Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Extra verlies kan niet het doel zijn ;-pTaro schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 20:21:
[...]
Juist wel ontladen op dat moment, je zult dan dus een scriptje moeten maken:Het zou in theorie immers zo kunnen zijn dat de HomeWizard Battery icm dynamisch tarief geladen wordt met bijv. 2.7 kWh a 32 cent/kWh en later op de dag ontlaadt als het tarief 21 cent/kWh is. Dan heb je naast omzetverliezen ook nog verlies op het tarief en kost de accu je zelfs extra geld.
- Teruglevering actief buiten optimale uren: Plug uit, niet laden, je krijgt dan immers meer per teruggeleverde kWh
- Teruglevering actief binnen optimale uren: Plug aan
- Afname actief met negatieve tarieven: Plug uit
- Afname actief met positieve tarieven hoger dan het laadtarief: Plug aan
- Afname actief met positieve tarieven lager dan het laadtarief: Plug uit
Je hebt het over positieve tarieven en laadtarieven. Wat is daarin het verschil? Met dynamisch betaal je of ontvang je toch 1 tarief in dat uur afhankelijk van afname net of teruglevering?
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Nee iddDevke schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 20:38:
[...]
Extra verlies kan niet het doel zijn ;-p
Je hebt het over positieve tarieven en laadtarieven. Wat is daarin het verschil? Met dynamisch betaal je of ontvang je toch 1 tarief in dat uur afhankelijk van afname net of teruglevering?
Klopt, bij dynamische tarieven is het afnametarief in hetzelfde uur altijd gelijk aan het teruglevertarief.
Als je om 8:00 a 20 cent/kWh laadt en 's middags als het tarief 30 cent/kWh is wil ontladen, dan zie ik 30 cent als positief tarief en 20 cent als laadtarief, dat is immers het tarief waarvoor je de accu hebt geladen.
Nadrukkelijk "positief tarief", omdat "negatief tarief" in het voorbeeld ook voorkomt, daarom niet alleen "tarief".
Vooralsnog doe ik de aanname dat als je niet actief stuurt icm dynamische tarieven én je ook zonnepanelen op bijv. het oosten ipv alleen zuiden hebt, dat de terugverdientijd enorm lang zal zijn of dat het je mogelijk zelfs meer geldt kost dan het je oplevert. Dit gezegd hebbende twijfel ik dus over of dit voor mij een goede oplossing is. Alleen als ze dynamisch gaan ondersteunen is het voor mij interessant.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Ja sorry, sorry, had dat dus blijkbaar overlezen. Echter dat wordt dan weer min of meer ontkracht in de volgende zin. “ Dat de HW 4x meer bespaard heeft dan de 2x en 3x is te wijten aan de hogere ontlaadstromen die ze aankunnen. “
Als ik dus je tegel zie heb ik dus nergens een besparing maar kost bij dit alleen, of ik moet dat dus verkeerd lezen.
Dus daar zou ik dus concluderen dat bij geen van de situaties je er een voordeel mee hebt.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Er is in principe wel sprake van een besparing op import (Bovenste regel), maar omdat dit de 2e dag was is er nog minder bespaard dan de waarde van de geladen kWh's die nog passief in de accu zitten te wachten en dus komt het totaalplaatje nog op kosten ipv winst uit.MacD007 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 20:58:
[...]
Ja sorry, sorry, had dat dus blijkbaar overlezen. Echter dat wordt dan weer min of meer ontkracht in de volgende zin. “ Dat de HW 4x meer bespaard heeft dan de 2x en 3x is te wijten aan de hogere ontlaadstromen die ze aankunnen. “
Als ik dus je tegel zie heb ik dus nergens een besparing maar kost bij dit alleen, of ik moet dat dus verkeerd lezen.
Dus daar zou ik dus concluderen dat bij geen van de situaties je er een voordeel mee hebt.
Wat echter in mijn situatie ook meespeelt is dat import en export van het net vs het dan geldende dynamische Zonneplan tarief worden berekend. De besparing zal dus voor mensen met een vast contract weer heel anders zijn.
Ik vermoed dus dat mijn simulatie mogelijk nooit positief zal gaan eindigen nav het hierboven aangehaalde punt. Daarnaast spelen negatieve tarieven ook nog mee, je wil dan juist laden ipv ontladen en dat helpt niet mee voor de business case.
Ik had hier tot vandaag nog niet over nagedacht, daarom wel fijn om zo'n simulatie te maken.
Ik haal de rij "Bespaard" weg, die geeft idd alleen maar verwarring. De onderste regel laat ik staan.
Ik zie het hier als een investering in kennis opdoen met thuisbatterijen. De TLB voorkomen in een groot deel van het jaar. Maar ik zie ook zeker dat de winterperiode zeker een "probleempje" zal zijn. Er zal dan te weinig opwek zijn. Panelen liggen hier ZW. TVT is met salderen zeker al langer. Volgens mij bespaar je alleen de boete. Iets meer dan 1 cycli op een dag moet kunnen vlgs mij maar een cycli heeft ook een kostprijs.Taro schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 20:45:
[...]
Nee idd
Klopt, bij dynamische tarieven is het afnametarief in hetzelfde uur altijd gelijk aan het teruglevertarief.
Als je om 8:00 a 20 cent/kWh laadt en 's middags als het tarief 30 cent/kWh is wil ontladen, dan zie ik 30 cent als positief tarief en 20 cent als laadtarief, dat is immers het tarief waarvoor je de accu hebt geladen.
Nadrukkelijk "positief tarief", omdat "negatief tarief" in het voorbeeld ook voorkomt, daarom niet alleen "tarief".
Vooralsnog doe ik de aanname dat als je niet actief stuurt icm dynamische tarieven én je ook zonnepanelen op bijv. het oosten ipv alleen zuiden hebt, dat de terugverdientijd enorm lang zal zijn of dat het je mogelijk zelfs meer geldt kost dan het je oplevert. Dit gezegd hebbende twijfel ik dus over of dit voor mij een goede oplossing is. Alleen als ze dynamisch gaan ondersteunen is het voor mij interessant.
Ik weet niet hoe groot de spread is bij een dynamisch contract in de herfst en winter maanden?
Zomer maanden zijn er met evt die feature best mogelijkheden om evt te ontladen duur en laden goedkoop. Alleen zonnestroom opvangen is niet rendabel. Day ahead is meer rendabeler. Onbalans nog meer. Ligt dus ook een beetje wat je doel is met de thuisbatterij.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Laat ik ook voorop stellen dat de techniek vooral super leuk is, terugverdienen hoeft niet per se. Maar bijv. een Sessy biedt naast een vrije API toegang met meer mogelijkheden standaard bijv. de opties voor o.a. Eco en nul op de meter.Devke schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 21:45:
[...]
Ik zie het hier als een investering in kennis opdoen met thuisbatterijen. De TLB voorkomen in een groot deel van het jaar. Maar ik zie ook zeker dat de winterperiode zeker een "probleempje" zal zijn. Er zal dan te weinig opwek zijn. Panelen liggen hier ZW. TVT is met salderen zeker al langer. Volgens mij bespaar je alleen de boete. Iets meer dan 1 cycli op een dag moet kunnen vlgs mij maar een cycli heeft ook een kostprijs.
Ik weet niet hoe groot de spread is bij een dynamisch contract in de herfst en winter maanden?
Zomer maanden zijn er met evt die feature best mogelijkheden om evt te ontladen duur en laden goedkoop. Alleen zonnestroom opvangen is niet rendabel. Day ahead is meer rendabeler. Onbalans nog meer. Ligt dus ook een beetje wat je doel is met de thuisbatterij.
Eco doet precies wat ik wil:
Bij mooie pieken kan je bijv. ook nog handmatig/automatisch terugleveren om wat extra te verdienen.In de eco-modus zal Sessy automatisch beginnen met laden tijdens de goedkoopste uren (het aantal uren en het laadvermogen kun je zelf instellen). Zodra deze voordelige uren voorbij zijn, schakelt Sessy over naar nul-op-de-meter, waarbij de opgeslagen energie exclusief voor jouw huishouden wordt gebruikt.
De HomeWizard Battery is gewoon een lekker toegankelijk apparaat en daarnaast ook nog betaalbaar.
Als HomeWizard deze mogelijkheden ook toevoegt, dan koop ik er direct 4, laat ik 4 stopcontacten in de garage plaatsen verspreid over de 3 fases en hoef ik niet moeilijk te doen met Victron spullen of de duurdere Sessy's.
Weet je zeker dat HW2 goed werkt? Het werkelijke huisverbruik zou ik verwachten dat hij bij bijvoorbeeld HW1 en HW2 gewoon gelijk is. Een werkelijk huisverbruik veranderd niet in de verschillende batterij settings imoTaro schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 19:16:
Update, import/export, etc. zijn inderdaad vannacht weer mooi vanaf 0 begonnen en het lijkt nu beter te kloppen op wat details na die ik nog ga fixen en de Sessy 2x simulatie, die laadt wel, maar ontlaadt niet, dus even negeren.
Zoals verwacht was 1x HW Battery inderdaad te weinig om te nacht door te komen, de 2e werd ook deels aangesproken. Toen ik vanochtend vroeg keek hadden ze allemaal dezelfde besparing, op de HW 1x na. Logisch ook.
Voor de volledigheid heb ik onderin nog een extra regel toegevoegd: "Totale besparing (Charge+Discharge)", dat is een optelsom van de stroom die de accu in is gegaan en de stroom die later van het net is bespaard (=bovenste regel). Een negatief getal betekent kosten, een positief geval een opbrengst. De grootste accu houdt uiteraard de meeste ongebruikte stroom vast, dus staat het diepst in de min. Bij dagen met hoog en veel verbruik zal die uiteraard veel goedmaken zoals ook bij "Bespaard" is te zien.
Dat de HW 4x meer bespaard heeft dan de 2x en 3x is te wijten aan de hogere ontlaadstromen die ze aankunnen. De Sessy 3x is natuurlijk geen eerlijk vergelijk aangezien die >10k kost. Jammer dat de Sessy 2x het nu niet goed doet, want ik vermoed dat die gelijkwaardig is aan de HW 4x. Aangezien 4x HW goedkoper is dan 2x Sessy staat die wat mij betreft in dit vergelijk op #1 als je puur naar het laden en verbruiken van zonnestroom kijkt. Kijk je echter naar ROI, dan is HW 1x vooralsnog de beste investering, gevolgd door HW 2x. Met een dynamisch tarief kan je de Sessy beter sturen dan de HW, heb je een vast contract dan maakt dat niet uit. Hoe dit eruit ziet nadat het salderen vervalt is natuurlijk afhankelijk van de dan geldende regels.
[Afbeelding]
Eens. Hier heb ik als doel gesteld om naast overdag lekker wat piekjes opvangen het avond en nachtverbruik af te dekken. Dat red ik met een normale dag nu prima. De 2.7 kWh lijkt nu afdoende maar wil wat andere settings ook simuleren. Wat je zegt. Die feature erbij. Iets meer flexibiliteit en je hebt een leuk ding. November komt hij hier (niet de meest gunstige tijd en mocht ik naar dynamisch gaan dan eerst overschot opwek opmaken). Anders rekenen ze af tegen een kleine TLV. Dus eerlijk gezegd hoop ik dat hij eerder komt. Om hem nu gelijk in de kast te zetten 🤔Taro schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 21:58:
[...]
Laat ik ook voorop stellen dat de techniek vooral super leuk is, terugverdienen hoeft niet per se. Maar bijv. een Sessy biedt naast een vrije API toegang met meer mogelijkheden standaard bijv. de opties voor o.a. Eco en nul op de meter.
Eco doet precies wat ik wil:
[...]
Bij mooie pieken kan je bijv. ook nog handmatig/automatisch terugleveren om wat extra te verdienen.
De HomeWizard Battery is gewoon een lekker toegankelijk apparaat en daarnaast ook nog betaalbaar.
Als HomeWizard deze mogelijkheden ook toevoegt, dan koop ik er direct 4, laat ik 4 stopcontacten in de garage plaatsen verspreid over de 3 fases en hoef ik niet moeilijk te doen met Victron spullen of de duurdere Sessy's.
[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 09-07-2024 22:09 ]
Nee, zie "op wat details na die ik nog ga fixen", is inmiddels gefixed, morgenochtend pas zichtbaar. Zou overigens geen verschil moeten maken voor de waarden onderin.Devke schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 22:01:
[...]
Weet je zeker dat HW2 goed werkt? Het werkelijke huisverbruik zou ik verwachten dat hij bij bijvoorbeeld HW1 en HW2 gewoon gelijk is. Een werkelijk huisverbruik veranderd niet in de verschillende batterij settings imo
Sessy 2x draait inmiddels ook weer mee (Net import/export nog ff negeren). Die heeft dus vanaf nu 1 dag achterstand tov de rest. Hopelijk klopt het vanaf morgenochtend allemaal op die dag achterstand na, maar die zou over enkele weken verwaarloosbaar moeten zijn.
HomeWizard 1x is bijna leeg en staat ook bijna in de plus qua opbrengst. Maar ik vermoed dat die rond +5 cent besparing stopt en dan leeg is. Met 600 Watt verbruik zie ik dat straks misschien nog net gebeuren.
/f/image/HUumryez5pRs48E9QSZt0GLa.png?f=fotoalbum_large)
Ah oke. Benieuwd. Heb hier wat troubles om een simulatie naast de bestaande 2.7 te krijgen. Heb de boel leeg gemaakt, op de 2.7 na en morgen maar eens met een frisse blik kijken. Heb wat tips gekregen. Er gaat iets mis rondom de p1 meters die je moet benoemen. Overmorgen het resultaat dan maar.Taro schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 22:09:
[...]
Nee, zie "op wat details na die ik nog ga fixen", is inmiddels gefixed, morgenochtend pas zichtbaar. Zou overigens geen verschil moeten maken voor de waarden onderin.
Sessy 2x draait inmiddels ook weer mee (Net import/export nog ff negeren). Die heeft dus vanaf nu 1 dag achterstand tov de rest. Hopelijk klopt het vanaf morgenochtend allemaal op die dag achterstand na, maar die zou over enkele weken verwaarloosbaar moeten zijn.
HomeWizard 1x is bijna leeg en staat ook bijna in de plus qua opbrengst. Maar ik vermoed dat die rond +5 cent besparing stopt en dan leeg is. Met 600 Watt verbruik zie ik dat straks misschien nog net gebeuren.
[Afbeelding]
Zou mooi zijn als hij plussen begint te draaien 😀. Kostenplaatje eronder is idd wel handig.

/f/image/Jcu6OgKpgGYaiYCezUy1cm7J.png?f=fotoalbum_large)
Voor de volledigheid: Een Round Trip Efficiency van 0,85 aangehouden bij alle accu's. Zet je die op 0,9 dan heb je wel winst, maar ik vermoed niet dat dat realistisch is.
Van de HomeWizard website:
Het verlies is afhankelijk van de omgevingstemperatuur en hoe hard geladen en ontladen wordt ten opzichte van het maximale vermogen van de omvormer (houdt rekening met tussen de 70% en 90% efficiëntie in echte omstandigheden).
[ Voor 67% gewijzigd door Taro op 09-07-2024 23:11 ]
Hier is niets in veranderd, en zoals we al aangeven verkopen we niet aan derden. Data wordt wel intern gebruikt, bijvoorbeeld om te zien hoeveel gebruikers baat zouden hebben bij het toevoegen van de voltage grafieken (hoeveel % slimme meters ondersteund dit). Het liefste werken we natuurlijk aan functies die nauw aansluiten met de gebruikers.Bravo schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 19:14:
[...]
I stand corrected.
Al lees ik niet helemaal terug hoe de 'HomeWizard-product informatie: Informatie van de door u aangesloten Energy producten zoals energiemeting, versienummer, statistieken en diagnostische gegevens.' worden gebruikt, buiten het leveren van de dienst (grafiekjes), geven van klantsupport enz.
@HomeWizard_NL : Is het privacy beleid op dit punt gewijzigd? Ik kan mij het standpunt herinneren dat de energiedata alleen voor de klant is, niet voor verkoop aan derden of het ontwikkelen van diensten.
[ Voor 4% gewijzigd door HomeWizard_NL op 10-07-2024 00:10 ]
Zou jij de code evt willen delen van de configuratie van bijvoorbeeld de HW1?Taro schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 22:56:
![]()
[Afbeelding]
Voor de volledigheid: Een Round Trip Efficiency van 0,85 aangehouden bij alle accu's. Zet je die op 0,9 dan heb je wel winst, maar ik vermoed niet dat dat realistisch is.
[...]
De winst, als die er is, moet 'm komen van een vermindering van de terugleverkosten. Ik denk niet dat die in het HA model zitten, en dan moet je bij staffels ook maar net een grens raken.
Verder heeft NOM geen verdienmodel zolang we kunnen salderen.
Bij day-ahead uurprijzen zou er ook nog wat winst in het prijsverschil van momenten kunnen zitten, maar normaal piek/daltarief scheelt daarvoor te weinig en is bij de meeste leveranciers 's nachts juist goedkoper dan dag.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Los van het datavraagstuk, het wel niet verkopen / beschikbaarstellen aan 3den zijn jullie ook gewoon een bedrijf met winstoogmerk en daar is nix mis mee.HomeWizard_NL schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 00:09:
[...]
Hier is niets in veranderd, en zoals we al aangeven verkopen we niet aan derden. Data wordt wel intern gebruikt, bijvoorbeeld om te zien hoeveel gebruikers baat zouden hebben bij het toevoegen van de voltage grafieken (hoeveel % slimme meters ondersteund dit). Het liefste werken we natuurlijk aan functies die nauw aansluiten met de gebruikers.
Een product aan laten sluiten op de klantwensen is slim maar moet wel rendabel zijn.
Niet alle klanten / gebruikers hebben daar oog voor en hebben een ander belang, en hier gaat het schuren

Vaak blijft een nice to have precies dat.
En daar is ook nix mis mee, hoe graag een klant dat ook anders ziet.
Ik heb inmiddels alles goed draaien en zal nog even vanaf stap 1 alles delen:Devke schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:13:
[...]
Zou jij de code evt willen delen van de configuratie van bijvoorbeeld de HW1?
Installeer battery_sim via HACS -> Integraties
Installeer Energy Flow Card Plus via HACS -> Frontend (Let op: Niet de Power variant, maar Energy!)
Installeer Energy Period Selector Plus via HACS -> Frontend
Voeg battery_sim toe bij Apparaten en Diensten -> integraties
Home Assistant Herstarten
Voeg de eerste Battery toe, bijv. HomeWizard, 1x:
:fill(white):strip_exif()/f/image/qZcXsF5vnVUoVIdVyhoREDSm.png?f=user_large)
Ik hanteer een Round Trip Efficiency van 0.85. HomeWizard hanteert zelf 0.70-0.90 op hun website. Afgaande op wat ik bijv. bij Sessy's langs zie komen is 0.8-0.85 realistisch.
Of 2x (Let op: Ik hanteer 2x800 Watt, 3x800, 4x800 bij zowel laden als ontladen, ervan uitgaande dat je alles netjes aansluit en dit unlocked):
:fill(white):strip_exif()/f/image/hjTLYZLtslj435gM2O4fxQhm.png?f=user_large)
Voor 3x en 4x lijkt me duidelijk wat je invult.
Add daarna een energy import meter bij iedere Battery, in mijn geval is dat de Grid import meter van mijn MyEnergi Zappi laadpaal die via CT-klemmen alle fases per stuk meet + het totaal. (Krijg overigens nog een ESPHome P1-meter binnen vandaag en de HomeWizard P1-meter is ook onderweg, maar dit voldoet vooralsnog prima).
Voeg daarna het juiste tarief aan de import toe, in mijn geval Zonneplan Current electricity tariff (Via de Zonneplan One integratie).
Add daarna een energy export meter, in mijn geval de Zappi export + wederom Zonneplan voor het tarief.
De accu's zijn nu goed aangemaakt en ingesteld.
Maak een dashboard aan en kies daar voor een nieuwe kaart: Energy Period Selector Plus, deze zorgt ervoor dat de Energy Flow Chart Plus met een datum te bedienen is en geen foutmelding geeft. Deze heb ik onderin het dashboard weggemoffeld:
:fill(white):strip_exif()/f/image/lGf5jWgF7k9bpQ0jw5Or81bK.png?f=user_large)
Voeg daarna de Energy Flow Chart Plus toe. Ga naar de YAML/code en gebruik dit:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| type: custom:energy-flow-card-plus entities: battery: entity: consumption: sensor.battery_sim_hw_1_stuk_battery_energy_out production: sensor.battery_sim_hw_1_stuk_battery_energy_in state_of_charge: sensor.battery_sim_hw_1_stuk state_of_charge_unit: kWh state_of_charge_decimals: 2 grid: entity: consumption: sensor.battery_sim_hw_1_stuk_simulated_sensor_DEJUISTEIMPORTNAAM_import_today production: sensor.battery_sim_hw_1_stuk_simulated_sensor_DEJUISTEEXPORTNAAM_export_today solar: entity: sensor.DEJUISTEZONNEPANELENSENSOR display_zero_state: true home: {} clickable_entities: true display_zero_lines: false use_new_flow_rate_model: true energy_date_selection: true wh_decimals: 1 kwh_decimals: 2 min_flow_rate: 1 max_flow_rate: 6 max_expected_energy: 2000 min_expected_energy: 10 wh_kwh_threshold: 1000 title: HomeWizard - 1x |
Waarbij "hw_1_stuk" de naam van de juiste Battery moet zijn.
Daarna kan je evt. nog andere entiteiten toevoegen, het herhalen voor andere aantallen of merken/types en dan ziet het er zo uit:
/f/image/PB7HeaIlijwuj7n73EoQynxf.png?f=fotoalbum_large)
Op de eerste dag lijkt het vaak niet te kloppen en gaan de flowende bolletjes heel hard, dat zal de volgende ochtend doorgaans wel kloppen. De visualisatie denkt immers dat je de totale dagopbrengst ineens hebt toegevoegd, dat moet dus even settelen.
In mijn geval resetten de import, export en zonnepanelen meters iedere nacht, daar kan het geheel zo te zien ook prima mee omgaan.
Succes
Er zijn eigenlijk maar twee manieren om op dit moment wat geld hier uit te halen:
* Variabel/vast contract met terugleverkosten, waarbij je besparing hebt op de terugleverkosten;
* Dynamisch contract met besparing op tariefsverschil tussen teruglevering en afname. Dat lukt niet iedereen en is sterk afhankelijk van het gebruiksprofiel thuis en oriëntatie en vermogen van de zonnestroominstallatie.
Maar de grote olifant in de kamer is natuurlijk afschaffing salderingsregeling. Als dat ooit nog komt en in welke vorm.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ik had verwacht minimaal quitte te draaien, omdat het primair om het maximaliseren van eigen verbruik draait en dat is gelukt, zelfs incl. omzetverliezen. Natuurlijk wel leuk geweest als er minimaal 1 cent winst was geweest
De

Ik heb geen terugleverkosten en ik saldeer bewust al niet meer, het jaarverbruik is hier hoger dan de zonnepanelenopwek. Daarom speel ik met andere variabelen en wordt de business case inderdaad anders. Vandaar de simulatie.De winst, als die er is, moet 'm komen van een vermindering van de terugleverkosten. Ik denk niet dat die in het HA model zitten, en dan moet je bij staffels ook maar net een grens raken.
Verder heeft NOM geen verdienmodel zolang we kunnen salderen.
Ik heb een dynamisch contract en mijn simulatie is dus ook gebaseerd op day-ahead uurprijzen.Bij day-ahead uurprijzen zou er ook nog wat winst in het prijsverschil van momenten kunnen zitten, maar normaal piek/daltarief scheelt daarvoor te weinig en is bij de meeste leveranciers 's nachts juist goedkoper dan dag.
Zoals in vorige berichten aangegeven vermoed ik dat ik persoonlijk door mijn situatie:
- Dynamisch contract
- Zonnepanelen op ZO/ZW/NW, daardoor al eerder zonnepanelen opwek tegen doorgaans gemiddeld hoge dynamische tarieven, waardoor de HomeWizard accu relatief duur oplaadt vs bijv. alleen zonnepanelen op zuid, met doorgaans een gemiddeld lager uurtarief
- Geen terugleverboetes
- Geen saldering ivm lagere opwek vs verbruik over heel het jaar heen
Áls HomeWizard de optie toevoegt om tegen de goedkoopste dynamische tarieven te gaan laden, dan is het echt een winner, kan deze beter met andere merken concurreren, ook omdat de aanschafprijs per kWh relatief laag is tov bijv. de Sessy.
Ik laat de simulatie nog lekker doorlopen, ik heb geen haast en dit vind ik al heel leuk om te doen en zien. Simuleren op basis van je eigen huissituatie is echt het beste dat je kunt doen.
Heb ook een en ander via Excel uitgerekend:
/f/image/y1IFg2cDyl6Wb9Gu6dFXyNG3.png?f=fotoalbum_large)
Waarbij ik moet opmerken dat wij vorig jaar november 3 warmtepompen hebben toegevoegd en elektrisch zijn gaan verwarmen/koelen en vanaf dat punt het verbruik dus enorm is toegenomen. Dat icm een EV zorgt voor hoge pieken in het verbruik en daarnaast ook meer afname, waardoor een grotere accucapaciteit en ontlaad- + laadcapaciteit voor mij relevant zijn.
De persoon die hier langskwam en bijv. het nachtverbruik van het huis en de koivijverpomp wilde dekken kan prima uit met 1x HomeWizard Battery. Ik heb er minimaal 2 en misschien zelfs 3x nodig, waarbij de 2x de beste ROI lijkt te hebben over het hele jaar gezien.
Ik reken inderdaad met energiebelasting en BTW op zowel ingaande als uitgaande stroom. In mijn geval wek ik per jaar minder op dan ik verbruik en dus is dat voor mij de realiteit.JanHenk schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:49:
@Taro Volgens mij reken je nu ook met saldering (dus incl. energiebelasting en btw op teruggeleverde stroom), toch?
Er zijn eigenlijk maar twee manieren om op dit moment wat geld hier uit te halen:
* Variabel/vast contract met terugleverkosten, waarbij je besparing hebt op de terugleverkosten;
* Dynamisch contract met besparing op tariefsverschil tussen teruglevering en afname. Dat lukt niet iedereen en is sterk afhankelijk van het gebruiksprofiel thuis en oriëntatie en vermogen van de zonnestroominstallatie.
Maar de grote olifant in de kamer is natuurlijk afschaffing salderingsregeling. Als dat ooit nog komt en in welke vorm.
Wil je wat geld uit de 2e optie halen icm dynamisch tarief zal je mogelijk zelfs met een smart plug moeten gaan werken om daarmee het laden richting de goedkopere dynamische uren te sturen.
Als je een andere situatie hebt moet je dus echt voor jezelf gaan rekenen / simuleren.
Voor mij gaat het überhaupt om het afdekken van het stand-by verbruik. Dat is bij mij 3.8kWh. Overdag werken de zonnepanelen natuurlijk gewoon mee om het op te vangen, dus de batterij vangt al ongeveer 2kWh op per dag buiten de zonuren. Daar komt hier nog wat avondverbruik bij en dan trek je dus 1 batterij al dagelijks leeg.
Zelf 2 in bestelling staan, omdat ik graag wat ruimte overhoud om ook de airco op verwarmstand te zetten in de iets koudere dagen. Ik wek vrijwel het hele jaar wel meer dan 5 kWh op, dus die komen mooi vol.
Zou je hier ook eens de Anker solix X1 (5kWh basismodule) in willen opnemen, deze is met 1.450 euro en 5kWh namelijk best ook een leuke optie en die kan standaard 3 kW leveren. Deze is natuurlijk niet via een stekker verbonden.Taro schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:45:
[...]
Ik heb inmiddels alles goed draaien en zal nog even vanaf stap 1 alles delen:
Installeer battery_sim via HACS -> Integraties
Installeer Energy Flow Card Plus via HACS -> Frontend (Let op: Niet de Power variant, maar Energy!)
Installeer Energy Period Selector Plus via HACS -> Frontend
Voeg battery_sim toe bij Apparaten en Diensten -> integraties
Home Assistant Herstarten
Voeg de eerste Battery toe, bijv. HomeWizard, 1x:
[Afbeelding]
Ik hanteer een Round Trip Efficiency van 0.85. HomeWizard hanteert zelf 0.70-0.90 op hun website. Afgaande op wat ik bijv. bij Sessy's langs zie komen is 0.8-0.85 realistisch.
Of 2x (Let op: Ik hanteer 2x800 Watt, 3x800, 4x800 bij zowel laden als ontladen, ervan uitgaande dat je alles netjes aansluit en dit unlocked):
[Afbeelding]
Voor 3x en 4x lijkt me duidelijk wat je invult.
Add daarna een energy import meter bij iedere Battery, in mijn geval is dat de Grid import meter van mijn MyEnergi Zappi laadpaal die via CT-klemmen alle fases per stuk meet + het totaal. (Krijg overigens nog een ESPHome P1-meter binnen vandaag en de HomeWizard P1-meter is ook onderweg, maar dit voldoet vooralsnog prima).
Voeg daarna het juiste tarief aan de import toe, in mijn geval Zonneplan Current electricity tariff (Via de Zonneplan One integratie).
Add daarna een energy export meter, in mijn geval de Zappi export + wederom Zonneplan voor het tarief.
De accu's zijn nu goed aangemaakt en ingesteld.
Maak een dashboard aan en kies daar voor een nieuwe kaart: Energy Period Selector Plus, deze zorgt ervoor dat de Energy Flow Chart Plus met een datum te bedienen is en geen foutmelding geeft. Deze heb ik onderin het dashboard weggemoffeld:
[Afbeelding]
Voeg daarna de Energy Flow Chart Plus toe. Ga naar de YAML/code en gebruik dit:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 type: custom:energy-flow-card-plus entities: battery: entity: consumption: sensor.battery_sim_hw_1_stuk_battery_energy_out production: sensor.battery_sim_hw_1_stuk_battery_energy_in state_of_charge: sensor.battery_sim_hw_1_stuk state_of_charge_unit: kWh state_of_charge_decimals: 2 grid: entity: consumption: sensor.battery_sim_hw_1_stuk_simulated_sensor_DEJUISTEIMPORTNAAM_import_today production: sensor.battery_sim_hw_1_stuk_simulated_sensor_DEJUISTEEXPORTNAAM_export_today solar: entity: sensor.DEJUISTEZONNEPANELENSENSOR display_zero_state: true home: {} clickable_entities: true display_zero_lines: false use_new_flow_rate_model: true energy_date_selection: true wh_decimals: 1 kwh_decimals: 2 min_flow_rate: 1 max_flow_rate: 6 max_expected_energy: 2000 min_expected_energy: 10 wh_kwh_threshold: 1000 title: HomeWizard - 1x
Waarbij "hw_1_stuk" de naam van de juiste Battery moet zijn.
Daarna kan je evt. nog andere entiteiten toevoegen, het herhalen voor andere aantallen of merken/types en dan ziet het er zo uit:
[Afbeelding]
Op de eerste dag lijkt het vaak niet te kloppen en gaan de flowende bolletjes heel hard, dat zal de volgende ochtend doorgaans wel kloppen. De visualisatie denkt immers dat je de totale dagopbrengst ineens hebt toegevoegd, dat moet dus even settelen.
In mijn geval resetten de import, export en zonnepanelen meters iedere nacht, daar kan het geheel zo te zien ook prima mee omgaan.
Succes
Om in te haken op het laatste stukje dat je dagelijks wel 5 kWh opwekt het hele jaar. Daar is het huisverbruik al af? Anders gaat die 5 denk ik al op aan eigen consumptie?SXForce schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:09:
Ik ben met al deze grafieken wel benieuwd hoe snel de HW batterij acteert op wijzigingen in het verbruik. Stel mijn Quooker (of ander willekeurig apparaat) springt 10 seconden aan om weer bij te verwarmen, hoe snel springt de batterij dan bij? Dat is mij nog niet helemaal duidelijk.
Voor mij gaat het überhaupt om het afdekken van het stand-by verbruik. Dat is bij mij 3.8kWh. Overdag werken de zonnepanelen natuurlijk gewoon mee om het op te vangen, dus de batterij vangt al ongeveer 2kWh op per dag buiten de zonuren. Daar komt hier nog wat avondverbruik bij en dan trek je dus 1 batterij al dagelijks leeg.
Zelf 2 in bestelling staan, omdat ik graag wat ruimte overhoud om ook de airco op verwarmstand te zetten in de iets koudere dagen. Ik wek vrijwel het hele jaar wel meer dan 5 kWh op, dus die komen mooi vol.
De batterij is denk ik meer bedoeld om constante verbruikers af te dekken. De P1 meting loopt altijd iets achter op de realiteit en "hoever achter" is ook afhankelijk van je meter. De mijne geeft iedere seconde een waarde, die van jou kan iedere 10 seconde een waarde geven. Wil je echt acteren op wat er nu gebeurt dan moet je gaan werken moet een paar meetspoelen.SXForce schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:09:
Ik ben met al deze grafieken wel benieuwd hoe snel de HW batterij acteert op wijzigingen in het verbruik. Stel mijn Quooker (of ander willekeurig apparaat) springt 10 seconden aan om weer bij te verwarmen, hoe snel springt de batterij dan bij? Dat is mij nog niet helemaal duidelijk.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Heb je in je berekening ook een stukje afschrijving meegenomen? Iedere cycli heeft ook een kostprijs.Taro schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 22:56:
![]()
[Afbeelding]
[...]
Goede vraag. Net even gecontroleerd:Devke schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:21:
[...]
Om in te haken op het laatste stukje dat je dagelijks wel 5 kWh opwekt het hele jaar. Daar is het huisverbruik al af? Anders gaat die 5 denk ik al op aan eigen consumptie?
Allereerst: In het weekend gaat er vrijwel nooit wat terug het net op in de koude maanden.
Afgelopen december was het de "slechtste maand" qua opwek: gemiddeld ging er overdag 1kWh per dag terug het net op (22 zonnepanelen). Dat haal ik vervolgens in de avond weer van het net af.
Als ik kijk naar de omliggende maanden (november en januari) dan is dat bijna 5kWh. Alle (9) overige maanden komen de 2 batterijen gemakkelijk vol.
Dus eigenlijk alleen in december heb ik vrij weinig aan 2 batterijen en is er slechts 10-20% batterijgebruik.
[ Voor 3% gewijzigd door SXForce op 10-07-2024 11:38 ]
Neem aan dat je die later pas toepast/meeneemt, je weet pas wat een cycli kost als je weet hoeveel je er nodig hebt immers de prijs is vast en het aantal cycli niet...Devke schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:25:
[...]
Heb je in je berekening ook een stukje afschrijving meegenomen? Iedere cycli heeft ook een kostprijs.
De afschrijving is gewoon de aankoopkosten gedeeld door het aantal maanden dat je verwacht dat het mee gaat toch? Dat zou ik sowieso niet in die data mee nemen, maar pas onder aan de streep mee rekenen.
Ik kijk nu (5/6 jaar na aankoop) ook helemaal niet meer wat mijn zonnepanelen gekost hebben, wel kijk ik wat het opbrengt.
[ Voor 30% gewijzigd door watercoolertje op 10-07-2024 11:35 ]
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
De berekening die je ziet is de "Total money saved" waarde die iedere Battery standaard heeft, daar zit de afschrijving dus niet bij in. Maar dat is wel een van de redenen waarom ik lager ga zitten in de Round Trip Efficiency, door die op 0.85 in te stellen ipv 0.9 neem je dus automatisch 5% extra verlies/afschrijving per kWh mee.Devke schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:25:
[...]
Heb je in je berekening ook een stukje afschrijving meegenomen? Iedere cycli heeft ook een kostprijs.
Sowieso zou ik er in mijn situatie van uitgaan dat de aanschaf 100% verlies is, iedere cent die het wél oplevert is leuk meegenomen. Daarom ben ik ook nog niet tot aanschaf overgegaan en heb ik geen haast.
IK heb in werkelijkheid geen dynamisch contract maar probeer het wel te simuleren. Maar energiebelasting bij een dynamisch contract is toch alleen voor het consumeren van de stroom. Je betaald toch geen belasting op uitgaande stroom?Taro schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:06:
[...]
Ik reken inderdaad met energiebelasting en BTW op zowel ingaande als uitgaande stroom. In mijn geval wek ik per jaar minder op dan ik verbruik en dus is dat voor mij de realiteit.
Zo heb ik het nl wel ingesteld in de simulatie. Alleen een kleine vergoeding voor het energiebedrijf.
HomeWizard noemt 15 jaar en 6.000 cycli. Doorgaans betekent dat niet dat de accu na 6.000 cycli kapot is, maar dat er dan nog maar 70-80% capaciteit resteert. Laadcycli degraderen een accu, maar tijd ook. Daarom zou je kunnen zeggen dat 1395 Euro/6000 = 0.2325 Euro per laadcyclus afschrijving -> 0.086 Euro/kWh. Met andere woorden: Je moet 0.086 Euro per kWh afschrijving + 10-30% omzetverliezen goedmaken per kWh, dat is nog best wel pittig.watercoolertje schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:33:
[...]
Neem aan dat je die later pas toepast, je weet pas wat een cycli kost als je weet hoeveel je er nodig hebt immers de prijs is vast en het aantal cycli niet...
Dit betreft uiteraard alleen de terugverdientijd, als je het puur doet om eigenverbruik te maximaliseren dan speelt deze factor niet.
Je betaalt energiebelasting bij geconsumeerde stroom en je krijgt/ontvangt energiebelasting bij teruggeleverde stroom. Daarbij is het wel belangrijk wat de verhouding tussen afname en opwek is, want bij de stroom die je meer produceert dan je afneemt mag je geen energiebelasting meer optellen, maar alleen het kale tarief. Het is dus afhankelijk van je situatie.De_Sint schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:37:
[...]
IK heb in werkelijkheid geen dynamisch contract maar probeer het wel te simuleren. Maar energiebelasting bij een dynamisch contract is toch alleen voor het consumeren van de stroom. Je betaald toch geen belasting op uitgaande stroom?
Zo heb ik het nl wel ingesteld in de simulatie. Alleen een kleine vergoeding voor het energiebedrijf.
Heb hem zelf midden in de bandbreedte van HW gezet. 0.8Taro schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:33:
[...]
De berekening die je ziet is de "Total money saved" waarde die iedere Battery standaard heeft, daar zit de afschrijving dus niet bij in. Maar dat is wel een van de redenen waarom ik lager ga zitten in de Round Trip Efficiency, door die op 0.85 in te stellen ipv 0.9 neem je dus automatisch 5% extra verlies/afschrijving per kWh mee.
Sowieso zou ik er in mijn situatie van uitgaan dat de aanschaf 100% verlies is, iedere cent die het wél oplevert is leuk meegenomen. Daarom ben ik ook nog niet tot aanschaf overgegaan en heb ik geen haast.
Ik denk dat dat het zoals je in je post al aangaf net belangrijk is te kijken naar ieder zijn persoonlijke situatie. Hier heb ik een TLB dus daar kan ik wel iets mee. Dynamisch is jouw situatie en hoop je terrecht op een extra feature. Een batterij die 3 maanden niks staat te doen omdat eventueel de opwek te weinig is schiet niet op. Dus ik snap je afwachtende en testende houding helemaal.
Daar valt het me eigenlijk op hoe weinig 800W (of zelfs 1600W met 2) is op het terugleveren. Eigenlijk denk ik er dan weer meer over na om te gaan kijken voor nog twee extra HomeWizard batterijen op een aparte groep.
Hoe staan jullie tegenover de 800W totaal of 800W per pakket terugleveren?
Op Youtube heb je wel een aantal voorbeelden van de uitgebreide thuisbatterijen die ~6kW kunnen terugleveren, zoals de Solix X1 van Anker.
Dat is toch alleen binnen saldering?Taro schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:39:
[...]
Je betaalt energiebelasting bij geconsumeerde stroom en je krijgt/ontvangt energiebelasting bij teruggeleverde stroom. Daarbij is het wel belangrijk wat de verhouding tussen afname en opwek is, want bij de stroom die je meer produceert dan je afneemt mag je geen energiebelasting meer optellen, maar alleen het kale tarief. Het is dus afhankelijk van je situatie.
Als in 2027 de saldering wegvalt, zal bij een dynamisch contract de energie die je het net op zet onbelast zijn toch?
Ik probeer nl de situatie tussen vast vs dynamisch na saldering te simuleren.
800w is idd te weinig. 2xHW met 1600 is over het algemeen genoeg. Test ook 3xHW met 2400W en die dekt 95%.Blackjack2win schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:04:
Hoe staan jullie tegenover de 800W totaal of 800W per pakket terugleveren?
Op Youtube heb je wel een aantal voorbeelden van de uitgebreide thuisbatterijen die ~6kW kunnen terugleveren, zoals de Solix X1 van Anker.
Ben ook erg nieuwsgierig naar de X1 van Anker, maar kan nog weinig info vinden over hoe Anker omgaat met bestaande ecosystemen PV's zoals solarEdge. Heeft de Anker een eigen omvormer die ook AC in aankan of kan het alleen icm hybride systemen (AC in) met een enkelvoudige omvormer voor AC out.
Want dan voel ik ook een hoop voor een Anker als ik het bedrag zie, de extra functies en mocht ik toch in de markt zijn voor 5kWh dan sla ik liever euro 5k stuk op de Anker dan HW, maar dan wel mits de voorwaarden dat het met bestaande omvormers om kan gaan.
Ook ik heb nu verschillende nieuwe simulaties erbij draaien, maar met een heel ander verbruiksprofiel dan @Taro, relatief weinig verbruik (ca 2000 kWh/jaar), voldoende opwek (ca 2800 kWh/jaar). En een vast contract, dus de financiele impact laat ik niet uitrekenen. HA kan niet overweg met bijkomende kosten.MacD007 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:21:
[...]
Zou je hier ook eens de Anker solix X1 (5kWh basismodule) in willen opnemen, deze is met 1.450 euro en 5kWh namelijk best ook een leuke optie en die kan standaard 3 kW leveren. Deze is natuurlijk niet via een stekker verbonden.
Ook de Anker X1 opgenomen, ziet er prijstechnisch interessant uit. Wel komen er nog verplichte installatiekosten bij (500-1000 euro volgens de website van thuisbatterijnederland.nl?). De efficientie is niet beschikbaar volgens de EU-norm, heb ik ingesteld op 80%. Ook de garantie is beperkt, slechts 16,5 MWh volgens de datasheet, dat zijn 3300 cycles. Alternatieven hebben garantie tot 6000 cycles.
/f/image/xy3nBAyLao0YT7Y4yKD2cFmH.png?f=fotoalbum_large)
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Het is me niet geheel duidelijk of er wel een omvormer in deze Anker Solix accu zit, gezien het maximale laad /ontlaad vermogen van de accu, heb je een flinke omvormer nodig.kmf schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:16:
[...]
in nl is het nog nieuw. in het buitenland wordt je er mee doodgegooid met youtube promofilmpjes
YouTube: EASIEST Grid-Tied Solar Battery Back Up System | Anker SOLIX X1
YouTube: Anker SOLIX X1 | The whole-home energy system for power independence...
YouTube: Real Power: Anker SOLIX X1
Ik had die ook al heel lang geleden al bekeken, maar vooral omdat deze een paar hele leuke offgrid projecten had:
YouTube: Adding a Solar Roof to our OFF-GRID Container Home
installatie ziet er extreem simpel uit. het verplaatsen van mijn fietsachterlamp was ingewikkelder....
In de video's zie je steeds een externe omvormer gebruikt worden.
Zijn er mensen die dit al verder hebben uitgezocht?
Ik heb het idee dat ik al 2 dagen lang hetzelfde aan het uitleggen benDe_Sint schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:07:
[...]
Dat is toch alleen binnen saldering?
Als in 2027 de saldering wegvalt, zal bij een dynamisch contract de energie die je het net op zet onbelast zijn toch?
Ik probeer nl de situatie tussen vast vs dynamisch na saldering te simuleren.
Schrijf eens uit wat je denkt/ziet/verwacht in welke situatie, dan kunnen we daar feedback op geven ipv vragen beantwoorden.
Ik zal aan het vergelijk nog een Anker Solix met 15 kWh, een Victron 3x5 kW met 15 kWh en een Solis met 15kWh (=technisch gelijk aan de Zonneplan Nexus, maar wél zelf te sturen) toevoegen. Ik kies voor 15 kWh omdat 20 voor mijn situatie teveel lijkt te zijn en 10 te weinig.
Dit betreft natuurlijk het HomeWizard topic, niet het Anker, Sessy of andere topic, dat past beter in Thuisaccu: al interessant (voor mij)?. Ik zal daarom vanaf nu hier het HomeWizard deel belichten en het vergelijk met de anderen in dat andere topic plaatsen.
Het is natuurlijk heel situationeel en ik kijk alleen naar een vast contract. Maar bij mij is 800w (in combinatie van de opbrengst van mijn 4kWp zonnepanelen) in de zomer eigenlijk genoeg voor overdag. Voor koken is het te kort maar vervolgens kan ik met een geladen 2,7kWh goed de avond en nacht doorkomen. 2 stuks worden nog geen 50% ontladen en mijn verbruik komt 's avonds en snachts niet boven de 800W.De_Sint schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:14:
[...]
800w is idd te weinig. 2xHW met 1600 is over het algemeen genoeg.
En mijn verwachting is dat:
- 2x2,7kWh en 1600W ontlading in de zomer mogelijk wat beter is maar niet 2x zo goed
- in de winter met een veel draaiende warmtepomp en meer electragebruik alle zonopbrengst vrijwel direct gebruikt wordt en ik 1 accu niet eens gevuld krijg. En met een grotere ontlaad stroom is hij alleen maar sneller leeg.
Dus 1 2,7kW accu lijkt bij mij de winnaar boven 2.
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
ik verwacht eigenlijk bij een dynamisch contract daar ook geen grote voordeel in, mn ook omdat veel van de tijd die door de batterij geleverd zal worden (avond na 19:00 tot de volgende ochtend rond 7:00 uur) veelal goedkope uurtjes zijn. En juist voor dit soort basisverbruik in de donkere tijden is een dergelijke batterij bedoeld en niet oof-grid te werken.Taro schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:33:
[...]
De berekening die je ziet is de "Total money saved" waarde die iedere Battery standaard heeft, daar zit de afschrijving dus niet bij in. Maar dat is wel een van de redenen waarom ik lager ga zitten in de Round Trip Efficiency, door die op 0.85 in te stellen ipv 0.9 neem je dus automatisch 5% extra verlies/afschrijving per kWh mee.
Dus verbaast me je uitkomsten ook niet, doe eze echter met een vast contract van 28ct/kWh, en dat zonder salderen kom je er wel een stuk beter uit. het nadeel van je aanpak op micro niveau is dat je juist ook daarop gaat focusen, terwijl je meer de opeen heel seizoen zou kunnen focussen.
Belangrijk hierbij is echter weer, wat is je verbruik in kWh tijdens deze uren (min, max, gemiddeld, normale verdeling / standaarddeviatie), hoeveel kWh zou je kunnen leveren aan de batterij en eventueel heb je tijdens andere uren nog verbruik waar een batterij aan kan bijdragen. (voornamelijk in het vroege voorjaar en laatje najaar).
als ik zelf naar mijn eigen dataset kijk zie ik dat ik vrijwel 95% dekking heb tussen april en september en 50% dekking heb in maart en oktober. dan blijven er gem. 5-15% over in de maanden november t/m februari.
Duss de focus zou moeten liggen in de eerste twee perioden.
Een van de complexe dingen hieraan, die sessy overigens ook niet doet (correct me if im wrong). Is dat je dagen hebt waar de prijs relatief laag is. maar dat dit alsnog niet uit je eigen zonne-energie komt maar uit het net. Dit betekend dat je belasting gaat betalen over iets wat niet had gehoeven. Om dus goed te bepalen hoeveel uur of welke uren je wilt gaan laden, moet je kunnen voorspellen hoeveel opwek jij hebt met jouw opstelling voor de komende 24 uur. Naar mijn weten gaat sessy nu gewoon volle bak laden op de laagste uren volgens EPEX tot vol, ongeacht wat je zonnepanelen doen. Dit is in onze ogen ook niet echt slim. Overigens verwachten we wel dat er een optie gaat zijn om enkel te gaan laden op het moment dat je zonnepanelen op de dag het meeste opwekken ipv. zodra er teruglevering is. Wanneer dit exact gaat zijn weet ik nog niet, maar aannemelijk is wel dat dit in volgend jaar gaat zijn.Taro schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:03:
[...]
Ik had verwacht minimaal quitte te draaien, omdat het primair om het maximaliseren van eigen verbruik draait en dat is gelukt, zelfs incl. omzetverliezen. Natuurlijk wel leuk geweest als er minimaal 1 cent winst was geweest
Dewas overigens niet als verrassing bedoeld, maar als verbazing dat die exact op 0,00 uit kwam.
[...]
Ik heb geen terugleverkosten en ik saldeer bewust al niet meer, het jaarverbruik is hier hoger dan de zonnepanelenopwek. Daarom speel ik met andere variabelen en wordt de business case inderdaad anders. Vandaar de simulatie.
[...]
Ik heb een dynamisch contract en mijn simulatie is dus ook gebaseerd op day-ahead uurprijzen.
Zoals in vorige berichten aangegeven vermoed ik dat ik persoonlijk door mijn situatie:Beter voor een andere leverancier kan gaan, zoals bijv. Sessy of een alternatief.
- Dynamisch contract
- Zonnepanelen op ZO/ZW/NW, daardoor al eerder zonnepanelen opwek tegen doorgaans gemiddeld hoge dynamische tarieven, waardoor de HomeWizard accu relatief duur oplaadt vs bijv. alleen zonnepanelen op zuid, met doorgaans een gemiddeld lager uurtarief
- Geen terugleverboetes
- Geen saldering ivm lagere opwek vs verbruik over heel het jaar heen
Áls HomeWizard de optie toevoegt om tegen de goedkoopste dynamische tarieven te gaan laden, dan is het echt een winner, kan deze beter met andere merken concurreren, ook omdat de aanschafprijs per kWh relatief laag is tov bijv. de Sessy.
Ik laat de simulatie nog lekker doorlopen, ik heb geen haast en dit vind ik al heel leuk om te doen en zien. Simuleren op basis van je eigen huissituatie is echt het beste dat je kunt doen.
Heb ook een en ander via Excel uitgerekend:
[Afbeelding]
Waarbij ik moet opmerken dat wij vorig jaar november 3 warmtepompen hebben toegevoegd en elektrisch zijn gaan verwarmen/koelen en vanaf dat punt het verbruik dus enorm is toegenomen. Dat icm een EV zorgt voor hoge pieken in het verbruik en daarnaast ook meer afname, waardoor een grotere accucapaciteit en ontlaad- + laadcapaciteit voor mij relevant zijn.
De persoon die hier langskwam en bijv. het nachtverbruik van het huis en de koivijverpomp wilde dekken kan prima uit met 1x HomeWizard Battery. Ik heb er minimaal 2 en misschien zelfs 3x nodig, waarbij de 2x de beste ROI lijkt te hebben over het hele jaar gezien.
[ Voor 5% gewijzigd door HomeWizard_NL op 10-07-2024 21:51 ]
Ik heb in Home Assistant een Solar plugin die dat kan voorspellen voor mijn locatie met mijn panelen. Daar zit dan o.a. een weer-plugin aan gekoppeld. Als de HomeWizard Battery via een API aangestuurd kan worden gaat er ineens een wereld open.HomeWizard_NL schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 16:31:
[...]
Een van de complexe dingen hieraan, die sessy overigens ook niet doet (correct me if im wrong). Is dat je dagen hebt waar de prijs relatief laag is. maar dat dit alsnog niet uit je eigen zonne-energie komt maar uit het net. Om dus goed te bepalen hoeveel uur of welke uren je wilt gaan laden, moet je kunnen voorspellen hoeveel opwek jij hebt met jouw opstelling voor de komende 24 uur. Naar mijn weten gaat sessy nu gewoon volle bak laden op de laagste uren volgens EPEX tot vol, ongeacht wat je zonnepanelen doen. Dit klinkt in onze ogen ook niet echt slim. Overigens verwachten we wel dat er een optie gaat zijn om enkel te gaan laden op het moment dat je zonnepanelen op de dag het meeste opwekken ipv. zodra er teruglevering is. Wanneer dit exact gaat zijn weet ik nog niet, maar aannemelijk is wel dat dit in volgend jaar gaat zijn.
Als ik stroom teruglever ontvang ik daarover belasting, dus als ik diezelfde stroom direct zelf verbruik heb ik indirect die belasting ook betaald, in mijn geval is dat dus niet van toepassing, ik moet altijd rekenen mét belasting. Er is immers geen sprake van een overschot op jaarbasis maar een tekort. Veel te veel mensen houden alleen rekening met vaste contracten icm overschot en salderen, dat is op mij (gelukkig) niet meer van toepassing.
De Sessy heeft een API en kan je dus heel goed zelf sturen, ook bijv. de limit instellen, of bijv. laden met de max van de huidige teruglevering, zodat je geen stroom van het net haalt, maar alleen het overschot laadt.
Lage tarieven gaan in de zomer vaak samen met veel of de meeste teruglevering op de betreffende dag, de dynamische prijs is immers op dat moment zo laag omdat er dan veel aanbod vanuit zon is. Het gaat natuurlijk niet altijd op, omdat het ook bewolkt met veel wind kan zijn.
Mijn laadpaal heeft ook de optie om alleen op zonnestroom te laden, dat heb ik 2 jaar lang gedaan, maar tegenwoordig is die native gekoppeld aan dynamische tarieven en laadt die alleen wanneer de stroom goedkoop is, wat vaak samen gaat met de meeste opwek op die dag.
Mijn persoonlijke doel is niet per se zoveel mogelijk eigen opwek gebruiken, mijn doel is met de goedkoopste stroom te laden om er daarna de avond en nacht mee door te komen. Met een max van bijv. 800 Watt zal dat doorgaans betekenen dat dat volledig zonnestroom is, op dit moment lever ik bijv. 4.400 Watt terug, voorkomen dat een deel het net op gaat kan ik toch niet, dus dan kies ik het liefst de goedkoopste momenten. Als ik mijn eigen stroom niet opmaak doet een ander dat wel, dus ik vind dat ook niet erg.
Afijn: Een dynamische modus waarbij je een leverancier kunt kiezen zodat de goedkoopste dynamische uren benut kunnen worden maakt het tot een veel breder inzetbaar product. Daarnaast zou een API die voor Home Assistant geschikt is het nog mooier maken, dan kan je bijv. 0-800 Watt instellen en laden aan-/uitzetten via scripts.
Ik weet dat dat niet het primaire doel is, nu is het een simpel en doeltreffend apparaat, maar wel voor een specifieke doelgroep, terwijl die een stuk breder zou kunnen zijn/worden met wat softwarematige uitbreidingen. Jullie willen neem ik aan ook voorkomen dat mensen met slimme stekkers alsnog een en ander zelf gaan proberen te sturen, het apparaat vaak aan-/uitzetten is vermoedelijk ook niet wenselijk.
[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 10-07-2024 17:15 ]
Daarnaast heb je ook nog het verbruik; als het doel is om de batterij uit de PV opwek te vullen. Verbruik is zeer beinvloedbaar, als de gebruiker dat maar wil. Daardoor is er een grote afhankelijkheid van de mindset van de gebruiker. Als de gebruiker onvoorspelbaar is, dan is de uitkomst ook ongeschikt.
Dat brengt ons op het terrein van de Energy Management Systemen (EMS). Victron en andere fabrikanten zijn er mee bezig, evenals vele projecten op GitHub zoals EVCC.io. Als er een API beschikbaar is op de HW kan die in zo'n omgeving geintegreerd worden. Dan hoeft Sessy of HW niet zelf te denken, maar alleen te luisteren naar de juiste instellingen op de verschillende momenten van de dag en te schakelen zijn naar een bepaald vermogen om NOM, charge only, discharge only te behalen.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Exact, een API met een keuze voor laden OF ontladen en een waarde voor het gewenste wattage zijn al voldoende en dan hoeft HW verder geen dikke zelfgemaakte of marketingtechnisch gave AI scripts in het leven te roepen. Natuurlijk wel prachtig als dit via de front-end instelbaar wordt voor een breder publiek.Bravo schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 16:54:
Als er een API beschikbaar is op de HW kan die in zo'n omgeving geintegreerd worden. Dan hoeft Sessy of HW niet zelf te denken, maar alleen te luisteren naar de juiste instellingen op de verschillende momenten van de dag en te schakelen zijn naar een bepaald vermogen om NOM, charge only, discharge only te behalen.
En dat is het lastige momenteel. EMS is nog een niche, je EV opladen op PV is nog een niche (al lijkt dat hier op tweakers soms wel anders, de meeste mensen willen gewoon inpluggen en laden, het liefst om 18.00 tijdens het koken) en dat maakt dit soort features voor een fabrikant als HomeWizard in eerste instantie niet interessant.Taro schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 17:11:
[...]
Exact, een API met een keuze voor laden OF ontladen en een waarde voor het gewenste wattage zijn al voldoende en dan hoeft HW verder geen dikke zelfgemaakte of marketingtechnisch gave AI scripts in het leven te roepen. Natuurlijk wel prachtig als dit via de front-end instelbaar wordt voor een breder publiek.
Zonder deze features verkopen zij hun producten ook wel aan de massa die niet zulke eisen stellen als open API en uitgesteld laden.
Het product is niet bedacht om de opwek piek op te vangen, maar om mensen de nacht door te helpen. Zonder er verder over na te hoeven denken wat de beste strategie is. Dat wij tweakers er direct andere plannen mee hebben is leuk, maar staat niet bovenaan de prioriteitenlijst van de meeste leveranciers.
Als je die controle wel wil, zal zelfbouw zoals Eenvoudige thuisaccu samenstellen een betere optie zijn. Maar dan moet je zelf wel even inlezen, ontwerpen, bestellen, knutselen en instellen. Geen Plug en Play.
Voor mijzelf ga ik waarschijnlijk op de goedkope uren met veel PV (ondanks dat ik een vast contract heb), de PV omvormer terug regelen richting NOM als de batterij vol is. Maar zonder een beheerder die bepaalt of de omvormer moet opschalen om de verbruikspiek af te dekken, of dat de batterij dat moet gaan doen, zal er mogelijk ruzie ontstaan tussen de PV en de batterij wie er mag leveren

[ Voor 11% gewijzigd door Bravo op 10-07-2024 17:34 ]
Ioniq 6 LR Lounge 20"
Heb ik het dan correct dat je rekent vanuit een model waar je bij afname uit het net 14 cent energiebelasting betaald.Taro schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 16:50:
[...]
Ik heb in Home Assistant een Solar plugin die dat kan voorspellen voor mijn locatie met mijn panelen. Daar zit dan o.a. een weer-plugin aan gekoppeld. Als de HomeWizard Battery via een API aangestuurd kan worden gaat er ineens een wereld open.
Als ik stroom teruglever ontvang ik daarover belasting, dus als ik diezelfde stroom direct zelf verbruik heb ik indirect die belasting ook betaald, in mijn geval is dat dus niet van toepassing, ik moet altijd rekenen mét belasting. Er is immers geen sprake van een overschot op jaarbasis maar een tekort. Veel te veel mensen houden alleen rekening met vaste contracten icm overschot en salderen, dat is op mij (gelukkig) niet meer van toepassing.
De Sessy heeft een API en kan je dus heel goed zelf sturen, ook bijv. de limit instellen, of bijv. laden met de max van de huidige teruglevering, zodat je geen stroom van het net haalt, maar alleen het overschot laadt.
Lage tarieven gaan in de zomer vaak samen met veel of de meeste teruglevering op de betreffende dag, de dynamische prijs is immers op dat moment zo laag omdat er dan veel aanbod vanuit zon is. Het gaat natuurlijk niet altijd op, omdat het ook bewolkt met veel wind kan zijn.
Mijn laadpaal heeft ook de optie om alleen op zonnestroom te laden, dat heb ik 2 jaar lang gedaan, maar tegenwoordig is die native gekoppeld aan dynamische tarieven en laadt die alleen wanneer de stroom goedkoop is, wat vaak samen gaat met de meeste opwek op die dag.
Mijn persoonlijke doel is niet per se zoveel mogelijk eigen opwek gebruiken, mijn doel is met de goedkoopste stroom te laden om er daarna de avond en nacht mee door te komen. Met een max van bijv. 800 Watt zal dat doorgaans betekenen dat dat volledig zonnestroom is, op dit moment lever ik bijv. 4.400 Watt terug, voorkomen dat een deel het net op gaat kan ik toch niet, dus dan kies ik het liefst de goedkoopste momenten. Als ik mijn eigen stroom niet opmaak doet een ander dat wel, dus ik vind dat ook niet erg.
Afijn: Een dynamische modus waarbij je een leverancier kunt kiezen zodat de goedkoopste dynamische uren benut kunnen worden maakt het tot een veel breder inzetbaar product. Daarnaast zou een API die voor Home Assistant geschikt is het nog mooier maken, dan kan je bijv. 0-800 Watt instellen en laden aan-/uitzetten via scripts.
Ik weet dat dat niet het primaire doel is, nu is het een simpel en doeltreffend apparaat, maar wel voor een specifieke doelgroep, terwijl die een stuk breder zou kunnen zijn/worden met wat softwarematige uitbreidingen. Jullie willen neem ik aan ook voorkomen dat mensen met slimme stekkers alsnog een en ander zelf gaan proberen te sturen, het apparaat vaak aan-/uitzetten is vermoedelijk ook niet wenselijk.
Als je volledig uit zonne energie laad, (dat kan dus over 6 uur heen zijn op een minder zonnige dag) heb je over die kWh's helemaal geen belasting betaald (je hebt ze immers zelf opgewekt). Waar als je op de goedkoopste uren had geladen zoals je voorsteld, bijvoorbeeld 2 uur, je uit het net laad en wel belasting betaald.
Op de minder zonnige dagen is het dus eigenlijk niet logisch om te sturen op EPEX. EPEX werkt alleen als je in de laagste X uren ook 800W+ teruglevert. Maar dan moet je dat dus wel van te voren al weten
Dat je belasting blijft ontvangen over wat je teruglevert zou ik over de levensduur van de batterij niet vanuit gaan, dit is voor nu tot eind 2026.
@HomeWizard_NL kan je hier even naar deze vraag kijken a.j.b.? Ik maak me ook zorgen of mijn "slimme meter" wel slim genoeg is. Mijn meter geeft update eens per 10 seconden. Is het genoeg voor effectieve batterij aansturing?a2aan schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:12:
Nog een vraag aan @HomeWizard_NL: hoe snel reageert de batterij op wisselende opwek- en verbruiksomstandigheden? En op basis waarvan? Alleen de P1-data, of ook spanningsval, al dan niet i.c.m. slimme algoritmes?
Alle simulatoren hier gaan ongetwijfeld uit van een instantane reactie, maar in de praktijk zal er altijd iets van vertraging zijn, lijkt me, waardoor je ongewenst importeert, en zelfs ook exporteert met de batterij.
Voorbeeld: mijn Quooker zorgt voor zo'n 10% van mijn nachtverbruik. In theorie is dan continu 10W, en simulatoren die kwartiersdata gebruiken zullen dat ook zo zien, maar in werkelijkheid verbruikt het apparaat ieder kwartier gedurende 5sec 2000W. Door de ontlaadlimiet kan een enkele HW-batterij daar sowieso maar 40% van leveren (in de praktijk minder, vanwege het overige sluipverbruik), maar als batterij meer dan 2,5sec achter de feiten aanloopt dan doet de 'ie meer kwaad dan goed! Specifiek m.b.t. de Quooker, dus.
Het is iedere keer maar een 'druppel', maar over een heel jaar kan het toch optellen tot tientallen kWh, zeker als je meerdere (ontgrendelde) batterijen combineert.
[ Voor 3% gewijzigd door pkirillov op 10-07-2024 18:05 ]
Een slimme meter met een update per 10 seconden zal prima werken met de batterij, maar bij een slimme meter met seconden data zal de batterij sneller kunnen reageren op veranderingen. Daardoor zal de 10 seconden meter inderdaad iets minder efficient sturen. Als je het maximale eruit wilt halen kun je de slimme meter laten upgraden door de netbeheerder. Of onze kWh meter gebruiken voor aansturing (vanaf volgend jaar maart).pkirillov schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 18:00:
[...]
@HomeWizard_NL kan je hier even naar deze vraag kijken a.j.b.? Ik maak me ook zorgen of mijn "slimme meter" wel slim genoeg is. Mijn meter geeft update eens per 10 seconden. Is het genoeg voor effectieve batterij aansturing?
Top dat jullie ook gaan werken met een kWh meter als basis om te regelen, zo kan je evt een EV lader uitsluiten van de compenseren stroom door die niet te meten.HomeWizard_NL schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 18:46:
[...]
Een slimme meter met een update per 10 seconden zal prima werken met de batterij, maar bij een slimme meter met seconden data zal de batterij sneller kunnen reageren op veranderingen. Daardoor zal de 10 seconden meter inderdaad iets minder efficient sturen. Als je het maximale eruit wilt halen kun je de slimme meter laten upgraden door de netbeheerder. Of onze kWh meter gebruiken voor aansturing (vanaf volgend jaar maart).
Hebben jullie al zicht op hoe snel de batterij het benodigde vermogen gaat leveren? Als iedere seconde geregeld kan worden, dan verwacht ik dat de reactie van de batterij binnen die seconde is? Anders krijg je rare regel effecten en een jojoënd effect.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
Hoe snel de omvormer is, is afhankelijk van het verschil in aansturing. Van 100 naar 200W is sneller dan van 100 naar 800W. En als deze van laden naar ontladen moet ook langer. Het regelen hiervan is ook niet zo makkelijk als je zou denken. Het is niet zo dat als je zegt doe maar 500W, dat de omvormer dan binnen 1 seconden exact 500W output. Er is hier daarom niet echt een antwoord op. Doorgaans ligt de reactie snelheid binnen de 1 a 2 seconden om te reageren, maar om te balanceren naar 0 is dus net lastiger omdat je verbruik ook per seconde wisselt.Bravo schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 19:08:
[...]
Top dat jullie ook gaan werken met een kWh meter als basis om te regelen, zo kan je evt een EV lader uitsluiten van de compenseren stroom door die niet te meten.
Hebben jullie al zicht op hoe snel de batterij het benodigde vermogen gaat leveren? Als iedere seconde geregeld kan worden, dan verwacht ik dat de reactie van de batterij binnen die seconde is? Anders krijg je rare regel effecten en een jojoënd effect.
[ Voor 6% gewijzigd door HomeWizard_NL op 10-07-2024 19:42 ]
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Ja, ongeveer. Maar als ik teruglever ontvang ik hetzelfde bedrag aan energiebelasting over alle teruggeleverde kWh's uit de zonnepanelen gedurende het hele jaar.HomeWizard_NL schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 17:39:
[...]
Heb ik het dan correct dat je rekent vanuit een model waar je bij afname uit het net 14 cent energiebelasting betaald.
Dat is niet correct. Als ik ze direct zelf gebruik hoef ik inderdaad de belasting niet te berekenen, MAAR, als ik ze teruglever zou ik er wel het volledige bedrag incl. belasting en BTW voor terugkrijgen, dus iedere kWh die ik zelf direct gebruik moet ik zien/behandelen als zijnde incl. BTW & belasting. Jullie gaan nog steeds uit van een vast contract incl. overschot zonnestroom ipv dynamische tarieven met een tekort ipv overschot....Als je volledig uit zonne energie laad, (dat kan dus over 6 uur heen zijn op een minder zonnige dag) heb je over die kWh's helemaal geen belasting betaald (je hebt ze immers zelf opgewekt). Waar als je op de goedkoopste uren had geladen zoals je voorsteld, bijvoorbeeld 2 uur, je uit het net laad en wel belasting betaald.
Jawel, jullie negeren wederom het principe van dynamische tarieven incl. tekort ipv overschot op jaarbasis.Op de minder zonnige dagen is het dus eigenlijk niet logisch om te sturen op EPEX. EPEX werkt alleen als je in de laagste X uren ook 800W+ teruglevert. Maar dan moet je dat dus wel van te voren al weten
Dat is wederom niet correct, aangezien het hier dynamische tarieven betreft. Naar mijn weten verandert daar per 2027 niets aan.Dat je belasting blijft ontvangen over wat je teruglevert zou ik over de levensduur van de batterij niet vanuit gaan, dit is voor nu tot eind 2026.
Nogmaals: Jullie lijken constant uit te gaan van een vast contract, met overschot op jaarbasis. Dat is voor mijn situatie en die van heel veel anderen niet van toepassing. Verdiep je ook eens in die situatie, die is daadwerkelijk heel anders...
Dank voor de toelichting.HomeWizard_NL schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 19:38:
[...]
Hoe snel de omvormer is, is afhankelijk van het verschil in aansturing. Van 100 naar 200W is sneller dan van 100 naar 800W. En als deze van laden naar ontladen moet ook langer. Het regelen hiervan is ook niet zo makkelijk als je zou denken. Het is niet zo dat als je zegt doe maar 500W, dat de omvormer dan binnen 1 seconden exact 500W output. Er is hier daarom niet echt een antwoord op. Doorgaans ligt de reactie snelheid binnen de 1 a 2 seconden om te reageren, maar om te balanceren naar 0 is dus net lastiger omdat je verbruik ook per seconde wisselt.
Juist omdat ik weet dat het niet zo makkelijk is, was ik hier nieuwsgierig naar.
Mijn PV installatie kan ik ook op NOM proberen te regelen, maar die heeft überhaupt 15 seconden nodig om te reageren. Dus er slipt nog behoorlijk wat Wh doorheen, beide kanten op. Zeker als er een wisselende belasting is, zoals een wasmachine, regelt hij door deze vertraging er soms exact ertegenin.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
Ik besef mij dat ik niet direct in de doelgroep van de HomeWizard Battery pas, MAAR, ik zit al 1.5 jaar naar o.a. een Victron zelfbouw oplossing te kijken met bijv. 3x Victron Multiplus II 5000, 15-30 kWh aan zelfbouw accu's, busbar, GX device, zelf krimpen van kabels, etc. en mijn conclusie daarbij is: Ja, dat wil ik en daar pas ik bij. Ik heb al 4 offertes liggen, alles 13x doorgerekend, etc. Maar met mijn achtergrond wil ik dat niet zelf installeren want dan brandt mijn huis gegarandeerd af. Dus moet ik een mannetje laten komen, die moet ik betalen maar daarnaast ook 100% vertrouwen dat hij het beter kan en geen fouten maakt. 3 maanden later krijg ik een foutmelding en dan moet ik hem bellen en per uur aftikken... Als ik voor iets kies wil ik het zelf begrijpen en kunnen onderhouden.Bravo schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 17:30:
[...]
En dat is het lastige momenteel. EMS is nog een niche, je EV opladen op PV is nog een niche (al lijkt dat hier op tweakers soms wel anders, de meeste mensen willen gewoon inpluggen en laden, het liefst om 18.00 tijdens het koken) en dat maakt dit soort features voor een fabrikant als HomeWizard in eerste instantie niet interessant.
Zonder deze features verkopen zij hun producten ook wel aan de massa die niet zulke eisen stellen als open API en uitgesteld laden.
Het product is niet bedacht om de opwek piek op te vangen, maar om mensen de nacht door te helpen. Zonder er verder over na te hoeven denken wat de beste strategie is. Dat wij tweakers er direct andere plannen mee hebben is leuk, maar staat niet bovenaan de prioriteitenlijst van de meeste leveranciers.
Als je die controle wel wil, zal zelfbouw zoals Eenvoudige thuisaccu samenstellen een betere optie zijn. Maar dan moet je zelf wel even inlezen, ontwerpen, bestellen, knutselen en instellen. Geen Plug en Play.
Voor mijzelf ga ik waarschijnlijk op de goedkope uren met veel PV (ondanks dat ik een vast contract heb), de PV omvormer terug regelen richting NOM als de batterij vol is. Maar zonder een beheerder die bepaalt of de omvormer moet opschalen om de verbruikspiek af te dekken, of dat de batterij dat moet gaan doen, zal er mogelijk ruzie ontstaan tussen de PV en de batterij wie er mag leveren
Daarom hang ik al sinds de start in het Sessy topic rond (waar ik veel problemen rondom driftende SoC zie en nog niet overtuigd ben), ook in de zelfbouw accutopics en nu dus sinds kort ook hier. Als ik niet serieus interesse had in de HomeWizard oplossing was ik hier niet zo actief.
Dus ik pas inderdaad niet direct in de huidige doelgroep, maar potentieel wel in de toekomstige doelgroep. En ik heb liever 4 HW Battery's dan een enorme hoeveelheid kabels, bouten op precies x nm vastgedraaid, een T-class fuse van 250 A want anders heb je mogelijk een DC vlamboog van 10.000 Ampere, etc. Ik heb daar helemaal geen zin in. Daarom zoek ik naar een oplossing als de HomeWizard, Sessy, Anker Solix X1, etc. Gewoon plug en play, maar wel geschikt voor mijn situatie.
Nominaal 32 dB op 1 meter afstand. Als de ruimte warmer is dan 25 graden kan dit wat hoger zijn. Er zitten inderdaad ventilatoren in. Overigens zijn de meeste passieve omvormers (zonder ventilatoren) ook al snel 30dB.RaymondD schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 19:44:
@HomeWizard_NL is er al iets bekend over de geluidsproductie van de plug-in accu? Ik verwacht dat er wel fans nodig zijn, met name tijdens laden. Klopt dat?
Als ik jou verhaal zo hoor denk ik nog eerder dat een anker solix x1, waar ik pas al naar verwezen had in een andere post hier, mogelijk een betere oplossing zijn. Op YouTube zijn daar ondertussen ook al best veel info over te krijgen.Taro schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 19:56:
[...]
Ik besef mij dat ik niet direct in de doelgroep van de HomeWizard Battery pas, MAAR, ik zit al 1.5 jaar naar o.a. een Victron zelfbouw oplossing te kijken met bijv. 3x Victron Multiplus II 5000, 15-30 kWh aan zelfbouw accu's, busbar, GX device, zelf krimpen van kabels, etc. en mijn conclusie daarbij is: Ja, dat wil ik en daar pas ik bij. Ik heb al 4 offertes liggen, alles 13x doorgerekend, etc. Maar met mijn achtergrond wil ik dat niet zelf installeren want dan brandt mijn huis gegarandeerd af. Dus moet ik een mannetje laten komen, die moet ik betalen maar daarnaast ook 100% vertrouwen dat hij het beter kan en geen fouten maakt. 3 maanden later krijg ik een foutmelding en dan moet ik hem bellen en per uur aftikken... Als ik voor iets kies wil ik het zelf begrijpen en kunnen onderhouden.
Daarom hang ik al sinds de start in het Sessy topic rond (waar ik veel problemen rondom driftende SoC zie en nog niet overtuigd ben), ook in de zelfbouw accutopics en nu dus sinds kort ook hier. Als ik niet serieus interesse had in de HomeWizard oplossing was ik hier niet zo actief.
Dus ik pas inderdaad niet direct in de huidige doelgroep, maar potentieel wel in de toekomstige doelgroep. En ik heb liever 4 HW Battery's dan een enorme hoeveelheid kabels, bouten op precies x nm vastgedraaid, een T-class fuse van 250 A want anders heb je mogelijk een DC vlamboog van 10.000 Ampere, etc. Ik heb daar helemaal geen zin in. Daarom zoek ik naar een oplossing als de HomeWizard, Sessy, Anker Solix X1, etc. Gewoon plug en play, maar wel geschikt voor mijn situatie.
Ik volg de Anker Solix X1 al sinds de aankondiging, inmiddels wel >50 video's over gekeken en heb er inmiddels ook een simulatie voor draaien zoals hier eerder aangegevenMacD007 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 20:15:
[...]
Als ik jou verhaal zo hoor denk ik nog eerder dat een anker x1, waar ik pas al naar verwezen had in een andere post hier, mogelijk een betere oplossing zijn. Op YouTube zijn daar ondertussen ook al best veel info over te krijgen.
Nadeel is dat het bijv. 1x omvormer + 3x 5 kWh is op 1 fase, of 3x omvormer met ieder 1x 5 kWh voor 3-fase, maar dan heb je dus financieel enorm veel overhead. Afijn, nog niet in NL verkrijgbaar, dus nog maar even de simulatie aankijken.
[ Voor 10% gewijzigd door Taro op 10-07-2024 20:19 ]
Bij het stoppen van de saldering. Krijg je de epex prijs voor je teruglevering. Op dat moment is laden uit het net en terugleveren belasting betalen over kwh’s die je niet gebruikt. Je krijgt dan namelijk niet de belasting meer terug bij het terugleveren, huidig is dat +-14ct per kWh ongeacht de epex prijs.Taro schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 19:44:
[...]
Ja, ongeveer. Maar als ik teruglever ontvang ik hetzelfde bedrag aan energiebelasting over alle teruggeleverde kWh's uit de zonnepanelen gedurende het hele jaar.
[...]
Dat is niet correct. Als ik ze direct zelf gebruik hoef ik inderdaad de belasting niet te berekenen, MAAR, als ik ze teruglever zou ik er wel het volledige bedrag incl. belasting en BTW voor terugkrijgen, dus iedere kWh die ik zelf direct gebruik moet ik zien/behandelen als zijnde incl. BTW & belasting. Jullie gaan nog steeds uit van een vast contract incl. overschot zonnestroom ipv dynamische tarieven met een tekort ipv overschot....
[...]
Jawel, jullie negeren wederom het principe van dynamische tarieven incl. tekort ipv overschot op jaarbasis.
[...]
Dat is wederom niet correct, aangezien het hier dynamische tarieven betreft. Naar mijn weten verandert daar per 2027 niets aan.
Nogmaals: Jullie lijken constant uit te gaan van een vast contract, met overschot op jaarbasis. Dat is voor mijn situatie en die van heel veel anderen niet van toepassing. Verdiep je ook eens in die situatie, die is daadwerkelijk heel anders...
Wij hebben ons zeer verdiept in elke situatie. Zowel in buitenland als nederland. Zowel met als zonder zonnepanelen, met vast, flex, dynamisch tarief en onbalans. Als de saldering weg valt is voor dynamisch tarief het beste wat we hierboven beschrijven: Laden obv forecast van jouw opwek + epex en ontladen volgens NOM.
Jawel, ik had hier zelfs al een link geplaatst waar deze te krijgen is, maar ik verwacht dat dit binnenkort nog wel bij meer te krijgen zijn. Anders zou je hem ook via Duitsland kunnen krijgen.Taro schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 20:18:
[...]
Ik volg de Anker Solix X1 al sinds de aankondiging, inmiddels wel >50 video's over gekeken en heb er inmiddels ook een simulatie voor draaien zoals hier eerder aangegeven
Nadeel is dat het bijv. 1x omvormer + 3x 5 kWh is op 1 fase, of 3x omvormer met ieder 1x 5 kWh voor 3-fase, maar dan heb je dus financieel enorm veel overhead. Afijn, nog niet in NL verkrijgbaar, dus nog maar even de simulatie aankijken.
Yes, exact wat ik ook wil bereiken: Laden tijdens de goedkoopste epex uren en ontladen NOM.HomeWizard_NL schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 20:19:
[...]
Bij het stoppen van de saldering. Krijg je de epex prijs voor je teruglevering. Om dat moment is laden uit het net en terugleveren belasting betalen over kwh’s die je niet gebruikt. Je krijgt dan namelijk niet de belasting meer terug.
Wij hebben ons zeer verdiept in elke situatie. Zowel in buitenland als nederland. Zowel met als zonder zonnepanelen, met vast, flex, dynamisch tarief en onbalans. Als de saldering weg valt is voor dynamisch tarief het beste wat we hierboven beschrijven. (Laden obv forecast van jouw opwek + epex) ontladen NOM.
Als jullie dat mogelijk maken
Ps. zie de DM.
Zeker weten? Volgens mij is de enige reden dat je bij dynamisch terugleveren ook de belasting terugkrijgt de salderingsregeling. Zonder salderen betaal je btw over elke kWh die je afneemt, en krijgt je slechts kaal tarief minus marge terug voor je export.Taro schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 19:44:
Dat is wederom niet correct, aangezien het hier dynamische tarieven betreft. Naar mijn weten verandert daar per 2027 niets aan.
Weet ik, ik waardeer je hulp, maar ik red mij wel en heb die link zelf enkele weken geleden bijv. ook al gevonden, thxMacD007 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 20:20:
[...]
Jawel, ik had hier zelfs al een link geplaatst waar deze te krijgen is, maar ik verwacht dat dit binnenkort nog wel bij meer te krijgen zijn. Anders zou je hem ook via Duitsland kunnen krijgen.
[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 10-07-2024 20:33 ]
Ik quote mezelf maar even van een reactie hiervoor;Taro schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 20:21:
[...]
Yes, exact wat ik ook wil bereiken: Laden tijdens de goedkoopste epex uren en ontladen NOM.
Als jullie dat mogelijk maken![]()
Ps. zie de DM.
HomeWizard_NL schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 16:31:
[...]
Een van de complexe dingen hieraan, die sessy overigens ook niet doet (correct me if im wrong). Is dat je dagen hebt waar de prijs relatief laag is. maar dat dit alsnog niet uit je eigen zonne-energie komt maar uit het net. Dit betekend dat je belasting gaat betalen over iets wat niet had gehoeven. Om dus goed te bepalen hoeveel uur of welke uren je wilt gaan laden, moet je kunnen voorspellen hoeveel opwek jij hebt met jouw opstelling voor de komende 24 uur. Naar mijn weten gaat sessy nu gewoon volle bak laden op de laagste uren volgens EPEX tot vol, ongeacht wat je zonnepanelen doen. Dit klinkt in onze ogen ook niet echt slim. Overigens verwachten we wel dat er een optie gaat zijn om enkel te gaan laden op het moment dat je zonnepanelen op de dag het meeste opwekken ipv. zodra er teruglevering is. Wanneer dit exact gaat zijn weet ik nog niet, maar aannemelijk is wel dat dit in volgend jaar gaat zijn.
Nee, niet zeker weten nu je dit zo zegt, thx.phYzar schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 20:22:
[...]
Zeker weten? Volgens mij is de enige reden dat je bij dynamisch terugleveren ook de belasting terugkrijgt de salderingsregeling. Zonder salderen betaal je btw over elke kWh die je afneemt, en krijgt je slechts kaal tarief minus marge terug voor je export.
Maar ik ben (zoals iedereen overduidelijk kan zien
Heb gelukkig de zonnepanelen al 2 jaar geleden terugverdiend, dus alles wat ik wel krijg is mooi meegenomen. Mijn totale stroomrekening was over heel vorig jaar 700 Euro incl. volledig thuisladen EV, verwarmen/koelen met 3x WP, etc. en door een aantal vergoedingen voor de auto, gereden km's, etc. krijg ik jaarlijks meer terug dan die 700 Euro, waardoor ik netto gezien jaarlijks een negatieve stroomrekening heb. Zoveel valt er dus eigenlijk voor mij niet te winnen met een thuisaccu
Ja, precies hier ben ik 'bang' voor, en dan met name m.b.t. de Quooker, omdat die zo ongeveer 24/7 korte pieken genereert. Mijn P1-meter rapporteert iedere seconde met ongeveer 3sec vertraging (Now weergave in HW-app, dus daar zit wel ook nog de cloud tussen). Als de batterij er dan in totaal 4sec over zou doen om op te schalen naar 800W, en dan weer 4sec om af te schalen, dan is slechts 20% eigen gebruik, en 80% exporteert de batterij naar het net! Op jaarbasis heb je het dan over zo'n 30kWh die je te veel exporteert (terugleverkosten!), én die je niet meer voor eigen gebruik kan inzetten. Dat snoept op jaarbasis toch weer enkele procenten af van de 'opbrengst' van de batterij.Bravo schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 19:48:
[...]
Dank voor de toelichting.
Juist omdat ik weet dat het niet zo makkelijk is, was ik hier nieuwsgierig naar.
Mijn PV installatie kan ik ook op NOM proberen te regelen, maar die heeft überhaupt 15 seconden nodig om te reageren. Dus er slipt nog behoorlijk wat Wh doorheen, beide kanten op. Zeker als er een wisselende belasting is, zoals een wasmachine, regelt hij door deze vertraging er soms exact ertegenin.
Goed om te horen dat er gewerkt wordt aan aansturen met de kWh-meter, maar die is dan weer niet zo plug & play...
Wat ik zelf dacht: als de batterij met 100W aan het ontladen is, en hij constateert een plotselinge spanningsval van enkele V, dan zou hij pro-actief kunnen opschalen, de P1-data gebruiken ter bevestiging, en als de spanning weer stijgt kan 'ie dan ook weer direct afschalen naar het niveau van voor de afnamepiek.
Ik snap dat het uiteindelijke algoritme veel complexer moet zijn, maar was benieuwd of dit überhaupt tot de mogelijkheden zou kunnen behoren!
Gelukkig communiceren de P1 meter en de batterij niet via de cloud, maar direct met elkaar via de lokale Wifi. Die vertraging van 3 seconden kun je weer wegstrepen.a2aan schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 22:08:
[...]
Ja, precies hier ben ik 'bang' voor, en dan met name m.b.t. de Quooker, omdat die zo ongeveer 24/7 korte pieken genereert. Mijn P1-meter rapporteert iedere seconde met ongeveer 3sec vertraging (Now weergave in HW-app, dus daar zit wel ook nog de cloud tussen). Als de batterij er dan in totaal 4sec over zou doen om op te schalen naar 800W, en dan weer 4sec om af te schalen, dan is slechts 20% eigen gebruik, en 80% exporteert de batterij naar het net! Op jaarbasis heb je het dan over zo'n 30kWh die je te veel exporteert (terugleverkosten!), én die je niet meer voor eigen gebruik kan inzetten. Dat snoept op jaarbasis toch weer enkele procenten af van de 'opbrengst' van de batterij.
Goed om te horen dat er gewerkt wordt aan aansturen met de kWh-meter, maar die is dan weer niet zo plug & play...
Wat ik zelf dacht: als de batterij met 100W aan het ontladen is, en hij constateert een plotselinge spanningsval van enkele V, dan zou hij pro-actief kunnen opschalen, de P1-data gebruiken ter bevestiging, en als de spanning weer stijgt kan 'ie dan ook weer direct afschalen naar het niveau van voor de afnamepiek.
Ik snap dat het uiteindelijke algoritme veel complexer moet zijn, maar was benieuwd of dit überhaupt tot de mogelijkheden zou kunnen behoren!
Een algoritme om op basis van Voltage voorspellingen te doen lijkt mij lastig, ik zie vrij weinig correlatie tussen het voltage en de belasting in mijn huis. Teveel invloed van andere gebruikers in de straat denk ik...
/f/image/ZMyAB1sjzYoIhERKiAqbA32Q.png?f=fotoalbum_large)
Ioniq 6 LR Lounge 20"
Als er API aansturing mogelijk is, dan kan je bijv. per uur de balans opmaken en ervoor kiezen om om xx:50 nog 100 Watt terug te sturen zodat je bijv. 2 van dergelijke pieken in dat uur corrigeert. Dus ondanks de vertraging is er dan nog iets mogelijk.a2aan schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 22:08:
[...]
Ja, precies hier ben ik 'bang' voor, en dan met name m.b.t. de Quooker, omdat die zo ongeveer 24/7 korte pieken genereert. Mijn P1-meter rapporteert iedere seconde met ongeveer 3sec vertraging (Now weergave in HW-app, dus daar zit wel ook nog de cloud tussen). Als de batterij er dan in totaal 4sec over zou doen om op te schalen naar 800W, en dan weer 4sec om af te schalen, dan is slechts 20% eigen gebruik, en 80% exporteert de batterij naar het net! Op jaarbasis heb je het dan over zo'n 30kWh die je te veel exporteert (terugleverkosten!), én die je niet meer voor eigen gebruik kan inzetten. Dat snoept op jaarbasis toch weer enkele procenten af van de 'opbrengst' van de batterij.
Dat helpt veel mensen niets. Je kunt niet een verbruikspiek op een later moment compenseren met een terugleverpiek, ook niet in hetzelfde uur...Taro schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 22:23:
[...]
Als er API aansturing mogelijk is, dan kan je bijv. per uur de balans opmaken en ervoor kiezen om om xx:50 nog 100 Watt terug te sturen zodat je bijv. 2 van dergelijke pieken in dat uur corrigeert. Dus ondanks de vertraging is er dan nog iets mogelijk.
NOM vereist dat je op ieder moment, dus iedere seconde, je productie en verbruik balanceert. Anders heb je nog steeds import met belastingen en export zonder belastingen.
Alleen zolang de salderingsregeling nog geldt *en* je geen overschot hebt, kun je dit wel toepassen, maar dat is voor slechts een (klein?) deel van de situaties (en tijdelijk nog) zo...
[ Voor 19% gewijzigd door Gameboy op 10-07-2024 22:43 ]
6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
De komende jaren kan dit inderdaad nog prima, vandaar mijn opmerking.Gameboy schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 22:35:
[...]
Dat helpt veel mensen niets. Je kunt niet een verbruikspiek op een later moment compenseren met een terugleverpiek, ook niet in hetzelfde uur...
NOM vereist dat je op ieder moment, dus iedere seconde, je productie en verbruik balanceert. Anders heb je nog steeds import met belastingen en export zonder belastingen.
Alleen zolang de salderingsregeling nog geldt *en* je geen overschot hebt, kun je dit wel toepassen, maar dat is voor slechts een (klein?) deel van de situaties (en tijdelijk nog) zo...
Alleen als je geen overschot qua productie hebt, vandaar mijn opmerkingTaro schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 22:51:
[...]
De komende jaren kan dit inderdaad nog prima, vandaar mijn opmerking.
Voor mensen een vast/variabel contract met terugleverkosten is dit al direct een probleem. Nou kan ik misschien nog wel ergens een vast contractje scoren, maar die paar jaar uitstel ga ik de oorlog niet mee winnen.Gameboy schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 22:54:
[...]
Alleen als je geen overschot qua productie hebt, vandaar mijn opmerkingDie mensen voor wie deze voorwaarden gelden, kunnen er mogelijk nog even voordeel uit halen ;P
De wasmachine is inderdaad ook wel een mooi voorbeeld (alhoewel we die minder vaak gebruiken als er geen opwek is): als de batterij precies in tegenfase gaat terugleveren dan 'verlies' je daar toch de nodige Wh mee die de batterij aan het net levert (terugleverkosten), en die je niet meer kan gebruiken voor eigen verbruik (tot hij weer kanlade.n met een overschot).
Voor mij is NOM (tijdens de nacht en gedurende bewolking) al voldoende reden om een HW-batterij te willen, en dan hoop ik maar dat de Quooker en de wasmachine niet té veel tegenwerken.
Ja, maar met iedere seconde een P1-update loop je gemiddeld al minimaal 0,5sec achter de werkelijkheid aan (nog iets meer vanwege vertragingen in de P1-meter en het lokale netwerk), en dan heb je nog de tijd die de HW-batterij nodig heeft om op en af te schalen (enkele seconden, en hoe groter de delta P hoe langer het duurt). Misschien (en hopelijk) is 4sec dan een worst case scenario, maar real world zal in ieder geval niet heel veel gunstiger zijn, ben ik bang.Bravo schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 22:17:
[...]
Gelukkig communiceren de P1 meter en de batterij niet via de cloud, maar direct met elkaar via de lokale Wifi. Die vertraging van 3 seconden kun je weer wegstrepen.
Ik ben wel benieuwd hoe dit gaat met een P1-meter die iedere 10sec updatet: mis je dan de helft van de pieken (omdat ze maar 5sec duren), en ben je bij de andere helft van de pieken 10sec lang aan het leveren met je batterij (terwijl de piek zelf maar 5sec duurde, en al grotendeels voorbij was)? Of rapporteert de meter het gemiddelde vermogen van de afgelopen 10sec? Dat gaat al niet veel beter werken, vrees ik.
Dank voor deze verhelderende plaatjes, maar heb je ze ook met een hogere resolutie (liefst seconde)? Als ik naar de Now-weergave van de HW-app kijk dan denk ik vaker wel dan niet een correlatie te zien, maar dat is natuurlijk absoluut niet wetenschappelijk, en al helemaal niet representatief.Een algoritme om op basis van Voltage voorspellingen te doen lijkt mij lastig, ik zie vrij weinig correlatie tussen het voltage en de belasting in mijn huis. Teveel invloed van andere gebruikers in de straat denk ik...
Ik hoop eigenlijk dat @HomeWizard_NL deze data (met hoge resolutie) op schaal kan analyseren, om te bepalen of een dergelijk algoritme (al dan niet zelflerend!) wel of niet realiseerbaar is.
Dat klopt, bij een andere resolutie van de P1 data, zal de omvormer minder vaak reageren en langer doorwerken met de informatie die hij wel heeft gekregen.a2aan schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:31:
[...]
Ja, maar met iedere seconde een P1-update loop je gemiddeld al minimaal 0,5sec achter de werkelijkheid aan (nog iets meer vanwege vertragingen in de P1-meter en het lokale netwerk), en dan heb je nog de tijd die de HW-batterij nodig heeft om op en af te schalen (enkele seconden, en hoe groter de delta P hoe langer het duurt). Misschien (en hopelijk) is 4sec dan een worst case scenario, maar real world zal in ieder geval niet heel veel gunstiger zijn, ben ik bang.
Ik ben wel benieuwd hoe dit gaat met een P1-meter die iedere 10sec updatet: mis je dan de helft van de pieken (omdat ze maar 5sec duren), en ben je bij de andere helft van de pieken 10sec lang aan het leveren met je batterij (terwijl de piek zelf maar 5sec duurde, en al grotendeels voorbij was)? Of rapporteert de meter het gemiddelde vermogen van de afgelopen 10sec? Dat gaat al niet veel beter werken, vrees ik.
Pieken van een Quooker zullen inderdaad niet goed worden afgevangen en leiden tot 'verliezen'. Er zal energie uit het net worden genomen en vervolgens weer worden teruggeleverd.
Maar grosso modo zal het overgrote deel van je nachtverbruik wel worden afgedekt, onafhankelijke of de uitleesresolutie 1 of 10 seconden is.
Op de github van AhoyDTU (wat ook een zero export regeling mogelijk maakt voor zonnepanelen) is terug te lezen dat men daar vaak zo'n 600-700 Wh per dag aan export ziet. Dat bij een regelresolutie van 10-15 seconden.
De twee uurtjes zero export van gisteravond leverde 70 Wh import op en 60 Wh export bij een resoluatie van 15 seconden. Met verbruikspiek, die is ook in het plaatje te zien.
Helaas, de integratie van HW levert geen hogere resolutie aan HomeAssistant. Maar ik zie geen verschil in het voltage tussen de periode van opwek (links) en de periode van zero export (rechts)[...]
Dank voor deze verhelderende plaatjes, maar heb je ze ook met een hogere resolutie (liefst seconde)? Als ik naar de Now-weergave van de HW-app kijk dan denk ik vaker wel dan niet een correlatie te zien, maar dat is natuurlijk absoluut niet wetenschappelijk, en al helemaal niet representatief.
Ik hoop eigenlijk dat @HomeWizard_NL deze data (met hoge resolutie) op schaal kan analyseren, om te bepalen of een dergelijk algoritme (al dan niet zelflerend!) wel of niet realiseerbaar is.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
Waarom zou je alleen evt op de uren je accu willen vullen als de zonnepanelen het meeste opwekken? Is dan het omzettingsverlies een stuk lager dan als je dat vanaf begin dag doet met oplopende terugleverwaardes?HomeWizard_NL schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 16:31:
[...]
Een van de complexe dingen hieraan, die sessy overigens ook niet doet (correct me if im wrong). Is dat je dagen hebt waar de prijs relatief laag is. maar dat dit alsnog niet uit je eigen zonne-energie komt maar uit het net. Dit betekend dat je belasting gaat betalen over iets wat niet had gehoeven. Om dus goed te bepalen hoeveel uur of welke uren je wilt gaan laden, moet je kunnen voorspellen hoeveel opwek jij hebt met jouw opstelling voor de komende 24 uur. Naar mijn weten gaat sessy nu gewoon volle bak laden op de laagste uren volgens EPEX tot vol, ongeacht wat je zonnepanelen doen. Dit is in onze ogen ook niet echt slim. Overigens verwachten we wel dat er een optie gaat zijn om enkel te gaan laden op het moment dat je zonnepanelen op de dag het meeste opwekken ipv. zodra er teruglevering is. Wanneer dit exact gaat zijn weet ik nog niet, maar aannemelijk is wel dat dit in volgend jaar gaat zijn.
Ik verwacht eerder dat de spotprijzen dan veelal het laagst zijn, en met een dynamisch contract zijn dat dus de gunstigste uren om je accu te vullen?Devke schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:04:
[...]
Waarom zou je alleen evt op de uren je accu willen vullen als de zonnepanelen het meeste opwekken? Is dan het omzettingsverlies een stuk lager dan als je dat vanaf begin dag doet met oplopende terugleverwaardes?
sorry, je maakt hier een denkfout, je batterij zal in de donkere uren nagenoeg altijd aanstaan omdat je gewoon in die tijd wel altijd wel ergens in je huis stroom nodig hebt. Komt daar dan dan de Quooker bij die kortstondig extra power gaat trekken, ik verwacht overigens dat je dan al boven de 800W zit, wat deze thuis-batterij alleen niet kan leveren, dus dat deel ga je uit het net halen. maar alles wat wat daar onder zit wordt gewoon opgevangen door de thuis-batterij. Wat ik nog niet helemaal snap is jou redernatie dat de batterij 4 s nodig heeft om op te schalen ? Ja, daar zal wel iets in zitten, maar ik verwacht eerder dat dit in ms zit dan in s.a2aan schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 22:08:
[...]
Ik ga er overigens van uit dat de batterij via de WiFi in direct contact staat met de P1 meter (dat zou mogelijk door HW bevestigd moeten worden), de tijdsvertraging die jij ziet heeft mn te maken met de tijdsvertraging om de gegevens voor je app (want die komt uit de cloud) eerst naar de cloud te sturen, te verwerken en dan weer terug te sturen naar je app (ik verwacht eigenlijk dat dit de oorzaak is van je vertraging).
Binnen de slimme meter en de P1 (locaal) zit slechts een vertraging 1 sec. het doorgeven van de vraag voor meer stroom via de P1 zal eerder slechts ms bedragen.
Naast de financiele prikkel die Gameboy al noemt:Devke schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:04:
[...]
Waarom zou je alleen evt op de uren je accu willen vullen als de zonnepanelen het meeste opwekken? Is dan het omzettingsverlies een stuk lager dan als je dat vanaf begin dag doet met oplopende terugleverwaardes?
... is het voor het electriciteitsnet beter om de hoge terugleverpieken af te vlakken (peak shaving en load shifting). Doordat de batterij direct begint op te laden bij een stroomoverschot bij jou thuis (als er nog geen terugleverpiek op het net is, mogelijk zelfs een verbruikpiek), zit hij al vol als de terugleverpiek begint en wordt deze piek niet in de batterij opgevangen. Geen impact op de top productie en alleen lokaal impact op de topverbruik.Gameboy schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:09:
[...]
Ik verwacht eerder dat de spotprijzen dan veelal het laagst zijn, en met een dynamisch contract zijn dat dus de gunstigste uren om je accu te vullen?
Maar dit is alleen van belang op dagen dat er voldoende PV opwek is, voor de andere dagen is er geen top die afgeplat moet worden
[ Voor 5% gewijzigd door Bravo op 11-07-2024 10:26 ]
Ioniq 6 LR Lounge 20"
NOM zal nooit helemaal 0 verbruik geven.Bravo schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:55:
[...]
Dat klopt, bij een andere resolutie van de P1 data, zal de omvormer minder vaak reageren en langer doorwerken met de informatie die hij wel heeft gekregen.
Pieken van een Quooker zullen inderdaad niet goed worden afgevangen en leiden tot 'verliezen'. Er zal energie uit het net worden genomen en vervolgens weer worden teruggeleverd.
Maar grosso modo zal het overgrote deel van je nachtverbruik wel worden afgedekt, onafhankelijke of de uitleesresolutie 1 of 10 seconden is.
Op de github van AhoyDTU (wat ook een zero export regeling mogelijk maakt voor zonnepanelen) is terug te lezen dat men daar vaak zo'n 600-700 Wh per dag aan export ziet. Dat bij een regelresolutie van 10-15 seconden.
De twee uurtjes zero export van gisteravond leverde 70 Wh import op en 60 Wh export bij een resoluatie van 15 seconden. Met verbruikspiek, die is ook in het plaatje te zien.
[...]
Helaas, de integratie van HW levert geen hogere resolutie aan HomeAssistant. Maar ik zie geen verschil in het voltage tussen de periode van opwek (links) en de periode van zero export (rechts)
Zelf probeer ik al enkele maanden NOM te krijgen met 3 Sessy's en voldoende PV.
Ik lever continu 200W aan het stroomnet, toch verbruik ik nog 1 a 2 kWh per maand.
Behalve het inschakelen van grote verbruikers is BV een inductie kookplaat een lastige om de paar seconde schakelt deze van 0 naar ?? heelveel vermogen.
Ook het maximale vermogen van de HW accu is te laag om grote verbruikers af te dekken.
Maar waarschijnlijk werkt het meer dan 95% van de tijd goed en kun je elke nacht verbruik uit het net voorkomen.
Nou is iedere situatie natuurlijk anders, maar 600Wh per dag is ruim 200kWh per jaar. Dat is dus ruim 6x zo veel als ik (voor mijn situatie) met de Quooker had berekend (wat al behoorlijk pessimistisch was).Bravo schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:55:
[...]
Ik verwacht persoonlijk (nel als veel anderen in dit topic) zo'n 600-800kWh per jaar eigenverbruik te vergoten met één HW-batterij (een tweede zou misschien 100-200 extra opleveren, dus vind ik niet de moeite waard). Die eerste batterij bespaart me dan zo'n 66-88 eurp per jaar aan terugleverkosten, dus geld ga ik sowieso al niet zo snel verdienen met die batterij (en dat hoeft voor mij ook niet), maar het voelt zo zonde als hij dan ook niet niet ten volle benut kan worden door die na-ijleffecten...
Aan de andere kant: helemaal onderaan de streep had ik die kWh zonder batterij ook teruggeleverd en geïmporteerd, dus echt 'verlies' is het niet (behalve dan de omzettingsverliezen van ook alweer 15-30%).
Omdat je met een dynamisch tarief liever wil injecteren in de ochtend en avond wanneer de prijzen hoog zijn en niet wil injecteren wanneer de prijzen laag/negatief zijn. Dus dan kan je beter de batterij op de middag laden dan 's ochtends.Gameboy schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:09:
[...]
Ik verwacht eerder dat de spotprijzen dan veelal het laagst zijn, en met een dynamisch contract zijn dat dus de gunstigste uren om je accu te vullen?
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
met 800W laden en slechts 2,7 (excl verlies) is het effect van peak shaving en load shifting wel erg beperkt, en je zou al duizenden nodig hebben in een wijk om ook maar enig effect hierop te zien.Bravo schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:23:
[...]
Naast de financiele prikkel die Gameboy al noemt:
[...]
... is het voor het electriciteitsnet beter om de hoge terugleverpieken af te vlakken (peak shaving en load shifting). Doordat de batterij direct begint op te laden bij een stroomoverschot bij jou thuis (als er nog geen terugleverpiek op het net is, mogelijk zelfs een verbruikpiek), zit hij al vol als de terugleverpiek begint en wordt deze piek niet in de batterij opgevangen. Geen impact op de top productie en alleen lokaal impact op de topverbruik.
Maar dit is alleen van belang op dagen dat er voldoende PV opwek is, voor de andere dagen is er geen top die afgeplat moet worden
je vergeet dat die 800W veelal nog niet een 15% uitmaken wat jij vanuit je zelf hier aan bijdraagd, als in je wijk jij de enige bent die een thuis-batterij hebt (zal nog niet eens 0,1% van alle gebruikers zijn, verwacht eerder in de geen van 0,01%, is de uiteindelijke impact slechts 0,015% zijn (en dan ben ik nog zeer optimisch, zou zo maar nog enkele nullen achter de komma bij kunnen komen), sorry dat is echt een te verwaarlozen aantal. Het effect wat je beschrijft zal pas optreden als bv minimaal 25-50% van de aangesloten verbruikers over een dergelijk systeem beschikken.
Los van het feit dat die 2,7 kWh binnen 3,5 uur zijn opgeladen, en hierbij dus circa slechts 15% reductie van de terug geleverde stroom hebben opgebracht. Over de overige zonuren is het effect dan dus nul.
Ja, en wat zijn dan je spotprijzen in de late avond en nacht ? ik verwacht dat deze dan ook laag zullen zijn, waar zit dan je voordeel ?Broodro0ster schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:41:
[...]
Omdat je met een dynamisch tarief liever wil injecteren in de ochtend en avond wanneer de prijzen hoog zijn en niet wil injecteren wanneer de prijzen laag/negatief zijn. Dus dan kan je beter de batterij op de middag laden dan 's ochtends.
En volgens mij is dit product ook niet primair hiervoor bedoeld, maar juist om je "gratis" zonnestroom van je PV installatie op te vangen en die dan later tijdens de donkere tijden weer gegebruiken ipv deze net net op te sturen. Volgens mij kun je in heel veel huizen je basisverbruik in de avond en nacht prima met 1 battterij opvrangen. Daarnaast is door de beperkte capaciteit je bruikbare tijdslijn (dus de hoeveelheid beschikbare stroom vanuit je pv installatie hierdoor ook nog vrij groot (zeker half maart t/m galf oktober) waar je vrijwel 100% dit kunt gaan vullen.
Bedenk je ook dat als je niet kunt salderen (je wekt teveel op, of straks als salderen helemaal verdwijnt), een kWh in piekuren geld kan kosten om te exporteren naar het net. Vorige week bijvoorbeeld in de spotprijs een dal van -13ct per kWh. Dus als je batterij dan al vol zit, betaal je of moet je je panelen uitschakelen. Zonde.MacD007 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:53:
[...]
Ja, en wat zijn dan je spotprijzen in de late avond en nacht ? ik verwacht dat deze dan ook laag zullen zijn, waar zit dan je voordeel ?![]()
En volgens mij is dit product ook niet primair hiervoor bedoeld, maar juist om je "gratis" zonnestroom van je PV installatie op te vangen en die dan later tijdens de donkere tijden weer gegebruiken ipv deze net net op te sturen. Volgens mij kun je in heel veel huizen je basisverbruik in de avond en nacht prima met 1 battterij opvrangen. Daarnaast is door de beperkte capaciteit je bruikbare tijdslijn (dus de hoeveelheid beschikbare stroom vanuit je pv installatie hierdoor ook nog vrij groot (zeker half maart t/m galf oktober) waar je vrijwel 100% dit kunt gaan vullen.
Terwijl; de avond ervoor was de spotprijs 17ct per kWh. Als je op dát moment de batterij wat kan legen, kun je tijdens dat dal gewoon je energie opslaan ipv tegen een "boete" te exporteren. En die overbrugging scheelt je dan 30ct per kWh. Zelfs als je de afschrijving per kWh van een accu meerekent, scheelt dat je alsnog 20ct per kWh.
Ik simuleer een aantal 10,8 kWh-batterijen. Bij één van de scenario's doe ik dit "slimme ontladen" elke keer als er de volgende dag weer veel opwek wordt verwacht en de batterij bijna vol zit, op een piek in de spotprijs. Dit "leverde" sinds de start van de simulaties 28 juni €2 euro extra op t.o.v. NOM, ná aftrek van de afschrijving door de extra laad/ontlaadcycli.
algemene info van je slime meter en de diverse uitvoeringen DSMR (2,2, 4 en 5)
bedenk dat de versie van je eigen slimme meter zijn DSMR versie van groot invloed zal zijn in de reactietijd van je puls van je stroomverbruik. versie DSM 2 t/m 4 is dat namelijk bijna 10s en pas vanaf versie 5 krijg je elke seconde een update (telegroam) over je verbruik.
heb je dus nog een oudere meter dan versie 5 heb je een vertraging van ruim 10s, dus verwacht hier geen per seconde reactie vanuit de thuisbatterij, puur omdat je slimme meter niet in staat is dit te leveren.
https://www.netbeheernede...frastructuur/slimme-meter
https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/
en uiteraard in ons eigen tweakers forum vind je ook een mooi forum over de verschillende versies van DSMR
DSMR Standaarden en Open Data over Nederlandse Slimme Meters
je kunt altijd salderen, ook als je te veel opwekt, dan saldeer je namelijk 100%. De einige die niet kunnen salderen zijn die mensen die volledig (in feite off-grid) via hun zonnepanelen + batterijen hun stroom verkrijgen. Ik heb een dergelijk systeem echter bij een consument nog niet kunnen vinden.Aardedraadje schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:07:
[...]
Bedenk je ook dat als je niet kunt salderen (je wekt teveel op, of straks als salderen helemaal verdwijnt), een kWh in piekuren geld kan kosten om te exporteren naar het net. Vorige week bijvoorbeeld in de spotprijs een dal van -13ct per kWh. Dus als je batterij dan al vol zit, betaal je of moet je je panelen uitschakelen. Zonde.
en ja, als salderen gaat stoppen, dan hebben we andere spelregels waarvan we nu nog helemaal niet weten wat deze spelregels gaan worden. ik vrees dat zelfs onze lieve energieboeren dat nog niet weten, met name omdat ze niet weten welke voorwaarden de regering gaat inbouwen bij het stopzetten van deze saldering. Ik kan daar bv wel iets bij denken bv een verbod op enige vorm van kosten mbt het terugleveren van stroom, verplichte minimum prijs voor deze teruggeleverde stroom en ik kan daar nog wel meer bij bedenken.
maar dit heeft helemaal geen zin om daar nu al op vooruit te lopen.
Er zijn overigens al overwegingen om negatieve prijzen voor teruglevering niet toe te staan, dus je zou in dit geval hooguit niets betaald krijgen. Dit zou bv ook alleen voor dynamische tarieven gelden, omdat voor variabel en vaste contracten dit helemaal niet speelt.
De bedoelde stop van saldering in 2027 zie ik overigens nog helemaal niet gebeuren, simpel omdat de huidige regering, als deze dan nog aan de macht is, helemaal geen meerderheid heeft in de EK en de huidige opositie die ze dus nodig hebben om het door de EK te krijgen niet bepaald positief tegen de huidige regering staat. we zullen het zien, tot nu toe weten we alleen dat het een pure financiele reden heeft om de saldering te stoppen en niets anders.
Terwijl; de avond ervoor was de spotprijs 17ct per kWh. Als je op dát moment de batterij wat kan legen, kun je tijdens dat dal gewoon je energie opslaan ipv tegen een "boete" te exporteren. En die overbrugging scheelt je dan 30ct per kWh. Zelfs als je de afschrijving per kWh van een accu meerekent, scheelt dat je alsnog 20ct per kWh.
Ik simuleer een aantal 10,8 kWh-batterijen. Bij één van de scenario's doe ik dit "slimme ontladen" elke keer als er de volgende dag weer veel opwek wordt verwacht en de batterij bijna vol zit, op een piek in de spotprijs. Dit "leverde" sinds de start van de simulaties 28 juni €2 euro extra op t.o.v. NOM, ná aftrek van de afschrijving door de extra laad/ontlaadcycli.
[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 11-07-2024 11:26 ]
Begrijp ik hier goed uit dat jij terugleverkosten betaalt in staffels? Dus dat de teruglever'boete' toeneemt als je over een bepaalde waarde gaat? Dan is het inderdaad iets om rekening mee te houden. Nu met de bestelling van dit product, of straks bij de overweging naar welke energieleverancier je overstapt.a2aan schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:29:
[...]
Nou is iedere situatie natuurlijk anders, maar 600Wh per dag is ruim 200kWh per jaar. Dat is dus ruim 6x zo veel als ik (voor mijn situatie) met de Quooker had berekend (wat al behoorlijk pessimistisch was).
Ik verwacht persoonlijk (nel als veel anderen in dit topic) zo'n 600-800kWh per jaar eigenverbruik te vergoten met één HW-batterij (een tweede zou misschien 100-200 extra opleveren, dus vind ik niet de moeite waard). Die eerste batterij bespaart me dan zo'n 66-88 eurp per jaar aan terugleverkosten, dus geld ga ik sowieso al niet zo snel verdienen met die batterij (en dat hoeft voor mij ook niet), maar het voelt zo zonde als hij dan ook niet niet ten volle benut kan worden door die na-ijleffecten...
Aan de andere kant: helemaal onderaan de streep had ik die kWh zonder batterij ook teruggeleverd en geïmporteerd, dus echt 'verlies' is het niet (behalve dan de omzettingsverliezen van ook alweer 15-30%).
Als je terugleverkosten per kWh hebt, dan levert een teruggeleverde kWh onderaan de streep nog steeds een bedrag op (2 - 4 ct /kWh oid excl energiebelasting) en heeft dit product geen effect op de prijs (behalve de verliezen).
Homewizard heeft (nog) geen uitspraken over het vergroten van het eigenverbruik op de website staan (dacht ik), dus alle inschattingen die hier worden gemaakt door simulaties (die perfect reageren, geen verliezen door de regeling), en berekeningen op basis van (eigen) energiegegevens zijn onze eigen inschattingen. Ook de bruikbare capaciteit van de batterij is nog niet gecommuniceerd, alleen dat er een accu in zit van 2.688 kWh.
Vanuit de CO2 reductie zou je een toename eigenverbruik kunnen afleiden. Een besparing van 300 kg per jaar bij een uitstook van 0,370 kg/kWh (volgens de website van HW) zou dus 810 kWh/jaar per batterij zijn.
Vanuit de terugverdientijd van 6 jaar (bij 35 ct/kWh [die nergens op slaat]) zou je op 690 kWh/jaar uitkomen.
Dat lijkt mij vrij optimistisch...
[ Voor 19% gewijzigd door Bravo op 11-07-2024 11:46 ]
Ioniq 6 LR Lounge 20"
Ja, en nee. Vattenfall hanteert staffels van 250kWh, dus in theorie zou ik aan het eind van het jaar kunnen 'mikken' om onder een bepaalde grens te blijven, desnoods door een paar dagen de zonnepanelen uit te zetten (scheelt toch weer €26), maar voor het gemak reken ik gewoon met 11ct/kWh aan terugleverkosten.Bravo schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:24:
[...]
Begrijp ik hier goed uit dat jij terugleverkosten betaalt in staffels? Dus dat de teruglever'boete' toeneemt als je over een bepaalde waarde gaat? Dan is het inderdaad iets om rekening mee te houden. Nu met de bestelling van dit product, of straks bij de overweging naar welke energieleverancier je overstapt.
Als je terugleverkosten per kWh hebt, dan levert een teruggeleverde kWh onderaan de streep nog steeds een bedrag op (2 - 4 ct /kWh oid excl energiebelasting) en heeft dit product geen effect op de prijs (behalve de verliezen)
Bij overschot (op jaarbasis meer opwek dan verbruik) heb je gelijk dat het niet uitmaakt (dan levert iedere teruggeleverde kWh netto iets van een cent op), maar op mij is die situatie niet van toepassing. Nu kan ik nog iedere opgewekte kWh gebruiken om te salderen, en alles dat ik niet exporteer maar zelf verbruik (mede m.b.v. een batterij) scheelt me 11ct terugleverkosten.
Mijn verwachting (die uiteraad niet uit hoeft te komen!) is dat de situatie met het uitfaseren van het salderen netto niet zo veel zal veranderen. De terugleverkosten kunnen dan verdwijnen, en de 'kosten' zitten hem dan puur in het verschil tussen inkoopprijs en verkoopprijs. Al moet ik bekennen dat ik in mijn 'voorspelling' nog niet echt heb nagedacht over de energiebelasting.
alles in dit leven is tijdelijk, niemand weet op dit moment hoe over 5 jaar onze energielandschap er uit ziet en niemand weet of de prijzen, voorwaarden zoals we deze nu kennen dan ook nog zo zullen zijn.Gameboy schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 22:54:
[...]
Alleen als je geen overschot qua productie hebt, vandaar mijn opmerkingDie mensen voor wie deze voorwaarden gelden, kunnen er mogelijk nog even voordeel uit halen ;P
er zijn gewoon veel te veel variabelen die daar aan gaan trekken.
En op dit moment weet nog niemand of de saldering in 2027 wel echt gaat verdwijnen, ik zelf denk namelijk van niet, gezien de stemverhoudigen in de EK en de huidige poliieke klimaat. Het CDA neemt hier overigens een zeer belangrijke spilfunctie in en het CDA is nu niet bepaald positief over de huidige regering ( en dan heb ik me nog zeer zacht uitgedrukt)
Die 35ct/kWh snap ik ook niet goed, in die context (ik reken nu met 11ct, omdat dat de werkelijke besparing is aan terugleverkosten), maar mijn eigen inschatting is ook wel dat ik 600-800 kWh eigenverbruik kan realiseren met een batterij. Als het erg tegenvalt nog wat minder, maar alles dat in de zomer 's nachts continu verbruikt pak ik sowieso mee.Bravo schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:24:
[...]
Vanuit de CO2 reductie zou je een toename eigenverbruik kunnen afleiden. Een besparing van 300 kg per jaar bij een uitstook van 0,370 kg/kWh (volgens de website van HW) zou dus 810 kWh/jaar per batterij zijn.
Vanuit de terugverdientijd van 6 jaar (bij 35 ct/kWh [die nergens op slaat]) zou je op 690 kWh/jaar uitkomen.
Dat lijkt mij vrij optimistisch...
En dan zou het helemaal mooi zijn als 'ie niet (te veel) uit fase gaat lopen met de Quooker en de wasmachine (inductIekoken doen wij niet).
Met dat laatste zou daar wel ook een duidelijke besparing in liggen, met inductie koken kun je behoorlijk aan gas besparen en als je je kopen ook nog mooi met je pv opbrengst mee laat lopen ook snel financieel interessant zijn.a2aan schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:37:
[...]
Die 35ct/kWh snap ik ook niet goed, in die context (ik reken nu met 11ct, omdat dat de werkelijke besparing is aan terugleverkosten), maar mijn eigen inschatting is ook wel dat ik 600-800 kWh eigenverbruik kan realiseren met een batterij. Als het erg tegenvalt nog wat minder, maar alles dat in de zomer 's nachts continu verbruikt pak ik sowieso mee.
En dan zou het helemaal mooi zijn als 'ie niet (te veel) uit fase gaat lopen met de Quooker en de wasmachine (inductIekoken doen wij niet).
En nee, met je thuis batterij kun daar niet al te veel. Dat is waar.
[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 11-07-2024 12:47 ]
Toen wij nog met gas kookten was dat 2m3 per maand.MacD007 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:46:
[...]
Met dat laatste zou daar wel ook een duidelijke besparing in liggen, met inductie koken kun je behoorlijk aan gas besparen en als je je kopen ook nog mooi met je pv opbrengst mee laat lopen ook snel financieel interessant zijn.
En nee, met je thuis batterij kun daar niet al te veel. Dat is waar.
24m2 per jaar dus.
Als dat het enige gas is wat je gebruikt dan kun je er leuk mee besparen waneer de gaspijp uit je woning verdwijnt maar anders schiet het niet echt op.
Al helemaal niet als je een nieuw 90cm beetje redelijk merk inductie fornuis moet kopen.
Als het alleen om een kookplaat gaat valt het al weer wat mee, al kun je daar ook wel leuk wat knaken in kwijt.
Meterkast nog even aanpassen kabeltje trekken..
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ja, precies dat. De zonnepanelen (extra alamat en Enphase Q-relay) kon ik nog kwijt in de bestaande 1-fase groepenkast, de hybride warmtepomp (die hopelijk later dit jaar komt) heeft een aansluitwaarde van 1,8kW en kan er op een 'gewone' groep (met weinig belasting) bij, maar om een beetje leuk op inductie te koken zou ik naar 3 fase moeten, én moeilijk doen om in de krappe meterkast een grotere groepenkast te plaatsen.Ronald.42 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 13:14:
[...]
Toen wij nog met gas kookten was dat 2m3 per maand.
24m2 per jaar dus.
Als dat het enige gas is wat je gebruikt dan kun je er leuk mee besparen waneer de gaspijp uit je woning verdwijnt maar anders schiet het niet echt op.
Al helemaal niet als je een nieuw 90cm beetje redelijk merk inductie fornuis moet kopen.
Als het alleen om een kookplaat gaat valt het al weer wat mee, al kun je daar ook wel leuk wat knaken in kwijt.
Meterkast nog even aanpassen kabeltje trekken..
Het hele plug & play aspect van de HW-batterij is wat me nog het meeste aanspreekt (i.c.m. de betaalbaarheid).
In de late avond zakken ze terug en 's nachts zijn meestal laag.MacD007 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:53:
[...]
Ja, en wat zijn dan je spotprijzen in de late avond en nacht ? ik verwacht dat deze dan ook laag zullen zijn, waar zit dan je voordeel ?![]()
De bedoeling is dat je 's morgens en 's avonds op de piek injecteert bij een dynamisch tarief om zoveel mogelijk geld op te strijken. Dat kan prima in de zomer.
's middags wanneer de tarieven laag of negatief zijn, wil je liefst niet injecteren want het brengt niks op of kost je zelfs geld. Dus op dat moment ga je de batterijen laden in het ideale scenario zodat je toch kun blijven produceren, maar die energie kan stockeren ipv op het net zetten.
Of je dit nu wel of niet moet doen met de HW batterij laat ik in het midden. Ik weet dat de batterij daar in eerste instantie niet voor gemaakt is, maar zodra ze beslissen om een API uit te brengen waar je naar kunt schrijven, dan kan het als je wil knutselen met Home Assistant bv.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
Nee hoor, gewoon een kookgroep (=1-fase 2 din breed, geld als een voor de aardlek(max 4 groepen ) erbij plaatsen, en ja wel een kabel trekken, en bedenk dat je daar dus 15 jaar voordeel op kunt hebben. Ik kook al bijna 20 jaar met inductie.a2aan schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 13:29:
[...]
Ja, precies dat. De zonnepanelen (extra alamat en Enphase Q-relay) kon ik nog kwijt in de bestaande 1-fase groepenkast, de hybride warmtepomp (die hopelijk later dit jaar komt) heeft een aansluitwaarde van 1,8kW en kan er op een 'gewone' groep (met weinig belasting) bij, maar om een beetje leuk op inductie te koken zou ik naar 3 fase moeten, én moeilijk doen om in de krappe meterkast een grotere groepenkast te plaatsen.
Het hele plug & play aspect van de HW-batterij is wat me nog het meeste aanspreekt (i.c.m. de betaalbaarheid).
Juist dat doet deze thuis batterij dus niet, hij is bedoeld dat je dat zelf opmaakt, voor deze toepassing kun je beter naar zonneplan gaan. Met die 2,7 kWh wordt je ook niet echt blij.Broodro0ster schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 13:47:
[...]
In de late avond zakken ze terug en 's nachts zijn meestal laag.
De bedoeling is dat je 's morgens en 's avonds op de piek injecteert bij een dynamisch tarief om zoveel mogelijk geld op te strijken. Dat kan prima in de zomer.
Dus deze is echt bedoeld om in de late uurtjes te leveren en laat nu juist dan met een dynamisch tarief de prijs per kWh ook veelal laag zijn.
Laat dan mijn thuis batterij al weer leeg zijn, want die heeft zijn best gedaan in de late uurtjes.'s middags wanneer de tarieven laag of negatief zijn, wil je liefst niet injecteren want het brengt niks op of kost je zelfs geld. Dus op dat moment ga je de batterijen laden in het ideale scenario zodat je toch kun blijven produceren, maar die energie kan stockeren ipv op het net zetten.
Of je dit nu wel of niet moet doen met de HW batterij laat ik in het midden. Ik weet dat de batterij daar in eerste instantie niet voor gemaakt is, maar zodra ze beslissen om een API uit te brengen waar je naar kunt schrijven, dan kan het als je wil knutselen met Home Assistant bv.
[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 11-07-2024 14:11 ]
Alhoewel ik het (waarschijnlijk) toch niet ga doen wil ik wel (altijd) serieus kijken naar 'what if'. Op dit moment heb ik maar 1 din ruimte over in mijn groepenkast, en heb nu 10 eindgroepen op 3 aardleks. Wat ik kan doen:MacD007 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:03:
[...]
Nee hoor, gewoon een kookgroep (=1-fase 2 din breed, geld als een voor de aardlek(max 4 groepen ) erbij plaatsen, en ja wel een kabel trekken, en bedenk dat je daar dus 15 jaar voordeel op kunt hebben. Ik kook al bijna 20 jaar met inductie.
- Een aardlek weghalen en 4 automaten vervangen voor alamats (Siemens schijnt als enige 'veilige' van 1 din breed te hebben), zodat ik netto 2 din aan ruimte bespaar (de twee overgebleven aardleks hebben samen nog 6 eindgroepen)
- Extra kookgroep toevoegen aan een bestaande aardlekautomaat, en kabel trekken naar de keuken (vraag me af hoe makkelijk het is om een extra kabel te trekken, aangezien de vorige bewoners de kruipruimte hebben geïsoleerd, en de drie losse 'delen' van de kruipruimte geen eigen luiken meer hebben)
Nee, op dit moment wil ik simpelweg niet graag genoeg op inductie koken om dat als project op te pakken (daar waar ik wél graag genoeg zonnepanelen wilde, vandaag een offerte heb opgevraagd voor een hybride warmtepomp, en ook al een HW-batterij heb besteld).
OKe je staat dus voor veel keuzestress :a2aan schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:41:
[...]
Alhoewel ik het (waarschijnlijk) toch niet ga doen wil ik wel (altijd) serieus kijken naar 'what if'. Op dit moment heb ik maar 1 din ruimte over in mijn groepenkast, en heb nu 10 eindgroepen op 3 aardleks. Wat ik kan doen:Vervolgens zou ik, denkk ik, vaker/dichter bij de grens van mijn 40A aansluiting komen dan waar ik me comfortabel bij voel (kookplaat, oven, Quooker, warmtepomp zijn grootverbruikers die incidenteel tegelijk in gebruik zijn; eventuele vaatwasser, wasmachine en/of droger kunnen daar nog bij komen). Misschien dat ik ergens ver in de toekomst alsnog naar 3x25 ga, en dan wellicht ook helemaal gasloos, maar dan moet ik óók ergens nog ruimte creëren voor een groot boilervat.
- Een aardlek weghalen en 4 automaten vervangen voor alamats (Siemens schijnt als enige 'veilige' van 1 din breed te hebben), zodat ik netto 2 din aan ruimte bespaar (de twee overgebleven aardleks hebben samen nog 6 eindgroepen)
- Extra kookgroep toevoegen aan een bestaande aardlekautomaat, en kabel trekken naar de keuken (vraag me af hoe makkelijk het is om een extra kabel te trekken, aangezien de vorige bewoners de kruipruimte hebben geïsoleerd, en de drie losse 'delen' van de kruipruimte geen eigen luiken meer hebben)
Nee, op dit moment wil ik simpelweg niet graag genoeg op inductie koken om dat als project op te pakken (daar waar ik wél graag genoeg zonnepanelen wilde, vandaag een offerte heb opgevraagd voor een hybride warmtepomp, en ook al een HW-batterij heb besteld).
Je aansluiting aanpassen naar 3 fase's is een verstandig besluit waarmee je natuurlijk weer helemaal 'up to date' toekomst bestendig kwa aansluiting.
Maar waarom een hybride WP dat is eigenlijk maar een halve oplossing je hebt nog steeds een CV ketel nodig.
Als het om alleen maar bij verwarmen gaat is een Airco die kan verwarmen misschien een betere keuze, bespaart ook veel gas.
Als de woning niet geschikt is om met lage temperatuur te verwarmen, dan beter eerst goed isoleren.
Maar met de HW batterij heb je de eerste besparing op stroom verbruik van het net te pakken
Yep, maar het voorziet niet in een (dringende) behoefte, terwijl het wel (relatief) veel werk is, dus dan besteed ik mijn tijd/geld/energie liever aan iets anders.Je aansluiting aanpassen naar 3 fase's is een verstandig besluit waarmee je natuurlijk weer helemaal 'up to date' toekomst bestendig kwa aansluiting.
Volledig elektrisch verwarmen komt pas echt tot zijn recht als je ook helemaal van het gas af gaat, en voor koken en SWW zijn wel oplossingen, maar de kosten en moeite staan (voor mij, op dit moment) niet in verhouding tot de baten en de behoefte. De CV-ketel heb ik al, dus waarom zou ik die niet gebruiken op momenten dat die goed tot zijn recht komt?Maar waarom een hybride WP dat is eigenlijk maar een halve oplossing je hebt nog steeds een CV ketel nodig.
De airco op mijn zolderkamer redt het niet als het écht koud is (dan werkt een elektrische kachel onder mijn bureau effectiever), en ik heb al een afgiftesysteem dat het grootste deel van de tijd met een hybride warmtepomp mijn hele huis kan verwarmen, dus voor mij is dat een logische 'upgrade' van mijn CV-systeem.Als het om alleen maar bij verwarmen gaat is een Airco die kan verwarmen misschien een betere keuze, bespaart ook veel gas.
Eens. Isoleren is altijd een goed idee. Staat op mijn lijstje, alhoewel niet bovenaan (hoge kosten t.o.v. beperkte baten, omdat de huidige kunststof kozijnen wel al dubbel glas hebben, en HR++ er niet in past), maar nieuwe kozijnen komen er waarschijnlijk wel eerder dan inductiekoken.Als de woning niet geschikt is om met lage temperatuur te verwarmen, dan beter eerst goed isoleren.
Met een hybride warmtepomp hoop ik mijn gasverbruik tot onder de 500 kuub te krijgen (lager vastrecht), met stroom die deels uit mijn zonnepanelen komt. Ik vind duurzaamheid belangrijk, maar ik hoef niet in de kopgroep te zitten. Ergens in het peleton is voor mij goed genoeg (met zonnepanelen was ik vrij laat, met een hybride warmtepomp en een HW-batterij weer vrij vroeg).
Huh.. juist niet.a2aan schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:14:
[...]
Volledig elektrisch verwarmen komt pas echt tot zijn recht als je ook helemaal van het gas af gaat
Investeren in hybride is zonde van het geld, want dan moet je over 5 jaar ofzo alsnog overstappen op een volwaardige oplossing. Het is dus slechts een overbrugging.
Ik snap dat je de cv-ketel nog wilt houden voor SWW (zou ik zelf niet doen, maar ok, kan er in komen), maar zorg dan in ieder geval wel dat je investering in een warmtepomp er eentje is waar je 15+jaar mee vooruit kunt.
Dit topic is gesloten.