Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 5 ... 50 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:07
IvoB2 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:34:
[...]

Voor de EV3 LR => 81,4/78,0 kWh.
voor de EV3 SR => 58,3/55,0 kWh.
Thanks was het net aan het opzoeken. Kwam hierbij nog wel wat technische details tegen die ik interessant vind.

Het verschil in gewicht tussen beide accu pakketten is 95kg terwijl het verschil in ledig totaal gewicht tussen de long range en standard range slechts 85kg is. Dus er is ergens nog 10kg bespaart?

Ook viel me op dat de spoorbreedte van de GT iets smaller is dan de modellen eronder. En dat de GT iets meer grondspeling heeft dan de modellen eronder. Minimaal allemaal maar wel opvallend.

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:06

grimson

domeingrommer

IvoB2 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:05:
Ja er zit een simkaart in de auto die via het Vodafone 4G netwerk verbinding maakt met de KIA servers.
De KIA life (real time verkeersinformatie, spraakgestuurde navigatie,...) maakt hier ook gebruik van.

Na twee keer de OTA gebruikt te hebben krijg je op je infotainment systeem ook de melding dat de gratis OTA updates zijn verbruikt en je - voor verdere OTA updates - in de KIA connect app een betalend abo moet afsluiten (of via de KIA Nav updater zelf aan de slag moet met een min. 64 GB stick).
Duidelijk, dank iig :D
Maar hoe zit het met systeem updates, dus van en voor de auto zelf (ik bedoel dan expliciet niet entertainment systeem of navigatie/kaart/file/flits updates). Ik dacht te begrijpen dat dit alleen op nieuwere navigatiesystemen mogelijk was? Iemand hier ervaring mee? Stel er is een firmware update voor BMS moet de auto dan naar de garage of kan/gaat dat (tegenwoordig) via OTA.

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Voor zover ik het begrepen heb (bij de EV6) kan OTA maar voor Nav en infotainment (en in se gelijk als een update via de USB flashdrive) en voor de rest naar de dealer (tijdens onderhoudsbeurt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sloddervos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:39
Bij de EV9 gaan die updates via de dealer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Via de dealer kan het, ongeacht het model, altijd.
Je bent niet verplicht een update te doen via OTA noch via flashdrive.
Dat doe je alleen wanneer je niet kan wachten tot je bij de dealer bent.
Onderhoud is vanuit Kia tegenwoordig nog maar om de 2 jaar/30K dus wanneer er net na je onderhoud een update komt die je wil hebben (bv. batterijconditionering, routeplanning langs laadpalen volgens SoC van de accu) wil je daar geen maanden tot een jaar op blijven wachten.
Ook zijn er dealers die voor een tussentijdse update, buiten onderhoud, daar een aardige cent voor aanrekenen. Dan kan je beter aan de slag met een flashdrive van eenmalig 10€. :)

De EV9 komt overigens ook in aanmerking voor de augustus update via de Kia Updater.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EVUnodqu-laWPt-dpv9pYujgH94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/skWLwCObRghVvmGE1Gj391Jc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door IvoB2 op 20-08-2024 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:06

grimson

domeingrommer

Even je post ontleden voor de duidelijkheid hoor zo dat ik het begrijp.
Ik heb het dus over aparte updates van gescheiden onderdelen van de auto:
- Entertainmentsysteem / navigatieupdates zoals kaarten etc.
- Autofirmware updates zoals batterijmanagement en of andere updates aan het E-GMP platform zeg maar.

Corrigeer mij indien ik het verkeerd inbeeld maar ik ben in de veronderstelling dat het entertainmentsysteem bijwerken niet gelijk is aan het bijwerken van de autofirmware. Ook een aanname maar volgens mij doet Tesla echt de hele auto bijwerken van batterijmanagement tot en met het entertainment systeem ook wordt meegenomen. Maar ik vermoed dat Kia dit gescheiden heeft. Met deze veronderstelling vandaar ook mijn ontleding hieronder:
IvoB2 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:03:
Via de dealer kan het, ongeacht het model, altijd.
Ik neem aan beide zowel entertainment als autofirmware? maar met name doel ik dan op de autofirmware. Begrijpelijk dat de dealer dit dan kan uitvoeren.
Je bent niet verplicht een update te doen via OTA noch via flashdrive.
Dat doe je alleen wanneer je niet kan wachten tot je bij de dealer bent.
Hier denk ik te vermoeden dat je toch de updates van het entertainmentsysteem bedoelt?
Onderhoud is vanuit Kia tegenwoordig nog maar om de 2 jaar/30K dus wanneer er net na je onderhoud een update komt die je wil hebben (bv. batterijconditionering, routeplanning langs laadpalen volgens SoC van de accu) wil je daar geen maanden tot een jaar op blijven wachten.
Hier dus de vraag of de autofirmware dus ook OTA tegenwoordig wordt uitgeleverd, dus zoals mijn veronderstelling naast het entertainment gedeelte.
Ook zijn er dealers die voor een tussentijdse update, buiten onderhoud, daar een aardige cent voor aanrekenen. Dan kan je beter aan de slag met een flashdrive van eenmalig 10€. :)
Wederom betreft dit dan alleen het entertainment/navigatiegedeelte?
De EV9 komt overigens ook in aanmerking voor de augustus update via de Kia Updater.

[Afbeelding]
https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticePopup/PXilV8
Ik heb deze releasenotes ook gezien maar volgens mij bedoelt KIA echt alleen de firmware/software van de diverse navigatiesystemen inclusief versie van de kaart. Nergens wordt hier over 'autofirmware' gesproken.

Ik denk dat ik het niet goed uitleg maar hopelijk is bovenstaande een beetje te begrijpen?

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IvoB2
Inderdaad, goed begrepen:
- OTA en flashdrive update gaat doorgaans alleen over infotainment aanpassingen en Nav/kaart updates/downgrades en niet over firmware aanpassingen.
Deze laatsten worden door de dealer gedaan (toch zoals het er nu voorstaat).
- En we zitten in het EV3 topic. Ik heb het dus duidelijker over de update policy van de Hyundai groep (Hyundai, Kia, Genesis) en niet hoe Tesla (of eender wie) het op dat gebied aanpakt.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 20-08-2024 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel01
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 11-05 09:08
AtlAntA schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:24:
[...]

Ik zie al zoveel tinten grijs op de weg. Maar moet zeggen dat shale grey de gt ook erg goed staat. Ben het verder helemaal met je eens dat de baby kleuren het niet zijn.

Heb nog even nagedacht over de matte zilver kleur maar die is niet gratis en de verkoper zei dat je die niet zomaar door de wasstraat mag halen en speciale behandeling nodig heeft.

Geloof dat ik maar bij mijn eerste keus blijf. Snow white pearl. Mijn eerste witte auto sinds 2003 toen ik een witte golf 2 had.
Ik vindt de EV3 in alle kleuren wel erg goed uit de verf komen, alleen de baby blauwe vonden wij tegen vallen.
Wij hadden ook snow white pearl als eerste keuze maar uiteindelijk voor de Ivory silver gegaan.
Terra Cotta is ook erg mooi, lastig al die keuzes. 8)7

YouTube: 2024 Kia EV3 GT-Line
O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:36
sdg875 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 07:51:
[...]

Precies mijn afweging! 95% van de tijd ruim voldoende aan de SR. Dan heb ik liever wat extra opties, alsnog een lagere aanschafprijs én een pak accus minder mee te sjouwen = lichter én een categorie lager in de wegenbelasting straks. (ik heb particulier gekocht, snap dat het wegenbelasting argument niet opgaat voor leasers!) :)
Bedenk wel dat de SR maar een trekgewicht van max 300 kg heeft, de LR 1000 kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdg875
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-05 16:59
deejeebv schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:31:
[...]

Bedenk wel dat de SR maar een trekgewicht van max 300 kg heeft, de LR 1000 kg.
Is voor mij niet relevant, heb al 10 jaar geen auto met trekhaak meer gehad en nooit gemist :-). Maar dat kan voor een ander natuurlijk een sterk argument zijn voor de LR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:04

Coffee

Coffee

Als het limiet van 2 gratis OTA updates écht te maken heeft met de kosten voor mobiele data, is downloaden via WiFi niet een logisch alternatief?

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Maar dan moet er wel wifi verbinding met de auto mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

De Kia EV3 beschikt over draadloze Android Auto en CarPlay. Die technologie maakt gebruik van wifi om draadloos beeld te streamen.

Daarbij heeft het toch ondersteuning voor “premium streamingdiensten”? Ik neem aan dat Netflix, YouTube e.d. ook wifi nodig hebben, en dat dit niet gratis via de mobiele verbinding wordt gestreamd. Of wifi wordt ten minste ondersteund.

Edit: ik zie dat muziek streamen naar het ccNC platform een extra music streaming add-on vereist, met de eerste maand gratis: https://fod-stg-eu.kia.co...uct-usage-guide-streaming

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WRgxCdwoR13ER_CnJAdEpunJwmE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sqlt724Eca1Swg5yPyt3UuWe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Coffee op 21-08-2024 07:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
Coffee schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 07:26:
De Kia EV3 beschikt over draadloze Android Auto en CarPlay. Die technologie maakt gebruik van wifi om draadloos beeld te streamen.

Daarbij heeft het toch ondersteuning voor “premium streamingdiensten”? Ik neem aan dat Netflix, YouTube e.d. ook wifi nodig hebben, en dat dit niet gratis via de mobiele verbinding wordt gestreamd. Of wifi wordt ten minste ondersteund.

Edit: ik zie dat muziek streamen naar het ccNC platform een extra music streaming add-on vereist, met de eerste maand gratis: https://fod-stg-eu.kia.co...uct-usage-guide-streaming

[Afbeelding]
Android auto heeft gewoon ondersteuning voor Spotify en allerlei andere audio afspeel apps. Er zijn ook enkele workarounds waarbij je YouTube en Netflix daar aan toe kan voegen. Persoonlijk zou ik zulke abbonementen links laten liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• appel-tje
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:45
Voor diegene die hun EV3 al willen modden :-)

YouTube: 기아 EV3 식빵등 DIY 이 영상으로 끝 !!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sdg875
Vanmiddag in Breda bij de Experience geweest! Ik was blij dat ze de Aventurine Green hadden staan zodat ik nog 1 keer mijn keuze kon heroverwegen. Hij kan de kleur zeker wel hebben (vooral in de GT line uitvoering met hoogglans zwarte accenten, en die krijg ik niet) maar is naar mijn smaak te licht/te veel pastel. Ik ben bij Shale Grey gebleven :-) Plus Advanced Standard Range.

Baal stiekem wel een beetje van de pakketsamenstellingen, want de doorlopende achterlichten, mesh hoofdsteunen en een paar andere dingen had ik best willen hebben. Jammer dat er geen GT line voor de standard range is...dat was nog wel een kanshebber geweest voor me!

Maar alsnog tevreden vertrokken en het contract meteen, nu zonder voorbehoud, bevestigd. Was de eerste van de dag! Mijn samenstelling zat al in de vooruitbestelde batch dus zal in de eerste levering zitten! Heel veel zin in!
SEPP toeslag aanvraag had ik al voorbereid en is nu ook de deur uit!

[ Voor 3% gewijzigd door sdg875 op 21-08-2024 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:39
Mooie kleur dat Shale Grey. Heb ik ook 'gekozen'. Veel keuze had ik niet omdat de andere 8 kleuren wat mij betreft gewoon afvallen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-01 11:04
Gisteren ook in Breda een kijkje genomen. Veel is hiervoor natuurlijk al besproken door anderen maar hierbij mijn 2 centen:

In het echt een mooiere auto dan op de plaatjes!
De nieuwe designtaal blijft wennen maar het past helemaal binnen huidige trend.
Waar de EV9 echt een "lompe tank" is, is deze EV3 echt een auto die goed in het huidige straatbeeld past.

Zoals @sdg875 hierboven al aangeeft zijn de uitvoeringen en pakketsamenstellingen een beetje beperkt. Dit zal vast te maken hebben met de manier waarop de productie snel opgeschaald kan worden zonder al teveel custom orders te moeten verwerken.

De hoogglans zwarte trim oogt goed op de GT-line maar is in realiteit een plek waar menig CSI-detective jaloers op zou zijn; een vingerafdrukken magneet!
Vraag mij oprecht af hoe snel dat mat wordt/verkleurt en krast. Dit is echt wat anders dan de chromen lijsten van voorheen.

De zit is redelijk kort (lange benen hier) maar voelt wel erg comfortabel en de kwaliteit van de materialen is op zicht en gevoel erg goed!

Het ontbreken van de middentunnel (waaronder, bij een auto met verbrandingsmotor, normaliter de versnellingsbak zou huizen) is een verademing. Eindelijk plek om je voeten/benen fatsoenlijk recht of schuin weg te zetten.

Ook ik twijfel (particuliere aanschaf) over de versie met de grote accu vs. de kleinere accu.
Om nu alleen voor de langere vakantieritten een grote accu (+€3500,-) in de auto te nemen terwijl wij 95% van de ritten in een straal van 50km van onze woonplaats hebben is slecht te verantwoorden. Dan maar een keer extra laden onderweg
Daarnaast spreekt het extra gewicht (belasting) en de eventuele slijtage en onderhoud in dat geval ook niet voor de grotere accu.
Dat heeft wel als voordeel dat de uitvoering eventueel een trapje omhoog zou kunnen.
Had mij oog op de Plus Advanced laten vallen maar dat zou dan wellicht toch een GT-line..... Onee dat gaat niet want dat kan alleen op de 81kWh uitvoeringen :X

• sdg875
Stinger666 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:27:
Gisteren ook in Breda een kijkje genomen. Veel is hiervoor natuurlijk al besproken door anderen maar hierbij mijn 2 centen:

Waar de EV9 echt een "lompe tank" is, is deze EV3 echt een auto die goed in het huidige straatbeeld past.

Zoals @sdg875 hierboven al aangeeft zijn de uitvoeringen en pakketsamenstellingen een beetje beperkt. Dit zal vast te maken hebben met de manier waarop de productie snel opgeschaald kan worden zonder al teveel custom orders te moeten verwerken.

De hoogglans zwarte trim oogt goed op de GT-line maar is in realiteit een plek waar menig CSI-detective jaloers op zou zijn; een vingerafdrukken magneet!
Vraag mij oprecht af hoe snel dat mat wordt/verkleurd en krast. Dit is echt wat anders dan de chromen lijsten van voorheen.

De zit is redelijk kort (lange benen hier) maar voelt wel erg comfortabel en de kwaliteit van de materialen is op zicht en gevoel erg goed!

Het ontbreken van de middentunnel (waaronder, bij een auto met verbrandingsmotor, normaliter de versnellingsbak zou huizen) is een verademing. Eindelijk plek om je voeten/benen fatsoenlijk recht of schuin weg te zetten.

Ook ik twijfel (particuliere aanschaf) over de versie met de grote accu vs. de kleinere accu.
Om nu alleen voor de langere vakantieritten een grote accu (+€3500,-) in de auto te nemen terwijl wij 95% van de ritten in een straal van 50km van onze woonplaats hebben is slecht te verantwoorden. Dan maar een keer extra laden onderweg
Daarnaast spreekt het extra gewicht (belasting) en de eventuele slijtage en onderhoud in dat geval ook niet voor de grotere accu.
Dat heeft wel als voordeel dat de uitvoering eventueel een trapje omhoog zou kunnen.
Had mij oog op de Plus Advanced laten vallen maar dat zou dan wellicht toch een GT-line..... Onee dat gaat niet want dat kan alleen op de 81kWh uitvoeringen :X
Ja zonde he, ze hadden aan mij ook best nog een paar duizend extra kunnen verdienen door een 58Kwh GT line aan te bieden...gemiste kans!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv

Bij mij geen twijfel over de accu grootte, dat wordt de 81kWh. Ik heb nu een e-Niro, met WLTP van 455 km. Dat is nog wat meer dan de 436 van de 58 kWh EV 3. Als ik een rit van ongeveer 200 km heen en weer mote maken, wordt dat toch krap zonder laden. Dit komt niet vaak voor, maar als ik ineens een project krijg op 200 km afstand kan dt zomaar wat vaker voorkomen.
Bovendien kan de EV3 met grote accu sneller laden en mag hij meer trekken.
Bij particuliere aanschaf zou mijn keuze misschien ook anders uitvallen.
Mijn leasebudget zou een Plus Advanced, of misschien zelfs de GT-line mogelijk maken, maar ik heb toch voor de Plus gekozen vanwege de bijtelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdg875
deejeebv schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:59:
[...]

Bij mij geen twijfel over de accu grootte, dat wordt de 81kWh. Ik heb nu een e-Niro, met WLTP van 455 km. Dat is nog wat meer dan de 436 van de 58 kWh EV 3. Als ik een rit van ongeveer 200 km heen en weer mote maken, wordt dat toch krap zonder laden. Dit komt niet vaak voor, maar als ik ineens een project krijg op 200 km afstand kan dt zomaar wat vaker voorkomen.
Bovendien kan de EV3 met grote accu sneller laden en mag hij meer trekken.
Bij particuliere aanschaf zou mijn keuze misschien ook anders uitvallen.
Mijn leasebudget zou een Plus Advanced, of misschien zelfs de GT-line mogelijk maken, maar ik heb toch voor de Plus gekozen vanwege de bijtelling.
Mijn woon-werkverkeer is ongeveer 195km. Dat haal ik met mijn niet superefficiente e-208 (met de zoals eerder besproken 45KwH bruikbare capaciteit) in de winter ook altijd. Dus alle vertrouwen in de EV3 dat die dát iig zonder problemen gaat halen. Al mijn andere ritten zijn korter. Vakanties/weekendjes weg doen we met de ICE leaseauto van mijn vrouw dus dan is het voor mij een makkelijke keuze :)

Leuk om te lezen hoe iedereen zijn afweging maakt! Erg benieuwd naar de eerste rijtests met de Nederlandse configuraties en de proefrit natuurlijk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA
Vandaag het papierwerk afgerond en alles is akkoord bevonden. De EV3 GT-line staat in bestelling!

In mijn geval is een bestaande backorder omgezet naar de door mij gewenste kleur. In de sheet kon ik zien dat de backorders op een leverdatum stonden van Maart volgend jaar. maar de dealer beweerde dat dit een placeholder datum was en dat men verwacht mijn auto alsnog dit jaar binnen te krijgen waarna ze hem in januari op kenteken mogen zetten.

Zijn er mensen die gelijksoortige verhalen hebben gehoord?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stinger666
Ben ook erg benieuwd naar het rijgedrag en zal ook niet eerder bestellen dan na een proefrit.
Dat zou dan nog net met de SEPP moeten kunnen als de demo auto's in November op de weg komen.
Volgens de verkoper zou dit niet veel van de e-Niro EV af moeten zitten. Echter staat de EV3 op een e-GMP platform en de Niro op...? Dit zal toch een ander weggedrag met zich mee brengen.

Ter aanvulling op de vorige post werd gisteren bij de demo aangegeven dat KIA volgend jaar het V2H/G/X deel in orde zou moeten hebben. Hier werd de laadpaal als de huidige obstructie aangegeven. Leuk dat KIA actief aan het pionieren is op dit vlak echter er zijn nog veel vragen.

• tanh92
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-05 12:17
Stinger666 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:57:
Ben ook erg benieuwd naar het rijgedrag en zal ook niet eerder bestellen dan na een proefrit.
Dat zou dan nog net met de SEPP moeten kunnen als de demo auto's in November op de weg komen.
Volgens de verkoper zou dit niet veel van de e-Niro EV af moeten zitten. Echter staat de EV3 op een e-GMP platform en de Niro op...? Dit zal toch een ander weggedrag met zich mee brengen.

Ter aanvulling op de vorige post werd gisteren bij de demo aangegeven dat KIA volgend jaar het V2H/G/X deel in orde zou moeten hebben. Hier werd de laadpaal als de huidige obstructie aangegeven. Leuk dat KIA actief aan het pionieren is op dit vlak echter er zijn nog veel vragen.
Ben hier ook wel benieuwd naar en of het mogelijk is om de keuze te maken op basis van het rijgedrag van de e-Niro en het HK geluidssysteem hierin.

Hoewel ik thuis kan laden gaat mijn voorkeur ook voor de grote batterij i.v.m. de GT-line qua opties en uiterlijk, anders had ik de kleine batterij ook nog wel overwogen aangezien ik thuis kan laden. Een grote batterij ontzorgt wel wat denk ik betreft gebruik airco, hogere snelheden etc,

• sdg875
AtlAntA schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:52:
Vandaag het papierwerk afgerond en alles is akkoord bevonden. De EV3 GT-line staat in bestelling!

In mijn geval is een bestaande backorder omgezet naar de door mij gewenste kleur. In de sheet kon ik zien dat de backorders op een leverdatum stonden van Maart volgend jaar. maar de dealer beweerde dat dit een placeholder datum was en dat men verwacht mijn auto alsnog dit jaar binnen te krijgen waarna ze hem in januari op kenteken mogen zetten.

Zijn er mensen die gelijksoortige verhalen hebben gehoord?
Gefeliciteerd! Mooi dat er ook GT lines de weg op gaan :*) als die binnen de SEPP had gevallen had ik het ook gedaan, geeft het net even wat extra smoel :)

Verhaal mbt backorders en leverdata is inderdaad wat ik ook heb gehoord. Mijn gewenste Shale Grey SR/Plus Advanced hadden ze ook al vooruit besteld en is nu aan mijn order gekoppeld. Op mijn koopcontract staat medio Q1 maar verwachting is zoals jij schetst.

Houd wel een kleine slag om de arm aangezien mijn vrouw bij een vorige baan de toen net gepresenteerde nieuwe Niro had besteld, en die aflevering tot 3 keer toe vertraagd is (wel in de tijd van het chip tekort)...hopelijk gaat het dit keer beter!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
sdg875 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:44:
[...]
Leuk om te lezen hoe iedereen zijn afweging maakt!
Inderdaad.
Hier is de primaire afweging om zoveel mogelijk te laden op eigen zonnestroom.
Gezien de zon niet alle dagen even hard schijnt noch de EV alle dagen even regelmatig aan de thuislader kan is een zo groot mogelijk batterijvolume wel handig. Dan kan je op onbewolkte zonnige dagen, zoals vandaag, netjes tot 100% laden en heb je weer ruim 500 km range ter beschikking. :)
Zo'n ruime extra opslagreserve is ook altijd handig tegen de tijd dat iemand het in zijn hoofd zou halen om je te laten betalen voor teruglevering aan het net. :+

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 22-08-2024 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stinger666
IvoB2 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:44:
[...]

Inderdaad.
Hier is de primaire afweging om zoveel mogelijk te laden op egen zonnestroom.
Gezien de zon niet alle dagen even hard schijnt noch de EV alle dagen even regelmatig aan de thuislader kan is een zo groot mogelijk batterijvolume wel handig. Dan kan je op onbewolkte zonnige dagen, zoals vandaag, netjes tot 100% laden en heb je weer ruim 500 km range ter beschikking. :)
Zo'n ruime extra opslagreserve is ook altijd handig tegen de tijd dat iemand het in zijn hoofd zou halen om je te laten betalen voor teruglevering aan het net. :+
Dit zou het beste argument voor mij zijn om toch voor een grotere accu te gaan. En met V2G/H zou die investering nog iets gunstiger kunnen uitpakken aangezien die zonnepanelen niet voor niks op het dak liggen hier.

• IvoB2
Echter staat de EV3 op een e-GMP platform en de Niro op?
Kia K3 platform.

Ik ben onlangs overgestapt van het K3 platform naar E-GMP platform.
Uiteraard ander weggedrag maar dat komt meer door de auto (EV6 GT-line) dan door het platform.
Maar ik rij in beiden dan ook overwegend in Eco mode. O-)

• IvoB2
Stinger666 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:47:
[...]

Dit zou het beste argument voor mij zijn om toch voor een grotere accu te gaan. En met V2G/H zou die investering nog iets gunstiger kunnen uitpakken aangezien die zonnepanelen niet voor niks op het dak liggen hier.
Wat dat betreft voldoet V2L voor mij al ruim voldoende.
Of V2G de investering gunstiger maakt hangt uiteraard af van het prijskaartje dat aan de laadpaal hangt die dat mogelijk moet maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poinzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-01 21:36
Hier ook Plus Advanced LR aangeschaft in Snow White Pearl. 8) Behalve de trekkracht en de zonnepanelen/V2G reden was voor mij ook de verwachte toekomstige restwaarde vanwege particuliere aanschaf een reden. Natuurlijk is dat beetje gissen maar verwacht toch dat mocht ik de auto over 4/5 jaar verkopen een groot deel van de meerprijs voor de LR weer terug te krijgen.

Heb beetje vergeleken en lijkt dat modellen met kleinere accu´s toch iets sneller in waarde dalen dan de versies met grote accu. Vooral als over aantal jaren het gemiddeld bereik waarschijnlijk tussen de 600-800 km zal liggen.
Stinger666 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:47:
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA

Vraag mij oprecht af hoe snel dat mat wordt/verkleurt en krast. Dit is echt wat anders dan de chromen lijsten van voorheen.

Ik heb een e-208 GT en die heeft hetzelfde hoogglans zwart. Moet zeggen dat het er nog als nieuw uitziet zelfs na enkele malen door een wasstraat te zijn geweest. Jammer genoeg heeft de Peugeot hetzelfde materiaal ook in de auto gebruikt. Dus moet wel geregeld even met een microvezel doekje het interieur door.

Dus voor de ev3 maak ik me er geen zorgen over. Wellicht dat je wat meer vinger afdrukken bij het achterportier krijgt maar dat moet de praktijk nog uitwijzen.
sdg875 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:55:
[...]

Ja zonde he, ze hadden aan mij ook best nog een paar duizend extra kunnen verdienen door een 58Kwh GT line aan te bieden...gemiste kans!
Ik had waarschijnlijk ook liever een kleiner accupakket gehad en dan vooral doordat de GT-line daardoor (waarschijnlijk, is nog niks zeker vziw) net een klasse hoger komt in de MRB volgend jaar. De extra range is leuk maar zal voor mij betekenen dat ik maar eens in de 2 weken hoef op te laden. Wat ook wel prettig is aangezien ik thuis een laadpaal moet delen met de hierboven genoemde e-208.
sdg875 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:23:
[...]

Gefeliciteerd! Mooi dat er ook GT lines de weg op gaan :*) als die binnen de SEPP had gevallen had ik het ook gedaan, geeft het net even wat extra smoel :)

Verhaal mbt backorders en leverdata is inderdaad wat ik ook heb gehoord. Mijn gewenste Shale Grey SR/Plus Advanced hadden ze ook al vooruit besteld en is nu aan mijn order gekoppeld. Op mijn koopcontract staat medio Q1 maar verwachting is zoals jij schetst.

Houd wel een kleine slag om de arm aangezien mijn vrouw bij een vorige baan de toen net gepresenteerde nieuwe Niro had besteld, en die aflevering tot 3 keer toe vertraagd is (wel in de tijd van het chip tekort)...hopelijk gaat het dit keer beter!
Thanks!

Moest mezelf nog wel even overtuigen om voor een GT te gaan maar het oog wil ook wat. Het verlies van de sepp maakte dat zeker niet makkelijk. Nu de knoop is doorgehakt heb ik er toch wel een goed gevoel bij. Nu is het alleen nog maar afwachten. Op de Peugeot e-208 hebben we 15 maanden moeten wachten en ook al krijg je dan alsnog een spiksplinternieuwe auto, de nieuwigheid is er na zo'n lange periode wachten wel een beetje af. Hopelijk gaat dit wat vlotter!
IvoB2 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:48:
[...]

Kia K3 platform.

Ik ben onlangs overgestapt van het K3 platform naar E-GMP platform.
Uiteraard ander weggedrag maar dat komt meer door de auto (EV6 GT-line) dan door het platform.
Maar ik rij in beiden dan ook overwegend in Eco mode. O-)
Ik heb een proefrit gedaan in een e-Niro omdat de verkoper zei dat de ev3 en de e-Niro ongeveer hetzelfde zouden rijden. Ik was niet echt onder de indruk eerlijk gezegd. Het voelde een beetje doof en communicatieloos aan. Nu zal dat ook grotendeels een kwestie van wennen zijn maar ik ben toch wel benieuwd hoe jij de verschillen tussen beide platforms ervaart tot nu toe in dat opzicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
AtlAntA schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 07:11:
[...]
maar ik ben toch wel benieuwd hoe jij de verschillen tussen beide platforms ervaart tot nu toe in dat opzicht?
Niet.

Doof en communicatieloos :?
De spraaktechnologie in de e-Niro was idd bagger en heeft bij ons nooit gewerkt. Daarmee vergeleken is de EV6 een praatvaar, aanhoord onze communicatie en voert die doorgaans feilloos uit. Maar dat heeft niets met het platform te maken doch met evolutie in het communicatiesysteem. De EV3 heeft ook al een meer geavanceerd infotainmentsysteem dan de EV6. Dus dat zou nog beter moeten zijn.

Het enig verschil dat ik bemerk is het uitzicht (maar dat heeft niets met het platform te maken maar met design en over smaken valt niet te discussiëren).
De nieuwe kan ook aan 3F11 kW laden ipv 1F7,4 kW maar ook dat heeft niets met het platform te maken maar met de omvormer. De e-Niro wordt al jaren niet meer geproduceerd en de Niro EV kan dat ook.
Enig verschil is dat de EV6 800V technologie heeft en DC vlugger kan laden. Maar de EV3 maakt op hetzelfde platform ook maar gebruik van 400V technologie. Maar daar kan ik uit eigen ervaring niets over zeggen gezien ik doorgaans op AC ga laden en nog nooit aan een supersnellader heb gestaan.

Ik heb gewoon (in Q4 23) voor de EV6 gekozen omdat er een tijdelijke actie met grote korting op was (van 67K naar 54K), de Niro EV even duur was en in vergelijking met de e-Niro meer van hetzelfde en de EV3 nog niet kon proefgereden worden. Was de EV3 zes maanden eerder op de markt gekomen was het de EV3 geworden want de EV6 is eigenlijk te groot voor ons en supersnelladen hebben we niet echt nodig.
Zoals ik eerder schreef rij ik gewoon van A naar B, doorgaans max. 2 inzittenden en altijd in Eco modus.
Dan valt er weinig verschil in platform te ontdekken.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 23-08-2024 08:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:07
Hyundai Ioniq5 gebruikt hetzelfde platform. Rijdt heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
De EV6 rijdt ook ontspannen maar dat deden de e-Niro en de Kona EV daarvoor ook al.
Naar mijn aanvoelen doet bijna iedere elektrisch aangedreven auto dat wanneer je 'm vergelijkt met een verbrandingsmotor.
Parkeren was - door de kleinere draaicirkel en minder breed - bij de e-Niro en zeker de Kona EV dan weer makkelijker in benepen parkeergarages.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdg875
[quote]AtlAntA schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 07:11:
[...]

Ik heb een e-208 GT en die heeft hetzelfde hoogglans zwart. Moet zeggen dat het er nog als nieuw uitziet zelfs na enkele malen door een wasstraat te zijn geweest. Jammer genoeg heeft de Peugeot hetzelfde materiaal ook in de auto gebruikt. Dus moet wel geregeld even met een microvezel doekje het interieur door.

Dus voor de ev3 maak ik me er geen zorgen over. Wellicht dat je wat meer vinger afdrukken bij het achterportier krijgt maar dat moet de praktijk nog uitwijzen.

[...]

haha ja die hoogglans elementen in het interieur van de e-208 zijn verschrikkelijk, heb standaard een microvezel doek in mijn deur zitten. Wat dat betreft (en een hoop andere zaken) is de EV3 een verademing! Nu is voor mijn e-208 Active Pack de overgang nog iets groter dan voor jouw GT natuurlijk, dit is echt een hele kale uitvoering. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdg875
Ze zijn wel rap bij de SEPP aanvraag zeg! Woensdag aangevraagd, vandaag de toekenning al binnen. Meevaller aangezien ze je waarschuwen voor 13 weken reactietijd :*) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
IvoB2 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 08:22:
[...]

Niet.

Doof en communicatieloos :?
De spraaktechnologie in de e-Niro was idd bagger en heeft bij ons nooit gewerkt. Daarmee vergeleken is de EV6 een praatvaar, aanhoord onze communicatie en voert die doorgaans feilloos uit. Maar dat heeft niets met het platform te maken doch met evolutie in het communicatiesysteem. De EV3 heeft ook al een meer geavanceerd infotainmentsysteem dan de EV6. Dus dat zou nog beter moeten zijn.

Het enig verschil dat ik bemerk is het uitzicht (maar dat heeft niets met het platform te maken maar met design en over smaken valt niet te discussiëren).
De nieuwe kan ook aan 3F11 kW laden ipv 1F7,4 kW maar ook dat heeft niets met het platform te maken maar met de omvormer. De e-Niro wordt al jaren niet meer geproduceerd en de Niro EV kan dat ook.
Enig verschil is dat de EV6 800V technologie heeft en DC vlugger kan laden. Maar de EV3 maakt op hetzelfde platform ook maar gebruik van 400V technologie. Maar daar kan ik uit eigen ervaring niets over zeggen gezien ik doorgaans op AC ga laden en nog nooit aan een supersnellader heb gestaan.

Ik heb gewoon (in Q4 23) voor de EV6 gekozen omdat er een tijdelijke actie met grote korting op was (van 67K naar 54K), de Niro EV even duur was en in vergelijking met de e-Niro meer van hetzelfde en de EV3 nog niet kon proefgereden worden. Was de EV3 zes maanden eerder op de markt gekomen was het de EV3 geworden want de EV6 is eigenlijk te groot voor ons en supersnelladen hebben we niet echt nodig.
Zoals ik eerder schreef rij ik gewoon van A naar B, doorgaans max. 2 inzittenden en altijd in Eco modus.
Dan valt er weinig verschil in platform te ontdekken.
haha bedankt voor je uitgebreide antwoord maar ik bedoelde meer de rij eigenschappen. Die waren naar mijn beleving in de e-niro wat doof en communicatieloos.Nu ben ik niet zo snugger geweest om te checken of die auto in comfort modus stond maar het contrast met de e-208 was wel erg groot. Ik heb een kennis die de Ioniq5 heeft en die zegt net als @onzenuub dat het prima rijdt dus dan zal dat ook vast wel goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Een dedicated EV platform heeft vooral voordeel voor schaalvergroting en om de batterijen in onder te brengen zonder al te grote impact op het interieur (en dan vooral achteraan).
Rijimpressie heeft met heel veel parameters te maken.
Een voertuig gebouwd op eenzelfde basisplatform (zoals de Ioniq 5, EV6, EV3, EV9, GV60) zullen daarom niet allemaal dezelfde rijeigenschappen hebben. Op dat vlak kan je ze dus niet met elkaar vergelijken door het feit dat ze gebouwd werden op een modulair basisplatform.

Of een EV3, of eender welke andere wagen, past bij je individuele verwachtingen zal je dus alleen maar weten door er zelf een uitgebreide proefrit mee te maken.

Een e-208 en een e-Niro met elkaar vergelijken is sowieso zinloos want het zijn beiden totaal andere auto's met een totaal ander uitgangspunt.
Een EV3 heeft ook geen sportief uitgangspunt maar is eerder afgestemd op het gemiddelde van de massa (wat ik niet als een negatief aspect beschouw).

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 23-08-2024 09:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA
IvoB2 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:57:
Een dedicated EV platform heeft vooral voordeel voor schaalvergroting en om de batterijen in onder te brengen zonder al te grote impact op het interieur (en dan vooral achteraan).
Rijimpressie heeft met heel veel parameters te maken.
Een voertuig gebouwd op eenzelfde basisplatform (zoals de Ioniq 5, EV6, EV3, EV9, GV60) zullen daarom niet allemaal dezelfde rijeigenschappen hebben. Op dat vlak kan je ze dus niet met elkaar vergelijken door het feit dat ze gebouwd werden op een modulair basisplatform.

Of een EV3, of eender welke andere wagen, past bij je individuele verwachtingen zal je dus alleen maar weten door er zelf een uitgebreide proefrit mee te maken.

Een e-208 en een e-Niro met elkaar vergelijken is sowieso zinloos want het zijn beiden totaal andere auto's met een totaal ander uitgangspunt.
Een EV3 heeft ook geen sportief uitgangspunt maar is eerder afgestemd op het gemiddelde van de massa (wat ik niet als een negatief aspect beschouw).
Tja jij mag dat best zinloos vinden maar ik vind het dus wel zinvol om met elkaar te vergelijken. De e-208 is ook echt geen sportieve auto. Daar is die simpelweg te zwaar en te traag voor. Sportieve rijeigenschappen zou ik alsnog niet willen vergelijken tussen een e-niro en een e-208 aangezien je een SUV(achtige) en een hatchback gaat vergelijken.

Ik doelde dan ook meer op het gevoel in het stuur van de e-niro wat in vergelijking met de e-208 erg doof en communicatieloos is. Dat hoeft niet meteen een slechte eigenschap te zijn. Het is gewoon anders.
Wat betreft de EV3 heeft vziw niemand buiten wat reviewers en mensen in Korea met de auto gereden dus het blijft allemaal nog wat natte vingerwerk.

enfin, ik heb de auto al besteld dus zal er linksom of rechtsom toch aan moeten wennen. ;)

Kwam dit filmpje nog tegen en het lijkt erop dat dit dezelfde uitvoering is zoals ik hem ga krijgen:
YouTube: New KIA EV3 GT-line Long Range, Snow White Pearl : 4K Exterior & Int...

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
AtlAntA schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:01:
[...]

Ik doelde dan ook meer op het gevoel in het stuur van de e-niro wat in vergelijking met de e-208 erg doof en communicatieloos is.
Het stuurgevoel in een Ioniq 5, een Ioniq 5N, een EV6, een EV6 GT is ook totaal anders en ze staan wel allemaal op hetzelfde platform.
Het punt is dat je het aanvoelen van een EV niet kan beoordelen op basis van het platform waar verder op gebouwd is.
Het heeft dus nog minder zin om het "aanvoelen" van een e-Niro te gaan vergelijken met een EV6 en daaruit dan zinvolle besluiten te gaan trekken voor een EV3.
Dat je dat niet kan of wil begrijpen gaat daar niets aan veranderen.

Een Ioniq 5N is trouwens ook best zwaar van gewicht maar dat betekent niet dat hij te zwaar is om er op het circuit tot op de limiet sportief mee te rijden. Integendeel. :+

Persoonlijk, mijn mening dus, vind ik het ook al niet zinvol om een auto te bestellen waar je zelf geen proef mee gereden hebt. Zeker niet wanneer je het "aanvoelen" van een auto iets belangrijk vindt.

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 23-08-2024 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
IvoB2 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:13:
[...]

Het stuurgevoel in een Ioniq 5, een Ioniq 5N, een EV6, een EV6 GT is ook totaal anders en ze staan wel allemaal op hetzelfde platform.
Het punt is dat je het aanvoelen van een EV niet kan beoordelen op basis van het platform waar verder op gebouwd is.
Het heeft dus nog minder zin om het "aanvoelen" van een e-Niro te gaan vergelijken met een EV6 en daaruit dan zinvolle besluiten te gaan trekken voor een EV3.
Dat je dat niet kan of wil begrijpen gaat daar niets aan veranderen.

Een Ioniq 5N is trouwens ook best zwaar van gewicht maar dat betekent niet dat hij te zwaar is om er op het circuit tot op de limiet sportief mee te rijden. Integendeel. :+

Persoonlijk, mijn mening dus, vind ik het ook al niet zinvol om een auto te bestellen waar je zelf geen proef mee gereden hebt. Zeker niet wanneer je het "aanvoelen" van een auto iets belangrijk vindt.
Je verkondigt je mening alsof het een feit is. ik vind dat je het wel kan vergelijken. Wellicht niet zwart wit maar wel op bepaalde details. Jij vindt dat dit niet kan. Ook prima. Dan laten we het daarbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Euh, je vroeg zelf naar mijn ervaring ter zake omdat ik reed met EV's op een K3 en E-GMP platform.
Dat is dan niet alleen op basis van mijn mening maar ook op basis van praktijkervaring waar ik mijn mening op baseerde.
Ter herinnering, een mening die ik niet zo maar gaf maar waar jij specifiek naar vroeg.

Wil je echter alleen je eigen mening bevestigd zien kan ik je alleen maar aanraden zelf te gaan rijden met de verschillende platformen en met uiteenlopende voertuigen gebouwd op hetzelfde platform en al zeker niet een voertuig aankopen op basis van online meningen, specs en de rijervaring van anderen die je nadien gaat betwisten omdat de ervaring waar je naar vroeg niet in lijn ligt met wat je zelf verlangt.

Er staan bij de dealers genoeg testvoertuigen die je kan gaan rijden gebouwd op een E-GMP platform.
Je moet er maar met één gaan rijden om, volgens jouw uitgangspunt, dan te kunnen ervaren hoe een GV60, EV6, EV5, EV9, EV3 in de praktijk aanvoelt en rijdt.
Zelf ervaring opdoen is het meest zinvolle dat je in deze context kan doen.
Je kan uiteraard ook beslissen om gewoon doof te blijven voor dit vrijblijvend advies. :+

[ Voor 48% gewijzigd door IvoB2 op 23-08-2024 13:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stinger666
Laten we het gezellig houden mensen!

Uiteindelijk is het platform een soort van basischassis wat op een modulaire manier alle basisvoorzieningen voor de wielophanging, het accupakket en de carrosserie verbindingen met zich mee brengt.
Een dergelijk platform kan ingekort of verlengd worden, wat invloed zal hebben op het rij-gedrag.
Echter nog belangrijker is het type wielophanging (bijv. een torsie-as vs. onafhankelijke wielophanging) en hoe de wagen afgeveerd is (afhankelijk van het gewicht) en de maat wielen en banden die eronder gaan.

Objectief gezien kunnen twee verschillende modellen op hetzelfde platform dus compleet anders aanvoelen.

Er is echter een grotere kans dat er (flinke) verschillen zijn tussen twee verschillende generaties platformen (stijfheid, zwaartepunt (bijv. van accu's), materiaalgebruik en constructietechniek en de hierop volgende reactie op input van gewicht, snelheid en rotatie wat zich weer uit in een gevoel van de bestuurder.
Dat is waar het subjectief wordt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• onzenuub
Sterker nog, het ene platform met daarop een auto kan door de ene bestuurder beoordeeld worden als dat het fijn rijdt. Een andere bestuurder zal over hetzelfde samenstel zeggen dat t rijdt als een natte dweil. Een derde bestuurder zal van de eerste twee bestuurders zeggen dat ze beiden rijden als een natte krant en niks over de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor

Heb ik ook gehoord. Ik ben bij een paar dealers geweest en eentje had een goed lijntje. Zou Q1 2025 geregeld moeten zijn. Voor de EV9 zouden er nu al wat pilots lopen. Ik hoop dat Kia de gewekte verwachtingen gaat waarmaken. Een jaar geleden zou het beging dit jaar al voor elkaar moeten zijn. Ik ben bang dat het hoofdzakelijk met de diverse verdienmodellen te maken heeft. Qua hardware kan het toch geen probleem meer zijn? Wie weet of Kia een DC of AC oplossing bedacht heeft voor V2X?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Sigmasailor schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:42:
[...]

Heb ik ook gehoord. Ik ben bij een paar dealers geweest en eentje had een goed lijntje. Zou Q1 2025 geregeld moeten zijn. Voor de EV9 zouden er nu al wat pilots lopen. Ik hoop dat Kia de gewekte verwachtingen gaat waarmaken. Een jaar geleden zou het beging dit jaar al voor elkaar moeten zijn. Ik ben bang dat het hoofdzakelijk met de diverse verdienmodellen te maken heeft. Qua hardware kan het toch geen probleem meer zijn? Wie weet of Kia een DC of AC oplossing bedacht heeft voor V2X?
Voor V2L zou je eventueel de meegeleverde adapter kunnen gebruiken. Die zou je moeten kunnen aansluiten op de laadpoort van de auto. Heb zo even niet helder of die op alle modellen wordt meegeleverd. Je zou dat eventueel ook als V2G kunnen gaan gebruiken maar ik zou het dan als V2H (in mijn geval zou ik mijn kantoorruimte boven de garage van stroom kunnen voorzien) in willen gaan zetten. Betekent wel vaak ompluggen ben ik bang. Werkbaar maar niet praktisch.

Wil je echt V2G dan moet je een laadpaal hebben die daar geschikt voor is. Er zijn er wel enkele maar het is vziw helemaal nog niet zeker of de Kia daar wel mee kan praten. De dealer had het erover dat een het een laadpaal van Kia zelf zou moeten zijn. En dan komen we terug op je vermoedens, die ik met je deel. Het lijkt er inderdaad sterk op dat men het maximale eruit wil halen qua centen.

Oh en natuurlijk de netbeheerders niet vergeten. Die hebben als ik het goed begrepen heb ook wat bezwaren tegen V2G, Maar hoe dat precies in elkaar steekt weet ik niet.

Persoonlijk zou ik het liefste volledig V2H hebben.

Edit: De adapter op de laadpoort zou AC zijn net als het stopcontact ergens in de auto. De oplossing via de laadpaal weet ik zo niet maar het meest logische zou AC zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door AtlAntA op 23-08-2024 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzenuub
Laadpalen geschikt voor V2H gaan waarschijnlijk tussen 3 a 4 duizend euro kosten. Voor dat geld moet je heel veel stroom geladen hebben met je zonnepanelen en afgenomen hebben van de batterij van de auto om het huis te verlichten savonds en de tv aan te hebben etc. Zal weer een jaar of 5 gaan duren vooraleer die laadpalen goedkoper worden en het n beetje rendabel wordt. Nog afgezien van eventuele heffingen die vanuit overheid of energiemaatschappijen gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Correct.
En de V2L adpater die Kia bij bepaalde uitvoeringen levert kan niet gebruikt worden voor V2L.
Je kan 'm wel gebruiken voor V2H indien je al de nodige generator apparatuur hebt staan maar ook dat is niet bepaald goedkoop.
Zonder bijkomende hardware is de Kia adapter alleen geschikt om max. 16A wisselstroom te leveren aan een enkele verbruiker. Het is dan niet meer dan een stopcontact in en achter je EV die max. 3,6 kW AC monofase levert.

Indien men als consument investeert in bijkomende hardware voor V2G zal er juist vanwege de netbeheerder/energieleverancier een voldoende hoge vergoeding tegenover moeten staan of niemand gaat daarin investeren.

De EV6 tot MY 2024 doet V2L (alle uitvoeringen maar alleen in de hogere specs wordt de adpater standaard bijgeleverd) en vanaf M25 zou bidirectioneel laden met een ingebouwde omvormer en betaalbare AC-laadpunten iso 15118 mogelijk zijn (maar nog niet bevestigd).
De EV9 is dan weer hardwarematig bidirectioneel DC uitgerust. V2G is getest met een bidirectioneel laadpunt (Quasar 2) met ingebouwde omvormer. Zal dus driefasig via CCS kunnen terugleveren. Maar dan moeten de respectievelijke netwerkbeheerders dat op hun net toelaten.
De EV3 zou op dat vlak dezelfde functionaliteit als de EV9 krijgen (dus alleen V2G met een daartoe compatibele laadpaal) maar moet daarvoor nog een firmware update krijgen die ten vroegste verwacht wordt in 2025. Ook Kia Charge heeft meer tijd nodig voor de uitrol dan eerst gepland was.

In België worden er maar 4 uitvoeringen van de EV3 gelanceerd (allen LR en preproductiemodel 2024 EV3 Business v.a. 39.090 € en in Vlaanderen (incl. premie) voor 34.090 €.
Geen enkele heeft de V2L adapter als standaard. Je kan deze wel in optie krijgen voor iedere uitvoering (800 € incl. 21% BTW).

[ Voor 65% gewijzigd door IvoB2 op 23-08-2024 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
Sigmasailor schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:42:
[...]

Dat werd mij ook min of meer verteld. Nu heb ik in het EV9 verhaal de naam Vattenfall net iets te vaak voorbij zien komen dus vrees ik ook nog gedwongen winkelnering (m.a.w. een contract voor stroom via Kia by bovengenoemde) wat het on-aantrekkelijker maakt.
onzenuub schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:03:
Laadpalen geschikt voor V2H gaan waarschijnlijk tussen 3 a 4 duizend euro kosten. Voor dat geld moet je heel veel stroom geladen hebben met je zonnepanelen en afgenomen hebben van de batterij van de auto om het huis te verlichten savonds en de tv aan te hebben etc. Zal weer een jaar of 5 gaan duren vooraleer die laadpalen goedkoper worden en het n beetje rendabel wordt. Nog afgezien van eventuele heffingen die vanuit overheid of energiemaatschappijen gaan komen.
Dat is mij nog niet duidelijk en bij Kia ook niet (of ze begrepen mijn vraag niet O-) ).
De paal hoeft niet veel anders te zijn dat de huidige palen mits er geen omvormer in zit.
Uiteraard wel intelligenter en voorzien van extra beveiligingen. Dus die prijzen moet flink omlaag kunnen.
Hierbij ben ik er wel vanuit gegaan dat er via de omvormer van de auto, AC teruggeleverd kan worden via V2X.
Mocht de auto alleen DC terug kunnen leveren dan zal de laadpaal de omvormer moeten zijn...

V2G binnen de kaders van de ISO 15118 gaat volgens mij wel uit van AC bi-directioneel laden.
Misschien gaat dit wel een beetje offtopic :|

[ Voor 41% gewijzigd door Stinger666 op 23-08-2024 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Wat mij betreft niet off topic hoor. De ev3 is 1 van de eerste zo niet de eerste 'betaalbare' ev die dit zou moeten kunnen ondersteunen en Kia adverteert er ook best mee. Stond er ook niet zo'n huisje bij de experience dagen waarbij dit werd gedemonstreerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-05 10:36
Was vandaag in Nijmegen en ook even (niet ingeschreven) langs de KIA EV3 experience gereden.
Het was nu dus een "groene" die ik al gekocht heb. Hij was iets lichter dan ik verwacht had maar nog steeds mooie kleur (voor mij nog steeds de mooiste kleur). Nu wachten op de proefrit en de aflevering ergens in 2025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor
AtlAntA schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 17:34:
Wat mij betreft niet off topic hoor. De ev3 is 1 van de eerste zo niet de eerste 'betaalbare' ev die dit zou moeten kunnen ondersteunen en Kia adverteert er ook best mee. Stond er ook niet zo'n huisje bij de experience dagen waarbij dit werd gedemonstreerd?
Dit s veel leuker en nuttiger dan neuzelen over OTA en kleurtjes. Dit is, wat mij betreft, DE reden om een EV3 aan te schaffen. En dan niet voor V2L maar vooral voor V2G

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ljjlong
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:47
Ik ben vandaag bij zo'n Kia EV3 experience bij Wassink in Nijmegen geweest. De auto is veel belovend op papier, en vind het een mooie auto. Vooral de range prijs verhouding is aantrekkelijk. Ik was graag voor de plus variant met de 81,4 Kwh accu gegaan in Frost Blue maar...

De experience is met een pre productie model in de Aventurine Green kleur en de GT uitvoering. Deze heeft elektrisch verstelbare stoelen en een glazen dak. Wanneer ik op de voorste stoelen zat. Met de stoelen in de achterste en laagste stand. Zat ik met mijn hoofd tegen het dak aan. Wel had ik iets meer ruimte bij de uitsparing van het dakraam. Maar dan moet je je hoofd schuin houden. Ik kwam eigenlijk zo'n 5-10 cm hoofdruimte tekort. Wel had ik voldoende beenruimte. Vaak zit ik met mijn knieën tegen het dashboard aan. Omdat in de meeste auto's het dashboard in het midden iets meer naar voren steekt. Er is mij wel verteld dat de versie (de air, en de plus) zonder dakraam, en met handmatig verstelbare stoelen meer hoofdruimte zal zijn. Hoeveel konden ze mij nog niet vertellen.

Ik ben zelf 202 cm lang, en ook niet de dunste. Ik heb ongeveer de zelfde afmeting als de auto journalist Roland Tameling. Ook achterin was de hoofdruimte voor mij te weinig. Al is dat eigenlijk niet belangrijk voor mij, Aangezien ik nagenoeg zelf altijd achter het stuur zit in mijn eigen auto. Nu heb ik geen kinderen, en rijden er bij mij niet vaak andere volwassene die langer zijn dan ik mee, die achterin moeten zitten. Dus als je daar even moet zitten zou dat niet erg zijn. Bij een lange rit kan dit ongemakkelijk zijn. Wel was hier de beenruimte voldoende. Ook met de stoel in de achterste stand. Wat op zich vrij opmerkelijk is.

Helaas gaat de EV3 dus voor mij het niet worden. Ik had gehoopt dat ik na het zitten en rijden in de EV6. Waarin ik goed achter het stuur kan zitten. Ook in de EV3 kon zitten o.a omdat de hoogte van de EV6 10 cm lager is dan van de EV3.

Dit sluit niet aan met waar het gesprek in dit topic op dit moment over gaat zoals V2L en V2G. Hiervoor was er ook een demonstratie met een Tinyhouse op wielen in combinatie met een EV9.

Maar ik zag nog niet eerder van iemand met mijn afmetingen. Zijn ervaring delen over hoeveel ruimte iemand heeft in de EV3. Dus mocht je boven de 2 meter lang zijn en interesse hebben in de EV3... Dan zal ik sowieso nog even wachten tot je kan passen in een versie zonder elektrisch verstelbare stoelen en dakraam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzenuub
ljjlong schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 21:53:

Ik ben zelf 202 cm lang, en ook niet de dunste. Ik heb ongeveer de zelfde afmeting als de auto journalist Roland Tameling. Ook achterin was de hoofdruimte voor mij te weinig. Al is dat eigenlijk niet belangrijk voor mij, Aangezien ik nagenoeg zelf altijd achter het stuur zit in mijn eigen auto. Nu heb ik geen kinderen, en rijden er bij mij niet vaak andere volwassene die langer zijn dan ik mee, die achterin moeten zitten. Dus als je daar even moet zitten zou dat niet erg zijn. Bij een lange rit kan dit ongemakkelijk zijn. Wel was hier de beenruimte voldoende. Ook met de stoel in de achterste stand. Wat op zich vrij opmerkelijk is.

Helaas gaat de EV3 dus voor mij het niet worden.
EV9 kopen? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ljjlong
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:47
Zojuist even bij de bank geïnformeerd of ik de EV9 kon bestellen. De bank zei nee.. :(
Helaas gaat het dat niet worden. Maar de zoektocht gaat wel verder. Volgende halte de Volvo EX30 en de EX / XC40.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onzenuub
ljjlong schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 22:30:
[...]

Zojuist even bij de bank geïnformeerd of ik de EV9 kon bestellen. De bank zei nee.. :(
Helaas gaat het dat niet worden. Maar de zoektocht gaat wel verder. Volgende halte de Volvo EX30 en de EX / XC40.
Ik heb een proefrit gemaakt in de EX30. Niks voor jou met je 2 meter plus. Verder kaal van binnen. Wil je zien hoe hard je rijdt dan moet je naar rechts naar het schermnaast je stuur kijken. Wil je de radio op een andere zender zetten, dan rechts op het scherm naast je stuur. Wil je de verwarming of airco anders zetten, dan rechts op t scherm naast je stuur. Echt o.o knoppen. Verder zag het dasboard er redelijk goedkoop uit. Bovenkant was van een kunststof zoals je ook wel paraplu handvaten hebt, met daaronder een laag zwart met witte rondjes wat op een soort piepschuim leek. Stoelen zaten niet goed, of je moest de duurdere uitvoering nemen met de electrische stoelen. Reed wel lekker vlot overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepstengel01
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 11-05 09:08
Voor wie interesse heeft, ik vond een filmpje van een instap EV3. Daarin zie je duidelijk het verschil tussen de voor en achterverlichting t.o.v. de GT. Deze heeft ook 17" velgen.
Ik vindt zelf doorgaans een instapmodel van een "betaalbare" auto niet erg mooi, kaal en ielig. Meestal zijn er extra opties nodig om er iets van te maken. Dat vindt ik in dit geval van de EV3 erg meevallen, nog steeds een mooie complete auto.

YouTube: EV3 에어 무옵션!!! 실구매가 3,500만원!! 이 정도 구성이면 괜찮나요?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Stinger666 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:02:
Objectief gezien kunnen twee verschillende modellen op hetzelfde platform dus compleet anders aanvoelen.
Dit dus.
En meer specifiek is - alhoewel gebouwd op hetzelfde basisplatform - de EV3 een (vooralsnog) voorwielaangedreven auto en de EV6 een (hoofdzakelijk) achterwielaangedreven auto.
De EV3 is ook de eerste op dit platform waar men een voorwielaandrijving wil inpersen. Dat houdt ook in dat het beschikbare vermogen veel lager is dan op de andere uitvoeringen op hetzelfde platform (achteraan heeft men meer plaats voor de motor dan vooraan).

Dat alleen al geeft een totaal ander aanvoelen van rijgedrag.
De e-Niro was ook voorwielaangedreven. Op dat vlak verschilt een EV6 dus meer van een e-Niro en EV3 dan een EV3 en e-Niro onderling.

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 24-08-2024 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Soepstengel01 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 07:55:
Voor wie interesse heeft, ik vond een filmpje van een instap EV3. Daarin zie je duidelijk het verschil tussen de voor en achterverlichting t.o.v. de GT. Deze heeft ook 17" velgen.
Voor wie voor range gaat (en indien de keuze er is een grotere accu) dient er ook rekening mee te houden dat alleen 19" velgen al voor een lagere range zorgen dan 17" wielen.
Of indien range niet belangrijk is maar de rekening privé moet betalen, 17" zal minder verbruiken dan 19".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdg875
https://www.facebook.com/...mz59UaJh/?mibextid=K35XfP

In deze FaceBook post in de EV3 groep zie je detail foto’s van het interieur wat in NL t/m de Plus geleverd zal worden. In de comments eronder geeft de poster wel aan dat de foto’s iets vertekenen en het in werkelijkheid donkerder zal zijn. Voor de mensen die Air en Plus bestellen misschien leuk om te zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
IvoB2 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 08:27:
[...]

Voor wie voor range gaat (en indien de keuze er is een grotere accu) dient er ook rekening mee te houden dat alleen 19" velgen al voor een lagere range zorgen dan 17" wielen.
Of indien range niet belangrijk is maar de rekening privé moet betalen, 17" zal minder verbruiken dan 19".
Ik heb het niet aan laten passen op mijn bestelde auto omdat ik nog niet zeker weet hoe belangrijk ik het visuele verschil zal vinden irl tov van het range verschil. Maar het voelt wel wat contraproductief om 19inch onder een 'long range' auto zetten en daarmee effectief de range te verkorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
onzenuub schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 11:12:
[...]

2 euro aan stroom, kapitaal aan bijdrage aan CJIB
Haha ja dat dus inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor
Stinger666 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:25:

Dat is mij nog niet duidelijk en bij Kia ook niet (of ze begrepen mijn vraag niet O-) ).
De paal hoeft niet veel anders te zijn dat de huidige palen mits er geen omvormer in zit.
Uiteraard wel intelligenter en voorzien van extra beveiligingen. Dus die prijzen moet flink omlaag kunnen.
Hierbij ben ik er wel vanuit gegaan dat er via de omvormer van de auto, AC teruggeleverd kan worden via V2X.
Mocht de auto alleen DC terug kunnen leveren dan zal de laadpaal de omvormer moeten zijn...

V2G binnen de kaders van de ISO 15118 gaat volgens mij wel uit van AC bi-directioneel laden.
Misschien gaat dit wel een beetje offtopic :|
Ik heb de indruk dat Kia nog niet wil vertellen wat er precies gaat gebeuren. Ze beweren dat ze nog niet eens weten of er straks DC of AC uit de EV3 komt. Vind ik lastig om te geloven; dat besluit zal toch al wel genomen zijn? In NL is het geen probleem om zonnepanelen te laten terugleveren of dat (nu al) zelfs met behulp van een thuisaccu te doen. 'het net' kan het verschilt tussen EV3 stroom of zonnestroom vast niet proeven.

Op Tweakers heb ik lang geleden al eens gelezen dat Kia voor AC kiest; in dat geval is een gewone laadpaal met wat extra communicatie voor de 'slimheid' toch voldoende? Geen dure DC/AC omvormer meer nodig (die zit al in de EV3).

Tot slot: netbeheerders zouden toch blij moeten zijn met al die toekomstige buffers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffolk
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 10-05 17:37
Sigmasailor schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 21:36:
[...]

Dit s veel leuker en nuttiger dan neuzelen over OTA en kleurtjes. Dit is, wat mij betreft, DE reden om een EV3 aan te schaffen. En dan niet voor V2L maar vooral voor V2G
Ik zie veel mensen V2G (of zelfs V2X) noemen als een belangrijke, of zelfs een van de belangrijkste redenen noemen om deze EV3 aan te schaffen of te leasen (of een ander merk/type die dit ondersteunt). Het is prijzenswaardig dat autofabrikanten daarop inspelen en het technische mogelijk maken, maar het ziet er volgens mij naar uit dat we hier in Nederland nog zeker tot 2030 geduld moeten hebben voor netbeheerders en andere belanghebbenden daar toestemming voor geven en hun netwerk, inclusief alle benodigde digitale infrastructuur op orde hebben. Daarnaast lijkt ook de overheid een vinger in de pap te hebben als het gaat om energiebelasting en de wetgeving daaromtrent: hoe moet het terugladen en weer opladen worden bijgehouden en hoe dient de energiebelasting hier op worden toegepast?
Er zijn al veel studies an artikelen aan gewijd, maar deze hieronder geeft al een aardig inzicht in de haken en ogen, en waarom het nog zo lang gaat duren voor we daadwerkelijk V2G/V2X kunnen gebruiken. Ik vrees dat V2L (voor je koelkastje op de camping ed) voorlopig het enige is waarvoor we de batterijen van onze elektrische auto’s kunnen gebruiken.
Dat heeft echter ook een voordeel, je hoeft niet meer zo kieskeurig te zijn in de keuze van je auto, als die ‘slechts’ V2L biedt is dat voorlopig meer dan genoeg ;)

https://id.nl/mobiliteit/...den-nou-echt-in-nederland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
@Jeffolk
Op veel van die vragen kan je al een discussie/antwoord vinden in de desbetreffende topics.
Het is niet EV3 gebonden.
Met de EV6/V2L (max. 3,6 kW dus wel meer dan een campingkoelkastje :) ) kan ik overigens al gewoon terugleveren aan de woning. In V2G heb ik vooralsnog geen interesse want onder de huidige regelingen zie ik daar idd totaal het nut niet van in.

ps. Ik woon in Vlaanderen waar de energiebelasting geheven wordt op afname en niet op teruglevering.
Wanneer je de HV accu van een BEV gaat volladen via het openbaar net betaal je daar dus al de volle pot energiebelasting op. Op teruglevering aan het net is (nog) geen energiebelasting en wat je intern met je PV doet (lokaal opslaan en lokaal terugleveren aan de woning) heeft niets te maken met het openbaar net dus ook geen energiebelasting).
V2X is hier overigens ook nog niet gehomologeerd voor CCS. Wel voor 1F ChadeMo.

[ Voor 48% gewijzigd door IvoB2 op 24-08-2024 13:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onzenuub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor
Chademo is toch allang overleden in de EU? Ja ik weet het; er zijn nog wat Japanse auto's die ermee rondrijden. 11 Jaar geleden had mijn 'Metsubsidie' het ook (net als de Leaf); ook toen al waren er de eerste experimenten met EV's koppelen aan het lichtnet. Helaas nog niet van de grond gekomen. Ik heb echt het idee dat Kia met Pilot land NL het nu vlot wil trekken. Voor mij de enige reden om nu in de EV3 te stappen. Ik ben nu een volkomen tevreden Niro EV rijder maar wil er graag bij zijn als V2X (en dan niet de simpele V2L maar gewoon V2G) Q1 2025 losgaat. Het is echt niet heel anders dan je thuisaccu/zonnepanelen via een slimme App en een goed dynamisch energiecontract koppelen.

[ Voor 13% gewijzigd door Sigmasailor op 24-08-2024 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:00

Hippe Lip

+ + + NL + + +

ljjlong schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 21:53:
Helaas gaat de EV3 dus voor mij het niet worden. Ik had gehoopt dat ik na het zitten en rijden in de EV6. Waarin ik goed achter het stuur kan zitten. Ook in de EV3 kon zitten o.a omdat de hoogte van de EV6 10 cm lager is dan van de EV3.

Dit sluit niet aan met waar het gesprek in dit topic op dit moment over gaat zoals V2L en V2G. Hiervoor was er ook een demonstratie met een Tinyhouse op wielen in combinatie met een EV9.
Ik heb nog nergens gehoord wat de laadpaal kost die nodig is voor V2G. Die V2G zou voor mij reden kunnen zijn om naar mijn 2e EV over te stappen, maar dat doe ik alleen als ik alles zeker weet. Nu kan het in theorie, maar of het in NL met zekerheid beschikbaar komt, wanneer en wat het gaat kosten is nog allemaal vaag.
Bovendien wil ik weten wat die laadpaal kan. Ik gebruik nu een Zappi en heb die behoorlijk geïntegreerd ijn mijn domotica (Home Assistant) en die functionaliteit wil ik niet graag kwijt…
Maar ik zag nog niet eerder van iemand met mijn afmetingen. Zijn ervaring delen over hoeveel ruimte iemand heeft in de EV3. Dus mocht je boven de 2 meter lang zijn en interesse hebben in de EV3... Dan zal ik sowieso nog even wachten tot je kan passen in een versie zonder elektrisch verstelbare stoelen en dakraam.
Is (de nieuwe versie van) de IONIQ5 niet iets voor jou? Ik ben weliswaar 8 cm korter, maar heb ook nogal eens last van ruimtegebrek. Ik dacht dat die IONIQ5 groter is. Die staat bij mij net als de EV3 op mijn prospect-lijstje.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sigmasailor schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 21:25:
Chademo is toch allang overleden in de EU?
Hier in het dorp staan nog een hele reeks bidirectionele ChadeMo laadpalen.
Inderdaad alleen voor Nissans en bakbeesten van laadpalen.
Nadien heeft EU voor CCS gekozen maar daar is de netbeheerder er nog altijd niet in geslaagd om bi-laadpalen te homologeren. Wanneer je V2G wil ben je totaal afhankelijk van de procedure van de netbeheerder want het is en blijft zijn speelgoed. In en rond je huis maak je zelf de regels.
En idd V2L heeft zijn beperking tot 3,6 kW maar werkt voor de rest even goed als een gewone thuisaccu.
Geeft al meer vermogen dan de Sessy's en daar springt men ook op.
Persoonlijk begrijp ik dus niet zo dat men V2L (eenvoudiger, goedkoper en niks te maken met de netbeheerder) afdoed als onbruikbaar maar wel al zijn hoop stelt op het duurdere V2G waar men afhankelijk is van de grillen van de netbeheerder.

Wanneer het technisch allemaal zo eenvoudig en goedkoop was en men was niet afhankelijk van de voorschriften van derden was het er al lang geweest. Tot op heden is de praktijk echter dat er jaar na jaar uitgesteld wordt.
Zat ook al jaren te wachten op de praktische uitvoering van V2X maar sinds ik V2L werkend heb (voor een paar honderd euro) heb ik V2X de eerste jaren zeker niet meer nodig want het voegt niets toe voor wat ik ervan verwacht.

Persoonlijk, mijn mening dus en dat is het dan ook maar, investeer ik in de eerste plaats in een auto om mobiel te zijn. Niet om deze 24/7 aan de muur van de woning te kunnen koppelen. :+

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 25-08-2024 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Vergelijking tussen de ev3 en de ev6.

YouTube: 2025 Kia EV6 Facelift vs Kia EV3: Ultimate Electric Showdown | Which...

@IvoB2 helemaal mee eens. Toch zou het wel prettig zijn als je wat meer dan 3600w uit de auto kon halen. Ik zie geen nut in V2G tenzij ik als energiehandelaar op zou willen treden of dat ik het werk van de netbeheerder ga doen om als balanseer entiteit. Wel lijkt het me tof om zo dicht mogelijk bij de 0 op de meter in de buurt te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Gezien de auto bij mij niet 24/7 aan de woning is gekoppeld is de HV accu van de auto gewoon een back up in de winter.
Primair komt mijn energie uit de zonnepanelen, dan uit de thuisaccu en dan pas uit de accu van de EV.
Tussen half februari en half november zit ik zonder V2X al 100% nul op de meter. De back up van de HV accu is er alleen maar om in december en januari de 85% zelfvoorzienigheidsgraad op te krikken richting 100%.

V2L moet niet mijn volledige woning van vermogen voorzien. Het is een back up, een optelsom bij de andere reeds voorziene mogelijkheden. Wie denkt met V2X zijn volledige woning 24/7 van energie te kunnen voorzien gaat ofwel bedrogen uitkomen of wel een heel dure thuisaccu op zijn oprit hebben staan.
Maar uiteraard ieder zijn eigen uitgangspunten en oplossingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:12

winnie

de poes...

Ik heb vrijdag mijn handtekening gezet onder een order voor een Plus Advanced, LR in Aventurine Green. Verwachte levering in februari 2025, maar in ieder geval in 2025Q1. Het is een particuliere aankoop.
Het lijkt me een prima wagen, eenmaal meegereden in een nieuwe Niro en dat beviel prima. Toch heb ik ook nog voldoende twijfels. Twijfels die in de praktijk weersproken of bewezen moeten worden omdat niemand dit nog weet (volgens mij). En die voor alle moderne auto's gelden en niet alleen voor de EV3

Even wat nieuwsberichten linken:
26-06-2019 https://tweakers.net/nieu...n-smarthomeapparaten.html
LG wil zijn opensourceplatform webOS inzetten als besturingssysteem voor toekomstige apparaten binnen de categorieën automotive, robotica en smart home. LG heeft daarvoor een nieuwe overeenkomst gesloten met het Finse softwarebedrijf The Qt Company.
27-05-2024 https://tweakers.net/nieu...-infotainmentsysteem.html
Automotive Content Platform zou regelmatig worden bijgewerkt. Het is niet duidelijk of de ontwikkeling van het infotainmentsysteem gelijk loopt met die van het webOS-platform. Het is ook nog niet duidelijk of er nog meer auto's van Kia, of andere autofabrikanten, worden uitgerust met de software.
26-06-2019 https://tweakers.net/nieu...ar-voor-webos-20-tvs.html
Bovendien kunnen uitsluitend tv's die in 2015 geleverd werden met webOS 2.0 de upgrade tegemoet zien. Tv's uit 2014 die in 2015 konden worden bijgewerkt naar webOS 2.0, vallen bij de komende software-update buiten de boot.
10-04-2024 https://tweakers.net/nieu...-over-te-nemen-waren.html
Via de tweede kwetsbaarheid, CVE-2023-6318, kon men het nieuwe gebruikersaccount roottoegang geven. Hierdoor kon het volledige televisietoestel overgenomen worden.
16-05-2024 https://www.kaspersky.com...er-telematics-data/51245/
Vehicle makers sell the data collected by connected cars about their users’ driving habits to data brokers – who resell it to insurance companies.
07-09-2023 https://www.bright.nl/nie...undai-nissan-privacy.html
In sommige landen vragen Nissan en Kia ook om toestemming voor het bijhouden van gegevens over het seksleven van de autobezitters.
https://www.accenture.com...ervices-in-Automotive.pdf (pdf alert)
The transition toward vehicles that are defined by their digital services—including safety,
comfort, operational and entertainment features—promises to bring significant new
revenue pools to the automotive industry
Het klinkt allemaal leuk, die connected cars en de autofabrikant als dienstenleverancier. Maar ik zie wat uitdagingen:
1) hoe zit het met updates? Niemand die het weet maar een auto is geen telefoon. 5 jaar Android updates is betrekkelijk nieuw en volgens veel mensen heel fatsoenlijk, maar van een auto verwacht ik een veelvoud aan jaren. Ik wil over 10 jaar mijn auto kunnen verkopen met de wetenschap dat het OS nog jaren bijgewerkt wordt. Want anders is mijn auto een stuk minder waard.
2) alle data in de cloud. Het is al vaker gezegd maar hoe veilig is het daar? En wat gebeurt er met die data? Ik weet het niet, maar die algemene voorwaarden moet je wel accepteren, anders heb je meteen al niets aan de auto. En dan vertrouw ik een Koreaans bedrijf meer dan een Chinees bedrijf en ook meer dan de Amerikanen. Dat het nieuws over Nissan en Kia gaat wil zeggen dat er bij die bedrijven ruimte voor verbetering is. Maar hoed je voor de bedrijven waar niets over bekend is.
3) een autofabrikant als dienstenleverancier. De gratis OTA updates zijn beperkt tot 2, daarna mag je in de weer met USB-C drives of naar de dealer. Maar wat nu als er andere updates ook alleen maar tegen vergoeding komen? Een vernieuwde auto-pilot bijvoorbeeld? De oude is niet meer veilig, de nieuwe kost je geld? Of integratie met een bepaalde dienst? Android auto in een volgende versie? Gaan we zo meteen over op een abonnementen systeem, in plaats van een on premise systeem? Mercedes investeert 1 miljard per jaar in zijn ontwikkeling als dienstenleverancier. Dat geld moet terugverdiend worden en liefst met winst.

De botsing van de autowereld met de digitale wereld is een interessante ontwikkeling. Met de Ev3 zit ik er midden in, maar ik hou mijn hart vast voor alle risico's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slelieveld
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-05 05:22
Hallo, na de hele post doorgelezen te hebben (dat is wel een uurtje :-) ) een paaar vragen:

1. klopt het dat er betere aanbeidingen waren in het verleden dan nu? Iets van "kia korting" bovenop de SEPP regeling?

2. is het mogelijk om op de kia.nl prijzen dan bij de dealer daadwerkelijk nog korting te krijgen (zonder inruil)? Ik weet dat een vuistregel van (heel) vroeger was, zonder inruil 8% maximaal.

3. Zijn er nog verplichtingen voor de 7 jaar garantie? Dure controles/onderhoudsbeurten?

4. Denken jullie dat er nog aanbiedingen in het vat zitten zo tegen het einde van het jaar en haal je dan de SEPP nog?

Excuus als dit al ergens beschreven/te lezen is, dan heb ik eroverheen gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winnie

winnie

de poes...

1) Voor zover ik weet is er alleen de korting op de metallic lak. Om op die manier voor een gewilde uitvoering (Plus- Advanced) onder de SEPP grens te duiken.
2) ik heb ingeruild en ik koop te weinig auto's om hier een zinnig antwoord op te geven. Ik weet dat lease maatschappijen tot 7% korting bedongen. Maar die bellen alle dealers af en vragen de prijs op. Als er een dealer in een uithoek van het land meegaat in die korting is het afleveren nog een uitdaging. Ik heb met drie dealers onderhandeld..
3) onderhoud bij een willekeurige Kia dealer of Kia-servicestation is wel nodig. Maar onderhoud is beperkt. garantiebeurtje, en daarna elke 15.000kilometer een beurt. zie https://www.kiaclub.nl/to...indComment&comment=245207
4) De SEPP-aanvraag is gebaseerd op een getekende koopovereenkomst. Na afloop moet je nog een bewijs uploaden (kentekenbewijs) dat je de auto echt in bezit hebt. Ik denk dat de hoeveelheid nog beschikbaar geld vooral de doorslag zal geven. Aanbiedingen van merken zullen er altijd zijn. Maar omgekeerd geredeneerd: welk merk gaat aan het eind van het jaar nog stunten met een aanbieding? De merken die hun targets voor 2024 niet halen. Waarom halen ze hun targets niet? Omdat ze een auto verkopen die niet zo aantrekkelijk was tegen de oude prijs. Aanbiedingen zorgen voor een meer aantrekkelijke prijs, maar ik vraag me af of het dan aantrekkelijk genoeg is.

[ Voor 6% gewijzigd door winnie op 25-08-2024 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slelieveld
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-05 05:22
Dank!

3. Elke 15000km een beurt!? Pf... das best veel, ik heb nu elke 30000km (brandstof en volgens boordcomputer).
4. Dus als je dit jaar koopt, volgend jaar geleverd krijgt en er is nog geld in de 2024 pot krijg je je 2950? Of is er een addertje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winnie

winnie

de poes...

slelieveld schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 11:13:
Dank!

3. Elke 15000km een beurt!? Pf... das best veel, ik heb nu elke 30000km (brandstof en volgens boordcomputer).
4. Dus als je dit jaar koopt, volgend jaar geleverd krijgt en er is nog geld in de 2024 pot krijg je je 2950? Of is er een addertje?
2) Die 15.000 is gebaseerd op wat een Niro EV (Gen1) moet. Dat kan voor de EV3 best anders zijn. Ik zag al dat een EV6 elke 30.000km een controle beurt moest krijgen. Ik kan het gewoon nog nergens vinden. Het is nog niet bekend of ik zoek niet goed genoeg.
4): Op https://www.rvo.nl/subsid...sepp/subsidie-koop-nieuwe staat het uitgelegd inclusief het moment van uitbetaling. De aanvraag moet wel in 2024 binnen zijn en er moet nog geld in het potje zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-05 12:11
Na heel lang wikken en wegen zijn we er wel uit.. we gaan voor de EV3, maar nu zitten we met de volgende vraag... de plus of de plus advanced.

In principe heeft de plus als wat we zoeken, maar hoe zijn jullie ervaringen met stoffen bekleding en kleine kinderen? En welke bekleding zit er in de plus? Is dat die lichte kleur met op het bovenste gedeelte de bruine stof?

Naast de bekleding is nice to have aan de advance is de automatische achterklep, elektrische verstelbare bestuurdersstoel en de 19" velgen.

Eigenlijk zoeken we gewoon de plus met lederen bekleding.. de rest maakt niet veel uit.

Zero.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:58
Pelox schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 11:25:
Na heel lang wikken en wegen zijn we er wel uit.. we gaan voor de EV3, maar nu zitten we met de volgende vraag... de plus of de plus advanced.

In principe heeft de plus als wat we zoeken, maar hoe zijn jullie ervaringen met stoffen bekleding en kleine kinderen? En welke bekleding zit er in de plus? Is dat die lichte kleur met op het bovenste gedeelte de bruine stof?

Naast de bekleding is nice to have aan de advance is de automatische achterklep, elektrische verstelbare bestuurdersstoel en de 19" velgen.

Eigenlijk zoeken we gewoon de plus met lederen bekleding.. de rest maakt niet veel uit.
note: 19" heeft een hoger verbruik, dus kleinere range... is dat het waard?
wellicht leer achteraf laten doen door specialist? zou best voordelig kunnen zijn en ERG veel kleuren mogelijk

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winnie

winnie

de poes...

Kan ik niet zo heel veel op zeggen omdat het allemaal persoonlijk is.
Plus advanced: We rijden veel in warme dagen, een schuifdak is dan wel erg fijn (al was het alleen maar om de hitte uit de auto te laten). Het premium sound system vind ik een voordeel. Leder boeit niet zo, we hebben drie kinderen laten opgroeien op stof en dat ging ook goed. Achterklep elektrisch is handig met volle armen.
Maar plus advanced heeft ook nadelen: grote velgen kosten bereik. Electrische stoel verstellen duurt langer dan handmatig.

[ Voor 40% gewijzigd door winnie op 25-08-2024 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
winnie schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 11:33:
[...]

Kan ik niet zo heel veel op zeggen omdat het allemaal persoonlijk is.
Plus advanced: We rijden veel in warme dagen, een schuifdak is dan wel erg fijn (al was het alleen maar om de hitte uit de auto te laten). Het premium sound system vind ik een voordeel. Leder boeit niet zo, we hebben drie kinderen laten opgroeien op stof en dat ging ook goed. Achterklep elektrisch is handig met volle armen.
Maar plus advanced heeft ook nadelen: grote velgen kosten bereik. Electrische stoel verstellen duurt langer dan handmatig.
Wij hebben nu een volledig glazen schuifdak, gebruiken we nooit. Dus dat heeft geen toegevoegde waarde voor ons.

De mindere actieradius is wel weer een ding met de 19".. keuzes keuzes..

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
Soepstengel01 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 07:55:
Ik vindt zelf doorgaans een instapmodel van een "betaalbare" auto niet erg mooi, kaal en ielig. Meestal zijn er extra opties nodig om er iets van te maken. Dat vindt ik in dit geval van de EV3 erg meevallen, nog steeds een mooie complete auto.

YouTube: EV3 에어 무옵션!!! 실구매가 3,500만원!! 이 정도 구성이면 괜찮나요?
Dit is niet een instap model, lijkt wel een soort semi plus advance met lederen bekleding.

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Pelox schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:26:
De mindere actieradius is wel weer een ding met de 19".. keuzes keuzes..
Je kunt de 19" wielen natuurlijk inwisselen voor 17". Omdat er ook mensen van 17 naar 19 willen kan vraag en aanbod bij elkaar komen en afhankelijk van wat het wisselen kost redelijk kosten neutraal uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
winnie schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 11:22:
2) Die 15.000 is gebaseerd op wat een Niro EV (Gen1) moet. Dat kan voor de EV3 best anders zijn. Ik zag al dat een EV6 elke 30.000km een controle beurt moest krijgen. Ik kan het gewoon nog nergens vinden. Het is nog niet bekend of ik zoek niet goed genoeg.
@slelieveld Onderhoud zou voor de EV3 iedere 30kkm of 2 jaar moeten zijn - tenzij ze in NL speciaal afwijken. Durf niet meer te zeggen waar ik dat gezien had, wellicht in een handleiding of onderhoudsschema vanuit Korea, maar volgens mij wel betrouwbare bron. Zou het even met de dealer checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:39
Zo is het ook met de EV9, 30k km of 2 jaar.

Maar omdat dit rijdende computers zijn zal ik, zeker in het begin vaker langs de dealer voor systeem updates gaan. Die worden niet OTA gedaan en de dealer belt je ook niet op als er nieuwe zijn…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Vergis je niet; de plus advanced heeft wel een elektrische bestuurdersstoel, maar geen geheugenfunctie. Je moet dus tekens handmatig verzetten als je meerdere bestuurders hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
Coffee schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 18:05:
[...]

Vergis je niet; de plus advanced heeft wel een elektrische bestuurdersstoel, maar geen geheugenfunctie. Je moet dus tekens handmatig verzetten als je meerdere bestuurders hebt.
Oh ja dat was nog een vraag idd. Geen geheugenfunctie is niet handig.

Zero.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA
Pelox schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 18:43:
[...]

Oh ja dat was nog een vraag idd. Geen geheugenfunctie is niet handig.
Wil je de geheugenfunctie op de stoel dan is (jammer genoeg) de GT Plus je enige optie.

bron: https://www.kia.com/conte...rlands-EV3-prijslijst.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
AtlAntA schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 18:50:
[...]

Wil je de geheugenfunctie op de stoel dan is (jammer genoeg) de GT Plus je enige optie.

bron: https://www.kia.com/conte...rlands-EV3-prijslijst.pdf
We willen eigenlijk alleen lerenbekleding op de stoelen en verder is de plus uitvoering voldoende. Maar dat gaat niet..

Zero.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
Pelox schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 19:56:
[...]

We willen eigenlijk alleen lerenbekleding op de stoelen en verder is de plus uitvoering voldoende. Maar dat gaat niet..
Je kunt ook achteraf leren bekleding toevoegen. Bij Ayvens €1540.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
deejeebv schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:05:
[...]

Je kunt ook achteraf leren bekleding toevoegen. Bij Ayvens €1540.
Ja wellicht is dat dan een idee

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-05 00:22
winnie schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 11:22:
[...]

4): Op https://www.rvo.nl/subsid...sepp/subsidie-koop-nieuwe staat het uitgelegd inclusief het moment van uitbetaling. De aanvraag moet wel in 2024 binnen zijn en er moet nog geld in het potje zitten.
Tegen mij zei de dealer ook bij 30.000km of om de 2jaar onderhoud. Kosten zijn ongeveer 200euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:58
Pelox schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:09:
[...]

Ja wellicht is dat dan een idee
dank u...

ik geef je 2 tips ( lees even terug) , en nog niet eens een reactie op mijn tips.

nu bij andere ineens bedanken voor dezélfde tips..

dank u en suc6

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart155
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:12
Wat betreft de laadpaal en V2H / V2G, kan dit wellicht een mooie optie gaan worden:

YouTube: Presenting Zaptec Go 2

Ik ben verder geen expert in laadpalen en V2G maar ik kan me toch niet voorstellen dat deze Zaptec Go 2 ineens € 4000 of € 5000 duurder gaat worden (t.o.v. de eerste generatie Zaptec Go) vanwege het bi-directioneel laden. Of wat mist er nog iets essentieels in deze laadpaal?

Meer info hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sigmasailor
Grote vraag is of de EV3 AC of DC gaat leveren. Als het DC is heb je thuis nog een (dure) omvormer nodig.

Als Tweakers het goed heeft (al tijdje geleden een topic over V2X bij Kia) en er gewoon AC uit de EV3 (en EV9) komt lijkt dit kastje inderdaad DE oplossing.

Moet er nog wel een oplossing komen voor het feit dat je bij terugleveren tegenwoordig gestaft wordt met een terugleververgoeding en bij afnemen weer de energiebelasting kan betalen (van stroom die je misschien een uurtje geleden teruggeleverd hebt).

[ Voor 66% gewijzigd door Sigmasailor op 26-08-2024 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Hier (en daar zijn ze meestal goed op de hoogte en lopen ze op de markt vooruit) spreken ze voor de EV3 toch van DC terugleveren en de benodigdheid van een DC-AC laadpunt om V2G te verwezenlijken.
Ze testen er ook al de EV9 en daar verloopt het ook via een bidirectionele laadpaal.

https://www.wattsnext.be/...e-kia-ev3-rijmt-op-v2g-30
https://www.wattsnext.be/...tioneel-laden-ac-in-be-26

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 26-08-2024 10:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Tim van WattsNext heeft mooie uiteenzettingen, en is hard aan de bak om V2H/G op de baan te krijgen in België. Echter spreekt Tim zelf van het vermoeden dat het om DC terugleveren gaat, op basis van zijn ervaring met de EV9. Hij weet het ook niet zeker :) Daarbij hebben meerdere dealers aangegeven te verwachten dat het AC terugladen betreft.

Overigens geeft Tim aan dat alleen de eerste artikelen over de EV3 van V2H spreken, maar de website van Kia zelf over V2L spreekt. De prijslijsten van de EV3 (in NL en BE) spreken beide echter wel gewoon over V2X, waarbij V2X het bredere concept is waaronder V2L, V2H en V2G vallen.

Enfin, we weten dus nog steeds niet zeker of de EV3 AC of DC kan terugladen. Ik zelf houd er in ieder geval rekening mee dat dit óf DC laden is, óf dat het nog lang duurt voordat V2H/G mogelijk is met laadpalen anders dan die van Kia Charge zelf. Ik zou prospect kopers dan ook adviseren om de V2X functie niet mee te nemen in de koopoverweging, daar dit nog veel te speculatief is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Iets anders, weet iemand wat voor een daktent dit is op de EV3?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cAhz6zcJYaEDN4WM-6EDDUA8OM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UjUHJnUUv8M8TFWcvxXs10aV.jpg?f=fotoalbum_large

Wij houden wel can camperen, en dit lijkt me een grappige manier om Europa te doorkruisen (hoewel ik niet weet hoe het is om de daktent telkens in de klappen wanneer je een uitstapje maakt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winnie

winnie

de poes...

Eén van de redenen voor Kia om de nieuwe EV3's pas in 2025 te registreren:
https://www.autoweek.nl/a...oete-wegens-co2-uitstoot/
(naast andere redenen zoals het beeld dat de auto een jaar jonger is dan eentje uit 2024, ook al scheelt het misschien maar een maand)
Pagina: 1 ... 5 ... 50 Laatste