Dat zou ik wel een hele rare ontwerpkeuze van Kia vinden. Maar goed, het zou kunnen dat dat zo is.DEVegg schreef op maandag 7 juli 2025 @ 08:36:
[...]
Alleen jammer dat je daarmee ook functies schijnt uit te schakelen zoals bijv. IFS. Ik meen mij te herinneren dat iemand hier op het forum bemerkte dat de IFS dan ook niet meer automatisch werkt. Geen idee of dat zo is.
Sinds een maand ook trotse eigenaar van een EV3, en na een maand meelezen nu tijd voor een eerste post!
Er vallen mij 3 dingen op tijdens het rijden:
1. Bij de eerste keer 62km/h rijden na starten, voelt het alsof de auto inhoudt. Hij accelereert ineens nog maar heel langzaam door. Na een seconden of 5 geeft ie het gevraagde vermogen dan weer vrij en accelereert de auto weer normaal door. Zoals gezegd, dat is alleen bij de eerste keer na starten. Als ik vervolgens bij een stoplicht wegrijdt, is het geen issue.
2. Vanaf 98km/h komt er een vibratie in het stroompedaal. Die verdwijnt dan weer bij +/- 104km/h
3. Vandaag voor het eerst opgevallen door een gebrek aan muziek; na het verdwijnen van de vibratie, komt er een gek ratel-achtig geluid voor in de plaats. 4x gecheckt of dat echt uit mijn auto kwam, maar het verdween telkens bij het loslaten van het stroompedaal en kwam weer terug bij ‘op het gas’ gaan.
Ik voel een eerste tripje richting de dealer aankomen, tenzij er hier mensen zijn die hetzelfde ervaren en mij kunnen vertellen dat dit ‘normaal’ is!
1. Bij de eerste keer 62km/h rijden na starten, voelt het alsof de auto inhoudt. Hij accelereert ineens nog maar heel langzaam door. Na een seconden of 5 geeft ie het gevraagde vermogen dan weer vrij en accelereert de auto weer normaal door. Zoals gezegd, dat is alleen bij de eerste keer na starten. Als ik vervolgens bij een stoplicht wegrijdt, is het geen issue.
2. Vanaf 98km/h komt er een vibratie in het stroompedaal. Die verdwijnt dan weer bij +/- 104km/h
3. Vandaag voor het eerst opgevallen door een gebrek aan muziek; na het verdwijnen van de vibratie, komt er een gek ratel-achtig geluid voor in de plaats. 4x gecheckt of dat echt uit mijn auto kwam, maar het verdween telkens bij het loslaten van het stroompedaal en kwam weer terug bij ‘op het gas’ gaan.
Ik voel een eerste tripje richting de dealer aankomen, tenzij er hier mensen zijn die hetzelfde ervaren en mij kunnen vertellen dat dit ‘normaal’ is!
EV3 Air - 17” zomerbanden
Als je met IFS de groolichtassistent bedoeld dan is het antwoord ja, staat ook zo in de handleiding:DEVegg schreef op maandag 7 juli 2025 @ 08:36:
[...]
Alleen jammer dat je daarmee ook functies schijnt uit te schakelen zoals bijv. IFS. Ik meen mij te herinneren dat iemand hier op het forum bemerkte dat de IFS dan ook niet meer automatisch werkt. Geen idee of dat zo is.
Zet de koplampschakelaar in de stand AUTO en druk de hendel van de koplampen in de richting van het instrumentenpaneel. Het controlelampje High Beam Assist (grootlicht ondersteuning) (*insert verlichtingsicoontje met 'auto' daaronder*) gaat branden op het instrumentenpaneel en de functie wordt ingeschakeld.
Goeie... Ik denk dat ik inderdaad de High Beam Assist bedoel en niet IFSaikink schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 06:39:
[...]
Als je met IFS de groolichtassistent bedoeld dan is het antwoord ja, staat ook zo in de handleiding:
[...]

Thanks
EV3 Plus Advanced SR Shale Grey, Het gaat er niet om wat jij zegt, maar om wat ik begrijp
Deze zomer gaan we onze eerste echt lange rit maken met de EV3. Ik twijfel een beetje over wat te doen met de navigatie.
Ik heb zelf een paar keer gereden met de ingebouwde navigatie. Deze werkt voor mijn gevoel ok, niet super goed maar wel functioneel. Ik weet niet hoe deze met files en omrijden omgaat. Voordeel is dat de navigatie je naar (snel)laadpunten navigeert als het nodig is maar ik hoor wisselde verhalen hoe goed dit werkt.
Ik hoor veel goede verhalen over ABRP en hoe die je langs (snel)laadstations navigeert. Nadeel is dat je een abonnement (voor 1 maand kan gelukkig) nodig hebt om het uit te proberen. Daarbij heb ik wat mindere verhalen gehoord/gelezen over de kwaliteit van navigatie in een stad.
Zelf gebruik ik al heel lang waze, nadeel is hier uiteraard dat hij geen rekening houdt met je accu en (snel)laadpunten.
Aantal vragen aan mensen die misschien ervaring ermee hebben:
1. Heeft iemand de Kia navigatie en ABRP voor langere stukken gebruikt en kan degene voor en nadelen van beide opgeven?
2. Weet iemand of ABRP en de kia navigatie rekening houden met beschikbare laadpunten (lijkt mij een groot probleem in het zomervakantie verkeer)?
Daarnaast nog een vraag, ik heb een laadpas vanuit werk (travelcard). Ik ben daarmee ingelogd bij Shell, Fastned en Tesla om te kunnen opladen. Weet iemand nog andere apps en dus voorzieningen waar het gunstig is om via een app alvast de kaart te koppelen? Bij Ionity kan je bijvoorbeeld gewoon met de laadpas op de lader zelf inchecken zeggen ze online.
Wat een hoop vragen, super fijn als er iemand wat tips kan geven.
Ik heb zelf een paar keer gereden met de ingebouwde navigatie. Deze werkt voor mijn gevoel ok, niet super goed maar wel functioneel. Ik weet niet hoe deze met files en omrijden omgaat. Voordeel is dat de navigatie je naar (snel)laadpunten navigeert als het nodig is maar ik hoor wisselde verhalen hoe goed dit werkt.
Ik hoor veel goede verhalen over ABRP en hoe die je langs (snel)laadstations navigeert. Nadeel is dat je een abonnement (voor 1 maand kan gelukkig) nodig hebt om het uit te proberen. Daarbij heb ik wat mindere verhalen gehoord/gelezen over de kwaliteit van navigatie in een stad.
Zelf gebruik ik al heel lang waze, nadeel is hier uiteraard dat hij geen rekening houdt met je accu en (snel)laadpunten.
1. Heeft iemand de Kia navigatie en ABRP voor langere stukken gebruikt en kan degene voor en nadelen van beide opgeven?
2. Weet iemand of ABRP en de kia navigatie rekening houden met beschikbare laadpunten (lijkt mij een groot probleem in het zomervakantie verkeer)?
Daarnaast nog een vraag, ik heb een laadpas vanuit werk (travelcard). Ik ben daarmee ingelogd bij Shell, Fastned en Tesla om te kunnen opladen. Weet iemand nog andere apps en dus voorzieningen waar het gunstig is om via een app alvast de kaart te koppelen? Bij Ionity kan je bijvoorbeeld gewoon met de laadpas op de lader zelf inchecken zeggen ze online.
ABRP Abbo is echt niet perse nodig. Heb inmiddels 2 vakanties gedaan met ABRP zonder abbo, en dat werkt prima. Tegelijk wel de Kia navi aan voor de HUD, maar dat is een kwestie van smaak.honey91 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:57:
Via Youtuber Teslabjorn kun je een 30 dagen lange trail voor het ABPR abonnement krijgen. Kun je het dus gratis uitproberen. Dit heb ik gedaan voor een reis van Zuid-Spanje naar Noord-Spanje en weer terug. Wat ik erg handig vond, is dat je buiten de auto je reisplan kunt maken, en dit dan in de auto gebruiken. Via Apple Carplay (en ik neem aan ook via Android Auto) kun je de app dan gewoon via het infotainmentsysteem gebruiken. En de aanwijzingen zijn dan ook zichtbaar in de HUD.honey91 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:57:
Ik hoor veel goede verhalen over ABRP en hoe die je langs (snel)laadstations navigeert. Nadeel is dat je een abonnement (voor 1 maand kan gelukkig) nodig hebt om het uit te proberen.
Ik heb zelf een rondje Scandinavie gedaan van in totaal 9000 km en alles op de standaard navigatie. Dat werkte prima. De laadpas van mijn werk doet het ook in het buitenland en meestal kon ik daarmee laden. Er waren een paar merken die niet werkten. Vooral in Noorwegen is een ander merk meestal niet ver weg, dus dat leverde weinig problemen op. Als backup had ik de Tesla app (die ik sowieso nog van mijn vorige auto had). Het Tesla netwerk is zo uitgebreid dat je daarmee eigenlijk overal komt. Ik lees dat jij van je werk al bij Tesla kan laden, dus ik zou me weinig zorgen maken. Met mijn Tesla laadde ik vrijwel alleen bij Tesla (en thuis) en daarmee ben ik nooit gestrand.honey91 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:57:
Deze zomer gaan we onze eerste echt lange rit maken met de EV3. Ik twijfel een beetje over wat te doen met de navigatie.
Er zijn inmiddels zo veel snelladers in west, midden en zuid Europa dat dekking echt geen probleem is (alleen Spanje weet ik niet zeker). Zelfs als je plant met 5-10% aan te komen bij een snellader, en die doet het niet, kan je meestal nog doorrijden naar een of zelfs twee andere snel laders. Zullen vast uitzonderingen op die regel zijn, maar ik heb echt 0 laadstress. Daarnaast hebben inmiddels veel vakantiehuisjes en parken, en praktisch elk dorp ook gewoon normale 22kW laders
EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V
Controleer bij parken wel even de tarieven, soms heb je aangepaste (o.a. blokkeer) tarieven. Vorige zomer stond iemand in de krant met paar honderd euro aan laadkosten- want niet goed gekeken naar de lokale tarieven. Ik gok dat dit relatief uitzonderlijk is, en wellicht wat naïef van de betreffende toeristCoffee schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 07:21:
Er zijn inmiddels zo veel snelladers in west, midden en zuid Europa dat dekking echt geen probleem is (alleen Spanje weet ik niet zeker). Zelfs als je plant met 5-10% aan te komen bij een snellader, en die doet het niet, kan je meestal nog doorrijden naar een of zelfs twee andere snel laders. Zullen vast uitzonderingen op die regel zijn, maar ik heb echt 0 laadstress. Daarnaast hebben inmiddels veel vakantiehuisjes en parken, en praktisch elk dorp ook gewoon normale 22kW laders
Dat was ook mijn ervaring bij onze road trip in Scandinavie. Met nog als opmerking dat bij Tesla snelladen in Zweden of Noorwegen over het algemeen supergoedkoop is, ook zonder abo. Soms ~30 eurocent/kWh. Het netwerk is vooral in Noorwegen tot in het hoge noorden bijna belachelijk goed (maar op dit moment kan je zien dat sommige een wachttijd hebben). Nadeel van Tesla is dat die niet in de KIA navigatie staan, dus daar moet je even de Tesla app voor pakken, en soms even schuin parkeren ivm korte laadkabel bij oudere laders. In andere landen is misschien Ionity wat beter verdeeld dan Tesla, en ik denk dat je met deze 2 zo'n beetje heel Europa wel door kan. Ionity staat dan wel weer in de KIA navigatie.EricEric752 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:32:
[...]
Ik heb zelf een rondje Scandinavie gedaan van in totaal 9000 km en alles op de standaard navigatie. Dat werkte prima. De laadpas van mijn werk doet het ook in het buitenland en meestal kon ik daarmee laden. Er waren een paar merken die niet werkten. Vooral in Noorwegen is een ander merk meestal niet ver weg, dus dat leverde weinig problemen op. Als backup had ik de Tesla app (die ik sowieso nog van mijn vorige auto had). Het Tesla netwerk is zo uitgebreid dat je daarmee eigenlijk overal komt. Ik lees dat jij van je werk al bij Tesla kan laden, dus ik zou me weinig zorgen maken. Met mijn Tesla laadde ik vrijwel alleen bij Tesla (en thuis) en daarmee ben ik nooit gestrand.
In de connect app van je Kia ( kaart sectie van de menu items) kun je wel zoeken naar Tesla superchargers en dan de lokatie doorsturen naar de auto. De Kia navi zal echter niet gaan voorverwarmen indien nodig en je hebt ook geen zicht op de bezettingsgraad ( wel weer in de Tesla app die je toch nodig hebt om de laadsessie te starten).pnieuwla schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:02:
[...]
Dat was ook mijn ervaring bij onze road trip in Scandinavie. Met nog als opmerking dat bij Tesla snelladen in Zweden of Noorwegen over het algemeen supergoedkoop is, ook zonder abo. Soms ~30 eurocent/kWh. Het netwerk is vooral in Noorwegen tot in het hoge noorden bijna belachelijk goed (maar op dit moment kan je zien dat sommige een wachttijd hebben). Nadeel van Tesla is dat die niet in de KIA navigatie staan, dus daar moet je even de Tesla app voor pakken, en soms even schuin parkeren ivm korte laadkabel bij oudere laders. In andere landen is misschien Ionity wat beter verdeeld dan Tesla, en ik denk dat je met deze 2 zo'n beetje heel Europa wel door kan. Ionity staat dan wel weer in de KIA navigatie.
EV3 adv + LR 19” allseason
Ik ervaar die vibratie ook bij een bepaalde snelheid maar dacht dat dit zo hoorde of dat het van de banden kwam.Jobjh schreef op maandag 7 juli 2025 @ 23:52:
Sinds een maand ook trotse eigenaar van een EV3, en na een maand meelezen nu tijd voor een eerste post!
Ik ben benieuwd of meer mensen dit herkennen.
Je kunt in je ‘signature’ van de forumpost je auto configuratie en bandenmaat zetten ( zie mijn signature onder de post). Dat maakt het handiger om te reageren op vragen om/over het zelfde soort gedrag.Thyz-e schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 23:25:
[...]
Ik ervaar die vibratie ook bij een bepaalde snelheid maar dacht dat dit zo hoorde of dat het van de banden kwam.
Ik heb er iig geen last van, 10.000+ km gereden.
EV3 adv + LR 19” allseason
Huh? Ik kan het alleen maar doen door eerst de stekker uit de auto voordat de laadpaal hem vrij geeft (Zappi)byebye171 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:45:
Auto ontgrendelen --> Laden stoppen (pas aanbieden laadpaal) Eerst de kant van laadpaal ontkoppelen, daarna de auto. Is bij mij 1x in het begin misgegaan maar voor de rest altijd goed.
GT Plus SnowWhitePearl op 17" Vredestein all season
Ik had een beetje experience, wel een doek mogen aftrekken. Korte uitleg en eerste instellingen voor mij gedaan. En een tasje met wat goodies (auto shampoo en zo). Vorige KIA bij andere dealer alleen een knuffelbeer voor mijn zoon die mee was.Bolko schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:59:
Krijg net een belletje dat ik mijn EV3 GT-Plusline aurora black pearl maandag 2 juni mag ophalen bij Vaneman in Amsterdam! Heel veel zin in, benieuwd of ze er een beetje een experience van maken of dat het "hier is de sleutel en veel plezier ermee" wordt.
GT Plus SnowWhitePearl op 17" Vredestein all season
Ja over banden heb ik ook even na zitten denken, maar vind het dan wel bijzonder dat het alleen aanwezig is in de snelheid tussen 98 en 104. Daarbij; als ik sneller accelereer van bijvoorbeeld 85 naar 110, is er geen vibratie. Dus het zit hm ook in de mate van acceleratie. Morgen de dealer maar eens mailen.Thyz-e schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 23:25:
[...]
Ik ervaar die vibratie ook bij een bepaalde snelheid maar dacht dat dit zo hoorde of dat het van de banden kwam.
EV3 Air - 17” zomerbanden
Goedemorgen. Al sinds 7 juli problemen met Kia Connect. App kan niet verbinden met de auto. Reset uitgevoerd via het gaatje naast de volumeknop. Configuratie gereset. Niets help. Auto geeft aan netwerkproblemen. Iemand enig idee hoe dit weer werkend te krijgen
Excuses dat ik hier zo laat op terugkom, drukke week achter de boeg, al 1.600km op de teller ondertussen en heb de wagen nog maar twee weken...
Nu valt me wel op wat ik nog vergeten vragen ben, heeft deze geen automatisch parkeren (op een knop drukken en de wagen parkeert zichzelf)?
Gisteren ook aan het proberen geweest het AC-laden te beperken (60% of 90%) en dat werkt, maar als ik die op 60% zette laadde de wagen op met 4kW, als ik goed kan tellen zou dat 6,6kW moeten zijn (60% van 11kW). Waar heeft dat mee te maken? Of neemt die 60% van wat die aangeboden krijgt van de laadpaal (er stonden er wel een aantal op die parking dus vermogen zal verdeeld worden)?

Nu valt me wel op wat ik nog vergeten vragen ben, heeft deze geen automatisch parkeren (op een knop drukken en de wagen parkeert zichzelf)?
Gisteren ook aan het proberen geweest het AC-laden te beperken (60% of 90%) en dat werkt, maar als ik die op 60% zette laadde de wagen op met 4kW, als ik goed kan tellen zou dat 6,6kW moeten zijn (60% van 11kW). Waar heeft dat mee te maken? Of neemt die 60% van wat die aangeboden krijgt van de laadpaal (er stonden er wel een aantal op die parking dus vermogen zal verdeeld worden)?
Mijn Focus deed dat wel gewoon goed. Op auto-stand gingen de lichten aan na een paar slagen van de ruitenwissers (bij neerslag dus). Als ik bij de EV3 de lichten manueel aan zet kan ik de auto high beams niet meer gebruiken, net hetzelfde als bij de Focus helaas. Ik kan me eigenlijk ook vaag herinneren dat het niet legaal is de dimlichten altijd aan te laten als deze niet nodig zijn, maar daar ben ik nu niet helemaal zeker van. Wat mijn Focus dan wel had was een digitale draaiknop voor de verlichting die altijd na stop terugschakelde naar de auto-stand, zou bij de EV3 ook veel beter geweest zijn.aip schreef op zondag 6 juli 2025 @ 16:39:
Op de rest ga ik geen zinnige input geven, maar ik heb bij de EV3 weer geleerd, zoals bij eigenlijk alle 20+ auto's die ik de afgelopen 10 jaar heb gehad..... zet de lichten aub gewoon op altijd aan. Als je de auto uitzet blijven ze echt niet meer branden - die tijd is geweest - en het is zo veel veiliger als voor en achter de lichten gewoon aan staan. Dat het uberhaupt nog een optie is dat niet te doen is mij een raadsel.
Ik heb nu de reactietijd van SCC op 1/5 gezet en dat gaat al wat beter, maar nog steeds niet zonder acceleratieschok. Het zal dus toch optrekken tot de ingestelde snelheid worden en dan SCC inschakelen. Even wennen.Zr40 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 16:40:
Wat ik meestal doe wanneer ik geen voorligger voor mij heb rijden, is SCC pas inschakelen wanneer ik zelf de gewenste snelheid heb bereikt. Er is dan geen verschil tussen actuele snelheid en ingestelde snelheid en dus geen acceleratieschok.
Je zou eens kunnen spelen met de instellingen voor reactietijd en acceleratie. Bij mij is de acceleratie-instelling ooit eens onbedoeld terug gegaan naar 3 en toen vond ik het al opmerkelijk dat SCC zo langzaam accelereerde. Voor jou is het dan andersom
Dat trucje om af te remmen via SCC is wel leuk, gaat goed, dank je!Zr40 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 16:40:
Nee, die twee modi kunnen niet gecombineerd worden, en zelf gebruik ik de auto-stand niet. Maar wat ik wel eens doe is SCC activeren bij een afremmende of stilstaande voorligger. Dat gaat soms vlotter dan met i-Pedal en regeneratie niveau 3
Klopt, staat op Speed Limit Assist. Ik vind het wel handiger dat ik de snelheid kan aanpassen via de +/- afhankelijk van de borden. Het verlagen/verhogen met 1km/u werkt inderdaad om de auto-aanpassing uit te schakelen. Dank je!aikink schreef op zondag 6 juli 2025 @ 17:20:
Dan heb je de ISLA op Speed Limit Assist staan? Als je de snelheid met één km opplust (of mindert) t.o.v. de snelheidslimiet dan blijft het bij een waarschuwing (groen pijltje naar boven of beneden) in plaats van actieve wijziging. Vind ik zelf niet ook niet helemaal lekker werken, ik heb standaard de Speed Limit information aan staan.
Nee, helaas. Het heeft wel een functie dat je uit kan stappen en dan via de key fob de auto vooruit/achteruit kan bewegen, maar dat gaat alleen recht vooruit/achteruit. Handig wanneer je een krap parkeervak hebt, maar het is dus niet automatisch inparkeren.Frankyboy161 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:43:
Inderdaad, dat percentage is ten opzichte van wat het laadpunt zegt te kunnen leveren. Vooral nuttig als je een laadpunt hebt dat zegt meer te kunnen leveren dan wat het (of de groep) in werkelijkheid aan kan.Gisteren ook aan het proberen geweest het AC-laden te beperken (60% of 90%) en dat werkt, maar als ik die op 60% zette laadde de wagen op met 4kW, als ik goed kan tellen zou dat 6,6kW moeten zijn (60% van 11kW). Waar heeft dat mee te maken? Of neemt die 60% van wat die aangeboden krijgt van de laadpaal (er stonden er wel een aantal op die parking dus vermogen zal verdeeld worden)?
Wij staan op het punt een Kia EV3 aan te schaffen. We hebben nu altijd niet-elektrische auto's gereden. Daarop gelijk allseasons laten zetten. De dealer raadt het eigenlijk af. Maar het gemak is zo prettig.
Wat hebben jullie gedaan? En ervaren jullie een hoger verbruik met allseasons?
Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl
Waarom raadt de dealer het af?
Allseason banden zijn een prima compromis wanneer je niet al teveel kilometers rijdt én je wel af en toe in de winter Duitsland in gaat. Wintersport zou ik liever met echte winterbanden doen. Wanneer je veel kilometers rijdt zou ik persoonlijk kiezen voor aparte zomerbanden en allseasons voor de winter (of échte winterbanden wanneer je op wintersport gaat).
Verbruik van allseason tov zomerbanden zal wellicht fractioneel hoger zijn. Het zal niet opwegen tegen de kosten van tweemaal per jaar een bandenwissel bij de garage.
Allseason banden zijn een prima compromis wanneer je niet al teveel kilometers rijdt én je wel af en toe in de winter Duitsland in gaat. Wintersport zou ik liever met echte winterbanden doen. Wanneer je veel kilometers rijdt zou ik persoonlijk kiezen voor aparte zomerbanden en allseasons voor de winter (of échte winterbanden wanneer je op wintersport gaat).
Verbruik van allseason tov zomerbanden zal wellicht fractioneel hoger zijn. Het zal niet opwegen tegen de kosten van tweemaal per jaar een bandenwissel bij de garage.
Compromis inderdaad, niet alleen in de winter maar (vooral) ook in de zomer: mindere prestaties in de regen, langere remweg, snellere slijtage. Zie ook https://www.ov-bandenservice.nl/onderhoud/all-season-bandenslagroomsoes schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 13:18:
Wij rijden ook niet heel veel (15-20 Mm per jaar) maar hebben uiteindelijk toch gekozen voor winter en zomerbanden.
[ Voor 6% gewijzigd door pnieuwla op 11-07-2025 13:47 ]
Het probleem met een EV is dat deze veel meer power heeft met optrekken en dat het gewicht een heel stuk hoger ligt tov een benzine auto.slagroomsoes schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 13:18:
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Dat is precies de reden waarom ik voor het eerst ook gekozen heb voor winter en zomerbanden. Overigens was de auto met zomer EV-banden geleverd.DutchKel schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 13:56:
[...]
Het probleem met een EV is dat deze veel meer power heeft met optrekken en dat het gewicht een heel stuk hoger ligt tov een benzine auto.
EV3 Plus Advanced SR Shale Grey, Het gaat er niet om wat jij zegt, maar om wat ik begrijp
Heb je de verbindings problemen overal of alleen bij je thuis en met en zonder WiFi?Fredderksen schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:44:
Goedemorgen. Al sinds 7 juli problemen met Kia Connect. App kan niet verbinden met de auto. Reset uitgevoerd via het gaatje naast de volumeknop. Configuratie gereset. Niets help. Auto geeft aan netwerkproblemen. Iemand enig idee hoe dit weer werkend te krijgen
Niro EV Exec 07-2023
Bij mij deed hij het ook niet. Heb hem verwijderd van mijn telefoon en opnieuw geïnstalleerd. Toen deed hij het weer.Fredderksen schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:44:
Dat is wel heel weinigpnieuwla schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 13:47:
Wij rijden ook niet heel veel (15-20 Mm per jaar)

Inderdaad vanwege geluid en verbruik. Maar las ook dat bepaalde banden van Hankook juist weer dit tot een minimum beperken. Neig nu toch naar de all-seasons, puur vanwege het enorme gemak. Tegenwoordig zijn die banden zo goed, dat de compromissen voor Nederlandse omstandigheden te verwaarlozen zijn.slagroomsoes schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 13:18:
Hier ook een EV3 rijder die even een aparte ervaring wilt delen.
De achteruitrij camera...
Ten eerste het beeld op het scherm; daar is niks op aan te merken. FullHD achtige kwaliteit dat op het grote scherm, je ziet alles.
Maar dan -> de rijhulp assistentie de "lijntjes"
Bij mijn EV3 is er sprake van een afwijking - zeg maar de auto en waar vanuit de lijnen neerzet worden staat iets uit het lood - verschoven...
Uiteraard is / zijn deze systemen nooit 100% maar de EV3 zit voor mij met de lijntjes 2 hele klinkers opgeschoven naar links. 25cm dus.
Even naar achteren sturen en kijken op het scherm - laat maar - zeg maar blij dat er spiegels en piepertjes zijn.
Ben bij 2 dealers geweest ( auto is zakelijke lease ) voor reparatie. Guess what -> nee meneer, kalibreren van dit rijhulp systeem ( in de software je lijntjes even opschuiven ) is niet mogelijk. Sinds de vorige Picanto en daarna alle EV's is het system van LG voor de dealer een closed box.
Jammer en dat was hem - qua mogelijkheden in de garage betreffende "uitlijnen" van de "lijnen" zeg maar.
Nu, software is software en de EV3 daar kun je de vaste en de meedraaiende lijnen UIT en AAN zetten.
Na het uit zetten - voertuig daarna ook uit gezet; opnieuw aanzetten en lijnen "activeren" is de afwijking niet geheel maar wel grotendeels verdwenen.
Zit je in een EV3 en gezeur met de lijnen ( stuurkunsten hou ik buiten beschouwing ) even uitzetten en aanzetten. Bizar.
Ten eerste het beeld op het scherm; daar is niks op aan te merken. FullHD achtige kwaliteit dat op het grote scherm, je ziet alles.
Bij mijn EV3 is er sprake van een afwijking - zeg maar de auto en waar vanuit de lijnen neerzet worden staat iets uit het lood - verschoven...
Uiteraard is / zijn deze systemen nooit 100% maar de EV3 zit voor mij met de lijntjes 2 hele klinkers opgeschoven naar links. 25cm dus.
Even naar achteren sturen en kijken op het scherm - laat maar - zeg maar blij dat er spiegels en piepertjes zijn.
Ben bij 2 dealers geweest ( auto is zakelijke lease ) voor reparatie. Guess what -> nee meneer, kalibreren van dit rijhulp systeem ( in de software je lijntjes even opschuiven ) is niet mogelijk. Sinds de vorige Picanto en daarna alle EV's is het system van LG voor de dealer een closed box.
Jammer en dat was hem - qua mogelijkheden in de garage betreffende "uitlijnen" van de "lijnen" zeg maar.
Nu, software is software en de EV3 daar kun je de vaste en de meedraaiende lijnen UIT en AAN zetten.
Na het uit zetten - voertuig daarna ook uit gezet; opnieuw aanzetten en lijnen "activeren" is de afwijking niet geheel maar wel grotendeels verdwenen.
Zit je in een EV3 en gezeur met de lijnen ( stuurkunsten hou ik buiten beschouwing ) even uitzetten en aanzetten. Bizar.
Wij overwegen de EV3 te kopen voor ons gezin met twee kids, eigenlijk als allereerste auto ooit voor ons (nu vooral trein). Ik ben voornamelijk geïnteresseerd als deze in de praktijk goed te integreren is met nul op de meter nieuwbouw woning via v2h. Als dat niet geoptimaliseerd kan worden ga ik liever wachten op een volgende generatie die dit wel kan. Heeft iemand hier een goede kijk op?
Alle uitvoeringen behalve de Air zijn technisch gezien voorbereid op V2H/V2G, maar dit is nog niet beschikbaar in Nederland. Wanneer, daar is voor zover ik weet nog niets over bekend. Wanneer dat beschikbaar komt, wordt het met een update ingeschakeld.nel!s schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 11:01:
Wij overwegen de EV3 te kopen voor ons gezin met twee kids, eigenlijk als allereerste auto ooit voor ons (nu vooral trein). Ik ben voornamelijk geïnteresseerd als deze in de praktijk goed te integreren is met nul op de meter nieuwbouw woning via v2h. Als dat niet geoptimaliseerd kan worden ga ik liever wachten op een volgende generatie die dit wel kan. Heeft iemand hier een goede kijk op?
Als je kiest voor minimaal de Plus uitvoering, dan ben je wat de auto betreft in ieder geval voorbereid op de uitrol en kan je dat zodra het beschikbaar komt direct gebruiken. Je moet natuurlijk wel een laadpunt hebben dat dit ondersteunt, dus als je nu een laadpunt voor thuis gaat bestellen, dan is dat iets waar je al rekening mee kan houden.
[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 12-07-2025 11:25 ]
Misschien ligt het aan mij, maar je verhaal is me niet helemaal duidelijk.Seven_of_Nine schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:03:
Hier ook een EV3 rijder die even een aparte ervaring wilt delen.
Zou je daar (op termijn) over kunnen denken als een volwaardige thuisbatterij die mijn zonne energie gaat terugleveren op Dunkelflaute dagjes, of sla ik nu een beetje op holZr40 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 11:24:
[...]
Alle uitvoeringen behalve de Air zijn technisch gezien voorbereid op V2H/V2G, maar dit is nog niet beschikbaar in Nederland. Wanneer, daar is voor zover ik weet nog niets over bekend. Wanneer dat beschikbaar komt, wordt het met een update ingeschakeld.
Als je kiest voor minimaal de Plus uitvoering, dan ben je wat de auto betreft in ieder geval voorbereid op de uitrol en kan je dat zodra het beschikbaar komt direct gebruiken. Je moet natuurlijk wel een laadpunt hebben dat dit ondersteunt, dus als je nu een laadpunt voor thuis gaat bestellen, dan is dat iets waar je al rekening mee kan houden.
(Is er misschien een beter topic voor deze discussie trouwens, kan het zo niet vinden)
Voor de EV3 is er geen aparte thread voor, omdat de gehele functie nog niet beschikbaar is. Alleen V2L werkt. Er zijn volgens mij wel een paar mensen in deze thread die hun elektrische aansluiting hebben aangepast zodat ze vanaf de V2L van de auto kunnen draaien (al dan niet voor een beperkt deel van de installatie in huis).nel!s schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 12:05:
[...]
Zou je daar (op termijn) over kunnen denken als een volwaardige thuisbatterij die mijn zonne energie gaat terugleveren op Dunkelflaute dagjes, of sla ik nu een beetje op holkan me voorstellen dat er behoorlijk geld te verdienen is met terugleveren op de Pico piekjes van stroomprijzen & op te laden gedurende negatieve prijzen.. met de juiste laadpaal + energieleverancier
(Is er misschien een beter topic voor deze discussie trouwens, kan het zo niet vinden)
Volgens mij is Renault inmiddels verder dan Kia op dit gebied. Erg jammer!
Laat ik het trachten te verduidelijken met een plaatje.Coffee schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 11:47:
[...]
Misschien ligt het aan mij, maar je verhaal is me niet helemaal duidelijk.
Zoom even naar het beeld van camera en de strepen ( geprojecteerd op de witte lijn van het vak ).
Kijk even rechts in die zij-spiegel.
Als ik nu recht naar achteren zou rijden en alleen het scherm zou gebruiken dan "zou ik op de streep moeten staan, misschien zelfs er iets overheen"
Maar in werkelijkheid sta ik 25cm links naast de streep.
:strip_exif()/f/image/5rRqfw4NVUr2uDtROCnmHa4Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Afwijking is prima - maar 25cm permanent verschoven zijn maakt het gebruik van de lijnen als hulpmiddel letterlijk onbruikbaar
PS de auto is net zo breed als deze vakken hier, links (niet zichtbaar) sta ik er dus ruim overheen
[ Voor 4% gewijzigd door Seven_of_Nine op 12-07-2025 13:10 ]
Je zult verschillende meningen horen, maar mijn eigen conclusie na veel testjes lezen was dat het verschil ten opzichte van zomer-/winterbanden tegenwoordig redelijk klein is. Het is er zeker, maar ik denk dat rijstijl een veel bepalendere factor is. Verder blijken mensen veiligheidsverbeteringen vaak te compenseren met meer risicovol gedrag (Peltzman effect), tel uit je winst.Steeffoon schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:56:
Wij staan op het punt een Kia EV3 aan te schaffen. We hebben nu altijd niet-elektrische auto's gereden. Daarop gelijk allseasons laten zetten. De dealer raadt het eigenlijk af. Maar het gemak is zo prettig.
Veel in de sneeuw gereden met all seasons op de Model 3 en dat ging altijd prima. Seizoenen lopen ook steeds meer door elkaar, ben blij dat ik niet meer steeds hoe te wisselen. Kwam op zo'n 50-60k km per bandenset. Na een jaar of 3 vers rubber sowieso geen slecht idee denk ik; met 2 sets duurt dat een stuk langer.
[ Voor 20% gewijzigd door jonk op 12-07-2025 13:58 ]
"In het echt" bij jou in de auto zal het vast anders te zien zijn, maar zo op de foto (kijkende door de rechter spiegel) sta je netjes in het vak. Ook naar de lijnen op het scherm kijkende sta je netjes recht in het vak.Seven_of_Nine schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 13:06:
[...]
Laat ik het trachten te verduidelijken met een plaatje.
Zoom even naar het beeld van camera en de strepen ( geprojecteerd op de witte lijn van het vak ).
Kijk even rechts in die zij-spiegel.
Als ik nu recht naar achteren zou rijden en alleen het scherm zou gebruiken dan "zou ik op de streep moeten staan, misschien zelfs er iets overheen"
Maar in werkelijkheid sta ik 25cm links naast de streep.
[Afbeelding]
Afwijking is prima - maar 25cm permanent verschoven zijn maakt het gebruik van de lijnen als hulpmiddel letterlijk onbruikbaar
PS de auto is net zo breed als deze vakken hier, links (niet zichtbaar) sta ik er dus ruim overheen
Maar ja., als het in de praktijk niet goed is, blijft dat vervelend... Ik heb dit probleem trouwens nog nergens anders gehoord (geen idee in hoeverre er secuur naar gekeken wordt).
Ik zelf ben pas sinds kort gebruik gaan maken van de camera + lijnen combo (voorheen op de spiegels) en begin er aardig aan te wennen.
Hoezo kan Renault voorop lopen? Het enige dat Kia kan doen is toch V2X ready maken en dat is de EV3. Naar verwachting duurt het nog tot 2030 voordat het beschikbaar wordt in EU:Coffee schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 13:02:
[...]
Voor de EV3 is er geen aparte thread voor, omdat de gehele functie nog niet beschikbaar is. Alleen V2L werkt. Er zijn volgens mij wel een paar mensen in deze thread die hun elektrische aansluiting hebben aangepast zodat ze vanaf de V2L van de auto kunnen draaien (al dan niet voor een beperkt deel van de installatie in huis).
Volgens mij is Renault inmiddels verder dan Kia op dit gebied. Erg jammer!
https://id.nl/mobiliteit/...den-nou-echt-in-nederland
"Maar in werkelijkheid sta ik 25cm links naast de streep." Dat is niet netjes in het vakShmoozer schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 15:00:
[...]
"In het echt" bij jou in de auto zal het vast anders te zien zijn, maar zo op de foto (kijkende door de rechter spiegel) sta je netjes in het vak. Ook naar de lijnen op het scherm kijkende sta je netjes recht in het vak.
Het is wel vreemd. Op zijn foto zie je het Kia logo in beeld, de camera zit recht boven de I en dat is netjes gecentreerd op het scherm. En de horizontale lijnen volgen de randen van de stenen. Hooguit zijn de aanduidingen net iets te breed getekend, maar je moet ook ruimte hebben om uit/in te stappen
Dus enkel op basis van wat ik op het display zie, lijkt er geen probleem te bestaan. In ieder geval niet iets waardoor je 25 cm over de streep terecht zou komen.
Dat wil niet zeggen dat er geen probleem is. Ik herken het alleen niet met enkel deze foto
edit: ter vergelijking, foto’s bij mij:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
[ Voor 94% gewijzigd door Zr40 op 12-07-2025 16:23 ]
Wij gaan over op de Kia EV3!
Rijden nu nog een fantastische Hyundai Kona N-Line. Verwend met alle spullen gekozen voor een GT-PlusLine. Eerst gereageerd op een demo van een dealer, die vervolgens met een scherpe deal kwam voor een nieuwe. Was ook in contact met een andere dealer, die gingen met elkaar steeds lager, toen werd een nieuwe wel heel interessant. Onderhandelen ging vrij goed. Maar dan de kleur; dat was nog een lastige.
We negen eerst naar een grijze. Maar vonden we in de schaduw toch wat saai, plus die zie je al veel rijden. Wat dealers af in Nederland voor andere kleuren. Terracotta kon ons wel bekoren, maar ergens durfden we hier toch geen ja op te zeggen. Toen zagen we de blauwe voorbijrijden op de snelweg vanmiddag, onderweg naar de dealer. Dat moest hem worden! Na nog wat extra onderhandelen bij de dealer vanmiddag getekend. Heel veel zin in! Als het goed is komt 'ie eind augustus binnen.
Gelijk gekozen voor de afneembare trekhaak en Hankook all seasons. Bedankt voor de reacties hierop!
Rijden nu nog een fantastische Hyundai Kona N-Line. Verwend met alle spullen gekozen voor een GT-PlusLine. Eerst gereageerd op een demo van een dealer, die vervolgens met een scherpe deal kwam voor een nieuwe. Was ook in contact met een andere dealer, die gingen met elkaar steeds lager, toen werd een nieuwe wel heel interessant. Onderhandelen ging vrij goed. Maar dan de kleur; dat was nog een lastige.
We negen eerst naar een grijze. Maar vonden we in de schaduw toch wat saai, plus die zie je al veel rijden. Wat dealers af in Nederland voor andere kleuren. Terracotta kon ons wel bekoren, maar ergens durfden we hier toch geen ja op te zeggen. Toen zagen we de blauwe voorbijrijden op de snelweg vanmiddag, onderweg naar de dealer. Dat moest hem worden! Na nog wat extra onderhandelen bij de dealer vanmiddag getekend. Heel veel zin in! Als het goed is komt 'ie eind augustus binnen.
Gelijk gekozen voor de afneembare trekhaak en Hankook all seasons. Bedankt voor de reacties hierop!
:strip_exif()/f/image/TXjMKo8qGMF4VpllZUmqJZGF.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Steeffoon op 12-07-2025 16:31 ]
Omdat het (in dit geval V2G, niet V2H) al live is in Utrecht met 50 Renault 5’s, wat binnenkort wordt uitgebreid naar 200, en later 500.pnieuwla schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 15:36:
[...]
Hoezo kan Renault voorop lopen? Het enige dat Kia kan doen is toch V2X ready maken en dat is de EV3. Naar verwachting duurt het nog tot 2030 voordat het beschikbaar wordt in EU:
https://id.nl/mobiliteit/...den-nou-echt-in-nederland
review: Van deelauto tot stroomleverancier: v2g wordt in Utrecht werkelijkheid
Ik zie overigens dat Renault verder is dan Kia, maar niet dat het voorop loopt.
[ Voor 5% gewijzigd door Coffee op 12-07-2025 17:12 ]
Ik heb vanwege de vakantie de auto een maand stil laten staan en het verlies lijkt niet noemenswaardig. Ik vermeld dit omdat ik dit hier eerder voorbij heb zien komen als een vraag, maar te lui ben om te zoeken wie/wanneer.
Ik heb niet gelet op de begin stand, maar de laatste twee weken een enkele keer gecheckt en toen was het verlies ongeveer 1% per week can 70 naar 68.
Dus wellicht dat het in het begin wat sneller gaat, maar als hij in de “slaapstand” komt is het dus prima.
Wat mij ook opviel is dat er een OTA update is voor de ICCU, maar die heb ik nu twee keer geprobeerd te installeren zonder succes.
Ik krijg steeds de melding dat ik aan het opladen of zo zou zijn waardoor dit niet kan, terwijl ik gewoon de auto uit heb gezet.
Ik neem aan dat jullie deze update al wel gedaan hebben en vroeg mij af of iemand hier ook tegenaan liep en wat de oplossing zou zijn?
Ik heb niet gelet op de begin stand, maar de laatste twee weken een enkele keer gecheckt en toen was het verlies ongeveer 1% per week can 70 naar 68.
Dus wellicht dat het in het begin wat sneller gaat, maar als hij in de “slaapstand” komt is het dus prima.
Wat mij ook opviel is dat er een OTA update is voor de ICCU, maar die heb ik nu twee keer geprobeerd te installeren zonder succes.
Ik krijg steeds de melding dat ik aan het opladen of zo zou zijn waardoor dit niet kan, terwijl ik gewoon de auto uit heb gezet.
Ik neem aan dat jullie deze update al wel gedaan hebben en vroeg mij af of iemand hier ook tegenaan liep en wat de oplossing zou zijn?
De ANWB heeft vier auto's vergeleken: de Kia EV3, Volvo EX30, Skoda Elroq en Ford Puma Gen-E. De Kia en Skoda zijn door naar de volgende ronde voor de titel 'Beste elektrische gezinsauto'.
YouTube: Vier kanshebbers, één winnaar? | WAT IS DE BESTE ELEKTRISCHE GEZINSA....
YouTube: Vier kanshebbers, één winnaar? | WAT IS DE BESTE ELEKTRISCHE GEZINSA....
Ik heb de afgelopen dagen de Kia navigatie gebruikt. Ik vind de wijze van routering erg wennen. “Bereid u voor op” bv ipv “afslaan of neem afslag”. Maar lastigste vonden wij, dat file informatie en daarmee vertraging op de route niet in het hoofdscherm is terug te vinden anders dan oranje en rode lijnen als je al in de ellende bent aangekomen. In de vorige auto (Peugeot 3008) werd de vertraging op de route weergegeven én in de aankomsttijd verwerkt. Ik heb gezocht, maar kan erg weinig tweaks vinden vwb navigatie.
Een ander zeer vervelend ding was dat zowel bij Den Bosch, Eindhoven als Utrecht (alles A2) de navigatie de voorkeur heeft om je over de parallel ringweg te sturen ipv de doorgaande hoofdbaan. Dat zie je ook in het scherm, omdat de komende splitsing/afslag steeds wisselt tussen hoofd rijbaan en de “afslag” naar de ringweg.
Er waren op beide wegen geen opstoppingen of anderszins. Hebben meer mensen dit ervaren? En heeft iemand een instelling gevonden om dit te voorkomen. Zo niet dan rest weinig anders dan Kia te vragen de routering beter te maken wat dit betreft.
Ook zou het erg fijn zijn dat het scherm in de auto duidelijk laat zien dat een laadstop is in gepland. In de Kia app was zichtbaar dat de route 2 laadstops had initieel. Na aanpassen accu percentage bij stop en bestemming werd dat er 1. Route niet naar auto gestuurd overigens. Vanmorgen de bestemming in de auto gezet en de route werd berekend. Nergens hebben we zien staan dat er laadstops in gepland waren, laat staan waar. Dat het niet zonder kon was duidelijk omdat resterende km 25 km minder waren dan bestemming. Uiteindelijk werden we de afslag naar het beoogde benzine-/laadstation op gestuurd.
Dus ook hier de vraag: heeft iemand een oplossing hiervoor?
Een ander zeer vervelend ding was dat zowel bij Den Bosch, Eindhoven als Utrecht (alles A2) de navigatie de voorkeur heeft om je over de parallel ringweg te sturen ipv de doorgaande hoofdbaan. Dat zie je ook in het scherm, omdat de komende splitsing/afslag steeds wisselt tussen hoofd rijbaan en de “afslag” naar de ringweg.
Er waren op beide wegen geen opstoppingen of anderszins. Hebben meer mensen dit ervaren? En heeft iemand een instelling gevonden om dit te voorkomen. Zo niet dan rest weinig anders dan Kia te vragen de routering beter te maken wat dit betreft.
Ook zou het erg fijn zijn dat het scherm in de auto duidelijk laat zien dat een laadstop is in gepland. In de Kia app was zichtbaar dat de route 2 laadstops had initieel. Na aanpassen accu percentage bij stop en bestemming werd dat er 1. Route niet naar auto gestuurd overigens. Vanmorgen de bestemming in de auto gezet en de route werd berekend. Nergens hebben we zien staan dat er laadstops in gepland waren, laat staan waar. Dat het niet zonder kon was duidelijk omdat resterende km 25 km minder waren dan bestemming. Uiteindelijk werden we de afslag naar het beoogde benzine-/laadstation op gestuurd.
Bij mijn GTline+ liggen er 19 inch velgen onder. Daar ik in het na- en voorjaar altijd met winterbanden rijdt, heb ik er een paar originele Kia velgen bijgekocht 17 inch [nette Niro velgen]. Die gaan er dan onder, de kleinere velgen zorgen ook voor een groter bereik in deze tijd en als het echt glad wordt, zijn winterbanden toch echt het beste. Dan kan een meter remafstand al een groot verschil maken.jonk schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 13:54:
[...]
Je zult verschillende meningen horen, maar mijn eigen conclusie na veel testjes lezen was dat het verschil ten opzichte van zomer-/winterbanden tegenwoordig redelijk klein is. Het is er zeker, maar ik denk dat rijstijl een veel bepalendere factor is. Verder blijken mensen veiligheidsverbeteringen vaak te compenseren met meer risicovol gedrag (Peltzman effect), tel uit je winst.
Veel in de sneeuw gereden met all seasons op de Model 3 en dat ging altijd prima. Seizoenen lopen ook steeds meer door elkaar, ben blij dat ik niet meer steeds hoe te wisselen. Kwam op zo'n 50-60k km per bandenset. Na een jaar of 3 vers rubber sowieso geen slecht idee denk ik; met 2 sets duurt dat een stuk langer.
Ik heb exact hetzelfde ervaren op de A5 richting A4 bij knooppunt De Hoek : ik werd richting de afslag gestuurd om vervolgens weer de A4 op te gaan. Bij mijn Tomtom navigatie heb ik dit nog nooit meegemaakt. File-info doet ie ook niet, daar gebruik ik mijn ANWB-app voor. Dit is wel slordig van KIA.Skipper_NH schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 19:32:
Ik heb de afgelopen dagen de Kia navigatie gebruikt. Ik vind de wijze van routering erg wennen. “Bereid u voor op” bv ipv “afslaan of neem afslag”. Maar lastigste vonden wij, dat file informatie en daarmee vertraging op de route niet in het hoofdscherm is terug te vinden anders dan oranje en rode lijnen als je al in de ellende bent aangekomen. In de vorige auto (Peugeot 3008) werd de vertraging op de route weergegeven én in de aankomsttijd verwerkt. Ik heb gezocht, maar kan erg weinig tweaks vinden vwb navigatie.
Ik zie dat er een update beschikbaar is : https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeView/owEq3v
In mijn ervaring wordt de vertraging wél in de aankomsttijd meegenomen, en de optimale route wordt live bijgewerkt wanneer de verkeerssituatie verandert. En ik zie bij een aankomende alternatieve route hoeveel minuten en km het kost of bespaart.Skipper_NH schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 19:32:
Ik weet niet hoe je vorige auto dit had weergegeven maar ik ervaar persoonlijk geen moeite met hoe het in de EV3 wordt getoond.
Dat is vreemd... Op de parallelbaan geldt toch een lagere maximumsnelheid? Navigatiesystemen (waaronder die van Kia) nemen dat mee in het berekenen van de optimale route. Dus dit zou niet moeten gebeuren...Een ander zeer vervelend ding was dat zowel bij Den Bosch, Eindhoven als Utrecht (alles A2) de navigatie de voorkeur heeft om je over de parallel ringweg te sturen ipv de doorgaande hoofdbaan. Dat zie je ook in het scherm, omdat de komende splitsing/afslag steeds wisselt tussen hoofd rijbaan en de “afslag” naar de ringweg.
Het lukt mij niet om dit na te bootsen. Als ik bijvoorbeeld een route plan van Amsterdam naar Maastricht, dan blijft de route bij Utrecht, Den Bosch en Eindhoven de hoofdbaan volgen.
Dat lijkt mij eerder iets van de app. Wanneer ik in de auto een laadstop toevoeg aan de route, dan blijft die zichtbaar in het 'EV route planner' scherm van het paneel rechts. Zie onderstaande afbeelding. Wat op de afbeelding nog ontbreekt is de geschatte SoC bij aankomst op de tussenstop, die staat naast de afstand.Ook zou het erg fijn zijn dat het scherm in de auto duidelijk laat zien dat een laadstop is in gepland. In de Kia app was zichtbaar dat de route 2 laadstops had initieel. Na aanpassen accu percentage bij stop en bestemming werd dat er 1. Route niet naar auto gestuurd overigens. Vanmorgen de bestemming in de auto gezet en de route werd berekend. Nergens hebben we zien staan dat er laadstops in gepland waren, laat staan waar. Dat het niet zonder kon was duidelijk omdat resterende km 25 km minder waren dan bestemming. Uiteindelijk werden we de afslag naar het beoogde benzine-/laadstation op gestuurd.

Ik ben ook de ingebouwde navigatie aan het ontdekken (de 1e grote reis hebben we volledig met ABRP gedaan). Alternatieve routes ben ik inmiddels tegengekomen, maar het is me nog niet gelukt om deze te selecteren (anders dan gewoon af te wijken van de huidige route). Hoe kun je een alternatieve route selecteren?Zr40 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 21:37:
En ik zie bij een aankomende alternatieve route hoeveel minuten en km het kost of bespaart.
Inderdaad, gewoon de alternatieve route volgen. De navigatie switcht dan automatisch naar dat alternatief, zonder het 'ding ding' geluid wat je anders zou krijgen als je afwijkt van de route.deMercer schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 22:04:
[...]
Ik ben ook de ingebouwde navigatie aan het ontdekken (de 1e grote reis hebben we volledig met ABRP gedaan). Alternatieve routes ben ik inmiddels tegengekomen, maar het is me nog niet gelukt om deze te selecteren (anders dan gewoon af te wijken van de huidige route). Hoe kun je een alternatieve route selecteren?
Ja, ook onze ervaring, maar dan op de A28 bij Utrecht. Vanaf Amersfoort willen we door op de A27 richting het zuiden. De navigatie stuurt ons daar op afrit Science Park, maar leidt ons dan via de parallelbaan door naar knooppunt Rijnsweerd. Geen file of omleiding bekend, dus zelf maar de hoofdrijbaan aangehouden.Skipper_NH schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 19:32:
Bij mij navigeert de ingebouwde kaarten app ook prima. Er wordt niet gewisseld tussen de hoofdbaan en de zijweg.
Hebben jullie wel de laatste updates geïnstalleerd?
Hebben jullie wel de laatste updates geïnstalleerd?
V2h kan werken als je zelf wat gaat prutsen/tweaken met wat custom oplossingen maar van wat ik tot nu toe gevonden heb niet echt praktisch.nel!s schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 11:01:
NOM is wel te halen maar dan gewoon via de laadpaal. Ik heb een zappi v2.1 en op eco+mode laadt die alleen op van de zonnestroom van het dak. Ook kan die van fase wisselen dus je hoeft maar 1400w overschot te hebben voordat die gaat laden.
Er zullen inmiddels ook wel laadpalen zijn die en dit kunnen doen en V2h. Maar naar mijn weten kan de kia nog steeds alleen maar v2l doen en is het afwachten op netbeheerders enzo die dit verder moeten goedkeuren. En die hebben het druk met andere dingen dus erop wachten zou ik persoonlijk niet doen.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
@Zr40 zoals ik al zei: ik had nog niks gedaan qua laadstop. Wilde gewoon kijken wat er gebeurde met mijn verbruik én wat de navigatie zou doen. Kennelijk wordt er gewoon een laadstop ingepland met de aanwezige criteria. Alleen dat venster EV route planner heb ik niet gezien.
Brengt me bij een andere venster dat wel oppopte: waarschuwing hulp voertuig. Dit venster verscheen toen ambu al hoorbaar was. Helemaal rechts op t scherm is erg ver uit de blik naar voren/buiten én zonder waarschuwingsgeluid in de auto. Het was dat mijn vrouw me er op attendeerde. Ga ik kijken op dat scherm, krijg ik de DAW
Dus ik wil dat pop-up venster helemaal links op t scherm en graag een waarschuwingsgeluid erbij, want die hulpvoertuigen zijn vaak laat te horen. Hoe doe ik dat?
Dat de telefoon routeplanner het niet laat zien komt waarschijnlijk omdat onderweg de navigatie geregeld switcht tussen de beide routes. Waarop dat switchen is gebaseerd weet ik dus niet. Irritant: jazeker. Bij Utrecht A2 richting A’dam steeds wisselend afslag Maarssen (N230 meen ik) en afslag A9 Schiphol. Gezien de ervaringen bij Den Bosch op heen en terug weg nu gekozen eigenwijs te zijn en de afslag Maarssen te negeren. Ongeveer midden op Oudenrijn werd er herberekend.
De alternatieve route optie ben ik niet anders tegengekomen dan toen we al de binnenlanden waren ingestuurd bij Leende en er op het map venster bij een kruising een opmerking alternatieve route bij een zijstraat stond. Ik hoorde dat van mijn vrouw, want ik was bezig met de onbekende buiten situatie, kruising, druk verkeer en keek op HUD waar gewoon rechtdoor stond en niks anders. Dus als er al iets alternatiefs wordt aangeboden is dat verre duidelijk. In de Peugeot kreeg je op tijd een melding onderin scherm en moest die andere route accepteren. Maar daar had je geen HUD, dus moet je vaker op de nav. scherm kijken.
@Coffee ik heb nergens een bericht gezien, dat ik kaarten moest updaten. Auto is 2 maanden in mijn bezit. Mijn ervaring met Here kaarten is dat die maar 3-4 keer per jaar updates uitbrengen die dan veelal een jaar oude data bevatten. Ik had gehoopt dat Kia Google kaarten zou gebruiken met Google navigatie aanwijzingen. Helaas het is beide niet het geval.
Brengt me bij een andere venster dat wel oppopte: waarschuwing hulp voertuig. Dit venster verscheen toen ambu al hoorbaar was. Helemaal rechts op t scherm is erg ver uit de blik naar voren/buiten én zonder waarschuwingsgeluid in de auto. Het was dat mijn vrouw me er op attendeerde. Ga ik kijken op dat scherm, krijg ik de DAW
Dat de telefoon routeplanner het niet laat zien komt waarschijnlijk omdat onderweg de navigatie geregeld switcht tussen de beide routes. Waarop dat switchen is gebaseerd weet ik dus niet. Irritant: jazeker. Bij Utrecht A2 richting A’dam steeds wisselend afslag Maarssen (N230 meen ik) en afslag A9 Schiphol. Gezien de ervaringen bij Den Bosch op heen en terug weg nu gekozen eigenwijs te zijn en de afslag Maarssen te negeren. Ongeveer midden op Oudenrijn werd er herberekend.
De alternatieve route optie ben ik niet anders tegengekomen dan toen we al de binnenlanden waren ingestuurd bij Leende en er op het map venster bij een kruising een opmerking alternatieve route bij een zijstraat stond. Ik hoorde dat van mijn vrouw, want ik was bezig met de onbekende buiten situatie, kruising, druk verkeer en keek op HUD waar gewoon rechtdoor stond en niks anders. Dus als er al iets alternatiefs wordt aangeboden is dat verre duidelijk. In de Peugeot kreeg je op tijd een melding onderin scherm en moest die andere route accepteren. Maar daar had je geen HUD, dus moet je vaker op de nav. scherm kijken.
@Coffee ik heb nergens een bericht gezien, dat ik kaarten moest updaten. Auto is 2 maanden in mijn bezit. Mijn ervaring met Here kaarten is dat die maar 3-4 keer per jaar updates uitbrengen die dan veelal een jaar oude data bevatten. Ik had gehoopt dat Kia Google kaarten zou gebruiken met Google navigatie aanwijzingen. Helaas het is beide niet het geval.
[ Voor 8% gewijzigd door Skipper_NH op 13-07-2025 09:22 ]
DAW zet ik altijd uit. Ik merk dat die bij mij ook triggert wanneer ik naar het verkeer kijk, dus het is voor mij meer afleidend/storend dan behulpzaam. Helaas moet het wel iedere keer na starten weer uitgezet worden.Skipper_NH schreef op zondag 13 juli 2025 @ 09:18:
Brengt me bij een andere venster dat wel oppopte: waarschuwing hulp voertuig. Dit venster verscheen toen ambu al hoorbaar was. Helemaal rechts op t scherm is erg ver uit de blik naar voren/buiten én zonder waarschuwingsgeluid in de auto. Het was dat mijn vrouw me er op attendeerde. Ga ik kijken op dat scherm, krijg ik de DAWDus ik wil dat pop-up venster helemaal links op t scherm en graag een waarschuwingsgeluid erbij, want die hulpvoertuigen zijn vaak laat te horen. Hoe doe ik dat?
Voor zover ik weet is het scherm niet te verplaatsen en is er ook geen geluid aan te koppelen.
Dat eigenwijs zijn heb ik ook een keer gedaan, de navigatie gaf een veel langere route dan normaal aan en ik dacht slim te zijn om mijn gebruikelijke route gewoon te volgen. Dat heb ik geweten... het bleek dat de weg was afgesloten en voor mijn gebruikelijke route moest ik flink omrijden, nog een stuk verder dan de route van de navigatie. Ik ben eigenlijk in de praktijk nog nooit een route tegen gekomen die niet klopte.Dat de telefoon routeplanner het niet laat zien komt waarschijnlijk omdat onderweg de navigatie geregeld switcht tussen de beide routes. Waarop dat switchen is gebaseerd weet ik dus niet. Irritant: jazeker. Bij Utrecht A2 richting A’dam steeds wisselend afslag Maarssen (N230 meen ik) en afslag A9 Schiphol. Gezien de ervaringen bij Den Bosch op heen en terug weg nu gekozen eigenwijs te zijn en de afslag Maarssen te negeren. Ongeveer midden op Oudenrijn werd er herberekend.
Maar ik geloof je dat het bij jou en anderen hierboven niet goed werkt. Ik vind het alleen zo vreemd, en ik kan het niet verklaren.
Je maakt niet toevallig gebruik van de navigatieoptie om een energiebesparende route te kiezen? Want dan kan ik mij wel voorstellen dat de navigatie liever voor 80 km/h gaat dan voor 100 km/h.
Ik denk niet dat het aan de leeftijd van de auto ligt, want die van mij is ook 2 maanden in mijn bezit. En wat actualiteit betreft, er wordt in mijn regio gewerkt aan het verplaatsen van een provinciale weg, en de kaart toont de situatie zoals die was in februari/maart. De nieuwe rotonde staat op de kaart maar de afbuiging nog niet. Wel in de app trouwens, dus Here zelf kent de nieuwe situatie al. Bij de volgende kaartupdate voor de auto zou het ook daar te zien moeten zijn.@Coffee ik heb nergens een bericht gezien, dat ik kaarten moest updaten. Auto is 2 maanden in mijn bezit. Mijn ervaring met Here kaarten is dat die maar 3-4 keer per jaar updates uitbrengen die dan veelal een jaar oude data bevatten. Ik had gehoopt dat Kia Google kaarten zou gebruiken met Google navigatie aanwijzingen. Helaas het is beide niet het geval.
