De landelijke Nederlandse politiek 2024 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 82 Laatste
Acties:
  • 420.399 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Financieel Dagblad. NRC Handelsblad. Beiden van behoorlijke kwaliteit en rechts georiënteerd. Bij de opiniebladen heb je dan ook Elsevier nog.

Ook het AD en Telegraaf zijn rechts georiënteerde kranten, maar dan van net iets mindere kwaliteit dan de titels hierboven.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:22
DutchOwnage schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:40:
[...]

Maar een PVV minister heeft Asiel en Integratie gekregen. Net zoals stokpaardje Financiën naar de VVD ging. Daar zaten de andere coalitiepartijen bij. Die wisten dondersgoed wat de PVV agenda inhoudt.
Ik vind het vooral bijzonder van NSC en VVD. Die wisten ook dondersgoed dat met PVV op dat ministerie én wat minder frisse bewindspersonen qua uitspraken daar kwamen te zitten.
Hoe zijn ze daarmee akkoord gegaan? De PVv blijft nu kleven aan beide partijen

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:38
wildhagen schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:45:
[...]

Financieel Dagblad. NRC Handelsblad. Beiden van behoorlijke kwaliteit en rechts georiënteerd. Bij de opiniebladen heb je dan ook Elsevier nog.

Ook het AD en Telegraaf zijn rechts georiënteerde kranten, maar dan van net iets mindere kwaliteit dan de titels hierboven.
Zelf een abonnement op het AD, en het laatste wat ik zou doen is die krant als rechts georiënteerd willen bestempelen. Integendeel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17-09 13:18
[...]

Ook het AD en Telegraaf zijn rechts georiënteerde kranten, maar dan van net iets mindere kut kwaliteit dan de titels hierboven.
@bommel vindt de NRC links, make up your mind.

en heb een kleine correctie gemaakt :P

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:48
[...]

Grappig, vrienden van mij vinden de NRC juist zuurlinks.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:36
GAIAjohan schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:41:
[...]

Verder gaat het mij erom dat @DutchOwnage een mening van ‘goedkeuring’ en ‘normalisatie’ in de mond wordt gelegd, terwijl hij dat nergens doet.

Dat is gewoon een persoonlijke aanval die eigenlijk best wel ranzig is, net zoals de uitspraken van die PVV’ers.
Waar doel je op? Wat in elk geval door mij, wordt gezegd is dat dit gedachtegoed normaliseert door het in het kabinet toe te laten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
DutchOwnage schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:47:
[...]

Zelf een abonnement op het AD, en het laatste wat ik zou doen is die krant als rechts georiënteerd willen bestempelen. Integendeel.
Leg dat laatste eens uit? De meeste columnisten zijn bijvoorbeeld allesbehalve links

Ik vind het AD overigens vooral steeds minder inhoudelijk worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:15

Stoney3K

Flatsehats!

ViezeVis schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:24:
[...]

"Lorem ipsum dolor sit amet"
Ik vraag me sowieso af hoeveel Nederlandse intellectuelen onder ons überhaupt deze taal begrijpen. Het is niet te volgen voor de gemiddelde mens.
Dat is het voor de gemiddelde intellectueel ook niet.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 22:26
GAIAjohan schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:46:
[...]

Ik vind het vooral bijzonder van NSC en VVD. Die wisten ook dondersgoed dat met PVV op dat ministerie én wat minder frisse bewindspersonen qua uitspraken daar kwamen te zitten.
Hoe zijn ze daarmee akkoord gegaan? De PVv blijft nu kleven aan beide partijen
dat is het politieke spel; je kan wel principes hebben, maar als je niet ‘aan tafel’ zit, heb je daar niet zoveel aan

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
D-e-n schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:51:
[...]

Waar doel je op? Wat in elk geval door mij, wordt gezegd is dat dit gedachtegoed normaliseert door het in het kabinet toe te laten.
Niet door jou nee, ik doel hierop, rechtstreeks aan @DutchOwnage gedaan
wildhagen schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:18:
[...]

De dag dat we omvolking en andere nazi-ideologie gaan normaliseren en goedpraten zoals jij doet, is de dag dat we als land moreel helemaal failliet zijn, en internationeel een krankzinnige indruk achterlaten.

Als je als kabinet je beleid baseert op dingen als omvolking, dan ben je wat mij betreft gewoon af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:44
bommel schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:34:
[...]

FD, Elsevier (alhoewel misschien technisch geen krant), Reformatorisch Dagblad, regionale dagbladen (alhoewel tegenwoordig veelal onder AD paraplu) en ... de telegraaf.
Wikipedia: Kwaliteitskrant
Tot de Nederlandse kwaliteitskranten worden doorgaans gerekend:
NRC Handelsblad
Het Parool (deze krant wordt er soms toe gerekend, maar is eerder een regionaal dan een landelijk dagblad.)
Trouw
de Volkskrant
Nederlands Dagblad
Reformatorisch Dagblad
Ik ben benieuwd wat het RD en het Nederlands Dagblad vinden van deze vertoning.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iamerwin
Maar mijn god, wat een shitshow. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
CynicRelief schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:55:
[...]

dat is het politieke spel; je kan wel principes hebben, maar als je niet ‘aan tafel’ zit, heb je daar niet zoveel aan
Volgens mij was er nog wel een optie over links.. hoewel veel partijen, beter dan dit..

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• D-e-n
Stoney3K schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:54:
[...]

Dat is het voor de gemiddelde intellectueel ook niet.
Baudet is overigens een "wannabe intellectueel" die denkt dat boeken lezen, dure woorden gebruiken en naar klassieke muziek luisteren je per definitie intellectueel maakt. Hoe die gozer ooit is afgestudeerd mag nog wel eens onderzocht worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CynicRelief
PVV heeft op strategies moment zendtijd voor politieke partijen ingekocht, lol

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:15

Stoney3K

Flatsehats!

D-e-n schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:57:
[...]
Hoe Voor hoeveel die gozer ooit is afgestudeerd mag nog wel eens onderzocht worden.
De vraag stellen is hem beantwoorden. :+

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Bananenplant schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:55:
[...]

[...]

Ik ben benieuwd wat het RD en het Nederlands Dagblad vinden van deze vertoning.
ND en RD zijn volgens mij meer op de hand van CDA/CU (ND) en SGP (RD)?

Denk dat die weinig hebben met de partijen in deze zich ontwikkelende scheepsramp die Schoof-1 heet.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
wildhagen schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:59:
[...]

zich ontwikkelende scheeoschano
De wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
D-e-n schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:57:
[...]

Baudet is overigens een "wannabe intellectueel" die denkt dat boeken lezen, dure woorden gebruiken en naar klassieke muziek luisteren je per definitie intellectueel maakt. Hoe die gozer ooit is afgestudeerd mag nog wel eens onderzocht worden.
Sterker nog, hij is gepromoveerd :o !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
wildhagen schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:59:
[...]

ND en RD zijn volgens mij meer op de hand van CDA/CU (ND) en SGP (RD)?

Denk dat die weinig hebben met de partijen in deze zich ontwikkelende scheepsramp die Schoof-1 heet.
Dat denk ik ook, maar wellicht zit er nog een stukje "gehoorzaam de overheid" in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
ik zie nu pas de beelden in het journaal, dit ademt Trump-ish-gemanipuleer door de PVV, en Schoof siddert en beeft …

[ Voor 15% gewijzigd door CynicRelief op 04-07-2024 18:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Malfunctions
Oef, Schoof doet hier spannende uitspraken dat rechterlijke uitspraken blijven staan. Dat zou behoorlijke invloed hebben op het op te stellen beleid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
  • Laatst online: 20:29
Malfunctions schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:41:
[...]

Je weet dat je met die laatste titel je eigen verhaal onderuit haalt?

De telegraaf is veel, maar absoluut geen kwaliteitskrant.
Tja, kwaliteitskrant is een waardeoordeel zoals ik al begon, mij ging het erom dat eerder genoemde kranten een nogal eenzijdig perspectief hebben en daarop hun nieuwsgeving doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
bommel schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 18:06:
[...]

Tja, kwaliteitskrant is een waardeoordeel zoals ik al begon, mij ging het erom dat eerder genoemde kranten een nogal eenzijdig perspectief hebben en daarop hun nieuwsgeving doen.
Een kwaliteitskrant is een term voor een krant die het imago (reputatie) heeft te streven naar berichtgeving met diepgang. Een dergelijke krant bericht veelal prominent over samenleving, politiek, cultuur, wetenschap, kunst, literatuur, economie en in mindere mate sport. Artikelen in een kwaliteitskrant zijn niet per se neutraal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:19

ViezeVis

Sample Text

[...]

De telegraaf is een rioolkrant.

Wikipedia: De Telegraaf

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
Is Wikipedia dan een kwaliteits medium ?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

En de Telegraaf doet dat niet? Als er één krant in Nederland is die aan eenzijdige (en populistische) nieuwsgeving doen is het die krant wel. Op de voet gevolgd door het AD die maar een fractie beter zijn.

Als je een nieuwsbericht wilt lezen dat van meerdere kanten naar iets kijkt, kom je toch echt al snel terecht bij FD, Parool, Trouw of Volkskrant tegenwoordig.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
wildhagen schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 18:14:
[...]

En de Telegraaf doet dat niet? Als er één krant in Nederland is die aan eenzijdige (en populistische) nieuwsgeving doen is het die krant wel. Op de voet gevolgd door het AD die maar een fractie beter zijn.

Als je een nieuwsbericht wilt lezen dat van meerdere kanten naar iets kijkt, kom je toch echt al snel terecht bij FD, Parool, Trouw of Volkskrant tegenwoordig.
Oh absoluut hoor, de telegraaf is net zo eenzijdig als bijv de Volkskrant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
[...]

ik lees de Telegraaf, en dan voornl. de koppen, bij m’n eerste koffie op de dag, om wakker te worden, met het besef ‘nee, het zal toch niet?’ en meestal niet gelukkig - maar je zal je wereldbeeld maar laten bepalen door de Telegraaf … gek genoeg, of natuurlijk, vind ik de Telegraaf-journalisten op TV vaak redelijk; dat zijn journalisten, de koppenmakers hebben andere motieven

maar, we dwalen wat af

[ Voor 4% gewijzigd door CynicRelief op 04-07-2024 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:55
[...]Als je een nieuwsbericht wilt lezen dat van meerdere kanten naar iets kijkt, kom je toch echt al snel terecht bij FD, Parool, Trouw of Volkskrant tegenwoordig.
Je vergeet het NRC Handelsblad.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iamerwin
*knip* dit soort ChatGPT gedoe voegt niets toe

[ Voor 93% gewijzigd door ZieMaar! op 04-07-2024 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:18

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Nou, het is even rustig in het "huis". Ik kan me voorstellen dat sommige bewindspersonen even moeten bijkomen. Om 19.30 uur weer doorrrrr.....

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• iamerwin
Yaksa schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 18:31:
Nou, het is even rustig in het "huis". Ik kan me voorstellen dat sommige bewindspersonen even moeten bijkomen. Om 19.30 uur weer doorrrrr.....
Schoof typt, as we speak, z’n ontslagbrief.

“Beste Koning,

In deze teringzooi heb ik geen zin, hier heb ik me verdomme niet voor aangemeld.

Groetjes,
Dick”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
dus, ze zijn al moe, en na zo’n vertoning ook bepaald meelderig … dat belooft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
iamerwin schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 18:33:
[...]

Schoof typt, as we speak, z’n ontslagbrief.

“Beste Koning,

In deze teringzooi heb ik geen zin, hier heb ik me verdomme niet voor aangemeld.

Groetjes,
Dick”
Zou me niet eens verbazen eigenlijk, vooral door gedrag pvv, maar ook hoe de oppositie hem nu al kapot probeert te maken (en daarmee volgens mij de pvv groter)…. Domdomdom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
GAIAjohan schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 18:36:
[...]

Zou me niet eens verbazen eigenlijk, vooral door gedrag pvv, maar ook hoe de oppositie hem nu al kapot probeert te maken (en daarmee volgens mij de pvv groter)…. Domdomdom
bij de AIVD gewend aan beschaafde en hoogopgeleide werknemers, nu in politieke snakepit … waar ie eigenlijk de enig integere is vooralsnog, niet te doen …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

bommel schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 18:13:
[...]

Is Wikipedia dan een kwaliteits medium ?
Als wetenschappelijke onderbouwing niet. Daarvoor heb ik wel een andere bron gevonden. Hij is wat gedateerd, maar het aantal sensationele onderwerpen en gebruik van foto's spreekt wel boekdelen.

En nog een interessante scriptie over sensationeel taalgebruik bij zowel NRC en de Telegraaf :).

We zouden ons niet moeten laten beïnvloeden door sensatiekranten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:59

ZieMaar!

Moderator General Chat
Wat een schertsvertoning zo. Schoof wist waar hij aan begon, maar dit zal hij toch niet verwacht hebben? Het is kwaadaardig, het is een spel, maar om welke knikkers? Ik denk dat zelf een groot deel van de PVV aanhangers wel ziet dat dit niet aan de oppositie ligt. Ik had niet verwacht dat het zo snel mis zou gaan.

En tegelijk, in een andere zaal, slaat Wiersma ook een flater en blijkt dat ze óf niet in staat is om als minister te fungeren óf dat ze helemaal niet zelf iets mag vinden of doen. https://nos.nl/l/2527427:
De Kamerleden van oppositiepartijen GL-PvdA, D66, CDA en Partij voor de Dieren, maar ook van coalitiepartijen NSC en VVD wezen haar op de urgentie en zeiden dat er eigenlijk niet veel tijd meer is om na te denken. De Kamer was hier met oud-minister Adema al gedetailleerd over in gesprek en kon zijn plannen grotendeels steunen.

Wiersma herhaalde dat zij met het kabinet het coalitieakkoord gaat uitwerken tot een regeerprogramma, en dat zij daar niet op vooruit kan lopen. Wel heeft zij haar ambtenaren diverse adviezen gevraagd over het opslaan van mest in silo's, het aantal beschermde watergebieden te verkleinen en sommige ongunstige mestberekeningen aan te passen.
De Kamer maakt zich grote zorgen omdat het er nog dit jaar op neer kan komen dat boeren gedwongen worden de milieuregels te overtreden of zo veel geld kwijt zijn aan mestafvoer dat zij failliet gaan.
BBB helpt dus letterlijk zelf de boeren de vernieling in. En ja, er is wat weinig tijd, maar in anderhalve dag moet je je toch ook op uitgebreide dossiers kunnen voorbereiden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:54
Ik vind het oprecht knap dat mensen dag na dag zulke lange, intensieve dagen kunnen maken.
Dat doe ik ze niet na.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

GAIAjohan schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 18:36:
[...]

