Zeker niet. Ik vind het helemaal prima als er kritiek geleverd worden op die we graag beter willen zien, maar wel in het juiste perspectief.
Wanneer de voorgangers van de huidige mensen er een behoorlijke zooi van gemaakt hebben kunnen we de huidige mensen en hun keuzes wel afbranden maar die moeten roeien met de riemen die ze hebben.
Wanneer er jaren gekloot is met de jeugd kunnen we nu niet de huidige staf verwijten dat ze geen goede jeugd of schaduwelftal hebben. Wanneer spelers de afgelopen twee jaar gewoon nooit goed genoeg getraind hebben kan je nu Farioli niet verwijten dat hij klachten heeft over de fitheid.
En veel andere dingen moeten wel mogelijk zijn. We kunnen wel roepen dat ze 'gewoon een Ajax spits moeten kopen' maar is dat mogelijk? We kunnen het wel wensen maar ze hebben geen geld en wie wil überhaupt?
Hetzelfde met 'Kroes moet gewoon verkopen met z'n grote mond', tja, je hebt altijd nog een koper nodig wil je dat voor elkaar krijgen. En als iedereen wil huren omdat ze de situatie kennen of men gewoon geen goed gevoel heeft bij de spelers van Ajax (en terecht) dan is het lastig om ze te verkopen. Want je weet ook dat wanneer hij teveel toegeeft op de verkoopprijs of andere voorwaarden we hem daar dan wel weer op zullen doorzagen. Hij moet spelers verkopen die door staf en media minimaal een jaar afgebrand zijn, nul progressie geboekt hebben, totaal niet fit zijn en waarvan iedereen weet dat we er eigenlijk vanaf willen. Ga er maar aan staan.
Dus als je dan kritiek hebt snap ik dat wel, maar als je zegt dat het 'gewoon' beter kan en moet dan ben ik wel van mening dat je mag vertellen hoe dat dan zou moeten, want ik zie dat ze klem zitten en niet zomaar een uitweg.

Ajax monitort een groot aantal spelers al vanuit de jeugd en de bijbehorende progressie. Als daaruit blijkt dat er op bepaalde posities geen doorstroom is van de juiste kwaliteit dan ga je een probleem hebben en zul je de scouting aan het werken moeten zetten. Dat zijn spelers van 16-18, 19-23 en erboven verwacht ik. Tevens zal er een lijstje zijn van 28-32, wie dat zijn geen idee maar ik verwacht van een organisatie als Ajax dat dit gewoon 'normaal' geregeld zou zijn. Maar goed als het werk als een vinkje achter Hallers naam zetten al teveel is vraag ik me soms heel erg af hoe een BVO nu écht van binnen uitziet.
Klopt, maar dat is toch bekend? Het is jaren één grote puinbak geweest. De scoutingrapporten gingen direct het rondarchief in en de jeugd is gefrustreerd met gebrek aan perspectief en duurbetaalde onderpresterende concurrentie. Heel slecht en naar, maar geschiedenis en kunnen we nu over blijven klagen, dat verandert pas met de tijd.
(lees ook:
https://www.ajaxshowtime....aken-in-de-jeugdopleiding)
Los daarvan weet Ajax dat het regelmatig een probleem heeft. Gaat het sportief erg goed dan komt de eigen jeugd in het gedrang en nadat die cirkel zich weer 'herhaald' heeft dan moet de jeugd weer komen. Dit nadelige maar cyclische beleid gebeurt al jaren en zou ingesloten moeten worden bij Ajax (of in elk geval moet men dat zien aankomen). Geen enkele club waar geen oliesjeik achter zit blijft oneindig pieken namelijk. En precies dáár viert het opportunisme hoog tij bij Ajax. PSV kampt er in meer of mindere mate net zo goed mee als Ajax maar die zitten nu aan de 'positieve' kant van het spectrum.
Het is een natuurlijk cyclus die er gewoon bij hoort, daar ga je niet aan ontkomen. Als je een keer een uitzonderlijk team bij elkaar hebt gesmeed en op dat hoge CL niveau wilt blijven acteren lukt dat niet met alleen jeugd, dan zijn aankopen gewoon nodig.
Deze cyclus zal altijd blijven, maar er mag wel wat meer balans in, dat ben ik met je eens. Het slaat soms ook te veel door en niet alle aankopen zijn doordacht. Vooral dat laatste vind ik zonde, want dan gaat het ten koste van jeugd maar heb je er ook nog eens weinig aan.
Iedereen weet nog waar de term Marc Netto vandaan kwam denk ik? Precies dat had vorig jaar moeten gebeuren. Hand op de knip, opnieuw gaan bouwen, wat komt er door qua jeugd? Gaan we het redden met een Fitz-Jim en een Salah-Eddine, Banel, Martha etc of gaan we daar voor repareren? Nu is er gigantisch geld uitgegeven (bedragen weet ik niet uit mijn hoofd maar zie transfermarkt.de) in twee seizoen waarin wel al langzaam duidelijk werd dat Ajax weer op een afglijdende schaal zat wat hoort bij de manier zoals ik beschreven heb hierboven. Nu zijn ze aan het redden wat er te redden valt weer maar worden spelers (Hato) vooralsnog random neergezet.
Je maakt mij niet wijs dat de meest stabiele speler van afgelopen seizoen (Jorrel Hato) opeens nu linksback is terwijl hij vorig jaar alles centraal speelde. Begrijp ik niet. Gaan we komend jaar nu wel of geen linksback nodig hebben? Maak een keuze. Het is allemaal zo moeilijk niet. Bepaal wat je hebt of waar iemand echt het beste tot zijn recht komt en ga voorsorteren. Geld is er niet, dus huren. Maar zorg ervoor dat je een team krijgt wat merkbaar beter gaat zijn dan het prut wat er nu rondloopt op meerdere posities in plaats van alleen maar met pleisters te lopen werken. Dan liever met een mank been het seizoen afmaken vol littekens en volgend jaar fris door.
Hato is centraal redelijk maar ook vaak een bron van onrust, terwijl hij op links stukken beter is dan de huidige alternatieven. Ik snap het juist heel goed. En die staat nu continu op links dus is niets random aan. Farioli heeft ook duidelijk gezegd dat zijn plekkie links is.
Dat gezegd hebbende:
Ramaj - Hato - Rugani - Sutalo - Rensch
Mannsverk - Taylor - Berghuis
Bergwijn - Brobbey - Traoré
hebben we nog niet gezien voor 4 wedstrijden op rij waarbij ze allemaal fit zijn.
Gelukkig niet, met dat middenveld krijg je tranen in je ogen. Maar ze zijn niet fit inderdaad. Hoe komt dat? Door wat er voor dit seizoen allemaal gebeurd is. Daar kunnen we in blijven hangen maar het verandert niet meer. Het is wat het is, we moeten vooruit.
Ramaj lijken ze overigens te willen verkopen mogen we VI geloven, ik weet niet of ik daar zo blij van word. Nu even Pasveer vond ik wel prima voor het creëren van rust maar ik ga er eigenlijk wel vanuit dat hij voor de herfst dan vervangen zou zijn door een doelman die beter is in keepen en niet alleen maar hoeft te coachen.
Zou dit dan zijn om toch nog extra financiën te genereren en de selectie te kunnen versterken, of beschouwt men Pasveer echt als goed genoeg voor het hele seizoen? Ik heb hier wel een knagend gevoel bij.