Devke schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 01:05:
[...]
Ik had al zo'n vermoeden. Met name wat je mag verwachten van een product. Als ze zelf al schermen met 15 jaar verwachting dan kun je een klant laten betalen naar 2 jaar maar dat houdt denk ik niet heel lang stand. Zeker omdat je zelf de verwachting van 15 jaar uitspreekt. Dank voor de linkjes.
kijk, wat ik aangaf is gewoon je wettelijke mogelijkheden, en ja, je moet voor je recht zoals zo vaak hiervoor vechten, want helaas zul je deze rechten niet zo maar in je schoot geworpen krijgen.
En dat is juist waar een leverancier mee speelt, hij geeft je een mogelijkheid om daar via voor hem gunstige voorwaarden (dat hoeft dus zeker niet voor jou gunsig zijn) het voor jou makkerlijker te maken, dat is bv bij een verlengde garantie, zoals eerder bv genoemde bij Quatt, maar je ziet dat eigenlijk bij heel veel producten. Mediamarkt heeft daar zelfs als een eigen verdienmodel van gemaakt.
Een dergelijke verlengde garantie is dus in feite niets anders dan een puur gemak product, gaat het stuk dan heb je massel want dan krijg je "gratis" de reparatie of een nieuw product. Dat het helemaal niet gratis is wordt later vaak vergeten.
wat hier natuurlijk wel speelt zijn de eventueel te verwachten kosten versus de prijs van deze verlengde garantie, wat in feite eigenlijk niets anders is dan een verzekering (dit soort producten zijn ook vaak door verzekeringen afgezekerd). Die afweging moet je gewoon voor je zelf maken, en soms kan dat ook een prima keuze zijn.
Hier betaal je eigenlijk pas op het moment dat het fout gaat, op zich ook niet verkeerd, maar ook hier eigenlijk puur gemak. Want wettelijk zou je daar mogelijk juist niet voor hoeven te betalen, maar moet je wel (veel) moeite en tijd investeren om je gelijk te krijgen. dat zal voor de een wat makkelijker gaan dan voor de ander.