Nou, die oppositie kon hij natuurlijk verwachten en op voorbereiden maar dat de coalitiegenoten hem en elkaar voor rotte vis uitmaken denk ik niet dat die dat verwacht had.

Ik begin me af te vragen of dit zooitje ongeregeld het zomerreces wel overleeft.

edit:
Spijker, kop: https://nos.nl/artikel/25...iek-wilders-niet-verwacht

[ Voor 10% gewijzigd door evilution op 05-07-2024 18:11 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

CynicRelief schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 18:40:
[...]

bij de AIVD gewend aan beschaafde en hoogopgeleide werknemers, nu in politieke snakepit … waar ie eigenlijk de enig integere is vooralsnog, niet te doen …
Mwah ook zonder deze scheepsramp van een kabinet was Schoof al best omstreden hoor.

Zo pleitte hij nogal fel voor de sleeper toen hij bij de AIVD zat, zie https://www.trouw.nl/opin...-beste-papieren~bef00cff/
Te weinig mensen maken zich zorgen om Dick Schoof, de beoogd premier. Tijdens zijn loopbaan heeft hij keer op keer laten zien dat law-and-order voor hem vooral order betekent. Rechtsbescherming van burgers moet het ontgelden, repressie wint, vaak gepaard met discriminatie. Hopelijk heeft Schoof geleerd van het verleden en zet hij zich als premier in voor alle burgers.
Helemaal schoon was hij dus toch al niet.

[ Voor 24% gewijzigd door wildhagen op 04-07-2024 18:47 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
pingkiller schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 18:44:
[...]

Ik vind het oprecht knap dat mensen dag na dag zulke lange, intensieve dagen kunnen maken.
Dat doe ik ze niet na.
iets met beloning en gevoelde verantwoordelijkheid, maar het zijn ook maar mensen idd, mentale vermogen zal er niet op vooruitgaan; PVV(aanhang) stopt vaak al om 16u …

[ Voor 18% gewijzigd door CynicRelief op 04-07-2024 18:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-09 09:37
Ik bedacht me zojuist een scenario. Stel Wilders saborteerd de boel bewust met de hoop de volgende verkiezingen nog een beter resultaat te halen. Zou het na het opblazen van het kabinet niet een hele valide optie voor in ieder geval de VVD en NSC om zonder nieuwe verkiezingen een coalitie te vormen met PVDA/D66 als dikke middelvinger naar Wilders? En als dat kabinet vervolgens goede dingen doet komen ze er waarschijnlijk beter uit dan direct nieuwe verkiezingen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
ZieMaar! schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 18:42:
En tegelijk, in een andere zaal, slaat Wiersma ook een flater en blijkt dat ze óf niet in staat is om als minister te fungeren óf dat ze helemaal niet zelf iets mag vinden of doen. https://nos.nl/l/2527427:
BBB helpt dus letterlijk zelf de boeren de vernieling in. En ja, er is wat weinig tijd, maar in anderhalve dag moet je je toch ook op uitgebreide dossiers kunnen voorbereiden?
Je weet wat er gebeurt wanneer je in stront gaat roeren, toch?
Het is, mede door het rare weer dit voorjaar, ook wel erg lastig voor de boeren. Maar doordat ze (deels) gebonden zijn aan de kalenderlandbouw (het domste wat ooit bedacht is) blijven ze nu met mest zitten die nergens naar toe kan. Uitstellen is eigenlijk ook geen oplossing, die mest moet NU het land op.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:30
De BBB is er dan ook niet voor de boeren, maar voor de Agri Industrie. Bovendien is er geen enkele ruimte in het dossier. De voorgangers hadden ook al hoofdpijn op dag 2. En ze is ook nog een relatief lichtgewicht politiek gezien.

De meeste boeren weten heus wel waar de schoen wringt en op de roepers na weten ze ook wel dat de BBB geen pijnvrije oplossingen te bieden heeft. Anders hadden de voorgangers wel met die eer gaan strijken.

Er is op veel dossiers pijn te lijden op korte termijn. En de oplossingen zijn niet eenvoudig dat zijn ze ook nooit geweest. Maar als niemand pijn wi lijden dan is iedere oplossing van 140 tekens een goed alternatief.

Mensen doen er alles aan om geen pijn te hoeven lijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
Janpietertje89 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 18:49:
Ik bedacht me zojuist een scenario. Stel Wilders saborteerd de boel bewust met de hoop de volgende verkiezingen nog een beter resultaat te halen. Zou het na het opblazen van het kabinet niet een hele valide optie voor in ieder geval de VVD en NSC om zonder nieuwe verkiezingen een coalitie te vormen met PVDA/D66 als dikke middelvinger naar Wilders? En als dat kabinet vervolgens goede dingen doet komen ze er waarschijnlijk beter uit dan direct nieuwe verkiezingen?
Zonder nieuwe verkiezingen? Dat lijkt me gek. (en illegaal)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CynicRelief
Janpietertje89 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 18:49:
interessante gedachte, maar de PVV etc, waren de grootste winnaars, zet de boel alleen maar meer op scherp; laat Wilders het maar doen (na nu voortijdig klappen, herverkiezingen) of proberen (z’n achterban zal de grootste lasten gaan moeten dragen) en dan worden we teruggefloten door de werkelijkheid, verdragen etc, en hopelijk tegen die tijd, wat meer realisme ipv populisme

[ Voor 5% gewijzigd door CynicRelief op 04-07-2024 19:00 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dat uitgerekend BBB op uitgerekend dit dossier nog geen beleid heeft voorbereid vertelt je alles wat je over de BBB moet weten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Malfunctions
@ZieMaar! Ik vind de onderstaande quote behoorlijk zorgelijk. Dat is weer symptoombestrijding in plaats van structurele oplossingen bedenken. Hoe haal je het in je hoofd om beschermde water gebieden te willen vernaggelen na alle berichten over de aanstaande water crisis? Hoe kun je zo'n gigantisch bord voor je kop hebben?
Wel heeft zij haar ambtenaren diverse adviezen gevraagd over het opslaan van mest in silo's, het aantal beschermde watergebieden te verkleinen en sommige ongunstige mestberekeningen aan te passen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Wat een schertsvertoning zo. Schoof wist waar hij aan begon, maar dit zal hij toch niet verwacht hebben? Het is kwaadaardig, het is een spel, maar om welke knikkers? Ik denk dat zelf een groot deel van de PVV aanhangers wel ziet dat dit niet aan de oppositie ligt. Ik had niet verwacht dat het zo snel mis zou gaan.

[...]

[...]

Wilders c.s. zijn chaos actors.

Als je bij de AIVD (etc.) hebt gezeten, weet je wat dat inhoudt.

Het blijft ‘mindboggling’, dat zo’n beroepsambtenaar zich voor zoiets leent.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:35
Malfunctions schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 18:56:
@ZieMaar! Ik vind de onderstaande quote behoorlijk zorgelijk. Dat is weer symptoombestrijding in plaats van structurele oplossingen bedenken. Hoe haal je het in je hoofd om beschermde water gebieden te willen vernaggelen na alle berichten over de aanstaande water crisis? Hoe kun je zo'n gigantisch bord voor je kop hebben?

[...]
Dit is toch precies het beleid wat je verwacht als je bepaald type boer aan de macht zet( ik mag niet generaliseren want er bestaan wel een stel boeren die wel feeling voor de natuur hebben en het niet als hun vijand zien)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• iamerwin

[...]

[...]

en sommige ongunstige mestberekeningen aan te passen
Ik moest even op nos.nl kijken of dit er echt staat, het staat er echt.

Stel je voor je bent daar ambtenaar en de minister zegt: “Die berekening hè, die heeft een andere uitkomst nodig. Pas dat effe aan.

Wow.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Hoe erg ik sommige oppositieleden ook niet kan uitstaan ze saboteren helemaal niemand. Een half uur live gezien en wat “hoogtepunten” (lees: dieptepunten). Maar dit is toch diep triest? Dom en egoïstisch Nederland wordt perfect tentoongesteld in vak K. Een aantal rancuneuze stemmen van mensen kan ik nog begrijpen maar er waarschijnlijk een hele groep die nu loopt te ageren tegen die oppositie, onbegrijpelijk.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Proton_ schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 18:56:
Dat uitgerekend BBB op uitgerekend dit dossier nog geen beleid heeft voorbereid vertelt je alles wat je over de BBB moet weten.
Dat was op voorhand toch wel bekend? De BBB zit daar echt niet voor de boeren, laat staan voor de burgers.

De BBB is opgericht door en voor de grote Agro-industrie. De Unilevers, FrieslandCampina's etc van deze tijd.

Dat is hun achterban, en de partij zit er dus ook om hun belangen te dienen. Niet die van de boer, en al helemaal niet die van de gewone burger.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:23
Wat een ramp is dat populistisch rechts toch voor Nederland en de wereld. Ze zijn werkelijk nergens in staat een land fatsoenlijk te besturen en als ze aangesproken worden is het allemaal de schuld van een ander. Ik kan er met mijn hoofd niet bij waarom ze toch zo massaal de kiezers achter zich krijgen. Totaal incompetent gedrag dit, hou dit 10 jaar vol en we hebben het BBP van Bulgarije.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

iamerwin schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 18:53:
[...]

Er staat zover ik weet nergens dat er nieuwe verkiezingen moeten komen als het kabinet valt, daardoor bestaan er ook gekke dingen als dit: Wikipedia: Kabinet-Balkenende III

Het gaat allemaal met stemmingen, dus ja, als je bijvoorbeeld PvdA-GL en D66 zo gek krijgt om VVD en NSC te steunen met het maken van een nieuwe kabinet, dan is er opeens best veel mogelijk. En dan kunnen BBB en PVV roepen wat ze willen, maar democratie is democratie, toch? :P

Of het echt wenselijk is, is een tweede. Het is dubbel. Stel het kabinet kukelt al uit elkaar voor Prinsjesdag, dan zou ik het persoonlijk prima vinden als men doet alsof dit nooit bestaan heeft en snel een soort Paars kabinet in elkaar klust, het land is inmiddels al praktisch een jaar behoorlijk stuurloos, dus nu moeten er gewoon wat knopen doorgehakt worden. Wéér verkiezingen, wéér een formatiedrama is het laatste wat we nodig hebben.

Maar als dit kabinet uit elkaar kukelt na 3 jaar en NSC en VVD willen met PvdA-GL en D66 in zee, dan zou ik minder happy zijn, dan moeten er imho gewoon nieuwe verkiezingen komen.

Sowieso zijn de volgende verkiezingen [binnen] 4 jaar na de laatste, het is dus niet dat de volgende verkiezingen dan pas in 2029 zijn ofzo.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
wildhagen schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:03:
[...]

Dat was op voorhand toch wel bekend? De BBB zit daar echt niet voor de boeren, laat staan voor de burgers.

De BBB is opgericht door en voor de grote Agro-industrie. De Unilevers, FrieslandCampina's etc van deze tijd.

Dat is hun achterban, en de partij zit er dus ook om hun belangen te dienen. Niet die van de boer, en al helemaal niet die van de gewone burger.
hmmm, de BBB zit er voor de boeren die ‘wat de boer niet kent’ etc

er zijn best meedenkende boeren, maar daar ging je opmerking idd niet in eerste instantie over

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:40
Zit via het nieuws de samenvatting te lezen maar van links toch rechts, allemaal een onvoldoende. Wat een poppenshow en iedereen doet eraan mee. Ga eens even problemen oplossen en beleid maken ipv dit soort onnodig geneuzel. En dat geldt voor zowel de regering als zo'n beetje de hele kamer incl oppositie.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:43
Ik heb zo af en toe meegekeken vandaag maar wat een ongelofelijke shitshow is dit zeg, onvoorstelbaar.
Dit is nog erger dan dan de LPF destijds, en de zogenaamde milde Wilders is wat schade aan het inhalen.

Hoe snel gaat dit vallen? heel lang kan het niet duren. Scheelt, dan hoeft de BBB minister het mest-debat überhaupt niet meer te doen...

My 2 cents voor wat betreft Klever en Faber, of andere ministers die hun uitspraken over omvolking hebben teruggenomen:

Als je, ooit, BEWUST, de term omvolking hebt gebruikt dan ben je wat mij betreft permanent af en ongeschikt voor welke politieke functie dan ook, ze zouden wat mij betreft geen minister moeten zijn. Bosma ook geen voorzitter.

Iedereen die denkt: ja maar ze nemen het tocht terug - verdiep je eens in wat de term betekent, wat de geschiedenis is. Iemand die dat soort verknipte ideeën heeft en die -bewust-, in een politieke functie dat durft te uiten moeten we op generlei manier toestaan. Je gebruikt die term niet zomaar, daar stap je ook niet zomaar even vanaf. Daarmee normaliseren we heel langzaamaan dergelijke ideeën, steeds een stapje verder. Kijk eens naar de geschiedenis. Kijk eens hoe in Duitsland de nazi's aan de macht zijn gekomen.

We moeten van de geschiedenis leren, niet herhalen. Onzalige fascistische en racistische ideeën horen in deze tijd niet thuis, daar moeten we echt ver van blijven.

Er zijn veel problemen die aangepakt moeten worden maar als dit klapt hebben we een enorme bak tijd en geld verspilt, wat een circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
RobinHood schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:05:
[...]

Er staat zover ik weet nergens dat er nieuwe verkiezingen moeten komen als het kabinet valt, daardoor bestaan er ook gekke dingen als dit: Wikipedia: Kabinet-Balkenende III
Je hebt gelijk, het wordt in de regel wel gedaan lees ik op parlement.com. Maar niet verplicht. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
cmndr_adama schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:08:
Ik heb zo af en toe meegekeken vandaag maar wat een ongelofelijke shitshow is dit zeg, onvoorstelbaar.
Dit is nog erger dan dan de LPF destijds, en de zogenaamde milde Wilders is wat schade aan het inhalen.

Hoe snel gaat dit vallen? heel lang kan het niet duren. Scheelt, dan hoeft de BBB minister het mest-debat überhaupt niet meer te doen...

My 2 cents voor wat betreft Klever en Faber, of andere ministers die hun uitspraken over omvolking hebben teruggenomen:

Als je, ooit, BEWUST, de term omvolking hebt gebruikt dan ben je wat mij betreft permanent af en ongeschikt voor welke politieke functie dan ook, ze zouden wat mij betreft geen minister moeten zijn. Bosma ook geen voorzitter.

Iedereen die denkt: ja maar ze nemen het tocht terug - verdiep je eens in wat de term betekent, wat de geschiedenis is. Iemand die dat soort verknipte ideeën heeft en die -bewust-, in een politieke functie dat durft te uiten moeten we op generlei manier toestaan. Je gebruikt die term niet zomaar, daar stap je ook niet zomaar even vanaf. Daarmee normaliseren we heel langzaamaan dergelijke ideeën, steeds een stapje verder. Kijk eens naar de geschiedenis. Kijk eens hoe in Duitsland de nazi's aan de macht zijn gekomen.

We moeten van de geschiedenis leren, niet herhalen. Onzalige fascistische en racistische ideeën horen in deze tijd niet thuis, daar moeten we echt ver van blijven.

Er zijn veel problemen die aangepakt moeten worden maar als dit klapt hebben we een enorme bak tijd en geld verspilt, wat een circus.
Groootste probleem is dat ze hun woorden niet terug hebben genomen maar iets verklaard hebben de term niet meer te gebruiken. Oprechte excuses is een vies woord voor populistisch rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

HEY_DUDE schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:11:
[...]

Groootste probleem is dat ze hun woorden niet terug hebben genomen maar iets verklaard hebben de term niet meer te gebruiken. Oprechte excuses is een vies woord voor populistisch rechts.
Welke woorden, precies?

https://nos.nl/artikel/25...emografische-ontwikkeling

https://www.volkskrant.nl...r=https://www.google.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
[...]

Waarom illegaal? Ik zou er zelfs voor pleiten dat we verplicht stellen dat een kamer minimaal x jaar moet zitten. De kiezer heeft gesproken. Als de ene coalitie niet werkt proberen ze wat anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Heeft iemand een goede video samenvatting van het debat vandaag?

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
cmndr_adama schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:08:

ik ben het voornl. eens met je betoog, maar ook, dit is democratie ‘aan het werk’; de meerderheid heeft dit, om uiteenlopende redenen, gewild; laat ze het maar waarmaken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:35
[...]

Dat mag gewoon verkiezingen na een gevallen kabinet is de keuze van de meerderheid. Maar je kan er ook voor kiezen om uit de huidige kamer een nieuw kabinet te vormen. Dan kan de kamer zijn termijn uitzitten .
Het komt alleen niet vaak voor/

https://www.parlement.com...ingen_zonder_verkiezingen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:59

ZieMaar!

Moderator General Chat
RobinHood schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:05:
[...]

Het gaat allemaal met stemmingen, dus ja, als je bijvoorbeeld PvdA-GL en D66 zo gek krijgt om VVD en NSC te steunen met het maken van een nieuwe kabinet, dan is er opeens best veel mogelijk. En dan kunnen BBB en PVV roepen wat ze willen, maar democratie is democratie, toch? :P

..
Ik vind eigenlijk dat echt oppositie voeren ook gaat over je eigen plannen, je eigen begroting ed. Ik heb al eerder gezegd dat het best interessant is om een regeerakkoord in concept op te stellen, gebaseerd op de punten van de VVD en NSC die nog staan, gecombineerd met GL/D66. Ik denk dat de VVD wat toe zal moeten geven, maar ik denk dat hun achterban er, zeker na deze 2 dagen, zeker voor openstaat.

Nieuwe verkiezingen duren te lang, dit land moet bestuurd worden. Dat laatste is toch het VVD motto deze periode :)? Eerder punt van oa @Dennis over steun 1e kamer is wat ingewikkeld en ik denk dat de BBB (aanhang) weer de nodige protesten zal organiseren, maar soit, dit kan niet zo doorgaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:15
Wilders valt per ongeluk eigen premier aan: “Sorry, ben nog gewend aan oppositierol”
Bron: https://nieuwspaal.nl/wil...-gewend-aan-oppositierol/

Gelukkig komt het dus allemaal nog goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
CynicRelief schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:16:
[...]

ik ben het voornl. eens met je betoog, maar ook, dit is democratie ‘aan het werk’; de meerderheid heeft dit, om uiteenlopende redenen, gewild; laat ze het maar waarmaken
Eens. Laat het schip maar stranden. Doet effe pijn voor alles en iedereen, maar ja…such is life.

Acties:
  • +54 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Schoof heeft in het sleepwetverleden vergelijkbare spelletjes gespeeld, enfin, laten spelen. Het is niet relevant of hij er van wist, het verwachtte of zelfs maar dat iets gepland of gepusht werd. Dit soort tactieken zijn gemeengoed in de hoeken van populistische pretentie in het spel om macht onder de deken van orde en slachtofferrol.

Misschien ietwat bot opgemerkt, maar wie ook enige ervaring heeft met Brits-conservatieve, Amerikaans-conservatieve of Hongaars-conservatieve politieke netwerken zal het herkennen. De trigger, de aanval naar voren voor perceptie van slachtoffer, het afdekken van de handeling met positie nemen voor de kansel van norm en waarde. Gevolgd door rigide focus op repetitie van narratief. Met bijzondere aandacht om journalistieke kaders zich zelf tegen rol en functie in te laten misbruiken (both-sidism, oneliner, et alii).

Zeker, er zullen genoeg PVV aanhangers zijn die nu zien dat het niet aan de oppositie ligt. Maar geef het wat herhaling, geef het wat emotie, en de geïnternaliseerde reflexen van rangen sluiten en bankieren op emotionele associatie doen de rest. Oppositie, het woord gaat nog zijn eigen reflex ontwikkelen. De tegenstander.

Ik ben lang afwezig geweest hier, maar ik moet het toch opmerken, het is precies alsof ik naar de oude opnames kijk van die infameuze transitieregering in Hongarije voorafgaand aan de overname door Orban. Dat gezegd, het is ook echt niet veel anders dan de Tories in het VK, of de Republikeinen in Amerikaanse staten.

Onderschat een ding nooit. Rechts zit er niet om te regeren. Special Interests, zoals dat heet, duwen vaak naar rechts (met name de vertakkingen van extreem-ideologisch als hefboom wanneer men tegen grenzen geschapen door consequenties van eigen handelen aanloopt, maar ook varianten van conservatisme om in te haken op bredere sectorale gemeenschappen / belangenconcentraties) om vrij te zijn van regels die volgen uit regeren - het omgaan met en anticiperen op consequenties van handelen.

Zit het bruin echter eenmaal bij macht, dan verliezen dat soort machtsdynamica al snel de regie. Historische wet van meden en perzen, voornamelijk omdat de politieke arena gereduceerd wordt tot een theater van perceptie waarbij het spreekwoordelijke circus en riool gebruikt wordt om die arena te fixeren op detailniveaus. Ondertussen wordt gepositioneerd, worden benoemingen geregeld, wordt netwerk uitgebreid, en dan volgt wat altijd volgt.

Never waste a crisis. If there is one, make it worse. If there isn't one, make one.

Het is irrelevant wat voor crisis. Schaal, type, of het theater is, bestuurlijk, beleid, financieel of zelfs maar gewoon triggeren.

Wat we nu zien "regeren" zit in termen van politieke dynamiek in een overlap van conservatisme, autoritarisme en populisme. Achter het masker van norm, waarde en bestuur met brandstof van emotie (!) zit een gedeelde en basale vereiste van continuïteit.

Stabiliteit is de grote vijand van alle drie.

Conform historisch draaiboek verwacht ik meer van hetzelfde. Niet in overdaad, maar genoeg om dat trigger effect te continueren. Voldoende om de arena naar de hand te zetten, en het gedrag te bepalen van de dynamiek als geheel. En dat, is wat altijd nodig is, om een perceptie te scheppen van "het goede wat wil" maar "wat niet 'mag' besturen". En dan komen uiteindelijk oude concepten weer op tafel. De grote leugen. De grote vijand. En ja, als collectieve perceptie genoeg besmet is, dan is er voedingsbodem voor law and order en grote maatregelen. Met grote leider. En dan liefst nog met wat saus van dualiteit: hier de boeman, hier de bestuurder!

Nogmaals, dit is geen schertsvertoning. Gepland of organisch, dat is niet relevant. Dat het circus is, dat is ook niet relevant. De focus ligt op gedrag - van tegenstander en medestander. De kapitale fout die men in het VK en de VS in dit opzicht gemaakt heeft is juist dat: het wegzetten van dit soort draaiboeken en interne gedragskaders als schertsvertoning. En ja, dat is ook gericht op traditioneel-rechts, een VVD, en flinke stukken CDA. Zie ze struikelen, straks staan wij als reddende engel! Nee. Zodra je de controle verliest over het populisme en het vermogen tot beïnvloeden van perceptie ben je weg.

Onderschat het niet. Kijk goed naar het VK, de VS en Hongarije. Daar zien we de resultaten (niet louter consequenties, maar resultaten) van ... schertsvertoningen .. die allemaal hun bijdrage leverden aan wat uiteindelijk een bittere synergie bleek te zijn.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

ZieMaar! schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:20:
[...]

Ik vind eigenlijk dat echt oppositie voeren ook gaat over je eigen plannen, je eigen begroting ed. Ik heb al eerder gezegd dat het best interessant is om een regeerakkoord in concept op te stellen, gebaseerd op de punten van de VVD en NSC die nog staan, gecombineerd met GL/D66. Ik denk dat de VVD wat toe zal moeten geven, maar ik denk dat hun achterban er, zeker na deze 2 dagen, zeker voor openstaat.

Nieuwe verkiezingen duren te lang, dit land moet bestuurd worden. Dat laatste is toch het VVD motto deze periode :)? Eerder punt van oa @Dennis over steun 1e kamer is wat ingewikkeld en ik denk dat de BBB (aanhang) weer de nodige protesten zal organiseren, maar soit, dit kan niet zo doorgaan.
Ik hoop ook dat partijen als PvdAGL, D66, SP, Volt, PvdD zich kunnen [her]uitvinden nu als oppositiepartij.

Prima Timmermans, geef om te zieken ze vandaag een motie van wantrouwen, maar ga vanaf morgen gewoon serieus aan de weg timmeren met je collega's om te laten zien wat voor alternatieven er zijn, en dat frames als "onder "links" wordt alles alleen maar duurder" gewoon frames zijn.

Also, @Virtuozzo is terug! Da's nou een leuk iets te laat verjaardagskado :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
ZieMaar! schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:20:
[...]

Nieuwe verkiezingen duren te lang, dit land moet bestuurd worden. Dat laatste is toch het VVD motto deze periode :)?
Nee, dat is de marketing 8)

Historisch politiek verleden mag dat wel duidelijk maken. Not what they say, but what they do - we zijn niet zonder oorzaken (beslissingen!) gekomen tot waar we nu zitten. Wat dat aangaat ligt er een flinke opdracht voor de tegenwoordige journalistiek. Immers, hoe kunnen mensen draaiboekjes leren herkennen als we de voorafgaande versies niet eerst leren herkennen.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
iamerwin schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:23:
[...]

Eens. Laat het schip maar stranden. Doet effe pijn voor alles en iedereen, maar ja…such is life.
nou ja, het schip strand pas als ze het niet waar kunnen maken voor de achterban, wat nu al te voorzien is, maar toch, je moet de meerderheid respecteren in een democratie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Die Wiersma is eigenlijk direct al volkomen ongeschikt voor een zware post als landbouw.
En dat terwijl het het BBB stokpaardje moest zijn.

Enige wat ze in dat mestdebat moest doen was het prima plan van Adema adopteren en aangeven dat ze nog wat details moeten uitzoeken. Dat plan was echt een cadeautje van haar voorganger.

Dat ze al een flater sloeg bij de beëindiging in haar paarse glitter galajurk is nog tot daaraan toe.
Je moet natuurlijk niet proberen er beter uit te zien dan Maxima bij zo'n gelegenheid.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
iamerwin schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:23:
[...]

Het schip laten stranden is nu altijd juist de focus van dit soort politieke dynamiek - het is hoe het aan de macht komt, en blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:38
Ik had van der Plas en Ouwehand graag aan 1 tafel willen zien bij het diner. Maar goed dat het een meerkeuze menu is daar :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
sambalbaj schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:29:
Dat ze al een flater sloeg bij de beëindiging in haar paarse glitter galajurk is nog tot daaraan toe.
Je moet natuurlijk niet proberen er beter uit te zien dan Maxima bij zo'n gelegenheid.
Daar ligt -vind ik- ook wel een grote rol voor de partij (PVV). Een nieuweling moet begeleid worden en iemand zou haar zoiets verteld moet hebben. Maar ja, de PVV is niet zo van de begeleiding geloof ik. Meer het Grote Geert Circus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CynicRelief
Virtuozzo schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:24:
[...]

Schoof heeft in het sleepwetverleden vergelijkbare spelletjes gespeeld, enfin, laten spelen. Het is niet relevant of hij er van wist, het verwachtte of zelfs maar dat iets gepland of gepusht werd. Dit soort tactieken zijn gemeengoed in de hoeken van populistische pretentie in het spel om macht onder de deken van orde en slachtofferrol.

Misschien ietwat bot opgemerkt, maar wie ook enige ervaring heeft met Brits-conservatieve, Amerikaans-conservatieve of Hongaars-conservatieve politieke netwerken zal het herkennen. De trigger, de aanval naar voren voor perceptie van slachtoffer, het afdekken van de handeling met positie nemen voor de kansel van norm en waarde. Gevolgd door rigide focus op repetitie van narratief. Met bijzondere aandacht om journalistieke kaders zich zelf tegen rol en functie in te laten misbruiken (both-sidism, oneliner, et alii).

Zeker, er zullen genoeg PVV aanhangers zijn die nu zien dat het niet aan de oppositie ligt. Maar geef het wat herhaling, geef het wat emotie, en de geïnternaliseerde reflexen van rangen sluiten en bankieren op emotionele associatie doen de rest. Oppositie, het woord gaat nog zijn eigen reflex ontwikkelen. De tegenstander.

Ik ben lang afwezig geweest hier, maar ik moet het toch opmerken, het is precies alsof ik naar de oude opnames kijk van die infameuze transitieregering in Hongarije voorafgaand aan de overname door Orban. Dat gezegd, het is ook echt niet veel anders dan de Tories in het VK, of de Republikeinen in Amerikaanse staten.

Onderschat een ding nooit. Rechts zit er niet om te regeren. Special Interests, zoals dat heet, duwen vaak naar rechts (met name de vertakkingen van extreem-ideologisch als hefboom wanneer men tegen grenzen geschapen door consequenties van eigen handelen aanloopt, maar ook varianten van conservatisme om in te haken op bredere sectorale gemeenschappen / belangenconcentraties) om vrij te zijn van regels die volgen uit regeren - het omgaan met consequenties van handelen.

Zit het bruin echter eenmaal bij macht, dan verliezen dat soort machtsdynamica al snel de regie. Historische wet van meden en perzen, voornamelijk omdat de politieke arena gereduceerd wordt tot een theater van perceptie waarbij het spreekwoordelijke circus en riool gebruikt wordt om die arena te fixeren op detailniveaus. Ondertussen wordt gepositioneerd, worden benoemingen geregeld, wordt netwerk uitgebreid, en dan volgt wat altijd volgt.

Never waste a crisis. If there is one, make it worse. If there isn't one, make one.

Het is irrelevant wat voor crisis. Schaal, type, of het theater is, bestuurlijk, beleid, financieel of zelfs maar gewoon triggeren.

Wat we nu zien "regeren" zit in termen van politieke dynamiek in een overlap van conservatisme, autoritarisme en populisme. Achter het masker van norm, waarde en bestuur met brandstof van emotie (!) zit een gedeelde en basale vereiste van continuïteit.

Stabiliteit is de grote vijand van alle drie.

Conform historisch draaiboek verwacht ik meer van hetzelfde. Niet in overdaad, maar genoeg om dat trigger effect te continueren. Voldoende om de arena naar de hand te zetten, en het gedrag te bepalen van de dynamiek als geheel. En dat, is wat altijd nodig is, om een perceptie te scheppen van "het goede wat wil" maar "wat niet 'mag' besturen". En dan komen uiteindelijk oude concepten weer op tafel. De grote leugen. De grote vijand. En ja, als collectieve perceptie genoeg besmet is, dan is er voedingsbodem voor law and order en grote maatregelen. Met grote leider.

Nogmaals, dit is geen schertsvertoning. Gepland of organisch, dat is niet relevant. Dat het circus is, dat is ook niet relevant. De focus ligt op gedrag - van tegenstander en medestander. De kapitale fout die men in het VK en de VS in dit opzicht gemaakt heeft is juist dat: het wegzetten van dit soort draaiboeken en interne gedragskaders als schertsvertoning. En ja, dat is ook gericht op traditioneel-rechts, een VVD, en flinke stukken CDA. Zie ze struikelen, straks staan wij als reddende engel! Nee. Zodra je de controle verliest over het populisme en het vermogen tot beïnvloeden van perceptie ben je weg.

Onderschat het niet. Kijk goed naar het VK, de VS en Hongarije. Daar zien we de resultaten (niet louter consequenties, maar resultaten) van ... schertsvertoningen .. die allemaal hun bijdrage leverden aan wat uiteindelijk een bittere synergie bleek te zijn.
wel opvallend, tekenend idd, dat politieke verkiezingen uitlopen op reacties op recente lokale schertsvertoningen; vaste land Europa gaat voor rechts, VK voor links … #hoedan; mensen zouden op programmas moeten stemmen ipv poppetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

CynicRelief schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:33:
[...]

wel opvallend, tekenend idd, dat politieke verkiezingen uitlopen op reacties op recente lokale schertsvertoningen; vaste land Europa gaat voor rechts, VK voor links … #hoedan; mensen zouden op programmas moeten stemmen ipv poppetjes
Nouja, Labour is momenteel ook ontzettend kleurloos, echt "links" zijn ze niet, het is meer "Wij zijn geen Tories!"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
CynicRelief schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:33:
[...]

Het VK gaat rigide op rechts, er komt bij dit soort verschuivingen altijd een punt waar het label niet langer iets zegt, omdat de netwerkdynamiek dominant wordt. En aangezien die dynamiek altijd bepaald wordt door wat het meest extreem wenst / weet te opereren zie je dan het bruine rechts op gegeven moment overal aan de touwtjes trekken.

Daar hebben we in het na-oorlogse Nederland wel wat ervaring mee, het opschonen van dat probleem was problematisch. Maar ook tijdens het Interbellum was het zeer complex. In zowel VS als VK zien we goede voorbeelden van hoe bijvoorbeeld Greens en oud-rood overgenomen worden of geleid worden in gedragsdynamiek.

Enfin, dat voert wat ver voor dit topic 8)

Centraal punt is inderdaad precies dat: het poppetje is het theater, en dat wordt altijd bewust gespeeld.

Het programma, ja, ik denk dat de tijd waarin je daar op kon bankieren ook voorbij is. Met name journalistiek zal daar een flinke aanpassing in moeten maken. Nieuwe focus op handeling + consequentie / resultaat, achter het theater.

Voor de gemiddelde burger is dat zelf bijna niet te doen. Dat is een dagtaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
RobinHood schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:36:
[...]

Nouja, Labour is momenteel ook ontzettend kleurloos, echt "links" zijn ze niet, het is meer "Wij zijn geen Tories!"
stemmen op poppetjes dus, en eigenlijk ook de misvatting van Brexit, en dat gaat weer over inhoud, maar omg, wat zaten ze ernaast daar, maar goed, we dwalen wederom af …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:46
DutchOwnage schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:40:
[...]

Maar een PVV minister heeft Asiel en Integratie gekregen. Net zoals stokpaardje Financiën naar de VVD ging. Daar zaten de andere coalitiepartijen bij. Die wisten dondersgoed wat de PVV agenda inhoudt.
Dat een minister afkomstig is uit een bepaalde partij maakt niet dat het beleid puur door die partij bepaald wordt. De PVV heeft nog steeds geen absolute meerderheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
Virtuozzo schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:31:
[...]

Het schip laten stranden is nu altijd juist de focus van dit soort politieke dynamiek - het is hoe het aan de macht komt, en blijft.
offtopic:
Hé! Je bent terug! *O*

Aan de macht blijven, lukt niet als het schip daadwerkelijk strandt. Hopelijk zijn hebben alle mensen die radicaal rechts hebben gestemd dan de wijsheid om in te zien dat dat niet werkt, want die partijen hebben geen interesse in daadwerkelijk regeren en het land beter maken. Die hebben andere interesses.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Ten eerste het is geen excuus. En andere PVV leden hebben dit niet gedaan. Zou Geert Wilders hebben gesierd om op zijn titel dat woord uit zijn partij te bannen. De dame van ongehoord Nederland nam er geen afstand van tijdens de hoorzitting. Vervolgens twitterde Wilders dat deze dame de taal van het volk spreekt. En dan komt Faber en dan biedt zij namens de hele shitshow excuses aan? Dat heb ik gemist.

Verder heeft Faber veel meer op haar kerfstok dan omvolking.

Volledig terecht dat de oppositie gehakt maakt van dit halfbakken gedoe. Slappe hap zou ik zeggen na vandaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

HEY_DUDE schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:40:
[...]

Ten eerste het is geen excuus. En andere PVV leden hebben dit niet gedaan. Zou Geert Wilders hebben gesierd om op zijn titel dat woord uit zijn partij te bannen. De dame van ongehoord Nederland nam er geen afstand van tijdens de hoorzitting. Vervolgens twitterde Wilders dat deze dame de taal van het volk spreekt. En dan komt Faber en dan biedt zij namens de hele shitshow excuses aan? Dat heb ik gemist.

Verder heeft Faber veel meer op haar kerfstok dan omvolking.

Volledig terecht dat de oppositie gehakt maakt van dit halfbakken gedoe. Slappe hap zou ik zeggen na vandaag.
Je had het over terugnemen van woorden, daar reageerde ik op :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:46

Pierre

Van nature lui!

Waar heb ik naar zitten kijken vanmiddag, wat een bizarre vertoning dit, en dat zijn onze volksvertegenwoordigers :?

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
ViezeVis schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:42:
[...]

Je had het over terugnemen van woorden, daar reageerde ik op :)
Dat terugnemen geldt alleen voor Faber. Bontenbal reageerde ook nog in de kamer dat Wilders deze term gebruikt heeft in de tweede kamer in 2017. En er is heel veel meer dan alleen het woord omvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Virtuozzo schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:38:
[...]

Het VK gaat rigide op rechts, er komt bij dit soort verschuivingen altijd een punt waar het label niet langer iets zegt, omdat de netwerkdynamiek dominant wordt. En aangezien die dynamiek altijd bepaald wordt door wat het meest extreem wenst / weet te opereren zie je dan het bruine rechts op gegeven moment overal aan de touwtjes trekken.

