"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Eh, ja, waarom zit centrumlinks en centrumrechts nog op het platform van de *knip*, dat label draagt niet zoveel bij Elon Musk? Wegwezen. Had je twee jaar geleden al moeten doen, maar beter laat dan nooit. Iedereen die blijft, houdt het netwerkeffect in stand.tweakduke schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:05:
[...] en Wilders heeft zijn platform: X. [...]
[ Voor 6% gewijzigd door NMH op 13-11-2024 20:37 ]
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Probleem is ook een beetje dat iedereen zit te wachten. Op het moment dat iedereen het platform tegelijk links laat liggen dan is het een statement maar nu is er ook wel wat voor te zeggen voor het standpunt "ik blijf zitten om tegenwicht te geven aan de desinformatie"Jerie schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:17:
[...]
Eh, ja, waarom zit centrumlinks en centrumrechts nog op het platform van de *knip* Elon Musk? Wegwezen. Had je twee jaar geleden al moeten doen, maar beter laat dan nooit. Iedereen die blijft, houdt het netwerkeffect in stand.
[ Voor 2% gewijzigd door NMH op 13-11-2024 20:36 ]
waarom rijden mensen nog in Tesla's?Jerie schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:17:
[...]
Eh, ja, waarom zit centrumlinks en centrumrechts nog op het platform van de *knip* Elon Musk? Wegwezen. Had je twee jaar geleden al moeten doen, maar beter laat dan nooit. Iedereen die blijft, houdt het netwerkeffect in stand.
[ Voor 3% gewijzigd door NMH op 13-11-2024 20:36 ]
Sorry
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Zo zie je maar hoe gevoelig we zijn voor vooroordelen als iets afwijkt van de "norm". @DevWouter heeft niks met racisme maar scheert wel skinheads over een kam. Wij/zij denken zit diep.Qwerty-273 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:46:
[...]
Ook het gebruik van skinhead (een grote groep meer muziek/cultuur gebaseerd) om een kleine subgroep (de racistische/nationalistische/extreem-rechtse skinheads) aan te duiden is niet duidelijk (en drukt ook een stempel op de grote groep). Juist de skinheads vinden hun oorsprong met de liefde voor Jamaicaanse muziek als arbeidersklasse in het VK. En ook als voorbeeld de beweging SHARP (Skinheads Against Racial Prejudice) of de latere beweging RASH (Red and Anarchist Skinheads). Die staan dus heel ver van de racistische/nationalistische/extreem-rechtse skinheads vandaan, al zal menig politicus in dit debat ze allemaal als zelfde groep bestempelen en wegzetten.
[Afbeelding]
1. Mai 2013 in Hannover. Gute Arbeit. Sichere Rente. Soziales Europa. Umzug vom Freizeitheim Linden zum Klagesmarkt. Menschen und Aktivitäten (111)
Foto: Bernd Schwabe in Hannover, CC BY 3.0, via Wikimedia Commons
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Is hun auto vaak niet eens.
Een elektrische auto, tja die kun je wel inzetten als spyware.
Toch is dat wel van een andere orde. Musk heeft bewezen een belabberde poortwachter te zijn. Hij censureert kritiek op hem, en zet zichzelf extra in de spotlights. Ondertussen is hij op de wappie tour gegaan en promoot hij materiaal uit extreemrechtse kringen (inclusief, jawel, neonazi's).
Nederland zit vooral met een gezagscrisis.
Een zeer goed voorbeeld is wel dat je een demonstratieverbod instelt, vervolgens toch maar toestaat (vanavond).
Deze groep demonstranten mogen van de Gemeente alleen op plaats X demonstreren, ondanks het verbod.
Maar geven vervolgens aan toch naar plaats Y te zullen gaan, plaats Y de Dam in deze.
Activist Frank van der Linde, die al twee keer tevergeefs een kort geding aanspande tegen het demonstratieverbod, laat aan een aanwezige ANP-verslaggever weten dat de groep niet van plan is naar het Westergasterrein te gaan.
Dit heeft totaal niets meer met demonstratie te maken, maar met bewuste provocatie en totale minachting voor gezag.
Dit geeft toch wederom vanuit de pro Palestijnse organisaties aan hoe zij tegen gezag aankijken. Ze spugen er letterlijk op.
Ik vind het op zich niet een beetje vreemd dat veel Nederlanders / Amsterdammers die pro Palestijnse demonstranten een keer kotsbeu zijn om hun totale minachting voor het gezag.
Laat die denigrerende labels.
[ Voor 52% gewijzigd door NMH op 13-11-2024 20:33 ]
Wellicht niet op Telegram, maar er is bijvoorbeeld in steng Christelijke kringen elk jaar meer te doen over Halloween. Met daarbij de escalatie dit jaar in Ouderkerk aan den IJssel. Of dat opjutten in een groep(app)je is geweest, of radicaal direct tot actie is overgaan blijft gissen. En ook dat is een actie van (gestoorde) individuen en kan niet de hele Christelijke groep worden aangerekend.Piet_Piraat7 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:04:
Biblebelt figuren zijn niet tolerant nee, maar ik zie die ook niet op Telegram groepen elkaar opjutten om even op jacht te gaan 's avonds.
https://www.eo.nl/artikel...-decoraties-of-duisternis
https://beam.eo.nl/artikel/christenen-en-halloween
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Die zou ik graag terugzien. Kan dat nog ergens?DevWouter schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:26:
Wacht effe... Zat Schoof nu zijn reactie op de interruptie van Wilders voor te lezen van papier? Was deze interruptie afgesproken en overlegd?
Klopt maar als je een beetje op het spectrum zit of handig met computers bent kun je bij Unit 8200 aan de slag. Zie bijvoorbeeld Darknet Diaries 28 (en die over StuxnetDevWouter schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:45:
[...]
In Israël is er een verplichte dienstplicht zodra je 18 jaar bent (los van uitzonderingen). 2 jaar voor meiden en 3 jaar voor jongens.
Dus zo'n beetje alle volwassen zijn militair of ex-militair.
We voelen ons als Nederland meer verbonden met Israël dan met een Arabisch land. Dat komt doordat onze normen en waarden meer overeenkomen.
Nou, prima, doch ik wil me wel graag distantiëren van Bibi's kruistocht.
Mogelijk hier: YouTube: LIVE: Tweede Kamer der Staten-Generaal, ik kan helaas geen tijdstempel geven omdat het nog live is.marapuru schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:28:
[...]
Die zou ik graag terugzien. Kan dat nog ergens?
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Ik denk dat Bontebal een andere afweging mbt politiecapaciteit wil: meer capaciteit overhouden voor andere zaken, daardoor minder capaciteit voor demonstraties, met als gevolg minder demonstraties.Jerie schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:11:
[...]
Politiecapaciteit is toch altijd een criterium?
Ik heb het hele debat niet gevolgd hoor, maar klopt het nou dat ze het vandaag de hele dag over integratie problemen gehad hebben? Als dat zo is, wat een verspilling van publieke middelen om die 4 mensen die vast zitten.
En niemand die het over een buitenlandse hooligans probleem heeft gehad?Trishul schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:40:
Ah, op radio 1 hebben ze een meneer van de Telegraaf uitgenodigd. Die herhaalt weer en zet er kracht bij dat we een integratie probleem hebben met islamitische mensen.
Ik heb het hele debat niet gevolgd hoor, maar klopt het nou dat ze het vandaag de hele dag over integratie problemen gehad hebben? Als dat zo is, wat een verspilling van publieke middelen om die 4 mensen die vast zitten.
Zo ongeveer wel. Heel weinig aandacht voor een mogelijk verkeerde inschatting van het risico mbt Maccabi hooligans.Trishul schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:40:
Ik heb het hele debat niet gevolgd hoor, maar klopt het nou dat ze het vandaag de hele dag over integratie problemen gehad hebben?
Unit 8200 is een militair onderdeel. En digitale oorlogsvoering is ook oorlogJerie schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:31:
[...]
Klopt maar als je een beetje op het spectrum zit of handig met computers bent kun je bij Unit 8200 aan de slag. Zie bijvoorbeeld Darknet Diaries 28 (en die over Stuxnet).
We voelen ons als Nederland meer verbonden met Israël dan met een Arabisch land. Dat komt doordat onze normen en waarden meer overeenkomen.
Nou, prima, doch ik wil me wel graag distantiëren van Bibi's kruistocht.
Verder denk ik eerder dat we een geschiedkundige belang hebben, maar laten we het niet te veel uitdiepen. Is niet nodig voor het topic op dit moment.
Ja, hij was het overduidelijk aan het voorlezen.DevWouter schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:26:
Wacht effe... Zat Schoof nu zijn reactie op de interruptie van Wilders voor te lezen van papier? Was deze interruptie afgesproken en overlegd?
Hij is voorbarig met het conclusie trekken waardoor hij een heel grote groep Nederlanders verwijt zonder bewijs.
Bedankt voor het bevestigen, ik twijfelde nog.Mawlana schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:48:
[...]
Ja, hij was het overduidelijk aan het voorlezen.
Het is toch wat. Een Minister President die zijn antwoord afstemt met een tweede kamer lid zodat het duidelijk is dat hij namens dat kamer lid spreekt. Ik denk niet dat dit is wat bedoeld werd met "dualisme in de kamer".
10 jaar terug ging het ook over hetzelfde onderwerp en we komen geen steek verder.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Het was Frans Timmermans ook al opgevallen.DevWouter schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:53:
[...]
Bedankt voor het bevestigen, ik twijfelde nog.
Het is toch wat. Een Minister President die zijn antwoord afstemt met een tweede kamer lid zodat het duidelijk is dat hij namens dat kamer lid spreekt. Ik denk niet dat dit is wat bedoeld werd met "dualisme in de kamer".
