Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 16:37
Osxy schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:28:
[...]

Daarmee kan het dus gebeuren dat als 1 van de apparaten kortsluiting heeft er 24 Ampere door de draden kan gaan (16 + 4 accu + 4 zonnepanelen). Daar zijn de draden niet op berekend, die zijn op 16A berekend.
Vooropgesteld dat ik niks wil bagetaliseren, maar wat zijn nou écht de risico's?

Kortsluiting duurt in principe maar heel kort (want de zekering/automaat zal vrijwel direct doorbranden/uitschakelen), en tijdens die korte tijd kan er wel (veel) meer dan 16A uit de meterkast komen. Die 4A extra van de batterij maken niet zo veel meer uit, lijkt me?

Het gaat natuurlijk wel mis als je meerdere grootverbruikers én de batterij op dezelfde groep gaat zetten, want dan kan je 'achter de zekering' (continu) meer dan 16A hebben, zonder dat de zekering dat 'ziet'. Aangezien de normen 800W invoeding op een normale eindgroep toestaan, lijkt me het risoco beperkt.

Maar zelfs met 4 (ontgrendelde) batterijen op een eindgroep met verbruikers gaat het pas mis als die verbruikers (continu) meer dan 16A gaan verbruiken, want (afgezien van kortsluiting) kunnen alleen verbruikers ervoor zorgen dat er meer dan 16A door een draad gaat lopen.

Nou mag het dus niet (meer dan 800W invoeden op een eindgroep met verbruikers), en ik zou het ook niemand aanraden, maar om het echt mis te laten gaan moet je wel (óók) iets doen dat zonder de batterijen ook al mis was gegaan.

Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:18
a2aan schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:51:
[...]

Vooropgesteld dat ik niks wil bagetaliseren, maar wat zijn nou écht de risico's?

Kortsluiting duurt in principe maar heel kort (want de zekering/automaat zal vrijwel direct doorbranden/uitschakelen), en tijdens die korte tijd kan er wel (veel) meer dan 16A uit de meterkast komen. Die 4A extra van de batterij maken niet zo veel meer uit, lijkt me?

Het gaat natuurlijk wel mis als je meerdere grootverbruikers én de batterij op dezelfde groep gaat zetten, want dan kan je 'achter de zekering' (continu) meer dan 16A hebben, zonder dat de zekering dat 'ziet'. Aangezien de normen 800W invoeding op een normale eindgroep toestaan, lijkt me het risoco beperkt.

Maar zelfs met 4 (ontgrendelde) batterijen op een eindgroep met verbruikers gaat het pas mis als die verbruikers (continu) meer dan 16A gaan verbruiken, want (afgezien van kortsluiting) kunnen alleen verbruikers ervoor zorgen dat er meer dan 16A door een draad gaat lopen.

Nou mag het dus niet (meer dan 800W invoeden op een eindgroep met verbruikers), en ik zou het ook niemand aanraden, maar om het echt mis te laten gaan moet je wel (óók) iets doen dat zonder de batterijen ook al mis was gegaan.

Bij een echte kortsluiting gaat normaal gezien de zekering wel uit.

Juist bij hoger verbruik op een groep gaat het om de verbindingen, lasdoppen, wago klemmen enzovoort. Als die na jaren een beetje zijn geoxideerd neemt de overgangsweerstand toe, waarbij warmte ontstaat. Zo ontstaat brand.

En ook bij 10A kan er al een lasdopje gaan smeulen hoor. Mijn autolader (granny charger) staat daarom maar bewust op 10A (2,2 kW) ingesteld. En voordat ik die ging gebruiken heb ik in het hele traject vanaf de groepenkast de oude lasdopjes/steekverbindingen vervangen door nieuwe wago klemmen. Maar zelfs daar zie je met de warmtebeeldcamera al een temperatuurtoename van enkele graden.

De voorzichtigheid van Homewizard is niet voor niets.

Goed man!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:21
mddd schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:33:
@asing @PeteSplit @SXForce In jullie posts komt naar voren dat het totaalverbruik binnen de perken blijft. Maar waar het grootste risico in zit, is niet wanneer de batterij oplaadt. Mocht het opladen samen met andere verbruikers te veel stroom trekken dan heb je daar je zekering voor.

Het grotere probleem schuilt erin wanneer de batterij teruglevert. Stel dat ergens een apparaat stuk gaat dan kan die 16A krijgen vanuit de meterkast maar ook nog de stroom vanuit de batterij als die op dezelfde groep zit. Dus delen van de installatie worden dan zwaarder belast dan waarvoor ze gemaakt zijn.

Het gaat dus niet om de normale belasting maar om de maximale stromen die kunnen lopen wanneer er in je huis iets mis gaat.
Laat ik het zo stellen. Een hele hoop knappe koppen hebben de NEN1010 opgesteld. Iedere bouwer, installateur en fabrikant die iets aan of op het stroomnet wil doen of zetten is wettelijk verplicht om zich aan die NEN1010 te houden. De NEN1010 kent een norm voor terugleveren op een groep die gedeeld wordt met andere apparaten (ook al is het alleen je LED tuinverlichting) en dat is 800 Watt. Worst case scenario zou dat nog veilig moeten zijn en goed moeten gaan.

Een apparaat kan uiteraard defect gaan. Vaak zit er een interne beveiliging in en dan doet het ding niks meer. Trekt het teveel stroom (19A in dat geval) dan klapt de zekering. 19A is ook waar het in extrema op berekend is. Daarvoor is ook de limiet van 800W invoeden.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Glashelder schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:35:
[...]

2,5 kwadraads kan wel meer aan dan 16A hoor. Dat we voor langdurige belasting max 16A voorschrijven is een prima regel, maar laten we niet doen alsof de boel spontaan in de fik vliegt bij een belasting van 24A want dan is absoluut niet zo.
Mee eens, maar de praktische problemen ontstaan vrijwel nooit in de bedrading maar in de aansluitpunten bv in de centraal doos als iets bv met kroonsteentje aan elkaar geknoopt is cq in een slechte verbinding bij een WCD, want daar wordt nooit naar gekeken.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Aardedraadje schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:26:
[...]
Ik heb ondertussen een aantal (ahum, 10) simulaties draaien
Mag ik vragen hoe? Heb je gewoon meerdere Home Assistant instanties draaien?

Ik heb er inmiddels namelijk één naast draaien en daar de battery_sim integratie aan toegevoegd met de kenmerken van één HomeWizard batterij.

Het lukt me niet om dit te te integreren in mijn 'main' instantie zonder dat de waardes van het energiedashboard op de kop gingen.

Enkele dingen die mij opvallen met de simulatie:
• Op dagen waar het niet strak blauw is, haal je toch wel een stuk meer dan één cycle per dag uit de batterij. Hij doet dus niet alleen maar sluipverbruik in de nacht.
• Een uur of twee na middernacht is die ene batterij bij ons al leeg. Ons verbruik in de avond is toch nog vrij hoog...
• In het verlengde van bovenstaand: met dynamische tarieven heb je eigenlijk al 'automatisch' een soort laden op goedkope momenten (zonnestroom is doorgaans goedkope stroom) en met name ontladen op dure momenten (de avond).

Kortom, door de simulatie ben ik enthousiaster geworden over het product. Of het financieel een goede beslissing is, weet ik nog niet. Of het concept goed is, zeker.

Het zou wel heel fijn zijn als via de API hij is aan te sturen op bepaalde momenten.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-06 17:20

Bravo

Second Best

JanHenk schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:57:
[...]

Ik heb er inmiddels namelijk één naast draaien en daar de battery_sim integratie aan toegevoegd met de kenmerken van één HomeWizard batterij.

Het lukt me niet om dit te te integreren in mijn 'main' instantie zonder dat de waardes van het energiedashboard op de kop gingen.

Enkele dingen die mij opvallen met de simulatie:
• Op dagen waar het niet strak blauw is, haal je toch wel een stuk meer dan één cycle per dag uit de batterij. Hij doet dus niet alleen maar sluipverbruik in de nacht.
• Een uur of twee na middernacht is die ene batterij bij ons al leeg. Ons verbruik in de avond is toch nog vrij hoog...
• In het verlengde van bovenstaand: met dynamische tarieven heb je eigenlijk al 'automatisch' een soort laden op goedkope momenten (zonnestroom is doorgaans goedkope stroom) en met name ontladen op dure momenten (de avond).

Kortom, door de simulatie ben ik enthousiaster geworden over het product. Of het financieel een goede beslissing is, weet ik nog niet. Of het concept goed is, zeker.

Het zou wel heel fijn zijn als via de API hij is aan te sturen op bepaalde momenten.
Met behulp van custom cards kun je per batterij simulatie een overzichtje opbouwen. Ik gebruik de Energy Flow Card Plus in combinatie met de Energy Period Selector Plus en bouw krijg daarmee zicht in de prestaties van de simulaties.
Daarnaast is de informatie onder het device terug te vinden.
Het energy overzicht houd ik voor de echte data.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/llqmHcYLuLc5NtiSRy_w8t5Mvug=/x800/filters:strip_exif()/f/image/o6JYOJU1AgsGUt4GTWccA2Cu.png?f=fotoalbum_large

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 22:33
[...]

Eens met je constatering, gisteren haalde ik bv 4,5kWh extra eigen gebruik. Daarom ben ik ook voorstander van simuleren boven een rekenkundige benadering.

Huis: 125 jaar oud, 6cm PIR dakisolatie, 7cm muurisolatie steenwol, hr++ glas. Verwarming: 1 Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:02

Aardedraadje

Met kabelschoen

[...]
Ik heb tien battery_sims draaien, maar voer die verder niet aan mijn energy dashboard. Die wil ik graag houden zoals de echte situatie is :) Ik vergelijk alleen wat een batterij zou doen bij bepaalde (toekomstige) contractvormen ten opzichte van nu. De totale kosten (zonder batterij en met) per situatie zet ik in een grafiekje, en nog wat andere grafiekjes. Dat is voor mij voldoende.

