🇳🇱 iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini (A17 Pro) Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR
Je kunt het ook aan klantenservice vragen.THE_BASE schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 17:15:
[...]
Onder die noemer versta ik zelf updates zoals file en drukte. Maar je kunt het ook anders interpreteren.
Grapjas.
🇳🇱 iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini (A17 Pro) Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR
Dank! Maar nee, in de drukte en fanatisme om dat relais aan de praat te krijgen heb ik geen foto's gemaakt. Daar dacht ik pas weer aan toen de boel geïnstalleerd en getest was.noppie63 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:53:
Mooi verslag! Heb jij wellicht een afbeelding van de printplaat die je hebt gemaakt of een beschrijving wat je precies nodig hebt?
- Relais module 12v - 8-kanaals;
- Verlengkabel 13-polig;
- Stekker 13-polig;
- Contrastekker 13-polig;
- Kabeldoos;
- Isolatietape.
Zoiets?
Dank! Maar nee, in de drukte en fanatisme om dat relais aan de praat te krijgen heb ik geen foto's gemaakt. Daar dacht ik pas weer aan toen de boel geïnstalleerd en getest was.Een lijst met benodigdheden kan ik wel geven:
Genoeg aanbieders te vinden van de relais, de keuze is reuze. Zelf heb ik een soldeervrije versie gebruikt. De verlengkabel met (contra)stekkers zijn natuurlijk ook als één geheel te krijgen. De kabeldoos heb ik uit de bouwmarkt gehaald. Merk/type weet ik zo niet meer. Zag er uit als uit een grote pil, IP54 classificatie, en de printplaat paste er precies in.
- Verlengkabel 13-polig;
- Stekker 13-polig;
- Kabeldoos;
- Isolatietape.
Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat, KIA EV3 +A Pearl White LR
Ik heb te weinig verstand van die dingen om er mee te gaan rommelen. Maar ik zou toch ook graag de rijhulpsystemen zoals lane assist behouden als ik enkel de fietsendrager er op heb zitten. Ik heb een drager met een 13-polige stekker en zat te denken: als ik daar nu een verloop naar 7-polig op zet en op de autoaansluiting ook een verloop naar 7-polig, worden die hulpsystemen dan ook uitgeschakeld? Ik kan het niet testen want ik heb geen verlopen, maar misschien heeft iemand al eens een 7-polige drager op de auto aangesloten? Ik vrees dat het wishful thinking is, maar vraag het toch maar.aikink schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 07:50:
[...]
Dank! Maar nee, in de drukte en fanatisme om dat relais aan de praat te krijgen heb ik geen foto's gemaakt. Daar dacht ik pas weer aan toen de boel geïnstalleerd en getest was.Een lijst met benodigdheden kan ik wel geven:
Genoeg aanbieders te vinden van de relais, de keuze is reuze. Zelf heb ik een soldeervrije versie gebruikt. De verlengkabel met (contra)stekkers zijn natuurlijk ook als één geheel te krijgen. De kabeldoos heb ik uit de bouwmarkt gehaald. Merk/type weet ik zo niet meer. Zag er uit als uit een grote pil, IP54 classificatie, en de printplaat paste er precies in.
- Verlengkabel 13-polig;
- Stekker 13-polig;
- Kabeldoos;
- Isolatietape.
Helaas, met mijn vouwwagen met verloop naar 7 polig geen systemen beschikbaar. Al heel wat koffiekopjes gezien dus :-/Bazalt schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:55:
[...]
Ik heb te weinig verstand van die dingen om er mee te gaan rommelen. Maar ik zou toch ook graag de rijhulpsystemen zoals lane assist behouden als ik enkel de fietsendrager er op heb zitten. Ik heb een drager met een 13-polige stekker en zat te denken: als ik daar nu een verloop naar 7-polig op zet en op de autoaansluiting ook een verloop naar 7-polig, worden die hulpsystemen dan ook uitgeschakeld? Ik kan het niet testen want ik heb geen verlopen, maar misschien heeft iemand al eens een 7-polige drager op de auto aangesloten? Ik vrees dat het wishful thinking is, maar vraag het toch maar.
Die kun je beter in de vouwwagen opbergen.koelkast schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 22:42:
[...]
Helaas, met mijn vouwwagen met verloop naar 7 polig geen systemen beschikbaar. Al heel wat koffiekopjes gezien dus :-/
koelkast schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 22:42:
[...]
Helaas, met mijn vouwwagen met verloop naar 7 polig geen systemen beschikbaar. Al heel wat koffiekopjes gezien dus :-/
Van de ogenblik dat daar een groter vermogen word waargenomen zoals 1 of meerdere lampen dan ziet de auto dit als een aanhanger ook met een 7 pins stekker! De enige manier om dit te omzeilen is via een relais kaart met de optocopler ingangen deze worden niet als vermogen verbruiker waargenomebn door de auto!Bazalt schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:55:
[...]
Ik heb te weinig verstand van die dingen om er mee te gaan rommelen. Maar ik zou toch ook graag de rijhulpsystemen zoals lane assist behouden als ik enkel de fietsendrager er op heb zitten. Ik heb een drager met een 13-polige stekker en zat te denken: als ik daar nu een verloop naar 7-polig op zet en op de autoaansluiting ook een verloop naar 7-polig, worden die hulpsystemen dan ook uitgeschakeld? Ik kan het niet testen want ik heb geen verlopen, maar misschien heeft iemand al eens een 7-polige drager op de auto aangesloten? Ik vrees dat het wishful thinking is, maar vraag het toch maar.
Sowieso handig om je 7 polige stekker aan de vouwwagen te vervangen met 13 polig. Ben je niet meer afhankelijk van een verloop die wel eens kan storen en die je kunt verliezen.
Precies dat heb ik na een kort kampeer weekend ook gedaan.Mad_Manic schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:08:
[...]
Sowieso handig om je 7 polige stekker aan de vouwwagen te vervangen met 13 polig. Ben je niet meer afhankelijk van een verloop die wel eens kan storen en die je kunt verliezen.
Heb direct een 12v aansluiting voor de koelbox en een usb aansluiting in de disselbak gemaakt op geschakelde stroom
[ Voor 17% gewijzigd door bartmaniac op 09-05-2026 13:30 ]
Voertuig systeem software 26.1.1
Infotainment eindigend op 251118
Realtime kaart 2604211
Kaartgegevens eindigend op 941 ( al heel lang)
[ Voor 19% gewijzigd door bartmaniac op 09-05-2026 18:41 ]
Heb je in de EV3 al geprobeerd om in het infotainmentscherm naar de verbonden telefoon te gaan en daar op de knop “Verbind Carplay” te drukken? Bij mij heeft dat in het verleden toen ik ook problemen had een aantal keer gewerkt.
Als dat niet werkt, verbreek dan terwijl de EV3 aan het proberen is met Carplay te verbinden op je telefoon de huidige verbinding met de EV3 en verbind direct opnieuw. Sinds ik dat een aantal dagen achter elkaar heb gedaan verbind mijn iPhone alweer enkele weken zonder problemen met de EV3.
Gisteren voor de tweede keer dat ik de melding heb gekregen “fout bij verbinden CarPlay”bartmaniac schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 18:38:
Ondanks herhaalde pogingen lukte het me niet om apple carolay opnieuw werkend te krijgen het enige wat lukt zijn de telefoonlijst contacten en berichten. De iphone is up to date maar misschien mis ik een kia update en dat dit de reden is? Of het is zo ingewikkeld gemaakt dat een leek er amper aan uit kan.
Realtime kaart 2604211
Dit keer door uit en aanzetten iPhone én opnieuw opstarten multimedia gedeeltelijk opgelost
Geen foutmelding meer maar titel en uitvoerende wordt niet doorgegeven naar multimedia systeem
CarPlay verbinding is volgens mij een zwak punt terwijl bij de vorige update dit al verbeterd zou zijn
Tijd voor een nieuwe update zou ik zeggen
[ Voor 13% gewijzigd door _EV_ op 10-05-2026 09:07 ]
Ik heb niets van die verbeteringen gemerkt sinds de vorige update._EV_ schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:04:
[...]
Gisteren voor de tweede keer dat ik de melding heb gekregen “fout bij verbinden CarPlay”
Dit keer door uit en aanzetten iPhone én opnieuw opstarten multimedia gedeeltelijk opgelost
Geen foutmelding meer maar titel en uitvoerende wordt niet doorgegeven naar multimedia systeem
CarPlay verbinding is volgens mij een zwak punt terwijl bij de vorige update dit al verbeterd zou zijn
Tijd voor een nieuwe update zou ik zeggen
[Afbeelding]
Iemand bekend hiermee?
Edit' Het lijkt erop dat dat ding denkt dat ik over 250 kilometer de hele accu leegrij, terwijl ik juist zuinig rij. Het zal wel... 🤔
[ Voor 34% gewijzigd door Steeffoon op 10-05-2026 12:42 ]
DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air
Het maakt ook (bij mij althans) niets uit of ik de iphone draafloos of met usb-c kabel aansluit, carplay werkt voorlopig niet meer.THE_BASE schreef op zondag 10 mei 2026 @ 11:00:
[...]
Ik heb niets van die verbeteringen gemerkt sinds de vorige update.
Ik had dat ook, waarvan ik dacht dat het door een nieuwe telefoon kwam, maar dat was niet zo.bartmaniac schreef op zondag 10 mei 2026 @ 15:56:
[...]
Het maakt ook (bij mij althans) niets uit of ik de iphone draafloos of met usb-c kabel aansluit, carplay werkt voorlopig niet meer.
Wat mij hielp:
- alle telefoons verwijderd in de KIA
- de Kia verwijderd uit mijn telefoon
- telefoon opnieuw opgestart
- KIA opnieuw opgestart
- alles weer verbonden
Edit: wat ik wel tegenwoordig merk is dat als er ook maar 1 geluidje van de telefoon gespeeld wordt, de radio uitgaat. Voorheen was dit alleen even gedempt (iphone geluiden over voor speaker, radio alleen achter speakers) en kwam de radio daarna weer terug, nu dus niet meer.
Weet niet of dit nog een setting is ergens.
[ Voor 19% gewijzigd door NVranya op 11-05-2026 09:09 ]
DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air
Wat een handige tweaker oplossing! Ik ben hier ontzettend geïnteresseerd in en wil het graag zelf ook maken maar ben helaas hierin niet zo thuis dat ik dit zo kan maken.Marcel25 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:34:
[...]
Dit is het principe schema. Wat je nodig hebt zijn een 13 polige stekker en contra-stekker en een 8-relais printje. En een beetje handigheid.
Zou je hier meer details van willen delen? Welk relais print heb je gebruikt en wellicht wat foto's en toelichting hoe je dit gedaan hebt?
De vraag eigenlijk aan zowel @Marcel25 of @aikink (gezien jullie dit beiden al werkend hebben gekregen). Mijn dank zou groot zijn! En naast mij denk ik nog wel meer mede tweakers met een fietsenrek dit kunnen waarderen.
[ Voor 3% gewijzigd door RedRush op 11-05-2026 12:24 ]
Door de dakkoffer zal het verbruik omhoog gaan (als ik de reviews moet geloven +/- 20%), nahja, op een rit naar Zuid Frankrijk zal mij dat één extra laadstop kosten. Ook dat neem ik maar voor lief.
Maar mijn wens is, een goeie aerodynamische dakkoffer waarbij het wind/rijgeluid zo minimaal mogelijk is. Dit icm een vrij universele dakdragers.
9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh
de dealer heeft me vandaag eindelijk teruggebeld, alle EV3's die na 1 april bij de fabriek worden besteld, zijn het zogenaamde "2027" model. De verandering (voor zover hij kon vertellen) hierin is de invoering van het tech pakket, waarin een aantal opties voorheen al in het model zaten (afhankelijk van de uitvoering) en een aantal opties nieuw zijn toegevoegdLocke_ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 19:09:
[...]
