Drie dingen die me zo te binnen schieten:CH4OS schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:24:
Al valt het aan de andere kant wel op, dat vaak updates maar marginaal of soms zelfs niet helpen. Al kan dat wellicht ook schijn zijn, door de ligging van een circuit bijvoorbeeld, of de richting van de wind e.d. Ik kan mij dan ook best voorstellen dat de een update beter op het ene circuit werkt, dan op een andere circuit.
1. Wat al genoemd is: de rest brengt ook updates, daardoor schiet je alleen naar voren t.o.v. de rest als de anderen minder goede updates meebrengen.
2. Het duurt even voor je precies weet hoe de updates werken, in welk window ze optimaal werken, etc. Het is niet monteren en "automagisch" 0.3s sneller zijn ofzo.
3. De wet van de remmende voorsprong: als je de snelste bent, is het voor anderen makkelijk om je concept af te kijken en je nieuwe dingen te analyseren. Jij moet steeds nieuwe dingen bedenken om ze voor te blijven. Ergens is er een theoretisch maximum wat je binnen deze regels kunt ontwikkelen en ik denk dat Red Bull (en McLaren inmiddels) daar dicht tegenaan zitten. Vergelijk hun performance maar eens 1:1 met dezelfde races vorig jaar. Q3 met Q3 is best aardig vergelijken als de weersomstandigheden (temperatuur, regen, wind) vergelijkbaar waren.
Ik heb geen idee. Er zal vast wat verschil zijn, maar het zou me verbazen als, na al die jaren ontwikkeling, alle fabrikanten niet min of meer naar elkaar toe geconvergeerd zijn qua performance en efficiency. Ik zou de goede starts van RBR eerder zoeken in de driveability en motorkarakteristieken van de PU.Treveo schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:14:
[...]
Zelf denk ik dat de Honda motor misschien efficiënter loopt dan de Merc motor en RBR daarom met minder fuel kan starten. Dat zou kunnen verklaren waarom VER meestal erg goed kan starten omdat hij minder fuel bij zich heeft en snellere 1e stint kan rijden. Maar dat voordeel zijn ze dan weer kwijt in de laatste stint. Ik denk dat NOR daardoor in de laatste races dan sneller was.
[ Voor 23% gewijzigd door Grrrrrene op 04-07-2024 13:00 ]
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards