Sarge78 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 10:57:
De oeh en aaah is er nu wel even vanaf en wat meer rust in ons hoofd na alle impuls bestellingen (die van mij dan

)
Iemand al een beetje uit kunnen vogelen wat nou een goede rekenmethode is om uit te rekenen of het uit kan?
Geld ermee verdienen verwacht ik niet, maar enig terugverdienmoment voordat het systeem zijn einde levensduur heeft bereikt, zou wel fijn zijn. Vooral rekening houdend met wat we nu weten. De kosten die nu voor stroom en terugleveren gelden, het wel afschaffen van de saldering in 2027.
Op de facebook HW groepen valt iedereen over elkaar heen wat wel of niet een goede rekenmethode is. De één zegt over een berekening 6 jaar en de andere 20 jaar

Alleen zeggen dat iets niet klopt zonder met een goed voorbeeld te komen, kan iedereen.
eigenlijk is het helemaal niet zo lastig. en ja, ik heb die berekening ook gedaan en de uitkomst hier ook al gepost, alleen dat was een berekening waar ik zowel van einde saldering als met een of andere TLK heb gerekend.
het probleem nu is dat we nog steeds met de saldering te maken hebben, en of deze nu in 2027 ook echt gaat stoppen weet op dit moment nog niemand. Dat zal het komend jaar mogelijk duidelijk worden. Mn wat de EK gaat doen is eigenlijk het belangrijkste.
hoe ga je dat nu berekenen:
eerst kijk eens naar je verbruik (per dag) in de donkere dagen, en ja dat zal per periode dus verschillend zijn.
ik verwacht dat zeker april - september zeker kunnen en bij mij zou ook nog maar en oktober ook wel mogelijk zijn.
via HW P1 dongle en app kun je daar al een goed beeld over krijgen. kijk dus hier mn naar de blauwe links en rechts van de grafiek. echter zul je ook naar de dag ervoor ook moeten kijken omdat je het verbruik tussen circa 22:00 en 7:00 wilt zien, daarna wordt naleijk je batterij weer opnieuw opgeladen.
:strip_exif()/f/image/bn18TyuaIMU1wP8IxZ1EbzlB.jpg?f=fotoalbum_large)
tweede; kijk in de zelfde periode ook naar de hoeveelheid teruglevering (per dag), in de zomer is die veelal wel voldoende, maar in maart en april, september en oktober kan dat wel eens anders zijn.
de maanden november t/m fabruari kun je normaal gezien wel vergeten, echter soms kan de batterij daar wel iets doen als het mooi weer is en je zonnepanelen niet onder de sneuuw liggen.
dus gemakshalve tel ik deze niet mee.
stel dat je tussen april en september (6 mnd) je de batterij minimaal één keer per dag volledig kunt gebruiken (2,5 kW effectief) zijn dat afgerond 180 dagen.. De maand maart en oktober tel ik voor 75% mee, dat zijn dus nog eens 45 dagen, totaal dus 225 dagen a 2,5 kW * 0,28ct/kWh = 157,50 euro per jaar. afgerond op 160 euro.wat je niet hoeft te betalen omdat je dat verbruik niet hebt.
Saldering hou ik hier dus even buiten beschouwing, is je saldering geen 100% en het verschil tussen je verbruik en teruglevering deze 560 kWh kun je dit zo doen, anders is je voordeel dus lager tot bij 100% saldering heb je dus geen voordeel.
ga je dan ook nog kijken hoeveel je TLK verlaagd worden, dat is dus ook die afgerond 560 kWh (562,50) stel dat je TLK 11,5 ct/kWh zijn is dat dus nog geen 65 euro.
dus maximaal kun je circa 225 euro per jaar besparen, dus een TVT van net iets meer dan 6 jaar minimaal.
en ja saldering zal daar een waarschijnlijk een behoorlijk stuk (tenminste de eerste 2 jaar tot 2027) gaan afsnoepen. en je TVT dus langer worden.
In mijn eerdere berekening die ik op basis van mijn eigen system had gemaakt kwam ik iets beter uit, maar ook hier alleen als ik de saldering even buiten beschouwing laat, dus eigenlijk mogelijk pas vanaf 2027 toepassbaar.
Nu met saldering is het dus nog niet echt rendabel voor de meeste, heb je echter maar weinig panelen maar wel nog genoeg om via de teruglevering de batterijen te vullen zou het best eens interessant zijn.
Ik zou zeggen, kijk even naar je eigen verbruik en teruglevering en maakt een vergelijkbare berekening, die is mogelijk niet voor 100% correct, maar geeft je wel een mooi e richting aan.
succes

.