Acties:
  • 0 Henk 'm!
HandyLumberjack schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:45:
[...]

Dat denk ik ook, ook qua stof enzo,en een warme/hete zolder lijkt me ook niet ideaal qua batterij degradatie. Als het zover is ga ik ze hier in de kelder zetten..
Ja, daar denk ik zelf ook aan, echter heel wat mensen in ons kikkerlandje hebben geen kelder.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-06 17:20

Bravo

Second Best

Taro schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:22:
[...]

Dat is alleen de naam van de entiteit die je kiest tbv de SoC, je kiest niet daadwerkelijk de battery mode. De naam van de entiteit bevat "Battery Mode".
Ik was op het verkeerde been gezet omdat je later spreekt over hard instellen van laad/ontlaad modi. Die gebruik ik niet.
Ik zie alleen geen SoC weergegeven worden, heeft iemand dat wel voor elkaar?

En moet je bij een Card nu wel of niet ook je grid import en export selecteren? Welke zaken moet je wel/niet apart opgeven, aangezien je die bij het aanmaken van de batterij ook al hebt opgegeven en dat natuurlijk niet moet gaan conflicteren?
Bij SOC heb ik voor sensor.<batterij naam> gekozen, dan krijg je de vulling van de batterij in kWh als getal te zien.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je weet waar je feedback kwijt kan. Niet hier.

[ Voor 88% gewijzigd door Proton_ op 08-07-2024 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 7 juli 2024 @ 22:46:
[...]

Heb het volgende gedaan:
  1. Download Power Flow Card Plus via HACS -> Frontend
  2. Download battery_sim via HACS -> Integraties, daarna ook bij Instellingen -> Apparaten en diensten toevoegen (Vergeet niet te herstarten)
  3. Batterijen aanmaken bij Apparaten en diensten -> Battery Simulation
  4. Nieuw Dashboard aanmaken, kaart toevoegen: Power Flow Card Plus Kaartconfiguratie.
  5. Daarna bij iedere kaart:
  6. Grid -> Seperated entities, grid import en export kiezen
  7. Solar -> PV productie kiezen
  8. Battery -> Seperated entities, battery in en out kiezen
  9. Battery -> SOC -> <Batterij> Battery Mode kiezen
En dan heb je dit:
[Afbeelding]

Ik heb een uurtje geleden alle accu's gereset, als het goed is staan nu alle HomeWizard charge only vs discharge only instellingen bij niet/wel terugleveren goed, dus morgenochtend ga ik de verschillen pas weer zien, zag ze tot een uurtje geleden allemaal van elkaar afwijken.
[Afbeelding]

Morgen weet ik ook pas echt of alles werkt of niet.

Edit: Ik weet overigens ook niet in hoeverre je grid import & export nog apart moet instellen in de kaart, want de variabelen die door de accu zullen worden beïnvloed moet je mogelijk niet invullen? De grid import en export heb je immers ook al aan de accu zelf toegevoegd. In theorie zijn de zonnepanelen en je huisverbruik vaste gegevens, de teruglevering/import zijn afhankelijk van wat de accu doet. Daarom was ik ook benieuwd hoe anderen dit hebben ingericht.
Zie jij bij bijvoorbeeld de 2.7 kWh batterij en de 5.4 kWh batterij dezelfde laad en ontlaadvermogens op hetzelfde tijdstip?

Ik zie bij de 1 bijvoorbeeld 160 Watt laden en de 5.4 kWh 15 Watt dan. Als jij dat ook ziet is het vermogen dan over 2 batterijen aan het verdelen? Zouden aparte simulaties moeten zijn.

Denk in kansen, niet in problemen. 5.4 kWh opslag Homewizard Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV: 77 kWh capaciteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De charging rate van de 2x staat op 1600 ingesteld ipv 800 en dat zie ik in de praktijk ook terug.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Interessant om te zien, heb later nog een Sessy x3 toegevoegd (Voor nu helemaal rechts, dus die heeft nog een inhaalslag te maken met laden) en ik had de Sessy x2 op 5 kWh ipv 10 kWh capaciteit staan, dus die moet ook nog ff een inhaalslag maken. Maar HW1 t/m 3 zijn inmiddels helemaal vol, HW4 is nog aan het laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lOmkhC03_nrT0Gf5CAvhteYiFmw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1xzn8R82p6rx8jpIOPoBbd7j.png?f=fotoalbum_large

Hopelijk lukt het om ze de komende uren allemaal helemaal te vullen, dan kan ik vanavond zien wat het effect ervan is.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18:36
Taro schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:11:
Interessant om te zien, heb later nog een Sessy x3 toegevoegd (Voor nu helemaal rechts, dus die heeft nog een inhaalslag te maken met laden) en ik had de Sessy x2 op 5 kWh ipv 10 kWh capaciteit staan, dus die moet ook nog ff een inhaalslag maken. Maar HW1 t/m 3 zijn inmiddels helemaal vol, HW4 is nog aan het laden.

[Afbeelding]

Hopelijk lukt het om ze de komende uren allemaal helemaal te vullen, dan kan ik vanavond zien wat het effect ervan is.
Ik vind het vreemd om te zien dat je verbruik in huis afhankelijk is van de accu. Dat kan ik niet begrijpen. Tevens vreemd dat je nog steeds 1.6 kW uit het net haalt, terwijl je overcapaciteit hebt van je zonnepanelen. Volgens mij is er één en ander nog niet goed ingesteld in de simulaties.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jojan265 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:17:
[...]

Ik vind het vreemd om te zien dat je verbruik in huis afhankelijk is van de accu. Dat kan ik niet begrijpen. Tevens vreemd dat je nog steeds 1.6 kW uit het net haalt, terwijl je overcapaciteit hebt van je zonnepanelen. Volgens mij is er één en ander nog niet goed ingesteld in de simulaties.
Dat zijn de dagtotalen, niet de actuele waarde. Maar daarom heb ik al een aantal keer gevraagd of iemand zijn 100% definitief goed werkende YAML kan plaatsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18:36
Taro schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:19:
[...]

Dat zijn de dagtotalen, niet de actuele waarde. Maar daarom heb ik al een aantal keer gevraagd of iemand zijn 100% definitief goed werkende YAML kan plaatsen :)
Sorry, niet goed gekeken. Het zijn inderdaad vermogens i.p.v. energie. Maar afgezien daarvan, blijven de getallen vreemd. Nog steeds afname van 1.6 kW uit het net, terwijl er een accu wordt gesimuleerd klopt volgens mij niet.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jojan265 Zou het daarnaast kunnen zijn dat de stroom vanuit de zonnepanelen direct/eerst naar de accu gaat en vanaf daar naar het huis als zijnde DC aangesloten en dat alleen wat de accu niet direct zelf aan kan naar het huis vloeit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jojan265 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:23:
[...]

Sorry, niet goed gekeken. Het zijn inderdaad vermogens i.p.v. energie. Maar afgezien daarvan, blijven de getallen vreemd. Nog steeds afname van 1.6 kW uit het net, terwijl er een accu wordt gesimuleerd klopt volgens mij niet.
Dat was vanochtend, heb gisteravond zoals hier gemeld alles gereset, de accu's waren dus vanaf gisteravond totdat de panelen vanochtend begonnen met opwekken leeg en daarom is er vanaf het net verbruikt.

Edit: En nogmaals de vraag: Moet je in de card zelf ook import en export bij Grid invoeren of juist niet? Want dat heb ik dus wel gedaan. Zie ook mijn eerdere vraag.

[ Voor 14% gewijzigd door Taro op 08-07-2024 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Taro schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:23:
@Jojan265 Zou het daarnaast kunnen zijn dat de stroom vanuit de zonnepanelen direct/eerst naar de accu gaat en vanaf daar naar het huis als zijnde DC aangesloten en dat alleen wat de accu niet direct zelf aan kan naar het huis vloeit?
Het simuleren neemt redelijk dit topic over, hierbij mijn (voorlopig) laatste aandeel in de simulatie in HA.
Ja, je moet voor de Grid aansluiting ook aangepaste sensoren gebruiken, deze worden door de simulatie automatisch aangemaakt. Het verbruik in huis wordt namelijk afgeleid van alle andere sensoren (dat wat overblijft, is in het huis verdwenen).
Daarnaast zijn je batterij sensoren omgedraait; consumption moet energy_out zijn en production energy_in (voelt heel tegenstrijdig, klopt).

Mijn code, homewizard_battery is de naam van de batterij simulatie.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
type: custom:energy-flow-card-plus
entities:
  battery:
    entity:
      consumption: sensor.homewizard_battery_battery_energy_out
      production: sensor.homewizard_battery_battery_energy_in
    state_of_charge: sensor.homewizard_battery
    state_of_charge_unit: kWh
    state_of_charge_decimals: 2
  grid:
    entity:
      consumption: sensor.homewizard_battery_simulated_sensor_p1_meter_total_energy_import
      production: sensor.homewizard_battery_simulated_sensor_p1_meter_total_energy_export
  solar:
    entity: sensor.solar_production
    display_zero_state: true
  home: {}
clickable_entities: true
display_zero_lines: false
use_new_flow_rate_model: true
energy_date_selection: true
wh_decimals: 1
kwh_decimals: 2
min_flow_rate: 1
max_flow_rate: 6
max_expected_energy: 2000
min_expected_energy: 10
wh_kwh_threshold: 1000

[ Voor 6% gewijzigd door Bravo op 08-07-2024 13:45 . Reden: co2 mix verwijderd ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9i1-Wrpy1sd5xn2Ou46i8sFVVac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kB8J0qtjXAVXaVtfdkmfzRTB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8oMI0Zq36l_g1Q-x_kvcrl2Xvu0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HhbzhNIbZGnEB9xihwXobptv.jpg?f=fotoalbum_large

Gaat iets niet goed. De 2.4 kWh blijft mooi updaten m.b.t laden (paar sec geleden) de 5.4 kWh is al ruim 30 min geleden. Als ze parallel naast elkaar draaien dan moet dat gelijk opgaan in mijn ogen. De gekoppelde entiteiten zijn gelijk. Alleen de 1 met 5.4kWh toevoeging. Ik zie hem ff niet 🙈. Opladen niet gelijke getallen......

Denk in kansen, niet in problemen. 5.4 kWh opslag Homewizard Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV: 77 kWh capaciteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaWaReZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-06 18:00
phYzar schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:01:
[...]

Je hebt nog steeds stekkers dus per unit de 800 watt limiet. Met die laad-/ontlaad-snelheid krijg je de verhoogde capaciteit nooit vol en leeg. Met de benodigde capaciteit waar jij naar kijkt ben je niet echt de doelgroep meer, maar je kunt hopen dat ze ooit een CompanyWizard productlijn opstarten :P
het zal dan ook wel wat omhoog moeten met eea, maar 4x 800W = 3200W = voor mij genoeg voor volcontinue nacht door te pakken. (maar dat houden die batterijen maar 3-4u vol, daarna zijn ze leeg).
De pieken worden dan minder hoog, maar ik zou dan eea uit de pieken uit kunnen smeren over de breedte.
maar ben heel benieuwd naar de ontwikkelingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:11:

[Afbeelding]

Laden ze bij jou allemaal gelijktijdig? Hier lijkt de 5,4 kWh pas te laden als de 2,7 vol zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:49

Sebazzz

3dp

MacD007 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:24:
[...]
ik denk bv hier aan de compleet nieuwe Anker SOLIX X1, wat ook modulair is opgegebouwd en je zelfs buiten kunt opstellen, dus je kunt met de kleinste beginnen en deze steets naar je wensen upgraden.

[Afbeelding]
link: https://www.anker.com/ank...ergy-storage-system-hes-1

de kleinste begint ook bij circa 1.450 euro : https://thuisbatterijnede...20met%20meer%20capaciteit.
[...]

ik zou echt in jou situatie naar deze anker gaan kijken, met een max opsalg van 180 kWh zal dit ook voor jou wel voldoende zijn denk ik.
Die Anker is best redelijk geprijst :o Waarschijnlijk wordt lokale (niet-cloud) connectiviteit wel een dingetje.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-06 22:49
Devke schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:36:
[...]

Laden ze bij jou allemaal gelijktijdig? Hier lijkt de 5,4 kWh pas te laden als de 2,7 vol zit.
Troost je. Bij mij lopen ze ook allemaal wat anders te doen. Heb bij de 5,4 15 opgewekt en 21 kWh terug geleverd! Hoppa gratis extra energie. Morgen even een nieuwe dag afwachten en kijken of het nu gaat kloppen.

De normale in het energy dashboard loopt gewoon als een zonnetje. Lijkt dat er iets niet lekker loopt in de flow card plus.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:42

lonkhuijzen

100% ADH

Dit is mijn code voor de verschillende setups

Express niks in het energy dashboard omdat ik die graag clean wil houden (werkelijk verbruik) maar als je daar je simulatie ook wil hebben zal je ook in je grid daar de simulated p1 import en export moeten gebruiken en dan moet je ook daar wachten totdat je batterijen een nieuwe dag starten om goede stats te krijgen.

Dus het is niet gek dat je afwijkende waarden hebt als je je energy flow card vergelijkt met je energydashboard met batterij als je daar je p1 niet hebt aangepast.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
title: Thuis
views:
  - title: Energie
    path: energie
    cards:
      - type: custom:energy-period-selector-plus
      - type: custom:energy-flow-card-plus
        entities:
          grid:
            entity:
              consumption: sensor.p1_meter_energy_import
              production: sensor.p1_meter_energie_export
          solar:
            entity: sensor.boeier_production_energy
        display_zero_lines: true
        wh_decimals: 2
        title: Zonder accu
        entities:
          grid:
            entity:
              consumption: >-
                sensor.battery_sim_batterij_2_7_kwh_simulated_sensor_p1_meter_energy_import
              production: >-
                sensor.battery_sim_batterij_2_7_kwh_simulated_sensor_p1_meter_energie_export
          solar:
          battery:
            entity:
              consumption: sensor.battery_sim_batterij_2_7_kwh_battery_energy_out
              production: sensor.battery_sim_batterij_2_7_kwh_battery_energy_in
        title: met 2.7 kwh accu
        entities:
          grid:
            entity:
                sensor.battery_sim_batterij_5_4_kwh_simulated_sensor_p1_meter_energy_import
                sensor.battery_sim_batterij_5_4_kwh_simulated_sensor_p1_meter_energie_export
          solar:
          battery:
            entity:
              consumption: sensor.battery_sim_batterij_5_4_kwh_battery_energy_out
              production: sensor.battery_sim_batterij_5_4_kwh_battery_energy_in
        title: Met 5.4 kwh accu
        entities:
          grid:
            entity:
                sensor.battery_sim_batterij_8_1_kwh_simulated_sensor_p1_meter_energy_import
                sensor.battery_sim_batterij_8_1_kwh_simulated_sensor_p1_meter_energie_export
          solar:
          battery:
            entity:
              consumption: sensor.battery_sim_batterij_8_1_kwh_battery_energy_out
              production: sensor.battery_sim_batterij_8_1_kwh_battery_energy_in
            use_metadata: false
            display_zero_tolerance: 0
        title: Met 8.1 kwh accu

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sarge78 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:01:
[...]

Troost je. Bij mij lopen ze ook allemaal wat anders te doen. Heb bij de 5,4 15 opgewekt en 21 kWh terug geleverd! Hoppa gratis extra energie. Morgen even een nieuwe dag afwachten en kijken of het nu gaat kloppen.

De normale in het energy dashboard loopt gewoon als een zonnetje. Lijkt dat er iets niet lekker loopt in de flow card plus.
Hahaha. Je moet bij batterij dan even de entiteiten omdraaien denk ik. Werd hierboven al gepost. Liep daar ook tegen aan, meer ontladen dan geladen. Daarna loopt het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lonkhuijzen schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:51:
Dit is mijn code voor de verschillende setups

Express niks in het energy dashboard omdat ik die graag clean wil houden (werkelijk verbruik) maar als je daar je simulatie ook wil hebben zal je ook in je grid daar de simulated p1 import en export moeten gebruiken en dan moet je ook daar wachten totdat je batterijen een nieuwe dag starten om goede stats te krijgen.

Dus het is niet gek dat je afwijkende waarden hebt als je je energy flow card vergelijkt met je energydashboard met batterij als je daar je p1 niet hebt aangepast.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
title: Thuis
views:
  - title: Energie
    path: energie
    cards:
      - type: custom:energy-period-selector-plus
        entities:
          grid:
            entity:
              consumption: sensor.p1_meter_energy_import
              production: sensor.p1_meter_energie_export
          solar:
        title: Zonder accu
        entities:
          grid:
            entity:
                sensor.battery_sim_batterij_2_7_kwh_simulated_sensor_p1_meter_energy_import
                sensor.battery_sim_batterij_2_7_kwh_simulated_sensor_p1_meter_energie_export
          solar:
          battery:
            entity:
              consumption: sensor.battery_sim_batterij_2_7_kwh_battery_energy_out
              production: sensor.battery_sim_batterij_2_7_kwh_battery_energy_in
        title: met 2.7 kwh accu
        entities:
          grid:
            entity:
                sensor.battery_sim_batterij_5_4_kwh_simulated_sensor_p1_meter_energy_import
                sensor.battery_sim_batterij_5_4_kwh_simulated_sensor_p1_meter_energie_export
          solar:
          battery:
            entity:
              consumption: sensor.battery_sim_batterij_5_4_kwh_battery_energy_out
              production: sensor.battery_sim_batterij_5_4_kwh_battery_energy_in
        title: Met 5.4 kwh accu
        entities:
          grid:
            entity:
                sensor.battery_sim_batterij_8_1_kwh_simulated_sensor_p1_meter_energy_import
                sensor.battery_sim_batterij_8_1_kwh_simulated_sensor_p1_meter_energie_export
          solar:
          battery:
            entity:
              consumption: sensor.battery_sim_batterij_8_1_kwh_battery_energy_out
              production: sensor.battery_sim_batterij_8_1_kwh_battery_energy_in
            use_metadata: false
            display_zero_tolerance: 0
        title: Met 8.1 kwh accu
Top. In Energiedashboard loopt de 2.7 kWh hier. Ik heb HW zelf als app waar realtime de boel staat. Energiedashboard laat dan de nieuwe setup zien, batterij is namelijk al ff terug besteld.

Idd je moet dan werken met simulated P1 anders ga je de mist in. Batterij opladen en ontladen moet wel verrekend worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sebazzz schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:45:
[...]
Die Anker is best redelijk geprijst :o Waarschijnlijk wordt lokale (niet-cloud) connectiviteit wel een dingetje.
geen idee, er is op dit moment nog redelijk weinig over dit product bekend, is net op de markt. maar is helaas nog niet zo veel over te vinden, maar met 5 kWh voor 1450 is dit best een heel scherpe prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nheinemans
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-06 09:24
SpikeHome schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:34:
[...]

Nice, ik ga op zolder waar de 3fase van de zonnepanelen komt een tussengroepenkast plaatsen waar 3x een wcd in zit.
Ik overweeg dit ook, maar kom net niet uit met de zekeringen die ik hiervoor moet gebruiken. Mijn hoofdzekeringen zijn 25A, de huidige 3-fase PV groep is 16A. Als ik deze op zolder omzet naar een tussengroepenkast, dan moet ik de omvormer op een 10A zekering zetten en dat is in mijn geval krap aan (omvormer levert 6700W op piekmomenten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19:11

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

nheinemans schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:25:
[...]

Ik overweeg dit ook, maar kom net niet uit met de zekeringen die ik hiervoor moet gebruiken. Mijn hoofdzekeringen zijn 25A, de huidige 3-fase PV groep is 16A. Als ik deze op zolder omzet naar een tussengroepenkast, dan moet ik de omvormer op een 10A zekering zetten en dat is in mijn geval krap aan (omvormer levert 6700W op piekmomenten).
Ik dacht dat je de verdeelkast kunt splitsen. In de meterkast je verdeelkast op de hoofdaansluiting van 25 A met daarop 16 A automaten en vanaf de hoofdaansluiting splitsen met een kabel van minstens 4 mm2 (minimale dikte verdeelkast) naar boven. Boven ook groepen van 16 A waarvan een de zonnepanelenomvormer is.

Het idee wat ik had:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kBjez0sI1xh6QP4lPmhTGxz6M6A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iNRImWGxMGRpQP8u5UNtK3VR.png?f=fotoalbum_large

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarge78
Devke schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:10:
[...]

Hahaha. Je moet bij batterij dan even de entiteiten omdraaien denk ik. Werd hierboven al gepost. Liep daar ook tegen aan, meer ontladen dan geladen. Daarna loopt het goed.
Nee dit is niet in de batterij. Dit is solar en Net. Die staan goed. Ook bij de andere simulaties werken ze gewoon.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nheinemans schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:25:
[...]

Je zou het bv zo kunnen doen. let op dat hier dus ook een extra 40A (1-fase of 3-fase) installatieautomaat voor de beveiliging in je hoofdgroepenkast zou moeten plaatsen.

bv in de geest van dit schema (let op, omdat ik je exacte huidig aansluitschema niet ken., is dit puur een voorbeeld)
pv verdeler (op zolder) met
hoofdschakelaar 3-Fase 40A
3-fase alamat 300mA B16 voor de PV
3-Fase of 1 Fase 30mA B16 voor de batterij aansluiting

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qfxi9Gnht_gxS4J2hNm_h5WA3Pg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wI64QcjalWdSWhiMU81qvbcU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 08-07-2024 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PeteSplit schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:58:
[...]

Ik dacht dat je de verdeelkast kunt splitsen. In de meterkast je verdeelkast op de hoofdaansluiting van 25 A met daarop 16 A automaten en vanaf de hoofdaansluiting splitsen met een kabel van minstens 4 mm2 (minimale dikte verdeelkast) naar boven. Boven ook groepen van 16 A waarvan een de zonnepanelenomvormer is.

Het idee wat ik had:
[Afbeelding]
voldoet niet meer aan de NEN1010:2015; zie mijn post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

MacD007 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:45:
[...]

voldoet niet meer aan de NEN1010:2015; zie mijn post.
Volgens schema (als ik het goed lees):
- Je hebt een 40 A hoofdschakelaar in je groepenkast en boven in de verdeelkast ook een 40 A hoofdschakelaar nodig.
- In de groepenkast moet ook nog een installatieautomaat van 40 A geplaats worden (3 fasen) na de splitsing naar de kasten, die dan onder de 40 A aardlekschakelaars zit (aardlekschakelaars mogen niet meer 3 fasen zijn).

Het verschil is dan die extra installatieautomaat van 40 A.

[ Voor 5% gewijzigd door PeteSplit op 08-07-2024 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PeteSplit schreef op maandag 8 juli 2024 @ 18:18:
[...]

Volgens schema (als ik het goed lees):
- Je hebt een 40 A hoofdschakelaar in je groepenkast en boven in de verdeelkast ook een 40 A hoofdschakelaar nodig.
Ja
- In de groepenkast moet ook nog een installatieautomaat van 40 A geplaats worden (3 fasen) na de splitsing naar de kasten, die dan onder de 40 A aardlekschakelaars zit (aardlekschakelaars mogen niet meer 3 fasen zijn).
niet helemaal, per 1 juli 2016 mag je een 4-polige aardlekschakelaar niet meer aansluiten voor 1-fase groepen. dat zie je ook in het schema daar zitten gewoon 3-fase groep aangegeven, en voor een 3-fase installatieautomaat mag je ook gewoon een 4-polige aardlekschakelaar gebruiken (moet je zelfs).
heb je een mix tussen 1-fase groepen en 3- fase groepen zul je deze dus moeten verdelen in 1-Fase deel met zo goed mogelijk een gelijkwaardige verdeling over L1-L2 en L3 tussen de verschillende groepen elk met hun eigen aardlekschakelaars (dus L1 en L2 en L3 hebben elk hun eigen 2-polige aardlekschakelaars.

wat je steeds meer ziet dat men helemaal geen aardlekschakelaars meer gebruikt maar elke groep zijn eigen heeft via een alamat. dit is iets duurder maar geeft veel meer bedrijfszekerheid. in het voorbeeld hebben de 2 3-fase groepen dan ook geen aparte aardlek meer maar is dat gecombineerd.

hier een voorbeeld waarbij links alles 1-fase is, met 3 aardlekschakelaars (max 4 groepen per aardlek)
[
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/52XIBaA08TR5WVPnNYgfT58x-k4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6iuJZsLbM3kGGcAXMwnJmbHp.jpg?f=fotoalbum_largequote]
[/quote]

[ Voor 24% gewijzigd door MacD007 op 08-07-2024 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

MacD007 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:15:
[...]

geen idee, er is op dit moment nog redelijk weinig over dit product bekend, is net op de markt. maar is helaas nog niet zo veel over te vinden, maar met 5 kWh voor 1450 is dit best een heel scherpe prijs.
in nl is het nog nieuw. in het buitenland wordt je er mee doodgegooid met youtube promofilmpjes

YouTube: EASIEST Grid-Tied Solar Battery Back Up System | Anker SOLIX X1

YouTube: Anker SOLIX X1 | The whole-home energy system for power independence...

YouTube: Real Power: Anker SOLIX X1

Ik had die ook al heel lang geleden al bekeken, maar vooral omdat deze een paar hele leuke offgrid projecten had:

YouTube: Adding a Solar Roof to our OFF-GRID Container Home

installatie ziet er extreem simpel uit. het verplaatsen van mijn fietsachterlamp was ingewikkelder....

[ Voor 38% gewijzigd door kmf op 08-07-2024 19:24 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Let niet op de import, export & huisverbruik, die klopt niet, morgen als het goed is wel weer, maar vooralsnog gaan ze natuurlijk allemaal gelijk op qua opbrengst omdat het huisverbruik maar 400-500 Watt is en maximale ontlaadsnelheden er dus nog niet toe doen. Sessy 2x (3x bestond toen nog niet) lag vanmiddag voor door een kortstondige wolk voor de zonnepanelen terwijl een aantal grootverbruikers aan stonden, maar staat nu helemaal stil.... Charge modes, etc. gecontroleerd maar doet helemaal niets, zelfs geforceerd dischargen doet niets. Afijn, zie ik later wel weer.

Sessy 3x is op 1,25 kWh na net niet helemaal volgeladen, maar dat zal het verschil niet maken aangezien er geen AC/WP aan gaat vanavond of vannacht en ik vermoed dat 3-4 kWh toereikend zal zijn tot morgenochtend de panelen weer gaan opwekken. Vermoedelijk dus 2x HW Batterij toereikend in dit geval, waarbij de 1e de meeste waarde heeft aangezien die helemaal leeg zal gaan.

Afijn, ik blijf monitoren :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Xv7icJotbVZ5srRpB7w8-P5tiY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1I5i3Bipu0Ak56STOTCLjBVs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintd
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 01-07 23:45
Hallo,

account zojuist aangemaakt, ben dus nieuw hier.

Ik ben nog een beetje een leek maar heb wel interesse in de HW batterij en heb hier een vraag over:

Hij kan dus gewoon in het stopcontact maar dan trekt alleen die ene fase stroom uit de accu en de andere 2 fases dus niet?
Mijn nachtverbruik is +-2.4kwh
Ik heb een koivijver 24/7 draaien kan ik hem dan het best op diezelfde fase/group plaatsen?

Groetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

Reintd schreef op maandag 8 juli 2024 @ 21:47:
Hallo,

account zojuist aangemaakt, ben dus nieuw hier.

Ik ben nog een beetje een leek maar heb wel interesse in de HW batterij en heb hier een vraag over:

Hij kan dus gewoon in het stopcontact maar dan trekt alleen die ene fase stroom uit de accu en de andere 2 fases dus niet?
Mijn nachtverbruik is +-2.4kwh
Ik heb een koivijver 24/7 draaien kan ik hem dan het best op diezelfde fase/group plaatsen?

Groetjes.
Voor je rekening hoef je het niet te doen. Je meter saldeert/verrekent intern de fases met elkaar. Hooguit zou je vanuit het oogpunt millieu misschien willen dat de vijver op je eigen duurzame energie draait. Maar anders gebruikt één van je buren de energie wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintd
ja goed maar als je het salderen wegdenkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En als je de keuze hebt, dan zou ik hem altijd op de fase met de meeste belasting plaatsen, dan hou je het verbruik binnen de groep ipv dat het inderdaad aan de ene kant "helemaal" het net op gaat en er aan de andere kant weer aan wordt onttrokken. Ook ivm scheef belasten van de fases, al valt dat met deze waarde natuurlijk wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Reintd schreef op maandag 8 juli 2024 @ 21:57:
ja goed maar als je het salderen wegdenkt?
Je hebt 2 versies van salderen:
  1. Salderen over het jaar heen vanuit financieel oogpunt
  2. Salderen over de verschillende fases heen, live, zonder financiële gevolgen
In dit geval staat dit compleet los van #1 en heeft het alles met #2 te maken, dat blijft bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintd
Gaat mij erom of ik die 2.5kwh in de nacht kan terugschroeven naar bijvoorbeeld 0.5 kwh dmv deze batterij.
Terugverdientijd vind ik van ondergeschikt belang.

Ik begrijp hier uit dat bijvoorbeeld:
mijn fase 2 gaat over de tuin en garage
fase 3 over de keuken

Wanneer ik de batterij in een stopcontact doe in mijn garage wordt er alleen verbruik uit de batterij onttrokken als het licht in de tuin en garage bijvoorbeeld aan staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Reintd schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:04:
Gaat mij erom of ik die 2.5kwh in de nacht kan terugschroeven naar bijvoorbeeld 0.5 kwh dmv deze batterij.
Terugverdientijd vind ik van ondergeschikt belang.

Ik begrijp hier uit dat bijvoorbeeld:
mijn fase 2 gaat over de tuin en garage
fase 3 over de keuken

Wanneer ik de batterij in een stopcontact doe in mijn garage wordt er alleen verbruik uit de batterij onttrokken als het licht in de tuin en garage bijvoorbeeld aan staat?
Nee, dat staat los van de fases, er wordt naar de P1 meter gekeken, het totaal. Dus het maakt niet uit in welk stopcontact je de HW batterij steekt en waar er iets verbruikt wordt, er wordt naar het totaalverbruik gekeken en dan wordt de batterij geactiveerd. Dus dit werkt prima voor je doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintd
aha kijk.
dus i.p. staat de batterij in directe lijn met mijn P1 meter en worden zo eigenlijk de fases een soort van omzeilt?

alvast bedankt voor alle info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als we het over terugverdientijd hebben: Hier dynamische tarieven en zonnepanelen op ZO, ZW en NW. Op een mooie dag wordt er tussen +-6:00 en 21:30 teruggeleverd. Vroeg in de ochtend en laat in de avond zijn de tarieven het hoogst. Aangezien de accu direct begint te laden bij teruglevering, zal er dus in mijn geval tegen relatief dure kWh's worden geladen.

Voorbeeld vandaag: Vanochtend 8:00 30 ct/kWh, 13:00 18,8 ct/kWh en 20:00 45 ct/kWh. De accu zou hier dus tegen 30 ct/kWh worden volgeladen, terwijl als ik het kon timen ik dat bijv. zelf om 13:00 zou doen. Dat scheelt toch 12ct/kWh. Vandaag werd er tot 21:15 teruggeleverd, dat is dan wel weer mooi tegen dat hoge tarief, maar als je alleen een Zuid opstelling hebt, dan laad je doorgaans met goedkopere kWh's de accu vol dan als je ze in meerdere windrichtingen hebt liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Reintd schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:09:
aha kijk.
dus i.p. staat de batterij in directe lijn met mijn P1 meter en worden zo eigenlijk de fases een soort van omzeilt?

alvast bedankt voor alle info.
Ja, eigenlijk weet de batterij zelf helemaal niet op welke fase hij zit, of dat dezelfde of een ander is. Er wordt alleen gekeken naar verbruik vs teruglevering over het hele huishouden.

Met 2.7 kWh en het doel dat je hebt klinkt het als een mooie oplossing voor jouw situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Taro schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:12:
Als we het over terugverdientijd hebben: Hier dynamische tarieven en zonnepanelen op ZO, ZW en NW. Op een mooie dag wordt er tussen +-6:00 en 21:30 teruggeleverd. Vroeg in de ochtend en laat in de avond zijn de tarieven het hoogst. Aangezien de accu direct begint te laden bij teruglevering, zal er dus in mijn geval tegen relatief dure kWh's worden geladen.

Voorbeeld vandaag: Vanochtend 8:00 30 ct/kWh, 13:00 18,8 ct/kWh en 20:00 45 ct/kWh. De accu zou hier dus tegen 30 ct/kWh worden volgeladen, terwijl als ik het kon timen ik dat bijv. zelf om 13:00 zou doen. Dat scheelt toch 12ct/kWh. Vandaag werd er tot 21:15 teruggeleverd, dat is dan wel weer mooi tegen dat hoge tarief, maar als je alleen een Zuid opstelling hebt, dan laad je doorgaans met goedkopere kWh's de accu vol dan als je ze in meerdere windrichtingen hebt liggen...
Voor zover bekend hier, wordt de accu alleen opgeladen met overschot, dus als je in de ochtend de stroom verbruikt, dan is die voor jou. of wil je tegen hoger tarief terugleveren zolang salderen bestaat? Dan moet je maar hopen dat je de accu makelijk met een API kan aansturen om pas later op te laden. Anders moet je maar een smartplug op de accu zetten om hem in de dure uren in de ochtend uit te zetten en pas als ie volgeladen is in de avond aan te zetten.
Dat klinkt zo barbaars dat Homewizard hopelijk de API beetje praktisch maakt....

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kmf schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:23:
[...]

Voor zover bekend hier, wordt de accu alleen opgeladen met overschot, dus als je in de ochtend de stroom verbruikt, dan is die voor jou. of wil je tegen hoger tarief terugleveren zolang salderen bestaat? Dan moet je maar hopen dat je de accu makelijk met een API kan aansturen om pas later op te laden. Anders moet je maar een smartplug op de accu zetten om hem in de dure uren in de ochtend uit te zetten en pas als ie volgeladen is in de avond aan te zetten.
Dat klinkt zo barbaars dat Homewizard hopelijk de API beetje praktisch maakt....
Ik zit niet voor niets op dynamische tarieven, salderen doe ik al jaren niet meer :)

Als ik in de ochtend weinig stroom verbruik (het laden van de auto gaat bijv. automatisch alleen tegen de laagste tarieven op de goedkoopste momenten), dan heb ik om bijv. 7:30 met de opbrengst het sluipverbruik al afgedekt en begint het terugleveren dus al. Ik heb niet iedere dag extra apparaten om aan te zetten en dus wordt de HW Batterij doorgaans met duurdere kWh's geladen.

Maar inderdaad een smart plug gebruiken dus die ik dan per accu op de 4 goedkoopste uren aanzet. Edit: Waarbij je er natuurlijk wel op moet letten dat evt. momenten van niet-terugleveren dan niet door de accu worden gedekt...

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 08-07-2024 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Taro schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:31:
[...]

Ik zit niet voor niets op dynamische tarieven, salderen doe ik al jaren niet meer :)
Ook meet dynamisch heb je salderen, waarom zal je je anders drukmaken of je accu met zonnestroom wordt opgeladen in de dure ochtenduren?
Als ik in de ochtend weinig stroom verbruik (het laden van de auto gaat bijv. automatisch alleen tegen de laagste tarieven op de goedkoopste momenten), dan heb ik om bijv. 7:30 met de opbrengst het sluipverbruik al afgedekt en begint het terugleveren dus al. Ik heb niet iedere dag extra apparaten om aan te zetten en dus wordt de HW Batterij doorgaans met duurdere kWh's geladen.
Waarom zijn die gratis opgewekte kWh tijdens de duurdere uren meer waard dan? Het is niet zo dat je accu met dure netstroom opgeladen wordt. terugleverboete heb je ook al niet,

Acties:
  • +2 Henk 'm!
kmf schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:45:
[...]
Ook meet dynamisch heb je salderen, waarom zal je je anders drukmaken of je accu met zonnestroom wordt opgeladen in de dure ochtenduren?
De belasting ja, maar niet 1 op 1 de kWh's, daarvan verschilt per uur van de dag namelijk de waarde.
Waarom zijn die gratis opgewekte kWh tijdens de duurdere uren meer waard dan? Het is niet zo dat je accu met dure netstroom opgeladen wordt. terugleverboete heb je ook al niet,
Als ik om 8:00 1 kWh teruglever krijg ik daar 30 cent voor terug. Lever ik om 13:00 1 kWh terug, dan krijg ik daar maar 18 cent voor terug en zoals vanavond kreeg ik zelfs 45 ct/kWh terug. Terugleverboetes heb ik gelukkig geen last van en aangezien het verbruik hier hoger is dan de opwek, is een vast tarief niet slim aangezien ik heel veel slimme apparaten incl. EV heb die ik heel mooi kan timen.

Ik zit bijv. deze maand op 13,40 ct/kWh (incl. belasting) voor afname en 18,34 ct/kWh (incl. belasting) voor teruglevering. Juist omdat ik veel teruglever in de duurdere uren en veel verbruik in de goedkope uren is dynamisch voor mij zeer lucratief. Ik kom dus in een maand met evenveel verbruik als opwek alsnog op een negatief maandbedrag uit. Daarom is het opladen van een accu dus juist heel relevant qua timing als je dynamische tarieven hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Sint
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:10

De_Sint

SRK/SRC 63 ZR-S | SE7K 6480Wp

Taro schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:50:
[...]

De belasting ja, maar niet 1 op 1 de kWh's, daarvan verschilt per uur van de dag namelijk de waarde.

[...]

Als ik om 8:00 1 kWh teruglever krijg ik daar 30 cent voor terug. Lever ik om 13:00 1 kWh terug, dan krijg ik daar maar 18 cent voor terug en zoals vanavond kreeg ik zelfs 45 ct/kWh terug. Terugleverboetes heb ik gelukkig geen last van en aangezien het verbruik hier hoger is dan de opwek, is een vast tarief niet slim aangezien ik heel veel slimme apparaten incl. EV heb die ik heel mooi kan timen.
Hier had ik het afgelopen zondag ook over. Welliswaar gesimuleerd. Maar vergeleken met vast/variabel (zonder salderen) loop je achter met Dynamisch. Puur omdat je laden/ontladen niet kan timen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:12:

Je contract staat los van dit alles. Alleen als je TVT wilt berekenen als je dat bedoeld. De HW systemen voeden zich alleen met zonnestroom. Al zou de optie dynamisch laden toevoeging mbt de minder tot geen zonnige dagen een mooie feature kunnen zijn.

Wil je de zonnestroom bewaren voor de latere momenten als je dynamisch tarief hoog is dan gaan werken met een smartplug van HW ofzo. Deze laten schakelen op evt wel of geen teruglevering (P1 meter laten monitoren).

[ Voor 9% gewijzigd door Devke op 09-07-2024 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NXJeWUTuRfS6G_nBZbwBlyCMoM0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R5hY3aoYBtvG6XheMOyQSO4h.jpg?f=fotoalbum_large

De 5.4 kWh heeft zich niet gerest. Panelen. Huis. Net. Kloppen net. Bij batterij staan de waardes van gister. De 2.7 kWh loopt als een zonnetje en is bijna leeg. Zon komt optijd. Iemand een suggestie wat er mis gaat bij de 5.4? Meer info kan ik evt plakken indien gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Devke schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 07:58:
[Afbeelding]

De 5.4 kWh heeft zich niet gerest. Panelen. Huis. Net. Kloppen net. Bij batterij staan de waardes van gister. De 2.7 kWh loopt als een zonnetje en is bijna leeg. Zon komt optijd. Iemand een suggestie wat er mis gaat bij de 5.4? Meer info kan ik evt plakken indien gewenst.
Hij hoort zich ook niet te resetten, de simulatie loopt niet van 0.00 tot 23.59, maar vanaf het moment dat je begint tot in de eeuwigheid. Dat geldt ook voor de waarden in de output. Als je inzicht wil in de dagelijkse getallen zul je ook de energy-period-selector-plus moeten toevoegen. Dan kun je een dag (of week, of wat dan ook) als periode selecteren, waardoor je de waardes van die periode ziet. Moet je in de instellingen wel de volgende regel aanpassen
energy_date_selection: false -> energy_date_selection: true

Edit: Nog een keer naar je plaatje gekeken: de waarden horen bij een periode die langer is dan de looptijd van de simulatie. Hierdoor toont het alle gebruik en verbruik en opwek van voor de start van de simulatie. Dit is gebruikelijk bij een view met daarbij de eerste dag.

[ Voor 10% gewijzigd door Bravo op 09-07-2024 08:21 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik las dit stuk in de Telegraaf over balkon zonnepanelen die je op een stopcontact inplugt
Volgens Holland Solar, de brancheorganisatie van de Nederlandse zonne-energiesector, is er belangstelling voor zulke ’balkonzonnepanelen’. „In Nederland zijn nog niet veel voorbeelden van gebruik van zonnepanelen op balkons”, merkt Wijnand van Hooff, directeur van Holland Solar. „Panelen op balkons zijn een goede aanvulling. Maar consumenten moeten voorzichtig zijn: de installatie en aansluiting moeten wel goed gebeuren.”
De NEN, Stichting Koninklijk Nederlands Normalisatie Instituut dat apparatuur controleert, verlangt dat bij installatie een aparte stroomgroep in de meterkast wordt aangelegd. „De zekering in de stoppenkast kan anders niet aflezen of er te veel stroom door de bedrading loopt en op het juiste moment afslaat”, zegt Van Hooff.
Aan een balkon kunnen twee tot drie panelen worden bevestigd. „Zonder extra stroomgroep kan de elektriciteit van de panelen buiten de zekering in de groepenkast in het huis gaan. Die zekering kan dan mogelijk niet op tijd afslaan. Daar maken wij ons zorgen over”, stelt de voorman van Holland Solar.

Stoppengroep
Consumenten mogen niet zelf een extra groep in de stoppenkast aanleggen. „Ook daarom is het als je deze panelen aanschaft goed om er een installateur bij te halen”, zegt Van Hooff.

Maar volgens Vereniging Eigen Huis zullen veel installateurs vanwege de risico’s waarschijnlijk hun vingers niet willen branden aan het plaatsen van deze apparaten. „Ook moeten zij zich houden aan de zogenoemde NEN1010. Volgens deze bouwregelgevingseisen mogen zonnepanelen niet worden aangesloten door middel van een stekker”, legt Valeska Hovener van Vereniging Eigen Huis uit.
Er zijn dus twee organisaties waarvan de ene stelt dat terugleverende apparatuur op een aparte stroomgroep moet en dat de consument deze niet zelf mag installeren.
De andere organisatie zegt dat zonnepanelen niet mogen worden aangesloten middels een stekker.

Ik zie weinig verschil tussen een zonnepaneel of deze thuisbatterij, allebei gaat het om een stekker en teruglevering.

Praten deze organisaties dan onzin of verkoopt HomeWizard een product wat helemaal niet gebruikt kan worden volgens de regelgeving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:47
EeePC schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:12:
Leuk simpel ding wel, voor een aardige prijs.
Wat ik alleen niet begrijp is dat ze (vooralsnog?) dynamische tarieven niet gaan ondersteunen!?
Voor velen vermoed ik een belangrijke reden om de accu niet aan te schaffen. In de winter staat ie vaak niets te doen. Echt geld verdienen ermee is sowieso onmogelijk, maar op z'n minst laden wanneer de stroom het goedkoopst is: daar zijn meerdere partijen bij gebaat, dunkt me.

Mogelijk tegenargument zou kunnen zijn: maar stel dat je met netstroom de accu vol laadt en het wordt toch een zonnige winterdag, dan zul je zonnestroom terugleveren en dat is nu precies niet onze doelstelling. :/

Daarnaast zou het mooi zijn als er wel een stopcontact aanwezig zou zijn tbv noodstroom, klinkt als niet lastig om te maken. Bijv: alleen activeren als de accu niet op het net is aangesloten. Maar dit zou een hardware-aanpassing zijn, dus hooguit op de lange termijn. Of voor de concurrent. ;)

6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-07 22:31

Pixelmagic

Ubergeek

Devke schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 07:46:
[...]
De HW systemen voeden zich alleen met zonnestroom.
Is het niet wat vroeg om dat aan te nemen dat dit ook zo is wanneer er geleverd gaat worden ?

Ja ik weet dat dit nu in de specs staat, maar volgens mij hebben we nog weinig feedback (geen?) van echte gebruikers en is de software nog in ontwikkeling.

Wat ik me afvraag is wat is voor HW het uiteindelijke verdienmodel, er is aangegeven dat er geen terugkomende kosten zijn maar wel aansturing door HW via de P1 meter. Daar hebben ze wel een betaalde plus dienst zag ik, maar die is niet verplicht voor de batterij. Gaat het dan alleen om je data ?

Het zal me niet verbazen als je op enig moment kan kiezen om zonder support (én garantie mogelijk) zelf de sturing over te nemen.

Tot slot valt me op dat @HomeWizard_NL erg stil is, zijn ze nog steeds dronken van het succes of druk onder water gegaan om november te realiseren ? Tegelijk is er op de start pagina van HW nog weinig tot niets te zien van de batterij, blijkbaar echt meer orders dan het komende jaar te realiseren zijn.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bravo schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:17:
[...]

Hij hoort zich ook niet te resetten, de simulatie loopt niet van 0.00 tot 23.59, maar vanaf het moment dat je begint tot in de eeuwigheid. Dat geldt ook voor de waarden in de output. Als je inzicht wil in de dagelijkse getallen zul je ook de energy-period-selector-plus moeten toevoegen. Dan kun je een dag (of week, of wat dan ook) als periode selecteren, waardoor je de waardes van die periode ziet. Moet je in de instellingen wel de volgende regel aanpassen
energy_date_selection: false -> energy_date_selection: true

Edit: Nog een keer naar je plaatje gekeken: de waarden horen bij een periode die langer is dan de looptijd van de simulatie. Hierdoor toont het alle gebruik en verbruik en opwek van voor de start van de simulatie. Dit is gebruikelijk bij een view met daarbij de eerste dag.
Mijn code, van de energy-period-selector-plus
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
type: custom:energy-period-selector-plus
card_background: true
today_button: true
prev_next_buttons: true
compare_button_type: text
period_buttons:
  - day
  - week
  - month
  - year
today_button_type: text

Welke dag ik ook kies, geen verandering. Je geeft aan dat hij wel een dag moet lopen. Gister is deze simulatie gestart. Ik heb de Power_Flow_Card_Plus maar lees daar de tekst:

This card does not aim to Display Energy Values (Meaning accumulated power over 1 day, for example). If this is you're goal, check out the Energy_flow_card_plus

Ik gok dat ik dus moet overstappen. Eens?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Pixelmagic schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:33:
[...]

Is het niet wat vroeg om dat aan te nemen dat dit ook zo is wanneer er geleverd gaat worden ?

Ja ik weet dat dit nu in de specs staat, maar volgens mij hebben we nog weinig feedback (geen?) van echte gebruikers en is de software nog in ontwikkeling.

Wat ik me afvraag is wat is voor HW het uiteindelijke verdienmodel, er is aangegeven dat er geen terugkomende kosten zijn maar wel aansturing door HW via de P1 meter. Daar hebben ze wel een betaalde plus dienst zag ik, maar die is niet verplicht voor de batterij. Gaat het dan alleen om je data ?

Het zal me niet verbazen als je op enig moment kan kiezen om zonder support (én garantie mogelijk) zelf de sturing over te nemen.

Tot slot valt me op dat @HomeWizard_NL erg stil is, zijn ze nog steeds dronken van het succes of druk onder water gegaan om november te realiseren ? Tegelijk is er op de start pagina van HW nog weinig tot niets te zien van de batterij, blijkbaar echt meer orders dan het komende jaar te realiseren zijn.
De producten die HW momenteel verkoopt worden verkocht als apparaat wat vervolgens van jou is. De data gebruiken ze alleen om jou inzicht te geven in je verbruik, verder doen ze er niets mee. Hetzelfde verdienmodel als een Hema, je koopt een product en je gebruikt het jaren naar tevredenheid :+
Niet iedereen is er op uit om je data te verkopen of om je een abonnement aan te smeren.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Devke schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:40:
[...]

Mijn code, van de energy-period-selector-plus
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
type: custom:energy-period-selector-plus
card_background: true
today_button: true
prev_next_buttons: true
compare_button_type: text
period_buttons:
  - day
  - week
  - month
  - year
today_button_type: text

Welke dag ik ook kies, geen verandering. Je geeft aan dat hij wel een dag moet lopen. Gister is deze simulatie gestart. Ik heb de Power_Flow_Card_Plus maar lees daar de tekst:

This card does not aim to Display Energy Values (Meaning accumulated power over 1 day, for example). If this is you're goal, check out the Energy_flow_card_plus

Ik gok dat ik dus moet overstappen. Eens?
Ah, je hebt de power_flow_card_plus. Dat is inderdaad niet de juiste, je hebt de Energy_flow_card_plus nodig. Dan komen ook de goede eenheden in de plaatjes te staan (kWh ipv kW)

[ Voor 4% gewijzigd door Bravo op 09-07-2024 08:44 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Dit is zeker niet te vroeg om aan te nemen dat het systeem zich voedt met zonnestroom. Dit staat duidelijk op de website en specs. Onbalans is uitgesloten. Dat er wellicht andere features kunnen ontstaan is een ander verhaal. Je koopt een systeem van hun zoals nu de vlag erbij hangt. Dan is dit het verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nheinemans
MacD007 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:35:
[...]
bv in de geest van dit schema (let op, omdat ik je exacte huidig aansluitschema niet ken., is dit puur een voorbeeld)
pv verdeler (op zolder) met
hoofdschakelaar 3-Fase 40A
3-fase alamat 300mA B16 voor de PV
3-Fase of 1 Fase 30mA B16 voor de batterij aansluiting

[Afbeelding]
Thanks, heel duidelijk! Ik had er al rekening mee gehouden dat ik een extra installatieautomaat moet plaatsen in de verdeler, maar die mag dus gelijk zijn aan de hoofdschakelaar. Ik dacht dat deze kleiner moest zijn ivm de selectiviteit. Maar laten we niet te veel off-topic gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nheinemans
Wolly schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:24:
Er zijn dus twee organisaties waarvan de ene stelt dat terugleverende apparatuur op een aparte stroomgroep moet en dat de consument deze niet zelf mag installeren.
De andere organisatie zegt dat zonnepanelen niet mogen worden aangesloten middels een stekker.

Ik zie weinig verschil tussen een zonnepaneel of deze thuisbatterij, allebei gaat het om een stekker en teruglevering.

Praten deze organisaties dan onzin of verkoopt HomeWizard een product wat helemaal niet gebruikt kan worden volgens de regelgeving?
NEN1010 is alleen van toepassing op de vaste huisinstallatie, niet op apparaten met een stekker.
Je mag in Nederland tot maximaal 800W terugleveren met een stekker toestel (HW accu of zonnepanelen).
Dat is per groep, maar dan wordt het al snel te technisch voor een artikel in de Telegraaf. Daarom zijn meerdere HW accu's nog steeds beperkt tot 800W TOTAAL. Dus ook al sluit je er 3 aan op dezelfde groep, dan nog lever je maximaal 800W terug en dat zit binnen de specs.
Alleen als je weet wat je doet, dan kun je de HW accu's unlocken en dus 800W per accu gaan terugleveren. Daarvoor moet je ze echter 100% zeker op verschillende groepen aansluiten. Of nog beter, alle accu's samen op een eigen groep waar niks anders op mag zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
nheinemans schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:01:
[...]

NEN1010 is alleen van toepassing op de vaste huisinstallatie, niet op apparaten met een stekker.
Dat wordt dus tegengesproken in het artikel. Is dat bescherming van de eigen handel door deze belangenorganisaties of hebben ze een punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bravo schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:41:
[...]

Ah, je hebt de power_flow_card_plus. Dat is inderdaad niet de juiste, je hebt de Energy_flow_card_plus nodig. Dan komen ook de goede eenheden in de plaatjes te staan (kWh ipv kW)
Wil je eens kijken naar onderstaande. Energy Flow card plus geinstalleerd.

Toch is 2.7 aan het laden en de 5,4 niet. Gister zag ik dat 5,4 wat deed toen 2,7 vol was. Dat is niet de bedoeling in een simulatie ;-P

Zie entiteiten, laadvermogen bij beiden. Ben ik nou gek? Ik zie hem niet wat er mis gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gBdXosaas2R7YKpN4PiQE6xwavU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tOrRmg4fVL5cPpfHNEg1PsGG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tsW6vf-o8L9jANKVjXHENBbSCuQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CNFNSkgsK7peLPqjBIdpg7km.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKhar7LwQl_4MTg1qsxahWvbMRw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/B4Z5nwu6Hb7xzNpIvok1tj48.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:36
Ik las dit stuk in de Telegraaf over balkon zonnepanelen die je op een stopcontact inplugt

[...]

[...]

Weet je zeker dat het hier gaat over alleen zonnepanelen met een stekker? Wat wordt genoemd komt volgens mij niet daar mee overeen, in elk geval niet alleen die. En dan is het logisch dat de reactie anders is denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:34
Wolly schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:10:
[...]

Dat wordt dus tegengesproken in het artikel. Is dat bescherming van de eigen handel door deze belangenorganisaties of hebben ze een punt?
Zolang je je netjes houdt aan in totaal maximaal 800W per groep zal er niet zoveel mis gaan.

Maar er zullen natuurlijk altijd mensen zijn die zich daar niet aan houden, en dan ontstaan er risico's.

Ik denk voornamelijk dat het hun eigen belang beschermen is.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Sjamo schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:21:
[...]

Weet je zeker dat het hier gaat over alleen zonnepanelen met een stekker? Wat wordt genoemd komt volgens mij niet daar mee overeen, in elk geval niet alleen die. En dan is het logisch dat de reactie anders is denk ik.
Het hele artikel (ik heb het gelinkt) gaat alleen over zonnepanelen met een stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:23:
[...]

Zolang je je netjes houdt aan in totaal maximaal 800W per groep zal er niet zoveel mis gaan.

Maar er zullen natuurlijk altijd mensen zijn die zich daar niet aan houden, en dan ontstaan er risico's.

Ik denk voornamelijk dat het hun eigen belang beschermen is.
Het zou wel triest zijn als ze desinformatie verspreiden om de eigen toko draaiend te houden. De Vereniging Eigen Huis is natuurlijk ook wel het schoolvoorbeeld van veel blaten weinig opleveren dus wellicht is het voor hun verzekeringstak voordeliger als mensen niet zelf gaan knutselen met stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarge78
@Taro jij hebt bij SoC kWh staan. Ik % maar die is niet juist. IK heb ook gewoon de naam van de batterij gekozen zonder verdere functie erachter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nheinemans
Wolly schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:32:
[...]

Het zou wel triest zijn als ze desinformatie verspreiden om de eigen toko draaiend te houden. De Vereniging Eigen Huis is natuurlijk ook wel het schoolvoorbeeld van veel blaten weinig opleveren dus wellicht is het voor hun verzekeringstak voordeliger als mensen niet zelf gaan knutselen met stroom.
De electrische installatie in je huis vereist kennis van zaken. Het is een vak en geen hobby. Ik zie liever artikelen waarin mensen worden gewaarschuwd voor de gevaren, dan dat ze het idee krijgen dat ze prima zelf panelen en accu's aan kunnen sluiten (al dan niet met een stekker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:31
nheinemans schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:02:
[...]

De electrische installatie in je huis vereist kennis van zaken. Het is een vak en geen hobby. Ik zie liever artikelen waarin mensen worden gewaarschuwd voor de gevaren, dan dat ze het idee krijgen dat ze prima zelf panelen en accu's aan kunnen sluiten (al dan niet met een stekker).
Klopt helemaal is echt een vak, maar wordt ook wel misbruik van gemaakt. Voor mijn WP moest een aanpassing gedaan worden in de meterkast, dit was het aansluiten op een, bestaande reserve, zekering voor deze WP. Het aansluiten van 3 draadjes op deze zekering was 10 min werk. Stond wel voor 270 euro op de rekenig als extrta werk .
Als de installatie branche het voor elkaar kan krijgen dat dit aansluiten via hun moet lopen, komen ze met twee man langs om de stekker in het stopcontact te steken, en wordt de accu minstens 500 euro duurder. _/-\o_

Is absoluut een feit dat als je aanpassingen gaat doen aan de meterkast en installatie je er deskundige hulp of kennis voor nodig hebt. Dit om een veilige installatie te waarborgen.

Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

nheinemans schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:51:
[...]

Thanks, heel duidelijk! Ik had er al rekening mee gehouden dat ik een extra installatieautomaat moet plaatsen in de verdeler, maar die mag dus gelijk zijn aan de hoofdschakelaar. Ik dacht dat deze kleiner moest zijn ivm de selectiviteit. Maar laten we niet te veel off-topic gaan.
Als je doel het hergebruiken van de bestaande 2.5 mm² kabel is (zeg maar, waar een pv verdeler voor ontworpen is), dan is het schema van @MacD007 ongeschikt.
Die dunne kabel wordt dan immers volgens dat schema alleen beveiligd door de hoofdzekeringen en dat is een onveilige situatie.

Een PV-verdeler wordt gebruikt als de kabel in de hoofdverdeler ook al voldoende beveiligd is (doorgaans 16A). Dan is elke kabel aan beide zijden beveiligd en gaat het dus bij levering en teruglevering veilig.
Op de PV-verdeler kan je dan een 16A verbruiker en 16A terugleveraar aansluiten zonder dat er iets overbelast wordt

Bij toepassing van een thuisaccu is een PV verdeler niet zonder meer bruikbaar. Immers, de accu kan ook terugleveren en als de PV 16A levert en de Plug-In Battery doet er nog 3.5A bij, kan de automaat in de hoofdverdeler ingrijpen.
Dit scenario is niet ondenkbaar met bijvoorbeeld een loadbalancing laadpaal die alle ruimte pakt en met 32A gaat laden als er voldoende PV is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:34
Proton_ schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:45:
[...]

Als je doel het hergebruiken van de bestaande 2.5 mm² kabel is (zeg maar, waar een pv verdeler voor ontworpen is), dan is het schema van @MacD007 ongeschikt.
Die dunne kabel wordt dan immers volgens dat schema alleen beveiligd door de hoofdzekeringen en dat is een onveilige situatie.

Een PV-verdeler wordt gebruikt als de kabel in de hoofdverdeler ook al voldoende beveiligd is (doorgaans 16A). Dan is elke kabel aan beide zijden beveiligd en gaat het dus bij levering en teruglevering veilig.
Op de PV-verdeler kan je dan een 16A verbruiker en 16A terugleveraar aansluiten zonder dat er iets overbelast wordt

Bij toepassing van een thuisaccu is een PV verdeler niet zonder meer bruikbaar. Immers, de accu kan ook terugleveren en als de PV 16A levert en de Plug-In Battery doet er nog 3.5A bij, kan de automaat in de hoofdverdeler ingrijpen.
Dit scenario is niet ondenkbaar met bijvoorbeeld een loadbalancing laadpaal die alle ruimte pakt en met 32A gaat laden als er voldoende PV is.
Ik zou ook deze oplossing kiezen, ondanks dat het niet selectief is.

Qua eventuele overbelasting ligt het er natuurlijk aan wat de PV-omvormer maximaal kan leveren, uit zijn verhaal begrijp ik dat dit maximaal ca. 10-11A is, samen met een HW-accu blijft je dan onder de 16A.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-07 15:45
Catdogsf schreef op zondag 7 juli 2024 @ 14:19:
[...]

Ik hoor het wel wanneer je ze wegdoet na 1 jaar, neem ik ze wel van je over á €500. :+
Interesse is afgevlakt, voornamelijk omdat die batterijen niet kunnen laden als stroomprijs zo laag mogelijk (negatief?) is? De Sessy kan dat sinds kort wel dus wellicht ga ik over naar die. Vast contract loopt maart volgend jaar af dus heb nog even.

Ik zal overigens nooit batterijen voor die prijs verkopen. Ook 2e hands zijn de batterijen van HW zonder laadfunctie meer waard dan die €500,-.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nheinemans
HandyLumberjack schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:53:
[...]

Ik zou ook deze oplossing kiezen, ondanks dat het niet selectief is.

Qua eventuele overbelasting ligt het er natuurlijk aan wat de PV-omvormer maximaal kan leveren, uit zijn verhaal begrijp ik dat dit maximaal ca. 10-11A is, samen met een HW-accu blijft je dan onder de 16A.
De hudige kabel is 4mm2, dus dat komt wel goed. Zelfs met een 25A hoofdzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:36
Wolly schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:31:
[...]

Het hele artikel (ik heb het gelinkt) gaat alleen over zonnepanelen met een stekker.
Je hebt gelijk. Ik had het gelezen maar niet goed genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Proton_ schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:45:
[...]

volledig mee eens, ik heb er ook geen diameters van de kabels bij gezet en ook aangegeven dat het puur een voorbeeld betreft "(let op, omdat ik je exacte huidig aansluitschema niet ken., is dit puur een voorbeeld)", en je moet zoals @Proton_ terecht opmerkt ook de rest van de installatie, en dus ook je kabeldiameters daar mee afzekeren. dit kan bv ook door in je hoofdgroepenkast deze (groep) extra door bv een 16A installatieautomaat (3-fase) af te zekeren. daarmee loop je weer in lijn.

de geschetste situatie van 16A 3-fase vanuit de PV en nog eens levering van 3,5 A vanuit de HW batterij verwacht ik echter niet gezien de aansturing via de P1 dongle waarbij infeite alleen stroom vanuit de thuisbatterij te verwachten is als er onvoldoende zonnestroom (zeker dus geen 16A per fase) vanuit de PV komt en eigenlijk stroom vanuit het net getrokken zou moeten worden.
laden van de thuis batterij loopt echter puur intern binnen deze "PV verdeler" en zou dus in feite niet meer via de leiding tussen de hoofdgroepenkast en pv-verdeler lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

[...]

[...]

Ik heb nog nooit gehoord dat je zelf geen groepen mag toevoegen. Dubieus verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nheinemans schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:51:
[...]

graag gedaan, lees ook nog even mijn vorige post hierover. selectiviteit doe je niet over een een lastscheider (wat je hoofdschakelaar is) maar alleen over zekeringen, en daar zit je met de stap van 25A naar 16A helemaal goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wolly schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:10:
[...]

de beste man van dat artikel heeft daar dus gewoon geen verstand van;
"De NEN, Stichting Koninklijk Nederlands Normalisatie Instituut dat apparatuur controleert, verlangt dat bij installatie een aparte stroomgroep in de meterkast wordt aangelegd. „De zekering in de stoppenkast kan anders niet aflezen of er te veel stroom door de bedrading loopt en op het juiste moment afslaat”, zegt Van Hooff", dat heeft hierboven @nheinemans al heel mooi aangegeven dat dit gewoon mag zolang je aan de max 800W gaat houden (dit via een stekker WCD verbinding). Dus geen apparte groep hiervoor nodig.

verder in het artikel staat: "Consumenten mogen niet zelf een extra groep in de stoppenkast aanleggen. „Ook daarom is het als je deze panelen aanschaft goed om er een installateur bij te halen”, zegt Van Hooff.
Maar volgens Vereniging Eigen Huis zullen veel installateurs vanwege de risico’s waarschijnlijk hun vingers niet willen branden aan het plaatsen van deze apparaten. „Ook moeten zij zich houden aan de zogenoemde NEN1010. Volgens deze bouwregelgevingseisen mogen zonnepanelen niet worden aangesloten door middel van een stekker”, legt Valeska Hovener van Vereniging Eigen Huis uit."

e.e.a. komt niet eens uit de NEN1010 (want die beschrijft de eisen van de installatie) maar in de NEN 3140 (relevante eisen voor bedrijfsvoering van laagspanningsinstallaties) en de mn artikel 3.5 van het Arbobesluit (Artikel 3.5. Elektrotechnische, bedienings- en andere werkzaamheden aan of nabij een elektrische installatie), voor een consument zijn beide echter niet van toepassing.
Wat de VeH hier aangeeft (Volgens deze bouwregelgevingseisen ....) is dus ook onjuist, want in de BBL wordt dit helemaal niet genoemd. ook is in de BBL alleen maar een aangewezen deel van de NEN1010 opgenomen in de BBL en niet zoals je vaak hoort de hele NEN1010.

Voor stekkerapparatuur is in Nederland de Warenwet van toepassing, en bv de CE aspecten spelen hier een centrale rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

MacD007 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:15:
[...]
[...]

de geschetste situatie van 16A 3-fase vanuit de PV en nog eens levering van 3,5 A vanuit de HW batterij verwacht ik echter niet gezien de aansturing via de P1 dongle waarbij infeite alleen stroom vanuit de thuisbatterij te verwachten is als er onvoldoende zonnestroom (zeker dus geen 16A per fase) vanuit de PV komt en eigenlijk stroom vanuit het net getrokken zou moeten worden.
laden van de thuis batterij loopt echter puur intern binnen deze "PV verdeler" en zou dus in feite niet meer via de leiding tussen de hoofdgroepenkast en pv-verdeler lopen.

[...]
Totdat er met 11 kW een auto begint op te laden en de wasmachine is ingeschakeld met een 60 graden was op een zonnige zaterdagmiddag. Dan is de opwek van de PV niet meer voldoende en springt de batterij in leverstand en is meer dan 16A in de bekabeling.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bravo schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:03:
[...]

Totdat er met 11 kW een auto begint op te laden en de wasmachine is ingeschakeld met een 60 graden was op een zonnige zaterdagmiddag. Dan is de opwek van de PV niet meer voldoende en springt de batterij in leverstand en is meer dan 16A in de bekabeling.
ja, maar heb je dus wel een EV voor nodig, en dus zul je daar de rest van installatie ook op moeten aanpassen. daar heb je helemaal gelijk in, daarom ook mijn advies om die tak met een aparte 16A installatieautomaat af te zekeren (toen nog uitgaand van een kabeldikte van 2,5mm2), zo snel dat daar over een te lange tijd (circa 1 uur) meer dan 1,15*16A = 18,4A gevraagd word, in bovenstaand voorbeeld zal dat nog geen 19,5A zijn, en dat is dus op 1 fase bij één batterij.
Overigens gaf hij aan dat daar 4mm2 ligt, dus als je geen giga lengte hebt is dat al goed voor 25A, en daar komt hij niet overeen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
voor mensen die zochten naar deze PV balkon systeem 800W, mogelijk een leuke aanvulling voor de thuis-batterij.
https://www.lidl.de/p/val...eccc1602508a6e658cd6b61a5

2 415Wp black panelen met omvormer voor de ze twee incl. alle benodige kabels. 329 euro (in duitsland dus incl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nheinemans schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:02:
[...]

waarbij je wel moet kijken waarom er überhaupt WCD zijn, anders zou je deze helemaal moeten verbieden, en dan is denk ik Nederland te klein om je te verstoppen, gezien de sortvloed van belanghebbende je dan over je heen krijgt.
Dus zolang je netjes houd aan de voorschriften en geen ilegale spullen uit china met hun nep CE haalt je prima beschermd bent. De warenwet oa houd hier namelijk al prima rekening mee dat het maximaal vermogen wat via een stopcontact loopt niet te hoog oploopt.
de fout zit vaak aan het eind van het apparaat, want die leest veelal geen handleiding, want daar staat e.e.a. ook nog aangegeven.
Dus om terug te komen op onze Thuis-batterij, 800W is prima en kan normaal gesproken bij elke juist gemonteerde WCD. wil je meer, zul je aan de handleiding moeten houden.
gelukkig leven we niet in bv de USA waar ze de beschermende buizen van geleidend staal maken, iets wat we hier al lang niet meer doen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 7 juli 2024 @ 18:57:
Ik heb nu 6 Sims draaien, HomeWizard 1-4 stuks en Sessy 1-2 stuks. Voor de HomeWizard bezig met force charge/charge only instellen bij stroomexport en discharge only bij stroomimport, maar dat mag natuurlijk wel alleen met de waarde van import/export, niet per se met het volledige vermogen. Is dat de standaard bij charge/discharge only? Zo niet, hoe hebben anderen dit aangevlogen?

Verder benieuwd wat jullie bij Battery -> State of Charge selecteren? Standaard wordt daar namelijk de SoC van mijn telefoon (die ook aan HA is gekoppeld) geselecteerd.

Ik heb een paar YAML's langs zien komen, maar zou graag een YAML zien van iemand die Power Flow Chart Plus helemaal werkend heeft.

Volgens mij kan ik pas morgen zien of het werkt als de zonnepanelen en grid export/import weer gereset zijn?

Dan natuurlijk de vraag of dit hier ontopic is: Wat mij betreft wel aangezien we nog moeten wachten op de leveringen kunnen we het nut van de HW Battery alleen bepalen door te simuleren :)
SoC gevonden. Bolletjes schema in de bewerk modus brengen. Dan op Bewerken klikken. Bij Batterij State of Charge kiezen en dan bij het veld Decimal het aantal decimalen invullen. Dan krijg je dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7vxV9kRcjvt-_ZXnJsWkoZZVtE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O0mQsmWQXeCL5NFcg5aR1ffP.jpg?f=fotoalbum_large
Is net begonnen met laden, dus even kijken of dat goed gaat. Hij vult zelf % in dan. Deze batterij ook net pas toegevoegd. Morgen zou e.a. duidelijker moeten zijn.

Edit : Dit gaat niet goed. Gaat max tot de capaciteit van de batterij. Dus nog niet gevonden.

[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 09-07-2024 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

MacD007 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 18:53:
[...]

Ja

[...]
niet helemaal, per 1 juli 2016 mag je een 4-polige aardlekschakelaar niet meer aansluiten voor 1-fase groepen. dat zie je ook in het schema daar zitten gewoon 3-fase groep aangegeven, en voor een 3-fase installatieautomaat mag je ook gewoon een 4-polige aardlekschakelaar gebruiken (moet je zelfs).
heb je een mix tussen 1-fase groepen en 3- fase groepen zul je deze dus moeten verdelen in 1-Fase deel met zo goed mogelijk een gelijkwaardige verdeling over L1-L2 en L3 tussen de verschillende groepen elk met hun eigen aardlekschakelaars (dus L1 en L2 en L3 hebben elk hun eigen 2-polige aardlekschakelaars.

wat je steeds meer ziet dat men helemaal geen aardlekschakelaars meer gebruikt maar elke groep zijn eigen heeft via een alamat. dit is iets duurder maar geeft veel meer bedrijfszekerheid. in het voorbeeld hebben de 2 3-fase groepen dan ook geen aparte aardlek meer maar is dat gecombineerd.

hier een voorbeeld waarbij links alles 1-fase is, met 3 aardlekschakelaars (max 4 groepen per aardlek)
[
[Afbeelding]quote]
[/quote]
Dit is mijn groepenkast nu (heb geen 3 fasen verdeelkast geplaatst, omdat de warmtepomp niet in 3 fasen leverbaar was), deze is van 2009 (nieuw geplaatst)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rVTkxKeWPyemfdbDxKz0gzsH0-8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JrQYVSPdYA7FpGcwtaV6TJO5.jpg?f=user_large
Een HW 1 fase kWh meter erbij geplaatst op de groep van de warmtepomp

Dank voor je uitleg _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-07 22:31

Pixelmagic

Ubergeek

Bravo schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:40:
[...]

De producten die HW momenteel verkoopt worden verkocht als apparaat wat vervolgens van jou is. De data gebruiken ze alleen om jou inzicht te geven in je verbruik, verder doen ze er niets mee. Hetzelfde verdienmodel als een Hema, je koopt een product en je gebruikt het jaren naar tevredenheid :+
Niet iedereen is er op uit om je data te verkopen of om je een abonnement aan te smeren.
Maar dan zeg je dus dat het "besturen" van de batterij iets is wat inbegrepen is bij de aanschafprijs ? Dat lijkt me toch geld te kosten in beheer, onderhoud en dataverkeer.

Ik meen gelezen te hebben dat de 2.7kWh van de batterij gebaseerd is op hun eigen onderzoek naar het gemiddelde gebruik van een huishouden met solar. Het lijkt me aannemelijk dat daar de data van de P1 meter die ze verkopen voor gebruikt is. Daarmee is het niet verkocht maar wel zeker gebruikt.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

nee, het verdienmodel is de meerprijs die je voor dit systeem betaald, los kosten deze waarschijnlijk ergens rond de 600-700 euro, dus daar zit best wel een behoorlijk prijsverschil in, natuurlijk moet daar nog de ontwikkelkosten ook vanaf.
idem voor je P1 dongle, kost normaal rond de 30 euro, een groot deel daarvan is dus de kosten van het systeem.
er zal op een gegeven moment best wel ergens van iemand een mogelijkheid zijn om deze zelf te kunnen gebruiken, zeker leuk voor een tweaker, alleen zijn wij nu niet bepaald de hoofddoelgroep voor dit product, dat zijn dus die andere 95% van de consumenten die gewoon een simpel plug & play & forgot dingetje willen hebben. gewoon inpluggen en gaan met die banaan.
wat denk je, dat duurt wel even iets meer dan wat je nu denkt. en waarom zouden ze ? :? het is geen tictoc waar je contnu online moet zijn.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:09
MacD007 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:49:
[...]
nee, het verdienmodel is de meerprijs die je voor dit systeem betaald, los kosten deze waarschijnlijk ergens rond de 600-700 euro, dus daar zit best wel een behoorlijk prijsverschil in, natuurlijk moet daar nog de ontwikkelkosten ook vanaf.
idem voor je P1 dongle, kost normaal rond de 30 euro, een groot deel daarvan is dus de kosten van het systeem.

[...]
er zal op een gegeven moment best wel ergens van iemand een mogelijkheid zijn om deze zelf te kunnen gebruiken, zeker leuk voor een tweaker, alleen zijn wij nu niet bepaald de hoofddoelgroep voor dit product, dat zijn dus die andere 95% van de consumenten die gewoon een simpel plug & play & forgot dingetje willen hebben. gewoon inpluggen en gaan met die banaan.

[...]

wat denk je, dat duurt wel even iets meer dan wat je nu denkt. en waarom zouden ze ? :? het is geen tictoc waar je contnu online moet zijn.
In de eerste dagen na de release zijn we voornamelijk hier actief om eventuele misvattingen recht te trekken en de grootste vragen te beantwoorden. Vanaf dit moment lezen we nog wel mee, maar zijn we inderdaad minder actief aan het reageren. We zien tweakers niet primair als een klantenservice kanaal.

In het kort over privacy, wij verkopen geen klantdata. Het ''verdienmodel'' van de batterij, is de verkoop van de batterij.

https://www.homewizard.com/nl/privacy-beleid/

[ Voor 6% gewijzigd door HomeWizard_NL op 09-07-2024 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Pixelmagic schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:40:
[...]

Maar dan zeg je dus dat het "besturen" van de batterij iets is wat inbegrepen is bij de aanschafprijs ? Dat lijkt me toch geld te kosten in beheer, onderhoud en dataverkeer.

Ik meen gelezen te hebben dat de 2.7kWh van de batterij gebaseerd is op hun eigen onderzoek naar het gemiddelde gebruik van een huishouden met solar. Het lijkt me aannemelijk dat daar de data van de P1 meter die ze verkopen voor gebruikt is. Daarmee is het niet verkocht maar wel zeker gebruikt.
Het 'besturen' is het eenmalig koppelen van de batterij aan de P1 dongle in je huis wat je als gebruiker zelf doet. Vervolgens gaat het algoritme in het apparaat bezig. Daar hoef je geen beheer, onderhoud en dataverkeer voor te bekostigen.
Nogmaals: het dataverkeer naar Homewizard toe is er alleen maar om jou app op de telefoon te voeden, zodat er mooie grafiekjes te zien zijn.
En als je daar geen zin in hebt, dan kun je alle data lokaal houden en inlezen via HA.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Pixelmagic schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:40:
[...]
Als je 'm hebt staan is er (in NOM modus, tot zover de enige) alleen lokaal verkeer nodig.

Na de release wordt het denk ik snel duidelijk wat er nog meer mogelijk is. Als je bijvoorbeeld in het geval van meerdere P1 dongles zal kunnen kiezen welke er gebruikt wordt is het maken van een eigen besturing waarschijnlijk triviaal; fake P1 berichten zijn met een microcontroller niet lastig te maken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-06 17:27
MacD007 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:15:
[...]

[...]
Een andere mogelijkheid: vervang de 16 A zekering door een exemplaar van 10 A. Zo kan er nooit meer dan 10 A plus 3,5 A door je bedrading lopen.

[ Voor 0% gewijzigd door Proton_ op 09-07-2024 18:56 . Reden: Quotefix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Bravo schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:09:
[...]

Het 'besturen' is het eenmalig koppelen van de batterij aan de P1 dongle in je huis wat je als gebruiker zelf doet. Vervolgens gaat het algoritme in het apparaat bezig. Daar hoef je geen beheer, onderhoud en dataverkeer voor te bekostigen.
Nogmaals: het dataverkeer naar Homewizard toe is er alleen maar om jou app op de telefoon te voeden, zodat er mooie grafiekjes te zien zijn.
Neuh, ze gebruiken je data wel voor meer dingen dan een app op de telefoon.

Zie https://www.homewizard.com/nl/privacy-beleid/

Bijvoorbeeld±
Data-analyse en statistisch onderzoek om beter te begrijpen hoe onze producten worden gebruikt, en het geven van aanbevelingen over het gebruik van onze producten. Hoe u onze producten, website, apps en services gebruikt. Toestel informatie, transactie informatie, locatie voorzieningen en HomeWizard Product informatie.
Nieuwe producten en diensten ontwikkelen en aanbevelen: Alle persoonlijke informatie die wij verzamelen

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 09-07-2024 17:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Devke schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:29:
[...]

SoC gevonden. Bolletjes schema in de bewerk modus brengen. Dan op Bewerken klikken. Bij Batterij State of Charge kiezen en dan bij het veld Decimal het aantal decimalen invullen. Dan krijg je dit:

[Afbeelding]
Is net begonnen met laden, dus even kijken of dat goed gaat. Hij vult zelf % in dan. Deze batterij ook net pas toegevoegd. Morgen zou e.a. duidelijker moeten zijn.

Edit : Dit gaat niet goed. Gaat max tot de capaciteit van de batterij. Dus nog niet gevonden.
Dat is het aantal kWh dat er in zit, dus geen percentage. Gewoon kWh achter zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sarge78 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:40:
@Taro jij hebt bij SoC kWh staan. Ik % maar die is niet juist. IK heb ook gewoon de naam van de batterij gekozen zonder verdere functie erachter.
Gewoon als eenheid kWh kiezen ipv %.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 07:46:
[...]

Je contract staat los van dit alles. Alleen als je TVT wilt berekenen als je dat bedoeld. De HW systemen voeden zich alleen met zonnestroom. Al zou de optie dynamisch laden toevoeging mbt de minder tot geen zonnige dagen een mooie feature kunnen zijn.

Wil je de zonnestroom bewaren voor de latere momenten als je dynamisch tarief hoog is dan gaan werken met een smartplug van HW ofzo. Deze laten schakelen op evt wel of geen teruglevering (P1 meter laten monitoren).
Zoals in de eerste zin van het bericht staat "terugverdientijd".

En voor de winter zou de dynamische toevoeging geweldig zijn, dan kan die op het goedkoopste moment laden aangezien er dan nauwelijks zonnestroom is.

Die smartplug kan, maar, ik heb dus nu al een paar keer gezien dat de accu laadt, er een wolk voor de zon komt terwijl grootverbruikers aan staan en dan vangt hij die piek ook op. Met een smartplug natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Wolly schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:39:
[...]

Neuh, ze gebruiken je data wel voor meer dingen dan een app op de telefoon.

Zie https://www.homewizard.com/nl/privacy-beleid/

Bijvoorbeeld±

[...]

[...]
I stand corrected.
Al lees ik niet helemaal terug hoe de 'HomeWizard-product informatie: Informatie van de door u aangesloten Energy producten zoals energiemeting, versienummer, statistieken en diagnostische gegevens.' worden gebruikt, buiten het leveren van de dienst (grafiekjes), geven van klantsupport enz.

@HomeWizard_NL : Is het privacy beleid op dit punt gewijzigd? Ik kan mij het standpunt herinneren dat de energiedata alleen voor de klant is, niet voor verkoop aan derden of het ontwikkelen van diensten.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Update, import/export, etc. zijn inderdaad vannacht weer mooi vanaf 0 begonnen en het lijkt nu beter te kloppen op wat details na die ik nog ga fixen en de Sessy 2x simulatie, die laadt wel, maar ontlaadt niet, dus even negeren.

Zoals verwacht was 1x HW Battery inderdaad te weinig om te nacht door te komen, de 2e werd ook deels aangesproken. Toen ik vanochtend vroeg keek hadden ze allemaal dezelfde besparing, op de HW 1x na. Logisch ook.

Voor de volledigheid heb ik onderin nog een extra regel toegevoegd: "Totale besparing (Charge+Discharge)", dat is een optelsom van de stroom die de accu in is gegaan en de stroom die later van het net is bespaard (=bovenste regel). Een negatief getal betekent kosten, een positief geval een opbrengst. De grootste accu houdt uiteraard de meeste ongebruikte stroom vast, dus staat het diepst in de min. Bij dagen met hoog en veel verbruik zal die uiteraard veel goedmaken zoals ook bij "Bespaard" is te zien.

Dat de HW 4x meer bespaard heeft dan de 2x en 3x is te wijten aan de hogere ontlaadstromen die ze aankunnen. De Sessy 3x is natuurlijk geen eerlijk vergelijk aangezien die >10k kost. Jammer dat de Sessy 2x het nu niet goed doet, want ik vermoed dat die gelijkwaardig is aan de HW 4x. Aangezien 4x HW goedkoper is dan 2x Sessy staat die wat mij betreft in dit vergelijk op #1 als je puur naar het laden en verbruiken van zonnestroom kijkt. Kijk je echter naar ROI, dan is HW 1x vooralsnog de beste investering, gevolgd door HW 2x. Met een dynamisch tarief kan je de Sessy beter sturen dan de HW, heb je een vast contract dan maakt dat niet uit. Hoe dit eruit ziet nadat het salderen vervalt is natuurlijk afhankelijk van de dan geldende regels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IGsw8kI1tCClBeTPGvjdq0Po1vo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TvCmWCpJocS38Tbi5VeBEmTC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sonero schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:16:
[...]

Een andere mogelijkheid: vervang de 16 A zekering door een exemplaar van 10 A. Zo kan er nooit meer dan 10 A plus 3,5 A door je bedrading lopen.
dat kan, ik zie daar echter de meerwaarde niet van in, zeker als je de 4mm2 kabeldikte (kan tot 25A) mee gaat nemen in je afweging.

maar, ja, je moet dus wel kijken wat er allenmaal nog bij komt kijken, dus als leek kun je dit beter uitbesteden aan echte deskundigen. mijn schema was ook heel duidelijk een voorbeeld maar zeker geen sluitend advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 19:16:
Update, import/export, etc. zijn inderdaad vannacht weer mooi vanaf 0 begonnen en het lijkt nu beter te kloppen op wat details na die ik nog ga fixen en de Sessy 2x simulatie, die laadt wel, maar ontlaadt niet, dus even negeren.

Zoals verwacht was 1x HW Battery inderdaad te weinig om te nacht door te komen, de 2e werd ook deels aangesproken. Toen ik vanochtend vroeg keek hadden ze allemaal dezelfde besparing, op de HW 1x na. Logisch ook.

Voor de volledigheid heb ik onderin nog een extra regel toegevoegd: "Totale besparing (Charge+Discharge)", dat is een optelsom van de stroom die de accu in is gegaan en de stroom die later van het net is bespaard (=bovenste regel). Een negatief getal betekent kosten, een positief geval een opbrengst. De grootste accu houdt uiteraard de meeste ongebruikte stroom vast, dus staat het diepst in de min. Bij dagen met hoog en veel verbruik zal die uiteraard veel goedmaken zoals ook bij "Bespaard" is te zien.

Dat de HW 4x meer bespaard heeft dan de 2x en 3x is te wijten aan de hogere ontlaadstromen die ze aankunnen. De Sessy 3x is natuurlijk geen eerlijk vergelijk aangezien die >10k kost. Jammer dat de Sessy 2x het nu niet goed doet, want ik vermoed dat die gelijkwaardig is aan de HW 4x. Aangezien 4x HW goedkoper is dan 2x Sessy staat die wat mij betreft in dit vergelijk op #1 als je puur naar het laden en verbruiken van zonnestroom kijkt. Kijk je echter naar ROI, dan is HW 1x vooralsnog de beste investering, gevolgd door HW 2x. Met een dynamisch tarief kan je de Sessy beter sturen dan de HW, heb je een vast contract dan maakt dat niet uit. Hoe dit eruit ziet nadat het salderen vervalt is natuurlijk afhankelijk van de dan geldende regels.

[Afbeelding]
even een vraag, een besparing en dan met een min teken is voor mij dus geen besparing. zou dat bij een besparing niet gewoon het getal moeten zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacD007 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 19:56:
[...]

even een vraag, een besparing en dan met een min teken is voor mij dus geen besparing. zou dat bij een besparing niet gewoon het getal moeten zijn ?
Dat staat toch ook in de toelichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 18:58:
[...]

Zoals in de eerste zin van het bericht staat "terugverdientijd".

En voor de winter zou de dynamische toevoeging geweldig zijn, dan kan die op het goedkoopste moment laden aangezien er dan nauwelijks zonnestroom is.

Die smartplug kan, maar, ik heb dus nu al een paar keer gezien dat de accu laadt, er een wolk voor de zon komt terwijl grootverbruikers aan staan en dan vangt hij die piek ook op. Met een smartplug natuurlijk niet.
Jij wilt niet dat de accu gaat ontladen op dat moment? Kun je dan met een meettaak niet de plug afschakelen dus ontladen stoppen? Al besef ik me wel dat dit niet fijn werkt als je echt wilt ontladen. Hmmm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 20:11:
[...]

Jij wilt niet dat de accu gaat ontladen op dat moment? Kun je dan met een meettaak niet de plug afschakelen dus ontladen stoppen? Al besef ik me wel dat dit niet fijn werkt als je echt wilt ontladen. Hmmm.
Juist wel ontladen op dat moment, je zult dan dus een scriptje moeten maken:
  1. Teruglevering actief buiten optimale uren: Plug uit, niet laden, je krijgt dan immers meer per teruggeleverde kWh
  2. Teruglevering actief binnen optimale uren: Plug aan
  3. Afname actief met negatieve tarieven: Plug uit
  4. Afname actief met positieve tarieven hoger dan het laadtarief: Plug aan
  5. Afname actief met positieve tarieven lager dan het laadtarief: Plug uit
Het zou in theorie immers zo kunnen zijn dat de HomeWizard Battery icm dynamisch tarief geladen wordt met bijv. 2.7 kWh a 32 cent/kWh en later op de dag ontlaadt als het tarief 21 cent/kWh is. Dan heb je naast omzetverliezen ook nog verlies op het tarief en kost de accu je zelfs extra geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmjam
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Ik denk taro dat je bij het bedrag van de totale besparing ook de financiële waarde van de aanwezige opgeslagen energie moet optellen die op dat moment nog in de accu(s) zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Heb nog even gekeken naar het verschil tussen de grotere batterijen en hier zie je pieken waarbij veel hoger ontlaadvermogen het verschil maakt, maar qua tijdsduur is het op het geheel verwaarloosbaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CS6GThwZBtPbn80cTZwKC4cVnN8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qdj4w6DQSG8k22kj2dy4rluB.png?f=fotoalbum_large

Met 1x HW is echter alles boven de 800 Watt al teveel en dat komt hier toch wel regelmatig voor. Andersom geldt dat natuurlijk ook voor de PV opwek. Hou daarom bij de selectie van het aantal batterijen goed rekening met zowel pieken als tijdsduur.

En hier zie je mijn Home Assistant dashboard mbt de dynamische tarieven vandaag en morgen, je ziet goed wat de verschillen per uur doen, dat wil je bij voorkeur wel sturen. Morgen zou ik bijv. 1x HW Battery tussen 14:00 - 18:00 willen laden, zodat die daarna kan gaan leveren. In de praktijk zal de accu echter om 11:00 al vol zijn voor een bijna 2x zo hoog tarief:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUQrGLFHTuZTgxGN4u2kpkemOAg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IchWGVgo1Wma4H11PoXCoXsP.png?f=fotoalbum_large

Ik kan mij dan ook haast niet voorstellen dat ze dit op termijn wel gaan ondersteunen.

Pagina: 1 ... 10 ... 65 Laatste

Dit topic is gesloten.