Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De landelijke Nederlandse politiek 2024 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 82 Laatste
Acties:
  • 421.300 views

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Verwijderd schreef op donderdag 14 november 2024 @ 03:47:
Dit is dus hoever Nederland is gezakt. Om het cru te stellen:

Gaat er iemand met een kleurtje op jodenjacht, dan is dat een "integratieprobleem" en kijkt men of de nationaliteit kan worden afgenomen.

Gaat er iemand zonder kleurtje op moslimjacht, dan komt de dader er met een "foei, dat mag niet" van af.

Dit zijn dus de westerse waarden waar we zo prat op gaan. Gelijkwaardigheid, maar als het eventjes moeilijk wordt dan wordt wel duidelijk dat bepaalde groepen landgenoten nog steeds niet voor vol worden aangezien.

Ik zou aan eenieder die voorstander is van dergelijke maatregelen zeggen: droom lekker verder dat je onze historische ereschuld van het anti-semitisme op "de Marokkanen" kan afschuiven. Houdt vooral ook een lijstje bij van de volgende groepen Nederlanders die we gaan aanwijzen, voor als de "slechte Marokkanen" opraken (ja, ik weet dat je dat eigenlijk bedoelde met "de Marokkanen" :r ). Want erkennen dat anti-semitisme diepe wortels in de Nederlandse samenleving heeft, dat kan natuurlijk niet.
Het afnemen van nationaliteit lijkt me sowieso geen haalbare kaart, dus de roep daarom snap ik niet zo goed. Het klinkt natuurlijk lekker daadkrachtig, maar het slaat gewoon nergens op. Laten we eens beginnen met gewoon taakstraffen en celstraffen.

Volgens mij zit bij dat laatste een groot deel van het probleem; je komt er als relschopper gewoon mee weg om demonstratieverboden te negeren en onrust te stoken. We laten dat veel te lang op z’n beloop, kijk bijvoorbeeld ook maar eens naar de boerenprotesten. Schijt aan gezag is voor grote groepen de norm in Nederland, je zou bijna denken aan rechtsongelijkheid voor de individu die wel naar gezag luistert (en dan wel een boete of straf krijgt, want die is makkelijk aan te pakken).

Ik kan me trouwens niet meer herinneren wanneer de laatste moslimjacht was door blanken.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-11 10:03
dr.lowtune schreef op donderdag 14 november 2024 @ 07:53:
[...]

Het afnemen van nationaliteit lijkt me sowieso geen haalbare kaart, dus de roep daarom snap ik niet zo goed. Het klinkt natuurlijk lekker daadkrachtig, maar het slaat gewoon nergens op. Laten we eens beginnen met gewoon taakstraffen en celstraffen.

Volgens mij zit bij dat laatste een groot deel van het probleem; je komt er als relschopper gewoon mee weg om demonstratieverboden te negeren en onrust te stoken. We laten dat veel te lang op z’n beloop, kijk bijvoorbeeld ook maar eens naar de boerenprotesten. Schijt aan gezag is voor grote groepen de norm in Nederland, je zou bijna denken aan rechtsongelijkheid voor de individu die wel naar gezag luistert (en dan wel een boete of straf krijgt, want die is makkelijk aan te pakken).

Ik kan me trouwens niet meer herinneren wanneer de laatste moslimjacht was door blanken.
Vorige week door Maccabi-*knip*, dat soort labels hoeft niet en *knip*, dat is helaas onbespreekbaar gebleken.

Paspoort afnemen vind ik erg bijzonder. Dat zou betekenen dat je een autochtone Nederlander anders straft dan een allochtone Nederlander, voor exact hetzelfde vergrijp.

[ Voor 11% gewijzigd door NMH op 15-11-2024 13:16 ]

EU DNS: 86.54.11.100

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:46
c-nan schreef op donderdag 14 november 2024 @ 07:56:
[...]
Paspoort afnemen vind ik erg bijzonder. Dat zou betekenen dat je een autochtone Nederlander anders straft dan een allochtone Nederlander, voor exact hetzelfde vergrijp.
Niet iedereen met een migratieachtergrond heeft een tweede nationaliteit. Dat betekent dat Ahmet (met Turkse en Nederlandse nationaliteit) anders gestraft kan worden dan Yusuf (met alleen de Nederlandse nationaliteit), terwijl ze samen zijn opgepakt. :Y

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

c-nan schreef op donderdag 14 november 2024 @ 07:56:
[...]

Vorige week door Maccabi-*knip* en *knip*.

Volgens mij was het Maccabi tuig niet specifiek op zoek naar Moslims, maar vooral naar alles wat pro-Palestijns is. *knip*, dat onderwerp kan helaas niet besproken worden.

[ Voor 18% gewijzigd door NMH op 15-11-2024 13:16 ]

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Mawlana schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:07:
[...]

Niet iedereen met een migratieachtergrond heeft een tweede nationaliteit. Dat betekent dat Ahmet (met Turkse en Nederlandse nationaliteit) anders gestraft kan worden dan Yusuf (met alleen de Nederlandse nationaliteit), terwijl ze samen zijn opgepakt. :Y
En daarbij de complexiteit - wat een deel van het parlement niet als complexiteit zal zien maar als fijne bijkomstigheid - is dat niet iedereen die om welke reden dan ook naturaliseert zijn/haar nationaliteit kan inleveren omdat die staat dat simpelweg niet accepteert.

Dubbele nationaliteiten worden al zo veel mogelijk beperkt aangezien je in beginsel afstand moet doen van de oorsporonkelijke nationaliteit. Kom je uit Iran of Marokko dan zou er vanuit dat perspectief altijd een potentieel zwaardere straf mogelijk zijn. Idem als je trouwt met een Nederlander of erkend vluchteling bent ( waarbij je niet automatisch je oorsponkelijke nationaliteit verliest bij het krijgen van de Nederlandse ).

Klein probleem overigens, sinds 2014 staat het als het goed is niet meer in het bevolkingsregister dat je een tweede nationaliteit hebt.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:18
Amphiebietje schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:03:
[...]

Als in Nederland geboren Nederlander met een ouder uit een ander Europees land heb ik steeds meer vergelijkbare gevoelens.

De hoofdoorzaken zijn:
1) De telkens terugkerende denigrerende opmerkingen over mijn andere thuisland (een land waar ik nooit heb gewoond; voornamelijk voor familiebezoek kom ik daar wel eens), die altijd over onderwerpen gaan waarvan Nederland denkt dat het er beter in is (zonder enige kennis van zaken...) en waar toch een zekere jaloersheid uit naar voren lijkt te komen.
2) Het veelal totale gebrek aan gedegen analyse in Nederlandse media over alles en nog wat (zie o.a. @Virtuozzo zijn betogen). Kleuterniveau-benadering werkt gewoon niet voor ingewikkelde onderwerpen.
3) Het continue hypocriete gezeik van een te groot deel van de bevolking over alles wat "Niet-echt-Nederlanders" doen, waarbij inzicht in het eigen gedrag veelal op nul lijkt te staan.

Overigens begrijp ik van die ouder dat toen die in Nederland kwam wonen een andere expat die er genoeg van had en terug naar huis ging had gezegd "Over een jaar of tien zal je er genoeg van hebben, Nederlanders zijn niet in buitenlanders geinteresseerd, en alleen zolang je hen maar niet tot last bent accepteren ze je." (waarbij "tot last zijn" zeer ruim gedefinieerd was). Dat is nu 50 jaar geleden...
In die zin hebben we idd wel een integratie probleem. Alleen niet in de vorm die onze oorlogshitsers voor zich zien. It takes two to tango.

• RazorMaron
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:44
Mawlana schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:07:
[...]

Niet iedereen met een migratieachtergrond heeft een tweede nationaliteit.
Mensen van Marokkaanse afkomst krijgen automatisch de Marokkaanse nationaliteit, ook als ze hier zijn geboren. Van deze nationaliteit afkomen heeft zelfs het kabinet in 2020 aangegeven dat het lastig is.

Wat zal er gebeuren als de Nederlandse nationaliteit wordt afgepakt? Massale deportaties naar Marokko van deze mensen? Ten eerste staat Marokko hier niet op te wachten, om het probleem van een ander land op te vangen. Ten tweede zal dit Europees rechtelijk gezien niet haalbaar zijn. Je maakt een inbreuk op het recht van gezinsleven die een eventueel familielid heeft. Ten derde denk ik ook nog eens dat de Nederlandse rechter hier een stokje voor gaat steken.

Oftewel, in elke fase van dat hele proces zullen er muren zijn waar men tegenaan loopt.

Verder ben ik ervan overtuigd dat alleen al deze discussie een heel verkeerd teken afgeeft aan de jeugd met een dubbele nationaliteit. Het feit dat er al wordt onderzocht hoe wij van “hen” af kunnen komen zodra “zij” iets strafbaars doen zegt genoeg over hoe gewenst “zij” zijn in het land waar ze zijn geboren. Vul maar zelf in wat dit voor gevolgen kan hebben bij de jeugd. Ik heb het dan niet eens over het feit dat zij zich dienen te “integreren” in een land waar zij zijn geboren.

Derek Otte had een ludiek gedicht geschreven:

Hier is racisme sóms erg
En genocide nooit verkeerd
Ewa als het zo moet dan
Ben ik ook niet geïntegreerd

-Derek Otte

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:12
RazorMaron schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:23:
[...]
Wat zal er gebeuren als de Nederlandse nationaliteit wordt afgepakt? Massale deportaties naar Marokko van deze mensen?
Massaal? Er waren zo'n 40 relschoppers in de nieuwsberichten. Als het plan überhaupt al uitvoerbaar zou zijn.

• Napo
  • Niet online
T-MOB schreef op woensdag 13 november 2024 @ 23:12:
[...]

De tweede kamer kan geen burgemeester ontslaan. Alleen de gemeenteraad van Amsterdam kan Halsema de laan uit sturen. Niet dat dit iets uitmaakt voor kabinet poppenkast 1. Het is een prachtig beeld als Halsema aanblijft ondanks dat de democratisch gekozen kamer haar weg wil hebben.
Prachtig is niet het woord dat ik zou kiezen, het is vooral een onwerkelijke situatie dat de gelaagdheid in de politieke lagen wegvalt. Je gaat er in beginsel niet over, dat is voor de specifieke gemeenteraad die gekozen wordt door de populatie van de gemeente.

Je zou de parallel maar eens trekken naar leiders van politieke partijen. Als een meederheid van de politieke partijen besluit dat bijvoorbeeld Esther Ouwehand niet de partijleider van de PvdD zou moeten zijn, moeten de PvdD dan ook op zoek naar een nieuwe?
T-MOB schreef op woensdag 13 november 2024 @ 23:12:
En als ze de eer aan zichzelf houdt is het ook goed natuurlijk...
Ja en nee, Halsema staat vrij om die keuze te maken maar als je burgermeesters hebt die door druk in de landelijke politiek af gaan treden zijn we als Nederland echt niet de goede kant op aan het gaan. Daarmee zet je een mes in het vertrouwen en mandaat dat een gemeenteraad heeft en krijgt van de landelijke overheid. Een probleem dat er al deels is door de financiele afhankelijkheid en het takenpakket dat een gemeente krijgt.

En wellicht problematischer, het voorsorteren op de uitkomst terwijl het onafhankelijke onderzoek nog moet plaatsvinden. Maar ook hier weer is het lekker meevaren op de kleuren van de wind.

• RazorMaron
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:44
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:34:
[...]

Massaal? Er waren zo'n 40 relschoppers in de nieuwsberichten. Als het plan überhaupt al uitvoerbaar zou zijn.
Ik denk dat het wettechnisch (gelukkig) erg lastig is om die relschoppers uit te zetten om vervolgens de eerstvolgende burger met dubbele nationaliteit bij een criminele activiteit niet uit te zetten maar een alternatieve straf op te leggen. Punt is dat het een doos van pandora is die we zeker niet moeten willen openen.

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:46

hneel

denkt er het zijne van

Kunnen we trouwens niet eens stoppen met het gebruik van het woord 'antisemitisme'? Het suggereert immers dat jodenhaat erger zou zijn dan bv moslimhaat of homohaat, wat natuurlijk niet zo is.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-11 10:25
RazorMaron schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:23:
[...]

Mensen van Marokkaanse afkomst krijgen automatisch de Marokkaanse nationaliteit, ook als ze hier zijn geboren. Van deze nationaliteit afkomen heeft zelfs het kabinet in 2020 aangegeven dat het lastig is.

Wat zal er gebeuren als de Nederlandse nationaliteit wordt afgepakt? Massale deportaties naar Marokko van deze mensen? Ten eerste staat Marokko hier niet op te wachten, om het probleem van een ander land op te vangen. Ten tweede zal dit Europees rechtelijk gezien niet haalbaar zijn. Je maakt een inbreuk op het recht van gezinsleven die een eventueel familielid heeft. Ten derde denk ik ook nog eens dat de Nederlandse rechter hier een stokje voor gaat steken.

Oftewel, in elke fase van dat hele proces zullen er muren zijn waar men tegenaan loopt.

Verder ben ik ervan overtuigd dat alleen al deze discussie een heel verkeerd teken afgeeft aan de jeugd met een dubbele nationaliteit. Het feit dat er al wordt onderzocht hoe wij van “hen” af kunnen komen zodra “zij” iets strafbaars doen zegt genoeg over hoe gewenst “zij” zijn in het land waar ze zijn geboren. Vul maar zelf in wat dit voor gevolgen kan hebben bij de jeugd. Ik heb het dan niet eens over het feit dat zij zich dienen te “integreren” in een land waar zij zijn geboren.

Derek Otte had een ludiek gedicht geschreven:

Hier is racisme sóms erg
En genocide nooit verkeerd
Ewa als het zo moet dan
Ben ik ook niet geïntegreerd

-Derek Otte
Even vooraf: Scherp. Vooral het signaal naar de jeugd is tekenend. Ze hebben hier geen enkele keuze in persoonlijk, ze zijn in Nederland geboren, gaan daar naar school, hebben een tweede paspoort opgedrongen gekregen waar ze niet eens van af kunnen komen zelfs al zouden ze willen, om er vervolgens nog voordat men überhaupt iets verkeerds heeft gedaan, er opgerekend te worden.

Even inzoomend op het recht. Naar mijn weten is er sowieso geen wetgeving met directe betrekking op antisemitisme. Wetten invoeren met straffen specifiek voor antisemitisme zou haaks staan op onze grondwet, die discriminatie op grond van ras of afkomst verbiedt.

Ik zie geen enkele reden waarom hier joden of Israeliërs gebaat zijn met een voorkeursbehandeling, wanneer we reeds meer dan toerijkende wetgeving hebben om discriminatie, racisme en terrorisme mee aan te kunnen pakken. Het zou namelijk enkel een legalisering van de inherente polarisatie van de maatschappij betekenen. De werkelijke vraag is dus waarom de politiek consequent nalaat de onderliggende problematiek aan te pakken, de boel verder laat etteren, om vervolgens weer in discussies te landen als die van de afgelopen week wanneer er weer eens een volledig te voorkomen incident plaatsgevonden heeft.

Wat dat betreft is dit hele debat een gigantische wassen neus enkel om de onderbuik te voeden en een aantal bij radicaal rechts niet al te goed liggende politici wat verder te demoniseren, in plaats van dat er eens pragmatisch wordt gekeken naar de werkelijke problemen die er zijn. Noem het haten, noem het demoniseren, noem het hekelen. De intentie is hetzelfde: Het ondermijnen van het gezag en de integriteit van individuele politici middels de bekende passief en minder passief aggressieve stijlvormen, in een poging de verontwaardiging z'n werk te laten doen voordat men überhaupt op een pragmatische manier naar de inhoud heeft kunnen kijken.

Nederland onwaardig. Als je de ogen sluit voor de gestage ontwikkeling van de afgelopen 30 jaar tenminste.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:15

ericplan

5180 Wp PV

@Cid Highwind Nog los van de semantische discussie over wat antisemitisme zou zijn. De staat Israël is al decennia bezig met landjepik. Daar kan je best tegen zijn, zonder dat je een antisemiet bent.

A'dam PVOutput

• Cid Highwind
ericplan schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:17:
@Cid Highwind Nog los van de semantische discussie over wat antisemitisme zou zijn. De staat Israël is al decennia bezig met landjepik. Daar kan je best tegen zijn, zonder dat je een antisemiet bent.
Eens. Joodse organisaties zijn daar naar mijn mening ook deels debet aan, door jarenlang de ogen te hebben gesloten voor dergelijke praktijken, maar wel het vingertje te hebben als er iemand wat durft te zeggen over de eigen achterban. Ze zijn echter wel sterk verwoven en geïntegreerd in de Nederlandse maatschappij en politiek. Die connecties zijn een stuk losser wanneer je naar hun tegenhangers vanuit de arabische/moslim kant van de maatschappij kijkt, althans, dat is mijn gevoel hierbij.

@hneel gaf het ook al aan. Er is geen reden "antisemitisme" anders te behandelen. Daarvoor dienen we eerst artikel 1 van de grondwet te schrappen. Tot die tijd is iedereen voor de wet gelijk. Dit aansturen op wetsongelijkheid is naar mijn mening het werkelijke schandaal van de afgelopen week.

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:36
dr.lowtune schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:11:
[...]

Volgens mij was het Maccabi tuig niet specifiek op zoek naar Moslims, maar vooral naar alles wat pro-Palestijns is. *knip*
*knip*, reactie op geknipt deel.

[ Voor 55% gewijzigd door NMH op 14-11-2024 16:17 ]

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16:29
offtopic:
Even een oprechte vraag. Ik lees en heb in het verleden ook begrepen dat kinderen van Marokkaanse afkomst automatisch die nationaliteit verkrijgen. Maar hoe werkt dat proces?

Ik zou aannemen dat er toch een handeling van de nieuwbakken ouders aan vooraf gaat. Het lijkt me sterk dat de Marokkaanse regering in ons bevolkingsregister kijkt en vervolgens een paspoort opstuurt.

Vanuit die gedachte zou ik zeggen dat als de ouders het kind niet bij de Marokkaanse overheid aangeven, het ook niet automatisch die nationaliteit ontvangt. Maar ik weet dus niet hoe dat werkt. Is er iemand die het me kan vertellen?

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Verwijderd

Malfunctions schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:05:
offtopic:
Even een oprechte vraag. Ik lees en heb in het verleden ook begrepen dat kinderen van Marokkaanse afkomst automatisch die nationaliteit verkrijgen. Maar hoe werkt dat proces?

Ik zou aannemen dat er toch een handeling van de nieuwbakken ouders aan vooraf gaat. Het lijkt me sterk dat de Marokkaanse regering in ons bevolkingsregister kijkt en vervolgens een paspoort opstuurt.

Vanuit die gedachte zou ik zeggen dat als de ouders het kind niet bij de Marokkaanse overheid aangeven, het ook niet automatisch die nationaliteit ontvangt. Maar ik weet dus niet hoe dat werkt. Is er iemand die het me kan vertellen?
offtopic:
Mensen gaan graag op vakantie en familiebezoek. Ik stel me zo voor dat zodra dat kind een keertje mee komt, dat het dan in de boeken staat aldaar. Mocht er daar een wettelijk plicht zijn om het kind te registreren, dan levert dat bovendien stevige problemen aan de grens op.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Malfunctions schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:05:
offtopic:

Het hebben van een nationaliteit en het hebben van een paspoort zijn twee verschillende dingen. Iemand met een Nederlandse/Franse/Marokkaans moeder of vader* heeft vanaf geboorte daarmee ook automatisch die nationaliteit. Als diegene vervolgens een Marokkaans consulaat binnenloopt en zijn Marokkaanse nationaliteit aantoont (bijv dmv geboorteakte met een Marokkaanse ouder) kan dan ook een paspoort aanvragen. In sommige landen is het handig als het kind dit pas na 18 jaar doet om dienstplicht te ontwijken.

*:vader heeft soms iets meer voorwaarden, die moet het kind erkend hebben.
In Nederland werkt het trouwens ook precies zo dat je bij geboorte automatisch de Nederlandse nationaliteit krijgt.
Is het kind geboren na 31 december 1984? Dan krijgt het kind in de volgende situaties automatisch de Nederlandse nationaliteit bij geboorte:

-De moeder van het kind heeft op het moment van de geboorte de Nederlandse nationaliteit.
-De ouders van het kind hebben op het moment van de geboorte allebei de Nederlandse nationaliteit.
-De vader van het kind heeft op het moment van de geboorte de Nederlandse nationaliteit en is getrouwd met de niet-Nederlandse moeder. Of is de geregistreerde partner van de moeder. Of de vader heeft het kind voor de geboorte erkend.
Het is aan het lands zelf overgelaten wie zij als onderdanen erkennen. Daarom kan Nederland ook niet bepalen dat iemand geen Marokkaan meer is zolang Marokko dat anders ziet.

[ Voor 27% gewijzigd door fsfikke op 14-11-2024 10:36 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:46
DevWouter schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:26:
Wacht effe... Zat Schoof nu zijn reactie op de interruptie van Wilders voor te lezen van papier? Was deze interruptie afgesproken en overlegd?
Bij dezen het videobewijs. :P

YouTube: TERUGKIJKEN: Tweede Kamer (13 november 2024), vanaf 8:11:25.

• olafmol
*knip* offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door polthemol op 14-11-2024 14:15 ]

• Jeroenvde89
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:07
*knip* een tr aanmaken volstaat

[ Voor 72% gewijzigd door polthemol op 14-11-2024 14:16 ]

Apple MacBook Air '25 | Apple iPhone 17 Pro | Apple AirPods Pro | Apple Watch Series 10 | Xbox Series X | LG OLED55CX6LA | Sonos Arc + 2x Sonos Play:1

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:40
*knip* originele post is verwijderd

[ Voor 51% gewijzigd door polthemol op 14-11-2024 14:18 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• welvaartsbuik
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-11 15:29
*O* :)F

Feest geen verhoging BTW op cultuur, media en sport! Van alle maatregelen die er geopperd werden was dit wel een van de vreemdste. Vooral omdat de sector indirect veel voordelen op levert in onderwijs en de gezondheidszorg!

Mooi stukje politiek uit de oppositie iets wat we al lang niet meer gezien hebben!

https://nos.nl/artikel/25...-media-en-sport-van-tafel

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:09

Punkrocker

Mostly harmless

welvaartsbuik schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:16:

Feest geen verhoging BTW op cultuur, media en sport! Van alle maatregelen die er geopperd werden was dit wel een van de vreemdste. Vooral omdat de sector indirect veel voordelen op levert in onderwijs en de gezondheidszorg!

Mooi stukje politiek uit de oppositie iets wat we al lang niet meer gezien hebben!

Nu de boeken en kranten nog!

Het leesniveau (vooral) van jong Nederland is belabberd en willen ze verbeteren.
Dan is een BTW verhoging op boek en krant een vreemde actie.

"What do you get if you multiply six by nine..."

• olafmol
Punkrocker schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:27:
[...]

Het leesniveau (vooral) van jong Nederland is belabberd en willen ze verbeteren.
Niet als je het gepeupel dom wilt houden.

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:12

Goed nieuws :) ik sta er alleen van te kijken dat JA21 er ook op tegen was.

• welvaartsbuik
Dat valt hier ook onder! Het enige wat nog overeind blijft is logies. Erg positief dus!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-11 13:35
Punkrocker schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:27:
[...]

De hogere BTW op boeken gaat toch ook niet door?

1,2 miljard...vignetten verkopen aan niet Nederlanders die over onze mooie snelwegen willen rijden?
Aantal Rijksgebouwen afstoten, meer focus op thuiswerken voor de ambtenaar.

Zet dat wat zoden aan de dijk?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

Ja, jippie, feest. Nu hoef ik niets op te zeggen en kunnen m'n kinderen nog steeds 8x per jaar naar het theater i.p.v. 6x. Het is vooral de lage inkomens die zoiets zou raken. Waar gaat de overheid nu het geld vandaan halen voor hun geplande uitgaven? Ik heb geen idee.

De strategie is duidelijk en al vaker toegepast door Volkspartij voor Vrijheid Christelijk Democratisch Appèl. Hoog inzetten met veel onzinnigheid, en dan een beetje inbinden. Bekende tactiek uit het boekje van Machiavellisme.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:02
Cobb schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:35:
[...]

1,2 miljard...vignetten verkopen aan niet Nederlanders die over onze mooie snelwegen willen rijden?
Ik vind dat helemaal geen gek idee als buitenlandse kentekens belasting gaan betalen als ze hier willen rijden. Duitsland en Oostenrijk doen dat al decennia.

• Cobb
@Jerie Het is meer dan dat. Weet je hoeveel het nu al kost om je kinderen te kunnen laten sporten bij een sportvereniging?
Heb je gezien wat de magazines in NL kosten en vergelijk dat eens met onze buurlanden. Ik vermoed zelfs dat het einde of kantje boord zou zijn voor de Donald Duck in Nederland.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:30
[...]

Ik zou eerst maar eens kijken naar dingen die je op 1 januari 2025 kan laten ingaan :) Het gaat om 1,2 miljard compensatie in de Rijksbegroting van 2025

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-11 17:50

Stoney3K

Flatsehats!

spijkerhoofd schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:52:
[...]

Ik vind dat helemaal geen gek idee als buitenlandse kentekens belasting gaan betalen als ze hier willen rijden. Duitsland en Oostenrijk doen dat al decennia.
Waren er niet al plannen voor een NL snelwegvignet?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• welvaartsbuik
Jerie schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:37:
[...]

Ja, jippie, feest. Nu hoef ik niets op te zeggen en kunnen m'n kinderen nog steeds 8x per jaar naar het theater i.p.v. 6x. Het is vooral de lage inkomens die zoiets zou raken. Waar gaat de overheid nu het geld vandaan halen voor hun geplande uitgaven? Ik heb geen idee.
Er zijn zat plekken waar geld te halen valt wat niet bakken vol geld kost. Rode diesel bijvoorbeeld, subsidies naar fossiele industrieën, efficiëntie bij het uitbesteden van contracten binnen de overheid, procentje meer bij winst belasting, zware grote auto's eerlijker belasten of laten we gek doen een vlieg tax op korte vluchten.

Maar het is wel goed dat cultuur, sport en media ontzien word. Voor jou is het misschien 2x minder naar het theater, maar voor lage inkomens kan dat compleet anders zijn. In mij stad is er jaarlijks door docenten een musical wat word opgevoerd voor alle kinderen van de basis school in de gemeente. Dit kwam best in de knoop door een verhoging van BTW. Dit is dan wel de enige keer dat voor een deel van de kids ze ooit bij een theater komen of een musical zien.

Maar ook voor bijvoorbeeld boeken, mijn moeder is Nederlands lerares(en zelf ben ik er bagger in, grappig hoe dat soms loopt) en heeft een beperkt potje per jaar voor boeken. Een paar euro per boek betekend wel dat er een paar minder boeken per jaar in de klas komen. Een paar boeken die vooral lage inkomen kinderen helpen want hun ouders hebben niet de 50 euro per jaar bieb pas, of al een voorraadje van vroeger.

• Baseman77
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 29-11 12:53

Baseman77

We move

Niet te vroeg juichen, lang leve de Christelijke partijen:
Btw-verhoging op sport, boeken en cultuur gaat voorlopig tóch door, met steun van christelijke partijen.

Het ziet ernaar uit dat minister van Financiën Eelco Heinen de btw-verhoging op sport, cultuur, media en boeken ongeschonden door beide Kamers loodst. CDA, ChristenUnie en SGP zijn onder voorwaarden bereid het plan in de Eerste Kamer te steunen.
De drie christelijke oppositiepartijen, de ‘C3’, willen dat Heinen in ruil voor hun steun belooft de komende maanden een alternatief voor de omstreden btw-verhoging te zoeken. De btw-verhoging, die in 2026 van kracht wordt, zou dan in het voorjaar weer teruggedraaid moeten worden.
https://www.volkskrant.nl...elijke-partijen~b5b066c7/

8)7 |:( |:( |:(

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:35
Jerie schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:37:
Ik zeg het nog maar eens (herhaling is de beste leermeester :)): afzien van het voorgenomen besluit voor opnieuw toestaan van terugkopen van eigen aandelen. Verwachte kosten: 800.000.000 / jaar.

Op zijn minst zou ik daar een kosten/baten analyse voor willen zien voor de 'bv Nederland', dat is toch niet onredelijk voor zo'n kostenpost?

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• DevWouter
  • Laatst online: 23:11

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Dit soort acties zijn schadelijk hoe goed bedoeld de intenties ook mogen zijn. Allereerst omdat zij een besluit maken voor de Joodse Gemeenschap, hierdoor verdringen ze eventuele oplossingen die vanuit de joodse gemeenschap komen. Ten tweede omdat ze daardoor afhankelijkheid introduceren, "zonder ons zijn ze niet veilig".

Veel beter was geweest om de joodse gemeenschap echt te steunen, door een verbond aan te gaan en als externe partij je middelen inzetten om de gemeenschap zelf in het dag licht te krijgen terwijl je zelf op de achtergrond blijft.

Overigens vind ik de vergelijking met bruin hemden hier wel erg ver gaan op basis van de titel alleen. Kan je die nader toelichten?

[ Voor 28% gewijzigd door polthemol op 14-11-2024 14:30 ]

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• stylezzz
  • Laatst online: 23:45

Joepie Joepie!!! _/-\o_

Oh wacht... waar gaan ze nou die miljoenen vandaan halen. :X

• olafmol
DevWouter schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:16:
[...]

Dit soort acties zijn schadelijk hoe goed bedoeld de intenties ook mogen zijn. Allereerst omdat zij een besluit maken voor de Joodse Gemeenschap, hierdoor verdringen ze eventuele oplossingen die vanuit de joodse gemeenschap komen. Ten tweede omdat ze daardoor afhankelijkheid introduceren, "zonder ons zijn ze niet veilig".

Veel beter was geweest om de joodse gemeenschap echt te steunen, door een verbond aan te gaan en als externe partij je middelen inzetten om de gemeenschap zelf in het dag licht te krijgen terwijl je zelf op de achtergrond blijft.

Overigens vind ik de vergelijking met bruin hemden hier wel erg ver gaan op basis van de titel alleen. Kan je die nader toelichten?
Laat ik het beschaafd proberen te omschrijven: denk je dat het deze heren daadwerkelijk om “de Joodse gemeenschap” gaat, of is dit eerder een middel voor een doel, aka een als “hulp” omschreven stok om iemand anders mee te slaan?

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-11 11:17
[...]

Rijksgebouwen afstoten gaat een drama worden, veel ambtenaren zijn al krap behuisd (minder werkplekken dan ambtenaren) Thuiswerken is leuk, maar vaak geen goede optie, fysieke vergaderingen zijn efficiënter dan een half uur slapen in een teams meeting is mijn ervaring.
Verder kunnen ze wat cultureel erfgoed verpatsen aan van der Valk en andere sloopbedrijven, maar ook dat lijkt me geen slim idee

• Cobb
Baseman77 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:13:

[...]

[...]

Wat een klucht! Een heren akkoord met dit kabinet??

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

welvaartsbuik schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:35:
[...]

Dat valt hier ook onder! Het enige wat nog overeind blijft is logies. Erg positief dus!
Ah! My bad.
Die vallen onder de Media.
Mooi!

• Cid Highwind
[...]

Ik zou er eens heen gaan, leuke landen.

In Duitsland is een dergelijk plan een paar jaar terug volledig afgeschoten. Het is immers niet toegestaan de eigen burgers korting te geven op hun MRB ter compensatie voor de kosten van een vignet.

Het lijkt me stug dat Nederland aan een ander recht gehouden zal worden als Duitsland. Als men zoiets werkelijk in zou willen voeren kan dat eigenlijk enkel op een manier waarop je niet discrimineert op kenteken. Ergo, voer dat vignet in voor iedereen en vertel vooral niet dat je de MRB ter compensatie de komende 10 jaar zult verhogen.

En tenzij ik me vergis, dienen Oostenrijkers zelf ook gewoon een vignet te kopen.

Anyway, blij dat die BTW verhoging van de baan is. Maar dan vooral vanwege de nogal discutabele vorm waarin men deze om wilde zetten. Theater wel omhoog, bioscoop niet, en dergelijke zaken. Nodeloos ingewikkeld ook.

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

[...]

[...]

WTF?

De bijbel van Latijn naar Nederlands vertalen was al niet populair bij de kerken. Want hou je volk dom ging nuniet meer op. Iedereen die kon lezen kon nu zelf de teksten interpreteren...

Nu dus weer een hou het volk dom houding.
-O-

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:02
Punkrocker schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:53:
[...]

WTF?

De bijbel van Latijn naar Nederlands vertalen was al niet populair bij de kerken. Want hou je volk dom ging nuniet meer op. Iedereen die kon lezen kon nu zelf de teksten interpreteren...

Nu dus weer een hou het volk dom houding.
-O-
Wel even de geschiedenis goed uitleggen! De Katholieke kerk was niet gecharmeerd dat de bijbel vertaald werd naar talen buiten het latijn. Het is Luther die de bijbel vertaald heeft en daaruit is de Protestantse kerk ontstaan.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

olafmol schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:41:
[...]

Laat ik het beschaafd proberen te omschrijven: denk je dat het deze heren daadwerkelijk om “de Joodse gemeenschap” gaat, of is dit eerder een middel voor een doel, aka een als “hulp” omschreven stok om iemand anders mee te slaan?
Het gaat er niet om wat ik denk, we kunnen geen correlaties maken (en zeker deze niet) zonder dat we dat bewijs ondersteunen met bewijs/bronnen
.
Het enige wat ik aangeef is dat dit soort acties vaak niet behulpzaam zijn omdat het voorkomt dat er naar de slachtoffers gekeken werden. De aandacht komt bij de "helden" te liggen terwijl een straatje verder op dat slachtoffers nog steeds belaagd worden.

Ik beoordeel dus ook niet in welke mate men oprecht is, sterker nog, zonder onderbouwing vind ik het beledigend om te denken dat ze dit doen om onjuiste redenen. Dat soort cynisme is in een zekere zin schadelijker voor de maatschappij. Voor je het weet zijn we achterdochtig voor alles en iedereen.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Ohja joh? Hoeveel betaal jij in Duitsland dan?

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online

[...]

[...]

Welcome to The Fellowship ..

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:00
Cid Highwind schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:43:
[...]

Ik zou er eens heen gaan, leuke landen.

In Duitsland is een dergelijk plan een paar jaar terug volledig afgeschoten. Het is immers niet toegestaan de eigen burgers korting te geven op hun MRB ter compensatie voor de kosten van een vignet.

Het lijkt me stug dat Nederland aan een ander recht gehouden zal worden als Duitsland. Als men zoiets werkelijk in zou willen voeren kan dat eigenlijk enkel op een manier waarop je niet discrimineert op kenteken. Ergo, voer dat vignet in voor iedereen en vertel vooral niet dat je de MRB ter compensatie de komende 10 jaar zult verhogen.

En tenzij ik me vergis, dienen Oostenrijkers zelf ook gewoon een vignet te kopen.

Anyway, blij dat die BTW verhoging van de baan is. Maar dan vooral vanwege de nogal discutabele vorm waarin men deze om wilde zetten. Theater wel omhoog, bioscoop niet, en dergelijke zaken. Nodeloos ingewikkeld ook.
Dan nog kan het wel ( gezien de ‘iets complexere ‘ situatie wel pas ergens over enkele jaren, de ict van de overheid inschattend).
Je kunt de MRB afschaffen en het vignet /jr een prijs geven die hieraan min of meer gelijk is. Dan kun je daarnaast tijdelijke vignetten voor 1-10-30-xxx dagen invoeren voor overige weggebruikers

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

brothermaynard schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:17:
[...]

Dan nog kan het wel ( gezien de ‘iets complexere ‘ situatie wel pas ergens over enkele jaren, de ict van de overheid inschattend).
Je kunt de MRB afschaffen en het vignet /jr een prijs geven die hieraan min of meer gelijk is. Dan kun je daarnaast tijdelijke vignetten voor 1-10-30-xxx dagen invoeren voor overige weggebruikers
Ja, dat kan dus precies niet. Duitsland wilde dit zo invoeren maar is door het Europese Gerechtshof teruggefloten: https://www.kleinezeitung...erend_EUGerichtshof-kippt

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 14-11-2024 17:29 ]

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23:55

Ik ben bang dat we het niet leuk gaan vinden waar ze dan het geld wel vandaan gaan halen.

Oh ik lees ook net dat het plan toch doorgaat maar dat we dan dit onderdeel ervan weer afschaffen. Hmm voelt iemand anders ook een "we hebben het heel hard geprobeerd maar de btw-verhoging terugdraaien lukt helaas écht niet voor 2035" aankomen?

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23:55
[...]

En wat bedoel je.met "hieraan ongeveer gelijk"? Het verschil tussen een Ford Ka op benzine en een Dodge Ram op kerosine is nu nogal fors. Wil je dan verschillende categorieën vignetten invoeren? Of een aso-toeslag (ben ik op zich voor maar wordt lastig)?

• Cid Highwind
[...]

De MRB is een houderschapsbelasting, voor het mogen bezitten van je auto.
Een vignet is een manier om geld te innen voor het mogen gebruiken van de wegen.

Daar ga meteen al nat. Je kan inwoners van het buitenland niet belasten voor het bezitten van een auto. En je mag Nederlanders geen voordeeltje bieden op de tot nog toe betaalde belasting om de extra (en andere) belasting middels een vignet te compenseren, zoals Duitsland probeerde.

Overigens is dat hele thema ook maar een afgunstige / populistische wassen neus. Wel graag Polen aan het werk willen zetten in Nederland, zodat de tomaten en komkommers lekker goedkoop in het schap liggen, maar wel zeuren dat die lui, die sowieso al voor een appel en een ei hier komen werken, hier heen komen in een auto op Pools kenteken.

Als dat echt een probleem was, had men het overigens al lang en breed op kunnen lossen. Langer dan een half jaar woonachtig in NL betekent omschrijven. Is dus een kwestie van handhaven. Daar hoef je geen compleet belastingssysteem voor op de schop te gooien.

Maar goed, we gaan offtopic.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
HvdBent schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:53:
[...]

Rijksgebouwen afstoten gaat een drama worden, veel ambtenaren zijn al krap behuisd (minder werkplekken dan ambtenaren) Thuiswerken is leuk, maar vaak geen goede optie, fysieke vergaderingen zijn efficiënter dan een half uur slapen in een teams meeting is mijn ervaring.
Verder kunnen ze wat cultureel erfgoed verpatsen aan van der Valk en andere sloopbedrijven, maar ook dat lijkt me geen slim idee
Eenmalige opbrengsten om een vermindering in structurele opbrengsten te compenseren werkt sowieso niet.

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
[...]

Zonder het uit te rekenen gok ik dat een kosten-baten analyse niet positief uit gaat vallen.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-11 17:31

Amphiebietje

In de blubber

Verwijderd schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:11:
[...]

offtopic:
Mensen gaan graag op vakantie en familiebezoek. Ik stel me zo voor dat zodra dat kind een keertje mee komt, dat het dan in de boeken staat aldaar. Mocht er daar een wettelijk plicht zijn om het kind te registreren, dan levert dat bovendien stevige problemen aan de grens op.
Daar heb je alleen maar een officiële vertegenwoordiging van het land in NL voor nodig. Over die ambassades etc. heeft de Nederlandse staat weinig te zeggen, en wat de mensen die daar werken uitvoeren hoeven ze ook geen verantwoording aan de NL'se staat voor af te leggen. Nieuwe paspoorten worden via de post verstuurd of kan je in de officiële vertegenwoordiging afhalen.
Dus voor kinderen ga je er gewoon langs voordat je je kind aangeeft bij het Nederlandse bevolkingsregister. Dat land is niet verplicht die andere nationaliteit aan NL door te geven.

Als je naar de website van de IND kijkt, dan staat daar ergens een hele lange lijst van speciale gevallen waar ze hun vingers niet aan willen branden, omdat het toch allemaal eindeloze rechtszaken op gaat leveren.

Overigens is het idee dat je iemand hun nationaliteit af kan nemen door het paspoort af te nemen ook nogal fout bij veel landen, omdat daar ofwel het territorium van geboorte ofwel het bloed (verwantschap) al afdoende is om te bewijzen dat je recht hebt op die nationaliteit. Een paspoort komt er niet bij kijken, het geboortebewijs of familieboekje is genoeg.

• Frame164
stylezzz schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:19:
[...]

Joepie Joepie!!! _/-\o_

Oh wacht... waar gaan ze nou die miljoenen vandaan halen. :X
De opbrengst zou sowieso al veel minder zijn dan waar het voor in de begroting is opgenomen. Ze zijn bijvoorbeeld vergeten dat de btw bij zakelijke hotelovernachtingen niets opleveren. En dat mensen gewoon minder dingen gaan doen als het duurder wordt. Blijft trouwens wel typerend dat het meer "volkse" vermaak niet zwaarder belast werd in de begroting. Oftewel: een haatbelasting voor mensen die lezen en van cultuur houden.

• stylezzz
  • Laatst online: 23:45
Frame164 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:56:
[...]

De opbrengst zou sowieso al veel minder zijn dan waar het voor in de begroting is opgenomen. Ze zijn bijvoorbeeld vergeten dat de btw bij zakelijke hotelovernachtingen niets opleveren. En dat mensen gewoon minder dingen gaan doen als het duurder wordt. Blijft trouwens wel typerend dat het meer "volkse" vermaak niet zwaarder belast werd in de begroting. Oftewel: een haatbelasting voor mensen die lezen en van cultuur houden.
Ik ben niet zo geinteresseerd in het frame om de huidige coalitiepartijen in het hoekje te zetten. Meer in het issue waar de noodzakelijke miljoenen nu gezocht moeten gaan worden.... uiteindelijk zullen jij en ik die ook gewoon moeten opbrengen. :)

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11 11:10
stylezzz schreef op donderdag 14 november 2024 @ 20:18:
[...]

Ik ben niet zo geinteresseerd in het frame om de huidige coalitiepartijen in het hoekje te zetten. Meer in het issue waar de noodzakelijke miljoenen nu gezocht moeten gaan worden.... uiteindelijk zullen jij en ik die ook gewoon moeten opbrengen. :)
Want deze coalitie gaat het zeker niet halen waar het tegen de plinten op klotst.

Wil je even het antwoord in eigen woorden formuleren en linken naar de video als ondersteuning? Op deze manier is het een videodrop.

[ Voor 21% gewijzigd door NMH op 15-11-2024 14:43 ]

Trump II - Project 2025 tracker

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:52
BadRespawn schreef op donderdag 14 november 2024 @ 22:09:
Want deze coalitie gaat het zeker niet halen waar het tegen de plinten op klotst.
Mooi stukje. Eerst 3 minuten vertellen hoe grote bedrijven hun verantwoordelijkheid moeten nemen omdat ze hun werknemers onfatsoenlijk belonen en dan vervolgens je beleid verdedigen dat ze (de top dus eigenlijk) minder belasting hoeven te betalen :'). Precies de reden dus om geen VVD te stemmen.

[ Voor 10% gewijzigd door NMH op 15-11-2024 14:43 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
DevWouter schreef op donderdag 14 november 2024 @ 02:23:
[...]

Ik wil vooral aangeven dat er niet een simpele definitie is.

[...]

Misschien verstandiger dat we de aandacht verleggen van "wat is haat" naar het grensoverschrijdend gedrag en het gevolg? Dat Wilders zijn gedrag ervoor zorgde dat een collega door zijn achterban bedreigd wordt. En zoals ik vaker aangeef: Politici mogen we beoordelen op hun woorden, en dat is met opzet zodat we hondenfluitjes kunnen veroordelen zonder in een welles-nietes te belanden of het ook zo bedoeld is.
Want dan kunnen we het gaan hebben over het aanzetten tot haat. Iets waar die naar mijn weten een paar keer in de rechtszaal bij Wilders over gesproken is.
Mee eens, echter juist politici zijn extra beschermd opdat ze kritiek kunnen uitten op beleid.
Misschien niet voor dit topic, maar imo zit er tussen vrijheid van meningsuiting en grensoverschrijdend gedrag een behoorlijke overlap.
Ik weet niet of we het rechtssysteem moeten belasten met de taak om hier per geval een oordeel over te vellen, zelfs niet als we het beperken tot individuen met een enorme reikwijdte.
Wat mij betreft mag de wet voor openbare belediging nog wat meer aan banden gelegd worden, simpelweg om provocerend gedrag te kunnen aanpakken. Ja, dat gaat dan ten koste van een stukje vrijheid van meningsuiting, maar komt imo ook ten goede van de samenleving.

• Virtuozzo
  • Niet online
Dennis schreef op donderdag 14 november 2024 @ 22:42:
[...]

Mooi stukje. Eerst 3 minuten vertellen hoe grote bedrijven hun verantwoordelijkheid moeten nemen omdat ze hun werknemers onfatsoenlijk belonen en dan vervolgens je beleid verdedigen dat ze (de top dus eigenlijk) minder belasting hoeven te betalen :'). Precies de reden dus om geen VVD te stemmen.
Precies de reden om geen PVV te stemmen 8) Het is exact hetzelfde netwerk. Echt saillant is juist de diepere ontwikkeling.

Vroeger (kuch) waren politieke partijen het mechanisme bij belangenbehartiging. Bij rechts-conservatieve partijen zat hem dat primair in clusters van groot-zakelijk. Dat was ook waar het fenomeen van de baantjescarrousel begon.

Er was een tijd waar vanuit een heel ander model van bewustzijn groot-zakelijk en de Parade van Pen aanklopte bij politiek met voorstellen, en soms verzoeken (de tijd van Rijnland model). Op gegeven moment verschoof dat naar het zich in kunnen kopen in politiek agenda. Dat verschoof vanuit normaliseren van neoliberalisme naar toepassingen van netwerkcorruptie waar rechts-conservatief zich ging verkopen aan specifieke belangen.

Je vormde beleid. Je stapte uit de politiek. Je kreeg een uitgestelde beloning. Trend van veertig jaar, en de klapper kwam met Camiel Eurlings, die zich daadwerkelijk formeel verkocht had voordat hij de politiek in ging, dat normaliseerde, en de beloning al tijdens de loopbaan zekerde. Tja.

Herinner je je nog VVD, CDA, gedoogkabinet met Wilders aan een zijlijn? Het CDA struikelde toen. Het verloor heel veel van netwerk daarbij aan de VVD. Een specifiek deel deed daar niet aan mee, zei ook vaarwel tegen het CDA, en begon met plannen voor een eigen hefboom - want de VVD had er tenslotte ook een (de PVV dus). Daar begon het traject wat via omweg van testen bij FvD uiteindelijk het ontwerp en financiering voor de BBB kwam, maar dit terzijde.

Met name in de laatste periode Rutte begon de VVD in hoog tempo netwerkbereik te verliezen. Men had bijvoorbeeld veel ingezet op lokale / regionale verkiezingen, maar dan niet met de VVD vlag, maar van lokale pseudo-vlaggetjes. Probleem was wel, die zaten dichter bij de PVV op de grond, en begonnen in en als netwerk te verschuiven naar PVV. Ook binnen groot-zakelijk was dat een fenomeen. Het niet leveren van de Dividendbelasting, het was uitermate dom om dat issue proberen te gebruiken voor weliswaar verbonden agenda van koningmakers, maar wel agenda die niet op de oude grote - en grotendeels schadelijke - vijf multinationals van vroeger gericht was.

Het is best een interessant proces geweest. Het is een van de grote variabelen achter de beslissing om de deur open te zetten voor alt / extreem / radicaal. Net als het CDA verliest de VVD in toenemende mate het netwerkbereik wat vereist is voor het model van loning/beloning voor hiërarchie en cohesie. En, dominantie als politieke partij. Bij die verschuivingen ligt de trend naar enerzijds het zelf scheppen van pseudo-partijen als private hefboom van selectieve belangenbehartiging, anderzijds naar koppelingen met het PVV mechanisme.

Bot gezegd: de touwtjes verschuiven dus van de een naar de ander. Prioriteiten voor selectieve belangen zijn dezelfde. De lijnen daarbij zullen aldus onveranderd blijven, want, anders geen voeding. En het mechanisme moet groeien en domineren. Dit is een machtsrelatie.

Plus ca change, plus ca reste. The more things change, the more they stay the same.

Dat is dan ook de inzet bij al die vectoren van selectieve belangenbehartiging, men wil niet innoveren of concurreren, men wil garanties van status quo voor positie, bereik, macht en het kunnen vreten.

De rauwe ironie hier is dat in algemene zin de samenleving al zeer geruime tijd de consequenties ervaart van het niet omgaan met consequenties, en het rigoureus prioriteit geven aan belangenconcentraties die uitermate negatief zijn voor potentieel van zowel ontwikkeling als stabiliteit. Wat is bijvoorbeeld de grootste vernietiger van arbeid? Schaalvergroting zonder blootstelling aan noodzaak tot innovatie, met bijbel van hyperoptimalisatie. Het MKB schept arbeid, de zogenaamde multinational vernietigt het. En dat laatste is nota bene ook traditioneel aanjager van gericht gebruik van schaarste en verdeel & heers bij loonbeleid en arbeidsbeleid (en ja, bij arbeidsmigratie).

Dit soort belangenconcentraties hebben de bui eerder zien hangen dan het CDA en de VVD. In erkenning van het bestaan van grenzen aan het vermogen tot afschuiven van de rekening door traditioneel rechts-conservatief is men gaan bewegen. En duwen. De ironie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IFKtPBwx1RbyVEt5Eq3arFFjlL0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/t0aegRWlMcOTh0eBoPhBnt0e.jpg?f=user_large

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Virtuozzo
  • Niet online
mitsumark schreef op donderdag 14 november 2024 @ 23:03:
[...]

Ik weet niet of we het rechtssysteem moeten belasten met de taak om hier per geval een oordeel over te vellen, zelfs niet als we het beperken tot individuen met een enorme reikwijdte.
We zullen wel moeten. Anders krijg je vanzelf een dynamiek zoals in het VK en de VS, waar je in correlaties van gewicht / bereik / positie / netwerk eenvoudig het Loudest Voice mechanisme kunt toepassen voor zowel toepassingen van ontwrichting / escalatie als agenda van er mee weg komen.

Dat schept niet enkel een bijzondere vorm van klassenjustitie, het schept een fenomeen van vervorming algemene cultuur-maatschappelijke dynamiek waar toxisch / grensoverschrijdend gedrag steeds meer prioriteit en ruimte krijgt.

In essentie ligt hier een uitdaging van het formaliseren in structuren en mechanismen van Karl Popper's Paradox van Tolerantie, binnen context en kaders van rechtstaat. Dat is nogal wat, maar goed, we kunnen tegenwoordig in realtime observeren elders wat volgt wanneer we niet op zijn minst de uitdaging aangaan.

Op dit moment is het niet zo dat de politieke wil hiertoe ontbreekt. Het is veel meer zo dat daar waar op dit moment de macht rust, er juist de politieke wil is om het probleem op te kweken.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

mitsumark schreef op donderdag 14 november 2024 @ 23:03:
[...]
Mee eens, echter juist politici zijn extra beschermd opdat ze kritiek kunnen uitten op beleid.
Misschien niet voor dit topic, maar imo zit er tussen vrijheid van meningsuiting en grensoverschrijdend gedrag een behoorlijke overlap.
Wat mij betreft mag de wet voor openbare belediging nog wat meer aan banden gelegd worden, simpelweg om provocerend gedrag te kunnen aanpakken. Ja, dat gaat dan ten koste van een stukje vrijheid van meningsuiting, maar komt imo ook ten goede van de samenleving.
Juist ja... Want Wilders staat bekend om zijn beledigen die inhoudelijk gaan over beleid. Verder mag het van mij in een ander topic. Persoonlijk wil ik er alleen aan toevoegen dat ik van politici verwacht dat ze kundig genoeg zijn in hun taalgebruik dat ze zonder de ander te beledigen ook hun punt kunnen maken. Kunnen ze dat niet dan is het vooral een gebrek.

• Frame164
DevWouter schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 05:51:
[...]

Juist ja... Want Wilders staat bekend om zijn beledigen die inhoudelijk gaan over beleid. Verder mag het van mij in een ander topic. Persoonlijk wil ik er alleen aan toevoegen dat ik van politici verwacht dat ze kundig genoeg zijn in hun taalgebruik dat ze zonder de ander te beledigen ook hun punt kunnen maken. Kunnen ze dat niet dan is het vooral een gebrek.
Sommige politici hebben daar te weinig inhoud voor maar weten dat hun achterban smult van beledigen van politieke tegenstanders. Die denken dat ze te maken hebben met een daadkrachtige leider als die bijvoorbeeld D66’ers uitscheldt.

• Napo
  • Niet online
Frame164 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 07:54:
[...]

Sommige politici hebben daar te weinig inhoud voor maar weten dat hun achterban smult van beledigen van politieke tegenstanders. Die denken dat ze te maken hebben met een daadkrachtige leider als die bijvoorbeeld D66’ers uitscheldt.
En de "ik benoem gewoon de feiten" terwijl ze daarmee dus ook problematisch gedrag vertronen omdat ze uiteindelijk beleid dienen te maken voor de algehele samenleving. Het is begrijpbaar edoch onwenselijk dat er partijen zijn die zo graag alle nuance weg willen halen uit een debat en dan vervolgens verbaast zijn dat het debat vooral een verspilling van tijd is geweest als je puur kijkt naar de potentiele oplossingen die worden aangedragen.

De perceptie dat harde woorden een leider daadkrachtig maakt is onderdeel van het probleem, zie de beleidsmatige wijzigingen die onze huidige coalititie heeft weten te realiseren, die "daadkrachtigheid" is juist hetgeen wat ze beperkt doordat het onuitvoerbaar is. Maar dat is dan ook niet het doel, creeer debatten die meer over de vorm gaan dan over de inhoud en je behoudt effectief de status quo. Dat is ook hetgeen waar Rutte met groot gemak gebruik van kon maken als Wilders weer een interruptie had. Inhoud parkeren en verschuiven naar debatteren over de vorm.

• Cid Highwind
Napo schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 08:24:
[...]

En de "ik benoem gewoon de feiten" terwijl ze daarmee dus ook problematisch gedrag vertronen omdat ze uiteindelijk beleid dienen te maken voor de algehele samenleving. Het is begrijpbaar edoch onwenselijk dat er partijen zijn die zo graag alle nuance weg willen halen uit een debat en dan vervolgens verbaast zijn dat het debat vooral een verspilling van tijd is geweest als je puur kijkt naar de potentiele oplossingen die worden aangedragen.

De perceptie dat harde woorden een leider daadkrachtig maakt is onderdeel van het probleem, zie de beleidsmatige wijzigingen die onze huidige coalititie heeft weten te realiseren, die "daadkrachtigheid" is juist hetgeen wat ze beperkt doordat het onuitvoerbaar is. Maar dat is dan ook niet het doel, creeer debatten die meer over de vorm gaan dan over de inhoud en je behoudt effectief de status quo. Dat is ook hetgeen waar Rutte met groot gemak gebruik van kon maken als Wilders weer een interruptie had. Inhoud parkeren en verschuiven naar debatteren over de vorm.
"Ik benoem gewoon de feiten" is wat dat betreft niks anders dan een Haags eufenisme voor "ik gooi nog even wat olie op het vuur en leun me vervolgens weer achterover".

Wanneer je in de oppositie zit niet een bijster constructieve houding. Als vertegenwoordiger van een regeringspartij is het simpelweg een brevet van onvermogen. Je zit er immers niet om feiten te benoemen, maar om oplossingen te bieden, terwijl je effectief het tegenovergestelde bewerkstelligt en enkel gebakken lucht produceert.

• Frame164
Cid Highwind schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:31:
[...]
"Ik benoem gewoon de feiten" is wat dat betreft niks anders dan een Haags eufenisme voor "ik gooi nog even wat olie op het vuur en leun me vervolgens weer achterover".

Wanneer je in de oppositie zit niet een bijster constructieve houding. Als vertegenwoordiger van een regeringspartij is het simpelweg een brevet van onvermogen. Je zit er immers niet om feiten te benoemen, maar om oplossingen te bieden, terwijl je effectief het tegenovergestelde bewerkstelligt en enkel gebakken lucht produceert.
Hear hear. En de feiten worden ook nog eens niet correct benoemd... Een handjevol etterbakken zijn immers niet representatief voor honderduizenden anderen. Er wordt 180 graden andersom geredeneerd dan als het om blanke voetbalhooligans gaat. Dat is dan altijd opeens maar een klein groepje en niet "de echte" supporters.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

NSC-staatssecretaris Achahbar (Toeslagen en Douane) dient later vandaag haar ontslag in uit onvrede met gebeurtenissen binnen het kabinet na het geweld in Amsterdam rond de voetbalwedstrijd tussen Ajax en Maccabi Tel Aviv. Dat melden bronnen aan de NOS.

Afgelopen maandag, tijdens de ministerraad, zou het hoog opgelopen zijn, en zouden naar de mening van Achahbar racistische uitspraken zijn gedaan. Achahbar zou toen al hebben aangegeven als bewindspersoon bezwaren te hebben tegen bepaald woordgebruik door haar collega's.

Volgens bronnen zorgt de stellingname van Achahbar ook bij andere NSC-bewindspersonen voor onrust. Dat heeft ermee te maken dat het opstappen van Achahbar om een principiële kwestie gaat en niet om persoonlijke omstandigheden.

Achahbar heeft zelf een Marokkaanse achtergrond. Ze is in Marokko geboren. Als staatssecretaris van Financiën is ze vooral belast met toeslagen. Voor ze in juli lid van het kabinet werd, had ze diverse juridische functies. Ze was lange tijd officier van justitie. Verder was ze onder meer advocaat en rechter-plaatsvervanger.
Zie https://nos.nl/artikel/25...-over-integratiediscussie

Dat is al de tweede opstapper. Gaat lekker stabiel daar. Zo gaan we wel opnieuw naar de stembus rond de feestdagen ofzo.

[ Voor 61% gewijzigd door wildhagen op 15-11-2024 13:32 ]

Virussen? Scan ze hier!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:20
wildhagen schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:31:
[...]

Dat is al de tweede opstapper. Gaat lekker stabiel daar. Zo gaan we wel opnieuw naar de stembus rond de feestdagen ofzo.
Dit geval lijkt me meer impact hebben dan de vorige. Deze kwestie lijkt heel principieel. Als ik het zo lees stapt ze feitelijk op omdat ze de anti-moslim retoriek van de PVV en alles wat er tegenaan schurkt niet meer pruimt, vooral ook binnen het kabinet.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

D-e-n schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:40:
[...]

Dit geval lijkt me meer impact hebben dan de vorige. Deze kwestie lijkt heel principieel. Als ik het zo lees stapt ze feitelijk op omdat ze de anti-moslim retoriek van de PVV en alles wat er tegenaan schurkt niet meer pruimt, vooral ook binnen het kabinet.
Toch vind ik enigszins raar. Je weet dat je in een *knip*, we zijn terughoudend met dat label kabinet stapt, met zelfs enkele trekjes die aan iets nog sterkers doen denken.

Had je dan van tevoren niet kunnen bedenken dat de bewindslieden continue snoeihard ellkaar onderuit zouden halen en op de man spelen? 2 van de 4 partijen in de coalitie staan daar nou juist op voorhand al om bekend.

Wat mij betreft is dit nu al een van de meest dramatische wanprestaties sinds de Tweede Wereldoorlog, dit kabinet.

[ Voor 2% gewijzigd door NMH op 16-11-2024 21:03 ]

Virussen? Scan ze hier!

• D-e-n
wildhagen schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:43:
[...]

Toch vind ik enigszins raar. Je weet dat je in een *knip* kabinet stapt, met zelfs enkele trekjes die aan iets nog sterkers doen denken.

Had je dan van tevoren niet kunnen bedenken dat de bewindslieden continue snoeihard ellkaar onderuit zouden halen en op de man spelen? 2 van de 4 partijen in de coalitie staan daar nou juist op voorhand al om bekend.

Wat mij betreft is dit nu al een van de meest dramatische wanprestaties sinds de Tweede Wereldoorlog, dit kabinet.
Tja, dat geldt natuurlijk voor de gehele NSC-fractie. Maar iets met "beter ten halve gekeerd...."

[ Voor 1% gewijzigd door NMH op 16-11-2024 21:00 ]

• D-e-n
In principe zijn de notulen van de ministerraad geheim maar ik kan me voorstellen dat nu, in elk geval vanuit de oppositie, om openbaarheid gevraagd wordt.

• Kalentum
D-e-n schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:54:
In principe zijn de notulen van de ministerraad geheim maar ik kan me voorstellen dat nu, in elk geval vanuit de oppositie, om openbaarheid gevraagd wordt.
Inderdaad.

Er zijn kabinetten over minder gestruikeld zullen we maar zeggen.

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-11 22:08
[...]

Toch vind ik enigszins raar. Je weet dat je in een *knip* kabinet stapt, met zelfs enkele trekjes die aan iets nog sterkers doen denken.

Misschien een beetje in slaap laten sussen door hoe iets gematigder Wilders tijdens campagne voor verkiezingen was en misschien daarna tijdens formatie beloftes gehad dat het zo zou blijven. Maar volgens mij waarschuwde tijdens de campagne al genoeg mensen dat ze dachten dat hoe Wilders was iets tijdelijks zou zijn en als hij zou winnen hij anders zou doen, dus je hebt inderdaad gelijk dat ze beter hadden moeten weten en ze naïef zijn geweest

[ Voor 1% gewijzigd door NMH op 16-11-2024 21:01 ]

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-11 16:30

Auredium

Informaticus Chaoticus

NSC is gewoon de achilleshiel van dit kabinet. Omtzigt zat in een enorm lastige positie; ga een PVV regering aan of dwing het land tot nieuwe verkiezingen. Dus koos Omtzigt voor de keuze die iig het volk een regering zou geven. Voor de partij zelf was het beter geweest om geen regering te vormen en ik verwacht dat NSC hiervoor wordt afgestraft (wat de groei van CDA zou verklaren).

Ik ben benieuwd of dit kabinet dit jaar nog klapt.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• D-e-n
Auredium schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:00:
Dus koos Omtzigt voor de keuze die iig het volk een regering zou geven.
Er waren echt nog wel andere opties geweest als het was geklapt. Als Omtzigt zo graag extraparlementair had willen gaan had dat juist ook zonder Wilders gekund. Wellicht was het dan ook echt een kabinet geweest dat wat losser staat van de kamer. Nu is het extraparlementaire gewoon een toneelstukje geweest.

Het zou wat dat betreft ook nu wenselijk zijn als er bij val van het kabinet géén nieuwe verkiezingen volgen maar dat er met de huidige kamer een nieuwe oplossing wordt gezocht. De kiezer heeft gekozen: ze doen het er maar vier jaar mee.

[ Voor 19% gewijzigd door D-e-n op 15-11-2024 14:09 ]

• Frame164
wildhagen schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:31:
[...]

Ik snap niet dat ze in een extreem-rechts kabinet is gestapt maar wel dat ze nu opstapt. En wat te denken van alle (m.n.) Marokkaanse medewerkers op de ministeries waar best wel veel van zijn. Je wordt gewoon weggezet als vierderangsburger door de leiding.

• Frame164
[...]

Er zit wel een verschil tussen hard aanpakken en onderuit halen (dat is politiek) en smerig racisme/fascisme waar de *knip*, laat dat soort labels geblondeerde nazaat van vluchtelingen en zijn tassendragers in de regering aan doen.

[ Voor 8% gewijzigd door NMH op 16-11-2024 21:01 ]

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-11 14:05
Pompi schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:59:
[...]

Misschien een beetje in slaap laten sussen door hoe iets gematigder Wilders tijdens campagne voor verkiezingen was en misschien daarna tijdens formatie beloftes gehad dat het zo zou blijven. Maar volgens mij waarschuwde tijdens de campagne al genoeg mensen dat ze dachten dat hoe Wilders was iets tijdelijks zou zijn en als hij zou winnen hij anders zou doen, dus je hebt inderdaad gelijk dat ze beter hadden moeten weten en ze naïef zijn geweest
Spijker op de kop en dit wordt nogal eens onderschat. De PVV kreeg bv. ook veel stemmen van de gekleurde mensen afgelopen verkiezingen, dat kan door die gematigde houding tijdens de campagne komen.
Eens kijken wat er in 2025 gebeurt tijdens de verkiezingen.

• D-e-n
Pompi schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:59:
[...]

Misschien een beetje in slaap laten sussen door hoe iets gematigder Wilders tijdens campagne voor verkiezingen was
Dat was enkel een frame. Waaruit bleek dat?

• Trichoglossus
  • Laatst online: 17:26
NSC-staatssecretaris Nora Achahbar is verantwoordelijk voor de afhandeling van de toeslagenaffaire, en nu stapt ze op uit onvrede over de kabinetsdiscussie na de gewelddadigheden in Amsterdam vorige week. Diverse betrokkenen melden dat de ministerraad daarover afgelopen maandag ontspoorde, er zouden harde woorden gevallen zijn over integratieproblemen, over migranten en de islam.
Als iedereen opstapt omdat er wel eens harde woorden zijn gevallen dan hou je weinig werknemers meer over waar dan ook 8)7

• Kalentum
De BBB staat er zo in: "Racisme en discriminatie zijn ontoelaatbaar en strafbaar. Punt."

De VVD vindt dit: "We beoordelen mensen nooit op basis van hun afkomst, geslacht, kleur, ras, leeftijd, geloof, seksuele geaardheid of beperking. We treden daadkrachtig op tegen mensen die zich hier wel schuldig aan maken, zowel op straat als online."

Ik ben benieuwd!

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:06
Trichoglossus schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:22:
[...]

Als iedereen opstapt omdat er wel eens harde woorden zijn gevallen dan hou je weinig werknemers meer over waar dan ook 8)7
Zeker nu er overal tekorten zijn aan werknemers, is dat iets wat wel eens goed door mag dringen.

Overigens zie ik om me heen dat dan vaak gekozen wordt voor een vervroegd pensioen, dus dat is arbeidscapaciteit die iedereen verliest.

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:32

Zewatanejo

Fine Thanks!

[...]

Precies. Dus dan is het te verwachten dat hier wel iets meer is gebeurd dan alleen harde woorden..
Als het allemaal niet zo treurig was zou ik m'n popcorn dit weekend klaar zetten

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:24
D-e-n schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:19:
[...]

Dat was enkel een frame. Waaruit bleek dat?
Het was vooral de media zelf, die Geert Milders verkocht met de boodschap dat hij daadwerkelijk zaken in de koelkast stopte. Geert Wilders zelf deed uiteraard mee met de spin van de media dat hij een premier wilde zijn voor alle Nederlanders.

Maar waar velen waaronder de PVDA-GL voor waarschuwde was dat de bewaarde waar in de koelkast alsnog bedorven eruit zou komen en zie hier. Wilders eigen ego was weer eens groter dan het landsbelang en zo tackelde hij de volgende bewindsvrouw de kamer uit. De vorige was immers ook al door Wilders persoonlijk onder de bus gegooid.

Overigens ben ik benieuwd naar coalitiepartij BBB en hun rol in deze. De Volkskrant of NRC zal eerdaags wel met een reconstructie komen :9

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Er is natuurlijk wél een verschil tussen 'harde woorden' (wat op zich moet kunnen) en racistische of fascistische drek die je van je collega's over je uitgegoten krijgt.

Dat eerste moet kunen. Voor normale mensen is dat tweede echter onacceptabel. Voor deze 4 coalitiepartijen (of iig 3 van de 4 minus NSC dan) is het kennelijk de normaalste zaak van de wereld.

Virussen? Scan ze hier!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:16

ZieMaar!

Moderator General Chat
Harde woorden kunnen als het inhoud en feiten betreft. Maar dat is niet echt de corebusiness van de PVV, dus de aanname dat er geen harde woorden zijn gevallen maar dat het gewoon racistische uitlatingen waren lijkt geen vreemde aanname.

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:32

Zewatanejo

Fine Thanks!

Auredium schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:00:
NSC is gewoon de achilleshiel van dit kabinet. Omtzigt zat in een enorm lastige positie; ga een PVV regering aan of dwing het land tot nieuwe verkiezingen. Dus koos Omtzigt voor de keuze die iig het volk een regering zou geven. Voor de partij zelf was het beter geweest om geen regering te vormen en ik verwacht dat NSC hiervoor wordt afgestraft (wat de groei van CDA zou verklaren).

Ik ben benieuwd of dit kabinet dit jaar nog klapt.
Als het hier echt om discriminatie gaat, dan is dit toch gewoon het moment dat de NSC een er streep onder moet zetten. Ze zijn toch al geïmplodeerd. Over de volgende verkiezingen hoeven ze niet meer na te denken. Velen zijn terug naar of staan op het punt terug te gaan naar het CDA.
Als ze deze ruïne van een kabinet nu opblazen doen ze tenminste nog wat betekenisvol voor Nederland.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• D-e-n
[...]

Ik vind het eerlijk gezegd schandalig dat dit zeer waarschijnlijk heel principiële opstappen op een hoop gegooid wordt met de discussie over "harde woorden op de werkvloer". Het is kwalijke retoriek die extreemrechts gedachtegoed nog verder normaliseert.

[ Voor 25% gewijzigd door D-e-n op 15-11-2024 19:20 ]

• Trichoglossus
  • Laatst online: 17:26
wildhagen schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:27:
[...]

Er is natuurlijk wél een verschil tussen 'harde woorden' (wat op zich moet kunnen) en racistische of fascistische drek die je van je collega's over je uitgegoten krijgt.

Dat eerste moet kunen. Voor normale mensen is dat tweede echter onacceptabel. Voor deze 4 coalitiepartijen (of iig 3 van de 4 minus NSC dan) is het kennelijk de normaalste zaak van de wereld.
Er worden natuurlijk in heel veel sectoren racistische opmerkingen gemaakt. Maar toch stappen mensen niet meteen op, dan zouden een hoop bedrijven morgen half leeg zijn.

Ik weet niet wat Achachbar had verwacht toen ze ja zei tegen deze functie in een dergelijk kabinet.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik zie dat ik niet de enige ben die het opmerkt, maar uhm:

Achahbar gaat willens en wetens in een kabinet zitten van Wilders (minder, minder, minder) en dan ga je weg omdat Marokkanen onheus bejegend zouden worden? Raar volk die NSC-ers.

• D-e-n
PWM schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:44:
Ik zie dat ik niet de enige ben die het opmerkt, maar uhm:

Achahbar gaat willens en wetens in een kabinet zitten van Wilders (minder, minder, minder) en dan ga je weg omdat Marokkanen onheus bejegend zouden worden? Raar volk die NSC-ers.
Dus geen principes hebben zoals al die VVD ministers die nergens een probleem van maken is beter dan wél principes hebben zoals iemand van het NSC?

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

D-e-n schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:49:
[...]

Dus geen principes hebben zoals al die VVD-ers die nergens een probleem van maken is beter dan wél principes hebben zoals iemand van het NSC?
Dat gesneer is nergens voor nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door DaniëlWW2 op 15-11-2024 17:20 ]

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Mogelijk stappen er nog meer op:
In het kabinet is vrijdag een crisissfeer ontstaan. Aanleiding is het uitgelekte aftreden van NSC-staatssecretaris Nora Achahbar om onvrede over uitspraken die in het kabinet zijn gedaan over integratie. Bronnen melden dat meerdere NSC-bewindspersonen twijfelen over hun vertrek.

Op het Catshuis, waar de ministerraad bijeen is, vergaderen de bewindslieden van elke coalitiepartij nu afzonderlijk over wat hen te doen staat. De agenda's van de ministers en staatssecretarissen zijn voor de rest van de dag leeggeveegd, zeggen ingewijden.
Zie https://www.nu.nl/politie...felen-over-opstappen.html

Benieuwd wanneer we weer naar stembus gaan mogen.

Virussen? Scan ze hier!

• D-e-n
Je verwijt iemand die uit principe opstapt. Maar wat verwijt je haar dan? Dat ze principes heeft? Of dat ze ze nu pas uit? En beter "ten halve gekeerd...." zou je dan zeggen toch? Want hoewel ik het NSC ook verwijt in het kabinet te stappen vind ik dat nog altijd minder erg dan Yesilgoz en co die helemaal geen principes lijken te hebben.

Dit lijkt vooral een omzichtige manier om toch vooral de schuld maar weer niet bij de grote roze olifant in het kabinet te leggen: de PVV.

[ Voor 6% gewijzigd door DaniëlWW2 op 15-11-2024 17:20 ]

• Kalentum
De druppel was dat ook VVD-minister van Financiën Eelco Heinen volgens haar radicale uitspraken zou hebben gedaan over minderheden.

...

Heinen is als minister de directe leidinggevende van Achahbar.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je dan opstapt.

[ Voor 4% gewijzigd door Kalentum op 15-11-2024 14:55 ]

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Intens treurig dat mevrouw Achahbar opstapt wegens racisme maar uiteraard wel terecht. Wellicht dat ze dacht dat bewindslieden zich wel professioneel zouden kunnen gedragen.

Erg benieuwd naar de rol ook van BBB. Mij zou racisme vanuit bijvoorbeeld een mona Keizer niet verbazen. Van PVV’ers sowieso niet.

edit: Ik hoor het Schoof nog bezweren:”in dit kabinet zitten geen racisten.” Tja.

[ Voor 12% gewijzigd door dawg op 15-11-2024 14:58 ]

It’s the economy, stupid!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Kalentum schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:54:
[...]

Ik kan me heel goed voorstellen dat je dan opstapt.
Tsja, ook de VVD kan je tegenwoordig blijkbaar wel in de extreem-rechts hoek classificeren als dit klopt. Of op zijn allerminst sympathiseren ze heel erg met extreem-rechts.

Anders had de VVD Heinen de laan uit moeten sturen op zijn minst.

Virussen? Scan ze hier!

• Kalentum
wildhagen schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:56:
[...]

Tsja, ook de VVD kan je tegenwoordig blijkbaar wel in de extreem-rechts hoek classificeren als dit klopt. Of op zijn allerminst sympathiseren ze heel erg met extreem-rechts.

Anders had de VVD Heinen de laan uit moeten sturen op zijn minst.
Thomas van Groningen meldt dat het toch wat anders ligt.

[ Voor 6% gewijzigd door polthemol op 16-11-2024 09:04 . Reden: twitter embed ]

Pagina: 1 ... 57 ... 82 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen culture war talking points. Zie ook: defiant in "De landelijke Nederlandse politiek 2023 - Na de val"
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen discussie over iq, natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.

Brondiscussie kan hier: [AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic