20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
[ Voor 77% gewijzigd door WouteruitTB op 27-06-2024 17:51 ]
Tsja het helpt natuurlijk niet als er een heleboel mensen impulsief een bestelling plaatsen en die vervolgens direct weer willen annuleren. Dat zijn ook geen klantenWouteruitTB schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:23:
Let goed op, wat je met centen doet...
Heb 3 accu's besteld. Duurde halve dag want de website lag steeds plat. Zag al staan bij het bestellen november verwacht dat ik al twijfelde.
Na bestellen kreeg ik mail met maart pas leverbaar en nu probeer ik al een sinds gistermiddag contact te krijgen met Homewizzard met de simpele vraag hoe ik mijn bestelling kan annuleren en hoe ik mijn geld zsm weer retour kan krijgen (tenzij ze me kunnen beloven dat ik minder dan bijna een jaar hoef te wachten.)
Geen enkele normale manier van contact mogelijk behalve een gare chatbot en de reactie dat je (vaak binnen 24 uur) reactie krijgt van " het team" ...
Vind het product top maar de manier hoe ze het op de markt brengen ruk.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Ben ik met je eens. Ik heb van november tot begin maart echt niet zoveel opwek dat die batterij vollaad. Dus terugverdientijd is eerder 10 jaar. Tegen die tijd is de accu kapot.internet4me schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:53:
[...]
Deze berekening klopt niet. In de winter krijg je hem nooit vol. Max 150 - 200 dagen per jaar kun je hem vullen.
Zeker dit jaar met de extreem veel bewolkte en donkere dagen.
Waarom?
Een 'kiss' product
Redelijk betaalbaar
Helpt weer (een beetje) om de zonnestroom beter te benutten.
Leuke hobby toevoeging
Terugverdientijd is geen/minder belangrijk voor mij (doe ik ook niet bij mijn e-bike). Bovendien kun je rekenen tot je een ons weegt, er zijn veel teveel variabelen die de berekening beïnvloeden.
SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022
Fijne aanname dat ik een impuls aankoop maakde Peer schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:27:
[...]
Tsja het helpt natuurlijk niet als er een heleboel mensen impulsief een bestelling plaatsen en die vervolgens direct weer willen annuleren. Dat zijn ook geen klanten

Ik wil simpel annuleren omdat het blijkt dat je een jaar lang je reservering kwijt bent en ondertussen niks terugkrijgt.
Vind het een beetje te gek om mensen iets te verkopen wat je pas over een (klein) jaar kunt verwachten.
Goede marketing - dat zeker.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Waaruit haal jij dat er een abonnement benodigd is voor de p1 meterdongle….volgens mij namelijk niet van toepassing.dunklefaser schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:52:
@FrancD De relevante klantbasis heeft natuurlijk minimaal de HomeWizard P1-meterdongle (met abo i.v.m. de nodige data) voor een "intelligente" aansturing.. Waarschijnlijk geen "hobby" of tweaken meer voor nodig.
Deze is inderdaad expliciet niet vereist.internet4me schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:56:
[...]
Waaruit haal jij dat er een abonnement benodigd is voor de p1 meterdongle….volgens mij namelijk niet van toepassing.
van: https://www.homewizard.com/plug-in-battery/
Heb ik een Energy+ abonnement nodig?
Nee, je hebt geen abonnement nodig. Bij de batterij krijg je gratis updates en ondersteuning.
Een abonnement is niet noodzakelijk voor de HP apparatuur. In de instellingen kan je de API van het apparaat open stellen en vervolgens kan je met Home-Assistant, Domoticz of Homey je apparaat uitlezen.dunklefaser schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:52:
@FrancD De relevante klantbasis heeft natuurlijk minimaal de HomeWizard P1-meterdongle (met abo i.v.m. de nodige data) voor een "intelligente" aansturing.. Waarschijnlijk geen "hobby" of tweaken meer voor nodig.
Wil je wat extra data/functionaliteit dan is er wel een abo nodig. Het abo zelf is prettig geprijsd met 1 euro per maand. Geen 5 of 10 euro. Maar bij de P1 meter is dat voor het aflezen van het verbruik niet nodig.
De batterij kan straks ook zonder abonnement.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Direct levering was ook mooier geweest maar ik denk dat ze onderschat hebben hoeveel interesse / aankopen zijn gedaan. Hoeveel er in een batch zitten weet ik niet. Mbt restitutie. Staat op website hoe je dat terugvraagd FAQ. Je bent dan wel je aanbetaling kwijt. Pas als leverdatum langer is dan krijg je dat terug.WouteruitTB schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:23:
Let goed op, wat je met centen doet...
Heb 3 accu's besteld. Duurde halve dag want de website lag steeds plat. Zag al staan bij het bestellen november verwacht dat ik al twijfelde.
Na bestellen kreeg ik mail met maart pas leverbaar en nu probeer ik al een sinds gistermiddag contact te krijgen met Homewizzard met de simpele vraag hoe ik mijn bestelling kan annuleren en hoe ik mijn geld zsm weer retour kan krijgen (tenzij ze me kunnen beloven dat ik minder dan bijna een jaar hoef te wachten.)
Geen enkele normale manier van contact mogelijk behalve een gare chatbot en de reactie dat je (vaak binnen 24 uur) reactie krijgt van " het team" ...
Vind het product top maar de manier hoe ze het op de markt brengen ruk.
Om nu twee aan te schaffen is ook wat overdreven en maakt het extra duur. Zou het niet mogelijk zijn om wat extra interne cellen te plaatsen (door HW) en de accu aan te bieden met bijv. 3.7 of 4.7 Kwh. Dit met de 800 watt specificatie. Zeker omdat de capaciteit nooit voor 100% benut kan gaan worden.
Ross
Ik denk eerder dat ze gewoon een soort Kickstarter tactiek hebben aangehouden, om te voorkomen dat ze door een mis-schatting met een pakhuis vol met ongewilde voorraden zitten van hun duurste product tot op heden.Devke schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:06:
maar ik denk dat ze onderschat hebben hoeveel interesse / aankopen zijn gedaan
Je begint met één, en bij tevredenheid (en/of latere prijsverlaging) kan je er nog een bij plaatsen.
[ Voor 20% gewijzigd door Megalodon86 op 26-06-2024 14:13 ]
Wat ik alleen niet begrijp is dat ze (vooralsnog?) dynamische tarieven niet gaan ondersteunen!?
In de zomer krijg je nu het scenario dat je in principe 's morgens met je eerste "dure" opgewekte zonnestroom de accu vollaad. Dan overdag de goedkoopste stroom alsnog teruglevert en savonds dan wel de dure stroom voor een deel weer uit je eigen accu kan halen. Echter in de winter zou je ook met de goedkoopste stroom hem willen kunnen laden om bijvoorbeeld savonds de dure piek weer te ondervangen. Want met alleen zonnestroom ga je die 2,5kwh niet vaak vol krijgen in de donkere maanden (met beperkte solar). Kortom, met een simple dynamische tarieven ondersteuning (zoals ze ook hebben voor de energy sockets bijvoorbeeld) had ik er wel een besteld denk ik.
Nee dat kan niet, er zit geen sinus generator in om noodstroom te voorzien.Ivanho01 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:18:
Ik denk even door over dit apparaat … kan je deze ‘opgeladen’ meenemen in bvb een camper om jezelf daar van wat stroom te voorzien? Ik denk dan bvb aan het opladen van fietsbatterijen als je ‘off-grid’ staat. Het opnieuw opladen van de batterij zal dan uiteraard wss wel thuis moeten gebeuren.
Kijk eens bij Anker. Die kunnen dat wel.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Sorry, maar als je je even had ingelezen dan wist je dit toch?!WouteruitTB schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:51:
[...]
Fijne aanname dat ik een impuls aankoop maaken dat ik geen echte klant ben
Ik wil simpel annuleren omdat het blijkt dat je een jaar lang je reservering kwijt bent en ondertussen niks terugkrijgt.
Vind het een beetje te gek om mensen iets te verkopen wat je pas over een (klein) jaar kunt verwachten.
Ivanho01 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:18:
Ik denk even door over dit apparaat … kan je deze ‘opgeladen’ meenemen in bvb een camper om jezelf daar van wat stroom te voorzien? Ik denk dan bvb aan het opladen van fietsbatterijen als je ‘off-grid’ staat. Het opnieuw opladen van de batterij zal dan uiteraard wss wel thuis moeten gebeuren.
Hahn schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:50:
[...]
Nee. Er zit alleen een kabel aan om in je stopcontact te steken. Het is geen powerbank.
The devil is in the details.
Ik denk dat ik deze via een energie socket ga aansluiten.
Dan kan je denk deze uit laten zetten bij een hoog verbruik (zoals het laden van mijn auto).
Ik vind dat je reageert als een gebeten hond. Je doet een preorder en annuleert omdat de levertijd je niet zint. Meestal koopt iemand iets omdat het in een behoefte voorziet. Annuleren zou logisch zijn als er een andere partij het apparaat sneller kon leveren.WouteruitTB schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:51:
[...]
Fijne aanname dat ik een impuls aankoop maaken dat ik geen echte klant ben
Komt op mij over als verontwaardiging omdat jij je zin niet krijgt. Het is een preorder met bovengemiddelde belangstelling.
Tevens 1 warmtepomp voor het Spa gedeelte en een warmtepomp voor het zwemgedeelte.
Als de Spa of het zwemgedeelte wordt gebruikt (worden nooit gelijktijdig gebruikt) dan zijn de warmtepomp van het gedeelte wat in gebruik is ( verwarmd wordt e.d.) nooit aan.
Daarnaast E koken ( Max 11 kW) en warmtepomp voor verwarming en hybride laden van auto (10 A).
Is het mogelijk door plaatsing van b.v. 4 stuks van deze accu’s om terug te gaan naar 3x 25 A.
Opwarming in de nacht van swimspa is vaak kort en verbruik 2,4 kW per cyclus van ongeveer 15 min.
Gebruik van swimspa (dan vaak 3 pompen = 6 kW gedurende 15 min) kan ik afstemmen dat de accu deze stroom steeds kan leveren.
Ik heb 35 zonnepanelen en in de zomer dus veel te veel. Ik kan nog 2 jaar salderen zonder terug betaling van opgewekte stroom zonnepanelen maar vaste lasten zijn met 3x35A ongeveer €1200 hoger dan met 3x25A.
Wat niet is kan nog komen......EeePC schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:12:
Leuk simpel ding wel, voor een aardige prijs.
Wat ik alleen niet begrijp is dat ze (vooralsnog?) dynamische tarieven niet gaan ondersteunen!?
In de zomer krijg je nu het scenario dat je in principe 's morgens met je eerste "dure" opgewekte zonnestroom de accu vollaad. Dan overdag de goedkoopste stroom alsnog teruglevert en savonds dan wel de dure stroom voor een deel weer uit je eigen accu kan halen. Echter in de winter zou je ook met de goedkoopste stroom hem willen kunnen laden om bijvoorbeeld savonds de dure piek weer te ondervangen. Want met alleen zonnestroom ga je die 2,5kwh niet vaak vol krijgen in de donkere maanden (met beperkte solar). Kortom, met een simple dynamische tarieven ondersteuning (zoals ze ook hebben voor de energy sockets bijvoorbeeld) had ik er wel een besteld denk ik.
Als ze het nu beloven dan staat men op de achterste benen als het niet werkt, als het later toegevoegd wordt dan zijn ze de held (want nooit beloofd).
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Leren lezen, ik bestel en er staat levertijd november 2024. Ik heb besteld en krijg bevestiging per mail met maart 2025. Dan is het toch niet gek dat ik daar idd iets van vind.SniperEye schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:24:
[...]
Ik vind dat je reageert als een gebeten hond. Je doet een preorder en annuleert omdat de levertijd je niet zint. Meestal koopt iemand iets omdat het in een behoefte voorziet. Annuleren zou logisch zijn als er een andere partij het apparaat sneller kon leveren.
Komt op mij over als verontwaardiging omdat jij je zin niet krijgt. Het is een preorder met bovengemiddelde belangstelling.
Klopt wel, maar denk dat het uitbreiden met wat extra cellen goedkoper is. Weet niet of deze in de bestaande omkasting nog passen.Megalodon86 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:12:
@Ross11 De voorverkoop lijkt een enorm succes te zijn, wellicht volgt er nog een grotere accu. Maar ik denk dat HW juist heeft ingezet op de modulaire benadering, en de lage instapkosten (voor een accu).
Je begint met één, en bij tevredenheid (en/of latere prijsverlaging) kan je er nog een bij plaatsen.
Ross
Dus levering 3 maandjes later dan november (en mogelijk lukt het HW om alsnog eerder te leveren....)WouteruitTB schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:31:
[...]
Leren lezen, ik bestel en er staat levertijd november 2024. Ik heb besteld en krijg bevestiging per mail met maart 2025. Dan is het toch niet gek dat ik daar idd iets van vind.
Er zou idealiter een instelling moeten zijn waarbij je kan aangeven dat bij een bepaalde vraag van het net de batterij stopt met leveren. Dan zet je die waarde op 10kW. Zet je de auto aan de lader dan stopt de batterij.Shadowman39 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:22:
Inmiddels deze ook aangeschaft, levering maart 2025.
Ik denk dat ik deze via een energie socket ga aansluiten.
Dan kan je denk deze uit laten zetten bij een hoog verbruik (zoals het laden van mijn auto).
Misschien kan @HomeWizard_NL dat meenemen.
Het is een pre-order. Wat verwacht je er dan van? Je zou het product sowieso niet morgen ontvangen dus als je niet bent bereid te wachten, waarom bestel je hem dan nu al?WouteruitTB schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:51:
Als je een camping batterij zoekt kun je volgens mij beter zoiets proberen. Maar die kunnen natuurlijk geen energie terugleveren zoals deze HomeWizard accu.Ivanho01 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:18:
Als je een 3-fase meter voor je oplader aansluiting hebt van homewizard zou dat misschien nu al kunnen via de app, dat moet in ieder geval eenvoudig te realiseren zijn. Vereist wellicht wel een abonnement.asing schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:37:
[...]
Er zou idealiter een instelling moeten zijn waarbij je kan aangeven dat bij een bepaalde vraag van het net de batterij stopt met leveren. Dan zet je die waarde op 10kW. Zet je de auto aan de lader dan stopt de batterij.
Misschien kan @HomeWizard_NL dat meenemen.
Echter 9 maanden vond je wel acceptabel. Dat komt wat vreemd over.WouteruitTB schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:51:
[...]
De P1 meter van HomeWizard ziet dat verbruik over alle fases. Dus het zou geen probleem moeten zijn. Het maakt het wel heel makkelijk voor mensen met een zware verbruiker die tijdelijk aanspringt.smaij schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:42:
[...]
Als je een 3-fase meter voor je oplader aansluiting hebt van homewizard zou dat misschien nu al kunnen via de app, dat moet in ieder geval eenvoudig te realiseren zijn. Vereist wellicht wel een abonnement.
De P1 meter ziet natuurlijk niet het eigen verbruik. Ik heb nu een 3-fase meter voor de warmtepomp en een 1-fase meter voor de airco plus nog een 3-fase meter voor de zonnepanelen (Net voordat homewizard met de koppeling met Enphase kwam..) dus ik heb daardoor heel goed inzicht in het verbruik van de grootverbruikers. Plus dat je dus op basis van een losse meter gerichter acties kan sturen. Met de P1 meter kan dit ongetwijfeld ook maar dan minder nauwkeurig.asing schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:55:
[...]
De P1 meter van HomeWizard ziet dat verbruik over alle fases. Dus het zou geen probleem moeten zijn. Het maakt het wel heel makkelijk voor mensen met een zware verbruiker die tijdelijk aanspringt.
Vermoedelijk omdat accu-bezitters, net als eigenaren van zonnepanelen, straks "speciale tarieven" gaan krijgen van energieleveranciers. Zoals je weet dien je een accu > 800 W aan te melden. En de netbeheerder geeft dat – net als het aanwezig zijn van zonnepanelen – vrolijk door aan je energieleverancier. Die laatsten gaan straks geen dynamische contracten meer aanbieden bij bezitters van accu’s. Zoals bezitters van zonnepanelen nu ook geen langjarige contracten meer krijgen. (De winst mag natuurlijk niet in de zakken van de consument verdwijnen.)EeePC schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:12:
Leuk simpel ding wel, voor een aardige prijs.
Het is giswerk – weet ik niet zeker – maar als ik in de geperverteerde koppen van de stropdassen bij de energieleveranciers kijk, zal dit de volgende stap zijn. Jij mag straks met je accu alleen nog laden met het speciaal voor jou duurdere tarief, en vooral niet ontladen (ofwel: boete betalen) tijdens perioden waarop anderen jouw overtollige energie juist zouden kunnen gebruiken. De Energiewet staat het onderling verkopen van elektriciteit nog niet toe maar in Vlaanderen mag het bijvoorbeeld wel: https://www.vreg.be/en/energie-delen-en-verkopen maar het zou een mooie oplossing zijn.
Handelen op de onbalansmarkt zal vermoedelijk ook niet meer interessant worden / blijven.
Eerst in november, nu in maart (of mogelijk later). Dat is 4 maanden later, niet 3 maanden. En sowieso snap ik niet helemaal waarom je 3 (of 4) maanden wilt bagatelliseren. Dat zijn flink wat dagen.FrancD schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:35:
[...]
Dus levering 3 maandjes later dan november (en mogelijk lukt het HW om alsnog eerder te leveren....)
de Peer schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:47:
[...]
Echter 9 maanden vond je wel acceptabel. Dat komt wat vreemd over.
We kunnen er verder ook weinig aan doen, en hopelijk kan HomeWizard het bijbenen/inhalen, maar het gaat hier over €1400 (of een veelvoud ervan) en makkelijk 100 dagen extra wachten, niet over tientjeswerk of een paar dagen later.
Dashboard is Grafana aan een DIY timeseries database.MacD007 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:49:
[...]
nog even een controle uitgevoert, nee die 900 kWh kloppen vrij aardig (wel afgerond) met mijn cijfers.
overigens wel een mooie grafiek, met welke tool heb je die gemaakt ?
[...]
echter in de andere maanden bleek er juist veelal wel voldoende teruglevering beschikbaar te zijn zodat ik aan die 800 cq 900 kWh kwam, die laatste is dat de batterij vaker dan 1 cyclus op één dag kon doen (of deels kon doen). Dat zag je bv tijdens een zonnige ochtend en een deels regenachtige middag.
Ik heb de batterijsimulatie ook op de P1 seconde-data laten stampen en met een aanname van 90% laad- en ontlaadverliezen en een gridzijdige beperking van 800W kom ik voor mijn N=1 dataset van het afgelopen jaar op 561 kWh ~ 208 cycles.
Er zijn inderdaad een paar dagen met meer dan 1.4 cycle, al zijn dat wel uitzonderingen.
/f/image/6P1IO8S6WlJjB8gwE5ob5WAB.png?f=fotoalbum_large)
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Nu overdrijf je wel een beetje. Bij een dynamisch contract betaal je gewoon de prijs van dat uur. Het maakt je leverancier dus niks uit op welk uur jij wel of niet laadt. Dat kost hen niks meer of minder.Sonero schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:00:
[...]
Die laatsten gaan straks geen dynamische contracten meer aanbieden bij bezitters van accu’s. Zoals bezitters van zonnepanelen nu ook geen langjarige contracten meer krijgen. (De winst mag natuurlijk niet in de zakken van de consument verdwijnen.)
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
2 op 1 fase kan prima. 4 kan ook op 1 fase.hortens9273 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:22:
Vraag, voor de techneuten hier zal wel domme vraag zijn maar ben echt een leek, mijn vraag is wij hebben 3 fasen en 16 groepen. Als ik 2 batterijen bestel moet ik ze dan apart op een fase zetten of kan dit 2 op 1 fase. Of gaat dit hetzelfde als bij de panelen. Alle 3 x fase opgeteld en dan opbrengst en verbruik totaal van elkaar aftrekken. Heel graag Jip en Janneke antwoord.
Eén groep kan over het algemeen maximaal ~3600W aan. Elke HomeWizard Plug-In Battery doet 800W laden of ontladen, en gecombineerd doen 2 stuks 1600W laden of 800W ontladen. Dus alles kan prima op 1 fase (sowieso zijn er zat huishoudens die überhaupt maar 1 fase hebben).hortens9273 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:22:
Vraag, voor de techneuten hier zal wel domme vraag zijn maar ben echt een leek, mijn vraag is wij hebben 3 fasen en 16 groepen. Als ik 2 batterijen bestel moet ik ze dan apart op een fase zetten of kan dit 2 op 1 fase. Of gaat dit hetzelfde als bij de panelen. Alle 3 x fase opgeteld en dan opbrengst en verbruik totaal van elkaar aftrekken. Heel graag Jip en Janneke antwoord.
Het zou ook prima op 1 groep kunnen, aangezien het dik binnen de limieten blijft, maar op zich is het nog veiliger om het wel op verschillende groepen te doen.
[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 26-06-2024 15:25 ]
Dank voor je reactie. Ik weet niet precies wat je daarmee bedoelt? Je bedoelt mijn zonopbrengst verhogen (kan niet meer, mijn dak ligt vol, 13x 360 vol op zuiden) of verbruik laten dalen?Proton_ schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:10:
[...]
Heb je onderzocht wat het kost om dit te verbeteren?
Ik werk bij een netbeheerder en we zijn hier thuis behoorlijk bewust van ons gebruik/verbruik en miliebewust.
Ik koop enkel >A+ electrische apparaten, we zijn volledig over op LED, gebruiken alleen apparaten wanneer nodig, hebben stroomverdeeldozen die we 'uit' zetten als ik bijvoorbeeld niet thuiswerk (om standby gebruik te verlagen). Energieslurpende apparaten zijn vervangen (€800 voor A++ koelvriezer in schuur vanwege lage verbruik), we hebben veel isolerende maatregelen genomen (initieel om gasverbruik te verminderen, maar nu met lucht/lucht warmtepomp electriciteit), we douchen kort en de verwarming staat laag.
Ik ben van mening dat ons verbruik 4400kWh in een tussenwoning met 4 volwassenen en 1 puber heel netjes is (vanaf nu mss wat meer met een airco op zolder)
Mijn motivatie is niet slechts TVT, maar ook netbelasting en voornamelijk gebruik van fossiele brandstof voor energie die ik niet zelf opwek. We hebben enkele verbruiksmeters in huis en de grootverbruikers staan overdag aan bij zon-energie-overschot.
Mijn vraag/post ging voornamelijk over de TVT berekening.
Hoewel ik het ook niet verwacht vind ik het idee dat leveranciers op zoek gaan naar andere methoden om geld binnen te krijgen wanneer thuis accu's gemeengoed worden helemaal nog niet zo raar. Mogelijk vinden de verzekeringsmaatschappijen er op termijn ook wel wat van (bv een hogere premie voor de opstalverzekering ivm een toegenomen kans op brand oid). Ook hier; de tijd zal het leren.mddd schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:11:
[...]
Nu overdrijf je wel een beetje. Bij een dynamisch contract betaal je gewoon de prijs van dat uur. Het maakt je leverancier dus niks uit op welk uur jij wel of niet laadt. Dat kost hen niks meer of minder.
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Feitelijk ben jij het verdienmodel. En dan ga je voor jezelf beginnenBor schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:29:
[...]
Hoewel ik het ook niet verwacht vind ik het idee dat leveranciers op zoek gaan naar andere methoden om geld binnen te krijgen wanneer thuis accu's gemeengoed worden helemaal nog niet zo raar. Mogelijk vinden de verzekeringsmaatschappijen er op termijn ook wel wat van (bv een hogere premie voor de opstalverzekering ivm een toegenomen kans op brand oid). Ook hier; de tijd zal het leren.
Daarom moet off-grid eind doel zijn.Bor schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:29:
[...]
Hoewel ik het ook niet verwacht vind ik het idee dat leveranciers op zoek gaan naar andere methoden om geld binnen te krijgen wanneer thuis accu's gemeengoed worden helemaal nog niet zo raar. Mogelijk vinden de verzekeringsmaatschappijen er op termijn ook wel wat van (bv een hogere premie voor de opstalverzekering ivm een toegenomen kans op brand oid). Ook hier; de tijd zal het leren.
Ik lees eerder in dit forum over het aansluiten op 2 fases, maar ik snap niet wat dat betekent. Ik heb een 3 fase aansluiting thuis, maar dacht dat het alleen betekende dat er meer stroom geleverd kan worden in de meterkast. Het lijkt nu alsof groepen op specifieke fases worden aangesloten. Als iemand mij dat kan uitleggen ben ik daarvoor zeer dankbaar.
Elke normale groep zit op 1 van de 3 fases. Dit zal in een 3-fase meterkast d.m.v. kleuren ook wel aangegeven zijn. M.u.v. kracht/kook groepen die over meerdere (2 of 3) fases zijn aangesloten.Ome_Roro schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:38:
Het lijkt mij interessant om 2 batterijen te bestellen en te laten ontladen op 1600w. Er is helaas niet een aparte groep daarvoor beschikbaar. Ik vroeg mij af of ik de batterijen elk op een apart groep kon zetten en elk op 800w kan instellen.
Ik lees eerder in dit forum over het aansluiten op 2 fases, maar ik snap niet wat dat betekent. Ik heb een 3 fase aansluiting thuis, maar dacht dat het alleen betekende dat er meer stroom geleverd kan worden in de meterkast. Het lijkt nu alsof groepen op specifieke fases worden aangesloten. Als iemand mij dat kan uitleggen ben ik daarvoor zeer dankbaar.
Ik denk dat jij misschien beter uit de voeten kunt met een dedicated systeem, Je heb van Goodwe Lynx of een variant?andre1956 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:26:
Ik heb een aansluiting met 3x35 A. Komt hoofdzakelijk door swimspa met 4 pompen van ieder 2 kW.
Tevens 1 warmtepomp voor het Spa gedeelte en een warmtepomp voor het zwemgedeelte.
Als de Spa of het zwemgedeelte wordt gebruikt (worden nooit gelijktijdig gebruikt) dan zijn de warmtepomp van het gedeelte wat in gebruik is ( verwarmd wordt e.d.) nooit aan.
Daarnaast E koken ( Max 11 kW) en warmtepomp voor verwarming en hybride laden van auto (10 A).
Is het mogelijk door plaatsing van b.v. 4 stuks van deze accu’s om terug te gaan naar 3x 25 A.
Opwarming in de nacht van swimspa is vaak kort en verbruik 2,4 kW per cyclus van ongeveer 15 min.
Gebruik van swimspa (dan vaak 3 pompen = 6 kW gedurende 15 min) kan ik afstemmen dat de accu deze stroom steeds kan leveren.
Ik heb 35 zonnepanelen en in de zomer dus veel te veel. Ik kan nog 2 jaar salderen zonder terug betaling van opgewekte stroom zonnepanelen maar vaste lasten zijn met 3x35A ongeveer €1200 hoger dan met 3x25A.
Peugeot E208 GT --- 6400 WP Z —
een P1 meter ziet volgens mij dus juist wel je eigen verbruik.smaij schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:58:
[...]
De P1 meter ziet natuurlijk niet het eigen verbruik. Ik heb nu een 3-fase meter voor de warmtepomp en een 1-fase meter voor de airco plus nog een 3-fase meter voor de zonnepanelen (Net voordat homewizard met de koppeling met Enphase kwam..) dus ik heb daardoor heel goed inzicht in het verbruik van de grootverbruikers. Plus dat je dus op basis van een losse meter gerichter acties kan sturen. Met de P1 meter kan dit ongetwijfeld ook maar dan minder nauwkeurig.
dit is het sluipverbruik en in de achtergrond je normaal verbruik.
:strip_exif()/f/image/QRHMtwJyNU0lwABSm8abELTL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4bD1ELV10Dgohx86ZOptGi3C.jpg?f=fotoalbum_large)
mn de stukken links eerste pijl en het stuk helemaal rechts zijn prima verbruik die via een dergelijke thuisbatterij geleverd kunnen worden, cq tenminste circa 80% dekking kan geven.
[ Voor 23% gewijzigd door MacD007 op 26-06-2024 15:47 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Ik begreep juist dat je per groep 800watt kan terugleveren of dat dezelfde of een andere fase is maakt volgens mij weinig uit. het gaat om de (maximale) stroom per groep.Ome_Roro schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:38:
Het lijkt mij interessant om 2 batterijen te bestellen en te laten ontladen op 1600w. Er is helaas niet een aparte groep daarvoor beschikbaar. Ik vroeg mij af of ik de batterijen elk op een apart groep kon zetten en elk op 800w kan instellen.
Je hebt het al bij het juiste eind, op meerfasige apparaten na worden groepen meestal verdeeld over de fases. Een normaal 230v outlet kan dus niet op meerdere fase tegelijk zitten.Ik lees eerder in dit forum over het aansluiten op 2 fases, maar ik snap niet wat dat betekent. Ik heb een 3 fase aansluiting thuis, maar dacht dat het alleen betekende dat er meer stroom geleverd kan worden in de meterkast. Het lijkt nu alsof groepen op specifieke fases worden aangesloten. Als iemand mij dat kan uitleggen ben ik daarvoor zeer dankbaar.
[ Voor 5% gewijzigd door watercoolertje op 26-06-2024 15:44 ]
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
Niet het verbruik welke op dezelfde fase direct gebruikt wordt door andere gebruikers binnen je huis.MacD007 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:42:
[...]
een P1 meter ziet volgens mij dus juist wel je eigen verbruik.
Verder eens dat je nog steeds kan zien wat je kan nog kan winnen aan eigen gebruik met de accu.
De vraag ging echter om op basis van het aanzwengelen van een grote gebruiker zoals de auto je de teruglevering van de accu kan stopzetten en ik denk dat dat zowel met de P1 meter als met een losse 3-fase meter van homewizard zou moeten kunnen.
hoe en waneer je kunt laden is sterk afhankelijk van de hoeveelheid van je teruglevering, dus dat zal bij iedereen anders zijn. ook waneer je pv stopt cq te weinig kan leveren om je verbruik op te vangen zal ook sterk afhankelijk zijn van je pv installatie (denk hierbij aan ligging maar aantal panelen).Supercali schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:01:
[...]
Ik heb wel eens gemeten wat "verbruik" doet met de spanning in mijn huis. Die zakt lokaal met een volt of 5 zodra er zeg 2kwh wordt verbruikt (iets wat met 2 van deze batterijen prima zou kunnen). Dat kan op piekmomenten voorkomen dat mijn omvormer afschakelt, maar die van de buren wel (waardoor de wijkspanning wat afneemt en mijn omvormer actief blijft).
Sowieso lijkt het mij op grotere schaal handig dat niet alle homewizard batterijen allemaal om 6:00 teruglevering beginnen af te romen en rond het piekmoment klaar zijn met laden.
Veel mensen vergeten de twee pijlen bij het koken (2 en 3), daar zal je een fors deel van de 2,7kWh voor gebruiken.MacD007 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:42:
en hier zie je zowel de teruglevering, het eigen verbruik van je zonnestroom en ook het verbruik vanuit het net (zie pijl).
Met twee stuks (1600W) kan je gevoelsmatig heel deze dag 'nul van het net' krijgen, of dat financieel uit kan is een andere discussie.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
wat @smaij ook al mooi aangaf en hier nog een kleine aanvulling daarop om het hoop ik voor je wat duidelijker te maken.Ome_Roro schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:38:
dus je hoofdaansluiting heeft 3-Fases (zeer waarschijnlijk 3*25A) afgezekert.
In je groepenkast ( nieuw model met automaten) of oud model nog met schroefsmeltzekeringen).
Je verschillende groepen zijn dan verdeeld over deze 3 Fases. Dus 1 groep zit op één van deze 3 fases.
de enige uitzondering is een reeds genoemde krachtgroep, daar zijn de 3-fases tot één groep gevormd, hiermee kun je dan ook 400V krijgen terwijl op een enkele groep er 230V staat.
In Nederland is de standaard zekering 16A, dit zowel voor één Fase (=één groep) als ook voor een 3-fase.
hoger afzekeren kan alleen als ook de hoofdzekering verhoogd wordt, normaal zit er een afstand van 1,6 tot de hoofdzekering. dus 16A * 1,6 = 25 A.
Op één groep van 16A (zie je op de zekering staan) kun dus 16A * 230V = 3680 W vermogen leveren, meer zal tot het aanslaan van de zekering leiden. dus de zekering klapt er uit.
Daarom mag je op een stopcontact ook niet meer dan 800W terugleveren omdat je namelijk vaak niet weet wat er nog meer op deze groep (veelal meerdere stopcontacten en verlichting zit, je zou dus boven de eerder genoemde 3.680 W kunnen komen. Daar zit dus ook een behoorlijke veiligheidsmarge in.
Wat je dus kunt doen is twee verschillende stopcontacten zoeken die op een andere groep en fase staat, als het goed is is dat zoals @smaij heeft aangegeven vaak met kleurcodes aangegeven. Groepen met de zelfde kleur zitten dan ook op dezelfde fase. Op ieder van één van die stopcontacten zou je dan één batterij kunnen plaatsen. dit heeft overigens wel een voorkeur.
Je kunt echter zelfs gebruik maken van twee groepen op dezelfde fase, dat mag namelijk ook, zolang het maar niet de zelfde groep is. dit heeft echter geen voorkeur.
Belangrijk is dat je groepen uitkiest waar nog voldoende hoofdruimte naar boven zit. Dus de groep waar je oven zit, of je vaatwasser, wasmachine ed zijn geen goede keuze.
.
Ome_Roro schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:38:
Ontladen gaat altijd met maximaal 800W, of je nou 1 accu of 3 hebt. Tenzij je meerdere accu's op een aparte groep zet, dan kan je meer dan 800W ontladen unlocken.watercoolertje schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:42:
[...]
Ik begreep juist dat je per groep 800watt kan terugleveren of dat dezelfde of een andere fase is maakt volgens mij weinig uit. het gaat om de (maximale) stroom per groep.
Zie ook:
Hoeveel batterijen kan ik maximaal aansluiten?
Je kan maximaal 4 batterijen aansluiten (later mogelijk meer). Opstellingen van 1 tot 3 batterijen kun je zonder problemen aansluiten op meerdere stopcontacten. Wil je een opstelling met 4 batterijen, dan raden we aan deze op een eigen groep aan te sluiten via een installateur. Het maximale ontlaadvermogen is altijd 800 watt ongeacht het aantal batterijen. Als deze op een eigen groep zijn aangesloten, kan dit worden ontgrendeld naar het aantal batterijen keer 800 watt. Dat betekent 1600 watt laden en ontladen voor 2 batterijen, 2400 watt bij 3 batterijen en 3200 watt bij 4 batterijen.
Ik had de post van HomeWizard zelf gemist: een eigen groep is niet per se verplicht (wel aangeraden), maar je moet wel eerst unlocken voordat je meer dan 800W kan terugleveren.
[ Voor 8% gewijzigd door Hahn op 26-06-2024 17:12 ]
Snap ik dat je dat zegt, alleen blijkt dat dus niet zo te zijn, de beperkende factor is hierbij dat de batterij slechts 800W kan leveren, als de kookplaat echter bv 2.000W nodig heeft, zal het restant dus ergens anders vandaan moeten komen, bv het net.hoevenpe schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:03:
[...]
Veel mensen vergeten de twee pijlen bij het koken (2 en 3), daar zal je een fors deel van de 2,7kWh voor gebruiken.
Met twee stuks (1600W) kan je gevoelsmatig heel deze dag 'nul van het net' krijgen, of dat financieel uit kan is een andere discussie.
en vergeet niet 1/2 uur 800W is uiteindelijk slechts 400Wh.
Koppelen is dus wel mogelijk. Homewizard zelf bevestigd dit ook. Ook al meerdere keren hier en het andere topic aangegeven.MacD007 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:52:
[...]
Snap ik dat je dat zegt, alleen blijkt dat dus niet zo te zijn, de beperkende factor is hierbij dat de batterij slechts 800W kan leveren, als de kookplaat echter bv 2.000W nodig heeft, zal het restant dus ergens anders vandaan moeten komen, bv het net.
en vergeet niet 1/2 uur 800W is uiteindelijk slechts 400Wh.
Het staat letterlijk in mijn post direct hierboven... Echter heeft hoevenpe het over 1 enkele accu, want hij heeft het over 2,7kWh. Dus dan blijft het punt staan dat er maximaal 800W teruggeleverd kan worden, en met 2 kW koken dus niet in één keer je hele batterij leeg zal trekken.Remco2001 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:56:
[...]
Koppelen is dus wel mogelijk. Homewizard zelf bevestigd dit ook. Ook al meerdere keren hier en het andere topic aangegeven.
ja, weet ik, alleen zul je dan de batterijen een eigen aparte groep moeten geven en dat was nu net bij @hoevenpe niet de vraag, maar was meer algemeen gesteld.Remco2001 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:56:
[...]
Koppelen is dus wel mogelijk. Homewizard zelf bevestigd dit ook. Ook al meerdere keren hier en het andere topic aangegeven.
dus je hebt gelijk het kan, maar niet standaard gewoon dat ding ergens op een beschikbaar stopcontact pluggen.
MacD007 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:59:
[...]
ja, weet ik, alleen zul je dan de batterijen een eigen aparte groep moeten geven en dat was nu net bij @hoevenpe niet de vraag, maar was meer algemeen gesteld.
dus je hebt gelijk het kan, maar niet standaard gewoon dat ding ergens op een beschikbaar stopcontact pluggen.
Er staat dan ook nergens dat de stekker eraf moet. Dus bij wijze van kun je ze achter een stekkerdoos naast de wasmachine en droger koppelen. Of dat wijs is, tuurlijk niet, maar het kan.HomeWizard_NL schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:38:
[...]
Wij zeggen zelf ''op eigen groep kan dit ontgrendeld worden'' je kan ze inderdaad handmatig ontgrendelen. Doorsnee gebruiker wilden we hier niet over na laten denken, vandaar dat wij zelf zeggen 'enkel op een eigen groep'. Technisch gezien zou je natuurlijk ook twee verschillende groepen gebruiken kwa veiligheid. Maar bewuste keuze dit niet zo te communiceren om verwarring te voorkomen. Het is daarom niet iets wat we adviseren, maar wel kan.
[ Voor 8% gewijzigd door Remco2001 op 26-06-2024 17:04 ]
Hahn schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:58:
[...]
Het staat letterlijk in mijn post direct hierboven... Echter heeft hoevenpe het over 1 enkele accu, want hij heeft het over 2,7kWh. Dus dan blijft het punt staan dat er maximaal 800W teruggeleverd kan worden, en met 2 kW koken dus niet in één keer je hele batterij leeg zal trekken.
Ik zie toch echt dat ie het over 2 stuks heeft.hoevenpe schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:03:
[...]
Veel mensen vergeten de twee pijlen bij het koken (2 en 3), daar zal je een fors deel van de 2,7kWh voor gebruiken.
True, in die zin wel, en in de eerste zin heeft 'ie het over 2,7 kWh en dus over 1 accu. Zo hebben we allebei een beetje gelijkRemco2001 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:07:
[...]
Ik zie toch echt dat ie het over 2 stuks heeft.
Dus, doe je het op die manier is het dus op eigen risico. Ben je vaktechnisch op de hoogte en weet wat je doet is daar natuurlijk niets mis mee, maar voor leken lijkt me dat geen goede zaak. ik verwacht dan ook dat ze dat op deze manier schrijven.Remco2001 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:02:
[...]
[...]
Er staat dan ook nergens dat de stekker eraf moet. Dus bij wijze van kun je ze achter een stekkerdoos naast de wasmachine en droger koppelen. Of dat wijs is, tuurlijk niet, maar het kan.
Daarom adviseren ze het ook niet en adviseren ze juist daarom een installateur om problemen te voorkomen. Maar het is dus mogelijk om dit zelf te doen. Mogelijk voor de consument om zonder professional een parameter om te zetten.MacD007 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:09:
[...]
Dus, doe je het op die manier is het dus op eigen risico. Ben je vaktechnisch op de hoogte en weet wat je doet is daar natuurlijk niets mis mee, maar voor leken lijkt me dat geen goede zaak. ik verwacht dan ook dat ze dat op deze manier schrijven.
eigenlijk niet, want ik ga er van uit dat dit soort combinatie duidelijk in de handleiding staat vermeld. doe je dat alsnog dan ligt het risico geheel bij jou, ik kan me ook indenken dat een verzekering dan ook gaat stijgeren en bij een brand van je huis dan ook maar besluit om de schade niet cq maar tendele uit te betalen. dat zou dan ook zo maar kunnen gebeuen.Remco2001 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:02:
[...]
[...]
Er staat dan ook nergens dat de stekker eraf moet. Dus bij wijze van kun je ze achter een stekkerdoos naast de wasmachine en droger koppelen. Of dat wijs is, tuurlijk niet, maar het kan.

wat verwacht jij dan van "een realistische berekening"Bor schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:15:
[...]
Dat geeft niet hoor. Ik wacht nog steeds op een realistische berekening waaruit blijkt dat dit apparaat uit kan. In mijn ogen is het apparaat potentieel interessant maar door het beperkte capaciteit, lange terugverdientijd, mogelijk beperkte levensduur en de lage vermogensafgifte is de use case nu vooral nog voor mensen die dit leuk vinden (hebbeding) of iets ter vergroening willen doen en daarbij bereid zijn mogelijk financieel op te moeten toeleggen.
Dat heeft niets te maken met "de plank vooral mis slaan" (wat is sowieso een rare bewoording vind hier) maar met een andere visie
Want omgedraait zou je ook kunnen vragen; " toon maar aan met harde cijfers dat het dus volgens jou niet kan " ,
Bedankt, erg duidelijk verhaal. 1 ding wat ik nog niet volg is dat terugleveren van 800w de max van 3680w kan overschrijden. Stel ik heb een apparaat aanstaan van 3000w op een groep en tegelijkertijd levert de batterij 800w terug op dezelfde groep. Dan is er maar netto 2200 watt nodig vanuit de meterkast. Vanaf de batterij komt er nog 800w bij om totaal op 3000w uit te komen voor apparaat. Of denk ik te simpel?MacD007 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:29:
[...]
wat @smaij ook al mooi aangaf en hier nog een kleine aanvulling daarop om het hoop ik voor je wat duidelijker te maken.
dus je hoofdaansluiting heeft 3-Fases (zeer waarschijnlijk 3*25A) afgezekert.
In je groepenkast ( nieuw model met automaten) of oud model nog met schroefsmeltzekeringen).
Je verschillende groepen zijn dan verdeeld over deze 3 Fases. Dus 1 groep zit op één van deze 3 fases.
de enige uitzondering is een reeds genoemde krachtgroep, daar zijn de 3-fases tot één groep gevormd, hiermee kun je dan ook 400V krijgen terwijl op een enkele groep er 230V staat.
In Nederland is de standaard zekering 16A, dit zowel voor één Fase (=één groep) als ook voor een 3-fase.
hoger afzekeren kan alleen als ook de hoofdzekering verhoogd wordt, normaal zit er een afstand van 1,6 tot de hoofdzekering. dus 16A * 1,6 = 25 A.
Op één groep van 16A (zie je op de zekering staan) kun dus 16A * 230V = 3680 W vermogen leveren, meer zal tot het aanslaan van de zekering leiden. dus de zekering klapt er uit.
Daarom mag je op een stopcontact ook niet meer dan 800W terugleveren omdat je namelijk vaak niet weet wat er nog meer op deze groep (veelal meerdere stopcontacten en verlichting zit, je zou dus boven de eerder genoemde 3.680 W kunnen komen. Daar zit dus ook een behoorlijke veiligheidsmarge in.
Wat je dus kunt doen is twee verschillende stopcontacten zoeken die op een andere groep en fase staat, als het hoed is is dat zoals @smaij heeft aangegeven vaak met kleurcodes aangegeven. Groepen met de zelfde kleur zitten dan ook op dezelfde fase. Op ieder van één van die stopcontacten zou je dan één batterij kunnen plaatsen. dit heeft overigens wel een voorkeur.
Je kunt echter zelfs gebruik maken van twee groepen op dezelfde fase, dat mag namelijk ook, zolang het maar niet de zelfde groep is. dit heeft echter geen voorkeur.
Belangrijk is dat je groepen uitkiest waar nog voldoende hoofdruimte naar boven zit. Dus de groep waar je over zit, of je vaatwasser, wasmachine ed zijn geen goede keuze.
.
Stel er komt kortsluiting in jouw koffiezetapparaat. Uit de meterkast kan dat apparaat dan 3680 W trekken. En zit er op dezelfde groep jouw HW-accu, dan gaat de stroom naar jouw koffiezetter dus niet alleen via de zekering van de meterkast. En kan de koffiezetter nog eens 800 W extra absorberen vanuit de accu.Ome_Roro schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:27:
[...]
Bedankt, erg duidelijk verhaal. 1 ding wat ik nog niet volg is dat terugleveren van 800w de max van 3680w kan overschrijden. Stel ik heb een apparaat aanstaan van 3000w op een groep en tegelijkertijd levert de batterij 800w terug op dezelfde groep. Dan is er maar netto 2200 watt nodig vanuit de meterkast. Vanaf de batterij komt er nog 800w bij om totaal op 3000w uit te komen voor apparaat. Of denk ik te simpel?
In de praktijk is dit geen ramp: wandcontactdozen worden (als ik het goed heb) in de praktijk getoetst bij 22 ampère, ofwel 5060 W. Maar wat nu als je 4 accu's aan zou sluiten, zonder de 800 W limiet die HW ingesteld heeft? Dat geeft vuurwerk.
[ Voor 0% gewijzigd door Sonero op 26-06-2024 17:36 . Reden: spelvaut ]
ja, in principe klopt dat.Ome_Roro schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:27:
[...]
Bedankt, erg duidelijk verhaal. 1 ding wat ik nog niet volg is dat terugleveren van 800w de max van 3680w kan overschrijden. Stel ik heb een apparaat aanstaan van 3000w op een groep en tegelijkertijd levert de batterij 800w terug op dezelfde groep. Dan is er maar netto 2200 watt nodig vanuit de meterkast. Vanaf de batterij komt er nog 800w bij om totaal op 3000w uit te komen voor apparaat. Of denk ik te simpel?
Echter doet onze kWh meter van je netbeheerder nog iets speciaals, en dat is mn voor mensen van een 3-Fase aansluiting van belang. En dat heeft dus meer mbt de afrekening te maken.
Een slime cq dome meter heeft slechts 2 tellers voor je levering en 2 tellers voor je teruglevering.
Dit betekend dat in de meter dus de verschillende fases en groepen bijelkaar worden opgeteld.
Dus verbruik je op de ene fase bv 800W en op een andere fase lever je via de batterij ook 800W zal de meter deze twee gaan optellen en dus zie je dat je eigenlijk nul verbruikt hebt. .
Ik denk dat ze hier wel wat mee gaan doen hoor. Als teveel mensen 3 maanden hem als decoratie in huis moeten zetten omdat de panelen te weinig doen dan komt het gemopper vanzelf. Ik hoop dat @HomeWizard_NL hier al wel over nadenkt. Sterker nog de power kan al wel op zijn voor de nacht. Geen zon meer gehad na het koken bijvoorbeeld en het is grijs buiten. Realistisch scenario in ons land in dat jaargetij.ZeRoC00L schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:28:
[...]
Wat niet is kan nog komen......
Als ze het nu beloven dan staat men op de achterste benen als het niet werkt, als het later toegevoegd wordt dan zijn ze de held (want nooit beloofd).
bij kortsluiting zal je zekering/aardlek direct worden aangesproken, dus zal de gehele groep(en) direct spanningsloos staan en de batterij gaat in dit geval ook direct uit (via de ingebouwde beveiliging)Sonero schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:35:
[...]
Stel er komt kortsluiting in jouw koffiezetapparaat. Uit de meterkast kan dat apparaat dan 3680 W trekken. En zit er op dezelfde groep jouw HW-accu, dan gaat de stroom naar jouw koffiezetter dus niet alleen via de zekering van de meterkast. En kan de koffiezetter nog eens 800 W extra absorberen vanuit de accu.
In de praktijk is dit geen ramp: wandcontactdozen worden (als ik het goed heb) in de praktijk getoetst bij 22 ampère, ofwel 5060 W. Maar wat nu als je 4 accu's aan zou sluiten, zonder de 800 W limiet die HW ingesteld heeft? Dat geeft vuurwerk.
Die heb ik dan waarschijnlijk over het hoofd gezien? Op welke post doel je?MacD007 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:27:
[...]
wat verwacht jij dan van "een realistische berekening"ik dacht dat ik je daar al een aardige voorzet heb gegeven.
Zelfs Home Wizzard geeft aan dat het terugverdienen een lastig verhaal is, in ieder geval zolang er gesaldeerd kan worden en dat is nu nog de huidige realiteit.
Straathof is Paul Straathof van HomeWizard.Eerder schreef RTL Nieuws al dat je een thuisbatterij onmogelijk kunt terugverdienen, tenzij je de batterij laat handelen op de onbalansmarkt. De conclusie was: accu's zijn te duur (of de stroomprijs is te laag) om eraan te kunnen verdienen. Dat is hier ook het geval. "We proberen daar open en transparant naar te kijken. Door het salderen is het terugverdienen een lastig verhaal", zegt Straathof.
Nog een interessant stukje over thuisbatterijen: Een thuisbatterij verdien je onmogelijk terug
[ Voor 58% gewijzigd door Bor op 26-06-2024 17:54 ]
Kijk eens bij "energysaver" in de app onder het tandwieltje.smaij schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:42:
[...]
Als je een 3-fase meter voor je oplader aansluiting hebt van homewizard zou dat misschien nu al kunnen via de app, dat moet in ieder geval eenvoudig te realiseren zijn. Vereist wellicht wel een abonnement.
Zo kun je natuurlijk wel 2 en 7 jaar garantie geven en 15 jaar levensduur veronderstellen.
3 maanden per jaar doet ie dan ook niets anders dan sluipverbruik en sta in de weg.
Hint : er zit een stekker aanSimpel360 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:57:
3 maanden per jaar doet ie dan ook niets anders dan sluipverbruik en sta in de weg.
En LFP batterijen kan je een tijd in opslag zetten. Daar worden ze niet minder van.
… en na 9 maand kun je erachter komen dat dit niet het geval was en begint je levertijd alsnog…debruina16 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:02:
Mooi product, vooral de plug en play spreekt me aan. Los pluggen als je het ding niet nodig hebt. Lijkt me ideaal. Had er graag een willen aanschaffen maar 9 maand levertijd? Nee, in 9 maand kan er van alles op de markt komen wat wel meteen beschikbaar is
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
En kosten ze ineens 1599 wegens gestegen kosten..... Dat gebeurde bij Sessy.Hippe Lip schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:03:
[...]
… en na 9 maand kun je erachter komen dat dit niet het geval was en begint je levertijd alsnog…
Anyway, maart is vroeg genoeg voor het volgende seizoen. November is al te laat voor dit seizoen eigenlijk.
Twee op verschillende groepen kan je zelf 'unlocken', standaard staat dat uit omdat je goed moet weten wat je doet.MacD007 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:52:
Snap ik dat je dat zegt, alleen blijkt dat dus niet zo te zijn, de beperkende factor is hierbij dat de batterij slechts 800W kan leveren, als de kookplaat echter bv 2.000W nodig heeft, zal het restant dus ergens anders vandaan moeten komen, bv het net.
Dit is in een ander draadje door het bedrijfsaccount bevestigd. Edit: lees nu dat anderen dat al geantwoord hebben.
[ Voor 4% gewijzigd door hoevenpe op 26-06-2024 18:06 ]
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Nominaal 32 dB, okay, maar wat doet ie maximaal?
Ik heb nog geen enkele hands on recensie of review gevonden helaas.Simpel360 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:11:
Zijn er al die deze IRL in werking hebben gehoord?
Ik heb even gekeken maar november vorig jaar had ik 10 dagen met minder dan 3kwh teruglevering op het net.asing schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:04:
[...]
En kosten ze ineens 1599 wegens gestegen kosten..... Dat gebeurde bij Sessy.
Anyway, maart is vroeg genoeg voor het volgende seizoen. November is al te laat voor dit seizoen eigenlijk.
Waarvan 1 dag met 0 kwh terug op het net.
Dat betekent dat hij eigenlijk alle dagen in november wel iets kan doen.
Financieel niet interessant maar voor die fooi die je nog krijgt voor je overschot is het wel grappig om zoveel mogelijk stroom binnen de deur te houden.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
ja, keuzes, keuzes, en dan nog die keuzesstress, en wat je ook doet, vaak zie je dat je juist de verkeerde beslissing hebt genomen.Hippe Lip schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:03:
[...]
… en na 9 maand kun je erachter komen dat dit niet het geval was en begint je levertijd alsnog…

een oplossing, bestel zelf de batterij en laat je vrouw/partner of hoe je dat nu ook mag noemen om het niet te doen, 100% kans dat één van jullie dan succes heeft.
45 db (dat is overigens geluidsdruk op 1m)Simpel360 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:11:
Zijn er al die deze IRL in werking hebben gehoord?
Dank, wist ik al, echter vind ik dat je dat niet door een onkundige consument moet laten doen. sorry, dat is gewoon mijn visie. ik heb al veel te veel ongevallen met spanning gezien, en daar wordt je echt niet blij van.hoevenpe schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:05:
[...]
Twee op verschillende groepen kan je zelf 'unlocken', standaard staat dat uit omdat je goed moet weten wat je doet.
Dit is in een ander draadje door het bedrijfsaccount bevestigd. Edit: lees nu dat anderen dat al geantwoord hebben.
MacD007 in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"Bor schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:43:
[...]
Die heb ik dan waarschijnlijk over het hoofd gezien? Op welke post doel je?
Zelfs Home Wizzard geeft aan dat het terugverdienen een lastig verhaal is, in ieder geval zolang er gesaldeerd kan worden en dat is nu nog de huidige realiteit.
[...]
Straathof is Paul Straathof van HomeWizard.
Nog een interessant stukje over thuisbatterijen: Een thuisbatterij verdien je onmogelijk terug
Ja, daar ben ik het ook helemaal mee eens, ik heb hier op diverse forums aangegeven dat ik altijd zeer grote vraagtekens zet bij de haalbaarheid van thuis batterij systemen en ook veiligheidsbedenkingen heb met name bij systmen met Li-ion batterijen.Bor schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:43:
[...]
Die heb ik dan waarschijnlijk over het hoofd gezien? Op welke post doel je?
[...]
Straathof is Paul Straathof van HomeWizard.
Dit is eigenlijk de eerste waar ik een beetje blij van wordt, en ja zolang er saldering mogelijk is ( ten slotte is dat niets anders dan een virtureele giga batterij in het net. daar kan op dit moment geen thuisbatterij er tegenop. ook niet met de handel, mn omdat nog onzeker is of dat tijdens de hele duur van min 7 jaar ook zo zal blijven, deskundigen wijzen al op een verschuiving naar steeds lage winsten, nu valt dat nog wel mee, maar de richting is wel al gezet.
En ja, dat is ook voor deze batterij van toepassing, echter nu blijkt dat er door de nieuwe regering behoorlijk snel een eind aan de saldering wordt gemaakt, we moeten nog wel zien of ze dat echt gaat lukken.
Tenslotte in de EK hebben ze geen meerderheid.
Wel een mooie testcase voor dat seizoensgedeelte ;-pasing schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:04:
[...]
En kosten ze ineens 1599 wegens gestegen kosten..... Dat gebeurde bij Sessy.
Ja, sorry, dan had ik je verkeerd begrepen, en ja dat kan dus prima met een dergelijke batterij, en ja wil je op nul uitkomen zul je moeten kijken waar bv 80% van je TL kWh op uitkomen. focus op 100% is vaak overkill.Ruben26 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:02:
[...]
Doel is niet winter dekkend te krijgen maar terug levering voorkomen. Ik heb uitgezocht hoeveel kWh ik ongeveer in december terug lever en dat loopt uiteen van 0-12kWh (gros komt niet hoger dan 8kWh). Daarom wil ik als instap 2 of 3 van die batterijen (5,4-8,1 kWh).
En hoe past het salderen in dit verhaal? En wat in de periodes dat je veel minder opwekt en mogelijk meer verbruikt? Ik ken jouw situatie natuurlijk niet maar vind het vreemd dat jij op 4 jaar terugverdien tijd komt en de andere berekeningen die ik her en der zie spreken over 10 jaar en langer waarbij zelfs HomeWizard aangeeft dat rendabel zijn een lastig verhaal is.
Rekenen veel mensen te pessimistisch of jij te optimistisch of heb je een wel heel unieke set variabelen?
Hier geldt de 80-20 vuistregel. Echter, wil je echt op 0 uitkomen dan voldoet 80% niet.MacD007 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:18:
[...]
Ja, sorry, dan had ik je verkeerd begrepen, en ja dat kan dus prima met een dergelijke batterij, en ja wil je op nul uitkomen zul je moeten kijken waar bv 80% van je TL kWh op uitkomen. focus op 100% is vaak overkill.
Wat daar ook staat, niet dus, dat is wel een van de voorwaarde, dat heb ik ook in diverse post gisteren en vandaag geschreven.Bor schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:19:
[...]
En hoe past het salderen in dit verhaal? En wat in de periodes dat je veel minder opwekt en mogelijk meer verbruikt? Ik ken jouw situatie natuurlijk niet maar vind het vreemd dat jij op 4 jaar terugverdien tijd komt en de andere berekeningen die ik her en der zie spreken over 10 jaar en langer waarbij zelfs HomeWizard aangeeft dat rendabel zijn een lastig verhaal is.
Rekenen veel mensen te pessimistisch of jij te optimistisch of heb je een wel heel unieke set variabelen?
Ik heb dus dit op basis van 2027 geplaatst, ik bebaas me ook over de zeer grote animo voor dit product terwijl dat nu nog niet helemaal tot zijn recht komt. Ik denk dat het mn door het voorkomen cq reduceren van de TLK is gekomen. Alleen daarmee haal je dat dus niet.
ja, the last miles are costly, dus als je focus echt is om op nul (altijd in elke situatie) dan wordt dat gewoon duur, zet dat af tegen bv de kosten die je anders zou hebben kom je vaak tot de conclusie dat je wel heel veel betaald hebt om helemaal op nul te komen. dat is ook gewoon een keuze, ik zou dat eerder pratisch willen oplossen.Bor schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:20:
[...]
Hier geldt de 80-20 vuistregel. Echter, wil je echt op 0 uitkomen dan voldoet 80% niet.
maar iedereen zal die keuze zelf moeten maken.
4 jaar? Oke ik teken bij het kruisje :-)Bor schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:19:
[...]
Benieuwd ook naar die berekening. Met salderen gaat het toch meer richting de 10 jaar.
En daar kakt je hele berekening in waardoor de uitkomst niet realistisch is voor dit moment. Wat jij maakt is slechts een hypothetische berekening waar je een aantal variabelen in stelt die nu nog onbekend en / of niet van toepassing zijn.MacD007 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:23:
[...]
Wat daar ook staat, niet dus, dat is wel een van de voorwaarde, dat heb ik ook in diverse post gisteren en vandaag geschreven.
nee, dat weet ikniet. Meer info?Sonero schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:00:
[...]
Zoals je weet dien je een accu > 800 W aan te melden. En de netbeheerder geeft dat – net als het aanwezig zijn van zonnepanelen – vrolijk door aan je energieleverancier.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ik wek 4000 kWh op en verbruik ook ongeveer zoveel elk jaar. Via Electricity maps kan je inzien dat dezer dagen een kWh rond het middaguur ongeveer 60-75 gram CO2 uitstoot en rond het avondeten sommige dagen tot 500 gram. Heeft iemand de potentiële besparing op CO2 niveau al eens gemodelleerd? Kan jij dat @Proton_ in Grafana?
Ik stoei al maanden met een calculator in HA om mn persoonlijke CO2 te berekenen, dit is me te lastig.
De productie vergt 600kg CO2 staat in de faq. Zijzelf rekenen met de gemiddelde CO2 uitstoot van 370 gram maar dat lijkt me aan de hoge kant (te optimistisch gerekend).
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
De consumentenbond (1e link google) zegt dit;
Als je een thuisbatterij koopt ben je verplicht om deze te registreren via de website energieleveren.nl. Zo kunnen de netbeheerders beter zorgen voor een stabiel stroomnet.
Solar365: Eigenaren van thuisbatterijen tot 1 megawatt moeten deze vanaf 7 mei 2024 verplicht registreren op energieleveren.nl, meldt Netbeheer Nederland ...
Dat zegt die toch ook al even geleden? Dat het nu nog geen zin heeft en hij die berekening heeft gemaakt voor in 2027.Bor schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:36:
[...]
En daar kakt je hele berekening in waardoor de uitkomst niet realistisch is voor dit moment. Wat jij maakt is slechts een hypothetische berekening waar je een aantal variabelen in stelt die nu nog onbekend en / of niet van toepassing zijn.
Dit topic is gesloten.