Sonero schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:51:
[...]
Het antwoord op je vraag hangt af van je gedrag en je contract. Zie ook de HA integratie
https://github.com/hif2k1/battery_sim en de bijbehorende posts van Taro op 7 en 10 juli.
Dit model gedraagt zich ook als NOM batterij. De simulatie loopt nu sinds 21 september, nog 10 maanden te gaan voordat er knopen doorgehakt worden….
Contract hier is 30 ct inkoop en 5 ct retour. Vast tot juli 2027, geen terugleverkosten. Wat wellicht niet realistisch is (in de simulatie) is dat de batterij volledig afgeschreven wordt in 6000 cycli, maar je moet toch érgens een aanname doen.
In mijn geval blijkt dat de afschrijving van de cycli hard meetelt en komt daar uit dat ik financieel het best uit ben met 2x HW batterij of 1 Marstek Venus E. Want 1x HW batterij schrijft té hard af. Je opmerking is dus terecht.
Over dat gedrag: je vaatwasser starten om 11 uur in de ochtend geeft (uiteraard) een andere belasting op je batterij dan wanneer je dat om 21 uur doet. Die vaatwasser trekt inderdaad meer dan 800 W maar die 800 W zijn in 97% van de tijd voldoende.
[Afbeelding]
Dank voor je reactie. Eens met je dat het e.a. afhangt van bijvoorbeeld je contract, terugleverboetes etc. Eerlijk gezegd zie ik in de HW batterij op dit moment voor mij (met 1 in de pre order) maar 2 voordelen.
1. Ervaring opdoen met de thuisbatterij.
2. Verhogen van het verbruik van de eigen opwek.
Voor jouw beeld, ik heb wel een terugleverboete van een krappe 10 ct / kWh.
Ik laat al een tijd een simulatie lopen idd met bat_sim. Ik gebruik een RTE van 80%. De HW batterij heeft ook een nadeel. Hij kost me geld om hem in te zetten voor meer eigen opwek verbruik. De hobbyfactor mag geld kosten. Daarom laat ik hem ook doorlopen. Mits er de komende maanden andere leuke kansen voordoen.
Zie onderstaande plaatje. Samenvatting van de simulatie in getallen. De boete is te laag en saldering zit er nog op. Zelfs met deze boete ga ik financieel al niet uitkomen. Boete betalen is goedkoper. Nogmaals de hobby mag iets kosten.
Wat je terecht noemt is de afschrijving. Daar zit ook de grootste kostenpost. Ruim 23 ct per cyclus. Idd hier ook 6000 cycli geteld. Wat we vergeten is dat bij bijvoorbeeld 4000 cycli de capaciteit denk ik echt geen 100% meer is. Vaak is het 70% na 6000 cycli beschikbaar nog.
Die cycli prijs zet ik dus wel in om te bepalen hoeveel druk deze zet op de hele kostenpost. Een Sessy zit nog veel hoger. Maar een Duravolt bijvoorbeeld lager.
Wat het ook lastig maakt binnen de garantie van HW is dat als hij stuk gaat binnen ik dacht 3 jaar je een vervanger kunt kopen met bij betaling van ruim 300 euro. Ik hoef niet te zeggen wat dat doet met de kosten 😜
Leuk voor de hobby. Het ding kost gewoon geld. Zelfs met boete. Met zn huidige mogelijkheden is dat denk ik niet te omzeilen. Of de RTE moet op te krikken zijn.
[
Voor 5% gewijzigd door
Devke op 29-11-2024 19:20
]
Denk in kansen, niet in problemen. 5.4 kWh opslag Homewizard Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV: 77 kWh capaciteit