[ Voor 11% gewijzigd door Aardedraadje op 03-07-2024 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:47

watercoolertje

Untertitel

Flesym schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:21:
[...]

Eens met je constatering, gisteren haalde ik bv 4,5kWh extra eigen gebruik. Daarom ben ik ook voorstander van simuleren boven een rekenkundige benadering.
Simuleren is de rekenkundige benadering maar dan met realtime data ipv historische data...

De uitkomst hoeft helemaal niet anders te zijn, tenzij de interval van het (historisch) opslaan afwijkt van de output-frequentie van de P1 poort (10 sec geloof ik) kom je gewoon op hetzelfde uit.

Ga je met uur/dagwaarden rekenen, ja dan kom je inderdaad anders uit en daar zal je misschien op doelen...

[ Voor 11% gewijzigd door watercoolertje op 03-07-2024 16:08 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!
a2aan schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:51:
[...]

Dat is een groot misverstand, er kan door slechte contact(en) ook een (kleinere) vlamboog ontstaan, waar ook niet noodzakelijkerwijs tot een echte kortsluiting en dus een schakeling door de beveiliging leid. Deze verborgen vlamboog zal dan leiden tot een brand en schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
watercoolertje schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:00:
[...]

Simuleren is de rekenkundige benadering maar dan met realtime data ipv historische data...

De uitkomst hoeft helemaal niet anders te zijn, tenzij de interval van het (historisch) opslaan afwijkt van de output-frequentie van de P1 poort (10 sec geloof ik) kom je gewoon op hetzelfde uit. Ga je met uur/dagwaarden rekenen, ja dan kom je inderdaad anders uit...
Dat laatste is wat in dit topic ook werd gedaan (en ook door mij in m'n hoofd). Simpelweg gekeken naar het aantal dagen dat je 2,7 kWh overschot had, het aantal dagen keer ~ 2,4 kWh (ivm verlies) en dat zou dan de maximale besparing / verhoging eigen gebruik zijn.

In de praktijk is de verhoging eigen gebruik een stuk hoger, omdat die benadering te grof is.

@Aardedraadje @Bravo Bedankt. :)
Weet iemand trouwens welke frequentie de battery_sim HACS component gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-06 17:20

Bravo

Second Best

JanHenk schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:18:
[...]

[...]
@Aardedraadje @Bravo Bedankt. :)
Weet iemand trouwens welke frequentie de battery_sim HACS component gebruikt?
Ik dacht dat hij elke minuut kijkt naar het verschil in de import/export data en daar vervolgens een minuut lang een passende laad/ontlaad (soms beide tegelijk!) voor simuleert.
Hierdoor is de regeling 'perfect', is er geen sprake van verlies doordat de regeling moet reageren, omdat er achteraf gecompenseerd wordt. De uitkomst is dus beter dan wat je in werkelijkheid zult halen, zeker bij sterk wisselende belastingen.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:47

watercoolertje

Untertitel

[...]

Dat laatste is wat in dit topic ook werd gedaan (en ook door mij in m'n hoofd). Simpelweg gekeken naar het aantal dagen dat je 2,7 kWh overschot had, het aantal dagen keer ~ 2,4 kWh (ivm verlies) en dat zou dan de maximale besparing / verhoging eigen gebruik zijn.

In de praktijk is de verhoging eigen gebruik een stuk hoger, omdat die benadering te grof is.
Exact, imo juist een mooie indicatie van wat het minimaal op kan/gaat leveren, kan het in de praktijk alleen maar meevallen/beter worden dan dat!

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-07 16:43
Zerobase schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 07:00:
Ik simuleer in Home-Assistant sinds begin dit jaar 3 thuisbatterijen: 30 kWh, 10 kWh en een 5kWh.
Nachtverbruik (22:00 - 07:00) ligt rond de 1kWh.
3-jarig energiecontract (€0,30/kWh levering en €0,115/kWh teruglevering).
Verbruik (uit het net) +/- 2000 kWh, opwek +/- 3500 kWh.

Wat opvalt is dat financieel bekeken in mijn situatie het verschil in besparing tussen een grote en een kleine batterij minimaal is:
30 kWh (DiY)10 kWh (enPhase 10T)5kWh (Sessy)
Cycles18,28848,95188,624
Besparing (kWh)448433359
Besparing (€)75,1873,7857,72

Wel geldt: Hoe kleiner de batterij, hoe meer cycles.

Wat de Homewizard batterij gaat doen gedurende de rest van dit jaar weten we over een paar maanden. Het ding is inmiddels toegevoegd aan de batterij simulatie.

Met 2,7 kWh capaciteit lijkt de batterij in mijn situatie een goede kandidaat om zo'n 7 maanden per jaar het sluipverbruik in de nacht te kunnen opvangen

Wat ik nu al wel weet is dat financieel bekeken een thuisbatterij lastig is terug te verdienen (dat geldt ook voor de Homewizard batterij). Leuk speelgoed is het in ieder geval zeker!
Ik heb de sim eens toegevoegd aan mijn HA. Maar ik heb wat moeite met de isntellingen omdat deze natuurlijk niet standaard tussen staat. Hoe stel je deze in met hoog/laag tarief en een terugleververgoeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Q3 2025 nu als levertijd.

Tsja was mijn schoonvader net overtuigd ...
Die vond maart nog wel prima.

Idee maar even geparkeerd nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
[...]

kleine opmerking, je kan maar 800Watt verwerken. Dus als je een uur 3 kWh hebt zou je denken dat hij vol zit. maar dan zit er maar 0.8kWh in. Je zal op zijn minst 800Wh opwek over moeten hebben voor een uur of 3-4 voor je accu vol zit.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
sambalbaj schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 18:11:
Q3 2025 nu als levertijd.

Tsja was mijn schoonvader net overtuigd ...
Die vond maart nog wel prima.

Idee maar even geparkeerd nu.
Volgende levering maart staat er nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
asing schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 18:25:
[...]

Volgende levering maart staat er nog.
Hier niet:

Levering maart (Uitverkocht)

Volgende levering Q3 2025

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
ArthurMorgan schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 18:26:
[...]

Hier niet:

Levering maart (Uitverkocht)

Volgende levering Q3 2025
Aha, ik zie het al. Klik je direct op de info pagina dan staat er toch maart. Klik je via de shop dan wordt het Q3.

Ik moet zeggen, knappe prestatie als je in 8 dagen zoveel verkoopt dat je uitverkocht bent tot eind 2025 :9 . Iemand bij HomeWizard gaat een bonus krijgen voor het idee!

Blij dat ik meteen geklikt heb, ik hoef maar tot november te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johndoe73
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-07 22:09
—dubbel post

[ Voor 92% gewijzigd door johndoe73 op 03-07-2024 18:32 . Reden: Dubbel post ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:02
Ik heb vanmiddag een bestelling geplaatst. Verwachte levering: maart. Daarbij een P1-meter en dat via CashbackXL. Tot mijn verbazing is de cashback (4 euro) zojuist al goedgekeurd. Zo snel is het nog nooit gegaan.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De HW thuisaccu is toch ook te simuleren in HA toch? Ben al een eindje. Hij moet eigenlijk ook zo ingesteld worden dan hij bij overschot zonnestoom alleen laad en bij tekort (p1 meter) gaat ontladen. Kan dit? Ennnn dan niet meer laad of ontlaad dan nodig is. Overschot is bijv 300 watt dan ook niet laden met meer dan 300.

[ Voor 21% gewijzigd door Devke op 03-07-2024 18:50 ]

Denk in kansen, niet in problemen. 5.4 kWh opslag Homewizard Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV: 77 kWh capaciteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:38

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Devke schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 18:49:
De HW thuisaccu is toch ook te simuleren in HA toch? Ben al een eindje. Hij moet eigenlijk ook zo ingesteld worden dan hij bij overschot zonnestoom alleen laad en bij tekort (p1 meter) gaat ontladen. Kan dit? Ennnn dan niet meer laad of ontlaad dan nodig is. Overschot is bijv 300 watt dan ook niet laden met meer dan 300.
@Devke

1. Je hebt het ws over Wh en niet over W? Anders moet je de tijd er ook nog bij vermelden.

2. Hou je ook rekening met het rendement? Als je die veiligheidshalve op 80% instelt dan zit je zeker snor (ik houd er altijd van om conservatief te rekenen, zodat de praktijk eerder mee dan tegen valt).

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flesym
Hippe Lip schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 19:51:
[...]

@Devke

1. Je hebt het ws over Wh en niet over W? Anders moet je de tijd er ook nog bij vermelden.
Ik vind het hameren op eenheden niet zo relevant maar in dit geval heeft @Devke volgens mij gewoon gelijk: hij wil het beschikbare budget / overschot gebruiken voor het vullen van de accu en die is ontzettend variabel (dus Watt). De duur van laden maakt het uiteindelijk een Wh waarde die in de accu zit.

Maar om Devke zijn vraag te beantwoorden: zo werkt de HW accu en daarom gebruikt hij de import en export sensoren van de P1 meter om alleen alleen overschot te laden en tekort te leveren.

Huis: 125 jaar oud, 6cm PIR dakisolatie, 7cm muurisolatie steenwol, hr++ glas. Verwarming: 1 Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:34
Aardedraadje schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:26:
[...]

Bij de set-up (ook naderhand) kun je kiezen om een tariff toe te voegen.
Integration entries -> Configure -> Edit Meters/Sensors -> Edit tariff details for a meter

Ik heb ondertussen een aantal (ahum, 10) simulaties draaien van een 10,8 kWh-batterij adhv m'n huidige verbruik, opwek en tarieven (om vermeden terugleverboete bij te houden), maar ook toekomstig vast tarief (zonder salderen) en dynamische contracten met behulp van de ENTSO-E API. Met en zonder salderen. Allen gesimuleerd met een "nul-op-meter" configuratie, maar de dynamische tarieven simuleer ik daarnaast ook nog met ontladen op gunstige momenten. Om te kijken wat het verschil zou zijn tussen een HW en een andere batterij waar je op slimme momenten surplus energie kan dumpen. Vooral om weer ruimte te maken om de volgende dag opwek op te kunnen slaan. Met als bonus dat dit extra geld oplevert. En dan alles met een 800W ontlaadprofiel en een 3,2 kW ontlaadprofiel, om te kijken wat dat doet.

Valt me op dat vooral wasmachine en vaatwasser toch zorgen voor langdurige pieken waarbij ontgrendelen handig kan zijn. Ik zit, op een gesimuleerd vast contract zonder salderen, door die twee apparaten na 4 dagen simuleren al op €1 verschil tussen 800W ontladen of 3.2 kW ontladen.
[Afbeelding]
Ik zet de waardes bij battery_sim: Mijn Batterij - battery_energy_out ,en pak ik hoogste tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flesym schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 20:05:
[...]

Ik vind het hameren op eenheden niet zo relevant maar in dit geval heeft @Devke volgens mij gewoon gelijk: hij wil het beschikbare budget / overschot gebruiken voor het vullen van de accu en die is ontzettend variabel (dus Watt). De duur van laden maakt het uiteindelijk een Wh waarde die in de accu zit.

Maar om Devke zijn vraag te beantwoorden: zo werkt de HW accu en daarom gebruikt hij de import en export sensoren van de P1 meter om alleen alleen overschot te laden en tekort te leveren.
Op 80% gezet idd. Maar ik wil een stapje verder. Zodra de p1 meter verbuik meet dan moet de batterij laten zien dat hij gaat ontladen in HA. Als er op dat moment bijvoorbeeld 300 Watt uit het net wordt getrokken dan moet de batterij in HA laten zien dat hij met 300 Watt ontlaad. Kun je dat zo bouwen in HA? Vlgs mij doet hij dat hier namelijk nog niet. Op die manier simuleer je namelijk dan de HW batterij.

Denk in kansen, niet in problemen. 5.4 kWh opslag Homewizard Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV: 77 kWh capaciteit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:02

Aardedraadje

Met kabelschoen

Devke schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 20:44:
[...]

Op 80% gezet idd. Maar ik wil een stapje verder. Zodra de p1 meter verbuik meet dan moet de batterij laten zien dat hij gaat ontladen in HA. Als er op dat moment bijvoorbeeld 300 Watt uit het net wordt getrokken dan moet de batterij in HA laten zien dat hij met 300 Watt ontlaad. Kun je dat zo bouwen in HA? Vlgs mij doet hij dat hier namelijk nog niet. Op die manier simuleer je namelijk dan de HW batterij.
Dit is bij mij het standaard gedrag in de battery_sim. Gewoon aan de P1 import en export meter gehangen, en hij ging vanzelf laden als er energie het net op werd geplempt. Ik hoefde daar verder niks voor te doen.

Dit klopt ook met de beschrijving van de github-pagina:
Whenever you are exporting energy your simulated battery will charge up and whenevery you are importing it will discharge
Juist als je ander gedrag wilt, zul je moeten aansturen, onder andere adhv force_charge en force_discharge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
Aardedraadje schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 20:48:
[...]

Dit is bij mij het standaard gedrag in de battery_sim. Gewoon aan de P1 import en export meter gehangen, en hij ging vanzelf laden als er energie het net op werd geplempt. Ik hoefde daar verder niks voor te doen.

[...]

Juist als je ander gedrag wilt, zul je moeten aansturen, onder andere adhv force_charge en force_discharge.
Klopt, en als je het voortschreidend wilt zien kun je ook een grafiek erbij plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lWrIXsXs9c9XwYbNMcrQ7nv8iAM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pPIi66AEuLpE3eIDiz7zkGr9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aardedraadje schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 20:48:
[...]

[...]

Dat 1e is precies wat ik wil. Als het goed is heb ik hem ook aan p1 import en export hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flesym schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 20:53:
[...]

Klopt, en als je het voortschreidend wilt zien kun je ook een grafiek erbij plaatsen.
[Afbeelding]
Welke is bovenstaande grafiek? Die met gemiddelde en vulgraad?

Daarnaast werkt het niet lekker. Kijk maar eens naar laatste update 2 uur geleden terwijl ik nu toch echt uit het net sta te halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_x8bbyNSVeEiBHT_LS6Q0JWo1Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yVbIr1tUwgeygZE8xpqGvOCz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MS_fhvuNR532EgLUzpNHQzTZDdU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pIPeBU4aXdBRmSgPuSSr5gBE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door Devke op 03-07-2024 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
Devke schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:06:
[...]

De blauwe lijn geeft in de tijd aan hoe vol de accu nog is op dat moment (kWh)
De oranje lijn geeft in de tijd de ontlading aan die op dat moment plaats vindt (kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
Devke schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:06:
[...]

Daarnaast werkt het niet lekker. Kijk maar eens naar laatste update 2 uur geleden terwijl ik nu toch echt uit het net sta te halen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt erop dat je een instelling of HA probleem hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flesym schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:17:
[...]

Lijkt erop dat je een instelling of HA probleem hebt.
HA gaf vlgs mij in zijn logfile ook een foutmelding. Als je het goed vind zal ik je ze morgen DM'en of hier posten. Voor de overige leden... ik draai HA op een NAS. Zou graag zien hoe de batterij van HW het zou doen 😊

Edit : foutmeldingen in DM gezet. Teveel tekst voor hier denk ik.

[ Voor 147% gewijzigd door Devke op 03-07-2024 21:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• C0C0
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-07 11:03
Levertijd staat weer op maart, meteen 4 besteld.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Home Assistant posts naar het HA topic verplaatst.
Het onderwerp hier is het HomeWizard product.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen888
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-06 14:01
Als ik deze er tussen plaats, maakt het mijn installatie op een bestaande groep veiliger dan? Of heeft zoiets totaal geen nut?

Afbeeldingslocatie: https://www.lampenmanie.nl/stopcontact-aardlekschakelaar-fk-prcd-2-16a-230v-veiligheidscontactdoos-ip54-img-fk0220-fd-2.jpg

https://www.lampenmanie.n...ligheidscontactdoos-ip54/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
arjen888 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:49:
Als ik deze er tussen plaats, maakt het mijn installatie op een bestaande groep veiliger dan? Of heeft zoiets totaal geen nut?

[Afbeelding]

Dat heeft geen nut, zeker als je installatie al voorzien is van een aardlekschakelaar

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!
arjen888 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:49:

[Afbeelding]

Net wat @HandyLumberjack ook al aangeeft, dit is een externe aardlekschakelaar, in het engels is dat een verplaatsbare aardlekschaklaar en wordt mn vooral bv in de bouw gebruikt in een natte omgeving om een verlengsnoer extra te beveiligen en niet direct de gehele bouwgroep er uit te laten vliegen. (nu dus maar bij één apparaat).

voor een toepassing met een thuisbatterij heeft dit totaal geen enkele functie omdat je toch (vrijwel altijd) al over een aardlek over je groep(en) beschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
MacD007 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 18:23:
[...]

Net wat @HandyLumberjack ook al aangeeft, dit is een externe aardlekschakelaar, in het engels is dat een verplaatsbare aardlekschaklaar en wordt mn vooral bv in de bouw gebruikt in een natte omgeving om een verlengsnoer extra te beveiligen en niet direct de gehele bouwgroep er uit te laten vliegen. (nu dus maar bij één apparaat).

voor een toepassing met een thuisbatterij heeft dit totaal geen enkele functie omdat je toch (vrijwel altijd) al over een aardlek over je groep(en) beschikt.
Maar dan gaan we het weer over selectiviteit hebben, welke van 30mA gaat er het eerste uit.

We hebben het al over niet randaarde wcd's gehad
en hoeveel installaties denk je dat er nog zijn zonder een aardlekschakelaar? Is denk ik een niet te onderschatten groep / aantal.
Denk aan de wma en schuurgroep die als enigste dan wel een randaarde hebben maar dan weer geen aardlek.
Het is moeilijk vanaf een toetsenbord standaard advies te geven, ik brand daar mijn vingers niet aan O-)
Aan de andere kant, vaak ben je te bang :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmay
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:31
De batterij communiceert met Homewizard P1 meter om te bepalen of er geladen moet worden als er energie van de zonnepanelen aan het net wordt teruggeleverd.
Wat ik begrepen heb van de HW helpdesk is dat dit continu gemonitord wordt en dat de slimme meter dit “live” moet doorgeven aan de P1 adapter.
Met andere woorden, dit moet zichtbaar zijn in de “nu” weergave van de app.

En daar zit nu net een probleem. Oudere slimme meters geven wel “live” de opname uit het net aan maar niet de levering aan het net.
Mijn slimme meter, een Landis & Gyr ZCF120ABD (DSMR 2.2+) doet dit niet continu maar eens in de zoveel minuten (5? of 10?).
Deze slimme meter werkt dus niet goed om de batterij aan te sturen.

Als ik energie aan het terugleveren ben zie ik een mooie rechte paarse lijn in de “nu” grafiek. In de dag weergave staat wel netjes het aantal geleverde kWh’s.

Ik heb een pre-order gedaan voor de batterij en zal moeten kijken of mijn slimme meter gewisseld kan worden voor een verse.
Gezien het grote aantal slimme meters met GPRS die gewisseld moeten worden heb ik daar een hard hoofd in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AvLQs3XLNWhkbY4L7PEP2ZVqjjk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gAcPwQ5sTgPwxLDh3jGM4Z2z.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKmAFEWk1eQC9pDNYE89pmfyHjE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g1Q0W1fTcYjZ2h4bWqoxeLKf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door hmay op 04-07-2024 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-06 22:49
hmay schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:26:
De batterij communiceert met Homewizard P1 meter om te bepalen of er geladen moet worden als er energie van de zonnepanelen aan het net wordt teruggeleverd.
Wat ik begrepen heb van de HW helpdesk is dat dit continu gemonitord wordt en dat de slimme meter dit “live” moet doorgeven aan de P1 adapter.

En daar zit nu net een probleem. Oudere slimme meters geven wel “live” de opname uit het net aan maar niet de levering aan het net.
Mijn slimme meter, een Landis & Gyr K82W (DSMR 2.2+) doet dit niet continu maar eens in de zoveel minuten (5? of 10?).

Als ik energie aan het terugleveren ben zie ik een mooie rechte paarse lijn in de “nu” grafiek. In de dag weergave staat wel netjes het aantal geleverde kWh’s.

Ik heb een pre-order gedaan voor de batterij en zal moeten kijken of mijn slimme meter gewisseld kan worden voor een verse.
Gezien het grote aantal slimme meters met GPRS die gewisseld moeten worden heb ik daar een hard hoofd in.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb afgelopen jaar ook de slimme meter laten vervangen door Liander. Uit mijn hoofd koste dat 75,- of iets dergelijks.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
hmay schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:26:

Mijn slimme meter, een Landis & Gyr K82W (DSMR 2.2+) doet dit niet continu maar eens in de zoveel minuten (5? of 10?).
Zeer terecht punt! Daar zouden ze best wel een (of meer) FAQ aan mogen weiden, op de site van Homewizard.

Bij mij is onlangs de meter gewisseld, en nu zie ik in de HW-app met slechts enkele seconden vertraging een vrij vloeiende lijn van mijn import/export, maar bij de vorige meter zat er meer dan 10sec vertraging in de grafiek, en was het updateinterval ook iets van 10sec, als ik me niet vergis. En als ik jou goed begrijp is het bij jou nog veel erger, en dan specifiek voor terugleveren.

@HomeWizard_NL volgens mij moeten jullie (kunnen) beschikken over het precieze gedrag per type meter (al die data loopt immers via de cloud), dus ik ben heel benieuwd of jullie wat meer details kunnen geven over de compatibiliteit van de batterij met de verschillende meters!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Heb hier de maanden november tot en met februari even bekeken wat ik nog teruglever.
Valt niet tegen. Van 120 donkere dagen lever ik 60 dagen voldoende terug voor het vullen van een batterij.
42% van de dagen gaat het om 1 batterij.
26% van de dagen kan ik 2 batterijen vullen.
32% van de dagen kan ik er zelfs 3 vullen. Soms zelfs ruim boven.

Is denk ik niet verkeerd voor de donkere maanden. Bij meerdere vullingen in dergelijke maanden zijn er denk ik ook meerdere cycli mogelijk op een dag.

Nu ga ik sinds kort wel veel bewuster om met het moment waarop ik energie verbruik, maar die noodzaak is dan natuurlijk wel wat minder.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:59

Detmer

Professioneel prutser

Sarge78 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:52:
Heb hier de maanden november tot en met februari even bekeken wat ik nog teruglever.
Valt niet tegen. Van 120 donkere dagen lever ik 60 dagen voldoende terug voor het vullen van een batterij.

Is denk ik niet verkeerd voor de donkere maanden. Bij meerdere vullingen in dergelijke maanden zijn er denk ik ook meerdere cycli mogelijk op een dag.

Nu ga ik sinds kort wel veel bewuster om met het moment waarop ik energie verbruik, maar die noodzaak is dan natuurlijk wel wat minder.
Ik denk dat je 2 en 3 dagen omdraait? Want hoe kan je meer dagen 3 batterijen vullen dan 2?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarge78
Detmer schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:58:
[...]

Ik denk dat je 2 en 3 dagen omdraait? Want hoe kan je meer dagen 3 batterijen vullen dan 2?
De dagen dat ik 3 baterijen vol krijg heb ik los van de 2 dagen. Ja theoretisch krijg ik er dan ook 2 vol, en ook 1.

Ik heb dus vaker dat ik meer dan genoeg teruglever voor 3 batterijen dan enkel 2.

[ Voor 11% gewijzigd door Sarge78 op 04-07-2024 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:06
Sarge78 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:52:
Oftewel vd 60 dagen kan je in:
98% vd dagen 1 batterij vullen.
58% vd dagen 2 batterijen vullen.
32% vd dagen 3 batterijen vullen.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarge78
Bravertal schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 21:28:
[...]

Oftewel vd 120 dagen kan je in:
98% vd dagen 1 batterij vullen.
58% vd dagen 2 batterijen vullen.
32% vd dagen 3 batterijen vullen.
Bijna goed. Van de 120 dagen, 60 dagen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:06
Sarge78 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 21:31:
[...]

Bijna goed. Van de 120 dagen, 60 dagen ;)
Thanks, aangepast!

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hmay
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:31
Sarge78 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:43:
[...]

Ik heb afgelopen jaar ook de slimme meter laten vervangen door Liander. Uit mijn hoofd koste dat 75,- of iets dergelijks.
Ik zit bij Stedin, morgen maar eens bellen of ze dit willen doen. €75 lijkt mij een schappelijke prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
Ehh, nu staat het er toch nog steeds niet goed?

Van de 120 winterdagen kan hij:
- 49% 1 batterij vullen
- 29% 2 batterijen vullen
- 16% 3 batterijen vullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
a2aan schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 21:38:
[...]

Ehh, nu staat het er toch nog steeds niet goed?

Van de 120 winterdagen kan hij:
- 49% 1 batterij vullen
- 29% 2 batterijen vullen
- 16% 3 batterijen vullen
Hahaha mooi dit, ja dit is hetzelfde, maar ja klopt ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:01
Leuk hoeveel dagen je hoeveel accu's kan vullen,

Maar nu ff iets anders,
Mijn situatie
9500 PW. PV vermogen
3 accu,s van 5 kWh

Afgelopen maand regelmatig dagen 10x die accu's kunnen vullen.

maar nu komt mijn punt,
Hoeveel kun je er leeg maken op een dag???
In mijn situatie zelden meer dan 1 per dag.

Vullen is leuk, maar wat heb je eraan als je deze in de avond en nacht niet leeg trekt.

In de donkere maanden ben ik blij als ik 1 of 2 accu's vol krijg maar kan er nacht's wel 4 gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Peterhardenberg Dan heb je teveel opslagcapaciteit.

“Een te grote accu krijg je in de winter niet vol en in de zomer niet leeg.”

Het is niet de bedoeling om geheel zelfvoorzienend te worden. Daar zijn thuisbatterijen niet voor. In jouw geval wek je daarvoor zelf ook te weinig stroom op in de Hollandse winter. Misschien komen er andere vormen van langdurige energieopslag voor thuis, maar batterijen zullen daar niet geschikt voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Simpel360 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:26:
[...]

Maar dan gaan we het weer over selectiviteit hebben, welke van 30mA gaat er het eerste uit.

We hebben het al over niet randaarde wcd's gehad
en hoeveel installaties denk je dat er nog zijn zonder een aardlekschakelaar? Is denk ik een niet te onderschatten groep / aantal.
Denk aan de wma en schuurgroep die als enigste dan wel een randaarde hebben maar dan weer geen aardlek.
Het is moeilijk vanaf een toetsenbord standaard advies te geven, ik brand daar mijn vingers niet aan O-)
Aan de andere kant, vaak ben je te bang :+
daar was echter wel de opmerking dat de randaarde door het apparaat in feite niet werd gebruikt, je kon het ook gewoon aan een WCD stppen die geen randaarde ha. Dit was een uitspraak van Homewizzard zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Nu online
MacD007 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 23:28:
[...]

daar was echter wel de opmerking dat de randaarde door het apparaat in feite niet werd gebruikt, je kon het ook gewoon aan een WCD stppen die geen randaarde ha. Dit was een uitspraak van Homewizzard zelf
Heb ik gelezen, het gaat mij erom wat in huis aan randaarde op een wcd zit afgewerkt. Dat wil vaak in de oudere huizen ook nog wel eens wat zeggen. Het is echter geen garantie. Daarom wees voorzichtig met advies op afstand. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Simpel360 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 23:38:
[...]

Heb ik gelezen, het gaat mij erom wat in huis aan randaarde op een wcd zit afgewerkt. Dat wil vaak in de oudere huizen ook nog wel eens wat zeggen. Het is echter geen garantie. Daarom wees voorzichtig met advies op afstand. :+
oke, maar juist daarom heb ik ook geschreven "toch (vrijwel altijd) al over een aardlek over je groep(en) beschikt.

Dus ook bewust aangegeven dat het er ook soms niet in zit, je moet echt wel een redelijk oud huis tegenkomen waar bepaalde groepen geen aardlek schakelaar hebben, vaak zijn deze achteraf bijgeplaatst.
Zit die er nog niet in zou je eigenlijk moeten afvragen of het niet eens tijd wordt om dat tenminste op orde te brengen, mn voor je eigen veiligheid. Doe dit natuurlijk niet zlef, maar laat dat over aan een deskundige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Nu online
MacD007 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 23:51:
[...]

oke, maar juist daarom heb ik ook geschreven "toch (vrijwel altijd) al over een aardlek over je groep(en) beschikt.

Dus ook bewust aangegeven dat het er ook soms niet in zit, je moet echt wel een redelijk oud huis tegenkomen waar bepaalde groepen geen aardlek schakelaar hebben, vaak zijn deze achteraf bijgeplaatst.
Zit die er nog niet in zou je eigenlijk moeten afvragen of het niet eens tijd wordt om dat tenminste op orde te brengen, mn voor je eigen veiligheid. Doe dit natuurlijk niet zlef, maar laat dat over aan een deskundige.
Heb je een punt, het gaat vrijwel altijd goed.
Zaken die geld en inspanning kosten worden nog wel eens vergeten vooral als het nu toch werkt.
Maar goed uw stelligheid is niet de mijne O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Peterhardenberg schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 22:44:

Maar nu ff iets anders,
Mijn situatie
9500 PW. PV vermogen
3 accu,s van 5 kWh

maar nu komt mijn punt,

Vullen is leuk, maar wat heb je eraan als je deze in de avond en nacht niet leeg trekt.

In de donkere maanden ben ik blij als ik 1 of 2 accu's vol krijg maar kan er nacht's wel 4 gebruiken.
Dit probleem blijft altijd spelen. Ik heb 3320 Wp liggen. De HW batterij zal altijd vol zijn gedurende de dag verwacht ik in de mooie maanden. Avond en nachtverbruik dekt hij mooi af is de verwachting. Gister de test simulatie gestart in HA. De rest van de dagen in de zomer zal een deel van het overschot dus gewoon het net in wandelen. De winter is een ander verhaal. Dan wek ik waarschijnlijk niet genoeg op om de avond en nacht af te dekken. Het is een beetje het kip en ei verhaal. In de zomer moet ik meer accu capaciteit hebben en in de winter heb ik meer aan meer PV opbrengst. Gelukkig is er dan nu nog salderen.... tegen een boete waardoor je altijd wel wat centjes bespaard nog. Als salderen vervalt (wat ik eerst moet zien gebeuren nog gezien de 1e kamer en dat de eerste debatten al verwijdend naar elkaar zijn is de vraag meer wanneer moeten we weer naar de stembus) is er de TLV vast nog en anders vast al een mogelijkheid om je zonnepanelen te gaan knijpen in de zomer als het niks oplevert meer of kost. Of je doel is natuur.

Ik heb 3 plaatjes bijgevoegd even. 1e is de werkelijke situatie vanaf middernacht tot nu met verbruik. De 2e met een HW batterij simulatie wat dan het resultaat zou zijn in deze genoemde periode. De nacht dus afgedekt. Geen import van het net.

3e plaatje nog wat batterij parameters. Vulgraad. Status etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-8CroMQM3aGT3oq5ZtMeSuXmq0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Q5vEqG3XerpznpJa4wS3vQE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6obIMHCtrtZlzUij3eo8WfyAQmA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vsXhL8cXSZ0cNqI97a7877Rt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qb_ttt6hsqbELpYf9v3N-GdLrbw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b7n7wRfvNcQkwEtFAW3T7LHC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 05-07-2024 08:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Vincent wil Zon schrijft er nu ook over:
https://www.trouw.nl/duur...el-klein-effect~b4cac63b/

Over het algemeen heb ik hem wel hoog zitten. Maar deze column is wel behoorlijk beneden niveau.
De batterij voorkomt dus zeker niet dat je op een zonnige dag gaat terugleveren en met terugleverkosten te maken krijgt.
Dat doet geen enkele batterij van onder de (paar) megawatt. Op een gegeven moment zit hij gewoon vol in de zomer en is je verbruik te laag.
Als in 2027 het salderen verdwijnt, verdwijnen ook de terugleverkosten en krijg je per teruggeleverde kWh een ‘redelijke vergoeding’. Het zou me meevallen als het 10 cent wordt.
Ja mij ook! oftewel, hele kleine kans volgens mij. Eerder in de 2 - 4 cent ben ik bang. (Dat krijgen onze zuiderburen ook ongeveer.)

Het blijft gewoon zo lastig te begrijpen blijkbaar dat, zonder te willen handelen, je in de zomer gewoon erg weinig importeert, en in de winter erbarmelijk weinig exporteert.

/edit: even snel gekeken en berekend. Als ik een 1 MWh batterij met onbeperkt vermogen had gehad. Dan had die dit jaar halverwege juni al helemaal volgezeten en verder (ongeveer) gewerkt als een HW batterij :D

[ Voor 21% gewijzigd door ArthurMorgan op 05-07-2024 09:16 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-06 17:27
Vincent en vele anderen maken de denkfout dat de terugleverkosten (TLK) gaan verdwijnen als ook de salderingsregeling verdwijnt. De ACM blijkt een tandeloze tijger te zijn dus als de energiemaatschappijen besluiten de TLK te handhaven (per kWh of per maand) dan gaat niemand daar wat aan doen.

De HW batterij speelt daar met hun eenvoudige functionaliteit wat mij betreft mooi op in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Peterhardenberg schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 22:44:

Maar nu ff iets anders,
Mijn situatie
9500 PW. PV vermogen
3 accu,s van 5 kWh

maar nu komt mijn punt,

Hier verbruiken we meer dan 10.000 kWh per jaar. Ik krijg die accu's zeker leeg. Altijd 2 en vaak 3 stuks.
Heb nu een simulatie draaien, dus dat zal ook wat meer informatie geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Sarge78 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:17:
[...]

Hier verbruiken we meer dan 10.000 kWh per jaar. Ik krijg die accu's zeker leeg. Altijd 2 en vaak 3 stuks.
Heb nu een simulatie draaien, dus dat zal ook wat meer informatie geven.
FF rekensommetje voor de afgelopen maand

3 accu's van 5 kWh = 15kWh
Op een zonnige dag zitten die voor 11 uur s'morgens vol met 9500 PW pv panelen.
Rest van deze zonnige dag verbruik je geen stroom uit deze accu's dat gebeurd pas in de avond om een uur of 9
Dan maak je dus tot de volgende dag 7 uur 15kWh op?? dat is 1500 W per uur verbruiken x 24 =36 kWh per dag in de zomer.
In de winter krijg je die 3 accu's wel leeg, in de zomer gaat je dat niet lukken.
Waar gaat je 10.000 kWh aan op in de nacht?

PS,
EV's laden uit je accu is niet erg slim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Peterhardenberg Wat wil je nu eigenlijk zeggen?

Jij neemt ondanks je grote PV-installatie nog steeds stroom op uit het net (zonder batterij). Het product waar we over praten heeft als doel om die stroomopname te verminderen. Eén 2,7 kWh gaat geen wonderen verrichten maar mijn schatting is dat je er 1000 kWh op jaarbasis aan opname uit het net mee kunt besparen.

Gaat dat je helpen al je zonnestroomoverschot op te slaan? Nee.
Gaat dat je vervolgens de winter door helpen met laden van je EV en draaien van je warmtepomp? Absoluut niet.

Maar is dat het doel van een thuisbatterij? Ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
JanHenk schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:46:
@Peterhardenberg Wat wil je nu eigenlijk zeggen?

Jij neemt ondanks je grote PV-installatie nog steeds stroom op uit het net (zonder batterij). Het product waar we over praten heeft als doel om die stroomopname te verminderen. Eén 2,7 kWh gaat geen wonderen verrichten maar mijn schatting is dat je er 1000 kWh op jaarbasis aan opname uit het net mee kunt besparen.

Gaat dat je helpen al je zonnestroomoverschot op te slaan? Nee.
Gaat dat je vervolgens de winter door helpen met laden van je EV en draaien van je warmtepomp? Absoluut niet.

Maar is dat het doel van een thuisbatterij? Ook niet.
Dit ben ik helemaal met je eens,
Ik las op dit forum hoeveel accu's mensen op een dag vol zouden kunnen krijgen, dat heeft mijns inziens alleen zin als je ook kijkt hoeveel accu's je leeg krijgt in de nacht.

En je schatting van 1000 kWh zal natuurlijk voor iedereen anders zijn maar zeker niet onrealistisch
Maar dat betekend niet dat je met 2 accu's direct 2000 kWh kunnen besparen. en dat is eigenlijk mn punt.

De HW accu lijkt me een prachtig product te worden Waarmee je eigenverbruik van PV stroom flink kunt verhogen. en daardoor kunt besparen op TLK op dit moment.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Het beeld van de (nabije) toekomst is en de rol van HW erin.

Ik denk dat HW mooi voorsorteerd op de veranderende markt. Waarom? Aantal redenen:

- Op dit moment bouwen de nodige energiebedrijven zonne- en windparken. Daarbij zal de batterij gekoppeld aan hun parken zeker meegenomen worden. Deze bedrijven maken zich steeds losser van onze stroomopwek. Raar? Nee. Het is hun verdienmodel. Stroomverkopen en winst maximaliseren. TLK gaan denk ik blijven bestaan. Waarom? Alles waar we in Nederland aan wennen gaat er niet meer af. Legio voorbeelden te bedenken.
- Er is nu nog een TLV maar gaat die op de huidige niveau's blijven? Nee. Als reden 1 op orde is dan is reden 2 een manier om winsten weer te maximaliseren door TLV terug te schroeven. Bekijk dit alles eens mbt tot vraag en aanbod en met een bedrijfspet op.

HW laat je alvast kennis maken met een systeem dat al wat verbuik kan gaan afdekken op laagdrempelige manier:

- capaciteit van 2.7 kWh batterij is in veel gezinnen denk ik al genoeg voor avond en nacht afdekking zonder import. Zo nee dan kun je makkelijk uitbreiden in behapbare stapjes.
- plug and play. Stekker in stopcontact en klaar. (Aldus HW).
- Prijs. Beter om mee te experimenteren dan systemen waar je snel 6-12k voor kwijt bent. Verwacht in de toekomst wel goedkoper nog.

We zijn als alle PV bezitters bijelkaar genomem gewoon concurrent voor de energieboeren. Die sleutelen aan hun verdienmodel en winst maximalisatie zoals eerder genoemd. Het is aan ons denk ik om te beseffen dat dit zo is en wat wij erzelf aan kunnen doen om onze eigen centen bij ons te houden als je een financiële prikkel hebt anders dan de natuur. Of beide wellicht hebt.

Is het product HW batterij al waterdicht? Zeker niet. Maar al een mooie stap.

Daarnaast kun je evt je EV in de zomer inzetten om overcapaciteit daar wat te droppen.

Dit is een beetje hoe ik erna kijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Peterhardenberg schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:57:
[...]

Dit ben ik helemaal met je eens,
Ik las op dit forum hoeveel accu's mensen op een dag vol zouden kunnen krijgen, dat heeft mijns inziens alleen zin als je ook kijkt hoeveel accu's je leeg krijgt in de nacht.

En je schatting van 1000 kWh zal natuurlijk voor iedereen anders zijn maar zeker niet onrealistisch
Maar dat betekend niet dat je met 2 accu's direct 2000 kWh kunnen besparen. en dat is eigenlijk mn punt.
Dat is zeker een valide punt, ben ik het mee eens. Je hebt te maken met afnemende meeropbrengst bij iedere extra kWh opslagcpaciteit die je toevoegt. Om die reden is het juist best wel logisch om klein te beginnen en niet direct 10+ kWh aan te schaffen.

Nu moet ik erbij zeggen dat de 10+ kWh batterijen van bijv. Zonneplan en Tibber een totaal ander doel hebben: handel op de onbalansmarkt. Rendement daarvan is momenteel flink hoger. Maar ik heb persoonlijk m'n twijfels bij de vendor lock-in (mijn allergrootste bezwaar in deze), toekomstige rendementen en wet- en regelgeving (afrekening 'buiten je meter om').

Wat dat betreft past de HW Plug-in batterij als concept, maar ook qua prijs, mij beter, al is het rendement momenteel nog een stuk lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Peterhardenberg schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:33:
[...]

FF rekensommetje voor de afgelopen maand

3 accu's van 5 kWh = 15kWh
Op een zonnige dag zitten die voor 11 uur s'morgens vol met 9500 PW pv panelen.
Rest van deze zonnige dag verbruik je geen stroom uit deze accu's dat gebeurd pas in de avond om een uur of 9
Dan maak je dus tot de volgende dag 7 uur 15kWh op?? dat is 1500 W per uur verbruiken x 24 =36 kWh per dag in de zomer.
In de winter krijg je die 3 accu's wel leeg, in de zomer gaat je dat niet lukken.
Waar gaat je 10.000 kWh aan op in de nacht?

PS,
EV's laden uit je accu is niet erg slim
Waarom heb je het over 5kWh accu's en 15kWh?

Ik verbruik inderdaad 3 accu's van 2.7kWh rekening houdend met verlies met gemak. De avond hoort ook bij de nacht.
Alles terug bekeken in HA van afgelopen jaar. Geen moeilijke rekensom als je alles inzichtelijk hebt. Het wordt letterlijk per dag weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

JanHenk schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:46:
Eén 2,7 kWh gaat geen wonderen verrichten maar mijn schatting is dat je er 1000 kWh op jaarbasis aan opname uit het net mee kunt besparen.
In extreme gevallen zou dat kunnen kloppen, voordat je hier aan begint raad ik aan te controleren of jij zo'n extreem geval bent.
Misschien ben ik weer zo'n extreem geval de andere kant op, met afgelopen jaar 560 kWh gesimuleerd (4 kWp oost/west, all-electric huishouden).
Proton_ in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic"
Ik heb nog weinig equivalente plaatjes gezien van mensen die op 900+ kWh verplaatsen uitkomen, dat zou wel eens leerzaam kunnen zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Proton_ schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:17:
[...]

In extreme gevallen zou dat kunnen kloppen, voordat je hier aan begint raad ik aan te controleren of jij zo'n extreem geval bent.
Misschien ben ik weer zo'n extreem geval de andere kant op, met afgelopen jaar 560 kWh gesimuleerd (4 kWp oost/west, all-electric huishouden).
Ik heb nog weinig equivalente plaatjes gezien van mensen die op 900+ kWh verplaatsen uitkomen, dat zou wel eens leerzaam kunnen zijn.
Voor die 900 kWh doe ik het. Ik zal e.a. eens doorlezen of je heel makkelijk je p1 data van afgelopen jaar bv kunt los laten op een simulator. Das ff nieuwe stuf voor nu. 1e stap inzicht en een actuele simulator hebben draaien was al ff wat werk 🙈🤣

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Devke schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 08:23:
[...]

Dit probleem blijft altijd spelen. Ik heb 3320 Wp liggen. De HW batterij zal altijd vol zijn gedurende de dag verwacht ik in de mooie maanden. Avond en nachtverbruik dekt hij mooi af is de verwachting. Gister de test simulatie gestart in HA. De rest van de dagen in de zomer zal een deel van het overschot dus gewoon het net in wandelen. De winter is een ander verhaal. Dan wek ik waarschijnlijk niet genoeg op om de avond en nacht af te dekken. Het is een beetje het kip en ei verhaal. In de zomer moet ik meer accu capaciteit hebben en in de winter heb ik meer aan meer PV opbrengst. Gelukkig is er dan nu nog salderen.... tegen een boete waardoor je altijd wel wat centjes bespaard nog. Als salderen vervalt (wat ik eerst moet zien gebeuren nog gezien de 1e kamer en dat de eerste debatten al verwijdend naar elkaar zijn is de vraag meer wanneer moeten we weer naar de stembus) is er de TLV vast nog en anders vast al een mogelijkheid om je zonnepanelen te gaan knijpen in de zomer als het niks oplevert meer of kost. Of je doel is natuur.

Ik heb 3 plaatjes bijgevoegd even. 1e is de werkelijke situatie vanaf middernacht tot nu met verbruik. De 2e met een HW batterij simulatie wat dan het resultaat zou zijn in deze genoemde periode. De nacht dus afgedekt. Geen import van het net.

3e plaatje nog wat batterij parameters. Vulgraad. Status etc.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
is allemaal leuk, maar in deze discussie zie ik het allemaal gaan hoeveel kWh ik optimaal in één of meerdere thuis-batterijen kan stoppen, 2, 3 of mogelijk zelfs 4 is de trend die ik hier zie.

voor het milieu is dat natuurlijk prima maar voor je geldbuidel vrees ik wat minder, nu is her natuurlijk zo dat er genoeg mensen zijn met hele diepe geldbuidels, en een dergelijke uitgave van 4 batterijen totaal niets uitmaken. prima, dan vooral doen.

behoor je echter tot de (grote) groep mensen die hard moeten werken voor hun leven en helaas (ik gun het iedereen) niet over een dergelijk onbeperkte geldbuidel beschikken zou je mogelijk wel eens moeten afvragen of je focus niet zo zeer op het technisch haalbare maar of dat ook nog financieel enige mate aantrekkelijk blijft.

ondertusen zijn we hier op het forum er wel denk ik achter gekomen dat zolang de saldering blijft bestaan je wel met een heel lange TVT gaat krijgen die redelijk dicht tegen de levensduur aan gaat komen.
maw een echte buil zul je er waarschijnlijk niet aan vallen maar echt een mooi voordeel zit er nu ook niet in.

vergeet ook niet dat dit nu één van de eerste producten is en er zullen gewoon hier zeker in de komende tijd (2-3 jaar) nog nieuwe aanbieders komen, en dus hier ook een mogelijke prijsdaling gaat komen. Daarnaast staan al een paar nieuwe batterij typen in de startblokken waar verwacht worden dat deze ook nog een stuk goedkoper en ook duidelijk minder belastend voor het milieu zijn dan de huidige batterijen.

dus prima als je gaat voor een hele rij aan batterijen maar of dat los van het technisch verhaal ook fincancieel nog aantrekelijk blijft, die vraag zul je zelf moeten stellen.

En ja, ik zelf vind het het een prachtig product maar als ik bij me zelf kijk is (en ik heb nu 100%+ mijn behoorlijke stroomverbruik (mn door de warmtepomp) via de zonnepanelen en de saldering kunnen afdekken) één thuis batterij meer dan voldoende om mijn gemiddeld avond-nacht verbruik tussen half maart- half oktober af te dekken, bij meer dan één zou betekenen dat in de lente en herfst de tweede batterij mogelijk helemaal niet of maar ten dele benut zal worden. tussen half-oktober en half maart staat deze gewoon nagenoeg niets te doen, heb ik er dan twee doen beide dan niets, dus dubbel verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Proton_ schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:17:
[...]

Voor een goede backtest heb je seconde-data nodig. Ik heb niet de beschikking over die (seconde)data die jij hebt, dus ik kan het zelf niet backtesten. Sinds kort heb ik het wel, dus vanaf nu kan ik het bijhouden, maar daaruit kun je nog geen conclusies trekken.

Een oost-west opstelling verhoogd sowieso al je eigen verbruik. Het hangt er ook vanaf in hoeverre je zelf ook bezig bent om je eigen verbruik te verhogen. Wellicht zit daar ook een deel van de verklaring.

Ik heb de afgelopen drie dagen al (net geen) vijf cycles, dat vind ik toch best behoorlijk. Wellicht is 1000 kWh besparing wat te optimistisch geëxtrapoleerd. Maar 500+ zou voor bijna iedereen mogelijk moeten zijn met 2,7 kWh. Jouw backtest heeft uiteraard meer waarde dan mijn extrapolatie op basis van drie dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb ook een soort van simulatie gedaan en het heel eenvoudig gehouden.
Op de dagen dat ik netto importeer neem ik de teruglevering als batterij besparing.
Op dagen met netto export de import.

Dit levert op jaarbasis zonder begrenzing van de maximum grote van de batterij een besparing van circa 600 kwh op

Voor de HW batterij heb ik een grens van 3 kwh aan gehouden als maximum lading per dag. Dat is iets meer dan het vermogen maar op die manier wil ik wisselende weersomstandigheden afdekken waarbij je tussen laden en ontladen heen en weer gaat.

Tot mijn verrassing kom ik dan uit op een besparing van circa 500kwh. Een teken dat een grotere batterij weinig toevoegd als je gebruik redelijk constant blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
MacD007 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:32:
[...]

En ja, ik zelf vind het het een prachtig product maar als ik bij me zelf kijk is (en ik heb nu 100%+ mijn behoorlijke stroomverbruik (mn door de warmtepomp) via de zonnepanelen en de saldering kunnen afdekken) één thuis batterij meer dan voldoende om mijn gemiddeld avond-nacht verbruik tussen half maart- half oktober af te dekken, bij meer dan één zou betekenen dat in de lente en herfst de tweede batterij mogelijk helemaal of maar ten dele benut zal worden. tussen half-oktober en helf maart staat deze gewoon nagenoeg niets te doen, heb ik er dan twee doen beide dan niets, dus dubbel verleis.
Even los van de opwek, want dat is ook heel afhankelijk van ligging enz. Jij verbruikt 1 batterij toch ook alleen al met sluimerverbruik van zonsondergang tot zonsopkomst? Dan komt daar actief verbruik nog bij. Ik zit hier met gemak op 230Wh. Vaker tegen de 300Wh

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MacD007 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:32:
[...]

is allemaal leuk, maar in deze discussie zie ik het allemaal gaan hoeveel kWh ik optimaal in één of meerdere thuis-batterijen kan stoppen, 2, 3 of mogelijk zelfs 4 is de trend die ik hier zie.

voor het milieu is dat natuurlijk prima maar voor je geldbuidel vrees ik wat minder, nu is her natuurlijk zo dat er genoeg mensen zijn met hele diepe geldbuidels, en een dergelijke uitgave van 4 batterijen totaal niets uitmaken. prima, dan vooral doen.

behoor je echter tot de (grote) groep mensen die hard moeten werken voor hun leven en helaas (ik gun het iedereen) niet over een dergelijk onbeperkte geldbuidel beschikken zou je mogelijk wel eens moeten afvragen of je focus niet zo zeer op het technisch haalbare maar of dat ook nog financieel enige mate aantrekkelijk blijft.

ondertusen zijn we hier op het forum er wel denk ik achter gekomen dat zolang de saldering blijft bestaan je wel met een heel lange TVT gaat krijgen die redelijk dicht tegen de levensduur aan gaat komen.
maw een echte buil zul je er waarschijnlijk niet aan vallen maar echt een mooi voordeel zit er nu ook niet in.

vergeet ook niet dat dit nu één van de eerste producten is en er zullen gewoon hier zeker in de komende tijd (2-3 jaar) nog nieuwe aanbieders komen, en dus hier ook een mogelijke prijsdaling gaat komen. Daarnaast staan al een paar nieuwe batterij typen in de startblokken waar verwacht worden dat deze ook nog een stuk goedkoper en ook duidelijk minder belastend voor het milieu zijn dan de huidige batterijen.

dus prima als je gaat voor een hele rij aan batterijen maar of dat los van het technisch verhaal ook fincancieel nog aantrekelijk blijft, die vraag zul je zelf moeten stellen.

En ja, ik zelf vind het het een prachtig product maar als ik bij me zelf kijk is (en ik heb nu 100%+ mijn behoorlijke stroomverbruik (mn door de warmtepomp) via de zonnepanelen en de saldering kunnen afdekken) één thuis batterij meer dan voldoende om mijn gemiddeld avond-nacht verbruik tussen half maart- half oktober af te dekken, bij meer dan één zou betekenen dat in de lente en herfst de tweede batterij mogelijk helemaal niet of maar ten dele benut zal worden. tussen half-oktober en helf maart staat deze gewoon nagenoeg niets te doen, heb ik er dan twee doen beide dan niets, dus dubbel verlies.
Ben het met je eens hoor. TVT is een dingetje. Zeker met de saldering erop nog en de TLB.

Toch krijg je er ook e.a. van terug. Ervaring met een TB, kans dat je hem gewoon terugverdiend is niet 0. Hobbymatig. Heb er verderop tov deze post nog wat over geroeptoeterd 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sarge78 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:02:
[...]

Even los van de opwek, want dat is ook heel afhankelijk van ligging enz. Jij verbruikt 1 batterij toch ook alleen al met sluimerverbruik van zonsondergang tot zonsopkomst? Dan komt daar actief verbruik nog bij. Ik zit hier met gemak op 230Wh. Vaker tegen de 300Wh
ook daar heb ik naar gekeken, en wat blijkt, die heb ik dus niet in een dermate hoeveelheid dat ik voor dat verbruik één batterij (extra) daarmee zou kunnen verdienen. zeker tussen mei en augustus komt dat zelfs nauwelijks voor, dus dan zou ik alleen tussen maart-april en september en oktober daar enig gebruik van kunnen maken. en dat vind ik een veel te smalle basis om daar een batterij voor te plaatsen.
Je ziet dat dit van geval tot geval dus duidelijk kan verschillen, heeft zowel aan de opwekkant (die van mij liggen oost-west) maar ook aan je verbruikprofiel te maken. dus voor mij zeker niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:06:
[...]

Ben het met je eens hoor. TVT is een dingetje. Zeker met de saldering erop nog en de TLB.

Toch krijg je er ook e.a. van terug. Ervaring met een TB, kans dat je hem gewoon terugverdiend is niet 0. Hobbymatig. Heb er verderop tov deze post nog wat over geroeptoeterd 😜
helemaal mee eens, maar daarvoor heb je aan één al genoeg toch ? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
.

[ Voor 100% gewijzigd door Devke op 05-07-2024 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacD007 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:08:
[...]

helemaal mee eens, maar daarvoor heb je aan één al genoeg toch ? :?
Ik denk dat hier 1 idd voldoende is. Avond en nacht afdekken. Vandaag draait de simulator voor het eerst de hele dag. Ik zou in werkelijkheid nu 1.2 uit het net gehaald hebben. Vlgs de simulator 0.1 pas. Batterij vangt op. Er is geen zon maar hij laadt wel gestaag. Wisselende snelheden. Probleem zit hier denk ik ook in de wintermaanden. Dan is de overproductie niet genoeg om de batterij te vullen. Dus ik ga zeker niet naar 2 nu. Hopelijk komt de gemeente met goed laadbeleid hier. Is in ontwikkeling. Kan altijd dan de EV gebruiken om in de zomer de overcapaciteit zonnepanelen richting net een stuk remmen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
JanHenk schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:35:
Voor een goede backtest heb je seconde-data nodig. Ik heb niet de beschikking over die (seconde)data die jij hebt, dus ik kan het zelf niet backtesten. Sinds kort heb ik het wel, dus vanaf nu kan ik het bijhouden, maar daaruit kun je nog geen conclusies trekken.

Een oost-west opstelling verhoogd sowieso al je eigen verbruik. Het hangt er ook vanaf in hoeverre je zelf ook bezig bent om je eigen verbruik te verhogen. Wellicht zit daar ook een deel van de verklaring.

Ik heb de afgelopen drie dagen al (net geen) vijf cycles, dat vind ik toch best behoorlijk. Wellicht is 1000 kWh besparing wat te optimistisch geëxtrapoleerd. Maar 500+ zou voor bijna iedereen mogelijk moeten zijn met 2,7 kWh. Jouw backtest heeft uiteraard meer waarde dan mijn extrapolatie op basis van drie dagen.
Ik heb op basis van de afgelopen 18 maanden aan kwartierdata die berekening gedaan. Momenteel gebruiken we van de 3600 kWh er 1200 zelf. Met 1 HW batterij zou dat op 2000 komen. Dus van 33% naar 55% eigen gebruik. Best leuk. Maar financieel betekent 800 kWh te verschuiven voor mij een winst van 85 euro aan ontweken boete. Ookal is het ook voor de leuk en de hobby en de net-ontlasting, op dit moment is dat voor mij nog te weinig.

Ook gerekend met twee batterijen trouwens, maar zoals te verwachten voegt de tweede nog maar weinig toe, iets van 300 extra kWh. Net zoals bij meer mensen, ons nachtverbruik is niet hoog genoeg om 2 batterijen leeg te maken. En in de zomer zie ik weinig kans om op een dag meer cycles te maken want daarvoor moet je overdag dan ook genoeg verbruiken (meer dan je op enig moment aan het opwekken bent, en de enige manier om dat substantieel te doen is goed te timen met het in gedeelten opladen van de auto. Dat wordt wel heel complex vind ik, voor nog steeds niet zo heel veel winst).

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmjam
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:39
Ik denk, in tegenstelling tot velen hier, dat de prijzen van thuisbatterijen in de toekomst helemaal niet naar beneden gaan.
Kijk gewoon eens naar de prijzen van zonnepanelen het laatste decenium, wanneer was de prijs het hoogst ?
Juist 2 jaar geleden toen de vraag hoog was en men deed ons doen geloven dat er een tekort aan zonnepanelen waren, we zitten nu weer op de prijzen van 2019. Vooral die installaties zie door een installateur moeten worden geplaatst zullen gaan stijgen. Wat dat betreft zit HW me de zelf te installeren batterij goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:59
Zalmjam schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 12:23:
Ik denk, in tegenstelling tot velen hier, dat de prijzen van thuisbatterijen in de toekomst helemaal niet naar beneden gaan.
Kijk gewoon eens naar de prijzen van zonnepanelen het laatste decenium, wanneer was de prijs het hoogst ?
Juist 2 jaar geleden toen de vraag hoog was en men deed ons doen geloven dat er een tekort aan zonnepanelen waren, we zitten nu weer op de prijzen van 2019. Vooral die installaties zie door een installateur moeten worden geplaatst zullen gaan stijgen. Wat dat betreft zit HW me de zelf te installeren batterij goed.
Wat mij betreft kunnen prijzen voor batterijen in de toekomst alle kanten op, inderdaad dus ook omhoog. Kan. Maar vooral denk ik dat men particuliere zelf-installeren zal gaan reguleren, waardoor je overgeleverd bent aan installateurs. Die het werk niet altijd even goed zullen doen, maar waarschijnlijk wel de hoofdprijs er voor vragen.

Vanwege die mogelijkheid hebben we hier onlangs een thuisbatterij aangeschaft passend bij ons pv-systeem (zelf installatie), en hebben er 1 Homewizard batterij bij gekocht voor back up, en extra ruimte in de tussen-seizoenen.

Dat geeft ons ruimte om de komende 10 jaar rustig af te wachten wat voor nieuwe ontwikkelingen er gaan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Niet helemaal een eerlijk vergelijk. 12 jaar geleden betaalde ik net zoveel voor panelen als nu. Echter had ik toen 185 wp per paneel. Nu krijg ik er een dikke 400 wp voor terug als ik nieuwe leg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Dat pv-panelen niet goedkoper zijn geworden klopt niet.

In 2019 een set panelen gekocht€0,72/Wp
In 2022 nog een set gekocht €0,65/Wp
Als ik nu een vergelijkbare set koop betaal ik circa €0,49/Wp.

Compleet met alles erbij, maar excl. montage.

Thuisbatterijen zijn relatief nieuw op de markt, in de beginjaren betaalde je voor PV ook €5,00 +Wp.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• a2aan
Nog een vraag aan @HomeWizard_NL: hoe snel reageert de batterij op wisselende opwek- en verbruiksomstandigheden? En op basis waarvan? Alleen de P1-data, of ook spanningsval, al dan niet i.c.m. slimme algoritmes?

Alle simulatoren hier gaan ongetwijfeld uit van een instantane reactie, maar in de praktijk zal er altijd iets van vertraging zijn, lijkt me, waardoor je ongewenst importeert, en zelfs ook exporteert met de batterij.

Voorbeeld: mijn Quooker zorgt voor zo'n 10% van mijn nachtverbruik. In theorie is dan continu 10W, en simulatoren die kwartiersdata gebruiken zullen dat ook zo zien, maar in werkelijkheid verbruikt het apparaat ieder kwartier gedurende 5sec 2000W. Door de ontlaadlimiet kan een enkele HW-batterij daar sowieso maar 40% van leveren (in de praktijk minder, vanwege het overige sluipverbruik), maar als batterij meer dan 2,5sec achter de feiten aanloopt dan doet de 'ie meer kwaad dan goed! Specifiek m.b.t. de Quooker, dus.

Het is iedere keer maar een 'druppel', maar over een heel jaar kan het toch optellen tot tientallen kWh, zeker als je meerdere (ontgrendelde) batterijen combineert.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• fredhuizinga
  • Laatst online: 20:42
Wcd - check
Plankie - check

Ik ben er klaar voor, laat de accu maar komen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0RbqmO3VIB4xHTAo3xnKqFWJOOM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zr2vbKIaXebR1XCKa2XVw44I.jpg?f=fotoalbum_large

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdg556
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-06 19:36
HandyLumberjack schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 12:55:
[...]

Dat pv-panelen niet goedkoper zijn geworden klopt niet.

In 2019 een set panelen gekocht€0,72/Wp
In 2022 nog een set gekocht €0,65/Wp
Als ik nu een vergelijkbare set koop betaal ik circa €0,49/Wp.

Compleet met alles erbij, maar excl. montage.

Thuisbatterijen zijn relatief nieuw op de markt, in de beginjaren betaalde je voor PV ook €5,00 +Wp.
Maar gaat de vergelijking wel op? Zonnepanelen waren echt nieuw, geen gelijkende producten. Er zijn al langere tijd diverse batterijen op de markt, zoals de draagbare powerstations.

Daarnaast zie je dat bijv de Sessy in de afgelopen jaren juist duurder is geworden ipv goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
a2aan schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:12:
Nog een vraag aan @HomeWizard_NL: hoe snel reageert de batterij op wisselende opwek- en verbruiksomstandigheden? En op basis waarvan? Alleen de P1-data, of ook spanningsval, al dan niet i.c.m. slimme algoritmes?

Alle simulatoren hier gaan ongetwijfeld uit van een instantane reactie, maar in de praktijk zal er altijd iets van vertraging zijn, lijkt me, waardoor je ongewenst importeert, en zelfs ook exporteert met de batterij.

Voorbeeld: mijn Quooker zorgt voor zo'n 10% van mijn nachtverbruik. In theorie is dan continu 10W, en simulatoren die kwartiersdata gebruiken zullen dat ook zo zien, maar in werkelijkheid verbruikt het apparaat ieder kwartier gedurende 5sec 2000W. Door de ontlaadlimiet kan een enkele HW-batterij daar sowieso maar 40% van leveren (in de praktijk minder, vanwege het overige sluipverbruik), maar als batterij meer dan 2,5sec achter de feiten aanloopt dan doet de 'ie meer kwaad dan goed! Specifiek m.b.t. de Quooker, dus.

Het is iedere keer maar een 'druppel', maar over een heel jaar kan het toch optellen tot tientallen kWh, zeker als je meerdere (ontgrendelde) batterijen combineert.
Goede vraag, wil ik ook weten.

Een ding speelt in ieder geval een rol het type slimme meter. DSMR5 en hoger geeft elke 1 seconde een update van de P1-info, de oudere meters echter eens per 10 seconden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
a2aan schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:12:

Voor die Quooker is de ultieme oplossing dat je ervoor zorgt dat deze in de nacht niet opwarmt maar wel blijft werken. Technisch kan dat, Quooker doet dit immers ook mbv de Powerswitch alleen heeft nog niemand kunnen uitvogelen hoe dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
jdg556 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:24:
[...]

Maar gaat de vergelijking wel op? Zonnepanelen waren echt nieuw, geen gelijkende producten. Er zijn al langere tijd diverse batterijen op de markt, zoals de draagbare powerstations.

Daarnaast zie je dat bijv de Sessy in de afgelopen jaren juist duurder is geworden ipv goedkoper.
Ten tijde van de €5,- per Wp prijs (rond 2000), was de PV-technologie al ca. 50 jaar oud.

De vraag naar grotere batterijencellen is de afgelopen periode pas echt opgelopen door elektrisch vervoer en nu ook grid-toepassingen. Als de concurrentie echt op gang komt kan daar echt nog wel wat vanaf.

En ook op het gebied van complete thuisbatterijen (met omvormer enzo) worden er ook nog geen echt grote aantallen geproduceerd, als dat gaat gebeuren dan kan er echt nog wel wat vanaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 22:37
fredhuizinga schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:23:
Wcd - check
Plankie - check

[Afbeelding]
Nice, ik ga op zolder waar de 3fase van de zonnepanelen komt een tussengroepenkast plaatsen waar 3x een wcd in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Wolly schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:16:
[...]

Voor die Quooker is de ultieme oplossing dat je ervoor zorgt dat deze in de nacht niet opwarmt maar wel blijft werken. Technisch kan dat, Quooker doet dit immers ook mbv de Powerswitch alleen heeft nog niemand kunnen uitvogelen hoe dat werkt.
Zou het niet iets simpels zijn als het (tijdelijk) inschakelen van een 'current limiter', waardoor het verwarmingselement niks meer doet, maar de overige functies nog wel kunnen werken?

Ik ben een behoorlijke leek op het gebied van elektrotechniek, maar lijkt me logischer dat het stopcontact autonoom werkt, dan dat het communiceert met de Quooker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fredhuizinga schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:23:
Wcd - check
Plankie - check

[Afbeelding]
Bestaande groep aangesloten? 1 HW batterij meem ik aan? Optijd af in ieder geval. Levering verwacht ik echt pas November...... al hoop ik veel eerder. Zou een mooie surprise zijn 😊

[ Voor 11% gewijzigd door Devke op 05-07-2024 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fredhuizinga
  • Laatst online: 20:42
Devke schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 16:03:
[...]

Bestaande groep aangesloten? 1 HW batterij meem ik aan? Optijd af in ieder geval. Levering verwacht ik echt pas November...... al hoop ik veel eerder. Zou een mooie surprise zijn 😊
Ja één batterij, zou nog één op kunnen qua hoogte maar dan wordt het wel wat krapjes..

Op bestaande groep bij geprikt waar alleen maar mijn keuken boilertje op zit van 1,5kW , moet kunnen.

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

Acties:
  • 0 Henk 'm!
All. Met de bat_sim intergratie in HA reken ik voor laden met 0.8 correctiefactor (omzettingsverlies) en met ontladen ook met 0.8 is zou dat een beetje realistisch zijn of lees ik ff wat over het hoofd? Ik dacht dat ik gelezen had dat het tussen de 0.7 en 0.9 lag afhankelijk van het vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fredhuizinga schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 16:38:
[...]

Ja één batterij, zou nog één op kunnen qua hoogte maar dan wordt het wel wat krapjes..

Op bestaande groep bij geprikt waar alleen maar mijn keuken boilertje op zit van 1,5kW , moet kunnen.
Ja, op die groep zou dat prima kunnen, mede daar de Thuis batterij op 800 W begrenst is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jdg556 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:24:
[...]

snap ik, alleen heb je je wel al eens de vraag gesteld welke type batterijen er in de Sessy verbouwd zijn en welke grondstoffen je daarvoor nodig hebt ?

Juist dat zijn LiFePO4 Batterijen (vaak ook als LFP batterij aangeduid), en de kostbare grondstof is hier het Lithium. nu was in aug. 22 daar de prijs extreem hoog, ondertussen is deze wel weer gedaald, alleen de prijs van batterijen als einproduct volgen deze trend echter met een behoorlijke vertraging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
Het mooie van de constructie met 50 euro aanbetaling zonder aankoopverplichting, met levering 'pas' in maart, is dat als er in de tussentijd een beter en/of goedkoper alternatief komt, dat je alleen die 50 euro kwijt bent. En anders heb ik in maart een mooi innovatief en duurzaam apparaat tegen een schappelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
Zonder aanbetaling zal dit ook wel lukken. Onze vrienden uit China zitten ook niet stil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
simonj schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 18:16:
Zonder aanbetaling zal dit ook wel lukken. Onze vrienden uit China zitten ook niet stil.
is al, kijk maar waar Anker nu op de markt mee komt, nog niet zo plug & play als de HW variant maar ook bij Anker zou het me niet verbasen als binnenkort een dergelijk systeem ook op de markt komt.

Het grote voordeel van HW Thuisbatterij is echter dat deze in combinatie met de dongle en je slimme meter dus behoorlijk slim op je verbruik/terugleveren kan reageren. dit kan dus wel eens het grote voordeel tegenover andere merken worden.

Een dergelijke slimme integratie heb ik bij Anker bv nog niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
MacD007 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 18:41:
[...]

is al, kijk maar waar Anker nu op de markt mee komt, nog niet zo plug & play als de HW variant maar ook bij Anker zou het me niet verbasen als binnenkort een dergelijk systeem ook op de markt komt.

Het grote voordeel van HW Thuisbatterij is echter dat deze in combinatie met de dongle en je slimme meter dus behoorlijk slim op je verbruik/terugleveren kan reageren. dit kan dus wel eens het grote voordeel tegenover andere merken worden.

Een dergelijke slimme integratie heb ik bij Anker bv nog niet gezien.
Draai HA ,zal mooi zijn als iets komt dat je hier mee kan koppelen. Meer voor de tweakers onder ons..
Pagina: 1 ... 8 ... 65 Laatste

Dit topic is gesloten.