Ik kan niet vergelijken met de Tesla. Ik heb wel onlangs een proefrit in een Inster gemaakt en de software en bediening zijn gelijk aan die van de EV3. Wellicht is dat voor jullie handig als beide auto's daarin gelijk zijn?CEdS schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:46:
Vanaf het begin heeft de EV3 mijn interesse. Op dit moment rijden wij een Tesla model S voor de meeste km (35000 per jaar) en voor huis tuin en keuken gebruik hebben wij sinds 4 maanden een Hyundai Inster LR. Wij rijden veel lange afstanden (>750/rit) en hebben dus behoefte aan een goede navigatie en laadplanning.
Bij de Tesla vind ik dit geweldig goed. Ik heb in al die jaren nog nooit een probleem gehad met verkeerde laadinfo, dwz dat mijn range ineens veel harder terug liep of dat ik een geplande laadpaal niet haalde. Ik moet zeggen dat ik redelijk blind vaar op de Tesla software. Uiteraard hebben wij ook e.e.a. getest met de Inster en ik kan mijn draai hier niet bij vinden. Routes invoeren met verschillende stopplaatsen etc wil niet echt lukken, opeens meldingen dat je je laadplaats niet gaat halen terwijl de Inster dat zelf berekend heeft ( en ik niet anders ben gaan rijden). .....En dan maar met ABRP.........
Wat heeft deze intro nou te maken met de EV3 zal je je afvragen? Wij willen de Model S gaan vervangen. Er staat nu bijna 3 ton op de teller en het laden gaat niet snel.
Als ik mijn wensenlijstje opstel kom ik uit op 2 auto's, de KIA EV3 LR en de Tesla Model 3 LR.
Mijn vraag is als volgt: zijn er EV3 rijders die vanuit een Tesla Model 3 komen? En wat vinden jullie als je deze twee auto's met elkaar vergelijkt op het gebied van laden/navigatie en laadplanning?
Ik hoor heel graag jullie reacties.
Bedankt voor je reactie. "het" gelijk zijn van de software maakt mij niet uit, ik wil betrouwbare software en dat vind ik niet bij de Inster en dus blijkbaar ook niet bij de EV3. Ik heb ook een Kona gereden en die had ook dezelfde software (in een ander jasje) als de Inster.karinnl schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:05:
[...]
Ik kan niet vergelijken met de Tesla. Ik heb wel onlangs een proefrit in een Inster gemaakt en de software en bediening zijn gelijk aan die van de EV3. Wellicht is dat voor jullie handig als beide auto's daarin gelijk zijn?
Persoonlijk vind ik het laden en het bijbehorende wachten het meest vervelende aan een EV (een fossiele verbrander is al helemaal geen optie meer) dus wil ik een auto die betrouwbare laad- en navigatie software heeft.
Ik heb al wat lange ritten (>2500km) met de Inster gemaakt maar werd elke keer onaangenaam verrast door de software waarna ik alleen nog maar ABPR ging gebruiken. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Voor rond het huis is het geen issue want dan komt de accu nooit leeg.
Dank voor je reactie, adhv jouw reactie denk ik dat de keuze niet moeilijk is. En eigenlijk is dit ook een beetje mijn ervaring wat ik met de Inster had. Dank.WoutF schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:50:
[...]
Ik ben van een Model 3 naar een EV3 gegaan en de laadervaring op lange afstanden is superieur op de Tesla. Het werkt gewoon altijd goed en je hebt er geen omkijken naar. Ik vind de ingebouwde navigatie van de EV3 weinig intuïtief. Het beste alternatief is imho ABRP gebruiken, die direct de soc van de auto uit te laten lezen en flink te filteren op de laadstations. Dus minimaal 12+ plekken, zodat je niet in de rij hoeft te staan bij tankstations. Door te filteren op locaties met veel laadplakken, kwam ik in de praktijk vaak bij Tesla-locaties aan waar dan ook een rits aan palen van een ander merk stond.
Haak even in op @CEdS
Ben recent van baan veranderd en rij voor +/- 6 maanden in een Model 3 SR uit 2021, en dat is tegelijk m'n eerste EV (los van een proefritje her en der). Afgelopen vijf weken zo'n 5000 kilometer mee gereden.
De range van het ding is vergeleken met veel moderne EV's niet geweldig, maar ook niet slecht (WLTP van 440, maar geen Aero velgen en inmiddels +/- 10% degradatie). In de praktijk bij 105 - 108 km/h op de teller zo'n 320 - 340 kilometer actieradius (van 100% naar 0%).
De (automatische) laadplanning en voorspelling van actieradius vind ik echt fenomenaal goed. Geen enkel moment het gevoel gehad dat ik niet ging komen waar ik moest zijn, en alles bij elkaar in die 5000 kilometer 'maar' anderhalf uur ofzo aan de snellader gestaan. Veel kleine sessies van 5 - 10 minuten voor een top-up.
Mag straks zelf wat kiezen. Volgens mij is de tendens dat laadplanning en app integratie bij geen ander merk zo goed werkt als bij Tesla. Tegelijk vind ik de ADAS systemen van Tesla absoluut niet prettig. Het is te onvoorspelbaar wanneer het wel of niet gaat ingrijpen op obstakels / verkeer.
Proefrit gehad met een EV3. Daar zijn zeker de ADAS systemen voor mijn gevoel gewoon dik voor elkaar, en voor de rest als auto vond ik de EV3 heel fijn.
Vind het best lastig om er een keuze in te maken. Ik herken wel @CEdS omschrijft over het gemak van de tesla mbt navigatie en laadplanning, en het vertrouwen dat het geeft. Daarentegen denk ik dat ik met een EV3 / EV4 (met grote batterij) de snellader nog niet eens gezien zou hebben de afgelopen 5000 kilometer. Dan is de laadplanning enkel nog relevant bij de vakanties naar het buitenland.
Ben er nog niet over uit.
Ben recent van baan veranderd en rij voor +/- 6 maanden in een Model 3 SR uit 2021, en dat is tegelijk m'n eerste EV (los van een proefritje her en der). Afgelopen vijf weken zo'n 5000 kilometer mee gereden.
De range van het ding is vergeleken met veel moderne EV's niet geweldig, maar ook niet slecht (WLTP van 440, maar geen Aero velgen en inmiddels +/- 10% degradatie). In de praktijk bij 105 - 108 km/h op de teller zo'n 320 - 340 kilometer actieradius (van 100% naar 0%).
De (automatische) laadplanning en voorspelling van actieradius vind ik echt fenomenaal goed. Geen enkel moment het gevoel gehad dat ik niet ging komen waar ik moest zijn, en alles bij elkaar in die 5000 kilometer 'maar' anderhalf uur ofzo aan de snellader gestaan. Veel kleine sessies van 5 - 10 minuten voor een top-up.
Mag straks zelf wat kiezen. Volgens mij is de tendens dat laadplanning en app integratie bij geen ander merk zo goed werkt als bij Tesla. Tegelijk vind ik de ADAS systemen van Tesla absoluut niet prettig. Het is te onvoorspelbaar wanneer het wel of niet gaat ingrijpen op obstakels / verkeer.
Proefrit gehad met een EV3. Daar zijn zeker de ADAS systemen voor mijn gevoel gewoon dik voor elkaar, en voor de rest als auto vond ik de EV3 heel fijn.
Vind het best lastig om er een keuze in te maken. Ik herken wel @CEdS omschrijft over het gemak van de tesla mbt navigatie en laadplanning, en het vertrouwen dat het geeft. Daarentegen denk ik dat ik met een EV3 / EV4 (met grote batterij) de snellader nog niet eens gezien zou hebben de afgelopen 5000 kilometer. Dan is de laadplanning enkel nog relevant bij de vakanties naar het buitenland.
Ben er nog niet over uit.
Ik ben van 6 jaar Model 3 naar 15k km EV3. Tesla loopt flink voor met efficiency, gemak & updates software en laden, maar met EV3 ook goed te doen (ABRP en dan pak ik nog vaak de Tesla SuCs vanwege omvang en betrouwbaarheid). Laden duurt wat langer want je mist de hoge piek in het eerste deel. Voor mijn paar lange ritten per jaar geen belemmering.
Wat ADAS/FSD etc betreft: filosofie Tesla is dat auto het overneemt, bij Kia is het echt rijondersteuning. Vond zelf Tesla prettiger, zeker toen ik aardig kon inschatten wat-ie wel en niet kan, dan is het veel meer hands-off. Kia moet je zelfs bij normale snelwegen altijd alert op blijven dat-ie zomaar het stuur kan loslaten en je zelf weer aan de beurt bent. Meer samenspel mens-machine. Mijn vrouw vindt dat fijner, ik minder. Kia cruisecontrol rijdt veel aangenamer file trouwens, Telsa trekt sprintjes dan. Tesla zie ik in Europa nog wel FSD gaan worden, wat Kia doet duidt daar totaal niet op.
Telsa laag en sportief, Kia hoog en comfortabeler.
En of je er nog (geo)politieke overwegingen in betrekt is helemaal aan jezelf natuurlijk :-)
Wat ADAS/FSD etc betreft: filosofie Tesla is dat auto het overneemt, bij Kia is het echt rijondersteuning. Vond zelf Tesla prettiger, zeker toen ik aardig kon inschatten wat-ie wel en niet kan, dan is het veel meer hands-off. Kia moet je zelfs bij normale snelwegen altijd alert op blijven dat-ie zomaar het stuur kan loslaten en je zelf weer aan de beurt bent. Meer samenspel mens-machine. Mijn vrouw vindt dat fijner, ik minder. Kia cruisecontrol rijdt veel aangenamer file trouwens, Telsa trekt sprintjes dan. Tesla zie ik in Europa nog wel FSD gaan worden, wat Kia doet duidt daar totaal niet op.
En of je er nog (geo)politieke overwegingen in betrekt is helemaal aan jezelf natuurlijk :-)
[ Voor 5% gewijzigd door jonk op 19-10-2025 15:05 ]
Thnx voor jouw input. Op je laatste punt terug te komen, ik denk dat dit van tijdelijke aard is. In mijn optiek maakt Tesla nog steeds een product dat technisch - qua verbruik en software - superieur is tov andere merken, afgezet tegen de aanschafprijs. Kijk maar eens naar de 1000 km model 3 LR van Bjorn Nyland op Youtube, bijna aan het eind van deze test laat hij een verbruiksstatistiek zien van de door hem geteste auto's, de Model 3 LR steekt met kop en schouders er boven uit qua verbruik. Voor mij zou het enorm schelen; nu laad ik bijna 1,5 uur op 750 km, met de Model 3 LR 9 minuten!! En ik kan ook een hogere snelheid aanhouden.jonk schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 15:03:
Ik ben van 6 jaar Model 3 naar 15k km EV3. Tesla loopt flink voor met efficiency, gemak & updates software en laden, maar met EV3 ook goed te doen (ABRP en dan pak ik nog vaak de Tesla SuCs vanwege omvang en betrouwbaarheid). Laden duurt wat langer want je mist de hoge piek in het eerste deel. Voor mijn paar lange ritten per jaar geen belemmering.
Heb je toevallig bv de ANWB app ook op je mobiel, Als daar slim laden ingesteld staat en laadtijdstippen aangegeven breekt ie eventueel het AC laden af.JWillems schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:00:
Bij AC laden stopt de auto na 5 a 10 min bij div. laadpalen geprobeerd maakt geen verschil.
DC laden gaat wel, woensdag naar de dealer gaan hem doormeten en nieuwe software installeren.
Ook al heb je niets gedaan met je anwb app of pas.
Goedenavond allen,
Vraagje:
Zijn er meer EV3 bezitters die ook problemen met de interieurverwarming ondervinden?
Vandaag gebeurde het volgende:
De auto gepakt, met vantevoren op afstand alvast de verwarming aan, zoals ik dat vaker doe.
Vervolgens weggereden, na een kwartier was de auto ijskoud geworden, terwijl de temperatuur instelling inmiddels tot 27C verhoogd was.
Na een poos rommelen aan de instellingen onder het rijden en wachten op effect (~15 min), toch maar ergens stilgezet en uitgezet met de power knop.
Vervolgens gewoon weer warme lucht uit de blazers..
Zowel voor- als na herstart geen meldingen of foutcodes te vinden.
Alvast bedankt
Vraagje:
Zijn er meer EV3 bezitters die ook problemen met de interieurverwarming ondervinden?
Vandaag gebeurde het volgende:
De auto gepakt, met vantevoren op afstand alvast de verwarming aan, zoals ik dat vaker doe.
Vervolgens weggereden, na een kwartier was de auto ijskoud geworden, terwijl de temperatuur instelling inmiddels tot 27C verhoogd was.
Na een poos rommelen aan de instellingen onder het rijden en wachten op effect (~15 min), toch maar ergens stilgezet en uitgezet met de power knop.
Vervolgens gewoon weer warme lucht uit de blazers..
Zowel voor- als na herstart geen meldingen of foutcodes te vinden.
Alvast bedankt
Goedendag!
Vraagje mbt ontwaseming van de voorruit. Is er maar 1 stand (Of aan of uit?) ? Of zie ik een instelling over het hoofd? Tevens lijkt het rrop dat mijn ramen aan de binnenkant iets vettig/vuil blijven, wat vooral zichtbaar wordt wanneer de zon op een bepaalde manier naar binnen schijnt. Hebben meer mensen daar last van (gehad)? Ik verneem graag. Groet, een zeer tevreden Plus advanced rijder.
Vraagje mbt ontwaseming van de voorruit. Is er maar 1 stand (Of aan of uit?) ? Of zie ik een instelling over het hoofd? Tevens lijkt het rrop dat mijn ramen aan de binnenkant iets vettig/vuil blijven, wat vooral zichtbaar wordt wanneer de zon op een bepaalde manier naar binnen schijnt. Hebben meer mensen daar last van (gehad)? Ik verneem graag. Groet, een zeer tevreden Plus advanced rijder.
Voor ontwaseming kan je de luchtstroom aanpassen, zo beslaat hij minder snel valt me op. Hier beslaat de voorruit en zijruit ook snel, maar met luchtstroom hoog en laag (midden dus uit) is het beter te doen. Wat nog kan helpen is om de ramen binnen te ontvetten/reinigen, kan ook al wonderen doen.Jor3110 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 12:53:
Goedendag!
DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air
Hele vette ramen aan de binnenkant ja in een soort “spetterpatroon” lijkt het, viel vooral op nu er meer condens is als ik weg wil.Jor3110 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 12:53:
Goedendag!
Heb al een keer gepoetst, maar denk dat ik dat nog wel 2x moet doen.
Ontwasemen stand weet ik niet, ik doe meestal van te voren opwarmen met “voorruit ontdooien” zodat condens weg is 😅
Ik kreeg vanmiddag een mail van Kia dat er een Pitstopdag aan komt op 8 november. Een check is niet nodig, maar een cadeautje ligt klaar.
Volgens mij een koeltas.
Volgens mij een koeltas.
EV3 GT LR iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
kreeg ik ookTHE_BASE schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:39:
Ik kreeg vanmiddag een mail van Kia dat er een Pitstopdag aan komt op 8 november. Een check is niet nodig, maar een cadeautje ligt klaar.
Volgens mij een koeltas.
Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
Vorige week na een aantal maanden wachten eindelijk mijn KIA EV3 GT Plusline in ontvangst mogen nemen. Wat een geweldige auto op alle gebieden! Voorheen altijd Volkswagen gereden en de gok gewaagd, maar wat pakte deze gok goed uit zeg. Na het bestellen twijfelde ik of de juiste kleur had gekozen, maar toen ik hem vorige week bij de dealer zag staan wist ik dat ik de juiste keuze had gemaakt...
Nu is er vandaag iets pijnlijks gebeurd... Na een week kreeg ik op de weg een dikke steen op de motorkap van de vrachtwagen voor me die van ewn bouwterrein kwam afgereden. Meteen gestopt en gekeken, maar de lak is er volledig af en zal dus hersteld moeten worden.
Ik heb zojuist al geregeld dat ik morgen langs kan bij een hersteller uit de buurt die erg goed staat aangeschreven. Enige wat me opviel is dat er van de kleurcode van Shale Grey (EBD) nog nergens een lakstift te verkrijgen is. De hersteller zegt de kleur te hebben gevonden, maar ik twijfel nu of hij daadwerkelijk de originele kleur heeft.
Moet ik me zorgen maken? Tips?
Hierbij nog een aantal foto's van mijn Kia en de schade...
Hoor graag van jullie!:strip_exif()/f/image/e2xZa33iXzxw9LhuF0FZp3ul.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mBSveBejYZtjSxilHW2Ktwu4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Y4Anfj3aGdPgBAtXZbeiZssg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IfrYlx5aP4bOiyoGpAHUfGly.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/e2xZa33iXzxw9LhuF0FZp3ul.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu is er vandaag iets pijnlijks gebeurd... Na een week kreeg ik op de weg een dikke steen op de motorkap van de vrachtwagen voor me die van ewn bouwterrein kwam afgereden. Meteen gestopt en gekeken, maar de lak is er volledig af en zal dus hersteld moeten worden.
Ik heb zojuist al geregeld dat ik morgen langs kan bij een hersteller uit de buurt die erg goed staat aangeschreven. Enige wat me opviel is dat er van de kleurcode van Shale Grey (EBD) nog nergens een lakstift te verkrijgen is. De hersteller zegt de kleur te hebben gevonden, maar ik twijfel nu of hij daadwerkelijk de originele kleur heeft.
Hoor graag van jullie!
:strip_exif()/f/image/IfrYlx5aP4bOiyoGpAHUfGly.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat zuur zeg! Ik durf geen antwoord te geven op je vraag, maar ik verwacht dat een schadebedrijf wel weet wat ze doen. Hopen dat het snel opgelost is!Nicky96Lorenzo schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:57:
Vorige week na een aantal maanden wachten eindelijk mijn KIA EV3 GT Plusline in ontvangst mogen nemen. Wat een geweldige auto op alle gebieden! Voorheen altijd Volkswagen gereden en de gok gewaagd, maar wat pakte deze gok goed uit zeg. Na het bestellen twijfelde ik of de juiste kleur had gekozen, maar toen ik hem vorige week bij de dealer zag staan wist ik dat ik de juiste keuze had gemaakt...
Hoor graag van jullie![Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air
Hier ook! Maar wel een koeltas met het silhouet van de EV3. In november maar even halen 😁THE_BASE schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:39:
Volgens mij een koeltas.
Sinds eind augustus de EV3 GT-PlusLine in bezit en van het weekend de eerste echte lange trip gereden. Vanuit Drenthe, via wat tussenstops in Zwolle (oa even bij de Kia dealer naar de EV4 gekeken) naar Breda en door naar de regio Bergen op Zoom. Alles op één lading met nog 27 procent over. Best veel file gehad en binnendoor door Nieuwegein gereden. Voor de rest op de snelweg rond de 103 km/u. Heerlijke wagen. Het verbruik lag rond de 18,5 kWh volgens de auto, waarbij 's ochtends nog de vooruit een tijd ontwasemt moest worden.
Is dat een gemiddeld verbruik dat jullie ook halen op de snelweg? Zonder achter een vrachtwagen te hangen.
Is dat een gemiddeld verbruik dat jullie ook halen op de snelweg? Zonder achter een vrachtwagen te hangen.
[ Voor 9% gewijzigd door Steeffoon op 20-10-2025 22:31 ]
Wat denk jij, wordt dat een ritje naar je lokale dealer of toch naar het westen van het land?Steeffoon schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 22:22:
[...]
Hier ook! Maar wel een koeltas met het silhouet van de EV3. In november maar even halen 😁
EV3 GT LR iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Ah, jij bent er ook zo eentje die door Nieuwegein kachelt vanwege een afgesloten snelweg?Steeffoon schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 22:27:
Sinds eind augustus de EV3 GT-PlusLine in bezit en van het weekend de eerste echte lange trip gereden. Vanuit Drenthe, via wat tussenstops in Zwolle (oa even bij de Kia dealer naar de EV4 gekeken) naar Breda en door naar de regio Bergen op Zoom. Alles op één lading met nog 27 procent over. Best veel file gehad en binnendoor door Nieuwegein gereden. Voor de rest op de snelweg rond de 103 km/u. Heerlijke wagen. Het verbruik lag rond de 18,5 kWh volgens de auto, waarbij 's ochtends nog de vooruit een tijd ontwasemt moest worden.
Ik rij op de snelweg echt 100 km/u tenzij ik ga inhalen. Zit gemiddeld steeds rond 16.5.
[ Voor 5% gewijzigd door THE_BASE op 20-10-2025 22:46 ]
@Steeffoon ontvetten/reinigen heb ik gedaan met eerst allesreinger en daarna klein beetje spiritus verdund met water, maar er blijft een ‘waas’. De luchtstroom aanpassen ga ik zeker proberen. Dank voor de tip!Steeffoon schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:30:
[...]
Voor ontwaseming kan je de luchtstroom aanpassen, zo beslaat hij minder snel valt me op. Hier beslaat de voorruit en zijruit ook snel, maar met luchtstroom hoog en laag (midden dus uit) is het beter te doen. Wat nog kan helpen is om de ramen binnen te ontvetten/reinigen, kan ook al wonderen doen.
Ik heb deze niet gehad, misschien omdat ik me niet heb ingeschreven voor de nieuwsbrief. Waar kan je die tas ophalen? Rij toch graag even langs 😇THE_BASE schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:39:
Volgens mij een koeltas.
EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V
Ik probeer eerst hier in de buurt 😝. Neem aan dat dat geen probleem moet zijn, aangezien zij mijn servicedealer zijn/wordenTHE_BASE schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 22:44:
[...]
Wat denk jij, wordt dat een ritje naar je lokale dealer of toch naar het westen van het land?
Haha, dat zei de navigatie, dus ik volg braaf. Heb inmiddels de hele plaats gezien volgens mij.THE_BASE schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 22:45:
[...]
Ah, jij bent er ook zo eentje die door Nieuwegein kachelt vanwege een afgesloten snelweg?
Ik rij op de snelweg echt 100 km/u tenzij ik ga inhalen. Zit gemiddeld steeds rond 16.5.
Ah netjes, ja, ik heb wel regelmatig ingehaald, mogelijk komt daar het verschil vandaan. Vond het nog niet slecht, maar had verder nog totaal geen referentiekader.
Afgelopen week weer een retourtje naar de Dordogne gedaan met de EV3. Mijn Volvo staat al wekenlang bij de dealer met onbegrepen storingen. EV3 beviel weer prima. Weer voor een maandje een Tesla Abbo genomen, en voor rond de 185 euro retour qua laadkosten. Heb het nog eens goed getimed, en met de volvo zou ik 1:45 sneller de reis maken (enkele reis), maar wel ruim 430 euro kwijt geweest zijn aan benzine.
Met het hele gezin zou ik het niet doen, maar de kinderen willen toch niet meer mee. Met zijn 2-en en hond in de achterbak bevalt het prima zo. Cruise control op 150, 5 keer laden, niks aan de hand.
(Nutteloze informatie, ik weet het, maar wilde maar even mijn tevredenheid delen)
Met het hele gezin zou ik het niet doen, maar de kinderen willen toch niet meer mee. Met zijn 2-en en hond in de achterbak bevalt het prima zo. Cruise control op 150, 5 keer laden, niks aan de hand.
(Nutteloze informatie, ik weet het, maar wilde maar even mijn tevredenheid delen)
Vandaag voor het eerst Kia EV3 GT-PlusLine Frost Blue gezien op straat en ziet er best gaaf uit. Leuke kleur om eens te zien in het straatbeeld. Zie overigens steeds meer EV3'tjes, maar wel heel veel ónder de GT'tjes.Steeffoon schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 07:43:
[...]
Ik probeer eerst hier in de buurt 😝. Neem aan dat dat geen probleem moet zijn, aangezien zij mijn servicedealer zijn/worden
[...]
Haha, dat zei de navigatie, dus ik volg braaf. Heb inmiddels de hele plaats gezien volgens mij.
Ah netjes, ja, ik heb wel regelmatig ingehaald, mogelijk komt daar het verschil vandaan. Vond het nog niet slecht, maar had verder nog totaal geen referentiekader.
Ja, ben er nog steeds heel blij mee!THE_BASE schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:13:
[...]
Vandaag voor het eerst Kia EV3 GT-PlusLine Frost Blue gezien op straat en ziet er best gaaf uit. Leuke kleur om eens te zien in het straatbeeld. Zie overigens steeds meer EV3'tjes, maar wel heel veel ónder de GT'tjes.
Zie ook steeds vaker een EV3. Toevallig van het weekend twee blauwe gezien. Zijn nu ook aan het kijken voor een EV4 als vervanger voor de tweede auto😁 wordt vervolgd.
Nice, leuk om foto’s te maken hè! Wederhelft hier wordt af en toe gek van me.Steeffoon schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:44:
[...]
Ja, ben er nog steeds heel blij mee!
Zie ook steeds vaker een EV3. Toevallig van het weekend twee blauwe gezien. Zijn nu ook aan het kijken voor een EV4 als vervanger voor de tweede auto😁 wordt vervolgd.
[Afbeelding]
Gewoon uit nieuwsgierigheid:
Welke thuisladers gebruiken jullie? Ik ben aan het oriënteren maar vind de prijzen nogal hoog.
Welke thuisladers gebruiken jullie? Ik ben aan het oriënteren maar vind de prijzen nogal hoog.
Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat
Hier een Zaptec Go 2, geïnstalleerd door laadpaaltotaal. Fijne club!noppie63 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:22:
Ik heb voor Zaptec gekozen vanwege de goede kwaliteit en support. Maar ook vanwege eventuele toekomsten V2G die ondersteund wordt door Zaptec Go 2 (als alle neuzen ooit dezelfde kant op staan). En ook vanwege het uiterlijk, ben daar nogal gevoelig voor.
Totaalplaatje kwam bij ons op 1.250,- euro. We wilden het in één keer goed doen en dat bedrag is slechts 3% van de aanschaf van de auto.
Ook bij Ruben (laadpaaltotaal) laten doen. Dat was vorig jaar november en heel tevreden over.THE_BASE schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:48:
[...]
Hier een Zaptec Go 2, geïnstalleerd door laadpaaltotaal. Fijne club!
Ik heb voor Zaptec gekozen vanwege de goede kwaliteit en support. Maar ook vanwege eventuele toekomsten V2G die ondersteund wordt door Zaptec Go 2 (als alle neuzen ooit dezelfde kant op staan). En ook vanwege het uiterlijk, ben daar nogal gevoelig voor.
Totaalplaatje kwam bij ons op 1.250,- euro. We wilden het in één keer goed doen en dat bedrag is slechts 3% van de aanschaf van de auto.
Totaal 1450, maar dat was met Zaptec Go 1 en achteraf aanpassing naar 3 fase meterkast. Aangezien Stedin pas later de ombouw heeft gedaan.
Zaptec Go 2 geinstalleerd door Laaddirect.nlnoppie63 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:22:
Ging allemaal erg vlot, ze waren veel aan het meedenken en de monteur die langskwam (Achmed, held) was echt verschrikkelijk snel en netjes in werken, zo snel dat zelfs mijn buurman vervolgens ook zijn laadpaal installatie ging doen bij hun met de voorwaarden dat Achmed langskomt
Nu al 3 maanden in gebruik in combinatie met Tap om zo zakelijk thuis op te laden en alles werkt helemaal top
Zeker niet nutteloos, want wij hebben een dergelijke langere tocht nog niet gemaakt en ik vroeg me af hoeveel goedkoper het 'tanken' zou zijn t.o.v. fossiel. Dus, voor mij nuttige info.aip schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 19:05:
Afgelopen week weer een retourtje naar de Dordogne gedaan met de EV3. Mijn Volvo staat al wekenlang bij de dealer met onbegrepen storingen. EV3 beviel weer prima. Weer voor een maandje een Tesla Abbo genomen, en voor rond de 185 euro retour qua laadkosten. Heb het nog eens goed getimed, en met de volvo zou ik 1:45 sneller de reis maken (enkele reis), maar wel ruim 430 euro kwijt geweest zijn aan benzine.
Inderdaad helemaal geen nutteloze informatie, juist mooi om te lezen.aip schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 19:05:
Wat ik dan ook graag wil weten is (ondanks dat je "maar" 5x hoefde te laden, ik neem aan enkele reis) wat je verbruik was bij 150km/u? Dat is best een forse snelheid. Ben gewoon echt benieuwd wat dan het verbruik doet. (Ik gok dat je dan echt richting de 24kWh/100km gaat?)
Gewoon spullen
Het was redelijk goed weer, droog, geen harde wind, dus ik zat rond de 22 als ik het me goed herinner. Ik heb het ABRP laten uitrekenen, en wat sneller rijden (Vmax de maximale snelheid + 10%) met vaker laden van ca 15% tot 65-70-% kwam sneller uit dan netjes 130 en 1x minder maar langer laden. En ik vind het zelf ook iets fijner rijden, als je telkens moet inhalen. Dan blijf je bezig (ik weet het, het is eigenlijk een onzin redenering, maar zo voelt het voor mij wel). Ik denk dat het onderaan de streep maximaal 20 minuten scheelt, en ook zo'n 20 euro duurder is. Qua rijden bevalt het prima zo. De eerste etappe is zo'n 280-300 km, daarna telkens tussen de 170 en 200. En dan komen we met 15% thuis aan.Soepie schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:54:
[...]
Inderdaad helemaal geen nutteloze informatie, juist mooi om te lezen.
Wat ik dan ook graag wil weten is (ondanks dat je "maar" 5x hoefde te laden, ik neem aan enkele reis) wat je verbruik was bij 150km/u? Dat is best een forse snelheid. Ben gewoon echt benieuwd wat dan het verbruik doet. (Ik gok dat je dan echt richting de 24kWh/100km gaat?)
Laden gaat bij de superchargers echt probleemloos. Behalve op de terugweg bij Lokeren (Belgie) waar het goed druk was en het laden wat minder vlot ging, verder eigenlijk altijd met zo'n 128-132 kW staan laden. Geen centje pijn, en heel rustig. Ik ga een zaterdag van de voorjaarsvakantie, of op zwarte zaterdag eind juli niet proberen te laden - kan me de rijen bij de Autohofe in D die ze lieten zien nog herinneren, maar dat zijn sowieso weekeinden die ik nu ik niet meer aan schoolvakanties vast zit mijd als de pest.
Alfen Single-Pro line.
dacht iets van 3000 euro totaal? Had een lange kabel nodig, extra prijzig.
Iets duurder maar dat werd geadviseerd ivm gezamenlijke loadbalancing in ons appartement.
(Eigen parkeerplaats, eigen laadpaal, gezamenlijke meterkast VVE in de garage speciaal voor laadpalen, maar de afstand er naartoe was nog steeds 50m.)
Dik tevreden met de Alfen.
dacht iets van 3000 euro totaal? Had een lange kabel nodig, extra prijzig.
Iets duurder maar dat werd geadviseerd ivm gezamenlijke loadbalancing in ons appartement.
(Eigen parkeerplaats, eigen laadpaal, gezamenlijke meterkast VVE in de garage speciaal voor laadpalen, maar de afstand er naartoe was nog steeds 50m.)
Dik tevreden met de Alfen.
Is er een handige manier om naar Android Auto over te schakelen, zonder dat daarbij het geluid ook standaard overgaat van DAB naar spotify/youtube premium van Android Auto?
Ik gebruik graag Google Maps als navigatie (voornamelijk ritjes zonder te hoeven laden tussendoor). Als ik de auto start dan staat de radio aan. Vervolgens sluit ik mijn telefoon aan om te laden en Android Auto te gebruiken. Dan schakel ik via Media naar Android Auto voor Google Maps, maar iedere keer wordt dan ook het geluid omgezet naar de muziekapp die ik als laatst gebruikt heb op Android Auto. Ik heb de Mode knop ingesteld zodat deze switcht naar DAB/FM. Die kan ik dan indrukken zodra Google Maps open staat.
Het nadeel is dat je dus alsnog 2 keer aan het wisselen bent van audio bron.
Soms pakt hij dan echter een willekeurige zender, en ook nog eens een FM zender ipv de DAB versie, terwijl ik altijd DAB kies gezien mijn favorieten allemaal DAB zijn. Automatisch DAB/FM switchen heb ik uitgeschakeld, maar dat vergeet hij soms ook.
Ik gebruik graag Google Maps als navigatie (voornamelijk ritjes zonder te hoeven laden tussendoor). Als ik de auto start dan staat de radio aan. Vervolgens sluit ik mijn telefoon aan om te laden en Android Auto te gebruiken. Dan schakel ik via Media naar Android Auto voor Google Maps, maar iedere keer wordt dan ook het geluid omgezet naar de muziekapp die ik als laatst gebruikt heb op Android Auto. Ik heb de Mode knop ingesteld zodat deze switcht naar DAB/FM. Die kan ik dan indrukken zodra Google Maps open staat.
Soms pakt hij dan echter een willekeurige zender, en ook nog eens een FM zender ipv de DAB versie, terwijl ik altijd DAB kies gezien mijn favorieten allemaal DAB zijn. Automatisch DAB/FM switchen heb ik uitgeschakeld, maar dat vergeet hij soms ook.
Ik herken het probleem maar dan met Apple. En nee, ik heb nog geen workaround gevonden. Als Carplay opstart, gaat de audio daarheen. Die moet ik daarna weer handmatig terugzetten naar DAB....Britske schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 15:27:
Is er een handige manier om naar Android Auto over te schakelen, zonder dat daarbij het geluid ook standaard overgaat van DAB naar spotify/youtube premium van Android Auto?
Hier ook, maar ik heb de mediaknop aangepast dat hij of naar carplay audio of naar radio gaat.aip schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:29:
[...]
Ik herken het probleem maar dan met Apple. En nee, ik heb nog geen workaround gevonden. Als Carplay opstart, gaat de audio daarheen. Die moet ik daarna weer handmatig terugzetten naar DAB....
Ja, het is wel een extra klik, maar het is er maar 1
Ik heb ook een Zaptec, bevalt prima. Omdat V2G nog niet mogelijk is heb ik niet de Pro 2 gekocht.noppie63 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:22:
Ik zal het morgen voor de zekerheid nog eens testen, maar volgens mij werkt het in onze EV3 niet zo. Als ik media aan het afspelen was via een USB-stick, dan blijft dat ook de geselecteerde media-bron de volgende keer dat ik instap. En dat terwijl Apple CarPlay dan ook automatisch verbindt.aip schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:29:
Ik herken het probleem maar dan met Apple. En nee, ik heb nog geen workaround gevonden. Als Carplay opstart, gaat de audio daarheen. Die moet ik daarna weer handmatig terugzetten naar DAB....
NB Ik heb wel een instelling aangepast die iets doet als “Media (of CarPlay) automatisch hervatten na starten”. Die staat standaard aan, en die heb ik UIT gezet.
Een Fronius Wattpilot. Ideaal in combinatie met een Fronius PV-inverter.noppie63 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:22:
Welke thuisladers gebruiken jullie?
Wij hebben de Easee Charge Up. Geplaatst door Laadpaaltje.com. Prima service, konden snel terecht. Een aanrader! Vind het ook een 'mooie' laadpaal.noppie63 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:22:
Is ook zeker geen feit dat een Go 2 gaat werken voor V2G, maar we kregen hem voor dezelfde prijs als de normale Go, dus waarom niet.De_Buurmannen schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 21:34:
[...]
Ik heb ook een Zaptec, bevalt prima. Omdat V2G nog niet mogelijk is heb ik niet de Pro 2 gekocht.
Zelfbouw laadpaal met de Smart EVSE controller. Ik was voor € 600 aan materiaal klaar en je kan echt alle kanten op met bijvoorbeeld Home Assistant. Heel blij mee!noppie63 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:22:
De EV3 heeft links achter in de kofferbak een lamp zitten. Maar die gaat nooit aan als de kofferbak open gaat. Weet iemand of dit hoort, en waar ik dat kan instellen?
De online manual rept er met geen woord over en ik kan er hier op het forum ook niet iets over vinden.
https://media.kia.nl/productenDb/documents/306.pdf
De online manual rept er met geen woord over en ik kan er hier op het forum ook niet iets over vinden.
Hier een peblar home, installatie van zowel kabel als paal zelf gedaan. Totaal zon 1000 euro.noppie63 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:22:
Bij mij ook niet. Heb er hier ook al eens naar gevraagd. Moet nog steeds even langs de dealer gaan.josduisings schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 07:34:
De EV3 heeft links achter in de kofferbak een lamp zitten. Maar die gaat nooit aan als de kofferbak open gaat. Weet iemand of dit hoort, en waar ik dat kan instellen?
Hier gaat die lamp juist altijd aan als de kofferbak open gaat. Dat het bij jou niet zo is, lijkt me niet te kloppen. Ik kan me ook geen instelling herinneren voor de werking van dit licht.josduisings schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 07:34:
Hier ook geen probleem bij starten van de auto. Als DAB aan stond blijft dat zo, als Carplay actief was start hij gewoon daar waar hij gebleven was.aip schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:29:
[...]
Maar volgens mij is er inderdaad ergens een setting voor, maar daar zou ik in moeten duiken.
Gewoon spullen
Gaat hier gewoon aan, heb ook nooit een instelling ervoor gezien dus denk dat je even langs de garage moet?josduisings schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 07:34:
Is er iemand die iets zinnigs kan zeggen over het draadloos laden van je telefoon in de EV3? Mijn Samsung wordt behoorlijk warm als ik dit doe. Vraag me serieus af of dit goed is voor de accu van de telefoon. Telefoon wordt overigens ook al goed warm als je android auto gebruikt en bijvoorbeeld navigeert en streamt op hetzelfde moment.
Ik heb de functie uitgeschakeld, ben sowieso niet van het draadloos laden.
Maar toen ik het probeerde werd mijn iPhone zó warm en ging er (toevallig of niet) 1% van zijn conditie af.
Ik hang er wel een kabel aan, maar in principe laadt ik sowieso niet in de auto, tenzij enorm lange ritten.
Maar toen ik het probeerde werd mijn iPhone zó warm en ging er (toevallig of niet) 1% van zijn conditie af.
Ik hang er wel een kabel aan, maar in principe laadt ik sowieso niet in de auto, tenzij enorm lange ritten.
Helaas hoort dit. Het is ook zeker niet goed voor de telefoon/accu. Maar met draadloos laden gaat er relatief veel energie verloren wat wordt omgezet naar warmte, ook doet je telefoon in de auto veel (wellicht is die constant aan het zoeken naar wifi netwerken, staan Android auto aan, is die constant aan het hoppen naar andere zendmasten, in geval van Android auto dan staat de gps ook telkens te pollen).Aedriaen1 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:18:
Is er iemand die iets zinnigs kan zeggen over het draadloos laden van je telefoon in de EV3? Mijn Samsung wordt behoorlijk warm als ik dit doe. Vraag me serieus af of dit goed is voor de accu van de telefoon. Telefoon wordt overigens ook al goed warm als je android auto gebruikt en bijvoorbeeld navigeert en streamt op hetzelfde moment.
Dus ja aan die warmte ontkom je helaas niet. Het helpt wel iets door met een kabel op te laden maar zoals ik al zei, je telefoon doet ook veel in de auto dus helemaal afkoelen dat gaat hem niet worden.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Ja, het is erg jammer dat de draadloze lader in de EV3 niet gekoeld is. Dan zou die tenminste bruikbaar zijn zonder teveel hittestress in de accu van je telefoon. Ik heb hem ook maar uitgeschakeld, net als @THE_BASE.DutchKel schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:29:
Helaas hoort dit. Het is ook zeker niet goed voor de telefoon/accu. Maar met draadloos laden gaat er relatief veel energie verloren wat wordt omgezet naar warmte, ook doet je telefoon in de auto veel (wellicht is die constant aan het zoeken naar wifi netwerken, staan Android auto aan, is die constant aan het hoppen naar andere zendmasten, in geval van Android auto dan staat de gps ook telkens te pollen).
Dus ja aan die warmte ontkom je helaas niet. Het helpt wel iets door met een kabel op te laden maar zoals ik al zei, je telefoon doet ook veel in de auto dus helemaal afkoelen dat gaat hem niet worden.
Vandaag getest met zowel USB-stick, DAB-radio als Natuurgeluiden als actieve mediabron bij het afsluiten van de auto. In alle gevallen bij openen en starten van de auto was de actieve mediabron bij afsluiten ook nog steeds de actieve mediabron bij opnieuw starten, terwijl in alle gevallen de EV3 ook direct en automatisch een CarPlay-verbinding met mijn iPhone legde.aip schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:29:
Zoals ik eerder zei, ik heb wel een instelling à la “Media hervatten / afspelen bij opstarten auto” op UIT gezet, standaard staat deze aan. Dat betekent dus dat ik na starten van de auto even op Play moet drukken op het home screen.
Bij mij gaat de lamp in de kofferbak altijd aan zodra de kofferbak open gaat.josduisings schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 07:34:
Bij mij gaat die lamp aan als ik de kofferbak open net als de 2 spotjes die ik extra erop heb laten zetten (waar ik ivm de honden helemaal geen spijt van heb).josduisings schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 07:34:
Het ging mij puur om het moment dat je via media navigeert naar android auto om google maps aan te zetten. Op dat moment schakelt hij niet alleen het beeld om naar android auto, maar ook het geluid. En dat wil ik niet. Maar wellicht helpt die setting daar ook wel voor.deMercer schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 17:13:
[...]
Vandaag getest met zowel USB-stick, DAB-radio als Natuurgeluiden als actieve mediabron bij het afsluiten van de auto. In alle gevallen bij openen en starten van de auto was de actieve mediabron bij afsluiten ook nog steeds de actieve mediabron bij opnieuw starten, terwijl in alle gevallen de EV3 ook direct en automatisch een CarPlay-verbinding met mijn iPhone legde.
Zoals ik eerder zei, ik heb wel een instelling à la “Media hervatten / afspelen bij opstarten auto” op UIT gezet, standaard staat deze aan. Dat betekent dus dat ik na starten van de auto even op Play moet drukken op het home screen.
Mijn samsung werd zo warm tijdens draadloos laden + android auto dat hij stopte met laden. En dan trekt android auto de accu snel leeg. Dus ik heb hem maar weer via de usb kabel aangesloten.Aedriaen1 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:18:
Ah, okay, zo had ik dat niet begrepen. Volgens mij schakelt bij mij in zo’n geval het geluid ook naar CarPlay. Wat op zich logisch is, want je kiest immers als medium Android Auto / CarPlay.Britske schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:41:
Het ging mij puur om het moment dat je via media navigeert naar android auto om google maps aan te zetten. Op dat moment schakelt hij niet alleen het beeld om naar android auto, maar ook het geluid. En dat wil ik niet. Maar wellicht helpt die setting daar ook wel voor.
En als je via de tegel “Telefoon projectie” op het home screen kiest voor Android Auto? Schakelt ‘ie dan het geluid ook over naar Android Auto? Of blijft de radio dan wel het medium?
Iemand een idee waarom dit niet zou kunnen met EV3:
https://support.apple.com...e/iphone/iphc5e3a4b4b/ios
https://support.apple.com...e/iphone/iphc5e3a4b4b/ios
Dat zal ik morgenvroeg eens proberen.deMercer schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:08:
[...]
Ah, okay, zo had ik dat niet begrepen. Volgens mij schakelt bij mij in zo’n geval het geluid ook naar CarPlay. Wat op zich logisch is, want je kiest immers als medium Android Auto / CarPlay.
En als je via de tegel “Telefoon projectie” op het home screen kiest voor Android Auto? Schakelt ‘ie dan het geluid ook over naar Android Auto? Of blijft de radio dan wel het medium?
En inderdaad... als je via Home naar Android Auto gaat, dan blijft de audio gewoon op DAB, goeie tip!
[ Voor 8% gewijzigd door Britske op 24-10-2025 08:48 ]
Hier. Zappi van Myenergi. Werkt al 4 jaar probleemloos. Heb ik destijds gekozen omdat hiermee eenvoudig het overschot van zonnepanelen kan worden gerouteerd naar de EV.noppie63 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:22:
Duidelijk, ik ga deze voorziening uitschakelen, bedankt voor de replyDutchKel schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:29:
[...]
Helaas hoort dit. Het is ook zeker niet goed voor de telefoon/accu. Maar met draadloos laden gaat er relatief veel energie verloren wat wordt omgezet naar warmte, ook doet je telefoon in de auto veel (wellicht is die constant aan het zoeken naar wifi netwerken, staan Android auto aan, is die constant aan het hoppen naar andere zendmasten, in geval van Android auto dan staat de gps ook telkens te pollen).
Ik gebruik een mengsel van ammoniak,een kwart, een kwart spiritus en de helft water, dit ontvet erg goed. Leg wel een badhanddoek op het dashboard, weet niet hoe agressief het voor bijvoorbeeld de HUD is.Jor3110 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 23:14:
[...]
@Steeffoon ontvetten/reinigen heb ik gedaan met eerst allesreinger en daarna klein beetje spiritus verdund met water, maar er blijft een ‘waas’. De luchtstroom aanpassen ga ik zeker proberen. Dank voor de tip!
Ik kwam deze handige lader tegen in dit topic omdat ik op zoek ben naar een alternatief. Merk dat ik het nu al niet top vind om die bijgeleverde kabel elke keer van de natte tegels vol bladeren te rapen, laat staan straks in de sneeuw.grimson schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:44:
[Afbeelding]
3 fase compatible laden met ~11KW.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
~35cm bij 35cm
[Afbeelding]
Lichtgewicht en compact
[Afbeelding]
Lengte ~128cm
Met betrekking tot handig vinden; een 'krul'kabel. Ten opzichte van de stugge meegeleverde kabel is dit toch een stuk prettiger in gebruik. In theorie 4m maar nog niet zo lang uitgerekt.
Besteld in Duitsland ivm prijs (146,06 EUR)
Ik zou een haak kunnen bestellen en de huidige lader onder de laadpaal kunnen laten hangen, vergrendeld. Als we lange ritten maken dan nemen we die kabel gewoon weer mee.
Of ik bestel een oprolbare die ik aan de Zaptec hang, maar dat is niet handig aan een haak. En anders een tweede normale laadkabel zodat we altijd een reserve hebben.
Hoe doen jullie dit?
ik heb daarvoor een 3D-geprinte haak:THE_BASE schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:42:
[...]
Ik kwam deze handige lader tegen in dit topic omdat ik op zoek ben naar een alternatief. Merk dat ik het nu al niet top vind om die bijgeleverde kabel elke keer van de natte tegels vol bladeren te rapen, laat staan straks in de sneeuw.
Ik zou een haak kunnen bestellen en de huidige lader onder de laadpaal kunnen laten hangen, vergrendeld. Als we lange ritten maken dan nemen we die kabel gewoon weer mee.
Of ik bestel een oprolbare die ik aan de Zaptec hang, maar dat is niet handig aan een haak. En anders een tweede normale laadkabel zodat we altijd een reserve hebben.
Hoe doen jullie dit?
:strip_exif()/f/image/gMq3A0QmiPEbKzoUiCUXpluJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/n7dOJ5yIL3HKkWA9g6smgrgz.jpg?f=fotoalbum_large)
bevalt goed, ik laat de haak altijd aan de kabel hangen, blijft goed zitten.
Gekochte haak hierTHE_BASE schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:42:
[...]
Ik kwam deze handige lader tegen in dit topic omdat ik op zoek ben naar een alternatief. Merk dat ik het nu al niet top vind om die bijgeleverde kabel elke keer van de natte tegels vol bladeren te rapen, laat staan straks in de sneeuw.
Hoe doen jullie dit?
Ik heb een oude handdoek in de frunk liggen bij de kabelTHE_BASE schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:42:
[...]
Hoe doen jullie dit?
Gewoon spullen
Dan toch een haakje bestellen en het daar eens mee proberen. Tweede kabel lijkt me niet nodig. Merk nu al dat alleen thuis laden tenzij we echt ver rijden. Dan kan de kabel gewoon mee.
Bij m'n vorige wagen kon het lonen om de accu voor een rit voor te verwarmen. Bijvoorbeeld in de winter en voor een langere rit. Dat kon dan met stroom vanuit de laadpaal. De EV3 kan wel conditioneren maar lijkt dan niet de laadpaal te gebruiken. Iemand meer/ander succes in die hoek?
Of het klopt weet ik niet maar iem vertelde me dat ruiten van EV's sneller beslaan omdat ze geen warme motorblok hebben die continu warme moet lozen
Wat wil je hiermee oplossen? Het conditioneren van de batterij is zodat je bij een snellader sneller kunt opladen. Op het moment dat je aan het opladen bent heeft conditioneren geen zin meer omdat de battery pack door het snelle opladen ook al opwarmt. Overigens helpt het helemaal niks bij AC laden, alleen DC laden is snel genoeg om er profijt van te hebben.jonk schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 10:24:
Bij m'n vorige wagen kon het lonen om de accu voor een rit voor te verwarmen. Bijvoorbeeld in de winter en voor een langere rit. Dat kon dan met stroom vanuit de laadpaal. De EV3 kan wel conditioneren maar lijkt dan niet de laadpaal te gebruiken. Iemand meer/ander succes in die hoek?
Het conditioneren doet de auto (tenminste de uitvoering die ik heb) al vanzelf als de navigatie meld dat ik mijn eindpunt niet haal met meer dan 20% (dit is instelbaar) batterij over.
Kom er niet helemaal uit met het snel beslaan van de voorruit en ruiten. Ik zet de blazer op de voorruit maar aan. Maar dan kan de rest dus niet aan. AUTO werkt ook niet.
Bij m’n vorige auto werkte dat gewoon samen. Vind ook wel dat het snel beslaat.
Ik ben van plan om een EV3 Plus Advance met de 58kw accu te kopen.
Ik twijfel of dat voldoende capaciteit is.
Ikzelf heb het idee dat 150 km heen en 150 km terug (300 km) haalbaar moest zijn. Maar wat zijn de werkelijke bevindingen??
Ik zou werkelijk geholpen zijn met jullie ervaringen.
Ikzelf heb het idee dat 150 km heen en 150 km terug (300 km) haalbaar moest zijn. Maar wat zijn de werkelijke bevindingen??
Volgens mij is het doel om het interieur van de auto op temperatuur te krijgen voordat je vertrekt. En dat dan te doen met stroom vanuit de laadpaal ipv vanuit de batterij van de auto.DutchKel schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 19:53:
Wat wil je hiermee oplossen? Het conditioneren van de batterij is zodat je bij een snellader sneller kunt opladen. Op het moment dat je aan het opladen bent heeft conditioneren geen zin meer omdat de battery pack door het snelle opladen ook al opwarmt. Overigens helpt het helemaal niks bij AC laden, alleen DC laden is snel genoeg om er profijt van te hebben.
Het conditioneren doet de auto (tenminste de uitvoering die ik heb) al vanzelf als de navigatie meld dat ik mijn eindpunt niet haal met meer dan 20% (dit is instelbaar) batterij over.
Er is een instelling “Auto ontwaseming” of zoiets. Staat die wel AAN bij jou?THE_BASE schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 20:04:
Kom er niet helemaal uit met het snel beslaan van de voorruit en ruiten. Ik zet de blazer op de voorruit maar aan. Maar dan kan de rest dus niet aan. AUTO werkt ook niet.
Ik zal er morgen eens naar kijken. Nu heb ik de ventilatie op de ruit maar aan laten staan, maar had hele koude voetjes daardoor.deMercer schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 21:52:
[...]
Er is een instelling “Auto ontwaseming” of zoiets. Staat die wel AAN bij jou?
Overigens hadden we de auto bij vrienden op de oprit staan en wilden om 20 uur naar huis. Hele raam beslagen binnen. Ook nooit gehad bij de oude auto.
Verder een fijne auto hoor!
Die functie zorgde ervoor dat in de winter bij vertrek de batterij minder koud was en dus efficiënter functioneerde. Het was niet identiek aan opwarmen voor snelladen.DutchKel schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 19:53:
[...]
Wat wil je hiermee oplossen? Het conditioneren van de batterij is zodat je bij een snellader sneller kunt opladen.
Dat lijkt mij sterk. Het maximale vermogen kan wel lager zijn bij een lagere temperatuur (vandaar ook het verwarmen om sneller te kunnen snelladen), maar dat bij een lagere temperatuur de efficiëntie lager zou zijn (in andere woorden: dat er energie verloren zou gaan) heb ik nog nooit eerder van gehoord.
Is geen probleem.De Eik schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 21:26:
Beginnende EV rijder hier.De Eik schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 21:26:
Als je op plaats van bestemming kan laden dan is het totaal geen probleem.
Zo niet dan heb je kans dat je (in de winter) even moet bijladen.
Het ligt er denk vooral aan hoe vaak je deze afstand rijdt. Als het je dagelijkse commute is dan zou ik zeker voor de grotere batterij kiezen. Dan blijf je ook in de veilige 20%-80% marge, wat beter is voor de batterij.
Zie ook dit vergelijk met daadwerkelijk gebruik:
https://ev-database.org/n...1688e21748a7819fcbe4496ac
[ Voor 3% gewijzigd door JBarn op 26-10-2025 10:04 ]
Hier de fotograaf. Alhoewel wij nu vrijwel altijd thuis opladen, is deze krulkabel op alle fronten een verbetering. Het is ons echt de moeite waard om deze kabel aan te schaffen. In gebruik en qua gemak kun je deze kabel vrijwel met één hand hanteren; het stug oprollen is verleden tijd. Ja, het is een uitgave, maar het levert elke keer weer veel gemak op.THE_BASE schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:42:
[...]Ik kwam deze handige lader tegen in dit topic omdat ik op zoek ben naar een alternatief. Merk dat ik het nu al niet top vind om die bijgeleverde kabel elke keer van de natte tegels vol bladeren te rapen, laat staan straks in de sneeuw. ... En anders een tweede normale laadkabel zodat we altijd een reserve hebben.
Hoe doen jullie dit?
[ Voor 7% gewijzigd door grimson op 26-10-2025 10:36 ]
Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk
Ik zit ook echt in dubio. Ik kan wel een haak kopen, maar dan nog ligt die kabel over de grond en wordt nat. Maar met even kijken of 4 meter haalbaar is, wil ook niet dat die krulkabel helemaal strak op spanning staat.grimson schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:35:
[...]
Hier de fotograaf. Alhoewel wij nu vrijwel altijd thuis opladen, is deze krulkabel op alle fronten een verbetering. Het is ons echt de moeite waard om deze kabel aan te schaffen. In gebruik en qua gemak kun je deze kabel vrijwel met één hand hanteren; het stug oprollen is verleden tijd. Ja, het is een uitgave, maar het levert elke keer weer veel gemak op.
Maar in elk geval bedankt voor de tip!
Hoe bevalt die ‘krul’kabel als de lader aan de andere kant van de auto staat? Parkeer je dan andersom, of ligt de kabel dan over de motorkap / tegen de voorbumper?grimson schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:35:
Hier de fotograaf. Alhoewel wij nu vrijwel altijd thuis opladen, is deze krulkabel op alle fronten een verbetering. Het is ons echt de moeite waard om deze kabel aan te schaffen. In gebruik en qua gemak kun je deze kabel vrijwel met één hand hanteren; het stug oprollen is verleden tijd. Ja, het is een uitgave, maar het levert elke keer weer veel gemak op.
Precies, daar zit ik ook mee. Nu heb ik de standaard 5 meter kabel die over de tegels ligt naar de andere kant van de auto met de neus naar voren.deMercer schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 12:29:
[...]
Hoe bevalt die ‘krul’kabel als de lader aan de andere kant van de auto staat? Parkeer je dan andersom, of ligt de kabel dan over de motorkap / tegen de voorbumper?
Ik kan een krulkabel kopen of toch een haak waarbij ik de huidige kabel een stuk opgerold laat. Ik vind een natte kabel niet erg, maar wel als het over de vieze (of besneeuwde) grond ligt.
deMercer schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 12:29:
[...]Hoe bevalt die ‘krul’kabel als de lader aan de andere kant van de auto staat? Parkeer je dan andersom, of ligt de kabel dan over de motorkap / tegen de voorbumper?
Goed punt. Vooralsnog laden we bijna altijd thuis, dus staat de lader aan de juiste kant en loopt de kabel vrijwel in een rechte lijn naar de laadpaal. Een krulkabel trekt zichzelf grotendeels terug naar zijn oorspronkelijke krul, dus als je de kabel helemaal om de auto heen moet leggen is hij minder geschikt. Hij werkt het best wanneer je de kabel in één rechte lijn kunt aansluiten; bij haakse routes of wanneer de paal aan de andere kant van de auto staat, is een gewone rechte kabel denk ik toch praktischer.THE_BASE schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 12:35:
[...]
Precies, daar zit ik ook mee. Nu heb ik de standaard 5 meter kabel die over de tegels ligt naar de andere kant van de auto met de neus naar voren.
Ik kan een krulkabel kopen of toch een haak waarbij ik de huidige kabel een stuk opgerold laat. Ik vind een natte kabel niet erg, maar wel als het over de vieze (of besneeuwde) grond ligt.
[ Voor 22% gewijzigd door grimson op 26-10-2025 14:00 ]
Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk
Dank voor de heldere en duidelijke reactie.JBarn schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:03:
[...]
Beginnende EV rijder hier.
Als je op plaats van bestemming kan laden dan is het totaal geen probleem.
Zo niet dan heb je kans dat je (in de winter) even moet bijladen.
Het ligt er denk vooral aan hoe vaak je deze afstand rijdt. Als het je dagelijkse commute is dan zou ik zeker voor de grotere batterij kiezen. Dan blijf je ook in de veilige 20%-80% marge, wat beter is voor de batterij.
Zie ook dit vergelijk met daadwerkelijk gebruik:
https://ev-database.org/n...1688e21748a7819fcbe4496ac
Duidelijk. Andersom parkeren is dan dus het devies als de lader aan de andere kant staat.grimson schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 13:59:
Goed punt. Vooralsnog laden we bijna altijd thuis, dus staat de lader aan de juiste kant en loopt de kabel vrijwel in een rechte lijn naar de laadpaal. Een krulkabel trekt zichzelf grotendeels terug naar zijn oorspronkelijke krul, dus als je de kabel helemaal om de auto heen moet leggen is hij minder geschikt. Hij werkt het best wanneer je de kabel in één rechte lijn kunt aansluiten; bij haakse routes of wanneer de paal aan de andere kant van de auto staat, is een gewone rechte kabel denk ik toch praktischer.
Ziet er overigens heel praktisch uit, die krulkabel, op de foto waarbij de laadpoort heel dicht bij de lader is.
Dank voor je uitleg! Dan is het minder praktisch voor ons. Kabel gaat diagonaal en dan achter de klep. Auto omdraaien is weer te ver.grimson schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 13:59:
[...]
Goed punt. Vooralsnog laden we bijna altijd thuis, dus staat de lader aan de juiste kant en loopt de kabel vrijwel in een rechte lijn naar de laadpaal. Een krulkabel trekt zichzelf grotendeels terug naar zijn oorspronkelijke krul, dus als je de kabel helemaal om de auto heen moet leggen is hij minder geschikt. Hij werkt het best wanneer je de kabel in één rechte lijn kunt aansluiten; bij haakse routes of wanneer de paal aan de andere kant van de auto staat, is een gewone rechte kabel denk ik toch praktischer.
Toch maar een haak en zo veel mogelijk opgerold laten hangen. Kijken of we zo de winter doorkomen.
Even (een poging tot) meedenken: en een tweede gewone kabel, eventueel op maat gemaakt, die je gewoon altijd thuis laat liggen/hangen? Dan hoef je niet met een vieze kabel te ‘ hannesen’.THE_BASE schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:24:
Dank voor je uitleg! Dan is het minder praktisch voor ons. Kabel gaat diagonaal en dan achter de klep. Auto omdraaien is weer te ver.
Toch maar een haak en zo veel mogelijk opgerold laten hangen. Kijken of we zo de winter doorkomen.
Ja, dat is ook zeker een optie. Maar we hebben in principe geen extra kabel nodig. Dus dan laat ik de originele kabel thuis hangen en rol ik hem minder af. Eerst dat eens proberen en kijken of dat werkt voor ons.deMercer schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:28:
[...]
Even (een poging tot) meedenken: en een tweede gewone kabel, eventueel op maat gemaakt, die je gewoon altijd thuis laat liggen/hangen? Dan hoef je niet met een vieze kabel te ‘ hannesen’.
Vandaag na de zomertijd/wintertijd wissel bleek de tijd niet te zijn aangepast. Instelling van de tijd in de EV3 stond in het instellingen menu bij datum/tijd op automatisch en gps zou de wijziging op basis van regio moeten aansturen. Handmatige instelling dus maar gekozen.
Is er nog een andere setting die ik aan zou moeten passen?
Edit: thuisgekomen en via google gezien dat je de tickbox zomertijd moet omzetten. Onder het rijden niet zover naar beneden gescrolled.
Heb hiervoor ev’s en ice gereden waar deze wijziging automatisch op basis van regio werd gedaan. Helaas …….
Edit: thuisgekomen en via google gezien dat je de tickbox zomertijd moet omzetten. Onder het rijden niet zover naar beneden gescrolled.
Heb hiervoor ev’s en ice gereden waar deze wijziging automatisch op basis van regio werd gedaan. Helaas …….
[ Voor 27% gewijzigd door pati op 26-10-2025 17:36 ]
EV3 adv + LR 19” allseason
Mijn vorige twee auto’s moest ik dat ook handmatig aan/uitzetten, dus deed ik vanzelf vanochtend, maar vroeg mij ook altijd al af waarom dat niet automatisch konpati schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:29:
Vandaag na de zomertijd/wintertijd wissel bleek de tijd niet te zijn aangepast. Instelling van de tijd in de EV3 stond in het instellingen menu bij datum/tijd op automatisch en gps zou de wijziging op basis van regio moeten aansturen. Handmatige instelling dus maar gekozen.
Stiekum moet ik wel een beetje lachen om dat kabel-oprol-verhaal hier. Wij hebben de eerste stekker-auto hier thuis in 2013 gekocht, en nu zijn 2 van de 4 elektrisch. Nooit ook maar enig moment gedacht 'jak, de kabel is nat'. Grappig hoe dat kan verschillen bij mensen.
Vandaag nog niet in de Kia gereden. De BMW en Volvo doen het gewoon automatisch o.b.v. de DAB signalen. Wel vrij armoedig als ze dat bij KIA niet doen.NVranya schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 19:40:
[...]
Mijn vorige twee auto’s moest ik dat ook handmatig aan/uitzetten, dus deed ik vanzelf vanochtend, maar vroeg mij ook altijd al af waarom dat niet automatisch kon
:strip_exif()/f/image/6L83cGet4FSVSSwyh2b2S2vb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gbQ8yZGohwTayILDN3CDTeDM.jpg?f=fotoalbum_large)