Geen idee. Ik ben langs drie dealers gereden en heb ze uitgebreid mijn inruiler laten inspecteren. Een beetje serieuze dealer wil de inruiler zien, zou ik denken. Een beoordeling op afstand lijkt me niet de manier om zaken te doen. Het kost tijd, maar zoals gezegd: in 3 uur tijd duizenden euro's verdienen, doe je anders alleen met crypto.jdbiggelaa schreef op zondag 8 maart 2026 @ 09:50:
[...]
Ik heb je tip gevolgd, in eerste instantie verschillende Kia dealers van andere ketens online om een inruilvoorstel gevraagd. Die verschillen onderling weinig, en het ‘indicatieve’ inruilbedrag ligt overal ruim 50% (!) hoger dan bij de dealer waar ik fysiek ben geweest.
Heeft zo’n indicatief bod enige waarde of is dat alleen een lokkertje en wordt je uiteindelijk veel minder geboden? Iemand daar ervaring mee?
Bij mijn dealer werd er een stukje gereden, zoals het hoort vind ik. Kwam daarna met een voorstel. Aangezien ik per se die demo wilde hebben met een flink voordeel (lees lagere prijs) ben ik niet zoals een vorige keer gaan leuren. Wel drie keer een lagere prijs gekregen voor de inruiler.winnie schreef op zondag 8 maart 2026 @ 13:28:
[...]
Geen idee. Ik ben langs drie dealers gereden en heb ze uitgebreid mijn inruiler laten inspecteren. Een beetje serieuze dealer wil de inruiler zien, zou ik denken. Een beoordeling op afstand lijkt me niet de mannier om zaken te doen. Het kost tijd, maar zoals gezegd: in 3 uur tijd duizenden euro's verdienen, doe je anders alleen met crypto.
KIA EV3 GT-Line LR iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Zelf niet, want het is geen optie op de EV3, maar ik had laatst wel in dit topic een link gedeeld naar een video waar 2 dezelfde autos uit het Hyundai concern werden vergeleken. 1 met warmtepomp en 1 zonder. Dat scheelde al gauw 2 tot 3 Kwh/100km bij uit mijn hoofd een temperatuur van rond de 7 graden. Het is niet echt wereldschokkend, maar als je het erbij krijgt bij je optie is het erg mooi meegenomen. Scheelt je toch een paar tientjes per jaar en zal ook wel in je restwaarde schelenjdbiggelaa schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 22:53:
[...]
Heb je persoonlijk een positieve ervaring met het verschil?
[ Voor 3% gewijzigd door JBarn op 08-03-2026 14:18 ]
Dank voor je reactie en advies. Ik ga op pad …winnie schreef op zondag 8 maart 2026 @ 13:28:
[...]
Geen idee. Ik ben langs drie dealers gereden en heb ze uitgebreid mijn inruiler laten inspecteren. Een beetje serieuze dealer wil de inruiler zien, zou ik denken. Een beoordeling op afstand lijkt me niet de manier om zaken te doen. Het kost tijd, maar zoals gezegd: in 3 uur tijd duizenden euro's verdienen, doe je anders alleen met crypto.
Weet iemand of je de FM uit kunt zetten in de EV3. Vindt het zwaar irritant dat ie bij een beetje minder DAB signaal meteen terugvalt op FM. Volume verschil is nogal groot.
Wilde zaterdag een accubewaking installeren om te zien hoe de 12 voltsaccu erbij stond, hoe ironisch, deze accu was leeg.... Derhalve de plus en min eraf gehaald en een acculader erop. Verder de dealer gebeld, kreeg een verkoper aan de lijn en die zijn over het algemeen alles behalve technisch. Hij zou mij terug laten bellen. Na ruim 3 uur nog maar een gebeld en kreeg een meneer aan de lijn die verklaarde dat dit de eerste keer was dat bij hun bedrijf een EV3 zonder spanning stond. [Heb dit met mijn eSoul in 86.000 km 5 keer meegemaakt dus stond er niet echt van te kijken] . Wat hij wel vertelde dat 4 klanten hun auto in hadden willen leveren, wat het geval, deze klanten gebruikten allen de ANWB laadapp en stonden regelmatig met een lege 12 volt accu. Na geruime tijd bleek dat deze app 250 keer per nacht verbinding zocht met hun auto en dientengevolge de accu leegtrok. Na hem verteld te hebben dat ik mijn mobiel 's nachts altijd uitschakel en dat dit dus niet het geval kon zijn verzocht hij mij maandag contact te zoeken met de ev man van het bedrijf, dat gaan we dus doen. Vandaag de accubewaking geinstalleerd [fluitje van een cent] en krijg nu via bluetooth een pushmelding als de accu beneden een [instelbare] spanning komt. Konden ze bij Kia waarschijnlijk niet bedenken......... Voor uw allen dit alles "Ter Leringh ende Vermaeck".
Het is toch niet de app die rechtstreeks contact zoekt met de auto? Het lijkt me dat je app verbinding maakt met de ANWB backend, en dat die op zijn/haar beurt weer contact zoekt met de auto. Dan kun je de telefoon wel uitzetten, zolang de server contact probeert te leggen blijft die je accu leegtrekken.Aedriaen1 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:41:
Na hem verteld te hebben dat ik mijn mobiel 's nachts altijd uitschakel en dat dit dus niet het geval kon zijn verzocht hij mij maandag contact te zoeken met de ev man van het bedrijf, dat gaan we dus doen.
Is wat de dealer mij vertelde, don't kill the messenger....aikink schreef op zondag 8 maart 2026 @ 20:48:
[...]
Het is toch niet de app die rechtstreeks contact zoekt met de auto? Het lijkt me dat je app verbinding maakt met de ANWB backend, en dat die op zijn/haar beurt weer contact zoekt met de auto. Dan kun je de telefoon wel uitzetten, zolang de server contact probeert te leggen blijft die je accu leegtrekken.
Hallo Forummers,
Heb mijn EV3 nu een jaar en de gratis OTA updates zijn "op".
Voor die 99 euro voor de rest van de looptijd vind ik het toch wel een makkelijke optie en wil die aanschaffen.
Echter, als ik dat via de app wil aanschaffen MOET ik een creditcard ingeven die ook door KIA wordt opgeslagen, maar de opmerking dat het "makkelijk is voor volgende aankopen"
Daar zit ik dus helemaal niet op te wachten, je geeft alle gegevens inclusief cvc code door.
Belletje naar de dealer waar de auto vandaan komt geeft een "uhhh" antwoord, dus daar heb ik niets aan.
Hebben jullie misschien een idee of andere optie?
Groet,
Hans
Voor die 99 euro voor de rest van de looptijd vind ik het toch wel een makkelijke optie en wil die aanschaffen.
Echter, als ik dat via de app wil aanschaffen MOET ik een creditcard ingeven die ook door KIA wordt opgeslagen, maar de opmerking dat het "makkelijk is voor volgende aankopen"
Daar zit ik dus helemaal niet op te wachten, je geeft alle gegevens inclusief cvc code door.
Belletje naar de dealer waar de auto vandaan komt geeft een "uhhh" antwoord, dus daar heb ik niets aan.
Groet,
Hans
[ Voor 0% gewijzigd door Revenge69 op 09-03-2026 06:46 . Reden: syntax ]
Ik gebruik soms Revolut met de eenmalige CC optie. Dan betaal je met een ‘wegwerp creditcard’ die eenmalig te gebruiken is. Het kan zijn dat dit niet wordt ondersteund op sommige sites bijv met abonnementen (terugkerende betalingen) maar dit lijkt een eenmalige betaling (alhoewel de intenties van KIA anders lijkt te zijn).Revenge69 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 06:45:
Misschien het proberen waard?
Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk
Ik ga een poging wagen, bedankt!grimson schreef op maandag 9 maart 2026 @ 07:21:
[...]
Ik gebruik soms Revolut met de eenmalige CC optie. Dan betaal je met een ‘wegwerp creditcard’ die eenmalig te gebruiken is. Het kan zijn dat dit niet wordt ondersteund op sommige sites bijv met abonnementen (terugkerende betalingen) maar dit lijkt een eenmalige betaling (alhoewel de intenties van KIA anders lijkt te zijn).
Misschien het proberen waard?
Ik reageerde eigenlijk bij de andere dealer op een demo. Die was toch niet helemaal volledig naar wens, waarna we verder gingen kijken, en ook een nieuwe in beeld kwam. Toen aan de praat geraakt, waar een hele mooie deal uit kwam rollen. De ene dealergroep is meer bezig met een scherpe prijs dan de andere, weet ik uit ervaring. Bijvoorbeeld Zeeuw&Zeeuw lijkt meer een soort van prijsvechter te zijn, waar bijvoorbeeld Virena weinig ruimte tot onderhandeling laat.jdbiggelaa schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 23:34:
[...]
Bedankt voor de tip! Hoe vond je de dealer met de betere deal?
DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air
Dankje! Ik ben vastgelopen bij Contentgroep. Daar zit een gigantisch gat tussen de online afgegeven inruilprijzen van de Kia website en wat de dealers bieden, ruim eenderde minder. Ze adverteren met hoge 'inruilkortingen', maar die zijn een sigaar uit eigen doos vcor de koper blijkt. Daarnaast betaal je allerlei forse kostenopslagen voor 'diversen', zoals hesjes, een gevarendriehoek en sealer voor de lak. Heb ik helemaal geen behoefte aan, maar de verkoper mag dat niet van de offerte halen. Woensdag ga ik naar Louwman, eens zien of dat beter is. En eens kijken of Zeeuw&Zeeuw een optie kan zijn.Steeffoon schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:40:
[...]
Ik reageerde eigenlijk bij de andere dealer op een demo. Die was toch niet helemaal volledig naar wens, waarna we verder gingen kijken, en ook een nieuwe in beeld kwam. Toen aan de praat geraakt, waar een hele mooie deal uit kwam rollen. De ene dealergroep is meer bezig met een scherpe prijs dan de andere, weet ik uit ervaring. Bijvoorbeeld Zeeuw&Zeeuw lijkt meer een soort van prijsvechter te zijn, waar bijvoorbeeld Virena weinig ruimte tot onderhandeling laat.
Vraag tussendoor: al 4 dagen krijgt de Kia app geen contact met onze EV3 (remote functie werkt niet, batterij % klopt niet, locatie op kaart klopt wel). Dit met 2 verschillende telefoons met allebei een andere versie van de app. Reset van mediapaneel biedt geen soelaas. Enig idee wat te doen?
[ Voor 5% gewijzigd door Joukev op 09-03-2026 19:04 ]
Ik was ook bij Content. Ben bij twee vestigingen geweest. Zat een behoorlijk verschil tussen de ene en de andere vestiging.jdbiggelaa schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:59:
[...]
Dankje! Ik ben vastgelopen bij Contentgroep. Daar zit een gigantisch gat tussen de online afgegeven inruilprijzen van de Kia website en wat de dealers bieden, ruim eenderde minder. Ze adverteren met hoge 'inruilkortingen', maar die zijn een sigaar uit eigen doos vcor de koper blijkt. Daarnaast betaal je allerlei forse kostenopslagen voor 'diversen', zoals hesjes, een gevarendriehoek en sealer voor de lak. Heb ik helemaal geen behoefte aan, maar de verkoper mag dat niet van de offerte halen. Woensdag ga ik naar Louwman, eens zien of dat beter is. En eens kijken of Zeeuw&Zeeuw een optie kan zijn.
Niet zo content met Content.
Heb 2 keer gereageerd bij verschillende vestigingen van Content op een nieuwe voorraad auto , die "direct leverbaar " zou zijn. Bleken na een telefoontje dus lokkertjes te zijn en echter pas na weken leverbaar en dan ook nog eens in een andere kleur dan geadverteerd..
Met de verkoper afgesproken om alle gegevens en meerder foto's van mijn inruilauto aan hem te sturen voor een offerte.
Zo gezegd zo gedaan. Je raad het al : nooit meer iets van Content gehoord....
Als een bedrijf vóór de verkoop al zo met z'n potentiele klanten omgaat dan hou ik mijn hart vast als je keer mankementen hebt en op hun aangewezen zou zijn.. Ik een ervaring rijker en Content een klant armer....
Inmiddels is mijn nieuwe Kia naar volle tevredenheid door een andere dealer geleverd.Daar werd ik wel als klant serieus genomen..
Heb 2 keer gereageerd bij verschillende vestigingen van Content op een nieuwe voorraad auto , die "direct leverbaar " zou zijn. Bleken na een telefoontje dus lokkertjes te zijn en echter pas na weken leverbaar en dan ook nog eens in een andere kleur dan geadverteerd..
Met de verkoper afgesproken om alle gegevens en meerder foto's van mijn inruilauto aan hem te sturen voor een offerte.
Zo gezegd zo gedaan. Je raad het al : nooit meer iets van Content gehoord....
Als een bedrijf vóór de verkoop al zo met z'n potentiele klanten omgaat dan hou ik mijn hart vast als je keer mankementen hebt en op hun aangewezen zou zijn.. Ik een ervaring rijker en Content een klant armer....
Inmiddels is mijn nieuwe Kia naar volle tevredenheid door een andere dealer geleverd.Daar werd ik wel als klant serieus genomen..
Ja, jammer is dat. Zou daar dan ook niet snel mee in zee gaan. Houd ons op de hoogte! Zou het zeker proberen!jdbiggelaa schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:59:
[...]
Dankje! Ik ben vastgelopen bij Contentgroep. Daar zit een gigantisch gat tussen de online afgegeven inruilprijzen van de Kia website en wat de dealers bieden, ruim eenderde minder. Ze adverteren met hoge 'inruilkortingen', maar die zijn een sigaar uit eigen doos vcor de koper blijkt. Daarnaast betaal je allerlei forse kostenopslagen voor 'diversen', zoals hesjes, een gevarendriehoek en sealer voor de lak. Heb ik helemaal geen behoefte aan, maar de verkoper mag dat niet van de offerte halen. Woensdag ga ik naar Louwman, eens zien of dat beter is. En eens kijken of Zeeuw&Zeeuw een optie kan zijn.
DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air
!kan dat niet met Paypal ?Revenge69 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 06:45:
Hallo Forummers,
Groet,
Hans
Denk dat mijn Kia EV3 vandaag ook aan de beurt is met de ICCU na bijna 30.000km, stopte ineens met laden vanochtend, krijg 'm nu niet meer aan de gang, meerdere laadpalen geprobeerd en geeft een foutmelding bij de Oplader in de app.
Hopen dat DC wel nog werkt, afspraak bij Kia is gemaakt.
Wil, kan je vertellen met wat je meestal en met wel type lader?F4E schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:06:
Denk dat mijn Kia EV3 vandaag ook aan de beurt is met de ICCU na bijna 30.000km, stopte ineens met laden vanochtend, krijg 'm nu niet meer aan de gang, meerdere laadpalen geprobeerd en geeft een foutmelding bij de Oplader in de app.
Dit is de reactie van KIA Nederland:
Beste Hans,
Hartelijk dank voor je bericht aan Kia Connect.
Helaas is het enkel mogelijk gebruik te maken van Kia Pay. Je kunt via Kia Pay de volgende kaarten toevoegen:
MasterCard
VISA
AmericanExpress/AMEX
Helaas is het niet mogelijk om via IDeal te betalen.
Ik vertrouw erop je hierbij voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
Kaylee
Met andere woorden, ze dwingen je een creditcard in te geven, anders geen abonnement. Het is ook niet mogelijk om naderhand de creditcard te verwijderen. Tenminste, die optie heb ik nog niet kunnen vinden.
Ik vraag mij echt af of het is toegestaan om mijn (creditcard) gegevens op te slaan i.h.k.v. de privacywetgeving.
Wie garandeert mij dat hier niets mee gebeurt? De gegevens i.c.m. de cvc code zijn genoeg om de creditcard zonder problemen te gebruiken.
Groet
Een
[ Voor 14% gewijzigd door Revenge69 op 10-03-2026 15:20 . Reden: syntax ]
Opgelost door stekker bij zekeringhuis er 10 min uit te halen en terug in te steken.Joukev schreef op maandag 9 maart 2026 @ 17:25:
Vraag tussendoor: al 4 dagen krijgt de Kia app geen contact met onze EV3 (remote functie werkt niet, batterij % klopt niet, locatie op kaart klopt wel).
[ Voor 17% gewijzigd door Joukev op 10-03-2026 15:43 ]
Geen idee wat voor lader het is, 11KWh lader AC. Laad er normaliter altijd op, zonder problemen.De Eik schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:43:
[...]
Wil, kan je vertellen met wat je meestal en met wel type lader?
Een debit card werkt ook. En het is mogelijk om deze te verwijderen - althans, die optie is bij mij aanwezig in de app.Revenge69 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:00:
Met andere woorden, ze dwingen je een creditcard in te geven, anders geen abonnement. Het is ook niet mogelijk om naderhand de creditcard te verwijderen. Tenminste, die optie heb ik nog niet kunnen vinden.
Viel me vandaag op dat de tijd die wordt weergegeven in de achteruitrij camera een uur voorloopt op de daadwerkelijke klok. Geen idee of dit altijd al zo geweest is? De rest van de auto laat wel de juiste tijd zien.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Er zijn inderdaad regels voor, maar het is niet vanzelfsprekend dat Kia zelf je creditcardgegevens opslaat. In veel gevallen wordt dit afgehandeld door een payment provider (bijv. Adyen, Stripe e.d.).Revenge69 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:00:
[...]
Ik vraag mij echt af of het is toegestaan om mijn (creditcard) gegevens op te slaan i.h.k.v. de privacywetgeving.
Wie garandeert mij dat hier niets mee gebeurt? De gegevens i.c.m. de cvc code zijn genoeg om de creditcard zonder problemen te gebruiken.
Groet
EenEV3 rijder
De kaartgegevens worden dan rechtstreeks door die provider verwerkt en de merchant (Kia) krijgt alleen een token terug waarmee betalingen kunnen worden gedaan. De volledige kaartgegevens en de CVC worden daarbij normaal gesproken niet gedeeld met de merchant.
Daarnaast mag volgens de PCI-DSS (wereldwijde verplichte beveiligingsstandaard voor organisaties die creditcardgegevens opslaan, verwerken of verzenden) regels de CVC sowieso niet opgeslagen worden, ook niet door de payment provider.
In de praktijk ziet een partij zoals Kia vaak alleen het type kaart, de laatste vier cijfers en een token om het abonnement te kunnen afschrijven.
Grote partijen kunnen overigens ook een PCI-DSS omgeving krijgen, dan kunnen ze technisch wel meer zien, maar in praktijk is dat zeldzamer gezien de kosten en het complient houden er van.
[ Voor 4% gewijzigd door aidanl op 10-03-2026 16:59 ]
Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange
Dus achter je auto is het vroeger dan voor je auto?? Hoe hard ga je dan?AtlAntA schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:49:
Viel me vandaag op dat de tijd die wordt weergegeven in de achteruitrij camera een uur voorloopt op de daadwerkelijke klok. Geen idee of dit altijd al zo geweest is? De rest van de auto laat wel de juiste tijd zien.
Het laad percentage gewoon op 100% of heb je die bijvoorbeeld op 90% ingesteld?Dat kan in de app en/ of in de instellingen on de auto.F4E schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:59:
[...]
Geen idee wat voor lader het is, 11KWh lader AC. Laad er normaliter altijd op, zonder problemen.
Laad eigenlijk altijd op tot gewoon 100%, rij er bijna altijd binnen 3 uur van het laden weer 15-20% van af.De Eik schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 23:30:
[...]
Het laad percentage gewoon op 100% of heb je die bijvoorbeeld op 90% ingesteld?Dat kan in de app en/ of in de instellingen on de auto.
DC laden lukte gisteren wel gelukkig, dus kon 'm nog een beetje opladen vóór de afspraak met de servicegarage.
Nou, dank voor jullie gouden tips! Vanochtend was ik bij Kia Louwman in Breda. Prettig bedrijf en zij komen de indicatie van de waarde van je inruilauto op de Kia website gewoon na. Ze boden daardoor bijna €18.000 voor mijn Enyaq ipv €12.000 bij Content in Tilburg. Die laatsten weigerden ook maar een € te bewegen.Steeffoon schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 01:51:
[...]
Ja, jammer is dat. Zou daar dan ook niet snel mee in zee gaan. Houd ons op de hoogte! Zou het zeker proberen!
Nou, die deal met Louwman is rond. Vanaf juli rijden we in een EV3 longrange Plus Advanced, kleur zoals op de foto. Ik blijf dit topic nu met nog meer belangstelling volgen Hoppa!! Goed om te horen, en gefeliciteerd met de aanschaf van je nieuwe auto!jdbiggelaa schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:24:
[...]
Nou, dank voor jullie gouden tips! Vanochtend was ik bij Kia Louwman in Breda. Prettig bedrijf en zij komen de indicatie van de waarde van je inruilauto op de Kia website gewoon na. Ze boden daardoor bijna €18.000 voor mijn Enyaq ipv €12.000 bij Content in Tilburg. Die laatsten weigerden ook maar een € te bewegen.
[Afbeelding]Nou, die deal met Louwman is rond. Vanaf juli rijden we in een EV3 longrange Plus Advanced, kleur zoals op de foto. Ik blijf dit topic nu met nog meer belangstelling volgen
Genoeg te lezen in dit topic. Eventueel kan je ook vast aan voorpret komen op YouTube
Vandaag naar aanleiding van de discussie over navigatie weer eens Apple Maps gebruikt, om nieuwe ervaring op te doen. Verschillen met de Kia navigatie die mij gelijk opvielen:
Voordelen:
* De omgeving is veel duidelijker herkenbaar op de kaart
* Beter op de hoogte van plaatselijke wegafsluitingen
* Vrijwel altijd 2 alternatieve routes selecteerbaar tijdens het rijden, ook wanneer er geen vertraging gesignaleerd is op de actieve route
Nadelen:
* Om een kleine file te ontwijken stuurde Apple Maps mij binnendoor over plattelandswegen (waar je 'passeerplaatsen' hebt). Leverde niet eens tijdwinst op. Kia navigatie heb ik dit nog nooit zien doen.
* Instructies zijn minder duidelijk op de HUD: geen rijstrookindicatie, en voor die binnendoor-wegen lijkt het alsof bij een bocht naar rechts en een afslag nagenoeg rechtdoor, je rechtdoor moet rijden terwijl je de bocht zou moeten volgen.
* De rest van de Kia infotainment UI is niet tegelijk zichtbaar, zoals de side panel en de media controls.
Voor nu blijf ik toch bij de Kia navigatie
Voordelen:
* De omgeving is veel duidelijker herkenbaar op de kaart
* Beter op de hoogte van plaatselijke wegafsluitingen
* Vrijwel altijd 2 alternatieve routes selecteerbaar tijdens het rijden, ook wanneer er geen vertraging gesignaleerd is op de actieve route
Nadelen:
* Om een kleine file te ontwijken stuurde Apple Maps mij binnendoor over plattelandswegen (waar je 'passeerplaatsen' hebt). Leverde niet eens tijdwinst op. Kia navigatie heb ik dit nog nooit zien doen.
* Instructies zijn minder duidelijk op de HUD: geen rijstrookindicatie, en voor die binnendoor-wegen lijkt het alsof bij een bocht naar rechts en een afslag nagenoeg rechtdoor, je rechtdoor moet rijden terwijl je de bocht zou moeten volgen.
* De rest van de Kia infotainment UI is niet tegelijk zichtbaar, zoals de side panel en de media controls.
Voor nu blijf ik toch bij de Kia navigatie
onzenuub schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:28:
[...]
Dus achter je auto is het vroeger dan voor je auto?? Hoe hard ga je dan?
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Ben niet zo technisch, maar als de telefoon uitstaat hoe kan dan de app verbinding maken met de ANWB? Vergeef mij mijn lompheid....aikink schreef op zondag 8 maart 2026 @ 20:48:
[...]
Het is toch niet de app die rechtstreeks contact zoekt met de auto? Het lijkt me dat je app verbinding maakt met de ANWB backend, en dat die op zijn/haar beurt weer contact zoekt met de auto. Dan kun je de telefoon wel uitzetten, zolang de server contact probeert te leggen blijft die je accu leegtrekken.
Nadat ik in de ANWB app de verbinding met de auto heb verbroken, is het standby gebruik gedaald naar ca 1% per 2 dagen en gaat de auto na 3 dagen in een ruststand Ik gebruik de auto nu niet erg veel, dus het scheelt tussentijds opladen om de auto op ca 80% te houden. Dus de tip om de verbinding te verbreken heeft geholpen. Dank daarvoor.Aedriaen1 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:10:
[...]
Ben niet zo technisch, maar als de telefoon uitstaat hoe kan dan de app verbinding maken met de ANWB? Vergeef mij mijn lompheid....
EV3 PLUS Adv LR all -season 19” ivory / HW 2xPIB
Simpel beredeneerd (en pin me er niet op vast): de ANWB app maakt verbinding met je auto via de/een ANWB server, die op zijn beurt weer contact legt met een Kia server, en die heeft uiteindelijk een lijntje met de auto. Je kunt je telefoon uitzetten om de verbinding tussen dat apparaat en server te beëindigen, maar zonder instructies kan het lijntje tussen ANWB/KIA server en voertuig nog steeds in leven blijven. En zoals @matje70 al stelt, het verbreken van de verbinding zelf werkt wel om het energieverbruik te stoppen. Waarom de ANWB-server de verzoeken niet beëindigd, geen idee. Het kan zo maar zijn dat Kia de API heeft aangepast waardoor de verzoeken niet meer goed doorkomen, en de requests maar door blijven gaan.Aedriaen1 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:10:
[...]
Ben niet zo technisch, maar als de telefoon uitstaat hoe kan dan de app verbinding maken met de ANWB? Vergeef mij mijn lompheid....
Ik heb iets vreemds geconstateerd sinds de laatste ota update.
Het betreft de elektrische achterklep. Voorheen moest je op een bepaalde afstand van de klep achter de auto blijven staan en dan hoorde je 3 piepjes en dan ging de klep open.
Als ik nu de auto langs achter nader en naar de voordeur loop, gaat de klep ook piepen en als ik bijvoorbeeld naast de auto blijf staan of zelfs instap, gaat de achterklep doodleuk open.
Heeft iemand een dergelijke ervaring? Ik vind het maar vreemd.
Het betreft de elektrische achterklep. Voorheen moest je op een bepaalde afstand van de klep achter de auto blijven staan en dan hoorde je 3 piepjes en dan ging de klep open.
Als ik nu de auto langs achter nader en naar de voordeur loop, gaat de klep ook piepen en als ik bijvoorbeeld naast de auto blijf staan of zelfs instap, gaat de achterklep doodleuk open.
Nee bij mij niet.Eevje schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 00:20:
Het is of de achterklep gaat open als ik achter de auto blijf staan, of als ik naast de auto sta gaat de deurvergrendeling open. Nooit beide.
Mijn EV3 zit al vanaf levering november 2025 op V26.1.1 en heb nog nooit een auto system update gehad.
Volgens eerdere berichten in dit forum zou het ook zo moeten werken als ik ervaar.
Ik heb een soortgelijke koppeling tussen de Allego app en de auto ook maar uitgezet. Heb ook het gevoel dat er meer verlies SoC is.matje70 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:35:
[...]
Nadat ik in de ANWB app de verbinding met de auto heb verbroken, is het standby gebruik gedaald naar ca 1% per 2 dagen en gaat de auto na 3 dagen in een ruststand Ik gebruik de auto nu niet erg veel, dus het scheelt tussentijds opladen om de auto op ca 80% te houden. Dus de tip om de verbinding te verbreken heeft geholpen. Dank daarvoor.
Klinkt wel logisch, als de (Allego) app bijvoorbeeld elk half uur vraagt naar de SoC van de auto zal die dat elke keer gaan opvragen en komt de auto nooit in een ruststand.
Ook van mij bedankt voor de tip
Precies ook mijn ervaring. Heb alleen maar slechte ervaringen gehad bij Content. Zowel Sales als Aftersales. Ben ook bij Louman in Breda uitgekomen.jdbiggelaa schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:24:
[...]
Nou, dank voor jullie gouden tips! Vanochtend was ik bij Kia Louwman in Breda. Prettig bedrijf en zij komen de indicatie van de waarde van je inruilauto op de Kia website gewoon na. Ze boden daardoor bijna €18.000 voor mijn Enyaq ipv €12.000 bij Content in Tilburg. Die laatsten weigerden ook maar een € te bewegen.
[Afbeelding]Nou, die deal met Louwman is rond. Vanaf juli rijden we in een EV3 longrange Plus Advanced, kleur zoals op de foto. Ik blijf dit topic nu met nog meer belangstelling volgen
Heb het automatisch openen bewust uitgezet. Als het te pas en on te pas werkt wordt ik er niet vrolijk van, laat staan dat hij open gaat als je in een parkeergarage staat met een verlaagd plafond achter de auto.Eevje schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 00:20:
Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange
De EV3 hier is gisteren weer naar de dealer geweest voor gigantisch gekraak bij de achterklep. Opnieuw heeft de dealer hem afgesteld en opnieuw gesmeerd. Hoorde bij het wegrijden nog licht gekraak... maar goed... als het weer erger wordt, gaan we maar weer langs.
Ik zag onlangs een video van YouTuber EVOdessy langskomen die ook over gekraak gaat. Heb deze zelf niet bekeken, maar wellicht heb jij (of je dealer) er iets aan.Steeffoon schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:24:
De EV3 hier is gisteren weer naar de dealer geweest voor gigantisch gekraak bij de achterklep. Opnieuw heeft de dealer hem afgesteld en opnieuw gesmeerd. Hoorde bij het wegrijden nog licht gekraak... maar goed... als het weer erger wordt, gaan we maar weer langs.
Ik blijf het vreemd vinden ( een bug denk ik dan) dat de wagen onbedoeld met laden begint als die thuis aan de laadpaal hangt. Zuigt die natuurlijk onbedoeld de thuisbatterij leeg. Vannacht gebeurde het weer. Na thuiskomst omstreeks 19u plug ik de kabel in. Het laden staat in pauze zoals gewenst en om 01:05 begnt die dan toch te laden zonder mijn tussenkomst of zonder dat er iets ingesteld is in de app.
Kan jij die zo 123 vinden?deMercer schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:53:
[...]
Ik zag onlangs een video van YouTuber EVOdessy langskomen die ook over gekraak gaat. Heb deze zelf niet bekeken, maar wellicht heb jij (of je dealer) er iets aan.
Kwam er nog iets uit in zijn video, aan oplossing of oorzaak?
Ligt denk vooral aan de lader die je gebruikt. Wij hebben een Easee, en die kunnen we gewoon instellen. Als ik niet wil dat 'ie direct gaat laden, dan doet 'ie dat niet.bartmaniac schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:51:
Ik blijf het vreemd vinden ( een bug denk ik dan) dat de wagen onbedoeld met laden begint als die thuis aan de laadpaal hangt. Zuigt die natuurlijk onbedoeld de thuisbatterij leeg. Vannacht gebeurde het weer. Na thuiskomst omstreeks 19u plug ik de kabel in. Het laden staat in pauze zoals gewenst en om 01:05 begnt die dan toch te laden zonder mijn tussenkomst of zonder dat er iets ingesteld is in de app.
Ik heb het zelf weg kunnen werken. Zie mijn eerdere opmerkingen. Tot nu toe niet terug gekomen😃Steeffoon schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:24:
Krijg ineens een 3D van m’n auto te zien in de Kia app. Ziet er netjes uit!
KIA EV3 GT-Line LR iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Net de video gekeken van EV Odessey. Hij gebruikt ook WD40 om het gekraak van de achterklep op te lossen. In het slotmechanisme van de klep. Ben bang dat het een tijdelijke oplossing isSteeffoon schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:43:
[...]
Kan jij die zo 123 vinden?
Kwam er nog iets uit in zijn video, aan oplossing of oorzaak?
https://www.youtube.com/watch?v=XhrqQV6ym9oSteeffoon schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:43:
Kan jij die zo 123 vinden?
Geen idee, ik heb de video zelf niet bekeken aangezien ik geen last heb van kraakjes of piepjes in onze EV3Kwam er nog iets uit in zijn video, aan oplossing of oorzaak?
Zag vanavond dat in de KIA app je de keuze kunt maken voor 3D weergave. Zie hiervoor
YouTube: Kia EU/UK App 3D mode now available,how to set up,what’s moved & cha...
Ziet er allemaal wat gelikter uit.
Overigens bij mij gaat het downloaden voor de 3e al niet goed en wordt onderbroken, dat u het weet!
YouTube: Kia EU/UK App 3D mode now available,how to set up,what’s moved & cha...
Overigens bij mij gaat het downloaden voor de 3e al niet goed en wordt onderbroken, dat u het weet!
[ Voor 12% gewijzigd door Aedriaen1 op 12-03-2026 21:05 ]
Ja, ik zag het ook net. Bij mij ging het allemaal goed (iPhone). EVOdesy meldde ook dat er instellingen gereset werden, maar dat heb ik nog niet gemerkt.Aedriaen1 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:59:
Zag vanavond dat in de KIA app je de keuze kunt maken voor 3D weergave. Zie hiervoor
Thanks!deMercer schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:54:
[...]
https://www.youtube.com/watch?v=XhrqQV6ym9o
[...]
Geen idee, ik heb de video zelf niet bekeken aangezien ik geen last heb van kraakjes of piepjes in onze EV3
Ah, mazzelaar!
Dat lijkt mij ook inderdaad, niet iets voor de lange termijn. Jammer weer._EV_ schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:09:
[...]
Net de video gekeken van EV Odessey. Hij gebruikt ook WD40 om het gekraak van de achterklep op te lossen. In het slotmechanisme van de klep. Ben bang dat het een tijdelijke oplossing is
VRAAG IK ZOJUIST AAN CO-PILOT NAAR V2L VAN DE EV3!
Dan krijg ik als antwoord dat de ev3 helemaal geen mogelijkhied heeft of zelfs krijgt voor V2L!
Mocht dit waar zijn dan ben ik toch regelrecht bedonderd door de dealer omdat dit voor mij het verschil maakte voor mijn keuze tussen de kia of de scoda elroq.
Dan krijg ik als antwoord dat de ev3 helemaal geen mogelijkhied heeft of zelfs krijgt voor V2L!
Mocht dit waar zijn dan ben ik toch regelrecht bedonderd door de dealer omdat dit voor mij het verschil maakte voor mijn keuze tussen de kia of de scoda elroq.
weet je ook het merk niet, of laad je altijd buiten op?F4E schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:59:
[...]
Geen idee wat voor lader het is, 11KWh lader AC. Laad er normaliter altijd op, zonder problemen.
Niet als je CLAUD.AI vraagt, sowieso meer vertrouwen in.peterx1 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:55:
Sinds wanneer nemen we de output van een LLM aan voor waarheid?peterx1 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:55:
één google actie en je ziet dat de K.I. het fout heeft..
Ik zie dit soort dingen steeds vaker terug komen, maar waarom ben je verbaast dat een AI model niet de waarheid spreekt want dit gebeurt veel vaker dan je denkt. Een simpele zoekmachine zoekopdracht had je bijna direct naar 10 verschillende artikelen gestuurd die dit gewoon bevestigenpeterx1 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:55:
Fout, V2L kan, bij KIA kun je er een adapter voor kopen (goedkoper elders).peterx1 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:36:
Dank, maar bedoel je nu dat co-pilot fout zit , of het bij het rechte eind heeft?
Vanuit KIA kan het wel, enkel is het softwarematig uitgezet omdat ze nog geen beslissing hebben gemaakt. Iets met mislopen van belasting. Ligt niet bij KIA maar bij de overheid zover ik weet.peterx1 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:45:
dank, hoe zit het met v2h?
[ Voor 8% gewijzigd door Bastiaan1983 op 13-03-2026 13:02 ]
Ik zat gisteren naar de groene nerds te kijken en wat ik daar hoorde was toch verontrustend betreffende de kosten van teruglevering komend jaar van zonnestroom. Ik hoop dan toch dat ik de ev3 kan gaan gebruiken als thuisaccu. Zit nu hier al een jaar op te wachten en heb het gevoel dat er helemaal niets gebeurt....
Ik weet het niet hoor. Aan de ene kant wordt er allemaal aanbevelingen gedaan om de degradatie van de batterij te voorkomen, zoals maar laden tot 80% en niet onder de 20% laten komen. Zou het gebruikt van de batterij als thuisbatterij ook niet bijdragen aan de degradatie?peterx1 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:46:
Ik zat gisteren naar de groene nerds te kijken en wat ik daar hoorde was toch verontrustend betreffende de kosten van teruglevering komend jaar van zonnestroom. Ik hoop dan toch dat ik de ev3 kan gaan gebruiken als thuisaccu. Zit nu hier al een jaar op te wachten en heb het gevoel dat er helemaal niets gebeurt....
Je kunt je EV3 toch gebruiken om te voorkomen dat je teruglevert? Waar de groene nerds het over hadden heeft niks met V2H / V2L / V2G te maken. De enige mogelijkheid die je hebt is met een V2L adapter stroom je huis in te trekken en te gebruiken.peterx1 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:46:
De tijd van een auto + lader + stroomnet waarmee je ook kunt terugleveren ligt nog ver voor ons.
https://www.evrijders.nl/...n-v2x-v2g-v2h-v2l-en-meerpeterx1 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:46:
Jammer dat wij de ramen niet kunnen bedienen......deMercer schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:08:
[...]
Ja, ik zag het ook net. Bij mij ging het allemaal goed (iPhone). EVOdesy meldde ook dat er instellingen gereset werden, maar dat heb ik nog niet gemerkt.
Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat, KIA EV3 +A Pearl White LR
dat ligt meer aan co-pliot dan aan de EV3.peterx1 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:55:
Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
Het is wel degelijk duidelijk. KIA wil AC bidirectioneel laden vlottrekken. Zie de testen met de EV 9 bij Elaad (YouTube: V2G test Kia EV9 at the Elaad Testlab). Meen gelezen te hebben dat er zelfs al vervolg testen zijn geweest of gepland. Maar inderdaad mogelijk dubbele belasting over teruglevering aan het net en verschillen in netcodes tussen de diverse landen o.a. zijn nog te nemen obstakels.uray schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:38:
Ook is het nog steeds niet duidelijk of ze het AC of DC gaan ondersteunen.
DC bidirectioneel kan in de basis elke EV, want de benodigde omvormer zit dan in de laadpaal. Daarom is zo’n laadpaal veel duurder. De VAG groep is deze weg opgegaan.
Nog steeds niet? Dat is idd jammer, ja.noppie63 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:33:
Jammer dat wij de ramen niet kunnen bedienen......
En graag nog - voor iedereen - de bediening van het schuifdak toevoegen aan de app.
Dit is een goed overzicht van de situatie mbt V2X. Ik volg het onderwerp al enkele jaren en mijn voorlopige conclusie is dat het niet opschiet. Het ontbreekt aan regie. Reken maar dat het nog 2-3 jaar duurt voordat het werkelijk beschikbaar is. De ISO standaard moet op 1-1-2027 zijn ingevoerd, maar dat is niet het enige obstakel…
Ja ik ook, maar de velgen kloppen nietTHE_BASE schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 19:19:
Krijg ineens een 3D van m’n auto te zien in de Kia app. Ziet er netjes uit!
Haha. Nee. Maar dat was eerst met 2D ook al niet.
Inderdaad wordt er door AI chatbots flink wat afgelogen, gewoon zelf googelen. Overigens: De Skoda Elroq en de Kia EV3 bieden beiden 'voorbereiding op V2H/V2G". Maar dat stelt nog niks voor, daar kun je in de praktijk nog niets mee. En ja, de Kia EV3 biedt V2L, maar wat wil je daarmee? Op de camping de föhn van je vrouw aansluiten of zo? Of een kabel van je auto via de voordeur je huis intrekken om een schemerlamp te laten branden bij stroomuitval? Kortom, dat V2L lijkt een leuk speeltje en dat is het ook, meer niet in mijn ogen.peterx1 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:55:
Mijn EV3 staat in bestelling. Ter voorbereiding op het rijden wil ik graag de handleiding doorlezen. Ik kan echter nergens een PDF vinden. Zit de handleiding alleen nog in de app? Die is alleen bruikbaar als je de auto al rijdt lijkt het. Iemand een suggestie?
Geen PDF, maar twee URLs naar de handleidingen op het web:jdbiggelaa schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 19:21:
Mijn EV3 staat in bestelling. Ter voorbereiding op het rijden wil ik graag de handleiding doorlezen. Ik kan echter nergens een PDF vinden. Zit de handleiding alleen nog in de app? Die is alleen bruikbaar als je de auto al rijdt lijkt het. Iemand een suggestie?
handleiding EV3
handleiding ccNC
Have fun .. and happy dreamingjdbiggelaa schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 19:21:
https://media.kia.nl/productenDb/documents/306.pdf
[ Voor 4% gewijzigd door _birdie_ op 13-03-2026 20:56 ]
Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
Heb je al gekeken of er een V2L adapter in je kofferbak ligt? Bij de Niro was V2L alleen bij de executive versie mogelijk.peterx1 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:55:
Niro EV Exec 07-2023
Ik heb de plus uitvoering, waar geen V2L adapter bij wordt geleverd. Maar heb er een voor een paar tientjes besteld op Amazon, en het werkt gewoon prima.peterx1 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:55:
Blijft handig om zelf te blijven nadenken met AI
@Skipper_NH In de regel zou elke auto DC V2x moeten kunnen, dat is leuk in theorie. Maar de praktijk is weerbarstiger.
Ik snap de vraag niet helemaal, maar als het om de adapter gaat, inclusief bij GT-Line en GT-PlusLine en los verkrijgbaar voor overige versies. Werkt dus wel, zelf nadenken is ook nog altijd een optie.peterx1 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:55:
Denk je?THE_BASE schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 20:18:
[...]
Ik snap de vraag niet helemaal, maar als het om de adapter gaat, inclusief bij GT-Line en GT-PlusLine en los verkrijgbaar voor overige versies. Werkt dus wel, zelf nadenken is ook nog altijd een optie.
Niet altijd.
dit klopt niet;THE_BASE schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 20:18:
[...]
Ik snap de vraag niet helemaal, maar als het om de adapter gaat, inclusief bij GT-Line en GT-PlusLine en los verkrijgbaar voor overige versies. Werkt dus wel, zelf nadenken is ook nog altijd een optie.
er zijn uitvoeringen zonder 230v stopcontact in de achterbank, ik meen de air en de business.
deze ondersteunen geen v2l, ook niet als je de adapter besteld
Die adapter werkt via de Laadpoort, moet gewoon werken.
Heeft niets met de V2L aansluiting "in" de auto te maken.
Wat @uray zegt dus.AbelR schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:56:
[...]
dit klopt niet;
er zijn uitvoeringen zonder 230v stopcontact in de achterbank, ik meen de air en de business.
deze ondersteunen geen v2l, ook niet als je de adapter besteld
uray schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:13:
Die adapter werkt via de Laadpoort, moet gewoon werken.
daar ben ik mij van bewust, ik heb zelf ook een v2l-adapter.
echter zijn er twee varianten iccu, één met v2x en één zonder.
de air trim en business trim zijn uitgevoerd met de goedkope iccu zonder v2x en hebben daarom geen stopcontact onder de achterbank en geen mogelijkheid tot v2l met een ccs2 adapter.
zie hieronder een door kia aangeleverde vergelijking van de specificaties tussen de business line en de plus.
daarnaast nog een screenshot van de officiële Nederlandse kia ev3 specificatielijst voor de air.
ik heb dit toendertijd nagevraagd, laten uitzoeken en bevestigen per mail door kia.
:strip_exif()/f/image/DxmUHEeM52TtiB4EdS21gCpw.jpg?f=fotoalbum_large)
zie rechtsonder, onboard charger (iccu) met v2x.
De Air heeft dus inderdaad geen VTX voorbereiding.AbelR schreef op zondag 15 maart 2026 @ 22:51:
[...]
[...]
daar ben ik mij van bewust, ik heb zelf ook een v2l-adapter.
echter zijn er twee varianten iccu, één met v2x en één zonder.
de air trim en business trim zijn uitgevoerd met de goedkope iccu zonder v2x en hebben daarom geen stopcontact onder de achterbank en geen mogelijkheid tot v2l met een ccs2 adapter.
zie hieronder een door kia aangeleverde vergelijking van de specificaties tussen de business line en de plus.
daarnaast nog een screenshot van de officiële Nederlandse kia ev3 specificatielijst voor de air.
ik heb dit toendertijd nagevraagd, laten uitzoeken en bevestigen per mail door kia.
[Afbeelding]
zie rechtsonder, onboard charger (iccu) met v2x.
[Afbeelding]
De ‘business’-uitvoering ook niet. Ik vermoed dat lease maatschappijen, de voornaamste afnemers van deze uitvoering, geen gedonder willen met klanten die klagen dat medewerkers overdag op het werk laden en dan ‘s-avonds thuis het huis van energie voorzien op kosten van de werkgever.
ik vermoed kosten verlagen.jdbiggelaa schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:56:
De ‘business’-uitvoering ook niet. Ik vermoed dat lease maatschappijen, de voornaamste afnemers van deze uitvoering, geen gedonder willen met klanten die klagen dat medewerkers overdag op het werk laden en dan ‘s-avonds thuis het huis van energie voorzien op kosten van de werkgever.
Je kunt namelijk gewoon een "niet-Business" versie leasen. Het is slechts een naam.
:strip_exif()/f/image/Yj3XHg0xzdUrkpSX7C8rKgsy.jpg?f=fotoalbum_large)
2 weken terug de Kia EV3 GT-Businessline opgehaald.
Echter vind ik de actieradius nog wel erg tegenvallen. Nu snap ik best dat me deze temperaturen de 588km nooit gehaald kan worden. Van het weekend een ritje gedaan naar Duitsland ritje van 140km enkel en dan zit ik toch wel op een verbruik van 19kwh op 100km. Waarbij het verwarmingsverbruik op zo'n 4% zit.. omdat het zonnetje lekker scheen en de verwarming weinig energie nodig had om de auto warm te houden.
Inmiddels 2x gebruik gemaakt van een snellader (beetje ongepland) waardoor ik de batterijconditionering niet heb aangezet, de piek zat op zo'n 55kw. Of komt het ook deels dat de batterij te koud is? 10 graden buitentemperatuur. Mag hopen als ik straks naar Zuid-Frankrijk rij icm preconditionering, dat die 128kw wel aangetikt wordt..
Voor de rest rijdt de auto als een zonnetje
9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35
Dit zijn ‘normale’ waarde voor de Kia EV3 in deze periode. Hier ook ongeveer 19/100, maar toen het een paar weken geleden bijna 20 graden was zat ‘ie alweer op 16/100. No worries!AMDFreak schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:36:
[Afbeelding]
Echter vind ik de actieradius nog wel erg tegenvallen. Nu snap ik best dat me deze temperaturen de 588km nooit gehaald kan worden. Van het weekend een ritje gedaan naar Duitsland ritje van 140km enkel en dan zit ik toch wel op een verbruik van 19kwh op 100km. Waarbij het verwarmingsverbruik op zo'n 4% zit.. omdat het zonnetje lekker scheen en de verwarming weinig energie nodig had om de auto warm te houden.
Inmiddels 2x gebruik gemaakt van een snellader (beetje ongepland) waardoor ik de batterijconditionering niet heb aangezet, de piek zat op zo'n 55kw. Of komt het ook deels dat de batterij te koud is? 10 graden buitentemperatuur. Mag hopen als ik straks naar Zuid-Frankrijk rij icm preconditionering, dat die 128kw wel aangetikt wordt..
afhankelijk veelal van je voet icm eco stand rijden (of mydrive met eco en sportief sturen) en niet veel harder dan 100 rijden, verwarming (als je alleen rijdt driver only), temp in de auto (ik gebruik bij voorkeur alleen stoel/stuur verwarming rond de 19 graden), veel regenereren met iPdal lvl3. Bij mij hielp het met de actie radius stand / verbruik te kijken wat energie kost. Ik wil niet zeggen dat ik alleen op besparing rijd maar ik vind het wel grappig om te weten wat en hoe ik het verbruik. Mijn laatste AC lading tot 100% gaf aan een actie radius van 556 (heel dicht bij de 563 die voor de A+ wordt opgegeven (het is ook wel eens 640 geweest). Ik heb bv nog maar 1x in sport gereden omdat ik de eco al goed genoeg vind. Ik vergeet natuurlijk ook wel eens uit de normal mode te schakelen (ik wil dat het onthouden wordt (wie niet))AMDFreak schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:36:
[Afbeelding]
Ik heb preconditionering nog nooit gebruikt en in de zomer gebruik gemaakt van Tesla snelladers. Ik weet de piek zo niet meer, maar 50kw laden duurt tussen de 25 en 30 min.AMDFreak schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:36:
[Afbeelding]
Ik warm de batterij altijd netjes voor wanneer ik ga snelladen. Steevast ~105kWh hier met de standard range bij een Tesla supercharger. Vanaf 50% gaat ie wat lager; ~90kWh en vanaf ongeveer 65-70% gaat het hard naar beneden en dan zit je rond de 50kWh.
Al met al een hele nette laadcurve.
Als je niet voorverwarmt (met deze temperaturen) dan kan ik me voorstellen dat je al op 70% zit voordat de batterij überhaupt warm genoeg is om zijn max te leveren en dan zit je batterij al zo vol dat er teveel weerstand is om meer dan 50kWh te laden.
Al met al een hele nette laadcurve.
Als je niet voorverwarmt (met deze temperaturen) dan kan ik me voorstellen dat je al op 70% zit voordat de batterij überhaupt warm genoeg is om zijn max te leveren en dan zit je batterij al zo vol dat er teveel weerstand is om meer dan 50kWh te laden.
Vorig jaar eind mei/begin juni van Zuid-Spanje naar Noord-Spanje gereden, en weer terug. Onderweg steeds bij Tesla superchargers geladen zonder preconditionering. Onze EV3 met 78 kWh batterij behaalde onder de 65% steevast zijn piek laadsnelheid van tussen de 125 kW - 133 kW.AMDFreak schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:36:
Ik reed vorig jaar van Nederland naar Montenegro. Bij alle ionity snelladers, zonder voorverwarmen. Vrijwel altijd max 128 kW.
Ik denk vooral de rechtervoet? Ik heb de mijne nu een jaar (17000 km) en het overall gemiddelde staat op 13,7. Dit was aan het begin van de winter 13,4. In de zomer haal je de 600 kilometer gewoon echt!AMDFreak schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:36:
[Afbeelding]