Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

0xygen500 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:52:
[...]

Dat zegt die toch ook al even geleden? Dat het nu nog geen zin heeft en hij die berekening heeft gemaakt voor in 2027.
Zoals ik al aangaf had ik over die berekening heen gelezen. Daarbij vind ik die berekening totaal irrelevant gezien er diverse onbekende variabelen in zitten en de situatie nu gewoon totaal anders is. Op deze manier kan je ook naar een terugverdientijd van 2 jaar toeschrijven of een onrealistisch lang termijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Bor op 26-06-2024 21:36 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 11:44
Interessant.
Het wordt pas echt mooi als mijn EV met mega batterij van >60kWh dit kan (VTG of VTH). Ik weet dat dit ontwikkeld wordt, maar ik vraag me wel af waarom dit zo gruwelijk lang moet duren.

Homo sapiens non urinat in ventum

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blade08
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-08 11:40
wheli schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:41:
Veel mensen hier berekenen tvt en eigen huis afdekken maar ik ben eigenlijk meer geïnteresseerd in CO2 besparing.
Ik wek 4000 kWh op en verbruik ook ongeveer zoveel elk jaar. Via Electricity maps kan je inzien dat dezer dagen een kWh rond het middaguur ongeveer 60-75 gram CO2 uitstoot en rond het avondeten sommige dagen tot 500 gram. Heeft iemand de potentiële besparing op CO2 niveau al eens gemodelleerd? Kan jij dat @Proton_ in Grafana?
Ik stoei al maanden met een calculator in HA om mn persoonlijke CO2 te berekenen, dit is me te lastig.

De productie vergt 600kg CO2 staat in de faq. Zijzelf rekenen met de gemiddelde CO2 uitstoot van 370 gram maar dat lijkt me aan de hoge kant (te optimistisch gerekend).
Ik heb uit home wizzard de date voor een jaar gehaald, en bij electricty maps de data van nederland voor 2023. Chat GPT deze data gevoerd, en gevraag ze te overlappen, en een batterij te simuleren.

Batterij 804 KWH op 1/2 jaar bazis 174 KG CO2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gImEt0qtrEOHzV0UOzGjkoTiBNg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0QiyZKqxMfkkiyAudPdbEvc5.png?f=fotoalbum_large

Is dus maar voor 6 maanden, maar toch! laten we zeggen 300 KG, dat is toch 1300 KM met de auto compenseren

https://corekees.com/news/hoeveel-is-een-kilo-co2/

www.scinus.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-09 09:40
blade08 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 20:45:
[...]

Ik heb uit home wizzard de date voor een jaar gehaald, en bij electricty maps de data van nederland voor 2023. Chat GPT deze data gevoerd, en gevraag ze te overlappen, en een batterij te simuleren.

[Afbeelding]

Is dus maar voor 6 maanden, maar toch! laten we zeggen 300 KG, dat is toch 1300 KM met de auto compenseren

Slim! Mooie simulatie ook wel, dus best wel duurzaam om te kiezen. CO2 terugverdientijd ligt dus op 2 jaar maar

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:27
Ik was er vroeg bij denk ik en had ze om 10u besteld (2 stuks) met mogelijke levering in November.

Nu twijfel ik nog over de installatie. Ik zou graag 2x 800w willen benutten en kan ze dus ieder op een bestaande groep laten draaien waar uberhaupt weinig op zit. Of ik kan een groep bij prikken en ze dan mooi kwijt in bijvoorbeeld de trapkast met 4 stopcontacten.

Wat zijn jullie plannen?

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gielz schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:33:
Ik was er vroeg bij denk ik en had ze om 10u besteld (2 stuks) met mogelijke levering in November.

Nu twijfel ik nog over de installatie. Ik zou graag 2x 800w willen benutten en kan ze dus ieder op een bestaande groep laten draaien waar uberhaupt weinig op zit. Of ik kan een groep bij prikken en ze dan mooi kwijt in bijvoorbeeld de trapkast met 4 stopcontacten.

Wat zijn jullie plannen?
Doel was zolder. Ik kwam erachter dat de vaatwasser en wasmachine op die groep zitten. Kwam daar achter daar onze vaatwasser recent een storing had. Om daar nu de thuisbatterij bij te plaatsen lijkt me niet handig. Of daar moet iemand anders over denken? Andere stopcontact daar zit vlgs mij ook op dezelfde groep.

Dan kom je al snel beneden terrecht. Ik heb wel wat hoekjes maar tis de vraag of hij dan niet in een vluchtroute zou komen te staan. Bij de achterdeur of bijna bij de voordeur. Al zou ik zeggen we kunnen dan altijd 1 kant op. Op slaapkamers vind ik geen optie.

Binnenkort meterkastkaart maar weer eens goed in kaart brengen. Nog een optie is om hem in dr meterkast te plaatsen. Zit nog een vrij stopcontact. Al vraag ik me af of hij dan evt zijn warmte voldoende kwijt kan?

[ Voor 8% gewijzigd door Devke op 26-06-2024 22:03 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
.

[ Voor 99% gewijzigd door Devke op 26-06-2024 22:03 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:44
gielz schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:33:

Wat zijn jullie plannen?
Ik heb er ook 2 besteld en zit ook in de november batch. Ik ga ze eerst maar eens default gebruiken, dus met 800Watt. Waarom? Nou....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/So0fI-VDDX2KymjsA0szvPBU1xg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gSknGR6bdUArWZRTvDXbsSu6.png?f=fotoalbum_large

Ik had afgelopen nacht de airco in de slaapkamer aan. Dus iets meer verbruik dan normaal zonder airco. Ik heb even de piek gepakt en dat was 540Watt. Dat hobbelt zo door tot half 8. Die piek is de Isomac espressomachine O+ . Rond een uurtje of 8 gaan de panelen wat doen, zo rond half 7 de keuken in en daarna een beetje TV kijken enzo. Dus ik denk dat ik het wel ga redden met 800Watt. :9

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

asing schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:04:
[...]

En kosten ze ineens 1599 wegens gestegen kosten..... Dat gebeurde bij Sessy.

Anyway, maart is vroeg genoeg voor het volgende seizoen. November is al te laat voor dit seizoen eigenlijk.
Als dit een succes gaat worden dan zul je meer concurrenten op de markt krijgen, dat werkt over het algemeen prijsverlagend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zh_FJcL5ym6AeC4Od-nmYMPSe0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZIJ62E2ChirNctXWEmjVOwzA.jpg?f=fotoalbum_large

Deze garantievoorwaardes vind ik persoonlijk dan wel karig. Na 2 jaar en stuk dan ff op de 300 euro om hem te vervangen. Stond dit gister al bij de FAQ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Devke schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 22:49:
[Afbeelding]

Deze garantievoorwaardes vind ik persoonlijk dan wel karig. Na 2 jaar en stuk dan ff op de 300 euro om hem te vervangen. Stond dit gister al bij de FAQ?
De vraag is echter of dit aan de nederlandse garantievoorwaarden voldoet, in Nederland hebben we namelijk geen vaste (bv 2 jaar) garantie, maar is deze afhankelijk van de verwachting ( spreek levensduur) die je aan het product mag verwachten. Zelf hebben ze het over 15 jaar.

kijk maar hier : https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product
daar staat oa:
"Wettelijke garantie: recht op goed product
De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product. Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere.

Is het probleem met het product uw schuld? Dan heeft u geen recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld."

ook bij consuwijzer staat hier e.e.a. over: https://www.consuwijzer.n...pot/wat-zijn-mijn-rechten

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13:07
MacD007 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 23:19:
[...]

De vraag is echter of dit aan de nederlandse garantievoorwaarden voldoet, in Nederland hebben we namelijk geen vaste (bv 2 jaar) garantie, maar is deze afhankelijk van de verwachting ( spreek levensduur) die je aan het product mag verwachten. Zelf hebben ze het over 15 jaar.

daar staat oa:
De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product. Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere.

Is het probleem met het product uw schuld? Dan heeft u geen recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld."

ook bij consuwijzer staat hier e.e.a. over: https://www.consuwijzer.n...pot/wat-zijn-mijn-rechten
Achja, maar daar zijn ook hele discussies over in bijvoorbeeld het quatt topic. Dat ze ook een extra garantiepakket erbij leveren terwijl ze zelf schermen met een lange levensduur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bor schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:36:
[...]

En daar kakt je hele berekening in waardoor de uitkomst niet realistisch is voor dit moment. Wat jij maakt is slechts een hypothetische berekening waar je een aantal variabelen in stelt die nu nog onbekend en / of niet van toepassing zijn.
neer hoor, dit is gewoon een visie, die gebassert is op wat de huidige regering gewoon wil gaan doen, dat noemen ze ookwel vooruitdenken ipv er achteraan hollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

MacD007 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 23:22:
[...]

neer hoor, dit is gewoon een visie, die gebassert is op wat de huidige regering gewoon wil gaan doen, dat noemen ze ookwel vooruitdenken ipv er achteraan hollen.
Echter is de terugverdien tijd nu lang niet wat jij voorspiegelt en is jouw berekening slechts 1 van de mogelijkheden voor de toekomst gebaseerd op aannames, geschreven naar een voor jou zo gunstig mogelijk scenario. Voor nu totaal irrelevant.

Jouw antwoord was op mijn vraag:
Ik wacht nog steeds op een realistische berekening waaruit blijkt dat dit apparaat uit kan.
Een prognose niet gebaseerd op de huidige situatie is geen realstische berekening waaruit blijkt dat dit apparaat (nu) uit kan. Dat het binnen acceptabele tijd terugverdienen lastig tot onmogelijk is onderschrijft o.a. het artikel van RTL en een persoon werkzaam bij Homewizard. Dat lijken mij voor nu betrouwbare bronnen.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Devke schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 22:49:
[Afbeelding]

Ik vind die garantievoorwaarden prima eigenlijk. Eerste 2 jaar kostenloos no question asked vervanging. Daarna zal bij een nornaal product ook "fabrieksgarantie" zijn en dan ben ik blij dat je tegen de prijs van voorrij/service/verzendkosten een nieuwere werkende krijgt.

Beter dan die 3 jaar oude miele stofzuiger waarbij de fabrieksreparatiekosten meer kost dan een nieuwe.

Of die 2,2 jaar oude kindle, waarbij amazon zegt: pech, is 2 jaar oud, we kunnen niks voor je beginnen. (begin maar een rechtzaak)

En morgen komt mijn nieuwe stoomoven voor 599,- coulanceprijs, ter vervangimng van mijn 6 jaar oude stoomoven. Ben ik nog steeds blij mee, nieuwe oven met weer 4 jaar garantie voor 1/3 van de nieuwprijs. De voorrij en reparatiekosten per uur zijn kwijtgescholden (die zouden samen al 400 euro zijn).
Daar heeft homewizard goed van afgekeken.

[ Voor 44% gewijzigd door kmf op 27-06-2024 00:02 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12:01
kmf schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 23:49:
[...]

Ik vind die garantievoorwaarden prima eigenlijk. Eerste 2 jaar kostenloos no question asked vervanging. Daarna zal bij een nornaal product ook "fabrieksgarantie" zijn en dan ben ik blij dat je tegen de prijs van voorrij/service/verzendkosten een nieuwe werkende krijgt.

Beter dan die 3 jaar oude miele stofzuiger waarbij de fabrieksreparatiekosten meer kost dan een nieuwe.

Of die 2,2 jaar oude kindle, waarbij amazon zegt: pech, is 2 jaar oud, we kunnen niks voor je beginnen. (begin maar een rechtzaak)
Ik meen gelezen te hebben na 2 jaar tot 7 jaar een nieuwere dan de defecte voor €329 oid.
Nieuwere kan betekenen een gerepareerde ( refurbished) van een recentere datum.
Geen nieuwe dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Simpel360 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 23:58:
[...]

Ik meen gelezen te hebben na 2 jaar tot 7 jaar een nieuwere dan de defecte voor €329 oid.
Nieuwere kan betekenen een gerepareerde ( refurbished) van een recentere datum.
Geen nieuwe dus.
vind ik nog steeds goed.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Bor schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 23:29:
[...]

Echter is de terugverdien tijd nu lang niet wat jij voorspiegelt en is jouw berekening slechts 1 van de mogelijkheden voor de toekomst gebaseerd op aannames, geschreven naar een voor jou zo gunstig mogelijk scenario. Voor nu totaal irrelevant.

Jouw antwoord was op mijn vraag:

[...]

Een prognose niet gebaseerd op de huidige situatie is geen realstische berekening waaruit blijkt dat dit apparaat (nu) uit kan. Dat het binnen acceptabele tijd terugverdienen lastig tot onmogelijk is onderschrijft o.a. het artikel van RTL en een persoon werkzaam bij Homewizard. Dat lijken mij voor nu betrouwbare bronnen.
Net als met beleggen zijn resultaten behaald in het verleden geen zekerheden voor de toekomst. Er blijft altijd een gokelement in zitten. Ik had 6 jaar geleden ook niet verwacht dat mijn zonnepanelen en zonneboilerinstallatie na 5 jaar al terugverdiend zijn in tegenstelling tot de toen voorspelde 10 jaar. De pure winst/besparing dat ik met die installaties heb verdiend gaat nu maar richting de homewizard accu.

Een "inleg" met "gratis geld", dat is toch de enige garantie tot "100% winst"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
kmf schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 00:01:
[...]

vind ik nog steeds goed.
Mooi (y)

Niemand wil garanties of verzekeringen die je niet gebruikt maar wel vooraf (indirect) betaalt, zeker als achteraf blijkt dat je net buiten de voorwaarden valt als je het wel nodig hebt. Daarom bieden wij tot 7 jaar na aankoop óf 4000 cycli ‘Swap Service’. Mocht je batterij onverhoopt defect raken dan helpen we jou graag op de volgende manier:

– gaat je batterij binnen 2 jaar stuk, dan komen we hem ophalen en vervangen we hem direct kosteloos voor een nieuwe.
– gaat je batterij in jaar 3 t/m 7 stuk? Geen zorgen, wat er ook stuk is gegaan, wij komen de batterij bij jou thuis ophalen en vervangen hem voor een thuisbatterij die nieuwer is dan degene die je had. Dit kost €329.

Gevonden :+
Is wel gelijk een dingetje, is het tot of t/m 7 jaar :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacD007 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 23:19:
[...]

daar staat oa:

Ik had al zo'n vermoeden. Met name wat je mag verwachten van een product. Als ze zelf al schermen met 15 jaar verwachting dan kun je een klant laten betalen naar 2 jaar maar dat houdt denk ik niet heel lang stand. Zeker omdat je zelf de verwachting van 15 jaar uitspreekt. Dank voor de linkjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Simpel360 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 00:10:
[...]

Mooi (y)

Niemand wil garanties of verzekeringen die je niet gebruikt maar wel vooraf (indirect) betaalt, zeker als achteraf blijkt dat je net buiten de voorwaarden valt als je het wel nodig hebt. Daarom bieden wij tot 7 jaar na aankoop óf 4000 cycli ‘Swap Service’. Mocht je batterij onverhoopt defect raken dan helpen we jou graag op de volgende manier:

– gaat je batterij binnen 2 jaar stuk, dan komen we hem ophalen en vervangen we hem direct kosteloos voor een nieuwe.
– gaat je batterij in jaar 3 t/m 7 stuk? Geen zorgen, wat er ook stuk is gegaan, wij komen de batterij bij jou thuis ophalen en vervangen hem voor een thuisbatterij die nieuwer is dan degene die je had. Dit kost €329.

Gevonden :+
Is wel gelijk een dingetje, is het tot of t/m 7 jaar :?
Zoals ik hem lees 7 jaar. Dus t/m. Jaar 3 is een jaar. Jaar 4 ook. Jaar 5 ook. Jaar 6 ook en dus jaar 7 ook. Plus de 2 jaar ervoor. Maakt 7 😊. Ik snap wat je bedoeld omdat ze het er daarna net ff iets anders neerzetten.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Ik simuleer in Home-Assistant sinds begin dit jaar 3 thuisbatterijen: 30 kWh, 10 kWh en een 5kWh.
Nachtverbruik (22:00 - 07:00) ligt rond de 1kWh.
3-jarig energiecontract (€0,30/kWh levering en €0,115/kWh teruglevering).
Verbruik (uit het net) +/- 2000 kWh, opwek +/- 3500 kWh.

Wat opvalt is dat financieel bekeken in mijn situatie het verschil in besparing tussen een grote en een kleine batterij minimaal is:
30 kWh (DiY)10 kWh (enPhase 10T)5kWh (Sessy)
Cycles18,28848,95188,624
Besparing (kWh)448433359
Besparing (€)75,1873,7857,72

Wel geldt: Hoe kleiner de batterij, hoe meer cycles.

Wat de Homewizard batterij gaat doen gedurende de rest van dit jaar weten we over een paar maanden. Het ding is inmiddels toegevoegd aan de batterij simulatie.

Met 2,7 kWh capaciteit lijkt de batterij in mijn situatie een goede kandidaat om zo'n 7 maanden per jaar het sluipverbruik in de nacht te kunnen opvangen

Wat ik nu al wel weet is dat financieel bekeken een thuisbatterij lastig is terug te verdienen (dat geldt ook voor de Homewizard batterij). Leuk speelgoed is het in ieder geval zeker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:12
3raser schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:51:
Ik heb het voornemen om na het aflopen van de salderingsregeling mijn Enphase micro-omvormers aan te passen naar een Zero Export Grid Profile, wat betekend dat de omvormers zelf regelen dat ze nooit (of beter gezegd, zeer minimaal) terug leveren aan het net. Ik vraag me af of dit accusysteem dan nog steeds werkt omdat deze zijn laadvermogen juist baseert op de hoeveelheid energie die je exporteert. Het zou jammer zijn als je je overproductie dan niet in zo'n accu kan stoppen.
Wij hebben onze Enphase-installatie ook klaar gemaakt voor zero-export, en ook voor een Enphase 3t batterij welke we over enkele weken gaan krijgen en aansluiten. Ook hebben we een Homewizard batterij gekocht voor momenten in het jaar dat we wat extra kunnen gebruiken (de tussen seizoenen).

Ik verwacht eigenlijk dat de zero export de Homewizard batterij als soort van koffiezetter gaat zien die af en toe stroom vraagt. Zero export kapt niets af, die reageert pas wanneer er wordt teruggeleverd.

Mocht het helemaal mislopen dan zal ik het in elk geval delen op Tweakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Bor schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 23:29:
Met saldering is het financieel een lastig verhaal, zonder TLB helemaal. Wie net een 3 jaar GC contact afgesloten heeft zal geïnteresseerd het draadje blijven volgen, vanaf 2027 verwacht ik voor veel mensen een redelijke businesscase.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-09 14:32
SniperEye schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:38:
Ik heb de indruk dat er heel wat zijn gepreorderd. Ben benieuwd hoeveel. Dan is ook eenvoudig te berekenen hoeveel opslagcapaciteit er bij komt en wat dat met de netbelasting gaat doen.
Laat mensen maar massaal batterijen aanschaffen (handel of eigen gebruik). Iedere batterij is er weer eentje die wat(t) van het aanbod afsnoept en het overschot drukt. Uiteindelijk is dat goed tegen de netcongestie en ik ben benieuwd hoelang uiteindelijk de terugleverkosten dan nog uitlegbaar zijn. En aanbod neemt af waardoor mensen zonder zonnepanelen een hogere stroomprijs mogen gaan betalen. Waarschijnlijk hoger dan de kosten die energiemaatschappijen rekenen voor het terug leveren.....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 13:14
ik was al een maandje bezig met offertes om een krachtstroom kabel naar de garage te krijgen (30m) om daar weer een groepenkast te plaatsen voor een laadpaal en accu's maar ook de pv die nu op de garage ligt te vervangen voor nieuwe pv (huidige ligt al 12jaar) die pv word ook enpase (woning enphase 7+)

Dat wil ik natuurlijk nog steeds maar de accu's heb ik op hold nu want ik had ook gelijk 3 HW accu's besteld voor elke fase 1 (levering november).
Die plaats ik bij de kabel (3fase) die van de woning pv afkomt op zolder, ga daar een groepenkastje plaatsen met 3x wcd voor de HW accu's

Terug verdien tijd doe ik niet aan.
Heb al 12 jaar ook een ventilatie warmtepomp waarvan iedereen zei dat verdien je niet terug, nou geloof me dat is allang gebeurd en maak daar nu al lang winst mee, daarnaast is er veel meer comfort.
Dat gaan die accu's ook doen ipv te letten wanneer je wat aan en uit zet en toch stiekum een wolkje ervoor komt, of de airco's die ik momenteel alleen overdags als ik terug lever het huis flink laat afkoelen naar een 18c en dan in de nacht staan ze weer uit, ze kunnen met accus lekker de nacht door draaien en hoef ik ook niet zover terug te koelen.
Ook voor en najaar zie ik mijn nacht verbruik flink omlaag gaan want de wp pruttelt dan met een 300w en dat kan mooi.
Ben wel beniewd naar de eerste ervaringen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
Ruben26 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:06:
[...]

Laat mensen maar massaal batterijen aanschaffen (handel of eigen gebruik). Iedere batterij is er weer eentje die wat(t) van het aanbod afsnoept en het overschot drukt. Uiteindelijk is dat goed tegen de netcongestie en ik ben benieuwd hoelang uiteindelijk de terugleverkosten dan nog uitlegbaar zijn. En aanbod neemt af waardoor mensen zonder zonnepanelen een hogere stroomprijs mogen gaan betalen. Waarschijnlijk hoger dan de kosten die energiemaatschappijen rekenen voor het terug leveren.....
Wat voor mij ook meespeelt is, elke kWh die ik van het net afneem zal van een assortiment van bronnen zijn, kolen, aardgas, wind, pv, biomassa etc.

Elke kWh die ik, uitgesteld van mijn pv kan gebruiken is 100% zonnestroom.

Dat is voor mij een belangrijk pluspunt.
Onze afname van het net zal voor onze aankomende eindnota (1 aug), rond de 1650kWh zijn. Dat terugbrengen naar misschien rond de 1000kWh (2 batterijen), zou in mijn ogen mooi zijn.

En, zoals meerdere mensen ook aangeven, minder "energie-stress" :)
Geen probleem meer wanneer die wolk voor de zon schiet net wanneer de wasmachine gaat verwarmen, makkelijker de airco ook in de avond gebruiken, dat soort dingen.

[ Voor 9% gewijzigd door Sjamo op 27-06-2024 08:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 08:32

3raser

⚜️ Premium member

WouteruitTB schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:23:
Let goed op, wat je met centen doet...
Heb 3 accu's besteld. Duurde halve dag want de website lag steeds plat. Zag al staan bij het bestellen november verwacht dat ik al twijfelde.
Na bestellen kreeg ik mail met maart pas leverbaar en nu probeer ik al een sinds gistermiddag contact te krijgen met Homewizzard met de simpele vraag hoe ik mijn bestelling kan annuleren en hoe ik mijn geld zsm weer retour kan krijgen (tenzij ze me kunnen beloven dat ik minder dan bijna een jaar hoef te wachten.)
Geen enkele normale manier van contact mogelijk behalve een gare chatbot en de reactie dat je (vaak binnen 24 uur) reactie krijgt van " het team" ...
Vind het product top maar de manier hoe ze het op de markt brengen ruk.
Heb je ook gelezen wat HomeWizard met je aanbetaling doet als je annuleert?

Spoiler alert:
Om een eerlijke wachtrij voor de Plug-In Battery te kunnen bieden, worden aanbetalingen bij annulering niet gerestitueerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
@3raser
50 euro, dat zijn gewoon administratiekosten.
Waarom zou je annuleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

hoevenpe schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:45:
@3raser
50 euro, dat zijn gewoon administratiekosten.
Waarom zou je annuleren?
Dan moet je het bericht in de quote lezen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kbuntu
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13:47
Is dit niet ondergeschikt aan een EcoFlow? Die powerstations zijn qua aansluitmogelijkheden veel flexibeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kbuntu schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:49:
Is dit niet ondergeschikt aan een EcoFlow? Die powerstations zijn qua aansluitmogelijkheden veel flexibeler
Kijk naar capaciteit opslag. Prijs per kWh ligt stuk hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:58
Heb ook zitten kijken naar de EcoFlow:
- Geen koppeling met de slimme meter
- Geen nul-op-de-meter mogelijkheid out-of-the-box
- Geen out-of-the-box laden met overtollige zonnestroom
- Duurder (2 kWh = 1.650 Euro voor de LFP variant)
- Geen "plug-and-play", je hebt ook nog een EcoFlow PowerStream nodig (a 299)

Voordeel van de Ecoflow is wel dat dit gelijk een 220v powerbank is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kbuntu
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13:47
AWEF schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:55:
[...]

Heb ook zitten kijken naar de EcoFlow:
- Geen koppeling met de slimme meter
- Geen nul-op-de-meter mogelijkheid out-of-the-box
- Geen out-of-the-box laden met overtollige zonnestroom
- Duurder (2 kWh = 1.650 Euro voor de LFP variant)
- Geen "plug-and-play", je hebt ook nog een EcoFlow PowerStream nodig (a 299)

Voordeel van de Ecoflow is wel dat dit gelijk een 220v powerbank is.
Is dit out of the box in te zetten dan? Neem aan dat je wel flink wat smartplugs kan gaan aanschaffen om de batterij in te zetten of is dat aan te sturen via de p1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
kbuntu schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:59:
[...]

Is dit out of the box in te zetten dan? Neem aan dat je wel flink wat smartplugs kan gaan aanschaffen om de batterij in te zetten of is dat aan te sturen via de p1?
Ik heb wat integraties / scripts voor Home Assistant voorbij zien komen maar weet niet hoe goed deze werken.

offtopic:
Ik heb nu de PowerStream met 2x 400Wp panelen (met het idee om daar tzt een Ecoflow accu op aan te sluiten). Op het moment dat ik in de app de output-power aan pas, dan wordt ook de output van de zonnepanelen aangepast. Om nul-op-de-meter te krijgen moet je dit dus constant aanpassen met het gevolg dat de output van de panelen ook beperkt worden.

[ Voor 4% gewijzigd door AWEF op 27-06-2024 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 01:05:
[...]

Ik had al zo'n vermoeden. Met name wat je mag verwachten van een product. Als ze zelf al schermen met 15 jaar verwachting dan kun je een klant laten betalen naar 2 jaar maar dat houdt denk ik niet heel lang stand. Zeker omdat je zelf de verwachting van 15 jaar uitspreekt. Dank voor de linkjes.
kijk, wat ik aangaf is gewoon je wettelijke mogelijkheden, en ja, je moet voor je recht zoals zo vaak hiervoor vechten, want helaas zul je deze rechten niet zo maar in je schoot geworpen krijgen.

En dat is juist waar een leverancier mee speelt, hij geeft je een mogelijkheid om daar via voor hem gunstige voorwaarden (dat hoeft dus zeker niet voor jou gunsig zijn) het voor jou makkerlijker te maken, dat is bv bij een verlengde garantie, zoals eerder bv genoemde bij Quatt, maar je ziet dat eigenlijk bij heel veel producten. Mediamarkt heeft daar zelfs als een eigen verdienmodel van gemaakt.
Een dergelijke verlengde garantie is dus in feite niets anders dan een puur gemak product, gaat het stuk dan heb je massel want dan krijg je "gratis" de reparatie of een nieuw product. Dat het helemaal niet gratis is wordt later vaak vergeten.
wat hier natuurlijk wel speelt zijn de eventueel te verwachten kosten versus de prijs van deze verlengde garantie, wat in feite eigenlijk niets anders is dan een verzekering (dit soort producten zijn ook vaak door verzekeringen afgezekerd). Die afweging moet je gewoon voor je zelf maken, en soms kan dat ook een prima keuze zijn.
Hier betaal je eigenlijk pas op het moment dat het fout gaat, op zich ook niet verkeerd, maar ook hier eigenlijk puur gemak. Want wettelijk zou je daar mogelijk juist niet voor hoeven te betalen, maar moet je wel (veel) moeite en tijd investeren om je gelijk te krijgen. dat zal voor de een wat makkelijker gaan dan voor de ander.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
AWEF schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:09:
[...]

Ik heb wat integraties / scripts voor Home Assistant voorbij zien komen maar weet niet hoe goed deze werken.

offtopic:
Ik heb nu de PowerStream met 2x 400Wp panelen (met het idee om daar tzt een Ecoflow accu op aan te sluiten). Op het moment dat ik in de app de output-power aan pas, dan wordt ook de output van de zonnepanelen aangepast. Om nul-op-de-meter te krijgen moet je dit dus constant aanpassen met het gevolg dat de output van de panelen ook beperkt worden.
Heren en Dames, dit product is nu slechts 3 dagen oud, dus dat daar nu al integraties / scripts voor Home Assistant zijn ( hoe goed cq slecht deze ook nu mogen zijn ) geeft al aan dat er mogelijkheden zijn. Zeker als de eerste modelen ook echt uitgeleverd zijn zal dat waarschijnlijk in een stroomversnelling komen.
Hou wel rekening mee dat Home wizzard zeker niet alles zal toestaan, het verleden heeft dat ook al bewezen, hobbymatig staan ze veel toe, zolang het maar geen comerciele smaak gaat krijgen. Snap ik ook wel vanuit hun standpunt, het is tenslotte hun product.

ik verwacht dus best nog veel mogelijkheden, soms ook mogelijkheden die we nu nog helemaal niet zien. Ook zal Home Wizzard zelf ook nog wel met aanvullende mogelijkheden en instellingen komen, dat hebben we bij hun andere producten ook gezien. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

MacD007 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:24:
[...]
Heren en Dames, dit product is nu slechts 3 dagen oud, dus dat daar nu al integraties / scripts voor Home Assistant zijn ( hoe goed cq slecht deze ook nu mogen zijn ) geeft al aan dat er mogelijkheden zijn.
Om misverstanden te voorkomen: dit gaat volgens mij over de concurrent EcoFlow?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacD007 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:16:
[...]

kijk, wat ik aangaf is gewoon je wettelijke mogelijkheden, en ja, je moet voor je recht zoals zo vaak hiervoor vechten, want helaas zul je deze rechten niet zo maar in je schoot geworpen krijgen.

En dat is juist waar een leverancier mee speelt, hij geeft je een mogelijkheid om daar via voor hem gunstige voorwaarden (dat hoeft dus zeker niet voor jou gunsig zijn) het voor jou makkerlijker te maken, dat is bv bij een verlengde garantie, zoals eerder bv genoemde bij Quatt, maar je ziet dat eigenlijk bij heel veel producten. Mediamarkt heeft daar zelfs als een eigen verdienmodel van gemaakt.
Een dergelijke verlengde garantie is dus in feite niets anders dan een puur gemak product, gaat het stuk dan heb je massel want dan krijg je "gratis" de reparatie of een nieuw product. Dat het helemaal niet gratis is wordt later vaak vergeten.
wat hier natuurlijk wel speelt zijn de eventueel te verwachten kosten versus de prijs van deze verlengde garantie, wat in feite eigenlijk niets anders is dan een verzekering (dit soort producten zijn ook vaak door verzekeringen afgezekerd). Die afweging moet je gewoon voor je zelf maken, en soms kan dat ook een prima keuze zijn.
Hier betaal je eigenlijk pas op het moment dat het fout gaat, op zich ook niet verkeerd, maar ook hier eigenlijk puur gemak. Want wettelijk zou je daar mogelijk juist niet voor hoeven te betalen, maar moet je we (veel) moeite en tijd investeren om je gelijk te krijgen. dat zal voor de een wat makkelijker gaan dan voor de ander.
Dat laatste zeker. Ik ben wel het type als ik in mijn recht sta dat ik het ook halen ga. Ik had hier al eens van gehoord. Nooit nodig gehad nog. Houden zo. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:37

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Beste @HomeWizard_NL,

Mooi initiatief de batterij. Kan niet wachten tot hij komt. Stiekem hoop ik op eerder dan November :-)

Een vraag die ik wel heb is de volgende:

Niet iedereen zal in de wintermaanden de batterij volledig kunnen laden voor overbrugging avond en nacht. De avonden worden dan langer. Eerder donker. Sneller lichten aan etc. De panelen gaan ook steeds vaker en minder tot zelfs niet meer terugleveren. Op dat moment zou je niks hebben aan de batterij. Laden uit het net heeft geen zin bij vast/variabel contract daar je ook met omzettingsverlies rekening moet houden.

Is het niet een idee om toch handmatig laden te kunnen starten zodat de avond en nacht overbrugt kunnen worden? Ik doel dan op de dynamische contracten. Als ik naar deze verschillen in kWh prijs kijk gedurende de dag dan kunnen daar best eens mogelijkheden zitten om de batterij voor deze groep aantrekkelijk te maken maar ook te houden. Laatste wat je zou moeten willen is de batterij een paar maanden in de kast doelloos neerzetten. Nemen jullie dit soort suggesties mee om daar in ieder geval eens over na te denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
daar staat dit:
Netbeheerders moeten immers rekening kunnen houden met de elektriciteit die via deze thuisbatterij aan het net kan worden onttrokken en geleverd, bijvoorbeeld om lokale overbelasting (netcongestie) te voorkomen.
Geen van beide kan met deze batterij.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArjoK
  • Laatst online: 12:50
blade08 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 20:45:
[...]

[Afbeelding]

Je vergeet dat jou opgeslagen groene stroom dan niet door een ander gebruikt wordt en voor de ander elders aangevuld moet worden. Daarmee kan de energiemix overdag minder groen worden en dan schieten we er per saldo niets mee op. Enkel als deze energie door groen vervangen wordt (niet moeilijk maar moet wel gebeuren).

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is Ecoflow niet eerder als een UPS te zien? en als draagbaar (cq verplaatsbaar) energiebron, bv in een camper, camping ed.

Dat staat tenminste ook duidelijk op hun eigen site. Het is meer een backup dan een opslag van zonneenergie.

De prijs van een vergelijkbaar systeem (2 kWh) ligt bij circa 4.000-5.000$. dus voor die prijs mag het ook iets meer kunnen toch :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanesco
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-08 14:28
Zerobase schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 07:00:
Ik simuleer in Home-Assistant sinds begin dit jaar 3 thuisbatterijen: 30 kWh, 10 kWh en een 5kWh.

Wat opvalt is dat financieel bekeken in mijn situatie het verschil in besparing tussen een grote en een kleine batterij minimaal is:
Cycles18,28848,95188,624
Besparing (kWh)448433359
Wow, een batterij (of zelfs meerdere) simuleren, wist niet eens dat dat kon! Klinkt als erg nuttig om goede data driven besluiten te kunnen nemen over wel/ niet een thuisbatterij aanschaffen richting 2027. Heb nog een Pi liggen, misschien toch maar eens verdiepen in home assistant. :)

De besparing die noemt is van een half jaar? Dan verdien je die Enphase 10T in een kleine jaar of 50 terug. Nou trek ik wel veel meer van het net (rond de 5MWh, gasloos huis), maar weet niet of dat juist positief of negatief is voor de besparing (uitgaande van dynamisch contract). Opbrengst van opwek is ongeveer hetzelfde (tussen 3 en 3,5MWh).

[ Voor 3% gewijzigd door Evanesco op 27-06-2024 09:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
Misschien nog interessant hier?

België gaat/wil zonnepanelen en thuisbatterijen met een stopcontactstekker legaliseren.

Artikel Solar Magazine :
https://solarmagazine.nl/...tisering-energietransitie

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 22:35

watercoolertje

Untertitel

ArjoK schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:33:
[...]
Je vergeet dat jou opgeslagen groene stroom dan niet door een ander gebruikt wordt en voor de ander elders aangevuld moet worden.
Dus ik ben dan groener en de ander is dan grijzer, het probleem zit dus bij die ander.

Normaal ben ik meer van het dragen met zn alle van de pijn van het verduurzamen, maar dat is het raam uit met de terugleverboete. Want als we de kosten niet delen dan deel ik de baten ook liever niet :)
Daarmee kan de energiemix overdag minder groen worden en dan schieten we er per saldo niets mee op.
Dat is voor rekening van mensen die niet mee willen betalen aan groene energie! Niet mijn verantwoordelijkheid ik doe dat namelijk wel.

[ Voor 26% gewijzigd door watercoolertje op 27-06-2024 09:41 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
MacD007 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:24:
[...]

Heren en Dames, dit product is nu slechts 3 dagen oud, dus dat daar nu al integraties / scripts voor Home Assistant zijn ( hoe goed cq slecht deze ook nu mogen zijn ) geeft al aan dat er mogelijkheden zijn. Zeker als de eerste modelen ook echt uitgeleverd zijn zal dat waarschijnlijk in een stroomversnelling komen.
Hou wel rekening mee dat Home wizzard zeker niet alles zal toestaan, het verleden heeft dat ook al bewezen, hobbymatig staan ze veel toe, zolang het maar geen comerciele smaak gaat krijgen. Snap ik ook wel vanuit hun standpunt, het is tenslotte hun product.

ik verwacht dus best nog veel mogelijkheden, soms ook mogelijkheden die we nu nog helemaal niet zien. Ook zal Home Wizzard zelf ook nog wel met aanvullende mogelijkheden en instellingen komen, dat hebben we bij hun andere producten ook gezien. :)
Proton_ schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:25:
[...]

Om misverstanden te voorkomen: dit gaat volgens mij over de concurrent EcoFlow?
Dit ging inderdaad over de Ecoflow (vandaar ook offtopic)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@watercoolertje dankzij de laad/ontlaadverliezen (kijkende naar de vergelijkbare producten waar wel specs van zijn moet je aan jaargemiddeld ongeveer 15% denken) wordt het grid als geheel minder groen.

Dit nog los van mijn mening dat het ondoelmatig gebruik van grondstoffen is; een accu kan technisch met die hardware heel veel meer gridservices verlenen (virtual inertia/frequency regulation, harmonic compensation, blindvermogen leveren, scheefbelasting compenseren, de al vaak genoemde onbalans) waar nu nog grotendeels fossiel voor wordt gebruikt.

Dan is er ook nog de situatie dat zelfs met zonnepanelen en deze batterij je nog steeds volledig afhankelijk bent van het grid, dus je hebt nog steeds hetzelfde belang bij het collectief oplossen van de uitdagingen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13:43

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

ArthurMorgan schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:33:
[...]

daar staat dit:
[...]

Aanmelden bij energieleveren.nl zou moeten van 0,8 kW tot 1 MW (type A).
De Homewizard batterij gaat tot 800W en zal meestal onder 800 W blijven (ingestelde grens) ?
Dan zou je de batterij niet hoeven aan te melden.

(En deze batterij voert geen stroom in, als hij op een dezelfde fase zit)

[ Voor 9% gewijzigd door PeteSplit op 27-06-2024 10:21 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ArthurMorgan schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:33:
[...]

daar staat dit:

[...]

Dat klopt, echter je moet gaan kijken wat in de wettelijke tekst daarvan staat (en dat is in dit geval de netcode).

conform de netcode is voor batterijen <=800W invoer alleen een melding achteraf aan de netbeheerder noodzakelijk.
dit is in § 3.3. Aansluitvoorwaarden voor elektriciteitsproductie-eenheden kleiner dan 800 W van de netcode geregeld.
melden staat in artikel 3.7 lid 1
1) In afwijking van artikel 2.16, tweede lid, is het niet nodig de netbeheerder vooraf tijdig op de hoogte te brengen van het voornemen tot invoeding, indien sprake is van een elektriciteitsproductie-eenheid gebruik makend van warmtekrachtkoppeling die rechtstreeks of als onderdeel van een elektrische installatie wordt aangesloten op een laagspanningsnet. In dat geval informeert de aangeslotene de netbeheerder binnen een maand na de inbedrijfname van de elektriciteitsproductie-eenheid.

Dat kan dus via de eerder genoemde site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:42
Mooi initiatief! Heb er één gereserveerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonero
MacD007 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:41:
[...]

bij kortsluiting zal je zekering/aardlek direct worden aangesproken, dus zal de gehele groep(en) direct spanningsloos staan en de batterij gaat in dit geval ook direct uit (via de ingebouwde beveiliging)
Je noemt hier twee verschillende apparaten.
Een zekering of installatieautomaat reageert op een sluiting tussen fase en nul. Een aardlekschakelaar.reageert op een foutstroom: als bijvoorbeeld je fasedraad loskomt (in je apparaat) en tegen de geaarde metalen behuizing aankomt dan loopt er dus stroom via je aarde weg. En is de stroom in de fase en nul niet gelijk, daar reageert een aardlekschakelaar op, binnen 0,2 seconden.

Een apparaat in een kunststof behuizing heeft niet altijd een stekker met randaarde.
Als je een installatieautomaat van 16 A met bijvoorbeeld 32 A belast kan het makkelijk 20 seconden duren voordat de boel uitschakelt. Of 3 minuten bij 24 A. Da's genoeg tijd voor vuurwerk.

Vandaar dat ik het een goed insteek vind van HW om niet meer output toe te staan dan 800 W. Bovendien hoef je het apparaat dan ook niet aan te melden bij je netbeheerder.

(Gecombineerd: een aardlekautomaat schakelt uit bij een lekstroom en tevens bij kortsluiting en overbelasting.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ArjoK schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:33:
[...]

Je vergeet dat jou opgeslagen groene stroom dan niet door een ander gebruikt wordt en voor de ander elders aangevuld moet worden. Daarmee kan de energiemix overdag minder groen worden en dan schieten we er per saldo niets mee op. Enkel als deze energie door groen vervangen wordt (niet moeilijk maar moet wel gebeuren).
sorry, maar normaal geld (en dat voor zowel, zwarte, grijze als ook groene stroom) dat een keer gebruikte stroom weg is en dus ook niet voor een ander bruikbaar.
Bekijk het als een groot fles bier die je met je vrienden gaat delen, als één van die vrienden het hele flesje opdrinkt staan jullie droog. :9B _O- en zal er dus een nieuw flesje(s) moeten komen, tenminste als de rest ook dorst heeft.

Waar het dus om draait is dat je de groene energie zo veel mogelijk ook zlef gebruikt of dat terug het net in stuurt zodat iemand anders het kan gebruiken, maar beide tegelijk met dezelfde energie gaat dus niet lukken.
er kan als me masaal op een thuisaccu overgaan wat anders spelen, namelijk dat het aanbod van groene energie daalt, deze daling gebeurt echter vrijwel juist op het moment dat er eigenlijk veel groene energie beschikbaar is.
als ik echter bij me zelf kijk, in de zomermaanden zal deze reductie hooguit 10% van mijn teruggeleverde stroom betekenen, dus redelijk verwaarloosbaar. :S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
Proton_ schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:59:
@watercoolertje dankzij de laad/ontlaadverliezen (kijkende naar de vergelijkbare producten waar wel specs van zijn moet je aan jaargemiddeld ongeveer 15% denken) wordt het grid als geheel minder groen.

Dit nog los van mijn mening dat het ondoelmatig gebruik van grondstoffen is; een accu kan technisch met die hardware heel veel meer gridservices verlenen (virtual inertia/frequency regulation, harmonic compensation, blindvermogen leveren, scheefbelasting compenseren, de al vaak genoemde onbalans) waar nu nog grotendeels fossiel voor wordt gebruikt.

Dan is er ook nog de situatie dat zelfs met zonnepanelen en deze batterij je nog steeds volledig afhankelijk bent van het grid, dus je hebt nog steeds hetzelfde belang bij het collectief oplossen van de uitdagingen.
Ik heb lang veel uit gedaan op dat soort zaken maar ik vind het wel ok nu.

Door eigen investeringen leggen we hier nu zeker de helft minder belasting op het net dan we voorheen deden of dan we zonder die investeringen hadden gedaan.
De last van "onze" pv-kWh's op het net is veel momenten zo hoog dat "men" ons zegt dat we een probleem vormen, en zegt dat we bij veel opwek meer moeten gaan verbruiken.

En kosten worden nu meer neergelegd bij de mensen die er voor kozen wel investeringen te doen in verduurzaming. Dusdanig dat in de toekomst oa zero-export de beste optie kan zijn.

Ik zie geen enkele goede reden meer om nog zo zuinig te zijn met onze pv-kWh's dat we er niet wat extra van kunnen gebruiken, oa voor het gebruik van een thuisbatterij. Pv-kWh's zijn blijkbaar op veel momenten niet langer een schaars goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13:43

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

MacD007 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:16:
[...]

sorry, maar normaal geld (en dat voor zowel, zwarte, grijze als ook groene stroom) dat een keer gebruikte stroom weg is en dus ook niet voor een ander bruikbaar.
Bekijk het als een groot fles bier die je met je vrienden gaat delen, als één van die vrienden het hele flesje opdrinkt staan jullie droog. :9B _O- en zal er dus een nieuw flesje(s) moeten komen, tenminste als de rest ook dorst heeft.

Waar het dus om draait is dat je de groene energie zo veel mogelijk ook zlef gebruikt of dat terug het net in stuurt zodat iemand anders het kan gebruiken, maar beide tegelijk met dezelfde energie gaat dus niet lukken.
er kan als me masaal op een thuisaccu overgaan wat anders spelen, namelijk dat het aanbod van groene energie daalt, deze daling gebeurt echter vrijwel juist op het moment dat er eigenlijk veel groene energie beschikbaar is.
als ik echter bij me zelf kijk, in de zomermaanden zal deze reductie hooguit 10% van mijn teruggeleverde stroom betekenen, dus redelijk verwaarloosbaar. :S
Ik lees ook op andere topics, dat heel veel mensen er over denken om de invoering van stroom te beperken, door de zonnepanelen af te stemmen op het eigen verbruik. Als alle zonnepanelen bezitters dit doen, dan is er veel minder groene stroom beschikbaar.

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:05

vanDaal

-ismeereentje

Vandaag ook een flinke bestelling gedaan:
  • 2 x 1-fase Kwh meter voor toekomstige warmtepomp (Quatt) en jacuzzi
  • 1 x 3-fase Kwh meter voor toekomstige laadpaal
  • P1 meter (al heb ik ook al DSMR reader draaien)
  • P1 splitter om zowel HomeWizard als DSMR reader te kunnen gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:06
PeteSplit schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:24:
[...]

Ik lees ook op andere topics, dat heel veel mensen er over denken om de invoering van stroom te beperken, door de zonnepanelen af te stemmen op het eigen verbruik. Als alle zonnepanelen bezitters dit doen, dan is er veel minder groene stroom beschikbaar.
Maar daar ga je wel naar toe met alle regeltjes en de kosten die erbij komen kijken (salderen wat gaat verdwijnen en terugleverkosten). Het zou me niet verbazen als er binnen nu en 2 jaar bedrijfjes de grond uit gestampt worden die daar een oplossing voor bedenken die ook bij 'normale' mensen geinstalleerd kan worden.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sonero schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:15:
[...]

Je noemt hier twee verschillende apparaten.
Een zekering of installatieautomaat reageert op een sluiting tussen fase en nul. Een aardlekschakelaar.reageert op een foutstroom: als bijvoorbeeld je fasedraad loskomt (in je apparaat) en tegen de geaarde metalen behuizing aankomt dan loopt er dus stroom via je aarde weg. En is de stroom in de fase en nul niet gelijk, daar reageert een aardlekschakelaar op, binnen 0,2 seconden.

Een apparaat in een kunststof behuizing heeft niet altijd een stekker met randaarde.
Als je een installatieautomaat van 16 A met bijvoorbeeld 32 A belast kan het makkelijk 20 seconden duren voordat de boel uitschakelt. Of 3 minuten bij 24 A. Da's genoeg tijd voor vuurwerk.

Vandaar dat ik het een goed insteek vind van HW om niet meer output toe te staan dan 800 W. Bovendien hoef je het apparaat dan ook niet aan te melden bij je netbeheerder.

(Gecombineerd: een aardlekautomaat schakelt uit bij een lekstroom en tevens bij kortsluiting en overbelasting.)
kijk maar naar de netcode, ook thuisbatterijen <=800W moeten (achteraf) aangemeld worden (art. 3.7lid 1)

En ja wat je schrijft is me bekend, ik heb het bewust wat laagdrempelig proberen te formuleren.
Gezien de eisen (netcode) verwacht ik overigens dat deze thuisaccu voorzien is van randaarde. helaas was dit op beschikbare foto's niet te zien of de stekker van type F zijn, maar daar lijkt het wel op. Het is echter zeker geen type C (stekker zonder randaarde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ja, daar heb je helemaal gelijk bij. Echter dat is denk ik geen zorg voor die energieboeren, want die zijn (ook al proberen ze dat door reklame anders daar te stellen) uitsluitend geinteressert in hun eigen winst. Groene stroom interessent hun helemaal niets als ze daarmee geen geld kunnen verdienen. dus echt puur greenwashing wat door hun gebeurt. Dat zie je ook dat hun zo genoemde groene stroom die ze verkopen mogelijk helemaal niet zo groen is, mn omdat ze met de soort stroom helemaal geen invloed hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
MacD007 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:16:
[...]

Ik snap deze gedachte maar op het eind denk ik er wanders over. De batterijen zullen allemaal bij de eerste gelegenheid gaan opladen en dat zal in voorjaar t/m najaar in de ochtend zijn, de eerste 2 à 3 zon uren. Tijdens deze uren verhoogt het de landelijke energiebehoefte met de oplaadcapaciteit van de baterijen en dat is dus niet het moment waar nu de grote overcapaciteit van groene energie zit.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 19:37
[...]

Ja heel veel mensen roepen het, maar doen ze het ook echt? ik snap de knee-jerk reactie, maar als ze de berekening maken denk ik namelijk niet dat ze dat hersenspinsel zullen uitvoeren...

De terugleverboete's zijn zuur, maar zolang je in een vast/variable contract zit 'koop' je voor de terugleverboete (+/- 11 cent) kWh's die je later weer mag afnemen. Dat is goedkoper dan het volle pond betalen (25-30 cent).
Kom je buiten het salderen, krijg je onderaan de streep nog altijd een paar cent per kWh op dit moment. Ook daar zit geen vooralsnog geen financieel gewin om je panelen af te schakelen.

Bij dynamisch een vergelijkbaar verhaal. Binnen salderen gaat terugleveren je pas echt geld kosten zodra de energieprijs negatiever is dan het belastingvoordeel (15 cent?). Alleen in de situatie buiten salderen met een dynamisch contract zijn er momenten dat het loont. Ik denk dat het gros van de huishoudens niet in die categorie valt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:50

de Peer

under peer review

[...]

dat valt wel mee denk ik. De groei (nieuwe panelen) gaat ook gewoon door. En als veel particulieren hun panelen afkoppelen, hoeft een zonnepark niet af te schakelen.

dus beetje een waterbed-effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
ArjoK schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:41:
[...]

Ik snap deze gedachte maar op het eind denk ik er wanders over. De batterijen zullen allemaal bij de eerste gelegenheid gaan opladen en dat zal in voorjaar t/m najaar in de ochtend zijn, de eerste 2 à 3 zon uren. Tijdens deze uren verhoogt het de landelijke energiebehoefte met de oplaadcapaciteit van de baterijen en dat is dus niet het moment waar nu de grote overcapaciteit van groene energie zit.
Ik las vanochtend dit, over Enexis die maatregelen zal moeten nemen waardoor omvormers vaker zullen uitvallen in de toekomst. Of eigenlijk kunnen ze de maatregelen die ze eerder troffen om dit te voorkomen, niet meer nemen.
https://solarmagazine.nl/...-zonnepanelen-te-beperken

Ik zou denken dat kleine batterijen goed kunnen helpen om dit soort korte periodes van uitval pv te helpen op te vangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Zerobase schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 07:00:

Cycles18,28848,95188,624
Besparing (kWh)448433359

Wel geldt: Hoe kleiner de batterij, hoe meer cycles.

Wat de Homewizard batterij gaat doen gedurende de rest van dit jaar weten we over een paar maanden. Het ding is inmiddels toegevoegd aan de batterij simulatie.

Met 2,7 kWh capaciteit lijkt de batterij in mijn situatie een goede kandidaat om zo'n 7 maanden per jaar het sluipverbruik in de nacht te kunnen opvangen

Wat ik nu al wel weet is dat financieel bekeken een thuisbatterij lastig is terug te verdienen (dat geldt ook voor de Homewizard batterij). Leuk speelgoed is het in ieder geval zeker!
Als ik dit ook wil proberen, gebruik ik dan deze simulator? En spuugt die tool vanzelf die nette tabellen over cycles en bespaarde kWh's of moet je dan data gaan exporteren en zelf berekeningen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:49
de Peer schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:53:
[...]

dat valt wel mee denk ik. De groei (nieuwe panelen) gaat ook gewoon door. En als veel particulieren hun panelen afkoppelen, hoeft een zonnepark niet af te schakelen.

Die groei stelt het laatste jaar niet heel veel meer voor, want het aantal opdrachten voor zonnepanelen laten plaatsen is met 95% afgenomen in de laatste 10 maanden.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
watercoolertje schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:37:
[...]
Dus ik ben dan groener en de ander is dan grijzer,
Helemaal waar
het probleem zit dus bij die ander.
Denk dat die ander dat niet als probleem ervaart anders had die er wel wat aan gedaan.
Normaal ben ik meer van het dragen met zn alle van de pijn van het verduurzamen, maar dat is het raam uit met de terugleverboete. Want als we de kosten niet delen dan deel ik de baten ook liever niet :)
De terugleverboete bestaat volgens mij niet, wel terugleverkosten (ik heb ze liever ook niet) die voortkomen uit het beleid van de overheid (salderen) waarde kosten voor salderen bij een commerciele partij zijn gelegd.
Dat is voor rekening van mensen die niet mee willen betalen aan groene energie! Niet mijn verantwoordelijkheid ik doe dat namelijk wel.
Goed bezig,
Er is alleen ook een grote groep die het niet kan betalen of onvoldoende worden geholpen en/of betrokken. Dan vind ik een beetje sociaal zijn wel op zijn plaats en reken ik mijn CO2 winsten ten koste van het geheel (niet alleen de ander) niet tot de juiste stap in verduurzaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hahn schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:57:
[...]

Die groei stelt het laatste jaar niet heel veel meer voor, want het aantal opdrachten voor zonnepanelen laten plaatsen is met 95% afgenomen in de laatste 10 maanden.
Dat soort berichten zou ik niet zo serieus nemen. dat zijn geen feiten maar huilie-berichten. De groei is waarschijnlijk genoeg om te compenseren voor mensen die af en toe terugschroeven.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 27-06-2024 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:53:
[...]

En je krijgt het toch lastig goed afgestemd. Natuurlijk kun je de vaatwasser en wasmachine op zonnige momenten laten draaien en als je een EV met eigen laadpaal hebt en een warmtepomp zijn er nog een stuk meer mogelijkheden maar voor veel mensen is dat al niet weggelegd. Zo stook ik nog op gas omdat het niet uit kan over te stappen en is een eigen laadpaal niet mogelijk waar ik woon (geen eigen oprit). Dat kun je een beetje tweaken en misschien met een batterij nog wat doen maar verder dan 50% direct eigen gebruik ga ik nooit komen. Als straks de praktijk is dat iedereen in zo'n situatie massaal af gaan schakelen doen we als samenleving toch iets niet handig want dan maken we slecht gebruik van onze middelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
de Peer schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:58:
[...]

Dat soort berichten zou ik niet zo serieus nemen. dat zijn geen feiten maar huilie-berichten.
:? Waar baseer je dat op?

[ Voor 16% gewijzigd door Hahn op 27-06-2024 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Afas schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:59:
[...]

Als straks de praktijk is dat iedereen in zo'n situatie massaal af gaan schakelen doen we als samenleving toch iets niet handig want dan maken we slecht gebruik van onze middelen.
Het is prima als tijdelijke situatie, totdat opslag en betere verdeling/inzet fatsoenlijk geregeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

om te beginnen de afzender van het bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
de Peer schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:01:
[...]

om te beginnen de afzender van het bericht.
:D Grapjas. Dit was de meest recente die ik zo snel kon vinden, de andere bronnen waren van eind vorig jaar waarin het nog over 'slechts' 90% daling ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

de Peer schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:58:
[...]

Dat soort berichten zou ik niet zo serieus nemen. dat zijn geen feiten maar huilie-berichten. De groei is waarschijnlijk genoeg om te compenseren voor mensen die af en toe terugschroeven.
Oh echt?

Aantal faillissementen in zonnepanelen­branche loopt op na inklappen markt
Oudste producent van zonnepanelen in Nederland failliet verklaard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:00:
[...]

Het is prima als tijdelijke situatie, totdat opslag en betere verdeling/inzet fatsoenlijk geregeld wordt.
En daar zit wat mij betreft wel een groot probleem aangezien de overheid dit aan had kunnen zien komen en er dan vooral politieke spelletjes gespeeld worden. Het wegstemmen van het voorstel tot afbouw van de salderingsregeling in de eerste kamer is daar een mooi voorbeeld van. Ik vind het op zich geen probleem tijdelijk mijn omvormer af te schakelen als dat een urgent probleem op lost maar als samenleving moeten we niet willen dat we grootschalig en langere tijd grondstoffen ingezet hebben voor duurzame energie die slecht gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

nogmaals, huilieberichten. Er is nog prima groei alleen (fors) minder dan eerst. niets mis mee.

Nieuwe huizen worden nog altijd met PV opgeleverd, platte daken van bedrijven daar gaat het ook nog gewoon door.

Ik zeg niet dat er geen kentering is, maar dat er nog prima groei over blijft.
hehe ik doelde op dat het bericht van 'de branche' komt. dus wij van WC-eend...
die hebben belangen.

Maargoed ik zie nu pas dat dit het Homewizard accu topic is. Dacht even het PV-boete topic.

is hier verder off topic dus.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 27-06-2024 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
Sjamo schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:54:
[...]

Ik las vanochtend dit, over Enexis die maatregelen zal moeten nemen waardoor omvormers vaker zullen uitvallen in de toekomst. Of eigenlijk kunnen ze de maatregelen die ze eerder troffen om dit te voorkomen, niet meer nemen.
https://solarmagazine.nl/...-zonnepanelen-te-beperken

Ik zou denken dat kleine batterijen goed kunnen helpen om dit soort korte periodes van uitval pv te helpen op te vangen?
Wellicht, met het lage laadvermogen van kleine batterijen vang je misschien 25% van die momenten op Een goede streep zon haalt vaak meet dan 70% van het omvormer vermogen dat is in veel kleine huishoudens al snel 3000W, daarvan kan een kleine batterij van HomeWizard 800W van opsnoepen, dan gaat er nog steed 2200W richting het net. Voorwaarde is wel dat de battrij moet laden tijdens die piekperioden en eenmaal vol is vol. In de praktijd zal de batterij voor de piekperiode al geladen worden dus daar moeten de ontwikkelaars nog maar even over nadenken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• KrL
  • Laatst online: 12-09 17:29

KrL

Foto foto..

Op de site van HomeWizard staat dat hij een efficiëntie heeft van tussen de 75-88%. Volgens mij geldt dit voor zowel laden als ontladen dus als we er voor het gemak van uitgaan dat we 365 dagen per jaar volledig laden/ontladen (dus 2,7kWh per dag) dan verlies je op jaarbasis 365 * 2,7 * (100%-88%) * 2 = 236kWh (tot zelfs 493kWh bij 75%). Uitgaande van een niet-dynamisch contract met volledig salderen (dus op jaarbasis meer verbruik dan opwek) compenseert dit verlies je 'winst' in terugleverboete ofwel bijna volledig of hij overstijgt hem zelfs. En aangezien hij (nog?) geen rekening houdt met dynamische tarieven/onbalans zou ik hem niet aanraden als terugverdienen/terugverdientijd een factor is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/erbCikVVF-deGRJ5LxWxgb0By9k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xyvUuwpmjLFeuocCIDyYBkE9.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
ArjoK schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:25:
[...]

Wellicht, met het lage laadvermogen van kleine batterijen vang je misschien 25% van die momenten op Een goede streep zon haalt vaak meet dan 70% van het omvormer vermogen dat is in veel kleine huishoudens al snel 3000W, daarvan kan een kleine batterij van HomeWizard 800W van opsnoepen, dan gaat er nog steed 2200W richting het net. Voorwaarde is wel dat de battrij moet laden tijdens die piekperioden en eenmaal vol is vol. In de praktijd zal de batterij voor de piekperiode al geladen worden dus daar moeten de ontwikkelaars nog maar even over nadenken.
Ik bedoelde het andersom denk ik. Ik weet dat bijna geen enkele batterij iets zinnigs doet met pv-opwek, omdat dat vaak meer gestuurd wordt door verbruik dan door de maat van de batterij.

Het laden met 800W kan inderdaad een lichte vertraging geven in het moment van laden, maar veel om de piek uit de piek uit de opwek te halen zal het niet doen.

Maar wanneer je geen batterij hebt en je omvormers vallen steeds vaker uit doordat de netbeheerders weinig meer kunnen doen daar tegen, dan kan ik me voorstellen dat een kleine batterij als deze nuttig kan zijn om op die momenten toch je huis nog van eigen stroom te voorzien, en daarna weer de top van de opwek kan halen door weer bij te laden.

Financieel rendabel? Nee. Wat minder stress of frustratie? Misschien wel voor sommige mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
Sjamo schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:35:
[...]

Ik bedoelde het andersom denk ik. Ik weet dat bijna geen enkele batterij iets zinnigs doet met pv-opwek, omdat dat vaak meer gestuurd wordt door verbruik dan door de maat van de batterij.

Het laden met 800W kan inderdaad een lichte vertraging geven in het moment van laden, maar veel om de piek uit de piek uit de opwek te halen zal het niet doen.

Maar wanneer je geen batterij hebt en je omvormers vallen steeds vaker uit doordat de netbeheerders weinig meer kunnen doen daar tegen, dan kan ik me voorstellen dat een kleine batterij als deze nuttig kan zijn om op die momenten toch je huis nog van eigen syroom te voorzien, en daarna weer de top van de opwek kan halen door weer bij te laden.

Financieel rendabel? Nee. Wat minder stress of frustratie? Misschien wel voor sommige mensen.
In dat licht zal je eigen verbruik idd toenemen en dat dit voor sommigen een geruststilling is dat je dan je eigenstroom gebruikt en niet van het net hoeft in te kopen kan een argument zijn om voor een accu te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

KrL schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:32:
Op de site van HomeWizard staat dat hij een efficiëntie heeft van tussen de 75-88%. Volgens mij geldt dit voor zowel laden als ontladen dus als we er voor het gemak van uitgaan dat we 365 dagen per jaar volledig laden/ontladen (dus 2,7kWh per dag) dan verlies je op jaarbasis 365 * 2,7 * (100%-88%) * 2 = 236kWh (tot zelfs 493kWh bij 75%). Uitgaande van een niet-dynamisch contract met volledig salderen (dus op jaarbasis meer verbruik dan opwek) compenseert dit verlies je 'winst' in terugleverboete ofwel bijna volledig of hij overstijgt hem zelfs. En aangezien hij (nog?) geen rekening houdt met dynamische tarieven/onbalans zou ik hem niet aanraden als terugverdienen/terugverdientijd een factor is.
[Afbeelding]
Volgens mij is dat het verlies van elke Wh die er 'doorheen' gaat, dus elke kWh die je erin stopt en er daarna binnen niet al te lange tijd (niet 3 maanden later oid) eruit haalt is nog 75~88% van over, dus 1kWh erin is daarna tussen de 750~880Wh eruit.

Kan het zelf niet vinden op hun pagina maar meestal wordt het RTE (Round Trip Efficiency) genoemd en dat slaat dan dus op het erin en het eruit halen en niet maar op 1 van de 2 kanten. En dient dus ook niet dubbel gerekend te worden.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sonero
MacD007 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:31:
[...]

kijk maar naar de netcode, ook thuisbatterijen <=800W moeten (achteraf) aangemeld worden (art. 3.7lid 1)
Veel mensen hebben mogen merken wat het aanmelden van de zonnepanelen heeft opgeleverd: "speciale tarieven voor jou, van je energieleverancier!" Ik vermoed dat om dezelfde reden het aanmelden van thuisbatterijen niet storm gaat lopen.

Heb me nog niet verdiept in de functionaliteit maar misschien is het mogelijk de HW-batterij in te stellen op 50 W sluipverbruik, nul export? O-)
"Thuisbatterij, wie ik? Nee, ik heb net allemaal AAA+ apparatuur gekocht."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Sonero schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:46:
[...]

Veel mensen hebben mogen merken wat het aanmelden van de zonnepanelen heeft opgeleverd: "speciale tarieven voor jou, van je energieleverancier!" Ik vermoed dat om dezelfde reden het aanmelden van thuisbatterijen niet storm gaat lopen.

Heb me nog niet verdiept in de functionaliteit maar misschien is het mogelijk de HW-batterij in te stellen op 50 W sluipverbruik, nul export? O-)
"Thuisbatterij, wie ik? Nee, ik heb net allemaal AAA+ apparatuur gekocht."
Als je een accu hebt die (nagenoeg) niets terugleverd op het net, waarom zou je hem dan aan moeten melden. Die accu verstoord het net toch totaal niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
watercoolertje schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:45:
[...]
Volgens mij is dat het verlies van elke Wh die er 'doorheen' gaat, dus elke kWh die je erin stopt en er daarna binnen niet al te lange tijd (niet 3 maanden later oid) eruit haalt is nog 75~88% van over, dus 1kWh erin is daarna tussen de 750~880Wh eruit.

Kan het zelf niet vinden op hun pagina maar meestal wordt het RTE (Round Trip Efficiency) genoemd en dat slaat dan dus op het erin en het eruit halen en niet maar op 1 van de 2 kanten. En dient dus ook niet dubbel gerekend te worden.
Als ik het goed heb maakt het ook veel uit hoeveel erbij en er af gaat. 800 watt laden en ontladen gaat veel efficiënter dan 50 watt laden of ontladen begreep ik van de concurrent (Sessy).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL

KrL

Foto foto..

watercoolertje schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:45:
[...]

Ik weet ook niet of ze RTE bedoelen maar als dat zo is dan zou 88% wel heel erg efficient/goed zijn. Ik heb bij het laden van mijn Tesla met 16A globaal een verlies van 10% en dat is één kant op, hier gaat het om veel lagere laadstromen dus ik kan me niet voorstellen dat die veel efficiënter zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Weet één ding zeker, als ik een thuisbatterij voor direct eigengebruik koop gaat die niet aangemeld worden... 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:36

Aardedraadje

Met kabelschoen

KrL schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:06:
[...]

Ik weet ook niet of ze RTE bedoelen maar als dat zo is dan zou 88% wel heel erg efficient/goed zijn. Ik heb bij het laden van mijn Tesla met 16A globaal een verlies van 10% en dat is één kant op, hier gaat het om veel lagere laadstromen dus ik kan me niet voorstellen dat die veel efficiënter zijn.
Het voordeel (dat HW zelf ook noemt) is dat er een kleine inverter in elke batterij zit. Die dus maximaal 800W doet, waardoor lagere vermogens relatief hoog zijn, en je snel goed zit in de efficiëntiecurve. Ik vind het wel aannemelijk dat het klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 09:44
Aardedraadje schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:08:
[...]

Het voordeel (dat HW zelf ook noemt) is dat er een kleine inverter in elke batterij zit. Die dus maximaal 800W doet, waardoor lagere vermogens relatief hoog zijn, en je snel goed zit in de efficiëntiecurve. Ik vind het wel aannemelijk dat het klopt.
Je moet ergens op optimaliseren. Dus als je 10kW vermogen weg moet zetten dan optimaliseer je voor veel vermogen. 100watt leveren is dan gewoon niet zo efficiënt.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!
3raser schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:48:
[...]

Als je een accu hebt die (nagenoeg) niets terugleverd op het net, waarom zou je hem dan aan moeten melden. Die accu verstoord het net toch totaal niet?
Daarvoor moet je gaan klagen bij de ACM, want die bepalen de netcode.

Aan de andere kant als je ziet wat voor effecten het melden van iets (bv zonnepanelen heeft) snapt ook wel dat de meld bereidbaarheid hier wel erg laag zal zijn. Je weet nooit wat voor ongein de energieboeren weer gaan verzinnen om hun giga winsten nog meer op te krikken.

[ Voor 28% gewijzigd door MacD007 op 27-06-2024 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
[...]
Veel mensen hebben mogen merken wat het aanmelden van de zonnepanelen heeft opgeleverd: "speciale tarieven voor jou, van je energieleverancier!"
Daarvoor heeft een leverancier die aanmelding toch helemaal niet nodig. Die kunnen precies zien wat er op je adres historisch in en uit gaat.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL

KrL

Foto foto..

Aardedraadje schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:08:
[...]

Op basis van dit onderzoek (figuur 10) zou het best kunnen idd, meeste accu's zitten rond 95% voor ac-bat en bat-ac.

Dan komt de berekening met 88% RTE uit op 118kWh verlies en met 75%RTE op 246kWh verlies. Alsnog een niet te onderschatten factor in de terugverdientijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

KrL schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:06:
[...]

Kun je linken/quoten waar/wat je dat gevonden hebt bij HW, ik kan het op de pagina en faq niet vinden, ben dus wel benieuwd wat ze precies zelf zeggen.

Overigens claimen (dus korrel zout natuurlijk) dat ze het efficienter doen dan de meeste omdat je relatief snel op de max van die omvormer zit (wat het meest efficient is).

De RTE van andere thuisaccus ligt ook wel rond 80% wat ik kan vinden. Dus aannemelijk (voor mij althans) dat hier wel de RTE benoemd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
KrL schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:30:
[...]

Op basis van dit onderzoek (figuur 10) zou het best kunnen idd, meeste accu's zitten rond 95% voor ac-bat en bat-ac.

Dan komt de berekening met 88% RTE uit op 118kWh verlies en met 75%RTE op 246kWh verlies. Alsnog een niet te onderschatten factor in de terugverdientijd.
Dat ligt wel een klein beetje aan de omstandigheden. Ik heb een behoorlijke overproductie van mijn panelen. Met de terugleververgoeding-kosten krijg ik slechts iets van 2 cent per kWh daarvoor. Als ik dus wat kWh 'verspil' dan is dat bijna niet van invloed op de terugverdientijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL

KrL

Foto foto..

watercoolertje schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:32:
[...]

Kun je linken/quoten waar/wat je dat gevonden hebt bij HW, ik kan het op de pagina en faq niet vinden, ben dus wel benieuwd wat ze precies zelf zeggen.

Overigens claimen (dus korrel zout natuurlijk) dat ze het efficienter doen dan de meeste omdat je relatief snel op de max van die omvormer zit (wat het meest efficient is).

De RTE van andere thuisaccus ligt ook wel rond 80% wat ik kan vinden. Dus aannemelijk (voor mij althans) dat hier wel de RTE benoemd is.
https://helpdesk.homewiza...y-alles-wat-je-moet-weten
Verliest de batterij ook stroom?

Ja, bij elke batterij of omvormer wordt een gedeelte van de stroom ook omgezet in warmte. Met een efficiënte omzetting van stroom naar de batterij en terug, heb je minder warmte en daarmee minder verlies. Het verlies is afhankelijk van de omgevingstemperatuur en hoe hard geladen en ontladen wordt ten opzichte van het maximale vermogen van de omvormer (houdt rekening met tussen de 75% en 88% efficiëntie in echte omstandigheden). Door het gebruik van micro-omvormers is de HomeWizard Plug-In Battery efficiënter dan batterijen met grotere omvormers. De meeste fabrikanten vermelden namelijk efficiëntiecijfers onder laboratoriumomstandigheden (met de meest ideale opstelling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL

KrL

Foto foto..

Berekeningen aangepast op basis van de aanname dat de genoemde efficiëntie de RTE betreft. Geldt uiteraard nog steeds alleen bij volledig salderen (meer verbruik dan opwek) en een niet-dynamisch contract.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-LxwrEKAvnS44vOYqJy9nAiNfxs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RZjJPXCszwHLl2ckpV188MyQ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9Bno1SEShNTB6VwIbAeUnovx7w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/r71SugeuLDksw0428MsmOiyL.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonero
Devke schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:36:
[...]

Dit gaan we nog veel meer zien. Helaas.
Niet alleen zonnepanelen en accu's. Elektrische auto's en warmtepompen hebben ook zo hun 'binding' met de salderingsregeling. Ook in die markten gaan de consumenten de komende 2½ jaar op hun handen zitten. Zoals de netbeheerders dat al 15 jaar doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmegens
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 14:29
Sonero schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:11:
[...]

Niet alleen zonnepanelen en accu's. Elektrische auto's en warmtepompen hebben ook zo hun 'binding' met de salderingsregeling. Ook in die markten gaan de consumenten de komende 2½ jaar op hun handen zitten. Zoals de netbeheerders dat al 15 jaar doen.
elektrische auto's gaan gewoon door. Veel werkgevers verplichten al een EV als leaseauto. Gezien er in 2019 en 2020 veel EV's in de lease zijn gegaan zullen deze de komende tijd vervangen gaan worden.

Warmtepompen wellicht wat lastiger, maar alle nieuwbouw wordt met warmtepompen gebouwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel360
Sonero schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:11:
[...]

Wel eens gekeken op bijvoorbeeld de site van Tennet wat die aan projecten hebben lopen, en niet sinds gister. :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cmegens
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 14:29
de Peer schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:06:
[...]

Nieuwe huizen worden nog altijd met PV opgeleverd
De grote projectontwikkelaars en bouwbedrijven hebben vaak deze PV systemen groot ingekocht. Vaak zie je dus dat nieuwbouw al met wat oudere systemen wordt opgeleverd, gezien deze als grote partij een paar jaar geleden zijn ingekocht. Afgelopen week nog nieuwbouwwoningen gezien met 305WP panelen.
Pagina: 1 ... 4 ... 65 Laatste

Dit topic is gesloten.