Typhone schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:57:
[...]
Nee niet Ajax. In algemene zin de Nederlandse clubs die niet sterk speelden in Europa, waaronder ook Ajax. In het begin van het seizoen kansloos verliezen van echte intertoto clubs. Ik weet dat het Ajax en Feyenoord meermaals overkomen is en ik kan me herinneren dat PSV in die tijd ook meer voor de landstitel speelde dan voor het Europees voetbal. Daar kwamen ze ook niet altijd met een sterk elftal opdagen.
Het grote verschil in die tijd was dat dat meestal vroeger in de competitie gebeurde en niet in de knock-out fase zoals nu bij Ajax het geval was. Het is pas veel later gebeurd dat opeens de term coëfficiëntenpolonaise om de hoek kwam volgens mij nadat Michel Abbink (Sportzeloot op X) daar mee begon te strooien. Toen is dat door de KNVB als een soort heilige graal overgenomen met ruimte maken voor Europees spelende clubs vandaar dat er nu zoveel bombarie was bij Ajax.
Dat herinner ik mij wel ja, maar dan kom ik terug op mijn punt: is slecht presteren dan automatisch een bewuste keuze?
Je kunt niet alle minuten van een seizoen met dezelfde elf man spelen, daar moet je hoe dan ook keuzes in maken. En is het maken van keuzes dan automatisch dat je iets laat lopen?
Zo herinner ik mij ook een periode dat PSV vaak verweten werd niet alles te geven in Europese wedstrijden. Was dat dan daadwerkelijk zo? Of probeerde men gewoon een balans te zoeken tussen meerdere competities en werd dat in de media uitgelegd als niet alles er voor doen?
Dat Nederlandse teams een periode minder gepresteerd hebben in Europa kan ook gewoon zijn omdat het niet goed genoeg was.
Clubs die veel te laat hun selectie op orde maken en daardoor vooronders niet overleven, clubs die er naïeve spelprincipes op na blijven houden, spelers die het mentaal lastig vinden of de druk niet aan kunnen. Legio redenen wat men beter had kunnen doen of beter had kunnen begeleiden. Maar dat zou ik niet willen classificeren als 'laten lopen', da's gewoon onkunde.

Maar goed die kregen PEC Zwolle (ervoor) en AZ (erna) zonder verschuiving in het speelschema dus ik kan Farioli daarin wel goed volgen. Laten we nu niet doen of het aan het begin van het seizoen anders was want ik kan me nog een 2-1 verlies tegen NAC heugen.
Onder Farioli spelen verre weg de meeste spelers ongeveer een halve wedstrijd tot een uur. Dus het clubje wat de T het A-team noemt had sowieso geen hele wedstrijd gespeeld.
Vaak kiest men in de voetballerij dan om met de sterksten te beginnen en eindigen met minder, Farioli koos andersom. Hoewel het wat fatalistisch aanvoelt geen gekke gedachte want nu kwam je het eerste deel al niet door en kan je de rest nog sparen, en was dat wel gelukt dan had je nog versterkingen achter de hand om een poging te wagen.
Dat dit dan overal uitgelegd wordt als 'het laten lopen'. Tja, in mijn optiek heeft men dan gewoon niet in de gaten hoe het eigenlijk werkt.
Voor die groep was de conclusie onmogelijk anders geweest. Want had je na een uur wissels gebracht dan was dat als verzwakking gezien en 'de handdoek gooien'. Dus had je 120 minuten vol moeten maken met wat de T de beste spelers vindt, en als er dan spelers stuk gaan of tegen AZ gaat het helemaal mis dan weet je ook wel wat men schrijft.
Nee, EF was gewoon beter en met de mogelijkheden die er waren is een tactiek bedacht die probeerde beide doelen zo goed mogelijk na te streven zonder grote concessies te doen aan de competitie. Helaas is dat mislukt en speelde men ook nog eens erg slecht. Dat laatste is jammer anders was de tactiek misschien wel gelukt, maar die kans acht ik ook niet heel groot, dat zullen we nooit weten.
Dus vond ik het best dat ze het laten lopen? Nee, want ik vind niet dat ze dat gedaan hebben. Vind ik het jammer dat ze eruit liggen? Ja, uiteraard, want je wilt sportief altijd het hoogst haalbare. En ik had graag gezien dat ze beter gespeeld hadden zodat je eervol ten onder gaat.
Ben ik daarmee ontevreden over het seizoen? Nee natuurlijk niet, Europees zijn we verder gekomen dan verwacht en het lijkt er aardig op dat we gewoon CL gaan halen en er is zelfs nog een kans op een prijs. Daarmee zijn alle doelstellingen ruimschoots behaald en dat is gewoon prima.