De landelijke Nederlandse politiek 2024 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 82 Laatste
Acties:
  • 421.064 views

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-11 18:01
Stoney3K schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 13:57:
[...]

Alleen zit je dan in Nederland alleen met de beperking van de hoeveelheid woonlagen door de ondergrond. We kunnen niet heel ver de hoogte in, maar vooral de breedte in.
offtopic:
Wou het niet teveel over bouw hebben hier, want dat is maar 1 van de hele punten die de perfect storm veroorzaken, maar er is echt veel mogelijk. Commieblocks zijn ook vaak maar 3 verdiepingen! Veel woningzoekenden zoeken helemaal geen 'grootgezinswoningen'. En niet dat we mensen krotten in moeten jagen, maar iets meer kijken naar 'goedkoopbouw' ipv 'winstgevendbouw' zou bij elkaar een hoop ruimte kunnen scheppen. Ik merk dat in deze sector echt bijna niemand de grens over kijkt.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-11 17:43
[...]

Alleen zit je dan in Nederland alleen met de beperking van de hoeveelheid woonlagen door de ondergrond. We kunnen niet heel ver de hoogte in, maar vooral de breedte in.
Dat was bij de grafiek van Statista dan weer het bijzondere, dat er relatief veel hoogbouw tussenzat. Maar dan nog, een flat met 3 woonlagen scheelt toch al woonruimte tov een rij rijtjeshuizen van dezelfde oppervlakte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6aLMwPTKqjGY690sB7c3OkhYPI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VXD9kSumjG2QPxJgk4L1VXQ6.png?f=user_large

• Brent
defiant schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 13:40:
[...]

In bovenstaande zit imho het politiek ideologische probleem van Nederland en veel andere westerse landen, wat inmiddels gekaapt is door de flanken. Maar het is imho cruciaal dat er een antwoord komt dat het menselijk groepsaspect erkent en oplossingen biedt die compatibel hiermee zijn.
'Europeanisering' is volgens mij zo'n poging. Het is wellicht wat verworden door mensen die denken dat de EU enkel economische doelen (zouden moeten) hebben, maar dat was niet het idee in eerste instantie. Humanisme is volgens mij ook zoiets.

Zou het kunnen dat het misschien een afwending van het over zulks nadenken is? Dat het is verdwenen uit cirricula, uit gespreksstof? Verergerd doordat we elkaar minder zijn gaan spreken, en meer zijn gaan consumeren/acteren? Als je niet meer actief nadenkt over waar het naartoe gaat met je stam/land/mensheid, dan ga je misschien denken dat hoe je het nu om je heen ziet altijd zo was.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-11 09:54
mavamal schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 13:44:
Ik denk dat deze afbeelding laatst langskwam:
[Afbeelding]

Over 2016 zag ik ook nog een bron van Statista die dit redelijk beaamde. Vergeleken met andere Europese landen heeft Nederland dus veel minder mensen in een appartement wonen en het grootste aandeel mensen in rijtjeshuizen (van Europa).
Juist op plekken waar frictie op de woningmarkt is (alleenstaanden, starters, studenten) zouden appartementen met relatief weinig ruimtegebruik wel woonruimte kunnen bieden, en een eventueel opstapje om later (samenwonen, gezin stichten) door te gaan naar een rijtjeshuis.
Het lage aantal vrijstaande woningen valt overigens ook op. ;) We hebben hier omgevallen flats, aka rijtjes. Bijzonder dat bij een aantal andere landen of flat of vrijstaand is, maar vrijwel niks ertussen.
D-e-n schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 13:51:
[...]

Het is alsof je een pyromaan bij de brandweer laat werken, alsof je iemand van de PvdD de baas maakt over een slachterij. De achtergrond van iemand doet er toe. Dat veel partijen zoiets abstracts als moraal niet meer van belang vinden anno 2024 maakt niet dat het niet van belang is.
Of een milieuactivist bij GasUnie... oh wacht. :+
Je laatste opmerking is gewoon een grove ontkenning van de feiten. Ik heb nog geen lid van de oppositie een collega keer op keer voor "heks" uit zien maken. Jij wel? De verwijten aan het adres van Faber zijn inhoudelijk. Het gaat om wat zij zegt, om wat zij vindt en wat ze in het verleden gedaan heeft. Dat wordt gewoon in nette bewoordingen gezegd, iets wat je van Wilders en zijn PVV niet kunt zeggen. Het "nu heb ik een andere rol" is dan een slap verweer want dat zegt ze enkel omdat ze kritiek krijgt. Het "ik heb er geen actieve herinnering aan" van Rutte maar dan een graadje erger.

En je mist nu ook nog het belangrijkste punt: Wilders heeft meer dan tien jaar lang van alles mogen roepen, vooral ook in de Tweede Kamer. Maar nu hij zelf aan de knoppen draait zou de oppositie de mond gesnoerd moeten worden? Het laat exact het gevaar zien van extreemrechts: men is enkel voor de vrijheid van meningsuiting als het de eigen mening betreft. En VVD en NSC volgen vooralsnog slaafs.
Dat snap ik nog enigszins bij de 'sollicitatie', maar bij de regeringsverklaring werd het nog eens dunnetjes allemaal overgedaan. Kom op, get on with the program. Waar is het nut er dan nog van? Of de ambtenaren die nog niet eens een begin aan samenwerking wil maken. Maar goed, lees de kolommen van de DPG-kranten nog maar eens door, vrijwel dagelijks wel een karaktermoord te vinden waarbij ik zelf terug moest denken aan de tijd van Fortuyn. Dat heeft Kaag allemaal niet te verduren gehad, die werd juist zo kritiekloos opgehemeld dat mensen vanzelf een hekel aan haar kregen. Plus dat met haar vrouw-zijn geschermd werd als reden voor de haat, terwijl ze gewoon een waardeloze minister van Financiën was maar met een dedain erbij alsof ze de beste ooit was.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Señor Sjon
*knip*originele post is verwijderd

Ondertussen blijkt dat klimaatbeleid ook helemaal niet te kunnen. Na Utrecht gaan ook Flevoland en Gelderland over op gasaggregaten voor stabilisering stroomvoorziening en wordt afgeraden om all-electric warmtepompen in bestaande woningen toe te passen. (bron)

[ Voor 18% gewijzigd door polthemol op 10-07-2024 15:07 ]

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:29

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Diverse posts verwijderd: als posts niet door de beugel kunnen dan een TR aanmaken.

Ten aanzien van het toepassen van een zogenaamde 'false balance': deze accepteren we niet als redenatie. Ze zorgen slechts voor een ontsporende discussie.

[ Voor 82% gewijzigd door polthemol op 10-07-2024 15:08 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-11 14:13
Señor Sjon schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:49:
Ondertussen blijkt dat klimaatbeleid ook helemaal niet te kunnen. Na Utrecht gaan ook Flevoland en Gelderland over op gasaggregaten voor stabilisering stroomvoorziening en wordt afgeraden om all-electric warmtepompen in bestaande woningen toe te passen. (bron)
En bij te volle stroomnetten zetten ze openbare laadpalen uit of vertragen het. Ik vraag me trouwens wel af wat dit gaat doen met vraag naar extra gas. Las laatst al dat gasvoorraad te langzaam wordt gevuld voor eind dit jaar.

• welvaartsbuik
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-11 14:37
[...]

Dit is meer een politieke keuze dan een gedwongen keuzen door de bodem. Je kan relatief goedkoop een fundering maken in Nederland die sterk genoeg is op veel plekken. De zandlaag zit vaak tussen de 6 a 10 meter met uitschieters tot 15/20m. Funderen op deze dieptes is goed te doen, het kost iets meer maar niet zoveel dat het het onrendabel maakt. Veel sondeer apparatuur in Nederland is zelfs niet uitgerust voor sonderingen dieper dan 35 meter, het gebeurt namelijk echt heel weinig. De diepste zandlagen die je in Nederland vind zijn op gebieden als de Maasvlakte 2, met zandlagen rond de 100 meter. (Bron: ik werk voor de grootste leverancier van sondeer apparatuur van Nederland/wereldwijd en werk in die hoedanigheid veel met uitvoerders, architecten en onderzoekers)

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:33
DevWouter schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 13:22:
Om wat context te geven:
Het betreft hier om het verlagen van de drempel om criminele vreemdelingen af te wijzen, met de intentie dat ze daarna uitgewezen worden. En de PVV heeft er nogal een handje van om vreemdelingen te criminaliseren. Dus er is een risico dat ze het inzetten voor zeer lichte vergrijpen.
Ik kan hem niet zo snel meer terugvinden, maar niet zo heel lang geleden was een rechterlijke uitspraak van een verdachte (daarna veroordeeld persoon) die in een traject zat voor een permanente verblijfsvergunning.

Ik weet niet meer wat het voor misdrijf was, maar de rechter veroordeelde die persoon uiteindelijk tot minder dan 60 maanden om te voorkomen dat hij geen verblijfsvergunning kon krijgen.

Met de nieuwe wet is dat geen harde maatstaf meer en kan dus ook bij een lagere straf alsnog een permanente verblijfsvergunning worden geweigerd.

• Señor Sjon
welvaartsbuik schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:28:
[...]

Dit is meer een politieke keuze dan een gedwongen keuzen door de bodem. Je kan relatief goedkoop een fundering maken in Nederland die sterk genoeg is op veel plekken. De zandlaag zit vaak tussen de 6 a 10 meter met uitschieters tot 15/20m. Funderen op deze dieptes is goed te doen, het kost iets meer maar niet zoveel dat het het onrendabel maakt. Veel sondeer apparatuur in Nederland is zelfs niet uitgerust voor sonderingen dieper dan 35 meter, het gebeurt namelijk echt heel weinig. De diepste zandlagen die je in Nederland vind zijn op gebieden als de Maasvlakte 2, met zandlagen rond de 100 meter. (Bron: ik werk voor de grootste leverancier van sondeer apparatuur van Nederland/wereldwijd en werk in die hoedanigheid veel met uitvoerders, architecten en onderzoekers)
Dat komt omdat funderingen van 35+m vaak gewoon te duur zijn. Het jammere is dat de Randstad vaak richting de 15-20m gaat (1e laag is meestal al 'vol') en de meeste historische zandplaten wel volgebouwd zijn. Ook zijn constructieve eisen meermaals verzwaard, waardoor het bijna damwanden ipv heipalen worden, zo dicht moeten ze op elkaar.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:15
Señor Sjon schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:32:
[...]

Maar goed, lees de kolommen van de DPG-kranten nog maar eens door, vrijwel dagelijks wel een karaktermoord te vinden waarbij ik zelf terug moest denken aan de tijd van Fortuyn.
Dus kranten mogen niet opschrijven als mensen fascistische theorieën uiten, bevolkingsgroepen beledigen dan wel collega-politici uitschelden? En als kranten dat opschrijven is dat karaktermoord? What's next? Plegen we ook karaktermoord op Trump, op Erdogan als we opschrijven wat voor dingen ze uitkramen?

Je hebt ook een raar beeld van Fortuyn wat dat betreft. Die was fel, absoluut niet mijn favoriet maar niet in die mate extreem
Dat heeft Kaag allemaal niet te verduren gehad, die werd juist zo kritiekloos opgehemeld dat mensen vanzelf een hekel aan haar kregen. Plus dat met haar vrouw-zijn geschermd werd als reden voor de haat, terwijl ze gewoon een waardeloze minister van Financiën was maar met een dedain erbij alsof ze de beste ooit was.
Er is nooit maar dan ook nooit iets van rechtvaardiging voor het feit dat een politicus een collega een "heks" noemt. Er is nooit enige rechtvaardiging voor mensen die op het idee komen een politcus te bedreigen, of het nu Kaag of Wilders is. En of die politicus dan een vrouw of man is zal me aan mijn reet roesten. Het is werkelijk een schande om berichtgeving van kranten of een bepaalde houding van iemand (wat nog subjectief is ook) als excuus te gebruiken hiervoor.

[ Voor 3% gewijzigd door D-e-n op 10-07-2024 16:21 ]

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-11 14:13
D-e-n schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:56:
Voor wat betreft de discussie over het censuren van mevrouw Karami in de Eerste Kamer deze week:
Haar opmerkingen/vragen waren geen onderdeel van waar het debat over ging maar gingen alleen maar over de persoon. Ik heb in het verleden weleens meer debatten gezien in de 1e kamer en de huidige voorzitter grijpt echt in als het niet volgens de regels in. Ik vond de ingreep terecht en het was niet 1x maar 2x aangezien ze in de 2e termijn vrolijk verder ging. Vandaag even dit specifieke debat teruggekeken wat er is gebeurd. Oppositie moet eens ophouden met zaken uit oude sloten te halen en mensen op hun presteren als minister te beoordelen. Als ze dan rare uitspraken of acties doen, is aanspreken prima. Ik heb ook mijn twijfels over Faber maar beoordeel haar op haar tijd als minister. Of gaan we straks 20 jaar oude zaken van Karimi aan haar vragen omdat dit misschien haar als slechte kamerlid zou kunnen bestempelen. Lijkt me ook geen onderdeel van een bespreking van een wetsvoorstel waar het debat over hoort te gaan.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Goed nieuws voor Willem Alexander: Er blijken toch nog mensen naar hem te luisteren.

https://nos.nl/artikel/25...inisterie-vws-vanwege-pvv
Oud-minister van Binnenlandse Zaken Guusje ter Horst (PvdA) heeft besloten te stoppen als bestuurlijk aanjager 'Doe onbeperkt mee'. Hiervoor geeft ze als reden dat Vicky Maeijer (PVV) als staatssecretaris Langdurige en Maatschappelijke Zorg verantwoordelijk is voor het onderwerp 'mensen met een beperking'.
"Als je niet met de PVV wil samenwerken, dan neem je toch ontslag?"

