Acties:
  • 0 Henk 'm!
mongkut schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:29:
[...]

Dat is idd zo.
Maar je moet naar mijn mening er nooit van uit gaan als een bedrijf de hoofdprijs vraagt voor een product ten opzichte van een ander bedrijf het altijd de beste kwaliteit is.
Er gaan hier in Europa en uiteraard andere delen van de wereld soms producten ruim 10x met een hogere marge de deur uit naar de consument.
Hoe dichter je bij de leverancier zit des te goedkoper, simpel toch?
Als jou familie lid in het verre oosten een LFP fabrikant is en jij koopt hem rechtstreeks daar, en hier ga ver onder de marktprijs zitten omdat je inkoop goedkoop is, wil dat niet zeggen dat je een slechte thuisaccu verkoopt.
sorry, we hebben het hier over een normale consument die dus NIET over dergelijke conecties beschikt, maar als jij je graag laat bedonderen ga vooral je gang. dus kies voor antwoord 1) of 2).

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-11-2024
MacD007 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:39:
[...]

sorry, we hebben het hier over een normale consument die dus NIET over dergelijke conecties beschikt, maar als jij je graag laat bedonderen ga vooral je gang. dus kies voor antwoord 1) of 2).
Ik bedoelde (stond idd een beetje vreemd) als een andere fabrikant van ZIJN familie lid in het verre oosten ( die een LFP fabrikant is)en HIJ koopt hem rechtstreeks daar, en die LFP accu hier gaat verkopen, hij kan dus ver onder de marktprijs zitten omdat zijn inkoop goedkoop is, wil dat niet zeggen dat hij een slechte thuisaccu verkoopt.
Deze nieuwe leverancier zal altijd hier met zijn nieuwe thuisbatterij goedkoper de markt op gaan om te concurreren tegen grote bedrijven.
Hij zal dus altijd goedkoper zijn als hij dezelfde onderdelen verkoopt.
Als niemand dat zal kopen en geloven, zal er nooit concurrentie wezen, en zal iedereen de hoofdprijs blijven betalen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:09
@MacD007 @mongkut wellicht een idee om dit welles nietes over "bedonderen over Grade A-Z" via DM te voeren..

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:19
A of B Grade?
Daar kom je redelijk snel achter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxfEpeaIQp2vNVYtJZhq3swojYY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6503Z9lHFYCwdqCs9L85iWp9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Goed, en nu gaan we weer terug naar de HW accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:50
mongkut schreef op woensdag 6 november 2024 @ 23:17:
[...]

Dat is voor mij wel zonder linkje ook wel duidelijk, een a classificatie is altijd beter dan een b of c enz.
Maar waar het hier om gaat dat je naar mijn mening nooit aan de prijs en vervolgens de ombouw er omheen kan zien of de LiFePO4 een a classificatie b of c enz. heeft.
Ik ben een beetje uit gegaan hoeveel vermogen past er in het formaat. Bij die ik had gevonden heul veul. De cellen zijn trouwens van BYD (blade cell battery) en komen zeer goed uit de tests.
Maargoed, garantie tot de deur natuurlijk.

Ik heb zelf liever iets van Homewizard, daar ga ik er 3 van aanschaffen.
Deze 13V Lifepo4 accus zijn ook enkel voor de rubber boot elektro motor (4kw ja hahaha)
(Ik ga er 2 kopen, 8kw voor een 24V motor ... Hele dag vol gas varen) :p

[ Voor 10% gewijzigd door Whiskey48 op 07-11-2024 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
<knip> niet zo dus

[ Voor 92% gewijzigd door Septillion op 07-11-2024 23:20 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:25
Om het overzicht te bewaren, dit zijn 2 gerelateerde topics:
Duravolt 5,12kW plug en play?
Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic

Ik vind de Plug-in Battery van HomeWizard alvast een mooi product, en ik vind het vooral bijzonder dat er nog niet (veel) gelijkaardige dingen op de markt zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door Kakola op 08-11-2024 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kakola schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:30:
Om het overzicht te bewaren, dit zijn 2 gerelateerde topics:
Duravolt 5,12kW plug en play?
Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic

Ik vind de Plug-in Battery van HomeWizard alvast een mooi product, en ik vind het vooral bijzonder dat er nog niet (veel) gelijkaardige dingen op de markt zijn.
We zien bij Duravolt bv ook dat ook daar al een (behoorlijke) prijsverhoging aangekondigd is voor de volgende batch. Blijkbaar zijn de betere A-cellen dan toch niet zo goedkoop en lastig te krijgen, wat natuurlijk ook weer prijsopdrijvend werkt.
Je ziet bij Ali ook dat daar de markt van vermoedelijk B en C cellen wel behoorlijk groot is en de markt hiermee overspoeld word.
Dit zou wel eens er op kunnen wijzen dat men de productie van deze cellen, zeker voor de cellen die volledig aan alle specs moeten voldoen niet zo eenvoudig is. Bij het opvoeren van de productiesnelheid (iets wat je heel vaak ziet) dus de kwaliteit lastig gaat worden. Meer uitvall cq meer specs B en C enz. Zeker bij producten waar dit heel nauw moet gaan passen en het verschil behoorlijk klein is. Voor de levensduur echter wel behoorlijke invloed heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 10-11-2024 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:12
Kakola schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:30:
Ik denk dat het te maken heeft met 2 zaken.

Het eerste is dat HW al diverse apparaten en software beschikbaar heeft. Hier kunnen ze direct op inpluggen zonder dat er problemen zijn. Ik bedoel, HW P1 dongle in je meter en de HW batterij in het stopcontact. Meer is het niet. Integratie met de app, het HW enery display (leuk kerstcadeautje). HomeAssistant en Domoticz.

Je wilt niet weten hoeveel gedoe de aansluiting van mijn boiler was, die 3 ringkernen en een extra meter gebruikt. HW is heel erg gebruikersvriendelijk, ik zou het mijn moedertje nog kunnen laten aansluiten. Moet ik wel even de batterij tillen want dat kan ze echt niet meer.

Verder is er een andere doelgroep in het vizier. Degenen die hun overvloedige zonnestroom graag in het donker zelf gebruiken. Nou, dan heb ik 2-5kWh nodig en op koken en koffiezetten na heb ik aan 500W voldoende.

Pak je een batterij als de Sessy, dan is die multi inzetbaar. Aan alle kanten meer capaciteit, en naast NOM ook handelsmodi enzo. Maar duurder, extra groep nodig etc etc. Het is uiteraard een prima oplossing, maar het past niet helemaal bij mijn filosofie.

Dan mag je de HW batterij op dit moment niet inzetten in België. In Duitdland dan weer wel, maar daar verkopen ze de batterijen mee met de installatie van de panelen. Alleen de zogenaamde "balkon zon" is daar een manier om een HW batterij achtig iets in te zetten.

Dat zijn redenen waarom je nog weinig concurrentie ziet.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
MacD007 schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:11:
[...]

We zien bij Duravolt bv ook dat ook daar al een (behoorlijke) prijsverhoging aangekondigd is voor de volgende batch. Blijkbaar zijn de betere A-cellen dan toch niet zo goedkoop en lastig te krijgen, wat natuurlijk ook weer prijsopdrijvend werkt.
Je ziet bij Ali ook dat daar de markt van vermoedelijk B en C cellen wel behoorlijk groot is en de markt hiermee overspoeld word.
Dit zou wel eens er op kunnen wijzen dat men de productie van deze cellen, zeker voor de cellen die volledig aan alle specs moeten voldoen niet zo eenvoudig is. Bij het opvoeren van de productiesnelheid (iets wat je heel vaak ziet) dus de kwaliteit lastig gaat worden. Meer uitvall cq meer specs B en C enz. Zeker bij producten waar dit heel nauw moet gaan passen en het verschil behoorlijk klein is. Voor de levensduur echter wel behoorlijke invloed heeft.
Het is alleen jammer dat je bij Hw ook niet met zekerheid kan zeggen dat ze A cellen gebruiken, ik kan het namelijk nergens lezen in hun verkoop praatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:50
-

[ Voor 100% gewijzigd door Whiskey48 op 11-11-2024 13:27 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:44
mongkut schreef op zondag 10 november 2024 @ 23:41:
[...]

Het is alleen jammer dat je bij Hw ook niet met zekerheid kan zeggen dat ze A cellen gebruiken, ik kan het namelijk nergens lezen in hun verkoop praatje.
Wij gebruiken grade A cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@HomeWizard_NL

Wij gaan ervan uit dat jullie ook een API beschikbaar stellen van de Plug-In Battery (PIB?), volgens mij is dat eerder ook aangegeven. Enig idee wanneer de documentatie aangevuld wordt?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan14
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13-05 06:27
Indien ik twee of meer Home Wizzard thuis accu’s koop kunnen die allemaal op één stopcontact worden aangesloten of op twee of drie aparte stopcontacten?

Indien ik ze stapelbaar maak.

[ Voor 9% gewijzigd door Johan14 op 11-11-2024 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmarc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 07:33
Johan14 schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:35:
Indien ik twee of meer Home Wizzard thuis accu’s koop kunnen die allemaal op één stopcontact worden aangesloten of op twee of drie aparte stopcontacten?

Nee, deze moeten op aparte groepen komen. Dus een stopcontact van verschillende groepen op verschillende plekken in huis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
JanHenk schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:17:
@HomeWizard_NL

Wij gaan ervan uit dat jullie ook een API beschikbaar stellen van de Plug-In Battery (PIB?), volgens mij is dat eerder ook aangegeven. Enig idee wanneer de documentatie aangevuld wordt?
Huidig heb ik nog geen update wanneer hier meer info over beschikbaar komt. Voor nu werken we aan een read-only API die beschikbaar zou moeten zijn bij uitlevering. Er wordt nog gekeken naar de mogelijkheid van een write API, maar op dit moment hebben andere functies een hogere prioriteit. Belangrijkste voor deze write API is dat een gebruiker het veilig kan aansturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Johan14 schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:35:

Elke batterij heeft een eigen stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mmmmarc schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:50:
[...]

Nee, deze moeten op aparte groepen komen. Dus een stopcontact van verschillende groepen op verschillende plekken in huis.
In je meterkast zou je dat dus wel kunnen doen, de keuze op welke groep deze moeten komen moet wel met beleid gedaan worden. ga altijd uit van de aansluitwaarde, want dan bouw je voldoende reserve in om overbelasting te voorkomen. Alleen als je 100% zeker bent dat verschillende aangesloten apparatuur (of aan te sluiten apparatuur, mn in keukens belangrijk) niet gelijktijdig gebruik kan worden kun je daar van afwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
HomeWizard_NL schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:52:
[...]

Huidig heb ik nog geen update wanneer hier meer info over beschikbaar komt. Voor nu werken we aan een read-only API die beschikbaar zou moeten zijn bij uitlevering. Er wordt nog gekeken naar de mogelijkheid van een write API, maar op dit moment hebben andere functies een hogere prioriteit. Belangrijkste voor deze write API is dat een gebruiker het veilig kan aansturen.
Ik wacht het even af. Read-only bij uitlevering, heel graag. Dan is e.e.a. ook te monitoren met externe software, net als jullie andere producten.

Begrijpelijk dat write API wat minder prio heeft, maar naar de toekomst toe zou het mooi zijn als het kan. Was niet de intentie van mijn vraag overigens. Een 'force charge' modus doet voor een hoop mensen al veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan14
MacD007 schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:58:
[...]

In je meterkast zou je dat dus wel kunnen doen, de keuze op welke groep deze moeten komen moet wel met beleid gedaan worden. ga altijd uit van de aansluitwaarde, want dan bouw je voldoende reserve in om overbelasting te voorkomen. Alleen als je 100% zeker bent dat verschillende aangesloten apparatuur (of aan te sluiten apparatuur, mn in keukens belangrijk) niet gelijktijdig gebruik kan worden kun je daar van afwijken.
Op de website van HW staat te lezen dat t/m 2 accu’s geen aparte groep in de meterkast aangelegd hoeft te worden.

Weten hoeveel batterijen bij jou past?

1 :
Beste keuze bij een jaarlijks verbruik en teruglevering van 500 kWh tot 2000 kWh. 2,7 kWh opslag · 800 watt laden · 800 watt ontladen

2 :

Beste keuze bij een jaarlijks verbruik en teruglevering boven 2000 kWh. 5,4 kWh opslag · 1600 watt laden · 800 watt ontladen

3 :

Beste keuze bij een jaarlijks verbruik en teruglevering boven 3000 kWh. 8,1 kWh opslag · 2400 watt laden · 800 watt ontladen. Op een eigen zekering groep tot 2400 watt ontladen.

4 :

Beste keuze bij een jaarlijks verbruik en teruglevering boven 4000 kWh. 10,8 kWh opslag · 3200 watt laden · 3200 watt ontladen. Installatie op eigen zekeringgroep vereist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Johan14 schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:05:
[...]

Op de website van HW staat te lezen dat t/m 2 accu’s geen aparte groep in de meterkast aangelegd hoeft te worden.

Weten hoeveel batterijen bij jou past?

1 :
Beste keuze bij een jaarlijks verbruik en teruglevering van 500 kWh tot 2000 kWh. 2,7 kWh opslag · 800 watt laden · 800 watt ontladen

2 :

Beste keuze bij een jaarlijks verbruik en teruglevering boven 2000 kWh. 5,4 kWh opslag · 1600 watt laden · 800 watt ontladen

3 :

Beste keuze bij een jaarlijks verbruik en teruglevering boven 3000 kWh. 8,1 kWh opslag · 2400 watt laden · 800 watt ontladen. Op een eigen zekering groep tot 2400 watt ontladen.

4 :

Beste keuze bij een jaarlijks verbruik en teruglevering boven 4000 kWh. 10,8 kWh opslag · 3200 watt laden · 3200 watt ontladen. Installatie op eigen zekeringgroep vereist.
grapig : :*) "Beste keuze bij een jaarlijks verbruik en teruglevering boven 4000 kWh. 10,8 kWh opslag · 3200 watt laden · 3200 watt ontladen. Installatie op eigen zekeringgroep vereist."

sorry, mijn avond, nacht verbruik haalt die 10,8 kWh niet, mogelijk net 20-25%, dus gebruik ik voor het grotste deel van het jaar 75-80% van de batterij niet eens en voor de overige dagen krijg ik de batterij nog niet eens 20% vol.
Bv de afgelopen dagen had ik NUL teruglevering, dus ook geen batterij laden mogelijk.

sorry, als je wilt weten welke capaciteit je nodig hebt, kijk dan wat je gemiddeld verbruik in de "donkere" uurjers is tussen april en september, (natte vinger werk) of draai een simulatie met de gegevens van afgelopen jaar.
ik heb zelfs een teruglevering en verbruik van boven de 4.000 kWh op jaarbasis, maar kan effectief slechts 1-1,5 HW batterij toepassen. mede gezien door mijn lage avond/nacht verbruik in de eerder genoemde periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Het is dan ook een vuistregel en die zijn altijd behoorlijk grof gesteld. De individuele situatie kan behoorlijk anders zijn.

Zelf begin ik met 1 batterij en ga ik dat volgen. Mocht het 'nuttig' zijn, wil ik er nog wel één toevoegen. Ik heb namelijk een redelijk hoog stand-by c.q. nachtverbruik dus ik verwacht dat ik nog wel een tweede relatief nuttig zou kunnen inzetten.

Het blijft dus handig om zelf na te denken, want specifiek bij NOM batterijen zoals die van HW geldt nog altijd het volgende:

"Een te grote opslagcapaciteit krijg je in de zomer niet leeg en in de winter niet vol."

Oftewel, meer capaciteit toevoegen moet wel doordacht zijn. Iedere kWh extra wordt minder benut (afnemende meeropbrengst).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JanHenk schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:04:
[...]

Ik wacht het even af. Read-only bij uitlevering, heel graag. Dan is e.e.a. ook te monitoren met externe software, net als jullie andere producten.

Begrijpelijk dat write API wat minder prio heeft, maar naar de toekomst toe zou het mooi zijn als het kan. Was niet de intentie van mijn vraag overigens. Een 'force charge' modus doet voor een hoop mensen al veel.
Als je hem sec alleen inzet voor eigen consumptie dan is de force charge idd handig en de zeg maar "hold charge". Met name bij dynamisch interessant. Terugleveren aan het net moet je denk ik niet willen met een 2.7 kWh batterij.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-07 14:45
mmmmarc schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:50:
[...]

Dat moet helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmarc
Dan kom je potentieel toch > 16 A uit? Als beide batterijen tegelijk terugleveren uiteraard

[ Voor 12% gewijzigd door mmmmarc op 11-11-2024 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
mmmmarc schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:22:
[...]

Dan kom je potentieel toch > 16 A uit? Als beide batterijen tegelijk terugleveren uiteraard
800 watt komt eruit, met twee accu's wordt dat 2x 400 watt zoals ik begreep. Dit kun je laten uitzetten zodat je per accu 800 watt ontlaadt. Met twee accu's zit je dan op 1600 watt, da's nog maar 7A.

Als ik op de website lees kun je 4 accu's op één aparte groep zetten en met 3200watt laden en ontladen.

[ Voor 11% gewijzigd door fredhuizinga op 11-11-2024 13:37 ]

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
  • Laatst online: 23-07 11:08
Wandcontactdozen (wcd) worden gecertificeerd bij 22 A, mét bedrading.

De 3,5 A extra die 1 HW batterij kan leveren bovenop die 16 A uit de meterkast is geen gevaar. Ga je twee of meer HW batterijen op dezelfde groep zetten die ontgrendeld zijn (en dus 3,5 A per stuk kunnen leveren) dan heb je een veiligheidsprobleem.

Vandaar: bij twee of meer batterijen op dezelfde groep niet ontgrendelen. Of een aparte groep gebruiken als je wél ontgrendelen toepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mmmmarc schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:22:
[...]

Je hebt gelijk en toch ook niet.

De batterijen moeten kunnen worden opgeladen.
Dus als je een 16A groep hebt en je zet daar 2 batterijen op dan zal je van de 3600W van die groep 1600W moeten reserveren voor dat laden anders loopt je tegen de beveiliging van de zekering aan.
Die reserve verdwijnt niet magisch als je van laden naar ontladen schakelt.
Alleen als je tijdens het ontladen extra gebruikers gaat bijschakelen op de groep kan je een overbelasting veroorzaken maar erg praktisch is dat niet omdat je geen controle hebt over het schakelen tussen laden en ontladen omdat dit afhankelijk is van de zon opbrengst.

Simpele regel: als je er voor zorgt dat je nooit meer dan 2000W aan gebruikers hebt kan je probleemloos 2 batterijen in die groep zetten die op volle kracht kunnen laden en ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmarc
hanev001 schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:52:
[...]

Je hebt gelijk en toch ook niet.

De batterijen moeten kunnen worden opgeladen.
Dus als je een 16A groep hebt en je zet daar 2 batterijen op dan zal je van de 3600W van die groep 1600W moeten reserveren voor dat laden anders loopt je tegen de beveiliging van de zekering aan.
Die reserve verdwijnt niet magisch als je van laden naar ontladen schakelt.
Alleen als je tijdens het ontladen extra gebruikers gaat bijschakelen op de groep kan je een overbelasting veroorzaken maar erg praktisch is dat niet omdat je geen controle hebt over het schakelen tussen laden en ontladen omdat dit afhankelijk is van de zon opbrengst.

Simpele regel: als je er voor zorgt dat je nooit meer dan 2000W aan gebruikers hebt kan je probleemloos 2 batterijen in die groep zetten die op volle kracht kunnen laden en ontladen.
Helemaal mee eens. De batterijen an sich zijn het probleem inderdaad niet (uitgaande van 2x 800W ontladen), ik bedoelde het inderdaad ook i.c.m. gebruikers op dezelfde groep. Daarmee kun je potentieel > 16 A uitkomen. Standaard mag het dus niet. Je moet dus inderdaad weten waar je mee bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
*knip* deze insinuaties zijn zinloos als het product nog niet uit is

[ Voor 93% gewijzigd door Proton_ op 11-11-2024 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
*knip* liever een TR

[ Voor 96% gewijzigd door Proton_ op 11-11-2024 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mongkut schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:58:
[...]

Waar aan kan ik dat zien slager (iedere verkoper zal dat uiteraard zeggen)?
Waarom ik dit vraag?
Dit is namelijk het meest belangrijke onderdeel en ik dat pas over een xx tal jaar kan zien.
Mijn ervaringen met fabrikanten (en vele met mij) zijn namelijk niet zo positief over beweringen van fabrikanten die later toch veel slechter waren of zelfs een totale leugen was.
Waar kan dus een koper dat dan zien, of is dit gewoon een kwestie van geloven met gekruiste vingers net zoals die andere fabrikanten die thuisbatterijen leveren?
Edit. Ik zie al dat mod heeft gereageerd 👌

[ Voor 34% gewijzigd door Devke op 11-11-2024 16:24 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 11:11
Alhoewel ik niet simuleer, kijk ik wel regelmatig naar de daggrafiekjes van HomeWizard, en mij valt op dat 'we' (in ieder geval dit jaar) nogal abrupt zijn overgegaan van een periode dat de batterij het grootste deel van de tijd vol is (en eigenlijk nooit leeg), naar een periode dat de batterij het grootste deel van de tijd leeg is (en eigenlijk nooit vol). Om je batterij 'maximaal' te benutten moet je dan in de zomer iedere kans tot ontladen aangrijpen (ook al is het inefficiënt om met 100W 's nachts te ontladen), en in de winter iedere kans tot opladen. Maar met het tegenovergestelde denk ik dat er wel mogelijkheden zijn om te optimaliseren, namelijk door ervoor te zorgen dat de omvormer zo veel mogelijk in zijn efficiënte bereik werkt (=max vermogen).

Als je een regel (of taak) op de HW-batterij zou kunnen zetten 'alleen ontladen als de vraag >600W is', dan had ik de afgelopen weken nog steeds iedere kWh die erin was gegaan er ook uitgehaald; de batterij was niet 'overvol' geraakt doordat het ontladen te veel had beperkt. Omgekeerd denk ik (maar weet ik veel minder zeker) dat het in de zomer ook had kunnen werken met een regel 'alleen opladen als er >600W overschot is'. De kans dat de batterij dan (onnodig) leeg raakt lijkt me dan groter, maar hoe groot?

Of 600W een goede grens is, of 400W, of zelfs 800W hangt natuurlijk af van je persoonlijke situatie qua verbruik (ik heb een wamtepomp) en opwek (ik heb 'maar' 10 panelen O/W).

Zijn er mensen met simaties die al eens naar dit aspect hebben gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@a2aan hier draait de simulatie. 1 batterij van 2.7 kWh. Ik zal je de simulatie van Oktober en November tot nu toe delen. Ik heb een 3320 Wp liggen op ZZW. De batterij zou het idd steeds moeilijker krijgen alleen op opwek. November laat dat tot nu toe denk ik al heel mooi zien.

Om een vergelijk te trekken naar de zomer. Daar wek ik iedere dag wel rond de 15 tot max 20 kWh op (een uitschieter daarboven soms). Gezinsverbruik ligt dan op een 7 a 8 kWh per dag. Nu rond de 15 kWh per dag. Ik verbruik mijn overschot om nu weg te salderen in de vorm van warmte. In de zomermaanden wordt het knap lastig om de batterij leeg te trekken. De toevoer van zonopwek gaat harder dan het verbruik. Vaatwasser loopt bv maar 1x per dag en dat zet geen zoden aan de dijk.

Wat ik zie gebeuren is dat een verrassing? Nee. Jammer? Jazeker.

Als je die omvormer op max met een taakje zet in de zomer dan is het de vraag of je gewoon al niet voldoende opwekt zodat bij springen niet nodig is. Of ga je wachten tot de zon weg is even en dan je verbruikers inschakelen? Das niet handig denk ik. In de avonden verbruik ik hier tussen de 150 en 300 watt. De verbruikers staan aan op moment dat de opwek al hoog is.
Daarnaast je kunt hem 3x willen leeg trekken op een dag tegen die waardes die je aangeeft maar hoe vul je hem dan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HNnznB1wgUIEo05hPwWhr6WGk7c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BVJabt1m0o5TcWxYZ8HSujXC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gM3J5Z3yOMYa-RY4_mNFCrDbYck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H2mkrCYWC9hLaUR5mGKWQ3Ub.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@Devke In de zomer wil je zo veel mogelijk ontladen, ookal is het maar 100W of minder, maar opladen zou ik blokkeren tot de export minimaal 600W is. Dus niet meteen al laden als de zon op gaat, maar wachten tot de omvormer in zijn efficiëntste bereik zit.

En in de winter andersom. Ieder Wattje dat je anders zou exporteren in de batterij stoppen, maar ontladen uitstellen tot het met >600W kan.

Met simulaties zou je kunnen kijken in hoeverre zo'n beleid ervoor zorgt dat je minder (snel) cycli uit je batterij haalt, en in hoeverre dat opweegt tegen de extra efficientie die het oplevert. Al moet je voor dat laatste wel aannames doen, en is het misschien ook lastig te modelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvee
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
ik zie een aantal mensen hier roepen dat omvormer beste max kan draaien. de ecoflow gaat dan al snel in standje kookplaat. Dus is dat echt wel efficient om max vermogen te draaien? Als ik deze site lees is de sweetspot voor de omvormer meer in het 15-50% bereik. Helaas geen sheet van HW kunnen vinden, misschien dat iemand die wel heeft?
https://www.inverter.com/what-is-inverter-efficiency

Acties:
  • 0 Henk 'm!
a2aan schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:11:
@Devke In de zomer wil je zo veel mogelijk ontladen, ookal is het maar 100W of minder, maar opladen zou ik blokkeren tot de export minimaal 600W is. Dus niet meteen al laden als de zon op gaat, maar wachten tot de omvormer in zijn efficiëntste bereik zit.

En in de winter andersom. Ieder Wattje dat je anders zou exporteren in de batterij stoppen, maar ontladen uitstellen tot het met >600W kan.

Met simulaties zou je kunnen kijken in hoeverre zo'n beleid ervoor zorgt dat je minder (snel) cycli uit je batterij haalt, en in hoeverre dat opweegt tegen de extra efficientie die het oplevert. Al moet je voor dat laatste wel aannames doen, en is het misschien ook lastig te modelleren.
Als je dit wilt simuleren dan zal dat niet gaan met de bat_sim integratie. Dan moet je zelf codering gaan maken en het is ook de vraag met welke RTE je rekenen moet dan. Ik denk dat je de accu dan echt fysiek moet hebben staan om daar mee te spelen en het resultaat ervan te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
rvee schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:21:
ik zie een aantal mensen hier roepen dat omvormer beste max kan draaien. de ecoflow gaat dan al snel in standje kookplaat. Dus is dat echt wel efficient om max vermogen te draaien? Als ik deze site lees is de sweetspot voor de omvormer meer in het 15-50% bereik. Helaas geen sheet van HW kunnen vinden, misschien dat iemand die wel heeft?
https://www.inverter.com/what-is-inverter-efficiency
Hoe lager het vermogen ten opzichte van het maximum, hoe minder efficient.

Grof voorbeeld;
Een 2000W omvormer is op 100W veel minder efficient dan een 1000W omvormer.

Dit is voor elke omvormer hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@rvee goed punt dat de sweet spot misschien niet op max vermogen zit, maar in ieder geval ook niet in de 15-50% range. In dit topic heeft @HomeWizard_NL ooit eens wat proza geschreven dat (ook) over de omvormer van hun batterij lijkt te gaan. De samenvatting:
  • Onder de 50% belasting zakt de efficiëntie
  • Bij 25% belasting zit je op 85%
  • Bij 10% nog maar op 70%
Maar stel dat de sweet spot voor ontladen precies op 573W zou liggen (of 468W, of 713W), dan zou ik wel een functie willen die ervoor zorgt dat er zo veel mogelijk met dat vermogen wordt ontladen.

Vorige week dinsdag had ik een batterij ongeveer helemaal kunnen vullen, woensdag nog een ietsiepietsie export, en daarna pas weer vandaag 1,8kWh. Dus genoeg kans om precies op de sweetspot te ontladen, in plaats van 'NOM'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fredhuizinga schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:32:
[...]

800 watt komt eruit, met twee accu's wordt dat 2x 400 watt zoals ik begreep. Dit kun je laten uitzetten zodat je per accu 800 watt ontlaadt. Met twee accu's zit je dan op 1600 watt, da's nog maar 7A.

Als ik op de website lees kun je 4 accu's op één aparte groep zetten en met 3200watt laden en ontladen.
Waarom 400W? Als je twee HW batterijen op twee verschillende groepen plaatst heb je gewoon 2*800W max output, dus gezamenlijk de 1.600W. Daarvoor hoef je niets uitzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:52
MacD007 schreef op maandag 11 november 2024 @ 22:32:
[...]

Waarom 400W? Als je twee HW batterijen op twee verschillende groepen plaatst heb je gewoon 2*800W max output, dus gezamenlijk de 1.600W. Daarvoor hoef je niets uitzetten.
Het ligt er aan hoe je het leest op de website HW denk ik.
Want is die 800 per accu of per 2? Maar laden noemen ze wel 2 accu's tegelijk.
Maar dit zal hier ook al wel besproken zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQVevLw3sNHjdYvVLwhFrRpzNFs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bJSTHXO6aZgW50xX2zpHRpez.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GM15
  • Laatst online: 16:22
[...]

Ongeacht de hoeveelheid HW batterijen wordt er maximaal (maar) met 800 watt ontladen. Laden gaat wel met het aantal batterijen x 800 watt.

Dus 2 batterijen = 1600 watt laden echter maar met 800 watt ontladen.

Wil je meer ontladen bij meer dan 1 batterij dan moet je de vergrendeling door HW laten uitzetten. (Of mogelijk dat je dit zelf kan via de app met een disclaimer dat je begrijpt wat je aan het doen bent)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Van de week zagen we dat HW de beste accu cellen gebruikt. Waarom dan toch maar 2 jaar garantie en ga je vanaf jaar 3 dan een ruime 300 euro betalen voor een swap bij defecten terwijl andere fabrikanten gewoon tussen de 5 en 10 jaar volledige garantie geven? @HomeWizard_NL .

De concurrent @Duramotion geeft gewoon 10 jaar. Gratis Swap bij defecten. De 2e geeft de consument op garantie gebied een gevoel dat ze dit met hun product prima aandurven. Mij staat die ruime 300 tegen. Je zal net zien. Dan wordt het toch een duur geintje nog. Is dit een heroverweging waard door jullie om de garantie wel langer te laten lopen? Het verhaal eronder dat je betaald bij andere leveranciers ook dan nog is wat raar daar dit bij jullie ook is. Als je achter je product staat durf je mee te gaan met de markt 5 a 10 jaar imo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LogT20n1DxmGjTIHHoHHxQg0jMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4RP1EfZIpJ769V3lhtNoFo9l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredhuizinga
  • Nu online
[...]

Kan ook dat met meer dan één accu er een soort van cascade regeling aan gaat, eerst één accu ontladen met 800 dan de andere. Het heeft allemaal met wet en regelgeving te maken, al veel besproken. Je mag niet meer dan 800w invoeden in je installatie, via een stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fredhuizinga schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 06:33:
[...]

Kan ook dat met meer dan één accu er een soort van cascade regeling aan gaat, eerst één accu ontladen met 800 dan de andere. Het heeft allemaal met wet en regelgeving te maken, al veel besproken. Je mag niet meer dan 800w invoeden in je installatie, via een stekker.
Waar staat dat? Zoals ik het begrijp mag een apparaat niet meer dan 800W invoeden. Ik ben nergens tegen gekomen dat je niet meerdere apparaten mag hebben die elk 800W invoeden.

Zou ook niet te handhaven zijn. Het apparaat maximum kan door de fabrikant in de hardware worden vastgelegd. maar niemand kan zien of je meerdere apparaten hebt en wat je daar mee doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
Devke schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 02:20:
Van de week zagen we dat HW de beste accu cellen gebruikt. Waarom dan toch maar 2 jaar garantie en ga je vanaf jaar 3 dan een ruime 300 euro betalen voor een swap bij defecten terwijl andere fabrikanten gewoon tussen de 5 en 10 jaar volledige garantie geven? @HomeWizard_NL .

De concurrent @Duramotion geeft gewoon 10 jaar. Gratis Swap bij defecten. De 2e geeft de consument op garantie gebied een gevoel dat ze dit met hun product prima aandurven. Mij staat die ruime 300 tegen. Je zal net zien. Dan wordt het toch een duur geintje nog. Is dit een heroverweging waard door jullie om de garantie wel langer te laten lopen? Het verhaal eronder dat je betaald bij andere leveranciers ook dan nog is wat raar daar dit bij jullie ook is. Als je achter je product staat durf je mee te gaan met de markt 5 a 10 jaar imo.

[Afbeelding]
een en ander heeft uiteraard te maken bij wie de bewijslast ligt (koper of verkoper) of het product op de juiste manier gebruikt is en of dat te maken heeft met het defect.
Hier zullen altijd de kleine letters uit de koopovereenkomst van toepassing zijn, dus ik zou niet zomaar blind varen op een "10 jaar garantie" kreet op een website.

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Toby-Wan schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:04:
[...]

een en ander heeft uiteraard te maken bij wie de bewijslast ligt (koper of verkoper) of het product op de juiste manier gebruikt is en of dat te maken heeft met het defect.
Hier zullen altijd de kleine letters uit de koopovereenkomst van toepassing zijn, dus ik zou niet zomaar blind varen op een "10 jaar garantie" kreet op een website.
Ik denk dat je minder discussie krijgt met die HW garantie dan bij de zogenaamde garantie van 10 jaar van een onbekende kleine leverancier (waarvan het de vraag is of ze over 5 jaar nog bestaan).

energienerds.nl, gasloos, 11,5kWp, 20 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredhuizinga
  • Nu online
hanev001 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:48:
[...]

Waar staat dat? Zoals ik het begrijp mag een apparaat niet meer dan 800W invoeden. Ik ben nergens tegen gekomen dat je niet meerdere apparaten mag hebben die elk 800W invoeden.

Zou ook niet te handhaven zijn. Het apparaat maximum kan door de fabrikant in de hardware worden vastgelegd. maar niemand kan zien of je meerdere apparaten hebt en wat je daar mee doet.
Dat staat ook nergens echt duidelijk, HW geeft aan dat als je een tweede accu aansluit dat ze dan samen met 800w gaan invoeden. Met de optie om het vrij te geven als je dat wil, zodat je met twee keer 800w kan ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toby-Wan schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:04:
[...]

een en ander heeft uiteraard te maken bij wie de bewijslast ligt (koper of verkoper) of het product op de juiste manier gebruikt is en of dat te m 1aken heeft met het defect.
Ik snap wat je bedoeld. Ik heb recent een leverancier gevraagd of het gratis omruilen was. Binnen 10 jaar stuk. Kreeg de melding dat het dan idd gratis omruiling is. Nu is het ook maar de vraag of die leverancier dan ook bestaat nog tzt. Ik heb hier al even dit gevoel bij. Zegt natuurlijk niks over het feit dat hij ook stuk gaat. Al relativerend...... een TV heb je vlgs mij ook 1 a 2 jaar garantie op en het ding wilt nooit stuk als je iets veeeeeeel mooiers de jaren daarna tegen komt 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Nu online
fredhuizinga schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 06:33:
[...]

Maar wel totaal meer dan 800w verdeeld over meerdere stekkers 😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iVQHPTGSfcziPW7HwHxZO9hx9hY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pswP5xJpzEeFJ9oBe0QNRSwu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonero
  • Laatst online: 23-07 11:08
mrme12345 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:08:
[...]

Ik denk dat je minder discussie krijgt met die HW garantie dan bij de zogenaamde garantie van 10 jaar van een onbekende kleine leverancier (waarvan het de vraag is of ze over 5 jaar nog bestaan).
Helemaal mee eens. De site van het KVK kan je daar van alles over vertellen.
Aan de andere kant: het gaat hier om een product dat pas na een jaar of 5 rendabel is / wordt. Is het dan zo raar een langere garantietermijn te verwachten dan die 2 jaar?
Twee jaar garantie heb je sowieso op elk product dat je binnen de EU koopt.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Sonero schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:18:
[...]

Helemaal mee eens. De site van het KVK kan je daar van alles over vertellen.
Aan de andere kant: het gaat hier om een product dat pas na een jaar of 5 rendabel is / wordt. Is het dan zo raar een langere garantietermijn te verwachten dan die 2 jaar?
Twee jaar garantie heb je sowieso op elk product dat je binnen de EU koopt.
Er zijn een aantal verschillende manieren hoe een bedrijf met lange garantie om kan gaan. Onze ervaring is dat bij lange garantie er in de praktijk een van de volgende dingen speelt.

1. Je bied een lange garantie en verrekend het in de kostprijs, resultaat is een veel duurder product voor iedereen.

2. Je verrekend het niet in de kostprijs maar verkoopt garantie vooraf los (denk aan een aanvullende garantie) je moet vooraf bepalen of je extra garantie wilt zoals bijvoorbeeld Apple Care (bij ons betaal je enkel als je het gebruikt).

3. Je bied een lange garantie en schrijft het dicht in de garantie voorwaarden (kleine lettertjes) zodat je alleen in extreme gevallen daadwerkelijk hoeft te handelen (klantonvriendelijk, maar lage productprijs).

4. Je bied een lange garantie maar daar zitten verborgen kosten aan vast (voorrijkosten, alleen op specifieke componenten, exl. werkuren etc - klantonvriendelijk, lage productprijs).

5. Je bied een lange garantie, je bedrijf draait enkel op dit product, je neemt het risico dat als het goed mis gaat en niemand meer ondersteuning of garantie heeft omdat het bedrijf dan per definitie verliesgevend (of failliet) is. Iedereen verliest, het risico ligt uiteindelijk bij de klant.

Wij wilden van te voren heel transparant en eerlijk zijn over kosten en waar je aan toe bent. In ons model zijn er geen verborgen kosten, je krijgt altijd gelijkwaardig model thuisbezorgd en de oude wordt weer meegenomen, je hebt na vervanging weer 2 jaar volledig dekkende garantie. Je betaald alleen als je het nodig hebt. Je weet waar je aan toe bent.

Kortom, Dat een partij 10 jaar garantie bied, betekend niet dat je als klant per definitie beter af bent.

[ Voor 3% gewijzigd door HomeWizard_NL op 12-11-2024 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mongkut
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:27:
[...]

Er zijn een aantal verschillende manieren hoe een als bedrijf met garantie om kan gaan. Onze ervaring is dat bij lange garantie er altijd een van de volgende dingen speelt.

1. Je belooft een lange garantie en verrekend het in de kostprijs, resultaat is een veel duurder product voor iedereen.

2. Je verrekend het niet in de kostprijs maar verkoopt het vooraf los (denk aan een aanvullende garantie) je moet vooraf bepalen of je extra garantie wilt zoals bijvoorbeeld Apple Care (bij ons betaal je enkel als je het gebruikt).

3. Je bied een lange garantie en schrijft het dicht in de kleine lettertjes zodat je alleen in extreme gevallen daadwerkelijk hoeft te handelen (klantonvriendelijk, maar lage productprijs).

4. Je bied een lange garantie maar daar zitten verborgen kosten aan vast (voorrijkosten, alleen op specifieke componenten, exl. werkuren etc - klantonvriendelijk, lage productprijs).

5. Je bied een lange garantie, je bedrijf draait enkel op dit product, je neemt het risico dat als het goed mis gaat en niemand meer ondersteuning of garantie heeft omdat het bedrijf dan per definitie verliesgevend (of failliet) is. Iedereen zijn product verliest waarde, functionaliteit dus het risico ligt uiteindelijk bij de klant.

Het komt in praktijk eigenlijk nooit voor dat een bedrijf niet een van bovenstaande constructies gebruikt bij een lange garantie.

Wij wilden van te voren heel transparant en eerlijk zijn over kosten en waar je aan toe bent. In ons model zijn er geen verborgen kosten, je krijgt altijd gelijkwaardig model thuisbezorgd en de oude wordt weer meegenomen, je hebt na vervanging weer 2 jaar volledig dekkende garantie. Je betaald alleen als je het nodig hebt. Je weet waar je aan toe bent.

Kortom, Dat een partij 10 jaar garantie bied, betekend niet dat je als klant per definitie beter af bent.
Ik ben van mening dat jullie er nooit mee weg komen als de batterij die gekocht is na 2 jaar defect gaat , dat je dan €329 moet betalen voor een vervangende.
Zo werkt de wet niet hier in NL (in de eu wel misschien).
Wat je ook doet, het product zal je altijd kosten de eerste 5 jaar, en ben dan ook van mening dat sowieso 5 jaar garantie zal moeten hebben op dit product.

[ Voor 3% gewijzigd door mongkut op 12-11-2024 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramkoe
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 29-07 17:28
Kan je ook gewoon 1 accu gelijk aansluiten op een groep? dat scheelt mij weer een WCD want wil het sowieso op een eigen groep.

Denk dat de 800 watt per fase prima is, zit na te denken om dan 1 accu per fase te installeren, dan kan dan misschien stiekem zelfs op 1 krachtgroep scheelt weer wat bruggetjes. zal hier nog even proberen terug te lezen of dat uberhaupt mag, want dit kan vast veilig maar niet foolproof dus kan mij voorstellen dat die niet makkelijk gemaakt wordt als je dit wilt.

[ Voor 23% gewijzigd door Ramkoe op 12-11-2024 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
mongkut schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:34:
[...]

Ik ben van mening dat jullie er nooit mee weg komen als de batterij die gekocht is na 2 jaar defect gaat , dat je dan €329 moet betalen voor een vervangende.
het gaat om (het omdraaien van) de bewijslast. Als jij na die 2 jaar kunt bewijzen dat reden van falen van de maker/verkoper komt en niet door jezelf / de manier waarop je het hebt gebruikt, dan zou je recht kunnen hebben op een gratis vervanging. Dan heb je zelf de keuze of de 329 neer te leggen of het hard te spelen met eventuele gang naar de rechter
Wat je ook doet, het product zal je altijd kosten de eerste 5 jaar, en ben dan ook van mening dat sowieso 5 jaar garantie zal moeten hebben op dit product.
tja dat is jouw mening en wellicht velen met jou maar daar heeft de wet ook weinig boodschap aan.

Neem als (nog extremer) voorbeeld nou zonnepanelen:
- 1 jaar installatiegarantie
- 2 jaar 'wettelijke' garantie
- 5-7 jaar TVT
- 30 jaar product garantie
in jaar 3-30 ligt de bewijslast bij de consument om aan te tonen dat een gebrek aan de verkoper/maker/installateur ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GM15 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 00:39:
[...]

Ongeacht de hoeveelheid HW batterijen wordt er maximaal (maar) met 800 watt ontladen. Laden gaat wel met het aantal batterijen x 800 watt.

Dus 2 batterijen = 1600 watt laden echter maar met 800 watt ontladen.

Wil je meer ontladen bij meer dan 1 batterij dan moet je de vergrendeling door HW laten uitzetten. (Of mogelijk dat je dit zelf kan via de app met een disclaimer dat je begrijpt wat je aan het doen bent)
die 800W komt vanuit de warenwet en netcode en is gebaseerd op één batterij die je op één groep (via een WCD) aansluit.
zoals ik ook al heb aangegeven zou je mits je twee batterijen op twee afzondelijke groepen plaatst (dus NIET op één groep) kun je gewoon per batterij 800W aan je thuis-stroomnetwerk mogen leveren.
Daarvoor moet je even rekening houden waarom dat deze 800W grens bestaat.
1) omdat deze via een WCD aangesloten zijn en de aard hoe dit in Nederland aan groepen gekoppeld zijn, namelijk dat WCD in Nederland normaal gezien geen eigen groep (zekering) hebben maar deel zijn van andere gebruikers binnen een del van de woning. Je wilt dus hier deze groepen niet overbelasten.
Door het centraal dozen systeem wat in Nederland gebruikelijk is zijn dus ook de WCD net als bv de verlichting veelal per woonlaag cq delen van een woonlaag gegroepeerd. Speciale funcites zoals een natte cel (bad/douche) en keuken hebben of door veiligheidsaspecten en grotere vermogensbehoefte eigen cq meerdere groepen.
In de NEN1010 is ook opgenomen dat verbruikers die een aansluitwaarde van >2000W hebben zoveel mogelijk over een eigen groep beschikken.
In de keuken is dat goed te zien, oven, vaatwasser hebben veelal een eigen groep waar zo ver mogelijk nog wel bv een koelkast (laag vermogen) mee op aangesloten kan worden.
Technisch gezien kunnen zowel een stekker als ook een WCD hogere vermogens prima aan, dus daar zit niet het probleem. Echter door de limiet op die 800W te leggen is de kans op dat je een groep gaat overbelasten aanzienlijk kleiner zult maken en de werking van de beveiliging niet te veel gaat verstoren.
voorbeeld:
groep is belast met 3.200W aan verschillende gebruikers.
je sluit op deze groep ook nog een thuisbatterij van 800W aan.
bij laden gebeurt het volgende; de batterij is hierbij gewoon een gebruiker en de gezamelijke vermogen zal dus 3.200 + 800 = 4..000W bedragen, dat is dus boven de maximale vermogen van een 16A groep (3.680W) Dat geeft circa 17,4A stroom, hieronder zie je een standaard afschakelgrafiek van een zekering (IA) dus zie je dat bij een dergelijk kleine overschijding de zekering er dus niet direct zal aanspreken.
Zou ik dit echter met een 2.500W batterij doen kom ik op bijna 26A, en dan zal de zekering binnen enkele seconden aan gaan spreken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QYgrq0kWSmWNIyrzy0jIoFoBLHk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KdV5R45zAPxBBaFB5d4p5JFd.jpg?f=user_large
2) De netcode voor deze <800W energieopwekers lagere veiligheidseisen stelt. (art. 3.8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
De garantie dat je ergens geld mee gaat verdienen (dat lees ik hier een beetje tussen de regels door), ga je natuurlijk helemaal nooit krijgen.

Van de producten die ik koop hoop (en verwacht) ik dat die langer meegaan dan de garantietermijn, en gelukkig is dat meestal ook gewoon zo. Dus ik heb een andere mening: ik wil (liever) niet extra betalen voor een garantie van >5 jaar. Niet verdisconteerd in de verkoopprijs, en ook niet als optionele extra garantie (die neem ik eigenlijk ook nooit, als ze worden aangeboden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimBony
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15:51
Toby-Wan schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:07:
[...]

het gaat om (het omdraaien van) de bewijslast. Als jij na die 2 jaar kunt bewijzen dat reden van falen van de maker/verkoper komt en niet door jezelf / de manier waarop je het hebt gebruikt, dan zou je recht kunnen hebben op een gratis vervanging. Dan heb je zelf de keuze of de 329 neer te leggen of het hard te spelen met eventuele gang naar de rechter
Als je het kunt bewijzen, dan heb je recht op gratis vervanging. Daarnaast hoef je alleen maar 'normaal' gebruik aan te tonen. Het is namelijk anders voor de gemiddelde á-technische consument onmogelijk de oorzaak van falen aan te tonen.

Ik heb toevallig een half jaar geleden een dergelijke case gehad met mijn televisie. Leverancier wrong zich in allerlei bochten nadat de televisie na 3,5 jaar kapot ging. Inmiddels hangt er hier gratis een nieuwe omdat ze geen poot hadden om op te staan.
Helaas gaat 99 van de 100 consumenten mee in de nonsens van de leveranciers en betalen onterecht voor reparaties/ vervangingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Waar een rechter rekening mee gaat houden is de te verwachten levensduur, de UNETO-VNI heeft hiervoor een tabel opgesteld die veelal hiervoor als richtlijn geld.
https://www.techniekneder...afschrijvingsmethoden.pdf
Die zijn natuurlijk ook ontstaan omdat er voor de meeste producten die al behoorlijk lang op de markt zijn goede data bestaan, voor dit soort nieuwe producten waar ook bv geen vergelijkbare producten bestaan zal dat echter een heel stuk lastiger worden. Dus ook jou claim van 5 jaar zie ik hier zo snel niet gebeuren.
Dat je in Nederland vaak meer dan 2 jaar garantie hebt is waar maar je moet dat voor een rechter wel afdwingen, veel mensen zullen dat te veel gedoe vinden.
Helaas zijn dit soort nieuwe producten hier nog niet in opgenomen. Je ziet wel dat oa de prijs hier ook invloed op heeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@MacD007 Je uitleg kan ik helemaal volgen.

Maar volgens mij is de 800watt grens vooral voorgeschreven in verband met teruglevering (ontladen). Laden is immers veelal gewoon beveiligd door je automaat. Maar ontladen niet. Je maakt immers een automaat blind voor de invoeding voor die 800 watt, de overige verbruikers in dezelfde groep kunnen dan maximaal 16A = 3.680 + 800 watt = 4.480 watt vermogen afnemen zonder dat de automaat (die een beveiliging is voor overstroom) afschakelt.

Bij 800 watt is dit te overzien. Maar stel dat we nu 1.600 watt invoeding van maken op dezelfde groep. Dan schakelt de automaat pas af als een (of meerdere) verbruiker op die groep meer dan 5.280 Watt afneemt. Daar ergens is al een aardige brandgevaarlijke situatie ontstaan, die niet meer beveiligd kan worden door de zekeringsautomaat van die groep.

Daarom het advies om ze op een eigen groep te zetten als het er meerdere zijn en je wil ontladen met meer dan 800 watt. Voor mij persoonlijk niet zo belangrijk, 800 watt is meer dan voldoende voor stand-by verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ramkoe schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:38:
Kan je ook gewoon 1 accu gelijk aansluiten op een groep? dat scheelt mij weer een WCD want wil het sowieso op een eigen groep.

Denk dat de 800 watt per fase prima is, zit na te denken om dan 1 accu per fase te installeren, dan kan dan misschien stiekem zelfs op 1 krachtgroep scheelt weer wat bruggetjes. zal hier nog even proberen terug te lezen of dat uberhaupt mag, want dit kan vast veilig maar niet foolproof dus kan mij voorstellen dat die niet makkelijk gemaakt wordt als je dit wilt.
Ja dat kan, ik zou hiervoor dan wel niet de orginele kabel gebruiken (hou deze even achter de hand) en gebruik hiervoor een kabel waarbij de stekker er niet op gemonteerd is ( dus bv afgeknipt is) en sluit deze met hiervoor geschikte aansluitdoos op een groep (1-fase of 3-fase) aan. Hierbij blijf je echter per batterij op max 800 levering zitten (bij 1 per fase).
heb je dus een 3-fase groep (krachtgroep) dan kun je op L1, L2 en L3 ieder een batterij zetten. Je zou doordat je deze niet via een WCD plaatst en een eigen groep ( er mag dus hier ook niets anders als gebruiker opzitten) zelfs meerdere batterijen per fase (max 4 stuks) kunnen plaatsen.
Gezien de prijs die je dan echter betaald vraag ik me af of een ander batterij systeem (bv een anker solix X1) niet een beter en vooral ook goedkopere keuze is), let op dit soort wzh is dus niets voor een leek.
Ik verwacht dat je daarvoor een C13 contrastekker nodig hebt. (gokje, dus wel even navragen bij HW)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_kSrlzq30JpI67jJXLaTQcpcXA4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ernUY7nISpN8mFNhNszYP4PH.jpg?f=fotoalbum_large
Helaas is op de foto’s niet duidelijk te zien of men deze stekker heeft gebruikt, men zou namelijk ook kunnen kiezen voor een vaste gemonteerde kabel. Dan gaat mijn verhaal helaas niet op.

[ Voor 18% gewijzigd door MacD007 op 13-11-2024 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimBony
MacD007 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:21:
[...]

Waar een rechter rekening mee gaat houden is de te verwachten levensduur, de UNETO-VNI heeft hiervoor een tabel opgesteld die veelal hiervoor als richtlijn geld.
https://www.techniekneder...afschrijvingsmethoden.pdf
Die zijn natuurlijk ook ontstaan omdat er voor de meeste producten die al behoorlijk lang op de markt zijn goede data bestaan, voor dit soort nieuwe producten waar ook bv geen vergelijkbare producten bestaan zal dat echter een heel stuk lastiger worden. Dus ook jou claim van 5 jaar zie ik hier zo snel niet gebeuren.
Dat je in Nederland vaak meer dan 2 jaar garantie hebt is waar maar je moet dat voor een rechter wel afdwingen, veel mensen zullen dat te veel gedoe vinden.
Helaas zijn dit soort nieuwe producten hier nog niet in opgenomen. Je ziet wel dat oa de prijs hier ook invloed op heeft.
Al zal de rechter ook meenemen dat op het moment van aanbieden een gemiddelde verwachte levensduur van 15 jaar werd geuit.
Indien de batterij het dan na 5 jaar begeeft en je kan 'normaal' gebruik aantonen, dan heeft HomeWizard geen sterke positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JimBony schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:32:
[...]

Al zal de rechter ook meenemen dat op het moment van aanbieden een gemiddelde verwachte levensduur van 15 jaar werd geuit.
Indien de batterij het dan na 5 jaar begeeft en je kan 'normaal' gebruik aantonen, dan heeft HomeWizard geen sterke positie.
Ja en Nee, deze 15 jaar is de verwachte levensduur van de cellen, de batterij bestaat echter ook uit andere onderdelen. En laten we eerlijk zijn, 15 jaar is voor electronische apparatuur best lang, ik zeg niet dat het niet zou kunnen, maar ik zie genoeg electronische apparatuur dat niet halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JanHenk schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:24:
@MacD007 Je uitleg kan ik helemaal volgen.

Maar volgens mij is de 800watt grens vooral voorgeschreven in verband met teruglevering (ontladen). Laden is immers veelal gewoon beveiligd door je automaat. Maar ontladen niet. Je maakt immers een automaat blind voor de invoeding voor die 800 watt, de overige verbruikers in dezelfde groep kunnen dan maximaal 16A = 3.680 + 800 watt = 4.480 watt vermogen afnemen zonder dat de automaat (die een beveiliging is voor overstroom) afschakelt.
Ja, je hebt helemaal gelijk, dat was ook nog de bedoelding maar ik moest even weg dus dat stukje (ontladen) stond er nog niet op. dank voor de aanvulling. dus dan hoef ik dat niet nog te doen.
Bij 800 watt is dit te overzien. Maar stel dat we nu 1.600 watt invoeding van maken op dezelfde groep. Dan schakelt de automaat pas af als een (of meerdere) verbruiker op die groep meer dan 5.280 Watt afneemt. Daar ergens is al een aardige brandgevaarlijke situatie ontstaan, die niet meer beveiligd kan worden door de zekeringsautomaat van die groep.

Daarom het advies om ze op een eigen groep te zetten als het er meerdere zijn en je wil ontladen met meer dan 800 watt. Voor mij persoonlijk niet zo belangrijk, 800 watt is meer dan voldoende voor stand-by verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik ben het vaak niet met je eens maar hier heb je zeker een punt. Je mag van een bepaald product verwachten dat het een x tijd meegaat. Dat zal voor kleding en een batterij natuurlijk een andere periode zijn. Ik denk dat als de HW batterij netjes op een droge plek staat en je hem hebt aangesloten zoals het moet je zeker een sterke case hebt m.b.t. deze garantie. Zonder bij betalen wisselen. Ik heb het ook wel eens een leverancier voor de voeten gegooid..... uiteindelijk kon hij kostenloos vervangen. Hopelijk zal het nooit nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimBony
MacD007 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:38:
[...]

Ja en Nee, deze 15 jaar is de verwachte levensduur van de cellen, de batterij bestaat echter ook uit andere onderdelen. En laten we eerlijk zijn, 15 jaar is voor electronische apparatuur best lang, ik zeg niet dat het niet zou kunnen, maar ik zie genoeg electronische apparatuur dat niet halen.
Op welke pagina op de HomeWizard website lees jij dat dit expliciet over de cellen gaat? Wanneer ik de pagina https://www.homewizard.com/nl/plug-in-battery doorlees gaat het over de batterij in zijn algemeenheid.

Of jij en ik 15 jaar lang vinden of niet, is denk ik niet zo relevant. Het gaat erom dat HomeWizard met deze uitspraak een verwachting creëert die in alle redelijkheid over de breedte haalbaar zou moeten zijn. Als vervolgens de batterij na 2 tot +- 8 jaar defect zou gaan, dan vind ik dat die verwachting by-far niet gehaald is en zou HomeWizard daar de gevolgen van moeten dragen.
Na circa 8 jaar/ x cycli (en dat zal voor iedereen anders voelen) zou ik aflopende garantie voorwaarden zeker redelijk vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JimBony schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:02:
[...]

Op welke pagina op de HomeWizard website lees jij dat dit expliciet over de cellen gaat? Wanneer ik de pagina https://www.homewizard.com/nl/plug-in-battery doorlees gaat het over de batterij in zijn algemeenheid.

Of jij en ik 15 jaar lang vinden of niet, is denk ik niet zo relevant. Het gaat erom dat HomeWizard met deze uitspraak een verwachting creëert die in alle redelijkheid over de breedte haalbaar zou moeten zijn. Als vervolgens de batterij na 2 tot +- 8 jaar defect zou gaan, dan vind ik dat die verwachting by-far niet gehaald is en zou HomeWizard daar de gevolgen van moeten dragen.
Na circa 8 jaar/ x cycli (en dat zal voor iedereen anders voelen) zou ik aflopende garantie voorwaarden zeker redelijk vinden.
"Met een verwachte levensduur tot 15 jaar en 6000 batterijcycli een verantwoorde keuze." ik vrees dat een rechter hier over moet oordelen, gezien ze hier het hebben over 6000 batterijcycli verwacht ik hier eerder dat men het hier infeite over de batterijcellen hebben. Maar dat is hoe ik dit lees.

Helaas onbreken hier door dat dit een geheel nieuw product is en er nog geen levensduurverwachting van bv UNETO-VNI bestaan.
Dus heb je deze richtlijnen ook niet. De hoop is dan gewoon op een culante afwikkeling met de leverancier of de weg naar de rechter en daar sta je helaas niet zo sterk vooral omdat je dus een te verwachten richtlijn mist ( en dat gaat echt verder dan alleen een dergelijk uitspraak. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11:58
Van een gerenommeerd merk gebruik makend van A-kwaliteit cellen zou je m.i.op z'n minst een garantie/levensduur mogen verwachten in lijn met EV's en PV-systemen.

Daarbij eventueel onderscheid tussen een omvormer (5 tot 10 jaar, net als bij PV systemen?) en de batterij (8 jaar en X cycli is bij EV's erg gebruikelijk)

Als je als A-merk de markt op gaat en qua prijs ook wat hoger in de boom gaat zitten tov concurrentie dan mag de garantie daar ook wel op afgestemd worden. Vooral bij dit product waarbij alles gelogd wordt. Afwijkende toepassingen, aantal cycli, verplaatsen, etc. -> alles is inzichtelijk.

Nb: op de website schermen met 6.000 cycli icm een korte/beperkte garantie steekt mij persoonlijk wel een beetje (we kopen niet bij Ali....)

[ Voor 10% gewijzigd door Sparky op 12-11-2024 17:04 ]

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sparky schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:01:
Van een gerenommeerd merk gebruik makend van A-kwaliteit cellen zou je m.i.op z'n minst een garantie/levensduur mogen verwachten in lijn met EV's en PV-systemen.

Daarbij eventueel onderscheid tussen een omvormer (5 tot 10 jaar, net als bij PV systemen?) en de batterij (8 jaar en X cycli is bij EV's erg gebruikelijk)

Als je als A-merk de markt op gaat en qua prijs ook wat hoger in de boom gaat zitten tov concurrentie dan mag de garantie daar ook wel op afgestemd worden. Vooral bij dit product waarbij alles gelogd wordt. Afwijkende toepassingen, aantal cycli, verplaatsen, etc. -> alles is inzichtelijk.

Nb: op de website schermen met 6.000 cycli icm een korte/beperkte garantie steekt mij persoonlijk wel een beetje (we kopen niet bij Ali....)
Dat is ook wat ik al aangaf vanmorgen. Ik snap dat iets niet stuk hoeft te gaan. Maar als dit wel gebeurd dan wil je niet bijvoorbeeld na 2 jaar weer een extra rekening krijgen van 329 euro. Het geeft mij nog steeds het gevoel we verkopen een product met goede cellen. De beste eigenlijk maar we vertouwen de gehele constructie 2 jaar. Nogmaals op een TV zit ook 2 jaar en die gaat elle lange mee. Dan is de WAF nodig voor vervanging. 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mongkut
Wat mijn punt is, als ik kijk naar de andere thuisbatterijen fabrikanten zie dat ik met hun producten een VEEL grotere garantie periode heb van minimaal 5 tot zelfs 10jaar!
Ik krijg bij HW zo het gevoel dat ze niet echt veel vertrouwen hebben in hun eigen product.
Alleen daarom zal ik eerder tot aanschaf over gaan naar de andere fabrikanten die een veel grotere garantie periode hebben (tot wel 5x!).
HW moet hier ech wel stappen in zetten, anders gaat ze dit echt wel klanten kosten met de concurrentie nu en de komende jaren.
Die €365 is wel erg veel, het zou veel beter zijn een helder staffel jaren tabel op de website zetten met vervangings prijzen na die 2 jaar wettelijke garantie.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:55
*knip* op de man

[ Voor 95% gewijzigd door Proton_ op 13-11-2024 14:02 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
*knip* op de man

[ Voor 95% gewijzigd door Proton_ op 13-11-2024 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
reactie op *knip*

[ Voor 93% gewijzigd door Proton_ op 13-11-2024 14:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GM15
mrme12345 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 22:58:
[...]

Ik krijg steeds meer het gevoel dat jij met een andere agenda hier zit......werk je voor 1 van die andere bedrijven of zo. Wat een zielig gedoe allemaal.
Ik vind het helemaal geen zielig gedoe. De korte garantie termijn (en dan ook nog eens de kosten na deze periode (zo’n 25%) van de aanschaf) zijn helemaal niet in lijn met wat gangbaar is voor thuisbatterijen. Komt op mij ook wel een beetje over als ‘garantie tot aan de deur’

https://www.zonnefabriek....huisbatterijen-uitgelegd/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mongkut schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 22:46:
Wat mijn punt is, als ik kijk naar de andere thuisbatterijen fabrikanten zie dat ik met hun producten een VEEL grotere garantie periode heb van minimaal 5 tot zelfs 10jaar!
Ik krijg bij HW zo het gevoel dat ze niet echt veel vertrouwen hebben in hun eigen product.
Alleen daarom zal ik eerder tot aanschaf over gaan naar de andere fabrikanten die een veel grotere garantie periode hebben (tot wel 5x!).
HW moet hier ech wel stappen in zetten, anders gaat ze dit echt wel klanten kosten met de concurrentie nu en de komende jaren.
Die €365 is wel erg veel, het zou veel beter zijn een helder staffel jaren tabel op de website zetten met vervangings prijzen na die 2 jaar wettelijke garantie.
Je moet aub geen appels met peren vergelijken, hoelang bestaan die andere bedrijven al ?
Vergeet niet dat je van een bedrijf wat niet meer bestaat ook geen garantie meer kunt krijgen, in het verleden is dat al vaak genoeg aangetoond.
daarbij wordt ook vaak vergeten dat de garantieaanspraak volgens nederlands recht (en ook EU recht mbt consumenten) uitsluitend gaat tussen de verkopende partij en de consument.
Fabrieksgarantie heeft vaak een veel meer beperkende werking, en als de fabrikant er ook niet meer is, dan houd het volledig op.
Maar die keuze hoe zwaar je dat moet laten meewegen of je wel of niet iets koopt zul je dus zelf moeten maken. En daarbij spelen denk ik ook weer andere aspecten zoals imago van een bedrijf een rol. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door Proton_ op 13-11-2024 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
MacD007 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 23:33:
[...]

Je moet aub geen appels met peren vergelijken, hoelang bestaan die andere bedrijven al ?
Vergeet niet dat je van een bedrijf wat niet meer bestaat ook geen garantie meer kunt krijgen, in het verleden is dat al vaak genoeg aangetoond.
daarbij wordt ook vaak vergeten dat de garantieaanspraak volgens nederlands recht (en ook EU recht mbt consumenten) uitsluitend gaat tussen de verkopende partij en de consument.
Fabrieksgarantie heeft vaak een veel meer beperkende werking, en als de fabrikant er ook niet meer is, dan houd het volledig op.
Maar die keuze hoe zwaar je dat moet laten meewegen of je wel of niet iets koopt zul je dus zelf moeten maken. En daarbij spelen denk ik ook weer andere aspecten zoals imago van een bedrijf een rol. _/-\o_
SMA is geen nieuwkomer, en wat garantie betreft hebben ALLE partijen die hier iets verkopen zich daar aan te houden.
Wat imago betreft, wat is er mis mee met SMA en bijvoorbeeld BYD met batterijen, deze zijn al een tijdje op markt en HW is een beginnende speler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb met meerdere producten in mijn leven gedoe gehad met de garantie die ik had ook daadwerkelijk te krijgen. Ze kunnen wel zeggen dat je garantie hebt, maar als er dan wat is dan valt het er vaak niet onder volgens hun en kun je er naar fluiten of moet je naar de rechter stappen.
Een lange garantie bij de koop zegt helemaal niks. Wat ik van de andere producten van HW zie is dat HW wel gewoon goede service en garantie biedt.

Ik kan me goed herinneren dat ik ooit een les privaatrecht had van een professor in Nijmegen. En die vertelde dat hij de extra garantie er bij kocht in winkels. Ook al was het niet nodig omdat de wet verder ging dan wat de winkel zei. De reden ervoor was dat het veel minder gedoe opleverde als hij het nodig had en hij liever iets extra betaalde dan al het gedoe dat nodig was om zijn recht te halen.
Ik ben gewoon tevreden met dat als ik tussen 3-7 jaar voor een beperkt bedrag een volledig nieuwe batterij krijg als de huidige kapot gaat. Als hij niet kapot was gegaan was dat ook het bedrag geweest dat ik kwijt was aan afschrijving.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:32
ArthurMorgan schreef op woensdag 13 november 2024 @ 06:06:

[...]
Ik ben gewoon tevreden met dat als ik tussen 3-7 jaar voor een beperkt bedrag een volledig nieuwe batterij krijg als de huidige kapot gaat. Als hij niet kapot was gegaan was dat ook het bedrag geweest dat ik kwijt was aan afschrijving.
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:27:
[...]

Volledig nieuw is niet hetzelfde als gelijkwaardig. :+

Neemt niet weg dat de kleine lettertjes niet zo klein zijn en nogal helder van taal. d:)b

@HomeWizard_NL is alleen de vraag hoe jullie er mee omgaan als er een steker af is geknipt i.v.m. het vast aansluiten?

[ Voor 5% gewijzigd door Simpel360 op 13-11-2024 06:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Garantie en veiligheid
Heb ik garantie op de Plug-In Battery?

– gaat je batterij binnen 2 jaar stuk, dan komen we hem ophalen en vervangen we hem direct kosteloos voor een nieuwe. – gaat je batterij in jaar 3 t/m 7 stuk? Geen zorgen, wat er ook stuk is gegaan, wij komen de batterij bij jou thuis ophalen en vervangen hem voor een thuisbatterij die nieuwer is dan degene die je had.
https://www.homewizard.com/nl/plug-in-battery/

Laatste zegt inderdaad niet exact 'nieuw' maar het is wel mijn interpretatie op basis van de eerste zin ;) (Valt uiteraard over te discussieren of dat klopt, maar dat ga ik verder niet doen :P )
Simpel360 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 06:30:
@HomeWizard_NL is alleen de vraag hoe jullie er mee omgaan als er een steker af is geknipt i.v.m. het vast aansluiten?
Hoe zit het met de garantie bij een installatie zonder stekker?
Is de Plug-In Battery zonder stekker aangesloten op een zekeringgroep in jouw woning? De garantie is ook dan nog steeds van toepassing. De thuisbatterij dient losgekoppeld te worden, zodat degene die de batterij op komt halen de Plug-In Battery mee kan nemen zonder zelf te sleutelen.
zelfde link

[ Voor 51% gewijzigd door ArthurMorgan op 13-11-2024 06:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:39
MacD007 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:38:
[...]
En laten we eerlijk zijn, 15 jaar is voor electronische apparatuur best lang, ik zeg niet dat het niet zou kunnen, maar ik zie genoeg electronische apparatuur dat niet halen.
Off-topic: maak kennis met onze vaatwasser uit 1998, still going strong. :P

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jos-P
  • Laatst online: 19:40
*knip* op de man

[ Voor 96% gewijzigd door Proton_ op 13-11-2024 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
*knip reactie op offtopic
Het is toch van de zotte dat nota bene hier in dit forum een fabrikant medewerker hier verteld dat ze deze garantie hanteren die ook niet conform de Nederlandse wet is en met een excuus afwimpelt dat de batterijen dan te duur worden, terwijl dat bij de concurrent het goedkoper kan en een betere garantie condities hebben.
*knip* stemmingmakerij

[ Voor 49% gewijzigd door Proton_ op 13-11-2024 14:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GM15
Jos-P schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:56:
[...]

Niemand verplicht jou om een HW batterij te kopen! *knip*
Het zal niet de eerste keer zijn dat een leverancier/producent/software maker naar aanleiding van feedback vanuit een forum zaken aanpast. Helemaal niets mis mee dus om dit soort geluiden juist hier te ventileren. Daar is een forum toch ook voor.

[ Voor 24% gewijzigd door Proton_ op 13-11-2024 14:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jos-P
  • Laatst online: 19:40
GM15 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:40:
[...]

Wat een onzin reactie weer, alsof er geen vraagtekens/kritische opmerkingen/verbeterpunten/feedback mag worden gegeven op bepaalde zaken.

Het zal niet de eerste keer zijn dat een leverancier/producent/software maker naar aanleiding van feedback vanuit een forum zaken aanpast. Helemaal niets mis mee dus om dit soort geluiden juist hier te ventileren. Daar is een forum toch ook voor.
Je hebt helemaal gelijk, daar is dit forum ook voor.
Het gaat er mij alleen om hoe er telkens gereageerd wordt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
GM15 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:40:
[...]

Wat een onzin reactie weer, alsof er geen vraagtekens/kritische opmerkingen/verbeterpunten/feedback mag worden gegeven op bepaalde zaken.

Je hebt gelijk dat een forum open moet zijn voor vragen en kritische opmerkingen.

Echter we hebben hier te maken met een persoon die een kruistocht tegen HW lijkt te voeren.
Waarom? Geen flauw idee, maar het voegt helemaal niets toe aan de discussie. In tegendeel het zorgt ervoor dat er geen inhoudelijke discussie mogelijk is omdat alles door negatieve opmerkingen wordt vervuilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:50
Simpel360 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 06:30:
[...]

Staat op hun site:
Hoe zit het met de garantie bij een installatie zonder stekker?
Is de Plug-In Battery zonder stekker aangesloten op een zekeringgroep in jouw woning? De garantie is ook dan nog steeds van toepassing. De thuisbatterij dient losgekoppeld te worden, zodat degene die de batterij op komt halen de Plug-In Battery mee kan nemen zonder zelf te sleutelen.

Sinds 15-04-25: Venus-E. (Nu V151, CT003 V114) 3-fasen (8500wp ZO/NW)

Acties:
  • +5 Henk 'm!
1 oproepje maar. Zullen we eens niet zo fel op elkaar inhakken. Nergens goed voor. Draagt ook niet bij aan de inhoud/discussie op het forum. Ben je het niet eens met elkaar dan mag je dat zeker formuleren.... onthoud dat de "toon de muziek maakt". Onderbouw met feiten. Dat is beter imo. De feiten die we kennen is leuk discussie of leer vermaak. De rest is giswerk totdat de 1e uitleveringen er zijn. Houdt het informatief en gezellig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
Jos-P schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:49:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, daar is dit forum ook voor.
Het gaat er mij alleen om hoe er telkens gereageerd wordt.
Dat je dit nu wel inziet, daar leren we van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
hanev001 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:56:
[...]

Je hebt gelijk dat een forum open moet zijn voor vragen en kritische opmerkingen.

Echter we hebben hier te maken met een persoon die een kruistocht tegen HW lijkt te voeren.
Waarom? Geen flauw idee, maar het voegt helemaal niets toe aan de discussie. In tegendeel het zorgt ervoor dat er geen inhoudelijke discussie mogelijk is omdat alles door negatieve opmerkingen wordt vervuilt.
Ik heb sterke vermoedens dat je mij bedoeld.
Dus als je volgens jou (en vele andere andere aanstaande kopers) je zicht via een roze bril hebt, en een andere kijk en kritische/inhoudelijke vragen over het product stelt, ben je dan een kruistocht aan het houden?
En wat bedoel je dan precies met een kruistocht?

Acties:
  • +6 Henk 'm!
mongkut schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:27:
[...]

Ik heb sterke vermoedens dat je mij bedoeld.
Dus als je volgens jou (en vele andere andere aanstaande kopers) je zicht via een roze bril hebt, en een andere kijk en kritische/inhoudelijke vragen over het product stelt, ben je dan een kruistocht aan het houden?
En wat bedoel je dan precies met een kruistocht?
Ik heb geen enkel probleem met vragen. Waar ik mee zit is dat als je dan antwoord krijgt dit onmiddelijk afwijst als een onwaarheid.

Ik doel hiermee op jouw twijfels over de kwaliteit van de batterijen. HW heeft hier een duidelijk antwoord opgegeven en dat werd gelijk weer afgewezen als ongeloofwaardig.

Het zelfde nu weer met de garantie. Ook hier heeft HW een duidelijke uitleg geven over hun redenatie voor de wijze waarop ze dat doen. Ook dat is blijkbaar niet goed genoeg.

Dus blijft de vraag over waarom je je steeds in de discussie mengt als alleen een mening, die van jouw, juist is en alle ander opvattingen niet aanvaarbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
hanev001 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:37:
[...]

Ik heb geen enkel probleem met vragen. Waar ik mee zit is dat als je dan antwoord krijgt dit onmiddelijk afwijst als een onwaarheid.

Ik doel hiermee op jouw twijfels over de kwaliteit van de batterijen. HW heeft hier een duidelijk antwoord opgegeven en dat werd gelijk weer afgewezen als ongeloofwaardig.

Het zelfde nu weer met de garantie. Ook hier heeft HW een duidelijke uitleg geven over hun redenatie voor de wijze waarop ze dat doen. Ook dat is blijkbaar niet goed genoeg.

Dus blijft de vraag over waarom je je steeds in de discussie mengt als alleen een mening, die van jouw, juist is en alle ander opvattingen niet aanvaarbaar zijn.
Oke dat is jou inzicht over deze antwoorden van HW.
Maar als ik dat betwijfel en bekritiseer met inhoudelijke vragen en vergelijkingen met andere grotere spelers in dit segment wordt ik als kruisridder gezien.
Wat wil je dan voor mensen hier op dit forum hebben?
Alleen maar mensen die vragen hoeveel Watt je per groep kan aansluiten, of je het op een aparte groep kan aansluiten, waarom je niet kan traden, wat het maximale vermogen kan leveren, of het alleen als ik de was doe wordt vrijgelaten, of ik ze op zolder kan zetten, enz.
Kortom open deur vragen mogen wel, je kan beter dan een tabel maken wat wel en niet gevraagd mag worden, en vooral geen kritische vragen, zo komen we er wel op dit forum...

Acties:
  • +6 Henk 'm!
mongkut schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:47:
[...]

Oke dat is jou inzicht over deze antwoorden van HW.
Maar als ik dat betwijfel en bekritiseer met inhoudelijke vragen en vergelijkingen met andere grotere spelers in dit segment wordt ik als kruisridder gezien.
Wat wil je dan voor mensen hier op dit forum hebben?
Alleen maar mensen die vragen hoeveel Watt je per groep kan aansluiten, of je het op een aparte groep kan aansluiten, waarom je niet kan traden, wat het maximale vermogen kan leveren, of het alleen als ik de was doe wordt vrijgelaten, of ik ze op zolder kan zetten, enz.
Kortom open deur vragen mogen wel, je kan beter dan een tabel maken wat wel en niet gevraagd mag worden, en vooral geen kritische vragen, zo komen we er wel op dit forum...
Dat is het punt niet. Je stelt een vraag, en die mag best kritisch zijn, maar wijst het antwoord dan af.
Wat voor antwoord had je willen hebben? Dat je gelijk hebt en dat ze rommel verkopen en dat hun website een grote leugen is.

Wat ik niet begrijp is dat je de informatie van HW niet betrouwbaar vind maar van andere bedijven lijkt aan te nemen dat alles wat zij doen en zeggen wel waar is.

Waarom dit verschil in opstelling? Het wekt de indruk dat je iets tegen HW op zich hebt.
De enige andere uitleg is dat je helemaal niets en niemand vertrouwd en dat lijkt mij een miserabele manier van leven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
hanev001 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:04:
[...]

De enige andere uitleg is dat je helemaal niets en niemand vertrouwd en dat lijkt mij een miserabele manier van leven.
Dan zou de garantieclaim van bedrijven zonder track record niet als veel beter beschouwd worden. (Waar HW volgens andere topics hier gewoon een goede klantenservice lijkt te hebben en goed met kapotte producten omgaat en vervangt.)

Garantie geven bij de verkoop is makkelijk. Of die garantie later ook zo hard is is altijd afwachten. En dan heb ik liever een iets minder lange garantie bij een bedrijf dat al langer die garantie ook daadwerkelijk geeft dan een langere garantie bij een bedrijf dat die track record niet heeft.
Bij kennissen is de omvormer van de zonnepanelen een paar jaar geleden kapot gegaan. Hadden een bedrijf
gezocht met een lange goede garantie. Maar ja, bedrijf was failliet... Zit je dan met je garantie die je niet krijgt.

[ Voor 35% gewijzigd door ArthurMorgan op 13-11-2024 11:12 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:21

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Hard op de inhoud, zacht op de persoon.
Houd het vriendelijk en constructief, de toon maakt verschil :)

Verder:
Het product is nog niet uit dus elke stellige bewering mag je met een korrel zout nemen.

Is er een reactie van lage kwaliteit: niet reageren maar rapporteren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:19
Proton_ schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:12:
[mbr]Hard op de inhoud, zacht op de persoon.
Houd het vriendelijk en constructief, de toon maakt verschil :)

Verder:
Het product is nog niet uit dus elke stellige bewering mag je met een korrel zout nemen.

Is er een reactie van lage kwaliteit: niet reageren maar rapporteren.
[/]
Man, man wat ben jij druk met dit forum,

Respect voor alle inzet. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan14
Ik heb de accu geannuleerd. Ik komt dan wederom op een wachtlijst maar dat maakt mij niet zoveel uit. Ik wacht de ervaringen af met de plug-in. En met een warmtepomp waarmee je met name in de koude namen veel afname hebt en weinig opwek leek het mij bij nader inzien toch (nog) niet zo zinvol.

• ArthurMorgan
  • Niet online
Johan14 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:55:
Ik heb de accu geannuleerd. Ik komt dan wederom op een wachtlijst maar dat maakt mij niet zoveel uit. Ik wacht de ervaringen af met de plug-in. En met een warmtepomp waarmee je met name in de koude namen veel afname hebt en weinig opwek leek het mij bij nader inzien toch (nog) niet zo zinvol.
Kan ik me wat bij voorstellen. Ik heb airco verwarming, heb mijn boiler ingesteld om vanaf half 10 tot half 6 's middags het echte verwarmen te doen. Dus ook hier echt weinig over aan opwek in deze maanden. (Afgelopen week heb ik ongeveer 700 Wh ge-exporteerd.
Toch kom ik over een heel jaar gezien wel op zo'n 650-750 kWh aan extra eigen verbruik met een accu. (Ongeveer 15-20% minder import)

• NewYerk
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22-07 13:52
Johan14 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:55:
Die 2 van mij zijn ook geannuleerd! Tot 2027 voor mij totaal niet zinvol! Veel te lange terugverdientijd. Was uiteindelijk toch een impulsaankoop, na alles eens goed berekend te hebben. Wat wel goed geregeld is, is dat je aanbetaling vlot wordt teruggestort. :)
Pagina: 1 ... 39 ... 65 Laatste

Dit topic is gesloten.