Taro schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:45:
[...]
Ik heb inmiddels alles goed draaien en zal nog even vanaf stap 1 alles delen:
Installeer battery_sim via HACS -> Integraties
Installeer Energy Flow Card Plus via HACS -> Frontend (Let op: Niet de Power variant, maar Energy!)
Installeer Energy Period Selector Plus via HACS -> Frontend
Voeg battery_sim toe bij Apparaten en Diensten -> integraties
Home Assistant Herstarten
Voeg de eerste Battery toe, bijv. HomeWizard, 1x:
[
Afbeelding]
Ik hanteer een Round Trip Efficiency van 0.85. HomeWizard hanteert zelf 0.70-0.90 op hun website. Afgaande op wat ik bijv. bij Sessy's langs zie komen is 0.8-0.85 realistisch.
Of 2x (Let op: Ik hanteer 2x800 Watt, 3x800, 4x800 bij zowel laden als ontladen, ervan uitgaande dat je alles netjes aansluit en dit unlocked):
[
Afbeelding]
Voor 3x en 4x lijkt me duidelijk wat je invult.
Add daarna een energy import meter bij iedere Battery, in mijn geval is dat de Grid import meter van mijn MyEnergi Zappi laadpaal die via CT-klemmen alle fases per stuk meet + het totaal. (Krijg overigens nog een ESPHome P1-meter binnen vandaag en de HomeWizard P1-meter is ook onderweg, maar dit voldoet vooralsnog prima).
Voeg daarna het juiste tarief aan de import toe, in mijn geval Zonneplan Current electricity tariff (Via de Zonneplan One integratie).
Add daarna een energy export meter, in mijn geval de Zappi export + wederom Zonneplan voor het tarief.
De accu's zijn nu goed aangemaakt en ingesteld.
Maak een dashboard aan en kies daar voor een nieuwe kaart: Energy Period Selector Plus, deze zorgt ervoor dat de Energy Flow Chart Plus met een datum te bedienen is en geen foutmelding geeft. Deze heb ik onderin het dashboard weggemoffeld:
[
Afbeelding]
Voeg daarna de Energy Flow Chart Plus toe. Ga naar de YAML/code en gebruik dit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| type: custom:energy-flow-card-plus
entities:
battery:
entity:
consumption: sensor.battery_sim_hw_1_stuk_battery_energy_out
production: sensor.battery_sim_hw_1_stuk_battery_energy_in
state_of_charge: sensor.battery_sim_hw_1_stuk
state_of_charge_unit: kWh
state_of_charge_decimals: 2
grid:
entity:
consumption: sensor.battery_sim_hw_1_stuk_simulated_sensor_DEJUISTEIMPORTNAAM_import_today
production: sensor.battery_sim_hw_1_stuk_simulated_sensor_DEJUISTEEXPORTNAAM_export_today
solar:
entity: sensor.DEJUISTEZONNEPANELENSENSOR
display_zero_state: true
home: {}
clickable_entities: true
display_zero_lines: false
use_new_flow_rate_model: true
energy_date_selection: true
wh_decimals: 1
kwh_decimals: 2
min_flow_rate: 1
max_flow_rate: 6
max_expected_energy: 2000
min_expected_energy: 10
wh_kwh_threshold: 1000
title: HomeWizard - 1x |
Waarbij "hw_1_stuk" de naam van de juiste Battery moet zijn.
Daarna kan je evt. nog andere entiteiten toevoegen, het herhalen voor andere aantallen of merken/types en dan ziet het er zo uit:
[Afbeelding]
Op de eerste dag lijkt het vaak niet te kloppen en gaan de flowende bolletjes heel hard, dat zal de volgende ochtend doorgaans wel kloppen. De visualisatie denkt immers dat je de totale dagopbrengst ineens hebt toegevoegd, dat moet dus even settelen.
In mijn geval resetten de import, export en zonnepanelen meters iedere nacht, daar kan het geheel zo te zien ook prima mee omgaan.
Succes