Sympathiek van OconDaniëlWW2 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 17:06:
Norris kreeg een tow van Ocon.
Volgens mij was Norris snel op de softs, en Max juist sneller op de mediumsExocet schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 17:06:
[...]
Was in de trainingen razendsnel op de mediums, die kan hem zeker winnen morgen, denk zelfs de favoriet.
Max best positief nog. Misschien scheelt het van wie hij verloor
Max moet hopen dat hij ongeschonden uit de eerste ronde komt, dat wordt wat met Hamilton achter hem die ineens meedoet voor het podium.
Ferrari achter Mercedes. Het gaat daar net als bij Red Bull wat minder
Mercedes is sinds de update in Canada ook weer lekker aan de voorkant van het veld te vinden.
VCARB erg teleurstellend met hun 2,5 tiende update.
VCARB erg teleurstellend met hun 2,5 tiende update.
Benieuwd of PIA deze keer beter mee kan komen. Beetje de rest kan afleiden of ophouden.Exocet schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 17:11:
Max moet hopen dat hij ongeschonden uit de eerste ronde komt, dat wordt wat met Hamilton achter hem die ineens meedoet voor het podium.
Ook benieuwd naar Perez.Hippocampus schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 17:14:
[...]
Benieuwd of PIA deze keer beter mee kan komen. Beetje de rest kan afleiden of ophouden.
Misschien heeft de Mercedes motor ook een update gehad
[ Voor 5% gewijzigd door alienfruit op 22-06-2024 17:24 ]
De vleugel zal vast binnen de regels zijn en dus legaal zijn, ook al is Red Bull aan het lobbyen dat de vleugels illegaal zijn.mikkelnl schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 17:05:
Iemand hier roept iets over een illegale vleugel op McLaren en Merc, weet iemand daar meer over? Heb dat nieuws gemist deze week dan...
De vleugels mogen niet teveel flexen. De FIA heeft daarvoor tests opgesteld, maar dat zijn uiteraard statistische tests (zet er een gewicht op / trek er met een kracht aan en de vleugel mag niet meer dan x millimeter bewegen). De truc is vervolgens om te zorgen dat je wel door deze tests komt maar het onderdeel op de auto alsnog meer doorbuigt. Een truc die Red Bull prima toepastte op de achtervleugel tot 2021? Waarbij op snelheid de volledige achtervleugel (ophanging) achterover draaide.
Mercedes heeft een nieuwe vloer die een stuk lichter is dan de oude.alienfruit schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 17:23:
Misschien heeft de Mercedes motor ook een update gehad
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Wel mooi dat de comeback van mclaren niet tijdelijk is en Mercedes er beter bij
Als ie 300 km/u gaat over de lijn, dan is het 0.02s × 83.333 m/s = 1,67 maveenhuysen schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 17:04:
Hoeveel centimeter is dat?
(Dus zolang harder dan 180 km/h over de lijn is het meer dan 100 cm)
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Het is dus geen straf, want hij staat al achteraan. Hij kan niet verder naar achteren.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Haha jaasing schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 19:06:
[...]
Het is dus geen straf, want hij staat al achteraan. Hij kan niet verder naar achteren.
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Ik verwacht dat die dan ook weer op dezelfde plek kwalificeert.G_Dragon schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 19:08:
[...]
Haha jaalleen krijgt hij deze straf pas bij de volgende race!
En de volgende race is toch echt morgen.G_Dragon schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 19:08:
[...]
Haha jaalleen krijgt hij deze straf pas bij de volgende race!
Anders had er wel next event gestaan.
Oh dan las ik dat verkeerd, dacht echt dat hij pas in Oostenrijk de straf kreegRobertMe schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 19:13:
[...]
En de volgende race is toch echt morgen.
Anders had er wel next event gestaan.
Nee er staat altijd next race, en die is inderdaad morgenG_Dragon schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 19:17:
[...]
Oh dan las ik dat verkeerd, dacht echt dat hij pas in Oostenrijk de straf kreeg
Best ongelofelijk van de lage straffen voor iemand bewust rammen in vrije training...... en absurd hoe iedereen er blase mee omgaat. Als je op een maandag iemand kapotrijdt is het eenongelukje, maar op zondag is het een doodzonde. Wat een absurditeit. Ik ga het verleden niet eens aanhalen,maar wat er nu gebeurd is compleet falikant van de pot gerukt. Maar goed, het is helemaal okay om mensen te rammen in de vrije trainingen...... zouden ze dat ook aahouden als consistentie of hebben de stewards een zonnesteek opgelopen?
"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
Mooi toch! Wordt het spannender van.Justevo schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 17:08:
Mij bekruipt het gevoel dat McLaren een aantal races geleden iets speciaals heeft gevonden. Sinds Miami hebben ze ineens een paar tienden gevonden.. vind het allemaal iets te snel gaan die verandering.
Is ook verwarrend. Het staat er zo omdat als hij dan onverhoopt er morgen niet bij zou zijn, dat de straf nog steeds moet worden uitgezeten. De eerst volgende keer dat hij start.G_Dragon schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 19:17:
[...]
Oh dan las ik dat verkeerd, dacht echt dat hij pas in Oostenrijk de straf kreeg
een treffende spreuk
Maar die daar wél gedurende het seizoen verboden werd. Waar Mercedes met die openklappende mainwing-plane het hele jaar door mocht blijven rijden.RobertMe schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 17:30:
[...]
De vleugel zal vast binnen de regels zijn en dus legaal zijn, ook al is Red Bull aan het lobbyen dat de vleugels illegaal zijn.
De vleugels mogen niet teveel flexen. De FIA heeft daarvoor tests opgesteld, maar dat zijn uiteraard statistische tests (zet er een gewicht op / trek er met een kracht aan en de vleugel mag niet meer dan x millimeter bewegen). De truc is vervolgens om te zorgen dat je wel door deze tests komt maar het onderdeel op de auto alsnog meer doorbuigt. Een truc die Red Bull prima toepastte op de achtervleugel tot 2021? Waarbij op snelheid de volledige achtervleugel (ophanging) achterover draaide.
Mij zit dit soort spelletjes niet goed.
een treffende spreuk
Kan je hier over teruglezen Chocoball in "[F1] Seizoen 2024"mikkelnl schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 17:05:
Iemand hier roept iets over een illegale vleugel op McLaren en Merc, weet iemand daar meer over? Heb dat nieuws gemist deze week dan...
Het was altijd al verboden, of op zijn minst niet in de geest van de regels. En de FIA heeft de regels er ook niet voor aangepast (om het verboden te krijgen). De FIA heeft additionele tests ingevoerd waar de Red Bull (en Alpine) achtervleugel niet aan zou voldoen. Ok, er is een TD doorgevoerd waar in staat dat teams verplicht wat stikkertjes moeten plakken.pro_6or schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 20:23:
[...]
Maar die daar wél gedurende het seizoen verboden werd.
Later in het seizoen "gevonden" (Brazilie gevonden => Abu Dhabi, of was er nog een race tussen? Weet ik even niet meer). Daarnaast zou het met de 2022 regels niet meer mogelijk zijn (was IIRC een argument). En wellicht ook lastiger te testen / constateren?Waar Mercedes met die openklappende mainwing-plane het hele jaar door mocht blijven rijden.
Welke spelletjes? Het opzoeken van grijze gebieden tussen de geest van de regels en waarop getest wordt binnen de regels? Dat doet elk team en is juist onderdeel van de sport.Mij zit dit soort spelletjes niet goed.
FIA is gewoon willekeurig imo.RobertMe schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 20:53:
[...]
Het was altijd al verboden, of op zijn minst niet in de geest van de regels. En de FIA heeft de regels er ook niet voor aangepast (om het verboden te krijgen). De FIA heeft additionele tests ingevoerd waar de Red Bull (en Alpine) achtervleugel niet aan zou voldoen. Ok, er is een TD doorgevoerd waar in staat dat teams verplicht wat stikkertjes moeten plakken.
[quote]Later in het seizoen "gevonden" (Brazilie gevonden => Abu Dhabi, of was er nog een race tussen? Weet ik even niet meer). Daarnaast zou het met de 2022 regels niet meer mogelijk zijn (was IIRC een argument). En wellicht ook lastiger te testen / constateren?
Gaat het niet over 2021? Dan zat Jeddah er nog tussen. Ook weer zo'n unieke ace met unieke belissingen
Naja, het lijkt erop dat men nogal last heeft van tijdelijke bias om het spannend te houden. Ik krijg intussen wel wat 94 vibes. Gewoon shit toelaten om het maar spannend te maken. En vice versa. Met dat gevoel is het weinig sport en meer politiek en entertainment,Welke spelletjes? Het opzoeken van grijze gebieden tussen de geest van de regels en waarop getest wordt binnen de regels? Dat doet elk team en is juist onderdeel van de sport.
FFS, in een weekend waarin Flavio Briatore (weer) bij Alpine aan het roer zit. Sorry, maar de volgende smiley doet daar zelfs te kort aan

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
De RB20 is gewoon niet goed genoeg. Anders zakt Perez niet zover terug. Wat een gat man… Max rijd daar wel omheen, maar dit gaat wel pijn doen binnenkort.
Mijn boefje is liev!
Kwam dit interessante data/afbeelding tegen op Twitter/X over bocht 14 van de top 4 teams:

Red Bull zoals gewoonlijk weer op race set up gefocust.
💡Turn 14 reveals Ferrari's weakness (which is RedBull's strength)
— Formula Data Analysis (@FDataAnalysis) 22 juni 2024
📉Ferrari has less downforce than the others➡️LEC lifted significantly (72% throttle, 267km/h)
HAM and NOR only needed a tiny lift... but VER remained full throttle! His superior downforce reveals a race-focused… pic.twitter.com/dKOF08O8AZ
Red Bull zoals gewoonlijk weer op race set up gefocust.
[ Voor 10% gewijzigd door NeverSettle op 22-06-2024 21:05 ]
Uhm, Perez doet het niet veel slechter dan vorig jaar. Dat jaar waarin de RB19 toch best wel wat overmacht had en 21 van de 22 races won.JB schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:02:
De RB20 is gewoon niet goed genoeg. Anders zakt Perez niet zover terug. Wat een gat man… Max rijd daar wel omheen, maar dit gaat wel pijn doen binnenkort.
Nu wil ik je best gelijk geven dat de RB20 niet "goed genoeg" is (in ieder geval niet goed genoeg om te domineren), maar om dat te doen op basis van de prestaties van Perez?
Het zegt IMHO iets over de auto. Reed Perez vorig jaar net zo slecht? Ja het was niet goed, maar nu is het echt nog waardelozer. Dat contrast valt nog meer op door de auto die niet lekker is, atm?RobertMe schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:19:
[...]
Uhm, Perez doet het niet veel slechter dan vorig jaar. Dat jaar waarin de RB19 toch best wel wat overmacht had en 21 van de 22 races won.
Nu wil ik je best gelijk geven dat de RB20 niet "goed genoeg" is (in ieder geval niet goed genoeg om te domineren), maar om dat te doen op basis van de prestaties van Perez?
Mijn boefje is liev!
Ah ja klopt, Jeddah zat er toch nog tussen inderdaad. Een ban op de Mercedes DRS klep die waarschijnlijk te ver open ging had dan nog voor 2 races effect kunnen hebben, toch 2x zoveel racessiggy schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:01:
Gaat het niet over 2021? Dan zat Jeddah er nog tussen. Ook weer zo'n unieke ace met unieke belissingen
Daarnaast ook niet vergeten dat er vaak wat leway is met een "over 2 races gaan we testen op". En niet "per direct". Zie ook Haas dingetje van een paar jaar terug. Renault die protesteerde tegen de tray edge. FIA die Renault soort van gelijk gaf door met een TD te komen om te verduidelijken wat wel en niet mocht. Maar ook een "over 2 races gaat dit in. Vervolgens voldeed Haas er toen nog niet aan (door zomerstop en dus fabriek dicht etc) en toen heeft Renault protest aangetekend tegen de legaliteit van een van beide Haas auto's, uiteraard die wat in de punten finishte, en pas toen volgde er een DSQ.
Tsja, of het duurt allemaal wat langer[...]
Naja, het lijkt erop dat men nogal last heeft van tijdelijke bias om het spannend te houden. Ik krijg intussen wel wat 94 vibes. Gewoon shit toelaten om het maar spannend te maken. En vice versa. Met dat gevoel is het weinig sport en meer politiek en entertainment,
Dit getrol is nergens voor nodig.
[ Voor 81% gewijzigd door DaniëlWW2 op 22-06-2024 22:13 ]
Vorig jaar kwalificeerde Perez 11e in Spanje, nu 8e. In Monaco kwalificeerde die 20e, nu 16e. In Canada vorig jaar 12e, nu 16e. Dus de races "na Miami" gaat het niet veel slechter, hoogstens iets beter (alleen Canada 4 plekken lager). Imola vorig jaar uiteraard niet gereden dus geen vergelijkingsmateriaal.JB schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:21:
[...]
Het zegt IMHO iets over de auto. Reed Perez vorig jaar net zo slecht? Ja het was niet goed, maar nu is het echt nog waardelozer. Dat contrast valt nog meer op door de auto die niet lekker is, atm?
Kijken we verder naar de kwalificatie resultaten van Perez vorig jaar was die 15e (Oostenrijk), 15e (VK), 9e (Hongarije), 3e (Belgie), 7e (Nederland), .... Dus dat waren ook geen constante P2s/P3s of zo.
Dat doen de teams ook, maar ik doelde op de mate waarin de FIA haar oog toe knijpt voor mijn gevoel voor de show.RobertMe schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 20:53:
[...]
Het was altijd al verboden, of op zijn minst niet in de geest van de regels. En de FIA heeft de regels er ook niet voor aangepast (om het verboden te krijgen). De FIA heeft additionele tests ingevoerd waar de Red Bull (en Alpine) achtervleugel niet aan zou voldoen. Ok, er is een TD doorgevoerd waar in staat dat teams verplicht wat stikkertjes moeten plakken.
[...]
Later in het seizoen "gevonden" (Brazilie gevonden => Abu Dhabi, of was er nog een race tussen? Weet ik even niet meer). Daarnaast zou het met de 2022 regels niet meer mogelijk zijn (was IIRC een argument). En wellicht ook lastiger te testen / constateren?
[...]
Welke spelletjes? Het opzoeken van grijze gebieden tussen de geest van de regels en waarop getest wordt binnen de regels? Dat doet elk team en is juist onderdeel van de sport.
een treffende spreuk
Op zich is vergelijken in tijd tov Verstappen natuurlijk een betere maatstaf dan positie. Zeker nu de grid een stuk dichter bij elkaar ligt.RobertMe schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:31:
[...]
Vorig jaar kwalificeerde Perez 11e in Spanje, nu 8e. In Monaco kwalificeerde die 20e, nu 16e. In Canada vorig jaar 12e, nu 16e. Dus de races "na Miami" gaat het niet veel slechter, hoogstens iets beter (alleen Canada 4 plekken lager). Imola vorig jaar uiteraard niet gereden dus geen vergelijkingsmateriaal.
Kijken we verder naar de kwalificatie resultaten van Perez vorig jaar was die 15e (Oostenrijk), 15e (VK), 9e (Hongarije), 3e (Belgie), 7e (Nederland), .... Dus dat waren ook geen constante P2s/P3s of zo.
Verschil tussen VER en PER (in de Q waar Perez er uit ging, dus geen Q1 vs Q3 tijden)
Bahrain 2023: ±0.3, Bahrain 2024: ±0.1
Spanje 2023: ±0.6s, Spanje 2024: ±0.9s
Canada 2023: ±0.9, Canada 2024: ± 1s
Wat dat betreft doet die het de laatste races zelfs nog wat slechter dan voorheen
het grootste probleem voor Red Bull is dat ze nu niet zo even door het veld rijden....
[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 22-06-2024 21:57 ]
Het veld zit veel dichter bij elkaarRobertMe schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:31:
[...]
Vorig jaar kwalificeerde Perez 11e in Spanje, nu 8e. In Monaco kwalificeerde die 20e, nu 16e. In Canada vorig jaar 12e, nu 16e. Dus de races "na Miami" gaat het niet veel slechter, hoogstens iets beter (alleen Canada 4 plekken lager). Imola vorig jaar uiteraard niet gereden dus geen vergelijkingsmateriaal.
Mijn boefje is liev!
Tijden vergelijken, zoals @Waah doet, is natuurlijk ook lastig. Als Perez niet Q1 door komt dan weet je ook niet of Verstappen er het maximale uit heeft gehaald. Als in: als je makkelijk door Q1 heen moet komen kun je de ronde ook op 95% rijden en dus bv op een P5 door gaan. Terwijl we wel er vanuit kunnen gaan dat Perez er "het maximale" uit heeft gehaald, die zal immers een tweede ronde gereden hebben waarbij duidelijk was dat er het maximale uit gehaald moest worden.JB schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:56:
[...]
Het veld zit veel dichter bij elkaarHij niet. Dat was vorig jaar toch niet? Plaatsen daargelaten, zijn het grotere gaten qua tijden? Dus die auto is lastig(er).
En als het veld dichter bij elkaar zit, waar het wel op lijkt tot nog toe, dan zou Perez juist lager moeten kwalificeren, terwijl die de laatste races (marginaal) hoger kwalificeerde.
Conclusie blijft in ieder geval: de RB20 is minder dominant en lijkt intussen toch wel in- of bijgehaald door in ieder geval McLaren. Maar om die conclusie nu te trekken op basis van de prestaties van Perez? Die was slecht en is nog steeds slecht.
Hoe kan het trouwens dat Hamilton en Russell zo vaak moeite hebben om uit Q1 te komen maar daarna wel in staat zijn om een heel snelle tijd te zetten in Q3.
een treffende spreuk
Bij HAM zou er bewust sprake zijn van koudere bandenpro_6or schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 23:23:
Hoe kan het trouwens dat Hamilton en Russell zo vaak moeite hebben om uit Q1 te komen maar daarna wel in staat zijn om een heel snelle tijd te zetten in Q3.
Mijn boefje is liev!
Opvallend dat Verstappen vooral tijd verliest bij het uitgaan van bochten en wint bij het ingaan van bochten. Hij lijkt systematisch later te remmen en later weer gas te geven. Normaal gesproken zien we het tegenovergestelde eerder.
Ook zie je de tows. Norris had er een van Ocon waarbij hij hem in het midden van het rechte stuk passeerde. Verstappen passeerde Perez pas bij het einde van het rechte stuk. Als ik dan ook kijk dat Verstappen in het laatste stuk van de ronde, alsnog inloopt op het rechte stuk, dan denk ik dat hij sneller op de rechte stukken is.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Verstappen rijd om een auto met onderstuur heen. Norris kan eerder naar het gas omdat de de auto beter roteert. Precies een van de redenen waarom ze de rb18 getest hebben en precies het geluid wat we steeds horen. In die zin zit er misschien dus nog wel potentie in de rb20….al zullen we perez dan helemaal af zien glijden.DaniëlWW2 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 08:50:
[YouTube: How did Norris beat Verstappen Spanish GP Qualifying?]
Opvallend dat Verstappen vooral tijd verliest bij het uitgaan van bochten en wint bij het ingaan van bochten. Hij lijkt systematisch later te remmen en later weer gas te geven. Normaal gesproken zien we het tegenovergestelde eerder.
Ook zie je de tows. Norris had er een van Ocon waarbij hij hem in het midden van het rechte stuk passeerde. Verstappen passeerde Perez pas bij het einde van het rechte stuk. Als ik dan ook kijk dat Verstappen in het laatste stuk van de ronde, alsnog inloopt op het rechte stuk, dan denk ik dat hij sneller op de rechte stukken is.
Zou echt apart zijn, RBR rijdt met grotere achtervleugel, dat zou normaal meer draggen.DaniëlWW2 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 08:50:
dan denk ik dat hij sneller op de rechte stukken is.
