Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 4 ... 60 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-07 23:41
Hippe Lip schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 00:28:
[...]

Hee hee, niet smokkelen, hè!
De e-Niro kwam pas begin 2019 beschikbaar (heb ‘m nog steeds). Als je die 4 jaar hebt, zitten we op begin 2023.
Hoe frommel je er dan een jaar bij om tot 2 jaar Niro EV te komen? Of reken je dit jaar al helemaal tot begin ‘25? :+
Klopt, hoor, ik heb de Niro EV pas 20 maanden (is toch ook bijna 2 jaar). E Niro was ook net niet de volle 4 jaar, feit blijft, echt helemaal nooit de Navi gebruikt. Ik ben fervent Waze fan. Voorheen TomTom tot dat domdom werd toen ze de CarPlay boot gemist hadden. Toen ze er (betaald) twee jaar later toch mee kwamen was ik al helemaal blij met Waze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sigmasailor
Gisteren ook de EV3 in het eggie mogen zien. Ik vind hem mooi. Een groot pluspunt zijn de fysieke knoppen voor de verwarming en volume. Ik heb na bijna 2 jaar nog steeds ruzie met het touchscreen in de EV wat je telkens moet omschakelen van radio naar verwarming. Zal wel aan mij liggen maar ik vind het echt een ergerlogische ramp. Daar ga je met de EV3 ook al op vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Hier schakelt (zo ingesteld door op de keuzeschakelknop te blijven duwen) het interieurverwarmingsmenu na enkele seconden automatisch terug over naar het menu voor radio en nav.
Dat laatste gebruik ik het meest. Wil ik nadien nog aanpassingen doen aan de verwarming/airco of deze aan/uit stellen doe ik dat met één druk op de knop op de rechtercluster van het stuur (in de EV6).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyz-e
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 09-07 23:25
Kan iemand bevestigen of de raamstijlen van plus en plus advanced glans of mat zijn?
Ik zag toevallig dit filmpje op internet waar deze mat zijn (earth versie).

YouTube: 기아 EV3 깡통 1호 출고!!! 무조건 깡통으로 사세요.. EV6 큰일났네

Ik ging er eigenlijk vanuit dat deze glans zouden zijn wat ik veel mooier vind.
Als ik op de site via kia kijk lijkt deze nu ook wel matzwart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel01
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 15:51
AtlAntA schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:40:

Wat dat betreft ook wel wat jammer dat men met de experience dagen alleen de gtplus laat zien. Zelfs de buitenmaten van de gt zijn anders ivm de andere modellen. Minimaal maar toch.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Helemaal met je eens. Niet alleen op de experience dag maar ook alle reviews op YouTube gaan over de GT (plus).
Vandaag bij de experience in Waddinxveen vertelde de dealer dat ook de verlichting voorzijde (de zwevende vierkantjes) en de achterverlichting (weet niet wat) anders is bij de modellen onder de GT-line. Tevens heeft alleen de GT-line de sfeerinterieurverlichting, het 3 spaaks stuur en de glimmende zwarte elementen aan de buitenkant i.p.v. de matte.
Voor klanten die geen interesse hebben in de GT-line (zoals ikzelf) is het daardoor lastig te visualiseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:51
Links de 'normale' optie, rechts de GT optie qua verlichting. Bron.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVQxS-XOZvJyQyFQOJATgwoPTGA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rY9fIbqavUjO5crTqFte8BnX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door Vitruvius op 14-08-2024 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:34
Thyz-e schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:05:
Kan iemand bevestigen of de raamstijlen van plus en plus advanced glans of mat zijn?
Ik zag toevallig dit filmpje op internet waar deze mat zijn (earth versie).

Ik ging er eigenlijk vanuit dat deze glans zouden zijn wat ik veel mooier vind.
Als ik op de site via kia kijk lijkt deze nu ook wel matzwart...
Klopt . Alleen bij de GT en de GT Plus versie is dat glans, net zoals de kunststof wielkasten en het gedeelte achter de achterbumper. Bij de overige versies is dat mat. Voordeel van de matte deurstijl is wel dat er niet zoveel vette vingers op te zien zijn. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vitruvius
Soepstengel01 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:07:
[...]Voor klanten die geen interesse hebben in de GT-line (zoals ikzelf) is het daardoor lastig te visualiseren.
Hier het model in dezelfde kleur maar met matte lijsten.

[ Voor 10% gewijzigd door Vitruvius op 14-08-2024 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onzenuub
Kijk hier bij de 360 graden presentatie (naar beneden scrollen aub) naar de verschillen. Links de EV3 "normaal"en klikken op EV3 GT Line voor de blinkende GT versie.

https://www.kia.com/nl/modellen/ev3/premiere/

[ Voor 7% gewijzigd door onzenuub op 14-08-2024 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
MGMayer schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:10:Nav dit filmpje zat ik naar de center console te kijken en toen bedacht ik me, kan dat ding open. Nog even wat rondgekeken op youtube, maar het lijkt erop dat je geen opbergruimte in die center console hebt. Je kunt dat ding niet open klappen. Erg jammer, toch altijd fijn om losliggende kabeltjes e.a. spullen uit het zicht op te kunnen bergen. Had dat liever gezien ipv die strijkplank.
Je bedoelt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Dat zou betekenen dat de hogere modellen dus minder functioneel zijn, omdat er wel opbergruimte is in de modellen die de uitschuifplank niet hebben? Mooi is dat :X
Of zou er bij de plank achter toch ook nog een vakje zitten? Ik heb 'm nog niet in het echt gezien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzenuub
TechLight schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 20:54:
[...]

Dat zou betekenen dat de hogere modellen dus minder functioneel zijn, omdat er wel opbergruimte is in de modellen die de uitschuifplank niet hebben? Mooi is dat :X
Of zou er bij de plank achter toch ook nog een vakje zitten? Ik heb 'm nog niet in het echt gezien...
Op 9:40 YouTube: 기아EV3 전기차 최초공개! - 실내가 진짜 대박입니다! 가격 3,500만원부터 예상됩니다!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:40
[...]

Helemaal met je eens. Niet alleen op de experience dag maar ook alle reviews op YouTube gaan over de GT (plus).
Vandaag bij de experience in Waddinxveen vertelde de dealer dat ook de verlichting voorzijde (de zwevende vierkantjes) en de achterverlichting (weet niet wat) anders is bij de modellen onder de GT-line. Tevens heeft alleen de GT-line de sfeerinterieurverlichting, het 3 spaaks stuur en de glimmende zwarte elementen aan de buitenkant i.p.v. de matte.
Voor klanten die geen interesse hebben in de GT-line (zoals ikzelf) is het daardoor lastig te visualiseren.
De sfeerverlichting ook? Ik meen ergens te hebben gelezen dat het bij de GT en de GTplus mogelijk is om het licht op het geluid te laten reageren en dat de andere modellen een normaal instelbare sfeer verlichting hebben. In de configurator zie je ook bij de gewone nog wel lichten in de deur en dergelijke heeft. Is dan wel in de internationale, die op kia.nl laat geen interieur verlichting zien: https://www.worldwide.kia.../webgl/main/lang/eng.html
Op de internationale staan ook de koplampen met meer 'cellen' tov van diegene die we hier kunnen krijgen dus zou er maar niet te veel waarde aan hechten.

De enige verwijzing ernaar die ik vind in de prijslijst is dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qa1RWdSf6-UiP5h6Dh0Mbao8OlY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WJh5p9KXSvO4Una8fkFR14y2.png?f=user_large

Beetje curieus weer.

[ Voor 10% gewijzigd door AtlAntA op 14-08-2024 23:38 ]

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:48

Coffee

Coffee

[...]

Tevens heeft alleen de GT-line de sfeerinterieurverlichting, het 3 spaaks stuur en de glimmende zwarte elementen aan de buitenkant i.p.v. de matte.
AtlAntA schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 23:34:
[...]

De sfeerverlichting ook? Ik meen ergens te hebben gelezen dat het bij de GT en de GTplus mogelijk is om het licht op het geluid te laten reageren en dat de andere modellen een normaal instelbare sfeer verlichting hebben.
Ik meen ook te hebben gezien dat de Plus (Advanced) inderdaad ook over sfeerinterieurverlichting beschikken, of dit nu ‘dynamisch’ is of niet. Ik kijk nu nog een keer naar de prijslijst en zie dat niet het geval is.

Ik vraag me af of dit in een oudere versie van de prijslijst stond? We weten aan de hand van de nieuwe range in ieder geval dat de prijslijst soms veranderd wordt (zonder dat de versienaam veranderd). Wellicht kunnen we proberen de oudere versies van de prijslijst hier te verzamelen, zodat we geen features door onze neuzen laten boren…

Dat pianozwart buiten vind ik niet zo boeiend, ziet er imo kitsch uit.

Edit: lijkt er op dat Kia crawling door de waybackmachine blokkeert, dat geeft vertrouwen ;w https://web.archive.org/w...rlands-EV3-prijslijst.pdf

Dit is in ieder geval de huidige versie (per 15 augustus 2024): https://1drv.ms/b/s!AkE9lcWF2lvhgawrskMs_jTLOc_QmQ

[ Voor 49% gewijzigd door Coffee op 15-08-2024 07:50 ]

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:07

grimson

domeingrommer

Vitruvius schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:21:
Links de 'normale' optie, rechts de GT optie qua verlichting. Bron.

[Afbeelding]
AtlAntA schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 23:34:
[...]
https://www.worldwide.kia.../webgl/main/lang/eng.html
Op de internationale staan ook de koplampen met meer 'cellen' tov van diegene die we hier kunnen krijgen dus zou er maar niet te veel waarde aan hechten.
Ook verschil GT-Line met horizontale achterlampen op kofferbakdeur?
Zoals AtlAntA al schreef dat de 'meercellige' koplampen op zowel de EV3 als EV3 GT-Line 'gevisualiseerd is' is dit ook bij de achterkant zo.
In het plaatje van Vitruvius zie ik dat de GT-Line achterlampen horizontaal doorlopen in de kofferbakdeur maar in de EV3 lijn niet terwijl in de internationale visualizer hier geen onderscheid in zit.

Als ik de KIA modellen bekijk dan kan ik zowel in de prijslijst als configurator de verschillen in koplampen zien maar helaas niet de achterlichten (of die bij beide modellen doorlopen in de kofferbakdeur).
https://www.kia.com/nl/ki...ine-showroom/#/trims/ev3/

Met andere woorden, de Internationale site heeft sowieso de koplampen 'fout' (iig voor NL) maar wat betreft de horizontale lampen op de kofferbakdeur?
Deze extra horizontale kofferbaklampen lijken mij ook geen remlichten gezien de gelijke helderheid.

[ Voor 5% gewijzigd door grimson op 15-08-2024 09:09 ]

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poinzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-06 18:01
grimson schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:04:
[...]
In Duitsland zijn ze nu ook gestart met roadshow en als ik daar de niet-gt line bekijk zie ik dat de achterlampen wel gewoon doorlopen in kofferbakdeur. Ik verwacht dat zal zelfde zijn met nederlandse versie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kasb3-Sr1swOxnOBKc6EZYwQQj0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KgYEbBR3iMSESTFy7lDntED0.jpg?f=fotoalbum_large
[...]

Zoals AtlAntA al schreef dat de 'meercellige' koplampen op zowel de EV3 als EV3 GT-Line 'gevisualiseerd is' is dit ook bij de achterkant zo.
In het plaatje van Vitruvius zie ik dat de GT-Line achterlampen horizontaal doorlopen in de kofferbakdeur maar in de EV3 lijn niet terwijl in de internationale visualizer hier geen onderscheid in zit.

Als ik de KIA modellen bekijk dan kan ik zowel in de prijslijst als configurator de verschillen in koplampen zien maar helaas niet de achterlichten (of die bij beide modellen doorlopen in de kofferbakdeur).

Met andere woorden, de Internationale site heeft sowieso de koplampen 'fout' (iig voor NL) maar wat betreft de horizontale lampen op de kofferbakdeur?
Deze extra horizontale kofferbaklampen lijken mij ook geen remlichten gezien de gelijke helderheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grimson

grimson

domeingrommer

Coffee schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 07:32:
[...]
Ik meen ook te hebben gezien dat de Plus (Advanced) inderdaad ook over sfeerinterieurverlichting beschikken, of dit nu ‘dynamisch’ is of niet. Ik kijk nu nog een keer naar de prijslijst en zie dat niet het geval is.

Ik vraag me af of dit in een oudere versie van de prijslijst stond? We weten aan de hand van de nieuwe range in ieder geval dat de prijslijst soms veranderd wordt (zonder dat de versienaam veranderd). Wellicht kunnen we proberen de oudere versies van de prijslijst hier te verzamelen, zodat we geen features door onze neuzen laten boren…
De prijslijst van 2024-08-04 is kwa opties gelijk aan de huidige. Alleen wat fiscale wijzigingen zijn doorgevoerd.
Ik denk (helaas) dat het wel klopt met de NL Configurator interieurfoto's en text in prijslijst 'Ambient lighting, dynamisch'.
Dit laatste zou ik dan lezen als er is ambient verlichting aanwezig inclusief dynamisch instelbaar.

/edit
Filmpjes en plaatjes (buiten de KIA NL website) laten toch iets zien van een ledstrip door het dashboard en deurknoppen op de standaard modellen, maar of dit ook voor de NL modellen geldt.

[ Voor 8% gewijzigd door grimson op 15-08-2024 10:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vitruvius
Mocht je nog twijfelen over de kleur, hier een mooie video met de kleuren.

• Poesjuh
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10:15
Kleur zal ik helaas weinig keuze in hebben. Voorschriften vanuit de zaak zijn zwart of grijs. Moet zeggen dat ik met zwart de GT-line dan wel mooier vind, piano zwarte zijkanten matchen wat mooier met de zwarte lak dan de matte zijkanten. Maar ook weer niet zoveel mooier om enkel daarvoor aanzienlijk meer bijtelling te gaan betalen.

Gebaseerd op deze video hebben de normale versies (niet de GT-line) wel interieurverlichting. In hoeverre dat aanpasbaar/dynamisch is, geen idee.

• Ericjooo
  • Laatst online: 19-06 15:26
In Duitsland hebben ze sowieso andere uitvoeringen en zitten veel zaken die hier op de plus advanced zitten daar in extra pakketjes die samen bijna 4000 euro extra kosten…..ofwel, totaal niet te vergelijken 🙄

iRacing Profiel

• grimson

grimson

domeingrommer

Poesjuh schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:51:
Gebaseerd op deze video hebben de normale versies (niet de GT-line) wel interieurverlichting. In hoeverre dat aanpasbaar/dynamisch is, geen idee.
Je zou kunnen denken dat er een soort default LED strip (voorziening) aanwezig is waarbij de normale versies een simpele vorm van accent verlichting meekrijgen. Echter als ik naar de NL site ga kan ik toch echt alleen een amber kleurige strook zien die begint bij de GT-Line.

Betekend dit dan dat überhaupt een (instelbare) ledstrook / accentverlichting aanwezig is ten opzichte van de normale modellen?

https://www.worldwide.kia.../webgl/main/lang/eng.html
De Internationale Visualizer laat dan wel weer een amber led accentstrook zien door het dashboard gelijk aan de GT-line.

Samen met de prijslijst optie 'ambient lighting, dynamisch instelbaar' vanaf de GT-lijn ben ik toch in dubio. Het plaatje laat helaas niets zien (ook niet de blauwe kleur) bij de normale modellen en alleen bij de GT-lijn. De Internationale Visualizer heeft het ook al verkeerd met de koplampen dus zoals eerder gemeld hoe betrouwbaar is deze (deze site heeft uiteraard een disclaimer).

Helaas is de webchat op de KIA website niet echt behulpzaam want al dit soort vragen is het antwoord 'neem contact op met je dealer'. Misschien deels 'juridisch indekken' maar wel wat vervelend om juist dit soort vragen af te wimpelen.

[ Voor 46% gewijzigd door grimson op 15-08-2024 10:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bart155
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-07 22:34
In het begin van dit filmpje zie je de "Star Map" verlichting, wat dan in NL naar mijn weten alleen op de GT-line beschikbaar is. Ziet er best wel cool uit. Hopelijk ook aanpasbaar zoals op de EV9. Ik heb tot op heden geen beeldmateriaal kunnen vinden (buiten de foto hierboven) van de verlichting wat op de "normale" versies zal worden meegeleverd.

Wat betreft de dynamische "Ambient Lighting", geen idee wat precies het verschil is met de normale "Ambient Lighting". In het filmpje in de link zie je op een gegeven moment (rond 4.50) dat de bestuurder de rij-modus aanpast (naar "Sport"?) en dat de verlichting in de auto automatisch rood kleurt. Wellicht is dit dan wat men dynamisch noemt. Maandag gaan we naar de EV3 Experience in Helmond, kan het daar nog even expliciet navragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sigmasailor
Ik heb de Experience net dinsdag meegemaakt. Ze vertellen je onder andere dat het een preproductie model is en dat de 'echte' wat beter (deze was ook al mooi!) in elkaar zitten. Kia is naar de dealers net zo scheutig met info als naar de consument. De dealers weten over het algemeen nog minder dan de goed ingelezen tweaker. Zal groeistuipjes zijn bij de importeur?

• Poesjuh
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10:15
Ergens snap ik het wel dat ze natuurlijk het mooiste en meest luxe model laten zien maar best hinderlijk dat er toch wel concrete info ontbreekt nu over wat je nou wel en niet krijgt. Zeker met het oog op levertijden, je wil eigenlijk snel bestellen zodat je niet pas juni volgend jaar een keer de auto ziet op je oprit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA
Poesjuh schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:05:
Ergens snap ik het wel dat ze natuurlijk het mooiste en meest luxe model laten zien maar best hinderlijk dat er toch wel concrete info ontbreekt nu over wat je nou wel en niet krijgt. Zeker met het oog op levertijden, je wil eigenlijk snel bestellen zodat je niet pas juni volgend jaar een keer de auto ziet op je oprit.
De dealer waar ik was heeft auto's in backorder staan die 9 maart als verwachte leverdatum hebben. De andere orders (bijna allemaal plus en plus advanced in grijs/wit/zwart zonder adas pakket) zouden dan wel in januari/februari geleverd worden.

Zit nu toch wat serieuzer over de gt na te denken in parelwit. Wou eerst de advanced plus met het adas pakket doen maar vooral de andere koplampen en alle buitentrim in kunstof doen mij wat afknappen op de plus/advanced.

Het gemis van de sepp op de gt maakt het zeer moeilijk om te rechtvaardigen.

@grimson in de prijslijst staat bij de gt en de gt plus 'star map' achterverlichting. Ik denk dat die doorlopende verlichting is.

[ Voor 6% gewijzigd door AtlAntA op 15-08-2024 11:47 ]

• bart155
Sigmasailor schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:03:
Ik heb de Experience net dinsdag meegemaakt. Ze vertellen je onder andere dat het een preproductie model is en dat de 'echte' wat beter (deze was ook al mooi!) in elkaar zitten. Kia is naar de dealers net zo scheutig met info als naar de consument. De dealers weten over het algemeen nog minder dan de goed ingelezen tweaker. Zal groeistuipjes zijn bij de importeur?
Dat merk ik inderdaad ook, maar dit was ook al bij onze vorige auto (Xceed PHEV). Had toen niet het idee dat de verkoop-meneer mij nog iets nieuws ging vertellen... :*) Moet nu wel zeggen dat ze goed op de hoogte zijn aangaande de V2X opties e.d..
AtlAntA schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:41:
[...]

De dealer waar ik was heeft auto's in backorder staan die 9 maart als verwachte leverdatum hebben. De andere orders (bijna allemaal plus en plus advanced in grijs/wit/zwart zonder adas pakket) zouden dan wel in januari/februari geleverd worden.

Zit nu toch wat serieuzer over de gt na te denken in parelwit. Wou eerst de advanced plus met het adas pakket doen maar vooral de andere koplampen en alle buitentrim in kunstof doen mij wat afknappen op de plus/advanced.

Het gemis van de sepp op de gt maakt het zeer moeilijk om te rechtvaardigen.

@grimson in de prijslijst staat bij de gt en de gt plus 'star map' achterverlichting. Ik denk dat die doorlopende verlichting is.
Precies dezelfde afweging gemaakt en toch voor de GT-line gegaan om dezelfde redenen (en de velgen).

[ Voor 38% gewijzigd door bart155 op 15-08-2024 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sloddervos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:00
bart155 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:35:
In het begin van dit filmpje zie je de "Star Map" verlichting, wat dan in NL naar mijn weten alleen op de GT-line beschikbaar is. Ziet er best wel cool uit. Hopelijk ook aanpasbaar zoals op de EV9. Ik heb tot op heden geen beeldmateriaal kunnen vinden (buiten de foto hierboven) van de verlichting wat op de "normale" versies zal worden meegeleverd.
In Nederland ( europa?) worden de aanpasbare ledverlichting niet geleverd op de ev9…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sigmasailor
bart155 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:46:
[...]

Dat merk ik inderdaad ook, maar dit was ook al bij onze vorige auto (Xceed PHEV). Had toen niet het idee dat de verkoop-meneer mij nog iets nieuws ging vertellen... :*) Moet nu wel zeggen dat ze goed op de hoogte zijn aangaande de V2X opties e.d..

[...]

Precies dezelfde afweging gemaakt en toch voor de GT-line gegaan om dezelfde redenen (en de velgen).
Hmm, dat is juist het probleem. Ze weten niet wanneer V2X ook echt kan werken (heb je een speciaal V2X compatible thuis laadpunt voor nodig). Ze weten niet wat zo'n laadpunt gaat kosten (voor AC denk ik ruim onder de 2000 euro, als het DC wordt en je thuis een omvormer ala mini snellader nodig hebt kan het wel richting de 10k gaan. Ze weten ook niet of het AC of DC wordt. Kortom: als je nu een EV3 of EV9 koopt weet je niet of en wanneer (en tegen welke kosten) je bidirectioneel kunt laden. Zijn toch de nodige 'nieten' ;) ;)

• bart155
Sigmasailor schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:00:
[...]

Hmm, dat is juist het probleem. Ze weten niet wanneer V2X ook echt kan werken (heb je een speciaal V2X compatible thuis laadpunt voor nodig). Ze weten niet wat zo'n laadpunt gaat kosten (voor AC denk ik ruim onder de 2000 euro, als het DC wordt en je thuis een omvormer ala mini snellader nodig hebt kan het wel richting de 10k gaan. Ze weten ook niet of het AC of DC wordt. Kortom: als je nu een EV3 of EV9 koopt weet je niet of en wanneer (en tegen welke kosten) je bidirectioneel kunt laden. Zijn toch de nodige 'nieten' ;) ;)
Het is überhaupt nog allemaal een beetje onbekend totdat de regelgeving een beetje op orde is. Denk dat je bij elke auto die V2X ready, compatible or whatever is je niet precies weet waar je aan toe bent op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
Er zit al een 230v uitgang ergens bij de achterbank als ik me niet vergis. V2l zou wel gewoon moeten werken denk ik. Je zou op die manier nog terug aan je huis kunnen gaan leveren door mede van een simpel thuisaccu systeem zoals die van homewizard of jackery. Niet echt praktisch misschien maar zo omzeil je wel de dure bi directionele palen die je nooit weer terug verdient.

• robgrootendorst
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-03 21:34
Wel jammer dat ze pas per 1-jan mogen worden uitgeleverd. Dan worden ze 17% bijtelling in plaats van 16% hoop wel dat een paar dagen eerder ook mag, dan overweeg ik deze wel te bestellen.

• Danois55
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12:01
robgrootendorst schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 17:06:
Wel jammer dat ze pas per 1-jan mogen worden uitgeleverd. Dan worden ze 17% bijtelling in plaats van 16% hoop wel dat een paar dagen eerder ook mag, dan overweeg ik deze wel te bestellen.
Ik begreep van mijn dealer dat de auto in december op kenteken wordt gezet om zo die BPM te omzeilen.

EV3 Adv+ LR 19"

• onzenuub
robgrootendorst schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 17:06:
De auto's die nu besteld worden gaan eind dezember langs de douane, dus daarvoor gelden de tarieven BPM en bijtelling etc van 2024 voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onzenuub
grimson schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:04:
[...]

[...]

De horizontaal doorlopende achterlichten zijn alleen bij de Gt en GT plus versie. Bij de dealer staat een configurator die helemaal juist is.

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:48

Coffee

Coffee

Danois55 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 17:09:
[...]

Ik begreep van mijn dealer dat de auto in december op kenteken wordt gezet om zo die BPM te omzeilen.
Mijn dealer gaf aan dat de eerste zelfs in November al komen. Vanaf kan mag je ook proefritjes gaan maken :) Uitlevering mag idd pas per 1 januari.. ik was een van de eerste 25 bij deze dealer groep, dus hoop hem in de eerste week van januari onder m’n kont te hebben d:)b

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

• Sigmasailor
bart155 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:07:
[...]

Het is überhaupt nog allemaal een beetje onbekend totdat de regelgeving een beetje op orde is. Denk dat je bij elke auto die V2X ready, compatible or whatever is je niet precies weet waar je aan toe bent op dit moment.
Regelgeving? Het belangrijkste is denk ik een goede afspraak met de energieleverancier en netbeheerder. Je helpt de netcongestie te bufferen; daar zouden ze juist heel blij van moeten worden en alleen het feit dat je je accu openstelt is al een capaciteitsvergoeding waard (vind ik). Ze moeten natuurlijk ook even regelen dat ze teruggeleverde stroom niet net zo behandelen als PV stroom tegenwoordig. Zou een beetje gek zijn dat je een terugleververgoeding moet betalen. Kortom; uurtje goed overleg met de netbeheerder en energieleverancier (als de wil er is) en je bent daar uit. Ik vraag me alleen wel of of de wil er echt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Een uurtje overleg?
Ik krijg toch het vermoeden dat je geen idee hebt hoe moeilijk het is om een openbaar net in balans te houden en al helemaal wanneer iedere particulier op dat publiek domein zijn eigen regels gaat verzinnen.

Netbeheerders zijn ook tankers die je niet op een uurtje gekeerd krijgt. Het is net iets anders dan een thuisnet (waar de meeste huiseigenaren hun sloepje ook niet op een uurtje tijd gekeerd krijgen).

Zet je alle voor- en nadelen logisch op een rijtje zou het al jaren een no brainer moeten zijn dat verbrandingsmotoren vervangen werden door elektromotoren, zeker voor particulier gebruik. Kijk naar het verschil tussen de theoretische logica en de dagdagelijkse praktijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor
IvoB2 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 07:56:
Een uurtje overleg?
...

Netbeheerders zijn ook tankers die je niet op een uurtje gekeerd krijgt. Het is net iets anders dan een thuisnet (waar de meeste huiseigenaren hun sloepje ook niet op een uurtje tijd gekeerd krijgen).

...
Dat het ingewikkelder ligt snap ik ook wel. Wat mij stoort is dat 'ze' al 20 jaar weten dat er netcongestie zit aan te komen. 'Ze'11 jaar geleden (Mitsubishi Outlander tijd) al pilots hadden voor Bi-directineel laden. Juist dat in bijvoorbeeld Japan al veel verrder is. De techniscjhe oplossing is er al jaren; we hebben nu zelfs een ISO norm voor V2X. Tot nu toe is het vooral erover praten maar niets doen. Ik hoop (en reken) hier echt op Kia die deze trage stoop (lekker ouderwetse stookolie) eindelijk lijkt vlot te gaan trekken.

Maar even zonder gekheid; is het echt zoveel ingewikkelder dan een PV installatie (11 kWh) laten terugleveren in combinatie met een dynamisch contract zonder teruglever vergoeding? Ik denk zelf dat de verdienmodellen van de betrokker partijen belangrijker worden gevonden dan de oplossing. Tsja, ik ben van het type 'doen' (heb ik zo geleerd tijdens mijn scheepswerktuigundige tijd).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-07 08:42
Sigmasailor schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:05:
Gisteren ook de EV3 in het eggie mogen zien. Ik vind hem mooi. Een groot pluspunt zijn de fysieke knoppen voor de verwarming en volume. Ik heb na bijna 2 jaar nog steeds ruzie met het touchscreen in de EV wat je telkens moet omschakelen van radio naar verwarming. Zal wel aan mij liggen maar ik vind het echt een ergerlogische ramp. Daar ga je met de EV3 ook al op vooruit.
Ik heb m gisteren ook in het echt bekeken bij de Kia Experience in Waddinxveen. Rij nu een e-Niro dus de fysieke knoppen voor verwarming en volume had ik al. De EV3 heeft een (relatief kleine) frunk, scheelt kabels achterin. Het "probleem" van de Niro-kofferbak met loze ruimte (veel schuim), eigen vloer maken voor vakanties etc, is daardoor opgelost. Door de verstelbare vloer heb je een diepe kofferbak als je het nodig hebt een een hogere laadvloer voor dagelijks gebruik. Nadeeltje wat ik zag is dat de blindelings te vinden draaiknop voor D-P-R nu achter het stuur zit, if dat ook intuïtief werkt weet ik nog niet. Mocht in de showroom niet rijden.
Nadeel is ook dat ik nu in een executive lijn rijdt met 1 toeter en bel die ik uitermate handig vind (2 presets voor de bestuurderstoel). Die is in de EV3 alleen in de allerduurste GT-PlusLine verkrijgbaar. De andere toeters en bellen in de GT-PlusLine hoef ik niet, of wil ik zelfs niet (zwart hoogglans buitenwerk).

Voor de mensen die zelf willen kijken, er zijn nog plekken bij de andere launches:
https://kia-ev3-experience.nl/kia/ev3-experience/tijdslot
Er is zo denk ik 1 pre-productie auto (AdventureGreen GT-PlusLine) die een tourtje door NL (en wellicht BE) maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sigmasailor schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:44:
[...]
Maar even zonder gekheid; is het echt zoveel ingewikkelder dan een PV installatie (11 kWh) laten terugleveren in combinatie met een dynamisch contract zonder teruglever vergoeding? Ik denk zelf dat de verdienmodellen van de betrokker partijen belangrijker worden gevonden dan de oplossing. Tsja, ik ben van het type 'doen' (heb ik zo geleerd tijdens mijn scheepswerktuigundige tijd).
Tja Japan is een eiland met een regide top-bottem stuursysteem en de EU is geen van beiden.
Ik woon in België en daar heb je zelfs een netbeheerder voor ieder Gewest met elk zijn eigen regelgeving.

Ik ben ook van het type "doen" (eveneens beroepsmatig aangeleerd zoniet zat ik al ergens in de eeuwige jachtvelden en wat netcongestie het laatste van mijn problemen :+ ).
Daarom dat ik er al jaen geleden zelf voor gezorgd heb niet meer afhankelijk te zijn van openbare netten en dat V2L voor mij nu ook al voldoet voor V2H.
In V2G heb ik geen interesse zolang ik niet weet wat het vergoedingsmodel zal zijn.
Doorgaans ligt de investeringskost daar dan bij de eindgebruiker en het hoogste verdienmodel bij de providers. :) Maar ze mogen me altijd in cijfers en data het tegendeel proberen te bewijzen.

In Vlaanderen is PV, thuisopslag, laadpalen, kortom alles wat parallel met het openbare net kan functioneren, ook veel strenger geregeld dan in Nederland. Alle hardware moet eerst gehomologeerd zijn, vervolgens na plaatsing technsch gekeurd door een keuringsinstantie en vervolgens aangemeld bij de netbeheerder. In de praktijk heb je hier dan ook veel minder netcongestie dan in Nederland. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:29
Vandaag bij de Kia dealer geweest voor het maken van een offerte met inruil huidige auto. Deze ontvang ik vandaag of morgen. Daarnaast ga ik komende week naar de ev3 experience bij de dealer om de auto irl te aanschouwen.

Ben erg benieuwd naar de offerte, heb nog wat andere opties (offertes) lopen maar op het eerste oog lijkt de EV3 de de beste combi te worden.

*update: offerte ontvangen en het inruilvoorstel is belachelijk laag. EV3 valt zeer waarschijnlijk af. We schakelen waarschijnlijk door naar de Kona Electric. Komende week nog wel een bezoekje aan de EV3 experience.

[ Voor 22% gewijzigd door Pelox op 16-08-2024 13:45 ]

Zero.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vitruvius
Kleurtjes:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/450840089_7601440343311733_7973206621052327984_n.jpg?_nc_cat=100&ccb=1-7&_nc_sid=833d8c&_nc_ohc=SQSbLsVOFZ4Q7kNvgFFSu9M&_nc_ht=scontent-ams2-1.xx&oh=00_AYCozwEW9MkJ301a4XMxUbGQCBjzpPW6ghthsE8hsCe4mg&oe=66C50B3B

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/450634682_7601440873311680_5897926790304705807_n.jpg?_nc_cat=107&ccb=1-7&_nc_sid=833d8c&_nc_ohc=dI9IyatSWmwQ7kNvgEZWcBi&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=00_AYA7JL5RxCpeoLuc7dd3ZnjGi2OTq-9WSdx1zYF0ZCrBGA&oe=66C4F50C

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/450548440_7601441683311599_5903140036184514050_n.jpg?_nc_cat=106&ccb=1-7&_nc_sid=833d8c&_nc_ohc=z9k-i3EBq9sQ7kNvgGjVZw-&_nc_ht=scontent-ams2-1.xx&oh=00_AYBsvePQJO2yqUaNrHMoZmqxkfMk7baleCw9VZKxEbLAsg&oe=66C4F781

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/450653200_7601442943311473_1985852670839377034_n.jpg?_nc_cat=108&ccb=1-7&_nc_sid=833d8c&_nc_ohc=-rxcD5hCiIQQ7kNvgF8B3uU&_nc_ht=scontent-ams2-1.xx&oh=00_AYDm1i__Lmm3-huuMyuoWIfI7prrXAh6bkV56FmocAHPbg&oe=66C4FF73

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/450851078_7601445166644584_1467675375853650487_n.jpg?_nc_cat=106&ccb=1-7&_nc_sid=833d8c&_nc_ohc=xCblgLKMJlkQ7kNvgHAoTrt&_nc_ht=scontent-ams2-1.xx&oh=00_AYB3VkSwqYjRi1jhwKFebZ4yZLHNmjlVXO0garvrnpKUYA&oe=66C50A28

Bron: Facebook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 00:11
plips schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:08:
[...]

Nadeel is ook dat ik nu in een executive lijn rijdt met 1 toeter en bel die ik uitermate handig vind (2 presets voor de bestuurderstoel). Die is in de EV3 alleen in de allerduurste GT-PlusLine verkrijgbaar. De andere toeters en bellen in de GT-PlusLine hoef ik niet, of wil ik zelfs niet (zwart hoogglans buitenwerk).
Ik heb dezelfde overweging. Ook e-Niro Executive vanaf het eerste uur. Eigenlijk wil ik een 58kW Plus Advanced met de elektrische bestuurderstoel met de 2 presets, verwarmde achterbank en V2L. Stoelkoeling is prettig maar misbaar.
Autonome noodremassistentie is misschien ook wel prettig (althans de melding van een mogelijke botsing, niet zozeer het harde ingrijpen zelf).

De executive heeft het allemaal behalve V2L. Ik stel dus hardop de vraag waarom zou ik gaan inruilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
Had het trouwens nog met de verkoper over de Niro. Deze gaat na de komst van de EV3 langzaam uit het assortiment verdwijnen. De EV3 neemt die plek over.

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris77
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 27-03 15:32
Vraag. Is de laatste foto de Shale Grey?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart155
Boris77 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:11:
Vraag. Is de laatste foto de Shale Grey?
De laatste foto lijkt op de Ivory Silver Glossy kleur. In dit filmpje zie je iig de Shale Grey uitvoering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA
Nee niet echt. Ik zag 'Earth' ook langskomen op een duitse prijslijst maar dat zegt denk ik niet zoveel over de daadwerkelijke uitvoering die in dit filmpje wordt getoond.

Enkele dingen die me opvielen zijn: koplampen en achterlichten in dat filmpje zijn hier alleen op de GT line te krijgen. Net als de mesh hoofdsteunen, aluminium pedalen, 360 camera en misschien nog wat andere dingen. De interieur verlichting is nog steeds unknown.

Ik denk dat dit filmpje meer in de buurt komt van de plus en advanced plus zoals we die hier krijgen. Ook al lijkt dit gezien de armsteun en dergelijke meer op het meest basis model. Ik kan geen ambiant lighting spotten in dit filmpje dus dat de prijslijst suggereert dat dat hier alleen in de GT modellen zit lijkt steeds meer plausibel.

Dikke disclaimer: Vziw is er nog geen advanced plus zoals die in nederland zal worden verkocht gezien en weten dealers ook niet 100% zeker wat er wel en niet op zit. Dus dit blijft allemaal speculatie.

[ Voor 4% gewijzigd door AtlAntA op 16-08-2024 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel01
Pelox schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:42:
Vandaag bij de Kia dealer geweest voor het maken van een offerte met inruil huidige auto. Deze ontvang ik vandaag of morgen. Daarnaast ga ik komende week naar de ev3 experience bij de dealer om de auto irl te aanschouwen.

Ben erg benieuwd naar de offerte, heb nog wat andere opties (offertes) lopen maar op het eerste oog lijkt de EV3 de de beste combi te worden.

*update: offerte ontvangen en het inruilvoorstel is belachelijk laag. EV3 valt zeer waarschijnlijk af. We schakelen waarschijnlijk door naar de Kona Electric. Komende week nog wel een bezoekje aan de EV3 experience.
Wij hadden zelf via kia.nl een inruilvoorstel gevraagd op onze huidige auto, toen ik de offerte van de dealer kreeg was die inruil ineens €2.500,- lager. Dat heb ik aangegeven en hij heeft de prijs daarna aangepast.
Inruilprijzen vallen altijd tegen, ik krijg ook nooit de inruilprijs zoals die op de ANWB site (taxatie bij inruil) staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
Soepstengel01 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 09:01:
[...]

Wij hadden zelf via kia.nl een inruilvoorstel gevraagd op onze huidige auto, toen ik de offerte van de dealer kreeg was die inruil ineens €2.500,- lager. Dat heb ik aangegeven en hij heeft de prijs daarna aangepast.
Inruilprijzen vallen altijd tegen, ik krijg ook nooit de inruilprijs zoals die op de ANWB site (taxatie bij inruil) staan.
Nee dat is ook zo, maar het verschil met het eerste voorstel was nu 4.250.. met -2.000 had ik nog kunnen leven.

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel01
Pelox schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 09:39:
[...]

Nee dat is ook zo, maar het verschil met het eerste voorstel was nu 4.250.. met -2.000 had ik nog kunnen leven.
Dat is inderdaad wel heel veel. Je zou ook nog via ANWB kunnen verkopen, zelf geen ervaring mee maar las positieve verhalen. Dat was voor ons plan B als we er met de dealer niet uit zouden komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
Soepstengel01 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 10:07:
[...]

Dat is inderdaad wel heel veel. Je zou ook nog via ANWB kunnen verkopen, zelf geen ervaring mee maar las positieve verhalen. Dat was voor ons plan B als we er met de dealer niet uit zouden komen.
We kijken het nog even aan. Aanstaande donderdag de ev3 experience bij een andere dealer, wellicht kan ik het daar nogmaals proberen.

Anders wachten we tot einde van het jaar, begin volgend jaar.

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Vanmorgen bij de dealer geweest met de vraag waarom de gt via de kia site een tientje goedkoper is dan via hun (private lease, per maand) terwijl de advanced plus bij hen 20 euro goedkoper is dan via kia.nl.

Kreeg een verhaal dat dit met de verwachtte rest waarde had te maken. Iemand enig idee of dit kan kloppen of willen ze meer marge maken op de gt modellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzenuub
AtlAntA schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:48:
Vanmorgen bij de dealer geweest met de vraag waarom de gt via de kia site een tientje goedkoper is dan via hun (private lease, per maand) terwijl de advanced plus bij hen 20 euro goedkoper is dan via kia.nl.

Kreeg een verhaal dat dit met de verwachtte rest waarde had te maken. Iemand enig idee of dit kan kloppen of willen ze meer marge maken op de gt modellen?
Via een andere lease maatschappij waar de dealer ook zaken mee doet i.p.v. KIA lease?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onzenuub
Offerte KIA Lease via dealer: EV3 Plus Advanced, 58,3 kWh, 60 maanden, 10.00 km per jaar+afneembare trekhaak 601 p.m.
ANWB private lease, dezelfde auto, 6 jaar, 10.000 km, + winterbanden: 567 p.m.
Offerte andere leasemij via dealer; dezelfde auto+afneembare trekhaak+winterbanden (incl. De- en montage en opslag)+ ADAS pack, 6 jaar, 10.000 km. 567 pm.

Het is dus wel de moeite om even verder te kijken en te vragen, ook bij de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
onzenuub schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 14:08:
[...]

Via een andere lease maatschappij waar de dealer ook zaken mee doet i.p.v. KIA lease?
Ja deze dealer heeft een eigen lease afdeling. De versie waar jij het hierboven over hebt met die voorwaarden is nog wat goedkoper dan de offertes die je hebt denk ik.

https://www.wensink.nl/lease/p/kia-ev3

Als ik bij die configurator de gt doe dan is die weer een tientje duurder dan bij kia lease.

[ Voor 4% gewijzigd door AtlAntA op 17-08-2024 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzenuub
AtlAntA schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 14:43:
[...]

Ja deze dealer heeft een eigen lease afdeling. De versie waar jij het hierboven over hebt met die voorwaarden is nog wat goedkoper dan de offertes die je hebt denk ik.

https://www.wensink.nl/lease/p/kia-ev3

Als ik bij die configurator de gt doe dan is die weer een tientje duurder dan bij kia lease.
Offertes die ik heb moet de SEPP subsidie nog af. Bij Wensink is die er al af gehaald.

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 17-08-2024 21:03 . Reden: Quote edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
onzenuub schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 14:54:
[...]

Offertes die ik heb moet de SEPP subsidie nog af. Bij Wensink is die er al af gehaald.
Ohh wat stom van mij. Dat zal waarschijnlijk ook het verschil verklaren waar ik het over had. Ik zie op de site van kia niet staan dat ze met of zonder sepp prijzen rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onzenuub
AtlAntA schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 15:05:
[...]

Ohh wat stom van mij. Dat zal waarschijnlijk ook het verschil verklaren waar ik het over had. Ik zie op de site van kia niet staan dat ze met of zonder sepp prijzen rekenen.
Zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel01
onzenuub schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 14:24:
Offerte KIA Lease via dealer: EV3 Plus Advanced, 58,3 kWh, 60 maanden, 10.00 km per jaar+afneembare trekhaak 601 p.m.
ANWB private lease, dezelfde auto, 6 jaar, 10.000 km, + winterbanden: 567 p.m.
Offerte andere leasemij via dealer; dezelfde auto+afneembare trekhaak+winterbanden (incl. De- en montage en opslag)+ ADAS pack, 6 jaar, 10.000 km. 567 pm.

Het is dus wel de moeite om even verder te kijken en te vragen, ook bij de dealer.
Wij hadden oorspronkelijk ook interesse in Private Lease maar wij wilde de mogelijkheid hebben om de EV3 over te nemen na de lease periode. Dat kan bij Private Lease via Kia zelf niet, die gaan de veiling op zo vertelde de dealer. Via bijvoorbeeld ANWB kan dat wel. Hou daar rekening mee mocht je dat willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
Soepstengel01 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:00:
[...]

Wij hadden oorspronkelijk ook interesse in Private Lease maar wij wilde de mogelijkheid hebben om de EV3 over te nemen na de lease periode. Dat kan bij Private Lease via Kia zelf niet, die gaan de veiling op zo vertelde de dealer. Via bijvoorbeeld ANWB kan dat wel. Hou daar rekening mee mocht je dat willen.
Correct me if im wrong maar zit daar niet de winst van een leasemaatschappij? Het verschil tussen wat je tijdens de lease betaalt+restwaarde en de aanschafprijs voor hen. Dat je beide eventueel gaat betalen wordt dan toch erg duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
AtlAntA schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 23:07:
Correct me if im wrong maar zit daar niet de winst van een leasemaatschappij? Het verschil tussen wat je tijdens de lease betaalt+restwaarde en de aanschafprijs voor hen. Dat je beide eventueel gaat betalen wordt dan toch erg duur?
De leasemaatschappij is wel een bedrijf en kan de kosten dus aftrekken, terwijl je dat als particulier niet kan. En ze hebben natuurlijk een schaalvoordeel. Dat kan wel eens voordelig zijn, maar ook afhangen van hun kant van de financiering en de jouwe. En dan wellicht nog kosten van verzekering. Met weinig schadevrije jaren kan dat soms met lease ook voordeliger zijn.

Met de leaseprijzen van de EV3 die nu zichtbaar zijn zie ik (in mijn geval) nog niet direct het financiele voordeel in het totaalplaatje tegenover kopen. Je wordt natuurlijk wel ontzorgd, dat mag ook wat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor
IvoB2 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:20:
[...]

Tja Japan is een eiland met een regide top-bottem stuursysteem en de EU is geen van beiden.
Ik woon in België en daar heb je zelfs een netbeheerder voor ieder Gewest met elk zijn eigen regelgeving.

Ik ben ook van het type "doen" (eveneens beroepsmatig aangeleerd zoniet zat ik al ergens in de eeuwige jachtvelden en wat netcongestie het laatste van mijn problemen :+ ).
Daarom dat ik er al jaen geleden zelf voor gezorgd heb niet meer afhankelijk te zijn van openbare netten en dat V2L voor mij nu ook al voldoet voor V2H.
In V2G heb ik geen interesse zolang ik niet weet wat het vergoedingsmodel zal zijn.
Doorgaans ligt de investeringskost daar dan bij de eindgebruiker en het hoogste verdienmodel bij de providers. :) Maar ze mogen me altijd in cijfers en data het tegendeel proberen te bewijzen.

In Vlaanderen is PV, thuisopslag, laadpalen, kortom alles wat parallel met het openbare net kan functioneren, ook veel strenger geregeld dan in Nederland. Alle hardware moet eerst gehomologeerd zijn, vervolgens na plaatsing technsch gekeurd door een keuringsinstantie en vervolgens aangemeld bij de netbeheerder. In de praktijk heb je hier dan ook veel minder netcongestie dan in Nederland. :+
Precies dat ben ik ook van plan. V2L voor thuis is leuk maar meer voor echte nood; dus geen permanente oplossing. Met V2H zou ik nu ook al blij zijn (salderen in NL stopt waarschijnlijk in 2027). Mijn wens is V2G gekoppeld aan een dynamisch energiecontract. Probleem is nu dat ik nog niet eens weet of Kia voor AC of DC V2X gaat kiezen. Dat maakt best wel wat uit. Een DC oplossing met extra omvormer thuis kan zomaar tegen de 10.000 euro aanlopen en is daarme economisch helaas niet te verantwoorden. Stilletjes hoop ik er op dat Kia eind van dit jaar met een aantrekkelijke AC totaal oplossing komt (aan daarbij niet alleen aan de eigen verdienmodellen denkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Mee eens.
De autoaccu is voor mijn woning dan ook een back up van de back up, m.a.w. nood.
Gezien de EV hier zelden 24/7 geconneecteerdis met de woning is het ook geen permanente oplossing.
V2L is gewoon al een AC oplossing. Weliswaar beperkt tot 16A maar als back up van de back up kan ik daar best mee leven.
Voor een meer permanente oplossing heb ik in de eerste plaats PV en als eerste back up een thuisaccu.
Beiden 24/7 aan de woning gekoppeld.

Ik woon in Vlaanderen en daar is salderen al niet meer van toepassing en dat is ook een van de redenen dat voor mijn verbruikersprofiel een dynamisch contract weinig zin heeft. Het is duurder dan een variabel contract (voor de paar honderd kWh die ik op jaarbasis nog van het net afneem).

Hopelijk besef je toch hoe groot de verliezen zijn door permanent AC om te zetten naar DC en weer omgekeerd naar de woning?

Het managementsysteem van een EV die aan het terugleveren is verbruikt permanent stroom en bij lage vermogens is dat, economisch gezien, een zeer negatieve factor.

Wanneer je dan toch aangesloten bent aan het net is het doorgaans goedkoper om rechtstreeks van het net af te nemen ipv via een omweg.
In Nederland doe je juist je voordeel met een dynamisch contract omdat de saldering van toepassing is.

[ Voor 81% gewijzigd door IvoB2 op 18-08-2024 10:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ericjooo
[...]

Dat is in ieder geval netjes geregeld; wij kregen bij de dealer de ANWB-inruilprijs +1000 euro en dat is dan de prijs voor januari 2025 met 125000 op de teller, dus in mijn ogen netjes geboden door de dealer
:)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-07 21:08
IvoB2 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 18:47:
Zojuist van de dealer bericht gekregen dat de EV3 is aangekomen en we hem kunnen bezichtigen/proefrit boeken (vriendin wil de EV6 inruilen voor de EV3).

Geheugenfunctie op de bestuurdersstoel is één van de luxe functies die ik niet meer zou willen missen (de stoelinstelling van de bestuurders en buitenspiegels is totaal verschillend).
Ook de verschillende profielen (die alles opslaan wat je in dat profiel kiest) vind ik zeer handig (bij meerdere bestuurders).
De elektrische verstelling op de voorste passagiersstoel vind ik er dan weer over. Je hebt de stoel vlugger manueel ingesteld en het steekt aan die kant ook niet zo nauw.
En ga je hem alweer inruilen? Je hebt hem net, toch?
Ik wil hem ook inruilen na 2,5 jaar, maar ze geven al aan dat je er niks meer voor krijgt.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMrtN
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-07 23:08
onzenuub schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 17:50:
[...]

De auto's die nu besteld worden gaan eind dezember langs de douane, dus daarvoor gelden de tarieven BPM en bijtelling etc van 2024 voor.
De KIA verkoper die ik sprak tijdens de Experience Day wist mij te vertellen dat de consumentenwagens (particulier & zakelijk) pas in januari op kenteken komen vanwege de CO2 doelstelling van de importeur. Als uitzondering worden er in oktober/november demo auto’s geleverd, waarvan deze dealer er maar één krijgt.

Hopelijk loopt het anders 🤞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:22
TheMrtN schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 15:21:
[...]

De KIA verkoper die ik sprak tijdens de Experience Day wist mij te vertellen dat de consumentenwagens (particulier & zakelijk) pas in januari op kenteken komen vanwege de CO2 doelstelling van de importeur. Als uitzondering worden er in oktober/november demo auto’s geleverd, waarvan deze dealer er maar één krijgt.

Hopelijk loopt het anders 🤞
Vrees dat dat het is. Mij was in eerste instantie ook toegezegd half 4e kwartaal maar daar kwamen ze op terug met dezelfde reden als boven. Ik denk dat het ook commercieel wel interessant is om de top 5 binnen te stormen in het eerste kwartaal (als ze kunnen leveren want de vraag is groot heb ik begrepen). Dan maar geduld tot begin Januari.

Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Phusebox schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 14:18:
[...]

En ga je hem alweer inruilen? Je hebt hem net, toch?
Ik wil hem ook inruilen na 2,5 jaar, maar ze geven al aan dat je er niks meer voor krijgt.
Ik wou 'm helemaal niet inruilen.
Dat was een idee van de vriendin die 'm veel te groot vond.
Voorlopig trek ik aan het langste eind. :)

Voorlopig ook niets mis mee. De zomerrange is al gegroeid richting 550 km.
Voor mij dus de range die ik op basis van vijf jaar gebruik e-Niro had ingeschat.

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 18-08-2024 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
Ericjooo schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:47:
[...]

Dat is in ieder geval netjes geregeld; wij kregen bij de dealer de ANWB-inruilprijs +1000 euro en dat is dan de prijs voor januari 2025 met 125000 op de teller, dus in mijn ogen netjes geboden door de dealer
Zo dat is heel netjes. Ik kreeg een bod van 3.000 onder de anwb inruilprijs..

Zero.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
Pelox schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 17:02:
[...]

Zo dat is heel netjes. Ik kreeg een bod van 3.000 onder de anwb inruilprijs..
Het hangt heel erg af wat voor inruil auto je precies hebt. Door recente introductie van bepaalde nieuwe modellen (die beter of goedkoper zijn) kan de prijs van zeer jonge auto's tegenvallen omdat mensen dan toch liever voor de nieuwe kiezen. bij oudere auto's heb je daar veel minder last van omdat er al veel afgeschreven is, en het verschil met nieuwe auto's op prijs groot is, en ze dus niet direct met elkaar concurreren.

Kan natuurlijk alsnog dat per dealer en per situatie verschil ontstaat, en dat prijzen omhoog en omlaag gaan gedurende de tijd door marktbewegingen. De ANWB koerslijst zal dan in de praktijk iets achterlopen op de feiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericjooo
TechLight schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 18:43:
[...]

Het hangt heel erg af wat voor inruil auto je hebt.

Kan natuurlijk alsnog dat per dealer en per situatie verschil ontstaat, en dat prijzen omhoog en omlaag gaan gedurende de tijd door marktbewegingen. De ANWB koerslijst zal dan in de praktijk iets achterlopen op de feiten.
Een Kia e-Niro van mei 2021 met 110000 (zeer prettige) km op de teller😀

En qua dealer scheelt het ook zeker, plus de auto is rondom gewoon nieuw; dat helpt ook wel mee😆

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA
TechLight schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 18:43:
[...]

Het hangt heel erg af wat voor inruil auto je precies hebt. Door recente introductie van bepaalde nieuwe modellen (die beter of goedkoper zijn) kan de prijs van zeer jonge auto's tegenvallen omdat mensen dan toch liever voor de nieuwe kiezen. bij oudere auto's heb je daar veel minder last van omdat er al veel afgeschreven is, en het verschil met nieuwe auto's op prijs groot is, en ze dus niet direct met elkaar concurreren.

Jep.
Ik zou voor mijn vw fox uit 2007 hetzelfde krijgen als wat ik er 4 jaar geleden voor heb betaald. Had ik niet verwacht als inruil bij een dealer op een nieuwe auto.

Dus of ik krijg een goede prijs of ik heb bij aanschaf van de FOX een goede deal gemaakt. De waarheid zal wel wat in het midden liggen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdg875
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14:21
[...]

Heel netjes dat de prijs is aangepast! Bij mij kwam de prijs ook een stuk lager uit dan de indicatie via kia.nl. Maar dat werd met excuses beantwoord en aangegeven dat ze er niks extras aan konden doen en al het maximale er uit gehaald hadden. Ligt er heel erg aan wat voor auto je inruilt zoals hierboven al besproken denk ik. Maar heel fijn voor jullie! d:)b d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boris77
zojuist gebeld door de Kia dealer. Mijn auto wordt nu besteld en hij gaf aan dat de keuze voor de long range de juiste keuze is. Ook gaf hij aan dat ze geleverd worden ergens oktober alleen pas rijklaar kenteken Januari.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• libero92
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 29-04 19:10
Boris77 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:43:
zojuist gebeld door de Kia dealer. Mijn auto wordt nu besteld en hij gaf aan dat de keuze voor de long range de juiste keuze is. Ook gaf hij aan dat ze geleverd worden ergens oktober alleen pas rijklaar kenteken Januari.
Gefeliciteerd met de aankoop! Weinig verbazingwekkend dat een dealer u vertelt dat long range de juiste keuze is, haha. Dat levert weer wat meer op. Ieder z'n smaak hoor, maar ik heb de standard range besteld omdat ik daarmee zo ongeveer overal in Nederland kom, en terug. Begrijpelijk als je voor de long range kiest als je grote afstanden moet rijden, anders begrijp ik die fixatie op die extra kilometers niet zo. Wel minder vaak opladen natuurlijk, ook fijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boris77
nou ik had ook de standaard range kunnen bestellen met de plus advanced in plaats van de plus. Had ik ongeveer op de zelfde prijs uitgekomen. Dus geen gek advies denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:04
Ik heb van de dealer gehoord dat in België enkel de long range leverbaar is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23-07 12:52
Vandaag de EV3 in levende lijve mogen zien bij Kia Helmond.
Prachtige wagen, verbazend ruim (ruimer dan de E-soul die we nu rijden en naar mijn idee ook nog ruimer dan de Niro?) en prachtig afgewerkt van binnen. Natuurlijk presenteren ze dan de bomvolle GT-(plus)line die uiteraard mooier zal zijn dan de Plus uitvoering, maar voor dit geld (en dan de verwachte 600km range) staat hier echt een goeie auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Afhankelijk van je rijstijl en gekozen wielen/banden is die 600 km in de zomer zeker haalbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aomi
Oh ik accepteer best dat die 600km niet haalbaar is. Maar met de E-Soul (wltp 452km) haal ik nu ongeveer 340km in de praktijk (heeft al wel 110dkm gelopen dus accu zal ook niet meer in topstaat zijn). Rij ook veel 's avonds en 's nachts en dan tikken de kilometers best hard weg met 130km/h.

Als we dan met de EV3 zo'n 450 tot 500km praktijk kunnen rijden zijn we natuurlijk al dik tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson

grimson

domeingrommer

Kan het ook zijn dat het beter is om tot 80% en weer vanaf 20% te laden? Daarom hebben wij ook o.a. voor de plus extended kWh versie gekozen. Beetje marge en accu verloop vinden wij prettiger dan een plus advanced upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hangt ervan af wat jij als "beter" definieert.
Van 20 tot 80% ga je doorgaans het snelste laden aan een DC lader.
Ga je doorgaans AC laden en tegen lage snelheden maakt het niet veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson

grimson

domeingrommer

IvoB2 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:04:
Hangt ervan af wat jij als "beter" definieert.
Van 20 tot 80% ga je doorgaans het snelste laden aan een DC lader.
Ga je doorgaans AC laden en tegen lage snelheden maakt het niet veel uit.
Ik bedoelde eerder laden tot een maximum van ~80% en ontladen tot ~20% voor een betere levensduur van de accu inclusief bij voorkeur niet snel laden. Dit kan ook weer achterhaald zijn eventueel dus corrigeer mij s.v.p. indien verkeerd 😃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Is volgens mij al lang achterhaald en zeker bij LFP accu's.
Je moet alleen niet tot 100% laden en dan dagenlang je EV niet gebruiken.
Ga je tot 100% laden en dan direct doorrijden of een dag later vetrekken kan het totaal geen kwaad.
Ik heb een e-Niro 52 maanden - wanneer het kon - geladen tot 100% en doe bij de EV6 idem.
Bij de e-Niro had dat geen negatief effect op de SoH van de accu (was bij terugleveren nog 100% SoH en de range was op het laatst maar een paar km minder dan bij nieuwstaat.

Met rijden tot 0% heb ik geen ervaring gezien ik dat nooit heb bereikt door waneer mogelijk tot 100% te laden.
Wanneer je gaat laden waar en wanneer het kan zal men dat doorgaans ook maar zelden bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aomi
grimson schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:59:
Kan het ook zijn dat het beter is om tot 80% en weer vanaf 20% te laden? Daarom hebben wij ook o.a. voor de plus extended kWh versie gekozen. Beetje marge en accu verloop vinden wij prettiger dan een plus advanced upgrade.
Dan moet dat wel te doen zijn natuurlijk met de ritten.
Als ik maar tot 80% zou laden kan ik maar 270km rijden.
Bijna dagelijks maak ik een rit van 252 kilometer.
Dan kom je sowieso dik onder de 20% terecht, maar mocht er dan ooit ergens een omleiding zijn of andere onvoorziene omstandigheden dan red je het niet. Daarom laad ik altijd tot 100%.
Bij de EV3 longrange zal het dan idd misschien niet hoeven.

Anderzijds is het een lease/poolauto dus heel eerlijk gezegd kan ik er ook niet wakker van liggen dat de accu degradeert. Na 5 jaar of anderhalve ton kilometers wordt er dan toch weer een nieuwe besteld. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Ik ga morgen naar de dealer om een ev3 gt line te bestellen maar ik kan maar geen knoop doorhakken over de kleur. Mijn eerste ingeving was snow white pearl want dat steekt zo lekker af tegenover de zwart gelakte accenten. Maar krijg er stiekem ook een beetje een taxi vibe van.

De 2 andere opties die hoog op mijn lijstje staan zijn ivory silver en terra cotta. Een kleur is natuurlijk erg persoonlijk maar wat vinden jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sigmasailor
AtlAntA schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 23:22:
Ik ga morgen naar de dealer om een ev3 gt line te bestellen maar ik kan maar geen knoop doorhakken over de kleur. Mijn eerste ingeving was snow white pearl want dat steekt zo lekker af tegenover de zwart gelakte accenten. Maar krijg er stiekem ook een beetje een taxi vibe van.

De 2 andere opties die hoog op mijn lijstje staan zijn ivory silver en terra cotta. Een kleur is natuurlijk erg persoonlijk maar wat vinden jullie?
Ha, ha, is inderdaad heel persoonlijk. Mijn persoonlijke mening is dat er eigenlijk 4 'wit-achtigen' zijn (en dat is niet mijn smaak), een zwarte (heb ik wel eens gehad en is erg lastig om netjes te houden), een bloempotkleur en baby blauwe en -groene (ook al niet mijn smaak); bleef de grijze over :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sigmasailor
grimson schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:37:
[...]

Ik bedoelde eerder laden tot een maximum van ~80% en ontladen tot ~20% voor een betere levensduur van de accu inclusief bij voorkeur niet snel laden. Dit kan ook weer achterhaald zijn eventueel dus corrigeer mij s.v.p. indien verkeerd 😃
IK denk dat dat een prima regime is (doe het al jaren zo). Tot 100% laden is een keer per maande ook aan te raden omdat dan de cellen gebalanceerd worden door het BMS. Ik kies dan een dag dat ik zeker weet dat hij weer direct onder de 80% komt. Ik heb begrepen dat accu's het niet fijn vinden langere tijd helemaal vol (of leeg) te zitten.

Ik haal in mijn Niro EV bij 80% (nu met warm weer) een range van 430, bij 100% 540. Zou dus bij een 25% grotere accu van de EV3 LR dik boven de 600 moeten uitkomen (700??).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sdg875
IvoB2 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:55:
Is volgens mij al lang achterhaald en zeker bij LFP accu's.
Je moet alleen niet tot 100% laden en dan dagenlang je EV niet gebruiken.
Ga je tot 100% laden en dan direct doorrijden of een dag later vetrekken kan het totaal geen kwaad.
Ik heb een e-Niro 52 maanden - wanneer het kon - geladen tot 100% en doe bij de EV6 idem.
Bij de e-Niro had dat geen negatief effect op de SoH van de accu (was bij terugleveren nog 100% SoH en de range was op het laatst maar een paar km minder dan bij nieuwstaat.

Met rijden tot 0% heb ik geen ervaring gezien ik dat nooit heb bereikt door waneer mogelijk tot 100% te laden.
Wanneer je gaat laden waar en wanneer het kan zal men dat doorgaans ook maar zelden bereiken.
Dat denk ik ook. Mijn huidige e-208 rijd ik nu ruim 2 jaar en laad altijd tot 100%, ook als ik een paar dagen niet rijd of een paar weken als we met vakantie zijn. 35.000km op de teller en niks aan te merken qua afname in range.
In de garage staat nog een mooie plug-in hybride van 2019, alleen voor de zonnige zomerdagen, die staat constant aan de lader. Is nu ruim 2 jaar in mijn bezit en bij afloop van de garantie een paar maanden geleden doorgemeten: 97% van de oorspronkelijke capaciteit. Dus maak me er door deze 2 ervaringen niet zo'n zorgen over!

Rijden tot 0% inderdaad zelden getest, maar 2x 'in het rood' gereden, dat voelt toch altijd spannend dus probeer ik te voorkomen. Maar dat heeft weinig met accu degradatie te maken haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdg875
Sigmasailor schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 23:38:
[...]

Ha, ha, is inderdaad heel persoonlijk. Mijn persoonlijke mening is dat er eigenlijk 4 'wit-achtigen' zijn (en dat is niet mijn smaak), een zwarte (heb ik wel eens gehad en is erg lastig om netjes te houden), een bloempotkleur en baby blauwe en -groene (ook al niet mijn smaak); bleef de grijze over :)
Die heb ik ook besteld! Ivory silver vond ik ook nog wel mooi maar vind 'shale grey' toch nét even wat extras hebben. Heb nu een zwarte...dat nooit meer idd! Niet schoon te houden en je ziet elk klein krasje constant glimmen in de zon.
Baal er wel van dat de groen variant zo licht is geworden, daar had ik eigenlijk mijn zinnen op gezet...tot ik de eerste fotos en beelden vanuit Korea zag. De kleuren groen die op de Niro en Sportage te krijgen zijn was ik zeker voor gegaan, Aventurine is helaas te licht naar mijn smaak. Wel een leuke kleur voor afwisseling in het straatbeeld dus ben blij dat hij wel gretig aftrek vindt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdg875
libero92 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:56:
[...]

Gefeliciteerd met de aankoop! Weinig verbazingwekkend dat een dealer u vertelt dat long range de juiste keuze is, haha. Dat levert weer wat meer op. Ieder z'n smaak hoor, maar ik heb de standard range besteld omdat ik daarmee zo ongeveer overal in Nederland kom, en terug. Begrijpelijk als je voor de long range kiest als je grote afstanden moet rijden, anders begrijp ik die fixatie op die extra kilometers niet zo. Wel minder vaak opladen natuurlijk, ook fijn!
Precies mijn afweging! 95% van de tijd ruim voldoende aan de SR. Dan heb ik liever wat extra opties, alsnog een lagere aanschafprijs én een pak accus minder mee te sjouwen = lichter én een categorie lager in de wegenbelasting straks. (ik heb particulier gekocht, snap dat het wegenbelasting argument niet opgaat voor leasers!) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
sdg875 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 07:39:
[...]

Dat denk ik ook. Mijn huidige e-208 rijd ik nu ruim 2 jaar en laad altijd tot 100%, ook als ik een paar dagen niet rijd of een paar weken als we met vakantie zijn. 35.000km op de teller en niks aan te merken qua afname in range.
In de garage staat nog een mooie plug-in hybride van 2019, alleen voor de zonnige zomerdagen, die staat constant aan de lader. Is nu ruim 2 jaar in mijn bezit en bij afloop van de garantie een paar maanden geleden doorgemeten: 97% van de oorspronkelijke capaciteit. Dus maak me er door deze 2 ervaringen niet zo'n zorgen over!

Rijden tot 0% inderdaad zelden getest, maar 2x 'in het rood' gereden, dat voelt toch altijd spannend dus probeer ik te voorkomen. Maar dat heeft weinig met accu degradatie te maken haha.
De e208 (we hebben ook 1) laat je echter maar 45kwh van de 50 gebruiken. Dit doen ze om de accu gezond te houden en om 80%health garantie na x aantal jaren te waarborgen.

Je mag eigenlijk van een nieuwe ev verwachten dat je er als een argeloze consument mee om mag gaan zonder dat je onredelijke degradatie krijgt. Een week op vakantie gaan terwijl de auto nog aan de stekker hangt en dergelijke moet het BMS gewoon mee om kunnen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
Sigmasailor schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 23:38:
[...]

Ik zie al zoveel tinten grijs op de weg. Maar moet zeggen dat shale grey de gt ook erg goed staat. Ben het verder helemaal met je eens dat de baby kleuren het niet zijn.

Heb nog even nagedacht over de matte zilver kleur maar die is niet gratis en de verkoper zei dat je die niet zomaar door de wasstraat mag halen en speciale behandeling nodig heeft.

Geloof dat ik maar bij mijn eerste keus blijf. Snow white pearl. Mijn eerste witte auto sinds 2003 toen ik een witte golf 2 had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdg875
AtlAntA schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:09:
[...]

De e208 (we hebben ook 1) laat je echter maar 45kwh van de 50 gebruiken. Dit doen ze om de accu gezond te houden en om 80%health garantie na x aantal jaren te waarborgen.

Je mag eigenlijk van een nieuwe ev verwachten dat je er als een argeloze consument mee om mag gaan zonder dat je onredelijke degradatie krijgt. Een week op vakantie gaan terwijl de auto nog aan de stekker hangt en dergelijke moet het BMS gewoon mee om kunnen gaan.
Precies! Weet de extacte cijfers van de EV3 niet precies meer maar ben ze wel tegengekomen, daar zit ook een beschermingsbuffer ingebouwd. En terecht, je moet de gebruikers daar niet mee opzadelen :)

Bij mijn i8 staat het zelfs in de boekjes dat je hem juist aan de lader moet laten als je hem een tijd niet gebruikt, zodat het BMS hem in optimale conditie kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:04
Ik twijfel zelf nog met de Renault Scenic E-tech. Hoewel de voorkeur naar de Kia gaat, is de renault wel direct beschikbaar en eigenlijk direct een wagen nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
AtlAntA schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:09:
[...]
Dat was bij de e-Niro (64 van 67), de EV6 (74 van 77,4) en andere KIA modellen niet anders.
En dat zal hoogstwaarschijnlijk bij de EV3 ook zo uitgevoerd zijn. Kijk naar de bruto en netto opgave. :)
Een batterij kan zelfs beter periodiek opladen tot 100% en dan een paar uur blijven doorladen (aan de stroom blijven hangen) om de BMS genoeg tijd te geven om iedere afzonderlijke cel te balanceren in het geheel.

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 20-08-2024 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
sdg875 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:06:
[...]

Precies! Weet de extacte cijfers van de EV3 niet precies meer maar ben ze wel tegengekomen, daar zit ook een beschermingsbuffer ingebouwd. En terecht, je moet de gebruikers daar niet mee opzadelen :)
Voor de EV3 LR => 81,4/78,0 kWh.
voor de EV3 SR => 58,3/55,0 kWh.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 20-08-2024 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson

grimson

domeingrommer

Kia Connect faq
Ik vroeg mij af in hoeverre de Connect App verbonden is met de auto en kwam o.a. het onderstaande tegen;
• Kia Connect wordt 7 jaar lang gratis aan alle Kia-klanten aangeboden, in lijn met de 7 jaar garantie van Kia.

• Vodafone is Kia's partner en SIM-provider, dus de dekking van Kia Connect is gekoppeld aan hun netwerk. Dit betekent dat diensten in heel Europa kunnen worden gebruikt, zolang Vodafone of een van haar partners in dat land actief is.

• "Voor nieuwe Kia-modellen vanaf modeljaar 2022, die verkocht zijn na 1 mei 2021 en uitgerust zijn met navigatie, biedt Kia twee gratis “over-the-air updates” aan van zowel de kaarten van je navigatiesysteem als de software van de Head Unit. We noemen dit ook wel “OTA-updates”. Als je de twee gratis OTA-updates hebt gebruikt, kun je alsnog gratis updates ontvangen, maar niet over-the-air. Voor deze updates kun je terecht bij je Kia-dealer of op onderstaande website, waar je de meeste recente softwareversie kunt downloaden: https://update.kia.com/EU/NL/Main"
Ik neem dus aan dat de auto 'altijd' via een mobiele dataverbinding verbonden met een 'centrale server' waarbij de app dan weer hierop inhaakt? (in plaats van een directe BT of WiFi verbinding).

Ik heb ook gelezen dat er (uiteraard betaalde) diensten zullen worden aangeleverd en ben dan benieuwd welke 'gratis' onderdelen dan alsnog in die 7 jaar mogen zitten (bijv. flitserupdates)

Iemand al ervaring met de KIA Connect App en de (on)mogelijkheden of betaalde functies?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Ja er zit een simkaart in de auto die via het Vodafone 4G netwerk verbinding maakt met de KIA servers.
De KIA life (real time verkeersinformatie, spraakgestuurde navigatie,...) maakt hier ook gebruik van.

Kan je bv. al eens in het centrum van een stad met dichte bebouwing tegenkomen dat je een doelbestemming inspreekt en het infotainment je meldt dat "er geen verbinding met de KIA server kan gemaakt worden - probeer later opnieuw".

De OTA updates zijn idd alleen de eerste twee keer gratis. Daarna gratis via de dealer, eigen USB stick
Reden (van KIA) de 7 jaar Connect verbinding zit in de prijs van de auto. De OTA updates niet (vragen veel meer data transport).
Na twee keer de OTA gebruikt te hebben krijg je op je infotainment systeem ook de melding dat de gratis OTA updates zijn verbruikt en je - voor verdere OTA updates - in de KIA connect app een betalend abo moet afsluiten (of via de KIA Nav updater zelf aan de slag moet met een min. 64 GB stick).

[ Voor 40% gewijzigd door IvoB2 op 20-08-2024 12:06 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 60 Laatste