Daar hebben we in het na-oorlogse Nederland wel wat ervaring mee, het opschonen van dat probleem was problematisch. Maar ook tijdens het Interbellum was het zeer complex. In zowel VS als VK zien we goede voorbeelden van hoe bijvoorbeeld Greens en oud-rood overgenomen worden of geleid worden in gedragsdynamiek.

Enfin, dat voert wat ver voor dit topic 8)

Centraal punt is inderdaad precies dat: het poppetje is het theater, en dat wordt altijd bewust gespeeld.

Het programma, ja, ik denk dat de tijd waarin je daar op kon bankieren ook voorbij is. Met name journalistiek zal daar een flinke aanpassing in moeten maken. Nieuwe focus op handeling + consequentie / resultaat, achter het theater.

Voor de gemiddelde burger is dat zelf bijna niet te doen. Dat is een dagtaak.
het ‘verstand’ in een democratie zit in wat de meerderheid wil; denkvermogen verondersteld wellicht, maar dat is te kort door de bocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

HEY_DUDE schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:46:
[...]

Dat terugnemen geldt alleen voor Faber. Bontenbal reageerde ook nog in de kamer dat Wilders deze term gebruikt heeft in de tweede kamer in 2017. En er is heel veel meer dan alleen het woord omvorming.
Ja klopt, ik doelde in specifiek op Faber omdat ik je stelling gevoelsmatig wat te kort door de bocht vond. Verder niet oneens met alle standpunten hier over omvolking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
ViezeVis schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:49:
[...]

Ja klopt, ik doelde in specifiek op Faber omdat ik je stelling gevoelsmatig wat te kort door de bocht vond. Verder niet oneens met alle standpunten hier over omvolking.
De manier waarop de PVV opereert noopt mij niet tot enige nuance of mij te onthouden van kort door de bocht opmerkingen over die club.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CynicRelief
ViezeVis schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:49:
[...]

ik vind de slappe retoriek van links/oppositie mbt in het verleden gedane uitspraken van aantredende bewindslieden, just that, slappe retoriek; het gaat niet om woorden, het gaat om daden; laat ze waarmaken waar ze voor staan, en laat het/ons oordeel daarover later

zie nu meer beelden in 8u journaal: Wilders kalkt een stuk papier vol met blauwe inkt ter grootte van 1 vierkante decimeter …

[ Voor 10% gewijzigd door CynicRelief op 04-07-2024 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004

marapuru

db.

CynicRelief schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:58:
[...]

ik vind de slappe retoriek van links/oppositie mbt in het verleden gedane uitspraken van aantredende bewindslieden, just that, slappe retoriek; het gaat niet om woorden, het gaat om daden; laat ze waarmaken waar ze voor staan, en laat het/ons oordeel daarover later
Ik denk ook dat dat bij voorbaat een verloren discussie is. Laat ze de zaken maar gaan uitvoeren, dan kan er debat gevoerd worden over het resultaat en verdere inhoud.

De uitspraken zijn slecht, daar is het om te doen. Maar het leidt af van de inhoud. En daar lijkt het ze (het huidige kabinet) juist om te doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:38
@Virtuozzo ik lees een heleboel ingewikkelde woorden en zinnen, maar begrijp niet helemaal het punt dat je probeert te maken.

Kun je het a.u.b. voor de simpelen onder ons mogelijk ook in wat eenvoudigere bewoordingen samenvatten wat je probeert te communiceren? Bvd! :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
RobinHood schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:26:
[...]

Ik hoop ook dat partijen als PvdAGL, D66, SP, Volt, PvdD zich kunnen [her]uitvinden nu als oppositiepartij.

Prima Timmermans, geef om te zieken ze vandaag een motie van wantrouwen, maar ga vanaf morgen gewoon serieus aan de weg timmeren met je collega's om te laten zien wat voor alternatieven er zijn, en dat frames als "onder "links" wordt alles alleen maar duurder" gewoon frames zijn.
Ik zou juist - bijna - zeggen, wanneer het theater bruin wordt, voer daar dan oppositie maar schep een groter en gedecentraliseerd theater elders, waar je je positioneert als nuttige politiek met werkzaam bestuur en functioneel beleid. Als je dat met genoeg repetitie in beeld en dus collectieve perceptie krijgt valt het vermogen van bruin om zaken naar de hand te zetten uiteindelijk weg - het kan niet langer rol van slachtoffer nemen, het kan zich niet langer presenteren als "het goede wat wil", maar moet gaan reageren in plaats van ageren. En ageren moet het juist want het kan en mag niet herkend worden dat het juist geen stabiliteit zoekt.

Maar goed, dat is in het Nederlandse niet langer mogelijk - denk ik, persoonlijke inschatting. Timmermans is de man daar niet voor, en men heeft geen ingangen meer in media die de buien zien komen. Ook media waar stoeltjes gewisseld worden inmiddels.

In Polen is dat tot op best redelijke hoogte echter wel gelukt. Ondanks rigiditeit van publieke arena voor opinie is men er daar op bijzonder interessante wijzen wel in geslaagd om dat zittend bruin van ageren naar reageren te laten struikelen. En dat bleek resultaat op te leveren. Dus wie weet.

Zolang mensen zich maar beginnen te realiseren dat het geen schertsvertoningen zijn, maar scripts. Waarbij het niet eens relevant is of iemand nu een stupiditeit uithaalt of iets doelbewust doet, zolang de trigger en het effect op perceptie maar in het script passen. Misschien had Nederland als land toch wat meer naar buiten moeten kijken, Hongarije, VS, VK, om te zien hoe het scheef gaat, en wat de consequenties zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EiZm4GSzr-8ZjNEWGDCuwBk2ut4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wQQKJDdQlIGVOKPsImamUbUx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
Als ik @Virtuozzo goed begrijp moet de oppositie zo snel mogelijk stoïcijns op de inhoud gaan zitten en elke poging om het in het persoonlijke te trekken van zich af laten glijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

CynicRelief schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:58:
[...]

Het probleem werd net heel duidelijk zichtbaar bij Wilders. Bikker stelt een doodnormale vraag of Wilders niet eens zou moeten reflecteren op de dag van vandaag en over de veelbesproken tweets. Als je dan alleen kortzichtige antwoorden krijgt als 'ik laat mijn mensen niet voor X Y Z uitmaken' heb je totaal geen zelfreflectie/sta je daar totaal niet voor open.

Het gaat zéker om daden. En tegelijkertijd is het wel verdomd simpel om dat als argument op te gooien. Zeker bij een partij die niet reflecteert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:46

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Zit nu het journaal te kijken.

Wat een stelletje kleuters bij elkaar, zowel coalitie als oppositie.

Nul inhoud, enkel op de man/vrouw.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
olafmol schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:03:
@Virtuozzo ik lees een heleboel ingewikkelde woorden en zinnen, maar begrijp niet helemaal het punt dat je probeert te maken.

Kun je het a.u.b. voor de simpelen onder ons mogelijk ook in wat eenvoudigere bewoordingen samenvatten wat je probeert te communiceren? Bvd! :)
ik snap het kleur-gebruik ook niet zo, wat is bruin in dit opzicht?

Pagina: 1 ... 5 ... 82 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen culture war talking points. Zie ook: defiant in "De landelijke Nederlandse politiek 2023 - Na de val"
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen discussie over iq, natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.

Brondiscussie kan hier: [AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic