Proton_ schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:13:
[...]
Het gaat niet om de opwek, maar om de teruglevering

's Winters gaat de opwek (bij mij) grotendeels direct de warmtepomp in.
[Afbeelding]
Er blijft dan weinig over om de accu mee te laden.
Tijdens een vakantie is er weer te weinig verbruik om hem leeg te trekken.
Een bierviltje (zonder verliezen of beperkt laad/ontlaadvermogen) komt met deze dataset op 198 cycles per jaar. Realistisch dus ~180 cycles, minder dan 500 kWh verplaatsen.
Aangezien @
MacD007 ook een warmtepomp heeft vermoed ik hetzij een rekenfout , hetzij wat laaghangend fruit als hij op 900 kWh met deze accu uit komt.
nog even een controle uitgevoert, nee die 900 kWh kloppen vrij aardig (wel afgerond) met mijn cijfers.
overigens wel een mooie grafiek, met welke tool heb je die gemaakt ?
en ja, in de periode van november t/m februari heb ik nauwelijks een teruglevering (ergens tussen 5-20 kWh per maand), juist ook omdat zoals @
Proton_ juist heeft aangegeven de warmtepomp de beschikbare PV stroom zelf gaat gebruiken, dus in die periode eigenlijk geen echt bruikbare laden van de batterij mogelijk is.
echter in de andere maanden bleek er juist veelal wel voldoende teruglevering beschikbaar te zijn zodat ik aan die 800 cq 900 kWh kwam, die laatste is dat de batterij vaker dan 1 cyclus op één dag kon doen (of deels kon doen). Dat zag je bv tijdens een zonnige ochtend en een deels regenachtige middag. en ja dit zou je als laaghangend fruit kunnen benoemen, maar het is er dus wel, juist in ons mooie kikkerlandje.
ik moet er wel bij aangeven dat ik een oost-west ligging van mijn pv installatie heb, en de warmtepomp ook niet al te hongerig was (oktober-april) daarna was deze uit.
Dus het is de mix van je totale installatie die behoorlijk bepaald is of het iets je je is, naast je contract en de TLK die je wel of juist niet hebt.
voor nu, zou het in mijn eigen situatie geen voordeel opleveren, zonder salderen en met een of andere TLK of hoe ze dat dan in 2027 ook gaan doen is het dus een heel andere situatie.
waarbij ik zelf het nog eerst moet zien hoe ze hun afschaffing van de saldering door de EK gaan krijgen, ze kunnen daar namelijk op behoorlijke tegenstand kunnen treffen en dat zou dit de eerste keer zijn dat een dergelijk wetsvoorstel daar strand.
[
Voor 13% gewijzigd door
MacD007 op 26-06-2024 10:55
]