Wow, wat een race tussen de strategen! En wat was het weer duidelijk dat sommige coureurs duidelijk aangeven wat zij willen, weigeren binnen te komen als het team die (foute) call maakt of zelf dicteren wanneer het crossover punt is. Ik weet niet meer of het Norris of Piastri was (ik gok Norris) die vraagt "laat het me weten als iemand sneller is op slicks" vs. Max en Lewis die gewoon zeggen "het is tijd voor slicks" en binnenkomen op het vrijwel perfecte moment.
Maar McLaren, wat heb je toch een weinig daadkrachtige strategen in dienst zeg. Hoe kun je nou niet voor de double stack gaan, als ze al zo glibberen en glijden op de baan??? Of Norris die tussen twee bandensoorten de zachtste kiest en daardoor P2 verliest (en mogelijk gewoon de race)... Dat doet Red Bull beter door te beseffen dat de zon gaat doorbreken en de baan heel snel gaat opdrogen: harde banden en knallen tot het eind. Ineens was de RBR wel de snelste auto, heel bijzonder. En Max die nu eens aan de verkeerde kant van "als de race nou net een paar ronden langer was geweest..." zat
Kortom: ik vond het een vermakelijke race. Hamilton een overwinning na zo'n lange tijd, de Britse fans gelukkig met 2 Britten op het podium. En Norris die wederom de les moet leren dat pure snelheid niet genoeg is om races te winnen, niet dit soort races in ieder geval. "I don't know what to say" zei hij bij F1TV voor de camera. Nee, de excuses zijn op een gegeven moment ook op. Dat geldt ook voor Ferrari trouwens, wat een afgang weer. Eindigen achter Haas of all teams. Je eigen klant die vorig jaar nog het lachertje was van de grid. Waar nauwelijks in geïnvesteerd wordt door de eigenaar, dat het moet doen met een veel kleiner budget. Lewis zal dit toch ook met lede ogen aankijken?
Overigens ook kudo's naar het commentaar (kijk altijd naar de internationale stream van F1TV). Will Buxton die tijdens zijn grid walk de vierde startplaats van Max een "mega job" noemde, vanwege de beschadigde vloer.
Tijdens de race waren ze regelmatig zeer positief over Max (en RB), zeker na de strategie precies goed te hebben, i.t.t. McLaren, wat hen op terechte kritiek kwam te staan.
Ik vond ze vorige week juist erg slecht, vooral Will. Dat lachje als zijn collega zegt dat Max Norris natuurlijk niet bewust raakt, suggererend dat hij vindt dat Max hem er wel bewust af rijdt. Of het vergelijken van Perez z'n rit terug naar de pitstraat met de beschadigde achtervleugel met crashgate dat een kampioenschap heeft beïnvloed. Klinkt erg biassed en dat viel me van hem tegen.
Tijdens de weekend warmup (of het stukje voor FP1, ik weet het niet zeker meer) besteedden ze nog even aandacht aan de "villification" (mooi woord) van Max in de media en onder de fans en dat dat zo onterecht was. Dat terwijl Will (die niet in dat item zat, waarschijnlijk bewust) daar doodleuk aan mee deed. Ik denk dat ze dus zijn geschrokken van hoe het ontvouwde en hun toon hebben aangepast aan de publieke opinie. Sec bekeken was het ook gewoon een topprestatie om die auto op P4 te zetten, voor Piastri.
[
Voor 27% gewijzigd door
Grrrrrene op 08-07-2024 08:13
]