Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 81 82 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Steeffoon schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 05:57:
Meer mensen die merken dat de voorruit zo onwijs makkelijk beslaat, vooral bovenin? Al meermaals goed ontvet en gereinigd.

Heb ook geen zin om de hele ochtend met airco aan te rijden, dat verbruikt ook het nodige, plus herrie op automatische stand. Maar lijkt soms niks anders op te zitten.

-

Gisteren is de EV3 naar de dealer geweest voor het gekraak achterin. Dealer zegt het opgelost te hebben door de kofferbak te stellen. Ik rij het parkeerterrein af; gelijk alweer te horen. Gelijk naar de balie terug. Volgens medewerker kwam het doordat er spullen in de kofferbak lagen. Die leeggehaald. Geen verschil. Vanmiddag maar weer even langsrijden. Schiet lekker op...
Hier ook best vaak beslagen, maar lost wel vrij snel op moet ik zeggen. Maak me zelf niet zo druk over verbruik. Zal je hooguit een paar tientjes per jaar schelen. Vroeger met benzine veel meer bezig met zuinig rijden, ik zie het wel op de jaarnota. :)

Jammer dat de dealer het gekraak niet goed heeft opgelost. Zelf geen idee waar het in zit? Hier zag ik toevallig gisteren zelfs een soort tape bij de achterdeur. Waarvoor dat diende? Geen idee, heb het ook weggehaald en merk tot nog toe geen verschil. Moet je nu dus weer terug naar het westen van het land, joh?

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• NVranya
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:40
Skv schreef op donderdag 18 december 2025 @ 21:43:
[...]

Ik heb geen automatische achterklep..
Misschien dat dan alleen de achterklep van slot gaat?

• THE_BASE
  • Niet online
DutchKel schreef op donderdag 18 december 2025 @ 23:17:
[...]

Is het geen ronde pijl met hold erbij geschreven? De pijl zelf is erg subtiel erin gezet, je moet goed kijken naar het uiteinde van het bijna hele rondje.

Je zou kunnen proberen of je de auto ermee gestart krijgt, maar wat daar dan het nut van is. Je moet dan wel eerst op de knop slot sluiten drukken en daarna die andere knop ingedrukt houden voor ongeveer 5 seconden.
Ja, precies, die met een pijltje. Nooit gebruikt, maar kan eens kijken wat het doet. Thanks!

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-12 21:52

Steeffoon

Smartphone-nerd

THE_BASE schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 08:35:
[...]

Hier ook best vaak beslagen, maar lost wel vrij snel op moet ik zeggen. Maak me zelf niet zo druk over verbruik. Zal je hooguit een paar tientjes per jaar schelen. Vroeger met benzine veel meer bezig met zuinig rijden, ik zie het wel op de jaarnota. :)

Jammer dat de dealer het gekraak niet goed heeft opgelost. Zelf geen idee waar het in zit? Hier zag ik toevallig gisteren zelfs een soort tape bij de achterdeur. Waarvoor dat diende? Geen idee, heb het ook weggehaald en merk tot nog toe geen verschil. Moet je nu dus weer terug naar het westen van het land, joh?
True, dat is, maar als je er een sport van maakt lekker zuinig te rijden, werkt dit niet mee 😬

Ik weet voor 99 procent zeker dat het gewoon in de achterklep zit. De hele auto is verder leeg, en het komt echt uit die hoek. Nu pas weer in januari terecht. Kansloos. Weer de auto een dag kwijt.

Ben benieuwd hoe het bij anderen is opgelost, en vooral bij welke dealer. De dealers die ik heb gebeld, zeggen het probleem allemaal niet te kennen.... 🤔

[ Voor 5% gewijzigd door Steeffoon op 19-12-2025 09:41 ]

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• Baps
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 24-12 10:12
Steeffoon schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 05:57:
Meer mensen die merken dat de voorruit zo onwijs makkelijk beslaat, vooral bovenin? Al meermaals goed ontvet en gereinigd.

Heb ook geen zin om de hele ochtend met airco aan te rijden, dat verbruikt ook het nodige, plus herrie op automatische stand. Maar lijkt soms niks anders op te zitten.
Ervaar dat ook. Heb het nu 'opgelost' door de verwarming:
  • op 18 graden te zetten;
  • driver only;
  • alleen naar boven gericht;
  • recirculatie aan (gaat wel na 30 minuten automatisch uit);
  • ventilatorstand 1.
Er vindt bij mij dan in elk geval genoeg circulatie plaats om de ruiten niet te laten beslaan. En qua verbruik merk je het verschil niet of nauwelijks. Een structurele oplossing is het dus ook weer niet, maar volgens mij zit er in deze tijd van het jaar ook niet echt iets anders op.

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Baps schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:22:
  • driver only;
  • ventilatorstand 1.
Wat is het voordeel van de recirculatie aanzetten? Dat is toch juist een factor die bijdraagt aan het snel(ler) beslaan van de ruiten?

• Baps
deMercer schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:04:
[...]

Wat is het voordeel van de recirculatie aanzetten? Dat is toch juist een factor die bijdraagt aan het snel(ler) beslaan van de ruiten?
Recirculatie aan zorgt voor (iets) minder verbruik omdat de verwarming minder hard hoeft te werken om de lucht op de juiste temperatuur te krijgen. Ik merk er in de praktijk vervolgens eigenlijk niets van dat het tot snel(ler) beslaan van de ruiten leidt, en dat is zowel op korte als lange (2+uur) ritten. Is natuurlijk wel anekdotisch, want in theorie heb je gelijk dat recirculatie voor beslagen ruiten zou kunnen zorgen. Effect kan misschien beperkt worden omdat de auto de recirculatie na 30 minuten automatisch uitzet om alle lucht in de auto te verversen.

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Steeffoon schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:17:
[...]
Ik weet voor 99 procent zeker dat het gewoon in de achterklep zit. De hele auto is verder leeg, en het komt echt uit die hoek. Nu pas weer in januari terecht. Kansloos. Weer de auto een dag kwijt.

Ben benieuwd hoe het bij anderen is opgelost, en vooral bij welke dealer. De dealers die ik heb gebeld, zeggen het probleem allemaal niet te kennen.... 🤔
Sinds een week ook een 'kraakje' rechtsachter uit de auto. Vooral hoorbaar bij rijden over hobbels en bij lage temperatuur s ochtends. Ik denk een demping rubber dat nog even moet opwarmen. Niet echt reden om naar garage mee te gaan, zal tijdens kerstdagen eens kijken of ik zelf iets kan ontdekken.

Volgens mij zag ik aantal pagina's terug in dit topic iemand als oorzaak de rubbertjes op de onderzijde van de achterklep aanwijzen, die zou je kunnen afstellen zelf.

• THE_BASE
  • Niet online
Steeffoon schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:17:
[...]

True, dat is, maar als je er een sport van maakt lekker zuinig te rijden, werkt dit niet mee 😬

Enorm balen, koop je een splinternieuwe auto bij een gerenommeerde officiële dealer... Ik snap best dat ze vaak druk zijn, maar je verwacht gewoon méér bij zo'n aanschaf en zeker binnen zo'n korte tijd. Hopelijk kunnen ze in januari wel iets vinden. Bijzonder dat meerdere EV3's dit 'probleem' hebben.

Ik hoor het zelf héél af en toe, maar heb een EV3 gekocht die eerst een demo was. Dus wellicht hebben ze daar zelf al een en ander aan gesteld.

• Theowl123
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 23-12 17:20
Beste Forum EV3 leden,

Na een verkeerde OTA update, en een verkeerde actie op Kia Connect voorwaarden werd de auto teruggezet naar de fabrieksinstellingen.

Nu is eea hersteld en leer ik nog steeds bij, maar een ding lukt mij niet.

Hoe kan ik de mooi blauwe display line die over het dashboard loopt weer instellen?
Het staat nu op rood, wat ik persoonlijk niet fijn vind.

EV3 81.4 GT-PlusLine ABP

Mvg

Theowl123

• Ohmak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 25-12 20:31
Hi ,

Volgens mij kan je dat bij: Instellingen > Voertuig > Lichten > sfeerverlichting doen.

Vr grt

• PSNE
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10:15
BBKing schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:16:
[...]

Sinds een week ook een 'kraakje' rechtsachter uit de auto. Vooral hoorbaar bij rijden over hobbels en bij lage temperatuur s ochtends. Ik denk een demping rubber dat nog even moet opwarmen. Niet echt reden om naar garage mee te gaan, zal tijdens kerstdagen eens kijken of ik zelf iets kan ontdekken.

Volgens mij zag ik aantal pagina's terug in dit topic iemand als oorzaak de rubbertjes op de onderzijde van de achterklep aanwijzen, die zou je kunnen afstellen zelf.
Ik had ook deze rammel, en soms nog een heel klein beetje. Het is zeker de achterklep. De dealer heeft het opgelost door het ijzer waar de sluiting van klep omheen valt in te tapen met een stofachtige tape....

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

PSNE schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:01:
[...]

Ik had ook deze rammel, en soms nog een heel klein beetje. Het is zeker de achterklep. De dealer heeft het opgelost door het ijzer waar de sluiting van klep omheen valt in te tapen met een stofachtige tape....
Oh, dat is interessant. Dat zou het ook nog weleens kunnen zijn dan. Welke dealer is het?
THE_BASE schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:46:
[...]

Enorm balen, koop je een splinternieuwe auto bij een gerenommeerde officiële dealer... Ik snap best dat ze vaak druk zijn, maar je verwacht gewoon méér bij zo'n aanschaf en zeker binnen zo'n korte tijd. Hopelijk kunnen ze in januari wel iets vinden. Bijzonder dat meerdere EV3's dit 'probleem' hebben.

Ik hoor het zelf héél af en toe, maar heb een EV3 gekocht die eerst een demo was. Dus wellicht hebben ze daar zelf al een en ander aan gesteld.
Ja, zei ook al dat ik niet heel blij hiermee ben. Ik hoop het ook. Ik hoor het hier voortdurend, vooral op bijvoorbeeld klinkers, bij rotondes en drempels.
BBKing schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:16:
[...]

Die dingen heb ik inderdaad uitgedraaid en veranderd, maar helaas geen oplossing. Of ik doe iets verkeerd, maar had anders wel verwacht dat de dealer dit nog even gecheckt had.
[...]

• driver only;
  • ventilatorstand 1.
Er vindt bij mij dan in elk geval genoeg circulatie plaats om de ruiten niet te laten beslaan. En qua verbruik merk je het verschil niet of nauwelijks. Een structurele oplossing is het dus ook weer niet, maar volgens mij zit er in deze tijd van het jaar ook niet echt iets anders op.
Ik wil altijd gewoon frisse lucht van buiten eigenlijk. Zeker omdat interne luchtcirculatie doorgaans juist ervoor zorgt dat het sneller beslaat. Maar ik kan het een keer proberen.

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• deMercer
  • Niet online
Theowl123 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:59:
Hoe kan ik de mooi blauwe display line die over het dashboard loopt weer instellen?
Het staat nu op rood, wat ik persoonlijk niet fijn vind.
Staat de auto wellicht in Sport modus? Standaard (af-fabriek) kleurt die strip namelijk mee met de drive modus, en als ik het me goed herinner is die bij Comfort blauw, bij Eco groen en bij Sport rood.

• deMercer
  • Niet online
Baps schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:12:
Recirculatie aan zorgt voor (iets) minder verbruik omdat de verwarming minder hard hoeft te werken om de lucht op de juiste temperatuur te krijgen.
Ik gebruik de recirculatiestand altijd om het interieur sneller af te koelen als dit flink is opgewarmd. Dat verschil kun je echt goed merken.
Ik merk er in de praktijk vervolgens eigenlijk niets van dat het tot snel(ler) beslaan van de ruiten leidt, en dat is zowel op korte als lange (2+uur) ritten.
In mijn automobiele ervaring heeft langdurig gebruik van de recirculatiestand altijd tot beslagen ruiten geleidt. Dat zit inmiddels zo in mijn systeem dat ik het al niet eens meer uitprobeer of dat nog steeds zo is, ik zet de recirculatiestand altijd binnen een paar minuten weer uit. Bijzonder om te horen dat de EV3 daar kennelijk goed mee om weet te gaan.

• PSNE
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10:15
[quote]Steeffoon schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:38:
[...]

Oh, dat is interessant. Dat zou het ook nog weleens kunnen zijn dan. Welke dealer is het?

Hedin in Sittard. De buitengewoon irritante rammel op met name klinkerachtige wegen is hiermee (vrijwel) volledig verdwenen..
[...]

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:26
Als ik ev3 van (publieke) laadpaal) haal ik eerst mijn kabel los en gooi kabel in de achterbak (die opengaat) en sluit via de knop in de laadklep. Alles gaat automatisch via telefoon maar openen van voordeuren lukt dan niet meer. Is er iets wat ik fout doe of is dit een "feature" ?

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• eboellie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-12 15:24
[...]

• driver only;
  • ventilatorstand 1.
Ja dt schreef ik een aantal berichten terug ook. Alleen een tikketje anders. Beslaat nooit meer:
- enkel naar boven laat blazen, standje 1
- airco aan
- automatische klimaat controle uit.
- temp 19 graden (geen idee of dit uitmaakt)

Dit doe ik omdat ik me kan herinneren dat mijn oude auto voor het beslaan altijd naar boven blies.
Dat naar boven/de ramen gericht houdt de autmatische stand niet vast, vandaar uit.

[ Voor 17% gewijzigd door eboellie op 19-12-2025 22:31 ]

• noppie63
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 25-12 18:05
PSNE schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:07:
[...]

Hedin in Sittard. De buitengewoon irritante rammel op met name klinkerachtige wegen is hiermee (vrijwel) volledig verdwenen..
[...]
Speelt dit ook met een elektrische kofferbak?
Ik heb er nl (nog) geen last van....

Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat, KIA EV3 +A Pearl White LR

• Veld-NL
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 26-12 22:43
Ik heb een plus, dus lekker annoloog.
Ik merk dat er 2 verschillende kraakjes zijn.
1. is het gekraak van de "rubber haken" dit is vrij makkelijk te verhelpen met de uitschroef doppen.
2. Je kent wel die subwoofer auto's waarbij je alles hoort ratelen. Dat hoor ik bij de vleugel. Over een hobbelige weg hoor je het maar nu ook zelfs wanneer ik de zijdeur dicht doe, hoor ik het even ratelen.

Voor dat laatste heb ik nog geen oplossing gevonden.

[ Voor 5% gewijzigd door Veld-NL op 20-12-2025 10:55 ]

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:31

WTM

Bij mij rammelt het ook, heb een GT plus line. Al bij dealer geweest maar dat bracht geen soelaas. Hebben een rubber gesmeerd rechts achter ofzo maar hoor het nog steeds. Wel minder?

• GJonke
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09:37
De irritante 'rammel' in onze EV3 werd in juli door onze dealer (Hedin Maastricht) helemaal opgelost. Ik weet niet wat ze precies deden: alleen de rubbers bij de achterklep aanpassen en/of ook het slot. Maar, het is sindsdien gelukkig helemaal verdwenen.

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-12 23:53
Net geprobeerd een FitcamX te installeren in mijn EV3. Wat een ellende...

Sowieso is het plaatsen van de draad naar achteren toe (met mijn onhandigheid) niet heel makkelijk. Ik heb deze tutorial gebruikt.

Probleem nummer 1: Ik moest de lijst waar de gordel aan vast zit een stukje naar voren halen, nu lijkt het alsof het verstelbare deel van de gordel niet goed meer "pakt", waardoor ik hem niet meer kan stellen en hij zichzelf ook niet meer strak trekt. Gaat om dit onderdeel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91r_n22l-BFomLGVVHwTeeG0nJE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gEoRSFNgfCEzJaA3Wrtibdnv.jpg?f=fotoalbum_large

Probleem 2: ik heb de achtercamera nog niet aangesloten, maar de front-camera wel. Ik start net de auto om te kijken of dat werkt en word getrakteerd op dit scherm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gDB61-p1ikVXBjQIjS-GYFGynG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lJJYnDHcshKs7GIG2SkNgvHF.jpg?f=fotoalbum_large

Dik spijt dat ik dit überhaupt ben gaan proberen, maar ik dacht "hoe moeilijk kan het zijn". Iemand tips voor beide issues?

