Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Er is ook nog een wereld tussen plug & play en haMacD007 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 18:57:
[...]
snap ik voor tweakers is dat ook prima te doen (voor de meeste dan) echter voor de doorsnee consument is HA echt nog een stap te ver en is wat HW aanbied, een plug & play dongle P1, app en nu dus de Thuis-batterij ook puur pug & play de oplossing, zeker voor die groep.
Veel thuisbatterijen zijn zo ingesteld dat je ze zonder ha prima kan aansturen voor verschillende doelen.
Ben opzoek naar een, die met HA kan tweaken.(denk dat die al bestaat)Sjamo schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 19:00:
[...]
Er is ook nog een wereld tussen plug & play en ha
Veel thuisbatterijen zijn zo ingesteld dat je ze zonder ha prima kan aansturen voor verschillende doelen.
[ Voor 3% gewijzigd door simonj op 05-07-2024 19:22 ]
Zou je daar niet eerder een antwoord op krijgen in een algemeen thuisbatterij topic dan hier waar het over een plug en play batterij gaat?simonj schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 19:07:
[...]
Ben opzoek naar een, die met HA kan tweaken.(denk dat die al bestaat)
Is mijn aanname juist dat deze batterij, financieel én rekenkundig gezien, tijdens de salderingsregeling zoals we die nu kennen en níét gerekend met TLK, ook negatief kan uitpakken?
Als ik géén batterij heb, lever ik op 2,7kWh opgewekte zonne energie terug aan het net, die ik 100% mag afstrepen tegen t verbruik
Als ik diezelfde hoeveelheid in de batterij stop, levert die, door het aangegeven verlies, slechts 2,3 of 2,5kWh op, waardoor er dus energie 'verloren' gaat.
Dus i.p.v. 2,7kWh netto afstrepen zonder batterij (en investering), krijg ik 'slechts' 2,3/2,5kWh terug.
True or false?
True, je hebt te maken met laad/ontlaad verliezen en die stroom die verloren gaat heeft een waarde.pizzapieter schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 12:02:
Even afgezien van de voordelen zoals vermindering netbelasting, verminderen inkoop grijze stroom 's nachts, zelfvoorzienendheid etc), ben ik benieuwd naar jullie mening over het volgende:
Is mijn aanname juist dat deze batterij, financieel én rekenkundig gezien, tijdens de salderingsregeling zoals we die nu kennen en níét gerekend met TLK, ook negatief kan uitpakken?
Als ik géén batterij heb, lever ik op 2,7kWh opgewekte zonne energie terug aan het net, die ik 100% mag afstrepen tegen t verbruik
Als ik diezelfde hoeveelheid in de batterij stop, levert die, door het aangegeven verlies, slechts 2,3 of 2,5kWh op, waardoor er dus energie 'verloren' gaat.
Dus i.p.v. 2,7kWh netto afstrepen zonder batterij (en investering), krijg ik 'slechts' 2,3/2,5kWh terug.
True or false?
Als je wel echt fors overschot hebt, dan is het wat minder dan is het verlies een paar cent aan terugleveropbrengst. (Bij GC is dat 2 a 4 cent per kWh bij nieuwe contracten.
And that’s the bottom line cause Stone Cold said so
Niet alleen heb je het omzettingsverlies, je hebt ook te maken met het verlies van afschrijving van batterij en cycles. Ons kost het gebruik van de batterij geld zolang wij salderen. Daarna is het afwachten.pizzapieter schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 12:02:
Even afgezien van de voordelen zoals vermindering netbelasting, verminderen inkoop grijze stroom 's nachts, zelfvoorzienendheid etc), ben ik benieuwd naar jullie mening over het volgende:
True or false?
Ja uiteraard, als je het zo stelt zal het bijna altijd negatief uitpakken want de salderingsregeling is gewoon een gratis batterij.pizzapieter schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 12:02:
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Gratis batterij zonder oplaad/ontlaad verlies.de Peer schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 12:14:
[...]
Ja uiteraard, als je het zo stelt zal het bijna altijd negatief uitpakken want de salderingsregeling is gewoon een gratis batterij.
Bijna altijd? zeg maar gerust altijd. Maar ook als de salderingsregeling afgeschaft wordt is het lastig om een thuisaccu terug te verdienen.de Peer schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 12:14:
[...]
Ja uiteraard, als je het zo stelt zal het bijna altijd negatief uitpakken want de salderingsregeling is gewoon een gratis batterij.
Stel dat het lukt om met de HW accu 300 cycles per jaar te doen, en je gaat er vanuit dat je hem 6 jaar gebruikt, dan moet je € 0,33 per kWh verdienen om break even te draaien. (uitgaande van 90% efficiency). Langer dan 6 jaar vind ik te optimistisch.... en accu heeft ook degradatie en over 6 jaar wil je al lang weer een betere accu hebben.
[ Voor 30% gewijzigd door RaymondD op 06-07-2024 12:22 ]
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Bedoel je de 6 jaar voor de Homewizard batterij of thuisbatterijen in het algemeen?RaymondD schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 12:19:
[...]
Bijna altijd? zeg maar gerust altijd. Maar ook als de salderingsregeling afgeschaft wordt is het lastig om een thuisaccu terug te verdienen.
Stel dat het lukt om met de HW accu 300 cycles per jaar te doen, en je gaat er vanuit dat je hem 6 jaar gebruikt, dan moet je € 0,33 per kWh verdienen om break even te draaien. (uitgaande van 90% efficiency). Langer dan 6 jaar vind ik te optimistisch.... en accu heeft ook degradatie en over 6 jaar wil je al lang weer een betere accu hebben.
6 jaar lijkt mij gemiddeld wel wat kort. En als ik naar mezelf kijk, wij kopen juist nu een kleine batterij om daarmee de tijd te overbruggen tot er meer smaken en mogelijkheden zijn, maar ik ga er vanuit dat we hiermee minimaal een jaar of 10 gaan overbruggen. En dat er daarna misschien iets bij komt, maar vervangen is niet het eerste wat bij mij opkomt.
In mijn berekening kan ík uit in 7/8 jaar ná saldering. Als dat slechter wordt en ik kan hem terugverdienen in 15 jaar ook prima. Als ik €1400 100% zelf moet afschrijven zonder enige vorm van kostenbesparing, dan wordt mn sympathie voor dit project wel lichtjes minder.
En voor mij geldt niet 'na 6 jaar wil je toch wat anders', zoals dat voor sommigen geldt, die mss ook ieder jaar een andere GSM of televisie willen.
If it works, it works. Als mn koelkast t na 20 jaar nog doet en ik kan verstandiger een nieuwe kopen vanwege verlaagd verbruik/minder herrie, dan mss...maar een batterij na 6 jaar wegdoen omdat er slimmere opties zijn...? Denk t niet... Kan ik ook ieder jaar mn zonnepanelen vervangen omdat ze een hogere opbrengst hebben...op die manier kan ook ík het niet doorrekenen met een financieel voordeel.
[ Voor 44% gewijzigd door pizzapieter op 06-07-2024 12:42 ]
Aangezien het alleen een plan is om de saldering af te schaffen. Er is nog niet eens een wetsvoorstel, en de eerste kamer is ook geen gelopen race. (Regeringspartijen hebben een minderheid daar.) En er dus ook geen idee is van wat er voor de saldering in de plaats komt, is dit een product voor de mensen die het leuk vinden. Het is geen product voor mensen die er minstens zoveel willen uithalen als het kost. Want daarvoor is de toekomst gewoon veel te onbekend.pizzapieter schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 12:38:
Volgens mij was de stelling dat na 6000 cycli nog 70%+ capaciteit over was.
In mijn berekening kan ík uit in 7/8 jaar ná saldering. Als dat slechter wordt en ik kan hem terugverdienen in 15 jaar ook prima. Als ik €1400 100% zelf moet afschrijven zonder enige vorm van kostenbesparing, dan wordt mn sympathie voor dit project wel lichtjes minder.
Maar 6 jaar is echt een bijzonder standpunt. Ten eerste is de garantie al 7 jaar, en de verwachte levensduur 15 jaar of 6000 cycles. (waarna hij het nog steeds goed zou moeten doen, alleen wat minder opslag)
Ook een betere willen hebben na 6 jaar is juist niet te verwachten, omdat deze accu nu juist bedoeld is voor het pure nachtverbruik. En daar is en opslag en vermogen op afgesteld. Eventueel een tweede erbij zou ook werken dan.
De HomeWizard batterij is dan alleen niet zo doelmatig: je hebt er drie nodig en ze doen maar 3.5A per stuk.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik denk dat het onderaan de streep weinig verschil gaat maken of de salderingsregeling wel of niet wordt afgeschaft. Met de terugleverkosten hebben de energiemaatschappijen een nieuw, eerlijker, evenwicht gecreëerd, dat gehandhaafd kan blijven als het salderen stopt, simpelweg door op dat moment de terugleverkosten af te schaffen. In tegenstelling tot veel mensen denk ik dat er voldoende concurrentie in de markt is om voor een eerlijke verdeling van kosten, opbrengsten en risico's te zorgen. Het enige dat dat in de weg staat is overheidsbemoeienis...
Dit alles op basis van vaste/variabele contracten. Dynamische laat ik even buiten beschouwing (maar worden wellicht populairder).
Dat gezegd hebbende denk ik dus dat eigengebruik zo'n 10-20 cent zal gaan/blijven opleveren. Met 25-50 cent per babatterijcyclus speel je na 2800-5600 cycli quitte. Dat zou ruim binnen de levensduur van de batterij moeten zijn, maar kan, mede afhankelijk van de situatie, best wel 10-20 jaar duren (veel verder dan ik in mijn kristallen bol kan kijken). De financiële business case is dus wel moeilijk, zeker voor twee of zelfs meer batterijen.
Maar voor mij is 1400 euro een laag genoege prijs om in te stappen, bij te dragen aan duurzaamheid, en de ontwikkelingen op dit gebied extra te stimuleren.
Als ik die 1400 euro in een keer afschrijf kan het daarna alleen maar meevallen, toch?!
zolang je kunt salderen heeft een kleine batterij t.o.v. de grote virtuele batterij die de salderingsregeling in feite eigenlijk geen echt (financieel) voordeel.pizzapieter schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 12:02:
True or false?
bedenk met je opmerking mbt tot de hoeveelheid verlaging van je saldering je dus ook minder verbruik hebt, en deze twee zijn nagenoeg gelijk, het verschil in deze tussen wel en geen batterij zit hem in de laadverliezen van de batterij.
het eigenlijke kleine voordeel is nu eigenlijk mn de TLK, heb je die nu niet, heeft een dergelijke kleine (maar ook grote) niet echt veel zin.
Op het forum met Frank Energie lees je op dit moment ook dat je zelfs met een grote batterij op dit moment de mist in kunt gaan (en dan wordt het een lange weg te gaan om al je investering terug te verdienen, je ziet dat ook die markt niet meer stabiel en zeker is).
dis op dit moment zie ik hoewel ik het een erg leuk product vind, nog geen direct toepassing of het moet zijn dat je gewoon je verbruik zo vel mogelijk wilt verlagen met zo weinig mogelijk kosten. Want dat kan deze batterij dus wel. je kunt hier circa 600+ kWh per jaar aan inkoop energie besparen, echter door de saldering dus niet aan de geldwaarde van die kWh'en..
Ja. Echter heeft bijna niemand 3x35A echt nodig. 2 EV's en een warmtepomp kan over het algemeen prima op 3x25AProton_ schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 13:10:
Een thuisbatterij heeft met de hierboven geschetste randvoorwaarden nog wel een gunstige businesscase als je er een verzwaring naar 3x35A mee kunt voorkomen. De sprong in vastrecht van 3x25 naar 3x35 is immers fors.
De HomeWizard batterij is dan alleen niet zo doelmatig: je hebt er drie nodig en ze doen maar 3.5A per stuk.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Heb ik de werking van de HW verkeerd begrepen?Proton_ schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 13:10:
Een thuisbatterij heeft met de hierboven geschetste randvoorwaarden nog wel een gunstige businesscase als je er een verzwaring naar 3x35A mee kunt voorkomen. De sprong in vastrecht van 3x25 naar 3x35 is immers fors.
Jij lijkt te zeggen dat als je er meer neemt het af te geven vermogen ook stijgt. Ik zie anders niet hoe je hiermee een hogere A waarde kan vermijden.
Ik was in de veronderstelling dat het altijd maximaal 800W is en dat je met meer batterijen het langer uit kan houden. Dat pas als je er 4 of meer neemt een hoger vermogen mogelijk is maar dan moeten ze wel op een eigen groep vast worden aangesloten en de begrenzing die in de besturing zit worden verwijderd door de leverancier.
Per 1 accu max 800 Watt terug voeden, met 3 accu's betekent 2400 Watt terug voeden op 1 groep.hanev001 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 13:57:
[...]
Heb ik de werking van de HW verkeerd begrepen?
Jij lijkt te zeggen dat als je er meer neemt het af te geven vermogen ook stijgt. Ik zie anders niet hoe je hiermee een hogere A waarde kan vermijden.
Ik was in de veronderstelling dat het altijd maximaal 800W is en dat je met meer batterijen het langer uit kan houden. Dat pas als je er 4 of meer neemt een hoger vermogen mogelijk is maar dan moeten ze wel op een eigen groep vast worden aangesloten en de begrenzing die in de besturing zit worden verwijderd door de leverancier.
edit: als dit niet zo is, dan cancel ik mijn order.
[ Voor 3% gewijzigd door yingli405 op 06-07-2024 14:09 ]
All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1
Het verder uitwerken heeft geen zin want de software ondersteunt die usecase simpelweg niet.
Er zijn nog andere use cases die wellicht zinvol blijken, maar die zijn in ieder geval onzekerder.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
a2aan schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 13:36:
Oh, en de mensen die denken dat de energiemaatschappijen woekerwinsten gaan/blijven maken kunnen hun geld beter in aandelen (bijvoorbeeld RWE) dan in een thuisbatterij stoppen!
/f/image/5QCPxswpWVumPSFmp3gT57Ww.png?f=fotoalbum_large)
Uit jouw diverse posts proef ik dat je anti HW-batterij bent, maar je kunt mij niet echt overtuigen...Proton_ schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:08:
@hanev001 wat ik wilde zeggen is dat de HW batterij totaal ongeschikt is voor de niche waarin een batterij in algemene zin zeker zinvol zou zijn.
Het verder uitwerken heeft geen zin want de software ondersteunt die usecase simpelweg niet.
Er zijn nog andere use cases die wellicht zinvol blijken, maar die zijn in ieder geval onzekerder.
All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1
Volgens de Veelgestelde vragen op de HW site.yingli405 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:07:
[...]
Per 1 accu max 800 Watt terug voeden, met 3 accu's betekent 2400 Watt terug voeden op 1 groep.
Hoeveel batterijen kan ik maximaal aansluiten?
Je kan maximaal 4 batterijen aansluiten (later mogelijk meer). Opstellingen van 1 tot 3 batterijen kun je zonder problemen aansluiten op meerdere stopcontacten. Wil je een opstelling met 4 batterijen, dan raden we aan deze op een eigen groep aan te sluiten via een installateur. Het maximale ontlaadvermogen is standaard altijd 800 watt ongeacht het aantal batterijen. Als deze op een eigen groep zijn aangesloten, kan dit worden ontgrendeld naar het aantal batterijen keer 800 watt. Dat betekent 1600 watt laden en ontladen voor 2 batterijen, 2400 watt bij 3 batterijen en 3200 watt bij 4 batterijen.
hoezo, dit is door HW ook al bevestigd, alleen zul je deze dus op een eigen groep zonder andere verbruikers moeten zetten, dan heb je de door jou gewenste 2400W levering gewoon.`yingli405 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:07:
[...]
Per 1 accu max 800 Watt terug voeden, met 3 accu's betekent 2400 Watt terug voeden op 1 groep.
En het staat er ook in de TS.
[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 06-07-2024 15:05 ]
Volgens mij geven verschillende mensen, oa hier, bij herhaling aan een thuisbatterij als zinvol te ervaren, ook wanneer deze qua tvt niet rendabel is of de komende jaren zelfs verlies geeft. Jammer dat je in jouw reactie alles terugpakt op financieel.Proton_ schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:08:
@hanev001 wat ik wilde zeggen is dat de HW batterij totaal ongeschikt is voor de niche waarin een batterij in algemene zin zeker zinvol zou zijn.
Duidelijk! We gaan nog 2 bij bestellen.hanev001 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:12:
[...]
Volgens de Veelgestelde vragen op de HW site.
Hoeveel batterijen kan ik maximaal aansluiten?
Je kan maximaal 4 batterijen aansluiten (later mogelijk meer). Opstellingen van 1 tot 3 batterijen kun je zonder problemen aansluiten op meerdere stopcontacten. Wil je een opstelling met 4 batterijen, dan raden we aan deze op een eigen groep aan te sluiten via een installateur. Het maximale ontlaadvermogen is standaard altijd 800 watt ongeacht het aantal batterijen. Als deze op een eigen groep zijn aangesloten, kan dit worden ontgrendeld naar het aantal batterijen keer 800 watt. Dat betekent 1600 watt laden en ontladen voor 2 batterijen, 2400 watt bij 3 batterijen en 3200 watt bij 4 batterijen.
Duidelijk! We gaan nog 2 bij bestellen.MacD007 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:12:
[...]
hoezo, dit is door HW ook al bevestigd, alleen zul je deze dus op een eigen groep zonder andere verbruikers moeten zetten, dan heb je de door jou gewenste 2400W levering gewoon.
@Sjamo
Omgekeerd hoop ik nog op een uitleg hoe deze accu (dus met uitsluitend lokale NOM-sturing) helpt bij congestie, curtailment, onbalans en de andere uitdagingen waar een fossielloos grid voor staat, want dat zie ik niet. Bij andere batterijen, die anders bestuurd worden, zie ik dat nut wél. Ik hoop dus van harte dat HW meer flexibiliteit en integratie toe gaat staan in de toekomst.
Dat meer grid-diensten ook meer euro's opleveren is wmb bijzaak, maar geen toeval.
Als je op momenten van piek levering minder levert (want je slaat het op) en op momenten van piek gebruik minder gebruikt (want het komt uit je accu) dan is dat toch heel duidelijk een bijdrage aan minder congestie? Je belast per definitie het netwerk minder door je eigen stroom te bewaren en later te gebruiken.Proton_ schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:58:
Omgekeerd hoop ik nog op een uitleg hoe deze accu (dus met uitsluitend lokale NOM-sturing) helpt bij congestie, curtailment, onbalans en de andere uitdagingen waar een fossielloos grid voor staat, want dat zie ik niet. Bij andere batterijen, die anders bestuurd worden, zie ik dat nut wél
Veel andere manieren om te verdienen zijn niet per se goed voor het net. Bijvoorbeeld handelen door op goedkope uren te laden en dure uren terug te leveren, dit hoeft niet positief te zijn voor het net.
Meedoen aan onbalans handel is in principe wel goed ja, want dan stuur je de batterij op basis van wat de netbeheerder aangeeft.
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
Ik hoop dat ze dat niet doen.Proton_ schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:58:
@yingli405 los van dat ik het technisch een mooi product vind (laagdrempelig etc) en ik niemand hoef te overtuigen, ben ik altijd bereid toelichting te geven als een post onduidelijk is.
@Sjamo
Omgekeerd hoop ik nog op een uitleg hoe deze accu (dus met uitsluitend lokale NOM-sturing) helpt bij congestie, curtailment, onbalans en de andere uitdagingen waar een fossielloos grid voor staat, want dat zie ik niet. Bij andere batterijen, die anders bestuurd worden, zie ik dat nut wél. Ik hoop dus van harte dat HW meer flexibiliteit en integratie toe gaat staan in de toekomst.
Dat meer grid-diensten ook meer euro's opleveren is wmb bijzaak, maar geen toeval.
Wat HW nu biedt is een simple Plug en Play systeem tegen een relatief lage prijs. Het is niet bestemd voor de hobbyist die er van alles mee wilt kunnen. Zodra je allerlei andere opties in gaat bouwen wordt het duurder en voor de niet techneut al snel onbegrijpelijk.
Dat wil niet zeggen dat mensen die meer willen niet de mogelijkheid hebben om hun passie uit te leven. Er zijn al andere systemen die dat kunnen en de echte hobbyist bouwt het zelf.
Maar als er een toekomst is voor thuisbatterijen zal dit vooral in eenvoud gezocht moeten worden en zonder toeters en bellen.
Ik zie daar weinig nut in. De batterij is te klein en heeft te weinig vermogen daarvoor. Dit is echt puur en alleen om je eigen verbruik te verhogen, daar zijn de specs op gemaakt.Proton_ schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:58:
(Waarbij ik me bij de andere batterijen echt afvraag of ze wel goed denken aan als de saldering niet meer bestaat en je over elke geimporteerde kWh belasting af moet dragen....)
Punt 1, er zijn al genoeg van het andere soort batterijen, ik ben erg blij dat er nu een batterij, betrekkelijk betaalbaar voor de kleine maat, gebracht wordt voor mensen die niet willen handelen in energie.Proton_ schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:58:
@yingli405 los van dat ik het technisch een mooi product vind (laagdrempelig etc) en ik niemand hoef te overtuigen, ben ik altijd bereid toelichting te geven als een post onduidelijk is.
@Sjamo
Volgens eigen zeggen zijn netbeheerders daar ook blij mee, in die zin dat die helemaal niet zitten te wachten op wijdverspreid batterijgebruik voor handel. Die handel helpt misschien hier en daar iets tegen onbalans voor energie-leveranciers, maar ze dragen ook erg bij aan een veel hoger transport op het net. Vooral omdat de (meeste?) batterijen die daarvoor ingezet worden, ingezet worden voor de landelijke onbalansmarkt- en dynamische markt waarbij ze lokaal voor forse overlast kunnen zorgen.
Punt 2, ik ben niet verantwoordelijk voor "congestie, curtailment, onbalans en de andere uitdagingen waar een fossielloos grid voor staat", en ook niet voor het oplossen daarvan.
Ook het door mij aanschaffen van een thuisbatterij hoeft daar niet aan bij te dragen. Wel is duidelijk dat deze batterij, in de opzet zoals deze bedoeld is, in elk geval kan bijdragen aan een lagere afname van het net (je gebruikt eigen zonne-energie) juist op het moment dat door netbeheerders momenteel als probleem wordt ervaren, omdat veel mensen met een ev juist om 18uur hun ev aan de lader gooien, terwijl ze de apparatuur in de keuken aanslingeren om een maaltijd te bereiden, de wasmachine aanzetten om weer schone kleren te krijgen en de tv aanzetten om zich te ontspannen. In die zin zou deze batterij op bescheiden schaal wellicht nog iets positiefs kunnen doen, zonder voor extra belasting op het net te zorgen.
Punt 3
Ik kan het gewoon leuk vinden. Ik kan een aquarium hebben welke veel stroom en schoon drinkwater verprutst en niemand vraagt naar het nut mbt belangrijke energie-zaken. Maar bij een batterij wel. Waarom?
Ik ben fanatiek met ons energie-verbruik, en dat is inmiddels min of meer een hobby geworden. Een thuisbatterij, oa die van HomeWizard, heeft daar wat ons betreft een plaats in. Om van de leren, om mee te experimenteren, en mogelijk ook om een stukje beter voorbereid te zijn en flexibeler te kunnen zijn richting dat wat in een onzekere toekomst over ons heen gestort wordt. Betalen we zelf voor, heeft niemand last van.
Voor netbeheer betalen we een lieve duit, en daar is de netbeheerder veel beter in om dat geld te besteden dan ik ben.
Ik probeer goed te doen met onze verduurzaming hier, waar we een lieve som in geinvesteerd hebben met bijzonder weinig subsidie op een beetje salderen na (bijzonder lage aankoopprijs per kWh en dus ook weinig financieel voordeel van salderen), en met plezier. Ergens is het genoeg. Onze voornaamste bijdrage aan de problematiek omtrent de energietransitie ligt wat mij betreft bij het terugbrengen van ons totaalverbruik naar 2700kWh/jaar all electric. Dat hoef ik niet via een thuisbatterij te doen.
En ik blijf het vreemd vinden dat zo'n vraag gesteld wordt bij een thuisbatterij die weinig overlast gaat geven, maar dat een grote batterij als die van zonneplan die "iets" doet met onbalans, vooral of alleen vanuit financieel belang, waarbij batterijen worden afgejakkerd en net extra wordt belast, wordt gezien als positief.
Nu kan ik niet vermijden, dat de batterij de (groene) stroom aan het net gaat leveren, omdat ik 3 fasen in huis gebruik. Misschien gaat de batterij zelfs van het net opladen. Het wel zal niet zo veel zijn (max 800W).
Op de e-meter zal dit laden en ontladen via het net gesaldeerd worden (tegen elkaar op de fasen weggestreept worden), maar ik denk dat een batterij in het algemeen niet de drukte op het net zal verminderen (bij een 3 fasen aansluiting).
LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant
Ik waardeer de kritische noot zeker wel, want het geeft stof tot nadenken en daagt mij uit nog beter naar mijn cijfers te gaan kijken.Proton_ schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:58:
@Sjamo
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Behalve dan dat deze accu met deze sturing op het moment van piek levering al vol is. Op een goede dag haal je 5 kWh/kWp dus een bescheiden 1.5 kWp systeempje heeft de 2.7 kWh accu voor de lunch al vol. Piek congestie is als de zon het hoogst staat: 13:45 vandaag.mddd schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 15:04:
[...]
Als je op momenten van piek levering minder levert (want je slaat het op) en op momenten van piek gebruik minder gebruikt (want het komt uit je accu) dan is dat toch heel duidelijk een bijdrage aan minder congestie? Je belast per definitie het netwerk minder door je eigen stroom te bewaren en later te gebruiken.
Veel andere manieren om te verdienen zijn niet per se goed voor het net. Bijvoorbeeld handelen door op goedkope uren te laden en dure uren terug te leveren, dit hoeft niet positief te zijn voor het net.
Meedoen aan onbalans handel is in principe wel goed ja, want dan stuur je de batterij op basis van wat de netbeheerder aangeeft.
Voor effectief peakshaving gebruik moet het laden dus uitgesteld worden, dat vereist andere sturing dan NOM.
Bij piek gebruik heb je een punt - de middag-piek, in de zomer, in ieder geval. De ochtendpiek blijft wat hij is, want dan is-ie waarschijnlijk leeg.
In de winter kan de netbeheerders er niet op aan dat deze accu überhaupt iets doet en dat is het meest spannende jaargetijde. Dat zou wel kunnen met andere sturing.
