je dan gevraagd (als je in dat scherm ja zegt) om de plug in battery op een andere groep te installeren dan het apparaat dat je al hebt.
Eens.Devke schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:43:
[...]
Als je een netto terugleveraar bent zal je een TLV vergoeding krijgen. Al zal je je daar niet rijk mee kunnen rekenen. Echter het levert nog "iets" op. Tot einde saldering verwacht ik. Dan zal je meer moeten opvangen. Maar ook verbruiken anders komen de batterij(en) niet leeg. Of het wordt knijpen van je panelen tot het verbuik van je woning op dat moment als de batterijen vol zijn. Mijn mening. Jouwe kan uiteraard anders zijn.
Probleem is dat de E-markt dusdanig in beweging is en zich dusdanig roert dat meer dan ooit: resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.
Je kan alleen een well educated guess ofzoiets maken.
Niet te veel PV icm een HW accuachtig product voldoende om het eigenverbruik af te dekken zal voor nu & later wel uit kunnen. Punt is dan wel de 1e aanschaf zo laag mogelijk te houden en je realiseren dat dit niet een Quick win gaat zijn.
Wat voor konijnen er op termijn uit de verschillende hoge hoeden komen

Het is altijd gokken als je het hebt over toekomstig overheidsbeleid. Winstgevend zal een accu heel moeilijk worden. Maar aan de andere kant levert het een mooie CO2 besparing op doordat ik mijn eigen overschot inzet in het donker.Simpel360 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:22:
[...]
Eens.
Probleem is dat de E-markt dusdanig in beweging is en zich dusdanig roert dat meer dan ooit: resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.
Je kan alleen een well educated guess ofzoiets maken.
Niet te veel PV icm een HW accuachtig product voldoende om het eigenverbruik af te dekken zal voor nu & later wel uit kunnen. Punt is dan wel de 1e aanschaf zo laag mogelijk te houden en je realiseren dat dit niet een Quick win gaat zijn.
Wat voor konijnen er op termijn uit de verschillende hoge hoeden komen
Je ziet ook dat het idee thuis accu nu begint te vliegen. HW accus gaan volgende maand geleverd worden. Sessy is natuurlijk al langer bezig en ook Zonneplan timmert met de Nexus aan de weg. Uiteindelijk, bij voldoende capaciteit, zal je gaan zien dat het gaat werken op de overbelasting van het net en de duck curve. Dat is alleen maar postief.
Voor accus zal het niet zo snel gaan, zeker omdat de overheid hier geen bijdrage aan levert. Dat zou in mijn ogen helpen aan een beter stroomnet maar het zal niet gebeuren.
Accu's zijn kan je veel makkelijker commerciëel exploiteren, inclusief de bijkomende schaalvoordelen. Zo'n HW-batterij is een leuk hobbyproject voor het goede gevoel (duurzaamheid en gevoel van 'autonomie'), maar ik geloof nooit dat het ooit 'winstgevend' gaat worden. En voor mij hoeft dat ook niet. Als ik de komende vijf jaar een (aanzienlijk) deel terugverdien ben ik al blij.
Want zeg nou zelf: het is toch veel efficiënter (en dus goedkoper) om in iedere wijk een paar grote accu's te plaatsen, dan een kleine bij iedereen thuis? En nog mooier dan commercieel geëxploiteerd, zou natuurlijk zijn als de netbeheerders ze kunnen/mogen neerzetten.
Afgelopen jaarrekening meer teruggeleverd dan ingekocht. Ik kreeg toen nog 16 cent voor elke kWh. Huidige contract kost de terugleverboete mij 10 cent kWh en ontvang ik 5 cent voor elke kWh die ik aan het eind over houd. Ik betaal dus letterlijk een boete over mijn negatieve saldo.Devke schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:08:
[...]
Ik denk dat dit een denkfoutje is die meer mensen maken. Je kunt niet EN boete besparen EN minder inkoop hebben. Je verbruikt per jaar vanuit je eigen woning een X aantal kWh. Bij een vergelijkbaar verbruik en opwek ieder jaar gemakshalve even ga je nu ongeveer 20% van de opgeslagen energie verliezen. Stel je kunt er 500 kWh per jaar besparen dan zal je er 100 weggooien door omzettingsverlies. Ga nu eens terug naar je jaarlijks verbruik. Wil je op hetzelfde verbruik uitkomen zal je die 100 moeten inkopen. Vandaar niet EN EN (hoofdletters is niet bedoeld om te schreeuwen, wil de klemtoon op iets leggen) 😜
Dan is opvangen beter maar ga je dat ook compleet verbruiken? Kun je de omvorner niet knijpen? Alleen leveren wat het huis vraagt. Kan niet zo zijn dat duurzaam opgewekte energie geld kost.
Ik betaal 6 cent kaal dus switchen is nergens goedkoper. Ik los het gewoon op met HW accu's.Devke schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:26:
@alwind dat is natuurlijk niet netjes van de energiemaatschappij waar jij zit. Kun je switchen al? Volgens mij mag het ook niet eens een negatieve vergoeding. Wellicht kun je daar al vast iets mee.
Dan is opvangen beter maar ga je dat ook compleet verbruiken? Kun je de omvorner niet knijpen? Alleen leveren wat het huis vraagt. Kan niet zo zijn dat duurzaam opgewekte energie geld kost.
Met een beetje mazzel is een van de andere twee fases wel lager , hier ook gehad met een collega. Zonnepaneelboer had hem op l3 gezet, en die was duidelijk hoger als L1 . Anders aangesloten (van l3->l1) daarna nooit geen last meer van gehad . Even meten op de fases bij "primetime"een idee ?a2aan schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:41:
[...]
Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???
Nooit geen last meer, dat klinkt vervelendCybersijp schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:44:
[...]
Met een beetje mazzel is een van de andere twee fases wel lager , hier ook gehad met een collega. Zonnepaneelboer had hem op l3 gezet, en die was duidelijk hoger als L1 . Anders aangesloten (van l3->l1) daarna nooit geen last meer van gehad . Even meten op de fases bij "primetime"een idee ?
Maar inderdaad: bij hoge belasting meten. Als installateurs dat zouden doen kun je al een hoop problemen verhelpen.
In de data van je slimme meter kun je de waardes van L1, L2 en L3 zien. wel even wat langer de belastingen van de fase's monitoren. om te zien welke fase echt lager is dan de andere.Cybersijp schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:44:
[...]
Met een beetje mazzel is een van de andere twee fases wel lager , hier ook gehad met een collega. Zonnepaneelboer had hem op l3 gezet, en die was duidelijk hoger als L1 . Anders aangesloten (van l3->l1) daarna nooit geen last meer van gehad . Even meten op de fases bij "primetime"een idee ?
:strip_exif()/f/image/Q4TR6KWGt28Uhu9UIZIFzy63.png?f=user_large)
Dat is niet altijd mogelijk.Peterhardenberg schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:24:
[...]
In de data van je slimme meter kun je de waardes van L1, L2 en L3 zien. wel even wat langer de belastingen van de fase's monitoren. om te zien welke fase echt lager is dan de andere.
[Afbeelding]
Ik heb de metingen met een Fluke meter gedaan.
Aan de hand van die gegevens heeft Enexis hier de straat trafo 10v per fase naar beneden gezet.
Inmiddels heb ik een nieuwe slimme meter waarbij dit wel mogelijk is.
:strip_exif()/f/image/D1bq1ajPcUcWBkg9hjzVTEtP.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb je pech omdat je op de verkeerde fase of einde van de lijn zit, of heb je een te dunne of te lange kabel van omvormer naar meterkast? Over dat stukje kabel kun je een paar volt verliezen als ie te dun is. Aangezien alle energieopwekkers niet boven de 253 volt mogen leveren en en er spanningsverlies naar de meterkast is zal de spanning bij de meterkast lager dan 253 volt zijn.Tebbie schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:51:
[...]
Ik kan het ook niet in het log achterhalen, want of ik nu 3 dagen of 1 dag doe. Er wordt maar een klein deel van het log opgeslagen.
[ Voor 21% gewijzigd door Sarge78 op 16-01-2025 18:49 ]
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Gewoon benieuwd...Sarge78 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:46:
Ik heb gisteren 2 van de 3 batterijen geannuleerd. Het financiële voordeel die ik vorig jaar zou hebben heb ik nu niet meer en daardoor zou het voor mij veel minder aantrekkelijk zijn. Ik ga nu maar eens eerst met 1 testen en dan zie ik wel verder.
Ik kan het ook niet in het log achterhalen, want of ik nu 3 dagen of 1 dag doe. Er wordt maar een klein deel van het log opgeslagen.
Kreeg je dan ook je aanbetaling terug? Of word de gehele aanbetaling op je resterende batterij verrekend?
[ Voor 111% gewijzigd door teacher op 16-01-2025 22:54 ]
Dan zou ik eerst wachten tot die Marstek doet wat het moet doen en dus plug-in is.yingli405 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:59:
[...]
Alles annuleren, ca. 3 Meijer erbij en je hebt een 5.12 kW van Marstek, zonder herrie.
Pre-orders annuleren is gratis, aanbetaling krijg je terug zoals je weet!
6320wp | Zendure 2400 AC | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Heb geen aandelen Marstek, maar het is een kwestie van updates ivm bugs..!gielz schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 19:07:
[...]
Dan zou ik eerst wachten tot die Marstek doet wat het moet doen en dus plug-in is.
Nou van deze moet ik het in ieder geval terug krijgen, want ze hebben deze zelf vertraagd.Erik-1978 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:51:
[...]
Gewoon benieuwd...
Kreeg je dan ook je aanbetaling terug? Of word de gehele aanbetaling op je resterende batterij verrekend?
Als ik de 3e ook zou annuleren weet ik het niet.
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Je hebt wel een negatieve look op HW. Wel steeds hetzelfde commentaar. "Herrie". HW heeft gisteren hier aangegeven wanneer die 42 dB er gaat zijn. Duidelijk verhaal. Daarnaast lijk je Markstek minded. Dat mag ieder zijn keuze's. Gelukkig maar. Het is wel vervelend om te lezen dat je steeds met 1 argument komt. Dat weten we nu wel. De eerste komen zo het veld in en dan zal blijken of je het bij het juiste eind hebt.yingli405 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:59:
[...]
Alles annuleren, ca. 3 Meijer erbij en je hebt een 5.12 kW van Marstek, zonder herrie.
Pre-orders annuleren is gratis, aanbetaling krijg je terug zoals je weet!
Edit:
Er werd in het begin verteld dat er kosten aan verbonden zijn bij het annuleren van pre-orders (mijn vermoeden is dat kopers te ONTMOEDIGEN om te annuleren en volgens mij mag dat niet eens ivm kopersbescherming)
[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 16-01-2025 22:55 ]
Devke schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:41:
[...]
Je hebt wel een negatieve look op HW. Wel steeds hetzelfde commentaar. "Herrie". HW heeft gisteren hier aangegeven wanneer die 42 dB er gaat zijn. Duidelijk verhaal. Daarnaast lijk je Markstek minded. Dat mag ieder zijn keuze's. Gelukkig maar. Het is wel vervelend om te lezen dat je steeds met 1 argument komt. Dat weten we nu wel. De eerste komen zo het veld in en dan zal blijken of je het bij het juiste eind hebt.
Hij heeft zijn eigen bestelling geannuleerd. Ik vind dat @HomeWizard_NL bijzonder netjes en correct reageert op iemand die zijn bestelling al 3 maanden geleden heeft geannuleerd en een punt blijft maken over een beetje geluid en ondertussen een ander product keihard zit te pluggen.yingli405 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:53:
Wij gaan ons pre-order van mrt cancelen.
Het was genoeg om het topic een tijd niet te lezen maar met de aankomende leveringen lees ik weer mee. Kan niet wachten op mijn setje zeker nu de zon zich weer iets meer laat zien
[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 16-01-2025 22:56 ]
yingli405 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:53:
Wij gaan ons pre-order van mrt cancelen.
Deze reactie spreekt boekdelen. Ik hou het verder bij Confucius.yingli405 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:57:
[...]
Het zijn geen leugens wat ik neer pen he! Waarheid kan HW-believers raken.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Geluid dat hij nooit gehoord kan hebben omdat het product nog niet in het wild te bewonderen is.asing schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:12:
iemand die zijn bestelling al 3 maanden geleden heeft geannuleerd en een punt blijft maken over een beetje geluid en ondertussen een ander product keihard zit te pluggen.
Bijzonder en tegelijk amusant hoe mensen zich voor een besparing van een paar rondjes in een après-ski bar zo laten gaan...
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Dan heb je niet goed gelezen op dit forum. HW reageert adequaat op vragen en geeft inzicht in de komende uitlevering.franssie schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:41:
Gezien de totale afwezigheid van enige vorm van communicatie dan ook vanuit @HomeWizard_NL (Na de bevestiging van de aanbetaling nooit meer iets gehoord van ze) ben ik er ook wantrouwiger over.
Ik wens dat niet van een forum actief te moeten halen maar verwacht gewoon actieven communicatie van een producent/verkoper in email.Chupachups schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:46:
[...]
Dan heb je niet goed gelezen op dit forum. HW reageert adequaat op vragen en geeft inzicht in de komende uitlevering.
Is dat tegenwoordig teveel gevraagd?
Dus nee, communicatie in dit forum is voor mij (en ik neem aan mensen die niet op dit forum zitten zeker) secundair.
Primair moeten ze actief communiceren via het bestelkanaal, zoals je van willekeurig elke andere leverancier/producent zou verwachten, ik zie werkelijk niet in waarom dat hier anders zou zijn.
edit: maar dank, geannuleerd en in gebreke gesteld. Ik ga op zoek naar een leverancier van een vergelijkbaar product.
En ik zat in de eerste batch, dus mazzel voor de lezers hier die later in de rij stonden
[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 16-01-2025 22:07 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Sorry, maar dit is gewoon klagen om het klagen. HW heeft ook op de site prima informatie staan:franssie schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:02:
[...]
Ik wens dat niet van een forum actief te moeten halen maar verwacht gewoon actieven communicatie van een producent/verkoper in email.
Is dat tegenwoordig teveel gevraagd?
Dus nee, communicatie in dit forum is voor mij (en ik neem aan mensen die niet op dit forum zitten zeker) secundair.
Primair moeten ze actief communiceren via het bestelkanaal, zoals je van willekeurig elke andere leverancier/producent zou verwachten, ik zie werkelijk niet in waarom dat hier anders zou zijn.
edit: maar dank, geannuleerd en in gebreke gesteld. Ik ga op zoek naar een leverancier van een vergelijkbaar product.
En ik zat in de eerste batch, dus mazzel voor de lezers hier die later in de rij stonden
https://www.homewizard.co...homewizard-thuisbatterij/
Succes verder.
Nogmaals, dat moet ik hier allemaal lezen.Chupachups schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:15:
[...]
Sorry, maar dit is gewoon klagen om het klagen. HW heeft ook op de site prima informatie staan:
https://www.homewizard.co...homewizard-thuisbatterij/
Succes verder.
De communicatie van hun is gewoon te slecht, voor mij dan. Dat jij het prima vind is ook prima.
Verder niet bereikbaar via emai of wat dan ook, dat was vroeger dacht ik wel beter.maat zoals gezegd met de rest van hun producten zeer tevreden dus was communicatie ook niet relevant.
Dit topic is gesloten.