Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:29
joep03nl schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:49:
[...]

Gelukkig heb ik 493 dagen per uur opgeslagen in een database :)
Uitgerekend wat de terugverdiendtijd is als er GEEN saldering meer is.Uiteraard een hoop mits en maren...

HomeWizard Plug-In Battery:
0,20 EUR/kW -> 9,5 jaar
0,25 EUR/kW -> 7,6 jaar
0,30 EUR/kW -> 6,3 jaar
0,35 EUR/kW -> 5,4 jaar
0,40 EUR/kW -> 4,7 jaar

@salipander Zelfbouw battery:
0,20 EUR/kW -> 5,1 jaar
0,25 EUR/kW -> 4,1 jaar
0,30 EUR/kW -> 3,4 jaar
0,35 EUR/kW -> 2,9 jaar
0,40 EUR/kW -> 2,5 jaar

Met wat scripting en gedragsaanpassingen zou het nog wat lager kunnen worden.
Leuk om te zien. Wel volstrekt afwijkend van mijn berekeningen. Zo zie je maar hoeveel invloed verbruik, opwek, prijzen en andere zaken kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:21
Sjamo schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:18:
[...]

Leuk om te zien. Wel volstrekt afwijkend van mijn berekeningen. Zo zie je maar hoeveel invloed verbruik, opwek, prijzen en andere zaken kunnen hebben.
Ja klopt, iedere situatie is anders. Ik heb hier bv. een groot tropisch aquarium die warm moet blijven (en nog wel wat meer dingen die 24/7 aanstaan en wat stroom slurpen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik houd mijn energieverbruik sinds kort ook in detail bij en daarvoor wat globaler via de meterstanden en de opwekdata van de omvormer. Ik kom er op uit dat ik nu - zo rond de langste dag - in de basis ongeveer 1 kWh per avond-nacht van het stroomnet onttrek. Halverwege de winter-zomercyclus ligt dat dicht tegen 2kWh per dag terwijl ik nog ruim meer op wek dan ik gebruik op dagbasis. Alleen vanaf half november tot half februari - dus zo'n 3 maanden per jaar - heb ik een tekort en van die dagen krijg ik in ongeveer 1/3 van de gevallen de accu nog wel redelijk gevuld omdat er voldoende zon is overdag.
Dat betekent dat ik verwacht zo'n kleine 300 dagen per jaar een 2,7 kWh accu te kunnen vullen waarbij ik ongeveer de helft van de dagen deze grotendeels weer leeg trek in de avond en nacht en de andere dagen ik min of meer maar voor de helft de batterijcapaciteit gebruik. Ik vind het lastig in te schatten wat dit precies voor een businesscase en de TVT betekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:41
Afas schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:26:
Ik houd mijn energieverbruik sinds kort ook in detail bij en daarvoor wat globaler via de meterstanden en de opwekdata van de omvormer. Ik kom er op uit dat ik nu - zo rond de langste dag - in de basis ongeveer 1 kWh per avond-nacht van het stroomnet onttrek. Halverwege de winter-zomercyclus ligt dat dicht tegen 2kWh per dag terwijl ik nog ruim meer op wek dan ik gebruik op dagbasis. Alleen vanaf half november tot half februari - dus zo'n 3 maanden per jaar - heb ik een tekort en van die dagen krijg ik in ongeveer 1/3 van de gevallen de accu nog wel redelijk gevuld omdat er voldoende zon is overdag.
Dat betekent dat ik verwacht zo'n kleine 300 dagen per jaar een 2,7 kWh accu te kunnen vullen waarbij ik ongeveer de helft van de dagen deze grotendeels weer leeg trek in de avond en nacht en de andere dagen ik min of meer maar voor de helft de batterijcapaciteit gebruik. Ik vind het lastig in te schatten wat dit precies voor een businesscase en de TVT betekent.
Wat vind je er lastig aan? Neem een waarde voor elke dag dat je 'm volledig zou opladen en leegtrekken, en neem dat als basis.

Voorbeeldje:
150 dagen per jaar dat je 'm helemaal oplaadt en volledig ontlaadt = 2,7 kWh x €0,25 per kWh = €0,675 per dag x 150 dagen = €101,25 bespaart

150 dagen per jaar dat je 'm helemaal oplaadt, maar slechts half ontlaadt = 1/2 x 2,7 kWh x €0,25 per kWh = €0,3375 per dag x 150 dagen = €50,63 bespaart

65 dagen per jaar dat je 'm 1/3e kan opladen en dat weer kan ontladen = 1/3 x 2,7 kWh x €0,25 per kWh = €0,225 per dag x 65 = €14,63 bespaart

Totaal: €101,25 + €50,63 + €14,63 = €166,51 per jaar bespaart

Uiteraard is deze berekening alleen wat je zou besparen als je de stroom anders van de leverancier zou moeten kopen, en dus het meest gunstige geval. Hier moet je zelf nog mee rekenen qua terugleververgoedingen en saldering enzo.

Helemaal kunnen opladen, maar vervolgens maar half ontladen helpt je niet echt mee, maar dat had je vast zelf ook al wel bedacht :P

[ Voor 6% gewijzigd door Hahn op 01-07-2024 10:52 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
joep03nl schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:49:
[...]

Gelukkig heb ik 493 dagen per uur opgeslagen in een database :)
Uitgerekend wat de terugverdiendtijd is als er GEEN saldering meer is.Uiteraard een hoop mits en maren...

HomeWizard Plug-In Battery:
0,20 EUR/kW -> 9,5 jaar
0,25 EUR/kW -> 7,6 jaar
0,30 EUR/kW -> 6,3 jaar
0,35 EUR/kW -> 5,4 jaar
0,40 EUR/kW -> 4,7 jaar

@salipander Zelfbouw battery:
0,20 EUR/kW -> 5,1 jaar
0,25 EUR/kW -> 4,1 jaar
0,30 EUR/kW -> 3,4 jaar
0,35 EUR/kW -> 2,9 jaar
0,40 EUR/kW -> 2,5 jaar

Met wat scripting en gedragsaanpassingen zou het nog wat lager kunnen worden.
mooi gedaan, dank _/-\o_
ik neem aan dat hier nog geen voordeel van de TLK hier bij zit ? die kun je dus hier nog bij optellen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:25

de Peer

under peer review

eigenlijk kun je er niets over zeggen zo lang je niet weet wat de parameters zijn die hij gebruikt heeft.
We zien nu alleen een lijstje met (ik vermoed) inkoopprijzen, uitgedrukt per kW (moet kWh zijn vermoed ik). Zegt mij vrij weinig.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennnn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:08
Mijn verbruik in de avond/nacht valt tegen zeg. Als we op vakantie zijn gebruik ik pakweg 3kWh per dag. Als het gezin thuis is zit ik op 6-7 kWh. Dat schiet nog niet heel erg op met één batterij.

Al moet ik zeggen dat ik nu ook totaal niet oplet aangezien ik zonder consequenties nog kan salderen t/m november. Maar toch, al beperk ik het naar 5-6 kWh als ik thuis ben. Dan nog zit je meteen aan 2 accu's.

Toch een behoorlijke investering..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zalmjam
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 25-05 17:57
Een leuk, bij goed functioneren, dingetje. Door conversie verlies op de output (input natuurlijk ook maar dat is als je het wil afzetten naar het nachtverbruik niet relevant) en reservecapaciteit is er denk ik tussen de 2,4 en 2,5 kwh werkelijk beschikbaar.
Bij deze hoeveelheden is een eenvoudige en zorgeloze NOM oplossing de beste vorm van batterijgebruik. Elke andere keuze zou snel ten kosten gaan van het aantal cycli , dus levensduur. Ideaal dus voor mensen met een vast contract. (Even los van een mogelijke TVT).
Zelf ben ik sowieso voorstander van een vast contract, voor energiemaatschappijen is het logisch dat zij momenteel zoveel reklame maken voor dynamische contracten, ze schuiven het prijsrisico namelijk door naar de klant. Met een druk op de knop zal ,net als twee jaar geleden , geen vast contract meer af te sluiten zijn indien er een grote calamiteit is. Wat je dus in de jaren ervoor hebt bespaard is in 2 maanden vervlogen. Maar dit is natuurlijk een persoonlijke mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:45

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@joep03nl
Hippe Lip schreef op zondag 30 juni 2024 @ 23:04:
Wil je de eenheden kW en kWh alsjeblieft op de juiste manier gebruiken?
We willen het hier niet ingewikkelder maken dan nodig…
Je kunt het eenvoudig corrigeren in je post…

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Lennnn schreef op maandag 1 juli 2024 @ 11:16:
Mijn verbruik in de avond/nacht valt tegen zeg. Als we op vakantie zijn gebruik ik pakweg 3kWh per dag. Als het gezin thuis is zit ik op 6-7 kWh. Dat schiet nog niet heel erg op met één batterij.

Al moet ik zeggen dat ik nu ook totaal niet oplet aangezien ik zonder consequenties nog kan salderen t/m november. Maar toch, al beperk ik het naar 5-6 kWh als ik thuis ben. Dan nog zit je meteen aan 2 accu's.

Ik begrijp je cijfers niet helemaal, maar los daarvan: juist bij een hoger (sluip)verbruik is de "bezetting" van één thuisbatterij groter en de terugverdientijd korter. De tweede (en volgende) dekken misschien nog een paar procent meer af in de zin van zelfvoorziening, maar verhoudingsgewijs verdien je die dan veel minder snel terug.

Oftewel, juist met één beginnen en kijk wat het doet. Dan kun je altijd nog één toevoegen, maar de zin daarvan is bijna zeker minder dan de eerste.

"Een te grote thuisbatterij krijg je niet leeg in de zomer en niet vol in de winter".

