Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 101 102 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Teddieke
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11:29
We zijn toegetreden tot de club! 🥳

Zojuist de GT-Line Business Edition gekocht in Adventure Green. Helemaal blij!!

Even nog de twijfel gehad over de Plus ivm 17” wielen en dus iets meer bereik maar de GT smoelt gewoon lekkerder.

Nu het grote wachten, hoewel er al in bestelling stonden dus daar hangt onze order nu aan. Ben benieuwd.

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Teddieke schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 17:53:
We zijn toegetreden tot de club! 🥳

Zojuist de GT-Line Business Edition gekocht in Adventure Green. Helemaal blij!!

Even nog de twijfel gehad over de Plus ivm 17” wielen en dus iets meer bereik maar de GT smoelt gewoon lekkerder.

Nu het grote wachten, hoewel er al in bestelling stonden dus daar hangt onze order nu aan. Ben benieuwd.
Goede keuze, de proefrit heeft jullie dus over de streep kunnen trekken? Mooie auto, geniet van de voorpret!

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• Teddieke
THE_BASE schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 18:37:
[...]

Goede keuze, de proefrit heeft jullie dus over de streep kunnen trekken? Mooie auto, geniet van de voorpret!
Dat we voor de EV3 zouden gaan stond wel vast maar na nog een prettige testrit was het niet zo moeilijk. Ze hadden er eentje exact zo staan voor een andere klant en hij is echt heel gaaf. Ook de vrouw ging er compleet in mee. 💪

• grazara
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 25-07 13:47
Hallo allemaal..

Ik heb even een vraagje.

Ik ben nu al een aantal eigenaar van een gt plus line uit 25 en wat me opvalt de laatste dagen is dat als ik de auto uitzet de fan niet meer draaid (dit nadat de deur open geweest is) even later als ik terug kom bij de auto draait de fan wel. Niets op het display en ook niets zichtbaar op de app.

Zodra ik de auto dan start en weer uitzet dan is hij weer stil.

Iemand een idee wat het kan zijn???

• knarfbo
  • Registratie: Augustus 2025
  • Nu online
Heel apart, wij hadden vorige week precies het zelfde. Geen idee hoe het komt

• Skipperhenk
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 11:44
grazara schreef op maandag 6 juli 2026 @ 20:10:
Hallo allemaal..

Ik heb even een vraagje.

Ik ben nu al een aantal eigenaar van een gt plus line uit 25 en wat me opvalt de laatste dagen is dat als ik de auto uitzet de fan niet meer draaid (dit nadat de deur open geweest is) even later als ik terug kom bij de auto draait de fan wel. Niets op het display en ook niets zichtbaar op de app.

Heb dit ook 1x gehad. Ik denk dat je de airco aan hebt gehad tijdens de rit? Als de auto dan uit gezet wordt dan gaat de ventilator draaien om de eventuele condens te verdrijven ter voorkoming van "natte" luchtjes in de auto.

• Skipperhenk
knarfbo schreef op maandag 6 juli 2026 @ 20:15:
Heel apart, wij hadden vorige week precies het zelfde. Geen idee hoe het komt
Zie mijn opmerking Knarf ;)

• Pepe8366
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 07-07 04:27
Dank dutchkel, dat was inderdaad het geval, alleen regen 3 zonder I-pedal. Na vasthouden flipper kwam de melding I-pedal in beeld en nu werkt het zoals ik al gewend was.

• Pepe8366
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 07-07 04:27
NVranya schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 07:03:
[...]

Voor de zekerheid: je hebt hem wel echt op i-pedal level 3 staan en niet op alleen regen level 3?

Er staat dan in het groen i-pedal boven het level en je schakelt dat aan/uit door je linker flipper ingedrukt te houden.

Dan zou hij gewoon helemaal tot stilstand moeten komen.
Dat was inderdaad het probleem. De I-pedal stond niet meer aan. Nu weer aangezet en het werkt weer zoals ik gewend was. Dank voor je hulp!

• in06cd
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23-07 08:03
grazara schreef op maandag 6 juli 2026 @ 20:10:
Hallo allemaal..

Ik heb even een vraagje.

Ik liep onderlaatst (ik moest wachten) door alle instellingen. Het is 1 van de instellingen waarin je kan aangeven dat ventilatie een tijdje doorloopt als je uitstapt. Dit wil je!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:18

Bob Popcorn

Plop!

Ik heb een vraagje, als ik via de widget (iOS) de clima activeer, dan gaat automatisch het "intelligent klimaat" aan. Dat doet iets voor 10 minuten aan de hand van de buitentemperatuur, maar dat wil ik niet. Ik wil gewoon dat 'ie 20 minuten vol koud gaat pompen. Hoe kan ik dit instellen? Ik heb geprobeerd een iOS Shortcut te maken, maar alle instellingen van de Kia app zijn in het Koreaans. :')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uBoZ2qrTNZlFen9ayerwwdBSiZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PeTQSHLEiDaxZC7pC6pL9OnJ.jpg?f=fotoalbum_large

Kan niet stoppen met ontploffen!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb de klimaatregeling altijd op de stand auto staan, wat voor mij prima werkt.

Ineens gisteren geen koeling meer, terwijl de a/c gewoon aan stond. Alles gecheckt, alles uit gehad, auto uit, geen koeling. Ook hoorde ik geen gebrom uit de motorruimte komen, wat normaal gesproken wat compressorgeluid is. Ook op de terugweg na het werk, geen koeling (bij 27 graden buiten).

Vanmorgen voor een ander dingetje naar de dealer gereden, kom ik daar met dit probleem, doet hij het daar ineens weer (temperatuur van de koeling 12 graden).

Huh? Had de airco gisteren een dagje vrij?

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Bob Popcorn schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:45:
Ik heb een vraagje, als ik via de widget (iOS) de clima activeer, dan gaat automatisch het "intelligent klimaat" aan. Dat doet iets voor 10 minuten aan de hand van de buitentemperatuur, maar dat wil ik niet. Ik wil gewoon dat 'ie 20 minuten vol koud gaat pompen. Hoe kan ik dit instellen? Ik heb geprobeerd een iOS Shortcut te maken, maar alle instellingen van de Kia app zijn in het Koreaans. :')
In de app zelf (dus niet de widget) heb je de keuze tussen de Auto stand voor de clima, of je eigen keuze qua temperatuur. Ik meen op de ’tab’ Control (zo heet die tab in ieder geval in het Engels).

NB Dat alle instellingen in het Koreaans zijn, herken ik niet. Bij mij zijn die ‘gewoon’ in het Engels, de taal die ik heb ingesteld voor de app.

• Bastiaan1983
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-07 18:09
koelkast schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:48:
Ik heb de klimaatregeling altijd op de stand auto staan, wat voor mij prima werkt.

Ineens gisteren geen koeling meer, terwijl de a/c gewoon aan stond. Alles gecheckt, alles uit gehad, auto uit, geen koeling. Ook hoorde ik geen gebrom uit de motorruimte komen, wat normaal gesproken wat compressorgeluid is. Ook op de terugweg na het werk, geen koeling (bij 27 graden buiten).

Vanmorgen voor een ander dingetje naar de dealer gereden, kom ik daar met dit probleem, doet hij het daar ineens weer (temperatuur van de koeling 12 graden).

Huh? Had de airco gisteren een dagje vrij?
Wij hebben precies hetzelfde , echter bij ons werkt hij nog steeds niet. Volgende week naar dealer. Nu wist mijn eigen garage te vertellen dat er meerdere problemen met airco's bekend zijn bij KIA.

Update: sinds vanmiddag lijkt hij het opeens weer te doen. Zou het een fout in de software kunnen zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door Bastiaan1983 op 10-07-2026 21:53 ]

• Jakob1969
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-07 14:18
Vandaag mijn EV3 GT-line gehaald.

In de instellingen onder menu EV zie ik nergens de optie Vergrendelingsmodus laadconnector staan waarmee je kunt instellen “Altijd vergrendelen” “Tijdens laden vergrendelen” en “Niet vergrendelen”

Meer mensen met dit probleem?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kj7d6BM8h2cHXzcz9dEPJwzVk60=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IZqdFMmOONNJltTazvWSMb6g.jpg?f=fotoalbum_large

• koelkast
  • Niet online
Bastiaan1983 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:40:
[...]

Wij hebben precies hetzelfde , echter bij ons werkt hij nog steeds niet. Volgende week naar dealer. Nu wist mijn eigen garage te vertellen dat er meerdere problemen met airco's bekend zijn bij KIA.

Update: sinds vanmiddag lijkt hij het opeens weer te doen. Zou het een fout in de software kunnen zijn?
Nouja zeg, dus ook de airco een tijdje uit. Lijkt wel softwareprobleem te zijn. Raar hoor maar blij dat het weer werkt...

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:47

WTM

Jakob1969 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 22:19:

In de instellingen onder menu EV zie ik nergens de optie Vergrendelingsmodus laadconnector staan waarmee je kunt instellen “Altijd vergrendelen” “Tijdens laden vergrendelen” en “Niet vergrendelen”

Meer mensen met dit probleem?[Afbeelding]
ehm... is die optie er überhaupt? je kan de laadkabel er niet uittrekken als die aan het laden is je moet 'm dan eerst stoppen? (ik laad alleen via publieke palen maar ik moet het eerst in de app van de laadpaal stoppen en dan kan ik de kabel eruit halen). of bedoel je wat anders?

• THE_BASE
  • Niet online

Die opties behoren toch bij de laadpaal, niet aan de kant van de auto?

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• NVranya
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:10
Bob Popcorn schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:45:

[Afbeelding]
Bij mij is de widget mijn eigen ingestelde klimaat regeling en niet de intelligente, die kan ik alleen via de app doen? Ik zie in de app instellingen voor widget ook niet de optie om intelligente versie op de widget te zetten, alleen de normale.

Heb je al eens een eigen klimaat instelling aangemaakt?

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:56

Steeffoon

Smartphone-nerd

En zou die optie moeten bestaan?

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Oppo Find X9 Ultra, Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:21

Bij de Kia E-Niro was het een knop aan de linkerkant van het stuur een beetje onderin. Ik dacht dat de EV3 daar ook een paar knoppen had zitten. Mogelijk vind je hem daartussen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• NVranya
Steeffoon schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 09:29:
[...]

En zou die optie moeten bestaan?
Volgens mij heb ik die optie wel ooit gezien toen ik vorig jaar Mei net de auto had. 🤔

• THE_BASE
  • Niet online
Toch wel weer fijn: onze meterkast wordt nu verzwaard: geen stroom in huis. Maar een kop koffie wil prima lukken met de V2L-adapter. :)

• henkna
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-07 19:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5oDMtGv5UEYnj9ygbLkcKB5l28M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LhZ48Yp7fznbmDQpEjB4id8Z.png?f=fotoalbum_large Vreemd laadgedrag vannacht. Iemand die dit herkent? Laat niet ineens naar 100% door!

• DutchKel
henkna schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 10:40:
[Afbeelding] Vreemd laadgedrag vannacht. Iemand die dit herkent? Laat niet ineens naar 100% door!
Dit ziet eruit alsof je een grootverbruiker aan hebt staan die regelmatig veel stroom gebruikt. Airco, wasmachine, wasdroger, warmtepomp die actief koelt in de nacht? Wellicht kun je dat zelf uitzoeken wat het kan zijn geweest.

• henkna
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-07 19:13
Nou, denk het niet, heb loadbalancing dus dan worden de kWh gewoon wat teruggedraaid.

• deMercer
  • Niet online
henkna schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 10:40:
Vreemd laadgedrag vannacht. Iemand die dit herkent? Laat niet ineens naar 100% door!
Normaliter laad ik onze EV3 enkel overdag op met het overschat van zonnestroom. Als dat overschot onder de 1,4 kW daalt, dan stopt de laadpaal het laden en registreert de KIA dat als “laden voltooid”. Komt het overschot weer boven de 1,4 kW, dan start het laden weer. En dat kan dan een lange periode van starten en stoppen betekenen.

Als jij load balancing aan hebt staan, en er gaat opeens een andere grote verbruiker stroom verbruiken waardoor het restant beschikbare stroom onder de 1,4 kW daalt, dan zal het laden stoppen en registreert de KIA “laden voltooid". Daalt het overige verbruik weer dusdanig dat er weer meer dan 1,4 kW beschikbaar is, dan zal het laden weer starten.

• DutchKel
henkna schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 13:42:
Nou, denk het niet, heb loadbalancing dus dan worden de kWh gewoon wat teruggedraaid.
Dat werkt totdat je onder de 8A uit komt en dan krijg je dat de laadpaal het laden stopt en dat de auto die melding geeft met laden. Bijna iedereen heeft load balancing, maar dat betekend niet dat de auto altijd kan opladen als je in huis een grootverbruiker aan hebt staan. Het houd alleen in dat hij kijkt hoeveel stroom je nog over hebt voor de auto en standaard staat ingesteld dat als er minder dan 8A over is dat hij stopt met laden.

[ Voor 5% gewijzigd door DutchKel op 11-07-2026 14:19 ]

• deMercer
  • Niet online
Zo’n soort instelling is er inderdaad, alleen zijn de opties anders dan die jij opsomt.

Ik kan momenteel niet in onze EV3 kijken (die staat sinds dinsdag bij de dealer en zal daar naar verwachting ruim een maand moeten blijven), maar als ik het me goed herinner gaat het om opties hoe de vergrendeling zich dient te gedragen bij het voltooien van de laadsessie en het ontgrendelen van de auto: dient de laadkabel dan vergrendeld te blijven of niet, of ontgrendelt die pas als de auto zelf ontgrendelt. Standaard blijft de laadkabel vergrendeld na voltooiing, en ontgrendelt pas na ontgrendelen van de auto.

ik heb dat bij onze EV3 die instelling aangepast zodat de laadkabel ontgrendelt bij voltooiing van de laadsessie omdat we normaliter altijd op eigen terrein laden, en ik het handig vind om de kabel te kunnen loskoppelen zonder de auto te hoeven ontgrendelen.

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-07 11:41
deMercer schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 14:24:
[...]

Zo’n soort instelling is er inderdaad, alleen zijn de opties anders dan die jij opsomt.

Ik kan momenteel niet in onze EV3 kijken (die staat sinds dinsdag bij de dealer en zal daar naar verwachting ruim een maand moeten blijven), maar als ik het me goed herinner gaat het om opties hoe de vergrendeling zich dient te gedragen bij het voltooien van de laadsessie en het ontgrendelen van de auto: dient de laadkabel dan vergrendeld te blijven of niet, of ontgrendelt die pas als de auto zelf ontgrendelt. Standaard blijft de laadkabel vergrendeld na voltooiing, en ontgrendelt pas na ontgrendelen van de auto.

ik heb dat bij onze EV3 die instelling aangepast zodat de laadkabel ontgrendelt bij voltooiing van de laadsessie omdat we normaliter altijd op eigen terrein laden, en ik het handig vind om de kabel te kunnen loskoppelen zonder de auto te hoeven ontgrendelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/arZa-F-MTlNkz0Uxe8b-Up2-4GI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yCsrCnLIvyUoKqQ1ZkcsfiVt.jpg?f=fotoalbum_large
Deze bedoel je waarschijnlijk. Ik moest ook even zoeken maar daar kun je blijkbaar alleen nog maar komen door naar het eerste beginscherm te gaan, het ev blokje aan te tikken en dan naar geplande laden te gaan….
Alleen heb ik ook nog maar 2 opties ipv 3, zal wel een SW update zijn geweest

Gewoon spullen

• deMercer
  • Niet online
Soepie schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 17:24:
Deze bedoel je waarschijnlijk. Ik moest ook even zoeken maar daar kun je blijkbaar alleen nog maar komen door naar het eerste beginscherm te gaan, het ev blokje aan te tikken en dan naar geplande laden te gaan….
Alleen heb ik ook nog maar 2 opties ipv 3, zal wel een SW update zijn geweest
Die bedoel ik inderdaad _/-\o_

Overigens klopt de uitleg bij de optie “Tijdens het opladen” niet. De optienaam zegt precies wat er gebeurt: enkel tijdens het laden is de laadkabel vergrendeld, wordt er niet geladen dan is de laadkabel ontgrendeld. Bijvoorbeeld: als je de portieren ontgrendelt, dan stopt het laden en is de laadkabel dus ook ontgrendeld.

[ Voor 27% gewijzigd door deMercer op 11-07-2026 17:36 ]

• Barbas
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:42

Barbas

Gallego!

Hebben mensen hier ervaring met de de EV3 en een rit naar noord Spanje? Galicië specifiek. Als ik de routeplanner instel dan zie ik de tussenstops voor het laden, maar het laatste laadpunt is nabij Tours in Frankrijk en dat lijkt me vrij optimistisch haha. Of worden de laadstops gaandeweg aangevuld?

Mejor así

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:39

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Barbas schreef op zondag 12 juli 2026 @ 13:08:
Hebben mensen hier ervaring met de de EV3 en een rit naar noord Spanje? Galicië specifiek. Als ik de routeplanner instel dan zie ik de tussenstops voor het laden, maar het laatste laadpunt is nabij Tours in Frankrijk en dat lijkt me vrij optimistisch haha. Of worden de laadstops gaandeweg aangevuld?
Gaandeweg aangevuld.

I have usernames older than you.

• nassau
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:07
Barbas schreef op zondag 12 juli 2026 @ 13:08:
Gaat vanzelf aangevuld worden. Twee weken geleden road trip gemaakt in Noord Spanje - tot Léon ongeveer). Geen enkel probleem. Frankrijk is bezaaid met (snel)laders. in de binnenlanden van Spanje (bv Picos de Europa) iets minder maar langs snelwegen en bij supermarkten hebben ze altijd capaciteit genoeg.

Persoonlijk goede ervaring met Elektroverse (Zunder, Ionity, Elektra). Heb voor Spanje ook de Iberdrola app geinstalleerd. Tesla ook aanwezig langs de snelwegen, ook goed te doen. Helaas zie je die laatste niet in de navigatie.

• Barbas

Barbas

Gallego!

Moet morgen even Alphabet bellen, volgens mij kan ik de laadpas ook in Europa gebruiken maar moet dat even checken voor de zekerheid.

Mejor así

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:02

AMDFreak

Intel is zo..

Gisteren had ik nog 13%, dus ik heb de EV3 aan de snellader (19:30uur) hangen, binnen een minuut was de sessie gestopt op verzoek van de auto (aldus de laadpaal).
Hmm, nahja, nog een keer.. En ja hoor.. toen zag ik de snelheid al gauw oplopen naar 70kw. Ik verlaat de auto en doe mijn dingetje. 15mins later krijg ik een berichtje van de KIA app, dat de auto is gestopt met laden omdat de batterij te warm werd.. :|
Ja, het was warm, maar zo warm? En je zou toch zeggen dat de batterijpack automatisch wel gaat koelen tussendoor?
Volgende week ga ik naar Zuid-Frankrijk en dan zit ik er eigenlijk ook niet op te wachten om steeds in de gaten te houden of de auto nog doorlaad.. Of moet ik dan steeds gaan preconditioneren voor snelladen?

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh

• Revenge69
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 23-07 19:00
AMDFreak schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:55:
Gisteren had ik nog 13%, dus ik heb de EV3 aan de snellader (19:30uur) hangen, binnen een minuut was de sessie gestopt op verzoek van de auto (aldus de laadpaal).
Hmm, nahja, nog een keer.. En ja hoor.. toen zag ik de snelheid al gauw oplopen naar 70kw. Ik verlaat de auto en doe mijn dingetje. 15mins later krijg ik een berichtje van de KIA app, dat de auto is gestopt met laden omdat de batterij te warm werd.. :|
Ja, het was warm, maar zo warm? En je zou toch zeggen dat de batterijpack automatisch wel gaat koelen tussendoor?
Volgende week ga ik naar Zuid-Frankrijk en dan zit ik er eigenlijk ook niet op te wachten om steeds in de gaten te houden of de auto nog doorlaad.. Of moet ik dan steeds gaan preconditioneren voor snelladen?
Ik wil je niet ongerust maken, maar dat is geen normale werking. 2 weken terug tijdens onze roadtrip door Duitsland met meer dan 40 graden regelmatig aan de snellader gehangen, nergens geen probleem. En preconditioneren is een mooie optie, maar zeker geen noodzaak.

Misschien toch even bij de dealer navragen?

• 404found
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 16-07 12:21
404found schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:28:
Zijn er al mensen die een tablethouder hebben aangeschaft (om achter de hoofdsteunen te monteren) waar ze tevreden over zijn? ik verwacht met enkele weken mijn EV3 in ontvangst te nemen en ben me dus voor dit soort accessoires alvast aan het oriënteren, maar zie nog weinig wat specifieke op deze hoofdsteunen zou moeten passen. Ik heb een businessline editie besteld, mocht dat nog uitmaken.
Zijn er nog mensen die willen delen welke tablethouders ze gebruiken om aan de hoofdsteun te bevestigen? Of hebben jullie geen van allen kids achterin? ;) :+ 8)

• Barbas

Barbas

Gallego!

Dit herken ik ook niet. Zou het niet aan de laadpaal gelegen kunnen hebben?

Mejor así

• deMercer
  • Niet online
Vorig jaar bij 35+ graden in Spanje ook geen problemen ondervonden met diverse snellaadsessies. Toen een pieksnelheid van 130 kW bereikt bij 65% SoC (sessie startte vanaf 25% à 30% SoC).

Mijn advies: Probeer het nog eens bij een andere snellader. En anders even bij de dealer langs / met de dealer contact opnemen.

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

Barbas schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:27:
[...]

Dit herken ik ook niet. Zou het niet aan de laadpaal gelegen kunnen hebben?
Ergens denk ik het wel, als ik op mijn laadpas kijk zie ik dat er geen geld in rekening is gebracht alleen € 0,00... Weet alleen niet of ik het red om op korte termijn mijn accu zo leeg te rijden, dat ik nog een keer een flinke sessie bij een snellader nodig heb.

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Lijkt me ook geen normaal gedrag, en denk dat het aan de laadpaal ligt. Zou voordat je op vakantie gaat, nog even ergens een snellader opzoeken en anders even de dealer contacten.

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Oppo Find X9 Ultra, Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-07 22:35
THE_BASE schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 23:59:
[...]

Die opties behoren toch bij de laadpaal, niet aan de kant van de auto?
Google dit eens: Vergrendelingsmodus laadconnector kia ev3

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 24-07 21:16
404found schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:23:
[...]

Zijn er nog mensen die willen delen welke tablethouders ze gebruiken om aan de hoofdsteun te bevestigen? Of hebben jullie geen van allen kids achterin? ;) :+ 8)
https://gathering.tweaker...message/82009890#82009890 O-)

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-07 23:08
Ik zoek me een breuk, maar kan niet terugvinden of de Hapro dakdragers Cronos Aero 3 compatible zijn met de EV3. Ik weet uit ervaring dat ze wel op een Kia eNiro uit 2020 passen. Heeft iemand ervaring?

omniscale.nl

• RedRush
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-07 13:50
Ik zou er naar laten kijken. Ik heb vorig jaar met mijn EV3 het euvel gehad dat er een koelslang los was. Je zag er aan de buitenkant/onderkant niets aan (ook geen lekkage /plassen o.i.d.) en krijgt er geen directe meldingen over in de auto. Wel kreeg ik zo nu en dan bericht in de auto over accu pakket te warm en dat dan vermogen beperkt werd (van elektromotoren), dit werd steeds vaker met warmer weer en dus naar garage. Ik doe nooit snelladen dus dat heb ik niet getest toen.

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

RedRush schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 12:02:
[...]

Ik zou er naar laten kijken. Ik heb vorig jaar met mijn EV3 het euvel gehad dat er een koelslang los was. Je zag er aan de buitenkant/onderkant niets aan (ook geen lekkage /plassen o.i.d.) en krijgt er geen directe meldingen over in de auto. Wel kreeg ik zo nu en dan bericht in de auto over accu pakket te warm en dat dan vermogen beperkt werd (van elektromotoren), dit werd steeds vaker met warmer weer en dus naar garage. Ik doe nooit snelladen dus dat heb ik niet getest toen.
Hmmm, lastig, ik ga maandagavond met vakantie naar het Zuiden..
Ik heb nog nooit eerder een melding gekregen dat de accu te warm was. Ik hoop dat het gewoon aan de laadpaal lag. Omdat er tot op heden € 0,00 is afgeschreven.. terwijl er toch zo'n 40% erbij geladen was. Ik zal mijn bevindingen nog wel laten weten.

• deMercer
  • Niet online
AMDFreak schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:57:
Ik heb nog nooit eerder een melding gekregen dat de accu te warm was. Ik hoop dat het gewoon aan de laadpaal lag. Omdat er tot op heden € 0,00 is afgeschreven.. terwijl er toch zo'n 40% erbij geladen was. Ik zal mijn bevindingen nog wel laten weten.
Ik zou even een andere snellader proberen. Ook al laad je maar een paar % bij, je kunt wel zien of er met een goede laadsnelheid wordt geladen.

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

Dat is een goeie, dat kan ik dit weekend nog wel even testen.

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

AMDFreak schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:57:
[...]

Dat er 0,00 euro is afgeschreven zegt niks. Heb ook weleens gehaald dat ik een laadpaal heb gebruikt, maar de afrekening pas weken (soms maanden) later was.

• deMercer
  • Niet online
Steeffoon schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:10:
Dat er 0,00 euro is afgeschreven zegt niks. Heb ook weleens gehaald dat ik een laadpaal heb gebruikt, maar de afrekening pas weken (soms maanden) later was.
Soms kun je toch echt geluk hebben. Ik heb het een keer gehad bij een Tesla-lader dat de sessie ‘om technische redenen’ werd afgebroken volgens de app. Auto van 15% naar 99% opgeladen, maar nooit iets afgeschreven. Laadsessie komt/kwam ook niet in mijn laadgeschiedenis in de Tesla app. Dat is inmiddels ruim een jaar geleden.

• THE_BASE
  • Niet online
Goeie genade, we hadden een dingetje buiten onze schuld om met onze EV3 en dus naar de autohersteller: ik kreeg een vervangende auto mee: een Renault Symbioz Alpine. Alles er op en er aan.

Ik heb slechts twee dingen kunnen ontdekken wat ik fijner vond dan in onze eigen EV3: voor Cruise Control een knop om direct naar de toegestane snelheid te gaan én geen irritante toeters en bellen die je uit moet zetten.

Verder is het echt verschrikkelijk om weer in een brandstofauto te moeten rijden, niet alleen omdat we gelijk weer duur mochten tanken, maar het rijdt ook gewoon echt niet lekker. Hoe comfortabel die Renault voor een ander ook zal zijn. Heel blij dat onze EV3 weer voor de deur staat!

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

deMercer schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:17:
[...]

Ik zou even een andere snellader proberen. Ook al laad je maar een paar % bij, je kunt wel zien of er met een goede laadsnelheid wordt geladen.
Zojuist bij een Tango 400kw snellader gestaan met 55%, even kijken of hij de 125kw ging aantikken.. dat deed hij wel 10 seconden ongeveer.. en daarna begon hij in te zakken..

Maybe omdat de accu maar halfleeg was dat hij niet maximale snelheid ging laden?
Vervelende is dat de Kia dealer a.s. maandag vast geen tijd heeft om er naar te kijken.. denk dat als ik op de eindbestemming ben, dat ik dan de pechhulp inschakel van de leasemaatschappij. Wellicht dat ik in Frankrijk wel langs een dealer kan rijden?

Hieronder wat stats.. vind het niet echt EV3 waardig...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7COu7nZskBVdFDUBoJrK4IqhSk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H2fORtjyEl3rrQ8lYOzEie3z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mIumqnAkvsBgZm-rsMWgvQL7hXA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rTQKBdnHsFVxnAqbzwSPhBpq.jpg?f=fotoalbum_large

• deMercer
  • Niet online
AMDFreak schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 21:16:
[...]

Zojuist bij een Tango 400kw snellader gestaan met 55%, even kijken of hij de 125kw ging aantikken.. dat deed hij wel 10 seconden ongeveer.. en daarna begon hij in te zakken..

Maybe omdat de accu maar halfleeg was dat hij niet maximale snelheid ging laden?
Vervelende is dat de Kia dealer a.s. maandag vast geen tijd heeft om er naar te kijken.. denk dat als ik op de eindbestemming ben, dat ik dan de pechhulp inschakel van de leasemaatschappij. Wellicht dat ik in Frankrijk wel langs een dealer kan rijden?

Nee, dat ziet er niet geweldig uit. De laadsnelheid van de EV3 piekt zo’n beetje bij de 65% SoC in mijn ervaring, daarna daalt ‘ie.

• THE_BASE
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Best vreemd, ik laadt snel tot ongeveer 60-65% en daarna zakt het wel in. Maar dan kunnen we ook weer lekker verder rijden. Dit gedrag herken ik in elk geval niet.

• THE_BASE
  • Niet online
Krijg nu een melding in m’n scherm, elke keer bij starten auto, dat over 150 dagen de auto naar onderhoud moet. Is dus niet zo. Iemand een idee hoe dit te resetten of te verwijderen?
edit:
Deze tip morgen maar eens proberen.

[ Voor 26% gewijzigd door THE_BASE op 19-07-2026 19:17 ]

• nassau
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:07
THE_BASE schreef op zondag 19 juli 2026 @ 19:16:
Krijg nu een melding in m’n scherm, elke keer bij starten auto, dat over 150 dagen de auto naar onderhoud moet. Is dus niet zo. Iemand een idee hoe dit te resetten of te verwijderen?
edit:
Deze tip morgen maar eens proberen.
Was bij ons ook ... 1 dag voordat we op vakantie gingen. Maar ik ben bij de KIA dealer langs geweest en de mevrouw van de receptie had dit binnen 10 seconden gereset. Heb alleen niet opgelet hoe ze dat precies deed.

Onderhoud is namelijk 2 jaar of 30k.

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:42
Bij de KIA EV2 werkt de reset als volgt:

Om het onderhoudsinterval opnieuw in te stellen, selecteert u Instellingen > Voertuig> Instrumentenpaneel > Onderhoudsinterval > Reset.

• deMercer
  • Niet online
THE_BASE schreef op zondag 19 juli 2026 @ 19:16:
Onze EV3 had ook last van een te vroege onderhoudsmelding. Toen ik laatst een tijd moest wachten weer eens langs allerlei instellingen gegaan. Ik kwam toen een menu-optie tegen waarmee je de intervallen voor zowel de tijd als de kilometers kunt instellen. Dus geen reset maar twee velden waarin je beide intervallen kunt ingeven.

Ik weet alleen niet meer waar ik dat heb ingesteld. Of het relevant is, weet ik niet, maar … ik was geswitcht naar het “Gast” profiel.

• THE_BASE
  • Niet online
deMercer schreef op zondag 19 juli 2026 @ 22:09:
[...]

Onze EV3 had ook last van een te vroege onderhoudsmelding. Toen ik laatst een tijd moest wachten weer eens langs allerlei instellingen gegaan. Ik kwam toen een menu-optie tegen waarmee je de intervallen voor zowel de tijd als de kilometers kunt instellen. Dus geen reset maar twee velden waarin je beide intervallen kunt ingeven.

Ik weet alleen niet meer waar ik dat heb ingesteld. Of het relevant is, weet ik niet, maar … ik was geswitcht naar het “Gast” profiel.
Dank je, morgen even puzzelen wanneer ik wel aan de beurt ben en waar die reset te vinden is.

• Riesje
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 22-07 14:23
Knip

[ Voor 99% gewijzigd door Notna op 21-07-2026 09:59 . Reden: Lees nog even de regels door mbt AI in discussies en antwoorden ]

KIA EV3 GT-PlusLine (vanaf Augustus) | Google Pixel 10 Pro XL | Rotterdam

• THE_BASE
  • Niet online
Inmiddels gevonden, heb het aangepast en daarnaast de melding uitgezet. De dealer mailt mij vanzelf wanneer het zover is.

Overigens klopt deze informatie, dus daar kun je het gewoon vinden. Aanpassen lukte mij niet, resetten wel.

• PimWK
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 23-07 11:33
kieknwatwort schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:31:
Sinds vorige week kan ik in de Kia app niet meer op adres zoeken, alleen nog maar POIs. Als ik bijvoorbeeld zoek naar “blauwe kei, Veldhoven” dan vindt hij alleen Theater blauwe kei in Veghel … iemand die dit herkent? En een oplossing heeft? (Ik heb de app al verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, en mijn iPhone al een keer uitgezet). In de auto werkt de navigatie wel gewoon.
Sinds een week heb ik een EV3 na 4 jaar met een EV6 gereden te hebben. App is hetzelfde, nieuwe auto aangemeld. En inderdaad, nu kan ik opeens geen adressen meer ingeven in de app, alleen POI's. Heel vervelend.

• THE_BASE
  • Niet online
Misschien lost deze update het op. Wie zal het zeggen. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-e0VFtW5VA4mUa-VCSOUyXu7Lg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u6gHBmhS5ko4pb0SwCd61uAz.jpg?f=fotoalbum_large

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:16
Riesje schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:40:
Nieuwsgierig als ik ben heb ik het mijn grote vriend Claude gevraagd. Hier zijn antwoord:

Ontcijferde instellingenmenu voor aangepaste onderhoudsintervallen

Ontcijferde instellingenmenu voor aangepaste onderhoudsintervallen

Ja, dat klopt — dat is een handige vondst. De EV3 heeft in de gebruikersinstellingen van het instrumentenpaneel een optie "Onderhoudsinterval" (Service interval) die je niet alleen kunt resetten, maar waar je ook zelf de waarden kunt instellen: één veld voor de afstand (kilometers) en één voor de periode (maanden). De auto telt dan vanaf dat moment af en geeft de onderhoudsmelding pas als een van de twee is bereikt.

Je vindt het zo:
  1. Zet de auto aan (volledig in "gereed"-modus, niet alleen contact).
  2. Ga via de menuknop op het stuur (of via Setup → Voertuig op het scherm) naar Gebruikersinstellingen / Voertuiginstellingen.
  3. Zoek naar Service / Onderhoudsinterval en zet de functie aan — dan verschijnen de twee velden voor kilometers en maanden.
Het probleem met de te vroege melding komt doordat veel EV3's af fabriek op 12 maanden / ±15.000 km staan, terwijl het officiële onderhoudsschema van de EV3 2 jaar of 20.000 mijl (in Nederland: 24 maanden / 30.000 km) is. Meerdere eigenaren melden dat zelfs dealers ten onrechte uitnodigingen sturen voor een eerdere beurt, terwijl het serviceboekje het langere interval bevestigt.

Mijn EV3 krijg ik pas begin komende maand, dus kan het niet verifiëren...
Ik heb mijn EV3 plus afgelopen vrijdag gehaald en de interval stond netjes op de 30.000km en de 730 dagen

• deMercer
  • Niet online
THE_BASE schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:46:
Overigens klopt deze informatie, dus daar kun je het gewoon vinden. Aanpassen lukte mij niet, resetten wel.
He, dat is vreemd. Mij is het enkele weken geleden wel gelukt om beide intervallen aan te passen.

• jonk
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:35
In Slovenië nu 2x gehad dat Kia navigatie grote wegwerkzaamheden miste. ABRP ook trouwens. Google niet. Jammerdebammer.

• noppie63
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-07 18:42
THE_BASE schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:20:
Misschien lost deze update het op. Wie zal het zeggen. :+

[Afbeelding]
Inderdaad, ik kan weer naar een adres zoeken

Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat, KIA EV3 +A Pearl White LR

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:42
Sorry, verkeerde topic

[ Voor 92% gewijzigd door Kroonkurk op 20-07-2026 21:01 ]

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens de FastNed website zou een KIA EV3 LR de onderstaande laadcurve moeten hebben.

Zie wel de opmerking onder de grafiek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_g2hzm_K42LQ11YU9vTE2q_Tf2Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LDbTGxRIDZWMn3hv8VeiRon5.jpg?f=fotoalbum_large

• _birdie_
  • Laatst online: 13:12
BBKing schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:33:
[...]

Volgens de FastNed website zou een KIA EV3 LR de onderstaande laadcurve moeten hebben.

Zie wel de opmerking onder de grafiek.

[Afbeelding]
Dat is helemaal herkenbaar. Rond de 70% zakt hij flink in maar dit is wel heel veel beter dan vele andere EV's.

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M5 16/512, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• BBKing
  • Niet online
_birdie_ schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:41:
[...]

Dat is helemaal herkenbaar. Rond de 70% zakt hij flink in maar dit is wel heel veel beter dan vele andere EV's.
Precies. En na anderhalf jaar EV3 LR kan ik bevestigen dan bovenstaande curve ook echt zo werkt, of het nu flink onder nul is of juist loeiheet (boven de 30 gaden). Tot nu toe, icm batterij conditionering in winter op tijd aanzetten, altijd wel deze curve gehad.

• _birdie_
  • Laatst online: 13:12
BBKing schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:54:
[...]

Precies. En na anderhalf jaar EV3 LR kan ik bevestigen dan bovenstaande curve ook echt zo werkt, of het nu flink onder nul is of juist loeiheet (boven de 30 gaden). Tot nu toe, icm batterij conditionering in winter op tijd aanzetten, altijd wel deze curve gehad.
Ik heb nog nooit batterij conditionering gebruikt .. maar snellaad alleen met warmer weer. Ging wel een keer automatisch aan maar toen was er geen laadmogelijkheid. In de winter zal het wel handig zijn maar dan laad ik voor 98% AC aan de laadpaal in de buurt.

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M5 16/512, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• BBKing
  • Niet online
_birdie_ schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:56:
[...]

Ik heb nog nooit batterij conditionering gebruikt .. maar snellaad alleen met warmer weer. Ging wel een keer automatisch aan maar toen was er geen laadmogelijkheid. In de winter zal het wel handig zijn maar dan laad ik voor 98% AC aan de laadpaal in de buurt.
Werkt echt goed. 10 minuten voor aankomst bij de snellaadpaal even aanzetten en je laadsnelheid in de winter is met zo snel als normaal. Ik ben het een keer vergeten en dan merk je echt het verschil. Bij navigeren via Kia navigatie naar een laadpaal zet de auto m inderdaad zelf automatisch aan

• MeanGreen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:56
Weet iemand hier hoe het zit met DriveWise ADAS Pack? Ik ga waarschijnlijk binnenkort voor private lease kijken, maar Ayvens via ANWB biedt dat pack voor € 8 per maand, via de Kia.nl configurator kom ik dat helemaal niet tegen. Ze geven ook geen enkele info over wat het precies inhoudt. Kia heeft een hele pagina over DRIVE WiSE, maar welk level 1 t/m 5 of welke systemen er bij welk model zouden kunnen zitten kan ik niet vinden.

Via ANWB kost een andere kleur lak trouwens € 11 of € 26 per maand extra, via Kia.nl zie ik daar weer niets van terug, of dat moet komen doordat de prijsberekening het momenteel niet doet. Ben ik de enige die dat heeft?

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Nette update voor de Kia app (dit is op Android)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zy7XMpkQbAYIQihR_9K9exDo47M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0tlhabJiICjF2gXLjF7aKeti.jpg?f=fotoalbum_large

• THE_BASE
  • Niet online
Steeffoon schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 08:30:

[Afbeelding]
Jep, die kwam maandag op iOS al langs. Wel even wennen, maar ziet er net iets beter uit. Ook de iOS widget is overzichtelijker.

• deMercer
  • Niet online
Steeffoon schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 08:30:
Ook met deze versie nog niet de mogelijkheid om de ramen te bedienen via de app in NL, zie ik. Jammer!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:14

Coffee

Coffee

MeanGreen schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 08:29:
Weet iemand hier hoe het zit met DriveWise ADAS Pack? Ik ga waarschijnlijk binnenkort voor private lease kijken, maar Ayvens via ANWB biedt dat pack voor € 8 per maand, via de Kia.nl configurator kom ik dat helemaal niet tegen. Ze geven ook geen enkele info over wat het precies inhoudt. Kia heeft een hele pagina over DRIVE WiSE, maar welk level 1 t/m 5 of welke systemen er bij welk model zouden kunnen zitten kan ik niet vinden.

Via ANWB kost een andere kleur lak trouwens € 11 of € 26 per maand extra, via Kia.nl zie ik daar weer niets van terug, of dat moet komen doordat de prijsberekening het momenteel niet doet. Ben ik de enige die dat heeft?
Ik heb dit ook nooit helemaal goed begrepen, maar volgens mij is het enige verschil tussen HDA1.5 en HDA2.0 de LKA, oftewel actieve rijbaanwisseling en FCA2.0, wat noodrem assistentie bij kruisend verkeer toevoegt tov FCA1.5. Mogelijk is hij ook iets beter in het volgen van de rijbaan, maar nergens is bevestigd hoe veel beter dat dan is.

[ Voor 3% gewijzigd door Coffee op 22-07-2026 11:37 ]

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

• peterx1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:11
Reed gisteren rustig over de snelweg , niets aan de hand en kreeg diverse keren achter elkaar de goede raad om te gaan rusten en of koffie te drinken. Op 30 km in totaal wel zes keer. Hoe kom ik hier vanaf. En ja ik lette goed op, niets aan de hand..

• NVranya
peterx1 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:18:
Reed gisteren rustig over de snelweg , niets aan de hand en kreeg diverse keren achter elkaar de goede raad om te gaan rusten en of koffie te drinken. Op 30 km in totaal wel zes keer. Hoe kom ik hier vanaf. En ja ik lette goed op, niets aan de hand..
Apart, ik krijg dat eigenlijk alleen op binnendoorwegen (60km/u) met fietspaden links en rechts, waardoor je dus steeds over lijnen gaat en moet afremmen/optrekken/uitwijken voor fietsers, wandelaars en tegoemoetkomend verkeer.

Het piept op zich niet heel lang, maar als je er direct vanaf wilt even een fractie flink accelereren of remmen en dan snapt hij dat je wakker bent.

Als het een stuk is wat je vaker rijdt - en je doet geen rare dingen - moet je eens kijken of dat vaker gebeurd en dan waar dat dan precies gebeurd, wellicht een dingetje in het wegbeeld.
Normaliter als je inderdaad constant en rustig rijdt zonder steeds over lijnen te gaan en je hebt je handen aan het stuur en je blik op de weg, dan moet de coffeebreak niet geactiveerd worden

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:50
Thee drinken. :P

• Vitruvius
  • Laatst online: 23-07 15:34
Kort je rem in trappen. Stopt de melding meteen.

• deMercer
  • Niet online
Exact dit heb ik ook 2x gehad, beide keren op dezelfde weg onder vergelijkbare omstandigheden. Ik had het idee dat het te maken had met de stand van de zon (schuin links van voren), de hoogte van de zon (een paar uur voor zonsondergang) en het dragen van een zonnebril. Buiten deze 2x hier nooit last van gehad.

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:14

Coffee

Coffee

Als je een kapje voor de DAW sensor plaatst gaat deze veel minder vaak af, tot bijna nooit meer. Alleen als je intens gaat slingeren zal die dan afgaan. Een kapje, pleister of iets anders wat de camera afdekt helpt hierbij al.

https://makerworld.com/en/models/225486-take-a-break-warning-eliminator

bijkomend voordeel is dat je geen zeikend piepje krijgt wanneer je je omgevingscheck doet om af te slaan of om van rijbaan te veranderen.

[ Voor 20% gewijzigd door Coffee op 24-07-2026 07:30 ]

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

• Bazalt
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-07 10:34
Vitruvius schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 14:16:
[...]
Nodeloos rem intrappen is niet altijd fijn voor de achterliggers. Als je de cruisecontrol aan heb dan werkt het ook door deze even kort uit en gelijk weer aan te zetten. Koffiekopje signaal is wat mij betreft echt het slechtste idee ooit. Het zou de rijveiligheid ten goede moeten komen, maar het omgekeerde is eerder het geval. Je raakt er gestressed van en je gaat al rijdend zoeken naar manieren om het uit te schakelen, wat ten koste gaat van de aandacht voor het verkeer. Het stopt ook niet altijd vanzelf.

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Vitruvius schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 14:16:
[...]
Richtingaanwijzer werkt ook! :*)

• john43
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:09

john43

Emmen

Begin van de maand een KIA EV3 besteld de GT line versie.

Zou op voorraad zijn en eind deze maand geleverd worden.

Bij het tekenen bleek deze auto plots verdwenen. Dealer had naar zijn zeggen gereserveerd voor mij.

Helaas blijkt een volgende auto nog ergens op zee te zijn met nu opeens onzekere levertijden.

Dit is wel balen.

Groet, John woonplaats Emmen

• THE_BASE
  • Niet online
john43 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 15:59:

Bij het tekenen bleek deze auto plots verdwenen. Dealer had naar zijn zeggen gereserveerd voor mij.

Helaas blijkt een volgende auto nog ergens op zee te zijn met nu opeens onzekere levertijden.

Dit is wel balen.
Dat is inderdaad balen, zijn die auto’s inmiddels niet gewoon leverbaar? Eventueel andere dealers?

• koelkast
  • Niet online
deMercer schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:15:
[...]

Ook met deze versie nog niet de mogelijkheid om de ramen te bedienen via de app in NL, zie ik. Jammer!
Inderdaad

Wel leuk om de melden; de Kia uvo integratie van home assistant geeft wél de mogelijkheid om de ramen op ventilatie óf helemaal open te doen. Overigens alleen de voorramen.

• deMercer
  • Niet online
koelkast schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 18:35:
[...]

Inderdaad

Wel leuk om de melden; de Kia uvo integratie van home assistant geeft wél de mogelijkheid om de ramen op ventilatie óf helemaal open te doen. Overigens alleen de voorramen.
Ja, van @WoutF begreep ik eerder ook dat het via de API wel mogelijk is. Hier in Spanje met onze Spaanse EV3 gewoon via de app. En als ik het goed heb - kan het momenteel niet controleren - doen dan wel alle ramen mee.

Ik vind het bijzonder dat dit soort functionaliteit in de app op land-niveau instelbaar / kiesbaar is gemaakt.

• Teddieke
john43 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 15:59:

Dit is wel balen.
Dat ‘op voorraad’-verhaal daar schijnen nogal wat haken en ogen aan te zitten. Veel dealers hebben op hun site voorraad staan welke er in werkelijkheid helemaal niet zijn. Heeft schijnbaar iets te maken met onderlinge uitwisseling bij diverse dealers. Althans, dat is wat onze verkoper vertelde. Daardoor kan het zomaar zijn dat auto’s opeens niet leverbaar zijn als er geen order aan wordt gekoppeld.

Wij zijn 1,5 week geleden gebeld dat onze auto er is. 15 augustus mogen we ‘m ophalen. Ik ga er vanuit dat de auto er echt fysiek staat en dat het nog zo lang duurt vanwege vakantietijd. 15 augustus redt mijn geduld wel. 😛

• john43

john43

Emmen

Wellicht komt die van mij dan ook rond die datum.

Tja het gaat ze als dealer wel gemakkelijk af.

Ik heb wel de overeenkomst getekend dus er valt weinig meer te onderhandelen.

Afgelopen vrijdag wist hij niet wat de status was na de bestelling.

Fijn te lezen dat jij hem rond de 15e op kan gaan halen

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:16
Sinds 1 week de Kia EV3 Plus in mijn bezit. Hiervoor de Kia E-Niro Edition. (2021 "oud" type). Moest de eerste dagen heel erg wennen omdat de knoppen op het stuur omgewisseld zijn. Maar goed kwestie van wennen. De diverse "piepjes" van de EV3 zijn ook subtieler en minder nadrukkelijk aanwezig. Snelheidspiepjes kan ik nu via het indrukken van de volumeregelaar op het stuur uitschakelen en de oogherkenning schakel ik nu uit via het sterretje op het stuur. De scherm indeling was even zoeken want ik wist in eerste instantie niet dat je onderdelen van het scherm kon verschuiven door er even op te drukken (tsja 73 jaar). Waar ik heel erg aan moest wennen en nu ook nog is de I-Pedal. Bij de E-Niro kon ik via de linker flipper bijremmen maar nu staat in de EV3 de I-Pedal aan maar moet je alles met de rechtervoet doen en ja dat betekent dat ik af en toe moet bijremmen op de normale rem. Maar goed het zal vanzelf wennen. Wel heb ik 2 vragen en wellicht zijn er mensen die het antwoord weten.
* Scherm: hoe kan ik het standaard scherm aanpassen door de donkere routekaart niet zichtbaar te maken of te vervangen door een klok oid?
* Achteruit rijden: bij de E-Niro was een geluid hoorbaar wanneer ik achteruit reed. Bij de EV3 hoor ik niets. Kan ik dat ergens instellen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_TDK9ykhhffNBvsStv7moMtos0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OeO5EhCdMFOnYw2qBLh8uixb.jpg?f=fotoalbum_large

• john43

john43

Emmen

Goedemorgen,

Geen idee tot nu toe. Dit wordt mijn eerste kia

Ik rij al 40 jaar mercedes en ben erg slecht gegaan op eentestrit met de EQB 250 van dit merk. Vandaag de zoektocht naar andere merken. Kwam uit bij de Kia....

Dus ik ben ook rond jouw leeftijd inmiddels bijna 70 jaar.

Ik zal ook wel met de nodige vragen komen op dit forum zodra ik het stuur vast kan houden

[ Voor 28% gewijzigd door john43 op 26-07-2026 10:12 ]

• Henk1023
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11:21
evertmulder schreef op zondag 26 juli 2026 @ 10:07:
Sinds 1 week de Kia EV3 Plus in mijn bezit. Hiervoor de Kia E-Niro Edition. (2021 "oud" type). Moest de eerste dagen heel erg wennen omdat de knoppen op het stuur omgewisseld zijn. Maar goed kwestie van wennen. De diverse "piepjes" van de EV3 zijn ook subtieler en minder nadrukkelijk aanwezig. Snelheidspiepjes kan ik nu via het indrukken van de volumeregelaar op het stuur uitschakelen en de oogherkenning schakel ik nu uit via het sterretje op het stuur. De scherm indeling was even zoeken want ik wist in eerste instantie niet dat je onderdelen van het scherm kon verschuiven door er even op te drukken (tsja 73 jaar). Waar ik heel erg aan moest wennen en nu ook nog is de I-Pedal. Bij de E-Niro kon ik via de linker flipper bijremmen maar nu staat in de EV3 de I-Pedal aan maar moet je alles met de rechtervoet doen en ja dat betekent dat ik af en toe moet bijremmen op de normale rem. Maar goed het zal vanzelf wennen. Wel heb ik 2 vragen en wellicht zijn er mensen die het antwoord weten.
* Scherm: hoe kan ik het standaard scherm aanpassen door de donkere routekaart niet zichtbaar te maken of te vervangen door een klok oid?
* Achteruit rijden: bij de E-Niro was een geluid hoorbaar wanneer ik achteruit reed. Bij de EV3 hoor ik niets. Kan ik dat ergens instellen?

[Afbeelding]
Bij mijn Niro-EV hoor ik het ook niet totdat ik het raam open doe. Misschien eens proberen? :)

Niro EV Exec 07-2023

• THE_BASE
  • Niet online

[Afbeelding]
Je kunt de routekaart niet vervangen door een klok, maar je kunt wel (als ik het goed zeg) met je vinger van boven naar beneden vegen, daar zijn nog wat andere opties zoals scherm uit. Een andere optie is (volgens mij) lang drukken op scrollwieltje (onder het scherm, volume) en dan krijg je de klok.

Achteruit rijden is geen piep hoorbaar, als je het raam opent zul je merken dat er een geluidje te horen is, soort van muziekje. Dat hoor je dus niet als je zelf met gesloten ramen achter het stuur zit.

Veel plezier van je nieuwe Kia EV3!

• _EV_
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 11:40
deMercer schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 18:48:
[...]

Ja, van @WoutF begreep ik eerder ook dat het via de API wel mogelijk is. Hier in Spanje met onze Spaanse EV3 gewoon via de app. En als ik het goed heb - kan het momenteel niet controleren - doen dan wel alle ramen mee.

Ik vind het bijzonder dat dit soort functionaliteit in de app op land-niveau instelbaar / kiesbaar is gemaakt.
Het is niet helemaal land-afhankelijk. Mijn collega heeft een EV5 en die kan wel gewoon de ramen via de app openen en op ventilatie stand zet.

Dus ook nog eens type-afhankelijk.

Ik kan geen redenen bedenken waarom de EV3 dit niet heeft

• Skipperhenk
Hier zelfde leeftijd, sinds mei de KIA EV3 plus en kom vanaf de Niro PHEV.
Inmiddels helemaal gewend en wij vinden het super fijn rijden, heel relaxed.

Bij de Niro inderdaad achterruit rij piep (buren hoorden ons altijd wegrijden uit de garage :*) ) de EV3 daarentegen produceert een zangerig geluid bij achteruit rijden en vooruit tot 30KM p/u en daarna stopt dat geluid. Is een verplichting ter beveiliging van voetgangers en fietsers.
Het startscherm is volgens mij niet aan te passen.

Veel plezier met je EV3, blijf het een geweldige auto vinden.

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:23
_EV_ schreef op zondag 26 juli 2026 @ 11:39:
[...]

Het is niet helemaal land-afhankelijk. Mijn collega heeft een EV5 en die kan wel gewoon de ramen via de app openen en op ventilatie stand zet.

Dus ook nog eens type-afhankelijk.

Ik kan geen redenen bedenken waarom de EV3 dit niet heeft
Omdat iemand bij Kia Nederland het niet nodig vond/vind. En kennelijk (nav klachten hier) het nu wel hebben geactiveerd op de 5. Pure willekeur en geen prioriteit om alsnog aan te passen.
Pagina: 1 ... 101 102 Laatste