Edit: als ik de camera loshaal werkt alles (goddank) weer gewoon, dus ik kan in ieder geval nog rijden. Neemt niet weg dat er blijkbaar iets mis is met de camera. Ik ga FitcamX maar even mailen.

Mocht iemand nog tips hebben voor de gordel, dan hoor ik dat ook graag.

[ Voor 7% gewijzigd door posttoast op 20-12-2025 16:34 ]

omniscale.nl

• Theowl123
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 23-12 17:20
Ohmak schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:31:
Hi ,

Volgens mij kan je dat bij: Instellingen > Voertuig > Lichten > sfeerverlichting doen.

Vr grt
Hartelijk _/-\o_ dank Ohmak!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

PSNE schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:07:
[...]

[...]
Interessant. Jammer dat die dealer voor mij een roteind weg zit :+
noppie63 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:26:
[...]

Speelt dit ook met een elektrische kofferbak?
Ik heb er nl (nog) geen last van....
Ik heb een GT-PlusLine, met elektrische achterklep.
GJonke schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 11:17:
De irritante 'rammel' in onze EV3 werd in juli door onze dealer (Hedin Maastricht) helemaal opgelost. Ik weet niet wat ze precies deden: alleen de rubbers bij de achterklep aanpassen en/of ook het slot. Maar, het is sindsdien gelukkig helemaal verdwenen.
Ah, interessant. Had gehoopt dat meer dealers de oplossing zouden weten. Maar zal mijn dealer vertellen, dat ze dan maar even moeten bellen met Hedin in Maastricht.

@Veld-NL zoals vermeld maakt dat uitdraaien van die dopjes geen enkel verschil hier

• WTM

WTM

posttoast schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 16:17:

Sowieso is het plaatsen van de draad naar achteren toe (met mijn onhandigheid) niet heel makkelijk. Ik heb deze tutorial gebruikt.

Probleem nummer 1: Ik moest de lijst waar de gordel aan vast zit een stukje naar voren halen, nu lijkt het alsof het verstelbare deel van de gordel niet goed meer "pakt", waardoor ik hem niet meer kan stellen en hij zichzelf ook niet meer strak trekt. Gaat om dit onderdeel:

[Afbeelding]

Probleem 2: ik heb de achtercamera nog niet aangesloten, maar de front-camera wel. Ik start net de auto om te kijken of dat werkt en word getrakteerd op dit scherm:

[Afbeelding]

Dik spijt dat ik dit überhaupt ben gaan proberen, maar ik dacht "hoe moeilijk kan het zijn". Iemand tips voor beide issues?

Edit: als ik de camera loshaal werkt alles (goddank) weer gewoon, dus ik kan in ieder geval nog rijden. Neemt niet weg dat er blijkbaar iets mis is met de camera. Ik ga FitcamX maar even mailen.

Ik heb 'm alleen voor geïnstalleerd, daar zag ik tegenop maar viel me eigenlijk reuze mee. Geen beste storingsmelding trouwens.

• posttoast
WTM schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 17:55:
[...]

Ik heb 'm alleen voor geïnstalleerd, daar zag ik tegenop maar viel me eigenlijk reuze mee. Geen beste storingsmelding trouwens.
Nee, ik was er ook niet zo blij mee :D

Maar goed, de storingsmelding gaat (gelukkig) weg als ik de camera weer loskoppel. Dus daar lijkt iets niet lekker te gaan. Heb jij heb ook aan de regensensor aangesloten? Of ergens anders?

omniscale.nl

• WTM

WTM

posttoast schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 17:57:
[...]

Nee, ik was er ook niet zo blij mee :D

Maar goed, de storingsmelding gaat (gelukkig) weg als ik de camera weer loskoppel. Dus daar lijkt iets niet lekker te gaan. Heb jij heb ook aan de regensensor aangesloten? Of ergens anders?
Ik heb deze YouTube tutorial gekeken: https://youtu.be/dMSMRtxM8Z4?si=bYscry1hAtqwTe82

en in een EV6:
YouTube: The ABSOLUTE BEST, OEM-Integrated Dash Cam for Your Car - FitCamX 4K...

Ik DACHT dat ik 'm in de middelste had gedaan, die met een witte stekker.

• posttoast
WTM schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 18:04:
[...]

Ik heb deze YouTube tutorial gekeken: https://youtu.be/dMSMRtxM8Z4?si=bYscry1hAtqwTe82

en in een EV6:
YouTube: The ABSOLUTE BEST, OEM-Integrated Dash Cam for Your Car - FitCamX 4K...

Ik DACHT dat ik 'm in de middelste had gedaan, die met een witte stekker.
Hmm, volgens mij zit ie bij mij juist met een zwarte stekker (maar wel in het kastje waar hij in dat tweede filmpje van jou wordt ingestoken). Misschien toch eens de andere proberen dan...

Edit: en ja hoor, hij moest in de middelste. Met de witte stekker. Aangesloten en niets aan de hand...

Nu alleen nog mijn gordel gefixed krijgen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door posttoast op 20-12-2025 18:34 ]

omniscale.nl

• Veld-NL
@Veld-NL zoals vermeld maakt dat uitdraaien van die dopjes geen enkel verschil hier
[/quote]
Bij mij steken ze nu zo ver uit 1.5cm dat de klep echt dicht gegooit moet worden. Regelmatig dat ik binnen kom en de melding krijg dat de kofferklep niet volledig is gesloten. De auto gaat wel op slot, spiegels klappen in dus dan denk je dat zit goed, toch niet...

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Veld-NL schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 19:19:
[/quote]
Bij mij steken ze nu zo ver uit 1.5cm dat de klep echt dicht gegooit moet worden. Regelmatig dat ik binnen kom en de melding krijg dat de kofferklep niet volledig is gesloten. De auto gaat wel op slot, spiegels klappen in dus dan denk je dat zit goed, toch niet...
De auto zelf sluit afzonderlijk van de kofferbak. Je kunt de kofferbak ook openen zonder de auto zelf te ontgrendelen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Veld-NL
Als de kofferklep helemaal open is kan je niet de auto op slot doen. Hij zit zegmaar in het eerste klikje van het slot. Niet helemaal dicht maar (dus melding), maar dicht genoeg om de auto op slot te krijgen. De kofferklep kan trouwens niet geopend worden.

• deMercer
  • Niet online
Veld-NL schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 19:31:
Als de kofferklep helemaal open is kan je niet de auto op slot doen. Hij zit zegmaar in het eerste klikje van het slot. Niet helemaal dicht maar (dus melding), maar dicht genoeg om de auto op slot te krijgen. De kofferklep kan trouwens niet geopend worden.
Apart. Kennelijk werkt dat bij een EV3 met elektrische achterklep dan anders, want ik kan onze EV3 met elektrische achterklep gewoon op slot doen als de achterklep openstaat. Zoals @DutchKel al zegt, werkt de achterklep onafhankelijk van de rest van de auto.

• _birdie_
deMercer schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 20:04:
[...]

Apart. Kennelijk werkt dat bij een EV3 met elektrische achterklep dan anders, want ik kan onze EV3 met elektrische achterklep gewoon op slot doen als de achterklep openstaat. Zoals @DutchKel al zegt, werkt de achterklep onafhankelijk van de rest van de auto.
als ik kabel lostrek van de publieke laadpaal en hem in mijn achterbak leg en klep open en weer dicht doet gaat mijn auto niet open bij de bestuurdersplek. Niet met UWB, en niet keycard. Gisteren maar open gedaan via de kia app.

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• deMercer
  • Niet online
_birdie_ schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 20:48:
als ik kabel lostrek van de publieke laadpaal en hem in mijn achterbak leg en klep open en weer dicht doet gaat mijn auto niet open bij de bestuurdersplek. Niet met UWB, en niet keycard. Gisteren maar open gedaan via de kia app.
:? 7(8)7

• DutchKel
  • Nu online
Bij mijn vorige E-Niro werkte de achterklep ook afzonderlijk van de auto.

Je kon als je met de sleutel bij de achterklep stond de achterklep openen, maar de rest van de auto bleef dan gesloten.

Ook kon ik als mijn vrouw de honden uit de auto haalde via de achterklep de auto zonder problemen afsluiten. Zij hoefde erna alleen maar de achterklep nog dicht te maken en dan werd de auto automatisch helemaal afgesloten. Daar had ze dan geen sleutel voor nodig.

Let op het openen van de achterklep gebeurde wel als de auto helemaal ontgrendeld was aangezien mijn vrouw geen sleutel heeft.

Ik kan me eigenlijk moeilijk voorstellen dat het bij de EV3 anders werkt. Ik heb dan nu wel een elektronische achterklep maar ik vermoed dat het bij de niet elektronische achterklep ook zo werkt.

• Skv
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:54

Skv

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A8SPgYqEHNEel6ISaVkdolaRzqs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LTrORd0Rvt2S1v3OyGKj4x9D.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn GT Line business edition, fijn dat het plankje er niet meer in zit. Geen idee of dat komt doordat het een nieuw geleverde (2026?) versie is, of dat de business afwijkt van de gewone GT line.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:00
jeroenkb schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 16:02:
[...]

Het lijkt me ook wel aan de hoge kant.

Wat nog een factor kan zijn is het weer. Ik zie wel eens 1 a 2 procent verschil tussen 2 dagen. Ene dag warm, dag later koud..Ineens de accu leger (andersom ook wel eens meegemaakt. geladen tot zeg 80% en dan 5 minuten later op 82% staan)
Ik ben benieuwd naar jouw en andermans ervaringen, nu het winter is.

Onze EV3 staat een paar dagen stil en we zien dat er in ongeveer een week gewoon even 5% weg is gegaan. Dat's nou niet echt tof.

Mijn eigen Zoé? Die heeft daar nul procent last van. De Tesla S die we vroeger hadden? Ook niet. Beiden rock solid, je zet ze neer en ze verliezen geen biet. Maar die EV3? Elke dag wel een procentje, lijkt't. :'(

EDIT:
We zijn duidelijk niet de enigen...

https://www.kiaevforums.c...n-when-car-is-idle.14166/

En vele andere vergelijkbare threads.

We hebben er geen extra apparatuur aan hangen, dus dat is't niet. Het zou wel de 12V accu kunnen zijn die steeds wordt geconditioned, maar dat zou niet normaal zijn schijnt't.

[ Voor 17% gewijzigd door Liegebeest op 21-12-2025 18:29 ]

Liege, liege, liegebeest!

• THE_BASE
  • Niet online
Skv schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:18:
[Afbeelding]

Dit is mijn GT Line business edition, fijn dat het plankje er niet meer in zit. Geen idee of dat komt doordat het een nieuw geleverde (2026?) versie is, of dat de business afwijkt van de gewone GT line.
Nogmaals: geheel persoonlijk. Ik vind het plankje mooier ogen dan die chipsbak. :)

• _birdie_
THE_BASE schreef op zondag 21 december 2025 @ 20:04:
[...]

Nogmaals: geheel persoonlijk. Ik vind het plankje mooier ogen dan die chipsbak. :)
ik heb er ook geen hekel aan heb hem al paar gebruikt voor iPad tijdens het laden. Het zit mij niet in de weg. Enigste nadeel vind ik dat weinig afgesloten (niet zichtbaar) ruimte. Dat heeft als voordeel dat je er weinig troep in laat slingeren je zonnebril in het zijvak "verstopt". Ik heb zo'n temp bakje van 8 euro maar eigenlijk vind ik het origineel zonder fijner.

• knarfbo
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 12:24
Liegebeest schreef op zondag 21 december 2025 @ 18:25:
[...]

Onze EV3 staat een paar dagen stil en we zien dat er in ongeveer een week gewoon even 5% weg is gegaan. Dat's nou niet echt tof.

Mijn eigen Zoé? Die heeft daar nul procent last van. De Tesla S die we vroeger hadden? Ook niet. Beiden rock solid, je zet ze neer en ze verliezen geen biet. Maar die EV3? Elke dag wel een procentje, lijkt't. :'(

EDIT:

We hebben er geen extra apparatuur aan hangen, dus dat is't niet. Het zou wel de 12V accu kunnen zijn die steeds wordt geconditioned, maar dat zou niet normaal zijn schijnt't.
Ik heb uitgerekend dat mijn ev3 3,77 per 24 uur verliest. Ik ga binnenkort naar de dealer want dit is echt niet leuk meer.Op 60 % weggezet, na 24 uur 56% ,moest ik 3,2 kwh bijladen om weer op 60 % te komen. Als ik dit op jaarbasis ga berekenen kom ik op 1168 kwh , dat is ongeveer €300

• THE_BASE
  • Niet online
[...]

EDIT:

Volgens mij is het uiteindelijk niet heel vreemd en meer hoe de software van de Kia rekent. Met dit weer is er continu een meetcorrectie. Het kan ook in de middag weer een procent stijgen.

Zie het hier overigens ook voor het eerst: donderdag thuis gekomen met 58% en staat nu op 52%. Van de zomer ging er in 2 weken 3% af. Dus maak me niet druk dat het aan de accu ligt, maar aan de temperatuur.

• Liegebeest
THE_BASE schreef op zondag 21 december 2025 @ 22:10:
[...]

Dus maak me niet druk dat het aan de accu ligt, maar aan de temperatuur.
Maar m’n andere twee EVs hadden daar echt geen enkel symptoom van. Ja de EV3 heeft een ander type batterij, dus misschien dat t daar aan ligt… maar dan had t ze gesierd als t in de boekjes stond.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Liegebeest heb je toevallig een geconfigureerde digital key op je telefoon?

Ik las een tijd geleden een (onbevestigde) melding dat deze feature best wel wat stroom verbruikt om de telefoon buiten te detecteren. Dus als je dat hebt, kijk eens of het uitschakelen daarvan het probleem oplost?

Zelf ben ik nog niet in de gelegenheid geweest om vast te stellen of dit daadwerkelijk invloed heeft.

[ Voor 67% gewijzigd door Zr40 op 21-12-2025 22:59 ]

• Liegebeest
Zr40 schreef op zondag 21 december 2025 @ 22:55:
@Liegebeest heb je toevallig een geconfigureerde digital key op je telefoon?
Nee, dat staat allemaal uit.

• _birdie_
ik merk dat de wintertijd niet werkt. Behalve als ik de zomertijd uitzet. Je zou verwachten dat hij dat zelf wel doorheeft aan de hand van datum/tijd.

• Liegebeest
_birdie_ schreef op maandag 22 december 2025 @ 01:49:
ik merk dat de wintertijd niet werkt. Behalve als ik de zomertijd uitzet. Je zou verwachten dat hij dat zelf wel doorheeft aan de hand van datum/tijd.
Dat is eeuwig en altijd een ding geweest bij Kia; geen idee waarom! Hun software engineers kunnen van alles bouwen, behalve de zomer/wintertijd wissel.

• grazara
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 12:17
_birdie_ schreef op zondag 21 december 2025 @ 20:17:
[...]

ik heb er ook geen hekel aan heb hem al paar gebruikt voor iPad tijdens het laden. Het zit mij niet in de weg. Enigste nadeel vind ik dat weinig afgesloten (niet zichtbaar) ruimte. Dat heeft als voordeel dat je er weinig troep in laat slingeren je zonnebril in het zijvak "verstopt". Ik heb zo'n temp bakje van 8 euro maar eigenlijk vind ik het origineel zonder fijner.
Ik heb zelf een clip die je om je zonneklep een klemt en daar zit mijn zonnebril weer aan erg handig als je snel je zonnebril moet hebben.
Linkje is voor voorbeeld:
https://www.bol.com/nl/nl...&utm_medium=free_shopping

• THE_BASE
  • Niet online
Liegebeest schreef op zondag 21 december 2025 @ 22:45:
[...]

Maar m’n andere twee EVs hadden daar echt geen enkel symptoom van. Ja de EV3 heeft een ander type batterij, dus misschien dat t daar aan ligt… maar dan had t ze gesierd als t in de boekjes stond.
Staat hier na een nacht nog steeds op 52%. Aankomende week met de komende ijstijd maar even in de gaten houden.

• eboellie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-12 15:24
posttoast schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 16:17:

UPDATE: ik zie dat je al tips hebt gekregen.
Je komt wel gevaarlijk dicht in de buurt van de zij-airbag met die back installatie.
---------
Zo, dat is erg balen zeg.
Kun je me aangeven welke versie je hebt besteld? Front en back? En welke foto's heb je opgestuurd?

Voor jouw info: ik had enkel de frontversie en heb de versie foto's gebruikt die hier oook gedeeld werden en heb er een paar bij gedaan. Ik moet erbij zeggen dat mijn installatie supersoepel ging, sry. Alles werkt goed.

[ Voor 5% gewijzigd door eboellie op 22-12-2025 09:50 ]

• Baps
[...]

EDIT:

Mijn ervaring is net weer iets anders. Recent was ik 2 weken met vakantie en gaf de app aan dat het laadniveau terugliep van 100% naar 92% in 10 dagen tijd. Daarna bleef het ineens een aantal dagen steady tot ik weer terugkwam.

Iets vergelijkbaars had ik vorige week. 1 week geleden opgeladen tot 80% en niet meer aangeraakt (Kerstperiode is lekker rustig). Diezelfde avond ging het percentage terug naar 79%, om vervolgens de volgende ochtend weer naar 80% te gaan. Die 80% heeft hij tot gisteren gewoon volgehouden, en nu is het weer 79%.

Het lijkt bij mij dus vooral een soort softwarematig iets te zijn, want enige logica heb ik er nog niet in kunnen ontdekken. Wel is het zo dat toen ik terugkwam van vakantie de app aangaf dat mijn digital key (telefoon) niet meer werkte en ik ook zaken als voorverwarmen niet meer kon gebruiken tot ik weer gereden had. Misschien dat hij dus tijdens de dagen dat hij per 1-2 dagen 1% verloor bepaalde systemen in de lucht hield die iets doen met sleuteldetectie/Kia connect? Tegelijkertijd verklaart het niet helemaal waarom hij nu al een week vrij steady 80% aanhoudt...

Benieuwd naar andere anekdotische ervaringen!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Vraagje:

met de kerstdagen gaan we de eerste echte lange rit maken vanuit Drenthe naar Limburg, voor de kerst. Tussendoor willen we laden bij een EnBW-station (zie screenshot). Die vindt de routeplanner wel, maar rekening houden ermee doet de routeplanner van Kia niet. Ja, er zijn alternatieven, dat weet ik, maar ik gebruik graag de Kia-navigatie. Is er een manier om de EV3 te laten weten dat ik bij het geselecteerde EnBW station wil laden en niet bij die eronder? En dat 'ie dan ook rekening houdt met het feit dat de accu voorverwarmd zal moeten worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qsKGrjKuC89B2XXMuztvawh6wLk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EasgOuiSGbBENlDXv2y2KKPx.jpg?f=fotoalbum_large

• Liegebeest
Baps schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:16:
[...]
Het lijkt bij mij dus vooral een soort softwarematig iets te zijn, want enige logica heb ik er nog niet in kunnen ontdekken. Wel is het zo dat toen ik terugkwam van vakantie de app aangaf dat mijn digital key (telefoon) niet meer werkte en ik ook zaken als voorverwarmen niet meer kon gebruiken tot ik weer gereden had. Misschien dat hij dus tijdens de dagen dat hij per 1-2 dagen 1% verloor bepaalde systemen in de lucht hield die iets doen met sleuteldetectie/Kia connect? Tegelijkertijd verklaart het niet helemaal waarom hij nu al een week vrij steady 80% aanhoudt...
Ik had inderdaad ergens gezien dat na 7+ dagen stilstand, de auto in "deep sleep" zou gaan om batterij te besparen. En in die stand zouden de remote zaken ook niet meer werk.

Wel vreemd, want ook dat hebben m'n Zoé en de Model S niet.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Steeffoon schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:05:
Vraagje:

met de kerstdagen gaan we de eerste echte lange rit maken vanuit Drenthe naar Limburg, voor de kerst. Tussendoor willen we laden bij een EnBW-station (zie screenshot). Die vindt de routeplanner wel, maar rekening houden ermee doet de routeplanner van Kia niet. Ja, er zijn alternatieven, dat weet ik, maar ik gebruik graag de Kia-navigatie. Is er een manier om de EV3 te laten weten dat ik bij het geselecteerde EnBW station wil laden en niet bij die eronder? En dat 'ie dan ook rekening houdt met het feit dat de accu voorverwarmd zal moeten worden?
Als je een snellader als tussenstop toevoegt in de route dan gaat de voorverwarming automatisch aan zodra je in de buurt komt. Als je het vanuit de app naar de auto stuurt, controleer dan de route in de navigatie; de tussenstop moet het vermogen van de lader aangeven. Zonder dat gaat de voorverwarming onderweg niet aan.

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Zr40 schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:11:
[...]

Als je een snellader als tussenstop toevoegt in de route dan gaat de voorverwarming automatisch aan zodra je in de buurt komt. Als je het vanuit de app naar de auto stuurt, controleer dan de route in de navigatie; de tussenstop moet het vermogen van de lader aangeven. Zonder dat gaat de voorverwarming onderweg niet aan.
Die EnBW is een snellader, maar dat pakt 'ie dan dus niet via de app bedoel je?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Steeffoon schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:14:
[...]

Die EnBW is een snellader, maar dat pakt 'ie dan dus niet via de app bedoel je?
Ik gebruik de app zelf bijna nooit en ik weet niet zeker of dat tussenstops ook echt als laadstops doorgestuurd worden of alleen als adres of coordinaten. Controleer het voor de zekerheid :)

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Zr40 schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:16:
[...]

Ik gebruik de app zelf bijna nooit en ik weet niet zeker of dat tussenstops ook echt als laadstops doorgestuurd worden of alleen als adres of coordinaten. Controleer het voor de zekerheid :)
Ik ga het even checken, dank! :*)

• posttoast
eboellie schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:46:
[...]

UPDATE: ik zie dat je al tips hebt gekregen.
Je komt wel gevaarlijk dicht in de buurt van de zij-airbag met die back installatie.
Klopt. Ik laat de kabel achter de zij-airbag lopen. Volgens het filmpje is dat de bedoeling. Maar eerlijk gezegd, als ik dit geweten had zou ik er niet aan begonnen zijn. Sterker, ik twijfel half half om de hele bende er weer uit te trekken :X

Ik vraag me af of er geen garage is die dit "even" voor me kan fixen.

omniscale.nl

• imiek99
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 12:04

imiek99

EV3 +A LR

Mijn kofferbak lampje doet het niet meer. Gewoon kapot of kan ik hier per ongeluk ergens een instellingen aangeraakt/gewijzigd hebben?

• Skv

Skv

Na een kleine week gebruik toch een vraag over het 'onthouden' van instellingen na herstarten auto.

Ik weet dat een aantal functies vanwege wetgeving telkens weer worden ingeschakeld (snelheidswaarschuwingen, attentie-controle). Die zet ik na het starten van de auto eerst uit.

Maar het lijkt er op dat de volgende instellingen ook bij elke rit opnieuw moeten worden ingesteld:
- Regeneratie (ik wil Auto gebruiken, maar na herstarten staat hij telkens op 1)
- Drive mode (ik wil MyDrive, maar hij gaat steeds terug naar standaard)
- Lane assist (deze wil ik standaard aan, maar hij start steeds met lane assist uit)

Is het mogelijk om deze functies te bewaren? Ik moet nu telkens 5 dingen instellen voordat ik weg kan rijden.. |:(

[ Voor 5% gewijzigd door Skv op 23-12-2025 11:08 ]

• matje70
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23-12 18:56
Skv schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:06:
Na een kleine week gebruik toch een vraag over het 'onthouden' van instellingen na herstarten auto.

Ik weet dat een aantal functies vanwege wetgeving telkens weer worden ingeschakeld (snelheidswaarschuwingen, attentie-controle). Die zet ik na het starten van de auto eerst uit.

Maar het lijkt er op dat de volgende instellingen ook bij elke rit opnieuw moeten worden ingesteld:
- Regeneratie (ik wil Auto gebruiken, maar na herstarten staat hij telkens op 1)
- Lane assist (deze wil ik standaard aan, maar hij start steeds met lane assist uit)

Is het mogelijk om deze functies te bewaren? Ik moet nu telkens 5 dingen instellen voordat ik weg kan rijden.. |:(
Drive mode wordt niet onthouden
Reg auto,werkt alleen met Kia routeplanner. Beter is om reg3 te kiezen rechterflipper lang vasthouden om in totalstop mode te komen.
Lane assist, zou boven 60 km/hr gewoon aan moeten staan.

EV3 PLUS Adv LR all -season 19” ivory / HW 2xPIB

• Skv

Skv

matje70 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:25:
[...]

Drive mode wordt niet onthouden
Reg auto,werkt alleen met Kia routeplanner. Beter is om reg3 te kiezen rechterflipper lang vasthouden om in totalstop mode te komen.
Lane assist, zou boven 60 km/hr gewoon aan moeten staan.
Volgens mij werkt de auto regeneratie ook zonder Kia navigatie hoor. Ik kan 'm bij opstarten van de auto telkens instellen.

• Baps
matje70 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:25:
[...]

Auto mode is meer dan alleen dat. Is ook automatisch afremmen op basis van de voorligger bijvoorbeeld, waarvoor de routeplanner niet aan hoeft te staan.
Skv schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:06:

Zoals hierboven al gezegd, Regen Auto kan niet worden opgeslagen. Drive mode (helaas) ook niet.

Lane assist bestaat uit twee onderdelen. Lane Keeping assist (waarschuwing en tegensturen als je zonder richtingaanwijzer over de lijn gaat, aangegeven met het rijbaanlampje) en Lane Follow Assist (de auto in het midden van het rijvak houden, aangegeven met het stuurwiellampje). Lane Keeping Assist staat standaard iedere keer aan, maar werkt pas vanaf 60 kilometer per uur. Lane Follow Assist moet je met een korte druk op de knop van het stuurwiel aanzetten en werkt op iedere snelheid (al lijkt het mij uitermate oncomfortabel rijden op lage snelheden).

• Skv

Skv

Baps schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:01:
[...]

Auto mode is meer dan alleen dat. Is ook automatisch afremmen op basis van de voorligger bijvoorbeeld, waarvoor de routeplanner niet aan hoeft te staan.

[...]

Zoals hierboven al gezegd, Regen Auto kan niet worden opgeslagen. Drive mode (helaas) ook niet.

Lane assist bestaat uit twee onderdelen. Lane Keeping assist (waarschuwing en tegensturen als je zonder richtingaanwijzer over de lijn gaat, aangegeven met het rijbaanlampje) en Lane Follow Assist (de auto in het midden van het rijvak houden, aangegeven met het stuurwiellampje). Lane Keeping Assist staat standaard iedere keer aan, maar werkt pas vanaf 60 kilometer per uur. Lane Follow Assist moet je met een korte druk op de knop van het stuurwiel aanzetten en werkt op iedere snelheid (al lijkt het mij uitermate oncomfortabel rijden op lage snelheden).
Helder, dank voor je uitgebreide reactie.

Het wordt wel een erg uitgebreide opstartroutine zo..
1. Auto aanzetten met de aan/uitknop.
2. Profiel bevestigen op het touchscreen.
3. Muteknop ingedrukt houden om audiowaarschuwingen uit te zetten voor snelheid.
4. Ster indrukken om driver attention modus uit te schakelen.
5. Drive mode aanpassen naar MyDrive met de drive knop.
6. Regen op Auto instellen door de flipper ingedrukt te houden.
7. Lane Follow Assist inschakelen met een druk op de knop (ik woon dichtbij de snelweg en rij vrijwel altijd direct de snelweg op).

Niet onoverkomelijk maar gebruiksvriendelijk is wel echt anders. Zeker bij korte ritjes is dit erg onhandig (naar de supermarkt en terug bv).

[ Voor 4% gewijzigd door Skv op 23-12-2025 16:36 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Voor die mini ritjes kan je stappen 3, 5, 6 en 7 toch wel overslaan?

Mijn opstartroutine is eenvoudiger:
1. Auto aan
2. Profiel bevestigen
3. Bestemming instellen (optioneel)
4. Carplay aan (optioneel)
5. Ster > DAW uit

Drive mode hoef ik niet aan te passen, en auto regen heeft niet mijn voorkeur (voor mij te onvoorspelbaar rijgedrag) dus daar blijf ik ook van af. LFA gebruik ik alleen op geschikte wegen, dus dat is niet onderdeel van mijn opstartroutine.

• THE_BASE
  • Niet online
Skv schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:34:
[...]

3. Muteknop ingedrukt houden om audiowaarschuwingen uit te zetten voor snelheid.
7. Lane Follow Assist inschakelen met een druk op de knop (ik woon dichtbij de snelweg en rij vrijwel altijd direct de snelweg op).

Niet onoverkomelijk maar gebruiksvriendelijk is wel echt anders. Zeker bij korte ritjes is dit erg onhandig (naar de supermarkt en terug bv).
In het begin even wennen, maar dat is wel ook mijn routine voor de meeste ritten. Alleen Regen staat standaard op LV3, dus die stap sla ik over.

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:52
Skv schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:34:
[...]

Dan ben je nog vergeten je gordel om te doen en vriendelijk te zwaaien naar vrouw, kinderen en buren. :P

• Liegebeest
We hebben nou toch iets raars, joh!

Onder de kofferbak zit die verdiepte opslagruimte, right? Mooie plek voor de trekhaak, laadkabel enzo.

Wel, de bodem van die diepere ruimte is nat! De mat op de bodem is doorweekt! Het lijkt gewoon water te zijn: kleur en reukloos, zelfde consistentie als water, drupje smaakt ook als water.

En nee ik heb daar niet iets nats in gelegd of iets laten lekken. WTF is dat nou??

• NVranya
Liegebeest schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 21:55:
We hebben nou toch iets raars, joh!

Onder de kofferbak zit die verdiepte opslagruimte, right? Mooie plek voor de trekhaak, laadkabel enzo.

Wel, de bodem van die diepere ruimte is nat! De mat op de bodem is doorweekt! Het lijkt gewoon water te zijn: kleur en reukloos, zelfde consistentie als water, drupje smaakt ook als water.

En nee ik heb daar niet iets nats in gelegd of iets laten lekken. WTF is dat nou??
Waarschijnlijk sluit je kofferbak niet helemaal goed waardoor er vocht in komt, zou even na laten kijken

• Liegebeest
NVranya schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 22:14:
[...]
Waarschijnlijk sluit je kofferbak niet helemaal goed waardoor er vocht in komt, zou even na laten kijken
Dan had ik ook verwacht vocht te zien in de rest van de achterbak. Maar die is kurkdroog. Het is alleen de bodem van de bak onder de achterbak.

Maar idd: eens naar de dealer, want dat accu verlies en dit probleem zijn samen irritant in een nagelnieuwe auto.

• NVranya
Liegebeest schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:28:
[...]

Dan had ik ook verwacht vocht te zien in de rest van de achterbak. Maar die is kurkdroog. Het is alleen de bodem van de bak onder de achterbak.

Maar idd: eens naar de dealer, want dat accu verlies en dit probleem zijn samen irritant in een nagelnieuwe auto.
Hoeft kennelijk niet per se, want ik was naar de dealer gegaan ivm achterlijk snel beslaan van de ruiten. Die vermoedde extra vocht in de auto vanwege de achterklep en keek direct juist onderin de kofferbak waar jij dus vocht hebt.
Ik weet niet waarom.

Helaas was het beslaan bij mij niet daardoor, en ook geen verdere opties. En ik vertelde dat het vaker langs kwam op het forum maar hij had het nog nooit gehoord.

Hopelijk snel gefixed bij jou. Laat svp ook even weten wat het verhaal bij de accu is, ik zie net ook weer een procentje eraf gaan bij mij

• AbelR
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 26-12 08:59
Liegebeest schreef op zondag 21 december 2025 @ 22:45:
[...]

Maar m’n andere twee EVs hadden daar echt geen enkel symptoom van. [leeglopen HV-accu zonder gebruik]
ik heb even de statistieken bekeken, het lijkt er inderdaad op dat de ev3 zo nu en dan midden in de nacht het hoogspanningsaccupercentage omlaag bijstelt. Of dit nou komt door energieverbruik of een softwarematige correctie is mij onbekend.

voor degene die het interessant vinden, de statistieken in een excel. Met een tijdfilter op 00:00:00-06:00:00 zie je het nachtelijke energieverlies.
https://www.dropbox.com/s...6kqia47n&st=wjl28kxf&dl=0

• _birdie_
Vanmorgen aan publiek laadpaal gehangen. Hij startte op 10.8, daarna 6.2 en uiteindelijk 2.4. Zal wel niet genoeg stroom beschikbaar zijn geweest. Maar 25% erbij in 6 uur. Das dan weer een dingetje met een EV.

• Liegebeest
_birdie_ schreef op woensdag 24 december 2025 @ 15:02:
Vanmorgen aan publiek laadpaal gehangen. Hij startte op 10.8, daarna 6.2 en uiteindelijk 2.4. Zal wel niet genoeg stroom beschikbaar zijn geweest. Maar 25% erbij in 6 uur. Das dan weer een dingetje met een EV.
De laadpalen van Vattenfall doen dat heel bewust. In piekuren schroeven ze de levering terug. Daar buiten gaat t sneller en is t ook goedkoper.

• Eevje
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-12 17:50
aikink schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 07:20:
[...]

De Trailer Mode wordt geactiveerd wanneer je de stekker van de aanhanger/fietsendrager aangesloten hebt. Standaard staat die ingesteld op Automatisch (de range staat in het begin op standje 'drama' maar wordt al rijdende aangepast), maar je hebt meer keuzes, precies zoals hieronder uitgelegd:

[YouTube: All about Kia EV3 Towbar /Trailer Hitch - Costs,fitting & usage experiences,new menus to expect]

En uit eigen ervaring: een gevulde fietsendrager had verrassend weinig invloed op het rijbereik, een verbruik van 19 kWh/100 km tijdens onze rit naar en van Oostenrijk vind ik niet verkeerd.

Dank je! Dat is verhelderend

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Vandaag voor het eerst de lange rit met EV3. Routeplanner gebruikt en vol enthousiasme richting de EWE Go stop in Duitsland. Dat dachten er meer, dus stukje door naar Tesla. Voorverwarmen van de batterij staat aan, dat laat ie ook zien in het icoontje, maar dat is nergens aan te merken. De batterijverzorging verbruikt niets, en het snelladen gaat met maximaal 60 kWh. Is dit herkenbaar? Verbruikt bij jullie de batterijverzorging ook niets? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZSMjEqwl89Q70_IgcgLZ8zfRZTs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5fJSxGq6prk75eMWfBtKHnpT.png?f=fotoalbum_large

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:09

grimson

domeingrommer

Inmiddels lijkt de KIA voorzien te zijn van 'vehicle software version' 25.12.1.
Ik kijk niet vaak naar de software versie maar zag onlangs deze versie staan. Ik denk ook dat het jaar - maand - versie is dus vermoedelijk een recente update.

Helaas kan ik slecht terug vinden wat de release notes zijn en lijkt de Duitse site het meest 'compleet' te zijn met release notes.
Misschien als IT'er buitengewoon geinteresseerd in release notes maar ben ik de enige hierin? :)

[ Voor 17% gewijzigd door grimson op 25-12-2025 10:32 ]

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
Steeffoon schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:15:
Vandaag voor het eerst de lange rit met EV3. Routeplanner gebruikt en vol enthousiasme richting de EWE Go stop in Duitsland. Dat dachten er meer, dus stukje door naar Tesla. Voorverwarmen van de batterij staat aan, dat laat ie ook zien in het icoontje, maar dat is nergens aan te merken. De batterijverzorging verbruikt niets, en het snelladen gaat met maximaal 60 kWh. Is dit herkenbaar? Verbruikt bij jullie de batterijverzorging ook niets? [Afbeelding]
Ik heb de voorverwarming nog niet vaak nodig gehad, maar de enkele keer dat ie aansprong (icoontje op het dashboad) duurde het even voordat ik het terugzag in het energieverbruik. Pas na een paar minuten (voor het gevoel 5) liet de grafiek een vermogen van ca. 4 kW zien voor de batterijverwarming.

• WTM

WTM

https://www.kia.com/de/se...trol+Module+%2528RCM%2529

Deze update? Lijkt alleen nuttig voor gt plusline, want iets voor schuifdak alleen (betere energie management actie? En beter voor 12V accu?)
grimson schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:31:
Inmiddels lijkt de KIA voorzien te zijn van 'vehicle software version' 25.12.1.
Ik kijk niet vaak naar de software versie maar zag onlangs deze versie staan. Ik denk ook dat het jaar - maand - versie is dus vermoedelijk een recente update.

Helaas kan ik slecht terug vinden wat de release notes zijn en lijkt de Duitse site het meest 'compleet' te zijn met release notes.
Misschien als IT'er buitengewoon geinteresseerd in release notes maar ben ik de enige hierin? :)

• NVranya
WTM schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:50:

Deze update? Lijkt alleen nuttig voor gt plusline, want iets voor schuifdak alleen (betere energie management actie? En beter voor 12V accu?)

[...]
Als dat zo is is het niet alleen gt plus, schuifdak is vanaf Plus Advanced.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mveygONfkMM9RHZyyCHh3cgCbeE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SrVJPlHV6J5j00POX9ftsImT.png?f=fotoalbum_large

• THE_BASE
  • Niet online
Leuke video van, volgens mij, de 2026 high end Kia EV3.

Ik zie vooral het stuur dat uit 2 spaken bestaat in plaats van 3 (die laatste vind ik zelf veel fijner) en gekleurde strepen op de stoelen. De matten met die zwarte biesjes ook niet bepaald mooier. Verder lijkt het chroom op de bumper anders gekleurd, of het glimt meer vanwege de nieuwigheid.

YouTube: [4K] 2026 KIA EV3 Long Range 1 min Walkaround

Merry Christmas, all! o<:)

[ Voor 78% gewijzigd door THE_BASE op 25-12-2025 14:01 ]

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

aikink schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:43:
[...]

Ik heb de voorverwarming nog niet vaak nodig gehad, maar de enkele keer dat ie aansprong (icoontje op het dashboad) duurde het even voordat ik het terugzag in het energieverbruik. Pas na een paar minuten (voor het gevoel 5) liet de grafiek een vermogen van ca. 4 kW zien voor de batterijverwarming.
Ja, hier liet ie een halfuur niets zien daarin. Tweede laadsessie ging wel beter met voorverwarmen, maar echt raar.

• GreenParsley
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 26-12 04:24
THE_BASE schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:58:
Leuke video van, volgens mij, de 2026 high end Kia EV3.

Ik zie vooral het stuur dat uit 2 spaken bestaat in plaats van 3 (die laatste vind ik zelf veel fijner) en gekleurde strepen op de stoelen. De matten met die zwarte biesjes ook niet bepaald mooier. Verder lijkt het chroom op de bumper anders gekleurd, of het glimt meer vanwege de nieuwigheid.

