Acties:
  • 0 Henk 'm!
Remco2001 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:25:
[...]

Ik kreeg antwoord van Tjeerd. Stef was de gast. Dus als Stef jou antwoord gaf, was het of een andere Stef of het was inderdaad opgenomen.
Al aangepast. Je hebt gelijk.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 15:04
Devke schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:10:
[...]

Ben ook benieuwd wat jou van gedachte heeft veranderd.
Ik wil gewoon eerst even testen en voor mij had het dit jaar andere financiële voordelen die door de latere levering weg zijn gevallen. Nu kan ik wel eerder betalen (nog in 2024), maar dat zie ik niet zitten.

Wat ik al zei, ik was iets te enthousiast of anders gezegd, mijn enthousiasme is wat terug gelopen.
De prijs voor verwachte levensduur vind ik toch wat moah... Kan andere investeringen doen die nu ook bijdragen. Dan beter wat terugschalen.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarge78
ArthurMorgan schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:12:
[...]

Had je nog gerekend of beredeneerd waarom je er meer dan 1 wilde hebben. Of meer op gevoel van meer si beter?

Ik heb het laatst via excelsheets en 5 minutendata van een heel jaar berekend. Ik zou anderhalve accu moeten hebben :D

Met 1 HW pak ik ongeveer 650-750 kWh en met 2 ontgrendeld komt daar nog ongeveer 250 kWh bij. Als ik hem niet ontgrendel minder dan 200.
Ja ik heb hier al een neergezet hoeveel dagen ik 1, 2 en zelfs 3 batterijen vol kan krijgen.
Heb ook al enige tijd simulaties lopen.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 23:14

Remco2001

Ehm, ok...

yingli405 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:33:
[...]

Toko HW vinden we niet transparant naar klanten toe en dan zet je ook nog een eigen content manager neer... pfff.
Hm, komt wat vaag over naar mij, maar ok, als je er geen gevoel meer bij hebt, is het je goed recht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sarge78 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:50:
[...]

Ik wil gewoon eerst even testen en voor mij had het dit jaar andere financiële voordelen die door de latere levering weg zijn gevallen. Nu kan ik wel eerder betalen (nog in 2024), maar dat zie ik niet zitten.

Wat ik al zei, ik was iets te enthousiast of anders gezegd, mijn enthousiasme is wat terug gelopen.
De prijs voor verwachte levensduur vind ik toch wat moah... Kan andere investeringen doen die nu ook bijdragen. Dan beter wat terugschalen.
Dan snap ik het. Er zijn ook alternatieven inmiddels met meer mogelijkheden tot nu toe. Is ook de reden dat ik er op 1 ben blijven zitten. Ik zie ook andere mogelijkheden maar wil ook even kijken of HW daar zich ook lekker ontwikkeld. Dan kan uitbreiden want 2.7 is hier krap en ik wil richting dynamisch. Saldering zit erop nog. Wel een terugleverboete. Leuk voor de hobby e.a zal afhangen van HW en de markt of dit verder gaat dan 1 hier. Had hier van te voren al bij stil gestaan.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001

Remco2001

Ehm, ok...

Sarge78 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:52:
[...]

Ja ik heb hier al een neergezet hoeveel dagen ik 1, 2 en zelfs 3 batterijen vol kan krijgen.
Heb ook al enige tijd simulaties lopen.
Tijd geleden ook via een link in dit topic gesimuleerd. Ik zou vanaf 1200 kWh uit het net naar 120 kWh uit het net gaan met 3 batterijen bij dezelfde situatie. Diezelfde situatie is er alleen niet meer (aankop EV), dus gaat niet helemaal meer op, maar ben dus daarom extra benieuwd eind volgend jaar naar m’n percentage netverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
[...]

Toko HW vinden we niet transparant naar klanten toe en dan zet je ook nog een eigen content manager neer... pfff.
Oké, dat gevoel snap ik best wel een beetje. Mij bekruipt dat gevoel ook al even en na vanavond meer. Vond de wijze van het neerzetten ook en beetje cringe soms. Te fake en over geregisseerd. Met beste bedoelingen waarschijnlijk, maar meer open en transparant had ze zeer veel meer goed gedaan!
Maar hey, dit is enkel mijn persoonlijke kijk erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Remco2001 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:59:
[...]

Tijd geleden ook via een link in dit topic gesimuleerd. Ik zou vanaf 1200 kWh uit het net naar 120 kWh uit het net gaan met 3 batterijen bij dezelfde situatie. Diezelfde situatie is er alleen niet meer (aankop EV), dus gaat niet helemaal meer op, maar ben dus daarom extra benieuwd eind volgend jaar naar m’n percentage netverbruik.
Hier 2x EV, 23 panelen en deels verwarmen met lucht/lucht... 8)
Daarom ook mijn twijfels. Ben sinds de TLV veel meer na gaan denken over mijn verbruiksmomenten en dat geeft een ander beeld voor mijn accu's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001

Remco2001

Ehm, ok...

Sarge78 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:59:
[...]

Oké, dat gevoel snap ik best wel een beetje. Mij bekruipt dat gevoel ook al even en na vanavond meer. Vond de wijze van het neerzetten ook en beetje cringe soms. Te fake en over geregisseerd. Met beste bedoelingen waarschijnlijk, maar meer open en transparant had ze zeer veel meer goed gedaan!
Maar hey, dit is enkel mijn persoonlijke kijk erop.
Het blijft een bedrijf, dus ze willen natúúrlijk de mooie kanten belichten, maar ik vond juist ook dat ze eerlijk en open waren. Het was een combinatie van informatief en commercieel, maar zeker geen reclamepraatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001

Remco2001

Ehm, ok...

Sarge78 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:01:
[...]

Hier 2x EV, 23 panelen en deels verwarmen met lucht/lucht... 8)
Daarom ook mijn twijfels. Ben sinds de TLV veel meer na gaan denken over mijn verbruiksmomenten en dat geeft een ander beeld voor mijn accu's
Ik heb vooral zoiets van, ik wil dit proberen, ben bereid om daar geld in te steken (hobby) en als ik na een jaar (of wat) zeg, mwah, het is toch niet iets, kan ik ze altijd nog verkopen (maar dat verwacht ik niet voor nu).

Apparaten op momenten aanzetten als er opwek is van je zonnepanelen geeft natuurlijk altijd de voorkeur (boven de batterij).

[ Voor 10% gewijzigd door Remco2001 op 26-11-2024 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:17
Ik hoop dat ze wel snel met een optie komen om het laden/ontladen te kunnen pauzeren, als mijn EV aan het laden is dan wil ik de batterij op pauze zetten, anders trekt de EV de batterij snel leeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ArthurMorgan schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:50:
[...]

Dat gaat niet over de efficiëntie (dat getal tussen de 70 en 88%)

Hoeveel stroom kost het om hem vol te krijgen, en hoeveel stroom krijg ik dara vervolgens weer uit om te gebruiken.

fictief voorbeeld. Het kan zeg 2,9 kWh kosten om hem te vullen en dan 2,5 kWh aan effectieve besparing. Ik wil dit graag monitoren.
Ik heb een HW Energy Socket op mijn thuisaccu zitten en zie heel mooi hoeveel kWh erin en eruit gaat, maar ook wat dat aan dynamische prijs oplevert. Dus als de accu dat zelf niet ondersteunt is dat met een Energy Socket zo geregeld.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jwillemsen schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:14:
Ik hoop dat ze wel snel met een optie komen om het laden/ontladen te kunnen pauzeren, als mijn EV aan het laden is dan wil ik de batterij op pauze zetten, anders trekt de EV de batterij snel leeg.
Dat hopen heel veel anderen met jou en is hier al heel vaak besproken :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Remco2001 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:01:
[...]

Het blijft een bedrijf, dus ze willen natúúrlijk de mooie kanten belichten, maar ik vond juist ook dat ze eerlijk en open waren. Het was een combinatie van informatief en commercieel, maar zeker geen reclamepraatje.
Ik vond het juist wel een reclamepraatje, vooral door het beantwoorden van reeds in Q&A en forum bekende informatie. Ik snap wel dat ze met name door alle eerder gestelde vragen, juist die vragen proberen te gebruiken, als zijnde dat is vast wat leeft, maar veel van die informatie is al lang en breed voorhanden in de diverse kanalen. Dan had ik die tijd zinvoller kunnen gebruiken.
Ik had meer de diepte in gewild. Meer nieuwe informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:32
Ik wil niet heel negatief overkomen.
Maar in het filmpje kwam het um um um uum veel voor.
Naar mijn mening ook niks nieuws vernomen in het filmpje.
Wat moet ik nu nog verwachten van de November levering wat eind Januari wordt.

Vanavond eerder uit het cafe weg gegaan en biljarten afgezegd om deze video van HomeWizard te bekijken op de laptop thuis.
Helaas dat ik biljarten hiervoor heb afgezegd.
De video van HomeWizard was totaal geen meerwaarde (vindt ik) i.i.g. het leek heel interessant. Maar achteraf mah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Remco2001 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:03:
[...]

Ik heb vooral zoiets van, ik wil dit proberen, ben bereid om daar geld in te steken (hobby) en als ik na een jaar (of wat) zeg, mwah, het is toch niet iets, kan ik ze altijd nog verkopen (maar dat verwacht ik niet voor nu).

Apparaten op momenten aanzetten als er opwek is van je zonnepanelen geeft natuurlijk altijd de voorkeur (boven de batterij).
Ja zo was het voor mij ook, maar mijn gat in de hand bleek iets groter te zijn de laatste tijd. :P

Ja die TLV heeft bij mij wel een stukje bewustzijn gecreëerd. Ook handig met een laadpaal die goed op de PV te regelen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco2001

Remco2001

Ehm, ok...

Die staat niet in de planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001

Remco2001

Ehm, ok...

Sarge78 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:20:
[...]

Ik vond het juist wel een reclamepraatje, vooral door het beantwoorden van reeds in Q&A en forum bekende informatie. Ik snap wel dat ze met name door alle eerder gestelde vragen, juist die vragen proberen te gebruiken, als zijnde dat is vast wat leeft, maar veel van die informatie is al lang en breed voorhanden in de diverse kanalen. Dan had ik die tijd zinvoller kunnen gebruiken.
Ik had meer de diepte in gewild. Meer nieuwe informatie.
Dat mag, maar de webinar was juist voor de personen die al een batterij hadden besteld (januari batch), dus daar hoeft men het niet meer aan te verkopen. Ja, ok, misschien proberen vast te houden.

En ik zou eerlijk gezegd persoonlijk niet weten wat ik nog meer van het product kan verwachten dan wat er al beschreven en besproken is. Ik heb alle informatie wel die er voorhanden is.

Of waar had je op gehoopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001

Remco2001

Ehm, ok...

Sarge78 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:22:
[...]

Ja zo was het voor mij ook, maar mijn gat in de hand bleek iets groter te zijn de laatste tijd. :P

Ja die TLV heeft bij mij wel een stukje bewustzijn gecreëerd. Ook handig met een laadpaal die goed op de PV te regelen is.
Tja, dan is het prioriteiten stellen. :)

Ga zelf binnenkort de V2C Trydan voor m’n komende EV bestellen om juist ook te laden op zonne-energie welke ook te koppelen is aan de P1 van Homewizard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:01
Alle Posters posters van de laatste 2 pagina's bedankt, ik ben weer helemaal bij.
1 accu besteld levering Maart.
Dus het webinar gemist vanavond, maar voldoende gelezen hier om weer bij te zijn.
Heb iets gelezen gepost door @ArthurMorgan en @Devke geloof ik om een HW plug te plaatsen om de juiste RTE te kunnen bepalen. Dit plan had ik zelf ook al. De vraag die bij mij op kwam was : Kan een HW plug wel import en export meten?
Kan iemand deze vraag beantwoorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:41
peterbier schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:20:
Ik wil niet heel negatief overkomen.
Maar in het filmpje kwam het um um um uum veel voor.
Naar mijn mening ook niks nieuws vernomen in het filmpje.
Wat moet ik nu nog verwachten van de November levering wat eind Januari wordt.
De vraag is wie de doelgroep is van het webinar. Iedereen wiens mailadres staat geregistreerd bij HW kreeg de mail met de teaser en de mail over de lancering. Aangezien ze een compleet product leveren wat inzicht geeft in het verbruik is het voor meer dan Tweakers aantrekkelijk.

Dus de presentatie en de verschafte informatie kan bedoeld zijn voor een andere doelgroep dan wij.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Peterhardenberg schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 23:37:
Alle Posters posters van de laatste 2 pagina's bedankt, ik ben weer helemaal bij.
Dus het webinar gemist vanavond, maar voldoende gelezen hier om weer bij te zijn.
Heb iets gelezen gepost door @ArthurMorgan en @Devke geloof ik om een HW plug te plaatsen om de juiste RTE te kunnen bepalen. Dit plan had ik zelf ook al. De vraag die bij mij op kwam was : Kan een HW plug wel import en export meten?
Die plug kan beide kanten op.
Het is maar net wat je in stelt in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
asing schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 23:49:
[...]

De vraag is wie de doelgroep is van het webinar. Iedereen wiens mailadres staat geregistreerd bij HW kreeg de mail met de teaser en de mail over de lancering. Aangezien ze een compleet product leveren wat inzicht geeft in het verbruik is het voor meer dan Tweakers aantrekkelijk.

Dus de presentatie en de verschafte informatie kan bedoeld zijn voor een andere doelgroep dan wij.
Ik zit daarbij maar achteraf had ik liever die avond gebiljart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Remco2001 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:29:
[...]

Die staat niet in de planning.
Ze zijn bezig om de API ietsjes open te zetten. Een aan-uit functie zou al helpen. Als er ineens 10kW wordt geïmporteerd kan je je domotica je accu laten uitzetten.

Het is wel een puntje want als je je auto in de nacht een uur of 5 laat laden dan is dat 5*0.8kWh=4kWh. Je bent in staat om 1 a 2 accus leeg te trekken op het laden van je EV.

Maar goed, we wachten af. Ze verzinnen vast wel leuke dingen. :)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
peterbier schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 23:53:
[...]

Ik zit daarbij maar achteraf had ik liever die avond gebiljart.
Ik wilde er ook wel bijzijn maar was te laat met opgeven. Achteraf blijk ik niks gemist te hebben want het hele webinar staat inmiddels op Youtube. Er zijn ook zat tweakers die gekeken hebben en hun commentaar hier neerzetten.

Als ik het achteraf bekijk was het opgeven van je avond biljarten wel een beetje zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
peterbier schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 23:51:
[...]

Die plug kan beide kanten op.
Het is maar net wat je in stelt in de app.
Ik snap dat de plug bijde kanten op meet, hoeveel stroom er door gaat, maar geeft de plug ook aan wat import is en wat export is??
Of telt de plug domweg import en export bij elkaar op. zie je in een over zicht van de plug import en export los van elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Peterhardenberg schreef op woensdag 27 november 2024 @ 00:03:
[...]

Ik snap dat de plug bijde kanten op meet, hoeveel stroom er door gaat, maar geeft de plug ook aan wat import is en wat export is??
Of telt de plug domweg import en export bij elkaar op. zie je in een over zicht van de plug import en export los van elkaar?
Dinrail meter wat eerst een verbruiker achter zat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DjV5sNlBtzp4vEX0xYzXvshwm1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/URslmVSkshMYEGMAvFhCMXOe.jpg?f=fotoalbum_large
Tussen stekker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zq1RhEx2M49FrAOaPrgjqaw7WCs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lgflVqq4JhzMEFA3DGwSjgSt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
peterbier schreef op woensdag 27 november 2024 @ 00:17:
[...]

Dinrail meter wat eerst een verbruiker achter zat.
[Afbeelding]
Tussen stekker.
[Afbeelding]
Bedankt voor je antwoorden. De din rail KWh meter kan idd import export meten.
Hier ging het om de plug die je in het stopcontact steekt. Ik betwijfel of die import export kan meten.
Maar ik weet het niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peterbier
Peterhardenberg schreef op woensdag 27 november 2024 @ 00:50:
[...]

Bedankt voor je antwoorden. De din rail KWh meter kan idd import export meten.
Hier ging het om de plug die je in het stopcontact steekt. Ik betwijfel of die import export kan meten.
Maar ik weet het niet.
In het onderste laat ik zien dat zo,n plug zowel export al inport kan meten.
Wat wil je nou precies weten dan.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimBony
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:07
HomeWizard heeft hier zelf ook al op gereageerd in dit topic. Zij verwachten dat ze met de 'updates' waar ze aan werken dat grote verbruikers (zoals o.a. EV) buiten spel gezet kunnen worden.

Alternatief is een slimme stekker met domotica (HA of Homey). Dat kan je laden en ontladen gedurende grootverbruik blokkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:20
Peterhardenberg schreef op woensdag 27 november 2024 @ 00:03:
[...]

De batterij zelf toont je al meer info in grafieken als dat je er een socket tussen zou zetten. Die heb je dus niet nodig.

Ook is het hard afschakelen van een omvormer niet bevordelijk voor de levensduur. In de handleiding wordt dan ook geadviseerd dat je de batterij direct op een wandcontactdoos aansluit zonder tussenkomst van andere randapparatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
HomeWizard_NL schreef op woensdag 27 november 2024 @ 07:28:
[...]

De batterij zelf toont je al meer info in grafieken als dat je er een socket tussen zou zetten. Die heb je dus niet nodig.

Ook is het hard afschakelen van een omvormer niet bevordelijk voor de levensduur. In de handleiding wordt dan ook geadviseerd dat je de batterij direct op een wandcontactdoos aansluit zonder tussenkomst van andere randapparatuur.
Kun je de oplaad en ontlaadefficientie direct (zeg in het 'nu' gedeelte tot op de seconde nauwkeurig) in de grafiek zien. In de plaatjes die gister getoond werden kon ik dat niet zien.

De socket zou gewoon als puur meetpunt gebruikt worden. Niet voor aan en uitzetten. Het advies om geen stekkerdoos te gebruiken lijkt me toch echt anders dan de socket als ik kijk naar de redenen die jullie geven om geen stekerdoos te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/e6b982ea55822af687ab6495a9eb026d49a0e439/?url=https%3A%2F%2Fshare.pilovali.nl%2F7oa7iT3b4.png

Wat laat dit precies zien?
Ik zou denken dat het paarse gedeelte is na de omvormer. Dus er gaat zeg 880 Watt naar de batterij toe, vervolgens doet de omvormer zijn werk en hou je nog 800 Watt over die in de batterij zelf gezet wordt en die je ziet in de grafiek.
Die twee gedeelten wil ik ergens zien eigenlijk. En in dit plaatje zie ik slechts het laden en ontladen als enkele getallen.

[ Voor 22% gewijzigd door ArthurMorgan op 27-11-2024 07:49 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HomeWizard_NL schreef op woensdag 27 november 2024 @ 07:28:
[...]

Ik denk dat een aantal tweakers wilt weten welke kWh's ze zien in de app. De kWh' s die de batterij laad na het omvormen en het aantal kWh's ontladen voor het omvormen weer? Of is het in de grafiek echt hoeveel kWh's gaan erin bij het laden voordat de omvorner zn werk heeft gedaan en hoeveel kWh's gaan eruit als als de omvormer zn werk heeft gedaan. Daar zit verschil in en ik denk daarom de socket er tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Devke schreef op woensdag 27 november 2024 @ 07:41:
[...]

Ik denk dat een aantal tweakers wilt weten welke kWh's ze zien in de app. De kWh' s die de batterij laad na het omvormen en het aantal kWh's ontladen voor het omvormen weer? Of is het in de grafiek echt hoeveel kWh's gaan erin bij het laden voordat de omvorner zn werk heeft gedaan en hoeveel kWh's gaan eruit als als de omvormer zn werk heeft gedaan. Daar zit verschil in en ik denk daarom de socket er tussen.
Ja precies, in de manier die jij beschrijft (meten tussen stopcontact en omvormer) heeft de socket geen zin. Maar je kunt dan ook niet zelf meer echt de efficientie gaan pakken vrees ik. (wel op grote schaal als week of jaarbasis door te plussen en te minnen met andere info, maar niet direct uit de grafiek.)

TLDR:
Wat ik dus zou willen is meten voor en na de omvormer. Dan kun je de efficientie 100% monitoren.

[ Voor 7% gewijzigd door ArthurMorgan op 27-11-2024 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:17
JimBony schreef op woensdag 27 november 2024 @ 04:08:
[...]
HomeWizard heeft hier zelf ook al op gereageerd in dit topic. Zij verwachten dat ze met de 'updates' waar ze aan werken dat grote verbruikers (zoals o.a. EV) buiten spel gezet kunnen worden.
Alleen al de mogelijkheid om hem uit te zetten via de app is al voldoende, schakelen tussen uit en NOM is simpel te doen via HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ArthurMorgan schreef op woensdag 27 november 2024 @ 07:46:
[...]

Ja precies, in de manier die jij beschrijft (meten tussen stopcontact en omvormer) heeft de socket geen zin. Maar je kunt dan ook niet zelf meer echt de efficientie gaan pakken vrees ik. (wel op grote schaal als week of jaarbasis door te plussen en te minnen met andere info, maar niet direct uit de grafiek.)
Als de app je laat zien wat er na omvorming inzit en de socket laat zien wat erin is gegaan (dat is nog voor omvormen) dan zie je een verschil m.b.t. laadverschillen. Datzelfde kan ook mijn inziens bij ontladen en kun je dus bepalen wat je RTE is. Dat kun je dan idd denk ik ook pas goed als het uitgangspunt steeds hetzelfde is. Starten met een lege batterij en weer bekijken met een leeg getrokken batterij (na laden). Hamvraag is dus wat laat de grafiek zien?

Correct me if i am wrong. Daarom de vraag ook gelijk even bij HW gelegd hierboven

Stel nu dat HW de API straks wat opener zet (toekomst) of in de app een drempel zou maken waarbij je kunt aangeven pas laden en ontladen bij x watt..... dan kun je zoeken naar een gunstigere RTE als dat een doel is. Maar das toekomst muziek/denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Yup. Maar dat is dus op die grote schaal die ik eerder benoemde. Op dagniveau is zelfs al lastiger. Helemaal als je zoals ik toch vaak wat punten hebt over de dag heen die boven de opwek op dat moment uit komen en je dus net iets meer dan 1 cyclus hebt.

De lading is in procenten. Aangezien 1 procent al 27 Wh is is het best lastig om dat als meetinstrument te gebruiken denk ik.

Maar goed, eens kijken of HW ons wat meer info hierover kan geven. Anders ga ik in januari wel testen met de socket hoe het precies werkt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TyzzyT
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 30-08 13:26
asing schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 23:57:
[...]

Ze zijn bezig om de API ietsjes open te zetten. Een aan-uit functie zou al helpen. Als er ineens 10kW wordt geïmporteerd kan je je domotica je accu laten uitzetten.

Het is wel een puntje want als je je auto in de nacht een uur of 5 laat laden dan is dat 5*0.8kWh=4kWh. Je bent in staat om 1 a 2 accus leeg te trekken op het laden van je EV.

Maar goed, we wachten af. Ze verzinnen vast wel leuke dingen. :)
Long time lurker, nu toch maar iets plaatsen ;)
Ik lees vaak dat mensen de accu willen pauzeren als de EV wordt opgeladen, maar wat is precies het probleem daarvan? Ik begrijp dat het niet efficiënt is om een accu op te laden met een andere accu, maar of je HW-accu 's ochtends leeg is omdat de EV heeft geladen of omdat de warmtepomp heeft gedraaid, leeg is leeg.

Het enige wat ik kan bedenken is dat het bedoeld is om hoge dynamische prijzen in de ochtend op te vangen. Begrijp me niet verkeerd, ik zou het ook geweldig vinden als ik de accu kan aansturen met een automatisering en ik zou dit zeker toejuichen, maar ik zie dit zo vaak voorbij komen dat ik me afvraag of ik misschien iets mis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
TyzzyT schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:15:
[...]

Ik lees vaak dat mensen de accu willen pauzeren als de EV wordt opgeladen, maar wat is precies het probleem daarvan? Ik begrijp dat het niet efficiënt is om een accu op te laden met een andere accu, maar of je HW-accu 's ochtends leeg is omdat de EV heeft geladen of omdat de warmtepomp heeft gedraaid, leeg is leeg.

Het enige wat ik kan bedenken is dat het bedoeld is om hoge dynamische prijzen in de ochtend op te vangen. Begrijp me niet verkeerd, ik zou het ook geweldig vinden als ik de accu kan aansturen met een automatisering en ik zou dit zeker toejuichen, maar ik zie dit zo vaak voorbij komen dat ik me afvraag of ik misschien iets mis.
Dynamisch.... goedkoper de accu vullen als de tarieven lager zijn dan bv de avond/ochtend. Dan lever je liever terug aan het net (de dure stroom).

Accu en EV wat ik kan bedenken is de extra omzettingsverlies slag. Van PV naar Accu. Van Accu naar huis net. Van huis net naar EV. In die laaste slag verlies je nog 1x. Hoewel als je vsnuit het net naar je EV laad je ook verlies hebt...... 🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 22:32
[...]

Mee eens.
Ik laad veel overdags op de pv, nadeel is dan bij bewolking dat pv dan te weinig levert dus dat kan zo een accu(s) mooi opvangen.
Als het wolkje weer weg is de accu weer opladen om bij het volgende wolkje te ontladen.
Zo dus zoveel mogelijk uit eigen energie.

Dynamische tarieven heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
peterbier schreef op woensdag 27 november 2024 @ 01:10:
[...]

In het onderste laat ik zien dat zo,n plug zowel export al inport kan meten.
Wat wil je nou precies weten dan.?
~Sorry,
helemaal over het over het onderste plaatje heen gekeken zag alleen "Dinrail" dom van me. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Peterhardenberg schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 23:37:
Even los van wat de accu zelf kan, kan je met een HW Energy Socket ook het volgende bereiken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/km-gtRKtxpLcl0XQ85hDiemQNqY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fj5fmGzSEQfzCSRNcPQI7CHk.png?f=fotoalbum_large

Dus: Ja, je kunt de import en export apart bijhouden. Via de instellingen kan je die ook optellen, maar dat is minder leuk :) En als je dynamische tarieven hebt, dan wordt de prijs per kWh ook netjes berekend.

Hier dus met mijn 4 kWh (8-12 kWh soon) stekkeraccu in iets meer dan 4 weken tijd 132 kWh naar de accu gestuurd, 116 kWh vanuit de accu het huis in gestuurd en daar bijna 5 Euro mee verdiend (;)). Hij is nu nog halfvol en aan het ontladen, maar dat zal zo'n 14-20% verlies zijn. In zonnigere maanden wordt dit plaatje veel positiever door de manier waarop ik hem gebruik (dynamisch laden+PV aangesloten) en daarna NOM + maximaal terugleveren in de duurste uren. De HW Socket biedt je dus wel het inzicht dat je wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
ArthurMorgan schreef op woensdag 27 november 2024 @ 07:38:
[...]

Kun je de oplaad en ontlaadefficientie direct (zeg in het 'nu' gedeelte tot op de seconde nauwkeurig) in de grafiek zien. In de plaatjes die gister getoond werden kon ik dat niet zien.

De socket zou gewoon als puur meetpunt gebruikt worden. Niet voor aan en uitzetten. Het advies om geen stekkerdoos te gebruiken lijkt me toch echt anders dan de socket als ik kijk naar de redenen die jullie geven om geen stekerdoos te gebruiken.

[Afbeelding]

Wat laat dit precies zien?
Ik zou denken dat het paarse gedeelte is na de omvormer. Dus er gaat zeg 880 Watt naar de batterij toe, vervolgens doet de omvormer zijn werk en hou je nog 800 Watt over die in de batterij zelf gezet wordt en die je ziet in de grafiek.
Die twee gedeelten wil ik ergens zien eigenlijk. En in dit plaatje zie ik slechts het laden en ontladen als enkele getallen.
Hoi! Nee je kan niet direct de efficiëntie zien. Je ziet de meting na de omvormer (dus wat komt er daadwerkelijk in en uit). Dat betekend wel dat je op week/maand/jaar goed een gemiddelde efficiëntie kan zien. Omdat je dan bijvoorbeeld kan zien dat er 100kWh in is gegaan en 80kWh uit.

edit: zoals Taro ook hierboven zegt. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Taro schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:24:
[...]
Hier dus met mijn 4 kWh (8-12 kWh soon) stekkeraccu in iets meer dan 4 weken tijd 132 kWh naar de accu gestuurd, 116 kWh vanuit de accu het huis in gestuurd en daar bijna 5 Euro mee verdiend (;)).
Is dit dan nu een goed voorbeeld van hoe nuttig/nutteloos een accu is om geld te verdienen met "speculeren" met stroom? €1,25 per week = €64 euro per jaar. Terugverdientijd dus ca. 21 jaar. :P

Zonder gekheid: ik wil ook graag aan de accu, maar als motivatie toch echt wel groen, en niet als verdienmodel.

Nomen nescio

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Bra-Jo schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:41:
[...]

Is dit dan nu een goed voorbeeld van hoe nuttig/nutteloos een accu is om geld te verdienen met "speculeren" met stroom? €1,25 per week = €64 euro per jaar. Terugverdientijd dus ca. 21 jaar. :P

Zonder gekheid: ik wil ook graag aan de accu, maar als motivatie toch echt wel groen, en niet als verdienmodel.
Door de geringe capaciteit heb ik nauwelijks lekker terug kunnen leveren in de dure uren, als dat wel kan, dan kan je wél meer verdienen. Nu heb ik vooral nul op de meter bereikt door de geringe capaciteit en dus geld bespaard, maar niet verdiend. Daarnaast wilde ik deze set eerst even proberen en daarna upgraden (Ik kan er gewoon +2 kWh modules aan pluggen en heb al een 2e omvormer liggen). Ik verwacht in januari 4-8 kWh toe te voegen, waardoor ik met 2400 Watt kan laden en met 1600 Watt kan ontladen, dan kan ik ook WP/AC, of oven/afzuigkap beter afdekken en in de dure uren meer kWh's sneller terugleveren. De verdiensten zullen dan ook toenemen, echter is dan uiteraard de investering ook verhoogd :)

Dus ja, een echt verdienmodel is er op dit moment nog niet, maar het is wel superleuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Taro schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:52:
[...]

Dus ja, een echt verdienmodel is er op dit moment nog niet, maar het is wel superleuk.
Dat laatste ben ik 100% met je eens. :)

Nomen nescio

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• arjen888
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-09 18:55
Laat mn pre order toch staan, ga Januari ook dynamisch. Met geluk vanaf eind maart de airco's uit en zo goed als de hele zomer NOM. Het is toch meer een zomerproduct imo. Ook een uit de hand gelopen hobby xD. Homewizard kennende blijven ze ontwikkelen en innoveren, dus als je hem hebt komt er vast en zeker regelmatig een nieuwe functie bij. Een 100% nederlands ontwikkeld product spreekt mij ook aan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
[...]

In mijn persoonlijke situatie, ik heb een paaltje aan de muur hangen. Dat paaltje meet de stroom die de auto in gaat. Ik heb doorgegeven wat mij dat kost en de werkgever vergoed die kosten. Laden kost mij dus niets.

Afgezien van DC -> AC -> DC conversie en de bijbehorende verliezen doe je ook een cyclus aan je batterij toevoegen. Dus die 6000 wordt 5999. Als dat incidenteel gebeurt is dat niet zo erg maar als je dat iedere nacht doet dan tikt het wel lekker door zeg maar. Nu zou je kunnen zeggen dat het eigenlijk geen moer uitmaakt want de werkgever betaalt dan voor mijn gratis stroom dus ik verhuis alleen het betaalmoment zeg maar. Ook zet je de omvormer maximaal aan het werk wat het beste rendement oplevert.

Het mag misschien een gevoelskwestie zijn maar ik zie die slijtage niet zo zitten. In het Sessy topic wordt aangegeven dat een kWh door de Sessy heen ongeveer 10 cent kost. Dat is wat je moet rekenen voor verlies en afschrijving door slijtage. Aangezien hier dezelfde techniek wordt gebruikt zal dat bedrag ook ongeveer gelijk zijn.

Vandaar dat ik liever niet heb dat de HW accu mijn Tesla laadt :) . Na het zien van het webinar heb ik wel een idee als HW zelf geen oplossing biedt. Ik zou de accus tijdelijk van de wifi kunnen knikkeren. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 22:32
asing schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:57:
[...]

In mijn persoonlijke situatie, ik heb een paaltje aan de muur hangen. Dat paaltje meet de stroom die de auto in gaat. Ik heb doorgegeven wat mij dat kost en de werkgever vergoed die kosten. Laden kost mij dus niets.

Afgezien van DC -> AC -> DC conversie en de bijbehorende verliezen doe je ook een cyclus aan je batterij toevoegen. Dus die 6000 wordt 5999. Als dat incidenteel gebeurt is dat niet zo erg maar als je dat iedere nacht doet dan tikt het wel lekker door zeg maar. Nu zou je kunnen zeggen dat het eigenlijk geen moer uitmaakt want de werkgever betaalt dan voor mijn gratis stroom dus ik verhuis alleen het betaalmoment zeg maar. Ook zet je de omvormer maximaal aan het werk wat het beste rendement oplevert.

Het mag misschien een gevoelskwestie zijn maar ik zie die slijtage niet zo zitten. In het Sessy topic wordt aangegeven dat een kWh door de Sessy heen ongeveer 10 cent kost. Dat is wat je moet rekenen voor verlies en afschrijving door slijtage. Aangezien hier dezelfde techniek wordt gebruikt zal dat bedrag ook ongeveer gelijk zijn.

Vandaar dat ik liever niet heb dat de HW accu mijn Tesla laadt :) . Na het zien van het webinar heb ik wel een idee als HW zelf geen oplossing biedt. Ik zou de accus tijdelijk van de wifi kunnen knikkeren. O-)
Tja niet iedereen heeft een auto van de zaak die ook nog eens je Electra kosten betaald.
Van de andere kant kan je de accu goedkoop met zonnestroom laden en duur betaald door je werkgeven je auto laden (maar dat zou illigale inkomsten zijn volgende de belastingdienst vandaar v2g er ook nog niet is).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
[...]

Voor de goede orde, je krijgt voor die ''slijtage'' dan ook betaald door je werkgever omdat je zoals je zegt het betaalmoment verplaatst. Je verdient je batterij dan gewoon sneller terug. Betaald je werkgever het niet moet je de stroom toch ergens uit het net halen, je stroomvraag wordt niet minder door een accu, je verschuift alleen je stroomvraag naar een ander moment.

Overigens, is het van het wifi afgooien van de batterij wel een oplossing die geen schade kan doen aan de batterij (in tegenstelling tot schakelen met een socket) voor zolang als er nog geen officiële aanstuur api is. Daar is het niet voor ontworpen, maar werkt wel ;) .

[ Voor 5% gewijzigd door HomeWizard_NL op 27-11-2024 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
[...]

Ik zit ook op de 'ik zou wat meer controle willen op de inzet van de batterij'.
Voor mij zou een optie 'Stop batterij indien [Net afname] groter dan [X]' een makkelijke optie zijn, dat kan de (verplichte homewizard) p1 meter gewoon netjes zien, en m'n auto zuipt -voorspelbaar- zoveel stroom dat de [X] value prima 'set and forget' eenmalig ingesteld kan worden.
(ik besef dat er een subgroepje overblijft die zoveel PV hebben dat de [X] mogelijk alsnog lastiger te zetten is, maar 98% should be good?)

[ Voor 6% gewijzigd door dyrc op 27-11-2024 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
dyrc schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:20:
[...]

Ik zit ook op de 'ik zou wat meer controle willen op de inzet van de batterij'.
Voor mij zou een optie 'Stop batterij indien [Net afname] groter dan [X]' een makkelijke optie zijn, dat kan de (verplichte homewizard) p1 meter gewoon netjes zien, en m'n auto zuipt -voorspelbaar- zoveel stroom dat de [X] value prima 'set and forget' eenmalig ingesteld kan worden.
(ik besef dat er een subgroepje overblijft die zoveel PV hebben dat de [X] mogelijk alsnog lastiger te zetten is, maar 98% should be good?)
Ik heb even een Google Duckduckgo actie gedaan en kom erachter dat mijn Unifi controller een soort van API heeft met een Python module. Beetje spitten door de docs en er blijkt een block(MAC) en unblock(MAC) te zijn. Domoticz snapt Python dus ik kan wat maken :) .

Ik heb het uiteraard liever in de app, maar als dat er niet in zit is dit ook een oplossing.

[ Voor 5% gewijzigd door asing op 27-11-2024 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JimBony
[...]

Precies dat dus.

Onze auto's laden hier m.b.v. Jedlix op het meest voordelige moment voordat de auto weer nodig is. Hoewel het meest voordelige moment dynamisch veelal overdag is, ontkomen we er met 2 elektrische auto's niet altijd aan dat er ook 's nachts geladen moet worden.

Als de batterij op goedkope momenten gaat bijspringen, dan vind ik dat zonde. Ik heb liever dat de batterij de dure dynamische tarieven opvangt rond 06:00 - 08:00.
Het is een verkapte manier van NOM die vooral financieel gedreven is. Terwijl sec NOM puur naar de kWh's kijkt. Wellicht is NIDP (Nul In De Portemonnee) een betere modus voor mijn wens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 20:55
HomeWizard_NL schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:28:
Hoi! Nee je kan niet direct de efficiëntie zien. Je ziet de meting na de omvormer (dus wat komt er daadwerkelijk in en uit). Dat betekend wel dat je op week/maand/jaar goed een gemiddelde efficiëntie kan zien. Omdat je dan bijvoorbeeld kan zien dat er 100kWh in is gegaan en 80kWh uit.
Bovenstaande vind ik nog steeds niet 100% eenduidig, maar mijn interpretatie is dat beide meetpunten 'tussen het stopcontact en de omvormer' zitten, dus zonder meetpunt 'tussen de omvormer en de accucellen'. En wordt het verlies van de 'besturing' (o.a. BMS, WiFi en controlelogica) dan ook meegenmomen bij de 'opgenomen energie'? Dat zou feitelijk dan precies hetzelfde moeten opleveren als een Energy Socket, als je die voor je batterij zou gebruiken (afgezien van het mimale verlies in de Energy Socket zelf).

Er zijn vast mensen die hier straks een vergelijking van de twee gaan posten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
a2aan schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:13:
[...]
Bovenstaande vind ik nog steeds niet 100% eenduidig, maar mijn interpretatie is dat beide meetpunten 'tussen het stopcontact en de omvormer' zitten, dus zonder meetpunt 'tussen de omvormer en de accucellen'. En wordt het verlies van de 'besturing' (o.a. BMS, WiFi en controlelogica) dan ook meegenmomen bij de 'opgenomen energie'? Dat zou feitelijk dan precies hetzelfde moeten opleveren als een Energy Socket, als je die voor je batterij zou gebruiken (afgezien van het mimale verlies in de Energy Socket zelf).
Inderdaad, er zal ook al in de kabel tussen stopcontact/Energy Socket en accu zelf verlies optreden vs wat er in de cellen gaat en uit de cellen komt.

Ik zie op dit moment bijv. 842 Watt uit de Energy Socket komen en 800 Watt de accu in gaan. Dat betreft dan wel een 15 meter lange 2,5mm2 kabel (aangezien de accu buiten staat), waardoor er natuurlijk bovengemiddeld veel verlies optreedt vs bijv. een 1,5-3 meter kabel die je standaard bij de HW Battery krijgt. Maar wat de HW Battery zal rapporteren is alleen wat er aan de accu wordt toegevoegd en wat er de accu verlaat. Niet wat er uit het stopcontact is gekomen en weer het stopcontact in gaat, want in die stekker zelf zit natuurlijk geen meetpunt.

Ik vermoed dus dat de round trip efficiency van de Battery een stukje lager ligt dan wat de accu zelf zal rapporteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Mijn afdronk van het webinar is dat het een kwalitatief goed product lijkt te zijn (zoals de reputatie ook is), waar aandacht besteed is aan ontwerp, diverse sensoren, etc. Geen enkele van de stekkerbatterijen op dit moment is naar mijn mening écht rendabel en dat is ook het doel (nog) niet.

Was wel leuk om wat van de app te zien bijv.

Voor mijn doel is de functionaliteit bij introductie / ontvangst al toereikend (vast contract met terugleverkosten), maar ik zou ook graag zien dat deze uitgebreid wordt met een schakeling voor discharge lock etc. Ik heb er wel vertrouwen in dat dat nog wordt ontwikkeld.

Eerst het ding maar eens leveren... :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
Taro schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:26:
Ik zie op dit moment bijv. 842 Watt uit de Energy Socket komen en 800 Watt de accu in gaan. Dat betreft dan wel een 15 meter lange 2,5mm2 kabel (aangezien de accu buiten staat), waardoor er natuurlijk bovengemiddeld veel verlies optreedt vs bijv. een 1,5-3 meter kabel die je standaard bij de HW Battery krijgt.
Ook jij bent niet eenduidig met wat je bedoelt met "de accu in gaan". Is dat (vanaf het stopcontact geredeneerd) voor, of na de omvormer?

42W verlies op 15m klinkt wel als erg veel. Dat is bijna 3W per meter. Via een willekeurige online tool kom ik op 0,4% verlies bij 4A over 15m 2,5mm koper bij 230V, en bij jou lijkt het meer dan 12x zo veel.

Edit: weet je zeker dat hier niet al ook het omvormerverlies bij zit, in één richting? Als ik de post van HW goed begrijp zit hun meetpunt dus juist tussen de omvormer en het stopcontact, en niet tussen de omvormer en de accucellen.

[ Voor 16% gewijzigd door a2aan op 27-11-2024 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
a2aan schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:40:
[...]

Ook jij bent niet eenduidig met wat je bedoelt met "de accu in gaan". Is dat (vanaf het stopcontact geredeneerd) voor, of na de omvormer?

42W verlies op 15m klinkt wel als erg veel. Dat is bijna 3W per meter. Via een willekeurige online tool kom ik op 0,4% verlies bij 4A over 15m 2,5mm koper bij 230V.
Lekker direct ben je, je kunt ook een aanvullende vraag stellen, zoals: Kan je verduidelijken hoe.... ? Klinkt net wat vriendelijker (niet alleen dit bericht, ook eerdere berichten, dat telt voor mij op, vandaar dat ik het nu even aanstip).

Ik heb meerdere meetpunten zoals de Energy Socket (afbeelding gedeeld), maar ook een App die 842 Watt bij Huis aangeeft en 800 Watt bij Accu. Zal hem hier niet delen, want het is een ander merk, maar mogelijk bedoelen ze daarmee: 842 komt het apparaat binnen en 800 daarvan wordt in de cellen opgeslagen. Daar zit ook geen meetpunt bij het stopcontact. Ik zie daar dus echter al wel 42 Watt verloren gaan, grote kans dat dat gewoon lokale omzetverliezen zijn, nog zonder de kabelverliezen.

Wat ik nog wel kan doen is de Energy Socket op "Nu" zetten als de accu laadt, dan kan ik als het goed is wel een live vergelijk maken. Maar goed, dat is dan voor mijn situatie en niet representatief voor de HW Battery met de daarbij geleverde kabel. Daarnaast kan het natuurlijk zijn dat er vertraging in beide apps zit, waardoor ik appels met peren vergelijk.

De enige oplossing die uitsluitsel geeft is daadwerkelijk de HW Battery gebruiken mét HW Energy Socket erbij en dan kan je in dezelfde app zien wat er tussen stopcontact en cellen verloren gaat, tot die tijd blijft het speculeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• a2aan
Taro schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:51:
Lekker direct ben je, je kunt ook een aanvullende vraag stellen, zoals: Kan je verduidelijken hoe.... ? Klinkt net wat vriendelijker (niet alleen dit bericht, ook eerdere berichten, dat telt voor mij op, vandaar dat ik het nu even aanstip).
In de tussentijd had ik een aanvullende vraag aan mijn post toegevoegd. Helpt dat, of bedoel je dat ik op een andere manier te direct ben?
De enige oplossing die uitsluitsel geeft is daadwerkelijk de HW Battery gebruiken mét HW Energy Socket erbij en dan kan je in dezelfde app zien wat er tussen stopcontact en cellen verloren gaat, tot die tijd blijft het speculeren.
Volgens mij werkt dat juist niet zo, omdat de Energy Socket en het meetpunt van de HW-batterij vrijwel hetzelfde meten (behalve dus het verlies in de Energy Socket zelf, en inderdaad ook dat van de kabel), als ik het bericht van @HomeWizard_NL tenminste goed heb begrepen.

Volgens mij is de enige manier om de RTE van de HW-batterij te 'bepalen' door over langere tijd te kijken hoeveel energie erin is gegaan, en hoeveel er weer uit is gekomen, waarbij je op de twee meetmomenten een betrouwbare (liefst dezelfde) state of charge hebt. Dat kan met een Energy Socket, of met de metingen van de batterij zelf, als ik het goed begrijp zou daar minimaal verschil in moeten zitten.

Mocht het tóch zo zijn dat de meetpunten van de HW-batterij tussen de omvormer en de accucellen zitten, dan kan je de efficiëntie van de omvormers 'real time' bepalen door de meetwaarden van de Energy Socket te vergelijken met die van de batterij. Dan heb je wel altijd maar één kant op de efficiëntie (dus een soort halve RTE, die geen rekening houdt met verlies in de accucellen zelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:25
Ik heb de webinar teruggekeken, en had eigenlijk twee vragen die in me opkwamen:

@HomeWizard_NL
- Er wordt gezegd dat er sensoren inzitten voor bv valdetectie of water. Werken (loggen) die ook als de accu niet is aangesloten? (Dus bv als de postbode hem laat vallen of iemand hem verplaatst, ontkoppeld danwel tijdens stroomstoring)
- Er wordt bij plaatsing gezegd dat hij bij voorkeur niet al te stoffig moet staan omdat dat in de ventilatoren kan komen. Als vuil een issue is voor de accu, is schoonmaken (uitblazen, of iets anders) dan ook mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
a2aan schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:08:
[...]

In de tussentijd had ik een aanvullende vraag aan mijn post toegevoegd. Helpt dat, of bedoel je dat ik op een andere manier te direct ben?

[...]
Beide, de aanvullende vraag had ik graag als 1e deel van je bericht gezien :)
Volgens mij werkt dat juist niet zo, omdat de Energy Socket en het meetpunt van de HW-batterij vrijwel hetzelfde meten (behalve dus het verlies in de Energy Socket zelf, en inderdaad ook dat van de kabel), als ik het bericht van @HomeWizard_NL tenminste goed heb begrepen.

Volgens mij is de enige manier om de RTE van de HW-batterij te 'bepalen' door over langere tijd te kijken hoeveel energie erin is gegaan, en hoeveel er weer uit is gekomen, waarbij je op de twee meetmomenten een betrouwbare (liefst dezelfde) state of charge hebt. Dat kan met een Energy Socket, of met de metingen van de batterij zelf, als ik het goed begrijp zou daar minimaal verschil in moeten zitten.

Mocht het tóch zo zijn dat de meetpunten van de HW-batterij tussen de omvormer en de accucellen zitten, dan kan je de efficiëntie van de omvormers 'real time' bepalen door de meetwaarden van de Energy Socket te vergelijken met die van de batterij. Dan heb je wel altijd maar één kant op de efficiëntie (dus een soort halve RTE, die geen rekening houdt met verlies in de accucellen zelf).
De vraag is hierbij wat je wil weten/meten. HW heeft natuurlijk alleen invloed op de omzetverliezen bij de accu zelf en ik kan mij voorstellen dat ze die willen en ook zouden moeten communiceren.

Als je echter wil weten wat je complete financiële rendement van een accu is, bijv. om financiële keuzes erop te kunnen baseren, dan zou ik persoonlijk bij het stopcontact meten wat erin en eruit gaat zodat je het hele plaatje helder hebt en daarmee kunt rekenen.

Als het iemand een rotzorg is of je de investering terugverdient dan is het allemaal niet relevant. Voor mij persoonlijk is het een erg leuke en interessante hobby, hoeft die niet per se terugverdiend te worden, maar hou ik wel van meten en weten en dan is het interessante informatie. Daarnaast kan de app die ik hier heb wel op basis van dynamische tarieven handelen en dan moet ik het hele plaatje kennen incl. kabelverliezen ipv alleen het deel bij de accu zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Excuus het blijft mij ff doezelen. Daarom even een tekening erbij voor mijn beeld. Wat laat de HW app nu zien als getallen bij de batterij? Ik zal ook dat plaatje er even bij doen. Welke punten zijn de 2 en 3 kWh in het plaatje van HW?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7Ipye4q3aYcI5HUPDYHHZvsDEc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0WRZ8RAdxJfn0GLcGaWzHH3C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11AU8KiEh0Xcp3FzDfImANspDzk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8D3OMaNXbTlJAaP7PQyNa63g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Paars is laden (van de batterij), groen is ontladen.

Verschil tussenbeide is het verlies, (na aftrek van lading die er nog in zit).

Niet zo lastig me dunkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 13:20
JanHenk schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:52:

Niet zo lastig me dunkt?
Hoezo verlies? Als je naar het hele plaatje kijkt en naar de stippellijn zie je dat hij nog niet helemaal leeg is.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
winwiz schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:53:
[...]

Hoezo verlies? Als je naar het hele plaatje kijkt en naar de stippellijn zie je dat hij nog niet helemaal leeg is.
Mijn opmerking was ik het algemeen.

Specifiek voor die afbeelding: je ziet dat ie begon op 0% lading. Je moet de nog aanwezige lading inderdaad aftrekken van de geladen energie om het verlies te kunnen zien. Eventuele beginlading er juist bij op tellen (maar die is in casu nul).

Idealiter kijk je naar energieverliezen over een stuk langere periode... Deze screenshot lijkt van een halve dag te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JanHenk schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:52:

Niet zo lastig me dunkt?
Ligt eraan waar je meet. Dat is mij dus niet duidelijk. Meet je voor de omvormer, erna........ daarom de vraag waar wordt er gemeten voor die app getallen. Hoor het graag ook van @HomeWizard_NL. Zie tekening paar posts terug.

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 27-11-2024 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Devke schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:59:
[...]

Ligt eraan waar je meet. Dat is mij dus niet duidelijk. Meet je voor de omvormer, erna........ daarom de vraag waar wordt er gemeten voor die app getallen. Hoor het graag ook van @HomeWizard_NL. Zie tekening paar posts terug.
Ah, oké, ik snap je vraag.

Ik ga ervan uit dat het 'voor de omvormer in en na de omvormer uit is' (in jouw plaatje 3 en 4). Omdat HomeWizard heeft aangegeven dat een Energy Socket hetzelfde zou meten als wat de batterij zelf meet. Beter gezegd, de meter zit aan de AC-kant van de omvormer.

Het verschil tussen geladen energie en ontladen energie in de app is dus het verlies van omvormer etc.

Gaat overigens als warmte in je huis, heb je er toch nog profijt van 8)

[ Voor 4% gewijzigd door JanHenk op 27-11-2024 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Taro schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:28:
[...]

Als je echter wil weten wat je complete financiële rendement van een accu is, bijv. om financiële keuzes erop te kunnen baseren, dan zou ik persoonlijk bij het stopcontact meten wat erin en eruit gaat zodat je het hele plaatje helder hebt en daarmee kunt rekenen.
Het verschil tussen bij het stopcontact of aan de zijde van het apparaat (aan de AC-zijde) meten, is alleen het spanningsverlies over de lengte van de kabel. Die is sowieso niet erg lang, die impact lijkt me te verwaarlozen / insignificant.

Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-09 10:22
[...]

Dit klinkt goed, maar op logicaniveau klopt hier niets van.
Dat die kWh's in de auto van je werk vergoed worden is compleet irrelevant in de berekening.
Ofwel gebruikte je die kWh uit de batterij voor je wagen, ofwel voor je vaatwasser; maar de extra kWh's moet je in beide gevallen toch aankopen van het net.

[ Voor 7% gewijzigd door Kakola op 27-11-2024 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Kakola schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:17:
[...]

Dit klinkt goed, maar op logicaniveau klopt hier niets van.
Dat die kWh's in de auto van je werk vergoed worden is compleet irrelevant in de berekening.
Ofwel gebruikte je die kWh uit de batterij voor je wagen, ofwel voor je vaatwasser; maar de extra kWh's moet je in beide gevallen toch aankopen van het net.
Niet helemaal onrelevant.

De reden is slijtage aan de accu. Iedere volle lading+ontlading is een cyclus. Specs van een LFP accu stellen ongeveer 6000 cycli voor er sprake is van duidelijke achteruitgang in capaciteit. Met 2.7kWh per accu ben je in staat om de accu in 3 uur leeg te trekken. In 3 uur laadt je EV ongeveer 30kWh. Met een verbruik van 20kWh/100km kom je daar 150km ver mee, oftewel 75 km enkele reis. Meer kilometers is een lege HW accu, minder kilometers hou je wat over.

