dakka schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:12:
En dan zeggen de andere lidstaten als NL weer wat aangenomen wil krijgen "krijg lekker de vinkentering" en verandert het geheel in een grote kleuterklas, dan gaan uiteindelijk de zuidelijke landen veel minder moeite doen om ze tegen te houden want die weten toch wel dat ze naar de noordelijke landen willen ipv daar te blijven.
Dan is gevolg gewoon dat de binnengrenzen dicht gaan. Leuker kunnen we het niet maken.
offtopic:
Even een enorme hyperbole rant, maar geeft wat inzicht in mijn frustratie "Ja ik kan nu alleen maar in de avond stroom gebruiken om de scrubbers thuis te laten draaien en het kraanwater te filteren, water in flessen is iets voor de elite, ik ben helaas maar een embedded system engineer bij ASML, maar gelukkig is Nederland verlost van het feit dat die ene dame in Ter Apel ongemakkelijk werd van een paar asielzoekers"
offtopic:
Wat bedoel je hier nu precies? Ben oprecht benieuwd.
HvdBent schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:48:
Biden heeft de meeste duurzame projecten gelanceerd van de afgelopen jaren, en net als bij ons is dat vaak een zaak van lange adem, maar er is nog nooit zo veel gebeurd in de VS als nu....
We moeten af van alle fossiele brandstoffen dus ook van LNG, Poetin mag niet langer van ons profiteren, dus ook niet van de verkoop van uranium (waar Rusland 40% van de wereldhandel in heeft)
Wat wapens betreft, ach of de VS ze nu aan derden verkoopt of aan ons..... Binnen Europa bloeit de industrie ook aardig op.
Maar alsnog is het vrij weinig wat de VS nu doet. Ik vind
dit artikel wel een goed beeld schetsen. Vergeleken met het beleid en de voorstellen van de EU is wat in de VS gebeurt klein brood. Brandstofauto's worden niet verboden. Kolencentrales gaan niet verplicht dicht. Er is geen nationaal emissiesysteem. Kortom: de druk voor bedrijven is kleiner en dus verslechtert als gevolg van de Green Deal onze concurrentiepositie.
Ik ben helemaal voorstander overigens om ons minder afhankelijk te maken qua grondstoffen, maar het is een utopie dat we hier autonoom kunnen worden dus moeten we als Europa op een gezonde manier gebruik maken van het wereldwijde aanbod (en dan bedoel ik: een beetje uranium uit Rusland, een beetje olie uit het Midden-Oosten, een beetje schaliegas uit de VS, etc.). Niet op één paard wedden dus.
nwagenaar schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:04:
De verdragen met betrekking tot (bijvoorbeeld) migratie en vrije doorgang van goederen (waaronder mensen in verhouding met arbeidsmigratie) zijn - over het algemeen - Europees geregeld.
Een oplossing zou kunnen zijn om details te wijzigen in lokale wetgeving (veel van deze wetgeving is 1 op 1 overgenomen en biedt daarom weinig ruimte als het gaat om details) en-of om een uitzondering te realiseren binnen de EU.
Details wijzigen is 1 ding, dat wil niet zeggen dat het ook gaat lukken laat staan dat dit mag (al dan niet vanuit Europees recht en-of verdragen). Een uitzondering is leuk, maar vanuit praktisch oogpunt zie ik dit niet gebeuren.
Eens. Ik bedoelde meer op wereldwijde verdragen zoals die vanuit de VN komen. Die zijn vaak op individueel lidstaatniveau geratificeerd. En kunnen relatief makkelijk opgezegd worden. De implementatie van Europese wetten in onze nationale wetten is lastiger want vaak worden die inderdaad bindend voorgeschreven. Waarbij het trouwens zo is dat we die als braafste jongetje van de klas vrij strikt implementeren als er een keer wél ruimte is. Kijk maar naar de klimaatwetgeving bijvoorbeeld.
Ik ben weliswaar geen expert op gebied van recht, maar als diverse mensen met gedegen kennis nu al zeggen dat er geen (wettelijk) grond is voor het uitroepen van een asielcrisis om de stroom van asielaanvragen tegen te houden al dan niet te beperken, dan verwacht ik dat we op diverse fronten (zowel door Nederlandse rechters als Europese rechters) worden teruggefloten.
Hetzelfde geldt ook voor het verkrijgen van een opt-out, ook vanuit diverse experts/bronnen is al per definitie aangegeven dat Brussel/EU hier niet in zal gaan faciliteren.
Nee natuurlijk gaat de EU dat niet vrijwillig faciliteren, dan kan ze zichzelf beter meteen opheffen. Maar er is mijns inziens niets mis met de druk opvoeren, eventueel gepaard gaande met wat lichte chantage, om toch een koerswijziging te forceren.
Hierboven benoemde @
D-e-n het EU-migratiepact. Alleen is de focus daarvan helemaal niet het terugdringen van asielzoekers en de buitengrenzen beter bewaken maar vooral eerlijker verdelen en dan nog een databankje voor vingerafdrukken. Zie
hier de site van de Europese Unie met uitleg. Ik krijg er een vies smaakje van, want voor mijn gevoel is de crisis weer aangewend om maar weer méér Europa door de strot heen te duwen zonder dat het daadwerkelijke probleem echt wordt opgelost.
En ik zie het dus inderdaad gebeuren dat de schuld in de schoenen wordt geschoven van de EU en de zogenaamde D66 rechters, ideale zondebokken voor de PVV om het onderbuikgevoel aan te wakkeren.
Je kunt er dus over debatteren of dit inderdaad niet de schuld van de EU is

. Niet van de rechters trouwens.
Wat betreft BO. Inderdaad: (het recht op) bijzonder onderwijs is in Artikel 23 van onze grondwet opgenomen.
Artikel 23 is op diverse momenten gemoderniseerd, dus het is - in theorie! - mogelijk om dit te wijzigen en het recht op onderwijs te faciliteren maar dan vanuit een seculiere gedachte mits hier een meederheid voor komt. Praktisch gezien zal dit nooit gebeuren natuurlijk

Natuurlijk, alles in de grondwet is aanpasbaar. Dat gebeurt doorlopend. Zelfs artikel 1 is recent nog aangepast.
Maar ik betwijfel of jouw theorie wel zo klopt. Bijzonder onderwijs is namelijk breed: ook Dalton, Montessori en Iederwijs vallen eronder. Met veel van die stromingen is niets mis. Mijn kind zit op een katholieke basisschool en daar is ook niets mis mee. Wordt het geloof opgedrongen? Nee. In de praktijk houdt het in dat ze drie keer per jaar naar de kerk gaan: met kerst, pasen en met de jaarafsluiting. Verder moeten we niet vergeten dat onze maatschappij, wat we daar ook van vinden, grotendeels gebouwd is op Christelijke waarden. Neem bijvoorbeeld al het begrip goed en kwaad. Maargoed, nu wordt het wat off-topic.