Inderdaad: zo herkenbaar. Ook ik zie Musk helaas afglijden en zie hem zijn invloed misbruiken.EricEric752 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:49:
[...]
Grappig. Ik had deze post bijna woordelijk kunnen schrijven. Ik was dan ook de aanleiding voor deze post.
Als ik mijn auto een paar maanden eerder had moeten bestellen dan in oktober vorig jaar was het blind weer een Tesla geworden. De reden om dat niet te doen kan worden samen gevat in 5 woorden: het gedrag van Elon Musk.
De EV3 is een prima auto. Maar net als bij vrijwel alle auto's zit er een soort "gedoe" laag tussen de bestuurder en de auto en Tesla heeft laten zien hoe je die "gedoe" laag kunt reduceren tot het absolute minimum. Ik ....
Om het goed te maken een paar dingen die echt fantistisch zijn in de EV3 en die Tesla niet heeft:
- HUD (echt helemaal top).
- Knoppen voor climate controle en stoelverwarming/cooling.
- Een echt stopcontact in de auto.
- De mechanische zachte "klik" in het pookje van de richtingaanwijzer. Dat ontbreekt bij Tesla en het is heel fijn omdat weer terug te hebben (elke andere auto die ik ken heeft dat ook).
Dus daarom zeker geen Tesla.
Nog een pluspunt voor de EV3: afgelopen 2 dagen met de EV3 standard range ( WLTP 435km; 3 maanden 7.000 km gereden) met ABPR naar Costa Brava (1450 km) gereden, zelfde route binnendoor en zelfde reistijd (ongeveer evenveel file +/- 40 min.) als vorig jaar met de Tesla M3 standard range (WLTP 440 km, 3 1/3 jaar en 60.000 km op de teller) met LFP batterij. Hoewel de Tesla laadt met gemiddeld 170 kW en de EV3 met 96 kW, ben je per stop iets meer tijd kwijt: 30 min (gem. 5 min meer dan Tesla). Voordeel: er zijn echt veel meer laders die 100kw leveren, vlak langs de route. De Tesla M3 laadt behoorlijk langzamer met een 100 kW lader, zodat je meestal Tesla SuC s. opzoekt.... Nadeel: de Tesla laders zijn vaak net iets meer buiten je route, wel vaak met goede WC.
Nu gemerkt dat de planning van ABPR met laadstops veel nauwkeuriger is dan de Tesla route planning (route planning KIA is niet perfect, die kent veel laders niet).
Oh, ja, met ABPR zie je ook continue wat je resterende batterij lading is bij de volgende stop ( sinds het automatisch koppelen aan de EV3 met Android Auto stelt hij continue bij op basis van je rijgedrag, ook voor volgend trip). Totaal geen range anxiety gehad, ook niet op de A75 in de bergen, waar de Tesla soms ineens aangaf dat de volgende laadplaats toch niet haalbaar was ( vorig jaar, maar uiteindelijk nooit problemen gehad). Met beide autos overwegend de GPS max. snelheid aangehouden, (behalve bij slecht zicht en natuurlijk drukte). Vrijdag vertrokken en zelfde overnachting na 900 km.
Kortom ook geen spijt van de keuze voor de EV 3,
[ Voor 26% gewijzigd door rijkschroeff op 11-10-2025 20:13 ]