We weten niet wat er gezegd is alleen dat er iets gezegd zou zijn wat volgens Achahbar rascistitsch zou zijn. Er wordt natuurlijk van alles ingevuld en gelekt maar het zal nog wel even duren voordat we echt weten wat er gebeurd is.wildhagen schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:56:
[...]
Tsja, ook de VVD kan je tegenwoordig blijkbaar wel in de extreem-rechts hoek classificeren als dit klopt. Of op zijn allerminst sympathiseren ze heel erg met extreem-rechts.
Anders had de VVD Heinen de laan uit moeten sturen op zijn minst.
Ik zie het meer als: Ja ze wisten het, maar net als een groot deel van NL zijn ze meegegaan in het "het zal allemaal wel meevallen" verhaal, met het idee dat ze nog wat kunnen bij sturen en het beste ervan maken.PWM schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:44:
Ik zie dat ik niet de enige ben die het opmerkt, maar uhm:
Achahbar gaat willens en wetens in een kabinet zitten van Wilders (minder, minder, minder) en dan ga je weg omdat Marokkanen onheus bejegend zouden worden? Raar volk die NSC-ers.
Nou is dat optimistische scenario helemaal niet uitgekomen, en je kan van zo een instelling vinden wat je wilt, maar dit is nu de realiteit.
Jammer dat het zo moet gaan. Dit zijn juist de mensen die een voorbeeld moeten geven. Racisme zou hier geen eens mogen voorkomen.wildhagen schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:53:
Mogelijk stappen er nog meer op:
[...]
Zie https://www.nu.nl/politie...felen-over-opstappen.html
Benieuwd wanneer we weer naar stembus gaan mogen.
Aan de andere kant is/was het ook wel een beetje wachten wanneer het fout zou gaan. Sinds het begin lagen de verhoudingen gewoon niet goed tussen de vier partijen.
AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x
Volgens mij blijkt hier niet uit dat het anders zit, maar dat er juist meer aan de hand is..Kalentum schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:58:
[...]
Thomas van Groningen meldt dat het toch wat anders ligt.
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Dit lijkt me vooral een eerste stap in het straatje schoonvegen van de PVV en de VVD.Kalentum schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:58:
[...]
Thomas van Groningen meldt dat het toch wat anders ligt.
Inderdaad wil de oppositie de notulen van de ministerraad geopenbaard zien. Ben benieuwd.D-e-n schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:04:
Voorlopig zullen we eerst moeten afwachten wat de staatssecretaris zelf zegt.
Eens kijken wat de Tweede Kamerfractie van NSC daarvan vindt.dawg schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:07:
[...]
Inderdaad wil de oppositie de notulen van de ministerraad geopenbaard zien. Ben benieuwd.
Je zit er wel vaker wat emotioneler in. Je hoeft niet altijd tussen de regels te lezen. Er staat gewoon wat er staat.D-e-n schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:53:
[...]
Je verwijt iemand die uit principe opstapt. Maar wat verwijt je haar dan? Dat ze principes heeft? Of dat ze ze nu pas uit? En beter "ten halve gekeerd...." zou je dan zeggen toch? Want hoewel ik het NSC ook verwijt in het kabinet te stappen vind ik dat nog altijd minder erg dan Yesilgoz en co die helemaal geen principes lijken te hebben.
Dit lijkt vooral een omzichtige manier om toch vooral de schuld maar weer niet bij de grote roze olifant in het kabinet te leggen: de PVV.
En ja, ik vind het raar als je nu als Mexicaan voor Trump gaat werken en dan 3 maanden later verbaast bent dat er opeens gedeporteerd wordt. Niks meer, niks minder.
Je moet iemand het voordeel van de twijfel geven en Wilders liegt dan… tja, dan zit jePWM schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:44:
Achahbar gaat willens en wetens in een kabinet zitten van Wilders (minder, minder, minder) en dan ga je weg omdat Marokkanen onheus bejegend zouden worden? Raar volk die NSC-ers.
De *knip*persoonlijke opvattingen worden toch meestal niet gedeeld?dawg schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:07:
[...]
Inderdaad wil de oppositie de notulen van de ministerraad geopenbaard zien. Ben benieuwd.
[ Voor 4% gewijzigd door Touchdomex op 15-11-2024 15:15 . Reden: Dit is niet de bedoeling ]
Je zit 4 maanden met Trump/Wilders aan tafel en in je gezicht zegt hij dat hij zal matigen. En bij de eerste crisis blijt dat hij gelogen heeft. Dan zit je. Ook als mexicaan trouwens, want niemand anders is er meer voor je.PWM schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:08:
[...]
En ja, ik vind het raar als je nu als Mexicaan voor Trump gaat werken en dan 3 maanden later verbaasd bent dat er opeens gedeporteerd wordt. Niks meer, niks minder.
Benieuwd wat er gebeurt, maar het thema voor de verkiezingen is niet migratie maar integratie.
Nee maar er is onder Rutte IV een precedent gezet, en dus wordt het voor het kabinet moeilijker om dat nu niet te doen. Dit is - net als destijds - een behoorlijk zware aantijging waar eigenlijk wel duidelijkheid over geschept zou moeten worden.ErnstH schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:09:
[...]
De *knip*persoonlijke opvattingen worden toch meestal niet gedeeld?
[ Voor 2% gewijzigd door Touchdomex op 15-11-2024 15:22 . Reden: Originele post is aangepast. ]
Die hele NSC was toch al klaar op het moment dat ze met de PVV in zee gingen. Met hun zogenaamde “beschermers van de rechtsstaat & bestuurlijke integriteit”.PWM schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:44:
Maar nu gaan ze natuurlijk vallen over dat afpakken van het paspoort verhaal, het “echt” als 2e rangs burgers gaan behandelen van sommigen in de samenleving. Het is en was allemaal al poppenkast.
Met een eenmansbeweging als de PVV is gewoon geen fatsoenlijke afspraak te maken op allerlei gebied. En al helemaal niet op zaken als gelijke behandeling enzovoort.
Als dat je instelling is rond de pvv dan ben je sowieso ongeschikt voor de rol van politicus in deze tijd.dakka schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:59:
[...]
Ik zie het meer als: Ja ze wisten het, maar net als een groot deel van NL zijn ze meegegaan in het "het zal allemaal wel meevallen" verhaal, met het idee dat ze nog wat kunnen bij sturen en het beste ervan maken.
Nou is dat optimistische scenario helemaal niet uitgekomen, en je kan van zo een instelling vinden wat je wilt, maar dit is nu de realiteit.
NSC-staatssecretaris Achahbar wil opstappen, crisissfeer tijdens ministerraad (NRC):dawg schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:56:
Erg benieuwd naar de rol ook van BBB. Mij zou racisme vanuit bijvoorbeeld een mona Keizer niet verbazen. Van PVV’ers sowieso niet.
edit: Ik hoor het Schoof nog bezweren:”in dit kabinet zitten geen racisten.” Tja.
Vanuit NSC klinkt dat bij de ministerraad racistische en anti-Marokkaanse uitspraken zouden zijn gedaan, ook door bewindslieden van VVD en BBB. Achabar en andere NSC-bewindslieden zouden daar grote moeite mee hebben gehad, ook omdat premier Dick Schoof niet zou hebben ingegrepen.
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Zolang we niet weten wat er gezegd is, kun je je inderdaad afvragen of het het masker is van Achahbar dat is afgevallen. Ik ben erg benieuwd naar de uitlatingen en de context.
Of PvdA/GL gaat een motie indienen met steun van NSC dat zij een regering willen gaan vormen. Die 2 samen met VVD en D66 is al meerderheid.Benieuwd wanneer we weer naar stembus gaan mogen.
En jij denk dat het ook maar een klein beetje realistisch is zonder verkiezingen?martwoutnl schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:27:
[...]
Of PvdA/GL gaat een motie indienen met steun van NSC dat zij een regering willen gaan vormen. Die 2 samen met VVD en D66 is al meerderheid.
LOL, ik bedoel eerder de maskers van anderen. Maar dat had je vast wel door ;Pharibold schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:27:
[...]
Zolang we niet weten wat er gezegd is, kun je je inderdaad afvragen of het het masker is van Achahbar dat is afgevallen. Ik ben erg benieuwd naar de uitlatingen en de context.
De oppositie moet zich niet branden aan het vormen van een regering met de overgebleven troep. Deze coalitie met Wilders (de grote racist en politics by social media), Yesilgoz (de grote hypocriet met haar dubbele paspoort) en van der Plas (de grote dommerik/censuur mens) was toch al gedoemd om voortijdig te mislukken.martwoutnl schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:27:
[...]
Of PvdA/GL gaat een motie indienen met steun van NSC dat zij een regering willen gaan vormen. Die 2 samen met VVD en D66 is al meerderheid.
Laat de kiezer maar opnieuw bepalen wie de grootste wordt.
Ik heb liever dat een PvdA/GL een kans krijgt op basis van de vorige uitslag dan dat de PVV nog groter wordtTrishul schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:34:
[...]
De oppositie moet zich niet branden aan het vormen van een regering met de overgebleven troep. Deze coalitie met Wilders (de grote racist en politics by social media), Yesilgoz (de grote hypocriet met haar dubbele paspoort) en van der Plas (de grote dommerik/censuur mens) was toch al gedoemd om voortijdig te mislukken.
Laat de kiezer maar opnieuw bepalen wie de grootste wordt.
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Als ik https://www.parlement.com...en_zonder_verkiezingen#p5 lees, is er alleen een conventie die verkiezingen voorschrijft bij breuk maar er geen plicht is. Is meer een 'zo hoort het'-regel. Dus dan zou een motie met meerderheid kunnen werken. Lijkt me voer voor deskundigen.PolarBear schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:28:
[...]
En jij denk dat het ook maar een klein beetje realistisch is zonder verkiezingen?
Precies. Een veroordeling van Wilders, alle andere uitspraken van PVV'ers en VVD'ers waren geen probleem voor haar om er in te stappen. Het is bijzonder onwenselijk als er nieuwe verkiezingen komen. De kans dat PVV + VVD + BBB/JA21 een meerderheid halen is zeer reëel en dan is er helemaal niet/nauwelijks tegenwicht.haribold schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:27:
[...]
Optie 1: Achabar stapt op maar rest van NSC blijft zitten. Komt een andere NSCer als vervanging en het suddert door tot het volgende incident.
Optie 2: Alle NSC-ers stappen op, VDD/BBB/PVV blijven zitten en gaan door als minderheidskabinet of zoeken een andere steunpartij - we gaan door tot volgende incident.
Optie 3: Alle NSC-ers stappen op, kabinet valt, nieuwe verkiezingen en NSC krijgt de zwarte piet toegeschoven. PVV, VVD groeien, NSC reduceert tot 1 zetel ofzo.
Optie 4: Alle NSC-ers stappen op, kabinet valt, nieuwe verkiezingen en PVV krijgt door NSC en VVD de zwarte piet toegeschoven als foute discriminerende partij. PVV slinkt wat, VVD groeit wat, NSC krimpt maar niet dramatisch.
Of zie ik een mogelijkheid over het hoofd?
Optie 2: Alle NSC-ers stappen op, VDD/BBB/PVV blijven zitten en gaan door als minderheidskabinet of zoeken een andere steunpartij - we gaan door tot volgende incident.
Optie 3: Alle NSC-ers stappen op, kabinet valt, nieuwe verkiezingen en NSC krijgt de zwarte piet toegeschoven. PVV, VVD groeien, NSC reduceert tot 1 zetel ofzo.
Optie 4: Alle NSC-ers stappen op, kabinet valt, nieuwe verkiezingen en PVV krijgt door NSC en VVD de zwarte piet toegeschoven als foute discriminerende partij. PVV slinkt wat, VVD groeit wat, NSC krimpt maar niet dramatisch.
De Kamer beslist of er nieuwe verkiezingen uitgeschreven worden. Wellicht dat NSC met hun 20 zetels die men nu nog heeft met de oppositie tegen kan stemmen.
Maar waarom zou de oppositie in hemelsnaam met de NSC meestemmen. Ja, natuurlijk is er een kans dat de PVV (nog) groter gaat worden. Maar ik denk ook wel dat PVDA/GL er nu beter voor staat dan een tijdje geleden en het NSC als geheel is nog wispelturiger dan Omtzigt zelf. Daar wil je niet mee samenwerken.dawg schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:44:
De Kamer beslist of er nieuwe verkiezingen uitgeschreven worden. Wellicht dat NSC met hun 20 zetels die men nu nog heeft met de oppositie tegen kan stemmen.
Nee maar ik verwacht niet dat NSC in een optie nog meer dan 3 zetels krijgt. Die zijn alle geloofwaardigheid al lang kwijt. Al ver voor dit gezeik.
Dat je met de NSC niet samen kunt werken is wat de overige coalitiepartijen je willen laten geloven. Ik denk dat je hoogstens de conclusie kunt trekken dat NSC niet kan samenwerken met PVV, VVD en BBB. Waar dat door komt laat ik even in het midden.PWM schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:46:
[...]
Maar waarom zou de oppositie in hemelsnaam met de NSC meestemmen. Ja, natuurlijk is er een kans dat de PVV (nog) groter gaat worden. Maar ik denk ook wel dat PVDA/GL er nu beter voor staat dan een tijdje geleden en het NSC als geheel is nog wispelturiger dan Omtzigt zelf. Daar wil je niet mee samenwerken.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
CDA gaat daar waarschijnlijk flink van profiteren. En terecht. Bontebal maakt een hele goede indruk.
Waarschijnlijk geen bewuste verbastering, maar toch even een fix.
Waarschijnlijk geen bewuste verbastering, maar toch even een fix.
[ Voor 33% gewijzigd door NMH op 15-11-2024 16:55 ]
Omdat verkiezingen eigenlijk altijd een risico zijn. Vooral voor NSC die toch al instabiel lijkt inderdaad.PWM schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:46:
[...]
Maar waarom zou de oppositie in hemelsnaam met de NSC meestemmen. Ja, natuurlijk is er een kans dat de PVV (nog) groter gaat worden. Maar ik denk ook wel dat PVDA/GL er nu beter voor staat dan een tijdje geleden en het NSC als geheel is nog wispelturiger dan Omtzigt zelf. Daar wil je niet mee samenwerken.
Ik ben wel bang dat veel mensen niet echt een boodschap zullen hebben aan racisme binnen PVV/BBB/VVD en er “gewoon” weer op stemmen mochten er nieuwe verkiezingen komen.
Nee het is geen verplichting. Maar in de politieke werkelijkheid lijkt mij, zeker zonder verkiezingen, samenwerking tussen NSC, D66. PvdA/GL en VVD erg onwaarschijnlijk. Met verkiezing ook maar dat is een ander verhaal.martwoutnl schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:38:
[...]
Als ik https://www.parlement.com...en_zonder_verkiezingen#p5 lees, is er alleen een conventie die verkiezingen voorschrijft bij breuk maar er geen plicht is. Is meer een 'zo hoort het'-regel. Dus dan zou een motie met meerderheid kunnen werken. Lijkt me voer voor deskundigen.
De olifant in de kamer met dit 'geef Wilders een kans' is dat dit de mensen zijn die hem mandaat hebben gegevenDelerium schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:08:
[...]
Je moet iemand het voordeel van de twijfel geven en Wilders liegt dan… tja, dan zit je
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
bron: NOS liveblogFractievoorzitters moeten om 18.00 uur op Catshuis zijn
De fractievoorzitters van PVV, VVD, NSC en BBB melden zich rond 18.00 uur bij het Catshuis, zo melden bronnen aan de NOS. De bewindslieden mogen ook nog niet weg.
Ik hoop dat ze de val van het kabinet aankondigen, waarna nieuwe verkiezingen worden uitgeschreven.
Hopelijk daarna een kabinet wat niet *knip*, we zijn terughoudend met dat soort labels is, waardoor het land eindelijk weer eens bestuurd kan worden. Dat ligt immers al een jaar stil inmiddels.
[ Voor 6% gewijzigd door NMH op 16-11-2024 21:05 ]
Virussen? Scan ze hier!
Damned if you do, damned if you don't.CornermanNL schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:12:
[...]
Die hele NSC was toch al klaar op het moment dat ze met de PVV in zee gingen. Met hun zogenaamde “beschermers van de rechtsstaat & bestuurlijke integriteit”.
Maar nu gaan ze natuurlijk vallen over dat afpakken van het paspoort verhaal, het “echt” als 2e rangs burgers gaan behandelen van sommigen in de samenleving. Het is en was allemaal al poppenkast.
Met een eenmansbeweging als de PVV is gewoon geen fatsoenlijke afspraak te maken op allerlei gebied. En al helemaal niet op zaken als gelijke behandeling enzovoort.
Het alternatief was een SP'tje doen en dan de komende 25 jaar mogen horen "ja die stem ik niet, die nemen geen verantwoordelijkheid als ze de kans krijgen". Hoe je het ook wendt of keert, ze zouden de gebeten hond worden.
Misschien dat men er ook op in had gezet de boel in bedwang te kunnen houden, juist omdat het alle partijen ook bewust zou moeten zijn dat het een zeer fragiele constructie is, waar men afhankelijk is van het NSC, waar dus geen ruimte is voor onwettelijkheden.
We weten niet wat er in de kamertjes aan toezeggingen is gedaan om hen te overtuigen. Maar het moge duidelijk zijn dat er grenzen zijn overschreden, iets waar niemand von opkijkt. Wilders kan wel zaken in de ijskast doen, maar heeft iemand hem ooit de deur er van dicht zien doen?
Het zal me niet verbazen dat bij verkiezingen de VVD weer stemmen terug gaat krijgen. En idem CDA.Player1S schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:36:
[...]
Ik heb liever dat een PvdA/GL een kans krijgt op basis van de vorige uitslag dan dat de PVV nog groter wordt
PvdA/GL is zelf ook een slapende vulkaan. 1 vonkje over een standpunt en die partij valt uiteen. Die 2 passen niet bij elkaar.
Waar grijpen mensen naar als extreem niet levert? Naar datgene wat de deur voor extreem opengezet heeft.wildhagen schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:57:
[...]
Ik hoop dat ze de val van het kabinet aankondigen, waarna nieuwe verkiezingen worden uitgeschreven.
Hopelijk daarna een kabinet wat niet *knip* is, waardoor het land eindelijk weer eens bestuurd kan worden. Dat ligt immers al een jaar stil inmiddels.
En dat is tegen die tijd steeds meer onzelfstandig, met verlies aan netwerken aan het extreme.
Dit zijn de harde lessen uit de landen waar we de verschuivingen al de revue hebben zie passeren. Niet enkel Hongarije, maar ook een VK, en een VS. De reden waarom Tories en Amerikaanse oligarchen zich niet druk maakten zat hem in het historische besef dat zelfs als de kiezer terugvalt, het venster al opgerekt is, en het "traditionele" eigendom gemaakt is van dat wat extreem aanjaagt.
Ik ben bloedserieus hier. Het media landschap mag echt wel eens een serieus onderzoek starten naar de verschuivingen van netwerkdynamiek én de kleine koninkrijkjes van traditioneel rechts-conservatief. Er is geen "traditioneel" meer. Het is zelfs in hoge mate al niet langer zelfstandig.
offtopic:
Weet je wat het echt zure bij die observaties is? Het VK. De enige reden waarom die lijn van Tories onderuit ging, zat hem in het collectief de vinger geven door bevolking en in hoge mate volledig in gaan tegen genormaliseerde overtuigingen - en collectief "links" te stemmen.
Weet je wat het echt zure bij die observaties is? Het VK. De enige reden waarom die lijn van Tories onderuit ging, zat hem in het collectief de vinger geven door bevolking en in hoge mate volledig in gaan tegen genormaliseerde overtuigingen - en collectief "links" te stemmen.
[ Voor 0% gewijzigd door NMH op 16-11-2024 21:04 ]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Tsja, als het beginsel van je partij dat is en je gaat met een PVV in zee dan moet je of heel hard uitonderhandelen in de formatie of op je strepen staan ieder moment dat zich op dat gebied iets voordoet.Cid Highwind schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:58:
[...]
Damned if you do, damned if you don't.
Het alternatief was een SP'tje doen en dan de komende 25 jaar mogen horen "ja die stem ik niet, die nemen geen verantwoordelijkheid als ze de kans krijgen". Hoe je het ook wendt of keert, ze zouden de gebeten hond worden.
Misschien dat men er ook op in had gezet de boel in bedwang te kunnen houden, juist omdat het alle partijen ook bewust zou moeten zijn dat het een zeer fragiele constructie is, waar men afhankelijk is van het NSC, waar dus geen ruimte is voor onwettelijkheden.
We weten niet wat er in de kamertjes aan toezeggingen is gedaan om hen te overtuigen. Maar het moge duidelijk zijn dat er grenzen zijn overschreden, iets waar niemand von opkijkt. Wilders kan wel zaken in de ijskast doen, maar heeft iemand hem ooit de deur er van dicht zien doen?
Dat doet de staatssecretaris nu dus blijkbaar.
Die ijskast is inderdaad onzin, de pvv verandert niet want het is het enige bestaansrecht.
Het NSC is inderdaad altijd de gebeten hond omdat ze zich daartegen niet beschermd hebben. Vanaf het begin af aan niet. Probleem is ook nog eens dat Omtzigt ziek is. Draagt ook niet bij aan de stabiliteit van het NSC.
Appeasement, waar hebben we dit eerder gezien? Wikipedia: Nationaalsocialistische Duitse Arbeiderspartij
(Dikgedrukt door mij.)Tijdens de verkiezingen voor een nieuwe rijkspresident van 1932 verloor Hitler het van regerend president Paul von Hindenburg, maar door de parlementsverkiezingen van dat jaar werd de NSDAP wel de grootste partij van Duitsland met 230 zetels (39,9%). Er hadden 14 miljoen mensen op ze gestemd, maar Von Hindenburg weigerde Hitler te benoemen als rijkskanselier; hij wantrouwde hem en had een lage dunk van "deze kleine korporaal en mislukte kunstenaar", zoals Hindenburg Hitler betitelde. De partij had nog een ander probleem: door de voortdurende verkiezingscampagnes was de partij bijna failliet. Verder had de partij haar maximale draagvlak bereikt. De aanhang was nu zo divers geworden dat het moeilijk was een koers te kiezen zonder een deel van die aanhang van de NSDAP te vervreemden. De achterban nam het Hitler bovendien kwalijk dat hij geen regeringspost wilde accepteren (Hitler wilde alleen als rijkskanselier aan een kabinet meewerken) en dus "helemaal niets deed". De bevolking begon "Hitler-moe" te worden.
Bij de verkiezingen van november 1932 verloor de NSDAP dan ook 4%, leverde 34 zetels in en had zo nog 34% van de zetels. Toch wilden veel zakenlieden en conservatieve politici nog met Hitler praten (zoals de voormalige rijkskanselier Franz von Papen). Zij zetten Hindenburg onder druk om Hitler toch een regering te laten vormen. Het alternatief, een linkse regering bestaande uit communisten en socialisten, zou in hun ogen hun belangen te zeer schaden, en Hitler zou hun smalle machtsbasis kunnen verbreden. Ze meenden dat ze hem konden "temmen" door Hitler wel toe te staan om rijkskanselier te worden maar zijn kabinet te vullen met meest niet-NSDAP-ministers.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Ik hoop het ook al zie ik ook nu al tegen de campagne op. Ik ben bang dat na deze verschrikkelijke poppenkast we nog meer persoonlijkere campagne vol met modder gooien en op de man spelen krijgen.wildhagen schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:57:
[...]
Hopelijk daarna een kabinet wat niet *knip* is, waardoor het land eindelijk weer eens bestuurd kan worden. Dat ligt immers al een jaar stil inmiddels.
[ Voor 2% gewijzigd door NMH op 16-11-2024 21:05 ]
Tja, die Mexicaan moet zich maar 'ns in de geschiedenis verdiepen.Delerium schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:10:
[...]
