Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sonero schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:11:
[...]

Niet alleen zonnepanelen en accu's. Elektrische auto's en warmtepompen hebben ook zo hun 'binding' met de salderingsregeling. Ook in die markten gaan de consumenten de komende 2½ jaar op hun handen zitten. Zoals de netbeheerders dat al 15 jaar doen.
EV binding met salderingsregeling? Hoe bedoel je dat? EV kan in principe alleen van het net afnemen (nog).

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:18
Kecin schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:48:
Even wat koppelingen gemaakt in het topic en ook gelijk maar even een aanbetaling gedaan voor de volgende batch. Rond januari energiecontract wijzigen dus heb absoluut geen haast.
@HomeWizard_NL , is er eigenlijk nu een betaalverplichting als mijn reservering doorgaat naar order? Dat heb ik nergens gezien, dus ik neem aan dat ik tzt nog kan annuleren (met verlies van aanbetaling) als het me uiteindelijk niet wat lijkt?

Overigens @HomeWizard_NL , gaan jullie nog een versie naar Tweakers sturen voor een review?
Je hebt geen koopverplichting, uiteraard gaat er wel voor jou al een batterij in productie.

Heb je een Plug-In Battery gereserveerd en wil je deze annuleren? Je kan op elk moment annuleren. Om een eerlijke wachtrij voor de Plug-In Battery te kunnen bieden, worden aanbetalingen bij annulering niet gerestitueerd. In het geval dat de levering onverhoopt vertraging oploopt, ontvang je bij annulering wel je aanbetaling terug. Neem dan contact met ons op om een annulering in gang te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HomeWizard_NL schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:21:
[...]

Je hebt geen koopverplichting, uiteraard gaat er wel voor jou al een batterij in productie.

Heb je een Plug-In Battery gereserveerd en wil je deze annuleren? Je kan op elk moment annuleren. Om een eerlijke wachtrij voor de Plug-In Battery te kunnen bieden, worden aanbetalingen bij annulering niet gerestitueerd. In het geval dat de levering onverhoopt vertraging oploopt, ontvang je bij annulering wel je aanbetaling terug. Neem dan contact met ons op om een annulering in gang te zetten.
welkom op ons forum, leuk dat jullie hiervoor tijd kunnen maken.
zou ik direct een vraag mogen stellen ?

heeft de Thuis Plug-In-Batterij een type F stekker met randaarde ?

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

MacD007 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 17:01:
[...]

Hey psst: Geregistreerd op 24 juli 2020 ;)
Ze zijn hier wel vaker actief. (zie bv P1 meter topic)

Het is iig een randaarde stekker zag ik ergens op een plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luno
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-06 22:17
Hoe werkt zoiets. Je hebt een apparaat met een stekker met 2 blote pootjes waarop 230V kan staan om terug te leveren. Lijkt me levensgevaarlijk.
Blijkbaar doet ie dat alleen als ie een stopcontact zit waar al spanning op staat. Maar dan nog zou ik een uitleg willen hebben hoe die detectie en fase synchroniseren werkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:36

Aardedraadje

Met kabelschoen

Luno schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 17:13:
Hoe werkt zoiets. Je hebt een apparaat met een stekker met 2 blote pootjes waarop 230V kan staan om terug te leveren. Lijkt me levensgevaarlijk.
Blijkbaar doet ie dat alleen als ie een stopcontact zit waar al spanning op staat. Maar dan nog zou ik een uitleg willen hebben hoe die detectie en fase synchroniseren werkt.
Dat staat beschreven op hun website;
De HomeWizard Plug-In Battery schakelt direct uit (<20ms), zodra de stekker wordt losgekoppeld van het stroomnet. Dit is conform de EN 50549-1/2 en IEC 62109-1:2010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Luno schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 17:13:
het staat in de FAQ dat de batterij aangesloten moet zijn om spanning te kunnen leveren, zo snel dat je dat uit de WCD trekt gaat de spanning er af (binnen 20ms, dat schrijft ook de netcode voor).
oeps; @Aardedraadje was mee voor, sorry had ik niet gezien.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 27-06-2024 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hjs schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 17:06:
[...]

Hey psst: Geregistreerd op 24 juli 2020 ;)
Ze zijn hier wel vaker actief. (zie bv P1 meter topic)

Het is iig een randaarde stekker zag ik ergens op een plaatje.
oke, maar hier op dit nieuwe forum waren ze volgens mij nog niet. dus zijn ze ook van harte hier welkom, net als ierdereen overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeerlingJohan
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-02 21:30
Euhmm....
Plug and play zonnepanelen + NEN:1010

Zonnepaneel met een stekker of een batterij met een stekker?
Mag al een tijdje niet volgens de NEN1010

Als je een handige knul bent met ontgrendelen kun je dus meerdere 800 W op een bestaande groep zetten op je overige huisinstallatie.

Doe wat je niet laten kan....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:31
Best een slim concept, omdat ik een flink PV overschot heb verwacht ik het verbruik van mijn woning bijna volledig met eigen zonne energie te kunnen voorzien met 1 unit.

Blijft over de EV, ik wil mijn huidige laadpaal vervangen voor een nieuwe die laad afhankelijk van de PV-productie.

Maar, twee regelingen die gelijktijdig proberen de energie uitwisseling met het net op 0 te krijgen is natuurlijk vragen om problemen.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als burger heb je niet met de nen 1010 te maken.

Persoonlijk zou ik zeggen.

De accu op een eigen dedicated groep.
Meerdere accu's verdelen over de drie fasen indien mogelijk.

En om het af te maken een zekering toepassen die net boven de max last van die accu zit, hetzij bij laden of bij terugleveren.

Ik heb nu in eerste instantie één accu besteld welke op een eigen groep komt.

Mocht het in de toekomst financieel interessant worden dan wordt het een kleine verdeler met voor elke accu een fase en afzekering.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LeerlingJohan schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 18:12:
Euhmm....

Als je een handige knul bent met ontgrendelen kun je dus meerdere 800 W op een bestaande groep zetten op je overige huisinstallatie.

De NEN 1010 heeft geen werking op apparatuur met een stekker. Bij gebruik van een norm moet je ook altijd het toepassingsgebied in de gaten houden.

NEN 1010 is van toepassing op vast aangelegde elektrische installaties met lage spanning (tot 1000 V wisselspanning of 1500 V gelijkspanning). Bijvoorbeeld in woonhuizen, winkels, kantoorgebouwen, hotels, scholen, theaters en boerderijen.

verder is vanuit nieuwere EU normen dit dus wel toegestaan, alleen een wijziging naar deze nieuwe EU normen die een dwingend karakter hebben duurt echter gewoon lang, een nieuwe versie van de NEN1010 wordt zeker niet voor 2025 verwacht. De huidige NEN1010:2020 is ook nog niet in de BBL (deels) opgenomen.
In de IEC 60364-5-551 Laagspanningsinstallaties – Deel 5: Keuze en installatie van elektrisch materieel – Hoofdstuk 55: Overig – Sectie 559: Laagspanningsgenerator eenheden, Annex ZB onder 551.7.2 is het volgende bepaald: In Nederland is het toegestaan om voedingsapparatuur met behulp van stekkers en stopcontacten op eindcircuits aan te sluiten, mits de stekker veilig in en uit het stopcontact kan worden gehaald. Dit laatste heeft betrekking op het feit of er een restspanning op de contactstop blijft staan indien deze uit de doos wordt getrokken.

[ Voor 33% gewijzigd door MacD007 op 27-06-2024 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:21

Satom

Verzamel ervaringen

kaasmakert schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:15:
Ben benieuwd of het ook mogelijk gaat zijn om deze zonder Homewizard P1 en Homewizard app aan te sturen. Als dat zou kunnen, is dit een interessant ding!
Of anders gezegd: zelf de aansturing kunnen bepalen. Ik heb op dit moment zelf tooling draaien op een Raspberry Pi, dus de P1-meter is bij mij al bezet. Ik hoop dan ook dat het een kwestie van tijd is voordat je zelf de aansturing kunt bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 18:26:
Als burger heb je niet met de nen 1010 te maken.
niet helemaal, een deel van de NEN1010 zit in het bouwbesluit en dus hebben deze artikelen uit de norm ook direct een wettelijk status (overigens is in de huidige BBL (het vroegere bouwbesluit) nog een verwijzing naar de NEN 1010:2015 van kracht, de beoogde stap naar NEN1010:2020 is door de stap naar de BBL op dit moment vertraagd).
Daardoor is dus de NEN1010 ten dele ook voor burgers van toepassing.
Persoonlijk zou ik zeggen.

De accu op een eigen dedicated groep.
Meerdere accu's verdelen over de drie fasen indien mogelijk.
dat is prima, je ziet dat men steeds meer overgaat om met meer kleinere groepen te werken), bv mijn warmtepomp heeft ook een eigen groep incl. eigen aardlek. d:)b
En om het af te maken een zekering toepassen die net boven de max last van die accu zit, hetzij bij laden of bij terugleveren.

Ik heb nu in eerste instantie één accu besteld welke op een eigen groep komt.

Mocht het in de toekomst financieel interessant worden dan wordt het een kleine verdeler met voor elke accu een fase en afzekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

LeerlingJohan schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 18:12:
Euhmm....

Als je het volgens NEN1010 wilt doen, kun je opteren om de stekker weg te laten en het als vast deel te installeren.

Ook te vinden op de link die ik hierboven al deel.
Wil je de batterij als installateur conform NEN 1010 aansluiten dan kun je de stekker verwijderen en deze aansluiten met vaste bekabeling. Wanneer consumenten 4 thuisbatterijen willen aansluiten, adviseren wij hen om contact op te nemen met een installateur.

[ Voor 17% gewijzigd door Aardedraadje op 27-06-2024 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
@Evanesco
De besparing die noemt is van een half jaar?
Is van 5 volle maanden, februari t/m juni.

@3raser
Als ik dit ook wil proberen, gebruik ik dan deze simulator?
Die simulator gebruik ik inderdaad.

[ Voor 3% gewijzigd door Zerobase op 27-06-2024 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 18:26:
Best een slim concept, omdat ik een flink PV overschot heb verwacht ik het verbruik van mijn woning bijna volledig met eigen zonne energie te kunnen voorzien met 1 unit.

Blijft over de EV, ik wil mijn huidige laadpaal vervangen voor een nieuwe die laad afhankelijk van de PV-productie.

Maar, twee regelingen die gelijktijdig proberen de energie uitwisseling met het net op 0 te krijgen is natuurlijk vragen om problemen.
EVCC kan rekening houden met een thuisbatterij. En HW heeft normaal gesproken prima API’s. Ik verwacht dat dit (op termijn) hierin kan worden opgenomen, dan houdt EVCC in ieder geval rekening met de status en SoC van de thuisbatterij.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Satom schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 18:30:
[...]
Of anders gezegd: zelf de aansturing kunnen bepalen. Ik heb op dit moment zelf tooling draaien op een Raspberry Pi, dus de P1-meter is bij mij al bezet. Ik hoop dan ook dat het een kwestie van tijd is voordat je zelf de aansturing kunt bepalen.
Je kunt via een active splitter de P1 poort gewoon uitbreiden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c9wlR2nRE0SeT2C9IMEAz9GFlhg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/w7Ot4ensB0WBSOvFweXOgvvk.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
HomeWizard_NL schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:21:
[...]

Dat mag er bij aanschaf zowel bij het product als in de winkelmand wel direct en duidelijk bij staan.

Dat is nu onvoldoende duidelijk gemaakt en mensen die nu al gereserveerd hebben en willen annuleren kunnen daar nu niet aan gehouden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

sambalbaj schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:26:
[...]

Dat mag er bij aanschaf zowel bij het product als in de winkelmand wel direct en duidelijk bij staan.

Dat is nu onvoldoende duidelijk gemaakt en mensen die nu al gereserveerd hebben en willen annuleren kunnen daar nu niet aan gehouden worden.
Eens. @HomeWizard_NL dit staat niet in jullie huidige koopovereenkomst (waar trouwens ook een onvertaald stuk Engels in staat) en op de productpagina alleen in een ingeklapt FAQ-item, helemaal onderaan de pagina. Ik had het dus wel al gelezen, en vind de insteek ook begrijpelijk. Maar ik vraag me af in hoeverre dit hout snijdt met hoe (on)duidelijk dit op het moment is aangegeven. Tip voor jullie dus ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Aardedraadje op 27-06-2024 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:49
@HomeWizard_NL Ik volg niet helemaal wat er met 'aanbetalingen worden bij annulering niet gerestitueerd' wordt bedoeld.

Betekent dat dat als je hebt gereserveerd voor €50, maar vervolgens annuleert, je je geld niet terugkrijgt vóór maart 2025? Ik mag hopen van niet, toch?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
JanHenk schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 19:14:
[...]

EVCC kan rekening houden met een thuisbatterij. En HW heeft normaal gesproken prima API’s. Ik verwacht dat dit (op termijn) hierin kan worden opgenomen, dan houdt EVCC in ieder geval rekening met de status en SoC van de thuisbatterij.
Ok, heb nog een uitstekend energiecontract tot eind 2026, hopen dat er tegen die tijd een mooie oplossing voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:26

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

sambalbaj schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:26:
[...]

Is dit wettelijk wel toegestaan? Bij koop op afstand mag je binnen een door de wet gestelde periode de order annuleren, waarna je 100% van het aankoopbedrag terug moet krijgen, voor zover ik weet.
De enige uitzonderingen die ik ken is software waarvan de sluitzegel verbroken is en zaken die specifiek voor jou op jouw specificaties gemaakt wordt (maatwerk dus). Daarvan is hier geen sprake, dus lijkt me dat dit niet houdbaar is?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Hahn schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:33:
@HomeWizard_NL Ik volg niet helemaal wat er met 'aanbetalingen worden bij annulering niet gerestitueerd' wordt bedoeld.

Betekent dat dat als je hebt gereserveerd voor €50, maar vervolgens annuleert, je je geld niet terugkrijgt vóór maart 2025? Ik mag hopen van niet, toch?
Je krijgt je aanbetaling helemaal niet terug als je annuleert. Alleen als de leverdatum waarmee je akkoord bent gegaan bij aankoop, vertraging oploopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:34
Hippe Lip schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:57:
[...]

Is dit wettelijk wel toegestaan? Bij koop op afstand mag je binnen een door de wet gestelde periode de order annuleren, waarna je 100% van het aankoopbedrag terug moet krijgen, voor zover ik weet.
De enige uitzonderingen die ik ken is software waarvan de sluitzegel verbroken is en zaken die specifiek voor jou op jouw specificaties gemaakt wordt (maatwerk dus). Daarvan is hier geen sprake, dus lijkt me dat dit niet houdbaar is?
Geldt die wet voor de datum van bestelling of datum van levering?

Er zitten nog wel wat haken en ogen aan het annuleren van een order geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:48:
[...]

Ok, heb nog een uitstekend energiecontract tot eind 2026, hopen dat er tegen die tijd een mooie oplossing voor is.
Ik heb niet zo lang meer. Qua energiecontract bedoel ik. Ik laat het wel weten. Heb een batterij besteld en volgende week komt er een Alfen paal om aan te sturen met EVCC (dat staat al klaar).

Hoop in ieder geval dat de API op tijd beschikbaar wordt gesteld en idealiter ook writes ondersteund. Al is dat laatste wat bedrijfsvreemd voor HW en op zich niet per se noodzakelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:49
Aardedraadje schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 21:02:
[...]

Je krijgt je aanbetaling helemaal niet terug als je annuleert. Alleen als de leverdatum waarmee je akkoord bent gegaan bij aankoop, vertraging oploopt.
Dan snap ik er nog veel minder van. Hoezo je aanbetaling niet terugkrijgen..? Dat klinkt heel illegaal.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Hahn schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 21:14:
[...]

Dan snap ik er nog veel minder van. Hoezo je aanbetaling niet terugkrijgen..? Dat klinkt heel illegaal.
Vind het ook dubieus. Zeker omdat het niet in de koopovereenkomst staat. Ik vind de insteek logisch. Maar volgens mij houdt het geen stand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vale Ouwe
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12:03
Hahn schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 21:14:
[...]

De voorwaarden (met uitleg) zijn gewoon vooraf te lezen.
Ben je het er mee eens; ga je verder.
Ben je het er niet mee eens; dan ga je niet verder met bestellen.
Zo simpel is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
https://rechtswinkel.nl/v...krijgen-aanbetaling/85847

Het lijkt dus niet zo makkelijk te zeggen of het al dan niet illegaal is, en je recht hebt op terugbetaling.

https://rechtswinkel.nl/v...an-mijn-aanbetaling/79663
Als een aanbetaling altijd terugbetaald zou moeten worden voegt het gebruik ervan niet veel toe. Beoordeeld dient te worden wat partijen omtrent de aanbetaling overeengekomen zijn. En wat mochten partijen redelijkerwijs van elkaar verwachten? Zie ook uitspraak: ECLI:NL:RBOVE:2016:655.

[ Voor 52% gewijzigd door ArthurMorgan op 27-06-2024 21:29 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzapieter
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 30-08 10:53
de Peer schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:53:
[...]

dat valt wel mee denk ik. De groei (nieuwe panelen) gaat ook gewoon door. En als veel particulieren hun panelen afkoppelen, hoeft een zonnepark niet af te schakelen.

dus beetje een waterbed-effect.
In t grote geheel wel, maar als de zonnepanelen op de huizen in de woonwijken worden uitgeschakeld, moet de stroom van een stuk verder komen, mss wel uit een weiland in Friesland, waarmee er meer en vaker stroom door een dunne leiding moet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:44
[...]

Het had iets duidelijker vermeld kunnen staan. Uiteraard heb ik de informatie gelezen dus ik weet waar ik aan begon.

Normaliter heb je als consument 14 dagen bedenktijd. Op de site van Homewizard staat zelfs 30 dagen. Die 50 euro zijn reserveringskosten voor je plekje in de wachtrij. Geen idee hoeveel mensen bestellen maar ik denk niet dat je het hebt over een grootte van onder de 1000 stuks. Dat vraagt uiteraard om strenge choreografie waarbij het niet handig is als consumenten zich bedenken en ze de queue moeten herschikken. Je koopt ook niet iets dat al ergens op een plank ligt, het moet nog gemaakt worden. En ook al zijn ze allemaal identiek, #465 is voor jou.

Dus je gaat een verplichting aan om er eentje af te nemen. Je moet hem dus betalen en in november of maart staat het ding voor je deur.

Na ontvangst heb je 30 dagen bedenktijd. https://helpdesk.homewiza...ourneer-ik-mijn-apparaten

Dat geldt voor alles wat je via de webshop hebt gekocht, behalve de energiemeters voor in de meterkast (MID certificering). Er staat niet bij dat de thuisbatterij ook uitgezonderd is.

Dus resume : het bestelproces zal best ingewikkeld zijn. Vandaar die 50 euro reserveringskosten. Vanaf dat moment kan je niet meer onder je aankoop uit. Na ontvangst zal die 30 dagen bedenktijd ingaan, dus als je hem toch niet wilt hebben kan je hem retourneren. :)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luno
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-06 22:17
Mijn interesse is niet dat dit gedaan wordt, maar hoe dat in z'n werk gaat.

Hoe detecteert een apparaat dat zelf 230V levert aan een stopcontact dat de andere kant 'ineens' geen 230V meer heeft. En nog meer hoe synchroniseer je de fase?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Luno schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 22:25:
[...]

Mijn interesse is niet dat dit gedaan wordt, maar hoe dat in z'n werk gaat.

Hoe detecteert een apparaat dat zelf 230V levert aan een stopcontact dat de andere kant 'ineens' geen 230V meer heeft. En nog meer hoe synchroniseer je de fase?
Hetzelfde als een PV-omvormer.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Luno In eerste instantie net zoals een "normale" omvormer van een pv-installatie,
alleen nog een beetje sneller en gevoeliger.
Als er bijvoorbeeld geen wisselspanning van 50 Hz gedetecteerd wordt gaat de inverter niet aan.
Ik persoonlijk zou sowieso een andere stekker kiezen, bijvoorbeeld de "Wieland" stekker.

Vorig jaar werden in Duitsland wel bepaalde inverters van "Balkonkraftwerken" afgekeurd
en moesten "gerepareerd" worden.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

@HomeWizard_NL het voordeel dat jullie zelf schetsen is de relatief kleine inverter van 800W die de batterij efficiënt zou maken. Omdat je immers met lagere vermogens toch efficiënt bezig bent t.o.v. een grotere omvormer. Het product kan ook gestapeld worden (tot 4 batterijen) waarbij het ingangsvermogen opschaalt, maar het uitgangsvermogen standaard gelimiteerd blijft tot 800W.

Vraag; hoe wordt het laadvermogen en ontlaadvermogen bij opstapelen van batterijen verdeeld? Zeker als het vermogen laag is, lijkt het me efficiëntst om per batterij trapsgewijs te (ont)-laden? Of wordt dit evenredig verdeeld, ten koste van efficiëntie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Aardedraadje schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 23:05:
@HomeWizard_NL het voordeel dat jullie zelf schetsen is de relatief kleine inverter van 800W die de batterij efficiënt zou maken. Omdat je immers met lagere vermogens toch efficiënt bezig bent t.o.v. een grotere omvormer. Het product kan ook gestapeld worden (tot 4 batterijen) waarbij het ingangsvermogen opschaalt, maar het uitgangsvermogen standaard gelimiteerd blijft tot 800W.

Vraag; hoe wordt het laadvermogen en ontlaadvermogen bij opstapelen van batterijen verdeeld? Zeker als het vermogen laag is, lijkt het me efficiëntst om per batterij trapsgewijs te (ont)-laden? Of wordt dit evenredig verdeeld, ten koste van efficiëntie?
We maximaliseren voor de hoogste efficientie.
Voorbeeld
Bij 600w is dat een batterij. Bij 900 watt is dat 2 batterijen op 450W. Afhankelijk van wat op dat moment het meest efficient is. Hoe vol of leeg de cellen zijn en de temperatuur speelt ook mee.

Vermogen simpelweg verdelen is inefficient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dunklefaser schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 22:51:
@Luno In eerste instantie net zoals een "normale" omvormer van een pv-installatie,
alleen nog een beetje sneller en gevoeliger.
Als er bijvoorbeeld geen wisselspanning van 50 Hz gedetecteerd wordt gaat de inverter niet aan.
Ik persoonlijk zou sowieso een andere stekker kiezen, bijvoorbeeld de "Wieland" stekker.

Vorig jaar werden in Duitsland wel bepaalde inverters van "Balkonkraftwerken" afgekeurd
en moesten "gerepareerd" worden.
ik vrees dat je weinig huizen vind met een wieland WCD, zo ver deze überhaupt bestaan, ik ken eigenlijk alleen maar de maile en female wieland stekker, en met een verloopstekker is het eigenlijk weer onzinnig. Dus heeben ze gewoon gekozen voor een type F stekker, die je dus in elke woning aantreft .

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 27-06-2024 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

HomeWizard_NL schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 23:11:
[...]

We maximaliseren voor de hoogste efficientie.
Voorbeeld
Bij 600w is dat een batterij. Bij 900 watt is dat 2 batterijen op 450W. Afhankelijk van wat op dat moment het meest efficient is. Hoe vol of leeg de cellen zijn en de temperatuur speelt ook mee.
Klinkt goed :D

Vervolgvraag; en dan ben ik klaar op dit late uur :z Als je batterijen stapelt en een eigen groep geeft, hoe ziet het ontgrendelde vermogen er uit? Is dat altijd 800W x Aantal batterijen, of kun je ook bijvoorbeeld 4 batterijen limiteren op 1600W?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Aardedraadje schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 23:17:
[...]

Klinkt goed :D

Vervolgvraag; en dan ben ik klaar op dit late uur :z Als je batterijen stapelt en een eigen groep geeft, hoe ziet het ontgrendelde vermogen er uit? Is dat altijd 800W x Aantal batterijen, of kun je ook bijvoorbeeld 4 batterijen limiteren op 1600W?
Voor nu is het enkel gelimiteerd (standaard) of ongelimiteerd (op eigen zekering groep). Al kan ik me voorstellen dat een instelbaar limiet in specifieke gevallen wensbaar kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:44
HomeWizard_NL schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 23:22:
[...]

Voor nu is het enkel gelimiteerd (standaard) of ongelimiteerd (op eigen zekering groep). Al kan ik me voorstellen dat een instelbaar limiet in specifieke gevallen wensbaar kan zijn.
Gezien het plaatsingsgemak zou ik mijn 2 units kunnen verdelen over 2 groepen die zelfs op 2 verschillende fases zitten. Technisch gezien wordt het heel lastig om te bepalen of ze op verschillende groepen zitten als die groepen op dezelfde fase zitten.

Als de units echter op verschillende fases zitten dan is er uiteraard een verschuiving in de sinus en als de batterij dat kan zien dan weten ze dat ze op verschillende fases zitten. In dat geval zou je 2 of 3 keer 800W los kunnen laten.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
asing schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 23:31:
[...]

Gezien het plaatsingsgemak zou ik mijn 2 units kunnen verdelen over 2 groepen die zelfs op 2 verschillende fases zitten. Technisch gezien wordt het heel lastig om te bepalen of ze op verschillende groepen zitten als die groepen op dezelfde fase zitten.

Als de units echter op verschillende fases zitten dan is er uiteraard een verschuiving in de sinus en als de batterij dat kan zien dan weten ze dat ze op verschillende fases zitten. In dat geval zou je 2 of 3 keer 800W los kunnen laten.
Dit is een van de redenen waarom we verdeling over groepen niet adviseren als vervanger voor een echte eigen eindgroep voor ontgrendeling van het maximale vermogen. Hiervoor moet je ‘subgroepen’ gaan bepalen wat de kans op configuratie fouten vergroot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hahn schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:33:

Helaas, wat ik uit het stuk van Home Wizzard gelezen dus exact dat.

Eigenlijk zou dit dus niet kunnen, gelukkig hebben mensen die dit niet willen nu nog ( binnen 14 dagen van hun online aankoop ) de mogelijkheid deze zonder opgave van redenen kunnen annuleren en dienen dan ook hun 50 euro terug te krijgen.
Dit is wettelijk zo geregeld, en kan door Home Wizzard ook niet zo maar buiten werking gesteld worden. De uitzonderingen hierop zijn voor dit product niet van toepassing.

[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 28-06-2024 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Laatst online: 13-08 10:21
Misschien is het al voorbij gekomen, maar ben wel alle 18 pagina's doorgelopen. Mij nog abracadabra.

Ik heb een 3 fase PV systeem.

Laden:
Als ik een batterij achter fase 1 heb hangen. Zal dan enkel fase 1 van het PV systeem die accu opladen of is er nog een ander verdeling om ook vanuit de andere fasen (fase 2 en fase 3 van PV) te kunnen laden?

Dan het ontladen:
Kunnen in dit geval alleen de apparaten op fase 1 gebruik maken van de stroom van de accu op fase 1 of is er een andere verdeel mogelijkheid om de stroom uit de accu naar een apparaat op een andere fase te krijgen? Airco op fase 2 bijvoorbeeld. Kan deze wel stroom krijgen uit de accu op een stopcontact op fase 1.

Mijn doel is overigens alle fasen stapsgewijs te gaan voorzien van een accu, voor een goede verdeling. Wil alleen even de techniek erachter beter begrijpen zodat ik het goed kan verdelen als dat nodig is.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:34
Sarge78 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 01:27:
Misschien is het al voorbij gekomen, maar ben wel alle 18 pagina's doorgelopen. Mij nog abracadabra.

Ik heb een 3 fase PV systeem.

Laden:
Als ik een batterij achter fase 1 heb hangen. Zal dan enkel fase 1 van het PV systeem die accu opladen of is er nog een ander verdeling om ook vanuit de andere fasen (fase 2 en fase 3 van PV) te kunnen laden?

Dan het ontladen:
Kunnen in dit geval alleen de apparaten op fase 1 gebruik maken van de stroom van de accu op fase 1 of is er een andere verdeel mogelijkheid om de stroom uit de accu naar een apparaat op een andere fase te krijgen? Airco op fase 2 bijvoorbeeld. Kan deze wel stroom krijgen uit de accu op een stopcontact op fase 1.

Mijn doel is overigens alle fasen stapsgewijs te gaan voorzien van een accu, voor een goede verdeling. Wil alleen even de techniek erachter beter begrijpen zodat ik het goed kan verdelen als dat nodig is.
De batterij leest de p1-meter uit en zal opladen van alle fasen en zal ook stroom leveren aan alle fasen. Het wordt intern gesaldeerd. Dat is de korte versie.

In werkelijkheid hebben alle 3 de fasen hun eigen in en uit naar en van het net, maar de slimme meter verrekent dat met elkaar en registreert de som van de 3 fasen. Die som, het totaal wordt door gegeven naar de energieleverancier.

Dus wanneer op fase 1 de koelkast 50W gebruikt, op fase 2 de tv 60W, en op fase 3 levert de batterij 110W terug het net op, dan verrekent de slimme meter dat en die stuurt het als 0 naar de energieleverancier.

Nu vraagt de koelkast op fase 1 50W, de magnetron op fase 2 900W en op fase 3 levert de batterij zijn max van 800W. Dan registreert de slimme meter een verbruik van 150W totaal.

Om die reden maakt het, nu althans, financieel niets uit wat je op welke fase verbruikt en/of levert. In werkelijkheid is dat anders, het transport over de verschillende fasen wordt niet administratief in rekening gebracht maar belast de fasen wel individueel. Daarom is het goed alles zo goed mogelijk te verdelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sonero
  • Laatst online: 12:37
Devke schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:19:
[...]

EV binding met salderingsregeling? Hoe bedoel je dat? EV kan in principe alleen van het net afnemen (nog).
Het is een tikkie off-topic, bij voorbaat excuses. Ik doel hier met name op de particuliere EV-rijder die zijn dak helemaal volgesmeten heeft met PV. Zonder EV zou deze rijder ruim "in de min" gaan. Maar dankzij de salderingsregeling blijft de brandstof voor EV rijden betaalbaar: de rijder mag opwekking en overschot wegstrepen. De eerste snijwond is inmiddels toegebracht door middel van de TLK die energiemaatschappijen nu invoeren, de doodsteek wordt de afschaffing saldering (indien er geen fatsoenlijk teruglevertarief komt).

Dan is er nog het naderende tarief wegenbelasting dat gefaseerd omhoog gaat in 2026-2031. In een rekenvoorbeeld van de overheid staat dat de MRB voor een Volkswagen Golf op benzine in de provincie Utrecht 624 euro per jaar bedraagt. Voor een elektrische Volkswagen ID.3 ben je maar liefst 1112 euro kwijt.

Dat de meeste EV's (nog) niet geschikt zijn voor V2G of V2H heeft niet alleen technische oorzaken. Zowel auto als laadpaal moeten bidirectioneel zijn, dat maakt auto en laadpaal duurder. Dan is er nog de politiek (lobby energiebedrijven) en de belastingdienst (die doodsbang is dat jij op de zaak goedkoop je auto oplaadt, daar 's-avonds je inductiekookplaat / warmtepomp etc. op draait en op die manier allerlei belasting ontloopt). Bovendien moet je een dergelijke auto ook weer aanmelden bij je netbeheerder en kan je - net als de PV-bezitter - ook weer wachten op "speciale tarieven" voor de bidirectionele EV-bezitter.

De komende 5 jaar lijkt de bidirectionele EV me nog geen bedreiging voor de HW-accu. Er zijn teveel spelers met tegenstrijdige belangen. Verplichte PV en warmtepompen die door netcongestie niet aangesloten kunnen worden voor huizen die niet gebouwd worden slaan nog geen deuk in een pakje boter. Er komt veel op ons af waardoor veel consumenten op hun handen blijven zitten.

Een betaalbare en en makkelijk te installeren accu: slimme zet van HW.

[ Voor 1% gewijzigd door Sonero op 28-06-2024 12:12 . Reden: (opmerking netcongestie en V2H toegevoegd) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:01

watercoolertje

Untertitel

[...]Bij koop op afstand mag je binnen een door de wet gestelde periode de order annuleren
Kopen op afstand is om het product te bekijken daarvoor moet je het product eerst hebben. Eerder annuleren kan dus wel maar niet op basis van die wetgeving...

Als je die 50 euro terug wilt zal je het product dus eerst af moeten wachten, en op eigen kosten terug sturen.
Zij mogen tot en met 14 dagen nadat het product is geleverd of het contract is bevestigd van de koop af.
https://www.acm.nl/nl/ver...klantenservice/bedenktijd

^^ het contract slaat op diensten en niet op producten.

[ Voor 10% gewijzigd door watercoolertje op 28-06-2024 09:01 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarge78
Sjamo schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 05:18:
[...]

De batterij leest de p1-meter uit en zal opladen van alle fasen en zal ook stroom leveren aan alle fasen. Het wordt intern gesaldeerd. Dat is de korte versie.

In werkelijkheid hebben alle 3 de fasen hun eigen in en uit naar en van het net, maar de slimme meter verrekent dat met elkaar en registreert de som van de 3 fasen. Die som, het totaal wordt door gegeven naar de energieleverancier.

Dus wanneer op fase 1 de koelkast 50W gebruikt, op fase 2 de tv 60W, en op fase 3 levert de batterij 110W terug het net op, dan verrekent de slimme meter dat en die stuurt het als 0 naar de energieleverancier.

Nu vraagt de koelkast op fase 1 50W, de magnetron op fase 2 900W en op fase 3 levert de batterij zijn max van 800W. Dan registreert de slimme meter een verbruik van 150W totaal.

Om die reden maakt het, nu althans, financieel niets uit wat je op welke fase verbruikt en/of levert. In werkelijkheid is dat anders, het transport over de verschillende fasen wordt niet administratief in rekening gebracht maar belast de fasen wel individueel. Daarom is het goed alles zo goed mogelijk te verdelen.
Dank voor je uitgebreide reactie.

Zeg ik het dan goed als:
Er wordt door de P1 verbruik geregistreerd. Hierdoor gaat de batterij leveren aan het net. Eigenlijk net zoals het terugleveren van zonnepanelen. Dat doet de batterij dan met een evenredig deel als het verbruik geregistreerd op de P1. Aangezien dit leveren en terugleveren door de slimme meter gaat, wordt dit verrekend. Klopt dit?

Nu nog het opladen...
Dat is mij nog niet helder. Als bovenstaande klopt, zou dan de accu op fase 1 een evenredig deel wat over fase 2 teruggeleverd wordt door de zonnepanelen van het net trekken? Dan laadt het theoretisch niet het deel rechtstreeks van de zonnepanelen, maar vereffend het uit het net.

Ik hoor graag of ik het nu begrijp of er helemaal naast zit :)

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Sarge78 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:23:
[...]
Als bovenstaande klopt, zou dan de accu op fase 1 een evenredig deel wat over fase 2 teruggeleverd wordt door de zonnepanelen van het net trekken? Dan laadt het theoretisch niet het deel rechtstreeks van de zonnepanelen, maar vereffend het uit het net.
Dat klopt. De accu hoeft niet op dezelfde fase te zitten als de zonnepanelen. Het gaat erom dat je hele woning in totaal op 0 komt. Dat kan dus ook zijn dat je 500 levert op fase 1 en 500 oplaadt op fase 2.

In het grote geheel is dit geen probleem want bij elke woning zitten de fasen weer anders dus gemiddeld genomen middelt het zich uit.

Dat is ook de reden waarom je slimme meter alles bij elkaar optelt en niet elke fase los van elkaar afrekent.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
MacD007 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 00:44:
[...]

Helaas, wat ik uit het stuk van Home Wizzard gelezen dus exact dat.

Eigenlijk zou dit dus niet kunnen, gelukkig hebben mensen die dit niet willen nu nog ( binnen 14 dagen van hun online aankoop ) de mogelijkheid deze zonder opgave van redenen kunnen annuleren en dienen dan ook hun 50 euro terug te krijgen.
Dit is wettelijk zo geregeld, en kan door Home Wizzard ook niet zo maar buiten werking gesteld worden. De uitzonderingen hierop zijn voor dit product niet van toepassing.
Ik zal me best doen om dit te nuanceren ;)

Je reserveert een Plug-In Battery en doet een aanbetaling van €50 (dat is minder dan 5% van de kostprijs). Deze aanbetaling zien we als een stukje garantie dat jij er zeker een krijgt voor de opgegeven leverdatum en dat jij het product wilt hebben en gaat afnemen. Vervolgens gaan wij alle grondstoffen inkopen om jouw batterij te maken.

Na je reservering heb je 14 dagen bedenktijd en kun je kostenloos annuleren. Na deze 14 dagen kun je deze wel annuleren, maar krijg je de aanbetaling niet terug.

Omdat we het wel zo eerlijk vonden, hebben we indien dat de levering verlaat is met de opgegeven leverdatum een optie om te annuleren waarbij je de aanbetaling wel terugkrijgt. Zo weet je zeker dat je jouw product krijgt. (en voor ons een stok achter de deur om op te schieten :9 )

Voor de levering wordt gevraagd het openstaande restbedrag te betalen, betaal je deze niet dan zien we dit als een annulering, betaal je hem wel dan komen we de batterij bij je leveren.

Na levering bieden we nogmaals 30 dagen bedenktijd waarin je de batterij naar ons kan retourneren indien deze niet aan aan de gestelde verwachtingen voldoet, hiervoor is alleen de transport voor eigen kosten. en krijg je het volledige aankoop bedrag terug (inclusief aanbetaling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Laatst online: 12:16
Leuk nieuw apparaat. Denk over een jaar of twee/drie als dit wat meer is doorontwikkeld en meer capaciteit heeft voor een lagere prijs best interessant. 1000 euro voor 5 kW komt al meer in de buurt van wat ik zou kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13:07
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:44:
[...]

Je reserveert een Plug-In Battery en doet een aanbetaling van €50 (dat is minder dan 5% van de kostprijs). Deze aanbetaling zien we als een stukje garantie dat jij er zeker een krijgt voor de opgegeven leverdatum en dat jij het product wilt hebben en gaat afnemen. Vervolgens gaan wij alle grondstoffen inkopen om jouw batterij te maken.

Na je reservering heb je 14 dagen bedenktijd en kun je kostenloos annuleren. Na deze 14 dagen kun je deze wel annuleren, maar ben je je aanbetaling kwijt.

Omdat we het wel zo eerlijk vonden, hebben we indien dat de levering verlaat is met de opgegeven leverdatum een optie om te annuleren waarbij je de aanbetaling wel terugkrijgt. Zo weet je zeker dat je jouw product krijgt. (en voor ons een stok achter de deur om op te schieten :9 )

Voor de levering wordt gevraagd het openstaande restbedrag te betalen, betaal je deze niet dan zien we dit als een annulering, betaal je hem wel dan komen we de batterij bij je leveren.

Na levering bieden we nogmaals 30 dagen bedenktijd waarin je de batterij naar ons kan retourneren indien deze niet aan aan de gestelde verwachtingen voldoet, hiervoor is alleen de transport voor eigen kosten. en krijg je het volledige aankoop bedrag terug (inclusief aanbetaling).
Prima methodiek. Anders claimt iedereen maar een plekje en als puntje bij paaltje komt annuleren, omdat je het toch niet nodig had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:50

de Peer

under peer review

Johan Bogle schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:48:
Leuk nieuw apparaat. Denk over een jaar of twee/drie als dit wat meer is doorontwikkeld en meer capaciteit heeft voor een lagere prijs best interessant. 1000 euro voor 5 kW komt al meer in de buurt van wat ik zou kopen.
Ja 1000 euro voor 5 kWh zou wel een gamechanger zijn denk ik. Dan zou ik ook wel instappen vermoed ik. Maargoed tot en met September 2027 heb ik nog een gratis batterij (salderingsregeling) en zonder terugleverboete. (ja ik ga er vanuit dat salderen nog wel even blijft)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Jullie zitten in Noordwijk, idee om mensen ook af te laten halen ipv zelf te bezorgen? Eventueel voor een korting, scheelt jullie tijd en gedoe.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
de Peer schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:52:
Maargoed tot en met September 2027 heb ik nog een gratis batterij (salderingsregeling) en zonder terugleverboete. (ja ik ga er vanuit dat salderen nog wel even blijft)
offtopic:
We betalen bij GC 5 euro vaste 'TLB' per maand, te overzien maar niet niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
hoevenpe schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:52:
[...]

Jullie zitten in Noordwijk, idee om mensen ook af te laten halen ipv zelf te bezorgen? Eventueel voor een korting, scheelt jullie tijd en gedoe.
Is dat echt goedkoper? Gaat zo'n batterij niet gewoon met een postnl verzonden worden. Iemand ontvangen kost ook tijd en geld 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
@HomeWizard_NL De accu is nu nog niet zo heel slim. Er zijn bijvoorbeeld geen tijdschema's of andere voorwaarden toe te voegen enz. Ik ben bijvoorbeeld erg gebaat bij een oplossing om beter te ondersteunen bij EV laden en de batterij niet leeg te trekken.

Nu zou dat met een energy socket moeten.

Als jullie dat soort slimme aanpassingen al zouden willen, is het dan wel slim te maken of kan dit gewoon niet in de technologie die er nu in zit?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
hoevenpe schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:52:
[...]

Als je dit soort producten in massa opslaat en vervoert hangen hier nogal wat regels en certificaten aan vast (dit is ook een van de redenen voor de langere levertijd). We hebben hiervoor een speciaal magazijn in Dordrecht opgezet. Met het succes van de verkoop is het waarschijnlijk minder gedoe om hem bij jouw thuis te leveren dan dat mensen zelf komen ophalen, we kunnen namelijk de bezorg routes vrij nauw op elkaar afstemmen. Mocht dit tegen die tijd anders zijn, dan zullen we hiervoor een optie aanbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
[...]

Na je reservering heb je 14 dagen bedenktijd en kun je kostenloos annuleren. Na deze 14 dagen kun je deze wel annuleren, maar krijg je de aanbetaling niet terug.

Dit verhaal is duidelijk, maar de manier waarop dit gecommuniceerd wordt is onvoldoende.

Je kan het niet afdoen met enkel helemaal onderaan vermelden in de 'veelgestelde vragen'.
Je gaat direct een koopovereenkomst aan en dat die 50 euro reserveringskosten non refundable zijn (tenzij ..) dat moet bij een consumentenverkoop direct duidelijk bij het product staan en tevens in de winkelmand voor je gaat betalen.

Ook blijkt uit de tekst in de veelgestelde vragen nu niet duidelijk dat het niet om 50 euro per reservering maar om 50 euro per gereserveerde batterij gaat (100 bij 2 etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
de Peer schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:52:
[...]

Ja 1000 euro voor 5 kWh zou wel een gamechanger zijn denk ik. Dan zou ik ook wel instappen vermoed ik. Maargoed tot en met September 2027 heb ik nog een gratis batterij (salderingsregeling) en zonder terugleverboete. (ja ik ga er vanuit dat salderen nog wel even blijft)
Om alleen de terugleverboete te voorkomen/verminderen kan het financieel niet uit. Pas als de salderingsregeling volledig wordt afgeschaft valt er echt wat te besparen. En ik moet het ook nog zien dat de salderingsregeling ook echt stopt in 2027..

Maar het is natuurlijk wel een mooi "speeltje" en leuk om minder afhankelijk te zijn van de energieleverancier, dat mag bij soms ook wat kosten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
0xygen500 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:56:
[...]

Is dat echt goedkoper? Gaat zo'n batterij niet gewoon met een postnl verzonden worden. Iemand ontvangen kost ook tijd en geld 😉
Reguliere bezorgers mogen maar beperkt dit soort producten vervoeren (en doen dit dan ook niet). Hij wordt dan ook zeker niet bezorgd door PostNL/DHL/DPD etc. dit is namelijk ADR vervoer.

[ Voor 3% gewijzigd door HomeWizard_NL op 28-06-2024 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrLunk
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17-09-2024
2 stuks besteld, wij hebben 14 panelen. (totaal 5100 Watt geloof ik)

1 kWh kost bij UnitedConsumers 0.36 €
En 1 kWh uit mijn eigen batterij alleen de afschrijfkosten over een periode van ca. 15 jaar. (batterijlevensduur) Die afschrijving is ca. 0.73 € per dag over een periode van 15 jaar gerekend.
De batterijen hebben bij elkaar 2 battrijen x 2,7 kWh= 5,4 Kwh capaciteit.
5.4 kWh x 0,37446 € = 2.022084 € totale opslagstroomwaarde per dag.
Per zelf gebruikte 5,4 kWh maak je dus al een 'winst' van ca. 1.29 €
(als de batterij dagelijk 1x leeg gebruikt wordt.)
En dat kan meerdere keren per dag dat legen.
Dus stel ze worden dagelijks door nacht gebruik en wat wolkjes leeggebruikt , dan maak je elke dag winst. 😉

heb ik fouten gemaakt hierin dan hoor ik dat graag ;)

PL.

[ Voor 11% gewijzigd door MrLunk op 28-06-2024 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Hartelijk bedankt voor jullie uitgebreide reactie, en goed te zien dat jullie je mooi houden aan de wettelijke voorwaarden. Had eigenlijk ook niet anders van jullie verwacht. :)

En ja, maar dat mijn persoonlijke visie, kan ik dat van uit jullie standpunt ook begrijpen. Voor mensen die daar nu wel anders over denken, ook daar kan ik begrip voor hebben, hebben nu wel nog de mogelijkheid om binnen de 14 dagen na bestellingen zich nog kunnen bedenken. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 15:32
MrLunk schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 10:18:
2 stuks besteld, wij hebben 14 panelen.

En 1 kWh uit mijn eigen batterij alleen de afschrijfkosten over een periode van ca. 15 jaar. (batterijlevensduur) Die afschrijving is ca. 0.73 € per dag over een periode van 15 jaar gerekend.
En dat kan meerdere keren per dag dat legen, want in een zon periode is hij met onze zonnepanelen capaciteit binnen 1 uur zon uur weer vol.
Dus stel ze worden dagelijks door nacht gebruik en wat wolkjes leeggebruikt , dan maak je elke dag winst. 😉
Er gaat nogal wat mis in je berekening. Zo kan hij met 800 watt natuurlijk nooit in een uur vol zijn. En ga je hem sowieso 3 maanden per jaar niet vol krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon86
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12-09 12:23

Megalodon86

Enzyme X

Het kost inderdaad iets meer dan 3 uur om een accu te laden (max 800watt per uur per accu).

Snap de afschrijvingkosten niet helemaal. Waarom zou je die berekenen. Je kan hooguit gemiste rente berekenen over die 1400 euro op je bankrekening of anders geïnvesteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

PL.
sorry maar deze berekening is niet best.
Ik zou sowieso met stroomprijzen onder de 25 ct per kWh rekenen.
En ik zie de RTE (round trip efficiency) nergens terug. Je moet er rekening houden dat bijna 20% van de energie verloren gaat als het via de Accu loopt.
En wat ontbreekt is een realistisch verbruiksprofiel van de accu. Dat bepaalt alles.

Bovendien kun je gewoon salderen. Dus in plaats daarvan je accu gebruiken kost je geld ipv dat het wat oplevert.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 28-06-2024 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon86
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12-09 12:23

Megalodon86

Enzyme X

Op zich is rekenen met de huidige stroomprijs niks mis mee lijkt me. En of die omhoog of omlaag gaat in de toekomst is ook niet te zeggen.

Verder zijn er nog dagen dat je minder dan de accu capaciteit opwekt, dus gaat de accu niet leeg. Sowieso heb je ook nog je verbruik; ookal wek je 6kwh op, als je apparaten daarvan direct 2kwh verbruiken, laden je accu's maar 4kwh, geen 5,4kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrLunk
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17-09-2024
alwind schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 10:22:
[...]

Er gaat nogal wat mis in je berekening. Zo kan hij met 800 watt natuurlijk nooit in een uur vol zijn. En ga je hem sowieso 3 maanden per jaar niet vol krijgen.
Dat uur had ik net voor je reactie al uit mijn relaas verwijderd ik besefte me dat dat niet klopte dank u.
PL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500

PL.
Je kan nu salderen, dus nu is het nog niet rendabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
De stroom die je erin stopt is ook nog wat waard, als nu je saldeert en je moet een terugleverboete betalen is dat vaak rond de €0,10/kWh, dat is het bedrag wat je er dus mee bespaart (op dit moment).

Er vanuit gaande dat die batterij 6000 volledige cycles mee gaat van 2,7kWh, dan kun je over de levensduur 16.200 kWh opslaan.

1395/16.200= € 0,086 / kWh.

En dat is dan nog los van energieverlies en gemiste rente inkomsten. Plus dat je die cycles dan wel moet gaan halen, met 1 volledige cycle per dag duurt dat 15 jaar.

Dus waarschijnlijk kost het eerder €0,10-0,15 cent/kWh.

Valt de salderingsregeling helemaal weg dan levert iedere opgeslagen kWh waarschijnlijk €0,20-0,30 op en is het financieel interessant.

[ Voor 4% gewijzigd door HandyLumberjack op 28-06-2024 10:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 10:02:
[...]

Reguliere bezorgers mogen maar beperkt dit soort producten vervoeren (en doen dit dan ook niet). Hij wordt dan ook zeker niet bezorgd door PostNL/DHL/DPD etc. dit is namelijk ADR vervoer.
Ja, ook LiFePO4 batterijen vallen onder UN8480 of UN8481, voor dit product is het UN8481 omdat de batterijen in een apparaat zitten, losse batterijen zouden onder UN8480 vallen.

In de ADR zijn voor deze code staat de LQ (Limited Quantities) op LQ=0. Dus ongeacht de hoeveelheid valt dit transport (over de weg) aan alle eisen die de ADR voor deze code stelt.
Helaas is bij dit product de ADR bijzondere bepaling 188 niet van toepassing omdat de totale vermogen van de batterij boven de 10Wh ligt (188 b).

de label die dan op de verpakking moet staan zal wel bekend zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AY86fjNy-I3vFrVOQizsSUmTNo0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4NFcXDTBMhUkuUxe895OT90F.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door MacD007 op 28-06-2024 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

@HomeWizard_NL is de (beta-)documentatie van de thuisaccu al beschikbaar. (vast wel..) Daarmee kan de werking van de battrij al enigszins verduidelijkt worden, scheelt veel gissen.

Ik zal willen weten of de accu enkel bij een negatieve P1-stroomverbruik (=teruglevering) werkt, of dat het ook (geforceerd) van het net kan opladen

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
@HomeWizard_NL In december en januari heb ik vanwege aircoverwarming eigenlijk geen teruglevering. (minder dan 10kWh per maand) Wat is dan beter voor de levensduur. Gewoon die 2 maanden loskoppelen, of aan laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:23
HandyLumberjack schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 10:46:
De stroom die je erin stopt is ook nog wat waard, als nu je saldeert en je moet een terugleverboete betalen is dat vaak rond de €0,10/kWh, dat is het bedrag wat je er dus mee bespaart (op dit moment).

Er vanuit gaande dat die batterij 6000 volledige cycles mee gaat van 2,7kWh, dan kun je over de levensduur 16.200 kWh opslaan.

1395/16.200= € 0,086 / kWh.

En dat is dan nog los van energieverlies en gemiste rente inkomsten. Plus dat je die cycles dan wel moet gaan halen, met 1 volledige cycle per dag duurt dat 15 jaar.

Dus waarschijnlijk kost het eerder €0,10-0,15 cent/kWh.

Valt de salderingsregeling helemaal weg dan levert iedere opgeslagen kWh waarschijnlijk €0,20-0,30 op en is het financieel interessant.
De terugleverboete blijft evenhoog he.
Je gaat minderen injecteren naar het net, maar je ook evenveel minder afnemen. Dus het stuk dat je "teveel" op het net zet blijft evenhoog en daarover betaal je de boete.

Je zult wel 10-20% omzettingsverlies hebben, dus je zal iets minder overschot hebben en boete betalen. Maar dan kan je evengoed ook een elektrisch vuurtje buiten zetten als je stroom wilt verdampen.

De HomeWizard batterij is een mooi ding, maar gaat pas nut hebben als de saldering (deels) afgelopen is.
Jammer dat het niet in België mag verkocht worden, want daar is de besparing wel aanzienlijk.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!
0xygen500 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 10:42:
[...]

Je kan nu salderen, dus nu is het nog niet rendabel.
ja, de enige voordeel wat je daarmee hebt is dat je teruglevering wordt verminderd, ergens tussen 500 en maximaal 900 kWh, Mensen die dus nu wel een TLK of TLB hebben (of gaan krijgen) kan dit een verlaging betekenen, alleen wordt alleen daarmee je TVT wel erg lang.
Je voordeel zit dus niet zo zeer in het financiele, op dit moment.

Zou de saldering in 2027 nu ook echt wegvallen is dit weer een heel ander verhaal, zeker als de energieboeren dan toch nog enige vorm van een TLK gaan vasthouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MacD007 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:05:
[...]

ja, de enige voordeel wat je daarmee hebt is dat je teruglevering wordt verminderd, ergens tussen 500 en maximaal 900 kWh, Mensen die dus nu wel een TLK of TLB hebben (of gaan krijgen) kan dit een verlaging betekenen, alleen wordt alleen daarmee je TVT wel erg lang.
Echter wordt dat effect weer teniet gedaan door de lage efficientie van opslag en opnieuw gebruiken. tot wel 20% van de energie gaat verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:42
ArthurMorgan schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:03:
@HomeWizard_NL In december en januari heb ik vanwege aircoverwarming eigenlijk geen teruglevering. (minder dan 10kWh per maand) Wat is dan beter voor de levensduur. Gewoon die 2 maanden loskoppelen, of aan laten?
Ik hoop dat dit softwarematig ook ingesteld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:07:
[...]

Echter wordt dat effect weer teniet gedaan door de lage efficientie van opslag en opnieuw gebruiken. tot wel 20% van de energie gaat verloren.
Dat zal nog moeten blijken, toch?

De omvormer is vanwege de hogere efficiency bij ontladen juist kleiner gedimensioneerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JanHenk schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:29:
[...]

Dat zal nog moeten blijken, toch?

De omvormer is vanwege de hogere efficiency bij ontladen juist kleiner gedimensioneerd.
Op de site van HomeWizard staat dat hij een efficiëntie heeft van tussen de 75-88%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Het komt er denk ik vereenvoudigd op neer dat deze accu financieel interessant is als je jaarrond PV overschot hebt en je (net als de buren die geen PV hebben) een gangbaar tarief moet betalen voor de kWh's die je afneemt.

Met de salderingsregeling betaal je geen gangbaar tarief, dus financieel niet interessant. Als je WP en/of EV in de winter al je PV overschot al opsoupeert, dan heb je wellicht maar 8 of 9 maanden voordeel van de accu ipv 12, want dan laadt ie simpelweg niet op. Dat is dan een twijfelgevalletje of het financieel interessant is.

Het laadverlies is geen gamechanger, PV overschot is in toenemende mate "waardeloos", 0,2kWh besteden om 1 kWh te besparen is toch soort-van een COP van 5 :+.

Zelfs als de TVT nu nog niet optimaal is, spreekt het iig mij erg aan om mijn nachtverbruik te kunnen afdekken op een groene manier en de netbelasting op piekmomenten te verminderen. Dat geeft dit apparaat voor mij een hoog "doe er maar eentje dan" gehalte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
de Peer schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:07:
Je laadt met overtollige opbrengst die in 2027 vrijwel niets waard is. Mensen hebben over afschakelen, dan gaat 100% verloren. Aan de invoer kant is dat niet erg.

Je TVT wordt langer omdat je minder bruikbare kWh hebt op een volle batterij: ipv 2,7 kWh zal je effectief 2 kWh opnieuw kunnen gebruiken. Hopelijk dat tegen die tijd de opslagcapaciteit nog wat groter is, 2 kWh is voor veel mensen net te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

hoevenpe schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:34:
[...]

Je laadt alleen overtollige opbrengst die in 2027 vrijwel niets waard is. Mensen hebben over afschakelen, dan gaat 100% verloren. Aan de invoer kant is dat niet erg.

Je TVT wordt langer omdat je minder bruikbare kWh hebt op een volle batterij: ipv 2,7 kWh zal je effectief 2 kWh opnieuw kunnen gebruiken. Hopelijk dat tegen die tijd de opslagcapaciteit nog wat groter is, 2 kWh is voor veel mensen net te weinig.
Ik had het over de situatie waarin we nog kunnen salderen. En dat is sowieso tot en met 1 januari 2027, maar vermoedelijk nog veel langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:36:
[...]

Ik had het over de situatie waarin we nog kunnen salderen. En dat is sowieso tot en met 1 januari 2027, maar vermoedelijk nog veel langer.
Ik heb nu meer opbrengst dan ik saldeer. Die overschot levert zeg maar 2 cent op, de besparing levert 12 cent op aan niet te betalen terugleverkosten. Dus zelfs het efficiëntieverlies wordt prima opgevangen.

(Kan nog steeds niet uit mbt terugverdienen, maar daar ging het niet om ;) )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:31:
[...]

Op de site van HomeWizard staat dat hij een efficiëntie heeft van tussen de 75-88%.
Oké, dat had ik niet paraat. Dan wil ik niet weten wat die grote thuisbatterijen van bijv. Zonneplan en Tibber voor efficiency hebben als je daar 200W continu uit wil halen... ;)

Nu zijn die producten eigenlijk totaal anders want dat bieden ze niet eens aan, maar afijn.
hoevenpe schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:34:
[...]

Je laadt alleen overtollige opbrengst die in 2027 vrijwel niets waard is. Mensen hebben over afschakelen, dan gaat 100% verloren. Aan de invoer kant is dat niet erg.

Eens met je eerste alinea. Maar volgens mij is de tweede niet juist. Een deel van het omzettingsverlies zit hem ook al in het laden. Je kan m.i. wel meer dan 2 kWh er daadwerkelijk uit halen bij het ontladen, afhankelijk van het gevraagde vermogen. Je rekent nu het hele theoretische maximum omzettingsverlies (van laden en ontladen) toe aan het ontladen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
UUDIBUUDI schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:33:
Het komt er denk ik vereenvoudigd op neer dat deze accu financieel interessant is als je jaarrond PV overschot hebt en je (net als de buren die geen PV hebben) een gangbaar tarief moet betalen voor de kWh's die je afneemt.

Met de salderingsregeling betaal je geen gangbaar tarief, dus financieel niet interessant. Als je WP en/of EV in de winter al je PV overschot al opsoupeert, dan heb je wellicht maar 8 of 9 maanden voordeel van de accu ipv 12, want dan laadt ie simpelweg niet op. Dat is dan een twijfelgevalletje of het financieel interessant is.

Het laadverlies is geen gamechanger, PV overschot is in toenemende mate "waardeloos", 0,2kWh besteden om 1 kWh te besparen is toch soort-van een COP van 5 :+.

Zelfs als de TVT nu nog niet optimaal is, spreekt het iig mij erg aan om mijn nachtverbruik te kunnen afdekken op een groene manier en de netbelasting op piekmomenten te verminderen. Dat geeft dit apparaat voor mij een hoog "doe er maar eentje dan" gehalte.
d:)b Kijk, en met dat laatste dat bedoelde ik ook met niet financiele redenen om het nu toch al te doen, ook al kost dat een hogere TVT, hebt ook nog iets voor het milieu gedaan, hoewel daar door het gebruik van Li ipv Na waarschijnlijk ook weer tegenargumenten gaan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarge78
Sarge78 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:57:
@HomeWizard_NL De accu is nu nog niet zo heel slim. Er zijn bijvoorbeeld geen tijdschema's of andere voorwaarden toe te voegen enz. Ik ben bijvoorbeeld erg gebaat bij een oplossing om beter te ondersteunen bij EV laden en de batterij niet leeg te trekken.

Als jullie dat soort slimme aanpassingen al zouden willen, is het dan wel slim te maken of kan dit gewoon niet in de technologie die er nu in zit?
@HomeWizard_NL Als je hier nog een antwoord op hebt, zal dat voor velen een inzicht geven in de (on)mogelijkheden nu en in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Sarge78 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:42:
[...]

@HomeWizard_NL Als je hier nog een antwoord op hebt, zal dat voor velen een inzicht geven in de (on)mogelijkheden nu en in de toekomst.
Ik ben het hier mee eens: de API zou m.i. ook writes moeten kunnen ondersteunen. Wellicht lukt dit niet bij de introductie, maar wel op termijn. Bij de HW Energy Socket kan dit ook, dus wellicht dat dit eenvoudig te implementeren is.

EVCC stuurt bijv. een ontladingsblokkade naar de thuisbatterij wanneer er op vol vermogen een auto wordt opgeladen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Sarge78 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:57:

Technisch zijn hier geen limitaties om dit alsnog in de toekomst te ondersteunen. Hoe, wat en wanneer hangt af van de ontwikkelingen in de markt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
JanHenk schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:48:
[...]

Ik ben het hier mee eens: de API zou m.i. ook writes moeten kunnen ondersteunen. Wellicht lukt dit niet bij de introductie, maar wel op termijn. Bij de HW Energy Socket kan dit ook, dus wellicht dat dit eenvoudig te implementeren is.

EVCC stuurt bijv. een ontladingsblokkade naar de thuisbatterij wanneer er op vol vermogen een auto wordt opgeladen.
We zijn al aan het onderzoeken wat we hier kunnen gaan bieden.

[ Voor 13% gewijzigd door HomeWizard_NL op 28-06-2024 12:02 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
prakka schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:26:
[...]

Ik hoop dat dit softwarematig ook ingesteld kan worden.
Het beste laat je de batterij gewoon altijd aangesloten, dan monitoren alle systemen namelijk ook continu alle componenten, het standby verbruik is maar 1W als hij uit staat. Als je de batterij uit het stopcontact haalt werken er enkel een aantal kritische beveiligingen bijv. val-, hitte en waterlekkage detectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:59:
[...]

Het beste laat je de batterij gewoon altijd aangesloten, dan monitoren alle systemen namelijk ook continu alle componenten, het standby verbruik is maar 1W als hij uit staat. Als je de batterij uit het stopcontact haalt werken er enkel een aantal kritische beveiligingen bijv. val-, hitte en waterlekkage detectie.
Het is dus geen probleem dat hij 2 a 3 maanden vrijwel geheel leeg is begrijp ik?

Van andere batterijen meende ik dat dat juist heel slecht was voor de levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacD007 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 17:01:
[...]

heeft de Thuis Plug-In-Batterij een type F stekker met randaarde ?
Beste @HomeWizard_NL , mogelijk dat mijn vraag over de randaarde stekker is ondergegaan, maar kunnen jullie daar nu iets over zeggen welke type stekker (op jullie foto's zie ik een type F stekker, en die is normaal gesproken met randaarde., gebruiken.

en dan ook direct de vraag of de WCD dus dan ook over een randaarde moet beschikken, mn oudere huizen zijn vaak ook nog voorzien van WCD zonder randaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:46
Wcd met randaarde is verplicht. Al bijna 30 jaar.

https://www.elektrobode.n...20een%20aardlekschakelaar.

Dat er niet gecontroleerd wordt en dat mensen dat risico willen lopen, is iets heel anders. Dat moet je niet willen! Goede redenen om het op te pakken…

[ Voor 5% gewijzigd door internet4me op 28-06-2024 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Broodro0ster schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:04:
[...]

De terugleverboete blijft evenhoog he.
Je gaat minderen injecteren naar het net, maar je ook evenveel minder afnemen. Dus het stuk dat je "teveel" op het net zet blijft evenhoog en daarover betaal je de boete.

Je zult wel 10-20% omzettingsverlies hebben, dus je zal iets minder overschot hebben en boete betalen. Maar dan kan je evengoed ook een elektrisch vuurtje buiten zetten als je stroom wilt verdampen.

De HomeWizard batterij is een mooi ding, maar gaat pas nut hebben als de saldering (deels) afgelopen is.
Jammer dat het niet in België mag verkocht worden, want daar is de besparing wel aanzienlijk.
Voor zover ik weet hanteren alle leveranciers een terugleverboete gebaseerd op enkel de injectie, of je dat later wel of niet saldeert is niet relevant, dus je boete daalt wel degelijk omdat je minder gaat injecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
https://www.bouweninstall...tekker-in-het-stopcontact
Zit hier een kern van waarheid in zijn de installateurs gewoon bang om werk te verliezen? 🤡

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

0xygen500 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:20:
Zit hier een kern van waarheid in zijn de installateurs gewoon bang om werk te verliezen? 🤡
Komt over als een "huilie" verhaal. Er wordt meteen geschermd met brandjes en ontploffingen... Ik neem het niet serieus. Ja je zult het vast in een volle groep kunnen prikken waardoor er bij het laden misschien een keer een automaat afslaat. Of dat er bij het ontladen 800W extra loopt. Maar sowieso is 2,5mm² overgedimensioneerd voor 16A, en ook een normale installatieautomaat of stop slaat vrij traag af bij een paar honderd watt extra. Ik zie het pcobleem niet zo.

Sowieso wordt er geschermd met meerdere batterijen op een verdeelblok. Ze snappen het product dus niet, want zo werkt het ding niet. Je stapelt ze op elkaar.

Alleen als een handige Harrie de volle vermogens ontgrendelt en hem vrolijk op een gedeelde groep prikt, zou je problemen kunnen verwachten. Maar then again, dat is precies wat een erkende installateur hier in eerste instantie met de zonnepanelen ook deed. Installateurs zijn ook niet alles 7(8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Aardedraadje op 28-06-2024 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
MacD007 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:05:
[...]

ja, de enige voordeel wat je daarmee hebt is dat je teruglevering wordt verminderd, ergens tussen 500 en maximaal 900 kWh.
Is erg afhankelijk van de situatie.

Ik heb een flink overschot aan PV (ook in de winter), de dagen dat ik die batterij niet vol krijg zijn denk ik op twee handen te tellen.

Maar die batterij kan overdag ook leveren als het nodig is, omdat er even te weinig productie is of een piekje in de vraag. Ik verwacht dat dat laatste nog best kan optellen over het jaar tot een paar honderd kWh.

1 batterij zou daarmee wel eens ruim boven de 1000kWh aan teruglevering kunnen verminderen, in mijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

0xygen500 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:20:
‘Eén dun verdeelblok ertussen en je kunt vier batterijen op één stopcontact zetten, met overbelasting tot gevolg. En wat als er een glas water of cola overhaan gaat. Of je verplaatst hem en hij valt?’ Hij stelt dat je de gebruiker, en dus de leek, hier extra risico’s mee gaat geven. ‘Als dit de toekomst wordt, dan moeten we die paar brandjes en een ontploffende accu op z’n tijd op de koop toe nemen.
Dan kunnen we elektrische fietsen ook afraden, daar kan nog veel meer mee fout gaan ivm schokken en water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 13:49
Aardedraadje schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:27:
[...]
Alleen als een handige Harrie
Handige Harrie kan nu ook elektra spullen kopen bij de Karwei en Praxis, als je kijkt wat ze daar allemaal van geknutseld krijgen........

Dan is die thuis accu van Homewizard echt wel het laatste probleem. O-)

Aan de andere kant, als je lid bent van een installatiebranche en die zeggen: das handig, dan heb je ons ook niet meer nodig. Dan ga je je ook afvragen waar je voor betaald. :+

Probleem met zulke artikelen is dat de meeste Tweakers dit nog wel op waarde kunnen schatten, maar als de telegraaf dit 1 op 1 over gaat nemen.....

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 13:49
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:37:
[...]

[...]
Dan kunnen we elektrische fietsen ook afraden, daar kan nog veel meer mee fout gaan ivm schokken en water.
Nu je het zegt, de 2-takt snorfiets branche is het met je eens!

:+

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Pagina: 1 ... 5 ... 65 Laatste

Dit topic is gesloten.