Het grote Kia EV3 topic

Pagina: 1 ... 102 103 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
_birdie_ schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:56:
[...]

Ik heb nog nooit batterij conditionering gebruikt .. maar snellaad alleen met warmer weer. Ging wel een keer automatisch aan maar toen was er geen laadmogelijkheid. In de winter zal het wel handig zijn maar dan laad ik voor 98% AC aan de laadpaal in de buurt.
Werkt echt goed. 10 minuten voor aankomst bij de snellaadpaal even aanzetten en je laadsnelheid in de winter is met zo snel als normaal. Ik ben het een keer vergeten en dan merk je echt het verschil. Bij navigeren via Kia navigatie naar een laadpaal zet de auto m inderdaad zelf automatisch aan

• MeanGreen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:25
Weet iemand hier hoe het zit met DriveWise ADAS Pack? Ik ga waarschijnlijk binnenkort voor private lease kijken, maar Ayvens via ANWB biedt dat pack voor € 8 per maand, via de Kia.nl configurator kom ik dat helemaal niet tegen. Ze geven ook geen enkele info over wat het precies inhoudt. Kia heeft een hele pagina over DRIVE WiSE, maar welk level 1 t/m 5 of welke systemen er bij welk model zouden kunnen zitten kan ik niet vinden.

Via ANWB kost een andere kleur lak trouwens € 11 of € 26 per maand extra, via Kia.nl zie ik daar weer niets van terug, of dat moet komen doordat de prijsberekening het momenteel niet doet. Ben ik de enige die dat heeft?

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:09

Steeffoon

Smartphone-nerd

Nette update voor de Kia app (dit is op Android)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zy7XMpkQbAYIQihR_9K9exDo47M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0tlhabJiICjF2gXLjF7aKeti.jpg?f=fotoalbum_large

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Oppo Find X9 Ultra, Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Steeffoon schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 08:30:

[Afbeelding]
Jep, die kwam maandag op iOS al langs. Wel even wennen, maar ziet er net iets beter uit. Ook de iOS widget is overzichtelijker.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Steeffoon schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 08:30:
Ook met deze versie nog niet de mogelijkheid om de ramen te bedienen via de app in NL, zie ik. Jammer!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-08 19:06

Coffee

Coffee

MeanGreen schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 08:29:
Weet iemand hier hoe het zit met DriveWise ADAS Pack? Ik ga waarschijnlijk binnenkort voor private lease kijken, maar Ayvens via ANWB biedt dat pack voor € 8 per maand, via de Kia.nl configurator kom ik dat helemaal niet tegen. Ze geven ook geen enkele info over wat het precies inhoudt. Kia heeft een hele pagina over DRIVE WiSE, maar welk level 1 t/m 5 of welke systemen er bij welk model zouden kunnen zitten kan ik niet vinden.

Via ANWB kost een andere kleur lak trouwens € 11 of € 26 per maand extra, via Kia.nl zie ik daar weer niets van terug, of dat moet komen doordat de prijsberekening het momenteel niet doet. Ben ik de enige die dat heeft?
Ik heb dit ook nooit helemaal goed begrepen, maar volgens mij is het enige verschil tussen HDA1.5 en HDA2.0 de LKA, oftewel actieve rijbaanwisseling en FCA2.0, wat noodrem assistentie bij kruisend verkeer toevoegt tov FCA1.5. Mogelijk is hij ook iets beter in het volgen van de rijbaan, maar nergens is bevestigd hoe veel beter dat dan is.

[ Voor 3% gewijzigd door Coffee op 22-07-2026 11:37 ]

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

• peterx1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:32
Reed gisteren rustig over de snelweg , niets aan de hand en kreeg diverse keren achter elkaar de goede raad om te gaan rusten en of koffie te drinken. Op 30 km in totaal wel zes keer. Hoe kom ik hier vanaf. En ja ik lette goed op, niets aan de hand..

• NVranya
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04:41
peterx1 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:18:
Reed gisteren rustig over de snelweg , niets aan de hand en kreeg diverse keren achter elkaar de goede raad om te gaan rusten en of koffie te drinken. Op 30 km in totaal wel zes keer. Hoe kom ik hier vanaf. En ja ik lette goed op, niets aan de hand..
Apart, ik krijg dat eigenlijk alleen op binnendoorwegen (60km/u) met fietspaden links en rechts, waardoor je dus steeds over lijnen gaat en moet afremmen/optrekken/uitwijken voor fietsers, wandelaars en tegoemoetkomend verkeer.

Het piept op zich niet heel lang, maar als je er direct vanaf wilt even een fractie flink accelereren of remmen en dan snapt hij dat je wakker bent.

Als het een stuk is wat je vaker rijdt - en je doet geen rare dingen - moet je eens kijken of dat vaker gebeurd en dan waar dat dan precies gebeurd, wellicht een dingetje in het wegbeeld.
Normaliter als je inderdaad constant en rustig rijdt zonder steeds over lijnen te gaan en je hebt je handen aan het stuur en je blik op de weg, dan moet de coffeebreak niet geactiveerd worden

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:48
Thee drinken. :P

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-08 16:08
Kort je rem in trappen. Stopt de melding meteen.

• deMercer
  • Niet online
Exact dit heb ik ook 2x gehad, beide keren op dezelfde weg onder vergelijkbare omstandigheden. Ik had het idee dat het te maken had met de stand van de zon (schuin links van voren), de hoogte van de zon (een paar uur voor zonsondergang) en het dragen van een zonnebril. Buiten deze 2x hier nooit last van gehad.

• Coffee

Coffee

Coffee

Als je een kapje voor de DAW sensor plaatst gaat deze veel minder vaak af, tot bijna nooit meer. Alleen als je intens gaat slingeren zal die dan afgaan. Een kapje, pleister of iets anders wat de camera afdekt helpt hierbij al.

https://makerworld.com/en/models/225486-take-a-break-warning-eliminator

bijkomend voordeel is dat je geen zeikend piepje krijgt wanneer je je omgevingscheck doet om af te slaan of om van rijbaan te veranderen.

[ Voor 20% gewijzigd door Coffee op 24-07-2026 07:30 ]

• Bazalt
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-08 10:59
Vitruvius schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 14:16:
[...]
Nodeloos rem intrappen is niet altijd fijn voor de achterliggers. Als je de cruisecontrol aan heb dan werkt het ook door deze even kort uit en gelijk weer aan te zetten. Koffiekopje signaal is wat mij betreft echt het slechtste idee ooit. Het zou de rijveiligheid ten goede moeten komen, maar het omgekeerde is eerder het geval. Je raakt er gestressed van en je gaat al rijdend zoeken naar manieren om het uit te schakelen, wat ten koste gaat van de aandacht voor het verkeer. Het stopt ook niet altijd vanzelf.

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Vitruvius schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 14:16:
[...]
Richtingaanwijzer werkt ook! :*)

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Oppo Find X9 Ultra, Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• john43
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:29

john43

Emmen

Begin van de maand een KIA EV3 besteld de GT line versie.

Zou op voorraad zijn en eind deze maand geleverd worden.

Bij het tekenen bleek deze auto plots verdwenen. Dealer had naar zijn zeggen gereserveerd voor mij.

Helaas blijkt een volgende auto nog ergens op zee te zijn met nu opeens onzekere levertijden.

Dit is wel balen.

Groet, John woonplaats Emmen

• THE_BASE
  • Niet online
john43 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 15:59:

Bij het tekenen bleek deze auto plots verdwenen. Dealer had naar zijn zeggen gereserveerd voor mij.

Helaas blijkt een volgende auto nog ergens op zee te zijn met nu opeens onzekere levertijden.

Dit is wel balen.
Dat is inderdaad balen, zijn die auto’s inmiddels niet gewoon leverbaar? Eventueel andere dealers?

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
deMercer schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:15:
[...]

Ook met deze versie nog niet de mogelijkheid om de ramen te bedienen via de app in NL, zie ik. Jammer!
Inderdaad

Wel leuk om de melden; de Kia uvo integratie van home assistant geeft wél de mogelijkheid om de ramen op ventilatie óf helemaal open te doen. Overigens alleen de voorramen.

• deMercer
  • Niet online
koelkast schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 18:35:
[...]

Inderdaad

Wel leuk om de melden; de Kia uvo integratie van home assistant geeft wél de mogelijkheid om de ramen op ventilatie óf helemaal open te doen. Overigens alleen de voorramen.
Ja, van @WoutF begreep ik eerder ook dat het via de API wel mogelijk is. Hier in Spanje met onze Spaanse EV3 gewoon via de app. En als ik het goed heb - kan het momenteel niet controleren - doen dan wel alle ramen mee.

Ik vind het bijzonder dat dit soort functionaliteit in de app op land-niveau instelbaar / kiesbaar is gemaakt.

• Teddieke
  • Registratie: Juli 2022
  • Nu online
john43 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 15:59:

Dit is wel balen.
Dat ‘op voorraad’-verhaal daar schijnen nogal wat haken en ogen aan te zitten. Veel dealers hebben op hun site voorraad staan welke er in werkelijkheid helemaal niet zijn. Heeft schijnbaar iets te maken met onderlinge uitwisseling bij diverse dealers. Althans, dat is wat onze verkoper vertelde. Daardoor kan het zomaar zijn dat auto’s opeens niet leverbaar zijn als er geen order aan wordt gekoppeld.

Wij zijn 1,5 week geleden gebeld dat onze auto er is. 15 augustus mogen we ‘m ophalen. Ik ga er vanuit dat de auto er echt fysiek staat en dat het nog zo lang duurt vanwege vakantietijd. 15 augustus redt mijn geduld wel. 😛

• john43

john43

Emmen

Wellicht komt die van mij dan ook rond die datum.

Tja het gaat ze als dealer wel gemakkelijk af.

Ik heb wel de overeenkomst getekend dus er valt weinig meer te onderhandelen.

Afgelopen vrijdag wist hij niet wat de status was na de bestelling.

Fijn te lezen dat jij hem rond de 15e op kan gaan halen

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
Sinds 1 week de Kia EV3 Plus in mijn bezit. Hiervoor de Kia E-Niro Edition. (2021 "oud" type). Moest de eerste dagen heel erg wennen omdat de knoppen op het stuur omgewisseld zijn. Maar goed kwestie van wennen. De diverse "piepjes" van de EV3 zijn ook subtieler en minder nadrukkelijk aanwezig. Snelheidspiepjes kan ik nu via het indrukken van de volumeregelaar op het stuur uitschakelen en de oogherkenning schakel ik nu uit via het sterretje op het stuur. De scherm indeling was even zoeken want ik wist in eerste instantie niet dat je onderdelen van het scherm kon verschuiven door er even op te drukken (tsja 73 jaar). Waar ik heel erg aan moest wennen en nu ook nog is de I-Pedal. Bij de E-Niro kon ik via de linker flipper bijremmen maar nu staat in de EV3 de I-Pedal aan maar moet je alles met de rechtervoet doen en ja dat betekent dat ik af en toe moet bijremmen op de normale rem. Maar goed het zal vanzelf wennen. Wel heb ik 2 vragen en wellicht zijn er mensen die het antwoord weten.
* Scherm: hoe kan ik het standaard scherm aanpassen door de donkere routekaart niet zichtbaar te maken of te vervangen door een klok oid?
* Achteruit rijden: bij de E-Niro was een geluid hoorbaar wanneer ik achteruit reed. Bij de EV3 hoor ik niets. Kan ik dat ergens instellen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_TDK9ykhhffNBvsStv7moMtos0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OeO5EhCdMFOnYw2qBLh8uixb.jpg?f=fotoalbum_large

• john43

john43

Emmen

Goedemorgen,

Geen idee tot nu toe. Dit wordt mijn eerste kia

Ik rij al 40 jaar mercedes en ben erg slecht gegaan op eentestrit met de EQB 250 van dit merk. Vandaag de zoektocht naar andere merken. Kwam uit bij de Kia....

Dus ik ben ook rond jouw leeftijd inmiddels bijna 70 jaar.

Ik zal ook wel met de nodige vragen komen op dit forum zodra ik het stuur vast kan houden

[ Voor 28% gewijzigd door john43 op 26-07-2026 10:12 ]

• Henk1023
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08:26
evertmulder schreef op zondag 26 juli 2026 @ 10:07:
Sinds 1 week de Kia EV3 Plus in mijn bezit. Hiervoor de Kia E-Niro Edition. (2021 "oud" type). Moest de eerste dagen heel erg wennen omdat de knoppen op het stuur omgewisseld zijn. Maar goed kwestie van wennen. De diverse "piepjes" van de EV3 zijn ook subtieler en minder nadrukkelijk aanwezig. Snelheidspiepjes kan ik nu via het indrukken van de volumeregelaar op het stuur uitschakelen en de oogherkenning schakel ik nu uit via het sterretje op het stuur. De scherm indeling was even zoeken want ik wist in eerste instantie niet dat je onderdelen van het scherm kon verschuiven door er even op te drukken (tsja 73 jaar). Waar ik heel erg aan moest wennen en nu ook nog is de I-Pedal. Bij de E-Niro kon ik via de linker flipper bijremmen maar nu staat in de EV3 de I-Pedal aan maar moet je alles met de rechtervoet doen en ja dat betekent dat ik af en toe moet bijremmen op de normale rem. Maar goed het zal vanzelf wennen. Wel heb ik 2 vragen en wellicht zijn er mensen die het antwoord weten.
* Scherm: hoe kan ik het standaard scherm aanpassen door de donkere routekaart niet zichtbaar te maken of te vervangen door een klok oid?
* Achteruit rijden: bij de E-Niro was een geluid hoorbaar wanneer ik achteruit reed. Bij de EV3 hoor ik niets. Kan ik dat ergens instellen?

[Afbeelding]
Bij mijn Niro-EV hoor ik het ook niet totdat ik het raam open doe. Misschien eens proberen? :)

Niro EV Exec 07-2023

• THE_BASE
  • Niet online

[Afbeelding]
Je kunt de routekaart niet vervangen door een klok, maar je kunt wel (als ik het goed zeg) met je vinger van boven naar beneden vegen, daar zijn nog wat andere opties zoals scherm uit. Een andere optie is (volgens mij) lang drukken op scrollwieltje (onder het scherm, volume) en dan krijg je de klok.

Achteruit rijden is geen piep hoorbaar, als je het raam opent zul je merken dat er een geluidje te horen is, soort van muziekje. Dat hoor je dus niet als je zelf met gesloten ramen achter het stuur zit.

Veel plezier van je nieuwe Kia EV3!

• _EV_
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 12:21
deMercer schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 18:48:
[...]

Ja, van @WoutF begreep ik eerder ook dat het via de API wel mogelijk is. Hier in Spanje met onze Spaanse EV3 gewoon via de app. En als ik het goed heb - kan het momenteel niet controleren - doen dan wel alle ramen mee.

Ik vind het bijzonder dat dit soort functionaliteit in de app op land-niveau instelbaar / kiesbaar is gemaakt.
Het is niet helemaal land-afhankelijk. Mijn collega heeft een EV5 en die kan wel gewoon de ramen via de app openen en op ventilatie stand zet.

Dus ook nog eens type-afhankelijk.

Ik kan geen redenen bedenken waarom de EV3 dit niet heeft

• Skipperhenk
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 07-08 19:24
Hier zelfde leeftijd, sinds mei de KIA EV3 plus en kom vanaf de Niro PHEV.
Inmiddels helemaal gewend en wij vinden het super fijn rijden, heel relaxed.

Bij de Niro inderdaad achterruit rij piep (buren hoorden ons altijd wegrijden uit de garage :*) ) de EV3 daarentegen produceert een zangerig geluid bij achteruit rijden en vooruit tot 30KM p/u en daarna stopt dat geluid. Is een verplichting ter beveiliging van voetgangers en fietsers.
Het startscherm is volgens mij niet aan te passen.

Veel plezier met je EV3, blijf het een geweldige auto vinden.

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
_EV_ schreef op zondag 26 juli 2026 @ 11:39:
[...]

Het is niet helemaal land-afhankelijk. Mijn collega heeft een EV5 en die kan wel gewoon de ramen via de app openen en op ventilatie stand zet.

Ik kan geen redenen bedenken waarom de EV3 dit niet heeft
Omdat iemand bij Kia Nederland het niet nodig vond/vind. En kennelijk (nav klachten hier) het nu wel hebben geactiveerd op de 5. Pure willekeur en geen prioriteit om alsnog aan te passen.

• deMercer
  • Niet online
_EV_ schreef op zondag 26 juli 2026 @ 11:39:

Dat ze überhaupt de moeite hebben genomen om dit soort restricties mogelijk te bouwen in de app in te bouwen. Dat gaat toch ook niet vanzelf? En dan ook de moeite nemen om dit soort restricties aan te zetten.

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
THE_BASE schreef op zondag 26 juli 2026 @ 11:32:
[...]

Je kunt de routekaart niet vervangen door een klok, maar je kunt wel (als ik het goed zeg) met je vinger van boven naar beneden vegen, daar zijn nog wat andere opties zoals scherm uit. Een andere optie is (volgens mij) lang drukken op scrollwieltje (onder het scherm, volume) en dan krijg je de klok.

Achteruit rijden is geen piep hoorbaar, als je het raam opent zul je merken dat er een geluidje te horen is, soort van muziekje. Dat hoor je dus niet als je zelf met gesloten ramen achter het stuur zit.

Veel plezier van je nieuwe Kia EV3!
Vanmiddag de piepjes (zangerig geluid) uitgeprobeerd met de ramen open en gelukkig hoef ik (nog) niet naar beter horen. Dat zal mijn kinderen gerust stellen denk ik :)

• THE_BASE
  • Niet online
Kreeg zojuist weer eens een update voorgeschoteld. Een OTA voor ICCU en MCU. Was zo geïnstalleerd. Volgens de logs niets bijzonders te melden.

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Vandaag inderdaad dezelfde melding. Hoewel ik in de gauwigheid geen ICCU heb zien staan stond er inderdaad wel iets met MCU (Dat had meer met het feit te maken dat ik geen bril op had ;) )

Gewoon spullen

• THE_BASE
  • Niet online
Soepie schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:51:
Vandaag inderdaad dezelfde melding. Hoewel ik in de gauwigheid geen ICCU heb zien staan stond er inderdaad wel iets met MCU (Dat had meer met het feit te maken dat ik geen bril op had ;) )
Hier is je bril. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJuP7nB3mW1XkLo3nCNAMX_TVws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E6bHXun8iowCSyI5zh6MxpXs.jpg?f=fotoalbum_large

• john43

john43

Emmen

Nice maar hoe komen deze updates binnen? Moet je je ergens aanmelden of zit er in de Kia een data kaartje verstopt met software die je updates regelmatig uitvoerd?

• john43

john43

Emmen

Kia besteld maar is er nog niet dus ben nog een leek op kia gebied

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:10

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

john43 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:03:
Nice maar hoe komen deze updates binnen? Moet je je ergens aanmelden of zit er in de Kia een data kaartje verstopt met software die je updates regelmatig uitvoerd?
Er zit gewoon een 5g modem + kaartje in, net als elke moderne auto.

[ Voor 4% gewijzigd door pjottum op 27-07-2026 16:20 ]

I have usernames older than you.

• john43

john43

Emmen

Tnx voor het snelle antwoord.

Zodra levering in zicht komt ga ik er meer van lezen. Anders ben ik alles alweer vergeten tegen die tijd....poehh

• NaZGuLL
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

NaZGuLL

Capo di Tutti Capi

Het is een kleinigheid, maar toch. Als je het infotainmentscherm uitzet, zou ik het wel fijn vinden om, al is het maar via een digitale aanduiding, de tijd zichtbaar te hebben in het display achter het stuur.

[ Voor 4% gewijzigd door NaZGuLL op 27-07-2026 17:05 ]

I've seen things you people wouldn't believe, a P4 on fire at Mach2. I watched DDR-memory glitter in the dark. All those moments will be lost in time, like money down the drain. Time to spend.

• Soepie
  • Nu online
Thnx. Dus nu nooit meer ICCU problemen met de EV3 :X

Gewoon spullen

• Coffee

Coffee

Coffee

Soepie schreef op maandag 27 juli 2026 @ 19:19:
[...]

Thnx. Dus nu nooit meer ICCU problemen met de EV3 :X
Er staat “verbeteringen”, niet dat alle problemen zijn opgelost :)

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:10

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Ik merk nu sinds een paar dagen dat mijn auto door de nacht heen stroom slurpt. Dit was tot enkele weken geleden niet zo. Ik ben nu in een nacht tijd 3 procent verloren, en gisterenochtend 4. Iemand anders ook dede ervaring?

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

• knarfbo
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 15:32
ik heb het zelfde gehad als je de zoekfunctie gebruikt kun je er van alles over lezen

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:40
Sinds een week rijden wij een EV3 LR. De auto rijdt prima. Ik ben gewend het stuur door mijn handen te laten glijden. Mijn vrouw ergert zich enorm aan het, in haar oren, overdonderend schurend geluid.

Herkent iemand dit? Remedie gevonden?

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:21
jdbiggelaa schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:39:
Sinds een week rijden wij een EV3 LR. De auto rijdt prima. Ik ben gewend het stuur door mijn handen te laten glijden. Mijn vrouw ergert zich enorm aan het, in haar oren, overdonderend schurend geluid.

Afbeeldingslocatie: https://images-prod.oreillyauto.com/parts/img/large/ca/34376p_iu.jpg

:+

Maar serieus, nee nooit echt op gelet. Stoort zelf in ieder geval mijzelf dan wel reguliere passagiers niet.

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

• john43

john43

Emmen

Lekker kleurtje!😵‍💫

• Revenge69
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 08:06

Andere vrouw?

• NVranya

Totaal niet herkenbaar. Maar anders raak je het stuur gewoon niet aan?

• john43

john43

Emmen

Ik moest tijdens de proefrit wel even wennen. Maar bij de tweede bocht is het al een gerust gevoel. Maar een leren hoesje zou niet misstaan. Misschien peuter ik hem van de huidige auto het Benz stuurtje af.....😁

• jdbiggelaa
Ja, een leren hoes is wellicht een oplossing. Voor het eerst in vele jaren nu een auto zonder leren stuur. Nooit gedacht dat het een probleem zou worden 😅

• jdbiggelaa
aidanl schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:44:
[...]

[Afbeelding]

:+

Maar serieus, nee nooit echt op gelet. Stoort zelf in ieder geval mijzelf dan wel reguliere passagiers niet.
Ik liet je creatie aan mijn vrouw zien. Haar reactie: “Ja, die wil ik” 😀

• THE_BASE
  • Niet online
Zit er geen leer op jullie stuur? Is dat materiaal bij een niet GT anders?

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

THE_BASE schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 22:46:
Zit er geen leer op jullie stuur? Is dat materiaal bij een niet GT anders?
Ik heb een plus en if anything is dat leer of dat nepspul.

• john43

john43

Emmen

Dat noemen ze PU lederen bekleding.

Vroeguhhhhh noemde men het skai kunststof.

Kortom zoals zoveel onderdelen kunststof spul

• THE_BASE
  • Niet online
pjottum schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 22:57:
[...]

Ik heb een plus en if anything is dat leer of dat nepspul.
Oh, ja. Dat ‘vegan’ of skai leer. Ik vind het heerlijk. Glijdt lekker door de handen.

• NVranya
THE_BASE schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 08:00:
[...]

Oh, ja. Dat ‘vegan’ of skai leer. Ik vind het heerlijk. Glijdt lekker door de handen.
Alleen de stoelen met de geperforeerde gaatjes zijn hierdoor wel erg zwak. Heb al een scheurtje in de bekleding

• aidanl
jdbiggelaa schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 18:55:
[...]

Ik liet je creatie aan mijn vrouw zien. Haar reactie: “Ja, die wil ik” 😀
Haha afhankelijk hoe je er zelf tegen aan kijkt, mijn excuses of alsjeblieft!
NVranya schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:23:
[...]

Alleen de stoelen met de geperforeerde gaatjes zijn hierdoor wel erg zwak. Heb al een scheurtje in de bekleding
Dat, en als er zandkorrels of fijnere viezigheden zijn deze snel de gaatjes in valt. Geen idee of dat op ten duur tot problemen leid. Zeker met jonge kinderen is het erg lastig tegen te gaan.

• Bazalt

Ja, idem hier. Na wat zoeken hebben we een stuurhoes gevonden die minder geluid maakt. Ik weet alleen niet meer precies welk type het is, maar hij is zwart, niet roze. ;)

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:28

Bob Popcorn

Plop!

Sowieso vind ik de akoestiek in de cabine van een EV3 niet echt om over naar huis te schrijven. Het zullen alle harde materialen zijn.

Kan niet stoppen met ontploffen!

• THE_BASE
  • Niet online
Bob Popcorn schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:33:
Sowieso vind ik de akoestiek in de cabine van een EV3 niet echt om over naar huis te schrijven. Het zullen alle harde materialen zijn.
Onze auto is echt fluisterstil en de audio is perfect. Geen problemen met de akoestiek.

• Bazalt
Coffee schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 07:29:
[...]

Als je een kapje voor de DAW sensor plaatst gaat deze veel minder vaak af, tot bijna nooit meer. Alleen als je intens gaat slingeren zal die dan afgaan. Een kapje, pleister of iets anders wat de camera afdekt helpt hierbij al.

https://makerworld.com/en/models/225486-take-a-break-warning-eliminator

bijkomend voordeel is dat je geen zeikend piepje krijgt wanneer je je omgevingscheck doet om af te slaan of om van rijbaan te veranderen.
Dat scheelt inderdaad wel iets, maar als ik 2 of 3 keer iets te dicht bij een witte zij- of middenstreep kom gaat ie bij mij nog steeds af, ik vermoed dat het niet bij alle auto's hetzelfde is afgesteld. Maar goed, alle beetjes helpen 8) . Overigens heb ik er inmiddels zelf een kapje voor gemaakt (3d-print) dat vanzelf klemt. Dan hoef ik niks te plakken en is het makkelijk weer te verwijderen. Ik gebruik de cover alleen als ik iets aan de trekhaak heb hangen want dan krijg ik de koffie-suggestie het vaakst.

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

THE_BASE schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:43:
[...]

Onze auto is echt fluisterstil en de audio is perfect. Geen problemen met de akoestiek.
Het gaat ook niet om het rijgeluid in de auto (nou is de EV3 daarin ook echt een middenmoter hoor, niet exceptioneel stil ofzo) en de audio is idd prima. Het gaat om de akoestiek van geluid dat je zelf maakt. Bijvoorbeeld bij bellen, of als je het stuur aan raakt, of andere geluiden. Dan klinkt het interieur van de EV3 hol. Met 2 mensen er in is het al een heel stuk minder, dus het is een akoestisch probleem. Bij onze andere auto (Skoda Elroq) is het een heel stuk beter, vooral omdat daar veel zachtere materialen worden gebruikt.

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Bob Popcorn schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:20:
[...]

Het gaat ook niet om het rijgeluid in de auto (nou is de EV3 daarin ook echt een middenmoter hoor, niet exceptioneel stil ofzo) en de audio is idd prima. Het gaat om de akoestiek van geluid dat je zelf maakt. Bijvoorbeeld bij bellen, of als je het stuur aan raakt, of andere geluiden. Dan klinkt het interieur van de EV3 hol. Met 2 mensen er in is het al een heel stuk minder, dus het is een akoestisch probleem. Bij onze andere auto (Skoda Elroq) is het een heel stuk beter, vooral omdat daar veel zachtere materialen worden gebruikt.
Herken me daar totaal niet in eigenlijk.

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

[...]

Ik heb echt geen idee waar je het over hebt en kan niet inschatten of je aan het trollen bent of niet, maar goed:

Ik heb al uitgebreid zitten bellen, een uur of langer voor een overleg, ik was alleen in de auto, dat ging prima, geen enkel issue.

Hoe je klaagt over geluid als je het stuur aanraakt is beyond me.

Oh, en de EV3 heeft geen middenmotor, want de elektromotor ligt voorin. En die hoor je helemaal niet.

• THE_BASE
  • Niet online
[...]

Ik vind het een bijzonder verhaal dat waarschijnlijk is gebaseerd op je eigen persoonlijke ervaringen, ik herken me er totaal niet in namelijk. De geluiden zijn zoals ik dat herken bij een auto, ik heb gewoon goede telefonische gesprekken waarbij men niet eens doorheeft dat ik in de auto aan het bellen van. En dat van het stuur vind ik wel erg vergezocht.

[ Voor 19% gewijzigd door THE_BASE op 30-07-2026 16:46 ]

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

pjottum schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:22:
[...]

Ik heb echt geen idee waar je het over hebt en kan niet inschatten of je aan het trollen bent of niet, maar goed:

Ik heb al uitgebreid zitten bellen, een uur of langer voor een overleg, ik was alleen in de auto, dat ging prima, geen enkel issue.

Hoe je klaagt over geluid als je het stuur aanraakt is beyond me.

Oh, en de EV3 heeft geen middenmotor, want de elektromotor ligt voorin. En die hoor je helemaal niet.
Middenmoter, dwz hij eindigt in de middenmoot qua interieurgeluid ;)

• jdbiggelaa
[...]

Herkenbaar, we komen uit een Enyaq. Het zal wel wennen. Ik heb een grijze nappa leren hoes besteld, in de hoop dat mijn vrouw zich daar niet aan stoort ;-)

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Bij onze Evy merken we de laatste weken een elektronisch geluid, dat het beste te horen is tussen 30 en 50 km/u. Het is een elektrische 'zoem', een 'hoge piep' die je alleen hoort als je versnelt (bij gas geven). Raam open is het beter te horen, vanuit de motorruimte.

Bij de dealer geweest (zegt: dit is normaal). Maar het geluid was er eerst niet. En nee; het is niet de speaker die het geluid produceert. Komt het iemand bekend voor?

• NVranya
koelkast schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:32:
Bij onze Evy merken we de laatste weken een elektronisch geluid, dat het beste te horen is tussen 30 en 50 km/u. Het is een elektrische 'zoem', een 'hoge piep' die je alleen hoort als je versnelt (bij gas geven). Raam open is het beter te horen, vanuit de motorruimte.

Bij de dealer geweest (zegt: dit is normaal). Maar het geluid was er eerst niet. En nee; het is niet de speaker die het geluid produceert. Komt het iemand bekend voor?
Sorry, nee. Hoge piep hoor ik waarschijnlijk gewoon sowieso niet meer 😅

• Veld-NL
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10-08 23:37

Ik heb hier sinds een paar weken ook last van! Het geluid lijkt ook harder te worden. In het begin kwam het rond de 45, nu al vanaf 15 km. In de woonwijk schaam ik mij nu gewoon. Een soort geluid wanneer je achteruit rijd, maar dan alleen wanneer je power geeft. Overrigens ook als je met 1km per uur versneld. Ik ben er nog niet voor naar de dealer geweest.

EV3 plus uit januari 2025

• Johan9711

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Veld-NL schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 23:38:
[...]

Ik heb hier sinds een paar weken ook last van! Het geluid lijkt ook harder te worden. In het begin kwam het rond de 45, nu al vanaf 15 km. In de woonwijk schaam ik mij nu gewoon. Een soort geluid wanneer je achteruit rijd, maar dan alleen wanneer je power geeft. Overrigens ook als je met 1km per uur versneld. Ik ben er nog niet voor naar de dealer geweest.

EV3 plus uit januari 2025
Ik heb dit ook, EV3 air januari 2025. Ik heb eerder in dit topic gelezen dat dit een bekend euvel was van de eerste batches van de EV3. Kan het zo gauw even niet terug vinden. Is bij mij begonnen naar een km of 20k.

• NVranya
Johan9711 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 08:24:
[...]

Ik heb dit ook, EV3 air januari 2025. Ik heb eerder in dit topic gelezen dat dit een bekend euvel was van de eerste batches van de EV3. Kan het zo gauw even niet terug vinden. Is bij mij begonnen naar een km of 20k.
Ah, daar zit ik nog niet aan. Zal het tzt in de gaten houden (Mei 2025)

• grimgrim76
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13:13

Wij hebben hier ook last van. Begint rond de 30 km/u en dan het duidelijkste merkbaar (bij constante snelheid). Bij hogere snelheid wordt de toon hoger, maar minder hoorbaar, vanwege wind en banden geluid. De monteur van de dealer heeft meegereden en zei dat dit zeker niet zo hoorde. Kon er wel gewoon mee doorrijden, afspraak gemaakt voor september, ben de auto 2 dagen kwijt.

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11:31

Het is toch niet hetzelfde geluid als bij de Niro EV? Een piepend geluid die stopt bij het loslaten van het stroompedaal en weer terugkomt bij het indrukken. Ook bij 100 km/uur.

Zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84983326.

In dit topic staat ook het geluid zoals iemand dit heeft opgenomen. Als het dit is, dan is het snel gerepareerd en bekend bij KIA, iig voor de Niro EV.

• MacZappa
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-08 07:58
Volgens de KIA app en in de auto staat er een update klaar. Dat zou 26.7.1 zijn, die stapsgewijs zou geinstalleerd worden. Maar of ik de EV3 afgesloten laat staan, of open, de volgende ochtend is er niets gewijzigd.

Wat kan ik best doen om die update wel door te laten komen?

• NVranya
MacZappa schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 16:38:
Volgens de KIA app en in de auto staat er een update klaar. Dat zou 26.7.1 zijn, die stapsgewijs zou geinstalleerd worden. Maar of ik de EV3 afgesloten laat staan, of open, de volgende ochtend is er niets gewijzigd.

Wat kan ik best doen om die update wel door te laten komen?
Heb je al de update gestart? Dus dat je een melding krijgt dat je de auto een minuut of 5 niet kan gebruiken? Dan had hij in de ochtend wel klaar moeten zijn ja.

Zo niet, dan heb je kans dat hij nog aan het downloaden is.
Daarover: heb je een OTA abonnement of heb je nog niet je 2x gratis gebruikt? Anders krijg je misschien wel de melding maar heb je ook kans dat hij niets downloadt. (weet niet of dit een vereiste - en dus gratis - update is, die komen altijd wel sowieso door)

• MacZappa
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-08 07:58
NVranya schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 07:35:
[...]

Heb je al de update gestart? Dus dat je een melding krijgt dat je de auto een minuut of 5 niet kan gebruiken? Dan had hij in de ochtend wel klaar moeten zijn ja.

Zo niet, dan heb je kans dat hij nog aan het downloaden is.
Daarover: heb je een OTA abonnement of heb je nog niet je 2x gratis gebruikt? Anders krijg je misschien wel de melding maar heb je ook kans dat hij niets downloadt. (weet niet of dit een vereiste - en dus gratis - update is, die komen altijd wel sowieso door)
Er komt geen melding, dat is het net.

Als ik de auto start en in settings ga kijken draait er wel iets waar ik op kan wachten, dan komt er de update start zo, maar er gebeurt niets. OTA abo heb ik. Rare toestand, toch even dealer contacteren dus.

• martinenjohn
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 03-08 13:39
Iccu, vreemde geluiden, piepen herrie bij bepaalde snelheden, etc. Is deze auto wel uitontwikkeld? Op zich is het slimmer om altijd voor het tweede facelift model te gaan als een auto net op de markt is toch?

• Johan9711

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

martinenjohn schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 12:00:
Iccu, vreemde geluiden, piepen herrie bij bepaalde snelheden, etc. Is deze auto wel uitontwikkeld? Op zich is het slimmer om altijd voor het tweede facelift model te gaan als een auto net op de markt is toch?
ICCU problemen heb ik niemand meer over gehoord na een software update om dat probleem op te lossen. Ik heb inmiddels bijna 60k op de teller staan, ja ik hoor dat geluid, maar dat is bij mij alleen tussen de 10 en 30 km per uur en absoluut niet storend, voor de rest is het echt een heerlijke auto.

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:48
Johan9711 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 12:02:
[...]

ICCU problemen heb ik niemand meer over gehoord na een software update om dat probleem op te lossen. Ik heb inmiddels bijna 60k op de teller staan, ja ik hoor dat geluid, maar dat is bij mij alleen tussen de 10 en 30 km per uur en absoluut niet storend, voor de rest is het echt een heerlijke auto.
Ik hoorde laatst een geluid toen ik 150 reed Bleek de politie te zijn die achter me reed en er voorbij wilde.

• RedRush
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:52
Johan9711 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 12:02:
[...]

Wat mij betreft ook een heerlijke auto. Zit zelf nu op >70k kilometer. Geen idee of ik dit mag pluggen maar ik heb een redelijk uitgebreide review geschreven op Autoweek, dus mocht je vragen hebben stel ze gerust (https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/kia-ev3-81-4-kwh-plus-advanced-2024/ ).

Ik hoor ook een licht gezoem bij versnellen ('gas geven'), maar alleen tot inderdaad 30 km/u ofzo (geen idee hoeveel precies, maar op 50 wegen in ieder geval niet). Ik vind het totaal niet storend, dus wellicht is het bij anderen luider/anders.

De audio/speakers vind ik helaas wel tegenvallen. Ik heb de Plus Advanced versie met de Harmon Kardon speakers en ik moet er wel bij zeggen dat ik altijd kritisch op audio ben. Het geluid is opzich wél oke, maar niet vol/ruimtelijk. Er zijn auto's waar het veel beter klinkt (inclusief mijn vorige auto).

Wat me recent opvalt is dat ik veel steenslag op de bumper en motorkap heb. Het lijkt alsof de lak erg dun en/of bros is waardoor er snel kleine stukjes lak missen. De terracotta kleur heeft een witte onderlaag dus dat valt ook sneller op. Zijn er meer die dit hebben?

• THE_BASE
  • Niet online
RedRush schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:08:
[...]

Wat me recent opvalt is dat ik veel steenslag op de bumper en motorkap heb. Het lijkt alsof de lak erg dun en/of bros is waardoor er snel kleine stukjes lak missen. De terracotta kleur heeft een witte onderlaag dus dat valt ook sneller op. Zijn er meer die dit hebben?
Yes, deelgenoot hier. Was mij na een week al duidelijk dat het erg kwetsbare lak is. Heb ban de dealer wel een origineel setje lak meegekregen en dat helpt wel. Wat gewoon niet helpt is de stompe neus. :)

• Riesje
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 14:09
THE_BASE schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:55:
[...]

Yes, deelgenoot hier. Was mij na een week al duidelijk dat het erg kwetsbare lak is. Heb ban de dealer wel een origineel setje lak meegekregen en dat helpt wel. Wat gewoon niet helpt is de stompe neus. :)
Heeft iemand ervaring met een transparante beschermfolie? Niet goedkoop, maar gezien de steenslag is het dat misschien wel waard.

KIA EV3 GT-PlusLine | Google Pixel 10 Pro XL | Rotterdam

• NVranya
[...]

Wat mij betreft ook een heerlijke auto. Zit zelf nu op >70k kilometer. Geen idee of ik dit mag pluggen maar ik heb een redelijk uitgebreide review geschreven op Autoweek, dus mocht je vragen hebben stel ze gerust (https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/kia-ev3-81-4-kwh-plus-advanced-2024/ ).

Ik hoor ook een licht gezoem bij versnellen ('gas geven'), maar alleen tot inderdaad 30 km/u ofzo (geen idee hoeveel precies, maar op 50 wegen in ieder geval niet). Ik vind het totaal niet storend, dus wellicht is het bij anderen luider/anders.

De audio/speakers vind ik helaas wel tegenvallen. Ik heb de Plus Advanced versie met de Harmon Kardon speakers en ik moet er wel bij zeggen dat ik altijd kritisch op audio ben. Het geluid is opzich wél oke, maar niet vol/ruimtelijk. Er zijn auto's waar het veel beter klinkt (inclusief mijn vorige auto).

Ik heb witte lak en zelfs daar valt het op.

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

[...]

Bedank man, dat is 1 van de reviews die met het geld voor de ev3 uit de zak geklopt heeft. ;)

• Benniebelazerd
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 04-08 09:11
Ik heb inmiddels ook meer dan 30000 km met veel plezier gereden in de EV3. Echt een fijne auto. Ik heb probleemloos gereden, al had ik in de eerste 8 weken al iemand die achterop reed. en later is er nog een band lek gegaan, wat later bleek door vandalisme. Geen zaken die aan de auto zelf liggen dus en alles is keurig gefixt.

Ik ga ook eens op dat geluid letten. Denk dat ik snap wat er wordt bedoeld, maar voor mij gaat dat geluid ook wel samen met het feit dat ik ervaarde dat de auto echt lekker rijd. Het leek wel alsof hij is ingereden (of ik ben er erg aan gewend :-))

Wat ik even bij jullie wil checken: Ik hoor bij iedere start van een rit na korte tijd een harde tik in de A - stijl (dat is toch de stijl links van de voorrruit. Herkenbaar??

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 18:01
Ondertussen al 120dkm op de teller staan. Heerlijke auto, ruim, vlot genoeg (voor mij) en de audio is voor standaard audio niet best prima. edit: typfoutje.

Harde tik in de A-stijl herken ik niet. De auto is helaas wel erg gevoelig voor steenslag, zachte lak icm stompe neus zijn hier oorzaak van.

[ Voor 3% gewijzigd door slagroomsoes op 04-08-2026 08:50 ]

• RedRush
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:52
slagroomsoes schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 22:58:
Ondertussen al 120dkm op de teller staan. Heerlijke auto, ruim, vlot genoeg (voor mij) en de audio is voor standaard audio niet best prima.

Harde tik in de A-stijl herken ik niet. De auto is helaas wel erg gevoelig voor steenslag, zachte lak icm stompe neus zijn hier oorzaak van.
Volgens mij ben je daarmee wel koploper. Ik dacht dat ik met 70k al aardig kilometers EV3 heb maar jij rijdt echt veel :P

Jammer dat de standaard audio dus nog minder prima is.

Hier ook geen harde tik bij de a-stijl.

Ik hoor soms wel rechtsachterin wel eens geluid van bonkend blik. Alsof iemand een stuk paneel heeft verbogen die dan weer terugbonkt. In begin best gek, naar nu voelt het als iets wat er om de paar honderd kilometer bij hoort ofzo :9

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 18:01
Oeps: r standaard audio niet best prima. edit: typfoutje.

Standaard audio is best prima bedoelde ik :)

• THE_BASE
  • Niet online
Ik ervaar de Harman Kardon speakers ook niet als premium, zeker niet naast de oudere Bose 9 speakers in mijn vorige Ford Fiesta. Maar met de juiste settings is het acceptabel en niet storend.

Het enige vervelende blijft het wisselen tussen bronnen: CarPlay geluid te zacht, DAB+ geluid harder. Los dat op, Kia.

• GoTyce
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

GoTyce

B S U R

THE_BASE schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:10:
Ik ervaar de Harman Kardon speakers ook niet als premium, zeker niet naast de oudere Bose 9 speakers in mijn vorige Ford Fiesta. Maar met de juiste settings is het acceptabel en niet storend.

Het enige vervelende blijft het wisselen tussen bronnen: CarPlay geluid te zacht, DAB+ geluid harder. Los dat op, Kia.
Ik ben benieuwd naar je settings. Zou je die willen posten om mij op weg te helpen hiermee?

• THE_BASE
  • Niet online
GoTyce schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:30:
[...]

Ik ben benieuwd naar je settings. Zou je die willen posten om mij op weg te helpen hiermee?
Zeker, die zijn hier gedeeld door @Shmoozer!

• aidanl
Alles went, rijgeluid, veiligheids piepjes. Ik zet tegenwoordig niets meer uit. Starten, muziek aan en gaan.

Daarbij is de muziek ervaring ook relatief. Als ik eerst thuis met mijn studio setup muziek heb zitten luisteren en daarna in de auto stap, klinkt het ruk en plat. Terwijl als ik s 'ochtends meteen in de auto spring zonder eerst nog ergens anders muziek te luisteren klinkt het top. Je gehoor went aan geluidsbronnen en daardoor ga je verschil merken. Zo geld voor voorgenoemde scenario met vooraf de studio setup, na een uur rijden dat ik dan ook geen verschil meer hoor. Allemaal gewenning!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:20
aidanl schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:56:
Alles went, rijgeluid, veiligheids piepjes. Ik zet tegenwoordig niets meer uit. Starten, muziek aan en gaan.

Daarbij is de muziek ervaring ook relatief. Als ik eerst thuis met mijn studio setup muziek heb zitten luisteren en daarna in de auto stap, klinkt het ruk en plat. Terwijl als ik s 'ochtends meteen in de auto spring zonder eerst nog ergens anders muziek te luisteren klinkt het top. Je gehoor went aan geluidsbronnen en daardoor ga je verschil merken. Zo geld voor voorgenoemde scenario met vooraf de studio setup, na een uur rijden dat ik dan ook geen verschil meer hoor. Allemaal gewenning!
ik hoor wel geluidjes maar weet ik weet vaak niet eens waarvoor ze zijn. Ik rijd niet zo hard meer (ben inmiddels met pensioen en heb geen haast). Qua geluid ben ik wel onder de indruk van de HK (heb thuis niks om te vergelijken behalve MacBook en tv) maar spotify hoogste kwaliteit (Lossless) vind ik heel goed klinken. Wel flink zitten spelen met de settings (ook met waarden hier) maar uiteindelijk ben ik heel tevreden met de audio. Luister zelden naar de radio (behalve als ik bv BT heb vergeten aan te zetten). Er zal best nog meer mogelijk zijn maar ik vind het prima zo. Lekker in een EV met heerlijk muziekje (heel wat beter dan 10j picanto zonder audio (wilde ik zelf hoor)).

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M5 16/512, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• THE_BASE
  • Niet online
Even een proefritje gedaan in een Skoda Elroq, een vriend van mij wil deze gaan leasen via zijn werk. Maar mensen, kinderen... wat voelde ik mij opgesloten in die auto, geen panoramadak, dashboard tot aan je schoot, een groot display in het midden dat de hele tijd de aandacht trekt, een klein schermpje achter het stuur, veel plastic, hard optrekken en afremmen.

Er zullen vast vele mensen blij mee zijn en alles went, maar het was een genot om weer in mijn EV3 te stappen. En gelukkig maar. :)

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:20
THE_BASE schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 14:25:
Even een proefritje gedaan in een Skoda Elroq, een vriend van mij wil deze gaan leasen via zijn werk. Maar mensen, kinderen... wat voelde ik mij opgesloten in die auto, geen panoramadak, dashboard tot aan je schoot, een groot display in het midden dat de hele tijd de aandacht trekt, een klein schermpje achter het stuur, veel plastic, hard optrekken en afremmen.

Er zullen vast vele mensen blij mee zijn en alles went, maar het was een genot om weer in mijn EV3 te stappen. En gelukkig maar. :)
Had precies dezelfde ervaring. Een enkele display in het midden gaat het niet worden bij mij. En de behandeling bij de dealer was ook al niet om over naar huis te schrijven. Had ingeschreven voor een proefrit van een uur en uiteindelijk moet ik binnen 40 minuten wachten en mocht ik 10 minuten proefrijden. Ik heb vriendelijk bedankt (en later bij een andere dealer wel proefrit van uur gemaakt). Ik zou op dit moment niet weten wat ik anders dan een EV3 zou willen hebben (zelfs de andere KIA zou ik niet overwegen (ev2/ev4/ev5). Misschien een EV6 maar dat is toch andere type auto dan de EV3. Ik ben gewoon blij zoals de EV3 nu is (er zijn zeker verbeterpunten). Maar dat zien we over paar jaar wel weer (als ik deze wel ga wegdoen want die 12k km per jaar schiet ook niet op).

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M5 16/512, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• Soepie
  • Nu online
Ik zie dat jij ook hebt lopen stoeien met de binnenspiegel om het zicht naar achter beter te krijgen en ik heb dus op jouw "advies" ook een (beetje) harder aan de spiegel lopen trekken/duwen maar krijg hem nog steeds niet lekker en voor mijn gevoel staat die "spijl" waar die aanhangt nog veel te horizontaal en moet de spiegel toch echt nog verder naar beneden.
Ik ben alleen bang dat nog harder duwen dat ding afbreekt. Heb jij toevallig een foto van de zijkant hoe de stand van jouw spiegel is? En moest je uiteindelijk toch wel zo veel kracht zetten dat je dacht dat die zou afbreken?

Gewoon spullen

• PrimaBB
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:12
Soepie schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 08:45:
[...]

Ik zie dat jij ook hebt lopen stoeien met de binnenspiegel om het zicht naar achter beter te krijgen en ik heb dus op jouw "advies" ook een (beetje) harder aan de spiegel lopen trekken/duwen maar krijg hem nog steeds niet lekker en voor mijn gevoel staat die "spijl" waar die aanhangt nog veel te horizontaal en moet de spiegel toch echt nog verder naar beneden.
Ik ben alleen bang dat nog harder duwen dat ding afbreekt. Heb jij toevallig een foto van de zijkant hoe de stand van jouw spiegel is? En moest je uiteindelijk toch wel zo veel kracht zetten dat je dacht dat die zou afbreken?
Dit effect van 'te lage horizon' via spiegel/achterruit wordt versterkt als je zwaarder geladen bent achterin en/of fietsendrager hebt gemonteerd. Natuurlijk heb je nog 2 zijspiegels, maar het lijkt op een slechte ontwerpkeuze van achterruit. Spiegel lager plaatsen zou een optie zijn misschien, maar dan wordt zicht via voorruit weer beperkt. Zelfs mijn vrouw die niet eens heel erg lang is heeft hier last van.

Het is een van de weinige nadelen van de EV3, maar wel een belangrijke tekortkoming vind ik.

Taycan 4S Cross Turismo Volcano Grey 2024 (J1.1) | Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025

• Henk1023
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08:26
PrimaBB schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:17:
[...]

Dit effect van 'te lage horizon' via spiegel/achterruit wordt versterkt als je zwaarder geladen bent achterin en/of fietsendrager hebt gemonteerd. Natuurlijk heb je nog 2 zijspiegels, maar het lijkt op een slechte ontwerpkeuze van achterruit. Spiegel lager plaatsen zou een optie zijn misschien, maar dan wordt zicht via voorruit weer beperkt. Zelfs mijn vrouw die niet eens heel erg lang is heeft hier last van.

Het is een van de weinige nadelen van de EV3, maar wel een belangrijke tekortkoming vind ik.
Je zou je achteruitrijcamera aan kunnen zetten. Doe ik altijd als ik onze fietsaanhangers erachter heb om de boel in de gaten te houden.

Niro EV Exec 07-2023

• john43

john43

Emmen

Ik wist niet dat je de achterruit rij camera continu aan kan zetten? Leuk!

• NVranya
john43 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:22:
Ik wist niet dat je de achterruit rij camera continu aan kan zetten? Leuk!
Ja, daarvoor is die speciale camera knop.
Op de modellen met "tafeltje" is dat 1 van de vier knoppen op de tafel, de andere modellen neem ik aan ook ergens op de middenconsole, maar weet niet waar.

• john43

john43

Emmen

Geen idee nog. Ik wacht al ruim een maand op de ev3 maar de dealer schuift het steeds naar later in het jaar

Pagina: 1 ... 102 103 Laatste