WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 98 99 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
GJonke schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:56:
Over het bi-directionele laden: gisteren bij het NOS-nieuws een interessant bericht: er wordt een pilot gestart door Kia, Hyundai en Vattenfall voor bi-directioneel laden. Bij nader onderzoek blijkt het alleen te gaan om de EV9 en de Ioniq9 en er kunnen maximaal 60 tot 80 auto's aan deelnemen.
Sjit, ging door me heen: moeten we weer een tijd wachten, terwijl ik de EV3 1,5 jaar geleden toch echt óók heb gekocht vanwege het bi-directioneel laden! Volgens Auke Hoekstra (ook hoogleraar op dit gebied bij de TUe: https://groendus.nl/energiekennis/het-nieuwe-energiesysteem/dé-visionair-van-nederland-auke-hoekstra) kan bi-directioneel laden een enorme impact hebben op het verminderen van de netcongestie. Dus.... waarom nog langer getalmd? Daarop KIA-Charge gebeld en die wisten te melden dat de pilot 6 maanden gaat duren (gaap), waarna evaluatie, conclusies etc. Dus er is zo wéér een jaar verloren gegaan voor ons als EV3 rijders. Toch wel treurig niet?

Wordt het geen tijd om ons als EV3 rijders (ook Europees) te gaan organiseren om wat meer druk uit te oefenen?
Ja, ik weet het antwoord. Maar de traagheid blijft verbijsterend, toch?
Hier gaat het toch al drie pagina’s over? :s

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02:15
Henk1023 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:04:
[...]

De Niro EV Zweden staat er ook tussen maar die heeft zeker geen V2G. En dan is er nog V2G gelijkstroom (DC) en 3 fasen wisselstroom (AC). Beide hebben een specifieke wallbox nodig voor V2G. Sommige merken kiezen voor DC (VW Renault etc.). O.a. Hyundai/Kia kozen voor AC.

Deze V2x lijst vond ik online :

[Afbeelding]
Oudere modellen hebben origineel de officiële standaard voor ccs laden , nieuwe modellen/ firmware blokkeert het ontladen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04:58
GJonke schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:56:
Over het bi-directionele laden: gisteren bij het NOS-nieuws een interessant bericht: er wordt een pilot gestart door Kia, Hyundai en Vattenfall voor bi-directioneel laden. Bij nader onderzoek blijkt het alleen te gaan om de EV9 en de Ioniq9 en er kunnen maximaal 60 tot 80 auto's aan deelnemen.
Sjit, ging door me heen: moeten we weer een tijd wachten, terwijl ik de EV3 1,5 jaar geleden toch echt óók heb gekocht vanwege het bi-directioneel laden! Volgens Auke Hoekstra (ook hoogleraar op dit gebied bij de TUe: https://groendus.nl/energiekennis/het-nieuwe-energiesysteem/dé-visionair-van-nederland-auke-hoekstra) kan bi-directioneel laden een enorme impact hebben op het verminderen van de netcongestie. Dus.... waarom nog langer getalmd? Daarop KIA-Charge gebeld en die wisten te melden dat de pilot 6 maanden gaat duren (gaap), waarna evaluatie, conclusies etc. Dus er is zo wéér een jaar verloren gegaan voor ons als EV3 rijders. Toch wel treurig niet?

Wordt het geen tijd om ons als EV3 rijders (ook Europees) te gaan organiseren om wat meer druk uit te oefenen?
Ja, ik weet het antwoord. Maar de traagheid blijft verbijsterend, toch?
Dat is wel positief nieuws, de EV3 heeft hetzelfde platform als de EV9. De EV6 heeft een ouder platform en ondersteund bidirectioneel laden niet.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• eboellie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:26
Mijn Alfen laadpaal zou dit ook moeten kunnen handelen las ik in het verleden (alleen heb ik er niks aan; in een parkeergarage en ik betaal de VvE mijn laadkosten).

[ Voor 59% gewijzigd door eboellie op 29-05-2026 18:34 ]

• NaZGuLL
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

NaZGuLL

Capo di Tutti Capi

Ik denk dat in nederland gewacht wordt tot na de afschaffing van de salderingsregeling, alvorens V2X vrijgegeven wordt. Voor nu is er onduidelijkheid of onze Kia EV3 het überhaupt ondersteund. Mocht het tot een geschil komen dan zijn alle posts met referenties aan prijslijsten en opties welkom als naslagwerk en bewijs.

I've seen things you people wouldn't believe, a P4 on fire at Mach2. I watched DDR-memory glitter in the dark. All those moments will be lost in time, like money down the drain. Time to spend.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-06 14:36

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

NaZGuLL schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:11:
Ik denk dat in nederland gewacht wordt tot na de afschaffing van de salderingsregeling, alvorens V2X vrijgegeven wordt. Voor nu is er onduidelijkheid of onze Kia EV3 het überhaupt ondersteund. Mocht het tot een geschil komen dan zijn alle posts met referenties aan prijslijsten en opties welkom als naslagwerk en bewijs.
Omdat dit nu een ding is, vanwege het nieuws uit Utrecht, heb ik dit nagevraagd bij de dealer en die gaf aan dat dit gaat werken. In plaats van dat we er hier allemaal zuur gaan doen, kunnen misschien meer tweakers hun dealer eens opsnorren en het zelf navragen..?

I have usernames older than you.

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08-06 06:01
_EV_ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 07:07:
[...]

Foutje, moet kunnen 😁
Zo kwam ik er laatst achter dat je beter niet je voorruit kan sproeien wanneer het dak open staat 😨
Ja, hij stop wel met lucht inblazen van buiten even, maar je dak dichtdoen gaat m net ff te ver

• THE_BASE
  • Niet online
pjottum schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:55:
[...]

Omdat dit nu een ding is, vanwege het nieuws uit Utrecht, heb ik dit nagevraagd bij de dealer en die gaf aan dat dit gaat werken. In plaats van dat we er hier allemaal zuur gaan doen, kunnen misschien meer tweakers hun dealer eens opsnorren en het zelf navragen..?
De dealers beloven zoveel. Uiteindelijk weten ze amper meer dan wij.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• DutchKel
THE_BASE schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:59:
[...]

De dealers beloven zoveel. Uiteindelijk weten ze amper meer dan wij.
Dit inderdaad. Dealers krijgen ook de reclamefolders en vertellen uiteraard alles om ervoor te zorgen dat je de volgende auto ook weer bij hun koopt.

Ik heb (volgens mij) een eerlijk antwoord gekregen: De auto en de laadpaal zijn erop voorbereid en er wordt verwacht dat het wel een keer wordt uitgerold, maar dat kan over 4 jaar pas zijn. Niemand weet het zeker.

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:38
RCdeWit schreef op zondag 24 mei 2026 @ 22:35:
Ik gebruik Kia Smart Charge in combinatie met onze Zaptec Go 2 om in daluren te laden. Nu pendelt hij erg vaak tussen laden/gestopt. Op zich is dat prima, maar ik krijg er ook een hele rits notificaties van. En na X keer gaat de Zaptec over de kop en geeft ‘ie een error.

Iemand die dezelfde ervaring heeft? Ik denk dat zodra we een variabel stroomcontract hebben, ik iets anders ga verzinnen om de laadsessies aan te sturen.
Ik herken dit gedrag met een Enphase EV Charger 2. De smart charge app is verre van stabiel en compatibiliteit is ver te zoeken. Daarnaast is hij niet echt slim, want hij laadt ook gewoon in de piekuren als je pas de volgende morgen vertrek hebt staan. Alleen op zonovergoten dagen kan je slim laden en de laadpaal op groen (= laden overschot). Met wat bewolking is het al zeuren. Bij gevolg als ik overschot wil laden zet ik de smart charge app uit. Dan volgt de auto prima de opbrengst curve. Dat is me meer waard van die € 0,01/kwh en veel rustiger laad gedrag. Zal ook beter voor de lader en auto zijn.

• Skipper_NH
winnie schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:27:
[...]

BLE resetten heeft ervoor gezorgd dat de sleutel op de telefoon weer herkend wordt. Maar beide gewone sleutels nog steeds niet. En ook het automatisch openen van de achterklep werkt niet meer, ook niet als ik met de telefoon bij de auto sta en ook niet nadat ik deze functie een keer uit en na een poosje weer aangezet heb.

Heeft iemand nog een tip of wordt dit een bezoek aan de garage?
Bij mij heeft een total reset door de accu geruime tijd los te koppelen geholpen om de automatische achterklep functie met sleutel te herstellen. Het blijft een rijdende computer. Even de stekker er uit en er weer in.

• NaZGuLL
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

NaZGuLL

Capo di Tutti Capi

pjottum schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:55:
[...]

Jammer dat er een negatief etiket aangeplakt moet worden, zal de tijdsgeest zijn denk ik.

I've seen things you people wouldn't believe, a P4 on fire at Mach2. I watched DDR-memory glitter in the dark. All those moments will be lost in time, like money down the drain. Time to spend.

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
plips schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:55:
[...]

Ja, hij stop wel met lucht inblazen van buiten even, maar je dak dichtdoen gaat m net ff te ver
Ja, net zoals bij het automatisch inschakelen van de recirculatiestand vlak voor het inrijden van een tunnel. Ook niet zo zinvol als het schuifdak open blijft staan. 8)

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05:31

winnie

de poes...

Skipper_NH schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 15:27:
[...]

Bij mij heeft een total reset door de accu geruime tijd los te koppelen geholpen om de automatische achterklep functie met sleutel te herstellen. Het blijft een rijdende computer. Even de stekker er uit en er weer in.
Dit klinkt nog interessant. Heb je dat zelf gedaan of is dat bij de dealer gebeurd? En waar zit de accu eigenlijk? Plus pool loshalen en een kwartier wachten? OF nog langer? Wat is er dan allemaal weg? Telefoon-koppelingen? Profiel? Of is alleen de sleutelherkenning dan weer hersteld

• deMercer
  • Niet online
winnie schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 19:56:
[...]

Dit klinkt nog interessant. Heb je dat zelf gedaan of is dat bij de dealer gebeurd? En waar zit de accu eigenlijk?
Klep aan de voorkant open maken en dan zit de accu aan de bestuurderskant onder een afdekklep. Kan niet missen.

• Skipper_NH
winnie schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 19:56:
[...]

Dit klinkt nog interessant. Heb je dat zelf gedaan of is dat bij de dealer gebeurd? En waar zit de accu eigenlijk? Plus pool loshalen en een kwartier wachten? OF nog langer? Wat is er dan allemaal weg? Telefoon-koppelingen? Profiel? Of is alleen de sleutelherkenning dan weer hersteld
Ik heb het door de dealer laten doen. Zij hebben alles onderzocht m.b.t. die achterklep en uiteindelijk de accu los gehaald. Ik meen 1,5 uur.

Was geen instellingen kwijt. En als je een accu los haalt dan doen je dat door de min pool los te halen is mij ooit verteld.

Ik had verder geen sleutelproblemen, alleen een achterklep die niet open ging als je er achter staat.

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:42
Bob Popcorn schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:20:
[...]

Hij zei dat het 13,6kWh over 20.000km was. Dat geloof ik gewoon niet met normaal rijden, aangezien we net uit de winter komen.
Ik vind dat ik heel normaal rij. Op de snelweg heel gewoon op de rechterbaan met de ACC op 90. Scheelt in de altijd drukke randstand wel minuten vergeleken met proberen 105 te rijden op de linkerbaan. Verder: goed anticiperen en rustig optrekken. Ik vind de automatische flipperstanden niet prettig en heb de vertraging standaard op standje 1 staan. Ja, dat moet je op tijd van het 'gas' af, dat is juist te lol van het nieuwe rijden. Na de zomer staat hij weer op 13,4.

• jonk
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-06 07:46
deMercer schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 20:33:
[...]

Klep aan de voorkant open maken en dan zit de accu aan de bestuurderskant onder een afdekklep. Kan niet missen.
Heel eenvoudig. Ik heb een sleuteltje 10 voorin liggen om dit te doen. Al 2x nodig geweest om de auto in Frankrijk weer online te krijgen. Wel paar minuten wachten voor je weer aansluit.

[ Voor 6% gewijzigd door jonk op 31-05-2026 18:14 ]

• DutchKel
Sigmasailor schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:26:
[...]

Ik vind dat ik heel normaal rij. Op de snelweg heel gewoon op de rechterbaan met de ACC op 90. Scheelt in de altijd drukke randstand wel minuten vergeleken met proberen 105 te rijden op de linkerbaan. Verder: goed anticiperen en rustig optrekken. Ik vind de automatische flipperstanden niet prettig en heb de vertraging standaard op standje 1 staan. Ja, dat moet je op tijd van het 'gas' af, dat is juist te lol van het nieuwe rijden. Na de zomer staat hij weer op 13,4.
Je zegt in het begin een zinnetje waarvan je zelf erna ook zegt dat het niet normaal is anders hoef je dat niet allemaal uit te leggen. Dus je weet heel goed dat je eigen rijstijl verre van normaal is.

Dat hoeft overigens niet erg te zijn. Ik vind het wel knap dat je zo kunt rijden.

Ik ben blij dat ik niet zo zuinig mogelijk hoef te rijden omdat ik de laadkosten niet direct betaal. Dat zit bij het leasebedrag erin.

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:42
DutchKel schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:45:
[...]

Je zegt in het begin een zinnetje waarvan je zelf erna ook zegt dat het niet normaal is anders hoef je dat niet allemaal uit te leggen. Dus je weet heel goed dat je eigen rijstijl verre van normaal is.

Dat hoeft overigens niet erg te zijn. Ik vind het wel knap dat je zo kunt rijden.

Ik ben blij dat ik niet zo zuinig mogelijk hoef te rijden omdat ik de laadkosten niet direct betaal. Dat zit bij het leasebedrag erin.
Hmm; deze kan ik even niet plaatsen. Ik blijf erbij dat het nieuwe rijden het nieuwe normaal is. Vanmiddag nog even opgeladen (niet slecht: 618 op de GOM bij 89% vol) met gratis dynamische stroom. Kan ik er de rest van de week, met duurdere stroom, weer tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8vNMWiUjBDgC28qwllX7NZXLZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fZ3SiWPgYPTTOOjvh2ERKAX5.jpg?f=fotoalbum_large

• gmbuth146
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-06 12:54
Bimmer schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:05:
[...]

Mischien nog beter is de permanente 12 volt die aan de Common van iedere relais komt niet aan de 12Volt print aan te sluiten en de 12 Volt voor de print te sturen via de geschakelde 12 volt van de auto te nemen Nr.10 (geschakelde + 12 volt) voor de print te voeden samen met Nr.: 11 (Massa) en Nr.9 (permanente + 12 volt voor de Common aan iedere ralais en de massa Nr.13

Bij deze opstelling zal de fietsendrager verlichting zonder ingeschakelde auto niet kunnen werken en de print zal ook geen stroom afnemen bij uit geschakelde auto!
@Bimmer @aikink @Marcel25 @noppie63

Ik krijg het helaas op de EV5 nog niet aan de praat, en omdat ik bij een aantal van jullie lees dat het kan werken (op de EV3...) doe ik hier nog een poging. Misschien zie ik wat over het hoofd.
Ik heb de octocoupler print aangesloten zoals in het schema, maar de massa aangesloten zoals aanbevolen door @Bimmer . Dus de print op 10 + 11 en de common van de relais voeden met 9 + massa 13.

Meteen na inschakelen van contact gaan de relais van 1, 4, 6 (left indicator, right indicator, brake lights) heel snel in/uit schakelen. Print staat voor elke relais op High trigger en ik gebruik de NO uitgangen op de relais.

Copilot (weet het niet altijd...) blijft volhouden dat de print toch echt pin 3 moet (massa), maar stelt ook de oplossing ter discussie omdat de print zou reageren op lampdetectie / test signalen van de auto. Vooral benieuwd naar jullie succesverhalen en hoe je uiteindelijk de massadraden 3, 11 en 13 hebt aangesloten. Dank!

• noppie63
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08-06 16:30
gmbuth146 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:02:
[...]

Ik krijg het helaas op de EV5 nog niet aan de praat, en omdat ik bij een aantal van jullie lees dat het kan werken (op de EV3...) doe ik hier nog een poging. Misschien zie ik wat over het hoofd.
Ik heb de octocoupler print aangesloten zoals in het schema, maar de massa aangesloten zoals aanbevolen door @Bimmer . Dus de print op 10 + 11 en de common van de relais voeden met 9 + massa 13.

Meteen na inschakelen van contact gaan de relais van 1, 4, 6 (left indicator, right indicator, brake lights) heel snel in/uit schakelen. Print staat voor elke relais op High trigger en ik gebruik de NO uitgangen op de relais.

Copilot (weet het niet altijd...) blijft volhouden dat de print toch echt pin 3 moet (massa), maar stelt ook de oplossing ter discussie omdat de print zou reageren op lampdetectie / test signalen van de auto. Vooral benieuwd naar jullie succesverhalen en hoe je uiteindelijk de massadraden 3, 11 en 13 hebt aangesloten. Dank!
Bij mij werkt het ook niet. Heb alles volgens schema aangesloten, maar de auto geeft aan dat ik de verlichting moet controleren (terwijl alles werkt) en de rijhulpsystemen blijven uit. Dus ook ik ben benieuwd naar succesverhalen

Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat, KIA EV3 +A Pearl White LR

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09-06 07:35
gmbuth146 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:02:
[...]

Ik heb dat genoemde schema aangehouden, dus pin 3 en 9 gebruikt. Verder was het bij mij ook trial & error, wat geholpen heeft is om de boel in stukjes aan te leggen, en iedere keer te controleren. Eerst de verbinding tussen auto en relais aanleggen, testen (de LED's moeten 1-op-1 reageren met de verlichting die ingeschakeld is), dan bv. de knipperlichten koppelen, testen, achterlichten, testen, enz.

• Bimmer
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:59
Dit werkt perfect op de EV 3 maar voor het 'achteruitrijden' moet je wel telkens je start 'Bestuurdershulp' ---->'parkeerveiligheid' ---->'Veiligheid achter' Uitschakelen ! Ook blijf je continu het piepsignaal van de achtersensoren horen ! Voor de veiligheid heb ik de print voorzien van een zekering 3AT (T= traag) en om de kring lampen te beveiligen een zekering van 10AT

Aansluitingen Jaeger fietsendrager stekker met converter

Stekker Jaeger 13 Polig achteraanzicht (aansluitkant)

Aangesloten draden van 13 Polige stekker Jaeger naar Converterprint

1) Geel Richtingaanwijzer Links ---------------->IN 1

2) Blauw Mistachterlicht -------------------------->IN 2

3) Grijs Massa P1t/m8 (Niet aansluiten)

4) Groen Richtingaanwijzer Rechts------------> IN3

5) Bruin Achterlicht Rechts-----------------------> IN4

6) Rood Stoplichten L & R------------------------>IN5

7) Zwart Achterlicht Links-------------------------> IN6

9) Blauw/Wit +12Volt constant ------------------> DC+ (Print) met zekering 3,15AT en Common Relais 1...6 en zekering 10AT voor lampen!

10)Roos +12Volt geschakeld (Niet aansluiten) werkt alleen op EV 3 in rijklare stand!

11)Wit/Rood Massa P10 (Niet aansluiten)

12)Wit Detectie / Reserve (Niet aansluiten)

13)Wit/Zwart Massa -------> DC- (Print Converter) en de - (massa) voor de lampen!

Aansluitingen van Converter naar fietsendrager

1) Geel Richtingaanwijzer Links----------------->Relais 1 NO

2) Blauw Mistachterlicht -------------------------->Relais 2 NO

3) Wit Massa P1t/m8------------------------------->Samen met Wit/Zwart P13!

4) Groen Richtingaanwijzer Rechts------------->Relais 3 NO

5) Zwart Achterlicht Rechts----------------------->Relais 4 NO

6) Rood Stoplichten L & R------------------------ Relais 5 NO

7) Bruin Achterlicht Links------------------------- Relais 6 NO

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:23
Ik heb nu een aantal offertes binnen voor de EV3 Plus Advanced en de EV3 GT-Line Business Edition. Twijfel tussen de PA en de BE. Wie kan door ervaring mij adviseren?

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:08
MajaMestreech schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:59:
Ik heb nu een aantal offertes binnen voor de EV3 Plus Advanced en de EV3 GT-Line Business Edition. Twijfel tussen de PA en de BE. Wie kan door ervaring mij adviseren?
Het is mi of je GT line zaken wil qua kleurstelling, interieur en de glimmende delen ipv de plastic delen, open dak (+a) vs geen open dak en last but not least de HK sound in +A. Ik vind de glimmende lakdelen erg gevoelig voor krassen etc (de +A is plastic). Ook natuurlijk andere (GT) velgen. Ik vind persoonlijk de +A velgen mooier dan de GTline velgen. Maar qua rijden zal het niks schelen. Misschien zit er een warmtepomp in de business .. dat is alleen voordeel voor inruil maar als lease is maakt dat ook niks uit (je betaald er meer meer voor waarschijnlijk)

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• Huubkuh
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09-06 06:23
Herkent iemand dit?

Instrumentendisplay valt uit. Zwart scherm met alleen wat waarschuwingsicoontjes zichtbaar en grote rode text NO SIGNAL.

Auto rijdt gewoon alles lijkt te werken alleen het linker display doet het dus niet.

Afgelopen dagen bij de dealer geweest en zou gerepareerd zijn. Echter ik haal hem op wil wegrijden en….. weer NO SIGNAL.

• Huubkuh
Zitten er verschillen tussen de v2l adapters van kia?

Ik zie meerdere types in de webshop.

Wat is er zo anders aan die van de ev6 vraag ik me af.

• bartmaniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-06 00:41
Het lukt mij niet een route adhv ABRP te maken met alleen maar Tesla Superchargers, de planner doet me steevast ook laden bij Shell Recharge Ionity Aral en slechts 3 x bij Tesla ofschoon er bijvoorbeeld vlakbij de Shell recharge lader ook een Tesla laadpunt is. in de instellingen bij ABRP heb ik als stekkers volgende geactiveerd CCS, Tesla CCS, Tesla Supercharger en Level 2 (AC)

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09-06 07:35
Bimmer schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:45:
Dit werkt perfect op de EV 3 maar voor het 'achteruitrijden' moet je wel telkens je start 'Bestuurdershulp' ---->'parkeerveiligheid' ---->'Veiligheid achter' Uitschakelen ! Ook blijf je continu het piepsignaal van de achtersensoren horen ! Voor de veiligheid heb ik de print voorzien van een zekering 3AT (T= traag) en om de kring lampen te beveiligen een zekering van 10AT

Aansluitingen Jaeger fietsendrager stekker met converter

Stekker Jaeger 13 Polig achteraanzicht (aansluitkant)

Aangesloten draden van 13 Polige stekker Jaeger naar Converterprint

1) Geel Richtingaanwijzer Links ---------------->IN 1

2) Blauw Mistachterlicht -------------------------->IN 2

3) Grijs Massa P1t/m8 (Niet aansluiten)

4) Groen Richtingaanwijzer Rechts------------> IN3

5) Bruin Achterlicht Rechts-----------------------> IN4

6) Rood Stoplichten L & R------------------------>IN5

7) Zwart Achterlicht Links-------------------------> IN6

9) Blauw/Wit +12Volt constant ------------------> DC+ (Print) met zekering 3,15AT en Common Relais 1...6 en zekering 10AT voor lampen!

10)Roos +12Volt geschakeld (Niet aansluiten) werkt alleen op EV 3 in rijklare stand!

11)Wit/Rood Massa P10 (Niet aansluiten)

12)Wit Detectie / Reserve (Niet aansluiten)

13)Wit/Zwart Massa -------> DC- (Print Converter) en de - (massa) voor de lampen!

Aansluitingen van Converter naar fietsendrager

1) Geel Richtingaanwijzer Links----------------->Relais 1 NO

2) Blauw Mistachterlicht -------------------------->Relais 2 NO

3) Wit Massa P1t/m8------------------------------->Samen met Wit/Zwart P13!

4) Groen Richtingaanwijzer Rechts------------->Relais 3 NO

5) Zwart Achterlicht Rechts----------------------->Relais 4 NO

6) Rood Stoplichten L & R------------------------ Relais 5 NO

7) Bruin Achterlicht Links------------------------- Relais 6 NO
Die achteruitrijbeveiliging kun je ook snel uitschakelen door de P-knop (die op de strijkplank/middenconsole) een seconde of 2-3 ingedrukt te houden, tot de melding op het scherm verschijnt.

• BarryH
bartmaniac schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:47:
Het lukt mij niet een route adhv ABRP te maken met alleen maar Tesla Superchargers, de planner doet me steevast ook laden bij Shell Recharge Ionity Aral en slechts 3 x bij Tesla ofschoon er bijvoorbeeld vlakbij de Shell recharge lader ook een Tesla laadpunt is. in de instellingen bij ABRP heb ik als stekkers volgende geactiveerd CCS, Tesla CCS, Tesla Supercharger en Level 2 (AC)
je kan laadnetwerken als favoriet kenmerken. heb je dat gedaan?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-06 18:54

grimson

domeingrommer

OTA update 26.4.1 was vanmiddag geïnstalleerd. Geen abonnement voor entertainment updates maar deze blijven gelukkig komen als vehicle software updates.

• bartmaniac
BarryH schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:57:
[...]

je kan laadnetwerken als favoriet kenmerken. heb je dat gedaan?
Ja Tesla als favoriet gekozen. Misschien werkt dit alleen maar als je een premium abo hebt?

• bartmaniac
grimson schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:02:
OTA update 26.4.1 was vanmiddag geïnstalleerd. Geen abonnement voor entertainment updates maar deze blijven gelukkig komen als vehicle software updates.
Hier nog steeds 26.1.1 ondanks die eenmalige aankoop destijds van 99 euro maar daar nog niet veel profijt van gehad

• _birdie_
bartmaniac schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:01:
[...]

Hier nog steeds 26.1.1 ondanks die eenmalige aankoop destijds van 99 euro maar daar nog niet veel profijt van gehad
hier ook ... ik vind dat de enigste smet op de KIA EV3 tot nu toe. Maar goed hij blijft het doen en ik kom waar ik moet wezen dus klaar ook niet echt meer. Maar de drang om het op te lossen is wel beetje weg.

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• BarryH
bartmaniac schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:58:
[...]

Ja Tesla als favoriet gekozen. Misschien werkt dit alleen maar als je een premium abo hebt?
ik meen me te herinneren dat er 1duimpje en dubbelduimpje was als onderscheid. evt. kan je plannen op alleen tesla connector?

• Koos Ofzo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-06 13:37
Lees al een tijdje mee in dit topic, maar nu ook maar een keertje reageren. Hebben jullie ervaring met zware lading?

Ik zie op het bodem klep max 60 kg staan. Heb er al eens ikeakast etc in gestopt, maar wil binnenkort naar de stort met een berg oud laminaat, dat is zo 300 kg als je pech hebt. Wie weet is het geen probleem, of zeggen jullie rij vooral 2x.

• Triplus
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 04-06 16:12
Gisteren men nieuwe EV3 in ontvangst genomen. Al beetje zitten prutsen, maar dat zal verder moeten gebeuren de komende dagen.
De vraag is echter minder "technologisch":

Nu zag ik toevallig dat de brandblusser in de koffer zat onder de klep. In België moet deze 'vlot bereikbaar zijn' voor de bestuurder.

Ik heb even rond gekeken en gegoogled, maar ik zie nergens waar ik deze zou kunnen vastmaken. Jullie enige ervaring hiermee?

• THE_BASE
  • Niet online
Ik krijg zojuist een mail van m’n dealer dat onze EV3 toe is aan een onderhoudsbeurt.

Is 9 maanden geleden gekocht en heeft nu zo’n 12.000 km gereden. Was het niet om 2 jaar/30.000 km?
edit:
Laat maar, onderaan de e-mail staat: Rijdt u elektrisch dan is het sinds 2022 eens per 2 jaar of 30.000 km. Toch adviseren wij u elk jaar een check te doen.

[ Voor 31% gewijzigd door THE_BASE op 03-06-2026 02:15 ]

• THE_BASE
  • Niet online
bartmaniac schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:01:
[...]

Je hebt nog 6 jaar.

• Revenge69
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 09-06 06:24
Triplus schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:31:
Gisteren men nieuwe EV3 in ontvangst genomen. Al beetje zitten prutsen, maar dat zal verder moeten gebeuren de komende dagen.
De vraag is echter minder "technologisch":

Nu zag ik toevallig dat de brandblusser in de koffer zat onder de klep. In België moet deze 'vlot bereikbaar zijn' voor de bestuurder.

Ik heb even rond gekeken en gegoogled, maar ik zie nergens waar ik deze zou kunnen vastmaken. Jullie enige ervaring hiermee?
In Nederland is een brandblusser niet verplicht, je krijgt er ook standaard niet 1 meegeleverd. Zit nu toevallig bij de dealer te wachten, zal het zo eens vragen...
edit:
Monteur gevraagd, hij zou niet weten of er ergens in de auto een bevestiging is speciaal voor een brandblusser. Zelf eentje bevestigen op de laadvloer was zijn advies. :|

[ Voor 11% gewijzigd door Revenge69 op 03-06-2026 09:20 ]

• Triplus
  • Laatst online: 04-06 16:12
Revenge69 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:59:
[...]

In Nederland is een brandblusser niet verplicht, je krijgt er ook standaard niet 1 meegeleverd. Zit nu toevallig bij de dealer te wachten, zal het zo eens vragen...
edit:
Monteur gevraagd, hij zou niet weten of er ergens in de auto een bevestiging is speciaal voor een brandblusser. Zelf eentje bevestigen op de laadvloer was zijn advies. :|
bedankt - ga de vraag eens bij de dealer stellen. Nu ja, ik denk dat zo een klein brandblussertje een EV niet kan blussen, maar kijk...

• Bimmer
aikink schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:21:
[...]

Die achteruitrijbeveiliging kun je ook snel uitschakelen door de P-knop (die op de strijkplank/middenconsole) een seconde of 2-3 ingedrukt te houden, tot de melding op het scherm verschijnt.
Klopt vandaag een paar keer getest, weer iets bijgeleerd, bedankt ;)

• _birdie_
Bimmer schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:29:
[...]

Klopt vandaag een paar keer getest, weer iets bijgeleerd, bedankt ;)
ik vind die beveiliging best wel fijn eerlijk gezegd ... je schrikt je alleen rot de eerste keer

• Aedriaen1
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09-06 18:03
THE_BASE schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 01:47:
Ik krijg zojuist een mail van m’n dealer dat onze EV3 toe is aan een onderhoudsbeurt.

Is 9 maanden geleden gekocht en heeft nu zo’n 12.000 km gereden. Was het niet om 2 jaar/30.000 km?
edit:
Laat maar, onderaan de e-mail staat: Rijdt u elektrisch dan is het sinds 2022 eens per 2 jaar of 30.000 km. Toch adviseren wij u elk jaar een check te doen.
Ik kreeg deze ook van de dealer, dacht dat het bij het business plan hoorde... Had 15000 km gelopen en vond het niet zo erg om de auto ook aan de onderkant eens goed te laten checken. Hier werd een uur overgedaan, ik kreeg de fob terug en de mededeling dat het service was..... Het was dat ik op een stoel zat....

• Huubkuh
Hier een probleem met het instrumentenpaneel van de EV3. Dit geeft in grote rode letters het bericht NO SIGNAL.

De dealer heeft de oorzaak nog niet kunnen vinden. Geeft iemand anders ook dit probleem?

• bartmaniac
Nu met de wagen voor de allereerste keer inTsjechie maar kaartversies ongewijzigd

• Bimmer
Aedriaen1 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:07:
[...]

Ik kreeg deze ook van de dealer, dacht dat het bij het business plan hoorde... Had 15000 km gelopen en vond het niet zo erg om de auto ook aan de onderkant eens goed te laten checken. Hier werd een uur overgedaan, ik kreeg de fob terug en de mededeling dat het service was..... Het was dat ik op een stoel zat....
De onze is ondertussen 1 jaar en heeft iets meer dan 10.000Km maar voor onderhoud niks gehoord van de dealer, wel al is binnengeweest om de linker spiegel te laten vervangen omdat die niet meer uit en inklapte en recent werden wij opgebeld dat we langs moesten komen voor 3 software updates die niet over de OTA konden gebeuren zou een terugroepactie zijn van Kia?

• noppie63
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08-06 16:30
Huubkuh schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:31:
Hier een probleem met het instrumentenpaneel van de EV3. Dit geeft in grote rode letters het bericht NO SIGNAL.

De dealer heeft de oorzaak nog niet kunnen vinden. Geeft iemand anders ook dit probleem?
Geen problemen hier...

Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat, KIA EV3 +A Pearl White LR

• Bastiaan1983
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:14
Huubkuh schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:31:

Hier ook niet. Klinkt als een los kabeltje?

• THE_BASE
  • Niet online
Drie weken op vakantie geweest naar Japan. De auto achter gelaten met 69% en keek zojuist: 67%. Ik vind dat toch wel sterk dat er slechts 2% af is in 3 weken.

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:18
THE_BASE schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:47:
Drie weken op vakantie geweest naar Japan. De auto achter gelaten met 69% en keek zojuist: 67%. Ik vind dat toch wel sterk dat er slechts 2% af is in 3 weken.
Ook rekening gehouden met temperatuurverschil? Als het nu warmer zou zijn dan bij vertrek, vertekent dat je meting.

• THE_BASE
  • Niet online
jdbiggelaa schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:47:
[...]

Ook rekening gehouden met temperatuurverschil? Als het nu warmer zou zijn dan bij vertrek, vertekent dat je meting.
Natuurlijk heeft dat invloed en zou het in december anders zijn geweest. Neemt niet weg dat ik tevreden ben met slechts 2% verlies in 3 weken.

• AtlAntA
  • Laatst online: 09-06 11:37
THE_BASE schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 01:47:

edit:
Toevalig de dealer gemaild vorige week met een vraag hierover. 2 jaar of 30k kilometer. Whichever comes first. Misschien is het bij zakelijk lease anders? Ik zit nu op 16k kilometers en 18 maanden oud.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• THE_BASE
  • Niet online
AtlAntA schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:15:
[...]

Toevalig de dealer gemaild vorige week met een vraag hierover. 2 jaar of 30k kilometer. Whichever comes first. Misschien is het bij zakelijk lease anders? Ik zit nu op 16k kilometers en 18 maanden oud.
We hebben de auto privé gekocht en betaald. Dus denk dat ze gewoon willen dat je even langs komt.

• dhl102
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 06:27
THE_BASE schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:47:
Hoe heb je de auto voorbereid op deze lange parkeerplaats? Zijn er functies die handmatig moeten worden uitgeschakeld?

• THE_BASE
  • Niet online
dhl102 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 15:36:
[...]

Hoe heb je de auto voorbereid op deze lange parkeerplaats? Zijn er functies die handmatig moeten worden uitgeschakeld?
Ik heb de auto gewoon uitgezet, niets bijzonders gedaan. :)

• dhl102
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 06:27
THE_BASE schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 15:49:
[...]

Ik heb de auto gewoon uitgezet, niets bijzonders gedaan. :)
Heb je ooit de auto gecontroleerd via de app terwijl je in Japan was ?

• THE_BASE
  • Niet online
dhl102 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 17:19:
[...]

Zeker. De eerste week kon dat, daarna gaat de auto in slaapstand en niet meer te benaderen.

• NVranya
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-06 06:35
dhl102 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 17:19:
[...]

Ik ben vorig jaar een maand op vakantie geweest en kon gewoon elke week controleren zonder problemen.

Ik was toen ook maar een paar procent kwijt gedurende die tijd.

• Koos Ofzo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-06 13:37
Koos Ofzo schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:20:
Lees al een tijdje mee in dit topic, maar nu ook maar een keertje reageren. Hebben jullie ervaring met zware lading?

Ik zie op het bodem klep max 60 kg staan. Heb er al eens ikeakast etc in gestopt, maar wil binnenkort naar de stort met een berg oud laminaat, dat is zo 300 kg als je pech hebt. Wie weet is het geen probleem, of zeggen jullie rij vooral 2x.
Mocht iemand anders zich dit ooit afvragen, gewoon de bodem klep verwijderen, daarna kan je gewoon zwaar beladen. Eventueel kan je zelfs de schuimbak eruit halen, maar was in mijn geval niet eens nodig.

• henkna
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:05
Tijdje geleden is er behoorlijk wat ophef hier geweest over de OTA updates waar men een betaald abonnement voor kon afsluiten. Nu staat er niets meer in de store om af te sluiten. Zal er een grote update aanstaande zijn?

• THE_BASE
  • Niet online
henkna schreef op zondag 7 juni 2026 @ 00:00:
Tijdje geleden is er behoorlijk wat ophef hier geweest over de OTA updates waar men een betaald abonnement voor kon afsluiten. Nu staat er niets meer in de store om af te sluiten. Zal er een grote update aanstaande zijn?
Misschien een kleine hickup, maar hier nog gewoon zichtbaar.

Als blijkt dat er amper updates komen ga ik dat zeker aangeven, dan voel ik mij wel een beetje in het ootje genomen.

• DutchKel
THE_BASE schreef op zondag 7 juni 2026 @ 07:54:
[...]

Misschien een kleine hickup, maar hier nog gewoon zichtbaar.

Als blijkt dat er amper updates komen ga ik dat zeker aangeven, dan voel ik mij wel een beetje in het ootje genomen.
Hier niet meer in de nieuwe store, wel nog in de oude store met de melding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWpfFsWpTstdLJKXsFFADHvvKQQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ATjGwb9H93k6GeBA1jtgjjXL.png?f=fotoalbum_large

In de nieuwe store staat bijna niks meer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hlTAfZnQsA2uK3enlAZ9MPT0B2E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/A41BGNpgzjAZH1LXMXRKuwFL.png?f=fotoalbum_large

• AMijnheer
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 22:01
snip: AI dump

[ Voor 99% gewijzigd door We Are Borg op 07-06-2026 21:49 ]

• THE_BASE
  • Niet online
AMijnheer schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:00:
[...]

Even in conclaaf geweest met Gemini, en kreeg het volgende antwoord betreffende de OTA's. Lees dit even goed door!!!!

Voor de Kia EV3 is het over-the-air (OTA) updatebeleid een veelbesproken onderwerp. Kia pakt het bij dit model namelijk net iets anders aan dan je wellicht van merken als Tesla gewend bent.

Hieronder vind je het overzicht van hoe de updates werken, wat ze kosten en wat ze bieden.
1. Welke OTA updates zijn er en wat bieden ze?
Kia verdeelt de software-updates in grote lijnen onder in twee categorieën:
  • Infotainment- & Navigatie-updates: Dit zijn de meest voorkomende updates. Ze bieden nieuwe kaartgegevens voor de navigatie, een slimmere EV-routeplanner (die laadstops inplant), updates voor muziekdiensten (zoals SoundHound), en visuele of menustructuur-aanpassingen op het dashboard.
  • Firmware- & Systeem-updates (CCU): Dit gaat om de diepere software van de auto. Recent is er bijvoorbeeld een OTA-update uitgerold voor de Central Communication Unit (CCU). Deze update bood een verbeterde 'slaapstand-logica' om te voorkomen dat de 12V-hulpaccu onbedoeld leegloopt.
2. Wat is de prijs van de OTA updates?
De prijsstructuur van Kia zorgt online voor wat verwarring, omdat de software zelf gratis is, maar de draadloze verzending na verloop van tijd geld kost.
  • De eerste periode (Gratis): Bij de aanschaf van een nieuwe Kia EV3 zijn de eerste twee OTA-updates gratis inbegrepen.
  • Het OTA-pakket in de Kia Connect Store (€ 99,-): Als je gratis updates op zijn, kun je in de Kia Connect Store een "Online Kaart- en Software-updates via OTA"-pakket aanschaffen voor € 99,-.

[...]
3. Het gratis alternatief: Zelf doen via USB
Vind je € 99,- te duur voor twee draadloze updates? Je bent niet verplicht om te betalen. Je kunt de updates altijd 100% gratis installeren via de officiële weg:
  1. Via de PC: Je kunt de nieuwste navigatie- en softwarebestanden gratis downloaden via de Kia Navigation Updater-website op je computer.
  2. Via USB: Zet de bestanden op een USB-stick, plug deze in de EV3 en de auto installeert de update handmatig.
  3. Via de dealer: Tijdens de reguliere, jaarlijkse onderhoudsbeurt zal de Kia-dealer de auto doorgaans ook gratis voorzien van de nieuwste software-updates.
Omdat de Kia EV3 is uitgerust met de allernieuwste software-architectuur (het zogenaamde ccNC-systeem), kan de auto via OTA veel dieper inbreken op de systemen dan oudere Kia's.

Naast de bekende kaarten en het infotainment, kunnen er voor de EV3 updates binnenkomen voor de technische rij- en voertuigsystemen (de zogenaamde Controller Updates of firmware-updates).

De belangrijkste categorieën en concrete voorbeelden hiervan zijn:
1. Accu- en Laadsysteem (ICCU)
Dit is een van de belangrijkste systemen in een EV. Updates voor de Integrated Charging Control Unit (ICCU) optimaliseren hoe de auto communiceert met laadpalen. Dit zorgt voor:
  • Een stabielere laadcurve tijdens AC- en DC-laden (snelladen).
  • Het oplossen van compatibiliteitsproblemen met specifieke merken laadpalen.
2. Rij-eigenschappen en Remmen (VPC & IEB)
De EV3 kan updates ontvangen voor de Vehicle Platform Control (VPC) en de Integrated Electric Booster (IEB). Hiermee kan Kia op afstand het rijgedrag finetunen:
  • Vlotter wegrijden: Optimalisatie van de overgang van stilstand naar rijden, bijvoorbeeld op een steile helling.
  • Remgevoel: Aanpassingen aan de software van het regeneratief remmen (het remmen op de motor) om de overgang naar de fysieke remmen soepeler te maken.
3. Batterijmanagement & Stroomverbruik (Slaapstand-logica)
Elektrische auto's hebben soms last van systemen die op de achtergrond 'wakker' blijven, waardoor de kleine 12V-accu leeggetrokken wordt. Kia brengt regelmatig updates uit voor onder andere de Central Communication Unit (CCU) en de achterklepmodule (Power Tail Gate) om de 'slaapstand' te verbeteren. Dit minimaliseert onnodig stroomverbruik als de auto geparkeerd staat.
4. Rijhulpsystemen (ADAS) en Veiligheid
De camera's, radars en sensoren die je op de weg houden, worden via software aangestuurd. OTA-updates kunnen worden ingezet voor:
  • Het verminderen van 'valse meldingen' van de rijstrookassistent (Lane Keep Assist).
  • Het verfijnen van de adaptieve cruise control, zodat deze natuurlijker remt en optrekt.
  • Verbeteringen aan de dodehoekcamera's (Blind Spot View Monitor) in het digitale dashboard.
5. Slimme functies & Auto-hardware
Denk hierbij aan updates voor het Digital Key-systeem (waarmee je je telefoon als sleutel gebruikt) om de bluetooth- of NFC-verbinding met je smartphone betrouwbaarder te maken, of updates voor de module van het panoramadak.

[...]
En wat is de conclusie, want Gemini heeft dit topic samengevat.

• AMijnheer
THE_BASE schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:04:
[...]

En wat is de conclusie, want Gemini heeft dit topic samengevat.
Lees het maar eens goed door, en vooral het kadertje met de kleine lettertjes. Bijna iedereen (zo niet allemaal) denken dat ze voor 99 Euro jarenlang gratis updates krijgen van Infotainment en Navigatie. Dat is dus NIET zo. Voor 99 Euro krijg je twee (2) updates. Maaaaarr....deze mag je wel levenslang gebruiken. Kortom per 2 updates betaal je 99 Euro!!!!

Vwb de firmware die worden uiteraard gratis gepushed, omdat die te maken hebben met de auto zelf, denk aan veiligheidssystemen, ICCU e.d.

• THE_BASE
  • Niet online
AMijnheer schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:17:
[...]

Lees het maar eens goed door, en vooral het kadertje met de kleine lettertjes. Bijna iedereen (zo niet allemaal) denken dat ze voor 99 Euro jarenlang gratis updates krijgen van Infotainment en Navigatie. Dat is dus NIET zo. Voor 99 Euro krijg je twee (2) updates. Maaaaarr....deze mag je wel levenslang gebruiken. Kortom per 2 updates betaal je 99 Euro!!!!

Vwb de firmware die worden uiteraard gratis gepushed, omdat die te maken hebben met de auto zelf, denk aan veiligheidssystemen, ICCU e.d.
Heeft u zelf dit topic recentelijk doorgenomen? Er is contact geweest met Kia en die hebben een en ander verduidelijkt. Zoekt en Gij zult vinden. En dat allemaal zonder uitroeptekens.

• AMijnheer
THE_BASE schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:24:
[...]

Heeft u zelf dit topic recentelijk doorgenomen? Er is contact geweest met Kia en die hebben een en ander verduidelijkt. Zoekt en Gij zult vinden. En dat allemaal zonder uitroeptekens.
Was goed bedoelt, maar zal het niet meer doen. En ja ik ben al enige tijd dit forum aan het doorspitten vanaf pagina 1.

Hoop over 3 weken mijn Business Edition op te halen. Dankzij alle info op dit forum ben ik reeds heel veel wijzer geworden.

• THE_BASE
  • Niet online
AMijnheer schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:32:
[...]

Was goed bedoelt, maar zal het niet meer doen. En ja ik ben al enige tijd dit forum aan het doorspitten vanaf pagina 1.

Hoop over 3 weken mijn Business Edition op te halen. Dankzij alle info op dit forum ben ik reeds heel veel wijzer geworden.
Goed om te horen, we zijn hier om elkaar te helpen.

Maar wat betreft de updates aan de EV3, daarover is al veel gezegd en gesproken en Kia heeft toegegeven dat het niet duidelijk is vermeld maar dat kopers toch echt jarenlang updates zullen ontvangen (er wordt niet gezegd hoeveel dat er gaan zijn).

Alvast veel plezier van uw nieuwe EV3!

• AMijnheer
THE_BASE schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:41:
[...]

Maar wat betreft de updates aan de EV3, daarover is al veel gezegd en gesproken en Kia heeft toegegeven dat het niet duidelijk is vermeld maar dat kopers toch echt jarenlang updates zullen ontvangen (er wordt niet gezegd hoeveel dat er gaan zijn).
Ik heb de KIA site er nog nader op nageslagen; 2x per jaar update Infotainment (niet precies te zeggen wanneer) en maandelijks updates voor de kaarten. En dat voor 7 jaar. Dan is die 99 Euro niet een gekke prijs.

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:46
THE_BASE schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:24:
[...]

Er is contact geweest met Kia en die hebben een en ander verduidelijkt.
Weet je dat nou zeker dat het zo is? :P

• THE_BASE
  • Niet online
onzenuub schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:51:
[...]

Weet je dat nou zeker dat het zo is? :P
Bij Kia weet je nooit iets zeker, grapjas. :>

[ Voor 7% gewijzigd door THE_BASE op 08-06-2026 11:01 ]

• MacZappa
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-06 16:54
Ondertussen via OTA 26.5.1 binnen gekregen met wat verbeteringen voor BT.

De Kia Connect store is zo goed als leeg, alleen entertainment spul, rare dingen aan de hand...

update: alleen dingen te zien die je kan kopen voor de EV3, de rest via omwegen of het menu wel te zien, eigenlijk wel overzichtelijker zo.

[ Voor 29% gewijzigd door MacZappa op 08-06-2026 18:10 ]

• NVranya
Ik zag voorlopig alleen een update in de gebruikers voorwaarden die ik moest accepteren, nog geen nieuwe systeemsoftware of kaarten.
En wilde net de oplaad status checken, maar in de app moet ik ook weer alles al dan niet accepteren en daarna krijg ik een melding dat gebruik gelimiteerd is door een "system error" en ze er snel aan werken om het op te lossen. De app laat verder niets zien behalve lock/unlock van deuren.

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-06 15:26

Steeffoon

Smartphone-nerd

Bij het uitzetten van de auto kreeg ik een melding van een update. Spannend. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XxykJBOoyCVwGTYPzqYHdonJWwk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G81dLDY5U85A5FnCMpCmbfsu.jpg?f=fotoalbum_large

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• deMercer
  • Niet online
NVranya schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:54:
En wilde net de oplaad status checken, maar in de app moet ik ook weer alles al dan niet accepteren en daarna krijg ik een melding dat gebruik gelimiteerd is door een "system error" en ze er snel aan werken om het op te lossen. De app laat verder niets zien behalve lock/unlock van deuren.
Had ik vanochtend ook. Een herstart van de app loste dit op.

• deMercer
  • Niet online
MacZappa schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:01:
Ondertussen via OTA 26.5.1 binnen gekregen met wat verbeteringen voor BT.
Hmm, onze EV3 komt nog steeds niet verder dan 26.1.1

• THE_BASE
  • Niet online
Steeffoon schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:54:
Bij het uitzetten van de auto kreeg ik een melding van een update. Spannend. [Afbeelding]
Houd ons op de hoogte Stefan!

• MacZappa
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-06 16:54
Steeffoon schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:54:
Bij het uitzetten van de auto kreeg ik een melding van een update. Spannend.
Voor de UWB,26.5.1 dus.

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-06 17:11

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

De Kia app ligt er hier weer eens uit voor de verandering...

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

THE_BASE schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:21:
[...]

Houd ons op de hoogte Stefan!
Als ik de changelog mag geloven, is het niets bijzonders. Mocht ik wat merken, meld ik me :)

Eerst moet de EV3 morgen naar de dealer. De V2L aansluiting IN de auto is wat fragiel en gooit af en toe (bijvoorbeeld) de koelbox eruit na een hobbel ofzo. Hopen dat de dealer het oplost :)

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-06 14:36

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Ik lees op de KIA site:
7 jaar kaartupdates
Het programma geldt alleen op nieuwe Kia voertuigen met originele Kia navigatie. Er kunnen arbeidsuren berekend worden bij het servicepunt voor het updaten van het systeem. Het 7 jaar kaartupdates programma biedt zes kaartupdates, omdat alle Kia voertuigen vanuit de fabriek zijn uitgerust met de laatste update. De garantie van het navigatiesysteem wordt niet beïnvloed door dit programma. Kia is niet verantwoordelijk voor de kwaliteit van de kaartgegevens door de leverancier.
Lees meer over navigatie updates
Dit klinkt alsof er 7 jaar updates zijn voor de auto.

Daarnaast lees ik..
Over the air updates (OTA-updates)
Voor nieuwe Kia modellen vanaf modeljaar 2022, verkocht na 1 mei 2021 en uitgerust met Kia navigatie, biedt Kia twee gratis opeenvolgende “over-the-air updates” aan van zowel de kaarten van je navigatiesysteem als de software van de Head Unit.
Als je de gratis OTA-updates hebt gebruikt, kun je OTA-updates aanschaffen via de Kia Connect Store. Bovendien kun je de updates ook uitvoeren via de Kia-dealer of via onderstaande website, waar je de meeste recente softwareversie zelf kunt downloaden en installeren.
Download software
Dus, OTA doet het 2 keer, dan zijn je OTA updates op - snap ik. Maar als ik dit lees kan je het daarna via de dealer of USB stickje doen (of misschien dat je handige neefje kan helpen)?

I have usernames older than you.

• THE_BASE
  • Niet online
Steeffoon schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:38:
[...]

Als ik de changelog mag geloven, is het niets bijzonders. Mocht ik wat merken, meld ik me :)

Eerst moet de EV3 morgen naar de dealer. De V2L aansluiting IN de auto is wat fragiel en gooit af en toe (bijvoorbeeld) de koelbox eruit na een hobbel ofzo. Hopen dat de dealer het oplost :)
Hier ook hoor, stekkers vallen zo uit die aansluiting. Zitten geen klemmetjes in die contactdoos. Dus ik vrees dat het niet op te lossen is, maar laat ook dit vooral weten. ;)

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-06 17:57
Voor we het gehele OTA update verhaal iedere keer opnieuw opbrengen bij iedere nieuwe OTA release, lees aub het topic eerst even door (pro tip: gebruik de optie om te zoeken binnen dit topic!).

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

• THE_BASE
  • Niet online
aidanl schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:47:
Voor we het gehele OTA update verhaal iedere keer opnieuw opbrengen bij iedere nieuwe OTA release, lees aub het topic eerst even door (pro tip: gebruik de optie om te zoeken binnen dit topic!).
Vanwaar precies deze reactie? Je kunt gerust de tip geven om topic door te zoeken, maar dat bericht is morgen ook weer verwaterd.

• kieknwatwort
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-06 16:02
Sinds vorige week kan ik in de Kia app niet meer op adres zoeken, alleen nog maar POIs. Als ik bijvoorbeeld zoek naar “blauwe kei, Veldhoven” dan vindt hij alleen Theater blauwe kei in Veghel … iemand die dit herkent? En een oplossing heeft? (Ik heb de app al verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, en mijn iPhone al een keer uitgezet). In de auto werkt de navigatie wel gewoon.

Nothing is foolproof for a sufficiently talented fool

• AMijnheer
pjottum schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:42:
Ik lees op de KIA site:

[...]

Dit klinkt alsof er 7 jaar updates zijn voor de auto.

Daarnaast lees ik..

[...]

Dus, OTA doet het 2 keer, dan zijn je OTA updates op - snap ik. Maar als ik dit lees kan je het daarna via de dealer of USB stickje doen (of misschien dat je handige neefje kan helpen)?
Kortom nog steeds niet duidelijk hoe het zit met de OTA.....

Ik heb net weer even inde store gekeken van de KIA app; de OTA van 89 euro is voor de 'oude' Gen5 sytemen. Dan heb je 2x een Infotainment/Navigatie update.

Voor de nieuwe generatie software t.w. 'ccNC', dan heb je met de OTA (die van 99 euro, na 7 jaar) iedere maand een update van de Kaardatabase. Vwb de update van de Infotainment-software; doorgaans 2x per jaar, maar kan wisselen wanneer precies.

Beide OTA-componenten -voor kaarten en infotainment- blijven actief tijdens uw gratis Kia-connect-periode van 7 jaar. Daarna heb je verschillende opties om de OTA-services te blijven gebruiken (o.a. kopen voor 99 euro of middels USB-stick of middels dealer)

Je zou dus zeggen dat als we een nieuwe EV3 aanschaffen,we gedurende 7 jaar gratis de OTA kunnen gebruiken. Zeg het maar, lekker duidelijk

• NVranya
AMijnheer schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:40:
[...]

Kortom nog steeds niet duidelijk hoe het zit met de OTA.....

Ik heb net weer even inde store gekeken van de KIA app; de OTA van 89 euro is voor de 'oude' Gen5 sytemen. Dan heb je 2x een Infotainment/Navigatie update.

Voor de nieuwe generatie software t.w. 'ccNC', dan heb je met de OTA (die van 99 euro, na 7 jaar) iedere maand een update van de Kaardatabase. Vwb de update van de Infotainment-software; doorgaans 2x per jaar, maar kan wisselen wanneer precies.

Beide OTA-componenten -voor kaarten en infotainment- blijven actief tijdens uw gratis Kia-connect-periode van 7 jaar. Daarna heb je verschillende opties om de OTA-services te blijven gebruiken (o.a. kopen voor 99 euro of middels USB-stick of middels dealer)

Je zou dus zeggen dat als we een nieuwe EV3 aanschaffen,we gedurende 7 jaar gratis de OTA kunnen gebruiken. Zeg het maar, lekker duidelijk
Het is niet na 7 jaar, het is gedurende de 7 jaar.

In die periode is Kia Connect gratis. Als Kia Connect afloopt werken de gekochte OTA updates niet meer, behalve als je betaald voor Kia Connect (of andere opties)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJRWX7Q25g8AcvnGEErsENb-Yz8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HEkFL6f7TU81uTF60bUbyYmZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door NVranya op 08-06-2026 21:12 ]

• rijkschroeff
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-06 14:40
Bijzonder onbetrouwbaar geformuleerd, de nieuwe voorwaarden die je bij de laatste versie van de app MOET accepteren:

... We {KIA} behouden ons, naar ons eigen goeddunken, het recht voor om een gratis dienst te allen tijde te veranderen in een
betaalde dienst en/of abonnementsdienst. In dat geval zullen we u vooraf informeren over de voorwaarden en kosten die dan
van toepassing zijn. U hebt dan het recht om uw gebruik van de gratis dienst te allen tijde te beëindigen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/liDoe-1NZn2JYitCHqoEYWBM2fY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zSwKUqCbywMP2NQvketqZW3e.png?f=fotoalbum_large

edit: zie dat het ook al stond in de oude versie van maart 2025

[ Voor 21% gewijzigd door rijkschroeff op 08-06-2026 21:59 ]

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:18
Ja, typisch bedacht door een jurist om Kia in te dekken tegen mogelijke toekomstige claims.

• aidanl
THE_BASE schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:06:
[...]

Vanwaar precies deze reactie? Je kunt gerust de tip geven om topic door te zoeken, maar dat bericht is morgen ook weer verwaterd.
Gezien hier dezelfde discussie ontstaat omtrent de 99 euro kostende OTA als welk een tijd terug al gevoerd is, en daarmee er enkel ruis ontstaat en meer onduidelijkheid. Toentertijd hebben diverse mensen hier veelvuldig contact gehad met Kia om verduidelijking te krijgen.

Er is dan ook niets mis met men er op wijzen dat deze discussie al gevoerd is en dat men het topic er daarom voor terug kunnen lezen. Gebeurt overigens ook in alle andere topics hier op Tweakers ;)

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

De Kia weer opgehaald uit de dagbesteding van de dealer. De reden van bezoek was de fragiele aansluiting van de V2L aansluiting onder de achterbank, waardoor de stroomtoevoer niet constant is. Helaas erkent de dealer dat het inderdaad een fragiele, simpele aansluiting is, en dit wordt gezien als "producteigenschap", omdat andere EV3-modellen in de showroom het ook hebben. Heb de chef van de werkplaats gesproken en hij gaat het sowieso melden bij Kia Nederland, maar voor de rest moet de input van klanten zijn. Tot die tijd -en wellicht voor altijd- bij een lange rit de stekker van de koelbox maar met ductape vastzetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Steeffoon op 09-06-2026 15:20 ]

• THE_BASE
  • Niet online
Steeffoon schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:20:
De Kia weer opgehaald uit de dagbesteding van de dealer. De reden van bezoek was de fragiele aansluiting van de V2L aansluiting onder de achterbank, waardoor de stroomtoevoer niet constant is. Helaas erkent de dealer dat het inderdaad een fragiele, simpele aansluiting is, en dit wordt gezien als "producteigenschap", omdat andere EV3-modellen in de showroom het ook hebben. Heb de chef van de werkplaats gesproken en hij gaat het sowieso melden bij Kia Nederland, maar voor de rest moet de input van klanten zijn. Tot die tijd -en wellicht voor altijd- bij een lange rit de stekker van de koelbox maar met ductape vastzetten.
Zoals ik al verwacht had. Wel vervelend dat er geen oplossing voor is, ik ben van mening dat het echt geen fatsoenlijke aansluiting is.

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:23
Vorige week de EV3 Advanced Plus in Grey besteld. 3-4 Maanden wachten en dus tijd genoeg om dit topic met 395 pagina's info te lezen. ik ben bij pagina 60 en al even gezocht op foto's van de advanced Plus MY2026 (dus zonder "tafeltje"). Wie heeft dit model MY2026 onlangs ontvangen en wil een paar foto's van het interieur plaatsen?

• Zonnekamp
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20:23
Mijn Ioniq5 heeft hetzelfde, stekker zit gewoon niet goed vast.

• aidanl
Ik heb in het verleden op Reddit (kan topic niet meer terug vinden) ook klachten voorbij zien komen dat doordat die vrij fragiel is hij ook gemakkelijk kapot kan. Ik vraag me af of we met wat MacGyver techniek de aansluiting niet zelf steviger kunnen maken. En daarmee bedoel ik niet ductape :P

Al kan ik me er niet aan wagen want lease-bak 😅

• matje70
  • Laatst online: 04:56
Is het een oplossing om een reisstekker te kopen die op het (Engelse) stopcontact past en daar dan de eurosteker in te doen? Dan gebruik je namelijk ook de aardestift van het stopcontact. Mogelijk blijft ie dan beter hangen. Je kunt zelfs tussen de pootjes een klein stukje dubbelzijdig plakband doen om de reisstekker beter te bevestigen.

[ Voor 20% gewijzigd door matje70 op 09-06-2026 21:54 ]

EV3 PLUS Adv LR all -season 19” ivory / HW 2xPIB

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:04
matje70 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:36:
Is het een oplossing om een reisstekker te kopen die op het (Engelse) stopcontact past en daar dan de eurosteker in te doen? Dan gebruik je namelijk ook de aardestift van het stopcontact. Mogelijk blijft ie dan beter hangen.
Reisstekker | Brennenstuhl | Europa naar Engeland (Geaard, Type F → G) https://share.google/6gMdbsKbEk8WowTzm
Pagina: 1 ... 98 99 Laatste