Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De landelijke Nederlandse politiek 2024 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 82 Laatste
Acties:
  • 421.300 views

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Napo schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:02:
[...]

Dat werkte natuurlijk deels ook dankzij de bliksemafleider genaamd "NSC". De VVD stond er bij en kijkt er naar en heeft wel de kastanjes voor zichzelf uit het vuur weten te halen. Het is maar de vraag of die balans er ook is zonder partij die de rol van het huidige NSC op zich kan nemen.
Je zou hopen (of het ook plaats zou vinden is een tweede) dat als rechts weer wint, en CDA dan groter wordt, en ze willen in een kabinet met PVV, dat ze dan ook hun verantwoordelijkheid nemen om op te komen voor de rechtsstaat. En dan liever met minder appeasement dan NSC nu heeft gedaan.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
St@m schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:04:
[...]

Als Timmermans vindt dat racistische opmerkingen aan de orde van de dag zijn, waarom doet hij er dan niet wat aan, in plaats van, als er iemand opstapt, los te gaan op X.

Als er iemand bij mij op mn werk iedere dag racistische opmerkingen maakt, dan ligt die er binnen een week uit hoor (bij wijze van).
Duidelijk, heb je een indicatie hoe dat zou moeten werken in een situatie zonder hierarchie die er bij jou op het werk wel is?

• monsieurpinot
  • Laatst online: 28-11 19:49
Napo schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:00:
[...]

Is het een zekerheid dat Yeşilgöz weer lijsttrekker zou worden bij de VVD?
Zolang er alleen 'stil verzet' woedt binnen de VVD..
https://www.groene.nl/artikel/een-liberale-ondergrens

• Jerie
  • Niet online
[...]

Als Timmermans vindt dat racistische opmerkingen aan de orde van de dag zijn, waarom doet hij er dan niet wat aan, in plaats van, als er iemand opstapt, los te gaan op X.

Als er iemand bij mij op mn werk iedere dag racistische opmerkingen maakt, dan ligt die er binnen een week uit hoor (bij wijze van).

Ach ja, van de week riep die nog op X om geen olie op het vuur te gooien. Niets is zo veranderlijk als een politicus.
Omdat Timmermans in de kamer zit en niet in de regering of het kabinet 8)7

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Napo
  • Niet online
Jerie schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:05:
[...]

Je zou hopen (of het ook plaats zou vinden is een tweede) dat als rechts weer wint, en CDA dan groter wordt, en ze willen in een kabinet met PVV, dat ze dan ook hun verantwoordelijkheid nemen om op te komen voor de rechtsstaat. En dan liever met minder appeasement dan NSC nu heeft gedaan.
Er gaat al één component mank, en dat is het dikgedrukte. Opkomen voor de rechtstaat met een aantal punten in het programma van de PVV is een onmogelijke combinatie.

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-11 19:32
[...]

Ach ja, van de week riep die nog op X om geen olie op het vuur te gooien. Niets is zo veranderlijk als een politicus.
Wat zou Timmermans moeten doen dan, of beter, wat kan hij doen, hij zit toch niet in de ministerraad, noch is hij verantwoordelijk voor de leden van het kabinet?

[ Voor 4% gewijzigd door dakka op 15-11-2024 17:08 ]

• Napo
  • Niet online
Jerie schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:06:
[...]

Omdat Timmermans in de kamer zit en niet in de regering of het kabinet 8)7
De Wilders-route kan natuurlijk ook. Kansarme moties van wantrouwen indienen puur voor de buhne.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:16

ZieMaar!

Moderator General Chat
Napo schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:00:
[...]

Is het een zekerheid dat Yeşilgöz weer lijsttrekker zou worden bij de VVD?
Volgens mij is er een grote stroming binnen de VVD die verre van tevreden is over de huidige koers. Een politieke partij kent vreemde stromingen en is complex qua intern krachtenveld, maar ik kan me voorstellen dat de wat progressievere kant graag iemand anders ziet én mikt op andere potentiële partners.

Dan staan PVV, JA21 en de restjes FvD en BBB opeens tegenover een stevig blok dat qua ideologie erg verschillend is, maar wel de bereidheid en capaciteit heeft om fatsoenlijke politieke te bedrijven. CDA neemt de fatsoenlijke boeren over van BBB, VVD zal wel iets verliezen een D66 en PVV (vanuit dus de tegengestelde stromingen binnen de VVD), GL/PvdA zal wel stabiel blijven en wellicht gaat een deel van de NSC stemmers ook naar t CDA?

Maar ook dan, de vvd zal belangrijk blijven en dus zou het goed zijn als de meer progressieve groep binnen de VVd aan t stuur komt. Die sluiten PVV sowieso uit en dat is een goed begin.

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:36

St@m

@ Your Service

Napo schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:06:
[...]

Duidelijk, heb je een indicatie hoe dat zou moeten werken in een situatie zonder hierarchie die er bij jou op het werk wel is?
Daar zijn vast wel mechanismen voor.
En je kunt ook bijvoorbeeld je collega in de kamer publiekelijk aanspreken op de racistische opmerkingen. Pers kan ook.

Achteraf op X roepen dat het iedere dag gebeurt vind ik slap en getuigt nou niet echt van 'geen olie op het vuur gooien'.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Ehm, je weet niet echt waar je het over hebt lijkt het?

Timmermans kan er niks aan doen. Hij zit immers niet in het kabinet maar in de oppositie. Het is aan het kabinet zélf om er iets aan te doen.

Schoof had zijn ondergeschikten in het gareel moeten houden. Dáár zit de aansprakelijke en eindverantwoordelijke voor deze hele toestand, in zijn rol als premier.

Virussen? Scan ze hier!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-11 19:32
St@m schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:08:
[...]

En je kunt ook bijvoorbeeld je collega in de kamer publiekelijk aanspreken op de racistische opmerkingen. Pers kan ook.

Achteraf op X roepen dat het iedere dag gebeurt vind ik slap en getuigt nou niet echt van 'geen olie op het vuur gooien'.
Persoonlijk vind ik dat ze helemaal niet op social media moeten zitten.

Maar dat publiekelijk aanspreken is letterlijk wat hij aan het doen is :?

• St@m

St@m

@ Your Service

wildhagen schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:09:
[...]

Ehm, je weet niet echt waar je het over hebt lijkt het?

Timmermans kan er niks aan doen. Hij zit immers niet in het kabinet maar in de oppositie. Het is aan het kabinet zélf om er iets aan te doen.

Schoof had zijn ondergeschikten in het gareel moeten houden. Dáár zit de aansprakelijke en eindverantwoordelijke voor deze hele toestand, in zijn rol als premier.
*knip*, die opmerking draagt niet zoveel bij.
Als er dagelijks racistische opmerkingen gemaakt worden kun je daar wel wat aan doen. Iedere keer dag kun je er wat aan doen. Maar hij kan alleen maar achteraf iets op X zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door NMH op 15-11-2024 20:07 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• Napo
  • Niet online
[...]

Welke dan? Je stelt dat hij het zou moeten kunnen maar bewijst op geen enkele wijze dat het kan.
En je kunt ook bijvoorbeeld je collega in de kamer publiekelijk aanspreken op de racistische opmerkingen.
Nogmaals, want je hebt het evident niet bekeken

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Allard schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:04:
[...]

Ik ben bang dat de Media zich niet voldoende bewust is van haar rol in de democratie. Mensen stemmen steeds extremer radicaler rechts omdat ze steeds in de media lezen hoe asielzoekers (en allochtonen worden op diezelfde hoop gegooid) tot problemen leiden. Zoals zelfs Schoof al opmerkte gaat het om een "ervaren" probleem.
Daarbij gaan ze lekker mee in het polariseren omdat daar het meeste aan te verdienen valt. Mensen klikken nu eenmaal graag op uitdagende one-liners en kijken weg als er in plaats van zwart-wit een ingewikkelde veelvoud aan kleuren en nuances in beeld komt.

De echte problemen die ons land kent, zoals milieu, woningnood, toekomstbestendigheid van ons zorg- en sociale stelsel, en goede voorlichting/onderwijs zijn blijkbaar te complex voor onze Media om daar helder en verduidelijkend aandacht aan te geven. Lubach deed af en toe een poging maar hij preekte grotendeels voor eigen parochie.
Tja, Nederlandse media maken ijsjes.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

St@m schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:11:
[...]

*knip*
Als er dagelijks racistische opmerkingen gemaakt worden kun je daar wel wat aan doen. Iedere keer dag kun je er wat aan doen. Maar hij kan alleen maar achteraf iets op X zetten.
Je moet je misschien er iets meer in verdiepen. Anders dan zijn onvrede uiten (wat hij gewoon doet), kan Timmermans er niks aan doen.

De enige die er iets aan kan doen, naast de directe betrokkenen zelf, is Schoof. En die hult zich in stilzwijgen en boeit het geen ene biet blijkbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door NMH op 15-11-2024 20:06 ]

Virussen? Scan ze hier!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:31
eric.1 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:30:
[...]

Je vindt nuance zoeken vanzelfsprekend, maar zou dit allemaal wel aan de PVV overlaten?

Dat gaat niet samen.
Precies en daarom Henri Bontenbal ;)

Even afgezien van mijn eigen voorkeuren. Ik weet niet zo goed wat iemand nu nog van de PVV verwacht. Het huidige kabinet laat vrij goed zien dat de PVV qua bestuur niet kan leveren. De PVV ministers zijn ronduit zwak.

