Devke schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 08:23:
[...]
Dit probleem blijft altijd spelen. Ik heb 3320 Wp liggen. De HW batterij zal altijd vol zijn gedurende de dag verwacht ik in de mooie maanden. Avond en nachtverbruik dekt hij mooi af is de verwachting. Gister de test simulatie gestart in HA. De rest van de dagen in de zomer zal een deel van het overschot dus gewoon het net in wandelen. De winter is een ander verhaal. Dan wek ik waarschijnlijk niet genoeg op om de avond en nacht af te dekken. Het is een beetje het kip en ei verhaal. In de zomer moet ik meer accu capaciteit hebben en in de winter heb ik meer aan meer PV opbrengst. Gelukkig is er dan nu nog salderen.... tegen een boete waardoor je altijd wel wat centjes bespaard nog. Als salderen vervalt (wat ik eerst moet zien gebeuren nog gezien de 1e kamer en dat de eerste debatten al verwijdend naar elkaar zijn is de vraag meer wanneer moeten we weer naar de stembus) is er de TLV vast nog en anders vast al een mogelijkheid om je zonnepanelen te gaan knijpen in de zomer als het niks oplevert meer of kost. Of je doel is natuur.
Ik heb 3 plaatjes bijgevoegd even. 1e is de werkelijke situatie vanaf middernacht tot nu met verbruik. De 2e met een HW batterij simulatie wat dan het resultaat zou zijn in deze genoemde periode. De nacht dus afgedekt. Geen import van het net.
3e plaatje nog wat batterij parameters. Vulgraad. Status etc.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
is allemaal leuk, maar in deze discussie zie ik het allemaal gaan hoeveel kWh ik optimaal in één of meerdere thuis-batterijen kan stoppen, 2, 3 of mogelijk zelfs 4 is de trend die ik hier zie.
voor het milieu is dat natuurlijk prima maar voor je geldbuidel vrees ik wat minder, nu is her natuurlijk zo dat er genoeg mensen zijn met hele diepe geldbuidels, en een dergelijke uitgave van 4 batterijen totaal niets uitmaken. prima, dan vooral doen.
behoor je echter tot de (grote) groep mensen die hard moeten werken voor hun leven en helaas (ik gun het iedereen) niet over een dergelijk onbeperkte geldbuidel beschikken zou je mogelijk wel eens moeten afvragen of je focus niet zo zeer op het technisch haalbare maar of dat ook nog financieel enige mate aantrekkelijk blijft.
ondertusen zijn we hier op het forum er wel denk ik achter gekomen dat zolang de saldering blijft bestaan je wel met een heel lange TVT gaat krijgen die redelijk dicht tegen de levensduur aan gaat komen.
maw een echte buil zul je er waarschijnlijk niet aan vallen maar echt een mooi voordeel zit er nu ook niet in.
vergeet ook niet dat dit nu één van de eerste producten is en er zullen gewoon hier zeker in de komende tijd (2-3 jaar) nog nieuwe aanbieders komen, en dus hier ook een mogelijke prijsdaling gaat komen. Daarnaast staan al een paar nieuwe batterij typen in de startblokken waar verwacht worden dat deze ook nog een stuk goedkoper en ook duidelijk minder belastend voor het milieu zijn dan de huidige batterijen.
dus prima als je gaat voor een hele rij aan batterijen maar of dat los van het technisch verhaal ook fincancieel nog aantrekelijk blijft, die vraag zul je zelf moeten stellen.
En ja, ik zelf vind het het een prachtig product maar als ik bij me zelf kijk is (en ik heb nu 100%+ mijn behoorlijke stroomverbruik (mn door de warmtepomp) via de zonnepanelen en de saldering kunnen afdekken) één thuis batterij meer dan voldoende om mijn gemiddeld avond-nacht verbruik tussen half maart- half oktober af te dekken, bij meer dan één zou betekenen dat in de lente en herfst de tweede batterij mogelijk helemaal niet of maar ten dele benut zal worden. tussen half-oktober en half maart staat deze gewoon nagenoeg niets te doen, heb ik er dan twee doen beide dan niets, dus dubbel verlies.