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-05 16:39

HE1

(had dit al gepost in p1 forum, maar zie nu dat er een apart HW accu draadje is dus post het hier ook maar even)

Ik heb berekend hoe één en twee HW accu's (2,7 of 5,4kwh dus) op basis van export HW van de p1 gegevens bij mij uit kan gaan vallen:

1. over jan-jun 2024
2. verbruik in huis (import + zonverbruik) = 2177kwh (12kwh / dag)
3. import = 1452kwh (8kwh / dag)
4. zonneopwek= 1222kwh
5. zonneverbruik= 725kwh

Per dag berekend wat een 2,7kwh en 5,4kwh batterij zou besparen aan import, uitgaande van 1 volledige cyclus, als dat al mogelijk is natuurlijk, want sommige dagen laad je niet geheel op, en sommige dagen ontlaad je ook niet geheel omdat er dan minder dan 2,7kwh import is.

Vandaar de berekening van import besparing van een dag is : MINSTE_VAN ( 2,7 ; export ; import)
uitleg formule: je kan 10kwh terugleveren maar als je maar 1kwh importeerd is besparing van de accu 1kwh
je kan 10kwh importeren maar als je maar 1kwh exporteerd is besparing ook 1kwh.
Altijd met een maximum van de 2,7kwh.

Totale import besparing half jaar is dan voor één accu: 336 kwh
twee accu's: 458kwh.

Tweede accu levert minder op omdat er % veel meer dagen zijn dat je geen 5,4 teruglevert, OF geen 5,4 importeerd (m.n. de zonnige dagen niet).

Als ik dit doortrek naar een heel jaar, uitgaande van een kwh prijs van 0,3€ in mijn geval is de terugverdien tijd zonder salderen:
6,9 jr voor één accu
10,2 jr voor twee accu's

Belangrijke factoren hierin:
- vaste prijs van kwh berekend (vast contract)
- geen rekening gehouden met al dan niet teruglever vergoedingen
- prijs van kwh kan uiteraard veel verschil maken
- één volledige cyclus is denk ik aardig representatief, zou je 2 volledige cycli kunnen doen met één batterij kom je in feite op 2 accu's (met ieder 1 cyclus) uit en je ziet dat het voordeel dan behoorlijk afneemt qua percentage, omdat er niet veel dagen zijn procentueel dat je zowel 5,4kwh teruglevert EN 5,4kwh importeerd.

Mijn eindconclusie voor mezelf:
a. Over de gehele leeftijd van de accu, die langer is dan de terugverdientijd, gaat hij je geld opleveren. Na 6000 cycli is de capaciteit nog 70% dus zolang die batterij meegaat blijf je aan het besparen.
b. je helpt in zekere mate mee aan balans van het net.
c. Rijk wordt je er niet van, blij wel, want je bespaart en je hebt er een mooie gadget in HW erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hahn schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:49:
[...]

Wat vind je er lastig aan? Neem een waarde voor elke dag dat je 'm volledig zou opladen en leegtrekken, en neem dat als basis.

Voorbeeldje:
150 dagen per jaar dat je 'm helemaal oplaadt en volledig ontlaadt = 2,7 kWh x €0,25 per kWh = €0,675 per dag x 150 dagen = €101,25 bespaart

150 dagen per jaar dat je 'm helemaal oplaadt, maar slechts half ontlaadt = 1/2 x 2,7 kWh x €0,25 per kWh = €0,3375 per dag x 150 dagen = €50,63 bespaart

65 dagen per jaar dat je 'm 1/3e kan opladen en dat weer kan ontladen = 1/3 x 2,7 kWh x €0,25 per kWh = €0,225 per dag x 65 = €14,63 bespaart

Totaal: €101,25 + €50,63 + €14,63 = €166,51 per jaar bespaart

Uiteraard is deze berekening alleen wat je zou besparen als je de stroom anders van de leverancier zou moeten kopen, en dus het meest gunstige geval. Hier moet je zelf nog mee rekenen qua terugleververgoedingen en saldering enzo.

Helemaal kunnen opladen, maar vervolgens maar half ontladen helpt je niet echt mee, maar dat had je vast zelf ook al wel bedacht :P
als aanvulling hierop nog een kleine kanttekening;

kijk mn wat je potentiele teruglevering is, dus niet kijken wat je pv opwekt maar kijken wat je na je direct gebruik nog over is en dat dus terug het net zal gaan, want daar zit je voordel in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OHYucbLCXESWXpD9XOvY1v-qhqc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7ds4sfWTwjMr7iQVejPd65Ce.png?f=fotoalbum_large
bovenstaande grafiek maakt dat nog eens duidelijk. , je zult zien dat dit natuurlijk zomers helemaal anders uit ziet dan in en lente of herfst.
als ik mijn eigen getallen daar tegen aanzet zie ik dat ik vrijwel tussen april en september de batterij van 2,7 kWh wel altijd krijg opgeladen. (6 mnd * 30 dagen = al 180 dagen vol)
in maart en oktober krijg ik 50% van de dagen een volle batterij en 25% deze minimaal 50% vol.
Dat zijn dus 50% van 2*30 = 30 dagen een volle batterij en 15 dagen een halve batterij vol.
de resterende 15 dagen heb ik dermate weinig teruglevering dat ik deze voor gemak op nul zet.
tussen november en februari heb ik dermate weinig teruglevering (totaal nog geen 60 kWh in deze 4 maanden).

de in de hierboven genoemde situatie dat ik een batterij wel vol krijg maar niet leeg, zie ik bij mijn verbruik niet, ik heb dus eerder het probleem dat ik (mn in maart en oktober de batterij gewoon niet vol krijg, omdat dat beetje wat de zonnepanelen geven al door het eigen verbruik word opgegeten.)

dus totaal kom je op 210 dagen vol en 15 dagen een halve batterij.
210 * 2,5 (reken hier ook de laadverliezen in mee) * 0,25 ct/kWh = 131,25 euro en 525 kWh
15 * 1,25 * 0,25 ct/kWh = 4,70 en 19 kWh (afgerond)
totaal dus afgerond net geen 140 euro en 544 kWh . en dat is dus dat ik salderen buiten beschouwing heb gelaten. is je obrengst dus deze 544 kWh lager of meer dan je verbruik, klopt deze berekening ook met saldering.

daarbij komt ook nog een eventueel voordeel van je TLK (TLB) als je deze al hebt cq gaat krijgen.
Dus daarbij telt elke kWh die je niet terugleverd maar in je batterij stopt wel weer mee.
544 kWh * 11ct kWh/TLK = 60 euro (afgerond) minder aan TLK.

[ Voor 23% gewijzigd door MacD007 op 01-07-2024 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HE1 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 11:44:
(had dit al gepost in p1 forum, maar zie nu dat er een apart HW accu draadje is dus post het hier ook maar even)

Ik heb berekend hoe één en twee HW accu's (2,7 of 5,4kwh dus) op basis van export HW van de p1 gegevens bij mij uit kan gaan vallen:

1. over jan-jun 2024
4. zonneopwek= 1222kwh
5. zonneverbruik= 725kwh

Per dag berekend wat een 2,7kwh en 5,4kwh batterij zou besparen aan import, uitgaande van 1 volledige cyclus, als dat al mogelijk is natuurlijk, want sommige dagen laad je niet geheel op, en sommige dagen ontlaad je ook niet geheel omdat er dan minder dan 2,7kwh import is.
Maak jij hier niet de veel voorkomende fout dat je dat dus niet per dag kunt bekijken, maar eigenlijk altijd per 3 dagen moet zien, dus de dag vooraf, de dag zelf en de dag erna. dit omdat je verbruik van de op de dag zelf altijd ligt in de dag, veelal avond/nacht, maar doorloopt in de nacht van de volgende dag tot dat je pv voldoende opwek heeft dat de zonnepanelen het van de batterij weer gaat overnemen.

als ik mijn eigen gevens bekijk krijg ik de batterij eigenlijk altijd wel leeg, het probleem zit hem eerder om hem weer vol te krijgen.
Vandaar de berekening van import besparing van een dag is : MINSTE_VAN ( 2,7 ; export ; import)
uitleg formule: je kan 10kwh terugleveren maar als je maar 1kwh importeerd is besparing van de accu 1kwh
je moet ook rekening houden met je verliezen, ik zelf reken gemakshalve met 2,5 kWh effectieve opslag/levering, maar zelf dat is eigenlijk al zeer positief, zou wel eens minder kunnen zijn.
wat ik niet snap is je opmerking over 10 kWh teruglevering in combinatie met je batterij, je hebt in feite geen teruglevering met dit systeem, kan dit niet (nog niet), je kunt alleen intern leveren dus ipv import vanuit het net voed je systeem met je batterij.

wat ik ook mis is het alspect TLK, mogelijk dat jij dat nog niet hebt, maar geduurende de looptijd zul je daar wel mee te maken krijgen (waarschijnlijk).

Tweede accu levert minder op omdat er % veel meer dagen zijn dat je geen 5,4 teruglevert, OF geen 5,4 importeerd (m.n. de zonnige dagen niet).

Als ik dit doortrek naar een heel jaar, uitgaande van een kwh prijs van 0,3€ in mijn geval is de terugverdien tijd zonder salderen:
6,9 jr voor één accu
10,2 jr voor twee accu's

- één volledige cyclus is denk ik aardig representatief, zou je 2 volledige cycli kunnen doen met één batterij kom je in feite op 2 accu's (met ieder 1 cyclus) uit en je ziet dat het voordeel dan behoorlijk afneemt qua percentage, omdat er niet veel dagen zijn procentueel dat je zowel 5,4kwh teruglevert EN 5,4kwh importeerd.

a. Over de gehele leeftijd van de accu, die langer is dan de terugverdientijd, gaat hij je geld opleveren. Na 6000 cycli is de capaciteit nog 70% dus zolang die batterij meegaat blijf je aan het besparen.
c. Rijk wordt je er niet van, blij wel, want je bespaart en je hebt er een mooie gadget in HW erbij.
helemaal mee eens. d:)b

[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 01-07-2024 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:29
MacD007 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:07:
[...]
Maak jij hier niet de veel voorkomende fout dat je dat dus niet per dag kunt bekijken, maar eigenlijk altijd per 3 dagen moet zien, dus de dag vooraf, de dag zelf en de dag erna. dit omdat je verbruik van de op de dag zelf altijd ligt in de dag, veelal avond/nacht, maar doorloopt in de nacht van de volgende dag tot dat je pv voldoende opwek heeft dat de zonnepanelen het van de batterij weer gaat overnemen.

als ik mijn eigen gevens bekijk krijg ik de batterij eigenlijk altijd wel leeg, het probleem zit hem eerder om hem weer vol te krijgen.

[...]
Voor een realistisch beeld bekijk ik hier het maximale batterij-verbruik per maand en ga daar iets onder zitten omdat maxima zelden worden gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennnn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:08
JanHenk schreef op maandag 1 juli 2024 @ 11:44:
[...]

Ik begrijp je cijfers niet helemaal, maar los daarvan: juist bij een hoger (sluip)verbruik is de "bezetting" van één thuisbatterij groter en de terugverdientijd korter. De tweede (en volgende) dekken misschien nog een paar procent meer af in de zin van zelfvoorziening, maar verhoudingsgewijs verdien je die dan veel minder snel terug.

Oftewel, juist met één beginnen en kijk wat het doet. Dan kun je altijd nog één toevoegen, maar de zin daarvan is bijna zeker minder dan de eerste.

"Een te grote thuisbatterij krijg je niet leeg in de zomer en niet vol in de winter".
Daar zit iets in. Misschien begin ik gewoon met eentje.

Waar ben ik onduidelijk met mijn cijfers? Ik ben best wel een leek (misschien is het daarom ook juist interessant voor me), maar ik doel erop dat ik in een normale week hierop zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBeyW3cKHphGBpenOCeCeYWOWv8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BFEBAYQMBZVaGweygmPn6AVt.jpg?f=fotoalbum_large.

Waarbij we dan doordeweeks vooral veel gebruiken begin van de avond. Zaterdag is een goed voorbeeld van het sluipverbruik. Die dag is er niemand bij ons geweest op een zonnige dag. De accu zou dan dus vol geladen worden en volledig ontladen in de avond/nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lennnn schreef op maandag 1 juli 2024 @ 11:16:
als je op vakantie bent snap ik dat helemaal, maar ik verwacht niet dat je 6 mnd per jaar op vakantie gaat (snik, zou ik wel willen).
Dus focus mn op je verbruik buiten de vakantie om, en met 6-7 kWh per dag, dat is meer in de zomer dan wat ik verbruik (3,5-4,5 kWh) krijg je dus prima minimaal 1 batterij elke keer dus weer leeg. (2,5 kWh ), je zou zelfs denk ik 2 batterijen leeg krijgen. de vraag is echter of je deze ook wel in voldoende dagen vol kunt krijgen, zomers zal dat geen probleem zijn, maar kijk mn maart, april en september-oktober (nov-feb kun je gemakshalve gewoon vergeten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lennnn schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:16:
[...]

Daar zit iets in. Misschien begin ik gewoon met eentje.

Waar ben ik onduidelijk met mijn cijfers? Ik ben best wel een leek (misschien is het daarom ook juist interessant voor me), maar ik doel erop dat ik in een normale week hierop zit:

[Afbeelding].

Waarbij we dan doordeweeks vooral veel gebruiken begin van de avond. Zaterdag is een goed voorbeeld van het sluipverbruik. Die dag is er niemand bij ons geweest op een zonnige dag. De accu zou dan dus vol geladen worden en volledig ontladen in de avond/nacht.
volgens mij moet je ook niet in de week tabel gaan kijken, want daar zie je geen tijdsverloop van je verbruik en aanbod in, zie maar eens op mijn tabel en kijk dan eens naar je eigen gegevens.
als ik jou gegevens zie zou ik zelfs zeggen dat je elke dag, dus ook die vrijdag, je batterij vol kunt krijgen, vrijdag mogelijk alleen op 95%. je verbruik echter geeft duidelijk aan dat de batterij leeg getrokken zal worden, en dat elke dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

MacD007 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:07:
[...]

denk het niet: die 2,7kwh krijg ik nagenoeg altijd wel per dag op.
s'avonds gemiddeld een uur of 5 * 400wh.
s'nachts 8u * 125wh.
Dat is samen al ruim 3kwh die ik dus elke dag op zou kunnen maken.

Is de accu half volgeladen op een dag dan zal ik die avond en nacht gewoon b.v. 1,5kwh uur opmaken en is de accu leeg. Volgens mij kan je dat prima per dag uitrekenen. Per dag heb ik dus uitgerekend of ik die 2,7kwh zou "salderen" met de accu of dat het minder is. Als je de accu leegmaakt per nacht hoef je geen rekening te houden dat het een dag doorloopt en begint de cyclus elke dag opnieuw.
je moet ook rekening houden met je verliezen, ik zelf reken gemakshalve met 2,5 kWh effectieve opslag/levering, maar zelf dat is eigenlijk al zeer positief, zou wel eens minder kunnen zijn.
wat ik niet snap is je opmerking over 10 kWh teruglevering in combinatie met je batterij, je hebt in feite geen teruglevering met dit systeem, kan dit niet (nog niet), je kunt alleen intern leveren dus ipv import vanuit het net voed je systeem met je batterij.
Ik neem aan dat een nieuwe accu gewoon 2,7kwh kan opslaan, ik heb nog geen reden aan te nemen dat dat minder is?
Die 10kwh is maar een voorbeeld om de formule uit te leggen. Namelijk wat ik het afgelopen half jaar per dag had kunnen besparen aan import met de accu door het laagste getal van (2,7, import, export) te berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjamo schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:09:
[...]

Voor een realistisch beeld bekijk ik hier het maximale batterij-verbruik per maand en ga daar iets onder zitten omdat maxima zelden worden gehaald.
ja, dat is ook een simpele benadering, die denk ik ook helemaal niet zo verkeerd is. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HE1 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:32:
[...]

denk het niet: die 2,7kwh krijg ik nagenoeg altijd wel per dag op.
s'avonds gemiddeld een uur of 5 * 400wh.
s'nachts 8u * 125wh.
Dat is samen al ruim 3kwh die ik dus elke dag op zou kunnen maken.

Is de accu half volgeladen op een dag dan zal ik die avond en nacht gewoon b.v. 1,5kwh uur opmaken en is de accu leeg. Volgens mij kan je dat prima per dag uitrekenen. Per dag heb ik dus uitgerekend of ik die 2,7kwh zou "salderen" met de accu of dat het minder is. Als je de accu leegmaakt per nacht hoef je geen rekening te houden dat het een dag doorloopt en begint de cyclus elke dag opnieuw.

[...]

Ik neem aan dat een nieuwe accu gewoon 2,7kwh kan opslaan, ik heb nog geen reden aan te nemen dat dat minder is?
Die 10kwh is maar een voorbeeld om de formule uit te leggen. Namelijk wat ik het afgelopen half jaar per dag had kunnen besparen aan import met de accu door het laagste getal van (2,7, import, export) te berekenen.
de laatste is dus helaas niet zo, je hebt met verliezen te maken, dus die 2,7 ga je nooit kunnen benutten, HW geeft dat zelf ook aan. deze kunnen zo maar rond tot circa 20% groot worden.daarom reken ik met 2,5 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

1. over jan-jun 2024
4. zonneopwek= 1222kwh
5. zonneverbruik= 725kwh

6,9 jr voor één accu
10,2 jr voor twee accu's

Welke efficientie heb je gebruikt voor laden en ontladen? toch niet 100%? ;)

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 22:06
MacD007 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:42:
[...]

de laatste is dus helaas niet zo, je hebt met verliezen te maken, dus die 2,7 ga je nooit kunnen benutten, HW geeft dat zelf ook aan. deze kunnen zo maar rond tot circa 20% groot worden.daarom reken ik met 2,5 kWh.
Het lijkt dat er regelmatig gesteld wordt dat je met een 2,7kWh accu per dag ook maar 2,7kWh kunt gebruiken. Maar die aanname is niet correct omdat je ook overdag 'pieken afroomt'. En het grappige is dat je op dagen met bewolking meer via de accu doet omdat de accu vaker moet bijspringen om dat de zonnepanelen wat minder doen. De afgelopen (zonnige dagen) zat ik met simulatie net boven de 3kWh, gisteren op 3,4 en vandaag (nog meer bewolkt) lijkt ik nog wat hoger uit te komen.
En ja, je hebt wel laadverlies (iets van 10%) maar volgens mij is in de ontlading daarvoor al gecompenseerd. Dus in de kostenberekening moet je die zeker meerekenen maar ik denk niet in de levering.

125 jaar oud huis, redelijk geïsoleerd (6cm PIR dakisolatie, 7cm muurisolatie steenwol, hr++), 1 Quatt WP, 4kWp zonnepanelen, benedenverdieping 3 grote T22 radiatoren met heatboosters en totaal 40 fans op lage snelheid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nheinemans
  • Laatst online: 24-05 16:43
In mijn situatie heeft een (kleine) accu nog een extra voordeel. Mijn EV heeft minimaal 5200W nodig om te laden. Met Home Assistant stuur ik de laadpaal aan, zodat de EV gaat laden als de zonnepanelen voldoende vermogen opwekken (7600Wp).
De accu kan in de ochtend opladen (als de PV minder dan 5200W opwekt), maar vervolgens kan de EV eerder beginnen met opladen. Aan het eind van de dag heb je hiermee minimaal 2 (misschien zelfs 3) keer de batterij helemaal opgeladen en weer ontladen. En het percentage stroom wat ik direct uit de panelen kan gebruiken gaat flink omhoog omdat de EV sneller begint met laden.

Sinds vorige week een aparte Home Assistant draaien met daarin alleen de P1 meter, mijn zonnepanelen en een gesimuleerde HW batterij via https://github.com/hif2k1/battery_sim om te kijken hoeveel laad/ontlaad cycli de batterij per dag doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

1. over jan-jun 2024
4. zonneopwek= 1222kwh
5. zonneverbruik= 725kwh

6,9 jr voor één accu
10,2 jr voor twee accu's

Voor een bierviltje/sanity check is deze methode een goed begin.
Kanttekeningen:
* Er zijn dagen dat er meer dan 1 cyclus gedaan kan worden
* Roudtrip en stand-by verliezen zijn nog onbekend maar komen waarschijnlijk op meer dan 15% uit.
* Een verplaatste kWh spaart je geen 30 cent uit, er zijn eenvoudig betere contracten te vinden dan dat.
Hoewel dit afhankelijk is van de onzekere toekomst heeft zo'n bedrag m.i. wel wat onderbouwing nodig.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

nheinemans schreef op maandag 1 juli 2024 @ 13:44:
In mijn situatie heeft een (kleine) accu nog een extra voordeel. Mijn EV heeft minimaal 5200W nodig om te laden.
Dat lijkt me sterk. Hij kan toch ook gewoon op 1 fase laden of via een Grannylader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nheinemans
de Peer schreef op maandag 1 juli 2024 @ 13:56:
[...]

Dat lijkt me sterk. Hij kan toch ook gewoon op 1 fase laden of via een Grannylader?
Dat zijn inderdaad ook nog alternatieven, maar ik heb geen zin om mijn 3p lader maar op 1p aan te sluiten (de lader kan niet zelf wisselen tussen 3p en 1p). En een grannycharger vind ik ook niet echt handig.

Op termijn zal er wel een zappi v2 oid komen, of wellicht een andere EV. Maar vooralsnog moet ik het hiermee doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flesym schreef op maandag 1 juli 2024 @ 13:28:
[...]

Het lijkt dat er regelmatig gesteld wordt dat je met een 2,7kWh accu per dag ook maar 2,7kWh kunt gebruiken. Maar die aanname is niet correct omdat je ook overdag 'pieken afroomt'. En het grappige is dat je op dagen met bewolking meer via de accu doet omdat de accu vaker moet bijspringen om dat de zonnepanelen wat minder doen. De afgelopen (zonnige dagen) zat ik met simulatie net boven de 3kWh, gisteren op 3,4 en vandaag (nog meer bewolkt) lijkt ik nog wat hoger uit te komen.
En ja, je hebt wel laadverlies (iets van 10%) maar volgens mij is in de ontlading daarvoor al gecompenseerd. Dus in de kostenberekening moet je die zeker meerekenen maar ik denk niet in de levering.
als ik dat doe via een beperking van de effectieve hoeveelheid die bruikbaar is maakt het dus niet uit waar die verliezen optreden, dus die 2,5 kWh is denk ik (afgerond) een leuk en vooral eenvoudige waarde, kan dus ook 2,3, 24 of 2,6 zijn.
en ja, soms kun je pieken afromen, alleen bij mij, is dat nauwelijk het geval, ik kom hooguit op 10% pieken tijdens 2 maanden (mn april en september), dat is dus bij mij dermate weinig dat dit nauwelijk de moeite waard is. in de overige maanden kan dit mn bij slecht weer ook optreden.
afgelopen juni heb ik 1 dag gehad waar ik nagenoeg geen opbrengst had (<1,5 kWh, dus batterij hier 50% vol) en 5 dagen gehad met totaal 2,5 kWh met piek, we praten hier dus over minder dan 1 euro aan waarde wat je daardoor kunt winnen. in Mei was het niet veel anders, ook daar 5 pieken met eigenlijk maar 2 pieken met een redelijk verbruik van > 400W. dus ook in mei circa 2,5kWh totaal wat je had kunnen winnen. niet echt cijfers waar je echt blij van gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SXForce
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-05 13:03
nheinemans schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:00:
[...]

Dat zijn inderdaad ook nog alternatieven, maar ik heb geen zin om mijn 3p lader maar op 1p aan te sluiten (de lader kan niet zelf wisselen tussen 3p en 1p). En een grannycharger vind ik ook niet echt handig.

Op termijn zal er wel een zappi v2 oid komen, of wellicht een andere EV. Maar vooralsnog moet ik het hiermee doen :)
Aha! Ik dacht al. Die van mij (Easee) switcht wel tussen 1-3 fases, dus dat is mooi meegenomen.

Heb nu 2 batterijen in bestelling staan en zit nog te overwegen een extra groep bij te plaatsen, zodat de 800w limiet eraf kan.

Ik kan in de zomer (mei-aug) met de zonnepanelen op 6A-7A (3fase) laden, zonder iets uit het net te trekken; ofwel met ongeveer 5Kw. Dat zou met de HW batterij op een losse groep 2A hoger zijn. Hoe hoger het aantal Kw waarmee je de EV vollaad, hoe efficiënter.

[ Voor 4% gewijzigd door SXForce op 01-07-2024 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

SXForce schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:07:
[...]

Ik kan nu met de zonnepanelen op 6A-7A (3fase) laden; ofwel met ongeveer 5Kw. Dat zou met de HW batterij op een losse groep 2A hoger zijn. Hoe hoger het aantal Kw waarmee je de EV vollaad, hoe efficiënter.
Die hogere efficientie wordt volgens mij volkomen teniet gedaan door de lage efficientie van het laden/ontladen van de batterij.
Als je dus naar het grotere plaatje kijkt, is dit niet logisch en zou ik het niet doen om efficiency te verhogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SXForce
de Peer schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:09:
[...]

Die hogere efficientie wordt volgens mij volkomen teniet gedaan door de lage efficientie van het laden/ontladen van de batterij.
Als je dus naar het grotere plaatje kijkt, is dit niet logisch en zou ik het niet doen om efficiency te verhogen.
Dat is waar. Het stukje dat de batterij in en uit gaat is niet optimaal qua efficiency, maar ik doe het dan ook meer voor het verhogen van het zelfverbruik. Terugleverkosten zijn vrij hoog (11ct kWh), eigenlijk te bizar voor woorden.

Hoop stiekem dat de levering toch iets eerder is. Ik was er vrij snel bij. :P Heb aardig wat producten van HW in huis ondertussen en het aantal mensen die ik de P1-meter heb aangesmeerd is niet meer op 1 hand te tellen. :X De verwachtingen van mijn kant zijn hoog!

[ Voor 17% gewijzigd door SXForce op 01-07-2024 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:13
Voor @HomeWizard_NL : Hoe worden de accus gekoppeld? Ik zit eens te kijken wat ik nodig zou hebben om m'n nacht verbruik af te kunnen vangen en dan zou ik op 2 accus uitkomen. Moeten deze dan op 2 aparte stopcontacten worden aangesloten of kan ik ze onderling doorlussen?
De max 800 ontladen zou voor mijn situatie meer dan voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:50

Remco2001

Ehm, ok...

AWEF schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:33:
Voor @HomeWizard_NL : Hoe worden de accus gekoppeld? Ik zit eens te kijken wat ik nodig zou hebben om m'n nacht verbruik af te kunnen vangen en dan zou ik op 2 accus uitkomen. Moeten deze dan op 2 aparte stopcontacten worden aangesloten of kan ik ze onderling doorlussen?
Het maakt niet uit hoe je ze aansluit. I.c.m. de P1-meter van Homewizard wordt dit allemaal geregeld in de software. Homewizard adviseert enkel, als je meerdere (bijvoorbeeld 4) accu’s wil aansluiten, dit op een eigen groep te doen, waarbij de stekkers eraf gehaald kunnen worden en vast geïnstalleerd kunnen worden door een installateur.

Het ontladen gebeurt ook in diezelfde software. Volgens Homewizard gebeurt dit op de meest efficiënte manier en daarbij wordt gekeken naar sensoren in de accu die dingen als capaciteit, temperatuur, etc. meten. Ofwel, dit gaat automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001

Remco2001

Ehm, ok...

SXForce schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:23:
[...]

Dat is waar. Het stukje dat de batterij in en uit gaat is niet optimaal qua efficiency, maar ik doe het dan ook meer voor het verhogen van het zelfverbruik. Terugleverkosten zijn vrij hoog (11ct kWh), eigenlijk te bizar voor woorden.

Hoop stiekem dat de levering toch iets eerder is. Ik was er vrij snel bij. :P Heb aardig wat producten van HW in huis ondertussen en het aantal mensen die ik de P1-meter heb aangesmeerd is niet meer op 1 hand te tellen. :X De verwachtingen van mijn kant zijn hoog!
Mijn uit het netverbruik ligt nu rond de 1200 kWh per jaar, i.c.m 33 zonnepanelen. Ik hoop dit met 3 accu’s naar 100 kWH - 150 kWh te krijgen volgens een berekening die ik kon maken via een link die hier werd toegespeeld in het het andere P1 Homewizardtopic.

Hoe laat kreeg jij de bestelbevestiging? Ik kreeg ‘m 11:13. Ik laat dan ook graag in dit topic weten als ik ze binnen heb/verzoek voor restbetaling heb ontvangen. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Remco2001 op 01-07-2024 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
MacD007 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:06:
[...]

als ik dat doe via een beperking van de effectieve hoeveelheid die bruikbaar is maakt het dus niet uit waar die verliezen optreden, dus die 2,5 kWh is denk ik (afgerond) een leuk en vooral eenvoudige waarde, kan dus ook 2,3, 24 of 2,6 zijn.
en ja, soms kun je pieken afromen, alleen bij mij, is dat nauwelijk het geval, ik kom hooguit op 10% pieken tijdens 2 maanden (mn april en september), dat is dus bij mij dermate weinig dat dit nauwelijk de moeite waard is. in de overige maanden kan dit mn bij slecht weer ook optreden.
afgelopen juni heb ik 1 dag gehad waar ik nagenoeg geen opbrengst had (<1,5 kWh, dus batterij hier 50% vol) en 5 dagen gehad met totaal 2,5 kWh met piek, we praten hier dus over minder dan 1 euro aan waarde wat je daardoor kunt winnen. in Mei was het niet veel anders, ook daar 5 pieken met eigenlijk maar 2 pieken met een redelijk verbruik van > 400W. dus ook in mei circa 2,5kWh totaal wat je had kunnen winnen. niet echt cijfers waar je echt blij van gaat worden.
Ieder huis en gedrag is anders. Ik zit vandaag al op 1,2kWh afname terwijl de (simulatie)accu weer vol is.

125 jaar oud huis, redelijk geïsoleerd (6cm PIR dakisolatie, 7cm muurisolatie steenwol, hr++), 1 Quatt WP, 4kWp zonnepanelen, benedenverdieping 3 grote T22 radiatoren met heatboosters en totaal 40 fans op lage snelheid..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HE1

HE1

AWEF schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:33:
Beide apart stopcontact.

Worden beide aangestuurd op basis van p1 data.

Het mooie is wel dat je in de app beide accu's gecombineerd ziet in één enkele grafiek, alsof je één batterij van 5,4kwh hebt. Prio tussen de accu's van laden/ontladen gebeurt slim op basis van gedane cycli per batterij etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HE1 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:08:
[...]

Beide apart stopcontact.
het beste is ook op twee aparte groepen als dit kan en nog beter op twee fases als je een 3-fase systeem hebt.
Worden beide aangestuurd op basis van p1 data.

Het mooie is wel dat je in de app beide accu's gecombineerd ziet in één enkele grafiek, alsof je één batterij van 5,4kwh hebt. Prio tussen de accu's van laden/ontladen gebeurt slim op basis van gedane cycli per batterij etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SXForce
Remco2001 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:11:
[...]

Mijn uit het netverbruik ligt nu rond de 1200 kWh per jaar, i.c.m 33 zonnepanelen. Ik hoop dit met 3 accu’s naar 100 kWH - 150 kWh te krijgen volgens een berekening die ik kon maken via een link die hier werd toegespeeld in het het andere P1 Homewizardtopic.

Hoe laat kreeg jij de bestelbevestiging? Ik kreeg ‘m 11:13. Ik laat dan ook graag in dit topic weten als ik ze binnen heb/verzoek voor restbetaling heb ontvangen. :)
Jij was er nog veel sneller bij! "Helaas" een té drukke dag op werk met veel meetings waar je niet even kunt bestellen. ;) Hier dus 13:42 de bevestiging na eindeloos wachten tot de website het deed. Wel november als verwachte levering.

Ook ik laat het hier weten als ik het betaalverzoek binnen heb. Ben benieuwd hoeveel dagen er tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nheinemans
MacD007 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:33:
[...]

het beste is ook op twee aparte groepen als dit kan en nog beter op twee fases als je een 3-fase systeem hebt.

[...]
Beide batterijen werken samen en kunnen (out of the box) laden met 1600W en ontladen met 800W. Dat kan prima op 1 groep, zolang er geen grote verbruikers op die groep zitten (maar dat geldt voor elk apparaat dat je in een stopcontact prikt). Ondanks dat er twee stekkers aan zitten zou je beide batterijen samen als 1 verbruiker van 1600W kunnen zien.

Mocht je in de toekomst toch behoefte hebben aan ontladen met 1600W, dan kun je ze altijd nog op 2 afzonderlijke groepen (of op 1 eigen groep).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Weet iemand ook of de P1 data via de "cloud" binnenkomt bij de accu aansturing, of dat de accu direct via het LAN bij de P1 meter kan (mits ze op hetzelfde LAN zitten)?

Stel dat HW een storing heeft namelijk, dan doet de accu/p1 ook even niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001

Remco2001

Ehm, ok...

SXForce schreef op maandag 1 juli 2024 @ 17:02:
[...]

Jij was er nog veel sneller bij! "Helaas" een té drukke dag op werk met veel meetings waar je niet even kunt bestellen. ;) Hier dus 13:42 de bevestiging na eindeloos wachten tot de website het deed. Wel november als verwachte levering.

Ook ik laat het hier weten als ik het betaalverzoek binnen heb. Ben benieuwd hoeveel dagen er tussen zit.
Zal je net zien dat jij 'm toch veel eerder ontvangt, haha! Maar we gaan het meemaken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Starck schreef op maandag 1 juli 2024 @ 17:06:
Weet iemand ook of de P1 data via de "cloud" binnenkomt bij de accu aansturing, of dat de accu direct via het LAN bij de P1 meter kan (mits ze op hetzelfde LAN zitten)?

volgens mij werkt de P1 dongle alleen maar op wifi, deze geeft dus ook geen lan aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:59
MacD007 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 17:26:
[...]

volgens mij werkt de P1 dongle alleen maar op wifi, deze geeft dus ook geen lan aansluiting.
Wifi staat niet automatisch gelijk aan cloud. Wifi kan perfect binnen een LAN netwerk werken.

Als het internet er uit ligt, dan kan Home Assistant nog steeds de data binnen halen van de HW P1 meter via WiFi verbonden is.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Broodro0ster schreef op maandag 1 juli 2024 @ 17:30:
[...]

Wifi staat niet automatisch gelijk aan cloud. Wifi kan perfect binnen een LAN netwerk werken.

Als het internet er uit ligt, dan kan Home Assistant nog steeds de data binnen halen van de HW P1 meter via WiFi verbonden is.
:? sorry ik volg je helaas even niet meer ?
ik denk als het internet er uit ligt dan heeft volgens mij de p1 dongle ook geen verbinding meer met de "cloud", want volgens mij gaat dat nog steeds via de eigen wifi.
Edit: ik bedoelde dus dat de P1 geen claud verbinding heeft, echter zolang de eigen locale wifi actief kan de batterij dus wel met de P1 communiceren, dat is ook door HW bevestigd.

[ Voor 13% gewijzigd door MacD007 op 01-07-2024 19:45 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Laatst online: 00:31
MacD007 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 18:20:
[...]

ik denk als het internet er uit ligt dan heeft volgens mij de p1 dongle ook geen verbinding meer met de "cloud", want volgens mij gaat dat nog steeds via de eigen wifi.
De verbinding tussen de p1 meter en de batterij gaat over de lokale wifi verbinding. En werkt dus ook zonder cloud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:14

Bravo

Second Best

[...]

Waar jullie langs elkaar heen praten is de term WiFi. De een noemt WiFi een alternatief van een LAN, de ander rekent WiFi tot een optie van een LAN. ;)
Een LAN (Local Area Network) is gewoon je (t)huisnetwerk wat kan bestaan uit een router, switches, lankabels maar ook een wifi accesspoint. Een LANpoort (ethernet) is een evengoed een accespoint tot een LAN als een WiFi punt. Dat kan ook in je router al samengevoegd zijn.
Starck schreef op maandag 1 juli 2024 @ 17:06:

De verwachting is dat de batterij geen Cloud nodig heeft om te functioneren, het heeft informatie van de P1-meter nodig die in je thuisnetwerk beschikbaar moet zijn (via WiFi). Dus blijft de batterij functioneren zolang de verbinding tussen je P1-meter en batterij er is (via je locale WiFi).
Naar de Cloud (alles achter de router aan de internetproviderkant) gaat alleen de statistieken en komen eventueel opdracht binnen over het instellen van taken van de Homewizard apparaten.

[ Voor 19% gewijzigd door Bravo op 01-07-2024 19:10 ]

Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flesym schreef op maandag 1 juli 2024 @ 13:28:
[...]

snap ik, en heb daar ook naar gekeken, en wat blijkt, die pieken zijn behoorlijk klein en kort (dus qua hoeveelheid niet bepaald veel) als je ze al hebt. Dat ligt natuurlijk ook aan de hoeveelheid zonnepanelen die je hebt versus je verbruik. dus uiteraard zal dat bij iedereen weer anders zijn. in een post heb ik daar ook op gewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:59
[...]

WiFi is gewoon een manier van aansluiten zoals je dat ook met een kabeltje kan. Netwerk verkeer gaat over een WiFi verbinding en daarvoor is geen internet nodig.

HomeWizard maakt gebruik van het internet, maar ze hebben ook een lokale API.
Zoals aangegeven hierboven voor HomeWizard zal de batterij ook met de P1 kunnen praten als internet uitvalt, op voorwaarde dat je router/switches/wifi nog werkt.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:54
Hierbij een grafiek van mijn verbruik en opwek van februari, Heb 8 panelen welke niet echt gunstig liggen. Verder een L/L WP en geen gas. De opbrengst is dus te gering om de accu op te laden.
Normaal nacht gebruik zonder warmte pomp is ca 2 Kwh.
Uit meting blijkt dat de accu ca 225 dagen voldoende kan opladen per dag.
Voordeel dus 2x225x0,25 (Vattenfall) = 112.5 euro.
Dit is zonder salderen en teruglever vergoeding-boete verrekening.
Denk dat veel een vergelijkbaar plaatje hebben, is dus echt een hobby project voorlopig denk ik, zeker voor mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_zOqU6MLHppv-OZYdqWexvLhEPM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pQYK3k4yYNcDzIw9QjFNrFJt.png?f=fotoalbum_large

Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:24
MacD007 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:33:
[...]

[...]
Is op twee aparte groepen beter dan 1 dedicated groep voor de accu's?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flesym
Ross11 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 19:58:
Hierbij een grafiek van mijn verbruik en opwek van februari, Heb 8 panelen welke niet echt gunstig liggen. Verder een L/L WP en geen gas. De opbrengst is dus te gering om de accu op te laden.
Denk dat veel een vergelijkbaar plaatje hebben, is dus echt een hobby project voorlopig denk ik, zeker voor mij.

[Afbeelding]
Dat er, zolang we mogen salderen, geen business case te maken is ben ik met je eens. Maar nogmaals, een accu is niet alleen voor de nacht, vlakt ook piekgebruik af overdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joep03nl
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:21
Flesym schreef op maandag 1 juli 2024 @ 20:16:
[...]

Dat er, zolang we mogen salderen, geen business case te maken is ben ik met je eens.
In ieder geval een betere (financiële) business case dan een nieuwe keuken, badkamer of auto 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ross11 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 19:58:

[Afbeelding]
Ik ben wat met HA aan het klooien. Hoe heb je die ronde bolletjes van de energie stromen erin gekregen? Je mag me evt DM sturen als het teveel offtopic wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ross11
Dat er, zolang we mogen salderen, geen business case te maken is ben ik met je eens. Maar nogmaals, een accu is niet alleen voor de nacht, vlakt ook piekgebruik af overdag.
[/quote]

Klopt maar zoals ik hier meet lukt het mij niet, om bijna 5 maanden, de accu ook maar enigszins vol te krijgen overdag. Is dan eerder een (accu) blok aan het been.

Ross

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flesym
Devke schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:03:
[...]

Ik ben wat met HA aan het klooien. Hoe heb je die ronde bolletjes van de energie stromen erin gekregen? Je mag me evt DM sturen als het teveel offtopic wordt.
Is standaard HA. Maak een lege card aan en type daarin:

type: energy-distribution
link_dashboard: true

Laatste regel kun je ook weglaten.

Hier kun je de standaard energy cards vinden
https://www.home-assistant.io/dashboards/energy/

[ Voor 14% gewijzigd door Flesym op 01-07-2024 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Remco2001 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:11:
[...]

10:59 uur de bevestiging. Ik hoop ook echt dat het sneller is dan November. Denk alleen dat we daar niet te enthousiast over moeten zijn. Van November gaat het al naar Maart. Dus ze hebben even nodig ze te produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flesym schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:05:
[...]

Oke thanx. Moet ik ff kijken hoe je een lege card maakt. Ben er vandaag mee aan het klooien geweest door HA op een NAS te installeren. Echt een beginner nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ross11

[/quote]

Of ga voor de "custom:power-flow-card-plus" Hacks nodig

Hierin kun je eventueel de HW accu als die geleverd wordt inpassen, Home wizard en Home Assistant werken prima samen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sb68QYvIMyQfcaqKzA-Yt3sXOg4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AyGTm9XTxw6rBZAWuVTh3Kn6.png?f=user_large

Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ross11 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:19:

[/quote]

Of ga voor de "custom:power-flow-card-plus" Hacks nodig

Hierin kun je eventueel de HW accu als die geleverd wordt inpassen, Home wizard en Home Assistant werken prima samen.

[Afbeelding]
Heb de nodige HW spullen. Sockets. P1 meter. kWh meter voor zonnepanelen en de HW batterij in bestelling. Dit zit ook in HA standaard? Niet alle termen snap ik (nog). Echt een rookie nog daarin ;-p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
Devke schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:12:
[...]

Oke thanx. Moet ik ff kijken hoe je een lege card maakt. Ben er vandaag mee aan het klooien geweest door HA op een NAS te installeren. Echt een beginner nog.
Alleronderste card is leeg. Staat alleen Type: ' ' in
Anders gewoon een andere leeg maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
0xygen500 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 20:04:
[...]

Is op twee aparte groepen beter dan 1 dedicated groep voor de accu's?
ja en nee, als je dedicated groep alleen voor de accu's kunt realiseren, voor een bestaande WCD is dat in 99,99% van de situaties dus niet zo heb je het voordeel dat je de limiet van 800W levering kunt uitzetten. dus je batterij kan dan (2 stuks) dus 1600W leveren. Dat zal voor mn grotere verbruikers een voordeel kunnen zijn.
Nadeel; je batterij is dan ook eerder leeg.
Je mag echter dan op die groep ook niets anders meer op aansluiten. Als je die mogelijkheid hebt is dat denk ik een goede oplossing. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flesym schreef op maandag 1 juli 2024 @ 20:16:
[...]

Snap ik, vergeet echter niet dat dit niet iedereen heeft, tenminste waarbij het een duidelijk voordeel bied.
ik heb even gekeken in juni, mei was er nauwelijks srake van enige piek (muv wat enkele mini en mrcro pieken)
in april waren dat er 4, en de rest niet of weer mini/micro grote.
in maart was het iets meer, stuk of 7, en enkele mini en micro.

dus eigenlijk is het leuk dat je dat mee kunt nemen, maar is geen duidelijke winst verhogende hoeveelheid.

dus at zal voor iedereen weer anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik vraag me af hoe je de accu aan een vaste groep moet installeren, de stekker wegknippen? daar gaat je mobiliteit dan denk ik.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-04 10:59
Flesym schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:40:
[...]

Gebruik je Home Assistant? Dan kun je heel eenvoudig een batterij simulator (battery_sim) installeren. Daarmee krijg je een goed idee (bij mij de afgelopen week ongeveer 3kWh per dag via de gesimuleerde accu).
Kun je mij op weg helpen met de juiste instellingen? Heb het nu geinstalleerd, maar weet niet wat de juiste settings zijn in battery sim

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sarge78 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:50:
[...]

Kun je mij op weg helpen met de juiste instellingen? Heb het nu geinstalleerd, maar weet niet wat de juiste settings zijn in battery sim
Ik lees graag mee. Houdt wel van dit soort dingen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kmf schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:47:
Ik vraag me af hoe je de accu aan een vaste groep moet installeren, de stekker wegknippen? daar gaat je mobiliteit dan denk ik.
Ja, maar het plaatsen via een vaste groep is ook bedoeld om op die locatie te blijven, anders heeft die vaste locatie ook weinig zin.
wat je natuurlijk kunt doen als je de batterij een eigen groep wilt geven is op deze nieuwe groep (waar dus ook geen andere gebruiker op aangesloten kan/is worden) twee WCD (voor 2 Batterijen) te plaatsen en daar deze batterijen op aan te sluiten. Dan hoef je dus ook niet de stekkers er af te halen maar mag je de limiet van 800W er wel af halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
zolang het over HA gaat voor deze batterij is het posten hier denk ik wel prima, dus klein verzoek aan de MOD's om dit hier ook toe te staan, alvast bedankt. d:)b _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 01-07-2024 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ross11
[
Heb de nodige HW spullen. Sockets. P1 meter. kWh meter voor zonnepanelen en de HW batterij in bestelling. Dit zit ook in HA standaard? Niet alle termen snap ik (nog). Echt een rookie nog daarin ;-p
[/quote]

Wel even de lokale API in de HW app aanzetten voor de P1 en de sockets anders vind HA ze niet.

Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ross11 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:00:
[
[/quote]

Wel even de lokale API in de HW app aanzetten voor de P1 en de sockets anders vind HA ze niet.
Klopt. Ben daar al achter gekomen haha. Kreeg al foutmeldigen. Nu nog even op de NAS klooien. Is wel beperkter dan de green of yellow vlgs mij. Maar leuk om mee te spelen en te zien hoe iig alle HW spullen eral in staan. Verder ben ik nog niet gekomen vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Sarge78 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:50:
[...]

Goede tip @Flesym , instellingen zijn toch:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKQ9ZyiLijy9yxF1NoKUSZC_dE0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/u7NzH2SdocoX1riV99mUpKr1.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flesym
hjs schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:14:
[...]

Goede tip @Flesym , instellingen zijn toch:

[Afbeelding]
Bijna goed, de bovenste is 2,7.
Hier even de uitkomst in YAML (omdat je de configurator niet meer kan teruglezen). Niet van schrikken maar daar zie je de waardes die je in het menu moet invullen (bv de import en export sensors).
Dus gewoon de menu sturing volgen en de waardes invullen (de waarden in de YAML alleen gebruiken als hulp). Kosten zijn natuurlijk jouw eigen waarde. Als je zo de waardes invult doet hij het als het goed is.
En vervolgens moet batterij ook nog even in het energie dashboard toevoegen bij battery. Dan zie je hem ook in de 'bollenplaat'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QF_99cW-2FXhVeccNKsTlkifG-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/catvF0a2bAPMlEmFSb8HRCBS.jpg?f=fotoalbum_large

Tweede plaat is hoe mijn eigen dashboard er uit ziet.
Wil ik natuurlijk best helpen met configureren en de code delen maar is denk ik hier off topic. Dus dan even via een PM.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQRzHy7ziqyHucNBRzILxEWH6zA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hvi851vaREwZorUwIFHsbPAx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Flesym op 02-07-2024 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
.

[ Voor 99% gewijzigd door Flesym op 01-07-2024 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-05 08:18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N2QOmDmCsdVqkTEIlst9uFp0l9E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pTGyFojZxSWj8UCNsv38EOX7.jpg?f=fotoalbum_large
Op basis van dag level data van afgelopen 12 maanden kom ik op een verschuiving van minimaal 500kWh per jaar met 1 accu. Op de helft van de dagen kan ik 50% of meer laden en op een derde van de dagen 100%. (~1200Wp op het dak en ~650kWh teruglevering per jaar)

[ Voor 8% gewijzigd door Voogel op 02-07-2024 14:07 ]

4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:52
@Flesym kun je mij ook een DM sturen.

Overigens heb ik een op basis van de dag meterstanden een simulatie gaan over het afgelopen jaar. Ik heb circa 11 kW aan PV. Uitgaande van een bepaalde accu capaciteit heb ik het gemiddelde besparing berekend. Ook heb ik de gemiddelde benutting van de accu berekend. Dit heeft de volgende waardes bij mij opgeleverd in kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/McqLamwZRexlJdmegUooVjDj56A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/th77A9xvfTK46ckyQ6S3WMkC.jpg?f=user_large

Je ziet dat de benutting van de accu al een aantal beperkingen kent (donkere dagen) maar dat de uiteindelijk besparing nog minder is.

[ Voor 10% gewijzigd door royaljoop op 02-07-2024 10:23 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:36

watercoolertje

Untertitel

royaljoop schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:15:

Overigens heb ik een op basis van de dag meterstanden een simulatie gaan over het afgelopen jaar. Ik heb circa 11 kW aan PV. Uitgaande van een bepaalde accu capaciteit heb ik het gemiddelde besparing berekend. Ook heb ik de gemiddelde benutting van de accu berekend. Dit heeft de volgende waardes bij mij opgeleverd in kWh.

[Afbeelding]

Je ziet dat de benutting van de accu al een aantal beperkingen kent (donkere dagen) maar dat de uiteindelijk besparing nog minder is.
Mooi overzicht, ik zou die laatste kolom (of een extra kolom) echter per accu omrekenen dan kan je het makkelijker met elkaar vergelijken.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
royaljoop schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:15:

[Afbeelding]

kun je over je berekening iets meer vertellen, want ik volg je helaas niet zo goed, wat is bv die benutting en hoe is deze berekend en idem voor je besparing.

plus ik zie nog een probleem omdat je dag door de pv (nacht - dag - nacht ritme) namelijk in drie delen is verdeeld, waarbij deel 1 infeite een doorloop is van de vorige dag deel 3.
Dus als je dat goed doet verschuif je eigenlijk het tijdsverloop naar een startpunt die begint op het moment dat je systeem volledig op zonneenergie (direct eigen gebruik) gaat lopen en dat loopt dan in feite rond 24 uur zo door tot de volgende dag.
waarbij je zeker in het voor en najaar ook situaties tegenkomt dat je batterij door je gebruik al leeg is maar de zon niet echt wil mee werken ( komt in ons kikkerlandje wel een voor) en je dus geen batterij stroom meer hebt en ook (onvoldoende) zonnestroom ter beschikking hebt.
Dit alles wordt dus ook nog beinvloed door de aanwezige hoeveelheid panelen en ligging (hier dus oost-west ligging op voordeel).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zalmjam
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 25-05 17:57
Hierbij ook een jaar berekening mbv de meterstanden van het afgelopen jaar., 8 panelen op ZW.

Opbrengst 3000 kwh
Import. 2433 kwh
Export 1912 kwh
Direct verbruik 36,2 %
Aantal meetdagen 366
Aantal dagen geen export. 4 (stond ik van te kijken)
Aantal dagen export > 2,7. 218
Aantal dagen export > 1,0. 271
Aantal dagen import > 2,7. 356

Geschat op basis bovenstaand.
Minimaal ontlading accu 589 kwh p/j
Nieuw direct verbruik na installatie accu 56 % was 36,2 %
Nieuw energie onafhankelijkheid 48 % was 30,9 %

(Gemakshalve voor de duidekijkheid met 2,7 kwh gewerkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
Sorry, foute post van mij.

[ Voor 138% gewijzigd door Flesym op 02-07-2024 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:32
@HomeWizard_NL klopt het dat wanneer je 2 batterijen gebruikt er maar met 800W ontladen kan worden? Dus ook wanneer de 2 batterijen op 2 verschillende groepen of zelfs fases worden aangesloten?

In de FAQ staat dat er 800W per batterij kan worden ontladen, maar hier ontbreekt deze tekst :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIXePRTdwKqp3qMBE_CjIGwPLs4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TLLoHFj75chKrFuUbRlJaiKk.png?f=user_large

Bij 3 batterijen komt er wel een melding te staan.

[ Voor 46% gewijzigd door jeanpaulh op 02-07-2024 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
jeanpaulh schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:28:
@HomeWizard_NL klopt het dat wanneer je 2 batterijen gebruikt er maar met 800W ontladen kan worden? Dus ook wanneer de 2 batterijen op 2 verschillende groepen of zelfs fases worden aangesloten?
Ja, zonder settingswijziging klopt dat. Maar dat is dus om te zetten.
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:38:
[...]

Wij zeggen zelf ''op eigen groep kan dit ontgrendeld worden'' je kan ze inderdaad handmatig ontgrendelen. Doorsnee gebruiker wilden we hier niet over na laten denken, vandaar dat wij zelf zeggen 'enkel op een eigen groep'. Technisch gezien zou je natuurlijk ook twee verschillende groepen gebruiken kwa veiligheid. Maar bewuste keuze dit niet zo te communiceren om verwarring te voorkomen. Het is daarom niet iets wat we adviseren, maar wel kan.

[ Voor 43% gewijzigd door ArthurMorgan op 02-07-2024 16:35 ]

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Laatst online: 00:31
jeanpaulh schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:28:

In de FAQ staat dat er 800W per batterij kan worden ontladen, maar hier ontbreekt deze tekst :

[Afbeelding]

Bij 3 batterijen komt er wel een melding te staan.
We adviseren echt een eigen groep (of meerdere eigen groepen per fase als je dat wilt) voor het ongrendelen van het maximale ontladen. Doorsnee consumenten uitleggen dat ze batterijen over verschillende groepen of fases moeten verdelen zonder kennis van wat groepen of fases zijn is gewoon vragen om gebruikersfouten waar risico's aan zitten. Wij proberen het voornamelijk gewoon overzichtelijk en veilig te houden met dit standpunt.

Dus kort door de bocht. wil je de batterijen ontgrendelen, mogen er geen andere apparaten zitten op de groepen van de batterijen. Doe je dit toch, eigen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesbl
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 30-10-2024
Goedenavond,

Ik vraag me af hoe dat ontgrendelen gaat. Moet dat in de hw-app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-05 10:39
Ik heb ook een virtual battery toegevoegd in HA, De waardes gebruikt van de HW Battery .hoe kan ik bedrag koppelen aan de energy meting van total energy saved ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/np8Zc4SH1jqkWgXw5tUcbQ3D1rc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nFTq5HYmXmgD21pOiY5ZB05i.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
simonj schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:07:
Ik heb ook een virtual battery toegevoegd in HA, De waardes gebruikt van de HW Battery .hoe kan ik bedrag koppelen aan de energy meting van total energy saved ?[Afbeelding]
Als ik de getallen zie weet ik niet of je de juiste sensors hebt.
Maar tijdens configuratie kun je de bedragen zetten. Alleen begrijp ik niet helemaal hoe ze werken cq of ze goed werken. Dus ik kijk alleen naar de kWh's naar en van de accu en doe verder niets met de prijzen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Djyoj0Bi0ojCgn9_aTFVy4j390=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oaZzM4bRIm16oeKupVwpehSm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:56

Aardedraadje

Met kabelschoen

simonj schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:07:
Ik heb ook een virtual battery toegevoegd in HA, De waardes gebruikt van de HW Battery .hoe kan ik bedrag koppelen aan de energy meting van total energy saved ?[Afbeelding]
Bij de set-up (ook naderhand) kun je kiezen om een tariff toe te voegen.
Integration entries -> Configure -> Edit Meters/Sensors -> Edit tariff details for a meter

Ik heb ondertussen een aantal (ahum, 10) simulaties draaien van een 10,8 kWh-batterij adhv m'n huidige verbruik, opwek en tarieven (om vermeden terugleverboete bij te houden), maar ook toekomstig vast tarief (zonder salderen) en dynamische contracten met behulp van de ENTSO-E API. Met en zonder salderen. Allen gesimuleerd met een "nul-op-meter" configuratie, maar de dynamische tarieven simuleer ik daarnaast ook nog met ontladen op gunstige momenten. Om te kijken wat het verschil zou zijn tussen een HW en een andere batterij waar je op slimme momenten surplus energie kan dumpen. Vooral om weer ruimte te maken om de volgende dag opwek op te kunnen slaan. Met als bonus dat dit extra geld oplevert. En dan alles met een 800W ontlaadprofiel en een 3,2 kW ontlaadprofiel, om te kijken wat dat doet.

Valt me op dat vooral wasmachine en vaatwasser toch zorgen voor langdurige pieken waarbij ontgrendelen handig kan zijn. Ik zit, op een gesimuleerd vast contract zonder salderen, door die twee apparaten na 4 dagen simuleren al op €1 verschil tussen 800W ontladen of 3.2 kW ontladen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Amt-ZrLd91ujGMOZ5WWttKPBjog=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yabDWf1SBzslUVchpDWvKCin.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
Aardedraadje schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:26:
[...]

Bij de set-up (ook naderhand) kun je kiezen om een tariff toe te voegen.
Integration entries -> Configure -> Edit Meters/Sensors -> Edit tariff details for a meter
@Aardedraadje Ik heb je even een DM gestuurd ivm de kostenberekening van barrery sim zelf die ik niet helemaal snap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:37:
[...]

We adviseren echt een eigen groep (of meerdere eigen groepen per fase als je dat wilt) voor het ongrendelen van het maximale ontladen. Doorsnee consumenten uitleggen dat ze batterijen over verschillende groepen of fases moeten verdelen zonder kennis van wat groepen of fases zijn is gewoon vragen om gebruikersfouten waar risico's aan zitten. Wij proberen het voornamelijk gewoon overzichtelijk en veilig te houden met dit standpunt.

Dus kort door de bocht. wil je de batterijen ontgrendelen, mogen er geen andere apparaten zitten op de groepen van de batterijen. Doe je dit toch, eigen risico.
zie daar, eigenlijk exact wat ik gisteren ook al in een andere post had aangegeven. ik zal dit ook morgen aan de TS toevoegen. bedankt.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 02-07-2024 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hoe werkt het eigenlijk als je de batterij op een groep hebt staan die volledige vraag heeft (16 ampere) en dus die 800 watt (4 ampere) van de batterij gaat vragen. Ziet de zekering in de meterkast dat als 12 ampere of als 20 ampere?

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:35
12, want de batterij levert direct aan de verbruikers.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackjack2win
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-05 13:13
HandyLumberjack schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:05:
12, want de batterij levert direct aan de verbruikers.
Hierbij moet wel rekening gehouden worden met het verbruik in die groep buiten de meterkast om, want als het aan de meterkast ligt gaat alle pico bello, maar de draden in die groep krijgen de volle bak (16A) te verwerken.

Ik weet dat een buurman bij ons dat in zijn schuur had met een auto lader en een 'zonnepaneel setje' dat je in het stopcontact kon steken. Die kon een week later zijn stopcontacten en bedrading vervangen: doorgebrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Ik zou inderdaad een nieuwe groep ervoor (laten) aanleggen, of een groep waar weinig belasting op zit.

Die grannyloaders staan ook wel bekend om het oververhitten van stopcontacten, zeker de Chinese 16A versies, een normaal stopcontact is gewoon niet bedoeld voor dergelijke zware langdurige belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:25

scorpionv

This space for rent

Blackjack2win schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:09:
[...]

Hierbij moet wel rekening gehouden worden met het verbruik in die groep buiten de meterkast om, want als het aan de meterkast ligt gaat alle pico bello, maar de draden in die groep krijgen de volle bak (16A) te verwerken.

Ik weet dat een buurman bij ons dat in zijn schuur had met een auto lader en een 'zonnepaneel setje' dat je in het stopcontact kon steken. Die kon een week later zijn stopcontacten en bedrading vervangen: doorgebrand.
Kan wel kloppen, als de autolader 16A vraagt, en er nog wat kleinere verbruikers op diezelfde groep 4A, dan zullen de zonnepanelen bijvoorbeeld 5A leveren, en de meterkast blijft met de resterende 15A keurig binnen de 16A van de installatieautomaat in de meterkast. Maar de bedrading in de schuur krijgt 20A voor de kiezen.

Je kunt hetzelfde krijgen met een accu op dezelfde groep, de meterkast doet max 16A, maar daar plust de accu van Homewizard max 800W/3,5A bij. Als je bedrading dan al aan de kritische kant is, zul je vooral bij contactpunten (stopcontact, verdeeldoos) hittevorming krijgen.

Doe je zonnepanelen en accu op diezelfde groep dan wordt het helemaal een rommeltje, dan kun je meterkast + zonnepanelen + accu amperage optellen als er 'onbeperkt' stroom gevraagd wordt uit het stopcontact.

Enige goede oplossing is een aparte groep in de meterkast voor elke stroomleverancier.

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 15:46
HandyLumberjack schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:45:
Ik zou inderdaad een nieuwe groep ervoor (laten) aanleggen, of een groep waar weinig belasting op zit.

Die grannyloaders staan ook wel bekend om het oververhitten van stopcontacten, zeker de Chinese 16A versies, een normaal stopcontact is gewoon niet bedoeld voor dergelijke zware langdurige belasting.
In het geval van de HomeWizard batterij kan er met 1 batterij maximaal 800W doorheen. Dat is ongeveer vergelijkbaar met het verbruik van een game PC. Met 2 stuks op dezelfde groep kan het laden met 1600W. Dat is nog niet eens een frituurpan.

De batterij is bedoeld om het verbruik in de avond en nacht te compenseren. Dus raadpleeg je Domotica om te zien wat dat doet. In mijn geval heb ik tussen het koken 's avonds en de koffie in de ochtend niet meer nodig dan 500W.

Een extra groep is dus pas nodig als je meer dan die 800W wil afdekken, of 4 batteijen wil stapelen :) .

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:22

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik wil eigenlijk de batterij op dezelfde (16 A) groep als de verbruikers zetten, zodat ik de opgeslagen groene stroom ook zelf direct kan gebruiken.
Op de groep zit een stekkerzonnepaneel (gezekerd met extra 6A automaat) en het apparaat met het hoogste verbruik is een airfryer van 1500 W.
Ik gebruik de apparaten nooit tegelijk, alleen de vrieskast werkt af en toe (70 W).
Ik ga er vanuit dat als de zon schijnt de batterij laad en als de zonnepanelen weinig of niets leveren, de batterij ontlaad. Dus dat ze samen nooit de groep maximaal belasten.

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SXForce
HandyLumberjack schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:45:

Om hierop aan te haken ben ik eigenlijk wel benieuwd wat de mogelijkheden zijn qua het gebruik van groepen waar weinig belasting op zit... Ik heb 1 groep in huis waar bijna niks op zit (mechanische ventilatie is de grootste permanente verbruiker). Op z'n tijd een stofzuiger, maar dat is nooit meer dan 1000w totaal en dat is dan voor enkele minuten... Zelf geen elektricien, dus durf dit niet zomaar aan.

Snap dat je er geen 4 batterijen op moet knallen (3 is ook al de limieten opzoeken), maar zolang het totaalverbruik onder de 16A zit zou er in theorie niets mis moeten gaan?

[ Voor 11% gewijzigd door SXForce op 03-07-2024 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:23

Osxy

Holy crap on a cracker

PeteSplit schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:10:
Ik wil eigenlijk de batterij op dezelfde (16 A) groep als de verbruikers zetten, zodat ik de opgeslagen groene stroom ook zelf direct kan gebruiken.
Op de groep zit een stekkerzonnepaneel (gezekerd met extra 6A automaat) en het apparaat met het hoogste verbruik is een airfryer van 1500 W.
Ik gebruik de apparaten nooit tegelijk, alleen de vrieskast werkt af en toe (70 W).
Ik ga er vanuit dat als de zon schijnt de batterij laad en als de zonnepanelen weinig of niets leveren, de batterij ontlaad. Dus dat ze samen nooit de groep maximaal belasten.
Dat is wel een risicovolle combinatie.

Daarmee kan het dus gebeuren dat als 1 van de apparaten kortsluiting heeft er 24 Ampere door de draden kan gaan (16 + 4 accu + 4 zonnepanelen). Daar zijn de draden niet op berekend, die zijn op 16A berekend.

Om het zelf te verbruiken hoeft het niet op dezelfde groep te zitten.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@asing @PeteSplit @SXForce In jullie posts komt naar voren dat het totaalverbruik binnen de perken blijft. Maar waar het grootste risico in zit, is niet wanneer de batterij oplaadt. Mocht het opladen samen met andere verbruikers te veel stroom trekken dan heb je daar je zekering voor.

Het grotere probleem schuilt erin wanneer de batterij teruglevert. Stel dat ergens een apparaat stuk gaat dan kan die 16A krijgen vanuit de meterkast maar ook nog de stroom vanuit de batterij als die op dezelfde groep zit. Dus delen van de installatie worden dan zwaarder belast dan waarvoor ze gemaakt zijn.

Het gaat dus niet om de normale belasting maar om de maximale stromen die kunnen lopen wanneer er in je huis iets mis gaat.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Osxy schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:28:
[...]

Dat is wel een risicovolle combinatie.

Daarmee kan het dus gebeuren dat als 1 van de apparaten kortsluiting heeft er 24 Ampere door de draden kan gaan (16 + 4 accu + 4 zonnepanelen). Daar zijn de draden niet op berekend, die zijn op 16A berekend.

Om het zelf te verbruiken hoeft het niet op dezelfde groep te zitten.
2,5 kwadraads kan wel meer aan dan 16A hoor. Dat we voor langdurige belasting max 16A voorschrijven is een prima regel, maar laten we niet doen alsof de boel spontaan in de fik vliegt bij een belasting van 24A want dan is absoluut niet zo.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:23

Osxy

Holy crap on a cracker

Glashelder schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:35:
[...]

2,5 kwadraads kan wel meer aan dan 16A hoor. Dat we voor langdurige belasting max 16A voorschrijven is een prima regel, maar laten we niet doen alsof de boel spontaan in de fik vliegt bij een belasting van 24A want dan is absoluut niet zo.
Een installatie hebben die de draden met 50% kan overbelasten zonder bescherming van de zekering zou ik als een risico aanmerken en 1 die niet in dank wordt afgenomen door de verzekering als er wel wat gebeurd. Hoe klein die kans ook mag zijn.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@Glashelder Natuurlijk. Maar dat is ook net waarom we die richtlijnen hebben. De werkelijkheid is immers nooit perfect. Misschien heeft iemand wel een goedkoop verlengsnoer wat wél erg warm begint te worden. Misschien is het een apparaat dat op een lichtpunt zit met 1,5 en niet 2,5 mm2. Aan alle kanten houden we expres marges aan zodat het niet zo vaak mis gaat.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Glashelder schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:35:
[...]

Een normale 16A zekering klapt er ook pas uit bij langdurig 18 tot 23A. Ik maak me geen zorgen over de 2,5 kwadraads (ook niet met een HW accu), maar wel over kabelverbindingen, stopcontacten en alles wat daar op aangesloten zit.

Pagina: 1 ... 7 ... 65 Laatste

Dit topic is gesloten.