Onder de streep levert de beperking door de NOM regeling voor het grote geheel erg weinig voordelen op.
Sjamo schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 15:35:
[...] mensen die niet willen handelen in energie.
Volgens eigen zeggen zijn netbeheerders daar ook blij mee
het moment dat door netbeheerders momenteel als probleem wordt ervaren
Op dit moment is de beperkte beschikbaarheid van batterijen een remmende factor voor elektrificatie van vervoer en inpassing van renewables. Het is in ons aller belang dat de batterijen die we hebben doelmatig worden ingezet.En ik blijf het vreemd vinden dat zo'n vraag gesteld wordt bij een thuisbatterij die weinig overlast gaat geven, maar dat een grote batterij als die van zonneplan die "iets" doet met onbalans, vooral of alleen vanuit financieel belang, waarbij batterijen worden afgejakkerd en net extra wordt belast, wordt gezien als positief.
Vind ik dus
Het alternatief voor accu's om de toenemende onbalans te corrigeren (en die correctie is geen keuze maar noodzaak) zijn gasmotoren. Hoe minder draaiuren die maken, hoe beter, dat behoeft geen uitleg. En omdat accu's voor hun werk geen brandstofkosten kennen wordt het uiteindelijk ook goedkoper om veel onbalans te corrigeren. Dat maakt de energieprijzen weer voorspelbaarder, wat weer goed is voor bijvoorbeeld het vestigingsklimaat.
Afjakkeren van accu's... de ZP Nexus wordt 0.5C belast, dat stelt niks voor. Naast cycle aging is er ook calendar aging en dat telt net zo hard. Met 200-400 cycles per jaar zal calendar aging dominant zijn.
Door de hoge recyclebaarheid van LFP en technische vooruitgang is het trouwens helemaal niet erg om ze na tien jaar al om te smelten tot wat beters
Wil je echt een fossielloos systeem dan moet je 3x meer capaciteit aan wind/zon hebben dan je verbruik. We moeten gewoon accepteren dat zonnepanelen niet altijd op maximaal vermogen leveren. En dat betekent gewoon smiddags deels afschakelen.Proton_ schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 17:56:
[...]
Behalve dan dat deze accu met deze sturing op het moment van piek levering al vol is. Op een goede dag haal je 5 kWh/kWp dus een bescheiden 1.5 kWp systeempje heeft de 2.7 kWh accu voor de lunch al vol. Piek congestie is als de zon het hoogst staat: 13:45 vandaag.
Voor effectief peakshaving gebruik moet het laden dus uitgesteld worden, dat vereist andere sturing dan NOM.
Bij piek gebruik heb je een punt - de middag-piek, in de zomer, in ieder geval. De ochtendpiek blijft wat hij is, want dan is-ie waarschijnlijk leeg.
In de winter kan de netbeheerders er niet op aan dat deze accu überhaupt iets doet en dat is het meest spannende jaargetijde. Dat zou wel kunnen met andere sturing.
Onder de streep levert de beperking door de NOM regeling voor het grote geheel erg weinig voordelen op.
Het gaat er mijns inziens dus ook niet om dat je alle zonneenergie benut, maar dat het gezamenlijke verbruik wordt afgedekt.
Met het afschaffen van salderen, wordt handelen op de energiebeurzen een stuk minder interessant omdat er bij afname belasting afgedragen moet gaan worden.
Daarnaast is de onbalansmarkt een redelijke kleine markt, zodra er een paar flinke batterijen aan het net gekoppeld worden dan worden de te behalen winsten een stuk kleiner.
HW zou er wel goed aan doen om in ieder geval de optie te geven om laden (met eigen zonneenergie) uit te stellen, zodat je in de ochtend nog een leuke prijs voor die stroom krijgt als je een dynamisch contract hebt.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Dat kan al (in mijn bescheiden mening "goed genoeg voor nu") eenvoudig door x% van de capaciteit te oormerken als "niet opladen vóór 11u". Dat past goed bij het marketingverhaal (zonnestroom benutten) en lijkt me simpel te implementeren. Bonuspunten als ditzelfde ook voor nachtstroom ingeschakeld kan worden (voor overschot uit windparken, veelal in de winter).HandyLumberjack schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 18:15:
[...]
HW zou er wel goed aan doen om in ieder geval de optie te geven om laden (met eigen zonneenergie) kan uitstellen, zodat je in de ochtend nog een leuke prijs voor die stroom krijgt als je een dynamisch contract hebt.
Proton_ schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 17:56:
@Sjamo dank voor je repliek, waar kan ik onderstaande dingen nalezen?
[...]
Oa hier:
https://solarmagazine.nl/...stroomnet-terecht-of-niet
[...]
Oa hier
https://www.autoweek.nl/a...-21-00-uur-uit-te-zetten/
[...]
Oa hier
YouTube: Hoe houd je een thuisbatterij gezond?
Heb ik begrepen dat handelen in energie impact heeft of kan hebben op de "gezondheid/effectieve levdnsduur van een batterij, meer dan bij rustig gebruik voor nom waarbij een batterij meer tijd krijgt zichzelf te herstellen.
In welke scenario zou de HW accu het beste werken met huidige hardware/software?
Dynamisch contract of variabel/vast contract zonder saldering?
Want in de simulatie blijkt dat je meer bespaard met een vast/variabel contract dan een Dynamisch.
Ik weet niet of dat nog zal veranderen in andere seizoenen. Zal de simulatie nog wat langer draaien.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ik doe dit met Batterysim van HA.
Met vast tarief rekenen ik rond de 0,38 euro (iets hoger of lager bij hoog/laag tarief) bij consumptie, en 0,055 terugleververgoeding. Geen terugleverkosten aangezien ik die nog niet heb, en het niet een gegeven is dat die er nog is als saldering eraf gaat.
Dynamisch gaat via day ahead prijzen. Maw uur prijzen. Dit is incl. belastingen op kWh.
Ik weet. Bij vast contract gaat elke kWh in de accu ten koste van 0,055 toz van uurprijs bij dyn die op dat moment geldt. En elk kWh bespaard uit de accu 0,38 tov de dagprijs van het uur op dat moment.
Maar bij HA zie ik per dag (verschilt licht per dag natuurlijk) dat ik met 2 accu's in sim op vast zo'n 1,23 euro had bespaard en bij dynamisch maar 0,28 euro. Dat is een behoorlijk verschil en kan voor 2027 het verschil betekenen voor keuze tussen dynamisch of vast/variabel contract.
En aangezien de HA accu's zoals het nu staat puur laden/ontladen op p1 signalen bij PV, zullen ze niet optimaal efficiënt de uren volgen waarin het bij Dyn. het goedkoopste is. Zo is het in de ochtend net zo duur als in de avond/nacht. En wanneer het het goedkoopst is, zijn de accu's al vol.
Naja. Misschien iemand die al wat langer simuleert met vergelijkbare settings en wat meer kan zeggen voor de andere seizoenen.
Bij dynamisch tarief is andere sturing voor de batterij essentieel. Je wilt in de dure uren overtollige energie kunnen dumpen. Overigens moet je je niet blind staren op besparing maar op wat uiteindelijk de laagste eindrekening oplevert.De_Sint schreef op zondag 7 juli 2024 @ 08:29:
JanHenk
Ik doe dit met Batterysim van HA.
Met vast tarief rekenen ik rond de 0,38 euro (iets hoger of lager bij hoog/laag tarief) bij consumptie, en 0,055 terugleververgoeding. Geen terugleverkosten aangezien ik die nog niet heb, en het niet een gegeven is dat die er nog is als saldering eraf gaat.
Dynamisch gaat via day ahead prijzen. Maw uur prijzen. Dit is incl. belastingen op kWh.
Ik weet. Bij vast contract gaat elke kWh in de accu ten koste van 0,055 toz van uurprijs bij dyn die op dat moment geldt. En elk kWh bespaard uit de accu 0,38 tov de dagprijs van het uur op dat moment.
Maar bij HA zie ik per dag (verschilt licht per dag natuurlijk) dat ik met 2 accu's in sim op vast zo'n 1,23 euro had bespaard en bij dynamisch maar 0,28 euro. Dat is een behoorlijk verschil en kan voor 2027 het verschil betekenen voor keuze tussen dynamisch of vast/variabel contract.
En aangezien de HA accu's zoals het nu staat puur laden/ontladen op p1 signalen bij PV, zullen ze niet optimaal efficiënt de uren volgen waarin het bij Dyn. het goedkoopste is. Zo is het in de ochtend net zo duur als in de avond/nacht. En wanneer het het goedkoopst is, zijn de accu's al vol.
Naja. Misschien iemand die al wat langer simuleert met vergelijkbare settings en wat meer kan zeggen voor de andere seizoenen.
Stroom dumpen in het net zie ik niet als een nuttige functie voor zo'n kleine batterij als salderen eraf is. Uitgestelde opladen (dus tijdens de lagere tarieven wel).
Draai jij de simulaties in HA? Heb er nu 1 draaien en zou er eigenlijk een paar meer willen draaien zonder mijn basis simulatie die met 1 accu door de war te gooien. Die moet dus ook blijven draaien en de rest ernaast in plaats van.De_Sint schreef op zondag 7 juli 2024 @ 07:14:
Nog maar net een paar simulaties aan het draaien, maar theoretisch gezien;
In welke scenario zou de HW accu het beste werken met huidige hardware/software?
Dynamisch contract of variabel/vast contract zonder saldering?
Want in de simulatie blijkt dat je meer bespaard met een vast/variabel contract dan een Dynamisch.
Ik weet niet of dat nog zal veranderen in andere seizoenen. Zal de simulatie nog wat langer draaien.
:strip_exif()/f/image/syPcZy1UCbzisaCLgRFQeKKj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door Devke op 07-07-2024 08:51 ]
Ik draai nu de sim voor 2.7, 5.4 en 8.1 met de daarbij verschillende laad en ontlaadvermogens.
/f/image/Sm9Q6UigI9pbETYIauPF5saX.png?f=fotoalbum_large)
5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78
Top. Dan kan ik wel uit de voeten. Een 2e erbij bijvoorbeeld is 1600 watt laden en ontladen. Zal eens loeren😀lonkhuijzen schreef op zondag 7 juli 2024 @ 09:10:
Ja dat kan met energy flow card plus in HACS
Ik draai nu de sim voor 2.7, 5.4 en 8.1 met de daarbij verschillende laad en ontlaadvermogens.
[Afbeelding]
Ik zie ook de power flow card plus staan. Deze is realtime vlgs mij.
[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 07-07-2024 09:20 ]
Het Energie dashboard gebruik ik voor 2x homewizard accu's simulatie omdat die voor mij de meest aannemelijke is, maar als je in hoofddashboard de engelse batterysim benamingen wat handiger in het nederlands invult, kun je bij de settings makkelijk de parameters veranderen in een andere batterij simulatie. En omdat elk sim accu ook zijn eigen history opbouw hebben (met eigen virtuele meterstanden) raak je je historie ook niet kwijt.Devke schreef op zondag 7 juli 2024 @ 08:49:
[...]
Draai jij de simulaties in HA? Heb er nu 1 draaien en zou er eigenlijk een paar meer willen draaien zonder mijn basis simulatie die met 1 accu door de war te gooien. Die moet dus ook blijven draaien en de rest ernaast in plaats van
Voor de rest heb ik een eigen dashboard waarin accu laad/ontlaad per simulatie draaien en verdien vergelijkingen.
Beide draaien zonder saldering en elke kWh wordt belasting meegenomen. Dus wel dergelijk post 2027 simulatie. Denk ook niet dat BatterySim van HA rekening kan houden met Saldering.HandyLumberjack schreef op zondag 7 juli 2024 @ 08:45:
Als salderen er straks (misschien) af gaat wordt een dynamisch contract ook anders omdat je dan energiebelasting moet betalen als je energie aan het net onttrekt. Gezien de resultaten lijkt het erop dat je dat niet meeneemt.
[ Voor 7% gewijzigd door De_Sint op 07-07-2024 10:07 ]
Je geeft aan €1,23 te besparen met een vast contract, met een verschil tussen de inkoop en verkoopprijs van €0,325. Dat komt erop neer dat je ca. 4kWh met je batterij heb geladen/ontladen.De_Sint schreef op zondag 7 juli 2024 @ 09:40:
[...]
Beide draaien zonder saldering en elke kWh wordt belasting meegenomen. Dus wel dergelijk post 2027 simulatie. Denk ook niet dat BatterySim van HA rekening kan houden met Saldering.
Als je dan met dynamisch €0,28 bespaart komt dan neer op ca. €0,07 per kWh, ik vindt dat bijzonder omdat, zonder salderen, je al €0,132 per kWh aan energiebelasting incl. BTW zal besparen.
Vandaar dat ik jullie ook vraag of dit klopt. Ik zie geen fout in de berekening, maar misschien zie ik iets over het hoofd.. de 4kWh laad/ontlaad klopt idd.HandyLumberjack schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:20:
[...]
Je geeft aan €1,23 te besparen met een vast contract, met een verschil tussen de inkoop en verkoopprijs van €0,325. Dat komt erop neer dat je ca. 4kWh met je batterij heb geladen/ontladen.
Als je dan met dynamisch €0,28 bespaart komt dan neer op ca. €0,07 per kWh, ik vindt dat bijzonder omdat, zonder salderen, je al €0,132 per kWh aan energiebelasting incl. BTW zal besparen.
HV2: HomeWizard vast contract 2x accu.
HD2: HomeWizard Dynamisch contract 2x accu
Dyn.belasting dit meegenomen in prijs: {% set s = {"extra_cost": 0.018,"energie_belasting": 0.1088,"VAT": 1.21} %} {{((current_price + s.extra_cost + s.energie_belasting) * s.VAT) | float}}
:fill(white):strip_exif()/f/image/fSxjRdAdBdAeXFz1EtFrNitg.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/usQCs5HcAG3UNOSdo7CXfquo.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/7utRnJ5NjqUoazic0R1DkNdu.png?f=user_large)
[ Voor 16% gewijzigd door De_Sint op 07-07-2024 10:48 ]
Bij dynamisch zou ik het nog kunnen snappen, om 11u zijn je batterijen opgeladen en begin je stroom te dumpen op het net wanneer het net niet gewenst is. Maar bij vaste tarieven krijg je toch nog geld, of noem het kruimels, als je stroom op het net zet. Ik dacht dan eerst het verlies omdat je batterijen aan het opladen bent, en je dus geen terugleververgoeding krijgt. Maar als bij dynamisch je batterijen rond 11u zijn opgeladen, zou dit bij vast ook moeten zijn.
Naar mijn aanvoelen zou je bij vast 's morgens een grote duik in het negatieve moeten zien, en van zodra die stroom op het net zet, moet die gaan klimmen.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
https://doe-duurzaam.nl/a...-assistant-zo-doe-je-dat/Arator schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:58:
@De_Sint Welke formules zitten achter die grafiekjes? Ik zie zowel bij vast als dynamisch je besparing onder nul duiken.
Gebruik ENTSO-e voor day ahead prijzen en {% set s = {"extra_cost": 0.018,"energie_belasting": 0.1088,"VAT": 1.21} %} {{((current_price + s.extra_cost + s.energie_belasting) * s.VAT) | float}} voor belasting erover.`
Enige twijvel die ik er nu bij heb is dat ik bij vaste terugleververgoeding 0,055 reken, en bij dynamisch het huidige kWh prijs incl. belasting reken. Weet niet of ik na saldering bij de 0,055 ook belasting zou moeten bijrekenen.
Volgens mij zie je dat ook op het grafiek: elke kWh in accu is een verlies van 0,055. In de avond elk kWh uit de accu bespaard 0,38.Arator schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:58:
Naar mijn aanvoelen zou je bij vast 's morgens een grote duik in het negatieve moeten zien, en van zodra die stroom op het net zet, moet die gaan klimmen.
Dat de grafiek start van 0 komt omdat ik alle Sim's heb gereset om allen om precies dezelfde tijd te starten en dat was om 11 uur.
[ Voor 14% gewijzigd door De_Sint op 07-07-2024 11:15 ]
Ziet er wel uit als een interessante oplossing!waxy50 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:41:
Zou je 4 batterijen hier op mogen aansluiten op een aparte groep?[Afbeelding]
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Ik heb hem gedownload. Hoe ga ik deze nu zichtbaar krijgen en vullen met juiste gegevens? Met bat_sim was dit een integratie doen. Configureren en rennen.lonkhuijzen schreef op zondag 7 juli 2024 @ 09:10:
[Afbeelding]
Ik ben niet zo'n heel handige met HA nog en ook zeker niet heel geduldig.lonkhuijzen schreef op zondag 7 juli 2024 @ 09:10:
[Afbeelding]
Ik ben nu bezig met die energy flow plus in te stellen, zodat ik ook op 3 verschillende configs kan simuleren, maar nu moet ik hem geheel opnieuw opbouwen.
Ik heb al een normale flowcard met sim al draaien. Kan ik die look en feel niet gewoon standaard erin hebben staan en dan de waarden aanpassen? Gewoon copy pasten ergens vandaan?
Als je het dashboard edit, kun je bij de card kiezen voor "show code editor", dat laat de volledige YAML code zien van die card. Die code kun je kopieren en plakken naar een nieuwe card als je daar ook de code editor opent...Sarge78 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 12:31:
[...]
Ik ben niet zo'n heel handige met HA nog en ook zeker niet heel geduldig.
Ik ben nu bezig met die energy flow plus in te stellen, zodat ik ook op 3 verschillende configs kan simuleren, maar nu moet ik hem geheel opnieuw opbouwen.
Ik heb al een normale flowcard met sim al draaien. Kan ik die look en feel niet gewoon standaard erin hebben staan en dan de waarden aanpassen? Gewoon copy pasten ergens vandaan?
6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy
Ivm de p1 meter die niet meer dan 4 van die apparaten zou ondersteunen zijn ze gelimiteerd aan 4 stuks. (Heb ik bij ze nagevraagd)
Als ze nou (net als UPSen) extended batterypacks er aan vast zouden kunnen laten knopen, waarbij je de capaciteit per batterij kan vermenigvuldigen (naar +- 10kWh per unit), zou dan 40kWh opleveren die 3200w voor 10 uur lang zou kunnen leveren...
Je zou hiermee je investeringen ook kunnen spreiden.
Beginnen met bv 10kwh, is dat niet genoeg, naar de 20.. 30.. etc.
Voor de beeldvorming:
Ik heb 52 panelen op mn dak liggen. Op piekzonmomenten lever ik nu 15kW terug.
Heb wel een 24/7 verbruik van 2,5-3kW.
Op hele mooie dagen levert de installatie 120-145kWh op.
Verbruik tussen de 70-120kWh op een dag.
(Bedrijf aan huis)
4 van deze batterijen zouden op moment dat mijn contract eindigt (okt 25) wel wat kunnen helpen met besparen/zelfgebruik, maar ze zijn "te licht" voor mijn usercase.
(Misschien toch erbij voor erbij)
Dit zie je alleen niet bij het energiedashboard waar ook de standaard energie flow card staat. Dat zou namelijk mijn bron moeten zijn.Gameboy schreef op zondag 7 juli 2024 @ 12:56:
[...]
Als je het dashboard edit, kun je bij de card kiezen voor "show code editor", dat laat de volledige YAML code zien van die card. Die code kun je kopieren en plakken naar een nieuwe card als je daar ook de code editor opent...
Ik hoor het wel wanneer je ze wegdoet na 1 jaar, neem ik ze wel van je over á €500.Ruben26 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:17:
Vanwege ontbreken van functionaliteit om van het net te kunnen laden heb ik even gekeken hoeveel batterijen maximaal zin hebben om batterijen ook in de winter zoveel mogelijk in te kunnen zetten. 4 is overkill en 2 is dan afdoende (misschien 3).
Stel ik heb er aantal (om het even of dat er 2 of 3 zijn), heb ik daarna nog mogelijkheid om bijvoorbeeld over te stappen naar Zonneplan/Nexus of Sessy/FE...
Ik ben zeer geïnteresseerd in batterijstack van Homewizard maar wil ook voorkomen dat ik na aanschaf problemen met compatibiliteit krijg als ik wil overstappen naar bv Zonneplan of Sessy.
Los van Zonneplan/Sessy kunnen batterijen met verschillende functionaliteiten (set dat wel kan laden van net icm set dat dat niet kan) naast elkaar functioneren.
Ik hoop van wel want ik vind de batterij van Homewizard een mooie(re) prijs hebben en is goede tussenstap in de strijd tegen de terugleverboete.
Gelukt! Nu ven afwachten of het helemaal goed is gegaan.Sarge78 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 14:14:
[...]
Dit zie je alleen niet bij het energiedashboard waar ook de standaard energie flow card staat. Dat zou namelijk mijn bron moeten zijn.
/f/image/rVaN9MOqfrQYxLCD8rTeBNyP.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door Sarge78 op 07-07-2024 15:28 ]
Hoe heb je dit nu gefixed? Moeten verwerken in bestanden? Ik zag het vanmorgen denk dit wordt een projectje voor volgende week.🙈.Sarge78 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 15:19:
[...]
Gelukt! Nu ven afwachten of het helemaal goed is gegaan.
[Afbeelding]
Gewoon de 4 batterijen aangemaakt en een nieuw dashboard en dan steeds een nieuwe kaart toevoegen. Was eigenlijk niet zo heel veel werk. Dupliceer en copy paste werk. Als de eerste waarde erin staat hoef je alleen het getal bij de entiteit te veranderen en dan pakt hij het al.Devke schreef op zondag 7 juli 2024 @ 15:22:
[...]
Hoe heb je dit nu gefixed? Moeten verwerken in bestanden? Ik zag het vanmorgen denk dit wordt een projectje voor volgende week.🙈.
Helder, waar heb je die 4 batterijen aangemaakt dan. Ik zit in een nieuw tabblad. Bij kaart toevoegen in dat nieuwe tabblad krijg ik een soort pop up met gegevens die ik moet invullen. Bij opslaan zie ik de code maar geen schema. Dus ik doe iets in de verkeerde volgorde. Waar?Sarge78 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 15:30:
[...]
Gewoon de 4 batterijen aangemaakt en een nieuw dashboard en dan steeds een nieuwe kaart toevoegen. Was eigenlijk niet zo heel veel werk. Dupliceer en copy paste werk. Als de eerste waarde erin staat hoef je alleen het getal bij de entiteit te veranderen en dan pakt hij het al.
Extra Batterij aangemaakt, zodra ik de Zonnepanelen Entity eraan hang deze fout:
Bezig met laden…
Make sure you have the Energy Integration setup and a Date Selector in this View or set
energy_date_selection: false
Datum selecteerder gaat het mis, maar hoe krijg ik die erbij? Aparte installeren zie ik. Denk dat ik hem heb.
[ Voor 25% gewijzigd door Devke op 07-07-2024 16:40 ]
Zomaar een brainfart hoor en waarschijnlijk heel veel redenen om het niet te doen (ik gebruik verder het hele HW ecosysteem niet, dus geen nadelen voor verdere logging oid), gewoon benieuwd.
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Hier moet ik denk ik nog een aanpassing doen. Huis staat niet goed. Welke gegevens heb jij daar ingevuld? Die zou op 3.7 kWh moeten staan namelijk.lonkhuijzen schreef op zondag 7 juli 2024 @ 09:10:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/soOMK3KFU7dAS3CTPUQcv5mu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/G3iPB6YKnEPnwhvAHtu9ZmTN.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Devke op 07-07-2024 17:09 ]
Heb je wel de flow card plus genomen? Dan kun je die in een nieuw dashboard toevoegen. De batterijen voeg je in de battery_sim integratie eerst toe. Daarna in de kaarten.Devke schreef op zondag 7 juli 2024 @ 15:22:
[...]
Hoe heb je dit nu gefixed? Moeten verwerken in bestanden? Ik zag het vanmorgen denk dit wordt een projectje voor volgende week.🙈.
Klopt. Heb ik gedaan. Zie vorige post. Gaat nog 1 dingetje mis. Wellicht weet jij welke? Bij huis staat de verkeerde waarde nog.Sarge78 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 17:09:
[...]
Heb je wel de flow card plus genomen? Dan kun je die in een nieuw dashboard toevoegen. De batterijen voeg je in de battery_sim integratie eerst toe. Daarna in de kaarten.
Ik ga nu ook met de battery_sim aan de slag om 1 tot 4 stuks te simuleren, interessant.
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Volgens mij gaat er niks mis. Dit is de eerste dag waarbij je stats voor je zonnepanelen wel de hele dag zijn maar de simulated battery stats maar net lopen.Devke schreef op zondag 7 juli 2024 @ 17:07:
[...]
Hier moet ik denk ik nog een aanpassing doen. Huis staat niet goed. Welke gegevens heb jij daar ingevuld? Die zou op 3.7 kWh moeten staan namelijk.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Enige waar je naar moet kijken of je in en out waarden kloppen. Je batterij levert 86wh terwijl 0 hebt opgeladen.
5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78
Ga ze nog een x checken. De 2.7 kWh config loopt netjes. De 5.4 kWh heeft even geladen en ontladen maar is daarmee gestopt terwijl de 2.7 nu weer aan het opladen is.lonkhuijzen schreef op zondag 7 juli 2024 @ 17:24:
[...]
Volgens mij gaat er niks mis. Dit is de eerste dag waarbij je stats voor je zonnepanelen wel de hele dag zijn maar de simulated battery stats maar net lopen.
Enige waar je naar moet kijken of je in en out waarden kloppen. Je batterij levert 86wh terwijl 0 hebt opgeladen.
Verder benieuwd wat jullie bij Battery -> State of Charge selecteren? Standaard wordt daar namelijk de SoC van mijn telefoon (die ook aan HA is gekoppeld) geselecteerd.
Ik heb een paar YAML's langs zien komen, maar zou graag een YAML zien van iemand die Power Flow Chart Plus helemaal werkend heeft.
Volgens mij kan ik pas morgen zien of het werkt als de zonnepanelen en grid export/import weer gereset zijn?
Dan natuurlijk de vraag of dit hier ontopic is: Wat mij betreft wel aangezien we nog moeten wachten op de leveringen kunnen we het nut van de HW Battery alleen bepalen door te simuleren
[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 07-07-2024 19:09 ]
Die SoC entity heet mode geloof ik binnen die specifieke battery sim. Die geeft dan de laad status weer. Als dat werkt tenminste.Taro schreef op zondag 7 juli 2024 @ 18:57:
Ik heb nu 6 Sims draaien, HomeWizard 1-4 stuks en Sessy 1-2 stuks. Voor de HomeWizard bezig met force charge/charge only instellen bij stroomexport en discharge only bij stroomimport, maar dat mag natuurlijk wel alleen met de waarde van import/export, niet per se met het volledige vermogen. Is dat de standaard bij charge/discharge only? Zo niet, hoe hebben anderen dit aangevlogen?
Verder benieuwd wat jullie bij Battery -> State of Charge selecteren? Standaard wordt daar namelijk de SoC van mijn telefoon (die ook aan HA is gekoppeld) geselecteerd.
Ik heb een paar YAML's langs zien komen, maar zou graag een YAML zien van iemand die Power Flow Chart Plus helemaal werkend heeft.
Volgens mij kan ik pas morgen zien of het werkt als de zonnepanelen en grid export/import weer gereset zijn?
Dan natuurlijk de vraag of dit hier ontopic is: Wat mij betreft wel aangezien we nog moeten wachten op de leveringen kunnen we het nut van de HW Battery alleen bepalen door te simuleren
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9XQBSmchCtOP5dW1GDxReyXa.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EP8dYiXtdCBiNiy9hfhDX1uS.jpg?f=user_large)
De 2,7 laad mooi langzaam weer op, het weer is niet super. De 5,4 laat niks zien. De namen is allebei charging_rate. Iemand een idee?
Battery_mode laat zien of je aan het laden of ontladen bent. SoC heb ik nog niet visueel gekregen in %Sarge78 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 19:12:
[...]
Die SoC entity heet mode geloof ik binnen die specifieke battery sim. Die geeft dan de laad status weer. Als dat werkt tenminste.
[ Voor 20% gewijzigd door Devke op 07-07-2024 19:48 ]
Ik had begrepen dat er nooit meer dan 800 W via een stekker aan het net mag worden geleverd,waxy50 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:41:
Daar boven dien je een vaste aansluiting te hebben niet via stopcontacten.
En hoe word deze verdeler aangesloten?
Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114 -Shelly Pro 3EM-120A
Ik weet niet precies hoe de 5-minuten power is bepaald. Ik vermoed door het energieverbruik of levering over de 5 minuten intervallen te delen door de tijd. Een piek van bijvoorbeeld een quooker valt hierin dus volledig weg.
Voor de batterij heb ik aangenomen dat deze een capaciteit hebben van 2688 Wh. De batterij wordt tussen 5% en 95% gebruikt. Ik mijn simulatie is de hoeveelheid energie in de batterij gelijk aan hoeveel erin gestopt wordt. Aan de teruglever kant neem ik aan dat er 77% van de energie weer uitkomt (worst case van een efficiency range die ik gelezen had).
De simulatie houdt rekening met de maximale laad- en ontlaadvermogen van de batterijen.
In de resultaten is te zien dat 1 batterij 17% van de grid import weet te voorkomen. Een tweede batterij voegt nog eens 12% toe. De derde nog 7% en de 4e 3%. De 4e batterij doet minder dan 20% van het werk van de 1e. Bij 4 batterijen vlakt de toegevoegde waarde al flink af. Er zullen dus vreselijk veel batterijen tegen aan moeten om het door batterij gedekte consumptie nog verder te verhogen.
Terugleverboetes voorkomen met de batterijen is dus ook maar zeer beperkt mogelijk.
De simulaties van de batterij met hogere ontlaad vermogens laat maar een hele marginale verbetering zien. Ik vermoed dat dit komt omdat de brondata 5 minuten gemiddelden zijn. Ik zou liever 1 seconde brondata hebben, maar die moet ik nog beginnen te verzamelen.
Uit de sommetjes is nu verder eenvoudig te berekenen hoeveel cycli de batterijen per jaar doen en de financiele consequenties.
Potentiele verbeteringen voor het model:
* 1 seconde brondata ipv 5 minuten, zodat de vermogenspieken hoger worden het verschil tussen de configuraties groter wordt.
* Het rendement van het opslaan en terugleveren van de batterij realistischer modelleren (x% AC-DC, y% batterij-verlies, z% DC-AC) zodat de werkelijk batterij capaciteit verbeterd wordt.
/f/image/gUpv0SQULum81QNRfsfR9OV2.png?f=fotoalbum_large)
Blijft het probleem van de stekkers,waxy50 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 19:49:
Met een kabel van de meterkast (aparte groep) naar de garage waar de batterijen komen te staan
Maar als je een vrije groep in de meterkast hebt dan heb je deze verdeler toch helemaal niet nodig. dan kun je in de garage de accu's toch gewoon een vaste aansluiting geven.
Evt met werkschakelaar er tussen.
Ff een check of ik ook de juiste stappen neem aangezien jij ze hebt draaien al:Taro schreef op zondag 7 juli 2024 @ 18:57:
Ik heb nu 6 Sims draaien, HomeWizard 1-4 stuks en Sessy 1-2 stuks. Voor de HomeWizard bezig met force charge/charge only instellen bij stroomexport en discharge only bij stroomimport, maar dat mag natuurlijk wel alleen met de waarde van import/export, niet per se met het volledige vermogen. Is dat de standaard bij charge/discharge only? Zo niet, hoe hebben anderen dit aangevlogen?
1. Energy powerflow plus middels hacs downloaden/installeren
2. Extra batterijen aanmaken mbv bat_sim integratie
3. Dan Energy powerflow invullen (middels soort pop-up
4. HA herstarten
Dr gaat iets namelijk niet goed met laden en ontladen. Als ik de bat_sim entiteiten neem van een eerdere batterij toevoeging (energiedashboard) dan komt er reactie. Zet ik de nieuwe in dan geen reactie. Ik wil ook meerdere batterijen simuleren.
Heb het volgende gedaan:Devke schreef op zondag 7 juli 2024 @ 22:23:
[...]
Ff een check of ik ook de juiste stappen neem aangezien jij ze hebt draaien al:
1. Energy powerflow plus middels hacs downloaden/installeren
2. Extra batterijen aanmaken mbv bat_sim integratie
3. Dan Energy powerflow invullen (middels soort pop-up
4. HA herstarten
Dr gaat iets namelijk niet goed met laden en ontladen. Als ik de bat_sim entiteiten neem van een eerdere batterij toevoeging (energiedashboard) dan komt er reactie. Zet ik de nieuwe in dan geen reactie. Ik wil ook meerdere batterijen simuleren.
- Download Energy Flow Card Plus (Dus niet Power Flow Card Plus!) via HACS -> Frontend
- Download battery_sim via HACS -> Integraties, daarna ook bij Instellingen -> Apparaten en diensten toevoegen (Vergeet niet te herstarten)
- Batterijen aanmaken bij Apparaten en diensten -> Battery Simulation
- Nieuw Dashboard aanmaken, kaart toevoegen: Energy Flow Card Plus Kaartconfiguratie.
- Daarna bij iedere kaart:
- Grid -> Seperated entities, grid import en export kiezen
- Solar -> PV productie kiezen
- Battery -> Seperated entities, battery in en out kiezen
- Battery -> SOC -> <Batterij> Battery Mode kiezen
/f/image/gaJV7cdBHiBKQeOGlABfKktf.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb een uurtje geleden alle accu's gereset, als het goed is staan nu alle HomeWizard charge only vs discharge only instellingen bij niet/wel terugleveren goed, dus morgenochtend ga ik de verschillen pas weer zien, zag ze tot een uurtje geleden allemaal van elkaar afwijken.
/f/image/jzxvjf2TWKg2xDbo7wcyCayk.png?f=fotoalbum_large)
Morgen weet ik ook pas echt of alles werkt of niet.
Edit: Ik weet overigens ook niet in hoeverre je grid import & export nog apart moet instellen in de kaart, want de variabelen die door de accu zullen worden beïnvloed moet je mogelijk niet invullen? De grid import en export heb je immers ook al aan de accu zelf toegevoegd. In theorie zijn de zonnepanelen en je huisverbruik vaste gegevens, de teruglevering/import zijn afhankelijk van wat de accu doet. Daarom was ik ook benieuwd hoe anderen dit hebben ingericht.
[ Voor 8% gewijzigd door Taro op 09-07-2024 18:46 ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/fVJJZuZ5VYZxlHP3gImKoGpT.png?f=user_large)
Daarna een automatisering gemaakt die geactiveerd wordt als de helper van waarde wisselt. Voor de zekerheid ook via tijd getriggerd. Deze checkt of teruglevering actief is, zo ja, stelt dan de battery mode in op charge_only, als teruglevering niet actief is, dan op discharge_only. Had eerst de entiteiten charge_only en discharge_only op true/false ingesteld, maar die moet je beide setten/unsetten, als het goed is doet batteru_mode dat in 1x goed. Ga ik morgenochtend zien als de zonnepanelen werken en gaan terugleveren.
Op deze manier kan je dus de HomeWizard Battery hetzelfde gedrag als in de praktijk laten vertonen. De Sessy's heb ik niet op deze stand gezet en laat ik gewoon even hun ding doen.
Benieuwd hoe het overzicht er morgenavond uitziet
hou wel rekening welke IP klasse de Thuisbatterij is en wat je normaal in een garage gebruikt. standaard wordt in een garage eigenlijk ip44 gebruikt (spatwaterdicht), kijk maar eens welk type schakelaar en WCD er in jou grarage gemonteerd zijn.waxy50 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 19:49:
Met een kabel van de meterkast (aparte groep) naar de garage waar de batterijen komen te staan
Ik verwacht dat de Thuis-batterij hieraan niet voldoet. Te veel vocht, mn in de winter ook koude zal voor een batterij niet van voordeel zijn.
Een deel van dit probleem zou je met een vaste aansluiting kunnen oplossen (echter ook een goede IP44 WCD zal zijn functie met ingestoken F-stekker gewoon moeten behouden, dus ook deze combinatie is IP44 (alleen de kast van de thuis-Batterij zelf dus zeer waarschijnlijk niet), echter zelf verandert dat dus niets. Dus dan een een gesloten kast (geisoleerd) plaatsen.
[ Voor 23% gewijzigd door MacD007 op 07-07-2024 23:14 ]
Ja, dat zou dus kunnen, maar je vergeet dat de kast van de thuis batterij dus geen IP44, zoals je aansluitkast hier (zie je foto dus wel is).waxy50 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:41:
Deze moet echter wel ook een eigen hoofdschakelaar (eis NEN1010:2015) hebben en op de foto heeft elke WCD zijn eigen zekering, in jou geval is dus één zekering (alamat B 16A) al ruim voldoende.
Het kan echter nog veel eenvoudiger, je kunt via een aparte kabel (3-A) dit naar een IP44 og hoger meervoudig WCD aansluiten, de zekering (ook een alamat bv zit dan gewoon in je groepenkast en is hierdoor een heel stuk goedkoper).
bv twee van deze WCD (IP55) Schneider Electric Mureva Styl wandcontactdoos 2-voudig.
:fill(white):strip_exif()/f/image/MJCl6VkgjxA2WAYjW4oH0cz1.png?f=user_large)
En wat voor warmte produceren ze dan?MacD007 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 23:09:
[...]
hou wel rekening welke IP klasse de Thuisbatterij is en wat je normaal in een garage gebruikt. standaard wordt in een garage eigenlijk ip44 gebruikt (spatwaterdicht), ...
[...]
Dus dan een een gesloten kast (geisoleerd) plaatsen.
Doet i.i.g. de warmte cumuleren.
(Zelfs als je een elektrisch geïsoleerde kast bedoeld).
Is dat weer een dingetje.

Een garage aan huis zou ik nog aandurven. De ideale werktemperatuur van de HW is 10 tot 30 celsius. Max 0 tot 40. Dus een losse garage zou ik niet aandurven, zeker ivm condensvorming.MacD007 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 23:09:
[...]
Ik verwacht dat de Thuis-batterij hieraan niet voldoet. Te veel vocht, mn in de winter ook koude zal voor een batterij niet van voordeel zijn.
Als er geen battery mode wordt gekozen, draait de batterij in compensatiemodus (NOM:Nul op de Meter), dan hoef je ook niet zelf de aansturing te doen van charge en discharge.Taro schreef op zondag 7 juli 2024 @ 22:46:
[...]
Heb het volgende gedaan:
• Battery -> SOC -> <Batterij> Battery Mode kiezen
[..]
Ook bij een herstart staat de batterij in deze NOM stand.
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Je hebt nog steeds stekkers dus per unit de 800 watt limiet. Met die laad-/ontlaad-snelheid krijg je de verhoogde capaciteit nooit vol en leeg. Met de benodigde capaciteit waar jij naar kijkt ben je niet echt de doelgroep meer, maar je kunt hopen dat ze ooit een CompanyWizard productlijn opstartenKaWaReZ schreef op zondag 7 juli 2024 @ 14:02:
Het zou zo mooi zijn als ze de capaciteit van die batterijen omhoog zouden kunnen krikken. (Extra module per pack er aan kunnen knopen).
Ivm de p1 meter die niet meer dan 4 van die apparaten zou ondersteunen zijn ze gelimiteerd aan 4 stuks. (Heb ik bij ze nagevraagd)
Als ze nou (net als UPSen) extended batterypacks er aan vast zouden kunnen laten knopen, waarbij je de capaciteit per batterij kan vermenigvuldigen (naar +- 10kWh per unit), zou dan 40kWh opleveren die 3200w voor 10 uur lang zou kunnen leveren...
Voor de beeldvorming:
(Bedrijf aan huis)
4 van deze batterijen zouden op moment dat mijn contract eindigt (okt 25) wel wat kunnen helpen met besparen/zelfgebruik, maar ze zijn "te licht" voor mijn usercase.
Ja, daar zul je wel iets op moeten vinden, technisch waarscijnlijk wel op te lossen.Simpel360 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 06:10:
[...]
En wat voor warmte produceren ze dan?
Doet i.i.g. de warmte cumuleren.
(Zelfs als je een elektrisch geïsoleerde kast bedoeld).
Is dat weer een dingetje.
Maakt het dus nog weer duurder.
Ik vrees dat een normale garage (uitzonderingen daar gelaten) gewoon voor een dergelijk apparaat (die waarschijnlijk dus voor een dergelijke omgeving ook niet bedoeld was) gewoon geen ideale omgeving zal zijn.
Dat is alleen de naam van de entiteit die je kiest tbv de SoC, je kiest niet daadwerkelijk de battery mode. De naam van de entiteit bevat "Battery Mode".Bravo schreef op maandag 8 juli 2024 @ 09:48:
[...]
Als er geen battery mode wordt gekozen, draait de batterij in compensatiemodus (NOM:Nul op de Meter), dan hoef je ook niet zelf de aansturing te doen van charge en discharge.
Ook bij een herstart staat de batterij in deze NOM stand.
Ik zie alleen geen SoC weergegeven worden, heeft iemand dat wel voor elkaar?
En moet je bij een Card nu wel of niet ook je grid import en export selecteren? Welke zaken moet je wel/niet apart opgeven, aangezien je die bij het aanmaken van de batterij ook al hebt opgegeven en dat natuurlijk niet moet gaan conflicteren?
sta je ook wel eens stil wat een dergelijke installatie gaat kosten ? zeker met deze HW is dat vrees ik een beetje een verkeerde richting die je opgaat.KaWaReZ schreef op zondag 7 juli 2024 @ 14:02:
Het zou zo mooi zijn als ze de capaciteit van die batterijen omhoog zouden kunnen krikken. (Extra module per pack er aan kunnen knopen).
Niet alles wat technisch haalbaar is is ook in meer het algemeen ook slime stap.
In deze vorm één of twee (mogelijk zelfs 3) is het mooie oplossing. Wil je meer dan zou ik toch maar een naar andere mogelijkheden gaan kijken.
ik denk bv hier aan de compleet nieuwe Anker SOLIX X1, wat ook modulair is opgegebouwd en je zelfs buiten kunt opstellen, dus je kunt met de kleinste beginnen en deze steets naar je wensen upgraden.
/f/image/zAjCR2sWHBnNzdhlK96P8euc.png?f=fotoalbum_large)
link: https://www.anker.com/ank...ergy-storage-system-hes-1
de kleinste begint ook bij circa 1.450 euro : https://thuisbatterijnede...20met%20meer%20capaciteit.
ik zou echt in jou situatie naar deze anker gaan kijken, met een max opsalg van 180 kWh zal dit ook voor jou wel voldoende zijn denk ik.Voor de beeldvorming:
(Bedrijf aan huis)
Dat denk ik ook, ook qua stof enzo,en een warme/hete zolder lijkt me ook niet ideaal qua batterij degradatie. Als het zover is ga ik ze hier in de kelder zetten..MacD007 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:10:
[...]
Ja, daar zul je wel iets op moeten vinden, technisch waarscijnlijk wel op te lossen.
Maakt het dus nog weer duurder.
Ik vrees dat een normale garage (uitzonderingen daar gelaten) gewoon voor een dergelijk apparaat (die waarschijnlijk dus voor een dergelijke omgeving ook niet bedoeld was) gewoon geen ideale omgeving zal zijn.
ja, dat is dus duidelijk van je eigen situatie afhankelijk, mijn advies is in een dergelijke situatie kijk naar de types van schakelaars en stopcontacten die al in die grarage gemonteerd zijn en ja mijn garage staat los.Aardedraadje schreef op maandag 8 juli 2024 @ 07:36:
[...]
Een garage aan huis zou ik nog aandurven. De ideale werktemperatuur van de HW is 10 tot 30 celsius. Max 0 tot 40. Dus een losse garage zou ik niet aandurven, zeker ivm condensvorming.
Gebruik je de garage ook om je auto in te zetten dan moet je zeker afvragen of een dergelijke batterij daar wel thuis hoort (een natte auto in je garage plaatsen, dat zijn heel wat liters water wat je naar binnen brengt (dus kans op condens is daardoor sterk toegenomen).
Dit topic is gesloten.