Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 94 95 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:28

Steeffoon

Smartphone-nerd

THE_BASE schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:28:
Ik heb Kia maar eens gebeld, kreeg een keurig jongen aan de lijn, maar die wist ook niet precies hoe of wat en is het dus gaan checken. Hij vind het ook erg verwarrend overkomen, maar denkt dat het in totaal 2 updates zijn gedurende 7 jaar. Weer een ander verhaal.

Hij raadt aan om een e-mail te sturen naar info@kia.nl met de klacht. Als we dat allemaal doen denk ik dat er wel een afdeling wakker gaat worden. Mocht dit niet helpen dan kunnen we wellicht juridisch advies inwinnen.
Ga ik gelijk mijn mailtje heen sturen. Houd ons op de hoogte!

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• NaZGuLL
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

NaZGuLL

Capo di Tutti Capi

THE_BASE schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:38:
[...]

Heb je het al bij een openbare laadpaal geprobeerd? Wij hebben in het begin ook zoiets meegemaakt en hebben toen aan de straat een stukje geladen. Daarna thuis wilde het wel werken. Het proberen waard!
Dank voor de tip, het laden is gelukt!

I've seen things you people wouldn't believe, a P4 on fire at Mach2. I watched DDR-memory glitter in the dark. All those moments will be lost in time, like money down the drain. Time to spend.

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14:01
De OTA over de air voor € 99,99 verzorgt zonodig maandelijks de navigatie update, max 2 x per jaar de update van het infotainmentsysteem en indien van toepassing ongelimiteerd de voertuig en veiligheid updates.

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:15
De Eik schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:23:
De OTA over de air voor € 99,99 verzorgt zonodig maandelijks de navigatie update, max 2 x per jaar de update van het infotainmentsysteem en indien van toepassing ongelimiteerd de voertuig en veiligheid updates.
En volgens KIA klantenservice:
Helaas kan ik geen ander antwoord geven. Nogmaals de juiste informatie is dat voor nieuwe Kia modellen vanaf modeljaar 2022, verkocht na 1 mei 2021 en uitgerust met Kia navigatie, biedt Kia twee gratis opeenvolgende “over-the-air updates” aan van zowel de kaarten van je navigatiesysteem als de software van de Head Unit." Hierna kan je de OTA updates aanschaffen in de Kia Connect store, je koopt dan voor 99 euro twee OTA updates. Elk jaar worden ongeveer twee updates gepubliceerd. Als beide OTA updates zijn verbruikt kan je ze weer opnieuw aanschaffen in de Kia Connect store.

• matje70
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-04 17:57
Voorbeeldbrief naar Kia. Is deze juist of moet hier nog iets gewijzigd worden. Ik ben geen jurist oid. Gewoon een simpele Kia rijder
Voordat ik hem verstuur zie graag reactie tegemoet.

L.s
Sinds kort heb ik het Ota abo van € 99,99 aangeschaft, om verzekerd te zijn, dat ik levenslang de Ota kaart/infotainment updates ga ontvangen. Het voordeel van dit levenslange update abonnement is dat ik geen omkijken meer heb om de navigatie kaarten up to date te houden. De kaart up dates zijn immers gratis te downloaden en via een usb-stick te installeren. Nu gaat er op tweakers een discussie rond, dat het zou gaan om slechts 2 updates via Ota.
Dat lijkt mij voor de betaalde prijs wel heel erg duur! Ik vertrouw er daarom ook op dat de levenslange updates geldt voor elk kalenderjaar 2 Ota-updates. Zoals ik heb begrepen tijdens de koop van dit abonnement. Mocht dit echter anders zijn dan verneem ik graag hoe ik mijn aankoop ongedaan kan maken, zonder dat er hier omtrent met juridische ondersteuning over gecorrespondeerd dient te worden.
Ik ontvang daarom spoedig uw reactie op de juistheid van mijn door u omschreven abonnement.

Met vriendelijke groet,

EV3 PLUS Adv LR all -season 19” ivory / HW 2xPIB

• De Eik
onzenuub schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:28:
[...]

En volgens KIA klantenservice:
Helaas kan ik geen ander antwoord geven. Nogmaals de juiste informatie is dat voor nieuwe Kia modellen vanaf modeljaar 2022, verkocht na 1 mei 2021 en uitgerust met Kia navigatie, biedt Kia twee gratis opeenvolgende “over-the-air updates” aan van zowel de kaarten van je navigatiesysteem als de software van de Head Unit." Hierna kan je de OTA updates aanschaffen in de Kia Connect store, je koopt dan voor 99 euro twee OTA updates. Elk jaar worden ongeveer twee updates gepubliceerd. Als beide OTA updates zijn verbruikt kan je ze weer opnieuw aanschaffen in de Kia Connect store.
Dat betreft het infotainmentsysteem, de kaart updates en de veiligheid en voertuig updates blijf je gewoon krijgen.

• matje70
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-04 17:57
De Eik schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:22:
[...]

Dat betreft het infotainmentsysteem, de kaar updates en de veiligheid en voertuig updates blijf je gewoon krijgen.
Was dat maar waar, kaart updates ontvang je niet gratis. De rest waarschijnlijk wel. Het gaat dus hoofdzakelijk om de kaart updates. Want die zijn bij mij na 2 x Ota gestopt.

EV3 PLUS Adv LR all -season 19” ivory / HW 2xPIB

• onzenuub
[...]

Dat betreft het infotainmentsysteem, de kaart updates en de veiligheid en voertuig updates blijf je gewoon krijgen.
Dus niet.

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
[...]

Vanwaar ben je daar zo stellig in, wat is je bron?

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

• De Eik
THE_BASE schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:36:
[...]

Vanwaar ben je daar zo stellig in, wat is je bron?
Stuk je verder gelezen in de omschrijving in de connect store.

• THE_BASE
  • Niet online
Dit is het antwoord dat Kia mij zojuist heeft gegeven:
Bij voertuigen nog niet uitgerust met online navigatie betaal je eenmalig 99 euro voor online navigatie + onbeperkt infotainment updates. Deze loop in lijn met de gratis Kia Connect periode van 7 jaar.

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:39
THE_BASE schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:14:

[...]
Als dat klopt dan is dit dus een storm in een glas water?

omniscale.nl

• THE_BASE
  • Niet online
Daar zal ik nog niet zo zeker over zijn, er zijn genoeg mailtjes naar @onzenuub gestuurd met andere verhalen.

• onzenuub
THE_BASE schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:14:

[...]
Ik heb precies dezelfde mail terug gekregen. Maar e.e.a. Is weer zo onduidelijk geformuleerd. Een KIA EV3 is af fabriek uitgerust met navigatie. En hoe kan het zijn dat meeerdere medewerkers van KIA klantenservice in meerdere mails blijven volhouden dat de betaling van 99 euro is voor twee updates waarna er weer betaald moet worden? Juist deze vragen heb ik nog gesteld en nog geen antwoord op gekregen.

• THE_BASE
  • Niet online
onzenuub schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:07:
[...]

Ik heb precies dezelfde mail terug gekregen. Maar e.e.a. Is weer zo onduidelijk geformuleerd. Een KIA EV3 is af fabriek uitgerust met navigatie. En hoe kan het zijn dat meeerdere medewerkers van KIA klantenservice in meerdere mails blijven volhouden dat de betaling van 99 euro is voor twee updates waarna er weer betaald moet worden? Juist deze vragen heb ik nog gesteld en nog geen antwoord op gekregen.
Ik heb maar weer een mailtje gestuurd met de vraag waarom ze tegenstrijdige informatie geven en wat er levenslang is aan 7 jaar. Wordt ongetwijfeld vervolgd!

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
onzenuub schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:07:
Ik heb precies dezelfde mail terug gekregen. Maar e.e.a. Is weer zo onduidelijk geformuleerd. Een KIA EV3 is af fabriek uitgerust met navigatie.
Klopt, maar niet - zoals in de aangehaalde mail staat - met online navigatie. Althans, de eerste zoveel exemplaren van de EV3 niet. Dus op dat punt vind ik de mail juist heel duidelijk.
En hoe kan het zijn dat meeerdere medewerkers van KIA klantenservice in meerdere mails blijven volhouden dat de betaling van 99 euro is voor twee updates waarna er weer betaald moet worden?
Ik vermoed - zonder eea goed te willen praten - dat dit komt omdat dit ‘vroeger’ zo werkte, of wellicht nog steeds, met KIA’s uitgerust met een ouder infotainmentsysteem dan ccNC.

• deMercer
  • Niet online
THE_BASE schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:14:
Ik heb maar weer een mailtje gestuurd met de vraag waarom ze tegenstrijdige informatie geven en wat er levenslang is aan 7 jaar. Wordt ongetwijfeld vervolgd!
Hoewel ik zelf onder levenslang ook iets anders versta dan 7 jaar, was die 7 jaar toch al duidelijk bij aanschaf? Ik kan me nog herinneren dat dat hier ook al langs kwam in de eerste berichten over deze upgrade. Maar Kia hier op wijzen kan sowieso geen kwaad, ik vind het ook een misleidende term.

• THE_BASE
  • Niet online
deMercer schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:41:
[...]

Hoewel ik zelf onder levenslang ook iets anders versta dan 7 jaar, was die 7 jaar toch al duidelijk bij aanschaf? Ik kan me nog herinneren dat dat hier ook al langs kwam in de eerste berichten over deze upgrade. Maar Kia hier op wijzen kan sowieso geen kwaad, ik vind het ook een misleidende term.
Eens hoor, maar nu ik toch bezig zijn wijs ik ze er alleen even op. :)

• henkna
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Lang gewacht maar morgen kan ik eindelijk mijn Ev3 plus afhalen. Kan iemand bevestigen of er gekleurd sfeerlicht in de auto zit?

• onzenuub
henkna schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:51:
Lang gewacht maar morgen kan ik eindelijk mijn Ev3 plus afhalen. Kan iemand bevestigen of er gekleurd sfeerlicht in de auto zit?
Nee, alleen in de duurdere uitvoeringen.

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
henkna schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:51:
Zelfs op de plus advanced niet.
Je kunt het overigens wel zelf bevestigen.

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Hier ook het antwoord van Kia gehad:
De voertuigen die nog niet uitgerust waren met online navigatie, betalen inderdaad 99 euro voor online navigatie + onbeperkt infotainment updates. Dit loopt in lijn met de Kia Connect gratis periode van 7 jaar.
Ik begrijp dus dat we gewoon voor zeven jaar, twee keer per jaar een update krijgen...?

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• THE_BASE
  • Niet online
Steeffoon schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:19:

[...]

Ik begrijp dus dat we gewoon voor zeven jaar, twee keer per jaar een update krijgen...?
Ik denk wel dat daar overleg is geweest, of je hebt ook een e-mail gehad van Chr…. :)

• onzenuub
THE_BASE schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:43:
[...]

Ik denk wel dat daar overleg is geweest, of je hebt ook een e-mail gehad van Chr…. :)
Dat istie

• noppie63
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:43
koelkast schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:58:
[...]

Zelfs op de plus advanced niet.
Je kunt het overigens wel zelf bevestigen.
oh, hoe dan?

Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat, KIA EV3 +A Pearl White LR

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

THE_BASE schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:43:
[...]

Dat laatste ;-)

• THE_BASE
  • Niet online
Nou, die mail bewaar ik goed. Ik heb nog wel een e-mail teruggestuurd dat het ontzettend verwarrend en misleidend overkomt. Nu zegt één mens dit tegen ons, wie zegt dat die mens het bij het rechte eind heeft? Waar kun je op vertrouwen?

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

THE_BASE schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:50:
[...]

Nou, die mail bewaar ik goed. Ik heb nog wel een e-mail teruggestuurd dat het ontzettend verwarrend en misleidend overkomt. Nu zegt één mens dit tegen ons, wie zegt dat die mens het bij het rechte eind heeft? Waar kun je op vertrouwen?
Ja, die bewaar ik ook goed. Ik heb in Jip en Janneke taal ook nog even gevraagd of het nou echt zo is dat dit voor zeven jaar is, 2 updates per jaar. Better safe than sorry.

• onzenuub
THE_BASE schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:50:
[...]

Wat wel raar is, is dat ik die laatste mail kreeg als antwoord op mijn laatste mail naar klantenservice. Op mijn mail naar info@kia.nl is nog niet beantwoord. Dus dezelfde persoon die de mails naar klantenservice beantwoord, beantwoord ook jullie mails naar een ander mail adres. |:(

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Steeffoon schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:19:

[...]

Als ik de KIA manier van communiceren erop toepas staat er niet dat je 7 jaar lang twee updates krijgt voor € 99 totaal.

Het kan net zo goed zijn dat hij bedoelt dat je 7 jaar lang 2 updates krijgt. Bij betaling van € 99 per jaar.

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Heb zojuist antwoord gekregen van Kia klantenservice.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Twq86mwqEO8pCbRIytTMOCPQYtI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/F46hhEOcxu9QEy4DRV9FMbn8.png?f=fotoalbum_large

• THE_BASE
  • Niet online
Steeffoon schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:15:

[Afbeelding]
Zelfde ontvangen. Met meerdere mailen heeft wel iets veroorzaakt.

• onzenuub

[Afbeelding]
Weer niet echt duidelijk, de garantieperiode bij KIA is 10 jaar. In de aanbieding bij KIA stond duidelijk vermeld levenslang. 8)7 |:( |:(

• onzenuub
THE_BASE schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:17:
[...]

Zelfde ontvangen. Met meerdere mailen heeft wel iets veroorzaakt.
Cursus duidelijk communiceren volgen bij KIA.

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-04 19:15

[Afbeelding]
lol dit staat weer haaks op andere reacties. Uit dit bericht haal ik dat het 99 euro pakket levenslang (dus 7 jaar) OTA updates garandeert. Heel anders als wat de eerdere berichtgeving was.

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

• deMercer
  • Niet online
onzenuub schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:18:
Weer niet echt duidelijk, de garantieperiode bij KIA is 10 jaar.
Die laatste e-mail heeft het over de KIA fabrieksgarantie, die is inderdaad 7 jaar. De Nederlandse KIA importeur geeft 3 jaar aanvullende garantie mits je alle jaren het onderhoud conform voorschriften laat uitvoeren bij een officiële KIA werkplaats.

De laatste e-mail is ook compleet in de lijn met de beschrijving van de OTA upgrade in de KIA Connect Store.

• Riesje
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 03-04 21:13
Afgelopen zaterdag de EV3 GT-Plusline Shale Grey gekocht, levering begin augustus.
Geweldig om alle ervaringen te lezen in dit Topic.
Ben benieuwd of alle opties die er in zitten snel zullen wennen...

Voorlopig nog even in de Peugeot e-208 touren.

• THE_BASE
  • Niet online
deMercer schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:02:
[...]

Die laatste e-mail heeft het over de KIA fabrieksgarantie, die is inderdaad 7 jaar. De Nederlandse KIA importeur geeft 3 jaar aanvullende garantie mits je alle jaren het onderhoud conform voorschriften laat uitvoeren bij een officiële KIA werkplaats.

De laatste e-mail is ook compleet in de lijn met de beschrijving van de OTA upgrade in de KIA Connect Store.
Zullen we de e-mail maar goed bewaren en vertrouwen op wat daar in wordt gezegd. Kunnen we allemaal weer lekker slapen en afwachten tot de 3e OTA. :)

• THE_BASE
  • Niet online
Steeffoon schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:56:
[...]

Ja, die bewaar ik ook goed. Ik heb in Jip en Janneke taal ook nog even gevraagd of het nou echt zo is dat dit voor zeven jaar is, 2 updates per jaar. Better safe than sorry.
Deel die nog maar als je wat van ze hoort.

• henkna
  • Nu online
Net mijn EV3 afgehaald. Fantastisch! Enige vraag die mij nu bezig houdt is dat ik in de store de melding krijg dat de OTA updates niet voor dit model beschikbaar zijn! En nu?

• uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-03 14:16
@henkna Dat heb ik dus ook, geen idee waarom. Niet dat ik me er op dit moment zo druk om maak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bEj48fUIVo78_ZA5THyP5erdObU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kjGQz2YIZGIET7wOXyA0yUxV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 66% gewijzigd door uray op 31-03-2026 14:15 ]

• NVranya
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:47

[Afbeelding]
Nice, nu afwachten of dit het dan echt is.
aidanl schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:35:
[...]

lol dit staat weer haaks op andere reacties. Uit dit bericht haal ik dat het 99 euro pakket levenslang (dus 7 jaar) OTA updates garandeert. Heel anders als wat de eerdere berichtgeving was.
Inderdaad, en dat is ook wat we oorspronkelijk gekocht hadden (dus de €99,- versie met 7 jaar lang OTA, niet de nieuwe €99,99 versie met maar 2x OTA) en waarom we opeens zo in de war waren.

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hrf09g-k4Bhda8_3QgZOAzGklHg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3SckC37bhGFOZFaVE0444PBr.jpg?f=user_large
Zoiets, en dan bevestigen met dubbelzijdige tape of desnoods lijm. Zo kan je het dus bevestigen.

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:49
Ondanks de snel stijgende benzine prijzen is de trumptax maar 2c hoger per kWh voor de 1 palen (dynamisch tarief) in april 2026 in zuidholland (SGZH). 2 palen zijn zelfde voor 2026.

https://www.laad-elektrisch.nl/sgzh2/sgzh-tariffs

36c ipv 34 voor de 1 palen en 45 voor de 2 palen.

Met OVO verwacht ik dat het met de 2 euro boost maar 1 cent scheelt.

[ Voor 26% gewijzigd door _birdie_ op 31-03-2026 17:30 ]

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

[Afbeelding]
Inmiddels nog een extra reactie op de eerder ontvangen mail.

Ik had gevraagd of ik met deze aanschaf, er dus zeker van ben dat ik de resterende periode van maximaal 7 jaar, twee updates per jaar krijg.

Het antwoord:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6XUrAtpAM5NzfWpsc8QLHbrrtY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NIHoP5luVn8tiJ25QrtLqYyT.jpg?f=fotoalbum_large

• deMercer
  • Niet online
NVranya schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:12:
Inderdaad, en dat is ook wat we oorspronkelijk gekocht hadden (dus de €99,- versie met 7 jaar lang OTA, niet de nieuwe €99,99 versie met maar 2x OTA) en waarom we opeens zo in de war waren.
En om het nog ingewikkelder te maken: ik heb de € 99,- upgrade gekocht. Als ik nu in de KIA Connect Store kijk, zie ik alleen maar de € 99,99 upgrade staan. Met daarbij de labels “In gebruik” en “Levenslang”. Bij de details staat ook dat deze upgrade alle OTA updates omvat gedurende de gratis periode van 7 jaar van KIA Connect.

• onzenuub
Ach jaaaa, zijn we toch weer even bezig geweest. En bij KIA een cursus extra voor het personeel.

• onzenuub
deMercer schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 18:07:
[...]

En om het nog ingewikkelder te maken: ik heb de € 99,- upgrade gekocht. Als ik nu in de KIA Connect Store kijk, zie ik alleen maar de € 99,99 upgrade staan. Met daarbij de labels “In gebruik” en “Levenslang”. Bij de details staat ook dat deze upgrade alle OTA updates omvat gedurende de gratis periode van 7 jaar van KIA Connect.
Van KIA het antwoord gekregen: “ Wat betreft de vermelding levenslang, in de KIA Connect Store staat beschreven dat de OTA’s tot 7 jaar zijn en dat er na afloop van deze periode verschillende opties zullen zijn om de OTA services te kunnen gebruiken. Wijkunnen ons voorstellen dat deze tekst mogelijk voor verwarring kan zorgen, onze oprechte excuses daarvoor. Wij zijn hierover in contact met Kia Connect om dit anders te beschrijven.” |:( |:( 8)7

• THE_BASE
  • Niet online
Nou, we hebben de kracht van Tweakers weer laten gelden in elk geval. En dat er niet met ons te sollen valt. Maar uiteindelijk is het gewoon totaal verkeerde communicatie geweest, op zowel de website bij aankoop als door de collega van de klantenservice.

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:08
Maaaaarrrrrr……. Zijn we na al deze ellendige kromunicatie nog wel tevreden over de auto ;).

Ik in ieder geval wel, blijft een heerlijke auto om mee te tuffen (…… Ohw nee, dat kan niet meer, hoe gaan we dat nu noemen? zoeven?)
Ben steeds heel tevreden over het verbruik zonder ook maar 1 seconde na te denken over hoe zo zuinig mogelijk te rijden. Rijd dan ook altijd in normal mode en op I-pedal 1.
Er zullen vast mensen zuiniger zijn maar ik geniet nog steeds van elke KM die ik er in rijd.

Gewoon spullen

• onzenuub
Tsja, en nu werkt de Kia app niet zodat je op afstand niets kunt doen. Tsja..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0ApwyaOZJZWEbGU1nX0UZE3TuQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gqnwkpNhBZaJ5RE9yXyvqLoZ.jpg?f=fotoalbum_large

• deMercer
  • Niet online
onzenuub schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:00:
Tsja, en nu werkt de Kia app niet zodat je op afstand niets kunt doen. Tsja..
Ze zijn nu natuurlijk druk bezig met de KIA Connect Store nav al onze constructieve feedback :+

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-04 16:25
Laten we nu aannemen dat het klopt dat we voor die €99 inderdaad 7 jaar lang updates krijgen van de systeemsoftware en de navigatie. Snapt dan iemand waarom Kia dit apart verkoopt voor zo’n relatief lullig bedrag? Je verkoopt als Kia Nederland een auto voor ergens tussen de €30.000 en €50.000, onderscheidt jezelf in de markt met een lange garantie en dan ga je voor een essentiële dienst als updaten en debuggen van de software een lullige €99 extra vragen? Terwijl de hele branche dat gratis doet en ook bij andere dingen als telefoons gratis updates vanzelfsprekend zijn? Voor elke klant onbegrijpelijk denk ik…

• THE_BASE
  • Niet online
jdbiggelaa schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:13:
Laten we nu aannemen dat het klopt dat we voor die €99 inderdaad 7 jaar lang updates krijgen van de systeemsoftware en de navigatie. Snapt dan iemand waarom Kia dit apart verkoopt voor zo’n relatief lullig bedrag? Je verkoopt als Kia Nederland een auto voor ergens tussen de €30.000 en €50.000, onderscheidt jezelf in de markt met een lange garantie en dan ga je voor een essentiële dienst als updaten en debuggen van de software een lullige €99 extra vragen? Terwijl de hele branche dat gratis doet en ook bij andere dingen als telefoons gratis updates vanzelfsprekend zijn? Voor elke klant onbegrijpelijk denk ik…
Er zijn genoeg bedrijven die extra diensten verkopen en daar flink aan verdienen. Bij VW is dat meen ik al jaren dat je een flinke prijs voor de auto betaalt en dan ook nog voor een pakket met bijvoorbeeld Lane Assist, ik noem maar wat.

Bedrijven zetten gewoon steeds meer in op diensten, dat is schijnbaar de heilige graag. Van onderbroeken tot OTA-updates. :)

• onzenuub
THE_BASE schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:31:
[...]

Er zijn genoeg bedrijven die extra diensten verkopen en daar flink aan verdienen. Bij VW is dat meen ik al jaren dat je een flinke prijs voor de auto betaalt en dan ook nog voor een pakket met bijvoorbeeld Lane Assist, ik noem maar wat.

Bedrijven zetten gewoon steeds meer in op diensten, dat is schijnbaar de heilige graag. Van onderbroeken tot OTA-updates. :)
Heb jij KIA onderbroeken???

• THE_BASE
  • Niet online
onzenuub schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:40:
[...]

Heb jij KIA onderbroeken???
Ja joh, ik heb me rot zitten naaien van de week! :9

• onzenuub
THE_BASE schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:52:
[...]

Ja joh, ik heb me rot zitten naaien van de week! :9
En na 2 x dragen nieuwe kopen? :P :X

• henkna
  • Nu online
Hi,

Is het normaal dat je CarPlay bij starten zelf moet activeren door telefoon projectie te selecteren?

• THE_BASE
  • Niet online
henkna schreef op woensdag 1 april 2026 @ 08:17:
Hi,

Is het normaal dat je CarPlay bij starten zelf moet activeren door telefoon projectie te selecteren?
Nee, dat is niet normaal.

Ik heb de laatste tijd overigens ook dat CarPlay niet wil starten terwijl dat een van de bugfixes van de laatste update zou moeten zijn.

• THE_BASE
  • Niet online
Nog een laatste update van Kia, waar ze zoals ik lees mee aan de slag gaan met de term levenslang. En ik een cadeaubon krijg als ik de boel wil annuleren. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nHz6V9PJyoriFmM5RLsqfWsYYSQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fYWkdqMOcQcIAd63rd3UqzBC.jpg?f=fotoalbum_large

• onzenuub
THE_BASE schreef op woensdag 1 april 2026 @ 08:49:
Nog een laatste update van Kia, waar ze zoals ik lees mee aan de slag gaan met de term levenslang. En ik een cadeaubon krijg als ik de boel wil annuleren. :+

[Afbeelding]
Daar kun je dan mooi de OTA update voor 7 jaar van kopen.

• THE_BASE
  • Niet online
onzenuub schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:38:
[...]

Daar kun je dan mooi de OTA update voor 7 jaar van kopen.
Haha, het is wel goed zo. Ik ga een andere onderbroek aan doen en laat het los. 8)

• Riesje
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 03-04 21:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZBAsRz6J1pt8QEJbdahDP5NXM90=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QOtO0YPI6eOffAGUek30xP0v.png?f=fotoalbum_large

• THE_BASE
  • Niet online
Haha, iemand interesse als ik die laat maken en verkoop? 1 april :+

• onzenuub
THE_BASE schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:46:
[...]

Haha, iemand interesse als ik die laat maken en verkoop? 1 april :+
Zijn ze wel schoon? :P

• THE_BASE
  • Niet online
Wat jij graag wilt, overal is een markt voor. ;)

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-04 16:25
De EV3 moet wel een relatief probleemloze auto zijn als we onze discussies vooral gebruiken voor lichtvoetige onderwerpen die off-topic zijn :)

• _birdie_
jdbiggelaa schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:18:
De EV3 moet wel een relatief probleemloze auto zijn als we onze discussies vooral gebruiken voor lichtvoetige onderwerpen die off-topic zijn :)
helemaal waar voor mij althans :) ik ben na 15 maanden nog steeds erg tevreden en heb groot plezier ermee te rijden .. en vandaag ritje van schiedam naar heemstede en terug .. 7.3km/kwh .. das boven de WLTP van een +A. En dat met maar 10 graden. Enigste smetje tot nu toe is dat ik OTA updates niet kon kopen in de KIA app maar dat is inmiddels ook weer geregeld door de upgrade van de KIA connect store. Het is precies de maat KIA die bij mij past (ev2 te klein en ev5 te groot).

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-04 12:45

AMDFreak

Intel is zo..

Dan moet je mij toch even vertellen hoe dit dat verbruik hebt gehaald?
Ik neem aan dat dit veelal snelweg kilometers waren. Of heb je de gehele rit in de file gestaan? ;-)
Gisteren 250km (voornamelijk 95% snelwegkilometers) en dan zit ik op 18~19kwh de 100.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh

• _birdie_
AMDFreak schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:11:
Dan moet je mij toch even vertellen hoe dit dat verbruik hebt gehaald?
Ik neem aan dat dit veelal snelweg kilometers waren. Of heb je de gehele rit in de file gestaan? ;-)
Gisteren 250km (voornamelijk 95% snelwegkilometers) en dan zit ik op 18~19kwh de 100.
ik reed op rijksweg op ipedal 3 met gefixte (daar heeft ipedal 3 geen invloed) snelheid op 96/97 km per uur (ik heb zelf nauwelijks gaf gegeven en alles door de auto laten doen (dus ook afstand houden) .. daardoor reed ik soms 80-85 en vond ik wel weer tijd om die voorganger voorbij te gaan. Ik heb op mydrive gereden (die is ingesteld op eco met met sportief sturen). Temp was 18.5 graden (driver only airco) .. ook had ik automatisch weg volgen aangezet (ben ff kwijt wat de kia termen zijn). Op de niet snelweg 80 gereden en goed I-pedal 3 laten werken door bijna niet zelf te remmen. Ik was zelf ook wel verbaasd dat ik op heen en terug weg hetzelfde haalde (de wind speelt meestal wel een rol in verbruik) en ook nog eens bij 10 graden. Kortom niet jagen, rustig rijden, de auto het werk laten doen en waar mogelijk gebruik i-pedal 3 en maximaal laten regeneren. Ik heb ook nauwelijks de rem gebruikt. Ik heb niet zo haast meer en die paar km langzamer dan 100 maakt me niet uit. Ik geniet toch wel van het rijden in de EV3 met lekker muziekje op.
Als je 110-120 gaat rijden dan krijg je jouw waarden denk ik. Maar je mag toch niet harder dan 100 en met bekeuringen ben ik wel klaar. Ik vind de KIA navi ook goed werken bij traject controles trouwens (geeft het gemiddelde aan wat je rijdt). Mijn ervaring is dat de sweetspot qua verbruik net onder de 100 ligt. In duitsland reed ik een keer 300km met 8km/kWh. Net als een hoge berg over in Oostenrijk (heel veel regen doen bij de afdaling (weg was rustig dus het kon).

[ Voor 6% gewijzigd door _birdie_ op 01-04-2026 20:31 ]

• aidanl
THE_BASE schreef op woensdag 1 april 2026 @ 08:49:

[Afbeelding]
Volgens mij mag dit niet. Je koopt een digitale dienstverlening (en dus niet een digitaal product, belangrijke nuance). In NL/EU geld dat je dan 14 dagen heroepingsrecht hebt, en wanneer je in die periode annuleert je recht hebt op terug betalen in geld en via hetzelfde betaalmiddels als wat voor de aankoop gebruikt is.

Als het meer als 14 dagen geleden is geweest dan is uiteraard het tegoed iets wat ze bieden uit coulance en zijn ze dus niet verplicht in geld terug te betalen.

• THE_BASE
  • Niet online
aidanl schreef op woensdag 1 april 2026 @ 22:06:
[...]

Volgens mij mag dit niet. Je koopt een digitale dienstverlening (en dus niet een digitaal product, belangrijke nuance). In NL/EU geld dat je dan 14 dagen heroepingsrecht hebt, en wanneer je in die periode annuleert je recht hebt op terug betalen in geld en via hetzelfde betaalmiddels als wat voor de aankoop gebruikt is.

Als het meer als 14 dagen geleden is geweest dan is uiteraard het tegoed iets wat ze bieden uit coulance en zijn ze dus niet verplicht in geld terug te betalen.
Ik denk zelf dat ze het niet eens meer terug kúnnen draaien en daardoor maar een tegoedbon aan bieden.

• onzenuub
THE_BASE schreef op woensdag 1 april 2026 @ 22:25:
[...]

Ik denk zelf dat ze het niet eens meer terug kúnnen draaien en daardoor maar een tegoedbon aan bieden.
Ik denk dat we om half 12 vannacht allemaal een mailtje krijgen van KIA Connect Store en KlIA klantenservice waarin staat 1 april, kikker in je bil. :P

• dhl102
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 07:41
Ik controleerde het vakje zekering onder het stuur en vond iets raars. De handleiding zegt dat er een zekering moet zijn voor de Front Wiper 2 (rode cirkel), maar deze ontbreekt. En er is een extra zekering die niets doet (blauwe cirkel). Is jouw Kia EV3 ook zo?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atvMXUQfEdPUVjsRPRDMTWPd1JQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WgyiVexvOWJ7f1nXjCS8fawt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qgygM01UrU0PHqgnVmEZNG-VR_Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dl6049P6YxdtNHvUVm3bAihr.jpg?f=fotoalbum_tile

• aidanl
Let op dat als je hem wisselt je wel de juiste waarde zekering gebruikt. Zo te zien is voor die wiper maar een 10A zekering nodig.

Maar zal straks ook voor de zekerheid is kijken.

---

N.a.v. mijn laadperikelen contact opgenomen met de dealer. Ze hebben het al is eerder geprobeerd te testen (1 dag na de levering) aan hun eigen paal en toen ging het wel goed. Nu heb ik afgelopen weekend op een paal gezien dat die aangaf dat de paal er klaar voor was en op de auto aan het wachten was. Dan doet dat er op lijken dat het issue echt bij de auto ligt en niet dus aan netcongestie / paal eigenaar / gebruikte pas etc.. En ja, ik heb de auto en alle telefoons waar de Kia app op draait nagelopen, er is geen scheduled laden ingesteld.

Nu heeft de dealer aangegeven dat als ik een afspraak inplan ze weer kunnen testen met hun eigen paal, maar ook met die bij de bouwmarkt verder op. Blijkbaar was er ook veel uitval dus het zou nog even duren voor ik bij de dealer aan de beurt was, dus ga wel eerst zelf de test doen bij de bouwmarkt om er zeker van te zijn dat als ze testen ze dit kunnen reproduceren.

Een andere optie die ik overweeg was om het hele systeem te resetten, zoals anderen hier ook hebben gedaan. Ik weet alleen niet of een reset via het dashboard ook echt de auto systemen reset of echt alleen het multimedia systeem... ik verwacht van niet.

[ Voor 76% gewijzigd door aidanl op 02-04-2026 13:37 ]

• Smit260
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 05-04 01:45
Dinsdag aanstaande eindelijk mijn KIA EV3 ophalen😁 Heb er zin in! Ik lease hem via mijn werk. Het gaat om de Air variant met long range.

Zijn er nog handige tips en tricks waar ik wat mee kan? 👍🏽

• THE_BASE
  • Niet online
Smit260 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 02:07:
Dinsdag aanstaande eindelijk mijn KIA EV3 ophalen😁 Heb er zin in! Ik lease hem via mijn werk. Het gaat om de Air variant met long range.

Dit topic van A tot Z doorlezen en de zoekfunctie gebruiken? ;)

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-04 12:45

AMDFreak

Intel is zo..

@Smit260 Lekker genieten.. vooral de stilte van de motor.. ;-)

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Smit260 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 02:07:

Veel plezier alvast!
Het topic staat vol met tips en tricks. Op YouTube zijn ook enkele video's te vinden, dus ik zou zeggen: lekker de tijd achter de computer doorbrengen de komende dagen, dat is goed voor de voorpret 8)

• aidanl
dhl102 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:52:
Ik controleerde het vakje zekering onder het stuur en vond iets raars. De handleiding zegt dat er een zekering moet zijn voor de Front Wiper 2 (rode cirkel), maar deze ontbreekt. En er is een extra zekering die niets doet (blauwe cirkel). Is jouw Kia EV3 ook zo?
[Afbeelding][Afbeelding]
Net zelf gecheckt, ik heb dezelfde indeling als jou. Maar het valt mij ook op dat het LOT NO bij mij begint met EVO1025 (bij jou EVO1024) en er ook onder gigantisch EVO10 staat, terwijl in de 2de afbeelding die je deelt verwezen wordt naar EVO20 (links onderin). Ik vermoed dat er afhankelijk van model type en bouw datum er misschien een andere indeling is.

• deMercer
  • Niet online
dhl102 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:52:
In onze EV3 is de indeling exact hetzelfde als ik het goed zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D6YjBr1CPEuDhwKsHHNFO7puyng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VjwhS3ITxMKjzmMXb0Jgc7cX.jpg?f=fotoalbum_large

• dhl102
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 07:41
deMercer schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:20:
[...]

In onze EV3 is de indeling exact hetzelfde als ik het goed zie:

[Afbeelding]
De tekening is dus niet correct, denk ik

• jonk
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-04 22:26
Kwam langs op YouTube voor UK dacht ik, maar iemand hier al gehad dat navigatie Tesla laders ondersteunt? Dus inplant en accu voorverwarmt als je er heengaat?
Bij mij is Tesla nog taboe.

• JBarn
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 05-04 22:05
jonk schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:59:
Kwam langs op YouTube voor UK dacht ik, maar iemand hier al gehad dat navigatie Tesla laders ondersteunt? Dus inplant en accu voorverwarmt als je er heengaat?
Ja, dat werkt hier na een update van een tijdje terug.

• henkna
  • Nu online
Zou normaliter ‘het Kia’ moeten werken op de EV3 plus?

• NVranya
henkna schreef op zondag 5 april 2026 @ 23:40:
Zou normaliter ‘het Kia’ moeten werken op de EV3 plus?
Bedoel je de spraak assistent met “Hé Kia”?
Dat zou voor zover ik weet op alle modellen moeten werken.
Je moet het wel aan hebben gezet in de opties.

• henkna
  • Nu online
Hmmm, met he Kia, blijft het angstvallig stil

• noppie63
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:43
henkna schreef op maandag 6 april 2026 @ 08:14:
Hmmm, met he Kia, blijft het angstvallig stil
Dat werkt niet meer na de laatste update.....

Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat, KIA EV3 +A Pearl White LR

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09:43
jonk schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:59:
Niet rechtstreeks, maar je kunt de Tesla Superchargers in je reisplan toevoegen, en dan zou het voorverwarmen ook moeten werken.

• NVranya
noppie63 schreef op maandag 6 april 2026 @ 08:43:
[...]

Dat werkt niet meer na de laatste update.....
Oh, bij mij wel, maar hij staat wel op Engels, dus vandaar dan denk ik

• _birdie_
NVranya schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:11:
[...]

Oh, bij mij wel, maar hij staat wel op Engels, dus vandaar dan denk ik
de laatste android auto heeft Gemini support. Zou dat ook naar de KIA EV3 komen ?

• THE_BASE
  • Niet online
_birdie_ schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:42:
[...]

de laatste android auto heeft Gemini support. Zou dat ook naar de KIA EV3 komen ?
Sowieso wel via CarPlay: ChatGPT heeft dat al uitgerold. Erg handig!

• _birdie_
THE_BASE schreef op maandag 6 april 2026 @ 12:40:
[...]

Sowieso wel via CarPlay: ChatGPT heeft dat al uitgerold. Erg handig!
chatgpt ? .. hoe dan ?

Android auto is van google .. zou eerder gemini verwachten dan chatgpt ..

• hwennink
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YI2AA1ezOK9K0F0NjM3ojOBiLUM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QeWrGlfAJCTS826IFPZC4b8S.jpg?f=fotoalbum_large
Sinds kort staan er op het display 4 liggende streepjes, waarvan 1 opgelicht.
Wat betekenen deze streepjes en hoe kan ik die veranderen?

Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler

• _birdie_
hwennink schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:02:
[Afbeelding]
dat je kunt swipen naar volgende schermen ?

• THE_BASE
  • Niet online
_birdie_ schreef op maandag 6 april 2026 @ 12:41:
[...]

chatgpt ? .. hoe dan ?

Android auto is van google .. zou eerder gemini verwachten dan chatgpt ..
Android Auto is geen CarPlay, dus geen idee of die eerste het ook ondersteund.

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:14
hwennink schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:02:
[Afbeelding]
Vanmorgen een proefrit gemaakt in de EV3 en dat zag ik ook en wist niet waar die voor bedoeld waren. Inmiddels heeft er iemand gereageerd dat je naar volgende schermen kunt swipen. Echter wat mij ook opgevallen was dat het navigatiescherm zo donker was en dat zie ik hier ook. In de Niro EV was die veel lichter en alles goed zichtbaar. Kan dat hier ook?

• _birdie_
evertmulder schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:19:
[...]

Vanmorgen een proefrit gemaakt in de EV3 en dat zag ik ook en wist niet waar die voor bedoeld waren. Inmiddels heeft er iemand gereageerd dat je naar volgende schermen kunt swipen. Echter wat mij ook opgevallen was dat het navigatiescherm zo donker was en dat zie ik hier ook. In de Niro EV was die veel lichter en alles goed zichtbaar. Kan dat hier ook?
je kunt intensiviteit aanpassen naar veel hoger .. ik denk dat de mijne rond de 20% staat op dit moment.

• onzenuub

• MacZappa
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:42
Is het scherm dan even reactie gevoelig?
Is een doekje voor glas niet efficiënter EN goedkoper?
Pagina: 1 ... 94 95 Laatste