—
Ik mis Rutte. Hoewel ik het niet altijd met hem eens was, voelde hij toch als mijn minister-president. Dat kan ik niet zeggen over Schoof, ondanks hij het tegendeel beweert.
Zonde. Op deze manier zorg je er wel voor dat “ingeburgerde mensen met een migratieachtergrond” zich van de samenleving vervreemden.
[ Voor 116% gewijzigd door Mawlana op 13-11-2024 19:18 ]
Laat ik het zo zeggen: er ligt een patroon, diegenen die de deur open zetten, worden stelselmatig daarbij eerst onzelfstandig - verlies aan netwerken - en vervolgens tot gereedschap gereduceerd. Daarna komt het moeras van loyaliteitsdynamiek op basis van wie de skeletten verzamelt.Zewatanejo schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:39:
[...]
Daar lijkt het wel op inderdaad. Als dit kabinet nog veel langer blijft zitten dan integreert de VVD op deze manier langzaam in de PVV en dan hebben we echt een heel groot integratie probleem. De PVV heeft inderdaad de volledige controle over de hefboom
Polen, Hongarije, het Tories drama in het VK, de Republikeinen in de VS, het drama in de Duma in Rusland - en als we verder terug lopen in de geschiedenis blijft het patroon consistent.
Het erge is dat juist vaak onder het mom van gebruik van extreem / radicaal / alt men zelf in termen van gedragskaders werkvoorbereider daarvan wordt. En dat mist men elke keer weer.
De rauwe ironie is dat de partij juist heel goed kan weten hoe dat proces loopt. Immers, even terug in de tijd, aan wie verloor het CDA op welke wijze bij welke omstandigheden hele grote delen van het netwerken en de baantjescarrousel aan de VVD? Bij welke verschuivingen.
Er zit een rauwe blinde vlek die niet onvergelijkbaar is met andere blinde vlekken, zoals het idee van bankieren op invloed maar overtuigd zijn van het eigen individu als onbeïnvloedbaar. Of de variant bij media, als observerende degene zijn die het eerst de geschiedenis schrijft, terwijl men zelf in het proces variabele is (op zijn minst), of zelfs gewoon gereedschap van anderen.
Gedrag.
En dat is precies nu de arena: ons gedrag. En ja, er zit in de VVD van nu een kern die op magische wijze de overtuiging heeft dat men dit paard kan berijden, waarbij hun basis rust op het geloof van een kring er om heen dat die kern het paard wil temmen. Ridicuul. Het is een politiek equivalent van oorlogsvoorbereiding à la Napoleon alsof dat de volgende oorlog wordt, terwijl de echte berijder al lang en breed in 5e generatie conflictbeheer zit.
Er gaat een moment komen waarop dat interne fundament voor de huidige kern wakker wordt, maar ik betwijfel ten zeerste of het gedrag wat dan zal volgen op ook maar enige wijze anders is dan elders, historisch en tegenwoordig.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Ja. Is het dan niet bekend dat hier afspraken over gemaakt worden?DevWouter schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:26:
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Ik kijk het nu terug en vind hem op -51 minuten. En idd hij leest zijn reactie voor. Dat is op z'n minst opmerkelijk.DevWouter schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:32:
[...]
Mogelijk hier: YouTube: LIVE: Tweede Kamer der Staten-Generaal, ik kan helaas geen tijdstempel geven omdat het nog live is.
Timmermans benoemt het een-tweetje ook in zijn interruptie. En komt daarna wederom sterk uit de hoek.
[ Voor 10% gewijzigd door Malfunctions op 13-11-2024 19:46 ]
Knowledge reigns supreme over nearly anything
Die tijd is voorbij. Laat ik het zo zeggen, de VVD van het laatste kabinet Rutte was echt al de VVD van Rutte I niet meer. Loyaliteitsdynamiek, kleine koninkrijkjes, sponsoren die richting bepalen, de bepalende checks & balances zijn al heel lang weg. Al bij de Dividendbelasting kwestie kwam dat pijnlijk goed op tafel.Jerie schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:15:
[...]
Bühne.
Dat is met het afscheid van Rutte in de prullenbak belandt.
Maar, zie het zo: stel de PVV wordt weer kleiner omdat de VVD inspeelt op populisme. Dan heb ik liever dat de VVD de boze burger aantrekt dan de PVV. Want bij de VVD zitten nog wel checks & balances, terwijl de PVV een one man pony trick (show) is.
Laat ik het even scherp stellen: wie heeft de deur in vol bewustzijn opengezet?
Tot zover checks & balances.
We hebben ditzelfde patroon bij de Tories gezien. En meer recent nog, bij de Republikeinen.
Maar, stel de VVD haalt een PVV onderuit en het is voorbij met de hefboom. Prima, wat is dan de machtsdynamiek? Externe actoren trekken aan de touwtjes. En dat zijn externe actoren van verzelfstandigde netwerken voorheen onder bereik van een VVD, die volledig ingezet hebben op toepassingen van autoritarisme voor hun voedingsgedrag.
Anders gezegd: je krijgt dan wat de VS nu gaan krijgen, maar zonder transitiefase van chaos actor en kikkers koken.
Oftewel precies hetzelfde als het kabinet... Roepen roepen roepen maar oplossingen? Naaaahcarpebios schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:14:
Die man van Denk herhaalt continue zijn mening, vraag mensen wat ze ervan vinden en er komt niets nuttigs uit. Dit kost de samenleving toch klauwen met geld, deze "discussie" komt geen meter verder als iedereen steeds zijn standpunt gaat herhalen.
Maar het is iets om in het oog te houden. Immers, accelerationisme is integraal fundament voor de stromingen. Eenvoudige puntdruk voor redirectie van gedrag is voldoende om trends richting te geven. Laat het sudderen, en dan krijg je dat problematische overgaan van "geloofsartikel is leidend" naar "geloofsvalstrik is het doel".Qwerty-273 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:11:
[...]
Wellicht niet op Telegram, maar er is bijvoorbeeld in steng Christelijke kringen elk jaar meer te doen over Halloween. Met daarbij de escalatie dit jaar in Ouderkerk aan den IJssel. Of dat opjutten in een groep(app)je is geweest, of radicaal direct tot actie is overgaan blijft gissen. En ook dat is een actie van (gestoorde) individuen en kan niet de hele Christelijke groep worden aangerekend.
https://www.eo.nl/artikel...-decoraties-of-duisternis
https://beam.eo.nl/artikel/christenen-en-halloween
Laat ik het zo zeggen, we hebben veel geëxporteerd van opmerkelijke stukken geodemografie naar de VS, zie de consequenties aldaar. Maar, het zit hier ook nog steeds, en het is flink gegroeid. Er ligt reëel potentieel.
Zeker, maar dat is het secondaire punt. Het primaire van de oefening is de macht van herhaling. Dat werkt helaas. Dit is waarom een kamervoorzitter bij dit soort perikelen paal en perk zou moeten stellen, maar ja, wie is, en hoe is die daar nu precies ook al weer terecht gekomen.carpebios schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:14:
Die man van Denk herhaalt continue zijn mening, vraag mensen wat ze ervan vinden en er komt niets nuttigs uit. Dit kost de samenleving toch klauwen met geld, deze "discussie" komt geen meter verder als iedereen steeds zijn standpunt gaat herhalen.
Los van de historische context is het namelijk niet anders dan eender welke hate crime dan ook. Waarom is dit dan erger? Wat wordt de definitie? Als ik morgen slaande ruzie krijg met een joods iemand en in mijn woede noem ik diegene een k*nkerjood. Moet ik daar dan voor veroordeeld worden? Terwijl k*tmarokkaan geen probleem is?
Ik vind het een gevaarlijk iets om daar onderscheid in te gaan maken.
Knowledge reigns supreme over nearly anything
Is het conclusie trekken? Echt? Of toch net iets anders?DevWouter schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:49:
Christine Teunnissen (PVDA) legt wel heel duidelijk de vinger op de zere plek bij Schoof.
Hij is voorbarig met het conclusie trekken waardoor hij een heel grote groep Nederlanders verwijt zonder bewijs.
Denk even terug aan de draaiboeken die we de afgelopen jaren over hebben zien komen van nogal saillante landen en/of landen met hun eigen curve van autoritarisme. Waar je mee omgaat raak je mee besmet, en Schoof was al als bestuurder graag actief in nogal frappante sociale én politieke kringen.
Hij injecteert narratief. Vervolgens komt secondair signaal, media happen in frames, en het narratief wordt het volgende normaal.
Zal wel weer bij het EU-hof belanden, waarna NL wordt veroordeeld voor het schenden van het gelijkheidsbeginsel...Malfunctions schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:23:
Ik vind overigens de wens tot het zwaarder bestraffen van antisemitisme en het daarmee de facto gelijkstellen aan terrorisme erg twijfelachtig.
Los van de historische context is het namelijk niet anders dan eender welke hate crime dan ook. Waarom is dit dan erger? Wat wordt de definitie? Als ik morgen slaande ruzie krijg met een joods iemand en in mijn woede noem ik diegene een k*nkerjood. Moet ik daar dan voor veroordeeld worden? Terwijl k*tmarokkaan geen probleem is?
Overigens was ik 1 maand geleden in een ander EU-land waar er wel een normale discussie kan worden gevoerd over antisemitisme...Frankrijk. Daar heb je in de media gewoon meerdere standpunten, inclusief kritiek op Israel, en die laatste wordt niet gelijkgesteld aan antisemitisme. Dus dat het onderwerp hier niet normaal bespreekbaar is, is toch echt een Nederlands probleem.
Het is ook gevaarlijk. Maar juist omdat je hiërarchie gaat inbouwen in processen van perceptie management.Malfunctions schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:23:
Ik vind overigens de wens tot het zwaarder bestraffen van antisemitisme en het daarmee de facto gelijkstellen aan terrorisme erg twijfelachtig.
