Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 21:18:
[...]

Verschilt echt per dag. Vandaag was dit bijv. zeker wel interessant met inkoop op 15 cent en verkoop op 33 cent. Het is dus fijn om een accu te hebben waarbij je van strategie kunt wisselen, want ik heb er vandaag mijn voordeel mee gedaan.

Morgen is handelen niet interessant, maar dan zet ik de accu hier op NOM en zondag is handelen waarschijnlijk wel weer interessant.

Ik zou dus niet te snel zeggen dat de spread te klein is, het is niet iedere dag interessant, maar als je de optie hebt is dat zeker wel fijn. En je hoeft natuurlijk niet iedere dag te wisselen, maar per seizoen zou je ook een andere setting kunnen kiezen.

Afijn, zeggen dat het zinloos is is wat mij betreft een investment bias (strikt gezien nog niet mogelijk, maar iedereen begrijpt wel wat ik bedoel ;) ) en het napraten van de leverancier.
Hoelang ben je nu aan het "handelen" op Epex? Hoeveel dagen waren daar de moeite waard om te handelen?

Heb je dan rekening gehouden met afschrijvingskosten en laadverliezen? Ben wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Praktijkvoorbeeld van ons huishouden vandaag, de blauwe lijn is het verbruik, waarbij de onderkant van de Y-as -2250 Watt is (terugleveren dus). Vanochtend de EV met 10-11 kW geladen, de accu geladen en de vaatwasser gedraaid a 15 ct/kWh. Daarna een deel van de dag Nul Op de Meter gedraaid. Inmiddels is de accu leeg (4 kWh) en daarom upgrade ik binnenkort naar 12 kWh, maar zeggen dat het niet loont is echt niet correct.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4uBXnQ0QdPZWdTJFmuPDZvyJYb0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/dRFSGVy2zSCT347zG4KYHONL.gif?f=user_large

Replace fear of the unknown with curiosity | 34 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Devke schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 21:29:
[...]

Hoelang ben je nu aan het "handelen" op Epex? Hoeveel dagen waren daar de moeite waard om te handelen?
Iets meer dan een maand. Denk dat gemiddeld 15-20 dagen de moeite waard zijn om te handelen als je de afschrijving niet meeneemt en laadverliezen wel. Als je de afschrijving meeneemt denk ik 5-10 dagen per maand in deze periode, maar in de lente, zomer en herfst meer, dan is de spread veel groter.
Heb je dan rekening gehouden met afschrijvingskosten en laadverliezen? Ben wel benieuwd.
Ik registreer alles met de HW Energy Socket, dus laadverliezen zijn opgenomen in totale import en totale export van die stekker.

Aangezien ik de accu aan het testen en reviewen ben, het doel was niet er het maximale uit te halen door alleen te handelen, lijkt het mij niet goed om de uitkomsten hier in dit topic te delen aangezien dit hier offtopic is en een verkeerd beeld geeft. Ik verwacht in de Kerstvakantie 8 kWh toe te voegen en vanaf 1-1-2025 wil ik er het maximale uithalen met handelen, dus in de loop van 2025 kan ik echt een goed beeld geven over wat dat kan opleveren.

Replace fear of the unknown with curiosity | 34 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:32

Termy

valt er nog wat te fragge?

HomeWizard_NL schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:11:
[...]

klopt, maar ook dan moet er een verschil zijn van meer dan 10ct als je wilt dat het heen geld kost.
Kan je dit uitleggen? Op een dag als gisteren zou ik voor ~16 ct/kWh kunnen laden en dit op de piek van de dag gebruiken om te voorkomen dat ik voor ~33 ct/kWh moet inkopen. Als ik reken met 80% RTE speel ik break even bij 16 / 0.8 = 20 ct/kWh wat +4 ct/kWh is, niet 10. De vereiste spread wordt uiteraard wel groter bij hogere laagste prijs maar voordat het 10ct wordt moet het wel erg lomp duur worden.

Ik heb interesse in deze batterij om m'n eigen gebruik te verhogen en effectief goedkopere stroom te gebruiken, maar zolang er niks gedaan wordt met dynamische tarieven in de winter kijk ik de kat nog even uit de boom. Ik heb 7.28 kWp op het dak liggen maar het is oost/west plat (zie sig) wat in de donkerste maanden bijna niks doet. Daarnaast verwarm ik met de airco dus momenten van terugleveren zijn extreem zeldzaam in november/december/januari waardoor deze batterij letterlijk niks zou doen in deze maanden terwijl het wel (nuttig) zou kunnen.

Gerelateerd hieraan: ik ben bezig om met data uit de P1-meter te simuleren wat afgelopen jaar gebracht zou hebben als ik een batterij van x kWh zou hebben maar helaas is de export maar per 15 mins terwijl ik in de app op elk moment in het verleden data per 5 mins krijg. Hoe kom ik aan die 5 mins data?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJN
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:53

DJN

Mooie figuur! Home assistant? Ik ben daar net mee begonnen. Hoe heb je dit gecodeerd?
Taro schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 21:41:
[...]

Iets meer dan een maand. Denk dat gemiddeld 15-20 dagen de moeite waard zijn om te handelen als je de afschrijving niet meeneemt en laadverliezen wel. Als je de afschrijving meeneemt denk ik 5-10 dagen per maand in deze periode, maar in de lente, zomer en herfst meer, dan is de spread veel groter.

[...]

Ik registreer alles met de HW Energy Socket, dus laadverliezen zijn opgenomen in totale import en totale export van die stekker.

Aangezien ik de accu aan het testen en reviewen ben, het doel was niet er het maximale uit te halen door alleen te handelen, lijkt het mij niet goed om de uitkomsten hier in dit topic te delen aangezien dit hier offtopic is en een verkeerd beeld geeft. Ik verwacht in de Kerstvakantie 8 kWh toe te voegen en vanaf 1-1-2025 wil ik er het maximale uithalen met handelen, dus in de loop van 2025 kan ik echt een goed beeld geven over wat dat kan opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DJN schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 23:57:
Mooie figuur! Home assistant? Ik ben daar net mee begonnen. Hoe heb je dit gecodeerd?

[...]
Ja, Home Assistant. Je hebt in dit geval Nordpool, Apexcharts en een bron van je huidige verbruik (In mijn geval Zonneplan) nodig. En dan kan je de volgende YAML gebruiken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
type: custom:apexcharts-card
experimental:
  color_threshold: true
graph_span: 23h
header:
  title: Stroomprijs vandaag
  show: true
span:
  start: day
now:
  show: true
  label: Nu
series:
  - entity: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0
    type: column
    show:
      extremas: true
      legend_value: true
    float_precision: 3
    stroke_width: -8
    yaxis_id: kwh_prijs
    data_generator: |
      return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => {
        return [new Date(start["start"]).getTime() + 2750000, entity.attributes.raw_today[index]["value"]];
      });
    color_threshold:
      - value: 0
        color: "#04822e"
      - value: 0.1
        color: "#12A141"
      - value: 0.15
        color: "#79B92C"
      - value: 0.2
        color: "#C4D81D"
      - value: 0.25
        color: "#F3DC0C"
      - value: 0.3
        color: "#EFA51E"
      - value: 0.35
        color: "#E76821"
      - value: 0.4
        color: "#DC182F"
  - entity: sensor.zonneplan_current_usage
    statistics:
      type: mean
      period: hour
    group_by:
      duration: 15m
      func: avg
    yaxis_id: kwh_gebruik
    stroke_width: 5
    curve: smooth
    extend_to: now
yaxis:
  - id: kwh_prijs
    min: ~0
    align_to: 0.1
    decimals: 2
    apex_config:
      title:
        text: €/kWh
      tickAmount: 4
  - id: kwh_gebruik
    opposite: true
    min: ~-2000
    max: ~15000
    align_to: 1000
    decimals: 0
apex_config:
  tooltip:
    x:
      format: HH:00
  plotOptions:
    bar:
      columnWidth: 80%
  xaxis:
    type: datetime
    tooltip:
      enabled: false
  chart:
    height: 320px

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18:35
Termy schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 22:52:
[...]

Kan je dit uitleggen? Op een dag als gisteren zou ik voor ~16 ct/kWh kunnen laden en dit op de piek van de dag gebruiken om te voorkomen dat ik voor ~33 ct/kWh moet inkopen. Als ik reken met 80% RTE speel ik break even bij 16 / 0.8 = 20 ct/kWh wat +4 ct/kWh is, niet 10. De vereiste spread wordt uiteraard wel groter bij hogere laagste prijs maar voordat het 10ct wordt moet het wel erg lomp duur worden.
Ik zie het zo als ik even reken met de HW thuisaccu:

Ik reken de afschrijving met 6000 cycli van 2.7 kWh voor € 1399,- = € 0,0864/kWh of € 0,233 per laadsessie.

Je laad de thuisaccu op met € 0,16/kWh en hebt daar 2.97 kWh voor nodig (10% laadverliezen) = € 0,475
Je ontlaadt de thuisaccu met in totaal voor 2.43 kWh (10% ontlaadverliezen) in een periode waarin je anders je energie voor € 0,33/kWh moet inkopen. Dit levert een positief resultaat op van € 0,802.

Je winst voor gisteren was dan: € 0,802 - € 0,475 - € 0,233 = € 0,094.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jojan265 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 09:27:
[...]

Ik reken de afschrijving met 6000 cycli van 2.7 kWh voor € 1399,- = € 0,0864/kWh of € 0,233 per laadsessie.

Je laad de thuisaccu op met € 0,16/kWh en hebt daar 2.97 kWh voor nodig (10% laadverliezen) = € 0,475
Je ontlaadt de thuisaccu met in totaal voor 2.43 kWh (10% ontlaadverliezen) in een periode waarin je anders je energie voor € 0,33/kWh moet inkopen. Dit levert een positief resultaat op van € 0,802.

Dan moet de prijs wel continue bij ontladen 33 ct zijn. Als hij lager wordt in de ontlaaduren boet je in principe ook wat verder in weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18:35
Devke schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 09:31:
[...]

Dan moet de prijs wel continue bij ontladen 33 ct zijn. Als hij lager wordt in de ontlaaduren boet je in principe ook wat verder in weer.
Klopt. Ik heb ook het renteverlies nog niet meegenomen. Ik probeerde alleen even een ruwe berekening te maken om aan te geven dat de verdiensten best nog wel tegenvallen.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jojan265 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 09:38:
[...]

Klopt. Ik heb ook het renteverlies nog niet meegenomen. Ik probeerde alleen even een ruwe berekening te maken om aan te geven dat de verdiensten best nog wel tegenvallen.
Top dan hadden we hetzelfde idee bij deze waardes. Er zijn best momenten dat het kan hoor maar dat moet je niet willen met een batterij van HW. Sneller laden en sneller ontladen maar dan loop je vaak tegen duurdere systemen aan dus is je afschrijving weer hoger.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Devke schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 09:41:
[...]

Top dan hadden we hetzelfde idee bij deze waardes. Er zijn best momenten dat het kan hoor maar dat moet je niet willen met een batterij van HW. Sneller laden en sneller ontladen maar dan loop je vaak tegen duurdere systemen aan dus is je afschrijving weer hoger.
Het voordeel van sneller (ont)laden icm dynamische tarieven is dat je meer tijdens goedkopere momenten kunt laden. Als je wil gaan handelen, dan is dat dus juist onderdeel van je strategie. Liever 5 kW om 9:00 laden voor 15 cent dan 2.5 om 9:00 voor 15 cent en 2.5 om 10:00 voor 23 cent. En andersom.

Dat is nog een reden waarom handelen met de HW Battery weinig zoden aan de dijk zet, de (ont)laadcapaciteit en capaciteit zijn beide laag, het gaat dan echt om kruimels. Wel zet het zoden aan de dijk om structureel goedkoop in te kopen en daarna NOM te draaien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Taro schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 09:53:
[...]

Het voordeel van sneller (ont)laden icm dynamische tarieven is dat je meer tijdens goedkopere momenten kunt laden. Als je wil gaan handelen, dan is dat dus juist onderdeel van je strategie. Liever 5 kW om 9:00 laden voor 15 cent dan 2.5 om 9:00 voor 15 cent en 2.5 om 10:00 voor 23 cent. En andersom.

Dat is nog een reden waarom handelen met de HW Battery weinig zoden aan de dijk zet, de (ont)laadcapaciteit en capaciteit zijn beide laag, het gaat dan echt om kruimels. Wel zet het zoden aan de dijk om structureel goedkoop in te kopen en daarna NOM te draaien.
Yep. Daarom benoemde ik de laad en ontlaadsnelheid ook. Maar wel bij handelen. Een dikke omvormer die op NOM 200 watt staat te leveren heeft nogal wat verliezen. Ik heb dit eens proberen te meten bij mijn SMA omvormer van de zonnepanelen...... je hebt in het begin toch een flink verlies hoor.

Even snel een zijsprongetje kort. Neem de Nexus. Een omvormer van 10 kW wil je straks niet met 200 watt NOM laten leveren aan het huis. Verlies zal dan niet meer binnen de 20% vallen.

Voor reviewen is het leuk om te spelen met dit soort materie. Ga je voor iets in de toekomst dan zal je een goed plan moeten bedenken dat werkt voor je huishouding. Saldering gaat sneuvelen. Er ontstaan wellicht nieuwe kansen maar het blijft veel geld voor gokjes. Hier 1 HW maar eens uitproberen. Kijken hoe de praktijk is en hoe HW zelf ook zich ontwikkeld.

[ Voor 13% gewijzigd door Devke op 07-12-2024 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Jojan265 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 09:27:
[...]

Ja, ok, fair enough. De afschrijving meenemen is wel terecht uiteraard. Dat maakt het wel lastiger om tot een positief resultaat te komen en is in het beste geval van niet-negatieve prijzen (dus 15.3 ct/kWh all-in) een latere piek nodig van 28.0 ct/kWh om kostenneutraal te zijn. Dat is zelfs meer dan 10 ct/kWh verschil. Als het niet zo hard waait zijn de spreads echter veel groter dan dit (zeker als het wel in de nacht waait maar niet in de volgende avond) dus lijkt het me alsnog beter dan niks doen.

Dit gaat er ook wel van uit dat de waarde van de batterij na 6000 cycli 0 is en dat lijkt me wel erg negatief.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Termy schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:01:
[...]

Ja, ok, fair enough. De afschrijving meenemen is wel terecht uiteraard. Dat maakt het wel lastiger om tot een positief resultaat te komen en is in het beste geval van niet-negatieve prijzen (dus 15.3 ct/kWh all-in) een latere piek nodig van 28.0 ct/kWh om kostenneutraal te zijn. Dat is zelfs meer dan 10 ct/kWh verschil. Als het niet zo hard waait zijn de spreads echter veel groter dan dit (zeker als het wel in de nacht waait maar niet in de volgende avond) dus lijkt het me alsnog beter dan niks doen.

Dit gaat er ook wel van uit dat de waarde van de batterij na 6000 cycli 0 is en dat lijkt me wel erg negatief.
Je moet ergens mee rekenen en of die de 6000 haalt? Wil je hem vervangen als hij ouder is dan ik dacht na 2 jaar bij HW dan krijg je extra kosten voor vervanging. Ik denk dat je deze batterij echt moet benaderen voor verhogen eigen consumptie en het financieel gewin moet weglaten. Je rekent je eigen helemaal gek anders op iets wat eigenlijk geen realistische TVT heeft. Ook niet geschikt is voor handel. Alleen NOM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]
De batterij levert langzaam capaciteit in. Het is niet zo dat het ding na 6000 cycli opeens defect is, maar er kan dan gewoon minder in. Van de 2.7kWh heb je er dan misschien 2.2 over. Alles is afhankelijk van temperatuur en laad en ontlaad gedrag.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:27
[...]

Het valt mij op dat in deze berekeningen altijd de tijdsfactor wordt vergeten.
Er wordt uitgegaan van 6000 cycli, dan kom je in de buurt van 15 jaar gebruik.

Hoe aannemelijk is het dat over die totale periode de kosten structuur van stroom en de wijze waarop deze in rekening wodt gebracht het zelfde blijft als nu.
Daarnaast ben je bereid on 15 jaar lang dagelijks te bepalen of en op welke momenten van elke dag je wat kunt verdienen? Het laden kan eventueel nog via automatische externe aansturing maar het weer leeg maken is afhankelijk van je gebruik die je dus constant aan de situatie van de dag zal moeten aanpassen. Zoals uit voorbeelden blijkt praat je over centen of hoogstens dubbeltjes per dag.

Het lijkt mij heel veel werk voor weinig geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:22
ArthurMorgan schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 08:44:
HW geeft best veel info in hun reacties hier. Via deze link kun je die allemaal direct lezen: homewizard_nl in Het HomeWizard Plug-In Battery topic

Op zich hebben ze best ideeën wat betreft NOM laden en ontladen wat meer regelen op basis van persoonlijke voorkeuren.
Als ik het goed heb is laden van het net uiteindelijk ook niet uitgesloten. Alleen ontladen op het net lijkt een echte no go vanuit hun filosofie.
Fysiek werkt het natuurlijk gewoon wel zo. Denk maar eens aan een 3 fase systeem met de batterij(en) op 1 fase. Via de Slimmemeter wordt het gewoon afgehandeld. De software regelt het dus zo dat het niet kan en de hardware kan en doet het gewoon wel. Dus in situaties zal een deel van jouw huis draaien "op de batterij" terwijl er batterijstroom terugvloeit in het net en een deel van jouw huis draait op stroom uit het net.

In hun FAQ leggen ze ook uit dat handelen op onbalans volgens HW niet zo interessant is vanwege de relatief kleine prijsverschillen in de winter.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Devke schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 21:29:
[...]

Just my 2 cents.

Overigens komt HW in Q2 met een mogelijkheid om als ik het goed begrijp ook bij een Ferraris meter de Plug-In Battery te kunnen inzetten. Mogelijk werkt dat dan met een oog die naar de draaischijf kijkt. Ik denk dan meteen aan de mogelijkheid om dat te gaan faken door de draairichting "om te draaien" :P

(ssssstttttt)

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@hanev001 @asing @Devke

Met 1 cyclus per dag is de waarde na 15 jaar sowieso wel 0, ja, al is het maar omdat de techniek tegen die tijd compleet achterhaald is. Ik trok meer in twijfel dat de waarde 0 is na 6000 cycli (ik snap dat het niet naar onbruikbaar gedegradeerd is na cyclus 6000) maar het is waarschijnlijk ook niet heel realistisch te verwachten dat je meer dan 1 cyclus per dag doet. Misschien wel 2, voor de ochtend en de avondpiek, maar dan is 7.5 jaar natuurlijk nog steeds best lang.

Sowieso is dit alleen interessant bij automatisering. Dit ga ik uiteraard niet handmatig doen want dan is het zeker het geld niet waard. Ik vind het alleen interessant om te bekijken of het financieel al nuttig is om te doen. Dan ga ik dus uit van NOM met zonnepanelen in de goede maanden en laag opladen + hoog ontladen in de donkere maanden.

Voor ~1400 euro vind ik het wat duur speelgoed dus als het niet realistisch gezien een redelijke TVT heeft dan skip ik het voor nu sowieso. Dit maakt het m.i. jammer dat saldering er niet gewoon al af is. Die vertraagt de transitie alleen maar door alleen dom je jaarverbruik op zuid te leggen ipv dak vol en meerdere orientaties (als mogelijk, uiteraard) en 0 sturing op verbruik en/of opslag. Maar goed, binnen een paar jaar zal het allemaal wel anders zijn met nog goedkopere batterijen en (hopelijk) eindelijk een eind aan saldering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Termy schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 13:44:
@hanev001 @asing @Devke

Met 1 cyclus per dag is de waarde na 15 jaar sowieso wel 0, ja, al is het maar omdat de techniek tegen die tijd compleet achterhaald is. Ik trok meer in twijfel dat de waarde 0 is na 6000 cycli (ik snap dat het niet naar onbruikbaar gedegradeerd is na cyclus 6000) maar het is waarschijnlijk ook niet heel realistisch te verwachten dat je meer dan 1 cyclus per dag doet. Misschien wel 2, voor de ochtend en de avondpiek, maar dan is 7.5 jaar natuurlijk nog steeds best lang.

Sowieso is dit alleen interessant bij automatisering. Dit ga ik uiteraard niet handmatig doen want dan is het zeker het geld niet waard. Ik vind het alleen interessant om te bekijken of het financieel al nuttig is om te doen. Dan ga ik dus uit van NOM met zonnepanelen in de goede maanden en laag opladen + hoog ontladen in de donkere maanden.

