Frame164 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 10:34:
[...]
Als ik zie wat voor mensen er in de pvv fractie zitten, dat het debat gewoon te hoog gegrepen is voor ze. Waarschijnlijk hebben ze geen idee waar het over gaat omdat hun hersencapaciteit niet toereikend is. En dan kan je net zo goed wegblijven.
Niet enkel in de fractie. De kersverse minister voor ontwikkelingshulp is ook zo’n pareltje werkelijk.
Dan heb ik het natuurlijk over Reinette Klever. Vandaag staat er een uitgebreid artikel over haar in de Volkskrant. Als je denkt dat ‘omvolking’ de enige drek is die uit haar mond is voortgekomen,
think twice.
Een
bloemlezing:
Haar moeder, zo vertelt ze, stamt uit een geslacht dat tijdens de Tachtigjarige Oorlog vanuit Duitsland met Willem van Oranje naar Nederland kwam om de Spaanse overheersers te verslaan. Haar vader, de vooraanstaande filosoof en Spinoza-kenner Wim Klever, werd in de Tweede Wereldoorlog door de SS neergeschoten en heeft ‘zijn verwondingen ternauwernood overleefd’.
Het lijkt echter niet een heel gelukkige keuze van de PVV’ers om de inmiddels 93-jarige Wim Klever als een soort getuige à décharge naar voren te schuiven. Al is het maar omdat zijn confrontatie met de SS toch net iets anders is verlopen, zo blijkt uit bijdragen van hemzelf op sociale media. Van levensgevaarlijke verwondingen is geen sprake geweest, hij werd slechts door een ‘onschuldig schampschot’ getroffen en kon in het ziekenhuis ‘met pleisters en een wasbeurt’ worden opgelapt.
De jongere zus van Reinette Klever, Marre, bevestigt dat tegen de Volkskrant. ‘Dat is ook hoe ik het altijd heb gehoord.’
Dan over de vader zelf, ter illustratie:
Al vele jaren ventileert hij in krantenartikelen en op sociale media uitgesproken nationalisme, moslimhaat, racisme en ander kwestieus gedachtegoed. Zo schreef hij in 2016 op X, waar hij ondanks zijn hoge leeftijd nog altijd geregeld berichten plaatst en messcherp formuleert: ‘Nu hebben we verdorie te kampen met twee verderfelijke en levensbedreigende parasieten: de tijgermug & de islamiet. Beiden grote bloedzuigers.’ En: ‘Waarom toch hebben wij in de Balkanoorlog aan de kant van de moslims tegen Servië gevochten? Mladic en Karadzic waren nationalistische helden.’
‘Inzake keppeltje zouden Joden naar hun bloedverwant Spinoza mogen luisteren, die stelde dat Joden hun vervolging aan zichzelf te danken hebben, omdat zij in de diaspora vasthouden aan vreemde en met omgevende cultuur strijdige gebruiken.’
Verder over dochter Klever:
In een inmiddels verwijderd bericht op X beweert ze: ‘Klimaatverandering is een hoax, bedacht door de elite om flink te verdienen.’
Binnen haar zorgdossier kiest ze regelmatig voor de migranten-invalshoek, bijvoorbeeld door te pleiten voor een specifiek beleid voor ‘allochtone wanbetalers’. In een column op het weblog The Post Online beweert ze dat asielzoekers ‘tbc, hepatitis, polio, cholera, tyfus en andere exotische ziektes’ met zich meebrengen.
Geheel in lijn met de partijvisie van de PVV richt Klever in Kamerdebatten haar pijlen daarnaast dikwijls op ‘de elite’ die haar zaakjes goed voor elkaar zou hebben ten koste van ‘Henk en Ingrid’.
…
Zo blijkt uit openbare bronnen en informatie uit het Kadaster en de Kamer van Koophandel dat ze na haar studie bedrijfseconomie bij banken en bedrijven in Parijs, New York en Santiago werkte, samen met haar echtgenoot een riante villa in Ermelo, een vakantiehuis in Zeeland, een chalet in Zwitserland en een zeilboot bezit, en graag met haar vriendinnen champagne mag drinken op de golfbaan.
In 2019 wordt ze lid van een Nexit-denktank. In mei van dat jaar deelt ze een bericht op X waarin de EU wordt bestempeld als een ‘orwelliaanse zwijnenstal van arrogantie en overmoed’.
Haar oudste dochter gaat eveneens bij de omroep aan de slag. Zij komt onder Klever te werken op de ledenadministratie en schuift zeker drie keer aan als gast in de programma’s ON & Vrienden en Ongehoord Nieuws, om haar mening te geven over ‘woke’, ‘klimaatgekte’ en ‘vega-dwang’ in universiteitskantines.
Zoals bij meer Nederlanders gebeurt, lijkt Klever via haar kritiek op het coronavaccin een neiging tot complotdenken te ontwikkelen. Op X deelt ze artikelen en filmpjes over de Great Reset, de complottheorie dat het World Economic Forum de coronacrisis zou hebben verzonnen om kritische burgers klein te krijgen.
En dan is er dus nog de omvolkingstheorie.
Ik zou nog meer quotes kunnen plaatsen, echter lijkt me wel duidelijk wat voor figuur zij is. Ergens doet ze me denken aan haar Amerikaanse equivalent
Marjorie Taylor Greene
Je zou denken, compleet van het padje. Onderschat echter het effect niet van de figuurlijke megafoon die ze in handen heeft zijnde minister. Datzelfde geldt natuurlijk voor die andere twee PVV bewindsparels.
Na mijn schrijven over de
lobbyclub partij van vd Plas, begint er langzamerhand een beeld op te doemen in de diverse media, over met wie we nu daadwerkelijk te maken hebben. En, zal blijken, hoe moeilijk het wordt om er weer vanaf te geraken, of om de destructie die zij voorstaan weer ongedaan te maken. Dat kunnen we nu live in Polen zien dat dat nog niet zo makkelijk is als het lijkt. ~25 jaar herhaling van dezelfde retoriek, waarbij men internationaal goed bij elkaar afkijkt, maakt dat dat in hoofden van mensen zich heeft kunnen nestelen, ook wegens het gebrek aan voldoende tegenspraak en uiteraard de media die hun rol al evenveel jaren verzaken (daar zijn natuurlijk meerdere redenen voor aan te dragen, maar dat maakt het gevolg van taakverwaarlozing niet minder).
Reden tot zorg.