Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:24
Taro schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 18:07:
Beetje stemmingsmakerij? 1 HomeWizard (Incl. BTW) vs 1 Sessy (excl. BTW) is een factor 2.1 in Euro, maar de Sessy heeft voor dat geld 85% meer capaciteit. 5x is dus wel erg overdreven.
Vergeleek het meer met Zonneplan, Tesla Powerwall of meerdere Sessy's.
Dan wordt het leuk om te handelen, 5kWh zet geen zoden aan de dijk.

Denk vooral dat dat een niche is, meeste mensen zonder gedoe hun directverbruik willen optimaliseren.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:55
ArthurMorgan schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 07:51:
@HomeWizard_NL

Ik heb gekeken in de faq maar zie het daar niet terugkomen.

Maar ik neem aan dat die 800 Watt mede gekozen is om hem niet aan te hoeven melden bij energieleveren.nl? Of moet hij wel worden aangemeld? (799 watt zou dat sowieso voorkomen geloof ik.)

Als ik een aparte groep maak en er meerdere op aansluit en het vermogen verhoog. Moeten ze dan alsnog worden aangemeld. Of hoeft dat überhaupt niet omdat deze batterijen geen netinjectie hebben?

(Al vraag ik me dus sowieso af of batterijen die puur voor eigen gebruik zijn, en dus niet injecteren, onder de verplichtingen vallen....)
Zover nu bekend, hoef je deze als je er een koopt niet aan te melden. Bij twee of meer die op een eigen groep zitten en ontgrendeld zijn gaan we er voor nu vanuit van wel.

[ Voor 3% gewijzigd door HomeWizard_NL op 12-07-2024 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Taro schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 18:07:
[...]

Beetje stemmingsmakerij? 1 HomeWizard (Incl. BTW) vs 1 Sessy (excl. BTW) is een factor 2.1 in Euro, maar de Sessy heeft voor dat geld 85% meer capaciteit. 5x is dus wel erg overdreven.

4x HomeWizard - 10,8 kWh / € 5.580 incl. BTW (BTW mag je niet terugvragen) = 517 Euro/kWh
2x Sessy - 10 kWh / € 7.100 incl. BTW -> € 5.868 excl. BTW (BTW mag je wel terugvragen) = 587 Euro/kWh

Ik zie hier overigens nergens iemand over centen piepen, wel over techniek praten en het behalen van NOM. Dat zijn 2 verschillende invalshoeken.
De BTW is terug te vragen als je aan speciale voorwaarden voldoet. In mijn geval, ik kan het niet gebruiken. Er zullen er meer in dat schuitje zitten.

Daarnaast ga je er maar vanuit dat "geld verdienen" met je accu ook na het beëindigen van de salderingsregeling een thema blijft. Maar als je de Nexus bekijkt, die tikt zo 800kWh per maand weg. Dat streept nu nog lekker tegen elkaar weg (dat heet salderen) maar wat als er ineens niet meer gesaldeerd gaat worden? En wie weet verzinnen de energiemaatschappijen iets anders om geld te verdienen waar de ACM bij staat te kijken zo van "ja dat kan ook, daar hadden we niet aan gedacht".

Ik ga niet gokken op dat soort dingen, ik kies de HW batterij om een groot deel van het jaar helemaal niets meer te betalen voor mijn stroom.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@asing Ik ga nergens van uit richting de toekomst, ik leg alleen de huidige regels uit.

Maar nogmaals (en ja ik doe/deed er zelf aan mee): Dit is niet van toepassing op de HomeWizard Battery, dus laten we het hier bij houden aangezien het offtopic gaat.

Replace fear of the unknown with curiosity | 34 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:43
Regels voor BTW terugvragen thuis accu

Om wat duidelijkheid te geven in deze (off topic) discussie

[ Voor 15% gewijzigd door Peterhardenberg op 12-07-2024 20:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SXForce
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-04 16:05
@HomeWizard_NL even heel wat anders dan cijfertjes en grafieken: staat er al iets op de planning om dit product “in het echt” te laten zien? Soort van preview-achtige video van een paar minuten met het product en misschien met hoe dat in de app eruit gaat zien?

Lijkt mij leuk als warmhoudertje! Misschien zelfs reclame voor toekomstige kopers. :)

[ Voor 7% gewijzigd door SXForce op 12-07-2024 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deamz0r
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-04 06:48
Taro schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:45:
[...]

Ik heb inmiddels alles goed draaien en zal nog even vanaf stap 1 alles delen:

Installeer battery_sim via HACS -> Integraties
Installeer Energy Flow Card Plus via HACS -> Frontend (Let op: Niet de Power variant, maar Energy!)
Installeer Energy Period Selector Plus via HACS -> Frontend
Voeg battery_sim toe bij Apparaten en Diensten -> integraties
Home Assistant Herstarten
Voeg de eerste Battery toe, bijv. HomeWizard, 1x:
[Afbeelding]
Ik hanteer een Round Trip Efficiency van 0.85. HomeWizard hanteert zelf 0.70-0.90 op hun website. Afgaande op wat ik bijv. bij Sessy's langs zie komen is 0.8-0.85 realistisch.

Of 2x (Let op: Ik hanteer 2x800 Watt, 3x800, 4x800 bij zowel laden als ontladen, ervan uitgaande dat je alles netjes aansluit en dit unlocked):
[Afbeelding]

Voor 3x en 4x lijkt me duidelijk wat je invult.
Add daarna een energy import meter bij iedere Battery, in mijn geval is dat de Grid import meter van mijn MyEnergi Zappi laadpaal die via CT-klemmen alle fases per stuk meet + het totaal. (Krijg overigens nog een ESPHome P1-meter binnen vandaag en de HomeWizard P1-meter is ook onderweg, maar dit voldoet vooralsnog prima).
Voeg daarna het juiste tarief aan de import toe, in mijn geval Zonneplan Current electricity tariff (Via de Zonneplan One integratie).
Add daarna een energy export meter, in mijn geval de Zappi export + wederom Zonneplan voor het tarief.

De accu's zijn nu goed aangemaakt en ingesteld.

Maak een dashboard aan en kies daar voor een nieuwe kaart: Energy Period Selector Plus, deze zorgt ervoor dat de Energy Flow Chart Plus met een datum te bedienen is en geen foutmelding geeft. Deze heb ik onderin het dashboard weggemoffeld:
[Afbeelding]

Voeg daarna de Energy Flow Chart Plus toe. Ga naar de YAML/code en gebruik dit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
type: custom:energy-flow-card-plus
entities:
  battery:
    entity:
      consumption: sensor.battery_sim_hw_1_stuk_battery_energy_out
      production: sensor.battery_sim_hw_1_stuk_battery_energy_in
    state_of_charge: sensor.battery_sim_hw_1_stuk
    state_of_charge_unit: kWh
    state_of_charge_decimals: 2
  grid:
    entity:
      consumption: sensor.battery_sim_hw_1_stuk_simulated_sensor_DEJUISTEIMPORTNAAM_import_today
      production: sensor.battery_sim_hw_1_stuk_simulated_sensor_DEJUISTEEXPORTNAAM_export_today
  solar:
    entity: sensor.DEJUISTEZONNEPANELENSENSOR
    display_zero_state: true
  home: {}
clickable_entities: true
display_zero_lines: false
use_new_flow_rate_model: true
energy_date_selection: true
wh_decimals: 1
kwh_decimals: 2
min_flow_rate: 1
max_flow_rate: 6
max_expected_energy: 2000
min_expected_energy: 10
wh_kwh_threshold: 1000
title: HomeWizard - 1x

Waarbij "hw_1_stuk" de naam van de juiste Battery moet zijn.

Daarna kan je evt. nog andere entiteiten toevoegen, het herhalen voor andere aantallen of merken/types en dan ziet het er zo uit:
[Afbeelding]

Op de eerste dag lijkt het vaak niet te kloppen en gaan de flowende bolletjes heel hard, dat zal de volgende ochtend doorgaans wel kloppen. De visualisatie denkt immers dat je de totale dagopbrengst ineens hebt toegevoegd, dat moet dus even settelen.

In mijn geval resetten de import, export en zonnepanelen meters iedere nacht, daar kan het geheel zo te zien ook prima mee omgaan.

Succes d:)b
Heeft iemand dit toevallig al uitgeprobeerd met de DSMR Slimme Meter integratie? Deze heeft standaard twee tariff tellers voor consumption en production. Voor zover ik kan zien kan je twee tariff's gewoon toevoegen in de battery_sim integratie alleen hoe voeg je die dan toe in de energy flow chart? Het lijkt erop dat deze maar entity kan bevatten. Dus dan wellicht een calculatiewaarde toevoegen aan home assistant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@deamz0r Je kunt bij het aanmaken van de battery een import en export opgeven. Daarna gebruik je bij de energy card de simulation van die import en export als 2 verschillende waarden.

Ik heb toevallig gisteren een HomeWizard P1 meter binnengekregen en eergisteren een ESP32Home P1 meter, ik kan dit ergens de komende dagen dus wel even testen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 34 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:05

Satom

Verzamel ervaringen

deamz0r schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 21:23:
[...]

Heeft iemand dit toevallig al uitgeprobeerd met de DSMR Slimme Meter integratie? Deze heeft standaard twee tariff tellers voor consumption en production. Voor zover ik kan zien kan je twee tariff's gewoon toevoegen in de battery_sim integratie alleen hoe voeg je die dan toe in de energy flow chart? Het lijkt erop dat deze maar entity kan bevatten. Dus dan wellicht een calculatiewaarde toevoegen aan home assistant?
ik heb in de configuration.yaml een nieuwe sensor toegevoegd met “platform: template” en dan iets als (ik heb op dit moment geen toegang tot mijn Pi):

code:
1
2
unit_of_measurement: 'kWh'
            value_template: '{{ states("sensor.energy_consumption_tarif_1") |float + states("sensor.energy_consumption_tarif_2") | float }}'

Mocht je er niet uit komen, dan kan ik ergens komend weekend wel even de exacte code delen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08:04
Eerder heb ik gelezen dat het helemaal leegtrekken van een batterij sneller laat degraderen.