Voor ~1400 euro vind ik het wat duur speelgoed dus als het niet realistisch gezien een redelijke TVT heeft dan skip ik het voor nu sowieso. Dit maakt het m.i. jammer dat saldering er niet gewoon al af is. Die vertraagt de transitie alleen maar door alleen dom je jaarverbruik op zuid te leggen ipv dak vol en meerdere orientaties (als mogelijk, uiteraard) en 0 sturing op verbruik en/of opslag. Maar goed, binnen een paar jaar zal het allemaal wel anders zijn met nog goedkopere batterijen en (hopelijk) eindelijk een eind aan saldering.
Eerlijk gezegd. Als je gaat voor terugverdienen dan heeft het nu 0 zin. Zeker met vast contract en 0 boete. Gelukkig heb ik dan nog een boete 🤭. Die valt te besparen. Saldering sneuvelt wel denk ik. Dan wordt het plaatje financieel ook anders. Rustig afwachten. Je zegt terrecht dat de techniek al achterhaald zal zijn. De prijs ook verwacht ik. Ik zie de HW batterij als lering en vermaak. De echte keuzes komen later. Daarom ook maar 1 genomen. Kom daar heel eind mee voor NOM avond en nacht. Zeker in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
F.Baarda schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 21:22:
Maakt inderdaad niets uit, in beginsel kun je 2,7Kw opslaan wat je op een later moment weer kunt opmaken. Dus je bespaart 2,7Kw inkoop van het net.

Wat ook zou kunnen, in de ochtend laad hij op, in de middag geen zon maar wel verbruik (wasmachine?) dus ontladen van de accu. Achter in de middag nog wat zonneschijn zodat de accu weer geladen word. Deze stroom gebruik je in de avond.
Je bespaart ongeveer 2 kwh inkoop. Het rendement moet je ook meetellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.Baarda
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 05-05 15:00

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

Knowbody schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 15:51:
[...]

Klopt :)

Niet gehinderd door enige kennis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Knowbody schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 15:51:
[...]

2 kWh inkoop besparen? Je 2 kWh gaan van de panelen de batterij in. Die verbruik je bijvoorbeeld in de avond/nacht met NOM. Als je ze teruggeleverd had (dus zonder batterij) dan had je een vergoeding gehad. We hebben immers nog steeds salderen. Dus die inkoopbesparing is er niet. Hooguit een boete besparing bij vast/variabel contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Devke schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 14:21:
[...]

Eerlijk gezegd. Als je gaat voor terugverdienen dan heeft het nu 0 zin. Zeker met vast contract en 0 boete. Gelukkig heb ik dan nog een boete 🤭. Die valt te besparen. Saldering sneuvelt wel denk ik. Dan wordt het plaatje financieel ook anders. Rustig afwachten. Je zegt terrecht dat de techniek al achterhaald zal zijn. De prijs ook verwacht ik. Ik zie de HW batterij als lering en vermaak. De echte keuzes komen later. Daarom ook maar 1 genomen. Kom daar heel eind mee voor NOM avond en nacht. Zeker in de zomer.
Vergeet ook niet dat hierbij meespeelt hoeveel de capaciteit je kost. De 2,7 kWh van de HW Battery zijn relatief duur per kWh, de Sessy is bijv. nog duurder per kWh.

Ik ga woensdag 8 kWh extra ophalen voor 335 Euro/kWh. En dan weet ik dat ik daarmee nog relatief hoog zit en ook 2.5 kWh voor 400-500 Euro kan krijgen als je daarna zelf met kabels, M8 oogjes, laders en omvormers aan de slag gaat. Én zelf de scripts en software regelt en daar vaak op moet bijsturen. Door de aanvullende hardware ga je daarna uiteraard ook richting de 650-850 Euro per 2,5 kWh, maar dan moet je wel zelf willen scripten en aansluiten.

De HW Battery is een leuke plug & play optie als je verder geen gedoe wil, maar dat zie je terug in een relatief hoge prijs per kWh en daarmee een veel langere terugverdientijd. Volledige ontzorging = veel extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Devke schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 20:43:
[...]

2 kWh inkoop besparen? Je 2 kWh gaan van de panelen de batterij in. Die verbruik je bijvoorbeeld in de avond/nacht met NOM. Als je ze teruggeleverd had (dus zonder batterij) dan had je een vergoeding gehad. We hebben immers nog steeds salderen. Dus die inkoopbesparing is er niet. Hooguit een boete besparing bij vast/variabel contract.
Ja je stopt 2.7 kWh in de accu en dat heeft je 2 kwh bespaart die je anders had moeten inkopen.

Door het rendement van 70% blijft er van de 2,7 kWh ongeveer 2 kWh over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Devke schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 14:21:
[...]

Ik zit dynamisch en wek minder op dan ik verbruik dus vandaar is het enigszins interessant maar ik kan me voorstellen dat zelfs in mijn geval het niet uit kan zolang er salderen is. De prijs is me helaas net wat te hoog om het voor de leuk te doen. Maar goed, ik heb ook lol met er aan rekenen dus wie weet waar ik op uit kom. Als het neer komt op een paar tientjes per jaar aan 'kosten' dan is dat ook prima als hobby te rechtvaardigen. Dat het letterlijk plug and play is maakt het ook makkelijk meeverhuizen mochten we dat binnen de TVT doen.

Het zou wel kunnen dat deze batterij volledig nutteloos is over bv 5 jaar als je dan batterijen kunt kopen voor (veel) minder, met meer kWh, die beter integreren en meer mogelijkheden hebben (backup power bv) waarmee de HW niet kan samenwerken. Batterijprijzen dalen volgens Wright's Law dus dat ze (veel) goedkoper zullen zijn staat vrijwel vast. De grote vraag is of het uberhaupt mogelijk is om nuttig gebruik te maken van zo'n pure NOM batterij zonder backupmogelijkheden in het landschap van dan. Potentieel volledig overbodig worden binnen de technische levensduur is geen fantastisch vooruitzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:02
Termy schreef op zondag 8 december 2024 @ 00:21:
[...]

…..
Potentieel volledig overbodig worden binnen de technische levensduur is geen fantastisch vooruitzicht.
Spijker, kop.
De technische en politieke ontwikkelingen gaan zo hard dat ik het nu niet goed aandurf om een batterij te kopen tegen een regeling die pas over twee jaar eindigt. En dan nog het gedrag van de energiebedrijven. Elke (energie)maatregel die de consument neemt lijkt op den duur tegen ‘m gebruikt te worden. “Fijn dat je je zonnepanelen hebt geregistreerd, hier heb je alvast een terugleverboete” of “Fijn dat je je batterij hebt geregistreerd, voor jou hebben we een extra-speciaal tarief”.

De opmerking over de backup functie snijdt ook hout. Het energienetwerk (b)lijkt steeds instabieler te worden. Afhankelijk van het weer snoepen een koelkast en vriezer samen 1-2 kWh per dag: het zou fijn zijn als als de batterij een socket heeft waarop deze apparaten permanent aangesloten kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Knowbody schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 23:20:
[...]

Ja je stopt 2.7 kWh in de accu en dat heeft je 2 kwh bespaart die je anders had moeten inkopen.

Door het rendement van 70% blijft er van de 2,7 kWh ongeveer 2 kWh over.
Maar die kun je niet 2x tellen. Dus de batterij vulling mbv opwek en de 2 kWh die je niet nodig hebt. Dat is geen ruime 4 kWh besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 23:12:
[...]

Vergeet ook niet dat hierbij meespeelt hoeveel de capaciteit je kost. De 2,7 kWh van de HW Battery zijn relatief duur per kWh, de Sessy is bijv. nog duurder per kWh.

Ik ga woensdag 8 kWh extra ophalen voor 335 Euro/kWh. En dan weet ik dat ik daarmee nog relatief hoog zit en ook 2.5 kWh voor 400-500 Euro kan krijgen als je daarna zelf met kabels, M8 oogjes, laders en omvormers aan de slag gaat. Én zelf de scripts en software regelt en daar vaak op moet bijsturen. Door de aanvullende hardware ga je daarna uiteraard ook richting de 650-850 Euro per 2,5 kWh, maar dan moet je wel zelf willen scripten en aansluiten.

De HW Battery is een leuke plug & play optie als je verder geen gedoe wil, maar dat zie je terug in een relatief hoge prijs per kWh en daarmee een veel langere terugverdientijd. Volledige ontzorging = veel extra kosten.
Klopt allemaal. Prijs was in juni best redelijk. Nu zie je ook al concurrenten komen die wel een TVT kunnen realiseren. Al is het minimaal maar het komt al.

Hoelang ga je wachten? Als earlybirds weet je bijna zeker dat je de hoofdprijzen betaald. Nieuw product en dan ook nog geen alternatief als je bijvoorbeeld op stekker wilt is voor de leverancier goed. Klant wat minder nog. Maar het tij is aan het keren 😊.

Ik ben niet handig met stroom dus kan beter gaan voor een kant en klaar optie. De Sessy is ook mooi maar per kWh veelste duur. Scripten. Ja ik kom wel een eindje denk ik met HA. Al is het maar met wat hulp van AI. Al een paar zaken hier in huis geautomatiseerd met HA.

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 08-12-2024 09:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11:46
Prijs is niet alles. Ik ben begonnen met een anker powerstation. Die heeft 2 magere software updates gehad toen kwamen ze met een nieuwe versie en hebben ze niet meer naar de oude modellen omgekeken.

Ik verwacht bij HW veel langer en meer ondersteuning zodat het product met de nieuwe markt en regels mee kan groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sonero schreef op zondag 8 december 2024 @ 06:31:
[...]
De technische en politieke ontwikkelingen gaan zo hard dat ik het nu niet goed aandurf om een batterij te kopen tegen een regeling die pas over twee jaar eindigt. En dan nog het gedrag van de energiebedrijven. Elke (energie)maatregel die de consument neemt lijkt op den duur tegen ‘m gebruikt te worden. “Fijn dat je je zonnepanelen hebt geregistreerd, hier heb je alvast een terugleverboete” of “Fijn dat je je batterij hebt geregistreerd, voor jou hebben we een extra-speciaal tarief”.

De opmerking over de backup functie snijdt ook hout. Het energienetwerk (b)lijkt steeds instabieler te worden. Afhankelijk van het weer snoepen een koelkast en vriezer samen 1-2 kWh per dag: het zou fijn zijn als als de batterij een socket heeft waarop deze apparaten permanent aangesloten kunnen zijn.
Het belangrijkste is om er tijdig bij te zijn voordat er beperkende maatregelen worden getroffen, vooruit te kijken én zaken in eigen hand te hebben en houden.

Heb hier vanaf hopelijk woensdag de situatie dat ik met 12 kWh aan opslag en een aantal losse zonnepanelen ook een aantal apparaten off-grid kan gebruiken als dat nodig blijkt te zijn. Ook als het net uitvalt kan ik de accu's opladen. Ja, het is in deze periode niet veel, maar beter dan niets. Als bij een HW Battery het stroomnet is uitgevallen doet die helemaal niets meer. En dat is ook logisch, want dat is ook niet het doel van het product én er bijv. stopcontacten op plaatsen zou het product weer duurder en complexer maken. Maar als je richting de toekomst vaker stroomuitval verwacht en daarop wil anticiperen, dan kan je dus beter naar een ander product kijken dat daarvoor ook oplossingen biedt.

Bij een familielid valt regelmatig de stroom in huis uit, de oorzaak is tot op heden nog niet gevonden. Daarom haalt die nu een off-grid omvormer met 4 kWh accu's die tussen stopcontact en vriezer en koelkast wordt geplaatst. Valt de stroom uit, dan draaien die 2 apparaten in ieder geval nog een X aantal uren door. Kijk dus vooral naar welk doel je wil bereiken en pas de keuze van het product daarop aan en staar je ook niet blind op een bepaald product omdat je toevallig al in dat ecosysteem zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
Taro schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:55:
[...]

Bij een familielid valt regelmatig de stroom in huis uit, de oorzaak is tot op heden nog niet gevonden. Daarom haalt die nu een off-grid omvormer met 4 kWh accu's die tussen stopcontact en vriezer en koelkast wordt geplaatst. Valt de stroom uit, dan draaien die 2 apparaten in ieder geval nog een X aantal uren door. Kijk dus vooral naar welk doel je wil bereiken en pas de keuze van het product daarop aan en staar je ook niet blind op een bepaald product omdat je toevallig al in dat ecosysteem zit.
Daar gebruik ik mijn powerstation voor :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik ben absoluut geïnteresseerd in powerstation(s). Maar liever niet in mijn thuisbatterij. Die wil ik gewoon gebruiken met opladen en ontladen. Het punt is gewoon dat als je hem normaal ontlaad, en je krijgt dan een stroomonderbreking dat je alsnog geen stroom hebt voor je apparaten die je wilt blijven gebruiken.
Een powerstation wil je (lijkt mij) gewoon altijd vol stroom hebben tot het moment dat er geen andere stroomvoorziening meer is.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
ArthurMorgan schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:06:
Ik ben absoluut geïnteresseerd in powerstation(s). Maar liever niet in mijn thuisbatterij. Die wil ik gewoon gebruiken met opladen en ontladen. Het punt is gewoon dat als je hem normaal ontlaad, en je krijgt dan een stroomonderbreking dat je alsnog geen stroom hebt voor je apparaten die je wilt blijven gebruiken.
Een powerstation wil je (lijkt mij) gewoon altijd vol stroom hebben tot het moment dat er geen andere stroomvoorziening meer is.
Je kunt er een beetje mee spelen. Dus in de zomer kun je ze in de avond met een slimme stekker uit laten gaan om overdag als je overschot hebt weer bij te laden.

En ik ken ook situaties waar ze gebruikt worden om tijdens het koken af te schakelen als het verbruik gelijk komt met wat de hoofdschakelaar aan kan. En zodra het verbruik zakt gaan ze weer aan.

Situaties die nu met salderen nog geen TVT hebben :)

[ Voor 3% gewijzigd door alwind op 08-12-2024 10:11 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hanev001
Devke schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:40:
Hoelang ga je wachten? Als earlybirds weet je bijna zeker dat je de hoofdprijzen betaald. Nieuw product en dan ook nog geen alternatief als je bijvoorbeeld op stekker wilt is voor de leverancier goed. Klant wat minder nog. Maar het tij is aan het keren 😊.
Hoelang ga je wachten? Is inderdaad een goede vraag.

Ik vergelijk het met de ontwikkeling van de PC's. Ik ben oud genoeg om nog met de orginele IBM-PC gewerkt te hebben. Die kosten toen een vermogen als je het vergelijkt met wat je nu betaald en ze konden minder dan wat er nu aan rekencapaciteit zit in kinder speelgoed dat je voor een paar tientjes koopt.

Ook toen was al bekend dat er nieuwere, betere en goedkopere PC's zouden komen. Als ik daar op gewacht had dan ik ook nu nog geen PC gehad wat die trend is er nog steeds.

Ik zie de ontwikkeling van batterijen in dat zelfde licht en sta dan ook op het standpunt je koopt iets voor nu en laat de toekomst de toekomst want het gras is altijd groener achter de horizon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Termy schreef op zondag 8 december 2024 @ 00:21:
[...]

Het zou wel kunnen dat deze batterij volledig nutteloos is over bv 5 jaar als je dan batterijen kunt kopen voor (veel) minder, met meer kWh, die beter integreren en meer mogelijkheden hebben (backup power bv) waarmee de HW niet kan samenwerken. Batterijprijzen dalen volgens Wright's Law dus dat ze (veel) goedkoper zullen zijn staat vrijwel vast.
Het zal me niet verbazen als de prijs van 1395 over een jaartje 1195 is en een jaartje later 995.
Als je eerst begint met 1 dan kun je nog 3x een uitbreiding doen tegen lagere investeringskosten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Devke schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:35:
[...]

Maar die kun je niet 2x tellen. Dus de batterij vulling mbv opwek en de 2 kWh die je niet nodig hebt. Dat is geen ruime 4 kWh besparing.
Misschien begrijp je mij niet goed. Of ik jou niet. Dan kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hanev001 schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:15:
[...]

Hoelang ga je wachten? Is inderdaad een goede vraag.

Ik vergelijk het met de ontwikkeling van de PC's. Ik ben oud genoeg om nog met de orginele IBM-PC gewerkt te hebben. Die kosten toen een vermogen als je het vergelijkt met wat je nu betaald en ze konden minder dan wat er nu aan rekencapaciteit zit in kinder speelgoed dat je voor een paar tientjes koopt.

Ook toen was al bekend dat er nieuwere, betere en goedkopere PC's zouden komen. Als ik daar op gewacht had dan ik ook nu nog geen PC gehad wat die trend is er nog steeds.

Ik zie de ontwikkeling van batterijen in dat zelfde licht en sta dan ook op het standpunt je koopt iets voor nu en laat de toekomst de toekomst want het gras is altijd groener achter de horizon.
Precies dat. Het kan altijd beter, groter en goedkoper. Dit is overal. PC, Auto, zonnepanelen, batterij etc. Een wijsman zei me altijd " Leer van gisteren. Leef vandaag en denk een beetje aan morgen". Zegt genoeg denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Knowbody schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:18:
[...]

Misschien begrijp je mij niet goed. Of ik jou niet. Dan kan.
Probeer je standpunt eens iets duidelijker uit te leggen dan? Voorbeeldje wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Devke schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:44:
[...]

Probeer je standpunt eens iets duidelijker uit te leggen dan? Voorbeeldje wellicht.
Vrij simpel: als je vanuit je zonnepanelen de accu wilt vullen met 2,7 kWh aan capaciteit moet je er meer dan 2,7 kWh aan stroom instoppen. Stel dat op 3,0 kWh. Een deel van de energie wordt warmte.
Trek je die 2,7 kWh weer uit de accu, dan zal dat geen 2,7 kWh zijn maar minder. Een deel van de energie wordt ook dan weer warmte.

Het rendement van de PIB is 70 tot 85%, afhankelijk van o.a. de belasting, die steeds wisselend is.

Als je denkt dat je 2,7 kWh hebt opgeslagen en dat je dus 2,7 kWh niet uit het net hoeft in te kopen, dan klopt dat niet. Doe 75% * 2,7 en je komt op 2,0 kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Knowbody schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:15:
[...]

Het zal me niet verbazen als de prijs van 1395 over een jaartje 1195 is en een jaartje later 995.
Als je eerst begint met 1 dan kun je nog 3x een uitbreiding doen tegen lagere investeringskosten ;)
Het is een gevalletje vraag en aanbod. Als er voldoende aanbod in batterijen zou zijn dan zouden mijn HW batterijen er nu al staan. Wegens onvoldoende productiecapaciteiten is dat nu uitgesteld naar januari.

Vanwege de salderingsregeling is Nederland tot 2027 niet echt een markt voor deze stekkerbatterij. Althans, de business case is wat lastig wegens een lange TVT, als je die al haalt. België is ook nog geen markt want wetgeving staat het nog niet toe. Ik meen dat het per april wel mag.

Anyway, in plaats van het aanbod op te schroeven wordt de vraag nu groter. Dus het kan maar zo gebeuren dat de HW batterij iets duurder gaat worden omdat batterijen nog schaarser worden.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Er is geen schaarste. Batterijen worden niet duurder.

De business case is niet perse gebaseerd op TVT maar ook op het moraal. Daarnaast vind ik de PIB best wel een hebbeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Knowbody schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:10:
[...]

Vrij simpel: als je vanuit je zonnepanelen de accu wilt vullen met 2,7 kWh aan capaciteit moet je er meer dan 2,7 kWh aan stroom instoppen. Stel dat op 3,0 kWh. Een deel van de energie wordt warmte.
Trek je die 2,7 kWh weer uit de accu, dan zal dat geen 2,7 kWh zijn maar minder. Een deel van de energie wordt ook dan weer warmte.

Het rendement van de PIB is 70 tot 85%, afhankelijk van o.a. de belasting, die steeds wisselend is.

Als je denkt dat je 2,7 kWh hebt opgeslagen en dat je dus 2,7 kWh niet uit het net hoeft in te kopen, dan klopt dat niet. Doe 75% * 2,7 en je komt op 2,0 kWh.
Je hebt gelijk als het gaat om de verliezen. Eens. Je zal iets meer PV nodig hebben voor 2.7 kWh vulling en er iets minder uithalen.

Ik dacht dat je bedoelde dat je de opwek bespaarde en daarnaast extra op inkoop bespaard. Dat is namelijk niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Knowbody schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:45:
Er is geen schaarste. Batterijen worden niet duurder.
Sessy heeft ergens begin dit jaar een prijsverhoging doorgevoerd wegens juist die batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:20
asing schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:32:
[...]

Sessy heeft ergens begin dit jaar een prijsverhoging doorgevoerd wegens juist die batterijen.
Niet om gewoon vraag vs aanbod af te stemmen :?
Stel er is een constante vraag van 500 batterijen per maand en je kan er 100 leveren.
Dan is de prijsverhoging gewoon margevergroting en om vraag en aanbod meer op elkaar af te stemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
[...]

Was dat vanwege schaarste of andere oorzaken, zoals EU importheffingen en inflatie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

LFP cellen worden juist goedkoper. Het is vaak het maatwerk (elektronica, behuizing/mallen, aluminium, etc.) eromheen, arbeidsloon en de softwareontwikkeling die de prijs opdrijven. Als je bedrijf groeit moet je daarnaast ook de overhead opschalen en goedmaken en als er geen sprake is van een abonnement moet je toekomstig softwareonderhoud en doorontwikkeling financieren vanuit eenmalige verkopen en dus stijgt de aankoopprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:12
[...]

Ik denk zelf dat de firma Sessy z'n kans schoon zag destijds omdat de vraag hoog was bij de introductie. Ook weinig tot geen concurrentie verder destijds. Vandaar die prijs verhoging. De mensen kochten het toch wel. Ze stonden er letterlijk voor in de rij.
Maar nu de concurrentie steeds groter wordt en met mooiere systemen komt voor minder geld.... wie wil er dan nog een Sessy?

Ik wacht nog wel ff af. Heb nog een teruglever boete vrij contract tot 2027. Ik kan tot die tijd ook nog gewoon salderen. De kWh prijs op dat contract die ik moet betalen boeit ook niet verder want ik lever meer terug dan ik afneem.

Heb dus absoluut geen haast. En ben ook niet echt bang om de boot te missen. Ga komende zomer de panelen op een dakvlak van m'n werkplaats en die op m'n zonneschans in de tuin vervangen voor zwaarder panelen. Die er afkomen plaats ik tegen m'n keerwal in de tuin. Dit voornamelijk om de productie in de winter nog wat op te voeren.

Na 2027 kijk ik dan wel eens voor een accu systeem. Dit zal geen HW accu worden. Is gewoon voor nu te beperkt in mogelijkheden en naar verhouding te duur voor mij.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Knowbody schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:15:
[...]

Vast. Maar als die van 1395 nu financieel onzin is dan is het nog steeds voor mij de moeite niet en wacht ik wel tot het wel de moeite is. Het levert me anders niks op dan de lol van grafiekjes in een app en daar ga ik geen 1395 voor betalen.

Maar goed, ik ben nog niet klaar met doorrekenen dus wie weet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Termy schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:09:
[...]

Vast. Maar als die van 1395 nu financieel onzin is dan is het nog steeds voor mij de moeite niet en wacht ik wel tot het wel de moeite is. Het levert me anders niks op dan de lol van grafiekjes in een app en daar ga ik geen 1395 voor betalen.

Maar goed, ik ben nog niet klaar met doorrekenen dus wie weet.
Bespaar jezelf het suf rekenen. Heb je een vast/variabel contract zonder terugleverboete dan heeft het 0 financieel voordeel. Je kunt dan volledig salderen nog.

Heb je vast / variabele contract dan is je besparing hooguit de terugleverboete voor de opgeslagen kWh's. Mij kost het nog steeds iets geld in deze vorm. Ik heb nl een terugleverboete.

Bij dynamisch wil je wat extra feature's op de batterij die er nu nog niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Devke schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:21:
[...]

Bespaar jezelf het suf rekenen. Heb je een vast/variabel contract zonder terugleverboete dan heeft het 0 financieel voordeel. Je kunt dan volledig salderen nog.

Heb je vast / variabele contract dan is je besparing hooguit de terugleverboete voor de opgeslagen kWh's. Mij kost het nog steeds iets geld in deze vorm. Ik heb nl een terugleverboete.

Bij dynamisch wil je wat extra feature's op de batterij die er nu nog niet zijn.
Zoals al vaker geschreven zit ik dynamisch met minder opwek dan verbruik dus het kan zeker nut hebben. Het doet idd nog niet alles wat ik wil maar dat is slechts een update verwijderd van wel kunnen, dus de situatie doorrekenen in dat geval lijkt me nuttig. Sowieso koop ik hem nu niet, maar het kan geen kwaad te weten welke voorwaarden waar moeten zijn om het wel nuttig te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Termy schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:33:
[...]

Zoals al vaker geschreven zit ik dynamisch met minder opwek dan verbruik dus het kan zeker nut hebben. Het doet idd nog niet alles wat ik wil maar dat is slechts een update verwijderd van wel kunnen, dus de situatie doorrekenen in dat geval lijkt me nuttig. Sowieso koop ik hem nu niet, maar het kan geen kwaad te weten welke voorwaarden waar moeten zijn om het wel nuttig te maken.
De feature waar HW als het goed is mee gaat komen is laaduistel. Je zou dan in de voor jouw goedkopere uren kunnen opladen en duurdere uren ontladen op NOM. Handelen kan niet met deze batterij. De afschrijving is een ruime 8 ct per kWh. Omzettingsverlies erbij en je zit op bijna 11 ct per kWh. Gedurende het ontladen, wat op vol vermogen 3 uur gaat duren moet de spread dus minimaal die 11 ct zijn. Ga je langzamer dan maak je de tijd dat deze voorwaarde geldt langer.

Ik had even gemist dat je dynamisch hebt. Ik kan natuurlijk niet kijken in je verbruik en opwek maar ook hier verwacht ik nog steeda gerommel in de marges

Gericht even op mijn situatie. Ik heb het hele jaar de HW app op dynamisch gezet. Doel: Wat zou mijn energierekening qua kWh's worden met dynamisch. Ik heb nog 400 kWh die ik mag salderen en zou nu nog maar 45 euro goedkoper uitzijn. De winst slinkt hard. Hier moet ik de besparing van de TLB nog wel bij tellen voor een eerlijk vergelijk. Ik snap dat je je eigen businesscase wilt onderbouwen maar ik denk dat je dezelfde conclusie gaat trekken. Meerdere inclusief mezelf kwamen daarachter.

Succes! Blijf je vragen stellen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9DW35mWi0-_86o09INwhqOXxoQA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IzijgPY88jGFqbCwwHB5bSPK.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag lag alleen de p1 meter er hier een paar uur even uit. De rest van de energy sockets en kWh meter van HW werkte gewoon. Wat voor effect heeft dit op de batterij straks? Stopt de batterij met laden/ontladen dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009

joeri1

Cloud Engineer

Devke schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:34:

Vandaag lag alleen de p1 meter er hier een paar uur even uit. De rest van de energy sockets en kWh meter van HW werkte gewoon. Wat voor effect heeft dit op de batterij straks? Stopt de batterij met laden/ontladen dan?
Ik maak de aannamen dat het lokaal werkt, wellicht kan @HomeWizard_NL hier antwoord op geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvee
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:13
Devke schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:34:
[Afbeelding]

volgens mij is dat antwoord al gegeven in de batterij voorwaarden. Een werkende p1 is nodig om de batterij te laten functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De batterij zal dan dus stoppen met laden / ontladen. Wellicht kan @HomeWizard_NL dat bevestigen?

Wellicht een stukje extra toevoeging in de app dan om een melding te sturen naar bv een device waar de app opstaat? Anders in HA vast voor elkaar te boksen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:25
Devke schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 20:22:
De batterij zal dan dus stoppen met laden / ontladen. Wellicht kan @HomeWizard_NL dat bevestigen?

Wellicht een stukje extra toevoeging in de app dan om een melding te sturen naar bv een device waar de app opstaat? Anders in HA vast voor elkaar te boksen.
Dit gaf homewizard aan een tijd geleden;
HomeWizard_NL schreef op maandag 1 juli 2024 @ 19:06:
[...]

De verbinding tussen de p1 meter en de batterij gaat over de lokale wifi verbinding. En werkt dus ook zonder cloud.

6320wp O/Z/W | 2x HW Batterij |Daikin FTXM35R/RXM35R | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | AQMOS BMX-48 | HA Supervised DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gielz schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 20:44:
[...]

Dit gaf homewizard aan een tijd geleden;

[...]
Allen dank. Dit wekt de suggestie dat het ook over de cloud kan al zal de p1 info toch actueel moeten zijn. Blijft de vraag toch open staan 😜

[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 10-12-2024 21:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Nu online
Zolang er communicatie is tussen de batterij en p1 meter in het lokale netwerk zal het werken. Onafhankelijk van internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:49:
Zolang er communicatie is tussen de batterij en p1 meter in het lokale netwerk zal het werken. Onafhankelijk van internet.
Het was een rood knipperende ring. Volgens jullie site is er dan geen verbinding met het Wifi netwerk. Dus dat zou betekenen dat de batterij ook niks meer doet dus.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Nu online
Devke schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:07:
[...]

Het was een rood knipperende ring. Volgens jullie site is er dan geen verbinding met het Wifi netwerk. Dus dat zou betekenen dat de batterij ook niks meer doet dus.
Dat klopt, als je P1 Meter geen verbinding heeft zal de batterij niet kunnen reageren op veranderingen in huis. Na geen reactie zal de batterij zijn werking pauzeren in afwachting van P1 communicatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
crosspost vanuit HIER , @Domba heeft een mooie post over het circus in den haag, waarin deze zin erg opvalt Eventuele stimulering van de thuisaccu in de toekomst heeft de Minister afhankelijk gemaakt , dat voor thuisaccu meer regels komen en niet meer voor onbalans mag ingezet worden..
Hiermee lijkt Homewizard dus correct voorgesorteerd te hebben in beschikbare functionaliteit (lees: het ontbreken van de mogelijkheid om te handelen op de onbalans. Naast de financiele discussie over hoe rendabel het is, dus ook -incoming- gebonden door aanstaande wet- en regelgeving (om subsidie te krijgen)).

[ Voor 10% gewijzigd door dyrc op 11-12-2024 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Daarom is het ook prettig dat je deze accu aan hoeft te melden. Voor dat dat straks weer een duurder energiecontract oplevert net zoals met de zonnepanelen is gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18:43
alwind schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:42:
Daarom is het ook prettig dat je deze accu aan hoeft te melden. Voor dat dat straks weer een duurder energiecontract oplevert net zoals met de zonnepanelen is gebeurd.
@alwind
Je bedoelt niet aan hoeft te melden neem ik aan?

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In theorie kan de HW Battery wél aan het net terugleveren, er zit immers enige vertraging tussen de daadwerkelijke situatie, wanneer de P1-meter dat doorgeeft en wanneer de accu daarop reageert. Als in de tussentijd de stroomverbruiker gepiekt heeft en al wat is teruggeschaald in verbruik, dan gaat de accu meer terugleveren dan het huis op dat moment verbruikt en zal dit automatisch aan het net worden teruggeleverd. Daarom natuurlijk ook belangrijk dat de HW Battery niet bijv. bij -10 Watt teruglevering direct weer gaat laden, maar daar een offset op zit, anders zou die constant heen en weer gaan pingpongen.

Hier draai ik regelmatig nul op de meter en dan zie ik in bijv. de Zonneplan App voor die uren altijd iets afname en iets teruglevering, puur omdat de accu altijd wat achter de feiten aanloopt.

Ik vermoed dan ook dat de HW Battery in de praktijk ook regelmatig iets zal terugleveren en volgens mij moet je hem dan alsnog aanmelden. Maar goed, daar ben ik geen expert in, zal HW wel hebben uitgezocht, of ze hebben mogelijk nog niet over deze situatie nagedacht (kan ik mij niet voorstellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
Taro schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:25:
In theorie kan de HW Battery wél aan het net terugleveren, er zit immers enige vertraging tussen de daadwerkelijke situatie, wanneer de P1-meter dat doorgeeft en wanneer de accu daarop reageert. Als in de tussentijd de stroomverbruiker gepiekt heeft en al wat is teruggeschaald in verbruik, dan gaat de accu meer terugleveren dan het huis op dat moment verbruikt en zal dit automatisch aan het net worden teruggeleverd. Daarom natuurlijk ook belangrijk dat de HW Battery niet bijv. bij -10 Watt teruglevering direct weer gaat laden, maar daar een offset op zit, anders zou die constant heen en weer gaan pingpongen.

Hier draai ik regelmatig nul op de meter en dan zie ik in bijv. de Zonneplan App voor die uren altijd iets afname en iets teruglevering, puur omdat de accu altijd wat achter de feiten aanloopt.

Ik vermoed dan ook dat de HW Battery in de praktijk ook regelmatig iets zal terugleveren en volgens mij moet je hem dan alsnog aanmelden. Maar goed, daar ben ik geen expert in, zal HW wel hebben uitgezocht, of ze hebben mogelijk nog niet over deze situatie nagedacht (kan ik mij niet voorstellen).
Er is denk ik een verschil tussen bewust een teruglever systeem hebben en wat kleine hoeveelheden teruglevering die optreden als gevolg van schakelvertraging in een NOM systeem

Overigens wat jij pingpongen noemt zou juist wel moeten gebeuren want het doel is NOM en dus zo snel mogelijk reageren op vraag of overschot om de nul behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:35:
[...]

Er is denk ik een verschil tussen bewust een teruglever systeem hebben en wat kleine hoeveelheden teruglevering die optreden als gevolg van schakelvertraging in een NOM systeem
Vermoed ik ook, maar kan natuurlijk ook gewoon strikt <0 gehanteerd worden.
Overigens wat jij pingpongen noemt zou juist wel moeten gebeuren want het doel is NOM en dus zo snel mogelijk reageren op vraag of overschot om de nul behouden.
Nee, dat moet niet gebeuren, want als er dan bijv. -10 aan het net wordt teruggeleverd doordat de accu te traag reageerde ipv dat de zonnepanelen daadwerkelijk terugleveren, zou de accu weer met +10 gaan laden, dat is juist pingpongen dat je niet wil.

Ze zullen waarschijnlijk pas boven een +150 Watt teruglevering de accu gaan laden en bij bijv. -10 Watt de export van de accu alleen iets verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
Taro schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:39:
[...]

Vermoed ik ook, maar kan natuurlijk ook gewoon strikt <0 gehanteerd worden.

[...]

Nee, dat moet niet gebeuren, want als er dan bijv. -10 aan het net wordt teruggeleverd doordat de accu te traag reageerde ipv dat de zonnepanelen daadwerkelijk terugleveren, zou de accu weer met +10 gaan laden, dat is juist pingpongen dat je niet wil.

Ze zullen waarschijnlijk pas boven een +150 Watt teruglevering de accu gaan laden en bij bijv. -10 Watt de export van de accu alleen iets verlagen.
Ik denk dat we hier sterk van mening verschillen.
Het gedrag wat jij beschrijft zou de werking van de batterij ernstig verlagen als je een veel wisselend gebruik en opwekking hebt. Juist in het voor en na jaar kan je heel snel wisselende opwekking hebben maar met beperkt vermogen. Als dan de batterij dat niet opslaat mis je juist de opbrengst waarvoor hij bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:51:
[...]

Ik denk dat we hier sterk van mening verschillen.
Het gedrag wat jij beschrijft zou de werking van de batterij ernstig verlagen als je een veel wisselend gebruik en opwekking hebt. Juist in het voor en na jaar kan je heel snel wisselende opwekking hebben maar met beperkt vermogen. Als dan de batterij dat niet opslaat mis je juist de opbrengst waarvoor hij bedoeld is.
Het is niet mijn mening, het is een vermoeden.

Mijn accusysteem heeft een duidelijke offset bij 150 Watt om onnodige relaisschakelingen te voorkomen. Ik vermoed dat dat niet met ontladen vs laden te maken heeft, maar met aangesloten PV teruglevering die of de accu in moet of het huishouden in en daarbij wil je een flipperkast voorkomen om de relais levensduur te verlengen. In de NOM stand wordt PV opwek >150 Watt wel aan de accu toegevoegd, tussen 0-150 Watt wordt PV-opwek aan het net teruggeleverd en bij verbruik gaat de accu ontladen.

Maar goed, wat ik in mijn vorige bericht beschrijf is een vermoeden. En als blijkt dat het daadwerkelijk zo werkt, dan heeft dat inderdaad een nadelig effect op bijv. bewolkte dagen of waarbij huisverbruik en PV opwek dicht bij elkaar zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 11-12-2024 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
Taro schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:58:
[...]

Het is niet mijn mening, het is een vermoeden.

Mijn accusysteem heeft een duidelijke offset bij 150 Watt om onnodige relaisschakelingen te voorkomen. Ik vermoed dat dat niet met ontladen vs laden te maken heeft, maar met aangesloten PV teruglevering die of de accu in moet of het huishouden in en daarbij wil je een flipperkast voorkomen om de levensduur te verlangen.
Wat heeft de PV er mee te maken? De batterij is niet met de PV verbonden. Er wordt geladen of ontladen via de WCD en de batterij is niets anders dan een gebruiker op een groep.

Het enig wat relevant is is de minimum schakel waarde van de omvormer in de batterij en hoe snel de aansturing kan reageren op de informatie van de P1-meter. Een waarde van 150Watt is bijna 20% van het totale vermogen van die omvormer en dat lijkt mij erg hoog als minimum waarde.

Ik meen mij te herinneren dat de Sessy een minimum van 50 Watt gebruikt en die heeft een omvormer met een vermogen van 1700W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonero
  • Laatst online: 20:02
Als de HW batterij bij een 3-fasen installatie NOM wil bereiken zal het apparaat wel degelijk aan het net leveren.
Stel ik neem 200 W af op L1, 300 W af op L2, en de zonnepanelen doen op dat moment slechts -100 W op L3, dan moet de batterij op 1 van die fases nog 400 W injecteren. Zit de HW batterij toevallig ook op L3 dan injecteert het apparaat dus 400 W op het net om op NOM uit te komen. Of maak ik een denkfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sonero schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:10:
Als de HW batterij bij een 3-fasen installatie NOM wil bereiken zal het apparaat wel degelijk aan het net leveren.
Stel ik neem 200 W af op L1, 300 W af op L2, en de zonnepanelen doen op dat moment slechts -100 W op L3, dan moet de batterij op 1 van die fases nog 400 W injecteren. Zit de HW batterij toevallig ook op L3 dan injecteert het apparaat dus 400 W op het net om op NOM uit te komen. Of maak ik een denkfout?
Dat is inderdaad correct. De P1 combineert de 3-fases en de HW Battery levert dat via 1-fase terug, dus zal daar inderdaad op terugleveren.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Nu online
Wat Taro zegt klopt. Als je continu tussen de -1 en +1W hangt dan zal de batterij continu schakelen als je hier niets voor doet. wat de levensduur van de batterij verkort. Er is wat hysterese ingebouwd ingebouwd om dit te voorkomen.

Huidig is de implementatie als volgt (we zijn hiermee nog aan het testen):
De batterij start met terugleveren vanaf 50W verbruik, en stopt als deze zakt onder de 30W verbruik.
De batterij start met laden vanaf 70W teruglevering, en stopt als deze zakt onder 50W teruglevering.

Ook is er wat hysterese tussen het omschakelen van ontladen naar laden afhankelijk van het pendelgedrag wat de batterij vertoont. Hier wordt ontladen altijd snel gedaan maar terug naar laden kan langer duren afhankelijk van het aantal schakelingen dat al geweest is in korte tijd.

Zolang als de batterij in teruglevering of in opladen blijft reageert deze heel snel, maar als je moet schakelen naar aan of uit of laden naar ontladen etc dan kunnen er vertragingen zijn of randvoorwaarden voor hoe de batterij reageert.

Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld een oven, die zal elke 30 seconden met vol vermogen bijverwarmen om op temperatuur te blijven voor een paar seconden, als je batterij dan met elke piek moet mee schakelen van laden naar ontladen doen de relais heel veel schakelingen, op dit punt zal de batterij dan tussendoor niet proberen op te laden maar alleen ontladen naar 0.

[ Voor 19% gewijzigd door HomeWizard_NL op 11-12-2024 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:08:
[...]

Wat heeft de PV er mee te maken? De batterij is niet met de PV verbonden. Er wordt geladen of ontladen via de WCD en de batterij is niets anders dan een gebruiker op een groep.
Vergeet even wat ik zei over direct aangesloten PV, dat is voor de HW Battery inderdaad niet relevant.
Het enig wat relevant is is de minimum schakel waarde van de omvormer in de batterij en hoe snel de aansturing kan reageren op de informatie van de P1-meter. Een waarde van 150Watt is bijna 20% van het totale vermogen van die omvormer en dat lijkt mij erg hoog als minimum waarde.
Dat is voor de HW inderdaad aan de hoge kant.
Ik meen mij te herinneren dat de Sessy een minimum van 50 Watt gebruikt en die heeft een omvormer met een vermogen van 1700W.
Maar goed, waarschijnlijk zal HW wel een offset hanteren want een accu met een té lage C-waarde laden schijnt niet goed te zijn. Je wil een 2.7 kWh accu niet lang met bijv. maar 3 Watt gaan laden, daar heb ik weleens onderzoeken over gelezen (o.a. gelinkt in andere topics).

Blijft verder speculeren, we zien het vanzelf :)

Edit: Ah, te laat gereageerd, inmiddels al antwoord van @HomeWizard_NL d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 11-12-2024 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:48

Bravo

Second Best

HomeWizard_NL schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:11:
[..]

De batterij start met terugleveren vanaf 50W verbruik, en stopt als deze zakt onder de 30W verbruik.
De batterij start met laden vanaf 70W teruglevering, en stopt als deze zakt onder 50W teruglevering.

[...]
Wordt in bovenstaande voorbeelden de teruglevering/ het laden niet meegenomen in de genoemde cijfers? Anders krijg je direct ping pong gedrag als puur de P1 data wordt gebruikt. Of mikt de batterij op de genoemde offset? Dus bij 50W verbruik levert hij <20W, zodat hij niet afschakelt op de <30W verbruikgrens?

Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Met gemiddeld 51 ct/kWh en een top van 1.21 EUR/kWh ( :o) op de piek morgen terwijl de nacht onder de 30 ct/kWh is zou het toch wel lekker zijn als je ook van het net kon laden ;). Deze dagen vallen niet geheel toevallig samen met bar weinig opbrengst van de PV..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Termy schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:37:
Met gemiddeld 51 ct/kWh en een top van 1.21 EUR/kWh ( :o) op de piek morgen terwijl de nacht onder de 30 ct/kWh is zou het toch wel lekker zijn als je ook van het net kon laden ;). Deze dagen vallen niet geheel toevallig samen met bar weinig opbrengst van de PV..
Dat is dus ook wat ik op dit moment aan het doen ben en morgen ga herhalen: Taro in "Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic"

Gisteren 8 kWh extra opgehaald en in gebruik genomen, dus ik lever op dit moment 1200-1300 Watt terug. Daarom was die functionaliteit voor mij ook zo wenselijk bij de HW Battery :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@Taro Hoe heb je dat precies geïnstalleerd, 1200-1300W terugleveren? Drie aparte stopcontacten, zoals ze hier bij HW ook aanraden? Of rechtstreeks op een groep in de meterkast ofzo?

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bra-Jo schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:45:
@Taro Hoe heb je dat precies geïnstalleerd, 1200-1300W terugleveren? Drie aparte stopcontacten, zoals ze hier bij HW ook aanraden? Of rechtstreeks op een groep in de meterkast ofzo?
Ik lever nu met 2x800 Watt terug (kan de omvormers ook op 2x1200 Watt instellen als ik wil, maar lijkt mij ivm wet- en regelgeving niet slim ;) ), maar ivm huisverbruik van 200-400 Watt is het totaal aan teruglevering 1200-1400 Watt in de afgelopen uren.

Heb buiten een IP65 stekkerblok liggen met 4 aansluitingen en daar de 2 stekkeromvormers op aangesloten. Die 2,5mm2 kabel gaat naar binnen door een gat in de muur (voorheen condensafvoer droger) en daar een stopcontact in met een HW Energy Socket ertussen. Ik kan daar wisselen tussen een stopcontact van de wasdrogergroep, wasmachinegroep of andere groep (Alle 3 een andere fase). Gebruik nu het stopcontact van de wasmachine, want op die fase zitten ook de zonnepanelen en de wasmachine heeft een lagere piek dan de droger, zo voorkom ik overbelasting.

Gisteren de 2e omvormer in gebruikgenomen, dus ik monitor vandaag wel de warmte van de HW Energy Socket goed, die wordt warm en ook zeker warmer vs met 800 Watt terugleveren, maar niet heet. Ik durf het zo prima aan. Wel heb ik al een offerte van de elektricien liggen om 3 stopcontacten in de garage te plaatsen, ieder op een eigen fase, zodat ik het helemaal netjes doe. Maar voordat ik die investering in gang zet eerst even kijken hoe dit bevalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 01-05 15:56
Hoe realistisch is het dat we dit als gebruikers kunnen/mogen beïnvloeden? Ik vrees dat het lastig is, vooral er (aanvullende) algortmen zijn om pinpongen te voorkomen.

Maar ik zou in de zomer graag gedrag zien van 'start met opladen vanaf 300W teruglevering, en stop als dit zakt onder de 200W', en in de winter 'start met ontladen vanaf 300W verbruik, en stop als dit zakt onder de 200W'.

En dan wil ik daar zelf mee 'spelen' om een optimum te vinden, totdat jullie dit zelf helemaal geoptimaliseerd hebben, al dan niet met AI, waarbij rekening wordt gehouden met de weersverwachting, SoC, verwacht verbruik, etc.!

Op een vergelijkbare manier ben ik ook aan het stoeien met de settings van mijn hybride warmtepomp, omdat ik denk dat ik het beter kan dan de 'standaard' instellingen, en er nog geen (voldoende) 'intelligente' in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
a2aan schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:41:
[...]

Hoe realistisch is het dat we dit als gebruikers kunnen/mogen beïnvloeden? Ik vrees dat het lastig is, vooral er (aanvullende) algortmen zijn om pinpongen te voorkomen.

Maar ik zou in de zomer graag gedrag zien van 'start met opladen vanaf 300W teruglevering, en stop als dit zakt onder de 200W', en in de winter 'start met ontladen vanaf 300W verbruik, en stop als dit zakt onder de 200W'.

En dan wil ik daar zelf mee 'spelen' om een optimum te vinden, totdat jullie dit zelf helemaal geoptimaliseerd hebben, al dan niet met AI, waarbij rekening wordt gehouden met de weersverwachting, SoC, verwacht verbruik, etc.!

Op een vergelijkbare manier ben ik ook aan het stoeien met de settings van mijn hybride warmtepomp, omdat ik denk dat ik het beter kan dan de 'standaard' instellingen, en er nog geen (voldoende) 'intelligente' in zit.
Ik kan het met de gedachte eens zijn maar ik denk niet dat je aan de basis instellingen van HW moet gaan sleutelen. Beter lijkt mij om dan de mogelijkheid te hebben om de NUL meet waarde naar eigen inzicht te verschuiven. Ik geloof dat dit elders als XOM is benoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
a2aan schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:41:
[...]

Goed om te proberen. Doe dat hier ook met Tado. Ik laat de app het niet doen maar stuur m.b.v. een HA automatisering de boel aan. Het is wat lastig vergelijken met de temperatuur die vrij warm is afgelopen periode maar dit lijkt gunstiger uit te pakken dan de app die stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19:27
[..]

[..]
Hoe werkt dit in combinatie met EnergySockets die ook op basis van teruglevering worden geschakeld? Wat krijgt hierbij prioriteit?

4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Voogel schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:26:
[...]

Hoe werkt dit in combinatie met EnergySockets die ook op basis van teruglevering worden geschakeld? Wat krijgt hierbij prioriteit?
Die kun je instellen op ..minuten negatief. Je accu grijpt veel sneller in.

• Voogel
alwind schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:48:
[...]

Die kun je instellen op ..minuten negatief. Je accu grijpt veel sneller in.
Dat hangt er dus vanaf of de accu ook zonne taken mee neemt in de berekening, zeg maar bruto vs netto teruglevering. Mn keukenboiler mag eerst warm voordat ik de accu wil vullen.

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 01:53
Termy schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:37:
Klopt het dat HW wel geforceerd laden/ontladen via API gaat ondersteunen?

De alphaess variant rebranded voor onze markt blijkt en goedkoper te zijn, meer te kunnen en langere garantie te hebben.

Als HW wil concurreren zou het mooi zijn als ze nu wat toezeggingen gaan doen.
Helaas ook nog geen prijsverlaging aangekondigd gezien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Nu online
Henkoes schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:49:
[...]

Klopt het dat HW wel geforceerd laden/ontladen via API gaat ondersteunen?

De alphaess variant rebranded voor onze markt blijkt en goedkoper te zijn, meer te kunnen en langere garantie te hebben.

Als HW wil concurreren zou het mooi zijn als ze nu wat toezeggingen gaan doen.
Helaas ook nog geen prijsverlaging aangekondigd gezien.
We doen ons uiterste best om de batterij volledig lokaal bestuurbaar te maken, zodat je via een lokale API zoveel mogelijk controle hebt, en naar eigen wens kan sturen. We onderzoeken momenteel de haalbaarheid hiervan en hoe we dit kunnen realiseren, terwijl we onze hoge veiligheidseisen kunnen blijven waarborgen.

Hoewel we ons inzetten om dit in de nabije toekomst te realiseren, kunnen we deze functie enkel beschikbaar maken als we de veiligheid kunnen garanderen en ook de levensduur kunnen bewaken. Hoe een gebruiker de batterij aanstuurt kan namelijk ook gevolgen hebben voor de levensduur (zie ook het bericht hierboven over schakelende relais etc).

Op dit moment bieden we naar ons weten een zeer competitieve NOM batterij op de 2~3kW opslag. Uiteraard is het wel zo dat bij een grotere accu goedkoper uit kan zijn per kWh. Een groter batterij pakket heeft enkel zin als je ook harder kan laden met een grotere omvormer, waarbij meer efficiëntie verlies van toepassing is omdat de meeste woningen doorgaans 100W~200W gebruiken.

[ Voor 23% gewijzigd door HomeWizard_NL op 12-12-2024 11:56 ]

• Henkoes
HomeWizard_NL schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:48:
[...]

We doen ons uiterste best om de batterij volledig lokaal bestuurbaar te maken, zodat je via een lokale API zoveel mogelijk controle hebt, en naar eigen wens kan sturen. We onderzoeken momenteel de haalbaarheid hiervan en hoe we dit kunnen realiseren, terwijl we onze hoge veiligheidseisen kunnen blijven waarborgen.

Hoewel we ons inzetten om dit in de nabije toekomst te realiseren, kunnen we deze functie enkel beschikbaar maken als we de veiligheid kunnen garanderen en ook de levensduur kunnen bewaken. Hoe een gebruiker de batterij aanstuurt kan namelijk ook gevolgen hebben voor de levensduur (zie ook het bericht hierboven over schakelende relais etc).

Op dit moment bieden we naar ons weten een zeer competitieve NOM batterij op de 2~3kW opslag. Uiteraard is het wel zo dat bij een grotere accu goedkoper uit kan zijn per kWh. Een groter batterij pakket heeft enkel zin als je ook harder kan laden met een grotere omvormer, waarbij meer efficiëntie verlies van toepassing is omdat de meeste woningen doorgaans 100W~200W gebruiken.
Dank voor de reactie.

De EvaPower geeft met een goedkoop instapmode of vooreen kleine meerprijs (maar goedkoper per kwh) onder andere
- langere garantie
- dynamische tarieven optimalisatie
- offgrid functie
- ook plug and play

Oftewel een stuk meer functionaliteit EN meer KWH per euro.

Mocht HW een iets zuinigere omvormer hebben, dan is nog steeds de aanschafprijs lager bij de concurrent per KWH en is uitbreiden fors goedkoper.

Hoe gaat HW concurreren?
Als HW minder functies levert, kan HW dan in prijs concurreren? Ik heb liever een lagere aanschafprijs dan dat ik maar moet hopen dat ik het verschil ooit terugverdien mbt de iets zuinigere omvormer, wat we ook in de praktijk nog maar moeten zien.

https://eva-power.nl/

[ Voor 5% gewijzigd door Henkoes op 12-12-2024 14:02 ]

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009

joeri1

Cloud Engineer

Henkoes schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:55:
[...]

Dank voor de reactie.

De EvaPower geeft met een goedkoop instapmode of vooreen kleine meerprijs (maar goedkoper per kwh) onder andere
- langere garantie
- offgrid functie
- ook plug and play

Mocht HW een iets zuinigere omvormer hebben, dan is nog steeds de aanschafprijs lager bij de concurrent per KWH en is uitbreiden fors goedkoper.

Hoe gaat HW concurreren?
Als HW minder functies levert, kan HW dan in prijs concurreren? Ik heb liever een lagere aanschafprijs dan dat ik maar moet hopen dat ik het verschil ooit terugverdien mbt de iets zuinigere omvormer, wat we ook in de praktijk nog maar moeten zien.

https://eva-power.nl/
De garantie die Eva geeft is 'vaag', op de hoofdpagina adverteren ze met 10 jaar, in de FAQ gaat dit opeens naar 3 jaar. Bij HW krijg je sowieso 2 jaar garantie en (tegen betaling) swap service vanaf jaar 3 t/m jaar 7.

• Voogel
joeri1 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:28:
[...]

De garantie die Eva geeft is 'vaag', op de hoofdpagina adverteren ze met 10 jaar, in de FAQ gaat dit opeens naar 3 jaar. Bij HW krijg je sowieso 2 jaar garantie en (tegen betaling) swap service vanaf jaar 3 t/m jaar 7.
Het bedrijf er achter is natuurlijk niet nieuw… maar de prijs en de functionaliteiten zijn wel echt behoorlijk verschillend.

Op een dag als vandaag twijfel ik erg over een accu die ik helemaal niet kan aansturen.

[ Voor 6% gewijzigd door Voogel op 12-12-2024 15:08 ]

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Ik neem graag wat minder efficiency voor lief.

Behalve in wintermaanden stroom te over die tegenwoordig nog maar paar centen oplevert cq geld kost. Liever snel binnen harken en wat meer accucapaciteit dan zitten wachten tot ie weer vol is of de zon achter de wolken.

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23, EV, PV 9,6 kWp

• Henkoes
Hieke schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:20:
Ik neem graag wat minder efficiency voor lief.

Behalve in wintermaanden stroom te over die tegenwoordig nog maar paar centen oplevert cq geld kost. Liever snel binnen harken en wat meer accucapaciteit dan zitten wachten tot ie weer vol is of de zon achter de wolken.
Inderdaad.
Dus HW concurreert niet zolang ze niks met de prijs doen.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• hanev001
Henkoes schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:54:
[...]

Inderdaad.
Dus HW concurreert niet zolang ze niks met de prijs doen.
Kunnen we nu eindelijk eens ophouden met gezeur over de prijs. Koop hem of koop hem niet maar dit is zinloos.
HomeWizard_NL schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:48:
[...]
Nadeel van jullie oplossing is dat opschalen duurder is omdat je ook iedere keer de overhead in de vorm van een omvormer erbij koopt, het is geen modulaire oplossing, al schaalt het wel, maar dat is echt iedere keer de complete oplossing er opnieuw aan toevoegen.

Veel fabrikanten bieden of een losse omvormer aan, of een omvormer met enige opslag erbij, waar je daarna losse accu uitbreiding op aan kunt sluiten en dan worden die systemen inderdaad al snel goedkoper.

Ik betaal nu bijv. 599 Euro excl. BTW voor 2 kWh extra, 1198 voor 4 kWh extra vs 1152 Euro excl. BTW voor 2.7 kWh van de HW oplossing. Voor de initiële investering incl. omvormer ben je echter 1248 Euro kwijt excl. BTW incl. 2 kWh, maar dan heb je wel veel uitgebreidere hardware en softwaremogelijkheden.

Als je er "maar" 1 wil hebben dan is het nog redelijk competitief, maar als je bijv 5 kWh of meer wil hebben, dan wordt de prijs wel echt een ding.

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:20
Ik heb via interne bronnen vernomen, dat ze met een eindejaarsknaller gaan komen en ze hem voor €999 gaan verkopen voor maximaal 24 uur op 1 januari 2025.

Oh wacht ik droomde en schrik net wakker.

Nou ja wie weet is mijn droom eens een keer geen bedrog, happy new year!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:26
joeri1 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:28:
[...]

Dat, en het bedrijf achter Evapower is (zo leert kvk) in maart van dit jaar opgericht op een huisadres en heeft welgeteld 1,20 kapitaal. hoewel er een groter bedrijf achter zit qua levering van de batterij ga je de koop aan met deze bv. Daar moet je dus ook de garantie claimen. Ik ben geen jurist, maat ik vind het wel een risico voor de lange termijn waar je met garantie op rekent.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Nu online
Henkoes schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:55:
[...]

Dank voor de reactie.

- langere garantie
- offgrid functie
- ook plug and play

Andere batterijen zijn op 3kwh zo goed als net zo duur als de homewizard plug in battery.

Langere garantie zul je toch echt moeten ervaren. We hebben hier eerder al een lange post over gemaakt. Garantie beloven is makkelijk, nakomen wat anders.

Dynamische tarieven hebben we aangegeven aan te gaan werken, voornamelijk uit het net laden en NOM gebruiken.

Wij zullen als nederlandse partij goed mee kunnen bewegen met de behoefte van nederlandse gebruikers en omstandigheden. Huidige vergelijkbare batterij aanbieders in nederland hebben zelf geen directe controle over de app of de functies. Wij maken daarintegen alle hard/software zelf.

Offgrid betekend hier een stopcontact op het apparaat voor als je stroom uitvalt. In het ontwikkelproces wel overwogen, bewust voor gekozen niet te doen omdat het in onze ogen niet veel toevoegt. De apparaten die je wilt voorzien zijn bijv een cv ketel of koelkast. Maar dan moet de batterij al daarbij staan, en juist deze apparaten kunnen enkele uren zonder stroom zonder dat je hier last van hebt. Bij een lange stroom onderbreking is je batterij nooit groot genoeg. En de kans is aanwezig dat je batterij leeg is als de stroomuitvalt.

Kortom, wil je graag “off grid”, dan ben je opzoek naar een ander product dan wat wij huidig aanbieden.

[ Voor 9% gewijzigd door HomeWizard_NL op 12-12-2024 19:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Nu online
Taro schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:33:
[...]

Nadeel van jullie oplossing is dat opschalen duurder is omdat je ook iedere keer de overhead in de vorm van een omvormer erbij koopt, het is geen modulaire oplossing, al schaalt het wel, maar dat is echt iedere keer de complete oplossing er opnieuw aan toevoegen.

Veel fabrikanten bieden of een losse omvormer aan, of een omvormer met enige opslag erbij, waar je daarna losse accu uitbreiding op aan kunt sluiten en dan worden die systemen inderdaad al snel goedkoper.
Helemaal correct, onze oplossing is anders en daarom ook moeilijker te vergelijken, als je veel vermogen nodig hebt kan een andere oplossing beter bij jou benodigdheden passen. Maar je kunt uitbreiden als je dat wilt.

Wij vinden onze oplossing juist modulair en redundant omdat het standalone modules zijn die samenwerken.

Op dit moment hebben we voornamelijk een ‘luxe” probleem dat we voorlopig meer vraag hebben dan productie capaciteit (en deze is al fors). En daardoor de levertijd van nieuwe bestellingen steeds verder opschuift. Onze prioriteit is dan ook de productie opschalen en iedereen zijn beloofde batterij op tijd leveren.

[ Voor 21% gewijzigd door HomeWizard_NL op 12-12-2024 19:34 ]

HomeWizard_NL schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:02:
[...]

Andere batterijen zijn op 3kwh zo goed als net zo duur als de homewizard plug in battery.

Langere garantie zul je toch echt moeten ervaren. We hebben hier eerder al een lange post over gemaakt. Garantie beloven is makkelijk, nakomen wat anders.

Dynamische tarieven hebben we aangegeven aan te gaan werken, voornamelijk uit het net laden en NOM gebruiken.

Wij zullen als nederlandse partij goed mee kunnen bewegen met de behoefte van nederlandse gebruikers en omstandigheden. Huidige vergelijkbare batterij aanbieders in nederland hebben zelf geen directe controle over de app of de functies. Wij maken daarintegen alle hard/software zelf.

Offgrid betekend hier een stopcontact op het apparaat voor als je stroom uitvalt. In het ontwikkelproces wel overwogen, bewust voor gekozen niet te doen omdat het in onze ogen niet veel toevoegt. De apparaten die je wilt voorzien zijn bijv een cv ketel of koelkast. Maar dan moet de batterij al daarbij staan, en juist deze apparaten kunnen enkele uren zonder stroom zonder dat je hier last van hebt. Bij een lange stroom onderbreking is je batterij nooit groot genoeg. En de kans is aanwezig dat je batterij leeg is als de stroomuitvalt.

Kortom, wil je graag “off grid”, dan ben je opzoek naar een ander product dan wat wij huidig aanbieden.
Hopelijk liggen jullie nog op schema. Ben benieuwd.

Daarnaast dat hele offgrid vind ik wel een goede keus dat deze er niet op zit. Ik vind het een overrated optie. Hoevaak komt stroomuitval nu voor? In de ene regio misschien wat meer dan de ander. In mijn regio pas 1x meegemaakt in 25 jaar. De vriezer en koelkast houden het lang zat vol.
Devke schreef op donderdag 12 december 2024 @ 20:14:
[...]
Daarnaast dat hele offgrid vind ik wel een goede keus dat deze er niet op zit. Ik vind het een overrated optie. Hoevaak komt stroomuitval nu voor? In de ene regio misschien wat meer dan de ander. In mijn regio pas 1x meegemaakt in 25 jaar. De vriezer en koelkast houden het lang zat vol.
Regeren is vooruitzien, de overheid adviseert al om van alles in huis te halen en dan is als aanvulling daarop off-grid stroom ook wel zo handig. De komende 25 jaar zullen waarschijnlijk anders zijn dan de afgelopen 25 jaar.

De HW Battery kan echter niet laden als het net uitvalt of als de zon niet schijnt, dat is dus ook iets om rekening mee te houden en het zou niet alleen de toevoeging van een stopcontact vereisen, maar de meeste fabrikanten voegen daarom ook PV-aansluitingen toe. Maar goed, dan kom je dus alweer op een ander systeem uit.

Pagina: 1 ... 46 ... 65 Laatste

Dit topic is gesloten.