Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 86 87 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• _EV_
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 07:38
BBKing schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:30:
[...]

Gisterenavond begonnen met 11 Kw (bij 60% SoC) maar na 15 minuten is ie teruggeschakeld naar 7 Kw. Dit heeft ie vannacht tot 80% SoC volgehouden.
Ja je hebt gelijk. Bij mij laad hij nu ook op 6,6 Kw. Geen andere auto op de publieke paal aanwezig. SoC 59%

• NVranya
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02:43
Ja, ook al zou het eigenlijk alleen voor snelladen moeten zijn, ik lijk toch ook verschil te merken met "langzame" palen als ik wel of niet pre-condition.
Ik doe dus maar altijd de pre-condition aan als ik eraan denk.

• Jakob1969
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07:53
ik ben mij aan het oriënteren om mijn Kia Niro EV in te ruilen voor de EV3.

Daarbij twijfel ik tussen Plus Avanced of GT-Line Business Edition

Klopt het dat de GT-Line geen elektrisch bedienbare kofferbakdeksel en Harman Kardon Sound syrtem heeft? En dat Plus Advance geen digital key (2.0) heeft.

• uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02 18:45
Ik gebruik een JuiceBooster 3 als lader. En haal eigenlijk altijd de 11kW. Misschien dat toch ook de Laadpalen er nog iets mee te maken hebben.

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:09

AMDFreak

Intel is zo..

Jakob1969 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:45:

Klopt het dat de GT-Line geen elektrisch bedienbare kofferbakdeksel en Harman Kardon Sound syrtem heeft? En dat Plus Advance geen digital key (2.0) heeft.
Dat klopt inderdaad.
Alleen ik vind zelf de GT-Line looks mooier (meegespoten stootlijsten e.d.)

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

• NVranya
Jakob1969 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:45:

Volgens mij hebben alle EV3's die key (je bedoelt toch je telefoon gebruiken ipv normale sleutel?)
Mijn +A werkt gewoon met alleen telefoon als ik zou willen.

Volgens mij heeft de BL ook geen schuifdak en de +A wel, weet niet of er andere verschillen zijn, maar check https://www.kia.com/conte...s-Editions-prijslijst.pdf

Het zal er denk ik vooral om gaan of je looks wilt of handige extra's... ik zou het wel weten, maar wellicht ben jij meer van de looks :)

• Jakob1969
NVranya schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:56:
[...]

Volgens mij hebben alle EV3's die key (je bedoelt toch je telefoon gebruiken ipv normale sleutel?)
Mijn +A werkt gewoon met alleen telefoon als ik zou willen.

Volgens mij heeft de BL ook geen schuifdak en de +A wel, weet niet of er andere verschillen zijn, maar check https://www.kia.com/conte...s-Editions-prijslijst.pdf

Het zal er denk ik vooral om gaan of je looks wilt of handige extra's... ik zou het wel weten, maar wellicht ben jij meer van de looks :)
Ik denk dat er een verschil zit in de EV3 van 2025 en de nieuwe EV3 die in 2026 worden geleverd. GT line business ziet er mooier uit maar heet geen Harman Kardon speakers en geen elektrische kofferbak deksel.

• Jakob1969
op de Kia website staat dat digital key 2.0 vanaf de plus uitvoering beschikbaar is. In de prijslijst staat vanaf GT line business Editie.
Chat van Kia geeft ook geen duidelijkheid.

• noppie63
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01-02 18:11
AMDFreak schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:45:
[...]

Dat klopt inderdaad.
Alleen ik vind zelf de GT-Line looks mooier (meegespoten stootlijsten e.d.)
nou, de plus advanced heeft wel een digital key

Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat, KIA EV3 +A Pearl White LR

• Jakob1969
noppie63 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 18:48:
[...]

nou, de plus advanced heeft wel een digital key
Niet op de 2026 model blijkbaar. Ook bevestigd door Kia Nederland.

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Wij hebben onze EV3 nu 4 weken, bevalt uitstekend, op één puntje na. Afgelopen periode meerdere keren gehad dat het lampje "botsing" aan ging en daarna werkte de cruisecontrol niet meer. Weet het niet zeker of het sneeuw de sneeuw/smurie laagje de oorzaak is af dat het toch iets anders is. Soms gaat de melding opeens weg en kan ik CC weer gebruiken. Vandaag eens gestopt en de parkeersensoren / radar schoongemaakt. Weet niet of dit de oplossing is of dat het uitzetten e.e.a. reset.

Mijn vraag heeft iemand anders ook zulke meldingen gehad met deze vieze sneeuw/ijssige wegen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fvTqd6WxBFj813KbYqRZgGs-kWo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aywPCCIsnKmI56Ss87mpMdgS.png?f=fotoalbum_large

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:08
tweakfdr schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:15:
Wij onze EV3 nu 4 weken, bevalt uitstekend, op één puntje na. Afgelopen periode meerdere keren gehad dat het lampje "botsing" aan ging en daarna werkte de cruisecontrol niet meer. Weet het niet zeker of het sneeuw de sneeuw/smurie laagje de oorzaak is af dat het toch iets anders is. Soms gaat de melding opeens weg en kan ik CC weer gebruiken. Vandaag eens gestopt en de parkeersensoren / radar schoongemaakt. Weet niet of dit de oplossing is of dat het uitzetten e.e.a. reset.

Mijn vraag heeft iemand anders ook zulke meldingen gehad met deze vieze sneeuw/ijssige wegen?
Yep, is van sneeuw, ijs, rotzooi etc etc op de sensoren.

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:42

Steeffoon

Smartphone-nerd

Ontdekt dat je in de Kia Connect store nu voor €99 'levenslange' OTA-updates kunt krijgen. Voor zolang Kia Connect loopt, dus zeven jaar. Via USB blijft het gratis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-RALzRCzaQqE-ivAS58ksNCjHYQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8U3TPAqz3x8qBlLyuf7EwWDO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fABzWxSjOoQfxDSFXpp6G_CcXSM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ju7SGt4wKITeogvap0spxCh4.png?f=fotoalbum_large

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• NVranya
tweakfdr schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:15:
Wij hebben onze EV3 nu 4 weken, bevalt uitstekend, op één puntje na. Afgelopen periode meerdere keren gehad dat het lampje "botsing" aan ging en daarna werkte de cruisecontrol niet meer. Weet het niet zeker of het sneeuw de sneeuw/smurie laagje de oorzaak is af dat het toch iets anders is. Soms gaat de melding opeens weg en kan ik CC weer gebruiken. Vandaag eens gestopt en de parkeersensoren / radar schoongemaakt. Weet niet of dit de oplossing is of dat het uitzetten e.e.a. reset.

[Afbeelding]
Ja, als het sneeuwt: even je radar schoonvegen helpt.
Dat is dat zwarte vierkant onder je nummerplaat vóór.

Daarnaast je voorruit goed ontwasemen zodat de camera achter (voor?) de achteruitkijkspiegel alles ook goed ziet.

• MacZappa
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:23
Steeffoon schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 22:24:
Ontdekt dat je in de Kia Connect store nu voor €99 'levenslange' OTA-updates kunt krijgen. Voor zolang Kia Connect loopt, dus zeven jaar. Via USB blijft het gratis.
Verwarring alom want de optie is grijs in de auto. Volgende update maar afwachten?

• _EV_

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En de verwarring wordt nog groter.
Onze grote vriend EV Odessey heeft in Engeland een update gekregen waarbij er gebruik gemaakt gaat worden van online kaarten. Dan zou de kaarten informatie altijd up-to-date zijn.
Dat betekend dat de OTA update voor de kaartinformatie niet meer nodig is.
Alleen maar de Infotainment software 2x per jaar. Die doe ik dan wel per usb stik.
Als wij tenminste die update ook gaan krijgen

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Update voor de app: eindelijk die trage startup verdwenen van die EV9. Het zijn de kleine dingen die het doen. :)

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• mats
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:17
_EV_ schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 07:51:
[...]

Onze grote vriend EV Odessey heeft in Engeland een update gekregen waarbij er gebruik gemaakt gaat worden van online kaarten. Dan zou de kaarten informatie altijd up-to-date zijn.
Alleen maar de Infotainment software 2x per jaar. Die doe ik dan wel per usb stik.
Die update is hier ook al tijd uit en draai ik al dus die zal je zeker moeten krijgen ;)

• imiek99
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 02-02 14:09

imiek99

EV3 +A LR

[...]

Daar heb je wellicht deze abo voor nodig….??

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

[...]

Maar mogelijk heb je daar dan ook een abo voor nodig?

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• _EV_
Het zou gaan om een infotainment update van januari 2026, zie
https://update.kia.com/EU/EN/updateNoticeView/Y2YGqZ

Je zou deze update ook via de updater kunnen installeren.
Alleen zie ik deze update nergens terug, dat bedoel ik met verwarring

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWTHRgNHoCTnD4LNTvT9XMtbUeY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uLuewhed9p4hCGinkyhbDWoG.jpg?f=fotoalbum_large

• uray
Navigation Updater geeft ook nog steeds de September Update van 2025 aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DoEwRs1sULrgrdIq8OoNkEu_Y0k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7VosA0kFOVZlM0QY7UziCS5F.jpg?f=fotoalbum_large

• jvdlely
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:47
Ok, ik begrijp dat je voor OTA updates voor kaarten en Infotainment systeem dus 99 Euro moet gaan betalen? En als je het zelf via USB stick doet, kost het niks?
Nou ja, als kaart updates dan sneller komen, doe ik misschien die 99 Euro dan wel. Zit nog steeds te wachten op de kaartversie waarin de A24 (Vlaardingen - Rozenburg) gewoon actief is.

EV3 Plus + ADAS LR BlueFro, Zaptec Go 2 laadpaal aangestuurd door EVCC

• _EV_
jvdlely schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:05:
Ok, ik begrijp dat je voor OTA updates voor kaarten en Infotainment systeem dus 99 Euro moet gaan betalen? En als je het zelf via USB stick doet, kost het niks?
Nou ja, als kaart updates dan sneller komen, doe ik misschien die 99 Euro dan wel. Zit nog steeds te wachten op de kaartversie waarin de A24 (Vlaardingen - Rozenburg) gewoon actief is.
A24 zelf staat er wel op maar blijkbaar de toegangsweg ernaar toe niet. Hij kan niet navigeren via de tunnel maar als je eenmaal op de A24 zit pakt hij de navigatie wel weer op

• _birdie_
  • Nu online
_EV_ schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:56:
[...]

A24 zelf staat er wel op maar blijkbaar de toegangsweg ernaar toe niet. Hij kan niet navigeren via de tunnel maar als je eenmaal op de A24 zit pakt hij de navigatie wel weer op
Reed er net doorheen. Heb de update maar reed op google Maps. Volgende keer in de gaten houden. Flink irritant dat hij na jaar nog niet instond.

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:52
Steeffoon schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:25:
[...]

Maar mogelijk heb je daar dan ook een abo voor nodig?
Zoals ik de informatie in de Store lees kun je dat 'mogelijk' weglaten;
- De kaartdatabase wordt elke maand vernieuwd en automatisch via OTA naar uw voertuig gestuurd wanneer u dat nodig heeft. Zo bent u ... hoeft te doen;
- Uw infotainmentsysteem ontvangt ook regelmatig OTA-updates, doorgaans twee keer per jaar. ... Deze updates verbeteren ... de algehele gebruikerservaring.
Het blijft geld, maar voor €0,00062 per km kan ik daar denk ik nog wel mee leven.

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Zo fijn die Kia app. Werkt al urenlang niet 😏

Hoopte dat het opgelost was door de hele app maar opnieuw in te stellen en de auto opnieuw te koppelen. Niet dus.

Meer mensen last van?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQJSC5A64976wCJj0qa5WVQpIKk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7rvL69vrs6MjqRzdks3CznzI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Steeffoon op 30-01-2026 19:36 ]

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

_birdie_ schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:27:
[...]

Reed er net doorheen. Heb de update maar reed op google Maps. Volgende keer in de gaten houden. Flink irritant dat hij na jaar nog niet instond.
Zelfde is in Groningen. Knooppunt Julianaplein. Al een eeuwigheid anders dan hoe de kaart het zegt.

• grazara
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 09:54
Steeffoon schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:46:

Hoopte dat het opgelost was door de hele app maar opnieuw in te stellen en de auto opnieuw te koppelen. Niet dus.

Meer mensen last van?

[Afbeelding]
Ik had daar ook last van gisteren.. vanaf de ochtend tot dat ik thuis kwam om 5u in de middag.
Net weer gekeken en werkt nog steeds niet goed

[ Voor 3% gewijzigd door grazara op 31-01-2026 07:24 ]

• THE_BASE
  • Niet online
Steeffoon schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:46:

Meer mensen last van?

[Afbeelding]
Best vreemd, hier niets aan de hand. Hoe kan dat zo verschillend zijn? Wel dat de widget zei dat ik moest inloggen. App openen en was opgelost.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-02 20:12
THE_BASE schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 08:58:
[...]

Best vreemd, hier niets aan de hand. Hoe kan dat zo verschillend zijn? Wel dat de widget zei dat ik moest inloggen. App openen en was opgelost.
ja gisteren zo goed als de hele dag. Vandaag weer goed.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• _EV_
aikink schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:25:
[...]

[...]

Het blijft geld, maar voor €0,00062 per km kan ik daar denk ik nog wel mee leven.
Ja ik ook wel maar het gaat mij meer om de onduidelijkheid.
Komt er eens in de 2 maanden een kaart update die je met dit abo via OTA binnen kan krijgen? Al dan niet gratis via navi updater en usb stick?
Of krijgen we de update zodat we gebruik maken van online kaarten die altijd up-to-date zijn?

Ik ben benieuwd of iemand die vraag kan beantwoorden.
Waarschijnlijk gewoon even afwachten wat er gaat komen. 😉

• AtlAntA
AtlAntA schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:44:
[...]

ja gisteren zo goed als de hele dag. Vandaag weer goed.
te vroeg gesproken. De app ligt er weer uit met dezelfde foutmelding dat de dienst momenteel beperkt is wegens een tijdelijk probleem met de voertuigverbinding.

Kia gaat al snel stellantis achterna met de kwaliteit van de app als ze zo doorgaan.

• Skv
  • Laatst online: 09:45

Skv

_EV_ schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:42:
[...]

Ja ik ook wel maar het gaat mij meer om de onduidelijkheid.
Komt er eens in de 2 maanden een kaart update die je met dit abo via OTA binnen kan krijgen? Al dan niet gratis via navi updater en usb stick?
Of krijgen we de update zodat we gebruik maken van online kaarten die altijd up-to-date zijn?

Ik ben benieuwd of iemand die vraag kan beantwoorden.
Waarschijnlijk gewoon even afwachten wat er gaat komen. 😉
Ik heb geen idee, maar wel net de pas van 99 Euro aangeschaft. Kan mijn ervaringen wel delen als ik updates langs zie komen. Ook al zouden de map updates gratis komen, dan nog vind ik alleen de systeem updates OTA ook wel fijn. Ik zag dat via USB vrij veel geklooi is met enorme bestanden. Ik heb de auto nog 5 jaar dus als het me 10 keer tijd bespaart dan is het me het geld wel waard.

Een andere vraag. Heeft iemand ervaring met een dongle om je telefoon te casten (beeld en geluid) naar het scherm? Dan kan ik tijdens het snelladen eens een stukje Netflix film kijken oid. Daar heb ik de abonnementskosten van Kia niet voor over.

[ Voor 12% gewijzigd door Skv op 31-01-2026 15:59 ]

• Skv

Skv

AtlAntA schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:33:
[...]

te vroeg gesproken. De app ligt er weer uit met dezelfde foutmelding dat de dienst momenteel beperkt is wegens een tijdelijk probleem met de voertuigverbinding.

Kia gaat al snel stellantis achterna met de kwaliteit van de app als ze zo doorgaan.
Kan dit aan jouw voertuig liggen? Ik heb dit probleem nog nooit gehad. Ook gisteren en vandaag niet. Terwijl ik de app best vaak heb gebruikt op afstand, om voortgang laden te checken, klimaatregeling op afstand te starten etc.

[ Voor 11% gewijzigd door Skv op 31-01-2026 15:40 ]

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:59
In Engeland en Duitsland zijn nieuwe updates uitgebracht, die een andere functionaliteit van het connect systeem introduceert. Daarom staan de Nederlandse EV 3 nu op grijs voor wat betreft OTA. Dus inderdaad gewoon even afwachten tot Kia Nederland ook deze update uitrolt. Niet alleen hebben de eerder genoemde landen ook de ramen bediening functionaliteit in het remote gedeelte van de Kia app, zij hebben ook prioriteit bij de uitrol van de nieuwe cNcc software. Helaas blijkt elke land eigen functionaliteit te hebben. Ik wacht nog wel met de eventuele aanschaf van updates voor € 99, terwijl usb updates iets later gratis zijn. Maar het is gebruiksgemak. Bovendien vind ik de informatie nu tegenstrijdig. De nieuwe update suggereert dat kaart updates gratis zijn en plaats vinden bij elke start van het systeem. Dus waarom dan dat abonnement nu aanschaffen. Alleen voor het infosysteem? Dus kom op Kia Nederland kom met de update en geef duidelijke informatie wat de functionaliteit hier in Nederland is.

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online

Hier in Spanje de afgelopen dagen 0 problemen met de app. Aan de app an sich lijkt het niet te liggen, eerder in de connectiviteit / infrastructuur.

• deMercer
  • Niet online
Skipper_NH schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:40:
In Engeland en Duitsland zijn nieuwe updates uitgebracht, die een andere functionaliteit van het connect systeem introduceert. Daarom staan de Nederlandse EV 3 nu op grijs voor wat betreft OTA. Dus inderdaad gewoon even afwachten tot Kia Nederland ook deze update uitrolt. Niet alleen hebben de eerder genoemde landen ook de ramen bediening functionaliteit in het remote gedeelte van de Kia app, zij hebben ook prioriteit bij de uitrol van de nieuwe cNcc software.
Hier in Spanje heb ik wel de raambediening in de app, maar helaas wel een uitgegrijsde OTA instelling. Het hebben van die raambediening lijkt dus geen garantie te zijn voor het hebben van prioriteit bij nieuwe software.

NB Naast raambediening in de app zou het ook fijn zijn om het schuifdak te kunnen bedienen vanuit de app. Voor zover ik weet is dat jammer genoeg functionaliteit die in geen enkel land voorkomt.

• onzenuub
[...]

Bij mij geen probleem, zojuist aankoop OTA updates gedaan.

• THE_BASE
  • Niet online
[...]

Het is dan per persoon verschillend, want hier al dagen geen (behalve die widget) problemen. Ook vandaag gewoon een werkende app.

Om nou gelijk te zeggen dat Kia (Hundai Motor Company) Stellantis achterna gaat vind ik persoonlijk wel wat overdreven. ;)

• Skv

Skv

Skv schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:33:
[...]

Ik heb geen idee, maar wel net de pas van 99 Euro aangeschaft. Kan mijn ervaringen wel delen als ik updates langs zie komen. Ook al zouden de map updates gratis komen, dan nog vind ik alleen de systeem updates OTA ook wel fijn. Ik zag dat via USB vrij veel geklooi is met enorme bestanden. Ik heb de auto nog 5 jaar dus als het me 10 keer tijd bespaart dan is het me het geld wel waard.

Een andere vraag. Heeft iemand ervaring met een dongle om je telefoon te casten (beeld en geluid) naar het scherm? Dan kan ik tijdens het snelladen eens een stukje Netflix film kijken oid. Daar heb ik de abonnementskosten van Kia niet voor over.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ElenKs3wcyFXKKsIvTSCD1XT14=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OH13bGe8Cr7A8TSt71sjNjsn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7rXP_f1cOBJbQ-pHBkwO2rCBJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HW5fs4nLYgFOJh6ashPayrVT.jpg?f=fotoalbum_large

Er lijken verder geen updates klaar te staan.

• THE_BASE
  • Niet online
Skv schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:12:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik wacht wel op Black Friday. :+

• onzenuub
THE_BASE schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 17:46:
[...]

Ik wacht wel op Black Friday. :+
Dan zal de aanbieding wel 198 euro zijn

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Skv schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:12:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier wel, maar moest even downloaden, pas na de tweede rit na betaling was het gereed voor installatie. Nieuwe infotainmentversie: SV1.EUR.ccNC.001.002.251118, dat is dezelfde versie als grimson in "Het grote Kia EV3 topic"

• Skv

Skv

Zr40 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:20:
[...]

Hier wel, maar moest even downloaden, pas na de tweede rit na betaling was het gereed voor installatie. Nieuwe infotainmentversie: SV1.EUR.ccNC.001.002.251118, dat is dezelfde versie als grimson in "Het grote Kia EV3 topic"
Zal van de week wel komen dan inderdaad. Ik ga er vanuit dat ik niet ergens actief hoef te checken voor updates of een download moet activeren?

Merk je verschil in de navigatie na de update?

[ Voor 10% gewijzigd door Skv op 31-01-2026 19:13 ]

• _birdie_
  • Nu online
[...]

ik heb niks betaald maar hem wel via OTA gekregen (auto jan 2025). Kwam afgelopen woensdag door. Ervaar sindsdien wel problemen met UWB toegang met auto. Weet niet of het er wat mee te maken heeft. Ook mijn telefoon vandaag maar even gerestart. Maar nog niet bij mijn auto geweest. Met deze update heb je toch geen nieuwe kia maps update mee nodig of begrijp ik het verkeerd.

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• noppie63
_birdie_ schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 19:18:
[...]

ik heb niks betaald maar hem wel via OTA gekregen (auto jan 2025). Kwam afgelopen woensdag door. Ervaar sindsdien wel problemen met UWB toegang met auto. Weet niet of het er wat mee te maken heeft. Ook mijn telefoon vandaag maar even gerestart. Maar nog niet bij mijn auto geweest. Met deze update heb je toch geen nieuwe kia maps update mee nodig of begrijp ik het verkeerd.
Ik heb ook niets betaald en heb de update ook gehad. Auto is van september 2025. Heb ook de optie niet om de updates af te kopen. Zoals ik het nu zie in de store, heb ik recht op alle updates gratis, t/m september 2032

Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat, KIA EV3 +A Pearl White LR

• bartmaniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-02 22:59
Passen die OTA kaartupdates in het kader van de wijzigingen die Kia eerder aankondigde, namelijk dat er gaat overgestapt worden van kaartaanbieder HERE naar Android Automotive?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nee, dat is iets heel anders. Android Automotive is niet een kaartaanbieder, maar een compleet softwareplatform (een OS als het ware). Dat verandert niet meer voor een bestaande auto.

Live kaartupdates zou nog steeds kaartdata van HERE kunnen gebruiken.

• Ingmar1990
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-02 16:09
_EV_ schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:56:
[...]

Iemand zou dit dan eerst via HERE Map Creator moeten doorgeven / verwerken zodat het wel goed werkt.

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

grazara schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 07:23:
[...]

Ik had daar ook last van gisteren.. vanaf de ochtend tot dat ik thuis kwam om 5u in de middag.
Net weer gekeken en werkt nog steeds niet goed
Hier gisteren ook weer gezeur. Het hielp vreemd genoeg om de telefoon even op vliegtuigstand te zetten, en weer terug. Heel vreemd. Nu doet ie het nog steeds gelukkig.

• grazara
Steeffoon schreef op zondag 1 februari 2026 @ 09:32:
[...]

Hier gisteren ook weer gezeur. Het hielp vreemd genoeg om de telefoon even op vliegtuigstand te zetten, en weer terug. Heel vreemd. Nu doet ie het nog steeds gelukkig.
Dit heeft voor mij iets geholpen. Vandaag nog/weer problemen met de app

• THE_BASE
  • Niet online
grazara schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:16:
[...]

Snap het niet zo goed, want hier geen enkel probleem met de app. Je zou verwachten dat het dan bij iedereen het geval moet zijn?

• grazara
THE_BASE schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:47:
[...]

Snap het niet zo goed, want hier geen enkel probleem met de app. Je zou verwachten dat het dan bij iedereen het geval moet zijn?
Het kan app platform zijn.. ios of android. Of de 4g kaart van auto etc etc

• uray
Hier hebben we beide een iPhone, geen issues...

• imiek99
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 02-02 14:09

imiek99

EV3 +A LR

THE_BASE schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:47:
[...]

..of mogelijk draait niet alles op hetzelfde platform/systeem. Lijkt mij ook niet verstandig btw.

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

grazara schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:16:
[...]

Hier ook helaas. Erg vervelend.
Hier Android.

[ Voor 3% gewijzigd door Steeffoon op 01-02-2026 11:53 ]

• grazara
Steeffoon schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:52:
[...]

Hier ook helaas. Erg vervelend.
Hier Android.
Hier dus ook android.

• onzenuub
Hier Android en werkt normaal op twee telefoons.

• _birdie_
  • Nu online
hier ook normaal op android. had vd week na de infotainment update wel problemen met de UWB en keycard.
Ik heb het sindsdien niet meer geprobeerd. Maar app werkt wel normaal.

• Ohmak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 11:13
Hier ios, geen issues met de app.

• AtlAntA
Steeffoon schreef op zondag 1 februari 2026 @ 09:32:
[...]

Cache verwijderen en de App opnieuw opstarten helpt bij mij.

Vermoed zelf dat de agressieve manier van Samsung om apps in slaap te duwen zorgt voor een stale connection oid.

Alle androids hier die issues hebben een Samsung?

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik had gisteren, net als mijn vrouw gedoe met de kia app op onze samsungs.
Auto niet te bereiken urenlang. Ook in de auto geregeld een zwart scherm met Android auto en crashes van google maps, op beide telefoons.

De ingebouwde navigatie maar gebruikt, leerden we ook gelijk de namen van alle kolken van de IJssel :*)

• Skv

Skv

[...]

Ik krijg net op mijn telefoon deze melding. Mijn vrouw is op pad dus ik kan niet op de auto zien wat er is veranderd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CXEDzKLFIikGF-W_kk4kbs-byLk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JGk4KtdWqQdierzSn0Dx10fo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door Skv op 01-02-2026 16:51 ]

• Robert1962
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02-02 19:37
Ik had ook ota update 99 eur betaald en kreeg vandaag gelijk update en dezelfde melding als hiervoor dat draadloze ota update is voltooid. Zelf denk ik dat je alleen met deze betaalde ota update de automatische update voor kaarten en infotainment systeem voor een periode van 7 jr ontgrendeld

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

AtlAntA schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:06:
[...]

Cache verwijderen en de App opnieuw opstarten helpt bij mij.

Vermoed zelf dat de agressieve manier van Samsung om apps in slaap te duwen zorgt voor een stale connection oid.

Alle androids hier die issues hebben een Samsung?
Nope, Google Pixel 10 Pro XL hier. Zou wel raar zijn als dat ineens het probleem is. Dat was namelijk nooit.

• noppie63
Steeffoon schreef op zondag 1 februari 2026 @ 17:54:
[...]

Nope, Google Pixel 10 Pro XL hier. Zou wel raar zijn als dat ineens het probleem is. Dat was namelijk nooit.
iOS: Nul problemen. Ook niet gehad

• THE_BASE
  • Niet online
Robert1962 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 17:27:
Ik had ook ota update 99 eur betaald en kreeg vandaag gelijk update en dezelfde melding als hiervoor dat draadloze ota update is voltooid. Zelf denk ik dat je alleen met deze betaalde ota update de automatische update voor kaarten en infotainment systeem voor een periode van 7 jr ontgrendeld
Dan kun je het beter snel regelen om er lang profijt van te hebben.

• pati
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:07
THE_BASE schreef op zondag 1 februari 2026 @ 18:35:
[...]

Dan kun je het beter snel regelen om er lang profijt van te hebben.
Kreeg ook gelijk een update binnen, alleen jammer dat er geen voortgangs indicatie tijdens het proces.

EV3 adv + LR 19” allseason

• THE_BASE
  • Niet online
pati schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:11:
[...]

Kreeg ook gelijk een update binnen, alleen jammer dat er geen voortgangs indicatie tijdens het proces.
Dat zou wel prettiger zijn. Ook niet via systeem te zien, als de auto stilstaat?

• pati
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:07
THE_BASE schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:34:
[...]

Dat zou wel prettiger zijn. Ook niet via systeem te zien, als de auto stilstaat?
Heb gezocht maar niets gevonden, ook niet in de app (IOS). Systeem geeft aan dat de update verder gaat wanneer de auto weer gestart wordt. Je zou hem dus in de kampeermodus kunnen zetten en afsluiten met de app.
Weet nog niet of je een melding krijgt als het update proces voltooid is.

EV3 adv + LR 19” allseason

• Skv

Skv

pati schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:50:
[...]

Heb gezocht maar niets gevonden, ook niet in de app (IOS). Systeem geeft aan dat de update verder gaat wanneer de auto weer gestart wordt. Je zou hem dus in de kampeermodus kunnen zetten en afsluiten met de app.
Weet nog niet of je een melding krijgt als het update proces voltooid is.
Ja. Zie een paar posts hierboven.

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-02 21:00

Coffee

Coffee

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarom maken ze die auto niet 100 euro duurder? :S

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

• THE_BASE
  • Niet online
Coffee schreef op maandag 2 februari 2026 @ 07:44:
[...]

Waarom zit die 99 euro niet allang in die verkoopprijs?

• onzenuub
THE_BASE schreef op maandag 2 februari 2026 @ 08:26:
[...]

Waarom zit die 99 euro niet allang in die verkoopprijs?
Omdat ze meer winst willen maken.

• THE_BASE
  • Niet online
onzenuub schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:58:
[...]

Dat snap ik, tegenwoordig verdienen veel bedrijven meer aan 'diensten' dan aan de marge op producten.

• _EV_
[...]

Deze vorm van de abo, met deze prijs is pas 1 week beschikbaar.
Ik geloof nooit dat ze zo snel een verkoopprijs van de complete auto erop kunnen aanpassen.
Daarnaast krijg je dan zoveel wijzigingen dat de verkoopprijs continu aangepast gaat worden. Ook dan worden we niet blij.

En nu heeft iedereen de keuze om het wel of niet te nemen, anders wordt het je opgedrongen.
Daar zouden dan ook weer mensen over gaan klagen. :)

• aikink
onzenuub schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:58:
[...]

5,5% winstmarge is nou ook weer niet bijster bijzonder.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]

Ik weet het niet hoor, maar 100 euro voor 6 jaar aan niet-essentiële updates vind ik zeer schappelijk. Minder dan 17 euro per jaar. Het is ook niet alsof de auto het nodig heeft om te blijven werken zoals het altijd al deed, je kan zelf kiezen of je het de meerprijs waard vind.

• _birdie_
  • Nu online
Zr40 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:33:
[...]

Ik weet het niet hoor, maar 100 euro voor 6 jaar aan updates vind ik zeer schappelijk. Minder dan 17 euro per jaar. Het is ook niet alsof de auto het nodig heeft om te blijven werken zoals het altijd al deed, je kan zelf kiezen of je het de meerprijs waard vind.
Waar sluit je dit af. Kan het niet vinden in de KIA app. Of kijk ik verkeerd?

• THE_BASE
  • Niet online
Zr40 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:33:
[...]

Ik weet het niet hoor, maar 100 euro voor 6 jaar aan niet-essentiële updates vind ik zeer schappelijk. Minder dan 17 euro per jaar. Het is ook niet alsof de auto het nodig heeft om te blijven werken zoals het altijd al deed, je kan zelf kiezen of je het de meerprijs waard vind.
Maar welke updates ontvang je niet meer zonder betaald abonnement?

OTA ontvang je sowieso gedurende de 7 jaar Kia Connect, meen ik? Alleen entertainment- en kaartupdates zouden hiermee gepusht worden in plaats van een USB-stick. De werking daarvan ken ik niet, maar zou ook gedoe zijn...

• deMercer
  • Niet online
Gisteravond toch ook maar de 7 jaar OTA updates aangeschaft. Vind de prijs best schappelijk, en scheelt gedoe met zelf via een USB-stick de updates uitvoeren. Voor dat gemak wil ik best zo’n € 17 /jr betalen.

En toeval of niet, vanochtend bij het wegrijden startte direct de download van een update, wat de Vehicle Software v 26.1.1 bleek te zijn. En bij de terugrit startte weer een download, een heel grote die nog niet is afgerond. Ben benieuwd welke dat gaat zijn.

• _EV_
deMercer schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:52:
Gisteravond toch ook maar de 7 jaar OTA updates aangeschaft. Vind de prijs best schappelijk, en scheelt gedoe met zelf via een USB-stick de updates uitvoeren. Voor dat gemak wil ik best zo’n € 17 /jr betalen.

En toeval of niet, vanochtend bij het wegrijden startte direct de download van een update, wat de Vehicle Software v 26.1.1 bleek te zijn. En bij de terugrit startte weer een download, een heel grote die nog niet is afgerond. Ben benieuwd welke dat gaat zijn.
Ja, dan ga ik hem ook maar aanschaffen denk ik.
Overigens valt de Vehicle Software buiten dit abo.
Dit is volgens mij een voertuig systeemsoftware wat je sowieso OTA krijgt gedurende de 7 jaar.
De OTA abo is alleen voor de infotainment software en kaartupdates

Mijn EV3 is 13 november afgeleverd met V26.1.1 al aan boord
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Br1lZJeixR1o_amukf-2547Zmg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SRJmKj799xHUhn7xRs6wa5vY.png?f=fotoalbum_large

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Grappig, die verschillen. Ik heb een oudere versie, maar nieuwere infotainment en nieuwere kaart.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DCGg2bNVgIa31Z3UzArRaSEngik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XoOeoWGwN49Px9UgVsgc2G65.jpg?f=fotoalbum_large

• deMercer
  • Niet online
_EV_ schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:35:
Overigens valt de Vehicle Software buiten dit abo.
Dit is volgens mij een voertuig systeemsoftware wat je sowieso OTA krijgt gedurende de 7 jaar.
De OTA abo is alleen voor de infotainment software en kaartupdates
Volgens mij klopt het hoor, wat je zegt. Ik vond het alleen wel erg toevallig dat de nieuwe versie de eerste de beste keer starten van de auto na aanschaf van die 7 jaar abo binnenkomt.
Mijn EV3 is 13 november afgeleverd met V26.1.1 al aan boord
Mijn versieinformatie ziet er nu dus ook precies zo uit, waarbij er momenteel dus een grote download loopt.
Zr40 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:42:
Grappig, die verschillen. Ik heb een oudere versie, maar nieuwere infotainment en nieuwere kaart.
Ik ben benieuwd of mijn EV3 nu ook upgrade naar deze versies van het infotainmentsysteem / navigatiekaart.

• THE_BASE
  • Niet online
Hier stond er ineens een update (gratis, zonder abonnement) klaar. Huidige versie is nu 26.1.1.

• _birdie_
  • Nu online
THE_BASE schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:49:
Hier stond er ineens een update (gratis, zonder abonnement) klaar. Huidige versie is nu 26.1.1.
zag net ook wat voorbij schieten maar was te laat met approven en was hij weer weg .. komt wel weer terug.

• onzenuub
Update gehad, vervolgens de melding; controleer electr systeem wagen………….Dealer gebeld, volgende week donderdag aan de beurt. Tijdens het rijden niks te merken verder. Volgens dealer kan ik er ook gewoon mee blijven rijden.

• matje70
  • Registratie: Januari 2022
  • Nu online
Ik heb nog geen OTA abo, wil deze afsluiten, maar ik kan de OTA abo niet meer vinden in de kia connect store? Heb maar een vraag gesteld aan klantenservice, of weet iemand wat ik fout doe?

EV3 PLUS Adv LR all -season 19” ivory / HW 2xPIB

• _EV_
matje70 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:56:
Ik heb nog geen OTA abo, wil deze afsluiten, maar ik kan de OTA abo niet meer vinden in de kia connect store? Heb maar een vraag gesteld aan klantenservice, of weet iemand wat ik fout doe?
Ik heb net gekeken, bij mij staat hij er nog wel in.
Heb het abo 2 uurtjes geleden geactiveerd

• THE_BASE
  • Niet online
matje70 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:56:
Net afgesloten, dus gewoon mogelijk aan deze kant met iOS-app.

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-02 20:47

grimson

domeingrommer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSRmVMpBAjERerrk2BTuxjPKUzc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8fNIKAMtGAcAxjyk3xz51ZJb.png?f=fotoalbum_large Voertuig firmware v26.1.1 lijkt klaar te staan.

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

• longrun56
  • Laatst online: 07:06
Vandaag heeft mijn EV3 de laatste software update binnen gehaald. versie 26.1.1
Bij mijn eerste rit merkte ik dat I-pedal niet meer zo werkt als ik gewend ben. Ik rij vaak met I-pedal level3. De auto remt wel af maar komt niet meer tot stilstand Zie ik een andere instelling over het hoofd?

• deMercer
  • Niet online
longrun56 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:12:
Vandaag heeft mijn EV3 de laatste software update binnen gehaald. versie 26.1.1
Bij mijn eerste rit merkte ik dat I-pedal niet meer zo werkt als ik gewend ben. Ik rij vaak met I-pedal level3. De auto remt wel af maar komt niet meer tot stilstand Zie ik een andere instelling over het hoofd?
In mijn EV3 staat de regeneratie altijd op level 3, en staat i-pedal ook altijd aan. Na de update naar 26.1.1 in stond regeneratie opeens op level 1, en stond i-pedal uit. Wellicht is dat bij jou ook het geval? Met de linkerflipper (lang vasthouden) schakel je i-pedal weer in.

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:00

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

deMercer schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:40:
[...]

In mijn EV3 staat de regeneratie altijd op level 3, en staat i-pedal ook altijd aan. Na de update naar 26.1.1 in stond regeneratie opeens op level 1, en stond i-pedal uit. Wellicht is dat bij jou ook het geval? Met de linkerflipper (lang vasthouden) schakel je i-pedal weer in.
Hier precies het zelfde.
Best gevaarlijk als je het niet verwacht. Eerst al dat regen ineens op level 1 stond waardoor ik te laat was met remmen, vervolgens laat ik mijn rem los vlak voor het einde, blijkt i-pedal ook nog eens uit te staan. Ging net goed gelukkig.

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

• grazara
Zo juist pech gehad met de auto.. kon onder begeleiding van de anwb naar huis komen maar morgen naar de dealer
Dit alles toen ik buiten de auto stond en ik een doffe knal hoorde en daarna een sissend geluid. In de auto een electra brandlucht....
Zucht 8000km op de teller
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QqHPGwC-izhfn9zReK9r3Ajdv8E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9zxybck2dSwEYl4P9RWR3rkN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iVfN8rYPiQPn9tpCJ7v20jkSbsM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qa6L2a7zKnQ3dntLSXGFlLVM.jpg?f=fotoalbum_tile

• Skv

Skv

Vermoedelijk heeft de Kia app ook een update gehad. Je kan nu vanuit Google Maps een POI (met de share knop) verzenden naar de Kia app. Eerder opende de Kia app dan de kaart en moest je de locatie handmatig versturen naar de auto. Nu lijkt hij het direct door te sturen naar de auto, dus zonder dat de Kia app geopend hoeft te worden.

Edit: het gaat niet goed. De auto ontvangt een POI in Frankrijk, terwijl ik toch echt Rotterdam doorstuur.

[ Voor 14% gewijzigd door Skv op 03-02-2026 07:49 ]

• jonk
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:49
Wonderlijk dat je in de connect store alleen iets kunt kopen wanneer je verklaart consument te zijn. Hoe zien ze dat voor zich met zakelijke rijders?

• aikink
Johan9711 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 23:11:
[...]

Hier precies het zelfde.
Best gevaarlijk als je het niet verwacht. Eerst al dat regen ineens op level 1 stond waardoor ik te laat was met remmen, vervolgens laat ik mijn rem los vlak voor het einde, blijkt i-pedal ook nog eens uit te staan. Ging net goed gelukkig.
Idem, dat was even een dingetje. :X Ook de ipedal bij achteruitrijden stond uitgeschakeld.
Wat wel positief is, is dat ik nu onder rijmodus > mydrive zo te zien een instelling erbij heb. Eerder kon ik alleen maar de stuurstand aanpassen, nu staat de motorinstelling er ook weer bij. Lijkt dus op een opgeloste bug.

• eboellie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:06
grazara schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 00:27:
Zo juist pech gehad met de auto.. kon onder begeleiding van de anwb naar huis komen maar morgen naar de dealer
Dit alles toen ik buiten de auto stond en ik een doffe knal hoorde en daarna een sissend geluid. In de auto een electra brandlucht....
Zucht 8000km op de teller
[Afbeelding][Afbeelding]
Wow, wel nieuwsgierig wat de oorzaak was. Sterkte.
Pagina: 1 ... 86 87 Laatste