Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:11
de Peer schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:19:
[...]

Huh.. juist niet.
Investeren in hybride is zonde van het geld, want dan moet je over 5 jaar ofzo alsnog overstappen op een volwaardige oplossing. Het is dus slechts een overbrugging.

Ik snap dat je de cv-ketel nog wilt houden voor SWW (zou ik zelf niet doen, maar ok, kan er in komen), maar zorg dan in ieder geval wel dat je investering in een warmtepomp er eentje is waar je 15+jaar mee vooruit kunt.
Wij hadden in 2017 bij installatie van zonnepanelen ook gelijk de ketel vervangen voor een HR-ketel (volledig elektrisch gaan waren we toen nog niet mee bezig). November vorig jaar hebben we vanwege de vloerverwarming een warmtepomp geïnstalleerd. in eerste instantie was dit een hybride pomp vanwege feit dat we net een nieuwe HR-ketel hadden. We vonden het echter te riskant dat als deze voortijdig defect ging we dan vanwege de hybride warmtepomp weer een HR-ketel moesten aanschaffen. Daarom hebben hybride overgeslagen en direct voor een volledige warmtepomp gekozen die gebruikt wordt voor de vloerverwarming. De HR-ketel gebruiken we nog voor het opwarmen van water dat we verbruiken. Gaat de HR-ketel dan defect dan gaan we dan alsnog van het gas af en wordt dat water ook door volledige warmtepomp verwarmd.

Lang verhaal kort, ik zou de hybride pomp ook overslaan en direct voor een volledige warmtepomp gaan. Je oude ketel wordt daardoor niet overbodig en kun je nog blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:53
MacD007 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:09:
[...]

Juist dat doet deze thuis batterij dus niet, hij is bedoeld dat je dat zelf opmaakt, voor deze toepassing kun je beter naar zonneplan gaan. Met die 2,7 kWh wordt je ook niet echt blij.
Dus deze is echt bedoeld om in de late uurtjes te leveren en laat nu juist dan met een dynamisch tarief de prijs per kWh ook veelal laag zijn.

[...]

Laat dan mijn thuis batterij al weer leeg zijn, want die heeft zijn best gedaan in de late uurtjes.
Je moet de batterij niet laten injecteren op de avond piek he. Die spaar je uiteraard voor 's nachts.
Als de batterij al vol is, wordt de overige zonne energie gewoon op het net geinjecteerd uiteraard.

Maar met 800W en 2.7kWh kom je niet ver inderdaad. Al begint het wel te tellen als je 4 blokjes hebt.
HomeWizard heeft zelf aangegeven dat ze nog de opties aan het bekijken zijn om de API evt. meer mogelijkheden te geven. En anders gaan er wel knutselaars bijzitten die aan de slag gaan gaan met smart plugs.

Ik heb ook geen dynamisch tarief want ik een gunstiger tarief dan eender welk dynamisch plan, maar ik ben er wel mee bezig en heb simulaties draaien. En alles staat of valt met timing als je zo'n tarief hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door Broodro0ster op 11-07-2024 16:41 ]

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 01-05 15:56
[...]

Huh.. juist niet.
Investeren in hybride is zonde van het geld, want dan moet je over 5 jaar ofzo alsnog overstappen op een volwaardige oplossing. Het is dus slechts een overbrugging.

Ik snap dat je de cv-ketel nog wilt houden voor SWW (zou ik zelf niet doen, maar ok, kan er in komen), maar zorg dan in ieder geval wel dat je investering in een warmtepomp er eentje is waar je 15+jaar mee vooruit kunt.
Op basis waarvan denk jij dat mijn hybride opstelling al over vijf jaar vervangen moet worden?

Ik denk dat er, zowel qua CV, als qua thuisbatterijen (om enigszins on-topic te blijven) best een groep mensen is (waar ik toe behoor) voor wie een laagdrempelige ingreep die een (groot) deel van een probleem oplost (of een symptoom bestrijdt) aantrekkelijker is dan een (veel) grotere investering te doen om een 'perfect' resultaat te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:46

watercoolertje

Untertitel

Broodro0ster schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:39:
[...]
En anders gaan er wel knutselaars bijzitten die aan de slag gaan gaan met smart plugs.
Of zelf de P1 input geven aan HW, dan geef je gewoon door dat je teruglevert als je de accu wilt laden laden en geef je door dat je 800watt verbruikt om de accu leeg te trekken :)

Met een plug moet het ook maar net uitkomen met wat de P1 meter aangeeft dat er op dat moment gebeurd.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Je moet de batterij niet laten injecteren op de avond piek he. Die spaar je uiteraard voor 's nachts.
Als de batterij al vol is, wordt de overige zonne energie gewoon op het net geinjecteerd uiteraard.

Maar met 800W en 2.7kWh kom je niet ver inderdaad. Al begint het wel te tellen als je 4 blokjes hebt.
HomeWizard heeft zelf aangegeven dat ze nog de opties aan het bekijken zijn om de API evt. meer mogelijkheden te geven. En anders gaan er wel knutselaars bijzitten die aan de slag gaan gaan met smart plugs.
als ik nu even de saldering (giga batterij) buiten beschouwing zou laten zou ik juist tussen half-maart en half-oktober met één batterij mijn netverbruik (koken even buiten beschouwing gelaten, maar die valt ook veelal nog niet in de donkere uurtjes. met circa 80%-100% zou kunnen afdekken. ëen tweede unit zou daar relatief weinig aan kunnen toevoegen (zou hiermee deels het koken ook nog kunnen opvangen, maar dan moet eerder denken in de periode maart-april en september-oktober, dus relatief weinig maanden.
In eind oktober t/m begin maart houd ik vrijwel niets over door de warmtepomp (circa 250 kWh teruglevering in deze tijd), dus je zou gem. de batterij voor max. 50% kunnen vullen in die tijd terwijl de stroomverbruik een veelvoud daarvan is, je haalt hier net circa 5% er van af.
Ik heb ook geen dynamisch tarief want ik een gunstiger tarief dan eender welk dynamisch plan, maar ik ben er wel mee bezig en heb simulaties draaien. En alles staat of valt met timing als je zo'n tarief hebt.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
Ruben26 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:35:
[...]
We vonden het echter te riskant dat als deze voortijdig defect ging we dan vanwege de hybride warmtepomp weer een HR-ketel moesten aanschaffen. Daarom hebben hybride overgeslagen en direct voor een volledige warmtepomp gekozen die gebruikt wordt voor de vloerverwarming. De HR-ketel gebruiken we nog voor het opwarmen van water dat we verbruiken. Gaat de HR-ketel dan defect dan gaan we dan alsnog van het gas af en wordt dat water ook door volledige warmtepomp verwarmd.

Lang verhaal kort, ik zou de hybride pomp ook overslaan en direct voor een volledige warmtepomp gaan. Je oude ketel wordt daardoor niet overbodig en kun je nog blijven gebruiken.
Voor een all-electric-opstelling die ook SWW kan doen zou ik ruimte in huis moeten creëren die ik liever niet opoffer (dus nog los van de extra kosten). Misschien dat mijn prioriteiten over 5-10 jaar veranderen, maar misschien woon ik dan ook alweer ergens anders. Wie zal het zeggen?

Ik weet eigenlijk niet of mijn hybride warmtepomp afhankelijk is van een (werkende) HR-ketel (Intergas Xtend), maar ik denk/hoop eigenlijk van niet. Mocht de warmtepomp kapot gaan (is en blijft toch relatief nieuwe techniek!) dan kan ik sowieso volledig terug vallen op de HR-ketel, en als de HR-ketel eerder stuk gaat (is vrij nieuw, en proven technology), dan repareer of vervang ik die, tenzij het op dat moment aantrekkelijker is om alsnog op all-electric over te stappen.

Volgens mij is de kans dat ik spijt krijg van mijn keuze vrij klein (maar niet uitgesloten), en in een wereld die zo in beweging is dat we de toekomst moeilijk kunnen voorspellen, kies ik liever voor kleine stapjes in de goede richting, dan dat ik een enorme investering (op allerlei aspecten) doe.

Net als die HW-batterij. Er is inderdaad heel veel dat het niet doet, maar het doet óók nuttige dingen, en is super laagdrempelig om in gebruik te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:53
MacD007 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:53:
[...]
als ik nu even de saldering (giga batterij) buiten beschouwing zou laten zou ik juist tussen half-maart en half-oktober met één batterij mijn netverbruik (koken even buiten beschouwing gelaten, maar die valt ook veelal nog niet in de donkere uurtjes. met circa 80%-100% zou kunnen afdekken. ëen tweede unit zou daar relatief weinig aan kunnen toevoegen (zou hiermee deels het koken ook nog kunnen opvangen, maar dan moet eerder denken in de periode maart-april en september-oktober, dus relatief weinig maanden.
In eind oktober t/m begin maart houd ik vrijwel niets over door de warmtepomp (circa 250 kWh teruglevering in deze tijd), dus je zou gem. de batterij voor max. 50% kunnen vullen in die tijd terwijl de stroomverbruik een veelvoud daarvan is, je haalt hier net circa 5% er van af.

[...]
Ik spreek niet specifiek over jouw situatie he.
Maar waarom zou je op een mooie zomer dag jouw zonne energie niet verkopen voor een goede prijs ipv de batterij te laden? En 's middag de batterij laden met zonne energie als die niet veel waard is op de markt?
Ga je dan ochtends de dure zonne stroom in de batterij steken en dan 's middags de overtollige stroom gaan verkopen voor een peulenschil?

Dan is zoals een appelboer die 's ochtends de appels gaat plukken terwijl de andere boeren voor een mooie prijs hun appels te verkopen. Om dan 's middags zijn appels met de overschot van de andere boeren te verkopen aan dumping prijzen.

We zijn hier nog steeds Tweakers he 8)7

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:08
[...]

Let wel op dat het schakelen met ''smart plugs'' echt niet fijn is voor een omvormer. dit zouden we dan ook niet aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

HomeWizard_NL schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 17:24:
[...]

Let wel op dat het schakelen met ''smart plugs'' echt niet fijn is voor een omvormer. dit zouden we dan ook niet aanraden.
doe dan ook aub een fatsoenlijke aan/uit via api.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Broodro0ster schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 17:17:
[...]

Ik spreek niet specifiek over jouw situatie he.
Maar waarom zou je op een mooie zomer dag jouw zonne energie niet verkopen voor een goede prijs ipv de batterij te laden? En 's middag de batterij laden met zonne energie als die niet veel waard is op de markt?
Ga je dan ochtends de dure zonne stroom in de batterij steken en dan 's middags de overtollige stroom gaan verkopen voor een peulenschil?

Dan is zoals een appelboer die 's ochtends de appels gaat plukken terwijl de andere boeren voor een mooie prijs hun appels te verkopen. Om dan 's middags zijn appels met de overschot van de andere boeren te verkopen aan dumping prijzen.

We zijn hier nog steeds Tweakers he 8)7
Mee eens, tenzij je smiddags een eitje gaat bakken op je inductieplaat. en stroom uit het net moet halen omdat je batterij niks geladen heeft om bij te springen. ;) Of s'ochtends een wasmachine aanzet etc. Niet dat het geen goed idee is om te ondersteunen, maar het is niet in alle gevallen beter.

[ Voor 4% gewijzigd door HomeWizard_NL op 11-07-2024 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:04
HomeWizard_NL schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 17:26:
[...]

Mee eens, tenzij je smiddags een eitje gaat bakken op je inductieplaat. en stroom uit het net moet halen omdat je batterij niks geladen heeft om bij te springen. ;) Of s'ochtends een wasmachine aanzet etc. Niet dat het geen goed idee is om te ondersteunen, maar het is niet in alle gevallen beter.
Bijna helemaal met je eens, maar die inductie kookplaat is een slecht voorbeeld,
Dan adviseer ik je om het stroom verbruik de inductie plaat eens goed te bekijken.
2 sec 1500W vragen dan 2 sec niets, ( grote plaat half vermogen) Dat word lastig opvangen met een accu. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-05 15:03
Voor de mensen die geen slimme meter hebben en dus geen p1 poort hebben.
Zou deze oplossing van homewizard werken. Homewizard wifi kWh meter. https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/

Het is een din rail module die precies afname en teruglevering meet en via wifi de informatie aan dezelfde app kan leveren als de normale p1 meter van homewizard?
Natuurlijk geïnstalleerd net na de meter in de meterkast.

Zou dat werken? @MacD007

Edit: De tekst op de website is wat karig. Voor deze kWh meter en de batterij. Ik zou zelf zeggen van niet op het eerste gezicht. Echter er zit wel een api interface op, net zoals de gewone p1 meter.

[ Voor 20% gewijzigd door internet4me op 11-07-2024 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:54

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zou mooi zijn als het systeem gebruik kan maken van de data uit de HomeWizard kWh meter. Heb zelf drie van deze units in mijn meterkast zitten, 1 voor de inverter van de zonnepanelen, 1 voor de airco's en 1 voor de schuur/garage.

Andere delen binnen de HomeWizard app houden wel rekening ermee wat dan uit je panelen komt gemeten door die meter die je instelt als 'zonnepanelen'.

Gallery V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:42

de Peer

under peer review

a2aan schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:43:
[...]

Op basis waarvan denk jij dat mijn hybride opstelling al over vijf jaar vervangen moet worden?
Het moet niet, maar juist door vast te zitten aan hybride maak je het voor jezelf nog lastiger om de overstap naar full electric te maken. Want je zult je hybride niet willen slopen na een paar jaar, terwijl dat mogelijk rationeel gezien wel het beste zou zijn.

En ja tuurlijk is het laagdrempelig en daar is wat voor te zeggen als het alternatief niets doen is. Maar het blijft een halve oplossing waarmee je fors duurder uit bent op de lange termijn.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
internet4me schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 17:54:
Zou deze oplossing van homewizard werken. Homewizard wifi kWh meter. https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/

Het is een din rail module die precies afname en teruglevering meet en via wifi de informatie aan dezelfde app kan leveren als de normale p1 meter van homewizard?

Zou dat werken? @MacD007

Edit: De tekst op de website is wat karig. Voor deze kWh meter en de batterij. Ik zou zelf zeggen van niet op het eerste gezicht.
Bedoel je dit:
HomeWizard_NL in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic"

Zie de laatste zin.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Dat ziet er goed uit.

De zin “Of onze kWh meter gebruiken voor aansturing (vanaf volgend jaar maart).” suggereert dat het kan.
Maar de tekst vanaf volgend jaar maart, geeft aan dat het nog niet getest cq compatible is.

Hmm. Even wachten op @MacD007 voor volledige duidelijkheid. Of weet iemand een link cq documentatie van hoe en wat.

[ Voor 8% gewijzigd door internet4me op 11-07-2024 18:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
HomeWizard_NL schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 17:24:
[...]

Ik zou het heel mooi vinden als de software een optie bood om het "bijspringen" te stoppen als je een grootverbruiker inschakelt. Denk daarbij aan het laden van een EV. Dus bijvoorbeeld een instelling dat de omvormer stopt als er 10kW van het net wordt opgenomen over een periode van 5 minuten, en dan pas weer inschakelt als de vraag weer normaal wordt.

Op die manier kan ik het laden van de EV laten detecteren en daar niet de HW accu voor gebruiken.

Ik noem even een EV, maar er zullen zat andere toepassingen zijn die je gewoon van het net wilt pakken.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gameboy schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:09:
[...]

Ik verwacht eerder dat de spotprijzen dan veelal het laagst zijn, en met een dynamisch contract zijn dat dus de gunstigste uren om je accu te vullen? ;)
Nee. Zonnestroom eigen opwek is altijd gratis. Ik kan me wel voorstellen als je dat wilt als de tarieven flink negatief zijn. Dan krijg je geld toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bravo schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:23:
[...]

Naast de financiele prikkel die Gameboy al noemt:

[...]

... is het voor het electriciteitsnet beter om de hoge terugleverpieken af te vlakken (peak shaving en load shifting). Doordat de batterij direct begint op te laden bij een stroomoverschot bij jou thuis (als er nog geen terugleverpiek op het net is, mogelijk zelfs een verbruikpiek), zit hij al vol als de terugleverpiek begint en wordt deze piek niet in de batterij opgevangen. Geen impact op de top productie en alleen lokaal impact op de topverbruik.

Maar dit is alleen van belang op dagen dat er voldoende PV opwek is, voor de andere dagen is er geen top die afgeplat moet worden
Om de hoge pieken af te vlakken zetten we hier bijvoorbeeld de wasmachine of vaatwasser aan. Soms lukt volledige zonopwek afdekking maar het zijn maar korte momentjes. 15 min max opwarmen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19:06

Zou dat werken? @MacD007

Edit: De tekst op de website is wat karig. Voor deze kWh meter en de batterij. Ik zou zelf zeggen van niet op het eerste gezicht. Echter er zit wel een api interface op, net zoals de gewone p1 meter.
Ik heb dit op mijn sessy's. Een home wizzard kwh. Gaat prima.

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zou dat werken? @MacD007

Volgens niet, je zou dan de kWh meter direct achter de hoofdschakelaar moeten plaatsen, ik weet niet of deze voor bv 40A geschikt is, na een korte check, ja, zijn ze, ze kunnen tot 100A (per fase) hebben. .
Deze dient ook na een installatieautomaat/zekering geplaatst worden, hou daar dus rekening mee.

Daarnaast mis je juist de functie van de P1 dongle, die heb je volgens mij wel nodig om de app te starten. Dus op zich een leuk idee maar betwijfel of het werkt.

die vraag of je deze kWh meter als vervanging van een P1 dongle kunt gebruiken zul je dus direct aan Home wizzard moeten stellen. Ze lezen hier we mee, dus mogelijk dat je van hun een antwoord krijgt.

@HomeWizard_NL zouden jullie hier jullie licht op kunnen schijnen _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door MacD007 op 11-07-2024 20:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
MacD007 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 20:12:
[...]

Volgens niet, je zou dan de kWh meter direct achter de hoofdschakelaar moeten plaatsen, ik weet niet of deze voor bv 40A geschikt is, na een korte check, ja, zijn ze, ze kunnen tot 100A (per fase) hebben. .
Deze dient ook na een installatieautomaat/zekering geplaatst worden, hou daar dus rekening mee.

Daarnaast mis je juist de functie van de P1 dongle, die heb je volgens mij wel nodig om de app te starten. Dus op zich een leuk idee maar betwijfel of het werkt.

die vraag of je deze kWh meter als vervanging van een P1 dongle kunt gebruiken zul je dus direct aan Home wizzard moeten stellen. Ze lezen hier we mee, dus mogelijk dat je van hun een antwoord krijgt.

Zoals in het eerdere bericht ook vermeld :+ ja je kan vanaf volgend jaar ook onze kWh meter gebruiken als aansturing voor de batterij in plaats van de P1 Meter. Deze moet dan aangesloten zijn op de hoofdaansluiting. (Deze functie wordt verwacht rond maart volgend jaar)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leoniq
MacD007 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 20:12:
[...]

Ik heb dus ook geen slimme meter. En gebruik de homewizzard 3f kwh meter. Werkt top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
HomeWizard_NL schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:16:
[...]

Zoals in het eerdere bericht ook vermeld :+ ja je kan vanaf volgend jaar ook onze kWh meter gebruiken als aansturing voor de batterij in plaats van de P1 Meter. Deze moet dan aangesloten zijn op de hoofdaansluiting. (Deze functie wordt verwacht rond maart volgend jaar)
Beste HW, ik gebruik deze voor batterij aansturing als ook voor het niet hebben van een P1 (domme slimme meter). Dit wat hierboven vermeld wordt impliceert dat de HW batterij volgend jaar maart dus een open API krijgt. Of zit ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackjack2win
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-05 15:19
Leoniq schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:20:
[...]

Beste HW, ik gebruik deze voor batterij aansturing als ook voor het niet hebben van een P1 (domme slimme meter). Dit wat hierboven vermeld wordt impliceert dat de HW batterij volgend jaar maart dus een open API krijgt. Of zit ik fout?
Lijkt mij dat ze eerst een 'interne' API hebben voor het aansturen van de HW batterij en een open API voor het uitlezen naar Home Assistant / equivalente programma's.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Leoniq schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:20:
[...]

Als je onze producten en visie een beetje kent, weet je ook dat we enorm voorstander zijn van lokale open API’s. Sterker nog, al onze producten ondersteunen dit en zijn ook officiele integratie in home assistant. Echter ligt dit bij de batterij echt een heel stuk anders als je deze veilig wilt aansturen. Dit is namelijk een samenspel van de batterijen en de hoofdmeter om dit veilig te doen. Wat bij een open api nooit gegarandeerd is. Nogmaals we zeggen niet dat het er niet komt, want zullen er ons zeker in verdiepen hoe we dit veilig kunnen doen zonder dat een klant onwetend een onveilige situatie creert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:04
De zaken die ik graag in een API zou willen zien zijn de volgende (en volgens mij nog veel meer mensen):
- Pauzeren batterij verbruik (als m'n auto aan het laden is, dan is dat zonde om daar de batterij voor te gebruiken)
- Laden / ontladen van/naar het net, dit om in de winter op goedkope uren te kunnen laden en misschien een keer in de dure uren te kunnen ontladen

Ik zie niet in waarom het bieden van deze opties de veiligheid in gevaar zouden brengen, het is niet zo dat deze opties de BMS of iets dergelijks beinvloeden.

Aansturing van wanneer ik wil laden / ontladen / pauzeren, dat regel ik zelf wel via Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:21

Aardedraadje

Met kabelschoen

AWEF schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 22:04:
De zaken die ik graag in een API zou willen zien zijn de volgende (en volgens mij nog veel meer mensen):
- Pauzeren batterij verbruik (als m'n auto aan het laden is, dan is dat zonde om daar de batterij voor te gebruiken)
- Laden / ontladen van/naar het net, dit om in de winter op goedkope uren te kunnen laden en misschien een keer in de dure uren te kunnen ontladen

Ik zie niet in waarom het bieden van deze opties de veiligheid in gevaar zouden brengen, het is niet zo dat deze opties de BMS of iets dergelijks beinvloeden.

Aansturing van wanneer ik wil laden / ontladen / pauzeren, dat regel ik zelf wel via Home Assistant
Mee eens, maar ik kan me toch voorstellen dat er ongewenste situaties kunnen ontstaan bij lokaal aansturen. Ik snap dat HomeWizard hier naar kijkt voordat ze het eventueel aan zouden bieden.

- Ze moeten zorgen dat API requests binnen de (eventueel ontgrendelde) limieten liggen.
- Ze moeten meerdere batterijen kunnen aansturen/balanceren. Dus een API request voor "nu ontladen met 800W": is die voor één batterij of het totaal? En " nu ontladen met 1600W" als ik 4 batterijen heb? Sommige mensen zullen hierin verschillende opties wensen.
- Ze moeten zorgen dat een keep-alive voorkomt dat als HASS vastloopt (bijvoorbeeld) de batterij onbedoeld helemaal vol of leeg loopt. Dus een API request zal een bepaalde geldigheidsduur moeten hebben.

En vast nog meer nieuwe zaken die toegevoegd zouden moeten worden, en daarbij hopelijk ook geen bugs introduceren of bestaande features in de weg zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Zou je geen Energy Socket tussen de batterij en het stopcontact kunnen zetten?
Dan kan je daarmee de batterij weer sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:12
AWEF schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 22:04:
Dit was ook mijn eerste gedachte. Maar is dat wel zo?

Wat maakt het voor verschil dat je de accu in een paar uur leeg trekt richting je auto of gedurende acht uur in de nacht met 200W gaat ontladen?

Hij kan maar leeg zijn toch? De energie die je inkoopt blijft netto even veel en even duur.

Het is met name een gevoelsdingetje dat die 800W op 11kW van de auto een druppel op een gloeiende plaat is. Maar voor je telraam in de meterkast maakt het niets uit.

[ Voor 13% gewijzigd door jeanpaulh op 11-07-2024 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sambalbaj schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 22:29:
Grote kans dat dat werkt (is hier de afgelopen dagen al vaker langsgekomen), maar het is niet fijn om een dergelijk apparaat vaak in- en uit te schakelen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 34 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AWEF
jeanpaulh schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 22:29:
[...]

Wat maakt het voor verschil dat je de accu in een paar uur leeg trekt richting je auto of gedurende acht uur in de nacht met 200W gaat ontladen?

Hij kan maar leeg zijn toch? De energie die je inkoopt blijft netto even veel en even duur.
Niet met Dynamisch, dan heb je niet de zelfde prijs. En dan bewaar ik die stroom in de HW accu liever voor later op de dag / avond / nacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Stel dat je de auto net op de goedkoopste dynamische uren gaat laden, dan wil je dat de accu zijn lading behoudt en beschikbaar blijft voor de donkere uren.

Replace fear of the unknown with curiosity | 34 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:12
Taro schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 22:34:
[...]

Stel dat je de auto net op de goedkoopste dynamische uren gaat laden, dan wil je dat de accu zijn lading behoudt en beschikbaar blijft voor de donkere uren.
Dat is ook weer waar inderdaad. Ik zit hier nog met een statische prijs. Ik moet nog even wennen aan dat idee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Het maakt wel uit. Je auto laden met je accu is gewoon niet zo handig. Misschien maak ik het zo duidelijk:

Panelen (DC) > conversie > Net (AC)
Net (AC) > conversie > Accu (DC)
Accu (DC) > conversie > Net (AC)
Net (AC) > conversie > auto (DC)

Iedere keer dat ik conversie tikte heb je een beetje verlies. Daarnaast doet de mijne er 4 uur over om van leeg naar vol te gaan (+45kWh). Je batterij probeert dat bij te houden dus pak je 4x800Wh = 3.2kWh uit je accu. Heb je er maar eentje dan pak je een volle cyclus om je auto te laden. Zo ga je wel hard door je accu heen.

Voor een zakelijke EV maakt het geen moer uit, mijn werkgever betaalt de laadkosten. Heb je een eigen EV, dan denk ik dat het handiger is om op hele goedkope momenten te laden en je thuisbatterij dat niet op te laten vangen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vooralsnog red ik het prima met de 2 stuks, 1 is voor mijn situatie sowieso te weinig. Op dagen dat de 5 airco's/WP's bijv. een uurtje voor het slapen gaan aan gaan, of in de herfst/winter de slaapkamers even een kleine warmteboost krijgen zullen de 2 stuks ook niet toereikend zijn. Maar voor dagen waarop dat niet nodig is zoals deze week, voldoen 2 stuks voor het voorkomen van afname van het net.

Kijk ik echter naar de hoeveelheid teruglevering als de salderingsregeling vervalt, dan maakt dat vooralsnog in dit seizoen weinig uit tussen 2, 3 of 4 stuks, omdat ze immers allemaal 's nachts niet leeg raken en er dus de volgende dag een zelfde hoeveelheid zonnestroom in past, de hoeveelheid die alsnog het net op gaat is nagenoeg gelijk. Meer opslag betekent natuurlijk niet meer eigen verbruik, je moet de capaciteit echt op het verbruik afstemmen. Wat natuurlijk wel zou kunnen is dat als ze vol zitten en je weet dat het morgen een mooie dag wordt, dat je alsnog wel de EV ermee laadt, omdat het uiteindelijk wel goedkope kWh's zijn geweest en je ze anders goedkoop gaat weggeven. Het voordeel van 4 stuks is natuurlijk wel dat je ook eventueel 1 of 2 slechtere zonnedagen kunt doorkomen.

De totale besparing is op dit moment realistisch voor mijn huidige situatie. Vervalt de salderingsregeling, dan wordt het plaatje anders en zou HW 2x waarschijnlijk het positiefst uitvallen mbt ROI.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uVfD3J5LVsdvL7rIYRIifE4m7t0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jPxiSO0ds8FE4zhp5QYmeuHf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Aardedraadje schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 22:23:
[...]

Mee eens, maar ik kan me toch voorstellen dat er ongewenste situaties kunnen ontstaan bij lokaal aansturen. Ik snap dat HomeWizard hier naar kijkt voordat ze het eventueel aan zouden bieden.

- Ze moeten zorgen dat API requests binnen de (eventueel ontgrendelde) limieten liggen.
- Ze moeten meerdere batterijen kunnen aansturen/balanceren. Dus een API request voor "nu ontladen met 800W": is die voor één batterij of het totaal? En " nu ontladen met 1600W" als ik 4 batterijen heb? Sommige mensen zullen hierin verschillende opties wensen.
- Ze moeten zorgen dat een keep-alive voorkomt dat als HASS vastloopt (bijvoorbeeld) de batterij onbedoeld helemaal vol of leeg loopt. Dus een API request zal een bepaalde geldigheidsduur moeten hebben.

En vast nog meer nieuwe zaken die toegevoegd zouden moeten worden, en daarbij hopelijk ook geen bugs introduceren of bestaande features in de weg zitten.
Veel gebruikers zien hier de risicos niet van in, wat de kans op onwenselijke situaties alleen maar groter maakt.

Bijvoorbeeld: als jij 3 batterijen op een groep aan sluit. En je spreekt die batterijen individueel aan met eigen code, zou er niets zijn wat je tegenhoud om vol vermogen terug te leveren op een bestaande groep. Los van dat dit in nederland niet mag, zitten er ook gewoon risicos aan. De batterijen weten mogelijk niets van elkaars bestaan omdat er geen overkoepelende controle is in de code omdat deze zelf wordt geschreven.

Schrijf je de code zelf dan kun je dit zelf bouwen in je eigen code als je echt heel goed weet wat je aan het doen bent. Maar download de gewone gebruiker nietswetend een tooltje van internet om de batterijen aan te sturen, dan is er geen enkele controle over hoe deze aanstuurt. Zoals je begrijpt is dit simpelweg niet wenselijk. Wij hebben de plicht om gebruikers te beschermen.

(Let op dat bovenstaande slechts één voorbeeld is van wat er kan gebeuren).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

asing schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 22:39:
[...]

Panelen (DC) > conversie > Net (AC)
Dit verlies heb je altijd ongeacht welk apparaat het erna verbruikt.
Net (AC) > conversie > Accu (DC)
Dit verlies heb je altijd ongeacht welk bron er ook gebruikt wordt.
Accu (DC) > conversie > Net (AC)
Net (AC) > conversie > auto (DC)
Iedere keer dat ik conversie tikte heb je een beetje verlies.
Dat klopt zeker, maar dat verlies is niet tegen te gaan, dat is er altijd, enkel door je accu/zonnepanelen/auto niet te gebruiken heb je dat niet/minder.

Het lijkt vooral erger omdat het verlies op verlies op verlies op verlies is. Maar het is vergelijkbaar met in 1 keer een briefje van 50 euro verliezen of 5x een briefje van 10 verliezen. In beide gevallen isbhet verlies hetzelfde alleen op een andere (verspreide) manier.
Heb je er maar eentje dan pak je een volle cyclus om je auto te laden. Zo ga je wel hard door je accu heen.
Als je die volle cyclus gebruikt om je huis te voorzien gaat er dagelijks ook gewoon een cyclus doorheen?

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
watercoolertje schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 23:07:
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]
Dat klopt zeker, maar dat verlies is niet tegen te gaan, dat is er altijd, enkel door je accu/zonnepanelen/auto niet te gebruiken heb je dat niet/minder.

Het lijkt vooral erger omdat het verlies op verlies op verlies op verlies is. Maar het is vergelijkbaar met in 1 keer een briefje van 50 euro verliezen of 5x een briefje van 10 verliezen. In beide gevallen isbhet verlies hetzelfde alleen op een andere (verspreide) manier.

[...]
Als je die volle cyclus gebruikt om je huis te voorzien gaat er dagelijks ook gewoon een cyclus doorheen?
Of de batterij stopt of niet als je de auto laad, maakt energetisch geen verschil. Echter als deze wel ontlaad haal je mogelijk meer cycli binnen een dag, wat betekend dat je meer zonnestroom hebt gebruikt en dus ook bespaard. Sterker nog, bij hoog vermogen ontladen is de efficientie hoger. Dus ook die heb je nog mee.

Een reden om stroom te bewaren door tijdelijk niet te ontladen naar een ev is als je tarieven per uur veranderen en later duurder zijn dan huidig, echter weet de batterij niet van te voren of er in die tijden ook veel verbruik gaat zijn. Wat het onmogelijk maakt om hier autonoom een beslissing in te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goedkope stroom in een accu opslaan om je auto mee te laden is doorgaans niet slim omdat je inderdaad alle laadverliezen moet meenemen, je de afschrijving per cycle mee moet nemen en je voldoende moet overhouden om je huis ook nog van stroom te voorzien. Als je accu's echter structureel vol zitten door een overschot aan zonnepanelen opwek, de salderingsregeling is afgeschaft en je die stroom anders goedkoop op het net moet zetten, dan is het prijsverschil incl. afschrijving mogelijk wel interessant. Stroom van het net inkopen, in je accu opslaan en daarna de auto ermee laden is doorgaans niet lucratief. Betreft het puur zonnestroom en heb je een overschot, dan is het al interessanter. Echter zet dan 2.7 kWh niet zoveel zoden aan de dijk, als ik de auto hier 2-3 uur lang laad, dan heb ik alleen al 2.7 kWh aan laadverliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HomeWizard_NL schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 23:16:
[...]

Of de batterij stopt of niet als je de auto laad, maakt energetisch geen verschil. Echter als deze wel ontlaad haal je mogelijk meer cycli binnen een dag, wat betekend dat je meer zonnestroom hebt gebruikt en dus ook bespaard. Sterker nog, bij hoog vermogen ontladen is de efficientie hoger. Dus ook die heb je nog mee.

Een reden om stroom te bewaren door tijdelijk niet te ontladen naar een ev is als je tarieven per uur veranderen en later duurder zijn dan huidig, echter weet de batterij niet van te voren of er in die tijden ook veel verbruik gaat zijn. Wat het onmogelijk maakt om hier autonoom een beslissing in te maken.
Mijn doel (ik heb er 2 besteld) is om het moment tussen 's avonds koken en 's ochtends de espressomachine te laten overbruggen door de batterijen. Als ik de Tesla niet aan de stekker hang gaat er maximaal 500W opgenomen worden. Dat kan dus prima opgelost worden door de batterijen.

Wat ik dus graag zou zien is dat de batterij niet zijn energie in de auto stopt. Aangezien de batterij via de P1 meter weet hoeveel vermogen er van het net wordt opgenomen, zou er liefst een instelbaar vermogen gedurende een instelbare tijdseenheid zijn waarbij de software besluit om niet te gaan leveren. Levering kan dan weer hervatten als de afname voor een paar minuten weer normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 23:17:
Goedkope stroom in een accu opslaan om je auto mee te laden is doorgaans niet slim omdat je inderdaad alle laadverliezen moet meenemen, je de afschrijving per cycle mee moet nemen en je voldoende moet overhouden om je huis ook nog van stroom te voorzien. Als je accu's echter structureel vol zitten door een overschot aan zonnepanelen opwek, de salderingsregeling is afgeschaft en je die stroom anders goedkoop op het net moet zetten, dan is het prijsverschil incl. afschrijving mogelijk wel interessant. Stroom van het net inkopen, in je accu opslaan en daarna de auto ermee laden is doorgaans niet lucratief. Betreft het puur zonnestroom en heb je een overschot, dan is het al interessanter. Echter zet dan 2.7 kWh niet zoveel zoden aan de dijk, als ik de auto hier 2-3 uur lang laad, dan heb ik alleen al 2.7 kWh aan laadverliezen.
Dat is inderdaad een optie. Maar dan zou ik geen HW batterij nemen. Pak dan iets met 10kW vermogen en 10-20kWh aan opslag. Dan ben je namelijk in staat om je zonopbrengst af te romen en later in de auto te stoppen als je thuis bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:01
Hallo allen.
Zijn er hier mensen die overwegen 2 of meer hw baterijen te kopen?
Lijkt er op dat we dan een grens opzoeken waar bijv. partijen als Sessy ex btw ongeveer hetzelfde kosten (2900 euro) en zelfs meer oplaad vermogen aan kunnen.

HW kan kwa functionaliteit ook minder, zoals geen dynamisch tarieven optimalisatie.

Ben benieuwd wat mensen toch over de streep trekt om voor HW te kiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
asing schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 23:45:
[...]

Mijn doel (ik heb er 2 besteld) is om het moment tussen 's avonds koken en 's ochtends de espressomachine te laten overbruggen door de batterijen. Als ik de Tesla niet aan de stekker hang gaat er maximaal 500W opgenomen worden. Dat kan dus prima opgelost worden door de batterijen.

Wat ik dus graag zou zien is dat de batterij niet zijn energie in de auto stopt. Aangezien de batterij via de P1 meter weet hoeveel vermogen er van het net wordt opgenomen, zou er liefst een instelbaar vermogen gedurende een instelbare tijdseenheid zijn waarbij de software besluit om niet te gaan leveren. Levering kan dan weer hervatten als de afname voor een paar minuten weer normaal is.
Eigenlijk zou je dus een extra 2 contacten/aansluitingen/opties willen hebben op die hw accu.

-vrijgave laden
-vrijgave leveren

Sluit je ze beide dan is hij weer gewoon NOM

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Huh.. juist niet.
ja, die kreet kom je vaak tegen, maar is maar den dele waar. niet iedereen wil cq hoeft van het gas af, zie ook de huidige regering die juist weer een stapje terug doet (of dat een juiste stap is is weer een ander verhaal) mbt gasloos, dus voorlopig zie ik daar nog niet een echte verandering in komen.
door nu de stap van een hybride te nemen bespaar je in ieder geval een hele hoop geld maar ook CO2 (gas uitstoot), namelijk ergens tussen de 75%-95% (mijn eigen besparing ligt op bijna 90%), dus die laatste 10% zouden circa 80% van de totale investering kosten. oeps, lijkt me geen goede deal. -O-
dus ik ben tevreden maar 20% van de investering en toch ruim 90% gas bespaard, goed voor het milieu en goed voor mijn geldbuidel (waarbij het verbruik van dez warmtepomp ook nog volledig uit gratis zonnestroom bestaat, dus 100% winst door mijn minder gasverbruik van 90%. *O*
en als ik dan toch de stap naar gasloos ooit wil maken kan dit ook prima met mijn huidige warmtepomp.

aan de andere kant, op de langere duur, maar dan kom je al snel richting 7-10 jaar bij een investering van <10.000 euro, moet je meer betalen wordt het geheel iets langer. Dus als je het geld beschikbaar hebt is dat op de langere duur wel een optie.
Wil je echter het stap voor stap doen, en ja, er bestaat de kans dat e.e.a. duurder gaat worden, aan de andere kant, zie ik de afgelopen 5 jaar ook een duidelijk prijsverschil tussen toen en nu, wordt .e.e.a. in de toekomst nog wel eens behoorlijk goedkoper. of je doet een losse WPB die op dit moment ook duidelijk goedkoper aan het worden zijn.
Helaas maakt dit antwoord het ook niet makkelijker. sorry. _/-\o_
Een batterij echter, en dan zijn we weer on-topic zal ook in de toekomst geen bijdrage aan een warmtepomp leveren, helaas is daarvoor de benodigde energie gewoon veel te hoog (mijn warmtepomp, en dat is nog een redelijke kleine en zuinige, verbruikt al ruim 1.900 kWh in één jaar. Daar kan dus geen één thuis-batterij tegenop. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 00:06:
[...]

Eigenlijk zou je dus een extra 2 contacten/aansluitingen/opties willen hebben op die hw accu.

-vrijgave laden
-vrijgave leveren

Sluit je ze beide dan is hij weer gewoon NOM
Yep, zoiets. Nu heb ik een EV, maar er zijn andere grootverbruik toepassingen te bedenken waarbij het even niet handig is dat de batterij de energie daarin dumpt.

Vrijgave laden is voor mij niet zo interessant, hij mag het overschot gewoon pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sambalbaj schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 22:29:
volgens mij creeer je dan wel een mogelijk echt onveilige situatie. om dat tegen te gaan moeten dus zowel de P1 dongle, de thuisbatterij als ook de energie socket met elkaar gaan comuniceren en het opelkaar afstemmen, met een open API waar je mogelijk verkeerde instellingen hierbij mogelijk zou kunnen maken (ook als dat onbedoeld is) wordt dat dus erg lastig.
in principe creer je hiermee een extra fout-factor mee terwijl dat in feite overbodig is. lijkt me dus niet zo'n goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Henkoes schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 00:05:
Hallo allen.
Lijkt er op dat we dan een grens opzoeken waar bijv. partijen als Sessy ex btw ongeveer hetzelfde kosten (2900 euro) en zelfs meer oplaad vermogen aan kunnen.

HW kan kwa functionaliteit ook minder, zoals geen dynamisch tarieven optimalisatie.

ik denk dat mn de plug & play uitvoering en de redelijke automatisme via de P1 dongle en de integratie in de bekende App heel veel mensen aanspreekt.

En ja, zeker bij meer dan 2 units kom je al redelijk dicht tegen andere merken aan die mogelijk zelfs meer mogelijkheden hebben. De vraag is echter of de klanten op deze extra mogelijkheden staan te wachten en die veelal ook een veel complexere installatie ( bv door een externe instalateur) benodigen. :N

Bij dit product koop je en stop je gewoon in een stopcontact en klaar is kees.

Ik denk ook dat juist dit een heel sterk punt is wat het overgrote deel van de mensen 99,99% aanspreekt, de overige 0,01% vind je hier op tweakers. :Y

Dus in feite zijn wij helemaal geen beoogde klant maar blijkbaar zelfs bij ons in de eenvoud van deze thuis-batterij reuze interessant. d:)b

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:05
Hallo allen.

Ik denk dat het 2 verschillende soorten batterijen zijn.

Homewizard heeft een soort gebruiksprofiel opgegeven waar hun batterij voor bedoeld is, min of meer. Een gebruiksprofiel waar de batterij in huidige vorm, met wellicht een paar kleine aanpassingen in de toekomst geschikt voor is.
Dat geeft qua opzet een batterij die simpel is qua opzet en oa daardoor betrekkelijk laag van prijs. Uiterlijk en in gebruik weinig toeters en bellen. Strak en simpel.

Bijna alle andere batterijen (zoals oa Sessy) hebben een wereld van opties, mogelijkheden etc die ze geschikt maken voor mensen met meer en/of ingewikkelde wensen. Dat maakt ze ook, in de meeste gevallen, wat duurder.

De ene batterij inclusief btw vergelijken met de ander zonder btw lijkt me vreemd en onterecht. De eisen om je btw terug te krijgen liggen hoog. Dat is bedoeld voor mensen die actief en onder stricte voorwaarden gaan handelen in energie. Bij lange na niet elke gebruiker van een Sessy zal zijn btw terugkrijgen.

Ik snap wel dat mensen graag de goedkopere batterij (Homewizard) willen, maar dat ze vervolgens gaan hinten, verwachten, suggereren dat deze dezelfde bijzondere opties zou moeten hebben als andere duurdere batterijen omdat hen dat beter uitkomt vind ik dan bijzonder. Ik vind het als klagen bij de fabrikant van een boodschappenauto dat de auto niet geschikt is voor wegracen of formule 1.

Ik hoop juist dat HomeWizard de batterij min of meer zo laat als deze is, in grote lijnen. Dat andere type, geschikt voor grootverbruikers, geschikt voor om gaan met dynamische contracten, bestuurbaar/aanspreekbaar met bijvoorbeeld home-assistant (?) etc. daar zijn er al veel van. Met over het algemeen een wat andere prijsstelling, dat dan weer wel. Vanwege het meer complexe karakter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:36
Hallo allen.

De Sessy stond al op mijn lijstje om te kopen. Maar toen deze batterij voorbij kwam was de keuze snel gemaakt. Deze kan makkelijk mee als ik ga verhuizen, is makkelijk ergens anders aan te sluiten als ik niet blij ben met het geluidsniveau en heeft het ontlaadprofiel wat ik zoek.

Ik heb er 2 in bestelling voor ergens in november. En kan de btw niet terugvragen.

6320wp O/Z/W | 2x HW Batterij |Daikin FTXM35R/RXM35R | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | AQMOS BMX-48 | HA Supervised DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
HomeWizard_NL schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 23:05:
[...]

Veel gebruikers zien hier de risicos niet van in, wat de kans op onwenselijke situaties alleen maar groter maakt.

Bijvoorbeeld: als jij 3 batterijen op een groep aan sluit. En je spreekt die batterijen individueel aan met eigen code, zou er niets zijn wat je tegenhoud om vol vermogen terug te leveren op een bestaande groep. Los van dat dit in nederland niet mag, zitten er ook gewoon risicos aan. De batterijen weten mogelijk niets van elkaars bestaan omdat er geen overkoepelende controle is in de code omdat deze zelf wordt geschreven.

Schrijf je de code zelf dan kun je dit zelf bouwen in je eigen code als je echt heel goed weet wat je aan het doen bent. Maar download de gewone gebruiker nietswetend een tooltje van internet om de batterijen aan te sturen, dan is er geen enkele controle over hoe deze aanstuurt. Zoals je begrijpt is dit simpelweg niet wenselijk. Wij hebben de plicht om gebruikers te beschermen.

(Let op dat bovenstaande slechts één voorbeeld is van wat er kan gebeuren).
Dat ligt er een beetje aan hoe de sturing en rapportage gaat worden: Gaat de sturing / rapportage per batterij of over het totaal.
Stel ik zet 2 HW accu's neer, zie ik dan 1 5,4 kWh accu of 2x 2,7 kWh. Zodra de aansturing over de volledige installatie gaat, kan je dus ook de limiten die jullie zelf hebben bepaald (dus bijv. max 800 W ontladen) nog steeds afdwingen (wat ik ook niet erg vind).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@HomeWizard_NL

Ik heb gekeken in de faq maar zie het daar niet terugkomen.

Maar ik neem aan dat die 800 Watt mede gekozen is om hem niet aan te hoeven melden bij energieleveren.nl? Of moet hij wel worden aangemeld? (799 watt zou dat sowieso voorkomen geloof ik.)

Als ik een aparte groep maak en er meerdere op aansluit en het vermogen verhoog. Moeten ze dan alsnog worden aangemeld. Of hoeft dat überhaupt niet omdat deze batterijen geen netinjectie hebben?

(Al vraag ik me dus sowieso af of batterijen die puur voor eigen gebruik zijn, en dus niet injecteren, onder de verplichtingen vallen....)

[ Voor 13% gewijzigd door ArthurMorgan op 12-07-2024 08:16 ]

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:31
HomeWizard_NL schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 23:16:
[...]

De reden waarom ik een (handmatige) pauze stand wel prettig zou vinden is voor de situatie dat het negatieve tarief zo hoog is dat het geld kost om naar het net terug te leveren. Dat is dat het moment om zoveel mogelijk stroom te verbruiken of de omvormers af te laten schalen. Ik zou het dan zonde vinden als ik in die uren ook de accu leeg trek als ik eigenlijk mijn best aan het doen ben om stroom af te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-05 14:43
Devke schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 19:01:
[...]

Nee. Zonnestroom eigen opwek is altijd gratis. Ik kan me wel voorstellen als je dat wilt als de tarieven flink negatief zijn. Dan krijg je geld toe.
Accu's vullen als de stroomprijzen het laagst zijn is *altijd* het gunstigst, ongeacht of en zo ja hoeveel PV opwek je hebt.

Bij geen PV opwek is de stroom die je koopt dan het goedkoopst. En bij wel PV opwek zou die stroom je dan het minst opbrengen bij export. Het dan in je accu stoppen is dan alsnog het voordeligste. Dan kun je de PV opwek op andere momenten voor een hoger tarief exporteren en er meer aan verdienen.

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Powerplay enabled | 1x Sessy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:01
Gameboy schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 08:26:
[...]

Accu's vullen als de stroomprijzen het laagst zijn is *altijd* het gunstigst, ongeacht of en zo ja hoeveel PV opwek je hebt.

Bij geen PV opwek is de stroom die je koopt dan het goedkoopst. En bij wel PV opwek zou die stroom je dan het minst opbrengen bij export. Het dan in je accu stoppen is dan alsnog het voordeligste. Dan kun je de PV opwek op andere momenten voor een hoger tarief exporteren en er meer aan verdienen.
Je vergeet de taxman, maakt straks wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Hallo allen.

2 of 3 HW batterijen zaullen qua verbruik beter bij mij passen. Maar ik ga pas kopen als het duidelijk zit in hoeverre de battrij aangestuurd kan worden, daar heb ik nu zo mijn twijfels over. Ondertussen spaar ik gewoon door voor een groter systeem (zoals victron).

Nu voor HW gekozrn omdat het bedrag inclusief BTW ook prima onder mijn "flash decision"limit zit. Het is nog geen slechte koop, al zal ik er geen optimaal gebruik van kunnen maken.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Sjamo schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 06:15:
[...]

De ene batterij inclusief btw vergelijken met de ander zonder btw lijkt me vreemd en onterecht. De eisen om je btw terug te krijgen liggen hoog. Dat is bedoeld voor mensen die actief en onder stricte voorwaarden gaan handelen in energie. Bij lange na niet elke gebruiker van een Sessy zal zijn btw terugkrijgen.
ook een van de reden waarom ik vor HW heb gekozen. 99,99% van de mensen die een thuisbatterij overwegen hebben zonnepanelen en dus waarschijnlijk al gebruik gemaakt van de KOR en kunnen niet (meer) voor de thuisaccu btw terugvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-05 14:43
Henkoes schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 08:41:
[...]

Je vergeet de taxman, maakt straks wel uit.
Nee? Je wilt de accu toch een keer laden, dus de kWh's moet je toch *een* keer in stoppen. De enige keuze die je hebt, is *wanneer* je dat doet, en dan is het altijd voordeliger om dat op tijden met een laag tarief te doen versus momenten met een hoog tarief.

Zonder PV is dat duidelijk, en dan kun je dat ook in de nacht doen. Kies gewoon het laagste tarief en laad je accu dan.

Met PV is het natuurlijk wel evident dat je overdag laadt wanneer de PV opwek voldoende is om je accu te laden. Maar ook dan kun je het beste voor de laagste tarief-uren kiezen om je accu te laden, want op die tijden zou je anders ook het minste vangen voor je export (of zelfs moeten betalen)...dit laatste geldt bij dynamische tarieven dan, bij vaste of variabele contracten maakt het geen fluit uit wanneer je je accu met (uitsluitend) eigen zonnestroom vult.

[ Voor 8% gewijzigd door Gameboy op 12-07-2024 08:53 . Reden: dynamisch contract clausule toegevoegd... ]

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Powerplay enabled | 1x Sessy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

kmf schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 08:43:
[...]
99,99% van de mensen die een thuisbatterij overwegen hebben zonnepanelen en dus waarschijnlijk al gebruik gemaakt van de KOR en kunnen niet (meer) voor de thuisaccu btw terugvragen.
En hoeveel hebben dat in de laatste 3 jaar gedaan? En dan minimaal 1.5 jaar geleden (want het is al een jaar belastingvrij te kopen, dus geen KOR nodig)? En hebben geen partner die alsnog KOR kan aanvragen?

Blijft weinig over van die 99.99% imo.

[ Voor 7% gewijzigd door watercoolertje op 12-07-2024 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
HomeWizard_NL schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:16:
[...]

Bedankt voor de bevestiging.
Is dat met de huidige kWh meter en huidige batterij, is er alleen een software update benodigd?
Of komt er een nieuwere cq v2 versie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:31
Voor deze accu kun je sowieso geen BTW terug vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:41

Mickel moen

mickelmoen.nl

ArthurMorgan schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 07:51:
@HomeWizard_NL

Ik heb gekeken in de faq maar zie het daar niet terugkomen.

Maar ik neem aan dat die 800 Watt mede gekozen is om hem niet aan te hoeven melden bij energieleveren.nl? Of moet hij wel worden aangemeld? (799 watt zou dat sowieso voorkomen geloof ik.)

Als ik een aparte groep maak en er meerdere op aansluit en het vermogen verhoog. Moeten ze dan alsnog worden aangemeld. Of hoeft dat überhaupt niet omdat deze batterijen geen netinjectie hebben?

(Al vraag ik me dus sowieso af of batterijen die puur voor eigen gebruik zijn, en dus niet injecteren, onder de verplichtingen vallen....)
Voor zover ik weet, ben je altijd verplicht aan te melden. https://energieleveren.nl/faq
Of je dat doet is een tweede.

De 800 Watt grens is dat je tot max 800 Watt op een groep, middels een stekker, mag terugleveren. Ik heb op twee groepen een setje stekkerpanelen. Beide onder de 800 Watt vermogen. Beide aangemeld. Neem ik een HW thuisbatterij, zal ik die op een andere groep zetten. Deze ga ik dan ook weer keurig aanmelden. Ik zou niet weten waarom niet.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac-aroni
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:09
Mickel moen schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 09:19:
[...]

Voor zover ik weet, ben je altijd verplicht aan te melden. https://energieleveren.nl/faq

De 800 Watt grens is dat je tot max 800 Watt op een groep, middels een stekker, mag terugleveren. Ik heb op twee groepen een setje stekkerpanelen. Beide onder de 800 Watt vermogen. Beide aangemeld. Neem ik een HW thuisbatterij, zal ik die op een andere groep zetten. Deze ga ik dan ook weer keurig aanmelden. Ik zou niet weten waarom niet.
De HomeWizard Plug-In batterij levert niet aan het net. Zou niet weten waarom je hem dan zou aanmelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

mac-aroni schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:18:
[...]

De HomeWizard Plug-In batterij levert niet aan het net. Zou niet weten waarom je hem dan zou aanmelden.
Je bent wettelijk verplicht om (ook) opslag ook aan te melden. Dat hij niet teruglevert is irrelevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
mac-aroni schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:18:
[...]

Omdat je er in dat geval energie mee onttrekt.
Wie in Nederland een thuisbatterij laat installeren, is verplicht technische gegevens van deze installatie te registreren. Netbeheerders moeten immers rekening kunnen houden met de elektriciteit die via deze thuisbatterij aan het net kan worden onttrokken en geleverd, bijvoorbeeld om lokale overbelasting (netcongestie) te voorkomen.
https://www.netbeheernede...n-aan-op-energieleverennl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Als je kijkt naar de regels zou deze batterij net aan de onderkant van de verplichting kunnen zitten. 800 Watt is de grens. Daarnaast hebben de regels het allemaal over zaken die te maken hebben met terugleveren. Dus zo duidelijk vind ik de verplichting niet.

En nee hij onttrekt geen energie aan het net. Hij gebruikt alleen energie van je panelen. Alles gebeurt achter de meter.

[ Voor 19% gewijzigd door ArthurMorgan op 12-07-2024 10:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:26
Er stan 2 zinnen in het verhaal over registeren.
1. Netbeheerders moeten immers rekening kunnen houden met de elektriciteit die via deze thuisbatterij aan het net kan worden onttrokken en geleverd
2. Deze verordeningen stellen onder meer strengere eisen aan installaties die energie opwekken of terugleveren.

Deze batterij doet geen van beide.Een registratie is dan ook volgens mij niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16:00

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

De website energieleveren.nl verwijst naar de Europese verplichting Requirements for Generators (RfG)
In deze RfG is een verdeling gemaakt van generators (ook batterijen):
code:
1
2
3
4
5
Type Connection - Voltage  - Capacity
   A            < 110kV      800W – 1MW
   B            < 110kV       1MW – 10MW
   C            < 110kV      10MW – 50MW
   D*           > 110kV      50MW +

Ook in de Nederlandse energiewet wordt een onderscheid gemaakt in type.
Het type A voor o.a. thuisbatterijen begint ook vanaf 800 W.

Meerdere websites van batterijen en zonnepanelen leveranciers vermelden deze 800W grens.
voorbeeld
https://www.solar365.nl/n...stallatie%20aanwezig%20is.
https://www.thuisbatterij-expert.nl/wetgeving

De vraag is nu, heeft Brussel iets gewijzigd, is de regeling in Den Haag gewijzigd, willen de netbeheerders gewoon alles weten, blijft de Homewizard batterij onder 800 W

[ Voor 3% gewijzigd door PeteSplit op 12-07-2024 11:07 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

ArthurMorgan schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:35:
En nee hij onttrekt geen energie aan het net. Hij gebruikt alleen energie van je panelen. Alles gebeurt achter de meter.
Op dezelfde fase ja, maar als het niet op dezelfde fase(s) zit kan het dat je wel degelijk stroom van het net trekt.

[ Voor 17% gewijzigd door watercoolertje op 12-07-2024 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
ArthurMorgan schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:35:
Als je kijkt naar de regels zou deze batterij net aan de onderkant van de verplichting kunnen zitten. 800 Watt is de grens. Daarnaast hebben de regels het allemaal over zaken die te maken hebben met terugleveren. Dus zo duidelijk vind ik de verplichting niet.

Het is allemaal een beetje vaag. Maar hij kan wel degelijk energie aan het net onttrekken en ook leveren. Als bijv. je zonnepanelen op Fase 1 zitten en de HW op Fase 2, dan gebeurd beide. Dat de meter dit niet registreert voor de afrekening doet er niet toe. Er is wel degelijk energie uitwisseling met het net en dus moet de installatie aan de eisen voldoen.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Daarom vraag ik om verduidelijking aan HW. Ik denk dat zij de juridische kennis wel hebben. A over de 800 Watt grens, en B over het al dan niet injecteren/importeren.

offtopic:
Ik heb zelf maar 1 fase :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:26
Jojan265 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:10:
[...]

Het is allemaal een beetje vaag. Maar hij kan wel degelijk energie aan het net onttrekken en ook leveren. Als bijv. je zonnepanelen op Fase 1 zitten en de HW op Fase 2, dan gebeurd beide. Dat de meter dit niet registreert voor de afrekening doet er niet toe. Er is wel degelijk energie uitwisseling met het net en dus moet de installatie aan de eisen voldoen.
Dus met mijn een 1 fase aansluiting is het dan niet van toepassing, voor een iemand met 3 fase aansluiting wel. De maximale afstand waarop dit effect heeft is tot aan het lokale transformator huisje, voor het hoger gelegen net helemaal niets.
Enige duidelijkheid in de voorschriften lijkt mij geen luxe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

PeteSplit schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:01:
De website energieleveren.nl verwijst naar de Europese verplichting Requirements for Generators (RfG)
In deze RfG is een verdeling gemaakt van generators (ook batterijen):
code:
1
2
3
4
5
Type Connection - Voltage  - Capacity
   A            < 110kV      800W – 1MW
   B            < 110kV       1MW – 10MW
   C            < 110kV      10MW – 50MW
   D*           > 110kV      50MW +

Ook in de Nederlandse energiewet wordt een onderscheid gemaakt in type.
Het type A voor o.a. thuisbatterijen begint ook vanaf 800 W.

Meerdere websites van batterijen en zonnepanelen leveranciers vermelden deze 800W grens.
voorbeeld
https://www.solar365.nl/n...stallatie%20aanwezig%20is.
https://www.thuisbatterij-expert.nl/wetgeving

De vraag is nu, heeft Brussel iets gewijzigd, is de regeling in Den Haag gewijzigd, willen de netbeheerders gewoon alles weten, blijft de Homewizard batterij onder 800 W
Ik heb wat de enegieaansluiting en leverantie betreft te maken met mijn netbeheerder. Alle meningen op een forum of publicaties van solar- en/of batterij leveranciers (inclusief HW) kunnen wel leuk en aardig zijn, maar daar ben ik geen verantwoording aan schuldig.

Voorzover ik kan nagaan, moet ik van mijn netbeheerder een opslaginstallatie aanmelden, ongeacht het vermogen.

En nogmaals, wat is er op tegen?

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:30

scorpionv

This space for rent

Mickel moen schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:18:
[...]
En nogmaals, wat is er op tegen?
Hetzelfde als bij het melden van zonnepanelen.
Je kunt weer fijn een extra heffing opgelegd krijgen, omdat je het net nog meer zou kunnen gaan overbelasten.

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Tja, wel gebruik willen maken van de geneugten, maar vervolgens niet willen voldoen aan de verplichtingen.

Valt bij mij onder het kopje aso-gedrag.

Niemand die jou verplicht om een overeenkomst met een netbeheerder aan te gaan.
Laat jezelf afsluiten heb je nergens meer mee te maken.

[ Voor 31% gewijzigd door Mickel moen op 12-07-2024 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:21

[/quote]

De aanmeld verplichting van de zonnepanelen wordt nu al tegen je gebruikt. Het is immers steeds moelijker om een contract af te sluiten, en als het lukt heb je met teruglever kosten te maken. Het aanmelden van de accu heeft straks weer tot gevolg dat er, als er te veel komen, een zielig verhaal komt van de energy maatschappijen, met als gevolg dat er wel weer iets van een speciaal tarief of toeslag komt. En ook de belasting gaat mee kijken.

Een dynamisch contract kan dit soms oplossen maar is zeker niet voor iedereen aantrekkelijk.

Dus als het niet verplicht is dan zou ik de accu zeker niet aanmelden, zeker omdat het concept van de HW accu intern is en zich voor de meter afspeelt, het directe (zon) verbruik van mij hebben ze niks mee te maken. Al zouden ze dit wel graag willen weten. _/-\o_

Ross

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Mickel moen schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:25:
Tja, wel gebruik willen maken van de geneugten, maar vervolgens niet willen voldoen aan de verplichtingen.

Valt bij mij onder het kopje aso-gedrag.

Niemand die jou verplicht om een overeenkomst met een netbeheerder aan te gaan.
Laat jezelf afsluiten heb je nergens meer mee te maken.
Ik vraag dus of het een wettelijke verplichting is?

Jij denkt van wel, ik vraag gewoon aan iemand die het zeker weet. Als het moet, prima. Maar als ik naar de regels kijk zie ik 2 punten waarom ik denk dat deze batterij onder de uitzonderingsgevallen zou kunnen vallen. Gewoon wettelijke uitzonderingsgevallen.

Dus gewoon een infovraag aan iemand die het zeker weet.

[ Voor 4% gewijzigd door ArthurMorgan op 12-07-2024 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpionv
  • Laatst online: 21:30

scorpionv

This space for rent

Ross11 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:26:
De aanmeld verplichting van de zonnepanelen wordt nu al tegen je gebruikt. Het is immers steeds moelijker om een contract af te sluiten, en als het lukt heb je met teruglever kosten te maken. Het aanmelden van de accu heeft straks weer tot gevolg dat er, als er te veel komen, een zielig verhaal komt van de energy maatschappijen, met als gevolg dat er wel weer iets van een speciaal tarief of toeslag komt. En ook de belasting gaat mee kijken.

Een dynamisch contract kan dit soms oplossen maar is zeker niet voor iedereen aantrekkelijk.

Dus als het niet verplicht is dan zou ik de accu zeker niet aanmelden, zeker omdat het concept van de HW accu intern is en zich voor de meter afspeelt, het directe (zon) verbruik van mij hebben ze niks mee te maken. Al zouden ze dit wel graag willen weten. _/-\o_
Precies dit. Als je dan zo graag wilt verduurzamen als Nederland, regel de lusten en lasten dan ook centraal. Dan is het speelveld voor iedereen gelijk. Nu ben je overgeleverd aan de willekeur van individuele energieleveranciers.

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

@ ArthurMorgan

Dat ben ik helemaal met je eens.

1. Dus eerst weten hoe het precies wettelijk zit.
2. Je verhouden met je netbeheerder.

Voor wie dit een uitdaging is. Prachtig.
Voor mij niet interessant. Ik meld gewoon aan, mocht ik een thuisbatterij plaatsen.

[ Voor 3% gewijzigd door Mickel moen op 12-07-2024 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Taro schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 22:34:
[...]

Ik heb ook zitten nadenken om in de simulatie te kijken naar vast/variabel tarief, misschien is dat wel interessanter dan dynamisch.

Maar daar zit wel een probleem. Je gedrag in werkelijkheid is afhankelijk van welke tariefstructuur je hebt. Je gaat je gedrag aanpassen en dat speelt met name bij de EV opladen. Daardoor zijn de simulaties niet "eerlijk".

Heb je vast/variabel tarief met terugleverkosten, is laden op zonnestroomoverschot het meest aantrekkelijk ongeacht het uurtarief volgens EPEX spot.

Het je dynamisch tarief, dan ga je vaak meer laden op de uren dat de stroom volgens EPEX spot het goedkoopst zijn en dan op volle kracht.

Ik kan beide met evcc.

Bij optie 1 heb je nog het probleem dat zowel de lader als de HW batterij de meter op nul proberen te houden.... Dat is vragen om problemen.

Momenteel heb ik nog een vast contract zonder terugleverkosten. Ik heb de HW batterij besteld, maar ik ben er eigenlijk nog totaal niet uit wat ik na afloop van het vaste energiecontract (binnenkort) moet gaan doen...

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

scorpionv schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:23:
[...]

Hetzelfde als bij het melden van zonnepanelen.
Je kunt weer fijn een extra heffing opgelegd krijgen, omdat je het net nog meer zou kunnen gaan overbelasten.
Rare beredenering. Die heffing krijg je natuurlijk niet omdat je je panelen aangemeld hebt. Je meldt je panelen aan om überhaupt in aanmerking te komen voor salderen en terugleververgoedingen. Je hebt daar tot nu dus alleen maar voordeel van gehad.

Als je je panelen niet had aangemeld, ja dan had je geen terugleverkosten betaald. Maar ook niet kunnen salderen.

Dit alles is verder helemaal niet van toepassing op batterijen, omdat je daarmee het net juist ontlast. Onderbuikgevoelens waar veel te veel waarde aan gehecht wordt, dus.

[ Voor 11% gewijzigd door Aardedraadje op 12-07-2024 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16:00

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

JanHenk schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:33:
[...]

Ik heb ook zitten nadenken om in de simulatie te kijken naar vast/variabel tarief, misschien is dat wel interessanter dan dynamisch.

Momenteel heb ik nog een vast contract zonder terugleverkosten. Ik heb de HW batterij besteld, maar ik ben er eigenlijk nog totaal niet uit wat ik na afloop van het vaste energiecontract (binnenkort) moet gaan doen...
Ik volg de topics over de kosten van de nieuwe contracten ook. Weet ook nog niet wat het beste is. Denk zelf aan dynamisch, omdat ik het verbruik een beetje kan sturen. Er zijn nog weinig aanbieders van dynamische contracten die extra kosten berekenen. Bij vaste contracten moet je bijna overal (honderden euro's) kosten betalen.
De HW batterij heb ik besteld om ermee minder terug te leveren en mijn nacht(sluip)verbruik te kunnen verminderen. Ben benieuwd hoe dat gaat werken :9

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
asing schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 23:45:
[...]

Via Home Assistant zou dit prima te regelen zijn als API aansturing mogelijk wordt: Pak de waarde van de HomeWizard P1 import/export, de lading die naar de laadpaal gaat en stuur de HomeWizard accu op het restant. Bijv:
  • HomeWizard P1: 11.500 afname net
  • Laadpaal: 11.000
  • Stel de HomeWizard in op 500 ipv 800 leveren

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mooie simulatie dag: De zonnepanelen wekken weinig op, té weinig om de accu's bij te vullen terwijl er ondertussen wel verbruik is. Nu zie je dat 3 of 4 stuks hebben staan voordeel gaat bieden, waarbij 2 stuks tot nu toe ook nog steeds 0 op de meter geeft, maar onvoldoende SoC resteert om de avond en nacht mee door te komen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOvmrrlEYShRVFmUaD_ClKhjbrY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W1badFdVQ7zOGZmCJNFimUBC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
scorpionv schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:32:
Als je dan zo graag wilt verduurzamen als Nederland, regel de lusten en lasten dan ook centraal. Dan is het speelveld voor iedereen gelijk. Nu ben je overgeleverd aan de willekeur van individuele energieleveranciers.
Ehm, ik zou denken dat de 'markt' zich toch een stuk minder willekeurig gedraagt dan onze centrale overheid!

Voorspelbaar zijn ze allebei niet, en het wordt helemaal ingewikkeld als de een de ander gaat beïnvloeden...

En wat is een gelijk speelveld? Niet iedereen heeft geld en ruimte om zonnepanelen te plaatsen. Iedereen heeft (uiteindelijk) profijt van verduurzaming, maar hoe verdeel je de kosten op zo'n manier dat er wel stappen gemaakt worden?

Als de armen niet meebetalen aan de winst voor de rijken, willen de rijken niet investeren, lijkt het wel. Ik vind de salderingsregeling oneerlijk, maar het heeft wél geholpen om een flink stuk te verduurzamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-05 21:33
Ik heb een Leaseauto van de zaak.
Ik heb een Dynamisch energie contract.
In mijn huidige situatie zou het handig zijn als de volgende functies in de app in te stellen zijn:

Parameter 1: Start laden vanaf tijd X
Hier zou ik in kunnen stellen dat in de tijd waarbij ik terugleververgoeding zou moeten betalen dit enigsinds kan beperken door op dat moment te laden, aangezien de "goedkope momenten" curve altijd tussen 11:00 en 15:00 is zou ik in willen stellen dat laden iedere dag pas om 11:30 uur start.
Deze instelling zou ik aan / uit willen toggelen, in de zomer aan, in de winter uit

Parameter 2: Onlaad niet als drempelwaarde X is bereikt. (laadstroom auto)
Mijn thuisladen wordt door de zaak vergoed, ik probeer wel op goedkope momenten te laden maar soms is het niet anders.
Ik zou dan instellen dat als engergieverbruik boven de 4KW is (mijn auto laad met 6KW 1 fase) dat de battery niet gebruikt wordt en alleen mijn avond/nachtverbruik uit de accu komt.
Deze in stelling zou ik aan / uit willen toggelen, afhankelijk van de situatie van het moment.
Eventueel zou ik dit ook kunnen realiseren met de laadklok in de auto, deze heb ik door de week dat deze start om 01:00 en in het weekend om 11:00, dynamisch laden is nog niet mogelijk in mijn situatie

MTVenus V151 CT003 V110 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zalmjam
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:44
Geloof toch echt dat sommige mensen , bezien de gewenste functionaliteit, elke realiteit uit het oog verliest. Waar hebben we het over, centen kwesties. Phhhh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackjack2win
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-05 15:19
Taro schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 12:54:
[...]

Via Home Assistant zou dit prima te regelen zijn als API aansturing mogelijk wordt: Pak de waarde van de HomeWizard P1 import/export, de lading die naar de laadpaal gaat en stuur de HomeWizard accu op het restant. Bijv:
  • HomeWizard P1: 11.500 afname net
  • Laadpaal: 11.000
  • Stel de HomeWizard in op 500 ipv 800 leveren
Interessant om te zien.
Op dit moment zie ik dat er inderdaad wordt bijgesprongen door de 'gesimuleerde' batterijen bij mij thuis, omdat er te weinig zon is om het verbruik te dragen.

Ik merk dat bij mij 2 batterijen prima tot 07:00 's ochtends werken, maar vannacht denk ik dat ze het niet gaan redden.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Laatst online: 21:04
Zalmjam schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:07:
Geloof toch echt dat sommige mensen , bezien de gewenste functionaliteit, elke realiteit uit het oog verliest. Waar hebben we het over, centen kwesties. Phhhh.
Vooral dit: de HW batterij is een leuk hebbeding voor 80% van de PV bezitters om straks zonder saldering een flink hoger directverbruik te realiseren. Plug and play, overal neer te zetten en makkelijk te verplaatsen.

Wil je meer? Koop een paar Sessy's of een ander systeem voor 5x zoveel geld.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmjam
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:44
hoevenpe schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:34:
[...]

Vooral dit: de HW batterij is een leuk hebbeding voor 80% van de PV bezitters om straks zonder saldering een flink hoger directverbruik te realiseren. Plug and play, overal neer te zetten en makkelijk te verplaatsen.

Helemaal mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hoevenpe schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:34:
[...]
Beetje stemmingsmakerij? 1 HomeWizard (Incl. BTW) vs 1 Sessy (excl. BTW) is een factor 2.1 in Euro, maar de Sessy heeft voor dat geld 85% meer capaciteit. 5x is dus wel erg overdreven.

4x HomeWizard - 10,8 kWh / € 5.580 incl. BTW (BTW mag je niet terugvragen) = 517 Euro/kWh
2x Sessy - 10 kWh / € 7.100 incl. BTW -> € 5.868 excl. BTW (BTW mag je wel terugvragen) = 587 Euro/kWh

Ik zie hier overigens nergens iemand over centen piepen, wel over techniek praten en het behalen van NOM. Dat zijn 2 verschillende invalshoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Taro schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 18:07:
[...]

Beetje stemmingsmakerij? 1 HomeWizard (Incl. BTW) vs 1 Sessy (excl. BTW) is een factor 2.1 in Euro, maar de Sessy heeft voor dat geld 85% meer capaciteit. 5x is dus wel erg overdreven.

4x HomeWizard - 10,8 kWh / € 5.580 incl. BTW (BTW mag je niet terugvragen) = 517 Euro/kWh
2x Sessy - 10 kWh / € 7.100 incl. BTW -> € 5.868 excl. BTW (BTW mag je wel terugvragen) = 587 Euro/kWh

Ik zie hier overigens nergens iemand over centen piepen, wel over techniek praten en het behalen van NOM. Dat zijn 2 verschillende invalshoeken.
Waarom reken je bij de een inclusief btw en de andere zonder? Is het niet eerlijker beide met te rekenen?

Als ik de eisen van de belastingdienst lees om de btw te mogen aftrekken is dat stevig. Inclusief elke 3 maanden aangifte doen.

https://www.belastingdien...u%2021%25%20btw%20betalen.

Het hogere vermogen van de Sessy is niet voor iedereen positief. Voor mij niet bijvoorbeeld. Daarom voor mij deze, en niet de Sessy.

[ Voor 5% gewijzigd door Sjamo op 12-07-2024 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:10

Detmer

Professioneel prutser

Sjamo schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 18:18:
[...]

Waarom reken je bij de een inclusief btw en de andere zonder? Is het niet eerlijker beide met te rekenen?

Als ik de eisen van de belastingdienst lees om de btw te mogen aftrekken is dat stevig. Inclusief elke 3 maanden aangifte doen.

Het hogere vermogen van de Sessy is niet voor iedereen positief. Voor mij niet bijvoorbeeld. Daarom voor mij deze, en niet de Sessy.
Sterker nog, er staat zelfs letterlijk
Gebruikt u de thuisbatterij alleen privé? Dan wordt u voor de thuisbatterij niet gezien als btw-ondernemer en kunt u geen btw terugvragen. Betaalt uw energiemaatschappij geen vergoeding voor teruggeleverde stroom? Of is het bij uw energiemaatschappij niet mogelijk om stroom terug te leveren? Dan kunt u geen btw terugvragen.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjamo schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 18:18:
[...]

Omdat het bij de Sessy naar mijn weten wel mag en bij de HomeWizard niet, aangezien een vereiste is dat je ermee kunt handelen en je dus een bepaald type stroomcontract hebt.

Daarnaast wordt er gebruikgemaakt van de Kleine Ondernemers Regeling, daarbij hoort dat je geen BTW mag vragen maar ook niet hoeft af te dragen. Je hoeft dus bij een thuisaccu waar je de BTW op terugkrijgt daarna geen BTW af te dragen. Misschien wat kort door de bocht uitgelegd, maar er is al voldoende over geschreven.

Daarom reken ik bij de een met BTW en bij de ander zonder BTW. Aangezien dat voor veel mensen de praktijk zal zijn is dat naar mijn idee een eerlijk vergelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
Taro schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 18:22:
[...]

Omdat het bij de Sessy naar mijn weten wel mag en bij de HomeWizard niet, aangezien een vereiste is dat je ermee kunt handelen en je dus een bepaald type stroomcontract hebt.

Daarnaast wordt er gebruikgemaakt van de Kleine Ondernemers Regeling, daarbij hoort dat je geen BTW mag vragen maar ook niet hoeft af te dragen. Je hoeft dus bij een thuisaccu waar je de BTW op terugkrijgt daarna geen BTW af te dragen. Misschien wat kort door de bocht uitgelegd, maar er is al voldoende over geschreven.

Daarom reken ik bij de een met BTW en bij de ander zonder BTW. Aangezien dat voor veel mensen de praktijk zal zijn is dat naar mijn idee een eerlijk vergelijk.
Ik denk dat het goed is dat je mijn link nog eens doorleest.
De eis is niet dat je er mee kan handelen, maar dat je er mee handelt. En nee, niet kor. Je moet 3-maandelijks zelf aangifte doen van de btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:22
Taro schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 18:22:
[...]

Je mag toch niet meer de KOR in nu, pas na 5 jaar. Dus zolang moet je afdragen elke 3 maanden? Of begrijp ik de nieuwe text van de BD nou fout?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjamo schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 18:23:
[...]

Ik denk dat het goed is dat je mijn link nog eens doorleest.
De eis is niet dat je er mee kan handelen, maar dat je er mee handelt. En nee, niet kor. Je moet 3-maandelijks zelf aangifte doen van de btw.
-> "Blijft u in de herzieningsperiode (voor roerende zaken is dat 5 jaar en voor onroerende zaken 10 jaar) onder de zogenoemde herzieningsdrempel van € 500 per jaar aan afgetrokken btw? Dan hoeft u geen btw aan ons terug te betalen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voordat we trouwens offtopic gaan: Volgens mij is iedereen het er over eens dat je op de HomeWizard Battery geen BTW mag terugvragen. Bij andere producten ligt dat anders en daar zitten dan regels en voorwaarden aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Taro schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 18:26:
[...]

-> "Blijft u in de herzieningsperiode (voor roerende zaken is dat 5 jaar en voor onroerende zaken 10 jaar) onder de zogenoemde herzieningsdrempel van € 500 per jaar aan afgetrokken btw? Dan hoeft u geen btw aan ons terug te betalen."
Dan moet je nog steeds de aangifte doen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjamo schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 18:29:
[...]

Dan moet je nog steeds de aangifte doen toch?
Volgens mij niet. Bij de KOR word je vrijgesteld van BTW-aangifte. Uit ervaring weet ik dat een 0 Euro aangifte anders maar anderhalve minuut per kwartaal kost. Het gaat mij er vooral om dat het wordt uitgelegd als zijnde dat je BTW moet betalen en dat is naar mijn weten niet van toepassing, mits je aan de voorwaarden voldoet.

Ik heb ooit wat als freelancer gedaan, heb toen de KOR aangevraagd en hoefde daarna ook geen kwartaalaangifte meer te doen.

[ Voor 44% gewijzigd door Taro op 12-07-2024 18:36 ]

Pagina: 1 ... 12 ... 65 Laatste

Dit topic is gesloten.