Gedurende die vier maanden helpt de batterij je om je export naar 0 te krijgen. Opgeteld toch weer zo'n 200kWh aan 'benutting' van de batterij (want helemaal 0 zal nooit lukken). Op jaarbasis zeker niet te verwaarlozen, toch?! Zeker als je dit met één batterij kan bereiken.PeteSplit schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:59:
Mijn cijfers met 14 panelen met warmtepomp.
Nov: 65 kWh (2,17 gem per dag) teruggeleverd.
Dec: 16 kWh (0,52 gem per dag) teruggeleverd.
Jan: 83 kWh (2,68 gem per dag) teruggeleverd.
Feb: 66 kWh (2,27 gem per dag) teruggeleverd.
Waarbij in December op twee dagen maar genoeg terugleverd wordt.
In deze vier maanden verwacht ik dan ook, dat ik de batterij niet kan inzetten.
Hier even gekeken naar mijn teruglevering.alwind schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 07:14:
[...]
Mijn cijfers met 20 panelen zonder warmtepomp.
Nov: 43 kWh teruggeleverd.
Dec: 8.5 kWh teruggeleverd.
Jan: 23 kWh teruggeleverd.
Feb 50 kWh teruggeleverd.
8 panelen (2x west 2x oost 4x zuid) in de winter vrij veel schaduw werking..
Lucht/lucht warmtepomp.
Boiler die schakeld op zonne-energie.
Geen gas en alles verder elektrische.
Terug-levering van de panelen aan het net.
Oktober: 41,3 Kwh
November: 17,3 Kwh
December: 0,3 Kwh
Januari: 2,3 Kwh
februari: 8,3 Kwh
Maart: 46,4 Kwh
April: 130 Kwh ( minder de l/l aan)
Lukt mij dus niet om de accu echt te gebruiken gedurende deze 6 mnd, pas april word interessant.
Meer panelen lukt mij niet, wel veel ruimte maar hoge bomen.
Ross
Wat een interessant product. Helaas ben ik al eventjes te laat zo te zien.
Weet iemand of er alternatieven zijn die hetzelfde doen maar wel nog in voor Q3 2025 geleverd kunnen worden?
Dit product is zo simpel dat je zou zeggen stuur elke sociale huurwoning er eentje op. Als je ze voor €1000 p.s. zou kunnen inkopen met een giga order heb je dan voor €2,5 miljard in één klap 2 GW aan batterijvermogen in Nederland, die mooi verdeeld staat over het land én je helpt al die mensen in sociale huur een flink stuk met hun energierekening.
Weet iemand of er alternatieven zijn die hetzelfde doen maar wel nog in voor Q3 2025 geleverd kunnen worden?
Dit product is zo simpel dat je zou zeggen stuur elke sociale huurwoning er eentje op. Als je ze voor €1000 p.s. zou kunnen inkopen met een giga order heb je dan voor €2,5 miljard in één klap 2 GW aan batterijvermogen in Nederland, die mooi verdeeld staat over het land én je helpt al die mensen in sociale huur een flink stuk met hun energierekening.
Dit product is Q1 2025 beschikbaar.ApexAlpha schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:14:
Wat een interessant product. Helaas ben ik al eventjes te laat zo te zien.
Oh ik zie het, verkeerde gelezen op de site want "Q3 2025" staat er vlak onder.
Dat scheelt al een beetje al is het nog een jaar wachten ook.
Ik heb hierover nog geen bericht gehad, dus ik neem aan dat ik mijn bestelling in November 2024 geleverd krijg, en hopelijk niet in Q1 2025
Even een stukje uit het artikel:fredhuizinga schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:13:
De energie maatschappijen komen ook in actie, zoveel mogelijk zonenergie zelf gebruiken.
Nieuws:
Energiebedrijven beginnen campagne: gebruik opgewekte zonnestroom meer zelf:
https://nos.nl/l/2529038
Dat is wel erg sympathiek van Eneco, dat wij een batterij mogen kopen én hun betalen om een probleem op te lossen wat ze zelf mede veroorzaakt hebben met hun windmolens en mega zonneparken.Eneco start een proef waarmee bezitters van zo'n thuisbatterij zelfs helpen bij het balanceren van het elektriciteitsnet. Het energiebedrijf kan dan tegen een kleine vergoeding aan de klant die batterij aansturen.
Verder een no-brainer maar lastig te realiseren, met 5 dagen mooi weer achter elkaar is mijn afwas wel gedaan, alle wasmanden leeg en een boiler vol met warm water. Batterijen lijkt dan logisch maar dan moet je wel grote gaan hebben denk ik.
Het idee is dat jij betaalt krijgt van Eneco hier voor, niet andersom.Pixelmagic schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:13:
[...]
Even een stukje uit het artikel:
[...]
Dat is wel erg sympathiek van Eneco, dat wij een batterij mogen kopen én hun betalen om een probleem op te lossen wat ze zelf mede veroorzaakt hebben met hun windmolens en mega zonneparken.
Verder een no-brainer maar lastig te realiseren, met 5 dagen mooi weer achter elkaar is mijn afwas wel gedaan, alle wasmanden leeg en een boiler vol met warm water. Batterijen lijkt dan logisch maar dan moet je wel grote gaan hebben denk ik.
Verder zou het al veel helpen als iedereen zijn vaatwasser of wasmachine niet tussen 16:00 en 20:00 aanzet. De meeste gezinnen / mensen draaien één vaatwasser per dag dat hoeft niet direct na het eten zou je zeggen.
Als iedereen een beetje helpt dat wordt de piek vanzelf iets minder.
Wij krijgen hem in november of onze €50 terug, als je nu besteld krijg je hem in maart van een nog te bepalen jaar(RSH) schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:01:
[...]
Ik heb hierover nog geen bericht gehad, dus ik neem aan dat ik mijn bestelling in November 2024 geleverd krijg, en hopelijk niet in Q1 2025
Ik vrees dat het andersom zal zijn, maar we gaan zien.ApexAlpha schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:20:
[...]
Het idee is dat jij betaalt krijgt van Eneco hier voor, niet andersom.
Verder zou het al veel helpen als iedereen zijn vaatwasser of wasmachine niet tussen 16:00 en 20:00 aanzet. De meeste gezinnen / mensen draaien één vaatwasser per dag dat hoeft niet direct na het eten zou je zeggen.
Als iedereen een beetje helpt dat wordt de piek vanzelf iets minder.
Verder helemaal met je eens, plan voor zover mogelijk je grote afnemers, tegelijk heb ik makkelijk praten, er is hier bijna altijd iemand thuis om dat te doen (was uit machine in de droger enzo) maar die luxe heeft niet iedereen.
:strip_exif()/f/image/o2LlxXm94dprivcLti8eECxT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EURBHBDsP77Rsb7sW47ar9uN.jpg?f=fotoalbum_large)
Even wat rekenen. 1e plaatje is het werkelijk verbruik gemeten door HW. 2e plaatje het verbruik etc maar nu met batterij simulatie erin.
Bij geen batterij is het financiële kostenplaatje:
2.2 kWh x 0.25 ct / kWh = € 0,55 kosten opname uit net
10.9 kWh x 0.11 ct / kWh TLB = € 1,20 kosten voor teruglevering.
Totale kosten zonder batterij voor deze dag €1,75
Bij wel een batterij is het financiële plaatje als volgt:
0,1 kWh x 0,25 ct / kWh = € 0,025
8,5 kWh x 0,11 ct / kWh = € 0,935 TLB
Totale onkosten met batterij is € 0,96
Het verschil tussen wel en geen batterij is dus € 1,75 - € 0,96 = € 0,79 minder uitgaven dan zonder batterij.
Een batterij cycle kost € 1395,-- / 6000 (afgegeven cycli door HW) € 0,235
Haal je deze er ook nog vanaf dan houdt je een 55 ct over. Omzettingsverlies die dag is wat lastiger te bepalen. 55 ct * 6000 cycli = € 3300,-
Als dit de standaard zou worden dan is hij dus zeker terug te verdienen. Let op dit is maar bekeken op 1 dag. Niet alle cycli zullen 55ct opleveren. Om laag drempelig in de stappen dus best een leuke investering met kans op zeker terug te verdienen en een bak ervaring op te doen. Simpele vorm van aansluiten.
Denk in kansen, niet in problemen. 5.4 kWh opslag Homewizard Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV: 77 kWh capaciteit
Dit product werkt alleen i.c.m. zonnepanelen; hoeveel sociale huurwoningen hebben die op hun dak liggen, waarbij de opgewekte stroom door de meter van de bewoner loopt?ApexAlpha schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:14:
Het concept van gedistribueerd (al dan niet lokaal aangestuurd) het net ontlasten vind ik wel interessant. Stel (en dat is een grote aanname!) dat het efficiënt én effectief is om allemaal een thuisbatterij te nemen, dan nemen de kosten voor levering en distributie van elektriciteit in zijn totaliteit (voor heel Nederland) af. Maar wie moet dan de investering doen? En wie krijgt de 'winst'?
Wat nou als de netbeheerders thuisbatterijen in bruikleen zouden geven aan huishoudens, inclusief een kleine vergoeding, zodat de mensen die zo'n ding in huis nemen worden 'beloond'? Dat is misschien haalbaarder dan batterijen plaatsen in/bij de transformatorhuisjes...
Ja ik denk dat een batterij in mijn idee wel enige connectie zou moeten hebben met de buitenwereld over elektriciteitsprijzen en aanbod.a2aan schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:50:
[...]
Dit product werkt alleen i.c.m. zonnepanelen; hoeveel sociale huurwoningen hebben die op hun dak liggen, waarbij de opgewekte stroom door de meter van de bewoner loopt?
Het concept van gedistribueerd (al dan niet lokaal aangestuurd) het net ontlasten vind ik wel interessant. Stel (en dat is een grote aanname!) dat het efficiënt én effectief is om allemaal een thuisbatterij te nemen, dan nemen de kosten voor levering en distributie van elektriciteit in zijn totaliteit (voor heel Nederland) af. Maar wie moet dan de investering doen? En wie krijgt de 'winst'?
Wat nou als de netbeheerders thuisbatterijen in bruikleen zouden geven aan huishoudens, inclusief een kleine vergoeding, zodat de mensen die zo'n ding in huis nemen worden 'beloond'? Dat is misschien haalbaarder dan batterijen plaatsen in/bij de transformatorhuisjes...
In een ideale wereld hadden we nu overal al slimme elektriciteitsmeters met niet alleen een P1 poort maar ook één normaal stopcontact waar je direct iets op kan aansluiten zoals een batterij die tot 2kW mag leveren. Buiten de stoppenkast om maar achter de meter.
Al moet ik zeggen dat zeker 's nachts 800w ook al flink helpt in een normaal gezin.
Van mij mogen ze een giga aanbesteding doen voor deze dingen en ze voor een paar honderd euro per stuk opsturen naar elke sociale woning in Nederland. Die mensen krijgen dan het voordeel (wellicht in plaats van al die andere energietoeslagen enzo) en het land krijgt een flinke peak shave in de ochtend en avond van ongeveer 2GW als je alle 2,5 miljoen sociale huurwoningen er een geeft.
Hoe werkt saldering in jouw situatie? Exporteer je op jaarbasis (veel) meer dan je importeert, of juist andersom?Devke schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:48:
Bij geen batterij is het financiële kostenplaatje:
2.2 kWh x 0.25 ct / kWh = € 0,55 kosten opname uit net
10.9 kWh x 0.11 ct / kWh TLB = € 1,20 kosten voor teruglevering.
Totale kosten zonder batterij voor deze dag €1,75
Ik reken alleen met die TLB die je bespaart (en dan nog minus het omzettingsverlies van de batterij).
Ik draai bijna 0 op de meter. Stop een ruime 2000 kWh in het net gedurende het jaar die er in de winter maanden weer opgehaald wordt. Omgerekend betaal ik dan een 11 ct boete per kWh.a2aan schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:54:
[...]
Hoe werkt saldering in jouw situatie? Exporteer je op jaarbasis (veel) meer dan je importeert, of juist andersom?
Ik reken alleen met die TLB die je bespaart (en dan nog minus het omzettingsverlies van de batterij).
Ik heb echt gekeken naar wat kost het zonder batterij een dag. Wat met de batterij. Blijven rekenen vanuit 1 perspectief anders ga je de mist in.
[ Voor 12% gewijzigd door Devke op 16-07-2024 13:00 ]
Denk in kansen, niet in problemen. 5.4 kWh opslag Homewizard Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV: 77 kWh capaciteit
Wel opletten dat het sociale huurwoningen met zonnepanelen zijn. Anders geen resultaat. Ik denk alleen dat zo'n project voor HW te groot is in 1x. Aan de achterkant zullen ze ook moeten uitbreiden wellicht. Data opvangen etc.ApexAlpha schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:53:
[...]
Ja ik denk dat een batterij in mijn idee wel enige connectie zou moeten hebben met de buitenwereld over elektriciteitsprijzen en aanbod.
In een ideale wereld hadden we nu overal al slimme elektriciteitsmeters met niet alleen een P1 poort maar ook één normaal stopcontact waar je direct iets op kan aansluiten zoals een batterij die tot 2kW mag leveren. Buiten de stoppenkast om maar achter de meter.
Al moet ik zeggen dat zeker 's nachts 800w ook al flink helpt in een normaal gezin.
Van mij mogen ze een giga aanbesteding doen voor deze dingen en ze voor een paar honderd euro per stuk opsturen naar elke sociale woning in Nederland. Die mensen krijgen dan het voordeel (wellicht in plaats van al die andere energietoeslagen enzo) en het land krijgt een flinke peak shave in de ochtend en avond van ongeveer 2GW als je alle 2,5 miljoen sociale huurwoningen er een geeft.
Je slaat wel een flinke klapper in het electra netwerk qua belasting. Dus de gedachte is zeker niet slecht.
[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 16-07-2024 13:04 ]
@DevkeDus zolang je kan salderen betaal je niet de 2,2 kWh afname maar alleen de TLK.
De post "2.2 kWh x 0.25 ct / kWh = € 0,55 kosten opname uit net" kan je wegstrepen tegen de vergeten post "2.2 kWh x -0.25 ct / kWh = € -0,55 salderen".
Hieruit volgt dat je sommetje te optimistisch is, je bespaart alleen 2,2 kWh * €0,11/kWh TLK = €0,24.
Als een cycle aan slijtage/afschrijving €0,23 kost, win je dus op een dag als gisteren €0,01 excl verliezen
De post "2.2 kWh x 0.25 ct / kWh = € 0,55 kosten opname uit net" kan je wegstrepen tegen de vergeten post "2.2 kWh x -0.25 ct / kWh = € -0,55 salderen".
Hieruit volgt dat je sommetje te optimistisch is, je bespaart alleen 2,2 kWh * €0,11/kWh TLK = €0,24.
Als een cycle aan slijtage/afschrijving €0,23 kost, win je dus op een dag als gisteren €0,01 excl verliezen
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik heb vanaf midden januari een simulatie lopen met zowel een Sessy (5kWh, blauw) als een Zonneplan (20 kWh, paars) als NOM batterij.a2aan schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:35:
[...]
Zijn er mensen met simulaties die kunnen zien hoe lang de periode überhaupt is tussen de dagen dat de batterij 'bijna nooit vol' (winter) is, totdat hij ineens 'bijna nooit leeg' (zomer) is?
/f/image/wEm5FgkpcbbkIwW6jztL6JNV.png?f=fotoalbum_large)
Je ziet dat de ZP batterij ook een aantal dagen kan afdekken met minder stroomopwek, waar de Sessy naar 0 gaat. De ZP batterij is na 1 maart niet meer op 0 geweest (scheelde niet veel op 3 april), maar wel onder de 10% SOC
Wat scheelt dat op de meter?
/f/image/qlvfWZWDjCSDgZMtdfTf72Tu.png?f=fotoalbum_large)
De ZP heeft 3 kWh meer PV opgenomen dan de Sessy, de Sessy heeft 40 kWh meer uit het grid nodig gehad dan de ZP batterij.
input
PV opwek: 2800 kWh/jaar
Verbruik: 2000 kWh/jaar
geen WP, geen EV.
Edit: 2MWh aan PV opwek is eigenlijk 1543 kWh, maar dan grof afgerond.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Dit vat hem denk ik wel mooi samen. De HW-batterij past (met de huidige features) vooral bij vaste/variabele contracten, en dan bieden ze een heel laagdrempelige manier om een stukje bij te dragen aan duurzaamheid, maar de (financiële) business case is flinterdun. Voor sommige huishoudens zijn twee batterijen nog (bijna) even interessant als een, maar daarna wordt het toch vooral een dure hobby. Niet dat daar wat mis mee is, in tegendeel!Proton_ schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 13:05:
@DevkeDus zolang je kan salderen betaal je niet de 2,2 kWh afname maar alleen de TLK.
Maar wie kan de toekomst voorspellen? Misschien dat de HW-batterij wel features krijgt waardoor 'ie beter tot zijn recht komt i.c.m. een dynamisch energiecontract (en zichzelf daarmee sneller terugverdient), misschien gaat het prijsverschil tussen inkoop en verkoop van elektriciteit (ook voor vaste/variabele contracten) wel nog wat groter worden (als die 11ct van nu richting 20ct zou gaan dan wordt het al een stuk interessanter), maar aan de andere kant zou het ook zomaar kunnen dat de HW-batterij door innovatie over een paar jaar 'waardeloos' is (dus nog lang voordat hij is terugverdiend).
Als ik straks in maart nog steeds denk dat ik er minimaal een paar jaar 'plezier' van ga hebben dan neem ik hem, en anders heeft het me 50 euro gekost, en heeft het toch al een hoop plezier opgeleverd in het plezier dat ik beleef aan het filosoferen over nut/noodzaak van een dergelijk product (want ik zit nu toch weer met meer interesse te kijken naar de grafiekjes in de HW-app).
Verdorie je hebt idd helemaal gelijk 🙈. Scherp. My mistake. Toch mooi meegenomen 🤣🙈. Ik zie het echt als hobby projectje. Kan wat bijdragen aan netontlasting. Leuk om er laagdrempelig kennis mee te maken. Daarna wacht ik rustig af wat 2027 gaat brengen. Afschafsaldering ja of toch weer niet. Wat energieleveranciers gaan doen qua kostenstructuur met TLV etc. Die blijven niet zo verwacht ik. Maar dat blijft giswerk. Als dat duidelijker is ga ik kijken hoe de markt er dan bij hangt en wat een mooie extra toevoeging zou kunnen zijn. Voorlopig eerst maar beetje hobby.Proton_ schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 13:05:
[ Voor 28% gewijzigd door Devke op 16-07-2024 13:57 ]
Als de batterij een optie krijgt om pas in de middag op te laden, past deze zeker ook goed bij dynamische contracten (avond stroom) en afromen van pieken die boven opwekking uitsteken.a2aan schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 13:19:
[...]
Dit vat hem denk ik wel mooi samen. De HW-batterij past (met de huidige features) vooral bij vaste/variabele contracten, en dan bieden ze een heel laagdrempelige manier om een stukje bij te dragen aan duurzaamheid, maar de (financiële) business case is flinterdun. Voor sommige huishoudens zijn twee batterijen nog (bijna) even interessant als een, maar daarna wordt het toch vooral een dure hobby. Niet dat daar wat mis mee is, in tegendeel!
Maar wie kan de toekomst voorspellen? Misschien dat de HW-batterij wel features krijgt waardoor 'ie beter tot zijn recht komt i.c.m. een dynamisch energiecontract (en zichzelf daarmee sneller terugverdient), misschien gaat het prijsverschil tussen inkoop en verkoop van elektriciteit (ook voor vaste/variabele contracten) wel nog wat groter worden (als die 11ct van nu richting 20ct zou gaan dan wordt het al een stuk interessanter), maar aan de andere kant zou het ook zomaar kunnen dat de HW-batterij door innovatie over een paar jaar 'waardeloos' is (dus nog lang voordat hij is terugverdiend).
Als ik straks in maart nog steeds denk dat ik er minimaal een paar jaar 'plezier' van ga hebben dan neem ik hem, en anders heeft het me 50 euro gekost, en heeft het toch al een hoop plezier opgeleverd in het plezier dat ik beleef aan het filosoferen over nut/noodzaak van een dergelijk product (want ik zit nu toch weer met meer interesse te kijken naar de grafiekjes in de HW-app).
@HomeWizard_NL Zouden jullie hier iets over kunnen zeggen in termen van roadmap/intentie dit te implementeren?
Voor het afromen van de pieken die boven de opwekking uitsteken heb je deze optie niet nodig, dat doet de batterij standaard al. Het enige verschil is dat het gebeurt met de stroom die 's morgens al de batterij in is gegaan, in plaats van 's middags bij de lagere dynamische tarieven.Henkoes schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 16:51:
[...]
Als de batterij een optie krijgt om pas in de middag op te laden, past deze zeker ook goed bij dynamische contracten (avond stroom) en afromen van pieken die boven opwekking uitsteken.
@HomeWizard_NL Zouden jullie hier iets over kunnen zeggen in termen van roadmap/intentie dit te implementeren?
[ Voor 12% gewijzigd door Bravo op 16-07-2024 16:59 ]
Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Natuurlijk begrijp ik de batterij i.r.t. het platform van HomeWizard. Het platform werkt erg prettig en is volledig integraal.
Ik kwam dit nog tegen toen ik op zoek was naar een grotere thuisbatterij.
Lijkt een soortgelijke optie als de HomeWizard batterij.
Alphaess all-in-one Vitapower
https://alphaesslife.de/p...konkraftwerk-mit-speicher
Maar deze mist een modus voor NOM, dat de batterij dat levert wat het huis verbruikt. Ook moet deze accu tussen de zonnepanelen en het stopcontact worden geplaatst en kan dus niet op een willekeurig stopcontact worden aangesloten.Carlo Adan schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:15:
Natuurlijk begrijp ik de batterij i.r.t. het platform van HomeWizard. Het platform werkt erg prettig en is volledig integraal.
Alternatief wat hier op lijkt is de Anker E1600, die heeft wel een mogelijkheid om met een extra Smartmeter Nul op de Meter te realiseren. Maar moet ook weer direct aan de zonnepanelen worden gekoppeld.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
Leuk! Meer aanbod altijd goed. Alleen nog niet voor Nederland denk ik nog. Wil je bestellen dan kan alleen leveren in Duitsland.Carlo Adan schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:15:
Maar je zit een tikje te negatief qua cycle kosten.Proton_ schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 13:05:
139500 (cent) / (2.688(KWh) * 6000(cycles)) = 8.65 cent per KWh, excl verliezen. Dan kom je op 6.9 cent besparing voor die 2.2KWh.
Dan ga je er echter wel vanuit dat de batterij na die 6000 cycles is afgeschreven. Homewizard geeft een capaciteit van 70% + na 6000 cycles. Voor mij zou de batterij dan nog niet afgeschreven zijn.
Je conclusie dat het economisch zelden uit zal kunnen blijft voor mij echter ook met deze optimistischere cijfers staan.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Plaatje wordt ook wat anders na afschaffing saldering. Maar dat is niet 100% zeker. Dus dat valt nog onder de categorie "jezelf rijk rekenen". Leuke 1e stap. Ik denk dat we hier toch met zijn alle een x aan zullen moeten. Verwacht dat het dan ook rendabeler wordt.onlinaius schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:30:
[...]
Maar je zit een tikje te negatief qua cycle kosten.
139500 (cent) / (2.688(KWh) * 6000(cycles)) = 8.65 cent per KWh, excl verliezen. Dan kom je op 6.9 cent besparing voor die 2.2KWh.
Dan ga je er echter wel vanuit dat de batterij na die 6000 cycles is afgeschreven. Homewizard geeft een capaciteit van 70% + na 6000 cycles. Voor mij zou de batterij dan nog niet afgeschreven zijn.
Je conclusie dat het economisch zelden uit zal kunnen blijft voor mij echter ook met deze optimistischere cijfers staan.
Mijns inziens hebben de energiemaatschappijen met de terugleverkosten er al voor gezorgd dat de kosten/baten van zonne-energie anders zijn verdeeld (of het eerlijker is kan je over twisten).Devke schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 20:00:
Plaatje wordt ook wat anders na afschaffing saldering. Maar dat is niet 100% zeker. Dus dat valt nog onder de categorie "jezelf rijk rekenen". Leuke 1e stap. Ik denk dat we hier toch met zijn alle een x aan zullen moeten. Verwacht dat het dan ook rendabeler wordt.
Als al het andere gelijk blijft (wat ook maar zeer de vraag is), en de salderingsregeling wordt afgeschaft, dan verwacht ik dat er 'netto' niet zo veel hoeft te veranderen.
Nu is het 'verdienmodel' van de HW-batterij het voorkomen van terugleverkosten, en als we niet meer kunnen salderen, wordt het het verschil tussen inkoop en verkoopprijs. Als die ongeveer 25ct en 12ct zijn/blijven is het verschil 13ct, wat redelijk dicht bij de huidige terugleverkosten komt.
Mocht de inkoopprijs van elektriciteit stijgen, naar 30, of zelfs 40 cent, en de terugleververgoeding achter blijven, dan ga je de HW-batterij wel wat sneller terugverdienen.
Grootste onzekere factor is/blijft toch het overheidsbeleid, want dat kan alle kanten op. Als ze besluiten de salderingsregeling te houden, en daarbovenop de terugleverkosten te verbieden, dan levert de HW-batterij ineens niets meer op. Financieel dan, want qua duurzaamheid geloof ik er wel in, en dan vind ik 1400 euro best een aantrekkelijk instapbedrag.
Energie bedrijven willen net als andere bedrijven winsten maximaliseren. Op het moment dat saldering vervalt zal je het moeten doen met de TLV. Die is nu wellicht 12 ct maar voor mijn gevoel blijft die niet zo. Ik denk dat ze die gaan verlagen. Waarom? Ze bouwen zelf de nodige wind en zonneparken bij. Ook daar koppelen ze hun batterij aan zodat ze die op het net kunnen zetten. Dan zijn onze kWh's al minder nodig. Ik probeer ff met een bedrijfspet op te kijken. Dus ik denk dat het verschil wel groter wordt. Het overheidsbeleid is dat TLV niet negatief mag zijn. 0 ct is niet negatief.a2aan schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 20:34:
[...]
Mijns inziens hebben de energiemaatschappijen met de terugleverkosten er al voor gezorgd dat de kosten/baten van zonne-energie anders zijn verdeeld (of het eerlijker is kan je over twisten).
Als al het andere gelijk blijft (wat ook maar zeer de vraag is), en de salderingsregeling wordt afgeschaft, dan verwacht ik dat er 'netto' niet zo veel hoeft te veranderen.
Nu is het 'verdienmodel' van de HW-batterij het voorkomen van terugleverkosten, en als we niet meer kunnen salderen, wordt het het verschil tussen inkoop en verkoopprijs. Als die ongeveer 25ct en 12ct zijn/blijven is het verschil 13ct, wat redelijk dicht bij de huidige terugleverkosten komt.
Mocht de inkoopprijs van elektriciteit stijgen, naar 30, of zelfs 40 cent, en de terugleververgoeding achter blijven, dan ga je de HW-batterij wel wat sneller terugverdienen.
Grootste onzekere factor is/blijft toch het overheidsbeleid, want dat kan alle kanten op. Als ze besluiten de salderingsregeling te houden, en daarbovenop de terugleverkosten te verbieden, dan levert de HW-batterij ineens niets meer op. Financieel dan, want qua duurzaamheid geloof ik er wel in, en dan vind ik 1400 euro best een aantrekkelijk instapbedrag.
Maar ik ben het met je eens dat beleid overheid de onzekere factor is en de instapprijs best leuk is om mee te hobbyen. Hobby kost ook geld vaak he ;-p
Heb ook gekeken naar een Nexus etc. Vind dat toch ff teveel geld voor een gokje. Achteraf blij het ook niet gedaan te hebben.
Edit: mocht die TLV nou echt beroerd worden dan heb ik als de gemeente een beetje meewerkt nog een accu van 77 kWh paraat. De EV. Kan altijd per dag wel een paar kWh in.
[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 16-07-2024 21:43 ]
Stel je pakt 2,4kwh lper cycle en we stellen 6000 cycles.
Dan kost 1kwh ongeveer 9 cent.
Eigenlijk nog best prijzig.
Maar als je aan de andere kant straks nadat het salderen is afgeschaft, misschien wel 400 kWh per jaar meer eigen gebruik door hebt, kun je ook nog wat extra besparen. Zeg ca. € 0,25 /kWh, dan levert dit dus netto € 0,16/kWh op. Over 6000 cycles is dat toch mooi € 2300,-.Henkoes schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 22:13:
Stel je pakt 2,4kwh lper cycle en we stellen 6000 cycles.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
afschaffing saldering is inderdaad een gamechanger, ik verwacht echter, net als vorig jaar dat het ze niet gaat lukken. mn omdat ze in de eerste kamer geen meerderheid hebben, en waarschijnlijk hiervoor ook niet zullen krijgen. De tijd zal het leren. De laatste keer had ik het tenminste gelijk met de voorspelling dat het niet zou lukken.Devke schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 20:00:
[...]
Plaatje wordt ook wat anders na afschaffing saldering. Maar dat is niet 100% zeker. Dus dat valt nog onder de categorie "jezelf rijk rekenen". Leuke 1e stap. Ik denk dat we hier toch met zijn alle een x aan zullen moeten. Verwacht dat het dan ook rendabeler wordt.
Maar wat ik al eerder aangaf, de voordelen van dit product liggen voornamelijk op een ander vlak, die waarschijnlijk nog een stuk belangrijker zijn.
[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 17-07-2024 09:00 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Ze proberen het echt al jaren....... je kunt je daarnaast überhaupt afvragen of dit clubje het wel lang gaat volhouden samen te regeren. Ik zie eerder verkiezingen dan het jaartal 2027 verschijnen. Zo fel op elkaar. Maar goed. Te off topic.MacD007 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 23:02:
[...]
afschaffing saldering is inderdaad een gamechanger, ik verwacht echter, net als vorig jaar dat het ze niet gaat lukken. mn omdat ze in de eerste kamer geen meerderheid hebben, en waarschijnlijk hiervoor ook zullen krijgen. De tijd zal het leren. De laatste keer had ik het tenminste gelijk met de voorspelling dat het niet zou lukken.
Volgens mij is er meer dan genoeg marktwerking om structurele en excessieve winsten te voorkomen.Devke schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:33:
Energie bedrijven willen net als andere bedrijven winsten maximaliseren. Op het moment dat saldering vervalt zal je het moeten doen met de TLV. Die is nu wellicht 12 ct maar voor mijn gevoel blijft die niet zo. Ik denk dat ze die gaan verlagen. Waarom? Ze bouwen zelf de nodige wind en zonneparken bij. Ook daar koppelen ze hun batterij aan zodat ze die op het net kunnen zetten. Dan zijn onze kWh's al minder nodig. Ik probeer ff met een bedrijfspet op te kijken. Dus ik denk dat het verschil wel groter wordt. Het overheidsbeleid is dat TLV niet negatief mag zijn. 0 ct is niet negatief.
Onze zonne-energie moet inderdaad concurreren met die van de grote zon- en windparken, wat we inderdaad nooit zullen 'winnen' (er zal dus altijd een verschil blijven tussen onze inkoop- en verkoopprijs, net als met wisselkoersen), maar, ik geloof niet dat de terugleververgoeding naar 0 zal gaan. Het feit dat de introductie van terugleverkosten samen is gegaan met het verlagen van de leveringskosten én het verhogen van de terugleververgoeding (in ieder geval bij Vattenfall), wijst erop dat niet alle winst naar de energiemaatschappij gaat.
Ik denk dat we die enorme zonneparken juist nodig gaan hebben om ook op de donkere winterdagen toch nog enigszins duurzaam onze warmtepompen te laten draaien. Ik denk dat op korte tot middellange termijn de elektriciteit in de winter nog wel eens flink duurder kan gaan worden, en dat het 'nieuwe normaal' is dat zonnepanelen in de zomer regelmatig moeten uitschakelen. Met een HW-batterij kunnen we dat voor onszelf nog enigszins beperken door een klein beetje energie op te slaan voor 's nachts.
Dat is de denkfout die veel mensen, en ik ook totdat ik panelen had, maken: dat een bewolkte winterdag met meer zonnepanelen op te vangen is.a2aan schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 07:51:
Ik denk dat we die enorme zonneparken juist nodig gaan hebben om ook op de donkere winterdagen toch nog enigszins duurzaam onze warmtepompen te laten draaien.
Mijn 15 panelen doen op een mooie zomerdag 30kWh, ruim genoeg voor de 12kWh die ik dagelijks verbruik. Diezelfde panelen doen in december hooguit 5kWh en vaak minder dan 1kWh. Zou ik mijn verbruik in de winter willen afdekken heb ik 180(!) panelen nodig, los van de ruimte en kosten het elektriciteitsnet kan dat buiten de winter helemaal niet aan (als we dat allemaal doen).
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
We zeggen hetzelfde, maar bedoelen iets anders. Of andersom.hoevenpe schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 07:59:
Mijn 15 panelen doen op een mooie zomerdag 30kWh, ruim genoeg voor de 12kWh die ik dagelijks verbruik. Diezelfde panelen doen in december hooguit 5kWh en vaak minder dan 1kWh. Zou ik mijn verbruik in de winter willen afdekken heb ik 180(!) panelen nodig, los van de ruimte en kosten het elektriciteitsnet kan dat buiten de winter helemaal niet aan (als we dat allemaal doen).
Ja, je hebt heel veel panelen nodig voor de winter (en ook nog wat wind- en kernenergie), waarvan de zonnepanelen in de zomer grotendeels moeten afschakelen. Niet zozeer omdat ze anders het net overbelasten, maar vooral omdat de energie dan niet nodig is (tot we een goedkope manier verzinnen om energie van de zomer te bewaren voor de winter).
Je warmtepomp zet je in de zomer toch ook niet aan, ondanks dat hij dan de hoogste COP heeft?! Op dezelfde manier voorzie ik dat we in de zomer onze panelen uitzetten, ondanks dat ze dan de meeste opbrengst hebben.
Los van de ruimte en maximale aansluiting (180 panelen krijg ik niet op het dak en net) ga je het nooit terugverdienen. Die 15 panelen hadden al een TVT met salderen van 6 jaar, als straks alleen directverbruik rendeert hou je geen businesscase over.a2aan schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 08:39:
Je warmtepomp zet je in de zomer toch ook niet aan, ondanks dat hij dan de hoogste COP heeft?! Op dezelfde manier voorzie ik dat we in de zomer onze panelen uitzetten, ondanks dat ze dan de meeste opbrengst hebben.
Je vergeet de giga lobby die deze jongens hebben, en laten we eerlijk zijn, zo groot is deze concurrentie helemaal niet. Ruim 80% van de markt hebben de 3 grote bedrijven in handen, de overige mogen de rest verdelen, waarbij deze dus slechts 2 a 3 % marktaandeel hebben, dus te verwaarlozen.a2aan schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 07:51:
[...]
Volgens mij is er meer dan genoeg marktwerking om structurele en excessieve winsten te voorkomen.
En deze 3 zijn alle buitenlandse bedrijven uit Duitsland, Noorwegen en Japan.
Dus de winsten van deze jongens gaat dus ook naar het buitenland.
volgens mij is dat ook helemaal niet de bedoeling met meer pv op onze daken, vergeet niet dat heleboel kleine ook heel veel kan zijn.Onze zonne-energie moet inderdaad concurreren met die van de grote zon- en windparken, wat we inderdaad nooit zullen 'winnen' (er zal dus altijd een verschil blijven tussen onze inkoop- en verkoopprijs, net als met wisselkoersen), maar, ik geloof niet dat de terugleververgoeding naar 0 zal gaan. Het feit dat de introductie van terugleverkosten samen is gegaan met het verlagen van de leveringskosten én het verhogen van de terugleververgoeding (in ieder geval bij Vattenfall), wijst erop dat niet alle winst naar de energiemaatschappij gaat.
Daarnaast is de vraag of we dergelijke omgevingsvervuilende giga zonneparken nog wel willen hebben?
Terwijl er meer dan genoeg lege daken zijn waar dit net zo kan.
Het probleem is echter dat de nu nl 40 jaar geslapen heeft en verzuimd om zijn infrastructuur op pijl en toekomstgericht te houden. Als we dat hadden gedaan, waren en de kosten voor dat nog geen 10% geweest dan wat we nu kwijt zijn en hadden we de huidige problemen ook niet gehad.
Helaas deze trein hebben we dus gemist en moeten het daarmee doen.
Leren we van deze fouten, nee, zie maar hoe we met waterstof aan het omgaan zijn, dus dezelfde fouten staan alweer in de steigers.
Waarom we juist naar pv en wind moeten is m’n om fossiele brandstoffen uit te bannen. En jaar er zijn vervangende mogelijkheden in zicht, alleen zal dat mogelijk nog wel 30-50 jaar duren voordat deze in voldoende mate beschikbaar komen, denk hierbij aan kernfusie. Kernenergie daartegen is geen optie, we hebben nu al reuzeproblemen waar we met al dat afval naar toe moeten.
En een oude kerncentrale afbreken duurt nog langer dan het bouwen van deze, al voor de bouw moet je makkelijk 15-20 jaar rekenen.
Ik vrees dat je hier een denkfout maakt, in feite hebben pv op dak meer effect dan de zonneparken.Ik denk dat we die enorme zonneparken juist nodig gaan hebben om ook op de donkere winterdagen toch nog enigszins duurzaam onze warmtepompen te laten draaien. Ik denk dat op korte tot middellange termijn de elektriciteit in de winter nog wel eens flink duurder kan gaan worden, en dat het 'nieuwe normaal' is dat zonnepanelen in de zomer regelmatig moeten uitschakelen. Met een HW-batterij kunnen we dat voor onszelf nog enigszins beperken door een klein beetje energie op te slaan voor 's nachts.
Vergeet niet dat circa 30-35%, dat is dus 1/3 van de geproduceerde zonnestroom bij pv op dak direct verbruikt kan worden en daardoor het net niet belast en er geen vervuilende en CO2 producerende stroom gebruikt hoeft te worden.
Zonnestroom uit parken moet echter voor de volle 100% door het stroomnet getransporteerd worden. Tevens belast deze ook meer het hoogspanningsnet.
Juist de combinatie van een kleine thuis-batterij in combinatie met pv op je dak kan zeker tijdens 2/3 van het jaar voor een zo veel mogelijke CO2 vrije stroomproductie zorgen.
Alleen zijn thuis batterijen geen optie voor de stroomvoorziening in de wintertijd, ook een pv of dat nu een pv op het dak is of op een zonnefarm maakt niet al te veel verschil.
Hiervoor hebben we gewoon andere technieken voor nodig, denk bv aan warmteopslag in de grond, deze techniek is nu al goed beschikbaar maar wordt nog veel te weinig gebruikt.
Echter voor onze energieboeren is dit een horrorverhaal, want dit betekent dat ze 2/3 van het jaar nagenoeg geen inkomsten krijgen uit de privé huishoudens maar wel de niet benodigde stroom voor hun kiezen krijgen en ze uit deze markt dus alleen in de winter kunnen verkopen.
Dus goed voor de huishoudens en het milieu en helaas wat minder voor de energieboeren, eigenlijk het zelfde als een normale boer maar dan omgedraaid.
Is dat erg? Nee, want laten we eerlijk zijn, deze lui kunnen we missen als kiespijn en de reden van hun bestaan , namelijk zorgen voor concurrentie is door dat in NL de markt slechts door 3 bedrijven wordt bepaald ook een wassen neus.
[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 17-07-2024 09:46 ]
Daarom schreef ik ook over het nodig hebben van de grote zonneparken die nu door de energiemaatschappijen worden aangelegd. En nee, voor 180 panelen per huishouden hebben we überhaupt geen plek, maar het lijkt me sowieso nuttig om de (geschikte) plek die er is toch vol te leggen met zonnepanelen.hoevenpe schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 08:53:
[...]
Los van de ruimte en maximale aansluiting (180 panelen krijg ik niet op het dak en net) ga je het nooit terugverdienen. Die 15 panelen hadden al een TVT met salderen van 6 jaar, als straks alleen directverbruik rendeert hou je geen businesscase over.
Onze daken zijn qua ruimte geschikt, maar al die miljoenen kleine installaties kunnen qua kosten/baten natuurlijk nooit op tegen het volleggen van een talud langs de snelweg. Maar het stimuleren van zonnepanelen op daken (o.a. door subsidies en de salderingsregeling) was wel de aanjager die nodig was om de samenleving te laten wennen aan het concept zonne-energie.
Daarbij investeerden we met z'n allen in duurzaamheid (waar we ook met z'n allen van profiteren), maar om het echt van de grond te krijgen moest er ook een financiële incentive komen waar helaas vooral de rijkere Nederlanders met eigen huizen/daken van profiteerden. Ergens vind ik dat jammer dat we op deze manier een groep rijke mensen nóg rijker hebben gemaakt, maar als dat dé manier was om de verduurzaming in gang te zetten, dan heiligt het doel de middelen.
Maar nu is het misschien tijd dat we ons gaan realiseren dat de energietransitie geld kost, en dat we moeten stoppen met ons blind te staren op de terugverdientijd, maar dat we vooral moeten kijken naar hoe we tegen zo laag mogelijek kosten zoveel mogelijk kunnen verduurzamen. En nu zonnepanelen niks meer kosten, zou ik er vooral zo veel mogelijk van neerleggen, en accepteren dat ze een groot deel van de zomer ongebruikt blijven.
Voor mij is het glas halfvol. Die grote spelers concurreren met elkaar, én kunnen profiteren van schaalvoordeel (al weet ik natuurlijk niet 100% zeker dat ze geen verboden prijsafspraken maken), en de kleintjes houden de boel op scherp, en kunnen niches bedienen.MacD007 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:41:
Je vergeet de giga lobby die deze jongens hebben, en laten we eerlijk zijn, zo groot is deze concurrentie helemaal niet. Ruim 80% van de markt hebben de 3 grote bedrijven in handen, de overige mogen de rest verdelen, waarbij deze dus slechts 2 a 3 % marktaandeel hebben, dus te verwaarlozen.
En deze 3 zijn alle buitenlandse bedrijven uit Duitsland, Noorwegen en Japan.
Dus de winsten van deze jongens gaat dus ook naar het buitenland.
Het resultaat voor de paneelbezitter was ook meteen duidelijk. Er kwam een terugleverboete en daar kon de regering en de ACM ook niks aan doen. Het resultaat is dat de terugleverboete een blijvertje is. Ik moest mijn contract verlengen en ik zag bijvoorbeeld United Consumers voor ~2000 kWh terugleveren de boete opschroeven van 170 naar 300 euro.MacD007 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 23:02:
[...]
afschaffing saldering is inderdaad een gamechanger, ik verwacht echter, net als vorig jaar dat het ze niet gaat lukken. mn omdat ze in de eerste kamer geen meerderheid hebben, en waarschijnlijk hiervoor ook niet zullen krijgen. De tijd zal het leren. De laatste keer had ik het tenminste gelijk met de voorspelling dat het niet zou lukken.
Uiteindelijk moet je er rekening mee houden dat JIJ het verdienmodel bent en zowel de energiemaatschappij als de overheid dulden geen concurrentie. Onderaan de streep is het daarom voordeliger om je eigen verbruik op te krikken. Een accu kan daar een onderdeel van zijn.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Helaas is de capaciteit van de batterij wel echt laag.asing schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:45:
[...]
Het resultaat voor de paneelbezitter was ook meteen duidelijk. Er kwam een terugleverboete en daar kon de regering en de ACM ook niks aan doen. Het resultaat is dat de terugleverboete een blijvertje is. Ik moest mijn contract verlengen en ik zag bijvoorbeeld United Consumers voor ~2000 kWh terugleveren de boete opschroeven van 170 naar 300 euro.
Uiteindelijk moet je er rekening mee houden dat JIJ het verdienmodel bent en zowel de energiemaatschappij als de overheid dulden geen concurrentie. Onderaan de streep is het daarom voordeliger om je eigen verbruik op te krikken. Een accu kan daar een onderdeel van zijn.
Voordeel is dat je buiten de zomer de peaks met de batterij kan shaven waarna de batterij weer kan laden.
In de zomer (en bij rondom de zomer) heb ik zoveel opwekking dat ik dit niet kan gebruiken.
Het grootste deel wek je tijdens de zomer en rondom de zomer op. Betekent dus dat de teruglever boete niet drastisch gemitigeerd kan worden met deze batterij tenzij je een overgrote capaciteit koopt die je dus moeilijk terug kan verdienen.
Ik heb zelf een noodplan B klaarstaan: twee zonnepanelen op pootjes. Dan zet ik mijn panelen op het dak uit en vaar ik op de twee (relatief goede panelen tov wat op het dak ligt) de zomer uit. De batterij kan mooi op dat plan aansluiten.
[ Voor 8% gewijzigd door Henkoes op 17-07-2024 11:09 ]
Uiteindelijk is het toch een (macro)economisch gegeven dat consumenten helemaal aan het eind van de keten zitten, dus dat die uiteindelijk álle rekeningen betalen? De vraag is alleen hoe je de kosten 'eerlijk' verdeelt. De subsidies en salderingsregelingen hebben ervoor gezorgt dat een grote groep mensen zonder zonnepanelen hebben (mee)betaald aan het 'terugverdienen' van de mensen die ze wel namen.asing schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:45:
Zonnepanelen leg je nu/straks nog vooral op je dak omdat het nodig is voor de energietransitie, energetisch efficiënt is (mits je de export in de zomer begrenst), en omdat het goed voelt om 'zelf' bezig te zijn met verduurzamen. Terugverdientijden van vijf jaar of minder waren nodig om de boel op gang te helpen, maar zijn voor de langere termijn gewoon niet haalbaar.
En bij de HW-batterij is dat (wat mij betreft) het uitgangspunt. Je neemt hem om zelf bezig te zijn met verduurzaming. Ik hoop dat ik een deel van de investering terugverdien, maar zou het oneerlijk vinden als mensen zonder batterij zouden moeten meebetalen zodat ik er binnen vijf jaar winst mee kan maken.
[ Voor 11% gewijzigd door a2aan op 17-07-2024 11:12 ]
Je kunt wel 10 van deze accu's neerzetten, en opladen. Maar als je vervolgens in de nacht maar 3kWh eruit trekt, kun je ook maar 3kWh de dag erna erin stoppen. En de rest van je opwerk dus nog steeds het net opgaat.Henkoes schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:04:
[...]
Het grootste deel wek je tijdens de zomer en rondom de zomer op. Betekent dus dat de teruglever boete niet drastisch gemitigeerd kan worden met deze batterij tenzij je een overgrote capaciteit koopt die je dus moeilijk terug kan verdienen.
Over 2023 (2024 heb ik niet bijgehouden) zou ik van die 2000kWh 700 kWh kunnen afromen. Daarvoor heb ik 2-5kWh accucapaciteit nodig en die moet 200-500W kunnen leveren om 0 op de meter te krijgen.Henkoes schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:04:
[...]
Helaas is de capaciteit van de batterij wel echt laag.
Voordeel is dat je buiten de zomer de peaks met de batterij kan shaven waarna de batterij weer kan laden.
In de zomer (en bij rondom de zomer) heb ik zoveel opwekking dat ik dit niet kan gebruiken.
Ik heb zelf een noodplan B klaarstaan: twee zonnepanelen op pootjes. Dan zet ik mijn panelen op het dak uit en vaar ik op de twee (relatief goede panelen tov wat op het dak ligt) de zomer uit. De batterij kan mooi op dat plan aansluiten.
Voor de "moeilijke maanden" heb ik nog ruimte voor 2 panelen en mijn APSystems systeem is in staat om naar wens omvormers uit te zetten of te knijpen. Daarnaast wordt volgende week vrijdag mijn Mixergy tank geïnstalleerd waardoor het overschot aan zon wordt omgezet in warm tapwater.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Niet iedereen heeft de mogelijkheden die jij hebt. Ik lever in een zomerperiode (rondom de zomer en zomer) ongeveer 2000 kwh terug.asing schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:15:
[...]
Over 2023 (2024 heb ik niet bijgehouden) zou ik van die 2000kWh 700 kWh kunnen afromen. Daarvoor heb ik 2-5kWh accucapaciteit nodig en die moet 200-500W kunnen leveren om 0 op de meter te krijgen.
Voor de "moeilijke maanden" heb ik nog ruimte voor 2 panelen en mijn APSystems systeem is in staat om naar wens omvormers uit te zetten of te knijpen. Daarnaast wordt volgende week vrijdag mijn Mixergy tank geïnstalleerd waardoor het overschot aan zon wordt omgezet in warm tapwater.
Ik heb een Growatt stringomvormer. Zijn er opties om die af te knijpen?
[ Voor 8% gewijzigd door Henkoes op 17-07-2024 11:20 ]
Je moet ook niet teveel panelen op je dak hebben liggendanny.s schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:10:
[...]
Je kunt wel 10 van deze accu's neerzetten, en opladen. Maar als je vervolgens in de nacht maar 3kWh eruit trekt, kun je ook maar 3kWh de dag erna erin stoppen. En de rest van je opwerk dus nog steeds het net opgaat.
Precies dit! Je moet in de zomer uitzetten wat je niet nodig hebt. Je CV-installatie (gasketel en/of warmtepomp) dimensioneer je toch ook op de koudste winterdag, en iedereen vindt het toch volstrekt normaal dat die op andere momenten in laaglast draait, of zelfs helemaal uit staat?asing schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:19:
Je moet ook niet teveel panelen op je dak hebben liggen, of je moet in staat zijn om een deel uit te zetten ofzo.
Nou is het voor vrijwel niemand haalbaar om genoeg panelen neer te leggen om in de winter 0 op de meter te krijgen (zeker niet i.c.m. een warmtepomp), maar doe dan in ieder geval zo veel mogelijk (zeker nu ze zo weinig kosten)!
En als all-electric een stap te ver is, dan is hybride nog steeds beter dan niks doen
En met een of twee HW-batterijen kunnen de meeste mensen in de zomer de nacht doorkomen, en in de winter nog wat piek-opwekking afvangen om later op de dag zelf te gebruiken, dus ook een nuttige verduurzamingsmaatregel.
Het wordt tijd dat we zonnepanelen en thuisbatterijen gaan zien als een 'nuttig apparaat' dat geld kost, in de weg staat, niet 24x7x365 nuttig gebruikt kan worden, en ook niet zichzelf terugverdient. Dus net als een CV/warmtepomp/airco, of zelfs je wasmachine of vaatwasser. Alleen in plaats van comfort of gemak krijg je er een betere/leefbaardere wereld voor terug.
Dat is maar de vraag, mn uit welk oogpunt je deze stelt.asing schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:19:
[...]
Je moet ook niet teveel panelen op je dak hebben liggen, of je moet in staat zijn om een deel uit te zetten ofzo.
Doe dat uit het oogpunt van groene energiebronnen wil je juist eigenlijk zo veel mogelijk panelen op daken.
Een andere ziet dat uit oogpunt om zo veel mogelijk uit zijn saldering te halen, die wil bv op 100% uitkomen.
Vraag je dat aan de energieboer, die wil eigenlijk helemaal geen panelen op je dak, want dat kost hem omzet.
[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 17-07-2024 11:40 ]
Er is geen one-size-fits-all oplossing. Iedereen heeft een ander startpunt, opties, mogelijkheden en doel. Mijn doel voor mezelf is 0 op de meter voor een zo lang mogelijke periode in het jaar en liefst ook het gas de deur uit. 2 HomeWizard batterijen zorgen ervoor dat ik dat kan.Henkoes schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:19:
[...]
Niet iedereen heeft de mogelijkheden die jij hebt. Ik lever in een zomerperiode (rondom de zomer en zomer) ongeveer 2000 kwh terug.
Ik heb een Growatt stringomvormer. Zijn er opties om die af te knijpen?
Ik ken de Growatts niet dus dat moet je even navragen in het Growatt topic. Dat zal er vast zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door asing op 17-07-2024 11:42 ]
Schade is al geleden. Het betreft een dak installatie waarbij het all or nothing is. Achteraf gezien heel dom. Grotendeels weg gegooid geld nu?a2aan schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:32:
[...]
Precies dit! Je moet in de zomer uitzetten wat je niet nodig hebt. Je CV-installatie (gasketel en/of warmtepomp) dimensioneer je toch ook op de koudste winterdag, en iedereen vindt het toch volstrekt normaal dat die op andere momenten in laaglast draait, of zelfs helemaal uit staat?
Nou is het voor vrijwel niemand haalbaar om genoeg panelen neer te leggen om in de winter 0 op de meter te krijgen (zeker niet i.c.m. een warmtepomp), maar doe dan in ieder geval zo veel mogelijk (zeker nu ze zo weinig kosten)!
En als all-electric een stap te ver is, dan is hybride nog steeds beter dan niks doen
En met een of twee HW-batterijen kunnen de meeste mensen in de zomer de nacht doorkomen, en in de winter nog wat piek-opwekking afvangen om later op de dag zelf te gebruiken, dus ook een nuttige verduurzamingsmaatregel.
Het wordt tijd dat we zonnepanelen en thuisbatterijen gaan zien als een 'nuttig apparaat' dat geld kost, in de weg staat, niet 24x7x365 nuttig gebruikt kan worden, en ook niet zichzelf terugverdient. Dus net als een CV/warmtepomp/airco, of zelfs je wasmachine of vaatwasser. Alleen in plaats van comfort of gemak krijg je er een betere/leefbaardere wereld voor terug.
Nee hoor, vol leggen is meestal beter aangezien dat extra paneel weinig kost.Henkoes schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:19:
Schade is al geleden. Het betreft een dak installatie waarbij het all or nothing is. Achteraf gezien heel dom. Grotendeels weg gegooid geld nu?
Dit jaar is PV opbrengst dramatisch, hier tot nu 25% minder dan twee jaar geleden. Dan is het fijn om extra capaciteit te hebben en achteraf alles te kunnen salderen.
Waarom zou je in de zomer de panelen uitzetten boven het deel wat je zelfverbruikt van de opwek? Je krijgt nog steeds een vergoeding voor de overige kWh's. Ik betaal 25 ct, een boete van 11 ct is nog steeds een plus ontvangen van 14 ct/kWh.a2aan schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:32:
[...]
Precies dit! Je moet in de zomer uitzetten wat je niet nodig hebt. Je CV-installatie (gasketel en/of warmtepomp) dimensioneer je toch ook op de koudste winterdag, en iedereen vindt het toch volstrekt normaal dat die op andere momenten in laaglast draait, of zelfs helemaal uit staat?
In de huidige situatie zou ik dat niet doen. Even uitgaande van een vast / variabel contract.
Het wordt vervelend als je meer opwekt dan je kan salderen. Die extra opwek levert je een cent of 5 op, de boete is nog steeds 11 cent en zo betaal je 6 cent per afgeleverde kWh die je niet kan salderen.Devke schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:28:
[...]
Waarom zou je in de zomer de panelen uitzetten boven het deel wat je zelfverbruikt van de opwek? Je krijgt nog steeds een vergoeding voor de overige kWh's. Ik betaal 25 ct, een boete van 11 ct is nog steeds een plus ontvangen van 14 ct/kWh.
In de huidige situatie zou ik dat niet doen. Even uitgaande van een vast / variabel contract.
bron? volgens mij klopt dit niet. je ontvangt netto nog altijd geld.asing schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:43:
[...]
Het wordt vervelend als je meer opwekt dan je kan salderen. Die extra opwek levert je een cent of 5 op, de boete is nog steeds 11 cent en zo betaal je 6 cent per afgeleverde kWh die je niet kan salderen.
Helaas niet altijd. Er is in ieder geval 1 leverancier met staffels (VanDeBron) die tot 1700 kWh teruglevering in het geval van volledige saldering niet altijd positief uitkomt. Ik ga even zoeken naar mijn bericht eerder hieroverde Peer schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:44:
[...]
bron? volgens mij klopt dit niet. je ontvangt netto nog altijd geld.
Als je netto teruglevert (dus meer teruglevert dan afneemt) dan zijn de vaste terugleverkosten bij Vandebron hoger dan de waarde van je teruglevering tot xxx kWh.
Voorbeeld: 500 kWh terugleveren levert je (500 * 0.06 =) 65 euro aan vergoeding op, maar kost je 90 euro aan terugleverkosten. Onder de streep 25 euro armer door het terugleveren.
Als je niet een enorm overschot hebt kost het je dus geld.
Edit: De bedragen zijn veranderd. Vandaag is het 500 * 0,14 = 70 euro aan vergoeding en 75 euro aan terugleverkosten.
[ Voor 39% gewijzigd door Bravo op 17-07-2024 13:57 . Reden: bedragen zijn gewijzigd sinds 23 mei ]
Ioniq 6 LR Lounge 20"
De terugleververgoeding vind je hier : https://www.energievergel...rpen/terugleververgoedingde Peer schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:44:
[...]
bron? volgens mij klopt dit niet. je ontvangt netto nog altijd geld.
Daar zie je dat veel leveranciers onder de 10 cent zitten. Ik vind er zo 10 die 5 cent uitbetalen. Daaronder zit bijvoorbeeld ook een United Consumers die nu probeert om 300 euro terugleverboete in rekening te brengen over 2000kWh stroom. Dat is 15ct/kWh.
Dus lever je daar meer terug, dan betaal je 10ct per teruggeleverde kWh.
Vattenfall rekende mij 170 euro voor die 2000 kWh, dus 8.5ct. Ze geven 12,3 ct dus het levert je net 4 cent op.
Ja ik was er inderdaad mee bekend dat er 1 leverancier is waar het (op het eerste oog) geld lijkt te kosten. Maar ik ging er vanuit dat dit een fout betreft aangezien dit volgens mij niet toegestaan is.Bravo schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:47:
[...]
Helaas niet altijd. Er is in ieder geval 1 leverancier met staffels (VanDeBron) die tot 1700 kWh teruglevering in het geval van volledige saldering niet altijd positief uitkomt. Ik ga even zoeken naar mijn bericht eerder hierover
Als je netto teruglevert (dus meer teruglevert dan afneemt) dan zijn de vaste terugleverkosten bij Vandebron hoger dan de waarde van je teruglevering tot xxx kWh.
Voorbeeld: 500 kWh terugleveren levert je (500 * 0.06 =) 65 euro aan vergoeding op, maar kost je 90 euro aan terugleverkosten. Onder de streep 25 euro armer door het terugleveren.
Als je niet een enorm overschot hebt kost het je dus geld.
Ja, echter de prijsvergelijkers hebben dit soort zaken vaak niet correct in hun systemen staan, dus daar zou ik niet blind vanuit gaan. de boetes gelden meestal alleen voor het te salderen verbruik en niet voor de TLV.asing schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:52:
[...]
De terugleververgoeding vind je hier : https://www.energievergel...rpen/terugleververgoeding
Daar zie je dat veel leveranciers onder de 10 cent zitten. Ik vind er zo 10 die 5 cent uitbetalen.
Is het niet. Bij een vast contract moet er een vorm van terugleververgoeding zijn. De wet zegt niks over een terugleverboete. Vandaar dat de ACM daar niks aan doet. Er staat dus ook niet dat de terugleverboete niet hoger mag zijn dat de terugleververgoeding. En wat niet expliciet verboden is, is toegestaan.de Peer schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:53:
[...]
Ja ik was er inderdaad mee bekend dat er 1 leverancier is waar het (op het eerste oog) geld lijkt te kosten. Maar ik ging er vanuit dat dit een fout betreft aangezien dit volgens mij niet toegestaan is.
In mijn eerdere post was ik niet helemaal duidelijk in dat ik filosofeerde over een toekomst waarin er structureel momenten zijn dat er meer zonne-energie wordt opgewekt dan dat er gebruikt wordt, waarbij het logisch is dat een deel moet worden uitgeschakeld. Energetisch gezien zou je dat het liefst lokaal willen aansturen, maar dat levert dan weer een ander soort ongelijkheid op: in wijken met relatief weinig panelen (bijvoorbeeld in de buurt van hoge flats) kan je langer blijven produceren/terugleveren dan in wijken met relatief veel panelen.
Op dit moment zijn we nog niet zo ver, dacht ik, maar blijkbaar is er toch minimaal één leverancier waarbij het (door het gebruik van nogal grote staffels voor de terugleverkosten i.c.m. een terugleververgoeding die wel per kWg is) situaties zijn waar je netto betaalt voor teruggeleverde energie. Voor die mensen voor wie dat geldt is het dus nú al zo dat je de zonnepanelen soms beter (even) uit kan zetten.
Ikzelf zit bij Vattenfall, en die hanteert staffels van 250kWh voor terugleverkosten (à €26), dus dan zou het aan het eind van het jaar kunnen lonen om net een paar kWh minder terug te leveren, om onder een bepaalde grens te blijven.
Op dit moment zijn we nog niet zo ver, dacht ik, maar blijkbaar is er toch minimaal één leverancier waarbij het (door het gebruik van nogal grote staffels voor de terugleverkosten i.c.m. een terugleververgoeding die wel per kWg is) situaties zijn waar je netto betaalt voor teruggeleverde energie. Voor die mensen voor wie dat geldt is het dus nú al zo dat je de zonnepanelen soms beter (even) uit kan zetten.
Ikzelf zit bij Vattenfall, en die hanteert staffels van 250kWh voor terugleverkosten (à €26), dus dan zou het aan het eind van het jaar kunnen lonen om net een paar kWh minder terug te leveren, om onder een bepaalde grens te blijven.
De tijd van het 'gratis geld' (niet-zonnepaneelbezitters betalen de 'winst' van de zonnepanelenbezitters) lijkt nu wel zo'n beetje voorbij, ja (al weet je nooit wat de politiek gaat doen om dat de ene, of juist weer de andere kant op te duwen). Maar (meer) zonnepanelen levert nog steeds een besparing op je energierekening (alleen niet meer met die korte terugverdientijden van minder dan vijf jaar), én je draagt bij aan de energietransitie voor een betere/duurzamere wereld.Henkoes schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:19:
Schade is al geleden. Het betreft een dak installatie waarbij het all or nothing is. Achteraf gezien heel dom. Grotendeels weg gegooid geld nu?
Vanuit mijn perspectief is dat dus geen weggegooid geld. Net als het geld dat ik vorig jaar aan zonnepanelen heb uitgegeven niet weggegooid is (maar de terugverdientijd zou weleens meer dan tien jaar kunnen worden).
Prijs mocht niet negatief zijn. Welke partij doet dit nu wel dan?asing schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:43:
[...]
Het wordt vervelend als je meer opwekt dan je kan salderen. Die extra opwek levert je een cent of 5 op, de boete is nog steeds 11 cent en zo betaal je 6 cent per afgeleverde kWh die je niet kan salderen.
Edit: ik zie je antwoord al. Volgens mij mag dit niet. Je zou dit eens bij de ACM kunnen melden.
[ Voor 11% gewijzigd door Devke op 17-07-2024 15:52 ]
Laat ik er eens eentje pakken, EnergieDirect.Devke schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:49:
[...]
Prijs mocht niet negatief zijn. Welke partij doet dit nu wel dan?
Edit: ik zie je antwoord al. Volgens mij mag dit niet. Je zou dit eens bij de ACM kunnen melden.
https://www.energievergel...rpen/terugleververgoeding => 5 cent/kwh
https://www.energievergel...gleverkosten-zonnepanelen => €10/maand bij 1000kWh
Stel je levert 1000kWh meer terug dan dat je afneemt. 1000x5 cent = 50 euro
Over die 1000 kWh betaal je 10 euro * 12 maanden = 120 euro boete
Netto betaal je dan 70 euro voor die 1000kWh die je extra hebt teruggeleverd.
tsja dit is toch een kwestie van interpretatie. Kan goed zijn dat die staffels alleen gelden voor de te salderen kWh's en dat voor de TLV gewoon 5 cent per kWh (maar boetevrij) geldt. Ik kan dat hier niet uithalen.asing schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 16:04:
[...]
Laat ik er eens eentje pakken, EnergieDirect.
https://www.energiedirect...contract/terugleverkostende Peer schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 16:20:
[...]
tsja dit is toch een kwestie van interpretatie. Kan goed zijn dat die staffels alleen gelden voor de te salderen kWh's en dat voor de TLV gewoon 5 cent per kWh (maar boetevrij) geldt. Ik kan dat hier niet uithalen.
Terugleverkosten zijn kosten die je betaalt voor stroom die je teruglevert aan het net. Het gaat hierbij om álle stroom die je opwekt, maar niet direct verbruikt. Dus niet alleen het deel dat overblijft na salderen.
De hoogte van je kosten hangt af van hoeveel kWh stroom je per jaar teruglevert. Hoe minder je teruglevert, hoe lager je kosten.
LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant
https://www.energiedirect...contract/terugleverkostenasing schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 16:04:
[...]
Laat ik er eens eentje pakken, EnergieDirect.
Als je totaal 2300 exporteert betaal je 23 euro per maand, dat is dan 12ct per kWh
Per staffel een andere prijs, per kWh is dat weer anders
Hij rekent al (onterecht) met het terugleveren na salderen:de Peer schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 16:20:
[...]
tsja dit is toch een kwestie van interpretatie. Kan goed zijn dat die staffels alleen gelden voor de te salderen kWh's en dat voor de TLV gewoon 5 cent per kWh (maar boetevrij) geldt. Ik kan dat hier niet uithalen.
Maar zoals @PeteSplit al zegt geldt het voor alles wat je teruglevert, niet enkel na salderen.Stel je levert 1000kWh meer terug dan dat je afneemt.
In mijn geval zat ik afgelopen jaar met 5713kWh teruglevering, dat zou dus al 60 euro per maand kosten (720 euro per jaar) aan boete. Daarvan is na salderen nog 2140kWh van over die dus daar krijg ik dan voor betaald, als ik 720 deel door 2140 kom ik op bijna 34 cent per kwh die ik er voor moet krijgen om op 0 uit te komen...
[ Voor 10% gewijzigd door watercoolertje op 17-07-2024 16:30 ]
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
Oef, Energie Direct hakt er wel lekker in:PeteSplit schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 16:21:
[...]
https://www.energiedirect...contract/terugleverkosten
Terugleverkosten zijn kosten die je betaalt voor stroom die je teruglevert aan het net. Het gaat hierbij om álle stroom die je opwekt, maar niet direct verbruikt. Dus niet alleen het deel dat overblijft na salderen.
De hoogte van je kosten hangt af van hoeveel kWh stroom je per jaar teruglevert. Hoe minder je teruglevert, hoe lager je kosten.
/f/image/CZTEa8mD3pEjhsphYwER01GP.png?f=fotoalbum_large)
200 euro terugbetalen omdat ik stroom lever?

Ioniq 6 LR Lounge 20"
En je krijgt er 5.... met andere woorden, je legt erop toe.PeteSplit schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 16:25:
[...]
https://www.energiedirect...contract/terugleverkosten
Als je totaal 2300 exporteert betaal je 23 euro per maand, dat is dan 12ct per kWh
Per staffel een andere prijs, per kWh is dat weer anders
Ik kom met mijn verbruik tussen de 275 en 450 euro uit aan TLB bij verschillende leveranciers.Bravo schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 16:27:
[...]
Oef, Energie Direct hakt er wel lekker in:
[Afbeelding]
Daarom denk ik dat ik na mijn vaste contract een dynamisch contract neem.
De meeste leveranciers van dynamische contracten hebben nog geen TLB
Bij dynamische contracten is er ook helemaal geen reden om een terugleverboete te introduceren. Je betaalt de marktprijs, ook als die negatief is. De energieleverancier heeft geen overschot aan goedkope stroom in het middaguur, terwijl hij dure stroom op een later moment moet leveren zoals bij een vaste contract. Dat is wat energieleveranciers 'rechttrekken' met een terugleverboete.PeteSplit schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 16:31:
[...]
Ik kom met mijn verbruik tussen de 275 en 450 euro uit aan TLB bij verschillende leveranciers.
Daarom denk ik dat ik na mijn vaste contract een dynamisch contract neem.
De meeste leveranciers van dynamische contracten hebben nog geen TLB
Edit: Die terugleverboete gaat over het volledige aantal teruggeleverde kWh's, niet over het overgebleven saldo na salderen.
Zou je in mijn voorbeeld hierboven alles precies wegsalderen, mag je nog steeds de TLB van 243 euro aftikken omdat je stroom hebt geleverd die minder waard was dan wat je afnam. Volgens Energie Direct 12,15 ct/kWh (in dit geval)
[ Voor 18% gewijzigd door Bravo op 17-07-2024 16:38 ]
Ioniq 6 LR Lounge 20"
Geen enkele publicatie die ik kan vinden heeft het over een boete over de te salderen kWh. Iedere maatschappij heeft het over een boete over de totale hoeveelheid teruggeleverde kWhs. Dus dat wat je saldeert en dat wat in je terugleververgoeding zit.de Peer schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 16:20:
[...]
Het voorstel hierboven geeft dat ook weer. Net als dat de bewering dat de vergoeding voor extra teruggeleverde stroom niet negatief mag zijn incorrect is. De energiewet kent de terugleverboete niet dus dat kan ook niet betrokken worden. 5 cent voor een kWh is nog steeds een positief getal.
Vergelijkbare cijfers hier. Wat bedoel jij met dat je de batterij in deze vier maanden niet kan inzetten? Bedoel, het overschot lijkt juist interessant om je batterij mee te laden.PeteSplit schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:59:
[...]
Mijn cijfers met 14 panelen met warmtepomp.
Nov: 65 kWh (2,17 gem per dag) teruggeleverd.
Dec: 16 kWh (0,52 gem per dag) teruggeleverd.
Jan: 83 kWh (2,68 gem per dag) teruggeleverd.
Feb: 66 kWh (2,27 gem per dag) teruggeleverd.
Waarbij in December op twee dagen maar genoeg terugleverd wordt.
In deze vier maanden verwacht ik dan ook, dat ik de batterij niet kan inzetten.
Ik bedoel dat ik de batterij wil inzetten voor het nachtverbruik, maar als ik overdag de batterij niet kan laden, heb ik ook niets om 's nachts te verbruiken. Maar zoals iemand al reageerde, ook de kleine beetjes helpen in die maanden.NeekTheCat schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 16:45:
[...]
Vergelijkbare cijfers hier. Wat bedoel jij met dat je de batterij in deze vier maanden niet kan inzetten? Bedoel, het overschot lijkt juist interessant om je batterij mee te laden.
Alleen in december haal je slechts ~20% van een enkele HomeWizard Battery gemiddeld per dag, dus in die ene maand heb je er niet veel aan. In de overige 3 maanden haal je gemiddeld 80% tot 99% van een volle Battery, dus dat vind ik best de moeite waardPeteSplit schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 17:10:
[...]
Ik bedoel dat ik de batterij wil inzetten voor het nachtverbruik, maar als ik overdag de batterij niet kan laden, heb ik ook niets om 's nachts te verbruiken. Maar zoals iemand al reageerde, ook de kleine beetjes helpen in die maanden.
The devil is in the details.
Hoeveel zijn de terugleverkosten (per jaar) bij 3573kWh teruglevering? Dat moet je van die 720 aftrekken. Als dat dan minder is dan €107 (2140*5ct) dan ga je er alsnog (een kleine beetje) op vooruit door extra terug te leveren. En zo niet, dan is dit schijnbaar iets dat je bij de ACM zou kunnen aankaarten.watercoolertje schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 16:27:
In mijn geval zat ik afgelopen jaar met 5713kWh teruglevering, dat zou dus al 60 euro per maand kosten (720 euro per jaar) aan boete. Daarvan is na salderen nog 2140kWh van over die dus daar krijg ik dan voor betaald, als ik 720 deel door 2140 kom ik op bijna 34 cent per kwh die ik er voor moet krijgen om op 0 uit te komen...
beste @asing ,asing schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 16:35:
[...]
Geen enkele publicatie die ik kan vinden heeft het over een boete over de te salderen kWh. Iedere maatschappij heeft het over een boete over de totale hoeveelheid teruggeleverde kWhs. Dus dat wat je saldeert en dat wat in je terugleververgoeding zit.
Het voorstel hierboven geeft dat ook weer. Net als dat de bewering dat de vergoeding voor extra teruggeleverde stroom niet negatief mag zijn incorrect is. De energiewet kent de terugleverboete niet dus dat kan ook niet betrokken worden. 5 cent voor een kWh is nog steeds een positief getal.
Elke Tweaker die niets kan overhouden aan de kWh's na het salderen heeft het laatste jaar niet goed opgelet of is eigenwijs geweest.
De meesten hier hebben nog een contract kunnen afsluiten waarmee je nog een paar jaar €0,115 of €0,05 TLV kunt krijgen. Daar zijn hier het afgelopen jaar toch genoeg tips voor geweest.
PS,
Ik was zo eigenwijs om GC 0,115 maar voor 1 jaar af te sluiten, maar gelukkig nog net aansluitend tot 01-01-27 de 0,05 kunnen afsluiten. en dat allemaal zonder TLB.
En ook died GreenChoice mogelijkheid bestaat nu al bijna een maand niet meer. Dus iedereen die buiten de boot gevallen is, of gaat vallen, zal te maken krijgen met terugleverkosten. Dan wordt in dit draadje aangegeven dat als je meer teruglevert dan afneemt (je dak volgelegd) dat je dan nog steeds iets van opbrengst hebt. Dat is in veel gevallen niet meer zo.Peterhardenberg schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 17:50:
[...]
beste @asing ,
Elke Tweaker die niets kan overhouden aan de kWh's na het salderen heeft het laatste jaar niet goed opgelet of is eigenwijs geweest.
De meesten hier hebben nog een contract kunnen afsluiten waarmee je nog een paar jaar €0,115 of €0,05 TLV kunt krijgen. Daar zijn hier het afgelopen jaar toch genoeg tips voor geweest.
PS,
Ik was zo eigenwijs om GC 0,115 maar voor 1 jaar af te sluiten, maar gelukkig nog net aansluitend tot 01-01-27 de 0,05 kunnen afsluiten. en dat allemaal zonder TLB.
Dus wees blij met je GC contract, niet iedereen heeft het.
Inderdaad. Oude contracten noemen is een beetje als mosterd na de maaltijd. En na jan 2027 heb jij ook een oplossing nodig.asing schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 18:06:
[...]
En ook died GreenChoice mogelijkheid bestaat nu al bijna een maand niet meer. Dus iedereen die buiten de boot gevallen is, of gaat vallen, zal te maken krijgen met terugleverkosten. Dan wordt in dit draadje aangegeven dat als je meer teruglevert dan afneemt (je dak volgelegd) dat je dan nog steeds iets van opbrengst hebt. Dat is in veel gevallen niet meer zo.
Dus wees blij met je GC contract, niet iedereen heeft het.
Helaas kan je dus maar ongeveer 800-900 kwh per jaar met beetje peak shaving met 1 hw batterij wegnemen. Nog steeds een mooie prestatie maar niet genoeg.
[ Voor 3% gewijzigd door Henkoes op 17-07-2024 18:20 ]
Vattenfall komt met een zonnewarmteboiler. Die pakt je overschot om warm tapwater in een boiler te maken. Ik ben zelf bezig met een Mixergy, die doet hetzelfde. Je kan ook een warmtepompboiler laten installeren.Henkoes schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 18:18:
[...]
Inderdaad. Oude contracten noemen is een beetje als mosterd na de maaltijd. En na jan 2027 heb jij ook een oplossing nodig.
Helaas kan je dus maar ongeveer 800-900 kwh per jaar met beetje peak shaving met 1 hw batterij wegnemen. Nog steeds een mooie prestatie maar niet genoeg.
Dat werkt als je niet al een warmtepomp hebt met een WTW voorziening.
Zijn er mensen die de simulatie van de HomeWizard batterij op de PI meter hebben. Wij hebben namelijk geen energie display. Ben benieuwd of dit ook kan.
Vattenfall komt met een zonnewarmteboiler. Die pakt je overschot om warm tapwater in een boiler te maken. Ik ben zelf bezig met een Mixergy, die doet hetzelfde. Je kan ook een warmtepompboiler laten installeren.
[/quote]
Wordt via Vattenfall wel een beetje dure oplossing ben ik bang voor (va 2500 euro)
Heb hier gewoon een boiler (50 Ltr) met twee x 700 W elementen. Gebruikt is per dag ca 2.5 Kwh (ben wel alleen) dit wordt, zeker op een dag als vandaag, via slim schakelen met HW plug en Home assistant met zonnestroom opgewarmd.
Dit verwarmen van de boiler kan redelijk vaak (deels) via zonne-energy. Als er te weinig zon is kan hij , als je een dynamisch contract heb, ook opwarmen in de goedkope uren.
Werkt voor mij als een soort accu, wel wat spijt dat ik geen grotere inhoud heb genomen.
[/quote]
Wordt via Vattenfall wel een beetje dure oplossing ben ik bang voor (va 2500 euro)
Heb hier gewoon een boiler (50 Ltr) met twee x 700 W elementen. Gebruikt is per dag ca 2.5 Kwh (ben wel alleen) dit wordt, zeker op een dag als vandaag, via slim schakelen met HW plug en Home assistant met zonnestroom opgewarmd.
Dit verwarmen van de boiler kan redelijk vaak (deels) via zonne-energy. Als er te weinig zon is kan hij , als je een dynamisch contract heb, ook opwarmen in de goedkope uren.
Werkt voor mij als een soort accu, wel wat spijt dat ik geen grotere inhoud heb genomen.
Ross
Ik heb overwogen een NIBE Eminent van 55l of 100l in serie voor mijn CV-ketel te schakelen (de ketel heeft daar een feature voor), om onder aansturing van een Homewizard smart plug overtollige zonne-energie te gebruiken om SWW (voor) te verwarmen. Ik vond het nog niet makkelijk om een boiler te vinden die horizontaal 'los' kan liggen (onder schuin dak), niet te veel vermogen heeft (veel zijn 1500W of zelfs 2000W, terwijl je ook met wat bewolking wilt kunnen verwarmen), en die je simpel aan/uit geschakeld kunnen worden. Die NIBE voldeed dus wel aan alle eisen, maar was wel nogal duur (800-1000 euro).Ross11 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 18:58:
Uiteindelijk heb ik het niet gedaan omdat een COP van 0,7 me een beetje tegen stond (zo'n boiler heeft behoorlijk wat stilstandverlies). Een (hybride) warmtepomp leek me dan een logischer keuze (wel veel duurder), en als ik die eenmaal heb, dan heb ik ook geen overschot aan zonne-energie meer.
Én ik heb straks een HW-batterij die ongeveer even veel kWh als de 55l boiler kan opslaan, maar die ik wel flexibeler kan inzetten.
Staat 1hw batterij hieraan gelijk of koop je er meer?a2aan schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 19:38:
[...]
Ik heb overwogen een NIBE Eminent van 55l of 100l in serie voor mijn CV-ketel te schakelen (de ketel heeft daar een feature voor), om onder aansturing van een Homewizard smart plug overtollige zonne-energie te gebruiken om SWW (voor) te verwarmen. Ik vond het nog niet makkelijk om een boiler te vinden die horizontaal 'los' kan liggen (onder schuin dak), niet te veel vermogen heeft (veel zijn 1500W of zelfs 2000W, terwijl je ook met wat bewolking wilt kunnen verwarmen), en die je simpel aan/uit geschakeld kunnen worden. Die NIBE voldeed dus wel aan alle eisen, maar was wel nogal duur (800-1000 euro).
Uiteindelijk heb ik het niet gedaan omdat een COP van 0,7 me een beetje tegen stond (zo'n boiler heeft behoorlijk wat stilstandverlies). Een (hybride) warmtepomp leek me dan een logischer keuze (wel veel duurder), en als ik die eenmaal heb, dan heb ik ook geen overschot aan zonne-energie meer.
Én ik heb straks een HW-batterij die ongeveer even veel kWh als de 55l boiler kan opslaan, maar die ik wel flexibeler kan inzetten.
[/quote]
Klopt maar heb hier geen cv en dus geen WP ( verwarm met gevelkachels vroeger) . Verwarm nu met lucht/lucht WP . Gebruik maar 1 element in de boiler (800 W) . Stilstand verlies is zeker een punt maar dat heb je met alle vooraad warmwater toestellen.
Heb de boiler wel wat extra geïsoleerd maar dat heeft weinig invloed op het stand verlies.
Is zeker geen echte oplossing maar lukt mij, om met minimaal kosten, de warmwater voorziening te waarborgen.
De 3Kwh gebruik ik als een soort afromen van de overtollige zonne energy en gebruik ik sávonds onder de douche.
Boiler koste ca 350 euro.
[/quote]
Klopt maar heb hier geen cv en dus geen WP ( verwarm met gevelkachels vroeger) . Verwarm nu met lucht/lucht WP . Gebruik maar 1 element in de boiler (800 W) . Stilstand verlies is zeker een punt maar dat heb je met alle vooraad warmwater toestellen.
Heb de boiler wel wat extra geïsoleerd maar dat heeft weinig invloed op het stand verlies.
Is zeker geen echte oplossing maar lukt mij, om met minimaal kosten, de warmwater voorziening te waarborgen.
De 3Kwh gebruik ik als een soort afromen van de overtollige zonne energy en gebruik ik sávonds onder de douche.
[ Voor 10% gewijzigd door Ross11 op 17-07-2024 20:35 ]
Ross
Ik heb er eentje besteld. Daarmee verwacht ik op jaarbasis zo'n 600-800 kWh te 'benutten'. Een tweede zou daar maar zo'n 100-200 aan toevoegen, dus dat vind ik niet zo aantrekkelijk.Henkoes schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:22:
Staat 1hw batterij hieraan gelijk of koop je er meer?
Bij nader inzien verbruik ik wel een stuk meer energie voor SWW, maar vooral in de winter lukt het toch niet om dat effectief uit de zo'n te halen. Het mooie van die HW-batterij is dat hij met een willekeurig vermogen kan opladen (tot 800W), dus dat maakt hem ook aantrekkelijker dan een boiler.
Als ik de ruimte (voor over) had gehad dan was een warmtepompboiler natuurlijk wél een mooi alternatief geweest.
Ik zit te zoeken of mijn ketel dit ook kan (Remeha Tzerra Ace). Welke termen of steekwoorden moet ik naar kijken?a2aan schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 19:38:
[...]
Ik heb overwogen een NIBE Eminent van 55l of 100l in serie voor mijn CV-ketel te schakelen (de ketel heeft daar een feature voor)
De term "zonneboiler" wordt nog wel eens gebruikt. Het warme of deels voorverwarmde tapwater wordt dan door de de CV "opgepiept". Wij hadden aan paar jaar geleden ook een Remeha (Quinta) uit 2006 waarbij dat prima ging. (we verwarmde tapwater voor via Houtgestookte CV ketel welke naar de gasgestookte CV ketel ging -> nu gaat dat naar de WP boiler)jeanpaulh schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:44:
[...]
Ik zit te zoeken of mijn ketel dit ook kan (Remeha Tzerra Ace). Welke termen of steekwoorden moet ik naar kijken?
[ Voor 12% gewijzigd door Sparky op 17-07-2024 20:49 ]
WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier
Mijn ketel (Intergas Xtreme) heeft in de handleiding een logo van Gaskeur NZ. "Naverwarming Zonneboiler: Dit houdt in dat de Xtreme geschikt is als naverwarmer voor zonneboilers. Het label geldt in combinatie met de zonneboileraansluitset".jeanpaulh schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:44:
Ik zit te zoeken of mijn ketel dit ook kan (Remeha Tzerra Ace). Welke termen of steekwoorden moet ik naar kijken?
Die aansluitset bestaat o.a. uit een thermostatisch mengventiel en een koudwatersensor die ervoor zorgen dat het SWW dat uit de installatie komt niet te heet is, en dat de CV alleen bijspringt als het water dat uit de boiler komt niet warm genoeg is.
Je levert immers stroom terug waar niemand behoefte aan heeftBravo schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 16:27:
[...]
Oef, Energie Direct hakt er wel lekker in:
[Afbeelding]
[/kortdoordebocht]
Maar op die manier is de business case natuurlijk wel snel gemaakt.
Welke simulatie bedoel je? De simulaties die hier langskomen komen uit Home Assistant.hortens9273 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 18:52:
Zijn er mensen die de simulatie van de HomeWizard batterij op de PI meter hebben. Wij hebben namelijk geen energie display. Ben benieuwd of dit ook kan.
[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 17-07-2024 21:07 ]
Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Ik bedoel de P1 meter, inderdaad de simulaties komen hier op tweakers uit de home assistent maar heb op de site gekeken van HomeWizard, daar staat dat je alleen de P1 meter nodig bent voor de batterij, daarom dacht ik misschien deze ook kunnen te simuleren. Bijvoorbeeld door gas grafiek weg te nemen.
Je kunt de Home Assistant simulatie ook draaien zonder de P1 meter als je via een andere weg de afname en teruglevering van het net kunt meten. Als je bedoelt dat je de P1-meter kunt simuleren en deze niet nodig hebt als je de battery wil gebruiken: Dat kan niet, aangezien de HomeWizard Battery onderdeel wordt van het HomeWizard ecosysteem en naar de P1-meter waarden kijkt om te bepalen of hij moet laden of ontladen.hortens9273 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:09:
Ik bedoel de P1 meter, inderdaad de simulaties komen hier op tweakers uit de home assistent maar heb op de site gekeken van HomeWizard, daar staat dat je alleen de P1 meter nodig bent voor de batterij, daarom dacht ik misschien deze ook kunnen te simuleren. Bijvoorbeeld door gas grafiek weg te nemen.
Mocht er ooit een API worden vrijgegeven, dan kan je ook met andere oplossingen dan de HW P1-meter de aansturing realiseren.
Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Het is jammer dat Homewizard zo stil blijft over wat ze in ieder geval al in de API gaan ondersteunen.Taro schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:15:
[...]
Je kunt de Home Assistant simulatie ook draaien zonder de P1 meter als je via een andere weg de afname en teruglevering van het net kunt meten. Als je bedoelt dat je de P1-meter kunt simuleren en deze niet nodig hebt als je de battery wil gebruiken: Dat kan niet, aangezien de HomeWizard Battery onderdeel wordt van het HomeWizard ecosysteem en naar de P1-meter waarden kijkt om te bepalen of hij moet laden of ontladen.
Mocht er ooit een API worden vrijgegeven, dan kan je ook met andere oplossingen dan de HW P1-meter de aansturing realiseren.
Knip, is inderdaad offtopic, graag hier de reeks beëindigen.
[ Voor 92% gewijzigd door Taro op 17-07-2024 22:58 ]
Stil? Ze zijn vrij duidelijk geweest: de eerste versie is sowieso read-only qua 'publieke' api, heeft een Homewizard P1 meter nodig als master, en in een latere update wordt het mogelijk een Homewizard kWh-meter te gebruiken als master (naar ik aanneem om mensen met een domme of lager dan v5 meter te faciliteren). Ze zijn heel voorzichtig met beloven de besturing open te zetten, omdat ze willen voorkomen dat leken het apparaat buiten de veiligheidsmarges gaan draaien die zij hebben gekozen om stekker klaar te zijn. Ze zeggen misschien nog niet wat je wilt horen, maar stil zou ik het niet noemen. Eerst maar eens november afwachten, dan wordt de eerste bulk accu's geleverd en actief en kunnen zij en wij zien wat de praktijk is en welke feature-/update-richting mogelijk gekozen kan worden.Henkoes schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:18:
[...]
Het is jammer dat Homewizard zo stil blijft over wat ze in ieder geval al in de API gaan ondersteunen.
En nog een belangrijke melding van HW;Stil? Ze zijn vrij duidelijk geweest: de eerste versie is sowieso read-only qua 'publieke' api, heeft een Homewizard P1 meter nodig als master, en in een latere update wordt het mogelijk een Homewizard kWh-meter te gebruiken als master (naar ik aanneem om mensen met een domme of lager dan v5 meter te faciliteren). Ze zijn heel voorzichtig met beloven de besturing open te zetten, omdat ze willen voorkomen dat leken het apparaat buiten de veiligheidsmarges gaan draaien die zij hebben gekozen om stekker klaar te zijn. Ze zeggen misschien nog niet wat je wilt horen, maar stil zou ik het niet noemen. Eerst maar eens november afwachten, dan wordt de eerste bulk accu's geleverd en actief en kunnen zij en wij zien wat de praktijk is en welke feature-/update-richting mogelijk gekozen kan worden.
Ze verwachten dat er volgend jaar een optie komt om de accu enkel te laden op het moment op de dag dat de zonnepanelen het meeste opwekken inplaats van zodra er teruglevering is.
Deze gaf voor mij de doorslag met m’n dynamisch contract om een bestelling te plaatsen 🥳
Ik heb eens nagedacht over die veiligheidsmarges en hoewel ik de gedachte begrijp zijn die risico's wel erg klein.phYzar schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 23:43:
[...]
Stil? Ze zijn vrij duidelijk geweest: de eerste versie is sowieso read-only qua 'publieke' api, heeft een Homewizard P1 meter nodig als master, en in een latere update wordt het mogelijk een Homewizard kWh-meter te gebruiken als master (naar ik aanneem om mensen met een domme of lager dan v5 meter te faciliteren). Ze zijn heel voorzichtig met beloven de besturing open te zetten, omdat ze willen voorkomen dat leken het apparaat buiten de veiligheidsmarges gaan draaien die zij hebben gekozen om stekker klaar te zijn. Ze zeggen misschien nog niet wat je wilt horen, maar stil zou ik het niet noemen. Eerst maar eens november afwachten, dan wordt de eerste bulk accu's geleverd en actief en kunnen zij en wij zien wat de praktijk is en welke feature-/update-richting mogelijk gekozen kan worden.
Hoe zie ik het, je kan volgens de opgave bij 1 batterij 800 w laden en ontladen, bij 2stuks 1600 w laden en 800 ontladen.
Laten we even 2 stuks als voorbeeld nemen die in dezelfde groep staan. Je hebt een 16A groep (3680w vermogen) dan kan je daar maximaal 2080w aan gebruikers op aansluiten wil je niet het riscico lopen dat de zekering uitklapt. Je moet namelijk 1600w vrijhouden voor de batterijen.
De vrees die HW zegt te hebben is dat bij het ontladen er teveel op het circuit aan vermogen komt omdat je theoretisch 3680w + het batterij output vermogen (800w) aan gebruikers zou kunnen aanzetten.
Hoe reeel is dat? In de laad configuratie ben je beperkt tot 2080w, waarom zou je op het moment van ontladen dan ineens 2400w aan gebruikers extra gaan aanzetten. Zodra de batterijen leeg zijn klapt dan de zekering omdat je boven de max waarde zit.
Mijn conclusie is dan ook dat je eerder problemen oploopt met het laden dan met het ontladen en dat er eigenlijk geen reden is om de cumulatieve max output vermogen van de batterijen op 800w te zetten. En het risico wordt zelfs nog kleiner als de batterijen in verschillende groepen zitten.
Dit topic is gesloten.