In plaats van voor elk nieuw fenomeen nieuwe 'toegesneden' regels te verzinnen, is het best te ondervangen met algemenere regels (heeft het wielen en een motor, en geen kooi/kreukelzone -> rijbewijs en helm verplicht), maar dan worden er veel te veel schenen / lange tenen geraakt, althans daar zijn volksvertegenwoordigers bediucht voor.
Het kan ook nog een paar echelons hoger worden geregeld: stel voor iedereen voordat kinderen aan de orde komen, eerst een opleiding 'opvoeden voor beginners' verplicht.
De ellende die je daarmee zou kunnen voorkomen, is enorm.
Maar ja, vrijheid, 'blijheid'; (lees: vooral veel ellende voor anderen).
mavamal schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:05:
[...]
En vergis je niet, het is bizar veel drukker geworden op de weg. 30 jaar geleden kon ik als klein kind overal fietsen zonder iemand in de weg te zitten, maar de straten waar ik dat toen deed zijn inmiddels volledig dichtgebouwd met geparkeerde auto's.
En de geparkeerde auto's zijn nog het minste probleem, want soms wil er wel eens een wegrijden of extra bij komen...
Mijn nichtje gaat met 5 jaar oud niet op de fiets kunnen doen wat ik zelf met 5 jaar oud op de fiets deed, en zal daarom niet dezelfde kennis en ervaring hebben als ze wel zelfstandig deel moet nemen aan het verkeer.
Het is dan ook vooral nog het hufterige 'ik eerst'-verkeersgedrag en de 'autobesitas', gecombineerd met een exponentieel gestegen aantal
gemotoriseerde voertuigen op de weg, waar het probleem '
onveiligheid voor langzaamverkeersdeelnemers' vandaan komt.
Het begint al met $skateboards-met-hulpmotor, $stepjes-met-hulpmotor, $fietsen-met-hulpmotor, en gaat soepel door naar krankzinnige gemotoriseerde contrapties op wielen die overal zonder bliikken of blozen tussendoor sjezen.
Was ik pakweg 5 jaar geleden een 'gevaar op de weg' (werd me aangewreven..

) als '100%-spierkrachtfietser' met gemiddeld 25 km/u, nu komt er nog veel meer voorbij dat domweg zonder enige moeite - en dus vooral ook zoner aandacht voor de eigen veiligheid
en met name die van anderen en de plaatselijke omstandighheden - 30-50 km/u gaat, al dan niet legaal. Eén hand (als die er al is) aan het stuur, mobiel in de hand, op het scherm kijkend... geen licht voerend in het duister, etc.
Daar is
nergens rekening mee gehouden in de weginrichting, het is er allemaal domweg
bij gekomen, zonder verbreding of diversificatie van wegtype of -inrichting.
En, waar 30 km/- geldt, rijdt ook werkelijk helemaal
niemand onder de V
max.
Ga voor de grap eens
echt max. 30 km/u rijden.
Een feest van links/rechts inhalen (waar het niet kan) en bumperkleven, lichtsignalen en claxonneren zal je deel zijn.
Nee, mensen rijden desnoods 60 km/u waar ze 80 km/u mogen, of 40 km/u waar ze 50 km/u mogen, maar 30 km/u?
Nee, dat kan echt niet, daar rijdt men (95% en hoger...) dan doodleuk 50+ km/u.
En 0,0 handhaving op wat voor verkeersdelicten dan ook.
Ga eens opletten hoeveel er doodleuk doorrijden (gas bij!) bij een voetgangersoversteekplaatrs (a.k.a. zebrapad) wanneer er iemand dreigt over te steken. Hoeveel idioten er doodleuk door voetgangersgebieden fietsen (of gemotoriseerd bewegen), op de stoep, tegen de rijrichting in, etc.
En ja, ook Speed Pedelecs doen dat, zelf een helm op, en gaan met die banaan...
Dan ben je toch als verkeersdeelnemer, maar ook als totaal niet handhavende overheid 'af'?
[
Voor 73% gewijzigd door
Ramzzz op 06-09-2024 12:24
]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan