Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 26 ... 56 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-06 21:14
TheMrtN schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:42:
[...]

Ik herken het probleem, maar ben er ook nog niet achter wat de oorzaak is. Vandaag aan mijn laadpaal gehangen en kwam hij niet hoger dan 6,7 kW. Als ik naar de metrics van mijn EVCC setup kijk, zijn het drie fasen die allemaal 9,5/9,6 A leveren. Het gekke is dat ik eergisteren met dezelfde paal prima tot 10,9 kW kwam (~15,4A per fase). Nu ik beter naar mijn grafiekjes kijk... De sessies van 11kW waren allemaal met een SoC <60% en de sessies van 6,7 kW waren met SoC >60%.

Zou het daar mee te maken kunnen hebben? Ik weet dat bij DC-laden de laadsnelheid omlaag gaat als de batterij vol loopt, maar daar hebben EVs bij AC-laden op 11kW normaal geen last van, toch?

De instelling "AC-laadstroom" staat op 100%. Het gaat om een Alfen Eve Pro Line paal en een LR EV3. En naar mijn weten komt het niet door Load Balancing, want de EVCC logs zeggen daar niets van en de rest van het huis verbruikte niet veel stroom.
Load balancing is wel het eerste waar ik aan denk, heb thuis ook een Eve Pro hangen, en die duwt de snelheid al omlaag zodra we verbruikers aanzetten die >3 kW doet.
Zo te lezen staat de Solar Charging mode van de Eve uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:34
Hoe is het bij jullie met de EV3 als je instapt? (gewoon met sleutel en gekoppelde telefoon op zak) OK, de deuren gaan vanzelf van het slot; dat is wel handig. Maar dan; de ene keer moet je zelf de start knop gebruiken (mijn voorkeur); de andere keer staat de EV3 al aan (Ready) en zet je hem dus weer uit als je het start knopje indrukt. Vind het zelf een wat raar idee dat de EV3 soms uit zichzelf de ready modus kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:53
Sigmasailor schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:50:
Hoe is het bij jullie met de EV3 als je instapt? (gewoon met sleutel en gekoppelde telefoon op zak) OK, de deuren gaan vanzelf van het slot; dat is wel handig. Maar dan; de ene keer moet je zelf de start knop gebruiken (mijn voorkeur); de andere keer staat de EV3 al aan (Ready) en zet je hem dus weer uit als je het start knopje indrukt. Vind het zelf een wat raar idee dat de EV3 soms uit zichzelf de ready modus kiest.
Ik heb dat dus nog niet meegemaakt dus ik vermoed dat het komt door het voorverwarmen? Doe je al iets in de app voordat je s'ochtends in de auto stapt?

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:23

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ericjooo schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 18:47:
Vandaag bij 2graden Celsius met 100 km/u over de snelweg naar huis gereden, prima cijfers zo met de kleine accu en 19โ€๐Ÿ˜† ben benieuwd naar de zomerse waarden! (Plakkertje komt nog een zwarte voor๐Ÿ˜)

[Afbeelding]
Dat is inderdaad vrij goed, dat haal ik in mijn Ioniq 6 ook onder die omstandigheden.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:34
AtlAntA schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:51:
[...]

Ik heb dat dus nog niet meegemaakt dus ik vermoed dat het komt door het voorverwarmen? Doe je al iets in de app voordat je s'ochtends in de auto stapt?
Ah, zou zomaar het verschil kunnen maken; ik ga er op letten. Ik vind het overigens geen echt excuus; een auto die zomaar vanzelf aangaat is niet echt veilig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-06 13:10
Ik ben mij nog aan het orienteren op een laadpaal thuis(privegebruik), maar ik lees in dit topic vnl over zaptec.
Als privegebruiker lijkt de Go-e Gemini Flex mij een goed(koop) alternatief, want geen installatiekosten.
Of is deze niet zo geschikt voor EV3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Buurmannen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20-06 20:47
doggy1 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 23:54:
Ik ben mij nog aan het orienteren op een laadpaal thuis(privegebruik), maar ik lees in dit topic vnl over zaptec.
Als privegebruiker lijkt de Go-e Gemini Flex mij een goed(koop) alternatief, want geen installatiekosten.
Ik was 1500โ‚ฌ kwijt voor mijn laadpaal. De EV3 kost 45k. Qua verhouding peanuts lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adsa
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-06 18:16
De_Buurmannen schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 07:55:
[...]

Ik was 1500โ‚ฌ kwijt voor mijn laadpaal. De EV3 kost 45k. Qua verhouding peanuts lijkt me
Ik heb een Webasto Next 22kw op IBOOD gekocht voor โ‚ฌ279 en op internet een electricien gevonden die laadpalen plaats buiten zijn werk voor rond โ‚ฌ300-400 (afhankelijk van de benodigde tijd). Zaterdag as gaat het gebeuren. Vrijdag mag ik mijn nieuwe EV3 ophalen ๐ŸŽ‰

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
Met name omdat bidirectioneel laden in de toekomst(?) betaalbaar mogelijk is en je dan een andere infrastructuur nodig hebt, dacht ik aan de Go-e als mogelijke tussenoplossing.
Indien je nu een laadpaal aanschaft voor โ‚ฌ1500 en over 1 a 2(?) jaar bidirectioneel wil laden, dan moet je weer een andere aanschaffen, waardoor EV3 als thuisbatterij wel een hele dure grap wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20-06 20:41
Coffee schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 08:08:
@Mmartens9 @bart155 ik zou de speciale wasstraat functie gebruiken. Dan gaat het dak dicht, ramen dicht, blijft de achterklep dicht, gaan de deuren op slot, gaat die op neutraal zonder handrem en stoppen alle radar piepjes. ;)
Deze zit niet op de Air, Plus en Plus Advanced versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bart155
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-06 22:21
Ik kan iedereen aanraden om ook 'ns te kijken naar een zelfbouw-laadpaal op basis van bijvoorbeeld de Smart EVSE. Buiten de basis functies en dat het een stuk goedkoper is kan je het e.e.a. zelf automatiseren in Home Assistant om bijvoorbeeld tegen de laagste energie prijzen te laden. Werkt allemaal perfect moet ik zeggen. Meer info kun je vinden in het "Zelfbouw Laadpaal ervaringen" Topic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PrimaBB
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-06 21:04
onzenuub schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:05:
[...]

Discriminating.

Kia EV6 Plus Advanced AWD Aurora Black Pearl 2022 | Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joukev
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19-06 22:25
bart155 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:09:
Ik kan iedereen aanraden om ook 'ns te kijken naar een zelfbouw-laadpaal op basis van bijvoorbeeld de Smart EVSE. Buiten de basis functies en dat het een stuk goedkoper is kan je het e.e.a. zelf automatiseren in Home Assistant om bijvoorbeeld tegen de laagste energie prijzen te laden. Werkt allemaal perfect moet ik zeggen. Meer info kun je vinden in het "Zelfbouw Laadpaal ervaringen" Topic.
Ben dit ook aan het volgen - wel ingewikkeld voor behuizing en certificering/garanties voor inboedel verzekering etc. Alternatief dat ik vond is de (goedkope) Lidl laadpaal die ook dynamic load balancing toelaat via Modbus - zie https://gathering.tweaker...ist_messages/2237292/last. Nu in Duitsland is deze vinden voor 150 Eur (https://www.lidl.de/p/ult...wb-11-a2-11-kw/p100368246 ), in NL vaak voor 250 Eur aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
Ik ben nu bij Tibber en daar staat bij de Go-e op hun website oa:
"Met de dynamische energieprijzen van Tibber en de algoritmes in onze app zorgen we ervoor dat Zaptec Go je auto automatisch oplaadt tijdens de uren waarin de stroomprijs het laagst is. Zo bespaar je aanzienlijk op je laadkosten."

Bij Tibber kost de Go-e Gemini Flex 22 kWnu โ‚ฌ639(voor Tibber klanten) 11kW kost โ‚ฌ599, maar op internet zie ik ook al lagere prijzen โ‚ฌ547

[ Voor 8% gewijzigd door doggy1 op 23-01-2025 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdg875
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-06 17:05
[...]

Ik herken het probleem, maar ben er ook nog niet achter wat de oorzaak is. Vandaag aan mijn laadpaal gehangen en kwam hij niet hoger dan 6,7 kW. Als ik naar de metrics van mijn EVCC setup kijk, zijn het drie fasen die allemaal 9,5/9,6 A leveren. Het gekke is dat ik eergisteren met dezelfde paal prima tot 10,9 kW kwam (~15,4A per fase). Nu ik beter naar mijn grafiekjes kijk... De sessies van 11kW waren allemaal met een SoC <60% en de sessies van 6,7 kW waren met SoC >60%.

Zou het daar mee te maken kunnen hebben? Ik weet dat bij DC-laden de laadsnelheid omlaag gaat als de batterij vol loopt, maar daar hebben EVs bij AC-laden op 11kW normaal geen last van, toch?

De instelling "AC-laadstroom" staat op 100%. Het gaat om een Alfen Eve Pro Line paal en een LR EV3. En naar mijn weten komt het niet door Load Balancing, want de EVCC logs zeggen daar niets van en de rest van het huis verbruikte niet veel stroom.
Ik heb een vergelijkbare sitiuatie, maar nog maar 1x geprobrobeerd thuis te laden. Toen bleef hij op 5.0 steken, terwijl een dag eerder (en alle keren daarvoor) mijn oude peugeot e-208 gewoon prima naar de 9kwh ging (heb de paal daarop gelimiteerd). Vreemd dat de EV3 dat niet volledig benut. Hij staat nu aan een publieke lader, en komt daar gewoon tot 10.5 (boven en onder de 60% SoC) dus hij kan het wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12345
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 07:22
doggy1 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 23:54:
Ik heb een ratio solar. Deze kan vanaf 1,4kW aan overschot op alleen zonnestroom laden. Ik heb dit alleen nog niet kunnen testen, omdat er te weinig zon was en ik momenteel geen elektrische auto heb (mijn ev3 komt eraan en mijn voorganger is al weg).
Daarnaast heeft deze load balancing op de P1 poort van de meter en je zou hem ook moeten kunnen aansturen op basis van tarief bij een dynamisch contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pati
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-06 18:38
Heb ook mijn aflevering gehad (zie signature) maar vroeg me af of je je rijbereik info ook kon weergeven als %.
Krijg nu in de widget op de iPhone het rijbereik in kmโ€™s, de batterijstatus zie je dan pas als je de connect app zelf gaat openen. Is dat iets wat je in de auto moet instellen?

EV3 adv + LR 19โ€ allseason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Buurmannen
doggy1 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:14:
Met name omdat bidirectioneel laden in de toekomst(?) betaalbaar mogelijk is en je dan een andere infrastructuur nodig hebt, dacht ik aan de Go-e als mogelijke tussenoplossing.
Indien je nu een laadpaal aanschaft voor โ‚ฌ1500 en over 1 a 2(?) jaar bidirectioneel wil laden, dan moet je weer een andere aanschaffen, waardoor EV3 als thuisbatterij wel een hele dure grap wordt.
Je moet dan alleen de laadpaal zelf vervangen, dat kost beduidend minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Buurmannen
adsa schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:08:
[...]

Ik heb een Webasto Next 22kw op IBOOD gekocht voor โ‚ฌ279 en op internet een electricien gevonden die laadpalen plaats buiten zijn werk voor rond โ‚ฌ300-400 (afhankelijk van de benodigde tijd). Zaterdag as gaat het gebeuren. Vrijdag mag ik mijn nieuwe EV3 ophalen ๐ŸŽ‰
Hoe zit het met de garantie op de laadpaal ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdg875
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-06 17:05
De_Buurmannen schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:26:
[...]

Ik heb een tijdje geleden voor 199,- een telestar 11KW via iBood besteld, elektra mannetje uit de buurt heeft hem voor 200,- geplaatst (en meteen nog wat kleine andere dingen afgewerkt). Top geregeld!

2 jaar garantie op de laadpaal, lang genoeg. Hoop dat er tzt wat betaalbare en werkende V2G laadpalen zijn. Dus mooi ter overbrugging. Dan is ook de saldering van de zonnepanelen er af dus wordt dat ook extra interessant natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 09:14
Ik heb zelf ook enkele maanden geleden de Telestar 11kw lader via Ibood gekocht voor de electrische auto van mijn vrouw. Prima paal, geinstalleerd door een electricien uit de buurt

Ik mocht veel sneller dan verwacht een nieuwe leaseauto kiezen, er wordt volgende week vanuit de lease maatshappij een Alfen paal opgehangen. de Telestar is dus overbodig( mocht er iemand interesse hebben, pb me even).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• byebye171
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-06 15:11
pati schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:29:
[...]

Bedankt, ga het nogmaals proberen.
De oorzaak waarom het niet lukte is omdat de auto al ontgrendeld was. Bij een vergrendelde auto werkt het wel goed, heb ik vandaag getest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pati
sdg875 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:23:
[...]

Ik heb een vergelijkbare sitiuatie, maar nog maar 1x geprobrobeerd thuis te laden. Toen bleef hij op 5.0 steken, terwijl een dag eerder (en alle keren daarvoor) mijn oude peugeot e-208 gewoon prima naar de 9kwh ging (heb de paal daarop gelimiteerd). Vreemd dat de EV3 dat niet volledig benut. Hij staat nu aan een publieke lader, en komt daar gewoon tot 10.5 (boven en onder de 60% SoC) dus hij kan het wel!
De EV3 gisteren ontvangen en even gekeken of mijn laadpunt thuis goed functioneerde, met 82% SoC ging het laden direct met 10.9 kW van start. Kijk nog wel verder als ik echt zou moeten laden :) maar ziet er iig goed uit. Toen ik mn laadpunt kreeg moest ik de provider ook vragen deze naar de max voor 3 fasen laden te zetten daarna altijd hoge laad waarden gehad met de vorige auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pati
byebye171 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:44:
[...]

De oorzaak waarom het niet lukte is omdat de auto al ontgrendeld was. Bij een vergrendelde auto werkt het wel goed, heb ik vandaag getest.
Klopt merkte dat vandaag ook, weet niet of dat nu wel zo handig is. De praktijk zal het uitwijzen weet nu iig waarom het eerst niet lukte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-06 22:54
Heb net even een GT-Line Plus proefgereden, en thuis even aan de Tesla Wall Connector gehangen, en hij ging meteen naar 11kW, dus op zich is die combinatie prima :) SoC rond de 60%, buitentemperatuur 7 graden, daarvoor ongeveer 25km gereden.

Wat wรฉl heel apart is -- als je de auto van het slot haalt, ontkoppelt ook de laadkabel, maar hij blijft wel door laden! Je kan dus gewoon de kabel er uit trekken terwijl hij vrolijk met 11kW aan het opladen is; dat lijkt me voor zowel lader en auto niet heel prettig. Als je het knopje in het laadklepje 2 seconden indrukt, stopt hij wel met laden en gaat het dus beter. Maar dat hoeft dus niet -- heel raar...

Heb nu een model met "HDA" en eentje met "HDA2" gereden en heb 't idee dat de lane-keeping bij de laatste wel iets strakker ging, maar officieel is lane-keeping bij beiden hetzelfde. Misschien wilde ik het gewoon voelen :D Automatisch rijbaan wisselen was iig niet erg nuttig; zodra je het wil doen en het is een bรฉรฉtje druk op de weg, breekt hij steeds af.

Nu nog beslissen of ik extra zou willen betalen voor de betere stoelen en het dakraam. Maar ik neig naar niet, en dan is de Plus prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:27
Terranca schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:51:

Wat wรฉl heel apart is -- als je de auto van het slot haalt, ontkoppelt ook de laadkabel, maar hij blijft wel door laden! Je kan dus gewoon de kabel er uit trekken terwijl hij vrolijk met 11kW aan het opladen is; dat lijkt me voor zowel lader en auto niet heel prettig. Als je het knopje in het laadklepje 2 seconden indrukt, stopt hij wel met laden en gaat het dus beter. Maar dat hoeft dus niet -- heel raar...
Bij ontgrendeling stop de auto bij mij wel met laden (Alfen Eve Single Pro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pati
Heb net even een GT-Line Plus proefgereden, en thuis even aan de Tesla Wall Connector gehangen, en hij ging meteen naar 11kW, dus op zich is die combinatie prima :) SoC rond de 60%, buitentemperatuur 7 graden, daarvoor ongeveer 25km gereden.

Heb nu een model met "HDA" en eentje met "HDA2" gereden en heb 't idee dat de lane-keeping bij de laatste wel iets strakker ging, maar officieel is lane-keeping bij beiden hetzelfde. Misschien wilde ik het gewoon voelen :D Automatisch rijbaan wisselen was iig niet erg nuttig; zodra je het wil doen en het is een bรฉรฉtje druk op de weg, breekt hij steeds af.

Nu nog beslissen of ik extra zou willen betalen voor de betere stoelen en het dakraam. Maar ik neig naar niet, en dan is de Plus prima.
Heb net ook even mn thuislader gebruikt maar als ik het laden stop in de connect app stopt ook het laadpunt met de melding โ€œ wacht op autoโ€. Er zijn een paar instellingen in de auto die bepalen hoe/of je de laadkabel kunt ontgrendelen. Heb een Alfen 11kW laadpunt zonder ontgrendel knop op de stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranca
deejeebv schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:15:
[...]

Bij ontgrendeling stop de auto bij mij wel met laden (Alfen Eve Single Pro).
Dat lijkt me ook veel logischer. Heb ook het idee dat het miscommunicatie is/was tussen de TWC en de auto, dan een issue van de auto zelf. Het lampje brandde wit (ofwel "ontkoppeld"), maar TWC gaf laden aan, en ook in de auto stond er nog 11kW volgens mij (dit helaas niet meer helemaal helder op 't netvlies). Het blijft natuurlijk een lader die primair gebouwd is voor Tesla's. Achja, wil hem tzt toch vervangen door een lader die dynamische snelheid en/of V2G ondersteunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:48

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

...

...
In de laadpoort zie je waarschijnlijk de twee communicatie-pinnen zitten. Eentje daarvan ligt wat verder terug dan de andere pinnen. Dit zorgt ervoor dat er gedetecteerd kan worden of de stekker is aangesloten of niet.

Bij ontkoppelen wordt de laadstroom meteen onderbroken zodra die pin loskoppelt. Dit zou dus moeten voorkomen dat er vlambogen e.d. ontstaan bij het lostrekken van de kabel.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katarn
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-05 07:10
onzenuub schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:05:
[...]

Zit ook niet op de GT en als ik goed gelezen heb hier ook niet op de GT Plus. Denk enkel op uitvoeringen uit andere landen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• byebye171
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cB2snr03DUoC63UBQOObgylOcM8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ucy685xxdrnDeCMFDXFYOGcj.jpg?f=fotoalbum_large
Dit zijn mijn verbruik cijfers voor vandaag en tot nu (als ik het goed interpreteer) komt dit overeen met jullie verbruik? Ik vind de cijfers best goed, zeker gezien dit mijn eerste EV is en nog aan het leren ben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adsa
De_Buurmannen schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:26:
[...]

Gewoon 2 jaar garantie op de laadpaal. Electricien staat garant voor zijn werk uiteraard. Dus bij defect moet je met meerdere partijen schakelen maar wel voor minder dan de helft van wat je normaal betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
byebye171 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:32:
[Afbeelding]
Dit zijn mijn verbruik cijfers voor vandaag en tot nu (als ik het goed interpreteer) komt dit overeen met jullie verbruik? Ik vind de cijfers best goed, zeker gezien dit mijn eerste EV is en nog aan het leren ben :)
Heel netjes, dat verbruik! Met welke snelheden heb je gereden, en in welke omstandigheden?
Het is nu natuurlijk wel weer wat minder koud, in vergelijking met de cijfers die al zijn verstrekt door eigenaren.

Overigens: De Lake Shirasagi, een gloedjenieuw autoschip waar vast heel wat EV3's op staan; vaart nu in Het Kanaal. ETA in Tilbury is morgen, dan door naar Rotterdam. En dan snel doorrr naar de dealers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jebman
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-06 17:23
[...]

Vandaag direct na een rit van een uur thuis weer gaan laden. Nu wel 10,6 meteen bij start. Terwijl het icoontje bij batterij conditie op koud stond. Gisteren die lage snelheid zal dus gewoon resultaat zijn van de nachtvorst icm stilstand.

GT Plus SnowWhitePearl op 17" Vredestein all season

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20-06 20:41
koelkast schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:06:
[...]

Overigens: De Lake Shirasagi, een gloedjenieuw autoschip waar vast heel wat EV3's op staan; vaart nu in Het Kanaal. ETA in Tilbury is morgen, dan door naar Rotterdam. En dan snel doorrr naar de dealers :)
Er zijn er deze week weer een paar honderd binnengekomen: https://www.kenteken.tv/h...&filter=EV3&bjmin=&bjmax=

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMrtN
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-06 19:07
byebye171 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:32:
[Afbeelding]
Dit zijn mijn verbruik cijfers voor vandaag en tot nu (als ik het goed interpreteer) komt dit overeen met jullie verbruik?
Mijn app heeft een bug, die van jou ook? Vandaag 104 km gereden (bekeken via Google Maps en bevestigd door de rittensamenvatting in de app). Long range accu van 80% naar 53% gegaan. Dus uitgaande van 81,4 kW bruikbare energie is dat 0,27 * 81,4 โ€Žโ€‰=โ€‰21,978 kWh. Verbruik van 100*21,978/104=21,1 kW/100 km. Komt in de buurt van de trend van afgelopen week. De app zegt dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-ksmM8B6IzS0mV7_zsTJHaYZHg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/leqDcEhNjUGhtwQECNo6zbHS.jpg?f=fotoalbum_large

Komt wel overeen met 104 km (100*13,05/12,53=104km). Maar om 13,05 kW te gebruiken voor 27% zou ik een batterij moeten hebben van 13,05/0,27=48,3 kWh. Klopt niet dus.

Dit is overigens de laatse versie van Kia Connect op iOS. Nog niet gechecked of de getallen van de auto zelf wel kloppen. Maar dit zou wel het verschil verklaren dat sommigen zien tussen auto en app(?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yenthel3
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-06 23:35
Een vraagje van een Belg die een EV3 net over de grens in Nederland heeft besteld.
Ik moet de wagen importeren en ga dit zelf doen (dus zonder inschrijving in Nederland en zonder export-kenteken).
Ik heb daarvoor een CoC/CVO (certificate of conformity/certificaat van overeenstemming) nodig.
Op de site van Kia lees ik onderstaande:
"Dit kun je opvragen bij jouw Kia-dealer. De dealer kan voor jou de COC/CVO aanvragen bij Kia Nederland onder vermelding van naam en kenteken. Jouw Kia-dealer ontvangt dan binnen 2 weken het document en zal het aan je verstrekken."

Voor wie al een EV3 heeft: Wordt deze geleverd met een CoC/CVO?
Indien ja, zou iemand er een foto van kunnen posten, uiteraard zonder chasisnummer (liefst een GT-line plus).
Voor de inklaring bij de douane moet ik een preregistratie invullen, waarvoor ik alle technische gegevens van de wagen moet hebben zoals vermeld op het CVO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMrtN
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-06 19:07
jebman schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:38:
[...]

Vandaag direct na een rit van een uur thuis weer gaan laden. Nu wel 10,6 meteen bij start. Terwijl het icoontje bij batterij conditie op koud stond. Gisteren die lage snelheid zal dus gewoon resultaat zijn van de nachtvorst icm stilstand.
Dat denk ik ook. Vanavond van 53% tot 90% geladen met 10,9 kW. Korte tussenstop gedaan op 70% om te kijken of de auto op een lager vermogen zou verder gaan, maar pakte gewoon weer 10,9. Volgende test: โ€˜koudโ€™ beginnen met SoC>60%, to be continued.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-06 17:27

Coffee

Coffee

[...]

Heel netjes, dat verbruik! Met welke snelheden heb je gereden, en in welke omstandigheden?
Het is nu natuurlijk wel weer wat minder koud, in vergelijking met de cijfers die al zijn verstrekt door eigenaren.

Mijn EV3 stond sinds week 50 van 2024 in de haven, en is gisteren pas bij de dealer aangekomen. Gisteren gebeld dat ik hem 7 februari mag ophalen. Kia is lekker snel met uitleveren aan de dealers, zeg!

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jebman
Gisteren mijn eerste wat langere rit gemaakt. Tot mijn schrik een foutmelding gekregen over de botsing sensoren, 6 fouten, alle rijhulpen uitgeschakeld. Bij verkeerslicht even snel de computer herstart. 2km verderop op de snelweg weer. Vluchtstrook op. Het stuk plastic waar ik denk dat de sensoren zitten afgeveegd, was niet echt vies maar misschien een beetje prut ergens. Herstart, na paar km weer zelfde issue. Ondertussen route aangepast om langs de dealer te gaan. 3e herstart gedaan, toen weggebleven. Maar naar huis gegaan. Wel iri.Eerst kreeg ik een meer uitgebreide melding maar die heb ik niet kunnen fotograferen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0JvuYh7buYe8EcwE-0eOIZ_WVE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/e1JwnksTBfAOJgBxcWLtH2tn.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jebman
Verbruik op de eerste rit viel mij mee. 6-8C. Niet te veel wind en heen en terug zou je tegen elkaar kunnen wegstrepen in voor- en nadeel. Kachel comfortabel op 19C driver only op de heenweg. Heen tijdje achterruit verwarming nodig gehad ivm condens. Gestart na voorverwarmen aan de stekker.
Banden 3.0 en 17" met all-season.
Verbruik 16,9 met een mix stad en snelweg en provinciaal.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/glRh-98x5pvlDu7SQ2A1nxscOqs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MEZ80pdutxHSEPX8Fsi7nk4x.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BIOFC8Jv0vVY2-mH_uSuk7XyT90=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Fw7G1wWb71UAMx7eK3pg0Dak.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UnHUbkrEVR_IU0el12deVHrnwAA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/asfEhe6StAc2D6nk6bkRn4so.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Coffee schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 07:12:
[...]

Mijn EV3 stond sinds week 50 van 2024 in de haven, en is gisteren pas bij de dealer aangekomen. Gisteren gebeld dat ik hem 7 februari mag ophalen. Kia is lekker snel met uitleveren aan de dealers, zeg!
Oeps, dat duurt dus nog wel even....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pati
jebman schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:19:
Gisteren mijn eerste wat langere rit gemaakt. Tot mijn schrik een foutmelding gekregen over de botsing sensoren, 6 fouten, alle rijhulpen uitgeschakeld. Bij verkeerslicht even snel de computer herstart. 2km verderop op de snelweg weer. Vluchtstrook op. Het stuk plastic waar ik denk dat de sensoren zitten afgeveegd, was niet echt vies maar misschien een beetje prut ergens. Herstart, na paar km weer zelfde issue. Ondertussen route aangepast om langs de dealer te gaan. 3e herstart gedaan, toen weggebleven. Maar naar huis gegaan. Wel iri.Eerst kreeg ik een meer uitgebreide melding maar die heb ik niet kunnen fotograferen.
[Afbeelding]
Kun je de computer herstarten en toch blijven rijden of zet je de auto gewoon even uit en aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06 15:36

aip

pati schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:53:
[...]

Kun je de computer herstarten en toch blijven rijden of zet je de auto gewoon even uit en aan?
Zit er รผberhaupt een reset-optie op? Ik weet dat het bij Tesla wel kon door de beide draaiwieltjes op het stuur wat langer in te drukken, maar bij Kia heb ik het nog niet gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• byebye171
[...]

Gisteren 150km snelweg en nog wat stadritjes. Het totaal is denk ik 70% snelweg (100km/h), 20% N-wegen, 10% stad.
Altijd op ACC en i-pedal niveau 1 waarbij opgeschakeld wordt naar niveau 2/3 als ik niet snel genoeg tot stilstand kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerF
  • Laatst online: 21-04 13:55
jebman schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:19:
[Afbeelding]
Volgens mij is dit normaal gedrag vd auto, althans zo deed mijn vorige EV (MG) dit ook en de (mijn) EV3 doet hetzelfde. Bij weer waarbij de ruiten beslaan (weet niet precies onder welke voorwaarden dit getriggerd wordt) zet de auto ook de forward collision detection uit. Deze gebruikt namelijk o.a. de camera achter de binnenspiegel die ook kan beslaan. Bij de MG en de EV3 gaat dat na een tijdje rijden weg (de condens voldoende weg is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terranca
TheMrtN schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 23:38:
[...]

Mijn app heeft een bug, die van jou ook? Vandaag 104 km gereden (bekeken via Google Maps en bevestigd door de rittensamenvatting in de app). Long range accu van 80% naar 53% gegaan. Dus uitgaande van 81,4 kW bruikbare energie is dat 0,27 * 81,4 โ€Žโ€‰=โ€‰21,978 kWh. Verbruik van 100*21,978/104=21,1 kW/100 km. Komt in de buurt van de trend van afgelopen week. De app zegt dit:

[Afbeelding]

Komt wel overeen met 104 km (100*13,05/12,53=104km). Maar om 13,05 kW te gebruiken voor 27% zou ik een batterij moeten hebben van 13,05/0,27=48,3 kWh. Klopt niet dus.

Dit is overigens de laatse versie van Kia Connect op iOS. Nog niet gechecked of de getallen van de auto zelf wel kloppen. Maar dit zou wel het verschil verklaren dat sommigen zien tussen auto en app(?)
Als ik de screenshots hierboven ook zie met het extreem zuinige gebruik (nog zuiniger dan WLTP, en dat in de winter), vermoed ik dat je gelijk hebt... dit kan niet kloppen. Ik neem dan aan dat ze in de app een conversie maken van percentage naar kWh, en daarbij de auto's niet goed gemapped hebben naar batterij capaciteit? Of er mist een miles/u naar km/u ergens oid?

Edit: als je er vanuit gaat dat ze ergens een verkeerde miles/h -> km/u berekening doen, dan kom je bijna precies op het daadwerkelijke verbruik; 13,05 * 1,6 = 20,88kWh/100km -- als ik jouw berekening corrigeer naar de bruikbare capaciteit van 77.3kWh, krijg je 0,27 * 77,3 = 20,871 kWh/100km

Dat kan toch geen toeval zijn?

[ Voor 15% gewijzigd door Terranca op 24-01-2025 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jebman
pati schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:53:
[...]

Daarmee bedoel ik de auto = rijdende computer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jebman
TweakerF schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:26:
[...]

Volgens mij is dit normaal gedrag vd auto, althans zo deed mijn vorige EV (MG) dit ook en de (mijn) EV3 doet hetzelfde. Bij weer waarbij de ruiten beslaan (weet niet precies onder welke voorwaarden dit getriggerd wordt) zet de auto ook de forward collision detection uit. Deze gebruikt namelijk o.a. de camera achter de binnenspiegel die ook kan beslaan. Bij de MG en de EV3 gaat dat na een tijdje rijden weg (de condens voldoende weg is)
zou kunnen maar op dat moment had ik geen merkbaar condens in de auto. Wel vieze wegen en aantal keren ruit moeten sproeien/wassen. Maar zitten die sensoren achter de binnenspiegel of in de grill/bumper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pati
jebman schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:36:
[...]

Daarmee bedoel ik de auto = rijdende computer
OK, de Tesla kon je zoals hiervoor ook al beschreven tijdens het rijden resetten. Je bleef dan alle rij-functies behouden maar de computer deed een reboot ( die duurde ook niet al te lang) die reboot zorgde er soms bij problemen voor dat instellingen weer normaal werkten.
Heb die reboot optie voor de KIA EV3 nog niet gevonden anders dan dat ik verwacht dat uit en aanzetten ongeveer hetzelfde zal doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmartens9
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 10-05 17:33
Ik heb inmiddels 630km op de teller en heb zojuist tot 100% geladen omdat ik morgen zoโ€™n 300km moet rijden. Nu valt het me op dat hij nu bij 100% een verwachtte range aangeeft van 540km, terwijl hij eerder 605km range aangaf bij 100%. Heeft iemand hier een verklaring voor? Past hij de verwacht nu terwijl ik dus stilsta aan op basis van verbruikgegevens tot nu toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-06 14:44
Een vraagje: Kia Connected Services is dat iets dat al kan op de EV3 want ik zag dit model er nog niet tussenstaan. En bestaat die service ook voor Belgische klanten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PrimaBB
Mmartens9 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:10:
Ik heb inmiddels 630km op de teller en heb zojuist tot 100% geladen omdat ik morgen zoโ€™n 300km moet rijden. Nu valt het me op dat hij nu bij 100% een verwachtte range aangeeft van 540km, terwijl hij eerder 605km range aangaf bij 100%. Heeft iemand hier een verklaring voor? Past hij de verwacht nu terwijl ik dus stilsta aan op basis van verbruikgegevens tot nu toe?
Klopt. De BMS (Battery Management System) houdt oa de โ€˜gezondheidโ€™ en staus van de accu in de gaten.
Als voltage, lading (SoC) en temperatuur in de accu.

Dat bijwerken door BMS is een continu proces, ook bij stilstand.

De BMS parameters samen met de verbruikshistorie en wellicht ook buiten temperatuur worden gebruikt om de huidige range te bepalen.

Dit kan nog wel eens fluctueren en het weer is op dit moment wat slechter.
Koude, regen en wind zijn range killers.
Vandaar de wat lagere range op dit moment.

Af en toe de accu helemaal leegrijden en helemaal weer opladen zorgt ervoor dat het BMS de boel weer herijkt. En een paar verloren kms range terugvindt.

Maar als je nogal een doorrijder bent of het weer is slecht, blijft de range aan de wat lage kant.
Straks bij hogere temperaturen zul je zien dat de range weer iets opkrabbelt.

[ Voor 8% gewijzigd door PrimaBB op 24-01-2025 19:10 ]

Kia EV6 Plus Advanced AWD Aurora Black Pearl 2022 | Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veld-NL
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10:16
AtlAntA schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 23:05:
[...]

Het is mijn eerste auto met lane assist. Hij corrigeert wat onnatuurlijk en net wat te laat vind ik. Toch heb ik het op de autoweg en snelweg wel altijd aan.

Ik heb al wel meerdere voertuigen gehad met adaptive cruise control en de kia doet het best goed. Zo'n systeem kan natuurlijk nooit anticiperen als een mens dus ook dit voelt wat onnatuurlijk. Maar het is wel een systeem die vertrouwen opwekt.

Wat ik tot nu toe wel vervelend vind is dat de overgang van zelf gas geven naar acc niet soepel is. Stel ik heb net een rotonde gehad en ik accelereer weer en ik druk de cc knop in dan is die overgang van zelf acceleren naar dat de cc acceleert naar de ingestelde snelheid niet soepel. De cc neemt het pas over nadat je voet helemaal van het pedaal af is. En dat zorgt er dus voor dat je nooit een soepele overgang kan hebben.

Ik hoop dat dit operator error is dus laat me graag onderwijzen. :)
In de instellingen van de CC kan je bepalen hoe sterk de cc reageerd bij het "overnemen". De snelheid van overname en de power als je weer harde kan. Dit heb ik allenaal op langzaam ingesteld waardoor de overgangen soepeler aanvoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
pati schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:48:
[...]

OK, de Tesla kon je zoals hiervoor ook al beschreven tijdens het rijden resetten. Je bleef dan alle rij-functies behouden maar de computer deed een reboot ( die duurde ook niet al te lang) die reboot zorgde er soms bij problemen voor dat instellingen weer normaal werkten.
Heb die reboot optie voor de KIA EV3 nog niet gevonden anders dan dat ik verwacht dat uit en aanzetten ongeveer hetzelfde zal doen.
Ik weet niet of het rijdend kan maar er zit een pin hole boven het volume wiel op het dashboard. Met een uitgevouwen paper clip kan je de computer daarmee een harde reboot geven.

Of het ook wat doet met de rijhulpsystemen betwijfel ik trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Veld-NL schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:08:
[...]

In de instellingen van de CC kan je bepalen hoe sterk de cc reageerd bij het "overnemen". De snelheid van overname en de power als je weer harde kan. Dit heb ik allenaal op langzaam ingesteld waardoor de overgangen soepeler aanvoelen.
Oh ik zal eens kijken waar die van mij op staat! Dankjewel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
Vanmorgen ook met 100% weg gereden en toen werd mij 460km (heb de lr) voorspeld. Na de eerste 20km vanmorgen was ik al 40km bereik kwijt. 95km/u cc, kachel op 20 graden driver only en verder alleen de radio op zacht. Voordat de gom realistische bereikwaardes laat zien zijn we wel een jaar verder vermoed ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jebman
Veld-NL schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:08:
[...]

oh vertel hoe doe je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenrebus
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19-03 22:16
Sinds 2 weken ook de trotse eigenaar van een plus advanced LR.
Alles een beetje aan het onderzoeken en kijken hoe ik zuinig kan rijden. Vandaag gaf de auto nog 50% batterij aan. Ik heb hem aan de lader gehangen tot 100% . De app van Kia charge geeft aan dat ik 46 Kwh geladen heb. Dit zou betekenen dat de accu 92 Kw groot is. Vreemd. Heeft iemand ook deze ervaring? En kan ik ook op een andere manier zien hoeveel de auto geladen heeft? Dan kan ik dat vergelijken.
De Kia laadpas is trouwens wel de goedkoopste bij ons in de wijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
ikbenrebus schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 21:54:
Sinds 2 weken ook de trotse eigenaar van een plus advanced LR.
Alles een beetje aan het onderzoeken en kijken hoe ik zuinig kan rijden. Vandaag gaf de auto nog 50% batterij aan. Ik heb hem aan de lader gehangen tot 100% . De app van Kia charge geeft aan dat ik 46 Kwh geladen heb. Dit zou betekenen dat de accu 92 Kw groot is. Vreemd. Heeft iemand ook deze ervaring? En kan ik ook op een andere manier zien hoeveel de auto geladen heeft? Dan kan ik dat vergelijken.
De Kia laadpas is trouwens wel de goedkoopste bij ons in de wijk.
Laadverlies. Kan zo enkele procenten zijn. Beetje afhankelijk van kabellengte/dikte en temperatuur en efficiรซntie onboard charger.

Meten is weten.
Stroomverbruik kan je bv vanaf meter meten, bij thuisladen. Er zijn verschillende manieren.
Din rail hardware of out of the box load balancing systemen tm bv je P1 poort uitlezen en in bv Homeassistant tonen.

Maar er zijn ook slimmere laadpalen met data monitoring. Als je dit thuis hebt.
Voor publiek laden ben je overgeleverd aan wat leverancier te bieden heeft.

In de Kia App is inderdaad ook eea te achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ev3 fan
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 15-06 07:38
Dat komt waarschijnlijk door de rijmodus, heb je hem op โ€˜ECOโ€™ staan dan geeft ie weer 605 km aan denk ik. Ik denk dat je hem momenteel op โ€˜NORMAALโ€™ heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:28

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0cahqpLb54YcvclfZBMG4BExgR0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nTaaCIojYgWGqvCNREUL0T95.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was mijn eerste rit. Climate control driver only op 20, geen stoel/stuurverwarming, regeneratie level 3.
Ik heb alleen nu per ongeluk een instelling aangepast waardoor mijn weergave is veranderd in KM/KWh. Iemand enig idee waar deze instelling in het menu zit? Ik ben bijna het hele menu doorgeweest, maar ik kan het niet terug vinden.

Overigens klopt er bij mij niets van de verbruiksrapportage in de Kia Connect app, daar geeft hij minder dan 10KWh per 100KM. Ik denk dus inderdaad dat daar een bug in zit voor de LR modellen.

[ Voor 12% gewijzigd door Johan9711 op 25-01-2025 08:47 ]

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Terranca
Overigens een tip; omdat het verwarmen van alle lucht in de auto aanzienlijk meer energie kost (1-3kW) dan de stoelverwarming (0.1-0.3kW); probeer eens om met een veel lagere kabine temperatuur maar mรฉt stoelverwarming te rijden.

Zo rijd ik met de Tesla in de winter regelmatig met stoelverwarming op standje 2/3 maar ingestelde temperatuur op 17/18 graden. Dat klinkt oncomfortabel maar was het in de realiteit absoluut niet; had het vaak zelfs ontzettend warm.

In de winter met 20+ graden in een EV zonder warmtepomp is gewoon een heel ander verhaal dan met een ICE en kost je veel rijbereik.

Overigens alleen doen als je de range even nodig hebt, het leuk vind om het maximale uit de auto te halen, of benieuwd bent hoe zuinig de auto kan zijn. De rest van de tijd lekker doen waar je het beste bij voelt; je betaalt geen grof geld voor een auto om je vervolgens niet comfortabel te voelen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pati
Johan9711 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 08:42:
[Afbeelding]

Dit was mijn eerste rit. Climate control driver only op 20, geen stoel/stuurverwarming, regeneratie level 3.
Ik heb alleen nu per ongeluk een instelling aangepast waardoor mijn weergave is veranderd in KM/KWh. Iemand enig idee waar deze instelling in het menu zit? Ik ben bijna het hele menu doorgeweest, maar ik kan het niet terug vinden.

Overigens klopt er bij mij niets van de verbruiksrapportage in de Kia Connect app, daar geeft hij minder dan 10KWh per 100KM. Ik denk dus inderdaad dat daar een bug in zit voor de LR modellen.
Kun je aanpassen in het eenheden menu bij de instellingen. Heber ook naar gezocht en gevonden met de zoek functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pati
Als de EV3 bij ons op de oprit staat gaat de auto op ong 1,5 mtr afstand met mijn iPhone (15 pro) open maar bij mn vrouw met de connect app geรฏnstalleerd op haar iPhone (16 pro) blijf de auto vanaf die afstand nog gesloten en kan ze er zo langs lopen. Kun je die gevoeligheid ergens instellen (iPhone of EV3)?
Heb om die reden de watch connectie maar verbroken.
Bij de Tesla moest ik echt bij de portier of achterklep staan met de telefoon in mn broekzak (zelfs ipv de achterzak want dat werkte dan niet) en dan pas ging de auto open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
pati schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:22:
Als de EV3 bij ons op de oprit staat gaat de auto op ong 1,5 mtr afstand met mijn iPhone (15 pro) open maar bij mn vrouw met de connect app geรฏnstalleerd op haar iPhone (16 pro) blijf de auto vanaf die afstand nog gesloten en kan ze er zo langs lopen. Kun je die gevoeligheid ergens instellen (iPhone of EV3)?
Heb om die reden de watch connectie maar verbroken.
Bij de Tesla moest ik echt bij de portier of achterklep staan met de telefoon in mn broekzak (zelfs ipv de achterzak want dat werkte dan niet) en dan pas ging de auto open.
Als ik in de keuken sta met mijn Apple Watch om gaat mijn EV3 op de oprit al open. Geen idee of je de gevoeligheid kunt instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pati
deejeebv schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:26:
[...]

Als ik in de keuken sta met mijn Apple Watch om gaat mijn EV3 op de oprit al open. Geen idee of je de gevoeligheid kunt instellen.
Er is toch geen aparte app voor de auto op de watch. Had alleen een wallet kaart om de EV3 te openen etc. klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
pati schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:13:
[...]

Er is toch geen aparte app voor de auto op de watch. Had alleen een wallet kaart om de EV3 te openen etc. klopt dat?
Klopt, gaat inderdaad via de wallet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-06 10:02

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Trouwens - is er een instelling om standaard in "ECO" drive mode te starten? Bij mij start hij altijd weer terug op "normal".

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Twee Dee schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:32:
Trouwens - is er een instelling om standaard in "ECO" drive mode te starten? Bij mij start hij altijd weer terug op "normal".
Nee, helaas niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Veld-NL
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10:16
jebman schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 20:09:
[...]
oh vertel hoe doe je dat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WUJZX6m4ypT782iEAkcuFEMCYa8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xUkfoOEEZlBk0i1hCDw3nOUy.jpg?f=fotoalbum_large
Zie hier de instelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shmoozer
  • Laatst online: 20-06 18:54
Niet alleen goede smaak qua auto, maar ook qua muziek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pati
Twee Dee schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:32:
Bij mij altijd in โ€œsportโ€ dus wel vreemd dat er toch een soort specifieke standaard in de auto settings zit. Heb ook nergens een sport profiel oid aangemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jebman
pati schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:12:
[...]

Kun je aanpassen in het eenheden menu bij de instellingen. Heber ook naar gezocht en gevonden met de zoek functie.
op de iPhone staat de autosleutel in de Wallet als een kaart. Als je het i symbooltje rechts boven kiest dan kan je de optie passieve toegang aan en uit zetten. Ik zet m uit als ik thuis ben met het zelfde idee waarom ik ook de fysieke sleutels in een metalen doosje heb liggen en in een RFIC hoesje heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
pati schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 16:40:
[...]

Bij mij altijd in โ€œsportโ€ dus wel vreemd dat er toch een soort specifieke standaard in de auto settings zit. Heb ook nergens een sport profiel oid aangemaakt.
Ik heb nergens een instelling hiervoor kunnen vinden. Ik denk dat het ook de bedoeling is om elke keer in normal te starten dus misschien is er bij jou iets mis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pati
AtlAntA schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 17:19:
[...]

Ik heb nergens een instelling hiervoor kunnen vinden. Ik denk dat het ook de bedoeling is om elke keer in normal te starten dus misschien is er bij jou iets mis?
Heb vandaag dit probleem via de KIA klantenservice aangekaart en kreeg zeer snel een antwoord terug met het verzoek om dit via de connect app klantenservice functie in te zenden. Verzoeken tot aanpassing als deze dan hopelijk door meer forumleden ook op die manier aan te vragen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEVegg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-06 22:14

DEVegg

DEVegg

aip schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:33:
[...]

Goed dat je ook de stall noemt (4a). Mensen die geen SuC's gewend zijn hebben meestal niet door dat het ook veel uitmaakt of je alleen aan een cluster (van 2, of 4 laders) staat of met meerdere auto's. Dat scheelt heel veel qua snelheid. Ik heb meermaals tot mijn verbazing (en ergernis) meegemaakt dat ik stond te laden met de M3, er van de 8 SuC's nog 6 vrij waren, en een onwetende 'joker' (ik zou een ander woord willen gebruiken) direct naast me kwam staan, terwijl de rest leeg was. Gevolg: laadsnelheid van de M3 die van >800 km/h in elkaar klapt naar ongeveer 300-350 km/h.

En dan in 1 geval ook nog raar reageren als ik mijn auto dus maar verzet naar een andere stall.

Gelukkig gebruikten we de snelladers weinig ;)
Ik bespeur enige frustratie. Over een paar maanden kan ik dan ook eindelijk mijn eerste EV (3) ophalen. Wellicht kun je deze n00b alvast op weg helpen met de basics, zodat mocht ik een keer nasst je staan, ik niet die joker ben. Vind heel dat laden een spannende bedoeling.

EV3 Plus Advanced SR Shale Grey, Het gaat er niet om wat jij zegt, maar om wat ik begrijp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:36
@DEVegg In het topic [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 heb je veel informatie over dit onderwerp.
Het komt er op neer dat de laadsnelheid naar beneden kan gaan als twee auto's aan de zelfde laadpaal laden. De capaciteit wordt dan verdeeld over de twee auto's.
Het opladen is misschien de eerste keer onwennig, maar dat went heel snel. Als particulier is het kijken met welke laadpas je de beste prijs krijgt. Voor leaserijders boeit dat over het algemeen helemaal niet.

[ Voor 22% gewijzigd door EdwinW op 25-01-2025 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06 15:36

aip

EdwinW schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:21:
@DEVegg In het topic [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 heb je veel informatie over dit onderwerp.
Het komt er op neer dat de laadsnelheid naar beneden kan gaan als twee auto's aan de zelfde laadpaal laden. De capaciteit wordt dan verdeeld over de twee auto's.
Het opladen is misschien de eerste keer onwennig, maar dat went heel snel. Als particulier is het kijken met welke laadpas je de beste prijs krijgt. Voor leaserijders boeit dat over het algemeen helemaal niet.
Aan dezelfde laadpaal scheelt (zeker in NL) inderdaad vaak al heel veel - de meeste Nederlandse laadpalen op straat staan heb ik begrepen op een 3*25A aansluiting. Die kunnen maximaal 17,x kW leveren. Als er 1 auto aan hangt, krijgt die meestal 11kW (en dat is prima, de meeste EV's kunnen dat maximaal op AC afnemen). Als er twee auto's aanhangen wordt de 17 kW gedeeld over 2 auto's, en laden ze dus beiden op net geen 9kW.

Bij de Tesla Suc's ligt het iets anders (althans, bij de versie 2 en 3, kennelijk -las ik hier - is dat bij de laatste versies anders). Die hebben aparte laadpalen per 'plaats' en die zijn genummerd en hebben een letter. Dus 1a, 1b, 2a, 2b, etc. Daar delen twee laadpalen 1 stroomaansluiting. Als je op 1a gaat staan, en 1b is leeg, dan gaat het maximale vermogen naar 1a. Sluit er iemand een tweede auto aan op 1b, dan wordt het vermogen verdeeld over 1a en 1b. Ook als 2a t/m 8b leeg zijn. Dus vandaar dat bij de SuC's het devies altijd is: ga niet naast iemand staan als dat niet hoeft.

(maar kennelijk gaat dat bij de nieuwste versies niet op, dat wist ik niet en kan ik niet zo veel over zeggen). Inlezen is inderdaad handig dus, zeker als je vaker op straat of bij snelladers gaat laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Katarn
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-05 07:10
Het valt mij op dat ik bij het wegrijden altijd een icoontje zie met drie stoelen, waarvan de middelste rood is. Lijkt alsof de gordel voor de middenpositie op de achterbank niet wordt gedragen. Echter hier zit op dat moment niemand en er liggen ook geen spullen. Meer mensen deze ervaring? Zou er iets met de sensor zijn? Na aantal seconden verdwijnt het icoon vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:18
Is dit niet net zo als bij de EV9 dat daar geen sensor op zit maar alleen op de buitenste zittingen?
Ik kan me herinneren dat er in het EV9 iets over gezegd is

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adsa
pati schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 17:57:
[...]

Heb vandaag dit probleem via de KIA klantenservice aangekaart en kreeg zeer snel een antwoord terug met het verzoek om dit via de connect app klantenservice functie in te zenden. Verzoeken tot aanpassing als deze dan hopelijk door meer forumleden ook op die manier aan te vragen!
Bij mij precies zelfde probleem. Bij instappen is Sport standaard

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pati
adsa schreef op zondag 26 januari 2025 @ 01:42:
[...]

Ga dan ook via de connect app in de sectie โ€˜ meer/ klantenservice/ ondersteuning voor Kia Connect In-app etc/ functieverzoekenโ€™ de vraag stellen of dit met een software update/aanpassing van de instellingen van de auto geregeld kan gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Buurmannen
RedRush schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:14:
Tot nu toe ben ik heel tevreden over de auto, behalve het audiosysteem. Dat valt me best wel tegen eigenlijk. Het geheel klinkt gewoon niet zo vol/dynamisch als ik zou willen. Ik mis de volheid en dynamiek in het geluid, het is alsof de speakers de auto niet helemaal kunnen vullen. En het is alsof de bas niet het hele bereik kan pakken. De equalizer heeft 3 instelmogelijkheden (hoog, midden, laag), maar daarmee kan ik het niet instellen zoals ik zou willen. Verder valt op dat de speakers achterin eigenlijk geen bas hebben, waardoor het meeste geluid van voren komt. (mocht de tekst je bekend voorkomen, ik heb ook de review op autoweek geschreven).

Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben?
Ik gebruik Deezer om muziek te streamen via Bluetooth. In Deezer zit een equalizer die veel voorkeur-instellingen heeft. Ik denk dat dit een betere optie is dan de equalizer van de Kia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEVegg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-06 22:14

DEVegg

DEVegg

aip schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 20:43:
[...]

Aan dezelfde laadpaal scheelt (zeker in NL) inderdaad vaak al heel veel - de meeste Nederlandse laadpalen op straat staan heb ik begrepen op een 3*25A aansluiting. Die kunnen maximaal 17,x kW leveren. Als er 1 auto aan hangt, krijgt die meestal 11kW (en dat is prima, de meeste EV's kunnen dat maximaal op AC afnemen). Als er twee auto's aanhangen wordt de 17 kW gedeeld over 2 auto's, en laden ze dus beiden op net geen 9kW.

Bij de Tesla Suc's ligt het iets anders (althans, bij de versie 2 en 3, kennelijk -las ik hier - is dat bij de laatste versies anders). Die hebben aparte laadpalen per 'plaats' en die zijn genummerd en hebben een letter. Dus 1a, 1b, 2a, 2b, etc. Daar delen twee laadpalen 1 stroomaansluiting. Als je op 1a gaat staan, en 1b is leeg, dan gaat het maximale vermogen naar 1a. Sluit er iemand een tweede auto aan op 1b, dan wordt het vermogen verdeeld over 1a en 1b. Ook als 2a t/m 8b leeg zijn. Dus vandaar dat bij de SuC's het devies altijd is: ga niet naast iemand staan als dat niet hoeft.

(maar kennelijk gaat dat bij de nieuwste versies niet op, dat wist ik niet en kan ik niet zo veel over zeggen). Inlezen is inderdaad handig dus, zeker als je vaker op straat of bij snelladers gaat laden.
Thanks voor je uitleg
Maar hoe herken je dan of je te maken hebt met een Tesla SuC v2 of 3?

EV3 Plus Advanced SR Shale Grey, Het gaat er niet om wat jij zegt, maar om wat ik begrijp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee
  • Laatst online: 20-06 17:27

Coffee

Coffee

Beste is denk ik even een plaatje op zoeken op Google :)

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Terranca
Of, als je in de Tesla app kijkt en ziet "6/8 available - max 250kW" -> dan is het een V3 of V4, want bij V2 is het altijd max 150kW. Maar dit is wellicht meer geschikt voor het Opladen EV topic :) maak je geen zorgen, het laden is veel relaxer en makkelijker dan het van tevoren lijkt! Heerlijk moment voor een plaspauze en koffie.

Vroeg me wel af hoe het geluidsysteem bevalt bij de mensen met een Air/Plus -- en natuurlijk het liefst vergeleken met de H&K systeem in de hogere modellen. Niets zo subjectief als geluid, maar toch maar even vragen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matje70
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 03:55
Vrijdag 24-1 heb ik mijn EV3 Plus advanged 84 kw mogen ophalen. Ben blij met de auto, mijn eerste EV. (Ivor) Ik ben nog met alle instellingen aan het spelen, de eerste 250 km 18kw/100km allesoorten wegen door elkaaar.
Maar wat ik niet zie op het entertainment scherm is de knop naar Netflix e.d. Klopt dat? Of moet je daarvoor in drive mode staan ipv kampeermode? Ik heb op voorhand ook een V2L gekocht bij Amazone, die komt woensdag, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
In Belgie kan je het optiepakket EV Tech pack nemen met daarin volgende
11KW + V2X
230V-Stekker in de Koffer (Inner V2L)
7-Pins Adapter voor Externe 230V Stekker (V2L)
Maar verderop lkan je als accessoire ook nog eens KIA voertuig naar lading V2L te nemen voor 450 euro met deze uitleg in het Frans La fonction "Vehicle-to-Load" offre une puissance de 3,0 kW, suffisante pour faire fonctionner un grand รฉcran de tรฉlรฉvision ou un climatiseur de taille moyenne pendant 24 heures. Il suffit de brancher le connecteur V2L sur la prise de charge. Uniquement pour EV. Le sac est inclus
Ik vraag me af of als je het optiepakket neemt je ook nog best dle accessoire erbij neemt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
bartmaniac schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:02:
In Belgie kan je het optiepakket EV Tech pack nemen met daarin volgende
11KW + V2X
230V-Stekker in de Koffer (Inner V2L)
7-Pins Adapter voor Externe 230V Stekker (V2L)
Maar verderop lkan je als accessoire ook nog eens KIA voertuig naar lading V2L te nemen voor 450 euro met deze uitleg in het Frans La fonction "Vehicle-to-Load" offre une puissance de 3,0 kW, suffisante pour faire fonctionner un grand รฉcran de tรฉlรฉvision ou un climatiseur de taille moyenne pendant 24 heures. Il suffit de brancher le connecteur V2L sur la prise de charge. Uniquement pour EV. Le sac est inclus
Ik vraag me af of als je het optiepakket neemt je ook nog best dle accessoire erbij neemt
Lijkt me dat dat de 7-Pins Adapter voor Externe 230V Stekker (V2L) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
En wat is dan meest nuttige? Waar ga ik het meest van gebruik gaan maken? Van het optiepakket of de accessoire( in de toekomst komen er zonnepanelen thuis en een batterij ik weet niet of dit hier dan een rol speelt welke van de 2 ik kies of best allebei kiezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pati
DEVegg schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:33:
[...]

Thanks voor je uitleg
Maar hoe herken je dan of je te maken hebt met een Tesla SuC v2 of 3?
Grootste verschil in uiterlijk tussen V2 en V3 is dat je bij V2 2 laadkabels in het middendeel van de lader ziet waar er bij V3 maar 1 kabel zit. De V4 lader heeft een dit open middendeel niet en ook een wat langere kabel. In de Tesla app is V2 max ook 150 kW
Heb vandaag in Almere geladen (V4) en dan moet je de auto bijna met de neus tegen de lader aanrijden als je in het juiste parkeervak bij de lader gaat staan. De kabel is lang genoeg maar zit aan de linker zijde van de stall. Laden ging van 12% met 125 kW had maar tot 40% nodig maar de curve was redelijk vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pati
Vandaag een eerste lange rit gemaakt, overall fijne auto. Hen ook even ong 15 min aan de snellader gestaan en ook dit is een redelijk ervaring mbt laadcurve max. Wat me wel irriteerde was dat na die stop aan de snellader de auto steeds wilde dat ik een koffie stop ging maken terwijl ik al ongeveer 20 minuten pauze had gehouden. Weet iemand hie je die irritante melding kunt vermijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericjooo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-06 15:26
adsa schreef op zondag 26 januari 2025 @ 01:42:
[...]

Of is dat de eerste melding die je ziet als je op de knop drukt? Hij komt dan vanaf normal idd naar sport. Had je niets gedaan dan had je wss in normal gereden ๐Ÿ˜€

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pati
Ericjooo schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:50:
[...]

Of is dat de eerste melding die je ziet als je op de knop drukt? Hij komt dan vanaf normal idd naar sport. Had je niets gedaan dan had je wss in normal gereden ๐Ÿ˜€
Nee, bij niets doen staat de auto in โ€œsportโ€ je kunt dat ook al zien als je de rijmodus afhankelijke scherm layouts gebruikt. De normaal modus heeft een andere layout weergave bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aedriaen1
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10-06 13:31
De_Buurmannen schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:45:
[...]

Ik gebruik Deezer om muziek te streamen via Bluetooth. In Deezer zit een equalizer die veel voorkeur-instellingen heeft. Ik denk dat dit een betere optie is dan de equalizer van de Kia.
Mijn eSoul had een betere geluidsinstallatie, die van de EV3 valt mij ook tegen ongeacht welke instellingen. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XVBinh
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 19-06 14:48
Zit er standaard youtube en netflix in de ev3? of moet je daar weer een abonnement voor afsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagax
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04:04

Vagax

Hehe

XVBinh schreef op zondag 26 januari 2025 @ 23:10:
Zit er standaard youtube en netflix in de ev3? of moet je daar weer een abonnement voor afsluiten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5SyAC9bM1inWFWkjkNjJWR6X9n4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wLIDjoNMrVqIeQfRUDiB7mm9.png?f=fotoalbum_large

Ergens dit kwartaal nog komt er een nieuwe update uit die de app store zal toevoegen waarmee je themes, apps en games kan downloaden. Weet niet of het geld kost of anders gratis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
zijn er die als accesoire spatborden genomen hebben en helpt dit en welk invloed hebben die op het rijbereik?

[ Voor 12% gewijzigd door bartmaniac op 27-01-2025 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertalizer
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-06 13:56
XVBinh schreef op zondag 26 januari 2025 @ 23:10:
Daarvoor komt, zoals Vagax al zei, binnenkort een update. Ik denk niet dat het gratis zal zijn:YouTube: Streaming service | The Kia EV3
Pagina: 1 ... 26 ... 56 Laatste