Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange
Interessant! Ik heb zelf geen praktijkervaring met zomerbanden op ijs, omdat ik al jaaaaren all-seasons rij, maar als het echt spekglad is, had ik geen verschil verwacht, nav wat ik tot nu toe heb gelezen. Dan heb ik niks gezegd!deMercer schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:11:
[...]
Ben ik niet met je eens. Tijdens een rijvaardigheidscursus zoveel jaar geleden heb ik het verschil op spekglad wegdek kunnen zien en ervaren tussen winterbanden en zomerbanden. Een wereld van verschil!
Het grote probleem is (was toen?) echter dat veel mensen die met winterbanden rijden denken dat ze gewoon door kunnen blijven rijden als ware het zomer. En dat is toch echt niet zo. Ook met winterbanden moet je je rijstijl en -gedrag aanpassen.
DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air
:strip_exif()/f/image/LZycxxPdpYzh33kJjoH5uKuC.jpg?f=fotoalbum_large)
Service niet geactiveerd? En toen ik hem nieuw had (november) wel gewoon updates gekregen en gedownload. Heb voor zover ik weet niks geks gedaan; ik zie in de app ook op mijn account (zelfde profiel als in screenshot) gewoon een Kia Connect abbo dat verloopt in 2032... iemand dit ook? Of wordt dit toch echt mijn eerste belletje naar de dealer?
Ja, deze:De Eik schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:24:
Vraagje,
Wordt er bij de EV3 een laadkabel meegeleverd?
Jazeker, komt met de officele kia laadkabel, die als het goed is tot 22kW ondersteuntDe Eik schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:24:
Vraagje,
Als ik via de app klimaat probeer te starten terwijl de auto aan de snellader hangt krijg ik een melding dat het niet beschikbaar is.
Voor zover ik het begrepen heb zijn er twee soorten OTA'sTerranca schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:28:
Naar aanleiding van de berichten over nieuwe updates weer eens de menu's in gedoken en tot mijn verbazing zie ik dit:
[Afbeelding]
Service niet geactiveerd? En toen ik hem nieuw had (november) wel gewoon updates gekregen en gedownload. Heb voor zover ik weet niks geks gedaan; ik zie in de app ook op mijn account (zelfde profiel als in screenshot) gewoon een Kia Connect abbo dat verloopt in 2032... iemand dit ook? Of wordt dit toch echt mijn eerste belletje naar de dealer?
1. OTA update voor voertuig software
2. OTA update voor infotainment systeem en kaarten.
De eerste is gratis en loopt lang door, tot 2032.
De tweede niet. Je krijgt 2 OTA updates gratis en daarna niet meer.
Hiervoor kun je een abonnement afsluiten of handmatig via een usb stick updaten.
Daarom geeft de auto de melding service niet geactiveerd
Zie verder https://update.kia.com/EU/NL/home
Binnenkort zou er een infotainment update aankomen dat de kaarten online altijd bijgewerkt worden.
Die update zie ik nog niet op de update site staan.
Je zou de auto in POWER ON modus kunnen zetten: druk op de EV-knop zonder het rempedaal aan te raken. Dan zijn alle infotainment en klimaatfuncties beschikbaar. Als het goed is kan je de auto dan ook vergrendelen.DenBeke schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:46:
Hoe kan ik verwarming van de EV3 laten draaien tijdens het snelladen maar toch de auto vergrendelen?
Als ik via de app klimaat probeer te starten terwijl de auto aan de snellader hangt krijg ik een melding dat het niet beschikbaar is.
Dat werkte bij mij vanochtend dus niet gek genoeg. Ach met vooraf opwarmen en daarna de auto aanzetten en verder laten verwarmen terwijl ik de auto sneeuwvrij maakte was er niets meer aan de hand tegen de tijd dat ik daadwerkelijk weg reed.Zr40 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:06:
[...]
Je zou de auto in POWER ON modus kunnen zetten: druk op de EV-knop zonder het rempedaal aan te raken. Dan zijn alle infotainment en klimaatfuncties beschikbaar. Als het goed is kan je de auto dan ook vergrendelen.
De functionele updates tellen niet mee voor die 2 gratis updates. Ik heb er al 5 gehadTerranca schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:54:
Thanks -- dat zou het idd wel verklaren... volgens mij kreeg ik de 1e dag dat ik hem had al 2 navigatie updates dus op die manier kan ik ook "gratis" updates weggevenmaar goed, we wachten het af...
Maar sowieso ben ik nergens een update teller tegengekomen en ik vermoed dat met die aankomende update waarbij kaartdata altijd live is het ook niet meer relevant gaat zijn.
Ik las dit ook ergens, maar wat ik mij dan afvraag is waar je überhaupt een abonnement zou kunnen afsluiten? Ik vind daarover namelijk niets terug online. Niet dat ik het per se wil, maar wel handig om te weten. Zoals anderen ook zeggen, is een update teller ook nergens te vinden. Ben wel benieuwd hoe dat zit, want mijn laatste update onder 2. is geïnstalleerd toen de auto nog bij de dealer te koop stond. Of zoiets meetelt is wel handig om te weten (vind ik)._EV_ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:51:
[...]
Voor zover ik het begrepen heb zijn er twee soorten OTA's
1. OTA update voor voertuig software
2. OTA update voor infotainment systeem en kaarten.
De eerste is gratis en loopt lang door, tot 2032.
De tweede niet. Je krijgt 2 OTA updates gratis en daarna niet meer.
Hiervoor kun je een abonnement afsluiten of handmatig via een usb stick updaten.
Daarom geeft de auto de melding service niet geactiveerd
Zie verder https://update.kia.com/EU/NL/home
Ja wel een laadkabel maar geen grannylader.De Eik schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:24:
Vraagje,
[ Voor 88% gewijzigd door NVranya op 07-01-2026 12:53 ]
De remweg op spekgladde ondergrond (vergelijkbaar met ijs) was op winterbanden 33% tot 50% korter tov zomerbanden, als ik het me goed herinner. Ook kon je met winterbanden met hogere snelheid een bocht nemen, dan wel met dezelfde snelheid een bocht krapper nemen.aidanl schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:35:
Dat het een verschil kan maken geloof ik, maar of de marge tussen zomer / all-season / winter dermate groot is betwijfel ik. Op sneeuw ja door het zachtere rubber en grotere profiel. Maar op puur ijs zal het verschil minimaal zijn, misschien alleen het voordeel van het zachtere rubber als de band ook opgewarmd is.
Dat was wel rond 2011, het kan zijn dat inmiddels de verschillen tussen zomer- en winterbanden weer kleiner zijn geworden (in de 15 jaar daarvoor waren de verschillen juist steeds groter geworden).
Ja, ik zag dit vandaag ook voor het eerst. En als je naar beneden scrollt, wordt het nog vreemder IMO:Terranca schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:28:
Naar aanleiding van de berichten over nieuwe updates weer eens de menu's in gedoken en tot mijn verbazing zie ik dit:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/cKxC1sGDKnmAJTWKfIXh4Syt.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze twee opties zijn allebei uitgegrijsd, ik kan ze dus niet wijzigen
Ik dacht dat ik een tijdje terug wel het OTA abonnement in de store te hebben gezien.
Maar als straks de kaarten continu bijgewerkt worden (online) dan is dat abonnements model inderdaad niet belangrijk meer. Misschien hebben ze het daarom al wel weggehaald
Je kan de auto ook op utility modus ‘kampeer modus’ zetten toch tijdens (snel) laden en dan de verwarming etc aan?DenBeke schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:46:
Hoe kan ik verwarming van de EV3 laten draaien tijdens het snelladen maar toch de auto vergrendelen?
Voordat ik dit ga proberen, zou ik graag antwoord willen op de volgende vragen:
- Is dit inderdaad een oplossing die mijn probleem kan oplossen?
- Moet ik opnieuw een Digital Key aanmaken als ik dit heb gedaan, of is dat niet nodig?[l/li]
- Zijn alle instellingen teruggezet naar de fabriekswaarden, of blijven deze zoals ze waren voor het loskoppelen?[l/li]
De EV3 is dan alleen niet zomaar te vergrendelen. Dat zul je dan via de app moeten doen.WTM schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:30:
Je kan de auto ook op utility modus ‘kampeer modus’ zetten toch tijdens (snel) laden en dan de verwarming etc aan?
Ik doe het raam open, knopje van vergrendeling indrukken en raam dicht (en arm terug trekken ;-))deMercer schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:54:
[...]
De EV3 is dan alleen niet zomaar te vergrendelen. Dat zul je dan via de app moeten doen.
Wel zeker zijn dat je sleutel / werkende app hebt om weer in de auto te komen. natuurlijk!
:strip_exif()/f/image/TJbt12Lsx1I8yJ7ePirZBDlw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mWI8gf8Z7Om7vOI53T53SoB3.jpg?f=fotoalbum_large)
De beide knoppen zijn greyed out, ik kan ze niet bedienen.
[ Voor 24% gewijzigd door Skv op 07-01-2026 19:51 ]
Het abonnement staat bij mij nog in de store._EV_ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:11:
Met die updates vindt ik vaag.
Ik dacht dat ik een tijdje terug wel het OTA abonnement in de store te hebben gezien.
Maar als straks de kaarten continu bijgewerkt worden (online) dan is dat abonnements model inderdaad niet belangrijk meer. Misschien hebben ze het daarom al wel weggehaald
Jabartmaniac schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:29:
Is de update uitvoeren via de usb stick dan gratis?
Juist op ijs zijn winterbanden belangrijk.aidanl schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:35:
Dat het een verschil kan maken geloof ik, maar of de marge tussen zomer / all-season / winter dermate groot is betwijfel ik. Op sneeuw ja door het zachtere rubber en grotere profiel. Maar op puur ijs zal het verschil minimaal zijn, misschien alleen het voordeel van het zachtere rubber als de band ook opgewarmd is.
Momenteel geeft het vooral een onterecht gevoel van veiligheid en zie je mensen met winderbanden vooral idioot rijgedrag vertonen (te snel zowel rechtdoor als door de bochten, bumperkleven etc.) ipv zoals het hoort aan te passen aan de omstandigheden.
Winterbanden en in verminderde maten all seasons maken een significant verschil in remweg en minimum bochtradius.
Er zijn zat demonstraties te vinden op het internet, zie zo bijvoorbeeld de link hieronder, een filmpje van een test op een ijshockeybaan.
YouTube: Tested: Winter vs. All-Season vs. Summer Tires on Ice I Tire Rack
het belangrijkste is dat de bestuurder weet/vaststelt hoeveel grip de voertuigsamenstelling heeft en zijn rijstijl hierop aanpast.
op bvb een rechte snelweg die met een laagje stuifsneeuw bedekt is kan er bijvoorbeeld prima 100 gereden worden, mits de bestuurder ervaring heeft met het rijden in winterse weersomstandigheden en goed oplet.
Ook 3 software upgrades zijn uitgevoerd (stond 1-2 pagina's hier eerder een lijstje, neem aan dat dat die zijn). In het kwartiertje rijden sindsdien niets gemerkt van enige wijziging, dealer verwacht ook niet dat klanten enig verschil zullen merken.
https://www.rtl.nl/nieuws...l-sneller-sta-je-stil-met
Het valt toch wel tegen als je eenmaal glijdt. In elk geval is de conclusie bij elke band: hou met winters weer meer afstand.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Volgens mij was het een paar dagen geleden nog in KWH per 100 km
:strip_exif()/f/image/ETYkuE8Y1P7I10WCzm9qoSyo.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij de instellingen kun je dit niet veranderen of aanpassen, dus waarom het ineens gewijzigd is?
Laatste update van de app was op 18 december voor IOS naar V1.0.16.1069(0.158.6)
Hier staat nog gewoon kWh per 100km._EV_ schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:00:
Nu valt me op dat in de Kia app her verbruik niet meer in KWH per 100km staat maar in km per KWH.
Volgens mij was het een paar dagen geleden nog in KWH per 100 km[Afbeelding]
Bij de instellingen kun je dit niet veranderen of aanpassen, dus waarom het ineens gewijzigd is?
Laatste update van de app was op 18 december voor IOS naar V1.0.16.1069(0.158.6)
KIA EV3 GT-Line LR iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Volgens mij kun je het in de auto wel kiezen. Heb je die daar aangepast en dat die instelling ook met de app gesynchroniseerd wordt?_EV_ schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:00:
Nu valt me op dat in de Kia app her verbruik niet meer in KWH per 100km staat maar in km per KWH.
Volgens mij was het een paar dagen geleden nog in KWH per 100 km[Afbeelding]
Dat is een goeie tip!!!DutchKel schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:21:
[...]
Volgens mij kun je het in de auto wel kiezen. Heb je die daar aangepast en dat die instelling ook met de app gesynchroniseerd wordt?
Gisteren is voor het eerst gebruik gemaakt van een tweede user profiel omdat mijn zoon de auto nu ook even gebruikt.
In zijn profiel stond het op km/kwh en de app synchroniseerd dat dus inderdaad.
Dank je wel
Heb wel eens wat gelezen over het resetten van het infotainment systeem, maar ben ook benieuwd of dat daadwerkelijk het opgelost heeft (en hoeveel werk het vervolgens was e.e.a. weer ingesteld te krijgen).
Jep, ook meegemaakt. Om dat op te lossen moet je het infotainmentsysteem herstellen, helaas.Baps schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:19:
Heeft iemand ooit een oplossing gevonden voor het bekende probleem dat de motorinstellingen in de MyDrive modus ontbreken? Ik kan bij MyDrive namelijk enkel het stuurgedrag aanpassen, maar niet de daadwerkelijke rijmodus (Eco, standaard, sport).
Heb wel eens wat gelezen over het resetten van het infotainment systeem, maar ben ook benieuwd of dat daadwerkelijk het opgelost heeft (en hoeveel werk het vervolgens was e.e.a. weer ingesteld te krijgen).
KIA EV3 GT-Line LR iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Nog steeds erg blij met mijn Kia EV3 plus, alweer bijna 20k op de teller, aangekocht mei 2025
Wanneer hij automatisch open gaat, dan gaat hij automatisch weer op slot als je dan geen deur opent. Dat voorkomt dat de auto onbedoeld open blijft als je niet in de gaten hebt dat hij automatisch is geopend.rorie schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:58:
Klopt het dat het nog steeds niet mogelijk is om de auto automatisch op slot te laten gaan? Heel fijn dat de auto automatisch open gaat als je aan komt lopen maar het zou nog fijner zijn als hij ook automatisch op slot gaat.
Andere vormen van automatisch op slot zijn er inderdaad niet.
[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 09-01-2026 10:20 ]
En was dat veel werk? Moet je dan bijvoorbeeld ook je digitale sleutel opnieuw instellen?THE_BASE schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:39:
[...]
Jep, ook meegemaakt. Om dat op te lossen moet je het infotainmentsysteem herstellen, helaas.
Als ik me niet vergis moet je alles inderdaad weer opnieuw instellen. De voorkeuren waren overigens zo weer gepiept, de favorieten van de radio stonden er nog wel in. De sleutel zul je ook opnieuw moeten instellen, als ik mij niet vergis.Baps schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:10:
[...]
En was dat veel werk? Moet je dan bijvoorbeeld ook je digitale sleutel opnieuw instellen?
https://www.autoweek.nl/a...oedkope-broer-van-de-ev3/
Ik zie dat ze enkele verbeteringen hebben doorgevoerd. Onder andere de LED-verlichting binnenin. Deze zit bij de EV3 een stuk hoger, waardoor het al snel als een streep loopt door het zicht van de buitenspiegel. Maar de achterkant, die vind ik wel echt lomp ogen. Ook jammer dat de GT-Line van de EV2 niet de pianolak-wielkasten lijkt te hebben, maar dat dat gewoon kunstof is. Ik blijf lekker bij de EV3
DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air
Klein beetje finetuning in accenten, andere interieurbekleding, nieuwe velgen en grotere wielen én gekleurde remklauwen. Ik zelf ben meer van het frisse interieur zoals nu, maar gekleurde remklauwen zijn wel tof.
https://www.autoblog.nl/n...-ev4-gt-en-ev5-gt-7200752
[ Voor 42% gewijzigd door THE_BASE op 09-01-2026 13:29 ]
Geen verkeerd modelletje, de dubbele koplampen spreken me wel aan. Al vind ik die matte onderdelen boven de wielkasten toch echt niet mooi, maar dat heb ik al eerder gezegd. De EV2 lijkt met veel net even wat minder te zijn dan de EV3 en dat is natuurlijk logisch. Al vind ik 3 USB-poorten aan de voorkant wel netjes en er zit net als bij de EV4 en EV5 nu een camera aan de voorzijde.Steeffoon schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:40:
Vast interessant voor degenen die de EV3 rijden, de EV2 is aangekondigd.
https://www.autoweek.nl/a...oedkope-broer-van-de-ev3/
Ik zie dat ze enkele verbeteringen hebben doorgevoerd. Onder andere de LED-verlichting binnenin. Deze zit bij de EV3 een stuk hoger, waardoor het al snel als een streep loopt door het zicht van de buitenspiegel. Maar de achterkant, die vind ik wel echt lomp ogen. Ook jammer dat de GT-Line van de EV2 niet de pianolak-wielkasten lijkt te hebben, maar dat dat gewoon kunstof is. Ik blijf lekker bij de EV3
Maar jeetje, ik kan niet zo lang naar die stem van de presentator luisteren.
[ Voor 15% gewijzigd door THE_BASE op 09-01-2026 13:38 ]
Hahaha, daar had ik ook wel last van inderdaadTHE_BASE schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:31:
[...]
Maar jeetje, ik kan niet zo lang naar die stem van de presentator luisteren.
Bij mij wel: gekocht bij Van Mossel.De Eik schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:24:
Vraagje,
Hoe breid ik dit aantal uit, of laat ik de auto een random selectie maken uit alle nummers die ik heb?
een mogelijke oplossing zou kunnen zijn dat je de stick splitst in een paar partities.Skv schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 20:50:
...
De Kia indexeert echter maar 8.000 nummers
...
Hoe breid ik dit aantal uit, of laat ik de auto een random selectie maken uit alle nummers die ik heb?
dan zou je a->p op partitie 1 en q->z op partitie 2 kunnen zetten, mogelijk indexeert de kia dan wel alles.
ik weet niet hoe het multimediasysteem met parities omgaat, maar het is het proberen waard.
Goed plan en het proberen waard!AbelR schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 23:52:
[...]
een mogelijke oplossing zou kunnen zijn dat je de stick splitst in een paar partities.
dan zou je a->p op partitie 1 en q->z op partitie 2 kunnen zetten, mogelijk indexeert de kia dan wel alles.
ik weet niet hoe het multimediasysteem met parities omgaat, maar het is het proberen waard.
Met wat kloppen en duwen op de korte kant van het scharnier kreeg ik ze wel open. Vervolgens moest ik ook trekken omdat de deuren ook een beetje zaten vastgevroren.
Is dit ook een bekend euvel met de EV3?
Ik heb dit bij mijn vorige auto’s nog niet meegemaakt (ook niet dat de deur zat vastgevroren, iig niet in deze mate). Ik stond er wel even van te kijken en het was geen fijne ervaring.
Edit: Waarschijnlijk zal met goed voorverwarmen dit probleem wel opgelost kunnen worden, maar de auto staat gekoppeld aan het account van een medewerker van de dealer dus die luxe heb ik op dit moment helaas niet.
Voorverwarmen met de sleutel kan ook, maar dan moet je wel bij de auto staan
[ Voor 20% gewijzigd door JBarn op 10-01-2026 18:08 ]
Heb dit zelfs met de koude wind er volop nog niet meegemaakt met de EV3. Ben benieuwd hoe dat morgen is,JBarn schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:59:
Ik heb een EV6 meegekregen als voorloopauto en mijn EV3 kan elk moment geleverd worden en ik had vandaag het probleem dat de “flush” deurgrepen allemaal waren vastgevroren.
Met wat kloppen en duwen op de korte kant van het scharnier kreeg ik ze wel open. Vervolgens moest ik ook trekken omdat de deuren ook een beetje zaten vastgevroren.
Ik heb dit bij mijn vorige auto’s nog niet meegemaakt (ook niet dat de deur zat vastgevroren, iig niet in deze mate). Ik stond er wel even van te kijken en het was geen fijne ervaring.
Edit: Waarschijnlijk zal met goed voorverwarmen dit probleem wel opgelost kunnen worden, maar de auto staat gekoppeld aan het account van een medewerker van de dealer dus die luxe heb ik op dit moment helaas niet.
Nee, niet meegemaakt, maar verwarm wel steeds voor. Zeker met deze temperaturen.JBarn schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:59:
Ik heb een EV6 meegekregen als voorloopauto en mijn EV3 kan elk moment geleverd worden en ik had vandaag het probleem dat de “flush” deurgrepen allemaal waren vastgevroren.
Ik denk ook dat dit probleem met voorverwarmen geminimaliseerd kan worden.
Het kan door een samenloop van omstandigheden komen. Hier had het flink geregend en vervolgens gevroren.
Morgen maar weer kijken of het dan wat beter gaat
Ik kwam deze tip tegen op de Kia site waar je dus met de zijkant van je vuist rond de deurgreep moet kloppen. Het is dus wel een bekend probleem blijkbaar.
Kan ook handig zijn voor bijvoorbeeld wintersport het automatisch inklappen van spiegels uit te zetten (kunnen vastvriezen). Overdag wat smeltwater en ‘s nachts flinke vorst zijn een leuke combinatie.
[ Voor 45% gewijzigd door jonk op 10-01-2026 22:31 ]
Tot afgelopen vrijdag, en er flinke dooi was waardoor en 10cm slush prut op de parkeerplaats lag. De auto kwam nog half uit het vak, maar was daarna volledig verloren en had nul tractie. Een voorbijganger heeft nog even geduwd waardoor ik iets verder kwam, maar daardoor juist de hele parkeerplaats blokkeerde. Er moesten toen mensen langs en die hebben mij het eerstvolgende vak ingeduwd. Waarna er een oude 206 en Micra wegstoven, en ik dus beschamend achterbleef.
Zaterdag had het weer gevroren, en was de slush hard worden. Het lukte toen wel, maar de auto volgende niet helemaal het spoor die ik in gedachte had.
Conclusie is dus dat het rijden op zomerbanden redelijk gaat in winterse omstandigheden, maar dat vooral het wegrijden niet altijd lukt en de eerste de beste heuvel ben je verloren. In de herfst toch maar een setje winterbanden kopen.
