chim0 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 21:28:
[...]
Nee totaal niet. Waarom moet ik juichen voor Feyenoord? Waarom moet ik met de meute meelopen en blij zijn voor Europa? Heb daar niks mee. Ajax heb ik wat mee dan juich ik. Vind het echt bizar dat je wordt aangekeken als e.o.a. laat ik maar niet zeggen wat omdat je niet meeloopt met de meute.
En ik vind mezelf zeker niet even groot als Van Basten. Verre van zelfs..
[...]
Ja maar juist dat vind ik irritant, dat typische Nederlandse hossende van links naar rechts achter mekaar lopen mentaliteit. Je bent voor een club en tegen een andere club, zeker wanneer het de aartsrivaal betreft. Als Ajax verliest of staat te stuntelen, heb jij toch ook leedvermaak? "Goed voor het Nederlands voetbal" heb ik weinig mee, ik kijk puur naar mijn club.
Naja, juichen is ook misschien wel wat overdreven, maar jij vind het dus niet mooi voor het NL'se (en daarmee ook AJAX) voetbal en het aanzien daarvan in Europa? Ik juich zelf ook niet voor Ajax overigens (woordkeuze doet hier wel heel veel toe natuurlijk), maar ik hoop wel dat ze winnen, omdat je daarmee in NL weer meer aanzien krijgt, wellicht ook leukere/ meer aantrekkelijker spelers kan aantrekken enzovoorts.
Waar ik zelf moeite mee heb is 'omdat het in de NL'se competitie een concurrent (oké, achterstand is nu groot, maar een tegenstander dan

) is, gun ik ze helemaal niks'. Als de weerstand (of haat, of aversie, of geef het een term) tegen een club dus gewoon zo groot / diep zit, dat je ze ook echt niets gunt zeg maar.
Ik hoop bijvoorbeeld altijd dat Feyenoord wint (kan ik ook niets aan doen

) van Ajax en PSV, en daar boven eindigt. Verder houd ik wel van een beetje spanning/ sensatie (en vooral van leuk/ mooi / snel voetbal) in de competitie, dus vind ik het wel weer mooi als Ajax / PSV of welke concurrent ook lang in de buurt blijft, waardoor een eventueel kampioenschap zo laat mogelijk beslist wordt.
Uiteindelijk wordt iedere club beter van pittige weerstand, en aan elkaar gewaagd zijn. Als onze (Nederlandse) clubs dan in Europa verder komen, levert dat weer aanzien op, en (dat ook nog eens) meer kans op meer geld voor de topclubs in Nederland, die daarmee weer spelers kunnen aantrekken. Dus dat is ook nog eens beter voor mijn eigen cluppie.
Maargoed, ieder zijn ding natuurlijk, maar iig net zoals jij het 'juichen' (wellicht overdreven, maar laten we dan gunnen) voor de andere Nederlandse club niet snapt, snap ik de totale aversie tegen een andere club niet.