Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-07 08:47
HomeWizard_NL schreef op woensdag 27 november 2024 @ 21:49:
[...]

Je hebt gelijk. Ik denk dat dit punt voornamelijk voort kwam uit frustratie hoe andere bedrijven met hun klanten ‘omgaan’ met de beloftes die ze maken. Er wordt een antwoord op deze vraag (tvt) van ons verwacht. Wij delen daar vanuit ons uit zo’n goed mogelijke verwachting over, en zetten deze bewust op een plek waar alleen actieve zoekers met deze vraag dit vinden. Niet omdat we er niet achter staan, maar omdat niemand de situatie over een jaar kan voorspellen, laat staan nog veel langer. En we veel liever praten over de dingen die je zeker wel van ons kunt verwachten als gebruiker. ;)
Alle negatieve verhalen ten spijt. Als er plek is wil ik graag van de Maart batch naar de November-Januari batch!

Bing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik zie zojuist dat HomeWizard een nieuwe API aan het ontwikkelen is, met identificatie en authenticatie, dus requests moeten gepaard gaan met de user en token, via https. Het inschakelen van lokale API is dan ook niet meer nodig, omdat het proces wijzigt.

De batterij wordt alleen beschikbaar gemaakt via alleen de API v2.

Voorlopig kan alleen de P1 meter nog werken met de API v2. De rest is in ontwikkeling. Ook de energy display (en die is nieuw).

Ik vermoed, maar dat weet ik niet helemaal zeker, dat deze api met aanpassingen (mede) wordt ontwikkeld omdat de batterij lokaal moet gaan communiceren met de P1-meter. Volgens mij werd dat tot nu toe niet gedaan.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-06 17:20

Bravo

Second Best

JanHenk schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:08:
Ik zie zojuist dat HomeWizard een nieuwe API aan het ontwikkelen is, met identificatie en authenticatie, dus requests moeten gepaard gaan met de user en token, via https. Het inschakelen van lokale API is dan ook niet meer nodig, omdat het proces wijzigt.

De batterij wordt alleen beschikbaar gemaakt via alleen de API v2.

Voorlopig kan alleen de P1 meter nog werken met de API v2. De rest is in ontwikkeling. Ook de energy display (en die is nieuw).

Ik vermoed, maar dat weet ik niet helemaal zeker, dat deze api met aanpassingen (mede) wordt ontwikkeld omdat de batterij lokaal moet gaan communiceren met de P1-meter. Volgens mij werd dat tot nu toe niet gedaan.
De stelling dat de lokale communicatie de aanleiding is om de API aan te passen en authenticatie toe te gaan, kan ik niet terugvinden.
Wel is het logisch dat er een vorm van authenticatie komt op de communicatie met de verschillende producten. Nu kan iedereen die in het betreffende LAN zit de informatie via de API uitlezen (niet zo erg naar mijn idee) en aansturen (dat kan wel vervelend zijn). Je moet wel het IP adres weten, maar dan kan je volledig losgaan.

Een stukje Cybersecurity binnen het huis is prima. Wel vervelend dat je straks door het authenticatie hoepeltje moet springen voordat je met HA of iets anders de sturing en informatie krijgt. Hopelijk krijgt de HA integratie een makkelijke optie hiervoor (wordt tenslotte door een HomeWizard medewerker onderhouden).

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• JanHenk
  • Niet online
Bravo schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:24:
[...]

De stelling dat de lokale communicatie de aanleiding is om de API aan te passen en authenticatie toe te gaan, kan ik niet terugvinden.
Wel is het logisch dat er een vorm van authenticatie komt op de communicatie met de verschillende producten. Nu kan iedereen die in het betreffende LAN zit de informatie via de API uitlezen (niet zo erg naar mijn idee) en aansturen (dat kan wel vervelend zijn). Je moet wel het IP adres weten, maar dan kan je volledig losgaan.

Een stukje Cybersecurity binnen het huis is prima. Wel vervelend dat je straks door het authenticatie hoepeltje moet springen voordat je met HA of iets anders de sturing en informatie krijgt. Hopelijk krijgt de HA integratie een makkelijke optie hiervoor (wordt tenslotte door een HomeWizard medewerker onderhouden).
Die stelling is ook uit de lucht gegrepen hoor, ik sprak een vermoeden uit. Met de batterij is er natuurlijk wel iets heel anders aan het ecosysteem toegevoegd, waarbij authenticatie wel belangrijk kan zijn. Tot nu toe was alleen de energy socket aan te sturen (aan en uit) met lokale interface. En de slimme taken die daarop mogelijk waren, gingen via de cloud / servers van HW zelf. Dus onderling op lokaal niveau praten die apparaten tot op heden niet met elkaar. Dat is straks voor het eerst.

Een aangepaste Home Assistant integratie zou mij nog wel eens kunnen helpen overigens, dan kan ik die gebruiken om uit te lezen elders (via de REST API van HA). Dan hoef je elders ook niet de koppelingen te onderhouden / aan te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:11
Bravo schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:24:
[...]

Ik hoop toch echt dat een basale uitlees functie lokaal op het LAN zonder allerlei authenticatie opties mogelijk blijft. alsof er allemaal mensen op mijn netwerk komen en dan ook nog de moeite nemen om iets te doen met een device wat verteld hoeveel stroom er verbruikt wordt... lijkt me echt een beetje doorgeschoten om dat allemaal achter authenticatie te stoppen. ik wil gewoon een eenvoudige HTTPS aPI waar ik de gegevens mee kan uitlezen. Voor wijzigen van instellingen is authenticatie misschien nog wel te verdedigen... maar zelfs dan, op een lokaal netwerk.

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 09-07 11:13
HiBe schreef op donderdag 28 november 2024 @ 12:12:
Ik hoop toch echt dat een basale uitlees functie lokaal op het LAN zonder allerlei authenticatie opties mogelijk blijft. alsof er allemaal mensen op mijn netwerk komen en dan ook nog de moeite nemen om iets te doen met een device wat verteld hoeveel stroom er verbruikt wordt... lijkt me echt een beetje doorgeschoten om dat allemaal achter authenticatie te stoppen. ik wil gewoon een eenvoudige HTTPS aPI waar ik de gegevens mee kan uitlezen. Voor wijzigen van instellingen is authenticatie misschien nog wel te verdedigen... maar zelfs dan, op een lokaal netwerk.
Ik vraag me af of HW de moeite gaat nemen om een open endpiint, én een met authenticatie te maken. Uit kostenoverwegingen hoop ik op alleen het laatste (ik heb liever dat ze de kosten voor ontwikkelen en onderhouden aan andere features uitgeven). Sowieso geloof ik veel meer in applicatiebeveiliging dan in netwerkbeveiliging, en hoop/verwacht ik dat HW liever 'het zekere voor het onzekere' neemt, en de mensen/wensen voor beveiliging zwaarder laat wegen dan die voor gemak.
a2aan schreef op donderdag 28 november 2024 @ 12:26:
[...]

Ik vraag me af of HW de moeite gaat nemen om een open endpiint, én een met authenticatie te maken. Uit kostenoverwegingen hoop ik op alleen het laatste (ik heb liever dat ze de kosten voor ontwikkelen en onderhouden aan andere features uitgeven). Sowieso geloof ik veel meer in applicatiebeveiliging dan in netwerkbeveiliging, en hoop/verwacht ik dat HW liever 'het zekere voor het onzekere' neemt, en de mensen/wensen voor beveiliging zwaarder laat wegen dan die voor gemak.
Dat is een benadering.

Ik vind dat gebruikers gemak voorop moet staan.
Bedenk dat dit in principe een basisproduct is en dat veel mensen helemaal niet van plan zijn om ingewikkelde zaken met API's te gaan doen. Maar dat ze wel redelijk simpel informatie van de apparaten willen kunnen opvragen.

Er wordt hier te gemakkelijk alleen aan de Tweakers gedacht maar deze zullen denk ik toch echt maar een klein deel van de totale klanten markt vertegenwoordigen en hun mening zou daarom niet leidend moeten zijn in de ontwikkeling voor dit soort zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
hanev001 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 12:50:
Er wordt hier te gemakkelijk alleen aan de Tweakers gedacht maar deze zullen denk ik toch echt maar een klein deel van de totale klanten markt vertegenwoordigen en hun mening zou daarom niet leidend moeten zijn in de ontwikkeling voor dit soort zaken.
De niet-tweaker heeft genoeg aan de HW-app, maar vindt het misschien toch niet zo fijn als een tweaker die 'op bezoek' is (al dan niet op uitnodiging) informatie over zijn thuisbatterij in kan zien. Zonder authenticatie besturen van de batterij is natuurlijk helemala uit den boze! De lokale API van de batterij moet dus gewoon out-of-the-box veilig zijn.

Tot nu toe was de lokale API een tweaker-only ding, dat standaard uit stond, en je als tweaker expliciet aan moest zetten. Als je niet wilde dat je data 'open' beschikbaar kwam op je lokale netwerk, had je de keuze hem uit te laten.

Nu is de lokale API van de batterij ineens wél nodig voor de primaire werking van het ding, omdat de P1-dongle hem via het lokale netwerk moet aansturen, en dat kan/mag dus niet anders dan beveiligd gebeuren. HW moest dus moeite doen om een beveiligde lokale API voor de batterij te ontwikkelen.

En wat mij betreft besteedt HW minimale effort om tweakers óók rechtstreeks toegang te geven tot die (nieuwe) API van de batterij, en als dat betekent dat de tweaker zelf iets meer moeite moet doen (voor authenticatie), dan is dat maar zo (wat mij betreft).

