Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 3 ... 70 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdg875
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-09 08:00
TheMrtN schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:48:
Vandaag is mijn EV3 Plus LR Terra Cotta besteld door de leasemaatschappij 🎉Levering in de week van 13 januari. Ben erg benieuwd naar de kleur; tot nu toe nog maar één Youtube filmpje van gezien (@sdg875 YouTube: [숏카] EV3의 숨겨진 색상이 있다?! 와, 색감 미쳤는데? 국내 모델엔 왜 뺀거야?#신차 #기아 #ev3 #전기차 #최...)

Vorige week wist mijn dealer te vertellen dat de bestellingen van juli nog ‘begin januari’ geleverd worden en de bestellingen vanaf augustus ‘eind Q1’. In beide gevallen zouden de EV3s pas in 2025 op kenteken gezet worden. Ik hoop stiekem nog dat de januari-levering toch in december op kenteken komen zoals te lezen in eerdere berichten; scheelt toch weer in de bijtelling.

Sinds begin mei wacht ik al op dit moment. Na een proefrit in de Niro EV waren we daar bijna voor gegaan, totdat de verkoper vertelde over (verwachtingen van) de EV3. Vooral de grotere batterij en laadsnelheid is een groot voordeel. En door de gunstige prijs van de EV3 ga ik er al met al maar ~€50 op achteruit tov mijn ICE die ik privé rijd.

Voor een auto in het algemeen hebben we veel wensen, maar niet zoveel eisen 🙂 Dus we wilden eigenlijk voor de Air gaan. Maar een passagiersstoel die niet in hoogte verstelbaar is, is wel echt armoe, dus toch de Plus. De Plus Advanced nog overwogen vanwege de automatische achterklep en Harmon speakers, maar 19” wielen zie ik als een nadeel (comfort en range).

And now we wait 😌
Bedankt! Die had ik nog niet gevonden inderdaad! Hele mooie kleur, het model kan hem heel goed hebben. Kan ook op de shortlist 8) . Was eerst vol overtuigd van Aventurine green maar vind die toch wat licht overkomen op de filmpjes.Shale Grey lijkt juist wat lichter dan op de animatie (wat ik in dat geval mooi vind) en Ivory Silver ziet er ook goed uit. Nog even goed over nadenken 8)7 . Ik koop hem particulier en neem restwaarde dan toch ook mee in de overweging, Terra Cotta kan wel trendgevoelig zijn dus vind het nog moeilijk in te schatten hoe die 'oud wordt'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMrtN
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-09 18:43
sdg875 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 08:43:
[...]

Bedankt! Die had ik nog niet gevonden inderdaad! Hele mooie kleur, het model kan hem heel goed hebben. Kan ook op de shortlist 8) . Was eerst vol overtuigd van Aventurine green maar vind die toch wat licht overkomen op de filmpjes.Shale Grey lijkt juist wat lichter dan op de animatie (wat ik in dat geval mooi vind) en Ivory Silver ziet er ook goed uit. Nog even goed over nadenken 8)7 . Ik koop hem particulier en neem restwaarde dan toch ook mee in de overweging, Terra Cotta kan wel trendgevoelig zijn dus vind het nog moeilijk in te schatten hoe die 'oud wordt'.
Mijn shortlist was iets kleiner, aangezien ik de groen en blauw (van foto’s en filmpjes) niet mooi vind 😇 Zilverkleurige auto’s vind ik er altijd fraai uit zien, dus als ik privé zou kopen (en er wellicht 10 jaar in rond rij), zou ik voor Ivory Silver gegaan zijn. Maar voor een 4-jarige lease vind ik het niet erg als ik of de volgende eigenaar uitgekeken raakt op de kleur. En het is toch wat vrolijker dan grijs of zwart 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdg875
TheMrtN schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:31:
[...]

Mijn shortlist was iets kleiner, aangezien ik de groen en blauw (van foto’s en filmpjes) niet mooi vind 😇 Zilverkleurige auto’s vind ik er altijd fraai uit zien, dus als ik privé zou kopen (en er wellicht 10 jaar in rond rij), zou ik voor Ivory Silver gegaan zijn. Maar voor een 4-jarige lease vind ik het niet erg als ik of de volgende eigenaar uitgekeken raakt op de kleur. En het is toch wat vrolijker dan grijs of zwart 🙂
Ja goede keuze! Groot gelijk! Smaak blijft persoonlijk natuurlijk maar ik vind dat zwart ook echt de auto te kort doet, mis je net de lijnen en kleurverschillen die de vorm zo mooi maken.

De kleur van de auto die bij de Experience staat is Ivory Silver denk ik op basis van de beelden die ik daarvan zie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepstengel01
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 05-09 23:21
sdg875 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:44:
[...]

De kleur van de auto die bij de Experience staat is Ivory Silver denk ik op basis van de beelden die ik daarvan zie?
Ik denk dat je gelijk hebt, deze is ook voor een Experience:

YouTube: 2024 Kia EV3 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:00
weet iemand of ADAS Pack Plus/Plus Advanced (Bevat: FCA 2.0, HDA 2.0) er later na aankoop nog extra is op te zetten met (betaalde) software update. Ik had die optie er graag op gehad maar dan kreeg ik geen SEPP meer.

Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pati
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:21
_birdie_ schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 19:55:
weet iemand of ADAS Pack Plus/Plus Advanced (Bevat: FCA 2.0, HDA 2.0) er later na aankoop nog extra is op te zetten met (betaalde) software update. Ik had die optie er graag op gehad maar dan kreeg ik geen SEPP meer.
Schijnt niet te kunnen, heb dit ook gevraagd tijdens de presentatie bij de dealer. Denk dat het te maken heeft met ontbreken van camera’s/hardware. De dealer weet echter nog lang niet alles dus zou nog wel eens anders kunnen worden/zijn..

EV3 adv + LR 19” allseason

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdg875
Grappig, valt me ineens op dat de actieradius naar boven is bijgewerkt tov de eerste inschatting.
In de prijslijst die ik op de dag van release had gedownload staan andere getallen dan in de huidige

SR Air/Plus: 429->436
SR Plus Adv: 408->414

LR Air/Plus: 600->605
LR Plus Adv/GT(P)L: 563->571

Kleine verschillen, maar toch! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
sdg875 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 07:01:
Grappig, valt me ineens op dat de actieradius naar boven is bijgewerkt tov de eerste inschatting.
In de prijslijst die ik op de dag van release had gedownload staan andere getallen dan in de huidige

SR Air/Plus: 429->436
SR Plus Adv: 408->414

LR Air/Plus: 600->605
LR Plus Adv/GT(P)L: 563->571

Kleine verschillen, maar toch! :)
Wellicht is hij nu formeel WLTP getest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdg875
Patox schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:26:
[...]

Wellicht is hij nu formeel WLTP getest?
Dat was ook mijn eerste gedachte, maar:

"**** De actieradius (WLTP) is nog onder voorbehoud van definitieve homologatie.

Staat er nog steeds bij, dus misschien alleen een tussentijdse update :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _birdie_
Vandaag KIA EV3 experience gehad in Rdam zuid. Mooi gedaan en goed verzorgd met heel mooie auto. Het is natuurlijk wel (preprod model) van GT-Plus dus ben wel benieuwd hoe een Plus advanced er uiteindelijk uit ziet (zonder de zwarte accenten aan de zijkant). Jammer dat de dashboard experience maar heel minimaal was. Mijn vrees (ik had hem 12 july al gekocht) dat ik er niet goed in zou zitten ivm lengte maar het was helemaal perfect na wat spelen met de settings van de "elektrische stoel". Lange mensen achterin met de voor stoel helemaal naar achteren gaat hem niet worden. Dan moeten de voor passagiers enige consessies doen. En als je lang bent (ik ben 1.96) kom je er niet makkelijk in aan de achterkant. Ik schrok me in eerste instantie rot bij het voor instappen .. de stoel stond helemaal naar voren en dat gaat niet echt. Al met al gaan we nu met
smart wachten op Januari wanneer hij geleverd gaat worden.

Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sdg875
Nou hier is de kogel ook door de kerk! Vandaag een reservering gedaan (onder voorbehoud van de experience van eind augustus) voor een Standard range Plus Advanced in Shale Grey 😁. Die combi zat al 2x in de pre-orders die ze gedaan hebben dus daarvan mag er 1 naar mij toe! Heel fijn. Snel de SEPP aanvragen zo en dan uitkijken naar de experience en daarna de levering, fijn om de stok nog achter de deur te hebben van het voorbehoud maar ik denk dat ik die niet nodig ga hebben ☺️.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _birdie_
sdg875 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 20:00:
Nou hier is de kogel ook door de kerk! Vandaag een reservering gedaan (onder voorbehoud van de experience van eind augustus) voor een Standard range Plus Advanced in Shale Grey 😁. Die combi zat al 2x in de pre-orders die ze gedaan hebben dus daarvan mag er 1 naar mij toe! Heel fijn. Snel de SEPP aanvragen zo en dan uitkijken naar de experience en daarna de levering, fijn om de stok nog achter de deur te hebben van het voorbehoud maar ik denk dat ik die niet nodig ga hebben ☺️.
Geen zorgen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:08

Coffee

Coffee

sdg875 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 20:00:
Gefeliciteerd met de beslissing! Dat wordt een rijdend feestje de komende jaren 😬

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdg875
Coffee schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 20:16:
[...]

Gefeliciteerd met de beslissing! Dat wordt een rijdend feestje de komende jaren 😬
Merci! Dat denk ik ook :D Net even 'iets' meer comfort dan in mijn basis uitgevoerde e-208! Zin in!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _birdie_
sdg875 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 20:33:
[...]

Merci! Dat denk ik ook :D Net even 'iets' meer comfort dan in mijn basis uitgevoerde e-208! Zin in!
Mijn comfort wordt nog veel beter vanuit een Kia Picanto 2004 zonder airco / radio :) Toen ik terug reed vanuit de experience dacht ik .. het wordt nu wel eens tijd :) maar moet nog 5 maanden wachten .. ik hoop wel op een proefrit ergens in Q4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

sdg875 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 20:33:
[...]

Niet zo heel lang geleden wilde ik die ook bestellen. Met mijn lengte was er echter 3cm over voor de achterbank. Dat ging dus niet😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdg875
_birdie_ schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 22:20:
[...]

Mijn comfort wordt nog veel beter vanuit een Kia Picanto 2004 zonder airco / radio :) Toen ik terug reed vanuit de experience dacht ik .. het wordt nu wel eens tijd :) maar moet nog 5 maanden wachten .. ik hoop wel op een proefrit ergens in Q4.
Dat is zeker een hele stap ja! Mooi! 😁 en inderdaad een mooi vooruitzicht in q4 om een proefrit te maken 👍🏼.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdg875
Coffee schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 22:37:
[...]

Niet zo heel lang geleden wilde ik die ook bestellen. Met mijn lengte was er echter 3cm over voor de achterbank. Dat ging dus niet😅
Ja die achterbank houdt bij mij met 1m93 ook weinig over, maar gebruik hem eigenlijk alleen voor woon-werk verkeer dus dan stoort het niet :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericjooo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-08 17:52
Hallo EV3 liefhebbers,

Wij zijn ook om voor een Advanced Plus EV3 en de eNiro van begin 2021 bracht ook nog een redelijke prijs op ;-) Nu ben ik alleen nog op zoek vanaf welk uitrustingsnivo de V2H er in zit; ik begrijp dat ik de installatie hier moet aanpassen met de juiste laadpaal en dito kosten, maar dan wil ik wel de juiste EV3 hebben staan!!

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdg875
Ericjooo schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 17:22:
Hallo EV3 liefhebbers,

Wij zijn ook om voor een Advanced Plus EV3 en de eNiro van begin 2021 bracht ook nog een redelijke prijs op ;-) Nu ben ik alleen nog op zoek vanaf welk uitrustingsnivo de V2H er in zit; ik begrijp dat ik de installatie hier moet aanpassen met de juiste laadpaal en dito kosten, maar dan wil ik wel de juiste EV3 hebben staan!!
Volgens de prijslijst is hij daar vanaf de ‘plus’ klaar voor! Alleen de Air niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bor7
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-09 22:40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
NaxxiusX schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 15:51:
[...]

Hoe kom je bij die 1500,- euro? verschil in prijs wat ik zie en ook aangegeven wordt bij de lease prijs is
37.750,- t.o.v. 40.250,- dit is een verschil van 2500,- euro of mis ik iets?

Pak zelf wel nog het ADAS pakket erbij voor FCA 2.0 en HDA 2.0
je hebt gelijk. was te snel met typen

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:40
Heeft er al iemand iets gehoord over de trekhaak bij deze auto. Is die afneembare trekhaak al te bestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-09 12:23
Ik heb vorige week een zakelijke lease-offerte aangevraagd (en ontvangen) voor een EV3 GT+ met trekhaak. Daar is een stelpost in opgenomen voor €1500 voor die trekhaak.

Verder viel me het maandbedrag reuze mee, zelfs lager dan een een Renault Megane Iconic, die een €2000 lagere fiscale waarde heeft.

Nu nog zien dat die goedgekeurd wordt, en dat de lease van de huidige e208 een paar maanden ingekort kan worden. Die heeft het prima gedaan, maar is het laatste jaar steeds meer een rammelbak met gebreken aan het worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

onzenuub schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 09:43:
Heeft er al iemand iets gehoord over de trekhaak bij deze auto. Is die afneembare trekhaak al te bestellen?
Wij kregen op onze offerte de afneembare trekhaak + 13-polige aansluiting voor 1250 euro. De dealer gaf aan dat de eigenlijke prijs 1400 euro was. Ik ben benieuwd wat het gaat worden wanneer de bestelling defintief is gemaakt.

Helaas is de EV3 niet met vaste trekhaak te bestellen :( Bij de Kia Niro was de afneembare trekhaak 1400 euro, en de vaste trekhaak 900 euro. Voor dat geld had ik graag ADAS (FCA2.0+HDA2.0) er bij genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris77
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 26-08 08:40
gisteren ook de Long Range plus Grey besteld. Nu afwachten op levering:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Coffee schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:59:
[...]

Wij kregen op onze offerte de afneembare trekhaak + 13-polige aansluiting voor 1250 euro. De dealer gaf aan dat de eigenlijke prijs 1400 euro was. Ik ben benieuwd wat het gaat worden wanneer de bestelling defintief is gemaakt.

Helaas is de EV3 niet met vaste trekhaak te bestellen :( Bij de Kia Niro was de afneembare trekhaak 1400 euro, en de vaste trekhaak 900 euro. Voor dat geld had ik graag ADAS (FCA2.0+HDA2.0) er bij genomen.
Troost je, bij de EV6 was de afneembare trekhaak 1281 € excl. BTW en 1550 € incl. BTW.
En vaste trekhaak geen optie want zit deels voor achterruitrijlicht/mistlicht (geen idee of dat bij bepaalde uitvoeringen van de EV3 een rol speelt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzenuub
En een ding is mij nog niet duidelijk. Vanaf de plusversie staat er bij de opties V2L. Bij de review van de ANWB (YouTube: Kia EV3 | €37.000 VOOR KLEINSTE KIA EV) wordt verteld dat er V2H opzit vanaf de Plus versie. Dit is dan weer niet te zien bij de optielijst bij KIA. V2L en V2H zijn twee verschillende zaken. Wie het weet mag het zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Zou het niet zo zijn dat standaard de hardware op alle uitvoeringen zit maar afhankelijk van uitvoering of je iets kan gebruiken of niet en of het al dan niet in de optielijst omschreven staat?
Bij de EV6 is volgens de optielijsten V2L ook niet bij alle uitvoeringen beschikbaar maar in de praktijk blijkt van wel. Het enige dat bij een vermelding van V2L verschilt is of er al dan niet een adapter standaard werd bijgeleverd (maar die kan je altijd goedkoper aftermarket zelf kopen indien je daar niet zonder kan).
Mits wat aanpassingen aan de thuisinstallatie kan je de V2L op de EV6 ook als V2H gebruiken (niet als V2G, dat is weer iets anders). En als dat op de EV6 kan dan zou dat ook geen probleem mogen zijn voor de EV3, Niro EV,...... EV's met V2L van Kia en Hyundai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

onzenuub schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:12:
En een ding is mij nog niet duidelijk. Vanaf de plusversie staat er bij de opties V2L. Bij de review van de ANWB (YouTube: Kia EV3 | €37.000 VOOR KLEINSTE KIA EV) wordt verteld dat er V2H opzit vanaf de Plus versie. Dit is dan weer niet te zien bij de optielijst bij KIA. V2L en V2H zijn twee verschillende zaken. Wie het weet mag het zeggen.
In de officiële prijslijst van Kia Nederland staat bij techniek: “On-board Charger, 11kW 3-fase inclusief V2X voorbereiding” aangevinkt vanaf het plus model.

Ik begreep van de dealer dat dit ging om een bi-directionele onboard charger, dus met ingebouwde DC/AC inverter. Hiermee heb je geen laadpaal met eigen DC/AC inverter nodig.

V2X, Vehicle 2 Anything. Dit gaat dus naast V2L ook om V2H.

De V2L adapter (voor 3,8kW 1-fase aansluiting) wordt overigens pas meegeleverd vanaf de GT-Line, maar gezien de lagere trims wel V2X ondersteuning hebben verwacht ik dat dit wel zal werken als je hem los aanschaft. Dit zal mogelijk niet het geval zijn bij de Air.

De Kia Niro EV ondersteunde ook echt alleen V2L op de modellen waarvoor dit genoemd was. Los aanschaffen en inpluggen van de adapter ging niet. Dit kan natuurlijk een softwarematig limiet zijn geweest, dat weet ik niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Coffee op 05-08-2024 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tanh92
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-09 09:06
Iedereen die een LR in de Plus Advance uitvoering heeft besteld, wat is voor jullie de reden geweest om niet voor de GT-line te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris77
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 26-08 08:40
ik denk zelf de meerprijs. Ik heb de LR Plus besteld want vindt de extra's op de Plus Advanced niet nodig voor mij zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:56

grimson

domeingrommer

Boris77 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:01:
ik denk zelf de meerprijs. Ik heb de LR Plus besteld want vindt de extra's op de Plus Advanced niet nodig voor mij zelf.
Idem hier, hier is de LR Plus besteld. De opties (en de maandelijkse extra bijdrage van ongeveer €30, als ik het goed heb) zijn prima. Het enige ‘leuke’ zou het premium sound system zijn, maar ik heb geen idee hoe dat klinkt in vergelijking met het standaard systeem.
Zo te zien zijn alle 'overige opties' allemaal later nog toepasbaar (behalve die geavanceerde rijondersteuningstechnieken?)

[ Voor 22% gewijzigd door grimson op 05-08-2024 18:53 ]

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
tanh92 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:38:
Iedereen die een LR in de Plus Advance uitvoering heeft besteld, wat is voor jullie de reden geweest om niet voor de GT-line te kiezen?
De SEPP heeft een rol ... maar ook de opties die ik wel mooi wel wilde hebben zitten in GT plus ... en dan vind het prijsverschil wel erg groot. Ik had wel graag de ADAS optie gehad maar dat kostte me de SEPP.

Nu ben ik net onder de SEPP gebleven. Mede omdat de kleur keuze tot eind september gratis is.

Met korting en inruil was de deal wel OK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

tanh92 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:38:
Ik vond een deel van de features in de Plus Advanced belangrijk, de rest vond ik Nice to have. Van de features in de GT-Line en GT-Plus vond ik eigenlijk alleen de SVM (360-° camera) en misschien de geheugenfunctie op de elektrisch verstelbare bestuurdersstoel belangrijk.

Dan had ik dus gelijk nóg een trim moeten klimmen, want beide zijn alleen op de GT-Plus beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Zojuist van de dealer bericht gekregen dat de EV3 is aangekomen en we hem kunnen bezichtigen/proefrit boeken (vriendin wil de EV6 inruilen voor de EV3).

Geheugenfunctie op de bestuurdersstoel is één van de luxe functies die ik niet meer zou willen missen (de stoelinstelling van de bestuurders en buitenspiegels is totaal verschillend).
Ook de verschillende profielen (die alles opslaan wat je in dat profiel kiest) vind ik zeer handig (bij meerdere bestuurders).
De elektrische verstelling op de voorste passagiersstoel vind ik er dan weer over. Je hebt de stoel vlugger manueel ingesteld en het steekt aan die kant ook niet zo nauw.

[ Voor 78% gewijzigd door IvoB2 op 05-08-2024 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _birdie_
Coffee schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 17:45:
[...]

Ik vond een deel van de features in de Plus Advanced belangrijk, de rest vond ik Nice to have. Van de features in de GT-Line en GT-Plus vond ik eigenlijk alleen de SVM (360-° camera) en misschien de geheugenfunctie op de elektrisch verstelbare bestuurdersstoel belangrijk.

Dan had ik dus gelijk nóg een trim moeten klimmen, want beide zijn alleen op de GT-Plus beschikbaar.
Hier zelfde met de camera en had liever adas optie binnen de sepp gehad ,, dat had iedereen genomen denk ik. Ik ben alleen dus de geheugenfunctie boeit me niet zo. En tijdens de experience vond ik die stoel wel heel makkelijk instelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

IvoB2 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 18:47:
Zojuist van de dealer bericht gekregen dat de EV3 is aangekomen en we hem kunnen bezichtigen/proefrit boeken (vriendin wil de EV6 inruilen voor de EV3).

Geheugenfunctie op de bestuurdersstoel is één van de luxe functies die ik niet meer zou willen missen (de stoelinstelling van de bestuurders en buitenspiegels is totaal verschillend).
Ook de verschillende profielen (die alles opslaan wat je in dat profiel kiest) vind ik zeer handig (bij meerdere bestuurders).
De elektrische verstelling op de voorste passagiersstoel vind ik er dan weer over. Je hebt de stoel vlugger manueel ingesteld en het steekt aan die kant ook niet zo nauw.
Hmmm, ja als je het zo brengt…. Moet je de spiegels ook telkens handmatig aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

IvoB2 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 18:47:
Bij elke dealer is dit? 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Coffee schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 19:53:
[...]
Hmmm, ja als je het zo brengt…. Moet je de spiegels ook telkens handmatig aanpassen?
De eerste keer stel je ze via de elektrische bediening in. Indien je dan jouw profiel gekozen hebt worden ze daar vervolgens in opgeslagen (tot iemand anders in jouw profiel gaat rommelen).
Je kan het profiel van de bestuurdersstoel + buitenspiegels wel overrulen met de deurknoppen "1" en "2" (daarin zit zowel bestuurdersstoel als de buitenspiegels gekoppeld).
Bij instappen start de auto op in het profiel dat laatst werd gebruikt.

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 05-08-2024 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

IvoB2 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 20:11:
[...]

De eerste keer stel je ze via de elektrische bediening in. Indien je dan jouw profiel gekozen hebt worden ze daar vervolgens in opgeslagen (tot iemand anders in jouw profiel gaat rommelen).
Je kan het profiel van de bestuurdersstoel + buitenspiegels wel overrulen met de deurknoppen "1" en "2" (daarin zit zowel bestuurdersstoel als de buitenspiegels gekoppeld).
Bij instappen start de auto op in het profiel dat laatst werd gebruikt.
Dat geldt wel voor alle trim met elektrisch verstelbare spiegels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Coffee schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 20:04:
[...]
Bij elke dealer is dit? 😄
België/Vlaanderen, bericht verstuurd naar bestaande klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Coffee schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 20:14:
[...]
Dat geldt wel voor alle trim met elektrisch verstelbare spiegels?
Ik heb een GT-line dus geen idee hoe dat bij de andere uitvoeringen precies zit.
(Bij de vorige e-Niro had je ook die knoppen "1" en "2" in de topline waar bestuurdersstoel en spiegels aan gekoppeld waren maar geen drie keuzeprofielen en geen elektrische passagiersstoel vooraan).
Ik had de GT-line voornamelijk gekozen voor de 360° functie en V2L functie (kwam er pas later achter dat dit laatste in alle uitvoeringen zit). De EV6 is (naar ons aanvoelen) een grote auto met een grote draaicirkel dus daar komt dat van pas, de EV3 is kleiner en zal dan ook een kleinere draaicirkel hebben zodat in vakken parkeren niet zo'n probleem is (bij de e-Niro was dat nooit een probleem zonder 360° camera).

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 05-08-2024 20:21 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MJ_B
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-05 10:51
Vandaag akkoord gegeven voor de GT-plusline in de kleur terra cotta. Heel benieuwd hoe dat eruit gaat zien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grimson

grimson

domeingrommer

1 augustus besteld via Leaseplan Ayvens, Verwacht levermoment* 24 - 30 mrt 2025
* De opgegeven levertijd is een indicatie en kan nog wijzigen. We proberen u altijd zo snel mogelijk op de hoogte te stellen van deze wijzigingen.

KIA EV3 (Aventuring Green)
81.4kWh Plus 5d Onze Deal

Indicatie was eerder een optimistische 1 jan 2024 (zonder specifiek model te noemen). Benieuwd of deze datum gehaald wordt :)

Besteld zonder fysiek deze auto te bekijken, vergeleken met Volvo EX30 (mooi ontwerp buitenkant) en Peugeot E-2008.

[ Voor 13% gewijzigd door grimson op 07-08-2024 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:00

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

IvoB2 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:35:
Mits wat aanpassingen aan de thuisinstallatie kan je de V2L op de EV6 ook als V2H gebruiken (niet als V2G, dat is weer iets anders). En als dat op de EV6 kan dan zou dat ook geen probleem mogen zijn voor de EV3, Niro EV,...... EV's met V2L van Kia en Hyundai.
Wat is V2H volgens jou? Ik dacht dat dit betekende dat je bidirectioneel kunt (ont)laden. En als dat naar Home kan, dan kan je dat toch ook doorsturen naar Grid? De auto weet toch niet of de geleverde stroom alleen naar het huis gaat of dat je die door stuurt naar het grid?
Daarmee zou V2H en V2G feitelijk hetzelfde zijn.

V2L is technisch compleet anders, omdat dit via een adapter gaat en er daarmee geen sprake van enige bidirectionaliteit is.

En verder meende ik een tijdje geleden een video van Kia gezien te hebben waaruit ik begreep dat V2G (V2H?) via DC gaat. Dat zou betekenen dat je een veel complexere en dus duurdere laadpaal moet hebben voor V2H of V2G.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Dat ik de energie opgeslagen in de HV accu van de BEV terug kan leveren aan de AC verbruikers van de woning. Daar heb je een tussenstation voor nodig en moet je woning wettelijk gezien (hier toch) in eilandmodus dus hardwarematig gescheiden van het grid.

Indien je de stroom uit de accu van de EV terug wil leveren moet dat via apparatuur gehomologeerd door de regulator (hier Synergrid) en die is er op dit ogenblik nog niet voor CCS V2X bidirectionele AC en DC laadpalen (wel voor de 1F ChadeMO maar dat gebruikt in de praktijk bijna niemand meer binnen de EU).

Je zou uiteraard de DC stroom opgeslagen in de EV via de ingebouwde omvormer in de EV als AC kunnen transporteren naar je woning en deze terug omvormen als DC in een thuisaccu om vervolgens vanuit die thuisaccu er terug AC van te maken en terug te leveren aan het net. Maar daar zie ik het nut niet van in.
V2L is technisch compleet anders, omdat dit via een adapter gaat en er daarmee geen sprake van enige bidirectionaliteit is.
Indien je de AC stroom rechtstreeks zou willen terugleveren aan het net en zonder bijkomende hardware heb je gelijk.
Maar niet wanneer je thuis al een omvormer hebt die de woning via een generator ingang in eilandmodus kan plaatsen. Uit V2L komt gewoon AC stroom. Wanneer je die voeding (moet ook niet perse via een adpater want in de auto zelf zit een gewoon stopcontact dat 230 V/16A teruglevert, wat gelijk is aan max. 3,6 kW AC) in eilandmodus koppelt aan een daartoe geschikte omvormer (bv. een Victron Quatro) ziet het systeem deze toeleveraar als elke andere AC generator. Of dat een diesel/benzine of HV accu is die op dat ogenblik AC levert maakt voor het systeem niet uit.

Je mag alleen dan niet gelijktijdig aan het net gekoppeld zijn zodat terugleveren aan het net er niet in zit.
En verder meende ik een tijdje geleden een video van Kia gezien te hebben waaruit ik begreep dat V2G (V2H?) via DC gaat. Dat zou betekenen dat je een veel complexere en dus duurdere laadpaal moet hebben voor V2H of V2G.
Correct.
Daarom dat een EV - op dit ogenblik - met V2L functie (en waneer je thuis al de geschikte randapparatuur hebt) technisch eenvoudiger en goedkoper is om terug te leveren aan de woning (en niet het grid!) dan via V2X.

Maar dat is eigenlijk materie voor andere topics op dit forum die specifiek over thuisaccu's, Victorn, V2X etc. gaan en niet specifiek over één model EV.
(Zelf gebruik ik er een EV6 voor die van hetzelfde basis platform gebruik maakt dan de EV3, EV9, Ioniq 5,......)

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 07-08-2024 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Het was even zoeken, maar ik heb het filmpje van Kia gevonden.
Het gaat toch echt om V2G en ik ben benieuwd wanneer dat beschikbaar gaat komen.

Heeft iemand het hier al met de (een) dealer over gehad?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ja, maar die weten niet eens alle details over de BEV's die ze verkopen laat staan details als V2G.
Hadden zelfs geen flauw benul dat ook de KIA uitvoeringen zonder adapter ook V2L werkend hebben (wanneer je de adapter zelf aftermarked koopt).

De Renault R5 werd ook in de markt gezet met de functie V2G. Maar voorlopig is dat meer marketing dan werkbare praktijk. Het komt, het komt, ....... maar wanneer en wordt de standaard bidirectioneel via DC of via AC? Zelfs daar is men het nog niet over eens.

En wanneer je wil terugleveren aan het grid via een auto moet de derde partij, de netbeheerder, nog mee zijn en je daar een gepaste vergoeding voor willen betalen. Als hobbyproject hier en daar goed en wel maar dat is geen economisch lang even beschoren.

Zolang er geen plan is vanwege de netbeheerders is er ook geen haast voor de eindconsumenten.

[ Voor 88% gewijzigd door IvoB2 op 07-08-2024 17:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onzenuub
Zojuist bij de dealer geweest. V2H en V2G zijn op dit moment in Nederland nog niet mogelijk. De netbeheerders, overheid etc moeten hier de neus nog aan afvegen. De KIA EV3 heeft de mogelijkheid ingebouwd. De laadpaal moet hiervoor ook geschikt zijn, die zijn op dit moment nog niet leverbaar door KIA, mogelijk laatste kwartaal dit jaar, mogelijk later. Die laadpalen zullen naar verwachting aanvankelijk toets van 5 a 6.000 euro gaan kosten. Verwachting is dat die laadstations goedkoper gaan worden in de toekomst, maar wanneer?……Overheid etc moeten ook nog gaan bepalen tegen welke kosten dit zal gaan kunnen gebeuren want als dit op grote schaal gaat gebeuren zal dat inkomsten gaan kosten. Ook zal bepaald moeten gaan worden wat de zakelijke leaserijders moeten gaan betalen als ze opladen met het pasje van de baas en thuis die stroom af gaan nemen van de zakelijke lease auto. Dussssss, de KIA EV 3 kan het, maar voorlopig kan t nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Voor wie het (in België) wat meer van nabij wil opvolgen:
https://www.wattsnext.be/...e-kia-ev3-rijmt-op-v2g-30
https://www.wattsnext.be/bidirectionele-laadpunten-dc-1

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 07-08-2024 17:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• onzenuub
O ja, en de KIA EV3 Plus Advanced in de kleur ivory glossy silver, met afneembare trekhaak besteld. Aflevering januari.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sloddervos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-09 16:29
De EV9 zou ook v2h/v2g hebben…

De palen zouden 1e kwartaal 24 komen…

Het is er nog niet, dus laat dit niet een groot punt op je lijstje zijn om voor de EV3 te gaan zolang het nog niet daadwerkelijk geïmplementeerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

IvoB2 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:33:
Correct.
Daarom dat een EV - op dit ogenblik - met V2L functie (en waneer je thuis al de geschikte randapparatuur hebt) technisch eenvoudiger en goedkoper is om terug te leveren aan de woning (en niet het grid!) dan via V2X.
Mijn dealer heeft expliciet benoemd dat de EV3 over een bi-directionele On-Board Charger beschikt, je kan dan terugleveren met een 'normale' laadpaal. Het issue is echter dat de Kia momenteel een eigen protocol gebruikt, en daarom werkt dit alleen met de Kia Charge laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Dat hij of zij het je in de showroom dan toont hoe ie dat doet. :)
Ik zou zo maar niet altijd klakkeloos afgaan op wat een dealer vertelt. :*)

Ook leuk dat hij eraan toevoegt dat V2G met de EV3 gewoon werkt met een standaard laadpaal maar in dezelfde uitleg aangeeft dat het eigenlijk niet kan en je een "speciale" laadpaal van Kia nodig hebt (die vooralsnog eveneens niet beschikbaar is want waarschijnlijk, zoals alle andere bidirectionele laadpalen die de hardware en software aan boord hebben, nog niet gehomologeerd is.

Nu nog afwachten wat de prijs van die "gewone doch speciale Kia laadpaal" verschilt van een goedkope standaard laadpaal en wanneer het spul effectief gehomologeerd geraakt zodat het in de praktijk bij de eindconsument werkt zonder de eigen standaard laadpaal te vervangen en volgens de wettelijk toegestane regels. :)

Het punt is niet dat er geen bidirectionele AC of DC laadpalen zijn.
Het punt is wanneer deze compatibel zijn met alle EV's die beweren V2X aan te kunnen en zodanig gehomologeerd zijn dat ze ook effectief aan het net kunnen terugleveren zonder dat de netbeheerder je op de vingers tikt.

Een EV6, Niro EV van de laatste generatie, Ioniq 5 hebben ook een omvormer aan boord die AC kan terugleveren. De Ioniq 5 zou zelfs hardware aan boord hebben die V2X in theorie ondersteunt. Maar voorlopig blijft heb bij beloften en uitstel na uitstel tot het effectief in de praktijk toepasbaar is.

En eenmaal zo ver blijft nog de vraag wat je er op dit ogenblik als eindconsument dan in de praktijk - buiten hobbygebruik - mee kan aanvangen en hoe de leaseMij voor bedrijfsauto's (die het grootste aandeel hebben in geleverde EV's) er in de praktijk op gaan reageren.

Het kan toch niet de bedoeling zijn dan je je stroom bij FastNed (of welke openbare laadpaal dan ook) aan 40 tot 60 cent/kWh gaat inkopen en via de nodige verliezen dan aan je woning gaat terugleveren wanneer je bij de energieboer diezelfde stroom thuis aan 7,5 tot 20 cent/kWh kan inkopen en dit zonder noemenswaardige verliezen?

[ Voor 127% gewijzigd door IvoB2 op 08-08-2024 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Ah, ja. Ik had het zelf ook meer over V2H dan V2G. Zie niet zo goed waarom ik zou moeten terugleveren aan het net. Ja, behalve dan om een hoger vastrecht te betalen of een hogere terugleverboete te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MGMayer
  • Laatst online: 09-08 21:34
IvoB2 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:45:
Het punt is niet dat er geen bidirectionele AC of DC laadpalen zijn.
Het punt is wanneer deze compatibel zijn met alle EV's die beweren V2X aan te kunnen en zodanig gehomologeerd zijn dat ze ook effectief aan het net kunnen terugleveren zonder dat de netbeheerder je op de vingers tikt.
Misschien een domme vraag, maar hoe weet een netbeheer/energiemaatschappij nu of de terug geleverde stroom aan het net nu van de zonnepanelen, de thuisaccu of de BEV afkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

MGMayer schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:36:
[...]

Misschien een domme vraag, maar hoe weet een netbeheer/energiemaatschappij nu of de terug geleverde stroom aan het net nu van de zonnepanelen, de thuisaccu of de BEV afkomt?
Niet, tenzij je dit registreert. Zonnepanelen moet je melden, en volgens mij moet je accu's tegenwoordig ook melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Coffee schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:15:
Ah, ja. Ik had het zelf ook meer over V2H dan V2G. Zie niet zo goed waarom ik zou moeten terugleveren aan het net. Ja, behalve dan om een hoger vastrecht te betalen of een hogere terugleverboete te krijgen.
Ik zie al een reden om aan het net terug te leveren wanneer de netbeheerder daar een lonende vergoeding voor betaalt om het net mee te helpen balanceren of mijn energieleverancier mijn e-auto gebruikt om zijn evenwichtsboete te ontlopen.
Maar ook dat is nog toekomstmuziek want dan stuit je op het probleem dat ook de netbeheerder en de energieleverancier mee moeten zijn in dit verhaal.

ps. hier is er met een digitale meter geen terugleverboete noch vast recht op teruglevering. Vermogensrecht wordt afgerekend op effectieve afname (gemeten per klokkwartier) en niet op teruglevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
MGMayer schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:36:
[...]

Om te beginnen omdat dit hier zo wettelijk geregeld is en bijkomend omdat je hier (Vlaanderen) alles wat kan terugleveren aan het net of meer dan gemiddeld vermogen van dat net kan afnemen op onvoorziene tijdstippen (laadpaal BEV, omvormer thuisaccu, omvormer PV,....) tot in detail moet melden aan de netbeheerder.
Heb je geen uitgekiende regeling en laat je alles op zijn beloop volgens het "inzicht" van de verbruikers krijg je een zootje en heb je gebieden waar het net zodanig ontregeld dreigt te worden dat PV omvormers zich beginnen af te schakelen bij overbelasting en er een beperking is op nieuwe aansluitingen.
Omvormers zijn hier ook begrensd tot 5 kVA per fase.
Een DM registreert ook afname en teruglevering. Wanneer je op een EAN dus gaat terugleveren op een niveau dat hoger is dan het aangegeven vermogen (van bv. de max. kVA van de PV omvormer) of 's nachts gaat terugleveren aan een max. hoger dan het aangegeven kVA vermogen van de thuisaccu omvormer valt dat uiteraard op.

Je kan uiteraard altijd buiten de lijntjes gaan kleuren maar dat lijkt me niet de bedoeling te zijn van een systeem dat algemeen wordt toegepast en parallel kan lopen met het openbaar net.
Het lijkt me inherent dat wie zich wil koppelen aan een openbaar net zich dan ook aan de afspraken houdt die daar gelden. Wie zich wil loskoppelen van dat net heeft uiteraard veel meer vrijheid (maar dan spreek je idd van V2H en niet van V2G).

Elk voordeel heeft zijn nadeel en omgekeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13-09 21:37
In februari mag ik mijn leaseauto (Kia e-Niro MY19) vervangen. De EV3 staat hoog op mijn lijstje, dus ik lees hier gezellig mee.

Ik vond deze visualizer op de site van Kia, leuk om even rond te kunnen kijken. Gisteren tijdens de EV3 experience even in een preproductie model kunnen zitten, komt aardig overeen met de plaatjes. Mooi ding :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ericjooo
  • Laatst online: 22-08 17:52
Volgens mij is Kia toch wel serieus aan de slag met V2H en V2G:

https://nieuws.kia.nl/kia...ls-ecosysteem-voor-thuis/

Vandaag bij de EV3 experience een kijkje genomen (daar hadden ze een EV9 aangesloten op een tinyhouse met V2H)

Morgen ga ik een Plus Advanced bestellen (zin in)😀

Edit: besteld en SEPP aangevraagd, levering januari 2025, nog even geduld :)

[ Voor 20% gewijzigd door Ericjooo op 09-08-2024 17:24 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzenuub
De KIA EV3 kan nu ook voor private lease besteld worden via ANWB, 72 maanden max, echter niet in alle kleuren en trekhaak wordt niet genoemd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

IvoB2 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 17:21:
De Renault R5 werd ook in de markt gezet met de functie V2G. Maar voorlopig is dat meer marketing dan werkbare praktijk. Het komt, het komt, ....... maar wanneer en wordt de standaard bidirectioneel via DC of via AC? Zelfs daar is men het nog niet over eens.
Er zijn twee standaarden: zowel voor AC als DC. Dus beide kunnen. Die standaarden zijn een paar jaar geleden al vastgelegd.

De V2L die Kia nu heeft is AC en kan alleen leveren aan een geïsoleerde last. Een elektrische BBQ bijvoorbeeld, of V2H in de zin zoals sommigen het hier nomen (dan moet het huis losgekoppeld zijn van het net).
En wanneer je wil terugleveren aan het grid via een auto moet de derde partij, de netbeheerder, nog mee zijn en je daar een gepaste vergoeding voor willen betalen.
Dat lijkt in Nederland er dan toch anders uit te zien. De netbeheerder is per definitie akkoord met teruglevering. Dat gebeurt immers al met PV-panelen.
En de vergoeding is hier ook al bekend: óf je hebt een vast contract en daarin staat precies hoeveel je terug krijgt voor een kWh, óf je hebt een dynamisch contract en dan ligt het tarief ook vast, maar dan per uur.
Vooralsnog betaal je alleen energiebelasting over de netto (gesaldeerde) hoeveelheid kWh’s. Ben je over een jaar gerekend netto terugleverancier, dan betaal je geen energiebelasting, maar krijg je die ook niet terug. Idem voor de BTW, voor zover ik weet.
Zolang er geen plan is vanwege de netbeheerders is er ook geen haast voor de eindconsumenten.
Voor de netbeheerder lijkt er hier in NL geen verschil tussen terugleveren via PV of via een (auto)accu.
Het enige is dat de bidirectionele laadpaal gekeurd zal moeten zijn, net als de PV-omvormer. Verder zijn er geen bezwaren en kan de netbeheerder zich hier niet mee bemoeien.

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 10-08-2024 00:36 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hippe Lip schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 00:34:
[...]

Er zijn twee standaarden: zowel voor AC als DC. Dus beide kunnen. Die standaarden zijn een paar jaar geleden al vastgelegd.

De V2L die Kia nu heeft is AC en kan alleen leveren aan een geïsoleerde last. Een elektrische BBQ bijvoorbeeld, of V2H in de zin zoals sommigen het hier nomen (dan moet het huis losgekoppeld zijn van het net).
Dat weet ik.
Het punt is uiteraard dat je voor V2G de medewerking (homologatie) van de netbeheerders nodig hebt en die staan per land (nog) niet op één lijn. Als eindgebruiker ben je er dus praktisch niets mee zolang netbeheerders de toelating niet geven om rechtstreeks op hun net aan te sluiten.
En zoals de situatie nu is kan je met AC bidirectioneel noch DC bidirectioneel gebruik maken van een reeds bestaande laadpaal maar moet je een compatibele laadpaal aansluiten (waarbij het ene systeem wel goedkoper is dan het andere maar nog altijd een meerkost met zich meebrengt).

Als eindgebruiker heb ik alleen interesse in V2H.
Als specifieke eindgebruiker met PV en een thuisaccu met eilandfunctie kan ik al V2H implementeren (via de V2L functie in de EV) zonder de al aanwezige laadpaal te moeten aanpassen.
Als specifieke BEV gebruiker (bedrijfsauto) wil ik ook niet afstappen van de reeds aanwezige laadpaal gezien alles wat ik via deze laadpaal ga laden 3:1 tot 1:1 vergoed wordt.

En in Vlaanderen ben ik daar geen alleenstaand geval in gezien het overgrote deel van de BEV's (en zeker de duurdere uitvoeringen met V2X) bedrijfsauto's zijn die laden op kosten van het bedrijf.
Dat lijkt in Nederland er dan toch anders uit te zien. De netbeheerder is per definitie akkoord met teruglevering. Dat gebeurt immers al met PV-panelen.
Correct.
In Nederland is men daar soepeler in. Net zoals stekker accu's en stekker PV daar ook al mag.
Nederland ondervindt dan ook op verschillende plaatsen al specifieke problemen met zijn netbeheer door de wildgroei aan PV en ongecontroleerd terugleveren.
En de vergoeding is hier ook al bekend: óf je hebt een vast contract en daarin staat precies hoeveel je terug krijgt voor een kWh, óf je hebt een dynamisch contract en dan ligt het tarief ook vast, maar dan per uur.
Dat is hier niet anders maar heeft weinig tot niets te maken met terugleveren via batterijen.
In Nederland is dat terugleveren idd een uitzonderlijk gunstige situatie voor de eindgebruiker maar heeft alles te maken met de unieke salderingsregeling waar bij terugleveren je ook de belastingen en heffingen kan wegstrepen. Valt dat weg (in Vlaanderen bestaat dat alleen nog voor analoge meters en vervalt vanaf volgend jaar voor iedereen) ziet het economische plaatje er al heel anders uit voor terugleveren.
Je mag ook niet vergeten dat die vergoeding alleen gebaseerd is op wat er door de meter gaat en geen rekening houdt met de verliezen voor de meter. Wil je gaan terugleveren via een EV accu moet je daar eerst stroom inkrijgen en dan via de thuisinstallatie terug het net opkrijgen en dat gaat gepaard met relatief grote verliezen waar je geen vergoeding voor krijgt noch de energie zelf kan verbruiken. Weg = weg.
In de praktijk is het allemaal niet zo eenvoudig en rooskleurig dan op het eerste zicht op papier blijkt.

Ik spreek dan ook niet om een eenvoudige terugleververgoeding maar om een vergoeding voor balansbeheer door netbeheerder en energieleverancier/evenwichtsverantwoordelijke omdat bij V2G niet de eindgebruiker de op- en neergaande stromen van de accu zal regelen maar de netbeheerder/energieleverancier. Wanneer je hier een thuisaccu plaatst moet ze al voorzien zijn van een module om extern beheer toe te laten (indien je van subsidies wil genieten).

Ik geloof ook nooit (maar hoop voor jullie wel) dat de salderingsregeling in Nederland het eeuwige leven is toebedeeld.
Voor de netbeheerder lijkt er hier in NL geen verschil tussen terugleveren via PV of via een (auto)accu.
Het enige is dat de bidirectionele laadpaal gekeurd zal moeten zijn, net als de PV-omvormer. Verder zijn er geen bezwaren en kan de netbeheerder zich hier niet mee bemoeien.
Correct.
Eén van de redenen dat steeds meer energieleveranciers zich in bochten wringen om er wel iets aan te doen want die situatie is voor hen economisch niet houdbaar.

Een van de voordelen, voor mij, is dat je bij V2H, zeker in eilandfunctie, geen rekening moet houden met externe spelers en bij V2G juist wel. Wanneer iedereen op die laatste kar springt zal er vroeg of laat wel een striktere regeling komen of je leeft energetisch in de far west waar alleen het recht van de sterkste nog van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Maar volgens mij zijn die verschillende technische eisen aan het terugleveren toch al lang en breed in kaart gebracht? In Europa heet dat de ‘Requirements for Generators’-standaard. PV-omvormers moeten ook in elk land kunnen opereren. De installateur zorgt ervoor dat het correcte landprofiel wordt geselecteerd bij installatie van de omvormer. Waarom zou dit bij V2G vanuit een auto moeilijker zijn? Er bestaat tevens al een Europees standaard communicatieprotocol, ISO 15118.

Ik begrijp wel dat er nog andere vragen en bezwaren zijn, zoals juridisch aspect, verantwoordelijkheid en bijvoorbeeld slijtage en energiekosten van V2G bij een zakelijke lease situatie. Ik vraag me alleen af of het technisch aspect nu de grootste blocker is.

Enfin, we beginnen wel erg off-topic te raken.

Ik ben benieuwd of iemand overweegt om de velgen van het LR PA model te vervangen voor 17” velgen voor de extra range? Scheelt toch bijna 5-8%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Het technisch aspect (zowel aan de zijde van de EV (3) als aan de zijde van de laadpalen) is uiteraard het probleem niet want het bestaat aan beide zijden al.
Het punt is wat momenteel het (econmosich) praktisch nut is voor de eindgebruiker die zal opdraaien voor de meerkost voor zowel de omvormer in de auto als de bidirectionele laadpaal.

Een hobby mag wat kosten maar daar draai je geen economie op.

En idd, de problematiek heeft op dit forum zijn eigen topics.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 10-08-2024 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 23:11
Heel leuk; vooral de V2X ready optie (wat is dat 'ready' precies??). Dus V2L, V2H en V2G. Natuurlijk moet je daar thuis de goede infrastructuur (bi directionele wallbox) voor hebben. En daar wordt het helaas allemaal heel erg vaag.

Kia belooft al een jaar samenwerking met Vattenfall en kreunt wat over wettelijke eisen, netbeheerder en energie leverancier. Toen ik mijn Outlander (ruim 10 jaar geleden) had werd er ook al over bidirectioneel laden gepraat. Helaas zitten we nog steeds in het praat stadium en is er (bij mijn weten) nog niets concreets. Zal je net een EV9 aangeschaft hebben; daar zit voor een paar duizend euro aan omvormer (30 - 50 kg en het volume van een kratje bier; vinden de autofabrikanten doorgaans niet fijn) waar je nog helemaal NIETS mee kan?

Ben gisteren bij de dealer geweest uit belangstelling voor de EV3. Lijkt me echt een leuke auto waar ik de Niro EV op zou inruilen. Wil ik wel weten waar ik aan toe ben qua V2X. Helaas weet de dealer ook niet veel. Zou in december dit jaar (misschien) voor elkaar zijn. Voor de EV9 zou een pilot lopen?

Het jammere is dat je voor DC bidirectioneel gewoon de hardware (wallbox met omvormer AC/DC) kunt kopen. Voor de AC aanpak van Kia (is het wel AC?) is er weinig concreets te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor
onzenuub schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 17:36:
Zojuist bij de dealer geweest. V2H en V2G zijn op dit moment in Nederland nog niet mogelijk. De netbeheerders, overheid etc moeten hier de neus nog aan afvegen. De KIA EV3 heeft de mogelijkheid ingebouwd. De laadpaal moet hiervoor ook geschikt zijn, die zijn op dit moment nog niet leverbaar door KIA, mogelijk laatste kwartaal dit jaar, mogelijk later. Die laadpalen zullen naar verwachting aanvankelijk toets van 5 a 6.000 euro gaan kosten. Verwachting is dat die laadstations goedkoper gaan worden in de toekomst, maar wanneer?……Overheid etc moeten ook nog gaan bepalen tegen welke kosten dit zal gaan kunnen gebeuren want als dit op grote schaal gaat gebeuren zal dat inkomsten gaan kosten. Ook zal bepaald moeten gaan worden wat de zakelijke leaserijders moeten gaan betalen als ze opladen met het pasje van de baas en thuis die stroom af gaan nemen van de zakelijke lease auto. Dussssss, de KIA EV 3 kan het, maar voorlopig kan t nog niet.
Valt hoop ik mee. Ik heb gelezen (weet het niet zeker) dat de Kia een AC systeem wordt. Dan heb je thuis geen omvormer nodig en volstaat een slimme schakelaar die net iets slimmer is dan de huidige slimme schakelaars en V2X ook aan kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoortgiesen
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-09 19:46
Het zou idd mooi zijn als KIA (of een andere leverancier) het bi-directionele laden ook echt gaat aanbieden maar vooralsnog reken ik er voorlopig nog niet op. Ik heb zelf een KIA EV9 en heb interesse in de EV3 als de 2e auto. Bijkomend voordeel zou zijn dat er meestal altijd wel een auto thuis aan de lader staat om de overproductie van de zonnepanelen op te slaan.

Ik heb al bij diverse bedrijven, importeurs en andere leveranciers gevraagd maar niemand weet nog te vertellen wanneer de 1e bi-directionele laadpalen gaan komen. Eerder werd gesproken over eind juli, toen werd het 4e kwartaal 2024 en nu al 1e kwartaal 2025 (waarschijnlijk..)

Persoonlijk zou ik mijn keuze er niet van laten afhangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjankoole
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-09 19:39
Sigmasailor schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:18:
Heel leuk; vooral de V2X ready optie (wat is dat 'ready' precies??).
De hardware zit er in, zodra de juiste regelgeving etc geactiveerd is in de EU wordt de software lock er afgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
In de EU?
Dat gaat dan nog even duren want op dat vlak heeft iedere netbeheerder/land zijn eigen regels.
Het is immers de lokale netbeheerder die de regelgeving voor zijn net vastlegt en niet de EU.
In bv. Nederland en België is die regelgeving als verschillend. In België verschilt ze zelfs tussen Vlaanderen, Brussel en Wallonië.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• _birdie_
Het is leuke optie hoor dat VX2 maar moet deze discussie alleen daarover gaan ?

of moeten we het grote KIA VX2 topic starten ?

[ Voor 24% gewijzigd door _birdie_ op 11-08-2024 11:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IvoB2
Er is al een V2X topic en V2X is niet alleen afhankelijk van de EV3. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson

grimson

domeingrommer

Ik zit zo even te kijken naar de 'entertainment hardware' binnen de KIA modellen:
Entertainment Hardware versies

EV6: Standard Gen5W

EV9: Connected Car Navigation Cockpit (ccNC)
- Eerste versie met mogelijkheid Apple Wireless CarPlay
- Eerste versie met mogelijkheid (full) Over-The-Air (OTA) updates (incl. auto systeemsoftware)

EV3: LG's Automotive Content Platform (ACP) dat werkt met webOS
- Eerste versie met (streaming) subscription mogelijkheden

Dit met betrekking tot eigenlijk zoekende naar Apple Carplay mogelijkheden in de EV3
Zo te lezen is dit een vrijwel geheel nieuw entertainment platform. Nieuw lijkt altijd weer meer snufjes te geven maar het moet zich wel bewijzen dan ook. Benieuwd of er nog meer voordelen zijn :)

Sowieso met betrekking tot systeemsoftware, zover ik begrijp krijgt een Tesla dit 'gratis' en waar je ook bent uitgeleverd. Zou dit dan ook voor deze EV3 gelden?

[ Voor 12% gewijzigd door grimson op 11-08-2024 14:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Bij de EV6 heb je slechts twee gratis OTA updates. Vanaf dan betalend.
(Maar je kan updates wel bij de dealer laten uitvoeren of zelf door de update van de Kia website te downloaden op een minstens 64 Gb USB stick en dan terug te uploaden via de USB poort in de EV).
Geen idee of deze policy bij de EV3 zal gewijzigd worden.

[ Voor 64% gewijzigd door IvoB2 op 11-08-2024 14:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

grimson schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:03:
Sowieso met betrekking tot systeemsoftware, zover ik begrijp krijgt een Tesla dit 'gratis' en waar je ook bent uitgeleverd. Zou dit dan ook voor deze EV3 gelden?
In de prijslijst van de EV3 staat dat er twee gratis OTA updates bij zitten. Lijkt mij persoonlijk een beetje karig.

En wat valt daar allemaal wel/niet onder? En wat als de twee gratis updates voorbij zijn? Moet je dan betalen per update? Of kan je dit door de dealer laten doen? Tellen kleinere security of bugfixes hierin mee? Of gaat het puur om de “grote updates” (netzoals iOS 17 naar iOS 18)?

Ik las ergens dat in Korea er wel al een aantal modellen rondrijden met deze software op basis van webOS, naast de EV3 zelf dan natuurlijk.

Tot slot: wat houden die streaming functies in? Moet je hiervoor een hotspot aanzetten, of kan dit ook middels de geïntegreerde mobiele verbinding?

Vragen :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:16
Coffee schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 16:01:
[...]
In de prijslijst van de EV3 staat dat er twee gratis OTA updates bij zitten. Lijkt mij persoonlijk een beetje karig.

En wat valt daar allemaal wel/niet onder? En wat als de twee gratis updates voorbij zijn? Moet je dan betalen per update? Of kan je dit door de dealer laten doen?
Ik denk dat je dat echt moet lezen als updates over-the-air, niet als alle updates.
Dus dat je gratis meer updates kan krijgen, maar die even op een usb-stick moet downloaden en met de usb stick na de auto lopen om handmatig te updaten.

Waarschijnlijk ivm de simkaart die in de auto zit en de data verbruik kosten, die zitten bij de kosten van de auto in, maar kia zal wel voor elk jaar de abonnement kosten moeten betalen en willen dus niet veel data verstoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Zo werkt het inderdaad.
Twee gratis OTA (over the air) updates.
Verder kan je alle updates door de dealer laten uitvoeren tijdens een onderhoudsbeurt en wanneer je daar niet op kan wachten zelf down- en uploaden met een USB stick van minstens 64 Gb.

Voor de 4G verbinding in de auto heeft Kia een groepsabo afgesloten met Vodafone als provider.
Onder andere de Kia life voor real time verkeersinformatie, weerberichten, sportuitslagen en de noodknop werken op dat systeem.

De kost van dat abo zit voor de gebruiker al in de eerste 5 levensjaren van de auto.

[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 11-08-2024 16:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:58
YouTube: 2025 Kia EV3 Test Drive Review: First Impressions, Exterior & Interi...

In dit filmpje zie dat je thema's (zoals op Android telefoons) kan instellen. Er wordt echter wel bij verteld dat dit subscription based is. Alhoewel ik erg enthousiast ben over de ev3 vind ik dit toch wel een belabberde ontwikkeling.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson

grimson

domeingrommer

IvoB2 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:25:
Bij de EV6 heb je slechts twee gratis OTA updates. Vanaf dan betalend.
(Maar je kan updates wel bij de dealer laten uitvoeren of zelf door de update van de Kia website te downloaden op een minstens 64 Gb USB stick en dan terug te uploaden via de USB poort in de EV).
Geen idee of deze policy bij de EV3 zal gewijzigd worden.
Maar zijn dit updates alleen voor 'de kaarten' en/of 'navigatie'software? Zo te lezen lijkt het Standard Gen5W platform wat de EV6 gebruikt nog niet de firmware van de auto (zoals een Tesla?) bij te kunnen werken. Ik doel dus specifiek op autosysteem firm/software en anderzijds het entertainment gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson

grimson

domeingrommer

IvoB2 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 16:41:
Zo werkt het inderdaad.
Twee gratis OTA (over the air) updates.
Die 2 updates zijn dan specifiek voor de kaart updates?
Verder kan je alle updates door de dealer laten uitvoeren tijdens een onderhoudsbeurt en wanneer je daar niet op kan wachten zelf down- en uploaden met een USB stick van minstens 64 Gb.
Zover ik lees kan vanaf het ccNC entertainment platform ook de firmware van de auto worden bijgewerkt (corrigeer mij als ik het niet goed heb) dus daarvoor hoef je niet meer naar de dealer? Krijg je dus als bezitter eigenlijk altijd firmware updates voor de auto zelf (dus niet specifiek de kaarten bedoel ik)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wat je per type infotainment systeem kan updaten vind je hier:
https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeList

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-09 23:52
YouTube: 2025 Kia EV3 Test Drive Review: First Impressions, Exterior & Interi...

Nu en rijdende review...wauw dat ziet er goed uit zeg!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MGMayer
  • Laatst online: 09-08 21:34
Had deze testdrive ook gezien inderdaad. Ziet er top uit.

Nav dit filmpje zat ik naar de center console te kijken en toen bedacht ik me, kan dat ding open. Nog even wat rondgekeken op youtube, maar het lijkt erop dat je geen opbergruimte in die center console hebt. Je kunt dat ding niet open klappen. Erg jammer, toch altijd fijn om losliggende kabeltjes e.a. spullen uit het zicht op te kunnen bergen. Had dat liever gezien ipv die strijkplank.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• grimson

grimson

domeingrommer

Vandaag de KIA EV3 Roadshow bezocht in Velserbroek.

Afbeeldingen zijn van de EV3 GT-PlusLine Aventurine Green.

Aanvang begon buiten met een drankje inclusief bezichtiging van een 'Tiny house'. Maar hier werd weinig nadruk op gegeven. Gezien het weer even wachten totdat we naar binnen konden om de 'onthulling' mee te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3oHnE55aKEizTOiCXLVW0TsHwI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uj536RF7tB1klIUoCypBNiUE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPCZU16VIf1dn6dG00gQTCrObs4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oav3R6rCc9c8EgkZO6r1c2BF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cf4DQR4iQcu_BP-8Z2vTVnLCF4g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/azk6jYERj56snDPQLjWL6YbD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1kSwpy_SExBEhXM9hQX_lDhwfs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z7JKkU1vK3ogkfMbwpj0Wqlg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Srf3wNWgKHlZw2vDnJPnurkoiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UCFcBaYuENCpbBpd56HG5GcM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZEEBJw9d1sLDp6I46ELRo0CVUg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d0NJSLdhtI058cItYpcTbpZA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bk6Bbzba_AA0eUrK-AgSu6OGjmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hyr6zBLoj859xtvBsWNBiJpi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-Vo1ozNDeOO1i5LJqjggIBtJOM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nP4FXFNLkYBMZ01Ws5jML4KL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGqx1BI9bzvl-0beBbeld1lJvBY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N2ayiUCXELWrHkI3EB2dlVIo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rbE0RhE6N2yUdHW1dXIAmsDi84o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GNTj5cKGU7Bs3YcWUZHGwyjE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWD1wo_-T8XZ8YRRfgL_8EAbVVQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7oIL1P0vjyARroPrYlbNUhAk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/spPDI3ZC2Y1FdBIpCpn14i_A0dI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k2K1smsWLy67GmlU28n5vbER.jpg?f=fotoalbum_large

Alhoewel we al de EV3 Plus (81.4kWh) besteld hebben (op papier gewoon de beste van alle merken ;)) toch even leuk om deze live te zien en kijken of ikzelf (1.96) er wel in pas.

Wat betreft de kleur Aventurine Green is deze in het echt mooier dan op de plaatjes. Gelukkig maar want dit wordt ook 'onze kleur'. Verder kwa indruk ziet en voelt het allemaal formidabel aan. Deuren sluiten met een mooi vol geluid, knopjes en afwerking lijkt er allemaal piekfijn uit te zien.
Eigenlijk een hele goede indruk van deze EV topper die vermoedelijk een grote hit kan zal worden :9~ .

Wat betreft de beenruimte kan ik eigenlijk prima achter en voorin zitten waarbij de voorstoel dan niet aangepast hoeft te worden.
Kwa hoofdruimte is het net aan, vermoedelijk met de normale plus uitvoering zonder dakraam is het met mijn 1.96 prima zitten. Nu moet de stoel zeker volledig omlaag gezet worden. Maar in een Picanto zit ik ook al prima voorin dus ik heb geen klagen.

Al met al een leuke ervaring om dit model in het echt te zien. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
grimson schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 22:21:
Vandaag de KIA EV3 Roadshow bezocht in Velserbroek.

Afbeeldingen zijn van de EV3 GT-PlusLine Aventurine Green.

Aanvang begon buiten met een drankje inclusief bezichtiging van een 'Tiny house'. Maar hier werd weinig nadruk op gegeven. Gezien het weer even wachten totdat we naar binnen konden om de 'onthulling' mee te maken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Alhoewel we al de EV3 Plus (81.4kWh) besteld hebben (op papier gewoon de beste van alle merken ;)) toch even leuk om deze live te zien en kijken of ikzelf (1.96) er wel in pas.

Wat betreft de kleur Aventurine Green is deze in het echt mooier dan op de plaatjes. Gelukkig maar want dit wordt ook 'onze kleur'. Verder kwa indruk ziet en voelt het allemaal formidabel aan. Deuren sluiten met een mooi vol geluid, knopjes en afwerking lijkt er allemaal piekfijn uit te zien.
Eigenlijk een hele goede indruk van deze EV topper die vermoedelijk een grote hit kan zal worden :9~ .

Wat betreft de beenruimte kan ik eigenlijk prima achter en voorin zitten waarbij de voorstoel dan niet aangepast hoeft te worden.
Kwa hoofdruimte is het net aan, vermoedelijk met de normale plus uitvoering zonder dakraam is het met mijn 1.96 prima zitten. Nu moet de stoel zeker volledig omlaag gezet worden. Maar in een Picanto zit ik ook al prima voorin dus ik heb geen klagen.

Al met al een leuke ervaring om dit model in het echt te zien. :P
Ik kan op de foto wel zien dat je er prima in past (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor
_birdie_ schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 11:15:
Het is leuke optie hoor dat VX2 maar moet deze discussie alleen daarover gaan ?

of moeten we het grote KIA VX2 topic starten ?
Tsja, je hoeft het niet te lezen. Voor mij is de V2X optie bij de EV3 letterlijk een showstopper. Helaas is alles redelijk onzeker.

Zo'n 10 jaar geleden ontdekte ik Apple Carplay en heb sindsdien geen infotainment systeem meer gebruikt. Het kan me dan ook totaal niet boeien dat hoe het zit met OTA's en navi/infotainment. Geen auto fabrikant die het beter kan dan Apple (Google maps of Waze) is mijn bescheiden mening. Ik sla dat Kia gedoe dus allemaal over. Heb nu twee jaar een Niro EV, daarvoor 4 jaar e-Niro: letterlijk nooit de Kia navi gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson

grimson

domeingrommer

nokiaan958GB schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 22:47:
[...]

Ik kan op de foto wel zien dat je er prima in past (y)
Je weet het lot van de cameraman hè ;) .. (vrijwel nooit zelf op de foto's) .. maar onze bloedjes voelde deze auto flink aan de tand (lees het audiosysteem >:) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
grimson schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 23:06:
[...]

Je weet het lot van de cameraman hè ;) .. (nooit op de foto's) .. maar onze bloedjes voelde deze auto flink aan de tand (lees het audiosysteem >:) ).
Och, ik dacht idd dat jij de blonde met het lange haar was O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poesjuh
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10:51
Toevallig ook andere auto’s al gezien zoals de Scenic en de Explorer? En hoe vond je de achterbak in real life? Al die “trunk liters” zeggen wel wat maar ook weer helemaal niets. Pas als je erachter staat denk je “zo das groot” of juist “valt tegen”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Sigmasailor schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 23:03:
[...]
Heb nu twee jaar een Niro EV, daarvoor 4 jaar e-Niro: letterlijk nooit de Kia navi gebruikt.
Hee hee, niet smokkelen, hè!
De e-Niro kwam pas begin 2019 beschikbaar (heb ‘m nog steeds). Als je die 4 jaar hebt, zitten we op begin 2023.
Hoe frommel je er dan een jaar bij om tot 2 jaar Niro EV te komen? Of reken je dit jaar al helemaal tot begin ‘25? :+

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sigmasailor schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 23:03:
[...]
Heb nu twee jaar een Niro EV, daarvoor 4 jaar e-Niro: letterlijk nooit de Kia navi gebruikt.
Maar dat zegt niets over de mogelijkheden van de Nav in de EV3.
Hoe het in de Niro EV werkt weet ik niet maar ongeveer 52 maanden in de e-Niro gereden en de spraakherkenning was daar van in het begin tot het einde onbruikbaar. Met de navigatie was het nog erger gesteld. Het eerste jaar was het nog te doen maar verre van ideaal doch bij iedere update tijdens onderhoud werd het slechter. Om te navigeren waar we de weg niet echt kenden dus altijd Waze gebruikt.

Bij de EV6 met Kia Live is het al een wereld van verschil. Spraakherkenning werkt vanaf dag 1 als een zonnetje en op de navigatie is niet veel aan te merken. Hij pikt zelfs onmiddellijk files op en stuurt je direct naar een alternatieve route waar Waze dat ook zou doen. Vanaf nu dus Waze eruit wegens overbodig.
Het infotainment systeem in de EV3 is in vergelijking met de EV6 MY2024 al van een volgende generatie.
Dat zou dus niet noodzakelijk slechter moeten zijn maar nog een verbetering. Maar valt af te wachten gezien nog niemand hier er lang mee gereden heeft. Het is dus voorbarig om dat nu al af te schrijven, zeker wanneer je er zelf nul praktijkervaring mee hebt.

Het veel te dure Apple eco systeem heb ik sowieso nooit gebruikt maar dat is een persoonlijke keuze.
Maar zelfs dan zou dat voor mij geen reden zijn om andere systemen voortijdig af te schrijven of je zou bepaalde ecosystemen als een soort geloof moeten ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson

grimson

domeingrommer

Poesjuh schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 23:21:
Toevallig ook andere auto’s al gezien zoals de Scenic en de Explorer? En hoe vond je de achterbak in real life? Al die “trunk liters” zeggen wel wat maar ook weer helemaal niets. Pas als je erachter staat denk je “zo das groot” of juist “valt tegen”.
Heet bot gezegd maar Renault en Ford zijn niet echt merken waarvan wij hier warm lopen. De Peugeot E-2008 en de Volvo EX30 stonden op de shortlist.
De achterbak in real life, zeker met die variabele vloer lijkt prima te zijn (uiteraard gezien de grootte van de auto zelf). Maar alles op het oog, misschien dat de klep dicht weer wat ruimte afsnoept maar eigenlijk niet getest. Er wordt iig een oprolbaar afdekscherm meegeleverd op alle modellen (staat ook in prijslijst).
Dus tja, kwa indruk wat ik zou verwachten bij zo'n auto lijkt mij de kofferbak prima te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Heb net de dealer gebeld betreffende het interieur. Op de plus en plus advanced worden in Nederland alleen maar interieurs met blauwe accenten geleverd. Dat is dus in inclusief dat grote opbergvak in het midden op de vloer. Moet eerlijk bekennen dat ik nu meer twijfel over de ev3. Ik vind dat dus echt niet mooi.

Wat dat betreft ook wel wat jammer dat men met de experience dagen alleen de gtplus laat zien. Zelfs de buitenmaten van de gt zijn anders ivm de andere modellen. Minimaal maar toch.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-MdfMB_27OM2w4Z1XG4m-fDbio=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8LgcSTcOxc69sHOqbxJ3r46Z.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_rKUFtFHYJkQ7GWCnqQoSjiUPXs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3WkRKTXWXglyTsKVYEGsmP5b.jpg?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door AtlAntA op 13-08-2024 11:00 . Reden: Brakke screenshots ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart155
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-09 22:37
AtlAntA schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:40:
Heb net de dealer gebeld betreffende het interieur. Op de plus en plus advanced worden in Nederland alleen maar interieurs met blauwe accenten geleverd. Dat is dus in inclusief dat grote opbergvak in het midden op de vloer. Moet eerlijk bekennen dat ik nu meer twijfel over de ev3. Ik vind dat dus echt niet mooi.

Wat dat betreft ook wel wat jammer dat men met de experience dagen alleen de gtplus laat zien. Zelfs de buitenmaten van de gt zijn anders ivm de andere modellen. Minimaal maar toch.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is ook één van de redenen dat wij voor de GT-line zijn gegaan. Er zijn t.o.v. de GT-line ook nog verschillen qua verlichting (star map) waarom wij het hoger hebben opgezocht. De grootste reden waren uiteindelijk de velgen. Als je zo de video's en foto's online bekijkt zijn het bijna allemaal GT-line modellen. Ik heb dan ook echt het gevoel dat je bij de "normale" uitvoering nog wel eens voor verrassingen kan komen te staan, maar dat is ook een beetje het risico als je een auto besteld voordat je 'm daadwerkelijk "in het vlees" hebt gezien. Als laatste moet ik ook zeggen dat de te kiezen opties in NL een beetje scheef in mekaar zit, in andere landen (België) zijn er veel meer mogelijkheden / combinaties.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-09 12:23
Omdat al die afkortingen van de rijhulpsystemen me niet altijd even veel zeggen, kwam ik op deze site uit, waar ieder systeem wordt uitgelegd, en vaak vergezeld met een korte animatie. Zo heeft FCA 2 (vergeleken met 1.5) blijkbaar nog wat meer foefjes dan alleen het kruisend verkeer dat ik uit de prijslijst kon opmaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bor7
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-09 22:40
In dit filmpje een zwarte EV3, met de 17 inch velgen, en het grijs/blauwe interieur wat waarschijnlijk in de Plus Advance zal zitten.

YouTube: [4K] 2025 KIA EV3 Long Range "Aurora Black Pearl / Medium Gray" + 17...

De Plus krijgt stoffen interieur, maar dat zag ik nog nergens live of in een folder ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
bor7 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:24:
In dit filmpje een zwarte EV3, met de 17 inch velgen, en het grijs/blauwe interieur wat waarschijnlijk in de Plus Advance zal zitten.

YouTube: [4K] 2025 KIA EV3 Long Range "Aurora Black Pearl / Medium Gray" + 17...

De Plus krijgt stoffen interieur, maar dat zag ik nog nergens live of in een folder ofzo.
Thanks.

Ook dit is niet een auo zoals je die exact in nederland zal kunnen bestellen. Want de zwart gelakte spiegel;kappen krijg je alleen op de de GT en de GT plus. Net als de aluminium pedalen, de mesh hoofdsteunen, de 360 camera, elektrisch verstelbare bijrijderstoel, verwarmde achterbank en zo zullen er nog wel meer dingen zijn die ik gemist heb. Heb dit trouwens even vergeleken met de prijslijst die je hier kan downloaden: https://www.kia.com/nl/br...ijst-aanvragen/?model=EV3

Dit komt natuurlijk omdat men in Korea heel veel dingen mag aan en af vinken dus daarom is het wat een mengelmoesje tov van wat we hier mogen bestellen.

Moet toegeven dat de blauwe accenten amper opvallen in dit filmpje. Dat is heel wat anders dan op de configurator!

Edit: Op de wereldwijde configurator kan je de interieurkleur van de gewone ev3 wijzigen: https://www.worldwide.kia.../webgl/main/lang/eng.html

[ Voor 5% gewijzigd door AtlAntA op 13-08-2024 15:06 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 70 Laatste