Andere winterse perikelen waren dat de handvaten wel naar buiten kwamen, maar daarna niet meer genoeg kracht hebben om dicht te gaan. Ik kan me voorstellen dat dit bewust zo is ontworpen, omdat je niet wil dat de handvaten te krachtig naar binnen trekken als er nog vingers tussen zitten.
Bij de standaard range versie was het bereik in de kou nog ongeveer 300 snelweg kilometers.
[ Voor 11% gewijzigd door qwik496 op 11-01-2026 08:47 ]
Meer vermogen en 4wd staan hoog op mijn verlanglijstje! Het interieur is ook stukken mooier vind ik. Binnenkort maar eens vragen wat de inruil/omruil opties zijn voor mijn private lease bij de dealer.THE_BASE schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:27:
Voor wie er zin heeft in een EV3 GT!
Klein beetje finetuning in accenten, andere interieurbekleding, nieuwe velgen en grotere wielen én gekleurde remklauwen. Ik zelf ben meer van het frisse interieur zoals nu, maar gekleurde remklauwen zijn wel tof.
https://www.autoblog.nl/n...-ev4-gt-en-ev5-gt-7200752
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Ook vandaag weer. Ik ben toch niet de enige lijkt me?Steeffoon schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 01:46:
Ik blijf het ongekend vinden dat een auto van 50k in mijn geval, zo ontiegelijk snel beslagen ramen heeft. Zelfs met airco aan blijft de zijruit bij de bestuurder in een hoek regelmatig beslagen. Al van alles geprobeerd met de ventilatieroosters etc, maar echt waanzin dit.
Het gaat alleen weg met hard blazen van de voorruit. Daar heb je de hele rit natuurlijk geen zin in. Maar zelfs met de normale airco aan gaat het niet weg.....
[ Voor 9% gewijzigd door Steeffoon op 11-01-2026 10:34 ]
Ik ben bang dat je een defecte sensor hebt. Ik heb dat een keer bij de warmtepomp gehad. Die gaf ineens aan dat het buiten +30 graden was terwijl het maar 10 graden was buiten. Gelukkig koelde het huis niet veel af met 10 graden buiten.Patt2 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:52:
[Afbeelding]
wanneer de wagen onder een laagje sneeuw denkt dat het 60 graden is, dan blaast hij enkel nog koude lucht uit de "verwarming" en airco.
Gelukkig was er de zetel en stuurverwarming die het wel nog deden.
Ook na een herstart was het nog steeds 60° buiten
Ik heb die beslagen ramen eigenlijk nooit. Met dit weer doe ik 10 min voorverwarmen inclusief voorruit en achterruit verwarming op 20°C. Als ik instap dan verander ik naar driver only, 19°C met de rest uit ( dus geen airco, voorruit of achterruit, en ook geen stoel of stuurverwarming, en recirculatie uit). Een tikje op de stand schakelaar zodat hij naar boven en de voeten blaast, en de ventilator op slechts 2 streepjes.Steeffoon schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:33:
[...]
Ook vandaag weer. Ik ben toch niet de enige lijkt me?
Het gaat alleen weg met hard blazen van de voorruit. Daar heb je de hele rit natuurlijk geen zin in. Maar zelfs met de normale airco aan gaat het niet weg.....
[Afbeelding]
Als ik het voorverwarmen niet gebruik staat alles standaard op deze instelling. Het moet wel heel erg veel regenen, of mensen in de auto met natte kleren, voordat ik de airco aanzet. In die gevallen zijn de ruiten in 30 seconden weer schoon.
We hebben een oude spuitfles gevuld met de helft schoonmaak azijn en de rest water. Dit spuit ik op een microvezel doekje om de ramen binnen te ontvetten, en dan direct droogmaken met een andere microvezel doek. Dit doe ik hooguit 3x per jaar, dus dat is denk ik niet de heilige graal.
Ik denk eerder dat er ergens vocht in je auto komt/is wat niet voldoende wordt afgevoerd. Met de airco aan en verse lucht van buiten mag een auto nooit beslaan. Een onderzoek met een luchtvochtigheidsmeter en vochtigheidsmeter voor tapijt en bekleding is zo specialistisch dat een dealer hier geen gekwalificeerd personeel voor heeft.
Ik heb dit issue ook gehad. Heb de ruiten nu meerdere keren schoongemaakt met ruitenreiniger en dat helpt. Ik vermoed dat er een soort film op de ruiten heeft gezeten.Steeffoon schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:33:
[...]
[Afbeelding]
Thanks.qwik496 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:29:
[...]
Ik heb die beslagen ramen eigenlijk nooit. Met dit weer doe ik 10 min voorverwarmen inclusief voorruit en achterruit verwarming op 20°C. Als ik instap dan verander ik naar driver only, 19°C met de rest uit ( dus geen airco, voorruit of achterruit, en ook geen stoel of stuurverwarming, en recirculatie uit). Een tikje op de stand schakelaar zodat hij naar boven en de voeten blaast, en de ventilator op slechts 2 streepjes.
Als ik het voorverwarmen niet gebruik staat alles standaard op deze instelling. Het moet wel heel erg veel regenen, of mensen in de auto met natte kleren, voordat ik de airco aanzet. In die gevallen zijn de ruiten in 30 seconden weer schoon.
We hebben een oude spuitfles gevuld met de helft schoonmaak azijn en de rest water. Dit spuit ik op een microvezel doekje om de ramen binnen te ontvetten, en dan direct droogmaken met een andere microvezel doek. Dit doe ik hooguit 3x per jaar, dus dat is denk ik niet de heilige graal.
Ik denk eerder dat er ergens vocht in je auto komt/is wat niet voldoende wordt afgevoerd. Met de airco aan en verse lucht van buiten mag een auto nooit beslaan. Een onderzoek met een luchtvochtigheidsmeter en vochtigheidsmeter voor tapijt en bekleding is zo specialistisch dat een dealer hier geen gekwalificeerd personeel voor heeft.
Dit gebeurt dus als ik er alleen inzit, en vrijwel precies hoe jij de auto verder ook op temperatuur houdt. Dus inclusief voorverwarmen en daarna op 19 en lucht ook naar boven. Ik had dan wel stoel en stuurverwarming aan. Maar dat zou geen verschil moeten maken. Snap er geen bal van.
Je hebt er ook met dit weer nu geen last meer van?De_Buurmannen schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:24:
[...]
Ik heb dit issue ook gehad. Heb de ruiten nu meerdere keren schoongemaakt met ruitenreiniger en dat helpt. Ik vermoed dat er een soort film op de ruiten heeft gezeten.
Ik heb de ruiten ook meermaals behandeld al, en hoewel het minder is dan in het begin, blijft het niet weg helaas.
Ik ben met 100% opgeladen en thuis gelaten EV op vakantie gegaan op 2-1 en terug gekomen op 9-1.
Tussentijd controleerde ik nog uit nieuwsgierigheid de EV op afstand: 100%.
Bij terugkomst stond de EV nog steeds op 100%. "Niks" visueel eraf dus.
Geparkeerd in mijn garage. Ik gebruik een KIA nfc pasje of mijn telefoon (NFC) om de auto te komen, maar de remote / UWB heb ik uitgeschakeld omdat ik niet wilde dat de auto elke keer open en dicht gaat als ik de fiets pak.
[ Voor 3% gewijzigd door eboellie op 11-01-2026 16:45 ]
Nee, hoewel ik de laatste week de auto niet gebruikt hebSteeffoon schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:26:
[...]
Je hebt er ook met dit weer nu geen last meer van?
Ik heb de ruiten ook meermaals behandeld al, en hoewel het minder is dan in het begin, blijft het niet weg helaas.
Dit heb ik een keer met een leenauto gehad, maar dan net andersom. Die dacht bij 30+ graden buiten dat het vroor waardoor de airco het niet deed. Maar dan alleen nadat het bijrijdersportier open was geweestPatt2 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:52:
wanneer de wagen onder een laagje sneeuw denkt dat het 60 graden is, dan blaast hij enkel nog koude lucht uit de "verwarming" en airco.
Gelukkig was er de zetel en stuurverwarming die het wel nog deden.
Mijn vrouw en ik gebruiken beiden de auto. Ik heb beide (iPhone) telefoons kunnen registreren, ieder op een eigen profiel. En ik kan zelf op mijn telefoon de auto via de Kia app remote beheren.
Nu wil ik graag dat mijn vrouw dat ook via de Kia app op haar telefoon kan. Maar zij kan in haar app de auto niet registreren, want er is al een registratie met mijn app. En in mijn app kan ik weliswaar het voertuig delen, maar als ik daarbij haar telefoonnummer invul, alle functies selecteer en dan op voertuig delen klik gebeurt er niks.Haar account in haar Kia app heeft datzelfde telefoonnummer geregistreerd en haar Kia app heeft notifications enabled.
Hoe hebben anderen dit voor elkaar gekregen?
Bij ons was het vanmiddag andersom: we moesten laden, maar het klepje zit vast gevroren. Er stond water in het scharnier, dat is vast gevroren.Stanjac schreef op zondag 11 januari 2026 @ 02:05:
Mijn klepje ging na het opladen niet goed dicht, wat ijs moeten wegkrabben. Daarna lukte het weer goed.
Liege, liege, liegebeest!
Het was mijn vrouw al opgevallen: je moet de airco gebruiken en helaas is ie een stuk minder goed dan in de 2020 Niro die wij hadden. Ook wij hebben op de voorruit aan de binnenkant best wat waterdruppels.Steeffoon schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:33:
[...]
De neten, wat de heck. Dat is echt niet tof.Patt2 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:52:
Zie ook: de problemen die mijn vrouw heeft met die bak onder de kofferbak. Vandaag een stijfbevroren handdoek daaruit gehaald. Strandhandoek van formaat, volledig volgezogen met water.qwik496 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:29:
[...]
Ik denk eerder dat er ergens vocht in je auto komt/is wat niet voldoende wordt afgevoerd.
Ze heeft't gemeld bij de leasemaatschappij en die laten d'r naar Kwikfit, of all places, gaan.
Het blijven staan van vocht in een auto kan snel serieuze problemen veroorzaken. Denk daarbij aan schimmelvorming wat je gaat inademen in de auto. Met zo'n nieuwe auto zou de dealer dit meteen goed op moeten pakken.Liegebeest schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:25:
[...]
Zie ook: de problemen die mijn vrouw heeft met die bak onder de kofferbak. Vandaag een stijfbevroren handdoek daaruit gehaald. Strandhandoek van formaat, volledig volgezogen met water.
Ze heeft't gemeld bij de leasemaatschappij en die laten d'r naar Kwikfit, of all places, gaan.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Allereerst, om welke app van Pioneer gaat het precies? Zo hebben ze verschillende apps en daarmee ook versies daarvan. Ten tweede, is jouw telefoon momenteel geupdate naar Android 16 (One UI 8.0)?in06cd schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:11:
Beste KIA EV3 rijders, ik heb een dashcam bij mijn EV3 besteld (Dashcam Pioneer VREC-Z710SH voor Euro 299). Nu kom ik erachter dat de Pioneer app op mijn telefoon (Samsung Galaxy A56 5G) er niet mee wil communiceren omdat de telefoon te nieuw is. Volgens mijn garage ligt dit aan mijn eigen telefoon. Maar volgens mij is de dashcam app gewoon een verouderd item zonder updates. Klopt dit? En hoe los ik dit nu op.
Doe je dat niet in de Kia app, of is dat dezelfde functie? Onder 'Voertuig', dan 'Voertuig delen', en van daaruit het telefoonnummer van de ontvanger of het contact kiezen.uray schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:05:
@schekker Dat delen doe je via de Wallet App op je iPhone... Kia kaart selecteren, en dan dat Vierkantje met Pijltje drukken...
Je moet idd ook de Kia App delen, maar de Apple CarKey sleutel deel je vanuit de Apple Wallet. Je deelt hem dus 2 keer eigenlijkaikink schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:47:
[...]
Doe je dat niet in de Kia app, of is dat dezelfde functie? Onder 'Voertuig', dan 'Voertuig delen', en van daaruit het telefoonnummer van de ontvanger of het contact kiezen.
EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V
Aye, maar de leasemaatschappij laat m'n vrouw niet naar de dealer gaan, maar kiest een andere garage.AtlAntA schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:59:
[...]
Het blijven staan van vocht in een auto kan snel serieuze problemen veroorzaken. Denk daarbij aan schimmelvorming wat je gaat inademen in de auto. Met zo'n nieuwe auto zou de dealer dit meteen goed op moeten pakken.
Een andere garage die trouwens de afspraak ook meteen weer heeft geannulleerd. Op naar de lease-toko dus weer.
Zulke dingen doe je toch andersom?Liegebeest schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:56:
[...]
Aye, maar de leasemaatschappij laat m'n vrouw niet naar de dealer gaan, maar kiest een andere garage.
Een andere garage die trouwens de afspraak ook meteen weer heeft geannulleerd. Op naar de lease-toko dus weer.
Je gaat toch gewoon naar de garage en zegt ik heb dit probleem? De garage ziet dan dat het via de lease maatschappij loopt en zal als het nodig is eerst toestemming vragen bij de lease maatschappij om het gebrek te onderzoeken/repareren als het niet onder garantie valt.
Ik heb nog nooit bij problemen eerst overlegd met de lease maatschappij. Alleen bij een ongeluk heb ik eerst overlegd omdat ze daar vaak aparte contracten hebben met bepaalde zaken.
Dank voor je reactie!aidanl schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:36:
[...]
Allereerst, om welke app van Pioneer gaat het precies? Zo hebben ze verschillende apps en daarmee ook versies daarvan. Ten tweede, is jouw telefoon momenteel geupdate naar Android 16 (One UI 8.0)?
Ik heb 2 apps geprobeerd: Pioneer dash connect en Pioneer ai-sense. Ik vermoed dat de eerste de juiste is. De documentatie is zeer vaag: "We raden aan om te zoeken naar “Dash Camera Interface” om deze applicatie te vinden."
De telefoon is Andoid 16 met One UI 8.0.
Beiden gaan naar wifi instellingen om te koppelen met Pioneer_DVR en std wachtwoord 8*8. De telefoon maakt verbinding met aantekening dat er geen internet is, maar dat klopt. Maar terugkomend in de app ziet deze de verbinding niet.
Dat kunnen we nog overwegen, maar bij de vorige lease bak had ze ook al het zelfde: dealer-garage wilde'm niet aannemen, het moest via de leasemaatschappij worden geregeld.DutchKel schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:24:
[...]
Zulke dingen doe je toch andersom?
Je gaat toch gewoon naar de garage en zegt ik heb dit probleem? De garage ziet dan dat het via de lease maatschappij loopt en zal als het nodig is eerst toestemming vragen bij de lease maatschappij om het gebrek te onderzoeken/repareren als het niet onder garantie valt.
Ik heb nog nooit bij problemen eerst overlegd met de lease maatschappij. Alleen bij een ongeluk heb ik eerst overlegd omdat ze daar vaak aparte contracten hebben met bepaalde zaken.
Het wordt ook via de leasemaatschappij geregeld, de garage kan daarvoor contact opnemen met de leasemaatschappij. Een garage zal nooit zonder goedkeuring van een leasemaatschappij werken. Maar die hebben vaak wel korte lijntjes met de leasemaatschappij. Ik krijg ook bij elke beurt te zien of de leasemaatschappij goedkeuring heeft gegeven voor de vervangende onderdelen (banden enzo).Liegebeest schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:51:
[...]
Dat kunnen we nog overwegen, maar bij de vorige lease bak had ze ook al het zelfde: dealer-garage wilde'm niet aannemen, het moest via de leasemaatschappij worden geregeld.
Dat probeer ik dus. Het delen van de Apple CarKey sleutel vanuit de Apple Wallet was geen probleem, die is gedeeld. Maar als ik de Kia App probeer te delen gebeurd er dus niks. Ze heeft de app geïnstalleerd, haar account daar heeft haar mobiele nummer, maar als ik vervolgens in de App de toegang tot de auto met haar telefoonnummer probeer te delen (zowel voertuiinformatie/-services als Kia Connect) krijg ik een prompt voor de pincode van de auto en daarna is het wat mijn telefoon betreft klaar en gebeurt er op haar telefoon nietsCoffee schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:37:
[...]
Je moet idd ook de Kia App delen, maar de Apple CarKey sleutel deel je vanuit de Apple Wallet. Je deelt hem dus 2 keer eigenlijk
Heb je al contant opgenomen met Kia?schekker schreef op maandag 12 januari 2026 @ 21:05:
[...]
Dat probeer ik dus. Het delen van de Apple CarKey sleutel vanuit de Apple Wallet was geen probleem, die is gedeeld. Maar als ik de Kia App probeer te delen gebeurd er dus niks. Ze heeft de app geïnstalleerd, haar account daar heeft haar mobiele nummer, maar als ik vervolgens in de App de toegang tot de auto met haar telefoonnummer probeer te delen (zowel voertuiinformatie/-services als Kia Connect) krijg ik een prompt voor de pincode van de auto en daarna is het wat mijn telefoon betreft klaar en gebeurt er op haar telefoon niets
EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V
Releasenotes online zijn zoals gebruikelijk wat onduidelijk of niet vindbaar .. zeker niet met een versienummer
De text in de display is het volgende 'OTA-software-update voor IEB (integrated Electric Booster). Deze overthe-air (OTA) software-update voorkomt dat er onnodig meldingen verschijnen tijdens het OTA-proces'.
Volgens mij deze al eerder gezien maargoed.. release notes en versienummering in hetzelfde document zou toch wel mooi zijn.
Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk
Het antwoord is dat de verbinding er wel is, maar de app gewoon niet werkt. Als je de wifi verbinding selecteert en kiest voor router beheren, komt er een browserscherm wat naar de dashcam gaat en die reageert ook. Daar zie je de filestructuur en daar kan je ook downloaden. Instellingen beheren gaat uiteraard niet.in06cd schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:40:
[...]
Dank voor je reactie!
Ik heb 2 apps geprobeerd: Pioneer dash connect en Pioneer ai-sense. Ik vermoed dat de eerste de juiste is. De documentatie is zeer vaag: "We raden aan om te zoeken naar “Dash Camera Interface” om deze applicatie te vinden."
De telefoon is Andoid 16 met One UI 8.0.
Beiden gaan naar wifi instellingen om te koppelen met Pioneer_DVR en std wachtwoord 8*8. De telefoon maakt verbinding met aantekening dat er geen internet is, maar dat klopt. Maar terugkomend in de app ziet deze de verbinding niet.
Kortom: Dashcam van Kia is geen aanrader!
Hier ook geregeld. Vandaag nog, vier man in de auto en mistig buiten. Temperatuur op 19 en airco aan, alle zijramen beslagen. Heb het geregeld.Steeffoon schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:33:
[...]
Wat goed helpt is die ontwasemingstand voor de voorruit aan, en dan terug naar standje 4 of 5 zodat het niet te luid is. Dan klaren de ruiten binnen een paar minuten op. Maar irritant dat het nodig is en handmatig aangezet moet worden.
Iets anders met luchtcirculatie. Als ik hard rijd op de snelweg (zeker bij 120+) dan voel ik wat koude wind uit de ventilatie-units komen bij het stuur, zelfs als de ventilatie helemaal uit staat (of bijvoorbeeld alleen op de voeten). Krijg er koude handen van, iemand iets vergelijkbaars?
Ja, zelfs als ik niet hard rijd (40 tot 60 km/h) ervaar ik dit. Dit speelt met name als de cabine op temperatuur is.pat42 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:08:
Iets anders met luchtcirculatie. Als ik hard rijd op de snelweg (zeker bij 120+) dan voel ik wat koude wind uit de ventilatie-units komen bij het stuur, zelfs als de ventilatie helemaal uit staat (of bijvoorbeeld alleen op de voeten). Krijg er koude handen van, iemand iets vergelijkbaars?
Gelukkig zit er stuurverwarming op de EV3, die staat deze periode vaak en lang aan. Wel jammer dat er precies op de plekken waar ik normaal het stuur vasthoud (kwart voor drie, dus bij de spaken) dan net weer de verwarming niet zit.
[ Voor 3% gewijzigd door deMercer op 13-01-2026 13:30 ]
Ik heb het echter ook wanneer ik de ventilatie helemaal uitzet - dus op stand nul. Dan zou je geen ventilatie meer verwachten, toch?Zr40 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:32:
Ik ervaar dit ook, maar in mijn beleving heeft het niets met de snelheid te maken. Wanneer de luchttemperatuur de gewenste temperatuur heeft bereikt wordt er niet meer (extra) verwarmd maar nog wel geventileerd, en dan komt er lucht op ~21 graden uit. Dat voelt fris.
Ventilatie uit is volgens mij bij elke auto dat de ventilator uit staat. Je hebt nog steeds frisse lucht van buiten omdat de roosters open staan. Jij wilt de recirculatie en dan de ventilator uit denk ik.pat42 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:10:
[...]
Ik heb het echter ook wanneer ik de ventilatie helemaal uitzet - dus op stand nul. Dan zou je geen ventilatie meer verwachten, toch?
Dat gaat gelijk met de achterruitverwarming ;-)Baps schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:37:
Misschien is de functie er gewoon niet, maar heeft iemand enig idee of je ook in de auto zelf de verwarming van de buitenspiegels kan aanzetten? Via de app krijg je wel de optie om de spiegels en achterruit (gezamenlijk) te verwarmen, maar in de auto zie ik daar geen optie voor. Zou soms wel fijn zijn om te kunnen doen, maar ook weer niet het grootste probleem.
Oh jeetje, dat ik daar gezien de app niet zelf aan heb gedacht. Thanks! Die heb ik ook niet zo vaak aanstaan, dus vandaar dat het mij misschien nog niet was opgevallen.Steeffoon schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:39:
[...]
Dat gaat gelijk met de achterruitverwarming ;-)
Ook als roosters open staan, lijkt er nog steeds een beetje (koud aanvoelende) lucht uit te komen. Maar dat is wellicht een “lek” luchtstroom?DutchKel schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:18:
Ventilatie uit is volgens mij bij elke auto dat de ventilator uit staat. Je hebt nog steeds frisse lucht van buiten omdat de roosters open staan. Jij wilt de recirculatie en dan de ventilator uit denk ik.
:strip_exif()/f/image/MsU5xizFH9TKvmhR8nDQk5UF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hdIST5afxxaD3DIzLLQuex6o.jpg?f=fotoalbum_large)