Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:48
Taro schreef op donderdag 12 december 2024 @ 20:26:
[...]

Regeren is vooruitzien, de overheid adviseert al om van alles in huis te halen en dan is als aanvulling daarop off-grid stroom ook wel zo handig. De komende 25 jaar zullen waarschijnlijk anders zijn dan de afgelopen 25 jaar.

De HW Battery kan echter niet laden als het net uitvalt of als de zon niet schijnt, dat is dus ook iets om rekening mee te houden en het zou niet alleen de toevoeging van een stopcontact vereisen, maar de meeste fabrikanten voegen daarom ook PV-aansluitingen toe. Maar goed, dan kom je dus alweer op een ander systeem uit.
Als je offgrid wilt, moet je een installatie laten aanleggen van €10k~20k+ die echt de stroom van je woning tijdelijk kan overnemen. Fantastisch product, maar andere markt en doelgroep.
Taro schreef op donderdag 12 december 2024 @ 20:26:
[...]

Regeren is vooruitzien, de overheid adviseert al om van alles in huis te halen en dan is als aanvulling daarop off-grid stroom ook wel zo handig. De komende 25 jaar zullen waarschijnlijk anders zijn dan de afgelopen 25 jaar.

De HW Battery kan echter niet laden als het net uitvalt of als de zon niet schijnt, dat is dus ook iets om rekening mee te houden en het zou niet alleen de toevoeging van een stopcontact vereisen, maar de meeste fabrikanten voegen daarom ook PV-aansluitingen toe. Maar goed, dan kom je dus alweer op een ander systeem uit.
Eens. Echter zou ik dan wel vaker uitval willen zien. Liever niet laat dat helder zijn 😉

Mijn doel is ervaring opdoen met een thuisbatterij. Als ik de komende jaren andere inzichten krijg dan pas ik daar de situatie op aan. Daarom ook 1 HW batterij. Met de HW batterij kan ik dan iemand dichtbij me heel blij maken.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-09 13:53
HomeWizard_NL schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:02:
[...]

Andere batterijen zijn op 3kwh zo goed als net zo duur als de homewizard plug in battery.

Langere garantie zul je toch echt moeten ervaren. We hebben hier eerder al een lange post over gemaakt. Garantie beloven is makkelijk, nakomen wat anders.

Dynamische tarieven hebben we aangegeven aan te gaan werken, voornamelijk uit het net laden en NOM gebruiken.

Wij zullen als nederlandse partij goed mee kunnen bewegen met de behoefte van nederlandse gebruikers en omstandigheden. Huidige vergelijkbare batterij aanbieders in nederland hebben zelf geen directe controle over de app of de functies. Wij maken daarintegen alle hard/software zelf.

Offgrid betekend hier een stopcontact op het apparaat voor als je stroom uitvalt. In het ontwikkelproces wel overwogen, bewust voor gekozen niet te doen omdat het in onze ogen niet veel toevoegt. De apparaten die je wilt voorzien zijn bijv een cv ketel of koelkast. Maar dan moet de batterij al daarbij staan, en juist deze apparaten kunnen enkele uren zonder stroom zonder dat je hier last van hebt. Bij een lange stroom onderbreking is je batterij nooit groot genoeg. En de kans is aanwezig dat je batterij leeg is als de stroomuitvalt.

Kortom, wil je graag “off grid”, dan ben je opzoek naar een ander product dan wat wij huidig aanbieden.
Ik geef juist net een goedkoper voorbeeld, zowel per kwh als instapmodel. Met meer features.

Mijn vraag is concreet hoe HW wil concurreren.

Dit staat dus haaks op de uitspraak dat jullie "net zo duur/goedkoop" zijn. Dat is dus gewoon niet zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HomeWizard_NL schreef op donderdag 12 december 2024 @ 20:36:
[...]

Als je offgrid wilt, moet je een installatie laten aanleggen van €10k~20k+ die echt de stroom van je woning tijdelijk kan overnemen. Fantastisch product, maar andere markt en doelgroep.
Er zijn 2 types off-grid: Een gedeelte/alles van je huis achter een omvormer zoals bij Victron, of een off-grid omvormer met eigen noodstopcontacten buiten de meterkast om. Heb hier 6x2 kWh modules staan waarbij ik de on-grid omvormer + PV MPPT's kan wisselen voor de off-grid omvormer met 2 stopcontacten, USB, etc. en het dan een grote UPS wordt. Heb er bijv. gisteren nog 1 extra van bij mijn pa neergezet, omdat daar regelmatig de stroom uitvalt in de garage, daar draaien o.a. vriezer, koelkast en verlichting nu op die off-grid omvormer icm 4 kWh en dat geheel kostte 1595 Euro excl. BTW.

Binnenkort volgt een aanvulling op de on-grid omvormer waarmee je daar ook stopcontacten aan toevoegt. Dat samen met 4x PV aansluitingen maakt het tot een mooie noodoplossing indien nodig omdat je ook als het stroomnet is weggevallen stroom vanaf je zonnepanelen kunt opslaan en gebruiken. Mocht de situatie in de wereld verergeren kan dat handig zijn en we hebben het hier over een <2.000 Euro oplossing.

Wie weet komt er ooit een HW Battery+ met extra opties, mooi in lijn met Energy+, maar eerst maar eens de HW Battery verwelkomen :)

Eens dat het een product voor een andere doelgroep is, aan de andere kant is het soms goed als een doelgroep ook wat breder kijkt, liever bewust dan onbewust voor een bepaald product kiezen na een aantal afwegingen te hebben gemaakt.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-09 20:55
Laat ik beginnen met een compliment. prettig om een transparante houding van een leverancier te zien, verfrissend ook. Ik neem aan dat jullie ook goed klant onderzoek gedaan hebben voordat het product in productie genomen werd. wel heb ik een kleine opmerking m.b.t. onderstaande
HomeWizard_NL schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:02:
[...]

Offgrid betekend hier een stopcontact op het apparaat voor als je stroom uitvalt. In het ontwikkelproces wel overwogen, bewust voor gekozen niet te doen omdat het in onze ogen niet veel toevoegt. De apparaten die je wilt voorzien zijn bijv een cv ketel of koelkast. Maar dan moet de batterij al daarbij staan, en juist deze apparaten kunnen enkele uren zonder stroom zonder dat je hier last van hebt. Bij een lange stroom onderbreking is je batterij nooit groot genoeg. En de kans is aanwezig dat je batterij leeg is als de stroomuitvalt.

Kortom, wil je graag “off grid”, dan ben je opzoek naar een ander product dan wat wij huidig aanbieden.
De use-case die ik voor ogen heb is niet mijn koelkast (die blijft vrij lang koud als ik de deur maar dicht laat zitten. maar vooral mijn NAS/Router/Domotica spul, dus meer een vorm van UPS-achtig gebruik, maar dan een UPS die ook nog nuttig is op tijden dat er wel gewoon stroom van het net komt. De meeste keren dat heir de stroom uitvalt is dat echt maar een paar uur en zou een kleine accu al heel veel toevoegen.

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-09 21:34
Gewoon een powerstation erbij voor noodgevallen. Zo duur zijn die niet.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Er zijn ook best wat tussenvormen mogelijk, voor een fractie van die 10k heb je een Victron setup met een vaste UPS noodstroom poort en 15kWh capaciteit. Waar je bij stroom uitval gewoon 2.4kW aan vermogen ter beschikking heb en waar ook je AC zonnepanelen op kan aansluiten zodat je het accupakket offgrid kan opladen.

Toch wel erg prettig, dat je in een onververwacht scenario de koelkast, vriezer en evt. mobiel powerstation hiermee van stroom kan voorzien.

[ Voor 12% gewijzigd door revolution-nl op 12-12-2024 21:44 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

HiBe schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:24:
Laat ik beginnen met een compliment. prettig om een transparante houding van een leverancier te zien, verfrissend ook. Ik neem aan dat jullie ook goed klant onderzoek gedaan hebben voordat het product in productie genomen werd. wel heb ik een kleine opmerking m.b.t. onderstaande

[...]

De use-case die ik voor ogen heb is niet mijn koelkast (die blijft vrij lang koud als ik de deur maar dicht laat zitten. maar vooral mijn NAS/Router/Domotica spul, dus meer een vorm van UPS-achtig gebruik, maar dan een UPS die ook nog nuttig is op tijden dat er wel gewoon stroom van het net komt. De meeste keren dat heir de stroom uitvalt is dat echt maar een paar uur en zou een kleine accu al heel veel toevoegen.
in November had Stedin 3x geprutst aan het netwerk in de wijk, waardoor wij zonder stroom zaten, waarvan 1x van 8:00-16:00. Ik had hier zo genoeg van dat ik 2 powerstations heb gekocht. ook de leadaccu-ups (die tijdens de stroomuitval hebben bewezen niet meer werken vanwege accudegradatie) heb ik geupgrade naar lifepo4

vandaag heb ik deze ingezet voor de dure uren om de vast verbruikuren door te komen. dat zijn dus mijn netwerkapparatuur, de monitor+laptop en ook mijn koelkast. Wel fijn hoor, terwijl de hele dynamische wereld moord en.brand roept om toch je goedkoop geladen kWh in te zetten bij dure tarieven.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

revolution-nl schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:40:
[...]

Er zijn ook best wat tussenvormen mogelijk, voor een fractie van die 10k heb je een Victron setup met een vaste UPS noodstroom poort. Waar je bij stroom uitval gewoon 2.4kW aan vermogen ter beschikking en heb waar je ook je AC zonnepanelen op kan aansluiten zodat je het accupakket kan opladen.
Wat is een fractie? Daarnaast zijn de systemen wel verschillend. De HW is plug and play. Victron vergt natuurlijk meer (aansluit)kennis. Heb je die niet dan betaal je er ook voor.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• kmf
  • Niet online

kmf

[...]

revolution-nl schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:40:
[...]

Er zijn ook best wat tussenvormen mogelijk, voor een fractie van die 10k heb je een Victron setup met een vaste UPS noodstroom poort en 15kWh capaciteit. Waar je bij stroom uitval gewoon 2.4kW aan vermogen ter beschikking heb en waar ook je AC zonnepanelen op kan aansluiten zodat je het accupakket offgrid kan opladen.
Devke schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:43:
[...]

Wat is een fractie? Daarnaast zijn de systemen wel verschillend. De HW is plug and play. Victron vergt natuurlijk meer (aansluit)kennis. Heb je die niet dan betaal je er ook voor.
ik had tijdens een gekke bui een aantal thuisbatterij-offertes opgevraagd. de gemiddelde prijs van een 15kWh accu met island-modus optie is ronde de 9500 euro, ik ga er dus waarschijnlijk wel eentje nemen

[ Voor 13% gewijzigd door kmf op 12-12-2024 21:45 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Devke schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:43:
[...]

Ik heb voor 3000 euro een 14kWh Victron setup in -elkaar gesleuteld en dat is (zeker voor een tweaker) echt geen rocketscience. :)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!
revolution-nl schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:45:
[...]

Ik heb voor 3000 euro een 14kWh Victron setup in -elkaar gesleuteld en dat is (zeker voor een tweaker) echt geen rocketscience. :)
Voor een tweaker die niet met stroom kan werken wel 😉. 1 ding blijf ik persoonlijk vanaf. Stroom. Anders was ik ook allang aan dit soort dingen begonnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Henkoes schreef op donderdag 12 december 2024 @ 20:52:
[...]

Ik geef juist net een goedkoper voorbeeld, zowel per kwh als instapmodel. Met meer features.

Mijn vraag is concreet hoe HW wil concurreren.

Dit staat dus haaks op de uitspraak dat jullie "net zo duur/goedkoop" zijn. Dat is dus gewoon niet zo.
Als ik het goed begrijp heb je in het voorbeeld als instap een 1 kwh batterij, met 2 uitbreidingen (3kWh) kom je uit op €1500+? Waarvan dit ook nog is een tijdelijke kortingsprijs is (normaal €1700).
De prijs van de plug in battery zal voorlopig niet veranderen. De vraag is al hoger dan het aanbod. Grondstoffen blijven kostbaar. Vind je een ander product dat beter bij je past, laat ons je dan vooral niet tegen houden :)

[ Voor 20% gewijzigd door HomeWizard_NL op 12-12-2024 22:46 ]

• Henkoes
HomeWizard_NL schreef op donderdag 12 december 2024 @ 22:23:
[...]

Als ik het goed begrijp heb je in het voorbeeld als instap een 1 kwh batterij, met 2 uitbreidingen (3kWh) kom je uit op €1500+?
De prijs van de plug in battery zal voorlopig niet veranderen. De vraag is al hoger dan het aanbod. Grondstoffen blijven kostbaar. Vind je een ander product dat beter bij je past, laat ons je dan vooral niet tegen houden :)
En 3kwh is meerdan 2,7 kwh. Meer dan 11%.

Dus het 3kwh model is per kwh goedkoper dan het 2,7kwh model incl meer features.

HW stelt dat de klant niet tegengehouden moet worden om voor een concurrent te kiezen. Wordt dan de aanbetaling dan dus terugbetaald? Dit is hetgeen wat consumenten nu "tegenhoudt".

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• alwind
Zou je willen stoppen @Henkoes . Bel ze gewoon op en probeer er met ze uit te komen. Maar blijf hier on-topic

• Henkoes
alwind schreef op donderdag 12 december 2024 @ 22:55:
Zou je willen stoppen @Henkoes . Bel ze gewoon op en probeer er met ze uit te komen. Maar blijf hier on-topic
Dat is goed. Doel was duidelijkheid ipv dat eromheen gepraat werd. Deze is nu gegeven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Henkoes schreef op donderdag 12 december 2024 @ 22:33:
[...]

En 3kwh is meerdan 2,7 kwh. Meer dan 11%.

Dus het 3kwh model is per kwh goedkoper dan het 2,7kwh model incl meer features.

HW stelt dat de klant niet tegengehouden moet worden om voor een concurrent te kiezen. Wordt dan de aanbetaling dan dus terugbetaald? Dit is hetgeen wat consumenten nu "tegenhoudt".
Het scheelt per kWh nog geen 10 euro totaal… dus over de gehele batterij nog geen 30 euro.

Maar neem even contact op met support dan kunnen we kijken wat we voor je kunnen doen. Ik denk dat iedereen je mening heeft gelezen en een eigen mening hierover heeft gevormd.

[ Voor 3% gewijzigd door HomeWizard_NL op 12-12-2024 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:53
Verdeelkast binnen.
Hierin komen nog 3x b10 automaten en hoofdschakelaar 3p N in.
En met een 5p cee stekker achter een 3p N b16 30mA aardlekautomaat. (Eigen 3 fase groep)
Eerst maar met 2 HomeWizard batterijen aansluiten.
En nog wat zonnepanelen bij leggen.
Dan kijken of ik het kan afvlakken met de HomeWizard batterijen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1s54StqQmhNav1OqxIsKQkBOU40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mRD3NFWn2yJWhSW2mgTK50bK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HomeWizard_NL schreef op donderdag 12 december 2024 @ 22:57:
[...]

Het scheelt per kWh nog geen 10 euro totaal… dus over de gehele batterij nog geen 30 euro.

Maar neem even contact op met support dan kunnen we kijken wat we voor je kunnen doen. Ik denk dat iedereen je mening heeft gelezen en een eigen mening hierover heeft gevormd.
Ik vind dit antwoord wel tricky. Jullie geven duidelijk aan dat de prijs zo blijft. Prima. Daar stoppen we hopelijk nu mee. Daarnaast geven jullie aan neem even contact met ons op om te kijken wat we voor je kunnen doen. Toch prijs maar dan individueel? Aanbetaling skippen? Het loont dus om te contacten met support? Maar geldt dat dan ook voor iedereen? Ik laat hem doorlopen maar hier is het wellicht dan fijn dat iedere klant dezelfde condities gaat krijgen. Skippen jullie de voorwaarde rondom terugbetaling vd aanbetaling dan moet iedere klant dat kunnen. Dit omdat mijn inziens de suggestie wordt gewekt dat jullie kijken of er iets te doen valt.

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 13-12-2024 02:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
HomeWizard batterij project is voor mij een hobby.
Maar vindt dit een mooi product en simpel verplaatsbaar.
Mijn verbruik kan het niet tegen op 👊en
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27jMQ2is3ipmODoWNAfMHXt4QZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bRwc1r1WLGUjEXUzN86gFq9k.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door peterbier op 13-12-2024 02:46 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:26
Devke schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 02:16:
[...]

Ik vind dit antwoord wel tricky. Jullie geven duidelijk aan dat de prijs zo blijft. Prima. Daar stoppen we hopelijk nu mee. Daarnaast geven jullie aan neem even contact met ons op om te kijken wat we voor je kunnen doen. Toch prijs maar dan individueel? Aanbetaling skippen? Het loont dus om te contacten met support? Maar geldt dat dan ook voor iedereen? Ik laat hem doorlopen maar hier is het wellicht dan fijn dat iedere klant dezelfde condities gaat krijgen. Skippen jullie de voorwaarde rondom terugbetaling vd aanbetaling dan moet iedere klant dat kunnen. Dit omdat mijn inziens de suggestie wordt gewekt dat jullie kijken of er iets te doen valt.
Vinden jullie deze never ending discussie niet langzamerhand wat vermoeiend worden? Koop zo’n batterij of doe het niet. Als je early adaptor bent zijn daar bepaalde consequenties aan verbonden. Zijn die voor jou niet acceptabel: vooral nog 10 jaar wachten…..

Acties:
  • +2 Henk 'm!
BGFG schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 07:24:
[...]

Vinden jullie deze never ending discussie niet langzamerhand wat vermoeiend worden? Koop zo’n batterij of doe het niet. Als je early adaptor bent zijn daar bepaalde consequenties aan verbonden. Zijn die voor jou niet acceptabel: vooral nog 10 jaar wachten…..
Lees mijn post nu nog eens een x. Nu begrijpend. Aan je reactie te lezen heb je totaal de boodschap niet begrepen! Inclusief @HomeWizard_NL niet aan het duimpje te zien. En nee het gaat niet om een oproep om prijsverlaging!!!! Ook niet om erover de discussie opnieuw te starten!! Ik zal het maar verklappen voordat het hier de hele dag weer over gaat vinger wijzend. Het gaat om een suggestie die je wekt als bedrijf. Dan mag je als klant / tweaker hier best om verduidelijking vragen. Prima bedrijf HW maar hier laten ze toch een steekje vallen vind ik door het duimpje omhoog te steken en de vraag te negeren. Eerlijk gezegd maakt me dat best boos. Al ben je het beu. Blijf altijd netjes reageren en je klant te zien als je broodwinning. Nogmaals het gaat NIET om prijsverlagingsdiscussie. I rest my case!

[ Voor 37% gewijzigd door Devke op 13-12-2024 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 02:44:
HomeWizard batterij project is voor mij een hobby.
Maar vindt dit een mooi product en simpel verplaatsbaar.
Mijn verbruik kan het niet tegen op 👊en
[Afbeelding]
Precies. Can't wait here 😄. Beste is je eigen verbruik ook rechtstreeks op te maken ipv laden en ontladen. Dat zou deze maanden goed lukken.

[ Voor 9% gewijzigd door Devke op 13-12-2024 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[ Voor 74% gewijzigd door Devke op 13-12-2024 08:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alwind
Devke schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 02:16:
[...]

Dit is precies waarom het voor bedrijven zo lastig is maatwerk te leveren. Misschien zijn er mensen op het forum die er veel last van hebben dat ze 50 euro hebben aanbetaald en dat achteraf liever niet hadden gedaan. Misschien is er zo veel in hun privé leven veranderd dat dat er ook voor zorgt dat ze er obsessief mee bezig zijn. Dan is het toch mooi dat Homewizard het verhaal wil aanhoren en op basis daarvan een keuze kan maken. Ik denk dat die 50 euro grote impact heeft op bepaalde mensen hier en dat het beter is als ze dat gewoon terug krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
alwind schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:07:
[...]

Dit is precies waarom het voor bedrijven zo lastig is maatwerk te leveren. Misschien zijn er mensen op het forum die er veel last van hebben dat ze 50 euro hebben aanbetaald en dat achteraf liever niet hadden gedaan. Misschien is er zo veel in hun privé leven veranderd dat dat er ook voor zorgt dat ze er obsessief mee bezig zijn. Dan is het toch mooi dat Homewizard het verhaal wil aanhoren en op basis daarvan een keuze kan maken. Ik denk dat die 50 euro grote impact heeft op bepaalde mensen hier en dat het beter is als ze dat gewoon terug krijgen.
Impact van 50 euro op een investering van 1395 is nagenoeg 0 he. Situaties kunnen veranderen maar hier werd door @Henkoes duidelijk gewezen op een accu van Duravolt die zelfs meer kost. Dus ik denk niet dat het hier dan gaat om de beschreven situatie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:11
Veel mensen willen niet verantwoordelijk zijn voor hun eigen (niet slimme) beslissingen, willen slechts alleen de voordelen.

Als je met een hamer op je vingers slaat kan het wel een een poosje au doen.

Wat je doet heeft gevolgen, suck it up. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
Devke schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:11:
[...]

Impact van 50 euro op een investering van 1395 is nagenoeg 0 he. Situaties kunnen veranderen maar hier werd door @Henkoes duidelijk gewezen op een accu van Duravolt die zelfs meer kost. Dus ik denk niet dat het hier dan gaat om de beschreven situatie.
We kunnen slechts aannames doen. Daarom is het verstandig dat mensen gewoon even bellen. We hoeven ook helemaal niet van iemand zijn privé situatie op de hoogte te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Simpel360 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:18:
Veel mensen willen niet verantwoordelijk zijn voor hun eigen (niet slimme) beslissingen, willen slechts alleen de voordelen.

Als je met een hamer op je vingers slaat kan het wel een een poosje au doen.

Wat je doet heeft gevolgen, suck it up. 8)
Dat is 200% waar. Mij gaat het erom als je openlijk als bedrijf een mogelijk president schept dan moet je dat voor iedereen doen. Benader de klant anders persoonlijk. Nogmaals ik neem hem af. Ben allang door de voorwaardes heen (kan kostenloos afzeggen). Het gewin m.b.t mijn post/statement is persoonlijk nul nopes nada niks.

Het is een verduidelijkingsvraag op een antwoord van HW. Niet meer. Niet minder. Persoonlijk word ik moe van het uit verband trekken van zaken op topic en niet goed lezen waarbij ik mezelf zeker ook afvraag of ik het goed heb opgeschreven. Enige zelfkritiek kan ook geen kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
Devke schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:28:
[...]

Dat is 200% waar. Mij gaat het erom als je openlijk als bedrijf een mogelijk president schept dan moet je dat voor iedereen doen. Benader de klant anders persoonlijk. Nogmaals ik neem hem af. Ben allang door de voorwaardes heen (kan kostenloos afzeggen). Het gewin m.b.t mijn post/statement is persoonlijk nul nopes nada niks.

Het is een verduidelijkingsvraag op een antwoord van HW. Niet meer. Niet minder. Persoonlijk word ik moe van het uit verband trekken van zaken op topic en niet goed lezen waarbij ik mezelf zeker ook afvraag of ik het goed heb opgeschreven. Enige zelfkritiek kan ook geen kwaad.
Die mening had de belastingdienst ook. Zie daar de toeslagenaffaire. Ik vind dat iedereen zelf mag en moet weten wanneer ze maatwerk toepassen.

Ik kan het juist waarderen als er naar de mens gekeken wordt en de situatie wordt gewogen.

Ik bedoel dit niet als aanval op jou @Devke We verschillen alleen van mening of HW het voor iedereen moet doen of uitzonderingen mag maken om iemand te helpen. Ze hadden het ook in een DM kunnen doen en dan hadden mensen het weer stiekem gevonden.

[ Voor 10% gewijzigd door alwind op 13-12-2024 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
alwind schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:26:
[...]

We kunnen slechts aannames doen. Daarom is het verstandig dat mensen gewoon even bellen. We hoeven ook helemaal niet van iemand zijn privé situatie op de hoogte te zijn.
Beste alwind. Ik denk dat je hier teveel rugdekking naar het bedrijf geeft. Ik denk ook niet dat @Henkoes dat hier zou delen. Dan heb je het ook niet over concurrentie en over mogelijkheden van een duurder systeem. Ben het met je eens dat een klant ook zelf contact moet opnemen als dit soort situaties ontstaan. 1 op 1. Lijkt me hier 0 van toepassing.

Wat mij betreft ontopic verder. Zonder discussies over prijzen. Ik heb mijn statement gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
alwind schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:30:
[...]

Die mening had de belastingdienst ook. Zie daar de toeslagenaffaire. Ik vind dat iedereen zelf mag en moet weten wanneer ze maatwerk toepassen.

Ik kan het juist waarderen als er naar de mens gekeken wordt en de situatie wordt gewogen.

Ik bedoel dit niet als aanval op jou @Devke We verschillen alleen van mening of HW het voor iedereen moet doen of uitzonderingen mag maken om iemand te helpen. Ze hadden het ook in een DM kunnen doen en dan hadden mensen het weer stiekem gevonden.
Ik zie het ook niet als aanval en ik had het niet als stiekem opgevat. Zeker niet. Dont worry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:59
Devke schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:11:
[...]

Ik snap de ophef om die 50 euro aanbetaling niet? Op de support page staat gewoon dat je die aanbetaling terugkrijgt als je annuleert.

"Kan ik mijn Plug-In Battery reservering annuleren?

Natuurlijk, als je jouw reservering - om wat voor reden dan ook - wil annuleren kan je via onze website contact met ons opnemen. Onze virtuele assistent helpt je en binnen 3 werkdagen ontvang jij een bevestiging van de annulering in je inbox. Het geld van je reservering wordt binnen enkele werkdagen teruggestort. Let op: als je annuleert verlies je jouw plek in de wachtrij."

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

SpeedingWilly schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:41:
[...]

Ik snap de ophef om die 50 euro aanbetaling niet? Op de support page staat gewoon dat je die aanbetaling terugkrijgt als je annuleert.
Dat was in het begin niet het geval. voordat de vertraging er was, kreeg je je aanbetaling niet terug als je zelf annuleert. maar ze hebben blijkbaar de tekst aangepst nadat er door de vertraagde levering de aanbetaling toch moeten teruggeven als mensen annuleren "kostenloos vanwege de vertraging"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
kmf schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:54:
[...]
Dat was in het begin niet het geval. voordat de vertraging er was, kreeg je je aanbetaling niet terug als je zelf annuleert. maar ze hebben blijkbaar de tekst aangepst nadat er door de vertraagde levering de aanbetaling toch moeten teruggeven als mensen annuleren "kostenloos vanwege de vertraging"
En ik denk ook dat het ze de negatieve publiciteit niet waard is! Er is nu zoveel vraag naar die Plug-In Battery, dus als iemand annuleert dan heeft een andere koper gewoon zijn Plug-In Battery wat sneller. Dus niet echt een risico voor HW.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Henkoes
alwind schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:30:
[...]

Het wordt door mij gewaardeerd dat HW dit in publiek aankaart. En terugkijkende op mijn reacties waren deze wellicht wat fel en wil daarvoor mijn excuses aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Natuurlijk, als je jouw reservering - om wat voor reden dan ook - wil annuleren kan je via onze website contact met ons opnemen. Onze virtuele assistent helpt je en binnen 3 werkdagen ontvang jij een bevestiging van de annulering in je inbox. Het geld van je reservering wordt binnen enkele werkdagen teruggestort. Let op: als je annuleert verlies je jouw plek in de wachtrij."
Ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:14
[...]

Waar staat dat? in de FAQ staat:

"Hoe werkt de reservering van een batterij?
De vraag naar thuisbatterijen stijgt snel en het aanbod is beperkt. De batterijen voor de eerste levering zijn al in productie met verschillende levermomenten. Met een reservering middels een aanbetaling van €50 verzeker jij je van één (of meerdere) van de eerste batterijen die nu al in de productielijn staan. Zo kunnen wij aan de hand van de vraag beter opschalen. Zodra jouw batterij klaar staat om verzonden te worden, ontvang je bericht om het resterende bedrag te betalen. Je kan tot 4 batterijen reserveren. De vermelde levermaand is de huidige verwachting van levering. Indien de levering verlaat is kan je jouw reservering kosteloos annuleren en ontvang je de aanbetaling volledig terug."

"Wat als ik mij bedenk na de aanbetaling?
Heb je een Plug-In Battery gereserveerd en wil je deze annuleren? Je kan op elk moment annuleren. Om een eerlijke wachtrij voor de Plug-In Battery te kunnen bieden, worden aanbetalingen bij annulering niet gerestitueerd. In het geval dat de levering onverhoopt vertraging oploopt, ontvang je bij annulering wel je aanbetaling terug. Neem dan contact met ons op om een annulering in gang te zetten."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
CopyCatz schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:21:
[...]

Waar staat dat? in de FAQ staat:

"Hoe werkt de reservering van een batterij?
De vraag naar thuisbatterijen stijgt snel en het aanbod is beperkt. De batterijen voor de eerste levering zijn al in productie met verschillende levermomenten. Met een reservering middels een aanbetaling van €50 verzeker jij je van één (of meerdere) van de eerste batterijen die nu al in de productielijn staan. Zo kunnen wij aan de hand van de vraag beter opschalen. Zodra jouw batterij klaar staat om verzonden te worden, ontvang je bericht om het resterende bedrag te betalen. Je kan tot 4 batterijen reserveren. De vermelde levermaand is de huidige verwachting van levering. Indien de levering verlaat is kan je jouw reservering kosteloos annuleren en ontvang je de aanbetaling volledig terug."

"Wat als ik mij bedenk na de aanbetaling?
Heb je een Plug-In Battery gereserveerd en wil je deze annuleren? Je kan op elk moment annuleren. Om een eerlijke wachtrij voor de Plug-In Battery te kunnen bieden, worden aanbetalingen bij annulering niet gerestitueerd. In het geval dat de levering onverhoopt vertraging oploopt, ontvang je bij annulering wel je aanbetaling terug. Neem dan contact met ons op om een annulering in gang te zetten."
Dat is dan tegenstrijdige informatie!

Hier staat (vrij bovenaan) een alinea over terugbetaling van de reserveringskosten in de FAQ / Support page:
https://helpdesk.homewiza...y-alles-wat-je-moet-weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
SpeedingWilly schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:23:
[...]

Dat is dan tegenstrijdige informatie!

Hier staat (vrij bovenaan) een alinea over terugbetaling van de reserveringskosten in de FAQ / Support page:
https://helpdesk.homewiza...y-alles-wat-je-moet-weten
Mee eens. Ik had ook al het idee dat ik ergens had zien staan dat annuleren kosteloos was terwijl in de FAQ iets anders staat.

Overigens zou ik het wel tof vinden als @HomeWizard_NL zou kunnen toezeggen dat api-gestuurd laden ontladen op de roadmap komt, want zonder dat kan ik met dynamisch helemaal niks in de winter. En met die stroomprijs van gisteren is dit voor mij nog belangrijker geworden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 19:38
Had je dan wel genoeg aan die 2,x kWh gedurende die dure uren?

Kijk eens rond naar alternatieve merken met wat meer capaciteit..

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:35
CopyCatz schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:26:
[...]Overigens zou ik het wel tof vinden als @HomeWizard_NL zou kunnen toezeggen dat api-gestuurd laden ontladen op de roadmap komt, want zonder dat kan ik met dynamisch helemaal niks in de winter. En met die stroomprijs van gisteren is dit voor mij nog belangrijker geworden..
bij de faq staat een antwoord bij
"Kan de batterij laden op dynamische tarieven?" en bij "Kan ik met de batterij geld verdienen op de onbalansmarkt?"
Het is dus NIET bedoelt om dynamishe contracten te onersteunen (ik gok dat die in de toekomst toch minder interesant worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
Hieke schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:35:

Ik was overdag aan het werk (thuiswerkdag maar even verplaatst), maar dan heb ik toch al snel 0,3kWh per uur. Ik zit zelf aan een 5kWh opstelling te denken, daar kom ik een nacht of een dag zoals gister dan wel mee door. Alleen zijn er andere aanbieders hier op het forum die een 5kWh oplossing hebben die een stuk goedkoper is, maar zoals HW al aangeeft ik ben ook wel gecharmeerd van een NL bedrijf met dito service en pro tweakers instelling..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
canonball schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:35:
[...]

bij de faq staat een antwoord bij
"Kan de batterij laden op dynamische tarieven?" en bij "Kan ik met de batterij geld verdienen op de onbalansmarkt?"
Het is dus NIET bedoelt om dynamishe contracten te onersteunen (ik gok dat die in de toekomst toch minder interesant worden)
Tja, maar HW heeft hier wel gezegd dat ze daar wel naar aan het kijken zijn. Maar dat zijn dus geen garanties, terwijl de thuisbatterij markt begin volgend jaar wel flink los gaat komen..

[ Voor 5% gewijzigd door CopyCatz op 13-12-2024 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CopyCatz schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:26:
[...]

Mee eens. Ik had ook al het idee dat ik ergens had zien staan dat annuleren kosteloos was terwijl in de FAQ iets anders staat.

Overigens zou ik het wel tof vinden als @HomeWizard_NL zou kunnen toezeggen dat api-gestuurd laden ontladen op de roadmap komt, want zonder dat kan ik met dynamisch helemaal niks in de winter. En met die stroomprijs van gisteren is dit voor mij nog belangrijker geworden..
Mijn inziens heeft @HomeWizard_NL al duidelijk gecommuniceerd dat je bij bestelling een aanbetaling betaald. Er zijn dan een paar scenario's:

1. Je neemt de batterij gewoon af. Dan betaal je ongeveer een weekje van te voren via een betaallink de resterende prijs vd accu. 1395 euro min de betaalde 50 euro.
2. Je wilt er vanaf. Stel je staat voor de maart levering ingepland. Als HW niet in staat is om dan te leveren dan krijg je de 50 euro terug. Dit binnen paar dagen. De November groep heeft dit al diverse keren bevestigd. Als je ervanaf wilt voor Maart omdat je in die groep bv zit dan ben je de 50 euro kwijt.

Daarnaast heeft HW een aantal posts geleden aangegeven dat ze de API opener willen maken. Denk aan dynamisch laden hierbij. Laden op gunstigere momenten. Geen handel! Ik krijg de indruk dat ze zich hier ook echt vollop mee aan het testen etc zijn. Wel is de voorwaarde dat het niet ten koste mag gaan van bv veiligheid. Volledig mee eens.

Hopelijk meer duidelijkheid. Soms moet je even het zoekglaasje bovenaan het topic gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpeedingWilly
Devke schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:43:
[...]
Mijn inziens heeft @HomeWizard_NL al duidelijk gecommuniceerd dat je bij bestelling een aanbetaling betaald. Er zijn dan een paar scenario's:
[...]
Niet dus! Onderstaande quote geeft gewoon aan dat je altijd je reserveringsbedrag terugkrijgt. Dus hun info is niet duidelijk. Het is maar waar je het op de site naleest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SpeedingWilly schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:49:
[...]

Niet dus! Onderstaande quote geeft gewoon aan dat je altijd je reserveringsbedrag terugkrijgt. Dus hun info is niet duidelijk. Het is maar waar je het op de site naleest.

Huh... waar lees jij dit op de website dan? Ik kom dat stukje niet eens tegen. Wel onderstaande bij FAQ.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VuaWdzuzHAfSUylJL8cBCuezBIc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KLaEt3xfySeVwlOnCmwaKbvy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
Devke schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:04:
[...]
Huh... waar lees jij dit op de website dan? Ik kom dat stukje niet eens tegen. Wel onderstaande bij FAQ.
SpeedingWilly in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic"

Ik zou er een screenshot van maken, want HW gaat dit aanpassen denk ik :X

[ Voor 11% gewijzigd door SpeedingWilly op 13-12-2024 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jij hebt gelijk. Er staat idd nu een tegenspraak op de website.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VuaWdzuzHAfSUylJL8cBCuezBIc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KLaEt3xfySeVwlOnCmwaKbvy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-QP2Q6scQmi62DlHIm1UNDLU2o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5tRm8eFRNraADHzUIgiY6XlY.jpg?f=fotoalbum_large

@@HomeWizard_NL. Wellicht moeten jullie dit even aanpasssn.

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 13-12-2024 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 22:12
opgelost

[ Voor 98% gewijzigd door Peterhardenberg op 13-12-2024 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Peterhardenberg schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:08:
[...]

Hier kun je dat lezen

Idd een beetje onduidelijkheid van HW,
Misschien omdat de orders goed lopen de restitutie voorwaarden aangepast?
Edit. Niet relevant meer.

[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 13-12-2024 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waar ik benieuwd naar ben is welke API parameters straks uit te lezen zijn met bijvoorbeeld HA. In de app kun je straks mooi zien hoeveel kWh er geladen is en ontladen is. Misschien kan @HomeWizard_NL aangeven welke parameters er iig ROM uitgelezen kunnen worden? Met bekende gegevens kun je wellicht leuke dingen bouwen in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

OmeJoyo

This is me

Devke schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:07:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Niet alleen aanpassen, ook er eerlijk me omgaan dat er dus daadwerkelijk op hun eigen site gecommuniceerd is dat je gratis kunt annuleren. (wat overigens ook een wettelijk recht is, maar dat terzijde)

Persoonlijk momenteel geen reden om te annuleren, maar kan me goed voorstellen dat er gewoon redenen zijn die je niet kon voorzien (werkeloosheid, onverwachte grote kosten op medisch vlak, of een grore lekkage enz.)

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
Devke schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:43:
[...]

Mijn inziens heeft @HomeWizard_NL al duidelijk gecommuniceerd dat je bij bestelling een aanbetaling betaald. Er zijn dan een paar scenario's:.

Hopelijk meer duidelijkheid. Soms moet je even het zoekglaasje bovenaan het topic gebruiken.
Je hoeft niet zo neerbuigend te gaan doen. Inmiddels heb je zelf al geconstateerd dat de communicatie niet duidelijk was, en het “zoekglaasje” geeft geen garanties van HW voor api besturing van het laden. Het verzoek was sowieso niet aan jou gericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-09 10:22
@HomeWizard_NL Is het als Belg al mogelijk om nu op de reservatielijst te staan? Want ik heb beslist dat ik er 1 wil, als ik moet wachten tot april om pas te kunnen reserveren/bestellen; betekent het dat ik dan pas helemaal achteraan aansluit..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CopyCatz schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 14:10:
[...]

Je hoeft niet zo neerbuigend te gaan doen. Inmiddels heb je zelf al geconstateerd dat de communicatie niet duidelijk was, en het “zoekglaasje” geeft geen garanties van HW voor api besturing van het laden. Het verzoek was sowieso niet aan jou gericht.
Dan zoek je het zelf allemaal op toch. No problem. Weinig neerbuigends aan. Uitleg plus een tip. Dat is het doel van tweakers. Helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
Devke schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:35:
Waar ik benieuwd naar ben is welke API parameters straks uit te lezen zijn met bijvoorbeeld HA. In de app kun je straks mooi zien hoeveel kWh er geladen is en ontladen is. Misschien kan @HomeWizard_NL aangeven welke parameters er iig ROM uitgelezen kunnen worden? Met bekende gegevens kun je wellicht leuke dingen bouwen in HA.
Met deze functionaliteit en beperkte set registers ben je gauw uitgespeeld en mag je lijdzaam toekijken als alles read-only is. En er geen (geautomatiseerde) sturing via domotica mogelijk is.
Ik verwacht dat meeste van die data ook in de HW-app te zien zullen zijn.

Als teaser schrijft men wordt dat er nagedacht over meer openstellen van het systeem. Houdt dat in bijvoorbeeld zelf actief laden inschakelen? Of ontladen uitschakelen omdat grootverbruikers actief zijn.

Ook beperkte laadvermogen en geringe capaciteit in relatie tot prijs zijn voor mij breekpunten geworden.
Hier nog geen beslissing voor aanschaf thuisaccu.

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hieke schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:55:
[...]

Met deze functionaliteit en beperkte set registers ben je gauw uitgespeeld en mag je lijdzaam toekijken als alles read-only is. En er geen (geautomatiseerde) sturing via domotica mogelijk is.
Ik verwacht dat meeste van die data ook in de HW-app te zien zullen zijn.

Als teaser schrijft men wordt dat er nagedacht over meer openstellen van het systeem. Houdt in dat bijvoorbeeld zelf actief laden inschakelen? Of juist ontladen uitschakelen omdat grootverbruikers actief zijn.

Ook beperkte laadvermogen en geringe capaciteit in relatie tot prijs zijn breekpunten geworden.
Hier nog geen beslissing voor aanschaf thuisaccu.
Daarom ben ik ook benieuwd welke mogelijkheden de API biedt. Dus welke zaken uit te lezen zijn. Ik verwacht wel dat HW dat nog laat zien. Ik vertrouw er wel op dat e.a. gerealiseerd zal worden. Het is nog geen eind januari en er zijn ontwikkelingen ook op de thuisbatterij met stekker markt gaande. Ik vind veiligheid zeker belangrijk. Snap dat ze dar ook als prio stellen. Je wilt als bedrijf geen producten verkopen die je hele bedrijf om zeep kunnen helpen. Ik zou het prettig vinden om de API parameters te zien. Duravolt heeft ze bekend gemaakt. Ander topic btw.

Ik lees net dat Duravolt a.s. maandag de batterijen binnen gaat krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Devke schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:07:
[...]

Daar lijkt inderdaad iets mis te gaan, we laten het voor nu even zo staan tot we meer duidelijkheid kunnen geven. We hopen hier binnenkort een sluitend antwoord op te kunnen geven.
Devke schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:35:
Op zijn minst in eerste instantie basis informatie zoals: hoe hard laden, hoe hard ontladen, huidige soc in %. wat status elementen etc. Specifieke wensen mag je natuurlijk altijd aandragen.

Voor sturing kijken we naar volledige controle. dus niet alleen laden of ontladen, maar ook met hoeveel Watt etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
@HomeWizard_NL

Als ik 6 batterijen zal nemen.
Is het mogelijk om bij vrij schakelen om bijvoorbeeld max 600 watt per fase in te stellen om overbelasting te voorkomen.
(Verdeel inrichting waar de zonnepanelen ook op zitten)

Bij mijn Micro omvormers kan ik het max vermogen instellen per 2 panelen.

Ik weet dat er nu een max van 4 batterijen is 6 als voorbeeld.

Voorbeeld als dit niet instelbaar is.
Vraag woning hoog.
Batterijen 1600 watt per fase.
Zonnepanelen 3400 watt per fase.
Dit vindt mijn b20 aardlekautomaat die in de hoofdverdeelkast zit niet zo lekker.
Ik smeer liever het vermogen lager uit over de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 17:19:
[...]

Daar lijkt inderdaad iets mis te gaan, we laten het voor nu even zo staan tot we meer duidelijkheid kunnen geven. We hopen hier binnenkort een sluitend antwoord op te kunnen geven.

[...]

Op zijn minst in eerste instantie basis informatie zoals: hoe hard laden, hoe hard ontladen, huidige soc in %. wat status elementen etc. Specifieke wensen mag je natuurlijk altijd aandragen.

Voor sturing kijken we naar volledige controle. dus niet alleen laden of ontladen, maar ook met hoeveel Watt etc.
Dank voor het antwoord! Top dat eventuele specifieke wensen aangedragen kunnen worden.

Wat mooi zou zijn om te zien is (enkele suggesties):

- Status van de batterij ( Leeg , Laden, Ontladen, Vol)
- Bruikbare batterij capaciteit (State of Health / is alle capaciteit nog beschikbaar of al wat degradatie)
- Huidige Temperatuur van de batterij
- Aantal laadcycli (met HA is dan vast het aantal cycli op 1 dag / week / maand te berekenen
- Firmware versie zodat je kunt zien of je systeem zn update heeft gehad.

M.b.t. het vol open zetten denk ik idd de dingen die jullie zelf al benoemen. Een forced_charge , forced_discharge, ook met welk vermogen dat het systeem zou mogen laden en ontladen (evt met min of max waarde om het ideale punt van de omvormer te kunnen inzetten. Omzettingsverlies zo laag mogelijk maken). Voor de 1 zal dat kunnen werken. Voor andere misschien niet.

Makkelijk bedienen voor de mensen die alles willen overlaten aan het systeem zelf. Wat meer opties voor de mensen / tweakers die zelf het prachtig vinden het optimale te vinden en af te stemmen op hun situatie. Mits dat natuurlijk veilig kan.

Let op.... het zijn wat suggesties vanuit hier. Wellicht zijn andere tweakers ook hierin geïnteresseerd en willen ze hun suggesties ook delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 18:14:
@HomeWizard_NL

Als ik 6 batterijen zal nemen.
Is het mogelijk om bij vrij schakelen om bijvoorbeeld max 600 watt per fase in te stellen om overbelasting te voorkomen.
(Verdeel inrichting waar de zonnepanelen ook op zitten)

Bij mijn Micro omvormers kan ik het max vermogen instellen per 2 panelen.

Ik weet dat er nu een max van 4 batterijen is 6 als voorbeeld.

Voorbeeld als dit niet instelbaar is.
Vraag woning hoog.
Batterijen 1600 watt per fase.
Zonnepanelen 3400 watt per fase.
Dit vindt mijn b20 aardlekautomaat die in de hoofdverdeelkast zit niet zo lekker.
Ik smeer liever het vermogen lager uit over de nacht.
Vlgs mij kun je max 4 batterijen koppelen op dit moment. EDIT: Ik was iets te snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 07:57
Hieke schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:55:
Of ontladen uitschakelen omdat grootverbruikers actief zijn.
Met een dynamische contract wil je volgens mij sturen op basis van tarieven: niet ontladen als die laag zijn, en juist wel als ze hoog zijn, en zeker als er dan grootverbruikers aan staan, want je wil zo min mogelijk importeren tegen hoge tarieven.

En als je een vast/variabel contract hebt kan je óók juist wel het beste ontladen als er grootverbruikers actief zijn, want als de HW-batterij met 800W zijn bijdrage levert, heb je relatief minder omzettingsverlies dan wanneer 'ie op 150W ontlaadt gedurende de nacht.

Kortom, het blijft mij verbazen dat er zo veel verschillende mensen hier steeds vragen naar iets dat volgens mij juist ongunstig zou uitpakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Hieke schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:35:

Inderdaad, veel mensen zijn erg gefocussed op dit specifieke product, maar hebben voor hun wensen eigenlijk een ander product nodig. Kijk ook eens verder bij de buren. Zonde als je er later achter komt dat je beter een ander product had kunnen kopen en je ipv daarvan hier hebt blindgestaard.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
a2aan schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:14:
[...]

Met een dynamische contract wil je volgens mij sturen op basis van tarieven: niet ontladen als die laag zijn, en juist wel als ze hoog zijn, en zeker als er dan grootverbruikers aan staan, want je wil zo min mogelijk importeren tegen hoge tarieven.

En als je een vast/variabel contract hebt kan je óók juist wel het beste ontladen als er grootverbruikers actief zijn, want als de HW-batterij met 800W zijn bijdrage levert, heb je relatief minder omzettingsverlies dan wanneer 'ie op 150W ontlaadt gedurende de nacht.

Kortom, het blijft mij verbazen dat er zo veel verschillende mensen hier steeds vragen naar iets dat volgens mij juist ongunstig zou uitpakken.
Met een dynamisch tarief wil je inderdaad tijdens hoge tarieven maximaal terugleveren. Eventuele grootverbruikers die dan aanstaan profiteren dan ook van de export van de accu. Als de capaciteit van je accu structureel te laag is om alle dure uren van je grootverbruikers te overbruggen, dan wil je of meer capaciteit plaatsen of NOM draaien en minder graag terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
a2aan schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:14:
[...]

@a2aan
Even mijn situatie: vast contract, 9 kWp PV op het dak en EV.
Waarom zou ik de thuisaccu nog laten bijdragen aan het laden van EV overdag als ik die opgeslagen energie ook 's nachts kan inzetten? Zeker als het minder zonnige dag is.

Ik dacht die gevulde accu te willen sparen voor als het donker is.
Ook het idee mijn "eigen" opgewekte energie te verbruiken spreekt me aan. Ik besef dat dit wat naief is.
Wat is er verkeerd aan mijn redenatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:13

Termy

valt er nog wat te fragge?

Hieke schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 20:51:
[...]

@a2aan
Even mijn situatie: vast contract, 9 kWp PV op het dak en EV.
Waarom zou ik de thuisaccu nog laten bijdragen aan het laden van EV overdag als ik die opgeslagen energie ook 's nachts kan inzetten? Zeker als het minder zonnige dag is.

Ook het idee mijn "eigen" opgewekte energie te verbruiken spreekt me aan. Ik besef dat dit wat naief is.
Als je het op basis van de tarieven laat doen (zodra dat kan) dan zal de accu overdag niet meehelpen met je EV laden, dus geen probleem.

In geval van vaste tarieven en salderen maakt het niet uit wanneer je x kWh niet van het net afneemt.
Sterker nog, het zou zelfs gunstig kunnen zijn om je accu die 's ochtends toen je weg was opgeladen is in de middag weer leeg te trekken wanneer je volle bak je EV laadt zodat hij in de middag weer gevuld kan worden met resterende overschot om vervolgens in de nacht te gebruiken

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Hieke schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 20:51:

Allereerst: als je overdag je EV laadt uit je HW-batterij, en daarna schijnt de zon nog, dan kan je de HW-batterij weer vullen, en gebruik je nóg meer van je eigen opwek.

Maar nu wat ik bedoelde: je EV wil je sowieso opladen, en je koelkast staat 's nachts sowieso aan. Of je nou de energie van je panelen, via je batterij, in je EV stopt, of in je koelkast maakt niet uit, het is even nuttig, en de rest moet je toch uit het net halen.

MAAR: als je batterij op 800W ontlaadt, dan haalt die (vrijwel) zijn hoogste efficiëntie, terwijl hij onder de 200W (relatief) veel meer verlies heeft.

Dus als er 2,5kWh in je batterij zit, dan kan je beter 3 uur met 800W ontladen, dan 11 uur op 200W, toch? De rest ben je namelijk kwijt aan verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
Met het pv-vermogen dat hier beschikbaar is maak me in de zomer niet zo druk om wat verlies. Maar EV opladen met thuisaccu is 2 keer verlies en slijtage. Daarnaast afwachten of ie die dag nog (voldoende) laadt.
Verder kan ik als pensionade mijn laadmomenten van EV meer sturen.
Elke situatie kan dus anders zijn.

In de donkere dagen gaat hier (gasloos) alle opbrengst meteen de warmtepomp in dus daarvoor geen zorg of reden om die functionaliteit te hebben inderdaad.
Maar je reactie is helder, waarvoor dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• a2aan
Hieke schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 21:40:
Met het pv-vermogen dat hier beschikbaar is maak me in de zomer niet zo druk om wat verlies. Maar EV opladen met thuisaccu is 2 keer verlies en slijtage.
Als het goed is is de slijtage minder erg/duur dan het profijt en de opbrengst (want daarvoor is 'ie bedoeld). Dus óf je moet geen accu willen, óf je moet hem zo vaak mmogelijk willen gebruiken, omdat je er dan het meest van profiteert.

En als je je EV laadt vanuit je batterij, heb je géén extra verlies! Het verlies van de EV heb je altijd, of je hem nou uit het net of uit de batterij laadt. En het verlies van de batterij heb je ook altijd, of je hem nou gebruikt voor je koelkast of voor je EV. Er is niet iets als een verliesverdubbelaar als je de een gebruikt voor de ander.

Dus als je je batterij met 800W nuttig kan ontladen, is dat altijd beter dan 'sparen voor later', mits je een vast of variabel contract hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door a2aan op 13-12-2024 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
En als je je EV laadt vanuit je batterij, heb je géén extra verlies! Het verlies van de EV heb je altijd, of je hem nou uit het net of uit de batterij laadt. En het verlies van de batterij heb je ook altijd, of je hem nou gebruikt voor je koelkast of voor je EV. Er is niet iets als een verliesverdubbelaar als je de een gebruikt voor de ander.
Het is me niet geheel duidelijk maar misschien off-topic, zolang je kunt salderen houd ik in zomermaanden stroom in reserve voor de nacht.
Ik genereer als ik geen EV laad tientallen kWh per dag als overschot.
Maar terwijl ik op dat moment ook nog stroom over heb is geladen accu laten slijten voor laden EV en zelfde dag weer laden voor nacht toch 1 cyclus teveel.
Ik weet het, het gaat over 3 kWh, maar zou zelfs 3 cycli kunnen zijn bij 9 uur laden..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alwind
Het is vooral iets in het hoofd van de meeste mensen dat je EV laden vanuit een accu slecht is.

Voor mensen met een dynamische contract zijn er echt wel user cases dat je dit niet wil. Juist als je de EV laad op een goedkoop moment.

Maar bij een vast contract is er eigenlijk geen reden om niet de auto uit de accu te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
.

[ Voor 97% gewijzigd door Hieke op 13-12-2024 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Elke cyclus die je accu maakt = eigen zonnestroom gebruikt ipv stroom uit het net. Dat is waarom je de accu hebt. Dan is het toch mooi als je er 3 op een dag haalt ipv 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
alwind schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:38:
Het is vooral iets in het hoofd van de meeste mensen dat je EV laden vanuit een accu slecht is.

Voor mensen met een dynamische contract zijn er echt wel user cases dat je dit niet wil. Juist als je de EV laad op een goedkoop moment.

Maar bij een vast contract is er eigenlijk geen reden om niet de auto uit de accu te laden.
Correct, met bijv. een vast contract is het laden van je EV prima vanuit de accu. Met een dynamisch contract wil je de accu en EV eigenlijk tegelijkertijd laden, namelijk beide op het goedkoopste moment van de dag. Als je accu dure zonnestroom heeft opgeslagen die je duurder had kunnen verkopen dan dynamisch had kunnen inkopen, wil je niet dat die dure zonnestroom in goedkope dynamische uren naar je EV gaat. Die wil je bewaren voor de duurdere dynamische uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Hieke schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:35:
Het is me niet geheel duidelijk maar misschien off-topic, zolang je kunt salderen houd ik in zomermaanden stroom in reserve voor de nacht.
Als je geen terugleverkosten betaalt, maak je met een thuisbatterij sowieso alleen maar verlies.

Maar als je wel terugleverkosten betaalt en/of een thuisbatterij neemt vanwege de duurzaamheid, dan moet je juist zo snel en zo veel mogelijk cycli maken, want dan heb je het meeste profijt van je investering.

Als het goed is gaat een HW-batterij sowieso langer dan vijf jaar mee, en ik mag hopen dat er over vijf jaar veel betere en/of goedkopere thuisbatterijen op de markt zijn. Als je niet voor wil lopen, kan je beter nog een paar jaar wachten, en als je wel voor wil lopen, dan is het zonde om de batterij niet direct maximaal te benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
a2aan schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 23:34:
[...]

Als je geen terugleverkosten betaalt, maak je met een thuisbatterij sowieso alleen maar verlies.
Dat is wel heel kort door de bocht. Gisteren (met nog 0.3kWh resterend):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d2nBEBDSYmfVaspnECaznO9pp34=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ngkQawuyqOTJYI1vrvwN63Vz.jpg?f=fotoalbum_large

En de afgelopen 5 dagen nu op -8,20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 23:51:
[...]

Dat is wel heel kort door de bocht. Gisteren (met nog 0.3kWh resterend):
[Afbeelding]

En de afgelopen 5 dagen nu op -8,20.
Met afschrijving kom je wel anders uit verwacht ik.

Ben het met @a2aan eens dat je met een contract met terugleverboete ook verlies maakt. Dit zal liggen aan de hoogte van je tlb. Die is hier net iets meer dan 10 ct/kWh. Daar ga ik het niet meer redden op de HW batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:26
niet reageren kan ook

[ Voor 95% gewijzigd door Proton_ op 14-12-2024 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Taro schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 23:51:
Dat is wel heel kort door de bocht.
@Hieke, op wie ik reageerde, heeft een vast contract...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hieke
Ben misschien wat vasthoudend maar helemaal off-topic is bespreken van de inzet van thuisaccu niet in dit forum. Mijn situatie is wat specifiek maar niet uniek.
Vast contract met TLK en slimme lader voor EV ingesteld op NOM. Max PV-vermogen op zonnige dagen 7 kW meest op zuid maar ook wat oost-west. EV (accu 75 kWh) die max 11 kW kan laden op eigen inrit.

Stel: De EV op 20% en er is 50 kWh nodig voor laden naar 80%. In de zomer een zonnige dag voor de boeg en geen urgentie om snel te laden.
Mijn strategie is dan om aan begin van eerst de thuisaccu te laten beginnen met NOM. Als er vervolgens overschot is van 1300 Watt schakelt de EV-lader bij met NOM. Als thuisaccu na 3,5 uur laden vol is gaat deze uit en laadt EV met NOM tot in avond de PV minder dan 1300 Watt levert. (=minimaal vermogen EV-lader) Dan thuisaccu nog uit tot er verbruik wordt geregistreerd door P1-lezer.

Op deze wijze benut ik toch zoveel mogelijk eigen PV-productie en minimaal verlies en geen TLK? De volgende dag de rest in de accu van EV.

Ik ga niet voor maximale winst in het leven. Een schone aarde met verstandig gebruik van grondstoffen is mijn credo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
Je thuisaccu zal altijd eerst beginnen omdat die al bij -50 gaat laden en je auto pas bij -1300. Grote kans dat de accu al vol is voor de echte middagzon er door komt en je panelen vol terug leveren.

[ Voor 34% gewijzigd door alwind op 14-12-2024 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 22:12
Hieke schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:02:
Ben misschien wat vasthoudend maar helemaal off-topic is bespreken van de inzet van thuisaccu niet in dit forum. Mijn situatie is wat specifiek maar niet uniek.
Vast contract met TLK en slimme lader voor EV ingesteld op NOM. Max PV-vermogen op zonnige dagen 7 kW meest op zuid maar ook wat oost-west. EV (accu 75 kWh) die max 11 kW kan laden op eigen inrit.

Stel: De EV op 20% en er is 50 kWh nodig voor laden naar 80%. In de zomer een zonnige dag voor de boeg en geen urgentie om snel te laden.
Mijn strategie is dan om aan begin van eerst de thuisaccu te laten beginnen met NOM. Als er vervolgens overschot is van 1300 Watt schakelt de EV-lader bij met NOM. Als thuisaccu na 3,5 uur laden vol is gaat deze uit en laadt EV met NOM tot in avond de PV minder dan 1300 Watt levert. (=minimaal vermogen EV-lader) Dan thuisaccu nog uit tot er verbruik wordt geregistreerd door P1-lezer.

Op deze wijze benut ik toch zoveel mogelijk eigen PV-productie en minimaal verlies en geen TLK? De volgende dag de rest in de accu van EV.

Ik ga niet voor maximale winst in het leven. Een schone aarde met verstandig gebruik van grondstoffen is mijn credo.
Kom je dan niet in de problemen, NOM EV laden dan zal de HW accu uitgeschakeld moeten worden anders word de Accu via de NOM regeling direct leeg getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
@alwind Dat thuisaccu start is ook de bedoeling. Er is nog niet genoeg productie voor EV-lader.
Discussie was of accu als hij energie heeft weer mee moet helpen bij laden van EV. In mijn optiek niet. Ik wil dat mijn domotica dan aangeeft: Thuisaccu laden tot 100% en vervolgens in pauze gaan. Pas als P1-meter weer verbruik registreert mag de thuisaccu weer actief worden.

@Peterhardenberg
Daarom wil ik een thuisaccu met de mogelijkheid tot zelf aansturen. Ben ermee bekend dat de HW dat nog niet kan.

Ik streef naar zo min mogelijk teruglevering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
.

[ Voor 99% gewijzigd door alwind op 14-12-2024 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Hieke schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:12:
@alwind Dat thuisaccu start is ook de bedoeling. Er is nog niet genoeg productie voor EV-lader.
Discussie was of accu als hij energie heeft weer mee moet helpen bij laden van EV. In mijn optiek niet. Ik wil dat mijn domotica dan aangeeft: Thuisaccu laden tot 100% en vervolgens in pauze gaan. Pas als P1-meter weer verbruik registreert mag de thuisaccu weer actief worden.

@Peterhardenberg
Daarom wil ik een thuisaccu met de mogelijkheid tot zelf aansturen. Ben ermee bekend dat de HW dat nog niet kan.

Ik streef naar zo min mogelijk teruglevering
Vraag blijft. Wat is er mis met laden uit de accu :) Daar is de accu voor gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Het is alsof ik zou zeggen:

Tijdens het koken verbruik ik veel stroom door de kookplaat en de oven. Misschien heb ik dan niet genoeg over voor de hele nacht dus ik wil niet dat dat uit de accu komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
Het laden van de thuisaccu remt het laden van de EV maar ik heb een geladen thuisaccu nodig.

Het ontladen van de thuisaccu versnelt het laden van de EV maar dan heb ik 's nachts niets meer en moet ik inkopen... Daarbij heb ik tijdens laden en ontladen verliezen en slijtage.

Het blijft allemaal gerommel in de marge.. Maar toch vind ik juiste inzicht wel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hieke schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:26:
Het laden van de thuisaccu remt het laden van de EV maar ik heb een geladen thuisaccu nodig.

Het ontladen van de thuisaccu versnelt het laden van de EV maar dan heb ik 's nachts niets meer en moet ik inkopen... Daarbij heb ik tijdens laden en ontladen verliezen en slijtage.

Het blijft allemaal gerommel in de marge.. Maar toch vind ik juiste inzicht wel prettig.
De HW batterij zal met 800 watt remmen. Bij 1. Deze maanden op NOM draaien met jouw laadpaal zal denk ik ook eindeloos duren? Opwek is zo minimaal. Daarnaast laad je ook tergend langzaam wat denk ik het omzettingsverlies ook niet leuker maakt. Kan natuurlijk niet in je installatie kijken maar het roept dit bij me op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hieke
@Devke Tergend langzaam in de beschreven case valt wel mee. Zoals eerder beschreven is geschetste situatie een zonnige dag om een antwoord op de vraag te krijgen of thuisaccu wel/niet aan te sturen moet zijn. En of dan laden EV met ondersteuning thuisaccu slim is

En los van de vraag hoe lang dat laden van EV mag duren. Ik rijd niet (meer) elke dag 50 kWh op!

Er zijn hier verschillende meningen over en soms worden deze ook nog onderbouwd. Dat vormt mijn begrip. Waarvoor dank, _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hieke schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:02:
De vraag is wat beter verbruik van de grondstoffen inhoudt: Afnemen wanneer de markt een groter aanbod heeft en zelfconsumptie wanneer er een tekort aan stroom is OF per se je eigen stroom willen verbruiken en daardoor bijv. enorme laadverliezen hebben omdat je EV traag oplaadt. Een EV met 11 kW opladen is veel efficiënter en heeft minder laadverliezen dan deze op bijv. 2 kW opladen. Dat lijkt 5,5x zo lang te duren, maar is door de extra laadverliezen niet het geval, het duurt bijv. >6x zo lang. Je verspilt daardoor eigenlijk extra energie, de vraag is of dat verstandig gebruik van grondstoffen betreft.

Ik begrijp zeker waar je heen wil en je redenering en die is ook mooi en goed, maar is het niet veel beter 11 kW te laden als er voldoende aanbod vanuit de markt is (=lage prijzen) en nul op de meter na te streven bij weinig aanbod (=hoge prijzen) en dus niet je auto per se met eigen zonnestroom te willen laden waardoor kWh's verloren gaan waardoor er op dat moment misschien minder door een gas- of kolencentrale opgewekt zou hoeven te worden?

Verstandig omgaan met grondstoffen staat niet gelijk aan zoveel mogelijk zelfverbruiken, het gaat om het grotere plaatje van de hele markt en vraag en aanbod in balans brengen.

Vanuit dat oogpunt kun je, even los van terugleverboetes, etc., soms maar beter zonnestroom het net op laten gaan dan dat op dat moment per se in je eigen auto willen drukken met bijbehorende hoge laadverliezen.

Daarom zou ik zeggen: Laad de HW Battery gewoon zijn werk doen en laad de auto op op momenten waarop het aanbod van stroom hoog is. Dat is doorgaans ook het moment waarop je panelen het meeste terugleveren en dus benut je dat alsnog. Buiten de momenten waarop er veel aanbod is leveren je panelen dan als de HW Battery vol is meer terug aan het net op momenten dat er minder aanbod is en hoeft er minder stroom voor de gehele markt geproduceerd te worden (Er uiteraard van uitgaande dat jij niet als enige zo denkt vs de massa ;) ).

TL;DR: Verstandig omstaan met grondstoffen betekent dus niet per se zoveel mogelijk zelf verbruiken, maar juist naar het grotere plaatje kijken en dan zou ik je EV gewoon met 11 kW volladen op momenten met veel aanbod en als je dan de HW Battery daarbij leeg trekt dan is dat maar zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 08:59:
[...]

Met afschrijving kom je wel anders uit verwacht ik.
Het betrof iets meer dan 1 cycle voor +-5 Euro winst, haal er 10 cent af, dan is dat toch nog steeds mooi? En deze hele week betreft het 6 cycles voor 5 dagen, dus haal van dik 8 Euro 50-60 cent af, nog steeds dikke prima.
Ben het met @a2aan eens dat je met een contract met terugleverboete ook verlies maakt. Dit zal liggen aan de hoogte van je tlb. Die is hier net iets meer dan 10 ct/kWh. Daar ga ik het niet meer redden op de HW batterij.
Eens hoor, met zowel vaste als variabele contracten ga je de accu niet of niet snel terugverdienen. Je moet er een aanvullende reden of doel voor hebben om aanschaf te "verantwoorden" en dat mag natuurlijk ook zijn "een hobby mag geld kosten". Persoonlijk vind ik het mooi dat ik, ondanks de geringe impact als individu vs de hele markt, wat kan bijdragen aan het in balans brengen van vraag en aanbod over de hele markt gezien. In andere topics zie je ook steeds meer Tweakers actief met accu's, stroom inkopen en terugleveren. En dat zet met het geringe aantal mensen natuurlijk nog weinig zoden aan de dijk, maar ik heb eergisteravond door terug te leveren niet alleen zelf geen stroom van het net afgenomen toen er een tekort was, maar ook minimaal het verbruik van 1 van mijn buren er op dat moment mee gecompenseerd. Met een HW Battery help je ook gewoon mee met minder stroom afnemen als het donker en evt. windstil is, als individu zet het wederom geen zoden aan de dijk, maar als tienduizenden of honderdduizenden mensen dat over 5-10 jaar doen, dan zal dat zeker effect hebben. We zijn hier niet allemaal om geld te verdienen, we mogen ook wel iets doen aan de toekomst. En ja, dat kost grondstoffen, maar daar ontkom je helaas niet aan, zo doorgaan als we deden brengt ons in ieder geval niet verder op dit vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:25:
[...]

Het betrof iets meer dan 1 cycle voor +-5 Euro winst, haal er 10 cent af, dan is dat toch nog steeds mooi? En deze hele week betreft het 6 cycles voor 5 dagen, dus haal van dik 8 Euro 50-60 cent af, nog steeds dikke prima.

[...]

Eens hoor, met zowel vaste als variabele contracten ga je de accu niet of niet snel terugverdienen. Je moet er een aanvullende reden of doel voor hebben om aanschaf te "verantwoorden" en dat mag natuurlijk ook zijn "een hobby mag geld kosten". Persoonlijk vind ik het mooi dat ik, ondanks de geringe impact als individu vs de hele markt, wat kan bijdragen aan het in balans brengen van vraag en aanbod over de hele markt gezien. In andere topics zie je ook steeds meer Tweakers actief met accu's, stroom inkopen en terugleveren. En dat zet met het geringe aantal mensen natuurlijk nog weinig zoden aan de dijk, maar ik heb eergisteravond door terug te leveren niet alleen zelf geen stroom van het net afgenomen toen er een tekort was, maar ook minimaal het verbruik van 1 van mijn buren er op dat moment mee gecompenseerd. Met een HW Battery help je ook gewoon mee met minder stroom afnemen als het donker en evt. windstil is, als individu zet het wederom geen zoden aan de dijk, maar als tienduizenden of honderdduizenden mensen dat over 5-10 jaar doen, dan zal dat zeker effect hebben. We zijn hier niet allemaal om geld te verdienen, we mogen ook wel iets doen aan de toekomst. En ja, dat kost grondstoffen, maar daar ontkom je helaas niet aan, zo doorgaan als we deden brengt ons in ieder geval niet verder op dit vlak.
Dan heb je gerekend met de extra capaciteit die je bijgekocht hebt neem ik aan? Kan me herinneren dat je een testcase voor Zendure hebt en daarbij op het topic schreef dat je het mocht houden? Dan zit daar in principe geen afschrijving op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Devke schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:53:
[...]

Dan heb je gerekend met de extra capaciteit die je bijgekocht hebt neem ik aan? Kan me herinneren dat je een testcase voor Zendure hebt en daarbij op het topic schreef dat je het mocht houden? Dan zit daar in principe geen afschrijving op.
Het was meer een kort door de bocht opmerking dan een exacte berekening. Ik sta sinds maandag op -9,12 Euro en heb dinsdagavond 8 kWh aan de eerdere 4 kWh toegevoegd. Deze week in totaal 50 kWh geladen in 5 dagen tijd (vandaag geen activiteit, niet de moeite waard). Daarmee grofweg 18 cent per kWh verdiend (incl. laadverliezen) want de HW Energy Socket is wel een mooie manier om op 1 punt het totaal op te maken. De afschrijving is vermoedelijk geen 18 cent per kWh als je deze set zo zou kopen, dus heb ik eraan verdiend. Nou was dit natuurlijk een uitzonderlijke week met hoge dynamische pieken, dus dat lukt niet iedere keer, eraan verdienen is zeker mogelijk als je de investering laag weet te houden en ik heb daar een weg voor gebruikt die niet voor iedereen simpel toegankelijk is, dat besef ik mij heel goed. Ik zit nu op gemiddeld 223 Euro per kWh incl. 2 omvormers, dus mijn afschrijving ligt op zo'n 3,7 cent/kWh.

Een Victron omvormer met 15kWh zelfbouw en wat spulletjes erbij kan je, als je dat zelf kunt installeren voor laten we zeggen 2250-2500 Euro realiseren. Die verdien je echt wel terug. Plaats je in plaats daarvan 6x 2,7 kWh HomeWizard Battery voor 8.370 Euro, ja, dan wordt dat een lastig verhaal. Nou zijn dit 2 uitersten, de Sessy is bijv. duurder per kWh dan de HomeWizard en vanuit dat oogpunt is de HW een slimme keuze als het je puur om het opslaan en zelf gebruiken van zonnestroom te doen is. Maar lukt het je om de set-up goedkoper te realiseren dan is terugverdienen zeker wel een optie.

Vandaar ook mijn eerdere opmerking om je niet blind te staren op 1 product, maar naar de verschillende aanbieders te kijken en daarbij de meest passende voor je eigen situatie te kopen. En dan weet ik zeker dat als je al in het HomeWizard ecosysteem zit, je een goede en kwalitatieve oplossing van Nederlandsche bodem wil zonder instelgedoe en terugverdienen niet je eerste prioriteit is, dat de HW Battery een prima keuze is. Is terugverdienen wel belangrijk en vind je zelf sleutelen aan instellingen ook leuk, dan zijn er interessante en goedkopere alternatieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkoes
Taro schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:06:
[...]

Het was meer een kort door de bocht opmerking dan een exacte berekening. Ik sta sinds maandag op -9,12 Euro en heb dinsdagavond 8 kWh aan de eerdere 4 kWh toegevoegd. Deze week in totaal 50 kWh geladen in 5 dagen tijd (vandaag geen activiteit, niet de moeite waard). Daarmee grofweg 18 cent per kWh verdiend (incl. laadverliezen) want de HW Energy Socket is wel een mooie manier om op 1 punt het totaal op te maken. De afschrijving is vermoedelijk geen 18 cent per kWh als je deze set zo zou kopen, dus heb ik eraan verdiend. Nou was dit natuurlijk een uitzonderlijke week met hoge dynamische pieken, dus dat lukt niet iedere keer, eraan verdienen is zeker mogelijk als je de investering laag weet te houden en ik heb daar een weg voor gebruikt die niet voor iedereen simpel toegankelijk is, dat besef ik mij heel goed. Ik zit nu op gemiddeld 223 Euro per kWh incl. 2 omvormers, dus mijn afschrijving ligt op zo'n 3,7 cent/kWh.

Een Victron omvormer met 15kWh zelfbouw en wat spulletjes erbij kan je, als je dat zelf kunt installeren voor laten we zeggen 2250-2500 Euro realiseren. Die verdien je echt wel terug. Plaats je in plaats daarvan 6x 2,7 kWh HomeWizard Battery voor 8.370 Euro, ja, dan wordt dat een lastig verhaal. Nou zijn dit 2 uitersten, de Sessy is bijv. duurder per kWh dan de HomeWizard en vanuit dat oogpunt is de HW een slimme keuze als het je puur om het opslaan en zelf gebruiken van zonnestroom te doen is. Maar lukt het je om de set-up goedkoper te realiseren dan is terugverdienen zeker wel een optie.

Vandaar ook mijn eerdere opmerking om je niet blind te staren op 1 product, maar naar de verschillende aanbieders te kijken en daarbij de meest passende voor je eigen situatie te kopen. En dan weet ik zeker dat als je al in het HomeWizard ecosysteem zit, je een goede en kwalitatieve oplossing van Nederlandsche bodem wil zonder instelgedoe en terugverdienen niet je eerste prioriteit is, dat de HW Battery een prima keuze is. Is terugverdienen wel belangrijk en vind je zelf sleutelen aan instellingen ook leuk, dan zijn er interessante en goedkopere alternatieven.
2500 eur voor 15kwh incl omvormer is wel erg optimistisch. Twee batterijen van 5kwh kost al 2400 euro? Welk merk koop jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Henkoes schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:38:
[...]

2500 eur voor 15kwh incl omvormer is wel erg optimistisch. Twee batterijen van 5kwh kost al 2400 euro? Welk merk koop jij?
Ik betaal per 2 kWh 671 Euro, daarom zeg ik regelmatig: Kijk ook eens bij de buren.

Zie Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic, daarin staat alles beschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Taro schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:40:
[...]

Ik betaal per 2 kWh 671 Euro, daarom zeg ik regelmatig: Kijk ook eens bij de buren.

Zie Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic, daarin staat alles beschreven.
Dan zit je voor 15kW nog op +/- 5000 euro.
Dat is wel het dubbele.
Of mis ik iets.
(7x671=4.697 voor 14kW)

Aanhaling van een eerder bericht.

"Een Victron omvormer met 15kWh zelfbouw en wat spulletjes erbij kan je, als je dat zelf kunt installeren voor laten we zeggen 2250-2500 Euro realiseren"

[ Voor 21% gewijzigd door peterbier op 15-12-2024 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daarom verwijs ik ook naar dat andere topic, ik vind dit niet het juiste topic om dit verder toe te lichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Taro schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:16:
[...]

Daarom verwijs ik ook naar dat andere topic, ik vind dit niet het juiste topic om dit verder toe te lichten.
Niet echt behoefte aan.
Ik kijk alleen naar het rekensommetje.
Mijn bestelling loopt gewoon door voor 2 stuks HomeWizard batterijen.
Dat thuisbatterijen goedkoper en beter worden zie ik over een paar jaar wel weer.
Dan ga ik misschien wel voor Apsystems waar mijn zonneset ook uit bestaat.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• a2aan
Taro schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:16:
OK. Dus hier, in dit topic, poneer je een vrij boude stelling (15kWh inclusief omvormer voor €2500), en verwijst naar een ander topic voor een toelichting. Prima, maar dan verwacht ik wel in dat andere topic die toelichting (makkelijk) te vinden, alleen met een aantal zoektermen zoals "Victron" en "2500" en "15kWh" (met en zonder spatie) vind ik die niet.

En wederom in dit topic schrijf je "Ik betaal per 2 kWh 671 Euro", wat dus twee keer zo veel is als wat je eerder voorschreef, en ook om dat toegelicht te krijgen verwijs je naar een ander topic.

In dat andere topic lees ik dat je twee omvormers en 2x2kWh accu's gratis hebt gekregen van de fabrikant. Is dat waar je op doelde?! En met wat creatieve afronding is jouw €2533 voor 12kWh wel dicht genoeg bij 2250-2500 voor 15kWh, misschien.

Maar het kan natuurlijk dat ik ergens overheen lees, dus een link naar een post met daarin de componenten om voor €2500 zelf iets van 15kWh met Victron te bouwen zou hier zeer gewaardeerd worden, vast niet alleen door mij!
Pagina: 1 ... 47 ... 65 Laatste

Dit topic is gesloten.