Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Heb het abonnement van 99 euro en vorige week m’n 3e update gekregen.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 11:56
Vandaag een mooie mijlpaal zien komen op de EV3; 111.111km. Gemiddelde verbruik 16,7kwh per 100km. Vorige week wel vier nieuwe banden laten monteren. Achterbanden waren dusdanig gecupt dat het klonk alsof ik in een helicopter zat in plaats van in een auto reed. Voorbanden waren ook iets gecupt. Profiel was zowel voor als achter nog prima, gok dat er zo'n >80k km op zomerbanden is gereden, het resterende gedeelte op winterbanden. Uitlijning is gecheckt maar was eigenlijk nog wel ok.

Ik vind de EV3 nog steeds een heerlijke auto, als ik nu opnieuw zou moeten kiezen dan zou ik opnieuw voor de EV3 gaan.

• Revenge69
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 29-06 13:09
slagroomsoes schreef op zondag 14 juni 2026 @ 22:40:
Vandaag een mooie mijlpaal zien komen op de EV3; 111.111km. Gemiddelde verbruik 16,7kwh per 100km. Vorige week wel vier nieuwe banden laten monteren. Achterbanden waren dusdanig gecupt dat het klonk alsof ik in een helicopter zat in plaats van in een auto reed. Voorbanden waren ook iets gecupt. Profiel was zowel voor als achter nog prima, gok dat er zo'n >80k km op zomerbanden is gereden, het resterende gedeelte op winterbanden. Uitlijning is gecheckt maar was eigenlijk nog wel ok.

Ik vind de EV3 nog steeds een heerlijke auto, als ik nu opnieuw zou moeten kiezen dan zou ik opnieuw voor de EV3 gaan.
Dan rijdt je lekker door..... Welke zomerband heb je er op liggen? Moet ook nieuwe.

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:10
Gister heeft de Kia Niro een beurt en APK gekregen. Leenauto werd een EV3. Vond het stuur wat klein, maar wegligging/vering voelt een stuk beter dan de Niro. Maar wat een droevingheid al die pingeltjes als je even te hard rijd of te lang naar de benen van de bijrijdster kijkt.

Reden voor inruilen voor mij zou het model met de hogere accu capaciteit zijn.

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:58

Bob Popcorn

Plop!

Tazzy schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:50:
Gister heeft de Kia Niro een beurt en APK gekregen. Leenauto werd een EV3. Vond het stuur wat klein, maar wegligging/vering voelt een stuk beter dan de Niro. Maar wat een droevingheid al die pingeltjes als je even te hard rijd of te lang naar de benen van de bijrijdster kijkt.

Reden voor inruilen voor mij zou het model met de hogere accu capaciteit zijn.
Elke nieuwe auto heeft deze miljoenen pingeltjes, helaas. Ik vind het wel een voordeel dat je ze heel snel kan uitschakelen bij de EV3.

Overigens kom ik van een laaaaange rits Europese auto's, en ik vind het zompige onderstel van de EV3 wel behoorlijk wennen. Is dat bij de Niro nóg slechter? :X

Kan niet stoppen met ontploffen!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:10
Vind van de Niro vooral de achterkant vreemd veren :)

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:01
Zijn er meer mensen die problemen ervaren bij de authenticatie in apps van derden? Ik krijg de auto niet gekoppeld aan de ANWB laadpas app. Authentication failure (check combinatie wachtwoord en gebruikersnaam). Het lijkt wel of KIA het koppelen met andere app’s steeds meer blokkeert. Alleen hun eigen app smart charge blijft beschikbaar. Maar die is dramatisch slecht. Graag een oplossing om de ANWB laadpas app te kunnen gebruiken onderweg. Kan je de laadsessie tenminste volgen.

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

Skipper_NH schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 20:59:
Zijn er meer mensen die problemen ervaren bij de authenticatie in apps van derden? Ik krijg de auto niet gekoppeld aan de ANWB laadpas app. Authentication failure (check combinatie wachtwoord en gebruikersnaam). Het lijkt wel of KIA het koppelen met andere app’s steeds meer blokkeert. Alleen hun eigen app smart charge blijft beschikbaar. Maar die is dramatisch slecht. Graag een oplossing om de ANWB laadpas app te kunnen gebruiken onderweg. Kan je de laadsessie tenminste volgen.
Bij mij lukt ANWB ook niet. Met veel work arounds wel in home assistant en preicies die work arounds zijn waarschijnlijk de reden dat het bij de ANWB ook niet lukt.

• Skipper_NH
Ik heb geen HA. Dus ook geen workarounds.

• Teddieke
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06:48
Mag ik vragen wat er ‘dramatisch slecht’ aan de Kia Charge App, of pas, is? Uiteraard ook al wat vooronderzoek gedaan en het leek me de meest voor de hand liggende oplossing met mijn toekomstige EV3. ANWB was optie 2 en Electroverse optie 3. Ik heb ook al rondgestruind op het laadpassen-draadje maar daar zie je door de bomen ook het bos niet meer.

Als de Kia-pas zijn nukken heeft en ANWB niet gekoppeld kan worden, dan wordt het mooi wegstrepen. 😁

• THE_BASE
  • Niet online
Teddieke schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:09:
[...]

Mag ik vragen wat er ‘dramatisch slecht’ aan de Kia Charge App, of pas, is? Uiteraard ook al wat vooronderzoek gedaan en het leek me de meest voor de hand liggende oplossing met mijn toekomstige EV3. ANWB was optie 2 en Electroverse optie 3. Ik heb ook al rondgestruind op het laadpassen-draadje maar daar zie je door de bomen ook het bos niet meer.

Als de Kia-pas zijn nukken heeft en ANWB niet gekoppeld kan worden, dan wordt het mooi wegstrepen. 😁
Kia Charge is toch belachelijk duur? Ik ben heel blij met Electroverse voor af en toe op straat laden en Tesla voor langs de snelweg.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• noppie63
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 26-06 08:13
Blijven proberen. Uiteindelijk is het bij mij wel gelukt!

Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat, KIA EV3 +A Pearl White LR

• Baps
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23-06 21:25
Bij mij zelfde. Greenchoice werkt sinds vorige week niet meer bij mij. Hij gaf een totaal verkeerd 'live' batterij percentage weer en toen ik het voertuig opnieuw wilde koppelen, werkte dat niet meer. Krijg nu consequent een foutmelding op de inlogpagina. Greenchoice wijst naar Kia.

Overigens werkt de koppeling bij TAP ook al maanden niet, maar dat ligt aan TAP zelf blijkt uit contact met de klantenservice. Het herstellen van de koppeling daar heeft geen 'development prioriteit'.

• Skipper_NH
[...]

Het betreft de KIA Smart charge app. Dat is voor thuis laden. De gewone KIA charge app heb ik om reden die @THE_BASE noemt niet in gebruik.

ANWB verwijst ook naar KIA.

Ik zie op meer platformen dat connectiviteit met andere platformen een probleem geeft. Er zullen wel beveiligingen geupdate zijn, die voor de andere partij nog niet acceptabel zijn. Dus maar weer geduld hebben. Heb het I.i.g. ook bij Kia connect klantenservice neergelegd.

[ Voor 17% gewijzigd door Skipper_NH op 17-06-2026 11:14 ]

• THE_BASE
  • Niet online
Skipper_NH schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:52:
[...]

Het betreft de KIA Smart charge app. Dat is voor thuis laden. De gewone KIA charge app heb ik om reden die @THE_BASE noemt niet in gebruik.

ANWB verwijst ook naar KIA.

Ik zie op meer platformen dat connectiviteit met andere platformen een probleem geeft. Er zullen wel beveiligingen geupdate zijn, die voor de andere partij nog niet acceptabel zijn. Dus maar weer geduld hebben. Heb het I.i.g. ook bij Kia connect klantenservice neergelegd.
Ah, oke. Die app gebruik ik niet. Wel even geïnstalleerd, wat is het voordeel van die app?

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-06 07:28

Coffee

Coffee

THE_BASE schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:58:
[...]

