Acties:
  • +3 Henk 'm!
eovermeer schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 15:03:
[...]

Tegenwerken, toch wel. Bij Budget Energie staat dit in de voorwaarden voor 'gratis' stroom in het weekend tussen 12:00 en 17:00 van 1 april t/m 31 augustus.

De gratis stroom is bedoeld voor eigen gebruik en, daarnaast, niet bedoeld om een thuisbatterij op te laden (zodat je buiten de uren dat de stroom gratis is, ook nog de gratis stroom uit de thuisbatterij kunt gebruiken). Wanneer we constateren dat je je hier niet aan houdt, of op een andere manier misbruik maakt van onze actie, dan kunnen we je uitsluiten van deelname aan deze actie.
Het ging over eventueel tegenwerken door netwerkbeheerders.
Je komt met voorwaarden uit een contract van een leverancier.

Appels en peren vergelijking.

Overigens ben ik van mening dat netwerkbeheerders gelijk hebben als het gaat over handels batterijen.
Deze kunnen juist extra belasting van het netwerk veroorzaken.
NOM systemen zullen juist het netwerk ontlasten en die zien de netwerkbeheerders graag door mensen geplaatst worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:23

Winkiller

De Mopperpot

eovermeer schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 15:03:
[...]

Tegenwerken, toch wel. Bij Budget Energie staat dit in de voorwaarden voor 'gratis' stroom in het weekend tussen 12:00 en 17:00 van 1 april t/m 31 augustus.

[i]De gratis stroom is bedoeld voor eigen gebruik en, daarnaast, [b]niet bedoeld om een thuisbatterij op te laden
Wow die gasten van BE bepalen op deze manier wat je doet met je eigen gratis stroom, ik zie geen verschil in laden van een batterij thuis of van een batterij in een EV of een frikandel bakken in de frituur.

Kan toch niet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Okey... ik heb op 1 april (geen geintje 😜) in mijn HW app de tarieven eens op dynamisch gezet. Gewoon eens kijken wat ons huishouden doet als we nergens naar kijken en dynamisch contract zouden hebben. We hebben nu variabel met een TLB. Onderstaande plaatje laat zien dat we nog een dikke 400 kWh onder de streep moeten weg salderen. Die kWh's geven nu nog een voordeel van 65 euro. Ben benieuwd waar de teller van de kWh's staan als het voordeel van 65 euro weg is. Als ik het goed begrijp moet ik mijn TLB er nog wel bij tellen als besparing daar deze bij dynamisch niet is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fmUR5SbR3OBaJTkZhktJVBLPJ10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ItsavRoZlyUQOHnZ93ZMSn0y.jpg?f=fotoalbum_large

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 13:06:
@MacD007 het punt was dat met een vast contract de ene kWh niet anders is als de andere.
Een nachtelijke kWh in je router heeft dezelfde prijs en roundtrip-verliezen als een nachtelijke kWh in je auto (waarschijnlijk zijn de verliezen op 10W hoger dan op vol vermogen, daar is al veel over geschreven).
Het is dan zinloos om moeite te doen om het ene te voorkomen en het andere te stimuleren.

Wat wél zin heeft is je auto overdag opladen met zonnestroom, om zo op roundtrip verliezen in de thuisaccu te besparen. Maar dan loop je weer het risico dat er geen overschot overblijft voor de thuisaccu, en dat die overbodig blijkt.
Eea heeft dus te maken met je eigen installatie en hoeveel overschot je op een dag hebt, dat wil nog wel eens verschillen per huis.
Ik snap ook dat het niets uitmaakt of je een kWh uit de batterij haalt of uit het net maar ik zie gewoon niet in dat je daarvoor een thuis-batterij nodig hebt, als je verbruik nog wat over heeft en je dat dan toevallig (een paar wattjes dan ook voor je EV gebruik maakt dat natuurlijk niets uit, gezien het minimaal verbruik van je huis wat veel al in de buurt van 600 - 800W ligt zal dus het aandeel EV stroom redelijk beperkt zijn.
en dat is natuurlijk dan ook nog alleen van toepassing als je een EV hebt en deze aan het laden bent.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:06
Taro schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 12:45:
[...]

Netbeheerders gaan thuisbatterijen niet tegenwerken. Ze gaan misschien wel het handelen op bepaalde markten ontmoedigen.

En plug & play staat niet gelijk aan de HW Battery, er zijn heel veel alternatieven met stekker die veel meer opties hebben dan de HW Battery.
Correct. Netbeheerders hebben alleen maar voordeel bij lokale opslag. Maar met exotische handelsconstructies zullen ze inderdaad niet blij zijn.
Op LinkedIn stond er eerder een mooi artikel over: https://www.linkedin.com/...vity:7239206429402832896/
Let vooral eens op de grafieken onder aan het artikel…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 14:00
Taro schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 14:44:
[...]

Een redelijke vergoeding voor je zonneopbrengst is de huidige marktprijs, en daar bestaat al een oplossing voor: Dynamische tarieven.

Ik proef vooral een angst om over te stappen op dynamisch omdat het mogelijk duurder is (ik hoor al jaren in de traditionele media dat de energieprijs gaat stijgen en in de praktijk zie ik daar weinig van terug met dynamisch, dus neem dat met een korreltje zout). En omdat je bang bent dat iets duurder is blijf je dus bij vaste tarieven en om daar dan weer iets op te besparen koop je wel een dure accu.

De HW Battery heeft hier de waarde van 1,4x de totale jaarlijkse stroomrekening. Mensen zijn bang om teveel te gaan betalen en betalen dan liever meer voor een verzekering dat ze meer betalen dmv vaste tarieven en kopen daarnaast dan ook nog een dure thuisaccu die ze nooit terug zullen verdienen omdat ze onder de streep eigenlijk goedkoper uit willen zijn. Rationeel gezien klopt het niet.
Herkenbaar, sinds afgelopen mei een dynamisch contract hier (net voordat ik TLV moest gaan betalen). Tot nu toe alleen uitbetalingen gehad die ik op een aparte rekening zet zodat ik volgend jaar kan zien wat het me uiteindelijk heeft gekost… tot nu toe staat er ruim 400,- euro in de plus dus tot maart moeten we het kunnen redden als de Russen niet binnenvallen 😁 Met een beetje mooi voorjaar zou ik met geld toe op de rekening kunnen eindigen in mei 2025 🤷‍♂️

[ Voor 3% gewijzigd door easywoods op 30-11-2024 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:31
Taro schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 15:08:
[...]Dat zie ik niet als tegenwerken, dat is gewoon onder redelijke voorwaarden iets aanbieden en dan meer pakken dan je eigenlijk nodig hebt. Fair use.
Eens, al vraag ik mij af hoe men dit kan controleren. Mijn infraroodpanelen nemen meer stroom af met 1100W en hoe houd ik dat laden dan tegen, met een HW Energy Socket?

[ Voor 10% gewijzigd door eovermeer op 30-11-2024 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eovermeer schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 21:31:
[...]

Eens, al vraag ik mij af hoe men dit kan controleren. Mijn elektrische kacheltje en infraroodpanelen nemen meer stroom af met 1100W.
Vermoedelijk gewoon de hoeveelheid, als je meer afneemt dan bijv. 75% van een gemiddelde EV accu, 2x wasmachine, 2x droger, 2x vaatwasser en nog wat huisverbruik en dat ieder weekend, dan kan men natuurlijk wat argwaan krijgen. Maar dat is hier verder offtopic.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:31
Hoi, woon in Vlaanderen, voorlopig nog een analoge meter, maar de digitale zal er wel snel komen... Kwam dus ook uit op dit toestel, klinkt zeer interessant, maar is het effectief zo zwart op wit zoals ik het hieronder zie?

We hebben een opbrengst van 5000 kWh, maar ook een verbruik van 5000 kWh op jaar, een 0 operatie dus... Ons self sufficient is een 30%, we letten er natuurlijk ook nog niet op, we zetten vaak snachts de wasmachine en vaatwasser aan...

Ons sluimerverbruik is wel zeer hoog, 280 Watt, pak op jaar basis een 2200 kWh... Daarom leek het me interessant om ons sluimerverbruik van de nacht te dekken!! Stel gemiddeld een nacht van 10 uur, dat kan +- gedekt worden door 1 batterij, 2.7 kWh opladen is dus ideaal , zelfs in de winter (uitgezonderd donkere dagen) , dus ik schat toch wel dat 300 dagen gedekt zullen zijn? Mogelijks alleen de winter niet , want dan zal het beetje zon al direct gebruikt worden, en kan de batterij niet opgeladen worden

Tarief van 0.22 x 2200 watt sluimer, is een 487€ per jaar kosten, stel dat ik dit met de batterij kan opvangen in een 100 % perfect scenario, dan is deze op 3 jaar terugverdiend, 1 jaar marge, 4 jaar dus... Is het effectief zo simpel? 1 batterij is dus eigenlijk ideaal? Maar in de faq spreken ze toch al direct van 4 batterijen bij een verbruik van 5000 kWh?

Edit : de maand november had ik dus een injectie van 65 kWh, dit had ik in principe in theorie perfect kunnen opvangen door 1 batterij waardoor ik eigenlijk alle overschot zou kunnen opgebruikt hebben? Is dit dan effectief zo ook in de praktijk?

[ Voor 18% gewijzigd door NoFate op 01-12-2024 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:52
Kan iemand uitleggen wat deze discussie met een 2,68 kWh stekkerbatterij te maken heeft?

