Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 74 75 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rijkschroeff
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:04
EricEric752 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:49:
[...]

Grappig. Ik had deze post bijna woordelijk kunnen schrijven. Ik was dan ook de aanleiding voor deze post :+.

Als ik mijn auto een paar maanden eerder had moeten bestellen dan in oktober vorig jaar was het blind weer een Tesla geworden. De reden om dat niet te doen kan worden samen gevat in 5 woorden: het gedrag van Elon Musk.

De EV3 is een prima auto. Maar net als bij vrijwel alle auto's zit er een soort "gedoe" laag tussen de bestuurder en de auto en Tesla heeft laten zien hoe je die "gedoe" laag kunt reduceren tot het absolute minimum. Ik ....
Om het goed te maken een paar dingen die echt fantistisch zijn in de EV3 en die Tesla niet heeft:
- HUD (echt helemaal top).
- Knoppen voor climate controle en stoelverwarming/cooling.
- Een echt stopcontact in de auto.
- De mechanische zachte "klik" in het pookje van de richtingaanwijzer. Dat ontbreekt bij Tesla en het is heel fijn omdat weer terug te hebben (elke andere auto die ik ken heeft dat ook).
Inderdaad: zo herkenbaar. Ook ik zie Musk helaas afglijden en zie hem zijn invloed misbruiken.
Dus daarom zeker geen Tesla.

Nog een pluspunt voor de EV3: afgelopen 2 dagen met de EV3 standard range ( WLTP 435km; 3 maanden 7.000 km gereden) met ABPR naar Costa Brava (1450 km) gereden, zelfde route binnendoor en zelfde reistijd (ongeveer evenveel file +/- 40 min.) als vorig jaar met de Tesla M3 standard range (WLTP 440 km, 3 1/3 jaar en 60.000 km op de teller) met LFP batterij. Hoewel de Tesla laadt met gemiddeld 170 kW en de EV3 met 96 kW, ben je per stop iets meer tijd kwijt: 30 min (gem. 5 min meer dan Tesla). Voordeel: er zijn echt veel meer laders die 100kw leveren, vlak langs de route. De Tesla M3 laadt behoorlijk langzamer met een 100 kW lader, zodat je meestal Tesla SuC s. opzoekt.... Nadeel: de Tesla laders zijn vaak net iets meer buiten je route, wel vaak met goede WC.
Nu gemerkt dat de planning van ABPR met laadstops veel nauwkeuriger is dan de Tesla route planning (route planning KIA is niet perfect, die kent veel laders niet).
Oh, ja, met ABPR zie je ook continue wat je resterende batterij lading is bij de volgende stop ( sinds het automatisch koppelen aan de EV3 met Android Auto stelt hij continue bij op basis van je rijgedrag, ook voor volgend trip). Totaal geen range anxiety gehad, ook niet op de A75 in de bergen, waar de Tesla soms ineens aangaf dat de volgende laadplaats toch niet haalbaar was ( vorig jaar, maar uiteindelijk nooit problemen gehad). Met beide autos overwegend de GPS max. snelheid aangehouden, (behalve bij slecht zicht en natuurlijk drukte). Vrijdag vertrokken en zelfde overnachting na 900 km.
Kortom ook geen spijt van de keuze voor de EV 3,

[ Voor 26% gewijzigd door rijkschroeff op 11-10-2025 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk1023
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13:38
DutchKel schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 15:14:
Bij de e-Niro is destijds vaak gemeten dat de vaste verliezen tijdens AC-laden rond de 1-1,5 kW liggen.
Het lijkt er sterk op dat dit bij de EV3 ook het geval is, gezien de ervaringen hier.

Belangrijk om te onthouden: dat verlies is min of meer vast zodra de auto actief laadt
(koeling, boordlader, 12V-lader, etc.). Daardoor is laden op 1 fase 16A (~3,6 kW)
relatief veel onzuiniger dan op 3 fasen 16A (11 kW).

Rekenvoorbeeld:
- 3,6 kW laden met ~1,2 kW verlies → effectief ~2,4 kW in de accu = ~67% efficiëntie.
- 11 kW laden met ~1,2 kW verlies → effectief ~9,8 kW in de accu = ~89% efficiëntie.

Dus net als bij de e-Niro: hoe lager het laadvermogen, hoe groter het relatieve verlies.
Wat ik merk bij mijn Niro EV is dat zodra de V2L adapter in de laadpoort zit de omvormer ca. 200W verbruikt. Dus 0,2kWh per uur. Bij het laden zal de AC/DC omvormer ook energie gebruiken wat dus verlies is. Dus hoe langer het laden duurt hoe hoger het totale verlies.

Niro EV Exec 07-2023

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:29
jonk schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 12:50:
[...]

Ik heb deze een tijdje laten liggen omdat ik je punt denk ik wel begrijp maar er toch ook anders tegenaan kijk. Ik zit zelf in de productsoftware en kom uit een Tesla Model 3 waar ik enthousiast all-in op was gegaan (met 'self driving' pakket etc.). Mijn overstap naar Kia is omdat ik Musk maatschappelijk gezien problematisch vind, de auto zelf was ik erg tevreden over en had ik nog jaren willen afrijden. Dat is natuurlijk al geen ideaal vertrekpunt voor de relatie met je nieuwe auto ;)

In die context heb ik me in begin erg geïrriteerd aan, naar mijn mening, niet voor gebruikers geoptimaliseerde software van mijn nieuwe rijtuig. Dat richt zich niet specifiek op Kia, een paar dagen op pad met een BMW i5 was eenzelfde ervaring. Functioneel kan er veel maar het is niet geoptimaliseerd voor de meestgebruikte paden. Vanaf je telefoon uit Google Maps een locatie delen is een aardig voorbeeld. Bij Tesla 2 keer klikken en de auto heeft hem als doel staan, bij Kia iets van 7-8 keer klikken (telefoon+auto). Of het wegrijden, waarbij de Telsa all go is voordat mijn bips de stoel raakt en ik bij Kia elke keer tegen dezelfde dialogen aan zit te kijken terwijl er aan de achterkant van alles wakker moet worden.

Ik weet hoe programmeurs tot zulke oplossingen komen (handig als we gebruiker dingen even laten bevestigen). Leuk en logisch in de demo van een feature, omslachtig bij dagelijks gebruik. En er is een interessant interview met ik dacht de CEO van Ford die uitlegt hoeveel voordeel een Tesla heeft van verticale integratie (veel onder eigen controle) versus een Ford met een paar honderd leveranciers. Daarnaast is software maken voor de meer traditionele merken een flink worsteling (VW groep met Cardaid heeft het goeddeels opgegeven) en zijn ze al blij als ze een feature eruit hebben denk ik, laat staan dat ze tijd hebbenkrijgen om dat nog fijn te slijpen. Helemaal als er niet een psychotische eindbaas is die er steeds op hamert dat het beter moet.

Dus deze man zat na zo'n 50k te hebben uitgegeven, een beetje te balen in een prachtig stuk hardware. Daar had-ie vooral zichzelf mee natuurlijk, maar ook anderen hier die begrijpelijkerwijs niet zitten te wachten op een bij-Tesla-was-alles-beter-verhaal. De rouwfase is nu voorbij, ik ben 15k kilometers verder de auto gaan waarderen en heb de onhebbelijkheden goeddeels geaccepteerd. En het is maar een auto.

Desalniettemin... :) ... om bij de aanleiding terug te komen: ik denk wel dat de software van Tesla laat zien dat het makkelijker kan. En dat wanneer je als softwarebouwers harder je best doet om gebruik te analyseren en optimaliseren, dat voor dagelijks gebruik veel verschil kan maken. Ik vind zelf dat we anno bijna 2026 als eindgebruikers best wel mogen vinden dat de lat gestaag omhoog gaat (maandenlange uitlogproblemen bij de app, onacceptabel toch?!). Op een constructieve toon natuurlijk O-)

Dat wilde ik even kwijt. Nu ga ik eens kijken hoe ik al die dode vliegen van de snuit afkrijg. Tjongejonge dat ze dat nog niet hebben opgelost... ;)
Dank voor je uitgebreide en eerlijke toelichting. Ik snap waar je gevoel vandaan komt.

Tesla heeft onmiskenbaar een sterke voorsprong op softwaregebied. Dat komt niet alleen doordat ze “het beter doen”, maar vooral doordat ze vanaf nul konden beginnen. Geen bestaande modellen, geen honderden leveranciers, geen legacy. Ze hebben hardware en software vanaf dag één volledig op elkaar kunnen afstemmen en dat zie je terug in hun gebruikerservaring. Bovendien is Tesla sterk verticaal geïntegreerd: ze controleren veel meer zelf, van batterij tot besturingssysteem. Daardoor kunnen ze sneller optimaliseren dan traditionele merken.

Kia en Hyundai bewandelen een andere route. Zij proberen nu een universeel softwareplatform (ccNC) en een dedicated EV-platform (E-GMP) breed over hun modellen uit te rollen. Dat is een gigantische operatie, zeker als je te maken hebt met tientallen leveranciers, regionale regelgeving en een complexe grondstoffenketen. Dat is een compleet ander speelveld dan Tesla ooit heeft gehad.

Daar komt bij dat de eerste Tesla’s ook verre van perfect waren. Denk aan panel gaps, softwareproblemen en instabiliteit. Die fase zijn ze inmiddels grotendeels voorbij. Kia, Hyundai en anderen zitten juist nu midden in die leercurve.

Daarom vind ik de voortdurende vergelijking met Tesla vaak wat scheef. Ja, we mogen kritisch zijn op Kia en Hyundai. Ja, er zijn UX-problemen die beter kunnen. Maar niet elke fabrikant kan of moet een Tesla-kloon worden. De context, bedrijfsstructuur en marktdynamiek zijn simpelweg anders.

Ik denk dat we meer winnen door kritisch te kijken naar de auto die we nu hebben, wat goed werkt en wat niet, en dat constructief terug te koppelen aan de fabrikant. Tesla kan een inspiratiebron zijn, maar dat betekent niet dat alles één-op-één gekopieerd moet worden.

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-10 22:32

Steeffoon

Smartphone-nerd

De Kia EV3 heeft hier drie weken in de garage gestaan in verband met de vakantie. Weggezet met 66%, gisteren uit de garage gereden met 63%. De laatste week + dagen kon ik niets meer zien in de app omdat hij in een batterijspaarstand gaat.

Keurige score denk ik :)

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

Is er een mogelijkheid om te laden waarbij een percentage op een specifiek tijdstip behaald wordt?

Zoja, hoe werkt dat dan?

Waik heb geprobeerd: tijdstip van vertrek ingevoerd en charge limit naar 109%. Tijdwindow waarbinnen geladen mag worden.
Resultaat: begint aan begin tijdwindow direct te laden naar limiet en is daarmee uren te vroeg klaar.

[ Voor 47% gewijzigd door pj op 13-10-2025 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:47
Een vraag voor GTplus line bezitters: bij het handmatig openen van de achterklep klinkt een piep achter bij de klep. Maar als ik de achterklep op automatisch heb staan en achter de auto sta gaat er bij het automatisch openen van de klep een piep ergens voorin de auto af. Hebben jullie dit ook?
Bij mij werkte het automatisch openen eerst helemaal niet en na een halve dag zoeken is d.m.v. het loskoppelen van de 12v accu de auto gereset en dit is het resultaat. Ik vind het vreemd dat niet altijd bij het openen van de achterklep de waarschuwingspiepen achter klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
pj schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:57:
Is er een mogelijkheid om te laden waarbij een percentage op een specifiek tijdstip behaald wordt?

Zoja, hoe werkt dat dan?

Waik heb geprobeerd: tijdstip van vertrek ingevoerd en charge limit naar 109%. Tijdwindow waarbinnen geladen mag worden.
Resultaat: begint aan begin tijdwindow direct te laden naar limiet en is daarmee uren te vroeg klaar.
Dus jij wilt ingesteld met opzet trager laden? Of wil je dat je om 8 uur 80% hebt behaald ook al is de tijd ruim genoeg om eerder klaar te zijn?

Beiden kan volgens mij niet. Je kunt een tijdsblok instellen en binnen die tijd wordt er aan een stuk door geladen op de snelheid die binnenkomt.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Skipper_NH schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:47:
Een vraag voor GTplus line bezitters: bij het handmatig openen van de achterklep klinkt een piep achter bij de klep. Maar als ik de achterklep op automatisch heb staan en achter de auto sta gaat er bij het automatisch openen van de klep een piep ergens voorin de auto af. Hebben jullie dit ook?
Nee, volgens mij niet. Toen onze achterklep nog op automatisch stond, piepte er voorin niets voor zover ik me kan herinneren. Alleen achterin dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
deMercer schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:44:
[...]

Nee, volgens mij niet. Toen onze achterklep nog op automatisch stond, piepte er voorin niets voor zover ik me kan herinneren. Alleen achterin dacht ik.
Zou fijn zijn als u dat kan testen. Dit is te veel giswerk om mee naar Kia te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pj
  • Niet online

pj

THE_BASE schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:46:
[...]

Dus jij wilt ingesteld met opzet trager laden? Of wil je dat je om 8 uur 80% hebt behaald ook al is de tijd ruim genoeg om eerder klaar te zijn?

Beiden kan volgens mij niet. Je kunt een tijdsblok instellen en binnen die tijd wordt er aan een stuk door geladen op de snelheid die binnenkomt.
Om precies te zijn: ik wil dat de auto om 6.15 op 100% staat om om 6.30 te vertrekken voor een rit voor 100km. Op die manier minste overbelasting voor batterij lijkt me.

Jammer als dit niet zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarfbo
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 21:36
je kunt ook het laadvermogen beperken, dan gaat hij gewoon langzamer laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Skipper_NH schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:46:
Zou fijn zijn als u dat kan testen. Dit is te veel giswerk om mee naar Kia te gaan.
Ik heb de instelling gewijzigd om te testen, maar de achterklep gaat niet open als ik achter de auto sta. Vreemd, eerder werkte dat wel :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
knarfbo schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 18:41:
je kunt ook het laadvermogen beperken, dan gaat hij gewoon langzamer laden
Of later beginnen met laden.
Overigens: voor een rit van 100 km heb je geen 100% lading nodig. Opladen tot 80% zou ook voldoende moeten zijn, toch? Dat is nog beter voor de batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Buurmannen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-10 21:34
pj schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:57:

Zoja, hoe werkt dat dan?

Ik kan in mijn Zaptec-app aangeven met hoeveel ampere ik wil laden. Op basis daarvan zie ik in de Kia-app hoe lang het duurt voordat de accu op het gewenste niveau is ( in mijn geval 80%). Door te spelen met het amperage in de Zaptec-app kan ik dus bepalen op welk tijdstip het gewenste niveau wordt behaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eboellie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:54
De_Buurmannen schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:51:
[...]

Ik kan in mijn Zaptec-app aangeven met hoeveel ampere ik wil laden. Op basis daarvan zie ik in de Kia-app hoe lang het duurt voordat de accu op het gewenste niveau is ( in mijn geval 80%). Door te spelen met het amperage in de Zaptec-app kan ik dus bepalen op welk tijdstip het gewenste niveau wordt behaald.
Aanvullend
in mijn Alfen app kan ik tijd, vermogen, koppeling zonnepanelen, schema etc aangeven.
Dus ik vermoed dat je even naar je laadpaalapp moet kijken icm met de Kia app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:49
pj schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 18:05:
[...]

Om precies te zijn: ik wil dat de auto om 6.15 op 100% staat om om 6.30 te vertrekken voor een rit voor 100km. Op die manier minste overbelasting voor batterij lijkt me.

Jammer als dit niet zou kunnen.
Dit heeft Kia vroeger wel getest maar dat is helaas nooit goed gelukt. Je kon in de vorige app instellen wat je vertrektijd is en dan kon je kiezen om het laden zo in te stellen dat die dan vol is en klimaatbeheersing kon je automatisch laten aanzetten zodat je in een warme of koele auto stapt.

Bij het laden is het dat veel laadpalen (vooral publieke laadpalen) niet constant het maximale vermogen kunnen leveren. Dus de auto begon altijd direct op te laden zodat er precies zoals je verwacht voldoende stroom in de auto zit op het moment dat je gaat vertrekken.

Inmiddels hebben ze die hele functionaliteit voor het laden met een bepaald percentage op een bepaalde tijd uit de app gehaald, maar het kan nog wel voor klimaatbeheersing worden gebruikt. Ik vermoed omdat het te onbetrouwbaar werkte.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pj
  • Niet online

pj

DutchKel schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:27:
[...]

Dit heeft Kia vroeger wel getest maar dat is helaas nooit goed gelukt. Je kon in de vorige app instellen wat je vertrektijd is en dan kon je kiezen om het laden zo in te stellen dat die dan vol is en klimaatbeheersing kon je automatisch laten aanzetten zodat je in een warme of koele auto stapt.

Bij het laden is het dat veel laadpalen (vooral publieke laadpalen) niet constant het maximale vermogen kunnen leveren. Dus de auto begon altijd direct op te laden zodat er precies zoals je verwacht voldoende stroom in de auto zit op het moment dat je gaat vertrekken.

Inmiddels hebben ze die hele functionaliteit voor het laden met een bepaald percentage op een bepaalde tijd uit de app gehaald, maar het kan nog wel voor klimaatbeheersing worden gebruikt. Ik vermoed omdat het te onbetrouwbaar werkte.
OK, jammer.

Eens kijken of ik met EVCC dan wel verder kan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bertalizer
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-10 10:23
Skipper_NH schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:47:
Ja, werkt hier ook precies zo. Ga bij de koffer staan, de auto piept vooraan en de achterklep gaat open.
De piep is er enkel achteraan bij handmatig openen en als je de koffer via het knopje linksonder het stuur opent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
bertalizer schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:17:
[...]

Ja, werkt hier ook precies zo. Ga bij de koffer staan, de auto piept vooraan en de achterklep gaat open.
De piep is er enkel achteraan bij handmatig openen en als je de koffer via het knopje linksonder het stuur opent.
Super bedankt. Dan is het dus een eigenschap van de auto. Ga ik daar een ticket over inschieten. Want ik vind dat bij openen altijd achter gepiept moet worden. Daar gebeurd het en moet er gewaarschuwd worden, als er al gewaarschuwd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonk
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:11
Bij sommige ontwerpkeuzes zou je de tickets willen lezen. Dit is een interessante en zelf vraag ik me af waarom je slechts 15 seconden na openen auto krijgt om je laadkabel te verwijderen. Ik ren me rot met al m’n rommel die ik eerst kwijt moet in de auto. Zijn ze bang dat er na 20 seconden, terwijl mijn auto open is, iemand stiekem met m’n laadkabel vandoor gaat?

[ Voor 17% gewijzigd door jonk op 15-10-2025 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
jonk schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:19:
Bij sommige ontwerpkeuzes zou je de tickets willen lezen. Dit is een interessante en zelf vraag ik me af waarom je slechts 15 seconden na openen auto krijgt om je laadkabel te verwijderen. Ik ren me rot met al m’n rommel die ik eerst kwijt moet in de auto. Zijn ze bang dat er na 20 seconden, terwijl mijn auto open is, iemand stiekem met m’n laadkabel vandoor gaat?
Totaal geen last van. Ik ontgrendel de auto, pleur eventuele stoelen op z’n plek en loop naar de laadkabel. Dat lukt prima in 15 seconden.

Het hoe en waarom snap ik ook niet zo goed, maar ik heb er geen problemen mee.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEVegg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-10 09:57

DEVegg

DEVegg

jonk schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:19:
Ik heb exact dezelfde ergenis. Dit is vooral irritant, omdat de auto mij soms al van een eindje "ziet" aankomen. Het eerste wat ik doe is de laadkabel uit de auto trekken en ga dan andere dingen doen.

EV3 Plus Advanced SR Shale Grey, Het gaat er niet om wat jij zegt, maar om wat ik begrijp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:28
Even een vraag. Ik ging laatst naar tesla lader en dacht ik ga de batterij voorconditioneren. Dus aangezet voordat ik vertrok. Echter er veranderde niets in de temp van de batterij in de rit naar de lader. Heel vreemd vond ik dat. Je zou verwachten dat die hoger wordt maar niks van dat alles. Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Robert1962 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:27:
Even een vraag. Ik ging laatst naar tesla lader en dacht ik ga de batterij voorconditioneren. Dus aangezet voordat ik vertrok. Echter er veranderde niets in de temp van de batterij in de rit naar de lader. Heel vreemd vond ik dat. Je zou verwachten dat die hoger wordt maar niks van dat alles. Iemand ervaring hiermee?
Dan was het temperatuurtechnisch blijkbaar niet nodig.

Voor zover ik weet is bepaalt de auto zelf wanneer het nodig is (als de functie aanstaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Iemand een idee of ik handmatig het condens van de spiegels kan laten verdwijnen? Volgens mij zit er in de app wel een optie, maar dat is niet altijd even handig. Merk dat er lang condens op blijft zitten in deze tijd van het jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nderscholten
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15:29
THE_BASE schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:39:
Iemand een idee of ik handmatig het condens van de spiegels kan laten verdwijnen? Volgens mij zit er in de app wel een optie, maar dat is niet altijd even handig. Merk dat er lang condens op blijft zitten in deze tijd van het jaar.
Zeker, gewoon de achterruit verwarming aan dan gaat de spiegelverwarming ook aan. Helpt ook als het geregend heeft d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
nderscholten schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:46:
[...]

Zeker, gewoon de achterruit verwarming aan dan gaat de spiegelverwarming ook aan. Helpt ook als het geregend heeft d:)b
Oh, haha, niet bij stilgestaan dat het gekoppeld zit aan een andere functie. Morgen eens testen, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWillems
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23-10 12:35
Bij AC laden stopt de auto na 5 a 10 min bij div. laadpalen geprobeerd maakt geen verschil.
DC laden gaat wel, woensdag naar de dealer gaan hem doormeten en nieuwe software installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
pj schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 12:44:
[...]

OK, jammer.

Eens kijken of ik met EVCC dan wel verder kan komen.
Je kunt natuurlijk wel (in je eigen laadpaal) instellen wanneer ie start. Simpele reken som, bij 11kw laden zal er +/- 10 kw per uur daadwerkelijk de accu in gaan. Bij een LR is de capaciteit 80 kwh, 12,5% = 10 kwh.
Dus voor elke 12,5% lading benodigd tot helemaal 100% vol moet je een uur laden rekenen.

En ja dat is inderdaad alleen handmatig zo te doen helaas. Ik doe dit eigenlijk alleen als ik persee met 100% weg moet, dus bij echt lange ritten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSNE
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:07
JWillems schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:00:
Bij AC laden stopt de auto na 5 a 10 min bij div. laadpalen geprobeerd maakt geen verschil.
DC laden gaat wel, woensdag naar de dealer gaan hem doormeten en nieuwe software installeren.
Dan wel hardware (ICCU)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Robert1962 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:27:
Ja, hier heb ik enige ervaring mee, zowel met verwarmen als met koelen. Tijdens ritten diverse malen aangezet in de auto. Dan zie je in het dashboard een aanvullend icoon in het batterij icoon, en het EV (mini)overzicht zie je ook dat er energie wordt gebruikt voor batterijconditionering. Zodra het verwarmen of koelen is afgerond, krijg je daar een melding van in het dashboard, verdwijnt het aanvullende icoon in het batterij icoon en toont het EV (mini)overzicht geen energieverbruik meer voor batterijconditionering.

Let wel dat dit verwarmen / koelen lang kan duren. Eén keer heeft het ruim een uur geduurd voordat de batterij voldoende was afgekoeld. Maar toen reden we ook met temperaturen van boven de 40 graden na een snellaadsessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Vandaag spontaan weer m’n opgeslagen favorieten kwijt. Balen, gelukkig zo weer ingesteld.

Wat ik de laatste dagen ook ervaar: de widget in iOS geeft wel batterijpercentage aan, maar bij km staat een streepje…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
THE_BASE schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:43:
Wat ik de laatste dagen ook ervaar: de widget in iOS geeft wel batterijpercentage aan, maar bij km staat een streepje…
Doet de widget dat consequent of sporadisch? Ik heb (had?) dat soms ook, maar ben er nog niet achter wanneer precies. Momenteel toont bij mij toont de widget wel het rijbereikd in km's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
deMercer schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:48:
[...]

Doet de widget dat consequent of sporadisch? Ik heb (had?) dat soms ook, maar ben er nog niet achter wanneer precies. Momenteel toont bij mij toont de widget wel het rijbereikd in km's.
Twee laadsessies achter elkaar. Auto starten en opgelost. Maar nu dus twee keer achter elkaar én die reset van favorieten doet me denken dat er iets in de software van de EV3 niet lekker zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:07
THE_BASE schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:43:
Vandaag spontaan weer m’n opgeslagen favorieten kwijt. Balen, gelukkig zo weer ingesteld.

Eerlijk gezegd (gelukkig) totaal onherkenbaar, na de laatste update van de app eigenlijk helemaal geen problemen meer.
Favorieten ook nog nooit kwijt geraakt. Zou inderdaad denken dat er iets niet helemaal lekker gaat bij jou.

Vandaag ook weer kunnen genietenvan draadloze CarPlay. Toch wel fijn als dat gewoon werkt.

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
THE_BASE schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:58:
[...]

Twee laadsessies achter elkaar. Auto starten en opgelost. Maar nu dus twee keer achter elkaar én die reset van favorieten doet me denken dat er iets in de software van de EV3 niet lekker zit.
Is er bij jou slecht 4G/5G bereik? Ik weet dat onderdelen van de favorieten namelijk via de servers van Kia worden bijgehouden. Je kunt de favorieten namelijk deels via de App beheren ook als de auto uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Nee, zeer goed bereik. Nu staat de info er weer, zal wel iets geks zijn. Maar wel vreemd dat het nu al twee keer is gebeurd, net als die favorieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:39
Vanaf het begin heeft de EV3 mijn interesse. Op dit moment rijden wij een Tesla model S voor de meeste km (35000 per jaar) en voor huis tuin en keuken gebruik hebben wij sinds 4 maanden een Hyundai Inster LR. Wij rijden veel lange afstanden (>750/rit) en hebben dus behoefte aan een goede navigatie en laadplanning.
Bij de Tesla vind ik dit geweldig goed. Ik heb in al die jaren nog nooit een probleem gehad met verkeerde laadinfo, dwz dat mijn range ineens veel harder terug liep of dat ik een geplande laadpaal niet haalde. Ik moet zeggen dat ik redelijk blind vaar op de Tesla software. Uiteraard hebben wij ook e.e.a. getest met de Inster en ik kan mijn draai hier niet bij vinden. Routes invoeren met verschillende stopplaatsen etc wil niet echt lukken, opeens meldingen dat je je laadplaats niet gaat halen terwijl de Inster dat zelf berekend heeft ( en ik niet anders ben gaan rijden). .....En dan maar met ABRP.........
Wat heeft deze intro nou te maken met de EV3 zal je je afvragen? Wij willen de Model S gaan vervangen. Er staat nu bijna 3 ton op de teller en het laden gaat niet snel.
Als ik mijn wensenlijstje opstel kom ik uit op 2 auto's, de KIA EV3 LR en de Tesla Model 3 LR.
Mijn vraag is als volgt: zijn er EV3 rijders die vanuit een Tesla Model 3 komen? En wat vinden jullie als je deze twee auto's met elkaar vergelijkt op het gebied van laden/navigatie en laadplanning?
Ik hoor heel graag jullie reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:35

WoutF

Hoofdredacteur
CEdS schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:46:
Vanaf het begin heeft de EV3 mijn interesse. Op dit moment rijden wij een Tesla model S voor de meeste km (35000 per jaar) en voor huis tuin en keuken gebruik hebben wij sinds 4 maanden een Hyundai Inster LR. Wij rijden veel lange afstanden (>750/rit) en hebben dus behoefte aan een goede navigatie en laadplanning.
Bij de Tesla vind ik dit geweldig goed. Ik heb in al die jaren nog nooit een probleem gehad met verkeerde laadinfo, dwz dat mijn range ineens veel harder terug liep of dat ik een geplande laadpaal niet haalde. Ik moet zeggen dat ik redelijk blind vaar op de Tesla software. Uiteraard hebben wij ook e.e.a. getest met de Inster en ik kan mijn draai hier niet bij vinden. Routes invoeren met verschillende stopplaatsen etc wil niet echt lukken, opeens meldingen dat je je laadplaats niet gaat halen terwijl de Inster dat zelf berekend heeft ( en ik niet anders ben gaan rijden). .....En dan maar met ABRP.........
Wat heeft deze intro nou te maken met de EV3 zal je je afvragen? Wij willen de Model S gaan vervangen. Er staat nu bijna 3 ton op de teller en het laden gaat niet snel.
Als ik mijn wensenlijstje opstel kom ik uit op 2 auto's, de KIA EV3 LR en de Tesla Model 3 LR.
Mijn vraag is als volgt: zijn er EV3 rijders die vanuit een Tesla Model 3 komen? En wat vinden jullie als je deze twee auto's met elkaar vergelijkt op het gebied van laden/navigatie en laadplanning?
Ik ben van een Model 3 naar een EV3 gegaan en de laadervaring op lange afstanden is superieur op de Tesla. Het werkt gewoon altijd goed en je hebt er geen omkijken naar. Ik vind de ingebouwde navigatie van de EV3 weinig intuïtief. Het beste alternatief is imho ABRP gebruiken, die direct de soc van de auto uit te laten lezen en flink te filteren op de laadstations. Dus minimaal 12+ plekken, zodat je niet in de rij hoeft te staan bij tankstations. Door te filteren op locaties met veel laadplekken, kwam ik in de praktijk vaak bij Tesla-locaties aan waar dan ook een rits aan palen van een ander merk stond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karinnl
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 13:50
CEdS schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:46:
Ik kan niet vergelijken met de Tesla. Ik heb wel onlangs een proefrit in een Inster gemaakt en de software en bediening zijn gelijk aan die van de EV3. Wellicht is dat voor jullie handig als beide auto's daarin gelijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
karinnl schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:05:
[...]

Ik kan niet vergelijken met de Tesla. Ik heb wel onlangs een proefrit in een Inster gemaakt en de software en bediening zijn gelijk aan die van de EV3. Wellicht is dat voor jullie handig als beide auto's daarin gelijk zijn?
Bedankt voor je reactie. "het" gelijk zijn van de software maakt mij niet uit, ik wil betrouwbare software en dat vind ik niet bij de Inster en dus blijkbaar ook niet bij de EV3. Ik heb ook een Kona gereden en die had ook dezelfde software (in een ander jasje) als de Inster.
Persoonlijk vind ik het laden en het bijbehorende wachten het meest vervelende aan een EV (een fossiele verbrander is al helemaal geen optie meer) dus wil ik een auto die betrouwbare laad- en navigatie software heeft.
Ik heb al wat lange ritten (>2500km) met de Inster gemaakt maar werd elke keer onaangenaam verrast door de software waarna ik alleen nog maar ABPR ging gebruiken. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Voor rond het huis is het geen issue want dan komt de accu nooit leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
WoutF schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:50:
[...]

Ik ben van een Model 3 naar een EV3 gegaan en de laadervaring op lange afstanden is superieur op de Tesla. Het werkt gewoon altijd goed en je hebt er geen omkijken naar. Ik vind de ingebouwde navigatie van de EV3 weinig intuïtief. Het beste alternatief is imho ABRP gebruiken, die direct de soc van de auto uit te laten lezen en flink te filteren op de laadstations. Dus minimaal 12+ plekken, zodat je niet in de rij hoeft te staan bij tankstations. Door te filteren op locaties met veel laadplakken, kwam ik in de praktijk vaak bij Tesla-locaties aan waar dan ook een rits aan palen van een ander merk stond.
Dank voor je reactie, adhv jouw reactie denk ik dat de keuze niet moeilijk is. En eigenlijk is dit ook een beetje mijn ervaring wat ik met de Inster had. Dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cigarguy
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:18
Haak even in op @CEdS

Ben recent van baan veranderd en rij voor +/- 6 maanden in een Model 3 SR uit 2021, en dat is tegelijk m'n eerste EV (los van een proefritje her en der). Afgelopen vijf weken zo'n 5000 kilometer mee gereden.

De range van het ding is vergeleken met veel moderne EV's niet geweldig, maar ook niet slecht (WLTP van 440, maar geen Aero velgen en inmiddels +/- 10% degradatie). In de praktijk bij 105 - 108 km/h op de teller zo'n 320 - 340 kilometer actieradius (van 100% naar 0%).

De (automatische) laadplanning en voorspelling van actieradius vind ik echt fenomenaal goed. Geen enkel moment het gevoel gehad dat ik niet ging komen waar ik moest zijn, en alles bij elkaar in die 5000 kilometer 'maar' anderhalf uur ofzo aan de snellader gestaan. Veel kleine sessies van 5 - 10 minuten voor een top-up.

Mag straks zelf wat kiezen. Volgens mij is de tendens dat laadplanning en app integratie bij geen ander merk zo goed werkt als bij Tesla. Tegelijk vind ik de ADAS systemen van Tesla absoluut niet prettig. Het is te onvoorspelbaar wanneer het wel of niet gaat ingrijpen op obstakels / verkeer.

Proefrit gehad met een EV3. Daar zijn zeker de ADAS systemen voor mijn gevoel gewoon dik voor elkaar, en voor de rest als auto vond ik de EV3 heel fijn.

Vind het best lastig om er een keuze in te maken. Ik herken wel @CEdS omschrijft over het gemak van de tesla mbt navigatie en laadplanning, en het vertrouwen dat het geeft. Daarentegen denk ik dat ik met een EV3 / EV4 (met grote batterij) de snellader nog niet eens gezien zou hebben de afgelopen 5000 kilometer. Dan is de laadplanning enkel nog relevant bij de vakanties naar het buitenland.

Ben er nog niet over uit.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jonk
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:11
Ik ben van 6 jaar Model 3 naar 15k km EV3. Tesla loopt flink voor met efficiency, gemak & updates software en laden, maar met EV3 ook goed te doen (ABRP en dan pak ik nog vaak de Tesla SuCs vanwege omvang en betrouwbaarheid). Laden duurt wat langer want je mist de hoge piek in het eerste deel. Voor mijn paar lange ritten per jaar geen belemmering.
Wat ADAS/FSD etc betreft: filosofie Tesla is dat auto het overneemt, bij Kia is het echt rijondersteuning. Vond zelf Tesla prettiger, zeker toen ik aardig kon inschatten wat-ie wel en niet kan, dan is het veel meer hands-off. Kia moet je zelfs bij normale snelwegen altijd alert op blijven dat-ie zomaar het stuur kan loslaten en je zelf weer aan de beurt bent. Meer samenspel mens-machine. Mijn vrouw vindt dat fijner, ik minder. Kia cruisecontrol rijdt veel aangenamer file trouwens, Telsa trekt sprintjes dan. Tesla zie ik in Europa nog wel FSD gaan worden, wat Kia doet duidt daar totaal niet op.
Telsa laag en sportief, Kia hoog en comfortabeler.
En of je er nog (geo)politieke overwegingen in betrekt is helemaal aan jezelf natuurlijk :-)

[ Voor 5% gewijzigd door jonk op 19-10-2025 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
jonk schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 15:03:
Ik ben van 6 jaar Model 3 naar 15k km EV3. Tesla loopt flink voor met efficiency, gemak & updates software en laden, maar met EV3 ook goed te doen (ABRP en dan pak ik nog vaak de Tesla SuCs vanwege omvang en betrouwbaarheid). Laden duurt wat langer want je mist de hoge piek in het eerste deel. Voor mijn paar lange ritten per jaar geen belemmering.
Wat ADAS/FSD etc betreft: filosofie Tesla is dat auto het overneemt, bij Kia is het echt rijondersteuning. Vond zelf Tesla prettiger, zeker toen ik aardig kon inschatten wat-ie wel en niet kan, dan is het veel meer hands-off. Kia moet je zelfs bij normale snelwegen altijd alert op blijven dat-ie zomaar het stuur kan loslaten en je zelf weer aan de beurt bent. Meer samenspel mens-machine. Mijn vrouw vindt dat fijner, ik minder. Kia cruisecontrol rijdt veel aangenamer file trouwens, Telsa trekt sprintjes dan. Tesla zie ik in Europa nog wel FSD gaan worden, wat Kia doet duidt daar totaal niet op.
Telsa laag en sportief, Kia hoog en comfortabeler.
En of je er nog (geo)politieke overwegingen in betrekt is helemaal aan jezelf natuurlijk :-)
Thnx voor jouw input. Op je laatste punt terug te komen, ik denk dat dit van tijdelijke aard is. In mijn optiek maakt Tesla nog steeds een product dat technisch - qua verbruik en software - superieur is tov andere merken, afgezet tegen de aanschafprijs. Kijk maar eens naar de 1000 km model 3 LR van Bjorn Nyland op Youtube, bijna aan het eind van deze test laat hij een verbruiksstatistiek zien van de door hem geteste auto's, de Model 3 LR steekt met kop en schouders er boven uit qua verbruik. Voor mij zou het enorm schelen; nu laad ik bijna 1,5 uur op 750 km, met de Model 3 LR 9 minuten!! En ik kan ook een hogere snelheid aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilbrink.fh
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-10 19:53
JWillems schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:00:
Heb je toevallig bv de ANWB app ook op je mobiel, Als daar slim laden ingesteld staat en laadtijdstippen aangegeven breekt ie eventueel het AC laden af.
Ook al heb je niets gedaan met je anwb app of pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AbelR
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20-10 22:36
Goedenavond allen,

Vraagje:
Zijn er meer EV3 bezitters die ook problemen met de interieurverwarming ondervinden?

Vandaag gebeurde het volgende:
De auto gepakt, met vantevoren op afstand alvast de verwarming aan, zoals ik dat vaker doe.
Vervolgens weggereden, na een kwartier was de auto ijskoud geworden, terwijl de temperatuur instelling inmiddels tot 27C verhoogd was.
Na een poos rommelen aan de instellingen onder het rijden en wachten op effect (~15 min), toch maar ergens stilgezet en uitgezet met de power knop.
Vervolgens gewoon weer warme lucht uit de blazers..

Zowel voor- als na herstart geen meldingen of foutcodes te vinden.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jor3110
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 20-10 23:14
Goedendag!
Vraagje mbt ontwaseming van de voorruit. Is er maar 1 stand (Of aan of uit?) ? Of zie ik een instelling over het hoofd? Tevens lijkt het rrop dat mijn ramen aan de binnenkant iets vettig/vuil blijven, wat vooral zichtbaar wordt wanneer de zon op een bepaalde manier naar binnen schijnt. Hebben meer mensen daar last van (gehad)? Ik verneem graag. Groet, een zeer tevreden Plus advanced rijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Jor3110 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 12:53:
Goedendag!
Vraagje mbt ontwaseming van de voorruit. Is er maar 1 stand (Of aan of uit?) ? Of zie ik een instelling over het hoofd? Tevens lijkt het rrop dat mijn ramen aan de binnenkant iets vettig/vuil blijven, wat vooral zichtbaar wordt wanneer de zon op een bepaalde manier naar binnen schijnt. Hebben meer mensen daar last van (gehad)? Ik verneem graag. Groet, een zeer tevreden Plus advanced rijder.
Voor ontwaseming kan je de luchtstroom aanpassen, zo beslaat hij minder snel valt me op. Hier beslaat de voorruit en zijruit ook snel, maar met luchtstroom hoog en laag (midden dus uit) is het beter te doen. Wat nog kan helpen is om de ramen binnen te ontvetten/reinigen, kan ook al wonderen doen.

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVranya
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:18
Jor3110 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 12:53:
Goedendag!
Hele vette ramen aan de binnenkant ja in een soort “spetterpatroon” lijkt het, viel vooral op nu er meer condens is als ik weg wil.
Heb al een keer gepoetst, maar denk dat ik dat nog wel 2x moet doen.

Ontwasemen stand weet ik niet, ik doe meestal van te voren opwarmen met “voorruit ontdooien” zodat condens weg is 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Ik kreeg vanmiddag een mail van Kia dat er een Pitstopdag aan komt op 8 november. Een check is niet nodig, maar een cadeautje ligt klaar.

Volgens mij een koeltas. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:17
THE_BASE schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:39:
Ik kreeg vanmiddag een mail van Kia dat er een Pitstopdag aan komt op 8 november. Een check is niet nodig, maar een cadeautje ligt klaar.

kreeg ik ook

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicky96Lorenzo
  • Laatst online: 22-10 21:11
Vorige week na een aantal maanden wachten eindelijk mijn KIA EV3 GT Plusline in ontvangst mogen nemen. Wat een geweldige auto op alle gebieden! Voorheen altijd Volkswagen gereden en de gok gewaagd, maar wat pakte deze gok goed uit zeg. Na het bestellen twijfelde ik of de juiste kleur had gekozen, maar toen ik hem vorige week bij de dealer zag staan wist ik dat ik de juiste keuze had gemaakt...

Nu is er vandaag iets pijnlijks gebeurd... Na een week kreeg ik op de weg een dikke steen op de motorkap van de vrachtwagen voor me die van ewn bouwterrein kwam afgereden. Meteen gestopt en gekeken, maar de lak is er volledig af en zal dus hersteld moeten worden.
Ik heb zojuist al geregeld dat ik morgen langs kan bij een hersteller uit de buurt die erg goed staat aangeschreven. Enige wat me opviel is dat er van de kleurcode van Shale Grey (EBD) nog nergens een lakstift te verkrijgen is. De hersteller zegt de kleur te hebben gevonden, maar ik twijfel nu of hij daadwerkelijk de originele kleur heeft.

Moet ik me zorgen maken? Tips?
Hierbij nog een aantal foto's van mijn Kia en de schade...

Hoor graag van jullie!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/miAs-oG3vzzG9WMRqy7FgtL3Z4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e2xZa33iXzxw9LhuF0FZp3ul.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sisjhDlkbTn75qoy1P1Qg8ZPK58=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mBSveBejYZtjSxilHW2Ktwu4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/49hH7TjO2hbMf8Wytldgs4FXghE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y4Anfj3aGdPgBAtXZbeiZssg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_A9HfV-chVt7AJfpFLSjyE_69Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IfrYlx5aP4bOiyoGpAHUfGly.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/miAs-oG3vzzG9WMRqy7FgtL3Z4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e2xZa33iXzxw9LhuF0FZp3ul.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sisjhDlkbTn75qoy1P1Qg8ZPK58=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mBSveBejYZtjSxilHW2Ktwu4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/49hH7TjO2hbMf8Wytldgs4FXghE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y4Anfj3aGdPgBAtXZbeiZssg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_A9HfV-chVt7AJfpFLSjyE_69Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IfrYlx5aP4bOiyoGpAHUfGly.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Nicky96Lorenzo schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:57:
Vorige week na een aantal maanden wachten eindelijk mijn KIA EV3 GT Plusline in ontvangst mogen nemen. Wat een geweldige auto op alle gebieden! Voorheen altijd Volkswagen gereden en de gok gewaagd, maar wat pakte deze gok goed uit zeg. Na het bestellen twijfelde ik of de juiste kleur had gekozen, maar toen ik hem vorige week bij de dealer zag staan wist ik dat ik de juiste keuze had gemaakt...

Nu is er vandaag iets pijnlijks gebeurd... Na een week kreeg ik op de weg een dikke steen op de motorkap van de vrachtwagen voor me die van ewn bouwterrein kwam afgereden. Meteen gestopt en gekeken, maar de lak is er volledig af en zal dus hersteld moeten worden.
Ik heb zojuist al geregeld dat ik morgen langs kan bij een hersteller uit de buurt die erg goed staat aangeschreven. Enige wat me opviel is dat er van de kleurcode van Shale Grey (EBD) nog nergens een lakstift te verkrijgen is. De hersteller zegt de kleur te hebben gevonden, maar ik twijfel nu of hij daadwerkelijk de originele kleur heeft.

Moet ik me zorgen maken? Tips?
Hierbij nog een aantal foto's van mijn Kia en de schade...

Hoor graag van jullie![Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat zuur zeg! Ik durf geen antwoord te geven op je vraag, maar ik verwacht dat een schadebedrijf wel weet wat ze doen. Hopen dat het snel opgelost is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Hier ook! Maar wel een koeltas met het silhouet van de EV3. In november maar even halen 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Sinds eind augustus de EV3 GT-PlusLine in bezit en van het weekend de eerste echte lange trip gereden. Vanuit Drenthe, via wat tussenstops in Zwolle (oa even bij de Kia dealer naar de EV4 gekeken) naar Breda en door naar de regio Bergen op Zoom. Alles op één lading met nog 27 procent over. Best veel file gehad en binnendoor door Nieuwegein gereden. Voor de rest op de snelweg rond de 103 km/u. Heerlijke wagen. Het verbruik lag rond de 18,5 kWh volgens de auto, waarbij 's ochtends nog de vooruit een tijd ontwasemt moest worden.

Is dat een gemiddeld verbruik dat jullie ook halen op de snelweg? Zonder achter een vrachtwagen te hangen.

[ Voor 9% gewijzigd door Steeffoon op 20-10-2025 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Steeffoon schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 22:22:
[...]

Hier ook! Maar wel een koeltas met het silhouet van de EV3. In november maar even halen 😁
Wat denk jij, wordt dat een ritje naar je lokale dealer of toch naar het westen van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Steeffoon schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 22:27:
Sinds eind augustus de EV3 GT-PlusLine in bezit en van het weekend de eerste echte lange trip gereden. Vanuit Drenthe, via wat tussenstops in Zwolle (oa even bij de Kia dealer naar de EV4 gekeken) naar Breda en door naar de regio Bergen op Zoom. Alles op één lading met nog 27 procent over. Best veel file gehad en binnendoor door Nieuwegein gereden. Voor de rest op de snelweg rond de 103 km/u. Heerlijke wagen. Het verbruik lag rond de 18,5 kWh volgens de auto, waarbij 's ochtends nog de vooruit een tijd ontwasemt moest worden.

Is dat een gemiddeld verbruik dat jullie ook halen op de snelweg? Zonder achter een vrachtwagen te hangen.
Ah, jij bent er ook zo eentje die door Nieuwegein kachelt vanwege een afgesloten snelweg? :+

Ik rij op de snelweg echt 100 km/u tenzij ik ga inhalen. Zit gemiddeld steeds rond 16.5.

[ Voor 5% gewijzigd door THE_BASE op 20-10-2025 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jor3110
  • Laatst online: 20-10 23:14
Steeffoon schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:30:
[...]

Voor ontwaseming kan je de luchtstroom aanpassen, zo beslaat hij minder snel valt me op. Hier beslaat de voorruit en zijruit ook snel, maar met luchtstroom hoog en laag (midden dus uit) is het beter te doen. Wat nog kan helpen is om de ramen binnen te ontvetten/reinigen, kan ook al wonderen doen.
@Steeffoon ontvetten/reinigen heb ik gedaan met eerst allesreinger en daarna klein beetje spiritus verdund met water, maar er blijft een ‘waas’. De luchtstroom aanpassen ga ik zeker proberen. Dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:12

Coffee

Coffee

Ik heb deze niet gehad, misschien omdat ik me niet heb ingeschreven voor de nieuwsbrief. Waar kan je die tas ophalen? Rij toch graag even langs 😇

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

THE_BASE schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 22:44:
[...]

Wat denk jij, wordt dat een ritje naar je lokale dealer of toch naar het westen van het land?
Ik probeer eerst hier in de buurt 😝. Neem aan dat dat geen probleem moet zijn, aangezien zij mijn servicedealer zijn/worden
THE_BASE schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 22:45:
[...]

Ah, jij bent er ook zo eentje die door Nieuwegein kachelt vanwege een afgesloten snelweg? :+

Ik rij op de snelweg echt 100 km/u tenzij ik ga inhalen. Zit gemiddeld steeds rond 16.5.
Haha, dat zei de navigatie, dus ik volg braaf. Heb inmiddels de hele plaats gezien volgens mij.
Ah netjes, ja, ik heb wel regelmatig ingehaald, mogelijk komt daar het verschil vandaan. Vond het nog niet slecht, maar had verder nog totaal geen referentiekader.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:27

aip

Afgelopen week weer een retourtje naar de Dordogne gedaan met de EV3. Mijn Volvo staat al wekenlang bij de dealer met onbegrepen storingen. EV3 beviel weer prima. Weer voor een maandje een Tesla Abbo genomen, en voor rond de 185 euro retour qua laadkosten. Heb het nog eens goed getimed, en met de volvo zou ik 1:45 sneller de reis maken (enkele reis), maar wel ruim 430 euro kwijt geweest zijn aan benzine.

Met het hele gezin zou ik het niet doen, maar de kinderen willen toch niet meer mee. Met zijn 2-en en hond in de achterbak bevalt het prima zo. Cruise control op 150, 5 keer laden, niks aan de hand.

(Nutteloze informatie, ik weet het, maar wilde maar even mijn tevredenheid delen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Steeffoon schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 07:43:
[...]

Ik probeer eerst hier in de buurt 😝. Neem aan dat dat geen probleem moet zijn, aangezien zij mijn servicedealer zijn/worden

[...]

Haha, dat zei de navigatie, dus ik volg braaf. Heb inmiddels de hele plaats gezien volgens mij.
Ah netjes, ja, ik heb wel regelmatig ingehaald, mogelijk komt daar het verschil vandaan. Vond het nog niet slecht, maar had verder nog totaal geen referentiekader.
Vandaag voor het eerst Kia EV3 GT-PlusLine Frost Blue gezien op straat en ziet er best gaaf uit. Leuke kleur om eens te zien in het straatbeeld. Zie overigens steeds meer EV3'tjes, maar wel heel veel ónder de GT'tjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

THE_BASE schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:13:
[...]

Vandaag voor het eerst Kia EV3 GT-PlusLine Frost Blue gezien op straat en ziet er best gaaf uit. Leuke kleur om eens te zien in het straatbeeld. Zie overigens steeds meer EV3'tjes, maar wel heel veel ónder de GT'tjes.
Ja, ben er nog steeds heel blij mee!

Zie ook steeds vaker een EV3. Toevallig van het weekend twee blauwe gezien. Zijn nu ook aan het kijken voor een EV4 als vervanger voor de tweede auto😁 wordt vervolgd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cMSEeE7Eiiy_3W-TedlhK8gdxJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CX7zP7FF8SJ6G2Xa4n8SSRgo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Steeffoon schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:44:
[...]

Ja, ben er nog steeds heel blij mee!

Zie ook steeds vaker een EV3. Toevallig van het weekend twee blauwe gezien. Zijn nu ook aan het kijken voor een EV4 als vervanger voor de tweede auto😁 wordt vervolgd.
[Afbeelding]
Nice, leuk om foto’s te maken hè! Wederhelft hier wordt af en toe gek van me. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GyI_HDdWQxBDrVb3TVSqGeWe5r0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jQrjcYBFfwsfmPKfSCJBP4cp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppie63
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23-10 10:33
Gewoon uit nieuwsgierigheid:

Welke thuisladers gebruiken jullie? Ik ben aan het oriënteren maar vind de prijzen nogal hoog.

Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
noppie63 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:22:

Welke thuisladers gebruiken jullie? Ik ben aan het oriënteren maar vind de prijzen nogal hoog.
Hier een Zaptec Go 2, geïnstalleerd door laadpaaltotaal. Fijne club!

Ik heb voor Zaptec gekozen vanwege de goede kwaliteit en support. Maar ook vanwege eventuele toekomsten V2G die ondersteund wordt door Zaptec Go 2 (als alle neuzen ooit dezelfde kant op staan). En ook vanwege het uiterlijk, ben daar nogal gevoelig voor. :)

Totaalplaatje kwam bij ons op 1.250,- euro. We wilden het in één keer goed doen en dat bedrag is slechts 3% van de aanschaf van de auto. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nassau
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:33
THE_BASE schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:48:
[...]

Hier een Zaptec Go 2, geïnstalleerd door laadpaaltotaal. Fijne club!

Ik heb voor Zaptec gekozen vanwege de goede kwaliteit en support. Maar ook vanwege eventuele toekomsten V2G die ondersteund wordt door Zaptec Go 2 (als alle neuzen ooit dezelfde kant op staan). En ook vanwege het uiterlijk, ben daar nogal gevoelig voor. :)

Totaalplaatje kwam bij ons op 1.250,- euro. We wilden het in één keer goed doen en dat bedrag is slechts 3% van de aanschaf van de auto. :+
Ook bij Ruben (laadpaaltotaal) laten doen. Dat was vorig jaar november en heel tevreden over.

Totaal 1450, maar dat was met Zaptec Go 1 en achteraf aanpassing naar 3 fase meterkast. Aangezien Stedin pas later de ombouw heeft gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vagax
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:16

Vagax

Hehe

Zaptec Go 2 geinstalleerd door Laaddirect.nl

Ging allemaal erg vlot, ze waren veel aan het meedenken en de monteur die langskwam (Achmed, held) was echt verschrikkelijk snel en netjes in werken, zo snel dat zelfs mijn buurman vervolgens ook zijn laadpaal installatie ging doen bij hun met de voorwaarden dat Achmed langskomt :P

Nu al 3 maanden in gebruik in combinatie met Tap om zo zakelijk thuis op te laden en alles werkt helemaal top :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazalt
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-10 12:06
aip schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 19:05:
Afgelopen week weer een retourtje naar de Dordogne gedaan met de EV3. Mijn Volvo staat al wekenlang bij de dealer met onbegrepen storingen. EV3 beviel weer prima. Weer voor een maandje een Tesla Abbo genomen, en voor rond de 185 euro retour qua laadkosten. Heb het nog eens goed getimed, en met de volvo zou ik 1:45 sneller de reis maken (enkele reis), maar wel ruim 430 euro kwijt geweest zijn aan benzine.

Met het hele gezin zou ik het niet doen, maar de kinderen willen toch niet meer mee. Met zijn 2-en en hond in de achterbak bevalt het prima zo. Cruise control op 150, 5 keer laden, niks aan de hand.

(Nutteloze informatie, ik weet het, maar wilde maar even mijn tevredenheid delen)
Zeker niet nutteloos, want wij hebben een dergelijke langere tocht nog niet gemaakt en ik vroeg me af hoeveel goedkoper het 'tanken' zou zijn t.o.v. fossiel. Dus, voor mij nuttige info. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepie
aip schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 19:05:

Inderdaad helemaal geen nutteloze informatie, juist mooi om te lezen.
Wat ik dan ook graag wil weten is (ondanks dat je "maar" 5x hoefde te laden, ik neem aan enkele reis) wat je verbruik was bij 150km/u? Dat is best een forse snelheid. Ben gewoon echt benieuwd wat dan het verbruik doet. (Ik gok dat je dan echt richting de 24kWh/100km gaat?)

Gewoon spullen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip

aip

Soepie schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:54:
[...]

Inderdaad helemaal geen nutteloze informatie, juist mooi om te lezen.
Wat ik dan ook graag wil weten is (ondanks dat je "maar" 5x hoefde te laden, ik neem aan enkele reis) wat je verbruik was bij 150km/u? Dat is best een forse snelheid. Ben gewoon echt benieuwd wat dan het verbruik doet. (Ik gok dat je dan echt richting de 24kWh/100km gaat?)
Het was redelijk goed weer, droog, geen harde wind, dus ik zat rond de 22 als ik het me goed herinner. Ik heb het ABRP laten uitrekenen, en wat sneller rijden (Vmax de maximale snelheid + 10%) met vaker laden van ca 15% tot 65-70-% kwam sneller uit dan netjes 130 en 1x minder maar langer laden. En ik vind het zelf ook iets fijner rijden, als je telkens moet inhalen. Dan blijf je bezig (ik weet het, het is eigenlijk een onzin redenering, maar zo voelt het voor mij wel). Ik denk dat het onderaan de streep maximaal 20 minuten scheelt, en ook zo'n 20 euro duurder is. Qua rijden bevalt het prima zo. De eerste etappe is zo'n 280-300 km, daarna telkens tussen de 170 en 200. En dan komen we met 15% thuis aan.

Laden gaat bij de superchargers echt probleemloos. Behalve op de terugweg bij Lokeren (Belgie) waar het goed druk was en het laden wat minder vlot ging, verder eigenlijk altijd met zo'n 128-132 kW staan laden. Geen centje pijn, en heel rustig. Ik ga een zaterdag van de voorjaarsvakantie, of op zwarte zaterdag eind juli niet proberen te laden - kan me de rijen bij de Autohofe in D die ze lieten zien nog herinneren, maar dat zijn sowieso weekeinden die ik nu ik niet meer aan schoolvakanties vast zit mijd als de pest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eboellie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:54
Alfen Single-Pro line.
dacht iets van 3000 euro totaal? Had een lange kabel nodig, extra prijzig.

Iets duurder maar dat werd geadviseerd ivm gezamenlijke loadbalancing in ons appartement.

(Eigen parkeerplaats, eigen laadpaal, gezamenlijke meterkast VVE in de garage speciaal voor laadpalen, maar de afstand er naartoe was nog steeds 50m.)

Dik tevreden met de Alfen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Britske
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:44
Is er een handige manier om naar Android Auto over te schakelen, zonder dat daarbij het geluid ook standaard overgaat van DAB naar spotify/youtube premium van Android Auto?
Ik gebruik graag Google Maps als navigatie (voornamelijk ritjes zonder te hoeven laden tussendoor). Als ik de auto start dan staat de radio aan. Vervolgens sluit ik mijn telefoon aan om te laden en Android Auto te gebruiken. Dan schakel ik via Media naar Android Auto voor Google Maps, maar iedere keer wordt dan ook het geluid omgezet naar de muziekapp die ik als laatst gebruikt heb op Android Auto. Ik heb de Mode knop ingesteld zodat deze switcht naar DAB/FM. Die kan ik dan indrukken zodra Google Maps open staat.
Het nadeel is dat je dus alsnog 2 keer aan het wisselen bent van audio bron.
Soms pakt hij dan echter een willekeurige zender, en ook nog eens een FM zender ipv de DAB versie, terwijl ik altijd DAB kies gezien mijn favorieten allemaal DAB zijn. Automatisch DAB/FM switchen heb ik uitgeschakeld, maar dat vergeet hij soms ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Britske schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 15:27:
Is er een handige manier om naar Android Auto over te schakelen, zonder dat daarbij het geluid ook standaard overgaat van DAB naar spotify/youtube premium van Android Auto?
Ik gebruik graag Google Maps als navigatie (voornamelijk ritjes zonder te hoeven laden tussendoor). Als ik de auto start dan staat de radio aan. Vervolgens sluit ik mijn telefoon aan om te laden en Android Auto te gebruiken. Dan schakel ik via Media naar Android Auto voor Google Maps, maar iedere keer wordt dan ook het geluid omgezet naar de muziekapp die ik als laatst gebruikt heb op Android Auto. Ik heb de Mode knop ingesteld zodat deze switcht naar DAB/FM. Die kan ik dan indrukken zodra Google Maps open staat.
Het nadeel is dat je dus alsnog 2 keer aan het wisselen bent van audio bron.
Soms pakt hij dan echter een willekeurige zender, en ook nog eens een FM zender ipv de DAB versie, terwijl ik altijd DAB kies gezien mijn favorieten allemaal DAB zijn. Automatisch DAB/FM switchen heb ik uitgeschakeld, maar dat vergeet hij soms ook.
Ik herken het probleem maar dan met Apple. En nee, ik heb nog geen workaround gevonden. Als Carplay opstart, gaat de audio daarheen. Die moet ik daarna weer handmatig terugzetten naar DAB....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVranya
aip schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:29:
[...]

Ik herken het probleem maar dan met Apple. En nee, ik heb nog geen workaround gevonden. Als Carplay opstart, gaat de audio daarheen. Die moet ik daarna weer handmatig terugzetten naar DAB....
Hier ook, maar ik heb de mediaknop aangepast dat hij of naar carplay audio of naar radio gaat.
Ja, het is wel een extra klik, maar het is er maar 1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Buurmannen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-10 21:34

Ik heb ook een Zaptec, bevalt prima. Omdat V2G nog niet mogelijk is heb ik niet de Pro 2 gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Ik zal het morgen voor de zekerheid nog eens testen, maar volgens mij werkt het in onze EV3 niet zo. Als ik media aan het afspelen was via een USB-stick, dan blijft dat ook de geselecteerde media-bron de volgende keer dat ik instap. En dat terwijl Apple CarPlay dan ook automatisch verbindt.

NB Ik heb wel een instelling aangepast die iets doet als “Media (of CarPlay) automatisch hervatten na starten”. Die staat standaard aan, en die heb ik UIT gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online

Welke thuisladers gebruiken jullie?
Een Fronius Wattpilot. Ideaal in combinatie met een Fronius PV-inverter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Wij hebben de Easee Charge Up. Geplaatst door Laadpaaltje.com. Prima service, konden snel terecht. Een aanrader! Vind het ook een 'mooie' laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
De_Buurmannen schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 21:34:
[...]

Ik heb ook een Zaptec, bevalt prima. Omdat V2G nog niet mogelijk is heb ik niet de Pro 2 gekocht.
Is ook zeker geen feit dat een Go 2 gaat werken voor V2G, maar we kregen hem voor dezelfde prijs als de normale Go, dus waarom niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bart155
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:25

Zelfbouw laadpaal met de Smart EVSE controller. Ik was voor € 600 aan materiaal klaar en je kan echt alle kanten op met bijvoorbeeld Home Assistant. Heel blij mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josduisings
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-10 08:59
De EV3 heeft links achter in de kofferbak een lamp zitten. Maar die gaat nooit aan als de kofferbak open gaat. Weet iemand of dit hoort, en waar ik dat kan instellen?
De online manual rept er met geen woord over en ik kan er hier op het forum ook niet iets over vinden.

https://media.kia.nl/productenDb/documents/306.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Hier een peblar home, installatie van zowel kabel als paal zelf gedaan. Totaal zon 1000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12345
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 23-10 08:31
josduisings schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 07:34:
De EV3 heeft links achter in de kofferbak een lamp zitten. Maar die gaat nooit aan als de kofferbak open gaat. Weet iemand of dit hoort, en waar ik dat kan instellen?
De online manual rept er met geen woord over en ik kan er hier op het forum ook niet iets over vinden.

Bij mij ook niet. Heb er hier ook al eens naar gevraagd. Moet nog steeds even langs de dealer gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Hier gaat die lamp juist altijd aan als de kofferbak open gaat. Dat het bij jou niet zo is, lijkt me niet te kloppen. Ik kan me ook geen instelling herinneren voor de werking van dit licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
[...]

Hier ook geen probleem bij starten van de auto. Als DAB aan stond blijft dat zo, als Carplay actief was start hij gewoon daar waar hij gebleven was.
Maar volgens mij is er inderdaad ergens een setting voor, maar daar zou ik in moeten duiken.

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVranya

Gaat hier gewoon aan, heb ook nooit een instelling ervoor gezien dus denk dat je even langs de garage moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aedriaen1
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23-10 11:18
Is er iemand die iets zinnigs kan zeggen over het draadloos laden van je telefoon in de EV3? Mijn Samsung wordt behoorlijk warm als ik dit doe. Vraag me serieus af of dit goed is voor de accu van de telefoon. Telefoon wordt overigens ook al goed warm als je android auto gebruikt en bijvoorbeeld navigeert en streamt op hetzelfde moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Ik heb de functie uitgeschakeld, ben sowieso niet van het draadloos laden.

Maar toen ik het probeerde werd mijn iPhone zó warm en ging er (toevallig of niet) 1% van zijn conditie af. :+

Ik hang er wel een kabel aan, maar in principe laadt ik sowieso niet in de auto, tenzij enorm lange ritten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Aedriaen1 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:18:
Is er iemand die iets zinnigs kan zeggen over het draadloos laden van je telefoon in de EV3? Mijn Samsung wordt behoorlijk warm als ik dit doe. Vraag me serieus af of dit goed is voor de accu van de telefoon. Telefoon wordt overigens ook al goed warm als je android auto gebruikt en bijvoorbeeld navigeert en streamt op hetzelfde moment.
Helaas hoort dit. Het is ook zeker niet goed voor de telefoon/accu. Maar met draadloos laden gaat er relatief veel energie verloren wat wordt omgezet naar warmte, ook doet je telefoon in de auto veel (wellicht is die constant aan het zoeken naar wifi netwerken, staan Android auto aan, is die constant aan het hoppen naar andere zendmasten, in geval van Android auto dan staat de gps ook telkens te pollen).

Dus ja aan die warmte ontkom je helaas niet. Het helpt wel iets door met een kabel op te laden maar zoals ik al zei, je telefoon doet ook veel in de auto dus helemaal afkoelen dat gaat hem niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
DutchKel schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:29:
Helaas hoort dit. Het is ook zeker niet goed voor de telefoon/accu. Maar met draadloos laden gaat er relatief veel energie verloren wat wordt omgezet naar warmte, ook doet je telefoon in de auto veel (wellicht is die constant aan het zoeken naar wifi netwerken, staan Android auto aan, is die constant aan het hoppen naar andere zendmasten, in geval van Android auto dan staat de gps ook telkens te pollen).

Dus ja aan die warmte ontkom je helaas niet. Het helpt wel iets door met een kabel op te laden maar zoals ik al zei, je telefoon doet ook veel in de auto dus helemaal afkoelen dat gaat hem niet worden.
Ja, het is erg jammer dat de draadloze lader in de EV3 niet gekoeld is. Dan zou die tenminste bruikbaar zijn zonder teveel hittestress in de accu van je telefoon. Ik heb hem ook maar uitgeschakeld, net als @THE_BASE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Vandaag getest met zowel USB-stick, DAB-radio als Natuurgeluiden als actieve mediabron bij het afsluiten van de auto. In alle gevallen bij openen en starten van de auto was de actieve mediabron bij afsluiten ook nog steeds de actieve mediabron bij opnieuw starten, terwijl in alle gevallen de EV3 ook direct en automatisch een CarPlay-verbinding met mijn iPhone legde.

Zoals ik eerder zei, ik heb wel een instelling à la “Media hervatten / afspelen bij opstarten auto” op UIT gezet, standaard staat deze aan. Dat betekent dus dat ik na starten van de auto even op Play moet drukken op het home screen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ftpfreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:45

Bij mij gaat de lamp in de kofferbak altijd aan zodra de kofferbak open gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel

Bij mij gaat die lamp aan als ik de kofferbak open net als de 2 spotjes die ik extra erop heb laten zetten (waar ik ivm de honden helemaal geen spijt van heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Britske
deMercer schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 17:13:
[...]

Vandaag getest met zowel USB-stick, DAB-radio als Natuurgeluiden als actieve mediabron bij het afsluiten van de auto. In alle gevallen bij openen en starten van de auto was de actieve mediabron bij afsluiten ook nog steeds de actieve mediabron bij opnieuw starten, terwijl in alle gevallen de EV3 ook direct en automatisch een CarPlay-verbinding met mijn iPhone legde.

Zoals ik eerder zei, ik heb wel een instelling à la “Media hervatten / afspelen bij opstarten auto” op UIT gezet, standaard staat deze aan. Dat betekent dus dat ik na starten van de auto even op Play moet drukken op het home screen.
Het ging mij puur om het moment dat je via media navigeert naar android auto om google maps aan te zetten. Op dat moment schakelt hij niet alleen het beeld om naar android auto, maar ook het geluid. En dat wil ik niet. Maar wellicht helpt die setting daar ook wel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Britske
Aedriaen1 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:18:
Mijn samsung werd zo warm tijdens draadloos laden + android auto dat hij stopte met laden. En dan trekt android auto de accu snel leeg. Dus ik heb hem maar weer via de usb kabel aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Britske schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:41:
Het ging mij puur om het moment dat je via media navigeert naar android auto om google maps aan te zetten. Op dat moment schakelt hij niet alleen het beeld om naar android auto, maar ook het geluid. En dat wil ik niet. Maar wellicht helpt die setting daar ook wel voor.
Ah, okay, zo had ik dat niet begrepen. Volgens mij schakelt bij mij in zo’n geval het geluid ook naar CarPlay. Wat op zich logisch is, want je kiest immers als medium Android Auto / CarPlay.

En als je via de tegel “Telefoon projectie” op het home screen kiest voor Android Auto? Schakelt ‘ie dan het geluid ook over naar Android Auto? Of blijft de radio dan wel het medium?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Iemand een idee waarom dit niet zou kunnen met EV3:

https://support.apple.com...e/iphone/iphc5e3a4b4b/ios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Britske
deMercer schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:08:
[...]

Ah, okay, zo had ik dat niet begrepen. Volgens mij schakelt bij mij in zo’n geval het geluid ook naar CarPlay. Wat op zich logisch is, want je kiest immers als medium Android Auto / CarPlay.

En als je via de tegel “Telefoon projectie” op het home screen kiest voor Android Auto? Schakelt ‘ie dan het geluid ook over naar Android Auto? Of blijft de radio dan wel het medium?
Dat zal ik morgenvroeg eens proberen.
Pagina: 1 ... 74 75 Laatste