Als de accu leeg is heb je de rest van de ochtend niks meer tot de zon weer een beetje meedoet. De vraag die je jezelf moet stellen is of je nachtelijks je HW accu aan je EV wilt geven, of iets rustiger aan wil doen en de rest van de tijd nul op de meter wil hebben. Waarschijnlijk gaat je accu dan niet helemaal leeg, dus je spaart wat cycli. Daardoor gaat je accu weer wat langer mee.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Als je slijtage wil vermijden, moet je geen thuisbatterij kopen... :+

Hoe meer cycli hoe beter (want meer zonnestroom binnenboord kunnen houden). Of de ontladen energie nu in een auto gaat of in stand-by verbruik maakt geen fluit uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19:36
Webinar gekeken en het is voor mij als klant zonder ev en een vast contract echt een mooi product. Laat maar komen in maart. Ik twijfel of ik er meteen nog een extra bestel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• a2aan
JanHenk schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:50:
Als je slijtage wil vermijden, moet je geen thuisbatterij kopen... :+

Hoe meer cycli hoe beter (want meer zonnestroom binnenboord kunnen houden). Of de ontladen energie nu in een auto gaat of in stand-by verbruik maakt geen fluit uit.
Behalve dat je bij ontladen met 800W (naar je EV) waarschijnlijk minder omzettingsverlies hebt dan bij ontladen met 100W naar je koelkast en router. Met een vast of variabel contract is ontladen naar je EV dus juist gunstig.

Met dynamische tarieven ligt het anders, dan kan je beter je EV uit het net laden als de prijs laag is, en wil je je batterij gebruiken voor je koelkast als de prijs hoog is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
phYzar schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:19:
Ik heb de webinar teruggekeken, en had eigenlijk twee vragen die in me opkwamen:

@HomeWizard_NL
- Er wordt gezegd dat er sensoren inzitten voor bv valdetectie of water. Werken (loggen) die ook als de accu niet is aangesloten? (Dus bv als de postbode hem laat vallen of iemand hem verplaatst, ontkoppeld danwel tijdens stroomstoring)
- Er wordt bij plaatsing gezegd dat hij bij voorkeur niet al te stoffig moet staan omdat dat in de ventilatoren kan komen. Als vuil een issue is voor de accu, is schoonmaken (uitblazen, of iets anders) dan ook mogelijk?
Ja, deze sensoren staan ook aan als de batterij niet op 230V is aangesloten, de batterijen worden geleverd met 'speciaal' ADR transporteurs, we hebben hiervoor Transmission als transport partner. Reguliere transport zoals PostNL/DHL/DPD etc. vervoeren standaard dit soort producten niet (ook geen auto accu's etc)

Het ventilatie ontwerp is een open ontwerp, hij kan dus zelf ook stof weer uitblazen. Alsnog adviseren we niet om hem in een ruimte te zetten waar je ook graag meubeltjes zaagt of andere stofrijke omgevingen.

[ Voor 10% gewijzigd door HomeWizard_NL op 27-11-2024 16:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Devke schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:59:
[...]

De batterij toont de meting in grafieken van tusen de omvormer en de 230V stekkeraansluiting. Dus niet tussen de omvormer en de cellen. Een energy socket op de kabelaansluiting zetten heeft dus een ''dezelfde'' meting als resultaat.

[ Voor 9% gewijzigd door HomeWizard_NL op 27-11-2024 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Taro schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:28:
Volgens mij is dat precies wat de HW-batterij kan/doet, en heeft een Energy Socket geen toegevoegde waarde. Al hoop ik wel dat iemand er toch een gaat plaatsen, en de vergelijking hier deelt.

Je hebt dus geen real time inzicht in de omvormerverliezen, iets dat jij met jouw systeem nu wel lijkt te hebben (die 842 vs 800W). Jammer als dat bij HW inderdaad ontbreekt, maar mijns inziens ook weer geen ramp ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
a2aan schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:50:
[...]

Behalve dat je bij ontladen met 800W (naar je EV) waarschijnlijk minder omzettingsverlies hebt dan bij ontladen met 100W naar je koelkast en router. Met een vast of variabel contract is ontladen naar je EV dus juist gunstig.

Met dynamische tarieven ligt het anders, dan kan je beter je EV uit het net laden als de prijs laag is, en wil je je batterij gebruiken voor je koelkast als de prijs hoog is.
een EV moet met minimaal 6A per fase laden (europese norm). Effectief is dat voor mijn laadpaal die slim kan schakelen tussen 1 en 3 fases een minimum van ~1400w. Indien die limiet niet gehaald wordt vanaf mijn eigen PV kan ik hem laten aanvullen met stroom van het net, maar idealiter wacht mijn EV op 1400w eigen opwek.

De Homewizard batterij begint eerder met laden, want lage opwek kan ie ook al kwijt. die loopt dus vol voordat m'n eigen opwek wettelijk m'n EV in mag (en daarmee kan, want nette producten volgens de norm) gaan. Als de homewizard batterij vol is dan gaat hij terugleveren, en m'n laadpaal ziet dat als beschikbare eigen opwek. Die ramt dus de 800W uit de batterij, en 600(+) van m'n opwek. Dan is de batterij leeg en drop ik mogelijk weer net onder de 1400w, of onder de 4200w (met 3 fases) m'n batterij loopt weer vol, en hij pingelt zo meerdere cycli op een dag (96kwh batterij in de auto). dan heb ik omvormer verlies van m'n batterij cadeau, en een cyclus op de batterij.

ik zou 'm graag inzetten op het verwachte sluipverbruik van ~210w over de avond/nacht heen, en niet inzetten voor het laden van m'n EV. (personal usecase: m'n auto is net een tuinkabouter, die staat altijd gewoon in de tuin, en die hangt dus overdag aan de lader want PV)

edit: als iemand me aan de man kan brengen dat 't juist gunstig is wat er (mogelijk wel/niet?) gebeurt dan laat ik me graag overtuigen :D

[ Voor 3% gewijzigd door dyrc op 27-11-2024 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
a2aan schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:57:
[...]
Jammer als dat bij HW inderdaad ontbreekt, maar mijns inziens ook weer geen ramp ofzo.
Inderdaad, voor de doelgroep is dit niet of minder belangrijk en relevant. Voornamelijk Tweakers zijn daar mee bezig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dyrc schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:59:
[...]

een EV moet met minimaal 6A per fase laden (europese norm). Effectief is dat voor mijn laadpaal die slim kan schakelen tussen 1 en 3 fases een minimum van ~1400w. Indien die limiet niet gehaald wordt vanaf mijn eigen PV kan ik hem laten aanvullen met stroom van het net, maar idealiter wacht mijn EV op 1400w eigen opwek.

De Homewizard batterij begint eerder met laden, want lage opwek kan ie ook al kwijt. die loopt dus vol voordat m'n eigen opwek wettelijk m'n EV in mag (en daarmee kan, want nette producten volgens de norm) gaan. Als de homewizard batterij vol is dan gaat hij terugleveren, en m'n laadpaal ziet dat als beschikbare eigen opwek. Die ramt dus de 800W uit de batterij, en 600(+) van m'n opwek. Dan is de batterij leeg en drop ik mogelijk weer net onder de 1400w, of onder de 4200w (met 3 fases) m'n batterij loopt weer vol, en hij pingelt zo meerdere cycli op een dag (96kwh batterij in de auto). dan heb ik omvormer verlies van m'n batterij cadeau, en een cyclus op de batterij.

ik zou 'm graag inzetten op het verwachte sluipverbruik van ~210w over de avond/nacht heen, en niet inzetten voor het laden van m'n EV. (personal usecase: m'n auto is net een tuinkabouter, die staat altijd gewoon in de tuin, en die hangt dus overdag aan de lader want PV)
Dit is hier ook al eerder en vaker langsgekomen en waar HW wel iets heeft gezegd over mogelijke toekomstige ondersteuning voor dynamisch inkopen of een schrijf API (want dan kan je dit voorkomen) zal je dat alsnog zelf moeten scripten.

Als je dynamisch inkoopt doe je dat doorgaans met zowel accu als EV op hetzelfde moment, want dat zijn immers de goedkoopste uren en daarmee wordt dit probleem ook al opgelost, mits je de EV niet langer laadt dan dat de accu laadt omdat die dan inmiddels alweer op NOM-mode staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
[...]

edit: als iemand me aan de man kan brengen dat 't juist gunstig is wat er (mogelijk wel/niet?) gebeurt dan laat ik me graag overtuigen :D
Hij gaat pas terugleveren als de vraag meer dan 0 is en je laadpaal gaat pas aan bij -1400. Dus waarom zou die HW dan leeg gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alwind
Volgens mij werkt je laadpaal ook met CT klemmen en niet de P1 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
[...]

Je probleem is ook een dubbele NOM-regeling; ze proberen allebei de meter op de nul te houden.

Ik ga dit proberen op te lossen door mijn laadpaal rekening te laten houden met het actuele vermogen van de batterij. Ik gebruik evcc en kan hier een batterij aan toevoegen.

Als voorbeeld: stel dat er 2000 watt teruglevering op de meter is; waarbij de thuisbatterij ook al 800 watt neemt. De Ev-lader moet dan die 800 watt bij de 2000 watt optellen en met 2800 watt gaan laden. De batterij komt, als de laadpaal dat doet, uit op nul. Iedere control cycle is het dus even kijken naar wat de batterij doet en dit optellen bij de teruglevering.

Bij een fast-modus in plaats van NOM (PV-modus) zal de batterij 800 watt leveren. Dit gaat dan uiteindelijk in de EV. Voor mij prima, het is immers zonnestroom die ik binnenboord hou. Voor hetzelfde kan ik er het aantal cycli van de batterij mee verhogen. evcc kent een 'discharge lock' bij de fast-modus. Dat is een actieve regeling en werkt nu dus nog niet met de HomeWizard batterij. De rest van de functionaliteit wel.

(Uitgangspunt vaste prijs met terugleverkosten en/of afgeschafte salderingsregeling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HomeWizard_NL schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:53:
[...]

De batterij toont de meting in grafieken van tusen de omvormer en de 230V stekkeraansluiting. Dus niet tussen de omvormer en de cellen. Een energy socket op de kabelaansluiting zetten heeft dus een ''dezelfde'' meting als resultaat.
Top. Dank voor het antwoord.

@a2aan en @ArthurMorgan duidelijk verhaal denk ik. Batterij zal dus steeds na laden en volledige ontlading pas laten zien wat de verliezen en de RTE dus zijn. Of je moet een handige formule kunnen bedenken...... lastig denk ik omdat je steeds bij verschillende waardes laad en ontlaad. Het is dus een achteraf bepaling.

Ik wil er best wel een x een socket tussen zetten. Puur om te meten niet om te schakelen. Mits dan niet de hele app de mist in gaat. De batterij zal invloed hebben op totalen, ga je de socket er tussen zetten dan ben ik bang dat je de totalen dus dubbel gaat beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Ik laat het er gewoon bij zitten. Op groot niveau, zeg maandelijks, zal het zeker info geven maar dat is het ook wel zijn beetje.

Ik denk dat ik het op zich wel in mijn sheet ga proberen bij te houden per dag. Maar ik verwacht dat de onnauwkeurigheid te groot zal zijn. Het is niet anders.

Overigens doet de socket niks aan de totalen. Is een puur onafhankelijk submeetsysteem.
Het heeft geen nut want het meet hetzelfde. Maar het verstoort niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-09 13:53
yingli405 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:53:
Wij gaan ons pre-order van mrt cancelen.
Alternatief: je kan ze beter alsnog willen bestellen maar de intentie afgeven dat je ze na levering retour wil doen. Kans lijkt mij groot dat ze dan de optie geven niet te leveren en je aanbetaling terug te geven. Bij retour krijg je je hele aankoopbedrag incl aanbetaling terug.

Persoonlijk zou ik het HW prijzen als ze op eigen intitiatief nu zeggen dat je bij annulering je aanbetaling terugkrijgt. Het is in mijn ogen een poppenkast op deze manier.

Of bijvoorbeeld nu een week de tijd geven alsnog af te zien van de maart batch en je aanbetaling teruggestort krijgt.

[ Voor 25% gewijzigd door Henkoes op 27-11-2024 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ArthurMorgan schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:02:
Ik laat het er gewoon bij zitten. Op groot niveau, zeg maandelijks, zal het zeker info geven maar dat is het ook wel zijn beetje.

Ik denk dat ik het op zich wel in mijn sheet ga proberen bij te houden per dag. Maar ik verwacht dat de onnauwkeurigheid te groot zal zijn. Het is niet anders.

Overigens doet de socket niks aan de totalen. Is een puur onafhankelijk submeetsysteem.
Het heeft geen nut want het meet hetzelfde. Maar het verstoort niks.
Ah oke. Ga tzt met HA wel eens kijken wat er mogelijk is. Gaan ook de goede periode dan weer in qua zonneschijn langzaam aan dus veel experimenteer ruimte 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-09 13:53
[...]

Transparantie in wat dan als ik vragen mag?
Persoonlijk vind ik de terugverdientijd en veel te hoge energietarief die hiervoor gebruikt wordt op de website misleidend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Henkoes schreef op woensdag 27 november 2024 @ 18:16:
[...]

Alternatief: je kan ze beter alsnog willen bestellen maar de intentie afgeven dat je ze na levering retour wil doen. Kans lijkt mij groot dat ze dan de optie geven niet te leveren en je aanbetaling terug te geven. Bij retour krijg je je hele aankoopbedrag incl aanbetaling terug.

Persoonlijk zou ik het HW prijzen als ze op eigen intitiatief nu zeggen dat je bij annulering je aanbetaling terugkrijgt. Het is in mijn ogen een poppenkast op deze manier.

Of bijvoorbeeld nu een week de tijd geven alsnog af te zien van de maart batch en je aanbetaling teruggestort krijgt.
Het is een poppenkast, daarnaast moeten ze na een retour waarschijnlijk de doos en inhoud weer controleren, is de doos misschien beschadigd, etc. Lijkt mij dat dat allemaal meer kost incl. heen en weer sturen dan gewoon direct de aanbetaling terug te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Henkoes schreef op woensdag 27 november 2024 @ 18:25:
[...]

Transparantie in wat dan als ik vragen mag?
Persoonlijk vind ik de terugverdientijd en veel te hoge energietarief die hiervoor gebruikt wordt op de website misleidend.
o.a communicatie: Voorafgaand vertraging november bx waren ze erg stil, terwijl HW dit veel eerder wist. Het is maar de vraag of HW eind januari 1e bx kan nakomen. Knip, onnodig, graag constructief houden.

[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 27-11-2024 19:57 ]

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Om even te reageren om enkele bovenstaande “opmerkingen”

De november batch werd vertraagd door grondstoffen tekort. Dit was 6 weken voor de verloop van de eindleverdatum gecommuniceerd omdat de nieuwe leverdatum nog onduidelijk was. We wilden niet communiceren dat er vertraging was zonder duidelijkheid over een nieuwe leverdatum om onduidelijkheid te voorkomen.

We hebben aangegeven dat de stroomprijs waarop we de tvt berekenen gebaseerd is op de mediaan van de stroomprijs van de afgelopen jaren en een verwachting van de toekomst. Kan dit anders zijn, ja. Is het misleidend, wij vinden van niet.

Met de terugverdientijd refereer je naar een zin die ergens onderin de website in een faq staat. Het is niet alsof we dit hard van de daken schreeuwen (in tegenstelling tot andere aanbieders). Het is nog steeds een eerlijke verwachting die we uitspreken.

De annulering van een reservering was vooraf bekend dat het aanbetaalde bedrag (3,5%) niet wordt gerestitueerd. Tenzij de levering vertraagd is. Het staat je vrij om te annuleren op elk moment. De reden hiervoor is om niet teveel spookreserveringen te krijgen en een eerlijke wachtrij te creeeren voor de mensen die wel echt graag een batterij willen.

Je kan na levering gebruikmaken van de 30 dagen bedenktijd, daarbij komen dan mogelijk wel extra kosten om met ADR transport de batterij bij je op te halen (of je moet deze zelf willen retourneren)

Hier roepen dat we niet transparant zijn terwijl zo’n beetje alles op de site beschreven staat en daarbuiten ook op dit soort forums actief wordt gereageerd vinden wij wat kort door de bocht. Wij vinden transparant zijn belangrijk, en proberen dat ook altijd naar beste geweten te zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door HomeWizard_NL op 27-11-2024 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimBony
HomeWizard_NL schreef op woensdag 27 november 2024 @ 19:50:

Met de terugverdientijd refereer je naar een zin die ergens onderin de website in een faq staat. Het is niet alsof we dit hard van de daken schreeuwen (zoals eigenlijk andere batterij verkopers wel doen)
Dit menen jullie toch niet echt he? Opzich was het hele betoog best aardig, maar dit is wel onprofessioneel. Het moet niet uitmaken hoe klein, waar, in welke kleur, spiegelbeeld of ondersteboven het er staat. Jullie zetten het erop en (potentiële) kopers lezen het.

:+ :+ :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
JimBony schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:08:
[...]

Dit menen jullie toch niet echt he? Opzich was het hele betoog best aardig, maar dit is wel onprofessioneel. Het moet niet uitmaken hoe klein, waar, in welke kleur, spiegelbeeld of ondersteboven het er staat. Jullie zetten het erop en (potentiële) kopers lezen het.

:+ :+ :+
Lees ook even de alinea over hoe deze tvt tot stand komt. We staan nogsteeds achter de tvt en prijs die we daar verwachten, maar het blijft een verwachting. Uiteraard maakt hoe en waar je iets plaatst wel verschil. Een tvt geven op een batterij is nou eenmaal koffiedik kijken (en ook daar zijn we eerlijk over), wij maken daar een verwachting op basis van echte data en plaatsen dat in een faq. In tegenstelling tot andere batterij verkopers die roepen dat je elk jaar x bedrag verdiend en binnen x jaar terugverdiend in dikgedrukte kopteksten (wat zij ook niet kunnen garanderen).

[ Voor 6% gewijzigd door HomeWizard_NL op 27-11-2024 20:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• a2aan
@dyrc met een 'slimme' laadpaal i.c.m. een HW-batterij wordt het wel ingewikkeld voor wat betreft het aantal mogelijke scenario's, waarbij het soms ook nog afhangt van wie 'eerst' is, en twee systemen die allebei aannemen dat ze alleen hun eigen gedrag hoeven te 'verrekenen'.

Maar vast staat:
  • Je wil zo min mogelijk zonne-energie exporteren
  • Je wil zo min mogelijk uit het net importeren
  • Je wil je EV opladen
  • Je wil je HW-batterij zo veel/vaak mogelijk benutten, op een zo gunstig mogelijkvermogen (300-800W?)
De prioriteitsvolgorde kan ook nog verschillen, afhankelijk van factoren...

Maar als er 400W opwek is, en je HW-batterij is nog niet vol, dan wil je die laden. Tot 800W opwek 'ziet' je laadpaal dan niks. Bij 2200W 'ziet' hij 1400W, en zullen je HW-batterij en EV gelijktijdig laden. De EV schakelt mee omhoog naarmate de opwek oploopt.

Als je HW-batterij vol is, ziet je EV ineens 800W extra opwek, en zal die meepakken. Je HW-batterij ziet 0W op de meter, en zal niet ontladen, tenzij de EV de 0 niet goed vasthoudt. Als de koelkast aanspringt zou het kunnen dat de HW-batterij opschakelt, i.p.v. de EV af. En als de koelkast uitspringt zou het kunnen dat de EV eerder reageert, en dat de HW-batterij de EV gaat laden. Maar de HW-batterij gaat niet 'zomaar' ontladen als de zon schijnt, dat doet hij pas als er netto wordt geïmporteerd door de slimme meter.

Ik zou zo snel niet weten hoe je dit zou moeten aanpakken. Het is inderdaad zonde om energie van de zon eerst in de HW-batterij te stoppen en dan in de EV, als het ook rechtstreeks de EV in had gekund. Maar als de zon niet schijnt is het dus wel beter om je EV op te laden uit je HW-batterij dan uit het net (mits vast of variabel energiecontract). En dat was vooral het punt dat ik wilde maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JimBony
HomeWizard_NL schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:31:
[...]

Lees ook even de alinea eronder over hoe deze tvt tot stand komt. We staan nogsteeds achter de tvt en prijs die we daar hebben opgegeven, maar het blijft een verwachting. Uiteraard maakt hoe en waar je iets plaatst wel verschil. Een tvt geven op een batterij is nou eenmaal koffiedik kijken (en ook daar zijn we eerlijk over), wij maken daar een verwachting op basis van echte data en plaatsen dat in een faq. In tegenstelling tot andere batterij verkopers die roepen dat je elk jaar x bedrag verdiend en binnen x jaar terugverdiend in dikgedrukte kopteksten (wat zij ook niet kunnen garanderen).
Niemand hier verplicht jullie dergelijke teksten in de FAQ te zetten. Maar als je ze erin zet; dan sta je daarachter en verdedig je dat standpunt.

Persoonlijk vind ik argumentatie zoals 'die ergens onderin de website in een faq staat' of 'zoals eigenlijk andere batterij verkopers wel doen' niet sterk. Het maakt niet uit wat andere batterijverkopers doen.
Met dergelijk argumentatie probeerde je vroeger bij je ouders je onvoldoende voor wiskunde te downplayen; "De rest van de klas had een nog lager cijfer." Hadden zij ook geen boodschap aan.

Nevermind: Ik vind dat jullie een mooi product hebben met een goede propositie voor de lancering. Heb er alle vertrouwen in dat er in het komende jaar nog een aantal mooie features bijkomen.
Terugverdientijd zal mij persoonlijk jeuken. De lol die ik ga hebben en opgedane kennis die ik ermee ga opdoen zijn de €1395,- ruimschoots waard!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
JimBony schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:58:
[...]

Niemand hier verplicht jullie dergelijke teksten in de FAQ te zetten. Maar als je ze erin zet; dan sta je daarachter en verdedig je dat standpunt.

Persoonlijk vind ik argumentatie zoals 'die ergens onderin de website in een faq staat' of 'zoals eigenlijk andere batterij verkopers wel doen' niet sterk. Het maakt niet uit wat andere batterijverkopers doen.
Met dergelijk argumentatie probeerde je vroeger bij je ouders je onvoldoende voor wiskunde te downplayen; "De rest van de klas had een nog lager cijfer." Hadden zij ook geen boodschap aan.

Nevermind: Ik vind dat jullie een mooi product hebben met een goede propositie voor de lancering. Heb er alle vertrouwen in dat er in het komende jaar nog een aantal mooie features bijkomen.
Terugverdientijd zal mij persoonlijk jeuken. De lol die ik ga hebben en opgedane kennis die ik ermee ga opdoen zijn de €1395,- ruimschoots waard!
Je hebt gelijk. Ik denk dat dit punt voornamelijk voort kwam uit frustratie hoe andere bedrijven met hun klanten ‘omgaan’ met de beloftes die ze maken. Er wordt een antwoord op deze vraag (tvt) van ons verwacht. Wij delen daar vanuit ons uit zo’n goed mogelijke verwachting over, en zetten deze bewust op een plek waar alleen actieve zoekers met deze vraag dit vinden. Niet omdat we er niet achter staan, maar omdat niemand de situatie over een jaar kan voorspellen, laat staan nog veel langer. En we veel liever praten over de dingen die je zeker wel van ons kunt verwachten als gebruiker. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door HomeWizard_NL op 27-11-2024 22:00 ]

• ArthurMorgan
  • Niet online
Wat ik alleen mis in die tekst is dat het gaat om de periode na de saldering en dat er ook geen terugleververgoeding moet zijn.

De 35 cent vind ik wat hoog maar nog wel verdedigbaar. (ik betaal op dit moment in een wat ouder contract nog meer dan dat, maar wel zonder terugleverboete.) Maar de saldering is er nog steeds en pas als het door de Eerste Kamer is weten we zeker dat die stopt, en gezien de amendementen en moties zal er wel een terugleververgoeding gegeven moeten worden. Dat maakt dat die 6 jaar echt veel te positief is.
Dingen net wat mooier maken dan ze daadwerkelijk zijn is hoe bedrijven werken. Dus soit. Maar dan kun je het ook niet gebruiken als tegenargument naar wat 'anderen' doen. (Sowieso een zeer zwak argument.)
Hoe snel je een thuisbatterij (ook wel thuisaccu) hebt terugverdiend, verschilt per situatie. Denk aan je wisselende stroomprijs, zonnestroomoverschot, stroomverbruik, terugleververgoedingen en terugleverheffingen en de salderingsregeling die waarschijnlijk stopt na 2026. Dit maakt de terugverdientijd anders per situatie en huishouden. Door een batterij wordt je minder afhankelijk van deze onzekerheden omdat je meer eigen stroom in huis houdt, en gebruik je minder stroom uit fossiele bronnen zoals olie, kolen en gas. Met een gemiddeld verbruik schatten wij in dat de terugverdientijd na afschaffen van de saldering ongeveer 6 jaar is als de kosten van een kWh €0,35 meer zijn dan het oplevert aan terugleververgoeding.
Nog niet heel mooi, maar het is vroeg ;)

Wat je eigenlijk beter kunt doen is nog transparanter zijn en het open laten.
Hoe snel je een thuisbatterij (ook wel thuisaccu) hebt terugverdiend, verschilt per situatie. Denk aan je wisselende stroomprijs, zonnestroomoverschot, stroomverbruik, terugleververgoedingen en terugleverheffingen en de salderingsregeling die waarschijnlijk stopt na 2026. Dit maakt de terugverdientijd anders per situatie en huishouden. Door een batterij wordt je minder afhankelijk van deze onzekerheden omdat je meer eigen stroom in huis houdt, en gebruik je minder stroom uit fossiele bronnen zoals olie, kolen en gas. Door deze onzekerheden is het voor ons niet goed mogelijk om aan te geven hoe snel je hem terugverdiend.
Trek je daar extra klanten mee. Nee waarschijnlijk niet. Maak je hiermee echt een duidelijk statement en stel je je anders op dan die concurrenten? Zeker. En voor een deel van de klanten is dat wel echt een grote plus voor hoe ze tegen je bedrijf als geheel aan kijken. (ik koop ook niet altijd bij de goedkoopste winkel als een andere winkel betere service of eerlijker is.)

/edit: je kan natuurlijk ook 2 of 3 scenario's schetsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alwind
Je moet er altijd vanuit gaan dat een wet door de eerste kamer komt. Dat het nu soms niet gebeurd komt door de politieke puinhoop die ze er daar van maken en dat zijn dagkoersen op dit moment.

Maar zodra een wet door de tweede kamer gaat begint iedereen met voorbereiden.

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
ArthurMorgan schreef op donderdag 28 november 2024 @ 06:53:
Wat ik alleen mis in die tekst is dat het gaat om de periode na de saldering en dat er ook geen terugleververgoeding moet zijn.

De 35 cent vind ik wat hoog maar nog wel verdedigbaar. (ik betaal op dit moment in een wat ouder contract nog meer dan dat, maar wel zonder terugleverboete.) Maar de saldering is er nog steeds en pas als het door de Eerste Kamer is weten we zeker dat die stopt, en gezien de amendementen en moties zal er wel een terugleververgoeding gegeven moeten worden. Dat maakt dat die 6 jaar echt veel te positief is.
Dingen net wat mooier maken dan ze daadwerkelijk zijn is hoe bedrijven werken. Dus soit. Maar dan kun je het ook niet gebruiken als tegenargument naar wat 'anderen' doen. (Sowieso een zeer zwak argument.)

[...]

Nog niet heel mooi, maar het is vroeg ;)

Wat je eigenlijk beter kunt doen is nog transparanter zijn en het open laten.

[...]

Trek je daar extra klanten mee. Nee waarschijnlijk niet. Maak je hiermee echt een duidelijk statement en stel je je anders op dan die concurrenten? Zeker. En voor een deel van de klanten is dat wel echt een grote plus voor hoe ze tegen je bedrijf als geheel aan kijken. (ik koop ook niet altijd bij de goedkoopste winkel als een andere winkel betere service of eerlijker is.)

/edit: je kan natuurlijk ook 2 of 3 scenario's schetsen.
Het is als bedrijf altijd lastig om 100% open te zijn.
Je maakt je dan kwetsbaar in discussies, er zijn altijd personen die het niet met je eens zijn of het net wat anders zien of zelfs verdraaien. Je zal toch iedere potentiële klant uniform willen informeren.
Het is reklametechnisch niet handig om bij iedere uiting/zin er direct 3 of 4 zinnen mitsen en maren bij te doen. Dan ben je als gemiddelde potentiële klant wel gelijk weg.
Dat het voor jou wel een argument is om juist zaken te gaan doen is nogal uniek en daarvan kan een bedrijf niet bestaan, tenzij je bereid ben om een factor 100 o.i.d. meer voor een product te betalen.

Jm2c :+

Ps het gaat hier om een massaproduct voor de gemiddelde klant, dat we als Tweakers meer willen is wat anders. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
alwind schreef op donderdag 28 november 2024 @ 08:05:
Je moet er altijd vanuit gaan dat een wet door de eerste kamer komt. Dat het nu soms niet gebeurd komt door de politieke puinhoop die ze er daar van maken en dat zijn dagkoersen op dit moment.

Maar zodra een wet door de tweede kamer gaat begint iedereen met voorbereiden.
Maar voor de TVT moet je dus wel incalculeren dat die saldering nog (minimaal) 2 jaar mee gaat. Als je het hebt over een TVT van 6 jaar. Dan heb je het over 6 jaar ná de saldering. Niet een TVT nu.
Simpel360 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 08:06:
[...]

Het is als bedrijf altijd lastig om 100% open te zijn.
Je maakt je dan kwetsbaar in discussies, er zijn altijd personen die het niet met je eens zijn of het net wat anders zien of zelfs verdraaien. Je zal toch iedere potentiële klant uniform willen informeren.
Het is reklametechnisch niet handig om bij iedere uiting/zin er direct 3 of 4 zinnen mitsen en maren bij te doen. Dan ben je als gemiddelde potentiële klant wel gelijk weg.
Dat het voor jou wel een argument is om juist zaken te gaan doen is nogal uniek en daarvan kan een bedrijf niet bestaan, tenzij je bereid ben om een factor 100 o.i.d. meer voor een product te betalen.

Jm2c :+
Eens, dat was ook mijn stellingname voor ze hier zoveel posten over wat hun concurrenten doen :)
Als je jezelf ergens op wilt voorstaan, dan moet je dat ook waarmaken. Dat is alles.

Overigens ben ik niet met je eens dat ik zo uniek ben. Als je naar shopreviews kijkt dan zie je heel vaak dat mensen graag naar 'eerlijke' winkels gaan. Ook als die wat duurder zijn.
Zelfs in dit topic zie je dat mensen voor HW kiezen op basis van ervaringen uit het verleden en ook door hoe ze het nu aanpakken. Terwijl er ook op dit moment goedkopere alternatieven zijn. Maar dat neemt niet weg dat ze op dit ene (imho kleine) puntje het net iets beter hadden kunnen aanpakken volgens mij.
--
Zelf heb ik me niet zo blindgestaard op die TVT toen ik het las in de faq. Het is inderdaad wat veel gedaan wordt door bedrijven. Ik bereken dat wel gewoon voor mijzelf. Maar in dit topic komt het gewoon heel veel terug. Dus anderen lezen het wel als 'realistisch' wat als ze zelf gaan kijken totaal niet klopt. Dat roept bij hen blijkbaar wrevel op. En dat is ook weer niet goed voor je imago. Dus mijn post is meer bedoeld als een constructieve suggestie dan als harde kritiek.

[ Voor 10% gewijzigd door ArthurMorgan op 28-11-2024 08:20 ]

• Sonero
  • Laatst online: 22:23
ArthurMorgan schreef op donderdag 28 november 2024 @ 06:53:

De 35 cent vind ik wat hoog maar nog wel verdedigbaar. (ik betaal op dit moment in ook een wat ouder contract nog meer dan dat, maar wel zonder terugleverboete.)
Die 35 cent gaan nog wel wat meer worden:
https://tradingeconomics.com/commodity/eu-natural-gas
Pagina: 1 ... 43 ... 65 Laatste

Dit topic is gesloten.