Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 68 69 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 18:52

Steeffoon

Smartphone-nerd

THE_BASE schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:57:
Hier ook nog de een lagere versie dan @deMercer, wellicht lopen de NL auto’s toch achter. De voorwaarden vanmorgen geaccepteerd, drukte ze steeds weg. :)
[Afbeelding]
Als ik in de app kijk, heb ik ook voertuigsysteem 25.9.1.

Navigatiekaart EUR.18.43.57.011.933.0 en infotainment SV1.EUR.ccNC.001.002.250601

Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Steeffoon schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:01:
[...]

Als ik in de app kijk, heb ik ook voertuigsysteem 25.9.1.

Navigatiekaart EUR.18.43.57.011.933.0 en infotainment SV1.EUR.ccNC.001.002.250601
Klaar. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bcEOajMmT_VDOFvf0nAuC_VEeVI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nLe4vlSR0vA1wsOCFjcGkcHQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 72% gewijzigd door THE_BASE op 05-09-2025 14:18 ]

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Steeffoon schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:59:
[...]

Precies. Had ik ook eigenlijk wel verwacht/gehoopt; ik kan er niets aan doen dat dat ding beschadigingen heeft :>
Groot gelijk, mag opgelost worden, ongeacht wat het ding kost. Het is nieuw, dus hoort onbeschadigd te zijn. Gelukkig is het straks opgelost!

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Steeffoon schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:47:
[...]
Wat betreft de OTA-updates loopt nog wel het één en ander. Ik was in 24 uur al door de twee OTA-updates heen (kan je dat überhaupt ergens zien, hoeveel er nog resterend zijn?).
De benaming is een beetje verwarrend, maar niet alle OTA-updates vallen hieronder. De voorwaarden van Kia Connect maken onderscheid tussen "Kaart en Infotainment OTA-Updates" (4.2.3.2) en "OTA-Updates voor het Voertuigsysteem" (4.2.3.3); alleen voor die eerste geldt dat er twee updates inbegrepen zijn.

Een minor infotainment update zoals extra talen en support voor features waarvoor je toch al moet betalen gaat volgens mij niet van die 2 updates af.

Of je kan zien hoeveel kaart/infotainment OTA updates er nog resterend zijn, dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdlely
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:58
Het is hier in dit forum al eerder langs geweest: bij mij (en bij anderen) worden niet altijd de voertuigen in de dode hoek aan de rechterkant 'gezien' (rode led in de spiegels en op je centrale display achter het stuur). Met name vrachtwagens of grotere autos met aanhanger worden af en toe niet gezien, Maar het gaat niet altijd fout, vrachtwagens worden vaak wel herkend. Ik heb een beetje zitten opletten maar ik kan er werkelijk geen peil op trekken. Ik heb gelet op snelheid, weersomstandigheden, licht/donker maar ik kan het niet ontdekken. Je haalt een rijtje van 3 vrachtwagens in (met genoeg ruimte er tussen), dan wordt er maar 1 gedetecteerd. En links gaat alles goed, En het rare is dat als je op je display achter het stuur kijkt, de vrachtauto wel schuin voor je auto gezien wordt (autosymbool op display, schuin voor eigen auto) en als je inhaalt zie je op het display de vrachtwagen ook nog steeds naast of schuin achter je eigen auito maar het rode licht in de spiegel/signaal in display gaat niet aan. Nogmaals, is lang niet altijd maar het intrigeert me mateloos.

Lang verhaal maar ik weet dat anderen dezelfde ervaring hebben. Hebben die al een 'reden' kunnen ontdekken?

EV3 Plus + ADAS LR BlueFro, Zaptec Go 2 laadpaal aangestuurd door EVCC

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Zo. Gers staat weer lekker te shinen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5LWtgh6rlzbbCPmABdd81NWYO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s4MCf0RFfb90IXljZzcD42ZH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 66% gewijzigd door THE_BASE op 05-09-2025 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ev3 fan
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 09:50
Goedemorgen,

Op internet zie ik dat er verschillende versies van de EV3 te koop zijn in verschillende landen. Bijvoorbeeld met en zonder warmtepomp.

Maar ook met en zonder Starmap-verlichting aan de achterzijde. De GT-line (Plus) heeft in Nederland extra achterlichten op kofferklep (links en rechte). Op de Air en op de Plus (Advanced) zitten deze extra achterlichten niet. Maar in Duitsland zie je bijvoorbeeld wel weer uitvoeringen (die weer anders heten dan in Nederland) die wél voorzien zijn van de extra achterlichten op de kofferklep. Het lijkt mij dan ook vrij eenvoudig om de 'loze' zwarte delen op de kofferklep van, in mijn geval, de Plus Advanced, te vervangen voor de extra verlichting. Heeft iemand hier ervaring mee? En weet iemand dan ook wat dit ongeveer zal moeten kosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-09 18:44
Soepie schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:49:
Wel of niet vergeten, ze hebben het maar te fixen. Het staat duidelijk op de site en ook in de prijslijst.
Ik zou er geen genoegen mee nemen, die dingen zijn (bij Kia) rete duur, dus laat ze maar lekker bestellen.
verkoper direct benaderen ... niet een of andere telefoniste ..

Dat is ook mijn probleem met Z&Z ... verkopers voelen niet echt integer aan .. ondanks dat er een Z&Z op 1 km van mijn huis zit heb ik heb toch aan de andere kant van de rivier gekocht ... goed voor proefritjes maar niet voor aanschaf .. die tent is zo groot .. daar moet veel overhead bij zitten ...

Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Zr40 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:42:
[...]

De benaming is een beetje verwarrend, maar niet alle OTA-updates vallen hieronder. De voorwaarden van Kia Connect maken onderscheid tussen "Kaart en Infotainment OTA-Updates" (4.2.3.2) en "OTA-Updates voor het Voertuigsysteem" (4.2.3.3); alleen voor die eerste geldt dat er twee updates inbegrepen zijn.

Een minor infotainment update zoals extra talen en support voor features waarvoor je toch al moet betalen gaat volgens mij niet van die 2 updates af.

Of je kan zien hoeveel kaart/infotainment OTA updates er nog resterend zijn, dat weet ik niet.
Thanks voor de link. Ik vind ietsje duidelijk, maar het blijft best wel een grijs gebied voor de 'simpele burger' 8)7 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
Steeffoon schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:55:
[...]

Thanks voor de link. Ik vind ietsje duidelijk, maar het blijft best wel een grijs gebied voor de 'simpele burger' 8)7 :+
anders moet je ze op USB stick downloaden .. (dan hoef je in ieder geval geen eeuwen (zoals bij mij 3 dagen) te wachten voor de update voltooid is. Maar zou mooier zijn dat ze gewoon alle OTA's doen zoals bij Tesla zonder daar een abonnement voor te moeten afsluiten .. Ik vind deze OTA toch weer tegenvallen omdat de A24 er nog niet eens opstaat als geldige route (ik mag er wel doorheen van hem) .. Google Maps kent hem natuurlijk allang .. maar Google Maps doet natuurlijk geen laadplanning ... dus voor de korte afstanden GM !!

Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bimmer
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09:28
THE_BASE schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:03:
[...]

Ik lees nu dat @grimson > (hoger dan) 25.6.1 bedoelt. Was nog niet helemaal wakker.

Sorry @grimson!
Wij ook bij de Advance Plus gekregen van de verkoper wel in België :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
_birdie_ schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:27:
[...]

verkoper direct benaderen ... niet een of andere telefoniste ..

Dat is ook mijn probleem met Z&Z ... verkopers voelen niet echt integer aan .. ondanks dat er een Z&Z op 1 km van mijn huis zit heb ik heb toch aan de andere kant van de rivier gekocht ... goed voor proefritjes maar niet voor aanschaf .. die tent is zo groot .. daar moet veel overhead bij zitten ...
Tja, welke dealer is wel fantastisch? Ik moet er nog één tegenkomen. De verkoper zelf is met vakantie. Maar als het volgende week vrijdag nog niet binnen is rijd ik gewoon even naar het westen van het land. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:12
calciumdude schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:24:
[...]

Hoe stel je dat in ?
Ik wil hier ook naar toe , maar kan het niet instellen in de kia app en ook niet in de zaptec (met sense) app..
hij laad gewoon met volle bandbreedte :(
Misschien kan je met Kia Smart charge iets bereiken. Ik heb Vattenfall als energieleverancier en met de Kia Smart Charge app laat ik hun de sessies beheren. Als er zon is gaat ie laden. Voor elke zo geladen kW krijg ik van Kia € 0,01. Geen vetpot, maar wel leuk. Ik laad op die manier alleen maar op overschot.
Daarnaast zal Kia smart charge als er niet genoeg is geladen aanvullen op het meest gunstigste moment qua prijs en netwerk belasting.
Moet wel vermelden dat ik de Enphase IQ EV charger 2 heb in een Enphase eco systeem en die kan van zichzelf ook laden op overschot. De communicatie tussen de lader en de Kia Smart Charge is niet optimaal, waardoor de sessies vaak onderbroken worden en dus de sessies ook niet optimaal zijn. Als ik echt het hele overschot snel nodig heb, laad ik zonder de Smart charge app.
Wellicht werkt dit ook met de Zaptec Go 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-09 19:34
Coffee schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:56:
[...]

Het werkt hier meestal in een keer, maar eens in de zo veel tijd moet ik hem opnieuw koppelen of de UWB unit in de auto resetten door de kabel weg te halen.

Heb je de digitale sleutel helemaal verwijderd, de UWB module gereset en eventueel het hele infotainment systeem gereset?
Hoe doe je dat? Die uwb module resetten?

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

THE_BASE schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 18:51:
[...]

Tja, welke dealer is wel fantastisch? Ik moet er nog één tegenkomen. De verkoper zelf is met vakantie. Maar als het volgende week vrijdag nog niet binnen is rijd ik gewoon even naar het westen van het land. :)
Kunnen we carpoolen 8)7

Mijn Hyundai dealer in Waddinxveen was wel echt goud. Stonden altijd voor je klaar, geen mega organisatie, vriendelijke mensen, eerlijke rekeningen, goede deals en gratis leenauto bij onderhoud. Dat vond ik wel echt een fantastische dealer.

Maar in een tijd waarin grote dealerbedrijven de kleinere opkopen, gaat dat mijn inziens vaak al snel ten koste van de kwaliteit. Moet zeggen dat ik dat gevoel niet had bij Zeeuw en Zeeuw, maar misschien verschilt het ook per vestiging/merk. Moest met mijn Hyundai naar een dealer hier in Drenthe; allemaal van Mossel, moet eerst via een contactcenter en voor onderzoek worden al dikke kosten berekend. Dan ben ik er al klaar mee. Dan rij ik wel ergens anders heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Haha, haal jij die adapter even op voor me dan. Je komt vast langs het midden van het land op de terugweg! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

THE_BASE schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 19:31:
[...]

Haha, haal jij die adapter even op voor me dan. Je komt vast langs het midden van het land op de terugweg! 8)
Kunnen we best doen ;-) Als het zover is; stuur maar een pb ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Steeffoon schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 19:35:
[...]

Kunnen we best doen ;-) Als het zover is; stuur maar een pb ;-)
Top, laat het weten!

Overigens gaat het vandaag al een hele dag goed en ben ik niet uitgelogd…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
THE_BASE schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 19:45:
Overigens gaat het vandaag al een hele dag goed en ben ik niet uitgelogd…
Ik vanochtend nog 1 of 2 keer (waarbij op inloggen klikken al voldoende was, hoefde geen cookies te accepteren of username/password in te vullen), maar daarna ook niet meer. Er zit zeer zeker vooruitgang in! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-09 07:57

Coffee

Coffee

AtlAntA schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 19:06:
[...]

Hoe doe je dat? Die uwb module resetten?
Misschien is reset niet het goede woord, maar wat je doet is de witte stekker loshalen die achter het afdekklepje van de zekeringen zit. Als je die loshaalt kom je bij het zekeringenpaneel. Daar steekt een witte stekker uit. Die haal je los middels een clipje. Je gehele infotainmentsysteem zal dan uitschakelen, inclusief de UWB module. Na een seconde of 30 stop je hem terug.

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NVranya
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:32
Ev3 fan schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:02:
Goedemorgen,

Op internet zie ik dat er verschillende versies van de EV3 te koop zijn in verschillende landen. Bijvoorbeeld met en zonder warmtepomp.

Maar ook met en zonder Starmap-verlichting aan de achterzijde. De GT-line (Plus) heeft in Nederland extra achterlichten op kofferklep (links en rechte). Op de Air en op de Plus (Advanced) zitten deze extra achterlichten niet. Maar in Duitsland zie je bijvoorbeeld wel weer uitvoeringen (die weer anders heten dan in Nederland) die wél voorzien zijn van de extra achterlichten op de kofferklep. Het lijkt mij dan ook vrij eenvoudig om de 'loze' zwarte delen op de kofferklep van, in mijn geval, de Plus Advanced, te vervangen voor de extra verlichting. Heeft iemand hier ervaring mee? En weet iemand dan ook wat dit ongeveer zal moeten kosten?
Dit is al de derde keer dat je dat vraagt in net zoveel maanden in de hoop dat er iemand bij is die dat spontaan zou weten.
Ondertussen had je zelf al aardig wat dealers en schadeherstel bedrijven kunnen benaderen met deze vraag? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:20

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Ev3 fan schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:02:
Goedemorgen,

Ik denk niet dat iemand dit al geprobeerd heeft, dus je zal het zelf uit moeten zoeken. Met hulp van ChatGPT moet je denk ik een aardig eind kunnen komen qua uitzoekwerk.
De units in de achterklep zijn los verkrijgbaar, de grote vraag is of de bekabeling al aanwezig is. Hoe dan ook: het word een dure grap. Alleen de achterklep units kosten online al gauw 700 euro, en dan ga ik er vanuit dat de normale achterlicht units het zelfde zijn. Zo niet, die zijn al gauw 1k per stuk.

https://www.ebay.com/itm/...3D%7Ctkp%3ABk9SR4akiuKjZg

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Jongens hoe is het mogelijk: al zeker 24 uur ingelogd in Kia app. Zal het dan eindelijk opgelost zijn (voor zolang het duurt)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Toen ik zonet een bestemming wilde invoeren en naar de auto sturen (handige functie!), was de app afgesloten. Na het opstarten van de app hoefde ik geen username/password in te voeren. Het ziet er inderdaad goed uit! Fingers crossed …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVranya
THE_BASE schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:59:
Jongens hoe is het mogelijk: al zeker 24 uur ingelogd in Kia app. Zal het dan eindelijk opgelost zijn (voor zolang het duurt)?
Maar nu moest ik wel weer opeens op Tweakers inloggen 🤔🥲
Qua app gaat het al wel een tijdje goed hier, zowel de oude als de nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ev3 fan
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 09:50
Johan9711 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 10:28:
[...]

Ik denk niet dat iemand dit al geprobeerd heeft, dus je zal het zelf uit moeten zoeken. Met hulp van ChatGPT moet je denk ik een aardig eind kunnen komen qua uitzoekwerk.
De units in de achterklep zijn los verkrijgbaar, de grote vraag is of de bekabeling al aanwezig is. Hoe dan ook: het word een dure grap. Alleen de achterklep units kosten online al gauw 700 euro, en dan ga ik er vanuit dat de normale achterlicht units het zelfde zijn. Zo niet, die zijn al gauw 1k per stuk.

https://www.ebay.com/itm/...3D%7Ctkp%3ABk9SR4akiuKjZg
Top, dankjewel voor je reactie en de link, heb ze nu eindelijk gevonden dus op Ebay. Zal even vragen aan de dealer of de garantie intact blijft als je er aftermarket aan sleutelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwennink
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-09 14:20
Krijg vanmorgen deze melding bij het opladen, zie foto. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/or_RQm4NnSX_X3p1RC7Lghykuug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DrXFqgNZUnYwxKUniM8tJxpP.jpg?f=fotoalbum_large Is dat het Iccu bekende probleem?

Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wat zegt het dashboard over de modus van de auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Details van de 25.9.1 update:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYC7udSVLvCB77CqimGNAn0Mdt0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eHsaQn6LAG8rOZhQurz4GVyz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
hwennink schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:33:
Krijg vanmorgen deze melding bij het opladen, zie foto. [Afbeelding] Is dat het Iccu bekende probleem?
Dit is wat ik van de week ook had bij Alfen/Total Energies. Even aan een andere lader aan de straat gehangen van Allego en daar startte het wel.

Geen meldingen in display van auto.

Thuis nog niet meer geprobeerd nu de accu nog goed vol zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Misschien verhelpt dit het uitloggen dan. Het gaat hier nog steeds goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwennink
Zr40 schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:00:
Niets bijzonders, de kia app geeftAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8F1PjEudVP233FeTHQV75h14IZg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p23gJHFHHzRfZGuvULPx7A24.jpg?f=fotoalbum_large

Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwennink
Zr40 schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:00:
Niets bijzonders, dit is ontstaan tijdens het thuisladen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8F1PjEudVP233FeTHQV75h14IZg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p23gJHFHHzRfZGuvULPx7A24.jpg?f=fotoalbum_large
Dit geeft de voertuigdiagnose

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 15:07
Ik sta op het punt op voor het eerst in mijn leven een auto te kopen. Heb er weinig kaas van gegeten.

Mij is een aanbod gedaan om de Kia Plus long range voor 38K af te nemen. Ik heb dan geen invloed op de lakkleur. Inruilkorting is voor deze prijs ook geen optie.

Is dit een goede deal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Voor de geïnteresseerden: dit is de Wasstraat modus ‘in actie’.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rbGCurkPG_A6xgkendduPNMrEHM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iXKKrmmwG4AFeDAheNxSg3t1.jpg?f=fotoalbum_large

Van de opties “Zijspiegels zijn ingeklapt” en “Bagklappen kan ikke åbnes udefra” (opeens een tekst in het Deens/Noors/Zweeds, dit gaat erover dat de achterklep niet te openen is) weet ik dat de auto ze zelf uitvoert als je op “Starten” hebt gedrukt. Van de rest weet ik het niet zeker, maar het zou me niet verbazen als de EV3 daar ook voor zorgt. Als ik er aan denk, zal ik het eens uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Aubergine schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:53:
Ik sta op het punt op voor het eerst in mijn leven een auto te kopen. Heb er weinig kaas van gegeten.

Mij is een aanbod gedaan om de Kia Plus long range voor 38K af te nemen. Ik heb dan geen invloed op de lakkleur. Inruilkorting is voor deze prijs ook geen optie.

Is dit een goede deal?
Zonder concrete cijfers of dingen zegt dit eigenlijk helemaal niks. Je kan even kijken op Gaspedaal waarvoor je eigen auto aangeboden wordt (let ook op uitvoering etc). Als je daar 2-3k onder gaat zitten, zit je redelijk safe doorgaans. Gaat het om een nieuwe? Dan krijg je 3K inruilpremie. Onderhandelen kan nooit kwaad. Het kan ook zeker geen kwaad om een andere dealer (van een andere dealergroep) een voorstel te laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
Steeffoon schreef op zondag 7 september 2025 @ 14:00:
[...]

Zonder concrete cijfers of dingen zegt dit eigenlijk helemaal niks. Je kan even kijken op Gaspedaal waarvoor je eigen auto aangeboden wordt (let ook op uitvoering etc). Als je daar 2-3k onder gaat zitten, zit je redelijk safe doorgaans. Gaat het om een nieuwe? Dan krijg je 3K inruilpremie. Onderhandelen kan nooit kwaad. Het kan ook zeker geen kwaad om een andere dealer (van een andere dealergroep) een voorstel te laten doen.
Gaat om een nieuwe ja. In die zin zijn er weinig variabelen toch? Inruilen was geen optie bij deze prijs. Maar zoals ik het hoor kan je dus een nieuwe plus long range voor minder dan 38K krijgen? Goed om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Aubergine schreef op zondag 7 september 2025 @ 14:02:
[...]

Gaat om een nieuwe ja. In die zin zijn er weinig variabelen toch? Inruilen was geen optie bij deze prijs. Maar zoals ik het hoor kan je dus een nieuwe plus long range voor minder dan 38K krijgen? Goed om te weten.
Ik zeg nergens dat je een nieuwe voor minder dan dat bedrag kunt krijgen. Het kan alleen interessant zijn om ook elders aan te kloppen.
Waarom is inruilen geen optie? Voor wie niet? Als je wat in te ruilen hebt, sta je doorgaans wel sterker in je onderhandelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
Steeffoon schreef op zondag 7 september 2025 @ 14:04:
[...]

Ik zeg nergens dat je een nieuwe voor minder dan dat bedrag kunt krijgen. Het kan alleen interessant zijn om ook elders aan te kloppen.
Waarom is inruilen geen optie? Voor wie niet? Als je wat in te ruilen hebt, sta je doorgaans wel sterker in je onderhandelingen.
Die 38K is incl inruilpremie zonder dat er daadwerkelijk wat ingeruild wordt.

Hoezo sta je sterker in de onderhandelingen als je iets kan inruilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Steeffoon schreef op zondag 7 september 2025 @ 14:04:
[...]

Vermoedelijk gaat het om de inruilpremie die niet van toepassing is. Een promotie/korting die bij nieuwe aanschaf met inruil gegeven wordt onafhankelijk van de daadwerkelijke onderhandelde inruilwaarde.

[ Voor 33% gewijzigd door Zr40 op 07-09-2025 14:23 . Reden: Verkeerde reactie gequote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Aubergine schreef op zondag 7 september 2025 @ 14:05:
[...]

Die 38K is incl inruilpremie zonder dat er daadwerkelijk wat ingeruild wordt.

Hoezo sta je sterker in de onderhandelingen als je iets kan inruilen?
Een nieuwe plus long range kost 43k. Dus klinkt niet perse als een slechte deal, al ken ik de details niet. Als je verder tevreden bent met de kleur, en het echt een gloednieuwe auto is, zou ik met de kennis die ik nu zou hebben, zou ik tekenen 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Steeffoon schreef op zondag 7 september 2025 @ 14:08:
[...]

Een nieuwe plus long range kost 43k. Dus klinkt niet perse als een slechte deal, al ken ik de details niet. Als je verder tevreden bent met de kleur, en het echt een gloednieuwe auto is, zou ik met de kennis die ik nu zou hebben, zou ik tekenen 😁
40k na aftrek van de inruilpremie. Dus het financiële voordeel van het aanbod dat @Aubergine heeft liggen is wat kleiner, slechts 2k.

Ander voordeel, tenminste dat neem ik aan, is dat de auto al klaar staat. Je hoeft niet maanden lang te wachten op de boot :)

Nadeel is dat je mogelijk niet voor Kia de eerste geregistreerde eigenaar bent. Vraag dat na bij de dealer. Sommige diensten/voorwaarden/garantiezaken werken anders voor de tweede eigenaar.

Eventuele nadelen waar je misschien niets om geeft: de kleur, de kilometerstand, eventuele gebruikssporen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

deMercer schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:55:
Voor de geïnteresseerden: dit is de Wasstraat modus ‘in actie’.

[Afbeelding]

Van de opties “Zijspiegels zijn ingeklapt” en “Bagklappen kan ikke åbnes udefra” (opeens een tekst in het Deens/Noors/Zweeds, dit gaat erover dat de achterklep niet te openen is) weet ik dat de auto ze zelf uitvoert als je op “Starten” hebt gedrukt. Van de rest weet ik het niet zeker, maar het zou me niet verbazen als de EV3 daar ook voor zorgt. Als ik er aan denk, zal ik het eens uitproberen.
Ik begrijp niet echt waarom zijspiegels inklappen zinvol zou zijn. Spiegels worden ook vies, en als ik toch al in de wasstraat ben, dan mogen die gelijk mee in het sop :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Zr40 schreef op zondag 7 september 2025 @ 14:16:
[...]

40k na aftrek van de inruilpremie. Dus het financiële voordeel van het aanbod dat @Aubergine heeft liggen is wat kleiner, slechts 2k.

Ander voordeel, tenminste dat neem ik aan, is dat de auto al klaar staat. Je hoeft niet maanden lang te wachten op de boot :)

Nadeel is dat je mogelijk niet voor Kia de eerste geregistreerde eigenaar bent. Vraag dat na bij de dealer. Sommige diensten/voorwaarden/garantiezaken werken anders voor de tweede eigenaar.

Eventuele nadelen waar je misschien niets om geeft: de kleur, de kilometerstand, eventuele gebruikssporen.
Maar hij ruilt niks in, dus normaal krijg je die premie natuurlijk niet. Maar inderdaad, goed punt om daar op te letten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Heerlijk na je werkdag in een koele auto stappen 😬Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h3klRAdvHeTXmQYOQtDKm53euz0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FB8II1OYtt70sjUuMV3l31Yl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Zr40 schreef op zondag 7 september 2025 @ 14:17:
Ik begrijp niet echt waarom zijspiegels inklappen zinvol zou zijn. Spiegels worden ook vies, en als ik toch al in de wasstraat ben, dan mogen die gelijk mee in het sop :P
Ik ben ook wel verbaasd ja. Heb in andere auto’s nooit de buitenspiegels ingeklapt voor de wasstraat. Dat heeft weleens geleid tot buitenspiegels die in rare standen kwamen te staan, maar met de hand terugklappen en alles werkt zoals bedoeld.

Zou KIA zo weinig vertrouwen hebben in de degelijkheid van hun spiegels? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revenge69
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 09-09 15:49
Forummers,
Welke app is nu eigenlijk leidend?
De KIA app of de KIA Connect app?
Of met andere woorden, met welke heb ik de meeste functionaliteit?
Heb KIA Connect moeten resetten en loop nu tegen het probleem aan dat tijdens herinstallatie de auto het de ene keer heeft over de KAI App en de andere keer over KIA Connect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DEVegg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 16:40

DEVegg

DEVegg

Revenge69 schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:21:
Forummers,
Heb KIA Connect moeten resetten en loop nu tegen het probleem aan dat tijdens herinstallatie de auto het de ene keer heeft over de KAI App en de andere keer over KIA Connect.
Ik weet niet welke leidend is, maar Kia wil dat je de Kia app gaat gebruiken. Zelf heb ik ze beide op mijn iPhone, maar eerlijk gezegd gebruik ik alleen nog maar de Kia App. Dat werkt voor mij in elk geval prima.

EV3 Plus Advanced SR Shale Grey, Het gaat er niet om wat jij zegt, maar om wat ik begrijp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
Forummers,
gebruik KIA app .. moet soms wel zoeken waar iets zit (omdat ik Connect app gewend was) ... maar uiteindelijk vind ik het wel .. hij was wat instabiel (werd vaak uitgelogd) .. maar dat lijkt nu ook grotendeels voorbij ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Forummers,
Ik heb zelf nooit Kia Connect-app gebruikt, maar vind de Kia App veel moderner ogen. Wel af en toe zoeken waar een bepaalde functie zit. Maar werkt prima!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• deejeebv
  • Laatst online: 08:07
Ik gebruik altijd Google Maps. Vandaar viel het me op dat de navigatie aanwijzingen in het scherm direct achter het stuur komen. Dat was eerder niet zo. Waarschijnlijk nieuw na de laatste update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppie63
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:56
NDISAYSOK schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:56:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De logo en ev3 achter zijn makkelijk met visdraad eraf te halen, maar de logo voor bleek vast te zitten met een drukpinnetje aan de K en de A. Had me veel tijd gekost omdat ik dit niet wist waardoor het visdraad continu brak.

De spiegelkappen van Ali komen op de zij spiegels en wordt bevestigd met dubbelzijdig 3m tape.

Volgens mij heb ik de setting met de achterklep aangezet, maar weet dit niet zeker. Ga dit zo even checken. Ja, setting staat al aan...

Achterbakmat is prima en ziet best goed uit. Echter kan de mat enkel op de hoogste ondiepe stand en niet in de diepe stand. De mat komt dan klem te zitten aan de zijkant, maar ik vermoed dat dit ook bij de andere matten hetzelfde is.
Heb je een linkje naar de logo's en de spiegelkappen?

Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Inmiddels een paar dagen met I-Pedal LV3 gereden en dat is toch wel erg fijn. Ook het gevoel dat er meer energie teruggewonnen wordt. Het is even wennen qua afstand wanneer stroompedaal los te laten, maar als je dat eenmaal door hebt is het een fijne ervaring.

Met achteruit rijden vind ik het overigens minder prettig op de een of andere manier.

Ook SCC door met automatisch optrekken als de voorganger vertrekt dus dat is ook een fijne deels autonome ervaring.

Blijft een heerlijke auto!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

THE_BASE schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:14:
Met achteruit rijden vind ik het overigens minder prettig op de een of andere manier.
Op de meeste parkeerplaatsen waar ik kom vereist manouvreren precisiewerk en oplettendheid, en dan wil ik niet om snelheid te verhogen of te verlagen ook nog moeten wisselen van pedaal, dat is niet goed voor de reactietijd. Daarnaast, onafhankelijk van de auto, voelt voor mij het rempedaal gebruiken om controle te hebben over de acceleratie al helemaal verkeerd. :P

Dus voor mij persoonlijk wil ik one-pedal driving, altijd, ook bij het achteruit rijden. Uitgezonderd noodstops natuurlijk :)

Ik kom van een auto die wel in beweging kwam (zowel vooruit als achteruit) als je alle pedalen los hebt gelaten, en daar heb ik altijd een hekel aan gehad, dus met het ontwennen daarvan heb ik ook ervaring. Het duurde voor mij ongeveer twee maanden om helemaal comfortabel te worden met het met i-Pedal achteruit rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Ik had vandaag iets geks. Ik pak vanmorgen de auto en zet hem na een ritje neer op de oprit met 28 procent. Twee uur later rij ik richting m'n werk, springt ie na twee bochten direct naar 25 procent.
Dat de actieradius afwijkt, dat snap ik goed, maar een percentage is toch wel een ander verhaal?
Gelijk maar even gemeld bij de dealer... Hij ging het navragen.

Iemand dit al eens gehad? Ik vind het vreemd.

Ik vind dat hikken soms ook wel wat vervelend. In de zin van dat je bijvoorbeeld de hele tijd 60 rijdt, maar hij een hikje geeft naar 59, dat twee seconden vasthoudt en weer terug naar 60 gaat. Iemand dat al eens gemeld bij de dealer toevallig en nog beter: is er al een oplossing voor?

[ Voor 3% gewijzigd door Steeffoon op 08-09-2025 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Zr40 schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:38:
[...]

Op de meeste parkeerplaatsen waar ik kom vereist manouvreren precisiewerk en oplettendheid, en dan wil ik niet om snelheid te verhogen of te verlagen ook nog moeten wisselen van pedaal, dat is niet goed voor de reactietijd. Daarnaast, onafhankelijk van de auto, voelt voor mij het rempedaal gebruiken om controle te hebben over de acceleratie al helemaal verkeerd. :P

Dus voor mij persoonlijk wil ik one-pedal driving, altijd, ook bij het achteruit rijden. Uitgezonderd noodstops natuurlijk :)

Ik kom van een auto die wel in beweging kwam (zowel vooruit als achteruit) als je alle pedalen los hebt gelaten, en daar heb ik altijd een hekel aan gehad, dus met het ontwennen daarvan heb ik ook ervaring. Het duurde voor mij ongeveer twee maanden om helemaal comfortabel te worden met het met i-Pedal achteruit rijden.
Daar heb je absoluut gelijk in, misschien moet ik het wat meer tijd geven om te wennen.

Twee dagen is iets anders dan twee maanden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
Zr40 schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:38:
[...]

gebruik je dan geen autohold ? .. dan gebeurt er niks als je pendalen niet aanraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imiek99
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 10-09 21:00

imiek99

EV3 +A LR

Tip voor leuk filmpje voor leden van dit forum. YouTube: EV vs The Outback

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
THE_BASE schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:14:
Inmiddels een paar dagen met I-Pedal LV3 gereden en dat is toch wel erg fijn. Ook het gevoel dat er meer energie teruggewonnen wordt. Het is even wennen qua afstand wanneer stroompedaal los te laten, maar als je dat eenmaal door hebt is het een fijne ervaring.
Onze vorige EV had geen one pedal driving, ben sinds een paar weken i-pedal (icm lvl 3 regeneratie en AutoHold) aan het uitproberen. Ik begin er aan te wennen, maar merk dat mijn oude gewoonte om vlak voor het stilstaan het stroompedaal verder op te laten komen of juist nog iets in te trappen om goed uit te komen zorgt voor schokkerig rijgedrag. Niet fijn, maar oefening baart kunst denk ik.
i-pedal schakelt pas in boven de 15 km/h als je vertrekt. Dus bij het manoeuvreren direct na vertrek werkt i-pedal nog niet, dus dan kruipt de auto als een ouderwetse automaat. Dat vind ik zelf wel erg prettig, al moet je je daar wel bewust van zijn dat dat gebeurt.
Of je daar ook gebruik van kunt maken bij aankomst (dus dat i-pedal niet werkt bij manoeuvreren) weet ik niet, daar moet ik een volgende keer even goed op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:30
deMercer schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:11:
[...]
i-pedal schakelt pas in boven de 15 km/h als je vertrekt. Dus bij het manoeuvreren direct na vertrek werkt i-pedal nog niet, dus dan kruipt de auto als een ouderwetse automaat. Dat vind ik zelf wel erg prettig, al moet je je daar wel bewust van zijn dat dat gebeurt.
Of je daar ook gebruik van kunt maken bij aankomst (dus dat i-pedal niet werkt bij manoeuvreren) weet ik niet, daar moet ik een volgende keer even goed op letten.
Dan heb ik toch echt een andere auto. I-pedal houd juist je auto stil zonder de rem ingedrukt te houden (ja, zonder autohold aan) bij mij.
Als ik hem op “gewoon” lvl-(1|2|3) heb staan gaat hij inderdaad kruipen…..

Gewoon spullen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

deMercer schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:11:
[...]
Dat is een instelling die je desgewenst kan uitschakelen, zodat i-Pedal echt altijd actief is.

Afbeeldingslocatie: https://ownersmanual.kia.com/docview/webhelp/doc/d0a825cf-35f9-4504-9a87-8ee21099256f/images/OSV054342L.eps.jpg

Ik vind het bizar om de werking van de pedalen snelheidsafhankelijk te maken, maar er zullen vast voldoende mensen om hebben gevraagd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imiek99

imiek99

EV3 +A LR

Zr40 schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:33:
[...]

Dat is een instelling die je desgewenst kan uitschakelen, zodat i-Pedal echt altijd actief is.

[Afbeelding]

Ik vind het bizar om de werking van de pedalen snelheidsafhankelijk te maken, maar er zullen vast voldoende mensen om hebben gevraagd...
Het gaat helemaal niet om de snelheid maar alleen maar om de ipedal uit te schakelen bij het achteruitrijden. Er staat alleen bij dat als je weer voorruit rijdt (D] de ipedal gewoon weer actief is boven de 20 KM. Zo lees ik het althans…….

[ Voor 9% gewijzigd door imiek99 op 08-09-2025 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

imiek99 schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:37:
[...]

Het gaat helemaal niet om de snelheid maar alleen maar om de ipedal uit te schakelen bij het achteruitrijden.
Bekijk de afbeelding nog eens nader. Het staat er letterlijk: "After shifting from R to D, i-PEDAL reactivates when the vehicle reaches 20 km/h." :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwik496
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09 20:16
Het stopcontact in de achterbank is handig om je laptop op te laden met een burolader. Er past zelfs een gewone stekkerdoos is zodat je buiten de auto meerdere 230V apparaten kan inpluggen. De stekkerdoos is dan echter NIET geaard, iets wat ik wel graag wil als ik op een of ander evenement koffie/thee/chocomel aan het zetten ben op een vochtig grasveldje. Ik heb uiteindelijk gevonden dat het stopcontact type K is, welke alleen voorkomt in Denemarken. Hebben jullie allemaal dat stopcontact met de vorm van een smiley? En heeft iemand al eens een verloopstekker geprobeerd, die ik kan vinden is alleen geschikt tot maximaal 10A terwijl de auto 16A kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Ik vind alleen soms dat het te langzaam achter een andere auto aan gereden wordt. Zou zelf meer gas geven normaliter. En ook stand 1 vind ik teveel ruimte tussen auto’s. Op de snelweg prima, in de stad teveel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Soepie schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:31:
Dan heb ik toch echt een andere auto. I-pedal houd juist je auto stil zonder de rem ingedrukt te houden (ja, zonder autohold aan) bij mij.
Niet een andere auto, maar een andere instelling waarschijnlijk.
Zr40 schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:33:
Ach, helemaal vergeten deze optie. Die staat bij mij aan inderdaad.
Ik vind dit juist een ideale instelling. Voordat ik i-pedal ging gebruiken, werkte ik enkel met Auto Hold. Bij het manoeuvreren in (de hier best krappe) parkeergarages schakelde ik die altijd uit, want om de auto weer in beweging te krijgen moet je (naar mijn smaak) veel te veel 'stroom geven’. Met deze instelling aan gaat dit met i-pedal dus vanzelf (muv de eerste keer achteruit rijden na aankomst waarschijnlijk).
Ik ben hier dus echt een fan van, jij duidelijk niet. Gelukkig heeft KIA de auto zo gemaakt dat we de auto allebei naar onze smaak kunnen instellen en gebruiken.

Overigens: de werking van de pedalen is niet snelheidsafhankelijk. Bij normaal rijden komt mijn EV3 gewoon tot stilstand bij bijv. een stoplicht. Alleen schakelt de auto i-pedal uit zodra je achteruit rijdt, en schakelt deze weer in als je vooruit rijdt en harder gaat dan 20 km/h (en niet bij 15 km/h zoals ik eerder dacht).
Je krijgt op dat moment trouwens een beschaafd piepje te horen en een melding te zien (naast dat de tekst “i-pedal” groen wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
qwik496 schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:40:
Het stopcontact in de achterbank is handig om je laptop op te laden met een burolader. Er past zelfs een gewone stekkerdoos is zodat je buiten de auto meerdere 230V apparaten kan inpluggen. De stekkerdoos is dan echter NIET geaard, iets wat ik wel graag wil als ik op een of ander evenement koffie/thee/chocomel aan het zetten ben op een vochtig grasveldje. Ik heb uiteindelijk gevonden dat het stopcontact type K is, welke alleen voorkomt in Denemarken. Hebben jullie allemaal dat stopcontact met de vorm van een smiley? En heeft iemand al eens een verloopstekker geprobeerd, die ik kan vinden is alleen geschikt tot maximaal 10A terwijl de auto 16A kan leveren.
Aha, ik vond het al zo'n vreemd stopcontact. Ik dacht dat het een Engels stopcontact was, maar het is dus blijkbaar een Deens stopcontact. Logisch om die ook te leveren in de rest van Europa?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

qwik496 schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:40:
Het stopcontact in de achterbank is handig om je laptop op te laden met een burolader. Er past zelfs een gewone stekkerdoos is zodat je buiten de auto meerdere 230V apparaten kan inpluggen. De stekkerdoos is dan echter NIET geaard, iets wat ik wel graag wil als ik op een of ander evenement koffie/thee/chocomel aan het zetten ben op een vochtig grasveldje.
Voor dergelijke elektrische apparaten zou ik eerder de V2L adapter voor op de laadpoort aanraden. Die heeft wel aarding.

Los te koop voor de niet-GT uitvoeringen: https://webshop.kia.nl/pr...-connector-v2l/DOH68AK0R0

[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 08-09-2025 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobjh
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 10-09 18:04
Steeffoon schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:44:
Ik vind dat hikken soms ook wel wat vervelend. In de zin van dat je bijvoorbeeld de hele tijd 60 rijdt, maar hij een hikje geeft naar 59, dat twee seconden vasthoudt en weer terug naar 60 gaat. Iemand dat al eens gemeld bij de dealer toevallig en nog beter: is er al een oplossing voor?
Ik heb dit ondertussen 2 maanden geleden aangekaart bij de dealer. Hij gaf aan dat hij dit terug ging koppelen naar de WPL-chef (Joost mag weten wie dat is en wat ie doet). Sinds dien geen reactie meer… vorige maand nog een reminder gestuurd, omdat de hikjes zich uitbreidde en ook voorbij kwamen rond de 80, 110 en 120 km/h, maar ook daar geen reactie op gehad…
Dus mocht er nog iemand een communicatief betere dealer hebben, hoor ik het ook graag! :S

EV3 Air - 17” zomerbanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
deMercer schreef op maandag 8 september 2025 @ 22:14:
[...]

Aha, ik vond het al zo'n vreemd stopcontact. Ik dacht dat het een Engels stopcontact was, maar het is dus blijkbaar een Deens stopcontact. Logisch om die ook te leveren in de rest van Europa?!?
Alle specificaties zijn hetzelfde als in de rest van Europa. Alleen het uiterlijk is anders en die onderste pin.

Ik vind het jammer dat het zo’n ‘slap’ contact is. Een stekker schiet er vrij makkelijk uit en klemt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• imiek99

imiek99

EV3 +A LR

Soepie schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:31:
[...]

Zo ervaar ik het ook. Ik dacht eerlijk gezegd dat de auto hold er voor zorgt dat de auto niet gaat kruipen met ipedal actief. Jij schrijft dat hij dat ook doet zonder autohold aan. Ga ik eens proberen (staat bij mij nl. standaard aan). Dan rijst bij mij de vraag wat die auto hold functie dan precies is. Of geeft dit hetzelfde effect als je juist géén ipedal actief hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
imiek99 schreef op maandag 8 september 2025 @ 22:54:
[...]

Zo ervaar ik het ook. Ik dacht eerlijk gezegd dat de auto hold er voor zorgt dat de auto niet gaat kruipen met ipedal actief. Jij schrijft dat hij dat ook doet zonder autohold aan. Ga ik eens proberen (staat bij mij nl. standaard aan). Dan rijst bij mij de vraag wat die auto hold functie dan precies is. Of geeft dit hetzelfde effect als je juist géén ipedal actief hebt?
Ik begin nu heel hard te twijfelen hoe ik alles ingesteld heb staan.
Zal morgen eens kijken.

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
imiek99 schreef op maandag 8 september 2025 @ 22:54:
[...]

Volgens mij is Auto Hold gewoon wat ik in m’n vorige auto had als Start/Stop. Dus gewoon uitschakelen bij het verkeerslicht en bij een tikje gasgeven weer inschakelen en rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
THE_BASE schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 08:28:
[...]

Volgens mij is Auto Hold gewoon wat ik in m’n vorige auto had als Start/Stop. Dus gewoon uitschakelen bij het verkeerslicht en bij een tikje gasgeven weer inschakelen en rijden.
Staat bij mij permanent aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
_birdie_ schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:05:
[...]

Staat bij mij permanent aan.
Hier ook hoor, gewoon een fijne functie. Werkt met i-Pedal, maar ook zonder heb ik gemerkt.

AI: Auto Hold van Kia is een functie die ervoor zorgt dat de auto stil blijft staan nadat je volledig tot stilstand bent gekomen, zelfs als je het rempedaal loslaat, bijvoorbeeld bij verkeerslichten of in het stadse verkeer. De functie wordt geactiveerd door op de Auto Hold-knop te drukken en vervolgens het rempedaal in te trappen totdat de auto stilstaat. Zodra de auto volledig stilstaat en de Auto Hold actief is (groen lampje), kun je je voeten van het rempedaal halen. De auto begint weer te rijden zodra je het gaspedaal indrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eboellie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-09 19:38
[...]

Volgens mij schakelt de auto niet uit, maar staat deze wel stil:
https://ownersmanual.kia....topics/chapter5_10_4.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Jobjh schreef op maandag 8 september 2025 @ 22:31:
[...]

Ik heb dit ondertussen 2 maanden geleden aangekaart bij de dealer. Hij gaf aan dat hij dit terug ging koppelen naar de WPL-chef (Joost mag weten wie dat is en wat ie doet). Sinds dien geen reactie meer… vorige maand nog een reminder gestuurd, omdat de hikjes zich uitbreidde en ook voorbij kwamen rond de 80, 110 en 120 km/h, maar ook daar geen reactie op gehad…
Dus mocht er nog iemand een communicatief betere dealer hebben, hoor ik het ook graag! :S
WPL chef is doorgaans de teamleider van de werkplaats van de dealer, niet iets bij Kia zelf verder. Dat is wel jammer... hoe meer signalen bij Kia, hoe beter. Ik zal als mijn EV3 weer die kant op gaat, het ook nog maar even melden, want het is wel storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
eboellie schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:27:
[...]

Volgens mij schakelt de auto niet uit, maar staat deze wel stil:
https://ownersmanual.kia....topics/chapter5_10_4.html
Dat zou goed kunnen, dat is natuurlijk anders dan bij een ICE. Maar het idee is hetzelfde. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVranya
[...]

Uitschakelen is volgens mij meer iets voor benzine/diesel motoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Britske
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:38
Ik merkte vandaag dat de auto stand van de airco / climate control niet op de voorruit blaast. Ik moest hem echt op voorruit zetten ipv auto om de voorruit wazem vrij te houden. Dat werkt in onze corolla wel een stuk beter. Als die eenmaal wazemvrij is, dan blijft hij dat ook in auto stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Andere fabrikanten noem(d)en deze functie Hill Hold Assist of iets dergelijks. Auto Hold heeft helemaal niets te maken met Start/Stop (dat schakelt een ICE automatisch uit bij stilstand en weer in bij vertrek) maar is feitelijk een automatische handrem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
deMercer schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:15:
[...]

Andere fabrikanten noem(d)en deze functie Hill Hold Assist of iets dergelijks. Auto Hold heeft helemaal niets te maken met Start/Stop (dat schakelt een ICE automatisch uit bij stilstand en weer in bij vertrek) maar is feitelijk een automatische handrem.
Hmm, in de Fiesta had ik Hill Hold Assist én Auto Hold als Start/Stop. Maar goed, maakt ook niets uit, het is een fijne functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwik496
Kom net terug uit de bergen, en auto hold is daar heel handig en laat ik ook altijd aan staan. Als je volledig bent gestopt en alle pedalen loslaat zal de auto niet gaan rollen [voor of achteruit]. Dat heb je nodig omdat je geen handrem hebt zoals ik bij mijn rijexamen moest gebruiken voor de hellingproef. Met auto hold uit gaat de auto dus wel rollen, wat je dus moet doen in een wasstraat waar je doorheen word getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
weet iemand het verschil tussen de relax functie van de GTline voorstoelen ivgl het naar achter klappen van de voorstoel in de andere trims (+A bij mij). Mijn (bestuurders) voorstoel kan ook helemaal plat naar achteren. Dus begrijp niet echt het verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NVranya
_birdie_ schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:35:
weet iemand het verschil tussen de relax functie van de GTline voorstoelen ivgl het naar achter klappen van de voorstoel in de andere trims (+A bij mij). Mijn (bestuurders) voorstoel kan ook helemaal plat naar achteren. Dus begrijp niet echt het verschil.
Ik heb het niet, maar volgens mij is dat met 1 druk op de knop naar relax en dan met 1 druk weer terug naar de echte stand. Dus dan hoef je niet zelf te zoeken naar wat de juiste stand was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qwik496
Voor dergelijke elektrische apparaten zou ik eerder de V2L adapter voor op de laadpoort aanraden. Die heeft wel aarding.

Los te koop voor de niet-GT uitvoeringen: https://webshop.kia.nl/pr...-connector-v2l/DOH68AK0R0
Die originele is toch aardig aan de prijs voor een keer vrijwilligerswerk. Ga toch eerst maar deze chinese van Amazon proberen https://www.amazon.nl/Mot...oad-Schuko/dp/B0DL5J4PW2/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepie
Vandaag een ritje Grûn (we zijn een midweek naar Lauwersoog) en had even de tijd om te kijken (iets met wat een &%^&& weer).
Mijn auto staat dus altijd op i-pedal lvl-1 en autohold staat UIT (als ik de knop in druk gaat het ook echt aan op het dashboard).
En mijn auto gaat niet rollen als ik doet rem-pedaal los laat.
Als ik overigens dan te lang stil sta (lang leve wegwerkzaamheden :() dan gaat de parkeer rem er dus ook automatisch op _/-\o_

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Soepie schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:17:
Vandaag een ritje Grûn (we zijn een midweek naar Lauwersoog) en had even de tijd om te kijken (iets met wat een &%^&& weer).
Mijn auto staat dus altijd op i-pedal lvl-1 en autohold staat UIT (als ik de knop in druk gaat het ook echt aan op het dashboard).
En mijn auto gaat niet rollen als ik doet rem-pedaal los laat.
Als ik overigens dan te lang stil sta (lang leve wegwerkzaamheden :() dan gaat de parkeer rem er dus ook automatisch op _/-\o_
Nee je hebt autohold niet nodig als je ipedal stop gebruikt. Dan houdt ie m automatisch stil.
Behalve als je een aanhanger hebt, dan werkt de stop niet en heb je auto hold wel nodig (trailer mode). Deze zomer dus aangezet met vouwwagen erachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
koelkast schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:24:
Nee je hebt autohold niet nodig als je ipedal stop gebruikt. Dan houdt ie m automatisch stil.
Normaal gesproken heb je gelijk, maar … als je de instelling “i-pedal deactiveren” AAN hebt staan, en je gaat stilstaan voordat je 20 km/h hebt gereden, dan werkt i-pedal nog niet en blijft de auto niet staan zonder rempedaal of Auto Hold.

En ja, dit komt bij ons elke rit 1 of 2 keer voor, namelijk elke keer als we de poort van de oprit open en dicht zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 23:11
In de App kan je nu in stapjes van 10% de AC maximale laadstroom instellen tot minimaal 50%. Was 100, 80 of 60%. In de EV3 is het nog als vanouds 100, 80 en 60%. Wel jammer dat als je in de EV3 nu 60% instelt je dit met de App niet meer op 100% krijgt. Zouden ze bij Kia begrijpen wat 'valideren' van updates is? Of is dit Koreaanse logica waar ik te dom voor ben?

• THE_BASE
  • Niet online
Hoe klinkt bellen via CarPlay bij jullie? Ik merk dat de auto minder vol klinkt dan muziek. Bij m’n vorige auto was dit gewoon hetzelfde en was bellen fijner. Het is alsof je van stereo naar mono gaat.

Wat ook vervelend is: volume van radio is luider op een bepaalde stand dan van CarPlay. Dus bij schakelen moet ik steeds het volume bijstellen.

En over de functie in ccNc om volume bij te stellen automatisch, ik merk daar echt nul verschil in…

• qwik496
THE_BASE schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:12:
Wat ook vervelend is: volume van radio is luider op een bepaalde stand dan van CarPlay. Dus bij schakelen moet ik steeds het volume bijstellen.
Op zich is het wel handig dat het volume van de radio en Android [Google maps] beide een eigen volume instelling hebben. Ik kan Android dan helemaal uitzetten zodat ik tijdens woon-werk verkeer geen aanwijzingen hoor maar wel zie of ik ivm file een andere route moet nemen. Ik vergeet het volume echter weer aan te zetten als ik dat wel nodig heb, en moet dan via de instellingen van Google maps een voorbeeldtekst laten uitspreken zodat je het volume kan inregelen.

• deMercer
  • Niet online
qwik496 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:16:
Ik kan Android dan helemaal uitzetten zodat ik tijdens woon-werk verkeer geen aanwijzingen hoor maar wel zie of ik ivm file een andere route moet nemen. Ik vergeet het volume echter weer aan te zetten als ik dat wel nodig heb, en moet dan via de instellingen van Google maps een voorbeeldtekst laten uitspreken zodat je het volume kan inregelen.
Je kunt toch in Android Auto bij Google Maps kiezen of je alle gesproken aanwijzingen wilt horen, enkel de waarschuwingen of helemaal geen aanwijzingen? Toen ik nog Google Maps gebruikte, had ik normaliter de optie enkel waarschuwingen aan staan. Dat vond ik erg prettig werken.

• F4E
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 10-09 20:51

F4E

https://www.notebookcheck...voertuigen.1110903.0.html

Kunnen vrij binnenkort dus gamen in de auto, zit wel een mooi prijskaartje aan haha

• Boeddha8x
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 10-09 22:11
Hallo, als beginnend ev rijder heb ik de afgelopen maanden dit topic veel gevolgd om zo te leren van de tips en oplossingen die hier worden besproken.

Sinds vorige week heb ik mijn EV3 plus LR mogen ontvangen en ben blij verrast met de rijervaring van het elektronisch rijden. Door de keuze van mijn werkgever moest ik er ook aan geloven. Omdat het rijbereik voor mij bovenaan het lijstje stond heb gekozen voor de plus in plaats van de plus advanced.

De komende tijd ga ik alles eens goed bekijken en ervaren of ik mijn rijgedrag zal moeten aanpassen ten opzichte van het brandstof rijden.

Ik heb wel een vraag over het automatisch sluiten van de voor en achter ramen wanneer ik de auto afsluit en de sluitknop ingedrukt blijft houden. Bij mij gaan de voorramen wel omhoog maar achter niet. Is dit normaal?Volgens mij gaat bij de autowas functie wel alle ramen omhoog. (Volgens de handleiding)
Doe ik iets verkeerd?

[ Voor 12% gewijzigd door Boeddha8x op 10-09-2025 21:55 ]

• deMercer
  • Niet online
Sigmasailor schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 23:11:
In de App kan je nu in stapjes van 10% de AC maximale laadstroom instellen tot minimaal 50%. Was 100, 80 of 60%. In de EV3 is het nog als vanouds 100, 80 en 60%. Wel jammer dat als je in de EV3 nu 60% instelt je dit met de App niet meer op 100% krijgt.
Geen idee of dit helpt, maar … vandaag wijzigde ik de laadlimiet (maximum SoC) in de KIA app, en na het ontvangen van de push melding dat de limiet gewijzigd was, bleef de app nog de oude limiet tonen. Eerder wijzigde dit wel altijd mee. Ook de verwachte resterende laadtijd ging uit van de oude limiet. Na afsluiten en opnieuw starten van de app gaf deze wel de juiste, gewijzigde limiet weer. Wellicht speelt iets dergelijks ook bij het wijzigen van de maximale laadstroom in de app?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joey_16
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08:11
Blaauw87 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 22:56:
[...]

Slim gemaakt, maar 35e is idioot natuurlijk. Al geef ik hem geen ongelijk, afwachten wie het geld ervoor gaat geven haha.
Dit is mijn advertentie en ik snap wat je bedoelt maar ik ga niet voor mijn lol 3D printen voor anderen.
Kosten voor het materiaal, de stroom, de magneten, het verpakkingsmateriaal, de afschrijving van de 3D printer en de tijd die ik ervoor neem om ervoor te zorgen dat alles netjes geassembleerd, verpakt en verzonden wordt zorgt voor in mijn ogen voor deze eerlijke prijs.
Ik kan met mijn 3D printer op zolder niet tegen Aliexpress op en dat is ook niet de bedoeling.

Overigens heb ik al bijna 20 mensen blij gemaakt met een bakje, welke er volgens de meeste mooier uit ziet dan die van Ali :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Joey_16 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:22:
[...]

Dit is mijn advertentie en ik snap wat je bedoelt maar ik ga niet voor mijn lol 3D printen voor anderen.
Kosten voor het materiaal, de stroom, de magneten, het verpakkingsmateriaal, de afschrijving van de 3D printer en de tijd die ik ervoor neem om ervoor te zorgen dat alles netjes geassembleerd, verpakt en verzonden wordt zorgt voor in mijn ogen voor deze eerlijke prijs.
Ik kan met mijn 3D printer op zolder niet tegen Aliexpress op en dat is ook niet de bedoeling.

Overigens heb ik al bijna 20 mensen blij gemaakt met een bakje, welke er volgens de meeste mooier uit ziet dan die van Ali :)
Leuk dat je dit doet en fijn dat je er al meerdere mensen blij mee hebt gemaakt. Groot gelijk dat je hier even verduidelijkt hoe het voor jou in elkaar zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joey_16
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08:11
THE_BASE schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:29:
[...]

Leuk dat je dit doet en fijn dat je er al meerdere mensen blij mee hebt gemaakt. Groot gelijk dat je hier even verduidelijkt hoe het voor jou in elkaar zit.
Thanks!
Ik dacht inderdaad dat ik het maar beter even kon verduidelijken.
Overigens is het bakje eventueel ook nog naar smaak aan te passen qua indeling wat eventueel van meerwaarde kan zijn. Én ik heb een grijs materiaal wat goed past bij het lichtgrijze interieur. Een zwart bakje van Ali vond ik hier helemaal niet mooi in.

Voor mensen die hier nog naar op zoek zijn ;)
https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

• Veld-NL
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:10
Heeft er iemand toevallog al een subwoofer in liggen :)¿?¿?
Pagina: 1 ... 68 69 Laatste