Ik zie op https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeList dat sinds kort de update van juli beschikbaar is, die zal dan waarschijnlijk binnenkort ook wel OTA beschikbaar komen.
Gefeliciteerd! Heb ook de GT-plusline in dezelfde kleur (we neigden naar Terracotta tot we die buiten in het echt zagen). Optie zwarte logos genomen en de kentekenplaathouders zonder reclame. Blauw & zwart gaan mooi samen.Steeffoon schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 16:29:
Toen zagen we de blauwe voorbijrijden op de snelweg vanmiddag, onderweg naar de dealer. Dat moest hem worden!
In die twee maanden zijn er naar mijn weten wel updates geweest. Heb je bijvoorbeeld al de integratie met POI’s van Google Maps? Hiermee kan je naar (bedrijfs) namen zoeken, openingstijden en foto’s zien van locaties, in plaats van dat je altijd op straatnaam moet zoeken.
Ik denk dat het handiger is om over (software) versies te praten dan over mogelijkheden. Ik kan overigens geen kaart versie vinden.
Kijk aan, goed bezig!jonk schreef op zondag 13 juli 2025 @ 14:18:
[...]
Gefeliciteerd! Heb ook de GT-plusline in dezelfde kleur (we neigden naar Terracotta tot we die buiten in het echt zagen). Optie zwarte logos genomen en de kentekenplaathouders zonder reclame. Blauw & zwart gaan mooi samen.
We bleven zolang twijfelen over terracotta, dat dat eigenlijk al een teken was; dit heeft niet de wow-factor. Zo blij dat we de blauwe toevallig onderweg naar de dealer toe, zagen rijden.

Hier ook inderdaad de optie voor zwarte logo's. Wist niet dat er een optie was voor kentekenplaathouders zonder reclame. Bij welke dealer kan dat?
Kia App (de nieuwe dus, niet Kia Connect):Skipper_NH schreef op zondag 13 juli 2025 @ 16:45:
Ik denk dat het handiger is om over (software) versies te praten dan over mogelijkheden. Ik kan overigens geen kaart versie vinden.
Tabblad vehicle -> vehicle management (tandwieltje rechtsboven) -> Vehicle software version
Ik heb kaart versie EUR 17.50.56.026.931.0
Ik had in de auto gezocht. Helemaal top. Weer wat geleerd. Ik heb dezelfde kaart versie.
Infotainment: SV1.EUR.ccNC.001.002.250124
Voertuigsysteem: 25.6.1 (up-to-date)
Infotainment: SV1.EUR.ccNC.001.002.250124
Voertuigsysteem: 25.6.1 (up-to-date)
Hier ook dezelfde versie. Dus de versies zijn blijkbaar niet de reden dat het bij mij goed gaat en bij jou niet.
Ik weet niet of de routering aan de kaart versie hangt. Denk eerder aan de entertainment software.
ik vond de routering van de KIA EV3 niet echt joepie. Ondanks dat alleen Ionity gefilterd stond stuurde hij me ook naar andere providers ondanks dat ik hem alleen op Ionity had staan .. maar zal wel komen omdat toen het percentage voor DC laden te hoog stond (30%). Ik werk er beetje gek van eigenlijk en raakte van mijn a propos (ik reed alleen dus dat maakt het niet makkelijker om even op de app te gaan kijken.
Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
Ik krijg wel geluid als die melding komt. Heb hem al een aantal keren gehad (woon kort bij een ziekenhuis), maar weer zo niet of het een instelling is.Zr40 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 09:45:
[...]
Voor zover ik weet is het scherm niet te verplaatsen en is er ook geen geluid aan te koppelen.
Het blijft apart al die verschillende ervaringen. Zeker bij zaken die niet duidelijk met instellingen te maken lijken te hebben.
Ik heb hem bij Van Vliet uit Alphen a/d Rijn. Ze hadden ze er eerst met reclame opgezet maar zonder morren omgewisseld. Voor 1% korting mogen ze terug eropSteeffoon schreef op zondag 13 juli 2025 @ 19:24:
[...]
Wist niet dat er een optie was voor kentekenplaathouders zonder reclame. Bij welke dealer kan dat?
Aah goeie. Ga ik ook eens over nadenken.jonk schreef op zondag 13 juli 2025 @ 21:57:
[...]
Ik heb hem bij Van Vliet uit Alphen a/d Rijn. Ze hadden ze er eerst met reclame opgezet maar zonder morren omgewisseld. Voor 1% korting mogen ze terug erop
Hahaha, ja groot gelijk. 😂
Versienummers onthouden we niet, zeker niet die van Kia. Maar de functies die bij de kaart updates uitkomen onthouden we wel, of in ieder geval makkelijkerSkipper_NH schreef op zondag 13 juli 2025 @ 16:45:
Na de 5e rit/poging is de update toch gelukt, geen idee wat er anders was vergeleken met de eerste vier poginge , maar ok.NVranya schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 17:55:
Ik heb vanwege de vakantie de auto een maand stil laten staan en het verlies lijkt niet noemenswaardig. Ik vermeld dit omdat ik dit hier eerder voorbij heb zien komen als een vraag, maar te lui ben om te zoeken wie/wanneer.
Zag trouwens laatst een zwarte EV3 waarvan álle zilveren onderdelen (logos, voor/zij/achter stukken etc) in goud gewrapt waren.
Niet helemaal mijn ding, maar misstond niet en in ieder geval uniek. Leuk om te zien dat er bij deze auto wat meer creativiteit door gebruikers getoond wordt.
Misschien ook wel bij andere auto’s, maar bij de EV3 vallen dit soort zaken extra op in mijn beleving.
Even kapenihermann schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:35:
Naast wat issues met audio bronnen die na een update plots allemaal dezelfde volume regeling hebben in plaats van per audio bron
Ditzelfde probleem heb ik nu met mijn Ceed, nadat dit weekend de OTA update is geïnstalleerd.
Waar radio en media (BT) voorheen gescheiden waren, zitten ze nu onder 1 volume. Heel vervelend, aangezien het geluidsniveau per bron wel verschilt. Radio levert op standje 5 voldoende hoorbaar geluid. terwijl media al gauw op 15 staat.
Ben je voor je EV3 iets wijzer geworden m.b.t. dat specifieke issue?
Helaas niet. Ik heb momenteel een leen Kia Ev3, in verband met een kapotte airco pomp en onbekende levertijd, maar deze heeft precies dezelfde issue.Dweebus schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:29:
[...]
Even kapen
Ditzelfde probleem heb ik nu met mijn Ceed, nadat dit weekend de OTA update is geïnstalleerd.
Waar radio en media (BT) voorheen gescheiden waren, zitten ze nu onder 1 volume. Heel vervelend, aangezien het geluidsniveau per bron wel verschilt. Radio levert op standje 5 voldoende hoorbaar geluid. terwijl media al gauw op 15 staat.
Ben je voor je EV3 iets wijzer geworden m.b.t. dat specifieke issue?
Dus ik vrees dat de feature ergens verdwenen is..
Inderdaad is na de eerste software update het volume niet meer per source.
Ook op de EV3 is het algemeen en dat vind ik mooie k...e.
Mijn Carplay kapt er regelmatig mee (is al in onderzoek bij Apple) maar als ik dan terug moet naar FM/DAB dan is het volume veel te hoog. Wat ook vervelend is is dat hij daar dus ook niet mijn voorkeur onthoud:
Ik heb bijvoorbeeld JOE radio via DAB+ in mijn favorieten staan (en ook bijna altijd aan staan) maar als ik dan van Carplay terug schakel naar de radio zet hij hem vrolijk op JOE maar dan via FM. En ook daarvan is het volume veel harder dan van DAB+
Ook op de EV3 is het algemeen en dat vind ik mooie k...e.
Mijn Carplay kapt er regelmatig mee (is al in onderzoek bij Apple) maar als ik dan terug moet naar FM/DAB dan is het volume veel te hoog. Wat ook vervelend is is dat hij daar dus ook niet mijn voorkeur onthoud:
Ik heb bijvoorbeeld JOE radio via DAB+ in mijn favorieten staan (en ook bijna altijd aan staan) maar als ik dan van Carplay terug schakel naar de radio zet hij hem vrolijk op JOE maar dan via FM. En ook daarvan is het volume veel harder dan van DAB+
Gewoon spullen
PDW (park distance warning) werkt niet (meer) automatisch
Hallo Forummers,
Sinds enkele dagen merk ik dat mijn PDW niet standaard meer aan staat. Als ik mijn oprit oprijdt richting de garagedeur begon deze zoals verwacht te piepen en zie ik op de display de kleurtjes van groen, geel naar rood gaan.
Dit doet hij niet meer. Het vreemde is dat als ik de auto in de P stand zet en daarna weer de D, hij wel weer werkt.
Handmatig aanzetten vanuit de middenconsole kan uiteraard wel, maar dat hoefde ik nooit te doen.
Iemand die dit bekend in de oren klinkt?
Hallo Forummers,
Sinds enkele dagen merk ik dat mijn PDW niet standaard meer aan staat. Als ik mijn oprit oprijdt richting de garagedeur begon deze zoals verwacht te piepen en zie ik op de display de kleurtjes van groen, geel naar rood gaan.
Dit doet hij niet meer. Het vreemde is dat als ik de auto in de P stand zet en daarna weer de D, hij wel weer werkt.
Handmatig aanzetten vanuit de middenconsole kan uiteraard wel, maar dat hoefde ik nooit te doen.
Heb ik ook gemerkt. Druk ik hem aan, gaat ie bij rijden weer uit. Ik ben benieuwd of je deze instelling kunt wijzigen.Revenge69 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:21:
Hallo Forummers,
EV3 ADV LR allseason
Voor de rit naar Spanje met de EV3 heb ik een tolbadge aangevraagd. Ze geven aan dat deze geplaatst moet worden op de plek waar de zwarte stipjes zitten. Alleen de EV3 heeft deze niet, hebben jullie hier al ervaring mee en wat is dan de beste plaats om deze te plakken?
Ik heb een Fulli badge, en heb deze in het midden onder het camera systeem van de voorruit geplakt. Werkte perfect in Italië!nderscholten schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:33:
Voor de rit naar Spanje met de EV3 heb ik een tolbadge aangevraagd. Ze geven aan dat deze geplaatst moet worden op de plek waar de zwarte stipjes zitten. Alleen de EV3 heeft deze niet, hebben jullie hier al ervaring mee en wat is dan de beste plaats om deze te plakken?
Vandaag via de leasemaatschappij bevestiging gekregen, de kia ev3 gt line business edition is besteld. Verwachte levering eind november.
Heeft het misschien met de volgende instelling te maken?Revenge69 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:21:
Hallo Forummers,
De handleiding schrijft:
Auto PDW (Afstandswaarschuwing parkeren)
U kunt instellen dat bij lage snelheden de Afstandswaarschuwing vooruit/achteruit parkeren ON gezet wordt. Om de functie Afstandswaarschuwing parkeren Automatisch te gebruiken, selecteert u Instellingen > Voertuig > Bestuurdersassistentie > Parkeerveiligheid > Auto PDW (Afstandswaarschuwing parkeren) op het infotainmentsysteem.
Dat lijkt mij een plausibele! Ga vanavond even kijken en zal hier de uitslag doorgeven.aikink schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:25:
[...]
Heeft het misschien met de volgende instelling te maken?
[...]
Thnx!
Vandaag in diverse zware buien gereden. Ruitenwissers op auto doen hun werk, maar kan wel wat vlotter naar hogere intensiteit wat mij betreft. Maar grootste misser is, dat de verlichting (ondanks stand auto) niet wordt ingeschakeld. Dat is echt een veiligheid misser van de eerste orde. Zeker als je beseft dat de achterlichten ook nog eens uit staan bij alleen dagrijverlichting. Dacht dat dit laatste niet meer mocht, maar kennelijk wel.
Ik roep iedereen die mijn mening deelt, m.b.t. het automatisch licht inschakelen bij gebruik van ruitenwissers, dit te melden via Kia Connect klantenservice contactformulier als suggestie. Hoe meer verzoeken, hoe groter de kans dat het er komt. Mijn formulier is inmiddels ingediend.
Ik roep iedereen die mijn mening deelt, m.b.t. het automatisch licht inschakelen bij gebruik van ruitenwissers, dit te melden via Kia Connect klantenservice contactformulier als suggestie. Hoe meer verzoeken, hoe groter de kans dat het er komt. Mijn formulier is inmiddels ingediend.
Inderdaad onhandig. Maar waarom niet je verlichting op "altijd aan" zetten? Nog veiliger en LED verbruikt bijna niks.Skipper_NH schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:20:
Vandaag in diverse zware buien gereden. Ruitenwissers op auto doen hun werk, maar kan wel wat vlotter naar hogere intensiteit wat mij betreft. Maar grootste misser is, dat de verlichting (ondanks stand auto) niet wordt ingeschakeld. Dat is echt een veiligheid misser van de eerste orde. Zeker als je beseft dat de achterlichten ook nog eens uit staan bij alleen dagrijverlichting. Dacht dat dit laatste niet meer mocht, maar kennelijk wel.
Omdat er dagrijverlichting op zit, een stand AUTO en grootlicht assistent. Dimlicht altijd aan is dus overbodig en niet zoals bedoelt door de ontwerper. Maar laat dan de software zorgen voor integratie van die “autonome” systemen.
Mee eens, ik heb het ook ingevuld, maar is dat formulier niet meer voor de app dan voor de auto zelf? Ik neem aan dat je deze bedoelt?Skipper_NH schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:20:
https://cloud.eu.connect....orm_KiaConnectInApp?l=&c=
Klopt die heb ik gebruikt. Omdat ik alles in de auto als een integraal onderdeel zie van Kia Connect. Sommige onderdelen kan je dan weer met de app bedienen. Anders kom je ergens bij Kia algemeen uit en ben ik bang dat hij verdwijnt op de grote hoop. Ik wacht een reactie af.
Ik heb dezelfde ervaring. Mijn vorige auto (Opel Mokka) deed dat wel. Ik begrijp dat de meeste Europese merken wel de dimlichten automatisch inschakelen wanneer de ruitenwissers geactiveerd worden. Ik heb dit aan Kia kenbaar gemaakt via de nieuwe Kia app bij klantenservice onder het kopje algemeen. Kijken of er gereageerd wordt.Skipper_NH schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:20:
Niro EV Exec 07-2023
Met deze schakelaar (1) kan je dat bepalen:Skipper_NH schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:20:
Vandaag in diverse zware buien gereden. Ruitenwissers op auto doen hun werk, maar kan wel wat vlotter naar hogere intensiteit wat mij betreft.

Het 'voelt' misschien overbodig, maar het is wel een praktische oplossing voor het probleem zonder praktische nadelen. Ja, misschien die grootlichtassistent, maar wanneer het volgens de sensor nog te licht is dan activeert die toch niet.Skipper_NH schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:45:
Omdat er dagrijverlichting op zit, een stand AUTO en grootlicht assistent. Dimlicht altijd aan is dus overbodig en niet zoals bedoelt door de ontwerper. Maar laat dan de software zorgen voor integratie van die “autonome” systemen.
Zoals mijn rijinstructeur mij heeft geleerd, voer altijd verlichting, ook wanneer het niet donker is
Ik las (*) dat dit is omdat het voor veel automobilisten vervelend is als ie altijd piept. Bijvoorbeeld als je bij een stoplicht staat en er staan auto's voor of naast je.Revenge69 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:21:
Hallo Forummers,
Ik zou hm dus ook uitzetten.
Ik kan me wel voorstellen dat deze via de instellingen in een default stand gezet had kunnen worden, maar dat is niet het geval.
Als je achteruit rijdt gaat deze wel automatisch aan.
(*) ok het is wel een heel oud artikel en ik heb nog geen KIA EV3. Oktober ergens.
[ Voor 10% gewijzigd door eboellie op 16-07-2025 18:26 ]
Hee dank voor de tip! Ik vond dit soms ook iets te laat reageren, zal dit eens opzoeken in de instellingen.
aikink schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:25:
[...]
[...]
Op mijn suggestie om het dimlicht automatisch te laten aangaan bij ruitenwisser gebruik, heb ik als antwoord dat ze het meenemen in eventuele app updates. Dus we zullen zien.
Antwoord van Kia op mijn vraag of de ruitenwissers gekoppeld kunnen worden met het automatisch inschakelen van de dimlichten.pnieuwla schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:01:
[...]
Mee eens, ik heb het ook ingevuld, maar is dat formulier niet meer voor de app dan voor de auto zelf? Ik neem aan dat je deze bedoelt?
https://cloud.eu.connect....orm_KiaConnectInApp?l=&c=
:strip_exif()/f/image/HFTziEhI7mdA1XJmixPxAqms.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet dus, maar ook geen geste als "maar bedankt voor deze suggestie" o.i.d. Jammer.
Niro EV Exec 07-2023
Het antwoord wat ik kreeg was een vrij definitief 'NJET'. Maar misschien wordt een EV3 anders behandeld dan een NIRO.Skipper_NH schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:57:
Op mijn suggestie om het dimlicht automatisch te laten aangaan bij ruitenwisser gebruik, heb ik als antwoord dat ze het meenemen in eventuele app updates. Dus we zullen zien.
Niro EV Exec 07-2023
Misschien is de algemene weg dus te vrijblijvend. Daarom dat ik gekozen heb voor de Kia Connect weg.
Ik heb toevallig net antwoord:
Helaas is dit inderdaad nog geen mogelijkheid in de Kia Connect app. Graag willen wij je bedanken voor de feedback en zullen dit meenemen in eventuele app updates!
Dus wie weet komt het ooit nog. In ieder geval inderdaad goed als meer mensen die feedback via de app geven.
Helaas is dit inderdaad nog geen mogelijkheid in de Kia Connect app. Graag willen wij je bedanken voor de feedback en zullen dit meenemen in eventuele app updates!
Dus wie weet komt het ooit nog. In ieder geval inderdaad goed als meer mensen die feedback via de app geven.
Toch jammer dat ze het een beetje afwinpelen en weinig concreet worden. Dat is ook met de rijmodus al zo. Je krijgt nietszeggende antwoorden...
Ik had gisteren ook wat forse neerslag te pakken toen ik uit een datacenter kwam, maar bij mij ging ie echt wel heel snel naar full-speed.Skipper_NH schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:20:
Vandaag in diverse zware buien gereden. Ruitenwissers op auto doen hun werk, maar kan wel wat vlotter naar hogere intensiteit wat mij betreft
Eigelijk nog nooit gemerkt dat dat een andere trigger had dan licht bij mijn vorige auto's, maar het is wel een goede eigelijk. Zeker als je opeens een muur van water in rijdt.Maar grootste misser is, dat de verlichting (ondanks stand auto) niet wordt ingeschakeld.
Aan de andere kant, bij de Volvo EX30 werkt de adaptive cruise control niet wanneer er een aanhanger of fietsendrager achter de auto hangt. Volvo belooft dit blijkbaar al een hele tijd met een update op te willen lossen, maar die update komt maar niet. Gevolg: ongeduldige gebruikers.
Zo bezien snap ik dus de houding bij Kia/Hyundai wel om niet direct dingen te gaan beloven. Het zal vast al op de backlog staan, nu nog een stapje doorschuiven naar de roadmap...
Zo bezien snap ik dus de houding bij Kia/Hyundai wel om niet direct dingen te gaan beloven. Het zal vast al op de backlog staan, nu nog een stapje doorschuiven naar de roadmap...
Dit was hem! Stond inderdaad niet (meer) aan.aikink schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:25:
[...]
De handleiding schrijft:
Auto PDW (Afstandswaarschuwing parkeren)
U kunt instellen dat bij lage snelheden de Afstandswaarschuwing vooruit/achteruit parkeren ON gezet wordt. Om de functie Afstandswaarschuwing parkeren Automatisch te gebruiken, selecteert u Instellingen > Voertuig > Bestuurdersassistentie > Parkeerveiligheid > Auto PDW (Afstandswaarschuwing parkeren) op het infotainmentsysteem.
[...]
Thnx!