Natuurlijk, 1 schaap maakt nog geen zomer, maar anderzijds: Als er 1 zwaluw over de dam is....

Dit is immers al het tweede nieuwsbericht, na Groot Wassink. Een random ambtenaar die besluit wat anders te doen door dit kabinet komt natuurlijk ook niet in het nieuws.

People as things, that’s where it starts.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:15
martwoutnl schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 17:25:
[...]

Haar opmerkingen/vragen waren geen onderdeel van waar het debat over ging maar gingen alleen maar over de persoon. Ik heb in het verleden weleens meer debatten gezien in de 1e kamer en de huidige voorzitter grijpt echt in als het niet volgens de regels in. Ik vond de ingreep terecht en het was niet 1x maar 2x aangezien ze in de 2e termijn vrolijk verder ging. Vandaag even dit specifieke debat teruggekeken wat er is gebeurd. Oppositie moet eens ophouden met zaken uit oude sloten te halen en mensen op hun presteren als minister te beoordelen. Als ze dan rare uitspraken of acties doen, is aanspreken prima. Ik heb ook mijn twijfels over Faber maar beoordeel haar op haar tijd als minister. Of gaan we straks 20 jaar oude zaken van Karimi aan haar vragen omdat dit misschien haar als slechte kamerlid zou kunnen bestempelen. Lijkt me ook geen onderdeel van een bespreking van een wetsvoorstel waar het debat over hoort te gaan.
De vergelijking met iets wat iemand twintig jaar terug heeft geroepen is bezopen. Het gaat hier iets wat iemand tot op de dag van gisteren heeft geroepen en dan nu plots zou hebben terug genomen. Ik zeg bewust "zou" want je moet wel erg naïef zijn als je denkt dat die persoon nu plots is veranderd van denkbeelden.

Moet je je voorstellen: iemand roept twintig jaar lang dat je een verkrachter bent en als hij dan voor je deur staat en naar binnen wil beweert die persoon dat hij enkel bedoeld heeft te zeggen dat je soms vrouwen lastig valt. Dan is voor jou alles vergeven en vergeten en nodig je die persoon uit bij je thuis? Dat is wat er hier gebeurt namelijk.

Mevrouw Faber, maar ook Bosma, Wilders of Markuszower: ze kunnen niet jaren en jaren aan beledigingen en dubieuze complottheorieën terugnemen met een simpel "dat heb ik zo niet bedoeld". Dit waren geen toevallige uitspattingen. Dit was een geval van jaren en jaren uitgesproken antisemitisme, racisme en belediging.

En wat mij betreft kaarten kamerleden dit ieder dag, iedere minuut en iedere seconde aan. Want dit kwaadaardige gedachtegoed moet worden bestreden, elke dag, elke minuut en elke seconde. En ik zal dat ook hier blijven doen, tot het moment dat ze me hier het woord ontnemen. En dat is nu exact waar je voor moet vrezen als dit gedachtegoed verder aan terrein wint. Zie Hongarije, zie Polen.

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19:37
D-e-n schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 17:41:
[...]

Moet je je voorstellen: iemand roept twintig jaar lang dat je een verkrachter bent en als hij dan voor je deur staat en naar binnen wil beweert die persoon dat hij enkel bedoeld heeft te zeggen dat je soms vrouwen lastig valt. Dan is voor jou alles vergeven en vergeten en nodig je die persoon uit bij je thuis? Dat is wat er hier gebeurt namelijk.
De betere vergelijking is dat hij na lang aandringen zegt het woord verkrachter niet meer te zullen gebruiken. Maar dat hij bij jou wel een geschiedenis van nonconformatie aan openbare zedenwetten blijft constateren.

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
spijkerhoofd schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 13:02:
[...]

1) wij zijn niet de rest van de wereld, 2) Kijkend naar de VS, Australie, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Portugal, Scandinavie en nog heel veel andere landen wonen zeer veel mensen in een huis met een tuintje, volgens mij zijn ze enkel in Azie verzot op hoogbouw omdat ze niet anders kennen.
In Duitsland en Scandinavië zijn appartementen heel gebruikelijk. Zelfs in Duitse dorpjes vind je veel appartementsgebouwen van 2 of 3 lagen, terwijl er in principe ruimte genoeg is. In Zweden woont het grootste deel van de bevolking in steden in appartementen (al hebben velen daar wel een weekendhuis buiten de stad).

• Dennis
RobinHood schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 17:37:
Dit is immers al het tweede nieuwsbericht, na Groot Wassink.
Je weet dat Groot Wassink terugkrabbelde toen hij door de gemeenteraad terecht werd gewezen?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Dennis schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 20:28:
[...]

Je weet dat Groot Wassink terugkrabbelde toen hij door de gemeenteraad terecht werd gewezen?
Nu wel, stond niet in de artikelen van de NOS meen ik.

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:19

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Brent schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:20:
[...]

'Europeanisering' is volgens mij zo'n poging. Het is wellicht wat verworden door mensen die denken dat de EU enkel economische doelen (zouden moeten) hebben, maar dat was niet het idee in eerste instantie. Humanisme is volgens mij ook zoiets.

Zou het kunnen dat het misschien een afwending van het over zulks nadenken is? Dat het is verdwenen uit cirricula, uit gespreksstof? Verergerd doordat we elkaar minder zijn gaan spreken, en meer zijn gaan consumeren/acteren? Als je niet meer actief nadenkt over waar het naartoe gaat met je stam/land/mensheid, dan ga je misschien denken dat hoe je het nu om je heen ziet altijd zo was.
Onder andere ja. Het is denk ik een filosofische en politieke leegte die maar sporadisch werd opgevuld is in het maatschappelijke debat nadat eind jaren 90 de geschiedenis toch niet ten einde leek te komen. Buiten het maatschappelijke debat zijn wel veel analyses en ideeën geweest, maar die zijn nauwelijks doorgedrongen tot het politieke en maatschappelijke debat zodat er beleid op kon worden gemaakt. Bijvoorbeeld David Goodhart's Anywheres versus Somewheres. Niet dat zulke analyses ook niet voor kritiek vatbaar zijn en zwakheden bevatten.

Het resultaat hiervan is dat kiezers niet meer een visie voorgeschoteld krijgen van hoe een samenleving eruit zou kunnen komen te zien en hierin een keuze hebben. Je krijgt dan vanzelf het probleem dat als er geen echte keuzes meer zijn, de kiezers het idee krijgen dat hun lotsbestemming niet door hunzelf maar door andere krachten wordt vormgegeven. Dat zorgt vervolgens voor een voedingsbodem voor populisten/etc.

Vanuit liberaal opzicht is die toekomst visie altijd in de handen gelegd van de samenleving, maar de samenleving is aan de andere kant steeds minder empowered om het lot in eigen handen te nemen om het liberalisme onderschat heeft wat de invloed was van economische machtsconcentratie en invloed op de samenleving. Het is een blinde vlek geworden.

Analyse van de VVD in de Groene Amsterdammer en het NRC:
Een liberale ondergrens
De liberale vleugel binnen de VVD liet zich keer op keer sussen. Zo’n vaart zou het niet lopen met de PVV, dachten de progressieve VVD’ers. Pas toen ze zagen wie Wilders als zijn ministers naar voren schoof, werden ze huiverig. Nu broeit er stil verzet.
Het was de filosofie van meer centrum-rechtse partijen in Europa en zo ook van Rutte. Ter rechterzijde mag niets groeien en als daar wel de kiemen van zichtbaar worden, dan moet je die smoren, inkapselen of kortstondig in je eigen tuintje planten.
Na het vertrek van Geert Wilders en de mislukte poging van Rita Verdonk om met een conservatief-populistisch verhaal de partij over te nemen rustte er binnen de vvd lange tijd een taboe op het woord ‘vleugels’. Wie er toch over begon kreeg direct een oud citaat van Hans Wiegel om de oren: de vvd heeft geen vleugels, maar vlerken. Van die overtuiging is weinig over, de vleugels zijn springlevend.
‘De conservatieve vleugel die zich Klassiek Liberaal noemt bleek met een appgroep en een Twitteraccount enorm invloedrijk’, zegt hij in een koffiebar vlak bij het Rotterdamse stadhuis. De Telegraaf belde ze steevast een dag voor partijcongressen om de temperatuur te peilen in deze rechtse tak van de vvd. ‘Een paar uitgesproken figuren, wat tweets en een mailadres waren binnen onze partij blijkbaar genoeg om een stemming over beleid van een eigen bewindspersoon te verwerpen.’
De liberale vleugel schrikt eigenlijk pas echt wakker als er bewindspersonen worden aangewezen die omvolkingstheorieën aanhingen. Eerst Gidi Markuszower, die het ministerie van Justitie een ‘bende pedofielen’ noemde, en daarna Marjolein Faber.
‘Het gekke is’, zegt Erik Verweij aarzelend wanneer het over ondergrenzen gaat, ‘ook ik merk dat ik steeds meer accepteer. Net als zo’n kikker in een pan. Als je mij ooit had verteld dat we zouden gaan regeren met de pvv dan had ik dat nooit geloofd. Maar je laat je langzaam sussen, het gaat heel geleidelijk.’
Gevraagd naar of hij niet gewoon een nar of een useful idiot is door met zijn blijvende aanwezigheid een project te legitimeren waar hij zelf zo fel tegen gekant is, struikelt hij even over zijn woorden.
VVD’ers beginnen petitie over samenwerking met de PVV: ‘Politiek die niet bij ons past’
Een groep van twintig VVD’ers is woensdagochtend een petitie begonnen om bij hun partij zorgen te uiten over de samenwerking met de PVV in het kabinet-Schoof. Het verhaal waarvoor de groep handtekeningen verzamelt heet ‘Vrijheid, respect en fatsoen’. In de petitie staat dat er „door partners uit de coalitie” politiek wordt bedreven die „niet bij ons past”.
Partijvoorzitter Eric Wetzels had bij zijn aantreden in oktober 2022 beloofd om ‘het debat’ terug te brengen in de VVD, die in de ogen van een flink deel van de achterban is veranderd in een machtspartij. De groep ongeruste leden zegt in hun verklaring vast van plan te zijn om de partijvoorzitter te houden aan zijn belofte. Het is de bedoeling, zegt een van de betrokkenen, dat er „zo breed mogelijk steun” komt van VVD’ers die „hun mond open willen doen”. Het is al langer duidelijk dat er onrust is onder VVD-leden, maar heel uitgesproken is de onvrede tot nu toe niet. Bij VVD’ers die aan deze actie meedoen valt te horen dat het voor sommigen van hen „de laatste stap” is vóór beëindiging van het lidmaatschap, „als er niets verandert”.
Je ziet hier eigenlijk 2 problemen bij de VVD.

Ten eerste een chronisch gebrek aan interne debat cultuur, de interne partij koers bepaal je in principe altijd voor de verkiezingen als ledenpartijen. Toch werd er zonder debat en lijsttrekkersverkiezingen de koers bepaald van de partij.

Ten tweede zijn de liberale en conservatieve vleugel in de VVD inherent gewoon onverenigbaar, op ideologisch vlak hebben weinig gemeen behalve dat ze beide op economisch vlak het met elkaar kunnen vinden. Het is veeg teken dat juist de liberale fractie zich in de verdrukking voelt zitten, dit betekend dat de machtsverhoudingen al veel langer zijn verschoven, ook al onder Mark Rutte.

Meer en meer mensen in Nederland verlangen naar een sterke leider – en nog 4 lessen uit het Nationaal Kiezersonderzoek
Het Nationaal Kiezersonderzoek (NKO) is een megaproject van 38 politicologen en sociologen, dat altijd na Tweede Kamerverkiezingen gehouden wordt. Het wordt gezien als de beste en betrouwbaarste graadmeter van het sentiment onder kiezers. Voor dit onderzoek zijn 5.640 burgers ondervraagd.
Kiezers zijn steeds minder trouw aan partijen, en beslissen steeds later

De vele late beslissers maken het politieke bestel gevoelig voor snelle schommelingen. Dat fenomeen kan blijvend zijn, zegt Lubbers. „Dertig tot vijftig jaar geleden stemden mensen veel meer vanuit de groep waar ze deel van uitmaakten, bijvoorbeeld door hun religie of sociale klasse. Omdat er na de ontzuiling geen alternatieve structuren zijn ontstaan, zullen kiezers vermoedelijk op het laatste moment blijven besluiten naar wie hun stem gaat – en dus telkens op het laatste moment een verrassende winnaar kiezen.”
Kiezers zijn niet anders over migratie gaan denken, toch was dat thema doorslaggevend

Kiezers zijn nauwelijks ánders over migratie gaan denken. Dat een grote meerderheid van de kiezers migratie wil beperken, was ook vóór de verkiezingen al zo.
[...]
Migratie was juist een positional issue, met sterke voor- en tegenstanders. Jacobs: „Nu is dat omgedraaid. Zowat de hele bevolking vindt dat er iets gedaan moet worden aan migratie. En klimaat is nu juist een positional issue. Met aan de ene kant een partij als BBB en aan de andere kant GroenLinks-PvdA.”
Kiezers zien migratie „als een duizenddingendoekje”, zegt Jacobs. „Kiezers koppelen het steeds aan andere thema’s, en denken dat die worden opgelost als migratie wordt aangepakt.
Dat is goed nieuws voor de PVV. Die partij is, zoals het in de politicologie heet, issue owner als het om migratie gaat. Dat betekent dat kiezers dat thema vooral met die partij associëren. Hoe pregnanter zo’n thema wordt, hoe eerder kiezers geneigd zijn op de issue owner te stemmen.
De VVD liet het kabinet vallen over migratie, en voerde fel campagne op dit thema. „De VVD maakte duidelijk dat er een probleem is waar snel iets aan gedaan moet worden. De kiezer hoorde dat, en wendde zich vervolgens tot de PVV.”
Kiezers zijn gaan bewegen tussen ideologische blokken
Dat de muren tussen de drie blokken minder stevig blijken te zijn dan gedacht, heeft twee oorzaken. Het vertrouwen in de politiek was bij de verkiezingen veel lager dan bij vorige kiezersonderzoeken, ook bij linkse kiezers. Marcel Lubbers: „Er is grote politieke ontevredenheid over de voorgaande kabinetten, die gevormd werden door (centrum)rechtse partijen. Die onvrede was er óók over migratie. Die combinatie zorgde ervoor dat de PVV ook voor die groep traditionele centrumrechtse kiezers een aantrekkelijke partij werd.”
ovendien, zegt Kristof Jacobs: de muur tussen centrum-rechts en radicaal-rechts werd afgebroken door VVD-leider Dilan Yesilgöz, die aan het begin van de campagne de deur naar de PVV op een kier zette. „Ik weet dat Yesilgöz er zelf anders over denkt, maar zij heeft het kiezers zo makkelijker gemaakt om naar radicaal-rechts over te stappen”, zegt Jacobs.
Kiezers worden rechtser, links heeft geen antwoord
[Dat heeft er ook mee te maken dat kiezers heel anders naar links en rechts zijn gaan kijken, zeggen de onderzoekers, in het nadeel van links. Lubbers: „Als politici of journalisten het over links hebben, bedoelen ze iets heel anders dan de meeste kiezers. De begrippen hadden altijd een sociaal-economische betekenis: links was voor herverdeling, rechts tegen overheidsingrijpen. Maar het zijn voor veel kiezers culturele begrippen geworden. Kiezers, zeker de lager opgeleiden, associëren links nu met de politieke groep die niets aan migratie wil doen, en juist veel klimaatbeleid wil voeren. Iets willen doen aan inkomensverschillen wordt door grote groepen kiezers niet meer als iets link
Steeds meer kiezers verlangen naar een sterke leider
Het Nationaal Kiezersonderzoek peilde niet eerder zó’n laag vertrouwen onder kiezers, als toen ze afgelopen november in het stemhokje stonden
„Kiezers zien al die crises en denken: verdorie, wat we nodig hebben is daadkracht”, zegt Jacobs. Lubbers benadrukt dat het gaat om een „trendje”, maar hij wijst er ook op dat de onderzoekers dit keer „het laagste punt van tevredenheid met de democratie” hebben gemeten sinds het NKO bestaat. Er is dus wel degelijk iets aan de hand. En juist de PVV biedt die daadkracht, vinden veel kiezers.
Jacobs: „Wat ik fascinerend vind, is dat kiezers verschillende uitleg geven aan wat democratie zou moeten zijn. Die verschillende uitleg zie je terug in de samenstelling van het kabinet-Schoof. VVD- en NSC-kiezers denken veel meer aan de liberale democratie. Kiezers van PVV en BBB denken juist aan populistische directe democratie, waarbij daadkracht centraal staat. Ze willen een sterke leider, who gets things done.”

Bij PVV-stemmers, zegt Lubbers, „zie je expliciet dat referenda en de wil van het volk heel belangrijk zijn bij hun idee van wat democratie is. Persvrijheid en de bescherming van minderheden koppelen ze daar minder aan.”
Je ziet hierin een aantal problemen die imho zorgelijk zijn:

In het licht van problemen van partijen die de liberale democratie ondermijnen is de reflex juist zelf ook weer illberaal. Met alle crisis afgelopen decennia is juist het selectieve belang behartigd, het idee dat juist meer autoritair gezag dit zal oplossen is juist tegenstrijdig.

Ten tweede zie je dat steun voor de liberale democratie in het algemeen afneemt, zeker als het gaat om de democratie waarbij het draait om het algemene belang en belangen van minderheden of de rechtstaat onderschikt zijn. In principe heb je dan feitelijk al een compleet andere staatsinrichting als men zo'n model wil hebben, het staat echter niet direct ter discussie in het publieke debat.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:05
Frame164 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 20:18:
[...]

Zelfs in Duitse dorpjes vind je veel appartementsgebouwen van 2 of 3 lagen, terwijl er in principe ruimte genoeg is.
Er is wezenlijk dus weinig anders dan in Nederland waar in Nederlandse dorpen appartementsgebouwen van 2 a 3 lagen zijn te vinden, het grote deel van de Duitsers buiten de grote steden in kasten van huizen wonen, daar kan ik soms best jaloers op zijn, nou ja vooral de tuinen dan.

• welvaartsbuik
Señor Sjon schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 16:17:
[...]

Dat komt omdat funderingen van 35+m vaak gewoon te duur zijn. Het jammere is dat de Randstad vaak richting de 15-20m gaat (1e laag is meestal al 'vol') en de meeste historische zandplaten wel volgebouwd zijn. Ook zijn constructieve eisen meermaals verzwaard, waardoor het bijna damwanden ipv heipalen worden, zo dicht moeten ze op elkaar.
Funderingen van 35+ meter zijn vaak niet nodig, omdat die diepte in Nederland weinig gevonden word. De zandplaten zijn niet echt vol, hier kan gewoon op gebouwd worden, wederom het is een politieke keuze. Op veel plekken Nederland is hoogbouw gewoon niet gewild door de omgeving dus komt het er niet. Rotterdam heeft zn beetje het prutste grond van Nederland en daarom hun eigen sondeer dienst maar daar word er wel veel aan hoogbouw gedaan, waarom? Omdat men daar minder geeft om een aanpassing in de skyline, een hogere bevolkingsdichtheid en aanpassingen in bereikbaarheid.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:33
Señor Sjon schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:27:
[...]

Zo goedkoop zijn appartementen anders niet om te bouwen. Je hebt meer algemene ruimtes af te werken, verticaal transport + vluchtwegen, hoge geluidseisen en hogere brandveiligheidseisen. Tegenwoordig ook een tweede draagweg in de constructie. Parkeren (nee, niet iedereen is van de autoloze samenleving) moet er het liefst onder. Dan nog burengerucht, VvE's, etc. Je hebt als eigenaar veel minder vrijheid dan bij een gezinswoning. Ik hoor hier mensen opperen over kleine kinderen op balkons. Zet er vier bij elkaar en de rest van het complex klaagt steen en been.

Ik weet niet waar dit geromantiseerde beeld over appartementen vandaan komt, maar gezinswoningen zijn vele malen populairder.
Ik denk niet dat dit een 'geromantiseerd beeld' is, meer een realistische insteek op de bevolkingsdichtheid. Veel van de issues die je noemt spelen ook in meer of mindere mate bij de standaard rijtjeswoning.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Frame164
ijdod schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 07:58:
[...]

Ik denk niet dat dit een 'geromantiseerd beeld' is, meer een realistische insteek op de bevolkingsdichtheid. Veel van de issues die je noemt spelen ook in meer of mindere mate bij de standaard rijtjeswoning.
Wilde ik net zeggen. Ik heb liever appartement met kleine balkons dan rijtjeshuizen met achtertuinen waar tot laat BBQ feestjes worden "gevierd" door de buren. Op die balkons past dat domweg niet en gaan mensen elders dingen doen...

Een VVE gedoe heb je niet maar wel weer genoeg andere dingen mbt buren. Dan woon je in een mooi rijtje en dan is er altijd wel weer iemand die zijn huis en voortuine verwaarloost. Dat heb je dan met een VVR weer niet.

• spijkerhoofd
Frame164 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:00:
[...]

Wilde ik net zeggen. Ik heb liever appartement met kleine balkons dan rijtjeshuizen met achtertuinen waar tot laat BBQ feestjes worden "gevierd" door de buren. Op die balkons past dat domweg niet en gaan mensen elders dingen doen...

Een VVE gedoe heb je niet maar wel weer genoeg andere dingen mbt buren. Dan woon je in een mooi rijtje en dan is er altijd wel weer iemand die zijn huis en voortuine verwaarloost. Dat heb je dan met een VVR weer niet.
Het staat iedereen vrij om of in een appartement in de stad te wonen of een huis met een tuintje buiten de stad, ik snap het drammerige niet zo als een ander kiest voor een huis met een tuintje als ik eerlijk ben. Ik vind het fijn om in een dorp te wonen waar ik mijn buren ken, waar er zo nu en dan de BBQ aanstaat en waar zo nu en dan geborreld word bij elkaar. Gister met het EK hoorde ik ook mensen die voetbal aan het kijken waren in de tuin, so what? Het is hier nog altijd stiller dan in de grote stad.

Laat mensen die in een huis met een tuintje willen wonen in hun waarde en accepteer dat, zo houden we dit land nog leuk voor elkaar ipv over elk klein wissewasje te polariseren. Als jij liever in de stad woont heb ik daar ook alle begrip voor...

• Brent
spijkerhoofd schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:16:
[...]

Het staat iedereen vrij om of in een appartement in de stad te wonen of een huis met een tuintje buiten de stad, ik snap het drammerige niet zo als een ander kiest voor een huis met een tuintje als ik eerlijk ben.
Je snapt het niet omdat je niet de hele conversatie leest. Het punt is dat die wens van jou cultureel bepaald is (en mij ook overigens, maar ik ga niet doen alsof ik dat zelf bedacht heb), en als nadeel heeft dat het een dure, en arbeidsintensieve en minder milieuvriendelijke manier van wonen is. De markt beantwoord aan die culturele behoefte, plus heeft wegens ontbreken van een visie/beleid vanuit overheid een zware focus op het duurdere want winstgevender segment. Kortom, het speelt een aantoonbare rol in het huizentekort. Relatief gezien worden er steeds minder kleinere en goedkopere woningen gebouwd, terwijl de vraag ernaar toeneemt, niet zozeer grootgezinwoningen. Dit is niet het enige, nogmaals; groter is woningen-als-investering denk ik.

De discussie was een poging creatief na te denken (door buitenlanden te kopiëren) om in de behoefte te voldoen, voor een prijs die men kan betalen. Nog meer rijtjesbouw (dat is geen verticaal appartementenblok, heb nog nooit een betaalbare flat met elke verdieping = 1 woning gezien), nog meer (half-)vrijstaande bouw, dat is niet waar de vraag het grootst is. Wel de winst... En ik snap heus dat iedereen het liefst een villa wil, maar alleen maar villa's bouwen gaat dit probleem helemaal niet oplossen.

[ Voor 4% gewijzigd door Brent op 11-07-2024 09:55 ]

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Nog nieuws uit Ter Apel?

De minister was langs geweest, maar meestal is ze dan van de krasse uitspraken.

[ Voor 156% gewijzigd door Delerium op 11-07-2024 09:54 ]

• Brent
defiant schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 00:57:
[...]

Onder andere ja. Het is denk ik een filosofische en politieke leegte die maar sporadisch werd opgevuld is in het maatschappelijke debat nadat eind jaren 90 de geschiedenis toch niet ten einde leek te komen. Buiten het maatschappelijke debat zijn wel veel analyses en ideeën geweest, maar die zijn nauwelijks doorgedrongen tot het politieke en maatschappelijke debat zodat er beleid op kon worden gemaakt. Bijvoorbeeld David Goodhart's Anywheres versus Somewheres. Niet dat zulke analyses ook niet voor kritiek vatbaar zijn en zwakheden bevatten.

Het resultaat hiervan is dat kiezers niet meer een visie voorgeschoteld krijgen van hoe een samenleving eruit zou kunnen komen te zien en hierin een keuze hebben. Je krijgt dan vanzelf het probleem dat als er geen echte keuzes meer zijn, de kiezers het idee krijgen dat hun lotsbestemming niet door hunzelf maar door andere krachten wordt vormgegeven. Dat zorgt vervolgens voor een voedingsbodem voor populisten/etc.

Vanuit liberaal opzicht is die toekomst visie altijd in de handen gelegd van de samenleving, maar de samenleving is aan de andere kant steeds minder empowered om het lot in eigen handen te nemen om het liberalisme onderschat heeft wat de invloed was van economische machtsconcentratie en invloed op de samenleving. Het is een blinde vlek geworden.

Analyse van de VVD in de Groene Amsterdammer en het NRC:
Een liberale ondergrens

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

VVD’ers beginnen petitie over samenwerking met de PVV: ‘Politiek die niet bij ons past’

[...]

[...]

Je ziet hier eigenlijk 2 problemen bij de VVD.

Ten eerste een chronisch gebrek aan interne debat cultuur, de interne partij koers bepaal je in principe altijd voor de verkiezingen als ledenpartijen.
Het doodslaan ervan door Rutte, en de algemene gewoonte (bijna alle partijen) via ondoorzichte kiescommissies lijsten vast te stellen is volgens mij al vaker in AWM aangewezen. Ik haal het Duitse voorbeeld maar weer van stal: democratische partijen zouden zelf ook aan bepaalde democratische eisen moeten voldoen.
Ten tweede zijn de liberale en conservatieve vleugel in de VVD inherent gewoon onverenigbaar, op ideologisch vlak hebben weinig gemeen behalve dat ze beide op economisch vlak het met elkaar kunnen vinden. Het is veeg teken dat juist de liberale fractie zich in de verdrukking voelt zitten, dit betekend dat de machtsverhoudingen al veel langer zijn verschoven, ook al onder Mark Rutte.
Machtspartij, maar daarmee automatisch vatbaar voor het selectieve belang (want geld en invloed)? Kan er zoiets bestaan als een onafhankelijke en diverse machtspartij denk je? Of zou zo'n partij met democratische eisen niet meer kunnen? Hoe zit dat met het CDU in Duitsland eigenlijk, voelt toch ook wel een beetje zo aan.
Las m ook net. Eruit springt consistentie van kiezers over tijd heen, niet zozeer in stemgedrag maar in meningen en dus begrip over de wereld. Ik zie het ook om me heen: mensen gaan helemaal mee in die verkiezingswaan, en vergeten helemaal dat ze 10 jaar gelden iets anders dachten, en denken daar (lijkt) ook niet echt hard over na. Het voorgekauwde verhaal zal het wel wezen, elke partij wil nu iets aan migratie doen, toch?

Er is volgens mij geen Lagerhuis-achtig programma meer op de buis.

[ Voor 10% gewijzigd door Brent op 11-07-2024 09:54 ]

• Stoney3K
  • Laatst online: 06-11 14:11

Stoney3K

Flatsehats!

Brent schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:54:
[...]

Het doodslaan ervan door Rutte, en de algemene gewoonte (bijna alle partijen) via ondoorzichte kiescommissies lijsten vast te stellen is volgens mij al vaker in AWM aangewezen. Ik haal het Duitse voorbeeld maar weer van stal: democratische partijen zouden zelf ook aan bepaalde democratische eisen moeten voldoen.
Daarom vind ik het nog altijd bizar dat een partij die zelf fundamenteel ondemocratisch is met één lid, wel meer dan één zetel in de kamer mag halen van mensen die geen partijlid zijn. Want je partij heeft een voorbeeldfunctie voor de rest van de regering - dus als je partij zelf al ondemocratisch is, dan draag je ondemocratisch beleid uit.

Als je dat toestaat dat partijen die de democratie ondermijnen mee doen aan de democratie, dan ben je al van best wat gezeur af. De PVV kon dan maar één kamerlid hebben en dat is Wilders.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-11 16:46
In de praktijk merk je er weinig van dat een partij maar één lid heeft. Ze leveren ministers, zitten met veel man in de tweede kamer. Als je het niet zou weten of niet in verdiept, zou je het niet zien aan de buitenkant.

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:22
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:16:
In de praktijk merk je er weinig van dat een partij maar één lid heeft. Ze leveren ministers, zitten met veel man in de tweede kamer. Als je het niet zou weten of niet in verdiept, zou je het niet zien aan de buitenkant.
Nou ja ze hebben veel zetels, maar tot nu toe zijn die zetels erg vaak helemaal leeg, tijdens debatten.

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:22
Stoney3K schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:00:
[...]

Daarom vind ik het nog altijd bizar dat een partij die zelf fundamenteel ondemocratisch is met één lid, wel meer dan één zetel in de kamer mag halen van mensen die geen partijlid zijn. Want je partij heeft een voorbeeldfunctie voor de rest van de regering - dus als je partij zelf al ondemocratisch is, dan draag je ondemocratisch beleid uit.

Als je dat toestaat dat partijen die de democratie ondermijnen mee doen aan de democratie, dan ben je al van best wat gezeur af. De PVV kon dan maar één kamerlid hebben en dat is Wilders.
Dit komt omdat partijen als het waren ons kiessysteem in geductaped zijn. Voor de kieswet bestaan er alleen kieslijsten waar losse kamerleden van gekozen worden. daarom kunnen groenlinks en pvda ook samen op 1 lijst gaan zonder dat het 1 partij geworden is.

• spijkerhoofd
Brent schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:47:
[...]

Je snapt het niet omdat je niet de hele conversatie leest. Het punt is dat die wens van jou cultureel bepaald is (en mij ook overigens, maar ik ga niet doen alsof ik dat zelf bedacht heb), en als nadeel heeft dat het een dure, en arbeidsintensieve en minder milieuvriendelijke manier van wonen is. De markt beantwoord aan die culturele behoefte, plus heeft wegens ontbreken van een visie/beleid vanuit overheid een zware focus op het duurdere want winstgevender segment. Kortom, het speelt een aantoonbare rol in het huizentekort. Relatief gezien worden er steeds minder kleinere en goedkopere woningen gebouwd, terwijl de vraag ernaar toeneemt, niet zozeer grootgezinwoningen. Dit is niet het enige, nogmaals; groter is woningen-als-investering denk ik.

De discussie was een poging creatief na te denken (door buitenlanden te kopiëren) om in de behoefte te voldoen, voor een prijs die men kan betalen. Nog meer rijtjesbouw (dat is geen verticaal appartementenblok, heb nog nooit een betaalbare flat met elke verdieping = 1 woning gezien), nog meer (half-)vrijstaande bouw, dat is niet waar de vraag het grootst is. Wel de winst... En ik snap heus dat iedereen het liefst een villa wil, maar alleen maar villa's bouwen gaat dit probleem helemaal niet oplossen.
Ik heb de discussie zeker wel gevolgd en ik ben het er mee eens dat er vooral teveel dure woningen gebouwd word en ben het ook eens met meer appartementen gebouwd moet worden.

Ik reageer puur naar drogredenen waarom mensen in appartementen moeten wonen, het komt drammerig over als er bullshit geredeneerd word door de BBQende en feestende mensen in hun achtertuin en dat daarom liever kleine balkonnetjes nodig zijn en over het verwaarlozen van de voortuin. Ik vind dat afleiden van de problematiek rond de woningtekorten en van het verkeerd gebouwd word.

Ik heb overigens wel begrip dat gemeentes vooral duur willen bouwen, dat betekend namelijk meer belastinginkomsten die ze hard nodig hebben vanwege de problemen rond bijstandtrekkers, jeugdzorg, WMO etc. Gezien de landelijke overheid deze dingen over de schutting gegooid heeft naar gemeentes met minder budget is het niet gek dat gemeentes vooral duurdere woning willen en zo min mogelijk sociale huur.

• Brent
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:16:
Dus wel, want ze zijn totaal niet in staat productief te debatteren, intern en extern, en kunnen enkel shows voor de buhne opleveren. Plus, door dat gebrek aan ervaring kunnen ze ook niet met ambtenaren overweg dus uitvoeren hoe maar. Plus, doordat het om de show gaat, sneeuwen echte problemen en echte oplossingen onder ten faveure van dingen die het goed doen in korte soundbytes. Etc, etc, etc.

Je merkt er juist heel veel van.

• mavamal
spijkerhoofd schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:22:
[...]

Ik heb overigens wel begrip dat gemeentes vooral duur willen bouwen, dat betekend namelijk meer belastinginkomsten die ze hard nodig hebben vanwege de problemen rond bijstandtrekkers, jeugdzorg, WMO etc. Gezien de landelijke overheid deze dingen over de schutting gegooid heeft naar gemeentes met minder budget is het niet gek dat gemeentes vooral duurdere woning willen en zo min mogelijk sociale huur.
Gelukkig hebben we nog niet de problemen uit de VS, waar de verkoop van grond door gemeentes gebruikt wordt om het onderhoud aan de infrastructuur te betalen.

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-11 17:14

hamsteg

Species 5618

[...]
Ik denk dat een paar appartementen meer opleveren in de gemeentebelasting dan één dure woning. De redenatie achter de dure woning is dat er voor de gemeente over het algemeen minder kosten zijn. Bij appartementen zal er meer gebruik worden gemaakt van gemeente voorzieningen en toeslagen; de inkomsten via OZB zijn hoger maar de lasten voor de gemeente zijn ook vaak substantieel hoger. Met dure woningen heb je gewoon geen rompslomp.

... gecensureerd ...

• Señor Sjon
Brent schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:47:
Juist wel, die vraag is enorm. We moeten appartementen herontwikkelen omdat er domweg in kleinere kernen geen vraag naar is. Je raakt er altijd wel een paar kwijt, maar niet genoeg om de bouw van een complex van 15-20 te rechtvaardigen. En veel kleiner moet het niet worden, gezien de kosten van bv een lift.

[ Voor 29% gewijzigd door Señor Sjon op 11-07-2024 10:44 ]

• RagingPenguin
  • Niet online
[...]

Iets wat ik hier buiten de randstad ook bij elk nieuwbouwplan voorbij hoor komen is dat men enkel goedkoop wil bouwen voor "jongeren uit onze gemeente". Ding is, dat zijn er geen 20 gezinnen per jaar om een appartementencomplex te vullen dus word er maar een blok aan rijtjeshuizen gebouwd. Een ander redelijk typisch nederlands (drops) ding is lintbebouwing met sterk gefragmenteerde bouwgrond waardoor het nog best moeilijk is om een kavel te vinden wat groot genoeg is voor een appartementencomplex.

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:38
Delerium schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:50:
Nog nieuws uit Ter Apel?

https://www.rtvnoord.nl/p...ie-spreidingswet-met-rust

Vooral veel hameren van lokale bestuurders om de spreidingswet te handhaven.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• spijkerhoofd
Señor Sjon schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:44:
[...]

Juist wel, die vraag is enorm. We moeten appartementen herontwikkelen omdat er domweg in kleinere kernen geen vraag naar is. Je raakt er altijd wel een paar kwijt, maar niet genoeg om de bouw van een complex van 15-20 te rechtvaardigen. En veel kleiner moet het niet worden, gezien de kosten van bv een lift.
Appartementen, zeker in dorpen, zijn behoorlijk risicovol om te bouwen, bij ons in het dorp worden appartementen gebouwd, maar dat ging niet zonder slag of stoot want veel woningen stonden zeer lang te koop dat de bouw zelfs bijna gecanceld werd. Dit terwijl er tegelijkertijd tweeondereenkap woningen gebouwd worden en die waren zeer snel verkocht.

• mavamal
[...]
En veel kleiner moet het niet worden, gezien de kosten van bv een lift.
Dat is ook wel iets om naar te kijken: Moet er per se een lift zijn? Ik woon zelf in een portiekflat uit 1967 (nog gedeeltelijk enkel glas, 65m2, waarde inmiddels 250.000 zonder al deze dingen :'( ) met 4 bouwlagen, in principe voor de meeste mensen prima te doen om die trappen op te komen. Buren zijn divers, van wat oudere alleenstaanden tot starters, jonge gezinnen en 2 pas gescheiden vaders. Kan me niet voorstellen dat voor zo'n simpele constructie de prijs voor een nieuwbouwappartement zo veel hoger zou moeten zijn.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

mavamal schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:53:
[...]

Dat is ook wel iets om naar te kijken: Moet er per se een lift zijn?
Kan goed zijn dat de tegenwoordige eisen rond toegankelijkheid min of meer verplichten dat er een lift moet zijn. Bouwbesluit uit 1967 was wel een stukje anders als je het met 2024 vergelijkt.

[ Voor 11% gewijzigd door Stoney3K op 11-07-2024 10:56 ]

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 04:32

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[...]

Dat is ook wel iets om naar te kijken: Moet er per se een lift zijn?
Ja, dat is verplicht vanaf 4 verdiepingen. Bouwbesluit 2003

[ Voor 3% gewijzigd door DevWouter op 11-07-2024 10:58 ]

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Frame164
[...]

Dat is ook wel iets om naar te kijken: Moet er per se een lift zijn? Ik woon zelf in een portiekflat uit 1967 (nog gedeeltelijk enkel glas, 65m2, waarde inmiddels 250.000 zonder al deze dingen :'( ) met 4 bouwlagen, in principe voor de meeste mensen prima te doen om die trappen op te komen. Buren zijn divers, van wat oudere alleenstaanden tot starters, jonge gezinnen en 2 pas gescheiden vaders. Kan me niet voorstellen dat voor zo'n simpele constructie de prijs voor een nieuwbouwappartement zo veel hoger zou moeten zijn.
Voor een gezond individu is het ook geen probleem. Er zijn echter behoorlijk wat wetten die als resultaat hebben dat er een lift nodig is. Denk alleen maar aan de ARBO-wet: je kunt volgens de ARBOwet niet eisen dat bijvoorbeeld ambulancepersoneel een patient van 4 hoog naar beneden tillen. Dat is te zwaar en te risicovol. En er zijn wetten m.b.t. toegankelijkheid, en ongetwijfled nog veel meer. Die kan je niet zo maar schrappen om goedkoper te gaan bouwen.

[edit] ik zie dat mijn 2 voorgangers en ik tegerlijkertijd min of meer hetzelfde hebben geschreven....

[ Voor 4% gewijzigd door Frame164 op 11-07-2024 10:58 ]

• Brent
[...]

Juist wel, die vraag is enorm. We moeten appartementen herontwikkelen omdat er domweg in kleinere kernen geen vraag naar is.
Kleine kernen (ik woon in 1) zijn weer een verhaal apart. Het idee van de grootgezinswoning is hier wel het hardst geworteld. Als ik uitleg dat er, as-is, juist veel kansen zijn voor starters (het is tenslotte waarom ik en inmiddels mijn halve straat hier ben komen wonen) dan snapt men er de ballen van. Ze willen gloednieuwe, ruime woningen voor 200k voor de eigen jongeren. Tjsa, dat gaat je nergens lukken. In een kleine kern is 20 woningen verkopen sowieso lastig.

En dus gaan bouwers voor dat wat wel geld oplevert.

Op landsniveau is de vraag er absoluut (meer eenpersoonshuishoudens, ouderen die best kleiner willen wonen, en gewoon 'armen' die gewoon geen 400k voor een ooit sociale woningbouw appartement hebben). Mee speelt ook weer dat Nederlandse stedelingen, net als de kleine-kern-bewoners, volgens mij maar in heel kleine radii zoeken. Waar ik woon hebben we sinds een paar jaar buren uit de stad op 20 min met de trein, en dat vonden ze een halve wereldreis. Goed dat ze het hebben gedaan, daar niet van, maar toch gek dat we gegeven de nood ons toch redelijk doodstaren op die eigenlijk heel kleine afstandjes.

Kijk, er is natuurlijk _ook_ een markt voor mooie, ruime woningen. En wegens het kleine bouwvolume is het makkelijk kiezen voor bouwers, en dan kennelijk makkelijk te denken dat die onderkant er niet is. Nee dus :)

Zie ook figuur 4.1: https://open.overheid.nl/...844-b181-e9397fe6a61e/pdf

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:33
RagingPenguin schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:51:
Iets wat ik hier buiten de randstad ook bij elk nieuwbouwplan voorbij hoor komen is dat men enkel goedkoop wil bouwen voor "jongeren uit onze gemeente".
Er zijn zeer veel randgemeenten die vooral geen sociale huurwoningen willen bouwen, zowel binnen als buiten de randstad.

Als er dan een appartementencomplex komt zorgen ze er voor dat het zeer bovenmodale prijzen heeft. O jee, het raakt niet verkocht.

Dat soort gemeenten zouden eigenlijk verplicht moeten worden een paar grote galerijflats voor €400/mnd in de dorpskern te bouwen. Wedden dat daar wél vraag naar is? Maar nee, dat is natuurlijk onbespreekbaar. Er zouden eens het verkeerde soort mensen in kunnen komen worden. Of mensen met de verkeerde huidskleur.

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-11 17:33
Begint deze discussie niet een beetje te veranderen in een woningbouw discussie?
Dit is al sinds dinsdag aan de gang :|

[ Voor 20% gewijzigd door dakka op 11-07-2024 11:06 ]

• Brent
dakka schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:04:
Begint deze discussie niet een beetje te veranderen in een woningbouw discussie?
Ach, eigenlijk wel een prettige afwisseling van migratie, niet? :P

• RagingPenguin
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:01:
[...]

Er zijn zeer veel randgemeenten die vooral geen sociale huurwoningen willen bouwen, zowel binnen als buiten de randstad.

Als er dan een appartementencomplex komt zorgen ze er voor dat het zeer bovenmodale prijzen heeft. O jee, het raakt niet verkocht.

Dat soort gemeenten zouden eigenlijk verplicht moeten worden een paar grote galerijflats voor €400/mnd in de dorpskern te bouwen. Wedden dat daar wél vraag naar is? Maar nee, dat is natuurlijk onbespreekbaar. Er zouden eens het verkeerde soort mensen in kunnen komen worden. Of mensen met de verkeerde huidskleur.
Valt waarschijnlijk vies tegen, woningtekort is voornamelijk een randstedelijk en regio-eindhoven probleem:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OtZbULg6uaqkVk4W70c022vqLTU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/llY2tNQrFg3foSIJ2yxVZqHb.png?f=fotoalbum_large

Grote flats die een compleet dorp kunnen huisvesten zou je moeten bouwen waar er een tekort is aan dusdanig veel huisvesting, niet een dorp met een 2% tekort de woningvoorraad met 50% laten toenemen.

[ Voor 8% gewijzigd door RagingPenguin op 11-07-2024 11:12 ]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Brent schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:05:
[...]

Ach, eigenlijk wel een prettige afwisseling van migratie, niet? :P
Is er nog geen motie van wantrouwen gekomen omdat we gisteren hebben verloren? :+

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

RagingPenguin schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:10:
[...]

Valt waarschijnlijk vies tegen, woningtekort is voornamelijk een randstedelijk en regio-eindhoven probleem:

[Afbeelding]
Ik wist niet dat Eindhoven tegenwoordig in het land van Maas en Waal lag. ;)

Waarom de regio Nijmegen dan zo helder rood is gekleurd vind ik dan wel weer opvallend.

• mavamal
Stoney3K schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:13:
[...]

Waarom de regio Nijmegen dan zo helder rood is gekleurd vind ik dan wel weer opvallend.
Studenten, groeiregio, veel contact met Duitsland, behoefte van mensen om in een linkse gemeente te wonen? Geen idee, maar er was een paar jaar geleden wel een bericht dat de gemiddelde wachttijd voor sociale huur inmiddels opgelopen was tot boven de 20 jaar.

• Señor Sjon
[...]

Maar een lift moet tegenwoordig (of een hellingbaan, maar die wordt ~40m lang als je 3m wil overbruggen). Je mag geen hoogteverschil meer hebben. Een verdiepingshoogte van 3m is ivm vrije hoogte van 2.6m al bijna niet meer te voorkomen door constructie-eisen aan sterkte, brandwering en geluid.
Artikel 4.182 (overbrugging van hoogteverschillen)
4 Een woongebouw waarin de vloer ter plaatse van de toegang van een woonfunctie hoger ligt dan 3 m boven het meetniveau, heeft op elke bouwlaag een opstelplaats voor een lift, met een liftkooi met een vloeroppervlakte van ten minste 1,05 m x 2,05 m.

• Brent
Señor Sjon schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:21:
[...]

Maar een lift moet tegenwoordig (of een hellingbaan, maar die wordt ~40m lang als je 3m wil overbruggen). Je mag geen hoogteverschil meer hebben. Een verdiepingshoogte van 3m is ivm vrije hoogte van 2.6m al bijna niet meer te voorkomen door constructie-eisen aan sterkte, brandwering en geluid.

[...]
Ik geef direct toe: we hebben ons een dure hoek ingewerkt. Dat is het andere punt dat ik eerder maakte: vergeleken met andere Europese landen is het hier ook niet makkelijk ontwerpen.

Praktisch lijkt me dan misschien een vanuit overheidswege een template 'commieblokje' dat zoveel mogelijk netaan overal aan voldoet, en desnoods met speciale ontheffingen indien nodig, helemaal ontworpen op lage bouwkosten, plannen gratis beschikbaar voor ontwikkelaars, zodat die relatief makkelijk en snel in grotere hoeveelheden gebouwd zouden kunnen worden.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Brent schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:26:
[...]

Ik geef direct toe: we hebben ons een dure hoek ingewerkt. Dat is het andere punt dat ik eerder maakte: vergeleken met andere Europese landen is het hier ook niet makkelijk ontwerpen.

Praktisch lijkt me dan misschien een vanuit overheidswege een template 'commieblokje' dat zoveel mogelijk netaan overal aan voldoet, en desnoods met speciale ontheffingen indien nodig, helemaal ontworpen op lage bouwkosten, plannen gratis beschikbaar voor ontwikkelaars, zodat die relatief makkelijk en snel in grotere hoeveelheden gebouwd zouden kunnen worden.
Of dat er in sommige situaties afgeweken mag worden van het bouwbesluit.

Woningen voor onder de 2 ton zijn prima te bouwen, alleen niet nul-op-de-meter energielabel A+++ zonder gasaansluiting. Wel volgens de normen die in de jaren 80/90 golden (afgezien van asbest) en dat is voor veel mensen nog meer dan voldoende.

• Señor Sjon
Brent schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:58:
[...]
Kleine kernen (ik woon in 1) zijn weer een verhaal apart. Het idee van de grootgezinswoning is hier wel het hardst geworteld. Als ik uitleg dat er, as-is, juist veel kansen zijn voor starters (het is tenslotte waarom ik en inmiddels mijn halve straat hier ben komen wonen) dan snapt men er de ballen van. Ze willen gloednieuwe, ruime woningen voor 200k voor de eigen jongeren. Tjsa, dat gaat je nergens lukken. In een kleine kern is 20 woningen verkopen sowieso lastig.

En dus gaan bouwers voor dat wat wel geld oplevert.

Op landsniveau is de vraag er absoluut (meer eenpersoonshuishoudens, ouderen die best kleiner willen wonen, en gewoon 'armen' die gewoon geen 400k voor een ooit sociale woningbouw appartement hebben). Mee speelt ook weer dat Nederlandse stedelingen, net als de kleine-kern-bewoners, volgens mij maar in heel kleine radii zoeken. Waar ik woon hebben we sinds een paar jaar buren uit de stad op 20 min met de trein, en dat vonden ze een halve wereldreis. Goed dat ze het hebben gedaan, daar niet van, maar toch gek dat we gegeven de nood ons toch redelijk doodstaren op die eigenlijk heel kleine afstandjes.

Kijk, er is natuurlijk _ook_ een markt voor mooie, ruime woningen. En wegens het kleine bouwvolume is het makkelijk kiezen voor bouwers, en dan kennelijk makkelijk te denken dat die onderkant er niet is. Nee dus :)

Zie ook figuur 4.1: https://open.overheid.nl/...844-b181-e9397fe6a61e/pdf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHaiTruwhAQ8R9HLhRjEcUdJsoY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bUDFOWjLTMYuFWkBCOa4G26U.png?f=fotoalbum_large

Even erin geplakt. Je ziet al wel verschuivingen 3 jaar later
Soc. huur is inmiddels 880
Middenhuur is tot ~1150, maar wordt steeds meer verdrongen door de sociale prijsstelling.
985+ duur noemen... ;)

Wat je in de koopverdeling zit, is dat om 27.700 <310k woningen te maken, je veel meer van de andere 2 groepen nodig hebt. De verhouding in deze grafiek is zoek.
54% <310k
29% >310k <480k
17% >480k

Projecten gaan al mis bij de huidige verdeling:
>30% <275k of sociaal
>67% <390k (incl. sociaal)
<33% >390k

Het kan misschien wel, maar dan zou je weer met oude grondquotes van ~10% moeten gaan werken en niet residueel zoals nu gebeurt. Door alle stroop en kosten in procedures, worden projecten ook teveel 'geladen' met kosten.

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-11 16:46
Stoney3K schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:13:
[...]
Opvallend? Ik ben toevallig op zoek in die regio en sta regelmatig met 20 a 30 andere stellen naar een huis te kijken, met forse overbiedingen tot gevolg.

• Brent
Señor Sjon schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:30:
[...]
De verhouding in deze grafiek is zoek.
Het is een uitvloeisel van kijken wat je met een modaal inkomen (en ook 70,80,90% modaal) kunt dragen. Ook uitgaande van een fractie eenverdieners (want de eenpersoonsgezinnen). Dan kom je niet eens aan die 1000/maand. Hij is scheef, maar realiteit.
Projecten gaan al mis bij de huidige verdeling:
>30% <275k of sociaal
>67% <390k (incl. sociaal)
<33% >390k
Je bedoelt mis als in winstgevend?

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:43
Brent schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:26:
...

Klinkt als Oostblok prefab 'Plattenbau'. Ik weet niet of de bewoners daar nou zoveel gelukkiger van worden.

Ik kwam deze longread nog tegen: https://advanderstok.subs...-markt-aan-de-woningmarkt
Zelfde tekst zonder pop-ups: https://sargasso.nl/wat-is-er-markt-aan-de-woningmarkt/

[ Voor 5% gewijzigd door trabant op 11-07-2024 11:53 ]

KPN is een drieletterwoord

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:14
dakka schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:04:
Dit is al sinds dinsdag aan de gang :|
Er is zelfs een hele mooie bestaande topic-reeks voor: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

• Señor Sjon
Brent schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:45:
[...]

Het is een uitvloeisel van kijken wat je met een modaal inkomen (en ook 70,80,90% modaal) kunt dragen. Ook uitgaande van een fractie eenverdieners (want de eenpersoonsgezinnen). Dan kom je niet eens aan die 1000/maand. Hij is scheef, maar realiteit.

[...]
Je bedoelt mis als in winstgevend?
Nee, er zijn niet genoeg dure (of ze worden exorbitant duur) om de goedkope te betalen. Die goedkope woningen dragen nauwelijks bij aan de bijkomende kosten voor bouw/woonrijp, infrastructuur, stedenbouw, gemeentelijke plankosten, leges, etc, etc. Bij sociale huur spreekt men ook van de Onrendabele Top waar dus geld bij moet om ze mogelijk te maken.

Fun fact: de corporaties vinden het bouwbesluit (nu bbl) niet voldoende voor sociale huurwoningen, dus hebben een eigen stelsel opgetuigd met voorwaarden waar een woning aan moet voldoen.

• Brent
Señor Sjon schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:59:
[...]

Nee, er zijn niet genoeg dure (of ze worden exorbitant duur) om de goedkope te betalen. Die goedkope woningen dragen nauwelijks bij aan de bijkomende kosten voor bouw/woonrijp, infrastructuur, stedenbouw, gemeentelijke plankosten, leges, etc, etc. Bij sociale huur spreekt men ook van de Onrendabele Top waar dus geld bij moet om ze mogelijk te maken.
Ja, maarja, dat is wat een regering kan doen met grote problemen toch? Geld erbij. Is dat nou echt een gek idee?
trabant schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:52:
[...]

Klinkt als Oostblok prefab 'Plattenbau'. Ik weet niet of de bewoners daar nou zoveel gelukkiger van worden.

Ik kwam deze longread nog tegen: https://advanderstok.subs...-markt-aan-de-woningmarkt
Zelfde tekst zonder pop-ups: https://sargasso.nl/wat-is-er-markt-aan-de-woningmarkt/
Ze blijven gewild in het Oosten. Op je link: die latente vraag idd. En die wil best in plattenbau, als het alternatief bij pa en ma of op het vakantiepark, of erger, is.
Fun fact: de corporaties vinden het bouwbesluit (nu bbl) niet voldoende voor sociale huurwoningen, dus hebben een eigen stelsel opgetuigd met voorwaarden waar een woning aan moet voldoen.
Ik zie daar 'conceptueel bouwen' staan. Ik moet meteen denken aan 'in gelul ken je niet wonen' ;)

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:19

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Brent schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:54:
Las m ook net. Eruit springt consistentie van kiezers over tijd heen, niet zozeer in stemgedrag maar in meningen en dus begrip over de wereld. Ik zie het ook om me heen: mensen gaan helemaal mee in die verkiezingswaan, en vergeten helemaal dat ze 10 jaar gelden iets anders dachten, en denken daar (lijkt) ook niet echt hard over na. Het voorgekauwde verhaal zal het wel wezen, elke partij wil nu iets aan migratie doen, toch?
Het zijn de partijen zelf en de journalistiek en andere (sociale) media die hier imho verantwoordelijkheid voor dragen. Het is zoals betoogd in de vorige post, er is een ideologische en filosofische leegte in het publieke debat dat niet opgevuld wordt.

Een belangrijk probleem hierin is dat we hierdoor als kiezer wel vaak afrekenen met partijen, maar niet met ideeën. Dat is problematisch omdat veel partijen steeds meer dezelfde ideeën hebben over problematiek, mensen die (zeer) ontevreden waren kozen dus eigenlijk juist weer voor een herhaling en bevestiging van hetzelfde beleid.

Maar zelfs afrekenen met partijen gebeurd niet meer consistent. Politiek en historisch gezien is er hierdoor ook iets unieks gebeurd de afgelopen decennia, de partij die grondlegger was van veel structurele problemen werd verantwoordelijk gemaakt voor het oplossen van deze door eigen ideologie veroorzaakte problemen.

Dat is politiek zeer verwarrend en inconsistent, bijvoorbeeld veel problemen zijn veroorzaakt door het model van privatisering en decentralisering in combinatie met op afstand geplaatste toezichthouders, waarbij beleidsmatig afstand wordt genomen. Met dat idee is niet afrekenend, het staat niet eens ter discussie. Mensen begrijpen dit dus ook niet, ook omdat partij zelf geen naam verzinnen voor dit model.

Anderen hebben dus wel een naam verzonnen, d.w.z. het neoliberalisme, maar je ziet dat het niet beklijft. Het afwezig zijn van een algemene geaccepteerde definitie maakt het maakt het nog niet de ideologie en uitvoering ervan niet bestaat. Dat is juist schadelijk, als je problemen niet meer kan definiëren en herkennen kan je ze ook niet oplossen.
Er is volgens mij geen Lagerhuis-achtig programma meer op de buis.
Debat programma's in Britse stijl zorgen er altijd voor dat vorm en presentatie het wint op de inhoud, juist omdat er nauwelijks regels zijn. Het is uit de controversiële silicon valley beweging, maar de essentie klopt denk ik wel:
The Dark Arts
It is my understanding that you won all of your public forum debates this year. That's very impressive. I thought it would be interesting to discuss some of the techniques you used.
Now, the techniques I'll go over here are related to this topic specifically, but they would also apply to other forms of debate, and argumentation in general really. For the sake of simplicity, I'll call it "ultra-BS".
"Ultra-BS" is the next level of the same thing, basically. You craft a clearly bullshit argument that incorporates some amount of logic.
I'd say 'Ultra-BS' is a technique that requires a few things to work.

1. Lack of provability. You can raise all the analytics you want, and reinterpret reality as you see fit. But ultimately, you're wrong. I can use Ultra-BS and say the Russian army will be Kyiv tomorrow. It doesn't work. If I'm ever forced to verify a prediction (as we do in the real world) I'll be discredited rather quickly.

2. Lack of authoritative evidence. Part of what makes debate work is that judges don't have a credibility rating for each source they hear cited, so often there's no way to distinguish between an actual subject matter expert versus some random statistician messing around on their blog. We have had teams pull out cards saying there is a 95% chance of nuclear war. Suppose judges actually knew which experts they could trust, the strategy fails, they have a coherent narrative of events.

3. Lack of strong previous opinions. Self explanatory, I'm not changing anybody's political beliefs on a topic they care about with bullshit

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• Brent
edie schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:52:
[...]

Er is zelfs een hele mooie bestaande topic-reeks voor: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6
offtopic:
Dat gaat toch vooral over de markt as-is, en hoe je effectief op huizen jaagt volgens mij. Niet echt op hoe je daarom zou kunnen ingrijpen om het tekort, dat inmiddels groot is, zou kunnen aanpakken.

• Brent
defiant schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:05:

[...]

Debat programma's in Britse stijl zorgen er altijd voor dat vorm en presentatie het wint op de inhoud, juist omdat er nauwelijks regels zijn.
Ja, dat weet ik, maar nu is er al helemaal geen discussieprogramma meer. Slechts praattafels waar men producten komt verkopen, waar hooguit geduld is voor 2 minuten achtergrond. Je zou iets willen waar je zowel een inhoudelijk oprechte uitwisseling ziet, als je iets leert over productief van gedachten wisselen/discussiëren.

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:43
Brent schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:04:
[...]

Ze blijven gewild in het Oosten. Op je link: die latente vraag idd. En die wil best in plattenbau, als het alternatief bij pa en ma of op het vakantiepark, of erger, is.
Als startwoning nog wel. Maar niet als blijvertje, wat uiteindelijk ten koste gaat van de sociale cohesie in zo'n wijk. De huidige geldstromen in de bouwwereld zijn funest voor een gezonde volkshuisvesting. Plus het tekort aan bouwgrond.

KPN is een drieletterwoord

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:28
Brent schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:10:
[...]

Ja, dat weet ik, maar nu is er al helemaal geen discussieprogramma meer. Slechts praattafels waar men producten komt verkopen, waar hooguit geduld is voor 2 minuten achtergrond. Je zou iets willen waar je zowel een inhoudelijk oprechte uitwisseling ziet, als je iets leert over productief van gedachten wisselen/discussiëren.
Markus Lanz bei'm ZDF is een stuk beter wat dat betreft, wel meerdere (5 ofzo) gasten maar één onderwerp / thema.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• CVTTPD2DQ
Señor Sjon schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:59:
Bouwbesluit is dan ook bedoeld als het absolute minimum waar een woning aan moet voldoen.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

CVTTPD2DQ schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 13:41:
[...]

Bouwbesluit is dan ook bedoeld als het absolute minimum waar een woning aan moet voldoen.
En mijns inziens zijn ze daar een beetje in doorgeschoten. Een woning is prima bewoonbaar zonder balansventilatie, zonnepanelen, en een warmtepomp.

Als je halve land dreigt dakloos te worden heb je er niet veel aan dat je wel graag de klimaatdoelen wil halen.

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:20
Stoney3K schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:02:
[...]

En mijns inziens zijn ze daar een beetje in doorgeschoten. Een woning is prima bewoonbaar zonder balansventilatie, zonnepanelen, en een warmtepomp.

Als je halve land dreigt dakloos te worden heb je er niet veel aan dat je wel graag de klimaatdoelen wil halen.
Als je wat aan de bestaanszekerheid wil doen is gas ook niet echt een optie. Bij de eerstvolgende geopolitieke schok is de TV weer vol zielige mensen die de gasrekening niet kunnen betalen. We zijn volledig afhankelijk van deels moeilijke landen (Midden Oosten en Rusland) en de Verenigde Staten. Als Trump in November in het Witte Huis zit en besluit de LNG boten niet meer in Europa te laten aanleggen wordt het alweer penibel. Ik zie niet echt een andere lange termijn oplossing dan meer vergroenen.

Ben ook wel benieuwd welk aandeel in de huizenprijs de bouwkosten zijn en wat de grondprijs is. Ik heb het idee als we goedkoper gaan bouwen de huizen gewoon even duur blijven. En dat de grondprijs gewoon omhoog gaat. Mensen lenen gewoon wat ze kunnen lenen. Enige wat echt helpt is heel veel meer bouwen, maar niet per se supergoedkope woningen neerzetten. Denk wel dat nieuwe technieken zoals 3D beton printen veel kunnen bijdragen aan het sneller neerzetten van fatsoenlijke huizen met minder personeel.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:29

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:De diepgaande discussie over woningbouw begint hier offtopic te raken. Graag terug richting het onderwerp: de landelijke Nederlandse politiek.

Het beleid inzake woningbouw hoeft niet tot in detail uitgewerkt te worden hier, daar zijn andere topics geschikter voor, vooral wanneer het richting technische discussies gaat

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Frame164
Stoney3K schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:02:
[...]

Het is niet of-of maar en-en. Als je toch nieuw gaat bouwen kan je dat het beste zo goed mogelijk doen. Het zijn langetermijninvestereringen, nu niet doen maakt het later duurder.

• Señor Sjon
Frame164 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:56:
[...]

Het is niet of-of maar en-en. Als je toch nieuw gaat bouwen kan je dat het beste zo goed mogelijk doen. Het zijn langetermijninvestereringen, nu niet doen maakt het later duurder.
Maar om in de stijl van de modbreak te blijven, hoe gaat de politiek dat faciliteren? Vooralsnog worden eerdere bezuinigingen op gemeentefondsen ook via grondposities weer teruggehaald (althans, dat probeert men). En door immer eisen te stapelen, bereik je enkel stilstand.

• spijkerhoofd
Frame164 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:56:
[...]

Plus de rekening word volledig naar de kopers verplaatst extra! Vanaf de bouw een warmtepomp, zonnepanelen en balansventilatiesysteem aanleggen is niet veel complexer dan een CV ketel en een basisventilatie aanleggen. Helemaal grote schaal kan het wellicht zelfs gemakkelijker! Bouw een rijtjeshuis van 8 woningen en je kan voor de woningen meteen een water water warmtepomp graven en de woningen zo designen dat het gemakkelijk is omdat zo aan te leggen.

• spijkerhoofd
Señor Sjon schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:07:
[...]

Maar om in de stijl van de modbreak te blijven, hoe gaat de politiek dat faciliteren? Vooralsnog worden eerdere bezuinigingen op gemeentefondsen ook via grondposities weer teruggehaald (althans, dat probeert men). En door immer eisen te stapelen, bereik je enkel stilstand.
Als eerste is er een ruime visie nodig wat betreft wonen in general waarbij er voor alle generaties de komende 20 jaar van woningen voorzien word. We zitten nu met een woningtekort, maar over 20 jaar wanneer de grote babyboomgeneratie tussen 6 planken ligt of in een tehuis zit?

De grote visie wat betreft de woningmarkt, arbeidsmarkt, mobiliteit etc. is missende, wellicht zelfs in de gehele EU. In ons kikkerlandje Nederland kunnen we niet alles produceren dus er moeten keuzes gemaakt worden want wellicht kunnen we dat wel in Spanje, Polen of Oostenrijk(die voorbeeldlanden).

• mavamal
spijkerhoofd schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:15:
[...]

De grote visie wat betreft de woningmarkt, arbeidsmarkt, mobiliteit etc. is missende, wellicht zelfs in de gehele EU. In ons kikkerlandje Nederland kunnen we niet alles produceren dus er moeten keuzes gemaakt worden want wellicht kunnen we dat wel in Spanje, Polen of Oostenrijk(die voorbeeldlanden).
Zouden we voor zo'n allesomvattende visie meer naar de VS moeten kijken? Waarbij het doodnormaal is om voor je baan een paar duizend kilometer verderop te gaan wonen en de culturele barrières om zo ver te verhuizen voor een baan of opleiding veel lager lijken te zijn?
Of moeten we juist blijven koesteren dat elk land zijn eigen gebruiken heeft, ook als dat betekend dat er talent en mogelijkheden verloren gaan?
En kunnen we ons zoiets blijven veroorloven in een wereld die steeds meer focus legt op concurrentiepositie?

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

mavamal schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:19:
[...]

Zouden we voor zo'n allesomvattende visie meer naar de VS moeten kijken? Waarbij het doodnormaal is om voor je baan een paar duizend kilometer verderop te gaan wonen en de culturele barrières om zo ver te verhuizen voor een baan of opleiding veel lager lijken te zijn?
Dat heeft er in de VS wel voor een deel mee te maken dat ze daar over het hele gebied dezelfde taal spreken, en ze niet zo'n taalchauvinisten zijn als sommige Europese landen.

Als Nederlander naar Frankrijk of Spanje verhuizen voor je werk is daarin ietsje lastiger. België of Duitsland is nog wel te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Stoney3K op 11-07-2024 15:34 ]

• Dennis
HEY_DUDE schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:09:
Ben ook wel benieuwd welk aandeel in de huizenprijs de bouwkosten zijn en wat de grondprijs is. Ik heb het idee als we goedkoper gaan bouwen de huizen gewoon even duur blijven. En dat de grondprijs gewoon omhoog gaat. Mensen lenen gewoon wat ze kunnen lenen. Enige wat echt helpt is heel veel meer bouwen, maar niet per se supergoedkope woningen neerzetten. Denk wel dat nieuwe technieken zoals 3D beton printen veel kunnen bijdragen aan het sneller neerzetten van fatsoenlijke huizen met minder personeel.
Informatie over de grondprijzen zou je tegenwoordig vrijwel altijd moeten kunnen opvragen, omdat gronduitgiftes als aanbesteding worden gedaan. Zie bijvoorbeeld hier: https://www.tenderned.nl/aankondigingen/overzicht/311260

Daar zie je dat je minimaal bijna 4 miljoen moest bieden voor de grond. Er mogen volgens de leidraad maximaal 24 woningen worden gebouwd dus dat betekent 166K per woning, alleen al voor de grond. En dan hebben we het over een rijtjeswoning in Almere.

Punt is gewoon dat gemeenten niets meer zelf doen. Alles wordt aan de markt overgelaten, van tekeningen van de wijk en de huizen t/m de realisatie. Vroeger (dan praat ik over t/m jaren 90) deden gemeenten het allemaal zelf. Die expertise hebben ze nu ook gewoon niet meer. Maar ja, je betaalt dan dus wel alle commerciële tussenschakels. Het ingenieursbureau, de projectontwikkelaar, de architect, etc.

Daar komt nog bij dat de ontwikkelaars profiteren van de schaarste. Ze kunnen vragen wat ze willen, er komen (vrijwel altijd) toch wel kopers.

• spijkerhoofd
[...]

Of moeten we juist blijven koesteren dat elk land zijn eigen gebruiken heeft, ook als dat betekend dat er talent en mogelijkheden verloren gaan?
En kunnen we ons zoiets blijven veroorloven in een wereld die steeds meer focus legt op concurrentiepositie?
Het gaat vooral om werkzaamheden/industrie, we willen in Nederland alles produceren terwijl daar het personeel niet voor is en daardoor komen productiebedrijven in de knoop door grote tekorten aan de ene kant en aan de andere kant de hogere lonen door de tekorten. Plus dat er door netwerkproblemen op bepaalde plekken energieslurpende bedrijven niet eens kunnen starten door een hele lange wachtrij.

Door geen richting te geven hebben we in Nederland vooral een enorme Hightech ons toegeëigend, dat maakt ons land enorm sterk in onze concurrentiepositie, en als gehele EU moeten we ervoor zorgen dat de EU een enorm sterke concurrentiepositie behouden tegenover reuzen als China en USA, dat betekend wellicht dat landen of gebieden zich moeten specialiseren. Wat zijn onze gebruiken en tradities? Ik kom niet verder dan stamppotten, spruitjes, blowen en de rosse buurt?

• welvaartsbuik
[...]

Ik denk dat zo verhuizen binnen Europa wel een ding gaat worden binnen nu en 50 jaar. Jongeren hebben veel minder met een specifieke plek en spreken vaak al op basis niveau Engels van jongs af aan. Zelfs in landen waar dit normaal gesproken minder is(denk Duitsland).

Jongeren moeten ook wel, je moet ergens heen om je eigen concurrentie positie te verbeteren, het kan vaak niet in je directe omgeving. Daarnaast heeft een gebied vaak eigen cultuur en gewoontes waar nieuwe mensen wel in mee gaan. Zelf heb ik een tijd in Finland door gebracht, veel gedaan binnen de cultuur van het gebied waar ik zat(minder met de taal, alles ging snel over naar het Engels). Wat mij daar bond was veel van dezelfde "westerse"kernwaardes. Dit is ook wat je veel ziet in een VS gebieden hebben wel een eigen identiteit maar bepaalde kern waardes zijn hetzelfde, je moet niet vergeten dat in de VS het eigenlijk ook een mengelmoes van Europese culturen is.

• mavamal
spijkerhoofd schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:54:
[...]

Het gaat vooral om werkzaamheden/industrie, we willen in Nederland alles produceren terwijl daar het personeel niet voor is en daardoor komen productiebedrijven in de knoop door grote tekorten aan de ene kant en aan de andere kant de hogere lonen door de tekorten. Plus dat er door netwerkproblemen op bepaalde plekken energieslurpende bedrijven niet eens kunnen starten door een hele lange wachtrij.
Even een verduidelijking, er zijn in Nederland mensen die werk uit kunnen voeren dat in Nederland niet gedaan wordt, maar wel in bijvoorbeeld Polen. Tegelijkertijd zijn er open vacatures voor werk waar onvoldoende Nederlanders gekwalificeerd voor zijn of zin in hebben, maar waarvoor wel elders in Europa mensen te vinden zijn.
Door geen richting te geven hebben we in Nederland vooral een enorme Hightech ons toegeëigend, dat maakt ons land enorm sterk in onze concurrentiepositie, en als gehele EU moeten we ervoor zorgen dat de EU een enorm sterke concurrentiepositie behouden tegenover reuzen als China en USA, dat betekend wellicht dat landen of gebieden zich moeten specialiseren.
Ofwel landen moeten zich specialiseren en mensen die die kennis, kunde of talenten hebben verhuizen van waar ze vandaan komen naar deze hubs, zoals in de VS gebeurd. Ofwel bedrijven splitsen hun activiteiten over meerdere locaties om zo dichter in de buurt te zitten van die kennis, kunde en talenten. Maar nu
Wat zijn onze gebruiken en tradities? Ik kom niet verder dan stamppotten, spruitjes, blowen en de rosse buurt?
6 uur 's avonds met een bord eten op schoot studio sport kijken :+
Even serieus, ik heb gewerkt bij een Nederlandse vestiging van een Brits bedrijf. Dat was een behoorlijke cultuurshock over en weer en ik heb ze meerdere keren uit moeten leggen dat ontslag niet zo werkt in Nederland als ze het ergens niet mee eens waren... Zo zijn er een hoop meer voorbeelden te bedenken waar binnen of buiten Europa de manier waarop mensen met elkaar omgaan anders kan zijn.
In deze context ben ik bang dat als er EU-breed gesproken zou worden over een visie om werkzaamheden te verdelen en mensen aan te sporen te verhuizen naar bepaalde knooppunten, dit ook zijn invloed gaat hebben op de dominante omgangsvormen op straat en met elkaar. Om maar een punt te noemen: het aantal mensen dat ik hoor klagen dat teveel winkelpersoneel geen Nederlands spreekt.

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Brent schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:10:
[...]

Niet echt discussie, meer inderdaad uitwisseling van kennis en ideeën, wel diepgang over een enkel onderwerp, vind ik het Filosofisch Kwintet.

Over inspraak in het programma en beleid van partijen, wat je inderdaad met PVV niet hebt, is er nog een partij waar inspraak, ondanks dat het een ledenpartij betreft, niet gewenst is.
https://chrisaalberts.nl/...ijke-invloed-op-de-koers/
BBB weet zeker dat verkleining van de veestapel – waar het plan van Adema op neerkomt – geen optie is. Wordt dat gesteund door de achterban? Zijn alle boeren zo eensgezind? Of zijn boeren de laatste jaren genuanceerder gaan denken en gaan twijfelen aan het idee dat alle veehouders moeten blijven?

Stel dat zulke boeren bestaan. Zouden zij gehoor vinden bij BBB?
Leden zijn een informatiebron: ze zijn de ogen en oren in de samenleving, zien problemen en maken die bespreekbaar binnen de partij. Het leidt tot heel veel commissies, voorstellen en discussies. Als de situatie in het land verandert, merken de leden dat en druppelt dat met enige vertraging door in partijprogramma’s en Kamerbijdragen. Er ontstaat dan een wezenlijke inhoudelijke uitwisseling tussen het beleid uit Den Haag en de wereld daarbuiten.
Afgelopen weekend was de ledenvergadering, waar we uit de mond van een partijbestuurder konden horen dat veel vrijwilligers van vorig jaar zijn afgehaakt. Na een week hebben nog geen driehonderd leden de vergadering bekeken. Slechts vijf procent van de leden stemde bij de verkiezing van de nieuwe partijbestuurders. Niet zo gek: leden worden slecht geïnformeerd, konden niet meepraten over het Europese verkiezingsprogramma en worden geconfronteerd met voorgekookte benoemingen.

Stel dat je boer bent en denkt: dat plan van oud-minister Adema is zo gek nog niet. Je zou kunnen overwegen BBB-lid te worden. Dan kun je een mailtje sturen naar het partijkantoor en daar houdt alle inspraak meteen op. Een discussie met andere leden is onmogelijk, want er is geen organisatiestructuur die zo’n debat mogelijk maakt of ondersteunt. Nergens partijcommissies, inhoudelijke bijeenkomsten of ledenvergaderingen met discussies over de meer dan urgente problemen van boeren.

Bij BBB bepaalt de top wat men van dit soort dossiers vindt en leden hebben daar nauwelijks invloed op.
Dat BBB persisteert in het beeld dat in de landbouw alles kan blijven zoals het is, laat vooral zien dat de partijtop dat vindt, niet dat de achterban het daarmee eens is. Er is bij BBB niet eens een poging gedaan om originele ideeën bij de achterban op te halen die de impasse rond mest kunnen doorbreken. Onlogisch, want juist de leden zijn praktijkexperts die er dagelijks mee te maken hebben. BBB vraagt ze zelfs niet wat prioriteit zou moeten hebben als de veestapel onverhoopt toch moet krimpen.
Enfin, de teneur lijkt me wel duidelijk. Het artikel gaat verder.

Als er selectieve belangen behartigt dienen te worden, dan is inspraak ongewenst. Die selectieve belangen, waarvan vd Plas stellig blijft beweren deze niet te dienen, behoren natuurlijk toe aan de agro industrie. Het rookgordijn wat vd Plas heel opzichtig optrok na de Provinciale Statenverkiezingen, alwaar men druk bezig was zowel bestuurders als leden te werven, blijkt dus niets meer dan dat; een verhulling van wie er echt achter deze partij zit. De top beslist. De top van de grote agrojongens.

Wederom écht een waardevolle toevoeging aan ons parlement. :/

It’s the economy, stupid!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
dawg schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:54:
[...]

Het rookgordijn wat vd Plas heel opzichtig optrok na de Provinciale Statenverkiezingen, alwaar men druk bezig was zowel bestuurders als leden te werven, blijkt dus niets meer dan dat; een verhulling van wie er echt achter deze partij zit. De top beslist. De top van d :o e grote agrojongens.
Het rookgordijn wat ze continu creert door de meest spraakmakende dingen te doen waardoor de aandacht naar dat soort 'incidenten' gaat in plaats van de daadwerkelijke inhoud. De media die daar maar al te graag aan mee doet ( eier-gate als voorbeeld ), maar ook consequent bezig blijft met het human interest aspect van v/d Plas.

• spijkerhoofd
@Dawg
Dus de BBB is er niet voor de gematigde boer? Ergo, als de gematigde boer geen opvolging heeft, kan hij zich ook niet laten uitkopen zoals dat met het plan van Adema wel kon als het aan de BBB ligt, u zal melkveehouder zijn tot u dood neervalt! Het laat eigenlijk zien dat de partij niet voor de boer is maar puur voor de veevoederbedrijven en Campina.

Het zou mooi zijn als de boeren hier mee de media in gaan en een eerlijk verhaal geven zodat de BBB stemmers wellicht ergens anders op gaan stemmen de volgende keer.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

spijkerhoofd schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:15:
[...]

Als eerste is er een ruime visie nodig wat betreft wonen in general waarbij er voor alle generaties de komende 20 jaar van woningen voorzien word. We zitten nu met een woningtekort, maar over 20 jaar wanneer de grote babyboomgeneratie tussen 6 planken ligt of in een tehuis zit?
Moeilijk om een visie te ontwikkelen als de eerste vraag die beantwoord moet worden is of we vergrijzing en bevolkingskrimp, en alle problemen die het oplevert, moeten accepteren of dat we dat probleem (deels) middels migratie oplossen. Dat is nu juist een hot item in de politiek en niemand durft zich hardop voor migratie uit te spreken maar ook niemand durft ons voor te rekenen wat vergrijzing zonder migratie ons kost.

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
defiant schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:05:
[...]

Het zijn de partijen zelf en de journalistiek en andere (sociale) media die hier imho verantwoordelijkheid voor dragen. Het is zoals betoogd in de vorige post, er is een ideologische en filosofische leegte in het publieke debat dat niet opgevuld wordt.

Een belangrijk probleem hierin is dat we hierdoor als kiezer wel vaak afrekenen met partijen, maar niet met ideeën. Dat is problematisch omdat veel partijen steeds meer dezelfde ideeën hebben over problematiek, mensen die (zeer) ontevreden waren kozen dus eigenlijk juist weer voor een herhaling en bevestiging van hetzelfde beleid.

Maar zelfs afrekenen met partijen gebeurd niet meer consistent. Politiek en historisch gezien is er hierdoor ook iets unieks gebeurd de afgelopen decennia, de partij die grondlegger was van veel structurele problemen werd verantwoordelijk gemaakt voor het oplossen van deze door eigen ideologie veroorzaakte problemen.

Dat is politiek zeer verwarrend en inconsistent, bijvoorbeeld veel problemen zijn veroorzaakt door het model van privatisering en decentralisering in combinatie met op afstand geplaatste toezichthouders, waarbij beleidsmatig afstand wordt genomen. Met dat idee is niet afrekenend, het staat niet eens ter discussie. Mensen begrijpen dit dus ook niet, ook omdat partij zelf geen naam verzinnen voor dit model.
Om daar even op in te haken, dat zijn inderdaad observaties & patronen die niet beperkt zijn tot het Nederlandse, of zelfs maar het Angel-Saksische. Al ligt het Nederlandse nog wat achter op de curve van dat tweede.

Die verwarring en inconsistentie, veelal in combinatie met (ongeacht perceptie of realiteit van) ruis en spanningsvelden stimuleert een verschuiving in groepsdynamica. Bot gezegd, het denken gaat meer naar voelen, en dat laat zich gelden in keuzegedrag.

Wie daar wat leesvoer bij zoekt: End Times: Elites, Counter-Elites, and the Path of Political Disintegration

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
downtime schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 17:50:
[...]

Moeilijk om een visie te ontwikkelen als de eerste vraag die beantwoord moet worden is of we vergrijzing en bevolkingskrimp, en alle problemen die het oplevert, moeten accepteren of dat we dat probleem (deels) middels migratie oplossen. Dat is nu juist een hot item in de politiek en niemand durft zich hardop voor migratie uit te spreken maar ook niemand durft ons voor te rekenen wat vergrijzing zonder migratie ons kost.
Die visie ontwikkelen is niet zo moeilijk, het vereist wel bereidheid om het concept van consequenties te erkennen - immers dat is precies waar elke hete brei op neerkomt. Het is consequentie van het weigeren visie te ontwikkelen in het verleden.

En daar wringt de schoen. Binnen het huidige traditionele politieke spectrum wil niemand dat riskeren. Het rechts/conservatieve deel niet, want men wil de rekening niet. De rest ook niet, want men weet niet hoe voorbij te komen aan het trauma van paars, waar men zich dankzij de Derde Weg school voor het karretje van rechts/conservatief heeft laten spannen.

Daar zit dan toch wel een punt van aandacht voor rol en functie van media.

Het zou bijna een idee zijn om Van Kooten & De Bie van stal te halen, formeel als Tegenpartij op te richten en dan juist het extreem-rechts "beleid" (de trukendoos) in beeld te brengen. Compleet met repetitie van "dit is niet normaal".

Beetje à la wat in een aantal Amerikaanse staten gedaan is om het probleem van school board hijacking op te lossen: men pakte het draaiboek van alt-right en ging er mee op de loop, maar dan op zo'n instructief theatrale wijze dat mensen de schellen van de ogen vielen.

[ Voor 14% gewijzigd door Virtuozzo op 11-07-2024 18:15 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Napo schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 17:23:
[...]

Het rookgordijn wat ze continu creert door de meest spraakmakende dingen te doen waardoor de aandacht naar dat soort 'incidenten' gaat in plaats van de daadwerkelijke inhoud. De media die daar maar al te graag aan mee doet ( eier-gate als voorbeeld ), maar ook consequent bezig blijft met het human interest aspect van v/d Plas.
Hetgeen figuren als Wilders of inderdaad vd Plas oreren is niets meer dan theater. Voor de bühne, afleiding.

It’s the economy, stupid!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

downtime schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 17:50:
[...]

Migratie is ook alleen maar een tijdelijk lapmiddel.

Om even in de woorden van Laura Roslin te spreken uit 2003: "We need to start having babies."

Als je de bevolkingskrimp duurzaam wil opvangen dan moet je vooral zorgen dat mensen vrij makkelijk aan kinderen kunnen beginnen.

• Bananenplant
Virtuozzo schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 18:11:
[...]

Beetje à la wat in een aantal Amerikaanse staten gedaan is om het probleem van school board hijacking op te lossen: men pakte het draaiboek van alt-right en ging er mee op de loop, maar dan op zo'n instructief theatrale wijze dat mensen de schellen van de ogen vielen.
Hier zou ik graag een verhaal over lezen/kijken :Y .

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Stoney3K schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 18:22:
[...]

Als je de bevolkingskrimp duurzaam wil opvangen dan moet je vooral zorgen dat mensen vrij makkelijk aan kinderen kunnen beginnen.
Ik heb nog geen realistische voorstellen gehoord die mensen kunnen overtuigen om weer 3-4 kinderen per gezin te nemen. Het aantal vrijgezellen stijgt alleen maar en mensen die wel kinderen willen houden het doorgaans bij 1 of 2 (per ouderpaar). En betaalbare woningen waar je met goed fatsoen een groot gezin kunt opvoeden worden ook alsmaar schaarser. Dus hoe gaan we dat voor elkaar krijgen?

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 04:32

DevWouter

Creator of Todo2d.com

downtime schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 18:56:
[...]

Ik heb nog geen realistische voorstellen gehoord die mensen kunnen overtuigen om weer 3-4 kinderen per gezin te nemen. Het aantal vrijgezellen stijgt alleen maar en mensen die wel kinderen willen houden het doorgaans bij 1 of 2 (per ouderpaar). En betaalbare woningen waar je met goed fatsoen een groot gezin kunt opvoeden worden ook alsmaar schaarser. Dus hoe gaan we dat voor elkaar krijgen?
Het heeft ook te maken met hoe lang mensen leven. Vroeger had je veel meer "backups" nodig om DNA door te geven ;)

In 1800 haalde ongeveer 50% hun vijfde verjaardag en werd je gemiddeld 29 jaar oud. Dat is nu compleet anders. Kindersterfte is, afhankelijk van regio, een stuk lager en mensen worden een stuk ouder.

Verder wilt een mens niet veel kinderen. Mensen willen wel succesvolle kinderen. Overigens is dat laatste standpunt wel omstreden omdat je die discussie al snel richting de übermensch kan sturen.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

DevWouter schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 20:02:
[...]

Het heeft ook te maken met hoe lang mensen leven. Vroeger had je veel meer "backups" nodig om DNA door te geven ;)

In 1800 haalde ongeveer 50% hun vijfde verjaardag en werd je gemiddeld 29 jaar oud. Dat is nu compleet anders. Kindersterfte is, afhankelijk van regio, een stuk lager en mensen worden een stuk ouder.

Verder wilt een mens niet veel kinderen. Mensen willen wel succesvolle kinderen. Overigens is dat laatste standpunt wel omstreden omdat je die discussie al snel richting de übermensch kan sturen.
Klopt, je hoort wel eens alarmistische en racistische drek dat "de moslims" "ons eruit gaan fokken", maar de moslims die hier wonen willen ook helemaal niet 5 kinderen hebben.

Sterker nog, vrouwen met een migratieachtergrond krijgen mínder kinderen dan vrouwen met een Nederlandse achtergrond: https://opendata.cbs.nl/s...nl/dataset/83307NED/table

Past ook prima bij wat ik persoonlijk zie: Ik ken zat vrij jonge moslima's die geen of hooguit 1 kind willen. Vaak als reden omdat ze gezien hebben hoe zwaar Moeder het had met 8 kinderen, en het is hier inderdaad niet nodig. Je hebt niet 2 reserve kinderen, 2 kinderen die jou verzorgen, 2 kinderen die thuis/in het dorp werken en 2 kinderen die naar school gaan nodig.

Natuurlijk, de meer fundamentalistische zijn nog wel van "kinderen zijn een geschenk van god", maar dat is niet anders dan de twintigers met 3 kinderen die je kan zien in Urk.

Kijkend naar alle mensen die ik ken, dus ook leerlingen, ken ik maar 4 vrouwen die 4 of meer kinderen hebben gekregen. 1 daarvan is door een drieling.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

RobinHood schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 20:20:
[...]

Klopt, je hoort wel eens alarmistische en racistische drek dat "de moslims" "ons eruit gaan fokken", maar de moslims die hier wonen willen ook helemaal niet 5 kinderen hebben.
Puur als je de cijfers bekijkt: Je hebt een gemiddeld geboortecijfer van minstens 2 nodig om een populatie in stand te houden, want je moet uiteindelijk vader en moeder vervangen met evenveel kinderen om het aantal in stand te houden. Welke achtergrond je dan als mens hebt maakt totaal niet uit. ;)

Als je migranten hierheen haalt die zich niet voorplanten dan houdt dat nou eenmaal ook na 1 generatie op. De enige reden waarom je (op korte termijn) voor migranten gaat kiezen om een tekort op de arbeidsmarkt op te vangen, is omdat je niet de ruimte hebt om pakweg 25 jaar te wachten op een nieuwe generatie aan beroepsbevolking. Maar het is dus wel een tijdelijke oplossing.

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:50
[...]

Migratie is ook alleen maar een tijdelijk lapmiddel.

Om even in de woorden van Laura Roslin te spreken uit 2003: "We need to start having babies."

De vraag is of je die bevolkingskrimp wel moet willen opvangen. Meer autochtone kinderen is feitelijk ook een lapmiddel, een lapmiddel voor het boven onze stand blijven leven. Gezien de klimaatuitdagingen maar ook andere uitdagingen zoals zorg en woningstekort lijkt mij een natuurlijke krimp van de bevolking juist een zegen.

• CVTTPD2DQ
Wie zijn "we"? Bied je jezelf aan als vrijwilliger? In vrijwel alle rijke, welvarende landen zie je dat het geboortecijfer ruim onder de 2,1 daalt. En ja, het is hier verdomd veel makkelijker om kinderen te krijgen en op te voeden dan in Sub-Saharaans Afrika.

Als je mensen eenmaal zelf de keuze geeft, hebben ze er gewoon niet zoveel zin in. Prima, we kunnen niet mensen verplichten om kinderen te krijgen en op te voeden omdat we het piramidespel dat we "economie" noemen eeuwigdurende exponentiële bevolkingsgroei nodig heeft.

• Bananenplant
Silvos schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 20:59:
[...]

De vraag is of je die bevolkingskrimp wel moet willen opvangen. Meer autochtone kinderen is feitelijk ook een lapmiddel, een lapmiddel voor het boven onze stand blijven leven. Gezien de klimaatuitdagingen maar ook andere uitdagingen zoals zorg en woningstekort lijkt mij een natuurlijke krimp van de bevolking juist een zegen.
Hm, tja, als we snel vergrijzen door weinig aanwas gaat dat natuurlijk ook effect hebben op de hoeveelheid mensen die in de zorg en in de bouw kunnen werken later. En verduurzaming moet ook arbeid in gestoken worden.

Ik zit me soms wel af te vragen of het niet een symptoom is van hedendaags individualisme, dat lage geboortecijfer.

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Delerium schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:50:
Nog nieuws uit Ter Apel?

Niet uit Ter Apel, maar het schijnt wel dat Faber politiek verantwoordelijk wordt voor een asielzoekerscentrum in haar eigen achtertuin:

Faber verantwoordelijk voor azc waar ze eerder schuimbekkend tegen protesteerde

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Verder in het nieuws vandaag:

BBB’er deelt ‘per ongeluk’ bewerkte NSB-poster en beweert ten onrechte dat Hitler links was

Oepsieflorpsie. Zomaar 'per ongeluk' NSB propaganda gedeeld.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Bananenplant schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:44:
[...]

Hm, tja, als we snel vergrijzen door weinig aanwas gaat dat natuurlijk ook effect hebben op de hoeveelheid mensen die in de zorg en in de bouw kunnen werken later. En verduurzaming moet ook arbeid in gestoken worden.

Ik zit me soms wel af te vragen of het niet een symptoom is van hedendaags individualisme, dat lage geboortecijfer.
Dat niet alleen, de vrije-markt economie is afhankelijk van groei, dat betekent ook groei in de arbeidsmarkt. Dus je hebt op termijn ook meer beroepsbevolking nodig, tenzij je een manier kan vinden om mensen-taken te automatiseren. En voorlopig lukt dat bij veel pure 'mensen' taken nog niet.

Idealiter wil je dat die groei vooral in kwaliteit zit, zodat je in aantal arbeidsplaatsen/uren kan krimpen.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

CVTTPD2DQ schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:43:
[...]
Als je mensen eenmaal zelf de keuze geeft, hebben ze er gewoon niet zoveel zin in. Prima, we kunnen niet mensen verplichten om kinderen te krijgen en op te voeden omdat we het piramidespel dat we "economie" noemen eeuwigdurende exponentiële bevolkingsgroei nodig heeft.
Dat piramidespel is ook de grote oorzaak van het probleem, maar daar zit één ding achter en dat is hebzucht. En ik weet niet of je hebzucht uit een mens kan halen, de meeste mensen zijn geen geboren filantroop die alles weg wil geven.

Pagina: 1 ... 10 ... 82 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen culture war talking points. Zie ook: defiant in "De landelijke Nederlandse politiek 2023 - Na de val"
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen discussie over iq, natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.

Brondiscussie kan hier: [AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic