Even een crosspost uit het ervaringen met Europese reizen met een EV-topic; ik ben naar Polen met de Kia EV3.
Met de Kia EV3 de eerste echte verre trip. Op de planning staan Krakau en Tsjechië. Het is het begin van de eerste vakantie met de EV.
Vanuit Drenthe met 100 procent vertrokken. Bestemming: net over de grens in Polen. De eerste laadstop had ik ingepland bij Tesla in het Duitse Lehre. Had vooraf de route al ingepland via ABRP, omdat we het wilden combineren met onder andere schnitzel! 😁 Het scheelt dat ik het leuk vind om het uit te zoeken, dus helemaal prima.
Even gecheckt of de palen vrij waren, toen ik zag dat Tesla erg duur was (0,68€/kWh). Aangezien daar ook Shell, Allego en EnBW zitten, gekozen voor EnBW (0,56€/kWh). Ingeplugd en lekker z'n gang laten gaan.
Bij wegrestaurant BS-Ost een schnitzel gegeten, en die was fantastisch. Niet verwacht bij een wegrestaurant. Hoewel het restaurant vrij snel was, was de auto nog sneller. Doorgeladen tot 90 procent. Het verbruik is met veel 108 km/u, maar ook stukken van rond de 70 vanwege baustellen en later ook stukken 120/130 rond de 18 kWh per 100km. De wc is betaald, maar bij KFC gratis, doe er je voordeel mee

- Geladen: 55,2 kWh / 30,92 euro
De tweede stop stond gepland bij EWE Go, gelegen naast een McDonald's (zoals zovelen van EWE Go). Met slechts twee stalls wel een EWE Go uitgezocht waarbij nog andere aanbieders in de buurt zitten. Net voor de Poolse grens over de 80 procent geladen, zodat ik met 50 procent aan zou komen bij het hotel. Dat werd uiteindelijk 57%. Een halfuurtje duurde het, waardoor we bij de Duitse McDonald's even een sanitaire stop hebben gemaakt, en een McFlurry Magnum hebben gekozen.
Voornamelijk 130 km/u gereden. Verbruik uiteraard hoger.
- Geladen: 49,8 kWh / 25,88 euro
We zijn in Polen! Met ABRP al de route gepland, want laadpalen zijn schaars. Ja, de Kia kan ook prima plannen, maar vind het wel interesant en leuk om zelf het te doen. Onze eerste tussenstop is Wrocław, maar om daar te komen moeten we laden. Gekozen voor een GreenWay bij een winkelcentrum, zodat we nog wat spullen konden halen. Volgens ABPR zou de EWE Go pas moeten werken, helaas. Maar een account aangemaakt bij GreenWay, en voor 75 cent per kWh geladen. Snelheid lag rond de 108 km/u.
- Geladen: 39,78 kWh / 125,31 PLN (circa 29,53 euro)
Tijd voor een bezoek aan Wrocław. Schitterende stad. In de parkeergarage konden we laden aan een 15kW lader. Aangekomen met 40 procent, en anderhalfuur later met 58 procent weer meegenomen. Nog wel wat gedoe met de lader. Een gekozen lader werkte blijkbaar niet. Dus auto weer verplaatst. Meer geluk bij de tweede lader. Helaas geen dekking in de parkeergarage, dus gelukkig was daar de Electroverse pas.
- Geladen: 15,88 kWh / 38,29 PLN (circa 9,02 euro)
De eindbestemming voor deze week is Krakau, en dus vervolgen we onze reis. Op de eindbestemming is geen mogelijkheid tot opladen (los van de publieke plekken), dus kozen we ervoor met circa 50 procent aan te komen. Geladen bij Tesla in Gliwice. Met 25 procent daar aangekomen, met 80 weer vertrokken. Het werkte gelijk. Hier stond nog een (oerlelijke) Cybertruck... check die ruitenwisser ;-)
- Geladen: 46,67 kWh / 112,00 PLN (circa 26,40 euro)
En nu genieten van Krakau! Hoop dat jullie wat aan dit eerste reisverslag hebben