• St@m

St@m

@ Your Service

En nu is het klaar met dit zinloze gerant.

[ Voor 79% gewijzigd door DaniëlWW2 op 15-11-2024 17:16 ]

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

St@m schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:11:
[...]

*knip*
Vanwaar zo een rigide focus op Timmermans en niet op racisme binnen het kabinet(!)?

[ Voor 7% gewijzigd door NMH op 15-11-2024 20:07 ]

It’s the economy, stupid!

• Virtuozzo
  • Niet online
Alles voor macht. Zie de Tories, en de Republikeinen, voor wat volgt.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Virtuozzo
  • Niet online
DeKever schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:15:
[...]

Precies en daarom Henri Bontenbal ;)

Even afgezien van mijn eigen voorkeuren. Ik weet niet zo goed wat iemand nu nog van de PVV verwacht. Het huidige kabinet laat vrij goed zien dat de PVV qua bestuur niet kan leveren. De PVV ministers zijn ronduit zwak.
Ah, de man van de lobby 8) Altijd een goed recept om bij te bankieren op wat men zegt, en niet op wat men doet en wie de touwtjes in handen heeft 8)

I get it, maar kunnen we leren van de valstrikken van elders? Het Nederlandse staat niet op zich zelf, de verbindingen zijn transnationaal.

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
PWM schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:44:
Ik zie dat ik niet de enige ben die het opmerkt, maar uhm:

Achahbar gaat willens en wetens in een kabinet zitten van Wilders (minder, minder, minder) en dan ga je weg omdat Marokkanen onheus bejegend zouden worden? Raar volk die NSC-ers.
Het is gek om een surprised pikachu face te trekken en de marketing van Geert Milders te slikken. Maar vanuit NSC bekeken snap ik ook dat deze combinatie geen voorkeur genoot en je toch ergens een grens moet trekken. Dus het is meer dan zoeken naar een aanleiding om aan de noodrem te kunnen trekken en een 'plausibel' verhaal te hebben waarom je naar de deur loopt.

Omtzigt zat in een catch 22: liefst had ie Wilders kunnen negeren en toch gaan regeren. Maar dat zat er niet in en dan is er het cda trekje: het democratisch appel sterk voelen die maakt dat je toch ja zegt tegen een verstandshuwelijk.

Maargoed kijk naar Balkenende 2: NSC doet een Loesewies van der Laantje, blazen het kabinet op en worden gedecimeerd in de verkiezingen. Remember, remember the fifteen of november.

• St@m

St@m

@ Your Service

dawg schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:16:
[...]

Vanwaar zo een rigide focus op Timmermans en niet op racisme binnen het kabinet(!)?
*knip*, voer de discussie een beetje constructief.

[ Voor 13% gewijzigd door NMH op 15-11-2024 20:13 ]

• Virtuozzo
  • Niet online
wildhagen schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:09:
[...]

Nou, als er sprake was van een conforme en functionele dynamiek die het bestel onderschrijft, zeker. Maar je verwacht hier iets van iemand die zijn hele loopbaan al consistent meelift met het oprekken van grenzen - op nogal interessante lijn van interessant clubje.

Het is Schoof. Maar goed, hier ligt weer zo'n pijnlijk voorbeeld van wat volgt wanneer journalistiek niet de ruimte krijgt om het profiel volledig in beeld te brengen.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik ben hartstikke blij dat dit kabinet weg is. Ik heb een hekel aan de PVV, de VVD, de BBB en Omtzigt :p Ik heb echt helemaal niets te halen bij dit stelletje.

Maar verbaas me wel over keiharde statements over racisme en discriminatie, terwijl we niet weten wat er gezegd is.

Maar goed, ik heb 3 weddenschappen gewonnen (Wilders haalt de kerst niet), dus prima start van het weekend.

• DeKever
PWM schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:21:
Ik ben hartstikke blij dat dit kabinet weg is. Ik heb een hekel aan de PVV, de VVD, de BBB en Omtzigt :p Ik heb echt helemaal niets te halen bij dit stelletje.

Maar verbaas me wel over keiharde statements over racisme en discriminatie, terwijl we niet weten wat er gezegd is.

Maar goed, ik heb 3 weddenschappen gewonnen (Wilders haalt de kerst niet), dus prima start van het weekend.
Zijn ze al weg? Over keiharde statements gesproken ;) Ik hou het allemaal niet meer bij.

• DeKever
Virtuozzo schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:18:
[...]

Ah, de man van de lobby 8) Altijd een goed recept om bij te bankieren op wat men zegt, en niet op wat men doet en wie de touwtjes in handen heeft 8)

I get it, maar kunnen we leren van de valstrikken van elders? Het Nederlandse staat niet op zich zelf, de verbindingen zijn transnationaal.
I get it not. Wie is de man van de Lobby en wat doet deze wat die niet zegt? Wie zegt dat Nederland op zichzelf staat?

• PWM
  • Niet online

PWM

DeKever schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:23:
[...]

Zijn ze al weg? Over keiharde statements gesproken ;) Ik hou het allemaal niet meer bij.
Nouja, ervan uitgaande Achahbar de waarheid spreekt, lijkt het mij onmogelijk voor de andere NSC-ers om te blijven zitten. Maar je hebt gelijk, loop iets voor de troepen uit.

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18:55
PWM schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:26:
[...]

Nouja, ervan uitgaande Achahbar de waarheid spreekt, lijkt het mij onmogelijk voor de andere NSC-ers om te blijven zitten. Maar je hebt gelijk, loop iets voor de troepen uit.
Een deel van NSC kan zich afsplitsen en blijven zitten omdat ze weten dat ze bij verkiezingen niks meer van ze overblijven.

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:08

Volgens mij zijn ze nog niet weg! Bewindslieden kunnen gewoon vervangen worden, het gaat niet om de poppetjes roepen we toch altijd?

Ik wordt wel een beetje erg moe van het gezaag over racisme en discriminatie.Toen ik opgroeide was racisme een beetje “a thing of the past”. Iedereen werd gewoon geaccepteerd om wie je was, huidskleur, geslacht, afkomst; het deed er allemaal niet zoveel toe. Natuurlijk, er zijn altijd groepen mensen die zich wel aan racisme schuldig bleven maken, maar dat werden steeds kleinere randgroepen. Ook in al mijn sociale contacten en werkverhoudingen (en ik heb best bij aardig wat bedrijven en overheid gezeten) heb ik enkel ervaren dat de manier waarop we met elkaar omgaan steeds beter werd.

Tot een aantal jaren terug. Kan het niet precies duiden, maar wellicht een tiental jaren terug, onder invloed van een hyper-focus op alles wat maar fout kan zijn. Sindsdien is alles en iedereen gediscrimineerd, staat de wereld bol van grensoverschrijdend gedrag en zit iedereen in de slachtofferrol lijkt het wel.

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:32

Zewatanejo

Fine Thanks!

Op basis van wat er nu naar buiten komt (pus opmerking) zie ik nog wel een kans dat het kabinet niet valt.......jammer genoeg

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ze kunnen het record kortste zittende kabinet verpulveren:
Het record kortste zittende regering staat op naam van Hendrik Colijn van de ARP (Anti-Revolutionaire Partij) in 1939. Het was het vijfde kabinet onder zijn leiding. Zijn eerste kabinet uit 1925 hield het nog geen jaar uit, maar zijn daaropvolgende kabinetten deden het beter.
https://isgeschiedenis.nl...and-in-de-twintigste-eeuw

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• PWM
  • Niet online

PWM

Zewatanejo schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:35:
[...]

Op basis van wat er nu naar buiten komt (pus opmerking) zie ik nog wel een kans dat het kabinet niet valt.......jammer genoeg
Als het inderdaad die pus opmerking is, is het een storm in een glas water. Maar dat zou wel erg hoog spel zijn geweest van haar. We zullen zien.

Maar mocht het deze keer niet zijn, is het de volgende. En tussen nu en kerst weten ze nog wel 2 keer een crisis te veroorzaken in dit tempo.

• Virtuozzo
  • Niet online
ZieMaar! schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:08:
[...]

Volgens mij is er een grote stroming binnen de VVD die verre van tevreden is over de huidige koers. Een politieke partij kent vreemde stromingen en is complex qua intern krachtenveld, maar ik kan me voorstellen dat de wat progressievere kant graag iemand anders ziet én mikt op andere potentiële partners.
Die is er. Maar ze is stil, volgzaam en oud. Er zijn slechts twee actoren die een beetje perceptie van "prominent" hebben, maar geen van beide heeft bereik of netwerk (goed voorbeeld van het verschuiven van de kritieke externe netwerken naar het PVV cluster).

Dit is niet atypisch. En er zit een kenmerk bij wat juist nog meer problematisch is dan het stil zijn. Men gelooft, in die zin dat het denken bepaald wordt door wat vanuit neoliberalisme geïnternaliseerd is. En daar zitten helaas juist de kaders die het mogelijk maken om blind te blijven voor wat in de kern van de partij veranderd is, en wat verschoven is bij de koningmakers. En ja, ook het blind blijven voor de realiteit van de nieuwe machtsclusters buiten de politiek, het verzelfstandigen van netwerken als precies dat, en de realiteit van zowel bron als effect van de narratieven die de kerk vormen.
Dan staan PVV, JA21 en de restjes FvD en BBB opeens tegenover een stevig blok dat qua ideologie erg verschillend is, maar wel de bereidheid en capaciteit heeft om fatsoenlijke politieke te bedrijven. CDA neemt de fatsoenlijke boeren over van BBB, VVD zal wel iets verliezen een D66 en PVV (vanuit dus de tegengestelde stromingen binnen de VVD), GL/PvdA zal wel stabiel blijven en wellicht gaat een deel van de NSC stemmers ook naar t CDA?
Ik snap de gedachte, maar in welke wereld zou dat zijn? 8)

Het fundament achter de politieke marketing is juist dat van laisser-faire dogma. Waarbij, en dit is een stuk realiteit waar we heel serieus stil bij moeten staan, men verslaafd geraakt is aan het eigen verhaal bij toepassingen van shock doctrine. Men is zowel bij VVD als CDA macht- en ordeningsmodellen ontwikkeld voor context van IB en geopolitiek (Selectorale Theorie, Machtspolitiek) gaan gebruiken voor toepassingen daarbuiten - dus intern aan zowel politiek als politieke economie als het land an sich.

Dat heeft consequenties, en met name gedragseffecten bij de groepsdynamiek waar de toepassingen vandaan komen.

De tijd van het ouderwetse gedegen Bestuur & Beleid bij het CDA is al voorbij sinds de Grote Pensioenroof van Lubbers. Er heeft toen een diepe verschuiving plaatsgevonden bij interne dynamiek, maar ook processen van selectie en promotie. Dit is waarom nog zo weinigen over zijn van de oude garde, en waarom er nu actoren rondlopen die door externen getraind worden, en niet langer vanuit het oude ecosysteem.

VVD en CDA hebben de deur opengezet. Nota bene niet één keer, maar consistent telkens weer en verder de afgelopen twee decennia. Men heeft daarbij doelbewust eigen kaders aangepast, en men heeft zich evenzo doelbewust blind gehouden voor wat volgt wanneer je waar precies mee omgaat. Het is een tijdlijn van keuzes, cumulatief, op een lijn die al die tijd onveranderd is gebleven.

Zelfs het verlies van netwerken van het CDA aan de VVD bij het drama gedoogkabinet heeft bij de kern van het CDA geen enkele impuls gegeven tot corrigeren van de lijn. Zelfs het drama in Brabant, het grote signaal van het verzelfstandigen van de netwerken van de oude koningmakers van het CDA (het begin van de BBB) heeft geen enkele impuls gegeven tot koerswijziging. Het enige wat anders is, dat is dat men intern de deur opengezet heeft voor repackaging van een actor die nog steeds aan de kraan van olie hangt. Anders gezegd: men navigeert nog steeds enkel op marketing.

De VVD lijkt die lessen bij het CDA ook niet geleerd te hebben. Er is al een kleine exit geweest, ondanks de irritaties die men had bij de garde van accelerationisme heeft men het geen strobreed in de weg gelegd - erger nog, men heeft de handreikingen voor vertrek en uitgestelde beloning aangenomen.
Maar ook dan, de vvd zal belangrijk blijven en dus zou het goed zijn als de meer progressieve groep binnen de VVd aan t stuur komt. Die sluiten PVV sowieso uit en dat is een goed begin.
Het zou niet verkeerd zijn, maar zonder post mortem over hoe we hier gekomen zijn, welke rol en functie we daarbij gehad hebben, is de kans nul. De kans dat het misbruikt zal worden voor politieke marketing, die is verdomd hoog.

Maar dan blijven de kaders, de fundamenten, de lijnen, nog steeds dezelfde.

Even heel simplistisch en cru: er zijn in essentie twee algemene paden, analoog aan ontwikkelingen elders. We kunnen op dezelfde lijnen doorgaan, of er mee breken. De VS achterna, met het CDA en de VVD als de Republikeinen, of het VK achterna, met hen als de Tories. De keuzes hier zouden niet bij de partijen of de koningmakers moeten liggen, maar in het publieke debat.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:40
[b]vanaalten schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:43:Of zie ik een mogelijkheid over het hoofd?
Ja, links krijgt de schuld. Want links. of zo /s
---
Ik krijg een beetje het gevoel dat het aftreden niet zozeer de standpunten van PVV waren (die zijn bekend), maar dat Achahbar verwacht had op dat onderwerp geen bijval vanuit VVD (en wellicht BBB) te krijgen voor PVV.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Virtuozzo
  • Niet online
offtopic:
De les is oud en simpel. Navigeer niet op politieke marketing. Navigeer op identificatie van kring en netwerk. Hier ligt geen uitdaging van promoten, maar een toetsing van aanwezige lijnen.

Het CDA heeft een kans. Maar men zal het bij Jong moeten zien te vinden. De rest is plichtig.

• Virtuozzo
  • Niet online
PWM schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:37:
[...]

Als het inderdaad die pus opmerking is, is het een storm in een glas water. Maar dat zou wel erg hoog spel zijn geweest van haar. We zullen zien.

Maar mocht het deze keer niet zijn, is het de volgende. En tussen nu en kerst weten ze nog wel 2 keer een crisis te veroorzaken in dit tempo.
Positioneren. In zekere zin is het wel karakteristiek van de aanwezige lijn. Maar dan beweegt een NSC mee.

Crisis? Het voelt meer als een proefballon annex oefening. En elke crisis rekt het venster op, en daar zit men zo te zien niet mee.

We zullen het zien.

• Virtuozzo
  • Niet online
Stiggy schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:35:
[...]

Volgens mij zijn ze nog niet weg! Bewindslieden kunnen gewoon vervangen worden, het gaat niet om de poppetjes roepen we toch altijd?

Ik wordt wel een beetje erg moe van het gezaag over racisme en discriminatie.Toen ik opgroeide was racisme een beetje “a thing of the past”. Iedereen werd gewoon geaccepteerd om wie je was, huidskleur, geslacht, afkomst; het deed er allemaal niet zoveel toe. Natuurlijk, er zijn altijd groepen mensen die zich wel aan racisme schuldig bleven maken, maar dat werden steeds kleinere randgroepen. Ook in al mijn sociale contacten en werkverhoudingen (en ik heb best bij aardig wat bedrijven en overheid gezeten) heb ik enkel ervaren dat de manier waarop we met elkaar omgaan steeds beter werd.

Tot een aantal jaren terug. Kan het niet precies duiden, maar wellicht een tiental jaren terug, onder invloed van een hyper-focus op alles wat maar fout kan zijn. Sindsdien is alles en iedereen gediscrimineerd, staat de wereld bol van grensoverschrijdend gedrag en zit iedereen in de slachtofferrol lijkt het wel.
En daar wringt het hem nou. Zij die fan zijn van grensoverschrijdend gedrag willen weer aan de top zitten zonder lastige grenzen aan hun gedrag.

De narratieven van culture war komen daar vandaan. Tot aan dat punt was het steeds meer normaal om gezond verstand te gebruiken en niet anderen aan te doen wat je zelf ook niet leuk zou vinden, en daar waren we ook mee bezig om oude gebrekkige regels, normen en structuren voor aan te passen.

En toen sloeg een specifiek hoekje helemaal door. Logisch, die zagen de bui hangen, kunnen we straks niet meer het roofdier uithangen.

Er was geen hyper-focus op alles wat maar fout kan zijn. Die perceptie is product van tien jaar opkloppen en normaliseren van culture war toepassingen. We mogen in zekere zin nog van geluk spreken dat Nederland zo klein is, want als we groter waren dan waren flinke overdrachtseffecten gaan spelen en dan zaten we net zo in het puin als de VS - als resultaat van alt / rechts / radicaal, de moderne maskers van Might Makes Right.

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 27% gewijzigd door NMH op 15-11-2024 20:13 ]

It’s the economy, stupid!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:23
PWM schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:26:
[...]

Nouja,

het leek tijdens en net na de verkiezingen ook onmogelijk voor NSC-ers om te gaan samenwerken met de PVV en helaas is dat toch ook gebeurt.

Hun ziel hadden ze al verkocht, dus eerst zien dan geloven. Hoe lang moeten ze zitten voordat ze wachtgeld krijgen?

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:35
Superman schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:33:
[...]

Een deel van NSC kan zich afsplitsen en blijven zitten omdat ze weten dat ze bij verkiezingen niks meer van ze overblijven.
Je bedoelt, een extra-extra-parlementair kabinet? :P

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 00:09
PWM schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:37:
[...]

Of de druppel die de emmer deed overlopen…

Lees net in het NRC dat Omtzigt onderweg is naar Den Haag, schijnbaar is van Vroonhoven niet zwaar genoeg geschut?

Zolang Baudet geen minister van binnenlandse zaken (of welk departement dan ook :> ) is, is het nog niet zo’n shitshow als in de VS … maar een zooitje is het wel.

Zou een kabinet als dit (zo ver rechts) wel functioneren als de mensen ín het kabinet van een wat hoger kaliber zouden zijn? Als in meer ervaren, meer vaktechnische inhoud, beter ondersteuning, etc. Ofwel, is dit een voorbode? Gaat “rechts” hier van leren?

Hello. Is it me you're looking for?

• St@m

St@m

@ Your Service

*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 29% gewijzigd door NMH op 15-11-2024 20:12 ]

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 00:09
LZ86 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:49:
[...]

