iPhone 18 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • LG OLED G4 • Marstek Venus E 3.0 • Kia EV3 GT-Line
Wat is dit geweldig autorijden zeg. Ik moet zeggen ik kwam van een 19 jaar oude polo dus het is ook nogal een verschil 😄
Tot nog toe vallen de piepjes en waarschuwingen van de auto mij erg mee. Wel 1 vraag: ik had voorafgaand al deze v2l adapter gekocht en zag later pas dat er specifiek kia ev6 bij staat. Net even geprobeerd en ik krijg alleen de melding in de auto “laden gestopt”.
Als ik het goed begrijp moet ik alleen een knop indrukken op de adapter en zou ik 230v moeten krijgen en zou het kruisjes de groene kleur moeten krijgen?
Kan ik er vanuit gaan dat dit niet gaat werken? Ik kwam hier al een andere tegen die wel voor de Kia EV3 geschikt zou moeten zijn. Wellicht kan ik beter die aanschaffen?
Stappen om de kampeerstand in te schakelen:
- Zorg dat de auto startklaar is: De auto moet ingeschakeld zijn en in de 'DRIVE READY' (of POWER ON) stand staan.
- Zet de auto in 'P' (Park): De versnellingspook moet in de P-stand staan.
- Schakel de parkeerrem in: Zorg dat de elektronische parkeerrem (EPB) is geactiveerd.
- Navigeer op het scherm: Ga op het startscherm van het infotainmentsysteem naar Instellingen ▷ EV(of druk direct op de EV-knop).
- Activeer de modus: Kies in het menu voor Kampeermodus / Utility-modus en vink deze aan om te activeren.
Tip: Je kunt de modus ook snel inschakelen via het Quick Control (snelle bediening) menu door vanaf de bovenkant van het scherm naar beneden te swipen. [1, 2, 3, 4]
Bedankt voor je reactie! En als dat ook niet werkt dan is het de v2l adapter zelf vernoed ik? Ik zie wel util op het instrumentenpaneel maar de adapter doet niets.GJonke schreef op zondag 6 september 2026 @ 13:55:
Je moet de auto ook nog laadklaar maken, c.q. in de kampeerstand zetten:
Stappen om de kampeerstand in te schakelen:Wanneer de stand actief is, verschijnt de melding 'UTIL' op je instrumentenpaneel. De auto kan nu niet per ongeluk in een versnelling worden gezet. [1, 2]
- Zorg dat de auto startklaar is: De auto moet ingeschakeld zijn en in de 'DRIVE READY' (of POWER ON) stand staan.
- Zet de auto in 'P' (Park): De versnellingspook moet in de P-stand staan.
- Schakel de parkeerrem in: Zorg dat de elektronische parkeerrem (EPB) is geactiveerd.
- Navigeer op het scherm: Ga op het startscherm van het infotainmentsysteem naar Instellingen ▷ EV(of druk direct op de EV-knop).
- Activeer de modus: Kies in het menu voor Kampeermodus / Utility-modus en vink deze aan om te activeren.
Tip: Je kunt de modus ook snel inschakelen via het Quick Control (snelle bediening) menu door vanaf de bovenkant van het scherm naar beneden te swipen. [1, 2, 3, 4]
Ik heb dezelfde vrijdag ontvangen. Bij de dealer de vraag neergelegd voor een V2L adapter. Wat kost die en werkt die wel op de EV3 Plus Advanced. Ik ga ervan uit de komende week antwoord te krijgen.404found schreef op zondag 6 september 2026 @ 13:40:
Nou hij is binnen hoor, mijn ev3 🎉! Ik ben gegaan voor de advanced plus in de kleur shale grey.
Wat is dit geweldig autorijden zeg. Ik moet zeggen ik kwam van een 19 jaar oude polo dus het is ook nogal een verschil 😄
Tot nog toe vallen de piepjes en waarschuwingen van de auto mij erg mee. Wel 1 vraag: ik had voorafgaand al deze v2l adapter gekocht en zag later pas dat er specifiek kia ev6 bij staat. Net even geprobeerd en ik krijg alleen de melding in de auto “laden gestopt”.
Als ik het goed begrijp moet ik alleen een knop indrukken op de adapter en zou ik 230v moeten krijgen en zou het kruisjes de groene kleur moeten krijgen?
[Afbeelding]
Kan ik er vanuit gaan dat dit niet gaat werken? Ik kwam hier al een andere tegen die wel voor de Kia EV3 geschikt zou moeten zijn. Wellicht kan ik beter die aanschaffen?
iig dient de auto inderdaad in UTIL modus te staan alvorens de adapter gaat werken.
Wel had ik de auto niet op UTIL gezet, dus de stekker eruit was, eh, een gedoetje.
I have usernames older than you.
Kan best zijn dat ie niet geschikt is voor de ev3. Ik had eerst ook een verkeerde, allen voor ev6 geschikt. Gaf zelfde melding als bij jou404found schreef op zondag 6 september 2026 @ 13:40:
Nou hij is binnen hoor, mijn ev3 🎉! Ik ben gegaan voor de advanced plus in de kleur shale grey.
[Afbeelding]
Nu wel een goeie, die je overigens gewoon met een knopje aan of uit kunt zetten. Hoef je niet het menu in, gewoon op de adapter zelf.
Als de SOC onder de 20% is werkt de V2L ook niet.404found schreef op zondag 6 september 2026 @ 13:40:
[Afbeelding]
Ja, da's waar, in elk geval met het stopcontact onder de bank: de koelbox viel gewoon uit (wel netjes melding van gekregen) toen we naar huis reden een paar weken geleden.deejeebv schreef op maandag 7 september 2026 @ 06:25:
[...]
Als de SOC onder de 20% is werkt de V2L ook niet.
I have usernames older than you.
De adapters van VOLDT zijn net geen 5 tientjes, die van Kia zijn 6 x zo duur, en werken niet beter.MajaMestreech schreef op zondag 6 september 2026 @ 22:00:
[...]
Ik heb dezelfde vrijdag ontvangen. Bij de dealer de vraag neergelegd voor een V2L adapter. Wat kost die en werkt die wel op de EV3 Plus Advanced. Ik ga ervan uit de komende week antwoord te krijgen.
iig dient de auto inderdaad in UTIL modus te staan alvorens de adapter gaat werken.
Heeft iig een CE keurmerk. Werkt die op de EV3 Plus Advanced?aoowdam schreef op maandag 7 september 2026 @ 14:49:
[...]
De adapters van VOLDT zijn net geen 5 tientjes, die van Kia zijn 6 x zo duur, en werken niet beter.
In de frunk heeft natuurlijk geen zin. Hij moet wel onder de zwarte afdekplaat, in de buurt van de bekabeling,
[ Voor 25% gewijzigd door aoowdam op 08-09-2026 06:06 ]
Ik heb er een besteld, komt vandaag of morgen binnen. Dan kan ik het je laten weten. Heb zelf ook de plus advanced.MajaMestreech schreef op maandag 7 september 2026 @ 22:27:
[...]
Heeft iig een CE keurmerk. Werkt die op de EV3 Plus Advanced?
Dan ga ik dat ook nog eens terugkoppelen aan de dealer want op het moment van oplevering was de chef werkplaats niet aanwezig. Misschien was de juiste kennis niet aanwezig.aoowdam schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 06:02:
De dealer heeft bij mij gewoon een marterverjager op de 12V accu aangesloten. Deze is omniet geïnstalleerd, de oude hebben ze lekker laten zitten in de Sportage.
In de frunk heeft natuurlijk geen zin. Hij moet wel onder de zwarte afdekplaat, in de buurt van de bekabeling,
Ik heb ABRP even getest, maar een abonnement en dan ook nog een dongle moeten kopen (volgens ABPR zelf is de Kia integratie onbetrouwbaar) is me iets te veel van het goede voor functionaliteit die gewoon in de auto gebakken zit.WoutF schreef op donderdag 3 september 2026 @ 15:55:
Wil even een lans breken voor A Better Routeplanner voor navigatie. De app kan via Android Auto het accuniveau uitlezen en er valt veel in te stellen rondom laadstops. Ik filter altijd op stops met > 10 laadplekken, omdat ik slechte ervaringen heb met tankstations die dan twee of vier plekken hebben...waarvan de helft het niet doet. Kost wel geld, maar ik sluit het dan alleen af voor de vakantie.
Ik gebruik de navigatie te veel om het enkel voor specifieke momenten af te sluiten.
[ Voor 5% gewijzigd door Locke_ op 09-09-2026 12:15 ]
"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"
hoi, waar zie je dat staan? Ik zie het nergens in de documentatie staan dat het onbetrouwbaar is. (Hooguit dat sommige dongles onbetrouwbaar zijn, maar dt betreft een security issue, en is niet gerelateerd)Locke_ schreef op woensdag 9 september 2026 @ 12:14:
[...]
Ik heb ABRP even getest, maar een abonnement en dan ook nog een dongle moeten kopen (volgens ABPR zelf is de Kia integratie onbetrouwbaar)
Ik kreeg de melding toen ik instelde dat ik een EV3 heb en de online sync wilde koppeleneboellie schreef op woensdag 9 september 2026 @ 13:19:
[...]
hoi, waar zie je dat staan? Ik zie het nergens in de documentatie staan dat het onbetrouwbaar is. (Hooguit dat sommige dongles onbetrouwbaar zijn, maar dt betreft een security issue, en is niet gerelateerd)
"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"
Heb je het idee dat je met ABRP + dongle beter af bent dan de navi van je EV3? Zo ja, waar baseer je dat op?Locke_ schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:29:
[...]
Ik kreeg de melding toen ik instelde dat ik een EV3 heb en de online sync wilde koppelen
Welke melding kreeg je dan, want in de documentatie staat dus ook een melding, maar deze is algemeen.Locke_ schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:29:
[...]
Ik kreeg de melding toen ik instelde dat ik een EV3 heb en de online sync wilde koppelen
Hopelijk kun je deze nog eens reproduceren?
Met ABRP kun je op 2 manieren een dataverbinding maken met je auto;eboellie schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:50:
[...]
Welke melding kreeg je dan, want in de documentatie staat dus ook een melding, maar deze is algemeen.
Hopelijk kun je deze nog eens reproduceren?
1. Via de cloud, is dus afhankelijk van je internetverbinding en is doorgaans wel ok, maar kan wel zo nu en dan ook wel wat na-ijlen.
2. Middels een dongle, via de CAN-bus dus, data rechtstreeks en je krijgt dan meer info uit je auto.
Methode 1 is dus iets minder accuraat, en dat is bij alle EV's en niet alleen de kia EV3.
Je hoeft die online sync niet te gebruikenLocke_ schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:29:
[...]
Weet ik niet, ik baseer het puur op de meldingaoowdam schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:33:
[...]
Heb je het idee dat je met ABRP + dongle beter af bent dan de navi van je EV3? Zo ja, waar baseer je dat op?
Oke, dat is nog wel een interessante om te proberen. Ik zal hem vd week nog eens installeren.WoutF schreef op woensdag 9 september 2026 @ 15:49:
[...]
Je hoeft die online sync niet te gebruikenHij kan de state of charge rechtstreeks via Android Auto uitlezen https://abrp.featurebase.app/en/help/articles/6787947-live-data-via-android-auto
Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange
Nou ik heb die V2L Adapter van Voldt binnen en ook hiermee krijg ik niets aan de praat. Auto in kampeermodus of niet, auto ingeschakeld of niet en knopje ingedrukt of niet. Ik vermoed dat ik iets verkeerd doe of in de verkeerde volgorde.404found schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 07:53:
[...]
Ik heb er een besteld, komt vandaag of morgen binnen. Dan kan ik het je laten weten. Heb zelf ook de plus advanced.
Heb je wel de optie V2L gekozen bij het bestellen? Volgens de huidige prijslijst zit het er nergens meer standaard op. Heb je bij de achterbank een 230V aansluiting? Zo nee dan is de kans groot dat je een onderdeel niet erin hebt zitten die V2L beschikbaar maakt.404found schreef op woensdag 9 september 2026 @ 18:09:
[...]
Nou ik heb die V2L Adapter van Voldt binnen en ook hiermee krijg ik niets aan de praat. Auto in kampeermodus of niet, auto ingeschakeld of niet en knopje ingedrukt of niet. Ik vermoed dat ik iets verkeerd doe of in de verkeerde volgorde.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Poehh
Groet, John woonplaats Emmen
Forummers,
Ik heb een FitcamX DashCam waar ik overigens erg tevreden mee ben. Echter, op het moment dat je een opgenomen rit wilt downloaden naar je telefoon moet je een connectie maken met de DashCam. En dan komt het punt... Je kiest in de instellingen de Wifi verbinding van de DashCam en dat doet hij dan ook. Maar de KIA connect verbinding komt er dan direct doorheen met het verzoek om ook te verbinden. En dat blijft hij doen. Erg irritant want zo kun je geen opnames downloaden.
De vraag dan ook... Kan ik de KIA connect tijdelijk uitzetten? Verwijderen kan natuurlijk altijd, maar dan moet je hem weer helemaal opzetten en ik ben bang dat ik dan instellingen kwijt ben.
Heeft iemand hier een oplossing voor?
Groet,
Hans
[ Voor 42% gewijzigd door Ohmak op 10-09-2026 16:00 . Reden: Screenshot toegevoegd ]
iPhone 18 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • LG OLED G4 • Marstek Venus E 3.0 • Kia EV3 GT-Line
Lijkt mij ook, als je hem kunt openen van afstand kun je hem toch ook sluiten als het signaal weg valt. (Zelf onze e2008 gaat vanzelf op slot)THE_BASE schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 16:37:
Kia EV5 MY27 krijgt Walk Away Lock. Dat zou toch gewoon softwarematig moeten kunnen?
Gewoon spullen
Daarentegen, komt deze Walk Away Lock ook echt voor de Nederlandse markt? Of wordt het misschien net als het op afstand openen/sluiten van ramen via de app ook een region-locked feature? Want ik snap daar ook nog steeds de redenatie niet voor tenzij het iets met de certificering van de auto op de Nederlandse markt te maken heeft.
Wij hebben voor de EV3 12 jaar in auto's gereden met een perfect werkend systeem om zonder fysieke handelingen de auto van en op slot te krijgen. Het is nog steeds wennen dat de EV3 niet vanzelf op slot gaat als je erbij vandaan loopt.Soepie schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 18:07:
Lijkt mij ook, als je hem kunt openen van afstand kun je hem toch ook sluiten als het signaal weg valt. (Zelf onze e2008 gaat vanzelf op slot)
Volgens mij zijn certificeringen voor auto's EU-breed, experimentele uitzonderingen daargelaten zoals FSD (Supervised) van Tesla. Voor zover ik het heb begrepen ligt de keuze voor het niet aanbieden van openen en sluiten van de ramen via de app bij Kia NL. Ik meen me zelfs iets te herinneren dat het een geld-kwestie was, maar dat kan ik mis hebben.aidanl schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 20:01:
Daarentegen, komt deze Walk Away Lock ook echt voor de Nederlandse markt? Of wordt het misschien net als het op afstand openen/sluiten van ramen via de app ook een region-locked feature? Want ik snap daar ook nog steeds de redenatie niet voor tenzij het iets met de certificering van de auto op de Nederlandse markt te maken heeft.
Sterker nog, al het marketing materiaal ten tijde dat de EV3 uit kwam gaf aan dat er walk-away lock zou zijn op de EV3THE_BASE schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 16:37:
Kia EV5 MY27 krijgt Walk Away Lock. Dat zou toch gewoon softwarematig moeten kunnen?
EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V
Ik zag toevallig vandaag dit voorbij komen op Etsy:Coffee schreef op zondag 13 september 2026 @ 19:01:
[...]
Sterker nog, al het marketing materiaal ten tijde dat de EV3 uit kwam gaf aan dat er walk-away lock zou zijn op de EV3
https://www.etsy.com/nl/listing/1733991148/kia-ev6-automatisch-deurslot-geen
Beschikbaar voor de EV6 en de EV9.
Ben benieuwd of dit ook voor de EV3 en EV5 uit gaat komen. (En of iemand het gaat aanschaffen)
Dat was het! Thnx OhmakOhmak schreef op donderdag 10 september 2026 @ 15:44:
@Revenge69 Hi bedoel je met Kia connect de apple/andriod carplay connectie? Ik moet deze namelijk uitschakelen als ik met mijn dashcam verbinding wil maken via wifi. Dit doe ik via de carplay instellingen, daar kan je de connectie uit/aan zetten.
[Afbeelding]
Ah, ja ik heb die gezien. Het is een YouTuber die dit heeft gemaakt volgens mij. Weet even niet meer wie. Bestond destijds idd niet voor de EV3.feijen7 schreef op zondag 13 september 2026 @ 19:04:
[...]
Ik zag toevallig vandaag dit voorbij komen op Etsy:
https://www.etsy.com/nl/listing/1733991148/kia-ev6-automatisch-deurslot-geen
Beschikbaar voor de EV6 en de EV9.
Ben benieuwd of dit ook voor de EV3 en EV5 uit gaat komen. (En of iemand het gaat aanschaffen)
irritant plekje // maar de layout wijzigen nog niet gezienjohn43 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 16:53:
Weet iemand hoe je de buitentemperatuur permanent ergens op het scherm kan zetten. De temperatuur staat nu links onderaan direct boven de stuurkolom. Voor de zitting naast de bestuurder onmogelijk te zien. Dus meer centraal zichtbaar.
Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M5 16/512, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
ik googlede nog even maar misschien dat een van de widgets een optie is (de weather in dit geval)_birdie_ schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 21:00:
[...]
irritant plekje // maar de layout wijzigen nog niet gezien
Beschikbare widgets en hun informatie
- EV (Elektrisch Voertuig): Dit is de belangrijkste widget voor een EV. Hij toont de actuele batterijstatus (SoC %), de resterende actieradius in kilometers en de status van het opladen (wanneer aangesloten).[1]
- Navigatie / Kaart: Toont een compacte weergave van de actuele GPS-locatie of de actieve routebegeleiding. Als er een route is ingesteld, zie je hierop ook de geschatte aankomsttijd (ETA) en de resterende afstand. [1, 2]
- Media / Radio: Geeft informatie over de audiobron die op dat moment afspeelt (zoals de artiestennaam, tracktitel via Spotify/Apple CarPlay, of de naam van de radiozender). Tevens bevat de widget knoppen om snel door te spoelen of te pauzeren. [1]
- Weer (Weather): Toont de actuele weersomstandigheden en de temperatuur op je huidige locatie of de ingestelde bestemming (werkt via de actieve Kia Connect-dataverbinding). [1]
- Klimaat (Climate): Geeft de status weer van de interieurtemperatuur, de airconditioning en de richting van de luchtstroom. [1, 2]
- Kalender / Agenda: Synchroniseert via de Kia Connect-app met je smartphone-agenda. Deze widget toont je eerstvolgende afspraken en eventuele locaties waar je direct naartoe kunt navigeren. [1, 2]
- Kompas / Klok: Een minimalistische widget die de tijd (analoog of digitaal), de datum en de rijrichting (kompas) toont. [1, 2]
- Sport (Sports): Indien geactiveerd via de live-diensten, toont deze widget tussenstanden en sportuitslagen van jouw favoriete geselecteerde teams. [1]
Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M5 16/512, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
Morgen eens uitzoeken waar dat allemaal te vinden is en hoe ik dat buitentemperatuur ding permanent op het display kan zetten
Er is nog steeds een home assistant integratie.Webbeb schreef op woensdag 16 september 2026 @ 09:09:
Iemand een idee hoe ik de soc van de ev3 digitaal kan uitlezen buiten de app om? Er is dacht ik geen api meer?
Ook is er voor de Homey een app.Webbeb schreef op woensdag 16 september 2026 @ 09:09:
Iemand een idee hoe ik de soc van de ev3 digitaal kan uitlezen buiten de app om? Er is dacht ik geen api meer?
Ja, die werkte bij mij tot 12 augustus. Ik lees dat Kia die route op die datum heeft afgesloten. Werkt die bij jou nog wel?DutchKel schreef op woensdag 16 september 2026 @ 12:52:
[...]
Er is nog steeds een home assistant integratie.
Bij mij werkt die nog prima. Heb je wel de juiste? Ik gebruik de Kia Uvo / Hyundai Bluelink via hacsWebbeb schreef op woensdag 16 september 2026 @ 19:17:
[...]
Ja, die werkte bij mij tot 12 augustus. Ik lees dat Kia die route op die datum heeft afgesloten. Werkt die bij jou nog wel?
Bij de Niro Ev was dit niet. I-pedal is daar gewoon maximaal regeneren en het echte 1 ledal driving. Waarom is dit bij de EV3 anders? Hoe kun je 1 pedal driving op i-pedal lvl1? Waarom heet dit dan i-pedal als je hierbij moet bijremmen?
[ Voor 3% gewijzigd door MajaMestreech op 16-09-2026 22:53 ]
Ja, je hebt gelijk. Bedankt! Ik had inderdaad een oude versie van de api...DutchKel schreef op woensdag 16 september 2026 @ 20:51:
[...]
Bij mij werkt die nog prima. Heb je wel de juiste? Ik gebruik de Kia Uvo / Hyundai Bluelink via hacs
MajaMestreech schreef op woensdag 16 september 2026 @ 22:52:
Er is in dit topic al veel geschreven over i-pedal. I-pedal staat voor 1 pedal driving ofwel, je rijdt door alleen gebruik te maken van het stroompedaal. Daarom ook extra vreemd dat i-pedal kan aan staan op lvl1 en je daarmee wel een erg lange weg hebt om tot stilstand te komen (komt de EV in deze stand wel tot stilstand?). Met name afgelopen week de ervaring dat de EV ineens van i-pedal lvl3 (dus snel tot stilstand komen) ineens op lvl1 stond, dat is toch wel ff schrikken en maar snel bijremmen.
had ik ook wel eens .. als ik te langzaam doorschakel in de sneeuw stand om hem van normal in eco te krijgen (4x klikken) .. daarom heb ik mydrive geconfigged met eco en sport sturing (rijd mi beter) en ik hoef maar 2x te klikken
Met iedere 1-pedal stand komt hij uiteindelijk volledig tot stilstand maar het niveau en daarmee de regeneratieve kracht bepaalt hoe lang/de afstand waarin dit gebeurt.MajaMestreech schreef op woensdag 16 september 2026 @ 22:52:
Er is in dit topic al veel geschreven over i-pedal. I-pedal staat voor 1 pedal driving ofwel, je rijdt door alleen gebruik te maken van het stroompedaal. Daarom ook extra vreemd dat i-pedal kan aan staan op lvl1 en je daarmee wel een erg lange weg hebt om tot stilstand te komen (komt de EV in deze stand wel tot stilstand?). Met name afgelopen week de ervaring dat de EV ineens van i-pedal lvl3 (dus snel tot stilstand komen) ineens op lvl1 stond, dat is toch wel ff schrikken en maar snel bijremmen.
Bij de Niro Ev was dit niet. I-pedal is daar gewoon maximaal regeneren en het echte 1 ledal driving. Waarom is dit bij de EV3 anders? Hoe kun je 1 pedal driving op i-pedal lvl1? Waarom heet dit dan i-pedal als je hierbij moet bijremmen?
In dit topic is het inderdaad al veelvuldig voorbij gekomen, maar even ter herhaling: als je wisselt van rijmodus en dit te langzaam gebeurt kan het zijn dat je via de sneeuw modus van 3 terug naar 1 gaat. Op het dashboard zie je snel genoeg welke stand het is (ik check dit standaard want ik rij liever in 3 terwijl mijn vrouw 1 gebruikt).
Wat betreft het voordeel, tja naar mijn mening vind ik afhankelijk van binnenwegen of snelweg 3 of juist 1 prettiger rijden.
Afhankelijk van level moet je dus veel meer ruimte/tijd nemen en ja, hij komt tot stilstand. Alleen bij normale regeneratie (dus niet-i-pedal) rolt hij door.MajaMestreech schreef op woensdag 16 september 2026 @ 22:52:
Dat hij "opeens" op level 1 staat is hoogstwaarschijnlijk omdat je te langzaam tussen de drivemodes schakelt. Als je te lang blijft hangen op Snow, schakelt hij naar level 1 om slippen in de sneeuw te voorkomen door te krachtig te remmen, dus voortaan wat sneller klikken op die knop
Edit: had gemist dat er al een antwoord was gegeven op de volgende pagina.... dan maar dubbel
[ Voor 3% gewijzigd door NVranya op 17-09-2026 07:45 ]
Staat bij het plannen van de rit, ook de optie 'laadstops meenemen (of iets in die trant) aangevinkt? Dan moeten laadstops gewoon meegenomen worden. Staat dat niet aan, dan krijg je de situatie die je schetst.Skipper_NH schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 09:16:
Vandaag routeplanner in de Kia app gebruikt voor terugweg van vakantie Duitsland. Geeft route zonder oplaadpunten en -14% accu thuis. Bij instellingen staan alle laders, stekkers en providers aan. Wat is dit nu weer voor raar gedrag? Gelukkig is er ABRP. Herkent iemand dit? Laadtoestand auto is 89% bij vertrek.
DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Oppo Find X9 Ultra, Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air
Ja, heb ik ook. Ik ga morgen op vakantie naar Duitsland. Begin en eindpunt opgegeven en ik eindig met -85% batterij ladingSkipper_NH schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 09:16:
Vandaag routeplanner in de Kia app gebruikt voor terugweg van vakantie Duitsland. Geeft route zonder oplaadpunten en -14% accu thuis. Bij instellingen staan alle laders, stekkers en providers aan. Wat is dit nu weer voor raar gedrag? Gelukkig is er ABRP. Herkent iemand dit? Laadtoestand auto is 89% bij vertrek.
[ Voor 6% gewijzigd door jvdlely op 18-09-2026 16:32 ]
EV3 Plus + ADAS LR BlueFrost, Zaptec Go 2 laadpaal aangestuurd door EVCC; Delta Fiber, 1Gb u/d, Ubiquity router, AP's en switches
Tesla app en Tesla abbo geprobeerd? Werk voor mij al een paar jaar vlekkeloos. Goedkoop, snel, rustig, om de 50km een laadplein..jvdlely schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 16:29:
[...]
Ja, heb ik ook. Ik ga morgen op vakantie naar Duitsland. Begin en eindpunt opgegeven en ik eindig met -85% batterij ladingInderdaad, geen laadstations op je route beschikbaar... lekker dan. Dn maar met routeplanner van EnBw samen met Google of Waze. Hoop eigenlijk wel dat het een storing is en morgen wel weer opgelost is want ik rij eigenlijk altijd wel op de Kia navigatie. En alle noodzakelijk vinkjes staan aan in de app. Letterlijk een gevalletje 'gisteren deed ie het nog'.
EV3 Plus + ADAS LR BlueFrost, Zaptec Go 2 laadpaal aangestuurd door EVCC; Delta Fiber, 1Gb u/d, Ubiquity router, AP's en switches
Ik vind zo’n voorspelling wel een toevoeging. Hopelijk komt ie terug of kan ik ‘m zelf ergens weer activeren.
[ Voor 12% gewijzigd door Teddieke op 20-09-2026 09:11 ]
In de auto werkt het. Gisteren naar de Harz gereden. Laadstops werden keurig in de route gezet._EV_ schreef op zondag 20 september 2026 @ 08:47:
Ik zie dat het route plannen in de app met automatische laadstops bij mij nog niet werkt. Zou het in de auto zelf wel werken? Dat de navigatie een laadstop inpland wanneer de soc te laag wordt?
Vind je onder andere door te scrollen door de zijbalk tijdens het navigeren (dus waar je ook het actuele verbruik ziet etc). Bij een ingestelde route zie je dan de laadstops en de verwachte percentages.Teddieke schreef op zondag 20 september 2026 @ 09:08:
Nu jullie het over die laadstoppen hebben bij navigeren is me daar wel een ander dingetje opgevallen. De eerste rit die ik met de Kia navigatie heb gepland gaf hij aan hoeveel batterij ik bij aankomst over zou hebben. Dat was best accuraat. Na die eerste rit heb ik die voorspelling niet weer gezien. Misschien heb ik met knopjes zitten goochelen maar wellicht heeft het ook met jullie item te maken.
Ik vind zo’n voorspelling wel een toevoeging. Hopelijk komt ie terug of kan ik ‘m zelf ergens weer activeren.
DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Oppo Find X9 Ultra, Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air
/f/image/QA5cit2Dr0vqJVEqoRx7v5Wb.png?f=fotoalbum_large)
Stuur ik diezelfde route naar de auto, dan laat die keurig de laadstops zien.
[ Voor 46% gewijzigd door aikink op 20-09-2026 13:37 ]
Wederom failure klantenservice. Veel auto’s verkopen is belangrijker dan de vele rijders voldoende en bovenal goed te ondersteunen. Ik twijfelde of ik melding zou maken na eerder soort gelijke missers van klantenservice, maar wederom gesterkt in mijn mening dat je je de moeite kan besparen.
Nu zie ik trouwens dat het laden gestopt was, maar vanzelf ook weer is begonnen.
Ik woon in de provincie Utrecht overigens. Zou het misschien een maatregel tegen netcongestie kunnen zijn? Dat de netbeheerder in de piekuren soms de laadsnelheid afkapt?
Als ik nu een route naar Oostenrijk plan in de app krijg ik wel laadstops te zien, was eerder inderdaad niet zo.Skipper_NH schreef op maandag 21 september 2026 @ 20:57:
Ga zitten. Anders zakt je broek af. Klantenservice adviseert om m.b.v. de paperclip het entertainmentsysteem te resetten. Echt je geloofd je ogen niet. Nogmaals de klacht bekeken en er staat toch heel duidelijk dat de app geen laadstops planned en dat met screenshot.
Wederom failure klantenservice. Veel auto’s verkopen is belangrijker dan de vele rijders voldoende en bovenal goed te ondersteunen. Ik twijfelde of ik melding zou maken na eerder soort gelijke missers van klantenservice, maar wederom gesterkt in mijn mening dat je je de moeite kan besparen.
Ik heb dit ook al een tijdje. Stop de lader er in en krijg na enkele minuten de melding in de app; opladen volgens schema voltooid. Weet niet wat er mis gaat. Morgen van plan de dealer te bellen. Welke lader heb je?RFr1980 schreef op maandag 21 september 2026 @ 21:24:
Bijzonder. Mijn laadpaal thuis is er vanavond al een paar keer mee gestopt. Na een paar minuten wordt het laden ineens gestopt. Als ik het laden in de app opnieuw aanzet of de auto aan- en uitzet starten het laden wel weer gewoon, maar dan voor een aantal minuten.
Nu zie ik trouwens dat het laden gestopt was, maar vanzelf ook weer is begonnen.
Ik woon in de provincie Utrecht overigens. Zou het misschien een maatregel tegen netcongestie kunnen zijn? Dat de netbeheerder in de piekuren soms de laadsnelheid afkapt?
Ja, maar dat heb ik dus niet. Ik krijg geen melding dat het opladen voltooid is. Hij stopt gewoon en soms gaat ie daarna weer verder. Dat van jou klinkt een klein beetje als de ICCU-issues van een tijdje geleden, maar ik heb daar geen ervaring mee dus mogelijk is het iets anders.henkna schreef op maandag 21 september 2026 @ 22:01:
[...]
Ik heb dit ook al een tijdje. Stop de lader er in en krijg na enkele minuten de melding in de app; opladen volgens schema voltooid. Weet niet wat er mis gaat. Morgen van plan de dealer te bellen. Welke lader heb je?
Heb je een app die slim laden aanstuurt op je Kia? Zo had ik de KIA charge app geïnstalleerd, en was dat de boosdoener. Die app begint eerst met laden, en stelt het daarna uit tot een zonnig of goedkoop moment.RFr1980 schreef op maandag 21 september 2026 @ 21:24:
Bijzonder. Mijn laadpaal thuis is er vanavond al een paar keer mee gestopt. Na een paar minuten wordt het laden ineens gestopt. Als ik het laden in de app opnieuw aanzet of de auto aan- en uitzet starten het laden wel weer gewoon, maar dan voor een aantal minuten.
Mijn zaptec pro 2 doet dat eveneens en ik ben er blij mee dat ik niet zelf de kosten besparende maatregel moet bewaken.
Zou het slecht voor de accu zijn?
Mogelijk, zoals de dealer stelt kan ik mijn ev3 zelfs vol continue aan de laadpaal kan koppelen wat geen schade zou geven aan de accu cellen. Ik volg dat advies liever niet. Ook al omdat ik nog vaak lees dat 80 % laden het beste voor het accu pakket zou zijn.
Behalve als je per se wilt opladen omdat je weg moet en hij niet laadt omdat er geen zon of laag tarief is. Maar raar dat je dat niet (tijdelijk) kan uitzetten als ik bovenstaande posts zo lees.john43 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 07:35:
Dat lijkt mij juist een vorm van efficiëntie en lijkt geen boosdoener maar een hulpmiddel voor de auto en de portemonnee.
Mijn zaptec pro 2 doet dat eveneens en ik ben er blij mee dat ik niet zelf de kosten besparende maatregel moet bewaken.
Mogelijk, zoals de dealer stelt kan ik mijn ev3 zelfs vol continue aan de laadpaal koppelen en zou geen schade geven aan de accu cellen. Ik volg dat advies liever niet. Ook al omdat ik nog vaak lees dat 80 % laden het beste voor het accu pakket zou zijn.
Ja! Die heb ik inderdaad, dus meteen gisteren maar uitgelogd van die app. Aangezien die app toch niet heel veel meerwaarde heeft, volgens mij kan ik prima zonder lijkt me.koelkast schreef op maandag 21 september 2026 @ 22:32:
[...]
Heb je een app die slim laden aanstuurt op je Kia? Zo had ik de KIA charge app geïnstalleerd, en was dat de boosdoener. Die app begint eerst met laden, en stelt het daarna uit tot een zonnig of goedkoop moment.
Vanochtend werd ik gelukkig dus wakker met 100%, dus goede kans dat het door die app kwam. Dank!
Voor alle duidelijkheid mijn slimme Enphase IQ EV Charger 2 staat op handmatig laden. Dan volgt hij mijn aan/uit zetten, laadt op 11 kW of volgt de auto. In dit geval dus de “slim” laden app.
[ Voor 10% gewijzigd door Skipper_NH op 22-09-2026 12:17 ]
Ik heb dus geen slimme paal, geen HA, geen dynamisch contract. Wel zonnepanelen maar op geen enkele manier gekoppeld.
*) Als je op andere manieren de laadsnelheid beïnvloed, dus bijvoorbeeld op basis van overschot zonnestroom de stroom van de paal regelt, dan gaat het geheid niet goed.
Bedenk wel dat als je de app ingesteld hebt, waarbij je dus toestemming gegeven hebt (met je KIA login) om het laden te starten & stoppen, de app verwijderen of uitloggen bij de app geen enkel verschil maakt, je moet via de app (Settings, Vehicle, Edit) voor Disconnect kiezen als je er mee wilt stoppen.
Als je de max laadlimiet op 80% hebt ingesteld, kun je de EV3 inderdaad gewoon continue aan de lader hangen. De auto zal dan niet verder dan 80% laden. En het schijnt zelfs beter voor de batterij te zijn om hem ook als die is volgeladen (tot je ingestelde limiet) aangekoppeld te laten, omdat dan alle benodigde stroom in rust uit de lader komt ipv uit de batterij. Vergelijkbaar met moderne laptops en mobiele telefoons.john43 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 07:35:
Mogelijk, zoals de dealer stelt kan ik mijn ev3 zelfs vol continue aan de laadpaal kan koppelen wat geen schade zou geven aan de accu cellen. Ik volg dat advies liever niet. Ook al omdat ik nog vaak lees dat 80 % laden het beste voor het accu pakket zou zijn.
Ik ben volkomen overgeleverd aan de algoritmes van tibber; ik kijk alleen naar twee criteria: 1) is de auto volgeladen op het moment dat ik heb aangegeven en 2) de prijs die ik betaal per kwh (incl. de bovengenoemde gridrewards). Antwoord op beiden is tot dusver positief: de auto is geladen op de afgesproken tijdstippen (en heb geen idee wanneer er is geladen - kan je nakijken in de app) en ik betaal relatief weinig voor stroom (tussen de 8 en 15 cent per kwh). Ik heb geen zonnepanelen.
Ik lees hier zoveel verschillende meningen over dat ik tot de simpele conclusie ben gekomen, voor mezelf, dat het geen drol uitmaakt. Puur door al die meningen tegen elkaar weg te strepen.deMercer schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:25:
[...]
Als je de max laadlimiet op 80% hebt ingesteld, kun je de EV3 inderdaad gewoon continue aan de lader hangen. De auto zal dan niet verder dan 80% laden. En het schijnt zelfs beter voor de batterij te zijn om hem ook als die is volgeladen (tot je ingestelde limiet) aangekoppeld te laten, omdat dan alle benodigde stroom in rust uit de lader komt ipv uit de batterij. Vergelijkbaar met moderne laptops en mobiele telefoons.
Als het al wat uitmaakt dan zal het marginaal zijn. Wat ik me voor kan stellen is het verbruik bij conditionering van de auto voor vertrek. Verwarmen, koelen, ontwasemen etc. Dan is het handig om het van je wallbox te halen. Scheelt je weer wat kilometers.
Ik laad ‘m tot 80% en dan gaat de kabel er bij mij af. Heeft ook een beetje te maken met het feit dat ik het netter vind dan die kabel over mijn oprit. Ik heb er nml ook nog een camperbusje staan dus er ligt een metertje of 10.
Eigenlijk doe ik precies hetzelfde als met mijn telefoon en die van mij is altijd erg in trek voor overname als de zaak nieuwe gaat bestellen vanwege de hoge SoH. Dus ergens zal ik iets goed doen met accu’s.
Verder…… gewoon lekker rijden. Ik denk dat het allemaal niet zo gek veel zal uitmaken. Misschien als je die accu elke keer naar de 100% jakkert en dan weken laat staan.
Deze laad sessies doe ik eigenlijk wekelijks. Omdat hij anders veels te vaak met een te volle accu staat.
* AMDFreak heeft geen eigen oprit en is afhankelijk van een openbare laadpaal.
9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh
Ik moet alleen nog wel uitzoeken hoe ik dat in de EV 3 instel.
[ Voor 3% gewijzigd door john43 op 23-09-2026 10:46 ]
Dat doe ik altijd vie de app. In de app naar beheer (middelste ‘menu’), dan bovenin naar EV en dan in het midden “gepland laadniveau”john43 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 10:46:
Auto twee weken in bezit. Werd geleverd met 86 %. Nu de eerste keer laden tot 100%. Ik las de verschillende meningen over vol opladen en denk er over om hem in te stellen op max 80 %. Bij langere ritten kan ik dan altijd nog even naar de 100% indien nodig.
Ik moet alleen nog wel uitzoeken hoe ik dat in de EV 3 instel.
Staan bij mij overigens meestal op 90%. Alleen nu op vakantie staan hij op 100%
Gewoon spullen
Dus als ik bij een klant ben en er is een laadpaal vrij, dan hang ik hem er gewoon aan. Ook als ik bijvoorbeeld nog 55 of 60% heb. Meestal laad ik dan gewoon door tot mijn ingestelde limiet van 80%. Over een tijdje krijg ik thuis ook een laadpaal, dus dan wordt dat waarschijnlijk nog makkelijker.
Ik heb daar in het begin best wat over gelezen, omdat je overal verschillende verhalen hoort over vaak laden, kleine laadbeurten en snelladen. Zoals ik het nu begrijp maakt het vooral niet zoveel uit hoe vaak je hem aansluit. Van 60 naar 80% bijladen is dus gewoon prima en je hoeft niet per se te wachten tot hij bijna leeg is.
Waar ik zelf wel op let is dat ik hem dagelijks niet verder dan 80% laad. Snelladen gebruik ik vooral als het handig of nodig is. Als ik onderweg toch een plas of koffiestop heb, hang ik hem gerust even aan een snellader.
Tot nu toe bevalt die manier me eigenlijk goed. Je bent veel minder bezig met “ik moet nog laden”, omdat je gewoon laadt op momenten dat de auto toch stilstaat en niet nodig heb.
Ik zal in de app onder beheer wat beter bekijken. Dank voor de tip en plek waarop een en ander te vinden is
naar 80 % in de app. Wel dankzij de reacties die ik kreeg. Had er zelf langer naar moeten zoeken
Maar..... Zowel ac en dc op 80%?
Snap het verschil ac en dc niet goed.
Ik heb ze allebei op 80 % gezet.
[ Voor 20% gewijzigd door john43 op 23-09-2026 15:34 ]
DC-Laden is snelladen, zoals langs de snelweg.
AC is wisselstroom, en DC is eenrichtingsverkeer.
[ Voor 65% gewijzigd door Bastiaan1983 op 23-09-2026 13:30 ]
Gewoon spullen
Wij hebben tijdens onze road-trip naar Denemarken hem naar 100% gezet. Verder staat hij eigenlijk altijd op 90%. Maar er schijnt een goede BMS in zitten, waardoor 100% geen 100% is, maar iets minder. Als ik me goed herinner is van de 81,4KW maar 79KW beshrikbaar.Soepie schreef op woensdag 23 september 2026 @ 15:02:
Zoals @Bastiaan1983 zegt: DC is snelladen. Die staat bij mij gewoon op 80% omdat alles daarboven zo traag is dat het eigenlijk niet meer loont. Als ik een echte lange trip zou maken zou ik die waarschijnlijk ook wel hoger zetten mocht de plaspauze dan langer duren dan dat de auto laadt naar 80%.
Thuis haal ik tot nu toe max 10.8 of 10.7 Kw volgens de app van de laadpaal.
Volgens mij redelijk vlot. Maar ik ben 40 jaar diesel en benzine gewend, dus nog een laadpaalleek.
Dat is het volledig haalbare voor 3 fasen laden en de auto met AC laden. Keurig en lekker snel!john43 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 16:41:
Tnx all voor de uitleg.
Thuis haal ik tot nu toe max 10.8 of 10.7 Kw volgens de app van de laadpaal.
Volgens mij redelijk vlot. Maar ik ben 40 jaar diesel en benzine gewend, dus nog een laadpaalleek.
Er zijn inmiddels behoorlijk wat onderzoeken en praktijkervaringen met accudegradatie, onder andere bij de Kia e-Niro. Daaruit blijkt dat het verschil in degradatie door regelmatig tot 100% te laden in de praktijk erg klein is.
Waarschijnlijk helpt het ook dat Kia een buffer in de accu heeft ingebouwd. Als je auto 100% aangeeft, betekent dat namelijk niet dat de accucellen daadwerkelijk tot hun absolute maximum zijn opgeladen. De bruto capaciteit van de accu is groter dan de capaciteit die je als bestuurder kunt gebruiken. Bij 100% op het dashboard zitten de cellen dus in werkelijkheid nog onder hun maximale laadniveau.
Ik laad mijn EV3 daarom gewoon tot 100%. Dan heb ik de volledige beschikbare actieradius en hoef ik me daar verder niet druk om te maken.
Met een minder grote batterij kan ik me voorstellen dat je wel tot 100% wilt laden, maar dan praat ik echt over niveau Hyundai Inster met 42 kWh batterijtje.
Dat heb ik recent met CarScanner uitgelezen. Een SoC van 100% op het dashboard liet een SoC van 96,5% van het BMS zien. Omgekeerd ook: een bijna lege accu van 2,5% op het dashboard, en de SoC van het BMS stond nog op 7%.Bastiaan1983 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 16:24:
[...]
Wij hebben tijdens onze road-trip naar Denemarken hem naar 100% gezet. Verder staat hij eigenlijk altijd op 90%. Maar er schijnt een goede BMS in zitten, waardoor 100% geen 100% is, maar iets minder. Als ik me goed herinner is van de 81,4KW maar 79KW beshrikbaar.
Mijn 7 jaar oude e-Niro (met bijna 100.000 op de teller) wordt aanstaande woensdag (eindelijk) ingeruild voor een EV3 GT-Plusline (in Terracotta) met EV Tech Pack. Begin april besteld.DutchKel schreef op woensdag 23 september 2026 @ 21:54:
Er zijn inmiddels behoorlijk wat onderzoeken en praktijkervaringen met accudegradatie, onder andere bij de Kia e-Niro. Daaruit blijkt dat het verschil in degradatie door regelmatig tot 100% te laden in de praktijk erg klein is.
Ik heb mijn e-Niro regelmatig tot 100% opgeladen (niet altijd), en zelden aan een snellader gestaan. Vorige week op 100% kon ik er 466 km mee rijden. Dat is meer dan de WLTP van 455 km. Met die degradatie valt het dus wel mee lijkt het.
In bestelling: EV3 GT Plusline LR Terracotta op 17 inch Continental Allseason / Zaptec GO 2
Die cijfers die het systeem bij vertrek toont, kloppen nooit. En het is zeker geen graadmeter voor de degradatie ;-)Bravy schreef op donderdag 24 september 2026 @ 11:20:
[...]
Mijn 7 jaar oude e-Niro (met bijna 100.000 op de teller) wordt aanstaande woensdag (eindelijk) ingeruild voor een EV3 GT-Plusline (in Terracotta) met EV Tech Pack. Begin april besteld.
Ik heb mijn e-Niro regelmatig tot 100% opgeladen (niet altijd), en zelden aan een snellader gestaan. Vorige week op 100% kon ik er 466 km mee rijden. Dat is meer dan de WLTP van 455 km. Met die degradatie valt het dus wel mee lijkt het.
Mooie keuze, de Terracotta! Alvast veel rijplezier.
Ik heb dezelfde ervaring met mijn E-Niro en 100% opaden thuis aan de laadpaal. Met mijn EV3 laadt ik ook naar 100%Bravy schreef op donderdag 24 september 2026 @ 11:20:
[...]
Mijn 7 jaar oude e-Niro (met bijna 100.000 op de teller) wordt aanstaande woensdag (eindelijk) ingeruild voor een EV3 GT-Plusline (in Terracotta) met EV Tech Pack. Begin april besteld.