Je zit 4 maanden met Trump/Wilders aan tafel en in je gezicht zegt hij dat hij zal matigen. En bij de eerste crisis blijt dat hij gelogen heeft. Dan zit je. Ook als mexicaan trouwens, want niemand anders is er meer voor je.
Benieuwd wat er gebeurt, maar het thema voor de verkiezingen is niet migratie maar integratie.
And remember ... elders. Upcycle, downcyle, spike.dawg schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:06:
[...]
Ik hoop het ook al zie ik ook nu al tegen de campagne op. Ik ben bang dat na deze verschrikkelijke poppenkast we nog meer persoonlijkere campagne vol met modder gooien en op de man spelen krijgen.
Het primaire speelveld hier is niet "de politiek", het is het landschap van media, en de vraag of die als poortwachter conform bestel functioneren - of niet.
Mocht het zover komen, nu ja, misschien heet men in Nederlandse media naar collegae in de VS gekeken. Al betwijfel ik het.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Ja, je ziet zat mogelijkheden over het hoofd. Want bij Optie 3 en 4 weet je (nog) niet hoe de mensen gaan stemmen. (Ik vind het prima als je hierover wilt speculeren hoor.) Voorlopig ziet het er naar uit dat PVV ongeveer even groot blijft, dat NSC gedecimeerd wordt, en dat CDA weer groeit. Hoe het met BBB gaat weet ik niet.vanaalten schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:43:
Optie 1: Achabar stapt op maar rest van NSC blijft zitten. Komt een andere NSCer als vervanging en het suddert door tot het volgende incident.
Ja, helaas wel. De relevantie van het politieke speelveld is pur sang gekrompen. Dit zien we altijd bij alt / extreem / radicaal rechts wanneer in transitie naar overwicht: politiek wordt gereduceerd tot theater, want de primaire machtsdynamiek waar men afhankelijk van is ligt op een heel ander speelveld.vanaalten schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:43:
Media. Die zijn cruciaal voor processen van toestemming.
Daar zit ook een cyclus bij. Op de bühne stappen. Struikelen, maar overeind blijven omdat diegenen die de deur opengezet hebben zelf verschoven zijn (dus de algemene trend zet door), gevolgd door een nieuwe piek, want men heeft kunnen bankieren op de gevolgen van geschapen drama.
Eigenlijk zouden we minder naar het detail moeten kijken, en meer naar de gedragsverschuivingen. In het VK is daar flink wat van bevolking best wakker bij geworden. Met resultaat. In het Nederlandse heb ik zo mijn twijfel bij dat potentieel. We puzzelen graag en goed, maar soms heb je de Big Picture als eerste nodig.
De optie dat door nieuwe verkiezingen een andere onvoorziene aardverschuiving optreedt. Henry Bontenbal profileert zich als het redelijke alternatief voor de machteloze NSC, de door de mand gevallen BBB en de schreeuwende PVV en boekt een daverende overwinning. Een definitieve afrekening van het volk met haar zwalkende populistische keuzes uit het verleden maakt de weg vrij voor een geheel nieuwe overtuigende start van het stabiele politieke midden.vanaalten schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:43:
#durf te dromen
Optie 4 lijkt me vrijwel onmogelijk. Ik denk niet dat het electoraat van de PVV heel erg gevoelig is voor het verwijt van de 'foute discriminerende partij'. Als dat zo was geweest, waren ze al lang afgehaakt.vanaalten schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:43:
(...)
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Lijkt me geen reële optie voor NSC, eerlijk gezegd. Als het allemaal op enige vorm van waarheid is gebaseerd, dan kan dit toch niet (niet voor een partij als NSC)?vanaalten schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:43:
Het NSC blijft die hete aardappel maar toegespeeld krijgen. Ze komen er maar niet vanaf, en dat was te verwachten.
Ik gun ieder zijn dromen. Bontenbal heeft zich in het verleden sterk gemaakt als apologeet voor de fossiele industrie. Het "redelijke" midden is net zo goed een doodscultus als extreemrechts. Bij de PVV is het tenminste voor iedereen duidelijk dat ze aan een soort fantasie van het verleden vasthouden.DeKever schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:15:
De optie dat door nieuwe verkiezingen een andere onvoorziene aardverschuiving optreedt. Henry Bontenbal profileert zich als het redelijke alternatief voor de machteloze NSC en de schreeuwende PVV en boekt een daverende overwinning. Een definitieve afrekening van het volk met haar zwalkende populistische keuzes uit het verleden maakt de weg vrij voor een geheel nieuwe overtuigende start van het stabiele politieke midden.
#durf te dromen
Waarna de deur voor alt / extreem / radicaal nog verder open gaat, want het CDA is zoveel netwerk verloren aan extreme actoren van voormalige kleine koninkrijkjes, en zo onzelfstandig geworden bij aanwezige spanningsvelden, dat we hetzelfde krijgen als in de periode Biden in de VS:DeKever schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:15:
[...]
De optie dat door nieuwe verkiezingen een andere onvoorziene aardverschuiving optreedt. Henry Bontenbal profileert zich als het redelijke alternatief voor de machteloze NSC, de door de mand gevallen BBB en de schreeuwende PVV en boekt een daverende overwinning. Een definitieve afrekening van het volk met haar zwalkende populistische keuzes uit het verleden maakt de weg vrij voor een geheel nieuwe overtuigende start van het stabiele politieke midden.
#durf te dromen
Een speelveld van repetitie van narratief voor normaliseren op dezelfde lijnen, harder bankieren op geloofsgedrag, en het faciliteren van resultaten van reeds geschapen drama - volledig op de oude lijn van “niets doen en gebruik problematiek voor macht”.
Waarna vervolgens de historische piek komt, en alles door die deur gaat.
Er ligt hier wel een les van waarom het in het VK anders ging, en de lijn gebroken werd.
Voila. De coaching die hij krijgt, onderzoeksjournalistiek mag eens kijken naar waar het vandaan komt, en wie de rekening betaald.CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:18:
[...]
Ik gun ieder zijn dromen. Bontenbal heeft zich in het verleden sterk gemaakt als apologeet voor de fossiele industrie. Het "redelijke" midden is net zo goed een doodscultus als extreemrechts. Bij de PVV is het tenminste voor iedereen duidelijk dat ze aan een soort fantasie van het verleden vasthouden.
Veronzelfstandiging. Oude lijn van laisser-faire. Leuke PR voor geloofsgedrag. Maar de lijn naar alt / extreem / radicaal consolideert enkel verder.
Tja, toch ga ik de volgende keer eindelijk eens stemmen en dan op de PVV...wildhagen schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:57:
[...]
Al toen ik jonger was hoorde ik bij opsporing verzocht bijna altijd 'getint' of 'licht getint' voorbij komen. Maar daar mocht je niks van zeggen of vinden. Nu is het grote woord er dan toch eindelijk uit: integratie problemen. Eindelijk heb ik het gevoel dat we er niet om heen draaien dat bepaalde bevolkingsgroepen die vaak voorouders hebben in het buitenland meer dan gemiddeld betrokken zijn bij ellende in nederland.
Even de geest terug in de fles stoppen lijkt mij dan ook onwenselijk: tijd om door te gaan en het probleem aan te pakken.
Maar: dan wel alleen waar het nodig is. Niet alle mensen met een migratieachtergrond zorgen voor problemen in het land! Snap wel dat veel meer mensen dan bedoeld zich aangesproken voelen, dus de nuance zoeken is vanzelfsprekend. Een rechtse meerderheid is wat mij betreft wel wenselijk, even een aantal jaren een strengere aanpak voor de probleemschoppers in onze maatschappij (van welke kleur, cultuur of geloof dan ook) en die ook even kritisch kijken naar hoeveel mensen er hier dagelijks in ons land moeten binnenlaten.
[ Voor 0% gewijzigd door NMH op 16-11-2024 21:05 ]
Idem, persoonlijk zie ik het waarschijnlijker dat de PVV enkel nog maar verder groeit, een belangrijk deel aan verlies bij NSC op zal vangen. En mogelijk een deel van BBB.Herman schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:17:
[...]
Optie 4 lijkt me vrijwel onmogelijk. Ik denk niet dat het electoraat van de PVV heel erg gevoelig is voor het verwijt van de 'foute discriminerende partij'. Als dat zo was geweest, waren ze al lang afgehaakt.
Waarmee een beetje afhankelijk van de overige verdeling, een volgend kabinet riskeert om al snel weer even kansloos te worden. Want iedere vorm van gedoogpartij met de PVV is bij voorbaat namelijk al vrij snel gedoemd tot mislukken. Wilders tot daar aan toe, inhoudelijk verre van eens met zijn standpunten. Maar veel andere prominenten binnen zijn partij zijn gewoon kansloos. Ze beschikken simpelweg als partij hiermee niet over de capaciteiten om een werkbare regering te vormen.
Ze komen steeds dieper in de valstrik te zitten. De afwezigheid van Omtzigt kan juist heel goed de ruimte laten waarbij de anderen overcompenseren met procedurele focus.eric.1 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:17:
[...]
Lijkt me geen reële optie voor NSC, eerlijk gezegd. Als het allemaal op enige vorm van waarheid is gebaseerd, dan kan dit toch niet (niet voor een partij als NSC)?
Het NSC blijft die hete aardappel maar toegespeeld krijgen. Ze komen er maar niet vanaf, en dat was te verwachten.
Kabinet gered. Autoritarisme blij. NSF stoeltjes opgelucht. When everyone is guilty, no one is.
Ik heb altijd begrepen dat PVV kiezers anti-migratie zijn maar niet anti-racistisch. De suggestie alleen al maakte ze boos.Herman schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:17:
[...]
Optie 4 lijkt me vrijwel onmogelijk. Ik denk niet dat het electoraat van de PVV heel erg gevoelig is voor het verwijt van de 'foute discriminerende partij'. Als dat zo was geweest, waren ze al lang afgehaakt.
Als blijkt dat er in racistische termen over de daders van de rellen van vorige week is gesproken tijdens een ministerraad zullen deze kiezers massaal afhaken en niet meer op de PVV stemmen
Toch?
/s
Je schrijft hier altijd mooie stukken. Stap je hier ook wel eens mee naar de landelijke media? Het lijkt mij zeer plezant en belangrijk dat iemand met jouw netwerk, kennis en kunde aan spreektafels aanschuift. Al dan niet anoniem.Virtuozzo schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:04:
[...]
Waar grijpen mensen naar als extreem niet levert? Naar datgene wat de deur voor extreem opengezet heeft.
En dat is tegen die tijd steeds meer onzelfstandig, met verlies aan netwerken aan het extreme.
Dit zijn de harde lessen uit de landen waar we de verschuivingen al de revue hebben zie passeren. Niet enkel Hongarije, maar ook een VK, en een VS. De reden waarom Tories en Amerikaanse oligarchen zich niet druk maakten zat hem in het historische besef dat zelfs als de kiezer terugvalt, het venster al opgerekt is, en het "traditionele" eigendom gemaakt is van dat wat extreem aanjaagt.
Ik ben bloedserieus hier. Het media landschap mag echt wel eens een serieus onderzoek starten naar de verschuivingen van netwerkdynamiek én de kleine koninkrijkjes van traditioneel rechts-conservatief. Er is geen "traditioneel" meer. Het is zelfs in hoge mate al niet langer zelfstandig.
offtopic:
Flamebait, niet op reageren mensen.President schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:24:
[...]
Tja, toch ga ik de volgende keer eindelijk eens stemmen en dan op de PVV...
Al toen ik jonger was hoorde ik bij opsporing verzocht bijna altijd 'getint' of 'licht getint' voorbij komen. Maar daar mocht je niks van zeggen of vinden. Nu is het grote woord er dan toch eindelijk uit: integratie problemen. Eindelijk heb ik het gevoel dat we er niet om heen draaien dat bepaalde bevolkingsgroepen die vaak voorouders hebben in het buitenland meer dan gemiddeld betrokken zijn bij ellende in nederland.
Even de geest terug in de fles stoppen lijkt mij dan ook onwenselijk: tijd om door te gaan en het probleem aan te pakken.
Maar: dan wel alleen waar het nodig is. Niet alle mensen met een migratieachtergrond zorgen voor problemen in het land! Snap wel dat veel meer mensen dan bedoeld zich aangesproken voelen, dus de nuance zoeken is vanzelfsprekend. Een rechtse meerderheid is wat mij betreft wel wenselijk, even een aantal jaren een strengere aanpak voor de probleemschoppers in onze maatschappij (van welke kleur, cultuur of geloof dan ook) en die ook even kritisch kijken naar hoeveel mensen er hier dagelijks in ons land moeten binnenlaten.
Dat ligt altijd voor het grootste deel in handen van zij die collectieve perceptie vormen. Media. En daar is niet enkel mobilisatie een variabele bij, maar ook demobilisatie. We kunnen de VS wel even vragen hoe het daar gegaan is.psychodude schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:24:
[...]
Idem, persoonlijk zie ik het waarschijnlijker dat de PVV enkel nog maar verder groeit, een belangrijk deel aan verlies bij NSC op zal vangen. En mogelijk een deel van BBB.
Optie 4 lijkt niet te gebeuren, aangezien de NSC eruit lijkt te stappen (als ze het doen) om uitspraken van ook de VVD en de BBB. Dan valt het kabinet om de 'integratiecrisis' en een 'marokkanenprobleem'. Nou, dan kan je dus op je handen tellen dat Wilders dit perfect weet uit te spelen.vanaalten schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:43:
Bij een groot gedeelte van de bevolking wordt dit namelijk wel zo ervaren (1/3 van de bevolking is zeer pro assimilatie voor nieuwkomers en wil niets weten van 'integreren'). Wilders kan dit gedeelte dan prima mobiliseren.
Het grootste probleem gaat zitten in de 1/3 van de bevoking die dicht tegen nativisme aanschuren. Dan heeft Wilders een potentieel van behoorlijk wat zetels.
Dit is wel gebaseerd op het onderzoek van Rudy Andeweg, en inmiddels zijn sommige cijfers wel wat gedateerd. Maar niet compleet anders.
Als je niet wilt dat Wilders de grootste gaat worden, dan moet het kabinet vallen op iets compleet anders. Zoals de begroting of eventueel klimaat.
Sterker nog, die discriminatie is juist de reden voor heel veel PVV-stemmers om erop te stemmen. "Nederland(ers) weer op één," enzo. Je mag tegenwoordig hardop zeggen dat mensen met een kleurtje criminele uitkeringstrekkers zijn, en een groot deel van de politiek knikt wijs want "het volk vindt het nu eenmaal".Herman schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:17:
[...]
Racisme is gangbaar geworden, de PVV een acceptabele partij en wat het kabinet verder ook wel of niet voor elkaar bokst, dát hebben ze in ieder geval gewonnen.
Sinds wanneer is een mening hebben flamebait? Dat begrijp ik niet zo goed?
Ik vind het hele opstappen omdat mensen iets hebben gezegd onnodig, laat de media dan ergens een artikel schrijven dat jij je distantieert van de uitspraken en dat je je richt op de toeslagenaffaire (daar was de taak toch van deze staatssecretaris?)
Misschien kun je dan voor die tijd nog even bekijken wat daar (ellende) nou de oorzaak van is.President schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:24:
[...]
Volgens mij:
- Is de groep asielzoekers lang niet de grootste groep migranten, maar krijgen wel de schuld van van alles.
- Als je ze hier als minderwaardig behandeld (bezuiniging in de opvang waardoor ze buiten moeten slapen, elke paar dagen in een andere container onderbrengen), is het m.i. niet zo vreemd dat er dan ook problemen uit voortkomen.
🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)
En de VVD heeft de zelfde retoriek overgenomen. Ergo Yesilgoz is de milde versie van Wilders. De hefboom heeft gewerkt.Compuchip87 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:28:
[...]
Sterker nog, die discriminatie is juist de reden voor heel veel PVV-stemmers om erop te stemmen. "Nederland(ers) weer op één," enzo. Je mag tegenwoordig hardop zeggen dat mensen met een kleurtje criminele uitkeringstrekkers zijn, en een groot deel van de politiek knikt wijs want "het volk vindt het nu eenmaal".
Racisme is gangbaar geworden, de PVV een acceptabele partij en wat het kabinet verder ook wel of niet voor elkaar bokst, dát hebben ze in ieder geval gewonnen.
Geert kan bij het grofvuil.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
marapuru schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:26:
[...]
Je schrijft hier altijd mooie stukken. Stap je hier ook wel eens mee naar de landelijke media? Het lijkt mij zeer plezant en belangrijk dat iemand met jouw netwerk, kennis en kunde aan spreektafels aanschuift. Al dan niet anoniem.
offtopic:
vanuit netwerk / sociale kring. Echter wel met beperkingen vanuit functie / mandaat. Er zijn zekere grenzen. Boek cadeau geven? Ja (maar wie in het landschap leest nog, en zie ook mijn recente bericht in het topic over NL / media / macht). Uitnodiging voor Interview met Jeff Jarvis, zeker. Organiseren van netwerk of initiatief? Nee
vanuit netwerk / sociale kring. Echter wel met beperkingen vanuit functie / mandaat. Er zijn zekere grenzen. Boek cadeau geven? Ja (maar wie in het landschap leest nog, en zie ook mijn recente bericht in het topic over NL / media / macht). Uitnodiging voor Interview met Jeff Jarvis, zeker. Organiseren van netwerk of initiatief? Nee
Je vindt nuance zoeken vanzelfsprekend, maar zou dit allemaal wel aan de PVV overlaten?President schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:24:
[...]
Dat gaat niet samen.
En met welke 'oplossingen' gaat Geert dan precies komen? En op welke wijze gaat hij deze realiseren? Ik denk niet dat er nog een partij is die met hem in zee gaat. Een volstrekte meerderheid in de tweede kamer is onwaarschijnlijk. En dan is er nog de eerste kamer...President schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:24:
[...]
(...)
(...)
Even los van je sentiment, wat kan de PVV concreet voor Nederland betekenen behalve het geschreeuw en middelmatige bestuursleden?
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Een probleem wat door rechts beleid is veroorzaakt, wordt niet met extreem rechts beleid opgelost.President schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:24:
[...]
De oorzaak ligt volgens mij sowieso al aan decennia geleden toen men gastarbeiders ons land in wilde hebben zonder rekening te houden met immigreren. Het ging puur om werkkrachten, toen is er te weinig nagedacht over de lange termijn.Rhapsody schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:29:
[...]
Misschien kun je dan voor die tijd nog even bekijken wat daar (ellende) nou de oorzaak van is.
Volgens mij:
- Is de groep asielzoekers lang niet de grootste groep migranten, maar krijgen wel de schuld van van alles.
- Als je ze hier als minderwaardig behandeld (bezuiniging in de opvang waardoor ze buiten moeten slapen, elke paar dagen in een andere container onderbrengen), is het m.i. niet zo vreemd dat er dan ook problemen uit voortkomen.
De asielzoekers waren volgens mij niet de groep mensen die tekeer gingen in amsterdam?
Ik ga toch de trol (een beetje) voeren want er is wel een belangrijke observatie die hier misschien wel het duidelijkst zichtbaar is: er lijkt een verschuiving plaats te vinden. Ik had het zelf ook nog niet zo door tot ik er (offline) op gewezen werd maar het narratief lijkt aan het verschuiven. Het nieuwe toverwoord is integratie. Ik heb de afgelopen dagen Bruin niet meer gehoord over asielzoekers, over migratie, over dichte grenzen. Maar alleen maar over dubbele paspoorten, moslims, integratie, integratie, integratie.
Wordt hier voorgesorteerd op nieuwe verkiezingen, waar na het fiasco van de afgelopen maanden op "grenzen dicht" niet zoveel meer te halen valt, en waar de focus dan maar moet komen op de mensen die er al zijn?
Gedragslijnen, inderdaad. Zeker wanneer er aan de andere zijde van binair alternatief al iemand gecoacht is als zogenaamd “redelijk” alternatief (dat die tot zijn nek zit in het moeras waar de touwtjes voor VVD én PVV vandaan komen, ach. Perceptie.Joris748 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:30:
[...]
En de VVD heeft de zelfde retoriek overgenomen. Ergo Yesilgoz is de milde versie van Wilders. De hefboom heeft gewerkt.
---
[ Voor 100% gewijzigd door marapuru op 15-11-2024 16:34 . Reden: gereageerd op flamebait. reactie verwijderd ]
Volgens de Telegraaf zie https://www.telegraaf.nl/...vvd-minister-eelco-heinen is de hele toestand door uitspraken van Heinen die verkeerd worden opgevat:
Hij zou hebben gezegd dat antisemitisme zich moeilijk laat verdrijven en ’niet als een puist met pus uitgeknepen kan worden’
Volgens het artikel zouden andere ministers zich niet herkennen in discriminatie van de uitspraken en zou Achahbar zelfs vanochtend Heinen hebben omhelst. Maar toch wil ze opstappen.Volgens een coalitiebron berust het voorval op een misverstand en wees de minister er op dat Jodenhaat een hardnekkig probleem is dat zowel in extreemlinkse als extreemrechtse kring de kop opsteekt.
How to push the envelope? By pushing and then normalizing it “reasonably”.Compuchip87 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:33:
[...]
Ik ga toch de trol (een beetje) voeren want er is wel een belangrijke observatie die hier misschien wel het duidelijkst zichtbaar is: er lijkt een verschuiving plaats te vinden. Ik had het zelf ook nog niet zo door tot ik er (offline) op gewezen werd maar het narratief lijkt aan het verschuiven. Het nieuwe toverwoord is integratie. Ik heb de afgelopen dagen Bruin niet meer gehoord over asielzoekers, over migratie, over dichte grenzen. Maar alleen maar over dubbele paspoorten, moslims, integratie, integratie, integratie.
Wordt hier voorgesorteerd op nieuwe verkiezingen, waar na het fiasco van de afgelopen maanden op "grenzen dicht" niet zoveel meer te halen valt, en waar de focus dan maar moet komen op de mensen die er al zijn?
Enfin, eerst zien wat nog volgt. Wat op dit moment de zaak waarneemt bij een NSC heeft nogal een reflex om de nek dieper in de strop te steken - als er maar uitgestelde beloning en vermindering van zichtbare druk is.
We zien de afgelopen dagen dat de partij die daar al 10+ jaar over schreeuwt nu met lege handen staat als het om oplossingen gaat. Dus waarom verwacht je dat de PVV in een volgend jaar wel opeens een oplossing heeft? Roepen dat iedere crimineel met een kleurtje het land uit moet komt misschien goed aan, maar dat dat niet echt omgezet kan worden snapt iedereen toch?President schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:24:
[...]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Wilders heeft het vuurtje gestart maar Yesilgoz heeft er de afgelopen 2 jaar raket brandstof opgemikt. Haar web van leugens en bedrog hebben Wilders meer goed gedaan dan Wilders zelf in een decennium had kunnen bereiken.Joris748 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:30:
[...]
En de VVD heeft de zelfde retoriek overgenomen. Ergo Yesilgoz is de milde versie van Wilders. De hefboom heeft gewerkt.
Is dat niet een standaard taktiek? "Zo heb ik het niet bedoeld" of "Jammer dat je het verkeerd hebt begrepen"martwoutnl schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:34:
Volgens de Telegraaf zie https://www.telegraaf.nl/...vvd-minister-eelco-heinen is de hele toestand door uitspraken van Heinen die verkeerd worden opgevat:
[...]
[...]
Volgens het artikel zouden andere ministers zich niet herkennen in discriminatie van de uitspraken en zou Achahbar zelfs vanochtend Heinen hebben omhelst. Maar toch wil ze opstappen.
Fair, maar het ging er meer om dat iedereen weer ontspoort om het over wat @President zij, te vallen, in een discussie die sinds vorige week nou al 20 keer gevoerd is.Compuchip87 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:33:
[...]
Trek ze dan het migratie topic in ofzo.
Maar je hebt gelijk, ik vraag me af welke groep bij de volgende crisis de zondebok zal zijn...
Een groot percentage van de kiezers stemt niet door rationeel naar de zaken te kijken. Het is allemaal onderbuik. Migranten stom dus jeej pvv. Establishment stom dus go pvv(dat Geert zelf mega establishment is negeren we uiteraard), NSC heeft ons genaaid want ze staan aan de kant van de Moslims, aanpakken die lui!fsfikke schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:36:
[...]
We zien de afgelopen dagen dat de partij die daar al 10+ jaar over schreeuwt nu met lege handen staat als het om oplossingen gaat. Dus waarom verwacht je dat de PVV in een volgend jaar wel opeens een oplossing heeft? Roepen dat iedere crimineel met een kleurtje het land uit moet komt misschien goed aan, maar dat dat niet echt omgezet kan worden snapt iedereen toch?
Verder komen de meeste mensen niet. De dingen die ze wel stom vinden bagatelliseren ze dan gewoon.
Zo werkt een hefboom in de praktijkKist schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:36:
[...]
Wilders heeft het vuurtje gestart maar Yesilgoz heeft er de afgelopen 2 jaar raket brandstof opgemikt. Haar web van leugens en bedrog hebben Wilders meer goed gedaan dan Wilders zelf in een decennium had kunnen bereiken.
Zonder Wilders geen radicale VVD.
Geloofsgedrag -> Geloofsvalstrik -> Rigiditeit -> Overcompensatie + Amplificatie -> Repackaging Reasonability -> rinse & repeat.fsfikke schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:36:
[...]
We zien de afgelopen dagen dat de partij die daar al 10+ jaar over schreeuwt nu met lege handen staat als het om oplossingen gaat. Dus waarom verwacht je dat de PVV in een volgend jaar wel opeens een oplossing heeft? Roepen dat iedere crimineel met een kleurtje het land uit moet komt misschien goed aan, maar dat dat niet echt omgezet kan worden snapt iedereen toch?
Nogal een patroon
Ah, het wordt 'verkeerd opgevat'.martwoutnl schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:34:
[...]
[...]
Volgens het artikel zouden andere ministers zich niet herkennen in discriminatie van de uitspraken en zou Achahbar zelfs vanochtend Heinen hebben omhelst. Maar toch wil ze opstappen.
Zo hier ook: https://www.nu.nl/politie...felen-over-opstappen.html
U heeft het verkeerd begrepen. U heeft niets van zich laten horen. Het probleem ligt bij u. De framing is begonnen.Vanuit VVD-kring wordt dit stevig ontkend. Er is vooral verbazing dat Achahbar maandag al met deze zorgen zat, maar dat andere bewindslieden hier de hele week niets over hebben gehoord. De onderlinge verhoudingen op Financiën waren prima in orde, zegt een bron.
Yup. Pushing the envelope.Joris748 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:37:
[...]
Is dat niet een standaard taktiek? "Zo heb ik het niet bedoeld" of "Jammer dat je het verkeerd hebt begrepen"
Jerie schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:40:
[...]
Ah, het wordt 'verkeerd opgevat'.
Zo hier ook: https://www.nu.nl/politie...felen-over-opstappen.html
[...]
U heeft het verkeerd begrepen. U heeft niets van zich laten horen. Het probleem ligt bij u. De framing is begonnen.
Tsja, blijkbaar was de verhouding niet dermate zo dat ze zich eerder durfde of kon uitspreken. Dat er vanuit de VVD-kring de perceptie was dat de verhoudingen prima in orde waren zegt effectief niets over de verhoudingen an sich. Wat zijn uberhaupt prima verhoudingen in deze coalitie?De onderlinge verhoudingen op Financiën waren prima in orde
Volgens mij ziet dit kabinet elkaar verbaal afmaken, de poten onder elkaars stoel wegzagen, en allerlei racistische en fascistische dingen roepen een "prima verhouding".Napo schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:44:
[...]
[...]
Tsja, blijkbaar was de verhouding niet dermate zo dat ze zich eerder durfde of kon uitspreken. Dat er vanuit de VVD-kring de perceptie was dat de verhoudingen prima in orde waren zegt effectief niets over de verhoudingen an sich. Wat zijn uberhaupt prima verhoudingen in deze coalitie?
Althans afgaande op hun gedrag de laatste maanden.
Aan fatsoenlijk bestuur is men nog niet eens toegekomen het land is al een jaar onbestuurbaar, omdat de diverse kabinetsleden het drukker hebben met op elkaar inhakken dan met het daadwerkelijk beleid maken en utivoeren.
We rennen van de ene crisis naar de andere. Meer lijkt er in Den Haag niet te gebeuren tegenwoordig.
Virussen? Scan ze hier!
Timmermans gaat ook weer lekker los op X. Durft blijkbaar eerder niet zelf te benoemen wat ie vindt, maar nu een ander het doet, zijn racistische opmerkingen aan de orde van de dag. *knip*, die opmerking draagt niet zoveel bij.
Maar goed, de racismekaart trekken.. ja die kennen we onderhand wel. Man en paard noemen heet dat.
En hier buitelt iedereen weer over elkaar om te roeptoeteren zonder dat duidelijk is wat er nou écht is gezegd.
Maar laten we maar weer gaan stemmen. Die NSC'ers hebben hun eigen glazen al lang ingegooid met hun gedraai. Ik weet wel welke kant van het spectrum dan echt aan de macht komt.
Maar goed, de racismekaart trekken.. ja die kennen we onderhand wel. Man en paard noemen heet dat.
En hier buitelt iedereen weer over elkaar om te roeptoeteren zonder dat duidelijk is wat er nou écht is gezegd.
Maar laten we maar weer gaan stemmen. Die NSC'ers hebben hun eigen glazen al lang ingegooid met hun gedraai. Ik weet wel welke kant van het spectrum dan echt aan de macht komt.
[ Voor 37% gewijzigd door NMH op 15-11-2024 20:04 ]
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Context matters.martwoutnl schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:34:
[...]
[...]
Als in de voorafgaande zin, of in dit geval eigenlijk de afgelopen dagen, een bevolkingsgroep is weggezet als antisemitisch, om er vervolgens een analogie er bij te pakken van het uitknijpen van een puist, is dat zowel letterlijk als figuurlijk vrij smakeloos.
Vooruit kijkend naar de aanstaande klap die wat waarschijnlijk wel gaat komen. Dan zijn van de afgelopen 10 regeringen er negen geklapt (deze dus meegeteld). Voor PVV is dit bitterzoet.
Als ik kijk in mijn kristallen bol: (Ikea kwaliteit 14,99 tweede voor de halve prijs)
- PVV zal groeien.
- VVD zal krimpen.
- NSC is op sterven na dood.
- BBB gaat krimpen
- CDA groeien
- D66 groeien (niet mijn fan overigens)
- PVDA/GL zal op het formaat blijven wat ze al waren.
Gebleken is dat PVV te ver van centrum af ligt om nog een echte optie te zijn. Dan zal PVV ondanks zijn groei niet een regering kunnen vormen waarschijnlijk en krijgen wij een centrum linkse regering. Ik sta hier niet om te popelen (Ik zie klimaat als duur). Maar toch is dat wat ik verwacht. Maar goed. mijn kristallen bol was goedkoop en we zijn nog niet zo ver.
Als ik kijk in mijn kristallen bol: (Ikea kwaliteit 14,99 tweede voor de halve prijs)
- PVV zal groeien.
- VVD zal krimpen.
- BBB gaat krimpen
- CDA groeien
Gebleken is dat PVV te ver van centrum af ligt om nog een echte optie te zijn. Dan zal PVV ondanks zijn groei niet een regering kunnen vormen waarschijnlijk en krijgen wij een centrum linkse regering. Ik sta hier niet om te popelen (Ik zie klimaat als duur). Maar toch is dat wat ik verwacht. Maar goed. mijn kristallen bol was goedkoop en we zijn nog niet zo ver.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Welke partij gaat zich nog branden aan de PVV? (behalve dan de BBB) Samenwerken betekent grove ellende en risico's. De VVD zal na een evt val van het kabinet van gedaante verwisselen om zich klaar te maken voor een kabinet over het midden. CDA gaat de grote winnaar zijn. Stemmen van NSC en BBB..Auredium schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:54:
Vooruit kijkend naar de aanstaande klap die wat waarschijnlijk wel gaat komen. Dan zijn van de afgelopen 10 regeringen er negen geklapt (deze dus meegeteld). Voor PVV is dit bitterzoet.
- PVV zal groeien.
- VVD zal krimpen.
- BBB gaat krimpen
- CDA groeien
[ Voor 3% gewijzigd door Zewatanejo op 15-11-2024 16:57 ]
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Yeşilgöz kiest zo weer voor de PVVZewatanejo schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:56:
[...]
Welke partij gaat zich nog branden aan de PVV? (behalve dan de BBB) Samenwerken betekent grove ellende en risico's. De VVD zal na een evt val van het kabinet van gedaante verwisselen om zich klaar te maken voor een kabinet over het midden. CDA gaat de grote winnaar zijn. Stemmen van NSC en BBB..
Ik poog oprecht te begrijpen waar je vandaan komt. Het lijkt bij Timmermans dat hij altijd wel de hoon over zich heen krijgt. Benoemt - of zou hij het benoemt hebben - net na de verkiezingsuitslag dan krijgt hij commentaar dat hij niet tegen zijn verlies kan, doet hij het wel komt de hoon er wel dat hij het eerder had moeten benoemen. Je zou haast denken dat hij dat ook wel eerder heeft gedaan...St@m schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:49:
Timmermans gaat ook weer lekker los op X. Durft blijkbaar eerder niet zelf te benoemen wat ie vindt, maar nu een ander het doet, zijn racistische opmerkingen aan de orde van de dag. *knip*
[ Voor 1% gewijzigd door NMH op 15-11-2024 20:04 ]
Geen enkele. De kans dat de PVV een nieuwe regering kan vormen, ook al worden ze de grootste, is de facto zo klein dat je die voor alle practische redenen op '0' kunt stellen.Zewatanejo schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:56:
[...]
Welke partij gaat zich nog branden aan de PVV? (behalve dan de BBB)
We hebben de laatste paar maanden gezien wat een gruwelijke en instabiele puinhoop deze partij ervan maakt. Geen énkele serieuze partij wil daarmee in zee. Dat is pure politieke zelfmoord.
Virussen? Scan ze hier!
De VVD heeft geen kind aan de PVV. Wilders heeft veel weggegeven om maar aan de knoppen te kunnen zitten op migratiegebied. De VVD vond het allemaal wel best.Zewatanejo schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:56:
[...]
Welke partij gaat zich nog branden aan de PVV? (behalve dan de BBB) Samenwerken betekent grove ellende en risico's. De VVD zal na een evt val van het kabinet van gedaante verwisselen om zich klaar te maken voor een kabinet over het midden. CDA gaat de grote winnaar zijn. Stemmen van NSC en BBB..
Ja21, FvD (alhoewel ik denk dat die alles kwijtraken), gevoel zegt dat VVD het nog wel een keer wil proberen (en dat baseer ik puur op gevoel en perceptie), maar ik denk idd ook dat het voor CDA ook zo gaat lopen met groei.Zewatanejo schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:56:
[...]
Dat werkte natuurlijk deels ook dankzij de bliksemafleider genaamd "NSC". De VVD stond er bij en kijkt er naar en heeft wel de kastanjes voor zichzelf uit het vuur weten te halen. Het is maar de vraag of die balans er ook is zonder partij die de rol van het huidige NSC op zich kan nemen.Kalentum schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:00:
[...]
De VVD heeft geen kind aan de PVV. Wilders heeft veel weggegeven om maar aan de knoppen te kunnen zitten op migratiegebied. De VVD vond het allemaal wel best.
Ik denk dat ze eerder gaan krimpen dan stijgen. Mede omdat ze niet meer uitgenodigd zullen worden door andere partijen voor regeringsdeelname. Veel kiezers die eerder op de PVV stemden, zullen dan wel strategisch op partijen gaan stemmen die wel kans kunnen maken. Ik verwacht zelf dat VVD kiezers terug gaat krijgen. Die hebben tot op heden vooral op de achterbank van deze kippenhok gezeten (weinig debet aan ruzie's) en denk ook dat ze zich zo ook gaan positioneren.Als ik kijk in mijn kristallen bol: (Ikea kwaliteit 14,99 tweede voor de halve prijs)
- PVV zal groeien.
PVV en BBB hebben bewezen niet te willen en kunnen regeren. Cordon sanitair om in ieder geval PVV heen (want een extreemrechtse, racistische beweging), en regeren met partijen die dat wel willen en kunnen. Geen appeasement. Geen 'we kunnen het proberen', enz.
Als Timmermans vindt dat racistische opmerkingen aan de orde van de dag zijn, waarom doet hij er dan niet wat aan, in plaats van, als er iemand opstapt, los te gaan op X.Napo schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:59:
[...]
Ik poog oprecht te begrijpen waar je vandaan komt. Het lijkt bij Timmermans dat hij altijd wel de hoon over zich heen krijgt. Benoemt - of zou hij het benoemt hebben - net na de verkiezingsuitslag dan krijgt hij commentaar dat hij niet tegen zijn verlies kan, doet hij het wel komt de hoon er wel dat hij het eerder had moeten benoemen. Je zou haast denken dat hij dat ook wel eerder heeft gedaan...
Als er iemand bij mij op mn werk iedere dag racistische opmerkingen maakt, dan ligt die er binnen een week uit hoor (bij wijze van).
Ach ja, van de week riep die nog op X om geen olie op het vuur te gooien. Niets is zo veranderlijk als een politicus.
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Ik ben bang dat de Media zich niet voldoende bewust is van haar rol in de democratie. Mensen stemmen steeds extremer radicaler rechts omdat ze steeds in de media lezen hoe asielzoekers (en allochtonen worden op diezelfde hoop gegooid) tot problemen leiden. Zoals zelfs Schoof al opmerkte gaat het om een "ervaren" probleem.Virtuozzo schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:14:
[...]
Ja, helaas wel. De relevantie van het politieke speelveld is pur sang gekrompen. Dit zien we altijd bij alt / extreem / radicaal rechts wanneer in transitie naar overwicht: politiek wordt gereduceerd tot theater, want de primaire machtsdynamiek waar men afhankelijk van is ligt op een heel ander speelveld.
Media. Die zijn cruciaal voor processen van toestemming.
Daar zit ook een cyclus bij. Op de bühne stappen. Struikelen, maar overeind blijven omdat diegenen die de deur opengezet hebben zelf verschoven zijn (dus de algemene trend zet door), gevolgd door een nieuwe piek, want men heeft kunnen bankieren op de gevolgen van geschapen drama.
Eigenlijk zouden we minder naar het detail moeten kijken, en meer naar de gedragsverschuivingen. In het VK is daar flink wat van bevolking best wakker bij geworden. Met resultaat. In het Nederlandse heb ik zo mijn twijfel bij dat potentieel. We puzzelen graag en goed, maar soms heb je de Big Picture als eerste nodig.
Daarbij gaan ze lekker mee in het polariseren omdat daar het meeste aan te verdienen valt. Mensen klikken nu eenmaal graag op uitdagende one-liners en kijken weg als er in plaats van zwart-wit een ingewikkelde veelvoud aan kleuren en nuances in beeld komt.
De echte problemen die ons land kent, zoals milieu, woningnood, toekomstbestendigheid van ons zorg- en sociale stelsel, en goede voorlichting/onderwijs zijn blijkbaar te complex voor onze Media om daar helder en verduidelijkend aandacht aan te geven. Lubach deed af en toe een poging maar hij preekte grotendeels voor eigen parochie.
I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen culture war talking points. Zie ook: defiant in "De landelijke Nederlandse politiek 2023 - Na de val"
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen discussie over iq, natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.
Brondiscussie kan hier: [AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic
Hier gelden de volgende regels:
• Geen culture war talking points. Zie ook: defiant in "De landelijke Nederlandse politiek 2023 - Na de val"
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen discussie over iq, natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.
Brondiscussie kan hier: [AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic