Hippe Lip schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 00:34:
[...]
Er zijn twee standaarden: zowel voor AC als DC. Dus beide kunnen. Die standaarden zijn een paar jaar geleden al vastgelegd.
De V2L die Kia nu heeft is AC en kan alleen leveren aan een geïsoleerde last. Een elektrische BBQ bijvoorbeeld, of V2H in de zin zoals sommigen het hier nomen (dan moet het huis losgekoppeld zijn van het net).
Dat weet ik.
Het punt is uiteraard dat je voor V2G de medewerking (homologatie) van de netbeheerders nodig hebt en die staan per land (nog) niet op één lijn. Als eindgebruiker ben je er dus praktisch niets mee zolang netbeheerders de toelating niet geven om rechtstreeks op hun net aan te sluiten.
En zoals de situatie nu is kan je met AC bidirectioneel noch DC bidirectioneel gebruik maken van een reeds bestaande laadpaal maar moet je een compatibele laadpaal aansluiten (waarbij het ene systeem wel goedkoper is dan het andere maar nog altijd een meerkost met zich meebrengt).
Als eindgebruiker heb ik alleen interesse in V2H.
Als specifieke eindgebruiker met PV en een thuisaccu met eilandfunctie kan ik al V2H implementeren (via de V2L functie in de EV) zonder de al aanwezige laadpaal te moeten aanpassen.
Als specifieke BEV gebruiker (bedrijfsauto) wil ik ook niet afstappen van de reeds aanwezige laadpaal gezien alles wat ik via deze laadpaal ga laden 3:1 tot 1:1 vergoed wordt.
En in Vlaanderen ben ik daar geen alleenstaand geval in gezien het overgrote deel van de BEV's (en zeker de duurdere uitvoeringen met V2X) bedrijfsauto's zijn die laden op kosten van het bedrijf.
Dat lijkt in Nederland er dan toch anders uit te zien. De netbeheerder is per definitie akkoord met teruglevering. Dat gebeurt immers al met PV-panelen.
Correct.
In Nederland is men daar soepeler in. Net zoals stekker accu's en stekker PV daar ook al mag.
Nederland ondervindt dan ook op verschillende plaatsen al specifieke problemen met zijn netbeheer door de wildgroei aan PV en ongecontroleerd terugleveren.
En de vergoeding is hier ook al bekend: óf je hebt een vast contract en daarin staat precies hoeveel je terug krijgt voor een kWh, óf je hebt een dynamisch contract en dan ligt het tarief ook vast, maar dan per uur.
Dat is hier niet anders maar heeft weinig tot niets te maken met terugleveren via batterijen.
In Nederland is dat terugleveren idd een uitzonderlijk gunstige situatie voor de eindgebruiker maar heeft alles te maken met de unieke salderingsregeling waar bij terugleveren je ook de belastingen en heffingen kan wegstrepen. Valt dat weg (in Vlaanderen bestaat dat alleen nog voor analoge meters en vervalt vanaf volgend jaar voor iedereen) ziet het economische plaatje er al heel anders uit voor terugleveren.
Je mag ook niet vergeten dat die vergoeding alleen gebaseerd is op wat er door de meter gaat en geen rekening houdt met de verliezen voor de meter. Wil je gaan terugleveren via een EV accu moet je daar eerst stroom inkrijgen en dan via de thuisinstallatie terug het net opkrijgen en dat gaat gepaard met relatief grote verliezen waar je geen vergoeding voor krijgt noch de energie zelf kan verbruiken. Weg = weg.
In de praktijk is het allemaal niet zo eenvoudig en rooskleurig dan op het eerste zicht op papier blijkt.
Ik spreek dan ook niet om een eenvoudige terugleververgoeding maar om een vergoeding voor balansbeheer door netbeheerder en energieleverancier/evenwichtsverantwoordelijke omdat bij V2G niet de eindgebruiker de op- en neergaande stromen van de accu zal regelen maar de netbeheerder/energieleverancier. Wanneer je hier een thuisaccu plaatst moet ze al voorzien zijn van een module om extern beheer toe te laten (indien je van subsidies wil genieten).
Ik geloof ook nooit (maar hoop voor jullie wel) dat de salderingsregeling in Nederland het eeuwige leven is toebedeeld.
Voor de netbeheerder lijkt er hier in NL geen verschil tussen terugleveren via PV of via een (auto)accu.
Het enige is dat de bidirectionele laadpaal gekeurd zal moeten zijn, net als de PV-omvormer. Verder zijn er geen bezwaren en kan de netbeheerder zich hier niet mee bemoeien.
Correct.
Eén van de redenen dat steeds meer energieleveranciers zich in bochten wringen om er wel iets aan te doen want die situatie is voor hen economisch niet houdbaar.
Een van de voordelen, voor mij, is dat je bij V2H, zeker in eilandfunctie, geen rekening moet houden met externe spelers en bij V2G juist wel. Wanneer iedereen op die laatste kar springt zal er vroeg of laat wel een striktere regeling komen of je leeft energetisch in de far west waar alleen het recht van de sterkste nog van toepassing is.