Het klinkt misschien vreemd, maar het komt bij mij in ieder geval heel erg over als iets wat nogal richting Hongarije gaat, waar de rechterhand van Orban (dit is al geruime tijd geleden inmiddels) een deal sloot met belangenbehartiging van de Bibi Club: ja we zijn antisemieten en gebruiken het, maar wij zijn de enigen die het hier mogen, anderen gaan zwaarder afgestraft worden dan bij haat op welke ander ook (en dat gaan we organiseren). En dat was ruim voldoende voor de criminele kringen van Bibi om in zee te gaan op avonturen met de kring van Orban.
Ik zeg niet dat hier sprake is van hetzelfde. Dat zou wel heel gestoord snel zijn. Puur het punt van hiërarchie inbouwen bij dit soort onderwerpen is uitermate gevaarlijk omdat je de deur openzet voor het inbouwen van een systemische inbalans bij processen van Veiligheid en Justitie.
En dat is iets wat gaten slaat in die processen. Het stimuleert blinde vlekken. Daar is niemand bij gebaat.
Ik kan best begrijpen waar het politieke signaal vandaan komt: het is een prikkel voor beeld. Maar of het nou zo slim is, tja. Dat drama van ageren & narratief om in beeld te staan is überhaupt fundamenteel toxisch voor de functionaliteit van het bestel.
Ik krijg gewoon flashbacks naar alle ophef rondom een Motivaction-onderzoek van 10 jaar geleden.
Ik zie en luister naar filmpjes van de pro Palestijnse demonstranten nu op de Dam.
Dit heeft echt niets maar dan ook helemaal niets met opkomen voor een volk in een demo, maar puur en alleen provocatie, totale minachting voor gezag, door andere politieagenten uitschelden (racisten. facisten) e.d.
om nog maar niet te spreken wat dit doet met de totale ongeloofwaardigheid van de Burgermeester
Schrijf dat soort dingen gewoon voluit.
[ Voor 28% gewijzigd door NMH op 13-11-2024 20:29 ]
En een glijdende schaal. Als ik mij niet vergis is in Duitsland begin van deze maand ook een voorstel aangenomen om antisemitisme gelijk te stellen aan kritiek op Israël, ondanks de felle kritiek van historici.Malfunctions schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:23:
Voor iedereen die hier roept dat we een integratieprobleem hebben, het debat van vandaag is hét bewijs dat politici en de maatschapij bijdragen aan de verdere vervreemding van mensen waarvan je wilt dat ze integreren. Een voorwaarde voor integratie is acceptatie. Accepteren wat mensen anders maakt, wat hun bezig houdt.
Een van de dingen die een hele grote groep mensen in Nederland én in het buitenland bezit heeft gehouden is:
- Hoe kan het nou dat dat de Maccabi fans een minimale op de vingers krijgen en de moslim gemeenschap breed uitgebeeld wordt als probleem groep.
- Hoe kan het nou dat het op zoek gaan naar joden terecht als racisme wordt benoemd, maar het actief op zoek gaan naar Palestijnse vlaggen om te verbanden en te scheuren, en hoofddoeken van de hoofden van vrouwen af te halen niet?
- Hoe kan het nou dat het roepen van "k*nkerjood" terecht wordt veroordeeld, maar Maccabi fans de dood van kinderen ongestraft belachelijk mogen maken?
- Hoe kan het nou dat het geweld van Maccabi fans in de initiële rapportage van het geweld überhaupt niet genoemd was?
- Hoe kan het nou dat het geweld van Maccabi fans besteld world als "relletjes die horen bij het voetbal" en het geweld tegen de Israëliers wordt gekenmerkt als iets van inherent is aan de marrokaanse en islamitische gemeenschap?
Het conflict in Gaza, Lebanon en de West-Bank laat zien dat het westen de levens van Arabieren als minderwaarg acht. En de politiek laat zien dat ze de grieven van Arabieren in Nederland niets boeit.
Het had veel sterker geweest richting de gemeenschap die dit kabinet tracht te bereiken om eerst hun grieven te erkennen. Om excuses te maken dat zo'n groep genocidane zionisten ongestraft straatterreur mocht verrichten. Je moet begrip tonen voor de boosheid van deze groep mensen, om vervolgens stevig antisemitisme en geweld af te keuren.
DAT is de aanpak om in gesprek te komen en niet een openbare tentoonstelling te voeren van wie het grootste schoothondje is van van de extreem rechtse raciale Israëlische staat en een hele grote groep mensen in Nederland weg te zetten.
Geloof me, dit debat en alles wat erna zal volgen heeft de kloof met die groepen die je wilt bereiken groter gemaakt.
Ergens denk ik dat dit gedrag van het westen en pemperen van Israël een extreme vorm van "guilt washing" is van diezelfde westerse gemeenschap die de holocaust uitgevoerd en gefaciliteerd heeft. Jammer dat het westen in het wassen van hun handen van de Holocaust, het bloed van Palestijnen als zeep gebruiken.
[ Voor 11% gewijzigd door HollovVpo1nt op 13-11-2024 20:04 ]
Ik weet de burgemeester is het gezicht maar het is de hele driehoek die dit besluit:_Bailey_ schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:49:
goede bijdrage van Eerdmans, Bontebal en van der Plas nu nav de demo ondanks het demoverbod.
Ik zie en luister naar filmpjes van de pro Palestijnse demonstranten nu op de Dam.
Dit heeft echt niets maar dan ook helemaal niets met opkomen voor een volk in een demo, maar puur en alleen provocatie, totale minachting voor gezag, door andere politieagenten uitschelden (racisten. facisten) e.d.
om nog maar niet te spreken wat dit doet met de totale ongeloofwaardigheid van de Burgermeester
Een lokale driehoek bestaat uit:[1]
de burgemeester
de leidinggevende van de politie in dat gebied (districtschef)
de officier van justitie
En men is begonnen met het op de dam te beëindigen overigens.
[ Voor 1% gewijzigd door NMH op 13-11-2024 20:29 ]
Van der Plas pleit voor het selectief vooraf verbieden van demonstraties, iets wat ze normaal enkel in dictatoriale landen doen. Eerdmans zette van Baarle neer als "u bent het probleem" en begon over asiel midden in een discussie die vooral gaat over mensen die hier geboren zijn. Ik ben totaal geen fan van van Baarle maar zou eerder zeggen dat Eerdmans en van der Plas dik door de ondergrens gaan wat voor niveau je in de kamer zou wensen._Bailey_ schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:49:
goede bijdrage van Eerdmans, Bontebal en van der Plas nu nav de demo ondanks het demoverbod.
En ik wil nogmaals mijn complimenten uitdelen aan Halsema die in tegenstelling tot drie bovengenoemde "politici" haar woorden wel zorgvuldig kiest
[ Voor 6% gewijzigd door NMH op 13-11-2024 20:29 ]
Waarom inderdaad extra belichten. Als je antisemitisme jodenhaat gelijk stelt aan terrorisme, dan is moslimhaat ook.Malfunctions schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:23:
Een rare kronkel uit een soort eer schuld.
Eens. Ik zie het terug bij mezelf. Ik voel me steeds minder thuis in dit land. Dan hoor ik al mensen roepen dat ik naar m’n eigen land moet oprotten. Ik ben geboren en getogen in Nederland (tweede generatie). Ik spreek beter Nederlands dan Turks. Ik heb afstand gedaan van m’n Turkse nationaliteit.HollovVpo1nt schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:54:
[...]
Geloof me, dit debat en alles wat erna zal volgen heeft de kloof met die groepen die je wilt bereiken groter gemaakt.
Ik ben de verwesterde Turk Nederlander met Turkse achtergrond in mijn omgeving die de Nederlandse normen en waarden verdedigt, alles “tegen” de allochtonen probeert te relativeren. Dit wordt mij niet altijd in dank afgenomen door m’n omgeving. Desondanks bleef ik strijden.
jammer dat je het gedrag van die mensen die op de Dam staan die zogenaamd opkomen voor Pallestijnen totale minachting hebben voor Politie en het gezag negeert.D-e-n schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:09:
[...]
Van der Plas pleit voor het selectief vooraf verbieden van demonstraties, iets wat ze normaal enkel in dictatoriale landen doen. Eerdmans zette van Baarle neer als "u bent het probleem" en begon over asiel midden in een discussie die vooral gaat over mensen die hier geboren zijn. Ik ben totaal geen fan van van Baarle maar zou eerder zeggen dat Eerdmans en van der Plas dik door de ondergrens gaan wat voor niveau je in de kamer zou wensen.
En ik wil nogmaals mijn complimenten uitdelen aan Halsema die in tegenstelling tot drie bovengenoemde "politici" haar woorden wel zorgvuldig kiest
Stiekem is dat ook gewoon zo, alleen men wil dat absoluut niet horen. Ga peilen op plein 40-45 waarom mensen zo boos en verdrietig zijn. Je krijgt hetzelfde antwoord. Alleen men wil het gewoon niet horen.HollovVpo1nt schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:54:
[...]
En een glijdende schaal. Als ik mij niet vergis is in Duitsland begin van deze maand ook een voorstel aangenomen om antisemitisme gelijk te stellen aan kritiek op Israël, ondanks de felle kritiek van historici.
Voor iedereen die hier roept dat we een integratieprobleem hebben, het debat van vandaag is hét bewijs dat politici en de maatschapij bijdragen aan de verdere vervreemding van mensen waarvan je wilt dat ze integreren. Een voorwaarde voor integratie is acceptatie. Accepteren wat mensen anders maakt, wat hun bezig houdt.
Een van de dingen die een hele grote groep mensen in Nederland én in het buitenland bezit heeft gehouden is:
- Hoe kan het nou dat dat de Maccabi fans een minimale op de vingers krijgen en de moslim gemeenschap breed uitgebeeld wordt als probleem groep.
- Hoe kan het nou dat het op zoek gaan naar joden terecht als racisme wordt benoemd, maar het actief op zoek gaan naar Palestijnse vlaggen om te verbanden en te scheuren, en hoofddoeken van de hoofden van vrouwen af te halen niet?
- Hoe kan het nou dat het roepen van "k*nkerjood" terecht wordt veroordeeld, maar Maccabi fans de dood van kinderen ongestraft belachelijk mogen maken?
- Hoe kan het nou dat het geweld van Maccabi fans in de initiële rapportage van het geweld überhaupt niet genoemd was?
- Hoe kan het nou dat het geweld van Maccabi fans besteld world als "relletjes die horen bij het voetbal" en het geweld tegen de Israëliers wordt gekenmerkt als iets van inherent is aan de marrokaanse en islamitische gemeenschap?
Het conflict in Gaza, Lebanon en de West-Bank laat zien dat het westen de levens van Arabieren als minderwaarg acht. En de politiek laat zien dat ze de grieven van Arabieren in Nederland niets boeit.
Het had veel sterker geweest richting de gemeenschap die dit kabinet tracht te bereiken om eerst hun grieven te erkennen. Om excuses te maken dat zo'n groep genocidane zionisten ongestraft straatterreur mocht verrichten. Je moet begrip tonen voor de boosheid van deze groep mensen, om vervolgens stevig antisemitisme en geweld af te keuren.
DAT is de aanpak om in gesprek te komen en niet een openbare tentoonstelling te voeren van wie het grootste schoothondje is van van de extreem rechtse raciale Israëlische staat en een hele grote groep mensen in Nederland weg te zetten.
Ergens denk ik dat dit gedrag van het westen en pemperen van Israël een extreme vorm van "guilt washing" is van diezelfde westerse gemeenschap die de holocaust uitgevoerd en gefaciliteerd heeft. Jammer dat het westen in het wassen van hun handen van de Holocaust, het bloed van Palestijnen als zeep gebruiken.
Totale onwil om te erkennen dat we hier iets van 800k-1m moslims hebben die zien hoe tienduizenden van hun geloofsgenoten/verwanten afgeslacht worden in Gaza door, jawel, het land Israël dat onvoorwaardelijk gesteund wordt door onze regering. En dan surprised Pikachu spelen als blijkt dat men zich niet herkent in de politiek. Kritiek op Israël staat gelijk aan antisemitisme. Volstrekt belachelijk en hypocriet als je kijkt naar die ene andere oorlog waarbij wij de agressor wel massaal afkeuren.
Maar tegelijkertijd is dit geweldig voor PVVD en BBB om nog eens flink politiek misbruik te maken van die vier jongeren (waarvan twee minderjarigen) die vast zitten. En de kiezer trapt er weer in, want het speelt zo lekker in op de racistisch/populistische onderbuik.
Het aparte is dat de groep waar het allemaal mee begon (de voetbalsupporters) dat ook niet hebben. En die worden nu steeds als slachtoffer afgeschilderd. En dan nog, voor jouw claim zal vast veel meer nuance zijn dan totale minachting._Bailey_ schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:19:
[...]
jammer dat je het gedrag van die mensen die op de Dam staan die zogenaamd opkomen voor Pallestijnen totale minachting hebben voor Politie en het gezag.
je zal maar opkomen voor de rechten van een volk dat nu opgejaagd wordt door hun buurland.
Je bedoelt net zoals Israel totale minachting heeft voor VN resoluties._Bailey_ schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:19:
[...]
jammer dat je het gedrag van die mensen die op de Dam staan die zogenaamd opkomen voor Pallestijnen totale minachting hebben voor Politie en het gezag negeert.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Ik heb niks nada noppes gezegd over de mensen op De Dam dus leg me svp geen mening of woorden in de mond. Dat is echt beneden alle peil._Bailey_ schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:19:
[...]
jammer dat je het gedrag van die mensen die op de Dam staan die zogenaamd opkomen voor Pallestijnen totale minachting hebben voor Politie en het gezag negeert.
Dat is tegelijk ook in het algemeen het giftige aan het "debat" dat we zien: aannames, aannames en aannames. Als iemand A zegt over onderwerp X dan wordt gelijk mening B eraan gekoppeld.
als ik dat gevoel heb gegeven is dat verkeerd overgekomen en daarvoor excuses.D-e-n schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:26:
[...]
leg me svp geen mening of woorden in de mond. Dat is echt beneden alle peil.
Inderdaad, van de boerenprotesten wordt niet gezegd dat die "totale minachting hebben voor politie en het gezag".Mawlana schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:29:
Van der Plas die commentaar heeft op demonstraties. Ik kan me niet herinneren dat zij zoveel commentaar had op de boerenprotesten.
De boerenprotesten hadden ook niet tot gevolg dat politiecapaciteit (onder andere in dorpen) werd ingezet om de vrede te bewaren.BadRespawn schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:31:
[...]
Inderdaad, van de boerenprotesten wordt niet gezegd dat die "totale minachting hebben voor politie en het gezag".
Echt, die Van der Plas valt helemaal door de mand.
Ongewenst of zelfs illegaal gedrag komt zeker niet alleen voor bij immigranten inderdaad, moet ook gewoon worden (af)gestraft, ik maak daarbij geen onderscheidt in afkomst, same rules apply.Frame164 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:17:
Als dit de definitie is dan zijn ook heel veel autochtonen niet geintegreerd. Onderdeel van onze normen en waarden is bijvoorbeeld dat je belasting betaalt. En toch zijn er heel veel mensen die actief de belasting willen ontwijken. En zo kan je nog heel veel meer voorbeelden bedenken.
De oorzaak kan wel verschillend zijn, dus (preventieve) bestrijding kun je wellicht anders aanpakken.
"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert
We kijken wel vies naar de USA maar wel doen ook heel goed onze best zelf die kant op te gaan...
Via nos
De SGP is er niet gerust op dat burgemeester Halsema een goede inschatting maakt. PVV-leider Wilders wil een motie indienen om haar weg te sturen en de SGP overweegt deze motie volgende week te steunen
Dat vraag ik me ook af. Ik lees dat er 4 typen debatten zijn in de 2e kamer: Vragenuur, Tweeminutendebat, Begrotingsdebat en Dertigledendebat en interpellatiedebat. Is dit een interpellatiedebat?edie schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:37:
Ik vraag mij wel af wat het doel is van dit debat. Wat wil de Tweede Kamer bereiken?
Maar het doel is mij ook niet duidelijk, buiten scoren met quotes in de hoop dat je het nieuws haalt om zo je partij te profileren. Politiek kan wel wat van het bedrijfsleven leren wat betreft efficient omgaan met tijd en middelen (hoewel, het bedrijfsleven van een paar decennia terug dan, want ook in bedrijven zijn de evaluatie en afstemmingsessies zonder uitkomst steeds normaler).
Jammer dat een neutrale vraag met die 2e zin zo polariserend en gekleurd wordt.edie schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:37:
Of is dit vooral populistisch geneuzel van extreem-rechtse personen die de spanningen nog verder opdrijven?
P.s. Ik kon het debat niet live volgen, dus ik heb dit topic bijgehouden en de reguliere media gevolgd. Maar is er ergens een goede samenvatting te vinden? De meningen hier lopen afhankelijk van de politieke voorkeur van de reageerder nogal scherp uiteen
Als in Nederland geboren Nederlander met een ouder uit een ander Europees land heb ik steeds meer vergelijkbare gevoelens.Mawlana schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:18:
[...]
Eens. Ik zie het terug bij mezelf. Ik voel me steeds minder thuis in dit land. Dan hoor ik al mensen roepen dat ik naar m’n eigen land moet oprotten. Ik ben geboren en getogen in Nederland (tweede generatie). Ik spreek beter Nederlands dan Turks. Ik heb afstand gedaan van m’n Turkse nationaliteit.
Ik ben de verwesterde Turk Nederlander met Turkse achtergrond in mijn omgeving die de Nederlandse normen en waarden verdedigt, alles “tegen” de allochtonen probeert te relativeren. Dit wordt mij niet altijd in dank afgenomen door m’n omgeving. Desondanks bleef ik strijden.
De hoofdoorzaken zijn:
1) De telkens terugkerende denigrerende opmerkingen over mijn andere thuisland (een land waar ik nooit heb gewoond; voornamelijk voor familiebezoek kom ik daar wel eens), die altijd over onderwerpen gaan waarvan Nederland denkt dat het er beter in is (zonder enige kennis van zaken...) en waar toch een zekere jaloersheid uit naar voren lijkt te komen.
2) Het veelal totale gebrek aan gedegen analyse in Nederlandse media over alles en nog wat (zie o.a. @Virtuozzo zijn betogen). Kleuterniveau-benadering werkt gewoon niet voor ingewikkelde onderwerpen.
3) Het continue hypocriete gezeik van een te groot deel van de bevolking over alles wat "Niet-echt-Nederlanders" doen, waarbij inzicht in het eigen gedrag veelal op nul lijkt te staan.
Overigens begrijp ik van die ouder dat toen die in Nederland kwam wonen een andere expat die er genoeg van had en terug naar huis ging had gezegd "Over een jaar of tien zal je er genoeg van hebben, Nederlanders zijn niet in buitenlanders geinteresseerd, en alleen zolang je hen maar niet tot last bent accepteren ze je." (waarbij "tot last zijn" zeer ruim gedefinieerd was). Dat is nu 50 jaar geleden...
Grappig, ik vond zelf het juist een uitermate neutrale en feitelijke omschrijving van wat er gebeurd in het debat. (Extreem)-rechts polariseert, dat benoemen lijkt me niet gekleurd of polariserend.Stiggy schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:01:
[...]
Jammer dat een neutrale vraag met die 2e zin zo polariserend en gekleurd wordt.
Capabel? Daar zijn de meningen over verdeeld.eamelink schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:57:
Tsja, Halsema is capabel en een krachtig leider. Dat is zeer bedreigend voor Wilders.
Verbindend? Dat zeker.
Krachtig? Euh nee, zo zullen maar heel weinig mensen haar leiderschap omschrijven volgens mij. De kritiek is er nu ook (weer) omdat er een noodverordening is die wederom genegeerd wordt door een groep relschoppers en het nogal lang duurt voordat er ingegrepen wordt.
Geen goede inschatting mbt wat precies, de voetbalwedstrijd? Ofwel Halsema had moeten zien aankomen dat er antisemitisch geweld zou worden gepleegd tegen Maccabi supporters ondanks dat daarvoor gezien het verleden (2016 in Alkmaar) geen reden voor is, of Halsema had moeten kunnen zien aankomen dat de provocaties vd Maccabi hooligans de trigger zou zijn, wat zou betekenen dat antisemitisme niet de enige voorname factor is.Superman schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:46:
Politieke zuivering en is dit mogelijk om een burgermeester weg te sturen? Met SGP erbij halen ze zo ook een meerderheid in eerste Kamer.
Via nos
[...]
Daarnaast moet nog blijken of de driehoek op tijd de benodigde informatie had om de 'goede' inschatting te maken.
Dus nu al inzetten op verwijderen van Halsema is in het gunstigste geval voorbarig.
Voorlopig weten we alleen dat de driehoek dergelijk informatie te laat had: namelijk nalv de "agressie van de Maccabi-supporters en de reactie van taxichauffeurs daarop". Maar dan alsnog de wedstrijd verbieden zou volgens de driehoek de situatie in de stad onhoudbaar hebben gemaakt.
Driehoek overwoog wedstrijd Ajax-Maccabi te verbieden
https://www.nhnieuws.nl/n...vanwege-geweldsincidenten
Iedereen komt aan het woord toch? Van links tot rechts.Silvos schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:05:
[...]
Grappig, ik vond zelf het juist een uitermate neutrale en feitelijke omschrijving van wat er gebeurd in het debat. (Extreem)-rechts polariseert, dat benoemen lijkt me niet gekleurd of polariserend.
De vraag was wat het doel van het debat was (neutraal). Die vraag koppelen aan (wederom) geklaag over rechts (zelfs indien terecht) begint behoorlijk vermoeiend te worden. Het lijkt wel of in elke reactie doorgezaagd moet worden hoe populistisch rechts is en wat een gevaar Wilders is. Ja. Klopt. Weten we nu wel en drijft mensen alleen maar verder uit elkaar.
Wat hebben huidskleur en geloof te maken met het tweede deel van je post?Basekid schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:38:
Echt eng en misselijkmakend hoe snel we lijken af te glijden naar een land waar vooral de witte (christelijke) persoon die precies doet wat de regering wil de vrije baan krijgt. Culturele en educatieve instellingen lekker al het geld afnemen en vooral snel dingen verbieden of moeilijk maken.
We kijken wel vies naar de USA maar wel doen ook heel goed onze best zelf die kant op te gaan...
De hoofdtaak van de regering is voorzien in wetgeving en dit naleven.
Als je niet zo wit en niet zo christelijk bent, en precies doet wat de regering wil (je aan de wet houden) heb je ook vrij baan, er zijn geen wetten die onderscheid maken, er zijn wel wetten die gelijkheid garanderen.
Dan kun je hooguit nog aankaarten dat mensen met een bepaalde achtergrond meer last hebben van bestaande wetten. Dat is wellicht geen toeval, maar dan de wedervraag: wat zou er aangepast moeten worden?
Buiten wetgeving kun je natuurlijk wel last hebben van (onwettige) ongelijke behandeling (niet beperkt tot kleur en geloof overigens), en daar moet iets aan gedaan worden. Ik zie alleen niet helemaal hoe dat de schuld van de regering is. Bespreken/uitvergroten van de verschillen maakt het probleem imo alleen maar erger, dat is wat je ook ziet in de VS. Misschien moeten we juist focussen op overeenkomsten.
Idd. Het is Wilders al jaren een doorn in het oog dat Halsema, een echt Linkse politica, burgemeester is van de hoofdstad. En dat Amsterdam met zijn miljoen inwoners nog steeds het bastion is van 'Links'. Hij weet maar geen vat te krijgen op het Amsterdamse electoraat en dat steekt hem en zijn sponsoren.eamelink schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:57:
Tsja, Halsema is capabel en een krachtig leider. Dat is zeer bedreigend voor Wilders.
Is er bewijs voor deze stelling? Dat hij haar niet mag is duidelijk.Trishul schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:27:
[...]
Idd. Het is Wilders al jaren een doorn in het oog dat Halsema, een echt Linkse politica, burgemeester is van de hoofdstad. En dat Amsterdam met zijn miljoen inwoners nog steeds het bastion is van 'Links'. Hij weet maar geen vat te krijgen op het Amsterdamse electoraat en dat steekt hem en zijn sponsoren.
Nou ja, de hetze van Wilders tegen Halsema wordt nu wel heel erg genant. Dus je vraagt je af waar het om gaat, om de inhoud gaat het allang niet meer.carpebios schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:31:
[...]
Is er bewijs voor deze stelling? Dat hij haar niet mag is duidelijk.
Het laat ook eens temeer zien hoe ondemocratisch de denkwijze van Wilders inmiddels is. Hij kan niet verkroppen dat hij niet over alles en iedereen controle heeft. Deze man had nooit toegang tot de macht moeten krijgen.
Denk je dat het Wilders niet uitmaakt dat ie zo'n grote stad niet voor zich kan winnen?carpebios schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:31:
> Hij weet maar geen vat te krijgen op het Amsterdamse electoraat en dat steekt hem en zijn sponsoren.
Zou dat het zijn? Of is Halsema simpelweg een rode vlag of hondenfluit waarmee de populist zijn aanhang kan prikkelen en aan zichzelf gebonden kan houden? Gewoon omdat het werkt? Net als het afgeven op Timmermans, net als het afgeven op Kaag. Als ik een mede got-er mag quoten:Trishul schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:27:
Idd. Het is Wilders al jaren een doorn in het oog dat Halsema, een echt Linkse politica, burgemeester is van de hoofdstad. En dat Amsterdam met zijn miljoen inwoners nog steeds het bastion is van 'Links'. Hij weet maar geen vat te krijgen op het Amsterdamse electoraat en dat steekt hem en zijn sponsoren.
middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
We vullen nu net zo veel in als die mensen in de politiek.
Nee, dat is mijn observatie en analyse. Daarnaast staat hij ook wel bekend om zijn onfatsoenlijke aanvallen op politieke tegenstanders.carpebios schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:31:
[...]
Hier wat links naar het verleden:
https://nos.nl/artikel/25...et-land-uit-wordt-gewenst
https://www.destentor.nl/...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Ik heb ook het idee dat Wilders op zoek is naar uitbreiding van zijn electoraat. Natuurlijk is dat interessant voor elke politicus, misschien speelt hier ook mee dat de samenwerking met zijn coalitiepartners niet zo fijn gaat in de praktijk. De hoofdstad met een miljoen inwoners is dan een interessante bron om uit te kunnen putten. Voor PVV ook onontgonnen gebied, maar tegelijkertijd bijna onmogelijk grijpbaar.
Wilders heeft natuurlijk wel wat misogyne trekken, denk aan Kaag een heks noemen, Hermans tassendraagster, en Halsema het land uit. En zoals @mekkieboek al zegt; “elke mogelijke prikkel van gedrag”. Dit is er wederom zo een.carpebios schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:31:
[...]
[ Voor 13% gewijzigd door dawg op 13-11-2024 21:49 ]
Wat bedoel je met ‘voor zich winnen’? De PVV deed niet mee aan de gemeenteraadsverkiezingen daar, dus er viel ook niets te winnenBadRespawn schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:41:
[...]
Denk je dat het Wilders niet uitmaakt dat ie zo'n grote stad niet voor zich kan winnen?
Als je kijkt naar hoe er in Amsterdam gestemd is bij de 2e kamerverkiezingen en dat afzet tegen landelijk dan scoort de PVV ook in Amsterdam redelijk hoog (gelijk aan D66 bv), maar wel duidelijk onder het landelijke (10 tegen 24% van de stemmen). Overigens is in Amsterdam het percentage allochtone bewoners hoger dan de autochtone, dus een groot electoraat zal daar voor de PVV nooit te winnen zijn.
Ik denk niet dat daar direct de reden voor Wilders gedrag t.o.v. Halsema ligt. Ik zou het eerder zoeken in dat Halsema een typisch boegbeeld is van een linkse stroming en Wilders de typische rechtse populist. Gezworen politieke vijanden dus.
[ Voor 11% gewijzigd door Stiggy op 13-11-2024 22:09 . Reden: Verdere duiding toegevoegd ]
En je linkt naar de Europese verkiezingen, dat zijn niet de meest representatieve gegevens als het over stemmen en de democratie gaat.
A'dam PVOutput
Kwestie van in linkerrijtje de juiste verkiezingen aanklikken. Je kunt er helaas niet naar linken.ericplan schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:28:
En je linkt naar de Europese verkiezingen, dat zijn niet de meest representatieve gegevens als het over stemmen en de democratie gaat.
Het ergste van alles is nog dat het volk er met open ogen intuind. Het debat van vandaag was gewoon door meerdere partijen voorsorteren op een extreemrechtse staat. Openlijk een grote bevolkingsgroep wegzetten als verderfelijk omdat er een paar raddraaiers tussen zitten. *knip* onnodigD-e-n schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:40:
[...]
Nou ja, de hetze van Wilders tegen Halsema wordt nu wel heel erg genant. Dus je vraagt je af waar het om gaat, om de inhoud gaat het allang niet meer.
Het laat ook eens temeer zien hoe ondemocratisch de denkwijze van Wilders inmiddels is. Hij kan niet verkroppen dat hij niet over alles en iedereen controle heeft. Deze man had nooit toegang tot de macht moeten krijgen.
[ Voor 12% gewijzigd door polthemol op 14-11-2024 06:17 ]
Sorry, maar dit verzin je om lekker uit de onderbuik te kunnen ranten. Wilders is tegen iedereen grof, man of vrouw. Pieter Omzigt noemde hij een ‘katholieke gluiperd’, Eric van den Burg een ‘eng mannetje’, etc. Verder heeft de PVV lijst aardig wat vrouwen en is zijn nr 2 ook een vrouw.dawg schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:47:
[...]
Wilders heeft natuurlijk wel wat misogyne trekken, denk aan Kaag een heks noemen, Hermans tassendraagster, en Halsema het land uit. En zoals @mekkieboek al zegt; “elke mogelijke prikkel van gedrag”. Dit is er wederom zo een.
Maar troost je, zijn gedrag is dus tegen een ieder die hem niet aanstaat schofterig en overtroeft daarmee je misogyne trekken.
Dat is dan misschien nog wel het grootste nieuws van vandaag? Hiermee bewijst Schoof toch dat hij een schoothondje is? Een spreekpop van Wilders?DevWouter schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:53:
[...]
Bedankt voor het bevestigen, ik twijfelde nog.
Pff... Kom op! Je weet toch dat ik liever naïef en optimistisch ben dan achterdochtigVirtuozzo schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:13:
[...]
Ja. Is het dan niet bekend dat hier afspraken over gemaakt worden?
Zonder dollen, ik mis eigenlijk altijd de opening van de reactie. Daarbij zag het er nogal knullig uit. Wilders die met een briefje zat te klooien om iets specifieks op te zoeken en dus slecht voorbereid over kwam en toen Schoof die zeer voorbereid zijn tekst op las. Ook omdat ik Schoof als partijloos acht en de gewenste dualiteit van de kamer kwam het heel onwerkelijk over.
Achteraf vond ik het wel logisch, maar omdat Wilders zo slecht voorbereid keek ik er naar alsof Schoof een zeer slechte acteur was.
Ja uiteraard, maar ik wilde er vooral mee aangeven dat het de media zou helpen als hier de aandacht op zouden leggen. Niet alleen hun zelf, maar ook de maatschappij als geheel. Het voorkomt dat we gaan normaliseren dat politici een groep de schuld kan geven zonder dat er sluitend bewijs is.Virtuozzo schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:24:
[...]
Is het conclusie trekken? Echt? Of toch net iets anders?
Denk even terug aan de draaiboeken die we de afgelopen jaren over hebben zien komen van nogal saillante landen en/of landen met hun eigen curve van autoritarisme. Waar je mee omgaat raak je mee besmet, en Schoof was al als bestuurder graag actief in nogal frappante sociale én politieke kringen.
Hij injecteert narratief. Vervolgens komt secondair signaal, media happen in frames, en het narratief wordt het volgende normaal.
Nah, het grote nieuws is dat de coalitiepartijen voor de verandering eens keer niet de minister president aanvallen. Verder, zoals Virtuozzo in "De landelijke Nederlandse politiek 2024" ook aangaf zijn dit soort spelletjes niet ongebruikelijk. Het geeft de mogelijkheid om het standpunt van een coalitiepartij te bekrachtigen en het kabinet kan tonen dat er duidelijk steun is.Jerie schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:49:
[...]
Dat is dan misschien nog wel het grootste nieuws van vandaag? Hiermee bewijst Schoof toch dat hij een schoothondje is? Een spreekpop van Wilders?
Om eerlijk te wezen ik heb dit soort spelletjes ook vaak genoeg gezien (en zelf gespeeld) in het bedrijfsleven. Het geeft aan dat je kritisch bent maar ook dat je eensgezind bent.
Nee hoor, ik linkte naar een pagina met meerdere verkiezingsuitslagen. Als je de 2e kamer uitslagen wil zien moet je die wel even selecteren. 🙂ericplan schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:28:
Beetje jammer dat je verwijst naar gegevens uit 2010. Dit zijn de meest recente. https://onderzoek.amsterd...bevolking-in-cijfers-2024. Het beeld is vooral genuanceerder. De termen autochtoon en allochtoon hebben een verkeerde connotatie.
De “verkeerde connotatie” is die Amsterdam er zelf aan gaf. De publicatie maakt onderscheid tussen autochtoon, westers allochtoon en niet westers allochtoon.
Jouw nieuwere cijfers laten zien dat ondertussen 59% een migratieachtergrond heeft (al dan niet westers), wat evengoed dezelfde verklaring geeft over het lager dan landelijk gemiddelde percentage PVV stemmers.
Dat hij ook aan misandrie doet betekent niet we misogyne acceptabel moeten vinden. Bovendien is zijn vrouwenhaat veel vaker en veel duidelijker aanwezig geweest dan zijn mannenhaat.Stiggy schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:37:
[...]
Sorry, maar dit verzin je om lekker uit de onderbuik te kunnen ranten. Wilders is tegen iedereen grof, man of vrouw. Pieter Omzigt noemde hij een ‘katholieke gluiperd’, Eric van den Burg een ‘eng mannetje’, etc. Verder heeft de PVV lijst aardig wat vrouwen en is zijn nr 2 ook een vrouw.
Maar troost je, zijn gedrag is dus tegen een ieder die hem niet aanstaat schofterig en overtroeft daarmee je misogyne trekken.
De tweede kamer kan geen burgemeester ontslaan. Alleen de gemeenteraad van Amsterdam kan Halsema de laan uit sturen. Niet dat dit iets uitmaakt voor kabinet poppenkast 1. Het is een prachtig beeld als Halsema aanblijft ondanks dat de democratisch gekozen kamer haar weg wil hebben. En als ze de eer aan zichzelf houdt is het ook goed natuurlijk...Superman schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:46:
Politieke zuivering en is dit mogelijk om een burgermeester weg te sturen? Met SGP erbij halen ze zo ook een meerderheid in eerste Kamer.
Regeren is vooruitschuiven
Ik snap niet zo goed waarom het gelijk haat moet heten, dat werkt ook polariserend.DevWouter schreef op woensdag 13 november 2024 @ 23:12:
[...]
Dat hij ook aan misandrie doet betekent niet we misogyne acceptabel moeten vinden. Bovendien is zijn vrouwenhaat veel vaker en veel duidelijker aanwezig geweest dan zijn mannenhaat.
Hij speelt gewoon een politiek spelletje, daar zit echt geen haat achter.
Een interpellatiedebat is het "krachtig onderbreken" van de huidige agenda met als doel om iets anders op de agenda eerst te bespreken.Stiggy schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:01:
[...]
Dat vraag ik me ook af. Ik lees dat er 4 typen debatten zijn in de 2e kamer: Vragenuur, Tweeminutendebat, Begrotingsdebat en Dertigledendebat en interpellatiedebat. Is dit een interpellatiedebat?
Voorbeeld: https://www.tweedekamer.n...-voert-interpellatiedebat
Dit is een normaal debat over iets wat op de agenda staat. Het is ook niet zo dat er 4 types zijn, de vier die genoemd worden zijn meer de gebruikelijke die buiten de agenda om vaak op korte termijn plaats vinden. Ik zal eerlijk bekennen dat ik hier nog geen definitieve lijst van heb. Sommige zaken zijn volgens mij ook ongeschreven.
[ Voor 0% gewijzigd door DevWouter op 13-11-2024 23:33 . Reden: Whoops, ik had nog een foutief antwoord laten staan, die is nu weg. ]
Dat is zoiets als beweren dat natrappen op het voetbalveld een overtreding is die bij het spel hoort.mitsumark schreef op woensdag 13 november 2024 @ 23:17:
[...]
Ik snap niet zo goed waarom het gelijk haat moet heten, dat werkt ook polariserend.
Wilders doet toch met enige regelmaat uitspraken over vrouwen met de intentie om te kwetsen of zelfs met als doel om die persoon te vernietigen. Nu is vernietigen hier wel heel zwaar, maar zijn intentie is wel om die persoon dusdanig te beschadigen dat ze niet meer hun functie kunnen uitvoeren.
Mogelijk dat je het geen "haat" moet noemen, maar dat is afhankelijk van de definitie die je hanteert. Er is namelijk een school die spreekt dat er emotie van afschuw aanwezig moet zijn, maar er is ook een andere school die zegt dat afschuw (en handelen na die afschuw) zonder emotie, dus apathisch, ook haat is.
Bij de Amsterdamse driehoek werken ook mensen met een islamitische achtergrond. Die werken gewoon samen met anderen, o.a. mensen met een joodse achtergrond. Wat men niet lijkt te begrijpen is dat Halsema ook voor hen opkomt. Mijn hart gaat vandaag uit naar de mensen die ik ken aldaar, en die nu zo worden weggezet. Ik vind het te schofterig voor woorden. Gelukkig heb ik er voldoende vertrouwen in dat ze in Amsterdam niet zullen zwichten voor deze holle retoriek.Stiggy schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:04:
[...]
Wat bedoel je met ‘voor zich winnen’? De PVV deed niet mee aan de gemeenteraadsverkiezingen daar, dus er viel ook niets te winnen![]()
Als je kijkt naar hoe er in Amsterdam gestemd is bij de 2e kamerverkiezingen en dat afzet tegen landelijk dan scoort de PVV ook in Amsterdam redelijk hoog (gelijk aan D66 bv), maar wel duidelijk onder het landelijke (10 tegen 24% van de stemmen). Overigens is in Amsterdam het percentage allochtone bewoners hoger dan de autochtone, dus een groot electoraat zal daar voor de PVV nooit te winnen zijn.
Ik denk niet dat daar direct de reden voor Wilders gedrag t.o.v. Halsema ligt. Ik zou het eerder zoeken in dat Halsema een typisch boegbeeld is van een linkse stroming en Wilders de typische rechtse populist. Gezworen politieke vijanden dus.
https://www.groene.nl/art...ver-een-debat-aangevraagd
Zelfs zoiets kleins als Haags gekibbel over een mestdebat onthult dat: wie de agenda beheerst, heeft macht.
En zoals wel vaker ligt ook hier de macht niet zichtbaar voor het grijpen. De strijd om de Kameragenda is in hoge mate onzichtbaar. Zij vindt plaats op korte momenten in de week, ingeklemd tussen andere debatten in. De publieke tribunes zijn dan meestal leeg, de televisiecamera’s stoppen met registreren. Op de bordjes naast de zaaldeuren wordt vermeld dat binnen zich de ‘De Regeling van Werkzaamheden’ of de ‘Procedurevergadering’ afspeelt.
...
Het zijn momenten van ‘onnavolgbare discussies over het tijdstip waarop en in welke vorm een debat zal plaatsvinden’.
‘De Regeling van Werkzaamheden en de Procedurevergaderingen zijn de allerbelangrijkste vergaderingen van Den Haag’, zei Sharon Dijksma, inmiddels burgemeester van Utrecht, in haar jaren als vicefractievoorzitter van de PvdA. ‘Daar wordt bepaald waar we het over hebben en waar we het niet over hebben.’ Haar latere opvolger Lilianne Ploumen noemt de strijd om de Kameragenda ‘het belangrijkste gevecht in Den Haag’. Zij was zich er zeer van bewust dat de partij die als eerste een debat aanvraagt, ook als eerst mag spreken en zo de toon bepaalt.
Om de strijd om de Kameragenda in kaart te brengen, analyseerden Investico, De Groene Amsterdammer en de Data School (Universiteit Utrecht) alle Regelingen van Werkzaamheden en Procedurevergaderingen sinds 2008. Welke partijen en politici bepalen de agenda in Den Haag? Wie geeft het meest om de beeldbepalende plenaire zaal en wie strijden er om agendapunten in achteraf commissiezalen? Wie krijgen de meeste steun voor hun debatverzoeken? En wat is er gebeurd met dat aloude principe dat ‘de meerderheid’ niet zomaar ‘de minderheid’ mag overschaduwen en je elkaar iets moet gunnen?
Omdat het het tegenovergestelde van liefdevol en vriendelijk betreft. Daar hebben we een handig woord voor. Weet jij welke ik bedoel?mitsumark schreef op woensdag 13 november 2024 @ 23:17:
[...]
Ik snap niet zo goed waarom het gelijk haat moet heten, dat werkt ook polariserend.
Heh? Zit NSC op dezelfde lijn als PVVD en BBB?DevWouter schreef op woensdag 13 november 2024 @ 23:09:
[...]
Nah, het grote nieuws is dat de coalitiepartijen voor de verandering eens keer niet de minister president aanvallen. Verder, zoals Virtuozzo in "De landelijke Nederlandse politiek 2024" ook aangaf zijn dit soort spelletjes niet ongebruikelijk. Het geeft de mogelijkheid om het standpunt van een coalitiepartij te bekrachtigen en het kabinet kan tonen dat er duidelijk steun is.
Om eerlijk te wezen ik heb dit soort spelletjes ook vaak genoeg gezien (en zelf gespeeld) in het bedrijfsleven. Het geeft aan dat je kritisch bent maar ook dat je eensgezind bent.
Harteloos en onvriendelijk? Dat wil ik best toegeven, maar haat is imo echt een veel dieper iets, met (sterke) emotie.Jerie schreef op woensdag 13 november 2024 @ 23:34:
[...]
Omdat het het tegenovergestelde van liefdevol en vriendelijk betreft. Daar hebben we een handig woord voor. Weet jij welke ik bedoel?
Die snap ik niet.DevWouter schreef op woensdag 13 november 2024 @ 23:32:
[...]
Dat is zoiets als beweren dat natrappen op het voetbalveld een overtreding is die bij het spel hoort.
Ik zeg niet dat wat Wilders doet onderdeel zou moeten zijn van politiek bedrijven, ik zeg alleen dat ik de term "haat" veel te ver vindt gaan en dat dat de discussie (ook) niet helpt.
Okee, dus we hebben een verschil in definitie van haat.Wilders doet toch met enige regelmaat uitspraken over vrouwen met de intentie om te kwetsen of zelfs met als doel om die persoon te vernietigen. Nu is vernietigen hier wel heel zwaar, maar zijn intentie is wel om die persoon dusdanig te beschadigen dat ze niet meer hun functie kunnen uitvoeren.
Mogelijk dat je het geen "haat" moet noemen, maar dat is afhankelijk van de definitie die je hanteert. Er is namelijk een school die spreekt dat er emotie van afschuw aanwezig moet zijn, maar er is ook een andere school die zegt dat afschuw (en handelen na die afschuw) zonder emotie, dus apathisch, ook haat is.
Misschien dat wat Wilders doet nog wel een vorm van grensoverschrijdend gedrag is, maar haat?
Toch werd recent het voorbeeld van Gijs van Hall genoemd. Die is eervol ontslagen door de premier.T-MOB schreef op woensdag 13 november 2024 @ 23:12:
De tweede kamer kan geen burgemeester ontslaan. Alleen de gemeenteraad van Amsterdam kan Halsema de laan uit sturen. Niet dat dit iets uitmaakt voor kabinet poppenkast 1. Het is een prachtig beeld als Halsema aanblijft ondanks dat de democratisch gekozen kamer haar weg wil hebben. En als ze de eer aan zichzelf houdt is het ook goed natuurlijk...
Dus blijkbaar kan (of kon) het tóch wel, maar geen idee hoe dit staatsrechtelijk werkt.
2016 in Alkmaar was een heel andere situatie. Zelfs in 2022 in Griekenland was anders. Waarom? Geopolitiek. Niet alleen het Midden-Oosten conflict. Maar natuurlijk wel hoofdzakelijk 7 Oktober 2023. Tijdens de reactie van Israël op 7 Oktober is bij gematigden m.b.t. dit conflict (waar ik mezelf onder reken) wel e.e.a. gekanteld.BadRespawn schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:12:
[...]
Geen goede inschatting mbt wat precies, de voetbalwedstrijd? Ofwel Halsema had moeten zien aankomen dat er antisemitisch geweld zou worden gepleegd tegen Maccabi supporters ondanks dat daarvoor gezien het verleden (2016 in Alkmaar) geen reden voor is, of Halsema had moeten kunnen zien aankomen dat de provocaties vd Maccabi hooligans de trigger zou zijn, wat zou betekenen dat antisemitisme niet de enige voorname factor is.
Daarnaast moet nog blijken of de driehoek op tijd de benodigde informatie had om de 'goede' inschatting te maken.
Dus nu al inzetten op verwijderen van Halsema is in het gunstigste geval voorbarig.
Voorlopig weten we alleen dat de driehoek dergelijk informatie te laat had: namelijk nalv de "agressie van de Maccabi-supporters en de reactie van taxichauffeurs daarop". Maar dan alsnog de wedstrijd verbieden zou volgens de driehoek de situatie in de stad onhoudbaar hebben gemaakt.
Driehoek overwoog wedstrijd Ajax-Maccabi te verbieden
https://www.nhnieuws.nl/n...vanwege-geweldsincidenten
Wel vond ik een artikel uit 2005 waaruit blijkt dat Maccabi fans er racistisch gedrag en uitingen op nahouden. Maar ook dat is al bijna 20 jaar oud nieuws.
Zie ook dit document https://www.eerstekamer.n...ment3/f=/vkm7k97zdkzu.pdfDennis schreef op woensdag 13 november 2024 @ 23:44:
[...]
Toch werd recent het voorbeeld van Gijs van Hall genoemd. Die is eervol ontslagen door de premier.
Dus blijkbaar kan (of kon) het tóch wel, maar geen idee hoe dit staatsrechtelijk werkt.
(Het stukje over eervol is even niet van belang en bovendien redelijk arbitrair.)code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 Het ontslag van een burgemeester op diens eigen verzoek is gebaseerd op artikel 61b, eerste lid, van de Gemeentewet en artikel 42, eerste lid, van het Rechtspositiebesluit burgemeesters. Artikel 61b, eerste lid, van de Gemeentewet luidt als volgt: «De burgemeester kan te allen tijde bij koninklijk besluit op voordracht van Onze Minister worden ontslagen». In artikel 42, eerste lid, van het Rechtspositiebesluit burgemeesters is het volgende bepaald: «De burgemeester wordt op zijn aanvraag ontslagen of na afloop van de benoemingstermijn niet herbenoemd.» De procedure tot ontslag van een burgemeester op grond van genoemde artikelen is als volgt. De burgemeester stuurt zijn ontslagbrief, gericht aan de Koning, aan de commissaris van de Koning, die deze brief vergezeld van zijn advies naar de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksre- laties stuurt. De commissaris adviseert de Minister in zijn hoedanigheid van rijksorgaan. Op basis van de ontslagbrief en het advies van de commissaris wordt een ontwerp-Koninklijk besluit regelende het ontslag van de burgemeester gemaakt en op voordracht van de Minister ter ondertekening aangeboden aan de Koning, waarna de Minister contrasig- neert. Het besluit wordt in afschrift gezonden aan de commissaris van de Koning met het verzoek een afschrift toe te zenden aan de burgemeester en de gemeenteraad.
Gelukkig is de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (die o.a. over de burgemeesters gaat, en ook Kiesraad, verkiezingen, de AIVD) van NSC; Judith Uitermark.
Dat noemen we diplomatiek afstand nemen van.Uitermark (NSC) wilde vanochtend niet uitgebreid ingaan op de woorden van Wilders, die ze "niet verstandig" noemde. "Ik vind dat wij als politici het goede voorbeeld moeten geven", zei de minister in algemene zin.
Bron: Burgemeesters steunen Halsema, die door Wilders het land uit wordt gewenst
Dat ging trouwens over de demonstraties rondom 7 Oktober.
Wat ik zie is een burgemeester die probeert te verbinden, en dat is iets waar een niet nader te noemen persoon die dat niet wil een hekel aan heeft.
Rutte deed dat nog anders. Uit hetzelfde artikel:
Overigens sprongen burgemeesters uit het hele politieke spectrum voor haar op de bres.Niet Wilders' eerste tweet over Halsema
Eerder dit jaar speelde er een soortgelijke kwestie tussen Wilders en Halsema. De PVV-leider viel de Amsterdamse burgemeester in maart aan op X over de aanpak van de opening van het Nationaal Holocaustmuseum.
Wilders noemde het een "ongekende schande" dat pro-Palestijnse demonstranten zo dicht bij de openingsceremonie konden komen. "Het riekt naar een politieke actie van de extreemlinkse burgemeester van Amsterdam", schreef hij destijds.
Toenmalig premier Rutte sprong vervolgens op X op de bres voor Halsema. "Als het gaat om openbare orde bedrijven onze burgemeesters geen politiek", schreef Rutte in een voor hem zeldzame reactie-tweet.
Het zijn trends binnen de processen van collectieve perceptie. Het merendeel daarvan is een product van toepassingen - en dan met name narratief toepassingen, wat je in omloop brengt voor doelstelling voor doelsegment voor prikkels van propageren en (!) gedragseffecten.Amphiebietje schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:03:
[...]
Als in Nederland geboren Nederlander met een ouder uit een ander Europees land heb ik steeds meer vergelijkbare gevoelens.
De hoofdoorzaken zijn:
1) De telkens terugkerende denigrerende opmerkingen over mijn andere thuisland (een land waar ik nooit heb gewoond; voornamelijk voor familiebezoek kom ik daar wel eens), die altijd over onderwerpen gaan waarvan Nederland denkt dat het er beter in is (zonder enige kennis van zaken...) en waar toch een zekere jaloersheid uit naar voren lijkt te komen.
2) Het veelal totale gebrek aan gedegen analyse in Nederlandse media over alles en nog wat (zie o.a. @Virtuozzo zijn betogen). Kleuterniveau-benadering werkt gewoon niet voor ingewikkelde onderwerpen.
3) Het continue hypocriete gezeik van een te groot deel van de bevolking over alles wat "Niet-echt-Nederlanders" doen, waarbij inzicht in het eigen gedrag veelal op nul lijkt te staan.
Overigens begrijp ik van die ouder dat toen die in Nederland kwam wonen een andere expat die er genoeg van had en terug naar huis ging had gezegd "Over een jaar of tien zal je er genoeg van hebben, Nederlanders zijn niet in buitenlanders geinteresseerd, en alleen zolang je hen maar niet tot last bent accepteren ze je." (waarbij "tot last zijn" zeer ruim gedefinieerd was). Dat is nu 50 jaar geleden...
Het is bittere ironie dat het publieke debat zo vaak over cultuur gaat, waar de complexe realiteit van perikelen en uitdagingen (reëel en/of vermeend) daar zelden of nooit iets echt mee te maken heeft, het gaat primair daarbij over symbolen en zwaar gesimplificeerde selecties daarbij.
Dat is ook logisch, want het gros van narratieven die we in kaart kunnen brengen bij dit soort trenddynamiek is van het type projectie.
Lang verhaal kort: er wordt beeld geprojecteerd, om als prikkel te kunnen functioneren, en daar zit altijd een doelstelling bij van meervoudig gedragseffect bij de doelsegmenten. Meervoud, altijd. Wilders is hier bijvoorbeeld goed in, het beeld wordt geschetst met de oneliner, de kreet levert de prikkel, en allebei zit er altijd meer dan één component bij. Analyse daarvan maakt vrij goed duidelijk welke scripts daarbij gehanteerd worden, zo is bijvoorbeeld er altijd component van packaging. Simpel gesteld, scherp maar kort genoeg om als content copy naadloos over te nemen in titel en lede van artikel. Er zit ook heel vaak een prikkel van term bij, om tegenstanders te laten happen.
Hetzelfde zien we bij grotere constructies van narratieven, iets wat we in principe zouden moeten kennen uit oudere tijden, maar goed, slechts in principe, want dit soort zaken zijn al heel erg lang niet meer onderdeel van maatschappelijk geheugen - vorming / onderwijs / edutainment. Het probleem hierbij zit hem in hoe onze hersenen niet zelfstandig (!) onderscheid maken tussen narratief en verhaal - het zijn twee dingen die sterke overlap hebben, maar functioneel cruciale verschillen kennen. Dat is waar we wederom aankomen bij het fenomeen van vorming, en dat van signaalmechanismen. Bot gezegd: de uitholling van onderwijs is best al wat decennia een proces, en signaalmechanismen als media functioneren primair als distributiemachine, niet poortwachters.
Er wordt wel eens gezegd, je bent wat je eet. Nu ja, je voelt en denkt wat je consumeert. Voor het individu ligt daar menige uitdaging. Maar het wringt bij menselijke groepsdynamiek, dat heeft volledig los van al die individuen eigen denken en voelen, eigen overdrachtsmechanismen, eigen verwerkingsmechanismen, en ja, eigen filters en selecties. Dit is waarom dingen viral kunnen gaan, maar ook waarom een toxisch narratief laagdrempelig functioneert als netwerkfenomeen.
Het is misschien cru om het zo te stellen, maar mij valt heel erg op dat er in termen van sociale psychologie van groepsdynamica bij confrontatie met omstandigheden van gedrag er een interessante parallel ligt tussen de VS, het VK, en Nederland.
Het zijn landen waar roofdiergedrag historisch diep genesteld is geweest, en dat op cruciale punten nog steeds is, vanuit de aanwezige ruimte ervoor, maar meer zelfs vanuit het op systemisch niveau inbakken van kenmerken en predisposities daarbij.
Het zijn ook landen waar langzaam maar zeker in een veranderende wereld van toenemende complexiteit en afnemend natuurlijk overwicht (primair als product van consequenties geschapen door eigen handelen) de ruimte voor het wiebelen daarbij is afgenomen. Nu is Nederland geen land meer wat zit te avonturieren voor olie, kobalt of dergelijke - die fase / dat niveau van grondstoffenreservoirs & systemische wortels zijn we voorbij. Maar, kijken we eens naar de transnationale arena's van bancaire stelsels, fiscale stelsels, commerciële stelsels, dan mag toch wel opgemerkt worden dat daar wel wat zaken zitten die nog wel eens onderwerp zouden moeten zijn, laat ik het zo zeggen.
Het is niet volledig hetzelfde als de kreet van kolonialisme, of imperialisme, dat dekt de lading niet. Maar er zijn wel processen van gedragskaders en systemische werkzaamheid die daar in geworteld zijn. Een land wat niet langer extern kan avonturieren vanuit historisch patroon moet wat anders zoeken. Dat kan heel constructief zijn, maar als je dan op gegeven moment zit met dominante stromingen waar toxiciteit heel stiekem aan de basis ligt, dan is het niet vreemd dat het avonturieren zich naar binnen gaat richten.
En dat heeft nogal effecten op dat land zelf. Logisch ook. Dat is een flink topic van politieke economie, maar het aandachtspunt hier is dat dit trends versterkt van gedragseffecten. Van zuur worden, boos worden, van internaliseren van hypocrisie, van cultiveren van toxische predisposities en ruimte daarvoor reserveren.
Het mag en kan best gesteld worden dat als collectieve dynamiek we volwassen moeten worden. Temper tantrum of valsheid, wegkijken of wegcijferen, het werkt niet bij de uitdagingen die er liggen.
Ik wil vooral aangeven dat er niet een simpele definitie is.mitsumark schreef op woensdag 13 november 2024 @ 23:44:
[...]
Okee, dus we hebben een verschil in definitie van haat.
Misschien verstandiger dat we de aandacht verleggen van "wat is haat" naar het grensoverschrijdend gedrag en het gevolg? Dat Wilders zijn gedrag ervoor zorgde dat een collega door zijn achterban bedreigd wordt. En zoals ik vaker aangeef: Politici mogen we beoordelen op hun woorden, en dat is met opzet zodat we hondenfluitjes kunnen veroordelen zonder in een welles-nietes te belanden of het ook zo bedoeld is.Misschien dat wat Wilders doet nog wel een vorm van grensoverschrijdend gedrag is, maar haat?
Want dan kunnen we het gaan hebben over het aanzetten tot haat. Iets waar die naar mijn weten een paar keer in de rechtszaal bij Wilders over gesproken is.
Verwijderd
Gaat er iemand met een kleurtje op jodenjacht, dan is dat een "integratieprobleem" en kijkt men of de nationaliteit kan worden afgenomen.
Gaat er iemand zonder kleurtje op moslimjacht, dan komt de dader er met een "foei, dat mag niet" van af.
Dit zijn dus de westerse waarden waar we zo prat op gaan. Gelijkwaardigheid, maar als het eventjes moeilijk wordt dan wordt wel duidelijk dat bepaalde groepen landgenoten nog steeds niet voor vol worden aangezien.
Ik zou aan eenieder die voorstander is van dergelijke maatregelen zeggen: droom lekker verder dat je onze historische ereschuld van het anti-semitisme op "de Marokkanen" kan afschuiven. Houdt vooral ook een lijstje bij van de volgende groepen Nederlanders die we gaan aanwijzen, voor als de "slechte Marokkanen" opraken (ja, ik weet dat je dat eigenlijk bedoelde met "de Marokkanen"
[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2024 04:48 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Hier gelden de volgende regels:
• Geen culture war talking points. Zie ook: defiant in "De landelijke Nederlandse politiek 2023 - Na de val"
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen discussie over iq, natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.
Brondiscussie kan hier: [AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic