Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 49 50 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:30
GJonke schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:32:
Het blijft natuurlijk een groot mysterie: waarom voor zoveel EV3's een trekhaak niet leverbaar is, dat onduidelijk is waarom dat is (kabelboom, frame, welk land, welke leverancier...?), hoe lang het nog gaat duren (moeten we de fietsvakantie maar gaan cancellen?), etc.
Als je op de KIA accessoires site kijkt, lijkt een trekhaak leverbaar, totdat je het kenteken invoert. Want dan valt het systeem stil, zonder enige melding van oorzaak, te verwachten duur, etc. Zoek je rechtstreeks op 'trekhaak' en EV3 dan verschijnt alleen het metalen frame, maar geen kabelset. Op de Belgische website is het net andersom: wel een 13-polige kabelset, maar geen metalen frame....
Op de Duitse KIA site kun je dan weer alleen een dakdrager voor fietsen bestellen....

Ook bij het Trekhaakcentrum heeft men geen idee van oorzaak en duur en kan men niet leveren, nóch trekhaak, nóch kabelset....

Dan blijft het toch ook raar dat er in Nederland (zie deze blog) de nodige (?) EV3 rijders wél over een trekhaak blijken te beschikken.
Als we nu eens een groep gaan vormen van 'EV3 trekhaak gedupeerden', zou dat dan iets uitmaken met de druk die KIA Nederland gaat zetten op de leverancier(s)? Is dit probleem alleen/vooral in Nederland zo groot....? Er moeten inmiddels in Nederland al tientallen (in Europa honderden?), zo niet meer EV3 bezitters zijn die hiertegen zijn gelopen....
I
Nee dat gaat zeker niet helpen en begrijp ook niet zo goed dat je "gedupeerd" bent/voelt. Je besteld iets en dat heeft levertijd, voor sommige langer dan voor andere. Er zijn gigantisch veel ev3 verkocht wereldwijd en op vele komt waarschijnlijk een trekhaak, dat moet een fabrikant ook maar kunnen bijbenen.

Ik heb denk ik geluk want zag in ieder geval de stekker aansluiting al zitten op mijn ev3. Ik moet nog een paar dagen wachten tot mijn werkgever de auto in het systeem heeft staan, dan weet ik zeker of ook de haak zelf in de auto ligt. Had ik langer moeten wachten dan is dat maar zo, je kan er niet veel aan doen en die trekhaak komt echt wel een keer onder de auto.

Er is altijd een oplossing, als je echt die fietsen moet vervoeren kan je een kofferbak drager nemen.

[ Voor 5% gewijzigd door Mistacal op 08-05-2025 09:56 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

aip

Ik snap dat 'gedupeerd' zijn ook niet zo.

Bij ons is bij bestellen duidelijk gezegd dat ze nog niet leverbaar waren (prijzen waren zelfs nog niet bekend), en dat het enige tijd zou duren. Bij levering van de auto is dat herhaald. Eergisteren werd ik door de dealer gebeld, of ik langs kon komen om hem te laten installeren. Dat lukte niet bij mij, dus nu een afspraak voor 5 juni. En als hij geïnstalleerd is hoef ik ook pas te betalen (logisch), dus gedupeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWillems
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:08
Volgens dit filmpje YouTube: All about the New Kia App - A replacement for Kia Connect? Currently... zou je ook de ramen moeten kunnen bedienen lukt mij niet iPhone lukt dit wel met Android of ligt het eraan dat deze meneer in Engeland woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJonke
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09-05 18:51
Nog even een reply op de opmerkingen dat ik me niet gedupeerd zou moeten voelen:
Bij de aankoop (november) van de EV3 werd de indruk gewekt dat de trekhaak op of rond de aflevering zou gebeuren en ook wanneer ongeveer de levering zou zijn (plus of min 1 tot 2 weken). En de prijs staat stond gewoon al op de factuur (maar is nog niet betaald).
Daarop heb ik een ruime marge aangehouden voor het boeken van een fietsvakantie. Maar, die heb ik inmiddels dus toch kunnen cancellen. Waarbij de kosten voor mijzelf zijn geweest en niet voor KIA....
Dat is dus zeker een vorm van gedupeerd zijn. Maar niet alleen financieel.

Wat het allemaal echt vervelend maakt is de ongelooflijke vaagheid die er vanuit KIA en de dealers blijft bestaan over of het nu nog 1 week, 1 maand, of 3, 4, of 5 maanden gaat duren.
Gelet op het grote verkoopsucces van de EV3 zal in het verlengde daarvan de Europese vraag naar trekhaken inderdaad giga zijn, en veel en veel groter dan wellicht ooit werd gepland. Dus..... dat alles beseffende wordt de mate van ongerustheid rond dit leveringsprobleem eerder groter en groeiend dan afnemend.

Bij afleveringsproblemen van een nieuwe auto houdt je trouwens je oude auto..... met trekhaak gewoon nog tot aflevering van de nieuwe. No problem in dat geval. Nu niet, want de vorige auto met trekhaak is ingeleverd.

Verder zijn E-bikes op een kofferbakdrager echt geen alternatieve optie. Weleens geprobeerd @ Mistacal?

Interessant is dat er in jouw geval (@ 'aip' hierboven) kennelijk toch wel een paraat staat voor montage ..... Hoe rijmt dat met het niet leverbaar zijn van al die anderen?
Afijn, ik houd er maar over op, want het verandert waarschijnlijk niets aan de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVranya
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:27
GJonke schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 13:33:
Nog even een reply op de opmerkingen dat ik me niet gedupeerd zou moeten voelen:
Bij de aankoop (november) van de EV3 werd de indruk gewekt dat de trekhaak op of rond de aflevering zou gebeuren en ook wanneer ongeveer de levering zou zijn (plus of min 1 tot 2 weken). En de prijs staat stond gewoon al op de factuur (maar is nog niet betaald).
Daarop heb ik een ruime marge aangehouden voor het boeken van een fietsvakantie. Maar, die heb ik inmiddels dus toch kunnen cancellen. Waarbij de kosten voor mijzelf zijn geweest en niet voor KIA....
Dat is dus zeker een vorm van gedupeerd zijn. Maar niet alleen financieel.

Wat het allemaal echt vervelend maakt is de ongelooflijke vaagheid die er vanuit KIA en de dealers blijft bestaan over of het nu nog 1 week, 1 maand, of 3, 4, of 5 maanden gaat duren.
Gelet op het grote verkoopsucces van de EV3 zal in het verlengde daarvan de Europese vraag naar trekhaken inderdaad giga zijn, en veel en veel groter dan wellicht ooit werd gepland. Dus..... dat alles beseffende wordt de mate van ongerustheid rond dit leveringsprobleem eerder groter en groeiend dan afnemend.

Bij afleveringsproblemen van een nieuwe auto houdt je trouwens je oude auto..... met trekhaak gewoon nog tot aflevering van de nieuwe. No problem in dat geval. Nu niet, want de vorige auto met trekhaak is ingeleverd.

Verder zijn E-bikes op een kofferbakdrager echt geen alternatieve optie. Weleens geprobeerd @ Mistacal?

Interessant is dat er in jouw geval (@ 'aip' hierboven) kennelijk toch wel een paraat staat voor montage ..... Hoe rijmt dat met het niet leverbaar zijn van al die anderen?
Afijn, ik houd er maar over op, want het verandert waarschijnlijk niets aan de praktijk.
Zelf geen trekhaak probleem, maar leveringen bij Kia vind ik ook vaag.
Mijn auto is eind december/begin januari besteld en naar verwachting hopelijk over 1 of 2 maanden krijg ik hem pas.
Ondertussen zie ik wel al maanden bij de dealer dat de Kia binnen enkele weken uit voorraad leverbaar is.?En ja, volgens mij ook met dezelfde specificaties.

Maar goed, kan er weinig aan doen, alleen afwachten, dus dat doen we dan maar.

Voor wat betreft je vakantie... je neemt een gok. Zolang je geen zekerheid of belofte hebt gekregen is dat toch niet de fout van Kia?
De "indruk wekken" is niet hetzelfde als een garantie op papier, maar het is niet netjes nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertE76
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12-05 20:31
Sinds kort rijd ik in een Kia EV3 Long Range (19 inch). Wat me opvalt is dat de batterij tijdens stilstand significant capaciteit lijkt te verliezen. Ik heb dit nauwkeurig bijgehouden gedurende een periode waarin de auto niet is gebruikt (vakantie).

Situatie:

Auto op 20 april 2025 opgeladen tot 80%

Vanaf 21 april volledig stilstaand (niet geopend, niet aan de laadkabel, geen geplande klimaatregeling, etc.)

Alleen via Kia Connect af en toe de status gecontroleerd

Op 4 mei opnieuw opgeladen tot exact 80%

Resultaat:

Er is tijdens het herladen op 4 mei 6,4 kWh bijgeladen om weer tot 80% te komen

Dat betekent dat er 6,4 kWh verloren is gegaan in 13 dagen zonder gebruik

Bij een accucapaciteit van ca. 77 kWh komt dat neer op zo’n 8,3% verlies

Dat extrapoleert grofweg naar 15-20% per maand, terwijl normaal 1% per maand wordt genoemd

Omstandigheden:

Buiten geparkeerd bij milde temperaturen (ca. 10–18 °C)

Dashcam heeft geen actieve parkeerstand (loopt niet door)

Geen externe stroomverbruikers actief

Versie: EV3 Long Range met standaard 19 inch wielen, software up-to-date

Vraag: Zijn er andere Kia EV3-rijders die dit herkennen?
Zou dit met software te maken kunnen hebben? Of zijn er achtergrondprocessen actief die de accu laten leeglopen?
Ik hoor graag of ik een uitzondering ben, of dat dit breder speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Nu online

aip

RobertE76 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:46:
Sinds kort rijd ik in een Kia EV3 Long Range (19 inch). Wat me opvalt is dat de batterij tijdens stilstand significant capaciteit lijkt te verliezen. Ik heb dit nauwkeurig bijgehouden gedurende een periode waarin de auto niet is gebruikt (vakantie).

Situatie:

Auto op 20 april 2025 opgeladen tot 80%

Vanaf 21 april volledig stilstaand (niet geopend, niet aan de laadkabel, geen geplande klimaatregeling, etc.)

Alleen via Kia Connect af en toe de status gecontroleerd

Op 4 mei opnieuw opgeladen tot exact 80%

Resultaat:

Er is tijdens het herladen op 4 mei 6,4 kWh bijgeladen om weer tot 80% te komen

Bij een accucapaciteit van ca. 77 kWh komt dat neer op zo’n 8,3% verlies

Dat extrapoleert grofweg naar 15-20% per maand, terwijl normaal 1% per maand wordt genoemd

Omstandigheden:

Buiten geparkeerd bij milde temperaturen (ca. 10–18 °C)

Dashcam heeft geen actieve parkeerstand (loopt niet door)

Geen externe stroomverbruikers actief

Versie: EV3 Long Range met standaard 19 inch wielen, software up-to-date

Vraag: Zijn er andere Kia EV3-rijders die dit herkennen?
Zou dit met software te maken kunnen hebben? Of zijn er achtergrondprocessen actief die de accu laten leeglopen?
Ik hoor graag of ik een uitzondering ben, of dat dit breder speelt.
Ik herken dat (vooralsnog) niet. Wat ik wel weet van o.m. de Tesla en Volvo XC60, is dat het via de App op je telefoon contact maken ervoor bij verschillende auto's kan voor kan zorgen dat de auto langer 'aan' blijft staan, d.w.z. in een soort van standby modus en blijft communiceren met de server. Als je dat niet doet, gaan veel auto's in een 'diepe slaap' en dan verbruiken ze veel minder energie is mijn ervaring.

Toen je weer ging opladen op 4 mei, op welk % stond de auto toen voorafgaand aan het laden?

En die 6,4kWh, waar heb je die informatie vandaag? Van de auto, van de lader, of van een kWh meter in bijvoorbeeld je huis? Er zit - zeker bij lage laadstromen - behoorlijk wat verlies tussen wat er de facto in de accu van de auto aankomt en er op je huisaansluiting wordt gebruikt. Dat kan zo maar 10+ procent schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:02
Iemand al geprobeerd om in die nieuwe kia app in te loggen? Eerst kreeg ik oude gegevens voertuig van mijn vorige auto. Daarna mijn eigen auto kiaev3 proberen te registreren maar lukte dus niet. Als ik VIN porbeer in te voeren vraagt ie naar de auto te gaan, maar daar is geen kia connect qr code meer te zien. Dus ik laat het maar bij de oude kia connect totdat die niet meer wekt. Heel vreemd dat het niet lukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertE76
aip schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:54:
[...]

Ik herken dat (vooralsnog) niet. Wat ik wel weet van o.m. de Tesla en Volvo XC60, is dat het via de App op je telefoon contact maken ervoor bij verschillende auto's kan voor kan zorgen dat de auto langer 'aan' blijft staan, d.w.z. in een soort van standby modus en blijft communiceren met de server. Als je dat niet doet, gaan veel auto's in een 'diepe slaap' en dan verbruiken ze veel minder energie is mijn ervaring.

Toen je weer ging opladen op 4 mei, op welk % stond de auto toen voorafgaand aan het laden?

En die 6,4kWh, waar heb je die informatie vandaag? Van de auto, van de lader, of van een kWh meter in bijvoorbeeld je huis? Er zit - zeker bij lage laadstromen - behoorlijk wat verlies tussen wat er de facto in de accu van de auto aankomt en er op je huisaansluiting wordt gebruikt. Dat kan zo maar 10+ procent schelen.
Ik had wel gelezen dat intensief gebruik van Kia Connect de 12V-accu kan belasten, maar nergens gevonden dat dit invloed zou hebben op het verbruik van de hogevoltage-accu. Dat maakt het verlies van 6,4 kWh tijdens stilstand in mijn geval extra opvallend – wat mij betreft echt buitenproportioneel.

In totaal heb ik in die periode vier keer de status gecontroleerd via de app. Verder is de auto niet geopend, niet gestart en niet aan de laadkabel gehangen.

De laagste SOC die ik heb gemeten vóór het opladen was 73%, terwijl ik op 80% ben vertrokken voor mijn vakantie. Na opnieuw opladen tot exact 80% op 4 mei werd er 6,4 kWh geladen om weer op hetzelfde niveau uit te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertE76
Robert1962 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:58:
Iemand al geprobeerd om in die nieuwe kia app in te loggen? Eerst kreeg ik oude gegevens voertuig van mijn vorige auto. Daarna mijn eigen auto kiaev3 proberen te registreren maar lukte dus niet. Als ik VIN porbeer in te voeren vraagt ie naar de auto te gaan, maar daar is geen kia connect qr code meer te zien. Dus ik laat het maar bij de oude kia connect totdat die niet meer wekt. Heel vreemd dat het niet lukt
Bij mij werkt de nieuwe Kia app eigenlijk prima. Persoonlijk vind ik het ontwerp ook een stuk overzichtelijker en moderner dan de KIA connect app.

Er is wel één functioneel probleem: de ritregistratie geeft niet de juiste tijden weer. Blijkbaar worden de tijdstempels van de servers in Korea gebruikt, wat zorgt voor afwijkingen. Dit probleem wordt trouwens ook besproken in deze video:
YouTube: All about the New Kia App - A replacement for Kia Connect? Currently...

Daarnaast ben ik vandaag ineens uitgelogd en kon ik enkele uren niet meer inloggen — geen idee waarom.

Wat me verder opvalt is dat ik bepaalde functies mis:
In het filmpje hierboven zie ik dat je de ramen op afstand kunt bedienen, maar dat werkt bij mij niet.
Ook heb ik ergens een screenshot gezien waarin je de achterklep via de app kunt openen. Die optie ontbreekt bij mij eveneens.

Ik gebruik een Android-telefoon en heb de GT-PlusLine. Mogelijk zitten deze functies alleen op de Apple-versie of zijn ze modelafhankelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

RobertE76 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:46:
[..]
Dat vind ik toch wel meevallen eigenlijk? 6,4 kWh over 13 dagen komt neer op een standbyverbruik van 20 watt en daar moet de hele auto het mee doen om verbonden te blijven en te kunnen reageren op de key fob / sleutel. Heel veel minder dan dit zou ik niet verwachten...

[ Voor 17% gewijzigd door Zr40 op 08-05-2025 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEVegg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:36

DEVegg

DEVegg

RobertE76 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:14:
[...]

Bij mij werkt de nieuwe Kia app eigenlijk prima. Persoonlijk vind ik het ontwerp ook een stuk overzichtelijker en moderner dan de KIA connect app.

Er is wel één functioneel probleem: de ritregistratie geeft niet de juiste tijden weer. Blijkbaar worden de tijdstempels van de servers in Korea gebruikt, wat zorgt voor afwijkingen. Dit probleem wordt trouwens ook besproken in deze video:
YouTube: All about the New Kia App - A replacement for Kia Connect? Currently...

Daarnaast ben ik vandaag ineens uitgelogd en kon ik enkele uren niet meer inloggen — geen idee waarom.

Wat me verder opvalt is dat ik bepaalde functies mis:
In het filmpje hierboven zie ik dat je de ramen op afstand kunt bedienen, maar dat werkt bij mij niet.
Ook heb ik ergens een screenshot gezien waarin je de achterklep via de app kunt openen. Die optie ontbreekt bij mij eveneens.

Ik gebruik een Android-telefoon en heb de GT-PlusLine. Mogelijk zitten deze functies alleen op de Apple-versie of zijn ze modelafhankelijk?
Ik heb de Adv+ met een iPhone. Vandaag is de app geüpdatet, maar nog steeds geen optie voor de ramen. Overigens heb ik nergens gezien dat het dak ook te regelen zou zijn. Daarvoor lijkt de auto eerst "gestart" te moeten zijn. Ik denk niet dat deze mogelijkheid op deze 24/25 release beschikbaar gaat komen. Echter de wonderen zijn de wereld nog niet uit... Ik laat mij verassen.

Wacht op EV3 +A SR Shale Grey, Het gaat er niet om wat jij zegt, maar om wat ik begrijp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertE76
Zr40 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:21:
[...]

Dat vind ik toch wel meevallen eigenlijk? 6,4 kWh over 13 dagen komt neer op een standbyverbruik van 20 watt en daar moet de hele auto het mee doen om verbonden te blijven en te kunnen reageren op de key fob / sleutel. Heel veel minder dan dit zou ik niet verwachten...
Dank voor je reactie!
Ik snap je berekening – omgerekend naar ca. 20 watt standbyverbruik klinkt dat inderdaad niet buitensporig. Toch blijf ik het opvallend vinden.

Mijn eigen dealer gaf aan dat 1 à 2% verlies per maand normaal is bij stilstand, terwijl ik nu op zo’n 8% in 13 dagen zit. Dat wijkt dus behoorlijk af.

Daarnaast had ik, als er al een probleem zou zijn, eerder een lege 12V-accu verwacht. Die wordt tenslotte alleen opgeladen als de auto actief is. Wat ik begrepen heb, is dat de meeste elektronische systemen (zoals Kia Connect) vooral draaien op de 12V-accu — en dat er beveiliging is ingebouwd om te voorkomen dat die volledig leegloopt, door de auto dan in diepe slaapstand te zetten.

Maar in mijn geval is het juist de HV-accu die 6,4 kWh heeft verloren in die periode, zonder dat de auto geopend of gebruikt is. En dat roept toch vragen op. Daarom laat ik het voor de zekerheid checken. Als dit standaard gedrag blijkt te zijn voor de EV3, dan is het prima — maar dan zou dat wat mij betreft wél duidelijker gecommuniceerd mogen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertE76
DEVegg schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:24:
[...]

Ik heb de Adv+ met een iPhone. Vandaag is de app geüpdatet, maar nog steeds geen optie voor de ramen. Overigens heb ik nergens gezien dat het dak ook te regelen zou zijn. Daarvoor lijkt de auto eerst "gestart" te moeten zijn. Ik denk niet dat deze mogelijkheid op deze 24/25 release beschikbaar gaat komen. Echter de wonderen zijn de wereld nog niet uit... Ik laat mij verassen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwpPPX0r91mX6Jd_7cSMrkwj1Cs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wAMzYzQeo9Ka2aUhHdy53uji.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EE81xmbSSVArAlvcDHBTTSNju5o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ADVnorsApPMXaheSEZpTvYtE.png?f=user_large

In de nieuwe KIA app kwam ik het volgende tegen in het YouTube filmpje:

Zie screenshot bijgevoegd – deze heb ik net gemaakt uit een YouTube-video waarin duidelijk te zien is dat er een knop is voor het openen/sluiten van de ramen.
Het lijkt erop dat die functionaliteit al in de app zit, maar bij de meeste gebruikers (waaronder ikzelf) nog niet actief is.

Vandaag werd ik na een onverwachte uitlog opnieuw naar een introductiescherm geleid bij het opstarten van de app. Daar zag ik kort ook een knop voor het openen van de achterklep, direct onder die voor de ramen. Helaas geen screenshot van dat moment, maar het viel me op omdat ik die optie eerder nooit had gezien. In de app zelf is die knop bij mij overigens nog steeds niet zichtbaar.

Lijkt er dus op dat bepaalde functies al wel “klaarstaan” in de app, maar nog niet voor iedereen zijn vrijgegeven. Misschien komt dat met een volgende update?

[ Voor 16% gewijzigd door RobertE76 op 08-05-2025 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

RobertE76 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:28:
[...]
Daarnaast had ik, als er al een probleem zou zijn, eerder een lege 12V-accu verwacht. Die wordt tenslotte alleen opgeladen als de auto actief is. Wat ik begrepen heb, is dat de meeste elektronische systemen (zoals Kia Connect) vooral draaien op de 12V-accu — en dat er beveiliging is ingebouwd om te voorkomen dat die volledig leegloopt, door de auto dan in diepe slaapstand te zetten.
Ik lees inderdaad in de handleiding dat de 12V-accu automatisch wordt geladen "als de auto in de modus POWER ON, DRIVE READY staat of als de hoogspanningsbatterij wordt geladen". Dus zelfs als het standbyverbruik enkel gebruik maakt van de 12V-accu, bij het opnieuw laden naar 80% zal je het herladen van de 12V-accu ook in je laadsessie terug zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertE76
Zr40 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:38:
[...]

Ik lees inderdaad in de handleiding dat de 12V-accu automatisch wordt geladen "als de auto in de modus POWER ON, DRIVE READY staat of als de hoogspanningsbatterij wordt geladen". Dus zelfs als het standbyverbruik enkel gebruik maakt van de 12V-accu, bij het opnieuw laden naar 80% zal je het herladen van de 12V-accu ook in je laadsessie terug zien.
Goede aanvulling! En inderdaad: ik heb die passage in de handleiding ook gelezen. Maar juist daarom roept dit bij mij extra vragen op.

Mijn auto was tijdens de hele periode niet aangesloten op een laadkabel, dus de 12V-accu kon in die tijd ook niet actief bijgeladen zijn via het HV-pakket. De auto stond volledig uit, alleen de Kia-app is vier keer gebruikt om de status op te vragen.

Ik had deze vakantieperiode juist bewust gekozen als testmoment om te kijken wat er gebeurt als de auto twee weken helemaal stilstaat. Dat er dan 6,4 kWh aan energie verloren gaat zonder gebruik, zonder laden, zonder actieve functies – dát blijft voor mij opvallend.

Mijn vraag aan de dealer is dus: wat trekt in dit scenario energie uit het grote accupakket?
Als het enkel de 12V zou zijn, dan lijkt me dat verbruik veel te hoog. En als er andere processen actief blijven, dan hoor ik graag wélke precies. Ik heb inmiddels een afspraak bij de dealer op 1 juli om dit te laten onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-05 23:15
Ik ben ook wel tevreden over de nieuwe app. Het is nog maar een bètaversie, dus het is misschien een beetje voorbarig om te verwachten dat meteen alles al vlekkeloos werkt. Ik zie wel dat ik in de app kan zien of de kofferbak en motorkap geopend zijn, dus ik ga er vanuit dat deze binnenkort ook via de app te bedienen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
RobertE76 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:28:
[...]

Dank voor je reactie!
Ik snap je berekening – omgerekend naar ca. 20 watt standbyverbruik klinkt dat inderdaad niet buitensporig. Toch blijf ik het opvallend vinden.

Mijn eigen dealer gaf aan dat 1 à 2% verlies per maand normaal is bij stilstand, terwijl ik nu op zo’n 8% in 13 dagen zit. Dat wijkt dus behoorlijk af.

Maar in mijn geval is het juist de HV-accu die 6,4 kWh heeft verloren in die periode, zonder dat de auto geopend of gebruikt is. En dat roept toch vragen op. Daarom laat ik het voor de zekerheid checken. Als dit standaard gedrag blijkt te zijn voor de EV3, dan is het prima — maar dan zou dat wat mij betreft wél duidelijker gecommuniceerd mogen worden.
Het lijkt me ook wel aan de hoge kant.

Wat nog een factor kan zijn is het weer. Ik zie wel eens 1 a 2 procent verschil tussen 2 dagen. Ene dag warm, dag later koud..Ineens de accu leger (andersom ook wel eens meegemaakt. geladen tot zeg 80% en dan 5 minuten later op 82% staan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Everthree
  • Laatst online: 13-05 22:09
Even iets anders....en wel een tip!
Gisteren voor het eerst met de de auto naar de wasstraat geweest.
Helaas met schade aan de velg terug gekomen. Ik heb net als jullie nergens de wasstraat modus gevonden dus zelf goed nagedacht. Ramen en dak gesloten, spiegels ingeklapt, ruitenwissers niet in de automaat-stand, auto in de N positie gezet toen hij op de
ketting stond. Toen een enorm geklap en nóg één. Raam open en de medewerker zag dat de auto op de handrem stond en in de autohouder!
Inderdaad had ik die ochtend wat geëxperimenteerd; rijden in Lv 2 en autohold aan. Niet aan gedacht dat autohold nog aanstond en ik wist niet dat in de N stand automatisch de handrem aan gaat!
Hierdoor begon de autote schuiven en is de velg beschadigd!
Duur wasbeurtje dus. En medewerker van Kia wist te vertellen dat het hem zelf ook was overkomen en ook 2 andere klanten. Dus wees gewaarschuwd!
Overigens water in de laadpoorten ( ook in de DC poort, ondanks dat die een klepje heeft.) Ik ga nu de kleinere rubberen dop van de laadkabel op de AC poort zetten in de hoop dat door de opvulling de DC poort ook minder water krijgt.
Verder een dikke 20 minuten bezig geweest met het nadrogen. Alles van de auto tot aan de
de deurrubbers werkelijk zeiknat, dus niet
alleen wat druppels op de onderdorpels overal ook de overhanging
bij de achterruit drijfnat aan de onderzijde.
Dus flinke droogdoek mee naar de wasstraat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Everthree
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/on3n4gzBE_-75gQMfmtZnKI7vns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/873G9CgXbfK9TMrXLuTw3hEn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adsa
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-05 09:35
Everthree schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:08:
Helaas met schade aan de velg terug gekomen. Ik heb net als jullie nergens de wasstraat modus gevonden dus zelf goed nagedacht. Ramen en dak gesloten, spiegels ingeklapt, ruitenwissers niet in de automaat-stand, auto in de N positie gezet toen hij op de
ketting stond. Toen een enorm geklap en nóg één. Raam open en de medewerker zag dat de auto op de handrem stond en in de autohouder!
Inderdaad had ik die ochtend wat geëxperimenteerd; rijden in Lv 2 en autohold aan. Niet aan gedacht dat autohold nog aanstond en ik wist niet dat in de N stand automatisch de handrem aan gaat!
Duur wasbeurtje dus. En medewerker van Kia wist te vertellen dat het hem zelf ook was overkomen en ook 2 andere klanten. Dus wees gewaarschuwd!
Overigens water in de laadpoorten ( ook in de DC poort, ondanks dat die een klepje heeft.) Ik ga nu de kleinere rubberen dop van de laadkabel op de AC poort zetten in de hoop dat door de opvulling de DC poort ook minder water krijgt.
Verder een dikke 20 minuten bezig geweest met het nadrogen. Alles van de auto tot aan de
Het is misschien iets meer werk, maar ik was mijn auto altijd met de hand. Ik heb namelijk twee keer schade gehad in de wasstraat en één keer was het echt ernstig. Sindsdien is het voor mij simpel, geen wasstraat meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:10

grimson

domeingrommer

Robert1962 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:58:
Na een keer aanmelden kon ik even iets zien maar werd snel weer afgemeld. Ook na verwijderen en opnieuw installeren lukt het mij niet om ingelogd te blijven. (iOS)

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-05 23:26
Wassen

Ik heb geen EV3 maar BMW iX1 en tegenwoordige bij mijn werkgever zijn er maar twee wasstraten waar ik op rekening kan wassen.

Vorige keer gewassen bij een voor mij onbekende wasstraat en had dus ook zo'n lopende band aan één kant links.
Ik had dat nog nooit gezien en daarmee moet je serieus niets verkeerd doen met je EV, anders gaat het helemaal fout.

Dus de auto moest in N neutral , van de handrem af en niet vergeten de autohold moet uit!
Gelukkig was dit een wasstraat waarbij er twee mensen erbij staan om de ramen te doen dus een daarvan die zei dat tegen me.
Zonder deze tip van hem was t dus serieus fout gegaan.

Ik vond het niet prettig zo'n wasstraat.

[ Voor 20% gewijzigd door Ferry34 op 10-05-2025 11:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Mijn eerste representatieve dag met de EV3 zit er op. Wat een prettige auto is dit! SCC en HDA op de snelweg, ik kan nu al niet meer zonder. En muisstil! Tot nu toe kan ik nergens over klagen.

Ja, natuurlijk heb ik ook de piepjes voor verkeersborden en vooruit kijken. Maar voor mij zijn ze niet storend, dus ik laat ze aan. En die van vooruit kijken klopt meestal wel.

Praktijkverbruik werk-thuis vandaag (vertrokken met 100% SoC, snelweg 100 km/h met wat file, standaard rijmodus, climate op auto 22.5 graden) is 14.5 kWh/100 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13:54
RobertE76 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:42:
[...]

Goede aanvulling! En inderdaad: ik heb die passage in de handleiding ook gelezen. Maar juist daarom roept dit bij mij extra vragen op.

Mijn auto was tijdens de hele periode niet aangesloten op een laadkabel, dus de 12V-accu kon in die tijd ook niet actief bijgeladen zijn via het HV-pakket. De auto stond volledig uit, alleen de Kia-app is vier keer gebruikt om de status op te vragen.

Ik had deze vakantieperiode juist bewust gekozen als testmoment om te kijken wat er gebeurt als de auto twee weken helemaal stilstaat. Dat er dan 6,4 kWh aan energie verloren gaat zonder gebruik, zonder laden, zonder actieve functies – dát blijft voor mij opvallend.

Mijn vraag aan de dealer is dus: wat trekt in dit scenario energie uit het grote accupakket?
Als het enkel de 12V zou zijn, dan lijkt me dat verbruik veel te hoog. En als er andere processen actief blijven, dan hoor ik graag wélke precies. Ik heb inmiddels een afspraak bij de dealer op 1 juli om dit te laten onderzoeken.
Ik/wij zijn in bijna dezelfde periode dan op vakantie geweest (vanmorgen ook al wat over gepost), van 16 april t/m 6 mei heeft de auto stilgestaan. Ik heb hem thuis achtergelaten met (volgens de info in Tronity) 39,5% in de batterij, bij terugkomst was dat gedaald naar 37,5%, maar dat percentage stond na precies één week ook al in de widget. Daarna kon ik geen verbinding meer met de auto krijgen, ik moest eerst weer een rit maken om de online systemen tot leven te brengen. Wellicht dat je met regelmatig connectie maken de boel wakker houdt, en dat precies dat dus voor het extra verbruik zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Krijg net zo'n wervende mail van Kia over In Car Payment wat je kan aanzetten in de Kia app. Zodat je parkeerplaatsen vanuit je auto kan betalen ipv via een parkeerapp op je gsm.

Iemand hier al ervaring mee, heeft dit in NL zin en zo ja, is dit dan alleen voor parkeergarages of ook voor straatparkeren? Ter vervanging van (bijv) de veel te dure Easypark app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

BBKing schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:14:
Krijg net zo'n wervende mail van Kia over In Car Payment wat je kan aanzetten in de Kia app. Zodat je parkeerplaatsen vanuit je auto kan betalen ipv via een parkeerapp op je gsm.

Iemand hier al ervaring mee, heeft dit in NL zin en zo ja, is dit dan alleen voor parkeergarages of ook voor straatparkeren? Ter vervanging van (bijv) de veel te dure Easypark app?
Volgens de FAQ: "U kunt In-car Payment gebruiken op parkeerlocaties die worden beheerd door onze partner Parkopedia (EasyPark)." De servicekosten kan ik niet terugvinden maar aangezien het nog steeds via Easypark gaat verwacht ik dezelfde hoge kosten.

Overigens zijn er voldoende concurrerende parkeerapps, die van Q-park rekent zelfs geen servicekosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:00
Everthree schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:08:
Ik snap het niet helemaal, had je nou auto-hold aan staan en toen naar de N geschakeld of stond auto-hold uit?

Als auto-hold aan staat en je schakelt naar de N dan is het logisch dat de rem erop staat, daar is auto-hold namelijk voor bedoeld, alleen jammer dat je er dan op de harde manier achter moet komen.

Voor de wasstraat zou dit moeten werken: Zet auto-hold uit (als deze aan staat), tik de rem aan en schakel naar de N en laat zsm de rem weer los. Zet de auto absoluut niet uit want dan zet die ook de parkeerrem erop. Zet de ruitenwissers helemaal uit ipv op auto (dit merk je vanzelf als die nog aan staan).

Klap de spiegels niet in (anders worden ze niet meegewassen), deze kunnen tijdens het wassen wel van stand wisselen maar zet ze achteraf via de knoppen uitklappen in de auto weer goed.

Helaas heb ik niks aan het advies om de auto thuis te wassen omdat het hier verboden is net als op vele andere plaatsen in Nederland. De putten zijn hier niet op het riool aangesloten maar direct op het oppervlaktewater, dus als daar zeepsop in komt dan is dat heel schadelijk voor de natuur.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBKing
  • Niet online
Zr40 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:47:
[...]

Volgens de FAQ: "U kunt In-car Payment gebruiken op parkeerlocaties die worden beheerd door onze partner Parkopedia (EasyPark)." De servicekosten kan ik niet terugvinden maar aangezien het nog steeds via Easypark gaat verwacht ik dezelfde hoge kosten.

Overigens zijn er voldoende concurrerende parkeerapps, die van Q-park rekent zelfs geen servicekosten.
Mmm helaas. Inderdaad helemaal niks te vinden over parkeer-servicekosten. Behalve onderstaand nietszeggend en alleen maar meer vragen oproepend antwoord.

VRAAG: "De werkelijke prijs wijkt af van de prijs die ik te zien kreeg in de app of het infotainmentscherm voor In-car Payment."

ANTWOORD: Het bedrag dat wordt weergegeven in de app is een schatting en er kunnen bijkomende kosten van toepassing zijn, zoals belastingen en parkeerheffingen. Raadpleeg voor meer informatie het beleid inzake parkeertarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:03
aikink schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:49:
[...]

Ik/wij zijn in bijna dezelfde periode dan op vakantie geweest (vanmorgen ook al wat over gepost), van 16 april t/m 6 mei heeft de auto stilgestaan. Ik heb hem thuis achtergelaten met (volgens de info in Tronity) 39,5% in de batterij, bij terugkomst was dat gedaald naar 37,5%, maar dat percentage stond na precies één week ook al in de widget. Daarna kon ik geen verbinding meer met de auto krijgen, ik moest eerst weer een rit maken om de online systemen tot leven te brengen. Wellicht dat je met regelmatig connectie maken de boel wakker houdt, en dat precies dat dus voor het extra verbruik zorgt.
Vraag me af hoe dit dan gaat met de Tibber integratie. Ik krijg elke avond een notificatie van Tibber dat ik mijn auto kan/moet opladen.

Als je de auto een paar weken op de oprit laat staan en Tibber vraagt elke dag een paar keer via de Kia API wat de SoC is dan zal die ook niet in diepe slaap gaan vermoed ik zo.

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robert1962
grimson schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 18:36:
[...]

Na een keer aanmelden kon ik even iets zien maar werd snel weer afgemeld. Ook na verwijderen en opnieuw installeren lukt het mij niet om ingelogd te blijven. (iOS)
Dank voor je reactie. Ik heb android maar ik krijg elke keer melding dat ik voertuig moet aanmelden en dat lukt dus niet. Ik hou het maar bij de oude vertrouwde kia connect app totdat het niet meer werkt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dubbelep
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:06
matje70 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 15:33:
Nog steeds opzoek naar een alternatief voor je gsm? Deze werkt prima. Even Google op telefoonhouder met zuignap. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb deze houder al een tijdje binnen en net geprobeerd te installeren. Maar bij ons zit daar aan de achterkant van het scherm een klepje. Door het randje van dat klepje lukt het niet om een vacuum te creëren en dan werkt de zuignap niet. Hoe heb je dat daar voor elkaar gekregen?

Car 1: BMW i4 M50 San Remo Green - Car 2: Per 4/4: Kia EV3 Plus Adv. SR Ivory Silver Glossy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
dubbelep schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 21:25:
[...]

Ik heb deze houder al een tijdje binnen en net geprobeerd te installeren. Maar bij ons zit daar aan de achterkant van het scherm een klepje. Door het randje van dat klepje lukt het niet om een vacuum te creëren en dan werkt de zuignap niet. Hoe heb je dat daar voor elkaar gekregen?
Ik lees even mee, ik krijg hem ook niet “geplakt”

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaauw87
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:02
Robert1962 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 20:43:
[...]

Dank voor je reactie. Ik heb android maar ik krijg elke keer melding dat ik voertuig moet aanmelden en dat lukt dus niet. Ik hou het maar bij de oude vertrouwde kia connect app totdat het niet meer werkt >:)
Weet iemand waarom er een nieuwe app is gekomen ipv een update van de huidige? Moet zeggen dat ik de app relatief weinig gebruik, voor welke user case starten jullie de app op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSNE
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 06:50
Vandaag bericht van de garage gehad: inderdaad bleek ook de vier weken geleden nieuw gemonteerde ICCU kapot. 2 x achter elkaar getroffen dus....
Dit keer een leveringstijd van, naar schatting, twee weken....
Het gaat de goede kant op zullen we maar zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Everthree
PSNE schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 22:15:
Vandaag bericht van de garage gehad: inderdaad bleek ook de vier weken geleden nieuw gemonteerde ICCU kapot. 2 x achter elkaar getroffen dus....
Dit keer een leveringstijd van, naar schatting, twee weken....
Het gaat de goede kant op zullen we maar zeggen...
Tjonge zeg wat een pech. Gun je toch heel snel het plezier wat velen Ev3 rijders hier al wel hebben. Laten we hopen dat het hier bij blijft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Everthree
DutchKel schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:04:
[...]

Ik snap het niet helemaal, had je nou auto-hold aan staan en toen naar de N geschakeld of stond auto-hold uit?

Als auto-hold aan staat en je schakelt naar de N dan is het logisch dat de rem erop staat, daar is auto-hold namelijk voor bedoeld, alleen jammer dat je er dan op de harde manier achter moet komen.

Voor de wasstraat zou dit moeten werken: Zet auto-hold uit (als deze aan staat), tik de rem aan en schakel naar de N en laat zsm de rem weer los. Zet de auto absoluut niet uit want dan zet die ook de parkeerrem erop. Zet de ruitenwissers helemaal uit ipv op auto (dit merk je vanzelf als die nog aan staan).

Klap de spiegels niet in (anders worden ze niet meegewassen), deze kunnen tijdens het wassen wel van stand wisselen maar zet ze achteraf via de knoppen uitklappen in de auto weer goed.

Helaas heb ik niks aan het advies om de auto thuis te wassen omdat het hier verboden is net als op vele andere plaatsen in Nederland. De putten zijn hier niet op het riool aangesloten maar direct op het oppervlaktewater, dus als daar zeepsop in komt dan is dat heel schadelijk voor de natuur.
Hoi, ja klopt autohold stond aan. Gebeurt me geen tweede keer meer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBKing
  • Niet online
Blaauw87 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 22:03:
[...]

Weet iemand waarom er een nieuwe app is gekomen ipv een update van de huidige? Moet zeggen dat ik de app relatief weinig gebruik, voor welke user case starten jullie de app op?
SoC checken bijvoorbeeld. Handig als je aan het snelladen bent en ondertussen binnen een broodje zit te eten.

Maar deze winter ook gebruikt om de auto voor vertrek te ontdooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
[...]

Heb de widget op mijn homescreen. Tijdje zonder sleutel geprobeerd dus de snelste manier om de auto op slot te doen is dan dat. En aangezien de stoel/stuurverwarming nog steeds niet mee aan gaat bij een schema van voorverwarmen gebruik ik dezelfde widget ook om dat handmatig te doen enkele minuten voor vertrek.

Waarom men een nieuwe App heeft uitgebracht en niet gewoon de kia connect heeft bijgewerkt is wel een goede vraag. Misschien omdat je anders de naam van de app niet makkelijk kan wijzigen? Of als een soort van A/B test? Het gebeurt ook wel eens om van een slechte review score af te komen maar op de play store heeft kia connect 4.2/5 wat voor dit soort apps best goed is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:46

Coffee

Coffee

[...]

Voor mij de belangrijkste functies zijn:
- verzenden van bestemmingsadres naar de onboard navigatie
- bekijken laad niveau op afstand
- vooraf verwarmen auto in de winter
- vooraf airco in de zomer

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henk1023
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
DutchKel schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:04:
[...]

Bij de wasstraat in mijn buurt staat de auto stil en bewegen de borstels op rails. Wel zo veilig. Nooit problemen mee gehad.

Niro EV Exec 07-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Henk1023 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 10:07:
[...]

Bij de wasstraat in mijn buurt staat de auto stil en bewegen de borstels op rails. Wel zo veilig. Nooit problemen mee gehad.
Helaas werkt niet elke wasstraat op deze manier, maar het voorkomt inderdaad zo ongelukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:50

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Ik heb al een tijdje het probleem dat mijn recuperatie terug schiet naar level 1 bij het starten van de auto. Het gebeurt compleet willekeurig. Iemand deze ervaring ook, en weet iemand misschien een oplossing?
Ik rij normaal i-Pedal met level 3.

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Ik moet mezelf toch nog even verbeteren. Tenminste ik heb nog een Kia E-Niro maar ik vermoed dat het bij de EV3 hetzelfde werkt. Als je de auto op de N zet en je zet de auto uit dan wordt de parkeerrem niet aangetrokken. Je krijgt bij het uitschakelen een waarschuwing op het dashboard dat de auto in de neutraal staat en dat de parkeerrem niet erop staat. Dus de auto kan dan wel vrij rollen. Om de auto op de parkeerrem te zetten moet je de motor weer even "starten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkvvkevin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:54
DutchKel schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 18:19:
Ik moet mezelf toch nog even verbeteren. Tenminste ik heb nog een Kia E-Niro maar ik vermoed dat het bij de EV3 hetzelfde werkt. Als je de auto op de N zet en je zet de auto uit dan wordt de parkeerrem niet aangetrokken. Je krijgt bij het uitschakelen een waarschuwing op het dashboard dat de auto in de neutraal staat en dat de parkeerrem niet erop staat. Dus de auto kan dan wel vrij rollen. Om de auto op de parkeerrem te zetten moet je de motor weer even "starten".
Bij het uitschakelen van de EV3 gaat vanzelf stand P en parkeerrem erop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
rkvvkevin schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 18:49:
[...]

Bij het uitschakelen van de EV3 gaat vanzelf stand P en parkeerrem erop
Probeer het eens als de auto in de N staat. Ik had het nog nooit geprobeerd en ik heb de auto "pas" 4,5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aedriaen1
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11-05 18:58
Soepie schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:15:
[...]

Ik weet niet of hij overigens een warmtepomp had of niet op deze versie. Dat kan ik vinden.
EV3 wordt niet geleverd met een warmtepomp, zelfs het duurste model niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Nu online

aip

Aedriaen1 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 19:22:
[...]

EV3 wordt niet geleverd met een warmtepomp, zelfs het duurste model niet.
In NL niet nee, in de rest van Europa wel, zeker in Scandinavie. Ik durf er wel op te wedden dat een in N uitgeleverde EV3 een warmtepomp heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonk
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-05 15:22
Ja het suffe is dat je hem in Duitsland en België wel kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12345
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 12-05 21:23
Johan9711 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:24:
Ik heb al een tijdje het probleem dat mijn recuperatie terug schiet naar level 1 bij het starten van de auto. Het gebeurt compleet willekeurig. Iemand deze ervaring ook, en weet iemand misschien een oplossing?
Ik rij normaal i-Pedal met level 3.
Ik heb er helaas geen oplossing voor, maar heb dit ook. Soms een tijdje niet en dan ineens wel weer. Het is dan weer even schrikken bij de eerste keer snelheid minderen. Dacht eerst dat ik zelf per ongeluk de knoppen had aangeraakt, maar dat is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Chris12345 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 21:16:
[...]

Ik heb er helaas geen oplossing voor, maar heb dit ook. Soms een tijdje niet en dan ineens wel weer. Het is dan weer even schrikken bij de eerste keer snelheid minderen. Dacht eerst dat ik zelf per ongeluk de knoppen had aangeraakt, maar dat is het niet.
Ik heb dit nu 1 x gehad en ik *vermoed* dat het komt door het net wat te snel wisselen van rijmodussen. Ik was wat aan het klooien en cyclede even snel 3x door de rijmodussen heen en toen stond hij ineens op level 1 ipv mijn standaard lvl2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaauw87
BBKing schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 23:10:
[...]

SoC checken bijvoorbeeld. Handig als je aan het snelladen bent en ondertussen binnen een broodje zit te eten.

Maar deze winter ook gebruikt om de auto voor vertrek te ontdooien.
Ah ja check, fair enough! SoC is eigenlijk de enige reden dat ik de app gebruik. Mogelijk in de warme zomer ook climate control eens toepassen.

Ik word altijd een beetje wars als er weer een andere software nodig is om iets te kunnen gebruiken wat tot nu toe voldoet... De logica om dit niet met een update toe te passen brengt het stugge West Friesche weer naar boven in mij 😅
AtlAntA schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 06:32:
[...]

Heb de widget op mijn homescreen. Tijdje zonder sleutel geprobeerd dus de snelste manier om de auto op slot te doen is dan dat. En aangezien de stoel/stuurverwarming nog steeds niet mee aan gaat bij een schema van voorverwarmen gebruik ik dezelfde widget ook om dat handmatig te doen enkele minuten voor vertrek.

Waarom men een nieuwe App heeft uitgebracht en niet gewoon de kia connect heeft bijgewerkt is wel een goede vraag. Misschien omdat je anders de naam van de app niet makkelijk kan wijzigen? Of als een soort van A/B test? Het gebeurt ook wel eens om van een slechte review score af te komen maar op de play store heeft kia connect 4.2/5 wat voor dit soort apps best goed is.
Mijn Nothing Phone werkt helaas niet als draadloze sleutel. Het slot gaat er vanaf als ik naast de auto sta omdat de autosleutel in een zak of mijn werktas zit. De digitale key op mijn telefoon mis ik daardoor nog nauwelijks :) Wat is voor jou het voordeel hiervan?
Coffee schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:45:
[...]

Is er een reden dat je de onboard navigatie gebruikt? Ik blijf redelijk trouw aan Google Maps ivm de live verkeersinformatie en Flitsmeister op de achtergrond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Blaauw87 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:58:
[...]

Is er een reden dat je de onboard navigatie gebruikt? Ik blijf redelijk trouw aan Google Maps ivm de live verkeersinformatie en Flitsmeister op de achtergrond.
Sinds ik de EV3 rijd ben ik ook overgestapt naar de onboard navigatie (voorheen gebruikte ik Apple Maps via CarPlay). De route is prima (ook op basis van live verkeersinformatie) maar het integreert net wat lekkerder in de auto, de gesproken instructies zijn beter (zowel qua timing als inhoud) en de Engelse stem heeft duidelijk minder moeite met het uitspreken van Nederlandse straatnamen.

Flitsmeister gebruik ik niet, maar als je dat in de achtergrond draait kan je dat natuurlijk ook blijven doen icm onboard navigatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
[...]

Ah ja check, fair enough! SoC is eigenlijk de enige reden dat ik de app gebruik. Mogelijk in de warme zomer ook climate control eens toepassen.

Ik word altijd een beetje wars als er weer een andere software nodig is om iets te kunnen gebruiken wat tot nu toe voldoet... De logica om dit niet met een update toe te passen brengt het stugge West Friesche weer naar boven in mij 😅

[...]

Mijn Nothing Phone werkt helaas niet als draadloze sleutel. Het slot gaat er vanaf als ik naast de auto sta omdat de autosleutel in een zak of mijn werktas zit. De digitale key op mijn telefoon mis ik daardoor nog nauwelijks :) Wat is voor jou het voordeel hiervan?

[...]

De keyfob is onnodig groot en als ik met mijn telefoon hetzelfde kan bereiken dan zie ik dat als winst. Dat is het praktische stuk. Natuurlijk heeft het een gadget gehalte maar ik begon het belangrijker te vinden toen ik de keyfob echt in handen had.

Het ding is groot en aan het gewicht te voelen ook nog eens onnodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkvvkevin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:54
DutchKel schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 18:57:
[...]

Probeer het eens als de auto in de N staat. Ik had het nog nooit geprobeerd en ik heb de auto "pas" 4,5 jaar.
Vanuit iederen versnelling uitschakelen (D, N & R) wordt automatisch de handrem en P 'versnelling' ingeschakeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

AtlAntA schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 23:49:
[...]

De keyfob is onnodig groot en als ik met mijn telefoon hetzelfde kan bereiken dan zie ik dat als winst. Dat is het praktische stuk. Natuurlijk heeft het een gadget gehalte maar ik begon het belangrijker te vinden toen ik de keyfob echt in handen had.

Het ding is groot en aan het gewicht te voelen ook nog eens onnodig.
Mijn telefoon heb ik ook altijd op zak, maar zelfs dat is niet nodig! Vandaag geconfigureerd, en zag de optie om de sleutel ook op de Apple Watch te plaatsen. Het werkt - dus de telefoon kan in theorie thuis blijven naast de keyfobs :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matje70
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12:01
dubbelep schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 21:25:
[...]

Ik heb bijgeleverd metalen plaatje op het klepje geplakt. Anders werkte de zuignap niet. Mocht ooit het klepje open moeten dan is het even extra moeite om erbij te komen. Ik denk dat dit in de praktijk nooit nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Eigenlijk ben ik er nog niet helemaal uit. Ik wissel een beetje. Weet niet zo wat ik prettiger vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip
  • Nu online

aip

Coffee schreef op zondag 11 mei 2025 @ 10:56:
[...]

Eigenlijk ben ik er nog niet helemaal uit. Ik wissel een beetje. Weet niet zo wat ik prettiger vind.
Met de HUD is de Kia navigatie wel echt fijn vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:32
aip schreef op zondag 11 mei 2025 @ 11:53:
[...]

Met de HUD is de Kia navigatie wel echt fijn vind ik.
Wat is daar nu de actuele status van? In dit topic zie ik terugkomen dat die HUD wel werkt icm Apple Maps (bij gebruiken van Carplay dus), maar bijvoorbeeld niet met TomTom. Is dat nog steeds zo?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Nu online

aip

posttoast schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:21:
[...]

Wat is daar nu de actuele status van? In dit topic zie ik terugkomen dat die HUD wel werkt icm Apple Maps (bij gebruiken van Carplay dus), maar bijvoorbeeld niet met TomTom. Is dat nog steeds zo?
Ik gebruik Apple Maps nooit, dus dat kan ik niet zeggen. Met Google Maps (via een iPhone, Android weet ik niet) werkt de HUD niet samen. Dus ik heb de KIA navigatie altijd aan, en soms op mijn telefoon op de achtergrond voor langere afstanden enzo nog Google en Flitsmeister.

[ Voor 3% gewijzigd door aip op 11-05-2025 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
Coffee schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:45:
[...]

Ik krijg de nieuwe app niet aan de praat maar vooraf verwarmen in de winter en vooraf airco in de zomer kan ik nu ook met kia connect app, dus die toegevoegde waarde daarvan zie ik dan weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFr1980
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11-05 15:58
Misschien een domme vraag, maar wat is nou het verschil tussen i-pedal en de regeneratiestanden 1,2 en 3?

Als ik i-pedal aanzet merk ik geen verschil. Dus wat zou ik anders moeten merken bij het rijden/afremmen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

posttoast schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:21:
[...]

Het werkt inderdaad wel icm Apple Maps, maar minder goed. Je ziet wel de symbolen voor richting en afstand, maar de tekst wordt afgebroken op ~10 tekens. "Turn rig..." in plaats van "Turn right at Kerkstraat" bijvoorbeeld.

Andere CarPlay navigatie-apps heb ik niet getest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

RFr1980 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:33:
Misschien een domme vraag, maar wat is nou het verschil tussen i-pedal en de regeneratiestanden 1,2 en 3?

Als ik i-pedal aanzet merk ik geen verschil. Dus wat zou ik anders moeten merken bij het rijden/afremmen?
Met i-pedal kom je uiteindelijk tot stilstand als je het pedaal los laat. Zonder i-pedal moet je de rem gebruiken om tot stilstand te komen en gaat de auto weer vooruit als je de rem los laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josduisings
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:40
Vraagje: ik kan vandaag ‘opeens’ met niet meer dan 3,7kWh laden. Eerder ging dat wel. Ik vermoed dat het ook aan de Kia ligt. Jammer genoeg geen andere ev waarmee ik m’n laadpunt kan testen. Zal hem straks eens aan een openbare paal hangen, kijken hoe snel hij dan laadt.
Ik lees hier iets van iccu problemen, is dat een van de voortekens ervan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaauw87
Zr40 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:50:
[...]

Met i-pedal kom je uiteindelijk tot stilstand als je het pedaal los laat. Zonder i-pedal moet je de rem gebruiken om tot stilstand te komen en gaat de auto weer vooruit als je de rem los laat.
Zit hier dan ook het verschil met ACC; dat je bij een stoplicht of stilstaan in de file wel of niet weer verder rijdt als de voorganger vertrekt? Hierin heb ik de logica ook nog niet helemaal ontdekt, soms moet ik namelijk wel zelf gas bijgeven om weer te gaan rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
@Blaauw87 Nee, het wel of niet gas geven bij stilstand met ACC ingeschakeld is afhankelijk van de tijd die je hebt stil gestaan.
Langer dan x seconden moet je het pedaal aanraken of de up/down schakelaar (waar je de snelheid mee verzet om die je indrukt om te pauzeren) gebruiken.

Staat wel ergens hoe lang maar moet ik even opzoeken

[ Voor 3% gewijzigd door Soepie op 11-05-2025 15:53 ]

Gewoon spullen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Blaauw87 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 15:23:
[...]

Zit hier dan ook het verschil met ACC; dat je bij een stoplicht of stilstaan in de file wel of niet weer verder rijdt als de voorganger vertrekt? Hierin heb ik de logica ook nog niet helemaal ontdekt, soms moet ik namelijk wel zelf gas bijgeven om weer te gaan rijden.
Nee, i-pedal en regeneratieniveau hebben geen invloed op SCC. Wanneer SCC actief is heeft dat systeem controle over de acceleratie en regeneratie.

Het even moeten aanraken van het pedaal wanneer je lang genoeg met SCC stil hebt gestaan is een veiligheidssysteem. Dat voorkomt dat de auto onverwacht na een langere stop weg kan rijden.

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 11-05-2025 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:57
Is toch terug weer aanpassen na 5 jaar met Tesla gereden te hebben. Naar mijn gevoel heb ik al vaker de rem moeten indrukken ( op laatste moment). Gebeurt vaak dat de kia het obstakel wel ziet en afremt maar dan uit voorzorg rem ik toch nog bruusk omdat ik het niet vertrouw of hij wel tot volledig stilstand zal komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Nu online

aip

bartmaniac schreef op zondag 11 mei 2025 @ 15:56:
Is toch terug weer aanpassen na 5 jaar met Tesla gereden te hebben. Naar mijn gevoel heb ik al vaker de rem moeten indrukken ( op laatste moment). Gebeurt vaak dat de kia het obstakel wel ziet en afremt maar dan uit voorzorg rem ik toch nog bruusk omdat ik het niet vertrouw of hij wel tot volledig stilstand zal komen.
Raar genoeg vind ik de EV3 juist vele malen fijner reageren. De M3 vond ik te hoekig met het volgen van de rijbaan, inhalen op Autopilot, en veel te hard en bijna paniekerig piepen als je iets deed wat hem niet zinde. Ik ben blij dat we die hebben weggedaan vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

bartmaniac schreef op zondag 11 mei 2025 @ 15:56:
Zolang de forward collision warning niet af gaat is de auto er van overtuigd dat je op tijd stopt :P

Je zou eventueel de voertuigafstand één stapje verder kunnen instellen wanneer je filevorming ziet, zodat het afremmen eerder en geleidelijker gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartmaniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:57
heeft er iemand hier al eens zijn email gewijzigd bij Kia Connect? Ik wens deze te wijzigen maar ik lees volgende want je kan blijkbaar niet zomaar een nieuw emailadres opgeven. Je moet je account eerst verwijderen en dan 30 dagen wachten??

Als u uw Kia Account verwijdert, is het de eerste dertig dagen gedeactiveerd. In die periode kunt u niet meer gebruikmaken van gekoppelde Kia-apps. Als u uw account niet opnieuw activeert, is het na dertig dagen definitief verwijderd.
U hebt nog steeds de mogelijkheid om uw account opnieuw te activeren voordat het definitief wordt verwijderd.

Versta ik het goed dat ik dan gedurende 30 dagen enkel de deuren kan openen met de fysieke sleutel en hoe zet ik de wagen dan aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aedriaen1
aip schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 19:25:
[...]

In NL niet nee, in de rest van Europa wel, zeker in Scandinavie. Ik durf er wel op te wedden dat een in N uitgeleverde EV3 een warmtepomp heeft.
Zeker weten van wel, tot in Spanje toe. Beancounters beslissen dit voor Nederland. Zelfs als optie [gauw 1000 euri's ] niet verkrijgbaar een omissie van de eerste orde! :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aedriaen1
jonk schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 21:01:
Ja het suffe is dat je hem in Duitsland en België wel kan krijgen.
Tot in Spanje toe?????? Zelfs niet als optie???? Kia logica!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey91
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 13-05 22:25
josduisings schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:49:
Vraagje: ik kan vandaag ‘opeens’ met niet meer dan 3,7kWh laden. Eerder ging dat wel. Ik vermoed dat het ook aan de Kia ligt. Jammer genoeg geen andere ev waarmee ik m’n laadpunt kan testen. Zal hem straks eens aan een openbare paal hangen, kijken hoe snel hij dan laadt.
Ik hoop het niet voor je. De ICCU heeft nogal wat vreemde problemen lijkt het. Sommige werken helemaal niet meer, sommige kunnen 'alleen' niet AC opladen, sommige alleen heel langzaam en weer andere (zoals bij mij) is het opladen soms ineens heel langzaam maar niet altijd.

Ik zou even andere laadpalen proberen en een andere auto aan deze laadpaal. Ik kan je ook de tip geven om veel screenshots te maken om de informatie vast te leggen. Het helpt mij in de communicatie naar de dealer. Dan is het probleem visueel, duidelijk en kunnen ze niet twijfelen over de juistheid....

Succes in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoek
  • Laatst online: 12:28
josduisings schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:49:
Ik had vandaag het zelfde probleem. Maximaal opladen met 3,5 kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pang
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Zr40 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:47:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ja1vV7dlgOpSTuWif4RGtR_BpL8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/99P4NmP8mHssmV3qF85bKXTA.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik dit lees lijkt het erop dat kia geen sevice kosten hiervoor vraagt. Ik heb het nog niet uitgetest. Zo wie o wie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Snoek schreef op zondag 11 mei 2025 @ 22:29:
[...]

Ik had vandaag het zelfde probleem. Maximaal opladen met 3,5 kwh.
Hebben jullie veel zonnepanelen?

Er zijn laadpalen die daar namelijk niet goed mee overweg kunnen. Die zien de opwekking van de zonnepanelen als verbruik. Ze meten namelijk de stroom die door de kabels lopen naar de energiemaatschappij, maar ze kunnen niet zien in welke richting de stroom gaat. Dus bij veel opwekking denken ze dat er in huis veel stroomverbruik is en dan bepaald de loadbalancer dat de laadpaal niet veel stroom mag verbruiken.

Helaas heb ik zo'n laadpaal. Bij volle zon kan ik minder snel opladen.
rkvvkevin schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 23:51:
[...]

Vanuit iederen versnelling uitschakelen (D, N & R) wordt automatisch de handrem en P 'versnelling' ingeschakeld
Dan heeft Kia dat in 5 jaar tijd aangepast qua werking. Wel zo veilig als je er niet aan denkt en je staat op een heuveltje.

[ Voor 20% gewijzigd door DutchKel op 12-05-2025 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josduisings
[quote]DutchKel schreef op maandag 12 mei 2025 @ 08:25:
[...]

Er zijn laadpalen die daar namelijk niet goed mee overweg kunnen. Die zien de opwekking van de zonnepanelen als verbruik. Ze meten namelijk de stroom die door de kabels lopen naar de energiemaatschappij, maar ze kunnen niet zien in welke richting de stroom gaat. Dus bij veel opwekking denken ze dat er in huis veel stroomverbruik is en dan bepaald de loadbalancer dat de laadpaal niet veel stroom mag verbruiken.

[...]

Net geladen bij een openbare paal, daar kwam gelijk 9kW de auto binnen. Auto kan het dus wel nog met 11kW. Ik heb een Zaptec Go 2 met Sense, misschien dat daar wat geks gaat. Zal het eens proberen zonder die Sense.

Lijkt me dus eerder een installatie dingetje. Ik zal m’n vragen daar verder in dat topic vervolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisakker
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:02
Wie heeft er al goede betaalbare dakdragers?
Ik kreeg vandaag de Perfect Fit Dakdragers Orbis voor geintegreerde dakrails binnen, maar dat past dus niet... De haak aan de buitenzijde krijgt geen grip...
https://alleskanmee.nl/pe...or-een-gesloten-rail-blog
Iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
chrisakker schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:57:
Wie heeft er al goede betaalbare dakdragers?
Ik kreeg vandaag de Perfect Fit Dakdragers Orbis voor geintegreerde dakrails binnen, maar dat past dus niet... De haak aan de buitenzijde krijgt geen grip...
https://alleskanmee.nl/pe...or-een-gesloten-rail-blog
Iemand een tip?
Farad

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoek
  • Laatst online: 12:28
josduisings schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:12:
[quote]DutchKel schreef op maandag 12 mei 2025 @ 08:25:
[...]

[...]

Net geladen bij een openbare paal, daar kwam gelijk 9kW de auto binnen. Auto kan het dus wel nog met 11kW. Ik heb een Zaptec Go 2 met Sense, misschien dat daar wat geks gaat. Zal het eens proberen zonder die Sense.

Lijkt me dus eerder een installatie dingetje. Ik zal m’n vragen daar verder in dat topic vervolgen.
Ja, ook hier zonnepanelen en de Zaptec go 2 met sense. Bij eerder opladen ging het wel met bijna 11kw. Morgen gaat er weer opgeladen worden en dan is kijken of er met 11kw opgeladen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEVegg

DEVegg

DEVegg

Wellicht een stomme vraag, maar wat is de ontkoppel cyclus wanneer je van de (publieke) lader gaat. Ik heb al een paar keer gehad dat ik de stekker niet uit de auto kreeg. Inmiddels heb ik wel ontdekt dat je een korte tijd hebt na ontgrendelen van de deuren om de stekker uit de auto te trekken. Een keer gehad dat de stekker vast zat en dat de deuren niet op slot wilden. Piepen bij proberen te sluiten, maar heb niet kunnen ontdekken wat er aan de hand was. Gelukkig lukte het wel met de app om de deuren te sluiten, waardoor ik de deuren opnieuw kon ontgrendelen en de stekker eruit kon halen.

Welke volgorde houden jullie aan?

Wacht op EV3 +A SR Shale Grey, Het gaat er niet om wat jij zegt, maar om wat ik begrijp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• byebye171
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Auto ontgrendelen --> Laden stoppen (pas aanbieden laadpaal) Eerst de kant van laadpaal ontkoppelen, daarna de auto. Is bij mij 1x in het begin misgegaan maar voor de rest altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dubbelep
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:06
matje70 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:48:
[...]

Ik heb bijgeleverd metalen plaatje op het klepje geplakt. Anders werkte de zuignap niet. Mocht ooit het klepje open moeten dan is het even extra moeite om erbij te komen. Ik denk dat dit in de praktijk nooit nodig is.
Oei… Ik ben vrij allergisch voor het vastplakken van dingen in de auto. Dat betekent denk ik dat de zuignap voor niks is gekocht.

Car 1: BMW i4 M50 San Remo Green - Car 2: Per 4/4: Kia EV3 Plus Adv. SR Ivory Silver Glossy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEVegg

DEVegg

DEVegg

byebye171 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:45:
Auto ontgrendelen --> Laden stoppen (pas aanbieden laadpaal) Eerst de kant van laadpaal ontkoppelen, daarna de auto. Is bij mij 1x in het begin misgegaan maar voor de rest altijd goed.
Dat is wat ik steeds deed, maar blijkbaar als je niet snel genoeg bent na openen van de deuren, zit de stekker in de auto vast. Ik zal dus gewoon sneller moeten zijn.
Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zo heb ik ook een keer geprobeerd te laden bij een defecte laadpaal. Kabel zat vast in de auto en geen idee hoe 'm weer los te krijgen :P

Even zoeken en de oplossing was simpel: deuren op slot en weer van het slot halen -> kabel unlocked.

Er is ook ergens een instelling om de kabel alleen tijdens een actieve laadsessie vast te zetten. Ga ik niet gebruiken, want dan kan de kabel gestolen worden wanneer het laden is gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huubkuh
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13-05 14:42
Blaauw87 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:19:
[...]

Ik ben benieuwd hoe je de instelling trager hebt ingesteld, of doel je op de ipedal niveaus?

De momenten dat de auto afremt wegens afstand tot een voorligger, ik een baan opschuif waardoor de auto al versnelt (dmv richtingaanwijzer) en door het versnellen weer dicht op de voorligger komt en dus weer remt...

Misschien is het een subtiel teken om sneller van baan te wisselen, maar naar mijn gevoel kan dit echt iets comfortabeler allemaal.
Bij de instellingen van de acc kan je instellen dat ie trager reageert.
Nog steeds te fel op de traagste satnd vind ik.
Bij een baan opschuiven metk ik hetzelfde veel te snel en agressief versnellen. Hij zou pad moeten versnellen als je werkelijk van vaan gaat wisselen.

Gisteren was de max. snelheidaanduiding overigens volledig de kluts kwijt. Op de snelweg om de haverklap van 100 of30 springen naar 50 en niet door borden op uitvoegstroken waarvan ie ook nogal eens vaak onterecht op reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Zr40 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:20:
Zo heb ik ook een keer geprobeerd te laden bij een defecte laadpaal. Kabel zat vast in de auto en geen idee hoe 'm weer los te krijgen :P

Even zoeken en de oplossing was simpel: deuren op slot en weer van het slot halen -> kabel unlocked.

Er is ook ergens een instelling om de kabel alleen tijdens een actieve laadsessie vast te zetten. Ga ik niet gebruiken, want dan kan de kabel gestolen worden wanneer het laden is gestopt.
Ik laad eigenlijk alleen thuis dus die instelling heb ik juist wel aan staan. Voor snelladen onderweg zou deze optie ook aan kunnen staan? Als die klaar is en ik zit nog op de wc bijvoorbeeld dan mag iemand anders de kabel er wat mij betreft wel uithalen. Die kabel zit toch aan het laadstation vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josduisings
Snoek schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:47:
[...]

Ja, ook hier zonnepanelen en de Zaptec go 2 met sense. Bij eerder opladen ging het wel met bijna 11kw. Morgen gaat er weer opgeladen worden en dan is kijken of er met 11kw opgeladen kan worden.
Het is inderdaad de Sense. Nadat ik die heb uitgezet, gaat ie gelijk naar 11kW. Niets aan de hand met de Kia dus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kassie
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 13-05 21:02
DEVegg schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:11:
Wellicht een stomme vraag, maar wat is de ontkoppel cyclus wanneer je van de (publieke) lader gaat. Ik heb al een paar keer gehad dat ik de stekker niet uit de auto kreeg. Inmiddels heb ik wel ontdekt dat je een korte tijd hebt na ontgrendelen van de deuren om de stekker uit de auto te trekken. Een keer gehad dat de stekker vast zat en dat de deuren niet op slot wilden. Piepen bij proberen te sluiten, maar heb niet kunnen ontdekken wat er aan de hand was. Gelukkig lukte het wel met de app om de deuren te sluiten, waardoor ik de deuren opnieuw kon ontgrendelen en de stekker eruit kon halen.

Welke volgorde houden jullie aan?
Er is geen specifiek vereiste volgorde.. bij publieke laadpaal en thuis druk ik de ontgrendel knop op de sleutel in vlak (je hebt 15 sec) voor ik de stekker eruit trek en dan haal ik de stekker uit de laadpaal. Pas is niet nodig.
Andersom mag ook, maar dan heb je geloof ik wel de pas nodig om de stekker uit de laadpaal te krijgen.

En dat piepen is denk ik dat je de auto op slot probeert te doen terwijl hij nog "aan" staat. Of de auto met de sleutel verlaat terwijl hij nog "aan" staat.

Kia Niro EV '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veld-NL
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 13-05 23:05
DEVegg schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:00:
[...]

Dat is wat ik steeds deed, maar blijkbaar als je niet snel genoeg bent na openen van de deuren, zit de stekker in de auto vast. Ik zal dus gewoon sneller moeten zijn.
Thanks
Ook wanneer de deuren al open zijn en je drukt op deuren openen gaat de vergrendeling weer 15 sec van de laadkabel af. Je hoeft dus niet eerst je deuren te sluiten, op slot, en weer open te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEVegg

DEVegg

DEVegg

Kassie schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 21:02:
[...]

En dat piepen is denk ik dat je de auto op slot probeert te doen terwijl hij nog "aan" staat. Of de auto met de sleutel verlaat terwijl hij nog "aan" staat.
Dat klopt, maar in dit geval was de auto echt uitgeschakeld en kon ik niet ontdekken waarom de deuren niet wilde sluiten. Ik had het idee dat het de laadkabel was, omdat die nog in de auto zat, maar niet meer in de paal oid. Soort van catch22. Gelukkig lukte het wel met de Kia (connect) app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Weet je welke Farad hier op passen? Faradbox heeft geen voorbeeld voor de EV3, wel voor de Kia Niro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Coffee schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 08:10:
[...]

Weet je welke Farad hier op passen? Faradbox heeft geen voorbeeld voor de EV3, wel voor de Kia Niro.
Nee dat zou ik niet weten. Ik verwacht geen andere dan de niro maar je kan ze voor de zekerheid even een mailtje sturen. Heb ze altijd met tevredenheid gebruikt in ieder geval (voor de ford)

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinn1988
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12:37
Heb de auto nu een kleine 2 maanden in bezit en 6000+ km gereden.

Grootste stoorpunt momenteel is dat de rijstrookassistentie op met name N-wegen soms volledig de 'draad kwijt' is. Hij lijkt op wegen met een dubbele middenlijn en gestreepte zijlijn de rijstrook ca iedere 500 meter niet meer goed te herkennen en probeert subtiel bij te sturen naar de middenlijn of de berm, wat gevoelsmatig gevaarlijk over komt.

Voor de duidelijkheid, het gaat om het volgende systeem op het dashboard dat groen begint te knipperen alsof de wegbelijning is weggevallen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChEvCjd0FYH8k3zcibiFH1FCgqA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6G6nEF1xN0wYbGf07Adu0RnM.png?f=user_large

Rijassistentie (HDA) en cruise control (SCC) staan uit. Dat hij structureel op met name dit soort wegen de draad kwijt kwijt is en gevaarlijk bijstuurt vind ik zeer storend worden. Met name omdat de rijstrookassistentie standaard altijd aan wordt gezet.

Voordat ik KIA benader, hebben meer van jullie dit?

[ Voor 21% gewijzigd door Justinn1988 op 14-05-2025 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eevje
  • Laatst online: 10:08
Herkenbaar. Ik schakel op dat soort wegen de rijstrookassistentie volledig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik zou het eerder willen omdraaien; wanneer lane departure warning vreemde dingen begint te doen, dan zie ik meestal niet dat systeem als gevaarlijk, maar de weg in kwestie. Op mijn plaatselijke N-weg met dubbele middenlijn en gestreepte zijlijn ervaar ik geen problemen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hc5S4EynMq1YGLXHE8bLOJVXe-o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FkOxSbKy9lsSVjF5wPuVJkR2.png?f=fotoalbum_large

Maar wel op bijvoorbeeld de Flaassendijk in Tilburg (weliswaar geen N-weg):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VMCtdL9me92UyQezLZtibJdX5cg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6hAfd2AneAGAYtrzjpDKYIsM.png?f=user_large

Als menselijke bestuurder vind ik dit al gevaarlijk krap, en het systeem vindt dat dus ook. :P Het systeem wil niet zo dicht op de berm rijden als dat de auto's op deze foto doen, en dat kan ik het systeem niet kwalijk nemen. Voor dit soort situaties is het uitschakelen van dit systeem ook bedoeld.

Het liefst vermijd ik dit soort wegen volledig.

[ Voor 39% gewijzigd door Zr40 op 14-05-2025 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinn1988
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12:37
Zr40 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:22:
Ik zou het eerder willen omdraaien; wanneer lane departure warning vreemde dingen begint te doen, dan zie ik meestal niet dat systeem als gevaarlijk, maar de weg in kwestie. Weliswaar niet een N-weg, maar zie bijvoorbeeld de Flaassendijk in Tilburg:

[Afbeelding]

Als menselijke bestuurder vind ik dit al gevaarlijk krap, en het systeem vindt dat dus ook. :P Het systeem wil niet zo dicht op de berm rijden als dat de auto's op deze foto doen, en dat kan ik het systeem niet kwalijk nemen. Voor dit soort situaties is het uitschakelen van dit systeem ook bedoeld.

Het liefst vermijd ik dit soort wegen volledig.
Ik heb op dit soort buitenwegen al eens een band kapot gereden bij uitwijkmanoeuvre ( ;w ), dus ik vermijd ze meestal ook. Ergens is het logisch dat bij het ontbreken van een middenlijn de rijstrookassistentie op dit soort 60-wegen niet goed functioneert, maar op N-wagen (dubbele middenlijn en gestreepte zijlijn) vind ik dit wel vreemd voor een auto met allerlei slimme systeempjes.
Pagina: 1 ... 49 50 Laatste