Hoe lang moeten ze zitten voordat ze wachtgeld krijgen?
De leden van de Tweede Kamer hebben recht op een uitkering (‘wachtgeld’) wanneer zij na beëindiging van hun Kamerlidmaatschap geen betaald werk hebben. Een dergelijke regeling is er niet voor Eerste Kamerleden; zij hebben, zoals gezegd, gewoonlijk een betaalde functie naast hun Kamerlidmaatschap. De duur van de uitkering die Tweede Kamerleden krijgen, is afhankelijk van de duur van hun Kamerlidmaatschap, maar bedraagt minimaal twee jaar en maximaal drie jaar en twee maanden. Wanneer een lid korter dan drie maanden in de Kamer zat, is de duur van de uitkering zes maanden; indien een uittredend lid binnen vijf jaar de pensioenleeftijd bereikt en in de afgelopen twaalf jaar minstens tien jaar Kamerlid was, ontvangt hij of zij een uitkering tot de pensioenleeftijd. De hoogte van de uitkering bedraagt in het eerste jaar 80 procent van de wettelijke vergoeding, daarna 70 procent. Een Kamerlid dat een uitkering ontvangt, is verplicht actief op zoek te gaan naar passende betaalde arbeid en heeft de plicht passende arbeid te accepteren.
Graag gedaan :P

Hello. Is it me you're looking for?

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:44
iamerwin schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:51:
[...]

Lees net in het NRC dat Omtzigt onderweg is naar Den Haag, schijnbaar is van Vroonhoven niet zwaar genoeg geschut?
Wordt door NSC en Omtzigt zelf tegengesproken trouwens.

• Joosie200
  • Niet online
Balkenende 1 zat missionair van 22 juli tot 16 oktober 2002. Zeg een kleine vier maand. Das lastig te verpulveren.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Joosie200 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:54:
[...]

Balkenende 1 zat missionair van 22 juli tot 16 oktober 2002. Zeg een kleine vier maand. Das lastig te verpulveren.
Oh jawel hoor. Kabinet-Colijn V werd beëdigd op 25 juli 1939 en werd demissionair op 27 juli 1939, die waren dus een whopping 2 dagen missionair.

Ga dát maar eens kloppen!

Virussen? Scan ze hier!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:40

Niet te vroeg juichen. Ze komen er vast uit, want niemand wilt de schuld krijgen.

Maare als ik het zo lees komt de “rascistische” opmerking niet uit de hoek waar je het zou verwachten maar juist bij de vvd vandaan.

• Virtuozzo
  • Niet online
iamerwin schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:51:
[...]

Zou een kabinet als dit (zo ver rechts) wel functioneren als de mensen ín het kabinet van een wat hoger kaliber zouden zijn? Als in meer ervaren, meer vaktechnische inhoud, beter ondersteuning, etc. Ofwel, is dit een voorbode? Gaat “rechts” hier van leren?
Nee. De essentie is juist dat bij het aanwezige model men geen continuïteit kan bewerkstelligen wanneer problemen omgezet worden in uitdagingen.

Ja, dat klinkt heel bruut, en dat is het ook, maar dit is wel wat men gekozen heeft als fundament. Dat is geen stabiele positie, het is een hellend vlak waarbij je vanuit de oude laisser-faire dogma's altijd door moet gaan, verder en meer, want als je stil staat of een stap terug zet riskeer je de rekeningen te krijgen voor beleid en bestuur wat jij op identificeerbare wijze in gang gezet hebt.

En dan ga je dus onderuit. Dit is waar zo'n zure blinde vlek ligt bij het redelijk-progressieve stuk binnen een VVD, men realiseert zich niet dat het geen kwestie is van welk verhaal men kiest, want men heeft geen keuze tot verhaal. Men heeft enkel keuze tot narratief. En de kaders daarbij worden gewoon bepaald door wat eigenlijk heel "normaal" is, als je macht hebt, wil je macht houden.

En dus kun je geen stap terug.

Het meest slimme zou nog zijn om een stap opzij te zetten. Dan heb je nog redelijke beheersing over het kunnen managen van perceptie: dus niet geïdentificeerd worden als veroorzaker van de perikelen.

Maar, dit is waar dat gegroeide en gecultiveerde probleem van carrousel en netwerken en koningmakers zo bepalend is. Men wil rentenieren (al heeft men niet door dat hier een gedragseffect zit, bij de Correspondent zijn daar enige tijd geleden een paar serieuze publicaties bij geweest) en men heeft het gesponsord en betaald krijgen al heel lang genormaliseerd. Het besef is er niet dat men in de verschuivingen daarbij afhankelijk is geworden, steeds minder zelfstandig als politieke organisatie. Stel men probeert dan koers te wijzigen, dan is de toegang en het geld weg. Dat raakt wederom aan continuïteit, en dus volgt men op de lijn.

Processen van selectie en promotie zijn daarbij ook nog een factor. In toenemende mate is er geen sprake van partijen die het bestel onderschrijven, maar van politieke organisatie wat als vertegenwoordiging van specifieke en beperkte belangen gaat. Daar volgt een vrij menselijke ontwikkeling bij, dat zien we in zakenwereld net zo klip en klaar, men gaat mensen selecteren die beter geschikt zijn voor packaging, dus voor presentatie en narratief, dan voor inhoud, proces en puzzel.

Laat die dynamiek een tijdje sudderen en je hebt een zelfversterkende dynamiek van disfunctie die functioneel is voor alle vereisten van continuïteit, maar geen enkele invulling kan / wil geven aan inhoudelijkheid van uitdagingen. En dat versterkt dan de lijn van het afwijzen van consequenties van beleid en bestuur, want als men de rekening krijgt, is het gedaan met de continuïteit.

Dit zijn allemaal zaken die we an sich heel goed kennen. Voor het zakenleven zijn hier bibliotheken aan boeken over geschreven, hele lichtingen studenten zijn er op afgestudeerd, en er is een generatie van troubleshooters die olifanten leren dansen (en zo meer).

Komt het op het onderwerp van politiek aan, dan wordt het stil. Op de een of andere manier erkennen we niet graag dat politiek ook een menselijke dynamiek is als elke andere. En dat de lessen elders geleerd dus ook daar van toepassing zijn. Dus ook de disfuncties.

Hoe meer politieke organisatie inzet op de gekende dogma's en toolboxen voor gezochte continuïteit, des te meer gulzige en perverse prikkels genormaliseerd worden in dienst daarvan. Op zijn minst erg schep je een lichting actoren die fantastisch kunnen verkopen, maar allergisch zijn voor het echte werk doen. En hoe erger het wordt, hoe meer je selectie- en promotieproces zich gaat richten naar theater en perceptie management. Dan kom je vanzelf op een punt waar je de inhoudelijke competentie die écht kan werken er uit filtert.

Men zal heel serieus af moeten stappen van de gehanteerde macht- en ordeningsmodellen die niet ontwikkeld zijn voor interne toepassingen van bestuur en beleid voor een land en zijn bevolking. Pas dan kunnen de trends gekenterd worden, en is er potentieel voor een rechts-conservatief wat niet vanzelf gereduceerd wordt tot poppetjes, theater en kerk.

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:05
Stiggy schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:35:
[...]

Goed punt. Ik herken wel dat het een jaar of 10 geleden racisme en discriminatie als thema weer op zijn gekomen. Jouw analyse is dat het komt door de hyperfocus op discriminatie en racisme. Alternatieve hypothese is dat er ook best wel weer een beweging de andere kant op gaat. Je krijgt toch als je om je heen kijkt ook wel het gevoel dat racisme en discriminatie, ook door de politiek, meer geaccepteerd weer lijkt.

• Virtuozzo
  • Niet online
giantgiantus schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:13:
[...]

Goed punt. Ik herken wel dat het een jaar of 10 geleden racisme en discriminatie als thema weer op zijn gekomen. Jouw analyse is dat het komt door de hyperfocus op discriminatie en racisme. Alternatieve hypothese is dat er ook best wel weer een beweging de andere kant op gaat. Je krijgt toch als je om je heen kijkt ook wel het gevoel dat racisme en discriminatie, ook door de politiek, meer geaccepteerd weer lijkt.
Hij heeft echter geen analyse 8) Hij heeft een gevoel vanuit perceptie. Niet onbelangrijk, integendeel zelfs, maar het is wel zo nuttig om te controleren wat er van klopt.

Alternatieve Hypothese is gewoon een term die gebruikt wordt voor alt-right projecties gericht op het ompolen, dus om daadwerkelijke analyse voor te stellen met connotatie van "alternative facts".

Ik ga er maar van uit dat dit niet je bedoeling was.

De Nederlandse samenleving is al sinds de jaren '50 gradueel bezig met een afrekenen van oude modellen waar grensoverschrijdend gedrag ingekaderd was in zowel structuren als bijbehorende pseudo-normen. Het was dan ook niet vreemd dat als historisch relatief inherent progressieve maatschappij we op gegeven moment ook de structuren en regels zouden aanpassen.

Volstrekt normaal organisch proces. Volledig ten gunste van collectief eigenbelang. Tenslotte is niemand gebaat bij een terugkeer naar de tijden van regenten en wannabe heren en meesters.

Maar, er waren dus wat hoekjes die daar niet blij mee waren. Die zijn disproportioneel signaal gaan toepassen, plus flink wat narratief en prikkels, om zo het beeld en vooral gevoel te scheppen alsof "de normale man" "op de korrel genomen zou worden" bij die lijn.

Dat is niet uniek aan Nederland. Dat opflakkeren van niche stromingen en clusters van grensoverschrijdend gedrag zit overal achter de perikelen van alt / rechts / radicaal. Men zou zich daar wel eens bij achter de oren kunnen krabben, mensen die bankieren op grensoverschrijdend gedrag instigeren perceptie van vervolging 8)7

Het is allemaal zo moeilijk niet, maar het ligt wel absoluut gevoelig, want we gaan best al een decennium mee in ons consumeren van narratieven zonder ons af te vragen wat, waar, wie, welke prikkel geeft, waarom.

• Jerie
  • Niet online
Napo schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:07:
[...]

Er gaat al één component mank, en dat is het dikgedrukte. Opkomen voor de rechtstaat met een aantal punten in het programma van de PVV is een onmogelijke combinatie.
Ja, dat was onverstandig van NSC. Ze hadden nooit met PVV in zee moeten stappen. Maar Omtzigt was zo 'verstandig' om direct een samenwerking over links (PVDA/GL) uit te sluiten. Dan blijft er weinig over.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:57
giantgiantus schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:13:[...]Goed punt. Ik herken wel dat het een jaar of 10 geleden racisme en discriminatie als thema weer op zijn gekomen. Jouw analyse is dat het komt door de hyperfocus op discriminatie en racisme. Alternatieve hypothese is dat er ook best wel weer een beweging de andere kant op gaat. Je krijgt toch als je om je heen kijkt ook wel het gevoel dat racisme en discriminatie, ook door de politiek, meer geaccepteerd weer lijkt.
Dat tijdstip (zo'n 10 jaar geleden) komt ongeveer overeen met de introductie van (bubble) algoritmes in diverse social media apps (zoals FeesBoek) die toen ook een explosieve groei doormaakten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:04
Wel een leuke "analyse" over racisme in dit topic, wat eigenlijk neerkomt op "ze moeten zich niet aanstellen" :+

Ik zou het enorm jammer vinden als dit kabinet valt, ze moeten gewoon de rit uitzitten en hun best doen. Het moet eindelijk eens duidelijk worden of Wilders meer kan doen dan roeptoeteren (of "problemen benoemen" zoals sommigen dat zeggen), zodat de schuld niet weer op 'links' kan worden afgeschoven (die al jaren niet regeert). Hup doorgaan met dit clubje en je bewijzen in de grote mensen wereld.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-11 17:31

Amphiebietje

In de blubber

Jerie schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:40:

U heeft het verkeerd begrepen. U heeft niets van zich laten horen. Het probleem ligt bij u. De framing is begonnen. 8)7
Eens kijken of ze nog het lef hebben het op een integratie-probleem bij haar te leggen...

"Overgevoelig door haar afkomst" o.i.d. :/

• Stiggy
[...]

Goed, in de zeer recente tijden met de opkomst van de PVV in de politiek wellicht.

Maar neem bijvoorbeeld de term grensoverschrijdend gedrag. Er is geen definitie voor. Grenzen liggen niet vast. Maar er is wel hyperfocus op. Immers, iemand die grensoverschrijdend gedrag gepleegd heeft is slecht. Er is een slachtoffer. Dat verhaal moeten we horen. Nieuws, media, socials. Met bijbehorende commerciële uitbuitingsmogelijkheden. Dat zijn de factoren die de focus versterken.

• Napo
  • Niet online
mister_S schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:35:
Ik zou het enorm jammer vinden als dit kabinet valt, ze moeten gewoon de rit uitzitten en hun best doen. Het moet eindelijk eens duidelijk worden of Wilders meer kan doen dan roeptoeteren (of "problemen benoemen" zoals sommigen dat zeggen), zodat de schuld niet weer op 'links' kan worden afgeschoven (die al jaren niet regeert). Hup doorgaan met dit clubje en je bewijzen in de grote mensen wereld.
136 dagen geleden is het kabinet gevorm, in die periode is er amper wat gerealiseert en veel speerpunten zijn alles behalve zeker dat het haalbaar is. Realiseren van de punten blijkt moeilijk mede dankzij de NSC maar in beginsel door de twijfelachtige oplossingen die worden aangedragen.

Tot op heden is de PVV niet meer dan een roeptoeter die telkens tegen barrieres aanloopt. Op basis van de eerste 136 dagen is er geen grote basis om vertrouwen te hebben dat het op de korte termijn effectiever gaat worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Napo op 15-11-2024 18:42 ]

• Virtuozzo
  • Niet online
Wel een leuke "analyse" over racisme in dit topic, wat eigenlijk neerkomt op "ze moeten zich niet aanstellen" :+

Wilders wil niet werken. Als hij gesignaleerde “problemen” (aanhalingstekens juist vanwege de integrale focus op theater en perceptie) zou willen omzetten in uitdagingen valt de bodem onder zijn pad naar macht weg. It really is that simple, en dat zouden mensen kunnen weten, want ze zouden echt het draaiboek wel kunnen herkennen - het is al meer dan twintig jaar het fundament voor alles in het rechts-conservatieve deel van het politieke spectrum, traditioneel én extreem.

Dat ze hun rit willen uitzitten, en verder, dat is best zichtbaar. Maar de methodologie en draaiboeken ook.

Even cru misschien, maar inmiddels zouden we ons toch af moeten vragen of het zo slim is om dit soort “politiek” te behandelen alsof het normale politiek is, want het alle kansen er aan geven heeft nog nergens iets anders opgeleverd dan juist het consolideren van abnormale politiek. Met alle gevolgen van dien.

• Virtuozzo
  • Niet online
Napo schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:42:
[...]

136 dagen geleden is het kabinet gevorm, in die periode is er amper wat gerealiseert en veel speerpunten zijn alles behalve zeker dat het haalbaar is. Realiseren van de punten blijkt moeilijk mede dankzij de NSC maar in beginsel door de twijfelachtige oplossingen die worden aangedragen.

Tot op heden is de PVV niet meer dan een roeptoeter die telkens tegen barrieres aanloopt. Op basis van de eerste 136 dagen is er geen grote basis om vertrouwen te hebben dat het op de korte termijn effectiever gaat worden.
Is het niet meer correct om op te merken dat de haalbaarheid van “plannen” onrealistisch is omdat de agenda er achter nul fundament heeft en de focus ligt op toxiciteit?

De reden waarom het realiseren moeilijk is zit niet bij een NSC, maar in het ontbreken van realiteitszin en toxiciteit van doelstellingen bij de dominante partij in de cocktail. Een partij die niet eens een partij is.

• Hexxagon
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 30-10 04:47
[...]

Het lijkt een hyperfocus maar het is voornamelijk de 2de of 3de generatie Nederlanders (met migratie achtergrond) die veel mondiger zijn en meer opkomen voor wat zij denken wat verkeerd is en misschien beter kan. Hierdoor komt er vaak een ongemakkelijke situatie voor veel (witte) Nederlands en zo'n discussie aangaan is niet makkelijk. Wetende dat deze groep mensen van 2de of 3de generatie al vanaf kinds af aan racisme en discriminatie ervaren, dus voor hen is het ''makkelijker'' dealen dan deze andere groep Nederland die dit meteen gelijk ervaren.

Het gaat nu wel de betere kant op, maar ik kan nog 3-5 jaar geleden herinneren; het was vaak 'als je het niet bevalt, dan ga maar terug naar je eigen land'. Of ''jouw ouders klaagden nooit, waarom jij wel?'' (uitleg: onze ouders waren letterlijk gasten met gebrekkig Nederlands - de kinderen zijn ''Nederlanders'' met NLse paspoort maar toch worden ze niet zo behandeld, doh). Dan weet je dat de integratie misschien moet beginnen bij deze andere groep mensen.

Iig samenleving en politiek moeten meer naar elkaar luisteren en een goed gesprek aangaan.

Dit kabinet kan gewoon vallen, echt een heel slecht kabinet als het gaat om aanvechten van zulke problemen.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-11 10:03
Maar hoe kan het zo zijn dat Wilders in de peilingen blijft groeien? Als ze niks hebben kunnen presteren in 4 maanden tijd.

EU DNS: 86.54.11.100

• Jerie
  • Niet online
c-nan schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:47:
Maar hoe kan het zo zijn dat Wilders in de peilingen blijft groeien? Als ze niks hebben kunnen presteren in 4 maanden tijd.
Omdat populariteit niets zegt over kwaliteit.

• Virtuozzo
  • Niet online
Stiggy schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:41:
[...]

Goed, in de zeer recente tijden met de opkomst van de PVV in de politiek wellicht.

Maar neem bijvoorbeeld de term grensoverschrijdend gedrag. Er is geen definitie voor. Grenzen liggen niet vast. Maar er is wel hyperfocus op. Immers, iemand die grensoverschrijdend gedrag gepleegd heeft is slecht. Er is een slachtoffer. Dat verhaal moeten we horen. Nieuws, media, socials. Met bijbehorende commerciële uitbuitingsmogelijkheden. Dat zijn de factoren die de focus versterken.
We hebben al concept daarvan sinds we nog in grotten woonden 8) Sterker nog, in onze hele ontwikkeling van ordeningen en machten is het een consistent thema wat we op allerlei manieren ontwikkeld hebben.

Van “Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet gij dat ook een ander niet” via de Gulden Regel in de 17e eeuw helemaal door naar de 20e eeuw van rechtsstaat en rechten van de mens.

Er is geen hyperfocus op. Er is gewoon een ordinaire, menselijke, organische ontwikkeling.

De hyperfocus komt vanuit condities geschapen door narratieven en stromingen die juist geworteld zijn in mentaliteit en varianten van macht waar die ontwikkeling van beschaving zich aan zoekt te ontworstelen.

• Jerie
  • Niet online
Vrietje schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:05:
[...]

Niet te vroeg juichen. Ze komen er vast uit, want niemand wilt de schuld krijgen.

Maare als ik het zo lees komt de “rascistische” opmerking niet uit de hoek waar je het zou verwachten maar juist bij de vvd vandaan.
PVV staat prima in de peilingen, dus die zijn niet gemotiveerd eruit te komen. NSC staat laag in de peilingen, dus die zijn wel gemotiveerd. Doch, de rek is er nu wel (eindelijk!) uit bij NSC. Dan maar gemarginaliseerd worden. Er valt ook geen eer meer voor ze te halen.

De volgende centrumpartij van enige grootte (CDA) zal zich achter de oren krabben om mee te regeren.

• mister_S
  • Laatst online: 00:04
@Virtuozzo je hebt 100% gelijk hoor, de politiek is verworden tot polariseren en overbrengen van een angstcultuur puur om jacht op stemmen. Dit wordt ook nog eens door de media zwaar versterkt want die hebben natuurlijk ook baat bij sensatie (zie de VS). Tel daarbij alle social media bubbels en je hebt deze periode waar alles blijkbaar shit is, overal crises zijn ontstaan en het "wij tegen zij" sfeer door onze verkozen leiders nog versterkt wordt ook.
Voor een groot deel van de kiezers maakt resultaat of feit tegenwoordig niets uit, als je maar "problemen kunt benoemen". In de huidige tijd heeft een politieke leider geen enkele stimulans om problemen structureel op te lossen, want een dergelijk leider wordt direct weggestemt bij de volgende verkiezingen.

[ Voor 37% gewijzigd door mister_S op 15-11-2024 18:54 ]

• Napo
  • Niet online
Virtuozzo schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:45:
[...]

Is het niet meer correct om op te merken dat de haalbaarheid van “plannen” onrealistisch is omdat de agenda er achter nul fundament heeft en de focus ligt op toxiciteit?

De reden waarom het realiseren moeilijk is zit niet bij een NSC, maar in het ontbreken van realiteitszin en toxiciteit van doelstellingen bij de dominante partij in de cocktail. Een partij die niet eens een partij is.
Zeker, de NSC is de bliksemafleider in deze, de wal die het schip stopt maar dat is niet omdat die wal er niet was geweest als de NSC er niet was maar omdat inderdaad de plannen alles behalve realistisch zijn. Is het niet de NSC dan was het een ander gremium geweest ( hopelijk ) die het besluit had teruggefloten. Dat de PVV de NSC de schuld kan geven maakt de PVV potentieel voor sommige kiezers interesanter om op te stemmen voor specifieke punten die zijn tegengehouden. Casus Amsterdam jongstleden is daarin potentieel koren op de molen.

Het grote probleempunt is de constante verschuiving van wat nog te accepteren is om over te debateren. Ministers maar ook lijsttrekkers die weg komen met leugens is niet nieuw maar het type leugen en het aantal leugens gaat nergens meer over.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-11 10:03
Vrietje schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:05:
[...]

VVD onder Yesilgoz is dan ook niet de VVD zoals we het kennen. Niet voor niets zie je vaker PVVD staan.

EU DNS: 86.54.11.100

• Virtuozzo
  • Niet online
Toxicity sells. En peilingen zijn toepassingen én resultaat van perceptie management.

De crux is dat naarmate we als samenleving gewend zijn geraakt aan een vorm van politiek gestoeld op een model ooit ontwikkeld voor context van geopolitiek in omgang met non-conforme geopolitieke machtsclusters, we langzaam maar zeker verslaafd zijn geraakt aan negativiteit, stress en prikkels, omdat we steeds meer zijn gaan navigeren op perceptie. Op geschapen beeld. En steeds minder op de realiteit.

En dat onder condities gevormd vanuit het internaliseren van gedachtegoed wat ooit ontworpen is om voedingsbodems te scheppen voor varianten van autoritarisme (zoals technisch-economisch bestuurskamer, corporatisme, e.d.).

Het is best de moeite waard om eens wat te lezen over Selectorate Theory, bijvoorbeeld. Het volledige raamwerk is erg complex, maar er zijn talloze publicaties gefaciliteerd in hapklare vorm voor neoliberale politici over de jaren heen, er is zelfs een algemene, laagdrempelige, publicatie: “The Dictator's Handbook" door Bruce Bueno de Mesquita.

Bad behavior is awesome folks, kort gezegd.

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:40
Jerie schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:49:
[...]

PVV staat prima in de peilingen, dus die zijn niet gemotiveerd eruit te komen. NSC staat laag in de peilingen, dus die zijn wel gemotiveerd. Doch, de rek is er nu wel (eindelijk!) uit bij NSC. Dan maar gemarginaliseerd worden. Er valt ook geen eer meer voor ze te halen.

De volgende centrumpartij van enige grootte (CDA) zal zich achter de oren krabben om mee te regeren.
De truc is de schuld bij een andere partij proberen te leggen zoals de vvd bijna altijd gelukt is .

• Virtuozzo
  • Niet online
c-nan schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:51:
[...]

VVD onder Yesilgoz is dan ook niet de VVD zoals we het kennen. Niet voor niets zie je vaker PVVD staan.
Maar wel de VVD zoals gegroeid. Iets wat we niet kunnen onderschatten. Men heeft gekozen voor een lijn, op gegeven moment komt er nieuw normaal. Dat is al flinke tijd geleden geconsolideerd. De partij heeft al langer dan een decennium consistent de ruimte geschapen voor de PVV. Elke keer de deur verder open.

Waar je mee omgaat raak je mee besmet. Wat je faciliteert geef je de touwtjes.

Het is best significant dat in het issue bij deze “crisis” de pijl gericht is op de VVD. Het is een zeer serieuze vraag wat de partijkern daar mee doet. Best een McCain / Palin moment, in interessante opzichten.

• Virtuozzo
  • Niet online
mister_S schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:49:
@Virtuozzo je hebt 100% gelijk hoor, de politiek is verworden tot polariseren en overbrengen van een angstcultuur puur om jacht op stemmen. Dit wordt ook nog eens door de media zwaar versterkt want die hebben natuurlijk ook baat bij sensatie (zie de VS). Tel daarbij alle social media bubbels en je hebt deze periode waar alles blijkbaar shit is, overal crises zijn ontstaan en het "wij tegen zij" sfeer door onze verkozen leiders nog versterkt wordt ook.

[...]

Voor een groot deel van de kiezers maakt resultaat of feit tegenwoordig niets uit, als je maar "problemen kunt benoemen". In de huidige tijd heeft een politieke leider geen enkele stimulans om problemen structureel op te lossen, want een dergelijk leider wordt direct weggestemt bij de volgende verkiezingen.
Bij dit soort cycli zijn media van kritiek belang. In het vormen van collectieve perceptie bepalen zij of autoritarisme de toestemming krijgt wat het als niche maar netwerkfenomeen nodig heeft.

Het eerste probleem is dat media onder condities opereren die geen match zijn met de vereisten van het als poortwachter van open bestel & samenleving functioneren.

Het tweede probleem is dat de relatie tussen machtsclusters en media fundamenteel verschoven is. Media kloppen aan bij, tegenwoordig. Niet langer andersom. Afhankelijkheid heeft effect.

Het derde probleem is dat media heel erg gewend zijn geraakt aan de overtuiging dat men als eerste de geschiedenis schrijft, alsof men op magische wijze los staat van wat men observeert - en dus niet onderhevig is aan invloeden en toepassingen zoals elk mens en elke organisatie.

Er liggen nota bene harde en verse lessen voor media op tafel, bij alle verschuivingen elders, en thuis.

Reductionism reigns where the Big Picture is the very first requirement.

• Stiggy
Virtuozzo schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:49:
[...]

Er is geen hyperfocus op. Er is gewoon een ordinaire, menselijke, organische ontwikkeling.
Ik vrees dat je een stukje maatschappelijke ontwikkeling gemist hebt. Zoals de opkomst van programma’s als RTL Boulevard en SBS Shownieuws. De hele fenomeen van ‘juicekanalen’. Commercialisatie van opgeklopt leed.

• Joosie200
  • Niet online
Omdat tig miljoen mensen het geen zak interesseert dat geen enkel plan realistisch haalbaar is. Zolang ze zich maar gehoord voelen.

'Tenminste iemand die zegt waar het op staat'
'Tenminste iemand die de problemen durft te benoemen'

Het is niet veel anders dan de tegenpartij. Geen gezeik, iedereen rijk, stemp tegen de grachtengordel/elite, pluche plakkers! En voor mensen die wel verder kijken dan hun neus lang is het een gevalletje tina: na 20 jaar onafgebroken VVD/CDA dan maar PVV/BBB de kans geven.
Het gaat allang niet meer om 'geen woorden maar daden' Eerder andersom: wie weet het best het debat te beheersen met oneliners + de media gaat er in mee zonder kritisch te zijn.

• Virtuozzo
  • Niet online
Napo schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:50:
[...]

Zeker, de NSC is de bliksemafleider in deze, de wal die het schip stopt maar dat is niet omdat die wal er niet was geweest als de NSC er niet was maar omdat inderdaad de plannen alles behalve realistisch zijn. Is het niet de NSC dan was het een ander gremium geweest ( hopelijk ) die het besluit had teruggefloten. Dat de PVV de NSC de schuld kan geven maakt de PVV potentieel voor sommige kiezers interesanter om op te stemmen voor specifieke punten die zijn tegengehouden. Casus Amsterdam jongstleden is daarin potentieel koren op de molen.

Het grote probleempunt is de constante verschuiving van wat nog te accepteren is om over te debateren. Ministers maar ook lijsttrekkers die weg komen met leugens is niet nieuw maar het type leugen en het aantal leugens gaat nergens meer over.
Bliksemafleider en zondebokje, maar wel weer het zoveelste voorbeeld van hoe integraal de focus ligt op gebruik van gedrag. De NSC zit in de strop juist vanwege de focus die tot hun identiteit gemaakt is, middels slimme prikkels voor media. Men heeft te weinig beheersing kunnen krijgen over dat proces. En nu zit men daar eigenlijk vanuit andermans intentie tot misbruik van waar men bij Omtzigt juist de hekel aan had.

Het zegt wel wat over het speelveld, en de bereidheid, met name bij de VVD. Vraag is of het NSC doorheeft dat het daar zit, en niet bij de PVV.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik speculeer mij hierop suf, maar met de verkiezingen van Amerika zie je goed wat er kan gebeuren: media. De krant schrijft niet de beroerdste dingen op, doet aan both-sideism en bij de talkshows kan je rustig in een veilige omgeving genuanceerd uithangen. En dan social media, dat is zo giftig als ik weet niet hoe en wil bewust sturen in een bepaalde richting, bij voorkeur rechts. Niet omdat deze rechts zijn, maar omdat rechts voor deregulering is en dat een prima verdienmodel is voor diezelfde media.
En de zondebok blijft hier de buitenlander of links, terwijl Links in Nederland maar 1/6 van de stemmen pakt.

Musk is het ultieme voorbeeld: koopt twitter voor 44 miljard, maakt er een ongemodereerd slangenkuil van dat zichzelf versterkt in een bepaalde richting: mensen worden boos gemaakt en gaan stemmen. Musk is over 4 jaar belastingvrij, gederuleerd en minstens 500 miljard waard. Dat de samenleving platgebrand is maakt hem niet uit.
* Delerium verlangt terug naar het liberale rechts van de VVD van Dijkstal/van Aartsen/Remkes.
Minder volmaakt is dan Rutte, maar die had tenminste een ondergrens.

[ Voor 4% gewijzigd door Delerium op 15-11-2024 19:11 ]

• Virtuozzo
  • Niet online
Delerium schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 19:10:
[...]

Ik speculeer mij hierop suf, maar met de verkiezingen van Amerika zie je goed wat er kan gebeuren: media. De krant schrijft niet de beroerdste dingen op, doet aan both-sideism en bij de talkshows kan je rustig in een veilige omgeving genuanceerd uithangen. En dan social media, dat is zo giftig als ik weet niet hoe en wil bewust sturen in een bepaalde richting, bij voorkeur rechts. Niet omdat deze rechts zijn, maar omdat rechts voor deregulering is en dat een prima verdienmodel is voor diezelfde media.
En de zondebok blijft hier de buitenlander of links, terwijl Links in Nederland maar 1/6 van de stemmen pakt.

Musk is het ultieme voorbeeld: koopt twitter voor 44 miljard, maakt er een ongemodereerd slangenkuil van dat zichzelf versterkt in een bepaalde richting: mensen worden boos gemaakt en gaan stemmen. Musk is over 4 jaar belastingvrij, gederuleerd en minstens 500 miljard waard. Dat de samenleving platgebrand is maakt hem niet uit.
* Delerium verlangt terug naar het liberale rechts van de VVD van Dijkstal/van Aartsen/Remkes.
Minder volmaakt is dan Rutte, maar die had tenminste een ondergrens.
De grootste factoren in struikelen? Sanewashing en het reductionisme. Media verkopen content, ze doen de vertaalslag veel te inconsistent.

• D-e-n
  • Laatst online: 00:20
PolarBear schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:28:
[...]

En jij denk dat het ook maar een klein beetje realistisch is zonder verkiezingen?
Wellicht kunnen ze met meerdere partijen proberen ook zonder Wilders een echt parlementair kabinet te formeren. Ik zou er ook voor zijn als er een regel komt dat een 2e kamer minimaal x jaar moet zitten. Er is een 2e kamer gekozen. Men doet het er maar mee.

• D-e-n
Het moet eindelijk eens duidelijk worden of Wilders meer kan doen dan roeptoeteren (of "problemen benoemen" zoals sommigen dat zeggen), zodat de schuld niet weer op 'links' kan worden afgeschoven (die al jaren niet regeert). Hup doorgaan met dit clubje en je bewijzen in de grote mensen wereld.
Maar is dat al niet duidelijk? Wilders wil helemaal geen problemen oplossen. Hij wil zijn machtspositie uitbreiden.

• Virtuozzo
  • Niet online
D-e-n schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 19:23:
[...]

Wellicht kunnen ze met meerdere partijen proberen ook zonder Wilders een echt parlementair kabinet te formeren.
Heh.

Dan vraag je de journalistiek na te denken over het probleem van majoritarianism zoals toegepast door extreem rechts én traditioneel rechts-conservatief … dat komt wel heel erg dicht bij nadenken over parallellen bij ontwikkelingen VS/VK/NL.

En je vraagt partijen integriteit te kennen.

• Virtuozzo
  • Niet online
D-e-n schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 19:28:
[...]

Maar is dat al niet duidelijk? Wilders wil helemaal geen problemen oplossen. Hij wil zijn machtspositie uitbreiden.
Nee. Het is functioneel en feitelijk prima aan te tonen, al is het wel een confrontatie met complexiteit - waar er juist een gevoel / behoefte is voor simpliciteit. En dat levert een klassiek voorbeeld van hoe geloofsgedrag zo makkelijk als geloofsvalstrik kan functioneren, ook daar waar er helemaal geen associatie is met.

Het schept condities van rigiditeit waar juist het extreme ruimte bij krijgt waar het niet voor hoeft te werken.

Hier ligt wederom een vraagstuk voor rol en functie van media als poortwachter van bestel. Daar moet het verhaal en de vertaalslag van komen. Maar, media produceren en versterken content.

Als ik zo vrij mag zijn, deze “crisis” is veel minder een test van wat rest van politiek bij dit kabinet, dan dat het een test voor het media landschap is. Dat is misschien hard om zo op tafel te leggen voor mensen die er werkzaam zijn, maar goed, als er één historische en tegenwoordige les is bij cycli van autoritarisme, dan wel die bij rol en functie van media.

[ Voor 4% gewijzigd door Virtuozzo op 15-11-2024 19:35 ]

• Virtuozzo
  • Niet online
Stiggy schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 19:04:
[...]

Ik vrees dat je een stukje maatschappelijke ontwikkeling gemist hebt. Zoals de opkomst van programma’s als RTL Boulevard en SBS Shownieuws. De hele fenomeen van ‘juicekanalen’. Commercialisatie van opgeklopt leed.
Oh nee, dat is integraal onderdeel. Zoals ik al schreef:
De hyperfocus komt vanuit condities geschapen door narratieven en stromingen die juist geworteld zijn in mentaliteit en varianten van macht waar die ontwikkeling van beschaving zich aan zoekt te ontworstelen.

• RazorMaron
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:44
D-e-n schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 19:23:
[...]

Ik zou er ook voor zijn als er een regel komt dat een 2e kamer minimaal x jaar moet zitten. Er is een 2e kamer gekozen. Men doet het er maar mee.
Getuigt niet echt van democratie en kan ook complicaties brengen als het gewoon niet botert tussen partijen. Ik suggereer hiermee niet dat opnieuw tweede kamerverkiezingen wel chill zijn, maar het getuigt wel van meer democratie. Een begrip waarbij figuurlijk gezien van de balustrades wordt gescandeerd dat deze gewaarborgd dient te blijven.

Zou ook wat zijn als een kabinet, die totaal geen steun meer heeft van de bevolking, aan de bevolking regels gaat opleggen en beleid gaat uitvoeren waar de bevolking het niet mee eens is. Het is niet ondenkbaar dat ook wij dan bestormingen/coups gaan krijgen.

En al zou je voorstel wel een regel worden, vraag ik me af hoe dat dan in de huidige samenstelling plaats dient te vinden. Hoe ga je beleid voeren als partijen niet meer met elkaar willen regeren? De gevolgen daarvan resulteren in een verslechtering van de kwaliteit van het beleid, wat al nihil is. Ga je een partij niet verplichten om te blijven regeren? Doei meerderheid en die zal er ook niet komen met alternatieve partijen. In dat geval kan je überhaupt het maken en uitvoeren van beleid vergeten als je een minderheid hebt als kabinet. Dan heb je wel een kabinet, maar die kan niet functioneren, waarbij je toch op nieuwe verkiezingen uitdraait.

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

• LZ86
Goed, de laatste peilingen laten nog wel een beste winst van de PVV zien, maar dat lijkt ook op z'n retour. Op z'n hoogst boven de 40 zetels. Atm 38 zetels.

Als het op verkiezingen uitkomt gaat het nog een hele kluif worden om een kabinet te vormen. Slechter dan wat we nu hebben kan bijna niet (buiten nog extremer rechts dan, zie USA), maar zie ook niet zo snel hoe het met het huidige politieke bestel anders gaat zijn

[ Voor 46% gewijzigd door LZ86 op 15-11-2024 19:57 ]

• Virtuozzo
  • Niet online
LZ86 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 19:56:
Goed, de laatste peilingen laten nog wel een beste winst van de PVV zien, maar dat lijkt ook op z'n retour. Op z'n hoogst boven de 40 zetels. Atm 38 zetels.
Dan zal men meer slachtofferrol, meer verdeel & heers, meer vijandsbeeld en meer theater nodig gaan hebben.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:30
LZ86 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 19:56:

Als het op verkiezingen uitkomt gaat het nog een hele kluif worden om een kabinet te vormen. Slechter dan wat we nu hebben kan bijna niet (buiten nog extremer rechts dan, zie USA), maar zie ook niet zo snel hoe het met het huidige politieke bestel anders gaat zijn
Alles kan nog veranderen. In augustus 2023 stond de PVV op 17 zetels.

• LZ86
Volgens Ipsos is er wel iets dat verbind tussen links en rechts.

De enorme ontevredenheid over de politiek.
https://www.ipsos-publiek...ezers-op-rechts-en-links/

De partij die dát aan weet te spreken en ook met oplossingen komt is lijkt me verzekerd van een hele hoop zetels.

Of het publiek is murw geslagen door alle schandalen en loze beloftes en "doet niet meer mee" dat kan ook.
Ik merk bij mijzelf ook een desinteresse. Ik zal wel gaan stemmen, maar ik verwacht eigenlijk alleen maar meer ellende.

• D-e-n
@RazorMaron
Als het tussen partijen niet botert kan een andere samenstelling het proberen. Dat zien we lokaal zo vaak gebeuren. We kiezen geen nieuwe gemeenteraad als het college valt. Dat is honderd procent democratisch aangezien de door ons gekozen kamer nog steeds een mandaat heeft en het laatste woord heeft bij voorstellen van een kabinet.

Het is ook niet dat nieuwe verkiezingen nu plots wel een makkelijke coalitie gaan opleveren.

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:42
Oh nee! Niet weer de peilingen!? Als er iets populistisch is, is het wel peilingen. Zeker wanneer er nog niks bekend is wat er is voorgevallen en wat de gevolgen gaan zijn. Pure sensatiezucht.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:05
LZ86 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 20:02:

De partij die dát aan weet te spreken en ook met oplossingen komt is lijkt me verzekerd van een hele hoop zetels.

Of het publiek is murw geslagen door alle schandalen en loze beloftes en "doet niet meer mee" dat kan ook.
Ik merk bij mijzelf ook een desinteresse. Ik zal wel gaan stemmen, maar ik verwacht eigenlijk alleen maar meer ellende.
Oplossingen? Het electoraat stemt als sinds paars 2 op partijen die problemen benoemen en van alles beloven en echt helemaal niets waar maken. Je ziet het wereldwijd, mensen stemmen buitengewoon irrationeel.

• Virtuozzo
  • Niet online
LZ86 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 20:02:

De patronen van mobilisatie / demobilisatie, inderdaad punt van aandacht.

Weet je, dit hele drama was een stuk eenvoudiger geweest als we bij de vorige economische crisis een functioneel media debat gehad hadden over hoe we daar in terecht gekomen waren. Links- of rechtsom, als we alle aanwezige condities tegen het licht houden zijn we scheef gegaan vanuit het internaliseren van stromingen die als kerk ontworpen zijn ooit ten gunste van zaken die gewoon niet constructief zijn voor stabiliteit en continuïteit.

Hoeveel van die voedingsbodem van gevoel is herleidbaar tot de resultaten van neoliberalisme? Hoeveel van negativiteit als voedingsbodem is herleidbaar tot druk op vermogen tot participatie als resultaat van het laisser-faire dogma? Hoeveel van aanwezige krapte in allerlei domeinen en markten is herleidbaar tot de gevolgen van het niet om willen gaan met consequenties van beleid ideologisch leuk verpakt, maar allergisch voor toetsing daarvan?

En dan is de ironie zuur. Juist wanneer voedingsbodems als wat we zien, en wat velen oprecht voelen, aanwezig zijn, dan is de reflex heel sterk om weg te kijken van wie en wat het allemaal aan doet jagen. En waar de symbolen waar mensen zich in reflex aan verbinden in de echte wereld aan verbonden zijn.

Ik had het hier zo lang geleden nog niet over met een aantal politiek actoren van lokale niveaus. Voorheen CDA, voorheen VVD, tegenwoordig óf PVV, óf gelieerd (dus verbonden in netwerk, weg van vorige verbinding). Men was er best open over, ze weten niet hoe ze uit moeten leggen waar de oorzaken liggen, en ze willen het ook niet want ze zitten prima. Het verbaasde hen dat hun kiezers akkoord gaan met het intact houden van problemen, enkel vanwege een ander vlaggetje.

Ik heb daar wel zo mijn gedachten bij, die niveaus van politiek worden veelal vanuit lokale netwerken van bedrijven / verenigingen gekozen, slechts bij extreme uitzondering is er sprake van aanwezigheid van een media debat, en meer zeldzaam nog, een publiek debat. Maar goed, hun kiezers zijn boos / bang / geprikkeld, en dus stemmen hun kiezers op mensen die al lang en breed geswitcht zijn van vlag, maar niet van donoren en kritieke sponsors - die zijn hen al lang en breed voor gegaan. Wiens belangen ze dus nog steeds dienen. En aldus nog steeds de condities in stand houden waar mensen dus niet happy bij zijn.

Op nationaal niveau is veel van hetzelfde aanwezig, met meer complexiteit, wel met aanwezigheid van media debat, maar het is allemaal zonder echte analyse van netwerk / verbinding / belang / consequentie.

Als we de huidige lijnen volgen, zeker gezien alle kennisuitwisseling bij actoren van extreem-rechts, dan vrees ik dat het potentieel waar jij op wijst juist genomen zal worden door extreem-rechts.

• Virtuozzo
  • Niet online
giantgiantus schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 20:22:
[...]

Oplossingen? Het electoraat stemt als sinds paars 2 op partijen die problemen benoemen en van alles beloven en echt helemaal niets waar maken. Je ziet het wereldwijd, mensen stemmen buitengewoon irrationeel.
Emotioneel. Maar programmeerbaar.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Nou, zou het de laatste dag van Kabinet Schoof 1 zijn?

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:05

WhySoSerious

Be the change.

eamelink schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 20:35:
Ik hoop het niet, vind het wel een mooie bron van ideeën voor het Sinterklaasjournaal.

• Jerie
  • Niet online
WhySoSerious schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 20:36:
[...]

Ik hoop het niet, vind het wel een mooie bron van ideeën voor het Sinterklaasjournaal.
Dat is allemaal al opgenomen afgelopen maanden.

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:20

Herman

FP ProMod
eamelink schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 20:35:
Ik hoop het oprecht niet. Een matig kabinet is m.i. beter dan geen kabinet.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:52
Herman schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 20:56:
Je bedoelt beter dan een demissionair kabinet? :).

• D-e-n
[...]

Er is altijd een kabinet, alleen is het dan demissionair. België heeft volgens mij prima een jaar lang gefunctioneerd zonder missionair kabinet en de demissionaire periode van Rutte 4 was eigenlijk de nog de meest nuttige van die coalitie. Demissionair Rutte 4 heeft meer gedaan dan deze club tot nu toe.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-11 17:31

Amphiebietje

In de blubber

[...]

Schoof I "matig" noemen is wel zo ongeveer het overstatement van het jaar, afgezien van een hoop drama hebben ze nog niks voor elkaar gekregen.

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Als NSC nog een actief wil blijven in de hoop een paar zetels te houden, trekken ze nu echt de stekker eruit. Anders blijft er van elke minuscuul stukje geloofwaardigheid helemaal niks meer over.

Het duurt alleen allemaal veel te lang. Dit wordt weer:

- Landsbelang bla bla bla...
- Snappen de keuze van Achahbar, maar Nederland staat voor uitdagingen, dus...
- Verantwoordelijkheid nemen...

Oftewel: NSC gaat zich nog verder in de nesten werken om dan volgende week weer verbaasd te zijn dat Wilders tijdens zijn 'diplomatieke' reis in Israel een of andere extreme uitspraak plaatst op twitter.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-11 12:28

HollovVpo1nt

I like gadgets

[...]

Waarbij ik mij ook oprecht afvraag of zij überhaupt een concreet kabinetsbeleid hebben demissionair op te zijn.

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
HollovVpo1nt schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 21:24:
[...]
Waarbij ik mij ook oprecht afvraag of zij überhaupt een concreet kabinetsbeleid hebben demissionair op te zijn.
Hoezo die vraag? Faber is beleid.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Pagina: 1 ... 59 ... 82 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen culture war talking points. Zie ook: defiant in "De landelijke Nederlandse politiek 2023 - Na de val"
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen discussie over iq, natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.

Brondiscussie kan hier: [AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic