Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:44

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Jaer schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:00:
[...]
Dit is leuk voor thuis en je eigen verbruik. Kost niet al te veel en je hebt er bijna dagelijks zelf wel wat aan.
Leuk toch.
Kortom vooral een hebbeding of begrijp ik je nu verkeerd. Ik zie nog geen realistische berekening waaruit blijkt dat de investering binnen acceptabele termijn uit kan. Voor wie koop je dit apparaat dan? "Kost niet al te veel" is natuurlijk relatief. Ik vind de prijs relatief hoog voor het beperkte leververmogen.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02-05 20:58
RulazZ schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 18:02:
[...]

Onderin de FAQ staat er wel een puntje over een lokale API die daar misschien voor beschikbaar wordt gesteld.
Klopt, er staat " De batterij heeft een lokale API om data uit te lezen naar andere systemen (read-only). We onderzoeken de mogelijkheden om één of meerdere batterijen ook lokaal veilig aanstuurbaar te maken via deze API."

Bedankt, ik ga even afwachten of ze deze belofte nakomen. Ik heb (bewust) geen slimme meter en dus ook geen P1 poort. Daarnaast wil ik niet afhankelijk zijn van hun cloud/app koppeling.

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bor schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:07:
[...]

Kortom vooral een hebbeding of begrijp ik je nu verkeerd. Ik zie nog geen realistische berekening waaruit blijkt dat de investering binnen acceptabele termijn uit kan. Voor wie koop je dit apparaat dan? "Kost niet al te veel" is natuurlijk relatief. Ik vind de prijs relatief hoog voor het beperkte leververmogen.
Op dit moment zolang de saldering bestaat kan hij gewoon niet uit.

Als ik kijk naar de besparing aan terugleverkosten kom ik uit op tussen de 65 en 90 euro per jaar.

Als de saldering er af gaat (en helemaal als de terugleverkosten blijven), dan gaat het zeker wel profitabel worden. Maar dan kan je beter dan gaan kijken wat er op de markt is.

Persoonlijk vind ik het gewoon leuk om de 'zelfvoorzienigheid' zo hoog mogelijk te krijgen. Ik zit nu op ongeveer 30-35% en ga met 1 accu naar plusminus 50%. De komende 2 jaar kijk ik of verwarmen met airco voldoende is. Zoja dan gaat het gas eraf en komt er een elektrische boiler bij, en een tweede accu. Op die manier gaat de algehele zelfvoorziening weer verder omhoog.

Het is dus niet per se alleen economisch. Al denk ik wel dat het uiteindelijk alles bij elkaar wel uit gaat kunnen.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@militairtje Een appartement dat 45 kWh per dag in een warmtepomp duwt is wel een eigen topic waard (wellicht is die er al?).
Een spread tussen inkoop en verkoop van 39 cent is ook eenvoudig (zonder accu) te verbeteren :)
Ik zou met je tijd en geld eerst andere maatregelen dan een accu onderzoeken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
ArthurMorgan schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:20:
[...]

Op dit moment zolang de saldering bestaat kan hij gewoon niet uit.

Als ik kijk naar de besparing aan terugleverkosten kom ik uit op tussen de 65 en 90 euro per jaar.

Als de saldering er af gaat (en helemaal als de terugleverkosten blijven), dan gaat het zeker wel profitabel worden. Maar dan kan je beter dan gaan kijken wat er op de markt is.
Dit dus, kijk wel even de kat uit de boom.
Ben echt wel verbaasd dat men hier echt zo snel opduikt, en een 9 maanden gaat zitten wachten op het product, tenzij je eerder hebt besteld, dan komt ie vanaf november.
Ik wacht wel even op v2 of v3 :P

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Battlechaser
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-04 06:13
ZeRoC00L schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 07:33:
Lijkt me dat de p1 standaard internationaal is, heb je nu ook (al) een homewizard p1 meter ?

Maar als HW zegt dat ze het nog niet ondersteunen in België, dan zullen ze er waarschijnlijk niet naar toe sturen (nog niet). Zeker ook nu met de grote vraag in NL, denk ik dat ze eerst de opstart-issues eruit willen halen, en daarna de productie verhogen en het product in meer landen gaan verkopen.
Heb ik nu ook idd. Ik zie alleen hier en daar berichtgeving over dat het in België niet toegestaan is om panelen en/of accu's op je eigen stroomnet aan te sluiten. Al vraag ik me af hoe men daarachter zou moeten komen.

Born to Game

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• militairtje
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15:21
Proton_ schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:28:
@militairtje Een appartement dat 45 kWh per dag in een warmtepomp duwt is wel een eigen topic waard
Dat debacle is als het goed is volgens monteur #6 nu opgelost. Hij kwam aan, keek op de thermostaat en trok deze er vanaf. Schijnbaar kon de oude thermostaat niet moduleren via OpenTherm, dus het was vol aan of uit.

Vol aan is 3kW :+ .

Thanks voor de feedback iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:28
BruceLee schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 01:16:
weet iemand nog alternatieven of andere merken die dit ook zouden kunnen ?
Ongeveer elke andere. Zie thuisaccu topic

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Even wat koppelingen gemaakt in het topic en ook gelijk maar even een aanbetaling gedaan voor de volgende batch. Rond januari energiecontract wijzigen dus heb absoluut geen haast.
@HomeWizard_NL , is er eigenlijk nu een betaalverplichting als mijn reservering doorgaat naar order? Dat heb ik nergens gezien, dus ik neem aan dat ik tzt nog kan annuleren (met verlies van aanbetaling) als het me uiteindelijk niet wat lijkt?

Overigens @HomeWizard_NL , gaan jullie nog een versie naar Tweakers sturen voor een review?

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Bor schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 07:46:
[...]

Op basis van welke realistische berekening dan? Ik zie alleen voorbeelden waarbij dit echt niet positief uitpakt.
Dan wil ik die berekeningen wel zien.
Met zo'n kleine accu wordt het wel volledig benut,
dus is het simpelweg 2.7x0,25 = 0,67 cent per dag besparing. 1400/0,67 = 2074 dagen = 5,6 jaar. zonder saldering.
Als je geen dynamisch contract hebt gaat het nog sneller.
*met dynamisch contract zal je er ook wat hebben, je vermindert immers de hoge tariefuren, terwijl de salderingsregeling doorloopt. oftewel, je verschuift ook de belastinglasten naar duurdere momenten.

Alleen als je minder verbruikt, ja, dan gaat het niet helemaal op.

[ Voor 15% gewijzigd door kmf op 26-06-2024 08:55 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

[...]

Juist de beperkte leververmogen, maakt dat je de accu volledig benut voor thuisgebruik. een 20kWh zal veel minder snel met eigen verbruik "terug te verdienen" zijn en dan moet je ook echt gebruik maken van de onbalansmarkt

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-05 15:03
kmf schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:51:
[...]

Dan wil ik die berekeningen wel zien.
Met zo'n kleine accu wordt het wel volledig benut,
dus is het simpelweg 2.7x0,25 = 0,67 cent per dag besparing. 1400/0,67 = 2074 dagen = 5,6 jaar. zonder saldering.
Als je geen dynamisch contract hebt gaat het nog sneller.

Alleen als je minder verbruikt, ja, dan gaat het niet helemaal op.
Deze berekening klopt niet. In de winter krijg je hem nooit vol. Max 150 - 200 dagen per jaar kun je hem vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

internet4me schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:53:
[...]

Deze berekening klopt niet. In de winter krijg je hem nooit vol. Max 150 dagen per jaar kun je hem vullen.
oh? Afgelopen winter lukte het me aardig om meer dan 2.7kWh op te wekken.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/SNq0ps1/Screenshot-2024-06-26-at-08-56-56.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4Zfsj8B/Screenshot-2024-06-26-at-08-57-03.png

Maar hopelijk kunnen we de accu ook aansturen om te laden op goedkope uren, dan kan ik er toch gemiddeld 20 cent "winst" uit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Battlechaser schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 01:25:
Ikzelf woon in België. In de faq staat het volgende, maar lijkt me geen uitsluiting van...

[Afbeelding]

Naar mijn idee zou het gewoon te gebruiken moeten zijn. Of zou de P1 meter daar anders communiceren? Iemand een idee hierover?
in België moet een thuis batterij door een deskundige geïnstalleerd worden en deze moet ook aangemeld en gekeurd worden . https://www.vincotte.be/h...ces/keuring-thuisbatterij
België heeft hier door een iets andere wetgeving Arei en Synergrid C 10/11.
Ik vrees dat het dus niet zo eenvoudig is als in Nederland.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
[...]

Het beperkte vermogen zie ik gek genoeg als voordeel. Laat hem langzaam voldruppelen, stabieler voor het stroomnet.

Ook de capaciteit(en) zien er prima uit, met eenvoudige optie om de capaciteit te vergroten in de toekomst zonder tussenkomst van een installateur. Een grote accu, voor eigen gebruik niet handel, zal in de meeste gevallen zomers nooit meer dan 2 á 3 kWh capaciteit gebruiken en 's winter te leeg zijn om hem veel voller te gooien. Waardoor 99% van de tijd een groot deel van de capaciteit onbenut blijft. Als ik naar mijn situatie kijk.

Verder ben ik het met je eens dat het een hoog "hebbeding" gehalte heeft. Maar dat hebben alle thuisaccu's in mijn ogen nog. Groot voordeel hiervan is dat je geen installateur nodig hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door Caayn op 26-06-2024 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet4me
kmf schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:59:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Maar hopelijk kunnen we de accu ook aansturen om te laden op goedkope uren, dan kan ik er toch gemiddeld 20 cent "winst" uit halen.
Niet voor iedereen 😀
En je moet eerst je eigen verbruik afdekken, daarna kun je je batterij vullen.
Vergeet ook niet de 15-20% conversieverlies.

[ Voor 4% gewijzigd door internet4me op 26-06-2024 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:41
Caayn schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:02:
Verder ben ik het met je eens dat het een hoog "hebbeding" gehalte heeft. Maar dat hebben alle thuisaccu's in mijn ogen nog. Groot voordeel hiervan is dat je geen installateur nodig hebt.
De prijs is dusdanig 'laag' dat ik het meer als gadget zie, TVT zeker relevant maar belasting en BTW vermijden de added bonus.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Battlechaser
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-04 06:13
MacD007 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:01:
[...]

in België moet een thuis batterij door een deskundige geïnstalleerd moet worden en deze moet ook aangemeld en gekeurd worden . https://www.vincotte.be/h...ces/keuring-thuisbatterij
Maar welke deskundigheid is er nodig om een apparaat in een stopcontact te steken? Klopt dat een aantal zaken anders en stricter geregeld zijn dan in NL. Denk oa aan lijst van gehomologeerd materiaal, al is deze niet up-to-date.

Born to Game

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

je stelde anders wel dat ik de accu niet vol krijg.

en eigen verbruik dekken lukt dus atijd wel met zo'n kleine accu. Dus of je nou die kWh gelijk verstookt, of eerst via de accu, komt op zelfde neer. Ik verliest wat aan efficientie met laden en ontladen, dat moet ik maar compenseren door de warmtepomp op gunstigere momenten (lees hogere cop) te laten werken.

Afgelopen winter moest de warmtepomp op de goedkopere uren werken (= winderige nachturen, dus minder efficient)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Maar goed, al die berekeningen blijf ik cijfertjeziften vinden.
dat bedrag is dusdanig laag dat ik het niet eens voor mezelf hoef te verantwoorden of het een goede op is of niet. haal ik er wat winst uit, dan is het mooi, anders heb ik er misschien een leuk hobbydingetje bij. Anders schaar ik het maar bij de miskoopcategorie: "leuk gekocht, maar ik doe er toch niks mee." (zoals die tv in de slaapkamer of die chinese tablet die toch niet werkte als home control center)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
internet4me schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:53:
[...]

Deze berekening klopt niet. In de winter krijg je hem nooit vol. Max 150 - 200 dagen per jaar kun je hem vullen.
Kijk, dat is gewoon zeer afhankelijk van de grootte van je pv installatie. Ik heb gisteren een zeer uitgebreide check gedaan op welke dagen ik zoveel teruglevering heb om daarmee deze batterij overdag ook weer te kunnen vullen.
Daarbij kwam ik dat dit gedurende de maanden april - september vrijwel altijd het geval is, met enkele dagen uitval door extreem slecht weer.
In de maand maart en oktober ik deze tussen 50-75% kan gebruiken
Tussen november en februari de werking zeer beperkt is, de beschikbare zonne-energie wordt vrijwel al overdag door het systeem verbruikt, er wordt in die maanden vrijwel niets teruggeleverd.

Daarbij is zelfs opgevallen dat heel soms het verbruik in de donkere tijdstippen niet de gehele batterij heeft kunnen gebruiken, dit was echter slechts enkele dagen met een rest capaciteit van circa 20%. Dus redelijk verwaarloosbaar.

Heb je maar een kleine pv installatie met bv 6-8 panelen, dan ligt dat dus wel anders. Dus een dergelijke batterij is niet voor iedereen geschikt, je hebt wel voldoende teruglevering mn ook in de wat slechtere maanden nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Battlechaser schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:07:
[...]

Maar welke deskundigheid is er nodig om een apparaat in een stopcontact te steken? Klopt dat een aantal zaken anders en stricter geregeld zijn dan in NL. Denk oa aan lijst van gehomologeerd materiaal, al is deze niet up-to-date.
Je hebt gelijk, maar het is België, en ja, daar zijn ondanks dat het ook binnen de EU is bepaalde dingen heel anders geregeld zijn. De Arei is daar een heel duidelijk voorbeeld van, in België kent een keuringsplicht voor je electrische installatie, hebben we in deze vorm niet in Nederland.
Plus voor thuis batterijen gelden nog aanvullende eisen.
En ja, deze zijn soms gelijk als in Nederland, bv moet een CE (label) hebben, dat is overigens in de hele EU zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:03
MacD007 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:01:
[...]

in België moet een thuis batterij door een deskundige geïnstalleerd worden en deze moet ook aangemeld en gekeurd worden . https://www.vincotte.be/h...ces/keuring-thuisbatterij
Dus dit type batterij (wat me toch simpeler lijkt dan de "full blown thuisbatterijen") moet dan ook gekeurd worden? Als ik link van Vincotte bekijk, zie ik dit staan
- Een thuisbatterij aangesloten op een fotovoltaïsche hybride omvormer.
- Een huisbatterij die rechtstreeks wordt aangesloten op het schakelbord van uw installatie op een nieuw circuit dat wordt beveiligd door een stroomonderbreker.
Daar valt dit toch niet onder? Of wel?

Maar het lijkt er op dat HomeWizard sowieso voorrang gaat geven aan de Nederlandse markt. Had ook al eens geïnformeerd bij Sessy (volg dat topic hier ook sporadisch) maar ook die kunnen niet leveren in België wegens ontbrekende certifiëring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Volgens mij kan dit nu nog niet, zie de FAQ en het filmpje van ketel klets, heeft natuurlijk ook allen zin met een dynamisch contract. Maar wie weet, men heeft het product pas gisteren geïntroduceerd, kijk je naar de functies van de app en dongle toen het uitkwam en wat je nu er mee kunt doen, wat een verschil.dus wie weet wat er met dit “toverdoosje” nog alles mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kenhas schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:31:
[...]

Dus dit type batterij (wat me toch simpeler lijkt dan de "full blown thuisbatterijen") moet dan ook gekeurd worden? Als ik link van Vincotte bekijk, zie ik dit staan

[...]

Daar valt dit toch niet onder? Of wel?

Maar het lijkt er op dat HomeWizard sowieso voorrang gaat geven aan de Nederlandse markt. Had ook al eens geïnformeerd bij Sessy (volg dat topic hier ook sporadisch) maar ook die kunnen niet leveren in België wegens ontbrekende certifiëring.
Juist, ik verwacht dat m’n de ook hier ontbrekende certificatie roet in het eten gooit, helaas ben ik niet meer zo goed op de hoogte in de Arie als vroeger, toen kon ik dat ding bijna dromen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]
Het beperkte vermogen zie ik gek genoeg als voordeel. Laat hem langzaam voldruppelen, stabieler voor het stroomnet.

Ook de capaciteit(en) zien er prima uit, met eenvoudige optie om de capaciteit te vergroten in de toekomst zonder tussenkomst van een installateur. Een grote accu, voor eigen gebruik niet handel, zal in de meeste gevallen zomers nooit meer dan 2 á 3 kWh capaciteit gebruiken en 's winter te leeg zijn om hem veel voller te gooien. Waardoor 99% van de tijd een groot deel van de capaciteit onbenut blijft. Als ik naar mijn situatie kijk.

Juist, daar ben ik het wel mee eens. Ik vrees dat @Bor hier de plank volledig misslaat. Op zich is dat niet erg, gebeurt wel eens ook de beste.

Waar ik wel een iets andere mening over heb om dit ding als hebbeding te bestempelen.
Daar ben ik het helemaal niet mee eens, ik denk eerder dat dit een van de nieuwe ontwikkelingen is waar we al veel te lang op hebben gewacht.
En ja, thuisbatterijen bestaan al heel lang, maar die waren of te duur, te groot, te lastig, en nog veel meer te, en vaak hadden ze veel van deze te ook nog gezamenlijk, dus gewoon te oninteressant.
Zelfs een sessy was nog te.
Dit is de eerste op de Nederlandse markt waar je dus geen “te” er bij kunt vertellen, of het moet voor sommige weer te klein moeten zijn ( dat hebben ze echter opgelost ).
Het zou me niet verbazen als de prijs over twee jaar met bv een zout accu ipv een LFP nog duidelijk goedkoper kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13:57
Lastig dit hoor. qua prijs en schaalbaarheid heb ik liever de homewizard maar sessie heeft eco-modus en die spreekt mij dan ook weer enorm aan. https://www.sessy.nl/hoe-werkt-de-eco-modus/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
alwind schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:55:
Lastig dit hoor. qua prijs en schaalbaarheid heb ik liever de homewizard maar sessie heeft eco-modus en die spreekt mij dan ook weer enorm aan. https://www.sessy.nl/hoe-werkt-de-eco-modus/
Dit is 2800 euro voor 5.4kWh, voor een sessy is het 3550 en dan komt er nog 75 bij voor transport en 400 voor installatie. Die laatste 2 zijn optioneel.

Als je dan ziet hoe vaak het mis gaat met de sessy die op een verkeerd schema zit en laadt of niet laadt op het verkeerde moment... En dan gaat het ook geregeld mis met publiceren van de epex cijfers en het uitlezen van meters.

Dus ja, de techniek is mooi, maar je moet wel 1275 extra terugverdienen als je het ding laat installeren.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:18

Bravo

Second Best

Is er al een uitspraak gedaan over de bruikbare capaciteit van de accu? In de specificaties is opgenomen dat de accu een capaciteit heeft van 2,688 kWh, maar is dit ook te gebruiken? Of is de laatste 10% veiligheidbuffer waardoor je 2,419 kWh bruikbaar overhoudt? Of is de accu eigenlijk 3 kWh en kan er 2,688 gebruikt worden?

Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

[...]
Het gaat niet om de opwek, maar om de teruglevering :)
's Winters gaat de opwek (bij mij) grotendeels direct de warmtepomp in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I2xwVGhm7mBboUhne0yeYQlI50o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4qI2JMKJfhMMhmuVRbTRQgQD.png?f=fotoalbum_large
Er blijft dan weinig over om de accu mee te laden.
Tijdens een vakantie is er weer te weinig verbruik om hem leeg te trekken.
Een bierviltje (zonder verliezen of beperkt laad/ontlaadvermogen) komt met deze dataset op 198 cycles per jaar. Realistisch dus ~180 cycles, minder dan 500 kWh verplaatsen.
Aangezien @MacD007 ook een warmtepomp heeft vermoed ik hetzij een rekenfout , hetzij wat laaghangend fruit als hij op 900 kWh met deze accu uit komt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bor

Bor

MacD007 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:49:
[...]

Juist, daar ben ik het wel mee eens. Ik vrees dat @Bor hier de plank volledig misslaat. Op zich is dat niet erg, gebeurt wel eens ook de beste.
Dat geeft niet hoor. Ik wacht nog steeds op een realistische berekening waaruit blijkt dat dit apparaat uit kan. In mijn ogen is het apparaat potentieel interessant maar door het beperkte capaciteit, lange terugverdientijd, mogelijk beperkte levensduur en de lage vermogensafgifte is de use case nu vooral nog voor mensen die dit leuk vinden (hebbeding) of iets ter vergroening willen doen en daarbij bereid zijn mogelijk financieel op te moeten toeleggen.

Dat heeft niets te maken met "de plank vooral mis slaan" (wat is sowieso een rare bewoording vind hier) maar met een andere visie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-05 14:27
Vanwege ontbreken van functionaliteit om van het net te kunnen laden heb ik even gekeken hoeveel batterijen maximaal zin hebben om batterijen ook in de winter zoveel mogelijk in te kunnen zetten. 4 is overkill en 2 is dan afdoende (misschien 3).

Stel ik heb er aantal (om het even of dat er 2 of 3 zijn), heb ik daarna nog mogelijkheid om bijvoorbeeld over te stappen naar Zonneplan/Nexus of Sessy/FE...

Ik ben zeer geïnteresseerd in batterijstack van Homewizard maar wil ook voorkomen dat ik na aanschaf problemen met compatibiliteit krijg als ik wil overstappen naar bv Zonneplan of Sessy.
Los van Zonneplan/Sessy kunnen batterijen met verschillende functionaliteiten (set dat wel kan laden van net icm set dat dat niet kan) naast elkaar functioneren.

Ik hoop van wel want ik vind de batterij van Homewizard een mooie(re) prijs hebben en is goede tussenstap in de strijd tegen de terugleverboete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-05 10:44

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

Ruben26 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:17:
Vanwege ontbreken van functionaliteit om van het net te kunnen laden heb ik even gekeken hoeveel batterijen maximaal zin hebben om batterijen ook in de winter zoveel mogelijk in te kunnen zetten. 4 is overkill en 2 is dan afdoende (misschien 3).

Stel ik heb er aantal (om het even of dat er 2 of 3 zijn), heb ik daarna nog mogelijkheid om bijvoorbeeld over te stappen naar Zonneplan/Nexus of Sessy/FE...

Ik ben zeer geïnteresseerd in batterijstack van Homewizard maar wil ook voorkomen dat ik na aanschaf problemen met compatibiliteit krijg als ik wil overstappen naar bv Zonneplan of Sessy.
Los van Zonneplan/Sessy kunnen batterijen met verschillende functionaliteiten (set dat wel kan laden van net icm set dat dat niet kan) naast elkaar functioneren.

Ik hoop van wel want ik vind de batterij van Homewizard een mooie prijs en tussenstap in de strijd tegen de terugleverboete.
Als je overstapt naar bijvoorbeeld iets anders, dan kan het zijn dat je te weinig overschot hebt om je HomeWizard accu te vullen. Maar het zal gewoon werken.

Xbox Live: Miesjh NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!
alwind schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:55:
het zou zo maar kunnen dat een dergelijke functie ook binnen de Home Wizzard batterij beschikbaar komt, in feite hebben ze al alle benodigde apparatuur (via de P1 dongle) beschikbaar.
Ik verwacht dat men zich eerst op de primaire doelstelling, namelijk opslag van pv stroom gaat richten.

Bij Sessy was dit ook geen functie die direct beschikbaar was bij de introductie van deze batterij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:13

paQ

Proton_ schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:13:
[...]

[Afbeelding]
Een bierviltje (zonder verliezen of beperkt laad/ontlaadvermogen) komt met deze dataset op 198 cycles per jaar. Realistisch dus ~180 cycles, minder dan 500 kWh verplaatsen.
Aangezien @MacD007 ook een warmtepomp heeft vermoed ik hetzij een rekenfout , hetzij wat laaghangend fruit als hij op 900 kWh met deze accu uit komt.
Dat is een beetje het manco van de thuisbatterij. (in een 'elektrisch' huis)
Er is in de winter niet genoeg over om te laden, en in de zomer te weinig om te verbruiken.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
paQ schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:23:
Dat is een beetje het manco van de thuisbatterij. (in een 'elektrisch' huis)
Er is in de winter niet genoeg over om te laden, en in de zomer te weinig om te verbruiken.
Daarom is juist een kleine batterij interessant: in de winter kan je die paar kWh alsnog nuttig gebruiken, in de zomer is het genoeg om de avond/nacht door te komen.

Meer opslag is beter, maar mijn inschatting is dat die tweede HW batterij relatief weinig toevoegd en een (te) lange TVT heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bor

Bor

ZeRoC00L schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:38:
[...]

Dit dus, kijk wel even de kat uit de boom.
Ben echt wel verbaasd dat men hier echt zo snel opduikt, en een 9 maanden gaat zitten wachten op het product, tenzij je eerder hebt besteld, dan komt ie vanaf november.
Ik wacht wel even op v2 of v3 :P
Same here. Het aantal mensen dat hier aangeeft het apparaat besteld te hebben verbaast mij ook. Dit is echt nog een versie 1. Ik verwacht dat de techniek, capaciteit etc de komende jaren nog (snel) vooruit gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

hoevenpe schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:25:
[...]

Daarom is juist een kleine batterij interessant: in de winter kan je die paar kWh alsnog nuttig gebruiken, in de zomer is het genoeg om de avond/nacht door te komen.

Meer opslag is beter, maar mijn inschatting is dat die tweede HW batterij relatief weinig toevoegd en een (te) lange TVT heeft.
Dat weet ik niet.
Een kleine batterij is een druppel op een gloeiende plaat die je nog maar moet zien terug te verdienen. (eigenlijk wat @Bor volgens mij ook zeg) M.a.w. het is best veel investering die zich maar marginaal terugbetaalt na veel jaren.
En als klein juist fijn is, dan is je tweede zin gek door eigenlijk het tegenovergestelde te beweren omdat het daarom schaalbaar zou zijn.

Elke kleine losse aankoop toevoegen is sowieso 'te duur' ivm een soort van 'staffel'. Daarmee bedoel ik dat een grote batterij van 20kWh minder kost dan 4 van 5kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben26
Miesjh schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:20:
[...]

Als je overstapt naar bijvoorbeeld iets anders, dan kan het zijn dat je te weinig overschot hebt om je HomeWizard accu te vullen. Maar het zal gewoon werken.
Dan dus daar rekening mee houden bij aanschaf aantal sessy's of capaciteit Nexus-batterij. Tevens zou er instelling moeten zijn waarmee je energie van zonnepanelen eerst naar batterijen van Homewizard stuurt en zodra die vol zijn, mag rest naar Sessy/Nexus-batterij (opslag en rest voor de handel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Bor schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:30:
[...]

Same here. Het aantal mensen dat hier aangeeft het apparaat besteld te hebben verbaast mij ook. Dit is echt nog een versie 1. Ik verwacht dat de techniek, capaciteit etc de komende jaren nog (snel) vooruit gaat.
Q3 '25 staat de levering momenteel al op :')
dat is nog 18 maanden weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

[...]
Ik noemde het leververmogen, daar heeft langzaam voldruppelen weinig tot niets mee van doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon86
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02-05 08:55

Megalodon86

Enzyme X

Bor schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:30:
[...]

Ongetwijfeld.

Het is een gokje naar mijn idee; als het salderen wordt afgeschaft over 2,5 jaar, komt er dan een run op accu's en schiet de prijs omhoog? Of is er dermate doorontwikkeld en doe je dan een betere koop... niemand weet dat zeker.

Het enige dat zeker is, is dat deze accu snel terugverdiend is met hoge stroomprijzen, en vrijwel een kansloze investering is bij lage stroomprijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@hoevenpe Oud, maar nog steeds relevant:
antonboonstra in "De Duurzame Kroeg Deel 3"
Een 4 kWh accu verplaatst daar ook slechts 500 kWh.
Al had hij al wel een relatief hoog eigenverbruik om mee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ruben26 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:17:

Ik hoop van wel want ik vind de batterij van Homewizard een mooie(re) prijs hebben en is goede tussenstap in de strijd tegen de terugleverboete.
heel simpel, er bestaat geen enkele batterij die je door de winter kan helpen.
Wat wel kan is als je bv 100-150 panelen op je dak gaat leggen je ook in de winter dan nog voldoende rest capaciteit hebt om daar een vette batterij me te kunnen vullen.
als je echter beseft dat 1 paneel circa 2m2 oppervlakte heeft (afgerond) en je voor 100 panelen dus een huis met een dak van circa 20m lengte nodig hebt waarbij beide kanten met zonnepanelen vol liggen (dus heb je een oost-west ligging nodig) lijkt me dat niet echt passen bij een gemiddeld hollands huisje.

Als ik naar mijn eigen data kijk kom ik circa 75 panelen te kort om ook prima mijn stroombehoefte in de winter met een batterij af te kunnen dekken, en daarbij is een 10 kWh eigenlijk al te klein, ik zou circa 20 kWh nodig hebben. :N nee, dit gaat het dus niet worden.

waarom zouden deze systemen niet naast elkaar kunnen werken? Is vooral afhankelijk hoe je electrische installatie er uit ziet. De homewizzard is niets meer dan een klein wafelijzer wat je met een stekker aansluit, 800W aansluitvermogen is gewoon niet erg veel. Deze groote is ook bewust gekozen zodat dit meestal op een groep met een WCD geen probleem gaat geven (mits juist is aangesloten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:02

watercoolertje

Untertitel

[...]

[Afbeelding]
Hangt dus gewoon volledig van de gebruikers en panelen af. :P

Ik hou 50% van de dagen in winter meer dan 2.5kWh over, in alle de andere maanden haal ik dat (meer dan) 95% van de dagen...

Dus 9 maanden 95% bruikbaar, en 3 maanden 50% bruikbaar is gemiddeld: 83.7% van de capaciteit per dag * 365 dagen = 305 dagen nuttig en dus 305 * 2.7 = 800+ kWh.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paQ schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:32:
[...]

Q3 '25 staat de levering momenteel al op :')
dat is nog 18 maanden weg!
met een dergelijke grote vraag kunnen ze mogelijk ook de levering wel wat opschroeven, ik denk dat ze de vraag niet hadden zien aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13:57
MacD007 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:37:
[...]

met een dergelijke grote vraag kunnen ze mogelijk ook de levering wel wat opschroeven, ik denk dat ze de vraag niet hadden zien aankomen.
Hier is het nog gewoon maart 25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

MacD007 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:37:
[...]

De kans dat mensen afhaken en cancelen is natuurlijk ook nog aanwezig. Er zijn nog geen echte ervaringen met dit product. De enige "reviews" die ik kan vinden bestaan uit niet meer dan het opnoemen van specs etc. De tijd zal het leren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertha
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 17-04 16:47
Is de batterij mobiel te gebruiken als generator en eventueel op vakantie aan te sluiten op draagbare zonnepanelen? Paar usb poortjes erop en een stopcontact.
Lijkt me dan een leuk ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bor schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:41:
[...]

De kans dat mensen afhaken en cancelen is natuurlijk ook nog aanwezig. Er zijn nog geen echte ervaringen met dit product. De enige "reviews" die ik kan vinden bestaan uit niet meer dan het opnoemen van specs etc. De tijd zal het leren :)
Het gaat ook nog wel even duren, de app heeft wel een update gekregen maar dat was alleen een stukje reclame. Er is nog geen batterij te koppelen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]
nog even een controle uitgevoert, nee die 900 kWh kloppen vrij aardig (wel afgerond) met mijn cijfers.
overigens wel een mooie grafiek, met welke tool heb je die gemaakt ?

en ja, in de periode van november t/m februari heb ik nauwelijks een teruglevering (ergens tussen 5-20 kWh per maand), juist ook omdat zoals @Proton_ juist heeft aangegeven de warmtepomp de beschikbare PV stroom zelf gaat gebruiken, dus in die periode eigenlijk geen echt bruikbare laden van de batterij mogelijk is.
echter in de andere maanden bleek er juist veelal wel voldoende teruglevering beschikbaar te zijn zodat ik aan die 800 cq 900 kWh kwam, die laatste is dat de batterij vaker dan 1 cyclus op één dag kon doen (of deels kon doen). Dat zag je bv tijdens een zonnige ochtend en een deels regenachtige middag. en ja dit zou je als laaghangend fruit kunnen benoemen, maar het is er dus wel, juist in ons mooie kikkerlandje.
ik moet er wel bij aangeven dat ik een oost-west ligging van mijn pv installatie heb, en de warmtepomp ook niet al te hongerig was (oktober-april) daarna was deze uit.
Dus het is de mix van je totale installatie die behoorlijk bepaald is of het iets je je is, naast je contract en de TLK die je wel of juist niet hebt.
voor nu, zou het in mijn eigen situatie geen voordeel opleveren, zonder salderen en met een of andere TLK of hoe ze dat dan in 2027 ook gaan doen is het dus een heel andere situatie.
waarbij ik zelf het nog eerst moet zien hoe ze hun afschaffing van de saldering door de EK gaan krijgen, ze kunnen daar namelijk op behoorlijke tegenstand kunnen treffen en dat zou dit de eerste keer zijn dat een dergelijk wetsvoorstel daar strand.

[ Voor 13% gewijzigd door MacD007 op 26-06-2024 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@watercoolertje Helemaal mee eens, het is behoorlijk situationeel qua verbruikspatroon en PV opstelling.
Ik bedoel ook niet dat het product nergens zinvol is en mijn vragen waren dan ook specifiek aan MacD007.
Net als dat het per situatie anders is welke andere maatregelen mogelijk zijn om eigenverbruik te verhogen :)

Juist omdat het erg situationeel is zou ik er zonder degelijk rekenwerk (dus met je eigen data) niet aan beginnen.

[ Voor 14% gewijzigd door Proton_ op 26-06-2024 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 16:54
(jarig!)
Bertha schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:45:
Is de batterij mobiel te gebruiken als generator en eventueel op vakantie aan te sluiten op draagbare zonnepanelen? Paar usb poortjes erop en een stopcontact.
Lijkt me dan een leuk ding.
Nee. Er zit alleen een kabel aan om in je stopcontact te steken. Het is geen powerbank.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-05 13:54
Ik hoop wel dat het een systeem wordt die zelf aangestuurd kan worden; als dit alleen maar kan met HomeWizard en cloud based is valt het helaas af.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
(jarig!)
xzaz schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:52:
Ik hoop wel dat het een systeem wordt die zelf aangestuurd kan worden; als dit alleen maar kan met HomeWizard en cloud based is valt het helaas af.
Dan valt 'ie voor jou, in eerste instantie, sowieso af. Want hij werkt in samenwerking met de HomeWizard P1-meter (die zal de batterij vertellen of 'ie moet opladen of ontladen, aan de hand van of je stroom opwekt met je zonnepanelen, of niet).

Mogelijk dat daar later omheen gehackt kan worden, maar dat zal vanuit HomeWizard zeer waarschijnlijk niet de bedoeling zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Laatst online: 02-05 22:14
Als er nou een subsidie zou komen op thuisaccu's en half nederland zet zo'n "ding" neer, dan is het energieprobleem toch grotendeels opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

xzaz schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:52:
Je hebt tot nu toe de Homewizzard P1 meter nodig. Als (semi) UPS is de unit ook niet bruikbaar. Als de netspanning wegvalt schakelt de batterij uit.
Als de stroom in je woning uitvalt, schakelt de batterij óók uit ter beveiliging. Dit is om te voorkomen dat bij werkzaamheden alsnog stroom op de installatie staat. De batterij kan – zoals de meeste thuisbatterijen – niet gebruikt worden als een noodstroomvoorziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

jantje112 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:57:
Als er nou een subsidie zou komen op thuisaccu's en half nederland zet zo'n "ding" neer, dan is het energieprobleem toch grotendeels opgelost?
Dat denk ik niet gezien de beperkte capaciteit en "slechts" 800W. Sommige mensen wekken (veel) meer op dan dat dit apparaat kan opslaan of juist (met name in de winter) minder. Afname is beperkt tot slechts 800W wat niet genoeg is voor veel zaken in moderne huishoudens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Proton_ schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:34:
Een 4 kWh accu verplaatst daar ook slechts 500 kWh.
Al had hij al wel een relatief hoog eigenverbruik om mee te beginnen.
Die 48% directverbruik zonder accu is heel hoog, met 30% kom je met een 2,7kWh batterij wel op 600-700 kWh extra directverbruik uit.

Grofweg 200 euro besparing per jaar (zonder saldering), een TVT van rond de 7 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben26
MacD007 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:34:
[...]

heel simpel, er bestaat geen enkele batterij die je door de winter kan helpen.
Doel is niet winter dekkend te krijgen maar terug levering voorkomen. Ik heb uitgezocht hoeveel kWh ik ongeveer in december terug lever en dat loopt uiteen van 0-12kWh (gros komt niet hoger dan 8kWh). Daarom wil ik als instap 2 of 3 van die batterijen (5,4-8,1 kWh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:38
[...]

Klopt het is een gadget voor mij en niet alles hoeft een terugverdientijd of berekening te krijgen wat mij betreft

Maar nu je dat toch aanstipt zo kijk ik ernaar.
Er is op het moment nog geen een batterij met een aangetoonde terugverdientijd van een paar jaar.
De nexus volg ik ook en als je die opbrengsten per dag ziet duurt dat ook mega lang.
Ook is dat erg onzeker omdat met meer thuis opslag de onbalans kleiner wordt.

En ja ik vind het een prima prijs per batterij. Zeker in combinatie met de app en het ecosysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
(jarig!)
Bor schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:59:
[...]

Dat denk ik niet gezien de beperkte capaciteit en "slechts" 800W. Sommige mensen wekken (veel) meer op dan dat dit apparaat kan opslaan of juist (met name in de winter) minder. Afname is beperkt tot slechts 800W wat niet genoeg is voor veel zaken in moderne huishoudens.
Die 800W-limitatie is er alleen voor het terugleveren aan het net, als 'ie niet op een eigen groep zit.

Het probleem waar @jantje112 naar refereert lijkt mij het teveel aan zonnestroom wat het net opgeduwd wordt tijdens zonnige dagen. En zo'n Battery met 800W, en dus 800W minder het net opsturen, helpt al iets.

Maar je kan dus ook meerdere HomeWizard Plug-In Batteries aansluiten, en bijvoorbeeld 1600W of 2400W opladen (en niet het net opsturen), zonder dat het op een eigen groep hoeft.

Lost het het probleem grotendeels of helemaal op? Zeker niet, want na een aantal kWh zitten die dingen vol, maar ik denk wel dat het significant zou kunnen helpen. Mits het op grote schaal toegepast zou worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Hahn op 26-06-2024 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet4me
[...]

Je vergeet de impact van grote getallen. Wat gebeurt er als er 1 miljoen huishoudens dit hebben…wat gebeurt er als er 5 miljoen huishoudens dit hebben.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

jantje112 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:57:
Ik weet niet wat jij "het energieprobleem" noemt, maar 2.7 kWh achter elke voordeur op zero export modus lost congestie voor opwek en congestie voor verbruik allebei niet op. In de zomer is de accu al om 12:00 vol dus dan begint de congestie alsnog en in de winter is hij leeg op de dagen dat de stroom nodig is. Onbalans... misschien een beetje, maar zonder centrale sturing maakt het de profielen alleen maar onvoorspelbaarder omdat de directe correlatie met het weerbericht vermindert.
Het helpt misschien een beetje, maar een oplossing is het niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 26-06-2024 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hoevenpe schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:01:
[...]

Die 48% directverbruik zonder accu is heel hoog, met 30% kom je met een 2,7kWh batterij wel op 600-700 kWh extra directverbruik uit.

Grofweg 200 euro besparing per jaar (zonder saldering), een TVT van rond de 7 jaar.
Ik ben het helemaal met je eens! Ik kwam op dezelfde getallen. Ik had/kon/zou over 2023 700kWh in en uit een accu kunnen gebruiken als ik een accu had gehad. In de zomermaanden zou 2kWh genoeg zijn en in het voor en naseizoen 5kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Zoals ? Juist moderne huishoudens apparaten hebben juist veel minder stroom nodig dan hun oudere broertjes, kijk maar naar de energielabels.
Eén stofzuiger van 2.000 W mag al niet meer verkocht worden. Het enige wat meer verbruikt zijn bv kookplaten ( inductie ) en ovens.
Als ik naar mijn eigen huishouden kijk en het stroomverbruik zou (zonder saldering ) dit prima kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
MacD007 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:23:
Als ik naar mijn eigen huishouden kijk en het stroomverbruik zou (zonder saldering ) dit prima kunnen.
Als je meer nodig hebt koop je er twee: verschillende groepen en unlocken in de app. Heb je 5,4 kWh en 1600W ontlading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon86

Megalodon86

Enzyme X

[...]

Zoals ? Juist moderne huishoudens apparaten hebben juist veel minder stroom nodig dan hun oudere broertjes, kijk maar naar de energielabels.
Eén stofzuiger van 2.000 W mag al niet meer verkocht worden. Het enige wat meer verbruikt zijn bv kookplaten ( inductie ) en ovens.
De piekbelasting van veel (keuken)apparaten is behoorlijk, ondanks de zuinigheid tov vroeger; en dat is juist het probleem; dat zie ik nu zonder accu ook al; panelen leveren meer dan genoeg op een zonnige dag, maar mn vaatwasser, oven etc pieken wel over mn opbrengst heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-05 09:32
Megalodon86 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:26:
[...]

De piekbelasting van veel (keuken)apparaten is behoorlijk, ondanks de zuinigheid tov vroeger; en dat is juist het probleem; dat zie ik nu zonder accu ook al; panelen leveren meer dan genoeg op een zonnige dag, maar mn vaatwasser, oven etc pieken wel over mn opbrengst heen.
Voordeel is dat je ook alleen maar die piek eraf hoeft te halen. Maar ja, in de avond kan je idd niet volledige al het vermogen leveren. Ik ben benieuwd of apparaten daar in de toekomst meer rekening mee gaan houden. Een oven zou dat prima kunnen, het warm houden levert niet de piek, maar alleen het warm worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Megalodon86 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:26:
Waarom is dat een probleem?

Die paar minuten piekvermogen is hooguit 1 kWh per dag, op het totale plaatje weinig opgewekt vermogen dat alsnog via het net gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

internet4me schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:11:
[...]

Je vergeet de impact van grote getallen. Wat gebeurt er als er 1 miljoen huishoudens dit hebben…wat gebeurt er als er 5 miljoen huishoudens dit hebben.
Dat vergeet ik niet; dat heb ik bewust nog niet meegenomen gezien we daar op dit moment of op korte termijn voor zover ik kan inzien nog lang niet zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

[...]

Klopt totdat je op inductie gaat koken, een all electric warmtepomp hebt (en het bijbehorende boiler thermisch moet desinfecteren) etc.

[ Voor 7% gewijzigd door Bor op 26-06-2024 11:40 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!
[...]

Ik merk dat velen vervallen in een patroon waarbij de use case uitgebreid wordt met de eigen wensen en eisen. Daarna wordt het product op de hak genomen omdat het niet voldoet aan de use case die je zelf voor ogen hebt.

De use case is in dit geval simpel : integreren in je bestaande HomeWizard setup, om vervolgens het overschot aan zonnestroom op te slaan in de accu. Op het moment dat de zon niet schijnt kan je dan de eerste 800W verbruik dekken uit de accu. Dat is veruit voldoende voor de nacht, incl het laten pruttelen van de airco.

Het vermogen, de capaciteit, schaalbaarheid en installatiegemak zit er allemaal in en het heeft een bescheiden prijs gekregen.

De use case is NIET om midden in de winter je WP van stroom te voorzien, of te laden op EPEX prijzen. De use case is meer nul op de meter van medio april tot oktober.

Wil je wel op EPEX meedoen en wel handelen en wel in de winter je WP erop laten draaien, dan is deze oplossing niet voor jou. Spend more money in dat geval. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:00
Hahn schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:07:
[...]

Die 800W-limitatie is er alleen voor het terugleveren aan het net, als 'ie niet op een eigen groep zit.

.
Die 800 W is de limiet voor het aanmelden van je accu. Zie https://wetten.overheid.n...1#Hoofdstuk3_Paragraaf3.3
Handig van HW anders krijgen hun gebruikers in de toekomst natuurlijk speciale tarieven van hun energieleveranciers. (Net zoals je verplicht bent zonnepaneelinstallaties > 800 W aan te melden.)

Dat is dus wat anders dan de limieten voor het invoeden op een gecombineerde groep. In de eerdere versies van NEN 1010 mocht je 600 W op een gecombineerde / gedeelde groep invoeren, d.w.z. een groep waarop andere verbruikers zitten.

Wat je wil vermijden is dat de simpele consument 4 van deze accu's op 1 groep zet. Heeft de koffiezetter (die op dezelfde groep zit) kortsluiting kan je dan 4x800 W plus 16 A x 230 V ofwel bijna 7 kW in de koffiezetter duwen voordat er ergens een beveiliging inkomt. En dan heb je nog mensen die ook nog plug-in panelen erbij steken...

Wat mij betreft: max 1 accu en de groep waarop de accu zit afzekeren op 10 A i.p.v. 16 A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon86

Megalodon86

Enzyme X

hoevenpe schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:31:
[...]

Waarom is dat een probleem?

Die paar minuten piekvermogen is hooguit 1 kWh per dag, op het totale plaatje weinig opgewekt vermogen dat alsnog via het net gaat.
In zoverre is dat een probleem, dat je dus alsnog energie van het net nodig hebt. Dat is met salderen geen probleem, maar als dat afgeschaft wordt, wil je liever je eigen goedkope energie gebruiken uit je accu. En deze accu kan dat dus niet leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

asing schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:34:
[...]

Ik merk dat velen vervallen in een patroon waarbij de use case uitgebreid wordt met de eigen wensen en eisen. Daarna wordt het product op de hak genomen omdat het niet voldoet aan de use case die je zelf voor ogen hebt.
Het product wordt helemaal niet op de hak genomen :? Volgens mij discussieren we hier op basis van normale en valide argumenten. De mening van een ander afdoen als "op de hak nemen" komt vooringenomen als ik eerlijk ben.

De usecase is wat de gebruiker bepaalt dat het is; je kijkt per toepassing of investering uit kan of niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
Megalodon86 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:38:
In zoverre is dat een probleem, dat je dus alsnog energie van het net nodig hebt. Dat is met salderen geen probleem, maar als dat afgeschaft wordt, wil je liever je eigen goedkope energie gebruiken uit je accu. En deze accu kan dat dus niet leveren.
Ook hier geldt de 80-20 regel: voor 1395 euro heb je 80% van de potentiele winst te pakken, die laatste 20% kost een veelvoud daarvan dat krijg je zonder onbalansmarkt handelen nooit rondgerekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon86

Megalodon86

Enzyme X

hoevenpe schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:40:
[...]

Ook hier geldt de 80-20 regel: voor 1395 euro heb je 80% van de potentiele winst te pakken, die laatste 20% kost een veelvoud daarvan dat krijg je zonder onbalansmarkt handelen nooit rondgerekend.
Zeker. Ik had het ook meer over het probleem van de (keuken)apparatuur dan over het probleem met deze accu.

Deze accu heeft in mijn situatie best wel een goede use-case; zolang ik overdag de was- en vaatmachine laat draaien, heb ik snachts geen grote verbruikers (stook nog met gas). Dus kan ik ~300 dagen in het jaar de nacht doorkomen op de accu. Blijft er nog steeds een TVT over van ongeveer 8 jaar, met de huidige energieprijzen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pizzapieter
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:21
Voor mijn usercase:

Ik gebruikte vóór ik zonnepanelen had 4400kWh, gemiddeld 12kWh per dag
Sinds kort een lucht/lucht warmtepomp, dus verbruik zal toenemen.

In 2023 moest ik 900kwh bijkopen.

Op goeie dagen leveren mijn panelen 30kWh op. Mijn standby verbruik ligt op net iets minder dan 200W 's nachts.

En ik lever iedere maand terug.

Iedere kWh die ik níét hoe te kopen (ná of zonder saldering) scheelt me €0,39 incl belasting (nog niet gerekend met TLK). EDIT: prijs per kWh is € 0,26 ipv € 0,39
Stel dat het me lukt om 600kWh (laag ingeschat) niet meer te hoeven kopen, scheelt me dat €240 € 160 per jaar en is TVT 5,8 8,7 jaar én een gaaf plaatje in mn app.

[ Voor 5% gewijzigd door pizzapieter op 27-06-2024 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:34

3raser

⚜️ Premium member

Ik heb het voornemen om na het aflopen van de salderingsregeling mijn Enphase micro-omvormers aan te passen naar een Zero Export Grid Profile, wat betekend dat de omvormers zelf regelen dat ze nooit (of beter gezegd, zeer minimaal) terug leveren aan het net. Ik vraag me af of dit accusysteem dan nog steeds werkt omdat deze zijn laadvermogen juist baseert op de hoeveelheid energie die je exporteert. Het zou jammer zijn als je je overproductie dan niet in zo'n accu kan stoppen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!
Heel leuk om al die vragen etc weer te lezen over een nieuw product.

Iedere introductie roept vragen op en of een BC gebouwd kan worden op het product. De 1 is het om de TVT de ander om het mileu. Zelf heb ik altijd naar de Nexus gekeken. Nooit gekocht omdat ik ZP over een aantal zaken niet transparant vindt. Langzaam wordt daar duidelijk dat gebruikers toch meer kWh's voor eigen rekening krijgen dan verwacht. Gaat deze introductie ook vragen oproepen. Zeker weten.

Ik heb er 1 aangeschaft. Bewust 1. Kan hij op de onbalans. Nee. Kan hij Epex (nog niet, verwacht ik wel). Ik heb goed gekeken naar mijn opwek gedurende de maanden en wat er het net in fietst. Daar zit potentie voor de accu. Dat geldt voor iedereen denk ik. Alleen de vraag is dan hoeveel potentie? Dat verschilt per persoon. Hoeveel panelen heb je op dak? Wat verbruik jezelf al? Wat blijft er netto over om de batterij in te laten gaan?

De 2.7 kWh is voor mij genoeg om avond en nacht van februari tot en met oktober 100% te dekken. 9 maanden dus. 3 maanden zal het een beetje gaan liggen aan de dagen. Naar 0 gaat het zeker niet daar ik maar zeldzame 0 teruglevering zie in die maanden. Gaat hij alle dagen volledig vullen? Nee.

Waarom dan toch gekozen voor dit en niet een handelsysteem? Nexus bijv. Verschillende redenen:

- laag drempelige instap (makkelijk zelf te plaatsen);
- kan bij een (toekomstige) verhuizing gewoon mee. Vaste installatie meenemen is vlgs ZP duurder dan een nieuwe aanschaffen;
- Opkrikken van mijn eigenverbruik;
- Terugleverboete beperken;
- Mooie (betaalbare) oplossing om eens te spelen met het hele concept. Spelen met een vaste installatie van 9K is toch andere koek.

TVT. Die is gewoon lang. Maar binnen de levensduur wel te halen. Al ergens in andere topic berekening gepost.

Ik ben ook van de TVT maar toch ingestapt om de redenen hierboven genoemd. Btw ik heb ook al het e.a. aan HW producten.

Voor de rest blijft dit koffiedik kijken. Een markt vollop in beweging. Prima toch? We zijn een innoverend land. Kijk naar jullie zelf. Hoevaak komen er goede ideeën voorbij of proberen jullie zelf de boel beter te stroomlijnen. Daar mag ook naar gekeken worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supercali
  • Registratie: September 2007
Heeft iemand een idee bij het volgende:

Scenario 1: zeer zonnige dagen. Dan zou ik willen dat de batterij pas rond het piekmoment laadt (~13-16u), om zo het risico op uitval van panelen te voorkomen.

Scenario 2: meer bewolkte dagen maar wel zon. Dan zou ik willen dat de batterij laadt bij bepaalde teruglevering (b.v. vanaf X-aantal watt). Ook hier om te hoge spanning te voorkomen.

Scenario 3: winter/beperkt zon. Dan zou ik willen dat de batterij "pakt wat 'ie pakken kan" van de teruglevering.

Lijkt mij moeilijk omdat deze batterij geen weet heeft van verwachte zonuren. Of wellicht kun je handmatig in de app zo'n soort scenario selecteren (hoewel je dan wel steeds handmatig werk hebt...).

Hoe gaat de batterij hier mee om?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• internet4me
Als we toch denken in scenario’s.
Scenario 4: bij veel vraag, zoals het laden van een EV. Wil ik dat de batterij niks doet. Zeg boven 3000 watt elektriciteit vraag, doe niks. Anders is de batterij zo leeg. Zo krijg je te veel laad en onlaad sessies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:26
3raser schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:51:
Ik heb het voornemen om na het aflopen van de salderingsregeling mijn Enphase micro-omvormers aan te passen naar een Zero Export Grid Profile, wat betekend dat de omvormers zelf regelen dat ze nooit (of beter gezegd, zeer minimaal) terug leveren aan het net. Ik vraag me af of dit accusysteem dan nog steeds werkt omdat deze zijn laadvermogen juist baseert op de hoeveelheid energie die je exporteert. Het zou jammer zijn als je je overproductie dan niet in zo'n accu kan stoppen.
Ik denk dat dat valt of staat met de reactietijd en agressiviteit van beide oplossingen. In een perfect (0 reactietijd) model zou Enphase nooit gaan terugleveren, en ziet de accu nooit overproductie, en ben je de stroom kwijt. Heeft de Enphase een beperkte afschaling of ramp down of iets dergelijks dan ziet de accu wél dat er overproductie is, kan gaan laden, waardoor Enphase op zijn beurt geen overproductie meer ziet en blijft leveren. Maar dit lijkt me een lastig verhaal als 2 gescheiden systemen autonoom een keuze moeten maken om hetzelfde gedrag te counteren. Er zou vanalles kunnen gebeuren. En gooi je dan ook nog een derde speler in de mix, zoals een load-balancing/solar-charging laadpaal dan heb je helemaal een elektrische salsa te pakken. IMHO zou ik dan bij 1 leverancier blijven of zorgen dat je een centrale 'dirigent' kunt gebruiken zoals Home Assistent ofzo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Supercali schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:58:

Scenario 1: zeer zonnige dagen. Dan zou ik willen dat de batterij pas rond het piekmoment laadt (~13-16u), om zo het risico op uitval van panelen te voorkomen.

Scenario 2: meer bewolkte dagen maar wel zon. Dan zou ik willen dat de batterij laadt bij bepaalde teruglevering (b.v. vanaf X-aantal watt). Ook hier om te hoge spanning te voorkomen.

Scenario 3: winter/beperkt zon. Dan zou ik willen dat de batterij "pakt wat 'ie pakken kan" van de teruglevering.

Lijkt mij moeilijk omdat deze batterij geen weet heeft van verwachte zonuren. Of wellicht kun je handmatig in de app zo'n soort scenario selecteren (hoewel je dan wel steeds handmatig werk hebt...).

Homewizard plug tussen de batterij en stopcontact? Vlgs mij kan en mag dat (zou het wel ff checken).

Dan kun je taken aanmaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 30-04 12:46
Dit product combineert 2 features:
Het is gemakkelijk te installeren door een thuisverbruiker zonder electricien, op een bestaand stopcontact
Het is een zeer kleine thuisbatterij (de helft van 5 kWh)

Ik vraag me af of er wel thuisbatterijen bestaan van 1-3 kWh die goedkoper zijn, maar wel moeten geïnstalleerd worden. Ik ben immers wel electricien, het zijn de eerste kWh-batterijvermogen die het meest rendabel zijn. 5 kWh is eigenlijk al teveel (tegen de huidige kost)

Ik begrijp ook de mensen niet die er 2, 3 stuks van kopen. Als je zoveel kWh nodig denkt te hebben, kon je nu ook prima al uit de slag met de echte thuisbatterijen.

[ Voor 20% gewijzigd door Kakola op 26-06-2024 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

pizzapieter schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:49:
Voor mijn usercase:
Iedere kWh die ik níét hoe te kopen (ná of zonder saldering) scheelt me €0,39 incl belasting (nog niet gerekend met TLK).
Heb je onderzocht wat het kost om dit te verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hoevenpe schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:25:
[...]

Als je meer nodig hebt koop je er twee: verschillende groepen en unlocken in de app. Heb je 5,4 kWh en 1600W ontlading.
dat zou kunnen, gezien mijn verbruik zou dat echter helemaal niet nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:26

Ik denk niet dat de laadcapaciteit van 1 HomeWizard accu een sterk effect zal hebben op het verlagen van het voltage. Dat werkt mogelijk alleen als jouw eigen setup voor dit te hoge voltage zorgt, maar dan zou ik gewoon dikkere kabels trekken. En als je hele wijk dik aan het opdrijven is gaat je little-battery-that-could dat niet winnen.
Wederom zou ik zeggen: actief overvoltage bestrijden is onbegonnen werk. Zon is zon, lekker laden zoals bij scenario 3:

Hoe de accu exact reageert is waarschijnlijk HomeWizards secret sauce, maar wat ik vanuit de uitleg begrijp is het in de basis gewoon zodra de P1 meer teruglevering dan verbruik ziet gaan laden, en andersom. Met wat extra randvoorwaarden zoals state-of-charge(vol is vol), temperatuur, etc. En elke watt die de deur uit gaat mag de accu in als het past, daar doet het weerbericht verder niets aan af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrotogel
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:16

vrotogel

leest vooral mee

Toch is het bepalen van de terugverdientijd een slag in de lucht. Je bent van veel factoren afhankelijk. Denk aan ontwikkeling elektriciteitsprijzen, belastingtarief, TLB of andere constructies die worden verzonnen om de consument geld uit de zak te kloppen, mogelijkheid tot saldering en het tarief dat je krijgt voor teruglevering. Daarnaast kan het gedrag van de batterij wellicht ook nog veranderen door de software die wordt gebruikt aan te passen.

Dus: als je ongeveer 100 euro per jaar bespaart zou je de batterij binnen de verwachte levensduur moeten kunnen terugverdienen. En verder kun je alleen maar bepalen of het op de korte termijn potentieel interessant is omdat je wel denkt de 100 euro per jaar terug te verdienen of dat je het gewoon leuk vindt om mee te experimenteren.

Life 's hard and then you die

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Bor schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:38:
[...]
Het product wordt helemaal niet op de hak genomen :?
Misschien had ik het niet "op de hak nemen" moeten noemen. Echter, een paar van ons laten toch enige teleurstelling blijken dat het produkt niet aan hun use case voldoet. Als het niet past in een use case is het niet voor de desbetreffende Tweaker. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

leg eens uit wat je hiermee bedoeld, ik snap het namelijk niet. Er is helemaal geen verschil of de stroom namelijk richting batterij of het net gaat, dat heeft namelijk helemaal geen enkele uitwerking op je panelen (uitval) :?
je hoge spanning wordt niet alleen door jou beinvloed maar zeker ook door je buren in je straat, zeker als deze ook zonnepanelen hebben. dan speelt ook nog een rol of je een 3-fase of een 1-fase systeem hebt op een 1-fase cq 3-fase aansluiting.
afhankelijk van andere gebruikers zul je vrees ik vrij weinig teruglevering hebben, is ook sterk afhankelijk van de groote van je PV installatie.

dat doet hij via de P1 dongle, dus daarmee kan hij zien wat je op dat moment opwek, teruglevering en verbruik is. en dat is nu juist ook een van de pluspunten van dit product. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vrotogel schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:17:
Toch is het bepalen van de terugverdientijd een slag in de lucht. Je bent van veel factoren afhankelijk. Denk aan ontwikkeling elektriciteitsprijzen, belastingtarief, TLB of andere constructies die worden verzonnen om de consument geld uit de zak te kloppen, mogelijkheid tot saldering en het tarief dat je krijgt voor teruglevering. Daarnaast kan het gedrag van de batterij wellicht ook nog veranderen door de software die wordt gebruikt aan te passen.

Dus: als je ongeveer 100 euro per jaar bespaart zou je de batterij binnen de verwachte levensduur moeten kunnen terugverdienen. En verder kun je alleen maar bepalen of het op de korte termijn potentieel interessant is omdat je wel denkt de 100 euro per jaar terug te verdienen of dat je het gewoon leuk vindt om mee te experimenteren.
klopt, alleen zou ik zelf in mijn eigen user case dus ruim 3 keer zo veel per jaar kunnen terugverdienen, en dus ook de TVT 3 keer zo snel, ik kwam op circa 4,5 jaar uit.
En ja, dit is heel sterk user senario afhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 30-04 12:46
Heeft deze een Ethernetaansluiting?

Wat zijn alternatieven/concurrenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

asing schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:18:
[...]

Misschien had ik het niet "op de hak nemen" moeten noemen. Echter, een paar van ons laten toch enige eleurstelling blijken dat het produkt niet aan hun use case voldoet. Als het niet past in een use case is het niet voor de desbetreffende Tweaker. :)
En dat is prima. Ook die mensen kunnen gewoon meediscussiëren. Kritische geluiden zijn op Tweakers ook welkom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 78739

vrotogel schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:17:

100 euro is onze jaarfactuur :X (we hebben geen gas of hout) Toch denk ik dat we hiermee de afname bijna zouden kunnen halveren (naar 500 kWh of zo) Zoals ik al zei zouden wij het vooral kunnen doen om wat minder te moeten plannen wat we wanneer gebruiken, en in de zomer om na zonsondergang nog te koelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m4HsbzoSdt8xrw5HEtnk-S6oJDU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h8W5qqv87hw8rRRzcwTc8LAi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brt652
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 23:29
Bravo schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:10:
Is er al een uitspraak gedaan over de bruikbare capaciteit van de accu? In de specificaties is opgenomen dat de accu een capaciteit heeft van 2,688 kWh, maar is dit ook te gebruiken? Of is de laatste 10% veiligheidbuffer waardoor je 2,419 kWh bruikbaar overhoudt? Of is de accu eigenlijk 3 kWh en kan er 2,688 gebruikt worden?
Goede vraag, had ik ook graag een antwoord op. Is wachten op uitgebreidere specificaties. In de tussentijd kunnen we natuurlijk wel gaan speculeren. 2,688 kWh komt overeen met 15 stuks 56Ah LFP cellen in serie (15*3,2*56=2688Wh). Dit zou dan een 48V accu zijn wat ook wel een aannemelijke veronderstelling is. De capaciteit van 2,688kWh zou dan de 0-100% capaciteit zijn. In de praktijk zul je een accu niet laden van 0-100% en weer ontladen naar 0%. Uitgaande van een maximaal gebruik van 5%-95% blijft er dan 2,42kWh over dat de accu in kan gaan (laden). Nu zijn er ook omzetverliezen bij laden en ontladen en zal niet alle lading er weer uitkomen. Uitgaande van een maximale efficiency van 90% bij ontladen houd je dan iets minder dan 2,2kWh over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Kakola schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:41:
Heeft deze een Ethernetaansluiting?
Denk het niet, bij de vereisten staat wifi verbinding.
Dus ik zou er niet op rekenen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

Bravo schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:10:
Een goede vraag. Ik kan er niets over vinden. Een "buffer" van 20% (dus laden tot 80%) is ook niet ongebruikelijk bij accu techniek afaik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supercali
  • Registratie: September 2007
MacD007 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:18:
[...]
leg eens uit wat je hiermee bedoeld, ik snap het namelijk niet. Er is helemaal geen verschil of de stroom namelijk richting batterij of het net gaat, dat heeft namelijk helemaal geen enkele uitwerking op je panelen (uitval) :?

[...]
je hoge spanning wordt niet alleen door jou beinvloed maar zeker ook door je buren in je straat, zeker als deze ook zonnepanelen hebben. dan speelt ook nog een rol of je een 3-fase of een 1-fase systeem hebt op een 1-fase cq 3-fase aansluiting.

[...]
afhankelijk van andere gebruikers zul je vrees ik vrij weinig teruglevering hebben, is ook sterk afhankelijk van de groote van je PV installatie.

[...]

dat doet hij via de P1 dongle, dus daarmee kan hij zien wat je op dat moment opwek, teruglevering en verbruik is. en dat is nu juist ook een van de pluspunten van dit product. :)
toon volledige bericht
Ik heb wel eens gemeten wat "verbruik" doet met de spanning in mijn huis. Die zakt lokaal met een volt of 5 zodra er zeg 2kwh wordt verbruikt (iets wat met 2 van deze batterijen prima zou kunnen). Dat kan op piekmomenten voorkomen dat mijn omvormer afschakelt, maar die van de buren wel (waardoor de wijkspanning wat afneemt en mijn omvormer actief blijft).

Sowieso lijkt het mij op grotere schaal handig dat niet alle homewizard batterijen allemaal om 6:00 teruglevering beginnen af te romen en rond het piekmoment klaar zijn met laden.
Pagina: 1 2 ... 65 Laatste

Dit topic is gesloten.