Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 79 80 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Zo, de EV3 GT-line is voorzien van een set winterbanden!

N.a.v. de gegeven adviezen hier heb ik ervoor gekozen om niet voor een lagere loadindex te gaan dan die van de gemonteerde zomerbanden. De winterbanden die er nu onder zitten: "Goodyear Ultragrip performance plus 215/50 R19 97H".

Via MP voor een goede prijs (600 euro :D ) een ongebruikte set 19 inch velgen van een EV3 Advanced Plus over kunnen nemen, inclusief TPMS sensoren én Hankook Ion EVO banden. De banden liggen in de schuur voor als de huidige zomerbanden "op" zijn.

De eerste kilometers op de Goodyear banden bevallen prima. Iets meer geluid dan bij de zomerbanden. Qua verbruik tot nu eigenlijk weinig verschil, maar echt koud is het dan ook nog niet geweest.
In oktober gemiddeld 14kWh/100km en nu in novemver 17kWh/100km.

Of praktisch: Mijn woon werkverkeer is ca 60km enkele reis, ca 50km snelweg en 10km in de stad.
In de zomermaanden betekende dit (afhankelijk van file) ca 12% afname per rit. Nu zit ik op 14%.
Ik ben er tevreden mee!

De EV3 is nu ruim 8 maanden/20.000km in bezit en op de piepjes na (koffiekopje :X en niet kloppende maximum snelheid |:( ) bevalt de wagen echt enorm goed. We nemen twee kinderen mee van 4 en 7 die in meer dan voldoende ruimte achterin hebben en de kofferruimte is meer dan voldoende voor ons.

Ook het elektrisch rijden bevalt prima. We hebben een thuislaadpunt i.c.m. zonnepanelen en op 10min rijden een Fastned/Ionity laadstation voor als we even snel meer accu capaciteit nodig hebben.

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

• Bazalt
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-12 15:21
EricEric752 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:05:
[...]

Ik word helaas toch echt niet blij dat een ontzettend slechte "oplossing" (voor een niet bestaand probleem) in het verleden blijkbaar nog slechter was. Het is in Nederland wettelijk gewoon toegestaan om te rijden met een open klep (er zijn wat voorwaarden). Het is ook een heel normaal gebruik van een auto.

Blijkbaar is er zelfs een oplossing om toch te rijden zoals Coffee boven beschrijft, maar zelfs als die er is denkt Kia niet vanuit de gebruiker. We hebben zelfs even snel gegoogled of er een override was, maar konden die niet zo snel vinden. Als je hiermee wordt geconfronteerd ga je niet ter plekke even de handleiding bestuderen. Als Kia dit al wil blokkeren, dan hoort er een grote knop op het scherm te verschijnen met de optie om toch te gaan rijden.

Ik vind de EV3 een hele fijne auto, maar na bijna 30.000 km, blijft er een flinke lijst van onnodige ergenissen, die niets te maken hebben met de auto zelf, maar met de "slimme" software, die voornamelijk en onnodig in de weg zit. Ik schreef hier een keer over het verschil met Tesla en kreeg daar toen wat commentaar op. Maar na 30.000 km blijft mijn oordeel hetzelfde. Tesla voelt logisch en alles wat overbodig is als starten, afsluiten is niet nodig. (De "feature" Elon Musk is voor mij echter ruim voldoende om dat positieve gevoel volledig weg te nemen.) De EV3 voelt vaak alsof ik me moet aanpassen aan de "slimmigheidjes" die Kia heeft bedacht en die het gebruik, onnodig, minder handig maken, zoals:
- Die klep dus.
- Het navigatiescherm niet kunnen bedienen als de auto in achteruit staat of de "gebruikersovereenkomst" nog in beeld staat.
- De tijd die uit beeld gaat zodra je de auto uitzet. De kilometerstand blijft wel staan. Even denken hoor: ik ben net op mijn bestemming aangekomen. Welke informatie zou ik in die situatie typisch even willen zien: de tijd of de kilometerstand...
- Laadkabel die na 15 seconden weer vast gaat, zelfs als de deuren open zijn en ik naast de auto sta (Denkt Kia dat er een dief aan komt sluipen om stiekem mijn kabel te pikken als ik naast de auto sta?)
- Grote licht/geluid show als je te hard rijd en een camera nadert. Dit is vooral vervelend omdat de EV3 zich nogal eens vergist in de maximum snelheid ter plekke en dus onterecht waarschuwt.
- Het niet kunnen bedienen van zaken als de ramen en het schuifdak terwijl dat in andere Europesche landen wel kan.

Als die dingen zijn onnodig en dat maakt het in mijn ogen extra jammer, omdat de auto zelf erg fijn is.
Mee eens. Prima auto, maar softwarematig en wat betreft gebruiksvriendelijkheid valt er nog wel het nodige te verbeteren.

• dhl102
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 05-12 17:35
Ik ben momenteel op vakantie van 7 dagen en mijn KIA EV3 SR, met valet-modus geactiveerd, staat geparkeerd op de luchthaven van Amsterdam. De batterijlading is in vier dagen tijd gedaald van 79% naar 62%, met een omgevingstemperatuur van 0-9 graden Celsius. Wordt dit niveau van batterijafvoer als normaal beschouwd onder deze omstandigheden en als anderen een soortgelijk fantoomafvoerprobleem hebben ervaren?

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nee, dat is niet normaal. Mijn ervaring is 1% verlies per dag bij een parkeerduur van 8 dagen.

• eboellie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-12 11:00
Steeffoon schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:09:
Ik heb het een paar keer opgemerkt in de afgelopen tijd, en nu weer. Na het op slot gooien van de Kia, blijven her en der lampjes aan. In dit geval rondom de USB poort. Haal hem van het slot, en weer opnieuw op slot, maar maakt geen verschil. Ik heb de USB poorten niet eens gebruikt.

Hij moet in december al naar de dealer, dus zal dat ook wel even doorgeven, maar meer mensen ervaring mee toevallig?

[Afbeelding]
Heb het ook. Gaat vanzelf uit merkte ik 2 min naderhand.

• eboellie
Die vreselijke koffiekopjes.

Weet iemand welke kabel je eruit moet trekken zodat deze het niet meer doet en al het ander wel :-D

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-12 09:04
dhl102 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:25:
Ik ben momenteel op vakantie van 7 dagen en mijn KIA EV3 SR, met valet-modus geactiveerd, staat geparkeerd op de luchthaven van Amsterdam. De batterijlading is in vier dagen tijd gedaald van 79% naar 62%, met een omgevingstemperatuur van 0-9 graden Celsius. Wordt dit niveau van batterijafvoer als normaal beschouwd onder deze omstandigheden en als anderen een soortgelijk fantoomafvoerprobleem hebben ervaren?
Die valet-modus, vanwaar heb je die aanstaan? Overigens als je met de app verbinding blijft zoeken lijkt het batterij gebruik toe te nemen. Daarnaast vraag ik me af of de automatische cabin-conditioning, zeker met het weer de afgelopen tijd, wat vaker draait en daarmee meer batterij trekt?

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

• NVranya
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:34
eboellie schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:59:
Die vreselijke koffiekopjes.

Weet iemand welke kabel je eruit moet trekken zodat deze het niet meer doet en al het ander wel :-D
Nee, maar zodra die waarschuwing komt even of remmen of vol “gas” en het verdwijnt gelijk

• knarfbo
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 20:05
Ik heb momenteel een verlies van meer dan 3% per dag. Contact gehad met de dealer en die zegt dat er een software update aan komt die dit mogelijk gaat oplossen, hij vond het ook wel veel

• aidanl
Merk dat I-Pedal lvl 3 zorgt voor hele zenuwachtige rijgedrag. Tenminste, van buiten af gezien. Met file rijden zie ik al snel remlichten branden (selecteer op dashboard het beeld van de auto om te zien wanneer je remlichten zichtbaar zijn), zelfs met adaptive cruise-control. Dit heeft er al toe geleid dat mensen achter mij zaten te seinen en boos liep te doen. Weet niet of anderen dit ook merken?

Overigens zonder cruise-control kan je door voorzichtig pedaal gebruik vermijden dat de rem-lichten snel gaan branden maar dit blijft gevoelig. Een andere optie is natuurlijk een lagere lvl I-Pedal, maar dat doen weer afbreuk aan het regeneratief uitrollen 😅

• uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-12 20:05
@aidanl Herken helemaal wat je zegt. Wij hebben hem beide eigenlijk altijd op 2 staan. Is wat milder, regenereert nog steeds. En met je Stroompedaal kun je dat gedrag redelijk beinvloeden ook wat de CruiseControl betreft. Echter vereist dat wat gewenning / oefening.
( Standje 3 kan ook bijdragen aan EV Wagenziekte, voor wie daar gevoelig voor is )

• NVranya
EricEric752 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:26:
Vandaag ging ik mijn zoon verhuizen en met een tweepersoons matras achterin kon de achterklep niet helemaal dicht. Tot mijn verbijstering bleek de auto te weigeren om te rijden met de klep gedeeltelijk open. Het moet niet gekker worden. Van wie is die auto nu eigenlijk? Het weigeren om de kaart te tonen als de achteruitrijcamera aanstaat of, nog erger, tijdens het "gebruikersvoorwaarden overzicht" is erg hinderlijk, maar nog te overzien, maar dit?

Ik heb geen oplossing kunnen vinden, dus we zijn uiteindelijk maar gaan lopen met het matras (gelukkig was het maar een paar 100 meter).
I moest hem toch net van de laadpaal naar mijn plekje verhuizen, dus maar gelijk getest door de achterklep een klein stukje open te doen.

De hint is wat de Kia aangeeft: hij (zij? ;) ) weigert om de automatische parkeerrem eraf te halen.

De oplossing: zelf de parkeerrem eraf halen (rem intrappen en knop linksonder indrukken).
Hierna kon ik gewoon wegrijden met de klep nog open.

Ik vind dit een goede oplossing van Kia, het voorkomt per ongeluk wegrijden met open klep - en ja, dat heb ik in mijn leven toch te vaak meegemaakt, ook dat mijn spullen over de weg verspreid lagen :F .
En als je wilt, kan je het toch bewust wel doen met 1 handeling.

• uray
@NVranya Dank voor de heldere uitleg in deze. Weten we dat ook maar weer.

• Skv
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:59

Skv

uray schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:37:
@aidanl Herken helemaal wat je zegt. Wij hebben hem beide eigenlijk altijd op 2 staan. Is wat milder, regenereert nog steeds. En met je Stroompedaal kun je dat gedrag redelijk beinvloeden ook wat de CruiseControl betreft. Echter vereist dat wat gewenning / oefening.
( Standje 3 kan ook bijdragen aan EV Wagenziekte, voor wie daar gevoelig voor is )
Hoe is dat als je de 'auto' regen modus gebruikt ipv een van de 3 levels?

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hier vorige week de auto geparkeerd op Schiphol P3 in normale stand, dus geen valetmode. Ik parkeerde met 64% en haalde op met 62% inclusief klimaatregeling toen we op de koffers stonden te wachten.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• EricEric752
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:23
NVranya schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:50:
[...]

I moest hem toch net van de laadpaal naar mijn plekje verhuizen, dus maar gelijk getest door de achterklep een klein stukje open te doen.

De hint is wat de Kia aangeeft: hij (zij? ;) ) weigert om de automatische parkeerrem eraf te halen.

De oplossing: zelf de parkeerrem eraf halen (rem intrappen en knop linksonder indrukken).
Hierna kon ik gewoon wegrijden met de klep nog open.

Ik vind dit een goede oplossing van Kia, het voorkomt per ongeluk wegrijden met open klep - en ja, dat heb ik in mijn leven toch te vaak meegemaakt, ook dat mijn spullen over de weg verspreid lagen :F .
En als je wilt, kan je het toch bewust wel doen met 1 handeling.
Je hebt helemaal gelijk. Dat werkt. Net zelf geprobeerd. Maar het is geredeneerd vanuit de techniek en niet vanuit de gebruiker. Dat is het probleem. Ik was op dat moment aan het verhuizen en niet met een raadspelletje naar wat Kia logisch vindt.

De melding die je krijgt is: "Ontgrendel de EPB door de gordel vast te maken en deuren, motorkap en kofferbak te sluiten". Er is geen hint dat je de EPB (waarom trouwens een afkorting) kunt overrulen.

Overigens had ik de indruk dat het nog steeds zo werkte als DutchKel omschreef voor de E-Niro, want toen ik na een meter op mijn oprit stopte ging de parkeerrem direct weer aan.

• Revenge69
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 05-12 16:44
NVranya schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:40:
[...]

Nee, maar zodra die waarschuwing komt even of remmen of vol “gas” en het verdwijnt gelijk
Of even richting aangeven....

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:09
Een nieuwe maand, een nieuwe EV3-frustratie. :D

Zomaar uit het niets: de Apple Carplay koppeling werkt niet meer.

09:30: Vrouwlief rijdt naar de garage voor een bandenwissel. Apple Carplay werkt, ze ziet alle apps, luistert muziek en gebruikt ABRP.

10:30: Vrouwlief vertrekt bij de garage om ergens op visite te gaan. Apple Carplay is er mee gekapt, de auto weigert te verbinden.

WTF? Ze heeft alles al helemaal nagelopen, tot zo'n punt dat het enige dat't nog kan zijn is OF de kabel, OF een stomme software bug.

Liege, liege, liegebeest!

• uray
Kabel ? Ik gebruik Carplay draadloos. Maar staat de Poort wel in Data Modus ? Anders werkt dat kabeltje ook niet volgens mij.

• NVranya
EricEric752 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:38:
[...]

Je hebt helemaal gelijk. Dat werkt. Net zelf geprobeerd. Maar het is geredeneerd vanuit de techniek en niet vanuit de gebruiker. Dat is het probleem. Ik was op dat moment aan het verhuizen en niet met een raadspelletje naar wat Kia logisch vindt.

De melding die je krijgt is: "Ontgrendel de EPB door de gordel vast te maken en deuren, motorkap en kofferbak te sluiten". Er is geen hint dat je de EPB (waarom trouwens een afkorting) kunt overrulen.

Overigens had ik de indruk dat het nog steeds zo werkte als DutchKel omschreef voor de E-Niro, want toen ik na een meter op mijn oprit stopte ging de parkeerrem direct weer aan.
Mijn comment was dan ook niet om jou al dan niet gelijk te geven in de (on)logica, maar om een oplossing te bieden.

Vraagje: toen de parkeerrem weer aanging na een meter, kon je daarna wel weer gewoon wegrijden of moet je elke keer dat handmatig doen? Dat kan dan wel echt irritant worden als je langere ritten in de stad hebt

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:09
uray schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:02:
Kabel ? Ik gebruik Carplay draadloos. Maar staat de Poort wel in Data Modus ? Anders werkt dat kabeltje ook niet volgens mij.
Daar had ze inderdaad naar gekeken. En ze gebruikt m ook draadloos; die werkte ook niet.

En prompt vier uur later, na het bezoek, doet ie het weer. Zonder veranderingen te hebben gemaakt intussen.

Liege, liege, liegebeest!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-12 06:24

Steeffoon

Smartphone-nerd

eboellie schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:56:
[...]

Heb het ook. Gaat vanzelf uit merkte ik 2 min naderhand.
Ga ik dan nog beter in de gaten houden. Ik had het idee dat het hier niet uitging namelijk.

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Steeffoon schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:41:
Ga ik dan nog beter in de gaten houden. Ik had het idee dat het hier niet uitging namelijk.
Vandaag de linker USB poort op enkel stroom (dus geen data meer) gezet, en na afsluiten gaat het nu witte controlelampje vrijwel direct uit. Dus gedrag is anders dan indien de poort op ook data doorgifte staat. Nu nog eens controleren of het bij me hebben van mijn iPhone of Apple Watch invloed heeft op het gedrag van het controle lampje.

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

deMercer schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:54:
[...]

Vandaag de linker USB poort op enkel stroom (dus geen data meer) gezet, en na afsluiten gaat het nu witte controlelampje vrijwel direct uit. Dus gedrag is anders dan indien de poort op ook data doorgifte staat. Nu nog eens controleren of het bij me hebben van mijn iPhone of Apple Watch invloed heeft op het gedrag van het controle lampje.
Hmmm interessant.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de afgelopen maanden die usb poort nog nooit heb gebruikt :+ maar hou me op de hoogte :P

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• THE_BASE
  • Niet online
Voor de geïnteresseerden: veel Kia accessoires vandaag met 20% korting. Ook op winterbanden. ;)

https://webshop.kia.nl/black-friday

[ Voor 9% gewijzigd door THE_BASE op 28-11-2025 11:39 ]

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• AtlAntA
  • Laatst online: 20:33
Het valt me op dat de kachel in de auto stand eigenlijk na een tijdje altijd alleen maar op de voeten gericht gaat staan. Voor mij levert dit na een korte tijd al onaangenaam warme voeten op.

Iemand enig idee waarom dit is en of dit te veranderen is? Ik weet dat het een paar tikjes op de display is om het te veranderen maar het heet niet voor niks auto stand. Een koud voorhoofd en zweetvoeten horen niet bij auto in mijn optiek ;)

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Warme lucht stijgt op. Het idee is waarschijniljk dat wanneer de cabine op temperatuur is, de warme lucht van beneden de optimale manier is om de temperatuur op het gewenste niveau te houden.

In de praktijk, wanneer het te net warm is voor stoel/stuurverwarming, mis ik het ook wel een beetje. Maar ik merk het meer aan mijn hele lichaam dan specifiek mijn voorhoofd. ;)

Overigens hoef je het scherm niet te gebruiken om het te veranderen, de fysieke mode knop naast de temperatuurknop doet hetzelfde.

• AtlAntA
Zr40 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:17:
Warme lucht stijgt op. Het idee is waarschijniljk dat wanneer de cabine op temperatuur is, de warme lucht van beneden de optimale manier is om de temperatuur op het gewenste niveau te houden.

In de praktijk, wanneer het te net warm is voor stoel/stuurverwarming, mis ik het ook wel een beetje. Maar ik merk het meer aan mijn hele lichaam dan specifiek mijn voorhoofd. ;)

Overigens hoef je het scherm niet te gebruiken om het te veranderen, de fysieke mode knop naast de temperatuurknop doet hetzelfde.
Het zal een typische EV eigenschap zijn om wat stroom te besparen vermoed ik zo. Een ICE heeft altijd meer dan genoeg warmte over om te verdelen dus die kan alles super comfortabel maken. Zoals warmte tegen de ramen aan blazen zodat je geen stralingskoude hebt (beslagen ruiten anyone?) etcetera. Erg ineffecient maar die warmte moet toch afgevoerd worden dus kan je het net zo goed gebruiken.

In een EV kost warmte direct stroom dus moet dat wat zuiniger. Had echter liever zelf de keuze gehad. Het is nu in de winter de zoveelste handeling bij de startup procedure van de auto.

• eboellie
deMercer schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:54:
[...]

AH, kijk. Meteen omzetten straks, thanks.
Wat is er toch veel mogelijk met die nieuwe auto('s).

• Bimmer
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:55
2x nagezien bij onze gaat het orange controlelampje ook gewoon uit na het afsluiten want daar zit een stick in met muziek op en die blijft er gewoon insteken! Wel raar dat dit bij jullie niet het geval is....?

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:25
AtlAntA schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:01:
Het valt me op dat de kachel in de auto stand eigenlijk na een tijdje altijd alleen maar op de voeten gericht gaat staan. Voor mij levert dit na een korte tijd al onaangenaam warme voeten op.

Iemand enig idee waarom dit is en of dit te veranderen is? Ik weet dat het een paar tikjes op de display is om het te veranderen maar het heet niet voor niks auto stand. Een koud voorhoofd en zweetvoeten horen niet bij auto in mijn optiek ;)
De meeste autos verwarmen via de voeten en koelen via de middenblazers (alleen vroeger had je daar een draaiknop voor). Dat heeft er alles mee te maken dat warme lucht opstijgt en koude lucht naar beneden zakt.

Je zou de temperatuur omlaag kunnen zetten of de intensiteit van de auto stand minder kunnen zetten. Alle auto's die ik de afgelopen 20 jaar heb gereden met automatic climate control werkte op die manier en dat zijn veel verschillende auto's geweest.

Wat ook veel helpt is de auto van te voren op temperatuur te brengen, dan hoeft die niet zo hard te blazen om de auto op temperatuur te houden.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchKel op 29-11-2025 17:56 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Aedriaen1
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 03-12 20:03
aidanl schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:14:
Merk dat I-Pedal lvl 3 zorgt voor hele zenuwachtige rijgedrag. Tenminste, van buiten af gezien. Met file rijden zie ik al snel remlichten branden (selecteer op dashboard het beeld van de auto om te zien wanneer je remlichten zichtbaar zijn), zelfs met adaptive cruise-control. Dit heeft er al toe geleid dat mensen achter mij zaten te seinen en boos liep te doen. Weet niet of anderen dit ook merken?

Overigens zonder cruise-control kan je door voorzichtig pedaal gebruik vermijden dat de rem-lichten snel gaan branden maar dit blijft gevoelig. Een andere optie is natuurlijk een lagere lvl I-Pedal, maar dat doen weer afbreuk aan het regeneratief uitrollen 😅
Dit zorgt inderdaad voor een "onrustig" beeld voor de achteropkomers. Je ziet het steeds meer op de snelweg, het is echter niet anders. Je kunt het iets voorkomen door de adaptieve cruiscontrol afstand op 4 te zetten.

• Aedriaen1
uray schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:35:
NaJa veel te hard, volgens mij doet ie dat bij 6 a 7 KmH al.... 8)
Het gaat er maar om dat je gewaarschuwd wordt, als je ergens niet bekend bent dan kan het praktisch zijn, op de snelheid aangegeven op je dashboard kun je ook niet altijd van op aan, die zit er nogal eens naast.

• Aedriaen1
Is er al iemand die gekeken heeft of de ruimte onder de armsteun te benutten is, door een opening te maken in de armsteun die afgedekt wordt door het "tafeltje"? Of er iets over gelezen heeft?

• THE_BASE
  • Niet online
Aedriaen1 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 21:29:
[...]

Het gaat er maar om dat je gewaarschuwd wordt, als je ergens niet bekend bent dan kan het praktisch zijn, op de snelheid aangegeven op je dashboard kun je ook niet altijd van op aan, die zit er nogal eens naast.
Ik heb er niet veel last van. Geluiden staan al uit, dus het is hooguit af en toe een rode strip. Vind het alleen maar praktisch, zodat ik op m’n snelheid kan letten.

• DEVegg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:54

DEVegg

DEVegg

Gister heeft de EV3 een botsing voorkomen. Op de snelweg vertraagde de auto’s voor mij, waarop ik prima anticipeerde. Uit het niets stond het ineens nagenoeg stil. Met de rem tot op de bodemplaat bleef ik mij vooruit bewegen. Alle signalen die konden waarschuwen gingen af. De auto nam het over en letterlijk met een harde dreun stond ik bijna direct stil. Op een paar centimeters op mijn voorganger. Mijn zoon en ik waren echt verwonderd over de ingreep. Ik kon ook niet meteen wegrijden de auto was even volledig geblokkeerd. Bijzondere ervaring. Dank je wel EV3!

EV3 Plus Advanced SR Shale Grey, Het gaat er niet om wat jij zegt, maar om wat ik begrijp

• uray
Datzelfde heb ik van de week ervaren toen een voetganger dacht, hier ga ik even snel nog voor langs.
Bijna m'n tanden in het stuur, bedankt domme voetganger en Kia.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:25
Aedriaen1 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 21:38:
Is er al iemand die gekeken heeft of de ruimte onder de armsteun te benutten is, door een opening te maken in de armsteun die afgedekt wordt door het "tafeltje"? Of er iets over gelezen heeft?
Degene die de auto bij mij had geleverd zei dat veel mensen daar inderdaad nog een opberg vakje maken. Je zou kunnen bellen of e-mailen naar de Kia garage in Helmond, daar komt die vandaan.

Helaas mag ik het niet doen ivm lease.
DEVegg schreef op zondag 30 november 2025 @ 09:16:
Gister heeft de EV3 een botsing voorkomen. Op de snelweg vertraagde de auto’s voor mij, waarop ik prima anticipeerde. Uit het niets stond het ineens nagenoeg stil. Met de rem tot op de bodemplaat bleef ik mij vooruit bewegen. Alle signalen die konden waarschuwen gingen af. De auto nam het over en letterlijk met een harde dreun stond ik bijna direct stil. Op een paar centimeters op mijn voorganger. Mijn zoon en ik waren echt verwonderd over de ingreep. Ik kon ook niet meteen wegrijden de auto was even volledig geblokkeerd. Bijzondere ervaring. Dank je wel EV3!
Gaan de alarmlichten dan ook automatisch aan?

[ Voor 40% gewijzigd door DutchKel op 30-11-2025 12:24 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

DEVegg schreef op zondag 30 november 2025 @ 09:16:
Idem paar weken geleden, al was het in mijn geval niet nodig om tot volledige stilstand te komen.

Ik reed met SCC. Snelheid zal gezien de vrachtwagen rond 85-90 km/h liggen. Plotseling remmen een paar auto's verderop fors, waardoor mijn voorligger dat ook moet doen. Hier een dashcam opname van de ervaring :)

Opname bevat een stukje van een audiobook, de signalen van de noodingreep zijn zachtjes hoorbaar vanaf seconde 7 in het filmpje. Op de bestuurdersstoel was het duidelijker te horen dan op de opname!

• deMercer
  • Niet online
THE_BASE schreef op zondag 30 november 2025 @ 08:44:
Ik heb er niet veel last van. Geluiden staan al uit, dus het is hooguit af en toe een rode strip. Vind het alleen maar praktisch, zodat ik op m’n snelheid kan letten.
Heb je alle geluiden van de ADAS++ systemen uitstaan, of enkel die voor de snelheidflitsers? En hoe heb je dat dan ingesteld?

NB Sinds kort krijg ik ook allemaal waarschuwingen voor flitsers bij verkeerslichten. Ook als je niet door rood dreigt te rijden. En zelfs als je in een parkeergarage onder het niveau van de verkeerslichten rijdt. Begint wel irritant te worden. Ik heb nergens een manier kunnen vinden om deze waarschuwingen minder irritant te maken. Iemand een idee?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb de flitswaarschuwing uit staan. Voor mij voegt het niets toe, en het heeft het vaak genoeg mis met de toegestane maximale snelheid dat het storend is (o.a. door het dempen van de audio).

• THE_BASE
  • Niet online
deMercer schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:26:
[...]

Heb je alle geluiden van de ADAS++ systemen uitstaan, of enkel die voor de snelheidflitsers? En hoe heb je dat dan ingesteld?

NB Sinds kort krijg ik ook allemaal waarschuwingen voor flitsers bij verkeerslichten. Ook als je niet door rood dreigt te rijden. En zelfs als je in een parkeergarage onder het niveau van de verkeerslichten rijdt. Begint wel irritant te worden. Ik heb nergens een manier kunnen vinden om deze waarschuwingen minder irritant te maken. Iemand een idee?
Ik weet niet precies hoe het ingesteld is, eerlijk gezegd. Ik zet eerst alle geluiden uit met lange druk op rechts en daarna nog een optie van bestuurdershulp.

Heb alleen rode LED als ik te hard rijdt in een trajectcontrole bijvoorbeeld.

• DEVegg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:54

DEVegg

DEVegg

DutchKel schreef op zondag 30 november 2025 @ 12:22:
[...]

Heb daar niet op gelet. Na de ingreep van de auto was ik even bezig hoe ik weer verder kon rijden. De auto was even volledig geblokkeerd. Ik weet dan ook niet precies wat ik deed om weer weg te rijden. Ging allemaal zo snel

EV3 Plus Advanced SR Shale Grey, Het gaat er niet om wat jij zegt, maar om wat ik begrijp

• Aedriaen1
DutchKel schreef op zondag 30 november 2025 @ 12:22:
[...]

Degene die de auto bij mij had geleverd zei dat veel mensen daar inderdaad nog een opberg vakje maken. Je zou kunnen bellen of e-mailen naar de Kia garage in Helmond, daar komt die vandaan.

Helaas mag ik het niet doen ivm lease.
[...]

Hallo, dank voor uw reactie!

• AtlAntA

• deMercer
  • Niet online
Vandaag weer twee dingen geleerd mbt de Digital Key in de Apple Watch:
  1. De achterklep ging vanochtend niet open terwijl ik op de knop van de achterklep drukte. Na 3x proberen nog steeds niet. Toen maar op de Digital Key card in mijn Apple Watch gedrukt. Daar kreeg ik twee knoppen te zien: “Ontgrendel auto” en “Start auto”. Na het drukken op “Ontgrendel auto” ging de auto van slot, en werkte de knop van de achterklep ook weer (en veranderde de knop “Ontgrendel auto” in “Vergrendel auto”). Normaliter werkt de Digital Key in de Apple Watch feilloos. Wel heeft de auto ruim anderhalve dag stil en onaangeroerd gestaan. Ik vermoed dat de auto in een soort diepe slaap is geraakt en dan niet meer reageert op de Digital Keys.
  2. Ook het mysterie van het continu brandende oranje indicatie LEDje (dat aangeeft dat de linker USB poort op data overdracht staat ingesteld) is opgehelderd. Normaliter is het LEDje inderdaad uit, alleen als ik met mijn Apple Watch (met Digital Key) zo dicht in de buurt van de auto kom dat ik het LEDje kan zien, is het LEDje inmiddels gaan branden. Loop ik naar de auto met vergrendelde Apple Watch (waardoor de Digital Key niet actief is), dan blijft het LEDje uit. Waarom dit überhaupt gebeurt, en waarom alleen als dit LEDje oranje brandt, ik heb werkelijk geen flauw idee. Maar ik vind het wel fijn om te weten dat dit LEDje normaal gesproken dus niet brandt bij een afgesloten auto.
Binnenkort maar eens gaan stoeien met de waarschuwingen voor “rood licht”-flitsers (en evt. de snelheidsflitsers).

• Skv

Skv

Hi allemaal,

De knoop is doorgehakt en de EV3 business edition GT is besteld, in het groen. Ik heb nog ruim 300 pagina's terug te lezen in dit topic. Waarschijnlijk wordt een deel van mijn vragen daarin al beantwoord.

Het is me allemaal nog een beetje onduidelijk wat er aan opties wel/niet op zit, omdat de brochure van de business edition geen uitputtend overzicht bevat. Ik ga er vanuit dat het ongeveer de Plus line is, aangevuld met GT stijlelementen. En minus de LED lampen, HK geluidsset en het panoramadak. Ik zie het bij de levering wel.

Voor vakanties overweeg ik een Thule Edge dakdrager met Thule Motion 3 XL low box. Met oog op zoveel mogelijk behouden van de radius. Ben benieuwd of er ervaringen zijn met topkoffers op de EV3? Daar heb ik nog niet veel over gelezen en mijn model heeft geen trekhaak voor een achterkoffer.

Ik kijk er in ieder geval naar uit; het is mijn eerste 'eigen' auto in meer dan 15 jaar. Ik had een OV jaarkaart, een motor en gebruikte meerdere keren een VW ID3 deelauto. Alleen al het kinderstoeltje er in laten staan lijkt me een fijne upgrade :-)

[ Voor 42% gewijzigd door Skv op 01-12-2025 20:27 ]

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Skv schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:16:
Hi allemaal,

De knoop is doorgehakt en de EV3 business edition GT is besteld, in het groen. Ik heb nog ruim 300 pagina's terug te lezen in dit topic. Waarschijnlijk wordt een deel van mijn vragen daarin al beantwoord.

Het is me allemaal nog een beetje onduidelijk wat er aan opties wel/niet op zit, omdat de brochure van de business edition geen uitputtend overzicht bevat. Ik ga er vanuit dat het ongeveer de Plus line is, aangevuld met GT stijlelementen. En minus de LED lampen, HK geluidsset en het panoramadak. Ik zie het bij de levering wel.

Voor vakanties overweeg ik een Thule Edge dakdrager met Thule Motion 3 XL low box. Met oog op zoveel mogelijk behouden van de radius. Ben benieuwd of er ervaringen zijn met topkoffers op de EV3? Daar heb ik nog niet veel over gelezen en mijn model heeft geen trekhaak voor een achterkoffer.

Ik kijk er in ieder geval naar uit; het is mijn eerste 'eigen' auto in meer dan 15 jaar. Ik had een OV jaarkaart, een motor en gebruikte meerdere keren een VW ID3 deelauto. Alleen al het kinderstoeltje er in laten staan lijkt me een fijne upgrade :-)
Gefeliciteerd!
Wat betreft de opties; die zijn duidelijk te vinden in de prijslijst.

• NVranya
Steeffoon schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:59:
[...]

Gefeliciteerd!
Wat betreft de opties; die zijn duidelijk te vinden in de prijslijst.
Volgens mij staat daar de Business Edition niet in, maar moet je deze hebben

• Nick v D
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:54
Skv schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:16:
Hi allemaal,

In het EV5 topic had ik een vergelijk gemaakt tussen de EV3 GT business line en de EV5 air.
Misschien helpt het je om te zien welke opties er op de EV3 GT business line zitten:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83594550

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

NVranya schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:11:
[...]

Oeps, je hebt gelijk! Ik was in de war met een andere prijslijst 8)7

• Skv

Skv

NVranya schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:11:
[...]

Ja, helaas heeft dit document niet de uitgebreide 'uitrusting'-paragraaf van de reguliere prijslijst.
En de business edition staat weer niet op de reguliere prijslijst. Op de Kia website kan je modellen 1 op 1 vergelijken. Maar ook dit geeft vrij beperkte informatie over de uitrusting van de business edition. }:O

Ik kan bijvoorbeeld nergens vinden of V2L (en stopcontact onder achterbank) beschikbaar is op de business edition. En in de brochure van de business edition staat het 'plankje' afgebeeld bij de interieurimpressie, maar dat plankje staat verder nergens in tekst genoemd. Ook hebben de foto's van de EV3 op de business line brochure de 'star map' koplampen, terwijl die volgens de beknopte uitrustingslijst er niet op zitten.

[ Voor 50% gewijzigd door Skv op 02-12-2025 15:43 ]

• arjankoole
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-12 15:55
knarfbo schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:01:
Ik heb momenteel een verlies van meer dan 3% per dag. Contact gehad met de dealer en die zegt dat er een software update aan komt die dit mogelijk gaat oplossen, hij vond het ook wel veel
Dat is inderdaad wel heel veel. Aan het begin van november stond mijn GT PlusLine 2 weken stil op schiphol, en dat koste 'm 2% totaal. Toen was het nog wel wat warmer dan pas, maar evengoed. 3% per dag is erg fors. Ik zie 't de mijne ook niet doen.

• THE_BASE
  • Niet online
Ik lees op Reddit dat de 2026 versie van de Kia EV3 (die schijnbaar al worden uitgeleverd) geen schuifbaar plankje meer hebben, maar alleen de armsteun met ruimte eronder. Je kunt daar dus echt iets in opbergen. Heeft blijkbaar ook op YouTube bij EV Odessey gestaan.

Ik ben wel blij met het plankje, stiekem gebruiken we het nog wel eens, maar ruimte onder de armsteun (verborgen) was zeker welkom geweest.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

En dat schijnt er zo uit te zien: (bron: Reddit)
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/jxpxpbebqe4g1.jpeg

• uray
Weet iemand of de wielen van een EV6 ook zonder problemen onder de EV3 passen ?
Steek is hetzelfde, offset bijna gelijk. Alleen de J waarde is natuurlijk hoger. Resulterend in een bandenmaat van 235 in plaats van 215.

• THE_BASE
  • Niet online
Precies. Zonde van die bekerhouders. Die zijn juist praktisch?

• uray
@THE_BASE Die zijn er nog steeds ? Dit is in plaats van dat "Tafeltje"...

[ Voor 8% gewijzigd door uray op 02-12-2025 15:57 ]

• svenverbruggen
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 02-12 16:45
sdg875 schreef op maandag 7 april 2025 @ 07:30:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Afgelopen zaterdag de aluminium look van mijn plus advanced naar zwart aan laten passen (wrap)! Jammer dat het geen fabrieksoptie was, maar vind de auto zo wat meer smoel hebben :-). Ook het ev3 logo laten verwijderen en de Kia logo’s zwart laten wrappen. Heel blij met het resultaat!
Waar heb je dit laten doen?

• svenverbruggen
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 02-12 16:45
Waar heb je dit laten doen?
Krijg volgende week mijn EV3 advanced plus, shale gray.

• Bimmer
uray schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:57:
Wat ik wel mis is dat het niet verlicht is, altans toch in onze versie die wij hebben (Business Plus) België !

• noppie63
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:18
Ik vind het heel mooi. Had eerder in dit forum gevraagd naar wat meningen. Die waren erg verdeeld, maar het ziet er goed uit. Denk dat ik het ook laat doen.

Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat, KIA EV3 +A Pearl White LR

• THE_BASE
  • Niet online
Op de foto niet te zien. En dat is toch een GT-Line.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

THE_BASE schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:56:
[...]

Precies. Zonde van die bekerhouders. Die zijn juist praktisch?
Waar zitten die bij jou dan?

Op de foto zie ik ze op dezelfde plaats als bij mijn 'oude', en dat is niet waar het tafeltje zit/zat. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8bmEqE_AOOGcN1VAXyh6ZrKYgY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Pgm4xGpVIXzawpZx2A6J8zax.png?f=user_large

• THE_BASE
  • Niet online
Zr40 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 17:33:
[...]

Waar zitten die bij jou dan?

Op de foto zie ik ze op dezelfde plaats als bij mijn 'oude', en dat is niet waar het tafeltje zit/zat. :P

[Afbeelding]
Oh, wow, wat stom. Ik zie nu pas dat er nog iets onder zit zoals het altijd is. Nee, dan heb ik liever clean dat tafeltje dan een chipsbakje. :9

• Aedriaen1
Ik heb de GT plus uitvoering en daar zit het befaamde, doch zelden gebruikte "tafeltje" in. Ik overweeg om onder de opklapbare armsteun, zelf maar een gat te maken zodat deze loze ruimte benut kan worden. Ik heb begrepen dat meerderen dit gedaan hebben...
In ieder geval, dank voor de tip!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-12 08:35
Vanochtend op het scherm verscheen een update van de gebruikersvoorwaarden. Iets in artikel 4.2..... is toegevoegd, het woord 'tyre guide' is me bijgebleven. Omdat ik geen zin had om in de auto de hele tekst door te nemen heb ik maar akkoord gedrukt.

Gisteren ook (eindelijk, maar komt door mijn eigen planning) de winterbanden om laten leggen. Keuze had ik niet, maar het is dus Pirelli Cinturato Winter 3 geworden. Zowaar na de eerste 150 km weinig klagen; geen opvallend bandengeruis, geen glijpartij op nat wegdek, en een stroomverbruik dat met 5,7 km/kWh kWh/100km (het is nog vroeg) gelijk is aan de laatste weken.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

aikink schreef op woensdag 3 december 2025 @ 07:09:
[..] een stroomverbruik dat met 5,7 kWh/100km gelijk is aan de laatste weken.
Ik denk dat je 5,7 km/kWh bedoelt, dat komt overeen met 17,5 kWh/100 km. :)

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

THE_BASE schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:23:
Ik lees op Reddit dat de 2026 versie van de Kia EV3 (die schijnbaar al worden uitgeleverd) geen schuifbaar plankje meer hebben, maar alleen de armsteun met ruimte eronder. Je kunt daar dus echt iets in opbergen. Heeft blijkbaar ook op YouTube bij EV Odessey gestaan.

Ik ben wel blij met het plankje, stiekem gebruiken we het nog wel eens, maar ruimte onder de armsteun (verborgen) was zeker welkom geweest.
Ja, hoorde het ook inderdaad; behalve de GT-PlusLine begreep ik. Die zou nog steeds de snijplank meekrijgen. Heb er in het dagelijks gebruik geen last van, maar die plank voegt in ieder geval niets toe voor mij.

• NVranya
Steeffoon schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:17:
[...]

Ja, hoorde het ook inderdaad; behalve de GT-PlusLine begreep ik. Die zou nog steeds de snijplank meekrijgen. Heb er in het dagelijks gebruik geen last van, maar die plank voegt in ieder geval niets toe voor mij.
Ieder zijn ding, ik gebruik hem juist regelmatig als lunch tafeltje terwijl ik aan de snellader hang en (mbv mediakastje) op de display youtube/netflix kijk. :)

Qua opbergen heb ik zelf dan weer genoeg aan een "ali express" opberg inzet voor de console eronder.

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:10
NVranya schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:42:
[...]

Ieder zijn ding, ik gebruik hem juist regelmatig als lunch tafeltje terwijl ik aan de snellader hang en (mbv mediakastje) op de display youtube/netflix kijk. :)

Qua opbergen heb ik zelf dan weer genoeg aan een "ali express" opberg inzet voor de console eronder.
Tafeltje zit mij ook niet in de weg. Wel de Ali Express besteld, kijken of ik daar wat aan heb .. was maar 8,66 euro. Ik kom eigenlijk geen opberg ruimte tekort (zonnebril doe ik in zijvak). Hoe meer opberg ruimte hoe meer rommel in mijn auto.

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• THE_BASE
  • Niet online
Steeffoon schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:17:
[...]

Ik ben nogal van een clean look. En dan vind ik het tafeltje waar ik lekker mijn handen op kan laten steunen en direct bij die knoppen kan (af en toe) wel fijner dan zo'n lege bak waar je... chips of nootjes in legt? :+

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:31

Bob Popcorn

Plop!

THE_BASE schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:10:
[...]

Ik ben nogal van een clean look. En dan vind ik het tafeltje waar ik lekker mijn handen op kan laten steunen en direct bij die knoppen kan (af en toe) wel fijner dan zo'n lege bak waar je... chips of nootjes in legt? :+
Het stomme is dat die armsteun wel gewoon omhoog scharnierde, en daaronder zat dan die snijplank. Ik maakte me serieus zorgen, want ik heb daar vaak pennen en andere losse troep in liggen en nu ging ik die ruimte dus "missen". Goed om te weten dat die plank er dus gewoon uit gaat. :+

* Bob Popcorn moet nog wachten tot mei 2026.

Kan niet stoppen met ontploffen!

• THE_BASE
  • Niet online
Bob Popcorn schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:14:
[...]

Het stomme is dat die armsteun wel gewoon omhoog scharnierde, en daaronder zat dan die snijplank. Ik maakte me serieus zorgen, want ik heb daar vaak pennen en andere losse troep in liggen en nu ging ik die ruimte dus "missen". Goed om te weten dat die plank er dus gewoon uit gaat. :+

* Bob Popcorn moet nog wachten tot mei 2026.
Ieder zijn ding! Het gaat mij meer om het vak wat er nu onder hangt. Vind dat geen gezicht. Dat er onder de armsteun ruimte komt, dat is wel handig.

• Shmoozer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-12 16:12
Shmoozer schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 17:33:
ik kan het hier niet terugvinden, dus wellicht ben ik de enige met deze melding in de Kia app, als ik de remote control wil gebruiken om voor te verwarmen:

"Gebruik van Remote Control is beperkt ter bescherming van de voertuigbatterij.
U kunt Remote Control weer gebruiken nadat u met het voertuig hebt gereden."

Echter blijft na iedere keer rijden (nu al 3 keer) deze zelfde melding weer terug komen, zonder dat ik de remote kan gebruiken.

Iemand een tip om dit blijvend op te lossen?

De accu (bij de eerste melding) zat nog boven de 80%, toen bij 70% en nu weer de melding bij 60%...
Een update hierover:

Contact gemaakt met "KIA connect support" team, die na wat heen-en-weer ge-e-mail het probleem richting het technisch support team hebben doorgezet.
Deze kwam terug met de melding dat ik richting een dealer moet gaan, die dan een "DCU-reset in dealer-modus en een fabrieksreset" moeten uitvoeren.

Zojuist een afspraak kunnen maken bij de lokale dealer; het snelste wat kan is 16-Jan-2026... blijkbaar gaat het een halve werkdag duren, en wil men meteen enkele kleine software updates uitvoeren dan.
Bij navraag gaven ze aan dat het puur iets softwarematig is, niet gelinkt aan iets van hardware/accu.

Wel jammer dat ik precies in de wintermaanden nog ruim 6 weken mijn auto niet remote kan voorverwarmen. :-(

• uray
@Shmoozer Het schijnt dat je via een omweg dit met de remote kunt doen vlak voordat je wilt vertrekken, misschien heb je daar voorlopig iets aan ?

Zie: YouTube: Even More Kia EV3 Hidden features & functions as demonstrated on Kia...

• uray
En deze combinatie werkt niet, helaas, weten we dat ook weer...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEAscmSwxVodIx3OKm6f5tCWkIU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ObZ2TYAFOk6B8OmeNm9wLq96.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aCsGsRl-W2KVBakq1uChZTMSG1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gUwa34hkQBwWZqNIXgaUEm0Y.jpg?f=fotoalbum_large

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:10
Shmoozer schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:11:
[...]

Een update hierover:

Contact gemaakt met "KIA connect support" team, die na wat heen-en-weer ge-e-mail het probleem richting het technisch support team hebben doorgezet.
Deze kwam terug met de melding dat ik richting een dealer moet gaan, die dan een "DCU-reset in dealer-modus en een fabrieksreset" moeten uitvoeren.

Zojuist een afspraak kunnen maken bij de lokale dealer; het snelste wat kan is 16-Jan-2026... blijkbaar gaat het een halve werkdag duren, en wil men meteen enkele kleine software updates uitvoeren dan.
Bij navraag gaven ze aan dat het puur iets softwarematig is, niet gelinkt aan iets van hardware/accu.

Wel jammer dat ik precies in de wintermaanden nog ruim 6 weken mijn auto niet remote kan voorverwarmen. :-(
Is er geen zekering te vinden voor die DCU. Zo ja gewoon ff trekken en na 15 minuten weer terugplaatsen. Is ook een reset 8)7
En ik zou de dealer vragen om gewoon alleen die reset te doen op heel korte termijn en de rest 16 januari. Misschien kan je afspreken dat ze bellen als ze ff een rustig moment hebben dus soort van op afroep. Maar ja is wel heel erg “out of the box” voor veel dealers.

• _EV_
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 10:57
Heeft iemand een idee hoe de klimaatregeling op ‘auto’ werkt wat betreft het in en uitschakelen van de airco?
Had vandaag een rit van 100 km in de spits. Met klimaatregeling op auto stand 1 was de airco uit. Maar na iets meer dan een uur ging de airco aan. Het voelde ook gelijk een stukje kouder aan. Wat temperatuur betreft zou de airco helemaal niet nodig zijn.
Had vandaag ook rond hetzelfde tijdstip dat de favoriete radiostations weg waren, daar hebben meer forumleden last van.
En ook ging de stoelverwarming vanzelf uit.
Er zitten volgens mij toch nog wat bugs in de software maar het zijn gelukkig geen cruciale dingen

• uray
De airco gaat ook aan als de luchtvochtigheid in de auto te hoog wordt.

Wat de stoelverwarming betreft, die ging in een andere auto van ons na een uur ofzo ook automatisch uit.

Die problemen met de radiostations heb ik zelf nog niet gehad.

Dus of het een Bug is of een Feature, tja...

• jonk
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-12 23:31
Skipper_NH schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:33:
[...]
Is er geen zekering te vinden voor die DCU. Zo ja gewoon ff trekken en na 15 minuten weer terugplaatsen. Is ook een reset
Ik heb zelf eerder hardnekkig probleem opgelost door de 12v accu even los te maken (zekeringen was niet genoeg). Zo gepiept.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

_EV_ schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:49:
Heeft iemand een idee hoe de klimaatregeling op ‘auto’ werkt wat betreft het in en uitschakelen van de airco?
Had vandaag een rit van 100 km in de spits. Met klimaatregeling op auto stand 1 was de airco uit. Maar na iets meer dan een uur ging de airco aan. Het voelde ook gelijk een stukje kouder aan. Wat temperatuur betreft zou de airco helemaal niet nodig zijn.
Had vandaag ook rond hetzelfde tijdstip dat de favoriete radiostations weg waren, daar hebben meer forumleden last van.
En ook ging de stoelverwarming vanzelf uit.
Er zitten volgens mij toch nog wat bugs in de software maar het zijn gelukkig geen cruciale dingen
Ergens in de instellingen kan je de stoel- en stuurverwarming koppelen aan de auto modus. Dan gaan ze automatisch aan wanneer het kouder is, en inderdaad, ook weer uit wanneer het interieur intussen warm genoeg is geworden.

Airco gaat inderdaad aan wanneer het verschil tussen de ingestelde temperatuur en de buitenlucht klein genoeg is. Dat draagt bij aan het verlagen van de relatieve luchtvochtigheid. Bij een groter verschil is dat niet nodig, want door het verhogen van de temperatuur daalt de relatieve luchtvochtigheid al.

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Ik stapte gisteren in mijn EV3, was hij wéér alle favoriete radiozenders kwijt.
Dat is de tweede keer al... Geen ramp, maar wel erg irritant.

Meer mensen dit al meermaals gehad?

[ Voor 12% gewijzigd door Steeffoon op 04-12-2025 09:48 ]

• THE_BASE
  • Niet online
Steeffoon schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:48:

Jep, tot nu toe drie keer. Kan er de vinger nog niet op leggen wanneer dat gebeurd, maar lijkt sporadisch en uit het niets te gebeuren.

• THE_BASE
  • Niet online
Jongens, wat kan het toch zijn dat ik de versnelling af en toe niet in de juiste stand anders dan N of P kan zetten.

Vandaag ook weer 5 minuten zitten modderen met de rem, aan en uit en de versnelling. Ik dacht dat ik soms te snel wilde, maar dat is het niet.

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:22

WTM

Fitcamx is binnen. Is er een tweaker in de buurt van Amsterdam / Utrecht die wil helpen om die FitcamX te installeren?

Denk eigenlijk dat ik zou moeten kunnen maar als iemand wil helpen? Dealer wil het niet doen, installatie. Alleen die (m.i. lelijke) Pioneer set.

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:22

WTM

THE_BASE schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:43:
Jongens, wat kan het toch zijn dat ik de versnelling af en toe niet in de juiste stand anders dan N of P kan zetten.

Vandaag ook weer 5 minuten zitten modderen met de rem, aan en uit en de versnelling. Ik dacht dat ik soms te snel wilde, maar dat is het niet.
Starten met voet op rem en dan knop drukken? Rem los. Wachten op dat scherm met welkom (of op ok tikken) en dan rem weer indrukken en draaien naar gewenste stand?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb hier nog nooit last van gehad.

Ik weet wel dat 'ie weigert om naar D of R te gaan wanneer hij niet in READY staat, maar dat gaat altijd gepaard met een melding die aangeeft wat je moet doen. Kreeg je geen melding?

Mijn standaard startprocedure: stap in, trap de rem in, druk op de power knop, trek de deur dicht, gordel aan, schakel naar D of R, laat de rem los.

Ik hoef ook niet te wachten op het welkom scherm, dat gaat vanzelf verder. Alleen als ik CarPlay wil bedienen moet ik daar op wachten.

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 04-12-2025 14:03 ]

• NVranya

Heb je hem remote voorverwarmd? Dan staat hij al aan als je instapt en als je dan de startknop gebruikt zet je hem dus uit.
In dat geval zal hij dus nooit in drive willen en moet je eerst weer starten en dan met voet op rem in drive zetten.

Als je hem niet uitzet, maar wel voorverwarmd hebt, alleen voet op rem en in drive.

Mocht het iets anders zijn... geen idee.

• aidanl
En kijk altijd eerst op dashboard of er in het groen READY staat. Anders kan je hoogstens naar N schakelen.

Oh en zelfs met READY, als je te snel probeert te schakelen naar D/R na het starten dan gaat hij ook niet in versnelling.

• Shmoozer
never mind :)

[ Voor 96% gewijzigd door Shmoozer op 04-12-2025 14:41 ]

• uray
@Shmoozer Wilde net de link nakijken, want ik ben geen lid...

• THE_BASE
  • Niet online
Zr40 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:56:
[...]

Ik weet wel dat 'ie weigert om naar D of R te gaan wanneer hij niet in READY staat, maar dat gaat altijd gepaard met een melding die aangeeft wat je moet doen. Kreeg je geen melding?

Mijn standaard startprocedure: stap in, trap de rem in, druk op de power knop, trek de deur dicht, gordel aan, schakel naar D of R, laat de rem los.

Ik hoef ook niet te wachten op het welkom scherm, dat gaat vanzelf verder. Alleen als ik CarPlay wil bedienen moet ik daar op wachten.
Zal het eens reproduceren, maar denk dat ik dan eerst draai en dan die rem indruk of zo. Maar het is niet altijd, maar als het zover is dan krijg ik met geen mogelijkheid meer READY. Maar zal jouw procedure er eens in gaan stampen. :)

• uray
Zr40 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:56:
[...]

Zo doe ik het dus ook...

• Bimmer
Steeffoon schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:48:

Ja hebben wij ook sinds de grote OTA update en ook dat hij via spraakgestuurd geen contacten wil bellen, krijg altijd melding 'niet herkend bericht' volgens ik eens gelezen heb zou dit wel werken alqs je de taal in het Engels zet en dan het commando ook in het Engels maar dit kan uiteraard niet de bedoeling zijn zou ik wel denken!

• grazara
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 14:37
Vandaag mijn eerste "probleem" gevonden.
Tijdens het rijden is het sos systeem offline gegaan en heb nu dus in de dashboard SOS staan.
Volgende week naar de dealer om dit op te lossen (bleek een bekend probleem te zijn).
Meer mensen dit probleem gehad?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ja, ik heb dat 1x gehad in de eerste weken. Bij de terugrit was het vanzelf opgelost en daarna ook niet meer voorgekomen. Wel gemeld bij de dealer ter info.

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Vanmiddag van Drenthe naar een dorp in de buurt van Utrecht gereden. Was een graad of 8, reed voortdurend rond de 104, begin wat harder, stuk file aan het eind. Kachel begon op 18, maar vond het toen de zon onderging toch wat frisser worden, dus op naar 20 en stuurverwarming op lichtste stand. Het verbruik: 18,8 kWh / 100km. Bleef wel heel lang op 21,0 kWh staan, dus de file heeft hem waarschijnlijk wel goed gedaan.

• Shmoozer
uray schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:19:
@Shmoozer Het schijnt dat je via een omweg dit met de remote kunt doen vlak voordat je wilt vertrekken, misschien heb je daar voorlopig iets aan ?

Zie: YouTube: Even More Kia EV3 Hidden features & functions as demonstrated on Kia...
Vanochtend even het remote trucje geprobeert, en dat werkt inderdaad; scheelt weer naar buiten gaan (y) en de auto blijft ook gewoon op slot, dat geeft ook een veiliger gevoel dan alles aan zetten en dan de auto zo open achter te moeten laten, merci!

• Revenge69
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 05-12 16:44
Zou het direct omruilen als het kon. Het enige waar ik me nog elke dag aan irriteer.
Pagina: 1 ... 79 80 Laatste