Verstappen heeft ook in dat opzicht wel een unieke driving style, Driver61 heeft er meerdere videos over, zelfs Peter Windsor heeft er een, maar lijkt me iets te offtopic hier om te linken.DaniëlWW2 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 08:50:
Edit: na een bericht er toch maar even bij gezet:
YouTube: Young Max Verstappen’s INSANE Driving Style d61
YouTube: How Max REINVENTED Schumacher's Driving Style d61
YouTube: Max Verstappen's secret driving style - F1 analysis by Peter Windsor... windsor
YouTube: Max Verstappen's secret driving style (2/2) - F1 analysis by Peter ... wnindsor
Windsor blijkt er dus ook 2 te hebben
[ Voor 28% gewijzigd door CH4OS op 23-06-2024 09:41 ]
Bandenslijtage is hier vrij hoog toch? Wie kan het langst de banden goed houden in combinatie snelheid behouden.
Dat zou wel eens kunnen ja.Lynx schreef op zondag 23 juni 2024 @ 09:05:
[...]
Verstappen rijd om een auto met onderstuur heen. Norris kan eerder naar het gas omdat de de auto beter roteert. Precies een van de redenen waarom ze de rb18 getest hebben en precies het geluid wat we steeds horen. In die zin zit er misschien dus nog wel potentie in de rb20….al zullen we perez dan helemaal af zien glijden.
Wel opvallend dat ze dit niet meer helemaal goed krijgen. Er zat dacht ik wel een grote update aan te komen, maar die is er nog niet.
Tja, RBR heeft al sinds 2022 een truc met hun achterwielophanging. Die zakt in bij hoge snelheden op basis van relatief zachte ophanging en de luchtdruk tegen de achtervleugel. Resultaat is dat de diffuser "stalled", waardoor er enorm veel neerwaartse druk die de vloer genereert, verloren gaat. En daarmee ook heel wat luchtweerstand. Dat is waarom ze zo ontiegelijk snel waren. Maar inmiddels lijken meerdere teams dit nu ook te hebben. Waarschijnlijk niet zo goed als RBR, maar ze lijken het inmiddels wel te hebben bij bijvoorbeeld McLaren.Treveo schreef op zondag 23 juni 2024 @ 09:23:
[...]
Zou echt apart zijn, RBR rijdt met grotere achtervleugel, dat zou normaal meer draggen.
https://www.formula1.com/...f1.1ul2YIRb2nFywEwjYLWe0l
Diffuser stall is misschien ook iets waar Perez niet om mee kan gaan. Het is ook gevoelig voor oneven circuits. Zie ook:
https://f1chronicle.com/w...ntricate-Phenomenon-in-F1
Oh ik link die video's ook wel eens.CH4OS schreef op zondag 23 juni 2024 @ 09:25:
[...]
Verstappen heeft ook in dat opzicht wel een unieke driving style, Driver61 heeft er meerdere videos over, zelfs Peter Windsor heeft er een, maar lijkt me iets te offtopic hier om te linken.
Maar als we te ver offtopic gaan, dan verplaats ik het wel naar het reguliere topic.
Dan heb ik bij dezen mijn bericht aangepastDaniëlWW2 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 09:36:
Oh ik link die video's ook wel eens.
Maar als we te ver offtopic gaan, dan verplaats ik het wel naar het reguliere topic.
Met dat in het achterhoofd, hoe zit het met de beschikbare banden? Mercedes heeft 1 setjes minder van nieuwe zachte banden over tov de rest?
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Daar heb ik nog geen foto van, als ik hem voorbij zie komen dan plaats ik die!Chevy454 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 11:07:
[...]
Met dat in het achterhoofd, hoe zit het met de beschikbare banden? Mercedes heeft 1 setjes minder van nieuwe zachte banden over tov de rest?
Om 13.00
LIVE: Spanish Grand Prix Build-Up and Drivers Parade
Bandenstaatje, coureurs met een nieuwe soft kunnen wel eens een significant voordeel hebben: /f/image/VNpXXptdX4DJ6aToJqS0i3fZ.png?f=fotoalbum_large)
Voorspelling is veel Softs (C3) vandaag. Ondanks hoge degradatie is de Soft de band die we het meest gaan zien omdat deze veel sneller is:
/f/image/iGFBpUfhdo7MGleN81r1hfVo.png?f=fotoalbum_large)
Verder zit de top van het veld erg dicht bij elkaar. Vanwege de hoge degradatie is een undercut erg waardevol. Misschien zelfs 3-stoppers? Je zal toch ergens het verschil moeten maken:
/f/image/q4DBtoWyRRqj0YAywNrgfHvj.png?f=fotoalbum_large)
Verder een kleine kans op regen, buienkans neemt af naar mate de middag vordert:
/f/image/pYG2tCTLJCdwLyFl4V8Pf7jS.png?f=fotoalbum_large)
Bron: F1.com
/f/image/VNpXXptdX4DJ6aToJqS0i3fZ.png?f=fotoalbum_large)
Voorspelling is veel Softs (C3) vandaag. Ondanks hoge degradatie is de Soft de band die we het meest gaan zien omdat deze veel sneller is:
/f/image/iGFBpUfhdo7MGleN81r1hfVo.png?f=fotoalbum_large)
Verder zit de top van het veld erg dicht bij elkaar. Vanwege de hoge degradatie is een undercut erg waardevol. Misschien zelfs 3-stoppers? Je zal toch ergens het verschil moeten maken:
/f/image/q4DBtoWyRRqj0YAywNrgfHvj.png?f=fotoalbum_large)
Verder een kleine kans op regen, buienkans neemt af naar mate de middag vordert:
/f/image/pYG2tCTLJCdwLyFl4V8Pf7jS.png?f=fotoalbum_large)
Bron: F1.com
[ Voor 17% gewijzigd door Fauna op 23-06-2024 11:26 ]
Precies. Zo is Max natuurlijk ook aan zijn eerste F1 overwinning gekomen; het overslaan van een pitstop, maar vraag me af of hij dat trucje weer kan doen.Brakius schreef op zondag 23 juni 2024 @ 09:36:
Bandenslijtage is hier vrij hoog toch? Wie kan het langst de banden goed houden in combinatie snelheid behouden.
Pit lane start coming for Albon for changing PU components without approval from the FIA technical delegate #F1 #SpanishGP
— Chris Medland (@ChrisMedlandF1) 23 juni 2024
Als in 2016 dezelfde baanlayout zou zijn gebruikt dan dit jaar, dan zou Verstappen niet op het hoogste treetje hebben gestaan denk ik.werphengel schreef op zondag 23 juni 2024 @ 11:33:
Precies. Zo is Max natuurlijk ook aan zijn eerste F1 overwinning gekomen; het overslaan van een pitstop, maar vraag me af of hij dat trucje weer kan doen.
DRS is nu effectiever geworden op dat start/finish gedeelte.
Testing, one, two ...
Haha geen P20 start voor Logan Sargeant dus
Check, McLaren heeft volgens mij ook voorvleugel die wat meer flext en het is toegestaan blijkbaar. Dus hier kan RBR nog winst pakken lijkt me.DaniëlWW2 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 09:36:
Maar inmiddels lijken meerdere teams dit nu ook te hebben. Waarschijnlijk niet zo goed als RBR, maar ze lijken het inmiddels wel te hebben bij bijvoorbeeld McLaren.
Blijkbaar ging het niet zo geweldig bij de fanzone engagement. Alpine en met name Ocon werden met boegeroep verwelkomt. Daarop verscheen de volgende boodschap op het scherm.

Al heeft RBR nu een vleugel concept dat afwijkt van de rest en daardoor niet perse zo medewerkzaam is om te flexen.
Norris z’n longrun op wit scheen waanzinnig snel te zijn. Dus als hij die voor het laatst bewaard krijgen we een imola. Start zal bepalend zijn voor het beeld van de race. Ik verwacht dat de nr2 ruimte gaat laten vallen van een seconde of twee en op banden voordeel of undercut gaat gokken. En zelfs dat moet je dan nog timen naar de laatste stop anders krijg je het het omgekeerd om de oren. Aron in F2 sprint heeft er fors wat plaatsen mee kunnen pakken op het einde door heel rustig z’n banden op te bouwen. (en wat was die Antonelli slecht! 🫣).
Norris z’n longrun op wit scheen waanzinnig snel te zijn. Dus als hij die voor het laatst bewaard krijgen we een imola. Start zal bepalend zijn voor het beeld van de race. Ik verwacht dat de nr2 ruimte gaat laten vallen van een seconde of twee en op banden voordeel of undercut gaat gokken. En zelfs dat moet je dan nog timen naar de laatste stop anders krijg je het het omgekeerd om de oren. Aron in F2 sprint heeft er fors wat plaatsen mee kunnen pakken op het einde door heel rustig z’n banden op te bouwen. (en wat was die Antonelli slecht! 🫣).
Lewis zat op de tribune gisteren, hmmm...wie zat er dan in de wagen met nummer 44? 

Bijna niemand gaat die witte banden gebruiken.Lynx schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:05:
Al heeft RBR nu een vleugel concept dat afwijkt van de rest en daardoor niet perse zo medewerkzaam is om te flexen.
En hou de andere races aub in het andere topic voordat je dingen gaat spoilen voor mensen die het later terugkijken.
Ik denk dat Norris gaat winnen vanmiddag. Hij greep er elke keer naast door onvoorziene omstandigheden, maar die auto is echt perfect. Als hij nu een goede start heeft, rijdt hij volgens mij gewoon weg.
Ik geloof dat Max juist gaat winnen, als je zo de nieuwsberichten leest van na de quali dan lijkt het erop dat de auto van Max meer afgesteld is voor de race. Plus dat zonder tow de pole gewoon voor Max zou zijn geweest én dat het in de long runs leek dat Max het betere tempo had op de mediums.
Wordt uiteindelijk gewoon een winst met 5-10 seconden voorsprong gok ik
Moet max wel ergens inhalen;nog niet zo makkelijk in BarcelonaBlik1984 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:35:
Ik geloof dat Max juist gaat winnen, als je zo de nieuwsberichten leest van na de quali dan lijkt het erop dat de auto van Max meer afgesteld is voor de race. Plus dat zonder tow de pole gewoon voor Max zou zijn geweest én dat het in de long runs leek dat Max het betere tempo had op de mediums.
Misschien gebruikt McLaren wel geen of minder mediums en zijn ze sneller op de andere banden? En de long run is maar een simulatie, target tijd rijden en kijken wat daarna de degradatie is, het is niet alsof de auto niet harder kan of zo. En als iedereen een simulatie doet met het idee van een tweestopper en het wordt uiteindelijk een driestopper kan de pace dus ook omhoog.Blik1984 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:35:
dat het in de long runs leek dat Max het betere tempo had op de mediums.
Zo'n long run simulatie zegt dus helemaal niks als je alleen de rondetijden ziet. Of beter gezegd, wat je er uit kunt halen is minimaal (als ma 20 ronden de pace echt wegvalt of zo weet je wel iets).
En daarnaast, als je 1 of 2 tiende sneller bent per ronde win je geen race als je niet op kop rijdt. Om in te halen moet je vast om en nabij een seconde sneller zijn per ronde. En zo groot zal het verschil bij een gelijke strategie wel niet zijn.
Wat we in ieder geval wel weten is dat McLaren niet "weet" hoe het is om om de knikkers te rijden. En daardoor strategisch fouten maakt. Zoals dus vorige keer ook in Canada bleek waar ze niet stopten onder de SC en het uiteindelijk een plek kostte. "Draaiboek" niet klaar liggen en race verloren. Ik zie Red Bull daarentegen nog wel een leuke strategie uit de hoed toveren, alla Mercedes Hongarije (2019?) of Red Bull die ze een koekje van eigen deeg gaf in Spanje (2021?). Extra pitstop maken, gat dicht rijden en dan op versere banden wel de overspeed hebben.
Max is veel sneller op het rechte stuk en sinds het weghalen van de chicane is het daardoor een stuk makkelijker inhalen. Dus als Max binnen DRS komt, komt die er makkelijk voorbij.Keida schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:38:
[...]
Moet max wel ergens inhalen;nog niet zo makkelijk in Barcelona
Zoals beloofd:Chevy454 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 11:07:
[...]
:strip_exif()/f/image/yZyL1mKgilEWn5sB6FC4BJYH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LCDb30ik3W2cXdEyTh7a0hyq.jpg?f=fotoalbum_large)
Snap dat de simulatie niet de heilige graal is, maar het zegt wel degelijk iets over racepace in gelijke baanomstandigheden. Maar inderdaad, niet alles.RobertMe schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:43:
[...]
Misschien gebruikt McLaren wel geen of minder mediums en zijn ze sneller op de andere banden? En de long run is maar een simulatie, target tijd rijden en kijken wat daarna de degradatie is, het is niet alsof de auto niet harder kan of zo. En als iedereen een simulatie doet met het idee van een tweestopper en het wordt uiteindelijk een driestopper kan de pace dus ook omhoog.
Zo'n long run simulatie zegt dus helemaal niks als je alleen de rondetijden ziet. Of beter gezegd, wat je er uit kunt halen is minimaal (als ma 20 ronden de pace echt wegvalt of zo weet je wel iets).
En daarnaast, als je 1 of 2 tiende sneller bent per ronde win je geen race als je niet op kop rijdt. Om in te halen moet je vast om en nabij een seconde sneller zijn per ronde. En zo groot zal het verschil bij een gelijke strategie wel niet zijn.
Wat we in ieder geval wel weten is dat McLaren niet "weet" hoe het is om om de knikkers te rijden. En daardoor strategisch fouten maakt. Zoals dus vorige keer ook in Canada bleek waar ze niet stopten onder de SC en het uiteindelijk een plek kostte. "Draaiboek" niet klaar liggen en race verloren. Ik zie Red Bull daarentegen nog wel een leuke strategie uit de hoed toveren, alla Mercedes Hongarije (2019?) of Red Bull die ze een koekje van eigen deeg gaf in Spanje (2021?). Extra pitstop maken, gat dicht rijden en dan op versere banden wel de overspeed hebben.
We gaan het vanmiddag zien
Ja mooi kloten, ik ga de race uitgesteld + 1,5 uur moeten bekijken. Vrouwlief had de ochtend dienst en is uitgeteld

Iedereen een goede race en veel plezier

Iedereen een goede race en veel plezier

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Het heeft ook wat geregend las ik, heeft VER in dit geval voordeel dat die met meer downforce rijdt? Ivm rubber die weggespoeld wordt?
Was niks joh https://www.gpblog.com/nl...ecte-verstappen-weer.htmlTreveo schreef op zondag 23 juni 2024 @ 14:27:
Het heeft ook wat geregend las ik, heeft VER in dit geval voordeel dat die met meer downforce rijdt? Ivm rubber die weggespoeld wordt?
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Dacht even dat Perez weer crashte maar was een herhaling
[ Voor 24% gewijzigd door Blitzdoctor op 23-06-2024 14:33 ]
... Blitz komt er aan! | Battle.net: Blitzdoctor#1128 | FFXIV
Will Smit toch?Chocoball schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:20:
Lewis zat op de tribune gisteren, hmmm...wie zat er dan in de wagen met nummer 44?
[Afbeelding]
Volgens F1TV zakt de kans op regen inmiddels flink.
Maar er lijkt wel meer wind te komen en het lijkt warmer te worden.
Briatore nu op Sky Sports. Holy shit. Hij lijkt wel seniel geworden. Wat ziet die er slecht uit. Praat moeilijk. Flink vermagerd.
[ Voor 30% gewijzigd door Rivanov op 23-06-2024 14:39 ]
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Draaien ze nou Smooth Operator van Sade voor Sainz over het circuit heen?
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Net zoals dat Zandvoort ook bepaalde liedjes heeft.Jasphur schreef op zondag 23 juni 2024 @ 14:42:
Draaien ze nou Smooth Operator van Sade voor Sainz over het circuit heen?
Ik hoor net ook dat die windvlagen uit echt elke hoek kunnen komen, zag een plaatje met 5 weer stations om het circuit heen en alle stations gaven een andere windrichting aan - dat kan echt tricky worden!DaniëlWW2 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 14:39:
Volgens F1TV zakt de kans op regen inmiddels flink.
at your service
Ja, maar dat is niet van de kwaliteit muziek die Sade maaktDaniëlWW2 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 14:43:
[...]
Net zoals dat Zandvoort ook bepaalde liedjes heeft.
Voor het eerst in 20+ jaar kan ik de race niet live zien. 3 Jaar geleden is mijn vader overleden en we gaan even naar het strooiveld en daarna een hapje eten.
Er zijn maar voor mij maar weinig redenen om F1 niet live te kijken, dit is er jammer genoeg zeker wel 1.
Straks maar terugkijken...
Er zijn maar voor mij maar weinig redenen om F1 niet live te kijken, dit is er jammer genoeg zeker wel 1.
Straks maar terugkijken...
Dit is heel mooi trouwens.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Stuk beter dan Saoedi Arabië
... Blitz komt er aan! | Battle.net: Blitzdoctor#1128 | FFXIV
Dat is niet heel moeilijk.Blitzdoctor schreef op zondag 23 juni 2024 @ 14:48:
Stuk beter dan Saoedi Arabië
Iedereen heel veel fun bij de race, ben toch wel benieuwd naar RBR, zouden ze de auto goed afgesteld hebben, we gaan het zien, ik ga een blikje RedBull open trekken, tot straks.
[ Voor 34% gewijzigd door Pierre op 23-06-2024 14:50 ]
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Mooi op tijd terug voor de race.
Hoop op een mooi en spannend gevecht tussen NOR en VER.
Benieuwd naar wie er straks op het podium staan.
NOR maakt een goede kans denk ik. Benieuwd naar de banden degradatie en of max hier mogelijk een voordeel uit kan halen om toch P1 te halen.
Hoop op een mooi en spannend gevecht tussen NOR en VER.
Benieuwd naar wie er straks op het podium staan.
NOR maakt een goede kans denk ik. Benieuwd naar de banden degradatie en of max hier mogelijk een voordeel uit kan halen om toch P1 te halen.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Fijne race iedereen.
Veel plezier allemaal!
Stiekem wel een beetje blij dat Max niet meer by far de beste auto heeft.
Stiekem wel een beetje blij dat Max niet meer by far de beste auto heeft.

NSO: SW-7515-1623-5706
Fijne race allemaal!

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......
Blijven leuk, die intros ingesproken door Will.
Goedemiddag! Hier ook weer ingecheckt. Bakje fruit d'r bij. Veel plezier iedereen!
RISK OF RAIN FOR F1 RACE IS 20 %
23 Jun 2024, 14:45:13, Lap 1
RISK OF RAIN FOR F1 RACE IS 20 %
23 Jun 2024, 14:45:13, Lap 1
[ Voor 28% gewijzigd door StefanVerkerk op 23-06-2024 14:56 ]
Ha! Toch nog het ROS & HAM momentje gezien 
Fijne race allemaal!
Fijne race allemaal!
Zo, net op tijd. Allemaal veel plezier en gezelligheid! Ik hoop op een mooie en spannende race.
"When you grow up your heart dies"
SAR kwalificeert P20, krijgt 3 plaatsen gridstraf en start op P19. Geniaal, zoiets verzin je niet. SAR: "Dank je Albon!"
Hopelijk van droog naar wat regen en dan weer droog
Veel plezier allemaal
https://f1manager.info/ranking/4605
Dit topic is gesloten.
Let op:
Huisregels van dit topic:
Overige topics:
Huisregels van dit topic:
- Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
- Graag de slowchat beperken tot de vrije trainingen en races. Geef elkaar de ruimte om daarbuiten meer inhoudelijke discussies te voeren.
- Hou het een beetje gezellig. Je persoonlijke frustraties over commentaar, coureurs, andere participanten in dit topic, of wat dan ook, zijn hier niet welkom.
- Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen, gesneer of vervelende opmerkingen.
Overige topics:
- Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie:
[F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Viaplay in Nederland - Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij heen?
- Algemeen F1 nieuws / discussie kan uiteraard gewoon in: [F1] Seizoen 2024
- Andere race categorieën zijn hier offtopic, daar is Algemeen race topic Deel 3 voor.
- En voor gerelateerde randzaken is er: [F1] Randzaken
- De budgetcap: [F1] De budgetcap
Dit topic sluit ergens in de week na de race.
![]() | Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de Officiële Tweakers Discord |