Net even gekeken omdat ik mijn ev3 drie weken geleden besteld heb. Idd stond er toen ik bestelde onder techniek in de prijslijst v2x voorziening, die is in de nieuwste prijslijst verdwenen.
Wat me ook opviel is dat in de nieuwste prijslijst een warmtepomp voor alle modellen optioneel is, die optie had ik nog niet hij bestellen.
Zal morgen de dealer eens bellen en vragen welke versie ik ga krijgen. Heb v2g niet echt nodig, maar zou wel leuk zijn aangezien mijn laadpaal het ook ondersteund.
Dit zijn
- V2G ondersteuning (zat erin, nu onderdeel tech pack)
- V2L ondersteuning (zat erin, nu onderdeel tech pack)
- 22kW onboard lader (nieuw, onderdeel tech pack)
- Warmtepomp (nieuw, onderdeel tech pack)
Kosten tech pack, 1995,- of 14 euro p.m. extra bijtelling (aldus prijslijst).
De dealer kon (gezien de auto eind september pas uitgeleverd mag worden) met mijn akkoord en dat van de leasetoko de bestelling nog aanpassen. Echter, ik vind V2x ondersteuning het geld niet waard, de 22kW lader is leuk maar mijn thuisvermogen staat gecapped op 11kW dus daar heb ik weinig aan. Blijft over de warmtepomp. Ik lees op het web verschillende verhalen over de werkelijke "winst" in range die dat zou mogen opleveren.
Als ervaren EV3 rijders, hoeveel range verlies hebben jullie in de Nederlandse winters nu daadwerkelijk en is dat 2K extra investering waard?
"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"
Hierbij mijn ervaring. Ik rij de EV3 nu sinds januari 2024 2025 (foutje inderdaad @uray ) heb inmiddels bijna 60.000 km gereden. Ik heb het niet heel nauwkeurig bijgehouden, hierbij op basis van gevoel en de paar cijfers die ik wel heb (en op basis van de auto / Kia-app, geen idee hoe nauwkeurig dat is):Locke_ schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:42:
[...]
de dealer heeft me vandaag eindelijk teruggebeld, alle EV3's die na 1 april bij de fabriek worden besteld, zijn het zogenaamde "2027" model. De verandering (voor zover hij kon vertellen) hierin is de invoering van het tech pakket, waarin een aantal opties voorheen al in het model zaten (afhankelijk van de uitvoering) en een aantal opties nieuw zijn toegevoegd
Dit zijn
De dealer kon (gezien de auto eind september pas uitgeleverd mag worden) met mijn akkoord en dat van de leasetoko de bestelling nog aanpassen. Echter, ik vind V2x ondersteuning het geld niet waard, de 22kW lader is leuk maar mijn thuisvermogen staat gecapped op 11kW dus daar heb ik weinig aan. Blijft over de warmtepomp. Ik lees op het web verschillende verhalen over de werkelijke "winst" in range die dat zou mogen opleveren.
Als ervaren EV3 rijders, hoeveel range verlies hebben jullie in de Nederlandse winters nu daadwerkelijk en is dat 2K extra investering waard?
- De auto geeft aan dat het gemiddelde verbruik (totaal) nu 18,3 kWh/100 km is (over de laatste 48000 km, in het begin een keer gereset). In de app zie ik dat het energieverbruik over de afgelopen 30 dagen (met best hoge temperaturen) gemiddeld 16,8 kWh is. Het ritje van vandaag zat op 14,8 kWh/100km.
- Dan nu op basis van mijn gevoel: met warmere temperaturen merk je wel dat je meer range hebt. Ik heb echter de indruk dat de buitentemperatuur op de accu er altijd wel in een bepaalde mate is, en dat het versterkt wordt hoeveel je de auto (binnenruimte) verwamrd (ik heb voor het testen ook wel eens met koude binnenruimte gereden).
Los van temperatuur is (zoals elke EV vermoed ik) het effect van snelheid gewoon het allergrootst op je bereik. Over het algemeen haal ik altijd wel een bereik van >400 kilometer. In de zomer gaat dat richting de 500 km (of er overheen bij weinig snelweg en warme temperatuur).
Als ik nu de keuze had zou ik zelf geen warmtepomp als optie nemen. Zeker niet als het in een pakket van 1995 euro zit. Maar ook voor rond de 1000 euro zou ik het niet nemen. Het bereik is voor mij (met grote accu) afdoende en het effect van lage buitentemperatuur is zeker wel aanwezig (10-20 % minder bereik gevoelsmatig), maar ik vermoed dat ook met warmtepomp je nog wel een bepaalde daling in bereik hebt.
Ik heb, voordat ik een EV3 bestelde, ook naar de EV2 gekeken. Die werd met precies hetzelfde pakket aangeboden. In mijn huidige EV heb ik bewust geen warmtepomp gekozen en daar nooit spijt van gehad. Een 22 kW AC boordlader is in Nederland een praktisch onbruikbare optie. En €2.000 extra betalen voor V2G voorbereiding (meer is het niet), maakte dat de EV2 voor mij direct afviel. Ik vind het een onbegrijpelijke stap van Kia in de Nederlandse markt…Locke_ schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:42:
[...]
[…]
Ik deel deze mening volledig.RedRush schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:49:
[...]
Hierbij mijn ervaring. Ik rij de EV3 nu sinds januari 2024 en heb inmiddels bijna 60.000 km gereden. Ik heb het niet heel nauwkeurig bijgehouden, hierbij op basis van gevoel en de paar cijfers die ik wel heb (en op basis van de auto / Kia-app, geen idee hoe nauwkeurig dat is):
- De auto geeft aan dat het gemiddelde verbruik (totaal) nu 18,3 kWh/100 km is (over de laatste 48000 km, in het begin een keer gereset). In de app zie ik dat het energieverbruik over de afgelopen 30 dagen (met best hoge temperaturen) gemiddeld 16,8 kWh is. Het ritje van vandaag zat op 14,8 kWh/100km.
- Dan nu op basis van mijn gevoel: met warmere temperaturen merk je wel dat je meer range hebt. Ik heb echter de indruk dat de buitentemperatuur op de accu er altijd wel in een bepaalde mate is, en dat het versterkt wordt hoeveel je de auto (binnenruimte) verwamrd (ik heb voor het testen ook wel eens met koude binnenruimte gereden).
Los van temperatuur is (zoals elke EV vermoed ik) het effect van snelheid gewoon het allergrootst op je bereik. Over het algemeen haal ik altijd wel een bereik van >400 kilometer. In de zomer gaat dat richting de 500 km (of er overheen bij weinig snelweg en warme temperatuur).
Als ik nu de keuze had zou ik zelf geen warmtepomp als optie nemen. Zeker niet als het in een pakket van 1995 euro zit. Maar ook voor rond de 1000 euro zou ik het niet nemen. Het bereik is voor mij (met grote accu) afdoende en het effect van lage buitentemperatuur is zeker wel aanwezig (10-20 % minder bereik gevoelsmatig), maar ik vermoed dat ook met warmtepomp je nog wel een bepaalde daling in bereik hebt.
Blijft wel jammer en vreemd dat Kia voor deze opzet kiest.
Hou desondanks nog meer dan genoeg auto over ook zonder V2x support
"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"
Januari 2024? Volgens mij was de EV3 toen nog helemaal niet leverbaar.RedRush schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:49:
[...]
Hierbij mijn ervaring. Ik rij de EV3 nu sinds januari 2024 en heb inmiddels bijna 60.000 km gereden. Ik heb het niet heel nauwkeurig bijgehouden, hierbij op basis van gevoel en de paar cijfers die ik wel heb (en op basis van de auto / Kia-app, geen idee hoe nauwkeurig dat is):
Goed aangevoeld! Ik deel ook de mening van voorgangers, die warmtepomp doet marginaal iets voor het rijbereik, maar die 2000 euro ga je er niet mee terug verdienen. Lekker in je zak houden en uitgeven aan laadpalen.Locke_ schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:39:
Thanks @RedRush @jdbiggelaa en @Steeffoon ik had al het gevoel dat het een slechte deal was en jullie bevestigen het.
Blijft wel jammer en vreemd dat Kia voor deze opzet kiest.
Hou desondanks nog meer dan genoeg auto over ook zonder V2x support
EV3 Plus + ADAS LR BlueFrost, Zaptec Go 2 laadpaal aangestuurd door EVCC
Op je stuur rechter scroll wiel ingedrukt houden voor een paar seconden, dan gaan dien piepjes uit, zelfde om het ook weer aan te zettenjvdlely schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:28:
Bij trajectcontroles in de avond (als je 130 mag rijden ipv 100) worden bij een snelheid van > 110km/h de getallen van de snelheidsmeter rood en hoor je een continu een 'ding-dong' waarschuwings geluid. Geen idee hoe dat uit te zetten (ja, permanent uitzetten in het setup menu ergens maar soms is de waarschuwing wel zinnig). Hoe zetten jullie dat uit (behalve dan door <100km/h te gaan rijden). Of zie ik iets simpel over het hoofd?
EV3 Plus + ADAS LR BlueFrost, Zaptec Go 2 laadpaal aangestuurd door EVCC
Dat is de normale snelheidswaarschuwing. Hij heeft het over de flits waarschuwing.Lapeno schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:47:
[...]
Op je stuur rechter scroll wiel ingedrukt houden voor een paar seconden, dan gaan dien piepjes uit, zelfde om het ook weer aan te zetten
EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V
Ik zou wel meer details willen geven, maar wat zoek je precies? Een tijdje terug al eens een korte opsomming gemaakt met benodigdheden (en @noppie63 met een voorbeeld van de print). Foto's heb ik niet gemaakt. Deadline, vakantiestress... excuses te over, maar geen beeldenRedRush schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:13:
[...]
Wat een handige tweaker oplossing! Ik ben hier ontzettend geïnteresseerd in en wil het graag zelf ook maken maar ben helaas hierin niet zo thuis dat ik dit zo kan maken.
Zou je hier meer details van willen delen? Welk relais print heb je gebruikt en wellicht wat foto's en toelichting hoe je dit gedaan hebt?
De vraag eigenlijk aan zowel @Marcel25 of @aikink (gezien jullie dit beiden al werkend hebben gekregen). Mijn dank zou groot zijn! En naast mij denk ik nog wel meer mede tweakers met een fietsenrek dit kunnen waarderen.
Ik heb vooral veel gezocht naar praktische voorbeelden, het schema van @Marcel25 heeft me ook goed geholpen. En kom je er helemaal niet uit, zelfs AI heeft me een handje geholpen.
Die post had ik over het hoofd gezien. Met dat relais bordje ga ik er wel gewoon mee aan de slag inderdaadaikink schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 07:41:
[...]
Ik zou wel meer details willen geven, maar wat zoek je precies? Een tijdje terug al eens een korte opsomming gemaakt met benodigdheden (en @noppie63 met een voorbeeld van de print). Foto's heb ik niet gemaakt. Deadline, vakantiestress... excuses te over, maar geen beelden. Misschien als het ding ooit nog uit elkaar gaat voor een upgrade dat ik er dan weer aan denk.
Ik heb vooral veel gezocht naar praktische voorbeelden, het schema van @Marcel25 heeft me ook goed geholpen. En kom je er helemaal niet uit, zelfs AI heeft me een handje geholpen.
Mocht ik het werkend krijgen zal ik wel fotos posten voor de geïnteresseerde. Kan wel even duren want hier dezelfde excuses met werk en andere hobbieprojecten 😅
Zelfde probleem hier. Sinds afgelopen zaterdag weigert CarPlay te werken.bartmaniac schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 18:38:
Ondanks herhaalde pogingen lukte het me niet om apple carolay opnieuw werkend te krijgen het enige wat lukt zijn de telefoonlijst contacten en berichten. De iphone is up to date maar misschien mis ik een kia update en dat dit de reden is? Of het is zo ingewikkeld gemaakt dat een leek er amper aan uit kan.
Realtime kaart 2604211
Heb m’n telefoon al verwijderd en opnieuw toegevoegd, maar biedt geen oplossing. Zag hier nog wel andere suggesties, maar ik denk dat ik binnenkort gewoon even naar de dealer ga. Zeker nu ik lees dat ik niet de enige ben met dit issue.
Naar navigatie, dan op het luidspreker icoontje klikken et voila. Je kunt t dan zachter, harder, uitzetten.jvdlely schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:28:
Bij trajectcontroles in de avond (als je 130 mag rijden ipv 100) worden bij een snelheid van > 110km/h de getallen van de snelheidsmeter rood en hoor je een continu een 'ding-dong' waarschuwings geluid. Geen idee hoe dat uit te zetten (ja, permanent uitzetten in het setup menu ergens maar soms is de waarschuwing wel zinnig). Hoe zetten jullie dat uit (behalve dan door <100km/h te gaan rijden). Of zie ik iets simpel over het hoofd?
Ik had hetzelfde probleem, bij mij was de oplossing de telefoon herstarten en sindsdien geen problemen meerKatarn schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:25:
[...]
Zelfde probleem hier. Sinds afgelopen zaterdag weigert CarPlay te werken.
Heb m’n telefoon al verwijderd en opnieuw toegevoegd, maar biedt geen oplossing. Zag hier nog wel andere suggesties, maar ik denk dat ik binnenkort gewoon even naar de dealer ga. Zeker nu ik lees dat ik niet de enige ben met dit issue.
zou dit dezelfde werking hebben, ik kan het niet vindenRedRush schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:17:
[...]
Die post had ik over het hoofd gezien. Met dat relais bordje ga ik er wel gewoon mee aan de slag inderdaad
Mocht ik het werkend krijgen zal ik wel fotos posten voor de geïnteresseerde. Kan wel even duren want hier dezelfde excuses met werk en andere hobbieprojecten 😅
https://www.trailerplus.nl/product/led-processor-interface-in-13-polige-stekker-uit-13-polige-stekkerdoos-lucidity
Volgens mijn dealer én de prijslijst zit V2X niet in het tech pack, en zou dus daarmee niet meer leverbaar zijn op de EV3...Locke_ schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:42:
[...]
de dealer heeft me vandaag eindelijk teruggebeld, alle EV3's die na 1 april bij de fabriek worden besteld, zijn het zogenaamde "2027" model. De verandering (voor zover hij kon vertellen) hierin is de invoering van het tech pakket, waarin een aantal opties voorheen al in het model zaten (afhankelijk van de uitvoering) en een aantal opties nieuw zijn toegevoegd
Dit zijn
Alles aangesloten volgens schema, maar...... ik zie en hoor de relais schakelen (ledjes op de print knipperen, maar de knipperlichten gaan niet aan. Ook doet de verlichting het maar aan 1 kant (daar waar de kabels van doorverbonden zijn en niet via de print lopen. Wat zie ik over het hoofd?knarfbo schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:21:
[...]
zou dit dezelfde werking hebben, ik kan het niet vinden
https://www.trailerplus.nl/product/led-processor-interface-in-13-polige-stekker-uit-13-polige-stekkerdoos-lucidity
[ Voor 20% gewijzigd door noppie63 op 12-05-2026 17:08 ]
Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat, KIA EV3 +A Pearl White LR
In de prijslijst staat enkel V2L bij het tech pack, maar de dealer (Hedin) was toch echt zeker dat V2G ook in het tech pack zit.PSNE schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:16:
[...]
Volgens mijn dealer én de prijslijst zit V2X niet in het tech pack, en zou dus daarmee niet meer leverbaar zijn op de EV3...
Tegelijkertijd, toen ik het vroeg riep ie gelijk "zit er allemaal in meneer" en toen ik aangaf dat de prijslijst iets anders zegt, moest hij ook zoeken.
Altijd handig als de fabrikant wat "kleins" veranderd aan een bestaand model.
Ik denk het niet, dit lijkt mij een interface als je trailer ledverlichting heeft en omdat die verbruikers soms niet gezien worden doordat het verbruik te klein is en de verlichting niet zou werken. De interface zorgt dat de auto de verbruikers zien!knarfbo schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:21:
[...]
zou dit dezelfde werking hebben, ik kan het niet vinden
Ik ken het printje niet ( heb hem wel al besteld). Maar zit er op het relais niet gewoon een wisselcontact, dit zou betekenen dat je het P contact gewoon moet voeden met een constante plus. Als ik hem binnen krijg zal ik er eens naar kijken, meten is wetennoppie63 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:07:
[...]
Alles aangesloten volgens schema, maar...... ik zie en hoor de relais schakelen (ledjes op de print knipperen, maar de knipperlichten gaan niet aan. Ook doet de verlichting het maar aan 1 kant (daar waar de kabels van doorverbonden zijn en niet via de print lopen. Wat zie ik over het hoofd?[Afbeelding]
Ik kan ook geen recente updates vinden over V2X in Nederland. Ben benieuwd of het er nog aan zit te komen, of dat ze het stilletjes op de backburner hebben gezet.PSNE schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:16:
[...]
Volgens mijn dealer én de prijslijst zit V2X niet in het tech pack, en zou dus daarmee niet meer leverbaar zijn op de EV3...
De constante voeding zit er ook op en de ledjes op de print gaan ook aan, maar mijn verlichting niet....knarfbo schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:47:
[...]
Ik ken het printje niet ( heb hem wel al besteld). Maar zit er op het relais niet gewoon een wisselcontact, dit zou betekenen dat je het P contact gewoon moet voeden met een constante plus. Als ik hem binnen krijg zal ik er eens naar kijken, meten is weten
/f/image/HF9K9lhsDW2t6KzXfRXY0wGd.png?f=fotoalbum_large)
- De constante stroomdraad (2) en massa (3) gebruiken om de printplaat van voeding te voorzien, en de +-draad doorlussen naar de COM-klemmen van ieder gebruikt relais;
- Vanaf de auto de signaaldraad (geel/groen/etc.) aansluiten op de IN-klem;
- Vanaf het relaisblok dezelfde kleur draad vanaf de NO-klem naar de lamp aansluiten;
- En daar was ik zelf mee aan het prutsen: de massadraden (3 en 13) moeten natuurlijk ook retour.
Ah, dat miste ik dus: De plus doorlussen naar iedere COM-klem op de relais. Dat zou het dan moeten zijn. Ik laat je wat wetenaikink schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 10:41:
Toch even nagedacht hoe het nou ook alweer zat, en volgens mij moet dit het zijn; garantie tot aan de deur. Is niet het hele plaatje, alleen de knipperlichten zijn nu aangesloten, maar het principe werkt zo door voor de andere verlichting.
[Afbeelding]
- De constante stroomdraad (2) en massa (3) gebruiken om de printplaat van voeding te voorzien, en de +-draad doorlussen naar de COM-klemmen van ieder gebruikt relais;
- Vanaf de auto de signaaldraad (geel/groen/etc.) aansluiten op de IN-klem;
- Vanaf het relaisblok dezelfde kleur draad vanaf de NO-klem naar de lamp aansluiten;
- En daar was ik zelf mee aan het prutsen: de massadraden (3 en 13) moeten natuurlijk ook retour.
Mischien nog beter is de permanente 12 volt die aan de Common van iedere relais komt niet aan de 12Volt print aan te sluiten en de 12 Volt voor de print te sturen via de geschakelde 12 volt van de auto te nemen Nr.10 (geschakelde + 12 volt) voor de print te voeden samen met Nr.: 11 (Massa) en Nr.9 (permanente + 12 volt voor de Common aan iedere ralais en de massa Nr.13noppie63 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:18:
[...]
Ah, dat miste ik dus: De plus doorlussen naar iedere COM-klem op de relais. Dat zou het dan moeten zijn. Ik laat je wat weten
Bij deze opstelling zal de fietsendrager verlichting zonder ingeschakelde auto niet kunnen werken en de print zal ook geen stroom afnemen bij uit geschakelde auto!
:strip_exif()/f/image/P1pnBZHGIU0agLUAiKiw4ScW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3JLS890gURBKKYfzqZUEQtSY.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij is er! 81kwh GT Business Line. Fijn, lekker stukkie gereden ook al, rijdt allemaal prettig alleen even wennen aan alles. Is toch anders dan onze Skoda Elroq. Voornaamste waar ik aan moet wennen is het nogal hol klinkende plastic fantastic interieur en het totale gebrek aan opslagruimte die dicht kan.
Kan niet stoppen met ontploffen!
Lekker weinig troep. Heb temu bakje en is meer dan genoeg voor wat kleingeld en usb laadkabeltje.Bob Popcorn schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 19:19:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hij is er! 81kwh GT Business Line. Fijn, lekker stukkie gereden ook al, rijdt allemaal prettig alleen even wennen aan alles. Is toch anders dan onze Skoda Elroq. Voornaamste waar ik aan moet wennen is het nogal hol klinkende plastic fantastic interieur en het totale gebrek aan opslagruimte die dicht kan.
Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange
Weet iemand toevallig of/hoe pet mode beschikbaar is?
Gefeliciteerd!RCdeWit schreef op zondag 17 mei 2026 @ 00:56:
Inmiddels twee dagen m’n nieuwe EV3 binnen! Erg blij mee, rijdt heerlijk.
Weet iemand toevallig of/hoe pet mode beschikbaar is?
Er is geen pet mode. Je kan of elke keer met de app klimaatregeling starten (je laat je dier neem ik aan toch niet lang alleen in de auto?) of je kan hem in utility mode zetten, dan airco aan en met de app de auto afsluiten als het goed is maar dat weet ik niet 100% zeker.
Ah, balen. Ik zie er wel wat dingen van online staan, maar misschien dat het een region lock is?NVranya schreef op zondag 17 mei 2026 @ 07:38:
[...]
Gefeliciteerd!
Er is geen pet mode. Je kan of elke keer met de app klimaatregeling starten (je laat je dier neem ik aan toch niet lang alleen in de auto?) of je kan hem in utility mode zetten, dan airco aan en met de app de auto afsluiten als het goed is maar dat weet ik niet 100% zeker.
Ik heb het gisteren met utility mode gedaan, en dat werkt op zich prima. Zeker omdat ik de hond inderdaad hoogstens een half uurtje laat zitten. Maar het nadeel is dat van de buitenkant niet direct duidelijk is dat de climate control aanstaat.
Als je vanuit het EV-menu de Utility mode aanzet, dan heb je meer instellingen dan als je die mode aanzet vanuit de snelkoppelingen vanaf het home screen. Zo kun je dan aangeven dat het scherm uit moet als de Utility mode inschakelt.RCdeWit schreef op zondag 17 mei 2026 @ 14:49:
Ik heb het gisteren met utility mode gedaan, en dat werkt op zich prima. Zeker omdat ik de hond inderdaad hoogstens een half uurtje laat zitten. Maar het nadeel is dat van de buitenkant niet direct duidelijk is dat de climate control aanstaat.
Klonk als de mogelijkheid die ik ook zocht, alleen schakelt ‘ie dan de waarschuwingen compleet uit, niet alleen het geluid. Je krijgt dan ook geen visuele meldingen in het infotainmentsysteem of de HUD meer. Dat is wel erg jammer, want die zou ik nog wel graag willen zien.onzenuub schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:59:
Naar navigatie, dan op het luidspreker icoontje klikken et voila. Je kunt t dan zachter, harder, uitzetten.
deMercer schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:40:
[...]
Klonk als de mogelijkheid die ik ook zocht, alleen schakelt ‘ie dan de waarschuwingen compleet uit, niet alleen het geluid. Je krijgt dan ook geen visuele meldingen in het infotainmentsysteem of de HUD meer. Dat is wel erg jammer, want die zou ik nog wel graag willen zien.
Geluid zachter zetten, dan komt het icoontje nog wel in beeld.
In de laatste Autoweek, staat een artikel over dakkoffers en het meerverbruik daardoor, in dit artikel wordt gesteld dat het meerverbruik 9% is, dit scheelt nogal wat met 20%........AMDFreak schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:39:
Onlangs een weekendje weggeweest met de Kia EV3. Conclusie van de vrouw was, de kofferbak is te klein. Kortom ik mag opzoek naar een dakkoffer (de Kia is niet voorzien van een trekhaak).
Door de dakkoffer zal het verbruik omhoog gaan (als ik de reviews moet geloven +/- 20%), nahja, op een rit naar Zuid Frankrijk zal mij dat één extra laadstop kosten. Ook dat neem ik maar voor lief.
Maar mijn wens is, een goeie aerodynamische dakkoffer waarbij het wind/rijgeluid zo minimaal mogelijk is. Dit icm een vrij universele dakdragers.
Probeer hem even opnieuw aan te koppelen. Of aan een andere laadpaal.henkna schreef op maandag 18 mei 2026 @ 00:05:
Zit me al de hele avond druk te maken. De auto stopt steeds met laden. ‘ opladen volgens schema voltooid ‘ Ik heb geen schema actief. Any suggestions?
Geen schema ingesteld in Kia Smart Charge app? Zo ja, app volledig deinstalleren en weer herinstalleren.henkna schreef op maandag 18 mei 2026 @ 00:05:
Zit me al de hele avond druk te maken. De auto stopt steeds met laden. ‘ opladen volgens schema voltooid ‘ Ik heb geen schema actief. Any suggestions?
Ik had het laatst ook twee keer aan de thuislader. Gewoon even auto herstarten en uitschakelen hielp.Steeffoon schreef op maandag 18 mei 2026 @ 06:31:
[...]
Probeer hem even opnieuw aan te koppelen. Of aan een andere laadpaal.
https://www.facebook.com/share/p/1GxHXZZr6X/?mibextid=wwXIfr
Mijn vraag: heeft iemand anders dit probleem ook ooit gehad en werkt deze manier van "reparatie"? Of is het toen anders opgelost?
Voor iemand zonder Meta-account maar wel met EV3 voorzien van een ‘snijplank': zou je een screenshot van deze post hier kunnen plaatsen? En nee, ik vraag dit niet voor een vriendOhmak schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:24:
Hier is iemand die de “snijplank” heeft vervangen. Voor diegene die zich daaraan storen.
https://www.facebook.com/share/p/1GxHXZZr6X/?mibextid=wwXIfr
Dank voor de suggestie! Ik heb het volume nu ingesteld op 1, en het werkt nu zoals ik het graag zie.onzenuub schreef op zondag 17 mei 2026 @ 19:03:
Geluid zachter zetten, dan komt het icoontje nog wel in beeld.
De witte stekker in de zekeringskast losmaken en een minuut wachten voordat je ‘m weer vastmaakt werkt in ieder geval weet ik uit ervaring toen de Digital Key van zowel mijn iPhone als mijn Apple Watch niet meer werkten (zie ook eerdere berichten over dit onderwerp in dit topic).winnie schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:25:
Google zegt: BLE module resetten in de zekeringenkast onder het dashboard door de zekering er een minuut uit te halen. BLE = Bluetooth / Low Energy
Mijn vraag: heeft iemand anders dit probleem ook ooit gehad en werkt deze manier van "reparatie"? Of is het toen anders opgelost?
.
Dat zou dan de juiste zekering moeten zijn. Ik ga het proberen. Bedankt.
Als ik moet kiezen tussen zekering of completer stekker kies ik nu voor de zekering. Maar desalniettemin: bedankt voor de tip.deMercer schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:26:
[...]
De witte stekker in de zekeringskast losmaken en een minuut wachten voordat je ‘m weer vastmaakt werkt in ieder geval weet ik uit ervaring toen de Digital Key van zowel mijn iPhone als mijn Apple Watch niet meer werkten (zie ook eerdere berichten over dit onderwerp in dit topic).
Met dat blauwe stipje kan ik je niet verder helpen. Maar die melding ‘Opladen volgens schema voltooid’ krijg ik ook altijd zodra de laadpaal het laden stopt (ik laad normaliter altijd zonder ingesteld schema en enkel met overschot aan PV-stroom), ook voordat de ingestelde SoC is bereikt. Dus die melding klopt sowieso niet, die interpreteer ik als ‘opladen gestopt’.henkna schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:12:
Wanneer het blauwe stipje bij batterij conditionering brand stopt ie met laden. Daarna gaat het verder. Maar steeds de melding ‘ opladen volgens schema voltooid ‘
Mag weg vinger trouble
[ Voor 88% gewijzigd door Skipper_NH op 18-05-2026 22:58 ]
Prachtig hè: "Nog ca. 50 m h resterend." Zouden ze 50 milli-uur bedoelen?henkna schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:12:
[Afbeelding]
[Afbeelding]Wanneer het blauwe stipje bij batterij conditionering brand stopt ie met laden. Daarna gaat het verder. Maar steeds de melding ‘ opladen volgens schema voltooid ‘
Ik denk dat de variabel voor ‘uur’ leeg was (omdat minder dan 1 uur), maar ze niet netjes de hardcoded ‘h’ hebben weggehaald. Iemand heeft de unit-logica half gerefactored and zonder goed te testen naar productie gebracht hahahaEevje schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:51:
[...]
Prachtig hè: "Nog ca. 50 m h resterend." Zouden ze 50 milli-uur bedoelen?
EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V
Ook mooi dat bij een ritje van 22 km van mijn stop bovenaan de berg naar het dal mijn batterij van 69% naar 71% ging met een verbruik van 0,0 kWh/100 km
9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh
Dit, maar verwijder eerst ook het volledige profiel in de app (auto verwijderen) voor je hem verwijdert. App alleen verwijderen met actief profiel houd het slim laden in stand. Uit ervaring...Revenge69 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 06:32:
[...]
Geen schema ingesteld in Kia Smart Charge app? Zo ja, app volledig deinstalleren en weer herinstalleren.
Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange
De batterij koelen kan de EV3 zeker, weet ik uit ervaringVitruvius schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:12:
Ik verwacht pas bij 20 graden dat dat weg gaat, het conditioneren zal nu ook minder lang duren maar een optimalisatie is nog steeds mogelijk tot die temperatuur. Vanaf 25 graden zal ie waarschijnlijk weer koelen als de EV3 dat kan.
Kan niet stoppen met ontploffen!
Haha, herkenbaar! Dacht eerst dat ik maar 1 nummer in de playlist had en dat dat daarom steeds de volgende was, en niet gelijk realiserende dat dat “terug” was en dus hetzelfde nummer vanaf het begin speelt. 😅Bob Popcorn schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:01:
Weekje onderweg, best een fijne autoEnige echte inconsistentie waar ik tegenaan loop is dat het linker wipschakelaartje op het stuurwiel de cruisecontrol regelt, en naar boven is +, naar beneden is min. Het scrollwieltje er naast doet de boordcomputer, en wederom naar boven is +, naar beneden is min. Het rechterscrollwieltje idem dito, naar boven is volume omhoog, naar beneden is volume omlaag. Waarom is het rechter wipschakelaartje dan omhoog nummer terug, en omlaag nummer vooruit?
Voor mezelf visualiseer ik het maar als een echte playlist, dus:
1 - eerste nummer
2 - tweede nummer
3 - derde en zo voort
Dan is hendel omlaag wel logisch, wat dat is dan de volgende in de playlist 🤔
Dat is een ezelsbruggetje dat hopelijk ook voor mij gaat werken. Het is momenteel nog steeds echt nadenken als ik die schakelaar wil gaan gebruiken, het gaat na bijna een jaar nog steeds niet intuïtiefNVranya schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:28:
Voor mezelf visualiseer ik het maar als een echte playlist, dus:
1 - eerste nummer
2 - tweede nummer
3 - derde en zo voort
Dan is hendel omlaag wel logisch, wat dat is dan de volgende in de playlist 🤔
zo heb ik iets met de kia nav waar de eerste afslag onderaan staat ... moest ik ook steeds over nadenken terwijl ik er nergens vandaag kom (google maps op telefoon soms)deMercer schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:53:
[...]
Dat is een ezelsbruggetje dat hopelijk ook voor mij gaat werken. Het is momenteel nog steeds echt nadenken als ik die schakelaar wil gaan gebruiken, het gaat na bijna een jaar nog steeds niet intuïtief
Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
Heb ik ook in mijn Kia E Niro en kan er na 5 jaar nog steeds niet aan wennen. In mijn hersenen is omhoog vooruit en naar beneden een nummer terugBob Popcorn schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:01:
Weekje onderweg, best een fijne autoEnige echte inconsistentie waar ik tegenaan loop is dat het linker wipschakelaartje op het stuurwiel de cruisecontrol regelt, en naar boven is +, naar beneden is min. Het scrollwieltje er naast doet de boordcomputer, en wederom naar boven is +, naar beneden is min. Het rechterscrollwieltje idem dito, naar boven is volume omhoog, naar beneden is volume omlaag. Waarom is het rechter wipschakelaartje dan omhoog nummer terug, en omlaag nummer vooruit?
Ook hetzelfde bij de Niro EV...evertmulder schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:26:
[...]
Heb ik ook in mijn Kia E Niro en kan er na 5 jaar nog steeds niet aan wennen. In mijn hersenen is omhoog vooruit en naar beneden een nummer terug
Voor de EV3 twijfel ik over de 58 kWh accu of de 81 kWh accu. De keren dat we langere ritten maken is op 1 hand (met 5 vingers) te tellen per jaar. We kunnen aan huis laden, indien nodig iedere dag. Prijs verschil is € 4000.
Wie heeft ervaring en of advies?
En die 4000 euri was voor mij de reden om te kiezen voor de 58kWh accu. Als het mooi weer is op en neer naar Domburg, 320 a 330 km is gemakkelijk te doen en de keer dat je naar het buitenland gaat, ga je toch al om de 2,5 a 3 uur stoppen voor n bakkie en dan kun je ook ineens bijladen.
Een wijs gezegde is: koop de grootste accu die je je kunt veroorloven.MajaMestreech schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:18:
Ik ben offertes aan het opvragen voor een EV3 Plus Advanced met inruil de Niro EV 2023. Die is met een 64 kWh accu.
Voor de EV3 twijfel ik over de 58 kWh accu of de 81 kWh accu. De keren dat we langere ritten maken is op 1 hand (met 5 vingers) te tellen per jaar. We kunnen aan huis laden, indien nodig iedere dag. Prijs verschil is € 4000.
Deels is dit vooral persoonlijk. Wij hebben wel het grote accupakket gekozen, omdat de familie aan de andere kant van het land woont. Verder gaan we echt niet wekelijks lange afstanden maken, maar vinden wij het ergens ook wel lekker dat je niet dagelijks hoeft te stekkeren. Maar of je dat het prijsverschil waard vindt, is echt persoonlijk.MajaMestreech schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:18:
Ik ben offertes aan het opvragen voor een EV3 Plus Advanced met inruil de Niro EV 2023. Die is met een 64 kWh accu.
Tja. Als je het nu makkelijk kunt missen is de keuze snel gemaakt. Het geeft echt een hele hoop comfort en laadstress. Zonder na te denken kan ik laden tot 100% en kom in Parijs uit met een korte laadstop.MajaMestreech schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:18:
/f/image/4mk2LgQcPtx2qEUJREbVkYEh.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ZVab1VGwjR1RmURvGUR11y2j.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/XG5WZ9WrXIdx5Z4To8TbHHfR.png?f=fotoalbum_large)