Wij hadden in 2017 bij installatie van zonnepanelen ook gelijk de ketel vervangen voor een HR-ketel (volledig elektrisch gaan waren we toen nog niet mee bezig). November vorig jaar hebben we vanwege de vloerverwarming een warmtepomp geïnstalleerd. in eerste instantie was dit een hybride pomp vanwege feit dat we net een nieuwe HR-ketel hadden. We vonden het echter te riskant dat als deze voortijdig defect ging we dan vanwege de hybride warmtepomp weer een HR-ketel moesten aanschaffen. Daarom hebben hybride overgeslagen en direct voor een volledige warmtepomp gekozen die gebruikt wordt voor de vloerverwarming. De HR-ketel gebruiken we nog voor het opwarmen van water dat we verbruiken. Gaat de HR-ketel dan defect dan gaan we dan alsnog van het gas af en wordt dat water ook door volledige warmtepomp verwarmd.de Peer schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:19:
[...]
Huh.. juist niet.
Investeren in hybride is zonde van het geld, want dan moet je over 5 jaar ofzo alsnog overstappen op een volwaardige oplossing. Het is dus slechts een overbrugging.
Ik snap dat je de cv-ketel nog wilt houden voor SWW (zou ik zelf niet doen, maar ok, kan er in komen), maar zorg dan in ieder geval wel dat je investering in een warmtepomp er eentje is waar je 15+jaar mee vooruit kunt.
Lang verhaal kort, ik zou de hybride pomp ook overslaan en direct voor een volledige warmtepomp gaan. Je oude ketel wordt daardoor niet overbodig en kun je nog blijven gebruiken.