Een leuke gadget die je hopelijk in 8 jaar terugverdiend meer niet, pas vanaf 2027 interessant mits salderen daadwerkelijk wordt afgeschaft.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@NoFate Normaal gesproken ontvang je ook nog iets terug voor de kWh's die je aan het net teruglevert. Dus je terugverdientijd is waarschijnlijk veel langer, want nu ken je die volledige waarde toe aan het terugverdienen van de accu, terwijl je er anders ook geld voor terug had gekregen. Je moet het verschil daarin als opbrengsten meenemen, niet 1 op 1 dat hele bedrag.

Daarnaast zijn er laadverliezen / round trip efficiency. Er gaat geen 2.7 kWh in en er komt geen 2.7 kWh uit. Er gaat +-3 kWh in en er komt +- 2.45 kWh uit. Je verliest dus 0.5 kWh per cycle, die moet je aan de kostenkant ook meenemen. Daarnaast zal de accu niet iedere dag helemaal vol zijn en je komt er niet iedere dag de hele nacht mee door.

De ROI is dus een stuk negatiever dan je nu schetst.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:09
@NoFate Kun je niet beter dat 280 watt sluimerverbruik aanpakken dan? Daar lijkt me meer winst te zitten.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
EvaluationCopy schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:24:
@NoFate Kun je niet beter dat 280 watt sluimerverbruik aanpakken dan? Daar lijkt me meer winst te zitten.
Dat heb ik al geprobeerd, maar is moeilijk:+) , te veel apparaten (luxe) en gadgets (router/accesspoints, poe switch, grote frigo, grote diepvries, grote frigo/diepvries, smart home toestelletjes... Ventilatie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@HomeWizard_NL ik ben wel benieuwd of je in de app of via uitlezen van de API van de thuisbatterij ook het aantal reeds uitgevoerde cycli kunt zien? Evt aangevuld met aantal cycli per dag?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
NoFate schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:25:
Hoi, woon in Vlaanderen, voorlopig nog een analoge meter, maar de digitale zal er wel snel komen... Kwam dus ook uit op dit toestel, klinkt zeer interessant, maar is het effectief zo zwart op wit zoals ik het hieronder zie?
p
Modbreak:lees je mail

Volgend jaar is het overigens conform de AREI wel toegestaan om een batterij met stekker aan te sluiten, gelukkig zijn er genoeg andere merken dan Home Wizzard die op deze markt gaan springen en dat zullen er zeker nog veel meer worden.
We hebben een opbrengst van 5000 kWh, maar ook een verbruik van 5000 kWh op jaar, een 0 operatie dus... Ons self sufficient is een 30%, we letten er natuurlijk ook nog niet op, we zetten vaak snachts de wasmachine en vaatwasser aan...

Ons sluimerverbruik is wel zeer hoog, 280 Watt, pak op jaar basis een 2200 kWh...
280W is helemaal niet hoog en ja, juist daarvoor zijn dit soort batterijen ook bedoeld en kunnen zeker voor een groot deel van het jaar (ruim 200 - 230 dagen) behoorlijk interessant zijn.
Daarom leek het me interessant om ons sluimerverbruik van de nacht te dekken!! Stel gemiddeld een nacht van 10 uur, dat kan +- gedekt worden door 1 batterij, 2.7 kWh opladen is dus ideaal , zelfs in de winter (uitgezonderd donkere dagen) , dus ik schat toch wel dat 300 dagen gedekt zullen zijn?
300 dagen is erg hoog, ik zeg niet dat het niet kan, maar dan heb je wel een zeer grote PV installatie nodig, uit mijn eigen berekeningen, en ik heb zelf niet een bepaald kleine PV ga ik het niet halen, tussen november en begin maart zal er nauwelijks iets over zijn om de batterij elke dag op te laden, overdag wordt bij mij dan vrijwel al de zonnestroom direct door het huis verbruikt, dus er is geen overhead over om de batterij er mee te laden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1SZvnCdbhOUM1F2BmtFbL73zriQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zn9pnxDqp81GLAU3MqDNhtLR.jpg?f=fotoalbum_large
Mogelijks alleen de winter niet , want dan zal het beetje zon al direct gebruikt worden, en kan de batterij niet opgeladen worden

Tarief van 0.22 x 2200 watt sluimer, is een 487€ per jaar kosten, stel dat ik dit met de batterij kan opvangen in een 100 % perfect scenario, dan is deze op 3 jaar terugverdiend, 1 jaar marge, 4 jaar dus... Is het effectief zo simpel? 1 batterij is dus eigenlijk ideaal? Maar in de faq spreken ze toch al direct van 4 batterijen bij een verbruik van 5000 kWh?
Nee, je maakt hier de klasieke fout om alleen naar je opbrengst te kijken, maar je moet mn kijken naar wat je infeite over hebt en dat moet je dan ooknog in de donkere tijden (en zomers zijn de nachten kort) ook weer opmaken, want als de volgende dag als de zon weer opkomt deze zijn energie niet kwijt kan omdat de batterij nog vol is heb je onder de streep niets gewonnen.
Je moet dus hier kijken wat je per dag kunt ontladen en dat kun je dan ook weer de volgende dag laden.
In jouw situatie is dus bij een gem. verbruik van 280W en een effectieve batterij van 2,5 kW (je hebt namelijk ook nog verliezen tijdens het omzetten, en dat twee keer) kun je gem. 8,9 uur deze ontladen tot dat deze leeg is, zelfs in de zomer ga je dat dus net redden. Twee batterijen hebben bij jou gebruik echter al 17,8 uur nodig, dit betekend dat de 2 batterijen de volgende ochtend nog helemaal niet leeg zullen zijn. oeps.
Het wordt dus alleen interessant als je nachtverbruik aanzienlijk hoger gaat worden, en nee een EV heeft daar gezien de zeer lage capaciteit van de thuis batterij geeft werkelijk effect. Een warmtepomp zou dat wel hebben, maar die gebruik je in de zomer niet. Een airco, die je laat lopen echter wel.
Edit : de maand november had ik dus een injectie van 65 kWh, dit had ik in principe in theorie perfect kunnen opvangen door 1 batterij waardoor ik eigenlijk alle overschot zou kunnen opgebruikt hebben? Is dit dan effectief zo ook in de praktijk?

[ Voor 2% gewijzigd door teacher op 01-12-2024 17:12 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Hey @MacD007 , bedankt voor de toelichting, was idd op de hoogte dat het pas volgend jaar kan voor België, maar ik heb nog de analoge meter, dus ben niet gehaast...

Idd , denk eventueel wel Interessant voor het nacht/sluimerverbruik, 300 dagen is idd beetje te veel, 230 is denk ik haalbaar, zou dus de berekening eens moeten maken voor de terugverdientijd...

Ik ga hem als simulator in Home Assistant plaatsen, dan kan ik eens effectief testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 10:46
Zelf heb ik een kleine 1000 kWh (5200 opbrengst tegen 4200 verbruik) aan overschot en daarmee denk ik 6 maanden met een zonnig jaar misschien 7 maanden NOM kan doen. Dus 230 dagen lijkt me nog steeds optimistisch.
Bij ons is het sluimerverbruik ook vrij hoog. Ongeveer 250 watt in de winter. In zomer loopt de airco 's-nachts ook op de slaapkamer. Dus dan ligt het verbruik hoger.

Ik wacht af totdat 2027 definitief is (saldering afgeschaft) en meer aanbod/ontwikkeling is met thuisbatterijen.
Heb mijn oog wel op de simpelere stekker batterijen. Wil het simpel houden en de opwek zo veel mogelijk binnenshuis opmaken. Dat hele gedoe met handelen op de onbalansmarkt, zie ik niet zitten.

Of het de Homewizard of een ander merk/model gaat worden. Zien we dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert Brink
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 16-09 18:57
Winkiller schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 15:40:
[...]

Wow die gasten van BE bepalen op deze manier wat je doet met je eigen gratis stroom, ik zie geen verschil in laden van een batterij thuis of van een batterij in een EV of een frikandel bakken in de frituur.

Kan toch niet 8)7
Kan ook helemaal niet, want Budget krijgt alleen maar je P4 waarden per kwartier, dus of jij dan een EV of thuisaccu aan het laden bent met 10 kW... (het ene mag wel, andere mag niet) ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert Brink
Overigens heb je aan zo'n HW accu weinig als je daar overdag (elke dag) de volle 2,7 kWh in weet te stoppen en daarmee de nacht denkt door te komen... want als je 's avonds elektrisch gaat koken en afwasmachine is hij daarna leeg. Nou ja, omdat het ding maar 800W kan leveren hou je dan wel iets over voor de rest van de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert Brink
Nog belangrijker (info van HW zelf) is dat de accu/batterij nooit zal gaan laden vanaf het net, dus alléén eigen zonopwek wordt opgeslagen
Op een 'donkere dag' zal die dus niet altijd vol zijn voor gebruik in de avond... terugverdientijd loopt toch echt tegen de 10 jaar aan, zolang er niet op uurtarieven geladen kan worden (en dus ook niet teruggeleverd wordt op dure momenten). Met 2,7 kWh valt trouwens bijzonder weinig te handelen, gebruik dus maar zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert Brink
Bij ons is het sluimerverbruik ook vrij hoog. Ongeveer 250 watt in de winter. In zomer loopt de airco 's-nachts ook op de slaapkamer. Dus dan ligt het verbruik hoger.

Ik wacht af totdat 2027 definitief is (saldering afgeschaft) en meer aanbod/ontwikkeling is met thuisbatterijen.
Heb mijn oog wel op de simpelere stekker batterijen. Wil het simpel houden en de opwek zo veel mogelijk binnenshuis opmaken. Dat hele gedoe met handelen op de onbalansmarkt, zie ik niet zitten.
Als je genoeg panelen hebt om die 250W sluipverbruik te dekken (dus elke dag zo'n 10 uur vooruit kunt met je overdag opgewekte 2,7 kWh) dan is het zeker een optie.
Maar die HW accu zal ook gewoon (met 800W dus binnen 3 uur wel bijna leeg) gaan ontladen als jij gaat koken of de afwasmachine aan zet. En opladen op netstroom doet hij (op dit moment) niet, alleén eigen panelen-opwek opslaan om 'terugleverkosten te voorkomen' (die er bij dynamische contracten niet zijn!). :'(
En laten die terugleverkosten nu juist ook verdwijnen als de saldering verdwijnt... Je krijgt vanaf dan een 'redelijke vergoeding' en is het maar de vraag of die 2,7 kWh in een accu opslaan rendabel is. Ja, als de stroomprijs in de vroege avond als jij wilt koken ineens 80 cent is (en het je gelukt is om de accu vol te laden) bespaar je op zo'n dag een euro of zo! :)
Zulke dagen zijn zeldzaam, dus terugverdientijd >12 jaar in dat geval.

[ Voor 19% gewijzigd door Robert Brink op 01-12-2024 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12:00
Robert Brink schreef op zondag 1 december 2024 @ 16:15:
[...]

Als je genoeg panelen hebt om die 250W sluipverbruik te dekken (dus elke dag zo'n 10 uur vooruit kunt met je overdag opgewekte 2,7 kWh) dan is het zeker een optie.
Maar die HW accu zal ook gewoon (met 800W dus binnen 3 uur wel bijna leeg) gaan ontladen als jij gaat koken of de afwasmachine aan zet. En opladen op netstroom doet hij (op dit moment) niet, alleén eigen panelen-opwek opslaan om 'terugleverkosten te voorkomen' (die er bij dynamische contracten niet zijn!). :'(
En laten die terugleverkosten nu juist ook verdwijnen als de saldering verdwijnt... Je krijgt vanaf dan een 'redelijke vergoeding' en is het maar de vraag of die 2,7 kWh in een accu opslaan rendabel is. Ja, als de stroomprijs in de vroege avond als jij wilt koken ineens 80 cent is (en het je gelukt is om de accu vol te laden) bespaar je op zo'n dag een euro of zo! :)
Zulke dagen zijn zeldzaam, dus terugverdientijd >12 jaar in dat geval.
Dat de TLK er af gaan is alles behalve zeker. Meeste leveranciers hebben al aangeven TLK te houden maar te kijken of ze verlaagd kunnen worden. ACM is niet tegen TLK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-08 20:57
Robert Brink schreef op zondag 1 december 2024 @ 16:07:
Nog belangrijker (info van HW zelf) is dat de accu/batterij nooit zal gaan laden vanaf het net, dus alléén eigen zonopwek wordt opgeslagen
DIt klopt niet helemaal: Als de accu langere tijd leeg is EN er is geen zon-overschot dan zal hij via het net gaan opladen om de accu te beschermen.

Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb een BATT sim draaien in HA.
De batt is 2,7kw en het rendement op 80% gezet. Deze laad ook alleen bij overschot van zonnestroom!
Input en output max 800w

Output was 48,66kw
Input was 55,77KW
Verschil van -7,1KW

Zo slecht nog niet.
m2c

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:00
SatScan schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:32:
De batt is 2,7kw en het rendement op 80% gezet. Deze laad ook alleen bij overschot van zonnestroom!
Input en output max 800w

Output was 48,66kw
Input was 55,77KW
Verschil van -7,1KW

Zo slecht nog niet.
m2c
minder dan 13%

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SatScan schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:32:
Input en output max 800w

Output was 48,66kw
Input was 55,77KW
Verschil van -7,1KW

Zo slecht nog niet.
m2c
Vreemd als je de RTE op 80% instelt dat het in de praktijk 87% wordt, dat klopt natuurlijk niet. Toevallig gaandeweg een instelling gewijzigd toen er nog lading in zat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rob987
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18-09 23:54
Volgens HW heeft de accu een rendement van 75%-88%. Laat ik gemiddeld 80% nemen. Dit betekent dat vullen van 2,7 kw/h mij 2,97 kw/h (+10%) kost aan zonnestroom en de accu levert 2,43 kw/h (-10%) terug.

Nu wordt het gokken hoe de regeling na afschaffen saldering eruit gaat zien. De 2e kamer wil een redelijke vergoeding voor terugleveren. Als we kijken wat er nu vergoed wordt bij de grote leveranciers is dit 0,145 echter terugleverkosten zijn 0,115 dus een kw/h levert dan 0,03 op. Maar 0,06 is straks ook denkbaar, we weten het niet. Het zal niet heel veel worden.

Maar goed stel even 0,03, het laden van de accu kost mij dus 2,97 x 0,03. Deze zonnestroom had ik anders verkocht.

Het ontladen doe ik op momenten dat ik meer verbruik dan ik zonnestroom heb, deze moet ik dus altijd inkopen. Ik bespaar dus 2,42 x 0,26 (of je eigen tarief) = 0,64.

Een laadcyclus levert mij op 0,55 (-0,09+0,64).

Stel dat ik gemiddeld 365 laadcycli per jaar haal, in de zomer meer dan 1x per dag en in de winter weinig tot niets. Dan gaat de accu ruim 16 jaar mee (6000/365).

6000 * 0,55 = 3.300 euro en dan heb ik de accu nog die het nog wel iets langer blijft doen.

Als ik 1.395 op mijn spaarrekening zet met 3% rente dan haal ik er na 16 jaar circa 2.300 euro af. Mijn winst is dus circa 1.000 euro. Maar als ik elk jaar mijn besparing 365*0,55 ook op mijn spaarrekening zet van 3% dan stijgt mijn besparing van 3.300 naar circa 4.200 euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
rob987 schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:52:
Stel dat ik gemiddeld 365 laadcycli per jaar haal, in de zomer meer dan 1x per dag en in de winter weinig tot niets. Dan gaat de accu ruim 16 jaar mee (6000/365).

6000 * 0,55 = 3.300 euro en dan heb ik de accu nog die het nog wel iets langer blijft doen.
Ik vind die 16 jaar best lang, geen garantie dat het product zo lang zonder problemen functioneert. De TVT is grofweg 7 jaar, alles daarboven zou ik als 'winst' zien. Rijk ga je er niet van worden, het is imo vooral een leuke gadget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
@rob987 ik snap dat je zo rekent.
Maar ik zie met zo eenaccu elke dag wat gebeuren.
Met dat geld op de bank zie ik niks eind van het jaar dan als de rente erbij komt.

Ik voel me er beter bij als mijn (iig de zomernachten) nachtverbruik 0 is.
Ja mag geld kosten.
1x uitgeven.
En zie mijn jaarrekening minder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14:29
rob987 schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:52:
Volgens HW heeft de accu een rendement van 75%-88%. Laat ik gemiddeld 80% nemen. Dit betekent dat vullen van 2,7 kw/h mij 2,97 kw/h (+10%) kost aan zonnestroom en de accu levert 2,43 kw/h (-10%) terug.

Nu wordt het gokken hoe de regeling na afschaffen saldering eruit gaat zien. De 2e kamer wil een redelijke vergoeding voor terugleveren. Als we kijken wat er nu vergoed wordt bij de grote leveranciers is dit 0,145 echter terugleverkosten zijn 0,115 dus een kw/h levert dan 0,03 op. Maar 0,06 is straks ook denkbaar, we weten het niet. Het zal niet heel veel worden.

Maar goed stel even 0,03, het laden van de accu kost mij dus 2,97 x 0,03. Deze zonnestroom had ik anders verkocht.

Het ontladen doe ik op momenten dat ik meer verbruik dan ik zonnestroom heb, deze moet ik dus altijd inkopen. Ik bespaar dus 2,42 x 0,26 (of je eigen tarief) = 0,64.

Een laadcyclus levert mij op 0,55 (-0,09+0,64).

Als ik 1.395 op mijn spaarrekening zet met 3% rente dan haal ik er na 16 jaar circa 2.300 euro af. Mijn winst is dus circa 1.000 euro. Maar als ik elk jaar mijn besparing 365*0,55 ook op mijn spaarrekening zet van 3% dan stijgt mijn besparing van 3.300 naar circa 4.200 euro.
Ik begrijp je berekening wel, maar ik vindt hem wel erg statisch. Je gaat uit gaat de komende jaren uit van een vaste kWh prijs. En wat als die prijs nou zou gaan stijgen, trek je het verschil dan van je te ontvangen rente af?

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinDH1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-09 18:47
Ik zou binnenkort onze zonne installatie willen laten upgraden en een Zappi installeren. Nu vraag ik me af hoe een slimme laadpaal werkt met de HomeWizard thuisbatterij. Ik heb gelezen dat als er een wolk voor de zon schijnt je laadpaal +-1 minuut de tijd nodig heeft om dat te compenseren. Gaat de batterij dan voor 0 op meter zorgen waardoor de laadpaal je batterij alsnog leeg gaat trekken? Wanneer gaat de batterij laden aangezien in een ideaal scenario de paal al je opwek verbruikt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Laatst online: 13:20
Devke schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:30:
@HomeWizard_NL ik ben wel benieuwd of je in de app of via uitlezen van de API van de thuisbatterij ook het aantal reeds uitgevoerde cycli kunt zien? Evt aangevuld met aantal cycli per dag?
ja, het totaal aantal cycli zul je in de app kunnen zien

[ Voor 3% gewijzigd door HomeWizard_NL op 02-12-2024 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
@HomeWizard_NL
Ik kan het even niet zo snel terugvinden door al die batterij sim posts. Maar stel de batterijen komen eind Januari binnen. Is het dan meteen mogelijk om deze net zoals de KWH meter, P1 en energysockets deze toe te voegen als batterijen in home assistant (energie)?

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rob987
  • Laatst online: 18-09 23:54
RemmyB83 schreef op zondag 1 december 2024 @ 22:57:
[...]

Ik begrijp je berekening wel, maar ik vindt hem wel erg statisch. Je gaat uit gaat de komende jaren uit van een vaste kWh prijs. En wat als die prijs nou zou gaan stijgen, trek je het verschil dan van je te ontvangen rente af?
Ja klopt, het blijft toch schatten. Net zoals de degradatie van de batterij, die zou je ook nog moeten meenemen. Om nog maar te zwijgen over de renteontwikkeling, die zal ook niet stilstaan.

Als ik mijn berekening loslaat op de grote thuisaccu's (10 kw/h en groter) dan kom ik niet aan een positief getal. Hetgeen mijn gedachte versterkt dat het product van HW met de kleine inhoud van 2,7 kw/h zo gek nog niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
rob987 schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:16:
[...]

Ja klopt, het blijft toch schatten. Net zoals de degradatie van de batterij, die zou je ook nog moeten meenemen. Om nog maar te zwijgen over de renteontwikkeling, die zal ook niet stilstaan.

Als ik mijn berekening loslaat op de grote thuisaccu's (10 kw/h en groter) dan kom ik niet aan een positief getal. Hetgeen mijn gedachte versterkt dat het product van HW met de kleine inhoud van 2,7 kw/h zo gek nog niet is.
Ligt denk ik ook aan je overcapaciteit aan zonne-energie. Die is bij mij zeer fors. Met een accu dubbel zo groot kan je mogelijk ook een donkere dag opvangen en tegen de tijd dat de capaciteit nog maar 80% is heb tenminste nog een redelijk capaciteit. Bij de HW is er dan effectief nog maar 2,25kwh over. Ach ja, we weten het allemaal niet. Ik beredeneer ook maar wat :) Wat ik zelf positief vond aan bijv de Duramotion is dat je met 2500watt kan laden. Daarmee kan je in minder zonuren de accu (redelijk) vol krijgen in vergelijking tot de homewizard. En mocht je besluiten om het een eigen groep te geven dan kan je met die accu ook 25000watt ontladen.

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 07:57
Het aardige van het HW-systeem vind ik dat het met relatief kleine batterijen én omvormers werkt, woordoor je minder snel buiten het 'optimale' gebied terecht komt, qua efficiëntie, en maximaal flexibel bent (door te kunnen stapelen). Ik vond hun argument ook wel sterk dat je met 2x zo veel capaciteit, ook 2x zo snel wil (kunnen) laden, dus dat het dan beter is om twee volledige systemen (batterij+omvormer) te 'stapelen', dan simpelweg alleen de capaciteit uitbreiden.

Met de Enphase 5P heb je een systeem met 5kWh opslag waar 6x640W micro-omvormers in zitten, waarbij je dus ook én efficient met weinig vermogen kan op-/ontladen, én met veel vermogen, én wat meer opslagcapaciteit hebt. Daar hangt, per kWh, wel een wat hoger prijskaartje aan, en is alles behalve plug&play.

Weet iemand of die Duramotion, die blijkbaar met 2500W kan ontladen, meerdere micro-omvormers in zich heeft, of gewoon één grotere, waardoor je welliswaar met meer vermogen kan op-/ontladen, maar vervolgens het grootste deel van de tijd de batterij op een ineffiënte manier gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
stil schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:23:
[...]

Ligt denk ik ook aan je overcapaciteit aan zonne-energie. Die is bij mij zeer fors. Met een accu dubbel zo groot kan je mogelijk ook een donkere dag opvangen en tegen de tijd dat de capaciteit nog maar 80% is heb tenminste nog een redelijk capaciteit. Bij de HW is er dan effectief nog maar 2,25kwh over. Ach ja, we weten het allemaal niet. Ik beredeneer ook maar wat :) Wat ik zelf positief vond aan bijv de Duramotion is dat je met 2500watt kan laden. Daarmee kan je in minder zonuren de accu (redelijk) vol krijgen in vergelijking tot de homewizard. En mocht je besluiten om het een eigen groep te geven dan kan je met die accu ook 25000watt ontladen.
Ik heb me er verder niet in verdiept. Maar uit bepaalde reacties hier op Tweakers kreeg ik het idee dat laden met de helft van de capaciteit (dus 2500 Watt op een 5kWh accu) erg slecht zou zijn voor de cellen. Iets met te veel hitte op die manier, en daardoor snellere degradatie van de cellen.

Dat was voor mij in elk geval een van de redenen om lekker bij HW te blijven. Maar geen idee of dat verder klopt, dus misschien dat iemand anders daar wat over kan zeggen :)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
ArthurMorgan schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:26:
[...]

Ik heb me er verder niet in verdiept. Maar uit bepaalde reacties hier op Tweakers kreeg ik het idee dat laden met de helft van de capaciteit (dus 2500 Watt op een 5kWh accu) erg slecht zou zijn voor de cellen. Iets met te veel hitte op die manier, en daardoor snellere degradatie van de cellen.

Dat was voor mij in elk geval een van de redenen om lekker bij HW te blijven. Maar geen idee of dat verder klopt, dus misschien dat iemand anders daar wat over kan zeggen :)
je kan met 2500 watt ontladen als dat gevraagd wordt. Maar ik ken weinig apparaten die langduring 2500 watt vragen (los van auto laadpaal), dus met die hitte ontwikkeling zal het wel meevallen.

Bovendien niet mijn bedoeling. Laden wel op dagen met weinig zon, maar ook dan zal zal het niet continu 2500 watt zijn. Bovendien de garantie is pas na 6000 cycli degradatie.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
stil schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:50:
je kan met 2500 watt ontladen als dat gevraagd wordt. Maar ik ken weinig apparaten die langduring 2500 watt vragen (los van auto laadpaal), dus met die hitte ontwikkeling zal het wel meevallen.
Wat is lang? Mijn vaatwasser en wasmachine kunnen allebei meer dan een half uur 2000W verbruiken; plus wat 'sluipverbruik', zit al in de buurt van die 2500. Dat is 'maar' 25% van je accucapaciteit, of zou dat toch al significant kunnen zijn?

Onze grote oven (90cm breed) wil ook nog wel eens 'langdurig' >3000W verbruiken (afhankelijk van hoeveel taarten/pizza's je erin zet).
Bovendien niet mijn bedoeling. Laden wel op dagen met weinig zon, maar ook dan zal zal het niet continu 2500 watt zijn.
Dat hangt natuurlijk maar net af van hoeveel WP je op je dak hebt liggen, en wat de oriëntatie is. Kan je dat andere ding 'afknijpen', of slurpt 'ie standaard 2500W naar binnen, of je dat nou wil of niet?

Om enigszins on topic te blijven: ik heb HomeWizard gevraagd naar een feature om het opladen/ontladen te begrenzen. Een bovengrens lijkt niet heel zinvol, aangezien het maar 800W is, maar ik hoop dat HW zich gaat onderscheiden door het mogelijk te maken om op een makkelijke manier (via hun eigen app) 'taken' aan te maken waarmee je het op- en ontlaadvermogen kan sturen, juist om te voorkomen dat je de batterij inefficiënt gebruikt.
Bovendien de garantie is pas na 6000 cycli degradatie.....
Dat kan ik me niet voorstellen, en anders weet je een ding zeker: ze gaan zo'n garantieclaim never nooit nakomen. Want ruim voor die 6000 cycli zal er zeer zeker al enige degradatie hebben opgetreden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Het probleem is voornamelijk dat als je met een 2500W omvormer 250W moet doen je maar op 10% van zijn ideale werkpunt zit. en dat doe je gemiddeld 92% van de dag. over het algemeen is de efficiency op 10% van het werkvermogen niet al te best. Met een 800W omvormer zit je dan nog op 30%.

De vraag is dan ook of je met zon ''grotere'' omvormer daadwerkelijk beter uit bent omdat je 92% van de tijd veel meer verlies hebt omdat je op 10% van het ideale werkpunt opereert. (onze conclusie is nee, vandaar de insteek van onze batterij)

[ Voor 12% gewijzigd door HomeWizard_NL op 02-12-2024 14:01 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
gielz schreef op maandag 2 december 2024 @ 09:22:
@HomeWizard_NL
Ik kan het even niet zo snel terugvinden door al die batterij sim posts. Maar stel de batterijen komen eind Januari binnen. Is het dan meteen mogelijk om deze net zoals de KWH meter, P1 en energysockets deze toe te voegen als batterijen in home assistant (energie)?
Helemaal zeker weten we dit nog niet, maar dat willen we wel graag tegen die tijd ook voor mekaar hebben met ondersteuning voor uitlezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ArthurMorgan schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:26:
[...]

Klopt, een mooi streven is ongeveer 0.2C, dat is 1/5e van de accucapaciteit laden per uur. Dus bijv. 5 kWh accu -> 1 kW laden/ontladen. Met 800 Watt 2.7 kWh op-/ontladen = 0.29/0.3C, dat is aan de hoge kant en zal voor een warme(re) accu en daardoor extra degradatie zorgen.

De Zonneplan Nexus van 20 kWh kan bijv. met 10 kW (ont)laden, dat is 0,5C en zorgt voor zeel veel warmteontwikkeling en extra degradatie, dat moet je eigenlijk niet willen, maar is wel nodig voor die toepassing ivm onbalansmarkt.

Dus te lang en vaak te snel (ont)laden is leuk voor de specs, maar moet je eigenlijk niet willen. De accu zal eerder degraderen en afgeschreven zijn. Daarnaast kan het op termijn een veiligheidsrisico gaan vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:23

Winkiller

De Mopperpot

@HomeWizard_NL , e.a.

Ik kan het niet zo snel vinden maar wat gebeurd er bij een stroomstoring ?

- batterij doet niets en gaat ook uit.
- batterij blijft werken en gaat aan de slag als backup power.

Wij hebben best wel regelmatig een stroomstoring..

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Winkiller schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:39:
@HomeWizard_NL , e.a.

Ik kan het niet zo snel vinden maar wat gebeurd er bij een stroomstoring ?

- batterij doet niets en gaat ook uit.
- batterij blijft werken en gaat aan de slag als backup power.

Wij hebben best wel regelmatig een stroomstoring..
Bij een stroomstoring zal de HW Battery niets doen conform Nederlandse wet- en regelgeving. Backup power leveren mag alleen in eilandmode om bijv. monteurs, elektriciens, etc. te beschermen en daarvoor is de HW Battery niet geschikt, dan moet je bijv. kijken naar Victron of Deye systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
[quote]HomeWizard_NL schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:53:
Het probleem is voornamelijk dat als je met een 2500W omvormer 250W moet doen je maar op 10% van zijn ideale werkpunt zit. en dat doe je gemiddeld 92% van de dag. over het algemeen is de efficiency op 10% van het werkvermogen niet al te best. Met een 800W omvormer zit je dan nog op 30%.

@homewizard Er zullen voor mij veel dagen zijn dat ik met gemak meer dan 800 en zelfs meer dan 2500 watt overschot heb.

Laad ik met meer dan 800 watt dan krijg ik mijn accu waarschijnlijk vaker wel vol. Dat zou met een homewizard die met maximaal 800 watt veel langer duren. Dus je mist dan de kans om wat meer van je eigen zonne-energie op te slaan tenzij je een tweede HW Acccu inzet (allebei niet vol bij maar een paar uur zon). Dus wat is nu ideaal/ optimaal.

Opslaan met mogelijk wat meer omzettingsverlies of niet kunnen opslaan? Dan lever je misschien meer terug aan het net maar was dat de bedoeling? En of dat goed uitpakt is weer afhankelijk van contractvorm, regelgeving etc. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:59:
[...]

Vreemd als je de RTE op 80% instelt dat het in de praktijk 87% wordt, dat klopt natuurlijk niet. Toevallig gaandeweg een instelling gewijzigd toen er nog lading in zat?
Ja van 90% teruggezet naar 80% na lezen dit forum :*)

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
stil schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:19:

@homewizard Er zullen voor mij veel dagen zijn dat ik met gemak meer dan 800 en zelfs meer dan 2500 watt overschot heb.

Laad ik met meer dan 800 watt dan krijg ik mijn accu waarschijnlijk vaker wel vol. Dat zou met een homewizard die met maximaal 800 watt veel langer duren. Dus je mist dan de kans om wat meer van je eigen zonne-energie op te slaan tenzij je een tweede HW Acccu inzet (allebei niet vol bij maar een paar uur zon). Dus wat is nu ideaal/ optimaal.

Opslaan met mogelijk wat meer omzettingsverlies of niet kunnen opslaan? Dan lever je misschien meer terug aan het net maar was dat de bedoeling? En of dat goed uitpakt is weer afhankelijk van contractvorm, regelgeving etc. Of zie ik dat verkeerd?
Een 2.7kWh batterij met een omvormer op 800W heb je met 3.5 uur vol. Een omvormer met meer vermogen gaat daar het verschil niet maken. Je zit alleen nog sneller vol, waardoor je daarna weer gaat terugleveren (op de meeste dagen).

Onze ervaring is dat de 800W perfect mee schaalt met de opslag grootte. Er zullen winterdagen zijn waar je op 2 a 3 uurtjes misschien niet alles in een batterij kan stoppen, maar kans is ook groot dat als je dat haalt er ook genoeg zonuren zijn om hem alsnog vol te krijgen in een dag.

Hetzelfde geld ook voor witgoed. Ja, met 800W kun je niet je volledige wasmachine afdekken, aan de andere kant, als je dat wel kon had je ook meer opslag nodig, want anders is hij ook makkelijk leeg voor de volgende ochtend. Wil je dus je batterij ook gebruiken om je wasmachine af te dekken heb je dus meer vermogen en opslag nodig, en dus meerdere batterijen.

Zoals eerder gezegd, 92% van het gebruik bij een gemiddelde woning is onder de 800W. Met verliezen meegerekend is groter meestal niet beter, een groot gedeelte van je grotere opslag en vermogen gaan namelijk op aan warmte door efficiëntie verlies.

[ Voor 14% gewijzigd door HomeWizard_NL op 02-12-2024 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
HomeWizard_NL schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:33:
Onze ervaring is dat de 800W perfect mee schaalt met de opslag grootte. Er zullen winterdagen zijn waar je op 2 a 3 uurtjes misschien niet alles in een batterij kan stoppen, maar kans is ook groot dat als je dat haalt er ook genoeg zonuren zijn om hem alsnog vol te krijgen in een dag.
En als je 20+ panelen hebt koop je er gewoon twee, kan je 1600W laden en (op verschillende groepen) ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
hoevenpe schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:35:
[...]

En als je 20+ panelen hebt koop je er gewoon twee, kan je 1600W laden en (op verschillende groepen) ontladen.
klopt maar dan betaal je wel een aanzienlijk hogere prijs 2x 1499 of 1 x 1699

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
stil schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:19:
Er zullen voor mij veel dagen zijn dat ik met gemak meer dan 800 en zelfs meer dan 2500 watt overschot heb.

In mijn hoofd loopt jouw scenario een beetje dood. Je wilt maar één HW-batterij, omdat twee 'te veel' zijn. Prima (geldt voor mij ook). Maar vervolgens moet je een 'optimum' zoeken. Met een kleine omvormer zijn er momenten dat je niet alle zonne-energie kan opslaan, maar dat is alleen op dagen dat je minder dan 3,5 uur lang meer dan 800W opwek hebt. Dat komt, volgens mij, niet zo heel vaak voor.

Met een grote omvormer kan je die paar dagen dat de zon kort maar krachtig schijnt wél alle zonne-energie afvangen, maar vervolgens zit je met een omvormer die 92% van de tijd inefficiënt wordt belast. Als ik zou moegen kiezen, zou ik het wel weten...

Als je veel opwek én veel (nacht)verbruik hebt zijn 2 of meer HW-batterijen interessant, en dan kan je dus wél met >800W op- en ontladen. Maar als je twee batterijen toch al niet vaak genoeg vol en/of leeg krijgt, dan maken die paar keer dat je opwek >800W 'misloopt' (omdat het die dag maar kort zonnig was) toch ook niet zo veel meer uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
HomeWizard_NL schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:33:
[...]

Een 2.7kWh batterij met een omvormer op 800W heb je met 3.5 uur vol. Een omvormer met meer vermogen gaat daar het verschil niet maken. Je zit alleen nog sneller vol, waardoor je daarna weer gaat terugleveren (op de meeste dagen).

In de winter maanden zijn er soms maar een paar zonne-uren. Mij lijkt het dan zaak om snel die overcapaciteit te kunnen laden.

Is de accu snel vol dan is de aansturing niet terug te gaan laden totdat er geen eigen opwek meer is. Vaak in de avonduren, nacht of vroege ochtend, wat precies de bedoeling is toch? (tenzij je wil gaan handelen en wil laden in de nacht i.c. de goedkope uren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
a2aan schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:40:
[...]

In mijn hoofd loopt jouw scenario een beetje dood. Je wilt maar één HW-batterij, omdat twee 'te veel' zijn. Prima (geldt voor mij ook). Maar vervolgens moet je een 'optimum' zoeken. Met een kleine omvormer zijn er momenten dat je niet alle zonne-energie kan opslaan, maar dat is alleen op dagen dat je minder dan 3,5 uur lang meer dan 800W opwek hebt. Dat komt, volgens mij, niet zo heel vaak voor.

Met een grote omvormer kan je die paar dagen dat de zon kort maar krachtig schijnt wél alle zonne-energie afvangen, maar vervolgens zit je met een omvormer die 92% van de tijd inefficiënt wordt belast. Als ik zou moegen kiezen, zou ik het wel weten...

Als je veel opwek én veel (nacht)verbruik hebt zijn 2 of meer HW-batterijen interessant, en dan kan je dus wél met >800W op- en ontladen. Maar als je twee batterijen toch al niet vaak genoeg vol en/of leeg krijgt, dan maken die paar keer dat je opwek >800W 'misloopt' (omdat het die dag maar kort zonnig was) toch ook niet zo veel meer uit?
De investering in 2xHW is aanzienlijk hoger. ( 2x 1499 vs 1x 1699) Je kan een aanbod boven 800 wat niet benutten met 1 HW Je kan een vraag boven 800 watt niet beantwoorden met 1 HW.

Sluit je bijv de marstek ope en eigen groep aan dan zou je dat daar wel mee kunnen.

Het nadeel van meer verlies van de grote omvormer volg ik wel, maar zet dat af tegen de veel hoger prijs per kwh investering.

Maar 'the proof is in the pudding' geloof ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
stil schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:36:
klopt maar dan betaal je wel een aanzienlijk hogere prijs 2x 1499 of 1 x 1699
Als je kijkt naar de prijs per kWh opslag is HW niet de goedkoopste optie. Als je kijkt naar de prijs per W op-/ontladen is HW óók niet de goedkoopste optie.

Maar juist het feit dat ze wél het goedkoopste overallpakket bieden, plug&play zijn, onderdeel van een 'bewezen' ecosysteem, én een micro-omvormer hebben die relatief vaak in zijn efficiënte bereik zal worden belast, maakt het voor mij toch de meest interessante optie.

Een 2x zo grote omvormer i.c.m. dezelfde capaciteit en prijs zou het product voor mij minder aantrekkelijk maken, dus voor mij heeft HW een heel aantrekkelijk product.

Er zijn vast mensen die andere afwegingen maken, voor wie een ander product juist aantrekkelijker is. Ik denk dat het alleen maar goed is dat er iets valt te kiezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
a2aan schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:50:
[...]

Als je kijkt naar de prijs per kWh opslag is HW niet de goedkoopste optie. Als je kijkt naar de prijs per W op-/ontladen is HW óók niet de goedkoopste optie.

Maar juist het feit dat ze wél het goedkoopste overallpakket bieden, plug&play zijn, onderdeel van een 'bewezen' ecosysteem, én een micro-omvormer hebben die relatief vaak in zijn efficiënte bereik zal worden belast, maar het voor mij toch de meest interessante optie.

Een 2x zo grote omvormer i.c.m. dezelfde capaciteit en prijs zou het product voor mij minder aantrekkelijk maken, dus voor mij heeft HW een heel aantrekkelijk product.

Er zijn vast mensen die andere afwegingen maken, voor wie een ander product juist aantrekkelijker is. Ik denk dat het alleen maar goed is dat er iets valt te kiezen!
Daar kan ik het mee eens zijn. Heb zelf ook diverse dingen van HW. Mooie produkten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toxictooms
  • Laatst online: 09:52
NoFate schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:25:

Ons sluimerverbruik is wel zeer hoog, 280 Watt, pak op jaar basis een 2200 kWh... Daarom leek het me interessant om ons sluimerverbruik van de nacht te dekken!! Stel gemiddeld een nacht van 10 uur, dat kan +- gedekt worden door 1 batterij, 2.7 kWh opladen is dus ideaal , zelfs in de winter (uitgezonderd donkere dagen) , dus ik schat toch wel dat 300 dagen gedekt zullen zijn? Mogelijks alleen de winter niet , want dan zal het beetje zon al direct gebruikt worden, en kan de batterij niet opgeladen worden

Ik woon ook in BE en heb al sinds 2019 een DM.
Moest ik van u zijn, kocht ik mij direct een P1 meter van homewizard van zodra je een DM hebt.
Op die manier kan je perfect opvolgen hoeveel en wanneer je meeste verbruik is.
Aan de hand van mijn persoonlijke meetgegevens zie ik dat deze batterij voor ons profiel ideaal is.
Ik kan er perfect de meeste nachten mee overbruggen, zelfs als in de zomer de airco's op de slaapkamers aan staan.Ik kom zelden boven de 800Watt.
Je moet deze batterij wel niet zien om al uw grote verbruikers mee af te kunnen dekken (droogkast,EV,wasmachine, elektrisch kookvuur...) daarvoor is ze niet geschikt.
Eens ze beschikbaar komt in BE schaf ik er mij ééntje aan (zou ergens tegen April toegelaten zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

<knip>Graag alleen topic report aanmaken

[ Voor 69% gewijzigd door Septillion op 03-12-2024 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tivoler
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-09 13:04
hjs schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:38:
[mbr]<knip>Graag alleen topic report aanmaken[/]
Sorry mijn tweede zoektocht naar "Zendure" navigeerde me naar dit topic waar ik vannacht nog in het stekkertopic zat te koekeloeren... dank je wel @Septillion :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:07

headout

Oi oi!

Midan schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:10:
[...]

Weet niet of je dit al opgelost hebt, maar bij mij ging dit fout omdat mijn p1 meter totaalverbruik per kwartier registreert terwijl mijn-thuisbatterij.nl het verbruik over afgelopen kwartier verwacht. In excel/google sheets in een nieuwe kolom het verschil tussen t en t-1 berekenen en die kolom afname/injectie noemen heeft het voor mij opgelost.
@Midan : hoe heb je dit uiteindelijk opgelost? Ik heb 4 kolommen: een Import T1 kWh, Import T2 kWh, Export T1 kWh en een Export T2 kWh. Heb je een tip?
De import kolommen bij elkaar optellen, en idem voor de export kolommen leek me nu niet de juiste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
a2aan schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:50:
[...]

Maar juist het feit dat ze wél het goedkoopste overallpakket bieden, plug&play zijn, onderdeel van een 'bewezen' ecosysteem, én een micro-omvormer hebben die relatief vaak in zijn efficiënte bereik zal worden belast, maakt het voor mij toch de meest interessante optie.

Je vergeet nog even te noemen dat de HW batterij geen aansluitkosten heeft. Er hoeft geen extra groep aangelegd te worden met een kabel naar de locatie van de accu/ Hebben we dat gehad dan zit je niet vast aan 1 energieleverancier of een vorm van een verplicht abonnement. :)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinpeters
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-09 19:04
Ik heb misschien een hele rara vraag.
als de accu van homewizard vol is laad deze dan een sessy thuisbaterij op?
Dit in combinatie met een dynamisch contract.
Zou natuurlijk wel een goedkope aanvulling zijn.

Ik ben echt benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
asing schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 19:42:
[...]

Je vergeet nog even te noemen dat de HW batterij geen aansluitkosten heeft. Er hoeft geen extra groep aangelegd te worden met een kabel naar de locatie van de accu/ Hebben we dat gehad dan zit je niet vast aan 1 energieleverancier of een vorm van een verplicht abonnement. :)
hoef je bij de duravolt ook niet. Het kan alleen als je 2500 watt wil ontladen en daar zit je ook niet aan een energieleverancier vast. maar goed ik ben niet van marstek, maar verbaas me wel over de bijzonder eopmerkingen ter vergelijk. Zal wel ontwetenheid zijn, wat niet nodig is als je je inleest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Martinpeters schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 19:51:
Ik heb misschien een hele rara vraag.
als de accu van homewizard vol is laad deze dan een sessy thuisbaterij op?
Dit in combinatie met een dynamisch contract.
Zou natuurlijk wel een goedkope aanvulling zijn.

Ik ben echt benieuwd
Die 2 gaan met elkaar conflicteren, tenzij ze op andere zaken worden aangestuurd en de HW bijv. leeg is als de Sessy gaat laden. De HW op zonnestroom en de Sessy op tijd/dynamisch laden kan bijv. wel, maar als de Sessy gaat ontladen gaat de HW daarmee aan de slag door te laden en als je de Sessy gaat laden gaat de HW ontladen. Dus dit moet je niet willen.

Heb je meer capaciteit nodig koop dan meer dezelfde apparaten. Wil je slim kunnen aansturen, kies dan geen HW, maar alleen slim aanstuurbare accu's van een ander merk, maar wel allemaal van hetzelfde merk.

[ Voor 30% gewijzigd door Taro op 03-12-2024 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
stil schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:32:
[...]

hoef je bij de duravolt ook niet. Het kan alleen als je 2500 watt wil ontladen en daar zit je ook niet aan een energieleverancier vast. maar goed ik ben niet van marstek, maar verbaas me wel over de bijzonder eopmerkingen ter vergelijk. Zal wel ontwetenheid zijn, wat niet nodig is als je je inleest.
Ik wist van de Duravolt even nadat ik de HW besteld had. Als je goed leest dan lijkt het gebakken lucht.

- de pagina's tonen alleen renders
- er is geen enkele download beschikbaar
- er is geen beschrijving hoe het apparaat weet hoeveel stroom je huis verbruikt
- het apparaat kan plug and play geïnstalleerd worden
* het apparaat heeft een backup functie om je huis te voorzien van stroom als die uitvalt
* ook geschikt voor België

Dat eerste sterretje ..... Je wilt niet de monteur in het trafo huisje electrocuteren als die bezig is de boel te herstellen. Je huis voorzien van stroom terwijl het net uitvalt is een serieuze verbouwing.
Het tweede sterretje is waar vanaf april geloof ik

Met andere woorden, zeker ook gezien de prijs..... Ik twijfel. Maar jij mag hoor. Laat even weten hoe het ging.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
asing schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 23:35:
[...]

Ik wist van de Duravolt even nadat ik de HW besteld had. Als je goed leest dan lijkt het gebakken lucht.

- de pagina's tonen alleen renders
- er is geen enkele download beschikbaar
- er is geen beschrijving hoe het apparaat weet hoeveel stroom je huis verbruikt
- het apparaat kan plug and play geïnstalleerd worden
* het apparaat heeft een backup functie om je huis te voorzien van stroom als die uitvalt
* ook geschikt voor België

Dat eerste sterretje ..... Je wilt niet de monteur in het trafo huisje electrocuteren als die bezig is de boel te herstellen. Je huis voorzien van stroom terwijl het net uitvalt is een serieuze verbouwing.
Het tweede sterretje is waar vanaf april geloof ik

Met andere woorden, zeker ook gezien de prijs..... Ik twijfel. Maar jij mag hoor. Laat even weten hoe het ging.
Als tweaker vind ik dat je enigszins mag verdiepen op wat al gedeeld is.
Vragen stellen is goed, kritisch zijn prima.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Mooi platform dit tweakers he 😜

Ieder zn eigen keuze's en beweegredenen maar nog mooier is dat deze ervaringen samen komen waardoor we leren maar ook tot andere keuze's en inzichten kunnen komen. Elkaar helpen met een mening maar ook gebruikerservaringen. HW, Duravolt etc.... de stekker doet zijn intrede... snel gaan we 1e ervaringen lezen waardoor iemand anders bij zijn keuze's blijft. Of juist zegt "damn" ik ga toch........

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KikkerMario
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-09 21:05
RobinDH1 schreef op maandag 2 december 2024 @ 05:42:
Ik zou binnenkort onze zonne installatie willen laten upgraden en een Zappi installeren. Nu vraag ik me af hoe een slimme laadpaal werkt met de HomeWizard thuisbatterij. [...]
Ik heb een Zappi en overweeg een thuisbatterij, en vroeg me een tijd lang hetzelfde af, totdat ik even in de handleiding van de Zappi keek. Ze zouden perfect moeten kunnen samenwerken. Zie pagina 24 van de handleiding van Zappi v2.0.

Het idee: Zappi monitort verbruik en teruglevering met CT-klemmen. Sluit 1 extra CT-klem aan rond een fasedraad direct voor de accu en verbind die CT-klem met Zappi of Harvi. Vertel Zappi dan dat dit de CT-klem van een accu is en kies voor één van:
  • Voorkom Drain
  • Voorkom Laden
  • Voorkom Beide
Als je accu een eigen groep heeft, dan kan je de CT-klem in de groepenkast installeren, waar ook de gebruikelijke Zappi-CT-klemmen geïnstalleerd moeten worden voor de load balancing. Zo niet, dan zal je iets creatiever moeten installeren: vlak voor het stopcontact waar je een plug-in-thuisaccu in steekt maak je een extra electradoosje met daarin de CT-klem.

Als je geen mogelijkheid hebt om een CT-klem te installeren, dan zie ik twee opties die iets minder goed zijn, maar misschien ook nog prima werken:
  1. Er is ook een instelling "Limiet tot Gen" waarbij alleen CT-klemmen rond de net-kabel en de zonnepaneel-kabel nodig zijn. Ik gok dat dit betekent dat Zappi maximaal zoveel laadt als hoeveel zonnestroom er is. Dit zou dan voorkomen dat Zappi de thuisaccu leegtrekt terwijl de zon schijnt.
  2. Je kan op Zappi ook een exportmarge instellen, waardoor de thuisaccu altijd voorrang krijgt. Bijvoorbeeld met een exportmarge van 20 W en 2500 W teruglevering, dan laadt Zappi in ECO+ modus met 2480 W, en dan ziet de thuisaccu 20 W teruglevering, waardoor de thuisaccu met 20 W gaat laden en Zappi nog maar met 2460 W, etcetera totdat de thuisaccu met maximaal vermogen aan het laden is. Een HomeWizard thuisaccu laadt dan dus met 800 W, de auto met 1680 W en je levert dan 20 W terug op het net. En als de thuisaccu vol is, dan laad je weer met 2480 W (en 20 W terugleveren volgens de marge-instelling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@KikkerMario Prima uitzoekwerk in geval van de zappi! Mooi dat zappi dit ook al kan.

Het blijft overigens wel passieve sturing of beter gezegd de zappi kan rekening houden met de thuisbatterij. Dat is al heel veel waard, want twee nul-op-meter-regelingen gaan elkaar anders in de weg zitten. De zappi kan met die extra CT-klem dus monitoren hoeveel het pv-overschot daadwerkelijk is (een ladende batterij of andere nom-regeling maakt hem hier anders blind voor) en daarop het laadvermogen aanpassen.

Andersom echter niet, daarvoor heb je actieve sturing nodig. Met name een 'discharge lock' wordt hierin veel gevraagd, om te voorkomen dat de batterij gaat ontladen door een ladende EV zónder dat er PV-overschot is. Dat bereik je niet met een CT-klem, maar vraagt een interface op je batterij die aan te sturen is. Persoonlijk vind ik dat niet erg belangrijk overigens, maar sommigen in het topic wel (dynamische tarief-afnemers).

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Nog een concurrent: prijstechnisch vergelijkbaar maar met AC en USB noodstroom bij stroomstoringen.
EvaPower verkoopt in 1 week 1.000 thuisbatterijen met stekker

De batterij van EvaPower is ook geschikt als draagbare stroombron. Met een basiscapaciteit van iets meer dan 1 kilowattuur – te weten 1.024 wattuur – kan het energieopslagsysteem worden uitgebreid tot maximaal 6.144 wattuur door 5 extra accupacks toe te voegen.

Een individuele batterij levert tot 1.000 watt laadvermogen en 800 watt output op het stroomnet. Met extra batterijpacks groeit dit vermogen tot 2.000 watt, zowel voor opladen als off-grid ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
hoevenpe schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:58:
Nog een concurrent: prijstechnisch vergelijkbaar maar met AC en USB noodstroom bij stroomstoringen.

[...]
Dat is gewoon deze; https://geizhals.de/alpha-ess-vitapower-vt1000-v170335.html

Ik heb het idee dat iedereen in het plug-in gat wil gaan springen. Even een batterij uitzoeken, paar stickers laten maken met een leuk logo en een website erbij.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS_
  • Laatst online: 23-08 11:12
gielz schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:12:
[...]

Dat is gewoon deze; https://geizhals.de/alpha-ess-vitapower-vt1000-v170335.html

Ik heb het idee dat iedereen in het plug-in gat wil gaan springen. Even een batterij uitzoeken, paar stickers laten maken met een leuk logo en een website erbij.
De Eva-power heeft wel deze zin: "Slim energiebeheer met een P1 dongle", dus directe (maar kleinere) concurrentie voor NOM gebruik.
Voor mijn zomernachten gebruik van 480 Wh ruim voldoende.

Edit: https://eva-power.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
HenkS_ schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:24:
[...]

De Eva-power heeft wel deze zin: "Slim energiebeheer met een P1 dongle", dus directe (maar kleinere) concurrentie voor NOM gebruik.

wat leuk is aan deze is de lage instapprijs. Sommige mensen willen liever toch eerst wat experimenteren en ze kunnen dan nog uitbreiden (zoals bij de HW en de Marstek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 19:46
Die eva power ziet er ook wel interessant uit alleen moet je daar dan nog een extra P1 meter voor plaatsen, niet einde van de wereld maar wel irritant.

Screenshot van de app lijkt te suggereren dat je uit een aantal modi kan kiezen om het gebruik van de accu te optimaliseren dus niet enkel NOM.

[ Voor 32% gewijzigd door Voogel op 05-12-2024 13:56 ]

4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Concurrentie maakt de markt alleen maar beter/interessanter, maar op basis van wat ik tot nu toe lees krijg ik geen eenduidig beeld van wat nou de échte capaciteit van de omvormer(s) is (lijkt eentje te zijn van 2000W, wat hoger, maar vooral ook minder efficiënt is dan de 800W van HomeWizard), is ook deze batterij niet direct leverbaar, en is de (basis) capaciteit met 1kWh wel heel klein.

Maar, volgens mij, wél de goedkoopste 'totaalprijs' tot nu toe (per kWh juist weer heel duur, al weet ik niet wat de uitbreidingsbatterijen gaan kosten).

En volgens Solar Magazine hebben ze er al meer dan 1000 verkocht, terwijl hun eigen website zegt dat er van de 1000 pre-order voorraad nog 228 beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
a2aan schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:08:
Concurrentie maakt de markt alleen maar beter/interessanter, maar op basis van wat ik tot nu toe lees krijg ik geen eenduidig beeld van wat nou de échte capaciteit van de omvormer(s) is (lijkt eentje te zijn van 2000W, wat hoger, maar vooral ook minder efficiënt is dan de 800W van HomeWizard), is ook deze batterij niet direct leverbaar, en is de (basis) capaciteit met 1kWh wel heel klein.

Maar, volgens mij, wél de goedkoopste 'totaalprijs' tot nu toe (per kWh juist weer heel duur, al weet ik niet wat de uitbreidingsbatterijen gaan kosten).

En volgens Solar Magazine hebben ze er al meer dan 1000 verkocht, terwijl hun eigen website zegt dat er van de 1000 pre-order voorraad nog 228 beschikbaar zijn.
Die 228 staat al even. Gok een marketingdingetje om je over de streep te halen. Wees er snel bij want..... Persoonlijk boeien mij die kreten niks. Ennuhhh mijn antivirus software vind deze website niet leuk.

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 05-12-2024 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvee
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:25
HenkS_ schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:24:
[...]

Link naar de site wordt door mijn AV geblokkeerd als ombetrouwbaar..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS_
  • Laatst online: 23-08 11:12
rvee schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:14:
[...]

Hmmm... uBlock Origin heeft er geen probleem mee, misschien werkt deze voor een verkoop praatje:
https://www.p1meter.nl/evapower-introduceert-thuisbatterij/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmjam
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01:28
Zou iedereen aanraden om even de tijd te nemen om de huidige stekker batterijen concurrentie van HW even onder de loep te nemen en dan bedoel ik niet de aangeboden informatie over de batterij. Echt niet zo moeilijk en kan wellicht een grote teleurstelling voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
Zalmjam schreef op donderdag 5 december 2024 @ 19:03:
Zou iedereen aanraden om even de tijd te nemen om de huidige stekker batterijen concurrentie van HW even onder de loep te nemen en dan bedoel ik niet de aangeboden informatie over de batterij. Echt niet zo moeilijk en kan wellicht een grote teleurstelling voorkomen.
Tot welke conclusies ben jij gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmjam
De conclusie moet iedereen zelf na onderzoek trekken, om begrijpelijke redenen ga ik dit natuurlijk hier niet zo neerpennen.
De enige conclusie die ik wel kan delen is dat ik bij HW blijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tivoler
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-09 13:04
Zalmjam schreef op donderdag 5 december 2024 @ 20:41:
De conclusie moet iedereen zelf na onderzoek trekken, om begrijpelijke redenen ga ik dit natuurlijk hier niet zo neerpennen.
Je wil een ander hier toch helpen als je zelf ook geholpen wordt ?? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:14
rvee schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:14:
[...]

Dan is je av onbetrouwbaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stil
Zalmjam schreef op donderdag 5 december 2024 @ 19:03:
als je hier ook minnetjes kon uitdelen. Zeg gewoon wat je bedoeld en zit geen aandacht te trekken. soort van anti tweaker gedrag vertoon je zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stil schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:13:
[...]

als je hier ook minnetjes kon uitdelen. Zeg gewoon wat je bedoeld en zit geen aandacht te trekken. soort van anti tweaker gedrag vertoon je zo
Eens. Een mening hebben mag. Probeer hem wel te onderbouwen. Luchtfietsen schieten we niks mee op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14:29
Zalmjam schreef op donderdag 5 december 2024 @ 20:41:
De kracht van dit forum is volgens mijn, het delen van informatie en inzichten.
Een mooi gezegde vindt ik altijd: In je eentje ga je sneller, maar met zijn allen kom je verder.
Ik ben daarom wel benieuwd naar de redenen waarom je tot die conclusie bent gekomen.
Maar ik ben eigenlijk nog wel meer benieuwd naar wat de "begrijpelijke redenen" zijn, omdat hier niet te delen.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmjam
Begrijp de hele commotie niet, gewoon een advies voor degene die wil switchen.
Begrijpelijke reden is dat ik natuurlijk geen bedrijfsnamen ga noemen, zou niet fair zijn als het niet zou kloppen.
Vestigingsgevens , reviews of het ontbreken ervan etc, geven mij geen goed gevoel. Ik schreef ook wellicht.

Laten we het hier maar bij houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xEMPm1i_LLvDPsEb4JyRQy9LA0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PFKrWTkUpkfoyMPwpcfqOKCM.png?f=fotoalbum_large

Denk dat ik nog even wacht met mijn preorder en wat tests van de alternatieven afwacht. Het lijkt erop dat er genoeg keus komt begin volgend jaar, hybride lijkt me ook wel handig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stil
Zalmjam schreef op donderdag 5 december 2024 @ 23:00:u
Begrijp de hele commotie niet, gewoon een advies voor degene die wil switchen.
Begrijpelijke reden is dat ik natuurlijk geen bedrijfsnamen ga noemen, zou niet fair zijn als het niet zou kloppen.
Vestigingsgevens , reviews of het ontbreken ervan etc, geven mij geen goed gevoel. Ik schreef ook wellicht.

Laten we het hier maar bij houden.
Gel*l n de ruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:03
CopyCatz schreef op donderdag 5 december 2024 @ 23:03:
[Afbeelding]

Denk dat ik nog even wacht met mijn preorder en wat tests van de alternatieven afwacht. Het lijkt erop dat er genoeg keus komt begin volgend jaar, hybride lijkt me ook wel handig.
Volgens de comments klopt de prijs niet van de Tronic Power station 0,3 kWh. Is geen €299,- maar €199,-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Iets om op te letten is mi. (Naast prijs en specs) of de NOM functionaliteit puur lokaal werkt, ook als de server en app uit de lucht zijn. Dit om een 'Van Moof' effect te voorkomen.
Als ik het goed heb werkt de HW zuiver lokaal op de p1, instellen zal wel via de app verlopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Voogel
Ik twijfel dus juist wel omdat HW blijkbaar niet wil gaan werken ism dynamische tarieven, ik hoef niet perse te laden van het net maar op basis van tarieven sturen lijkt mij wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Je bedoelt dit?
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:20:

Ik heb het ook niet over NOM binnen een dynamisch tarief laden en ontladen op de meest gunstige uren. Dit is namelijk wel iets waar we actief naar kijken.
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:33:
[...]

Deze functie verreist nog de nodige ontwikkeling van een voorspellend algoritme, we communiceren dit nu niet omdat het nog onduidelijk is wanneer/ of dat dit beschikbaar gaat zijn, we zullen eerst een periode moeten gaan testen met echte opstellingen. maar we streven naar 2025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
@ArthurMorgan ah die haf ik gemist, ik had alleen dat interview met de directeur van HW gelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
HW geeft best veel info in hun reacties hier. Via deze link kun je die allemaal direct lezen: homewizard_nl in Het HomeWizard Plug-In Battery topic

Op zich hebben ze best ideeën wat betreft NOM laden en ontladen wat meer regelen op basis van persoonlijke voorkeuren.
Als ik het goed heb is laden van het net uiteindelijk ook niet uitgesloten. Alleen ontladen op het net lijkt een echte no go vanuit hun filosofie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Voogel
ArthurMorgan schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 08:44:
Als ik het goed heb is laden van het net uiteindelijk ook niet uitgesloten. Alleen ontladen op het net lijkt een echte no go vanuit hun filosofie.
Volgens mij heb je dan de meeste use cases ook wel afgedekt, de capaciteit en (ont)laad snelheid zijn niet groot genoeg voor handelen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-09 10:22
Ik kan me volledig volgen in de filosofie van HomeWizard omtrent de batterij.
Handelen met de thuisbatterij is zinloos, daarvoor is de delta tussen laag inkopen en duur verkopen te klein. De batterij dient om maximaal te kunnen gebruik maken van je eigen zonnestroom.

Het enige wat ik zou toevoegen; en wat me niet veel implementatiewerk lijkt te vergen, is dat de batterij niet gebruikt wordt als je langdurig 3000W (of in te stellen grens) aan het verbruiken bent. Zo kan je met de dynamisch tarief de elektrische wagen volladen, en de thuisbatterij gebruiken voor het (minder te sturen) verbruik later op de avond en in de nacht.

[ Voor 27% gewijzigd door Kakola op 06-12-2024 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprincky
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 19:08
Ik heb twijfels m.b.t. dat deze accu aan het begin van een zonnige dag wordt geladen en dan vol is rond 14u b.v. en als het vanaf 15u gaat regenen tot in de avond dat dan de acculading al gaat afnemen en er dus in de avond en de nacht geen of te weinig lading meer in zit om de nacht voor het stand-by verbruik door te komen. M.a.w. je kunt de HW accu niet pauzeren om het verbruik in de avond en nacht pas kunt laten plaatsvinden.

[ Voor 5% gewijzigd door Sprincky op 06-12-2024 20:57 . Reden: Tekstueel aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Wat is het probleem daarvan?

Met een vast contract maakt het niet uit, en met een dynamisch contract zijn de uren tussen 16 en 21 over het algemeen de duurste uren op de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kakola schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 20:28:
Ik kan me volledig volgen in de filosofie van HomeWizard omtrent de batterij.
Handelen met de thuisbatterij is zinloos, daarvoor is de delta tussen laag inkopen en duur verkopen te klein.
Verschilt echt per dag. Vandaag was dit bijv. zeker wel interessant met inkoop op 15 cent en verkoop op 33 cent. Het is dus fijn om een accu te hebben waarbij je van strategie kunt wisselen, want ik heb er vandaag mijn voordeel mee gedaan.

Morgen is handelen niet interessant, maar dan zet ik de accu hier op NOM en zondag is handelen waarschijnlijk wel weer interessant.

Ik zou dus niet te snel zeggen dat de spread te klein is, het is niet iedere dag interessant, maar als je de optie hebt is dat zeker wel fijn. En je hoeft natuurlijk niet iedere dag te wisselen, maar per seizoen zou je ook een andere setting kunnen kiezen.

Afijn, zeggen dat het zinloos is is wat mij betreft een investment bias (strikt gezien nog niet mogelijk, maar iedereen begrijpt wel wat ik bedoel ;) ) en het napraten van de leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sprincky schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 20:55:
Ik heb twijfels m.b.t. dat deze accu aan het begin van een zonnige dag wordt geladen en dan vol is rond 14u b.v. en als het vanaf 15u gaat regenen tot in de avond dat dan de acculading al gaat afnemen en er dus in de avond en de nacht geen of te weinig lading meer in zit om de nacht voor het stand-by verbruik door te komen. M.a.w. je kunt de HW accu niet pauzeren om het verbruik in de avond en nacht pas kunt laten plaatsvinden.
Klopt, om dat te sturen/beïnvloeden is slimmere aansturing wenselijk. Bijv: Laden bij zonnestroom of onder kostprijs X, NOM tussen X en Y en maximaal ontladen boven prijs Y. Er zijn al thuisaccu's met stekker die dat ondersteunen, dus staar je niet blind op de HomeWizard als je dat belangrijk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.Baarda
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 18-09 20:53

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

Maakt inderdaad niets uit, in beginsel kun je 2,7Kw opslaan wat je op een later moment weer kunt opmaken. Dus je bespaart 2,7Kw inkoop van het net.

Wat ook zou kunnen, in de ochtend laad hij op, in de middag geen zon maar wel verbruik (wasmachine?) dus ontladen van de accu. Achter in de middag nog wat zonneschijn zodat de accu weer geladen word. Deze stroom gebruik je in de avond.

Niet gehinderd door enige kennis.

Pagina: 1 ... 45 ... 65 Laatste

Dit topic is gesloten.