Acties:
  • 0 Henk 'm!
internet4me schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:13:
Wcd met randaarde is verplicht. Al bijna 30 jaar.

https://www.elektrobode.n...20een%20aardlekschakelaar.

Dat er niet gecontroleerd wordt en dat mensen dat risico willen lopen, is iets heel anders. Dat moet je niet willen! Goede redenen om het op te pakken…
nee, sorry, was overigens bekend, maar dat heeft niets te maken met niet gecontroleerd of mensen dit niet willen, maar de verplichting bestaat er pas vanaf 1996, en ik vrees dat er in Nederland heel wat huizen staan die voor 1996 zijn gebouwd.
Mijn huis is uit de jaren 60 en dus hebben deze zeker niet op alle WCD een randaarde. En ja, de verbouwde keuken en uitbouw beschikken dus over WCD met randaarde.
Er is ook geen verplichting om dat bij bestaande huizen aan te passen, pas bij een renovatie van het huis heb je die verplichting.
Waar ik op wilde duiden is als deze batterij namelijk over randaarde beschikt dan is het dus wel belangrijk dat je dat ook op een WCD met randaarde aansluit.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:17
MacD007 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:44:
[...]

Waar ik op wilde duiden is als deze batterij namelijk over randaarde beschikt dan is het dus wel belangrijk dat je dat ook op een WCD met randaarde aansluit.
Het zal me niks verbazen als die überhaupt niet opstart als er geen randaarde is, net zoals een PV-omvormer.

[ Voor 41% gewijzigd door HandyLumberjack op 28-06-2024 12:46 ]

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ArthurMorgan schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:03:
[...]

Het is dus geen probleem dat hij 2 a 3 maanden vrijwel geheel leeg is begrijp ik?

Van andere batterijen meende ik dat dat juist heel slecht was voor de levensduur.
Dit is ook waarom ik @HomeWizard_NL heb gevraagd of het niet mogelijk gemaakt kan worden dat hun batterij gedurende wintermaanden evt goedkopere stroom kan laden van het net als de panelen niet meer voldoende leveren. Bij een dynamisch contract zie ik overdag best met regelmaat grote verschillen in uurprijs. Wat is er mooier dan dat je dan de batterij kunt laden (kan denk ik al heel mooi met een taak binnen HW) en deze energie dan zelf bv in de nacht en avond weer te laten inzetten of daar waar nodig. Zo voorkom je dat je batterij 3 a 4 maanden als decoratie in de ruimte staat. Of @HomeWizard_NL toch naar deze opties kijkt met deze gedachte erachter helaas (nog) geen antwoord. Handelen hoeft niet. Doel vh systeem ook niet. Zou wel fijn zijn dat doel 12 maanden per jaar te kunnen invullen ipv 8.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:37:
[...]

[...]
Dan kunnen we elektrische fietsen ook afraden, daar kan nog veel meer mee fout gaan ivm schokken en water.
" ‘Die paar brandjes en een ontploffende accu op zijn tijd moeten we dan maar op de koop toe nemen.’
Kijk eerst eens wie die uitspraak gedaan heeft, gezien zijn functie is dat wel een erg gekleurde mening.

Allart de Jong, de CEO van Omega, een inspectiebedrijf voor installateurs van onder andere zonnepanelen.

ik moet daar Home wizzard met hun mening ook helemaal gelijk geven.

overigens voor dat een LFP batterij gaat ontploffen moet wel erg veel anders mis gaan, want normaal gezien kunnen juist LFP batterijen dit namelijk niet. Dat is ook de reden dat met voor dit soort producten deze LFP batterijen gebruikt ipv Li-ion batterijen, want die kunnen namelijk wel ontploffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HandyLumberjack schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:46:
[...]

Het zal me niks verbazen als die überhaupt niet opstart als er geen randaarde is, net zoals een PV-omvormer.
Is dat zo? Weten we dit zeker? Ik heb een woning van 1994 en nog zat normale stopcontacten zonder randaarde. Denk dat het wel los loopt alleen @HomeWizard_NL kan daar denk ik antwoord op geven.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:53
MacD007 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:52:
[...]

" ‘Die paar brandjes en een ontploffende accu op zijn tijd moeten we dan maar op de koop toe nemen.’
Kijk eerst eens wie die uitspraak gedaan heeft, gezien zijn functie is dat wel een erg gekleurde mening.

Allart de Jong, de CEO van Omega, een inspectiebedrijf voor installateurs van onder andere zonnepanelen.

ik moet daar Home wizzard met hun mening ook helemaal gelijk geven.

overigens voor dat een LFP batterij gaat ontploffen moet wel erg veel anders mis gaan, want normaal gezien kunnen juist LFP batterijen dit namelijk niet. Dat is ook de reden dat met voor dit soort producten deze LFP batterijen gebruikt ipv Li-ion batterijen, want die kunnen namelijk wel ontploffen.
LFP zijn ook li-ion batterijen. Wat jij bedoelt is denk ik een andere li-ion variant, de NMC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Devke schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:03:
[...]

Is dat zo? Weten we dit zeker? Ik heb een woning van 1994 en nog zat normale stopcontacten zonder randaarde.
dat zijn abnormale stopcontacten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
de Peer schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:06:
[...]

dat zijn abnormale stopcontacten ;)
Ben geen electriciën maar een coolblue komt met een dergelijke oplossing

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4WckpCaY5ZVHekdDh7j8dJ_OuqQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hTjEiMywrzvTtzV6c11E8ah9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZA_BODnerGLkva9y2X2-wMykfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yp7XkxGffWcf7IOfuYw5LnVv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Devke schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:10:
[...]

Ben geen electriciën maar een coolblue komt met een dergelijke oplossing

[Afbeelding]

[Afbeelding]
dan blijft het ongeaard. ;)
dit beschermt alleen (deels) tegen een piekspanning.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 28-06-2024 13:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:11

Dat er niet gecontroleerd wordt en dat mensen dat risico willen lopen, is iets heel anders. Dat moet je niet willen! Goede redenen om het op te pakken…
Alleen bij renovaties en nieuwbouw is het verplicht om wcd's van randaarde te voorzien, het is absoluut niet verplicht om je oude oude wcd's nu direct om te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
de Peer schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:11:
[...]

dan blijft het ongeaard. ;)
dit beschermt alleen (deels) tegen een piekspanning.
Was ook mijn gevoel erbij. Verhuizen dan maar 🙈🤣

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:03
Devke schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:51:
[...]

Dit is ook waarom ik @HomeWizard_NL heb gevraagd of het niet mogelijk gemaakt kan worden dat hun batterij gedurende wintermaanden evt goedkopere stroom kan laden van het net als de panelen niet meer voldoende leveren. Bij een dynamisch contract zie ik overdag best met regelmaat grote verschillen in uurprijs. Wat is er mooier dan dat je dan de batterij kunt laden (kan denk ik al heel mooi met een taak binnen HW) en deze energie dan zelf bv in de nacht en avond weer te laten inzetten of daar waar nodig. Zo voorkom je dat je batterij 3 a 4 maanden als decoratie in de ruimte staat. Of @HomeWizard_NL toch naar deze opties kijkt met deze gedachte erachter helaas (nog) geen antwoord. Handelen hoeft niet. Doel vh systeem ook niet. Zou wel fijn zijn dat doel 12 maanden per jaar te kunnen invullen ipv 8.
Ik zou dit ook graag zien, maar laten ze die dingen eerst maar eens gaan leveren :)

Daarnaast zou het wel mooi zijn als ze eerst met afgifte rekening gaan houden met dynamische prijzen. Dus terug leveren als de prijzen hoog zijn en niet gelijk als je zonnepanelen niet meer leveren.(of wat overhouden voor de piek de volgende ochtend tussen 7 - 9 uur.).

Stroom goedkoop inkopen dynamisch lijkt leuk, maar je hebt ongetwijfeld aardig wat verlies dus wordt het verschil snel kleiner. (en op de dure momenten staan de grote verbruikers toch niet aan).
MacD007 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:52:
[...]
Hoe had iemand van de branche vereniging dit kunnen weten?

:z

[ Voor 14% gewijzigd door mhr-zip op 28-06-2024 13:29 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:46
HikariMisako schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:12:
[...]

Alleen bij renovaties en nieuwbouw is het verplicht om wcd's van randaarde te voorzien, het is absoluut niet verplicht om je oude oude wcd's nu direct om te bouwen.
Je hebt ook een eigen verantwoording. Als randaarde nodig is, moet je dat leveren.

Verder hebben de meeste mensen wel de meterkast uitgebreid cq aangepast voor zonnepanelen, warmtepompen, saunas]’s of wasmachines. Deze mensen hebben de meter kast uitgebreid maar bewust geen randaarde meegenomen…ja dan blijf je zelf verantwoordelijk.

Laten we afwijkingen nou geen standaard maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:47
ArthurMorgan schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:03:
[...]

Het is dus geen probleem dat hij 2 a 3 maanden vrijwel geheel leeg is begrijp ik?

Van andere batterijen meende ik dat dat juist heel slecht was voor de levensduur.
Het beste is om deze aangesloten te laten, het systeem kan zichzelf dan reguleren en monitoren. Het stroomverbruik binnen deze tijd is naar onze testen nihil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
MacD007 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:04:
[...]

Beste @HomeWizard_NL , mogelijk dat mijn vraag over de randaarde stekker is ondergegaan, maar kunnen jullie daar nu iets over zeggen welke type stekker (op jullie foto's zie ik een type F stekker, en die is normaal gesproken met randaarde., gebruiken.

en dan ook direct de vraag of de WCD dus dan ook over een randaarde moet beschikken, mn oudere huizen zijn vaak ook nog voorzien van WCD zonder randaarde.
Een wandcontactdoos met randaarde is aanbevolen maar niet vereist. De batterij staat in tegenstelling tot een zonnepanelen omvormer niet in verbinding met op het dak, en heeft ook geen metalen behuizing zoals een wasmachine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:26
internet4me schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:30:
[...]

Je hebt ook een eigen verantwoording. Als randaarde nodig is, moet je dat leveren.

Verder hebben de meeste mensen wel de meterkast uitgebreid cq aangepast voor zonnepanelen, warmtepompen, saunas]’s of wasmachines. Deze mensen hebben de meter kast uitgebreid maar bewust geen randaarde meegenomen…ja dan blijf je zelf verantwoordelijk.

Laten we afwijkingen nou geen standaard maken.
De meterkast is iets anders dan een wcd. Als je de extra groepen of fases nodig hebt dan moet de meterkast up to code zijn. Ga je de keuken verbouwen dan moeten de wcds randaarde hebben. Je hele huis opnieuw bedraden is niet nodig als je alleen de meterkast doet.

Er zijn overigens een paar verplichte groepen met randaarde, zo heb ik er eentje op zolder. Dus er zal vast een plek te vinden zijn.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:26

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Wijziging van de voorschriften gaan nooit met terugwerkende kracht. Ze gelden uitsluitend voor nieuwe installaties en voor wijzigingen aan een installatie vanaf het punt van wijziging en verder het huis in.
Dat betekent dat als je in de groepenkast een aardlekschakelaar aanbrengt (die er daarvoor niet was), dat dan alles daarachter aan de nieuwe regels moet voldoen.

De HW-thuisaccu kan dus zeker terecht komen bij mensen die thuis geen stopcontacten met randaarde hebben. Hun installatie is dan wel verouderd, maar valt daarmee niet buiten de regelgeving van het moment van aanleg. Dat is dus toegestaan.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-08 10:21
"Technisch zijn hier geen limitaties om dit alsnog in de toekomst te ondersteunen. Hoe, wat en wanneer hangt af van de ontwikkelingen in de markt." aldus HW, zal hem niet weer taggen, want dan wordt de kans dat ze ergens op reageren niet groter van :P

Fijn dat dit mogelijk is! Geeft de burger moed!

Ik wil ze in de garage plaatsen waar ik nu een krachtstroom stopcontact heb zitten. Deze is in de meterkast voorzien van 3 groepen die gebrugd zijn met een kammetje. Wilde die stekker opofferen. Zei tegen een vriend van mij die installateur is, kunnen we niet 2 nullen bijtrekken en dan heb ik al 3 fasen liggen. Hij zegt, je mag die niet allemaal in 1 buis hebben lopen.... kak.

Zegt hij, je meterkast zit pal naast waar jij ze wil plaatsen in de garage. 3 gaten, 3 buizen, kabels trekken en 3 stopcontacten en klaar... euhm oja, zo simpel kan het ook :)
Ga ik wel de groepen van de krachtstroom opofferen, want niet veel ruimte meer voor extra groepen. Die gebruik ik nu toch niet. Kammetje eraf en ik heb voor iedere batterij netjes een groep op iedere fase.

Best prima oplossing denk ik dan.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Aardedraadje schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:27:
[...]

Komt over als een "huilie" verhaal. Er wordt meteen geschermd met brandjes en ontploffingen... Ik neem het niet serieus. Ja je zult het vast in een volle groep kunnen prikken waardoor er bij het laden misschien een keer een automaat afslaat. Of dat er bij het ontladen 800W extra loopt. Maar sowieso is 2,5mm² overgedimensioneerd voor 16A, en ook een normale installatieautomaat of stop slaat vrij traag af bij een paar honderd watt extra. Ik zie het pcobleem niet zo.

Sowieso wordt er geschermd met meerdere batterijen op een verdeelblok. Ze snappen het product dus niet, want zo werkt het ding niet. Je stapelt ze op elkaar.

Alleen als een handige Harrie de volle vermogens ontgrendelt en hem vrolijk op een gedeelde groep prikt, zou je problemen kunnen verwachten. Maar then again, dat is precies wat een erkende installateur hier in eerste instantie met de zonnepanelen ook deed. Installateurs zijn ook niet alles 7(8)7
Correctie, elke batterij heeft wel zijn eigen stekker, wat ze hier zeggen betreft meerdere batterijen aansluiten op een ''slecht'' stekkerblok kan dus, maar dit is niet anders dan dat nu ook met tosti ijzers, waterkokers, paneelverwarmers en andere grote apparaten ook al doen op hetzelfde stekkerblok van de action.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Sarge78 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:37:
"Technisch zijn hier geen limitaties om dit alsnog in de toekomst te ondersteunen. Hoe, wat en wanneer hangt af van de ontwikkelingen in de markt." aldus HW, zal hem niet weer taggen, want dan wordt de kans dat ze ergens op reageren niet groter van :P

Fijn dat dit mogelijk is! Geeft de burger moed!

Ik wil ze in de garage plaatsen waar ik nu een krachtstroom stopcontact heb zitten. Deze is in de meterkast voorzien van 3 groepen die gebrugd zijn met een kammetje. Wilde die stekker opofferen. Zei tegen een vriend van mij die installateur is, kunnen we niet 2 nullen bijtrekken en dan heb ik al 3 fasen liggen. Hij zegt, je mag die niet allemaal in 1 buis hebben lopen.... kak.

Zegt hij, je meterkast zit pal naast waar jij ze wil plaatsen in de garage. 3 gaten, 3 buizen, kabels trekken en 3 stopcontacten en klaar... euhm oja, zo simpel kan het ook :)
Ga ik wel de groepen van de krachtstroom opofferen, want niet veel ruimte meer voor extra groepen. Die gebruik ik nu toch niet. Kammetje eraf en ik heb voor iedere batterij netjes een groep op iedere fase.

Best prima oplossing denk ik dan.
@Sarge78
offtopic:
Alternatief is om in die garage een groepenkastje op te hangen met 16A eindgroepen. Dan heb je die 3 fasen wel weer apart beschikbaar.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Hippe Lip schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:43:
[...]

@Sarge78
offtopic:
Alternatief is om in die garage een groepenkastje op te hangen met 16A eindgroepen. Dan heb je die 3 fasen wel weer apart beschikbaar.
Klinkt ook als een heel slim plan! Ga ik eens overleggen, thanks!

Wel dure oplossing denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Sarge78 op 28-06-2024 13:53 ]

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:37
Zou er iets van de status/accupercentage te zien gaan zijn op het HomeWizard display? Het is natuurlijk superleuk om vanaf het display in de woonkamer te zien dat de thuisaccu aan het werk is en wat hij doet.

Kan @HomeWizard_NL hier iets over vertellen?

Goed man!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:11
robkds schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:19:
Zou er iets van de status/accupercentage te zien gaan zijn op het HomeWizard display? Het is natuurlijk superleuk om vanaf het display in de woonkamer te zien dat de thuisaccu aan het werk is en wat hij doet.

Kan @HomeWizard_NL hier iets over vertellen?
Staat op de website:
Met de Energy Display zie je niet alleen in de app hoe vol je batterij is, maar ook op een stijlvol scherm in je woonkamer of andere plek. Zo zie je of de batterij aan het laden of ontladen is, hoeveel stroom je in huis gebruikt, wat dat kost en meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sjamo schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:04:
[...]

LFP zijn ook li-ion batterijen. Wat jij bedoelt is denk ik een andere li-ion variant, de NMC.
Nee, NMC worden normaal gezien ook wel Li-ion batterijen genoemd. beide behoren dus wel tot de groep van Lithium batterijen.
kijk maar eens naar dit mooi overzicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vFAesIEpt3aUCPZIN-1dUKMx7sc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ppdp9tSMBtfX8W57REVEm7HQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
MacD007 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:56:
[...]

Nee, NMC worden normaal gezien ook wel Li-ion batterijen genoemd. beide behoren dus wel tot de groep van Lithium batterijen.
kijk maar eens naar dit mooi overzicht.

[Afbeelding]
Dat is toch letterlijk wat er op dat overzicht staat?

NMC en LFP zijn beide een vorm van een lithium ion batterij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PuUX4J_cLYvUWZZMlWDhmylUgw8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cdrPsxThKrxNcjPL2dyC8PvR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Sjamo op 28-06-2024 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sjamo schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:04:
[...]

Dat is toch letterlijk wat er op dat overzicht staat?

NMC en LFP zijn beide een vorm van een lithium ion batterij.

[Afbeelding]
oke, ik denk alleen dat de meeste mensen bij een Li-ion batterij toch meer denken aan de NMC dan aan LiFePO4 batterijen, in veel documentaties, ook die waar dit overzicht van kwam noemen die groep eerder Lithium batterijen.
Maar je hebt ook weer gelijk en mag deze dus ook Li-ion noemen. _/-\o_
blijkbaar worden dus deze twee benamingen door elkaar gebruikt, weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-05 16:33
[b]de Peer in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic"

Ik had het over de situatie waarin we nog kunnen salderen. En dat is sowieso tot en met 1 januari 2027, maar vermoedelijk nog veel langer.
Zo hee, jij hebt veel vertrouwen in de politiek :P

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:32:
[...]

Een wandcontactdoos met randaarde is aanbevolen maar niet vereist. De batterij staat in tegenstelling tot een zonnepanelen omvormer niet in verbinding met op het dak, en heeft ook geen metalen behuizing zoals een wasmachine.
Betekend dat de behuizing dus een dubbele isolering heeft en er wel een type F steker is gebruikt echter deze niet met een randaarde is voorzien ? klopt dit ? :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/csWbSaHPq0KHca_vWD3XX6VRhNc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9A5Cbgm4H6PUcIJ9KgtK9Myn.png?f=user_large
of
heeft de stekker wel een randaarde en is deze ook in het apparaat aanwezig maar is niet noodzakelijk voor een goede werking. :?

[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 28-06-2024 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

FrancD schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 17:24:
[...]

Alle reden toe toch? Sinds 2018 hebben ze jaarlijks geroepen dat het afgeschaft zou worden. We zijn straks bijna 10 jaar verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
de Peer schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 17:49:
[...]

Alle reden toe toch? Sinds 2018 hebben ze jaarlijks geroepen dat het afgeschaft zou worden. We zijn straks bijna 10 jaar verder.
juist, en @FrancD vergeet niet, waar halen ze hun meerderheid in de eerste kamer dan vandaan ? eigenlijk hebben ze het CDA hiervoor nodig, en die lijkt op dit moment niet echt op de hand van deze regering te zitten, en dan heb ik me nog vrij zacht uitgedrukt.

dus saldering in 2027 uit, mogelijk maar zeker niet zker of dat gaat gebeuren, heb ik al eerder hier op tweakers gezegt saldering lijkt op een kat met 9 levens, en daar zijn we nog lang niet aan. dus is een op puur financiele aspecten het helemaal nog niet duidelijk of dit product wel een erg mooi TVT heeft.
Los daarvan ben ik wel overtuigd en vind het een prachtig product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

FrancD schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 17:24:
[...]

in 2027 is het bijna weer tijd voor verkiezingen, dan gaan ze wel weer met cadeau's strooien

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
MacD007 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 17:30:
[...]

Betekend dat de behuizing dus een dubbele isolering heeft en er wel een type F steker is gebruikt echter deze niet met een randaarde is voorzien ? klopt dit ? :?
[Afbeelding]
of
heeft de stekker wel een randaarde en is deze ook in het apparaat aanwezig maar is niet noodzakelijk voor een goede werking. :?
Het tweede.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

zelfbouw accu's zijn zeker tweakerwaardig maar met het HomeWizard product heeft het intussen weinig meer te maken.
Algemene vragen passen het best in Zelf een powerwall bouwen.
salipander in "Eenvoudige thuisaccu samenstellen" is dan ook afgesplitst.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-09 22:19
Bij cashbackxl krijg je 5% cashback bij Homewizard. Als die vlieger hier ook op gaat is dat wel de moeite waard :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Wouterkaas schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 15:15:
Bij cashbackxl krijg je 5% cashback bij Homewizard. Als die vlieger hier ook op gaat is dat wel de moeite waard :P
Wij gebruiken nooit kortingscodes, elke site die dit roept zoekt gewoon naar kliks. :O onze acties zijn altijd voor iedereen gelijk als ze er zijn. (Soms wat limitaties op land niveau)

[ Voor 13% gewijzigd door HomeWizard_NL op 29-06-2024 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004

OcGuru

Giulietta Qv

-

[ Voor 184% gewijzigd door OcGuru op 29-06-2024 16:53 . Reden: Verkeerd topic ]

Bl44t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

HomeWizard_NL schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 16:31:
[...]

Wij gebruiken nooit kortingscodes, elke site die dit roept zoekt gewoon naar kliks. :O onze acties zijn altijd voor iedereen gelijk als ze er zijn. (Soms wat limitaties op land niveau)
Dit is geen kortingsactie maar een cashback van 5 procent en die lijkt gewoon te werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:19
[...]

Via cashbackXL krijg je wel 5%, zij geven dat aan de klant. Zelf bestel ik regelmatig via cashbackXL en krijg na verloop van tijd altijd cash. Ik ervaar hun als een betrouwbare partij.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:02
de Peer schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 17:07:
[...]

Dit is geen kortingsactie maar een cashback van 5 procent en die lijkt gewoon te werken.
Waar betalen ze dat dan van als Homewizard zelf geen korting geeft :S

Catch a smile out there!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Glenfiddich schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 17:35:
[...]

Waar betalen ze dat dan van als Homewizard zelf geen korting geeft :S
Het is geen korting, maar een soort referral budget Dat homewizard betaalt aan onder andere cashbackXL.

Ik heb al 800 euro ontvangen via cashbackXl over de loop van jaren

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 29-06-2024 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
de Peer schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 18:01:
[...]

Het is geen korting, maar een soort referral budget Dat homewizard betaalt aan onder andere cashbackXL.

Ik heb al 800 euro ontvangen via cashbackXl over de loop van jaren
Is de prijs dan via hun niet duurder dan als je bijvoorbeeld rechtstreeks besteld? Gratis geld geloof ik niet in namelijk 😜

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Devke schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 19:33:
[...]

Is de prijs dan via hun niet duurder dan als je bijvoorbeeld rechtstreeks besteld? Gratis geld geloof ik niet in namelijk 😜
Nee. Is wel degelijk gratis geld.
Namelijk het geld dat webshops gebruiken voor adverteren/refferal. Alleen cashbackXL geeft een deel daarvan direct aan de klant.
Als je dit niet gebruikt laat je geld liggen. Ik gebruik het bij vrijwel elke bestelling

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 29-06-2024 19:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:27
de Peer schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 19:35:
[...]

Nee. Is wel degelijk gratis geld.
Namelijk het geld dat webshops gebruiken voor adverteren/refferal. Alleen cashbackXL geeft een deel daarvan direct aan de klant.
Als je dit niet gebruikt laat je geld liggen. Ik gebruik het bij vrijwel elke bestelling
Ja werkt allemaal prima maar het is bij de aanschaf van de batterij natuurlijk maar 5% over 50 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is er trouwens al een datasheet van de HW Battery beschikbaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-09 22:19
[...]

Vandaag anders gewoon netjes cashback gekregen bij een bestelling op jullie site (niet de batterij overigens) ;) Lijkt me overigens inderdaad waarschijnlijk dat je (vooralsnog) alleen over de aanbetaling op de batterij cashback krijgt.

[ Voor 12% gewijzigd door Wouterkaas op 29-06-2024 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertha
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 20-07 16:32
In plaats van de home wizzard batterij, is het niet handiger om bijvoorbeeld drie Bluetti EB70 716Wh LiFePO4 Power Stations aan te schaffen en aan te sluiten met een homewizzard stopcontact? Dan kun je er nog eens 1 loskoppelen en meenemen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bertha schreef op zondag 30 juni 2024 @ 10:40:
In plaats van de home wizzard batterij, is het niet handiger om bijvoorbeeld drie Bluetti EB70 716Wh LiFePO4 Power Stations aan te schaffen en aan te sluiten met een homewizzard stopcontact? Dan kun je er nog eens 1 loskoppelen en meenemen…
Die zijn per duurder per kWh dan de Homewizard batterij. 500 euro vooe 716 Wh. Heb er 4 nodig voor bijna dezelfde capaciteit. Dat is 2000 euro dus ipv 1395 voor HW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
De oeh en aaah is er nu wel even vanaf en wat meer rust in ons hoofd na alle impuls bestellingen (die van mij dan ;) )

Iemand al een beetje uit kunnen vogelen wat nou een goede rekenmethode is om uit te rekenen of het uit kan?
Geld ermee verdienen verwacht ik niet, maar enig terugverdienmoment voordat het systeem zijn einde levensduur heeft bereikt, zou wel fijn zijn. Vooral rekening houdend met wat we nu weten. De kosten die nu voor stroom en terugleveren gelden, het wel afschaffen van de saldering in 2027.

Op de facebook HW groepen valt iedereen over elkaar heen wat wel of niet een goede rekenmethode is. De één zegt over een berekening 6 jaar en de andere 20 jaar :)
Alleen zeggen dat iets niet klopt zonder met een goed voorbeeld te komen, kan iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
@Sarge78 het is gewoon lastig. Het ligt aan zoveel factoren. Hoeveel panelen heb je? Hoeveel verbruik je in de zomer in de zonvrije uren, hoeveel wek je in de winter meer op dan je verbruikt. Wat gaan de kosten van energie en opwek doen als de saldering is afgeschaft.

In mijn geval kom ik tussen de 600 en 900 kWh uit met de huidige situatie, en met een boiler ipv CV komt daar nog wat bij. (Waardoor zelfs een tweede batterij misschien interessant gaat worden.)

Je kunt op dit moment eigenlijk hooguit berekenen hoeveel kWh je minder importeert/exporteert. Met de Salderingsregeling zijn dat dus de terugleverkosten, en als die is afgeschaft... tsja, dat is dus afwachten.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ArthurMorgan schreef op zondag 30 juni 2024 @ 11:05:
@Sarge78 het is gewoon lastig. Het ligt aan zoveel factoren. Hoeveel panelen heb je? Hoeveel verbruik je in de zomer in de zonvrije uren, hoeveel wek je in de winter meer op dan je verbruikt. Wat gaan de kosten van energie en opwek doen als de saldering is afgeschaft.

In mijn geval kom ik tussen de 600 en 900 kWh uit met de huidige situatie, en met een boiler ipv CV komt daar nog wat bij. (Waardoor zelfs een tweede batterij misschien interessant gaat worden.)

Je kunt op dit moment eigenlijk hooguit berekenen hoeveel kWh je minder importeert/exporteert. Met de Salderingsregeling zijn dat dus de terugleverkosten, en als die is afgeschaft... tsja, dat is dus afwachten.
Hoe heb je die 600 - 900 al uitgerekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Bertha schreef op zondag 30 juni 2024 @ 10:40:
Zo'n EB 70 is bedoeld als off-grid oplossing, dat is heel iets anders, die kun je niet aansluiten op het elektriciteitsnet.Ecoflow heeft wel een met gekoppeld omvormertje waarmee je hun power station aan kan koppelen, maar die oplossing is een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertha
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 20-07 16:32
Het gaat mij meer om het beperkte concept van de homewizzard oplossing. De Anker 757 biedt bijvoorbeeld 1200wh voor bijna de helft van de HW. Twee van zulke batterijen bieden volgens mij veel meer flexibiliteit voor een lage meerprijs of bij goed zoeken geen meerprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Devke schreef op zondag 30 juni 2024 @ 11:09:
[...]

Hoe heb je die 600 - 900 al uitgerekend?
Ik heb van 2019 tot 2022 bijgehouden wat mijn import/export is, inclusief vermogenvraag per 5 minuten. Dat was per sheet. (Ik had daar fictieve accu's in gestopt. Gewoon om te kijken wat nu een beetje effectief zou zijn als ik er ooit een wilde aanschaffen :) )

Tegenwoordig hou ik dat met meer nattevingerwerk bij via mijn import en export waarden van PVoutput. Simpelweg gezegd, afgelopen nacht heb ik 2,9 kWh geimporteerd waarvan 200 Wh was in een piek met meer dan 800 Watt. Daar maak ik dan plusminus 2,5 kWh van na aftrek van de ontlaad efficientie.

/edit: maar inderdaad om dat uit te rekenen moet je inderdaad wel langdurig data hebben verzameld. Toch denk ik dat ik niet heel ver uit het gemiddelde zal zitten qua wat je extra eigenverbruik zal zijn met deze batterij.

[ Voor 23% gewijzigd door ArthurMorgan op 30-06-2024 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Bertha schreef op zondag 30 juni 2024 @ 11:11:
Het gaat mij meer om het beperkte concept van de homewizzard oplossing. De Anker 757 biedt bijvoorbeeld 1200wh voor bijna de helft van de HW. Twee van zulke batterijen bieden volgens mij veel meer flexibiliteit voor een lage meerprijs of bij goed zoeken geen meerprijs.
Ik snap je punt wel, ik heb heb ook wel een usecase voor een 3kW mobile power station, maar die is niet voldoende om zo'n ding te kopen, als je hem de rest van de tijd als thuisbatterij zou kunnen gebruiken zou dat zeker interessant zijn.

Punt is dat dit (nog) niet als plug & play te koop is (m.u.v. de ecoflow oplossing, maar die is duur en beperkt qua mogelijkheden), en je dus zelf moet gaan tweaken

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Devke schreef op zondag 30 juni 2024 @ 10:56:
[...]

Die zijn per duurder per kWh dan de Homewizard batterij. 500 euro vooe 716 Wh. Heb er 4 nodig voor bijna dezelfde capaciteit. Dat is 2000 euro dus ipv 1395 voor HW.
Ja, ze kosten zelfs 550 euro per stuk, en dat is nu als aanbieding, blijkbaar 200 euro goedkoper, maar nog altijd een heel stuk duurder dan de HW.
levensduur is ook maar de helft, slechts LiFePO₄ Battery for 3.000+ Charge Cycles, tegenover 6.000 bij HW..
Los daarvan zijn deze niet bedoeld om via een stopcontact aan je huisinstallatie gekoppeld te worden, input en output is hier appart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bertha schreef op zondag 30 juni 2024 @ 11:11:
De Anker 757 is een off-grid powerblok en heeft niet die functies van een HW.
Een Anker SOLIX X1 is dat bv wel, en die kost vanaf circa 1.450 euro bron: https://thuisbatterijnede...20met%20meer%20capaciteit.

ik heb wel mijn twijfels over deze prijs, ik verwacht eigenlijk dat je minimaal 2.000+ moet gaan rekenen.
Als dat klopt met de genoemde richtprijs dan is dat niet echt veel voor 3.000 Wh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
ArthurMorgan schreef op zondag 30 juni 2024 @ 11:05:

Als ik het even goed heb bekeken voor 2023.
Ik zit op ongeveer een totaalverbruik van 10300 kWh.
Ik trok daarvan 8300 kWh uit het net.
Ik wek in een jaar 9000 kWh op.
Ik leverde 7000 kWh terug het net in.

Dit jaar gaat dat behoorlijk veranderen, want de auto('s) laden en wasjes draaien enz doen we nu overdag. Wel verbruiken we dit jaar meer, omdat 1 van de 2 auto's meer thuis geladen wordt. Wat dat betreft laten die terugleverkosten ons wel nadenken. Vanaf september/oktober ben ik ook het haasje met terugleverkosten. Ik hoop dus enerzijds zelf al een tabelletje of wat lager uit te komen met slim verbruik, maar zou het leuk vinden die accu in te kunnen zetten om nog lager uit te komen.

Ben wel van de gadgets en vind het niet erg te investeren. Alleen als het aanschaffen onzinkosten blijken, schrijf ik die reserveringskosten liever af ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Je moet eigenlijk de focus van het jaar weghalen, en een gemiddelde dag in december, maart, juni, september pakken. En dan kijken naar hoe het op die gemiddelde dag gaat.
vanuit daar kun je dan wel wat indicatie krijgen over hoeveel kWh je over de batterij kunt laten gaan. Want het gaat niet alleen over wat je 's nachts gebruikt. Maar ook wat je gebruikt als het bewolkt is overdag. Zeker met zoveel opwek en verbruik als bij jou kun je in bepaalde gevallen best 2 cycli op 1 dag hebben bijvoorbeeld.

Maar, persoonlijk, zolang niet zeker is of de salderingsregeling sneuvelt en zoja wat er voor in de plaats komt zou ik er niet aan beginnen als je niet het risico wilt lopen dat het meer kost dan oplevert. Met alleen uitsparen van de terugleverkosten gaat het waarschijnlijk niet uit kunnen. Tenzij je echt richting de 1200 kWh per jaar eroverheen zou kunnen krijgen. (dus gemiddeld meer dan 1 cyclus per dag)....en dan moet je ook nog meerekenen dat je efficientieverlies hebt, en geen daadwerkelijk overschot per jaar.

Denk dat je beter kunt wachten tot er meer zekerheid is over het afschaffen van de salderingsregeling. Daarna kan het (waarschijnlijk) wel snel voor je uit. Maar dat kan je dan uitrekenen.

[ Voor 14% gewijzigd door ArthurMorgan op 30-06-2024 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3h00cllflwoNbDZsO5KkSsO6rco=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6WDevP0SSUFKUZv7XvPDZXC2.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kijk eigenlijk hier een beetje naar. Is deze week. Natuurlijk verschillen de plaatjes wat per week en seizoen. Hier lever ik genoeg terug dagelijks om de HW batterij op te laden. Nachtverbruik is hier zo'n 2 kWh met avond erbij. Overdag zit ik vaak in overschot en zullen er spaarzame ontlaad mogelijkheden zijn bij mooi weer. We zetten dan al een vaatwasser of wasmachine aan maar dat is natuurlijk kortstondig verhoogde opname. 1 cyclus per dag ie hier dus wel te halen. Als er af en toe een wolkje even voor de zon komt wellicht iets meer. Wintermaanden zijn er ook wel wat momentjes van net even terugleveren maar zeker minder dan nu. Daarom ook maar gewoon eens spelen met een instapklare oplossing tegen 1400 euro. Beter dan er gelijk 10k tegen aan te klappen en dan een illusie rijker te zijn..... maar dat is mijn bevinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

In België heeft iedereen die na 2021 panelen liet leggen geen saldering (terugdraaiende teller) meer en bij wie het wel nog heeft is het in 2025 ook gedaan. Maar hier kunnen we geen HW-accu kopen :F

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:19
Ik vind het ook wel leuk "speelgoed" maar ik weiger nu €50 te betalen voor iets wat pas in maart geleverd gaat worden. Te zijner tijd is er misschien gewoon voorraad en koop ik het zonder wachttijd of misschien zijn er soortgelijke aanbieders.

Maar het is in ieder geval een goed & leuk initiatief van HW.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Sarge78 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:02:
[...]

Als ik het even goed heb bekeken voor 2023.
Ik zit op ongeveer een totaalverbruik van 10300 kWh.
Ik trok daarvan 8300 kWh uit het net.
Ik wek in een jaar 9000 kWh op.
Ik leverde 7000 kWh terug het net in.

Dit jaar gaat dat behoorlijk veranderen, want de auto('s) laden en wasjes draaien enz doen we nu overdag. Wel verbruiken we dit jaar meer, omdat 1 van de 2 auto's meer thuis geladen wordt. Wat dat betreft laten die terugleverkosten ons wel nadenken. Vanaf september/oktober ben ik ook het haasje met terugleverkosten. Ik hoop dus enerzijds zelf al een tabelletje of wat lager uit te komen met slim verbruik, maar zou het leuk vinden die accu in te kunnen zetten om nog lager uit te komen.

Ben wel van de gadgets en vind het niet erg te investeren. Alleen als het aanschaffen onzinkosten blijken, schrijf ik die reserveringskosten liever af ;)
Is het voor jou niet voordeliger zo snel mogelijk een (3jr?) energie-contract af te sluiten waarbij je geen variabele terugleverkosten betaalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bravertal schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:42:
Ik vind het ook wel leuk "speelgoed" maar ik weiger nu €50 te betalen voor iets wat pas in maart geleverd gaat worden. Te zijner tijd is er misschien gewoon voorraad en koop ik het zonder wachttijd of misschien zijn er soortgelijke aanbieders.

Maar het is in ieder geval een goed & leuk initiatief van HW.
Komt hier eerder. Vond dit ook nog lang zat maar te overzien. Daarom ook 1. Spelerij en gelijk zien wat de markt volgend jaar weer doet. Uitbreiden kan altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Sjamo schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:43:
[...]

Is het voor jou niet voordeliger zo snel mogelijk een (3jr?) energie-contract af te sluiten waarbij je geen variabele terugleverkosten betaalt?
Ik kom niets meer tegen zonder terugleverkosten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Sarge78 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:11:
[...]

Ik kom niets meer tegen zonder terugleverkosten
Je zou eens kunnen vragen en kijken in het topic teruglever boetes?

De zonnepanelen-boete

Tot 20 juni kon je een 3-jr contract afsluiten bij Greenchoice waarbij je niet meer dan 55 euro aan vaste jaarlijkse terugleverkosten betaald. Zoiets had misschien gunstig kunnen zijn in jouw geval.
Ik dacht dat er momenteel nog steeds redelijk gunstige contracten af te sluiten zijn.
Niet alle contracten zijn zichtbaar bij de contract-vergelijkende pagina's.

[ Voor 47% gewijzigd door Sjamo op 30-06-2024 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sarge78 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 10:57:
De oeh en aaah is er nu wel even vanaf en wat meer rust in ons hoofd na alle impuls bestellingen (die van mij dan ;) )

Iemand al een beetje uit kunnen vogelen wat nou een goede rekenmethode is om uit te rekenen of het uit kan?
Geld ermee verdienen verwacht ik niet, maar enig terugverdienmoment voordat het systeem zijn einde levensduur heeft bereikt, zou wel fijn zijn. Vooral rekening houdend met wat we nu weten. De kosten die nu voor stroom en terugleveren gelden, het wel afschaffen van de saldering in 2027.

Op de facebook HW groepen valt iedereen over elkaar heen wat wel of niet een goede rekenmethode is. De één zegt over een berekening 6 jaar en de andere 20 jaar :)
Alleen zeggen dat iets niet klopt zonder met een goed voorbeeld te komen, kan iedereen.
eigenlijk is het helemaal niet zo lastig. en ja, ik heb die berekening ook gedaan en de uitkomst hier ook al gepost, alleen dat was een berekening waar ik zowel van einde saldering als met een of andere TLK heb gerekend.
het probleem nu is dat we nog steeds met de saldering te maken hebben, en of deze nu in 2027 ook echt gaat stoppen weet op dit moment nog niemand. Dat zal het komend jaar mogelijk duidelijk worden. Mn wat de EK gaat doen is eigenlijk het belangrijkste.

hoe ga je dat nu berekenen:
eerst kijk eens naar je verbruik (per dag) in de donkere dagen, en ja dat zal per periode dus verschillend zijn.
ik verwacht dat zeker april - september zeker kunnen en bij mij zou ook nog maar en oktober ook wel mogelijk zijn.
via HW P1 dongle en app kun je daar al een goed beeld over krijgen. kijk dus hier mn naar de blauwe links en rechts van de grafiek. echter zul je ook naar de dag ervoor ook moeten kijken omdat je het verbruik tussen circa 22:00 en 7:00 wilt zien, daarna wordt naleijk je batterij weer opnieuw opgeladen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E7lHG3m1WvAg1bRstvTolFqoQkU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bn18TyuaIMU1wP8IxZ1EbzlB.jpg?f=fotoalbum_large
tweede; kijk in de zelfde periode ook naar de hoeveelheid teruglevering (per dag), in de zomer is die veelal wel voldoende, maar in maart en april, september en oktober kan dat wel eens anders zijn.
de maanden november t/m fabruari kun je normaal gezien wel vergeten, echter soms kan de batterij daar wel iets doen als het mooi weer is en je zonnepanelen niet onder de sneuuw liggen.
dus gemakshalve tel ik deze niet mee.
stel dat je tussen april en september (6 mnd) je de batterij minimaal één keer per dag volledig kunt gebruiken (2,5 kW effectief) zijn dat afgerond 180 dagen.. De maand maart en oktober tel ik voor 75% mee, dat zijn dus nog eens 45 dagen, totaal dus 225 dagen a 2,5 kW * 0,28ct/kWh = 157,50 euro per jaar. afgerond op 160 euro.wat je niet hoeft te betalen omdat je dat verbruik niet hebt.
Saldering hou ik hier dus even buiten beschouwing, is je saldering geen 100% en het verschil tussen je verbruik en teruglevering deze 560 kWh kun je dit zo doen, anders is je voordeel dus lager tot bij 100% saldering heb je dus geen voordeel.

ga je dan ook nog kijken hoeveel je TLK verlaagd worden, dat is dus ook die afgerond 560 kWh (562,50) stel dat je TLK 11,5 ct/kWh zijn is dat dus nog geen 65 euro.

dus maximaal kun je circa 225 euro per jaar besparen, dus een TVT van net iets meer dan 6 jaar minimaal.
en ja saldering zal daar een waarschijnlijk een behoorlijk stuk (tenminste de eerste 2 jaar tot 2027) gaan afsnoepen. en je TVT dus langer worden.
In mijn eerdere berekening die ik op basis van mijn eigen system had gemaakt kwam ik iets beter uit, maar ook hier alleen als ik de saldering even buiten beschouwing laat, dus eigenlijk mogelijk pas vanaf 2027 toepassbaar.
Nu met saldering is het dus nog niet echt rendabel voor de meeste, heb je echter maar weinig panelen maar wel nog genoeg om via de teruglevering de batterijen te vullen zou het best eens interessant zijn.
Ik zou zeggen, kijk even naar je eigen verbruik en teruglevering en maakt een vergelijkbare berekening, die is mogelijk niet voor 100% correct, maar geeft je wel een mooi e richting aan.
succes :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ahikoo
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18:42
Dit lijkt me zeer interessant voor een mooie prijs. We verbruiken in de avond zo'n 1,5 tot 3 kWh, één batterij zal het terugleveren al aanzienlijk verminderen (~20% minder gok ik). Met twee kunnen zouden we al twee á drie kunnen dagen overbruggen zonder zon. Gelukkig hebben we nog voor de komende twee jaar een vast contract zonder terugleverkosten, dus we kunnen afwachten tot de eerste ervaringen in november voor we bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacD007 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:30:
[...]

eigenlijk is het helemaal niet zo lastig. en ja, ik heb die berekening ook gedaan en de uitkomst hier ook al gepost, alleen dat was een berekening waar ik zowel van einde saldering als met een of andere TLK heb gerekend.
het probleem nu is dat we nog steeds met de saldering te maken hebben, en of deze nu in 2027 ook echt gaat stoppen weet op dit moment nog niemand. Dat zal het komend jaar mogelijk duidelijk worden. Mn wat de EK gaat doen is eigenlijk het belangrijkste.

eerst kijk eens naar je verbruik (per dag) in de donkere dagen, en ja dat zal per periode dus verschillend zijn.
ik verwacht dat zeker april - september zeker kunnen en bij mij zou ook nog maar en oktober ook wel mogelijk zijn.
via HW P1 dongle en app kun je daar al een goed beeld over krijgen. kijk dus hier mn naar de blauwe links en rechts van de grafiek. echter zul je ook naar de dag ervoor ook moeten kijken omdat je het verbruik tussen circa 22:00 en 7:00 wilt zien, daarna wordt naleijk je batterij weer opnieuw opgeladen.
[Afbeelding]
tweede; kijk in de zelfde periode ook naar de hoeveelheid teruglevering (per dag), in de zomer is die veelal wel voldoende, maar in maart en april, september en oktober kan dat wel eens anders zijn.
de maanden november t/m fabruari kun je normaal gezien wel vergeten, echter soms kan de batterij daar wel iets doen als het mooi weer is en je zonnepanelen niet onder de sneuuw liggen.
stel dat je tussen april en september (6 mnd) je de batterij minimaal één keer per dag volledig kunt gebruiken (2,5 kW effectief) zijn dat afgerond 180 dagen.. De maand maart en oktober tel ik voor 75% mee, dat zijn dus nog eens 45 dagen, totaal dus 225 dagen a 2,5 kW * 0,28ct/kWh = 157,50 euro per jaar. afgerond op 160 euro.wat je niet hoeft te betalen omdat je dat verbruik niet hebt.
Saldering hou ik hier dus even buiten beschouwing, is je saldering geen 100% en het verschil tussen je verbruik en teruglevering deze 560 kWh kun je dit zo doen, anders is je voordeel dus lager tot bij 100% saldering heb je dus geen voordeel.

ga je dan ook nog kijken hoeveel je TLK verlaagd worden, dat is dus ook die afgerond 560 kWh (562,50) stel dat je TLK 11,5 ct/kWh zijn is dat dus nog geen 65 euro.

dus maximaal kun je circa 225 euro per jaar besparen, dus een TVT van net iets meer dan 6 jaar minimaal.
en ja saldering zal daar een waarschijnlijk een behoorlijk stuk (tenminste de eerste 2 jaar tot 2027) gaan afsnoepen. en je TVT dus langer worden.
In mijn eerdere berekening die ik op basis van mijn eigen system had gemaakt kwam ik iets beter uit, maar ook hier alleen als ik de saldering even buiten beschouwing laat, dus eigenlijk mogelijk pas vanaf 2027 toepassbaar.
Nu met saldering is het dus nog niet echt rendabel voor de meeste, heb je echter maar weinig panelen maar wel nog genoeg om via de teruglevering de batterijen te vullen zou het best eens interessant zijn.
Ik zou zeggen, kijk even naar je eigen verbruik en teruglevering en maakt een vergelijkbare berekening, die is mogelijk niet voor 100% correct, maar geeft je wel een mooi e richting aan.
Deze berekening klopt niet. Als de 28 cent die je gebruikt je totale levertarief is en je geen saldering toepast kom je op die 160 Euro uit. Je kan daar echter niet nog eens de terugleveringheffing bij optellen omdat je bij het terugleveren al niets meer krijgt Tenzij je verwacht netto voor terugleveren te gaan betalen.

Bij wel salderen en alleen terugleverheffing is dan die 65 Euro van toepassing.

Het maximaal haalbare is dus 160 Euro en niet de som van beide getallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Sint
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 17:28

De_Sint

SRK/SRC 63 ZR-S | SE7K 6480Wp

Hoi,

Ik weet niet of deze vraag eerder is gesteld. Maar als je meerdere accu's van Homewizard aanschaft en je unlockt niet om ze sneller te laten laden/ontladen. Hoe gaat het laad/ontlaadproces dan voor 2 of 3 accu's.

Wordt er eerst 1 ontladen/geladen en dan de volgende om zo het totaal van 800Watt aan te houden? Of kunnen ze moduleren en gaan ze beiden tegelijk laden/ontladen op 400 Watt?
En wie weet wat bij deze Accu's de Rount trip Efficientie is? ik las ergens rond de 0,77-0,87. Klopt dit een beetje?

Ik probeer deze dingen te achterhalen om te simuleren in HA.

Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:54:
[...]

Deze berekening klopt niet. Als de 28 cent die je gebruikt je totale levertarief is en je geen saldering toepast kom je op die 160 Euro uit. Je kan daar echter niet nog eens de terugleveringheffing bij optellen omdat je bij het terugleveren al niets meer krijgt Tenzij je verwacht netto voor terugleveren te gaan betalen.
volgens mij zijn saldering en TLK twee verschillende zaken, en ja het voordeel van salderen kun je op dit moment alleen berekenen als je op dit moment de genoemde kWh nog moet betalen omdat je nu meer verbruikt dan wat je kunt salderen. volgens mij heb ik dat er ook bijverteld.
dus in het slechtste geval kun je binnen de saldering alleen de genoemde 65 euro door de TLK door een batterij verdienen. dus zolang de saldering bestaat zal je dus redelijk weinig met een batterij verdienen.
de genoemde 225 euro is ook de maximaal te verwachten voordeel bij één lading per dag.
De besparing van de TLK zit hem er in dat je die hoeveelheid niet meer aan het terugleveren bent en dus daarover ook geen TLK hoeft te betalen. Zie dat als het direct intern gebruik van de opgewekte stroom.

en ja, als je beide besparingen kunt gebruiken heb je ook beide bespaarposten omdat deze beide onafhankelijk zijn. Dus die 65 heb je altijd, de saldering is een mogelijkheid in bepaalde zaken.
Bij wel salderen en alleen terugleverheffing is dan die 65 Euro van toepassing.

Het maximaal haalbare is dus 160 Euro en niet de som van beide getallen.

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 30-06-2024 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarge78
[...]

[Afbeelding]

Dank!

Als ik een beetje kijk, kan ik november, december, januari en februari nog best regelmatig 1 accu vol krijgen. De andere maanden maart tot en met oktober vaak minimaal 2 accu's. Nu ga ik slimmer verbruiken, maar met de accu wortd die noodzaak wel iets ontnomen en krijg ik meer vrijheid.
De 3e accu zou in maart al best vaak vol zijn en vanaf april volgens mij iedere dag. Vanaf dat moment zou die 3e accu dus ook echt zijn om TLK te drukken en meer flexibiliteit te geven in laden van de auto's en fase verdelingen. Beetje onzinnig want dan is 8,1 kWh nog niet genoeg. Minimaal laadvermogen auto is 1,4 en dan is 8,1 al binnen paar uurtjes leeg.

Ik verwacht ook met enig regelmaat meerdere cyclussen per dag te kunnen draaien.

Vergeet niet dat dit jaar december ook wel een erg trieste en sombere maand was met veel regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sarge78 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 14:30:
[...]

Dank!

Als ik een beetje kijk, kan ik november, december, januari en februari nog best regelmatig 1 accu vol krijgen. De andere maanden maart tot en met oktober vaak minimaal 2 accu's. Nu ga ik slimmer verbruiken, maar met de accu wortd die noodzaak wel iets ontnomen en krijg ik meer vrijheid.
De 3e accu zou in maart al best vaak vol zijn en vanaf april volgens mij iedere dag. Vanaf dat moment zou die 3e accu dus ook echt zijn om TLK te drukken en meer flexibiliteit te geven in laden van de auto's en fase verdelingen. Beetje onzinnig want dan is 8,1 kWh nog niet genoeg. Minimaal laadvermogen auto is 1,4 en dan is 8,1 al binnen paar uurtjes leeg.

Ik verwacht ook met enig regelmaat meerdere cyclussen per dag te kunnen draaien.

Vergeet niet dat dit jaar december ook wel een erg trieste en sombere maand was met veel regen.
kijk, dat ziet er veelbeloofend uit, en ja, je moet dat ook altijd op je eigen situatie gaan bekijken.
heel veel succes ermee d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
[...]

[Afbeelding]

Het is totaal afhankelijk van je eigen situatie.

Mijn gemiddelde opwek in december is ca. 15 kWh per dag, en het verbruik ca. 7 kWh per dag (los van de EV, maar die is vaak niet aanwezig overdag om te laden). Ik verwacht dan ook bijna iedere dag hem wel vol te kunnen laden, voldoende nachtelijk energieverbruik in de zomer zal eerder een probleem zijn. En dan heb je nog wat plekjes die overdag opgevangen kunnen worden. Dat ding zou hier per jaar waarschijnlijk meer dan 365 cycles maken.

Wil je het netjes doen, dan moet je je import/export naar het net een jaar lang monitoren (liefst op minutenwaarde) en dan in bijvoorbeeld Excel doorrekenen wat een batterij doet. Is niet heel lastig.

Een overschot aan PV icm. met een kleine batterij is zinvoller dan minder PV en een grote batterij denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:23
De_Sint schreef op zondag 30 juni 2024 @ 14:12:
Hoi,

Ik weet niet of deze vraag eerder is gesteld. Maar als je meerdere accu's van Homewizard aanschaft en je unlockt niet om ze sneller te laten laden/ontladen. Hoe gaat het laad/ontlaadproces dan voor 2 of 3 accu's.

Wordt er eerst 1 ontladen/geladen en dan de volgende om zo het totaal van 800Watt aan te houden? Of kunnen ze moduleren en gaan ze beiden tegelijk laden/ontladen op 400 Watt?
En wie weet wat bij deze Accu's de Rount trip Efficientie is? ik las ergens rond de 0,77-0,87. Klopt dit een beetje?

Ik probeer deze dingen te achterhalen om te simuleren in HA.

Dank
HomeWizard_NL schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 23:11:
[...]

We maximaliseren voor de hoogste efficientie.
Voorbeeld
Bij 600w is dat een batterij. Bij 900 watt is dat 2 batterijen op 450W. Afhankelijk van wat op dat moment het meest efficient is. Hoe vol of leeg de cellen zijn en de temperatuur speelt ook mee.

Vermogen simpelweg verdelen is inefficient.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:17
@HomeWizard_NL is het misschien een idee dat jullie zelf voor de P1 dongle gebruikers van homewizard een rekenmodule (bij voorkeur in de app) maken waarop voor de specifieke klant zichtbaar is wat zo'n accu zou doen voor deze specifieke klant? kan een mooie sales tool zijn... als de berekeningen een beetje gunstig uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulWO
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10-09 20:09
Heeft iemand hier ook thuisbatterijen overwogen zoals
https://en.growatt.com/products/noah-2000-battery
https://www.anker.com/eu-...em?variant=42860639256766

Ik vind de HomeWizard een mooie onafhankelijke oplossing, maar de prijs is vrij hoog en 9 maanden wachten terwijl er alternatieven zijn en de batterijprijzen onder druk staan, doet mij naar alternatieven kijken.

Ben aan het kijken naar zonnepanelen icm met een thuis accu en dan lijkt mij een optie als deze meer logisch en waar voor het geld. Tevens direct leverbaar.
https://nl.growatt.com/products/gbli-6532-battery

Allemaal lifePo4 achtige oplossingen.

Of heeft de HomeWizard nou echt een groot voordeel wat ik over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:54
PaulWO schreef op zondag 30 juni 2024 @ 18:51:
Heeft iemand hier ook thuisbatterijen overwogen zoals
https://en.growatt.com/products/noah-2000-battery
https://www.anker.com/eu-...em?variant=42860639256766

Ik vind de HomeWizard een mooie onafhankelijke oplossing, maar de prijs is vrij hoog en 9 maanden wachten terwijl er alternatieven zijn en de batterijprijzen onder druk staan, doet mij naar alternatieven kijken.

Ben aan het kijken naar zonnepanelen icm met een thuis accu en dan lijkt mij een optie als deze meer logisch en waar voor het geld. Tevens direct leverbaar.
https://nl.growatt.com/products/gbli-6532-battery

Allemaal lifePo4 achtige oplossingen.

Of heeft de HomeWizard nou echt een groot voordeel wat ik over het hoofd zie?
He is meer echt plug en play.
Wat beiden ontberen is de optie om op een later tijdstip terug te leveren.
Of op een vroeger tijdstip alvast opladen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 10:28
@PaulWO die Anker is toch niet zo handig? Je moet dan nog zonnepanelen aansluiten, en een micro-omvormer. Verder is het me ook niet duidelijk hoe je dan de sturing doet (wanneer de batterij moet leveren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
@HomeWizard_NL
Ergens las ik dat de batterij een ingebouwde kWh meter heeft.
Gaat deze ingebouwde net zo nauwkeurig worden als de Eastron kWh meters die jullie leveren?

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:55

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

asing schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:56:
[...]

Technisch gezien is dat geen enkel probleem. De enige reden van die 800W is om te voorkomen dat je ook nog een apparaat van 3600W aansluit en zo 4400W of meer door de aders kan laten gaan. Maar als je 2 van die units ieder achter een eigen groep zou aansluiten, dan zou dat wettelijk geen probleem moeten zijn. Hoe je dat TECHNISCH moet voorkomen is een ander verhaal. De ene batterij weet namelijk niet dat de andere op een andere fase of groep zit.
Aangezien ze vast ook de netspanning meten moeten ze perfect kunnen weten of ze wel of niet op verschillende fases zitten (nuldoorgangsmeting in combinatie met onderling vergelijken van timing). Als 20 euro speakertjes binnen 1msec kunnen timen via Wifi dan moeten dit soort devices dat zeker ook betaalbaar kunnen.

<<<<

Deze apparaten zullen veel in de meterkast en soortgelijke plekken terecht komen. Dan is het jammer dat ze niet even een stopcontactje op de voorkant hebben gezet zodat de accu gelijk als UPS gebruikt kan worden. Is qua hardware tientjeswerk.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulWO
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10-09 20:09
Kakola schreef op zondag 30 juni 2024 @ 19:57:
@PaulWO die Anker is toch niet zo handig? Je moet dan nog zonnepanelen aansluiten, en een micro-omvormer. Verder is het me ook niet duidelijk hoe je dan de sturing doet (wanneer de batterij moet leveren).
Klopt helemaal. Maar wellicht heeft iemand een dergelijke omvang batterij slim aangestuurd weten te krijgen.
Het geeft echter wel een prijs indicatie van een thuisaccu en dan is de HomeWizard best kostbaar. Zeker als je er 9 maanden op moet wachten (bij dalende prijzen) en nog niemand dit ding getest heeft.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-05 16:33
Verschillende mensen vergelijken een ‘thuisprojectje’ met batterijen met de accu van HW. Dat is natuurlijk complete onzin.

Om zo’n apparaat op de markt te brengen moet er nogal wat gebeuren. R&D, Homologatie, productie, planning, logistiek enz enz

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PaulWO schreef op zondag 30 juni 2024 @ 21:32:
[...]

Klopt helemaal. Maar wellicht heeft iemand een dergelijke omvang batterij slim aangestuurd weten te krijgen.
Het geeft echter wel een prijs indicatie van een thuisaccu en dan is de HomeWizard best kostbaar. Zeker als je er 9 maanden op moet wachten (bij dalende prijzen) en nog niemand dit ding getest heeft.
De batch van november was al uitgegeven. Dan zou ik ook even wachten nog. Heb zelf er 1 uit de batch van november. Natuurlijk verwacht ik kinderziektes. Ook 1 gekocht. Eerst maar eens testen. Daarnaast de Sessy is duurder geworden na introductie. Dus het blijft wat koffiedik kijken. Tis een vraag en aanbod spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Sarge78 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 10:57:

Gebruik je Home Assistant? Dan kun je heel eenvoudig een batterij simulator (battery_sim) installeren. Daarmee krijg je een goed idee (bij mij de afgelopen week ongeveer 3kWh per dag via de gesimuleerde accu).

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 12-09 13:49
Flesym schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:40:
[...]

Gebruik je Home Assistant? Dan kun je heel eenvoudig een batterij simulator (battery_sim) installeren. Daarmee krijg je een goed idee (bij mij de afgelopen week ongeveer 3kW per dag via de gesimuleerde accu).
Wat houdt dat precies in? Uitgaande van 3 kWh (ipv 3 kW), aangezien het om een 2,7 kWh accu gaat, zou dat betekenen dat je bijvoorbeeld elke dag overdag een beetje zou gebruiken (0,3 kWh), en in de avond heel de accu (2,7 kWh)? Of hoe kom je op meer dan 2,7 kWh uit?

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:54
Devke schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:15:
[...]

De batch van november was al uitgegeven. Dan zou ik ook even wachten nog. Heb zelf er 1 uit de batch van november. Natuurlijk verwacht ik kinderziektes. Ook 1 gekocht. Eerst maar eens testen. Daarnaast de Sessy is duurder geworden na introductie. Dus het blijft wat koffiedik kijken. Tis een vraag en aanbod spel.
:o :o :o
d:)b ben benieuwd naar de 1e testverslagen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Hahn schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:44:
[...]

Wat houdt dat precies in? Uitgaande van 3 kWh (ipv 3 kW), aangezien het om een 2,7 kWh accu gaat, zou dat betekenen dat je bijvoorbeeld elke dag overdag een beetje zou gebruiken (0,3 kWh), en in de avond heel de accu (2,7 kWh)? Of hoe kom je op meer dan 2,7 kWh uit?
Je roomt ook piekgebruik af dus je kunt hoger uitkomen dan 2,7kWh. Hierbij mijn overzicht van vandaag.
Dus ik heb vandaag 3,4kWh in de accu geladen, 2,3kWh er al uit gehaald en er zit nog iets meer dan 1kWh in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lWrIXsXs9c9XwYbNMcrQ7nv8iAM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pPIi66AEuLpE3eIDiz7zkGr9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Flesym op 30-06-2024 23:10 ]

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Flesym schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:54:
[...]

Je roomt ook piekgebruik af dus je kunt hoger uitkomen dan 2,7kW. Hierbij mijn overzicht van vandaag
[Afbeelding]
Wederom: kWh, niet kW ;)

Maar terugkomend op de gemiddelde 3 kWh van je vorige post: als ik je goed begrijp over piekgebruik afromen, heb je 3 kWh aan zonne-energie gebruikt om je 2,7 kWh-accu op te laden, en die 2,7 kWh zou dan later weer verbruikt zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Flesym
Wil je de grootheden eenheden. kW en kWh alsjeblieft op de juiste manier gebruiken?
We willen het hier niet ingewikkelder maken dan nodig…

[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 30-06-2024 23:11 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Hahn schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:59:
[...]

Wederom: kWh, niet kW ;)

Maar terugkomend op de gemiddelde 3 kWh van je vorige post: als ik je goed begrijp over piekgebruik afromen, heb je 3 kWh aan zonne-energie gebruikt om je 2,7 kWh-accu op te laden, en die 2,7 kWh zou dan later weer verbruikt zijn?
Ja, kijk even naar de oranje piekjes. Dat zijn momenten dat ik meer gebruik dan mijn zonnepanelen opleveren dus springt de accu bij. Maar als die belasting wegvalt vult de accu zich weer. Vannacht trekt mijn sluipverbruik de rest van de accu bijna leeg zodat ik met de laadcycle van vandaag op ongeveer 3,3 tot 3,5kWh ga uitkomen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zondag 30 juni 2024 @ 23:04:
@Flesym
Wil je de grootheden kW en kWh alsjeblieft op de juiste manier gebruiken?
Sorry, je hebt gelijk. In de snelheid van antwoorden wat slordig geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Flesym schreef op zondag 30 juni 2024 @ 23:06:
[...]

Sorry, je hebt gelijk. In de snelheid van antwoorden wat slordig geweest. Maar in de screenshot staan ze goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:29
Hippe Lip schreef op zondag 30 juni 2024 @ 23:04:
@Flesym
Wil je de grootheden eenheden ;) kW en kWh alsjeblieft op de juiste manier gebruiken?
FTFY :+

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Flesym schreef op zondag 30 juni 2024 @ 23:06:
[...]

Sorry, je hebt gelijk. In de snelheid van antwoorden wat slordig geweest.
@Flesym Maar je doet het in het antwoord hier direct vóór wéér verkeerd!
Corrigeer het dan op z’n minst even!
Dank je.

Edit:
thnx (y)

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 30-06-2024 23:16 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@SmiGueL Dat staat er toch…? :+
O-)

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Ach mijn herstel en zijn reactie passeerden elkaar. En ik probeer alleen maar te helpen inzicht te geven 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik hoop wel dat uitgesteld ontladen op basis van de emissiefactor ook instelbaar gaat worden. Wat je vaak ziet is dat het 's nachts lekker laag is want minder vraag en dat voor de ochtenpiek(als de PV nog niet op volle toeren is) er van alles bijgeschakeld moet worden waardoor het richting 300-400gram/kWh gaat.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• joep03nl
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11-09 07:21
HandyLumberjack schreef op zondag 30 juni 2024 @ 14:50:
[...]
Wil je het netjes doen, dan moet je je import/export naar het net een jaar lang monitoren (liefst op minutenwaarde) en dan in bijvoorbeeld Excel doorrekenen wat een batterij doet. Is niet heel lastig.
Gelukkig heb ik 493 dagen per uur opgeslagen in een database :)
Uitgerekend wat de terugverdiendtijd is als er GEEN saldering meer is.Uiteraard een hoop mits en maren...

HomeWizard Plug-In Battery:
0,20 EUR/kW -> 9,5 jaar
0,25 EUR/kW -> 7,6 jaar
0,30 EUR/kW -> 6,3 jaar
0,35 EUR/kW -> 5,4 jaar
0,40 EUR/kW -> 4,7 jaar

@salipander Zelfbouw battery:
0,20 EUR/kW -> 5,1 jaar
0,25 EUR/kW -> 4,1 jaar
0,30 EUR/kW -> 3,4 jaar
0,35 EUR/kW -> 2,9 jaar
0,40 EUR/kW -> 2,5 jaar

Met wat scripting en gedragsaanpassingen zou het nog wat lager kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
joep03nl schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:49:
[...]

Uitgerekend wat de terugverdiendtijd is als er GEEN saldering meer is.Uiteraard een hoop mits en maren...

0,20 EUR/kW -> 9,5 jaar
0,25 EUR/kW -> 7,6 jaar
0,30 EUR/kW -> 6,3 jaar
0,35 EUR/kW -> 5,4 jaar
0,40 EUR/kW -> 4,7 jaar

0,20 EUR/kW -> 5,1 jaar
0,25 EUR/kW -> 4,1 jaar
0,30 EUR/kW -> 3,4 jaar
0,35 EUR/kW -> 2,9 jaar
0,40 EUR/kW -> 2,5 jaar

Ik gok dat je overal kWh bedoelt, waar het letterlijk een paar posts hierboven nog over ging ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
joep03nl schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:49:
[...]

0,20 EUR/kW -> 9,5 jaar
0,25 EUR/kW -> 7,6 jaar
0,30 EUR/kW -> 6,3 jaar
0,35 EUR/kW -> 5,4 jaar
0,40 EUR/kW -> 4,7 jaar

0,20 EUR/kW -> 5,1 jaar
0,25 EUR/kW -> 4,1 jaar
0,30 EUR/kW -> 3,4 jaar
0,35 EUR/kW -> 2,9 jaar
0,40 EUR/kW -> 2,5 jaar

Mooi, misschien interessant om te vermelden wat je verbruik en productie is, en het gemiddelde aantal cycles per dag.

Die gedrags aanpassingen kun je ook doen zonder thuisbatterij, dus die mag je ook niet meerekenen in de businesscase.

Pagina: 1 ... 6 ... 65 Laatste

Dit topic is gesloten.