Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 105 106 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
aidanl schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:57:
Wat betreft die kabelbomen, dat is bijzonder! Weet je wat de oorzaak is geweest?
Ja. Ondanks de aanwezigheid van een 'knaagdier-verschrikker' hebben er meerdere zich genesteld in de auto en zich flink uitgeleefd op de kabelbomen. Met als gevolg dat allerlei sensoren en camera's niet meer werkten, en de dealer het niet meer verantwoord vond dat we met de auto reden. De vervangende onderdelen hadden ze zelf niet op voorraad, bij het landelijke onderdelencentrum niet, en ook niet in het Europese centrum. Die moesten dus vanuit Korea komen. En dat heeft dus zo'n 7 weken geduurd.
NB Onze vorige, Europese EV (Renault) hebben we ook 2x bijna 2 maanden bij de dealer moeten laten staan ivm onderdelen met een lange levertijd. Dat is dus niet specifiek iets voor een Koreaans automerk.
Opzich vind ik de kwaliteit van het interieur prima, maar over de buitenkant (staal, dikte/kwaliteit van het verf, krasbaarheid van kunstof) ben ik minder te spreken. Ik heb af en toe het gevoel dat er toch wel bespaard is hier en daar, om een EV neer te zetten tegen een redelijk aantrekkelijke prijs. Zo heb ik nu ook wat steenslag, wat op iedere auto wel te vinden is, waarbij er ook echt staal zichtbaar is. En het is niet alsof ik aan het offroaden ben geweest of kiezelstenen over de motorkap gekregen heb.
Dat is mij ook op andere manieren ter ore gekomen, dat staal en verf minder van kwaliteit is bij KIA. Heb er zelf nog geen ervaring mee gelukkig, ondanks de 1 km lange, onverharde weg die wij moeten nemen naar ons huis.
Die flipperstand kan wel kloppen. Zo rij ik op stand iPedal 3 en mijn vrouw op stand 1. Iedere keer dat ik dus na haar instap moet ik hem weer terug op 3 zetten. Dit wordt dus niet (volledig) in het profiel opgeslagen.
Vreemd dat dat niet in het profiel wordt opgeslagen. Dat is toch een persoonlijke instelling? Gelukkig vind mijn echtgenote stand 3 ook het prettigst rijden, net als ikzelf.

• deMercer
  • Niet online
RCdeWit schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 15:56:
Ik maakte me van tevoren wat zorgen over de piepjes naar aanleiding van alle comments in dit topic. Maar om even wat tegenwicht te bieden: ik vind het in praktijk allemaal erg meevallen.
Het is ook allemaal erg persoonlijk, de beleving van de ADAS-systemen. Je triggert me echter wel op nog een paar issues die ik er mee heb:

1) De lane assist werkt inderdaad goed genoeg op wegen met duidelijke belijning inclusief middenstreep (alhoewel die naar mijn smaak wel constanter dezelfde 'lijn' mag volgen in het midden van de rijbaan). Op wegen zonder middenstreep werkt 'ie slecht: dan probeert 'ie je steeds in het midden van de gehele weg te laten rijden. En als de weg smal is en je bij tegenliggers over de rechterstreep moet, dan stuurt 'ie je richting de tegenligger.
2) De lane assist kan niet goed overweg met de belijning bij afritten op de snelweg hier in Spanje. Die is nl. anders dan in NL. Hier is het zo dat bij een afrit de onderbroken lijn tussen rijbaan en afrit pas verschijnt zodra de afrit of volle breedte is. Je hebt dus eerst een stuk waarbij de aan de rechterkant de rijbaan als visueel breder wordt. Wij mensen weten dat dat de afrit is, de lane assist niet. Dus die gaat in het midden van die steeds breder wordende baan rijden, komt dan opeens een lijn tegen waar die overheen rijdt en weet niet wat te doen.
3) Als je invoegt of van baan wisselt op de snelweg dan kent de dodehoekassistent het verschil niet tussen een auto in de baan waar je naar toe wilt en een auto in de baan nog een verderop. In beide gevallen gaat 'ie af als je de manoeuvre maakt. In het eerste geval terecht, in het tweede geval niet.
4) Als je in bovenstaande situatie extra goed om je heen kijkt (de dodehoekassistent gaat af, heb ik toch per ongeluk iets over het hoofd gezien?), dan gaat daarna in veel gevallen ook nog de "kijk vooruit"-waarschuwing af.
5) In bepaalde situaties (bv. zonnebril icm bepaalde stand zon) verschijnt het koffiekopje heel consequent onterecht, en als de omstandigheden maar lang genoeg duren ook nog eens om de paar minuten.

Maar nogmaals, het is allemaal heel persoonlijk, de beleving van de ADAS-systemen. Zo heeft mijn echtgenote er ook veel minder last van dan ik.

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:34

Bob Popcorn

Plop!

THE_BASE schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 16:30:
[...]

Lang drukken op links meen ik. Heeft volgens mij met navigatie van Kia te maken.
Rechts. Dan remt hij bij uitrollen zelf voor rotondes bijvoorbeeld, ideaal als je op het stoplicht af rolt. Ook remt hij dan bij uitrollen op je voorganger. Voelt heel natuurlijk, in tegenstelling tot iPedal waar ik niet aan kan/wil wennen

Kan niet stoppen met ontploffen!

• Locke_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:14

Locke_

Iron within, Iron Without!

Bob Popcorn schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 10:43:
[...]

Dat is niet waar. Het betekent dat de typegoedkeuring van je auto inmiddels al vervangen is voor een nieuwe. En dat kan heel uiteenlopende redenen hebben.
Zou ik dan nog een 2025 model krijgen? Dealer had gezegd van niet en fleetbeheer zei dat ie anderhalve week geleden van de boot af kwam, dus het zou me verbazen.

Ach ja, ik zie het woensdag wel d:)b

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

• deMercer
  • Niet online
Bob Popcorn schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 18:04:
Rechts. Dan remt hij bij uitrollen zelf voor rotondes bijvoorbeeld, ideaal als je op het stoplicht af rolt. Ook remt hij dan bij uitrollen op je voorganger. Voelt heel natuurlijk, in tegenstelling tot iPedal waar ik niet aan kan/wil wennen
Ik heb dat na de gratis upgrade vorig jaar ook eens uitgeprobeerd, maar nadat de auto niet afremde bij een haarspeldbocht niet meer gebruikt. Zijn er nog updates voor deze functie uitgekomen? Dan misschien toch maar weer eens proberen.

• Zonnekamp
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17:04
Locke_ schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 18:43:
[...]

Zou ik dan nog een 2025 model krijgen? Dealer had gezegd van niet en fleetbeheer zei dat ie anderhalve week geleden van de boot af kwam, dus het zou me verbazen.

Ach ja, ik zie het woensdag wel d:)b
Ik heb vorige week modeljaar 2027 gekregen...

• Zonnekamp
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17:04
deMercer schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 18:56:
[...]

Ik heb dat na de gratis upgrade vorig jaar ook eens uitgeprobeerd, maar nadat de auto niet afremde bij een haarspeldbocht niet meer gebruikt. Zijn er nog updates voor deze functie uitgekomen? Dan misschien toch maar weer eens proberen.
stand Auto werkt goed als er iemand voor je rijdt. Als je niemand voor je hebt, remt hij inderdaad niet bij een bocht of kruising of als je het gaspedaal loslaat. Ik vond het niet te doen.

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

deMercer schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 18:56:
[...]

Ja, maandje of wat terug nog een grote update voor geweest (althans, zo werd het mij gebracht in de app)

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18:50

winnie

de poes...

Bob Popcorn schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 10:44:
[...]

Welke uitvoering heb je? Ik wil ook wel zo'n VOBOR ding, maar lees her en der dat deze functionaliteit niet aanwezig is op de Air en de GT Businessline (en die laatste heb ik).
Plus Advanced

• aoowdam
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 21:22
aidanl schreef op zondag 21 september 2025 @ 20:52:
[...]

Hoe lang heb je de auto, dus hoeveel KM? Naar mate je er meer mee gereden heb zal de berekening steeds meer gaan kloppen en zal je dus minder snel een verschil zien. Het systeem moet leren wat jouw rijgedrag is en daarmee het verbruik. Tenzij je normaal altijd rustig rijd en zoonlief aanmoedigt om is flink het pedaal in te trappen :P

[...]

Die 2 OTAs ben je sowieso snel doorheen, zeker nu de auto software vol in ontwikkeling is. Zou je er dus niet druk om maken, meteen een goede reden om uit te zoeken hoe het te werk gaat met een USB-stick.

[...]

Ik merk de hikjes ook af en toe. Voornamelijk als ik net weg ben gereden en de auto in de normal stand laat. De hikjes zijn minder merkbaar in eco modus en zodra ik langer onderweg ben lijk ik te wenen aan de mate waarop het pedaal wordt ingedrukt en verdwijnen de hikjes. Ben er dus zelf nog niet helemaal over uit waar het aan ligt. Misschien dat wanneer de remmen kouder zijn deze daarmee anders vast grijpen op de remschijf (uitgaande van 1-pedal lvl3)?

[...]

Ik verwacht hier geen updates voor, het is niet te doen. Het lijkt simpel, maar je moet dan een balans maken tussen DAB/FM/Android Auto/Apple Carplay(/Spotify), waarbij je ook nog eens afhankelijk bent van radio station dan wel mobiele OS dan wel app. Zo is überhaupt radio heel anders in de UK als NL, en heb je nu ook nog eens de lossless muziek discussie.
Vwb de updates middels een USB-stick; hoelang duurt zoiets. Ik heb alles volgens het boekje gedaan en inmiddels heb ik al 1,5 uur de melding dat de 'Software-installatie van het infotainmentsysteem wordt voorbereid'. Is dat normaal? Wanneer kan ik de voortgangsbalk verwachten? Gelukt.....je moet geduld hebben

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:28
Bob Popcorn schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 18:04:
[...]

Dit klinkt als de oude regenerate mode waar je ook 3 levels voor hebt. Met als verschil dat die niet tot stilstand stopt tenzij je een voorligger hebt.

Je kunt tussen de 2 modes wisselen. De regen heeft auto, lvl1, lvl2 en lvl3.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

DutchKel schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 20:01:
[...]

Dit klinkt als de oude regenerate mode waar je ook 3 levels voor hebt. Met als verschil dat die niet tot stilstand stopt tenzij je een voorligger hebt.

Je kunt tussen de 2 modes wisselen. De regen heeft auto, lvl1, lvl2 en lvl3.
Ik snap niet wat er oud aan is tov iPedal, maar zoals gezegd lijkt deze modus het meeste op mijn prive auto (Skoda Elroq) die uberhaupt geen one pedal driving modus heeft. Ik moet niet in 2 verschillende auto's gaan rijden, daar komen ongelukken van. Al een keertje gehad met een automaat die automatisch in P ging bij parkeren en een handbak zonder automatische parkeerrem, die rolde dus mooi het vak uit tegen een andere auto aan :+

• Teddieke
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20:49
Ik kom toch nog even terug op dat filmpje wat deze week werd geplaatst over het aan de lader laten staan van de EV.

Het doel begrijp ik, de veiligheid ook. Het enige wat ik nergens terug kan vinden is het idee dat de auto, uit zichzelf, op de oprit, bezig zou gaan met accu conditionering. Het enige wat ik daarover terugvind is het conditioneren van de accu als je onderweg bent naar een snellader. Niet het constant verwarmen en koelen bij een stilstaande auto.

Weet iemand of dat van toepassing is op de EV3?

Overigens ga ik mezelf gewoon aanleren om bij thuiskomst de auto aan de stekker te leggen en te laten, met een limiet van 80%. Dat lijkt me een redelijke best practice.

• Locke_

Locke_

Steeffoon schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 16:20:
[...]

Wat bedoel je precies met "Auto"? Nog niet eerder gezien. Maar ik rij met iPedal gewoon op Lvl 2.
de auto setting, zo heb ik ondertussen van Youtube begrepen, is een iPedal modus waarbij de auto middels de sensoren en de navigatie zelf bepaalt wat de beste regeneratieve stand is. Zo kan hij volledig afremmen bij stoplichten, rotondes, voetgangers die oversteken e.d. maar rolt hij bijvoorbeeld uit bij vermogen loslaten op de snelweg. De auto bepaalt en schakelt automatisch.

Ik begreep ook dat deze stand idd vanuit de fabriek zo is ingesteld dat je het bij elke keer starten weer 'aan' moet zetten helaas, geen idee waarom dat is.

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:08

Steeffoon

Smartphone-nerd

Locke_ schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 22:04:
[...]

de auto setting, zo heb ik ondertussen van Youtube begrepen, is een iPedal modus waarbij de auto middels de sensoren en de navigatie zelf bepaalt wat de beste regeneratieve stand is. Zo kan hij volledig afremmen bij stoplichten, rotondes, voetgangers die oversteken e.d. maar rolt hij bijvoorbeeld uit bij vermogen loslaten op de snelweg. De auto bepaalt en schakelt automatisch.

Ik begreep ook dat deze stand idd vanuit de fabriek zo is ingesteld dat je het bij elke keer starten weer 'aan' moet zetten helaas, geen idee waarom dat is.
Maar is dat niet onderdeel van het optionele extra stuk software wat je voor 0 euro aanschaft? Kan me niet herinneren dat dit standaard in de auto zit.

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Oppo Find X9 Ultra, Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• noppie63
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:33
Steeffoon schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 22:48:
[...]

Maar is dat niet onderdeel van het optionele extra stuk software wat je voor 0 euro aanschaft? Kan me niet herinneren dat dit standaard in de auto zit.
YouTube: How to use the smart regeneration system | The Kia EV3

Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat, KIA EV3 +A Pearl White LR

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Steeffoon schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 22:48:
[...]

Hou je rechter flipper maar eens ingedrukt. Het zat er bij mij van meet af aan in. Onlangs wel dus die 0 euro "Smart Regenerative" update gekocht, maar niet echt iets gemerkt dat het veranderd is.

• hhoving
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09:31
Je kon de 'auto' functie vorig jaar gratis downloaden (april 25- ik heb de auto sinds januari 25). Misschien zit het op EV3's van latere datum standaard op?

Ik gebruik het altijd en vind het geweldig en relaxed, de auto remt automatisch op voorgangers (net als ACC) en ook voor de meeste scherpe bochten, kruisingen en rotondes. Hij past de snelheid automatisch aan op wat gewenst is, je hoeft dus niet bij te remmen. Voor mij is het voordeel t.o.v. Ipedal 1/2/3 is dat de auto ook kan uitlopen (niet remmen als je het gas los laat - dat bepaalt de auto zelf). En als je een route hebt ingesteld, remt de auto ook af als je bijvoorbeeld af moet slaan. En wil je toch doorrijden, druk je gewoon het gaspedaal in.

Het werkt voor mij prima en gebruik grotendeels alleen het gaspedaal. Maar je moet alert blijven want de navigatie kent niet alle bochten en kruisingen. Dus een enkele keer moet je zelf ingrijpen maar daar heb je de tijd voor.

Ik ben een grote fan van de auto functie

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:58
Hmm binnenkort nog maar is die auto optie proberen dan. Maar het lijkt me wel verwarrend wanneer de auto nou wel of niet remt, en wanneer je dit zelf expliciet moet doen. Klinkt naar mijn mening redelijk willekeurig, tot het punt dat je dan eigenlijk alsnog zelf net zo goed kan gaan remmen.

Overigens heb je met iPedal 1 (lichtste stand) ook nog wel redelijke uitloop als je pedaal los laat. Ik gebruik expres lichtste stand op de snelweg (ook om zenuwachtig geflitst van remlichten te voorkomen) en lokaal/binnendoor, waar je vaker moet remmen, zwaarste iPedal stand om zoveel mogelijk baat te hebben van regeneratie.

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

• aidanl
aoowdam schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 19:58:
[...]

Vwb de updates middels een USB-stick; hoelang duurt zoiets. Ik heb alles volgens het boekje gedaan en inmiddels heb ik al 1,5 uur de melding dat de 'Software-installatie van het infotainmentsysteem wordt voorbereid'. Is dat normaal? Wanneer kan ik de voortgangsbalk verwachten? Gelukt.....je moet geduld hebben
Het is mij nog nog helemaal gelukt. USB C stick gehaald, correct geformateerd en het programma van Kia gebruikt om de USB vol te laden. Maar als ik hem dan in de auto steek lijkt hij de USB niet te zien. Overigens ook de USB weer geformat en wat muziek bestanden er op gezet en toen werd die ook niet gezien.

Usb werkt wel weer met telefoon, dus ik verwacht niet dat de port zelf kapot is ofzo.

• in06cd
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20:46
Bob Popcorn schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:30:
[...]

Hou je rechter flipper maar eens ingedrukt. Het zat er bij mij van meet af aan in. Onlangs wel dus die 0 euro "Smart Regenerative" update gekocht, maar niet echt iets gemerkt dat het veranderd is.
Ik zie dat de meeste mensen in dit forum i-pedal geweldig vinden. Ik vind de Smart Regenerative geweldig. Auto remt automatisch voor rotondes, en voorliggende auto's, bochten. Je moet wel de optie aanzetten dat de kaart in de auto gebruikt mag worden. Gewoon proberen door de linker flipper even vast te houden, dan gaat hij aan.

• noppie63
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:33
in06cd schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:15:
[...]

Ik zie dat de meeste mensen in dit forum i-pedal geweldig vinden. Ik vind de Smart Regenerative geweldig. Auto remt automatisch voor rotondes, en voorliggende auto's, bochten. Je moet wel de optie aanzetten dat de kaart in de auto gebruikt mag worden. Gewoon proberen door de linker flipper even vast te houden, dan gaat hij aan.
Rechter Flipper

Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat, KIA EV3 +A Pearl White LR

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

in06cd schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:15:
[...]

Rechts, links is iPedal.

• in06cd
Klopt, altijd lastig ;-)

• _EV_
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09:46
Links is de hand waar je duim rechts zit, aldus Bassie

• aoowdam
aidanl schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:57:
[...]

Het is mij nog nog helemaal gelukt. USB C stick gehaald, correct geformateerd en het programma van Kia gebruikt om de USB vol te laden. Maar als ik hem dan in de auto steek lijkt hij de USB niet te zien. Overigens ook de USB weer geformat en wat muziek bestanden er op gezet en toen werd die ook niet gezien.

Usb werkt wel weer met telefoon, dus ik verwacht niet dat de port zelf kapot is ofzo.
Je moet de linker USB-poort wel in de stand zetten dat naast Voeding ook de Data-verbinding is gemaakt. Je ziet dan een oranje ledje branden. Als je dat niet doet dan zal de USB-stick inderdaad niet gezien worden. Je kan dat in- of uitschakelen door op het onderste symbooltje, naast de USB-poort, te tikken.

• aidanl
aoowdam schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:04:
[...]

Je moet de linker USB-poort wel in de stand zetten dat naast Voeding ook de Data-verbinding is gemaakt. Je ziet dan een oranje ledje branden. Als je dat niet doet dan zal de USB-stick inderdaad niet gezien worden. Je kan dat in- of uitschakelen door op het onderste symbooltje, naast de USB-poort, te tikken.
Heb ik inderdaad gedaan, staat eigenlijk standaard op oranje omdat ik mijn telefoon alsnog bekabeld aansluit. Ga het binnenkort nog is proberen.

• deMercer
  • Niet online
Bob Popcorn schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:30:
Volgens mij staat er op de flipper ook "Auto", als ik het me goed herinner.

• deMercer
  • Niet online
aidanl schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:57:

Kan het zijn dat je USB-stick te groot is qua hoeveelheid GB? In andere auto's heb ik daar in het verleden weleens problemen mee gehad. Probeer het anders eens met een kleinere, als je die hebt.

• deMercer
  • Niet online
Vanochtend even bij de dealer langs geweest. Ze zijn gisteren begonnen met de reparatie van de aangevreten kabelbomen. Nou ja, reparatie ... voorlopig is het enkel nog demonteren geweest:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qaGAtUsc4HCge7OAYvlyv0b_F9E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6wo3dsrmaee7M2HmPAqN8znP.jpg?f=fotoalbum_large

Voorschermen eraf, bumper eraf, inverter e/o lader eruit ... En dan heb ik waarschijnlijk nog het nodige gemist. Alles voor het goede doel: een weer werkende EV3!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

deMercer schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 18:00:
[...]

Volgens mij staat er op de flipper ook "Auto", als ik het me goed herinner.
Een A, en op de linker een i, idd :)

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
deMercer schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 18:05:
Vanochtend even bij de dealer langs geweest. Ze zijn gisteren begonnen met de reparatie van de aangevreten kabelbomen. Nou ja, reparatie ... voorlopig is het enkel nog demonteren geweest:
[Afbeelding]

Voorschermen eraf, bumper eraf, inverter e/o lader eruit ... En dan heb ik waarschijnlijk nog het nodige gemist. Alles voor het goede doel: een weer werkende EV3!
Is dat daar ook zoals ik verwacht: tranquilo, tranquilo? :)

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• DutchKel
Bob Popcorn schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 20:23:
[...]

Ik snap niet wat er oud aan is tov iPedal, maar zoals gezegd lijkt deze modus het meeste op mijn prive auto (Skoda Elroq) die uberhaupt geen one pedal driving modus heeft. Ik moet niet in 2 verschillende auto's gaan rijden, daar komen ongelukken van. Al een keertje gehad met een automaat die automatisch in P ging bij parkeren en een handbak zonder automatische parkeerrem, die rolde dus mooi het vak uit tegen een andere auto aan :+
Het is oud omdat het een van de eerste functionaliteit van Kia is van de regeneratie (ze noemde het toen al one-pedal-driving). i-pedal is de opvolger ervan die iets geavanceerder werkt en het one-pedal-driving wat makkelijker moet maken, vooral tot stilstand.

Het is overigens heel persoonlijk welke je fijner vind werken. Ik heb jaren met regenerate gereden (de Kia E-Niro uit 2020 had geen i-pedal) en nu rij ik met i-pedal. Ik moet zeggen dat ik daar toch wel snel aan was gewend aan de iets andere functionaliteit ervan.

Overigens vond ik bij regen de auto functie wel het fijnste om te gebruiken.

• deMercer
  • Niet online
THE_BASE schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:01:
Is dat daar ook zoals ik verwacht: tranquilo, tranquilo? :)
Het mantra bij de KIA-dealer is meer no te preocupes. Dat betekent ongeveer hetzelfde als eenmaal tranquilo, maar volgens mij doel jij ergens anders op met je dubbele tranquilo.

• aidanl
deMercer schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 18:05:
[Afbeelding]

Wel interessant om zo is een kijkje onder de motorkap ( :+ ) te krijgen. Zo lijkt het dat ze ook veel AC en koel leidingen hebben moeten demonteren? En goed om te weten hoe groot het ruitensproeiervloeistof reservoir is.

• THE_BASE
  • Niet online
deMercer schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:19:
[...]

Het mantra bij de KIA-dealer is meer no te preocupes. Dat betekent ongeveer hetzelfde als eenmaal tranquilo, maar volgens mij doel jij ergens anders op met je dubbele tranquilo.
Meer in de zin van: komt het vandaag niet, dan morgen weer een kans.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• PrutsJanus
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online
Hi allemaal,

Ik meldt mezelf alvast in dit topic, aangezien ik voor de zakelijke lease een EV3 Air LR besteld heb (nog geen idee van de levertijd, wagenparkbeheerder is niet zo communicatief).

Ik ben vanaf pagina 1 dit hele topic op mijn gemakje aan het lezen, ben nu ongeveer op de helft.

Enfin, er is 1 vraag die me te binnen schiet: ik wilde eigenlijk aan de EV3 rijders vragen hoe lang de standaard bijgeleverde laadkabel is? Of moet deze standaard bijgekocht worden omdat de auto zonder kabel geleverd wordt?
Ik heb namelijk meermaals gelezen dat bij Tesla V2 laders het laden enigszins lastig is vanwege de korte kabel i.c.m. de laadpoort op het zijscherm van de auto. Dus dan hebben deze mensen niet een bijster lange kabel bij zich.

En op mijn werklocaties geldt eigenlijk overal dat achteruit inparkeren verplicht is, ook bij parkeerplaatsen waar een oplaadpunt is.

Dus ik gok dat ik mag gaan vragen bij ons wagenparkbeheer of ze een langere kabel er bij gaan leveren / kopen.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
PrutsJanus schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 15:58:
Hi allemaal,

Ik meldt mezelf alvast in dit topic, aangezien ik voor de zakelijke lease een EV3 Air LR besteld heb (nog geen idee van de levertijd, wagenparkbeheerder is niet zo communicatief).

Ik ben vanaf pagina 1 dit hele topic op mijn gemakje aan het lezen, ben nu ongeveer op de helft.

Enfin, er is 1 vraag die me te binnen schiet: ik wilde eigenlijk aan de EV3 rijders vragen hoe lang de standaard bijgeleverde laadkabel is? Of moet deze standaard bijgekocht worden omdat de auto zonder kabel geleverd wordt?
Ik heb namelijk meermaals gelezen dat bij Tesla V2 laders het laden enigszins lastig is vanwege de korte kabel i.c.m. de laadpoort op het zijscherm van de auto. Dus dan hebben deze mensen niet een bijster lange kabel bij zich.

En op mijn werklocaties geldt eigenlijk overal dat achteruit inparkeren verplicht is, ook bij parkeerplaatsen waar een oplaadpunt is.

Dus ik gok dat ik mag gaan vragen bij ons wagenparkbeheer of ze een langere kabel er bij gaan leveren / kopen.
Kabels van snelladers zitten vast aan de lader. Je eigen, langere kabel meenemen gaat je niet helpen bij Tesla ;)

• PrutsJanus
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online
jeroenkb schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 16:16:
[...]

Kabels van snelladers zitten vast aan de lader. Je eigen, langere kabel meenemen gaat je niet helpen bij Tesla ;)
Ah ja, goed punt. Had ik moeten weten. Lol (ik ben nog maagd als het om EV rijden gaat, op een tweetal testritjes na)

• in06cd
Is iemand het al gelukt om in engeneering mode te komen van de EV3. Ik heb site (https://www.oviradio.cz/hyundai-kia-radio-engineering-mode-en/) gevolgd en ik ben gestopt na de 1e foute code. Ik kreeg een waarschuwing ongeveer luidend (1x fout ingevoerd). Business mode met code 2400 werkte wel.

• _EV_
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09:46
in06cd schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 16:24:
Is iemand het al gelukt om in engeneering mode te komen van de EV3. Ik heb site (https://www.oviradio.cz/hyundai-kia-radio-engineering-mode-en/) gevolgd en ik ben gestopt na de 1e foute code. Ik kreeg een waarschuwing ongeveer luidend (1x fout ingevoerd). Business mode met code 2400 werkte wel.
De EV3 heeft het ccNc systeem. Op de site staat tussen haakjes, Dealer mode only, dus ik denk dat de engineering mode niet gaat lukken

• NVranya
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:51
Hi allemaal,

Als je laadpaal (niet snelladen) gewoon bij de parkeerplek staat kun je met de kabel achteruit parkeren en nog steeds laden. Heb je een paal tussen twee plekken moet je als je verplicht achteruit rijdt wellicht altijd de rechterplek nemen

• Locke_

Locke_

Hi allemaal,

5m volgens de prijslijst. Ik kan het je woendag met zekerheid zeggen, dan krijg ik mijne.

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:24
Standaard kabel wordt gewoon meegeleverd en is idd 5 meter (tenminste, dat was vorig jaar zo, kan me niet voorstellen dat ze een EV zonder zouden uitleveren). Ik heb i.i.g. nog nooit problemen ondervonden met de Kia kabel behalve dat deze wel vrij stug is en ik altijd aan het “strijden” ben dat ding weer in de frunk te frotten….

Gewoon spullen

• NVranya
Soepie schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 20:48:
Standaard kabel wordt gewoon meegeleverd en is idd 5 meter (tenminste, dat was vorig jaar zo, kan me niet voorstellen dat ze een EV zonder zouden uitleveren). Ik heb i.i.g. nog nooit problemen ondervonden met de Kia kabel behalve dat deze wel vrij stug is en ik altijd aan het “strijden” ben dat ding weer in de frunk te frotten….
Als ik hem "over de arm" oprol (dus stekker vasthouden en dan oprollen onder je elleboog) dan past hij eigenlijk altijd prima... of nou ja, past in ieder geval :*)

• THE_BASE
  • Niet online
Hi allemaal,

Er is altijd een originele 5 meter laadkabel bijgeleverd. De kabel is bij onze oprit lang genoeg als ik de auto met de neus naar de woning toe gericht zet.

Wel een stugge kabel, echt oprollen is altijd weer een klein gevecht.

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:24
NVranya schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 21:45:
[...]

Als ik hem "over de arm" oprol (dus stekker vasthouden en dan oprollen onder je elleboog) dan past hij eigenlijk altijd prima... of nou ja, past in ieder geval :*)
Zal het morgen eens testen….

Gewoon spullen

• deMercer
  • Niet online
Soepie schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 20:48:
Ik heb i.i.g. nog nooit problemen ondervonden met de Kia kabel behalve dat deze wel vrij stug is en ik altijd aan het “strijden” ben dat ding weer in de frunk te frotten….
Volgens mij is een 3-fasen laadkabel altijd vrij stug, ik heb niet het idee dat die van Kia extra stug is of zo. Maar goed, ik heb 'm dan ook nog maar 1x opgerold: nadat we de auto hadden opgehaald, heb ik 'm opgerold om 'm in de frunk te leggen. En daar is die vervolgens nog nooit weer uitgekomen ...

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb de standaard 5 meter kabel in de frunk, net als een 8 meter granny kabel én een V2L adapter. Past er allemaal precies in met wat passen en meten :)

• aoowdam
jeroenkb schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 16:16:
[...]

Kabel wordt standaard meegeleverd en is 5 meter lang. Bedoelt voor AC laden. Bij DC laden zit de kabel altijd aan de paal.

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

THE_BASE schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 21:45:
[...]

Er is altijd een originele 5 meter laadkabel bijgeleverd. De kabel is bij onze oprit lang genoeg als ik de auto met de neus naar de woning toe gericht zet.

Wel een stugge kabel, echt oprollen is altijd weer een klein gevecht.
Ja, dat komt omdat het een 22kW kabel is. De ICCU van Kia ondersteunt max 11kW, dus als je de optie hebt zou ik een 11kW kabel kopen, die is een stuk lichter en minder stug. Altijd weer opvallend als ik de andere auto aan de paal hang of er juist vanaf haal :p

• THE_BASE
  • Niet online
Bob Popcorn schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 06:54:
[...]

Ja, dat komt omdat het een 22kW kabel is. De ICCU van Kia ondersteunt max 11kW, dus als je de optie hebt zou ik een 11kW kabel kopen, die is een stuk lichter en minder stug. Altijd weer opvallend als ik de andere auto aan de paal hang of er juist vanaf haal :p
Goed om te weten. Zit toch te denken aan een 10 meter kabel, misschien met zo’n spiraal.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:40

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

De 5m kabel ligt in de kofferbak bij bij, ik heb een andere gekocht (..) van 8m die is dan net wat langer en inderdaad minder stijf zodat die gewoon goed op de grond valt. Met 5m moet ik binnen 2m van de paal staan, nu heb ik net wat meer ruimte en dat bevalt me prima. En deze is inderdaad fors lichter, dus dat scheelt weer, ik ben zo iemand die de kabel atlijd netjes wil opruimen en meenemen...

De 5m kabel wil ik voor publieke palen gebruiken, maar daar dat is pas 1 keer nodig geweest de afgelopen 2 maanden.

I have usernames older than you.

• aidanl
Normaal gesproken parkeer ik vooruit in bij publieke laadpalen, maar zelfs de keren dat ik achteruit inparkeer heeft de standaard mee geleverde kabel meer dan genoeg lengte. @PrutsJanus ik zou dus eerst de komst van de auto afwachten en dan kijken of het ook echt nodig is een extra lange kabel te bestellen.

Overigens nu het weer natter weer wordt, let op met het weg stoppen van de kabel als die nat is in de frunk. Dit resulteerde vorig jaar bij mij in schimmel aan de motorkap isolatie.

• Skipperhenk
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 02-09 12:16
Ik heb voor thuis een 7 mtr kabel gekocht, max 11KW, dus een soepele kabel.
De auto staat altijd binnen en kan met deze kabel heel gemakkelijk voor de voorwielen langs, naar de laadpoort.
Ik lees ook dat een spiraal kabel kan gaan uithangen en dan is het voordeel van een kleiner pakket weer weg. Ook het gewicht schijnt een minpuntje te zijn.

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-09 12:11
In de MY2027 versie kan je met het tech pakket kiezen voor laden op 22kW.

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:22
3ssen schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 11:36:
ik ben die laders nog niet vaak (lees niet) tegengekomen (in NL). Maar zou flink schelen bij het "straatladen" al is er wel plek genoeg gelukkig in de buurt.

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M5 16/512, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• aidanl
_birdie_ schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 12:03:
[...]

ik ben die laders nog niet vaak (lees niet) tegengekomen (in NL). Maar zou flink schelen bij het "straatladen" al is er wel plek genoeg gelukkig in de buurt.
Wij hebben hier in de wijk meerdere 22kw palen, waarbij met load balancing of 22kw voor 1 auto mogelijk is of 11kw voor 2 auto's. Ik kom dergelijke palen toch wel regelmatig tegen, in ieder geval hier in de randstad. Niet dat mijn 2025 EV3 iets heeft aan 22kw, maar ze zijn er dus wel degelijk veelvuldig.

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:00

AMDFreak

Intel is zo..

Mijn ervaring is dat die palen hun 22kw delen. Als je de enige bent, krijg je maar 11kw aanvoer.
En soms krijg ik maar 5kw.. omdat er even wordt geknepen.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh

• _birdie_
AMDFreak schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 16:26:
Mijn ervaring is dat die palen hun 22kw delen. Als je de enige bent, krijg je maar 11kw aanvoer.
En soms krijg ik maar 5kw.. omdat er even wordt geknepen.
11Kw palen worden ook geknepen als het druk is maar mijn ervaring is dat als er twee auto staan te laden ze beiden 10.8 pakken (SGZH palen over het algemeen). Maar als ze afgeknepen worden dat is het soms 2kwh.

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M5 16/512, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• aidanl
Dat ze afgeknepen kunnen worden, zeker als er al een andere auto staat, dat klopt zeker. Maar op de juiste momenten met alleen je eigen auto kan je prima tegen 11kw+ laden. Maar goed alweer mijn 2025 auto is 11 max in principe dus ga ik ook nooit genieten van de 22kw die je met de MY2027 variant potentieel hebt.

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-09 22:49
3ssen schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 11:36:
Vrijdag krijg ik mijn EV3 geleverd. Hoe kan ik controleren welk model year die is?

• _birdie_
MajaMestreech schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 21:59:
[...]

Vrijdag krijg ik mijn EV3 geleverd. Hoe kan ik controleren welk model year die is?
typeplaatje/VIN en het bouwjaar op het kentekenbewijs

• eboellie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:23
THE_BASE schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:31:
[...]

Dat doe je toch sowieso wel? Je gaat toch niet continu die stekker er uithalen als ‘ie klaar is?
dat deed ik voorheen wel, omdat ik dacht dat het beter was voor de batterij etc.

Nu ken ik de voordelen van het erin laten zitten. Niet de fijnste youtuber die vertelt, maar wel veel wijzer geworden.

• Revenge69
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 03-09 12:07
eboellie schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 23:21:
[...]

dat deed ik voorheen wel, omdat ik dacht dat het beter was voor de batterij etc.

Nu ken ik de voordelen van het erin laten zitten. Niet de fijnste youtuber die vertelt, maar wel veel wijzer geworden.
En wat zijn de voordelen dan? Kun je de YT link even doorgeven?

• eboellie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:23
Revenge69 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 06:51:
[...]

En wat zijn de voordelen dan? Kun je de YT link even doorgeven?
- alle operationele polling activiteiten vinden plaats via het stroomnet ( daar is de auto op ingesteld) en de batterij komt werkelijk tot rust:

YouTube: Leaving Your EV Plugged In Is Not Hurting the Battery. It Is Protecting It!

• Skipperhenk
Heb gemerkt dat na een goede wasbeurt, de laadpoort veel water toelaat. Dus ook in de openingen van de stekker aansluiting. 11KW opening is geheel open, had wel anders gemogen, zie dat bij andere merken beide poorten voorzien zijn van een afdek kap.
Ik heb van mijn thuis laadkabel de afdicht dop losgehaald, de niet noodzakelijke aanhangsels weg gesneden en gebruik deze voortaan steeds als afdekking voor de laadpoort. Volgende wasbeurt maar eens kijken of dat afdoende is geweest, ik vermoed van wel. ;) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M94uekNnz35evadCWx0ep275Hoc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TPinmWAZUCqDQx90yaxf6vPe.jpg?f=fotoalbum_large

• deMercer
  • Niet online
Skipperhenk schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 19:31:
Heb gemerkt dat na een goede wasbeurt, de laadpoort veel water toelaat. Dus ook in de openingen van de stekker aansluiting. 11KW opening is geheel open, had wel anders gemogen, zie dat bij andere merken beide poorten voorzien zijn van een afdek kap.
Ik heb van mijn thuis laadkabel de afdicht dop losgehaald, de niet noodzakelijke aanhangsels weg gesneden en gebruik deze voortaan steeds als afdekking voor de laadpoort. Volgende wasbeurt maar eens kijken of dat afdoende is geweest, ik vermoed van wel. ;)
Ja, dat is echt een vreemde keuze geweest van KIA. Bij de EV2 is de situatie hetzelfde, als ik het goed heb. Ik heb al voordat we EV3 in ontvangst mochten nemen zo'n after market afdekking voor de laadpoorten van een Tesla Model 3 / Y (ook daar standaard dus geen afdekking!) gekocht en daar het grote deel van de AC-poort afgesneden. Dat houdt de AC-poort mooi droog en stof-/zandvrij!

• aoowdam
deMercer schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 22:35:
[...]

Ja, dat is echt een vreemde keuze geweest van KIA. Bij de EV2 is de situatie hetzelfde, als ik het goed heb. Ik heb al voordat we EV3 in ontvangst mochten nemen zo'n after market afdekking voor de laadpoorten van een Tesla Model 3 / Y (ook daar standaard dus geen afdekking!) gekocht en daar het grote deel van de AC-poort afgesneden. Dat houdt de AC-poort mooi droog en stof-/zandvrij!
Ik heb e.e.a. opgezocht mbv AI. Het is niet de bedoeling om daaruit te kopiëren en hier te plakken. Ik zou zeggen raadpleeg AI waarom Kia (en ook andere merken) ervoor hebben gekozen om de AC-poort niet te voorzien van een rubberen afdekking en de 2 pinnen van de DC-poort wel. Voor mij is het duidelijk en kies er voor om het zo te laten zoals Kia, Tesla e.a.het hebben bedacht.

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:56

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Skipperhenk schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 19:31:
Ik heb van mijn thuis laadkabel de afdicht dop losgehaald, de niet noodzakelijke aanhangsels weg gesneden en gebruik deze voortaan steeds als afdekking voor de laadpoort. Volgende wasbeurt maar eens kijken of dat afdoende is geweest, ik vermoed van wel. ;) [Afbeelding]
Ik heb dit vaker in dit topic gehoord, maar ik heb nog nooit praktisch gehoord dat dit problemen gaf, ook niet in reviews etc. Is het niet vooral een theoretisch probleem?

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

• Skipperhenk
aoowdam schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 22:49:
[...]

Ik heb e.e.a. opgezocht mbv AI. Het is niet de bedoeling om daaruit te kopiëren en hier te plakken. Ik zou zeggen raadpleeg AI waarom Kia (en ook andere merken) ervoor hebben gekozen om de AC-poort niet te voorzien van een rubberen afdekking en de 2 pinnen van de DC-poort wel. Voor mij is het duidelijk en kies er voor om het zo te laten zoals Kia, Tesla e.a.het hebben bedacht.
Dat is inderdaad 1 deel van het verhaal maar ook een deel 2.
Vele ervaringen leert dat er met een wasbeurt of storm, zeker water en stof achter de klep terecht komen. Daarom wordt er door gebruikers een afdicht dop geplaatst. Dat de hele boel IP65 etc is gemonteerd wil niet zeggen dat het geen kwaad kan als veel water en/of stof in de pinnen van de lader gaat zitten.
Eigenlijk wordt er gesproken over een te dunne rubberen afdichting van de laadklep zelf, ergo, anders zou er zeker geen water of stof achter de klep terecht komen.

Ik vind de extra dop geen probleem en gebruik die dan ook. Zo ieder zijn mening en dito uitvoering.
Ik ben verder uiterst tevreden over de auto en rijd zeer plezierig rond.

• DutchKel
Skipperhenk schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:24:
[...]

Dat is inderdaad 1 deel van het verhaal maar ook een deel 2.
Vele ervaringen leert dat er met een wasbeurt of storm, zeker water en stof achter de klep terecht komen. Daarom wordt er door gebruikers een afdicht dop geplaatst. Dat de hele boel IP65 etc is gemonteerd wil niet zeggen dat het geen kwaad kan als veel water en/of stof in de pinnen van de lader gaat zitten.
Eigenlijk wordt er gesproken over een te dunne rubberen afdichting van de laadklep zelf, ergo, anders zou er zeker geen water of stof achter de klep terecht komen.

Ik vind de extra dop geen probleem en gebruik die dan ook. Zo ieder zijn mening en dito uitvoering.
Ik ben verder uiterst tevreden over de auto en rijd zeer plezierig rond.
Waarom zou er geen stof en water achter de klep mogen komen? Ik bedoel ga jij de laadkabel eruit halen als het gaat regenen of stormen? Dan staat die hele klep open. Zolang er bij de pinnen zelf maar niet direct water op kan komen is het prima.

• Skipperhenk
DutchKel schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:06:
[...]

Waarom zou er geen stof en water achter de klep mogen komen? Ik bedoel ga jij de laadkabel eruit halen als het gaat regenen of stormen? Dan staat die hele klep open. Zolang er bij de pinnen zelf maar niet direct water op kan komen is het prima.
Tja, de auto staat altijd binnen, dus laden gebeurt ook binnen, ergo, geen last van regen etc.
Ik had kortgeleden de auto schoon gespoten met vlekvrij water (wasbox in de buurt) en dan drogen we altijd de onderkant van de portieren en bij het openen van de laad klep zit er toch veel vocht op de pinnen. Zojuist nog even gekeken hoe dat zit met het afdicht rubber van de laad klep, die is bepaald erg dun dus sluit nooit helemaal af.
Is dat een probleem?, nou nee, maar ikzelf zou denken, dat had best iets forser gemogen/gekund.
Maar mogelijk is er een Kia ontwerper die deze afdichting voldoende vindt. Zal daar in de test omgeving ook wel bloot gesteld zijn aan "hevige" regen.

• DutchKel
@Skipperhenk dan zit je wel in een luxe positie, de meeste laden de auto buiten op en dan kan het prima stortregenen. Ik heb ook nog niemand in deze topic horen klagen dat er iets mis is met de laadpoort op dit vlak dus ik denk dat de ontwerpers dan toch wel prima werk hebben afgeleverd. In Nederland hebben we ook wel eens een storm tijdens de regen dus daar kan die blijkbaar ook goed tegen.

• Ohmak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21:21
Voor de liefhebbers van apple maps navigatie.

Dit is een app die een route planned met ev laadpunten, vervolgens kan je de route naar apple maps sturen om te navigeren .

https://www.reddit.com/r/CarPlay/s/1juVY1PYsA

[ Voor 25% gewijzigd door Ohmak op 02-09-2026 12:49 ]

• Teddieke
Zo’n heel klein dingetje wat opeens opvalt………

Vanavond de eerste keer in het donker gereden en de ambientverlichting weerkaatst in mijn linkerspiegel. Oh no! Zonde! 🫣

• THE_BASE
  • Niet online
Teddieke schreef op woensdag 2 september 2026 @ 21:34:

Vanavond de eerste keer in het donker gereden en de ambientverlichting weerkaatst in mijn linkerspiegel. Oh no! Zonde! 🫣
Haha. Dat is inderdaad zwaar irritant. Ook in alle ruiten overigens. Beetje 3D effect. Maar ach, ook dat went wel weer.

• aoowdam

Wat denk je als de zon op je scherm valt, je ziet dan helemaal niets meer van je infotainment. Ze hadden m.i. beter mat 'glas' kunnen toe passen.

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

Die ambiantverlichting is inderdaad irritant in het donker.
Ondanks dat deze op automatisch dimmen staat in het donker, merk ik er weinig van.
Liever zet ik het uit.. maar vind het ook wel weer mooi (overdag dan)..

• THE_BASE
  • Niet online
aoowdam schreef op woensdag 2 september 2026 @ 22:59:
[...]

Wat denk je als de zon op je scherm valt, je ziet dan helemaal niets meer van je infotainment. Ze hadden m.i. beter mat 'glas' kunnen toe passen.
Kun je toch zelf matte folie kopen ergens? Totaal geen last van hier.

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Vond het in het begin storend ook, maar het went! Stoor me er nu nauwelijks meer aan.

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Oppo Find X9 Ultra, Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

aoowdam schreef op woensdag 2 september 2026 @ 22:59:
[...]

Ik heb meermaals de volle zon erop gehad, niks geen problemen mee?

• Teddieke
Ik vermoed ook wel dat het gaat wennen. Het heeft iets ‘filmisch’. Het ambientlicht op zich is gewoon erg mooi. Heb ‘m nu op de bos-kleurtjes staan 😬

Zon op het scherm heb ik zelf nog geen last van gehad. Althans, niet dat het onleesbaar wordt. Misschien is inderdaad een matte folie een oplossing voor diegene die zich eraan storen.

Ben nu vooral bezig met de keuze voor navigatie. De Kia navigatie lijkt gewoon erg goed en integreert uiteraard super. Ben ook de app MyRoute aan het testen via CarPlay. Leuk om gpx’jes te rijden. Of misschien toch Google of Apple Maps via Carplay. Ik neig naar de Kia voor de navigatie.

Blijft in de eerste plaats een genot om in die wagen te rijden 🥳

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

AMDFreak schreef op donderdag 3 september 2026 @ 08:02:
Die ambiantverlichting is inderdaad irritant in het donker.
Ondanks dat deze op automatisch dimmen staat in het donker, merk ik er weinig van.
Liever zet ik het uit.. maar vind het ook wel weer mooi (overdag dan)..
Probeer maar eens handmatig te dimmen, vanaf stand 4 t/m 10 zie je nauwelijks verschil, het is allemaal te fel. Een knop voor "night panel" zoals in een Saab zou episch zijn :9

• THE_BASE
  • Niet online
Teddieke schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:13:
Ik vermoed ook wel dat het gaat wennen. Het heeft iets ‘filmisch’. Het ambientlicht op zich is gewoon erg mooi. Heb ‘m nu op de bos-kleurtjes staan 😬

Zon op het scherm heb ik zelf nog geen last van gehad. Althans, niet dat het onleesbaar wordt. Misschien is inderdaad een matte folie een oplossing voor diegene die zich eraan storen.

Ben nu vooral bezig met de keuze voor navigatie. De Kia navigatie lijkt gewoon erg goed en integreert uiteraard super. Ben ook de app MyRoute aan het testen via CarPlay. Leuk om gpx’jes te rijden. Of misschien toch Google of Apple Maps via Carplay. Ik neig naar de Kia voor de navigatie.

Blijft in de eerste plaats een genot om in die wagen te rijden 🥳
Heb toch veel getest aan navigatie en blijf bij Waze terug komen. Voor korte afstanden doe ik wel vaak Kia Navigatie.

• Locke_

Locke_

THE_BASE schreef op donderdag 3 september 2026 @ 11:14:
[...]

Heb toch veel getest aan navigatie en blijf bij Waze terug komen. Voor korte afstanden doe ik wel vaak Kia Navigatie.
Ik vind het nog lastig om te kiezen, maar ik ben pas gister begonnen met de vergelijking. Wat zijn jouw beweegredenen?

• THE_BASE
  • Niet online
Locke_ schreef op donderdag 3 september 2026 @ 12:06:
[...]

Ik vind het nog lastig om te kiezen, maar ik ben pas gister begonnen met de vergelijking. Wat zijn jouw beweegredenen?
Apple Maps werkt prima, maar met verkeersinfo te marginaal. Ook geen informatie over flitsers.

Google Maps is een te logge app, veel te druk in mijn ogen, Waze is juist weer wat speels. Houd ik wel van en daarnaast klopt de file en flits info vrijwel altijd. Zeker als je mee doet met het melden van toestanden. Maar ieder zijn voorkeur.

• deMercer
  • Niet online
THE_BASE schreef op donderdag 3 september 2026 @ 12:28:
Apple Maps werkt prima, maar met verkeersinfo te marginaal. Ook geen informatie over flitsers.

Google Maps is een te logge app, veel te druk in mijn ogen, Waze is juist weer wat speels. Houd ik wel van en daarnaast klopt de file en flits info vrijwel altijd. Zeker als je mee doet met het melden van toestanden.
Ik heb de EV3 al te lang moeten missen, maar de standaard KIA navigatie geeft wel waarschuwingen voor flitsers. En als ik het me goed herinner ook als je geen route hebt ingesteld en Apple CarPlay gebruikt. Toch?

Wat me laatst opviel (in andere auto) was dat Apple Maps op een locatie zelfs al een waarschuwing voor wegwerkzaamheden weergaf, terwijl die heel tijdelijke wegwerkzaamheden nog in de opbouw waren. Ik kreeg toen zelfs de vraag of deze wegwerkzaamheden er nog waren. Dat was ik wel gewend uit onze vorige auto (Megane e-tech) die draaide onder Google Automotive en dus standaard Google Maps gebruikte, maar had ik nog niet eerder gezien in Apple Maps.
Maar ieder zijn voorkeur.
Dat is zonder meer helemaal waar!

• Locke_

Locke_

deMercer schreef op donderdag 3 september 2026 @ 12:52:
[...]

Ik heb de EV3 al te lang moeten missen, maar de standaard KIA navigatie geeft wel waarschuwingen voor flitsers. En als ik het me goed herinner ook als je geen route hebt ingesteld en Apple CarPlay gebruikt. Toch?

Wat me laatst opviel (in andere auto) was dat Apple Maps op een locatie zelfs al een waarschuwing voor wegwerkzaamheden weergaf, terwijl die heel tijdelijke wegwerkzaamheden nog in de opbouw waren. Ik kreeg toen zelfs de vraag of deze wegwerkzaamheden er nog waren. Dat was ik wel gewend uit onze vorige auto (Megane e-tech) die draaide onder Google Automotive en dus standaard Google Maps gebruikte, maar had ik nog niet eerder gezien in Apple Maps.

[...]

Dat is zonder meer helemaal waar!
Ik heb nu Waze en Kia navigatie. Google maps heb ik al lang geleden afgezworen en Apple maps heb ik niet (Android user here). Waze was in mijn vorige auto de goto, omdat de Hyundai navigatie die in mijn vorige auto zat heel slecht was in verkeersinformatie en geen flitsinfo bood.

Ik ben vanmorgen met de Kia navigatie naar mijn werk gereden, 1x flitspaal gemeld nadat ik er al 200m voorbij was (wist gelukkig wel waar ie stond) en de file op de Stichtse brug had de navigatie niet. Niet een beste start, maar mogelijk moet ik nog wat dingen aanpassen/tunen/kopen in de Kia store.

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Ik gebruik hier vrijwel altijd de Kia navigatie, ook tijdens de vakantie in Polen en Tsjechië. Blijf erbij zweren. Lekker clean en compleet. Alternatief dat hier ook nog wel in de smaak valt is de TomTom app. Die geeft nette, erg duidelijke instructies.

• aoowdam
THE_BASE schreef op donderdag 3 september 2026 @ 08:18:
[...]

Kun je toch zelf matte folie kopen ergens? Totaal geen last van hier.
Dat is mooi voor jouw. Ik haal er wel een schuursponsje over ;)

• aoowdam
Steeffoon schreef op donderdag 3 september 2026 @ 13:39:
Ik gebruik hier vrijwel altijd de Kia navigatie, ook tijdens de vakantie in Polen en Tsjechië. Blijf erbij zweren. Lekker clean en compleet. Alternatief dat hier ook nog wel in de smaak valt is de TomTom app. Die geeft nette, erg duidelijke instructies.
Sinds ik de EV3 rijd, gebruik ik de Kia navigatie (voorheen altijd Google Maps). Is even wennen maar nu vind ik het een fijne navigatie. Voordeel is dat je niet meer over de laadstops hoeft na te denken en dat de batterij automatisch geconditioneerd wordt. Enige nadeel wat ik nu ervaar is dat je geen Tesla en Electra laders in kan stellen bij je voorkeur-laadnetwerken. Maar daar is wel over heen te komen.

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-09 18:35

WoutF

Hoofdredacteur
Wil even een lans breken voor A Better Routeplanner voor navigatie. De app kan via Android Auto het accuniveau uitlezen en er valt veel in te stellen rondom laadstops. Ik filter altijd op stops met > 10 laadplekken, omdat ik slechte ervaringen heb met tankstations die dan twee of vier plekken hebben...waarvan de helft het niet doet. Kost wel geld, maar ik sluit het dan alleen af voor de vakantie.

• uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-09 17:30
Voor wat betreft ABRP, dat werkte goed tot voor een paar maanden terug.

Sindsdien alleen maar gestotter, te late positie updates, wegvallende actuele snelheid.

Schijnt een bekend probleem te zijn, echter is het nog steeds niet opgelost. Ook niet met de tips die op het net staan. Voor de duidelijkheid, iPhone gebruiker.

Ligt niet aan de Kia maar aan ABRP, aangezien onze andere auto hetzelfde gedrag vertoond.

• aoowdam
uray schreef op donderdag 3 september 2026 @ 17:30:
Voor wat betreft ABRP, dat werkte goed tot voor een paar maanden terug.

Sindsdien alleen maar gestotter, te late positie updates, wegvallende actuele snelheid.

Schijnt een bekend probleem te zijn, echter is het nog steeds niet opgelost. Ook niet met de tips die op het net staan. Voor de duidelijkheid, iPhone gebruiker.

Ligt niet aan de Kia maar aan ABRP, aangezien onze andere auto hetzelfde gedrag vertoond.
Met ABRP kun je wel heel mooi, thuis op de bank, de reis voorbereiden en plannen. En ook voor onderweg is het een mooie bron van informatie. Maar als navigatie schijnt het niet de beste te zijn.

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

aoowdam schreef op donderdag 3 september 2026 @ 15:26:
[...]

Sinds ik de EV3 rijd, gebruik ik de Kia navigatie (voorheen altijd Google Maps). Is even wennen maar nu vind ik het een fijne navigatie. Voordeel is dat je niet meer over de laadstops hoeft na te denken en dat de batterij automatisch geconditioneerd wordt. Enige nadeel wat ik nu ervaar is dat je geen Tesla en Electra laders in kan stellen bij je voorkeur-laadnetwerken. Maar daar is wel over heen te komen.
Ik moet zeggen dat ik voor lange reizen altijd van tevoren via ABRP even kijk waar ik zou willen laden. Vaak om een bepaalde reden; of een bepaalde aanbieder, of combineren met een bepaalde boodschap of dat het niet uitmaakt of er wel of geen voorzieningen zijn. Vind ik een leuke hobby (elke gek z'n gebrek) en die kan ik rechtstreeks in de Kia navigatie zetten.

• Locke_

Locke_

Hmm het lijkt er op, maar moet het nog even met zekerheid valideren dat de Kia navigatie enkel flitsers meld als je op het kaartscherm zit. Tegelijkertijd geeft AA ook geen flitsmelding als je niet in AA zit. Redelijk irritant want ik gebruik vooral het navigatiebeeld in de HUD en heb op het scherm de EV verbruikscijfers staan.

Blijf AA toch nodig hebben om audio te beheren/gebruiken.

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

Nu we het toch over irritaties hebben..

Als ik alleen de kofferbak open doe om spullen in te laden en daarna weer dicht doe om vervolgens naar de bestuurderskant te lopen, ontgrendeld hij niet. Dit moet ik dan altijd met de sleutel doen..
Als ik de kofferbak dicht doe, vergrendeld hij ook meteen.

• NVranya
AMDFreak schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 12:50:
Nu we het toch over irritaties hebben..

Als ik alleen de kofferbak open doe om spullen in te laden en daarna weer dicht doe om vervolgens naar de bestuurderskant te lopen, ontgrendeld hij niet. Dit moet ik dan altijd met de sleutel doen..
Als ik de kofferbak dicht doe, vergrendeld hij ook meteen.
Of de sleutel in de zak houden en je vinger op het streepje houden.

• NVranya
Locke_ schreef op donderdag 3 september 2026 @ 19:25:
Hmm het lijkt er op, maar moet het nog even met zekerheid valideren dat de Kia navigatie enkel flitsers meld als je op het kaartscherm zit. Tegelijkertijd geeft AA ook geen flitsmelding als je niet in AA zit. Redelijk irritant want ik gebruik vooral het navigatiebeeld in de HUD en heb op het scherm de EV verbruikscijfers staan.

Blijf AA toch nodig hebben om audio te beheren/gebruiken.
Volgens mij word je wel gewoon gewaarschuwd met een piepje (natuurlijk) en word je snelheidsmeter ook rood om je te waarschuwen.
Pagina: 1 ... 105 106 Laatste