Zal de homewizard batterij een 10-90, 20-80 en 30-70 modus krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deamz0r
Taro schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 21:35:
@deamz0r Je kunt bij het aanmaken van de battery een import en export opgeven. Daarna gebruik je bij de energy card de simulation van die import en export als 2 verschillende waarden.

Ik heb toevallig gisteren een HomeWizard P1 meter binnengekregen en eergisteren een ESP32Home P1 meter, ik kan dit ergens de komende dagen dus wel even testen.
Als je twee import en twee export sensoren toevoegt aan je batterij krijg je in totaal vier simulated sensors. Voorbeeld: sensor.battery_sim_hw_1_stuk_simulated_sensor_energy_consumption_tarif_2
Ik heb inderdaad twee template sensors, zoals hieronder te zien is. Deze kan je echter niet in de battery_sim gebruiken 8)7

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
      energie_verbruik_totaal:
        friendly_name: "Energie Verbruik (totaal)"
        unit_of_measurement: "kWh"
        value_template: '{{ states("sensor.energy_consumption_tarif_1") |float + states("sensor.energy_consumption_tarif_2") | float }}'
      energie_opbrengst_totaal:
        friendly_name: "Energie Opbrengst (totaal)"
        value_template: '{{ states("sensor.energy_production_tarif_1") |float + states("sensor.energy_production_tarif_2") | float }}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:14

Bravo

Second Best

deamz0r schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 21:54:
[...]

Als je twee import en twee export sensoren toevoegt aan je batterij krijg je in totaal vier simulated sensors. Voorbeeld: sensor.battery_sim_hw_1_stuk_simulated_sensor_energy_consumption_tarif_2
Ik heb inderdaad twee template sensors, zoals hieronder te zien is. Deze kan je echter niet in de battery_sim gebruiken 8)7

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
      energie_verbruik_totaal:
        value_template: '{{ states("sensor.energy_production_tarif_1") |float + states("sensor.energy_production_tarif_2") | float }}'
Je zult voor de waardes in de cards inderdaad een teller moeten hebben die beide tarieven samenneemt. Dit kan met een helper die de twee enities combineerd in een som voor import en een som voor export.

Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-04 10:59
Eerste inzicht in de batterijen. Vandaag hadden we een echte Hollandsche dag, met behoorlijk wat regen en toch een beetje zon.

Als 2e is een plaatje van de gehele week, maar daarbij moet je het wel met een klein korreltje zout nemen want er stonden nog wat waarden niet goed en moest nog behoorlijk ingeregeld worden. Toch een indicatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AhUXuzd7xVDMyLAP7FEgDePrkmk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rl6NsrPqQTcllY92fO48tYPO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vY503vqFrEyxVO9vBlHkInSzIz0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RUvqXdxlCAQRpj1dDLbbnSfH.png?f=fotoalbum_large

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sarge78 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 22:13:
Eerste inzicht in de batterijen. Vandaag hadden we een echte Hollandsche dag, met behoorlijk wat regen en toch een beetje zon.

Als 2e is een plaatje van de gehele week, maar daarbij moet je het wel met een klein korreltje zout nemen want er stonden nog wat waarden niet goed en moest nog behoorlijk ingeregeld worden. Toch een indicatie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ook in jouw situatie heeft dus vandaag een 4e accu toegevoegde waarde. Sterker nog, ik vermoed dat die ook voor morgenochtend 8:00 leeg is?

Hier nog 1,45 kWh resterend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2k2m31nyxUMejWNbjrBoPaeTmQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G8jSOod8W25tqIbvlGifScKP.png?f=fotoalbum_large

Ik heb nog 2 x 15 kWh accu's meelopen, daar zit nog 5,55 kWh in, die gaan het wel redden tot morgenochtend, maar zelfs in de zomer kan dus een 4e HW Battery nut hebben, voor de opslag is dat logisch, maar voor het verbruik dus ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 01-05 15:56
Taro schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 22:50:
maar zelfs in de zomer kan dus een 4e HW Battery nut hebben, voor de opslag is dat logisch, maar voor het verbruik dus ook.
Van drie naar vier accu's is 33% extra investering voor <5% extra rendement (op jaarbasis)?

Iedere situatie is anders, maar de tweede batterij is (in het geval van het HW-systeem) altijd 100% extra investering, en nooit een verdubbeling van het rendement. Sterker nog, als je een aparte groep en vaste aansluitingen gaat realiseren wordt het juist progressief duurder, terwijl andere systemen (met vaste installatiekosten) juist relatief goedkoper worden als je opschaalt.

Met de huidige energietarieven en features van de HW-batterij (niet kunnen 'handelen') is de business case van één batterij al moeizaam (ik neem hem meer voor het 'nut' dan het geld), maar 3-4 batterijen wordt dan toch wel erg 'duur' voor wat je ervoor krijgt, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Het topic is inmiddels wel wat lang om helemaal terug te lezen, maar ik vraag me af of HW al iets bekend heeft gemaakt over de controle die je krijgt over de batterij via HW App of integraties naar bijv Home Assistant. Ik heb nu bijv batterij simulaties draaien voor zowel Sessy als HW batterij en die laat ik dmv een automation op 'charge-only' zetten zodra de EV aan het laden is. Met het oog op warmtepomp (met boilervat voor SWW) zou ook het verwarmen van het boilervat zo'n moment zijn dat je de HW expliciet niet wil laten ontladen: Zonde van de cycli.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
a2aan schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 07:58:
[...]

Van drie naar vier accu's is 33% extra investering voor <5% extra rendement (op jaarbasis)?

Iedere situatie is anders, maar de tweede batterij is (in het geval van het HW-systeem) altijd 100% extra investering, en nooit een verdubbeling van het rendement. Sterker nog, als je een aparte groep en vaste aansluitingen gaat realiseren wordt het juist progressief duurder, terwijl andere systemen (met vaste installatiekosten) juist relatief goedkoper worden als je opschaalt.

Met de huidige energietarieven en features van de HW-batterij (niet kunnen 'handelen') is de business case van één batterij al moeizaam (ik neem hem meer voor het 'nut' dan het geld), maar 3-4 batterijen wordt dan toch wel erg 'duur' voor wat je ervoor krijgt, lijkt me.
Ja, maar ik zeg nergens dat het slim is om een 4e accu te kopen. Ik zeg alleen dat hij gisteren/vandaag wel nuttig is geweest, dat zijn 2 heel verschillende zaken.

Ik heb hier al eerder een Excel sheetje gedeeld waarop ik per maand had berekend hoeveel accu's ik daadwerkelijk zou gebruiken. 2 biedt waarschijnlijk in mijn situatie de beste ROI en er zijn een aantal maanden waarin ik er prima 3 of 4 zou kunnen gebruiken, maar ook een paar maanden waar ik er niets aan heb en 0 het enige juiste aantal zal zijn. Maar inderdaad, bij 4 neemt de investering vs de beste ROI fors toe.

Zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/myf1uWy4AwpxRHsvFMNcMmFj_hE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y1IFg2cDyl6Wb9Gu6dFXyNG3.png?f=fotoalbum_large

Zoals gezegd heb ik nog simulaties lopen van andere merken/types en ik begin een helder beeld te krijgen van wat passend is voor mijn situatie. Maar bij grotere aantallen kWh's zie je ook dat de HomeWizard nog steeds een scherpe prijs per kWh vs andere merken en types heeft. 4x HW's is een stuk goedkoper dan 2 stuks van een andere NL leverancier waar je dan ook nog 0,8 kWh minder krijgt, wel met meer features en daar zal iedereen voor zich de afweging moeten gaan maken.

En de vraag is natuurlijk wat je doel is: Nul op de meter ongeacht de daarvoor te maken kosten, of de beste ROI, dat zal per persoon verschillen.

Persoonlijk vind ik het nu prachtig om in de simulatie te zien dat er een accu is die al dagen lang figuurlijk off-grid draait, ik weet zeker dat die niet de beste ROI heeft, maar dat hoeft niet per se je doel te zijn, het kan ook wat waard zijn om volledig NOM te draaien in bepaalde periodes, dat is voor je gevoel ook wel wat waard, of misschien zelfs wel gaaf :) En een ander zal het zonde van het geld vinden, het doel is niet voor iedereen hetzelfde. En de portemonnee natuurlijk ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sander schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 08:14:
Het topic is inmiddels wel wat lang om helemaal terug te lezen, maar ik vraag me af of HW al iets bekend heeft gemaakt over de controle die je krijgt over de batterij via HW App of integraties naar bijv Home Assistant. Ik heb nu bijv batterij simulaties draaien voor zowel Sessy als HW batterij en die laat ik dmv een automation op 'charge-only' zetten zodra de EV aan het laden is. Met het oog op warmtepomp (met boilervat voor SWW) zou ook het verwarmen van het boilervat zo'n moment zijn dat je de HW expliciet niet wil laten ontladen: Zonde van de cycli.
Het enige dat hier naar mijn weten over gezegd is is het volgende:
HomeWizard_NL schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 16:31:
[...]
Overigens verwachten we wel dat er een optie gaat zijn om enkel te gaan laden op het moment dat je zonnepanelen op de dag het meeste opwekken ipv. zodra er teruglevering is. Wanneer dit exact gaat zijn weet ik nog niet, maar aannemelijk is wel dat dit in volgend jaar gaat zijn.
En dat er altijd API ondersteuning is voor HomeWizard producten, de P1 meter wordt bijv. ook in HomeAssistant ondersteunt. De vraag is echter welke opties beschikbaar komen, aangezien er met accu's en helemaal meerdere stuks, in de aansturing ook met bepaalde zaken rekening moet worden gehouden. Zowel qua aantallen als waardes, omdat er potentieel gevaarlijke situaties zouden kunnen ontstaan. Er is dus (nog) niets toegezegd over het kunnen aansturen van de accu via bijv. een API of Home Assistant, wel worden mogelijk later extra functionaliteiten toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Taro schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 08:41:
2 biedt waarschijnlijk in mijn situatie de beste ROI en er zijn een aantal maanden waarin ik er prima 3 of 4 zou kunnen gebruiken, maar ook een paar maanden waar ik er niets aan heb en 0 het enige juiste aantal zal zijn.
Maar hoe nuttig is die extra opgeslagen stroom in die maanden?

Zie in die maanden ongeveer evenveel totaalgebruik en overschot, ongeveer 12 kWh per dag. Mijn verbruik is vergelijkbaar, op zonnige dagen haal ik meer dan de helft van die 12 kWh direct van het dak, ongeveer 5 kWh van het net. Dat je met het overschot 4 batterijen kunt vullen is leuk, als die vol zitten zal je nog steeds overschot het net op sturen.

Die eerste batterij is een no-brainer, een tweede in mijn geval nuttig maar een (te) hoge TVT. Daarboven wordt de businesscase minimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 09:39
Kun je hier jouw gedachte toelichten?
Natuurlijk is een cycle een veroudering, maar maakt het echt uit wanneer deze gebeurt? Ik zie bv in mijn simulatie mijn accu bijspringen als ik mijn auto oplaad. Maar dat is toch niet erg, ik gebruik alleen extra stroom die eerder is opgeslagen en dus niet aan het net is teruggeleverd. En dat is toch het doel? Anders had ik extra kWh's van het net moeten trekken. Dus mijn gedachte is hoe meer cycli per dag hoe beter ofwel altijd: eerst direct zon, dan accu en dan pas net.
Of zie ik dat verkeerd?

125 jaar oud huis, redelijk geïsoleerd (6cm PIR dakisolatie, 7cm muurisolatie steenwol, hr++), 1 Quatt WP, 4kWp zonnepanelen, benedenverdieping 3 grote T22 radiatoren met heatboosters en totaal 40 fans op lage snelheid..

Acties:
  • +2 Henk 'm!
hoevenpe schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 09:06:
[...]

Maar hoe nuttig is die extra opgeslagen stroom in die maanden?
Zie ook mijn toelichting bij eerdere berichten, dat antwoord heb ik hier al gegeven. Extra stroom opslaan die je niet verbruikt op dezelfde of de volgende dag is zonde van de opslag en gaat ten koste van je ROI.
Zie in die maanden ongeveer evenveel totaalgebruik en overschot, ongeveer 12 kWh per dag. Mijn verbruik is vergelijkbaar, op zonnige dagen haal ik meer dan de helft van die 12 kWh direct van het dak, ongeveer 5 kWh van het net. Dat je met het overschot 4 batterijen kunt vullen is leuk, als die vol zitten zal je nog steeds overschot het net op sturen.
Klopt, het heeft alleen nut als je die stroom op korte termijn zelf verbruikt, voordat de panelen weer beginnen met terugleveren de volgende ochtend. Gisteren was overigens die extra opslag wel nuttig, maar vanuit een ROI berekening niet.
Die eerste batterij is een no-brainer, een tweede in mijn geval nuttig maar een (te) hoge TVT. Daarboven wordt de businesscase minimaal.
Eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
Flesym schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 09:26:
Dus mijn gedachte is hoe meer cycli per dag hoe beter ofwel altijd: eerst direct zon, dan accu en dan pas net.
Met een vast of variabel contract is dit volgens mij helemaal waar. Vanuit idealistisch oogpunt zou uitgesteld opladen van de accu nog wel nuttig zijn, om het net te ontlasten op het tijdstip dat de belasting het hoogst is. Maar dan moet je wel 'zeker' weten dat de zon later op de dag ook echt gaat schijnen, en dat je in de tussentijd geen accucapaciteit te kort komt.

Met een dynamisch contract werkt het denk ik wel weer anders, maar dan heb je sowieso (veel) meer profijt van de aansturingsfeatures die andere oplossingen bieden, en HW (nog) niet.

En voor iedereen met een EV: ik zou hopen dat V2H/V2G wel een vlucht zal gaan maken, door firmwareupdates ook voor bestaande auto's. Maar misschien is dat te optimistisch gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SXForce
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-04 16:05
a2aan schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 10:00:
[...]

Met een vast of variabel contract is dit volgens mij helemaal waar. Vanuit idealistisch oogpunt zou uitgesteld opladen van de accu nog wel nuttig zijn, om het net te ontlasten op het tijdstip dat de belasting het hoogst is. Maar dan moet je wel 'zeker' weten dat de zon later op de dag ook echt gaat schijnen, en dat je in de tussentijd geen accucapaciteit te kort komt.

Met een dynamisch contract werkt het denk ik wel weer anders, maar dan heb je sowieso (veel) meer profijt van de aansturingsfeatures die andere oplossingen bieden, en HW (nog) niet.

En voor iedereen met een EV: ik zou hopen dat V2H/V2G wel een vlucht zal gaan maken, door firmwareupdates ook voor bestaande auto's. Maar misschien is dat te optimistisch gedacht?
Beetje offtopic hier, maar V2H/V2G vereist naast software ook andere hardware in de auto om te functioneren. Er is maar een handje vol auto’s die dat kunnen. Daarnaast moet ook de laadpaal het ondersteunen. Best veel factoren die samen moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SXForce schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 11:27:
[...]

Beetje offtopic hier, maar V2H/V2G vereist naast software ook andere hardware in de auto om te functioneren. Er is maar een handje vol auto’s die dat kunnen. Daarnaast moet ook de laadpaal het ondersteunen. Best veel factoren die samen moeten komen.
Juist, en deze laadpalen zijn dan ook nog eens extra duur, volgens mij gewoon omdat kan en niet zo zeer dat het moet.
Een Schneider electric laadpaal heb je al voor onder de 150 euro, een bijbehorend load balancer kost net 100 euro. Prima ding van een A merk, wil je echter een v2h dan zit al snel op 6-8 voudige te rekenen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06:12
MacD007 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 11:49:
[...]

Juist, en deze laadpalen zijn dan ook nog eens extra duur, volgens mij gewoon omdat kan en niet zo zeer dat het moet.
Een Schneider electric laadpaal heb je al voor onder de 150 euro, een bijbehorend load balancer kost net 100 euro. Prima ding van een A merk, wil je echter een v2h dan zit al snel op 6-8 voudige te rekenen.
Voor die prijs ben ik zeer geïnteresseerd. Heb je een link of webshop waar ik voor die prijs een laadpaal kan kopen?

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:13

de Peer

under peer review

Jojan265 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:04:
[...]

Voor die prijs ben ik zeer geïnteresseerd. Heb je een link of webshop waar ik voor die prijs een laadpaal kan kopen?
Typ het eens in op Google en dan heb je het.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
de Peer schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:06:
[...]

Typ het eens in op Google en dan heb je het.
Daar was ik aan begonnen en zie prijzen van € 499,- tot € 1500,-. Geen € 150,-. Vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jojan265 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:14:
[...]

Daar was ik aan begonnen en zie prijzen van € 499,- tot € 1500,-. Geen € 150,-. Vandaar mijn vraag.
Beetje lui hoor ;)

Bij mij is dit de derde link die in beeld komt :
https://www.amazon.nl/Sch...psc=1&smid=A17D2BRD4YMT0X

En deze met een wat kortere levertijd:

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 13-07-2024 12:43 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:34
Moet wel even geduld hebben ;)
Wordt gewoonlijk verzonden binnen 6 tot 7 maanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
de Peer schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:22:
[...]

Beetje lui hoor ;)

Bij mij is dit de derde link die in beeld komt :

En deze met een wat kortere levertijd:
Dank voor de link. Alleen jammer van de levertijd. Die met laadkabel is wel direct leverbaar zie ik, maar meteen ook 2x zo duur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jojan265 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:58:
[...]

Dank voor de link. Alleen jammer van de levertijd. Die met laadkabel is wel direct leverbaar zie ik, maar meteen ook 2x zo duur.
Dat ik 5 seconden gezocht heb wil niet zeggen dat dat het hele aanbod is, als je 1 minuut zoekt vind je nog veel meer natuurlijk. En na 10 minuten zoeken heb je een aardige eerste indruk.

Zelf Iets meer moeite doen mag wel, is de boodschap.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 13-07-2024 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
de Peer schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:59:
[...]

Dat ik 5 seconden gezocht heb wil niet zeggen dat dat het hele aanbod is, als je 1 minuut zoekt vind je nog veel meer natuurlijk.

Iets meer moeite doen mag wel, is de boodschap.
Ik snap je boodschap en voel me totaal niet aangesproken. Ik zoek altijd en steek daar veel tijd in. Ik had deze echter niet gevonden. Ik was al langere tijd op zoek naar laadpalen, maar de laatste tijd niet meer. De prijzen tot vorig jaar lagen boven de € 850,- voor een redelijke 11 kW lader. Ik laad nu nog steeds met de Granny, maar wil uiteindelijk toch wel een 11 kW lader. Dus toen de uitspraak van onder de € 150,- voorbij kwam, ben ik weer gaan zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jojan265 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 13:05:
[...]

Ik snap je boodschap en voel me totaal niet aangesproken. Ik zoek altijd en steek daar veel tijd in. Ik had deze echter niet gevonden.
Ja dan weet ik niet wat ik daar op moet zeggen. Letterlijk de 3e link die naar voren komt. 5 seconden zoekwerk. En de zoekterm (Schneider electric laadpaal) ligt ook nogal voor de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
de Peer schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 13:08:
[...]

Ja dan weet ik niet wat ik daar op moet zeggen. Letterlijk de 3e link die naar voren komt. 5 seconden zoekwerk. En de zoekterm (Schneider electric laadpaal) ligt ook nogal voor de hand.
Dit krijg ik als hits:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yg7Vhg9tkJirodR4iLtt1AIs3qk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/B2rPkx5oq0jruvORUBRt0aAf.png?f=fotoalbum_large

Maar in ieder geval bedankt. Nu maar weer on-topic.

[ Voor 3% gewijzigd door Jojan265 op 13-07-2024 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jojan265 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:04:
[...]

Ik stuur je wel een pm, want we gaan hier te veel off-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Flesym schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 09:26:
[...]

Kun je hier jouw gedachte toelichten?
Natuurlijk is een cycle een veroudering, maar maakt het echt uit wanneer deze gebeurt? Ik zie bv in mijn simulatie mijn accu bijspringen als ik mijn auto oplaad. Maar dat is toch niet erg, ik gebruik alleen extra stroom die eerder is opgeslagen en dus niet aan het net is teruggeleverd. En dat is toch het doel? Anders had ik extra kWh's van het net moeten trekken. Dus mijn gedachte is hoe meer cycli per dag hoe beter ofwel altijd: eerst direct zon, dan accu en dan pas net.
Of zie ik dat verkeerd?
Ik laad mn auto primair als ik een overschot heb, maar dat is geen exacte match, want de (3-fase) laadpaal kan niet op 800W precies schakelen. Uitgaande van uurprijzen maar ook het ontlasten van het net is het dan zonde als de accu’s leeg zijn tegen de tijd dat ik om 18:00 thuis kom en de kookplaat en oven aanslinger tegelijk met de rest van NL.

Het laden op moment dat de prijs laag/overschot hoog is wil je dus juist niet combineren met het laden van de accu. Ander voorbeeld is een warmtepomp die een buffervat voor warm water verwarmd: dat doe je liever ook gewoon vanaf het net als de prijs laag is en/of je overschot hoog.

Uiteindelijk ia het verlies in rendement van de accu zowel in omzettingen, levensduur en kWh prijs in mijn optiek niet nodig op dat soort momenten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deamz0r
Bravo schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 22:12:
[...]

Je zult voor de waardes in de cards inderdaad een teller moeten hebben die beide tarieven samenneemt. Dit kan met een helper die de twee enities combineerd in een som voor import en een som voor export.
Uiteindelijk heb ik het zo opgelost, twee template waarden (kan ongetwijfeld ook met een combine values helper) maar deze template had ik al:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
      energie_verbruik_totaal:

Vervolgens heb ik van deze waardes weer een utility meter helper gemaakt en deze gebruik ik dan voor de battery sim en ook de energy flow cards. Works like a charm _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 09:39
Sander schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 19:02:
[...]

Ik laad mn auto primair als ik een overschot heb, maar dat is geen exacte match, want de (3-fase) laadpaal kan niet op 800W precies schakelen. Uitgaande van uurprijzen maar ook het ontlasten van het net is het dan zonde als de accu’s leeg zijn tegen de tijd dat ik om 18:00 thuis kom en de kookplaat en oven aanslinger tegelijk met de rest van NL.

Het laden op moment dat de prijs laag/overschot hoog is wil je dus juist niet combineren met het laden van de accu. Ander voorbeeld is een warmtepomp die een buffervat voor warm water verwarmd: dat doe je liever ook gewoon vanaf het net als de prijs laag is en/of je overschot hoog.

Uiteindelijk ia het verlies in rendement van de accu zowel in omzettingen, levensduur en kWh prijs in mijn optiek niet nodig op dat soort momenten
Op zich is je redenatie duidelijk, bedankt voor het inkijkje.
Mijn principe is dat ik zo min mogelijk het net wil belasten (2 kanten op). Dus alle eigen opgewekte kWh's die ik direct consumeer is top. Alles wat overdag kan verbruiken (vaatwasser, wasmachine, WPB, enz.) draait ook overdag om ZP-opbrengst direct te consumeren. En ik probeer daarbij mijn verbruikers in tijd te sturen en niet de accu. De accu is voor mij een middel om dit principe verder te optimaliseren, dus die mag bijspringen waar nodig en opladen waar mogelijk. Met dit principe lijk ik op basis van simulatie van nu ongeveer 35% eigen gebruik naar straks 55 tot 60% eigen gebruik te gaan. Daarbij kijk ik niet naar (dynamische) stroom tarieven, daar is de HW accu ook niet voor gemaakt.

En ja, op sommige dagen (vooral bij veel bewolking) is de accu in de loop van de avond al leeg, soms (bij veel zon) overbrugt hij de nacht.
En ja, voor nu houd ik de winter even buiten beschouwing.

125 jaar oud huis, redelijk geïsoleerd (6cm PIR dakisolatie, 7cm muurisolatie steenwol, hr++), 1 Quatt WP, 4kWp zonnepanelen, benedenverdieping 3 grote T22 radiatoren met heatboosters en totaal 40 fans op lage snelheid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Flesym schreef op zondag 14 juli 2024 @ 11:48:
[...]

Op zich is je redenatie duidelijk, bedankt voor het inkijkje.
Mijn principe is dat ik zo min mogelijk het net wil belasten (2 kanten op). Dus alle eigen opgewekte kWh's die ik direct consumeer is top. Alles wat overdag kan verbruiken (vaatwasser, wasmachine, WPB, enz.) draait ook overdag om ZP-opbrengst direct te consumeren. En ik probeer daarbij mijn verbruikers in tijd te sturen en niet de accu. De accu is voor mij een middel om dit principe verder te optimaliseren, dus die mag bijspringen waar nodig en opladen waar mogelijk. Met dit principe lijk ik op basis van simulatie van nu ongeveer 35% eigen gebruik naar straks 55 tot 60% eigen gebruik te gaan. Daarbij kijk ik niet naar (dynamische) stroom tarieven, daar is de HW accu ook niet voor gemaakt.

En ja, op sommige dagen (vooral bij veel bewolking) is de accu in de loop van de avond al leeg, soms (bij veel zon) overbrugt hij de nacht.
En ja, voor nu houd ik de winter even buiten beschouwing.
Ik denk dat we effectief hetzelfde bereiken en bedoelen, maar voor mij is de 20-60 kWh die de EV erdoorheen gooit in een laadbeurt echt apart van de rest van het huis. Dus dan de batterij even los en de rest.
Daarbij kijk ik niet naar (dynamische) stroom tarieven, daar is de HW accu ook niet voor gemaakt.
Hij is niet voor het handelen ermee gemaakt daarvoor is het allemaal te klein en traag, maar je eigen energieverbruik en rekening optimaliseren kan altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
Is de hw batterij echt effectief om de terugleverboete te verlagen gezien de beperkte grootte?
Zien jullie dit terug in de simulaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Henkoes schreef op zondag 14 juli 2024 @ 23:17:
Is de hw batterij echt effectief om de terugleverboete te verlagen gezien de beperkte grootte?
je komt ergens tussen 500 kWh en 900kWh (circa) uit. dus alleen daarmee ga je dus geen oorlog mee winnen, maar het is wel een leuke verdienste. Bij 500 kWh praten we toch wel over circa 55 euro.
Het grotere voordeel zit hem er in dat je gelijktijdig ook die 500-900 kWh in je eigen verbruik bespaart. Het punt is echter dat zolang de saldering er is zul je hiervan niet al te veel van merken, want dat voordeel had je al met de veel grotere batterij die saldering heet.
hou je dus gewoon een goed gevoel aan over dat je goed bezig bent en minder CO2 verbruikt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
MacD007 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 23:35:
[...]

je komt ergens tussen 500 kWh en 900kWh (circa) uit. dus alleen daarmee ga je dus geen oorlog mee winnen, maar het is wel een leuke verdienste. Bij 500 kWh praten we toch wel over circa 55 euro.
Het brotere voordeel zit hem er in dat je gelijktijdig ook die 500-900 kWh in je eigen verbruik bespaart. Het punt is echter dat zolang de saldering er is zul je hiervan niet merken, want dat voordeel had je al met de veel grotere batterij die saldering heet.
hou je dus gewoon een goed gevoel aan over dat je goed bezig bent en minder CO2 verbruikt. :)
Vandaar mijn vraag. Zolang de saldering nog opgaat, is vooral het verminderen van de boete korte termijn de winst. Langetermijn is lastig om beslissingen over te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Henkoes schreef op maandag 15 juli 2024 @ 00:09:
[...]

Vandaar mijn vraag. Zolang de saldering nog opgaat, is vooral het verminderen van de boete korte termijn de winst. Langetermijn is lastig om beslissingen over te nemen.
Helaas kan ik het er niet mooier maken, de cijfers gelden overigens bij een batterij.
Tegen de giga batterij die saldering heet kun je met een eigen thuis batterij het niet winnen.
Maar vergeet echter de andere voordelen niet, want die zijn er dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15:01
Henkoes schreef op maandag 15 juli 2024 @ 00:09:
[...]

Klopt. Er zijn best wat use cases in de toekomst te bedenken zoals peak shaving als we een ander belasting stelsel op energie krijgen. Het kan alle kanten nog op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
Ik verwacht wel dat de prijzen van thuisbatterijen door en inflatie en populariteit komende jaren zal stijgen.

Hoe erg degraderen de batterijen als ik deze op de plank laat staan als plan B mocht de saldering er snel afgaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Henkoes schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:46:
Ik verwacht wel dat de prijzen van thuisbatterijen door en inflatie en populariteit komende jaren zal stijgen.

Hoe erg degraderen de batterijen als ik deze op de plank laat staan als plan B mocht de saldering er snel afgaan?
Voor mijn huidige geld dit.

If the power station is stored at a low capacity for a long time, lithium batteries will self-consume power which may lead to depletion of its life and a quick discharge. And often leads to poor conductivity and a reduced battery lifespan that causes the battery not to work.

When storing your Powerstation, please make sure that you:
Store the Power station in a dry and cool environment. The ideal storage temperature for most batteries, including lithium, is 59°F (15°C). Temperatures dipping down at or close to 32°F (0°C) cause a slow-down in the chemical reactions inside of the cell, resulting in a loss in capacity of the battery
Check the remaining battery capacity each week if the battery level is below 30%. Please charge the power station to full again.
Remember to charge it to 100% once every three months. If you can do it once a month, it's even better.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:11

Aardedraadje

Met kabelschoen

alwind schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:30:
[...]
Check the remaining battery capacity each week if the battery level is below 30%. Please charge the power station to full again.
Remember to charge it to 100% once every three months. If you can do it once a month, it's even better.
Dubieus advies, voor de meeste lithiums geldt dat ze liever halfvol zitten dan helemaal vol.
Helemaal leeg is wel nog veel slechter. Wat dat betreft wel mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
alwind schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:30:
[...]

Voor mijn huidige geld dit.

If the power station is stored at a low capacity for a long time, lithium batteries will self-consume power which may lead to depletion of its life and a quick discharge. And often leads to poor conductivity and a reduced battery lifespan that causes the battery not to work.

When storing your Powerstation, please make sure that you:
Store the Power station in a dry and cool environment. The ideal storage temperature for most batteries, including lithium, is 59°F (15°C). Temperatures dipping down at or close to 32°F (0°C) cause a slow-down in the chemical reactions inside of the cell, resulting in a loss in capacity of the battery
Dank voor het delen.
Is jouw power station ook gebaseerd op lifepo4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
Zou iemand Homewizard kunnen tagged in mijn vraag? Weet niet hoe ik dit kan doen. Ben benieuwd wat homewizard hierover kan zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Henkoes schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:46:
Ik verwacht juist het tegenover gestelde.
waarom ?
schaalvergroting, dat zie je ook bij de EV, door de grotere hoeveelheden daalt de prijs per unit.

nieuwe batterij technieken; bv de stap van Li-ion (LMC) naar LFP (LiFePO4) waar minder dure grondstoffen benodigd zijn hebben een grote impact op de prijs per unit.
De verwachte Zout (Na-ion) batterijen zullen hier waarschijnlijk zelfs een hele aardverschuiving veroorzaken, men gaat er nu van uit dat de prijs van een Na-ion unit (incl. BMS) onder de 1.000 euro per 5kWh gaat komen. Nu ligt deze prijs nog rond 4.000 euro per 5kWh voor een LFP batterij. (ik bedoel hier dus geen DIY hobby systeem mee , maar een comercieel compleet batterij zoals de Sessy of de HW thuis-batterij.
De prijsoorlog is in feite al begonnen, bv een Anker solix X1 van 5 kWh (basismodule) kun je nu al krijgen voor circa 1.500 euro, alleen komen hier nog installatiekosten van circa 1.00 euro bij. ik verwacht dat dit snel zal gaan dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbgrtn
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-07-2024
Ik vraag mij af hoe deze batterij werkt bij een 3 fase systeem?
Ik zie dat ik via 3 fasen teruglever.

Mogelijk is onderstaande onjuist (gebrek aan kennis).
Wanneer de batterij wordt aangesloen op een stopcontact, dan kan deze opladen via één fase. Dat betekent volgens mij ook ontladen over dezelfde fase. Ik kan me voorstellen dat de verbuikers (avond en nacht) over de 3 fasen verdeeld zijn .

Copliot geeft mij het volgende aan:
Het is belangrijk om te weten dat de HomeWizard Plug-In Battery ontworpen is om te werken in een enkelfasig systeem. Als je een driefasig systeem hebt, zou je mogelijk een energiemanager of een soortgelijk apparaat nodig kunnen hebben om de energie tussen de fasen te balanceren.

Wanneer vorenstaande juist is,betekent dit, wanneer de (nachtelijke) verbruikers op de andere fasen zijn aangesloten dan de batterij is aangesloten, het terugleveren vanuit de batterij niet werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

hbgrtn schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:38:

Wanneer de batterij wordt aangesloen op een stopcontact, dan kan deze opladen via één fase. Dat betekent volgens mij ook ontladen over dezelfde fase. Ik kan me voorstellen dat de verbuikers (avond en nacht) over de 3 fasen verdeeld zijn .

Het is belangrijk om te weten dat de HomeWizard Plug-In Battery ontworpen is om te werken in een enkelfasig systeem. Als je een driefasig systeem hebt, zou je mogelijk een energiemanager of een soortgelijk apparaat nodig kunnen hebben om de energie tussen de fasen te balanceren.

Wanneer vorenstaande juist is,betekent dit, wanneer de (nachtelijke) verbruikers op de andere fasen zijn aangesloten dan de batterij is aangesloten, het terugleveren vanuit de batterij niet werkt?
De 'energiemanager' waar Copilot het over heeft is voor nederland gewoon je driefasige digitale/slimme meter. De nederlandse wetgeving verplicht dat het gebruik en verbruik over de fases wordt gesommeerd in de meter, de P1 meter laat dan ook het saldo zien. En dat saldo over de drie fasen gebruikt de batterij om te laden/ontladen.

TLDR: De batterij werkt prima in een drie fase systeem.

Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

zo moeilijk is het toch niet? Gewoon 1 batterij per fase aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

MacD007 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:31:
[...]
[...]
De prijsoorlog is in feite al begonnen, bv een Anker solix X1 van 5 kWh (basismodule) kun je nu al krijgen voor circa 1.500 euro, alleen komen hier nog installatiekosten van circa 1.000 euro bij. ik verwacht dat dit snel zal gaan dalen.

[...]
De bron van die 1.500 euro voor de X1 vind ik nogal twijfelachtig. De belgische variant kost daar 2.500 euro.
En Anker zelf geeft helemaal geen prijzen vrij, ze lijken te mikken op een B2B markt voor installateurs.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:53
Nouja, met 3 batterijen kun je inderdaad elk op een fase zetten, maar van "energie tussen de fasen te balanceren" zoals Copilot voorstelt is verder geen sprake natuurlijk. Als alle verbuik op fase 3 zit gaan de andere twee batterijen dat alleen financieel/virtueel vereffenen, niet de daadwerkelijke import van fase 3 voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

phYzar schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:47:
Nouja, met 3 batterijen kun je inderdaad elk op een fase zetten, maar van "energie tussen de fasen te balanceren" zoals Copilot voorstelt is verder geen sprake natuurlijk. Als alle verbuik op fase 3 zit gaan de andere twee batterijen dat alleen financieel/virtueel vereffenen, niet de daadwerkelijke import van fase 3 voorkomen.
het gedeelte van Copilot had ik ook bewust genegeerd. Dat soort hallucinaties voegt niets toe aan het topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AutCha
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-04 15:25
Henkoes schreef op zondag 14 juli 2024 @ 23:17:
In mijn geval wel omdat ik met mijn contract vanaf april een terugleververgoeding ga betalen (~200 €/jaar) maar mijn leverancier (powerpeers) deze pas vanaf 1000 kWh rekent. Als ik hieronder blijf, scheelt me dat 200 euro. Met deze batterij en een beetje slim mijn verbruik plannen gaat dat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
phYzar schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:47:
Energie kan niet tussen de fase's heen en weer gaan, Voor de afrekening van je 3 fase's kWh vind er sommering plaats ( de som van alle 3 de fase's ).
De geringe capaciteit van de HW accu heeft niet veel invloed op de aansluiting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
er is een verschil tussen wat je fysiek aan het doen bent, en ja, dan ga je per fase stroom intrekken of terugleveren. dat gebeurt dus onafhankelijk van elkaar.

echter je slime meter heft dit weer volledig op en + en - op alle fases worden bij elkaar opgeteld. Daarvoor beschikt je slime meter over slechts 2 telwerken voor invoer en 2 telwerken voor teruglevering, dat zijn de desbetreffende Normaal en dag telwerken, als je slechts een enkel tarief hebt worden deze weer bijelkaar opgeteld.

dus voor je afrekening maakt het dus niet uit dat je op fase 1,2 en 3 gaat verbruiken en slechts bv op fase 2 via de batterij weer gaat invoeren.
klein voorbeeld, let op ik heb het hier over vermogen (W) en niet over de hoeveelheid stroom (Wh).
verbruik:
L1: 300W
L2: 0W
L3: 350W
totaal is dat dus 650W
je thuis-batterij zit op L2 en zou dus in dit geval 650W (via L2) leveren.
hierdoor ziet je slimme meter dus geen verbruik want - 650W (verbruik) en +650W (Thuisbatterij) heffen door de de optelling van de slime meter dit dus op en je teller blijft dus gewoon stil staan.
Op een draaischijfmeter zou je dat ook mooi kunnen zien, de schijf zou in dit geval niet draaien.
dit is een wat simpele uitleg om het niet te ingewikkeld te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:59
Peterhardenberg schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:53:
[...]

De geringe capaciteit van de HW accu heeft niet veel invloed op de aansluiting.
Dat ligt aan de aansluiting.
Dingen zijn zelden zo simpel als mensen willen geloven.

Voor onze aansluiting is het bijvoorbeeld perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bravo schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:46:
[...]

De bron van die 1.500 euro voor de X1 vind ik nogal twijfelachtig. De belgische variant kost daar 2.500 euro.
En Anker zelf geeft helemaal geen prijzen vrij, ze lijken te mikken op een B2B markt voor installateurs.
Daar zou je wel gelijk in kunnen hebben, echter als ik de prijs in Duitsland zie, ik zou daar zelfs tegen korting kunnen kopen, komt dit wel wel erg in de buurt.
De markt in Belgie is ook weer helemaal anders, dus mogelijk dat ze ze denken dat ze daar wel een hogere prijs kunnen vragen.
op zich vind ik de Anker een erg interessant product, alleen met saldering is dit nog steeds niet erg interesant als je dat puur voor eigen PV opwek zou willen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Sjamo schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:00:
[...]

Dat ligt aan de aansluiting.
Dingen zijn zelden zo simpel als mensen willen geloven.

Voor onze aansluiting is het bijvoorbeeld perfect.
3 fase kan goed verdeeld 17000 W aan
1 fase 35A kan 8000W aan.
HW accu levert of vraagt max 800W

Waarom moet je dat ingewikkelder maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
de Peer schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:44:
[...]

zo moeilijk is het toch niet? Gewoon 1 batterij per fase aansluiten.
Dat heeft wel één nadeel, je hebt 3 batterijen nodig en dus ook het verbruik van circa 7,5 kWh per dag, bij mij zou dit vaak niet lukken waardoor ik dus de thuis batterijen niet voldoende leeg krijg voor de volgende opladen.

Je moet het aantal batterijen dus afstemmen op basis van je verbruik.
ook als heb je een 3-fase aansluiting, het wordt toch via je slimme meter gesommeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Peterhardenberg schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:07:
[...]

Wat wil je daar mee zeggen? Je denkt dat iedereen met de 3-fasen aansluiting de hele dag maximaal afneemt en teruglevert? Niet iedereen verbruikt enorme hoeveelheden stroom, ook niet iedereen met een 3-fasen aansluiting, en ook niet altijd mensen die all electric zijn.

Als feit noemen dat een homewizard batterij niet geschikt is voor een 3-fasen aansluiting op basis van verkeerde informatie is bepaald onhandig wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Henkoes schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:59:
[...]

Dank voor het delen.
Is jouw power station ook gebaseerd op lifepo4?
Zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Peterhardenberg schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:07:
[...]

Je thuisbatterij zit achter een zekering van 16A, dus op deze groep kun je max 3.680 W aan vermogen trekken cq leveren (totaal op die groep).
Daarom zit er ook deze limiet er op van max 800W, mn om te voorkomen dat een groep overbelast zou kunnen worden. Daarbij kun je beter ook een WCD (groep) pakken met een lichte belasting.
Zware apparatuur heeft mits juist aangelegd toch ieder zijn eigen groep.

Wij jij aangeeft is de totale beasting van je hoofdzekering met alle groepen bij elkaar. ik zelf heb z'n 15 groepen totaal. Elke groep zelf is echter afgezekerd met 16A, ook die van de 3-Fase groepen, dat laaste dan 3*16A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
Is iemand bekend met welk percentage de capaciteit van lifepo4 afneemt als deze op de plank ligt? (Bij kamer temp en 50% soc)

[ Voor 12% gewijzigd door Henkoes op 15-07-2024 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MacD007 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:39:
[...]

Je thuisbatterij zit achter een zekering van 16A
Dat is een keuze. Waarom zou je hem niet achter 20 of 25A zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
de Peer schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:25:
[...]

Dat is een keuze. Waarom zou je hem niet achter 20 of 25A zetten?
De normale WCD zit in NL standaard op 16A zekering, je kunt natuurlijk zo ver dit gaat ook voor bv een 20A kiezen, maar dat is dan wel een bewuste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
AutCha schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:52:
[...]

In mijn geval wel omdat ik met mijn contract vanaf april een terugleververgoeding ga betalen (~200 €/jaar) maar mijn leverancier (powerpeers) deze pas vanaf 1000 kWh rekent. Als ik hieronder blijf, scheelt me dat 200 euro. Met deze batterij en een beetje slim mijn verbruik plannen gaat dat lukken.
Dat lijkt mij sterk dat je eronder blijft, dan heb je heel weinig opwek van je zonnepanelen of je gebruikt overdag direct een heel hoog percentage van de opwek,
1. De hoogte van de kosten is afhankelijk van hoeveel je teruglevert. Dit wordt berekend over alle stroom die je teruglevert. Dus niet alleen over het deel dat overblijft na salderen.
https://powerpeers.nl/vaste-terugleverkosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacD007 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:11:
[...]

Dat heeft wel één nadeel, je hebt 3 batterijen nodig en dus ook het verbruik van circa 7,5 kWh per dag, bij mij zou dit vaak niet lukken waardoor ik dus de thuis batterijen niet voldoende leeg krijg voor de volgende opladen.

Je moet het aantal batterijen dus afstemmen op basis van je verbruik.
ook als heb je een 3-fase aansluiting, het wordt toch via je slimme meter gesommeerd.
Krijg je ze wel vol? Deze maanden zal dat meer dan prima lukken. Maar nov- feb? Ons verbruik ligt nagenoeg gelijk aan jouw verbruik. Althans normaal gebruik zonder airco enzo. Mijn inziens gaat het naast het verbruik er ook om of je ze gevuld gaat krijgen met zonneopwek. In de genoemde maanden is dat hier bij 1 al een hele uitdaging (ligt 3320wp aan panelen op ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbgrtn
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-07-2024
Bravo schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:43:
[...]

De 'energiemanager' waar Copilot het over heeft is voor nederland gewoon je driefasige digitale/slimme meter. De nederlandse wetgeving verplicht dat het gebruik en verbruik over de fases wordt gesommeerd in de meter, de P1 meter laat dan ook het saldo zien. En dat saldo over de drie fasen gebruikt de batterij om te laden/ontladen.

TLDR: De batterij werkt prima in een drie fase systeem.
Dankjewel voor de uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:04:
[...]

Krijg je ze wel vol? Deze maanden zal dat meer dan prima lukken. Maar nov- feb? Ons verbruik ligt nagenoeg gelijk aan jouw verbruik. Althans normaal gebruik zonder airco enzo. Mijn inziens gaat het naast het verbruik er ook om of je ze gevuld gaat krijgen met zonneopwek. In de genoemde maanden is dat hier bij 1 al een hele uitdaging (ligt 3320wp aan panelen op ZZW)
nee, zeker in de winter krijg ik nogniet eens één batterij vol, laat staan drie.
als ik kijk tussen april-spetember dan krijg ik zeker één batterij (in 95% van de dagen) zeker vol, en tussen mei-augustus ook zeker 2 en mogelijk zelfs drie.
maar om nu 3 batterijen te kopen waarvan ik vrijwel zeker 1 hooguit tuseen mei-augustus zou kunnen gebruiken en de overige manden staat deze gewoon niets te doen omdat ik deze niet leeg krijg en in de winter krijg ik hem ook niet een vol, terwijl ik hem daar wle elke dag zonder problemen leeg zou trekken.

Vol krijgen is eigenlijk ook niet eens het probleem, het problem zit hem er in om deze ook de avond,nacht en next day leeg te krijgen zodat hij de volgende dag weer gevuld kan worden.

waarbij naast het technisch mogelijk ook of het in het algemeen verstandig is gaat spelen, zeker als je het sladeren en de koende jaren ook geen last van de TLK hebt laat meetellen. :? .

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MacD007 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:36:
[...]

nee, zeker in de winter krijg ik nogniet eens één batterij vol, laat staan drie.
als ik kijk tussen april-spetember dan krijg ik zeker één batterij (in 95% van de dagen) zeker vol, en tussen mei-augustus ook zeker 2 en mogelijk zelfs drie.
maar om nu 3 batterijen te kopen waarvan ik vrijwel zeker 1 hooguit tuseen mei-augustus zou kunnen gebruiken en de overige manden staat deze gewoon niets te doen omdat ik deze niet leeg krijg en in de winter krijg ik hem ook niet een vol, terwijl ik hem daar wle elke dag zonder problemen leeg zou trekken.

Vol krijgen is eigenlijk ook niet eens het probleem, het problem zit hem er in om deze ook de avond,nacht en next day leeg te krijgen zodat hij de volgende dag weer gevuld kan worden.

waarbij naast het technisch mogelijk ook of het in het algemeen verstandig is gaat spelen, zeker als je het sladeren en de koende jaren ook geen last van de TLK hebt laat meetellen. :? .
Dan lekker bij 1 houden. Die 1 trek ik hier wel leeg in de nacht. In de simulatie van HA zie je dat hij overdag ook wat extra zou bij springen. Mits ff dat wolkje voor de zon springt ;-p

Mijn uitdaging zit meer aan de vul kant. Kan er zeker 2 a 3 vullen. Maar net wat je zegt. Je trekt ze niet leeg. 1 vullen is al lastig in die maanden. Daarom hoop ik ook dat dynamisch gunstig laden evt een optie zal worden in die maanden. Heb nu nog een variabel contract met TLB. Denk dat de spread dynamisch wat hoger zou moeten kunnen zijn zodat het daar ook leuk is van de winter.

Hopelijk beseft HW dat deze situatie ook voor veel klanten zal gelden. Hoe benut je de batterij ook in de minder goede maanden!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:28
Devke schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:52:
[...]

Dan lekker bij 1 houden. Die 1 trek ik hier wel leeg in de nacht. In de simulatie van HA zie je dat hij overdag ook wat extra zou bij springen. Mits ff dat wolkje voor de zon springt ;-p

Mijn uitdaging zit meer aan de vul kant. Kan er zeker 2 a 3 vullen. Maar net wat je zegt. Je trekt ze niet leeg. 1 vullen is al lastig in die maanden. Daarom hoop ik ook dat dynamisch gunstig laden evt een optie zal worden in die maanden. Heb nu nog een variabel contract met TLB. Denk dat de spread dynamisch wat hoger zou moeten kunnen zijn zodat het daar ook leuk is van de winter.

Hopelijk beseft HW dat deze situatie ook voor veel klanten zal gelden. Hoe benut je de batterij ook in de minder goede maanden!
Ik ben het niet eens met de stelling dat dit voor veel kanten zal gelden. Het zal van toepassing zijn voor het kleine clubje hobbyisten dat op dit forum zit maar dat is niet de markt voor het product.

De markt is de bezorgde Jan en Truus die wat aan hun kosten willen doen maar die weinig technische kennis hebben. Een simpele Plug en Play batterij kan daar bij helpen. Zodra je er echter toeters en bellen aan gaat hangen wordt het te moeilijk en haken ze af. Het zal er ook niet goedkoper van worden.

Dus mijn suggestie aan HW is: doe niets, dit is een prima produkt, ga het niet door allerlei toevoegingen kapot maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 17:20:
[...]

Ik ben het niet eens met de stelling dat dit voor veel kanten zal gelden. Het zal van toepassing zijn voor het kleine clubje hobbyisten dat op dit forum zit maar dat is niet de markt voor het product.

De markt is de bezorgde Jan en Truus die wat aan hun kosten willen doen maar die weinig technische kennis hebben. Een simpele Plug en Play batterij kan daar bij helpen. Zodra je er echter toeters en bellen aan gaat hangen wordt het te moeilijk en haken ze af. Het zal er ook niet goedkoper van worden.

Dus mijn suggestie aan HW is: doe niets, dit is een prima produkt, ga het niet door allerlei toevoegingen kapot maken.
Je hoeft de opties dan niet aan te zetten he. Daarnaast wat heeft een Jan en Truus aan een batterij die ook dan in de wintermaanden niks doet. Ook dan nemen ze hem wrs niet af.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sjamo
Devke schreef op maandag 15 juli 2024 @ 17:26:
[...]

Je hoeft de opties dan niet aan te zetten he. Daarnaast wat heeft een Jan en Truus aan een batterij die ook dan in de wintermaanden niks doet. Ook dan nemen ze hem wrs niet af.
Waarom wil jij dat deze batterij uitgebreid wordt met mogelijkheden die het product duurder zullen maken, terwijl er talloze batterijen zijn die al die mogelijkheden bieden die jij zoekt? Iets duurder doorgaans, maar dat is logisch met meer mogelijkheden.

Als je iets anders zoekt, neem dan een andere batterij, maar hou deze voor die andere mensen die dat allemaal niet zoeken. En die dus ook niet voor al die mogelijkheden willen betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:53
Ach, het is een flink bedrag wat je uitgeeft, dan is het fijn dat het product wat opties heeft om meer dan je exacte doel te dekken, zodat er wat wendbaarheid is als de wereld of jouw situatie verandert. Dus als Homewizard met wat eenvoudige extra software features de inzetbaarheid en toekomstgerichtheid van hun product kan vergroten ben ik daar helemaal voor. Daarmee hoeven ze echt niet hun 'productfilosofie' te verloochenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sjamo schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:35:
[...]

Waarom wil jij dat deze batterij uitgebreid wordt met mogelijkheden die het product duurder zullen maken, terwijl er talloze batterijen zijn die al die mogelijkheden bieden die jij zoekt? Iets duurder doorgaans, maar dat is logisch met meer mogelijkheden.

Als je iets anders zoekt, neem dan een andere batterij, maar hou deze voor die andere mensen die dat allemaal niet zoeken. En die dus ook niet voor al die mogelijkheden willen betalen.
Dus je koopt liever een seizoensproduct? Voor de duidelijkheid. Het product hoeft niet anders te zijn dat het is. Doel is avond en nacht afdekken en zonnestroom opslaan. Dat op een hele toegankelijke manier. Helemaal top. Niks mis mee. We wonen alleen niet in een land dat 12 maanden de accu zal vullen. Ga je hem dan een maand of 3 doelloos ergens neerzetten? Dat vind ik zonde. Er hoeft niet mee gehandeld te worden op wat voor markt dan ook. Er hoeft niet teruggeleverd te worden aan het net. Het zou wel prettig zijn als je hem ook goedkoper kunt vullen in de niet zonnige maanden. Niet meer niet minder. For the record. Ik heb er allang 1 besteld om ervaring mee op te doen. Vindt het een mooie oplossing maar deze extra feature zou zeker welkom zijn zonder afbreuk aan het product te doen.

[ Voor 39% gewijzigd door Devke op 15-07-2024 20:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjamo
Devke schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:25:
[...]

Dus je koopt liever een seizoensproduct? Voor de duidelijkheid. Het product hoeft niet anders te zijn dat het is. Doel is avond en nacht afdekken en zonnestroom opslaan. Dat op een hele toegankelijke manier. Helemaal top. Niks mis mee. We wonen alleen niet in een land dat 12 maanden de accu zal vullen. Ga je hem dan een maand of 3 doelloos ergens neerzetten? Dat vind ik zonde. Er hoeft niet mee gehandeld te worden op wat voor markt dan ook. Er hoeft niet teruggeleverd te worden aan het net. Het zou wel prettig zijn als je hem ook goedkoper kunt vullen in de niet zonnige maanden. Niet meer niet minder. For the record. Ik heb er allang 1 besteld om ervaring mee op te doen. Vindt het een mooie oplossing maar deze extra feature zou zeker welkom zijn zonder afbreuk aan het product te doen.
Als je de optie wil hebben de batterij op voordelige momenten te laden, ongeacht het seizoen, dan zal je dat via een dynamisch energie-contract moeten doen. Er zijn veel batterijen die dat kunnen verzorgen. Batterijen waarbij je uit verschillende opties kan kiezen, en waarbij je het soort gebruik kan wisselen wanneer je maar wil. Batterijen waarbij dat min of meer vanzelf gaat, maar waarbij je ook de optie hebt dat zelf te sturen via bijvoorbeeld home assistant. Die batterijen zijn er gewoon.

Ik wil dat bijvoorbeeld niet. Ik ben helemaal tevreden met deze batterij van HomeWizard zoals hij nu is. Ook in de winter leveren we hier terug. Leuk om die kWh's die anders de deur uit gaan, nu zelf te kunnen gebruiken in de nacht of bij slechter weer. Meer verlang ik (voor nu) niet van de batterij.

Zou ik dat andere willen, dan zou ik me melden in het topic is een homebatterij wat voor mij, of het topic van Sessy. Of misschien wel het topic van Victron. Omdat ik daar bij gelijkgestemden ben en waarbij wat ik wil overeen komt met wat de batterij me kan bieden.

Aanvulling:
Dit is de laatste post van mij hier over. Ik ben mezelf al meerdere keren aan het herhalen en daar wordt niemand beter van. Eventueel mag deze post ook verwijderd worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Sjamo op 15-07-2024 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Sjamo schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:24:
[...]

Wat wil je daar mee zeggen? Je denkt dat iedereen met de 3-fasen aansluiting de hele dag maximaal afneemt en teruglevert? Niet iedereen verbruikt enorme hoeveelheden stroom, ook niet iedereen met een 3-fasen aansluiting, en ook niet altijd mensen die all electric zijn.

Als feit noemen dat een homewizard batterij niet geschikt is voor een 3-fasen aansluiting op basis van verkeerde informatie is bepaald onhandig wat mij betreft.
Nee dat wil ik niet zeggen, ik zeg alleen dat 800W niet veel invloed heeft op je aansluiting.
uiteraard is een WCD afgekeerd op 16A, maar ook die is goed voor 16x230V=3680W
1600 voor de stofzuiger 1200 voor het koffiezet apparaat blijft er nog steeds genoeg over om deze accu mee te laden.

Maar ik ben het met je eens dat weinig mensen de stofzuiger, koffiezet apparaat en accu op de zelfde groep hebben,
Maar als je de accu aan het ontladen bent kun je zelfs 3680 plus 800 = 4480W verbruiken op deze 16A groep.
Je 2,5MM2 bedrading kan dat prima aan, mits volgens geldende NEN 1010 normen aangelegd.

Wat ik wil zeggen, houd het veilig stop niet alles op een verzamel stekker doos gebruik je verstand dan kan er weinig gebeuren als je een 800W HW accu op een WCD aansluit.
En mocht de 16A er toch uitspringen zoek dan de oorzaak en probeer niet eindeloos te resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vale Ouwe
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 06-05 19:20
Of ik mijzelf een tweaker mag noemen, of behoor tot de genoemde Jan en Truus?

Er wordt hier wel heel veel "geknutseld".
Middelen, ruimte en materialen; ik mag niet klagen.

Ongeveer 25 jaar geleden voor het eerst een paar, kleine, PV panelen ingezet.
Voornamelijk om radiocommunicatie mogelijk te maken ergens op een afgelegen locatie in een berggebied.

Afgelopen maart ingestapt in het wereldje van thuis-zonnepanelen-hebben; met 3 panelen die ik hier al drie jaar had liggen voor een andere hobby.
Daarna 6, 9, 12...
Inmiddels heb ik hier 15 panelen liggen.
In de tuin. Deels in een vaste opstelling en deels mobiel (dat zijn de toppers, want het scheelt behoorlijk of je ze wel of niet kunt richten)
Goed voor ca 4800 W vanuit de micro-omvormers, gelijk verdeeld over 3 fasen.

Besteld en onderweg zijn; 16 cellen 50Ah, een Victron Energy SCC115060311 SmartSolar MPPT 150/60-MC4 Solar Laadregelaar en een JK-bms.
Dat is ongeveer gelijk aan wat de HW-accu kan doen. Dus ik ga daar lekker mee leren en experimenteren.
Geen sim. Gewoon meten, ervaren en regelen.

Twee dagen na mijn bestelling kwam HomeWizard met deze accu.
Ik heb er drie besteld. Voor elke fase één. Worden geleverd in maart.

Met het eigen "projectje" zal ik alvast wat gaan spelen en leren.
Of ik het uiteindelijk als 4e pakket bij zal zetten, dat ik ga ik bezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Vale Ouwe schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:01:

Voornamelijk om radiocommunicatie mogelijk te maken ergens op een afgelegen locatie in een berggebied.

Afgelopen maart ingestapt in het wereldje van thuis-zonnepanelen-hebben; met 3 panelen die ik hier al drie jaar had liggen voor een andere hobby.
Daarna 6, 9, 12...
In de tuin. Deels in een vaste opstelling en deels mobiel (dat zijn de toppers, want het scheelt behoorlijk of je ze wel of niet kunt richten)

Besteld en onderweg zijn; 16 cellen 50Ah, een Victron Energy SCC115060311 SmartSolar MPPT 150/60-MC4 Solar Laadregelaar en een JK-bms.
Dat is ongeveer gelijk aan wat de HW-accu kan doen. Dus ik ga daar lekker mee leren en experimenteren.

Ik mijn ogen ben je een TWEAKER met hoofdletters en vet gedrukt. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-05 18:59

Pixelmagic

Ubergeek

Sjamo schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:35:
[...]

Ik snap niet helemaal waarom je van mening bent dat het de HW batterij duurder zou moeten maken. Er is nu een stukje software (api?j die luistert naar de P1 meter en op basis daarvan gaat laden of leveren. Waarschijnlijk is die api nu beveiligd om te voorkomen dat je zomaar wat gaat doen, voornamelijk voor de eerder genoemde Jan en Truus.

Als HW onder de juiste voorwaarden mij in staat stelt zelf die api te besturen, zonder verdere support en/of aanspraak op garantie als het misgaat, waarom moet het geheel dan duurder worden ? Overigens verwacht ik dat er in korte tijd exact dit gedaan zal worden ook zonder hulp van HW door andere tweakers.

Ik heb juist deze batterij besteld omdat ik laag drempelig wil gaan starten, zonder ingreep in mijn meterkast en stevige kosten voor installatie. Tegelijk ben ik wel een tweaker en stuur nu ook delen van mijn gebruik op basis van zonne-energie en dit past prima binnen mijn verkenning zonder de eerder genoemde uitdagingen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vale Ouwe schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:01:

Daarna 6, 9, 12...

Leuke hobby, en ja Hobby mag geld kosten en ga je ook niet zeuren met de vraag of al dat geld je wel ooit zult terugzien. d:)b

alleen ben je dus juist niet de consument waar Home Wizzard eigenlijk dit product voor heeft ontwikkeld. Alleen zullen ze daar ook weer niet treurig om worden, elk verkocht ding is er één.

Henk en Ingrid wil echter gewoon, zonder al te veel gedoe, hun zonnepanelenstroom ook wel zelf in de donkere uurjtes gebruiken, zeker nu het spook van de grote salderingsdief (=huidige regering) weer groot gaat opspelen en de media er vol mee staat.
Dus lekker plug en play, stekker er in en een P1 dongel in hun slimme meter en gaan met die banaan. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pixelmagic schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:48:
[...]

Ik snap niet helemaal waarom je van mening bent dat het de HW batterij duurder zou moeten maken. Er is nu een stukje software (api?j die luistert naar de P1 meter en op basis daarvan gaat laden of leveren. Waarschijnlijk is die api nu beveiligd om te voorkomen dat je zomaar wat gaat doen, voornamelijk voor de eerder genoemde Jan en Truus.

Als HW onder de juiste voorwaarden mij in staat stelt zelf die api te besturen, zonder verdere support en/of aanspraak op garantie als het misgaat, waarom moet het geheel dan duurder worden ? Overigens verwacht ik dat er in korte tijd exact dit gedaan zal worden ook zonder hulp van HW door andere tweakers.

Ik heb juist deze batterij besteld omdat ik laag drempelig wil gaan starten, zonder ingreep in mijn meterkast en stevige kosten voor installatie. Tegelijk ben ik wel een tweaker en stuur nu ook delen van mijn gebruik op basis van zonne-energie en dit past prima binnen mijn verkenning zonder de eerder genoemde uitdagingen.
Dit dus. Ik snap die post ook niet. Het lijkt wel of het eng is als je 1 optie erop mooi zou vinden na alle trompet lofzang die in mijn post staat. Reactie is alof ik sta te vloeken in de kerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjamo schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:45:
[...]

Als je de optie wil hebben de batterij op voordelige momenten te laden, ongeacht het seizoen, dan zal je dat via een dynamisch energie-contract moeten doen. Er zijn veel batterijen die dat kunnen verzorgen. Batterijen waarbij je uit verschillende opties kan kiezen, en waarbij je het soort gebruik kan wisselen wanneer je maar wil. Batterijen waarbij dat min of meer vanzelf gaat, maar waarbij je ook de optie hebt dat zelf te sturen via bijvoorbeeld home assistant. Die batterijen zijn er gewoon.

Ik wil dat bijvoorbeeld niet. Ik ben helemaal tevreden met deze batterij van HomeWizard zoals hij nu is. Ook in de winter leveren we hier terug. Leuk om die kWh's die anders de deur uit gaan, nu zelf te kunnen gebruiken in de nacht of bij slechter weer. Meer verlang ik (voor nu) niet van de batterij.

Zou ik dat andere willen, dan zou ik me melden in het topic is een homebatterij wat voor mij, of het topic van Sessy. Of misschien wel het topic van Victron. Omdat ik daar bij gelijkgestemden ben en waarbij wat ik wil overeen komt met wat de batterij me kan bieden.

Aanvulling:
Dit is de laatste post van mij hier over. Ik ben mezelf al meerdere keren aan het herhalen en daar wordt niemand beter van. Eventueel mag deze post ook verwijderd worden.
Ik snap niet dat je zo fel reageerd op een optie die wel meer mensen een welkome aanvulling vinden. Lees mijn post eens goed. Vlgs mij blaas ik de lof trompet over de batterij. Anders had ik hem niet aangeschaft. Je reageerd alsof je gestoken wordt door een bij. Ook HW Batterij is een product in ontwikkeling. Dus waarom mag je een wens niet aangeven? Kijk naar de Nexus van Zonneplan. Daar was laden met zonneopwek totaal niet mogelijk. Toch kwam die wens. Implementatie is gaande. Niks mis mee met innovaties die erbij komen. Stilstaan is achteruit gang.

En nogmaals.... dat het systeem lekker in de zomermaanden zijn werk doet prima. Ik hoef hem ook niet te besturen. Het zou prettig zijn als je hem wel 12 maanden kan gebruiken. De 1 kan dat met panelen afdekken. De ander zal wat hulp nodig hebben in de wintermaanden mbv dynamisch contract.

[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 15-07-2024 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
Zijn er hier mensen die 4 batterijen overwegen om in de winter meerdere dagen te overbruggen met heldere zonnige dagen tussendoor?

Verder zal meerdere batterijen de kans op deep cycles verminderen en dus de levensduur vergroten?

[ Voor 33% gewijzigd door Henkoes op 15-07-2024 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Henkoes schreef op maandag 15 juli 2024 @ 23:01:
Zijn er hier mensen die 4 batterijen overwegen om in de winter meerdere dagen te overbruggen met heldere zonnige dagen tussendoor?

Verder zal meerdere batterijen de kans op deep cycles verminderen en dus de levensduur vergroten?
Meerdere dagen? Met een EV doe je maar 1 of 2 uurtjes met 4 accu's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkoes
de Peer schreef op maandag 15 juli 2024 @ 23:28:
[...]

Meerdere dagen? Met een EV doe je maar 1 of 2 uurtjes met 4 accu's
Ik heb geen EV. Veel mensen hebben die niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
In de winter krijg je amper één batterij vol, 4 lijkt me dan onzinnig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alwind

Mijn cijfers met 20 panelen zonder warmtepomp.

Nov: 43 kWh teruggeleverd.
Dec: 8.5 kWh teruggeleverd.
Jan: 23 kWh teruggeleverd.
Feb 50 kWh teruggeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Ik verwacht niet dat er veel mensen zijn die zo een enorme overcapaciteit hebben dat ze op een zonnige winterdag vier batterijen vol krijgen, én daar vervolgens meerdere dagen mee kunnen overbruggen. En als dat al zo Is dan zal dat denk ik hooguit 10-20 keer per winter voorkomen? Heb je daar duizenden euro's (extra) voor over?
Wellicht, maar ik hoor mensen hier ook over een verouderingseffect (ik weet daar zelf weinig van), dus dan is het de vraag of je écht zo veel meer kWh uit de levensduur van je batterij gaat halen, en als dat al zo Is, dan heb je het over een termijn van meer dan tien jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
a2aan schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 07:26:
[...]

Ik verwacht niet dat er veel mensen zijn die zo een enorme overcapaciteit hebben dat ze op een zonnige winterdag vier batterijen vol krijgen, én daar vervolgens meerdere dagen mee kunnen overbruggen. En als dat al zo Is dan zal dat denk ik hooguit 10-20 keer per winter voorkomen? Heb je daar duizenden euro's (extra) voor over?

[...]

Wellicht, maar ik hoor mensen hier ook over een verouderingseffect (ik weet daar zelf weinig van), dus dan is het de vraag of je écht zo veel meer kWh uit de levensduur van je batterij gaat halen, en als dat al zo Is, dan heb je het over een termijn van meer dan tien jaar?
Ahja de terugverdientijd zal wel oplopen.
In mijn verbruik en opwekking zie ik soms een paar dagen wat pieken in opwek en niet veel verbruik.
Dan wil ik daarna een keer een was draaien en heb ik meer nodig dan ik opwek.
Meerdere batterijen zouden dat kunnen overbruggen.
Nu is het welk zo dat het terugverdienen wel langer zal duren, gezien dit inderdaad niet dagelijks gebeurd en alleen tijdens de winter een issue is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
Andere optimalisatie punt
@HomeWizard_NL een grote wens (die ik meerdere keren langs zie komen op het forum) is:

De mogelijkheid om te kiezen na welke tijd de batterij mag opladen, zodat deze de goedkope middagstroom pakt en niet de dure ochtendstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:29
De energie maatschappijen komen ook in actie, zoveel mogelijk zonenergie zelf gebruiken.

Nieuws:
Energiebedrijven beginnen campagne: gebruik opgewekte zonnestroom meer zelf:

https://nos.nl/l/2529038

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkoes
fredhuizinga schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:13:
De energie maatschappijen komen ook in actie, zoveel mogelijk zonenergie zelf gebruiken.

Nieuws:

Als de energieleveranciers financieel mee willen helpen ben ik tot veel bereid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Henkoes schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:56:
Ahja de terugverdientijd zal wel oplopen.
In mijn verbruik en opwekking zie ik soms een paar dagen wat pieken in opwek en niet veel verbruik.
Dan wil ik daarna een keer een was draaien en heb ik meer nodig dan ik opwek.
Meerdere batterijen zouden dat kunnen overbruggen.
Nu is het welk zo dat het terugverdienen wel langer zal duren, gezien dit inderdaad niet dagelijks gebeurd en alleen tijdens de winter een issue is.
Zijn het niet vooral de tussenseizoenen waar je het meeste baat hebt bij een grotere batterij? Als ik naar mezelf kijk dan heb ik aan een enkele batterij genoeg om in de winter zero export, en in de zomer zero import te halen (even afgezien van de beperkingen rondom maximaal vermogen en schakelsnelheid). Misschien dat sommige huishoudens daar een tweede batterij voor nodig hebben, maar ik denk dat de meesten (zonder EV) dan wel 'goed' zitten.

Met extra batterijen ga je feitelijk de zowel de zomer als de winter 'langer' maken, waardoor de periode ertussen korter wordt.

Zijn er mensen met simulaties die kunnen zien hoe lang de periode überhaupt is tussen de dagen dat de batterij 'bijna nooit vol' (winter) is, totdat hij ineens 'bijna nooit leeg' (zomer) is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:50
fredhuizinga schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:13:

Nieuws:

Ben ik allang mee bezig.
Een electrische doorstroom boiler die aan gaat als ik energie terug lever.
En straks (november) komen deze accu’s erbij.
Dan laad ik de auto ook zoveel mogelijk overdag op en regel de stroom sterkte dmv mijn Homey tussen 5 en 13ampere.

In Californië hebben ze hetzelfde probleem.

Heb zelf al 13jaar zonnepanelen en wist toen al dat dit zo niet kan blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15:39

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

alwind schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 07:14:
[...]

Mijn cijfers met 20 panelen zonder warmtepomp.

Nov: 43 kWh teruggeleverd.
Dec: 8.5 kWh teruggeleverd.
Jan: 23 kWh teruggeleverd.
Feb 50 kWh teruggeleverd.
Mijn cijfers met 14 panelen met warmtepomp.

Nov: 65 kWh (2,17 gem per dag) teruggeleverd.
Dec: 16 kWh (0,52 gem per dag) teruggeleverd.
Jan: 83 kWh (2,68 gem per dag) teruggeleverd.
Feb: 66 kWh (2,27 gem per dag) teruggeleverd.

Waarbij in December op twee dagen maar genoeg terugleverd wordt.

In deze vier maanden verwacht ik dan ook, dat ik de batterij niet kan inzetten.

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Pagina: 1 ... 13 ... 65 Laatste

Dit topic is gesloten.