Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 2 ... 50 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:55

Inleiding

Op 23 mei 2024 is de Kia EV3 officieel voorgesteld! De EV3 is de derde auto van Kia op het E-GMP platform (dat ontwikkeld is door het moederbedrijf Hyundai Motor Group).

Het doel van dit topic is discussiëren, ervaringen delen, vragen stellen m.b.t. de EV3!

Veel plezier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6DkLW1Lux6t2TzMAW6IqOyQTxfs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DaBFM3r8a4UOfyK0THRqxEhl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zsbgpdHin14qAxct7l-G4HcE2v4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yCJ8GpTALFwGjVabt7vCg9By.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FfO-4YVI15ZijaRkqc5PKC63VZw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/blS7fSiT9JFXHzqLB3OPyxrF.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KdFqLIPNtVmdC_jGwvYDNANnsDA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TYbjexojKUJFtRsrqtY0au6i.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W3d4C4F_puTBvnQFeiLZ8Qxn5QA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nE0hV2tpFlqQ7OKKVQDCJgwI.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6HrwZ2Ic-QdhIZitZrVtGvWe744=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZgKcsRSkDggwM7iUgei7y3fg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZkKOd3gCIbAzCJkcZMc0WQimWw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zXuJQYW5MaMG9sMtsiALVzO1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iW_8pKpXvWDufku-bEamax1JVg8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KCFoi664Ue44B1NbYi3uEI82.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NF0g9OW_BuSaT4EEgHFbuwyLY44=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U6tYyVrtD9Spin188lXbBfLj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door mprkooij op 11-08-2024 14:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:46
Deze heeft mijn interesse wel. Rij nu een EV6, maar een maatje kleiner kan best. Vooral het nieuwe infotainment systeem, de V2G en het grotere bereik spreken me aan.

Nadelen zijn vooralsnog enkel FWD versies en het 400 Volt systeem.

Overweeg de EV6 in te ruilen.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 479106

Ja mooie auto. Vooral V2h is handig. Maar wel jammer dat ie net wat te klein is. Hij is kleiner dan de Niro ev toch?

En toch weer die touch obsessie met climate control. Doe gewoon wat fysieke knoppen...

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 479106 op 24-05-2024 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Laatst online: 16:02
Lengte 430 cm
Breedte 185 cm
Hoogte 156 cm
Wielbasis 268 cm

12 cm korter dan de Niro, maar wel EV only dus qua binnenruimte kan het mee vallen. E-GMP platform, net als de EV6.

[ Voor 16% gewijzigd door Gluten Parody op 24-05-2024 15:19 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13-05 19:16

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Lijkt mij een interessante auto. Vooral de V2G/V2H mogelijkheid spreekt me aan. Waarom een thuisbatterij aanschaffen als deze voor de deur staat. Omdat ik met pensioen ben staat de auto veel op het pad. Overdag laden (via de panelen of goedkoop -of zelfs geld toe-). ‘s Avonds stroom gebruiken vanuit de auto. Klinkt goed toch?
Wat ik me wel afvraag is wat er allemaal aan de elektrische installatie thuis moet worden aangepast om dit goed te laten werken. Heb nu een BlackBoxx Type BB-PZ3.711 wallbox die volgens mij niet met V2G/V2H overweg kan.
Iemand tips waar ik hier meer duidelijke info over kan vinden?

Wat ik overigens een minpunt van de EV3 vind is het beperkte snelladen. Slechts 128 kW voor de grote accu. Is het nou echt zoveel duurder om dit naar bv 200 kW op te trekken?

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Deze staat op mijn shortlist samen met de Zeekr X. Beetje jammer dat mijn lease contract in september (al) afloopt en volgende maand een nieuwe uit moet gaan zoeken. Ze geven aan Q4 in de showroom. Binnenkort bij de dealer dus maar eens gaan babbelen over levertijden enz. Zal jullie hier dan op hoogte houden :)

[ Voor 6% gewijzigd door Gekkenhuis op 24-05-2024 22:03 ]

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  Watch S7  AirPods Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-05 16:25
Wat ik overigens een minpunt van de EV3 vind is het beperkte snelladen. Slechts 128 kW voor de grote accu. Is het nou echt zoveel duurder om dit naar bv 200 kW op te trekken?
Ik vermoed van niet en denk dat dit te maken heeft met de maximale stroom door de kabels. Vandaar dat voor hogere laadvermogens er het 800V platform er is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-05 23:26
Wat een prachtige auto is dit zeg!

Ik heb een kia E soul 64kwh als regiotaxi maar deze EV3 is een Soul 2.0 ;)

128kw....daar kan ik alleen maar van dromen.
Heel soms 74kw maar dat is alleen zomers soms, maar meestal is het 55kw en minder.

Oké ik heb t niet nodig want ik rij 250-350 km per dag en heb nu al 530km actieradius.
Met 81kwh ga ik ruim 600km halen...ik rij weinig snelweg.

Ook is de kofferbak serieus groter en dat is belangrijk voor mn werk (rollator) maar ook binnen ziet hij er ruim uit.
Beenruimte achterin is groter dan in m'n Soul want daarin zit je achter mijzelf niet echt best.

Ik zat al lang te kwijlen als ik een VW ID4 77kwh zag, want die is echt mooi en groot, maar is wel een stuk duurder dan een Kia Niro EV waar ons bedrijf een paar van heeft.
We hebben 5 Souls, 20 niro vorig model, 50 BYD Atto 3 en dus een paar niro EV

Prachtige auto deze EV3 en ook de achterkant is prachtig, want die is bij mij niet mooi.
Sta nu op 265.000 km

[ Voor 27% gewijzigd door Ferry34 op 25-05-2024 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Leuke wagen!
Ben benieuwd wat hij gaat kosten en wanneer leverbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-05 11:13

CEdS

Tesla model S 2014 >260.000 km

Op dit moment rijden wij een Tesla MS uit 2014. De Renault 5e stond op onze shortlist vanwege het V2g/V2H. Ik had een Renault 5e pas gekocht om als eerste geinformeerd te worden maar de V2G is alleen in combinatie met een speciale aansluiting bij een (andere) energieleverancier......(ik woon in Frankrijk). De accu in de auto gaat alleen het net dienen, niet mijn huis cq. opslag van eigen stroom vanaf mijn dak. Dit vond ik wel een afknapper.

Ik hoop dat de V2H ambities van KIA beter zijn dan die van Renault, zo ja dan is dit een auto die de Tesla mag gaan vervangen. Ben erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmvoo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07-05 21:51
bruneelm schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:32:
[...]

Ik vermoed van niet en denk dat dit te maken heeft met de maximale stroom door de kabels. Vandaar dat voor hogere laadvermogens er het 800V platform er is.
VW zit met 400V op 175 kW laden. Volvo haalt 205kW met de EX40. Zelfs de EX30 zit op 153 kW ofzo. Kan dus wel beter. Vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lmvoo
Gekkenhuis schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:02:
Deze staat op mijn shortlist samen met de Zeekr X. Beetje jammer dat mijn lease contract in september (al) afloopt en volgende maand een nieuwe uit moet gaan zoeken. Ze geven aan Q4 in de showroom. Binnenkort bij de dealer dus maar eens gaan babbelen over levertijden enz. Zal jullie hier dan op hoogte houden :)
Goeie tegenhanger idd, die Zeekr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:14

CyBeRSPiN

sinds 2001

nokiaan958GB schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 21:43:
Leuke wagen!
Ben benieuwd wat hij gaat kosten en wanneer leverbaar
Volgens EV-database 43k voor de Long Range en vanaf september.
https://ev-database.org/nl/auto/2212/Kia-EV3-Long-Range
Geen idee wat hun bron is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t2012
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:18
Ik rij nu een KIA Niro ev en deze lijkt me erg interessant. Van mij hoeft de auto niet veel groter te zijn en deze zal waarschijnlijk scherp geprijsd zijn. Kofferbak ruimte Niro is 475 liter vs EV3 460 liter. En dan heb je ik nog een frunk van 25 liter. Mijn norm is altijd: de kinderwagen moet erin passen zonder de wielen eraf te moeten halen.

Snelladen doe ik alleen in de zomervakantie. Met de Niro deed ik altijd kort en vermogen van 70kwh halen maar zakte snel naar de 50kwh. Totaal duurde het dan 45 a 50 minuten. Dan is een half uur een druk beter. Ik vind het evident of je nu een kwartier (theoretisch) hoeft te stoppen of een half uur. Is allebei goed te doen. Ik wil niet meer terug naar de tijd dat ik met een brandstof auto steeds maar aan het jagen was om met zo kort mogelijke tussenstops zo snel mogelijk op bestemming te zijn. Als je snel op bestemming wil zijn moet je gewoon niet ver op vakantie gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markvw
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:49
Kia rust EV3-auto uit met webOS-infotainmentsysteem

[ Voor 50% gewijzigd door markvw op 27-05-2024 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Het lijkt me een mooie opvolger voor mijn e-niro van inmiddels 3 jaar oud, maar volgens mij hebben ze een fout gemaakt met de plaats van de laadpoort.
Mijn garage is 2,9 meter breed en dus moet ik mijn auto strak langs de muur parkeren om normaal uit te kunnen stappen. Nu zie ik op de foto's dat de laadpoort aan de passagierskant zit en dus kan ik de stekker er niet in steken als ik de auto in de garage parkeer. En ik wil hem toch graag gewoon thuis kunnen opladen.
Ben bang dat het toch geen EV3 gaat worden. ;(

Rokil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bor7
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-05 20:57
Leuk, een EV3 topic!

Ik had hem al een poosje in beeld, gelukkig is de definitieve versie niet veel anders dan de getoonde concept.

Je kunt hem nu ook in de kleuren zien !
https://www.kia.com/nl/modellen/ev3/premiere/ doorscrollen

Hij lijkt me op veel fronten meer te leveren dan de ex30, hopelijk is de prijs ook OK.

Nu maar hopen dat ie in september inderdaad leverbaar wordt, en dat dan de subsidiepot niet leeg is...
Mijn huidige private lease ( E-golf) loopt feb 2025 af, maar kan ik nog wel tot mei verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kretek1305
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-03 17:19
10-80% laadtijd van 31 min duidt op een stabiele laadcurve. Het maximale laadvermogen is dan misschien lager maar de 10-80% tijd is heel vergelijkbaar met de concurrentie. Een beetje zoals bij de Audi eTron: laag maximum maar toch goede totale laadtijd...

5750Wp SE - LG OLED65C8 + SK10Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 479106

Ik lees bij autoweek https://www.autoweek.nl/a...o-kan-wel-e14-000-kosten/ dat het vervangen van verlichting (stel je maakt eens een deukje) extreem duur is. Ook een overweging om toch voor een wat simpelere auto te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21-04 09:06
Mooie wagen,heb net een EV 6 gekocht,maar als deze toen leverbaar was had ik waarschijnlijk voor deze auto gekozen,vooral de grote accu en actieradius is super,laadsnelheid boeit mij niet zo voor die twee keer per jaar op vakantie,dan maar even langer wachten. Jammer dat veel fabrikanten zomlang hebben gewacht om een kleinere EV op de markt te brengen zoals deze en de Renault 5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lmvoo
dropie schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:21:
Jammer dat veel fabrikanten zomlang hebben gewacht om een kleinere EV op de markt te brengen zoals deze en de Renault 5
Iets met geld verdienen en investeringen doen. Maar helemaal eens, leuk dat er nu compacte modellen komen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:52
In hoeverre gaat deze Kia plug&play V2G zijn? Of zijn er nog allerlei hordes te nemen met energie maatschappijen etc?
Is er al bekend met welke thuisladers de EV3 werkt?
Zie in de meeste pers artikelen weinig informatie hierover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-05 18:07
Patox schreef op zondag 2 juni 2024 @ 20:58:
In hoeverre gaat deze Kia plug&play V2G zijn? Of zijn er nog allerlei hordes te nemen met energie maatschappijen etc?
Is er al bekend met welke thuisladers de EV3 werkt?
Zie in de meeste pers artikelen weinig informatie hierover
Je kan kijken naar de EV9, die ondersteund dit ook. Maar lees ook https://doe-duurzaam.nl/a...je-huis-en-het-stroomnet/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
Jasper schreef op zondag 2 juni 2024 @ 22:18:
[...]

Je kan kijken naar de EV9, die ondersteund dit ook. Maar lees ook https://doe-duurzaam.nl/a...je-huis-en-het-stroomnet/
Thanks ja dat artikel had ik ook al gelezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-05 16:25
Een hybride of retrofit omvormer met HS thuisaccu doet juist hetzelfde als een bidirectionele laadpaal maar is werkelijk goedkoper, waar dan t prijsverschil hem zit is onduidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-05 21:40

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Ik ben een huidige e-Niro rijder en zou eind van dit jaar een vervangende nieuwe Niro EV bestellen... Tot de aankondiging van de EV3 uit de lucht kwam vallen!

Het lagere prijspunt bij minstens dezelfde range en kofferbakruimte als de Niro zijn de voornaamste redenen. Extra bonus is het volledige EV platform, waardoor de auto wat praktischer/efficiënter belooft te zijn.

Het is voor ons de gezinsauto maar rijden eigenlijk nauwelijks met het hele gezin ergens naar toe - ik hoop dat de beenruimte achterin voldoende is, maar dat is eigenlijk niet echt belangrijk (vroegah reden we pas in krappe auto's ;) ).

Ben benieuwd naar de prijslijst, die zou ik ergens volgende week verwachten, 2 weken na de wereldwijde aankondiging. September en een prijs onder €44k voor het aangeklede model zou perfect zijn...

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bor7
de koreaanse site met meer info:
(even google vertaal doen)

https://www.kia.com/kr/vehicles/ev3/features

of de catalogus ( helaas, koreaans)
https://www.kia.com/conte...f/catalog/catalog_ev3.pdf

prijs ligt daar ongeveer op 80% van de niro, maar dat zegt niets , ze kunnen hier voor een andere strategie kiezen..
GT is daar trouwens ook niet echt veel duurder dan basis.

Benieuwd wat het hier gaat worden.

ps: ik merk net dat om onder de subsidiegrens te blijven, ik bij de EX30 niet andere kleur EN pine interieur kan kiezen. ( net niet :X ).
En dat was nou net iets in voordeel van EX3 tov Ev3: geel/pine combi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bor7
Even de prijs geschat, uitgaande van de koreaanse prijzen, en basisprijs va 39K hier.

en specs vertaald:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ux-8ise4l4eohnQUGgpzPYJ_CS0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zjp5Z0FrIUwWnxoudKEIIyyy.jpg?f=fotoalbum_large

Maar ik kan me niet voorstellen dat je dat alles krijgt, incl die 84 KwH voor die prijzen.
Zal vast hoger liggen.

Zoals het nu lijkt ga ik voor de GT line, interieur ook het mooiste .

[ Voor 5% gewijzigd door bor7 op 05-06-2024 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bor7
Alvast (beperkt) iets over het rijgedrag: lijkt ok.

https://www.carmagazine.co.uk/car-reviews/kia/ev3-prototype/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

+ + + NL + + +

CEdS schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:06:
Op dit moment rijden wij een Tesla MS uit 2014. De Renault 5e stond op onze shortlist vanwege het V2g/V2H. Ik had een Renault 5e pas gekocht om als eerste geinformeerd te worden maar de V2G is alleen in combinatie met een speciale aansluiting bij een (andere) energieleverancier......(ik woon in Frankrijk). De accu in de auto gaat alleen het net dienen, niet mijn huis cq. opslag van eigen stroom vanaf mijn dak. Dit vond ik wel een afknapper.

Ik hoop dat de V2H ambities van KIA beter zijn dan die van Renault, zo ja dan is dit een auto die de Tesla mag gaan vervangen. Ben erg benieuwd.
@CEdS @dropie
Als Renault op je shortlist staat, kijk dan ook eens naar de nieuwe Scenic! Die is inmiddels leverbaar en heeft ook echt interessante specs en features.
Het grote Renault Scenic e-Tech 2024 topic

En zowel die Scenic als deze EV3 hebben de techniek al aan boord om straks V2G aan te kunnen.

Eigenlijk zegt Kia nu al dat deze EV3 V2G kan (maar in NL zal dat nog even de vraag zijn).
YouTube: Kia Charge | Een slim energiesysteem | Kia Nederland

Als Kia of Renault V2G kan leveren, dan ben ik ws om en ruil ik mijn ruim 5 jaar oude e-Niro in!

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bor7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13:54
Dat is niet echt een landelijke spreiding. Hopelijk is de roadshow niet alleen bij Kooijman, maar ook bij andere dealers. In m'n mailbox zat vandaag al een vooraankondiging van de EV3 experience. Ik hou deze goed in de gaten, want sinds 23 mei staat deze auto bovenaan op de lijst als opvolger voor de Peugeot e208 die we nu rijden. Andere 'concurrenten' zijn voor ons de Renault Megane en Scenic, Volvo EX30 en Smart #3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bor7
aikink schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:27:
Dat is niet echt een landelijke spreiding. Hopelijk is de roadshow niet alleen bij Kooijman, maar ook bij andere dealers. In m'n mailbox zat vandaag al een vooraankondiging van de EV3 experience. Ik hou deze goed in de gaten, want sinds 23 mei staat deze auto bovenaan op de lijst als opvolger voor de Peugeot e208 die we nu rijden. Andere 'concurrenten' zijn voor ons de Renault Megane en Scenic, Volvo EX30 en Smart #3.
Net gebeld met Kooijman, volgens hen wordt het landelijk, is gewoon actie van importeur.

Bijv nu ook bij De Waard in Sliedrecht, 5 en 6 augustus

https://www.autodewaard.nl/blog/kia-ev3-roadshow/

En in Groningen is het 30 en 31 augustus

[ Voor 10% gewijzigd door bor7 op 15-06-2024 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bor7
Info over gebruik V2L

YouTube: POWER ON | The Kia EV3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Maar das toch nix nieuws? Dat is nu al zo met de huidige KIA’s met V2L en niet specifiek voor de EV3.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bor7
Net even gesproken met een dealer over de roadshow:

vanaf volgende week komt via KIA nl een mail daarover naar mensen die bij KIA zich hebben aangemeld als "hou me op de hoogte".
Schijnen al 4100 op die lijst te staan.

Roadshow loopt dan vervolgens vanaf half juli het land door, is aan dealers welke vestiging ze uitkiezen.

en:
Levering gaat dit jaar zeer waarschijnlijk niet gebeuren.
Prijs kan echt wel vanaf 33K worden...nog niet bekend wanneer prijs bekend wordt. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

+ + + NL + + +

De EV3 zou V2G ondersteunen. Nou moet ik het nog zien gebeuren dat de (in NL geleverde) auto dit werkelijk kan, maar zou dat zo zijn, aan wat voor (welke) lasdpaal thuis kan ik de auto dan hangen daarvoor?
Zijn er al laadpalen die V2G ondersteunen?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:46
Die laadpalen moet nog komen, Kia heeft er een voor de ev9 in pijpleiding, maar duurt allemaal lang.

Zijn niet goedkoop trouwens, denk aan 4000-5000€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

+ + + NL + + +

sloddervos schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 12:38:
Die laadpalen moet nog komen, Kia heeft er een voor de ev9 in pijpleiding, maar duurt allemaal lang.

Zijn niet goedkoop trouwens, denk aan 4000-5000€
Dat zal met dat bidirectioneel te maken hebben, neem ik aan?

Ik gebruik nu tot zeer grote tevredenheid een Zappi V2.0 en het zou me pijn aan het hart doen om daar afscheid van te nemen. Dus hoop ik dat OF Zappi ook een bidirectionele laadpaal ontwikkelt, OF dat die van Kia net zo open is met goede API (en liefst lokale besturen, o.p.v. via de cloud, zoals bij Zappi).

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
Ja, heeft met ac/dc en dc/ac omzetting te maken, dat moet in de paal gebeuren geloof ik bij Kia’s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:14
Hippe Lip schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:50:
[...]

Dat zal met dat bidirectioneel te maken hebben, neem ik aan?

Ik gebruik nu tot zeer grote tevredenheid een Zappi V2.0 en het zou me pijn aan het hart doen om daar afscheid van te nemen. Dus hoop ik dat OF Zappi ook een bidirectionele laadpaal ontwikkelt, OF dat die van Kia net zo open is met goede API (en liefst lokale besturen, o.p.v. via de cloud, zoals bij Zappi).
Er komt bidirectionele lader van myenergy aan heb ik laten vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
Deze laadpaal van Wallbox https://wallbox.com/nl_nl/quasar-2-bidirectionele-ev-lader zou met de EV9 moeten werken. Maar de berichtgeving daarvan is ook alweer een half jaar geleden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

+ + + NL + + +

sloddervos schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:27:
Ja, heeft met ac/dc en dc/ac omzetting te maken, dat moet in de paal gebeuren geloof ik bij Kia’s
@sloddervos
Kijk, dat vroeg ik me al af: hoe is de V2G-koppeling met de auto? AC of DC?
Ik dacht aan AC omdat de auto al V2L heeft. Maar jij hebt het over DC/AC-omzetting. Is dat aan de orde? Staat ergens beschreven hoe die koppeling is?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sloddervos
Nee, voor zover ik weet nog niet beschreven en rondom de EV9 is het ook al weer een tijdje stil. Ik dacht dat de EV9 niet dc naar ac kon doen voor v2g en dat dat dus in de paal moet gebeuren. Maar dat is op het 800v platform en de EV3 is weer 400v platform.

Vooralsnog zeggen Kia en Hyundai dat het gaat gebeuren, maar het ís er nog niet….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bor7
De inschrijving voor de EV3 roadshow is geopend:

https://kia-ev3-experience.nl/tijdslot

Helaas maar tijdsloten van een half uurtje, waarschijnlijk grotendeels gevuld door een presentatie op scherm, hopelijk kun je ook nog wel even echt in de auto zitten. ;)

Op FB van Kooijman wordt wel over "proefrit" gesproken:

https://www.facebook.com/KooijmanAutogroep

maar dat neem ik met een korreltje zout..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Ik wacht nog wel even tot er meer bekend is en ik echt in de auto kan zitten en rijden.

Mijn e-Niro houdt het nog wel even uit en daar ben ik zeer tevreden over. Geen haast dus, tenzij V2G werkelijk geleverd gaat worden (met betaalbare laadpaal).

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:31
In thuisland Zuid-Korea lopen de reserveringen goed

https://electrek.co/2024/...cures-10000-reservations/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
bor7 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:52:
Even de prijs geschat, uitgaande van de koreaanse prijzen, en basisprijs va 39K hier.
Ik heb een beetje gespeeld met een vergelijking op basis van de Niro EV prijzen tov de EV3 in Korea. Als ze hier geen andere prijs strategie toepassen zou dat ook een eind moeten kunnen komen om de situatie hier in te schatten. Valt mij vooral op dat (in Korea) de EV3 een stuk goedkoper is dan de Niro EV, terwijl de EV3 een stuk nieuwer en beter is, en qua grootte ook behoorlijk vergelijkbaar. Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom ze de Niro EV nog in het assortiment houden. Of zouden ze deze binnenkort dan toch uitfaseren, als de nieuwe lineup voldoende "ready" is? Mogelijk kunnen ze nog niet direct van de Niro af vanwege lopende orders en benodigde opschaling van EV3 productiecapaciteit...

Niro EV basisversie: KR 51.1M won, NL 39k€
EV3 basisversie: KR 42.1M won, dat zou dus naar rato 32.1k€ zijn voor de instapper. Echter lijkt er in NL meer "neerwaartse ruimte" in de specs te zitten. Misschien voeren ze die niet (aan het begin) al door, en is een vergelijk met de Niro EV "air" wellicht beter. Deze is in NL 43k€, waarmee de vergelijkbaar uitgevoerde EV3 op 35.4k€ uit zou komen. Alsnog een prima prijs natuurlijk.

Als we het prijsverschil bij de hoogste uitvoeringen van Niro EV en EV3 vergelijken, is dat in Korea 50.1M won (EV3) en 54M won (Niro EV). voor Nederland zou dat kunnen betekenen dat - afhankelijk of je met de Niro EV plus of plus advanced uitvoering vergelijkt, de EV3 tussen de 41.5k€ en 44.4k€ zou uitkomen - en dat is dan de higher trim en long range. Ook niet verkeerd.

Ten slotte nog interessant dat zowel de long range (tov basisrange) en de hogere uitvoering beide zo'n 10% extra kosten in Korea. Dat is op zich (als we 35.4k€ als basisprijs nemen voor een vergelijkbare uitvoering van de EV3 als in Korea beschikbaar is) ook in lijn met een high trim en long range prijs van 42.8k€, netjes tussen de twee eerder geschatte prijzen.

Grote vraag is dus vooral of ze een andere prijsstrategie hanteren om bijvoorbeeld niet verder onder de concurrentie te gaan zitten dan "nodig" om hun target marktaandeel te halen. Ik hoop vurig dat bovenstaande klopt, dan zou het wel eens een heel mooie optie kunnen worden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bor7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:04
Iemand een verwachting of deze ook in private lease komt, en wat de tarieven gaan worden? KIA zelf nagevraagd en verwees door naar 'de partners'.

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bor7
In Belgie nu prijzen bekend!
Eerst nog alleen versie met grote accu leverbaar, vanaf 41.190. Mooie prijs denk ik!

https://press.kia.com/be/...elektrische-assortim.html

Zal Nederland binnenkort wel volgen lijkt mij.

In Belgie geven ze dan ook nog 2000 euro korting, zodat ie onder de 40.000 komt, vanwege de 5000 subsidie daar, heb je dus voor 35K een auto met 83 KwH...

[ Voor 21% gewijzigd door bor7 op 08-07-2024 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
bor7 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:45:
In Belgie nu prijzen bekend!
Eerst nog alleen versie met grote accu leverbaar, vanaf 41.190. Mooie prijs denk ik!

https://press.kia.com/be/...elektrische-assortim.html

Zal Nederland binnenkort wel volgen lijkt mij.

In Belgie geven ze dan ook nog 2000 euro korting, zodat ie onder de 40.000 komt, vanwege de 5000 subsidie daar, heb je dus voor 35K een auto met 83 KwH...
Nette prijs. Kia Nederland zal hier in Nederland nog wel even wat bovenop doen. Ik vermoed dat die variant bij ons dan zo rond de 45 a 46.000.- zal kosten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MGMayer
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-03 19:01
Deze video is ook zeer de moeite om te bekijken voor geïnteresseerden. Wel de meest volgepropte versie lijkt het, maar zeer enthousiast geworden. Dit zou wel eens heel goed mijn volgende auto kunnen worden. Afgelopen week een proefrit gehad met een ev6, maar die voelt echt outdated qua interieur en infotainment vergeleken met de ev9 en nu dus ook de ev3.

YouTube: Exclusive Kia EV3 In-Depth Review: Unmatched 40-Minute Breakdown of ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
MGMayer schreef op maandag 8 juli 2024 @ 21:20:
Deze video is ook zeer de moeite om te bekijken voor geïnteresseerden. Wel de meest volgepropte versie lijkt het, maar zeer enthousiast geworden. Dit zou wel eens heel goed mijn volgende auto kunnen worden. Afgelopen week een proefrit gehad met een ev6, maar die voelt echt outdated qua interieur en infotainment vergeleken met de ev9 en nu dus ook de ev3.

YouTube: Exclusive Kia EV3 In-Depth Review: Unmatched 40-Minute Breakdown of ...
EV6 krijgt een facelift een deze weken in EU.. dus die infotainment wordt gelijkgetrokken.. met een nieuw neusje.

EV3 in business/air/earth heeft wel ouderwetse hulpassistenten [1.0's] terwijl GTL 2.0 heeft zoals rest van de EV Gamma. Het is wel een optie van 1 tot 1.5k voor overige trims. Dus als je niet wilt pingpongen tussen lijnen, moet je HDA2 nemen.

zo kijkend is de Earth wat je minimum wilt met verwarmde voorzetels en stuur met digital key 2.0 icm ADAS hulpsysteem [1000] en V2X [800]. Dat had de minimum moeten zijn voor kia ev3.

Dan zit je weer op 46k met alleen basiskleur [wit].

vind het duur voor wat je ervoor krijgt. Benieuwd wat NL prijzen zullen zijn.

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:45

Bravo

Second Best

mprkooij schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:25:
[...]

Nette prijs. Kia Nederland zal hier in Nederland nog wel even wat bovenop doen. Ik vermoed dat die variant bij ons dan zo rond de 45 a 46.000.- zal kosten.
Als je het prijsniveau van de Niro EV vergelijkt, dan is deze bij onze zuiderburen juist 6.000 euro duurder (38.000-48.000 vs 44.700-54.000) dan in Nederland. Ik ben benieuwd... :D

Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-05 21:40

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Bravo schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:08:
[...]

Als je het prijsniveau van de Niro EV vergelijkt, dan is deze bij onze zuiderburen juist 6.000 euro duurder (38.000-48.000 vs 44.700-54.000) dan in Nederland. Ik ben benieuwd... :D
Zullen vast wat fiscale regelingen zijn die in NL anders zijn; zo`n beetje alle niet-elektrische modellen zijn in België goedkoper. De elektrische varianten zijn juist allemaal in NL goedkoper.

Ik ben in ieder geval aan het wensdenken voor lagere prijzen in NL :9~

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
Jullie hebben gelijk. Mijn oog viel op de non-elektrische modellen. Ziet er gunstig uit in dat geval :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bor7
prijslijst en specs hier:

https://www.kia.com/conte...ecs/Kia-EV3-Pricelist.pdf

Ik vind de extra opties tussen business en earth toch wel wat mager voor die 3k extra: verwarmde stoelen en stuurwiel, en nog een paar kleinere zaken.
En V2L enz kost je 800 euro, tja heb ik dat er voor over…

Bij de business zou ik alleen nog verwarmde stoelen en warmtepomp missen (alhoewel met 84kwh je natuurlijk altijd reserve genoeg hebt).

Hopelijk in Nederland ietsjes flexibiler opties.

[ Voor 65% gewijzigd door bor7 op 09-07-2024 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:18
Ik zie dat Kia in Nederland voor de EV-modellen zoals de EV6 en de Niro EV eigenlijk geen packs en opties aanbiedt behalve de lakkleur. Dat maakt het eenvoudiger voor de importeur om vooruit te bestellen bij de fabrikant, zonder dat klanten al een specifieke versie besteld hebben, en dat verkort daarmee de levertijden.

Als ze die lijn doortrekken voor de EV3 dan zullen ze de opties deels toevoegen aan de verschillende modellen, dus bv. het pack Premium met Harman Kardon audiosysteem standaard bij de GT-line, en pack EV tech met V2X/V2L standaard bij de Business Plus (of hoe zo’n versie in Nederland genoemd gaat worden) en de GT-line. Dat drijft de prijs natuurlijk wat op voor met name de duurdere modellen.

Ik hoop en verwacht eigenlijk wel dat als ze in Nederland ook alleen met de 81,4 kWh batterij beginnen er minstens twee versies onder € 45.000 fiscale prijs komen om dit jaar nog in aanmerking te komen voor de SEPP-subsidie. Dat de GT-line daar (flink) boven gaat komen is wel te verwachten.

Weet iemand of de Europese versies van de EV3 uit de Kia-fabriek in Slowakije gaan komen? Ik dacht dat het wel de bedoeling was om daar ook kleine/middelgrote EV’s te gaan produceren, en dit zou natuurlijk kunnen helpen om de prijs van de EV3 laag te houden vanwege de lagere transportkosten.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:13
Ik heb 2 augustus een bezichtiging van een half uur.

Ik begreep van de dealer dat hij er voor dit jaar nog 80 ging krijgen.

Ik heb er een optie opgenomen en hoop dat ook mijn keuze onder de 45k kan blijven maar auto moet wel naar mijn zin zijn. Ik denk dat na de bezichtiging wel een een ander onderhandelt wordt over wat ik ga nemen.

Ik heb 10 ev's proefgereden .. de beste waren mi de ev6 en TM3 maar dat is lage instap. De TMY is wat betreft mij nog de enigste concurrent maar dat moet dan wel de Juniper zijn. Maar ik wil dit jaar aanschaffen en ben erg ento over wat ik tot nu toe heb gereden van KIA.

Oh ja de EV9 was natuurlijk ook super maar voor mij te groot. Bij de E-Niro kreeg ik beetje veel pianolak gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
Wow, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel pas vanaf de business plus; geventileerde stoelen alleen als optie bovenop de GT (en ook elektrisch verstelbare passagierstoel alleen met die optie, dus alleen op de GT mogelijk?). Dan is ineens ook veel duidelijker waarom ze in alle filmpjes doorgaans alleen de GT laten zien om iedereen lekker te maken...

Jammer als ze een aantal dingen die voor gewoon gebruik handig zijn aan de GT koppelen. Dat is normaal toch meer voor extra power en "bling" en niet om gewone features te verkrijgen. Ik wil die 19" velgen ook helemaal niet, kost alleen maar range, daar koop ik geen long range variant voor :?

Een standaard functie zoals dodehoek waarschuwing lijken ze hier alleen in een geavanceerde versie op de hogere modellen toe te passen (met ingrijpen) maar ik zie geen basis uitvoering van dodehoek waarschuwing. Wordt je dus ook een duurder pack voor aangesmeerd als ze dat niet vergeten zijn te vermelden. Zoiets had tegenwoordig toch al wel standaard mogen zijn.

Interessant ook dat de (long range) EV3 in Belgie duurder dan Niro EV is (+5% of +10% afhankelijk van de variant), terwijl die in Korea er ver onder zit (de basisversie van de long range EV3 is daar juist 10% goedkoper). Dus toch heel anders gepositioneerd :'(

Wordt het nog heel spannend welke uitrusting je nog kan krijgen met SEPP, wat het gat nog verder zou vergroten tussen het basismodel en de wat beter uitgeruste (als je dit jaar nog koopt, ik snap overigens dat ze hun prijzen niet bepalen aan de hand van een subsidie die nog maar een paar maanden loopt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09:50
Ik ga dit draadje ook volgen. Op dit moment heb ik een e-Niro uit februari 2019 die al bijna 5,5 jaar en 154.000 kilometers naar tevredenheid is gebruikt. Omdat de afschrijving klaar is overweeg ik de e-Niro prive uit de EMZ te kopen en nieuw te investeren in een nieuwe EV. De EV3 is kandidaat. De afmetingen zijn uitwendig kleiner maar omdat de EV3 op een echt EV platform is ontwikkeld lijkt de binnenruimte vergelijkbaar te zijn.

As we speak krijg ik een mailtje van Kia Nederland met de boodschap dat de EV3 in vijf uitvoeringen beschikbaar is en vanaf nu te bestellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13-05 19:16

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
Flink aan de prijs, en zeker niet de beloofde instapper.

Een hoop van mijn EV6 Plus moet ik al missen in een Plus, en ga je al naar de GT-Plusline (stoelen met memory en ventilatie zou ik niet meer willen missen).

Kom je op 50k uit voor een "kleine" auto.

Grootste nadeel blijft dan de "lage" laadsnelheid en de voorwielaandrijving.

[ Voor 77% gewijzigd door Phusebox op 11-07-2024 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdV5D2Z_uaRBiJwwXETJtV7s5BE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LAOGY2SQY4v2LYa0BLnatRtR.png?f=user_large

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Phusebox schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:02:

Een hoop van mijn EV6 Plus moet ik al missen in een Plus, en ga je al naar de GT-Plusline (stoelen met memory en ventilatie zou ik niet meer willen missen).

Voor 41k (ex BTW) voor de GT plus krijg je een niet te grote maar wel volgepakte auto. Ik moet er eens induiken wat de concurrentie doet voor deze prijs.

Met de ervaring van de e-Niro 2019 en het gegeven dat de aandrijfaccu in nog goede staat verkeert ben ik wel heel pro-Kia :) .

De laadsnelheid kan ik zelf wel mee leven. Het is niet het hoogste in het segment maar wel stukken beter dan van de huidige 2019 e-Niro. Met de 81 kWh batterij kan je in een half uur 55 kWh laden, da's grofweg 300 km actieradius. Dagreis naar de alpen o.i.d. is dan iets van 3,5 uur rijden, half uur laden, 2,5 uur rijden, half uur laden, 2,5 uur rijden. Klinkt voor mij wel okee en redelijk afgestemd op mijn blaas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phusebox
joepie de p schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:23:
[...]

Voor 41k (ex BTW) voor de GT plus krijg je een niet te grote maar wel volgepakte auto. Ik moet er eens induiken wat de concurrentie doet voor deze prijs.

Met de ervaring van de e-Niro 2019 en het gegeven dat de aandrijfaccu in nog goede staat verkeert ben ik wel heel pro-Kia :) .

De laadsnelheid kan ik zelf wel mee leven. Het is niet het hoogste in het segment maar wel stukken beter dan van de huidige 2019 e-Niro. Met de 81 kWh batterij kan je in een half uur 55 kWh laden, da's grofweg 300 km actieradius. Dagreis naar de alpen o.i.d. is dan iets van 3,5 uur rijden, half uur laden, 2,5 uur rijden, half uur laden, 2,5 uur rijden. Klinkt voor mij wel okee en redelijk afgestemd op mijn blaas.
Net gebeld, maar ze willen geen inruilprijs geven voor mijn EV6. Begon meteen over: ja veel aanbod en weinig vraag naar elektrische auto's. Maar wel meteen zeggen: er is enorm veel interesse voor de EV3.

Met andere woorden, je krijgt een schamel inruilbedrag dat we niet eens durven te noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bor7
Ok,

iets betere opties dan in Belgie.

Plus heeft in principe wat ik wil, zoals verwarmde stoelen. En in ieder geval binnen 230v aansluiting.
Plus Avanced is dan wat luxe zoals schuifdak ,leren bekleding enz.
Even afwachten wat de lease prijs is ( configureren geeft nog foutmelding).

Ik zie zo gauw niets over warmtepomp ? Dus altijd aanwezig?

En ook geen enkele losse optie te kiezen, behalve kleur en wat rijhulp systemen.

Benieuwd, ik ga 27 juli naar de experience.

O ja: ik zie nergens plaatjes met de standaard 17 inch velgen, alleen in de Koreaanse prijslijst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ReKCXcC0aMptnNZwiqEUslmj_U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8gKZYsbKI8PIfd0TFGctvSO0.png?f=fotoalbum_large

Vind ze nou niet echt mooi. ook die 19 inch niet.

[ Voor 33% gewijzigd door bor7 op 11-07-2024 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphkeb
  • Laatst online: 08:49
bor7 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:27:
Ok,

iets betere opties dan in Belgie.

Plus heeft in principe wat ik wil, zoals verwarmde stoelen. En in ieder geval binnen 230v aansluiting.
Plus Avanced is dan wat luxe zoals schuifdak ,leren bekleding enz.
Even afwachten wat de lease prijs is ( configureren geeft nog foutmelding).

Ik zie zo gauw niets over warmtepomp ? Dus altijd aanwezig?

En ook geen enkele losse optie te kiezen, behalve kleur en wat rijhulp systemen.

Benieuwd, ik ga 27 juli naar de experience.

O ja: ik zie nergens plaatjes met de standaard 17 inch velgen, alleen in de Koreaanse prijslijst:
[Afbeelding]

Vind ze nou niet echt mooi. ook die 19 inch niet.
Voor zover ik weet bij Kia geen warmtepomp beschikbaar in Nederland (ook niet voor de Niro).
Geen gemis bij de Niro iig, zuiniger dan mijn Megane die wel een warmtepomp heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-05 19:07

Denko

|{ing Øf ßlitz

Poeh, na de prijzen gezien te hebben is mijn interesse een beetje vervlogen. Helaas. wel mooie auto verder.

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Phusebox schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:26:
[...]

Net gebeld, maar ze willen geen inruilprijs geven voor mijn EV6. Begon meteen over: ja veel aanbod en weinig vraag naar elektrische auto's. Maar wel meteen zeggen: er is enorm veel interesse voor de EV3.

Met andere woorden, je krijgt een schamel inruilbedrag dat we niet eens durven te noemen.
Ik had al meegekregen dat het huidige aanbod aan gebruikte EV's hoog is (afloop leasecontracten) en de vraag laag (einde voordeel MRB, onduidelijke politiek etc). Voor mij persoonlijk niet heel erg omdat ik dan de e-Niro zelf ook voordelig uit de zaak kan kopen.

Als dealer zou ik ook roepen dat de interesse heel groot is, dat eerst maar eens zien. Ik koop toch echt geen auto voordat ik er in gereden heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hyack
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 30-04 08:58
Voor de prijs van de EV3 kun je net zo goed een BYD Atto 3 halen met meer features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
Toch de ventilatie in de stoelen alleen op het allerhoogste model. Erg, erg jammer. Misschien dat ze die er nog "aftermarket" in zouden kunnen zetten, maar dan moeten natuurlijk ook alle aanslutingen er wel zijn. Zal wel moeilijk worden. Vind ook dat de "plus" het meest interessante al heeft, en ik dan vooral en bijna alleen naar de hoogste zou moeten voor de stoelen. Dat scheelt niet alleen 6000 euro op de prijs hier, maar ook nog eens 3000 euro SEPP wat op de GT modellen niet kan. 9000 euro is wel erg veel geld voor wat je dan meer krijgt. En dan moet ik ook nog eens die 19" wielen weer door 17" vervangen :X

Als de inruil dan ook nog tegenvalt wordt het wel heel moeilijk om dit nu goed te praten. Beter 2 jaar wachten op de eerste "tweedehands" exemplaren dan.

En jammer van de warmtepomp ook. Heb ik op de e-Niro toch veel plezier van

[ Voor 4% gewijzigd door TechLight op 11-07-2024 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustavson
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-05 23:03
Had toch op 1 a 2 duizend minder gehoopt. Trage laadsnelheid, alleen HUD en 360 op de allerduurste… valt voor mij af als kandidaat ben ik bang

[ Voor 36% gewijzigd door gustavson op 11-07-2024 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-05 01:44
Ik heb laatst proef gereden in een Zeekr X, en was in afwachting van de prijzen voor een qua uitrusting ongeveer vergelijkbare EV3. Ik ben toch bang dat de Zeekr X heel wat potentiële EV3 klanten bij Kia weg gaat halen.

Voor ongeveer hetzelfde uitrusting niveau als de standaard X zit je bij de EV3 al op de GT Plusline.

Ik was inderdaad ook onder de indruk van de eerste EV3 filmpjes op YT, maar dat gaat in de private lease een erg duur grapje worden om een vergelijkbaar uitrusting niveau te leasen.

Zeekr X in basisuitvoering, 10.000 km 72 maanden kost € 493 per maand ex SEPP.

EV3 GT Plusline is te leasen vanaf € 644 per maand volgens de informatie. Heb je wel een 12 kWh grotere batterij. SEPP is echter niet mogelijk in verband met de te hoge catalogusprijs.

Dus netto onder de streep scheelt het minimaal € 200 per maand in het voordeel van de X.

Ik denk dat ik er wel uit ben... Maar dat is voor iedereen anders natuurlijk.

Jammer, de EV3 vind ik (ook) een mooie auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-05 23:26
Zeekr X is een prachtige auto maar serieus kleiner.
Kijk s naar ruimte achterin passagiers en kofferbak.

Ook is de accugrootte een heel stuk kleiner, iets van 62kwh tov 77kwh EV3
15kwh is gewoon 75 tot 120 km actieradius

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13:54
Nu heb ik een paar keer de prijslijst doorgelezen, maar naast het wel of niet aanwezig zijn van een warmtepomp mis ik ook informatie over de trekhaak, behalve dan dat er wat staat over het trekgewicht.

@joepie de p ik zat op precies dezelfde manier te rekenen. Ik heb liever een grotere batterij met wat lagere laadsnelheid dan omgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
quote: samenvatting 5 varianten op KIA website
De Kia EV3 Standard Range (58,3 kWh) heeft een trekgewicht van 300 kg en een rijbereik tot 429 km*. De Long Range (81,4 kWh) heeft een trekgewicht van 1.000 kg en een grensverleggend rijbereik van maximaal 600 km*. De meerprijs van de Long Range ten opzichte van de Standard Range is € 4.500,-.

De EV3 Air is voor zijn vanafprijs van € 36.995,-** al rijk uitgerust. Deze instapversie is standaard onder meer voorzien van 17” lichtmetalen velgen, 29” aan displays, full map navigatie met Kia Connect, een Smart key, adaptieve cruise control, dual zone climate control en parkeersensoren rondom.

De Plus is leverbaar vanaf € 38.695,-** en biedt boven de Air onder meer stoel- en stuurwielverwarming, de Digital Key 2.0, elektrisch inklapbare buitenspiegels, een in hoogte verstelbare passagiersstoel, een automatisch dimmende binnenspiegel en een draadloze smartphonelader. Het arsenaal aan assistentiesystemen van de EV3 is in deze uitvoering verder uitgebreid met dodehoekassistentie en kruisend verkeerassistentie achter. Vanaf deze uitvoering is ook de V2X-technologie standaard.

De Plus Advanced is te bestellen vanaf € 41.195,-** en biedt boven de Plus onder meer een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, de uitschuifbare middenconsole, vegan lederen bekleding, een slimme automatische achterklep, een glazen schuif-/kanteldak, 19” lichtmetalen velgen en de premium Harman Kardon geluidsinstallatie.

De twee sportieve uitvoeringen zijn uitsluitend leverbaar als Long Range. De GT-Line onderscheidt zich van de Plus Advanced niet alleen met zijn sportieve looks, maar ook met de LED-koplampen met projectietechnologie, volledige LED-verlichting achter, de dynamische welkomstverlichting, mesh hoofdsteunen voor, een verwarmbare achterbank, ambient sfeerverlichting en een V2L-adapter. Deze uitvoering heeft een vanafprijs van € 47.195,-**.

Het topmodel, de GT-PlusLine, is er vanaf € 49.195,-** en biedt boven de GT-Line zaken als geventileerde voorstoelen, een elektrisch verstelbare passagiersstoel, voorstoelen met een relaxfunctie, de slimme parkeerassistentie inclusief afstandsbediening, een 360graden-camera, een dodehoekcamera en een head-up display.
Voor mij is de Plus Advanced de beste deal. Als Long range is die iets onder de €46k (incl BTW)Electrische bestuurderstoel, kanteldak en Harman Kadon zijn goede upgrades tov de lagere versies.

Van de GT line vind ik alleen de verwarmbare achterbank en de V2L nuttig. De rest is bling.

Ook op de GT Plus zit best wat bling. Electrische passagierstoel is nice, maar misschien ook aftermarket te regelen? Stoelkoeling heb ik nu ook maar is geen groot gemis. Van de HUD vind ik het jammer dat die niet in de lagere versies zit. Of dit alles de meerprijs van €3,5k (incl BTW) tov Plus Advanced rechtvaardigt twijfel ik over.

Omdat ik zelf eigenaar zou worden neig ik nog niet direct naar Chinese concurrentie. T.o.v. de Duitse markt lijkt de EV3 mij niet slecht gepositioneerd.

@aikink trekhaak is vaak werk voor de garagist. Reken op €800-1000 (incl BTW).

[ Voor 6% gewijzigd door joepie de p op 12-07-2024 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel01
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 11-05 09:08
Rolfy schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 00:25:
Ik heb laatst proef gereden in een Zeekr X, en was in afwachting van de prijzen voor een qua uitrusting ongeveer vergelijkbare EV3. Ik ben toch bang dat de Zeekr X heel wat potentiële EV3 klanten bij Kia weg gaat halen.

Voor ongeveer hetzelfde uitrusting niveau als de standaard X zit je bij de EV3 al op de GT Plusline.

Ik was inderdaad ook onder de indruk van de eerste EV3 filmpjes op YT, maar dat gaat in de private lease een erg duur grapje worden om een vergelijkbaar uitrusting niveau te leasen.

Zeekr X in basisuitvoering, 10.000 km 72 maanden kost € 493 per maand ex SEPP.

EV3 GT Plusline is te leasen vanaf € 644 per maand volgens de informatie. Heb je wel een 12 kWh grotere batterij. SEPP is echter niet mogelijk in verband met de te hoge catalogusprijs.

Dus netto onder de streep scheelt het minimaal € 200 per maand in het voordeel van de X.

Ik denk dat ik er wel uit ben... Maar dat is voor iedereen anders natuurlijk.

Jammer, de EV3 vind ik (ook) een mooie auto.
Wij hebben laatst ook een proefrit gemaakt in de Zeekr X, erg mooi en helemaal compleet. Enige puntje van kritiek is de te zachte demping, hij blijf nadeinen na een hobbeltje. Echt te zacht afgeveerd naar mijn mening, terwijl KIA's over het algemeen wat stugger zijn.
Toen kwam ik toevallig de EV3 launch ergens tegen en toch nog even gewacht. EV3 vind ik iets mooier maar inderdaad qua uitrusting/prijs niet te vergelijken met de Zeekr X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Zijn er meer mensen die de EV3 vergelijken met een Ford Explorer EV?

Vanuit de eerdere informatie hebben we niet voor de Ford gekozen, omdat de EV3 een betere kandidaat leek. Goedkoper, gelijk rijbereik, >750 kg trekgewicht, allebei voldoende groot voor ons. Echter zijn stoelen met geheugen voor ons een hele grote plus (nogal een lengteverschil en we rijden allebei regelmatig). Voor de EV3 zit je aan de duurste versie vast van 49k, bij de Explorer zit het standaard op de RWD Extended Range van 45k (excl trekhaak). Ook de Tesla M3 komt nu weer in beeld.

Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drogo
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12-05 20:20
Phusebox schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:02:

Ik kwam met min of meer dezelfde eisen juist tot de tegenovergestelde conclusie. De EV3 is de goedkoopste manier om in een EV rond te rijden vol "overbodige" maar wel erg fijne luxe. Niet alleen stoelventilatie en elektrisch verstelbare stoelen met geheugenfunctie, maar ook een 360-graden camera, automatische achterklep en HUD.

Laadsnelheid is inderdaad niks bijzonders, maar met zo'n bereik voor mij geen punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drogo
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12-05 20:20
Bravo schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 09:34:
Zijn er meer mensen die de EV3 vergelijken met een Ford Explorer EV?

Vanuit de eerdere informatie hebben we niet voor de Ford gekozen, omdat de EV3 een betere kandidaat leek. Goedkoper, gelijk rijbereik, >750 kg trekgewicht, allebei voldoende groot voor ons. Echter zijn stoelen met geheugen voor ons een hele grote plus (nogal een lengteverschil en we rijden allebei regelmatig). Voor de EV3 zit je aan de duurste versie vast van 49k, bij de Explorer zit het standaard op de RWD Extended Range van 45k (excl trekhaak). Ook de Tesla M3 komt nu weer in beeld.
Zeker interessant, maar die touchknoppen op het stuur zeg :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Drogo schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:00:
[...]

Zeker interessant, maar die touchknoppen op het stuur zeg :/
Het nadeel dat Ford gebruik maakt van het VW MEB platform, veel dingen die VW ondertussen met updates uit heeft gehaald (zoals touchknoppen op het stuur) zitten nu wel weer in de Ford.

Maar niet relevant voor het EV3 topic.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _birdie_
Heb de EV3 vandaag besteld ... PlusAdvanced/LR/Donker interieur/groen.

Mooi deal gemaakt ... inclusief inleveren 21j oude Kia Picanto. Net onder SEPP (ook al aangevraagd) .. jammer dat de enigste echte optie er niet bij past onder de SEPP (FCA/HDA 2.0 moeten we het maar met 1.5 versie doen).

Tot 30 september is de lakkeuze zonder extra kosten.

geleverd midden 4Q24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mprkooij
_birdie_ schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:39:

Mooi deal gemaakt ... inclusief inleveren 21j oude Kia Picanto. Net onder SEPP (ook al aangevraagd) .. jammer dat de enigste echte optie er niet bij past onder de SEPP (FCA/HDA 2.0 moeten we het maar met 1.5 versie doen).

geleverd midden 4Q24
Gefeliciteerd! Zal een heel dikke upgrade zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bor7
Lease berekenen kan (nog) niet bij Kia, zag bij een dealer wel de prijzen

Even op een rijtje gezet (dus excl subsidie, om met andere merken te kunnen vergelijken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0zipwTB0nx1p0PPkmXcGjpfY-uo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e5UgWMkG8mUn2sK4XZvG2XWo.png?f=fotoalbum_large

Ik rij 25K per jaar, dus moet er nog flink wat bij tellen, wordt dan denk ik de Plus LR..

[ Voor 6% gewijzigd door bor7 op 12-07-2024 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox

geleverd midden 4Q24
Gefeliciteerd! Ik ben wel benieuwd wat er mogelijk is buiten natuurlijk een goede inruilprijs, weet niet of je dat wil delen? (mag ook in DM). Geven ze ook een levertijd indicatie?

[ Voor 4% gewijzigd door Patox op 12-07-2024 17:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Patox schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:08:
[...]
Geven ze ook een levertijd indicatie?
Wel ff goed lezen, hè... 8)7

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
Hippe Lip schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:41:
[...]

Wel ff goed lezen, hè... 8)7

[...]
Oops. Maar dat valt me mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• libero92
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 29-04 19:10

geleverd midden 4Q24
Gefeliciteerd! Goeie keuze. Nu ben ik wel benieuwd hoe je besteld hebt, want op de website van KIA gaat het bij mij steeds mis in de configuratie. Hulp gevraagd in chat, vraag is doorgezet naar lokale dealer maar daar nog niks van gehoord. Je dealer kon 'm dus wel al bestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _birdie_
Ik ben gewoon bij de dealer langs geweest .. daar kun je ook onderhandelen over kortingen .. online kopen heb je dat niet (denk ik). Hij kon hem gewoon bestellen via een website .. was denk ik geen publieke website maar hun eigen interne website .. ik zou nooit online bestellen maar gewoon ff bij je favo dealer langsgaan (er zit er hier vlak bij een maar ben ergens anders geweest .. die gasten hier om de hoek sporen niet).

Ook ism dealer de SEPP aangevraagd maar dat kun je ook wel zelf zonder hun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel01
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 11-05 09:08

geleverd midden 4Q24
Nice! Van harte! Heeft de dealer nog iets verteld over de groene kleur?
Vandaag vertelde "mijn" dealer dat het licht groen in het echt een stuk donkerder is dan het op foto's/film lijkt.
Ook vertelde hij dat levering ergens in Q4 zou zijn (wanneer ik nu zou bestellen) maar dat ze de auto pas in januari daadwerkelijk mochten uitleveren. Geen idee waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGMayer
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-03 19:01
Gefeliciteerd! Ook precies de uitvoering waar ik interesse in heb.
Kun je iets vertellen over de interieur keuzes? Ik zie op deze pagina dat je drie keuzes hebt, maar mij is onduidelijk hoe deze heten. Kan verder ook geen echte foto's vinden van de verschillende kleuren, beetje lastig keuze maken lijkt mij?

Voor de geïnteresseerden, ik vind 'm in het zwart ook wel stoer:
EV3 in het zwart (GT-line), foto's en filmpje

Edit: Twee keer dezelfde link

[ Voor 11% gewijzigd door MGMayer op 14-07-2024 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
Ik wilde qua interieur de meest donkere uitvoering en geen lichte kleuren ... dat is de standaard uitvoering volgens verkoper. Ik zag fotos/filmpjes van de lichte interieur uitvoering en dat had voor mij een showstopper geweest. Ik heb er dus niet echt over de interieur keuzes gesproken maar de standaard uitvoering genomen (er schijnen nog wat details in te zitten maar dat is een detail). Ik reed in TM3 proef in witte interieur uitvoering maar niet mijn ding.

Ik vind zwart wel heel mooi maar ik heb met andere auto toch wel wat slechtere ervaringen (je ziet er alles op). Ik heb een nooit meer zwart approach. En ik vind dat groen een mooie kleur ... maar ieder zijn smaak en daarom zijn er kleurkeuze ... anders had ik misschien voor blauw gegaan (dezelfde als de EV9 waar ik in proef gereden heb (wat een tank is dat)) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustavson
Is er iemand die al iets kan en wil delen over de onderhandelruimte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvvb
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fq7k7z3YUBttDyM48RHGLzrL57c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kGSDMQHlSzacNUYJaYEUDK48.png?f=user_large

Alleen de eerste 2 over the Air updates in het eerste jaar zijn gratis. Met een nieuwe auto is dit raar. We moeten dus betalen om bugs in de software opgelost te krijgen. Ook zullen niet alle bugs in het eerste jaar zijn opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustavson
mvvb schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:02:
[Afbeelding]

Alleen de eerste 2 over the Air updates in het eerste jaar zijn gratis. Met een nieuwe auto is dit raar. We moeten dus betalen om bugs in de software opgelost te krijgen. Ook zullen niet alle bugs in het eerste jaar zijn opgelost!
Bij de EV9, en hier dus hoogstwaarschijnlijk ook, kun je ipv OTA ook de updates gewoon downloaden naar een USB-C stickje en de auto fysiek updaten. Dat is gratis. Overigens sinds feb 2024 pas 1x update geweest voor de EV9 via de update software en die heette: oktober 2023 update. De dealer heeft intussen al veer meer component firmware updates gekregen en laatst ook geïnstalleerd, maar dat lijkt dus los van de zelf te verrichten updates te staan en lijkt echt niet op hoe bijvoorbeeld tesla dit doet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ron6
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10:21
Net naar de EV3 experience geweest in Amsterdam. Auto gevoeld, besnuffeld en bezeten. Erg mooie auto, met heel veel ruimte. Ik denk er serieus over na...
Pagina: 1 2 ... 50 Laatste