YouTube: [4K] 2026 KIA EV3 Long Range 1 min Walkaround

Merry Christmas, all! o<:)
Hallo! Die kleuren zijn in meerdere landen een optie, altijd al geweest geloof ik. Dit filmpje is zo te zien uit Korea, aan de tekst op de sticker te zien. Misschien is het stuur hier driespaaks wegens regulatie. Net als dat onze achterbank niet verstelbaar is, in verband met de Euro NCAP test. En daarom met de brievenbus zitten tussen de kofferbakhoes en de achterzitting. :9

Ik vind het interieur met het oranje ook gaaf! Weet niet of ik het zou kiezen, maar het heeft wel wat.

Wel een leuk filmpje! Onze GT Plus-line komt in het nieuwe jaar, nog niet gehoord wanneer. Zin in!

• GreenParsley
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 26-12 04:24
Steeffoon schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:15:
Vandaag voor het eerst de lange rit met EV3. Routeplanner gebruikt en vol enthousiasme richting de EWE Go stop in Duitsland. Dat dachten er meer, dus stukje door naar Tesla. Voorverwarmen van de batterij staat aan, dat laat ie ook zien in het icoontje, maar dat is nergens aan te merken. De batterijverzorging verbruikt niets, en het snelladen gaat met maximaal 60 kWh. Is dit herkenbaar? Verbruikt bij jullie de batterijverzorging ook niets? [Afbeelding]
Hallo,

Was het toevallig een 150 Kw Tesla lader met 2 kabels er in? En er stond dan ook een auto te laden met de andere kabel? Dan deelt de lader de 150 Kw op in 2x 75 Kw

Die Tesla V2 laders zijn dat.

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

GreenParsley schreef op donderdag 25 december 2025 @ 18:56:
[...]

Hallo,

Was het toevallig een 150 Kw Tesla lader met 2 kabels er in? En er stond dan ook een auto te laden met de andere kabel? Dan deelt de lader de 150 Kw op in 2x 75 Kw

Die Tesla V2 laders zijn dat.
Nope. Nieuwe versie en niemand aan andere kant. Ligt echt aan de auto, dat die niet wilde preconditioneren.

• bartmaniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-12 21:03
Er komt geen geluid meer uit de speakers sinds gisteren. Bij de heenrit alles nog ok, auto heeft dan enkele uren stilgestaan en tijdens terugrit geen enkel geluid dus, dab/fm/apple carplay, telefoon, de ai stem niets ervan is hoorbaar. Onderweg even gestopt om auto uit en terug aan te zetten zonder succes, thuisgekomen terug verschillende keren uit en aangezet maar geen enkel geluid te horen. Het is met de gtline versie met de Harman Kardon speakers. Software of hardware storing? Een kabel die ineens vanzelf loskomt?

• AtlAntA
  • Laatst online: 14:37
bartmaniac schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 01:59:
Er komt geen geluid meer uit de speakers sinds gisteren. Bij de heenrit alles nog ok, auto heeft dan enkele uren stilgestaan en tijdens terugrit geen enkel geluid dus, dab/fm/apple carplay, telefoon, de ai stem niets ervan is hoorbaar. Onderweg even gestopt om auto uit en terug aan te zetten zonder succes, thuisgekomen terug verschillende keren uit en aangezet maar geen enkel geluid te horen. Het is met de gtline versie met de Harman Kardon speakers. Software of hardware storing? Een kabel die ineens vanzelf loskomt?
Al zo'n harde reboot geprobeerd door die kabel (sorry kan de exacte details nu even niet opzoeken) in de zekeringkast even eruit te halen? Heb dat eens gedaan zodat uwb voor die smart digital key weer ging werken.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:09

grimson

domeingrommer

WTM schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:50:

[...]
Hier de 'eenvoudige plus' dus geen schuifdak maar wel een redelijk nieuwe vehicle firmware, mits de datum uit de naamgeving te halen is. Helaas staat er niet een specifieke versienummer bij.
Persoonlijk zou ik graag meer heldere versie informatie zien maar denk dat de meeste consumenten het geen hol uitmaakt. :o

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

• Bolko
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14:44
Gisteravond ook wat bijzonders. Ik reed op de snelweg 120km/u. Op een moment leek de motor niet veel meer te doen. Auto naar de vluchtstrook gebracht en bleek niet harder dan 50km/u meer te kunnen rijden. Gelukkig was ik op 1km van een tankstation af dus de auto daar even geparkeerd, auto herstart en alles deed het weer. Zijn er meer mensen die dit al eens hebben ervaren?
(Als mijn batterij rond de 25% is krijg ik meldingen in mijn scherm over "Check electric vehicle system". Kia dealer kon van de week niks vinden en heeft mij weer op pad gestuurd)

• bartmaniac
AtlAntA schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:46:
[...]

Al zo'n harde reboot geprobeerd door die kabel (sorry kan de exacte details nu even niet opzoeken) in de zekeringkast even eruit te halen? Heb dat eens gedaan zodat uwb voor die smart digital key weer ging werken.
Vanmorgen auto gestart en terug geluid zonder dus iets speciaals gedaan te hebben. Bizar

• Liegebeest
We hebben altijd afgegeven op Tesla met hun probleempjes in soft- en hardware, maar deze EV3 kan er duidelijk ook wat van. :(

• bartmaniac
Liegebeest schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:13:
We hebben altijd afgegeven op Tesla met hun probleempjes in soft- en hardware, maar deze EV3 kan er duidelijk ook wat van. :(
Heb 6j met een model3 gereden nooit een software of hardwarestoring meegemaakt, met deze kia ev3 al de 2de storing

• NVranya
Anderen ook problemen met de app vandaag?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ja, sorry, dat was ik. Ik heb Plug & Charge geactiveerd bij Electroverse en direct bij mijn eerste laadpoging gingen de Kia servers onderuit :+

Grappen daargelaten: Plug & Charge werkt daadwerkelijk! PCID invullen bij Electroverse en dat is het, het werkt gelijk bij snelladers die het ondersteunen.

• grazara
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 12:17
NVranya schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:49:
Anderen ook problemen met de app vandaag?
Ik vond gisteren dat de app wat traag reageerde in de middag, s`avonds was het gelukkig bij mij weer op normale snelheid :D

• THE_BASE
  • Niet online
Gisterenavond liep ‘ie even vast. Dacht dat het door iets anders kwam. Maar dan toch door de app zelf blijkbaar.

• DutchKel
  • Nu online
Bij mij liep die gisterenmiddag telkens vast na het opstarten. Ik kreeg de auto niet voorverwarmd, net als je hem echt nodig hebt natuurlijk.

• Skv

Skv

Ik probeer een route te plannen met de Kia navigatie met tussenstops:
Ik ben bij mijn schoonouders met 75 procent accu. Ik wil naar huis rijden om een kerstboom daar neer te zetten. Dan terug naar mijn schoonouders en dan met mijn gezin naar huis. Als ik de locatie kies waar ik nu ben als eindbestemming krijg ik de melding 'tussenpunt 2 is te dicht bij tussenpunt 1'. Datzelfde geldt als ik mijn huis als bestemming voor de tweede keer invoer. Het werkt alleen als ik willekeurige locaties zoek op de map dichtbij de beide bestemmingen. Erg onhandig.

Tweede issue is dat ik maar 3 bestemmingen kan in invoegen in een reisplan. Waarom niet meer? Doe ik iets verkeerd?

• _birdie_
auto staat altijd in parkeer garage. Gisteren ergens op visite en stond dus koud(er) buiten. Kreeg gelijk melding bandenspanning te laag. Bandenspaning schijnt 0.1 bar af te nemen per 10 graden celsius. Zal er morgen wel 0.2 bar bijdoen.

• THE_BASE
  • Niet online
DutchKel schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:36:
Bij mij liep die gisterenmiddag telkens vast na het opstarten. Ik kreeg de auto niet voorverwarmd, net als je hem echt nodig hebt natuurlijk.
Precies, dat had ik dus ook. :)

Pagina: 1 ... 81 82 Laatste