Auredium schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 23:02:
[...]
Ik ben bang dat hun integriteit al weg was toen Omtzigt aan het draaikonten was over wel of niet een regering te vormen. Dus ik denk dat
nu klagen over hun integriteit enigszins naïef is omdat die toch al het raam uit was.
De ruimte was er nog. Er lag absolute enorme druk, maar tot aan vandaag was de ruimte er, in weerwil van hoe intens de focus was in het media debat om de identiteit van het NSC te bepalen. Ruimte die men bij aanvang en het wel of niet meedoen niet had in het mediadebat.
Hier lag een gelegenheid voor een tweetal oude politieke functies: die van timing, en identiteit.
Don’t get me wrong, niet zonder prijs. Hoge prijs. Maar wel in een setting waar men hoe dan ook een hoge prijs komt te betalen.
Als je zit met een keuze voor korte of lange pijn, van prijs nu, met enige ruimte, of later, zonder enig potentieel van beheersing, waar kies je dan voor?
In politieke dynamiek is er meer te halen op termijn als je kiest voor de korte pijn.
Juist hier en nu had men een gigantisch probleem kunnen scheppen voor het perceptie management van de grote partij die de deur opengezet heeft voor extreem. En dat lijkt men te missen in de media perspectieven (vooralsnog, maar straks is het inmiddels te laat), de pijlen waren niet primair of singulier op de PVV gericht. Juist hier en nu had men gebruik kunnen maken van de afhankelijkheden van media voor prikkel en symbool.
Laat ik het zo zeggen, in termen van politieke strategie, heeft men gefaald vanuit het niet één lijn trekken bij toets van integriteit. En dan moet ik het toch opmerken, het komt niet onverwacht, want wat Omtzigt geslecteerd heeft, is gewoon oud CDA. En daar is de integriteit al weg sinds de Grote Pensioenroof.
Ik ken mensen die de hoop hadden dat het aanwezige “jonger” de vereiste duw had kunnen geven, juist op basis van moraliteit en integriteit. De rest heeft het gewoon laten vallen. NSC exit.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.