Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 52 53 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-06 21:04
De uitrustingsniveaus kun je niet vergelijken met andere landen, dat verschilt van land tot land. Kia Duitsland (als voorbeeld) kent alleen een Air, Earth en GT-line, maar kun je wel weer een aantal pakketten toevoegen.

In het NCAP rapport staat alleen het DriveWise ADAS pack. Volgens Kia zelf is dat een hele range aan hulpsystemen. Autozine heeft in een bericht hierover staan dat het ADAS pakket standaard op de GT(+) zit, en optioneel op de overige uitvoeringen te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eevje
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 01-06 14:46
Ik heb gemerkt dat de knoppen aan de linkerkant op het stuur erg warm worden. Dan bedoel ik de tuimelschakelaar voor de cruise control en het scrolwieltje ernaast. Ik merkte dat al eerder op, maar dacht dat het bijvoorbeeld door de zon kwam. Maar dat bleek niet zo te zijn. Herkent iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Eevje schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:48:
Ik heb gemerkt dat de knoppen aan de linkerkant op het stuur erg warm worden. Dan bedoel ik de tuimelschakelaar voor de cruise control en het scrolwieltje ernaast. Ik merkte dat al eerder op, maar dacht dat het bijvoorbeeld door de zon kwam. Maar dat bleek niet zo te zijn. Herkent iemand dit?
Bij mij niet gemerkt, terwijl ik het vaak gebruik. Wat is je gemiddelde snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shmoozer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-06 14:48
Ja, was mij ook al een paar keer opgevallen. Niet heel heet, maar wel warm. Ik ging er ook vanuit dat dit door de zon kwam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eevje
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 01-06 14:46
Shmoozer schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:58:
[...]

Ja, was mij ook al een paar keer opgevallen. Niet heel heet, maar wel warm. Ik ging er ook vanuit dat dit door de zon kwam...
Precies zo ja. Bijzonder maar weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pang
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-06 23:36
Dit is ook opgevallen bij een aantal mensen op facebook. Niet iedereen heeft er las van. Desbetreffende persoon had het zelf over heer. Sommige, zoals ik hier lees hebben het over warm en aantal zoals ik helemaal geen last van. Ik rij best vaak met cc aan en scroll ook regelmatig om banden spanning te kijken( al door een spijker gereden en zit nu propje in) en het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zonlicht lijkt mij ook waarschijnlijker. Of misschien per ongeluk stuurverwarming geactiveerd? :P

Afgezien van de stuurverwarming, het stuur is geen logische plek om elektronica te hebben zitten, zeker niet elektronica met een verbruik dat voor noemenswaardige warmte zorgt. Knopjes zijn zelf geen verbruikers :)

[ Voor 38% gewijzigd door Zr40 op 27-05-2025 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
Chris12345 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:45:
[...]

Ik ben bang dat ze dat niet doen. Die concerns krijgen allemaal vastgestelde bedragen vanuit de leasemaatschappijen en als je dan niet in het standaard rijtje past... Ze hebben hun standaard leveranciers. Ik heb dus meegemaakt dat de landelijke partijen niet konden (wilden?) leveren en een zelfstandige hersteller wel.
Ondertussen zijn we weer een stapje verder. Nadat de twee contractpartijen beiden aangaven niet te kunnen leveren heb ik van de leasemij goedkeuring gekregen om bij een Kia dealer aan te kloppen. De lokale dealer (grote landelijke club) heeft een eigen schade-afdeling, maar omdat zij geen contract hebben met de lessor beginnen ze er dus niet aan. Dan maar weer contact opgenomen met de dealer waar de auto vandaan komt, die willen me gelukkig wel verder helpen. Wordt een half dagje op afstand werken en weer 400km op de teller, maar wat moet dat moet dan maar.

Verder zat ik gelukkig in de autostoel en -gordel toen ik de prijs van de ruit hoorde en ik toch wel heel tevreden mag zijn met een laag eigen risico voor glasschade... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:10

aip

aikink schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:36:
[...]

Ondertussen zijn we weer een stapje verder. Nadat de twee contractpartijen beiden aangaven niet te kunnen leveren heb ik van de leasemij goedkeuring gekregen om bij een Kia dealer aan te kloppen. De lokale dealer (grote landelijke club) heeft een eigen schade-afdeling, maar omdat zij geen contract hebben met de lessor beginnen ze er dus niet aan. Dan maar weer contact opgenomen met de dealer waar de auto vandaan komt, die willen me gelukkig wel verder helpen. Wordt een half dagje op afstand werken en weer 400km op de teller, maar wat moet dat moet dan maar.

Verder zat ik gelukkig in de autostoel en -gordel toen ik de prijs van de ruit hoorde en ik toch wel heel tevreden mag zijn met een laag eigen risico voor glasschade... :o
Ja, die camerasystemen etc. die tegenwoordig achter de spiegel tegen de voorruit aan zitten, maken een nieuwe ruit zetten extreem duur. Ik heb op de Volvo nu in 6 jaar al 3 nieuwe ruiten, en het is iedere keer 1350 euro ongeveer. Gelukkig goed verzekerd en geen impact op de no claim regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:05
aip schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:14:
[...]

Ja, die camerasystemen etc. die tegenwoordig achter de spiegel tegen de voorruit aan zitten, maken een nieuwe ruit zetten extreem duur. Ik heb op de Volvo nu in 6 jaar al 3 nieuwe ruiten, en het is iedere keer 1350 euro ongeveer. Gelukkig goed verzekerd en geen impact op de no claim regeling.
Geen wonder dat de premies flink omhoog gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey91
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 06:52
Zr40 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:24:
Zonlicht lijkt mij ook waarschijnlijker. Of misschien per ongeluk stuurverwarming geactiveerd? :P

Afgezien van de stuurverwarming, het stuur is geen logische plek om elektronica te hebben zitten, zeker niet elektronica met een verbruik dat voor noemenswaardige warmte zorgt. Knopjes zijn zelf geen verbruikers :)
Bij mij heeft de auto er ook last van en het is zeker geen zonlicht of stuurverwarming. Hoe dan wel zou ik echt niet weten maar het is zeker een stuk warmer dan wat je normaal zou verwachten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
aip schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:14:
[...]

De werkplaatsmedewerker schrok er zelf ook van ja, maar gaf mij wel inzicht. Of het nu komt dat dit een van de eerste ruiten op de markt is (vraag-aanbod), of door de speciale lagen die erin moeten zitten voor de HUD, geen idee, maar ik blijf het veel vinden.
spoiler:
De voorruit staat in de Kia-boeken voor iets onder de €2K, en daarna prevelde hij nog iets in de trant van "ex BTW, ex. montage". 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DEVegg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-06 15:32

DEVegg

DEVegg

Coffee schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 07:02:
[...]

Er zijn namelijk twee ADAS pakketten, met dus drie niveaus van uitrusting (1 - Air, 2 - Plus & Plus Advanced, 3 - GTline & GTPlusLine)
1. ADAS Pack Air (Bevat: FCA 2.0, HDA 2.0, BCA, RCCA en elektrisch inklapbare spiegels)
€ 739,67
2. ADAS Pack Plus/Plus Advanced (Bevat: FCA 2.0, HDA 2.0)
Ik las zojuist dat mijn Advanced Plus het DriveWise ADAS pakket heeft. Dat schijnt in NL standaard te zijn op de Advanced Plus

https://www.kia.com/nl/ov...gn/technology/drive-wise/

Antwoord Google AI:

De Kia EV3 Advanced Plus is uitgerust met het DriveWise ADAS pakket, dat een breed scala aan geavanceerde rijassistentiesystemen omvat. Deze systemen helpen de bestuurder tijdens het rijden en dragen bij aan een veiligere en comfortabelere ervaring.

Concreet zijn dit de ADAS functies die standaard zijn in de Kia EV3 Advanced Plus:
  • Forward Collision-Avoidance Assist (FCA):
  • [Dit systeem waarschuwt de bestuurder voor mogelijke botsingen en kan automatisch remmen om een botsing te voorkomen.
  • Lane Keeping Assist (LKA):
  • [Dit systeem helpt de bestuurder om binnen de rijstrook te blijven door middel van stuurinterventie en waarschuwingen.
  • Blind Spot Collision-Avoidance Assist (BCA):
  • Dit systeem waarschuwt de bestuurder voor voertuigen in de dode hoek en kan automatisch remmen als er een gevaarlijke situatie ontstaat.
  • Driver Attention Warning (DAW):
  • Dit systeem waarschuwt de bestuurder als het systeem een vermoeide of onopmerkzame bestuurder detecteert.
  • High Beam Assist (HBA):
  • Dit systeem schakelt automatisch de lichtbundel om van de mistlamp naar de normale, indien nodig.
  • Adaptive Cruise Control (ACC):
  • Dit systeem regelt de snelheid van de auto in het verkeer en houdt automatisch een veilige afstand tot het voertuig voor.
  • Lane Centering (LCA):
  • Dit systeem houdt de auto in het midden van de rijstrook.
  • Highway Driving Assist (HDA):
  • Dit systeem ondersteunt de bestuurder op de snelweg en kan zelfstandig sturen, accelereren en remmen, afhankelijk van de rijomstandigheden.
Edit: Ik dacht even dat DriveWise een specifiek pakket betrof, maar het lijkt de mooie marketingnaam van Kia te zijn voor ADAS

EV3 Plus Advanced SR Shale Grey, Het gaat er niet om wat jij zegt, maar om wat ik begrijp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:32
DEVegg schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:57:
[...]

Ik las zojuist dat mijn Advanced Plus het DriveWise ADAS pakket heeft. Dat schijnt in NL standaard te zijn op de Advanced Plus

https://www.kia.com/nl/ov...gn/technology/drive-wise/

Antwoord Google AI:

De Kia EV3 Advanced Plus is uitgerust met het DriveWise ADAS pakket, dat een breed scala aan geavanceerde rijassistentiesystemen omvat. Deze systemen helpen de bestuurder tijdens het rijden en dragen bij aan een veiligere en comfortabelere ervaring.

Concreet zijn dit de ADAS functies die standaard zijn in de Kia EV3 Advanced Plus:
  • Forward Collision-Avoidance Assist (FCA):
  • [Dit systeem waarschuwt de bestuurder voor mogelijke botsingen en kan automatisch remmen om een botsing te voorkomen.
  • Lane Keeping Assist (LKA):
  • [Dit systeem helpt de bestuurder om binnen de rijstrook te blijven door middel van stuurinterventie en waarschuwingen.
  • Blind Spot Collision-Avoidance Assist (BCA):
  • Dit systeem waarschuwt de bestuurder voor voertuigen in de dode hoek en kan automatisch remmen als er een gevaarlijke situatie ontstaat.
  • Driver Attention Warning (DAW):
  • Dit systeem waarschuwt de bestuurder als het systeem een vermoeide of onopmerkzame bestuurder detecteert.
  • High Beam Assist (HBA):
  • Dit systeem schakelt automatisch de lichtbundel om van de mistlamp naar de normale, indien nodig.
  • Adaptive Cruise Control (ACC):
  • Dit systeem regelt de snelheid van de auto in het verkeer en houdt automatisch een veilige afstand tot het voertuig voor.
  • Lane Centering (LCA):
  • Dit systeem houdt de auto in het midden van de rijstrook.
  • Highway Driving Assist (HDA):
  • Dit systeem ondersteunt de bestuurder op de snelweg en kan zelfstandig sturen, accelereren en remmen, afhankelijk van de rijomstandigheden.
Edit: Ik dacht even dat DriveWise een specifiek pakket betrof, maar het lijkt de mooie marketingnaam van Kia te zijn voor ADAS
Dat klopt, de EV3 Advanced Plus beschikt over het DriveWise ADAS-systeem, maar het is goed om te benadrukken dat de functionaliteit veel geavanceerder is dan veel mensen denken. Je noemt LKA (Lane Keeping Assist), maar de combinatie met LFA 2.0 (Lane Following Assist), HDA 2.0 (Highway Driving Assist 2.0), en ACC met navigatieondersteuning tilt het naar een veel hoger niveau.

Bijvoorbeeld:
  • LKA + LFA 2.0: Niet alleen wordt je auto in de rijstrook gehouden, maar met LFA 2.0 blijft de auto ook actief in het midden van de rijstrook, zelfs in bochten, en herkent het systeem de noodzaak om ruimte te geven als je wordt ingehaald of bij het passeren van vrachtwagens. Hij stuurt dan subtiel naar rechts om passieve veiligheid te verhogen — iets wat je normaal pas ziet bij premium segmenten.
  • HDA 2.0 (op de Advanced Plus met optioneel ADAS Pack): Dit is een combinatie van adaptieve cruise control, rijstrookassistentie en automatisch inhalen op snelwegen. Als je richting aangeeft en het verkeer laat het toe, voert de auto zelf een veilige rijstrookwissel uit — volledig autonoom. Dit maakt het systeem veel slimmer en actiever dan alleen "tussen de lijnen blijven".
  • FCA 2.0 (Forward Collision Avoidance Assist): Detecteert niet alleen voetgangers en fietsers, maar ook kruisend verkeer op kruispunten en tegemoetkomend verkeer bij links afslaan. Dat is dus ook relevant voor stadssituaties.
Ook belangrijk: dit is allemaal standaard óf beschikbaar als pakket op de Plus / Plus Advanced (zie prijslijst en brochures van Kia).

Kortom, de DriveWise-suite in de EV3 doet echt meer dan alleen waarschuwen of lichtjes corrigeren. De samenwerking tussen de systemen is behoorlijk verfijnd, en biedt een semi-autonome rijervaring die je normaal alleen aantreft bij duurdere segmenten. En het mooie is: dankzij OTA (over-the-air updates) kunnen deze systemen in de toekomst nog slimmer worden gemaakt.

Zie: https://www.kia.com/nl/modellen/ev3/ontdekken/ voor voorbeelden over hoe een aantal systemen werken.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

DutchKel schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:38:
[...]
LKA + LFA 2.0: Niet alleen wordt je auto in de rijstrook gehouden, maar met LFA 2.0 blijft de auto ook actief in het midden van de rijstrook, zelfs in bochten, en herkent het systeem de noodzaak om ruimte te geven als je wordt ingehaald of bij het passeren van vrachtwagens. Hij stuurt dan subtiel naar rechts om passieve veiligheid te verhogen — iets wat je normaal pas ziet bij premium segmenten.
Leuk ChatGPT antwoord, maar ik heb het uitwijkgedrag dat hier beschreven wordt niet waargenomen. Ook wanneer een motorrijder tussen rijstroken door inhaalt (zij het links of rechts) wordt er niet uitgeweken.

En naar rechts sturen bij het passeren van vrachtwagens verhoogt de veiligheid? :?
HDA 2.0 (op de Advanced Plus met optioneel ADAS Pack): Dit is een combinatie van adaptieve cruise control, rijstrookassistentie en automatisch inhalen op snelwegen. Als je richting aangeeft en het verkeer laat het toe, voert de auto zelf een veilige rijstrookwissel uit — volledig autonoom. Dit maakt het systeem veel slimmer en actiever dan alleen "tussen de lijnen blijven".
Dit doet het volledig autonoom, maar veel langzamer dan hoe een voorzichtige menselijke bestuurder het zou doen. En ook alleen in optimale condities. Ik heb al vaak genoeg gezien dat de rijstrookwissel niet uitgevoerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Zr40 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:05:
[...]

Leuk ChatGPT antwoord, maar ik heb het gedrag dat hier beschreven wordt niet waargenomen. Ook wanneer een motorrijder tussen rijstroken door inhaalt (zij het links of rechts) wordt er niet uitgeweken.

En naar rechts sturen bij het passeren van vrachtwagens? :?

[...]

Dit doet het volledig autonoom, maar veel langzamer dan hoe een voorzichtige menselijke bestuurder het zou doen. En ook alleen in optimale condities. Ik heb al vaak genoeg gezien dat de rijstrookwissel niet uitgevoerd wordt.
Dit komt niet van ChatGPT af maar van de Kia website, zie de link in het bericht die ik erbij had gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnieuwla
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:35
Zr40 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:05:
[...]

Leuk ChatGPT antwoord, maar ik heb het gedrag dat hier beschreven wordt niet waargenomen. Ook wanneer een motorrijder tussen rijstroken door inhaalt (zij het links of rechts) wordt er niet uitgeweken.

En naar rechts sturen bij het passeren van vrachtwagens verhoogt de veiligheid? :?

[...]
Het aardige is dat je dit heel goed kan controleren als je ook de 3D parkeer camera hebt. Die kan je gewoon op de snelweg aanzetten en de view van bovenaf selecteren. Je kan dan zien dat de auto meestal precies in het midden van de rijbaan zit. Het uitwijken heb ik nog niet gezien maar ook nog niet op gelet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

pnieuwla schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:09:
[...]

Het aardige is dat je dit heel goed kan controleren als je ook de 3D parkeer camera hebt. Die kan je gewoon op de snelweg aanzetten en de view van bovenaf selecteren. Je kan dan zien dat de auto meestal precies in het midden van de rijbaan zit. Het uitwijken heb ik nog niet gezien maar ook nog niet op gelet.
Ja, precies in het midden rijden doet het wel goed. Ik reageerde op het uitwijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Zr40 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:10:
[...]

Ja, precies in het midden rijden doet het wel goed. Ik reageerde op het uitwijken :)
Ik heb dit volgens mij in Youtube video's gezien van mensen die de auto reviewen. Het kan dus zijn dat het uitwijken zelf niet (meer) gebeurd of dat dit in het begin erin heeft gezeten maar eruit is gehaald omdat het mogelijk gevaarlijke situaties opleverde. Ik weet het niet, het is wel in een aantal youtube video's vermeld. Of het is in Nederland misschien niet beschikbaar.

Overigens dat het inhalen heel voorzichtig gebeurd is ook logisch. Ik heb eens een auto gehad die vanzelf achteruit kon inparkeren. Dat duurde ook 5 minuten en dan stond de auto nog een halve meter van de stoeprand af (dat kon ik zelf ook veel sneller en nauwkeuriger). Geen enkele fabrikant wil dat het ongelukken veroorzaakt dus daarom zijn ze heel voorzichtig ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• not2shabby
  • Laatst online: 28-05 14:05
honey91 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 22:03:
[...]

Bij mij heeft de auto er ook last van en het is zeker geen zonlicht of stuurverwarming. Hoe dan wel zou ik echt niet weten maar het is zeker een stuk warmer dan wat je normaal zou verwachten....
Ja ik herken dit ook, vooral de regio rond de knoppen links op het stuur worden soms (erg) warm. Ook in mijn geval zeker niet door zonlicht, CC of stuurverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaauw87
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:00
DutchKel schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:21:
[...]

Ik heb dit volgens mij in Youtube video's gezien van mensen die de auto reviewen. Het kan dus zijn dat het uitwijken zelf niet (meer) gebeurd of dat dit in het begin erin heeft gezeten maar eruit is gehaald omdat het mogelijk gevaarlijke situaties opleverde. Ik weet het niet, het is wel in een aantal youtube video's vermeld. Of het is in Nederland misschien niet beschikbaar.

Overigens dat het inhalen heel voorzichtig gebeurd is ook logisch. Ik heb eens een auto gehad die vanzelf achteruit kon inparkeren. Dat duurde ook 5 minuten en dan stond de auto nog een halve meter van de stoeprand af (dat kon ik zelf ook veel sneller en nauwkeuriger). Geen enkele fabrikant wil dat het ongelukken veroorzaakt dus daarom zijn ze heel voorzichtig ermee.
Een vriend zal het automatisch inparkeren niet meer gebruiken bij zijn nieuwe Renault Symbiose. Het leverde hem de eerste keer al gelijk schade op..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-06 07:19

Coffee

Coffee

DutchKel schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:38:
[...]

Dat klopt, de EV3 Advanced Plus beschikt over het DriveWise ADAS-systeem, maar het is goed om te benadrukken dat de functionaliteit veel geavanceerder is dan veel mensen denken. Je noemt LKA (Lane Keeping Assist), maar de combinatie met LFA 2.0 (Lane Following Assist), HDA 2.0 (Highway Driving Assist 2.0), en ACC met navigatieondersteuning tilt het naar een veel hoger niveau.

Bijvoorbeeld:
  • LKA + LFA 2.0: Niet alleen wordt je auto in de rijstrook gehouden, maar met LFA 2.0 blijft de auto ook actief in het midden van de rijstrook, zelfs in bochten, en herkent het systeem de noodzaak om ruimte te geven als je wordt ingehaald of bij het passeren van vrachtwagens. Hij stuurt dan subtiel naar rechts om passieve veiligheid te verhogen — iets wat je normaal pas ziet bij premium segmenten.
  • HDA 2.0 (op de Advanced Plus met optioneel ADAS Pack): Dit is een combinatie van adaptieve cruise control, rijstrookassistentie en automatisch inhalen op snelwegen. Als je richting aangeeft en het verkeer laat het toe, voert de auto zelf een veilige rijstrookwissel uit — volledig autonoom. Dit maakt het systeem veel slimmer en actiever dan alleen "tussen de lijnen blijven".
  • FCA 2.0 (Forward Collision Avoidance Assist): Detecteert niet alleen voetgangers en fietsers, maar ook kruisend verkeer op kruispunten en tegemoetkomend verkeer bij links afslaan. Dat is dus ook relevant voor stadssituaties.
Ook belangrijk: dit is allemaal standaard óf beschikbaar als pakket op de Plus / Plus Advanced (zie prijslijst en brochures van Kia).

Kortom, de DriveWise-suite in de EV3 doet echt meer dan alleen waarschuwen of lichtjes corrigeren. De samenwerking tussen de systemen is behoorlijk verfijnd, en biedt een semi-autonome rijervaring die je normaal alleen aantreft bij duurdere segmenten. En het mooie is: dankzij OTA (over-the-air updates) kunnen deze systemen in de toekomst nog slimmer worden gemaakt.

Zie: https://www.kia.com/nl/modellen/ev3/ontdekken/ voor voorbeelden over hoe een aantal systemen werken.
Note: Niet alleen HDA2.0, maar ook FCA 2.0 zit alleen standaard op GT-Line of GTPlusLine. De Plus en PludAdvanced hebben HDA 1.5 and FCA 1.5

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEVegg

DEVegg

DEVegg

Ik heb zojuist Kia benaderd met de volgende vraag:

Ik zoek een overzicht van de DriveWise opties per Kia EV3 modellen (Air, Plus, Plus Advanced, GT-Line, GT-PlusLine) met daarin ook de versienummer verschillen met de opties ( HDA1.5 -> 2.0, maar ook FCA 1.5 -> 2.0). Is dat ergens te vinden?

Antwoord was: nee. Ze willen mij erover benaderen. Ik vind het goed. Ben benieuwd, want nu wil ik het weten ook :-)

Edit: EV3 modellen gewijzigd

[ Voor 7% gewijzigd door DEVegg op 29-05-2025 09:23 ]

EV3 Plus Advanced SR Shale Grey, Het gaat er niet om wat jij zegt, maar om wat ik begrijp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De prijslijst vind ik toch wel duidelijk over wat bij welke uitvoering is inbegrepen of optioneel is: https://www.kia.com/conte...rlands-EV3-prijslijst.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEVegg

DEVegg

DEVegg

Zr40 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:10:
De prijslijst vind ik toch wel duidelijk over wat bij welke uitvoering is inbegrepen of optioneel is: https://www.kia.com/conte...rlands-EV3-prijslijst.pdf
Dat ziet er inderdaad uit als een overzicht. Thanks:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7w1oUNQKCAI5aFMDDeXGH71F0rQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ar5RnCW9DpYWcxNN9qJyCUeu.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-06 17:34
vanochtend een pop up die ik nog niet eerder had gezien (stond er maar kort en ging ook vanzelf weer weg). De tekst was ongeveer deze "Slimme klimaatregeling geactiveerd". Iemand een idee? Ben niet 100% zeker of het die exacte tekst was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Laatst online: 12:05
bartmaniac schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:54:
vanochtend een pop up die ik nog niet eerder had gezien (stond er maar kort en ging ook vanzelf weer weg). De tekst was ongeveer deze "Slimme klimaatregeling geactiveerd". Iemand een idee? Ben niet 100% zeker of het die exacte tekst was
Heb ik ook een aantal keren gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T--men
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-05 23:16
Dirkde schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 19:19:
[...]

Hoe bedoel je precies dat het werkt met homewizard. Zie je bij elke laadpaal niet gewoon terug wat je zonverbruik is bij homewizard? of kun je de laadpaal toevoegen?
De laadpaal leest uitsluitend de data uit de homewizard p1 meter om te bepalen wat de actuele opbrengst van de zonnepanelen is en past daar het stroomverbruik op aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-06 17:38
Is dat niet slimme ventilatie? Dat doet hij als er lage kwaliteit lucht binnen of buiten de auto wordt gedetecteerd en dan gaat ie daarop reageren.

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFr1980
  • Nu online
Klopt, dan heb je zelf geen klimaatregeling/airco aan en ik gok dat de luchtvochtigheid dan te hoog wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricEric752
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:26
Gisteren ben ik tegen een irritante feature van de trajectcontrole functionaliteit aangelopen. Die trajectcontrole functionaliteit werkt in principe erg goed. De auto houdt bij een trajectcontrole automatisch je gemiddelde snelheid bij, zodat je weet of je gemiddeld niet te hard rijdt. Dit was echter een traject in een 4km lange tunnel. Mijn oprit was direct voor de tunnel waar de max snelheid 60 was. Op de oprit stond een bord "Einde 60". De auto miste dat bord echter. In de tunnel was de snelheid 80. Ik moest dus 20km " te snel" rijden. Dat resulteerde in zeer nadrukkelijk permanent gepiep en donkerrood knipperende snelheidsmeter. Voor zover ik weet is er geen manier om het te onderdrukken. Ik ben intussen 3 keer door de tunnel gereden en elke keer miste de auto het "einde 60" bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
RFr1980 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:39:
[...]
Klopt, dan heb je zelf geen klimaatregeling/airco aan en ik gok dat de luchtvochtigheid dan te hoog wordt.
Klopt. Klimaatregeling stond uit. Rij vaak zo, is stiller

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:41
Sjurm schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:26:
Ik kom mij ook melden in dit topic. Voor zakelijke lease een 58.3 KWH Plus besteld :)

Verwachte leverdatum is vooralsnog begin september, dus dat duurt nog even helaas.
Vergeet begin september, morgen kan ik hem al ophalen. Zin in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
EricEric752 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:48:
Gisteren ben ik tegen een irritante feature van de trajectcontrole functionaliteit aangelopen. Die trajectcontrole functionaliteit werkt in principe erg goed. De auto houdt bij een trajectcontrole automatisch je gemiddelde snelheid bij, zodat je weet of je gemiddeld niet te hard rijdt. Dit was echter een traject in een 4km lange tunnel. Mijn oprit was direct voor de tunnel waar de max snelheid 60 was. Op de oprit stond een bord "Einde 60". De auto miste dat bord echter. In de tunnel was de snelheid 80. Ik moest dus 20km " te snel" rijden. Dat resulteerde in zeer nadrukkelijk permanent gepiep en donkerrood knipperende snelheidsmeter. Voor zover ik weet is er geen manier om het te onderdrukken. Ik ben intussen 3 keer door de tunnel gereden en elke keer miste de auto het "einde 60" bord.
Ik had laatst ook zoiets. Op een doorgaande weg door de stad, waar je 50 mag, pikte hij een 30-bord op langs de parallelweg. Daar bleef hij dus op staan. Bij een grote kruising met snelheid en roodlichtcamera ineens (terwijl het gewoon groen was) een hele bult herrie en speciale ding-dongpiepjes, in combinatie met geknipper en rode cijfers. Pffff. Too much

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07:31
DEVegg schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:07:
Kia EV3 modellen (Air, Adv, Adv+, GT, GT+)
Adv en Adv+ bestaan niet. Dit moet zijn Plus en Plus advanced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
koelkast schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:13:
[...]

Ik had laatst ook zoiets. Op een doorgaande weg door de stad, waar je 50 mag, pikte hij een 30-bord op langs de parallelweg. Daar bleef hij dus op staan. Bij een grote kruising met snelheid en roodlichtcamera ineens (terwijl het gewoon groen was) een hele bult herrie en speciale ding-dongpiepjes, in combinatie met geknipper en rode cijfers. Pffff. Too much
Als ik thuis wegrijd kom ik vrij snel door een verbindingsweg waar je maar 30 mag. Dus de auto signaleert dat netjes. Alleen: na een paar honderd meter mag je weer 50. Dat wordt alleen niet aangegeven met een bord, het wordt duidelijk omdat je dan dat specifieke straatje uit bent. Vervolgens rijd ik een paar kilometer tot ik op de snelweg ben. Pas als ik daar een aantal kilometer gereden heb komt er een bord 100. En al die tijd denkt m'n auto dus dat ik maximaal 30 mag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:06
Ja die bordenherkenning werkt niet echt best maar zonder die geluidjes prima te doen. Overigens heb ik 0,0 last van het niet kijken lampje bij mij doet die nagenoeg nooit iets... bij mijn vrouw daarintegen :+

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
RFr1980 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:39:
[...]
Niet alleen dat.

In principe werkt het ook zodra je een tunnel inrijdt (bij mij althans)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

jeroenkb schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 07:48:
[...]

Niet alleen dat.

In principe werkt het ook zodra je een tunnel inrijdt (bij mij althans)
Als dat aanstaat. Bij mijn EV3 stond dit standaard uit. Bij mijn Niro (MY2024) stond het standaard aan.

Inderdaad wel prettig dat die automatisch op interne circulatie gaat wanneer je een tunnel in rijdt.

[ Voor 14% gewijzigd door Coffee op 29-05-2025 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:46

ap3nr0ts

hoi

sdg875 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:10:
[...]

Helemaal niks :-)

ok, dat is een beetje kort door de bocht...maar je zal het vrij weinig gebruiken, of je moet heel veel snelladen. Het conditioneren van de batterij zorgt ervoor dat zodra je bij een snellader komt, de maximale laadsnelheid zsm gehaald kan worden. De auto zorgt dan dat het accupakket op de juiste temperatuur komt om dat aan te kunnen. Doe je het niet, nog niks aan de hand maar kan het iets langer duren voor je de maximale snelheid bereikt. Het is vooral in hele koude maanden merkbaar, denk dat het met de huidige temperaturen al wel meevalt.

Voor normaal opladen aan je eigen laadpaal of een publieke (niet snel)lader is het niet nodig. :)
Is dit nog steeds het geval/de consensus? Ik heb de Kia EV3 sinds gisteren, en zie in de app ook deze melding. Ik dacht dat het iets te maken had met de juiste inschatting maken van wat 100% is (inleren van de accu), maar kennelijk is het gewoon op temperatuur brengen voor snelladen inderdaad. Gaat deze melding dan ooit weg? Ik vind het gek dat het in de app oranje is, als het kennelijk niet zo boeiend is.

Edit: ik laad thuis. Het nooit doen is dus prima?

Edit van de edit: oh ja, kun je infotainment-dingen verwijderen? Ik ga geen zinloze YouTube-app betalen, en ik kan alleen de mogelijkheid vinden hem helemaal naar de laatste pagina te verslepen. Dat is prima, maar helemaal weg is nog beter natuurlijk, indien mogelijk. :)

[ Voor 11% gewijzigd door ap3nr0ts op 29-05-2025 08:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Buurmannen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-06 15:09
koelkast schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:13:
[...]

Op de A44 staat bij Abbenes een bord 50t : dit wordt opgepakt als snelheidsbord ipv max gewicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shmoozer
  • Laatst online: 02-06 14:48
Mistacal schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 23:01:
Ja die bordenherkenning werkt niet echt best maar zonder die geluidjes prima te doen. Overigens heb ik 0,0 last van het niet kijken lampje bij mij doet die nagenoeg nooit iets... bij mijn vrouw daarintegen :+
pfff, hier gaat die melder standaard bij het starten uit. zelf met de ogen recht vooruit op de weg, als ik (denk ik?) iets te veel knijp met mijn ogen, of als de zon niet "goed" staat begint hij te piepen. Met of zonder zonnebril maakt trouwens niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

ap3nr0ts schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 08:02:
[...]

Is dit nog steeds het geval/de consensus? Ik heb de Kia EV3 sinds gisteren, en zie in de app ook deze melding. Ik dacht dat het iets te maken had met de juiste inschatting maken van wat 100% is (inleren van de accu), maar kennelijk is het gewoon op temperatuur brengen voor snelladen inderdaad. Gaat deze melding dan ooit weg? Ik vind het gek dat het in de app oranje is, als het kennelijk niet zo boeiend is.

Edit: ik laad thuis. Het nooit doen is dus prima?
Ik zie het meer als een "for your information" dingetje. Als je in de navigatie een snellader selecteert, dan begint battery conditioning automatisch wanneer je binnen een bepaalde afstand van de snellader komt. Doe je dat niet en ga je toch bij een snellader laden, dan gebeurt het alsnog tijdens het laden.

Je kan het handmatig activeren als je van plan bent in de winter naar een snellader te gaan die de navigatie niet kent en je zit krap in de tijd, maar in alle andere gevallen kan je het gewoon negeren, het is iets dat de auto automatisch doet :P

Voor AC laden (wat je thuis of bij een laadpaal doet) is het inderdaad niet relevant. Dat gaat langzaam genoeg dat conditioning geen snelheidswinst oplevert. En de auto zal dat bij AC laden ook niet automatisch doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 29-05-2025 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaauw87
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:00
Zr40 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:42:
[...]

Ik zie het meer als een "for your information" dingetje. Als je in de navigatie een snellader selecteert, dan begint battery conditioning automatisch wanneer je binnen een bepaalde afstand van de snellader komt. Doe je dat niet en ga je toch bij een snellader laden, dan gebeurt het alsnog tijdens het laden.

Je kan het handmatig activeren als je van plan bent in de winter naar een snellader te gaan die de navigatie niet kent en je zit krap in de tijd, maar in alle andere gevallen kan je het gewoon negeren, het is iets dat de auto automatisch doet :P

Voor AC laden (wat je thuis of bij een laadpaal doet) is het inderdaad niet relevant. Dat gaat langzaam genoeg dat conditioning geen snelheidswinst oplevert. En de auto zal dat bij AC laden ook niet automatisch doen.
Voor de zekerheid, dit werkt alleen via de eigen navigatie toch? De koppeling met Gmaps en conditioneren is er volgens mij niet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip

aip

Blaauw87 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 22:32:
[...]

Voor de zekerheid, dit werkt alleen via de eigen navigatie toch? De koppeling met Gmaps en conditioneren is er volgens mij niet..
Nop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnieuwla
Vanmiddag toch wel een beetje geschrokken. Op een goede brede provinciale weg aan het rijden met active lane keep assist aan. Kwam een vrachtwagen tegemoet en de EV3 wilde plotseling flink uitwijken richting de berm. Gelukkig had ik het stuur redelijk goed maar anders was ie wellicht de berm in gereden. Dit bij 80 km/h. Misschien de active lane assist alleen op de snelweg gebruiken dus niet bij tegemoet komend verkeer. En de eis dat de handen aan het stuur blijven blijkt niet onterecht…

[ Voor 8% gewijzigd door pnieuwla op 30-05-2025 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:34
Ik denk dat je een tunnel inreed en dan zet ie tijdelijk de ventilatie op intern ivm van buitenaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
stom vraagje ivm ABRP. ik heb het volgende bij Batterij ingesteld
Soc bij aankomst 20%
soc bij oplaadpunt 30%
Oplaadpunt max soc 80%

Het vreemde is dat wanneer ik een route plan hij bij iedere soc nooit oplaadt tot 80% maar vaak maar tot rond 60% soms maar tot 49%. Het maakt niets of ik nu kies voor weinig maar lang of veel maar kort.
Iemand die weet hoe ik hem bij iedere soc toch tot 80% kan laten laden?

Het voertuig dat ik gekozen heb is kia EV3 2025+ Wind GT AWD

[ Voor 7% gewijzigd door bartmaniac op 30-05-2025 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

bartmaniac schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 13:44:
stom vraagje ivm ABRP. ik heb het volgende bij Batterij ingesteld
Soc bij aankomst 20%
soc bij oplaadpunt 30%
Oplaadpunt max soc 80%

Het vreemde is dat wanneer ik een route plan hij bij iedere soc nooit oplaadt tot 80% maar vaak maar tot rond 60% soms maar tot 49%. Het maakt niets of ik nu kies voor weinig maar lang of veel maar kort.
Iemand die weet hoe ik hem bij iedere soc toch tot 80% kan laten laden?

Het voertuig dat ik gekozen heb is kia EV3 2025+ Wind GT AWD
De planning gaat voornamelijk obv SoC minimum. Laden plant ABRP vervolgens in op het niveau dat nodig is om het volgende oplaadpunt te halen met - obv je instellingen - een maximum van 80%.

Overigens zou ik hem instellen op de Wind GT zonder AWD. Die is namelijk nog niet in NL verkrijgbaar (en zonder AWD staat 'ie ook in de lijst).

[ Voor 8% gewijzigd door aip op 30-05-2025 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonk
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-06 18:37
Wat je nog kunt proberen is de extra tijd die hij per laadbeurt rekent verhogen. Dat zou langer laden aantrekkelijker moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Dat doet ie ook bij inschakelen van je ruitensproeier voorzijde auto. Dan gooit ie heel tijdelijk de ventilator op interne lucht zodat je de geur van de ruitensproeier niet in de auto krijgt.

Idem als je "ok Google" hebt gezegd op moment dat airco net op volle kracht staat te blazen. Dan gaat de airco even naar lage stand automatisch en dan kun je rustig je vraag stellen. Daarna gaat airco weer op volle toeren.

Ideaal zo'n slimme auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
De functie 'dim- en achterlicht inschakelen bij activeren ruitenwissers' mis ik nog even. Kwam van de week in een hoosbui terecht waarbij het zicht even minder dan 200 meter werd, de ruitenwissers konden het niet af, maar de verlichting kwam uit zichzelf niet verder dan de minimale dagrijlichten. Overigens hadden/hebben heel veel auto's daar last van. Verder inderdaad best wel een 'slimme' auto, weinig reden tot klagen.

Maar even wat anders, we zijn van plan een fietsendrager voor 4 fietsen op te snorren, waarschijnlijk zoiets als deze. De fietsen die meegaan wegen totaal 59kg, dus dat voldoet. Volgens de technische gegevens van de EV3 (prijslijst) mag de "Statische verticale last (kogeldruk voor fietsendrager) (kg)" 100 kg zijn. Drager en lading komen dan op 82-83kg, tot zover nog steeds geen probleem. Alleen, alle trekhaken die Kia aanbiedt in de webshop hebben een max. kogeldruk van 75kg bij het gebruik van een fietsendrager. Dan zou het hier dus op mis gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip

aip

aikink schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 17:59:
[...]

De functie 'dim- en achterlicht inschakelen bij activeren ruitenwissers' mis ik nog even. Kwam van de week in een hoosbui terecht waarbij het zicht even minder dan 200 meter werd, de ruitenwissers konden het niet af, maar de verlichting kwam uit zichzelf niet verder dan de minimale dagrijlichten. Overigens hadden/hebben heel veel auto's daar last van. Verder inderdaad best wel een 'slimme' auto, weinig reden tot klagen.

Maar even wat anders, we zijn van plan een fietsendrager voor 4 fietsen op te snorren, waarschijnlijk zoiets als deze. De fietsen die meegaan wegen totaal 59kg, dus dat voldoet. Volgens de technische gegevens van de EV3 (prijslijst) mag de "Statische verticale last (kogeldruk voor fietsendrager) (kg)" 100 kg zijn. Drager en lading komen dan op 82-83kg, tot zover nog steeds geen probleem. Alleen, alle trekhaken die Kia aanbiedt in de webshop hebben een max. kogeldruk van 75kg bij het gebruik van een fietsendrager. Dan zou het hier dus op mis gaan?
Theoretisch wel, hoewel ik zou verwachten dat de veiligheidsmarges van de fabrikant ruimer zijn dan de 10% gewichtsoverschrijding. Dat maakt het niet direct verstandig natuurlijk.

Zijn het gewone fietsen of (ook) elektrische? Ik ben er ook wel eens tegenaan gelopen met 3 elektrische fietsen, en daar heb ik de accu's gewoon in de auto gelegd, en weg was het probleem.

Edit: overigens qua licht. Wat let je de lichten gewoon op automatisch aan te zetten? Een keer aanzetten en verder is het fire and forget. Dan staan dim- en achterlicht gewoon altijd aan. Wel zo veilig qua zichtbaarheid, en aangezien het allemaal LED is maakt het voor het verbruik geen spreekwoordelijke *bips* uit.

[ Voor 9% gewijzigd door aip op 30-05-2025 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:26
aip schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 18:29:
[...]
Edit: overigens qua licht. Wat let je de lichten gewoon op automatisch aan te zetten? Een keer aanzetten en verder is het fire and forget. Dan staan dim- en achterlicht gewoon altijd aan. Wel zo veilig qua zichtbaarheid, en aangezien het allemaal LED is maakt het voor het verbruik geen spreekwoordelijke *bips* uit.
Ik heb het nog niet geprobeerd maar gaan de lichten gewoon uit als je de auto uit zet en de verlichting op “aan” laat staan? Met de Peugeot heb ik dat wel en die mekkert ook niet als je de auto uit zet. Ik heb het met de EV3 alleen nog niet geprobeerd…..

Gewoon spullen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aip

aip

Soepie schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 18:47:
[...]

Ik heb het nog niet geprobeerd maar gaan de lichten gewoon uit als je de auto uit zet en de verlichting op “aan” laat staan? Met de Peugeot heb ik dat wel en die mekkert ook niet als je de auto uit zet. Ik heb het met de EV3 alleen nog niet geprobeerd…..
Yup, die gaan gewoon uit. Dus bij ons staat de schakelaar gewoon altijd aan. Als gezegd: wel zo veilig, en met LED maakt het echt niets uit qua verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezr
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-06 20:19
Na een uurtje laden op de 230V laadpaal thuis, kregen we onderstaande melding.
Een andere kabel en direct laden vanaf een stopcontact lost niks op. De melding blijft komen. Heeft iemand ideeën?

[Alarm] Kan niet starten met opladen.
Onverwachte voertuigstatus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip

aip

Freezr schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 13:29:
Na een uurtje laden op de 230V laadpaal thuis, kregen we onderstaande melding.
Een andere kabel en direct laden vanaf een stopcontact lost niks op. De melding blijft komen. Heeft iemand ideeën?

[Alarm] Kan niet starten met opladen.
Onverwachte voertuigstatus.
ICCU?

Probeer eens een andere laadpaal nadat je een stukje hebt gereden, of een snellader?

Ik heb met andere EV's van ons wel eerder gezien dat die niet wilden laden, maar na een 5 minuten rijden opeens weer wel.

Wat kun je qua voertuigstatus zien in de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezr
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lawKP5z74RQ5FYXolrANX8eJBkY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DViDrCZds76hzgDjyad4SxK1.jpg?f=fotoalbum_large

Ben 5 minuten gaan rijden, maar zag toen ook deze melding... Maandag dealer bellen. En straks nog even DC laden bij Fastned proberen misschien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip

aip

Freezr schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 14:16:
[Afbeelding]

Ben 5 minuten gaan rijden, maar zag toen ook deze melding... Maandag dealer bellen. En straks nog even DC laden bij Fastned proberen misschien.
Vervelend. Ziet er uit als een ICCU issue ben ik bang. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
Daarstraks kon ik de wagen niet in D of R zetten bleef in N staan en zag dat het rode batterij lampje brandde. Auto uitgezet en terug aan en toen lukte in D en R zetten wel. Voertuigdiagnose gaf aan dat alles normaal is. Is dat een begin van het ICCU probleem? Kan ik gerust op vakantie vertrekken met de wagen?

[ Voor 17% gewijzigd door bartmaniac op 31-05-2025 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

bartmaniac schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 17:23:
Daarstraks kon ik de wagen niet in D of R zetten bleef in N staan en zag dat het rode batterij lampje brandde. Auto uitgezet en terug aan en toen lukte in D en R zetten wel. Voertuigdiagnose gaf aan dat alles normaal is. Is dat een begin van het ICCU probleem? Kan ik gerust op vakantie vertrekken met de wagen?
Kreeg je verder nog iets van een melding in het scherm wanneer je probeerde te schakelen?

Wat betreft het lampje. Er zijn twee soorten batterij-lampjes, een met een enkele batterij en een met een reeks. Ik neem aan dat het om de eerste gaat want de tweede is simpel: lage state of charge :P

Afbeeldingslocatie: https://ownersmanual.kia.com/docview/webhelp/Kia/6505bc2f-df20-4362-bcbd-f0fb5fa92d9c/images/WKIA_033.eps.jpg Afbeeldingslocatie: https://ownersmanual.kia.com/docview/webhelp/Kia/6505bc2f-df20-4362-bcbd-f0fb5fa92d9c/images/WKIA_314.eps.jpg

Volgens de handleiding (https://ownersmanual.kia....a92d9c/topics/t00348.html) gaat de eerste soort branden "wanneer er een storing is in de LDC (Low DC-DC-converter) of in het elektrisch laadsysteem."

Het elektrisch laadsysteem is de ICCU, maar ik denk niet dat het dat is. Als je daar problemen mee zou hebben, dan merk je dat bij AC laden en niet bij het schakelen of rijden.

De LDC is iets anders dan de ICCU. Wat de LDC doet is de 12V omzetten naar een ander laag voltage die de elektronische onderdelen nodig hebben. Zoals om te kunnen schakelen.

Ik zou er wel een keer naar laten kijken, maar als dat niet meer lukt voor de vakantie en het is niet opnieuw opgetreden dan zou ik het persoonlijk wel aandurven. En mocht er dan toch wat gebeuren, bel Kia, want je hebt standaard de eerste twee jaar internationale wegenhulp inbegrepen gekregen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
Daarstraks kon ik de wagen niet in D of R zetten bleef in N staan en zag dat het rode batterij lampje brandde.
Wij zijn toevallig nu ook op vakantie en hadden dit de afgelopen week ook een paar keer (in het buitenland dus). Vooral als we even stilstaan zonder de auto uit te gaan, of als we te lang treuzelen voor we de juiste rijstand selecteren. Ik had al eerder gelezen dat mensen hier last van hadden, en ook dat uitstappen, auto op slot en weer instappen het probleem oplost. Verder maak ik me er niet zo'n zorgen over, de auto rijdt verder heerlijk.

En heel zuinig ook, vooral toen we grotendeels bergaf gingen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/myVTP2PqI3S2YAmG0UR3in_KHOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/udq33w2GHrcTkQ1ljY5HBqql.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
Zr40 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 19:24:
[...]

Kreeg je verder nog iets van een melding in het scherm wanneer je probeerde te schakelen?

Wat betreft het lampje. Er zijn twee soorten batterij-lampjes, een met een enkele batterij en een met een reeks. Ik neem aan dat het om de eerste gaat want de tweede is simpel: lage state of charge :P

[Afbeelding] [Afbeelding]

Volgens de handleiding (https://ownersmanual.kia....a92d9c/topics/t00348.html) gaat de eerste soort branden "wanneer er een storing is in de LDC (Low DC-DC-converter) of in het elektrisch laadsysteem."

Het elektrisch laadsysteem is de ICCU, maar ik denk niet dat het dat is. Als je daar problemen mee zou hebben, dan merk je dat bij AC laden en niet bij het schakelen of rijden.

De LDC is iets anders dan de ICCU. Wat de LDC doet is de 12V omzetten naar een ander laag voltage die de elektronische onderdelen nodig hebben. Zoals om te kunnen schakelen.

Ik zou er wel een keer naar laten kijken, maar als dat niet meer lukt voor de vakantie en het is niet opnieuw opgetreden dan zou ik het persoonlijk wel aandurven. En mocht er dan toch wat gebeuren, bel Kia, want je hebt standaard de eerste twee jaar internationale wegenhulp inbegrepen gekregen :)
Het was het eerste lampje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
Kiwi70 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 19:57:
[...]

Wij zijn toevallig nu ook op vakantie en hadden dit de afgelopen week ook een paar keer (in het buitenland dus). Vooral als we even stilstaan zonder de auto uit te gaan, of als we te lang treuzelen voor we de juiste rijstand selecteren. Ik had al eerder gelezen dat mensen hier last van hadden, en ook dat uitstappen, auto op slot en weer instappen het probleem oplost. Verder maak ik me er niet zo'n zorgen over, de auto rijdt verder heerlijk.

[Afbeelding]
We waren ingestapt auto aangezet maar dan een tijdje bezig geweest met de zetel koeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ev3 fan
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 02-06 06:14
Goedendag allen,
Ik heb een vraag wat betreft entertainment, heeft er iemand al een kastje geinstalleerd om youtube of netflix te kunnen kijken? Bij mij is het nog niet gelukt. Als iemand er één heeft met goede ervaring dan zou ik dit graag willen weten. Alvast dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEVegg

DEVegg

DEVegg

Ev3 fan schreef op zondag 1 juni 2025 @ 00:25:
Goedendag allen,
Ik heb een vraag wat betreft entertainment, heeft er iemand al een kastje geinstalleerd om youtube of netflix te kunnen kijken? Bij mij is het nog niet gelukt. Als iemand er één heeft met goede ervaring dan zou ik dit graag willen weten. Alvast dank.
Bekijk mijn (DEVegg) bericht van vrijdag 14 februari 2025 @ 23:43

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pang
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-06 23:36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHGLu5ax-_PMh6UUMZLOwhkEmp4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/crsrT4i3vicoDggYNauRcSKF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKJ4Mn1ZcejjPklJhu_1ZYeNVZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U1Gt2p55OXmlUrHwbIZGFzxb.jpg?f=fotoalbum_large

Al een bolleboos gekeken naar de gemeten verbruik van de app en wat je berekend krijgt via het laden?

Ik heb volgens OVO 822kWh geladen. Verbruik volgens app 541kWh. Laden met 11kWh heeft tussen 10 en 15 % laadverlies en ik mis 1 dag. Ergste geval ik neem de max 45kWh erbij voor de gemiste dag. Dus (541+45)*1,15. Dan zit ik op 673kWH. Stel dat ik laatste dag helemaal leeg was en alleen maar had geladen en niet gereden. Dan komt er 81kWh erbij. Dan kom ik uit op 754 kWh uit in worst case scenario. Dat is toch een 10% verschil. Is het laad verlies wellicht meer dan 15%. Maak ik ergens een denkfout?

Overigens vind ik het gemiddelde energie verbruik ook erg positief, terwijl mijn gemiddelde wat auto aangeef rond de 6,5 km per kWh aangeeft oftwel 15,4 kWh per 100km. Wellicht dat in de nieuwe app ook km eigenlijk miles zijn? Ik had in mijn settings de km naar miles gezet om te kijken of er een wijziging in het rapport was. Je zag start scherm de km rest stand gewijzig naar miles reststand. Maar de rapportage bleef kWh per 100km staan

[ Voor 31% gewijzigd door pang op 01-06-2025 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

pang schreef op zondag 1 juni 2025 @ 10:21:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Al een bolleboos gekeken naar de gemeten verbruik van de app en wat je berekend krijgt via het laden?

Ik heb volgens OVO 822kWh geladen. Verbruik volgens app 541kWh. Laden met 11kWh heeft tussen 10 en 15 % laadverlies en ik mis 1 dag. Ergste geval ik neem de max 45kWh erbij voor de gemiste dag. Dus (541+45)*1,15. Dan zit ik op 673kWH. Stel dat ik laatste dag helemaal leeg was en alleen maar had geladen en niet gereden. Dan komt er 81kWh erbij. Dan kom ik uit op 754 kWh uit in worst case scenario. Dat is toch een 10% verschil. Is het laad verlies wellicht meer dan 15%. Maak ik ergens een denkfout?
Een datapuntje: gisteren heb ik bij een 11 kW AC lader 49.8 kWh geladen en dit bracht de SoC van 45% naar 98%, dus ongeveer 41.3 kWh. Dat zou neerkomen op een laadverlies van ongeveer 17%.
Overigens vind ik het gemiddelde energie verbruik ook erg positief, terwijl mijn gemiddelde wat auto aangeef rond de 6,5 km per kWh aangeeft oftwel 15,4 kWh per 100km. Wellicht dat in de nieuwe app ook km eigenlijk miles zijn? Ik had in mijn settings de km naar miles gezet om te kijken of er een wijziging in het rapport was. Je zag start scherm de km rest stand gewijzig naar miles reststand. Maar de rapportage bleef kWh per 100km staan
15,4 kWh per 100 km is plausibel. Het gemiddelde bij mij is 12,67 kWh / 100 km volgens de app, dat lijkt laag maar met een totaal verbruik van 274 kWh en een kilometerstand van ~2160 km komt het precies uit.

Het zal te maken kunnen hebben met de rijstijl en welke verhouding snelweg / autoweg / stad / 30-zone je rijdt. Elektrische auto's zijn verbazingwekkend efficiënt op lage snelheden!

[ Voor 77% gewijzigd door Zr40 op 01-06-2025 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVranya
  • Laatst online: 07:41
NVranya schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 16:41:
Ik heb hem ook eindelijk binnen!
Volgende week worden de logo’s nog vervangen door de zwarte exemplaren (van de webshop), maar die waren net te laat binnen.

[Afbeelding]

Even wennen en moet denk ik ook het boekje toch maar raadplegen, want elke keer als ik naar Carplay gaat voor maps/flitsmeister gaat de radio uit….
Maar verder een goede eerste indruk na enkele kilometers.

Oh, en de Carlinkit werkt ook prima:
[Afbeelding]
Ev3 fan schreef op zondag 1 juni 2025 @ 00:25:
Goedendag allen,
Zie bijvoorbeeld vanaf de gelinkte post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezr
aip schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 15:10:
[...]

Vervelend. Ziet er uit als een ICCU issue ben ik bang. Succes!
Morgen gaan we de dealer bellen.
ICCU problemen lijken helaas veel voor te komen bij Kia en Hyundai. Als ik even zoek en lees op buitenlandse fora komt het vaak voor na de eerste paar duizend kilometers. Met lange wachttijden voor onderdelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aedriaen1
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 01-06 19:31
Heb deze dakdragers ook gehad voor mijn eSoul. Onbetrouwbare dingen, schieten zomaar los. Gemeld bij de verkoper die zou het bij de fabrikant melden, uiteraard nooit meer iets van gehoord.............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Buurmannen
Kiwi70 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 19:57:
[...]

[Afbeelding]
Klinkt als Windows : even uit- en aanzetten en hij doet het weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Aedriaen1 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:30:
[...]

Heb deze dakdragers ook gehad voor mijn eSoul. Onbetrouwbare dingen, schieten zomaar los. Gemeld bij de verkoper die zou het bij de fabrikant melden, uiteraard nooit meer iets van gehoord.............
Ik heb deze zelf sinds kort. Enkel nog een ritje van een uurtje gemaakt. Ik lees niet veel reviews dat dit vaker voorkomt, dus klinkt een beetje als een eenmalig ding? Alsnog niet netjes natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Daar over gesproken. Wij gaan binnenkort ongeveer 4000 kilometer tijdens een vakantie van 3,5 weken.

Dit wordt een combinatie tussen huisje huren en camping. Ik kijk erg uit naar het testen van V2L op een campingplek zonder stroom. Mogelijk neem ik de airfryer mee, puur omdat het kan.

We hebben gekozen om de fietsen op het dak te zetten. Dit omdat de EV3 belangrijke ADAS systemen uitzet wanneer je iets koppelt aan de 13-polige stekker. Zaken als dode-hoek sensor, LFA, HDA, en CAA kunnen niet meer. Aangezien we 4000 kilometer rijden, ongeveer 60% van wat we de afgelopen 5 maanden hebben gedaan (nu 7000+km gereden), zijn die functies wel prettig.

We hebben gekozen voor de dakdragers en fietsendragers van Farad (Faradbox verkoopt deze in NL, vgm geen officiële distributeur).

Over twee weken gaan we weg, dus vandaag een testritje gemaakt 😄

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHo-zJaagQGY6pW2MaEs8ynNEGo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UzFHDr2wF87C6vPqrTTRzIFw.jpg?f=fotoalbum_large

De fietsen zijn wel hoorbaar, maar eerlijk gezegd van het me heel erg mee. Je kan ze goed horen, maar niet storend of harder dan andere geluiden om je heen, als het zonnescherm/rolgordijn (heet dat zo?) van het dakraam open is.

Als je het rolgordijn sluit, hoor je ze helemaal niet meer (tenminste; bij 105 km/u).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5MI1YnQqB9dT4mpeoHmBLXk5EY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PSB7hg9XqYZ0nAhAFZIKCFch.jpg?f=fotoalbum_large

Met V2L en de fietsen op het dak, wordt de (hopelijk) vakantie echt smullen!! 😄 Nu duimen dat we geen ICCU problemen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-06 09:53

CEdS

Tesla model S 2014 >266666 km

Waarom plakken zoveel mensen hun kenteken af? Als ze een foto van hun auto plaatsen?

[ Voor 30% gewijzigd door CEdS op 01-06-2025 22:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aip

aip

CEdS schreef op zondag 1 juni 2025 @ 22:15:
Waarom plakken zoveel mensen hun kenteken af? Als ze een foto van hun auto plaatsen?
Iets met privacy? In het bericht staat dat de poster van de week vertrekt voor ca 4 weken vakantie. Met een beetje ingangen kun je vrij moeiteloos uitvinden waar de eigenaar van een auto met een bepaald kenteken woont... en dan kun je wat met die info, om maar iets te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-06 09:53

CEdS

Tesla model S 2014 >266666 km

aip schreef op zondag 1 juni 2025 @ 22:21:
[...]

Iets met privacy? In het bericht staat dat de poster van de week vertrekt voor ca 4 weken vakantie. Met een beetje ingangen kun je vrij moeiteloos uitvinden waar de eigenaar van een auto met een bepaald kenteken woont... en dan kun je wat met die info, om maar iets te noemen.
Zou graag die "beetje ingangen" willen weten; wij wonen in een deel van de stad waar net geen betaalde parkeerzone is maar wat nog beloopbaar is naar het centrum. Er staan hier vaak auto's dagen/wekenlang geparkeerd omdat het niets kost.

Wij, als bewoners, zouden graag die geparkeerde auto's willen inventariseren om aan te geven aan de gemeente hoeveel hier "gratis" langgeparkeerd wordt. Maar vangen altijd bot omdat dat om privacy redenen niet mag.......

Dus kom maar op met die "beetje ingangen" :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip

aip

CEdS schreef op zondag 1 juni 2025 @ 22:32:
[...]

Zou graag die "beetje ingangen" willen weten; wij wonen in een deel van de stad waar net geen betaalde parkeerzone is maar wat nog beloopbaar is naar het centrum. Er staan hier vaak auto's dagen/wekenlang geparkeerd omdat het niets kost.

Wij, als bewoners, zouden graag die geparkeerde auto's willen inventariseren om aan te geven aan de gemeente hoeveel hier "gratis" langgeparkeerd wordt. Maar vangen altijd bot omdat dat om privacy redenen niet mag.......

Dus kom maar op met die "beetje ingangen" :)
Tsja, en om diezelfde redenen (en tuchtrecht) ga ik je daar dus niet mee kunnen helpen.... Maar er zijn in NL honderdduizend + mensen die in de systemen kunnen waar dat in staat of het recht hebben informatie op te vragen bij RDW, GBA, etc...... En dat is waarom ik goed snap dat mensen anonimiseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi70
Coffee schreef op zondag 1 juni 2025 @ 22:06:
Nu duimen dat we geen ICCU problemen krijgen.
Daar ben ik in de vakantie niet zo bang voor, ik laad nu toch alleen maar bij snelladers. Thuis zou ik het een groter probleem vinden, als ik niet mijn eigen zonnestroom kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Kiwi70 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 23:05:
[...]

Daar ben ik in de vakantie niet zo bang voor, ik laad nu toch alleen maar bij snelladers. Thuis zou ik het een groter probleem vinden, als ik niet mijn eigen zonnestroom kan laden.
Zal bij ons ook vooral met de snellader laden. Echter, gezien onze ervaring vorig jaar verwacht ik dat we ook genoeg bij 11/22kw palen laden. Ik begreep daarbij dat deze ICCU ook de 12v accu bij laad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adsa
  • Laatst online: 09:18
ik vroeg me af hoe jullie ervaringen zijn met Plug & Charge bij Ionity.

Je kunt namelijk Plug & Charge activeren via Kia zelf (via de Kia Charge app), maar ook rechtstreeks een abonnement nemen bij Ionity. Ik las hier op het forum dat het bij iemand niet werkte via Kia en dat hij alsnog via de Ionity app moest laden. Maar in deze video van EV Odyssey lijkt Plug & Charge wél gewoon goed te werken via Kia.
YouTube: Kia EV3/EV6 Facelift/EV9 - How to setup PLUG & CHARGE(PNC) (EU/UK) *...

Ik vroeg me af, hoe werkt het bij jullie? Plug & Charge via Kia of toch liever direct via Ionity?

Daarnaast nog iets over de prijs. Kia zegt dat je met het Ionity Power abonnement €0,20 korting per kWh krijgt. Maar in de Ionity app zie ik dat het met abonnement €0,39 per kWh kost, terwijl zonder abonnement de prijs €0,70 is. Dat is dus eigenlijk €0,31 korting, toch? Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi70
adsa schreef op maandag 2 juni 2025 @ 07:53:
Ik vroeg me af, hoe werkt het bij jullie? Plug & Charge via Kia of toch liever direct via Ionity?
Ik ben op dit moment in het buitenland en heb voor ik vertrok een abonnement afgesloten bij Ionity. Ik laad dus vooral bij Ionity. Ik start het laden via de Ionity-app en betaal in Eurolanden € 0,39 per kWh. In niet-Eurolanden is dat iets meer, door de valuta-omrekening van de creditcardmaatschappij. Ik heb geen ervaring met Plug & Charge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

adsa schreef op maandag 2 juni 2025 @ 07:53:
Plug & Charge werkt vooralsnog alleen via Kia Charge. IONITY biedt dit niet aan wanneer je hun app gebruikt.
Daarnaast nog iets over de prijs. Kia zegt dat je met het Ionity Power abonnement €0,20 korting per kWh krijgt. Maar in de Ionity app zie ik dat het met abonnement €0,39 per kWh kost, terwijl zonder abonnement de prijs €0,70 is. Dat is dus eigenlijk €0,31 korting, toch? Of zie ik iets over het hoofd?
Het abonnement via Kia Charge is niet gelijk aan het gelijknamige abonnement rechtstreeks bij IONITY. Het tarief zonder abonnement is € 0,69 per kWh, met abonnement bij Kia Charge gaat daar 20 cent van af en wordt dat € 0,49. Rechtstreeks bij IONITY is het € 0,39.

Het abonnement bij Kia Charge zou geen “IONITY Power” mogen heten. Het tarief komt meer overeen met dat van IONITY Motion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Kiwi70 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 07:58:
[...]

Ik ben op dit moment in het buitenland en heb voor ik vertrok een abonnement afgesloten bij Ionity. Ik laad dus vooral bij Ionity. Ik start het laden via de Ionity-app en betaal in Eurolanden € 0,39 per kWh. In niet-Eurolanden is dat iets meer, door de valuta-omrekening van de creditcardmaatschappij. Ik heb geen ervaring met Plug & Charge.
Hoe is de ervaring met Ionity? Ik heb het een jaar of 5 terug wel eens geprobeerd, maar toen waren er veel storingen op onze reguliere trip naar het zuiden van Frankrijk. Tesla superchargers bevielen mij toen veel beter, en zijn met het maandabonnement ook nog een paar cent per kWh goedkoper (33-37ct per kWh in NL en F).

Nou neem ik aan dat Ionity inmiddels wel beter is geworden, maar met die slechte ervaring in gedachten hou ik het momenteel nog bij Tesla Superchargers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adsa
  • Laatst online: 09:18
Zr40 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:07:
[...]

Plug & Charge werkt vooralsnog alleen via Kia Charge. IONITY biedt dit niet aan wanneer je hun app gebruikt.

[...]

Het abonnement via Kia Charge is niet gelijk aan het gelijknamige abonnement rechtstreeks bij IONITY. Het tarief zonder abonnement is € 0,69 per kWh, met abonnement bij Kia Charge gaat daar 20 cent van af en wordt dat € 0,49. Rechtstreeks bij IONITY is het € 0,39.

Het abonnement bij Kia Charge zou geen “IONITY Power” mogen heten. Het tarief komt meer overeen met dat van IONITY Motion.
Precies dat. In Kia app zie je onderstaande en dat maakt het erg verwarrend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8YN2ioCAY-Ny09IDW7W6gKTv4pw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gJYHeovrHV5wxF2xfCjz8IGA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PGro3772
  • Nu online
Deze herken ik ook. Eerst dacht ik dat de auto in een zogenaamde "zombie"-modus kwam te staan. Iets wat veel bij de EV6 voorkwam. Maar ik werd er door de dealer op geattendeerd dan dit niet meer kan en dat het een bedieningsfout van de bestuurders.
Als je de auto aanzet zonder de rem ingetrapt te hebben kom je in deze status.
Dus altijd eerst de rem intrappen voordat je de auto inschakel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

aip schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:08:
[...]

Hoe is de ervaring met Ionity? Ik heb het een jaar of 5 terug wel eens geprobeerd, maar toen waren er veel storingen op onze reguliere trip naar het zuiden van Frankrijk. Tesla superchargers bevielen mij toen veel beter, en zijn met het maandabonnement ook nog een paar cent per kWh goedkoper (33-37ct per kWh in NL en F).

Nou neem ik aan dat Ionity inmiddels wel beter is geworden, maar met die slechte ervaring in gedachten hou ik het momenteel nog bij Tesla Superchargers.
Mijn ervaring in Nederland (3 laadsessies tot nu toe, locaties De Kroon en Oosterhout) is dat het prima werkt. De laadsnelheid is de max die de auto aan kan, dus het snelst tot 60% (ik heb 129 kW gezien), en rond de 100 kW tot 70%.

Leuke feature: de laders hebben een grote LED strip die je huidige SoC aangeeft. Zo kan je op een afstand (vanuit de naastgelegen winkel/restaurant bijvoorbeeld) zien hoe het laden gaat zonder een app te moeten pakken.

Opmerkelijk in Oosterhout is dat er een Tesla locatie direct naast ligt. Die was populairder (vast vanwege de prijs) maar ik kreeg geen prettig gevoel van hoe dat deel van het terrein er uit ziet in het donker. Het IONITY deel was goed verlicht, het Tesla deel was een zwart gat met enkel het logo in het rood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

PGro3772 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:23:
[...]

Deze herken ik ook. Eerst dacht ik dat de auto in een zogenaamde "zombie"-modus kwam te staan. Iets wat veel bij de EV6 voorkwam. Maar ik werd er door de dealer op geattendeerd dan dit niet meer kan en dat het een bedieningsfout van de bestuurders.
Vanuit de modus die je beschrijft (POWER ON) kan je direct naar de READY modus door alsnog de rem in te trappen en op de knop te drukken. Eerst uitschakelen is niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi70
aip schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:08:
[...]

Hoe is de ervaring met Ionity?
Tot nu toe alleen maar goed. Ik vind het vooral fijn dat ik een vast tarief betaal. De komende dagen zijn we in een gebied zonder Ionityladers, dus dan moeten we bij lokale aanbieders laden. Ik vind het nu al jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scukerzz
  • Registratie: Augustus 2016
  • Niet online
Ik heb toch wat raars meegemaakt net... De auto staat sinds gisteravond geparkeerd. Ik krijg net via de Kia connect app een "Vehicle theft alarm". In de app staat dat de motorkap is ontgrendeld/open staat. Eenmaal buiten is de motorkap inderdaad ontgrendeld (alsof je aan de hendel bij de bestuurdersstoel hebt getrokken). Verder geen sporen van schade oid te zien. Kan zijn dat de motorkap niet goed was gesloten, maar waarom die nu tijdens stilstand ineens openschiet weet ik ook niet... Kan het softwarematig (bug) gebeurd zijn? In het geval dat het elektronisch geopend kan worden ipv mechanisch...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey91
  • Laatst online: 06:52
PGro3772 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:23:
[...]

Ik heb wat problemen met opladen gehad (ICCU vervangen ondertussen) en toen kwam dit probleem ook vaker voor ondanks dat ik de rem intrapte. De dealer vertelde mij het volgende:

De 12v accu is niet heel sterk bij deze electrische auto's omdat het veel bijgeladen wordt. Als je dan veel stroom verbruik heb, trek je dus de 12v leeg (bij mij gebeurde dat door de problemen met opladen). Dan krijg je dus die error en kan je niet rijden. Als je dan de auto uit en aan zet, laad hij de 12v een beetje meer vol vanuit de andere grote batterij. Daardoor doet hij het met (soms meerdere keren) uit en aan zetten wel weer.

Kortom, dit is geen probleem met de accu of iets anders. En dus geen reden voor stress op vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

honey91 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:02:
[...]

Ik heb wat problemen met opladen gehad (ICCU vervangen ondertussen) en toen kwam dit probleem ook vaker voor ondanks dat ik de rem intrapte. De dealer vertelde mij het volgende:

De 12v accu is niet heel sterk bij deze electrische auto's omdat het veel bijgeladen wordt. Als je dan veel stroom verbruik heb, trek je dus de 12v leeg (bij mij gebeurde dat door de problemen met opladen). Dan krijg je dus die error en kan je niet rijden. Als je dan de auto uit en aan zet, laad hij de 12v een beetje meer vol vanuit de andere grote batterij. Daardoor doet hij het met (soms meerdere keren) uit en aan zetten wel weer.

Kortom, dit is geen probleem met de accu of iets anders. En dus geen reden voor stress op vakantie.
De oude Zoe's hadden ook een reputaie van problemen met de 12v accu. Daar heb ik destijds de accu vervangen voor een zwaardere, weg alle problemen. Kan zo maar eens ook hier op termijn een oplossing kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Buurmannen
Daar over gesproken. Wij gaan binnenkort ongeveer 4000 kilometer tijdens een vakantie van 3,5 weken.

Dit wordt een combinatie tussen huisje huren en camping. Ik kijk erg uit naar het testen van V2L op een campingplek zonder stroom. Mogelijk neem ik de airfryer mee, puur omdat het kan.

We hebben gekozen om de fietsen op het dak te zetten. Dit omdat de EV3 belangrijke ADAS systemen uitzet wanneer je iets koppelt aan de 13-polige stekker. Zaken als dode-hoek sensor, LFA, HDA, en CAA kunnen niet meer. Aangezien we 4000 kilometer rijden, ongeveer 60% van wat we de afgelopen 5 maanden hebben gedaan (nu 7000+km gereden), zijn die functies wel prettig.

We hebben gekozen voor de dakdragers en fietsendragers van Farad (Faradbox verkoopt deze in NL, vgm geen officiële distributeur).

[Afbeelding]

De fietsen zijn wel hoorbaar, maar eerlijk gezegd van het me heel erg mee. Je kan ze goed horen, maar niet storend of harder dan andere geluiden om je heen, als het zonnescherm/rolgordijn (heet dat zo?) van het dakraam open is.

Als je het rolgordijn sluit, hoor je ze helemaal niet meer (tenminste; bij 105 km/u).

[Afbeelding]

Met V2L en de fietsen op het dak, wordt de (hopelijk) vakantie echt smullen!! 😄 Nu duimen dat we geen ICCU problemen krijgen.
De e-bikes wegen nogal wat, knap dat je ze op je dak kunt krijgen. Ik gebruik een fietsendrager op de trekhaak en eigenlijk mis ik de sensoren niet. Maar ja, ik heb dan ook geen enorme afstanden afgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnieuwla

Ik ben wel benieuwd naar het (extra) verbruik met die fietsen bij 105 km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:50

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ben echt benieuwd wat dat aan extra verbruik gaat geven. Fietsen zijn echte windvangers. Achter op de trekhaak van onze Tesla M3 hadden we zomaar 25% extra verbruik bij 110km/h. Gaan dit jaar voor het eerst met een Y en ben al benieuwd of dat wat beter gaat. Maar op het dak lijkt me niet efficient. Even los van het feit dat het best een krachttoer is om ze er op en af te zetten :o

En oppassen bij de verschillende parkeertereinen in bijvoorbeeld Frankrijk waar van die barrières staan om campers te weren, daar kon je zo maar eens te hoog voor zijn. Maar wel lekker hoor, vakantie :D

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdik
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:22
Ik ben sinds februari in het bezit van een ev3 plus met grote accu. Ben al 12000km verder en zeer tevreden. 1 ding vind ik wel vervelen. Bij mijn vorige auto, Skoda. Kon ik gewoon radio luisteren en via Android auto de navigatie gebruiken. Bij de kia schakelt de fm radio uit en begint hij de muziek van de telefoon af te spelen. Herkennen jullie dat ook of heeft iemand een oplossing of.....is dat iets wat ik alleen heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistacal
kdik schreef op maandag 2 juni 2025 @ 18:28:
Ik ben sinds februari in het bezit van een ev3 plus met grote accu. Ben al 12000km verder en zeer tevreden. 1 ding vind ik wel vervelen. Bij mijn vorige auto, Skoda. Kon ik gewoon radio luisteren en via Android auto de navigatie gebruiken. Bij de kia schakelt de fm radio uit en begint hij de muziek van de telefoon af te spelen. Herkennen jullie dat ook of heeft iemand een oplossing of.....is dat iets wat ik alleen heb.
Bij Android auto instelling even vonkje uitzetten voor automatisch Spotify staryen

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraakie7
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:05
kdik schreef op maandag 2 juni 2025 @ 18:28:
Persoonlijk vind ik het prettig om met de mode knop te schakelen tussen radio en Spotify. Met de schakelaar kan je dan tussen favorieten zenders schakelen. Het sterretje op het stuur switch naar androidauto/carplay. Dat laatste is fijn als je in een andere menu zit of als de vrouw opzoek gaat naar een nieuwe radiozender 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Coffee schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:52:
[...]

Ik heb deze zelf sinds kort. Enkel nog een ritje van een uurtje gemaakt. Ik lees niet veel reviews dat dit vaker voorkomt, dus klinkt een beetje als een eenmalig ding? Alsnog niet netjes natuurlijk.
Zojuist erop gezet maar vind de pasvorm van de voetjes niet echt super. Toen stuk snelweg gepakt om een dakkoffer op te halen, man wat een herrie maken die dingen. Nu kwam ik erachter dat ik de onderste strip vergeten was erin te doen, geen idee of dat er veel gaat helpen. Met koffer was het al wel wat minder de herrie.

Zit er toch aan te denken om even langs van Mossel te gaan voor de originele KIA dragers en de pasvorm van de voeten te bekijken. Bij thule krijg ook niet echt het idee dat het heel veel beter zal zijn. Originele dragers van een skoda bijvoorbeeld pasen er heel mooi omheen (op een skoda natuurlijk).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3uoq6Kcq_qZSJ3foypO9HrW6dHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hog6KAts8QbEx2VpUdrxh3SS.jpg?f=fotoalbum_large

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip

aip

Mistacal schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:12:
[...]

Zojuist erop gezet maar vind de pasvorm van de voetjes niet echt super. Toen stuk snelweg gepakt om een dakkoffer op te halen, man wat een herrie maken die dingen. Nu kwam ik erachter dat ik de onderste strip vergeten was erin te doen, geen idee of dat er veel gaat helpen. Met koffer was het al wel wat minder de herrie.

Zit er toch aan te denken om even langs van Mossel te gaan voor de originele KIA dragers en de pasvorm van de voeten te bekijken. Bij thule krijg ook niet echt het idee dat het heel veel beter zal zijn. Originele dragers van een skoda bijvoorbeeld pasen er heel mooi omheen (op een skoda natuurlijk).

[Afbeelding]
Het geluid van dakdragers met een skibox of fietsen blijft altijd ellende. Ik heb voor onze Volvo 2 paar dragers en 2 verschillende skiboxen (1x volvo - eigenlijk thule en 1x hapro) en ze maken beiden lawaai, de volvo box wat minder dan de hapro. Uiteindelijk heb ik ook maar een towbox gekocht, dat scheelt echt een hoop lawaai. Voor de wintersport helpt dat niet dan moet er een lange box op het dak, maar als we in de zomer of het najaar met z'n vijven plus hond weg gaan, gaat die achterop. Ja, dan doen veel van de assist systemen het niet, maar dat heb ik er wel voor over. Je komt zo veel vermoeider aan met zo'n ding op je dak.
Pagina: 1 ... 52 53 Laatste