Volgens mij zijn wij het met elkaar eens. :)

[ Voor 13% gewijzigd door a2aan op 28-11-2024 13:21 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:29
In de algemene zin, zijn we altijd uitgegaan van dat er eerst inzicht moet zijn voordat er sturing kan plaatsvinden. Dit betekend ook dat wij in de toekomst steeds meer grootverbruikers stuurbaar willen maken, en het liefst lokaal. Het is in dat opzicht logisch dat het aansturen van grootverbruikers in een woning een beveiligde verbinding zou moeten zijn, en dat niet iedereen met toegang tot het lokale net of met apparaten op het lokale net ineens grootverbruikers kan gaan sturen. Batterij maakt hier inderdaad gebruik van en is dan ook het eerste apparaat wat lokaal een beveiligde verbinding met de P1 Meter maakt om zich te laten aansturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-07 15:49
@HomeWizard_NL Wordt er ook gewerkt aan 1 batterij die 5,12kWh opslag heeft?

[ Voor 8% gewijzigd door Catdogsf op 28-11-2024 13:58 ]

• Catdogsf
.

[ Voor 100% gewijzigd door Catdogsf op 28-11-2024 13:59 ]

• JanHenk
  • Niet online
@HomeWizard_NL Dank voor de toelichting, de reden voor de ontwikkeling van de v2 API is dus ook (mede) gelegen in de lokale communicatie tussen apparaten van jullie.

Passen jullie de Home Assistant integratie ook aan wanneer v2 uit de beta test komt? Oftewel komt de batterij daar ook in? :)

[ Voor 6% gewijzigd door JanHenk op 28-11-2024 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
JanHenk schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:58:
@HomeWizard_NL Dank voor de toelichting, de reden voor de ontwikkeling van de v2 API is dus ook (mede) gelegen in de lokale communicatie tussen apparaten van jullie.

Passen jullie de Home Assistant integratie ook aan wanneer v2 uit de beta test komt? Oftewel komt de batterij daar ook in? :)
Toevallig is het eerste apparaat een eigen product, maar deze interface wordt ook open naar andere (niet eigen) producten. Hier volgt tzt meer informatie over.

We zien huidig nog geen redenen om v1 uit te faseren, en zal dus naast v2 bestaan, de wens is er uiteraard wel om HA ook naar v2 te brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Catdogsf schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:57:
Waarom specifiek 5.12 kWh? Je kunt er 2 bestellen en dan heb je 5.4 kWh.

Denk in kansen, niet in problemen. 5.4 kWh opslag Homewizard Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV: 77 kWh capaciteit

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Catdogsf schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:57:
Hoi!

We zijn nu voornamelijk druk met eerst een vloeiende uitlevering :)

Maar om alsnog terug te komen op je vraag over waarom de huidige batterij dan niet al 5.2kWh is. Met 800W omvormer heb je ruim 6 zonuren nodig om 5.2kWh vol te krijgen, dat is eigenlijk voor de meeste seizoenen veel te lang en krijg je dus niet vol (niet genoeg uren in een dag met voldoende zon).

Die 800W omvormer is belangrijk, niet alleen omdat het op een stekker kan, maar omdat het ook efficienter is bij laag gebruik, wat bij een gemiddelde woning 92% van de tijd onder de 800W is. Het klinkt ons niet logisch om een veel zwaardere omvormer te gebruiken die in 92% van de tijd minder efficient is, waar je maar in 8% van de tijd goed gebruik maakt (en je hebt wat redundancy met meerdere omvormers, je hebt minder geluid want minder warmte ontwikkeling etc). Je kunt de aanpak vergelijken met het verschil tussen een grotere (string) omvormer voor meerdere zonnepanelen, of een micro omvormer per paneel.

Je kan dan veel beter 2 batterijen van 2.7 neerzetten, dan heb je optimale efficiëntie, kun je 2x zo snel laden. en ook ontladen als je een aparte eindgroep er voor maakt. Het is natuurlijk wel wat duurder, omdat je dan alle onderdelen verdubbeld ipv alleen de cellen, maar dat heeft zoals beschreven verder alleen maar voordelen.

[ Voor 14% gewijzigd door HomeWizard_NL op 28-11-2024 15:45 ]

• Catdogsf
HomeWizard_NL schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:18:
[...]

Hoi!

We zijn nu voornamelijk druk met eerst een vloeiende uitlevering :)

Maar om alsnog terug te komen op je vraag over waarom de huidige batterij dan niet al 5.2kWh is. Met 800W omvormer heb je ruim 6 zonuren nodig om 5.2kWh vol te krijgen, dat is eigenlijk voor de meeste seizoenen veel te lang en krijg je dus niet vol (niet genoeg uren in een dag met voldoende zon).

Die 800W omvormer is belangrijk, niet alleen omdat het op een stekker kan, maar omdat het ook efficienter is bij laag gebruik, wat bij een gemiddelde woning 92% van de tijd onder de 800W is. Het klinkt ons niet logisch om een veel zwaardere omvormer te gebruiken die in 92% van de tijd minder efficient is, waar je maar in 8% van de tijd goed gebruik maakt (en je hebt wat redundancy met meerdere omvormers, je hebt minder geluid want minder warmte ontwikkeling etc). Je kunt de aanpak vergelijken met het verschil tussen een grotere (string) omvormer voor meerdere zonnepanelen, of een micro omvormer per paneel.

Je kan dan veel beter 2 batterijen van 2.7 neerzetten, dan heb je optimale efficiëntie, kun je 2x zo snel laden. en ook ontladen als je een aparte eindgroep er voor maakt. Het is natuurlijk wel wat duurder, omdat je dan 2 omvormers hebt ipv 1, maar dat heeft zoals beschreven verder alleen maar voordelen.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, alleen nu heb ik eigenlijk nog geen echt antwoord op mijn vraag, maar ik ga er maar vanuit dat het antwoord een nee is en een nee blijft?!? :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!
2 plugin batterijen tegenover elkaar. Die van HW en de Eva. Misschien leuk om te lezen.
https://www.bouweninstall...r-evapower-en-homewizard/

Denk in kansen, niet in problemen. 5.4 kWh opslag Homewizard Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV: 77 kWh capaciteit

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Catdogsf schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:59:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, alleen nu heb ik eigenlijk nog geen echt antwoord op mijn vraag, maar ik ga er maar vanuit dat het antwoord een nee is en een nee blijft?!? :)
Het antwoord is nee, en blijft voorlopig ook nee, maar zeg nooit nooit :) Misschien zijn cellen in de verre toekomst zo goedkoop dat het niet zoveel meer uitmaakt hoeveel er exact in gaat. Maar voor nu bepaalt dit voor een groot deel de product kosten, en is het dus kostbaar om opslag toe te voegen die niet optimaal te gebruiken is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
winwiz schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:53:
[...]

Hoezo verlies? Als je naar het hele plaatje kijkt en naar de stippellijn zie je dat hij nog niet helemaal leeg is.
Door het omzetten van eerst AC -> en later weer van DC -> AC heb je dus altijd verlies (hier dus zelfs twee keer), ongeacht op de batterij wel of niet leeg is, dat heeft mbt het verlies niets te maken.
Bij elke omzetting, ja zelf door transport door een leiding heb je verlies, dat is puur natuurkunde.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07-07 00:46
HomeWizard_NL schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:51:
[...]

Ja, deze sensoren staan ook aan als de batterij niet op 230V is aangesloten, de batterijen worden geleverd met 'speciaal' ADR transporteurs, we hebben hiervoor Transmission als transport partner. Reguliere transport zoals PostNL/DHL/DPD etc. vervoeren standaard dit soort producten niet (ook geen auto accu's etc)

Het ventilatie ontwerp is een open ontwerp, hij kan dus zelf ook stof weer uitblazen. Alsnog adviseren we niet om hem in een ruimte te zetten waar je ook graag meubeltjes zaagt of andere stofrijke omgevingen.
De vraag blijft bestaan. Ik maak geen meubels in mijn serverruimte en mijn laptop staan voornamelijk in mijn praktijken. Toch moet ik die irritante dingen wel schoonmaken van stof. Die dingen hebben een open ontwerp, want lucht erin moet er ook weer uit. Toch werkt dat niet zo. Vet, vocht, lichaamssappen (grapje), maar serieus iets met een fan voor koeling, moet je schoon kunnen maken. Daarom werd de vraag ook gesteld.
Kan de unit uit elkaar om de unit schoon te maken. Gewoon deksel eraf, borstel over de fan, uitzuigen en weer dicht?

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:59
Sarge78 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 19:48:
[...]

De vraag blijft bestaan. Ik maak geen meubels in mijn serverruimte en mijn laptop staan voornamelijk in mijn praktijken. Toch moet ik die irritante dingen wel schoonmaken van stof. Die dingen hebben een open ontwerp, want lucht erin moet er ook weer uit. Toch werkt dat niet zo. Vet, vocht, lichaamssappen (grapje), maar serieus iets met een fan voor koeling, moet je schoon kunnen maken. Daarom werd de vraag ook gesteld.
Kan de unit uit elkaar om de unit schoon te maken. Gewoon deksel eraf, borstel over de fan, uitzuigen en weer dicht?
Dat vraag ik me ook af.
Als je geforceerde koeling heb gaat de lucht via een ventilator door koelribben.
En daar verzamelen stofdeeltjes.
Als je bijvoorbeeld een pc naar een paar jaar al open haalt hoeveel stof er dan al in de cpu koeler zit.
En dan heb ik het over een pc die gewoon in een woonkamer staat.
Ik had bij de HomeWizard batterij liever een filter gezien wat je ook hebt bij zo,n binnenuit van een airco. (Een keer per jaar schoon maken)

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Was het een optie geweest om de bovenkant/achterkant uit te voeren met koelribben en het apparaat verder gesloten te houden? De SolarEdge omvormer en thuisaccu hier doen dat wel zo. Gewoon een gesloten systeem met flinke koelribben en passieve koeling, kan je het apparaat ook op meer plaatsen neerzetten zonder overlast. Zal qua productie wel een stukje duurder zijn ivm extra en specifiek materiaal.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Laatst online: 23:51
Uit de webinar begrijp ik dat de batterij dus geen dynamische tarieven ondersteunt helaas en de hele winter niks staat te doen. Dat zou toch wel erg jammer zijn, ik hoop echt dat er via de api mogelijkheden komen zodat gebruikers met een dynamisch contract wat meer ROI hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op donderdag 28 november 2024 @ 23:06:
Was het een optie geweest om de bovenkant/achterkant uit te voeren met koelribben en het apparaat verder gesloten te houden? De SolarEdge omvormer en thuisaccu hier doen dat wel zo. Gewoon een gesloten systeem met flinke koelribben en passieve koeling, kan je het apparaat ook op meer plaatsen neerzetten zonder overlast. Zal qua productie wel een stukje duurder zijn ivm extra en specifiek materiaal.
Ik heb ook alleen passief gekoelde omvormers.
Ik kan je vertellen dat een actief gekoelde omvormer een stuk lichter in gewicht is bij hetzelfde vermogen.

Voor passief heb je een behoorlijk groter brok aluminium nodig.
Actief kun je vaak met minder aluminium toe en met minder oppervlakte.
Nadeel vind ik dan de koelventilatoren als ze nieuw zijn en alles stofvrij dan gaat het vaak nog wel maar als het spul wat uren gemaakt heeft wordt het allemaal wat luidruchtiger.

Dat was voor mij de reden dat hier 5 stuks passief gekoelde pv omvormers hangen.
Je hoort ze niet.
Net als de ecoflow omvormer die aan de diy accu hangt die is ook stil.
De lader daarintegen heeft wel een ventilator en die hoor je dus wel, maar goed die laad overdag dus dan is dat minder relevant.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjen888
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-06 14:01
CopyCatz schreef op donderdag 28 november 2024 @ 23:51:
Uit de webinar begrijp ik dat de batterij dus geen dynamische tarieven ondersteunt helaas en de hele winter niks staat te doen. Dat zou toch wel erg jammer zijn, ik hoop echt dat er via de api mogelijkheden komen zodat gebruikers met een dynamisch contract wat meer ROI hebben..
Hier wat info van hw zelf in een interview:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7LuMPiIfIf36zS8tbG2OnKboFo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qmI3HZTP6lPl3fDft942bK6Q.jpg?f=fotoalbum_large

Dus de wens van veel potentiële klanten is geen 5 minuten werk waard, puur omdat zij zelf die wens invalide vinden. Mooie insteek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• realdaffy
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 27-05 22:30
Als het allemaal zo makkelijk is, snap ik niet waarom ze het niet mogelijk maken om overdag met netstroom op te laden (als er geen of onvoldoende zonnestroom is) om dit vervolgens 's avonds en 's nachts voor eigen gebruik te kunnen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-07 15:07
Valt wel mee hoe jammer dat is omdat er amper een berekening is dat je hier echt aan verdiend. Homewizard is er al meerdere keren hier op teruggekomen dat met hun data van de afgelopen 3 jaar er maar 6-10 dagen per jaar zijn dat je echt winst kunt maken doordat er genoeg verschil zit tussen piek en dal momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
DaanTriple7 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 07:40:
[Afbeelding]

Dus de wens van veel potentiële klanten is geen 5 minuten werk waard, puur omdat zij zelf die wens invalide vinden. Mooie insteek.
Zo werkt dat bij bijna alle producten wel. Mijn TV kan technisch gezien veel meer dan wat de maker er in stopt. Ik heb daar best veel wensen voor. Net als veel anderen.

Dat iets kan en niet veel werk initieel is wil niet zeggen dat het product er beter van wordt. Hoe meer mogelijkheden, hoe meer onderhoud voor de maker om dat werkend te houden, en dus ook hoe meer kosten uiteindelijk voor de maker.

/edit: niet dat ik de wensen niet snap hoor. Ik zou zelf op den duur graag willen laden van het net met een batterij. Zeker als je en energie dynamisch hebt, en ook de netwerkkosten per kWh krijgt* die dan weer afhankelijk van de tijd zijn kunnen de prijzen per uur snel erg uit elkaar lopen.

Maar of dat met een HW wordt of dat ik dan overschakel op een andere moet ik dan maar zien. Elk bedrijf zal daar zijn eigen keuzes maken die je terug zult zien in de prijs.

* https://weblog.independer...-kosten-tijdens-piekuren/

[ Voor 24% gewijzigd door ArthurMorgan op 29-11-2024 08:12 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GM15
  • Laatst online: 09-07 06:05
[Afbeelding]

Een behoorlijk 'wij van WC eend artikel'

"Paul Straathof vindt het zelfs onzin om je te richten op de onbalansmarkt of het handelen met dynamische tarieven. ‘Wij zouden dat binnen vijf minuten kunnen inbouwen in onze batterij, want we hebben alle informatie. Maar dat doen we niet."

en

"De toevoeging van deze feature vindt hij dan ook alleen maar marketing, waar mensen niet in moeten trappen"

Komt er een beetje op neer dat 'andere producenten' het met die features niet goed voor elkaar hebben en het daarom slechter doen dan hun eigen TB. Daarnaast nog eens dat kopers eigenlijk best wel dom zijn als ze in die 'marketing' truuks trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen888
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-06 14:01
Als we ze moeten geloven, verkoop dit ding zo goed, dus die klanten zijn er al. Je hoeft hem niet te kopen he :p. Dit is het product wat hun aanbieden, that's it. Anders koop je de andere toch? Genoeg zeuren allemaal, dan komt het er wel een keer in, als jullie batterij dan sneller kaduuk is is het ook weer niet goed xD.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
GM15 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:16:
[...]

Komt er een beetje op neer dat 'andere producenten' het met die features niet goed voor elkaar hebben en het daarom slechter doen dan hun eigen TB. Daarnaast nog eens dat kopers eigenlijk best wel dom zijn als ze in die 'marketing' truuks trappen.
Ten eerste is 2,7 kWh gewoon te klein voor effectief handelen. Ten tweede als over 2 jaar de saldering stopt zit je mooi met je grote batterij die voor elke geimporteerde kWh belasting kost, die je niet terug krijgt als je exporteert. Waardoor voor particulieren het hele idee van geld verdienen wegvalt.

Als je hier op tweakers in de topics van zonneplan en andere onbalansdiscussies kijkt zie je dat er ook een behoorlijk aantal mensen hier het zien als pure marketing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Nu online
Maar dan vergeten ze dat ze ook nog belasting en btw moeten betalen. Als je dat meerekent komt een negatieve prijs heel weinig voor, hoogstens enkele keren per jaar.
Mmm, dat hoeft helemaal niet zo te zijn zolang we nog salderen… zolang je meer teruglevert dan je verbruikt speel je alle EB en BTW weg en zijn alle negatieve prijzen toch echt negatief. En dat zijn er toch echt heel veel meer dan een paar per jaar…. en als het dan toch maar 5 minuten werk is zou ik zeggen doe niet zo moeilijk 🤷‍♂️

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Hier is inderdaad naar gekeken bij de ontwikkeling, hij zou dan twee keer zo groot moeten worden en 2x zo zwaar. Om deze reden gekozen voor actieve koeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:25
Met 4000wp capacteit trek ik nu op half-zonnige dagen nog steeds 3 kWh binnen. 'De hele winter niks doen' lijkt me wat overdreven. Een maand in december en de weken er omheen wat minder, that's it.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
[Afbeelding]

Dit is eerder als een ''bij wijze van'' geweest hoor ik hier. Uiteraard kost het geen 5 minuten om in te bouwen :+ . Maar waar het op neer komt, wij geloven huidig niet in een functie waarbij je op het goedkoopste moment inkoopt en op het duurste moment verkoopt op de dynamische uur prijzen. Wij hebben hier ook verschillende simulaties die dat bevestigen. Zowel ecologisch als financieel heeft het geen positieve impact. Vandaag is het verschil tussen het duurste en goedkoopste uur 0.08ct. je kan dus niks verdienen vandaag op handelen (afschrijving is groter), maar er is wel zon, dus je kan wel zon opladen :)

[ Voor 12% gewijzigd door HomeWizard_NL op 29-11-2024 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
EvaluationCopy schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:04:
[...]

Met 4000wp capacteit trek ik nu op half-zonnige dagen nog steeds 3 kWh binnen. 'De hele winter niks doen' lijkt me wat overdreven. Een maand in december en de weken er omheen wat minder, that's it.
ik heb 5800wp, maar heb de afgelopen 30 dagen slechts 7 kWh ge-exporteert (waarvan 4 in de eerste week van die 30 dagen :D ). de elektrische boiler en de verwarming (airco) pakken zo goed als alle zonne-energie direct op.
Het verschilt dus echt heel erg hoe de persoonlijke situatie is.

[ Voor 4% gewijzigd door ArthurMorgan op 29-11-2024 09:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10:00
Ik heb een programma dat puur handelen met dynamische tarieven simuleert en de conclusie is dat je dan een terugverdientijd van ongeveer 15 jaar hebt. Dit is dus met telkens laden en ontladen om elke cent er uit te halen die er te verdienen valt, ongeacht wat dit doet voor de levensduur van de batterij. Als je op die manier handelt zal de batterij zeker in een paar jaar afgeschreven moeten worden. Niet zinnig dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemD61
Ik heb ook doorgerekend wat een Homewizard batterij bij mij in mijn specifieke situatie kan doen, met de nul op de meter strategie zoals ze die nu kennen.

Verrassende, maar als je er over nadenkt, wel logische conclusie is dat mijn verbruik omhoog gaat. Daarnaast bespaar ik slechts 8 euro op mijn rekening (in de afgelopen 9 maanden)

Het is gewoon een extra energieverbruiker in huis. Mijn afname van het net gaat wel omlaag, maar ook mijn teruglevering gaat omlaag (meer omlaag dan mijn afname). Door het laden en ontladen is er zo'n 20% verlies op de niet terug geleverde zonne-energie. Wet van behoud van energie natuurlijk.

Om er aan te verdienen moet die 20% energieverlies gecompenseerd worden door het verschil in tarief dat gewonnen wordt door de verschuiving in tijd. Dat lukt dus maar net maar dan heb je nog geen rekening gehouden met afschrijving.

Iedereen zal dit extra energieverbruik door laden/ontladen hebben. Hoeveel dat is ten opzichte van je totale energieverbruik hangt af van je situatie. Mijn netto afname van het net zou 40% omhoog gaan.

[ Voor 15% gewijzigd door WillemD61 op 29-11-2024 09:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
@WillemD61 klopt. Zolang de saldering bestaat is er geen usercase die kostendekkend laat staan winstgevend is. Het is nu puur voor mensen die willen experimenteren en het als soort van hobby zien om zo weinig mogelijk import te hebben en/of zo weinig mogelijk export.

In mijn persoonlijke geval zal ik het eerste jaar zelfs alleen maar kosten hebben (die 20% + afschrijving) aangezien ik nog een contract zonder terugleverkosten heb ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Laatst online: 09-07 11:36
MacD007 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 17:50:
[...]

Door het omzetten van eerst AC -> en later weer van DC -> AC heb je dus altijd verlies (hier dus zelfs twee keer), ongeacht op de batterij wel of niet leeg is, dat heeft mbt het verlies niets te maken.
Bij elke omzetting, ja zelf door transport door een leiding heb je verlies, dat is puur natuurkunde.
Dat snapt iedereen, ik heb een electronica opleiding dus weet er wel een ietsie pietsie van, maar er werd een gedeelte van de screenshot getoond waarin je zag dat er iets van 3 kW in de batterij ging en 2 kW uit de batterij en er dus flink veel verlies zou zijn. In de volledige screenshot zie je dat de batterij op dat moment nog ongeveer 15% lading heeft. Maar is het verlies zo spannend? De batterij wordt met een overschot geladen. Of je dat nu terug levert met een vergoeding van een paar cent straks of in de batterij stopt en later weer grotendeels eruit trekt in plaats van inkopen tegen 25 ct/kW. Als ik straks zeg 250 dagen a 2 kW niet hoef in te kopen vind ik het prima en dan heb ik die 2 kW per dag heeeel conservatief gerekend.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:57:
[...]

Hier is inderdaad naar gekeken bij de ontwikkeling, hij zou dan twee keer zo groot moeten worden en 2x zo zwaar. Om deze reden gekozen voor actieve koeling.
Begrijpelijk, voor een vaste installatie (zoals de genoemde PV-omvormer) is de keuze logischer. Voor een 'verplaatsbaar' geheel (het zit immers op een Schuko-stekker) zou ik ook liever een kleiner en lichter geheel hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CopyCatz
alwind schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 07:51:
[...]

Valt wel mee hoe jammer dat is omdat er amper een berekening is dat je hier echt aan verdiend. Homewizard is er al meerdere keren hier op teruggekomen dat met hun data van de afgelopen 3 jaar er maar 6-10 dagen per jaar zijn dat je echt winst kunt maken doordat er genoeg verschil zit tussen piek en dal momenten.
Ik wil er niet aan verdienen, ik wil gewoon op dure momenten stroom van een goedkoper moment gebruiken. Handelen wil ik juist niet, maar wel het laden kunnen activeren wanneer ik dat wil.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
CopyCatz schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:17:
[...]

Ik wil er niet aan verdienen, ik wil gewoon op dure momenten stroom van een goedkoper moment gebruiken. Handelen wil ik juist niet, maar wel het laden kunnen activeren wanneer ik dat wil.
Wij zien voor sommige functies ook wel toegevoegde waarde zoals:

· NOM laden en ontladen op de dynamisch meest gunstige uren.
· Opladen uit het net als de spread hoger is dan X en daarna NOM gebruiken in de duurste uren.

Al is in het bovenstaande voorbeeld X nu 10ct of hoger als je niet wilt dat het je geld kost.

[ Voor 36% gewijzigd door HomeWizard_NL op 29-11-2024 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09:14
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:05:
[...]

Dit is eerder als een ''bij wijze van'' geweest hoor ik hier. Uiteraard kost het geen 5 minuten om in te bouwen :+ . Maar waar het op neer komt, wij geloven huidig niet in een functie waarbij je op het goedkoopste moment inkoopt en op het duurste moment verkoopt
*En op het duurste moment gaat ontladen voor eigen gebruik. Dat is waar de accu bij dynamische tarieven voor ingezet zou kunnen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
DaanTriple7 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:42:
[...]

*En op het duurste moment gaat ontladen voor eigen gebruik. Dat is waar de accu bij dynamische tarieven voor ingezet zou kunnen worden.
klopt, maar ook dan moet er een verschil zijn van meer dan 10ct als je wilt dat het heen geld kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CopyCatz
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:22:
[...]

· Opladen uit het net als de spread hoger is dan X en daarna NOM gebruiken in de duurste uren.

Al is in het bovenstaande voorbeeld X nu 10ct of hoger als je niet wilt dat het je geld kost.
Betekent dit dat jullie dit op termijn gaan implementeren? Want dan wordt de keuze anders en wil ik wel gaan preorderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
CopyCatz schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:13:
[...]

Betekent dit dat jullie dit op termijn gaan implementeren? Want dan wordt de keuze anders en wil ik wel gaan preorderen.
Dit zijn zeker dingen waar we naar kijken ja. Als je hier wat dieper op in gaat is het snel complexer dan je zou denken. Er moeten namelijk een aantal voorspellingen gedaan worden over je verbruik en teruglevering om te bepalen wat dan de juiste uren zijn om dit te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CopyCatz
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:25:
[...]

Dit zijn zeker dingen waar we naar kijken ja. Als je hier wat dieper op in gaat is het snel complexer dan je zou denken. Er moeten namelijk een aantal voorspellingen gedaan worden over je verbruik en teruglevering om te bepalen wat dan de juiste uren zijn om dit te doen.
Ik zou dan zeggen implementeer een api endpoint voor laden/ontladen, als tweaker zoeken we het zelf wel uit. Maar als jullie “bang” zijn dat mensen op die manier gaan handelen gaat dat niet gebeuren vrees ik. Ik hoop wel dat jullie dit apparaat een open karakter gaan geven en niet te restrictief worden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
CopyCatz schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:30:
[...]

Ik zou dan zeggen implementeer een api endpoint voor laden/ontladen, als tweaker zoeken we het zelf wel uit. Maar als jullie “bang” zijn dat mensen op die manier gaan handelen gaat dat niet gebeuren vrees ik. Ik hoop wel dat jullie dit apparaat een open karakter gaan geven en niet te restrictief worden.
Staat ook op de planning en daar zijn we ook niet bang voor :+ we hebben hier ondertussen concrete ideeën over, het is enkel even uitvogelen waar hij op de timeline staat met alle andere functies die we ook nog willen en moeten bouwen.

[ Voor 14% gewijzigd door HomeWizard_NL op 29-11-2024 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CopyCatz
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:33:
[...]

Staat ook op de planning en daar zijn we ook niet bang voor :+ we hebben hier ondertussen concrete ideeën over, het is enkel even uitvogelen waar hij op de timeline staat met alle andere functies die we ook nog willen en moeten bouwen.
Ik zou zeggen naast full auto op overschot meteen een "manual mode" via een api bovenaan de lijst en leer samen met de tweakers hier en bij homeassistant hoe iedereen het laden ontladen inregelt. Scheelt weer r&d overhead op lange termijn ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ja, daar heb je wel een punt, ik vrees alleen dat men zo ver niet heeft nagedacht. De oorsprokelijke vraag is dus helemaal niet zo verkeerd ook met het oog op met de komende eis voor repeerbaarheid (EU richtlijn) voor consumentenelectronica.
aangezien deze batterijen ook geen (zo ver ik weet) verwarming aan boord hebben en dus niet geschikt zijn om in een koude omgeving (bv schuur) te plaatsen zou een externe koelribben in feite een prima oplossing hiervoor zijn, en dit hoeft echt niet de wereld te kosten, ik verwacht hooguit 20 euro aan meerkosten (puur productiekosten in China) gezien wat heatpipes ed kosten, waarbij je zelfs dus ventilatoren ed zelfs helemaal kunt weglaten, wat zeker ook weer enkele euro's goedkoper zal zijn.
mogelijk dat ze dit in een volgende versie kunnen meenemen.

aan de andere kant ben ik zelf wel erg onder de indruk hoe HomeWizard hier aan de discussie meedenkt en ons ook informatie verstrekt en ook zeker volgens mij dan dingen hier oppikt terwijl wij tweakers maar een klein deel van hun eigenlijke markt zal zijn. Dus hierbij een dikke pluim en duim d:)b aan Home Wizard en blijf vooral zo doorgaan. ik hoop dat ik hier uit de harten van meerdere tweakers spreek.

[ Voor 13% gewijzigd door MacD007 op 29-11-2024 12:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
[...]

Het is zeker complex en er komen inderdaad voorspellingen bij kijken. Er zijn Tweakers die daar iets voor hebben geschreven, zie bijvoorbeeld deze DAO (Day Ahead Optimizer) op basis van Mixed-integer Lineair Programming. (Python-MIP).

Ik begrijp het wel, maar het programmeren is niet mijn vak. Wellicht dat jullie iets soortgelijks kunnen implementeren, maar ik zou zeggen dat dat het laatste is waar je aan zou moeten werken.

Ik denk dat 9/10 Tweakers al heel blij zouden zijn met API endpoint van de batterij (al dan niet in Home Assistant) om hem aan te sturen. Afhankelijk van hoe ver ze daarin willen gaan, kunnen ze bijv. de DAO gebruiken, maar het ook (meest waarschijnlijk) eenvoudiger houden.

Edit: eens met @MacD007 hierboven, ben er content mee dat er hier constructief wordt deelgenomen aan de discussie. :)

[ Voor 4% gewijzigd door JanHenk op 29-11-2024 13:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdVe
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:57
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:22:
[...]

Apart om dan dit te lezen:

"Paul Straathof vindt het zelfs onzin om je te richten op de onbalansmarkt of het handelen met dynamische tarieven. ‘Wij zouden dat binnen vijf minuten kunnen inbouwen in onze batterij, want we hebben alle informatie. Maar dat doen we niet. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:28
EdVe schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:52:
Apart om dan dit te lezen:

"Paul Straathof vindt het zelfs onzin om je te richten op de onbalansmarkt of het handelen met dynamische tarieven. ‘Wij zouden dat binnen vijf minuten kunnen inbouwen in onze batterij, want we hebben alle informatie. Maar dat doen we niet. "
Niet zo apart, maar wel afhankelijk van hoe je "handel" interpreteert. In- en verkoop van netstroom om geld te verdienen aan die in- en verkoop, vs. je eigen verbruik afdekken met stroom uit de gunstigst geprijsde bron (pv danwel net) en zelf opgewekte overschotten pas terugleveren als de markt erop zit te wachten. Het eerste zou ik handel noemen, het tweede slim consumeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:11
Ik lees in het artikel ....
Daarbij moet wel worden vermeld dat het gemiddelde huisgezin lang niet zoveel nodig heeft. De meeste huishoudens hebben voldoende aan één batterij. ‘We hebben daar uitgebreid onderzoek naar gedaan’, vertelt Paul Straathof. ‘We zijn niet toevallig uitgekomen bij 2,7 kWh. De batterij wordt de hele dag door gebruikt en dus zo’n anderhalf keer ontladen en weer opgeladen. Dan kom je uit op zo’n 4,5 kWh per dag, dat is wat een huishouden ongeveer gebruikt.

Maar mijn gedachte is dat er m.n. in de herfst en wintermaanden dagen zullen zijn dat ik de accu niet kan opladen of slechts gedeeltelijk. Als ik dan een wat grotere capaciteit heb, zeg 5kwh, ik dergelijke dagen beter/langer kan opvangen. De situatie van waaruit ik redeneer is er een van veel overcapaciteit aan zonneneneregie t.o.v. van verbruik. Dat zal niet voor een ieder van toepassing zijn.

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-07 10:41
stil schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:41:

Maar mijn gedachte is dat er m.n. in de herfst en wintermaanden dagen zullen zijn dat ik de accu niet kan opladen of slechts gedeeltelijk. Als ik dan een wat grotere capaciteit heb, zeg 5kwh, ik dergelijke dagen beter/langer kan opvangen. De situatie van waaruit ik redeneer is er een van veel overcapaciteit aan zonneneneregie t.o.v. van verbruik. Dat zal niet voor een ieder van toepassing zijn.
Jouw gedachte klopt niet; want die grotere batterij geraakt net niet opgeladen in de herfst/winter. En dan zit je met veel hogere kosten, voor capaciteit die te weinig gebruikt zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:11
Kakola schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:45:
[...]

Jouw gedachte klopt niet; want die grotere batterij geraakt net niet opgeladen in de herfst/winter. En dan zit je met veel hogere kosten, voor capaciteit die te weinig gebruikt zal worden.
Hoezo zijn de kosten dan hoger? Bedoel je de aanschaf kosten van de batterij of iets anders?
je heb t in de winter best wel eens dagen met voldoende zon, zeker met de grote overcapaciteit die ik heb veracht ik de batterij wel genoeg geladen te krijgen om de avond Misschien zelfs 2 avonden mee door te komen. Maar misschien heb ik het mis. Voor de niet wintermaanden zal het wel opgaan lijkt me

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-07 17:05
stil schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:41:
Ik lees in het artikel ....
Daarbij moet wel worden vermeld dat het gemiddelde huisgezin lang niet zoveel nodig heeft. De meeste huishoudens hebben voldoende aan één batterij. ‘We hebben daar uitgebreid onderzoek naar gedaan’, vertelt Paul Straathof. ‘We zijn niet toevallig uitgekomen bij 2,7 kWh. De batterij wordt de hele dag door gebruikt en dus zo’n anderhalf keer ontladen en weer opgeladen. Dan kom je uit op zo’n 4,5 kWh per dag, dat is wat een huishouden ongeveer gebruikt.

Waar is het op gebaseerd dat een gemiddeld huishouden ongeveer 4,5 kWh per dag verbruikt? Bij mij dekt dat net de wasmachine en vaatwasser. Of begrijp ik niet wat daar bedoeld wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:04

joeri1

Cloud Engineer

Midan schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:01:
[...]

Waar is het op gebaseerd dat een gemiddeld huishouden ongeveer 4,5 kWh per dag verbruikt? Bij mij dekt dat net de wasmachine en vaatwasser. Of begrijp ik niet wat daar bedoeld wordt?
Jij zet iedere dag de wasmachine én droger aan? Er staat ook gemiddeld 4,5 kWh, soms hoger en soms lager dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[...]

Groot gezin of tijd voor een nieuwe vaatwasser/wasmachine 😜. 4.5 kWh voor die 2 vind ik wel veel per dag.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:11
[...]

Wasmachine en vaatwasser zijn idd grote stroom verbruikers. als deze aan het opwarmen zijn word er meer dan 2000W gevraagd,
Dan doet de HW accu met 800 watt niet zoveel mee.
Wel alles in perspectief blijven zien.

@HomeWizard_NL heeft goed nagedacht over dit product en ik kan me volledig vinden in de redenen om iets wel of niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
  • Laatst online: 24-06 17:27
stil schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:48:
[...]

Hoezo zijn de kosten dan hoger? Bedoel je de aanschaf kosten van de batterij of iets anders?
je heb t in de winter best wel eens dagen met voldoende zon, zeker met de grote overcapaciteit die ik heb veracht ik de batterij wel genoeg geladen te krijgen om de avond Misschien zelfs 2 avonden mee door te komen. Maar misschien heb ik het mis. Voor de niet wintermaanden zal het wel opgaan lijkt me
Een grotere batterij scheelt inderdaad cycli. En minder cycli betekent langere levensduur.

Het zou razend handig zijn als HW modulair zou werken, zoals bijvoorbeeld het Alpha ESS-systeem. Het nut van bijvoorbeeld twee complete HW systemen kopen ontgaat me even als er in 1 van de batterijen al het regelsysteem zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-07 15:07
Sonero schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:52:
[...]

Een grotere batterij scheelt inderdaad cycli. En minder cycli betekent langere levensduur.

Het zou razend handig zijn als HW modulair zou werken, zoals bijvoorbeeld het Alpha ESS-systeem. Het nut van bijvoorbeeld twee complete HW systemen kopen ontgaat me even als er in 1 van de batterijen al het regelsysteem zit.
Omdat je dan met 2 kleine omvormers kan werken en minder verlies hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-07 19:02
[...]
Het nut van bijvoorbeeld twee complete HW systemen kopen ontgaat me even als er in 1 van de batterijen al het regelsysteem zit.
Je hebt dubbele opslag en dubbele opnamecapaciteit. Dus ipv met 800W kan je met 1.6kW laden. Ontladen gaat nog steeds met 800W en met 2 units kan je de omvormers goed belasten voor optimale prestaties.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Een grotere batterij scheelt cycli. Ik lees dit als "besparen". Echter als je een 2x zo grote accu neemt.... hoe is de prijs dan? Vlgs mij kun je beter kijken naar de prijs/afschrijving per cycli als maatstaf als je dit vergelijken wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Laatst online: 09-07 16:09

Winkiller

De Mopperpot

Jeetje tijdens mijn zoektocht vandaag en het bestellen van zo'n batterij mis ik in een tijd bestek van een paar uur de Levering van maart (Uitverkocht), nu eind april, ach ook prima zo vlak voor de zomer. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Nu online
Winkiller schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:32:
Jeetje tijdens mijn zoektocht vandaag en het bestellen van zo'n batterij mis ik in een tijd bestek van een paar uur de Levering van maart (Uitverkocht), nu eind april, ach ook prima zo vlak voor de zomer. 8)
Nu maar hopen dat dat niet betekent dat de maart levering door is geschoven naar eind april 🙈🤞🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
ArthurMorgan schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:35:
@WillemD61 klopt. Zolang de saldering bestaat is er geen usercase die kostendekkend laat staan winstgevend is. Het is nu puur voor mensen die willen experimenteren en het als soort van hobby zien om zo weinig mogelijk import te hebben en/of zo weinig mogelijk export.

In mijn persoonlijke geval zal ik het eerste jaar zelfs alleen maar kosten hebben (die 20% + afschrijving) aangezien ik nog een contract zonder terugleverkosten heb ;)
Ik heb de doorrekening van NOM over mijn afgelopen 9 maanden nu ook gedaan zonder saldering.

Zonder saldering zouden mijn huidige kosten (zonder batterij) 300 euro omhoog gaan omdat ik voor teruglevering geen overheidsheffingen en inkoopvergoeding meer terugkrijg, alleen kale dynamische tarief.

Het installeren van een Homewizard batterij met NOM strategy zou daarop 90 euro besparen. Mijn netto afname zou nog steeds hoger zijn dan zonder batterij (logisch) maar nu is er wel iets meer besparing (90 i.p.v. 8 euro) dan wanneer er gesaldeerd kan worden (ook logisch).

Echter nog steeds geen goede businesscase.

Het is redelijk makkelijk zelfs in een spreadsheet door te rekenen zolang je maar ergens je afname en teruglevering per uur vandaan kan halen. Prijzen downloaden en er naast plakken. Paar formules er bij voor NOM simulatie met specs van de batterij. Pivot table per dag/maand etc en je weet het.

[ Voor 11% gewijzigd door WillemD61 op 29-11-2024 18:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WillemD61
Wat ik me trouwens ook afvraag is of je wel mag/kan claimen dat een batterij met NOM duurzaam is.

Je afname van het net wordt wel lager maar ook je teruglevering wordt lager. Per saldo wordt je netto verbruik hoger door verlies bij laden en ontladen. Het verlies aan groene stroom op het net (je teruglevering) is hoger dan de vermindering in afname van (eventueel niet-groene) stroom.

Per saldo dus niet groen en daar bovenop de productie en afvoer van de batterij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvee
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09:02
ik vind duurzaamheid best wel te verdedigen. Dat zit hem met name in het tijdsdomein. Zonder batterij moet de stroom van pv direct genuttigd worden. in de avond draaien dan weer de gascentrales voor de stroom. Door gebruik van de batterij kan je onbenutte pv stroom na zonsondergang nuttig inzetten en bespaar je op de inzet van gascentrales.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
Devke schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:41:
[...]

Een grotere batterij scheelt cycli. Ik lees dit als "besparen". Echter als je een 2x zo grote accu neemt.... hoe is de prijs dan? Vlgs mij kun je beter kijken naar de prijs/afschrijving per cycli als maatstaf als je dit vergelijken wilt.
Het antwoord op je vraag hangt af van je gedrag en je contract. Zie ook de HA integratie https://github.com/hif2k1/battery_sim en de bijbehorende posts van Taro op 7 en 10 juli.
Dit model gedraagt zich ook als NOM batterij. De simulatie loopt nu sinds 21 september, nog 10 maanden te gaan voordat er knopen doorgehakt worden….

Contract hier is 30 ct inkoop en 5 ct retour. Vast tot juli 2027, geen terugleverkosten. Wat wellicht niet realistisch is (in de simulatie) is dat de batterij volledig afgeschreven wordt in 6000 cycli, maar je moet toch érgens een aanname doen.

In mijn geval blijkt dat de afschrijving van de cycli hard meetelt en komt daar uit dat ik financieel het best uit ben met 2x HW batterij of 1 Marstek Venus E. Want 1x HW batterij schrijft té hard af. Je opmerking is dus terecht.

Over dat gedrag: je vaatwasser starten om 11 uur in de ochtend geeft (uiteraard) een andere belasting op je batterij dan wanneer je dat om 21 uur doet. Die vaatwasser trekt inderdaad meer dan 800 W maar die 800 W zijn in 97% van de tijd voldoende.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5KvFt-ZnmYFZKNBdAASI1YI71UQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G1J6YIZ2ek1wpLcEEy9kShbd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
rvee schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:39:
ik vind duurzaamheid best wel te verdedigen. Dat zit hem met name in het tijdsdomein. Zonder batterij moet de stroom van pv direct genuttigd worden. in de avond draaien dan weer de gascentrales voor de stroom. Door gebruik van de batterij kan je onbenutte pv stroom na zonsondergang nuttig inzetten en bespaar je op de inzet van gascentrales.
Dit lijkt me ook nogal locatiegebonden. In een wijk met (te) veel zonnepanelen moet de groen opgewekte energie ver getransporteerd worden voordat die ergens gebruikt wordt, wat extra verlies oplevert.

Als ik naar mijn wijk kijk dan denk ik dat mijn opwek, zelfs op de piekmomenten, wel ergens binnen 500m verbruikt zal worden. Als het niet bij de naaste buren is, dan wel in een van de flatgebouwen verderop. Dus dat zou best wel eens 'groener' kunnen zijn dan de energie voor mezelf te bewaren, en 20% weg te gooien.

Aan de andere kant: als er op de piekmomenten sowieso 'te veel' opwek is, dan kan je het best maar zo dicht mogelijk bij de bron opslaan. Moet HW nog wel wat doen om te zorgen dat de batterij ook echt tijdens de pieken oplaadt, en niet al om 11:00 uur vol is, op een zonnige zomerdag...

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Sonero schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:51:
[...]

Het antwoord op je vraag hangt af van je gedrag en je contract. Zie ook de HA integratie https://github.com/hif2k1/battery_sim en de bijbehorende posts van Taro op 7 en 10 juli.
Dit model gedraagt zich ook als NOM batterij. De simulatie loopt nu sinds 21 september, nog 10 maanden te gaan voordat er knopen doorgehakt worden….

Contract hier is 30 ct inkoop en 5 ct retour. Vast tot juli 2027, geen terugleverkosten. Wat wellicht niet realistisch is (in de simulatie) is dat de batterij volledig afgeschreven wordt in 6000 cycli, maar je moet toch érgens een aanname doen.

In mijn geval blijkt dat de afschrijving van de cycli hard meetelt en komt daar uit dat ik financieel het best uit ben met 2x HW batterij of 1 Marstek Venus E. Want 1x HW batterij schrijft té hard af. Je opmerking is dus terecht.

Over dat gedrag: je vaatwasser starten om 11 uur in de ochtend geeft (uiteraard) een andere belasting op je batterij dan wanneer je dat om 21 uur doet. Die vaatwasser trekt inderdaad meer dan 800 W maar die 800 W zijn in 97% van de tijd voldoende.
[Afbeelding]
Dank voor je reactie. Eens met je dat het e.a. afhangt van bijvoorbeeld je contract, terugleverboetes etc. Eerlijk gezegd zie ik in de HW batterij op dit moment voor mij (met 1 in de pre order) maar 2 voordelen.

1. Ervaring opdoen met de thuisbatterij.
2. Verhogen van het verbruik van de eigen opwek.

Voor jouw beeld, ik heb wel een terugleverboete van een krappe 10 ct / kWh.

Ik laat al een tijd een simulatie lopen idd met bat_sim. Ik gebruik een RTE van 80%. De HW batterij heeft ook een nadeel. Hij kost me geld om hem in te zetten voor meer eigen opwek verbruik. De hobbyfactor mag geld kosten. Daarom laat ik hem ook doorlopen. Mits er de komende maanden andere leuke kansen voordoen.

Zie onderstaande plaatje. Samenvatting van de simulatie in getallen. De boete is te laag en saldering zit er nog op. Zelfs met deze boete ga ik financieel al niet uitkomen. Boete betalen is goedkoper. Nogmaals de hobby mag iets kosten.

Wat je terecht noemt is de afschrijving. Daar zit ook de grootste kostenpost. Ruim 23 ct per cyclus. Idd hier ook 6000 cycli geteld. Wat we vergeten is dat bij bijvoorbeeld 4000 cycli de capaciteit denk ik echt geen 100% meer is. Vaak is het 70% na 6000 cycli beschikbaar nog.

Die cycli prijs zet ik dus wel in om te bepalen hoeveel druk deze zet op de hele kostenpost. Een Sessy zit nog veel hoger. Maar een Duravolt bijvoorbeeld lager.

Wat het ook lastig maakt binnen de garantie van HW is dat als hij stuk gaat binnen ik dacht 3 jaar je een vervanger kunt kopen met bij betaling van ruim 300 euro. Ik hoef niet te zeggen wat dat doet met de kosten 😜

Leuk voor de hobby. Het ding kost gewoon geld. Zelfs met boete. Met zn huidige mogelijkheden is dat denk ik niet te omzeilen. Of de RTE moet op te krikken zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oPbrLifPc39JcL2yk1aemkQgBOc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PPRuNlNnCrFfNPuEnpZ89RZ2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 29-11-2024 19:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

rvee schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:39:
Door gebruik van de batterij kan je onbenutte pv stroom na zonsondergang nuttig inzetten en bespaar je op de inzet van gascentrales.
Mij boeit die energie centrale weinig die blijven toch wel draaien. Ik heb gewoon geen zin om te betalen voor het leveren van stroom, dat hoort geld op te leveren. Zo werkt het toch ?! Ik krijg vanaf volgend jaar ongeveer €115,= aan terug leverkosten bij de energieboer, die batterij zorgt ervoor dat ik een categorie of 2 lager uitkom en misschien zelfs op €0,=. Dat maakt mij blij, ik besteed het liever aan mijn huishouden dan dat de energieboer er mee aan de haal gaat en het als van zichzelf verkoopt en mij er ook geld voor vraagt. :o

Die €115,= delen door 12 maanden is +/- €9,58 per maand die ik met de batterij terug pak en 's nachts nauwelijks stroom (2.5kWh) afneem van de energieboer, win win toch ?. :9~

Jammer dan dat het een langlopend terugverdien project wordt, of denk ik nu te simplistisch / makkelijk ?
easywoods schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:40:
[...]
Nu maar hopen dat dat niet betekent dat de maart levering door is geschoven naar eind april 🙈🤞🏼
Toen ik vandaag begon met mijn speurtocht kon ik inschrijven voor maart 2025 maar toen ik klaar was met deze speurtocht en de bestelling deed stond er april 2025, dus ik denk niet dat de maartleveringen in gevaar komen.

[ Voor 17% gewijzigd door Winkiller op 29-11-2024 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
WillemD61 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:54:
[...]

Ik heb de doorrekening van NOM over mijn afgelopen 9 maanden nu ook gedaan zonder saldering.

Zonder saldering zouden mijn huidige kosten (zonder batterij) 300 euro omhoog gaan omdat ik voor teruglevering geen overheidsheffingen en inkoopvergoeding meer terugkrijg, alleen kale dynamische tarief.

Het installeren van een Homewizard batterij met NOM strategy zou daarop 90 euro besparen. Mijn netto afname zou nog steeds hoger zijn dan zonder batterij (logisch) maar nu is er wel iets meer besparing (90 i.p.v. 8 euro) dan wanneer er gesaldeerd kan worden (ook logisch).

Echter nog steeds geen goede businesscase.

Het is redelijk makkelijk zelfs in een spreadsheet door te rekenen zolang je maar ergens je afname en teruglevering per uur vandaan kan halen. Prijzen downloaden en er naast plakken. Paar formules er bij voor NOM simulatie met specs van de batterij. Pivot table per dag/maand etc en je weet het.
Hier zal mijn maximale besparing zijn wat ik minder aan TLB ga betalen. Ik kom jaarlijks al rond de 0 kWh uit met salderen. Enige bespaarcomponent is dus de boete. Zie eerdere post..... de boete betalen is voordeliger 😜 en ja ik doe het voor andere dingen voordat we weer een hele discussie krijgen over TVT etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 29-11-2024 19:32 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
[...]

De vraag is of je dit alles aan jullie zelf moet overlaten om te besluiten, of gebruikers de optie geeft dat zelf te bepalen.

De App van mijn accu heeft bijv. een optie om:
  • Tarief voor laag & tarief voor hoog instellen, daartussen wordt automatisch het gemiddelde tarief. Per dynamische tariefgroep kan je een actie instellen: Laden/ontladen of niets doen en met welk vermogen. Zo kan je bijv. maximaal laden bij laag, niets doen of een beetje terugleveren of laden bij gemiddeld en iets of maximaal ontladen bij hoog.
  • NOM mode, met selectie van laaduren, bijv. tijdens de laagste dynamische tarieven
  • NOM mode, met opladen op basis van PV overschot
  • Etc.
Geef mensen een aantal opties en laat ze zelf de variabelen instellen, dan hoeven jullie niets te voorspellen. Als je een algoritme maakt dat voor vandaag perfect werkt, faalt dat voor morgen. En overmorgen heeft weer een ander algoritme nodig. Soms kan je 2x op 1 dag lucratief laden/ontladen, daarna 2 weken niet en de dag daarna is er PV overschot om de dag daarna 0 PV opwek te zien. Idealiter kan je per dag de mode wisselen en zelf de variabelen opgeven, of met bijv. percentages werken.

Maak het niet te complex door zelf een algoritme te ontwikkelen, dat gaat je niet lukken.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
[.

[ Voor 99% gewijzigd door Catdogsf op 29-11-2024 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kakola schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:17:
[...]

Dit klinkt goed, maar op logicaniveau klopt hier niets van.
Dat die kWh's in de auto van je werk vergoed worden is compleet irrelevant in de berekening.
Ofwel gebruikte je die kWh uit de batterij voor je wagen, ofwel voor je vaatwasser; maar de extra kWh's moet je in beide gevallen toch aankopen van het net.
even los wie wat betaald; maar met 800Wh zul je dus niet erg ver komen met een EV, los of het een tesla is of een willekeurig ander merk.
Bij 12 uur laden is dat max 9.8 kWh, dat is net geen 4 HW batterijen, dus als je er maar ééntje hebt is de batterij net na 3 uur laden ook leeg, in de praktijk al een stuk eerder omdat je in de avond en nacht uren nog meer verbruikers in het huis hebt.
een gemiddelde EV heeft daarintegen een batterij van ergens tussen 40-60 kWh, dus dat is een vulrate van 4-6% van de batterij, daarmee kom je net circa 17 km ver.
Dus je auto met een dergelijke batterij laden is een beetje water naar de zee dragen, heeft dus weinig tot geen effect.
Wat wel effect heeft is dat een dergelijke batterij mogelijk een behoorlijk deel van je nachtverbruik (dus exclusief het laden van je EV), mn vanaf maart t/m ergens in oktober door zonnestroom, die je dus de dag in je batterij hebt kunnen laden, kan op zich nemen en daardoor redelijk dicht en mogelijk zelf helemaal in deze tijd je stroombehoefte tot een minimum kont reduceren. En juist dat probeert HW ook juist met dit product te doen, waarbij deze ook nog geduurende de dag op momenten waar te weinig zon cq je stroomverbruik even hoger is dit mee op kan vangen. (eea is afhankelijk van je eigen stroomverbruik, opwek en natuurlijk ook weersafhankelijk, we leven tenslotte in Nederland, dus hebben zelfs in de zomer ook wel eens wat minder zon en wat meer wolken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
MacD007 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 22:31:
Dus je auto met een dergelijke batterij laden is een beetje water naar de zee dragen, heeft dus weinig tot geen effect.
Wat wel effect heeft is dat een dergelijke batterij mogelijk een behoorlijk deel van je nachtverbruik (dus exclusief het laden van je EV)
Met een vast/variabel contract is het voordeliger om met 800W je EV voor 1% bij te laden, dan met 80W je koelkast en je router 's nachts te laten draaien. En als je allebei nodig vindt, dan kan je toch beter je batterij inzetten als die efficiënt draait, en het net gebruiken voor de rest, in plaats van andersom?

Als je nachtverbruik 250W of meer is, maakt het waarschijnlijk niet zo veel meer uit, maar nog steeds blijft het me verbazen dat zoveel mensen per se niet hun EV willen laden uit een batterij.

Nogmaals: met dynamische tarieven is het een heel ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
Wat zou het toch mooi zijn als de belastingdienst een oplossing had voor V2G….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:25
a2aan schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 22:49:
[...]

Met een vast/variabel contract is het voordeliger om met 800W je EV voor 1% bij te laden,
EV laden met 800W gaat niet. Door verliezen etc start het laadproces niet.
Laden op hoge snelheid is het meest efficiënt.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
MichielFRL schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 07:28:
EV laden met 800W gaat niet. Door verliezen etc start het laadproces niet.
Laden op hoge snelheid is het meest efficiënt.
Met alléén 800W niet, nee. Maar je kan beter laden met 4,2kW uit het net, plus 800W uit de HW-batterij, dan 5kW uit het net, en je HW-batterij 'pauzeren' tijdens het laden van je EV.

Ofwel: hoe de HW-batterij out-of-the-box werkt is prima, ook als je je EV laadt (mits vast/variabel energiecontract).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
Ik denk eigenlijk dat nu thuisbatterijen tegengewerkt gaan worden door de netbeheerders en de slechte roi voor consumenten, dat deze dingen vooral interessant blijven voor tweakers en NOM fans. Juist dan is denk ik de wens voor plug&play minder, omdat de tweaker juist wel wil experimenteren met verschillende algoritmes/ai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
a2aan schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 22:49:
[...]

Met een vast/variabel contract is het voordeliger om met 800W je EV voor 1% bij te laden, dan met 80W je koelkast en je router 's nachts te laten draaien. En als je allebei nodig vindt, dan kan je toch beter je batterij inzetten als die efficiënt draait, en het net gebruiken voor de rest, in plaats van andersom?

Als je nachtverbruik 250W of meer is, maakt het waarschijnlijk niet zo veel meer uit, maar nog steeds blijft het me verbazen dat zoveel mensen per se niet hun EV willen laden uit een batterij.

Nogmaals: met dynamische tarieven is het een heel ander verhaal.
sorry, maar je EV met 1% laden heeft dus helemaal geen zin, echter met de hoeveelheid van circa 2,5 kWh mijn nachtverbruik zo volledig mogelijk dus wel, veelal heb ik echter net iets meer nodig (circa 3,5-4 kWh) om de nacht helemaal door te komen, je ziet dus dat met twee batterijen ik alweer een probleem heb, want die krijg ik veelal niet helemaal leeg.
Zou je met je verbruik dan nog over hebben kun je natuurlijk je EV met 1% opladen, maar laten we eerlijk zijn , daarmee kom je ook niet echt ver mee.
De meeste thuisladers werken met 3-fase op 11 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
CopyCatz schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 12:35:
Ik denk eigenlijk dat nu thuisbatterijen tegengewerkt gaan worden door de netbeheerders en de slechte roi voor consumenten, dat deze dingen vooral interessant blijven voor tweakers en NOM fans. Juist dan is denk ik de wens voor plug&play minder, omdat de tweaker juist wel wil experimenteren met verschillende algoritmes/ai.
Netbeheerders gaan thuisbatterijen niet tegenwerken. Ze gaan misschien wel het handelen op bepaalde markten ontmoedigen.

En plug & play staat niet gelijk aan de HW Battery, er zijn heel veel alternatieven met stekker die veel meer opties hebben dan de HW Battery.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Taro schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 12:45:
[...]
Netbeheerders gaan thuisbatterijen niet tegenwerken. Ze gaan misschien wel het handelen op bepaalde markten ontmoedigen.
Alleen al het woordje ontmoedigen zet mijn nekharen overeind en zegt dat het onder tegenwerken valt.
Ook ik denk dat de netbeheerders/energiemaatschappijen een boete gaan verzinnen voor goed gedrag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:14

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@MacD007 het punt was dat met een vast contract de ene kWh niet anders is als de andere.
Een nachtelijke kWh in je router heeft dezelfde prijs en roundtrip-verliezen als een nachtelijke kWh in je auto (waarschijnlijk zijn de verliezen op 10W hoger dan op vol vermogen, daar is al veel over geschreven).
Het is dan zinloos om moeite te doen om het ene te voorkomen en het andere te stimuleren.

Wat wél zin heeft is je auto overdag opladen met zonnestroom, om zo op roundtrip verliezen in de thuisaccu te besparen. Maar dan loop je weer het risico dat er geen overschot overblijft voor de thuisaccu, en dat die overbodig blijkt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Winkiller schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 13:06:
[...]

Alleen al het woordje ontmoedigen zet mijn nekharen overeind en zegt dat het onder tegenwerken valt.
Ook ik denk dat de netbeheerders/energiemaatschappijen een boete gaan verzinnen voor goed gedrag.
Tjah, je kunt het ook gewoon allemaal in je voordeel omzetten. Wil je geen terugleverboetes? Stap dan over op dynamisch. Wil je niet dat netbeheerders invloed op je gedrag hebben? Neem dan juist een thuisaccu.

Als ik veel mensen bezig zie met terugleverboetes, emoties, weerstand tegen de netbeheerders & overheid, etc. ben ik des te meer tevreden met de keuzes die ik hier thuis al heb gemaakt waardoor ik daar gelukkig allemaal geen last meer van heb.

Zet het naar je hand, draai het in je voordeel, dat maakt het leven een stuk leuker en makkelijker. Vandaar ook mijn handtekening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Proton_ schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 13:06:
@MacD007 het punt was dat met een vast contract de ene kWh niet anders is als de andere.
Een nachtelijke kWh in je router heeft dezelfde prijs en roundtrip-verliezen als een nachtelijke kWh in je auto (waarschijnlijk zijn de verliezen op 10W hoger dan op vol vermogen, daar is al veel over geschreven).
Het is dan zinloos om moeite te doen om het ene te voorkomen en het andere te stimuleren.

Wat wél zin heeft is je auto overdag opladen met zonnestroom, om zo op roundtrip verliezen in de thuisaccu te besparen. Maar dan loop je weer het risico dat er geen overschot overblijft voor de thuisaccu, en dat die overbodig blijkt.
En al deze uitdagingen los je ook gewoon weer op door dynamisch te laden, dan laden EV en HW Battery op op hetzelfde goedkope moment, vaak ook tijdens de momenten waarop je de meeste zonnestroom opwekt of teruglevert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:57:
[...]

klopt niets vanKnip, hou het netjes en constructief aub, 2e keer. Mijn advies aan jullie: verdiep je meer in de warmte (energie verplaatsing): hier een link een verder te bestuderen! https://www.academia.edu/...anshahi_Ghajar_z_lib_org_

[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 30-11-2024 13:18 ]

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

@Taro
Inderdaad mijn insteek is dat ik geen boete wil voor rijden van de juiste snelheid. Dynamisch is nog geen optie in mijn ogen, lees dit maar eens, 80 cent per kWh...brrr.

Curiousity can sometimes lead to danger or misfortune. ;)

Ps: Wij huren 8 zonnenpanelen van de woningbouwvereniging, kosten +/- 280 p/j. + 115,- TLB.

[ Voor 11% gewijzigd door Winkiller op 30-11-2024 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Winkiller schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 13:19:
@Taro
Inderdaad mijn insteek is dat ik geen boete wil voor rijden van de juiste snelheid. Dynamisch is nog geen optie in mijn ogen, lees dit maar eens, 80 cent per kWh...brrr.

Curious can sometimes lead to danger or misfortune. ;)
Dat is dus precies wat ik bedoel, mensen kijken alleen naar de pieken en zijn daar bang voor, terwijl het om de gemiddeldes gaat. Ik hoor je er nu niet over dat een paar dagen later de stroomprijs bijna de hele dag 15 ct/kWh was? Een mooie dag om de EV weer voor de hele week vol te laden en wat accu's te vullen.

Met een thuisaccu draai je dat juist in je voordeel door dan nul op de meter te hebben tijdens die dure momenten, of terug te leveren met 85ct/kWh en er winst op te maken omdat je die stroom eerder die dag goedkoop hebt ingekocht.

Die 85 ct/kWh dag heb ik hier meegepakt en ik heb hem in mijn voordeel gedraaid door in die piek terug te leveren met mijn thuisaccu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqrnquwim6ckZdoX3mUN9C-WnNk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N8ca7WeeoTMefWaHjXS9se0X.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn handtekening is dus juist op jou van toepassing, begrijp je? De "Brrrr" in je bericht bevestigt dat.

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 30-11-2024 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

@Taro
Ja ik begrijp het en ik kan je vertellen dat Dynamisch in mijn ogen nog niet rendabel is in mijn situatie, wij hebben geen eigen zonnepanelen en geen EV. We waren van plan om via de ANWB een dynamisch contract af te sluiten voor 2025, niet gedaan. Afgelopen week kwamen er berichten in het nieuws dat de energieprijzen weer gaan stijgen en ons contract loopt af binnenkort, wat doe je dan ? een keuze maken, de TLB in ons nieuwe contract is in mijn ogen onterecht en dus werd het de batterij. Misschien in 2026 een dynamisch contract, voor nu even een jaar blijven zitten waar we zitten om de ontwikkelingen in de gaten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Winkiller schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 13:47:
@Taro
Ja ik begrijp het en ik kan je vertellen dat Dynamisch in mijn ogen nog niet rendabel is in mijn situatie, wij hebben geen eigen zonnepanelen en geen EV. We waren van plan om via de ANWB een dynamisch contract af te sluiten voor 2025, niet gedaan. Afgelopen week kwamen er berichten in het nieuws dat de energieprijzen weer gaan stijgen en ons contract loopt af binnenkort, wat doe je dan ? een keuze maken, de TLB in ons nieuwe contract is in mijn ogen onterecht en dus werd het de batterij. Misschien in 2026 een dynamisch contract, voor nu even een jaar blijven zitten waar we zitten om de ontwikkelingen in de gaten te houden.
Als de kosten de motivatie voor je beslissing zijn dan is de stap naar een batterij geen goed idee.

Er is hier al heel veel geschreven over terugverdienen en de algemene conclusie is dat het zelfs met een TLH eerder geld kost dan dat het netto wat oplevert. Zeker zolang het salderen nog bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

hanev001 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 14:01:
[...]

Als de kosten de motivatie voor je beslissing zijn dan is de stap naar een batterij geen goed idee.

Er is hier al heel veel geschreven over terugverdienen en de algemene conclusie is dat het zelfs met een TLH eerder geld kost dan dat het netto wat oplevert. Zeker zolang het salderen nog bestaat.
Salderen gaat vermoedelijk verdwijnen en hopelijk komt er een redelijke vergoeding voor elke geleverde kWh voor in de plaats. Als dat zo is ben ik een blij mens maar ook als ik die 115 euro terug leverkosten aan mij zelf kan besteden ondanks de investering van de batterij. Ik hoef geen winst te maken en dat is nooit een uitgangspunt geweest voor de aankoop van de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Winkiller schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 14:14:
[...]

Salderen gaat vermoedelijk verdwijnen en hopelijk komt er een redelijke vergoeding voor elke geleverde kWh voor in de plaats. Als dat zo is ben ik een blij mens maar ook als ik die 115 euro terug leverkosten aan mij zelf kan besteden ondanks de investering van de batterij. Ik hoef geen winst te maken en dat is nooit een uitgangspunt geweest voor de aankoop van de batterij.
Een redelijke vergoeding voor je zonneopbrengst is de huidige marktprijs, en daar bestaat al een oplossing voor: Dynamische tarieven.

Ik proef vooral een angst om over te stappen op dynamisch omdat het mogelijk duurder is (ik hoor al jaren in de traditionele media dat de energieprijs gaat stijgen en in de praktijk zie ik daar weinig van terug met dynamisch, dus neem dat met een korreltje zout). En omdat je bang bent dat iets duurder is blijf je dus bij vaste tarieven en om daar dan weer iets op te besparen koop je wel een dure accu.

De HW Battery heeft hier de waarde van 1,4x de totale jaarlijkse stroomrekening. Mensen zijn bang om teveel te gaan betalen en betalen dan liever meer voor een verzekering dat ze meer betalen dmv vaste tarieven en kopen daarnaast dan ook nog een dure thuisaccu die ze nooit terug zullen verdienen omdat ze onder de streep eigenlijk goedkoper uit willen zijn. Rationeel gezien klopt het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

@Taro
Nee in het kort willen wij onze eigen opbrengst gebruiken in plaats van gratis weggeven, een principe kwestie.

[ Voor 10% gewijzigd door Winkiller op 30-11-2024 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-07 15:33
Taro schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 12:45:
[...]

Netbeheerders gaan thuisbatterijen niet tegenwerken.
Tegenwerken, toch wel. Bij Budget Energie staat dit in de voorwaarden voor 'gratis' stroom in het weekend tussen 12:00 en 17:00 van 1 april t/m 31 augustus.

De gratis stroom is bedoeld voor eigen gebruik en, daarnaast, niet bedoeld om een thuisbatterij op te laden (zodat je buiten de uren dat de stroom gratis is, ook nog de gratis stroom uit de thuisbatterij kunt gebruiken). Wanneer we constateren dat je je hier niet aan houdt, of op een andere manier misbruik maakt van onze actie, dan kunnen we je uitsluiten van deelname aan deze actie.

[ Voor 5% gewijzigd door eovermeer op 30-11-2024 15:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
eovermeer schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 15:03:
[...]

Tegenwerken, toch wel. Bij Budget Energie staat dit in de voorwaarden voor 'gratis' stroom in het weekend tussen 12:00 en 17:00 van 1 april t/m 31 augustus.

De gratis stroom is bedoeld voor eigen gebruik en, daarnaast, niet bedoeld om een thuisbatterij op te laden (zodat je buiten de uren dat de stroom gratis is, ook nog de gratis stroom uit de thuisbatterij kunt gebruiken). Wanneer we constateren dat je je hier niet aan houdt, of op een andere manier misbruik maakt van onze actie, dan kunnen we je uitsluiten van deelname aan deze actie.
Ja, maar even he: Is dat tegenwerken? Je krijgt onder voorwaarden al gratis stroom van ze en dan vind je het tegenwerken als je dan niet nog meer mag afnemen dan je zelf op dat moment echt nodig hebt?

Dat is hetzelfde als iemand gratis 5 stuks van iets aanbieden, die persoon pakt er 2 extra omdat ie morgen ook nog zin heeft in 2 stuks. Dat zie ik niet als tegenwerken, dat is gewoon onder redelijke voorwaarden iets aanbieden en dan meer pakken dan je eigenlijk nodig hebt. Fair use.

Pagina: 1 ... 44 ... 65 Laatste

Dit topic is gesloten.