redwing schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 06:53:
Tja, wat is belangrijker, aanvallender spelen, of weer aan de top mee doen? En gezien de afgelopen periode vindt de directie vooral dat 1e belangrijk. En dat is gewoon voor nu nog de verkeerde keuze. Daarbij snap ik dat sowieso niet, het behoudender voetbal dat ze de laatste tijd spelen ziet er ook prima uit (mits het loopt)
[...]
Bij de directie was het schijnbaar wel een verrassing
Maar naar mijn idee heb je zeker wel de feiten dat het vertrek van Farioli door de directie is veroorzaakt. Want die hebben nu al meerdere keren laten zien dat ze dat aanvallender spelen belangrijker vinden dan winnen. En volgens mij krijg je de punten (en het geld) door te winnen en niet door aanvallender te spelen

Dat het puur om dat aanvallend voetbal gaat is een stelling die jij, en vele anderen, volledig zelf in het leven geroepen hebben. Kijken naar de interviews van gisteravond bevestigt alleen maar dat het allemaal veel genuanceerder is. Sterker nog, Farioli heeft zelfs letterlijk gezegd dat het níet om de speelwijze ging.
Het is simpelweg een optelsom van factoren die maakt dat Farioli er geen vertrouwen (meer) in heeft dat Ajax komend jaar de lijn door kan zetten. Aangezien de weerstand wel flink toeneemt bestaat de kans ook dat je vaker op je bek gaat en in de CL zelfs een onmeunig pak slaag kunt krijgen. Dat straat ook niet lekker af op de groep, en niet op de trainer.
Hij heeft zich nu in feite al bewezen, dus volgend jaar moet een stap voorwaarts zijn of hij heeft er niets mee te winnen. Als hij dan het vertrouwen al niet meer heeft en je ziet dat hij overal na een jaartje is weggegaan dan is het ook wel een trainer die snel de eer aan zichzelf houdt.
Nu wil ik de club niet volledig vrij pleiten in deze, zij hebben ook een aandeel gehad in de factoren die bijdragen aan het besluit. Vervangers laat of niet binnen halen, trage procedures, van heel ver komen qua professionaliteit, de lijst is lang. Daar zit ook goede progressie in maar de ambitie van Farioli ligt veel hoger, en het moet sneller, en dat lijkt niet te kunnen.
Farioli wil bij transfers meer creativiteit, meer mogelijkheden. Ajax wil (moet?) behoudend zijn, kan niet te veel gekke dingen doen. Dat matcht niet.
Dus wanneer je het hebt over dat de club er een aandeel in heeft dan kan ik erin mee gaan, maar er wordt nu erg gesproken over schuld, ofwel verwijtbaar handelen. En dan ook met name over de directie, of beter, Kroes.
Dit is koren op de molen van de #kroesout brigade, maar de suggestie dat ze hem expres dwarsbomen ga ik niet in mee.