Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 2 ... 70 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:00
Ron6 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:11:
Net naar de EV3 experience geweest in Amsterdam. Auto gevoeld, besnuffeld en bezeten. Erg mooie auto, met heel veel ruimte. Ik denk er serieus over na...
Welk type hadden ze in welke kleur ? GT plus ?

Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
_birdie_ schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:46:
[...]

Welk type hadden ze in welke kleur ? GT plus ?
GTL Plus in Ivory Metallic.

zelfde auto als de NL reviewers hadden. wit onder zonlicht, geelig onder kunstmatig/dusk licht.

geen proef kleuren of andere interieurs te zien, voor da tmeot je naar buitenlandse experiences opzoeken

Dealer verwacht em in Januari te kunnen leveren met november voor proefritjes.

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:56
Ik zie dat hij inderdaad geen warmtepomp heeft. Wordt de vraag of Kia iets anders slims heeft bedacht om deze functie deels over te nemen of dat het toch gewoon puur op de kosten besparen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kizke
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:46
Patox schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:25:
Ik zie dat hij inderdaad geen warmtepomp heeft. Wordt de vraag of Kia iets anders slims heeft bedacht om deze functie deels over te nemen of dat het toch gewoon puur op de kosten besparen is.
Volgens de ANWB (YouTube: EV3: waarom geen warmtepomp), is dat om kosten te besparen, en de warmtepomp voornamelijk als waarde heeft de batterij voor te verwarmen en ze daar al aparte verwarming voor hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door kizke op 17-07-2024 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustavson
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 20:36
kizke schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:57:
[...]

Volgens de ANWB (YouTube: EV3: waarom geen warmtepomp), is dat om kosten te besparen, en de warmtepomp voornamelijk als waarde heeft de batterij voor te verwarmen en ze daar al aparte verwarming voor hebben.
Vraag me af of dit wel klopt, in de winter wordt het interieur net zo goed verwarmd met de warmtepomp omdat motoren geen hitte afgeven zoals bij brandstof. Als je in de winter op verbruik scherm kijkt (ev9) dat gaat er afhankelijk van buitentemperatuur makkelijk 10-15% naar climate control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
nokiaan958GB schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 21:43:
Leuke wagen!
Ben benieuwd wat hij gaat kosten en wanneer leverbaar
De catalogusprijzen voor de EV3 in België en Lux vanaf 1/7/24 zijn bekend en te downloaden.
Draadloze carplay en androidauto, tot 600 km range model, laden van 10 tot 80% in 30 minuten en een startprijs van net boven de 41K voor het business model. Voorlopig alleen leverbaar met de LR accu.

In november hier bij de lokale dealer in de showroom en te leveren vanaf dec 2024 (uiteraard te nemen met een ton zout :) ).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ASr5aYNbkEquA9BB43tXe2SmkEs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kFwPS0917CWPveggQyrzd8dg.jpg?f=fotoalbum_large

bron: kia.com/lu

[ Voor 37% gewijzigd door IvoB2 op 17-07-2024 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
mm.kool schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:34:
Lijkt mij een interessante auto. Vooral de V2G/V2H mogelijkheid spreekt me aan. Waarom een thuisbatterij aanschaffen als deze voor de deur staat.
Omdat een thuisaccu 24/7 aan je woning is gekoppeld en een auto (hopelijk) niet?
De V2G/V2H is wel al hardmatig geïntegreerd maar nog niet operationeel. Vooral de V2G zal wel nog even op zich laten wachten want is afhankelijk van de homologatie door de netbeheerders.

Overigens werkt de V2L van de andere KIA's ook al indien je een thuisaccu met genaratoringang hebt. :+
Wanneer je dan, wegens thuisaccu, al een lastscheider op de installatie hebt moet er buiten een zwaar genoeg buitenstopcontact voor de aansluiting (indien de auto buiten kampeert) niets meer extra voorzien worden voor de binneninstallatie.

Is je binneninstallatie daar nog niet op voorzien komt er wel meer bij kijken dan alleen een Ev met V2X functionaliteit.
Wat ik overigens een minpunt van de EV3 vind is het beperkte snelladen. Slechts 128 kW voor de grote accu. Is het nou echt zoveel duurder om dit naar bv 200 kW op te trekken?
Het verschil is 400V vs 800V architectuur.
Minpunt vind ik het niet en al zeker niet voor wie op pensioen is en thuis kan laden. :+
Rij momenteel met een EV6 en daarvoor met een e-Niro en Kona EV en nog nooit echt behoefte gehad om te gaan snelladen. 90% van het laden gebeurt toch thuis aan 1,4 tot 5 kW of op verplaatsing aan een destination AC charger aan 11 kW (de eerste twee konden daar ook nog maar laden aan 3 kW).

Gisteren nog een rit van 200 km over autosnelweg gedaan en in naar huisrijden gepland om 25 km voor bestemming halt te houden bij FastNed om het +200 kW laden te testen. Voorverwarmen HV accu werd opgestart op 21KM/22 min. voor laadstop maar uiteindelijk eraan voorbijgereden omdat de HV accu nog boven 50% stond en dan heeft snelladen bij FastNed ook al geen zin. Vandaag dan maar laden op de zon. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 22:01
IvoB2 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:48:
[...]

Wat ik overigens een minpunt van de EV3 vind is het beperkte snelladen. Slechts 128 kW voor de grote accu. Is het nou echt zoveel duurder om dit naar bv 200 kW op te trekken?
Het verschil is 400V vs 800V architectuur.

Minpunt vind ik het niet en al zeker niet voor wie op pensioen is en thuis kan laden. :+
Rij momenteel met een EV6 en daarvoor met een e-Niro en Kona EV en nog nooit echt behoefte gehad om te gaan snelladen. 90% van het laden gebeurt toch thuis aan 1,4 tot 5 kW of op verplaatsing aan een destination AC charger aan 11 kW (de eerste twee konden daar ook nog maar laden aan 3 kW).

Gisteren nog een rit van 200 km over autosnelweg gedaan en in naar huisrijden gepland om 25 km voor bestemming halt te houden bij FastNed om het +200 kW laden te testen. Voorverwarmen HV accu werd opgestart op 21KM/22 min. voor laadstop maar uiteindelijk eraan voorbijgereden omdat de HV accu nog boven 50% stond en dan heeft snelladen bij FastNed ook al geen zin. Vandaag dan maar laden op de zon. :)
Vind je het nou wel of geen minpunt? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:43
Jammer dat het zo onduidelijk blijft in hoeverre je de V2G nou echt kunt gaan inzetten a la de batterij van Zonneplan. Als dat mogelijk zou zijn zet dat de prijs van deze auto in een heel ander licht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13-09 23:15

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Stoffa schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:32:
Jammer dat het zo onduidelijk blijft in hoeverre je de V2G nou echt kunt gaan inzetten a la de batterij van Zonneplan. Als dat mogelijk zou zijn zet dat de prijs van deze auto in een heel ander licht.
Gisteren bij de presentatie van de EV3 geweest. Er was een diavoorstelling met alle mogelijkheden die er via Kia Charge zijn/komen. Ook gericht op het gebruiken van de EV3 als (thuis)batterij. Er zijn dan wel aanpassingen nodig zoals een laadpaal die bi-directioneel is. Voordelen als goedkoop inkopen en opslaan in de EV3 en verkopen op een moment dat het duur(der) is e.d. kwamen aan bod. Eigenlijk zoals Zonneplan (en inmiddels meer aanbieders) dat ook doet.
De Kia medewerker die ik sprak was al aardig op de hoogte van V2L, V2G, V2H en V2X en ik heb echt de indruk gekregen dat Kia daar vol op inzet.

https://nieuws.kia.nl/kia...ls-ecosysteem-voor-thuis/

Zelf denk ik dat je dan een energie contract via Kia charge moet afnemen maar daar wist de medewerker het antwoord nog niet op. Dit najaar maar eens een proefrit maken en horen of ze er al meer kaas van gegeten hebben.
Overigens heb je een uitvoering van de EV3 nodig die de V2X mogelijkheid heeft. Dat hebben ze niet allemaal standaard.
Hieronder wat plaatjes van de diavoorstelling en de presentatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGdh5Q0uczcB1vYjT_d_2baT0-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/haLJqCp3NsY2GaxekoxetazA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oUPMF-QYyFCkzc0nl1yd2udDUCk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CNuYh436kazlb5j9zXAq3Oyd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d3x-WzAibW2kaF4NxG95mUWuUqw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TIFbfLiKJVjiG7P5UTM2BdZs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YIM3AspEK6R8vKQqHR6SFOKcpc0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZXHtPldCxXa9JkCp37x0a2CG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door mm.kool op 18-07-2024 13:41 ]

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bor7
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-09 22:40
Bij wensink kun je nu al private lease samenstellen:

https://www.wensink.nl/le...3jXAO1EBAYASAAEgJO7PD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:08

Coffee

Coffee

Ben momenteel aan het zoeken naar een nieuwe auto om mijn model 3 te vervangen waarvan de lease in December afloopt. Was laatst bij Kooijman en die gaf mij als tip de gratis accu upgrade van de EV6 aan. Dat zou wel om het meest basis model gaan. Echter zag ik nu dat de EV3 is onthuld. Voor ongeveer hetzelfde geld van de EV6 Light 77kWh, kan je ook de 84kWh Plus Advanced van de EV3 nemen. Ik begrijp dat V2X voorlopig een moeilijk verhaal gaat worden, zeker als je al een laadpaal (Alfen Eve S-line) hebt staan. Ik heb ook een tijd in de 2024 Kia Niro EV (DynamicLine) gereden. Dan krijg je bij deze een veel betere range, veel meer opties, een hogere laadsnelheid en een beter trek gewicht. Is wel erg aantrekkelijk. Morgen ga ik naar de Experience, ben benieuwd!

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
Coffee schreef op zondag 21 juli 2024 @ 21:47:
Ben momenteel aan het zoeken naar een nieuwe auto om mijn model 3 te vervangen waarvan de lease in December afloopt. Was laatst bij Kooijman en die gaf mij als tip de gratis accu upgrade van de EV6 aan. Dat zou wel om het meest basis model gaan. Echter zag ik nu dat de EV3 is onthuld. Voor ongeveer hetzelfde geld van de EV6 Light 77kWh, kan je ook de 84kWh Plus Advanced van de EV3 nemen. Ik begrijp dat V2X voorlopig een moeilijk verhaal gaat worden, zeker als je al een laadpaal (Alfen Eve S-line) hebt staan. Ik heb ook een tijd in de 2024 Kia Niro EV (DynamicLine) gereden. Dan krijg je bij deze een veel betere range, veel meer opties, een hogere laadsnelheid en een beter trek gewicht. Is wel erg aantrekkelijk. Morgen ga ik naar de Experience, ben benieuwd!
EV6 LIGHT 77kWh is 37.5k, zie onderstaand.
EV3 Plus Advanced 84 kWh is 42.6k?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_ceRgX4JUuH1nhm0sPb5uFgwYE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pAinMW4eyy3pZbIdrEGwlQAH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Patox schreef op zondag 21 juli 2024 @ 21:58:
[...]

EV6 LIGHT 77kWh is 37.5k, zie onderstaand.
EV3 Plus Advanced 84 kWh is 42.6k?
Oh, excuses. Met SEPP subsidie is die inderdaad een stuk goedkoper, zonder subsidie is dat echter niet zo. Ik lease via mijn werk, en kan die subsidie dus niet gebruiken. Volgens mij is ook de Kia subsidie dan niet van toepassing?

Mijn Kooijman dealer heeft mij een prijs van 44.400 geoffreerd voor de EV6 Light. Ik zie op de site van Leaseplan/Ayvens een prijs van 44.750 staan voor de EV3 Plus Advanced LR.

[ Voor 19% gewijzigd door Coffee op 21-07-2024 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Coffee schreef op zondag 21 juli 2024 @ 22:17:
[...]
Oh, excuses. Met SEPP subsidie is die inderdaad een stuk goedkoper, zonder subsidie is dat echter niet zo. Ik lease via mijn werk, en kan die subsidie dus niet gebruiken. Volgens mij is ook de Kia subsidie dan niet van toepassing?
Hangt er gewoon vanaf hoeveel korting je werkgever op een leasewagen via Kia krijgt.
In december kregen wij op op de EV6 GT line nog 15% werkgeverskorting op de adviesprijs vanuit de Kia dealer (de standaard KIA "EV korting + werkgeverskorting).
Overheidssubsidies voor particulieren kan je uiteraard niet combineren met een bedrijfswagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

IvoB2 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 23:46:
[...]

Hangt er gewoon vanaf hoeveel korting je werkgever op een leasewagen via Kia krijgt.
In december kregen wij op op de EV6 GT line nog 15% werkgeverskorting op de adviesprijs vanuit de Kia dealer (de standaard KIA "EV korting + werkgeverskorting).
Overheidssubsidies voor particulieren kan je uiteraard niet combineren met een bedrijfswagen.
Hoe achterhaal je dit? Bij je werkgever, de dealer of de leasemaatschappij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
Coffee schreef op maandag 22 juli 2024 @ 06:50:
[...]

Hoe achterhaal je dit? Bij je werkgever, de dealer of de leasemaatschappij?
is voornamelijk een Belgisch dingetje..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
De carpolicy van iedere werkgever is anders dus ik kan niet zeggen hoe een ander dat achterhaalt.
Bij het bedrijf waar onze lease vandaan komt is het eenvoudig (maar of een ander daar iets aan heeft is weer een andere zaak):
1. Zes maanden voor verval lease krijg je toegang tot de carconfigurator van de werkgever. Je ziet dan alle beschikbare voertuigen die binnen het eigen budget vallen + marge naar boven voor eigen maximale bijdrage.
Daaruit stel je zelf je keuze + eventueel opties vast.
2. Dan ga je naar de dealers die je een offerte opstellen volgens hun voorwaarde. Daarin staat de korting die de dealer/merk aan iedereen geeft (zoals de Kia EV korting), de tijdelijke budgetverhogende kortingen (bv. gratis opties) en de korting verbonden aan de respectievelijke werkgever.
3. Deze offerte stuur je dan via de carconfigurator door naar de wagenparkbeheerder van de werkgever waarna je toegang tot de carconfigurator vervalt.
4. De wagenparkbeheerder stuurt dan deze offerte door naar verschillende leasemaatschappijen (als werknemer is dat dan jouw zaak niet meer) en kiest de lease met de beste voorwaarden (zijn deze goedkoper dan jouw voorwaarden in de configurator zijn dat minder kosten voor de werkgever, anderzijds is geen enkele leaseMij goedkoper dan de configurator is dat een extra kost voor de werkgever.

Als werknemer zie je die korting dus pas onrechtstreeks in fase 1 (de auto past in je budget of niet en heeft weinig met de catalogusprijs te maken, bij onze keuze zat bv. zowel een Tesla van 45K als een Kia van 67K catalogus in hetzelfde budget).
De werkelijke korting zie je pas in fase 2 bij de dealer (maar maakt als werknemer niets uit want het is fase 1 dat voor de werknemer echt van tel is). Fase 2 is gewoon een "weetje" waarom bv. een duurdere auto wel binnen budget past en een goedkopere niet (en uiteraard nadien de restwaarde maar dat bepaalt de leaseMij en heb je als werknemer totaal geen zicht op).

Maar het houdt als werknemer wel in dat je geduld moet kunnen uitoefenen en tijdens de open beslissingsfase voor een nieuwe lease wekelijks de carconfigurator moet nakijken. Het kan zomaar zijn dat je de ene week bijna geen keuze hebt binnen je budget en een paar weken later niet weet wat kiezen. Vooral tegen het einde van het jaar is dat zo wanneer sommige merken nog hun targets moeten halen.

Dat is het systeem van de "salariswagen". Een vrij uniek Belgisch fiscaal systeem (je betaalt als werknemer maandelijks alleen de VAA (voordelen van alle aard) waarbij er tussen de 140 en 200 € (voor een EV) van je bruto loon afgaat (dus netto een 50%). En bij een EV krijg je bij thuisladen dan voor iedere kWh doorgaans ook nog eens meer netto terugbetaald dan het je aan energieafrekening kost.
In de praktijk vooral een Vlaams dingetje (in Wallonië hebben ze daar geen geld voor :) ).
Vanaf 2026 geldt die regeling alleen nog voor emessievrije voertuigen (in de praktijk dus voor BEV's) maar werkgevers zijn niet gek en beginnen daar uiteraard vroeger mee (bij onze werkgever verplicht EV vanaf Q4 2024 maar zelf al ingestapt vanaf Q4 2018 omdat wie als werknemer dan vrijwillig voor een BEV lease koos geen beperkend budget kreeg opgelegd _/-\o_ ).

Dat is dus gewoon het systeem hier. Maar automerken geven uiteraard ruim korting aan leaseMij wegens verzekerde afzetmarkt van duurdere auto's en leaseMij geeft dan weer korting aan werkgevers met een groot wagenpark (hier een 7000 auto's die iedere vier jaar roteren).

[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 22-07-2024 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
IvoB2 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 08:42:
De carpolicy van iedere werkgever is anders dus ik kan niet zeggen hoe een ander dat achterhaalt.
Bij het bedrijf waar onze lease vandaan komt is het eenvoudig (maar of een ander daar iets aan heeft is weer een andere zaak):
1. Zes maanden voor verval lease krijg je toegang tot de carconfigurator van de werkgever. Je ziet dan alle beschikbare voertuigen die binnen het eigen budget vallen + marge naar boven voor eigen maximale bijdrage.
Daaruit stel je zelf je keuze + eventueel opties vast.
2. Dan ga je naar de dealers die je een offerte opstellen volgens hun voorwaarde. Daarin staat de korting die de dealer/merk aan iedereen geeft (zoals de Kia EV korting), de tijdelijke budgetverhogende kortingen (bv. gratis opties) en de korting verbonden aan de respectievelijke werkgever.
3. Deze offerte stuur je dan via de carconfigurator door naar de wagenparkbeheerder van de werkgever waarna je toegang tot de carconfigurator vervalt.
4. De wagenparkbeheerder stuurt dan deze offerte door naar verschillende leasemaatschappijen (als werknemer is dat dan jouw zaak niet meer) en kiest de lease met de beste voorwaarden (zijn deze goedkoper dan jouw voorwaarden in de configurator zijn dat minder kosten voor de werkgever, anderzijds is geen enkele leaseMij goedkoper dan de configurator is dat een extra kost voor de werkgever.

Als werknemer zie je die korting dus pas onrechtstreeks in fase 1 (de auto past in je budget of niet en heeft weinig met de catalogusprijs te maken, bij onze keuze zat bv. zowel een Tesla van 45K als een Kia van 67K catalogus in hetzelfde budget).
De werkelijke korting zie je pas in fase 2 bij de dealer (maar maakt als werknemer niets uit want het is fase 1 dat voor de werknemer echt van tel is). Fase 2 is gewoon een "weetje" waarom bv. een duurdere auto wel binnen budget past en een goedkopere niet (en uiteraard nadien de restwaarde maar dat bepaalt de leaseMij en heb je als werknemer totaal geen zicht op).

Maar het houdt als werknemer wel in dat je geduld moet kunnen uitoefenen en tijdens de open beslissingsfase voor een nieuwe lease wekelijks de carconfigurator moet nakijken. Het kan zomaar zijn dat je de ene week bijna geen keuze hebt binnen je budget en een paar weken later niet weet wat kiezen. Vooral tegen het einde van het jaar is dat zo wanneer sommige merken nog hun targets moeten halen.
en in nederland wordt toch de 42k tesla gekozen ipv de 67k kostende kia. Bijtelling kijkt naar de catalogus waarde en niet naar wat men uiteindelijk heeft betaald ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Bijtelling is er hier niet maar wel de VAA en deze wordt in België ook berekend op de cataloguswaarde + officiële prijs opties** + BTW. Maar in tegenstelling tot lease met verbrandingsmotor is er op EV nog geen CO2 heffing dus valt de netto VAA* wel mee en gaat het hoogstens om een verschil van een 80 € (tussen een Tesla 3 en Kia EV6 GT line zat bv het eerste jaar een verschil van 58 € bruto per maand en dat wordt ieder jaar 6% kleiner. De Tesla is dan in catalogusprijs veel goedkoper maar volgens de formule valt ie dan onder de min. waarde van de VAA waarna die opgetrokken wordt tot dit min. waardoor het werkelijke verschil in VAA kleiner wordt).

*Cataloguswaarde x 4% x 6/7 (met een min. van 1600 €/jaar) verminderd met een ouderdomspercentage van 6%/jaar op de cataloguswaade met een min. van 70% van de cataloguswaarde.
** En die kan je dan weer betalen met je FIP-plan (flexibel income plan => de som van je eindejaarspremie en je vakantiegeld waardoor de cataloguswaarde op je auto zakt en dus ook de VAA en bovendien je eindbelasting op de bruto eindejaarspremie en het vakantiegeld lager is en je daar netto meer van overhoudt).

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 22-07-2024 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

mm.kool schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:49:
[...]
Zelf denk ik dat je dan een energie contract via Kia charge moet afnemen maar daar wist de medewerker het antwoord nog niet op.
Ik was gisteren bij de presentatie van de EV3. Ik was wel onder de indruk, en de prijs is volgens mij goed.

Daar had ik ook wat vragen gesteld over het V2X systeem van de EV3. Niet iedereen wist hier de details van, omdat het een Kia & Toyota dealer is. Ik werd doorverwezen naar een iemand met meer specialistische kennis van de Kia propositie.

Die gaf aan dat de Kia EV3 wél over een ingebouwde DC/AC omvormer beschikt en daarmee in principe 11kW aan AC stroom kan leveren aan de laadpaal. Als ik het goed begrijp betekent dit dat de OBC (On-Board Charger) bi-directioneel is. Dit voorkomt dat je een dure laadpaal met ingebouwde AC/DC converter moet kopen.

Echter beschikt de Kia EV3 momenteel alleen over een communicatieprotocol dat met Kia Charge werkt. Je zal dus zeker de laadpaal van Kia Charge moeten installeren om hier gebruik van te maken. Mogelijk veranderd dit in de toekomst, maar ik zou hier niet van uit gaan bij aanschaf. Wij hebben zelf onlangs een Alfen Eve S-Line aangeschaft. Deze kan in principe overweg met bi-directioneel laden (beschikt over de correcte ISO communicatieprotocollen), maar dat is een ander protocol dan de Kia EV3 gebruikt. Voorlopig wordt er dus geen gebruik gemaakt van het V2H systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Overigens gaf deze Nederlandse dealer ook aan dat alle Kia EV3's die nu bij hen besteld worden in December op kenteken zullen worden gezet. Levering zal wel pas volgen in januari 2025. Dit scheelt 1% bijtelling :+

[ Voor 13% gewijzigd door Coffee op 23-07-2024 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik ken de details niet maar de laadpaalboer in België omschrijft het net andersom:
- De EV6 MY 2025 zou (met de nadruk op zou want niemand weet het al zeker) een bidirectionele omvormer aan boord hebben en dus met eigen hardware kunnen terugleveren (V2G bidirectioneel via AC stroom).
- De EV3 echter heeft geen bidirectionele omvormer aan boord maar kan wel - na een softwareupdate vermoedelijk in 2025 - wel communiceren met een externe bidirectionele laadpaal (V2G via bidirectionele DC stroom).
Bron:
https://www.wattsnext.be/bidirectionele-wagens-dc
https://www.wattsnext.be/...e-kia-ev3-rijmt-op-v2g-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Dat is interessant :9~ Is WattsNext de laadpaalleverancier?

Voorlopig moet je dit dus niet als koopargument gebruiken, want het is veel te onduidelijk nog allemaal!

E: overigens lijkt die informatie over de EV3 van Wattsnext meer een niet-onderbouwde verwachting van de blogger. Ik denk dat we beter kunnen afwachten tot de auto echt getest wordt.

[ Voor 35% gewijzigd door Coffee op 23-07-2024 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
WattsNext is o.a. een laadpaalleverancier die ik wel eens op EV beurzen tegenkom (niet de mijne want ik heb al sinds 2019 een gewone Alfen SPL en recent een EV6 met V2L functie en kan dus al AC terugleveren tot 3,6 kW via de generatorfunctie van een thuisaccu omvormer) en onderhandelt voor België over de homologaties van o.a. bidirectioneel laden.
Maar dat laatste schiet in de praktijk niet echt op => 23 wordt 24, wordt vervolgens 35,...... to be continued.

[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 23-07-2024 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
Coffee schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:20:
Overigens gaf deze Nederlandse dealer ook aan dat alle Kia EV3's die nu bij hen besteld worden in December op kenteken zullen worden gezet. Levering zal wel pas volgen in januari 2025. Dit scheelt 1% bijtelling :+
Alleen voor zakelijke (lease) of ook particulier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGMayer
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-08 21:34
Ik begreep van de dealer (Vianen Kooijman) dat (zakelijk) lease eerst aan de beurt is en dan pas particulier.

Ze verwachten heel veel van de EV3 en ze zouden daar zo maar eens gelijk in kunnen hebben. Ik heb besloten niet een proefrit af te wachten. Plus advanced, 58.3kwh, adventurine green en ADAS pack ligt nu bij lease maatschappij. Hopelijk bestellen ze m nog deze week. Ik hou rekening met Q1, dan valt t nooit tegen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

MGMayer schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 23:12:
Ik begreep van de dealer (Vianen Kooijman) dat (zakelijk) lease eerst aan de beurt is en dan pas particulier.

Ze verwachten heel veel van de EV3 en ze zouden daar zo maar eens gelijk in kunnen hebben. Ik heb besloten niet een proefrit af te wachten. Plus advanced, 58.3kwh, adventurine green en ADAS pack ligt nu bij lease maatschappij. Hopelijk bestellen ze m nog deze week. Ik hou rekening met Q1, dan valt t nooit tegen ;).
Dan waren wij misschien bij dezelfde presentatie :D

Ik heb vanmiddag een afspraak met Kooijman om de offerte op te stellen. Heb jij nog een korting bedongen? En wat was je overweging om voor ADAS te gaan? Het zegt mij niet zo veel eigenlijk. Ik mis wel heel erg de extra camera’s (alleen op GT Plus trim)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepstengel01
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 05-09 23:21
MGMayer schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 23:12:

Onze dealer vertelde v.w.v. particuliere koop/lease, dat ook de uitlevering pas in januari zou plaatsvinden ondanks dat ze al in november de levering verwachte. Dat was vanuit Kia Nederland bepaald, niet duidelijk waarom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
Soepstengel01 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 08:46:
[...]

Dat was vanuit Kia Nederland bepaald, niet duidelijk waarom.
Co2 uitstoot reductie door EV's in 2025 uit te leveren wanneer 2024 target al een tijdje is behaald.. of wordt gehaald door zakelijke leases.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MGMayer
Coffee schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 07:01:
[...]
Dan waren wij misschien bij dezelfde presentatie :D

Ik heb vanmiddag een afspraak met Kooijman om de offerte op te stellen. Heb jij nog een korting bedongen? En wat was je overweging om voor ADAS te gaan? Het zegt mij niet zo veel eigenlijk. Ik mis wel heel erg de extra camera’s (alleen op GT Plus trim)
Dat zou zomaar kunnen :*)

Voor de ADAS ging mij met name om HDA 2.0. Ik rij nu ook een Kia en ik ben niet echt onder de indruk van de snelweg assistentie. Ik hoop dat de 2.0 een verbeterde rijervaring biedt. Aangezien de lak nu gratis is zat er nog wat in mijn lease budget en de bijtelling is nagenoeg niks. Dat geeft ook meteen antwoord op je korting vraag, die onderhandelt mijn leasemaatschappij, dus dat kan ik je helaas niet zeggen.

De extra camera's zijn inderdaad mooi, maar de GT Plus is zo'n grote stap in prijs omhoog dat ik die überhaupt niet heb overwogen.

Kia is bezig met de online showroom van de EV3, hij klopt alleen nog voor geen hout. Aangezien die al wel online staat zal die vast snel in orde gemaakt worden;
https://www.kia.com/nl/ki...ine-showroom/#/trims/ev3/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sloddervos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-09 16:29
Vandaag de EV3 besteld, een blauwe gt plus. Ik hoef geen grote accu maar wil wel alle opties die ook in mijn EV9 zitten…

Hopelijk eind dit jaar binnen en begin volgend jaar geleverd 🤞🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
sloddervos schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:49:
Vandaag de EV3 besteld, een blauwe gt plus. Ik hoef geen grote accu maar wil wel alle opties die ook in mijn EV9 zitten…

Hopelijk eind dit jaar binnen en begin volgend jaar geleverd 🤞🏻
Welkom bij de club.

Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danois55
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09:18
Gistermiddag een EV3 Plus Advanced LR, Aventurine Green besteld. Een redelijke inruil voor m'n Renault Megane E-Tech maar wel een mooie korting gekregen.

Vandaag heb ik de SEPP aangevraagd.

EV3 Adv+ LR 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16:23
Ik vind de EV3 echt mooi. Alleen private lease kan mij niet bekoren. Wellicht over 4 jaar voor mij interessant. Ik koop nooit een auto nieuw. Weggegooid geld namelijk.

[ Voor 20% gewijzigd door DeJurist op 24-07-2024 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danois55
Mij is verteld door een verkoper van dealer Wensink dat zij in oktober/november, 150 EV3's krijgen van KIA Nederland. Als deze voorraad op is, worden er nieuwe besteld. Productie van deze serie zou in januari 2025 gebeuren. In dat geval krijg je geen SEPP meer en moet de BPM betaald worden. Ook vervalt de korting op de lak na oktober.

Of dit een verkooptruc is om de klant onder druk te zetten of een broodje aap weet ik niet.

(Mijn EV3 heb ik trouwens bij Van Mossel Harderwijk besteld)

EV3 Adv+ LR 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
Danois55 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:51:
Mij is verteld door een verkoper van dealer Wensink dat zij in oktober/november, 150 EV3's krijgen van KIA Nederland. Als deze voorraad op is, worden er nieuwe besteld. Productie van deze serie zou in januari 2025 gebeuren. In dat geval krijg je geen SEPP meer en moet de BPM betaald worden. Ook vervalt de korting op de lak na oktober.

Of dit een verkooptruc is om de klant onder druk te zetten of een broodje aap weet ik niet.

Volgens mij is de bestel datum leidend voor de sepp. BPM is ander verhaal.

Mijn dealer heeft mij ook verteld dat hij er dit jaar 80 krijgt. Mij werd verteld dat half q4 geleverd kan worden. We gaan het zien. Ik heb hem 11/7 al besteld (aplus/lr/groen) dus was denk ik wel binnen zijn quotum van 80. Volgens zijn zeggen was ik de tweede bij hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-09 12:43
CEdS schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:06:
Op dit moment rijden wij een Tesla MS uit 2014. De Renault 5e stond op onze shortlist vanwege het V2g/V2H. Ik had een Renault 5e pas gekocht om als eerste geinformeerd te worden maar de V2G is alleen in combinatie met een speciale aansluiting bij een (andere) energieleverancier......(ik woon in Frankrijk). De accu in de auto gaat alleen het net dienen, niet mijn huis cq. opslag van eigen stroom vanaf mijn dak. Dit vond ik wel een afknapper.

Ik hoop dat de V2H ambities van KIA beter zijn dan die van Renault, zo ja dan is dit een auto die de Tesla mag gaan vervangen. Ben erg benieuwd.
Ik ben eruit: Ik heb diverse malen de configurator van de EV3 geraadpleegd: of ik vind de geconfigureerde uitvoering te duur, of ik vind de uitvoering te karig. Het wordt dus geen EV3. Voorlopig ga ik een 10 kWh thuisbatterij plaatsen (Huawei). Vlgs mijn berekeningen moet ik dan bijna helemaal in mijn eigen elektrabehoefte kunnen voorzien, inclusief het opladen van de auto.

Vervolgens wacht ik de markt nog even af, de Tesla rijdt nog prima (en laadt gratis onderweg) en het EV aanbod neemt alleen maar toe. Tevens ziet de Franse regering de EV als een onderdeel van energietransitie. De elektrabehoefte in Frankrijk wordt op dit moment voor zo'n 80% ingevuld door kerncentrale's maar er is besloten dat dit afgebouwd wordt naar 50% dus de andere 50% moet komen uit wind, zon en water. De EV moet het net gaan ondersteunen en het eerste project wat dus ook door de overheid is gesteund, is het Renault 5E project. Het zal mij niet verbazen dat Frankrijk binnen niet al te lange termijn V2G verplicht stelt voor nieuwe EV's op de Franse markt. Ze hebben die buffer nodig om 's-avonds ook voldoende stroom te kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
CEdS schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:18:
[...]
Voorlopig ga ik een 10 kWh thuisbatterij plaatsen (Huawei). Vlgs mijn berekeningen moet ik dan bijna helemaal in mijn eigen elektrabehoefte kunnen voorzien, inclusief het opladen van de auto.
Chapeau. _/-\o_
Dacht dat ik zuinig omging met energie maar daar ben ik zelfs met een 15 kWh thuisaacu tot op heden niet in geslaagd. Zeker niet wat betreft het opladen van de EV.
In de EV gaat bruto meer dan 80 kWh en zonder net is het vermogen en de opslag van de thuisaccu te laag om praktisch gezien de EV daar alle seizoenen mee rijdend te houden.
In de maanden december en januari is dat zelfs niet voldoende voor de woning excl. laden EV.

Of heb je nog gas in de woning?

Maar wat heeft dat met de EV3 te maken?
Volgens mij kan je die tot op heden nog niet via de V2X functie aan de woning koppelen.
Met V2L gaat het wel als je een thuisaccu hebt met een generatoringang op de omvormer maar dan kan iedere EVmet V2L functie dat (bijna alle nieuwe EV modellen van Hyundai en Kia).

[ Voor 39% gewijzigd door IvoB2 op 25-07-2024 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-09 12:43
IvoB2 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:25:
[...]

Chapeau. _/-\o_
Dacht dat ik zuinig omging met energie maar daar ben ik zelfs met een 15 kWh thuisaacu tot op heden niet in geslaagd. Zeker niet wat betreft het opladen van de EV.
Je hebt gelijk, het heeft niet veel met de EV3 te maken alhoewel, ik aangaf waarom ik er dus niet 1 ga aanschaffen.

Overigens heb ik 10.000 Wp aan panelen liggen, een CV-houtkachel met 500L buffervat en 50 OEG heatpipes voor de verwarming en warm tapwater, Geen gas dus.

Afgelopen januari: 420 kWh opgewekt, 324 kWh gebruikt waarvan 184 kWh via Zappi in de auto, en 140 kWh (deels zonnestroom) geconsumeerd door het huis. Ik heb een excel berekening gemaakt met een 5kWh, een 10 kWh en een 15kWh accu en daar komt uit dat ik in januari 5 dagen het net nodig zou hebben voor 20 kWh bij een 10 kWh accu (wat dan het meest optimale is).
Ook dit is OT maar alleen voor jouw info :)

[ Voor 6% gewijzigd door CEdS op 25-07-2024 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Vanmiddag ook de beslissing gemaakt. Tevens de Long Range, Plus Advanced en in het groen. Dealer dacht dat die in januari uitgeleverd zou worden. Ik ben benieuwd..

[ Voor 29% gewijzigd door Coffee op 25-07-2024 16:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _birdie_
Coffee schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:54:
Vanmiddag ook de beslissing gemaakt. Tevens de Long Range, Plus Advanced en in het groen. Dealer dacht dat die in januari uitgeleverd zou worden. Ik ben benieuwd..
groen/APL/LR wordt een populaire uitvoering :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MGMayer
Coffee schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:54:
'

Januari klinkt aannemelijk, kreeg zojuist een verwachte leverdatum van 09-01-2025 door van mijn leasemaatschappij.

Edit;
Voor mensen die nog op zoek zijn naar een kleur, deze video laat een aantal kleuren van de EV3 zien bij daglicht;
YouTube: 기아 신형 EV3 시승기! 타봤더니…생긴대로 노네요? 전기차 소형SUV로 차박 될까?!!! 실물 색상 전부 리뷰 (가격, ...

[ Voor 43% gewijzigd door MGMayer op 26-07-2024 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdg875
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-09 08:00
Leuk om even te lezen hoe iedereen het benadert! Heb zelf ook een offerte laten maken maar ben er nog niet helemaal uit. De geboden inruilprijs voor mijn e-208 is nou niet echt om over naar huis te schrijven, maar dat is het lot van de huidige tweedehands markt voor elektrische auto's vrees ik.
Ben nog een beetje aan het twijfelen of ik nu al in wil stappen of nog even wacht, heb alleen niet het idee dat het aanbod veel beter zal worden.

Mbt de uitvoering waar ik naar kijk, mijn woon-werk verkeer is dagelijks +-200km dus dat haal ik prima met de standard range. Zoals iemand eerder ook al zei is het alleen jammer dat het verschil tussen het plus en plus advanced pakket zo groot is. De betere geluidsinstallatie en stoel met lendensteun is me veel waard maar die 19” velgen en het glazen dak mogen ze achterwegen laten van mij!
Kleur ben ik wel uit, dat zou Aventurine green moeten worden…niet echt origineel als ik de bestellingen hier zie, maar veruit het mooiste!
Nog even een weekendje over slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wat is er dan al mis met de e-208? Haalt die de range van 200 km H/T niet of is het 200 km enkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdg875
IvoB2 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:05:
Wat is er dan al mis met de e-208? Haalt die de range van 200 km H/T niet of is het 200 km enkel?
Er is niks 'mis' met de e-208 hoor :) , haal de afstand in zomer en winter (al moet ik in de winter wel op mijn rechtervoet letten, maar een echt sportieve rijder ben ik toch niet). En ik kan thuis opladen.

De EV 3 is alleen echt een stuk ruimer en vooral luxer. Ik mis de adaptieve cruise control en de zitpostitie kan met mijn 1.93m ook wat comfortabeler. Dus het is geen 'moetje' maar meer een interessante upgrade om naar de EV3 te gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• libero92
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 29-04 19:10
sdg875 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:19:
Leuk om even te lezen hoe iedereen het benadert! Heb zelf ook een offerte laten maken maar ben er nog niet helemaal uit. De geboden inruilprijs voor mijn e-208 is nou niet echt om over naar huis te schrijven, maar dat is het lot van de huidige tweedehands markt voor elektrische auto's vrees ik.
Ben nog een beetje aan het twijfelen of ik nu al in wil stappen of nog even wacht, heb alleen niet het idee dat het aanbod veel beter zal worden.

Mbt de uitvoering waar ik naar kijk, mijn woon-werk verkeer is dagelijks +-200km dus dat haal ik prima met de standard range. Zoals iemand eerder ook al zei is het alleen jammer dat het verschil tussen het plus en plus advanced pakket zo groot is. De betere geluidsinstallatie en stoel met lendensteun is me veel waard maar die 19” velgen en het glazen dak mogen ze achterwegen laten van mij!
Kleur ben ik wel uit, dat zou Aventurine green moeten worden…niet echt origineel als ik de bestellingen hier zie, maar veruit het mooiste!
Nog even een weekendje over slapen.
Ik heb de standard range besteld om dezelfde reden, daar kom je in Nederland heel ver mee.

Heb de Plus besteld, aventurine green. Ik dacht: sterk zijn, dat heb je allemaal niet echt nodig haha. Maar nu ik je verhaal lees alvast beetje spijt. Ik was die lendensteunen vergeten, dat is toch wel erg prettig. En hoop dat geluid alsnog oke is. Hoe dan ook iets om naar uit te kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdg875
libero92 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:13:
[...]

Ik heb de standard range besteld om dezelfde reden, daar kom je in Nederland heel ver mee.

Heb de Plus besteld, aventurine green. Ik dacht: sterk zijn, dat heb je allemaal niet echt nodig haha. Maar nu ik je verhaal lees alvast beetje spijt. Ik was die lendensteunen vergeten, dat is toch wel erg prettig. En hoop dat geluid alsnog oke is. Hoe dan ook iets om naar uit te kijken!
Haha ja ik heb precies hetzelfde...Ik probeer ook sterk te zijn, maar inderdaad vooral die lendensteun is wel echt heel fijn.
Ben ervan overtuigd dat het standaard geluid ook prima in orde is dus dat is meer een bonus. Ik snap de benadering van KIA met de optie pakketten, maar ze gewoon per stuk aan kunnen vinken zou in dit geval toch wel heel fijn zijn :-). Die 19” velgen zijn ook nog minder efficiënt.

De long range klinkt ook heel aantrekkelijk, maar aangezien ik thuis kan laden heb ik daar niet zo snel behoefte aan. Dan is 4.5k extra een hoop geld ter vervanging van een paar snellaad beurtjes langs de snelweg als het wél een keer nodig is. En het extra gewicht gooit hem ook 1 stap hoger in de wegenbelasting (als die straks komt…).
Als ik geen eigen laadmogelijkheid had gehad was ik er wel voor gegaan denk ik. Kan me voorstellen dat het dan ook wel een hoop gemak biedt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poesjuh
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10:51
Mijn lease van de Focus ST hatch loopt in december af. Zat eerst na te denken over de Scenic maar dan ga ik ruim 120 euro netto omhoog per maand, dat hakt er goed in.

Ford Explorer Limited edition ietsje goedkoper maar wat andere mensen hier al zeiden: vw platform niet fantastisch en al die haptic touch knoppen kunnen me gestolen worden.

EV3, Plus advanced, zwart (beleid van de zaak) gaat hem worden denk ik. Vraag is enkel: normal of long range… Vermoed normal, is toereikend voor geschat 350 dagen per jaar of meer zelfs. Die paar keer dat je meer nodig hebt is echt op twee handen te tellen.

GT line is tof maar ook die zeker 60 euro extra per maand (tov long range, 110 tov normale range) is pittig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bor7
Heb nu E-golf, lease tot maart 2025.
Beviel super, alleen net iets te klein bereik ( 150-240 km), toch wel langzaam laden ( max 40 kw), en geen trekhaak.

Ga morgen dus naar de EV3 kijken, stond al lang op mijn lijstje.
De advanced opties zijn me het denk ik niet waard.
LR hoeft ook niet perse, maar... trekgewicht van 300 kg heb je niet veel aan.
Dus ga ik voor de plus LR, vermoedelijk parel wit.
Met 80 KwH heb ik dan ook lekker opslag reserve voor mijn zonnestroom.

Nog wel even offertes vragen, bij Wensink kun je voor 72 maanden gaan, scheelt toch weer gauw 50 euro pm.

Aanschaf zonder proefrijden durf ik wel aan, KIA heeft naar ik verwacht de zaken wel op orde.
(Alhoewel ik de EX30 heb gereden, en het rijden in vergelijk met de Golf tegen vond vallen..)

Op youtube staan nu ook filmpjes waarin men erin rijd, verbruik lijkt Ok, ongeveer 16kwh/100 km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmvoo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-09 15:39
Poesjuh schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 16:07:
Mijn lease van de Focus ST hatch loopt in december af. Zat eerst na te denken over de Scenic maar dan ga ik ruim 120 euro netto omhoog per maand, dat hakt er goed in.

Ford Explorer Limited edition ietsje goedkoper maar wat andere mensen hier al zeiden: vw platform niet fantastisch en al die haptic touch knoppen kunnen me gestolen worden.
Wat is er niet fantastisch aan het VW platform? Je hebt wel RWD bijvoorbeeld. En een VEEL ruimere auto dan de EV3. Soort badkuip aan ruimte. Maar het is ook maar net wat je nodig hebt natuurlijk. Ik vind de EV3 voor mijzelf ook een leukere auto om te hebben/rijden dan een Explorer, maar rationeel....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swaba
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 27-07-2024
Danois55 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:51:

Overal wordt geschermd met het feit dat de Plus Advanced nog onder de SEPP-grens zit. Maar ik vraag me nu af of dit werkelijk zo is.

Ik heb gisteren mijn handtekening gezet onder een overeenkomst voor een EV3 Plus Advanced, Aventurine Green, LR (zoals wel meer mensen hier ;)). De cataloguswaarde is €44.750, dus net onder de grens voor de SEPP. Althans, zo lijkt het.

Bij de dealer waar ik de auto heb gekocht zei de verkoper dat levering begin 2025 (waarschijnlijk januari) zou zijn. Dat zou voor de SEPP op zich niet uitmaken, want ik koop 'm dit jaar. Op de factuur staat onder het kopje 'Extra's' een indicatieve BPM van €460.

Gisteren heb ik meteen vol goede moed een SEPP-aanvraag ingediend. Maar bij het invullen van het formulier las ik dit:

Let op: De geregistreerde catalogusprijs in het kentekenregister van de RDW mag niet
boven de EUR 45.000 uit komen. De catalogusprijs is inclusief btw, bpm en accessoires die
door of namens de fabrikant of importeur zijn aangebracht voordat het kenteken is
afgegeven. Voordat uitbetaling van de subsidie plaatsvindt wordt er o.a. getoetst op de
catalogusprijs en actieradius die is geregistreerd in het kentekenregister (RDW).

Ik ben nu heel bang dat de catalogusprijs die in mijn factuur staat niet de catalogusprijs is waar de RDW mee rekent op het moment dat de auto in 2025 op kenteken wordt gezet. Het zou goed kunnen dat ze daar dan de BPM bij optellen, en dan zit je dus net boven de grens van €45.000. Ik hoop dat ik het mis heb en ga vandaag even bellen. Ik lees hier dat heel veel mensen gaan voor de Plus Advanced. Het zou toch te gek voor woorden zijn als al deze mensen gelokt worden met een subsidie die misschien helemaal niet van toepassing is?

Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Kan je niet buiten een Tesla Y. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danois55
Swaba schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 09:14:
[...]

Overal wordt geschermd met het feit dat de Plus Advanced nog onder de SEPP-grens zit. Maar ik vraag me nu af of dit werkelijk zo is.

Ik heb gisteren mijn handtekening gezet onder een overeenkomst voor een EV3 Plus Advanced, Aventurine Green, LR (zoals wel meer mensen hier ;)). De cataloguswaarde is €44.750, dus net onder de grens voor de SEPP. Althans, zo lijkt het.

Bij de dealer waar ik de auto heb gekocht zei de verkoper dat levering begin 2025 (waarschijnlijk januari) zou zijn. Dat zou voor de SEPP op zich niet uitmaken, want ik koop 'm dit jaar. Op de factuur staat onder het kopje 'Extra's' een indicatieve BPM van €460.

Gisteren heb ik meteen vol goede moed een SEPP-aanvraag ingediend. Maar bij het invullen van het formulier las ik dit:

Let op: De geregistreerde catalogusprijs in het kentekenregister van de RDW mag niet
boven de EUR 45.000 uit komen. De catalogusprijs is inclusief btw, bpm en accessoires die
door of namens de fabrikant of importeur zijn aangebracht voordat het kenteken is
afgegeven. Voordat uitbetaling van de subsidie plaatsvindt wordt er o.a. getoetst op de
catalogusprijs en actieradius die is geregistreerd in het kentekenregister (RDW).

Ik ben nu heel bang dat de catalogusprijs die in mijn factuur staat niet de catalogusprijs is waar de RDW mee rekent op het moment dat de auto in 2025 op kenteken wordt gezet. Het zou goed kunnen dat ze daar dan de BPM bij optellen, en dan zit je dus net boven de grens van €45.000. Ik hoop dat ik het mis heb en ga vandaag even bellen. Ik lees hier dat heel veel mensen gaan voor de Plus Advanced. Het zou toch te gek voor woorden zijn als al deze mensen gelokt worden met een subsidie die misschien helemaal niet van toepassing is?

Ik hou jullie op de hoogte.
De auto wordt in december op kenteken gezet om die BPM heffing te omzeilen.

EV3 Adv+ LR 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tanh92
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-09 09:06
Heb nog geen ervaring met elektrisch rijden. Wat is zo'n beetje de verwachte range van de standard range bij een snelheid van 110km per uur (met name snelweg).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 12:12
tanh92 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 19:54:
Heb nog geen ervaring met elektrisch rijden. Wat is zo'n beetje de verwachte range van de standard range bij een snelheid van 110km per uur (met name snelweg).
Op de onafhankelijke EV-database zie je dat ze een praktische actieradius op de snelweg bij 110 km/h geven van 235 km in de winter (bij -10 graden) en 300 km in de zomer, dat lijken me realistische cijfers.

Uiteraard moet je er rekening mee houden dat die actieradius wat minder wordt als je in de zomer de airco op 18 graden zet en/of met 5 mensen + bagage rijdt.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:00

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

tanh92 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 19:54:
@tanh92
Zo moet je er niet tegenaan kijken. Je start immers niet op de vluchtstrook om meteen 110 te gaan rijden precies totaan je bestemming. Je gemiddelde snelheid is een stuk lager.

Kia is behoorlijk goed in z’n range, er zijn zelfs lieden waar de range regelmatig boven de WLTP uit komt.
De grootste bedreiging van je range is je rechter voet…

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Mijn ervaring is dat de WLTP van Kia redelijk klopt. De Niro geeft 465km als WLTP, en je echte range zal tussen de 400 en 500 km liggen, afhankelijk van omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-09 16:29
Ik rijd 120 km per dag, waarvan 100-110 km snelweg en in de winter kan ik nog steeds 3x naar mijn werk zonder laden.

Tijdens reizen naar Spanje altijd 300+ km intervallen gereden op 80-90 laadniveau, 110km/u. Nog niet in de zomer op vakantie geweest…

Ik heb een EV9 awd en 4 kids.
We hebben ook een e soul en ik denk dat KIA best goed de range kan voorspellen, zeker in eco modus en niet te diep indrukken van je pedaal :)

[ Voor 20% gewijzigd door sloddervos op 28-07-2024 09:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Coffee schreef op zondag 28 juli 2024 @ 08:30:
Mijn ervaring is dat de WLTP van Kia redelijk klopt. De Niro geeft 465km als WLTP, en je echte range zal tussen de 400 en 500 km liggen, afhankelijk van omstandigheden.
Mee eens (en ook dat het vooral afhankelijk is van je rechtervoet).
In de e-Niro was over vijf jaar en 80000 km het gemiddeld verbruik op de GOM 15 kWh/100 km (en 17,2 kWh volgens de MID teller van de laadpaal maar ik laad daar doorgaans maar aan 2 tot 5 kW wat hogere verliezen met zich meebrengt).
Range bedroeg in de winter een 360 km, in de zomer een 495 km en afhankelijk van de omstandigheden alles daar tussen.
En op de EV6 LR RWD (die door een hoger gewicht, groter en vooral bredere banden meer verbruikt als een e-Niro) tikte ik gisteren op 99% Soc de 510 km range op de GOM aan (maar in zomerse omstandigheden doch anderzijds nadat de zoon er een week mee op pad was geweest).

Zelf rij ik altijd in de Eco modus.

Op binnenwegen (30/50/70) zit ik met de EV6 nu rond de 13,2 kWh/100 km.
Op de autosnelweg (120 km) tikt dat al vlug aan tussen de 17 en 19 kWh/100 km.

De EV3 LR heeft een nog grotere accu dan de e-Niro en de EV6 LR en als ik het goed hebt kan je er ook kleinere wielen op krijgen dan bij de EV6 want dat heeft naast de rechtervoet het grootste negatieve effect op de range (e-Niro had 17" wielen en de EV6 19").

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 28-07-2024 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 14:04
Ik zou morgen naar de experience gaan, maar de dealer wil geen indicatie geven voor wat ik voor mijn ev6 terug krijg. Dus dan niet. Zal dus waarschijnlijk belachelijk weinig zijn.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:59
Weet iemand meer waarom de EV3 geen AWD uitvoering gaat krijgen?

Het E-GMP platform zou het altijd mogelijk maken,
en ik meen een youtube gezien te hebben van een auto-show waarop AWD genoemd werd.

Of is dit vooreerst bv alleen in Korea /Amerika??

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdg875
Phusebox schreef op zondag 28 juli 2024 @ 14:13:
Ik zou morgen naar de experience gaan, maar de dealer wil geen indicatie geven voor wat ik voor mijn ev6 terug krijg. Dus dan niet. Zal dus waarschijnlijk belachelijk weinig zijn.
Ja ze willen maar al te graag extra auto’s verkopen aan particulieren, maar de particuliere EV’s inruilen…dat is te veel risico…

Wilden ze ook geen prijs noemen als je langs gaat met de auto? Of alleen geen indicatie vooraf?

Met mijn e-208 ben ik langs gegaan…ook niet echt een goede prijs. Maar met de SEPP meegerekend ga ik het alsnog wel overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
sdg875 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 14:59:
[...]
Ja ze willen maar al te graag extra auto’s verkopen aan particulieren, maar de particuliere EV’s inruilen…dat is te veel risico…
Dat is dan gewoon dealer gebonden.
Bij mijn KIA dealer staan er op hun website verschillende tweedehands EV's te koop (e-Niro, Nirvo EV, EV6).
Ze zullen die dan toch van iemand overgenomen moeten hebben.

Er is ook weinig risico aan wanneer je een auto waarvan de KIA fabrieksgarantie nog niet is verlopen overlaat aan de dealer want die gaat gewoon over op de nieuwe koper.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 28-07-2024 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdg875
IvoB2 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 16:43:
[...]

Dat is dan gewoon dealer gebonden.
Bij mijn KIA dealer staan er op hun website verschillende tweedehands EV's te koop (e-Niro, Nirvo EV, EV6).
Ze zullen die dan toch van iemand overgenomen moeten hebben.

Er is ook weinig risico aan wanneer je een auto waarvan de KIA fabrieksgarantie nog niet is verlopen overlaat aan de dealer want die gaat gewoon over op de nieuwe koper.
Ja klopt helemaal, en dat is ook het bijzondere. Misschien komen die voornamelijk nog uit de lease? Ik heb ook recent een offerte bij Peugeot opgevraagd voor een nieuwe e-2008…die wilden zelfs hun ‘eigen’ e-208 niet inruilen voor eigen verkoop omdat de markt te onvoorspelbaar was. Die zou gewoon de handel in gaan (terwijl mijn exemplaar zelfs de overdraagbare verlengde fabrieksgarantie tot 2030/200.000km heeft…).

Al 2 merkdealers die er niet echt op zitten te wachten. Ze bieden dus ook geen inruilprijzen met een normale marge onder de bij hun aangeboden elektrische voertuigen. Te veel risico omdat ze eigenlijk geen idee hebben of ze ze wel voor die bedragen kunnen verkopen.

Dat de SEPP pot voor 2e hands al leeg is zal ook niet helpen + de onvoorspelbaarheid van het nieuwe beleid wat de nieuwe regering zal gaan uitrollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
Ik heb particulier de KEV3 APLR/groen gekocht (1e ev voor mij). Hoe zit het eigenlijk met de ev3 laadklep (voorkant passagierskant) icm snelladers ? Als ik bv bij tesla laders kijk zie ik aantal varianten ... v2 (150Kw) laders (open achterkant geplaatst achterkant) heb ik gevoel dat de slang te kort is voor KEV3. By V4 laders zijn de slangen denk ik wat langer zijn (en geen probleem). Daarnaast heb je ook plenty Tesla laders (de meeste volgens mij) waar de lader aan de zijkant staat en de slang gewoon tegenover laadklep zit als je er met je neus van voren inrijdt en gelijk kan oversteken.

Wat krijg je bij KIA aangeboden bij nieuwe KEV met betrekking KIA charge ? .. Dat is volgens mij allemaal Ionity en die palen zijn toch niet zo weidverspreid als bv Tesla. De dichtstbijzijnde Ioniy zit op 18km en Tesla bijna om de hoek by een vd Valk op 1km). En Tesla is in vergelijking met de rest vd aanbieders best wel veel goedkoper in NL (22-30c) en buitenland (40-50c) als je tesla membership neemt (8,33 per maand).

Ik probeer me een beetje te verdiepen in de laadpalen maar dat is een bos met heel veel bomen.

Als ik beetje met ABPR speel dan rijd heel makkelijk naar zuid Europa met Tesla pas maar met andere passen (ionity/fastned) heb ik gigantisch diversiteit aan laadstops.

In omtrek van 250 meter staan hier 8 palen voor 32c/kwh. Dus dat is goed te doen,

Heel tweakers laadpaal topic doorgebaggerd maar voor mij blijft het een Bos/Bomen verhaal. Wil het uiteindelijk niet al te ingewikkeld maken met 10tallen laadpassen. Ik denk dat een Tesla (100/j) pas icm pas voor de locale AC palen op dit moment het meest simpele zal zijn. Ik ben ff alle Tesla SuCs langsgegaan in NL en op de buitenlandse plekken waar ik naar toe wil en die zitten gewoon op de goede plekken in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
_birdie_ schreef op zondag 28 juli 2024 @ 17:08:
Ik heb particulier de KEV3 APLR/groen gekocht (1e ev voor mij). Hoe zit het eigenlijk met de ev3 laadklep (voorkant passagierskant) icm snelladers ?
Denk dat het meestal wel gaat, soms moet je misschien half in een verkeerd vak staan, maar als het niet druk is zal dat ook geen probleem zijn. De laadpoort zit ook niet op zo'n andere plek als bij Tesla zelf (als je vooruit parkeert ipv achteruit).
Wil het uiteindelijk niet al te ingewikkeld maken met 10tallen laadpassen. Ik denk dat een Tesla (100/j) pas icm pas voor de locale AC palen op dit moment het meest simpele zal zijn. Ik ben ff alle Tesla SuCs langsgegaan in NL en op de buitenlandse plekken waar ik naar toe wil en die zitten gewoon op de goede plekken in NL.
Voor Tesla hoef je niet per se een abonnement te nemen, je moet best wat laden om dat terug te verdienen. Voor de rest heb je inderdaad meer verscheidenheid, maar veel kan tegenwoordig met courante laadpassen gewoon gebruikt worden. Zou me daar niet zo'n zorgen over maken. http://laadpastop10.nl/ heeft traditioneel een goed overzicht. Sommige laadpassen kosten ook niks, dus niet erg om er 1 of 2 in de auto als "reserve" te hebben liggen. 10tallen is echt overdreven, behalve wellicht als je de laatste centen wil optimaliseren tijdens je trips.

Veel plezier met je eerste EV! Ga je heel erg van genieten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

_birdie_ schreef op zondag 28 juli 2024 @ 17:08:
Ik heb particulier de KEV3 APLR/groen gekocht (1e ev voor mij). Hoe zit het eigenlijk met de ev3 laadklep (voorkant passagierskant) icm snelladers ? Als ik bv bij tesla laders kijk zie ik aantal varianten ... v2 (150Kw) laders (open achterkant geplaatst achterkant) heb ik gevoel dat de slang te kort is voor KEV3. By V4 laders zijn de slangen denk ik wat langer zijn (en geen probleem). Daarnaast heb je ook plenty Tesla laders (de meeste volgens mij) waar de lader aan de zijkant staat en de slang gewoon tegenover laadklep zit als je er met je neus van voren inrijdt en gelijk kan oversteken.

Wat krijg je bij KIA aangeboden bij nieuwe KEV met betrekking KIA charge ? .. Dat is volgens mij allemaal Ionity en die palen zijn toch niet zo weidverspreid als bv Tesla. De dichtstbijzijnde Ioniy zit op 18km en Tesla bijna om de hoek by een vd Valk op 1km). En Tesla is in vergelijking met de rest vd aanbieders best wel veel goedkoper in NL (22-30c) en buitenland (40-50c) als je tesla membership neemt (8,33 per maand).

Ik probeer me een beetje te verdiepen in de laadpalen maar dat is een bos met heel veel bomen.

Als ik beetje met ABPR speel dan rijd heel makkelijk naar zuid Europa met Tesla pas maar met andere passen (ionity/fastned) heb ik gigantisch diversiteit aan laadstops.

In omtrek van 250 meter staan hier 8 palen voor 32c/kwh. Dus dat is goed te doen,

Heel tweakers laadpaal topic doorgebaggerd maar voor mij blijft het een Bos/Bomen verhaal. Wil het uiteindelijk niet al te ingewikkeld maken met 10tallen laadpassen. Ik denk dat een Tesla (100/j) pas icm pas voor de locale AC palen op dit moment het meest simpele zal zijn. Ik ben ff alle Tesla SuCs langsgegaan in NL en op de buitenlandse plekken waar ik naar toe wil en die zitten gewoon op de goede plekken in NL.
Zelf heb ik drie pasjes: TravelCard, E-flux en Shell Recharge. De TravelCard werkt overal in Nederland (muv Supercharger doordat die geen RFID scanner hebben). In het buitenland heb ik in twee vakanties afgelopen half jaar naar zuid Europa (4000+km) misschien 3 keer mijn E-flux moeten gebruiken? En slechts 1 keer met een app ipv badge (Lidl snellader werkte alleen met app, terwijl er wel een pas-scanner aanwezig was).

Als je zorgt dat je een veel geaccepteerde badge hebt, en 1 of 2 backup badges, dan zit je zeker goed. Zal allemaal goed gaan denk ik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sdg875
https://youtu.be/SR3S7rbx6m4?si=iDW56Ypm3Zj5kQe4

Mooi filmpje met een overzicht van alle kleuren (bij kunstlicht in een parkeergarage), ook 3 verschillende interieur opties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
Coffee schreef op zondag 28 juli 2024 @ 21:40:
[...]

De TravelCard werkt overal in Nederland (muv Supercharger doordat die geen RFID scanner hebben).
offtopic:
Travelcard kun je als enige laadpas toevoegen aan de Tesla app als betaalmiddel voor superchargers.

[ Voor 41% gewijzigd door Simply1337 op 29-07-2024 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
Koreaanse EV3 persdag is geweest. begin zijn het GTL [zie de badge op kofferklep] Vanaf zwarte is het een Earth variant [Combi Plus en plus advanced in NL]

[ Voor 53% gewijzigd door Simply1337 op 29-07-2024 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

@Simply1337 hierin lijkt de Aventuring Green (bij 06:22) ook over een elektrisch verstelbare bijrijdersstoel te beschikken. Dat zou niet het geval zijn toch?

Wel blij met de aanwezigheden een ruitenwisser achter. Dat is een groot gemis bij mijn huidige model 3!

[ Voor 25% gewijzigd door Coffee op 29-07-2024 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
Coffee schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:49:
@Simply1337 hierin lijkt de Aventuring Green (bij 06:22) ook over een elektrisch verstelbare bijrijdersstoel te beschikken. Dat zou niet het geval zijn toch?

Wel blij met de aanwezigheden een ruitenwisser achter. Dat is een groot gemis bij mijn huidige model 3!
koreanen kunnen de ev3 los speccen. ze hebben geen keiharde vaste packs. GTL spullen kunnen ze bij AIR varianten aanvinken als ze dat willen zeg maar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Simply1337
ik zit even de belux ev3 variant te bekijken met de nederlandse prijslijst en er zijn wel interessante details.

Wellicht 2 die niet breed is besproken en nog in de lucht hangt:
1. Interieurkleuren van de BeLUX lijst is bekend. ontbreekt nog 1 kleurvariant tov korea [Navy]
NL bekend voor GTL [charcoal/white], Air/plus is stof [light grey] maar vegan voor plus advanced is nog onbekend. ik verwacht een "medium gray"... maar heb liever navy. duitse ev9 had bij launch als enige navy beschikbaar bij launch. nu is het wel een keuze in NL na de niet launch GTL

Koreaanse interieurs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMJaVs1Aca8RoM8ZUioNpMMN4Tk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A3WXyJ9waukKkyAgW4zLoCx0.png?f=fotoalbum_large

2.
V2X voorbereiding is alleen beschikbaar met een warmtepomp. in NL is dat vanaf Plus variant. in BeLux is warmtepomp standaard bij GTL.

dus de vraag luidt dan.. warmtepomp komt toch wel voor mensen die een NL EV3 Plus nemen?

en een simpele lijst velgen:
Air/plus - plus advanced - gt line

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XGpW6HLsIMO011U7Sq_f23kmT_c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T1UX32bkYa22Hc8wfL4Q2kZl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdg875
Simply1337 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:21:
ik zit even de belux ev3 variant te bekijken met de nederlandse prijslijst en er zijn wel interessante details.

1. Interieurkleuren van de BeLUX lijst is bekend. ontbreekt nog 1 kleurvariant tov korea [Navy]
NL bekend voor GTL [charcoal/white], Air/plus is stof [light grey] maar vegan voor plus advanced is nog onbekend. ik verwacht een "medium gray"... maar heb liever navy. duitse ev9 had bij launch als enige navy beschikbaar bij launch. nu is het wel een keuze in NL na de niet launch GTL

Koreaanse interieurs:
[Afbeelding]

2.
V2X voorbereiding is alleen beschikbaar met een warmtepomp. in NL is dat vanaf Plus variant. in BeLux is warmtepomp standaard bij GTL.

dus de vraag luidt dan.. warmtepomp komt toch wel voor mensen die een NL EV3 Plus nemen?

en een simpele lijst velgen:
Air/plus - plus advanced - gt line

[Afbeelding]
Interessant punt van die warmtepomp. Wordt inderdaad overal ontkend dat hij überhaupt op de EV3 te leveren is, maar vervolgens blijkt hij er in Belgïe wel in te kunnen, en nu in Korea dus zelfs randvoorwaardelijk voor V2X...ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
sdg875 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:28:
[...]

Interessant punt van die warmtepomp. Wordt inderdaad overal ontkend dat hij überhaupt op de EV3 te leveren is, maar vervolgens blijkt hij er in Belgïe wel in te kunnen, en nu in Korea dus zelfs randvoorwaardelijk voor V2X...ben benieuwd!
randvoorwaarde staat ook op de Belgische lijst. Wil je v2x? warmtepomp aanvinken.

Er komt geheid een update van de prijslijst zoals de Belgische, maar of dat voor of na de levering komt is de vraag voor Kia NL :+

in de EV tech pack a 800€:
Business & Earth: Uitsluitend in combinatie met de warmtepomp
warmtepomp kost ook 1000€

[ Voor 11% gewijzigd door Simply1337 op 29-07-2024 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdg875
Simply1337 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:31:
[...]

randvoorwaarde staat ook op de Belgische lijst. Wil je v2x? warmtepomp aanvinken.

Er komt geheid een update van de prijslijst zoals de Belgische, maar of dat voor of na de levering komt is de vraag voor Kia NL :+

in de EV tech pack a 800€:

[...]

warmtepomp kost ook 1000€
Hehe maw snel bestellen incl V2X zodat ze wel moeten leveren voor de zelfde prijs :9

[ Voor 8% gewijzigd door sdg875 op 29-07-2024 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poesjuh
lmvoo schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:34:
[...]

Wat is er niet fantastisch aan het VW platform? Je hebt wel RWD bijvoorbeeld. En een VEEL ruimere auto dan de EV3. Soort badkuip aan ruimte. Maar het is ook maar net wat je nodig hebt natuurlijk. Ik vind de EV3 voor mijzelf ook een leukere auto om te hebben/rijden dan een Explorer, maar rationeel....
Wat latere reactie.
Ben persoonlijk geen fan van haptic touch, geef mij maar gewoon knoppen. Daarentegen is de Explorer wel meer een “dikke bak” dan de EV3, heeft wel wat. Nadeel dan weer: de Explorer limited edition (long range, rwd) heeft minder opties, minder luxe en is zo’n €40 netto per maand duurder (€405) voor me tov de EV3 plus advanced met LR accu (€378). Lijkt niet zoveel maar als we het vergelijken met m’n huidige €305 dan wordt het verschil enkel groter.

Ben er nog niet helemaal over uit zoals je merkt :)
Qua prijs en opties springt voor mij vooralsnog de EV3 er wel positief uit. Daarvoor is hij wel ietsje kleiner en met NR accu ook minder trekkracht voor bijv een kleine aanhanger of fietsenrek. Allemaal dingen die nu nog niet nodig zijn maar met lease voor 5 jaar en klingelende eierstokken bij m’n partner kan dat snel veranderen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdg875

Koreaanse interieurs:
[Afbeelding]
Heb inmiddels 2 offertes op laten maken, 1 voor een plus en 1 voor een plus advanced. Bij beiden is me verteld dat de enige interieur optie die ze in NL kunnen selecteren de donkergrijs/grijs optie is (in stof of Vegan Leer uitgevoerd) die zal dan overeenkomen met de 'Medium Grey' in het koreaanse overzicht lijkt me.

[ Voor 3% gewijzigd door sdg875 op 30-07-2024 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel01
Poesjuh schreef op maandag 29 juli 2024 @ 23:55:
[...]

Wat latere reactie.
Ben persoonlijk geen fan van haptic touch, geef mij maar gewoon knoppen. Daarentegen is de Explorer wel meer een “dikke bak” dan de EV3, heeft wel wat. Nadeel dan weer: de Explorer limited edition (long range, rwd) heeft minder opties, minder luxe en is zo’n €40 netto per maand duurder (€405) voor me tov de EV3 plus advanced met LR accu (€378). Lijkt niet zoveel maar als we het vergelijken met m’n huidige €305 dan wordt het verschil enkel groter.

Ben er nog niet helemaal over uit zoals je merkt :)
Qua prijs en opties springt voor mij vooralsnog de EV3 er wel positief uit. Daarvoor is hij wel ietsje kleiner en met NR accu ook minder trekkracht voor bijv een kleine aanhanger of fietsenrek. Allemaal dingen die nu nog niet nodig zijn maar met lease voor 5 jaar en klingelende eierstokken bij m’n partner kan dat snel veranderen :P
Ik zeg, dakkoffer op de EV3 en al je problemen zijn opgelost. 😉
Deze auto met kleine kinderen is meer dan genoeg, wij hadden destijds 2 kleine kinderen en met kleinere auto's hadden we voldoende ruimte. Of je moet kamperen en een hele grote tent hebben. 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel01

NL bekend voor GTL [charcoal/white], Air/plus is stof [light grey] maar vegan voor plus advanced is nog onbekend. ik verwacht een "medium gray"... maar heb liever navy. duitse ev9 had bij launch als enige navy beschikbaar bij launch. nu is het wel een keuze in NL

Koreaanse interieurs:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Onze dealer vertelde wel dat de oranje accenten sowieso niet in Nederland komen. Welke kleur wel, heb ik niet opgeslagen. Wij gaan morgenochtend voor een offerte, ik zal het nog eens vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poesjuh
Soepstengel01 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 17:23:
[...]

Ik zeg, dakkoffer op de EV3 en al je problemen zijn opgelost. 😉
Deze auto met kleine kinderen is meer dan genoeg, wij hadden destijds 2 kleine kinderen en met kleinere auto's hadden we voldoende ruimte. Of je moet kamperen en een hele grote tent hebben. 🙈
Dat is inderdaad precies wat ik ook dacht. Wat kleiner en dan als we ruimte te weinig hebben dakkoffer. Over periode van 5 jaar is dat zeker voordeliger. Alleen nog beetje in dubio voor normal range VS long range. En trekkracht is daar dan voornaamste argument want met mijn 10km woon-werk en wat klanten ritten van max 80km op en neer heb ik aan de normale rang echt meer dan genoeg. Die paar lange ritten per jaar overleef je wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Poesjuh schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 18:23:
[...]

Alleen nog beetje in dubio voor normal range VS long range. En trekkracht is daar dan voornaamste argument want met mijn 10km woon-werk en wat klanten ritten van max 80km op en neer heb ik aan de normale rang echt meer dan genoeg. Die paar lange ritten per jaar overleef je wel.
Dat was precies ook onze overweging, en ik denk bewust zo ontworpen. Fysiek hebben beide varianten dezelfde motor, dus waarom kan de een maar 300kg en de ander 1000kg? Eigenlijk vind ik dit heel erg stom. Enfin, de rest ziet er goed uit. De deal is minder goed met de LR, maar toch nog een goed uitgeruste wagen voor een mooie prijs. Wij zijn voor LR Plus Advanced gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaxxiusX
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14:51
Momenteel ook aan het kijken voor de EV3 plus 58.3 kWh variant in terra cotta kleur (zakelijke lease).

qua kilometers moet het denk ik wel goed komen, die ene keer dat ik tussentijds zou moeten laden omdat het niet voldoende zou zijn is voor mij geen reden om 50 euro per maand meer te betalen aan een grotere accu.

Wat ik me wel afvraag is of het verschil in geluid tussen de plus en plus advanced variant (Harman Kardon premium sound system) iets is dat echt een aanzienlijk is, iemand hiermee toevallig ervaring m.b.t. andere modellen?

De overige opties in de plus advanced zijn niet echt spannend volgens mij, te minste het zijn vooral veel leuke dingen en de banden mogelijk zelfs een nadeel (behalve voor de looks).

Edit: extra vraag, zojuist gebeld naar de dealer waar ons bedrijf de lease auto's besteld en die konden niet aangeven of de auto dit jaar nog geleverd kon worden, iemand hier toevallig nog wat actuele informatie over?

[ Voor 13% gewijzigd door NaxxiusX op 31-07-2024 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel01
NaxxiusX schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:08:

Wat ik me wel afvraag is of het verschil in geluid tussen de plus en plus advanced variant (Harman Kardon premium sound system) iets is dat echt een aanzienlijk is, iemand hiermee toevallig ervaring m.b.t. andere modellen?

Edit: extra vraag, zojuist gebeld naar de dealer waar ons bedrijf de lease auto's besteld en die konden niet aangeven of de auto dit jaar nog geleverd kon worden, iemand hier toevallig nog wat actuele informatie over?
Er zijn inmiddels wat koreaanse reviews waarin men daadwerkelijk in de auto rond rijd. Wellicht zit daar wat bij over de speakerervaring.

Uitlevering aan klanten vind pas plaats in januari, ze komen bij de meeste dealers al wel in november binnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Soepstengel01
Yeeeee, Vanmorgen onze EV3 plus advanced 58kw in silver glossy besteld.
Aflevering staat gepland in januari.
Iemand een tijdmachine te leen? 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
NL Config heeft nu gehele collectie! En interieur lijkt te matchen met wat ze gaan leveren. Dus grijs/lichtgrijs voor gehele range tot GT L.

ADAS optie is afwezig in config.

[ Voor 8% gewijzigd door Simply1337 op 31-07-2024 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
NaxxiusX schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:08:

verschil wat plus advanced wel heeft en plus niet.

Middenarmsteun, uitschuifbare tafel
Stuurwiel, lederlook afwerking
Stuurwiel, verwarmd gemist in de vergelijking op de config site. prijslijst ook correct
Lichtmetalen velgen, 19 inch (215/50R19 97H)
Stoelen, lendensteunverstelling bestuurdersstoel (type Aircell)
Stoelen, bestuurdersstoel elektrisch verstelbaar
Bekleding, vegan lederen stoelbekleding
Harman Kardon® Premium Sound system, 8 speakers (centerspeaker, versterker en subwoofer)
Glazen dak (type: wide), elektrisch verstelbaar met schuif -en kantelfunctie.

verschil in prijs [1500€] is al (bijna) de prijs om een aftermarket audio set in te bouwen.

plus zal geen subwoofer en versterker hebben.

verwamd stuurwiel is ook wel een must bij een EV... wrm kia dit pas bij plus advanced heeft toegevoegd..

[ Voor 3% gewijzigd door Simply1337 op 31-07-2024 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdg875
Simply1337 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:32:
[...]

Stuurwiel, verwarmd
Harman Kardon® Premium Sound system, 8 speakers (centerspeaker, versterker en subwoofer)

verschil in prijs [1500€] is al (bijna) de prijs om een aftermarket audio set in te bouwen.

verwamd stuurwiel is ook wel een must bij een EV... wrm kia dit pas bij plus advanced heeft toegevoegd..
Volgens de prijslijst zit stuurwielverwarming er al in vanaf de plus!

Verder eens, voor die 1500,- krijg je relatief veel, zeker als je het met aftermarket aanpassingen vergelijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdg875
Simply1337 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:20:
NL Config heeft nu gehele collectie! En interieur lijkt te matchen met wat ze gaan leveren. Dus grijs/lichtgrijs voor gehele range tot GT L.

ADAS optie is afwezig in config.
Wel vreemd van de ADAS idd. Heeft iemand dit al besteld via een dealer?
Twijfel zelf nog of het iets is wat ik zou gebruiken, iemand hier ervaring met meer autonome rijfuncties bij andere merken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
sdg875 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:43:
[...]

Wel vreemd van de ADAS idd. Heeft iemand dit al besteld via een dealer?
Twijfel zelf nog of het iets is wat ik zou gebruiken, iemand hier ervaring met meer autonome rijfuncties bij andere merken?
dealer of leasebedrijven hebben de optie wel om aan gevinkt te worden.

config blijft een WIP want de EV9 is in zn geheel verdwenen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
@Simply1337 Lederlook afwerking van het stuurwiel is ook standaard op alle modellen in NL, zelfs de basisversie Air.

De vergelijking van de volledige uitrusting in de configurator is nogal warrig met een semi-random gesorteerde lijst van de opties per model. Handiger om dan in de prijslijst te kijken, dan zie je de verschillen in één oogopslag.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Coffee schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 18:31:
Dat was precies ook onze overweging, en ik denk bewust zo ontworpen. Fysiek hebben beide varianten dezelfde motor, dus waarom kan de een maar 300kg en de ander 1000kg? Eigenlijk vind ik dit heel erg stom. Enfin, de rest ziet er goed uit. De deal is minder goed met de LR, maar toch nog een goed uitgeruste wagen voor een mooie prijs. Wij zijn voor LR Plus Advanced gegaan.
Het is niet alleen de motor, maar ook de remmen die bepalen wat je kan trekken (veiligheid). Kan zijn dat ze grotere/betere remmen op het zwaardere model zetten en daarmee ook meer ruimte overhouden voor extra trekgewicht.

Maar mee eens hoor, veel van dit soort zaken zijn meer positionering tussen verschillende modellen dan dat het puur techniek of kosten gedreven is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
TechLight schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:11:
[...]
Het is niet alleen de motor, maar ook de remmen die bepalen wat je kan trekken (veiligheid). Kan zijn dat ze grotere/betere remmen op het zwaardere model zetten en daarmee ook meer ruimte overhouden voor extra trekgewicht.
...
Klopt, alle modellen met de grote batterij hebben achter 16" schijfremmen en die met de kleine(re) batterij 15" schijfremmen volgens de prijslijst.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Goed punt inderdaad, ik had wel gezien dat de remschijven achter een inch groter waren, maar dacht dat dit voornamelijk met het gewicht van de accu te maken had.

Zou het dan overigens niet zo zijn dat het maximale ongeremde gewicht lager licht maar het maximale zelfremende gewicht hetzelfde is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaxxiusX
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14:51
Simply1337 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:32:
[...]

Stuurwiel, verwarmd gemist in de vergelijking op de config site. prijslijst ook correct

Hoe kom je bij die 1500,- euro? verschil in prijs wat ik zie en ook aangegeven wordt bij de lease prijs is
37.750,- t.o.v. 40.250,- dit is een verschil van 2500,- euro of mis ik iets?

Pak zelf wel nog het ADAS pakket erbij voor FCA 2.0 en HDA 2.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bor7
Hier ook een EV3 besteld: LR plus, Parelwit.
Advance dingen heb ik niet echt nodig, kost wel 35 p/m

Bij Wensink, Private Lease, kan je 72 maanden kiezen, scheelt best wel.
Ik krijg hem eind februari dan loopt mijn huidige contract van de e-golf af.

Moet nog overleggen over trekhaak ( achteraf) en winterbanden, ik heb nog set van mijn Golf liggen, weet niet of dat past?

Op de Koreaanse filmpjes met testrijden lijkt men wel tevreden, dus ik durf het wel aan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdg875
Heeft iemand al foto’s/filmpjes van de Terra Cotta kleur kunnen vinden? Ben heel benieuwd hoe die in het echt uitpakt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheMrtN
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-09 18:43
Vandaag is mijn EV3 Plus LR Terra Cotta besteld door de leasemaatschappij 🎉Levering in de week van 13 januari. Ben erg benieuwd naar de kleur; tot nu toe nog maar één Youtube filmpje van gezien (@sdg875 YouTube: [숏카] EV3의 숨겨진 색상이 있다?! 와, 색감 미쳤는데? 국내 모델엔 왜 뺀거야?#신차 #기아 #ev3 #전기차 #최...)

Vorige week wist mijn dealer te vertellen dat de bestellingen van juli nog ‘begin januari’ geleverd worden en de bestellingen vanaf augustus ‘eind Q1’. In beide gevallen zouden de EV3s pas in 2025 op kenteken gezet worden. Ik hoop stiekem nog dat de januari-levering toch in december op kenteken komen zoals te lezen in eerdere berichten; scheelt toch weer in de bijtelling.

Sinds begin mei wacht ik al op dit moment. Na een proefrit in de Niro EV waren we daar bijna voor gegaan, totdat de verkoper vertelde over (verwachtingen van) de EV3. Vooral de grotere batterij en laadsnelheid is een groot voordeel. En door de gunstige prijs van de EV3 ga ik er al met al maar ~€50 op achteruit tov mijn ICE die ik privé rijd.

Voor een auto in het algemeen hebben we veel wensen, maar niet zoveel eisen 🙂 Dus we wilden eigenlijk voor de Air gaan. Maar een passagiersstoel die niet in hoogte verstelbaar is, is wel echt armoe, dus toch de Plus. De Plus Advanced nog overwogen vanwege de automatische achterklep en Harmon speakers, maar 19” wielen zie ik als een nadeel (comfort en range).

And now we wait 😌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
TheMrtN schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:48:
maar 19” wielen zie ik als een nadeel (comfort en range).
Dacht ik eerst ook maar de EV6 met 19" (kleiner kan je er niet op krijgen) rijdt comfortabeler dan onze e-Niro met 17". Verbruikt inderdaad meer maar door de grotere accu is de range ongeveer gelijk gebleven.
Pagina: 1 2 ... 70 Laatste