Ah, oke. Die app gebruik ik niet. Wel even geïnstalleerd, wat is het voordeel van die app?
Het idee is dat je automatisch kan laden in de goedkope uren mocht je een dynamisch contract hebben.

Persoonlijk vond ik al dit soort SaaS-based slim laden opties bijzonder instabiel of onbetrouwbaar. Koppelingen die verloren gaan, auto niet opgeladen 's ochtends, etc, etc. Soms werkt het een tijd goed, en op een gegeven moment niet meer.

Ik gebruik het afgelopen jaar Home Assistant + EVSC om mijn Alfen laadpaal hardwarematig aan te sturen en via die weg is het super stabiel. Nadat ik het eenmaal correct geconfigureerd had, is het nooit meer mis gegaan. Je moet wel zorgen voor een stabiel dynamisch tarief sensor, maar dat werkt altijd en perfect. Enige nadeel is dat het alleen werkt voor geregistreerde auto's, maar dat is bij die apps ook zo.

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

• THE_BASE
  • Niet online
Coffee schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:06:
[...]

Het idee is dat je automatisch kan laden in de goedkope uren mocht je een dynamisch contract hebben.

Persoonlijk vond ik al dit soort SaaS-based slim laden opties bijzonder instabiel of onbetrouwbaar. Koppelingen die verloren gaan, auto niet opgeladen 's ochtends, etc, etc. Soms werkt het een tijd goed, en op een gegeven moment niet meer.

Ik gebruik nu Home Assistant + EVSC om mijn Alfen laadpaal hardwarematig aan te sturen en het is super stabiel. Nadat ik het eenmaal correct geconfigureerd had, is het nooit meer mis gegaan. Je moet wel zorgen voor een stabiel dynamisch tarief sensor, maar dat werkt altijd en perfect. Enige nadeel is dat het alleen werkt voor geregistreerde auto's, maar dat is bij die apps ook zo.
Helder. Dynamisch is pas aan de orde vanaf januari 2027 hier. Tot die tijd lekker Zonneladen en in daluren.

• Teddieke
Thuis wordt het voor mij gewoon stekker erin en laden. Heb sowieso nog 3 jaar contract maar dat past mij meer dan dynamisch. Hooguit dat ik in de nacht ga laden vanwege de daluren of overdag als de zon de hele dag schijnt. Maar goed, ook dat is maar 2kW/h maximaal.

Ik weet dat je vanalles kan bouwen en programmeren maar daar laad ik straks te weinig voor (10.000km/j). Een laadpas zal nodig zijn voor die enkele keer dat ik naar familie rijd 250km verderop.

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:49

Steeffoon

Smartphone-nerd

[...]

Kia Charge is doorgaans erg duur, en inzichtelijk krijgen van de prijzen is drama. Electroverse is top, ANWB heb ik wel, maar door opstartkosten vaak erg duur. Voor langs de snelweg heb ik Tesla, Ewe Go en Electra. In buitenland kijk ik naar buitenlandse aanbieders. Voor Dld heb ik bijvoorbeeld Enbw

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Oppo Find X9 Ultra, Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
Steeffoon schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:52:
[...]

Kia Charge is doorgaans erg duur, en inzichtelijk krijgen van de prijzen is drama. Electroverse is top, ANWB heb ik wel, maar door opstartkosten vaak erg duur. Voor langs de snelweg heb ik Tesla, Ewe Go en Electra. In buitenland kijk ik naar buitenlandse aanbieders. Voor Dld heb ik bijvoorbeeld Enbw
ANWB is hier ook paar cent meer als tarief en dan nog opstartkosten. Ik vind OVO (met boost voor 10% korting) en electroverse hier de beste. ANWB heb ik wel maar nog nooit gebruikt. Ik laad alleen buiten de straat in buitenland en heb Ionity gebruikt (stabiel tarief in tegenstelling tot tesla). Als Tesla echt moet in buitenland laad ik genoeg om tot volgende Ionity maar de kia kan je prima filteren op ionity only. Electra is zeer interessante opkomende partij.

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M5 16/512, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

_birdie_ schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:38:
[...]

ANWB is hier ook paar cent meer als tarief en dan nog opstartkosten. Ik vind OVO (met boost voor 10% korting) en electroverse hier de beste. ANWB heb ik wel maar nog nooit gebruikt. Ik laad alleen buiten de straat in buitenland en heb Ionity gebruikt (stabiel tarief in tegenstelling tot tesla). Als Tesla echt moet in buitenland laad ik genoeg om tot volgende Ionity maar de kia kan je prima filteren op ionity only. Electra is zeer interessante opkomende partij.
Electra vind ik ook erg interessant. Bij veel palen (vooral rustigere laadstations) kan je vooraf plekje reserveren. Tesla is de laatste tijd heel duur geworden. Kom ik dan ook niet graag meer.

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Oppo Find X9 Ultra, Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• CrossYY
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-06 21:45
Bij ons is de app wel verbonden, maar geeft al 6 dagen geen nieuwe informatie weer zoals accu percentage en range. Locatie doet het dan gek genoeg wel weer.

Heb het infotainmentsysteem al gereset met de pin bij de volumeknop maar lost niets op.

Probleem zowel bij Android als iPhone dus het lijkt echt bij de auto mis te gaan.

Iemand een suggestie?

• Bimmer
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09:13
CrossYY schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:13:
Bij ons is de app wel verbonden, maar geeft al 6 dagen geen nieuwe informatie weer zoals accu percentage en range. Locatie doet het dan gek genoeg wel weer.

Heb het infotainmentsysteem al gereset met de pin bij de volumeknop maar lost niets op.

Probleem zowel bij Android als iPhone dus het lijkt echt bij de auto mis te gaan.

Iemand een suggestie?
Hier (België) met de app in 'Android' geen enkel probleem

• Skipper_NH
CrossYY schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:13:

Iemand een suggestie?
Ik heb na de reset bij instellingen en Kia connect de privacy instellingen ook gereset. Dit heb ik gedaan door alle services even op offline modus te zetten. Daarna auto helemaal uit. Bestuurderdeur even open. Daarna deur dicht, auto starten en rustig alles zelf laten op starten (dus geen bevestiging of start). Dan weer instellingen, Kia connect, privacy instellingen en alle services weer aangezet. Daarna auto weer uitgezet en afgesloten. Na een paar uur had ik weer met alle apps verbinding. Hopelijk helpt het jou ook.

• Pepe8366
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 27-06 06:46
Hoi, misschien kan iemand me wegwijs maken bij het volgende. Ik rij de EV3 sinds kort. Al vrij snel problemen met het infotainmentscherm. Die zijn opgelost gelukkig, heb nu weer een werkend scherm. Voordat ik de auto terugbracht naar de garage voor het vervangen van het scherm, remde de auto af via LV3 tot 0 kilometer per uur, dus stilstand zonder het rempedaal te hoeven gebruiken. Na het ophalen van de auto de afgelopen week doet ie dat niet meer. Inmiddels heb ik middels de auto hold knop in elk geval bij een verkeerslicht niet meer de rem nodig om de auto te laten stilstaan zonder de voet op het rempedaal te moeten houden. De auto remt met LV 3 wel goed af maar komt niet tot 100% stilstand, de auto blijft tot slot toch nog langzaam doorlopen. Ik kan de instelling niet vinden om de auto middels de regeneratiefunctie helemaal tot stilstand te krijgen. Wie weet welke instellingen ik daarvoor moet hebben?

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:27
Pepe8366 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 01:41:
Hoi, misschien kan iemand me wegwijs maken bij het volgende. Ik rij de EV3 sinds kort. Al vrij snel problemen met het infotainmentscherm. Die zijn opgelost gelukkig, heb nu weer een werkend scherm. Voordat ik de auto terugbracht naar de garage voor het vervangen van het scherm, remde de auto af via LV3 tot 0 kilometer per uur, dus stilstand zonder het rempedaal te hoeven gebruiken. Na het ophalen van de auto de afgelopen week doet ie dat niet meer. Inmiddels heb ik middels de auto hold knop in elk geval bij een verkeerslicht niet meer de rem nodig om de auto te laten stilstaan zonder de voet op het rempedaal te moeten houden. De auto remt met LV 3 wel goed af maar komt niet tot 100% stilstand, de auto blijft tot slot toch nog langzaam doorlopen. Ik kan de instelling niet vinden om de auto middels de regeneratiefunctie helemaal tot stilstand te krijgen. Wie weet welke instellingen ik daarvoor moet hebben?
Je zoekt i-pedal, volgens mij activeer je die door de andere flipper een aantal sec ingedrukt te houden.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• noppie63
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 26-06 08:13
Zojuist een OTA update gehad van mijn kaart en infotainmentsysteem (terwijl dat eigenlijk uit stond). De layout van het startscherm lijkt wat anders te zijn. Kan de releasenotes niet vinden op de site van Kia.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzEzIsjXxyu95oy-9Z_zwgaQeA0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ALPfEr2LuJygRtYn90pTGq9t.jpg?f=fotoalbum_large

Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat, KIA EV3 +A Pearl White LR

• THE_BASE
  • Niet online
noppie63 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:26:
Zojuist een OTA update gehad van mijn kaart en infotainmentsysteem (terwijl dat eigenlijk uit stond). De layout van het startscherm lijkt wat anders te zijn. Kan de releasenotes niet vinden op de site van Kia.[Afbeelding]
Hier startte ook een update, nog niet klaar i.v.m. kleine rit. Ben benieuwd!

• gmbuth146
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-06 17:12
Bimmer schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:45:
Dit werkt perfect op de EV 3 maar voor het 'achteruitrijden' moet je wel telkens je start 'Bestuurdershulp' ---->'parkeerveiligheid' ---->'Veiligheid achter' Uitschakelen ! Ook blijf je continu het piepsignaal van de achtersensoren horen ! Voor de veiligheid heb ik de print voorzien van een zekering 3AT (T= traag) en om de kring lampen te beveiligen een zekering van 10AT

Aansluitingen Jaeger fietsendrager stekker met converter

Stekker Jaeger 13 Polig achteraanzicht (aansluitkant)

Aangesloten draden van 13 Polige stekker Jaeger naar Converterprint

1) Geel Richtingaanwijzer Links ---------------->IN 1

2) Blauw Mistachterlicht -------------------------->IN 2

3) Grijs Massa P1t/m8 (Niet aansluiten)

4) Groen Richtingaanwijzer Rechts------------> IN3

5) Bruin Achterlicht Rechts-----------------------> IN4

6) Rood Stoplichten L & R------------------------>IN5

7) Zwart Achterlicht Links-------------------------> IN6

9) Blauw/Wit +12Volt constant ------------------> DC+ (Print) met zekering 3,15AT en Common Relais 1...6 en zekering 10AT voor lampen!

10)Roos +12Volt geschakeld (Niet aansluiten) werkt alleen op EV 3 in rijklare stand!

11)Wit/Rood Massa P10 (Niet aansluiten)

12)Wit Detectie / Reserve (Niet aansluiten)

13)Wit/Zwart Massa -------> DC- (Print Converter) en de - (massa) voor de lampen!

Aansluitingen van Converter naar fietsendrager

1) Geel Richtingaanwijzer Links----------------->Relais 1 NO

2) Blauw Mistachterlicht -------------------------->Relais 2 NO

3) Wit Massa P1t/m8------------------------------->Samen met Wit/Zwart P13!

4) Groen Richtingaanwijzer Rechts------------->Relais 3 NO

5) Zwart Achterlicht Rechts----------------------->Relais 4 NO

6) Rood Stoplichten L & R------------------------ Relais 5 NO

7) Bruin Achterlicht Links------------------------- Relais 6 NO
Dankje @Bimmer en @aikink voor de antwoorden en Bimmer voor de uitgebreide uitwerking.

Helaas wil deze bij mij niet werken. Misschien ligt het aan de print die ik gebruik maar het ziet er hetzelfde uit. Ik meet met de multimeter op pin 1, 4 en 6 vanaf de auto ongeveer 0,2 volt. Waarschijnlijk is dat genoeg voor de relais om te gaan schakelen en te blijven klapperen.

Copilot geeft het advies om er een weerstand tussen te plaatsen per kanaal.
En anders zou een bypass module (duurder) ook moeten werken, maar heb ik geen ervaring mee.

• Bimmer
gmbuth146 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:18:
[...]

Dankje @Bimmer en @aikink voor de antwoorden en Bimmer voor de uitgebreide uitwerking.

Helaas wil deze bij mij niet werken. Misschien ligt het aan de print die ik gebruik maar het ziet er hetzelfde uit. Ik meet met de multimeter op pin 1, 4 en 6 vanaf de auto ongeveer 0,2 volt. Waarschijnlijk is dat genoeg voor de relais om te gaan schakelen en te blijven klapperen.

Copilot geeft het advies om er een weerstand tussen te plaatsen per kanaal.
En anders zou een bypass module (duurder) ook moeten werken, maar heb ik geen ervaring mee.
Kan je op de Relaiskaart de 'ingang' niet op 'low of High' zetten meestal is dat met een jumper voor elke ingang natuurlijk zo kan je de gevoeligheid beperken?

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Hier ook de update binnen. Na het installeren van de update, zie ik groengekleurde tegels in het scherm. Helaas geen ondersteuning voor thema's. Wat er verder nieuw is, geen idee.

• THE_BASE
  • Niet online
Hier ook de update. Door dat nieuwe thema zijn die tegels totaal uit lijn met de rest van het UI. Het zou beter zijn als je kunt kiezen uit thema's zoals in andere landen.

• gmbuth146
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-06 17:12
Bimmer schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:23:
[...]

Kan je op de Relaiskaart de 'ingang' niet op 'low of High' zetten meestal is dat met een jumper voor elke ingang natuurlijk zo kan je de gevoeligheid beperken?
Dank @Bimmer dat kan inderdaad. Ingangen staan nu op high, maar als ik jumper naar low zet blijft de relais hetzelfde doen. De EV5 lijkt in ieder geval iets anders in elkaar te zitten dan de EV3. Of mijn trekhaak is anders aangesloten door de dealer.

• DutchKel
Hier is de update ook ota geïnstalleerd. Wat ik vreemd vind want volgens mij is het inmiddels al update 3 of 4 via ota terwijl Kia er maar 2 gratis aanbied. Ik heb in de store ook nog steeds geen mogelijkheid om het ota abonnement af te sluiten.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:29

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Pics or it didn't happen vrienden...

I have usernames older than you.

• THE_BASE
  • Niet online
pjottum schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:03:
Pics or it didn't happen vrienden...
U vraagt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ztaXpQlTVKpXY4eheTKtyyGoVbU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PSAaZJIX8DeuCg9Uh5OeafL2.jpg?f=fotoalbum_large

• NVranya
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-06 21:25
Dat groene heb ik niet, maar wel die gehoekte “cards” na de update in rood/bruin.

Mis ik iets? Waar kan je dat eventueel instellen?

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

NVranya schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:51:
[...]

Dat groene heb ik niet, maar wel die gehoekte “cards” na de update in rood/bruin.

Dat is gekoppeld aan de kleurstijl van je klokken. Kwam ik toevallig vandaag achter toen ik weer eens een ander kleurtje wilde.

• Bimmer
gmbuth146 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:23:
[...]

Dank @Bimmer dat kan inderdaad. Ingangen staan nu op high, maar als ik jumper naar low zet blijft de relais hetzelfde doen. De EV5 lijkt in ieder geval iets anders in elkaar te zitten dan de EV3. Of mijn trekhaak is anders aangesloten door de dealer.
Zoals je al hebt aangegeven het zal in de EV5 anders werken, dan zou ik eventueel toch proberen via weerstanden die 0,2V als belasting die spanning in ruststand weg te werken en dit is testen op 1 ingang. Ik ga ook eens meten op het stopcontactdoos van de EV3 tov massa of ik daar bij niet ingeschakelde knipperlicht enz. ook een spanning meet?

• Bimmer
DutchKel schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:34:
Hier is de update ook ota geïnstalleerd. Wat ik vreemd vind want volgens mij is het inmiddels al update 3 of 4 via ota terwijl Kia er maar 2 gratis aanbied. Ik heb in de store ook nog steeds geen mogelijkheid om het ota abonnement af te sluiten.

De 2 gratise ota updates gaat over de kaarten voor de gps en niet over de andere updates zoals voor het infotainmentsysteem enz. deze blijven volgensmij altijd wel komen.

• NVranya
Steeffoon schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:54:
[...]

Dat is gekoppeld aan de kleurstijl van je klokken. Kwam ik toevallig vandaag achter toen ik weer eens een ander kleurtje wilde.
Inderdaad, op de terugweg getest.

Instellingen: cluster: thema.

En dan of een vaste stijl of inderdaad gebaseerd op drive modus

• THE_BASE
  • Niet online
Steeffoon schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:54:
[...]

Ah, dus sport doet rood en standaard doet groen...

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-06 14:05
Anderen ook last dat, deze hete dagen, de high voltage accu zo’n 5% per dag verliest?

Liege, liege, liegebeest!

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Liegebeest schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:37:
Anderen ook last dat, deze hete dagen, de high voltage accu zo’n 5% per dag verliest?
Hier in Zuid-Spanje, waar het vaak langer en warmer is dan in NL, heeft onze EV3 hier geen last van sinds mei 2025. Wel een procent of zo, maar zeker geen 5% per dag.

• THE_BASE
  • Niet online
NVranya schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:51:
[...]

Die randen om die cards zijn lelijk. :(

• Liegebeest
deMercer schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:22:
[...]

Hier in Zuid-Spanje, waar het vaak langer en warmer is dan in NL, heeft onze EV3 hier geen last van sinds mei 2025. Wel een procent of zo, maar zeker geen 5% per dag.
Vreemde zaak. Onze EV3 heeft t eerder gehad: weken lang rock solid en dan opeens elke dag meerdere procenten

• Limmelambok
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 29-06 08:56
Liegebeest schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:01:
[...]

Vreemde zaak. Onze EV3 heeft t eerder gehad: weken lang rock solid en dan opeens elke dag meerdere procenten
Zelfde fenomeen hier. Ik heb wel een vermoeden dat het aan OTA updates ligt : de dagen dat alles wordt voorbereid gaat hij niet in een diepe slaap. Elke periode met een hoog stand-by verbruik viel tot nu toe samen met een update tot nu toe. (Enkel een onbevestigd vermoeden dus)

• Liegebeest
Limmelambok schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:09:
[...]

Zelfde fenomeen hier. Ik heb wel een vermoeden dat het aan OTA updates ligt : de dagen dat alles wordt voorbereid gaat hij niet in een diepe slaap. Elke periode met een hoog stand-by verbruik viel tot nu toe samen met een update tot nu toe. (Enkel een onbevestigd vermoeden dus)
Ja dat vermoeden had ik ook! We hebben het een keer eerder gehad, duurde ook een paar dagen. Dat zal t zijn

• GJonke
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 26-06 17:53
Ik hoop dat met name KIA Nederland dit blog blijft volgen.
Daarom nog maar eens in deze rubriek zeuren over het feit dat de EV3 nog steeds niet V2G functioneert, terwijl hij (mij) wel met die mogelijkheid werd verkocht. Inmiddels al weer ruim 1,5 jaar geleden. Kijk maar naar het KIA marketing tromgeroffel in 2024. V2G was een van de belangrijke argumenten bij de koop, geen nice-to-have dingetje.
En dan krijgen we nu allemaal zo'n enthousiast 'kijk ons eens innoveren' mailtje van Kia over een V2G.... experiment (geen start van de langverwachte 'uitrol' dus), met .... 90 (en niet duizenden, of beter nog alle) gebruikers van de KIA ....... EV9. Huh, geldt V2G dan niet voor ons EV3 gebruikers (met de juiste laadpaal)? En hoe zit het met de EV5, EV4 en EV2?????
En hoe lang gaat dit in 's-hemelsnaam nog duren? Die techniek is inmiddels toch al wel uitgetest - want waarom worden de auto's anders al zo lang als V2G-voorbereid verkocht!? Dus waarom is er nu nog een 'experiment' nodig? Gaat het dan enkel om de laatste kleine details?

Speelt dit niet bij veel meer EV3 gebruikers?

• THE_BASE
  • Niet online
GJonke schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:46:
Daarom nog maar eens in deze rubriek zeuren over het feit dat de EV3 nog steeds niet V2G functioneert, terwijl hij (mij) wel met die mogelijkheid werd verkocht. Inmiddels al weer ruim 1,5 jaar geleden. Kijk maar naar het KIA marketing tromgeroffel in 2024. V2G was een van de belangrijke argumenten bij de koop, geen nice-to-have dingetje.
En dan krijgen we nu allemaal zo'n enthousiast 'kijk ons eens innoveren' mailtje van Kia over een V2G.... experiment (geen start van de langverwachte 'uitrol' dus), met .... 90 (en niet duizenden, of beter nog alle) gebruikers van de KIA ....... EV9. Huh, geldt V2G dan niet voor ons EV3 gebruikers (met de juiste laadpaal)? En hoe zit het met de EV5, EV4 en EV2?????
En hoe lang gaat dit in 's-hemelsnaam nog duren? Die techniek is inmiddels toch al wel uitgetest - want waarom worden de auto's anders al zo lang als V2G-voorbereid verkocht!? Dus waarom is er nu nog een 'experiment' nodig? Gaat het dan enkel om de laatste kleine details?

Ik vind het jammer, maar kan me er eigenlijk niet zo druk over maken. Er is mij bij aankoop gezegd dat de auto V2G ondersteund, maar door de verkoper ook heel duidelijk kenbaar gemaakt dat het nog jaren kan duren voordat het misschien gaat werken, ook vanwege regelgeving in Nederland.

Langzaam zie je o.a. Renault de mogelijkheid bieden, dus ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Kia er op de achtergrond ook voor de EV3 mee bezig is. Maar Nederland is een klein land en in dit snikhete land duren procedures nu eenmaal erg lang. Gewoon geduld hebben, al snap ik de frustratie.

• DutchKel
@GJonke je spreekt de verkeerde partij aan. Je moet bij de regering zijn en de energiemaatschappijen. Ik heb begrepen dat die de regelgeving hieromtrent bepalen.

KIA Nederland kan er ook niks aan doen.

• GJonke
Niemand 'op zich' krijgt het voor elkaar om alleen dit issue snel op te lossen: Kia alleen inderdaad niet, maar Vattenfall (etc.) of de regering ook niet en wij als rijders al helemaal niet. Op de een of andere manier ontbreekt het besef van urgentie (en dus ook de vereiste 'coalitie') om dit spoedig te 'fixen'.
Als het namelijk 'klaar' is zal de netcongestie voor een belangrijk deel opgelost zijn. In ieder geval op het niveau van wijken.

Een elektrische auto is niet alleen maar een voertuig meer dat alleen een goede verkeersinfrastructuur nodig heeft. Het is ook wezenlijk onderdeel van ons integrale energiesysteem, waarvan de verschillende onderdelen op elkaar moeten gaan aansluiten. Zolang de 'markt' het financiële nut en de overheid de relevantie voor het elektriciteitsnet er niet van inzien, blijft iedereen in de wachtstand staan van "is interessant, moeten we beslist eens doen, maar dan moeten 'zij' eerst...''. En die achteroverleun-luxe kunnen we ons m.i. niet meer veroorloven.

Als 'wij' als gebruikers niet onze stem laten horen gaat het inderdaad nog lang duren. En zullen er wellicht in Nederland niet alleen nog jaren, maar ook nog onnodige hittekoepels overheen gaan voor het wel zo ver is ;-)
Wat gebeurt er als het huidige experiment in eind 2026 is afgerond en positief uitpakt? Dat is al zowat 'overmorgen'. Maar bij doorvragen bij KIA en Vattenfall komt daar geen concreet antwoord op. Da's toch raar?

In Noorwegen is het al duidelijker: google maar eens op "Wat gebeurt er in Noorwegen als in 2027 het bidirectioneel laden zal zijn goedgekeurd?"

• uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 20:50
GJonke schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:46:

Ik heb hem ook gekocht met al deze "beloftes" in het achterhoofd. Echter zal het wel nix worden. Ondanks dat de combinatie van onze DC Lader en de EV3 zou moeten werken. Iedereen verschuild zich achter regelgeving, en dan hebben we nog het dingetje: zoals de waard is vertrouwd ie z'n gasten. Das ook een reden dat het allemaal nog niet werkt. Want stel je voor dat ik mijn auto op de zaak oplaadt en dan thuis lekker ontlaadt. Je zal die euro's als overheid maar mislopen. Ware het niet dat ik m'n auto zelf heb betaald en mijn werkgever doodleuk 60 cent vraagt per kW om hem daar te mogen laden. Dus blijft er wel een select groepje over die dat zouden kunnen doen. Maar omdat het zou kunnen, rem erop.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
Wat jij beschrijft, EV elders opladen en dan thuis deels ontladen, is geen V2G maar doodgewone V2H.
Daar heb je geen regelgeving van de overheid noch de netbeheerder voor nodig maar gewoon een EV die bidirectioneel is (zoals een deel van de Kia e-range) en als eindgebruiker wat aangepaste hardware.

Daar zet tot op heden ook niemand een rem op. Toch niet in België (geen idee welke wetgeving dat in NL zou verbieden).
Ik gebruik het - in Vlaanderen - al jaren probleemloos via mijn EV6 die standaard van V2L voorzien was en daardoor in combinatie met de hardware van de thuisaccu gewoon kan ontladen aan de woning/thuisaccu.

[ Voor 35% gewijzigd door IvoB2 op 26-06-2026 16:29 ]

• GJonke
Zie hieronder het opwekkende en van urgentie druipende antwoord dat ik vandaag van Kia terugkreeg nav mijn vragen over het 'opgewekte' marketingmailtje dat ik vanochtend kreeg, net als jullie, over "de EV9 als V2G energiebron". De handrem lijkt er in dit antwoord meteen weer vol op te staan...: Hoh Hoh, Niks V2G maar hooguit V2H, een 'beperkte' 'pilot', voor een 'kleine groep' in 'geselecteerde' testomgevingen, etc: Ga maar slapen lijkt het signaal ineens te zijn. Waarom de EV9 wél in de pilot en andere KIA EV's niet? Andere 'doelgroep', andere technologie?

Afijn, ik zal hierna maar weer 'even' stoppen met zeuren over bidirectioneel laden en Kia. Maar vrolijk word ik er niet van. En reclame maken voor de auto zal ik zeker over dit thema beduidend minder gaan doen. Jammer, want ik ben er verder uiterst tevreden over! Zeker nu je vanuit de woonkamer onder de hittekoepel de koeling aan kunt zetten. Als dat nou eens bidirectioneel zou kunnen werken... :+

Hartelijk dank voor je bericht aan Kia Nederland.

Op dit moment is er in Nederland geen beschikbare functionaliteit om de Kia EV3 als thuisbatterij (Vehicle-to-Home / V2H) te gebruiken. Wel is Kia in een beperkte pilotfase gestart met Vehicle-to-Home toepassingen, maar dit betreft uitsluitend een kleine groep Kia EV9-rijders in geselecteerde testomgevingen.

We adviseren je om de ontwikkelingen via de officiële Kia-kanalen en je Kia-dealer te blijven volgen. Mocht er in de toekomst nieuwe functionaliteit beschikbaar komen voor andere modellen, dan wordt dit via daar gecommuniceerd.

Ik vertrouw erop je hierbij voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

• Aedriaen1
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 28-06 16:52
Veel beloven en weinig geven, doet een gek in vreugde leven........

• uray
@IvoB2 V2G ligt natuurlijk in het verlengde van V2H, ja leuk dat V2L werkt. Maar niet hier, omdat de Sigen een 3 Phase input vereist. En V2H werkt ook nog niet. Anders kan ik gewoon in Off Grid Mode mijn thuisaccu opladen uit mijn auto en terug On Grid. Ook dat weigerd ie. En iedereen wijst met de vinger naar elkaar, om moedeloos van te worden.

• IvoB2
  • Nu online
Juist omdat iedereen naar elkaar blijft wijzen (en dat zal nog wel een tijdje zo blijven doorgaan) heb ik het heft jaren terug in eigen hand genomen.
Met de combinatie van Kia EV6 (en bij andere Kia modellen standaard voorzien van V2L zal dat niet anders zijn), Victron hardware en een monofase thuisinstallatie werkt dat probleemloos.

Tijdens de wintermaanden hangt de EV als back up batterij dan ook gewoon aan de woning terug te leveren.
Dat is het voordeel van proberen het heft zoveel mogelijk in eigen hand te nemen (de EV6 werd voor dat doel door ons speciaal daarop geselecteerd) zodat externe partijen er zo weinig mogelijk invloed op kunnen uitoefenen.

Volgens mij zijn er ook EV3 uitvoeringen met V2L?
V2G vanuit externe partijen zie ik sowieso voorlopig niet zitten want dan wil men je doorgaans ook binden aan een welbepaalde energiemaatschappij die je haar prijzen oplegt.

In Duitsland kan je nu al voorintekenen op een bidirectionele DC laadpaal (OpenWB DC BiDi) en deze is wel al positief getest met o.a. een Kia EV en zonder dedicated energiecontract. Maar kost (tot 31/7) wel 5499 € (voor de 11 kW versie). Dat is me te duur voor de geringe meerwaarde dat het mij kan bieden.

• uray
Wij hebben de EV3 van 2025 waarvan destijds expliciet werd gemeld dat deze ook V2H & V2G kon los van V2L. Tegenwoordig kost dat extra op zowel de EV3 alsook de kleinere EV2. En het schijnt ergens getest te zijn in combinatie met de Sigenergy BiDi die wij ook hebben. Misschien is er een specifieke volgorde van handelingen nodig om het werkend te krijgen die ik nog niet achterhaald heb.

• Pepe8366
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 27-06 06:46
DutchKel schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 02:47:
[...]

Je zoekt i-pedal, volgens mij activeer je die door de andere flipper een aantal sec ingedrukt te houden.
Ik heb de Ipedal op LV3 staan (maximaal). De auto remt dan wel af bij het loslaten van het “gaspedaal” maar niet tot volledige stilstand. Na afremmen blijft ie vervolgens doorlopen op lage snelheid (3-5 km per uur?) en moet ik toch het rempedaal gebruiken om volledig tot stilstand te komen. Bij de adaptieve cruisecontrol komt de auto wel tot volledige stilstand zonder het rempedaal te gebruiken als mijn voorganger ook tot stilstand komt.

Voorheen kon ik (dacht ik) door met het “gaspedaal” te doseren, zonder het rempedaal te gebruiken, toch tot volledige stilstand komen. Maar misschien verbeeld ik me dat en is dat helemaal niet mogelijk?

• NVranya
Pepe8366 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 06:45:
[...]

Ik heb de Ipedal op LV3 staan (maximaal). De auto remt dan wel af bij het loslaten van het “gaspedaal” maar niet tot volledige stilstand. Na afremmen blijft ie vervolgens doorlopen op lage snelheid (3-5 km per uur?) en moet ik toch het rempedaal gebruiken om volledig tot stilstand te komen. Bij de adaptieve cruisecontrol komt de auto wel tot volledige stilstand zonder het rempedaal te gebruiken als mijn voorganger ook tot stilstand komt.

Voorheen kon ik (dacht ik) door met het “gaspedaal” te doseren, zonder het rempedaal te gebruiken, toch tot volledige stilstand komen. Maar misschien verbeeld ik me dat en is dat helemaal niet mogelijk?
Voor de zekerheid: je hebt hem wel echt op i-pedal level 3 staan en niet op alleen regen level 3?

Er staat dan in het groen i-pedal boven het level en je schakelt dat aan/uit door je linker flipper ingedrukt te houden.

Dan zou hij gewoon helemaal tot stilstand moeten komen.

• IvoB2
  • Nu online
uray schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 22:20:
Wij hebben de EV3 van 2025 waarvan destijds expliciet werd gemeld dat deze ook V2H & V2G kon los van V2L. Tegenwoordig kost dat extra op zowel de EV3 alsook de kleinere EV2. En het schijnt ergens getest te zijn in combinatie met de Sigenergy BiDi die wij ook hebben. Misschien is er een specifieke volgorde van handelingen nodig om het werkend te krijgen die ik nog niet achterhaald heb.
Wanneer je de V2X als betalende optie hebt bijgekocht specifiek voor dat doeleinde is het uiteraard niet leuk dat het dan niet werkt en alle partijen je met een kluitje in het riet sturen.
Ik werk met Victron en om de V2H op het volledige huis werkend te krijgen moest er idd wat software aangepast worden (werkt nu als geautomatiseerde "aggregaat" via de ingebouwde start/stop aggregaat relais in de omvormer/lader).
Met Sigenergy heb ik geen ervaring.
Maar het lijkt me dan geen specifiek EV3 problematiek maar meer iets voor het V2X bidirectioneel laden topic.
Succes in je zoektocht naar de juiste oplossing om het alsnog werkend te krijgen.
Op Kia zou ik mijn hoop niet stellen om V2X werkend te krijgen. Ik meen ergens gelezen te hebben dat ook zij dan met een specifiek energiecontract zouden werken.

• uray
Met Mono Fase zou het ook wel gewerkt hebben via V2L. Maar dat werkt bij mij dus helaas niet.

Maar heb destijds natuurlijk niet voor niets een BiDi DC Lader van 25kW erbij gekocht.

• Coffee

Coffee

Coffee

IvoB2 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:07:
[...]

Wanneer je de V2X als betalende optie hebt bijgekocht specifiek voor dat doeleinde is het uiteraard niet leuk dat het dan niet werkt en alle partijen je met een kluitje in het riet sturen.
Ik werk met Victron en om de V2H op het volledige huis werkend te krijgen moest er idd wat software aangepast worden (werkt nu als geautomatiseerde "aggregaat" via de ingebouwde start/stop aggregaat relais in de omvormer/lader).
Met Sigenergy heb ik geen ervaring.
Maar het lijkt me dan geen specifiek EV3 problematiek maar meer iets voor het V2X bidirectioneel laden topic.
Succes in je zoektocht naar de juiste oplossing om het alsnog werkend te krijgen.
Op Kia zou ik mijn hoop niet stellen om V2X werkend te krijgen. Ik meen ergens gelezen te hebben dat ook zij dan met een specifiek energiecontract zouden werken.
En je kan dan met dezelfde kabel laden en terugleveren?

• uray
Zo werkt dat ja.

• Coffee

Coffee

Coffee

Ik bedoel niet hoe V2H/V2G zou werken als dat überhaupt ooit komt, maar hoe de op V2L-gebaseerde oplossing werkt van @IvoB2

[ Voor 5% gewijzigd door Coffee op 27-06-2026 10:52 ]

• IvoB2
  • Nu online
Coffee schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:36:
[...]

En je kan dan met dezelfde kabel laden en terugleveren?
Nee.

Mijn EV-lader is niet bidirectionaal (Alfen Single Pro line MY 2019).
Tien maanden per jaar loopt de (PV) stroom hier vanuit de woning naar de accu van de EV.
Twee maanden per jaar loopt deze vanuit de EV naar de woning.
Beide voedingskabels hanger hier wel vlak naast elkaar onder de carport waar de EV geparkeerd wordt.
Ik ga geen 5-6K uitgeven om één keer per jaar de kabel niet te moeten versteken.

Mijn EV6 (weet niet of dat bij andere Kia EV in een gelijkaardige grote is) verbruikt zowel voor laden als ontladen continu een 300W. Deze continu als thuisbatterij gebruiken in een woning met een laag standby verbruik (50-150W) is dus, mijn mening (nog) niet lonend. Ik gebruik in de praktijk de V2H alleen om aan 3,6 kW vanuit de auto de thuisbatterij bij te laden.
Het voordeel van V2G zie ik voor de particulier onder de huidige gegeven omstandigheden ook (nog) niet in.

[ Voor 71% gewijzigd door IvoB2 op 27-06-2026 11:15 ]

• uray
Oh, sorry. Als je de V2L misbruikt, dan niet nee.

In mijn geval met de BiDi DC Lader wel. ( als er ergens een bitje omgegooid wordt )

Zal binnenkort eens de Honda van de vrouw proberen, eens kijken wat die doet.

• Omabeatle
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-06 18:59
Ik heb een vreemd probleem met laden. Eerder haalde ik altijd 11 kW. Maar afgelopen weekend en nu ook weer komt hij niet hoger dan 9.1 of 9.2 kW.

Opstelling p1 = homewizard actieve splitter, daarachter loadbalancer, zonneplan p1 en domoticz p1 meter.

Ik verdacht eerst de loadbalancing, maar als ik die eruit trek zakt de laadsnelheid in naar 7.2 kW. Als ik die rechtstreeks in de p1 poort plug dan blijft hij ook hangen bij 9.2 kW. Er zijn geen andere grootverbruikers actief, panelen leveren juist op.

Iemand een idee waar ik een oplossing kan vinden?

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-06 16:37
150 euro voor een naafdop. Moet niet gekker worden. Iemand vond het nodig deze van mijn auto te jatten. Snap nu wel waarom. Zou deze ergens op de sloop te krijgen zijn? Kan het nergens vinden.

• Locke_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 29-06 21:33

Locke_

Iron within, Iron Without!

Akemi schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:38:
150 euro voor een naafdop. Moet niet gekker worden. Iemand vond het nodig deze van mijn auto te jatten. Snap nu wel waarom. Zou deze ergens op de sloop te krijgen zijn? Kan het nergens vinden.
Geen ervaring mee, maar misschien heb je hier iets aan

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

• Teddieke
Ik blijf jullie, in mijn zoektocht naar de EV3, even met wat aankoopvragen bestoken.

Vrijdag gaan we waarschuwen een Plus Advanced LR Terra proefrijden, een demo model van april 2026. Wat zouden jullie doen met het afleverpakket? Leuk al die ‘extra’s’ maar is dat überhaupt van toepassing op zo’n jonge auto?

Ik ben trouwens benieuwd naar het uitschuiftafeltje waar best veel over te doen is. Die hebben wij zelf nog niet gezien. 😆

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
Teddieke schreef op zondag 28 juni 2026 @ 09:48:
Ik blijf jullie, in mijn zoektocht naar de EV3, even met wat aankoopvragen bestoken.

Vrijdag gaan we waarschuwen een Plus Advanced LR Terra proefrijden, een demo model van april 2026. Wat zouden jullie doen met het afleverpakket? Leuk al die ‘extra’s’ maar is dat überhaupt van toepassing op zo’n jonge auto?

Ik ben trouwens benieuwd naar het uitschuiftafeltje waar best veel over te doen is. Die hebben wij zelf nog niet gezien. 😆
Uitschuiftafeltje zit niet meer in nieuwe modellen. Ook niks mis mee trouwens. Wat is het aflever pakket? Is dat niet gewoon een moetje?

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M5 16/512, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• Teddieke
_birdie_ schreef op zondag 28 juni 2026 @ 09:52:
[...]

Uitschuiftafeltje zit niet meer in nieuwe modellen. Ook niks mis mee trouwens. Wat is het aflever pakket? Is dat niet gewoon een moetje?
Gelukkig. Ik zat me al af te vragen wat ik met zo’n tafeltje moet. |:(

Dat afleverpakket is geen moetje maar wordt geadviseerd. Daar zit in: Nieuwe APK, beurt volgens schema, minimaal 3mm bandenprofiel, 12 maanden bovag-garantie en een poetsbeurt. En dat voor zo’n 900 euro. Die eerste 3 zijn bij zo’n jonkie al sowieso zeer twijfelachtig dus dan zou het gaan om de bovag-garantie en een poetsbeurt. Wat mij een hele dure poetsbeurt lijkt.

Ohja, bijna vergeten. Ik krijg er ook een volle accu bij! _/-\o_

• Akemi
Locke_ schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 15:11:
[...]

Geen ervaring mee, maar misschien heb je hier iets aan
Die had ik ook gezien. Helaas zijn dat alleen ronde naafdoppen. Die zie ik overal. Die van mij is een stervormige naafkap van de business edition. Begin te vrezen dat het of nieuw of van een sloopauto mijn enige optie is. Via lease betaal ik net zo veel eigen bijdrage.

• Veld-NL
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 00:03
Wat is jullie ervaring met de banden slijtage? Na 26000 ben ik volledig door de voorwielen heen. Moet er wel bij zeggen dat ik veel kleine stukjes rij vooral in binnen de bebouwde kom. Wat mij opvalt bij korte bochten (inparkeren) dat de banden enorg "schrapen" over de weg.

[ Voor 24% gewijzigd door Veld-NL op 28-06-2026 12:02 ]

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-06 21:55
Akemi schreef op zondag 28 juni 2026 @ 11:47:
[...]

Die had ik ook gezien. Helaas zijn dat alleen ronde naafdoppen. Die zie ik overal. Die van mij is een stervormige naafkap van de business edition. Begin te vrezen dat het of nieuw of van een sloopauto mijn enige optie is. Via lease betaal ik net zo veel eigen bijdrage.
Stuur een foto van de velg zodat wij gerichter kunnen zoeken want ik zie alleen maar ronde naafdoppen

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Veld-NL schreef op zondag 28 juni 2026 @ 11:59:
Wat is jullie ervaring met de banden slijtage? Na 26000 ben ik er volledig doorheen. Moet er wel bij zeggen dat ik veel kleine stukjes rij vooral in binnen de bebouwde kom.
Ik zit al op 42.000 km en nog geen nieuwe banden nodig gehad , rijden op 19 inch all seasons. Verwacht wel na de zomervakantie de voorbanden te moeten wisselen obv laatste profieldiepte meting.

• Akemi
evertmulder schreef op zondag 28 juni 2026 @ 12:04:
[...]

Stuur een foto van de velg zodat wij gerichter kunnen zoeken want ik zie alleen maar ronde naafdoppen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25F4UXEqlOA5ZXGLmduUymxQJ-s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UaK0NbXuQCiZZNu6C3phDjcV.jpg?f=user_large

[ Voor 99% gewijzigd door Akemi op 28-06-2026 12:22 ]

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:01
Neem eens contact met hen op. Gegarandeerd dat ze die hebben: https://deijne.nl/nl

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Teddieke schreef op zondag 28 juni 2026 @ 11:39:
[...]

Dat afleverpakket is geen moetje maar wordt geadviseerd. Daar zit in: Nieuwe APK, beurt volgens schema, minimaal 3mm bandenprofiel, 12 maanden bovag-garantie en een poetsbeurt. En dat voor zo’n 900 euro. Die eerste 3 zijn bij zo’n jonkie al sowieso zeer twijfelachtig dus dan zou het gaan om de bovag-garantie en een poetsbeurt. Wat mij een hele dure poetsbeurt lijkt.

Volle accu sowieso uit onderhandelen, dat zijn de kosten niet voor de dealer. Ik weet niet of je ver van de dealer woont, maar anders zeggen dat je er dan nog lekker mee naar huis kunt. Woon je dichterbij; zeggen dat je gelijk wilt toeren om mooie foto's van de auto te maken. Hoeveel kilometer staat er op de auto? Een nieuwe APK is niet nodig, beurt lijkt me ook vrij vroeg. De BOVAG-garantie dekt wel meer dan de fabrieksgarantie, maar echt grote problemen die niet onder fabriek vallen, lijken me stug. Ik zou het zelf meer uitonderhandelen om alleen een controlebeurt te doen (afhankelijk van de kilometers), samen met de BOVAG garantie en een volle accu. En dan (als je de prijs bijvoorbeeld 100 euro naar boven kunt afronden) het zo afspreken.

• THE_BASE
  • Niet online
Teddieke schreef op zondag 28 juni 2026 @ 09:48:

Ben je gek, is alleen maar extra marge voor de dealer.

Het uitschuiftafetje is super handig, maar de meningen verschillen! :)

• DutchKel
[...]

Dat afleverpakket is wat ze standaard bij occasions aanraden (altijd, ongeacht de leeftijd van de auto). Het is aan jezelf om te bepalen of je het waard vind of niet. Voor een auto die maar 3 maanden oud is vind ik het persoonlijk de grootste onzin. De 12 maanden bovag garantie heb je niks aan aangezien Kia zelf nog volledig garantie geeft op de auto, minimaal 3mm banden profiel voor een demo model lijkt me ook onzin tenzij de km stand boven de 20000km is. De APK verloopt pas in april 2028 als het goed is dus die uitvoeren is ook de grootste onzin. Maar goed ik ben dan ook geen verkoper en hoef dat pakket niet erbij te verkopen.

@Steeffoon ik lees dat je schrijft dat de Bovag garantie meer afdekt dan de Kia garantie. Nu ben ik wel heel benieuwd wat dan? Aangezien de auto net 3 maanden oud is behoort Kia alles wat defect gaat en geen gebruikers fout is gewoon op te lossen. Slijtage onderdelen (banden, olie verversen e.d.) vallen volgens mij bij beide niet erin. Misschien mis ik iets, dan wil ik het graag weten daar leer ik zelf immers ook van.

[ Voor 14% gewijzigd door DutchKel op 28-06-2026 13:20 ]

• Teddieke
@Steeffoon @DutchKel km-stand 1400 dus echt zo goed als nieuw. Vraag me wel af waarom ze die wagen nu al de deur uit doen. Maar goed, dat zal echt een dealerdingetje zijn.

Prijs is overigens bijna 44K

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

@Teddieke @DutchKel Dat de auto maar 1400 kilometer heeft gereden, dat verandert de zaak wel. Ik zou daar geen Bovag-garantie voor afsluiten, dat is onzinnig. Dan is hetr verschil met overlap niet zo groot als bij een oudere auto. In dat geval biedt de Bovag-garantie net wat meer, omdat het aanvullende bescherming biedt voor de koper. Maar dat is hier niet aan de orde, omdat de auto praktisch nieuw is. Slijtageonderdelen worden inderdaad niet gedekt. Maar de Bovag-garantie is er bijvoorbeeld ook voor verborgen gebreken die al bij de aankoop aanwezig waren.

Ik vermoed dat het om een demomodel gaat, dus die 3 millimeter van de banden zal ook geen probleem zijn. Ik zou dat hele pakket laten schieten. Volladen kan je dan zelf voor een paar euro nog doen bij de Fastned om de hoek (of elke andere aanbieder), of alsnog onderhandelen uit 'vriendelijkheid van de dealer'.

Kortom: geen afleverpakket en gewoon genieten van de auto :)

[ Voor 6% gewijzigd door Steeffoon op 28-06-2026 14:11 ]

• THE_BASE
  • Niet online
Mag ik zeggen dat ik dat veel geld vind voor een Plus Advanced LR? Als ik even snel zoek dan zie ik (ook de Business Line) een stuk voordeliger. Wellicht handig om te weten dat er nog onderhandelingsruimte kan zijn.

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 11:56
Wat is jullie ervaring met de banden slijtage? Na 26000 ben ik volledig door de voorwielen heen. Moet er wel bij zeggen dat ik veel kleine stukjes rij vooral in binnen de bebouwde kom. Wat mij opvalt bij korte bochten (inparkeren) dat de banden enorg "schrapen" over de weg.
Hoeveel mm nog, welke welgmaat en welke banden? Schrapen bij korte bocht doet vrijwel elke band wel, dus tenzij je die 26dkm gemaakt hebt met inparkeren zal niet niet de grootste veroorzaker van de slijtage zijn.

Ik heb zo'n 70dkm (totaal 110dkm inclusief een maand of vier winterbanden) gereden, achterbanden waren gecupt en voorbanden hadden nog ruim 4.5mm profiel maar het goede was er wel af, voorbanden ook licht gecupt.

Ik vermoed naast dat je verhoudingsgewijs meer korte stukken rijdt ook een zwaardere rechtervoet hebt dan ik.

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Zo'n auto heeft toch nog steeds de resterende normale fabrieksgarantie? Dan zal de BOVAG-garantie niets toevoegen. Lijkt mij dan als een compleet onzinnig afleverpakket in dit geval.

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-06 23:32
Gisteren een stevige hagelbui over ons heen gehad met stenen van 2 a 3cm. Toen ik daarstraks bij de auto stond zag ik ineens dat het dak, de dakranden en de motorkap vol met kleine deuken zitten 😭 Zakelijke lease maar kost dus kost me hopelijk maar 1x eigen risico.

Ook even mij andere auto's in de straat gekeken. Alle Kias hebben schade, maar auto's van andere merken hebben helemaal niets. Lijkt dus alsof het bij de klas allemaal maar dun staal is, ten opzichte van andere merken...

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

• THE_BASE
  • Niet online
aidanl schreef op zondag 28 juni 2026 @ 20:32:
Gisteren een stevige hagelbui over ons heen gehad met stenen van 2 a 3cm. Toen ik daarstraks bij de auto stond zag ik ineens dat het dak, de dakranden en de motorkap vol met kleine deuken zitten 😭 Zakelijke lease maar kost dus kost me hopelijk maar 1x eigen risico.

Ook even mij andere auto's in de straat gekeken. Alle Kias hebben schade, maar auto's van andere merken hebben helemaal niets. Lijkt dus alsof het bij de klas allemaal maar dun staal is, ten opzichte van andere merken...
Ai, dat is erg vervelend voor je, hopelijk valt de financiële schade mee. Net even gecheckt en hier geen last van, volgens mij ook geen hagelstenen hier.

• DutchKel
Steeffoon schreef op zondag 28 juni 2026 @ 14:09:
@Teddieke @DutchKel Dat de auto maar 1400 kilometer heeft gereden, dat verandert de zaak wel. Ik zou daar geen Bovag-garantie voor afsluiten, dat is onzinnig. Dan is hetr verschil met overlap niet zo groot als bij een oudere auto. In dat geval biedt de Bovag-garantie net wat meer, omdat het aanvullende bescherming biedt voor de koper. Maar dat is hier niet aan de orde, omdat de auto praktisch nieuw is. Slijtageonderdelen worden inderdaad niet gedekt. Maar de Bovag-garantie is er bijvoorbeeld ook voor verborgen gebreken die al bij de aankoop aanwezig waren.

Ik vermoed dat het om een demomodel gaat, dus die 3 millimeter van de banden zal ook geen probleem zijn. Ik zou dat hele pakket laten schieten. Volladen kan je dan zelf voor een paar euro nog doen bij de Fastned om de hoek (of elke andere aanbieder), of alsnog onderhandelen uit 'vriendelijkheid van de dealer'.

Kortom: geen afleverpakket en gewoon genieten van de auto :)
Verborgen gebreken zijn bij deze auto niet relevant. Alle gebreken, zichtbaar of onzichtbaar, die geen gevolg zijn van slijtage of verkeerd gebruik, dienen gewoon door Kia onder garantie te worden opgelost. De BOVAG-garantie voegt daarin voor een auto van drie maanden oud eigenlijk niets toe.

Stel dat je tijdens die 12 maanden een gebrek ontdekt dat je bij de aankoop niet kon vaststellen. Bijvoorbeeld: het is buiten 40 graden en de verwarming blijkt in de winter niet te werken. Dat is een gebrek dat je niet direct had kunnen ontdekken, maar omdat de auto nog gewoon fabrieksgarantie heeft, valt ook dat onder de Kia-garantie.

• Teddieke
@aidanl Het scheelt dat je leased maar dan nog super vervelend. Geeft toch ook weer rompslomp,

Interessant wat je zegt over die schade specifiek bij de Kia’s. Heb de reden aan mijn CoPilot gevraagd maar die zegt daar geen aanwijzingen voor te vinden. Voor wat het waard is……

Succes met het herstellen. 👍

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-06 23:32
Teddieke schreef op zondag 28 juni 2026 @ 22:10:
@aidanl Het scheelt dat je leased maar dan nog super vervelend. Geeft toch ook weer rompslomp,

Interessant wat je zegt over die schade specifiek bij de Kia’s. Heb de reden aan mijn CoPilot gevraagd maar die zegt daar geen aanwijzingen voor te vinden. Voor wat het waard is……

Succes met het herstellen. 👍
Dank. Heb mijn Opel Corsa ook onderzocht en daar zie je dat de motorkap en dak wat dikker lijken te zijn. Alleen op de randen waar het metaal wat dunner is (en dus ook de mini-spoiler achterop) zie ik ook schade. De buurman met een oudere Kia die er direct naast de corsa stond had precies dezelfde soort schade als ik met de EV3. Audi, Volvo, BMW auto's hier ook even gecheckt, daar zag ik geen schade op.

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

• RedRush
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-06 08:18
Ik zit nu op 65.000 kilometer; de voorbanden heb ik bij 60k km vervangen dat was toen wel hoognodig want het profiel was matig en de banden waren flink gecupt (aan de binnenzijde). De achterbanden zitten er nu nog om, maar gaan denk ik in het najaar vervangen worden voor allseasons.

26000 km voor voorbanden is wel heel veel slijtage. Mogelijk dat de auto niet goed uitgelijnd is?

• RedRush
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-06 08:18
THE_BASE schreef op zondag 28 juni 2026 @ 12:39:
[...]

Ben je gek, is alleen maar extra marge voor de dealer.

Het uitschuiftafetje is super handig, maar de meningen verschillen! :)
Eens, ik ben er oprecht heel blij mee. Ik gebruik hem vaker dan ik op voorhand zou denken. Het alternnatief met het open bakje vind ik veel rommeliger ogen.

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

DutchKel schreef op zondag 28 juni 2026 @ 22:04:
[...]

Verborgen gebreken zijn bij deze auto niet relevant. Alle gebreken, zichtbaar of onzichtbaar, die geen gevolg zijn van slijtage of verkeerd gebruik, dienen gewoon door Kia onder garantie te worden opgelost. De BOVAG-garantie voegt daarin voor een auto van drie maanden oud eigenlijk niets toe.

Stel dat je tijdens die 12 maanden een gebrek ontdekt dat je bij de aankoop niet kon vaststellen. Bijvoorbeeld: het is buiten 40 graden en de verwarming blijkt in de winter niet te werken. Dat is een gebrek dat je niet direct had kunnen ontdekken, maar omdat de auto nog gewoon fabrieksgarantie heeft, valt ook dat onder de Kia-garantie.
Daarom zei ik ook, dat gaat hier niet op 😉

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

AMDFreak

Intel is zo..

Goed kijken in de voorwaarden.. kan zomaar zijn dat er voor brand/storm/hagelschade geen eigen risico van toepassing is.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 29-06 21:18
Skipper_NH schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 23:07:
Ik heb geen HA. Dus ook geen workarounds.
Ik heb wel HA maar geen workarounds

• Henk1023
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10:26

Ben bang dat dit klopt. Toen mijn zoon nog in de garage werkte waarschuwde hij me al toen ik een Niro kocht. "Zet hem niet onder een eik of kastanjeboom, het plaatwerk deukt eerder dan bij andere merken". O-)

Niro EV Exec 07-2023

• NaZGuLL
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

NaZGuLL

Capo di Tutti Capi

Onder de achterbank zit een 220 volt aansluiting. Ik heb bemerkt dat een normale stekker er zeer los insteekt en zomaar los kan raken. Als je naar de socket kijkt lijkt er een drie-pins aansluiting mogelijk te zijn. Ik vroeg mij af of daar een zwitserse 3-pins plug (j-type) in kan, wellicht geeft dat een betere verbinding. Heeft iemand dat al geprobeerd?

I've seen things you people wouldn't believe, a P4 on fire at Mach2. I watched DDR-memory glitter in the dark. All those moments will be lost in time, like money down the drain. Time to spend.

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste